Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 17:54
Momenteel heb ik een tweede 0-10V dimmer (KaKu ACM-LV10) aangesloten op mijn Zehnder ComfoFan. De eerste leek na 2 weken defect te zijn geraakt. Ik wilde nu bekijken of ik wel alles op de juiste manier heb aangesloten. Zie de foto hieronder.

Pas op voor de optische illusies door de schaduw van de bedrading.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qIxRFmm.jpg

Nou heb ik ook support van Zehnder geraadpleegd en die zegt het volgende:
De aansluitingen lijken in orde, wat wel opvalt is dat er geen - is aangesloten op de 0-10V kant. Gewoonlijk moeten alle componenten een commonground hebben, dat wil zeggen alle minnen worden met elkaar verbonden.
Op welke wijze moet ik de aansluiting dan concreet uitvoeren?

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Beste antwoord (via Aurora op 04-05-2018 13:40)

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Installatiegids hier: https://www.zehnder.nl/ve...atoren/zehnder-comfofan-s (graag volgende keer aanleveren).

Dus de aansluitingen op de fan zijn 0-10V in, GND, 12V uit, en de support is daar vrij duidelijk in door te stellen dat je alle minnen met elkaar moet verbinden. Dus die blauwe kabel mag ook naar de - van de output. Ik denk niet dat je twee kabels in zo'n printkroonsteen krijgt, dus de kabel splitsen lijkt me beter dan twee kabels in de kroonstenen.

Misschien was je vorige KaKu niet defect, maar zat er gewoon te lage spanning op de output. Als je de min laat zweven kun je storingen krijgen, maar ik kan me niet voorstellen dat die in zo'n opstelling als deze kapot zou gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-05 14:35
De min van 0 tot 10v bij de blauwe draad samenvoegen

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Installatiegids hier: https://www.zehnder.nl/ve...atoren/zehnder-comfofan-s (graag volgende keer aanleveren).

Dus de aansluitingen op de fan zijn 0-10V in, GND, 12V uit, en de support is daar vrij duidelijk in door te stellen dat je alle minnen met elkaar moet verbinden. Dus die blauwe kabel mag ook naar de - van de output. Ik denk niet dat je twee kabels in zo'n printkroonsteen krijgt, dus de kabel splitsen lijkt me beter dan twee kabels in de kroonstenen.

Misschien was je vorige KaKu niet defect, maar zat er gewoon te lage spanning op de output. Als je de min laat zweven kun je storingen krijgen, maar ik kan me niet voorstellen dat die in zo'n opstelling als deze kapot zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
itcouldbeanyone schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:15:
De min van 0 tot 10v bij de blauwe draad samenvoegen
Flake schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:16:

Dank beide! @Flake Dank voor de uitgebreide toelichting hierop. Goed om te weten wat er zou kunnen gebeuren als ik de min laat zweven. Het zal wel lukken om twee draadjes in het gesoldeerde kroonsteentje te krijgen. Nogmaals dank, ik ga ermee aan de slag!

[ Voor 7% gewijzigd door Aurora op 04-05-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
@Aurora Moest je de RF-print verwijderen om 'm extern aan te sturen? Ik heb daar wel een bericht ergens over gelezen, maar uit de handleidingen kan ik dat niet zo 1-2-3 afleiden.

Ik sta nu nl. voor de keuze voor het merk ventilatiebox in de woning die nu flink wordt verbouwd. Ik kan kiezen tussen Itho en Zehnder. Nu neig ik te kiezen voor de Zehnder omdat ik met enkel een 0 -10V dimmer zelf de ventilatie kan regelen zoals ik dat wil. Ook het feit dat ik 'm helemaal uit kan zetten dmv één van de dipswitches vind ik een pré.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurora
Cranberry schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:05:
@Aurora Moest je de RF-print verwijderen om 'm extern aan te sturen? Ik heb daar wel een bericht ergens over gelezen, maar uit de handleidingen kan ik dat niet zo 1-2-3 afleiden.

Ik sta nu nl. voor de keuze voor het merk ventilatiebox in de woning die nu flink wordt verbouwd. Ik kan kiezen tussen Itho en Zehnder. Nu neig ik te kiezen voor de Zehnder omdat ik met enkel een 0 -10V dimmer zelf de ventilatie kan regelen zoals ik dat wil. Ook het feit dat ik 'm helemaal uit kan zetten dmv één van de dipswitches vind ik een pré.
Ik heb de RF module eruit gehaald inderdaad. Dit op aanraden van de fabrikant als de 0-10v besturing wordt gebruikt. Dit wordt niet in de handleiding kenbaar gemaakt, klopt.

Het zou mss voor een moment goed werken als je het niet doet, maar je loopt daarbij kans op beschadiging van de printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechNoobs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-01 13:46
En is het nu gelukt om de KAKU aan de praat te krijgen?

Ik sta ook op het punt om er aan te beginnen en ben even benieuwd aangezien ik nu steeds naar de keuken moet lopen om mijn ventilator te bedienen :'(

Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurora
TechNoobs schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:44:
En is het nu gelukt om de KAKU aan de praat te krijgen?

Ik sta ook op het punt om er aan te beginnen en ben even benieuwd aangezien ik nu steeds naar de keuken moet lopen om mijn ventilator te bedienen :'(

Thx
Yup! Werkt als een tiet! Gebruik het in combinatie met de Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haraldstoll
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-05 21:23
Ik heb een aantal CO2 sensors rondhangen die met de RF switch praten van zehnder. Ik lees dat als ik de 0-10v aansturing ga gebruiken dat ik de RF chip eruit moet halen, maar dan verlies ik de CO2 aansturing. Hoe gaan jullie daar mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:23

SA007

Moderator Tweaking
Dit gaat totaal niet over hetzelfde, beter om hier een nieuw topic over te starten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.