Dank je, duidelijk.
Heeft er hier iemand ervaring met een Ducobox Focus met kleppen geregelde ingebouwde co2 en vochtsensor om een gezond binnen klimaat te creëren en ook om de stookkosten te verminderen?
Wordt onderhand tijd om mijn 23 jaar oude MV te vervangen.... Navraag leert dat een warmtepomp geen optie is hier in het appartement omdat er geen mogelijkheid meer is om de lucht afvoerpijp te isoleren.
Nou lijkt mij het idee van kleppen die automatisch dicht gaan bij aanvaardbare co2 en vocht waarden in het huis ook aardig besparend kan werken doordat er geen warme lucht naar buiten wordt geblazen.
Ben benieuwd of er hier mensen zijn met praktijkervaring.
Wordt onderhand tijd om mijn 23 jaar oude MV te vervangen.... Navraag leert dat een warmtepomp geen optie is hier in het appartement omdat er geen mogelijkheid meer is om de lucht afvoerpijp te isoleren.
Nou lijkt mij het idee van kleppen die automatisch dicht gaan bij aanvaardbare co2 en vocht waarden in het huis ook aardig besparend kan werken doordat er geen warme lucht naar buiten wordt geblazen.
Ben benieuwd of er hier mensen zijn met praktijkervaring.
Heb je vanuit de verschillende vertrekken afzonderlijke buizen naar de huidige ventilatieunit lopen dan? Bij mij komt het uit op één buis, dan hebben die kleppen geen zin.
Mag ik vragen hoe jij dit heb aangesloten? Bij KAKU schakelaars (dimmers is ander verhaal) heb je een nuldraad nodig toch?MeTooPV schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 23:10:
Bij mijn huidige Stork ventilator heb ik een simpele kaku geplaatst die paralell zit met de drie standen schakelaar in de keuken. Onafhankelijk van de stand van de 3-standen schakelaar geeft de kaku spanning op L3, waardoor de ventilator naar de hoogste stand schakeld. De kaku heeft zelf een timer en schakeld na 20 minuten weer af, waardoor de stand van de 3-standen schakelaar weer wordt gevolgd. Het is (b ij de stork) dus niet erg dat er zowel op L1 als L2 230V staat.
Ik vraag me af of dit ook het geval is bij Itho ventilatoren
Bij mijn 3 standen schakelaar van STORK WHR91 ziet het er zo uit.. kan ik dan een KAKU ACM-3500-3 gebruiken (Weet het feitelijk 1 aansluitine te veel)?
Mijn stork is aangesloten via Perilex

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 05-10-2017 19:42 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Even een subtiele vraag tussendoor, gaat min of meer om hetzelfde onderwerp 
Ik heb net een nieuw huis gekocht, maar kom er achter dat de mechanische ventilator niet werkt (een ubbink). De motor loopt heel stroef. Ik heb hem geprobeerd goed schoon te maken, maar aan de laag vuiligheid in de unit is mijn vermoeden dat deze al heul lang niet meer werkt.
Lang verhaal kort: ik wil een andere aanschaffen én deze moet natuurlijk op mijn domotica werken.
Ik zit te denken aan een Itho cve eco fan. Ik wil graag én een rf bedieningspaneel in de badkamer (vrouwlief wil dat) én ik wil 'm via mijn domotica aansturen (liefst traploos). Kan dat samen?
Ik heb net een nieuw huis gekocht, maar kom er achter dat de mechanische ventilator niet werkt (een ubbink). De motor loopt heel stroef. Ik heb hem geprobeerd goed schoon te maken, maar aan de laag vuiligheid in de unit is mijn vermoeden dat deze al heul lang niet meer werkt.
Lang verhaal kort: ik wil een andere aanschaffen én deze moet natuurlijk op mijn domotica werken.
Ik zit te denken aan een Itho cve eco fan. Ik wil graag én een rf bedieningspaneel in de badkamer (vrouwlief wil dat) én ik wil 'm via mijn domotica aansturen (liefst traploos). Kan dat samen?
Ik heb het in de ventilatiebox geplaatst. Daar heb je alle stroom die je wenst en ook wat meer ruimte.Daannn1987 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:15:
[...]
Mag ik vragen hoe jij dit heb aangesloten? Bij KAKU schakelaars (dimmers is ander verhaal) heb je een nuldraad nodig toch?
Bij mijn 3 standen schakelaar van STORK WHR91 ziet het er zo uit.. kan ik dan een KAKU ACM-3500-3 gebruiken (Weet het feitelijk 1 aansluitine te veel)?
Mijn stork is aangesloten via Perilex [afbeelding]
De motor bij een ventilatiebox is eenvoudig te verwijderen i.v.m. onderhoud.
Top dat idee had ik al.. thanks voor de ophelderingMeTooPV schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:53:
[...]
Ik heb het in de ventilatiebox geplaatst. Daar heb je alle stroom die je wenst en ook wat meer ruimte.
De motor bij een ventilatiebox is eenvoudig te verwijderen i.v.m. onderhoud.
Zie ik iig niets over het hoofd, ga het ook maar eens uitdokteren
@iMars De Itho Ecofan (heb hem zelf ook) kun je over RF aansturen met je domotica als je een 868Mhz transmitter bouwt (op basis van ESP8266). Zie bijv. dit toipc: DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter
Werkt hier prima, maar is helaas niet traploos, je hebt dan ook gewoon de low/mid/high. Als je echt traploos wilt zul je met PWM aan de gang moeten, zoals infernix in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"
maar dan heb je ook een extra printplaatje in de Itho nodig. De RF mogelijkheid zit er standaard in bij de Ecofan als je hem nu koopt, dus is een iets goedkopere optie omdat de onderdeeltjes voor een 868Mhz transmitter amper wat kosten op AliExpress/eBay.
Ik heb een MH-Z19 CO2-sensor (zie CO2-meters voor in huis). Die meet de luchtkwaliteit in de huiskamer en stuurt over MQTT het aantal ppm naar m'n domoticapakket (Home Assistant) die vervolgens over RF weer een signaaltje naar de Itho stuurt.
Werkt hier prima, maar is helaas niet traploos, je hebt dan ook gewoon de low/mid/high. Als je echt traploos wilt zul je met PWM aan de gang moeten, zoals infernix in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"
maar dan heb je ook een extra printplaatje in de Itho nodig. De RF mogelijkheid zit er standaard in bij de Ecofan als je hem nu koopt, dus is een iets goedkopere optie omdat de onderdeeltjes voor een 868Mhz transmitter amper wat kosten op AliExpress/eBay.
Ik heb een MH-Z19 CO2-sensor (zie CO2-meters voor in huis). Die meet de luchtkwaliteit in de huiskamer en stuurt over MQTT het aantal ppm naar m'n domoticapakket (Home Assistant) die vervolgens over RF weer een signaaltje naar de Itho stuurt.
[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 08-10-2017 16:16 ]
Hoi Tweakers,
heb het topic doorgelezen maar heb niet een aansluitschema gevonden voor een StorkAir CML 14/4-5-24p en ik vroeg mij af of iemand mij daarin kan helpen.
Ik wil de ventilatie met z-wave verbinden met mijn domotica systeem. Liefst geen kaku.
Dit is het systeem van binnen:
https://imgur.com/a/Vdhtu
heb het topic doorgelezen maar heb niet een aansluitschema gevonden voor een StorkAir CML 14/4-5-24p en ik vroeg mij af of iemand mij daarin kan helpen.
Ik wil de ventilatie met z-wave verbinden met mijn domotica systeem. Liefst geen kaku.
Heeft iemand wel eens naar de kieren onder zijn/haar deuren gekeken trouwens, als we het over optimale ventilatie hebben? Ik kwam erachter dat het voor mijn badkamer bijv. niet klopt.
Je kunt uitrekenen hoe hoog de kier moet zijn:
@Femme Misschien een toevoeging voor in de topicstart?
Vergeet trouwens het reinigen en (laten) inregelen van je afzuigventielen ook niet. Ik heb dat laatste zelf geprobeerd te doen.
Je kunt uitrekenen hoe hoog de kier moet zijn:
- Volgens bouwbesluit moet je voor een badkamer minimaal 50m3/h afzuigen
- Dat reken je om naar dm3/s met bijv. deze tool (50m3/h is 14 dm3/s)
- Vervolgens vermenigvuldig je die waarde met 12 (is ook een constante uit bouwbesluit las ik) om tot de benodigde oppervlakte in cm2 te komen
- Die waarde deel je door de breedte van je deur om de hoogte van de kier te bepalen
@Femme Misschien een toevoeging voor in de topicstart?
Vergeet trouwens het reinigen en (laten) inregelen van je afzuigventielen ook niet. Ik heb dat laatste zelf geprobeerd te doen.
[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 09-10-2017 09:55 ]
Bedankt voor je antwoord @ThinkPadThinkPadd schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:15:
@iMars De Itho Ecofan (heb hem zelf ook) kun je over RF aansturen met je domotica als je een 868Mhz transmitter bouwt (op basis van ESP8266). Zie bijv. dit toipc: DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter
Het mooiste lijkt me zo'n extra printplaat. Maar hoe werkt dat samen met de RF?
Stel de Itho wordt aangestuurd met de PWM, en ik druk op de RF op de hoogste stand, pakt ie dat dan?
En als ik via RF stand 1, 2 of 3 pak, kan ik met die PWM daarna weer de stand overnemen?
De enige eis die ik eraan stel, is dat het naast elkaar moet werken, en niet afhankelijk van elkaar.
Ik meen me te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat je hem met RF op stand 2 moet zetten om gebruik te maken van de PWM (dat is voor mij een no-go).
Dat zul je aan @infernix moeten vragen. Ik weet niet of je de RF optie ook nog kunt behouden als je de PWM-print ook gebruikt.
Bij mij is het nu zo dat de laatst gekozen optie 'de baas' is. Dus als de 3-standenschakelaar (bedraad via de Perilex) de hoogste snelheid kiest, dan kan ik via RF weer een 'low' sturen en andersom.
Bij mij is het nu zo dat de laatst gekozen optie 'de baas' is. Dus als de 3-standenschakelaar (bedraad via de Perilex) de hoogste snelheid kiest, dan kan ik via RF weer een 'low' sturen en andersom.
