Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:11
Devke schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:44:
[...]

Heb hier nog een halve batterij vol. Die staat nu NOM te draaien. Vannacht met merk X net support gedaan dus HW had over die nu mooi ingezet kan worden. Meer geluk dan wijsheid...... had ook een stralende dag kunnen zijn 😜. De electra rekening begint negatief vandaag dus (lees geld terug).
Hier met merk S die nog vol is, NOM aan het draaien voor grote verbruikers,
HW is rond 5.00 uur leeg getrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zit met mijn 4 batterijen die uitsluitend op NOM draaien nu op 73%. Ik kom dus met gemak de dag door. Dit is waar ik ze voor gekocht heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
rtunru schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:56:
[...]

Hier met merk S die nog vol is, NOM aan het draaien voor grote verbruikers,
HW is rond 5.00 uur leeg getrokken.
Wat ik wel grappig vind om te zien dat met een beetje automatiseren er best 2 merken naast elkaar te draaien zijn. Je moet ze niet beide laten nommen maar je kunt ze allebei wel hun eigen taak geven.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avds69
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 10:46
Wat zijn de meest actuele bestel- en leverdata?
02 juni besteld met nog geen levering in september.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:35
JeroenH schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:40:
Oef, nu 09:30 en nog steeds letterlijk geen watt zonne-energie. En als ik op buienradar de grote maar stationaire bui boven Nederland zie hangen dan gaat er vandaag bar weinig zonne-energie binnenkomen vandaag.

Vanmiddag maar laden vanaf het net in de (relatief...) goedkope uren.

Gelukkig zit ik nu nog op 53%, dus gedurende de piek van vanochtend geen stroom van het net hoeven afnemen. In dat opzicht gaat het volgens plan.
Het is hier ook niet best qua opbrengst van de zonnepanelen. Inmiddels zitten mijn 2 HW batterijen op 0% sinds 9:55 en is eentje zichzelf een beetje op aan het laden uit zelfbescherming.
Gelukkig mag ik de hele herfst en winter nog salderen met mijn vaste contract en heb ik pas sinds kort terugleverkosten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
avds69 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:08:
Wat zijn de meest actuele bestel- en leverdata?
02 juni besteld met nog geen levering in september.
Vandaag is mijn PiB geleverd die ik op 19-4 besteld heb.
Ben benieuwd; ga zo met de installatie beginnen. Ik lees sinds de bestelling mee met dit topic en heb dus genoeg achtergrond info ook m.b.t. home assistant die ik hier op een qnap in een container heb draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:26

BKK

2-9 twee weken mail.
Nog geen betaallink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
BKK schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:32:
2-9 twee weken mail.
Nog geen betaallink
Kreeg je die mail vandaag? ik heb 5 juni besteld en zover nog geen 2 weken mail gezien!

Nvm ik las verkeerd ik dacht dat je 2/6 besteld had maar je heb toen 2/9 de twee weken mail gehad afc.

[ Voor 17% gewijzigd door crryp op 09-09-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Nu online
goechel schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:19:
[...]

Vandaag is mijn PiB geleverd die ik op 19-4 besteld heb.
Ben benieuwd; ga zo met de installatie beginnen. Ik lees sinds de bestelling mee met dit topic en heb dus genoeg achtergrond info ook m.b.t. home assistant die ik hier op een qnap in een container heb draaien.
precies als er geen zon is zal je altijd zien! Ach komt goed have fun leuk spul (wachtende op de 3e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:26

BKK

@crryp
2-9 heb ik de twee weken mail gekregen. 7-5 besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:45
Hier ook 2-9 komende 2 weken leveren maar nog geen betaal mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crryp
  • Nu online
BKK schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:40:
@crryp
2-9 heb ik de twee weken mail gekregen. 7-5 besteld
ahh check, dan zal mijne snel hierop gaan volgen nice (hoewel de zon gaat afnemen maakt het ook weer niet zoveel uit)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koen2201
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:33
Koen2201 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:52:
Al een hele tijd volg ik dit topic en op 24 februari heb ik besloten ook een batterij van Homewizard te bestellen. Op 23 mei ontvangen.
Installatie ging moeiteloos en alles werkte top. 3x meegemaakt dat batterij inactief bleef ondanks overschot aan zonne-energie. Met update van software leek dit opgelost.

Vandaag, na 36 cycli, helaas een E445 melding. Heb melding gemaakt bij HW, nu wachten tot contact over het omwisselen. Balen dat de batterij niet werkt maar ervaar het nog steeds positief gezien het gemak van het aanmaken van de melding via wizzi. Nu gewoon geduld hebben… Ooit bewust gekozen voor Homewizard vanwege de service belofte en het feit dat het NL is, dus daar vertrouw ik nu ook gewoon op.

Er wordt aangegeven dat je de batterij gewoon kan blijven gebruiken. Maar na 2 keer opnieuw opstarten gaat die al snel weer opnieuw in storing. Dit voelt niet goed dus besloten om batterij uit te laten en de stekker eruit te halen.
Naar aanleiding van bovenstaande heeft HW mij goed geholpen! Alles verliep vlekkeloos. Op 1 augustus is de omruiling geweest, volgens afspraak. Het is twee keer opgeschoven vanwege uitblijven van de nieuwe batch levering bij HW zelf, maar daar hebben ze mij steeds van op de hoogte gesteld. Was goed en prettig contact.
In tegenstelling tot mijn eerdere bericht heb ik de batterij met foutmelding al die tijd toch gebruikt tot omruiling gedaan was. Dit ging goed, foutmelding kwam in die tijd niet terug.

De nieuwe batterij kwam binnen met 11 cycli en draait tot op heden zonder problemen! In totaal 54 cycli.

Ik lees actief dit topic mee en wil deze goede ervaring toch ook even delen. Er lijken een aantal mensen met pech te zijn. En soms heb ik de indruk dat HW onderschat heeft hoeveel vraag en support er is bij het product. Een combi die maakt dat het negatieve soms de boventoon lijkt te krijgen.
Veel zit in het communicatieve aspect als het gaat om de support, zowel vanuit de gebruiker als verkoper/producent. Daar lijkt het soms niet altijd vlekkeloos te gaan.

Voor mij is de batterij, op de foutmelding en omruiling na, altijd plug and play geweest.
Geen enkele wifi problematiek (heb hier een Netgear Orbi router en satelliet).
Doe niks met HA of zo. Check af en toe de HW app voor stand van zaken.

Al met al dus tevreden. Met daarbij het besef dat het een relatief nieuw product is voor HW, maar ik wel kan terugvallen op NL support en ook bijhorende garantievoorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
De vandaag geleverde PiB geïnstalleerd. Dit ging soepel. Voor de bestaande HW integratie in HA liep ik vast toen ik de API v2 wilde gaan gebruiken, m.n. de batterijgroepmodus. Deze handleiding gevolgd die ook in de TS staat:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82835386
Oplossing was om HA even te herstarten waarna deze aangaf dat de P1 meter herconfigureerd kon worden met de nieuwe authenticatie methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-09 15:01
Oef, nu 09:30 en nog steeds letterlijk geen watt zonne-energie. En als ik op buienradar de grote maar stationaire bui boven Nederland zie hangen dan gaat er vandaag bar weinig zonne-energie binnenkomen vandaag.

