Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zie dit de laatste tijd wel vaker; de zon schijnt weer lekker op de daken met PV op de zuidkant en her en der gaan de omvormers uit. Ik heb inmiddels een aantal TRs ingeschoten van mensen die actief communiceren dat ze de instellingen v.d. omvormer aanpassen en/of dit overwegen.
Wat is hierin jullie standpunt? Persoonlijk vind ik dit soort opmerkingen en/of suggesties erg slecht. Dit stimuleert verdergaand slecht gedrag, is wettelijk niet toegestaan én heeft verhoogde kans op brand (installaties zijn er niet op voorbereid, niet alle automaten kunnen dit voltage aan etc etc).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
True schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:21:
Ik zie dit de laatste tijd wel vaker; de zon schijnt weer lekker op de daken met PV op de zuidkant en her en der gaan de omvormers uit. Ik heb inmiddels een aantal TRs ingeschoten van mensen die actief communiceren dat ze de instellingen v.d. omvormer aanpassen en/of dit overwegen.
Wat is hierin jullie standpunt? Persoonlijk vind ik dit soort opmerkingen en/of suggesties erg slecht. Dit stimuleert verdergaand slecht gedrag, is wettelijk niet toegestaan én heeft verhoogde kans op brand (installaties zijn er niet op voorbereid, niet alle automaten kunnen dit voltage aan etc etc).
Als je puur je omvormer in Nederland op andere instellingen dan de Nederlandse zet kan je een knip verwachten
(tmtx in "Waarom vallen mijn zonnepanelen telkens uit").
Als je je omvormer anders instelt maar zelf maatregelen neemt dat je hoofdmeter niet meer dan 253V ziet, begeef je je in een lichtgrijs gebied dat ik nog wel OK vind. Alle negatieve consequenties zijn dan voor jezelf.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
True schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:21:
Jammer dat met mijn vorige post niets gedaan is én dat ik er ook überhaupt niets over gehoord heb, dit demotiveert wel om überhaupt nog verdere feedback te leveren en/of TRs in te dienen. Een antwoord van: "Dat zien wij anders, om deze en deze reden." had ook gekund.
Dat hebben we inderdaad niet goed gedaan, sorry daarvoor. Komen we op terug.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Proton_ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:13:
[...]

Als je puur je omvormer in Nederland op andere instellingen dan de Nederlandse zet kan je een knip verwachten
(tmtx in "Waarom vallen mijn zonnepanelen telkens uit").
Als je je omvormer anders instelt maar zelf maatregelen neemt dat je hoofdmeter niet meer dan 253V ziet, begeef je je in een lichtgrijs gebied dat ik nog wel OK vind. Alle negatieve consequenties zijn dan voor jezelf.
Dit: "hoofdmeter niet meer dan 253V ziet" bestaat niet, anders dan volledige eilandinstallaties ('off-grid'), maar dan zal de meter van de netbeheerder hier überhaupt niets van merken.
Nu vind ik je tweede deel een beetje de strekking hebben van:
  • je mag op GoT praten over het plaatsen van een gashendel op een fat-bike, maar je mag er niet mee op de openbare weg
  • je mag op GoT praten over het opvoeren van een snorfiets, maar je mag er niet mee op de openbare weg
  • je mag op GoT praten over rooten en jailbreak van je telefoon, maar je mag niet vragen om hulp bij beveiligingsvraagstukken
Het grootste verschil met bovenstaande vergelijkingen is dat het 'knoeien' met de omvormer ook zeer nadelige gevolgen kan hebben voor buurtbewoners; je hele woning fikt af óf minder erg (maar wel zeer asociaal): jij kunt langer blijven terugleveren dan de rest v.d. buurt.
Want laten we eerlijk zijn, als er over zulke zaken gepraat wordt, blijft het echt niet bij enkel de theorie binnen de gestelde kaders.

Ik heb gepoogd mijn punt hierin te maken, daar mogen jullie natuurlijk een andere mening over hebben en daarop beleid bepalen, dat is niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Proton_ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:13:
[...]

Dat hebben we inderdaad niet goed gedaan, sorry daarvoor. Komen we op terug.
Een vriendelijke herinnering, we zijn inmiddels een weekje verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@True Je raakte een punt aan waar al sinds de splitsing in subfora discussie over was; niet urgent dus het sudderde wat door, maar inderdaad wel belangrijk om een lijn in te trekken.

Een goede knip tussen B&K en DEI is heel lastig te maken en eigenlijk vinden we de overlap niet erg storend bij moderatie. Zodra het duidelijk technisch inhoudelijker wordt zal een topic eerder verplaatst worden dan als het puur praktisch blijft, als voorbeeld: radiatoren zijn installatietechniek dus DEI, maar tips om tijdens het behangen een radiator los te halen passen prima in B&K.
Uitrekenen welke radiator je in een ruimte moet hebben is dan wel DEI.

Concreet wordt de harde lijn in het B&K beleid binnenkort wat versoepeld, dus bedankt voor de headsup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:54
Proton_ schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:20:
[...]

Netcode is twee seconden 253V.
Dat heb ik je hier al uitgelegd.
Dat is de netcode die voor omvormers geldt.
Ik heb het over de netcode voorschriften die voor de netbeheerder zelf geldt, en die is tot 10 minuten spanning boven 253 VAC is acceptabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@marktweakt Je advies leidt er toe dat de omvormer niet altijd uit zal gaan bij meer dan 2 sec 253V dus dat is een slecht advies. Dat de netbeheerder soms meer mag is totaal niet relevant, wij zijn geen netbeheerders en die extra regelruimte hebben ze zelf nodig om hun werk te doen.

Proton_ in "DEI feedbacktopic"

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 17-06-2024 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:53

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
In het Nexus thuisbatterij forum komen wat geluiden voor een goede TopicStart. Dezelfde discussies komen nu telkens opnieuw terug.Helaas reageert de topicstarter niet op mijn bericht en niet meer in het forum. Ik zou graag bij willen dragen aan een goede topicstart, hier een opzet van maken oid. Valt er iets te doen in deze situaties?

Zonneplan Nexus thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jorick570 Een topicstarter of moderator kan mede-auteurs toevoegen, maar in dit geval is een deel 2 starten wat handiger. In het begin waren er immers vooral veel vragen en intussen zijn er ook wat antwoorden :)

Laat maar weten wanneer deel 2 klaar is, dan sluiten en koppelen we deel 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:05
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3
Wat is het verschil tussen deze 2 topics? Beide over Panasonic, beide vol met tips over installatie en optimalisatie :?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:35

twain4me

101 was meer voor beginners en algemeen , de andere had een wat onduidelijke TS en was eigenlijk beperkt tot de instalatie van de topic starter. inmiddels is daar ook de ts aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mag ik jullie vriendelijk vragen eens te kijken naar mijn TR in: Het grote geluidseisen airco en wp topic die staat al een tijdje open en staat nog op onbehandeld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

True schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:59:
Mag ik jullie vriendelijk vragen eens te kijken naar mijn TR in: Het grote geluidseisen airco en wp topic die staat al een tijdje open en staat nog op onbehandeld. :)
Daar hebben we het toevallig gisteren achter de schermen even over gehad, ik neem aan dat die spoedig wordt afgehandeld.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48

Septillion

Topicstarter
Puntenwolk schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:32:
[...]