Zeer waarschijnlijk moet je L2 en L3 schakelen met bijvoorbeeld een fibaro module.quakerix schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:36:
Hoi Tweakers,
Waarschijnlijk zit er een perilex schakelaar aan je unit en de schakelaar die deze bediend schakeld dan tussen L1,2 en 3.
Klopt. Stand 2 op de remote (is ook de default stand bij boot) is de stand waarin pwm werkt. Zet je m op 1 of 3 dan moet je weer naar stand 2 om pwm te laten werken.iMars schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:18:
[...]
Ik meen me te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat je hem met RF op stand 2 moet zetten om gebruik te maken van de PWM (dat is voor mij een no-go).
Ik heb m dus permanent in stand 2 en stuur de pwm aan via homeassistant automation rules op basis van co2 waardes, luchtvochtigheid, afzuigkap in de keuken etc.
Edit: dat bedienen in de badkamer moet je helemaal automatiseren. Gewoon een luchtvochtigheid sensor daar en wat regels op basis van de absolute luchtvochtigheid buiten + binen en relatieve in badkamer > 60%.
[ Voor 14% gewijzigd door infernix op 09-10-2017 10:43 ]
Er zit geen perilex schakelaar aan. Anders had ik de Robbshop guide gebruikt.tlpeter schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:32:
[...]
Zeer waarschijnlijk moet je L2 en L3 schakelen met bijvoorbeeld een fibaro module.
Waarschijnlijk zit er een perilex schakelaar aan je unit en de schakelaar die deze bediend schakeld dan tussen L1,2 en 3.
Met welke fibaro module zou je dit kunnen doen?
Ik bedoel een perilex stekker wat naar mijn idee zou moeten als je nul, L1, L2 en L3 hebt.
Je zou het met een dubbele schakelaar module moeten kunnen doen.
Schakelaar 1&2 uit is stand 1tlpeter schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:13:
Ik bedoel een perilex stekker wat naar mijn idee zou moeten als je nul, L1, L2 en L3 hebt.
Schakelaar 1 aan is stand 2
Schakelaar (1 en/of) 2 aan is stand 3
Toch?
Hmmm da’s dan wel weer jammer. Hoopte meer op iets waarbij beide los van elkaar werkt. En niet dat het persé in stand 2 gezet moet worden.infernix schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:39:
[...]
Klopt. Stand 2 op de remote (is ook de default stand bij boot) is de stand waarin pwm werkt. Zet je m op 1 of 3 dan moet je weer naar stand 2 om pwm te laten werken.
Ik heb m dus permanent in stand 2 en stuur de pwm aan via homeassistant automation rules op basis van co2 waardes, luchtvochtigheid, afzuigkap in de keuken etc.
Edit: dat bedienen in de badkamer moet je helemaal automatiseren. Gewoon een luchtvochtigheid sensor daar en wat regels op basis van de absolute luchtvochtigheid buiten + binen en relatieve in badkamer > 60%.
Uiteraard wil ik met vochtsensor’s gaan werken. Even over nadenken hoe of wat
[ Voor 54% gewijzigd door iMars op 09-10-2017 14:09 ]
Dat zou kunnen, ik ken dit systeem niet.
Meten is weten in dit geval en zul je met twee mensen moeten doen.
Eentje meter en de ander schakelen.
Meten is weten in dit geval en zul je met twee mensen moeten doen.
Eentje meter en de ander schakelen.
Keuze gemaakt
Ik ga voor de 325m3 variant met Perilexstekker + RF afstandsbediening.
Deze twee werken samen zoals ik het wil:
Daarnaast ga ik ook spelen met de 868MHz module icm een Wemos D1
Deze twee werken samen zoals ik het wil:
De bedrade bediening kan ik aansturen via een ESP met relaisWanneer de bedrade bedieningsschakelaar wordt gecombineerd met een draadloze bedieningsschakelaar kan het voorkomen dat met de bedrade schakelaar het toestel op hoogstand is gezet waarna met de draadloze schakelaar het toestel op laagstand is gezet. De bedrade schakelaar geeft in dit geval de hoogstand aan terwijl het toestel in werkelijkheid in laagstand draait.
Daarnaast ga ik ook spelen met de 868MHz module icm een Wemos D1
Hoi,
Wij hebben een vrij grote woning met slechts twee bewoners. Ons systeem D moet altijd heel hard werken om die hele woning volgens de norm te verluchten. Omdat het debiet over veel ruimtes verspreid moet worden, hebben we soms het idee dat bepaalde ruimtes te weinig verlucht worden. Vb. de slaapkamer heeft 's morgens een CO2 waarde van boven de 1000 ppm (wat tegen de avond weer genormaliseerd is), en als er bezoek is, schiet de CO2 waarde in de keuken ook omhoog, ondanks de ventilatie.
Daarnaast zijn er diverse ruimtes die 24/7 geventileerd worden, maar waar slechts 1 of 2 keer per week iemand komt voor nooit langer dan een half uur.
Daarom vroeg ik me af of ik niet een aantal van die ventilatieroosters elektronisch kan open/dicht draaien (in die weinig gebruikte ruimtes). Vb. als de bewegingssensor in die ruimte aangeeft dat er iemand geweest is, gaat de ventilatierooster open voor een bepaalde periode. Op momenten dat de rooster dicht is, vloeit er automatisch meer verse lucht naar de andere ruimtes.
Ik heb het dus niet over die toiletventilators die in gang schieten als het licht aangaat. Het is wel degelijk systeem D. Het debiet is dus centraal gestuurd, ik kan dus enkel de rooster open/dicht draaien decentraal. Geen probleem om een sturingskabel/voeding ter plekke te krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wij hebben een vrij grote woning met slechts twee bewoners. Ons systeem D moet altijd heel hard werken om die hele woning volgens de norm te verluchten. Omdat het debiet over veel ruimtes verspreid moet worden, hebben we soms het idee dat bepaalde ruimtes te weinig verlucht worden. Vb. de slaapkamer heeft 's morgens een CO2 waarde van boven de 1000 ppm (wat tegen de avond weer genormaliseerd is), en als er bezoek is, schiet de CO2 waarde in de keuken ook omhoog, ondanks de ventilatie.
Daarnaast zijn er diverse ruimtes die 24/7 geventileerd worden, maar waar slechts 1 of 2 keer per week iemand komt voor nooit langer dan een half uur.
Daarom vroeg ik me af of ik niet een aantal van die ventilatieroosters elektronisch kan open/dicht draaien (in die weinig gebruikte ruimtes). Vb. als de bewegingssensor in die ruimte aangeeft dat er iemand geweest is, gaat de ventilatierooster open voor een bepaalde periode. Op momenten dat de rooster dicht is, vloeit er automatisch meer verse lucht naar de andere ruimtes.
Ik heb het dus niet over die toiletventilators die in gang schieten als het licht aangaat. Het is wel degelijk systeem D. Het debiet is dus centraal gestuurd, ik kan dus enkel de rooster open/dicht draaien decentraal. Geen probleem om een sturingskabel/voeding ter plekke te krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.
Ik weet niet of dit de juiste plaats is toch maar even proberen.
We hebben momenteel een MV box die 3 kanalen afzuigt (wc beneden, wc boven en de badkamer).
In de badkamer hangt een hygrostaat Eberle deze staat ingesteld dat als de luchtvochtigheid te hoog wordt de MV box harder gaat. De box draait daarnaast de gehele tijd.
Nu vinden wij alleen dat de box tijdens de keren dat hij voluit gaat veel herrie maakt. Daarnaast lijkt hij ook te pas en te onpas aan te gaan.
Volgens mij is het een AC motor met. En de box zit nu in een normale wcd (op zolder) met een RA stekker.
Waarmee kan ik deze het beste vervangen voor op de eerste plaats minder herrie. En dat hij nog wel afzuigt indien de luchtvochtigheid toeneemt in de badkamer.
We hebben momenteel een MV box die 3 kanalen afzuigt (wc beneden, wc boven en de badkamer).
In de badkamer hangt een hygrostaat Eberle deze staat ingesteld dat als de luchtvochtigheid te hoog wordt de MV box harder gaat. De box draait daarnaast de gehele tijd.
Nu vinden wij alleen dat de box tijdens de keren dat hij voluit gaat veel herrie maakt. Daarnaast lijkt hij ook te pas en te onpas aan te gaan.
Volgens mij is het een AC motor met. En de box zit nu in een normale wcd (op zolder) met een RA stekker.
Waarmee kan ik deze het beste vervangen voor op de eerste plaats minder herrie. En dat hij nog wel afzuigt indien de luchtvochtigheid toeneemt in de badkamer.
Be fast .... Be furious....
@DriesA Is je systeem wel goed ingeregeld? Voor bijv. een toilet zuig je minder af dan een woonkamer.
Elk ventiel is het debiet van instelbaar. Als de ventielen ooit eens eruit zijn geweest tijdens schoonmaken en op de verkeerde stand weer teruggezet zijn dan kan ik mij voorstellen dat de ventilatiebalans nu verstoord is.
Ik zou eens een bedrijf langs laten komen om de debieten te meten en evt. te corrigeren. Afhankelijk van de leeftijd van de woning is het ook aan te raden om de kanalen te laten reinigen.
Zorg daarna ook dat je het inregelrapport goed bewaard en/of de stand even met watervaste stift binnenin de ventielen schrijft.
@Bl4ckviper Wat is het merk en type van je huidige ventilatiebox? Werkt de hygrostaat draadloos?
De Itho Ecofan is een veelgekozen type. Maar als de huidige hygrostaat draadloos is dan zal je daar een andere voor moeten zoeken ben ik bang.
Of een set kopen met afstandsbediening. Die bedien je dan als je gaat douchen.
Elk ventiel is het debiet van instelbaar. Als de ventielen ooit eens eruit zijn geweest tijdens schoonmaken en op de verkeerde stand weer teruggezet zijn dan kan ik mij voorstellen dat de ventilatiebalans nu verstoord is.
Ik zou eens een bedrijf langs laten komen om de debieten te meten en evt. te corrigeren. Afhankelijk van de leeftijd van de woning is het ook aan te raden om de kanalen te laten reinigen.