Gelukkig zit ik nu nog op 53%, dus gedurende de piek van vanochtend geen stroom van het net hoeven afnemen. In dat opzicht gaat het volgens plan.
11.45: hier 74 watt bij de micro-omvormers, daarvan komt 33 watt bij de ct klemmen in de meterkast - wel spectaculair laag te noemen -> landelijk ook vrijwel geen hernieuwbare opwek: https://energieopwek.nl/ - de batterij heeft een rustdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytsmabeer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:01
Beide accu's vanochtend nog op 75%. Ondertussen is 1 vol en de andere op 82%.
Weinig zon maar pak nog 200wh genoeg om de andere ook vol te krijgen.

Heerlijk ze draaien nu een week.

Solaredge 8x 420 en 6 x 275

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01:02

Het is wel lastig om alles goed te plannen, je moet je normale verbruik goed kunnen inschatten... Bij mij haalt de ene batterij het eerste zonlicht niet. Dus vannacht een uurtje bijladen voor 30 cent. Maar die 800 Wh maak ik niet alleen op tijdens het duurste uur van 50 cent, maar ook daarvoor en daarna. Ik schat tegen gemiddeld 40 cent. Met RTE van 75% levert dat experiment dus netto exact niks op :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izvC6IKLSlGw4y4icXuApjDfrkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D04ipZm2Q0AKAQz3tIhLQXUO.jpg?f=fotoalbum_large
Vanmiddag en vanavond is het verschil nog wel wat groter. Als het zo bewolkt blijft ga ik ook maar even de batterij op standby zetten tussen de goedkoopste en duurste uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
johnhemmers schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:50:
[...]

11.45: hier 74 watt bij de micro-omvormers, daarvan komt 33 watt bij de ct klemmen in de meterkast - wel spectaculair laag te noemen -> landelijk ook vrijwel geen hernieuwbare opwek: https://energieopwek.nl/ - de batterij heeft een rustdag
Als je dynamisch contract hebt, is nu de prijs laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ixrobin
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:52
Nou ik ben dus he-le-maal klaar met HW.
Ze willen echt dat ik 30 euro ga betalen om mijn defecte batterij terug te sturen omdat ik van de koop wil afzien na 3 defecte batterijen..

Hun reactie:

Goedemiddag,
Bedankt voor het doorgeven van jouw voorkeursdag.
Wij zullen de volgende datum doorgeven aan onze vervoerder voor het ruilen van jouw batterij: woensdag 17 september, binnen drie werkdagen na ontvangst in ons magazijn zal je het aankoop bedrag ontvangen. Wij willen je erop attenderen dat ons retourtermijn 30 dagen bedraagt. Zoals ook in het gedeelde artikel staat, bieden wij garantie door het gratis vervangen van het product met een nieuw exemplaar. Daarmee voldoen wij aan onze wettelijke verplichting.
Daarnaast zijn wij verplicht de batterij kosteloos te repareren, zoals beschreven in de bijgevoegde brief op gedeelde website. Uiteraard zullen wij hieraan voldoen.
We horen graag of je de batterij wilt omruilen via de garantie. Uitzonderlijk kunnen wij de batterij ook retour nemen, hiervoor brengen wij transportkosten van €30 in rekening.
Je ontvangt uiterlijk een dag van te voren bericht van de vervoerder met een track&trace code. Wij willen je erop attenderen dat het een voorkeursdag betreft die wij zullen doorgeven aan de vervoerder. De vervoerder doet hun best zich hier zo goed als mogelijk aan te houden. Indien dit niet lukt, wordt je via de track&trace link op de hoogte gehouden.
Op de track&trace link vind je de blauwgekleurde tekst "barcode" hier vindt je de actuele status van de chauffeur omtrent de levering van jouw batterij!
​
Indien er nog verdere vragen zijn, horen wij dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51

Winkiller

De Mopperpot

ixrobin schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:42:
Ze willen echt dat ik 30 euro ga betalen om mijn defecte batterij terug te sturen omdat ik van de koop wil afzien na 3 defecte batterijen..
Tja wettelijk is dat zo, bij Thuiswinkel.org krijgen we regelmatig de vraag of een webshop de consument kan verplichten om voor de retourzendingen te betalen. Het antwoord hierop is duidelijk: ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
Winkiller schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:51:
[...]

Tja wettelijk is dat zo, bij Thuiswinkel.org krijgen we regelmatig de vraag of een webshop de consument kan verplichten om voor de retourzendingen te betalen. Het antwoord hierop is duidelijk: ja.
Maar er is nog zoiets als coulance. En zoals @ivo1969 al aangaf, bij hem hebben ze dit niet in rekening gebracht. Dus het is gewoon inconsistent en dus niet netjes van ze hoe ze dit afhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
ixrobin schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:53:
[...]

Maar er is nog zoiets als coulance. En zoals @ivo1969 al aangaf, bij hem hebben ze dit niet in rekening gebracht. Dus het is gewoon inconsistent en dus niet netjes van ze hoe ze dit afhandelen.
Ik vrees dat sinds @ivo1969, hebben ze besloten om de regels strikt toe te passen.
Erg spijtig voor jou, maar juridisch is er weinig aan te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ixrobin schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:42:
Ik zou hier ook goed pissig over zijn, gezien de problemen die je hebt gehad.

Maar ik doe al een tijdje mee, en ik zou je wel aanraden je af te vragen hoe lang en in welke mate je bereid bent voor € 30 pissig te blijven op een commercieel bedrijf dat niet onder de indruk gaat zijn van jouw boosheid. Ongevraagd advies: neem het verlies, beschouw het als leergeld, en kijk vooruit.

Doe hiermee wat je wil natuurlijk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

rtunru schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:59:
Ik vrees dat sinds @ivo1969, hebben ze besloten om de regels strikt toe te passen.
De vraag is of die 30 euro ze gaat bijten aan slechte reclame. Just saying...
Leuk al die regels en voorwaarden om je achter te verschuilen, maar hier maak je als bedrijf natuurlijk geen vrienden mee: 3x een product kapot en dan heb je als klant kosten als je er klaar mee bent? Niet netjes. Je gaat niet tot 14 stuks aan toe zitten retouren..nogal kul.

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 09-09-2025 14:12 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-09 15:57
JeroenH schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:09:
[...]

Ik zou hier ook goed pissig over zijn, gezien de problemen die je hebt gehad.

Maar ik doe al een tijdje mee, en ik zou je wel aanraden je af te vragen hoe lang en in welke mate je bereid bent voor € 30 pissig te blijven op een commercieel bedrijf dat niet onder de indruk gaat zijn van jouw boosheid. Ongevraagd advies: neem het verlies, beschouw het als leergeld, en kijk vooruit.

Doe hiermee wat je wil natuurlijk.
Of wissel hem nog eens, 4e x goede x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixrobin
RaVenXeoN schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:10:
[...]

Of wissel hem nog eens, 4e x goede x
Ik ga echt niet nog een keer dit proces in, gecombineerd met de doorlooptijd van de klantenservice en de halve antwoorden die ik steeds van ze krijg als ik ooit nog eens problemen ga krijgen. En hoe ze nu omgaan met de hele situatie geeft mij niet het gevoel dat ze ook maar iets om je geven als klant. Nee, mijn vertrouwen is weg.