Misschien eerst iets bredere vraag, zijn we het met z’n allen eens (of is dat een mod vraag en geen community vraag) dat we enthalpiewisselaar vragen altijd naar dat aparte topic willen sturen? Als ik het afgelopen half jaar bekijk is dat topic redelijk dood behalve als er vanuit hier een bump aan gegeven wordt. En misschien was het in 2019 een niche optie maar ik heb de idee dat misschien wel de meerderheid er nu eentje heeft of overweegt.

Er staat nu al een redelijke samenvatting over de enthalpiewisselaar in de TS, en het andere topic heeft niet echt een TS dus ik zie de meerwaarde niet van mensen daar heen sturen (of je wil dat ze daar 20 pagina’s gaan doorploegen).
Even er hier op inhakende om het topic niet te vervuilen.

Wat de scope van een topic betreft is dat vooral aan de topic auteurs. Tuurlijk zijn er wel wat uitzonderingen als er bijvoorbeeld al een groot topic over is, of de auteurs van een topic niet meer actief zijn of voortschrijdend inzicht dat een los topic logischer is. Maar het gelinkte Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie is ook meer als vraag ontstaan en heeft niet een "het grote x topic" inzet.

Dus als jullie (de topic auteurs) dat willen ondersteunen in het topic, prima! Dan zal ik dat ook noteren. En misschien dat jullie nog wat extra info over een enthalpiewisselaar toe kunnen voegen aan de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:47
Dank je voor je antwoord dat is helder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Het grote geluidseisen airco en wp topic, begrijp ik het goed dat herleidbare foto's van een buurman (volledige adres is makkelijk te vinden), die zonder zijn toestemming of zelfs zijn medeweten geplaatst worden, ok zijn? TR over de post wordt niks mee gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Vanaf de openbare weg mag je fotograferen en openbaren wat je wil. Er staan geen herkenbare personen op en er worden geen adressen genoemd. Wellicht hebben we iets over het hoofd gezien, if so please educate us.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
teacher schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:03:
Vanaf de openbare weg mag je fotograferen en openbaren wat je wil. Er staan geen herkenbare personen op en er worden geen adressen genoemd. Wellicht hebben we iets over het hoofd gezien, if so please educate us.
Poster heeft woonplaats in profiel staan, aangezien dat geen heel grote plaats is, vind je het huis van de buurman zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
De poster mag zijn eigen woonplaats openbaren, dat is zijn keuze.
Ik gooi deze casus wel even dpg in, want vind het een interessant vraagstuk.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 23-09-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
teacher schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:17:
De poster mag zijn eigen woonplaats openbaren, dat is zijn keuze.
Mee eens
Ik gooi deze casus wel even dpg in, want vind het een interessant vraagstuk.
Dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:06
In andere topics (over tv’s of andere apparaten) is het niet ongebruikelijk om topics te vinden over aanbiedingen of winkel ervaringen maar is het tegen de forum etiquette om hier ook ervaringen over leveranciers te delen? Juist omdat ik er volledig achter sta dat dit een hele grote factor is in het succes van de installatie? Vaak weet men achteraf pas hoe goed de installateur was zeker als je zelf minder goed kan beoordelen wat zin en onzin is.

Mocht iemand erg goede ervaringen hebben rondom Nijmegen hoor ik dat super graag haha (evt via DM als het not done is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@tonyjans ik heb 'm even hierheen verplaatst.

Een groot verschil met webshops is dat installateurs / leveranciers vaak veel kleiner zijn en niet door het hele land installeren.
Fabrikanten hebben wel vaak een eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:24:
Vooralsnog was het alleen een linkdrop, maar iedereen is natuurlijk welkom (op onze voorwaarden).
Jullie staan bedrijfsaccount wel toe, btje hypocriet niet waar?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@yingli405 Linkdrops zijn nergens gewenst en met een bedrijfsaccount mag je minder, niet meer :)
https://tweakers.net/info...waarden/bedrijfsaccounts/

Het beleid is nu om accounts die namens een bedrijf spreken per PM te benaderen, na akkoord van die voorwaarden wordt het account omgezet naar een bedrijfsaccount. Bij Marstek Energy is dat ook gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik kon een goede gniffel niet onderdrukken toen ik deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwvyktTjbARN538PMWIP40asrL8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/77gkECtayWOIFUuX1OZLvUvQ.png?f=user_large
zag in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12, ik kan dit wel waarderen, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:49

Winkiller

De Mopperpot

Is het een idee om @Taro toe te voegen als actieve moderator in het Het HomeWizard Plug-In Battery topic ?
Tenminste als hij het natuurlijk ook wil, de reden dat ik dit voorstel is omdat hij ook erg actief / waardevol is.
Ik begrijp dat hij daar nu niet een actieve moderator rol heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Winkiller Fijn om te horen (y) Ik kom hier primair voor het opdoen/delen van kennis en ervaringen, het moet als vrijwilliger niet op werk gaan lijken. Het is vaak al lastig genoeg om met 2 petten op inhoudelijk mee te doen omdat je toch onder een vergrootglas ligt. Dus ik laat het in dit geval graag aan anderen over.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:40
Op dit moment zijn er 2 topics omtrent growatt omvormers, uitlezen van modbus en export limitatie. Alles loopt een beetje door elkaar heen.

Beekforel in "Hoe modbus communicatie te starten op een growatt omvormer?"
ebbz in "Growatt omvormer plus batterij, smart meter nodig?"

Is het oké om verder te gaan in een nog aan te maken topic, bijoorbeeld 'het grote Growatt topic' ? Geen ervaring met het aanmaken van zo een verzameltopic, vandaar de vraag

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het viel mij op dat de topictitel van dit topic is aangepast door er 'Zero tolerance' voor te zetten en dat de quickreply aangepast is naar:
Let op:
zero tolerance
Offtopic is ban
Hoe onvriendelijk kun je je opstellen? En is dat niet buitenproportioneel, iemand bannen enkel omdat hij of zij offtopic is gegaan? Want zoals iedereen weet geraak je in een discussie die on-topic begon gemakkelijk in de schaduwkant en langzaam maar zeker offtopic. Dat is mijns inziens gewoon een natuurlijk proces wat ook in een gewone conversatie plaats kan vinden.

En ik snap dat er regels zijn en dat het de bedoeling is om een discussie binnen een bepaald onderwerp te houden. Maar daarvoor zijn juist de moderators bedoeld; om af en toe en waar nodig even in te grijpen en de discussie weer op het juiste spoor te brengen. Daar is niets mis mee.

Maar waar ik mij aan stoor is dat de betreffende moderator blijkbaar geen zin (meer) heeft om die taak naar behoren te vervullen en met een dergelijk dreigement probeert om de discussie binnen de lijnen te houden. Daar stoor ik mij meer aan dat een discussie die even een flinke offtopic zijstap neemt. Als de betreffende moderator geen zin meer heeft in het modereren, ga dan iets anders doen. No offence, maar wie hou je dan voor de gek?

