Toon posts:

Zehnder comfofan s aansturen via RPi, Arduino

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• mole4food
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-04 23:27
Hallo allen!

Ik heb sinds enkele maanden een nieuwe centrale ventilatie unit in mijn huis.
de Zehnder ComfoFan S incl. de RF-zender. Nu werkt dit systeem prima "as is" maar ik wil het graag iets uitbreiden.

Ik zou graag dmv. een RPi of arduino (met netwerk toegang) het mogelijk maken dat ik de unit aanstuur via een domotica systeem (Domoticz oid.). Mijn vrouw moet echter wel de huidige afstandsbediening kunnen blijven gebruiken want anders is het een "No-Go!"

Nu vroeg ik met af of het mogelijk is om de RF-PCB van de zehnder uit te lezen op een of andere manier. Als dit mogelijk is dan kan ik dmv. software de afstandsbediening als master zetten en het signaal dat deze geeft op de pcb 1-op-1 doorgeven, maar mocht ik iets anders willen dat ik dan altijd tussenbeide kan komen.

TL:DR, kun je een PCB functionaliteit achterhalen en hoe?

Mochten er vragen zijn of ik ben te onduidelijk, laat me dat dan aub weten!

Gr,

Guy

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-05 17:31
Alles is mogelijk. Je kan het beste even hier kijken: [GPIO] Raspberry Pi. CurlyMo is het gelukt( en ikzelf nu ook :p) op met een losse RF module kaku aan te sturen. Daar zat ook een programma bij om een afstandbediening te leren. Volgens mij is dat het zelfde principe. Lees iig dat topic door, daar staat een hele hoop info in. Verder programmeer ik zelf dingen in Python omdat dat lekker toegankelijk is, kleine tip dus.

En anders kan je altijd nog een losse afstandsbediening kopen en de contacten van de knopjes direct op je RPI aansluiten.

[Voor 12% gewijzigd door Yoram op 22-10-2016 17:53]

Hallo!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-04 11:01
Ik ben hier ook al een tijdje mee bezig geweest.
Ik wilde graag mijn MV aansturen vanuit de badkamer, en niet automatisch obv de CO2 sensor in de woonkamer.
Een losse RFZ welke met de Zehnder ComfoFanS zou moeten werken kost ongeveer 50 euries, daarom bedacht om maar zelf eens te gaan speuren en iets in elkaar proberen te zetten.

Zo ben ik via openHAB (op een RPi) terecht gekomen bij EnOcean en daar een USB dongle gekocht voor de 868Mhz band.
Echter na veel gepruts en geklooi lijkt het zo te zijn dat de Zehnder ComfoFanS MV een eigen specifiek protocol praat welke niet met een 868Mhz "sniffer" zomaar opgevangen kan worden.

Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat het vooralsnog onmogelijk is om de Zehnder ComfoFanS aan te sturen via je smarthome app oid, openHAB en een 868Mhz transeiver oid.

ik moet op zoek naar een andere oplossing.

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Ik zou voorstellen een extra zender te kopen.
Neem een arduino relais boardje met zoveel kanalen als je nodig denkt te zijn.
Soldeer draden aan elke druktoets van de afstandsbediening en sluit deze aan op het relais board.

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 18:17
n0m0r3 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:16:
Ik ben hier ook al een tijdje mee bezig geweest.
Ik wilde graag mijn MV aansturen vanuit de badkamer, en niet automatisch obv de CO2 sensor in de woonkamer.
Een losse RFZ welke met de Zehnder ComfoFanS zou moeten werken kost ongeveer 50 euries, daarom bedacht om maar zelf eens te gaan speuren en iets in elkaar proberen te zetten.

Zo ben ik via openHAB (op een RPi) terecht gekomen bij EnOcean en daar een USB dongle gekocht voor de 868Mhz band.
Echter na veel gepruts en geklooi lijkt het zo te zijn dat de Zehnder ComfoFanS MV een eigen specifiek protocol praat welke niet met een 868Mhz "sniffer" zomaar opgevangen kan worden.

Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat het vooralsnog onmogelijk is om de Zehnder ComfoFanS aan te sturen via je smarthome app oid, openHAB en een 868Mhz transeiver oid.

ik moet op zoek naar een andere oplossing.
Vochtsensor toevoegen aan je huidige systeem?
Laatst ook gedaan en werkt echt ideaal!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-05 08:34
niets is onmogelijk..
Ik heb met deze systemen gewerkt.
Een standaard 868 ontvanger is er niet.
Je zou moeten kijken welke RF chip er in de zender zit.

Dan zul je de initialisatie van deze chip moeten monitoren om zo in combinatie met de datasheet uit te pluizen op welke exacte frequentie van de 868 hij werkt en dan met welke modulatie, bandbreedte, bitrate etc..
Pas als je dat weet kun je ruwe data "afluisteren"
Als je dat eenmaal kan is het nog zaak om het protocol te achterhalen.

De optie om een 2e handzender te kopen en draadjes aan de knopjes te solderen is niet mooi, maar wel het eenvoudigst en effectiefst.

Ik weet dat hier ook mensen bezig zijn om het Itho RF protocol te achterhalen. Het verbaasd me hoe gedreven ze daarin zijn. Het protocol zit echter heel anders in elkaar als gesuggereerd wordt, maar toch kunnen ze er aardig mee uit de voeten :)

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05 18:30

BasilFX

BasilFX

Ik heb dit systeem ook thuis hangen, en wil hier binnenkort ook naar kijken.

Naast RF heeft dit systeem ook een 0-10V ingang. Hiermee is het systeem ook te reguleren. Ik heb er nog niet naar gekeken, maar dit is hoe op dit moment de Zehnder CO2 sensor het systeem bij ons aanstuurt.

http://www.basilfx.net

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 12:57
n0m0r3 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:16:
Dat is niet zo. Lukt zelfs met een RTL-SDR stick.

Aansturen is vervelender zonder exact dezelfde RF hardware (of een dure SDR).
cowandchicken schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:36:
Je zou moeten kijken welke RF chip er in de zender zit.
Dat heb ik toevallig ooit al eens gedaan. Nordic nRF905.
Dan zul je de initialisatie van deze chip moeten monitoren om zo in combinatie met de datasheet uit te pluizen op welke exacte frequentie van de 868 hij werkt en dan met welke modulatie, bandbreedte, bitrate etc..
Ik heb nog wat captures liggen, om-en-nabij 868.200 MHz (mogelijk iets hoger). Exacte frequentie heb je natuurlijk zo gevonden met een (rtl-)SDR.

Voor de nRF905 is een prima datasheet beschikbaar, overigens. Daar kun je de overige RF-specs zo uit aflezen.
Pas als je dat weet kun je ruwe data "afluisteren"
Als je dat eenmaal kan is het nog zaak om het protocol te achterhalen.
Het zijn simpele berichtjes van 22 bytes (incl. CRC16). Uit m'n notities:

code:
1
id id id id to to fr fr sq ?? ?? ?? dt

to/fr is een adres, dt een tijd in minuten (voor het inschakelen van de ventilatie).

Heb 't destijds niet afgemaakt omdat de Si44xx het frameformaat van de nRF905 niet kon en/decoderen. Misschien is 't met rpitx wel te doen tegenwoordig?

[Voor 4% gewijzigd door Thralas op 11-01-2019 21:55]

• n0m0r3
  • Laatst online: 25-04 11:01
AcIDeR schreef op zondag 6 januari 2019 @ 08:27:
[...]

Vochtsensor toevoegen aan je huidige systeem?
Laatst ook gedaan en werkt echt ideaal!
Dat heb ik ook al zitten bedenken, mogelijk ga ik voor deze oplossing inderdaad

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:23
Veel MV boxen hebben een 0-10V aansluiting, daarmee kun je ze vrij makkelijk aansturen.

Ik zou de box is open schroeven en kijken welke aansluitingen deze heeft. Ook goed opletten hoe de RF module zelf werkt, deze zitten soms als losse module in de box en communiceert dan ook via iets als 0-10V.

Directe aansturing lijkt me logischer dan het RF protocol reverse engineren.

[Voor 11% gewijzigd door Sethro op 21-01-2019 12:42]

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:12
Totaal niet bekend met deze dingen, maar je zou eens kunnen kijken of je wat met RFlink zou kunnen. Deze kan ook werken met bepaalde 868mhz systemen ls je hier een radio aan toevoegd. De ontwikkelaar is een medetweaker (Stuntteam als ik mij niet vergis).

Als dit systeem idd een 0-10V aansluiting heeft zou je dit denk ik redelijk makkelijk met een arduino kunnen aansturen. Hiervoor is MySensors wellicht een mooi platvorm.

• Sethro
Afhankelijk van de apparatuur die je al hebt kun je ook kijken naar een Arduino of ESP met een pwm naar 0-10v shield.

Handleiding van de Zehnder geeft overigens aan dat deze 0-10V ondersteunt.

[Voor 3% gewijzigd door Sethro op 21-01-2019 16:13]

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-05 22:19

ratz

Mac.Nikon Powered

Ik ben ook aan het kijken hoe ik de comfofan s nog ‘slimmer’ kan maken naast CO2 aansturing en badkamer timer met Zehnder RF units.

Zou deze Qubino Z-wave schakelaar kunnen werken als je hem op de 0-10V ingang van de Comfofan aansluit: https://www.robbshop.nl/qubino-0-10v-dimmer-met-z-wave-plus

Volgens mij sluit je de Qubino op de 0-10V en GND ingang aan van het schakelbord van de Comfofan (zie afbeelding)? 12V is waarschijnlijk voeding voor de Qubino schakelaar?

Zehnder Comfofan S control board

[Voor 4% gewijzigd door ratz op 25-01-2019 20:59. Reden: Typo]

Nikon D300s ||| iMac 27" 3.4GHz i7 (2012) ||| QNAP TVS463 ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| Wahoo ELEMNT ||| 4375 Wp ZZO SolarEdge

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03

Yucon

*broem*

Sethro schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:49:
Afhankelijk van de apparatuur die je al hebt kun je ook kijken naar een Arduino of ESP met een pwm naar 0-10v shield.

Handleiding van de Zehnder geeft overigens aan dat deze 0-10V ondersteunt.
Dat is in plaats van de normale afstandsbediening? Dus gewoon met een eigen rf device doen alsof je een bedrade schakelaar bent?

• Sethro
I.p.v. of naast de bestaande afstandsbediening, net hoe je het aansluit.

Die Qubino ziet er overigens ook tof uit. Heb je deze al aan de praat?

[Voor 33% gewijzigd door Sethro op 25-01-2019 21:06]

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-05 22:19

ratz

Mac.Nikon Powered

Sethro schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 21:06:Die Qubino ziet er overigens ook tof uit. Heb je deze al aan de praat?
Nee, was nog niet verder dan papieren oplossingen bedenken - maar zag in de reviews dat iemand hem wel al aan de praat gekregen had met een externe 12V voeding voor de Qubino.
Kon nog niet ergens een duidelijk bedradingsschema vinden, vandaar mijn vragen.

edit: denk dat het zo zou moeten; heb de Qubino besteld; ga er volgende week mee aan de slag.

https://tweakers.net/ext/f/xplj3NfZ77hBtxouR9sZalnH/thumb.jpg

[Voor 22% gewijzigd door ratz op 26-01-2019 00:22. Reden: toevoegen wiring]

Nikon D300s ||| iMac 27" 3.4GHz i7 (2012) ||| QNAP TVS463 ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| Wahoo ELEMNT ||| 4375 Wp ZZO SolarEdge

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-05 20:11
Is het iemand inmiddels al gelukt om deze mechanische ventilatie via de 0-10V ingang aan te sturen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haraldstoll
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:46
Ik ben ook benieuwd hoe andere dit hebben opgelost. Ik heb geprobeerd dit met een kaku aan te sturen maar dat is niet gelukt.
Heb hier nog een Arduino liggen, wellicht dat die 0-10v kan aansturen.

Ik heb een tijdje een Rpi op Hassio draaiende gehad, die GPIOs aanstuurde de pins op het opengebroken zender knoppen aan. Op gegeven moment werkte dit niet meer, volgens mij lag het aan Hassio.