Zorg daarna ook dat je het inregelrapport goed bewaard en/of de stand even met watervaste stift binnenin de ventielen schrijft.
@Bl4ckviper Wat is het merk en type van je huidige ventilatiebox? Werkt de hygrostaat draadloos?
De Itho Ecofan is een veelgekozen type. Maar als de huidige hygrostaat draadloos is dan zal je daar een andere voor moeten zoeken ben ik bang.
Of een set kopen met afstandsbediening. Die bedien je dan als je gaat douchen.
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2017 12:35 ]
@ThinkPad
Heb geen flauw idee. Zag niet zo snel een merk laatst. Hij heeft een blauwe deksel. Zal vanavond nog eens kijken of ik ergens nog wat info kan vinden.
@ThinkPad
Heb even gekeken het is een itho. Op de beschrijving staat "CVE 66,166,266" en er zit toch een periflex stekker aan.
De hygrostaat is aangesloten met twee draadjes maar hoe dat precies communiceert met de itho is mij een raadsel aangezien er geen kabels naar aansluiting 1 en 2 lijken te gaan (tenzij dit aan de onderkant zit).
edit 2:
Ik snap het denk ik al. De Hygrostaat komt ook samen in de periflex WCD en als de hygrostaat een bepaalde waarde heeft dan gaat de box op de hardste stand blazen. En indien de luchtvochtigheid weer is gedaald schakelt deze weer terug naar de originele stand. Is dat correct?
Heb geen flauw idee. Zag niet zo snel een merk laatst. Hij heeft een blauwe deksel. Zal vanavond nog eens kijken of ik ergens nog wat info kan vinden.
@ThinkPad
Heb even gekeken het is een itho. Op de beschrijving staat "CVE 66,166,266" en er zit toch een periflex stekker aan.
De hygrostaat is aangesloten met twee draadjes maar hoe dat precies communiceert met de itho is mij een raadsel aangezien er geen kabels naar aansluiting 1 en 2 lijken te gaan (tenzij dit aan de onderkant zit).
edit 2:
Ik snap het denk ik al. De Hygrostaat komt ook samen in de periflex WCD en als de hygrostaat een bepaalde waarde heeft dan gaat de box op de hardste stand blazen. En indien de luchtvochtigheid weer is gedaald schakelt deze weer terug naar de originele stand. Is dat correct?
[ Voor 72% gewijzigd door Bl4ckviper op 23-10-2017 22:11 ]
Hoi @ThinkPad,
Het systeem is destijds ingeregeld. En inderdaad, een toilet heeft minder nodig dan een woonkamer.
Het probleem is dat er diverse grote ruimtes zijn die eventjes een "boost" nodig hebben. In een bepaalde ruimte zit soms een halve dag 10 man, en dan staat hij weer lang leeg (en zijn andere ruimtes in gebruik). Je kan natuurlijk continue je debiet voor die ruimte daarop instellen, of je ventilatieunit in de hoogste stand zetten. Maar ik dacht al veel op te lossen door die ruimte gewoon af te knijpen wanneer hij niet gebruikt wordt (zowel de aan- als afvoer), en dan open te zetten bij gebruik (+ een bepaalde periode er na).
Het systeem is destijds ingeregeld. En inderdaad, een toilet heeft minder nodig dan een woonkamer.
Het probleem is dat er diverse grote ruimtes zijn die eventjes een "boost" nodig hebben. In een bepaalde ruimte zit soms een halve dag 10 man, en dan staat hij weer lang leeg (en zijn andere ruimtes in gebruik). Je kan natuurlijk continue je debiet voor die ruimte daarop instellen, of je ventilatieunit in de hoogste stand zetten. Maar ik dacht al veel op te lossen door die ruimte gewoon af te knijpen wanneer hij niet gebruikt wordt (zowel de aan- als afvoer), en dan open te zetten bij gebruik (+ een bepaalde periode er na).
I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.
Vraag niet meer van toepassing
[ Voor 97% gewijzigd door Caros op 01-11-2017 22:16 . Reden: Vraag niet meer van toepassing ]
Vraag niet meer van toepassing
[ Voor 95% gewijzigd door Caros op 01-11-2017 22:16 ]
Geluid van de box zelf is bij mij van AC naar DC model nauwelijks minder. Wat wel echt heeeeel veel scheelt is de buis isolatie; heb je dat niet en heb je vooral last in de ruimtes die worden afgezogen dan moet je deze op de invoer van je MV prikken.Bl4ckviper schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:03:
Even een vraag met een eenvoudig niveau.
Wanneer de unit. opstart, nadat deze zonder spanning is geweest,
is de snelheid altijd stand 2, kan dit gewijzigd worden zodat de snelheid altijd stand 1 is?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
is de snelheid altijd stand 2, kan dit gewijzigd worden zodat de snelheid altijd stand 1 is?
[ Voor 4% gewijzigd door Chip2710 op 04-11-2017 12:54 ]
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Ik heb het nog niet gevonden in ieder geval, vreemd dat een fabrikant daar voor kiest terwijl na een timer hij op de laagste stand gezet word.Chip2710 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 12:53:
Even een vraag met een eenvoudig niveau.
Na veel lezen over de Itho CVE eco en de traploze sturing van deze ventilator met 0-10volt en een pwm optieprint heb ik gekozen voor deze oplossing.
http://www.metz-connect.com/nl/products/11043413
Mijn eSENSE FAI3 stuurt 0-10 volt naar deze module en kan in 3 stappen de ventilator op toeren.
Bij 3,5 volt = 700ppm gaat de ventilator in stand 2 draaien en bij 3 volt = 600pmm weer terug naar stand 1.
De hoogste stand schakelt tussen 6 volt = 1200ppm in en 5,5 volt = 1100 ppm uit.
Lijkt mij een leuke oplossing
http://www.metz-connect.com/nl/products/11043413
Mijn eSENSE FAI3 stuurt 0-10 volt naar deze module en kan in 3 stappen de ventilator op toeren.
Bij 3,5 volt = 700ppm gaat de ventilator in stand 2 draaien en bij 3 volt = 600pmm weer terug naar stand 1.
De hoogste stand schakelt tussen 6 volt = 1200ppm in en 5,5 volt = 1100 ppm uit.
Lijkt mij een leuke oplossing
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
@wizzopa Voor Itho heb je volgens mij ook een printplaat zodat hij luistert naar 0-10V.
Wat is de reden om daar niet voor te gaan? Of wil je je huidige 3-standen schakelaar (indien aanwezig) in stand houden
Wat is de reden om daar niet voor te gaan? Of wil je je huidige 3-standen schakelaar (indien aanwezig) in stand houden
Ik hoop dat deze vraag hier past.
In mijn huis hangt nu een Stork CME 14/3-5-15, die een behoorlijk lawaai maakt. Waarschijnlijk zijn de lagers kapot gegaan.
Ik wil deze dus vervangen, waarschijnlijk is het dan verstandig om voor een compleet nieuwe unit te gaan?
Ook omdat ik nu alleen maar een aansturing in de keuken heb, en ik ook graag vanuit de badkamer de afzuiging harder zou willen kunnen zetten.
Maar ik lijk nergens te kunnen vinden hoeveel m3/h de Stork doet/deed.
Ik zie namelijk dat bijvoorbeeld Itho 2 varianten heeft. Een gewone, en een High Performance variant.
En heeft het nog voordeel om bijvoorbeeld voor de CVE OPTIMA INSIDE PAKKET HP te gaan? Die heeft een ingebouwde CO2 sensor?
Het gaat in mijn geval om een "standaard" huis, met een afzuiging in de keuken, in de wc en in de badkamer.
In mijn huis hangt nu een Stork CME 14/3-5-15, die een behoorlijk lawaai maakt. Waarschijnlijk zijn de lagers kapot gegaan.
Ik wil deze dus vervangen, waarschijnlijk is het dan verstandig om voor een compleet nieuwe unit te gaan?
Ook omdat ik nu alleen maar een aansturing in de keuken heb, en ik ook graag vanuit de badkamer de afzuiging harder zou willen kunnen zetten.
Ik zie namelijk dat bijvoorbeeld Itho 2 varianten heeft. Een gewone, en een High Performance variant.
En heeft het nog voordeel om bijvoorbeeld voor de CVE OPTIMA INSIDE PAKKET HP te gaan? Die heeft een ingebouwde CO2 sensor?
Het gaat in mijn geval om een "standaard" huis, met een afzuiging in de keuken, in de wc en in de badkamer.
De print, is dat een orginele Itho print die je in de box kan pluggen of ???ThinkPadd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:06:
@wizzopa Voor Itho heb je volgens mij ook een printplaat zodat hij luistert naar 0-10V.
De reden is dat de sturing niet in domotica zichtbaar hoeft te zijn, en de 3 standen schakelaar zo als ik die heb blijft gewoon bestaan, deze staat straks parallel aan de Metz..
Zie een eerdere post. wizzopa in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"
[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 08-11-2017 06:41 ]
Niemand?yamahabest schreef op woensdag 8 november 2017 @ 00:47:
Ik hoop dat deze vraag hier past.
Ik had gehoopt dat er toch wel iemand dit wist.
Iemand enig idee of er elektrisch afsluitbare ventilatie ventielen bestaan?
Het gaat om de volgende situatie:
Appartement met centrale mechanische ventilatie (voor meerdere appartementen dus). Deze ventilatie gaat tussen 6 -9 's ochtends en 's avonds op turbo stand wat een nare luchtstroom door het hele appartement creëert. Tevens komt er gesuis vanuit alle naden en kieren rondom de kozijnen en de balkondeur, er komt zelfs een luchtstroom vanuit het stopcontact
Er zitten ventilatie roosters in de keuken, badkamer en toilet. Ik wil dit graag kunnen regelen zodat er in de badkamer alleen word geventileerd na het douchen, en in de keuken alleen na het koken, hetzelfde geldt voor het toilet.
Dit kan hopelijk via een batterij omdat een klepje open en dicht sturen niet veel energie hoeft te kosten (zie elektrische thermostaatkranen).