Laten we het gewoon met zijn allen gezellig houden. En als dat betekent dat een discussie af en toe wat offtopic geraakt, so be it. Maar proactief dreigen met een ban . . . Doe eens even normaal zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

een off topic post kan ook leiden tot nieuwe danwel andere inzichten met een verdieping van de conversatie tot gevolg (soms is de oplossing niet voor de hand liggend). ik vind daarom ook een 'zero tolerance ban' voor iets wat best subjectief kan zijn en ook van meerwaarde kan zijn down the road, een overtrokken beangstigende maatregel die neigt naar misplaatste censuur.

dus ook als een reply overduidelijk off topic is blijft het m.i. relevant om te laten staan (voor anderen om toch die andere kijk op een onderwerp te absorberen) en hooguit erop bij te sturen met een comment om weer on topic verder te discussiëren bijvoorbeeld. ik heb het overigens niet over troll gedrag.

[ Voor 29% gewijzigd door JJ Le Funk op 20-03-2025 10:40 ]

d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dat vind ik idd ook zoiets aparts, ja. Vanuit 'hogerhand' roepen dat je een vriendelijker Tweakers wil, maar ondertussen impliceert diezelfde partij: "Als je op deze specifieke plek iets verkeerd zegt slaan we (virtueel) je muil dicht!"

Lekker vriendelijk idd. Iets met een betere wereld die bij jezelf begint, en zo.

[ Voor 3% gewijzigd door FooLsKi op 20-03-2025 10:33 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Tagging @teacher voor input

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:34
In die warning staat toch ook duidelijk dat er 2 onderwerpen zijn die offtopic zijn en die je in een ander topic moet voeren. Verder is het echt niet zo streng volgens mij. Er is echt wel ruimte om randjes van het onderwerp te bespreken maar als je echt iets over een groepenkast wil weten dan mag je naar dat betreffende topic.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:23
Je wordt op deze manier gewoon bang om iets te zeggen of te vragen. 1 misstap en je hebt een ban aan je broek hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
En een ban is overigens bijna nooit permanent, zover ik weet. Vaak maar een dag of zo.

Wat ik echter verwacht is dat het in het verleden (de thread is langlopend) te vaak uit de hand gelopen is, dat hier strenger ingegrepen moest worden en dat dit het gevolg daarvan is.

De vraag is of het nog steeds relevant is.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:53
Meestal zet men dat soort topic warnings niet voor niks. Dan moeten er echt veel users herhaaldelijk over de schreef zijn gegaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:21
Of een moderator is het niet eens met de meningen van anderen. Heb ik ook wel eens meegemaakt.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:48:
Meestal zet men dat soort topic warnings niet voor niks. Dan moeten er echt veel users herhaaldelijk over de schreef zijn gegaan....
En juist dan moeten ze zich afvragen of het wel offtopic is als 'echt veel users' blijkbaar offtopic gaan. Er is dan blijkbaar een behoefte aan om het onderwerp iets breder te trekken.

Soms laat een onderwerp zich niet in een vakje persen en de thuisbatterij is er één van. Dat kan varieëren van de bestelling/levering van het apparaat tot storingen, van calculaties over de ideale grote en het rendement tot het aanpassen van de groep(enkast) waarop die wordt aangesloten en van de verplichte P1 meter tot regelstrategiën (of het gebrek daaraan). En natuurlijk passen sommige vragen beter in een ander topic, maar om ze dan te weren in het batterij-topic en het posten daarvan te bestraffen met een ban vind ik wel veel te ver gaan. Ongeacht de lengte van de ban.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:53
RiDo78 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:55:
[...]

En juist dan moeten ze zich afvragen of het wel offtopic is als 'echt veel users' blijkbaar offtopic gaan. Er is dan blijkbaar een behoefte aan om het onderwerp iets breder te trekken.

Soms laat een onderwerp zich niet in een vakje persen en de thuisbatterij is er één van. Dat kan varieëren van de bestelling/levering van het apparaat tot storingen, van calculaties over de ideale grote en het rendement tot het aanpassen van de groep(enkast) waarop die wordt aangesloten en van de verplichte P1 meter tot regelstrategiën (of het gebrek daaraan). En natuurlijk passen sommige vragen beter in een ander topic, maar om ze dan te weren in het batterij-topic en het posten daarvan te bestraffen met een ban vind ik wel veel te ver gaan. Ongeacht de lengte van de ban.
Lijkt me een discussiepunt waarover je in conclaaf kunt gaan met de moderator van het subforum? Thuisbatterijen worden belangrijker in de toekomst.... Dus stel het voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:43
Iemand heeft een topic geopend in lieve Asjes, terwijl het volgens mij hier thuis hoort: Wat is dit voor onvriendelijke onzin?

Overigens ben ik het er wel mee eens dat de huidige tekst erg onvriendelijk overkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:28
RiDo78 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Dit natuurlijk iets waar je over kan discussiëren. Hier op Tweakers zie je vaak (en ik vind dat ook niet in alle gevallen handig, maar regelmatig ook wel), dat bepaalde topics vrij beperkt in scope zijn (bijvoorbeeld het topic dat je linkt, het gaat alleen over dat apparaat en alleen over zaken omtrent dat apparaat die niet in een algemener topic passend zijn), terwijl je daarnaast vaak bredere topics hebt om de meer algemene zaken te bespreken over zaken die niet specifiek van belangrijk zijn voor dit apparaat, maar voor andere, mogelijk soortgelijke apparaten ook van toepassing kunnen zijn. Deze kunnen dan beter gepost worden in het meer algemene draadje zodat meer mensen het zien en wat aan die posts kunnen hebben.

En als zoiets dan vaak alsnog mis gaat, snap ik wel dat de moderatie wat strenger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:42
En wat houdt de "ban" in? op 't topic, op GoT, op tweakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik vind het heel duidelijk, schijnbaar was het nodig.

misschien kan tweakers het hernoemen naar ''tijdelijke GoT vakantie''

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Helaas was het even nodig: we kregen klachten over het hoge offtopic gehalte (boilers, zonnepanelen, andere merken, daar weer reacties op, etc) en de gewone verzoekjes werkten niet. Dan maar helaas de botte bijl inzetten, en de offtopic berichten zijn dan ook niet meer voorgekomen. Wat mij betreft gaat de ZT status er ook snel weer vanaf. Berichten over aansluiten, regelstrategien of de ideale grootte zijn juist prima ontopic.

Het heeft in ieder geval niets te maken met het feit dat ik geen zin heb om te modden, onvriendelijk zou zijn of het niet eens met bepaalde meningen. Het heeft te maken met de klachten en beheersbaarheid van de informatiestromen in het topic.

[ Voor 36% gewijzigd door teacher op 20-03-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Willen jullie eens kijken naar mijn TR in: Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic die staat al een tijdje open meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
dit is een feedbacktopic over beleid / modacties in DEI. Het is geen tech topic waar je een vraag over je marstek thuisaccu kan stellen.

[ Voor 78% gewijzigd door teacher op 23-07-2025 20:13 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qtpie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-08 15:53
Ik vind dat er in het elektra forum te makkelijk , en vaak vanaf de zijlijn, met de term ‘beunhazen’ wordt gestrooid. Een beunhaas is m.i. iemand die bewust slecht werk uitvoert door gebrek aan kennis, luiheid of winstoogmerk, terwijl die dat ook anders had kunnen doen.

En precies bij dat laatste wringt de schoen als je weet hoe de praktijk is in dit soort wereldjes. Klanten, bazen, budgetten en bestaande situaties zijn allemaal zwaar beperkend in welke vrijheid je hebt. Als je door zo’n beperkingen iets moet doen als het (duidelijk en netjes) omlabelen van een draad ben je absoluut niet een beunhaas. Sterker nog het getuigt juist van vakmanschap als je in moeilijke situaties een (veilige) oplossing kan vinden. In een ideale situatie zonder beperkingen in budget en tijd kan iedereen wel volgens de norm werken.

Ook de norm wordt er wat dit betreft te makkelijk bij gehaald om iets af te keuren. Een norm is een richtlijn. Een wcd 10 cm hoger plaatsen dan de norm omdat je anders een halve dag in beton aan het zagen bent is ‘fout’ in het praktijklokaal van het ROC maar niet in de echte wereld.

Als een situatie echt onveilig is moet je het werk weigeren als elektricien, daar is geen discussie over mogelijk. Maar ga er maar aanstaan tegenover je baas of opdrachtgever. Dat is best heftig want het kan je een opdracht of contractverlenging kosten en ook jij hebt een hypotheek te betalen aan het eind vd maand.

Wat mij betreft zou er in dit forum dan ook een richtlijn mogen zijn over het gebruik van de term beunhaas.

Gezien het meer feedback is een schopje

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 11-08-2025 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Als je zegt volgens de norm te werken maar hem niet volgt ben je een beunhaas, punt.

Het hele feit dat je zegt de norm te volgen is dat de consument het vertrouwen geeft dat het veilig gebeurd. Een professional die alleen zegt "het naar eigen inzicht veilig te doen" geeft, terecht, een stuk minder vertrouwen. Zeker omdat naar mijn idee op heel veel vlakken het inzicht van complexe installaties toch echt mist.

En misschien kunnen er wat kleine punten zijn waar net net voldaan kan worden. Maar dan vind ik dat een professional dit dan schriftelijk moet vastleggen dat het niet volgens norm X is en daar dan de volle verantwoording voor nemen. Wil hij dat niet, dient hij het niet te doen.

Het is overigens niet verplicht om de NEN te volgens, een andere standaard mag ook. Maar helaas is dan zo'n defacto standaard geworden. Maar naar mijn idee zou het een stuk veiliger zijn als dat soort standaarden open zouden zijn.

En verder, beunhaas is gewoon een vrij term. Dus die gaan we niet beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

qtpie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:18:
Ik vind dat er in het elektra forum te makkelijk , en vaak vanaf de zijlijn, met de term ‘beunhazen’ wordt gestrooid. Een beunhaas is m.i. iemand die bewust slecht werk uitvoert door gebrek aan kennis, luiheid of winstoogmerk, terwijl die dat ook anders had kunnen doen.

En precies bij dat laatste wringt de schoen als je weet hoe de praktijk is in dit soort wereldjes. Klanten, bazen, budgetten en bestaande situaties zijn allemaal zwaar beperkend in welke vrijheid je hebt. Als je door zo’n beperkingen iets moet doen als het (duidelijk en netjes) omlabelen van een draad ben je absoluut niet een beunhaas. Sterker nog het getuigt juist van vakmanschap als je in moeilijke situaties een (veilige) oplossing kan vinden. In een ideale situatie zonder beperkingen in budget en tijd kan iedereen wel volgens de norm werken.

Ook de norm wordt er wat dit betreft te makkelijk bij gehaald om iets af te keuren. Een norm is een richtlijn. Een wcd 10 cm hoger plaatsen dan de norm omdat je anders een halve dag in beton aan het zagen bent is ‘fout’ in het praktijklokaal van het ROC maar niet in de echte wereld.

Als een situatie echt onveilig is moet je het werk weigeren als elektricien, daar is geen discussie over mogelijk. Maar ga er maar aanstaan tegenover je baas of opdrachtgever. Dat is best heftig want het kan je een opdracht of contractverlenging kosten en ook jij hebt een hypotheek te betalen aan het eind vd maand.

Wat mij betreft zou er in dit forum dan ook een richtlijn mogen zijn over het gebruik van de term beunhaas.

Gezien het meer feedback is een schopje
De wet ondervangt al een groot deel van die beperkingen ze gaan er namelijk vanuit dat de praktijk anders is dan de theorie. er bestaat in de renovatie (en ook elektra) zoiets als rechtens verkregen nivo en soms wordt dat wel eens vergeten door regel roepers, daar ben ik het zeker mee eens, maar daar kan je gewoon op reageren. en ontkrachten middels argumenten. NEN normen zijn normen maar het "bouwbesluit" maakt het deels regelgeving. en je mag van die norm afwijken als je kan aantonen dat het minimaal net zo veilig of veiliger is. genoeg mogelijkheden dus om dingen op te lossen binnen de regels. Maar als je dat niet wil doen omdat je dan 10cm in beton moet hakken ben je het schoolvoorbeeld van een beunhaas (de kantjes eraflopen omdat de regels volgen teveel moeite is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qtpie
Niemand werkt altijd volledig volgens de norm. Zelfs niet in de nieuwbouw. ‘Oh laat de betonwagen even een uurtje wachten de buigradius van die flexbuis is te krap ik leg hem even opnieuw’. Dan gaat de betonwagen lekker verder en staat er vijf man een dag niets te doen, ‘want de norm’. En anders ben je dus een beunhaas?

Installaties in Nederland zijn over het algemeen veilig. Er zijn niet heel veel branden of elektrocuties door onveilige installaties tov andere landen durf ik te gokken. Als alle elektriciens morgen besluiten alleen nog maar volgens de norm te werken ligt Nederland stil.

Het strooien met de term beunhaas geeft mensen een verkeerd idee over wat normaal en veilig is. Hoe graag mensen ook zouden willen dat je alles kan beoordelen volgens de norm is de praktijk vaak een grijs gebied. En dat is ter beoordeling aan de vakman.

[ Voor 9% gewijzigd door qtpie op 11-08-2025 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Nu online
twain4me schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:57:
[...]

De wet ondervangt al een groot deel van die beperkingen ze gaan er namelijk vanuit dat de praktijk anders is dan de theorie. er bestaat in de renovatie (en ook elektra) zoiets als rechtens verkregen nivo en soms wordt dat wel eens vergeten door regel roepers, daar ben ik het zeker mee eens, maar daar kan je gewoon op reageren. en ontkrachten middels argumenten. NEN normen zijn normen maar het "bouwbesluit" maakt het deels regelgeving. en je mag van die norm afwijken als je kan aantonen dat het minimaal net zo veilig of veiliger is. genoeg mogelijkheden dus om dingen op te lossen binnen de regels. Maar als je dat niet wil doen omdat je dan 10cm in beton moet hakken ben je het schoolvoorbeeld van een beunhaas (de kantjes eraflopen omdat de regels volgen teveel moeite is)
Dus een electricien die het stopcontact 10 CM verder plaats, en verder een compleet en veilig WCD aflevert, met trekontlasting, de juiste mantelbuizen, goede kabelverbindingen en duurzame en sterke materialen is wat jou betreft een beunhaas?

Toch hangt het denk ik ook af van de context; is het afgestemd met de klant?

“Op de afgesproken plek zit beton, dat gaat extra tijd -en kosten opleveren — wilt u dat, of zetten we hem iets hoger?”

Dan is het een transparante keuze, en dus géén beunhaas. Doet hij het stilzwijgend en “hopen dat de klant het niet merkt”? Dan is het beunhaas all the way.

Ik vind dat een electricien best een kostenbesparende oplossing mag kiezen als de klant hier voor kiest en het helemaal veilig is.

Ik heb zelf een keer een WCD op een praktische plek achter een wasmachine geplaatst (hoger dan de norm). Was het lui? Nee Was het onveilig? Nee, Was het praktisch voor als je er een keer bij moet? Zeker! Vind ik niks beunhaas aan. Met dezelfde moeite had ik hem op de voorgeschreven hoogte gezet, maar dat heb ik bewust niet gedaan!

[ Voor 33% gewijzigd door harrr op 11-08-2025 10:21 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qtpie
twain4me schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:57:
[...]

De wet ondervangt al een groot deel van die beperkingen ze gaan er namelijk vanuit dat de praktijk anders is dan de theorie. er bestaat in de renovatie (en ook elektra) zoiets als rechtens verkregen nivo en soms wordt dat wel eens vergeten door regel roepers, daar ben ik het zeker mee eens, maar daar kan je gewoon op reageren. en ontkrachten middels argumenten. NEN normen zijn normen maar het "bouwbesluit" maakt het deels regelgeving. en je mag van die norm afwijken als je kan aantonen dat het minimaal net zo veilig of veiliger is. genoeg mogelijkheden dus om dingen op te lossen binnen de regels.
Je uitleg over bestaande situaties en het bouwbesluit is goed, zou wat mij betreft in een sticky mogen staan.
Maar als je dat niet wil doen omdat je dan 10cm in beton moet hakken ben je het schoolvoorbeeld van een beunhaas (de kantjes eraflopen omdat de regels volgen teveel moeite is)
Hier wringt dus de schoen. Je kan wel vanalles willen maar jij bepaalt niet de tijdsplanning en het budget. En daar wordt geen rekening mee gehouden bij het beunhaas roepen. het gaat mij vooral om het feit dat de schuld te makkelijk bij de vakman wordt gelegd zonder naar het grote plaatje te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@qtpie Tuurlijk glipt zoiets er wel eens doorheen. Maar meeste zou je toch moeten zien met een voorinspectie en dan zou je het gewoon op moeten lossen. Doe je dat niet, ben je naar mijn idee inderdaad een beun. Tijdsplanning mag geen reden mogen zijn om bewust dingen incorrect te doen (incl inspecties). Doe je dat wel ben je naar mijn idee een beun.

En ja, Nederland heeft hele veilige installaties. Maar dat hobbelt naar mijn idee wel achteruit nu de installaties complexer worden (en de arbeidskosten hoog zijn). En elektrocutie van een leek is dan wel het minste waar ik mij zorgen over maak :D

@harrr Als hij dat netjes zwart op wit als uitzondering vermeld (en daar dus verantwoordelijkheid voor neemt) heb ik daar geen probleem mee. Maar dan moet hij niet beweren dat het 100% volgens de norm is.

En daar zit naar mijn idee het grootste punt bij de beunen, wel beweren dat het volgens "de norm" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 13:07
@Septillion dat lijkt mij de juiste observatie: met steeds complexere installaties in huis, ontbreekt er gewoon kennis, en die lijkt er ook maar niet bij te komen.

Over 'oplossingen' ben ik milder. 10cm te laag komt voor, en kan op de meeste plekken geen kwaad. Een goede norm bereikt ook nog wat er beoogd was als je er 10 procent naast zit. Vandaar toleranties op vanalles en nogwat, zodat, in de voorbeelden gegeven je ondanks het compromis met een prima installatie komt te zitten. Mijn loodgieter zei het altijd zo (die loste vaak van dit soort compromisjes op): die jongens krijgen zoveel uur, en moeten dan verder. Als het tussenstukje net op is, en er is nog een half uur om de klus te doen, gaan ze niet nog even langs de bouwmarkt, dan moeten ze improviseren. Toch maar even een stukje te dunne pijp onder het huis, ondanks dat je weet dat met stortbuien de vernauwing problemen gaat geven. Toevallig heb ik net zelf mijn kruipruimte eens leeggehaald, en meteen de door een oude cementbak en blok hout gestutte afvoerpijp vervangen door een stenen bouwwerk (want die lagen er genoeg :P). Tsja, zo hoort het niet (ook niet mijn oplossing), maar het gaat ook niet instorten ofzo, dus ja...

Dat is nu eenmaal hoe bouworganisatie werkt. De meeste bouw is serie, en dan heb je al helemaal geen tijd om ook nog eens langs te klant te gaan (want wie is dat, je moet het wel heel grondig verpesten als de woningbouwvereniging uberhaupt een mening vormt). Bij je eigen woning moet je idd gewoon een keuring laten doen (en dat is trouwens ook een sector die niet beunhaasvrij is...), en de bouwer problemen laten oplossen. En ja, dat gebeurd ook vaak genoeg niet, of kost je maanden of langer aan nabellen etc.

Ik erger me meer aan het feit dat je echt moet zoeken naar installateurs die weten hoe meerfase elektra werkt. Dat snappen er velen gewoon niet, getuige een heel topic dat goed loopt gewijd aan enkel kookplaten! Zelfs in een enorme business met dikke marges als de keukenbusiness lijkt het aantal installateurs laat staan verkopers die hier iets van weten bijzonder dun gezaaid. Hoe kan dat? Dat vind ik een terechte kritiek.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:31:
@qtpie Tuurlijk glipt zoiets er wel eens doorheen. Maar meeste zou je toch moeten zien met een voorinspectie en dan zou je het gewoon op moeten lossen. Doe je dat niet, ben je naar mijn idee inderdaad een beun. Tijdsplanning mag geen reden mogen zijn om bewust dingen incorrect te doen (incl inspecties). Doe je dat wel ben je naar mijn idee een beun.

En ja, Nederland heeft hele veilige installaties. Maar dat hobbelt naar mijn idee wel achteruit nu de installaties complexer worden (en de arbeidskosten hoog zijn). En elektrocutie van een leek is dan wel het minste waar ik mij zorgen over maak :D

@harrr Als hij dat netjes zwart op wit als uitzondering vermeld (en daar dus verantwoordelijkheid voor neemt) heb ik daar geen probleem mee. Maar dan moet hij niet beweren dat het 100% volgens de norm is.

En daar zit naar mijn idee het grootste punt bij de beunen, wel beweren dat het volgens "de norm" is.
Het probleem is dat we nu een heleboel veilige installaties op die manier gaan wegzetten als beunwerk. En dat vind ik onterecht. Er zit nog wel een verschil tussen een installatie volgens "de norm" en een installatie die niet gevaarlijk is maar afwijkt van de norm.

Als we alleen installateurs behouden die werken volgens "de norm", worden er geen huizen meer gebouwd in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qtpie
Het probleem voor dit forum is dat doordat er voor elektra zo'n duidelijke norm is, de NEN1010, mensen zonder praktijkervaring alles denken te kunnen beoordelen. Ja je kunt beoordelen of het volgens die norm is. Maar waar ik vanaf wil in dit forum zijn de éénregelige reacties in de trant van 'Nen 1010 > beunhaas!'. Beunhaas is gewoon een scheldwoord en een hele zware beschuldiging aan een vakman en die moet correct gefundeerd zijn. Alleen NEN 1010 roepen is geen voldoende onderbouwing zoals hierboven uit meerdere reacties ook duidelijk wordt.

De kwaliteit van dit forum zou gewoon omhoog gaan als 'NEN 1010 > beunhaas!' niet meer is toegestaan. En hierboven staat staat tegelijkertijd nu een hoop info over hoe je werk wél moet beoordelen. Maak dit onderdeel van het beleid aub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qtpie
Opzetje voor een beleid:

Kwaliteit van werk beoordelen
Voor elektra in huisinstallaties is een norm, de NEN 1010. De NEN 1010 is niet voldoende om een installatie te beoordelen.

- Een installatie moet voldoen aan de norm zoals die gold ten tijde van de bouw van het huis. Bestaande installaties hoeven niet aan de huidige norm te voldoen.
- Een norm is een richtlijn, geen regel. De regels staan in het bouwbesluit. Volgens het bouwbesluit moet je je aan de norm houden, maar mag je ook afwijken als daar een reden voor is. De oplossing moet wel even veilig of veiliger zijn dan de norm.
- Degene die een installatie aanlegt heeft het vaak niet volledig voor het zeggen. Bazen, budget, tijdsplanning en lastige uitgangssituaties kunnen afdwingen dat er voor een minder ideale oplossing is gekozen.

Als je een werk negatief beoordeelt, houd dan dus rekening met:

- De bouwperiode.
- De mogelijkheid dat iets niet aan de norm maar wel aan de regels voldoet.
- De omstandigheden waaronder de vakman heeft moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qtpie
Wie overigens een voorbeeld wil van wat ik bedoel kan het topic bekijken over mijn groepenkast. Goed mogelijke situatie ttv aanleg door vorige bewoner:

Bewoner koopt een keuken met veel elektra, voor een all-in prijs. Keukenboer wil dus elektra zo goedkoop mogelijk doen. Bestaand gebouw, betonnen vloeren en muren, geen loze leidingen. Keukenboer huurt arbeidsmigrant via uitzendbureau die als hij zijn baan verliest ook zijn huis kwijt is. Deze man heeft wel gewoon ervaring en alle diploma's. Eindsituatie is niet ideaal maar wel elektrisch veilig en waar mogelijk volgens norm. Deze man is GEEN beunhaas maar wordt daar wel meerdere keren voor uitgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Punt blijft, als je als professional zegt alles volledig volgens de norm te doen en dat niet doet, dan ben je een beun. Als je eerlijk aangeeft dat iets niet volgens de norm is maar jouw inziens veilig (ofwel, je neemt de verantwoordelijkheid), dan is dat prima. Even er van uit gaande dat de beoordeling dat inderdaad correct is. Want immers is de regel alleen dat het veilig moet zijn, hoe is niet vastgelegd (in meeste gevallen).

Overigens vind ik "iet volledig voor het zeggen" een drogreden. Iets dat je tegenwoordig vaker ziet, je verstoppen achter een muur van bureaucratic. Kastje naar de muur principe. Maar dat maakt het nooit goed.

En tuurlijk, de term beun wordt losjes gebruikt. Maar de meesten zouden dat onder vrienden niet anders doen. En dat is toch wel de sfeer hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:09
Septillion schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:45:
Punt blijft, als je als professional zegt alles volledig volgens de norm te doen en dat niet doet, dan ben je een beun. Als je eerlijk aangeeft dat iets niet volgens de norm is maar jouw inziens veilig (ofwel, je neemt de verantwoordelijkheid), dan is dat prima. Even er van uit gaande dat de beoordeling dat inderdaad correct is. Want immers is de regel alleen dat het veilig moet zijn, hoe is niet vastgelegd (in meeste gevallen).

Overigens vind ik "iet volledig voor het zeggen" een drogreden. Iets dat je tegenwoordig vaker ziet, je verstoppen achter een muur van bureaucratic. Kastje naar de muur principe. Maar dat maakt het nooit goed.

En tuurlijk, de term beun wordt losjes gebruikt. Maar de meesten zouden dat onder vrienden niet anders doen. En dat is toch wel de sfeer hier :)
Sorry, maar een beun is iets totaal anders dan de eerder aangehaalde beunhaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

harrr schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Het probleem is dat we nu een heleboel veilige installaties op die manier gaan wegzetten als beunwerk. En dat vind ik onterecht. Er zit nog wel een verschil tussen een installatie volgens "de norm" en een installatie die gevaarlijk is maar afwijkt van de norm.

Als we alleen installateurs behouden die werken volgens "de norm", worden er geen huizen meer gebouwd in NL.
Op zich mag je dat natuurlijk vinden en dat ook zo verwoorden in een topic. Ik deel je mening zelfs grotendeels en breng ook wel eens meer nuance aan in een dergelijke discussie, maar meer als user en niet zo zeer als MOD. die nuance is ook niet altijd via moderatie af te dwingen. Dan ga je al snel knippen in iemands mening, en daarmee komt snel de vrijheid van de discussie in het gedrang.

Los daarvan is er ook wel een diepgewortelde cultuur van elkaar verbeteren en het "beter weten" niet alleen op internet maar zeker ook in de bouw.. Je kan ook bijna geen loodgieter over de vloer krijgen die niet gaat klagen over het werk van zijn voorganger. En hier hebben we het over de bouw op internet ;)

Ik weet dat de gemeente rotterdam ooit heeft uitgezocht aan hoeveel regels er moet worden voldaan als je een huis gaat bouwen in de stad en dat is enorm. zoveel dat het eigenlijk onmogelijk is om aan alle regels te voldoen. De meeste bouwvakkers realiseren zich dat wel en roepen het de halve dag naar elkaar. ik zie zelf liever iets anders, maar ik denk niet dat het wenselijk is om het af te dwingen. zelf enige nuance aanbrengen is eigenlijk alles wat er over blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

qtpie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:28:
Wie overigens een voorbeeld wil van wat ik bedoel kan het topic bekijken over mijn groepenkast. Goed mogelijke situatie ttv aanleg door vorige bewoner:

Bewoner koopt een keuken met veel elektra, voor een all-in prijs. Keukenboer wil dus elektra zo goedkoop mogelijk doen. Bestaand gebouw, betonnen vloeren en muren, geen loze leidingen. Keukenboer huurt arbeidsmigrant via uitzendbureau die als hij zijn baan verliest ook zijn huis kwijt is. Deze man heeft wel gewoon ervaring en alle diploma's. Eindsituatie is niet ideaal maar wel elektrisch veilig en waar mogelijk volgens norm. Deze man is GEEN beunhaas maar wordt daar wel meerdere keren voor uitgemaakt.
Als ik zo vrij mag zijn om hierop in te haken - ik krijg het gevoel dat je het vooral vervelend vind omdat dat het werk wat jij gepost heb in jouw topic topic: Waarom is mijn groepenkast zo aangesloten als beunhaas werk wordt bestempeld.
Goed dat je dat zelf al aanhaalt dan is het voor mij ook niet alsof ik je posthistorie er bij gepakt hebt.

Wat jij post is gewoon broddelwerk, slecht werk, of beunhazenwerk daar hoeven we echt niet over te discussiëren.
Even snel:
  • het meest goedkope merk toegepast (hier kunnen we het nog over hebben)
  • daarbij ook nog unidirectioneel (dit zijn oudere modellen en niet zonder meer mag dit worden toegepast)
  • daarbij ook nog spanningsafhankelijk (dit mag niet zomaar worden toegepast)
  • het inzagen van de onderverdeler
  • de rode tape op een nul en die gebruiken als fase
  • de twijfelachtige dikte van de aardedraad (afhankelijk van diverse factoren en is niet zonder meer voldoende)
Ik vind het risico op een berisping/werkweigering/contractverlening een absoluut kul argument, er moet gewoon kwaliteit geleverd worden.

Kun je met specifieke voorbeelden komen waarbij iets als beunwerk wordt gelabeld terwijl dit niet zo is (in het elektra topic of elders op dit subforum)? Ik ben enkel benieuwd.

Laten we niet vergeten, werken met elektra is gevaarlijk. In de PV en de EVSE topics worden al genoeg knutselwerkjes toegepast door hobby-bob en Co omdat ze het leuk vinden en het goedkoper is om er iemand voor in te huren terwijl de gevaren en de redenatie achter de norm daar absoluut niet altijd duidelijk is. Denk aan selectiviteit en bijv. de het 80% continu nominaal vermogen stelregel.
Af en toe met de lat er overheen en aangeven dat iets slecht werk is, is m.i. uitstekend om elkaar scherp te houden. Dat lukt in de PV en EVSE topics m.i. al niet meer omdat daar de topics vooral vanuit de hobby-ervaringsdeskundigen wordt gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qtpie
Septillion schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:45:

Dit is dus precies het punt. Een beunhaas is een oplichter. Iemand die A belooft en B doet. Bijv. Iemand met een eigen bedrijf die belooft volgens de norm te werken en daar ook de prijs voor rekent en dan stiekem slecht werk levert in de hoop dat het niet opvalt. Maar dat is gewoon lang niet altijd de situatie als het werk niet ideaal is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

qtpie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:28:
Deze man is GEEN beunhaas maar wordt daar wel meerdere keren voor uitgemaakt.
Waar dan? Ik zie daar alleen een algemene opmerking "Gezien de hoeveelheid beunhazen in de electro wereld zijn er blijkbaar nog steeds niet genoeg regels.", nergens wordt er in dergelijke termen gesproken over jouw specifieke installatie of de monteur die daarvoor verantwoordelijk is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qtpie
True schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:03:
[...]

Als ik zo vrij mag zijn om hierop in te haken - ik krijg het gevoel dat je het vooral vervelend vind omdat dat het werk wat jij gepost heb in jouw topic topic: Waarom is mijn groepenkast zo aangesloten als beunhaas werk wordt bestempeld.
Goed dat je dat zelf al aanhaalt dan is het voor mij ook niet alsof ik je posthistorie er bij gepakt hebt.

Wat jij post is gewoon broddelwerk, slecht werk, of beunhazenwerk daar hoeven we echt niet over te discussiëren.
Even snel:
  • het meest goedkope merk toegepast (hier kunnen we het nog over hebben)
  • daarbij ook nog unidirectioneel (dit zijn oudere modellen en niet zonder meer mag dit worden toegepast)
  • daarbij ook nog spanningsafhankelijk (dit mag niet zomaar worden toegepast)
  • het inzagen van de onderverdeler
  • de rode tape op een nul en die gebruiken als fase
  • de twijfelachtige dikte van de aardedraad (afhankelijk van diverse factoren en is niet zonder meer voldoende)
Jij kan dit duidelijk beter beoordelen dan ik en als het zo is dan is het zo. Verder ik hou best van techniek maar niet zo erg dat ik kritiek op mijn groepenkast als een persoonlijke belediging opvat :). Voor mij is het goed genoeg, als ik ooit tijd en geld over heb pak ik het misschien wel een keer aan.
Ik vind het risico op een berisping/werkweigering/contractverlening een absoluut kul argument, er moet gewoon kwaliteit geleverd worden.
Niet mee eens. Als je bijv. een eigen bedrijf hebt en een klant met genoeg geld die niet moeilijk doet, dan is er geen excuus voor iets anders dan kwaliteit zonder compromissen. Als jij door je baas in een oud krot wordt gezet met de opdracht om in een halve dag een keuken voor te bereiden is het gewoon een ander verhaal.
Kun je met specifieke voorbeelden komen waarbij iets als beunwerk wordt gelabeld terwijl dit niet zo is (in het elektra topic of elders op dit subforum)? Ik ben enkel benieuwd.
Ik kan niet zelf beoordelen of het wel of niet zo is. Dat het te makkelijk geroepen wordt vind ik in de helft van de topics als ik zoek op 'beunhaas'.
Laten we niet vergeten, werken met elektra is gevaarlijk. In de PV en de EVSE topics worden al genoeg knutselwerkjes toegepast door hobby-bob en Co omdat ze het leuk vinden en het goedkoper is om er iemand voor in te huren terwijl de gevaren en de redenatie achter de norm daar absoluut niet altijd duidelijk is. Denk aan selectiviteit en bijv. de het 80% continu nominaal vermogen stelregel.
Af en toe met de lat er overheen en aangeven dat iets slecht werk is, is m.i. uitstekend om elkaar scherp te houden. Dat lukt in de PV en EVSE topics m.i. al niet meer omdat daar de topics vooral vanuit de hobby-ervaringsdeskundigen wordt gevoerd.
Helemaal mee eens! Maar die mensen hebben verder aan niemand iets beloofd behalve misschien aan hun vrouw.

Beste mensen ik vond het een leuke discussie en zet die vooral voort maar zelf laat ik het hierbij. Ben blij dat een aantal mensen in ieder geval lijkt te begrijpen wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

qtpie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:53:
[...]

Jij kan dit duidelijk beter beoordelen dan ik en als het zo is dan is het zo. Verder ik hou best van techniek maar niet zo erg dat ik kritiek op mijn groepenkast als een persoonlijke belediging opvat :). Voor mij is het goed genoeg, als ik ooit tijd en geld over heb pak ik het misschien wel een keer aan.

[...]

Niet mee eens. Als je bijv. een eigen bedrijf hebt en een klant met genoeg geld die niet moeilijk doet, dan is er geen excuus voor iets anders dan kwaliteit zonder compromissen. Als jij door je baas in een oud krot wordt gezet met de opdracht om in een halve dag een keuken voor te bereiden is het gewoon een ander verhaal.

[...]

Ik kan niet zelf beoordelen of het wel of niet zo is. Dat het te makkelijk geroepen wordt vind ik in de helft van de topics als ik zoek op 'beunhaas'.

[...]

Helemaal mee eens! Maar die mensen hebben verder aan niemand iets beloofd behalve misschien aan hun vrouw.

Beste mensen ik vond het een leuke discussie en zet die vooral voort maar zelf laat ik het hierbij. Ben blij dat een aantal mensen in ieder geval lijkt te begrijpen wat ik bedoel.
Ik kan wat direct overkomen, maar ik bedoel dat niet negatief - ik benoem dit even bewust.
Maar om het even plat te slaan, je komt op GoT sinds 2018, je hebt 19 posts, waarvan 8 in dit feedback topic op DEI. Je hebt je nog nooit in een discussie gemengd over beunhazen anders dan dat je zelf ooit een topic gehad hebt op DEI waar duidelijk een beunhaas is bezig geweest. Maar je wilt wel graag dat anderen zich conformeren aan jouw wens?
Waarbij je ook nog eens aangeeft dat jij niet kunt beoordelen of iets beunwerk is of niet omdat je zoals je zelf impliciet aangeeft er niet genoeg verstand van hebt.

Waarom denk je dat wat jij wilt bereiken dan ook gerechtvaardigd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
qtpie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Dit is dus precies het punt. Een beunhaas is een oplichter. Iemand die A belooft en B doet. Bijv. Iemand met een eigen bedrijf die belooft volgens de norm te werken en daar ook de prijs voor rekent en dan stiekem slecht werk levert in de hoop dat het niet opvalt. Maar dat is gewoon lang niet altijd de situatie als het werk niet ideaal is uitgevoerd.
Misschien zijn het wel de meeste, ik help het je hopen. Maar het is in ieder geval niet de meerderheid die hier langs komt.

Kijk bijvoorbeeld naar de kookplaat aansluiten. 1-fase kookgroep op 3x25A is fout volgens de NEN. Het is dan ook onhandig maar niet onveilig (even uitgaande van netjes volledig gescheiden N etc). Dus op zich zou een elektricien het af kunnen doen met, prima, dit is niet volgens de NEN maar veilig. Dan heb je geen poot meer op te staan als nergens is vastgelegd dat het de NEN moet zijn. Maar zelfs dat durft schijnbaar geen één en blijven maar beweren dat het volgens de NEN is.

Dus wettelijk is er dus nu juist (in veel gevallen) mooi de mogelijkheid om af te wijken van de NEN. Maar in praktijk lijkt er dus zelden iemand deze verantwoordelijkheid officieel te willen nemen als er afgeweken wordt.

En persoonlijk vind ik eerder iemand een beun(haas) dan een oplichter. Dus vind de term niet zo zwaar ook al verwacht ik dus soms wel meer professionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 13:07
qtpie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:53:
[...]

En dat is volgens mij een prima insteek: je moet vaak prioriteren, en je hebt geen geld om alles op te pakken en overal voor kwaliteit te gaan. Als je er al uitkomt wat dat dan is. Ik herken wat anderen hier zeggen: vraag naar 1 potentieel probleem, en hier krijg je er 10 bij ;) De ultieme conclusie is altijd: huis geheel herbouwen :P Dat zou soms wel iets minder kunnen hier: dat mensen iets terughoudender zijn met wat ze zelf zouden doen, maar meer ingaan op wat echt niet kan, wat evt meegenomen kan worden, en wat een extra optie is. Veel niet-vastgelegde normen vaak wensen, soms van een meerderheid, maar vaak ook niet. Ja, je kunt niet aan alle 10 reageerders tegemoet komen. Je kunt maar 1 oplossing realiseren. Aan de andere kant: het hoort er ook weer bij dat je dat er zelf uitpeutert, volgens mij kan dat best aardig.

Juist op het gebeid van electra vind ik het hier een bastion van 'waarheid' en begrijpelijkheid. Immers, normen of good practices komen niet uit het niets.
[...]

Het zou kunnen dat het soort mensen hier een klein beetje een filtertje oplevert ;) Je hebt gelijk: kwaliteit voor alles: dat is zeker niet de norm tijdens de bouw. Wel bij (fatsoenlijk) ontwerp; bij grotere projecten (meeste woningen) wordt op dat punt de kwaliteit behaalt, daarna gaat alles naar de laagste bieder en het ontwerp is hopelijk bestand tegen de compromissen waarvan we weten dat die gesloten gaan worden. Wanneer uurloon, boekbare uren en materiaalkosten al 2 jaar geleden vastgelegd zijn, dan gaat niemand zich vergalopperen aan een 10 te lage wcd. Als je anders denkt, heb je gewoon niet vaak genoeg een huis gekocht :P

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 11-08-2025 18:11 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
teacher schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:43:
[mbr]AI posts zijn ongewenst en derhalve ook verwijderd.[/mbr]
Voor toegelaten gebruik van AI lees ook de Tweakers Forum huisregels: “Kunstmatige intelligentie (AI) mag als hulpmiddel worden gebruikt”

[ Voor 39% gewijzigd door TeslaNerd op 08-09-2025 13:20 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
TeslaNerd schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:51:
[...]

Voor toegelaten gebruik van AI lees ook de Tweakers Forum huisregels: “Kunstmatige intelligentie (AI) mag als hulpmiddel worden gebruikt”
Graag feedback van de mod op deze quote uit de huisregels

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
TeslaNerd schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:51:
[...]

klopt. hulpmiddel en dan de discussie. Hele posts copy/paste werk en er dan naar verwijzen alsof het de absolute waarheid is; liever niet. Het is en blijft een taalvoorspellingsmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
teacher schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:50:
[...]

klopt. hulpmiddel en dan de discussie. Hele posts copy/paste werk en er dan naar verwijzen alsof het de absolute waarheid is; liever niet. Het is en blijft een taalvoorspellingsmodel.
Jij hebt inmiddels de discussie die met het hulpmiddel was gestart verwijderd.
En de kwalificatie “alsof het de absolute waarheid is” is absoluut niet de waarheid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
AI output zonder duiding en prompt is vrij waardeloos, omdat er sneller lappen tekst gegenereerd worden dan dat mensen ze inhoudelijk kunnen beoordelen.
Bovendien wordt het een proxy-discussie; de tools doen (gelukkig) niet zelf mee in het topic. Door de beroerde vastlegging van onderbouwing en aannames is het vervolgens moeilijk verder dan een welles-nietes te komen.

De netto winst van LLMs voor het forum is dus zonder zorgvuldig gebruik sterk negatief.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:34
teacher schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:19:
[mbr]er zijn weer wat offtopic berichten gearchiveerd; dit is immers het pib topic, en niet het goodwe/apsystems/home assistant topic.[/mbr]
Gedeeltelijk mee eens, maar HA heeft wel degelijk met de HW batterijen te maken. Dus dat vind ik niet offtopic. Net zoals Homey óok níet offropic is.

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Mijn hemel wat een kneuterigheid dit @teacher dit heeft weldegelijk met elkaar te maken, verplaatst t dan naar het juist topic ipv verwijderen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:32:
[...]

Gedeeltelijk mee eens, maar HA heeft wel degelijk met de HW batterijen te maken. Dus dat vind ik niet offtopic. Net zoals Homey óok níet offropic is.
In dit geval was er geen vraag over de pib, maar over apsystems en ha.
Verder verzoek is om niet te reageren op moderatie in het topic zelf (dat is immers offtopic) maar om een eventuele verduidelijking in dit topic te vragen. Een dm naar de mod kan ook.
jgsr schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:40:
Mijn hemel wat een kneuterigheid dit @teacher dit heeft weldegelijk met elkaar te maken, verplaatst t dan naar het juist topic ipv verwijderen.
En bedankt.

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 10-09-2025 18:44 ]

Pagina: 1 2 Laatste