Als iemand een voorbeeld heeft van oplossing dat de zehnder op 0-10v aanstuurt dan hou ik mij aanbevolen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• heyl1
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-05-2019
haraldstoll schreef op maandag 13 mei 2019 @ 19:33:
...
Als iemand een voorbeeld heeft van oplossing dat de zehnder op 0-10v aanstuurt dan hou ik mij aanbevolen :)
Is dit wat je bedoelt? https://www.brianweet.com...-worry-take-a-shower.html

Bij het zoeken naar een oplossing voor ons Zehnder Stork ComfoFan S systeem kwam ik deze blogpost tegen. Ik wilde namelijk een extra CO2 meter/zender kopen voor de slaapkamer, maar deze zijn erg duur (180+ Euro) en het blijkt dat de grenswaardes voor CO2 van de zender veel hoger liggen dan wat over het algemeen wordt aangeraden op internet (zie https://www.zehnder.nl/download/6460/28800/20717.pdf pagina 9 en https://www.co2indicator.nl/co2-meter.html ). Daarom ben ik gaan zoeken naar zelfbouw.

[Voor 19% gewijzigd door heyl1 op 28-05-2019 18:59]

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 11:20
ratz schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 21:10:
[...]

Nee, was nog niet verder dan papieren oplossingen bedenken - maar zag in de reviews dat iemand hem wel al aan de praat gekregen had met een externe 12V voeding voor de Qubino.
Kon nog niet ergens een duidelijk bedradingsschema vinden, vandaar mijn vragen.

edit: denk dat het zo zou moeten; heb de Qubino besteld; ga er volgende week mee aan de slag.

[Afbeelding]
BadEendTerror schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:09:
Is het iemand inmiddels al gelukt om deze mechanische ventilatie via de 0-10V ingang aan te sturen?
Can confirm: werkt top met bovenstaande beschrijving en dips 456 op On

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
Tweaqer schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:45:
[...]

[...]

Can confirm: werkt top met bovenstaande beschrijving en dips 456 op On
Werkt het dan ook nog in combinatie met de CO2 sensoren?

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 11:20
Ik gebruik zwave sensoren dus dat durf ik niet te zeggen. Ik heb wel ook nog een handmatige schakelaar en die doet het wel nog.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

LittleKiller schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:24:
[...]

Werkt het dan ook nog in combinatie met de CO2 sensoren?
Zelf heb ik niet de combinatie van de Zehnder CO2-sensoren en de Qubino, maar mijn ervaring is dat de Zehnder alle verschillende inputs verzamelt en vervolgens de hoogste waarde gebruikt.

Dus geeft de mechanische schakelaar standje 1 aan en de Qubino geeft 10v: ventilatie maximaal
Mechanische schakelaar op 3 en de Qubino geeft bijvoorbeeld 2v: ventilatie maximaal
Mechanische schakelaar op 1, Qubino op 0v en de draadloze timer in de badkamer wordt aangetikt: ventilatie maximaal gedurende de tijd van de knop die is ingedrukt op de draadloze timer.

Zelf stuur ik de Qubino trouwens aan met waardes uit mijn zelfgebouwde CO2-sensoren. Kosten zo'n 20 euro per stuk om te maken (MH-Z19B sensor: 14 euro | Wemos D1 mini (ESP8266): 3 euro | 4 kloddertjes soldeer, een doosje en eventueel een usb-lader als je die nog niet ergens hebt liggen). Werkt perfect. Die CO2-sensoren van Zehnder zelf zijn echt belachelijk geprijsd.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• LittleKiller
  • Laatst online: 22:06
Gizz schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:36:
[...]

Zelf heb ik niet de combinatie van de Zehnder CO2-sensoren en de Qubino, maar mijn ervaring is dat de Zehnder alle verschillende inputs verzamelt en vervolgens de hoogste waarde gebruikt.

Dus geeft de mechanische schakelaar standje 1 aan en de Qubino geeft 10v: ventilatie maximaal
Mechanische schakelaar op 3 en de Qubino geeft bijvoorbeeld 2v: ventilatie maximaal
Mechanische schakelaar op 1, Qubino op 0v en de draadloze timer in de badkamer wordt aangetikt: ventilatie maximaal gedurende de tijd van de knop die is ingedrukt op de draadloze timer.

Zelf stuur ik de Qubino trouwens aan met waardes uit mijn zelfgebouwde CO2-sensoren. Kosten zo'n 20 euro per stuk om te maken (MH-Z19B sensor: 14 euro | Wemos D1 mini (ESP8266): 3 euro | 4 kloddertjes soldeer, een doosje en eventueel een usb-lader als je die nog niet ergens hebt liggen). Werkt perfect. Die CO2-sensoren van Zehnder zelf zijn echt belachelijk geprijsd.
Ja ik ben bevoordeeld dat mijn nieuwbouw huis kant en klaar komt met CO2 sensoren. Alleen ik moest 50 euro neertikken voor een badkamer schakelaar. Nu ben ik van plan om een wyze motion sensor te pakken en die koppelen met een raspberry pi/arduino/iets anders. Zodat ik wat intelligentie erachter kan plakken

bijvoorbeeld:

- als iemand langer dan 5 minuten in de badkamer is, automatisch de afzuiging aanzetten. Dat soort intelligentie

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Zelfde heb ik hier ook inderdaad. Beneden een CO2 meter en op de badkamer moest ik ook zelf een schakelaar aanschaffen.
Ik heb nu een vochtigheidsmeter in de badkamer liggen, die mijn afzuiging aanzet als de vochtigheid te hoog oploopt (douche staat aan).

Signature van nature

• PvP1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-05 19:45
In dit topic staat een mooi schema
https://tweakers.net/ext/f/xplj3NfZ77hBtxouR9sZalnH/full.jpg van hoe je de qubino flush dimmer 0-10v kunt aansluiten op de zehnder. Ik ben niet voldoende geschoold in eletrotechniek en te onzeker om gewoon uit te proberen. Ik snap het schema niet zo goed.

Ik wil de qubino aansluiten op de zenhder ventilatie zonder externe voeding. De 12v voeding van de ventilatie zou volgens mij voldoende moeten zijn en dan zit alles netjes en zonder draden naar buiten.

Alleen wat gaat dan waar?

Als ik de qubino van boven bekijk zie ik
+ - AO - - l1 TS

Van links naar rechts:
+ heb ik nu een bruine draad en deze wil ik aansluiten op de 12v aansluiting van de zenhder.
- heb ik nu een blauwe draad en deze ik wil aansluiten op de "ground" van de zenhder.
AO heb ik nu een zwarte draad en deze wil ik aansluiten op de 0-10v van de zenhder.
- daar heb ik nu ook een blauwe draad in zitten maar geen idee waar ik dit op aansluit.
- leeg
L1 leeg
TS leeg

In het schema in de url lijkt dit ook in dezelfde ground te moeten als de eerste - . Hoe doe ik dat? Is dit er beide indraaien of iets ander gebruikelijker. Zelf dacht ik aan een lasklem. Dus draad 1 vanuit de ground zehnder -> lasklem -> en dan 1 draad vanuit de lasklem naar de - links van de AO en 1 draad naar de - rechts van de AO.

Maar zoals gezegd ik heb er weinig kaas van gegeten dus vraag het even na hier.

Alvast bedankt.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@PvP1985
Lasklem is prima, behalve als je draadjes zo dun zijn dat ze meteen weer uit de lasklem vallen :)

Edit: Wat wel een probleem kan zijn, is dat de Qubino 0,5w nodig heeft (aldus de specificaties) en de 12v aansluiten in de Zehnder 0,24w kan leveren (12v * 20ma). Geen idee of dat in de praktijk een probleem gaat opleveren, misschien is die 0,5w van de Qubino wel heel voorzichtig geformuleerd. Zelf heb ik de boel draaien met een externe adapter.

Wil je er zeker van zijn dat je straks niet het 12v circuit van je Zehnder sloopt, gebruik dan voor de zekerheid een 12v adapter van een paar euro :)

[Voor 79% gewijzigd door Gizz op 13-12-2019 15:44]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• PvP1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-05 19:45
Gizz schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:33:
@PvP1985
Lasklem is prima, behalve als je draadjes zo dun zijn dat ze meteen weer uit de lasklem vallen :)
De draden blijven prima zitten in een lasklem. De draden die ik gebruik zijn dezelfde als die achter mijn stopcontacten en schakelaars.
Gizz schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:33:
@PvP1985
Edit: Wat wel een probleem kan zijn, is dat de Qubino 0,5w nodig heeft (aldus de specificaties) en de 12v aansluiten in de Zehnder 0,24w kan leveren (12v * 20ma). Geen idee of dat in de praktijk een probleem gaat opleveren, misschien is die 0,5w van de Qubino wel heel voorzichtig geformuleerd. Zelf heb ik de boel draaien met een externe adapter.

Wil je er zeker van zijn dat je straks niet het 12v circuit van je Zehnder sloopt, gebruik dan voor de zekerheid een 12v adapter van een paar euro :)
En dat probleem treedt dan meteen op of is dit iets wat na lange tijd gebeurd? Want ik was zo enthousiast dat ik gelijk geprobeerd heb en het werkt allemaal prima. Lees nu je edit. Kan dit dan op termijn kwaad of is het als het werkt dan werkt het? En als het fout ging dat was het al fout gegaan...

EDIT: en als dit op termijn een probleem geeft, welke adapter heb jij gebruikt? Er zijn best wat soorten 12v adapters. Als leek zou ik niet zeggen welke hiervoor geschikt is.

[Voor 8% gewijzigd door PvP1985 op 13-12-2019 17:08]

• krle
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-02 23:46
Thralas schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:48:
code:
1
id id id id to to fr fr sq ?? ?? ?? dt

to/fr is een adres, dt een tijd in minuten (voor het inschakelen van de ventilatie).
Bedankt Thralas. Ik heb een nrf905 module op aliexpress gekocht and het werkt prima. Maar ik kan alleen "Timer RF" max and off codes sturen, helaas weet ik niet of schakelen andere instellingen mogelijk is.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

*knip* - al gevonden

[Voor 93% gewijzigd door Sircuri op 05-01-2020 00:05]

Signature van nature

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heeft iemand toevallig al de exacte 868 MHz frequentie gevonden? Ik zou graag de ComfoFan S aansturen vanuit Home Assistant zonder iets te moeten solderen of additionele hardware op de ComfoFan aan te sluiten. Ben benieuwd of dat mogelijk is.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

PvP1985 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:51:

En dat probleem treedt dan meteen op of is dit iets wat na lange tijd gebeurd?
Late reactie, had je post gemist :) In principe kan het lang goed gaan, maar je gebruikt onderdelen buiten de specificaties waardoor zaken harder slijten. Ik heb niet gekeken of Zehnder conservatief is in de specs die ze opgeven en dat de gebruikte onderdelen echt wel meer vermogen kunnen leveren, of dat ze daadwerkelijk onderdelen hebben gebruikt die niet meer vermogen horen te leveren.
EDIT: en als dit op termijn een probleem geeft, welke adapter heb jij gebruikt? Er zijn best wat soorten 12v adapters. Als leek zou ik niet zeggen welke hiervoor geschikt is.
Elke 12v gelijkstroom (DC) adapter die minimaal 0,5W kan leveren is voldoende. Uiteraard wel goed letten op de polariteit als je de draadjes aansluit, er is maar één juiste manier.

[Voor 5% gewijzigd door Gizz op 18-01-2020 10:55]

• Thralas
krle schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:17:
[...]

Bedankt Thralas. Ik heb een nrf905 module op aliexpress gekocht and het werkt prima. Maar ik kan alleen "Timer RF" max and off codes sturen, helaas weet ik niet of schakelen andere instellingen mogelijk is.
Interessant, ik was op basis van een blogpost in de veronderstelling dat de antennes op die bordjes (vrijwel) allemaal voor 433 MHz getuned waren, en het dus niet zou werken.

Maar ik begrijp dat het bij jou dus 'gewoon' werkt, zonder de soldeerbout ter hand te nemen?
JPtjeeNL schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:03:
Heeft iemand toevallig al de exacte 868 MHz frequentie gevonden? Ik zou graag de ComfoFan S aansturen vanuit Home Assistant zonder iets te moeten solderen of additionele hardware op de ComfoFan aan te sluiten. Ben benieuwd of dat mogelijk is.
~ 868.200 MHz

Thralas in "Zehnder comfofan s aansturen via RPi, Arduino"

• rickbouman
  • Laatst online: 24-05 12:06
Is het ook mogelijk om een Combofan S aan te sturen met een product van Shelly? Volgens mij ondersteund de Shelly Dimmer geen 0-10v.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@rickbouman Een product van Shelly dat 0-10v als output heeft bestaat (nu) niet. Maar moet het echt een Shelly zijn? Voor een paar euro zet je het zelf in elkaar met dezelfde ESP8266 chip als de Shelly producten hebben.