Het gaat om de volgende situatie:
Appartement met centrale mechanische ventilatie (voor meerdere appartementen dus). Deze ventilatie gaat tussen 6 -9 's ochtends en 's avonds op turbo stand wat een nare luchtstroom door het hele appartement creëert. Tevens komt er gesuis vanuit alle naden en kieren rondom de kozijnen en de balkondeur, er komt zelfs een luchtstroom vanuit het stopcontact
Er zitten ventilatie roosters in de keuken, badkamer en toilet. Ik wil dit graag kunnen regelen zodat er in de badkamer alleen word geventileerd na het douchen, en in de keuken alleen na het koken, hetzelfde geldt voor het toilet.
Dit kan hopelijk via een batterij omdat een klepje open en dicht sturen niet veel energie hoeft te kosten (zie elektrische thermostaatkranen).
Zoek al een tijdje naar antwoord op mijn vraag en nooit gedacht om even op Tweakers te kijken. Komt ie:
Ik heb een oude CME 16/2-3-12 van Stork die kapot is. Bovendien hebben de vorige bewoners de schakelaar in de keuken laten vervallen. De bedrading is niet terug te vinden zonder de keuken af te breken. Ik denk dus nu aan een nieuwe afbuiging met 2 draadloze bedieningspaneeltjes. Een Stork Comfofan schijnt 1 op 1 op de oude bevestiging vastgemaakt te kunnen worden (klopt dat?) Geldt dat ook voor een Itho of moet je dan gaan boren? En weet iemand welke stiller is? De Comfofan of de Itho? Iemand anders nog verschillen gevonden?
Dank alvast!
Ik heb een oude CME 16/2-3-12 van Stork die kapot is. Bovendien hebben de vorige bewoners de schakelaar in de keuken laten vervallen. De bedrading is niet terug te vinden zonder de keuken af te breken. Ik denk dus nu aan een nieuwe afbuiging met 2 draadloze bedieningspaneeltjes. Een Stork Comfofan schijnt 1 op 1 op de oude bevestiging vastgemaakt te kunnen worden (klopt dat?) Geldt dat ook voor een Itho of moet je dan gaan boren? En weet iemand welke stiller is? De Comfofan of de Itho? Iemand anders nog verschillen gevonden?
Dank alvast!
@hal2002 Vermoedelijk moet je dan boren, maar dat stelt echt weinig voor. 4 nieuwe gaten boren, nieuwe unit ophangen, de aanvoer- en de afvoerslang er weer op schuiven en dan ben je in principe al klaar.
Wellicht moet je het Perilex-stopcontact nog aanpassen (moest ik wel toen ik van Stork > Itho ging) omdat anders de standen op de schakelaar niet matchen met de snelheden van de ventilatiebox, maar als je aangeeft dat de schakelaar is komen te vervallen gaat dat niet nodig zijn vermoed ik.
Wellicht moet je het Perilex-stopcontact nog aanpassen (moest ik wel toen ik van Stork > Itho ging) omdat anders de standen op de schakelaar niet matchen met de snelheden van de ventilatiebox, maar als je aangeeft dat de schakelaar is komen te vervallen gaat dat niet nodig zijn vermoed ik.
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2017 08:22 ]
Ik wil liever niet boren. Het beton in mijn huis is keihard. Dank!
Daarmee beperk je je keus wel aardig lijkt mij?
Leen een goede boorhamer, koop een paar goede pluggen (Fischer) en wat goede schroeven en dan is het zo gepiept.
Leen een goede boorhamer, koop een paar goede pluggen (Fischer) en wat goede schroeven en dan is het zo gepiept.
[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2017 09:43 ]
@ThinkPadBl4ckviper schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:58:
@ThinkPad
@ThinkPad
edit 2:
Is dit eenvoudig te updaten naar een nieuwe variant.
Of wellicht zelfs WTV (met het creëren van meerdere uitblaaspunten)
@Bl4ckviper Wat is precies je vraag? Ik weet even niet meer waar het over gaat
@ThinkPad
Initieel was dit de vraag. Met wat extra info bij de vorige post
Maar het liefste nog wel met het signaal dat het vochtig is in de badkamer en dat hij automatische harder gaat.
Initieel was dit de vraag. Met wat extra info bij de vorige post
Eigenlijk wil ik dus onze ventilatie die nu enkel afzuigt (stand zachtjes, en stand heel hard indien de ebele hygrostat dat aangeeft) vervangen voor of WTW (als dit kan met bijvoorbeeld meerdere uitblaas punten maken. (drie slaapkamers en de gang bijvoorbeeld) of voor een gelijkstroom variant ivm het verbruik.Bl4ckviper schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:03:
Ik weet niet of dit de juiste plaats is toch maar even proberen.
Maar het liefste nog wel met het signaal dat het vochtig is in de badkamer en dat hij automatische harder gaat.
Volgens mij heeft elke fabrikant daar wel een oplossing voor.
Bedoel je echt meerdere uitblaas/ aanvoer punten? Die heb ik nog niet gezien voor 'gewone' woonhuisinstallaties.Bl4ckviper schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:21:
WTW (als dit kan met bijvoorbeeld meerdere uitblaas punten maken. (drie slaapkamers en de gang bijvoorbeeld)
Als je 1 centraal aanvoer punt en meerdere afvoer punten bedoeld is het geen probleem; die zijn er genoeg met WTW.
@The Lord
Met meerdere uitblaas punten bedoel ik het huis weer in.
Dus behoud van de 3 afzuigpunten voor de warme lucht naar de ventilatie box. Uiteraard een aanzuigpunt voor de verse lucht van buiten en een afvoer voor de "vuile"lucht.
En dus 3 uitblaas punten van de verse warme lucht weer het huis is.
Met meerdere uitblaas punten bedoel ik het huis weer in.
Dus behoud van de 3 afzuigpunten voor de warme lucht naar de ventilatie box. Uiteraard een aanzuigpunt voor de verse lucht van buiten en een afvoer voor de "vuile"lucht.
En dus 3 uitblaas punten van de verse warme lucht weer het huis is.
Volgens mij is mijn ventilatie inmiddels wel 'optimaal vraaggestuurd' 
Ik heb nu een poos de MH-Z19 CO2-sensor in gebruik en doe de aansturing via een zelfgebouwde RF-transmitter voor de Itho.
M'n domoticasysteem (Home Assistant) bepaalt aan de hand van de CO2-waarden op welke stand de Itho Ecofan moet ventileren. (>=700ppm is middel, >=1000ppm is hoog). Verder heb ik een DS18B20 temperatuursensor op de warmwaterleiding naar m'n douche vastgemaakt. Als die leiding boven een bepaalde temperatuur is moet de Itho op 'hoog' gaan voor 20 min.
In de praktijk werkt dit super goed en hoef ik nooit meer over de ventilatie na te denken. Vooral die CO2 werkt erg goed. Als er niemand thuis is dan staat de box op de laagste stand. Zodra er twee mensen thuis zijn dan gaat de ppm's al gauw naar 700 en gaat hij naar de middelste stand. En op een verjaardag staat hij op 3, al is de ppm's dan naar mijn mening nog wel wat aan de hoge kant (1300-1400ppm). Als we met z'n tweeën thuis zijn en wat kaarsjes aanzetten dan gaat hij ook al gauw naar stand 3 trouwens.
Eigenlijk zou ik in dat laatste geval een raampje open moeten zetten, maar met de lage buitentemperaturen de laatste tijd is dat niet bepaald comfortabel. Een WTW zou ideaal zijn, maar is in mijn huis helaas niet gemakkelijk te realiseren zonder dwars door de betonnen vloeren/plafonds te gaan boren.
Ik heb nu een poos de MH-Z19 CO2-sensor in gebruik en doe de aansturing via een zelfgebouwde RF-transmitter voor de Itho.
M'n domoticasysteem (Home Assistant) bepaalt aan de hand van de CO2-waarden op welke stand de Itho Ecofan moet ventileren. (>=700ppm is middel, >=1000ppm is hoog). Verder heb ik een DS18B20 temperatuursensor op de warmwaterleiding naar m'n douche vastgemaakt. Als die leiding boven een bepaalde temperatuur is moet de Itho op 'hoog' gaan voor 20 min.
In de praktijk werkt dit super goed en hoef ik nooit meer over de ventilatie na te denken. Vooral die CO2 werkt erg goed. Als er niemand thuis is dan staat de box op de laagste stand. Zodra er twee mensen thuis zijn dan gaat de ppm's al gauw naar 700 en gaat hij naar de middelste stand. En op een verjaardag staat hij op 3, al is de ppm's dan naar mijn mening nog wel wat aan de hoge kant (1300-1400ppm). Als we met z'n tweeën thuis zijn en wat kaarsjes aanzetten dan gaat hij ook al gauw naar stand 3 trouwens.
Eigenlijk zou ik in dat laatste geval een raampje open moeten zetten, maar met de lage buitentemperaturen de laatste tijd is dat niet bepaald comfortabel. Een WTW zou ideaal zijn, maar is in mijn huis helaas niet gemakkelijk te realiseren zonder dwars door de betonnen vloeren/plafonds te gaan boren.
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 18-12-2017 12:36 ]
@ThinkPad Hoe voeg je verse lucht toe? Via 1 of meerdere roosters?
Ja, heb Duco ventilatieroosters boven de ramen. In de woonkamer eentje aan de voorkant en eentje aan de achterkant. Is in de winter wel wat behelpen vind ik, je krijgt al gauw last van een koude luchtstroom als de ventilatie op stand 2 of hoger staat.
Ik heb nu de roosters aan de voorkant (zithoek) dicht en alleen het rooster achter open. Anders krijg ik na een poosje koude onderbenen als ik op de bank zit. Met een WTW heb je dat niet, maarja dat gaat helaas niet lukken.
Ik heb nu de roosters aan de voorkant (zithoek) dicht en alleen het rooster achter open. Anders krijg ik na een poosje koude onderbenen als ik op de bank zit. Met een WTW heb je dat niet, maarja dat gaat helaas niet lukken.
Ik heb nog een oude Itho die op zijn laagste stand 22W verbruikt. Ik weet het ... 22W is best veel maar ik ga het eerst zo eens aan kijken hoeveel en lang hij aan staat.
Had niet zoveel zin om een andere te kopen ..... toch weer een investering (.....en kom niet eens uit zeeland
).
Perilex-stekker gesloopt en aan een sonoff pow gehangen ...... op die manier verbruik gemeten.
Opeens krijg je dan het idee om de pow voor de aansturing van de Itho te gebruiken.