Overigens wil ik nog vermelden dat ze hier duidelijk aangeven op hun eigen support pagina dat je, indien je niet tevreden bent, het product kan retourneren en de kosten voor jou zijn. Maar ook specifiek een stukje dat als het een defect product betreft je contact moet opnemen met de klantenservice om onnodige retourkosten te voorkomen.
Dan houden ze zich nu toch duidelijk niet aan hun eigen regels??
https://helpdesk.homewiza...ourneer-ik-mijn-apparaten

[ Voor 20% gewijzigd door ixrobin op 09-09-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:59
[...]

Och komt dit weer hier ter sprake, dat terug sturen is in zeer goed en respectvol telefonisch gesprek geregeld met Eefje van HW

En ook al zou deze post verwijderd worden, hou je bij de feiten en ga geen onzin in wereld verkopen

Post even aangepast , klinkt misschien iets netter zo

[ Voor 22% gewijzigd door ivo1969 op 09-09-2025 14:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Winkiller schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:52:
Nou hij wil niet meer, na stroomloos en opnieuw starten direct oranje ledje + E118,E400,E422.
Na reset en opnieuw koppelen met wifi direct weer storing en oranje ledje + E118,E400,E422.
Ik ben nu wel klaar met troubleshooten en ga een melding maken bij @HomeWizard_NL .
Voor de liefhebbers, deze PiB heeft 105 cycles op zijn klokje.
Nou onze defecte PiB (E4xx Errors) is vandaag omgeruild voor een nieuwe met 1 cycli *O*
Wat de vervoerder betreft, ze waren net als de vorige keer ruim op tijd binnen het vermelde tijdvak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

ixrobin schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:15:
[...]

Ik ga echt niet nog een keer dit proces in, gecombineerd met de doorlooptijd van de klantenservice en de halve antwoorden die ik steeds van ze krijg als ik ooit nog eens problemen ga krijgen. En hoe ze nu omgaan met de hele situatie geeft mij niet het gevoel dat ze ook maar iets om je geven als klant. Nee, mijn vertrouwen is weg.

Overigens wil ik nog vermelden dat ze hier duidelijk aangeven op hun eigen support pagina dat je, indien je niet tevreden bent, het product kan retourneren en de kosten voor jou zijn. Maar ook specifiek een stukje dat als het een defect product betreft je contact moet opnemen met de klantenservice om onnodige retourkosten te voorkomen.
Dan houden ze zich nu toch duidelijk niet aan hun eigen regels??
https://helpdesk.homewiza...ourneer-ik-mijn-apparaten
Ik vermoed dat ze uitgaan van je bestel of aflever datum, neem je verlies of ruil hem om.
Een dag of 10 zonder is toch niet zo erg ? kijk naar buiten....geen zon.... relax gast 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
Winkiller schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:49:
[...]

Ik vermoed dat ze uitgaan van je bestel of aflever datum, neem je verlies of ruil hem om.
Een dag of 10 zonder is toch niet zo erg ? kijk naar buiten....geen zon.... relax gast 8)
Ik volg jouw bericht niet. Volgens mij ben je niet op de hoogte van wat er gaande is. Het gaat me helemaal niet om het zonder batterij te komen te zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door ixrobin op 09-09-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:59
[...]

Zon of geen zon bruto wordt er hier 442W terug geleverd., netto 255W ( met momenteel dry functie daikin airco aan).
Volgens mij gaat batterij vanaf zo n 70 W netto laden?

[ Voor 5% gewijzigd door ivo1969 op 09-09-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damien_demon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:47
JanHenk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:03:
[...]

https://api-documentation...s/v2/batteries#parameters

Deze read-only parameters bedoel je? Ja, nu je het zegt zitten die er inderdaad (nog) niet in.
Is er enig zicht of (en wanneer) deze read only parameters naar de home assistant integratie komen? (of hoe deze eenvoudig zelf uit te lezen; ik zie namelijk in de log dat de data uitgelezen wordt uit de p1 meter, maar ik kan het niet direct activeren onder "uitgeschakelde entiteiten")
Ik heb nu de percentages van de individuele PIB's, maar ik zou dit liever gecombineerd willen zoals in de homewizard app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

ixrobin schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:52:
Ik volg jouw bericht niet. Volgens mij ben je niet op de hoogte van wat er gaande is. Het gaat me helemaal niet om het zonder batterij te komen te zitten.
Nee je bent het vertrouwen kwijt na 3 defecte PiBs, snap ik maar neem dan je 30,= verlies of ruil hem om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
damien_demon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:59:
[...]

Ik heb nu de percentages van de individuele PIB's, maar ik zou dit liever gecombineerd willen zoals in de homewizard app.
Ik heb maar één batterij, dus daar weet ik het fijne niet van. Volgens mij kun je alleen de batterijen individueel uitlezen met de API en is er geen group SoC. Denk dat je daarvoor een helper aan zou moeten maken.

@JeroenH of @Devke kunnen je hier wel antwoord op geven.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:42

paQ

[...]

Volgens mij mag het juridisch niet.
Dit is geen retour binnen zichttermijn oid (wat HW impliceert) maar een non-conform product.
Dat is hersteld, weer defect.
Dat is nog een keer hersteld, wederom defect.

Je gaat dan over tot ontbinding van de koop, en die hoort kosteloos te verlopen voor de koper.

Binnen 12 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij HW. Ik wens ze veel sterkte met het bewijzen van een usererror. Kunnen ze daar aan niet voldoen, dan heb je gewoon te maken met een ondeugdelijk product. Ongeacht hoeveel omruilingen daarbij hebben plaatsgevonden.
[...]

Dat is irrelevant.
Je moet het zien als een defect dat zij niet kunnen herstellen. Dat ze bij hun 2 herstelpogingen het hele product hebben omgeruild doet niet terzake. Het zal eerder de grond voor ontbinding van @ixrobin alleen maar meer kracht doen bijzetten.
En omdat het HW blijkbaar niet lukt het defect te herstellen ga je over tot ontbinding. (Kosteloos)

Maar @StevenK of @fopjurist (o.a.) kunnen dat vast bevestigen dan wel ontkrachten :+

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 09-09-2025 15:12 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

paQ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:08:
En omdat het HW blijkbaar niet lukt het defect te herstellen ga je over tot ontbinding. (Kosteloos)
Dat kunnen ze wel door omruilen en dat wil @ixrobin niet meer omdat hij het vertrouwen kwijt is.
Lastig die juridische kwesties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JanHenk schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:01:
Ik heb maar één batterij, dus daar weet ik het fijne niet van. Volgens mij kun je alleen de batterijen individueel uitlezen met de API en is er geen group SoC. Denk dat je daarvoor een helper aan zou moeten maken.

@JeroenH of @Devke kunnen je hier wel antwoord op geven.
Exact dat. Voorzover ik weet is er binnen de HW geen mogelijkheid om de individuele SoC's en vermogens van PiB's uit te lezen. Als je gaat werken met HA heb je deze wel individueel, en ik heb inderdaad voor zowel SoC als vermogen een helper aangemaakt voor gemiddelde (in het geval van SoC) en het totaal (in het geval van vermogen).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
damien_demon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:59:
[...]

