• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:41
JanHenk schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:49:
[...]

Ik doe het wel eens bewust. Als ik halverwege de middag weg ga en ik weet dat de PiB daarna weer voldoende tijd krijgt en dus extra ruimte heeft om de zon op te nemen. Heb je per saldo een extra cyclus op de batterij maar dus ook méér van je eigen zonnestroom zelf opgenomen.
En 2 keer omzettingsverliezen ... Ik weet het wel, als het van de zon komt kost het niets dus de "kost" is dan ook 0 maar het is in mijn ogen meestal beter om dat dan in de batterij te houden en voor het huis te gebruiken.

Ik laat in mijn automatisatie in HA absoluut niet toe dat mijn Ecoflow geladen wordt vanuit HW PiBs. Allebei laden van net, dat kan wel. Allebei laden van zon, dat kan ook.
Maar HW laten dumpen in Ecoflow, nooit.

[ Voor 14% gewijzigd door Holvoetn op 29-09-2026 08:54 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Holvoetn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:53:
[...]

En 2 keer omzettingsverliezen ... Ik weet het wel, als het van de zon komt kost het niets dus de "kost" is dan ook 0 maar het is in mijn ogen meestal beter om dat dan in de batterij te houden en voor het huis te gebruiken.
Ja, ervan uitgaande dat zonnestroom terugleveren precies nul oplevert, maken die omzettingsverliezen toch niet uit? Kost een aantal % van niks, is nog steeds niks. Ik zie trouwens niet dat het 'dubbel' is. De auto is gewoon een verbruiker net als een wasmachine en dergelijke in mijn optiek, hij kan immers niet terugleveren.

Ik laat de batterij gewoon op NOM en evcc probeert de lading te behouden (in zijn berekening van het 'werkelijk overschot'), maar voor mij is het niet erg als de batterij even meehelpt om netafname te voorkomen en soms dump ik de lading dus bewust in de auto (wederom, zonder netafname, gewoon 800 watt extra).

Hoe meer cycli hoe beter, hoe meer nut de batterij heeft.
Ik laat in mijn automatisatie in HA absoluut niet toe dat mijn Ecoflow geladen wordt vanuit HW PiBs. Allebei laden van net, dat kan wel. Allebei laden van zon, dat kan ook.
Maar HW laten dumpen in Ecoflow, nooit.
Ja, dat vind ik dan wel weer logisch.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Holvoetn
  • Laatst online: 20:41
JanHenk schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:58:
[...]

Ja, ervan uitgaande dat zonnestroom terugleveren precies nul oplevert, maken die omzettingsverliezen toch niet uit? Kost een aantal % van niks, is nog steeds niks. Ik zie trouwens niet dat het 'dubbel' is. De auto is gewoon een verbruiker net als een wasmachine en dergelijke in mijn optiek, hij kan immers niet terugleveren.

Ik laat de batterij gewoon op NOM en evcc probeert de lading te behouden (in zijn berekening van het 'werkelijk overschot'), maar voor mij is het niet erg als de batterij even meehelpt om netafname te voorkomen en soms dump ik de lading dus bewust in de auto (wederom, zonder netafname, gewoon 800 watt extra).

Hoe meer cycli hoe beter, hoe meer nut de batterij heeft.

[...]

Ja, dat vind ik dan wel weer logisch.
Ecoflow batterij of EV batterij, dat is toch exact hetzelfde ?
Je wasmachine gebruikt AC.
Maar je EV batterij gebruikt uiteindelijk DC. Dus terug omzetting van AC naar DC.

Het is maar hoe ik naar kijk, hoor. Je mag er gerust anders over denken.
Vooral nu de zon minder en minder opwek geeft, hou ik toch liever alle beetjes maximaal voor het huis.

• JanHenk
  • Niet online
Holvoetn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:30:
[...]

Ecoflow batterij of EV batterij, dat is toch exact hetzelfde ?
Je wasmachine gebruikt AC.
Maar je EV batterij gebruikt uiteindelijk DC. Dus terug omzetting van AC naar DC.

Het is maar hoe ik naar kijk, hoor. Je mag er gerust anders over denken.
Vooral nu de zon minder en minder opwek geeft, hou ik toch liever alle beetjes maximaal voor het huis.
Voor mij is dat niet hetzelfde, want de EV is een verbruiker. Het gaat erin, wordt omgezet en inderdaad opgeslagen maar uiteindelijk verbruikt bij het rijden. Niet om weer terug te leveren aan het huis. Sterker nog, het gaat er als AC in, wordt omgezet naar DC, opgeslagen, en bij het rijden weer omgezet naar AC en daarmee wordt de elektromotor aangedreven.

Lekker boeiend allemaal :P Voor mij is de energie die in de auto gaat gewoon "verbruik" en geen "opslag", omdat het niet als opslag gebruikt kan worden (voor je huishouden). Cruciaal verschil met je thuisbatterij, die slechts als doel heeft om het terug te leveren aan je huis.

New in HWE-KWH 5.0305 - beta
  • This version resolves a bug where the OTA update can sometimes fail.
TS aangepast.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• voipmeister
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 19:08
sander_73 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:18:
[...]

Deze week de nieuwe p1-meter geinstalleerd. En wat denk je? Vanmorgen weer hetzelfde euvel. :-(
Hier van de week ook 'weer' dat euvel. Auto gaat laden via evcc, die de batterij op standby zet. Dat pikt de PIB (of p1-meter) dus niet, die gaat naar nom. Maar ergens schiet de PIB in de stress en doet ie niets meer, exact hetzelfde: 0W laden/ontladen en geen actie meer.

Ik moet echt ff in de logging duiken, maar mijn hoofd staat er totaal niet naar op het moment. Voor mij ook een reden om HWE spullen te kopen, ik wil niet na hoeven denken over eigen laadstrategie etc. Dit was de 2e keer voor ons, kan er wel mee dealen dat er een kinkje nog gladgestreken moet worden :P

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:50
Sorry @HomeWizard_NL :+

Ik had nog een oud Denver fotolijstje van de Action liggen en dacht: laat ik daar eens een dedicated Home Assistant energiedashboard van maken voor o.a. de PiB's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fi9VtUquLJu05Ef1j8gAnJ7zfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnMEkUQEfWp7QPGgBVWlmfoq.jpg?f=fotoalbum_large
Zonder veel Android-kennis via ADB gekeken wat er op dat ding mogelijk was. Het bleek een Android 6 tabletje te zijn waar ik gewoon een eigen APK op kon installeren. Dus met wat hulp van A.I. een native app gebouwd in Android Studio en met adb.exe naar de Denver gepusht.

De app leest rechtstreeks Home Assistant-data uit en toont onder andere:
  • actuele PV-productie
  • garage/veranda apart
  • PV vandaag
  • netafname en teruglevering
  • bruto overschot
  • huisverbruik
  • totaal + individuele HomeWizard Plug-In Batteries
  • actuele en volgende Zonneplan kwartierprijs
  • volledige kwartierprijsgrafiek
Er zijn meerdere pagina’s, automatisch wisselend en ook met swipe te bedienen. De styling is losjes geïnspireerd op HomeWizard.

Technisch bewust geen Lovelace/WebView gebruikt, omdat de WebView op dit oude Android 6 apparaat antiek is. Gewoon native views en rechtstreeks tegen de Home Assistant API aan.

Beetje overkill voor een oud fotolijstje, maar wel erg leuk om te bouwen. :-)
Ik post deze toch hier omdat ik in de eerste plaats de de status van de PiB's wil monitoren.
ps, ik ben zeker geen developer, nog nooit eerder een Android APK gebouwd....

[ Voor 3% gewijzigd door Kalipeen op 02-10-2026 13:24 ]

• Tonny99
  • Laatst online: 22:51
Potverdikkie, dat is het Homewizard display non plus ultra!

• Kalipeen
Tonny99 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:32:
Potverdikkie, dat is het Homewizard display non plus ultra!
En dit zijn de andere schermen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxZIS8daNA4yeRIcgocw7znWVp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lW16s2m6zfexqlH05R7TstxB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4iXaELYUt4mJg11Zo_Wte2N8MY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pUnw8lB9GEMNIDttaDrnzfV5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pejiw8ziN-ORmJvlYl5xjpT-ls8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cpDtriEXH5lpD8tsdJ5yHZVn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2NsPluIuqKC2T0ZPO_uCKFP27M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rHGJ1trO2FOytTSSMDHBDV7K.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r13z1UQeYUNuY11TKcG6q0YkFqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eVbQHgpSImoKjT5Nrn98aCrz.png?f=fotoalbum_large

• Tonny99
  • Laatst online: 22:51
Netjes hoor! Zag dat die fotolijstjes nog steeds te krijgen zijn voor zeven tientjes, ik zie een winter hobby projectje komen…….

• Kalipeen
Tonny99 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:28:
Netjes hoor! Zag dat die fotolijstjes nog steeds te krijgen zijn voor zeven tientjes, ik zie een winter hobby projectje komen…….
Marktplaats even in de gaten houden!
Dit was overigens een ochtendje werk met 0.0 kennis van apk's

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:30
Ik zag zojuist bij toeval een van mijn batterijen een automatische restart uitvoeren.

Dit was aangekondigd in release 1.0901 en kwam beschikbaar met release 1.0902. Dit blijkt dus te werken.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-10 11:19
Ik ben vrijdag van internetprovider veranderd (van Odido naar Delta). Ik heb van Delta de Wifi 7 router ontvangen.
Had hierin de fixed-ip adressen en de wifinaam/wachtwoord gezet die ook in Odido router stonden, zodat de overgang vlekkeloos zou moeten gaan.

Echter nadat ik de boel had omgezet, had ik echter een probleem met de twee batterijen. De beveiliging hiervan staat uit, dus ontladen met 1600W. Echter ik zag continue meldingen dat de verbinding met de p1 was verloren. Het laden/ontladen ging erg wisselend, dan werkten er twee , dan weer één, dan weer niets.
Alles uit/aan gezet (batterijen, p1, router) maar geen verbetering.
Signaalsterkte in de HW-app gaf aan dat de ene batterij 97% had en de andere 84%.

Vervolgens maar in de router gedoken. Ik had alleen de 2,4 gHz wifi hierin aanstaan, met kanaalkeuze op automatisch.

Vervolgens de wifi-analyzer gestart, wifi zond uit op kanaal 1.
Op zaterdag nog eens gekeken en nog steeds kanaal 1 en nog steeds de problemen met de batterijen.
Ik heb vervolgens in router kanaal vastgezet op kanaal 1, probleem bleef. Vervolgens deze op kanaal 8 gezet en de problemen waren over.

Geen idee waarom kanaal 1 problemen geeft en 8 niet.

Maar ik meld het toch maar even, mocht iemand dit probleem eens tegenkomen.

Donald

1x HW PIB sinds 04-2025, 1x HW PIB sinds 09-2026, 8x DMEGC 450 WP op zuid, Solis S6-GR1P3.6K-M met datalogger

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17:29
DG64 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 09:22:
Ik ben vrijdag van internetprovider veranderd (van Odido naar Delta). Ik heb van Delta de Wifi 7 router ontvangen.
Had hierin de fixed-ip adressen en de wifinaam/wachtwoord gezet die ook in Odido router stonden, zodat de overgang vlekkeloos zou moeten gaan.