Ik knoop inmiddels van alles (och het groeit
) aan elkaar in Node-Red en heb het voor elkaar om icm de MHZ19 de Itho aan- en uit te schakelen ..... Vond 'm wel leuk .... Mijn 1e zelf bedachte oplossing .... wel links en rechts een beetje gepikt maar och .... dat mag (voor mij iig ) de pret niet drukken
.
Had hier al wel zo af-en-toe gekeken maar merkte al wel dat het niet voor iedereen even gemaaklijk ging dus deze oplossing is relatief eenvoudig.
Er wordt nu vanuit de naastgelegen badkamer gezogen. Misschien maak ik nog een extra openening in de slaapkamer zelf. Even kijken hoe het gaat eerst.
Wat ik nu nog wil gaan doen maar dat is discutabel of die vraag hier juist is ..... De frisse lucht wordt nu aangezogen door ventilatierooster boven het raam.
Eigenlijk wil ik die ook aansturen met hetzelfde systeem. Of-te-wel ...... een motortje om die open en dicht te doen.
Kom dat zo hier links en rechts niet echt tegen .....
Waar kan ik daarvoor het beste terecht ?
Had niet zoveel zin om een andere te kopen ..... toch weer een investering (.....en kom niet eens uit zeeland
Perilex-stekker gesloopt en aan een sonoff pow gehangen ...... op die manier verbruik gemeten.
Opeens krijg je dan het idee om de pow voor de aansturing van de Itho te gebruiken.
Ik knoop inmiddels van alles (och het groeit
Had hier al wel zo af-en-toe gekeken maar merkte al wel dat het niet voor iedereen even gemaaklijk ging dus deze oplossing is relatief eenvoudig.
Er wordt nu vanuit de naastgelegen badkamer gezogen. Misschien maak ik nog een extra openening in de slaapkamer zelf. Even kijken hoe het gaat eerst.
Wat ik nu nog wil gaan doen maar dat is discutabel of die vraag hier juist is ..... De frisse lucht wordt nu aangezogen door ventilatierooster boven het raam.
Eigenlijk wil ik die ook aansturen met hetzelfde systeem. Of-te-wel ...... een motortje om die open en dicht te doen.
Kom dat zo hier links en rechts niet echt tegen .....
Waar kan ik daarvoor het beste terecht ?
@Wolfram55 Heeft hij drie standen? De laagste stand is eigenlijk alleen voor als je niet thuis bent. Itho adviseert om als er één of meerdere mensen thuis zijn, naar stand 2 over te schakelen.
Je zult daar met je MH-Z19 ook wel achter komen verwacht ik, dat op stand 1 het CO2-niveau te hoog/snel oploopt. Als we met z'n tweeën thuis zijn dan gaat hij al naar stand 2 (ppm's rond de 700), steken we vervolgens wat kaarsjes aan dan duurt het maar even of de ppm gaat richting de 900 - 1000 en de box wordt naar stand 3 gezet door m'n domotica.
Ik zou toch nog maar eens doorrekenen hoe snel je een nieuwe (Itho) box hebt terugverdiend als je huidige het merendeel van de tijd op >=2 moet staan.
Mijn Ecofan heb ik overigens van Marktplaats, was maar een halfjaartje gebruikt en heb ik iets van 50-60 euro voor betaald. Erg interessant voor de terugverdientijd op die manier
Je zult daar met je MH-Z19 ook wel achter komen verwacht ik, dat op stand 1 het CO2-niveau te hoog/snel oploopt. Als we met z'n tweeën thuis zijn dan gaat hij al naar stand 2 (ppm's rond de 700), steken we vervolgens wat kaarsjes aan dan duurt het maar even of de ppm gaat richting de 900 - 1000 en de box wordt naar stand 3 gezet door m'n domotica.
Ik zou toch nog maar eens doorrekenen hoe snel je een nieuwe (Itho) box hebt terugverdiend als je huidige het merendeel van de tijd op >=2 moet staan.
Mijn Ecofan heb ik overigens van Marktplaats, was maar een halfjaartje gebruikt en heb ik iets van 50-60 euro voor betaald. Erg interessant voor de terugverdientijd op die manier
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 21-12-2017 09:42 ]
@ThinkPad Drie standen ja .... maar nu maar 1
.
Gebruik hem de laatste tijd alleen op die stand en schakelde hem handmatig aan via da sonoff pow.
Monitor het een aantal maanden en dat gaat prima. Misschien heb ik een erg tochtig huis maar in de woonkamer zet ik af-en-toe een raampje open (of gewoon de deur naar de trap) maar buiten dat is dat voor in de huiskamer ook niet echt nuttig want daar zit toch geen zuigopening (??). Wil die miss nog wel maken maar dat is vooruit geschoven.
Dus alleen de keuken en bovenverdieping. Keuken heb ik de MHZ19 nog steeds niet aangesloten maar verwacht daar geen problemen eigenlijk. Schuifpui op een kiertje en afzuiger 3seconde aan en in 1x de hele ruimte ververst
. En het is een ruimte waar ik maar zelden kom ..... eten en eten maken
( dure ruimte als ik het zo lees
.
Wil 's nachts het ventilatierooster nog wel eens vergeten en dan gaat het mis. Dan blijf/stijgt het CO2-gehalte naar 1.2K. Vandaar dat ik die ook wil aansturen met een motortje. Begrijp dat de mogelijkheden via esp er zijn. Eventueel een voeler die teveel aan wind en/of kou registreert en hem dan ook dicht.
Volg idd al geruimte tijd op mp maar kom er niet echt 1 tegen voor leuk prijsje. Nu ben ik ook geen mp-expert en zo'n apparaat vanuit Groningen laten opsturen ...... tja
Maar ook .... zeg 2 uur voluit in de nacht op standje 22W, dan gaat het een lange terugverdientijd worden vrees ik.
Edit: mooiste is natuurlijk een sonoff die 3-standen schakelen kan !
Gebruik hem de laatste tijd alleen op die stand en schakelde hem handmatig aan via da sonoff pow.
Monitor het een aantal maanden en dat gaat prima. Misschien heb ik een erg tochtig huis maar in de woonkamer zet ik af-en-toe een raampje open (of gewoon de deur naar de trap) maar buiten dat is dat voor in de huiskamer ook niet echt nuttig want daar zit toch geen zuigopening (??). Wil die miss nog wel maken maar dat is vooruit geschoven.
Dus alleen de keuken en bovenverdieping. Keuken heb ik de MHZ19 nog steeds niet aangesloten maar verwacht daar geen problemen eigenlijk. Schuifpui op een kiertje en afzuiger 3seconde aan en in 1x de hele ruimte ververst
Wil 's nachts het ventilatierooster nog wel eens vergeten en dan gaat het mis. Dan blijf/stijgt het CO2-gehalte naar 1.2K. Vandaar dat ik die ook wil aansturen met een motortje. Begrijp dat de mogelijkheden via esp er zijn. Eventueel een voeler die teveel aan wind en/of kou registreert en hem dan ook dicht.
Volg idd al geruimte tijd op mp maar kom er niet echt 1 tegen voor leuk prijsje. Nu ben ik ook geen mp-expert en zo'n apparaat vanuit Groningen laten opsturen ...... tja
Maar ook .... zeg 2 uur voluit in de nacht op standje 22W, dan gaat het een lange terugverdientijd worden vrees ik.
Edit: mooiste is natuurlijk een sonoff die 3-standen schakelen kan !
[ Voor 2% gewijzigd door Wolfram55 op 21-12-2017 12:00 . Reden: 3-standen ]
Ik heb hier twee MV boxen 24/7 draaien.
Één hangt beneden en heeft een afzuig punt in de open keuken.
De ander hangt boven en doet de badkamer en toilet boven en het toilet beneden.
Het idee is nu om overdag de MV boven uit te schakelen, er is niemand boven de hele dag.
Alleen in de ochtend tijdens het douchen en in de middag maximaal twee uurtjes onze dochter die een middag dutje doet. 's Nachts dan wellicht beneden de MV box uit, daar is dan niemand op twee honden na.
Ik heb zo het idee dat er, vooral in de winter, een bak warmte nutteloos naar buiten wordt gegooid.
Als ik hier meet nu (twee volwassenen en de twee honden binnen) geeft de CO2 meter aan dat het prima in orde is met de afzuiging in de laagste stand. Het liefst zou ik iets van WTW hebben maar dat gaat hier niet lekker lukken vrees ik.
Één hangt beneden en heeft een afzuig punt in de open keuken.
De ander hangt boven en doet de badkamer en toilet boven en het toilet beneden.
Het idee is nu om overdag de MV boven uit te schakelen, er is niemand boven de hele dag.
Alleen in de ochtend tijdens het douchen en in de middag maximaal twee uurtjes onze dochter die een middag dutje doet. 's Nachts dan wellicht beneden de MV box uit, daar is dan niemand op twee honden na.
Ik heb zo het idee dat er, vooral in de winter, een bak warmte nutteloos naar buiten wordt gegooid.
Als ik hier meet nu (twee volwassenen en de twee honden binnen) geeft de CO2 meter aan dat het prima in orde is met de afzuiging in de laagste stand. Het liefst zou ik iets van WTW hebben maar dat gaat hier niet lekker lukken vrees ik.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
ik zag dit vandaag voorbij komen bij ome Alie,
https://www.aliexpress.co...ae803_4&priceBeautifyAB=0
zal dit wat zijn voor goedkope kleppen? Ipv de servo oplossing?
Ik heb net een losse motor binnen gekregen sterk zat voor een 125 mm klep.plaspvd schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:03:
ik zag dit vandaag voorbij komen bij ome Alie,
Vergeet even niet dat het zonder verzendkosten is en dat je boven de 22 euro incl verzendkosten kans loop douane rechten en belasting moet gaan betalen.
Hmm, 230V apparaat via Ali. By default vertrouw ik dat niet. Of stuur je direct het zwakstroom circuit aan?wizzopa schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:10:
[...]
Ik heb net een losse motor binnen gekregen sterk zal voor een 125 mm klep. Vergeet even niet dat het zonder verzendkosten is en dat je boven de 22 euro incl verzendkosten kans loop douane rechten en belasting moet gaan betalen
Ben benieuwd naar je bevindingen!wizzopa schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:10:
[...]