Is er enig zicht of (en wanneer) deze read only parameters naar de home assistant integratie komen? (of hoe deze eenvoudig zelf uit te lezen; ik zie namelijk in de log dat de data uitgelezen wordt uit de p1 meter, maar ik kan het niet direct activeren onder "uitgeschakelde entiteiten")
Je bedoeld deze gegevens?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3pQeJI1gtFpcqbHCq2wbRE0q00=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7572hqC1FWGOWiPqZ2FPE6Yd.png?f=user_large

Daarnaast in HA kun je wat @JeroenH ook al schrijft wel de individuele SoC bekijken. Als je een group SoC wenst dan zal je even zelf iets moeten fabriceren.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:29
GL007 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:59:
[Afbeelding]

Hier overzicht van het batterijen experiment.
De gegevens worden elke dag automatisch in de spreadsheet gezet.
Welk experiment en waar in het screenshot is dit terug te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damien_demon
Devke schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:31:
[...]

Je bedoeld deze gegevens?
[Afbeelding]

Daarnaast in HA kun je wat @JeroenH ook al schrijft wel de individuele SoC bekijken. Als je een group SoC wenst dan zal je even zelf iets moeten fabriceren.
Ja inderdaad die gegevens (staan in de logs onder "batteries" van de P1)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Winkiller schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:27:
[...]

Dat kunnen ze wel door omruilen en dat wil @ixrobin niet meer omdat hij het vertrouwen kwijt is.
Het is al 2 keer niet gelukt. Dan is het je goed recht ontbinding in te roepen.
Daar moet je geen gevoelskwestie van maken, maar strikt zakelijk bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:40
Zelf heb ik hiervoor twee helpers aangemaakt in HA, één met de totaal percentage van beide batterijen en één met het totaal vemogen. Vrij simpel te realiseren, ook met meerdere batterijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziX51-dMWd03NAQQPB_mSWRY1vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1d8FC6l7yG3OqCYZpJtY2Ry.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTdj3UkPvn6iypOknTSG5YS-odg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tH0b3T8lMR6Ubxt5Wzm8QxPE.jpg?f=fotoalbum_large

Met hierbij een visualisatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLISRTFpXrvxoIUZvDIJJradcSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmzLFYCnmvU0qteOktYmbLLw.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

paQ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:35:
[...]

Het is al 2 keer niet gelukt. Dan is het je goed recht ontbinding in te roepen.
Daar moet je geen gevoelskwestie van maken, maar strikt zakelijk bekijken.
Ja zo kan je het ook bekijken, we gaan het wel lezen wat er gebeurd met dit specifiek geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
damien_demon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:33:
[...]

Ja inderdaad die gegevens (staan in de logs onder "batteries" van de P1)
Je vraag is dat hoe je ze inschakelt in HA? Ik gebruik de officiële integratie van HW (nog) niet. Ik moet HA daar voor upgraden en daar wilde ik nog niet aan. Ik heb nog Bearer tokens etc in de configuation.yaml staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 09-09-2025 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
Devke schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:43:
[...]

Je vraag is dat hoe je ze inschakelt in HA? Ik gebruik de officiële integratie van HW (nog) niet. Ik moet HA daar voor upgraden en daar wilde ik nog niet aan. Ik heb nog Bearer tokens etc in de configuation.yaml staan.
Bedoel je deze @Devke ?

rest_command:
mode_zero:
url: https://192.168.1.X/api/batteries
method: PUT
headers:
authorization: Bearer xxx
accept: "application/json"
payload: '{"mode": "zero"}'
verify_ssl: false
content_type: 'application/json'
mode_to_full:
headers:
payload: '{"mode": "to_full"}'
mode_standby:
headers:
payload: '{"mode": "standby"}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 00:10
Winkiller schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:27:
[...]

Anders ook een bericht naar radar en kassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damien_demon
[...]

[...]

Dat is precies wat ik zoek :)
(ik ben (nog) niet zo een grote held met programeren; zelfs het oprvagen van een token via een curl is al :? maar ja al doende leert men heel langzaam... heel langzaam). Ik dacht alleen als de data al in de log op te roepen is hoe moeilijk is het dan om in HA in een dashboard te krijgen (voor mij dus te moeilijk 8)7 )

@DCSBL is het mogelijk dit in de officiele integrtatie te activeren (of tenminste als uitgeschakelde entiteit zodat de gebruiker die het wil dit zelf kan activeren)?

[ Voor 7% gewijzigd door damien_demon op 09-09-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Winkiller schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:39:
[...]

Ja zo kan je het ook bekijken, we gaan het wel lezen wat er gebeurd met dit specifiek geval.
nou, er is een nuance.
Eigenlijk precies wat hier gebeurde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC1qSRnHJggx9CjtlEv3pkjshos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OjorCYUbWQEov2mAWxc8VeHV.png?f=fotoalbum_large

Bij het herroepingsrecht is dat inderdaad zo. De consument moet zelf de retourkosten dragen.
En als je bij Thuiswinkel org werkt dan is dat inderdaad een 'duidelijke ja'.

@ixrobin moet hier alleen de koop ontbinden en geen herroeping. (want non-conform)
De koop ontbinden op dergelijke wettelijke grondslag is kosteloos voor de consument namelijk.
Een herroeping (retour) zou nu (nog) in wezen al coulant zijn, maar dan moet je ook zelf de retourkosten dragen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:40
offtopic:
Misschien kunnen jullie een eigen topic aanmaken over de afhandeling van klachten mbt HW, dan kunnen we het topic schoon houden met batterij gerelateerde dingen en geen juridische welles niettes discussies.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:45
Nou het zonnetje schijnt hoor. Alles aanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GWMSIdP2UDa4ZJKMO2yU72uyr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPQFqCUmCXVZMv3t6Ug7uanC.jpg?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:48:
[...]

Bedoel je deze @Devke ?

rest_command:
mode_zero:
headers:
payload: '{"mode": "zero"}'
mode_to_full:
headers:
payload: '{"mode": "to_full"}'
mode_standby:
headers:
payload: '{"mode": "standby"}'
klopt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ixrobin
Inderdaad, laten we het forum weer vrijgeven voor relevantere zaken.
Bedankt voor jullie input, ik ga me proberen hard te maken om de 30 euro niet te hoeven betalen en er zal zeker een bericht naar kassa + radar gaan als ik dit wel moet doen.
Als jullie niks meer van me horen heb ik de 30 euro betaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
damien_demon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:56:
[...]

[...]

Dat is precies wat ik zoek :)
(ik ben (nog) niet zo een grote held met programeren; zelfs het oprvagen van een token via een curl is al :? maar ja al doende leert men heel langzaam... heel langzaam). Ik dacht alleen als de data al in de log op te roepen is hoe moeilijk is het dan om in HA in een dashboard te krijgen (voor mij dus te moeilijk 8)7 )

@DCSBL is het mogelijk dit in de officiele integrtatie te activeren (of tenminste als uitgeschakelde entiteit zodat de gebruiker die het wil dit zelf kan activeren)?
Maakt niet uit. Ik leer ook iedere dag nog bij. Mooiste is in de HW integratie zelf al beschikbaar hebben. Mooiere oplossing. Ik zie dat je het al vriendelijk vraagt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Even een positieve noot:

Vandaag mijn 200e cyclus gedraaid zonder enige e-code!