Een ESP8266-bordje, 0-10v DAC en een stepdown converter (zodat je de DAC en ESP8266 aan dezelfde 12v adapter kunt hangen) en je bent klaar voor een euro of 6. Zie ook dit topic.

edit: via DM kreeg ik de vraag hoe het zelf bouwen van zoiets werkt, hier de aanpak in een notendop zodat wellicht meer tweakers hier iets aan hebben:

Boodschappenlijstje:
12v voeding (of gebruik een voeding je al ergens in een doos hebt liggen)
Wemos D1 miniof ander ESP8266-bordje (of ESP32)
Step-down converter
PWM naar 0-10v omzetter

Aan elkaar knopen / solderen / pin headeren:
  1. 12v en ground van de voeding naar de PWM-converter
  2. 12v en ground van de voeding naar de step-down converter (ingesteld op een 5v output)
  3. 5v en ground van de step-down converter naar respectievelijk de 5v pin (vaak aangeduid met USB of VIN ) en ground op de Wemos D1 mini (of een ander ESP8266/ESP32-bordje)
  4. Een pin van de Wemos D1 mini die een PWM-signaal kan genereren sluit je aan op de PWM-input van de 0-10v converter
  5. Uitgang 0-10v omzetter naar de 0-10v aansluiting op de Zehnder Comfofan
Software:
Zet firmware zoals ESPEasy, Tasmota of een van de andere beschikbare opties op de Wemos D1 mini.
Stel de software in (verbind met je wifi-netwerk, laat de Wemos D1 mini met de rest van je domotica praten).
Laat de Wemos D1 mini een PWM-signaal generen op de pin die met de converter verbonden is. Hoe dat precies gaat hangt af van de gekozen firmware.

Klaar :)

[Voor 66% gewijzigd door Gizz op 08-02-2020 09:31]

• EelCapone
  • Laatst online: 20-05 10:44

EelCapone

Ik kom je halen!

krle schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:17:
[...]
Kun je aangeven hoe je dit werkend hebt gekregen?

Acorn BBC B [ 65C02@2MHz; 32k RAM; Solidisk Sideways 128k; Solidisk 1770 ADFS; Econet ]

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

EelCapone schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:54:
[...]

Kun je aangeven hoe je dit werkend hebt gekregen?
Ik had hem ook al geprobeerd te bereiken. Volgens mij komt hij nooit meer hier online. Jammer, want ik wil het ook graag weten! >:)

Signature van nature

Acties:
  • +4Henk 'm!

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Ik heb inmiddels d.m.v. een RTL-SDR de frequentie e.a. weten te achterhalen van de Zehnder apparaten: 868440000 Hz :) Alle informatie die ik tot nu toe heb achterhaald is hier te vinden: https://github.com/eelcohn/ZehnderComfoair

Ik ben nog bezig om mijn captures verder te analyseren, maar ik ben erg benieuwd of iemand hier ook een RTL-SDR heeft en captures wil maken, of misschien zelfs al captures heeft liggen >:)

Acorn BBC B [ 65C02@2MHz; 32k RAM; Solidisk Sideways 128k; Solidisk 1770 ADFS; Econet ]

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-05 08:27
@EelCapone Je bent een held!

Ik wil zelf mijn ComfoAir E300 aansturen via RF. Ik heb al een CC1101 in huis, maar nog niet aan toegekomen om er echt iets mee te doen. Ik woon in een huur appartement en had weinig zin om een logic analyser aan de remote te hangen aangezien die niet van mij is ;)

Binnenkort maar eens kijken of ik kan kletsen met de WTW.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Thx! :)
Ik wil zelf mijn ComfoAir E300 aansturen via RF. Ik heb al een CC1101 in huis, maar nog niet aan toegekomen om er echt iets mee te doen.
Ik denk dat het met een CC1101 niet gaat lukken. Als je kijkt naar de datasheet van de CC1101 dan zie je dat de preamble bestaat uit een aantal maal de bitcombinatie 10, bijvoorbeeld 101010... terwijl deze bij de nRF905 uit 1111110101 bestaat. Mijn vermoeden is dat frames van de CC1101 niet eens door de nRF905 worden opgepikt.
Ik woon in een huur appartement en had weinig zin om een logic analyser aan de remote te hangen aangezien die niet van mij is ;)
Solderen of fysiek er iets aan hangen is niet nodig. Ik heb dat wel gedaan om te proberen de firmware uit de PIC's te halen, maar die zijn beveiligd en dus niet uit te lezen. Met een RTL-SDR kan je alle signalen opnemen en analyseren, zo heb ik het ook gedaan. Ik ben nog op zoek naar captures van andere Zehnder apparaten, dus als je een SDR hebt liggen dan hoor ik graag je resultaten!

Ik heb inmiddels een testversie van software geschrevcen voor een nRF905 gekoppeld aan een NodeMCU. Communiceren met de nRF905 chip lukt wel, maar frames verzenden lukt helaas nog niet... Hopelijk krijg ik dit een dezer dagen wel voorelkaar. Ik zal de code dan ook publiceren op die github pagina 8)

[Voor 4% gewijzigd door EelCapone op 20-03-2020 22:27]

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

EelCapone schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:01:
Ik heb inmiddels d.m.v. een RTL-SDR de frequentie e.a. weten te achterhalen van de Zehnder apparaten: 868440000 Hz :) Alle informatie die ik tot nu toe heb achterhaald is hier te vinden: https://github.com/eelcohn/ZehnderComfoair

Ik ben nog bezig om mijn captures verder te analyseren, maar ik ben erg benieuwd of iemand hier ook een RTL-SDR heeft en captures wil maken, of misschien zelfs al captures heeft liggen >:)
Wellicht kan ik dat ook eens doen. Ik heb hier ook Zehnder apparatuur hangen, maar nog geen RTL-SDR. Welke heb jij? Kan je daar eens een linkje naar geven? Kan ik dit wellicht aanschaffen. Zitten nu toch alle dagen thuis :(

toevoeging: De website die linkt in je GitHub readme file geeft aan dat er geen stock is i.v.m. Corona.... Dus zal het dan ergens anders vandaan moeten halen.

[Voor 9% gewijzigd door Sircuri op 21-03-2020 16:09]

Signature van nature

• JPtjeeNL
  • Niet online
EelCapone schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:25:
Solderen of fysiek er iets aan hangen is niet nodig. Ik heb dat wel gedaan om te proberen de firmware uit de PIC's te halen, maar die zijn beveiligd en dus niet uit te lezen. Met een RTL-SDR kan je alle signalen opnemen en analyseren, zo heb ik het ook gedaan. Ik ben nog op zoek naar captures van andere Zehnder apparaten, dus als je een SDR hebt liggen dan hoor ik graag je resultaten!

Ik heb inmiddels een testversie van software geschrevcen voor een nRF905 gekoppeld aan een NodeMCU. Communiceren met de nRF905 chip lukt wel, maar frames verzenden lukt helaas nog niet... Hopelijk krijg ik dit een dezer dagen wel voorelkaar. Ik zal de code dan ook publiceren op die github pagina 8)
_/-\o_ _/-\o_

Dit zou fantastisch zijn! Ik heb weinig verstand van RF, maar ik houd je GitHub in de gaten! Ik heb nog een NodeMCU liggen en een nRF905 kan ik op de kop tikken.

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Sircuri schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:12:
[Wellicht kan ik dat ook eens doen. Ik heb hier ook Zehnder apparatuur hangen, maar nog geen RTL-SDR. Welke heb jij? Kan je daar eens een linkje naar geven? Kan ik dit wellicht aanschaffen. Zitten nu toch alle dagen thuis :(
Zelf heb ik een NooElec RTL-SDR via Amazon.de gekocht en kost € 26,95, maar je kan ook deze kopen van € 14,95. Met die laatste heb ik geen ervaring, maar die schijnt ook prima te zijn. Die laatste heeft alleen geen metalen behuizing en zou in theorie iets gevoeliger kunnen zijn voor interferentie.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

En ik heb een werkende beta-versie van de software gepubliceerd! Je kunt deze hier vinden: https://github.com/eelcohn/nRF905-API

Om de API-software te installeren heb je een ESP8266-bordje nodig (bijv. een NodeMCU) of een ESP32-bordje (bijv. de DOIT ESP32 DevKit), en een nRF905 module nodig. Aansluiten volgens de beschrijving, even de WiFi instellingen in de config.h file aanpassen, en via Arduino IDE programmeren.

Start vervolgens in Arduino IDE de Serial Monitor en reset je module. Je zou nu het een en ander aan logging voorbij moeten zien komen, waaronder het IP adres waarmee je module bereikbaar is.

Open je webbrowser en ga naar http://192.168.x.y/api/v1/status.json en log in met loginnaam admin en wachtwoord nrf905. Je zou nu een status scherm moeten zien met allerlei diagnostische gegevens.

Voordat je commando's naar je Zehnder apparaat kan sturen moet je eerst de nRF905 programmeren met de juiste settings. Dit doe je met de volgende url:
http://192.168.x.y/api/v1/config.json?frequency=868400000&crc=16&txpower=10&rxpower=normal&rxaddr=a55a5aa5&txaddr=a55a5aa5&rxaddrwidth=4&txaddrwidth=4&rxpayloadwidth=16&txpayloadwidth=16.

Nu de nRF905 geprogrammeerd is kan je (als het goed is) communiceren met je Zehnder apparaat!

De eerste stap is het achterhalen van het netwerk-id van je Zehnder. Haal de stekker van je Zehnder apparaat even uit het stopcontact, en plug hem daarna weer in. De Zehnder zal nu 10 minuten lang een available for linking signaal versturen, en dit willen we dus ontvangen.

Je moet hiervoor je nRF905 binnen 1-2 meter van je Zehnder apparaat houden, anders komt het signaal niet aan. Helaas lijken sommige modules namelijk ontworpen te zijn voor de 433 MHz band en geven op de 868 MHz band een erg zwak signaal af (dit heeft me meer dan een week gekost om hier achter te komen... ;( )

Open de url http://192.168.x.y/api/v1/receive.json en als het goed is krijg je naar een paar seconden een reply te zien onder rxdata, bijvoorbeeld
code:
1
000001dcfa0604443322110000000000

Je netwerk-id is in dit voorbeeld 11223344 (dit staat in omgekeerde volgorde hierboven als 44332211).

Nu kan je eindelijk proberen je Zehnder aan te sturen! Om de power setting bijvoorbeeld op maximaal te zetten open je de url:
https://192.168.x.y/api/v1/send.json?txaddr=11223344&payload=01000301fa0201030000000000000000 waarbij 11223344 weer je netwerk-id is.

Phew! Ik had gehoopt dat dit een korte handleiding zou worden, maar ik zie nu dat het alweer een behoorlijke lap tekst is geworden. Hopelijk is dit allemaal helder voor jullie! Zo niet, dan hoor ik het graag.

1. Info over wat al die hex-strings betekenen is hier te vinden: https://github.com/eelcohn/ZehnderComfoAir/
2. Ik ben erg benieuwd naar de ontvangen data die jullie krijgen, bijv. de available for linking data! Dit helpt me ook weer om het protocol verder te ontcijferen. Post dus a.u.b. je resultaten!

• JPtjeeNL
  • Niet online
EelCapone schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:00:
En ik heb een werkende beta-versie van de software gepubliceerd! Je kunt deze hier vinden: https://github.com/eelcohn/nRF905-API

Om de API-software te installeren heb je een ESP8266-bordje nodig (bijv. een NodeMCU) of een ESP32-bordje (bijv. de DOIT ESP32 DevKit), en een nRF905 module nodig. Aansluiten volgens de beschrijving, even de WiFi instellingen in de config.h file aanpassen, en via Arduino IDE programmeren.

Start vervolgens in Arduino IDE de Serial Monitor en reset je module. Je zou nu het een en ander aan logging voorbij moeten zien komen, waaronder het IP adres waarmee je module bereikbaar is.

Open je webbrowser en ga naar http://192.168.x.y/api/v1/status/ en log in met loginnaam admin en wachtwoord nrf905. Je zou nu een status scherm moeten zien met allerlei diagnostische gegevens.

Voordat je commando's naar je Zehnder apparaat kan sturen moet je eerst de nRF905 programmeren met de juiste settings. Dit doe je met de volgende url:
http://192.168.x.y/api/v1/config/?frequency=868400000&crc=16&txpower=10&rxpower=normal&rxaddr=a55a5aa5&txaddr=a55a5aa5&rxaddrwidth=4&txaddrwidth=4&rxpayloadwidth=16&txpayloadwidth=16. Druk na het programmeren voor de zekerheid even op de reset knop van je Arduino.

