qtpie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:53:
[...]
Jij kan dit duidelijk beter beoordelen dan ik en als het zo is dan is het zo. Verder ik hou best van techniek maar niet zo erg dat ik kritiek op mijn groepenkast als een persoonlijke belediging opvat

. Voor mij is het goed genoeg, als ik ooit tijd en geld over heb pak ik het misschien wel een keer aan.
En dat is volgens mij een prima insteek: je moet vaak prioriteren, en je hebt geen geld om alles op te pakken en overal voor kwaliteit te gaan. Als je er al uitkomt wat dat dan is. Ik herken wat anderen hier zeggen: vraag naar 1 potentieel probleem, en hier krijg je er 10 bij

De ultieme conclusie is altijd: huis geheel herbouwen

Dat zou soms wel iets minder kunnen hier: dat mensen iets terughoudender zijn met wat ze zelf zouden doen, maar meer ingaan op wat echt niet kan, wat evt meegenomen kan worden, en wat een extra optie is. Veel niet-vastgelegde normen vaak wensen, soms van een meerderheid, maar vaak ook niet. Ja, je kunt niet aan alle 10 reageerders tegemoet komen. Je kunt maar 1 oplossing realiseren. Aan de andere kant: het hoort er ook weer bij dat je dat er zelf uitpeutert, volgens mij kan dat best aardig.
Juist op het gebeid van electra vind ik het hier een bastion van 'waarheid' en begrijpelijkheid. Immers, normen of good practices komen niet uit het niets.
[...]
Niet mee eens. Als je bijv. een eigen bedrijf hebt en een klant met genoeg geld die niet moeilijk doet, dan is er geen excuus voor iets anders dan kwaliteit zonder compromissen. Als jij door je baas in een oud krot wordt gezet met de opdracht om in een halve dag een keuken voor te bereiden is het gewoon een ander verhaal.
Het zou kunnen dat het soort mensen hier een klein beetje een filtertje oplevert

Je hebt gelijk: kwaliteit voor alles: dat is zeker niet de norm
tijdens de bouw. Wel bij (fatsoenlijk) ontwerp; bij grotere projecten (meeste woningen) wordt op dat punt de kwaliteit behaalt, daarna gaat alles naar de laagste bieder en het ontwerp is hopelijk bestand tegen de compromissen waarvan we weten dat die gesloten gaan worden. Wanneer uurloon, boekbare uren en materiaalkosten al 2 jaar geleden vastgelegd zijn, dan gaat niemand zich vergalopperen aan een 10 te lage wcd. Als je anders denkt, heb je gewoon niet vaak genoeg een huis gekocht
[
Voor 3% gewijzigd door
Brent op 11-08-2025 18:11
]