Ik heb net een losse motor binnen gekregen sterk zat voor een 125 mm klep.
Klopt inderdaad dat de apparaten met 230 volt hier en daar wat twijfelachtig zijn, zolang je er maar verstandig me om ga en netjes van een passende zekering voorzie dan gaat het wel goed.balk schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:48:
[...]
Hmm, 230V apparaat via Ali. By default vertrouw ik dat niet. Of stuur je direct het zwakstroom circuit aan?
Zoals in het topic over de Sonoff
Er zit een synchroon motor in en 2 micro-switchen, het zelfde type dat ook gebruikt wordt in lamineer apparaten en magnetrons.
Ze zijn er ook met 24 volt ac versies
Ik zou niet weten waar om niet, de klep is een op zich staat iets, het enige probleem is dat dit een open dicht klep is en dus niet proportioneel.gp40 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:02:
Kunnen deze motoren/kleppen ook CO2 en vocht sensor gestuurd worden?
Ik ga hem dus gebruiken voor de douche afzuiging met mijn MV, als het vocht in de douche te hoog is stuur ik deze klep aan zo dat hij de afzuiging in de kamer afsluit, als deze dicht is gaat de afzuiging in de hoogste stand en zuigt hij de warme lucht niet uit de kamer.
[ Voor 29% gewijzigd door wizzopa op 09-01-2018 18:14 ]
Dat kan nog wel even duren, eerst even de Warmtepomp boiler installeren.
Ik heb zojuist een Cresta TX320 in de badkamer geplaatst, dit ter vervanging van een "domme" vochtigheidsmeter.
Het valt met op dat de Cresta erg traag stijgt, en eigenlijk niet boven de ~72% uitkomt. Dit terwijl de domme meter > 95% komt (de damp is dan zichtbaar aanwezig, bij de "test" geen ventilatie en raam dicht).
Wat is jullie ervaring met de Cresta? Heb ik gewoon een defect exemplaar of reageert dit ding bewust traag? Dat laatste kan ik me gezien de functie "weerstation" nog voorstellen, maar waarden < 72% bij damp in douche lijkt mij sterk.
Het valt met op dat de Cresta erg traag stijgt, en eigenlijk niet boven de ~72% uitkomt. Dit terwijl de domme meter > 95% komt (de damp is dan zichtbaar aanwezig, bij de "test" geen ventilatie en raam dicht).
Wat is jullie ervaring met de Cresta? Heb ik gewoon een defect exemplaar of reageert dit ding bewust traag? Dat laatste kan ik me gezien de functie "weerstation" nog voorstellen, maar waarden < 72% bij damp in douche lijkt mij sterk.
[ Voor 12% gewijzigd door kjast op 10-01-2018 21:48 ]
Ze zijn sloom, heb er een aantal en gaan geen van allen vlot omhoog of omlaagkjast schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 21:46:
Ik heb zojuist een Cresta TX320 in de badkamer geplaatst, dit ter vervanging van een "domme" vochtigheidsmeter.
Dan moet ik dus heel lang gaan douchenPixelmagic schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 21:56:
Ze zijn sloom, heb er een aantal en gaan geen van allen vlot omhoog of omlaag

Of de threshold een beetje bijstellen natuurlijk, in de hoop dat ie dan niet aanslaat op een "vochtige dag".
Edit: bestaat er een goed alternatief? Dan zet ik deze buiten neer.
[ Voor 9% gewijzigd door kjast op 10-01-2018 22:14 ]
@kjast Ik weet niet hoe de leidingen in je woning lopen, maar wat je ook kunt doen is een temperatuursensor op de warmwater-leiding naar de douche monteren. Dat heb ik ook gedaan (DS18B20 aan een ESP8266). Als de leiding >=40°C is dan is er iemand aan het douchen en moet de ventilatie aan.
Werkt als een trein hier en nooit gedoe met vochtigheid meten o.i.d. Ik laat hem bij detecteren nu gewoon 20 min. draaien, ik wil eigenlijk nog een keer wat logica erin bouwen. Aan zodra hij >=40 is en dan kijken hoeveel minuten hij boven die temperatuur blijft. En dan die gemeten tijd als nalooptijd ofzo hanteren. Als we nu beiden achter elkaar gaan douchen dan gaat bij de tweede persoon de ventilatie al weer uit als de eerste vrij lang gedouched heeft.
Ik had eerst nogal wat false positives als ik in de keuken water pakte (de leiding wordt op zolder opgesplitst vanuit de ketel, maar doucheleiding warmde toch ook wel wat op), maar tijd terug keuken verbouwd en warmwater afgedopt omdat ik er een boiler heb. Sindsdien werkt het perfect.
Werkt als een trein hier en nooit gedoe met vochtigheid meten o.i.d. Ik laat hem bij detecteren nu gewoon 20 min. draaien, ik wil eigenlijk nog een keer wat logica erin bouwen. Aan zodra hij >=40 is en dan kijken hoeveel minuten hij boven die temperatuur blijft. En dan die gemeten tijd als nalooptijd ofzo hanteren. Als we nu beiden achter elkaar gaan douchen dan gaat bij de tweede persoon de ventilatie al weer uit als de eerste vrij lang gedouched heeft.
Ik had eerst nogal wat false positives als ik in de keuken water pakte (de leiding wordt op zolder opgesplitst vanuit de ketel, maar doucheleiding warmde toch ook wel wat op), maar tijd terug keuken verbouwd en warmwater afgedopt omdat ik er een boiler heb. Sindsdien werkt het perfect.
[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2018 22:41 ]
Leuke oplossing maar dat betekend dat als je staat te douchen de heerlijke warme lucht direct afgezogen wordt en je met koude voeten onder de douche sta.ThinkPadd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:38:
@kjast Ik weet niet hoe de leidingen in je woning lopen, maar wat je ook kunt doen is een temperatuursensor op de warmwater-leiding naar de douche monteren. Dat heb ik ook gedaan (DS18B20 aan een ESP8266). Als de leiding >=40°C is dan is er iemand aan het douchen en moet de ventilatie aan.
Ik meet met een cheap-ass rv meter het vocht gehalte, mijn ventilator gaat pas draaien als ik het licht weer uit doe in de douche. De ventilator stop als de rv de beneden de ingestelde waarde komt of als de tijd is verstreken. De schakeling
heeft een 3 standen schakelaar hand --uit-- automatisch.
Een uitbreiding hier op is het vervangen van de douche ventilator door het op full speed schakelen van de MV en dan de afzuiging in de keuken/kamer af te sluiten, de afzuiging in de douche word dan ca 150 a 175 m3
Wat voor rv meter gebruik je? Het meten van de juiste aanvoer / retourleiding vereist breekwerk dus dat is geen optie.wizzopa schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:59:
[...]
Ik meet met een cheap-ass rv meter het vocht gehalte, mijn ventilator gaat pas draaien als ik het licht weer uit doe in de douche. De ventilator stop als de rv de beneden de ingestelde waarde komt of als de tijd is verstreken. De schakeling
heeft een 3 standen schakelaar hand --uit-- automatisch.
De Cresta werkt prima maar niet in de douche.
De meter heb ik ooit eens van Marktplaats geplukt, maar bij Ali zijn ze ook te vinden.kjast schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:58:
[...]
Wat voor rv meter gebruik je? Het meten van de juiste aanvoer / retourleiding vereist breekwerk dus dat is geen optie.
De Cresta werkt prima maar niet in de douche.
Deze bv.
https://nl.aliexpress.com...176a43f&priceBeautifyAB=0
Zelf zie ik een zelfbouw CO2 meter niet zo zitten. Knap dat jullie het wel voor elkaar krijgen.
Bij ons ging de Sense air een steeds hogere CO2 waarde aangeven en de badkamer was vochtiger.
Dus maar eens op onderzoek uit.

links 4 jaar geen pijpen reinigen.
En rechts is weer schoon. De pijp heeft vroeger op een wasemkap gezeten en er zit een klein hard ruw laagje op. Misschien is dat de reden dat deze zo heftig vervuild. Pijp misschien eens vervangen?
Ventilator ook weer schoongemaakt.
En inderdaad CO2 naar beneden en veel minder vocht op de badkamer.
Badkamer wordt al jaren geregeld met deze hightech thermostaat.

Bij douchen wordt de pijp warm en de ventilator gaat naar stand 3. Naloop is in de winter korter omdat warm waterpijp snel afkoelt en in de zomer langer omdat de pijp langzamer afkoelt.
En dat voor 9.99 euro en al 8 jaar perfect.
Bij ons ging de Sense air een steeds hogere CO2 waarde aangeven en de badkamer was vochtiger.
Dus maar eens op onderzoek uit.

En rechts is weer schoon. De pijp heeft vroeger op een wasemkap gezeten en er zit een klein hard ruw laagje op. Misschien is dat de reden dat deze zo heftig vervuild. Pijp misschien eens vervangen?
Ventilator ook weer schoongemaakt.
En inderdaad CO2 naar beneden en veel minder vocht op de badkamer.
Badkamer wordt al jaren geregeld met deze hightech thermostaat.

Bij douchen wordt de pijp warm en de ventilator gaat naar stand 3. Naloop is in de winter korter omdat warm waterpijp snel afkoelt en in de zomer langer omdat de pijp langzamer afkoelt.
En dat voor 9.99 euro en al 8 jaar perfect.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Hallo allen even een vraagje waar ik nog geen expliciet antwoord/voorbeeld op gevonden heb. Ik wil de Kaku ACM-3500 op mijn ITHO CVE ECO RFT aansluiten t.b.v. aansturing met domotica. Echter zoek ik nog een aansluitschema dat de driestanden schakelaar beneden ook nog blijft werken, ze moeten elkaar zeg maar kunnen overriden, net als de bijgeleverde rtf bediening. Kan dat?