Ik denk er over een 2e accu erbij te zetten vanwege het niet volmaken van de hele nacht.
Maar ik kijk met een schuin oog ook naar de accu's van 'Z'.

Ik zit een paar maanden op de beta.
Monitor via HA, en stuur hem heel soms wat bij (uitgesteld laden).
En deze zomer wel een paar keer een gereduceerd vermogen gehad vanwege de omgevingstemperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door henkNL op 09-09-2025 16:16 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zefram66
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:17
Net 1 van de 3 PIB’s in storing E327 en E400, na 2 minuten reset E315, E325 en E400. Hierna 15 minuten gewacht en na reset E400. PIB is 28-08 geleverd nieuw. Contact opgenomen met HW ben benieuwd. Tot nu toe probleemloos met 1 renewed juli en 2 nieuwe 25-08 en 28-08.

zefram66

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-09 16:29
zefram66 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:24:
Net 1 van de 3 PIB’s in storing E327 en E400, na 2 minuten reset E315, E325 en E400. Hierna 15 minuten gewacht en na reset E400. PIB is 28-08 geleverd nieuw. Contact opgenomen met HW ben benieuwd. Tot nu toe probleemloos met 1 renewed juli en 2 nieuwe 25-08 en 28-08.
Ik vind al die foutmeldingen toch wel zorgwekkend. Ik hoop komende week mijn 2de te krijgen maar hou mijn hart vast of die goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:33
ixrobin schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:04:
Inderdaad, laten we het forum weer vrijgeven voor relevantere zaken.
Bedankt voor jullie input, ik ga me proberen hard te maken om de 30 euro niet te hoeven betalen en er zal zeker een bericht naar kassa + radar gaan als ik dit wel moet doen.
Als jullie niks meer van me horen heb ik de 30 euro betaald ;)
Ondanks de oproep lees ik toch graag een keer van je terug. Als er bij HW meer stropdassen blijken te lopen dan technici zal hun service navenant zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Sonero schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:35:
[...]
Als er bij HW meer stropdassen blijken te lopen dan technici zal hun service navenant zijn.
Wat ontzettend bot, hun service is mijn inziens best goed maar hun communicatie is magertjes :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:10

fxs81

Julianadorp

PureCode schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:29:
[...]

Ik vind al die foutmeldingen toch wel zorgwekkend. Ik hoop komende week mijn 2de te krijgen maar hou mijn hart vast of die goed werkt.
Ik denk dat het op het totaal aantal verkochte batterijen reuze meevalt (aanname van mijn kant) , hier werken ze beide prima, strak NOM. Niet vergeten dat een aantal foutcodes ook gewoon na een update worden opgelost dus de batterijen zijn dan in mijn ogen niet stuk, niet alle meldingen die je hier leest betreft dus kapotte accu's. Ik heb er aan 2 genoeg maar zou er zo 1 bij bestellen als ik er nog 1 nodig had. Neemt natuurlijk niet weg dat als je voor de zoveelste keer een omruiling krijgt je er wel klaar mee bent, ik zou dat ook hebben denk ik. In andere batterij topics zie ik ook vaak dezelfde namen voorbij komen die problemen hebben en ook daar lees je wel her en der wat problemen met support en de snelheid daarvan.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonmdejong
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:34

simonmdejong

Blaat

Uitgerekend op deze zeer druilerige dag met een lage opwek stond hier net een monteur van de netbeheerder aan de deur. Sinds eind maart hangt er een nieuwe meter in de meterkast en een week daarvoor is de 1e PIB in gebruik genomen.
De netbeheerder zag met de nieuwe meter een zeer laag netafname en veel hogere teruglevering. Opdracht van de monteur was uitzoeken of de meter wel correct was aangesloten, of ingaande en uitgaande fases niet waren verwisseld.

Uiteraard is dit wel goed aangesloten destijds en toen ik vertelde dat er een PIB was geinstalleerd net voor de nieuwe meter was allemaal verklaard. Voor het archief nog even een foto van de PIB`s in het dossier gezet en case closed.

Inmiddels draait PIB 1 sinds 22 maart met 152 cycles en RTE van 73.42% en PIB 2 sinds 23 mei met 94 cycles en RTE van 73.45%. Beide zonder foutmelding of storing en als het goed is komt ergens deze week PIB 3 (renewed 100-300 cycles) binnen. Volgende stap is het bijplaatsen van 3850 WP aan 2e hands aangekochte PV panelen. dan met 8000wp hopelijk genoeg opbrengst om ook in de winter de PIB`s enigsinds vol te krijgen en genoeg opslag om 1 of 2 druilerige dagen te kunnen overbruggen.

Ik lees dat er Tweakers zijn die de ene naar de andere PIB omruilen ivm problemen en ik kan me inleven dat dit mega frusterend is. Echter vraag me tich af of dat gewoon botte pech is, of misschien een te strakke veiligheids controle in de software van de PIB icm fluctuaties in het stroomnet oid, slechte batches, netwerk issues, of slecht product.

Ik ben iig heel blij met de PIB en kan ze iedereen aanbevelen. Hoop echter wel dat er in de toekomst wellicht nog een V2 XXL komt met 5 kWh of meer opslag, dan ruil ik er graag 1 of 2 om voor een grotere variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:59
henkNL schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:15:
Even een positieve noot:

Vandaag mijn 200e cyclus gedraaid zonder enige e-code!

Ik denk er over een 2e accu erbij te zetten vanwege het niet volmaken van de hele nacht.
Maar ik kijk met een schuin oog ook naar de accu's van 'Z'.

Ik zit een paar maanden op de beta.
Monitor via HA, en stuur hem heel soms wat bij (uitgesteld laden).
En deze zomer wel een paar keer een gereduceerd vermogen gehad vanwege de omgevingstemperatuur.
Dit herken ik.
Inmiddels 175 cyclussen gedraaid. En geen enkele E van welke soort dan ook.
En ook hier zo nu en dan als het erg warm was in de Garage. Een gereduceerd vermogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fred B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:09
dit heeft geen enkel nut; simpelweg niet reageren is altijd een optie.

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 09-09-2025 21:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Laatst online: 20:47
Laat ik, tussen al dat negatieve, ook nog eens een positieve review geven. 2 PIb’s, geen beta, firmware 1.0305, P1 firmware 6.0203. Ik gebruik de PIB’s uitsluitend als NOM. Ik heb geen dynamisch, maar variabel energie contract. Monitor wel met Homey.
Ze staan op een eigen groep, dus ontgrendeld, zodat ze op 1600 watt kunnen ontladen.
Inmiddels 139 en 110 cycli. Nog geen een keer een E-error gehad en ook geen wifi problemen. Wel een paar keer vanwege het warme weer de medling dat 1 PIB het een beetje warm had. Ze staan op zolder en daar wordt het dan tegen de 30 graden.
Vandaag hier zwaar bewolkt, dus dacht dat wordt met de PIB’s niets vandaag. Maar vanmiddag rond 3 uur ging toch de zon schijnen en nu hebben ze inmiddels 74 en73% lading. 100% zal het wel niet worden vandaag.
Straks wordt er gekookt, (inductie) en dan gaan de PIB’s weer bijspringen.
Kortom, ik ben heel tevreden en blij met de HW PIB’s :)

Edit: en als er een probleem is, vind ik dat HW er alles aan doet om het op te lossen, ook al is dat door meerdere omwisselingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 09-09-2025 17:59 ]

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44
paQ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:08:
[...]