Nu de nRF905 geprogrammeerd is kan je (als het goed is) communiceren met je Zehnder apparaat!

De eerste stap is het achterhalen van het netwerk-id van je Zehnder. Haal de stekker van je Zehnder apparaat even uit het stopcontact, en plug hem daarna weer in. De Zehnder zal nu 10 minuten lang een available for linking signaal versturen, en dit willen we dus ontvangen.

Je moet hiervoor je nRF905 binnen 1-2 meter van je Zehnder apparaat houden, anders komt het signaal niet aan. Helaas lijken sommige modules namelijk ontworpen te zijn voor de 433 MHz band en geven op de 868 MHz band een erg zwak signaal af (dit heeft me meer dan een week gekost om hier achter te komen... ;( )

Open de url http://192.168.x.y/api/v1/receive/ en als het goed is krijg je naar een paar seconden een reply te zien onder rxdata, bijvoorbeeld
code:
1
000001dcfa0604443322110000000000

Je netwerk-id is in dit voorbeeld 11223344 (dit staat in omgekeerde volgorde hierboven als 44332211).

Nu kan je eindelijk proberen je Zehnder aan te sturen! Om de power setting bijvoorbeeld op maximaal te zetten open je de url:
https://192.168.x.y/api/v1/send/?txaddr=11223344&payload=01000301fa0201030000000000000000 waarbij 11223344 weer je netwerk-id is.

Phew! Ik had gehoopt dat dit een korte handleiding zou worden, maar ik zie nu dat het alweer een behoorlijke lap tekst is geworden. Hopelijk is dit allemaal helder voor jullie! Zo niet, dan hoor ik het graag.

1. Info over wat al die hex-strings betekenen is hier te vinden: https://github.com/eelcohn/ZehnderComfoAir/
2. Ik ben erg benieuwd naar de ontvangen data die jullie krijgen, bijv. de available for linking data! Dit helpt me ook weer om het protocol verder te ontcijferen. Post dus a.u.b. je resultaten!
Wow wat gaaf man, thanks! Ik heb deze net besteld via Ali: https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

(Let wel even op dat ik Ali Standard Shipping heb gekozen)

Zodra hij binnen is ga ik er direct mee aan de slag! :) Als ik het werkend heb zal ik kijken of ik er ook een Home Assistant integration van kan maken. Zou wel heel tof zijn.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Zonder VCC aan te sluiten, kreeg ik geen data. Na het aansluiten van de VCC kwam er Data Ready voorbij op de serial monitor. Helaas kon ik de Wemos niet resetten daarna, want dat loopt ie kennelijk hopeloos vast. Na het loskoppelen van de VCC kon ik weer starten, maar kwam er geen data meer binnen. Via Arduino weer uploaden en dan liep de data weer. Beetje vreemd gedrag nog. Lijkt er nu op de nRF905 niet correct wordt reset bij het starten ofzo?

Zoek morgen weer even verder.

Signature van nature

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Zodra hij binnen is ga ik er direct mee aan de slag! :) Als ik het werkend heb zal ik kijken of ik er ook een Home Assistant integration van kan maken. Zou wel heel tof zijn.
Nice! Hier wordt ook HomeAssistant gebruikt, dus die integration staat ook nog op het lijstje :D
Zonder VCC aan te sluiten, kreeg ik geen data. Na het aansluiten van de VCC kwam er Data Ready voorbij op de serial monitor. Helaas kon ik de Wemos niet resetten daarna, want dat loopt ie kennelijk hopeloos vast. Na het loskoppelen van de VCC kon ik weer starten, maar kwam er geen data meer binnen. Via Arduino weer uploaden en dan liep de data weer. Beetje vreemd gedrag nog. Lijkt er nu op de nRF905 niet correct wordt reset bij het starten ofzo?
Ik denk dat er een probleem was met het schakelen tussen Idle, Receive en Transmit mode van de nRF905. Dit heb ik nu explicieter toegevoegd in versie 0.3.0.: https://github.com/eelcohn/nRF905-API/tree/0.3.0
Hier loopt v0.3.0 alweer iets stabieler, ben benieuwd of dit bij jou ook helpt :)

PS: In v0.3.0 zijn de API endpoints veranderd! Het is nu bijv. /api/v1/status.json in plaats van /api/v1/status/.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

@EelCapone Je bent een held. Ga er gauw weer mee aan de slag. Enige probleem is, als ik mijn MV uitzet en weer aanzet (reset van Zehnder apparatuur), dan valt ie standaard in een 45 minuten durende idle stand. En hen ik dus geen actieve ventilatie in huis... kan dat dus niet te vaak testen :)

Maar zeg je dan dat ik ook geen VCC nodig heb?

Krijg nu wel deze output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
WiFi: IP address: 192.168.2.10
WiFi: IP6 address: failed
WiFi: Signal strength (dBm): -58
Starting HTTP server...
Starting nRF905...readNVRAM: signature failed
ok
nRF905: switching to receive mode
Setup done

Kan even niet zo snel vinden of dat uberhaupt een probleem is. Zie niet helemaal wat je nu hebt weggeschreven in de NVRAM.

[Voor 43% gewijzigd door Sircuri op 30-03-2020 21:35]

Signature van nature

• JPtjeeNL
  • Niet online
EelCapone schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:42:
[...]

Nice! Hier wordt ook HomeAssistant gebruikt, dus die integration staat ook nog op het lijstje :D
Nice! Ik wil je de eer natuurlijk niet voor de voeten wegmaaien en mijn Python skills zijn niet geweldig. :) Laat maar weten of je graag hulp nodig hebt!

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Sircuri schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:15:
@EelCapone Je bent een held. Ga er gauw weer mee aan de slag. Enige probleem is, als ik mijn MV uitzet en weer aanzet (reset van Zehnder apparatuur), dan valt ie standaard in een 45 minuten durende idle stand. En hen ik dus geen actieve ventilatie in huis... kan dat dus niet te vaak testen :)
Hmm dat is idd vervelend. Ik heb een simpelere versie die gelijk na opstarten al te bedienen is.
Stuurt de MV dan ook pakketjes uit? Zo ja, kan je die hier (of op GitHub) posten? Misschien is ie dan ook via de nRF905-API te beinvloeden/hacken om die tijd korter te maken ;)
Maar zeg je dan dat ik ook geen VCC nodig heb?
Oeps, die ben ik vergeten in de handleiding op te nemen. Je hebt dus WEL Vcc (3.3V) en Gnd nodig!
Krijg nu wel deze output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
WiFi: IP address: 192.168.2.10
WiFi: IP6 address: failed
WiFi: Signal strength (dBm): -58
Starting HTTP server...
Starting nRF905...readNVRAM: signature failed
ok
nRF905: switching to receive mode
Setup done

Kan even niet zo snel vinden of dat uberhaupt een probleem is. Zie niet helemaal wat je nu hebt weggeschreven in de NVRAM.
Die NVRAM optie heb ik net als test toegevoegd in v0.3.0. Zonder NVRAM onthoudt ie niet de nRF905 instellingen zoals RF frequentie en framegroote, alleen werkt dit nog niet helemaal goed. Ik krijg zelf ook nog de melding over de NVRAM, maar dat mag nog (vind ik) want het is een beta versie :)
De melding betekent trouwens dat ie geen geldige nRF905 configuratie in de NVRAM heeft gevonden.

[Voor 3% gewijzigd door EelCapone op 30-03-2020 22:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

JPtjeeNL schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:56:
[...]

Nice! Ik wil je de eer natuurlijk niet voor de voeten wegmaaien en mijn Python skills zijn niet geweldig. :) Laat maar weten of je graag hulp nodig hebt!
Hulp is altijd welkom! En ik zie het niet als gras voor de voeten wegmaaien, ik zie het als sneller tot een werkbare versie komen 8)

• JPtjeeNL
  • Niet online
EelCapone schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:04:
[...]

Hulp is altijd welkom! En ik zie het niet als gras voor de voeten wegmaaien, ik zie het als sneller tot een werkbare versie komen 8)
Top, ik laat het weten als ik m'n nRF905 binnen heb. :)

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Met RX, VCC en GND gekoppeld, kan ik mijn Wemos niet meer programmeren. Ik denk dat ik iets niet goed doe met de wiring. Krijg het nog niet gevonden. Wellicht is een Wemos wel helemaal niet geschikt hiervoor en heb ik een ander ESP8266 bordje nodig.

Want is er een reden dat de Carrier Detect pin gekoppeld is met de S2 van het bordje? Of kan het elk willekeurig ander GPIO pin zijn?

Signature van nature

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Sircuri schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:59:
Met RX, VCC en GND gekoppeld, kan ik mijn Wemos niet meer programmeren. Ik denk dat ik iets niet goed doe met de wiring. Krijg het nog niet gevonden. Wellicht is een Wemos wel helemaal niet geschikt hiervoor en heb ik een ander ESP8266 bordje nodig.

Want is er een reden dat de Carrier Detect pin gekoppeld is met de S2 van het bordje? Of kan het elk willekeurig ander GPIO pin zijn?
Haal de CD en AM verbinding voorlopig maar los. Ze worden op dit moment niet gebruikt in de API-code, en er zijn op de Wemos en de NodeMCU te weinig aansluitingen beschikbaar om deze signalen te monitoren. Ik gebruik nu een ESP32; deze heeft wel voldoende aansluitingen.
--edit--: Even technisch de inhoud in: CD wordt nu wel gebruikt, namelijk voor collision detection. Voordat een frame verstuurd wordt via de nRF905API controleert ie eerst of CD hoog is om zo een collision te voorkomen. De API werkt prima zonder CD (of AM), maar er bestaat een kleine kans dat je vaker een collision hebt, waardoor het frame niet goed verstuurd wordt.

Oftewel: CD en AM loskoppelen op de Wemos of NodeMCU :)

[Voor 23% gewijzigd door EelCapone op 31-03-2020 10:55]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Leuk dat jullie het helemaal radiografisch willen aansturen en het lijkt te lukken :)
Voor de nieuwkomers in dit topic: voor een paar euro koppel je een ESP8266 direct aan je Zehnder comfofan, d.m.v. een 0-10v aansturing. Dit is een stuk simpeler en goedkoper dan radiografisch. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden :)

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Enkel loskoppelen van de AM en CD was niet voldoende. Ik moest beide poorten configureren naar een niet bestaand GPIO pin, want er was conflict in de pin toewijzingen.
Toen kreeg ik ineens allemaal Data Ready berichten te zien in de serial monitor.

Helaas deed send.json helemaal niets. Maar moet er ook niet eerst een link commando gestuurd worden naar de RF ontvanger om de wemos te koppelen aan de RF ontvanger?

Oeps, nu ben ik vergeten om het available for linking command op te slaan. Zal dat de volgende keer even noteren.
Als ik weet hoe ik mijn bestaande Zehnder remotes kan loskoppelen van de ontvanger, kan ik natuurlijk ook nog proberen om te zien hoe de linking werkt tussen remote en ontvanger.

[Voor 26% gewijzigd door Sircuri op 31-03-2020 21:17]

Signature van nature

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Sircuri schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:09:
Enkel loskoppelen van de AM en CD was niet voldoende. Ik moest beide poorten configureren naar een niet bestaand GPIO pin, want er was conflict in de pin toewijzingen.
Toen kreeg ik ineens allemaal Data Ready berichten te zien in de serial monitor.
Welk type WeMos gebruik je? Dan haal ik morgen er even eentje op om zelf mee te testen. Allemaal Data Ready berichten betekent in ieder geval dat het "ik heb een nieuw pakketje ontvangen" signaal van de nRF905 module naar de WeMos niet goed aankomt. De WeMos denkt nu dat er telkens iets nieuws is ontvangen.
Helaas deed send.json helemaal niets. Maar moet er ook niet eerst een link commando gestuurd worden naar de RF ontvanger om de wemos te koppelen aan de RF ontvanger?
Strikt genomen hoeft de WeMos technisch niet gekoppeld te worden. Het enige waar de Zehnder op controleert is het netwerk-id. De Rx-ID en Tx-ID in het protocol worden (voor zover ik kan achterhalen) niet gecontroleerd. Mijn vermoeden is dat Zehnder het protocol zo bedacht had dat de apparaat-ID's (Rx-ID enTx-ID) bij het linken uitgewisseld moeten worden, maar op mijn eigen Zehnder CFME R kan ik elk willekeurig ID gebruiken, zolang het maar niet 0x00 is.