Ik heb hier 2 regel mogelijkheden, die naast elkaar kunnen werken. De eerste is ipv een 3 standen schakelaar een dubbel schakelaar die van stand 1 naar 2 schakelt en de andere naar 3, achter deze stand is een timer opgenomen die een loopt tijd heeft van 25 minuten. Verder kan ik met behulp van CO2 meting een relais sturen die afhankelijk van de meetwaarden de ventilator in stand 2 plaats of in stand 3, uiteraard ook weer terug.Flight777 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 12:39:
Hallo allen even een vraagje waar ik nog geen expliciet antwoord/voorbeeld op gevonden heb. Ik wil de Kaku ACM-3500 op mijn ITHO CVE ECO RFT aansluiten t.b.v. aansturing met domotica. Echter zoek ik nog een aansluitschema dat de driestanden schakelaar beneden ook nog blijft werken, ze moeten elkaar zeg maar kunnen overriden, net als de bijgeleverde rtf bediening. Kan dat?
Wat ik lees is en regelen met domotica, met je drie standen, en met rf. De vraag is waarom.
Als je de regeling zoals jij die wil maken lijkt mij niet eenvoudig, voor de rf bediening moet volgens mij de fan in stand 2 aan gesloten worden, deze moet dat afgeschakeld worden met je kaku waarna je de fan kan regelen met je Domotica. Maar hoe ga je dat dan andersom doen. En hoe past je drie standen schakelaar hier dan weer tussen die dan weer spanning nodig heeft die je kaku er net afgeschakeld heeft.
Is er toevallig ook al iemand die getracht heeft de ITHO ECO-FAN CVE aan te sturen middels een goedkoop relais alternatief i.p.v. met de KAKU 3500? Voor zover ik het goed begrijp zijn er slechts twee geschakelde draden nodig daar de bruine draad (laag) immers toch altijd aan moet staan voor een goed geventileerd huis.
Een KAKU schakelaar van meer dan €20 lijkt me dan zo’n overkill. Zou een dergelijk relais niet ook volstaan?
http://s.aliexpress.com/jMVFRraI
Een KAKU schakelaar van meer dan €20 lijkt me dan zo’n overkill. Zou een dergelijk relais niet ook volstaan?
Dat moet zeker gaan werken, kan eventueel samen met je 3 standenschakelaar.Blade_C schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:38:
Is er toevallig ook al iemand die getracht heeft de ITHO ECO-FAN CVE aan te sturen middels een goedkoop relais alternatief i.p.v. met de KAKU 3500? Voor zover ik het goed begrijp zijn er slechts twee geschakelde draden nodig daar de bruine draad (laag) immers toch altijd aan moet staan voor een goed geventileerd huis.
@Blade_C @wizzopa Ik heb een Sonoff Dual (=ESP8266) besteld waar ik Tasmota op ga flashen, dan kan ik op die manier de Itho aansturen. Je hebt inderdaad maar twee kanalen nodig, want stand 1 staat hij by default al op zodra hij stroom krijgt.
Stuur hem nu aan via een zelfgebouwde 868Mhz transmitter (DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter) maar ik merk toch dat dat niet 100% betrouwbaar werkt. Heb al een aantal keer gehad dat ik onder de douche stond en de fan niet aan ging. Zag in m'n domotica netjes de gemeten temperatuur van de warmwaterleiding (dat is de trigger voor de regel) flink warm zijn, maar de fan sprong dus niet aan.
Stuur hem nu aan via een zelfgebouwde 868Mhz transmitter (DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter) maar ik merk toch dat dat niet 100% betrouwbaar werkt. Heb al een aantal keer gehad dat ik onder de douche stond en de fan niet aan ging. Zag in m'n domotica netjes de gemeten temperatuur van de warmwaterleiding (dat is de trigger voor de regel) flink warm zijn, maar de fan sprong dus niet aan.
Heb je dit laten schoonmaken, of zelf gedaan? Wat voor borstel gebruik je?Seafarer schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:12:
[...]
[afbeelding]
[...]
[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2018 12:53 ]
Hi @wizzopa en @ThinkPad, goed te horen dat dit ook een goed alternatief is. Ik vraag me wel af hoe het schema eruit zou zien als ik ook de 3 standen schakelaar zou willen blijven gebruiken? Of voed ik dan alle drie de kanalen via de bruine (stand 1, laag) met daartussen het relais. In parallel met de drie standen schakelaar?wizzopa schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:19:
[...]
Dat moet zeker gaan werken, kan eventueel samen met je 3 standenschakelaar.
Dat sonoff alternatief is ook wel erg interessant, zeker ook vanwege de terugkoppeling en daardoor bijbehorende betrouwbaarheid!
Ik zal een Chinese module bestellen op 433mhz en de sonoff dual verder bestuderen, klinkt goed maar daar komt meer bij kijken met MQTT en daar heb ik mij verder nog niet in verdiept.
Zelf gedaan.[b][message=54082163,noline]ThinkPad schreef op dinsdag 30 januari 2018 @
Heb je dit laten schoonmaken, of zelf gedaan? Wat voor borstel gebruik je?
Met onderstaande "Highly Sofisticated manual air floating brush".
Zit patent op!

Bekijk wel eerst of de ventilatie box is voorzien van een beschermkruis op de lucht inlaat. Soort grootte brokken filter.
Uitvoering:
- Ventilatie op hoogste stand zetten.
- Alle pijpen die je op dat moment niet wilt reinigen, lucht dicht maken. (ventiel eruit trekken, en stevig stuk karton over het gat plakken).
- Het open te reinigen kanaal heeft nu natuurlijk een heftige onderdruk.
- Stop de borstel in het kanaal. Het ronde flexibele kunststof zorgt voor extra vacuüm waardoor de borstel beter meegezogen wordt.
- En dan maar een beetje heen en weer trekken. Eigenlijk trek je de borstel met de hand terug en de luchtstroom trekt de borstel weer het kanaal in.
- Touwtje moet natuurlijk lang genoeg zijn en net zolang doorgaan tot je tegen het grootte brokken filter van de ventilator box komt.
Maar dit werkt pas goed na enig geëxperimenteer met afmetingen van het ronde plaatje en borstel om ook door bochten te komen.
En werkt alleen bij deze diameter en verwijdert alleen stof.
Best een gedoe.
Iemand die een linkje heeft naar een goedkope betaalbare roterende borstel?
ik houd me aanbevolen.
Dat is idd hoe ik het doe middels een Sonof Duall met ESPEASY erop. Werkt perfectThinkPadd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:51:
@Blade_C @wizzopa Ik heb een Sonoff Dual (=ESP8266) besteld waar ik Tasmota op ga flashen, dan kan ik op die manier de Itho aansturen. Je hebt inderdaad maar twee kanalen nodig, want stand 1 staat hij by default al op zodra hij stroom krijgt.
[...]
Heb je dit laten schoonmaken, of zelf gedaan? Wat voor borstel gebruik je?
Nu alleen nog sturing vanuit de woonkamer middels een mhz19b waarmee ik de PPM log en op basis daarvan via Domoticz (blocky) schakel.
[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 30-01-2018 22:40 ]
Wat doen jullie 's nachts met de MV?
Gewoon aanlaten op stand 2 (bij meerdere personen in huis)? En de ramen open?
Of ook de MV een standje lager?
Bij ons 24 uur per dag standje 2.RudolfR schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:01:
Wat doen jullie 's nachts met de MV?
En op de heet water pijp naar de douche zit een thermostaat contact die naar standje 3 schakelt. Na het douchen koelt de pijp langzaam af, dat is meteen de naloop tijd. Werkt al meer dan 4 jaar perfekt.
Overigens is voor 4 personen al 100m3 benodigt volgens de wereldgezondheidsraad.
En dat schijnt al krap te zijn.
Dus bij ons op 2. (en iedere 4 jaar pijpen en ventilator reinigen)
Ik heb mijn Zehnder ComfoFan S R aangepast voor gebruik in mijn domotica systeem.Ik gebruik hiervoor een simple KaKu 0-10V dimmer. De DIP switch heb ik ook aangepast om traploos te kunnen regelen en de RF-module eruit geknikkerd.
Mijn vraag, ik wel weten wat het percentage is van het totale vermogen van de installatie toen deze nog gebruik maakte van de drie standen. Ik heb dat ergens ooit gelezen, maar ik kan het niet meer terugvinden.
Stand 1: 10% (?)
Stand 2: 40% (?) - Zeker geen 50%, want dat klinkt luider dan de stand 2.
Stand 3: 100%
Thanks!
Mijn vraag, ik wel weten wat het percentage is van het totale vermogen van de installatie toen deze nog gebruik maakte van de drie standen. Ik heb dat ergens ooit gelezen, maar ik kan het niet meer terugvinden.
Stand 1: 10% (?)
Stand 2: 40% (?) - Zeker geen 50%, want dat klinkt luider dan de stand 2.
Stand 3: 100%
Thanks!
Don't forget the Cloud is just someone else's computer
Mijn vader zoekt een nieuwe ventilatiebox om de badkamer te ventileren. Er hangt nu een box uit 1995, met een schakelaar in de badkamer wordt de unit ingeschakeld (max. snelheid). Verder staat hij uit. Ze hebben in huis geen mechanische ventilatie verder (wel roosters boven de ramen).
Ik wou een Itho Ecofan met aparte vochtsensor adviseren, dan is het plug en play immers. En een badkamerventilator is vaak een vrij rumoerig ding is mijn ervaring.
Ik zie nu dat Itho ook een nieuw model Ecofan verkoopt met vochtsensor ingebouwd, model 03-00398 (Eurostekker) of 03-00400 (Perilex stekker).
Heb zelf een DS18B20 temperatuursensor op de leiding naar de douche en via domotica stuur ik dan de fan aan. Maar wil het bij m'n vader graag onderhoudsvrij houden (m'n domotica wil nog wel eens vastlopen o.i.d.).
Ik wou een Itho Ecofan met aparte vochtsensor adviseren, dan is het plug en play immers. En een badkamerventilator is vaak een vrij rumoerig ding is mijn ervaring.
Ik zie nu dat Itho ook een nieuw model Ecofan verkoopt met vochtsensor ingebouwd, model 03-00398 (Eurostekker) of 03-00400 (Perilex stekker).