Volgens mij mag het juridisch niet.
Dit is geen retour binnen zichttermijn oid (wat HW impliceert) maar een non-conform product.
Dat is hersteld, weer defect.
Dat is nog een keer hersteld, wederom defect.

Je gaat dan over tot ontbinding van de koop, en die hoort kosteloos te verlopen voor de koper.

Binnen 12 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij HW. Ik wens ze veel sterkte met het bewijzen van een usererror. Kunnen ze daar aan niet voldoen, dan heb je gewoon te maken met een ondeugdelijk product. Ongeacht hoeveel omruilingen daarbij hebben plaatsgevonden.

[...]

Dat is irrelevant.
Je moet het zien als een defect dat zij niet kunnen herstellen. Dat ze bij hun 2 herstelpogingen het hele product hebben omgeruild doet niet terzake. Het zal eerder de grond voor ontbinding van @ixrobin alleen maar meer kracht doen bijzetten.

Maar @StevenK of @fopjurist (o.a.) kunnen dat vast bevestigen dan wel ontkrachten :+
Die ontbinding vereist wel dat er sprake is van verzuim. En dat volgt in de regel op een ingebrekestelling, maar kan ook volgen uit een mededeling van de wederpartij (zoek het maar uit, ik repareer hem niet meer)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekster
  • Laatst online: 06:31
Vandaag is mijn 1e PIB binnengekomen.
Zojuist aangesloten en nu afwachten wat het gaat doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Hier thuis een eenvoudige PiB setup die tot op heden volledig foutloos draait sinds eind februari, inmiddels 211 cycli:

1 PiB hier in de hoek van de woonkamer. Voldoende ruimte rondom en nooit in direct zonlicht.
Temperatuur wordt hier doorgaans niet hoger dan 24 graden. Relatieve luchtvochtigheid komt nooit boven de 70%.

Wifi verbinding geeft eigenlijk altijd >75% als ik ernaar kijk.
Ik heb hier KPN glasvezel met 1 box 12 router in de meterkast en 1 standaard kpn ("super")wifiversterker. Tot twee maanden terug een nog oudere standaard kpn wifiversterker, die er ineens mee ophield. De pib heeft hier overigens geen last van gehad.
Ik gebruik verder geen HA of Homey etc en laat de pib de laatste maanden eigenlijk altijd gewoon nom draaien.

RTE zit nu op 73,5%.

Naast de "standaard" wifi draait er nog een gastnetwerk en een 2,4 GHz netwerk. Die laatste 2 worden vooralsnog zelden gebruikt, maar ze zijn er dus wel.

Waarom ik mijn setup deel?
Omdat ook ik alle problemen van anderen hier voorbij zie komen, en dat voor diegenen ook knap lullig vind, maar mij ook wel eens eerder heb afgevraagd waarom het bij mij dan juist wel foutloos werkt.
Ik doe dus niks speciaals en heb geen speciale routers of versterkers etc.
Hoewel ik dus wel bovengemiddelde interesse heb in het product en er echt blij mee ben, ben ik eigenlijk ook maar gewoon een simpele plug and play gebruiker. Maar dus wel zonder foutmeldingen en problemen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Dekster schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:22:
Ik hoop dat je, net zoals ik, probleemloos van de PIB gebruik kan maken.
Ik ben heel treveden over de HW PIB. Nooit enig probleem gehad, niet met wifi en niet met de PIB’s

Acties:
  • +5 Henk 'm!
simonmdejong schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:14:
Uitgerekend op deze zeer druilerige dag met een lage opwek stond hier net een monteur van de netbeheerder aan de deur. Sinds eind maart hangt er een nieuwe meter in de meterkast en een week daarvoor is de 1e PIB in gebruik genomen.
De netbeheerder zag met de nieuwe meter een zeer laag netafname en veel hogere teruglevering. Opdracht van de monteur was uitzoeken of de meter wel correct was aangesloten, of ingaande en uitgaande fases niet waren verwisseld.

Uiteraard is dit wel goed aangesloten destijds en toen ik vertelde dat er een PIB was geinstalleerd net voor de nieuwe meter was allemaal verklaard. Voor het archief nog even een foto van de PIB`s in het dossier gezet en case closed.

Inmiddels draait PIB 1 sinds 22 maart met 152 cycles en RTE van 73.42% en PIB 2 sinds 23 mei met 94 cycles en RTE van 73.45%. Beide zonder foutmelding of storing en als het goed is komt ergens deze week PIB 3 (renewed 100-300 cycles) binnen. Volgende stap is het bijplaatsen van 3850 WP aan 2e hands aangekochte PV panelen. dan met 8000wp hopelijk genoeg opbrengst om ook in de winter de PIB`s enigsinds vol te krijgen en genoeg opslag om 1 of 2 druilerige dagen te kunnen overbruggen.

Ik lees dat er Tweakers zijn die de ene naar de andere PIB omruilen ivm problemen en ik kan me inleven dat dit mega frusterend is. Echter vraag me tich af of dat gewoon botte pech is, of misschien een te strakke veiligheids controle in de software van de PIB icm fluctuaties in het stroomnet oid, slechte batches, netwerk issues, of slecht product.

Ik ben iig heel blij met de PIB en kan ze iedereen aanbevelen. Hoop echter wel dat er in de toekomst wellicht nog een V2 XXL komt met 5 kWh of meer opslag, dan ruil ik er graag 1 of 2 om voor een grotere variant.
Je hebt de PIB dus niet aangemeld bij de netbeheerder. Hier hebben we die discussie al vaker gehad, moet het wel, moet het niet. Meningen over verdeeld. Ik kreeg netjes een brief dat er een monteur langs wilde komen voor controle. Even gebeld met de netbeheerder en dat was al voldoende. Volgens netbeheerder is aanmelden niet nodig als je alles voor de meter houdt. Ga je terug leveren met de feature die er onbedoeld inzit dan kan dat genoeg zijn de netbeheerder te triggeren. Althans de software van hun. Ik begreep dat daar nodig e.a. aan gebeuren moest. Ze reden nu vaak uit naar klanten met deze conclusie..... thuisbatterij. Kosten die niet nodig zijn maar we uiteindelijk met zn alle moeten ophoesten. Ik heb ze aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Devke schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:52:
[...]

Je hebt de PIB dus niet aangemeld bij de netbeheerder. Hier hebben we die discussie al vaker gehad, moet het wel, moet het niet. Meningen over verdeeld. Ik kreeg netjes een brief dat er een monteur langs wilde komen voor controle. Even gebeld met de netbeheerder en dat was al voldoende. Volgens netbeheerder is aanmelden niet nodig als je alles voor de meter houdt. Ga je terug leveren met de feature die er onbedoeld inzit dan kan dat genoeg zijn de netbeheerder te triggeren. Althans de software van hun. Ik begreep dat daar nodig e.a. aan gebeuren moest. Ze reden nu vaak uit naar klanten met deze conclusie..... thuisbatterij. Kosten die niet nodig zijn maar we uiteindelijk met zn alle moeten ophoesten. Ik heb ze aangemeld.
Vermeld dan ook steeds dat de HomeWizard PiB niet aangemeld hoeft te worden, de registratieplicht geldt voor batterijsystemen met een vermogen vanaf 0,8 kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Devke schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:52:
[...]