Echter nadat ik de boel had omgezet, had ik echter een probleem met de twee batterijen. De beveiliging hiervan staat uit, dus ontladen met 1600W. Echter ik zag continue meldingen dat de verbinding met de p1 was verloren. Het laden/ontladen ging erg wisselend, dan werkten er twee , dan weer één, dan weer niets.
Alles uit/aan gezet (batterijen, p1, router) maar geen verbetering.
Signaalsterkte in de HW-app gaf aan dat de ene batterij 97% had en de andere 84%.

Vervolgens maar in de router gedoken. Ik had alleen de 2,4 gHz wifi hierin aanstaan, met kanaalkeuze op automatisch.

Vervolgens de wifi-analyzer gestart, wifi zond uit op kanaal 1.
Op zaterdag nog eens gekeken en nog steeds kanaal 1 en nog steeds de problemen met de batterijen.
Ik heb vervolgens in router kanaal vastgezet op kanaal 1, probleem bleef. Vervolgens deze op kanaal 8 gezet en de problemen waren over.

Geen idee waarom kanaal 1 problemen geeft en 8 niet.

Maar ik meld het toch maar even, mocht iemand dit probleem eens tegenkomen.

Donald
Zo zie je dat de problemen met de batterijen wel degelijk door geen goede wifi kan komen. Waarom het met kanaal 1 niet goed ging. Is waarschijnlijk omdat dit kanaal heel druk is. Ik adviseer je om een wifi analizer op je pc te installeren, zodat je kan zien welke kanalen rustiger zijn. Er zijn gratis wifi analizers, die hiervoor voldoende zijn. Even googlen.

Nou is kanaal 8 niet het beste kanaal, omdat dit overlap heeft met andere kanalen. Probeer ook eens kanaal 6 en kanaal 11. Die hebben geen overlap met andere kanalen.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 20:26
Vandaag heb ik ook een HW thuisbatterij besteld. Dit kon met €200 klantkorting vanuit Eneco.

Ik heb eerder zitten twijfelen tussen HW en de Chinese alternatieven, nu met korting kwamen de prijzen vrij dichtbij elkaar. Ik heb al ander HW spul in huis en ook geïntegreerd met Home Assistant dus dit past er mooi bij. Ook mooi om een Nederlands bedrijf te steunen ipv dat het weer naar China gaat.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Trokken schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 14:27:
Vandaag heb ik ook een HW thuisbatterij besteld. Dit kon met €200 klantkorting vanuit Eneco.

Ik heb eerder zitten twijfelen tussen HW en de Chinese alternatieven, nu met korting kwamen de prijzen vrij dichtbij elkaar. Ik heb al ander HW spul in huis en ook geïntegreerd met Home Assistant dus dit past er mooi bij. Ook mooi om een Nederlands bedrijf te steunen ipv dat het weer naar China gaat.
Ik vind 200 euro zeker een mooie korting. Ik heb een Voltdeer SR5000 batterij gekocht voor 899 opslag 5,12 kWh. Ik wil wellicht een vierde HomeWizard thuisbatterij maar niet voor 1095 er is een actie met 100 euro korting voor mensen uit Utrecht die al eens een batterij of iets gekocht hebben van HomeWizard waarschijnlijk.

Mocht iemand mijn code willen met 100 euro korting op een nieuwe HomeWizard Plug-In Batterij hoor ik het graag.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs 8,1 kWh | Voltdeer SR5000 (5,12 kWh) | LG 3,5 kW Dualcool Plus | 100L QH Boiler

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:51
Ook de 100 euro korting ontvangen, ze blijven daarmee boven 400€ per kWh en ik vermoed dat dat steeds lastiger verkopen wordt.

De concurrentie zit inmiddels rond 200€-250€ per kWh, dat verschil imo te groot

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• saturnariesbee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:27
De eigenaar van HomeWizard is iedere keer erg stellig over de 2,7 à 3 kWh: volgens hem zouden de meeste huishoudens niet meer nodig hebben.

Toch hoop ik dat ze vóór februari/maart volgend jaar óf de prijs óf de capaciteit gaan aanpassen. Dan ga ik ook beslissen of ik er nog eentje bij neem.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:25

PeteSplit

ik weet het niet

Ik ben aan het twijfelen, ik kan een tweede batterij wel gebruiken, om verbruik boven de 800W te kunnen afdekken, maar ik vind een tweede HW batterij eigenlijk te duur, zeker omdat je nu al een batterij met een vergelijkbare capaciteit voor 450 euro kunt kopen, maar dan is de vraag hoe je deze weer in HA kunt automatiseren. :+

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:36
voipmeister schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:48:
[...]

Hier van de week ook 'weer' dat euvel. Auto gaat laden via evcc, die de batterij op standby zet. Dat pikt de PIB (of p1-meter) dus niet, die gaat naar nom. Maar ergens schiet de PIB in de stress en doet ie niets meer, exact hetzelfde: 0W laden/ontladen en geen actie meer.

Ik moet echt ff in de logging duiken, maar mijn hoofd staat er totaal niet naar op het moment. Voor mij ook een reden om HWE spullen te kopen, ik wil niet na hoeven denken over eigen laadstrategie etc. Dit was de 2e keer voor ons, kan er wel mee dealen dat er een kinkje nog gladgestreken moet worden :P
Je bent de zoveelste, ik heb het hier in het forum al vaker aangegeven. Dit is een BUG in Homewizard Api. Als je schakelt naar standby via de API vanuit predictive, dan gaat hij na 5 seconden op NOM. Je moet daarna nogmaals de opdracht geven om in standby te blijven (of charge/uncharge only). Met EVCC kan je helaas naar mijn weten maar 1 API call doen bij schakelen. Dus dan kan je niet om die bug heenwerken. Je hebt helaas bijvoorbeeld echt Home Assistant nodig om 2x de opdracht te doen.

(Ik gebruik ook EVCC maar doe daar niets meer met de batterij aansturing. dat monitor ik via Home Assistant)

Mischien wil je de moeite doen deze issue ook te melden bij Homewizard. Heel duidelijk maken dat EVCC hier niets mee van doen heeft. Dat dit met elke API aansturing dit het gedrag is. (predictive -> andere modus -> NOM na 5 sec) Mijn melding is wel bij productteam neergelegd, maar hebben ze nog niets mee gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door egev op 04-10-2026 16:42 ]

• hoevenpe
saturnariesbee schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 16:30:
De eigenaar van HomeWizard is iedere keer erg stellig over de 2,7 à 3 kWh: volgens hem zouden de meeste huishoudens niet meer nodig hebben.
Wellicht een eenvoudig appartement, maar een rijtjeshuis met 10-15 panelen heeft imo minstens 5kWh nodig.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:08

DarkSide

theres no place like ::1

Hier rijtjeshuis met 8 panelen (ongeveer 2800 wattpiek)
En ik heb niet genoeg aan 1 batterij. Met 2 kom ik een heel eind om NOM te draaien.
Kom op ongeveer 200 dagen dat ik min 7kw opwek en de batterijen kan vullen.
En dan nog wat dagen met minder. Ben begonnen met meten vanaf maart en ze zijn ongeveer 180x vol geweest tot nu toe.

Ik verwarm (en cool) met airco (s).
Er zijn momenten dat ik wel 3e batterij kan gebruiken. Maar er zijn ook dagen met warm weer als ik thuis ben met de airoc's aan, dat ik een derde batterij niet vol krijgt.
Denk dat mijn "sweetspot" ongeveer 6 a 6,2 kw is.

Voor nu iig blij met de 2 PiB's om NOM te draaien
ALs je niet alleen de nacht wilt doorkomen (dacht dat dat het verhaal van HW primair is NOM in de nacht) . Maar meer op NOM over de hele dag wilt draaien denk idd dat je meer naar minimaal 5kw moet kijken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Olie_B_Bommel
hoevenpe schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 18:08:
[...]

Wellicht een eenvoudig appartement, maar een rijtjeshuis met 10-15 panelen heeft imo minstens 5kWh nodig.
Dat is niet helemaal waar. Ik heb best een behoorlijk sluipverbruik van ongeveer 300 watt. Ik heb 2 HW betterijen, dus 5,4kWh, maar krijg die in de nacht niet leeg. Er zit in de zomer ‘s-ochtends ongeveer 30% in en in de herfst maanden ongeveer 8%. Als je dus focust op de zomermaanden, dan zou 1 batterij het tot ongeveer 4 uur in de ochtend het uit houden. Dus 5kWh is eigenlijk wel iets te veel.

Ik heb een 2e gekocht puur uit hobby overweging. Ik heb 13 zonnepanelen.

• blueman85
  • Registratie: December 2011
Olie_B_Bommel schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 18:25:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Ik heb best een behoorlijk sluipverbruik van ongeveer 300 kwh. Ik heb 2 HW betterijen, dus 5,4kWh, maar krijg die in de nacht niet leeg. Er zit in de zomer ‘s-ochtends ongeveer 30% in en in de herfst maanden ongeveer 8%. Als je dus focust op de zomermaanden, dan zou 1 batterij het tot ongeveer 4 uur in de ochtend het uit houden. Dus 5kWh is eigenlijk wel iets te veel.

Ik heb een 2e gekocht puur uit hobby overweging. Ik heb 13 zonnepanelen.
Mag hopen dat je 300kwh een typo is, tenzij dit om je jaar sluipverbruik gaat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door blueman85 op 04-10-2026 19:05 ]

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• Olie_B_Bommel
blueman85 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 19:04:
[...]

Mag hopen dat je 300kwh een typo is, tenzij dit om je jaar sluipverbruik gaat ;)
Correct. Typo, moet zijn watt. Aangepast. Dank!

• Kalipeen

Toch hoop ik dat ze vóór februari/maart volgend jaar óf de prijs óf de capaciteit gaan aanpassen. Dan ga ik ook beslissen of ik er nog eentje bij neem.
Ja, dat klopt inderdaad. In De Groene Nerds was Paul Straathof hier behoorlijk stellig over. Ik heb inmiddels 4 PiB's en voor ons gezin van vier is dat eerder net toereikend dan ruim. Onze 24/7 basislast met domotica, netwerk en andere apparatuur tikt stiekem behoorlijk aan. Doe daar 's nachts een airco en één of twee gamende kinderen bij en tegen de ochtend zijn die vier PiB's gewoon leeg.

[ Voor 19% gewijzigd door Kalipeen op 05-10-2026 09:35 ]

• blueman85
  • Registratie: December 2011
Kalipeen schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:31:
[...]

Ja, dat klopt inderdaad. In De Groene Nerds was Paul Straathof hier behoorlijk stellig over. Ik heb inmiddels 4 PiB's en voor ons gezin van vier is dat eerder net toereikend dan ruim. Onze 24/7 basislast met domotica, netwerk en andere apparatuur tikt stiekem behoorlijk aan. Doe daar 's nachts een airco en één of twee gamende kinderen bij en tegen de ochtend zijn die vier PiB's gewoon leeg.
Hij zegt natuurlijk ook: " de meeste huishoudens". Jij valt daar wellicht niet onder, dat is ook helemaal prima ;)

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Typisch iemand die in het verleden leeft. Ze hebben ooit data opgehaald en dat is nu waarheid. Echter haalt de waarheid in dit gevalt HomeWizard in. Veel gezinnen, heel veel gezinnen zijn versneld aan het elektrificeren. Dit zullen ze in hun data uiteindelijk ook zien, dus wellicht werken ze aan een versie 2.

Bij elke toevoeging wordt de vraag aan elektriciteit meer. Warmtepomp hier, airco daar, boiler hier, boiler daar, infraroodpaneeltje hier, infraroodpaneeltje daar. EV hier, EV daar. Wij zijn al sinds november vorig jaar gasloos en de gasaansluiting is vorige week zogenaamd "verwijderd" door "Stedin".

Ik vind het kortzichtig.

Ik heb drie HomeWizard Plug-In Batteries a 8 kWh een Voltdeer SR5000 5 kWh en er komt nog een 2,5 - 5 kWh bij. Want alleen NOM is onzin, leuk voor de achterblijvers, waar de eigenaar van HomeWizard zich blijkbaar op richt. Als je nu NOM draait helemaal top, echter met één EV gaat NOM al de deur uit. Heb je een warmtepomp, dan kan NOM met één batterij ook de deur uit.

Het is ook lekker om één of twee noodstroom accu's te hebben voor de koelkast en de vriezer voornamelijk. Zeker nu het net onstabieler zal gaan worden, hier heeft een tijdje geleden heel Wijk bij Duurstede er vier uur er uit gelegen.

Ik snap dat er, wellicht een meerderheid van mensen niet zo veel verbruikt, maar iedereen gaat meer gebruiken. Gas blijft duurder worden, en des te minder gas je gebruikt des te meer elektrificatie. In verhouding duurder gas, des te minder je gebruikt hoe duurder per kuub. Ik betaalde voor 300 kuub gas per kuub bijna het dubbele per kuub door de systeembeheer- en meterkosten.

[ Voor 4% gewijzigd door TFX77 op 05-10-2026 10:22 ]

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs 8,1 kWh | Voltdeer SR5000 (5,12 kWh) | LG 3,5 kW Dualcool Plus | 100L QH Boiler

• hanev001
TFX77 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:20:
[...]

Typisch iemand die in het verleden leeft. Ze hebben ooit data opgehaald en dat is nu waarheid. Echter haalt de waarheid in dit gevalt HomeWizard in. Veel gezinnen, heel veel gezinnen zijn versneld aan het elektrificeren. Dit zullen ze in hun data uiteindelijk ook zien, dus wellicht werken ze aan een versie 2.

Bij elke toevoeging wordt de vraag aan elektriciteit meer. Warmtepomp hier, airco daar, boiler hier, boiler daar, infraroodpaneeltje hier, infraroodpaneeltje daar. EV hier, EV daar. Wij zijn al sinds november vorig jaar gasloos en de gasaansluiting is vorige week zogenaamd "verwijderd" door "Stedin".

Ik vind het kortzichtig.

Ik heb drie HomeWizard Plug-In Batteries a 8 kWh een Voltdeer SR5000 5 kWh en er komt nog een 2,5 - 5 kWh bij. Want alleen NOM is onzin, leuk voor de achterblijvers, waar de eigenaar van HomeWizard zich blijkbaar op richt. Als je nu NOM draait helemaal top, echter met één EV gaat NOM al de deur uit. Heb je een warmtepomp, dan kan NOM met één batterij ook de deur uit.

Het is ook lekker om één of twee noodstroom accu's te hebben voor de koelkast en de vriezer voornamelijk. Zeker nu het net onstabieler zal gaan worden, hier heeft een tijdje geleden heel Wijk bij Duurstede er vier uur er uit gelegen.

Ik snap dat er, wellicht een meerderheid van mensen niet zo veel verbruikt, maar iedereen gaat meer gebruiken. Gas blijft duurder worden, en des te minder gas je gebruikt des te meer elektrificatie. In verhouding duurder gas, des te minder je gebruikt hoe duurder per kuub. Ik betaalde voor 300 kuub gas per kuub bijna het dubbele per kuub door de systeembeheer- en meterkosten.
Laat ik het nu volkomen met je oneens zijn Vooral je "alleen NOM is onzin" stelling. Het is het typische hobby argument dat ik vaker op deze site tegen kom. Veel mensen zullen juist alleen NOM gebruiken, dit zijn de gebruikers die de doel groep van HW zijn. Het mooie van een kleine batterij is dat je ook klein kan beginnen. Mocht je op een gegeven moment toch behoefte hebben aan wat meer opslag dan is het toevoegen van een tweede een fluitje van een cent.

Ik kan alleen maar mijn hoofdschudden over mensen die praten over een noodstroom toepassing. Dat werkt alleen echt als je de batterij opgeladen ergens in een kast zet en hem er uit haalt als er geen net levering meer is. Als je hem echter in normaal gebruik toepast is het een toevals treffer dat de batterij opgeladen is op het moment dat het net wegvalt. Hij kan dan namelijk ook leeg zijn.
hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:07:
[...]

Laat ik het nu volkomen met je oneens zijn Vooral je "alleen NOM is onzin" stelling. Het is het typische hobby argument dat ik vaker op deze site tegen kom. Veel mensen zullen juist alleen NOM gebruikers, dit zijn de gebruikers die de doel groep van HW zijn. Het mooie van een kleine batterij is dat je ook klein kan beginnen. Mocht je op een gegeven moment toch behoefte hebben aan wat meer opslag dan is het toevoegen van een tweede een fluitje van een cent.

Ik kan alleen maar mijn hoofdschudden over mensen die praten over een noodstroom toepassing. Dat werkt alleen echt als je de batterij opgeladen ergens in een kast zet en hem er uit haalt als er geen net levering meer is. Als je hem echter in normaal gebruik toepast is het een toevals treffer dat de batterij opgeladen is op het moment dat het net wegvalt. Hij kan dan namelijk ook leeg zijn.
Zoals ik al zei; NOM draaien is nu hartstikke mooi, maar het is een tijdelijk haalbare kaart. Over ~10 jaar rijdt bijna iedereen elektrisch, en met een EV erbij is NOM simpelweg niet meer haalbaar op een gemiddeld dak. Dat de meerderheid "alleen NOM" wil en geen EV (gaat) rijden, is dan ook een aanname. Voor veel huishoudens zal de winst straks vooral in de avond en nacht zitten. Je moet je doel gewoon helder hebben.

Wat betreft noodstroom: dat werkt bij moderne batterijen juist perfect en is zéker geen "toevalstreffer". Vrijwel elke volwaardige thuisbatterij heeft een softwarematige instelling waarmee je een vaste reserve (bijvoorbeeld 10% of 20%) kunt reserveren voor stroomstoringen. De batterij ontlaadt dan nooit verder dan dat niveau, waardoor je koelkast en vriezer bij uitval makkelijk een dag blijven draaien.

Het is jammer dat de HomeWizard Plug-In Battery zo'n basisfunctie (een minimale reserve vasthouden én een fysieke noodstroomaansluiting) niet biedt. Aangezien hij toch een IP-rating mist en puur voor binnen is ontworpen, zou een noodstroom-output een geweldige toevoeging zijn voor een v2.

• hanev001
TFX77 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:27:
[...]

Zoals ik al zei; NOM draaien is nu hartstikke mooi, maar het is een tijdelijk haalbare kaart. Over ~10 jaar rijdt bijna iedereen elektrisch, en met een EV erbij is NOM simpelweg niet meer haalbaar op een gemiddeld dak. Dat de meerderheid "alleen NOM" wil en geen EV (gaat) rijden, is dan ook een aanname. Voor veel huishoudens zal de winst straks vooral in de avond en nacht zitten. Je moet je doel gewoon helder hebben.

Wat betreft noodstroom: dat werkt bij moderne batterijen juist perfect en is zéker geen "toevalstreffer". Vrijwel elke volwaardige thuisbatterij heeft een softwarematige instelling waarmee je een vaste reserve (bijvoorbeeld 10% of 20%) kunt reserveren voor stroomstoringen. De batterij ontlaadt dan nooit verder dan dat niveau, waardoor je koelkast en vriezer bij uitval makkelijk een dag blijven draaien.

Het is jammer dat de HomeWizard Plug-In Battery zo'n basisfunctie (een minimale reserve vasthouden én een fysieke noodstroomaansluiting) niet biedt. Aangezien hij toch een IP-rating mist en puur voor binnen is ontworpen, zou een noodstroom-output een geweldige toevoeging zijn voor een v2.
Humor, je zegt dat wat ik schrijf een aanname is en onderbouwt dat met een series aannames van jouw zelf, dat is niet echt een stevige manier van argumenteren.

Maar wat me eigenlijk het meeste verbaasd is dat je spullen van HW wilt hebben als je er zo ontevreden over bent. Als je iets wil dat een bepaald product niet doet dan is het toch onlogisch om te zeggen dat de makers van dat product dat moeten wijzigen. De logische actie is om een ander product te kopen dat wel doet wat je wilt.

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 05:54
[...]

Hiermee vergeet je even dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om thuis te laden (ik heb geen oprit) en ook dat het overgrote deel van het wagenpark nu bestaat uit elektrische leaseauto's. Ik rij zelf lease en laad gewoon bij beschikbare laadpalen in de straat of elders.

“Geeft niet, ik struikel ook weleens over mijn draadloze netwerk”

hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:39:
[...]

Humor, je zegt dat wat ik schrijf een aanname is en onderbouwt dat met een series aannames van jouw zelf, dat is niet echt een stevige manier van argumenteren.

Maar wat me eigenlijk het meeste verbaasd is dat je spullen van HW wilt hebben als je er zo ontevreden over bent. Als je iets wil dat een bepaald product niet doet dan is het toch onlogisch om te zeggen dat de makers van dat product dat moeten wijzigen. De logische actie is om een ander product te kopen dat wel doet wat je wilt.
Er is een groot verschil tussen ontevreden zijn en constructief kritisch zijn. Ik ben juist erg te spreken over het HomeWizard-ecosysteem; hun P1-meter is best of class en de reactiesnelheid op de dynamische tarieven en huishoudelijke vraag is uitstekend. Juist omdat de basis zo goed is, mag je als gebruiker hardop dromen over verbeteringen voor een v2, zoals een lagere prijs per kWh en een noodstroomfunctie. Als consument stem je uiteindelijk met je portemonnee: als een toekomstige versie die stappen niet maakt, kijk ik inderdaad verder. Dat is gewoon marktwerking.

Wat betreft de aannames: de transitie naar elektrisch rijden en het feit dat een EV de NOM-berekening volledig overhoop gooit, zijn geen persoonlijke aannames, maar simpelweg de harde cijfers en de realiteit waar de woningmarkt en het energienet nu al mee dealen.

Laten we hopen dat HomeWizard meeleest, want met een paar softwarematige en hardwarematige upgrades in de toekomst hebben ze goud in handen.

chantalcoolsma schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:45:
[...]

Hiermee vergeet je even dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om thuis te laden (ik heb geen oprit) en ook dat het overgrote deel van het wagenpark nu bestaat uit elektrische leaseauto's. Ik rij zelf lease en laad gewoon bij beschikbare laadpalen in de straat of elders.
Dat klopt helemaal, en dat is juist precies mijn punt. De groep die jij omschrijft —leaserijders zonder oprit — laadt op de publieke paal. Voor jullie verandert er thuis qua stroomverbruik inderdaad niks, waardoor NOM haalbaar blijft.

Maar de groep die wel een eigen oprit heeft en wél zelf zijn EV moet opladen krijgt te maken met een enorme stroomvraag. Zodra die auto op de oprit staat, praten we over zo'n 3.000 tot 5.000 kWh extra per jaar. Dat trek je simpelweg niet meer recht met standaard NOM.

Mijn argument blijft dus staan: de energietransitie is dynamisch. Voor de één blijft NOM prima haalbaar, voor de ander is het door de EV straks verleden tijd. Juist daarom is een flexibel ecosysteem zoals dat van HomeWizard zo interessant, mits ze in de toekomst functies zoals noodstroom en een betere prijs per kWh gaan aanbieden.

• hanev001
TFX77 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:31:
[...]

Er is een groot verschil tussen ontevreden zijn en constructief kritisch zijn. Ik ben juist erg te spreken over het HomeWizard-ecosysteem; hun P1-meter is best of class en de reactiesnelheid op de dynamische tarieven en huishoudelijke vraag is uitstekend. Juist omdat de basis zo goed is, mag je als gebruiker hardop dromen over verbeteringen voor een v2, zoals een lagere prijs per kWh en een noodstroomfunctie. Als consument stem je uiteindelijk met je portemonnee: als een toekomstige versie die stappen niet maakt, kijk ik inderdaad verder. Dat is gewoon marktwerking.

Wat betreft de aannames: de transitie naar elektrisch rijden en het feit dat een EV de NOM-berekening volledig overhoop gooit, zijn geen persoonlijke aannames, maar simpelweg de harde cijfers en de realiteit waar de woningmarkt en het energienet nu al mee dealen.

Laten we hopen dat HomeWizard meeleest, want met een paar softwarematige en hardwarematige upgrades in de toekomst hebben ze goud in handen.
Over wat voor NOM berekening heb je het in verband met een EV? Ik heb al ruim 4 jaar een EV die ik altijd thuis oplaad. Het is gewoon een gebruiker die als er lading in de batterij zit en de zon niet genoeg opbrengt het uit dat batterij haalt. Werkt probleemloos zonder enige extra actie.

Het dromen over een andere versie is iets persoonlijks Het zal mij worst zijn met wat voor nieuwe versie ze komen. Ik heb de batterijen en ga die na een paar jaar niet wegdoen om de nieuwste versie te kopen. Dat is gewoon dom.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:44
Allemaal offtopic lijkt me, maar alle maanden november t/m feb/maart ga je een ev ook niet laden vanuit een accu/batterij. Je moet je ook afvragen of je dat moet willen met alle verliezen bij vullen, ontladen, laden van de auto.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:36
Kees_frl schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:48:
Allemaal offtopic lijkt me, maar alle maanden november t/m feb/maart ga je een ev ook niet laden vanuit een accu/batterij. Je moet je ook afvragen of je dat moet willen met alle verliezen bij vullen, ontladen, laden van de auto.
Auto laden vanuit HW PIB is, gezien de lage RTE, niet aan te bevelen.

• hanev001
rtunru schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:02:
[...]

Auto laden vanuit HW PIB is, gezien de lage RTE, niet aan te bevelen.
Wat is het verschil tussen een kWh die wordt gebruikt door een wasmachine en een kWh die wordt gebruikt door een EV. Antwoord: er is geen verschil

Dus laat de RTE discussie hier buiten.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 11:38

DJ

hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:08:
[...]

Wat is het verschil tussen een kWh die wordt gebruikt door een wasmachine en een kWh die wordt gebruikt door een EV. Antwoord: er is geen verschil

Ik denk dat het 'probleem' is dat een EV al snel vele malen groter (meer opslag heeft) is dan een HW PiB. Dus dan heeft het wat dat betreft geen zin. Men gaat een beetje te kort door de bocht, maar als je max 4 PiB's hebt, dus ruwweg 10kWh aan opslag, dan is een beetje EV natuurlijk al een factor 5 groter dan dat (uitzonderingen daargelaten). Dan heeft het dus geen zin om de EV te laden uit de HW PiB's, nog los van dat die veel trager zijn dan een volwaardige 11kWh lader . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• hanev001
DJ schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:19:
[...]

Ik denk dat het 'probleem' is dat een EV al snel vele malen groter (meer opslag heeft) is dan een HW PiB. Dus dan heeft het wat dat betreft geen zin. Men gaat een beetje te kort door de bocht, maar als je max 4 PiB's hebt, dus ruwweg 10kWh aan opslag, dan is een beetje EV natuurlijk al een factor 5 groter dan dat (uitzonderingen daargelaten). Dan heeft het dus geen zin om de EV te laden uit de HW PiB's, nog los van dat die veel trager zijn dan een volwaardige 11kWh lader . . .
Waarom niet? Die 10 kWh in de batterij is van mij en hoef ik dus niet van het net te kopen. Daar heb ik nu net batterijen voor. Om zoveel mogelijk van mijn eigen productie in huis te houden. Dan is het toch niet slim om te zeggen ik gebruik dat niet voor de EV maar koop dat van het net.

• rtunru
hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:08:
[...]

Dank voor de opbouwende opmerking.

Mijn auto slurpt 64 kWH en mijn wasmachine 1,4 kWh. Een basisschool berekening laat zien dat het verlies bij auto laden veel groter is. Daarom laad ik mijn auto alleen als het tarief heel laag is of als mijn zonnepanelen volop produceren.
hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:24:
[...]

Waarom niet? Die 10 kWh in de batterij is van mij en hoef ik dus niet van het net te kopen. Daar heb ik nu net batterijen voor. Om zoveel mogelijk van mijn eigen productie in huis te houden. Dan is het toch niet slim om te zeggen ik gebruik dat niet voor de EV maar koop dat van het net.
De EV laad je als je slim bent op het dynamisch goedkoopste moment anders is er niets over voor je huis. De HomeWizard Plug-In Batteries gebruik je om je huis op de dure uren van je goedkope, dynamisch of zon gevulde kWh te voorzien.

• hanev001
rtunru schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:35:
[...]

Dank voor de opbouwende opmerking.

Mijn auto slurpt 64 kWH en mijn wasmachine 1,4 kWh. Een basisschool berekening laat zien dat het verlies bij auto laden veel groter is. Daarom laad ik mijn auto alleen als het tarief heel laag is of als mijn zonnepanelen volop produceert.
Nu breng je een andere factor in de discussie die niets met de batterij te maken heeft maar met de prijzen. Dat is dus de discussie over of je een Dynamisch of Vast/Variabel contract hebt.

Voor de duidelijkheid ik heb een Vast contract en dus maakt het moment van net afname en waarvoor het gebruikt wordt voor mij helemaal niets uit.

• rtunru
hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:41:
[...]

Nu breng je een andere factor in de discussie die niets met de batterij te maken heeft maar met de prijzen. Dat is dus de discussie over of je een Dynamisch of Vast/Variabel contract hebt.

Voor de duidelijkheid ik heb een Vast contract en dus maakt het moment van net afname en waarvoor het gebruikt wordt voor mij helemaal niets uit.
Prima toch, maar ik laad mijn auto echt niet uit mijn (HW)batterijen omdat dat niet slim is.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:41:
[...]

Je hebt nog een oud contract zonder teruglever kosten? Of je hebt geen zonnepanelen maar dat lijkt me een unieke combinatie voor een thuisbatterij eigenaar :)

Edit:
Het moment van netafname is financieel minder relevant maar het moment van eigen opwek+verbruik is nog steeds relevant, ook voor mensen zoals jij en ik met een vast contract.

[ Voor 18% gewijzigd door Caayn op 05-10-2026 13:49 ]

• hanev001
Caayn schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:47:
[...]
Je hebt nog een oud contract zonder teruglever kosten? Of je hebt geen zonnepanelen maar dat lijkt me een unieke combinatie voor een thuisbatterij eigenaar :)

Edit:
Het moment van netafname is financieel minder relevant maar het moment van eigen opwek+verbruik is nog steeds relevant, ook voor mensen zoals jij en ik met een vast contract.
Als er opwek is die ik niet gebruik gaat het de batterij in. Is er gebruik en geen of onvoldoende opwek dan komt het uit de batterij. Batterij wordt vol of leeg of daar tussen in. Pas bij vol ga je terugleveren en pas bij leeg ga je van het net afnemen. Het doel, mijn doel, is zo weinig mogelijk van het net te halen. Met verbruik schuiven is alleen intressant als de batterij helemaal leeg is maar je verwacht in de loop van de dag nog voldoende opwek te krijgen.
Leuke discussies hier over EV, NOM en noodstroomvoorziening. Mijn kijk op hoe ik het na het einde van salderen wil gaan doen.

2027:
Na het einde van salderen wordt voor mij de vraag niet meer hoeveel ik kan terugleveren, maar hoeveel van mijn eigen zonnestroom ik zelf kan benutten.

Vanaf 2027 wordt terugleveren naar verwachting een stuk minder interessant. Laden vanuit het net is kale stroomprijs + EB + btw. Voor teruglevering krijg je nog maar een beperkte vergoeding, met die 10% bonus op de kale stroomprijs in mijn geval (Zonneplan).

Dan lijkt mij de rekensom eigenlijk vrij simpel. Wat van het dak komt, wil ik zoveel mogelijk zelf gebruiken.

Mijn situatie die ik als basis zie:
  • 2x HomeWizard PIB, 2,7 kWh bruto per stuk
  • 2x Zendure 2400 AC+, 8,16 kWh bruto per set
  • zonnepanelen, maximaal ongeveer 3.000 W (max opwek vermogen)
  • en een EV
De HomeWizard PIB's zijn leuke batterijen en ik zit in het bètaprogramma. Die wil ik dus voorlopig gewoon blijven gebruiken. Mijn idee is niet om de perfecte batterijstrategie te bouwen. Het gaat mij vooral om het opvangen en verschuiven van zonnestroom.

Op een mooie zonnige dag probeer ik alle batterijen vol te krijgen. Zijn de Zendure's vol, dan kunnen eventueel de HomeWizard's verder laden. Of andersom. Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit welke batterij precies vol zit. Als ik de beschikbare opslag maar benut. De aansturing is in HA wel mooi te fixen.

Op een mindere dag krijg ik ze niet vol. Ook prima. Vervolgens moeten ze natuurlijk ook weer leeg. Met NOM kan ik 's nachts al een paar kWh verbruiken. Met de airco straks waarschijnlijk nog wat meer. Een deel van de overdag opgeslagen energie kan dus gewoon weer in het huis worden gebruikt.

En dan komt de EV om de hoek kijken. Is de EV thuis, dan kan hij rechtstreeks vanuit de zonnepanelen worden geladen, eventueel aangevuld met energie uit de batterijen of het net. Is de EV niet thuis, dan zijn de batterijen tijdelijk het buffer. Komt de auto later thuis, dan kan het opgeslagen overschot vanuit de batterijen alsnog de EV in. Blijft er daarna nog energie over? Dan kan het alsnog naar het net. Al verwacht ik dit alleen als we niet steeds zin hebben de kabel van de EV uit te rollen.

Daarom zie ik de combinatie PV + batterij + EV eigenlijk wel zitten. De batterij is voor mij niet het einddoel, maar de buffer tussen opwek en verbruik. Daardoor maak ik me na het einde van salderen ook een stuk minder druk om de RTE. Natuurlijk is een hogere RTE beter, maar als die zonnestroom anders toch bijna niets meer oplevert, kijk ik liever naar wat ik uiteindelijk zelf kan gebruiken.

De vraag wordt voor mij dus niet “Hoe efficiënt is mijn batterij? maar, Hoeveel van mijn eigen zonnestroom krijg ik uiteindelijk zelf nuttig gebruikt?

Ik heb dus bewust wat overcapaciteit staan. Of dat financieel volledig rendabel is? Waarschijnlijk niet. Niet eens helemaal doorgerekend, want ik denk dat ik de spoiler al wel kan verklappen: waarschijnlijk niet rendabel.. Maar de spullen staan er grotendeels toch al. Dan wil ik ze na het einde van salderen ook zo nuttig mogelijk inzetten.

En dan noodstroom:

Aanwezig. Het zit op de Zendure's. Eerlijk gezegd vind ik dat misschien wel de minst interessante reden om een thuisbatterij te hebben. Ik woon hier inmiddels al een hele tijd en heb in die tijd één keer een stroomstoring gehad. Vier uur. Daar zou ik geen thuisbatterij voor aanschaffen. Tenzij je natuurlijk ergens woont waar het iedere week feest is. Voor mij is noodstroom dus mooi meegenomen, maar absoluut niet de reden voor het systeem.

NOM met een EV? Geen probleem. EV laden kan vanuit het net, rechtstreeks vanuit de panelen en waar nodig vanuit de batterijen. Is de auto niet thuis, dan kunnen de batterijen het overschot tijdelijk opvangen. Verschuiven van verbruik dus middels de batterijen.

Dat is eigenlijk mijn hele strategie richting 2027. Niet maximaal terugleveren. Niet per se de grootste batterij. Niet per se de hoogste RTE. Gewoon zoveel mogelijk van mijn eigen zonnestroom zelf gebruiken of verschuiven naar een moment waarop ik hem wél kan gebruiken.

Sterker nog ik denk dat de terugverdientijd korter gaat worden door einde saldering. Iedere kWh die niet ingekocht hoeft te worden tikt direct aan bij een opbrengst van opwek die nagenoeg tegen een paar ct per kWh zal liggen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• hanev001
Devke schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:49:

De vraag wordt voor mij dus niet “Hoe efficiënt is mijn batterij? maar, Hoeveel van mijn eigen zonnestroom krijg ik uiteindelijk zelf nuttig gebruikt?
Ik ben recent tot het besef gekomen dat er eigenlijk 2 soorten RTE berekeningen gemaakt kunnen worden.

De standaard technische berekening . Het verschil tussen wat een batterij ingaat en er weer uitkomt uitgedrukt in een percentage van de input.

De praktische RTE. En dat is een enigzins vreemd beestje. Als je zou uitgaan van een perfecte RTE van 100% heb je nul verlies. Maar wat doe je met de stroom die je dan niet verliest. Als je het niet kan gebruiken om net afname te verminderen is het nutteloos en veroorzaakt alleen maar meer teruglevering naar het net zonder dat je er iets voor terug krijgt.

Op die basis ben ik eens aan het rekenen gegaan met mijn eigen gegevens. De technische RTE bij mijn standaard NOM met 4 batterijen komt uit op ca 66% wat laag is.

Echter de praktische RTE waar ik alleen als verlies tel wat ik ook nuttig had kunnen gebruiken komt op een verbazingwekkende 89% uit.

• hoevenpe
Zoals ik al zei; NOM draaien is nu hartstikke mooi, maar het is een tijdelijk haalbare kaart. Over ~10 jaar rijdt bijna iedereen elektrisch, en met een EV erbij is NOM simpelweg niet meer haalbaar op een gemiddeld dak.
De meeste mensen hebben geen eigen oprit, de businesscase for 10-15 panelen overschot zal ongeveer 5kWh zijn (6kWh overschot met 80% RTE). Veel meer en je krijgt het in 24 uur niet gevuld of opgemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 05-10-2026 16:19 ]

hoevenpe schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:15:
[...]

De meeste mensen hebben geen eigen oprit, de businesscase for 10-15 panelen overschot zal ongeveer 5kWh zijn (6kWh overschot met 80% RTE). Veel meer en je krijgt het in 24 uur niet gevuld of opgemaakt.
Jawel. Dynamisch op het goedkoopste moment laden of aftoppen. Het is niet alleen zon. Dat kan dan weer het huis voeden als het dynamisch het duurst is en bij eventueel overschot in de EV. Bij andere batterijen kan terug het net op op het duurste uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1T_vhmRvl2PtkXHZc1p3H90TyjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGYzQ4jAqBLNVsFnwTY99YYa.jpg?f=fotoalbum_large

hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:11:
[...]

Ik ben recent tot het besef gekomen dat er eigenlijk 2 soorten RTE berekeningen gemaakt kunnen worden.

De standaard technische berekening . Het verschil tussen wat een batterij ingaat en er weer uitkomt uitgedrukt in een percentage van de input.

De praktische RTE. En dat is een enigzins vreemd beestje. Als je zou uitgaan van een perfecte RTE van 100% heb je nul verlies. Maar wat doe je met de stroom die je dan niet verliest. Als je het niet kan gebruiken om net afname te verminderen is het nutteloos en veroorzaakt alleen maar meer teruglevering naar het net zonder dat je er iets voor terug krijgt.

Op die basis ben ik eens aan het rekenen gegaan met mijn eigen gegevens. De technische RTE bij mijn standaard NOM met 4 batterijen komt uit op ca 66% wat laag is.

Echter de praktische RTE waar ik alleen als verlies tel wat ik ook nuttig had kunnen gebruiken komt op een verbazingwekkende 89% uit.
Volgens mij begin ik je punt te begrijpen, maar ik wil even checken of ik je goed begrijp. 😄

Stel:

10 kWh PV-opwek
4 kWh gebruik ik direct in huis
6 kWh is overschot en zou zonder batterij het net op gaan.

Die 6 kWh stop ik in de batterij en daar komt door verliezen bijvoorbeeld 4 kWh weer uit.

Dan is de technische RTE 67%: 6 kWh erin en 4 kWh eruit.

Maar praktisch gezien heb ik dankzij de batterij wel 4 kWh extra zelf kunnen gebruiken, terwijl die 4 kWh er zonder batterij niet waren geweest. Die 6 kWh was anders immers teruggeleverd.

Dus begrijp ik jouw gedachte goed dat je bij de praktische RTE vooral kijkt naar hoeveel energie je daadwerkelijk nuttig had kunnen gebruiken, in plaats van naar alle energie die technisch door de batterij heen gaat?

En dat je daardoor bijvoorbeeld op 66% technische RTE kunt uitkomen, maar toch op 89% praktische RTE, omdat een deel van het technische verlies in de praktijk geen energie was die je anders daadwerkelijk had kunnen benutten?

TFX77 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:23:
[...]

Jawel. Dynamisch op het goedkoopste moment laden of aftoppen. Het is niet alleen zon. Dat kan dan weer het huis voeden als het dynamisch het duurst is en bij eventueel overschot in de EV. Bij andere batterijen kan terug het net op op het duurste uur.

[Afbeelding]
Het duur terugsturen naar het net is wel iets wat tot 31-12 zal werken. Daarna is dat verdienmodel wel stuk. Ik denk dat iedere niet bespaarde ingekocht kWh dan harder telt. Zoveel mogelijk opslaan van je opwek en desnoods als je het niet op krijgt doorschuiven naar de EV of combinaties zoeken daarin.

• hanev001
Devke schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:18:
[...]

Volgens mij begin ik je punt te begrijpen, maar ik wil even checken of ik je goed begrijp. 😄

Stel:

10 kWh PV-opwek
4 kWh gebruik ik direct in huis
6 kWh is overschot en zou zonder batterij het net op gaan.

Die 6 kWh stop ik in de batterij en daar komt door verliezen bijvoorbeeld 4 kWh weer uit.

Dan is de technische RTE 67%: 6 kWh erin en 4 kWh eruit.

Maar praktisch gezien heb ik dankzij de batterij wel 4 kWh extra zelf kunnen gebruiken, terwijl die 4 kWh er zonder batterij niet waren geweest. Die 6 kWh was anders immers teruggeleverd.

Dus begrijp ik jouw gedachte goed dat je bij de praktische RTE vooral kijkt naar hoeveel energie je daadwerkelijk nuttig had kunnen gebruiken, in plaats van naar alle energie die technisch door de batterij heen gaat?

En dat je daardoor bijvoorbeeld op 66% technische RTE kunt uitkomen, maar toch op 89% praktische RTE, omdat een deel van het technische verlies in de praktijk geen energie was die je anders daadwerkelijk had kunnen benutten?
De technische berekening is standaard.

Wat ik echter met praktisch bedoel is wat had ik kunnen doen met die 2 kWh als ik deze niet zou verliezen.. Als ik bv in dezelfde periode 1 kWh van het net afneem dan had ik dit daarmee kunnen dekken en dat is dus het praktijk verlies van de 6 kWh die de batterij inging en heb ik een RTE 83%

Die 4 kWh die jij noemt heeft daar geen invloed op dat is onderdeel van je eigen gebruik.

• hoevenpe
TFX77 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:23:
Dan moet het verschil dusdanig groot zijn dat het de 70-75% RTE van de HomeWizard batterij goedmaakt, terugleveren vanaf 2027 sowieso zelden interessant omdat je naast de RTE verliezen ook energiebelasting en BTW moet compenseren.

Los daarvan: met een vast contract is dit niet van toepassing, resteert alleen het verbeteren van het eigenverbruik voor de businesscase.

• JanHenk
  • Niet online
Ik denk er net zo over als voorgaand van Devke. Bij mij zijn dat op basis van de volgende uitgangspunten: 1. teruglevering van zonnestroom heeft een waarde van praktisch nul (0). 2. een vast tarief.

Een thuisbatterij is een buffer om zonnestroom in op te slaan (en niet terug te leveren) voor later gebruik. Andere gebruikers die óók direct op zonnestroom(overschot) kunnen sturen zijn o.a. de BEV, maar ook bijv. boilers, of zelfs dingen als je vaatwasser en wasmachine. Maar, dat zijn allemaal verbruikers. Ze hebben geen echte bufferfunctie in mijn optiek.

Hoe meer cycli je uit je thuisbatterij kan halen (als buffer), hoe beter de benutting en hoe minder stroom je hoeft te importeren. Voor mij is het dus niet per se slecht als de thuisbatterij gaat ontladen in de EV. Als de batterij daarmee meer cycli kan halen, heb ik dus per saldo meer zonnestroom zelf benut. Gebeurt bij mij regelmatig, bijvoorbeeld als ik midden op de dag met de auto weg ga. Als ik hem daarvoor in de auto heb 'geleegd', kan ik dus meer zonnestroom bufferen en gebruiken op een dag. En hoef ik dus minder stroom te importeren. En dat is winst.

JanHenk schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:39:
Ik denk er net zo over als voorgaand van Devke. Bij mij zijn dat op basis van de volgende uitgangspunten: 1. teruglevering van zonnestroom heeft een waarde van praktisch nul (0). 2. een vast tarief.

Een thuisbatterij is een buffer om zonnestroom in op te slaan (en niet terug te leveren) voor later gebruik. Andere gebruikers die óók direct op zonnestroom(overschot) kunnen sturen zijn o.a. de BEV, maar ook bijv. boilers, of zelfs dingen als je vaatwasser en wasmachine. Maar, dat zijn allemaal verbruikers. Ze hebben geen echte bufferfunctie in mijn optiek.

Hoe meer cycli je uit je thuisbatterij kan halen (als buffer), hoe beter de benutting en hoe minder stroom je hoeft te importeren. Voor mij is het dus niet per se slecht als de thuisbatterij gaat ontladen in de EV. Als de batterij daarmee meer cycli kan halen, heb ik dus per saldo meer zonnestroom zelf benut. Gebeurt bij mij regelmatig, bijvoorbeeld als ik midden op de dag met de auto weg ga. Als ik hem daarvoor in de auto heb 'geleegd', kan ik dus meer zonnestroom bufferen en gebruiken op een dag. En hoef ik dus minder stroom te importeren. En dat is winst.
Ik heb nog eens even over de technische RTE na gedacht. Deze wil je wel zo hoog mogelijk hebben. Niet omdat terug leveren naar 0 gaat maar om juist aan de import kant de teller dichter bij huis te houden. Alles wat verloren gaat met omzetten kan niet naar het huis of naar de EV. Als je echter netto terug levert ieder jaar dan boeit het denk ik iets minder t.o.v. een netto verbruiker.

hoevenpe schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:37:
[...]

Dan moet het verschil dusdanig groot zijn dat het de 70-75% RTE van de HomeWizard batterij goedmaakt, terugleveren vanaf 2027 sowieso zelden interessant omdat je naast de RTE verliezen ook energiebelasting en BTW moet compenseren.

Los daarvan: met een vast contract is dit niet van toepassing, resteert alleen het verbeteren van het eigenverbruik voor de businesscase.
Ik had het nog niet over 2027. Ook al geloof ik dat de spread (laad- en ontlaadspread) groot genoeg blijft voor winst in 2027, minder maar nog steeds winst. In de laatste maanden van het jaar ga ik zo een 150 euro terugverdienen. Ongeveer 120 euro met de Voltdeer en ongeveer 30 euro met de HomeWizard Plug-In Batteries.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gr5pl9FeJCBu4WaeQcUDh7ExQHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kmDiaKvovQIgrb1q9hG5H1u.jpg?f=fotoalbum_large

• JanHenk
  • Niet online
Devke schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:09:
[...]

Ik heb nog eens even over de technische RTE na gedacht. Deze wil je wel zo hoog mogelijk hebben. Niet omdat terug leveren naar 0 gaat maar om juist aan de import kant de teller dichter bij huis te houden. Alles wat verloren gaat met omzetten kan niet naar het huis of naar de EV. Als je echter netto terug levert ieder jaar dan boeit het denk ik iets minder t.o.v. een netto verbruiker.
Ja, ik vind de RTE op zich ook wel relevant omdat het, hoe hoger, hoe meer import je voorkomt. Ik had dat nog niet benoemd :P

Devke schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:21:
[...]

Het duur terugsturen naar het net is wel iets wat tot 31-12 zal werken. Daarna is dat verdienmodel wel stuk. Ik denk dat iedere niet bespaarde ingekocht kWh dan harder telt. Zoveel mogelijk opslaan van je opwek en desnoods als je het niet op krijgt doorschuiven naar de EV of combinaties zoeken daarin.
Uiteraard veranderd de situatie in 2027. Zo veel mogelijk in de HomeWizard Plug-In Batterij. Als er boven de 1000 Watt opwek is gaat de zonnestroom in de boiler. Daarna weer naar de HomeWizard Plug-In Battery. In de middag is de EV aangesloten en de Peblar laadpaal staat dan op Puur Zonne-laden of Slim Zonne-laden.

In plaats van alleen terugleveren zal de Voltdeer in de winter zijn zonne- of dynamisch goedkope kWh soms ook pompen in de airco en de infraroodpanelen. Vergeet niet dat veel avonden en nachten goedkoop zijn in de winter door de wind. Dus van het net laden en ontladen op dure momenten blijft lonen.

• hanev001
[...]

Ja en Nee. En hogere technische RTE heeft geen zin als je het niet kan gebruiken. Dat resulteert uitsluitend in meer teruglevering. Je moet dat niet bezien per jaar maar per dag of zelfs per batterij cyclus.

Voorbeeld: Je gaat van helemaal leeg naar vol en weer leeg. Daarbij wordt 10kWH geladen en 7 kwh ontladen Verlies is dus 3 kWh.

Als je net afname in die cylus kleiner is dan 3 kWh bv 2 kWh is het praktische verlies 2 kWh

Als je net afname in die cyclus groter is dan 3 kWh bv 4 kWh is het praktische verlies 3 kWH (je kan nooit meer praktisch verliezen dan technisch verliezen).

Alleen op die dagen dat je afname groter is zou een technische betere RTE zin hebben. Echter in mijn situatie (die voor iedereen anders kan zijn) Heb ik van ca half maart tot ca half oktober dagelijks een netto overschot. Dus dan maakt een beter technische RTE niets uit.

Dan heb ik een korte periode van een paar weken daarvoor en daarna waar een betere technische RTE iets uit zou maken maar dan lopen de zon opbrengsten al zover terug dat het in kWh op het totaal weinig uitmaakt. En dan heb je de wintermaanden waar de zonopbrengst zo laag is dat de batterijen gewoon niets doen.
TFX77 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:24:
[...]

Uiteraard veranderd de situatie in 2027. Zo veel mogelijk in de HomeWizard Plug-In Batterij. Als er boven de 1000 Watt opwek is gaat de zonnestroom in de boiler. Daarna weer naar de HomeWizard Plug-In Battery. In de middag is de EV aangesloten en de Peblar laadpaal staat dan op Puur Zonne-laden of Slim Zonne-laden.

In plaats van alleen terugleveren zal de Voltdeer in de winter zijn zonne- of dynamisch goedkope kWh soms ook pompen in de airco en de infraroodpanelen. Vergeet niet dat veel avonden en nachten goedkoop zijn in de winter door de wind. Dus van het net laden en ontladen op dure momenten blijft lonen.
Ik verwacht ook dat er zeker nog goedkope uren zijn. Het is even de vraag of we als Nederlanders gaan knijpen op de panelen en dus een tekort zouden kunnen veroorzaken. Dat doet ook iets met de prijs. Wat van het dak komt zal sws goedkoper zijn voor de batterijen en je eigen knip.

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-10 10:59
hoevenpe schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:15:
[...]

Cijfermatig: https://www.kadaster.nl/-/2-5-miljoen-mogelijke-thuisladers

2,5 miljoen huishoudens kunnen in potentie thuisladen. Er zijn ongeveer 8 miljoen huishoudens. Het autobezit onder de eerste groep zal naar verwachting hoger zijn.
Devke schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:40:
[...]

Ik verwacht ook dat er zeker nog goedkope uren zijn. Het is even de vraag of we als Nederlanders gaan knijpen op de panelen en dus een tekort zouden kunnen veroorzaken. Dat doet ook iets met de prijs. Wat van het dak komt zal sws goedkoper zijn voor de batterijen en je eigen knip.
Voor de huidige toestand op het stroomnet met verklaringen voor de interessante bewegingen in de stroomprijs de laatste maanden en de reden waarom de dag avond spread op record hoogte staat lees aub: https://www.pv-magazine.d...n-der-stromboerse-steckt/ (de duitse en de nederlandse stroomprijs gaan vrijwel gelijk op)

[ Voor 42% gewijzigd door johnhemmers op 06-10-2026 10:31 ]

hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:38:
[...]

Ja en Nee. En hogere technische RTE heeft geen zin als je het niet kan gebruiken. Dat resulteert uitsluitend in meer teruglevering. Je moet dat niet bezien per jaar maar per dag of zelfs per batterij cyclus.

Voorbeeld: Je gaat van helemaal leeg naar vol en weer leeg. Daarbij wordt 10kWH geladen en 7 kwh ontladen Verlies is dus 3 kWh.

Als je net afname in die cylus kleiner is dan 3 kWh bv 2 kWh is het praktische verlies 2 kWh

Als je net afname in die cyclus groter is dan 3 kWh bv 4 kWh is het praktische verlies 3 kWH (je kan nooit meer praktisch verliezen dan technisch verliezen).

Alleen op die dagen dat je afname groter is zou een technische betere RTE zin hebben. Echter in mijn situatie (die voor iedereen anders kan zijn) Heb ik van ca half maart tot ca half oktober dagelijks een netto overschot. Dus dan maakt een beter technische RTE niets uit.

Dan heb ik een korte periode van een paar weken daarvoor en daarna waar een betere technische RTE iets uit zou maken maar dan lopen de zon opbrengsten al zover terug dat het in kWh op het totaal weinig uitmaakt. En dan heb je de wintermaanden waar de zonopbrengst zo laag is dat de batterijen gewoon niets doen.
Ah, nu heb ik hem. 😄

Jij kijkt dus per cyclus naar het maximale praktische verlies. Het technische batterijverlies óf je daadwerkelijke netafname, waarbij de laagste van de twee het praktische verlies bepaalt.

En jouw punt is dat een hogere technische RTE alleen waarde heeft als je die extra energie ook daadwerkelijk kunt gebruiken. Anders resulteert die extra energie uiteindelijk alleen in meer teruglevering.

Dat maakt mijn EV-verhaal voor mij juist interessant. Daarmee vergroot ik mijn eigen verbruik en creëer ik een behoorlijk grote extra afzet voor de energie die anders zou worden teruggeleverd.
Als de EV thuis is, kan ik rechtstreeks vanuit PV laden en eventueel ook vanuit de batterijen. Is hij niet thuis, dan kunnen de batterijen eerst als buffer fungeren. Met ruim 70 kWh opslag in de EV heb ik daarmee ineens behoorlijk wat extra ruimte om zonnestroom naartoe te verschuiven.

Dan wordt een hogere technische RTE voor mij dus zeker wél interessanter, omdat ik die extra energie ook daadwerkelijk kwijt kan in plaats van dat die alsnog het net op gaat.

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-10 12:16
[...]

Interessante discussie!

Betekent dat praktisch dat je nu de PiB nog op 'dynamisch' hebt staan en 1 januari omschakelt naar 'NOM'? Dan heb je minder import.

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• Starbolt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:21
hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:38:
[...]

Misschien moet je dan ook nog rekening houden met het vermogen wat gevraagd is en wat juist wel of niet afgedekt had kunnen worden door de batterijen. Dat is weer situatieafhankelijk natuurlijk maar maakt de berekening dan nog ingewikkelder. In mijn geval kan ik maar 800W ontladen dus kan ik een deel van de netafname (het praktische verlies) nooit voorkomen. Reken je het dan wel of niet mee?

Is het praktische verlies dan eigenlijk bijna een psychologische truc om je rijk(er) te rekenen?

• hanev001
Starbolt schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:53:
[...]

Misschien moet je dan ook nog rekening houden met het vermogen wat gevraagd is en wat juist wel of niet afgedekt had kunnen worden door de batterijen. Dat is weer situatieafhankelijk natuurlijk maar maakt de berekening dan nog ingewikkelder. In mijn geval kan ik maar 800W ontladen dus kan ik een deel van de netafname (het praktische verlies) nooit voorkomen. Reken je het dan wel of niet mee?

Is het praktische verlies dan eigenlijk bijna een psychologische truc om je rijk(er) te rekenen?
Dit is een punt dat ik niet mee heb genomen in de berekeningen omdat het voor mij niet van toepassing is. Ik heb 4 batterijen en daarvan is de beperking opgeheven waardoor ik 3200 watt vermogen beschikbaar heb. Dat het met slechts 800 watt vermogen anders uit kan komen is goed mogelijk maar kan door mij niet bepaald worden omdat ik daarvoor de data niet heb.

Aanvulling: Ik heb hier nog eens over nagedacht maar ik denk dat bij lagere vermogens je dichter bij de Technische RTE uit gaat komen en het verschil met de Praktische RTE dus kleiner wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door hanev001 op 06-10-2026 17:07 ]

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:25
Regelmatig komt hier het laden van een EV ter prake. In het Enphase topic werd een tijdje geleden deze link gedeeld. Het blijkt dus al voor veel modellen mogelijk via DC laden/ontladen V2G te realiseren!

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

RISL schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:45:
[...]

Interessante discussie!

Betekent dat praktisch dat je nu de PiB nog op 'dynamisch' hebt staan en 1 januari omschakelt naar 'NOM'? Dan heb je minder import.
Alles staat hier nog op dynamisch. Het contract is er ook na. Begin 2027 wordt het dus veel tijd NOM. De opwek binnen harken. Eigen verbruik afdekken en overschot evt verplaatsen naar de EV. Dat kan direct vanuit de panelen of i.c.m de batterijen. Afhankelijk van of de EV thuis is of niet. Iedere kWh die niet ingekocht hoeft te worden voor wat dan ook is de winst. Minus de evt vergoeding.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-10 11:19
Devke schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:33:
[...]

Alles staat hier nog op dynamisch. Het contract is er ook na. Begin 2027 wordt het dus veel tijd NOM.
Hangt toch ook een beetje af van de stroomprijs ?
Want kan nog steeds (een beetje) interessant zijn om in de ochtend terug te leveren ipv midden op de dag ?
Of gaat bij jou zo ongeveer alle zonnestroom op (in auto/batterij/thuisverbruik) ?

1x HW PIB sinds 04-2025, 1x HW PIB sinds 09-2026, 8x DMEGC 450 WP op zuid, Solis S6-GR1P3.6K-M met datalogger

DG64 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:19:
[...]

Hangt toch ook een beetje af van de stroomprijs ?
Want kan nog steeds (een beetje) interessant zijn om in de ochtend terug te leveren ipv midden op de dag ?
Of gaat bij jou zo ongeveer alle zonnestroom op (in auto/batterij/thuisverbruik) ?
Zonneplan heeft gecommuniceerd dat het kale stroomprijs +10% wordt als vergoeding. Dan kan het zeker nog wel wat opleveren. In de zomer maanden zitten we vaak rond het 0 punt of net eronder als het gaat om de kale stroomprijs. 10% van bijna niets blijft iets meer dan bijna niets. Nu we weer richting herfst gaan zie je overdag 25-30 ct per kWh weer. Met dagen als vandaag liever terug naar het net en alleen laden om de avond te overbruggen. Ik verwacht straks weer een spread die laag is, tarieven die met 10% extra leuk zouden kunnen zijn om terug te leveren echter is er dan onvoldoende opwek. Die gaat hier dan direct het huis in.

• Kalipeen
Tonny99 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:28:
Het leuke is dat die nieuwe fotolijst van Action een ledstrip heeft, een beetje zoals Philips Ambilight. Daar kunnen we dus straks ook statusinformatie mee laten zien, bijvoorbeeld of de PiB’s laden of ontladen, of hoe gunstig de stroomprijs op dat moment is. (Dus gelijk maar eentje besteld).

Bijvoorbeeld:
groen = goedkope stroom, dus wasmachine mag aan, oranje = wat duurder en rood = nu even geen wasje draaien.

Daarmee wordt het energiedashboard niet alleen iets waar je op moet kijken, maar zie je aan de kleur van de lijst meteen wat een slim moment is om stroom te gebruiken. Handig voor de rest van het gezin.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 09:45

elsinga

=8-)

Een vraagje over de "samenwerking" tussen HW Slim Dynamisch Laden en evcc. Heeft iemand die combi in gebruik en kan wat vertellen hoe die combi zich gedraagt tijdens het laden van een EV en/of stroomgebruik door een warmtepomp, terwijl evcc dit allemaal aanstuurt. Is HW slim genoeg om de accu's niet te legen in de EV of de warmtepomp? Of moet ik in Homey bij grote stroomvraag de accu's zelf (automatisch) in een stand zetten waar ze niet meer strom leveren?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18:15
Ik denk dat iedereen hier inmiddels mijn standpunt omtrent de batterij weet.

Mijn stukke batterij wordt binnenkort gewisseld voor een nieuwe echter ik ga overstappen naar een ander merk verwacht ik dus zal deze nieuwe accu overcompleet worden.

Is er iemand hier die interesse heeft om deze nieuwe accu straks van mij over te nemen?

Ik heb vernomen dat met iedere accu die gewisseld wordt, de garantie termijn van 2 jaar opnieuw start (op die specifieke accu) dus dat en daarna nog 5 jaren swap garantie.

Iemand interesse?
Ronald1245 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:59:
Ik denk dat iedereen hier inmiddels mijn standpunt omtrent de batterij weet.

Mijn stukke batterij wordt binnenkort gewisseld voor een nieuwe echter ik ga overstappen naar een ander merk verwacht ik dus zal deze nieuwe accu overcompleet worden.

Is er iemand hier die interesse heeft om deze nieuwe accu straks van mij over te nemen?

Ik heb vernomen dat met iedere accu die gewisseld wordt, de garantie termijn van 2 jaar opnieuw start (op die specifieke accu) dus dat en daarna nog 5 jaren swap garantie.

Iemand interesse?
Op marktplaats durven ze 895 euro te vragen voor een batterij met 500 cycli. Maar lijkt niet te verkopen. Lijkt me ook een vreemd hoog bedrag voor een tweedehands product.

• Ronald1245
TFX77 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 11:51:
[...]

Op marktplaats durven ze 895 euro te vragen voor een batterij met 500 cycli. Maar lijkt niet te verkopen. Lijkt me ook een vreemd hoog bedrag voor een tweedehands product.
Ik zat zelf te denken om de accu voor €1000- weg te doen, gezien hij volledig nieuw is met slechts 1a3 cyli gedaan te hebben.

Ik sluit hem wel thuis even aan als hij binnen is om zeker te weten dat de accu werkt, want het is al eerder voorgekomen dat de nieuwe ook niet werkt.

Zodra de accu werkt kan hij wat mij betreft weer weg naar iemand anders.
Ronald1245 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 12:11:
[...]

Ik zat zelf te denken om de accu voor €1000- weg te doen, gezien hij volledig nieuw is met slechts 1a3 cyli gedaan te hebben.

Ik sluit hem wel thuis even aan als hij binnen is om zeker te weten dat de accu werkt, want het is al eerder voorgekomen dat de nieuwe ook niet werkt.

Zodra de accu werkt kan hij wat mij betreft weer weg naar iemand anders.
Succes met de verkoop! Wellicht in Tweakers Vraag en Aanbod?

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:25
Ronald1245 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:59:
Mooi als dat daadwerkelijk het geval is, maar volgens mij niet iets wat redelijk gangbaar is. De tijd zal leren hoe HW hier mee om gaat. Het zou wel fijn zijn als zoiets ergens zwart op wit staat.
Sowieso kun je ter discussie stellen of de prijs voor een swap in verhouding staat tot wat de consument mag verwachten van de levensduur van een dergelijk product. Ook dit zal straks blijken in de praktijk. Het is puur een gevoel, maar ik verwacht wel een schappelijke houding.
Heb daar toch sterk men twijfels bij. Als je dat nergens zwart/wit hebt gaat dat zeker niet het geval zijn.
HomeWizard bestaat 15 jaar!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqk8x_iO1Q2eLocPARr53cj6VNw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PUuKqDpRwwu9ei6vRAoqoi5z.png?f=fotoalbum_large

Als eerste natuurlijk van harte gefeliciteerd @HomeWizard_NL. Een mooie mijlpaal en op naar de volgende 15 jaar!

Omdat we het in dit topic inmiddels uitgebreid hebben gehad over de ontwikkeling van HomeWizard op het gebied van energie, en in het bijzonder natuurlijk de HomeWizard Plug-In Battery, vind ik het wel passend om deze mijlpaal toch even hier te delen.

De PIB past wat mij betreft mooi in die ontwikkeling van energie meten en inzicht geven naar het daadwerkelijk slim kunnen sturen en opslaan van energie in huis.

Op Instagram heeft oprichter Paul Straathof ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan een woordje van dank geplaatst. Ik quote:

Vandaag exact 15 jaar geleden zijn we begonnen in Noordwijk. Met een klein team, grote ideeën en vooral heel veel zin om mooie producten te maken. In de jaren daarna is er veel veranderd. Al 15 jaar ontwikkelen we producten die huishoudens slimmer maken. In die jaren vonden we onze focus in energie en groeiden we uit tot een team met één helder doel: energie thuis slimmer, eenvoudiger en inzichtelijker maken.

En inmiddels zijn we weer terug waar het ooit begon: op het ESA-terrein. Nu niet in het ESA Business Incubation Centre, maar in een compleet vernieuwd pand met een veel groter team en minstens zoveel plannen voor de toekomst.

"Als ik terugkijk naar waar we 15 jaar geleden begonnen en zie waar we nu staan, ben ik vooral ontzettend trots. Op wat we samen hebben gebouwd, op ons team en op de meer dan een miljoen huishoudens die HomeWizard gebruiken. En het mooiste is: we zijn nog lang niet klaar."
-Paul Straathof, oprichter en CEO van HomeWizard

Bedankt aan iedereen die de afgelopen 15 jaar onderdeel is geweest van HomeWizard. Op naar de volgende 15!

En eerlijk is eerlijk. Met de PIB zijn ze wat mij betreft inmiddels al even in een interessante nieuwe fase bezig. Van inzicht geven in energieverbruik naar ook daadwerkelijk energie thuis slim kunnen sturen en opslaan. Juist daarom ben ik benieuwd wat de komende jaren gaan brengen.

Wil je HomeWizard ook feliciteren? Een duimpje is natuurlijk ook goed. 😉 Dan voorkomen we meteen dat we nu 100 felicitatieregels in het topic krijgen.

• Ronald1245
Avenger 2.0 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 13:05:
Heb daar toch sterk men twijfels bij. Als je dat nergens zwart/wit hebt gaat dat zeker niet het geval zijn.
Zie foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e99bW0ViGcsTr_HduVAO8YWrJLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9huYb1bLdwYgpdNG34W00fHg.jpg?f=fotoalbum_large
Let wel hier krijg jij twee jaar garantie na een swap. Bij verkoop is het volgens mij niet automatisch dat deze garantie mee schuift naar de koper.

• Ronald1245
TFX77 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 15:45:
[...]

Let wel hier krijg jij twee jaar garantie na een swap. Bij verkoop is het volgens mij niet automatisch dat deze garantie mee schuift naar de koper.
Dat lijkt mij discutabel gezien Homewizzard altijd heeft gezegd dat de garantie op de accu zit zolang je maar de originele factuur kunt laten zien.

Als ze mij dit bericht sturen maar er niet bij vertellen dat als ik hem verkoop dat de garantie meteen zal vervallen dan zou dat echt in en in triest zijn.

Dat geloof ik niet.

Het belangrijkste wat ze zeggen is dat als Homewizzard de swap initieert dat de extra garantie op de accu ingaat van 2 jaar mits binnen 2 jaar de oude stuk is gegaan.

Bij de meeste van ons loopt in Januari de termijn af dus dan wordt het weer een ander verhaal.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald1245 op 07-10-2026 17:45 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 20:00

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik heb wel (alweer) dat al mijn plug-in batterijen een oranje bolletje hebben en in de app aangeven dat de P1 meter losgekoppeld zou zijn. Die P1 meter doet het prima, is netjes groen, de API werkt en geeft gewoon gegevens door, maar de batterijen willen niet de meter op 0 houden.

Schopje naar HW PiB topic. Andere HW topics staan ook in de TW

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 08-10-2026 13:44 ]

Signatures zijn voor boomers.

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:58

joeri1

Cloud Engineer

Maasluip schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 23:08:
Ik heb wel (alweer) dat al mijn plug-in batterijen een oranje bolletje hebben en in de app aangeven dat de P1 meter losgekoppeld zou zijn. Die P1 meter doet het prima, is netjes groen, de API werkt en geeft gewoon gegevens door, maar de batterijen willen niet de meter op 0 houden.
Welke kleur geven de leds van de PiBs? Heb je de P1 meter en/of PIBs al een herstart gegeven?

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

joeri1 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 23:57:
[...]

Welke kleur geven de leds van de PiBs? Heb je de P1 meter en/of PIBs al een herstart gegeven?
Van de batterijen waren ze gisteravond soms rood, maar nu zijn ze wit. De P1 meter heb ik uitgetrokken en weer ingestoken, een batterij heb ik gisteren uitgetrokken en uitgeschakeld maar die bleef gewoon aan (ja, met stekker eruit waren de leds aan).
Ik heb nu even gecontroleerd, een had groene leds op de batterij maar oranje in de app, eentje heb ik nu uitgeschakeld, die is van wit naar rood naar groen naar wit gegaan, in de app even "synchroniseren met stroomnet", nu "P1 meter losgekoppeld" en "Plug-in Battery offline".
WiFi opnieuw instellen heb ik ook al een aantal keren geprobeerd.

De hele nacht heb ik gewoon data gelogd via de API. Er wordt soms een klein beetje ontladen, maar de meeste tijd staat het vermogen op 0.

Ik hoor ze ook af en toe schakelen, dus ze willen wel wat doen maar om de een of andere reden willen ze niet fatsoenlijk communiceren.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 08-10-2026 08:40 ]

Uitrollen FW 5.0305 kWh meter.
Melding vanuit HomeWizard (beta test github omgeving):
Starting today, the KWE-KWH version 5.0305 will be made available for all devices in the coming weeks.

Change log:
  • This version resolves a bug where the OTA update can sometimes fail.
TS aangepast.

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-10 12:27
Maasluip schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 08:27:
[...]

Van de batterijen waren ze gisteravond soms rood, maar nu zijn ze wit. De P1 meter heb ik uitgetrokken en weer ingestoken, een batterij heb ik gisteren uitgetrokken en uitgeschakeld maar die bleef gewoon aan (ja, met stekker eruit waren de leds aan).
Ik heb nu even gecontroleerd, een had groene leds op de batterij maar oranje in de app, eentje heb ik nu uitgeschakeld, die is van wit naar rood naar groen naar wit gegaan, in de app even "synchroniseren met stroomnet", nu "P1 meter losgekoppeld" en "Plug-in Battery offline".
WiFi opnieuw instellen heb ik ook al een aantal keren geprobeerd.

De hele nacht heb ik gewoon data gelogd via de API. Er wordt soms een klein beetje ontladen, maar de meeste tijd staat het vermogen op 0.

Ik hoor ze ook af en toe schakelen, dus ze willen wel wat doen maar om de een of andere reden willen ze niet fatsoenlijk communiceren.
Als je mijn reacties van eerder bekijkt dan kan je best wat informatie vinden. Voor mij was het probleem dat de WiFi niet stabiel genoeg was op mijn ASUS Mesh netwerk.

De oplossing was:
  • Recente P1 meter. Ik had een oude die vaak de verbinding verloor. Er zijn verschillende model versies.
  • P1 meter vastkoppelen aan het dichtstbijzijnde wifi AP.
  • Idem voor de accu’s maar dan aan hun dichtstbijzijnde AP.
  • Auto roaming uit voor de HW devices
  • Extra _IOT ssid met alleen 2.4 GHz.
Hiermee was het stabiel. Uiteindelijk heb ik mijn ASUS Mesh vervangen door UniFi. Die ASUS Mesh bleef af en toe een disconnect doen volgens de logs.

Effect van het probleem was dat de P1 zijn verbinding met de HW cloud verloor. De batterijen gingen dan onderling wisselen. De actieve werd inactief en een andere werd weer actief. Je hoorde ze bij tijden elke paar minuten omschakelen. Nu gebeurt dat maar 1x per 1 a 2 uur.
Dat probleem met stekker uit en leds aan heb ik ook gehad met een oude firmware. Je kunt de accu dan best even resetten. Houd de knop van de accu minimaal 10 sec ingedrukt tot de leds wit knipperen. De accu wordt dan gereset. Daarna kun je hem opnieuw koppelen via de app (die vraagt dan de knop 5 sec in te drukken tot de leds paars knipperen. Dat is de Wifi reset).

[ Voor 9% gewijzigd door Sepio op 08-10-2026 12:39 ]

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

Winkiller

De Mopperpot

Mmmm hoort dit niet bij dit topic ?

:)
Nope. Je kunt de batterij ook aansturen via de kWh meter. Daar volgen ook regelmatig updates voor. Deze worden getest in het beta kanaal op github wat gekoppeld is aan de PIB. Vandaar dus hier :-).

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 08-10-2026 12:58 ]

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Hmm, ik denk dat ik alleen in SH zocht.

Maar inmiddels is het probleem op magische wijze opgelost. Alle batterijen staan nu weer online met groen bolletje in de app en zijn aan het ontladen om het laden van mijn EV mogelijk te maken.

@Sepio Ik zal eens kijken of ik daar wat aan kan instellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 08-10-2026 13:25 ]

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 20:26
Sinds een paar dagen heb ik de PiB in gebruik in de NOM modus. Dit werkt over het algemeen vrij goed.

Ik heb hem in de woonkamer staan en ik merk alleen dat het geluid soms storend is. Met name in de avond zonder andere apparatuur aan hoor je hem duidelijk terwijl die met ~125W aan het ontladen is.
We hadden het al een beetje voorzien, dus we gaan hem nog verplaatsen naar een andere plek in huis. Maar het is wel goed om rekening mee te houden voor mensen die geen ruimte voor over hebben. In dat geval zou ik toch naar een passief gekoeld alternatief kijken.

Ook opvallend om te zien met koken is dat mijn kookplaat "pendelt" op de lage stand, bijvoorbeeld voor het warm houden van een pan rijst o.i.d. In dat geval houdt de PiB hem niet netjes NOM maar gaat deze op het verkeerde interval pendelen. Het resultaat is dat je wisselend afneemt en teruglevert aan het net. Precies wat je niet wil, maar in het totaal valt het gelukkig mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fb9Zk4hNjB7huzxT6wkyeqzxJJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzmeWqcLJvbMG8VFg5rYdRJE.jpg?f=fotoalbum_large

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 11:52
Trokken schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 17:04:
Sinds een paar dagen heb ik de PiB in gebruik in de NOM modus. Dit werkt over het algemeen vrij goed.

Ik heb hem in de woonkamer staan en ik merk alleen dat het geluid soms storend is. Met name in de avond zonder andere apparatuur aan hoor je hem duidelijk terwijl die met ~125W aan het ontladen is.
We hadden het al een beetje voorzien, dus we gaan hem nog verplaatsen naar een andere plek in huis. Maar het is wel goed om rekening mee te houden voor mensen die geen ruimte voor over hebben. In dat geval zou ik toch naar een passief gekoeld alternatief kijken.

Ook opvallend om te zien met koken is dat mijn kookplaat "pendelt" op de lage stand, bijvoorbeeld voor het warm houden van een pan rijst o.i.d. In dat geval houdt de PiB hem niet netjes NOM maar gaat deze op het verkeerde interval pendelen. Het resultaat is dat je wisselend afneemt en teruglevert aan het net. Precies wat je niet wil, maar in het totaal valt het gelukkig mee:
[Afbeelding]
Volgens mij kan zo'n batterij niet veel sneller reageren en is dit normaal gedrag.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
blubbers schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 17:10:
[...]

Volgens mij kan zo'n batterij niet veel sneller reageren en is dit normaal gedrag.
Het type slimme meter is ook factor die invloed heeft op de reactiesnelheid. De oudere 2g/GPRS meters geven per 10 seconde een meetwaarde op de P1 poort. De nieuwere 4G (SMR 5.0 / DSMR 5.0) meters eens per seconde.

• LV1
  • Laatst online: 21:28

LV1

Trokken schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 17:04:
... Ook opvallend om te zien met koken is dat mijn kookplaat "pendelt" op de lage stand, bijvoorbeeld voor het warm houden van een pan rijst o.i.d. In dat geval houdt de PiB hem niet netjes NOM maar gaat deze op het verkeerde interval pendelen. Het resultaat is dat je wisselend afneemt en teruglevert aan het net. Precies wat je niet wil, maar in het totaal valt het gelukkig mee:
[Afbeelding]
Dit is het normale gedrag bij bijna alle inductiekookplaten. Om met minder energie / lagere temperaturen te kunnen werken, schakelt de plaat met zeer korte intervallen aan en uit.
De aan-stand is dan het volledige vermogen voor die plaat en uit is uit. Alleen duurdere inductie-platen hebben tegenwoordig betere inverters om de temperatuur te kunnen beperken.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:00
Zojuist in de app bij alle 4 de batterijen gele bolletjes. Komt wel vaker voor dat er een batterij even een geel heeft bolletje, en dat herstelt altijd in korte tijd, maar dit had ik niet eerder. De LED’s op de batterijen waren wit, stand-by dus, en vrijwel volledig (op het lage tarief avn vandaag) geladen. Melding in de app was dat de batterijen de verbinding met de P1 meter kwijt waren.

En ja . . . de ring op de P1 meter was uit. Eruit gehaald en opnieuw aangesloten en na 10 seconden weer de continue brandende groene ring, en een minuut later alle batterijen weer verbonden.

Oorzaak? Iemand die dit herkent en een advies heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 11-10-2026 16:08 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:32
EVfan schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 16:01:
Zojuist in de app bij alle 4 de batterijen gele bolletjes. Komt wel vaker voor dat er een batterij even een geel heeft bolletje, en dat herstelt altijd in korte tijd, maar dit had ik niet eerder. De LED’s op de batterijen waren wit, stand-by dus, en vrijwel volledig (op het lage tarief avn vandaag) geladen. Melding in de app was dat de batterijen de verbinding met de P1 meter kwijt waren.

En ja . . . de ring op de P1 meter was uit. Eruit gehaald en opnieuw aangesloten en na 10 seconden weer de continue brandende groene ring, en een minuut later alle batterijen weer verbonden.

Oorzaak? Iemand die dit herkent en een advies heeft?
Heb je HA er ook nog naast draaien?

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• EVfan
crryp schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 16:52:
[...]

Heb je HA er ook nog naast draaien?
@crryp

Nee, ik gebruik geen HA.

• crryp
Oke en ook geen ev of iets wat gebruik maakt van p1. Soms is die “te vol” vandaar mijn vraag

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• EVfan
crryp schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 18:15:
[...]

Oke en ook geen ev of iets wat gebruik maakt van p1. Soms is die “te vol” vandaar mijn vraag
@crryp

Dank voor het meedenken.

Nee, geen overbelasting. De P1 meter leek gewoon afgeschakeld. Alsof deze geen voeding had (maar wordt gevoed door een separate USB voeding).

• crryp
EVfan schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 18:44:
[...]

@crryp

Dank voor het meedenken.

Nee, geen overbelasting. De P1 meter leek gewoon afgeschakeld. Alsof deze geen voeding had (maar wordt gevoed door een separate USB voeding).
Zou het maar beschouwen als een incident dan

Pagina: 1 ... 291 292 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2