Opzich zou dat prima zijn, een ingebouwde vochtsensor reageert sneller dan een losse unit aan de muur verwacht ik. Nadeel is wel dat de unit altijd aan moet staan (nu staat hij uit als badkamer niet gebruikt wordt), al is dat maar 4W ofzo. En nadeel(?) is dat de sensor in de luchtstroom hangt en mogelijk vervuild raakt, bij een externe sensor heb je dat probleem niet.De herkenbare blauwe mechnische ventilatie (CVE 325) van 325 m3/h bij 150Pa hebben een transformatie ondergaan. De nieuwere en vervangbare modellen (CVE-S 325) zijn wit/grijs en hebben dezelfde capaciteit van 325 m3/h bij 150Pa. Met deze transformatie is Itho Daalderop klaar voor de toekomst.
De concrete veranderingen zijn dat de mechanische systemen een ingebouwde vochtsensor hebben gekregen, bedienbaar zijn met verschillende draadloze sensoren van Itho en het Spider Klimaatsysteem en uiteraard de kleur. Alle andere eigenschappen zijn hetzelfde gebleven zoals bijvoorbeeld de afmetingen van het systeem.
Heb zelf een DS18B20 temperatuursensor op de leiding naar de douche en via domotica stuur ik dan de fan aan. Maar wil het bij m'n vader graag onderhoudsvrij houden (m'n domotica wil nog wel eens vastlopen o.i.d.).
een ingebouwde sensor bij de motor heeft ook een flink nadeel: als er een aantal afzuigpunten zijn, dan is alle lucht bij de motor flink gemengd. Een stijging van 10% in de badkamer, is dan misschien maar 2,5% bij de motor. Dus het zou wel eens kunnen dat hij juist veel trager gaat reageren.ThinkPadd schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:06:
Opzich zou dat prima zijn, een ingebouwde vochtsensor reageert sneller dan een losse unit aan de muur verwacht ik. Nadeel is wel dat de unit altijd aan moet staan (nu staat hij uit als badkamer niet gebruikt wordt), al is dat maar 4W ofzo. En nadeel(?) is dat de sensor in de luchtstroom hangt en mogelijk vervuild raakt, bij een externe sensor heb je dat probleem niet.
Hij heeft de Itho besteld. De unit zuigt alleen de badkamer af, dus er is maar één afzuigpunt
Vraagje: Misschien weet iemand hier hoe ik mijn Qubino Zwave double relay (ZMNHBD1) aan moet sluiten op mijn centrale afzuiging. Ik heb deze tekening (zie foto) welke op de motor staat.
Ik wil stand 1 en 3 graag kunnen beheren via mijn domotica systeem. Dus ik moet L3 en L1 aansluiten op O1 en O2 verwacht ik. Welke moet ik dan op de L aansluiten op mijn Qubino zelf?
Ik wil stand 1 en 3 graag kunnen beheren via mijn domotica systeem. Dus ik moet L3 en L1 aansluiten op O1 en O2 verwacht ik. Welke moet ik dan op de L aansluiten op mijn Qubino zelf?

Hallo allen. Ik heb op Marktplaats een gebruikte Itho Eco CVE aangeschaft en wil die als vervanging van de reeds 20 jaar oude Stork gaan gebruiken.
De bedoeling is om meteen een tweetal geflashte Sonoffs in te bouwen zodat ik 'm vanuit Domoticz kan besturen. MIsschien ook nog wel een derde Sonoff, zodat ik de unit eventueel helemaal kan uitschakelen. Ik vermoed namelijk dat het in de zomer, als tuindeuren, slaapkamerramen e.d. open staan, helemaal niet nodig is om 'm 24 uur per dag te laten draaien.
Input voor de aansturing binnen Domoticz is een aantal temperatuur-, vochtigheids- en CO2 sensoren van Netatmo, die ik wellicht nog dien uit te breiden met aanvullende units van Netatmo (duur) of Xiaomi. Van Xiaomi sensoren heb ik echter begrepen dat deze alleen maar het vochtigheidspercentage doorgeven als er ook een temperatuurwijziging is, dus dat is niet echt handig voor bijv. de badkamer. Iemand hier ervaring mee?
De bedoeling is om meteen een tweetal geflashte Sonoffs in te bouwen zodat ik 'm vanuit Domoticz kan besturen. MIsschien ook nog wel een derde Sonoff, zodat ik de unit eventueel helemaal kan uitschakelen. Ik vermoed namelijk dat het in de zomer, als tuindeuren, slaapkamerramen e.d. open staan, helemaal niet nodig is om 'm 24 uur per dag te laten draaien.
Input voor de aansturing binnen Domoticz is een aantal temperatuur-, vochtigheids- en CO2 sensoren van Netatmo, die ik wellicht nog dien uit te breiden met aanvullende units van Netatmo (duur) of Xiaomi. Van Xiaomi sensoren heb ik echter begrepen dat deze alleen maar het vochtigheidspercentage doorgeven als er ook een temperatuurwijziging is, dus dat is niet echt handig voor bijv. de badkamer. Iemand hier ervaring mee?
[ Voor 0% gewijzigd door Marc O. op 13-05-2018 10:07 . Reden: typo ]
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Waarom twee Sonoffs?
Ik heb er een Sonoff Dual (met dubbele uitgang dus) in zitten. Die schakelt stand 2 en stand 3. De unit helemaal uitzetten zou ik niet doen, dan gaat het muf ruiken in huis denk ik.
Ik heb er een Sonoff Dual (met dubbele uitgang dus) in zitten. Die schakelt stand 2 en stand 3. De unit helemaal uitzetten zou ik niet doen, dan gaat het muf ruiken in huis denk ik.
Twee Sonoffs omdat ik die al heb liggen
Als je toch al domoticz draait en met ESP's speelt.Marc O. schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:31:
Input voor de aansturing binnen Domoticz is een aantal temperatuur-, vochtigheids- en CO2 sensoren van Netatmo, die ik wellicht nog dien uit te breiden met aanvullende units van Netatmo (duur) of Xiaomi. Van Xiaomi sensoren heb ik echter gebrepen dat deze alleen maar het vochtigheidspercentage doorgeven als er ook een temperatuurwijziging is, dus dat is niet echt handig voor bijv. de badkamer. Iemand hier ervaring mee?
Je kan voor $2 een luchtvochtigheid + temp sensor kopen op alie en die aansluiten op een ESP
Ik gebruik de DHT22
Hoe voorzie je die ESP dan van spanning? Ik wil, rekening houdend met de WAF, iets wat er een beetje netjes uitziet.
Ik gebruik een sonoff th10 voor het sturen van de de itho en de rv in de douche.
Verder stuurt de Sonoff een klep dicht in de kamer waardoor de afzuiging in de douche 150m3 is en er geen warmte uit de kamer wordt gezogen in de winter.
De 150m3 gaat ook langs de warmtepompboiler waar een 2 de sonoff th 10 waakt over de lucht in laat temperatuur als deze in de winter en met de hoge rv en de lage buiten temperatuur te maken krijgt stuurt deze een 2 de klep dicht en gaat de lucht rechtstreeks naar buiten.
De CO2 meting in de kamer heeft voorrang op bovenstaande en zal bij 900ppm in grijpen en de klep van de kamer opensturen en de itho op stand 3 laten staan.
Verder stuurt de Sonoff een klep dicht in de kamer waardoor de afzuiging in de douche 150m3 is en er geen warmte uit de kamer wordt gezogen in de winter.
De 150m3 gaat ook langs de warmtepompboiler waar een 2 de sonoff th 10 waakt over de lucht in laat temperatuur als deze in de winter en met de hoge rv en de lage buiten temperatuur te maken krijgt stuurt deze een 2 de klep dicht en gaat de lucht rechtstreeks naar buiten.
De CO2 meting in de kamer heeft voorrang op bovenstaande en zal bij 900ppm in grijpen en de klep van de kamer opensturen en de itho op stand 3 laten staan.
Nice! Ik zie in je onderschrift dat je een Daikin US hebt. Die staat hier ook nog op het verlanglijstje (evenals een paar zonnepanelen op het dak).
Leuke oplossing, hoe stuur je de 'standen' van je itho aan met de th10?wizzopa schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:20:
Ik gebruik een sonoff th10 voor het sturen van de de itho en de rv in de douche.
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Voor mijn douche is stand 3 van de Itho alleen belangrijk, maarals je de Sonoff voeding geef uit je Itho dan kan je de uitgang gebruiken om de Ventilator naar stand 3 te schakelen.flexje schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:59:
[...]
Leuke oplossing, hoe stuur je de 'standen' van je itho aan met de th10?
https://imgur.com/0rTKdp0
In dit schema alleen kijken naar de Sonoff en de Itho de rest is sturing van uit de keuken en sturing door De metz en CO2 meting en dat kan allemaal door elkaar. Hier op heb ik een uitbreiding gemaakt om 2 kleppen te sturen,
Anoniem: 965713
Heeft iemand hier een tip voor een goede vochtsensor die rechtstreeks aan te sluiten is op de 220V schakeldraad van een bestaande badkamerventilator?
Zoiets als dit, maar dan vochtsensor ipv pir.
Ik kan natuurlijk zelf aan de slag met een vochtsensor en een relais, maar lijkt me toch iets dat off-the-shelf moet bestaan?
Op Aliexpress vind ik wel een 220V compatible humidity controller, maar zou toch liever iets plaatsen dat "gekeurd" is.
Ik kan natuurlijk zelf aan de slag met een vochtsensor en een relais, maar lijkt me toch iets dat off-the-shelf moet bestaan?
Op Aliexpress vind ik wel een 220V compatible humidity controller, maar zou toch liever iets plaatsen dat "gekeurd" is.
Deze heb ik jaren gebruikt in combinatie met een timer, netjes in een waterdicht kasje.Anoniem: 965713 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 16:52:
Heeft iemand hier een tip voor een goede vochtsensor die rechtstreeks aan te sluiten is op de 220V schakeldraad van een bestaande badkamerventilator?
En een 200 liter Atlantic Explorer 3 warmtepompboiler.Marc O. schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:46:
Nice! Ik zie in je onderschrift dat je een Daikin US hebt. Die staat hier ook nog op het verlanglijstje (evenals een paar zonnepanelen op het dak).
Heb je dit inmiddels al toegepast op je ventilatie systeem?wizzopa schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:23:
[...]
Hier de foto van de motor https://imgur.com/WW82dmz en https://imgur.com/O5Njvtf
Heb eindelijk tijd om er aan te beginnen. Dus ben benieuwd of dit nog iets is geworden.