Ik heb ze niet aangemeld, wamt volgens mij hoeft dat niet. Buiten dat. De Homewizard kun je niet aanmelden, want die stast niet bij de batterijen vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonmdejong

simonmdejong

Blaat

Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:31:
[...]

Ik heb ze niet aangemeld, wamt volgens mij hoeft dat niet. Buiten dat. De Homewizard kun je niet aanmelden, want die stast niet bij de batterijen vermeld.
Klopt, ik heb ze net geprobeerdt te registeren en ze staan niet in het lijstje, dus toen maar toegevoegd in kopje "anders".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
simonmdejong schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:32:
[...]

Klopt, ik heb ze net geprobeerdt te registeren en ze staan niet in het lijstje, dus toen maar toegevoegd in kopje "anders".
Dat doe ik niet, want volgens mij hoeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Winkiller schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:21:
[...]

Vermeld dan ook steeds dat de HomeWizard PiB niet aangemeld hoeft te worden, de registratieplicht geldt voor batterijsystemen met een vermogen vanaf 0,8 kW.
Hoeft ook niet. Mits alles voor de meter blijft. Ik heb het nagevraagd aan de monteur die hier was voor het omzetten van 1F naar 3F. Meterkast.
@Olie_B_Bommel ze zijn aan te melden maar staan niet standaard in de lijst. Overig. Dan kun je e.a. invullen als je ze aan zou willen melden.

[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 09-09-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Winkiller schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:21:
[...]

Als je twee batterijen heb dan moet je wel aanmelden

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:29
simonmdejong schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:14:

Hetzelfde is hier gebeurd bij netbeheerder Stedin, ze kunnen beter even vooraf informeren of er een thuisbatterij is geïnstalleerd. Dit kost onnodig veel tijd en geld, zonde :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:52:
[...]

Waarom, het zijn zelfstandige apparaten die aan de 800W grens voldoen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sonero
Fred B schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:46:
[...]

Wat een verschrikkelijk domme opmerking.
Is totaal niet relevant en onderbouwd.
Domheid ten top.
Niet het niveau van discussiëren dat ik hier gewend ben.

Nog niet zo lang geleden heb ik ook producten van hen afgenomen en toen die manco’s hadden; prima service.

Echter, deze forumpagina’s komen op pagina 1 van Google zoekresultaten bij “Homewizard batterij storing” dus het imago begint aardig schade op te lopen. Zoek je meer onderbouwing, op pagina 2 staan genoeg links naar nog meer leesplezier. Ook ik was enthousiast en fan van het eerste uur. En dat enthousiasme werd alleen maar groter toen HW zelf ook begon te reageren. Communicatie is m.i. ook onderdeel van de service dus vanuit PR en marketing oogpunt een goede zet. Maar toen de problemen begonnen te groeien: radiostilte. Zoals Douglas Adams zou zeggen: “This was considered by many a bad move”.

Gezien de felheid van de reacties - mensen worden persoonlijk, komen met laag bij de grondse opmerkingen en noemen je dom - lijkt het erop alsof sommigen de Heilige Graal van de Energietransitie in huis hebben gehaald. En de Graal wordt krampachtig verdedigd.

Voor velen een goed product. De certificering is op orde, de kwalificatie had wat meer aandacht nodig.

Als je iets op een heel hoog voetstuk zet kan het een heel eind vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

GL007 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:52:
[...]

Volgens mij niet als je onder het vermogen van 0,8 kW blijft, haal je de beveiliging eraf.....tja.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Winkiller schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:10:
[...]

Volgens mij niet als je onder het vermogen van 0,8 kW blijft, haal je de beveiliging eraf.....tja.... :+
De veiligheid staat hier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Nog steeds niet. Het blijven zelfstandige apparaten. Nog afgezien van het feit dat er tot op heden geen mogelijk is om gestuurd te ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dekster schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:22:
Welkom bij de club! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
[...]

Die 800 W limiet bepaalt of een apparaat onder de aanvullende certificeringseisen van de RfG moet voldoen. Dat staat los van het aanmelden.
Ook een batterij van < 800 W moet je in principe aanmelden.
Maar het is begrijpelijk dat velen dat niet willen doen. Degenen die ooit netjes hun zonnepanelen hebben aangemeld kunnen daarover meepraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4rS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:37
@JeroenH

Hoi Jeroen even een vraagje wat betreft jou bestelling/levering van de renewed PiB <300. Ik las je enthousiasme dat ie zo snel geleverd was. Wij hebben er ook nog maar 1 besteld Nr 4. Donderdag 4 Sept besteld zou vrijdag 5 geleverd worden. Het gekke was echter dat we een mail met track&trace kregen van DHL en bij de 3 eerdere PiB's was dat van Transmission. De PiB staat vlgs die track&trace nog steeds op aangemeld. Heb jij wel een mail van Transmission gehad of ook van DHL ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sonero schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:20:
[...]

Die 800 W limiet bepaalt of een apparaat onder de aanvullende certificeringseisen van de RfG moet voldoen. Dat staat los van het aanmelden.
Maar het is begrijpelijk dat velen dat niet willen doen. Degenen die ooit netjes hun zonnepanelen hebben aangemeld kunnen daarover meepraten.
Type foutje? Want ik neem aan dat je bedoeld > 800W. Kleiner dan 800W hoeft niet aangemeld te worden.

Edit link https://www.rvo.nl/onderw...streer-uw-batterijsysteem

[ Voor 7% gewijzigd door hanev001 op 09-09-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Sonero schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:20:
[...]
Ik ga uit van:
Sinds medio 2022 is het voor alle opslagsystemen met een vermogen tussen de 0,8 kW en 1 MW verplicht zich te registreren, de mijne blijven tot 0,8kW geven en dus meld ik ze niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonmdejong

simonmdejong

Blaat

M4rS schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:25:
@JeroenH

Hoi Jeroen even een vraagje wat betreft jou bestelling/levering van de renewed PiB <300. Ik las je enthousiasme dat ie zo snel geleverd was. Wij hebben er ook nog maar 1 besteld Nr 4. Donderdag 4 Sept besteld zou vrijdag 5 geleverd worden. Het gekke was echter dat we een mail met track&trace kregen van DHL en bij de 3 eerdere PiB's was dat van Transmission. De PiB staat vlgs die track&trace nog steeds op aangemeld. Heb jij wel een mail van Transmission gehad of ook van DHL ?
Same here, ook Renewed <300 besteld op 5 september 13:00, direct DHL link maar daarna niets meer. Levering zou mogelijk 1-3 werkdagen zijn maar dat lijkt het dan niet te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4rS
@simondejong

Ja ik meen me te herinneren hier gelezen te hebben dat DHL niet de juiste papieren heeft om PiB's te mogen vervoeren. Dus begon me af te vragen of er niet een foutje gemaakt is bij HW. En als het dan op aangemeld blijft staan dan kunnen we lang wachten. Op hun site staat direct leverbaar. Geprobeerd een antwoord te krijgen bij Wizzi en ook mail gestuurd naar info@homewizard maar daar wordt je weer terug gestuurd naar Wizzi. Maar antw blijft uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@JeroenH

Hij werd bij mij de ochtend na bestellen geleverd. Dat was verrassend snel.