Je hoeft dus alleen het netwerk-id te achterhalen, en dat doe je door het available for linking commando te ontvangen met de API.
Oeps, nu ben ik vergeten om het available for linking command op te slaan. Zal dat de volgende keer even noteren.
Geen probleem, ik ben gewoon benieuwd of er bijv. een logica zit in de netwerk-id's, en hoe het protocol werkt bij andere Zehnder apparatuur dan de ComfoAir CMFE R die hier gebruikt wordt. Vandaar dat ik zit te vissen naar die data :)
Als ik weet hoe ik mijn bestaande Zehnder remotes kan loskoppelen van de ontvanger, kan ik natuurlijk ook nog proberen om te zien hoe de linking werkt tussen remote en ontvanger.
Je kunt de Zehnder remote controls in linking-mode zetten door 8 seconden lang tegelijk 1 en T in te drukken, maar dat is hiervoor niet nodig. Hoe het linking proces precies werkt heb ik nog niet kunnen achterhalen, maar in mijn geval had ik dus alleen het netwerk-id nodig

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

EelCapone schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:46:
[...]
Welk type WeMos gebruik je? Dan haal ik morgen er even eentje op om zelf mee te testen. Allemaal Data Ready berichten betekent in ieder geval dat het "ik heb een nieuw pakketje ontvangen" signaal van de nRF905 module naar de WeMos niet goed aankomt. De WeMos denkt nu dat er telkens iets nieuws is ontvangen.
Gebruik nu een D1 mini pro. Maar die "Data ready" berichten stoppen na ongeveer 10 minuten. Dus het zijn dan neem ik aan die link ready berichten die de RF ontvanger verstuurd. Wat bedoel je met dat de data niet goed aankomt op de Wemos? Die DR flag hoort dus niet steeds hoog te worden?
Strikt genomen hoeft de WeMos technisch niet gekoppeld te worden.
Helder, Dan laat ik dat ook even liggen.
Dan zal ik nog een keer het netwerk ID goed noteren en nogmaals proberen een command te sturen. Voor alsnog lijkt dat niet te werken.

Signature van nature

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Sircuri schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:25:
Gebruik nu een D1 mini pro. Maar die "Data ready" berichten stoppen na ongeveer 10 minuten. Dus het zijn dan neem ik aan die link ready berichten die de RF ontvanger verstuurd. Wat bedoel je met dat de data niet goed aankomt op de Wemos? Die DR flag hoort dus niet steeds hoog te worden?
Ah kijk, als het inderdaad na 10 minuten stopt, dan zou het inderdaad het 'link ready' signaal kunnen zijn Komen de DR-berichten elke seconde binnen, of stomen ze 100-en malen per seconde binnen? In het eerste geval betekent het dat je systeem (waarschijnlijk) goed werkt en inderdaad de 'link ready' ontvangt. Als het 100-en keren per seconde binnenkomt dan is het DR-signaal waarschijnlijk permanent geactiveerd. Bij mijn eigen tests heb ik dit al eens meegemaakt als ik een verkeerde GPIO pin had gekozen.
Helder, Dan laat ik dat ook even liggen.
Dan zal ik nog een keer het netwerk ID goed noteren en nogmaals proberen een command te sturen. Voor alsnog lijkt dat niet te werken.
Misschien moet je in jouw geval dus wel een geldige Tx-ID meesturen. Idealiter zou je hiervoor dus de WeMos met nRF905API willen linken aan je Zehnder om zo een eigen ID te gebruiken, maar je kunt ook een ID van je RFZ remote control gebruiken. Als je het netwerk-id A55A5AA5 gebruikt, en de RFZ remote control in link mode zet (8 seconden de 1 knop en de T knop indrukken) dan zie je ook de link-pakketjes van je remote control voorbij komen. Aan de hand van de protocolbeschrijving zou je de ID van je remote control moeten kunnen achterhalen.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

EelCapone schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:49:
Ah kijk, als het inderdaad na 10 minuten stopt, dan zou het inderdaad het 'link ready' signaal kunnen zijn Komen de DR-berichten elke seconde binnen, of stomen ze 100-en malen per seconde binnen?
Dat eerste. Ze komen ongeveer elke seconde voorbij.
Misschien moet je in jouw geval dus wel een geldige Tx-ID meesturen. Idealiter zou je hiervoor dus de WeMos met nRF905API willen linken aan je Zehnder om zo een eigen ID te gebruiken, maar je kunt ook een ID van je RFZ remote control gebruiken. Als je het netwerk-id A55A5AA5 gebruikt, en de RFZ remote control in link mode zet (8 seconden de 1 knop en de T knop indrukken) dan zie je ook de link-pakketjes van je remote control voorbij komen. Aan de hand van de protocolbeschrijving zou je de ID van je remote control moeten kunnen achterhalen.
Top, dan gaan we dat vanavond nog eens proberen. Bedankt voor alle uitleg. Hopelijk krijg ik het werkend.

Signature van nature

• freakshock88
  • Laatst online: 15:47
EDIT: Nevermind, ben al een stuk verder.. :*)

Het is me gelukt de software te installeren op een NodeMCU, en ook om signalen te ontvangen van de Comfofan S. Ik krijg echter een netwerkid die niet alleen cijfers bevat, maar ook letters in de reeks na FA0604.
Er volgt dan een cijfer-letter combinatie van 8 tekens.

Als ik deze netwerkid (na omgedraaid te hebben) gebruik voor mijn send commando met payload 01000301fa0201030000000000000000 krijg ik wel een result ok maar er gebeurt niks met de ventilatie.

Enig idee :)?

[Voor 178% gewijzigd door freakshock88 op 01-04-2020 21:43]

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Dat dus... zo ver ben ik nu ook :)

Signature van nature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

freakshock88 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:15:
EDIT: Nevermind, ben al een stuk verder.. :*)

Het is me gelukt de software te installeren op een NodeMCU...
Nice! Goed om te horen. Kun je me even laten weten welke stappen je moest uitvoeren? Dan kan ik dat opnemen in de WiKi :)
, en ook om signalen te ontvangen van de Comfofan S. Ik krijg echter een netwerkid die niet alleen cijfers bevat, maar ook letters in de reeks na FA0604.
Er volgt dan een cijfer-letter combinatie van 8 tekens.

Als ik deze netwerkid (na omgedraaid te hebben) gebruik voor mijn send commando met payload 01000301fa0201030000000000000000 krijg ik wel een result ok maar er gebeurt niks met de ventilatie.

Enig idee :)?
Het netwerk-id van je Zehnder apparaat bestaat uit 8 hexadecimale karakters, dus 8 cijfers of tekens A, B, C, D, E of F. Een voorbeeld van een netwerk-id is 5A30EF16, dus het kan kloppen dat er ook letters inzitten.

Ik heb zojuist weer een nieuwe versie online gezet waarmee het waarschijnlijk een stuk makkelijker wordt om je Zehnder apparaat te bedienen :)

Stap 1: haal je Zehnder apparaat even van de stroom af en zet hem weer aan
Stap 2: open de link
code:
1
http://192.168.x.y/api/v1/zehnder/link.json
. Zorg hierbij ervoor dat de antenne van je Arduino nRF905 apparaat vlak in de buurt van je Zehnder is
Stap 3: Als het goed is krijg je zoiets te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
{
"result":"ok",
"network_id":"0x5a30ef16",
"remote_device_type":"0x1",
"remote_device_id":"0x2f",
"my_device_type":"0x3",
"my_device_id":"0x6d",
"rxdata":[".......]}

Je nRF905-API is nu onder een nieuw apparaat-id gekoppeld met je Zehnder :) Noteer de network_id, remote_device_id (dit is de ID van je Zehnder apparaat) en de device_id (dit is de ID van je Arduino nRF905-API).

Om de power instelling te veranderen open je de link:
code:
1
 https://192.168.x.y/api/v1/zehnder/setpower.json?power=high

En om de timer in te stellen open je de link:
code:
1
 https://192.168.x.y/api/v1/zehnder/settimer.json?power=medium&minutes=5

Hopelijk lukt dit allemaal voor jullie nu!

Helaas onthoudt ie nog niet de netwerk-id en ID van je Zehdner apparaat als je de Arduino loshaalt van de stroom, dus dat moet je dan voorlopig nog even handmatig configureren met:
code:
1
 https://192.168.x.y/api/v1/zehnder/config.json?network=1a2b3c4d&main_unit_id=91&device_id=5d

De network, main_unit_id en device_id moet je de waardes invullen die je bij stap 3 had gevonden.

Next step: home assistant integratie 8)

PS: post aub de data onder het kopje rxdata; daarmee kan ik hopelijk het Zehnder protocol verder analyseren :)

[Voor 10% gewijzigd door EelCapone op 01-04-2020 23:49]

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Sircuri schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:12:
Dat dus... zo ver ben ik nu ook :)
Ah! Dank je voor je feedback, ik wist niet dat je ook problemen had met het compilen. Kan je laten weten of versie 0.3.1 inmiddels goed te compilen en te uploaden is naar je WeMos?

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-05 08:27
Ik heb ondertussen een nRF905 besteld (moet uit China komen, dus kan nog even duren..). Ik ahd van iemand anders gehoord dat er in zijn remote een CC1101 zat dus vandaar.

Het mooiste zou zijn als je een module in ESPhome kan maken. Dan krijg je 'gratis' de device management dingen erbij. Als ik mijn nRF905 heb wil ik wel helpen met de ontwikkeling.

• freakshock88
Heb net 0.3.1 op de NodeMCU gezet, maar helaas werkt het linken nu niet.

Ik krijg het volgende resultaat:

code:
1
2
3
4
5
6
{
result: "no_networks_found",
my_device_type: "0x3",
my_device_id: "0x7b",
rxdata: [ ]
}

Heb het meerdere malen geprobeerd, telkens de stroom opnieuw van de Zehnder af, antenne op 50cm afstand. Het device id verandert met elke request.

Zodra het werkt zal ik de info posten om de wiki aan te vullen ;)

EDIT: Ik moest natuurlijk wel eerst het config commando runnen.. |:(

Nu krijg ik wel response van het link endpoint met alle verwachte waarden.

Echter vervolgens een commando om de zehnder op setting high te zetten werkt niet (Connection Refused).

[Voor 22% gewijzigd door freakshock88 op 02-04-2020 09:56]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb nog een keer naar de documentatie gekeken en begrijp ik nou goed dat je via het draadloze protocol alleen de standaard 3 standen (low, medium, high) kunt instellen?

Dat is wel een groot gemis dan, ik ben erg blij dat mijn Zehnder traploos aangestuurd wordt. Ik vond het altijd erg irritant om te horen dat de ventilatie op een hogere stand werd gezet, om weer 5 minuten later te zakken in toeren omdat een gemeten waarde onder een bepaalde grens valt. Nu alles traploos is hoor je uiteraard de ventilatie soms wel, maar de irritante sprongen in geluidsniveau zijn compleet weg.

Nou is niet iedereen even gevoelig voor dat soort geluiden, maar wat mij betreft is de overstap van 3 standen naar traploos eigenlijk een grotere vooruitgang in comfort dan überhaupt met eigen domotica de Zehnder kunnen aansturen :)

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Gizz schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:38:
Ik heb nog een keer naar de documentatie gekeken en begrijp ik nou goed dat je via het draadloze protocol alleen de standaard 3 standen (low, medium, high) kunt instellen?

Dat is wel een groot gemis dan, ik ben erg blij dat mijn Zehnder traploos aangestuurd wordt. Ik vond het altijd erg irritant om te horen dat de ventilatie op een hogere stand werd gezet, om weer 5 minuten later te zakken in toeren omdat een gemeten waarde onder een bepaalde grens valt. Nu alles traploos is hoor je uiteraard de ventilatie soms wel, maar de irritante sprongen in geluidsniveau zijn compleet weg.

Nou is niet iedereen even gevoelig voor dat soort geluiden, maar wat mij betreft is de overstap van 3 standen naar traploos eigenlijk een grotere vooruitgang in comfort dan überhaupt met eigen domotica de Zehnder kunnen aansturen :)
Ik heb verder geen idee hoe dat ding van mij precies werkt, maar alle remotes die ik heb kennen niet zo veel opties. Ik heb een CO2 gestuurde beneden hangen in de woonkamer. Daar zitten de opties op: Low, Max, Ben niet thuis en Auto. Wat er dan allemaal precies gebeurt weet ik dus niet. Daarnaast heb ik een Timer RF hangen op de badkamer. Deze geeft ook altijd een MAX signaal naar de MV, maar dan met een duration erbij (10, 20 of 30 minuten).