Na bestellen ontving ik een mail van HomeWizard zelf, met o.a. een groene knop "Bekijk Track & Trace". Als ik daar op klik kom ik op een website waarvan de URL begint met https://v2.goparcel.nl/. Op die website staat het logo van DHL, en de tekst "Levering door vervoerder: DHL eCommerce".

Als ik op die website op knop track & trace klik, kom ik op een website waarvan de URL begint met https://my.dhlecommerce.nl/

Aan al die track & trace links te zien lijkt het me toch echt met DHL bezorgd.

Ik was thuis aan het werk, en was aan het bellen toen er werd aangebeld, dus ik heb het aannemen vlug afgehandeld. Daardoor heb ik er niet op gelet wat voor busje er voor de deur stond...

-edit-

Als ik even terugzoek in mijn mails van de bestellingen van mijn eerste en tweede PiB, dan heb ik daar mails waarin TransMission genoemd wordt. Bij deze derde dus niet.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 09-09-2025 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@JeroenH

@simonmdejong
Voor jullie, dit is terug te vinden in het topic: HW schrijft: QLS beheert het magazijn, GoParcel is het softwarepakket dat de logistieke infrastructuur verzorgt tussen magazijnen en vervoerders, en TransMission is voor batterijen onze vervoerder.

https://gathering.tweaker...message/82406504#82406504

Kortom neem contact op met HW dat er iets fout gaat met jullie bestelling + afleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Winkiller op 09-09-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4rS
@JeroenH @Winkiller

Thanxs voor de info. Wat Jeroen beschrijft hebben wij hier idem. Alleen status blijft staan op aangemeld.
Nu maar hopen dat de chauffeur van Wismann (Transmission) toch snel voor de deur staat. Die weet inmiddels de weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:48
hanev001 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:27:
[...]

Type foutje? Want ik neem aan dat je bedoeld > 800W. Kleiner dan 800W hoeft niet aangemeld te worden.

Ik lees daar >= 800W thuisbatterij. Dus aanmelden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferdinand Oeinck schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:55:
[...]

Ik lees daar >= 800W thuisbatterij. Dus aanmelden!
We gaat het nu hebben over 1 watt vermogen verschil. Zo nauwkeurig is die omvormer niet en kan dus net zo goed 799 of 801 zijn Als de stabiliteit van het netwerk daarvan afhangt dan staat het land een groot probleem te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
hanev001 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:27:
[...]

Correct, typevautje: https://www.netbeheernede...nheid-registreer-deze-dan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42

CDAAbeltje

Cool Down !

Kort inhakend op het wel of niet registreren van de batterij. Ik heb vorige week telefonisch contact gezocht met Enexis (lokale netbeheerder) en daar het vraagstuk met specificaties voorgelegd. Uiteindelijk was het antwoord, nee, de HW batterij hoeft niet geregistreerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _DPC_Scorpion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:07

_DPC_Scorpion

A.F.C.A

ixrobin schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:59:
Ik heb een reactie van Homewizard mbt de E308 melding.
Ze geven aan dat ook deze gloednieuwe batterij defect is en geven aan dat ik hem mag omruilen voor een nieuwe.
Dit is voor mij dan helaas het moment om uit de HW boot te stappen. In een half jaar tijd 3 kapotte batterijen geleverd krijgen waarvan 2 nog geen 10 cycli hebben gedraaid is voor mij wel genoeg om het vertrouwen in hun product te verliezen.

Hopelijk ben ik dan een van de uitzonderingen en zal het jullie beter af gaan. Ik wens jullie veel succes en plezier!
Ik heb ook opeens sinds vandaag een e308
Dit na 121 cycli

Ik betwijfel of het hetzelfde is …
Ga nu support ticket maken …

Edit: ik heb hem een minuut uitgezet en weer aangezet nu is de foutmelding weg…
Hopenlijk stabiel

[ Voor 6% gewijzigd door _DPC_Scorpion op 09-09-2025 23:01 ]

Een Ajacied ben je niet voor even, een Ajacied ben je heel je leven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 07:04
CDAAbeltje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:27:
Kort inhakend op het wel of niet registreren van de batterij. Ik heb vorige week telefonisch contact gezocht met Enexis (lokale netbeheerder) en daar het vraagstuk met specificaties voorgelegd. Uiteindelijk was het antwoord, nee, de HW batterij hoeft niet geregistreerd te worden.
Dan heb je niet zo'n heldere medewerker aan de lijn gehad. De site van Enexis is duidelijk en om je batterij bij Enexis aan te melden krijg je gewoon het formulier van netbeheer nederland. Wat @hanev001 ook al aangaf zal de netstabiliteit er niet van afhangen. Ik zou dat zelf ook niet doen maar de regel is duidelijk. Een thuisbatterij van Type-A (Groter dan of gelijk aan 0,8 kW en kleiner dan 1 MW) moet je aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:13
fredhuizinga schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:02:
offtopic:
Misschien kunnen jullie een eigen topic aanmaken over de afhandeling van klachten mbt HW, dan kunnen we het topic schoon houden met batterij gerelateerde dingen en geen juridische welles niettes discussies.
Kunnen we dan ook stoppen met hoeveel geld bespaart wordt met een dynamisch contract? Gaat toch over de pib en dan mag ook het negatieve benoemd worden waar we allen iets van leren, zoals het kleine verschil tussen iets retour geven en duidelijk aangeven dat je de koop ontbind?
SMML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:36
Dit zou de reden moeten zijn om je batterijen aan te melden volgens de website van de RVO
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PpQ_GhU3rn7RFGbuFfGT1_rUtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCqhG7l7ZOQVpVNKU5idGSgN.jpg?f=fotoalbum_large

Om deze redenen moesten ook de zonnepanelen aangemeld worden. En wat is daar van terechtgekomen?
Maar ik dwaal ook weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42

CDAAbeltje

Cool Down !

GM15 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:38:
[...]

Dan heb je niet zo'n heldere medewerker aan de lijn gehad. De site van Enexis is duidelijk en om je batterij bij Enexis aan te melden krijg je gewoon het formulier van netbeheer nederland. Wat @hanev001 ook al aangaf zal de netstabiliteit er niet van afhangen. Ik zou dat zelf ook niet doen maar de regel is duidelijk. Een thuisbatterij van Type-A (Groter dan of gelijk aan 0,8 kW en kleiner dan 1 MW) moet je aanmelden.
Nogmaals kort inhakend :P Ik heb 2 niet hele heldere medewerkers aan de lijn gehad. Uiteindelijk was na intern overleg met een 3e collega het antwoord helder en duidelijk zoals eerder beschreven.
CDAAbeltje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:42:
[...]

Nogmaals kort inhakend :P Ik heb 2 niet hele heldere medewerkers aan de lijn gehad. Uiteindelijk was na intern overleg met een 3e collega het antwoord helder en duidelijk zoals eerder beschreven.
Bij twee batterijen moet je wel registreren

Pagina: 1 ... 206 207 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.