Het traploos aansturen zou dan alleen uit de CO2 meter moeten komen, maar daar heb ik dus geen zicht op.

Signature van nature

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Gizz schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:38:

Hoi Gizz

Ik snap niet precies waarom je weerstand hebt tegen dit alternatieve project.

De oplossing die jij hebt bedacht werkt prima, dat weet ik uit eigen ervaring :) En voor een ieder die alleen de fan wil aansturen is dat ook een prima oplossing, en een ieder staat vrij om jouw oplossing toe te passen.

Maar ik wil kijken welke mogelijkheden er zijn om dit via RF te doen. Niet alleen om mijn Zehnder apparaat aan te kunnen sturen, maar ook omdat het een leuke puzzel is. In deze corona-tijd kiezen sommige mensen er voor een Ravensburger puzzel van 1000-stukjes op te lossen.

Ik vind het leuk om dit soort dingen uit te puzzelen. Hoe werkt dat apparaat? Welke mogelijkheden zijn er allemaal te vinden? Wat is er allemaal mogelijk met het RF protocol?

Dit is ook terug te vinden in het orginele / alternatieve definitie van een hacker:
Hacker: iem. die geniet van de intellectuele uitdaging om op een creatieve en onorthodoxe manier aan technische beperkingen te ontsnappen
Wat ik tot nu toe heb gezien in de analyse van het RF-protocol lijkt het er op dat hiermee veel meer mogelijk dan alleen het Zehnder apparaat aan of uitzetten. Maar om hier achter te komen moet je het protocol wel verder analyseren.

Daarnaast voelt niet iedereen zich goed bij het openmaken van het Zehnder apparaat, bijvoorbeeld omdat het een huurwoning betreft en het apparaat niet van hem/haar zelf is.

Deze alternatieve RF-oplossing doet niets tekort aan de oplossing die jij hebt bedacht met de 0-10V sturing! ZIe het eerder als een uitbreiding van de kennis die we hebben over dit soort apparaten.

Mijn vraag aan jou is dus: waarom voel je zoveel weerstand bij dit alternatieve RF scenario?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sircuri schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:05:
[...]

Ik heb verder geen idee hoe dat ding van mij precies werkt, maar alle remotes die ik heb kennen niet zo veel opties. Ik heb een CO2 gestuurde beneden hangen in de woonkamer. Daar zitten de opties op: Low, Max, Ben niet thuis en Auto. Wat er dan allemaal precies gebeurt weet ik dus niet. Daarnaast heb ik een Timer RF hangen op de badkamer. Deze geeft ook altijd een MAX signaal naar de MV, maar dan met een duration erbij (10, 20 of 30 minuten).

Het traploos aansturen zou dan alleen uit de CO2 meter moeten komen, maar daar heb ik dus geen zicht op.
Wat je schrijft klopt, alle sensoren van Zehnder zelf sturen alleen aan op low/mid/high. De enige optie van Zehnder zelf die traploos werkt is de hygrometer die op de 0-10v aansluiting in de comfofan zelf wordt aangesloten. Maar zowel met de 0-10v aansturing als de radiografische aansturing koppel je de Comfofan aan de rest van je domotica, dus je bent niet afhankelijk van de beperkingen van de Zehnder sensoren.

@EelCapone Ik heb geen weerstand, ik ben nieuwsgierig :) Zat je project op github door te nemen en vond daar niet direct hoe het met de 'power'-aansturing zit. Daarna hier natuurlijk wel.

Ben benieuwd of het gaat lukken met een meer fijnere aansturing via het radiografische protocol. Zehnder zelf doet het in ieder geval niet met de huidige draadloze sensoren, wat de kans dat het kan waarschijnlijk een stuk kleiner maakt.

Verder is het gewoon een leuk project en is het reverse-engineren van zo'n protocol natuurlijk vet :) Los daarvan is het (denk ik) voor nieuwkomers in dit topic goed om er even op te wijzen wat de voor- en nadelen zijn van zowel de 0-10v aansturing als radiografisch.

Voor de één weegt het zwaarder dat je geen extra onderdeel op je Comfofan hoeft aan te sluiten, de ander heeft liever dat hij zijn mechanische ventilatie niet van low naar medium, of van medium naar high hoort overschakelen. Maar voordat je die afweging kunt maken moet je natuurlijk wel weten dát er in de praktijk verschil zit tussen beide manieren van aansturen en wat die verschillen dan precies zijn.

Zelf had ik van tevoren helemaal niet bedacht dat een traploos geregelde MV zoveel prettiger zou zijn, ik ben begonnen met de aansturing vanuit mijn domotica omdat ik de Comfofan wilde aansturen met goedkope CO2-sensoren. Ik kan me voorstellen dat er meer Tweakers zijn die daar niet bij stil staan, vandaar dat ik mijn ervaring deel :)
Deze alternatieve RF-oplossing doet niets tekort aan de oplossing die jij hebt bedacht met de 0-10V sturing!
Ik wil meteen uit de wereld helpen dat ik dit zelf heb bedacht. Ik ben ook maar simpelweg geïnspireerd door medetweakers, zowel op tweakers.net als daarbuiten.

[Voor 9% gewijzigd door Gizz op 02-04-2020 11:59]

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

XanderHuisman schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:58:
Ik heb ondertussen een nRF905 besteld (moet uit China komen, dus kan nog even duren..). Ik ahd van iemand anders gehoord dat er in zijn remote een CC1101 zat dus vandaar.
Interessant! Heeft die persoon ook foto's of documentatie van die remote?
Het mooiste zou zijn als je een module in ESPhome kan maken. Dan krijg je 'gratis' de device management dingen erbij. Als ik mijn nRF905 heb wil ik wel helpen met de ontwikkeling.
Klopt, dat zou inderdaad mooi zijn. Ik heb eerst geprobeert om met ESPhome aan de slag te gaan, en gebruik te maken van reeds bestaande nRF905 Arduino code die op het internet te vinden is. Ik kreeg dit niet goed aan de praat, en aangezien ik nog ergens een zelf ontwikkelde API bibliotheek voor Arduino had liggen had ik besloten om zelf maar iets te programmeren :) Voordeel hiervan is ook dat ik allerlei debug informatie, waaronder alle verzonden en ontvangen RF-data kan analyseren.

Alle nRF905 gerelateerde code heb ik apart ondergebracht in een Class, waardoor ie een stuk makkelijker te porteren is naar andere platformen, waaronder ESPhome (hopelijk) :)
freakshock88 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:47:
EDIT: Ik moest natuurlijk wel eerst het config commando runnen.. |:(

Nu krijg ik wel response van het link endpoint met alle verwachte waarden.

Echter vervolgens een commando om de zehnder op setting high te zetten werkt niet (Connection Refused).
Het was gisteravond al laat en was inderdaag vergeten het configuratiecommando mee te nemen in de /api/v1/zehnder/ endpoints waardoor ie o.a. ook een Connection Refused geeft.. Dit heb ik inmiddels aangepast in v0.3.2. Het config commando is nu niet meer nodig om handmatig uit te voeren; hij zou nu de nRF905 automatisch moeten configureren voor Zehnder apparatuur als je de /api/v1/zehnder/link.json of de /api/v1/zehnder/config.json endpoints aanroept :)

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik heb op GitHub een issue aangemaakt met alle output erin die ik krijg hier thuis.

Al komen alle commando's goed aan (de MV reageert erop), de MV gaat direct weer terug naar de standaard stand. Ik snap niet goed waarom dat gebeurt. Maar wellicht heb jij een idee :)

Signature van nature

• freakshock88
EDIT: Het werkt!

Het werkt wel alleen met http URL's, niet met HTTPS.

I krijg ook

code:
1
{"result":"no_reply","errormsg":"Command sent but no reply was received","rxdata":*Helehoop data*]}

Maar het commando werkt wel, en daar gaat het om ;)

[Voor 164% gewijzigd door freakshock88 op 02-04-2020 15:13]

• JPtjeeNL
  • Niet online
EelCapone schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:21:
[...]

Daarnaast voelt niet iedereen zich goed bij het openmaken van het Zehnder apparaat, bijvoorbeeld omdat het een huurwoning betreft en het apparaat niet van hem/haar zelf is.
Is de reden voor mij om voor RF gestuurd te gaan. Ik ben nogal huiverig voor het openmaken/demonteren van dat soort zaken. Wellicht ben ik wat te voorzichtig...

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JPtjeeNL Uiteraard niet openmaken als je je daar niet lekker bij voelt :) Al denk ik dat het bij een Comfofan misschien een grotere onderneming lijkt dan het daadwerkelijk is. Je hoeft niet allerlei elektronicaonderdelen los te schroeven bijvoorbeeld.

Stap 1: trek de stekker van je comfofan uit het stopcontact.
Stap 2: wip een kunststof pinnetje uit de kap, draai de kap een kwart en haal de kap eraf terwijl je een nokje opzij houdt:

Stap 3: Stop een draadje in 0-10v en een draadje in GND. Even aanschroeven:

Stap 4: Kap weer monteren, stekker in stopcontact.

Zelfs als je niks met 0-10v wilt doen is het soms noodzakelijk om de kap even te verwijderen. Met de dipswitches op het printplaatje kun je namelijk instellen wat de standen low-medium-high eigenlijk doen:

• freakshock88
EelCapone schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:42:
[...]

Nice! Goed om te horen. Kun je me even laten weten welke stappen je moest uitvoeren? Dan kan ik dat opnemen in de WiKi :)
Het enige wat nog niet vermeld werd in de wiki is dat je ondersteuning voor de ESP boards moet regelen in de Arduino IDE.

Dat wordt hier beschreven:
https://www.instructables...u-ESP8266-on-Arduino-IDE/

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Sircuri schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:43:
Ik heb op GitHub een issue aangemaakt met alle output erin die ik krijg hier thuis.
Thx! Ik zie in je output al frametypes voorbij komen die ik niet in mijn Zehnder zie. Welk type apparaat heb je, en welke appararaten heb je gekoppeld aan je Zehnder? Ik zie namelijk bij de SETPOWER en SETTIMER frames voorbij komen van een ander apparaat dan je Zehnder MV of de nRF905API (zie de frames die beginnen met 1880).
Al komen alle commando's goed aan (de MV reageert erop), de MV gaat direct weer terug naar de standaard stand. Ik snap niet goed waarom dat gebeurt. Maar wellicht heb jij een idee :)
Ik las eerder dat er een CO2 sensor gekoppeld is aan je Zehnder? Mogelijk stuurt deze continue updates naar je Zehnder MV waardoor de commando's van je Arduino continue worden overschreven. Dit zou ook de frames van dat andere apparaat kunnen verklaren.
Yay!
Het werkt wel alleen met http URL's, niet met HTTPS.
HTTPS heb ik nu even uitgezet, maar dit wordt in een latere versie wel weer aangezet. Ik probeer IoT apparaten toch wel secure te maken :)
code:
1
{"result":"no_reply","errormsg":"Command sent but no reply was received","rxdata":*Helehoop data*]}

Maar het commando werkt wel, en daar gaat het om ;)
Waarschijnlijk stuurt je Zehnder apparaat een ander soort reply dan het apparaat die ik hier heb hangen. Het lijkt op hetzelfde issue als hierboven beschreven door Sircuri. Welk type Zehnder apparaat heb je? En zie je kans om logging/output te posten? Dan kan ik zien waar het misgaat met de reply.
freakshock88 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:21:
Het enige wat nog niet vermeld werd in de wiki is dat je ondersteuning voor de ESP boards moet regelen in de Arduino IDE.
Thx! Ik zal het een dezer dagen opnemen in de Wiki zodat anderen het wat makkelijker hebben als ze dit willen installeren :)

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

EelCapone schreef op donderdag 2 april 2020 @ 23:11:
Thx! Ik zie in je output al frametypes voorbij komen die ik niet in mijn Zehnder zie. Welk type apparaat heb je, en welke appararaten heb je gekoppeld aan je Zehnder? Ik zie namelijk bij de SETPOWER en SETTIMER frames voorbij komen van een ander apparaat dan je Zehnder MV of de nRF905API (zie de frames die beginnen met 1880).

Ik las eerder dat er een CO2 sensor gekoppeld is aan je Zehnder? Mogelijk stuurt deze continue updates naar je Zehnder MV waardoor de commando's van je Arduino continue worden overschreven. Dit zou ook de frames van dat andere apparaat kunnen verklaren.
Ik heb werkelijk geen flauw benul wat voor en zehnder apparatuur ik heb. Helaas zit de ontvanger in een volledig zwarte behuizing vastgeschroefd onder mijn Inventum Ecolution Solo 50 WTW. En ik ben niet zo happig op om daar een schroevendraaier in te zetten.
Momenteel heb ik al 2 remotes gekoppeld aan deze WTW. Er hangt een CO2 gestuurde remote in mijn woonkamer en een Timer RF hangt bij mij op de badkamer. Beide werken en storen elkaar ook niet. Dus vandaar dat ik het vreemd vind dat de commando's wel aankomen met de Wemos, maar meteen weer teruggeschakeld wordt naar de standaard stand.

Het is natuurlijk de vraag hoe ik nu kan helpen om dit varkentje te wassen. Kan ik op een of andere manier een "sniffer" maken met de nRF905 om al het verkeer op te vangen? Bijvoorbeeld ook het verkeer als ik in de badkamer de Timer RF gebruik?

Signature van nature

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Sircuri schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:43:

Zou je de frames van je CO2 sensor eens willen capturen? Dit kan je doen door:
1. De Arduino met nRF905 dicht in de buurt van je CO2 sensor te houden
2. De nRF905 te configureren met http://192.168.x.y/api/v1...n_unit_id=1f&device_id=55
3. De buffer voor ontvangen data leeg te maken met http://192.168.x.y/api/v1/receive.json
4. Na een seconde of 30 nogmaals http://192.168.x.y/api/v1/receive.json aan te roepen. Hopelijk heeft ie nu de de automatische data van je CO2 sensor ontvangen
5. Als je zin hebt: stap 4 nog een keer herhalen en de CO2 sensor handmatig te bedienen

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Sircuri schreef op donderdag 2 april 2020 @ 23:23:
[...]
Ik heb werkelijk geen flauw benul wat voor en zehnder apparatuur ik heb. Helaas zit de ontvanger in een volledig zwarte behuizing vastgeschroefd onder mijn Inventum Ecolution Solo 50 WTW. En ik ben niet zo happig op om daar een schroevendraaier in te zetten.
Dat snap ik en als je je daar niet volledig veilig bij voelt moet je dat ook zeker niet doen
Momenteel heb ik al 2 remotes gekoppeld aan deze WTW. Er hangt een CO2 gestuurde remote in mijn woonkamer en een Timer RF hangt bij mij op de badkamer. Beide werken en storen elkaar ook niet. Dus vandaar dat ik het vreemd vind dat de commando's wel aankomen met de Wemos, maar meteen weer teruggeschakeld wordt naar de standaard stand.

Het is natuurlijk de vraag hoe ik nu kan helpen om dit varkentje te wassen. Kan ik op een of andere manier een "sniffer" maken met de nRF905 om al het verkeer op te vangen? Bijvoorbeeld ook het verkeer als ik in de badkamer de Timer RF gebruik?
Ik was net bezig een tweede bericht te posten :) De Zehnder apparatuur werkt met een mesh-netwerk. Alle apparaten gebruiken hetzelfde netwerk-id, dus als je die eenmaal hebt dan kan je al het verkeer tussen alle sensoren, bedieningselementen en WTW's afluisteren. En je netwerk ID heb je inmiddels al verkregen 8)

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

EelCapone schreef op donderdag 2 april 2020 @ 23:24:
Zou je de frames van je CO2 sensor eens willen capturen? Dit kan je doen door:
1. De Arduino met nRF905 dicht in de buurt van je CO2 sensor te houden
2. De nRF905 te configureren met http://192.168.x.y/api/v1...n_unit_id=1f&device_id=55
3. De buffer voor ontvangen data leeg te maken met http://192.168.x.y/api/v1/receive.json
4. Na een seconde of 30 nogmaals http://192.168.x.y/api/v1/receive.json aan te roepen. Hopelijk heeft ie nu de de automatische data van je CO2 sensor ontvangen
code:
1
["01001880FA0101000000000000000000","01001880950101000000000000000000","01001880680101000000000000000000","01001880530101000000000000000000","01001880330101000000000000000000","00001880B51D03760028000000000000","000018808F1D03760028000000000000","00001880841D03760028000000000000","000018805C1D03760028000000000000","00001880481D03760028000000000000"]
5. Als je zin hebt: stap 4 nog een keer herhalen en de CO2 sensor handmatig te bedienen
code:
1
["01001880FA0101000000000000000000","01001880BD0101000000000000000000","01001880A80101000000000000000000","010018807F0101000000000000000000","010018805A0101000000000000000000","010018804E0101000000000000000000","010018803A0101000000000000000000","00001880FA1D03760028000000000000","00001880AD1D03760028000000000000","000018809B1D03760028000000000000","000018807C1D03760028000000000000","00001880761D03760028000000000000","000018806E1D03760028000000000000","000018805D1D03760028000000000000","00001880401D03760028000000000000","01001880B10101000000000000000000","010018808B0101000000000000000000","01001880850101000000000000000000","010018807C0101000000000000000000","010018803E0101000000000000000000","00001880A01D03763228000000000000","00001880911D03763228000000000000","00001880861D03763228000000000000","000018807B1D03763228000000000000","000018805C1D03763228000000000000","000018803A1D03763228000000000000","010018809B0101320000000000000000","010018808F0101320000000000000000","01001880890101320000000000000000","01001880790101320000000000000000","01001880730101320000000000000000","01001880600101320000000000000000","00001880B31D03766428000000000000","00001880A61D03766428000000000000","00001880911D03766428000000000000"]

Er is wel enorm veel verkeer gaande. Weet dus ook niet of dit allemaal mijn zehnders zijn, of meer in de buurt. De hele wijk (nieuwbouw) heeft deze apparatuur gekregen. Ah, je beschrijft hierboven een mesh netwerk... dan kan het geen verkeer van andere ontvangers zijn.

Ik zou natuurlijk voor dit doeleinde de receive buffer groter kunnen maken. Er is namelijk zoveel verkeer te oderscheppen :)

[Voor 4% gewijzigd door Sircuri op 02-04-2020 23:37]

Signature van nature

• EelCapone

EelCapone

Ik kom je halen!

Dank je (Y) zo te zien is 1880 inderdaad je CO2 sensor. Ik zal morgen eens kijken wat er in te zien is.

Wat betreft eventueel verkeer van andere apparaten in de nieuwbouwwijk: hier is dus dat nerwerk-id voor. Elk huis (WTW) heeft een eigen netwerk-ID, waardoor het als het goed is elkaar niet zou mogen storen.

En idd de netwerkbuffer vergroten kan zeker! Nu staat ie op 100 en zou evt groter kunnen, maar waarschijnlijk ontvang je dan telkens dezelfde frames. Je zou het eens kunnen proberen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freakshock88
EelCapone schreef op donderdag 2 april 2020 @ 23:11:
[...]

Waarschijnlijk stuurt je Zehnder apparaat een ander soort reply dan het apparaat die ik hier heb hangen. Het lijkt op hetzelfde issue als hierboven beschreven door Sircuri. Welk type Zehnder apparaat heb je? En zie je kans om logging/output te posten? Dan kan ik zien waar het misgaat met de reply.
Meer dan Zehnder Comfofan S kan ik van het apparaat niet aflezen (rode kap).
Zal later even kijken of ik meer kan achterhalen over het type.

Logs:
Request: http://192.168.x.y/api/v1/zehnder/setpower.json?power=low
Response:
code:
1
{"result":"no_reply","errormsg":"Command sent but no acknowledge was received","rxdata":["00000182FA0704011E00060000000000","00000182CA0704011E00060000000000","00000182B30704011E00060000000000","000001829C0704011E00060000000000","00000182790704011E00060000000000","000001825C0704011E00060000000000","00000182400704011E00060000000000","000001821C0704011E00060000000000"]}
Thx! Ik zal het een dezer dagen opnemen in de Wiki zodat anderen het wat makkelijker hebben als ze dit willen installeren :)
Top !
EelCapone schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:42:
[...]
Next step: home assistant integratie 8)
Ik wilde zelf ook al graag mijn ventilatie alvast via Home Assistant regelen, dus ik heb het volgende aan mijn configuratie toegevoegd, als tijdelijke oplossing tot de volwaardige integratie er is :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
rest_command:
  ventilationsystem_low:
    url: !secret ventilation_turn_on_low
    username: !secret ventilation_user
    password: !secret ventilation_pass
  ventilationsystem_medium:
    url: !secret ventilation_turn_on_medium
  ventilationsystem_medium_30mins:
    url: !secret ventilation_turn_on_medium_for_30mins

Met in secrets.yaml:
code:
1
2
3
4
5
ventilation_turn_on_low: 'http://192.168.x.y/api/v1/zehnder/setpower.json?power=low'
ventilation_turn_on_medium: 'http://192.168.x.y/api/v1/zehnder/setpower.json?power=medium'
ventilation_turn_on_medium_for_30mins: 'http://192.168.x.y/api/v1/zehnder/settimer.json?power=medium&minutes=30'
ventilation_user: admin
ventilation_pass: nrf905

[Voor 34% gewijzigd door freakshock88 op 03-04-2020 09:32]

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ah, dit apparaat heb ik. Dus zover ik kan zien..... kan ik niks zien :+

https://www.cvtotaal.nl/i...nger-t-b-v-ecolution.html

Ah, ik denk dat dit de reden is dat nu steeds de modus teruggezet wordt naar standaard:
De Zehnder - J.E. StorkAir CO2-bedieningmodules (hoofdbediening en uitbreidingssensoren)
kunnen gecombineerd worden met de Inventum Ecolution serie ventilatiewarmtepompen.
Om de communicatie tussen de ventilatiewarmtepomp en CO2-module(s) tot stand te laten
komen is een optionele Inventum RF –ontvanger nodig.

De CO2-bedieningsmodules zijn niet te combineren met een RFZ 3-standenschakelaar. De
CO2-bediening zal hierbij de RFZ ‘overrulen’. Dit geldt niet voor de Timer RF. Deze kan wel in
combinatie met de CO2-bediening gevoerd worden.
bron: https://www.inventum.com/...tzijdig_CO2_bediening.pdf

Dus als de Wemos zich nu gedraagt als een RFZ 3 standen schakelaar, dan gaat dat voor mij dus niet werken. Maar dit geeft wel weer een goede richting om in te werken!

[Voor 79% gewijzigd door Sircuri op 03-04-2020 09:44]

Signature van nature

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Sircuri Een mogelijk oplossing is om de CO2-sensor van Zehnder niet meer te gebruiken en er zelf één te maken met een Wemos D1 mini en een MH-Z91B CO2-sensor. Kost je zo'n €20 en dan kun je wel radiografisch de Zehnder blijven aansturen op basis van de CO2-waardes.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Gizz schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:20:
@Sircuri Een mogelijk oplossing is om de CO2-sensor van Zehnder niet meer te gebruiken en er zelf één te maken met een Wemos D1 mini en een MH-Z91B CO2-sensor. Kost je zo'n €20 en dan kun je wel radiografisch de Zehnder blijven aansturen op basis van de CO2-waardes.
Dat zou zeker kunnen. Voorlopig is dit een hobby projectje en moet de normale apparatuur wel blijven functioneren. Als namelijk hier de MV uitvalt, vallen ook alle ventilatieroosters dicht en dan merk je al heel gauw dat een nieuwbouwhuis ZEER goed geïsoleerd is. Dan wordt het zeer snel muf in huis.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ben ook nog even bezig geweest met capture van mijn Timer RF en zie toch nog andere data voorbij komen dan je beschreven hebt op Github. Ik zal proberen om middels een fork + merge requests toevoegingen te maken op de README file.

Tevens sturen de remotes de commando's vaker dan 1 keer achter elkaar met steeds een kortere TTL.

code:
1
2
3
4
5
6
      "01 00 18 80 FA 01 01 0D 00 00 00 00 00 00 00 00",
      "01 00 18 80 92 01 01 0D 00 00 00 00 00 00 00 00",
      "01 00 18 80 84 01 01 0D 00 00 00 00 00 00 00 00",
      "01 00 18 80 76 01 01 0D 00 00 00 00 00 00 00 00",
      "01 00 18 80 5E 01 01 0D 00 00 00 00 00 00 00 00",
      "01 00 18 80 2B 01 01 0D 00 00 00 00 00 00 00 00",

In dit geval loopt de TTL waarde terug van 0xFA naar 0x2B en dan stop het ook. Gevolgd door een broadcast van de remote naar alle andere geïnteresseerden (denk ik) van de laatste stand.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      "00 00 18 80 B6 1D 03 76 0D 28 00 00 00 00 00 00",
      "00 00 18 80 9C 1D 03 76 0D 28 00 00 00 00 00 00",
      "00 00 18 80 77 1D 03 76 0D 28 00 00 00 00 00 00",
      "00 00 18 80 71 1D 03 76 0D 28 00 00 00 00 00 00",
      "00 00 18 80 6B 1D 03 76 0D 28 00 00 00 00 00 00",
      "00 00 18 80 59 1D 03 76 0D 28 00 00 00 00 00 00",
      "00 00 18 80 48 1D 03 76 0D 28 00 00 00 00 00 00",
      "00 00 18 80 36 1D 03 76 0D 28 00 00 00 00 00 00",
      "00 00 18 80 2E 1D 03 76 0D 28 00 00 00 00 00 00",

Heb een merge request gemaakt zodat je kan zien wat er hier thuis allemaal gebeurt.

[Voor 74% gewijzigd door Sircuri op 03-04-2020 22:11]

Signature van nature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thralas
Nog wat aanvullingen op basis van @Sircuri's wijzigingen:
  • De 'ttl' is meer een 'counter' die in ieder geval altijd afneemt voor hetzelfde bericht. Ik zie maximaal zeven gelijke berichten (met dalende counter).
  • Command 1 en 2 onderscheiden zich doordat de eerste een absolute power-waarde zet, terwijl de tweede (gebruikt door timer button) een preset kiest.
  • Voor de absolute waarde heb ik 0x22-0x64 gezien.
  • Gezien iemand eerder post dat er 3 presets instelbaar zijn, maar de button altijd 04 stuurt lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat 01-03 de 3 instelbare presets zijn en 04 'max' (al dan niet gelijkt aan 03).
  • Msg 0x07: is ook een respons op msg type 1. Param 2 is inderdaad de absolute power-waarde. Param 4 is hier altijd 0x06, niet 0x05.
  • Msg 0x1d: ik heb '11 xx 33' en '11 xx 34' gezien, waarbij xx=power-waarde.
De CO₂-sensor kun je overigens triggeren met je adem - duurt even voor hij reageert (~minuut). Dan zie je 'm absolute waardes instellen (anders dan 0x32 0x64). De 'auto' setting kiest ook <0x32.

• JPtjeeNL
  • Niet online
Vandaag de nRF905 binnengekregen en begonnen aan het configureren van m'n ESP8266. Zojuist de ESP8266 van de nRF905API voorzien. Morgen de rest installeren. Ben benieuwd! :D

• JPtjeeNL
  • Niet online
Wow wat gaaf! Het werkt hier ook! Thanks @EelCapone en de rest van de crew. :D

Helaas tegen één probleempje aangelopen. De Zehnder schakelt zichzelf direct weer terug na het uitvoeren van het commando. Dus stel ik run '/api/v1/zehnder/settimer.json?power=high&minutes=5', dan binnen een paar seconden wordt de sterkte weer teruggezet naar normaal. Ook de Zehnder CO2 meter die aan de muur hangt verspringt niet. Wat wel vreemd is, is dat ik in de badkamer de Zehnder Timer-RF heb die het wel gewoon doet.

Enig idee wat dit kan zijn? Heeft iemand dit aan de praat met de Timer-RF of CO2 meter?

Thanks!

[Voor 20% gewijzigd door JPtjeeNL op 15-04-2020 23:10]

• Thralas
Ja, dat werd hierboven al tussen de regels door beschreven.

Non-timer settings worden gemanaged door de CO₂-sensor, je moet in plaats daarvan een 'timer set'-commando gebruiken, dat heeft prioriteit.

• sebastius
  • Laatst online: 19:28

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik ben ook begonnen, ik heb een Comfofan, CO2 sensor en een Timer RF en ik wil toch wat meer kunnen aansturen (vooral vanaf meer plekken in huis)

Om de fan aan te krijgen, lukt het mij niet met de timer functie, ik moet een payload sturen:

/api/v1/send.json?txaddr=AABBCCDD&payload=0100163EFA0302040A00000000000000&timeout=1

Waar ik ook achter kwam is dat je de tijdsduur prima op een willekeurige tijdeenheid kan zetten, er is wel een minimum-hoeveelheid.

• JPtjeeNL
  • Niet online
Thralas schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:22:
Ja, dat werd hierboven al tussen de regels door beschreven.

Non-timer settings worden gemanaged door de CO₂-sensor, je moet in plaats daarvan een 'timer set'-commando gebruiken, dat heeft prioriteit.
Ah daar heb ik overheen gelezen, thanks! Maar ik gebruik toch al settimer.json, of bedoel je iets anders?

Misschien een goed idee om 1 post of README.md te onderhouden waar we met z'n alle dit soort dingetjes kunnen beschrijven. :)

Ander vraagje: het valt mij op dat na verloop van de tijd de rxdata leeg blijft als ik een settimer request doe. De ventilator gaat dan ook niet harder draaien. Iemand dit ook meegemaakt? Zie onderstaande PowerShell code. De eerste keer dat ik 'm invoke krijg ik rxdata terug en gaat de ventilatie harder draaien. De tweede en derde keer krijg ik geen rxdata terug en gaat de ventilatie ook niet harder draaien.

UPDATE: Vreemd, ik heb de afgelopen uren een aantal keer die Invoke-RestMethod call opnieuw gedaan en plotsklaps werkte de laatste call die ik maakte net weer. Ik krijg ook gewoon weer rxdata terug. Enig idee waarom soms wel en soms niet werkt?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
PS C:\Users\me\Git> $username = "admin"

PS C:\Users\me\Git> $password = "nrf905"

PS C:\Users\me\Git> $base64AuthInfo = [Convert]::ToBase64String([Text.Encoding]::ASCII.GetBytes(("{0}:{1}" -f $username,$password)))

PS C:\Users\me\Git> Invoke-RestMethod -Headers @{Authorization=("Basic {0}" -f $base64AuthInfo)} -Uri "http://192.168.x.y/api/v1/zehnder/settimer.json?power=high&minutes=5"

result   errormsg                               rxdata
------   --------                               ------
no_reply Command sent but no reply was received {01480000E40302030500000000000000, 01480000DC0302030500000000000000,...

PS C:\Users\me\Git> Invoke-RestMethod -Headers @{Authorization=("Basic {0}" -f $base64AuthInfo)} -Uri "http://192.168.x.y/api/v1/zehnder/settimer.json?power=high&minutes=5"

no_reply Command sent but no reply was received {}

no_reply Command sent but no reply was received {}

[Voor 69% gewijzigd door JPtjeeNL op 16-04-2020 11:29]

• JPtjeeNL
  • Niet online
sebastius schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:37:
Ik ben ook begonnen, ik heb een Comfofan, CO2 sensor en een Timer RF en ik wil toch wat meer kunnen aansturen (vooral vanaf meer plekken in huis)

Om de fan aan te krijgen, lukt het mij niet met de timer functie, ik moet een payload sturen:

/api/v1/send.json?txaddr=AABBCCDD&payload=0100163EFA0302040A00000000000000&timeout=1

Waar ik ook achter kwam is dat je de tijdsduur prima op een willekeurige tijdeenheid kan zetten, er is wel een minimum-hoeveelheid.
Ik liep hier in het begin ook tegenaan. Wat bij mij hielp was link.json gebruiken zoals op de GitHub pagina beschreven en daarna setpower.json of settimer.json gebruiken:

https://github.com/eelcohn/nRF905-API

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

JPtjeeNL schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:07:
Wow wat gaaf! Het werkt hier ook! Thanks @EelCapone en de rest van de crew. :D

Helaas tegen één probleempje aangelopen. De Zehnder schakelt zichzelf direct weer terug na het uitvoeren van het commando. Dus stel ik run '/api/v1/zehnder/settimer.json?power=high&minutes=5', dan binnen een paar seconden wordt de sterkte weer teruggezet naar normaal. Ook de Zehnder CO2 meter die aan de muur hangt verspringt niet. Wat wel vreemd is, is dat ik in de badkamer de Zehnder Timer-RF heb die het wel gewoon doet.

Enig idee wat dit kan zijn? Heeft iemand dit aan de praat met de Timer-RF of CO2 meter?

Thanks!
Heb zelf nog geen tijd gehad om hier naar te kijken, maar het lijkt erop dat de Timer RF remote het verzoek net zo lang blijft herhalen totdat de Main unit een bevestigend antwoord geeft. Dit is iets wat de huidige versie op Github van @EelCapone nog niet doet. Het is allemaal vrij low-level en heb nog niet de kans gezien om dit gedrag na te bootsen. Maar ik vermoed dat daar het antwoord gaat liggen.
Ik hoop hier binnenkort toch echt eens naar te kunnen kijken. Zal wel gaaf zijn als dat werkt.

Signature van nature

• Thralas
Ja, dat lijkt (als ik zo naar de source kijk) wel te ontbreken ten opzichte van het origineel: een keer of 5 retransmitten met aflopend 'sequence number'.

Zodoende is het ook raadzaam om te kijken of je een response krijgt (berichttype 7).

Ik kan het zelf niet testen, mijn nRF905 is van een Chinees vrachtschip gevallen concludeer ik langzaamaan - heb alleen een SDR

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Voorlopig krijg ik het nog niet werkend. Heb het device_type aangepast naar 0x16 (zelfde als mijn Timer RF remote), maar dan reageert de main unit helemaal niet meer. Wellicht doet de Timer RF nog iets meer tijdens het linken met de main unit. Zal dat binnenkort ook nog eens proberen te capture-en. Mogelijk dat een Timer RF zich daadwerkelijk moet registreren bij de main unit. De huidige code zoekt enkel het netwerk adres op en het ID van de main unit.

Signature van nature

• sebastius
  • Laatst online: 19:28

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Sircuri schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:27:
Voorlopig krijg ik het nog niet werkend. Heb het device_type aangepast naar 0x16 (zelfde als mijn Timer RF remote), maar dan reageert de main unit helemaal niet meer. Wellicht doet de Timer RF nog iets meer tijdens het linken met de main unit. Zal dat binnenkort ook nog eens proberen te capture-en. Mogelijk dat een Timer RF zich daadwerkelijk moet registreren bij de main unit. De huidige code zoekt enkel het netwerk adres op en het ID van de main unit.
Mijn ESP+NRF module hangt binnen een meter van de Comfofan en nog heb ik soms problemen met het bereik :P Heb je dat al getest?

Overigens, de CO2 sensor, stuurt die alleen ventilatie-waardes uit, of ook de gemeten CO2 concentraties?

[Voor 7% gewijzigd door sebastius op 20-04-2020 15:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bamato
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-05 16:28
Onlangs ook, na maanden naar een oplossing gezocht te hebben, op dit topic uitgekomen. Werkt als een trein, je bent een held @EelCapone! Echt klasse!

Mijn situatie:
- Comfofan S
- CO2 sensor
- RF remote (15m, 30m, 60m, off)

Net zoals @Sircuri had ik ook dat de MV via settimer.json na een kleine minuut terugging in de normale stand. Oplossing van @sebastius (send.json payload verzenden) is een mooie workaround en werkt goed.

Wat punten die andere mensen wellicht verder kunnen helpen:
- Stel de Arduino IDE in op een ESP8266 bord (zie https://github.com/esp826...ing-with-boards-manager). Bij een NodeMCU v1.0 is het degene eindigend op ESP-12E
- Installeer via Arduino IDE Library Manager de ArduinoJson library (om compile error te voorkomen)
- Bij mij heten de nRF905 pins 'CLK' en 'CS' die in de readme (https://github.com/eelcohn/nRF905-API) genoemd worden, respectievelijk 'SCK' en 'CSN'.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• moreincubus
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-05-2020
Dank je EelCapone,

Ik heb het ook werkend!

We hebben een Zehnder ComfoAir E.
In de woonkamer heb ik een CO2 sensor hangen (sensair, aliexpress) welke via esphome is geconfigureerd. Dan nog een aantal automations in HA: Als de co2 waarde te hoog wordt, gaat de MV een standje hoger. Deze gaat weer omlaag als de co2 waarde genoeg gedaald is.

De comfoAir E kan ook storingen over de RF doorgeven (niet degene welke wij hebben) zijn deze ook af te vangen?
Ook is het mogelijk de temperatuur van de WTW in te stellen (geen idee of dit over RF uberhaupt kan).

Die 2 functies zouden heel fijn zijn om over RF in te kunnen stellen:)

Als ik ergens in kan helpen (vooral testen denk ik dan:)), doe ik dat graag.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee