• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-06 23:33
Diaantje71 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:00:
[...]

Ik heb hem dus de pibs om 19.00 vanuit slim laden naar nom gezet in de app, maar nu zegt de app dat de p1 niet meer verbonden is en kan ik niks meer aanpassen in de app , dit terwijl de p 1 gewoon online is.dus nu kan ik de pibs niet meer naar slim laden zetten.

Meer mensen hier last van ?

Update: heb de p1 meter even eruit gehaald en een minuutje gewacht en toen weer in de meter en nu werkt het weer(even?)
Lijkt een firmware bug te zijn. Die van mij stoppen elke paar minuten met laden. Ontladen ging wel goed afgelopen nacht. Lijkt vooral te zijn met de "oude" P1 meters. Die met micro USB aansluiting.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler


  • Diaantje71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 25-06 21:39
TFX77 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:46:
[...]

Lijkt een firmware bug te zijn. Die van mij stoppen elke paar minuten met laden. Ontladen ging wel goed afgelopen nacht. Lijkt vooral te zijn met de "oude" P1 meters. Die met micro USB aansluiting.
Ik heb een nieuwe p1 meter.

  • TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-06 23:33
Diaantje71 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Ik heb een nieuwe p1 meter.
Ik heb de oude. De batterijen laden weer na een downgrade door HW van mijn P1 meter naar 6.0405 echter nu ook dat de P1 meter offline is. De batterijen laden wel gewoon nog.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler


  • EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-06 23:25
Slim laden dynamisch. 4 PiB’s, straks een piek ruim boven de 1€ per kWh. Je zou verwachten met 5 kW PV vermogen dat de batterijen dan in de aanloop tot de piek vol geladen zouden worden.

Aanvankelijke planning vanochtend was tot 100% laden rond 1530 uur vol. Toen de Tibber prijzen voor morgen rond 1315 uur bekend werden werd de planning bijgesteld naar 80% vol rond 1500 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iB1MpomSmUlcO6vgjqPxeLyUd3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdDFYBpvkPR1K3B8Jatt9FjX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHHNplgR-fhFcDDk0DgMbZXqYfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdGxO6M9UQog7e0Y6ObNeWUf.jpg?f=fotoalbum_large

Dat klinkt in eerste instantie vreemd. Maar . . . het algoritme weet dat we als de zon de volgende ochtend weer voldoende opwekt er nog 10-20% in de batterij zit. En dat de prijzen morgen, na middernacht, gecorrigeerd voor het RTE verlies van 25% niet voldoende hoog (lees financieel aantrekkelijk genoeg) zijn en er geen reden is het net te ondersteunen om daarvoor batterij capaciteit te gebruiken.

En wij overbruggen de berg tot middernacht wel met 80%.

Dus best slim zo.

Zie de plaatjes.

EDIT: en we leveren tot 2030 uur tegen mooie prijs PV stroom terug en ontzien het net. Nota: de SOC projectie van de batterijen die HW hier berekent voor de periode na 2030 is wel wat optimistisch, er is immers geen opbrengst van de panelen meer, maar a la, niet op elke slak . . . .

[ Voor 8% gewijzigd door EVfan op 24-06-2026 16:30 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW


  • EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-06 23:25
TFX77 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:59:
[...]

Ik heb de oude. De batterijen laden weer na een downgrade door HW van mijn P1 meter naar 6.0405 echter nu ook dat de P1 meter offline is. De batterijen laden wel gewoon nog.
Hier ook flinke “problemen” nu. Oude P1 meter, om de haverklap offline waarschuwingen van P1 meter, groen knipperende P1 meter, en offline batterijen, maar laden en ontladen gaat nog zonder al teveel issues.

Aangemeld bij Homewizard, en inmiddels een reactie van een medewerker. Nog geen duidelijkheid echter.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW


  • FvdM
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
TFX77 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:59:
[...]

Ik heb de oude. De batterijen laden weer na een downgrade door HW van mijn P1 meter naar 6.0405 echter nu ook dat de P1 meter offline is. De batterijen laden wel gewoon nog.
Zelfde hier. Hij voelt ook heel heet aan, ondanks dat ie al vrij hangt. Ik denk dat ik er even een heatsink op plak.

Als er storing is dan helpt het bij mij om met HA de cloud functie een minuut uit te zetten. Hij hoeft niet helemaal uit de P1 poort.

  • EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-06 23:25
FvdM schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:33:
[...]

Zelfde hier. Hij voelt ook heel heet aan, ondanks dat ie al vrij hangt. Ik denk dat ik er even een heatsink op plak.

Als er storing is dan helpt het bij mij om met HA de cloud functie een minuut uit te zetten. Hij hoeft niet helemaal uit de P1 poort.
Welke heatsink?

Foto?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW


  • FvdM
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Een koperen uit een RPi kit. Ik moet hem opgraven in de schuur, maar het is daar nu 47C dus niet zo’n zin in. Denk dat het morgen wordt. Misschien moet hij direct op de SoC ipv behuizing.
FvdM schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:56:
[...]

Een koperen uit een RPi kit. Ik moet hem opgraven in de schuur, maar het is daar nu 47C dus niet zo’n zin in. Denk dat het morgen wordt. Misschien moet hij direct op de SoC ipv behuizing.
Dat zou ik niet doen een extra metalen voorwerp als koelplaat kan de werking van de interne antenne op de print verstoren.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone


  • BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06 21:56

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik mis nog wel een "geforceerd ontladen met x kW" functie (voor HA / Homey) met dit soort tarieven.

Er staan bij m'n moeder 4 volle PIB's, gevuld met zonnestroom, en ik zou makkelijk 3 of 6kWh terug kunnen leveren en dan komen de PIB's nog steeds fluitend de nacht door (moeder is toch nog op camping).

Het lijkt me niet heel ingewikkeld om deze functie toe te voegen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

BlueTooth76 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:15:
Ik mis nog wel een "geforceerd ontladen met x kW" functie (voor HA / Homey) met dit soort tarieven.

Er staan bij m'n moeder 4 volle PIB's, gevuld met zonnestroom, en ik zou makkelijk 3 of 6kWh terug kunnen leveren en dan komen de PIB's nog steeds fluitend de nacht door (moeder is toch nog op camping).

Het lijkt me niet heel ingewikkeld om deze functie toe te voegen.
Gebruik even de zoekfunctie. Deze vraag is al herhaaldelijk gesteld. HW gaat dit niet implementeren.
Edit: Je kunt hier de "opladen voor opslag" even voor "misbruiken". Je ontlaad dan tot 60%. Wel op tijd stoppen anders mag je hem fysiek gaan resetten >:).

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 24-06-2026 21:19 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06 21:56

BlueTooth76

Let the sun shine!

Devke schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:16:
[...]

Gebruik even de zoekfunctie. Deze vraag is al herhaaldelijk gesteld. HW gaat dit niet implementeren.
Het is geen vraag, op zich.

HW zou het prima kunnen implementeren, wie het wil gebruiken kan het dan gebruiken.
Edit: Je kunt hier de "opladen voor opslag" even voor misbruiken. Je ontlaad dan tot 60%. Wel op tijd stoppen anders mag je hem fysiek gaan resetten >:)
Ken de functie, vrees dat dat een autoritje wordt dus die gebruik ik maar niet :P

Ik kan de P1 ook met valse data voeren, dan ontlaadt hij wel.
Maar het zou simpeler moeten kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-06-2026 21:21 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

BlueTooth76 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:20:
[...]


Het is geen vraag, op zich.

HW zou het prima kunnen implementeren, wie het wil gebruiken kan het dan gebruiken.


[...]


Ken de functie, vrees dat dat een autoritje wordt dus die gebruik ik maar niet :P

Ik kan de P1 ook met valse data voeren, dan ontlaadt hij wel.
Maar het zou simpeler moeten kunnen.
Jullie zijn vreemd bezig. De batterij is primair voor NOM bedrijf ontworpen. Je had beter een ander product kunnen aanschaffen.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone


  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:38
[quote]TFX77 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:59:
[...]

Knip, verkeerde topic

[ Voor 63% gewijzigd door ivo1969 op 25-06-2026 00:01 ]


  • autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-06 23:16
Hmm hier stopte de PIB vandaag al met laden om 15:00u met maar 30% soc. Ik was druk met werk dus heb er niet op zitten letten vandaag, anders had ik ‘m denk ik nog snel eenmalig handmatig vol laten laden alvorens de hoge avondtarieven (van rond 1,- per kWh) waren gestart.

Was even bang dat ik de dure uren van eerder vanavond dus niet zou doorkomen, maar hij is nu net leeg (iets na middernacht)

Ergo; de netto net opbrengsten van het teruglevering wegen dan dus nog alsnog op tegen de laadverliezen kennelijk?

>Dynamische laadstrategie en Dynamisch contract.<

[ Voor 26% gewijzigd door autoreverse op 25-06-2026 00:17 ]


  • BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06 21:56

BlueTooth76

Let the sun shine!

GL007 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:53:
[...]

Jullie zijn vreemd bezig. De batterij is primair voor NOM bedrijf ontworpen. Je had beter een ander product kunnen aanschaffen.
Waar de batterij voor ontworpen is, is niet zo relevant.
Ze staan er nu, lijkt me wat kostbaar om 4 PIB's te vervangen terwijl de functionaliteit toe te voegen is.

De batterij kan technisch inderdaad "NOM" draaien en daar zijn al diverse functies aan toegevoegd die er origineel ook niet in zaten.
Terug leveren is nog eenvoudiger.

Dat HomeWizard dat niet in gedachten had of heeft, maakt mij niet zoveel uit.
Als ik een stroomprijs van €1 per kWh zie dan wil ik gewoon wat beschikbare capaciteit het net op kunnen gooien, net als dat ik al kan bijladen als de prijs extreem laag is.

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-06-2026 02:45 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

BlueTooth76 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 02:41:
[...]


Waar de batterij voor ontworpen is, is niet zo relevant.
Ze staan er nu, lijkt me wat kostbaar om 4 PIB's te vervangen terwijl de functionaliteit toe te voegen is.

De batterij kan technisch inderdaad "NOM" draaien en daar zijn al diverse functies aan toegevoegd die er origineel ook niet in zaten.
Terug leveren is nog eenvoudiger.

Dat HomeWizard dat niet in gedachten had of heeft, maakt mij niet zoveel uit.
Als ik een stroomprijs van €1 per kWh zie dan wil ik gewoon wat beschikbare capaciteit het net op kunnen gooien, net als dat ik al kan bijladen als de prijs extreem laag is.
Ik snap wat je bedoeld. Ik heb HomeWizard dit zelf ook meerdere keren aangegeven, alleen er is duidelijk bevestigd dat dit niet gaat komen. #omgaanmetteleurstelllingen #jekuntnietaltijdzesgooien #zoekeenanderoplossing 😊

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:14
Er is een gigantisch verschil tussen:

- het toestel moet het kunnen
en
- de ontwikkelaar wil het zo niet maken en heeft ook nooit gezegd dat het gaat komen

Dat 2de is nooit een geheim geweest. Waarom blijft iedereen er dan over zeuren ?
Zoals aangegeven: koop dan iets anders.
Ofwel zorg je dat je er iets aan doet, ofwel gaat men stoppen met zeuren als je er toch zelf niets aan kan doen.
Veranderen is ook "iets doen".

Het heeft voor mij echt geen zin om tijd en energie te steken in iets waar je zelf niets aan kan veranderen.

Mijn 0.02€ bij een buitentemperatuur van bijna 25C om 06h15 ...
En om (klein beetje) on-topic te blijven: mijn 2 PiBs staan nog op 28% en worden niet bijgeladen tot 10h00, dan haalt HA automatisatie de rem eraf.

[ Voor 9% gewijzigd door Holvoetn op 25-06-2026 06:21 ]

Holvoetn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:18:
Er is een gigantisch verschil tussen:

- het toestel moet het kunnen
en
- de ontwikkelaar wil het zo niet maken en heeft ook nooit gezegd dat het gaat komen

Dat 2de is nooit een geheim geweest. Waarom blijft iedereen er dan over zeuren ?
Zoals aangegeven: koop dan iets anders.
Ofwel zorg je dat je er iets aan doet, ofwel gaat men stoppen met zeuren als je er toch zelf niets aan kan doen.
Veranderen is ook "iets doen".

Het heeft voor mij echt geen zin om tijd en energie te steken in iets waar je zelf niets aan kan veranderen.

Mijn 0.02€ bij een buitentemperatuur van bijna 25C om 06h15 ...
Ik denk niet dat iedereen de TS leest of even het zoekglaasje gebruikt. Al moet ik zeggen dat het zoekglaasje niet erg lekker werkt. Teveel hits die vaak ook niet matchen. Is een ander topic over.

Ik denk dat de PIB al veelzijdig is, zeker als je hem vanuit HA ot Homey wenst aan te sturen. Homewizard ziet de toegevoegde waarde niet m.b.t. ontladen naar het net. Het is een vorm van netsupport zoals Slim Laden ook netsupport mogelijkheden biedt. Dus ik snap de gedachte gang best wel. Voor mij was de Nee een duidelijk verhaal. Daarom staat er nu ook een ander merk naast te snorren en met een beetje goede wil werkt het samen (HA).

Daarnaast verwacht ik dat de functionaliteit in 2027 een overbodige luxe is geworden. Ik denk dat meer mensen dit wensen te hebben vanuit een "prijsprikkel" en die gaat (compleet) verdwijnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 25-06-2026 06:29 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

DJ

Holvoetn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:18:
Er is een gigantisch verschil tussen:

- het toestel moet het kunnen
en
- de ontwikkelaar wil het zo niet maken en heeft ook nooit gezegd dat het gaat komen

Dat 2de is nooit een geheim geweest. Waarom blijft iedereen er dan over zeuren ?
Zoals aangegeven: koop dan iets anders.
Ofwel zorg je dat je er iets aan doet, ofwel gaat men stoppen met zeuren als je er toch zelf niets aan kan doen.
Veranderen is ook "iets doen".

Het heeft voor mij echt geen zin om tijd en energie te steken in iets waar je zelf niets aan kan veranderen.

Mijn 0.02€ bij een buitentemperatuur van bijna 25C om 06h15 ...
En om (klein beetje) on-topic te blijven: mijn 2 PiBs staan nog op 28% en worden niet bijgeladen tot 10h00, dan haalt HA automatisatie de rem eraf.
Als je de laatste Tweakers VLOG gekeken hebt, dan is er blijkbaar een manier om naar P1 dongle fake berichtjes te sturen. Tweakers is bezig om een test lab op te zetten waar een dag nagebootst kan worden voor verschillende batterijen. Dat doen ze door een P1 meter te simuleren, en daar dan de P1 dongles aan te hangen die de fake berichtjes krijgen.

Als je dus de P1 dongle een berichtje kan laten sturen door de P1 meter dat er veel vraag is, dan gaan de PiB's ontladen. Interessant om bij te houden en wellicht is er straks een 3rd party oplossing die dit voor alle PiB's mogelijk maakt, zonder dat de leverancier het in de features heeft staan . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

@BlueTooth76 , @DJ

Er is op github wel wat te vinden hiervoor. Use it at own risk.

https://github.com/TimSoe...lug-in-battery-virtual-p1

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:14
DJ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:21:
[...]

Als je dus de P1 dongle een berichtje kan laten sturen door de P1 meter dat er veel vraag is, dan gaan de PiB's ontladen. Interessant om bij te houden en wellicht is er straks een 3rd party oplossing die dit voor alle PiB's mogelijk maakt, zonder dat de leverancier het in de features heeft staan . . .
Heb ik idd opgevangen maar is geen oplossing van de leverancier zelf.
Doet me denken aan de goede oude enkelzijdige 5 1/4" floppy disk waar je met een perforator een gaatje kon maken en dan de disk omdraaien om de andere kant ook te kunnen gebruiken.
Werkte meestal wel, soms niet. Maar geklaag en gezaag dat er dan was als het niet werkte ...

Een testopstelling om producten te testen is iets anders dan regulier gebruik dag in, dag uit.
Wat met garantie e.d. als dit ooit ingang zou vinden en er komt schade aan PiB ? Waar gaan de klachten dan terechtkomen ?
Is maar een bedenking ...

Ik doe daar niet aan mee. Actief terugleveren aan het net interesseert me compleet niet. Daar is het gros van de opbrengst toch niet te halen hier in België. Injectie geeft me voor het dynamisch contract wat ik nu heb max. 3c / kWh. Daar gaan we ongelooflijk rijk van worden !
Holvoetn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:41:
[...]

Heb ik idd opgevangen maar is geen oplossing van de leverancier zelf.
Doet me denken aan de goede oude enkelzijdige 5 1/4" floppy disk waar je met een perforator een gaatje kon maken en dan de disk omdraaien om de andere kant ook te kunnen gebruiken.
Werkte meestal wel, soms niet. Maar geklaag en gezaag dat er dan was als het niet werkte ...

Een testopstelling om producten te testen is iets anders dan regulier gebruik dag in, dag uit.
Wat met garantie e.d. als dit ooit ingang zou vinden en er komt schade aan PiB ? Waar gaan de klachten dan terechtkomen ?
Is maar een bedenking ...

Ik doe daar niet aan mee. Actief terugleveren aan het net interesseert me compleet niet. Daar is het gros van de opbrengst toch niet te halen hier in België. Injectie geeft me voor het dynamisch contract wat ik nu heb max. 3c / kWh. Daar gaan we ongelooflijk rijk van worden !
In Nederland kan het nog. 2027 gaat dat veranderen. Ons Nederlanders zijn op de centjes he >:) (ik zeg het zelf maar voordat je me voor bent) :P

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

DJ

Voor mij is het niet nodig want ik heb er geen behoefte aan, maar ik vind het wel een interessante ontwikkeling :)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

DJ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:21:
wellicht is er straks een 3rd party oplossing die dit voor alle PiB's mogelijk maakt,
Ik ben toch van mening dat als je zo ver wil gaan, dat je wellicht beter een andere accu dan de HW PiB had moeten kopen. Ik ben helemaal niet vies van apparaten "hacken" in de traditionele, niet-negatieve, zin van het woord, we zitten hier ten slotte op Tweakers.net. Maar toch... je batterij fundamenteel en structureel anders gaan gebruiken dan de leverancier bedacht had zou ik niet doen.

Vergeet ook niet dat HW al je data ziet. Het is voor hun een koud kunstje om een detectiescriptje op die berg data te zetten wat checkt of batterijen bij negatieve prijzen regelmatig op strak 800/1600/2400/3200 watt ontladen staan, en een automatisch berichtje te sturen dat dat toch niet de bedoeling is. Je batterij gaat nl meer cycli maken dan wat HW heeft voorzien toen ze hun garantievoorwaarden bedachten. Ik kan me goed voorstellen dat als ze dit op te grote schaal zien gebeuren, ze er een stokje voor gaan steken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar


  • Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Ik vermoed ook dat HW zich simpelweg niet in de vingers wil snijden qua ontladen naar het net. Want het lijkt mij dat als je een vrij ingewikkeld technisch product met een bepaalde visie from scratch ontwikkelt, je daar dan niet graag achteraf weer wil moeten her-ontwikkelen. Dingen als veiligheid, sensoren, aansturing, combinaties van gebruiksopties, levensduur, garantie, regelgeving per afzetmarkt etc etc zijn dan allemaal punten die je opnieuw moet (her)overwegen en testen als producent. Kost tijd en geld en dat moet aantoonbaar opwegen tegen de voordelen die je dan hoopt te behalen. Wellicht dat je dan liever kiest om dit in een toekomstig product from scratch mee te ontwikkelen.

Ik heb jaren geleden mijn turbo diesel auto laten chippen. 50 pk extra erbij . Professionele merk-gelieerde aftermarket partij. "Auto kan het makkelijk hebben want er zit bewust een buffer ingebouwd". Veel plezier van gehad, hoor. Maar de koppeling was wel vrij vroeg aan vervanging toe, zonder dat ik echt raar ben gaan doen ermee. En de beoogde 500.000 km die je met deze diesel makkelijk had moeten kunnen halen, heeft ie bij lange na niet gehaald, ondanks goed onderhoud en gebruik. En geen garantie, dus eigen risico.

Als je alleen al kijkt naar de extra cycli die een PiB gaat pakken en de minuten die hij per dag/week/maand "extra" volle bak moet KUNNEN laden/ontladen t.o.v. het oorspronkelijke technische ontwerp, begrijp ik wel dat HW huiverig is voor het toevoegen van extra ontlaadmogelijkheden. Want dan moet het namelijk WEL onder hun garantie en risico in tegenstelling tot mijn wijlen turbodieseltje. :)

  • Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Over cycli gesproken: ik zie net dat ik inmiddels alweer op 400+ zit. Nog steeds probleemloos hier gelukkig... 8-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pd-rcXfYjWVXrXJtGtS7sBbm2W4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAFTS3xE8j4Nvp41socuvARz.jpg?f=fotoalbum_large

  • TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-06 23:33
Knurt schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:48:
Ik vermoed ook dat HW zich simpelweg niet in de vingers wil snijden qua ontladen naar het net. Want het lijkt mij dat als je een vrij ingewikkeld technisch product met een bepaalde visie from scratch ontwikkelt, je daar dan niet graag achteraf weer wil moeten her-ontwikkelen. Dingen als veiligheid, sensoren, aansturing, combinaties van gebruiksopties, levensduur, garantie, regelgeving per afzetmarkt etc etc zijn dan allemaal punten die je opnieuw moet (her)overwegen en testen als producent. Kost tijd en geld en dat moet aantoonbaar opwegen tegen de voordelen die je dan hoopt te behalen. Wellicht dat je dan liever kiest om dit in een toekomstig product from scratch mee te ontwikkelen.

Ik heb jaren geleden mijn turbo diesel auto laten chippen. 50 pk extra erbij . Professionele merk-gelieerde aftermarket partij. "Auto kan het makkelijk hebben want er zit bewust een buffer ingebouwd". Veel plezier van gehad, hoor. Maar de koppeling was wel vrij vroeg aan vervanging toe, zonder dat ik echt raar ben gaan doen ermee. En de beoogde 500.000 km die je met deze diesel makkelijk had moeten kunnen halen, heeft ie bij lange na niet gehaald, ondanks goed onderhoud en gebruik. En geen garantie, dus eigen risico.

Als je alleen al kijkt naar de extra cycli die een PiB gaat pakken en de minuten die hij per dag/week/maand "extra" volle bak moet KUNNEN laden/ontladen t.o.v. het oorspronkelijke technische ontwerp, begrijp ik wel dat HW huiverig is voor het toevoegen van extra ontlaadmogelijkheden. Want dan moet het namelijk WEL onder hun garantie en risico in tegenstelling tot mijn wijlen turbodieseltje. :)
Ook moeten dan alle mensen met een HomeWizard Plug-In Battery zich registreren bij energieleveren.nl. Bij twee batterijen moet je je dan ook registreren bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Ik neem aan dan ook registreren bij je Netbeheerder/Systeembeheerder. Verzekeringstechnisch kan het ook zo zijn dat als je gaat terugleveren dat zij eisen dat de batterijen geinstalleerd moeten zijn door een erkend installateur.

HomeWizard heeft hier echt wel over nagedacht.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler


  • robvdk1966
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-06 10:34
Dik tevreden over slimladen

  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Dik tevreden over NOM stand :) wat mij betreft blijft het zo voor ons :)
Dik tevreden over ExtraSlimLaden™ (aansturen met Home Assistant) :)

Mooi om te zien dat de HW PiB zoveel verschillende gebruikerswensen ondersteunt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar


  • Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
TFX77 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:00:
[...]

knip

Bij twee batterijen moet je je dan ook registreren bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

knip
Alleen als het vermogen van de batterijen groter is dan 0,8kW. Er staat niet bij of dit bij laden of ontladen is bedoeld. Er vanuit gaande dat deze ondergrens van 800W over ontladen gaat zou je dus moeten registeren bij RVO bij twee of meer HW batterijen en als je de ontlaadbegrenzing van 800W hebt uitgeschakeld.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/netcongestie/registreer-uw-batterijsysteem
Prisma16 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:12:
[...]

Alleen als het vermogen van de batterijen groter is dan 0,8kW. Er staat niet bij of dit bij laden of ontladen is bedoeld. Er vanuit gaande dat deze ondergrens van 800W over ontladen gaat zou je dus moeten registeren bij RVO bij twee of meer HW batterijen en als je de ontlaadbegrenzing van 800W hebt uitgeschakeld.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/netcongestie/registreer-uw-batterijsysteem
Ontladen. Draai je NOM dan hoeft het niet. Heb hier met mijn netbeheerder over gesproken.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Prisma16 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:12:
[...]

Alleen als het vermogen van de batterijen groter is dan 0,8kW. Er staat niet bij of dit bij laden of ontladen is bedoeld. Er vanuit gaande dat deze ondergrens van 800W over ontladen gaat zou je dus moeten registeren bij RVO bij twee of meer HW batterijen en als je de ontlaadbegrenzing van 800W hebt uitgeschakeld.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/netcongestie/registreer-uw-batterijsysteem
Dat laatste is dus een onderwerp voor discussie. Het zijn namelijk nog steeds 2 van elkaar scheiden apparaten die elk slechts maximaal 800W kunnen leveren.

Als je bv 1 HW batterij en een batterij van een ander bedrijf zou nemen die elk 800W leveren zou volgens jouw redenatie geen registratie nodig zijn ondanks dat ze samen 1600W leveren.

Wat is het verschil met 2 batterijen van HW die samen ook 1600W leveren?

  • Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
hanev001 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:26:
[...]


Als je bv 1 HW batterij en een batterij van een ander bedrijf zou nemen die elk 800W leveren zou volgens jouw redenatie geen registratie nodig zijn ondanks dat ze samen 1600W leveren.

Wat is het verschil met 2 batterijen van HW die samen ook 1600W leveren?
Ik lees RVO zo dat er dan geen verschil zou zijn. RVO spreekt over batterijsysteem van groter dan 0,8kW. Het aantal batterijen dat samen het batterijsysteem zijn maakt dan niet uit. Het gaat erom of je batterijsysteem boven/onder 800W kan leveren.

  • TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-06 23:33
Prisma16 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:33:
[...]

Ik lees RVO zo dat er dan geen verschil zou zijn. RVO spreekt over batterijsysteem van groter dan 0,8kW. Het aantal batterijen dat samen het batterijsysteem zijn maakt dan niet uit. Het gaat erom of je batterijsysteem boven/onder 800W kan leveren.
HomeWizard Plug-In Batteries kunnen geen stroom leveren aan het net.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler


  • Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
TFX77 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:46:
[...]

HomeWizard Plug-In Batteries kunnen geen stroom leveren aan het net.
Correct en is ook in technische zin logisch, maar ik lees dit criterium niet op de website van RVO. Daar gaat het over
Heeft u een batterijsysteem met een vermogen van 0,8 kilowatt (kW) of meer? Dan moet u dit registreren. Dit geldt voor bijvoorbeeld thuisbatterijen, batterijen bij bedrijven, batterijen bij zon- of windparken en batterijen met een eigen aansluiting op het net.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/netcongestie/registreer-uw-batterijsysteem#welk-type-batterijsysteem-heeft-u%3F

  • BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06 21:56

BlueTooth76

Let the sun shine!

Knurt schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:48:
Ik vermoed ook dat HW zich simpelweg niet in de vingers wil snijden qua ontladen naar het net. Want het lijkt mij dat als je een vrij ingewikkeld technisch product met een bepaalde visie from scratch ontwikkelt, je daar dan niet graag achteraf weer wil moeten her-ontwikkelen.
De PIB's geven stroom af, als de aansturing daar om vraagt.

Is dat meer dan wat er in huis opgemaakt word dan zal er (net als bij je PV-omvormer) stroom het net op gaan.

Ook je PV-omvormer weet niet waar de stroom blijft (tenzij er een P1-koppeling is, bijvoorbeeld met thuisbatterij opstelling).

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen


  • Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:14
BlueTooth76 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:23:
[...]


De PIB's geven stroom af, als de aansturing daar om vraagt.

Is dat meer dan wat er in huis opgemaakt word dan zal er (net als bij je PV-omvormer) stroom het net op gaan.

Ook je PV-omvormer weet niet waar de stroom blijft (tenzij er een P1-koppeling is, bijvoorbeeld met thuisbatterij opstelling).
Die PV omvormer weet dat zelfs dan nog altijd niet.
Het is de thuisbatterij die het teveel opneemt, dat wordt aangegeven door de P1 meter.

  • DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

DJ

Prisma16 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Correct en is ook in technische zin logisch, maar ik lees dit criterium niet op de website van RVO. Daar gaat het over
Heeft u een batterijsysteem met een vermogen van 0,8 kilowatt (kW) of meer? Dan moet u dit registreren. Dit geldt voor bijvoorbeeld thuisbatterijen, batterijen bij bedrijven, batterijen bij zon- of windparken en batterijen met een eigen aansluiting op het net.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/netcongestie/registreer-uw-batterijsysteem#welk-type-batterijsysteem-heeft-u%3F
Ik probeer dat nu te doen, maar Homewizard is niet eens in het systeem te vinden. Marstek overigens ook niet. Grappig dat Zendure en Indevolt dat wel zijn, want volgens mij kan Marstek ook leveren op commando.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest


  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Dat geneuzel over wel of niet aanmelden van HW batterijen is al zo vaak besproken, misschien kunnen de mensen die daar info over zoeken eens met de zoekfunctie binnen dit topic gaan werken.

  • Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Winkiller schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:51:
Dat geneuzel over wel of niet aanmelden van HW batterijen is al zo vaak besproken, misschien kunnen de mensen die daar info over zoeken eens met de zoekfunctie binnen dit topic gaan werken.
Fijn dat hier mensen zijn met veel kennis. Wat is het antwoord dan? Aanmelden ja/nee, en zo ja ook bij RVO?
Prisma16 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:58:
[...]

Fijn dat hier mensen zijn met veel kennis. Wat is het antwoord dan? Aanmelden ja/nee, en zo ja ook bij RVO?
Aanmelden ja maar niet bij RVO

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone


  • DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

DJ

Ik zou dan toch verwachten van de leverancier (Homewizard in dit geval) dat ze dat melden. Voor de zonnepanelen werd dat netjes gemeld destijds en dat heb ik dus ook netjes gedaan. Voor de batterijen is dat nooit gemeld, en ik neem dan ook aan dat het niet hoeft.

De website van RVO geeft ook dat het vanaf 0.8kW is, en in principe is elke HW PiB dat net niet (of net wel). Als je ze samen bekijkt, dan natuurlijk wel als ze vrij geschakeld zijn.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest


  • BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06 21:56

BlueTooth76

Let the sun shine!

Devke schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:43:
[...]

In Nederland kan het nog. 2027 gaat dat veranderen. Ons Nederlanders zijn op de centjes he >:) (ik zeg het zelf maar voordat je me voor bent) :P
Waarom zou je in 2027 niet meer je zonnestroom stroom kunnen terug leveren als de kWh prijs op €0,50 of zoals gisteren, op €1,20 zit?

Uiteraard vervalt het salderen van de energiebelasting vanaf 1 januari 2027 maar een kWh brengt gewoon nog geld op als de prijs positief is.

Of heb ik iets over het hoofd gezien?

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-06-2026 17:01 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen


  • Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:05
BlueTooth76 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:01:
[...]


Waarom zou je in 2027 niet meer je zonnestroom stroom kunnen terug leveren als de kWh prijs op €0,50 of zoals gisteren, op €1,20 zit?

Uiteraard vervalt het salderen van de energiebelasting vanaf 1 januari 2027 maar een kWh brengt gewoon nog geld op als de prijs positief is.

Of heb ik iets over het hoofd gezien?
Omdat de kWh prijs die je voor het terugleveren krijgt zonder belasting is, dus bij lange na niet de €0,50 of €1,20 die je aanhaalt.

Daarbij moet je ook nog het verlies rekenen die de RTE van de batterijen veroorzaakt.

Oftewel het verschil tussen de inkoop en verkoop prijs moet wel heel groot zijn. Correct me if I’m wrong

  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

DJ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:56:
Ik zou dan toch verwachten van de leverancier (Homewizard in dit geval) dat ze dat melden. Voor de zonnepanelen werd dat netjes gemeld destijds en dat heb ik dus ook netjes gedaan. Voor de batterijen is dat nooit gemeld, en ik neem dan ook aan dat het niet hoeft.

De website van RVO geeft ook dat het vanaf 0.8kW is, en in principe is elke HW PiB dat net niet (of net wel). Als je ze samen bekijkt, dan natuurlijk wel als ze vrij geschakeld zijn.
Als ik het goed heb leveren mijn HW batterijen niet terug aan het net, dus niet aanmelden bij RVO.

  • BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06 21:56

BlueTooth76

Let the sun shine!

Kriss1981 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Omdat de kWh prijs die je voor het terugleveren krijgt zonder belasting is, dus bij lange na niet de €0,50 of €1,20 die je aanhaalt.
Maar dat zei ik toch? Je kan de energiebelasting niet meer salderen.
Daarbij moet je ook nog het verlies rekenen die de RTE van de batterijen veroorzaakt.

Oftewel het verschil tussen de inkoop en verkoop prijs moet wel heel groot zijn. Correct me if I’m wrong
Ik heb het niet over inkoop. Ik heb het over de overtollige zonnestroom die overdag niet zoveel (of zelfs niets) opbrengt.

Als ik dat 's avonds voor €0,15 of €0,30 kan terugleveren dan zal die RTE (die momenteel rond de 72% ligt) me een worst zijn.

Afschrijving reken ik ook niet mee, m'n moeder gebruikt de PIB's maar heeft ze niet hoeven aanschaffen. Dus voor haar is dat pure winst, ze heeft geen terugverdientijd.

Voor mezelf ligt het anders, ik heb hier een 40kWh GoodWe opstelling, een EV, PHEV, 2 warmtepompen, 5 airco's, veel Folding@home machines dus de stroom komt wel op. Na de verbouwing komen er nog 36x panelen bij (oost / west op ~50 graden zadeldak).

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-06-2026 17:20 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen


  • Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:05
BlueTooth76 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:17:
[...]


Maar dat zei ik toch? Je kan de energiebelasting niet meer salderen.


[...]


Ik heb het niet over inkoop. Ik heb het over de overtollige zonnestroom die overdag niet zoveel (of zelfs niets) opbrengt.

Als ik dat 's avonds voor €0,15 of €0,30 kan terugleveren dan zal die RTE (die momenteel rond de 72% ligt) me een worst zijn.

Afschrijving reken ik ook niet mee, m'n moeder gebruikt de PIB's maar heeft ze niet hoeven aanschaffen. Dus voor haar is dat pure winst, ze heeft geen terugverdientijd.

Voor mezelf ligt het anders, ik heb hier een 40kWh GoodWe opstelling, een EV, PHEV, 2 warmtepompen, 5 airco's, veel Folding@home machines dus de stroom komt wel op. Na de verbouwing komen er nog 36x panelen bij (oost / west op ~50 graden zadeldak).
Natuurlijk kun je in de avond stroom gaan terugleveren tegen een beter tarief, maar reken jezelf niet rijk, want het is uiteindelijk gewoon centenwerk. Just my 2 cents ;)

  • Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:23:
[...]


De PIB's geven stroom af, als de aansturing daar om vraagt.

Is dat meer dan wat er in huis opgemaakt word dan zal er (net als bij je PV-omvormer) stroom het net op gaan.

Ook je PV-omvormer weet niet waar de stroom blijft (tenzij er een P1-koppeling is, bijvoorbeeld met thuisbatterij opstelling).
Ik begrijp wat je zegt hoor en ook ik zou het (met de kennis van nu) fijn vinden als de PiB actief kon terugleveren aan het net, als de tarieven dat op enig moment rechtvaardigen.

Maar de vergelijking tussen een PV systeem (omvormer) en een HW plug in battery vind ik wel iets te kort door de bocht. Al is het alleen maar omdat ze vanaf de tekentafel een ander doel dienen: PV systeem zoveel mogelijk zonopwek binnenhalen en PiB als een buffervat zoveel mogelijk nul op de meter houden met een gelimiteerde omvormer. En een PiB dient ook nog door bijna elke onwetende consument aangesloten te kunnen worden op een willekeurig stopcontact in een gemiddeld woonhuis. Bij een pv systeem komt er in de meeste gangbare gevallen echt wat vaktechnische kennis bij kijken, los nog van wat NEN regelgeving etc die toch vooral bij gecertificeerde installateurs bekend is en niet bij die simpele consument. En een plug-in pv systeem is op zijn beurt ook vanuit een heel ander perspectief ontwikkeld natuurlijk.

Dus natuurkundig geef ik je gelijk, maar qua ontwikkeldoel en daarbij ontwikkelde software, veiligheid, verantwoordelijkheid etc zit het niet op hetzelfde vlak. Maar wie weet dat het bij een volgende generatie PiB anders opgelost kan worden... Denk ook dat de wereld er nu anders uitziet dan toen ze jaren geleden bij HW het eerste concept meetinkje hadden over een "door hun klanten zelf aan te sluiten batterijtje voor thuis". Het product wordt een beetje ingehaald door de tijd. :)

Maar in de basis doet ie bij mij gelukkig nog steeds vooral wat ie moet doen en waar ik destijds ook een pre-order voor geplaatst heb.

  • BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06 21:56

BlueTooth76

Let the sun shine!

Kriss1981 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:25:
[...]

Natuurlijk kun je in de avond stroom gaan terugleveren tegen een beter tarief, maar reken jezelf niet rijk, want het is uiteindelijk gewoon centenwerk. Just my 2 cents ;)
Uiteraard is het centen- of soms dubbeltjeswerk maar het is te automatiseren (zoals de Homey Pro nu ook al zorgt voor uitgesteld laden in de ochtend, afhankelijk van stroomprijs) dus ik heb er geen extra werk van.

Op zich snap ik prima dat het voor de gemiddelde consument gewoon een NOM-apparaat is, eventueel "slim" als je de nieuwe HW profielen kiest.

Maar wij zijn Tweakers, en hoe meer statussen / settings er beschikbaar zijn in de API om het uit te lezen en aan te sturen, hoe blijer ik word :P

[ Voor 21% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-06-2026 17:45 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

BlueTooth76 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:01:
[...]


Waarom zou je in 2027 niet meer je zonnestroom stroom kunnen terug leveren als de kWh prijs op €0,50 of zoals gisteren, op €1,20 zit?

Uiteraard vervalt het salderen van de energiebelasting vanaf 1 januari 2027 maar een kWh brengt gewoon nog geld op als de prijs positief is.

Of heb ik iets over het hoofd gezien?
Wat @Kriss1981 zegt. De prijzen die je afgelopen dagen ziet zijn wel de extremen. Normaal zit er ook wel spread in maar niet zoveel. EB component gaat eruit vallen. RTE van je batterij en daarnaast is het nog even de vraag wat ze gaan doen met dynamisch energie contracten. Zonneplan geeft nu nog een bonus op teruglevering. Ik denk dat overschot van de panelen de PIB in duwen wel de basis zal zijn. Uitzonderingen zoals huidige prijzen zullen er ook best zijn, maar niet de norm verwacht ik.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • FvdM
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
12x12 mm van koper met warmtegeleidende tape die er standaard onder zit.

Op deze plek is de P1 meter altijd erg heet. Maar nu niet meer, gewoon warm. Ik heb het niet gemeten maar aanraken doet geen pijn meer en hij lijkt stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUjI9TS3-miH4U2FhMSy4qPjKmc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cGRHNvPGhH8ndqRj5bN0RF7q.jpg?f=user_large
GL007 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:48:
[...]

Dat zou ik niet doen een extra metalen voorwerp als koelplaat kan de werking van de interne antenne op de print verstoren.
De RSSI is van -32 naar -26 dB.
FvdM schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:47:
[...]

12x12 mm van koper met warmtegeleidende tape die er standaard onder zit.

Op deze plek is de P1 meter altijd erg heet. Maar nu niet meer, gewoon warm. Ik heb het niet gemeten maar aanraken doet geen pijn meer en hij lijkt stabiel.

[Afbeelding]


[...]

De RSSI is van -32 naar -26 dB.
Welke versie van P1 is dit. En de koelplaat versterkt blijkbaar het bundel effect van de sticker .

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone


  • FvdM
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
GL007 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:45:
[...]

Welke versie van P1 is dit. En de koelplaat versterkt blijkbaar het bundel effect van de sticker .
De oude HWE-P1-G1 met micro usb
FvdM schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:49:
[...]

De oude HWE-P1-G1 met micro usb
Ok met Esp32 processor aan board.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone


  • chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 14:50
JeroenH schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:41:
Dik tevreden over ExtraSlimLaden™ (aansturen met Home Assistant) :)

Mooi om te zien dat de HW PiB zoveel verschillende gebruikerswensen ondersteunt.
Hoe kan je het nog slimmer maken?

Het enige wat ik nu in HA heb staan (en wellicht moet ik die eruit gooien met HW op "Slim met dynamisch tarief") is dat omvormer geen stroom levert als dynamisch tarief van ANWB energie negatief wordt.

  • Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:14
Kan je die omvormer niet beperken ipv gewoon af en opzetten ?

Dat zou slimmer zijn.

  • chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 14:50
Holvoetn schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:27:
Kan je die omvormer niet beperken ipv gewoon af en opzetten ?

Dat zou slimmer zijn.
Via HA kan je de power limit van een SolarEdge omvormer verlagen. Eigenlijk komt het er op neer dat je hem van 100% (volledige output) naar 0% (geen output) zet.
chantalcoolsma schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:37:
[...]

Via HA kan je de power limit van een SolarEdge omvormer verlagen. Eigenlijk komt het er op neer dat je hem van 100% (volledige output) naar 0% (geen output) zet.
Met homey en de Solairedge app die de omvormer via modbus tcp het maximaal vermogen omlaag stuurt als de batterijen vol zijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahc22_mU_eYAkbd1OCX-QIGA9Ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KjoYSxyxfrIjCRbLvfV26OrQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door GL007 op 26-06-2026 08:42 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

Bij een dynamisch contract, en een dag waarvan je weet dat er zat zonne-energie binnen gaat komen, kun je ervoor kiezen eerst nog terug te leveren zodat je veel geld krijgt voor je overschot, dan PiB laden, en dan bij de middag-hobbel weer terugleveren.

Als je aan ziet komen dat je het niet gaat redden qua capaciteit, de PiB op de goedkope uren op charge-only zetten zodat een gedeelte van je verbruik dan maar van het net komt zonder de PiB te ontladen.

Bij negatieve prijzen PiB uit het net laten opladen.

Dat soort dingen. Al die dingen los leveren, zeker per keer, helemaal niet eens zo bar veel op. Maar op de lange termijn houdt het je stroomrekening gewoon echt laag. De meeste slimmigheidjes zijn echter wel i.c.m. een dynamisch contract, en dat is duidelijk niet voor iedereen.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 26-06-2026 08:45 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar


  • frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:11
chantalcoolsma schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:26:
[...]

Hoe kan je het nog slimmer maken?

Het enige wat ik nu in HA heb staan (en wellicht moet ik die eruit gooien met HW op "Slim met dynamisch tarief") is dat omvormer geen stroom levert als dynamisch tarief van ANWB energie negatief wordt.
Je kan het zeker slimmer maken op jouw wensen.

Homewizard weet eigenlijk niet wat je doet en wat de toekomst gaat voorspellen. Is je EV aan het laden? Voor hoelang? Wat met andere toestellen? Homewizard ziet enkel P1 verbruik.

Ik was ook eerst begonnen met een automation in home assistant maar ben nu overgeschakeld naar een volledig vibe coded extension applicatie die rekening houdt met alle data die ter beschikking was.

Heb het eerst zelf met claude code gemaakt via opus modellen. Hier zaten toch wel gekke dingen in en was niet bruikbaar...

Gelukkig heb ik even gebruik kunnen maken met Fable 5. _/-\o_
Ow boy een volledige rewrite gedaan naar alle problemen waar ik tegenaan liep en is nu zo stabiel.
Hij berekent elke 5 min als de ingestelde modus nog wel het beste is in mijn situatie. Schakelt dan bij indien nodig.

Houdt met alles rekening want kan ook naar alle data die ik tot beschikking heb. Beste geval is auto laden... Het systeem weet dat mijn laadpaal de EV aan het laden is.. Het systeem weet ook voor hoelang dit nog vermoedelijk het geval is. (Soc % auto + doel)... Dus hij weet ook wanneer het laden klaar gaat zijn. En dus beter kan bepalen wat is de situatie als ik pas over 5 uur zonnestroom heb ipv gokken wanneer EV klaar gaat zijn. Hij doet dan de afweging om mogelijks ook zelf in de batterij te laden van het net of het komt wel goed als EV klaar is. Rekening houdend met de kwartierprijzen uiteraard.

Kan het slimmer, absoluut... Moet het slimmer, geen idee O-) . Leuk hobbyproject.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBLE_JIYoh1qAG8axyPLpueZ7pE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n8UKRGcTWLONMwGuKUR0kPCl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door frye op 26-06-2026 08:52 ]


  • EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-06 23:25
TFX77 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:31:
[...]

Ik ben beta tester met HW-P1-G1 op 6.0501 en de Batterijen verliezen vandaag meerdere malen de verbinding met de P1 meter. Ik ga dit ook melden bij HomeWizard via Wizi.
Zoals aangegeven, ik heb dit probleem ook sinds de nieuwe firmware (6.04.05). Contact gehad met HW.

Die geven aan dat dit komt doordat de batterijen staan te zweven naar andere AP’s in het mesh netwerk.

Alleen, ik zie in de Fritz!box besturing software dat de batterijen rock solid met het beoogde, 1 meter verwijderd AP verbonden zijn, ook als er een van een zogenaamde offline situatie is.

Ik had begrepen dat iemand op dit forum een nieuwere P1 meter had geïnstalleerd en dat de problemen daarna verdwenen waren (kan die post niet meer terugvinden). HomeWizard wil dit in de communicatie naar mijn niet bevestigen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW


  • EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-06 23:25
EVfan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:45:
[...]

Heb het zojuist ook gemeld voor de versie 6.04.05.

De beta versie die je test beloofde verbeterde stabiliteit, kennelijk niet gelukt :-(
Update: dubbele post, excuus.

[ Voor 45% gewijzigd door EVfan op 26-06-2026 14:41 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW


  • TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-06 23:33
EVfan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:22:
[...]

Zoals aangegeven, ik heb dit probleem ook sinds de nieuwe firmware (6.04.05). Contact gehad met HW.

Die geven aan dat dit komt doordat de batterijen staan te zweven naar andere AP’s in het mesh netwerk.

Alleen, ik zie in de Fritz!box besturing software dat de batterijen rock solid met het beoogde, 1 meter verwijderd AP verbonden zijn, ook als er een zogenaamde offline situatie.

Ik had begrepen dat iemand op dit forum een nieuwere P1 meter had geinstalleerd en dat de problemen daarna verdwenen waren (kan die post niet meer terugvinden). HomeWizard wil dit in de communicatie naar mijn niet bevestigen.
Ik heb hiervoor een nieuwe (test beta) firmware voor gekregen versie 1.0706 deze lijkt stabiel te werken. Ik neem aan dat als deze ook door HomeWizard goed bevonden wordt naar de beta groep gaat.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler


  • TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-06 23:33
EVfan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Update: dubbele post, excuus.
Ik zat op de beta versie en had deze problemen ook. Dus dat zou nooit een oplossing zijn geweest.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler


  • ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-06 21:42
Voor het eerst dat ik deze melding zie. Niet zo gek in een huis waar de koudste ruimte nu zo'n 26 graden is :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBCzfvK-zU8DyX4sadpQeom8pf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lbH5LrHXJyCiZNawQbhHuMoS.png?f=fotoalbum_large

  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

ytr81 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:10:
Voor het eerst dat ik deze melding zie. Niet zo gek in een huis waar de koudste ruimte nu zo'n 26 graden is :(

[Afbeelding]
Ventilator erover heen laten blazen, gaat deze melding weer weg als het goed is. :)

  • DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

DJ

Winkiller schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:12:
[...]


Ventilator erover heen laten blazen, gaat deze melding weer weg als het goed is. :)
Dat doe ik nu dus ook. Bij mij staan ze in de garage, en daar loopt het nu op tot boven de 30 graden. Met een ventilator (groot tafel model) aangesloten op een shelly smart schakelaar hou ik ze redelijk koel, al voorkom ik niet dat ze in beschermde modus gaan af en toe. Vooral bij lang hoog vermogen (laden of ontladen).

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest


  • Erick12345678
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-06 21:10
Bij mij ligtnalles eruit p1 meter knippert groen. Kreeg dit als antwoord van de helpdesk : Bedankt voor je bericht. Het groen knipperen van de P1 Meter is bij ons een bekend verschijnsel. We werken op dit moment aan een oplossing hiervoor.

De P1 Meter blijft hierbij normaal functioneren. Het knipperende lampje heeft geen invloed op de metingen of de werking van het apparaat, dus je kunt het gewoon blijven gebruiken zoals je gewend bent.

Zodra er een oplossing beschikbaar is, zullen we deze zo snel mogelijk doorvoeren.


Alleen alles knippert rood en de app laadt ook niet.

  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:52
ytr81 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:10:
Voor het eerst dat ik deze melding zie. Niet zo gek in een huis waar de koudste ruimte nu zo'n 26 graden is :(

[Afbeelding]
Heb 3 pib’s en staan in de garage. En de oudste van de 3 had ook deze melding bij 36gr. Dus dat vond ik nog mee vallen. Nu koelt het ietsjes af en doet hij weer mee.

  • ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:38
Erick12345678 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:57:
Bij mij ligtnalles eruit p1 meter knippert groen. Kreeg dit als antwoord van de helpdesk : Bedankt voor je bericht. Het groen knipperen van de P1 Meter is bij ons een bekend verschijnsel. We werken op dit moment aan een oplossing hiervoor.

De P1 Meter blijft hierbij normaal functioneren. Het knipperende lampje heeft geen invloed op de metingen of de werking van het apparaat, dus je kunt het gewoon blijven gebruiken zoals je gewend bent.

Zodra er een oplossing beschikbaar is, zullen we deze zo snel mogelijk doorvoeren.


Alleen alles knippert rood en de app laadt ook niet.
Hier knippert de p1 meter ak sinds laatste update als een dolle en dat had ik hier al vermeld en ook dat ik vaan Eefje antwoord had gekregen,dat het bekend bij HW was en dat er aan oplossing wordt gewerkt, gisteren lag in in de hw app de p1 meter eruit , maar zag in ap van andere batterij fabrikant dat p1 wel gewoon online was en het dus ook gewoon deed
Toen ik weer thuis was bij de hw app wifi opnieuw ingesteld en ding bleef weer mooi groen en in app van hw ook weer werkende
Ik heb voor de zekerheid maar een reserve p1 bij hw gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4_xu4ezdPt-OWWYBklkj-ZLKUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iUfvCTEiOf7YZn1ocHry3rfX.png?f=fotoalbum_large

Vannacht zijn de batterijen volledig gebruikt door de Airco. Deze had ik 2 uur langer laten doorwerken om de temperatuur in de woonkamer op 25 graden te houden. Verder laat ik de rest van het jaar de zonnepanelen alles wat over is terugleveren. De experimenten hier over zijn geslaagd.

Gelukkig heb ik geen last van slecht werkende P1 en of batterijen. Ze werken hier perfect.

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 27-06-2026 07:29 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone


  • Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06 18:27
Weet je toevallig of er ook zoiets bestaat om de info van de zonnepanelen toe te voegen. Ik mag helaas geen HomeWizard kWh meter toevoegen in de meterkast. Homewizard ziet daarom niet hoeveel mijn panelen opbrengen. In HA heb ik het wel voor elkaar door een optische meter te koppelen via ESP-Home.

Het idee uit je link draait ook op ESP-Home. Het herschrijft de P1 berichten. Dus dan moet het volgens mij ook mogelijk zijn om de opbrengst van de panelen toe te voegen.

  • Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Sepio schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:42:
[...]

Weet je toevallig of er ook zoiets bestaat om de info van de zonnepanelen toe te voegen. Ik mag helaas geen HomeWizard kWh meter toevoegen in de meterkast. Homewizard ziet daarom niet hoeveel mijn panelen opbrengen. In HA heb ik het wel voor elkaar door een optische meter te koppelen via ESP-Home.

Het idee uit je link draait ook op ESP-Home. Het herschrijft de P1 berichten. Dus dan moet het volgens mij ook mogelijk zijn om de opbrengst van de panelen toe te voegen.
Hier heb ik dit op een andere manier opgelost. Ik gebruikt een Zigbee stroommeter met twee CT klemmen. Eén klem op de panelen en één klem op de batterijen. Verdere verwerking in HA.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxMlrnD-owji3l5XmqtAcmsPUv0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tDm4xQwQ1kN9QkrYdZCsnvYW.png?f=user_large
Prisma16 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:03:
Ik gebruikt een Zigbee stroommeter met twee CT klemmen.
Maar @Sepio vraagt hoe hij een kWh-meter kan bouwen die direct aan het Homewizard systeem is gekoppeld. Dat doet jouw oplossing niet denk ik?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar


  • Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
JeroenH schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:06:
[...]


Maar @Sepio vraagt hoe hij een kWh-meter kan bouwen die direct aan het Homewizard systeem is gekoppeld. Dat doet jouw oplossing niet denk ik?
Nee, niet direct. Ik heb HA er tussen gezet. Vanuit HA kan je de HW PiBs aansturen.

  • Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06 18:27
JeroenH schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:06:
[...]


Maar @Sepio vraagt hoe hij een kWh-meter kan bouwen die direct aan het Homewizard systeem is gekoppeld. Dat doet jouw oplossing niet denk ik?
Klopt. Ik zou de zonnepanelen opbrengst ook graag in HW willen zien in het blauw. Ik vermoed dat het slimme laden daar ook beter mee werkt. Ik was net aan het controleren maar het P1 bericht heeft geen veld voor opbrengst. Weet iemand of HW overweg kan met 2 HW P1 meters?

Eentje voor de normale slimme meter met verbruik en opbrengst en een 2e die ik via het idee van dit project koppel aan de optische meter van de zonnepanelen. Deze levert dan de opbrengst.

Dat laatste is dit project https://github.com/aquaticus/esphome-iec6205 met deze meter https://smartgateways.nl/product/iec-62056-21-ttl-optische-infrarood-leeskop-smart-meter-probe/

[ Voor 19% gewijzigd door Sepio op 27-06-2026 09:20 ]

Sepio schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:42:
[...]

Weet je toevallig of er ook zoiets bestaat om de info van de zonnepanelen toe te voegen. Ik mag helaas geen HomeWizard kWh meter toevoegen in de meterkast. Homewizard ziet daarom niet hoeveel mijn panelen opbrengen. In HA heb ik het wel voor elkaar door een optische meter te koppelen via ESP-Home.

Het idee uit je link draait ook op ESP-Home. Het herschrijft de P1 berichten. Dus dan moet het volgens mij ook mogelijk zijn om de opbrengst van de panelen toe te voegen.
Als ik je goed begrijp wil je de zonnepanelen meenemen in de berekening? De link die ik stuurde is openbare yaml. Het staat je vrij om het aan te passen naar jouw wensen. Als het lukt om de opwek uit te lezen met ESP Home dan heb je die parameter dus. Dan is het een beetje wat je ermee wilt.

Ik heb mezelf niet verdiept in deze fake P1 meter maar middels HA en de gegeven code via de link, de opbrengst van je panelen uitlezend zou je iets moeten kunnen fixen. Ik neem aan dat ESP home dan een soort sensor teruggeeft waar je opwek in staat. Doe zelf ook niets met ESP Home >:)

Een tip is ChatGPT hierbij gebruiken als je de yaml code wenst aan te passen. Hij spuugt dan het e.a. aan code wel uit. Ik weet alleen niet wat dit met garanties op de PIB doet. Persoonlijk denk ik niets daar je hem alleen voor de gek houdt, maar ik kan me herinneren dat HW vroeg om dit niet massaal te gaan doen in een ander topic dat ging over de fake P1. Even gezocht voor je, maar kan het topic alleen niet meer vinden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06 18:27
Devke schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:22:
[...]

Als ik je goed begrijp wil je de zonnepanelen meenemen in de berekening? De link die ik stuurde is openbare yaml. Het staat je vrij om het aan te passen naar jouw wensen. Als het lukt om de opwek uit te lezen dan heb je die parameter dus. Dan is het een beetje wat je ermee wilt. Ik heb mezelf niet verdiept in deze fake P1 meter maar middels HA en de gegeven code via de link, de opbrengst van je panelen uitlezend zou je iets moeten kunnen fixen. Ik neem aan dat ESP home dan een soort sensor teruggeeft waar je opwek in staat. Doe zelf ook niets met ESP Home >:)
Een tip is ChatGPT hierbij gebruiken als je de yaml code wenst aan te passen. Hij spuugt dan het e.a. aan code wel uit. Ik weet alleen niet wat dit met garanties op de PIB doet. Persoonlijk denk ik niets daar je hem alleen voor de gek houdt, maar ik kan me herinneren dat HW vroeg om dit niet massaal te gaan doen in een ander topic dat ging over de fake P1. Kan het alleen niet meer vinden.
Ik had het idee om het p1 bericht van mijn slimme meter die nu verbruik en opbrengst via de P1 dongle aan HW geeft uit te breiden met de informatie van de opbrengst van mijn panelen. Het door jouw genoemde project leest p1 gegevens, herschrijft ze en stuurt ze naar de P1 dongle. Dus als ik mijn bestaande verbruik en teruglevering zou behouden en mijn opbrengst van de panelen zou toevoegen en dit naar de P1 dongle zou sturen dan zou ik er zijn.

Maar dit kan zo te zien niet in het P1 protocol. Daarom een tweede idee. Kan ik mijn bestaande p1 meter behouden voor verbruik en teruglevering en een 2e extra P1 dongle gebruiken om de info van mijn zonnepanelen toe te voegen. Dit project idee kan ik dan gebruiken om optisch info te lezen en te herschrijven naar uitvoer die de 2e P1 dongle meter dan als teruglevering ziet. En kan de HW software daar mee overweg. Bij een kWh meter doen ze het nu ook.

Ps. Ik ben programmeur dus samen met GitHub Copilot kom ik er wel. Het is vooral de vraag of de HW software dit begrijpt. Ik heb al gekeken naar de API maar die is qua verbruik read-only.

[ Voor 4% gewijzigd door Sepio op 27-06-2026 09:33 ]


  • fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Sepio schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:42:
[...]

Weet je toevallig of er ook zoiets bestaat om de info van de zonnepanelen toe te voegen. Ik mag helaas geen HomeWizard kWh meter toevoegen in de meterkast. Homewizard ziet daarom niet hoeveel mijn panelen opbrengen. In HA heb ik het wel voor elkaar door een optische meter te koppelen via ESP-Home.

Het idee uit je link draait ook op ESP-Home. Het herschrijft de P1 berichten. Dus dan moet het volgens mij ook mogelijk zijn om de opbrengst van de panelen toe te voegen.
Je kan de kWh meter van HW ook bij de omvormer plaatsen. Hoeft niet persé in de groepenkast...

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black


  • Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06 18:27
fredhuizinga schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:00:
[...]

Je kan de kWh meter van HW ook bij de omvormer plaatsen. Hoeft niet persé in de groepenkast...
Er zitten drie micro omvormers op het dak. Vanaf het dak loopt de 230v kabel naar de meterkast naar een 2e slimme meter (met optische poort) ipv p1 poort en vanaf daar naar groep in meterkast. Aan dat deel mag ik als huurder niet komen. Vandaar een 2e p1 meter die net als de kWh meter opbrengst van de zonnepanelen kan toevoegen. (Of mogelijk voor iedereen die de zonnepaneel info wel in HA heeft maar deze niet in HW krijgt door niet mogen plaatsen kWh meter of niet met HW compatible omvormer).

Of een 2e P1 meter kan heb ik nu ook aan HW in de chat gevraagd. Een medewerker gaat dit beantwoorden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sepio op 27-06-2026 10:11 ]


  • bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 17:39
Sepio schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:42:
[...]

Weet je toevallig of er ook zoiets bestaat om de info van de zonnepanelen toe te voegen. Ik mag helaas geen HomeWizard kWh meter toevoegen in de meterkast. Homewizard ziet daarom niet hoeveel mijn panelen opbrengen. In HA heb ik het wel voor elkaar door een optische meter te koppelen via ESP-Home.
Je kunt ook Energy+ overwegen, als je PV-systeem ondersteund wordt. Daarmee heb ik mijn Enphase systeem gekoppeld aan HW.

  • bsh10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10:48
Sepio schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:31:
… Kan ik mijn bestaande p1 meter behouden voor verbruik en teruglevering en een 2e extra P1 dongle gebruiken om de info van mijn zonnepanelen toe te voegen. … Het is vooral de vraag of de HW software dit begrijpt. Ik heb al gekeken naar de API maar die is qua verbruik read-only.
Ik heb 2 HW P1 dongles. Eén voor de slimme meter (van de netbeheerder), en één voor een slimme meter die een 2de leven heeft gekregen als verbruiksmeter voor het monitoren van mijn 3 fase warmtepomp (van mijn warmteleverancier). Beide hebben een apart IP adres en kunnen los van elkaar via de API worden uitgelezen. Ik kan ze niet allebei tegelijkertijd in de HW app op hetzelfde huis configureren, ook al is de 2de niet meer dan een verbruiksmeter (veredelde plug). Wat wel kan is een 2de huis in de HW app aanmaken voor de 2de P1 dongle. Dus in het HW ecosysteem staan ze los van elkaar, in je eigen EMS automation (waarschijnlijk ook in HA , gebruik ik zelf niet) kan je ze wel makkelijk integreren tot één systeem.
Sepio schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:31:
[...]

Ik had het idee om het p1 bericht van mijn slimme meter die nu verbruik en opbrengst via de P1 dongle aan HW geeft uit te breiden met de informatie van de opbrengst van mijn panelen. Het door jouw genoemde project leest p1 gegevens, herschrijft ze en stuurt ze naar de P1 dongle. Dus als ik mijn bestaande verbruik en teruglevering zou behouden en mijn opbrengst van de panelen zou toevoegen en dit naar de P1 dongle zou sturen dan zou ik er zijn.

Maar dit kan zo te zien niet in het P1 protocol. Daarom een tweede idee. Kan ik mijn bestaande p1 meter behouden voor verbruik en teruglevering en een 2e extra P1 dongle gebruiken om de info van mijn zonnepanelen toe te voegen. Dit project idee kan ik dan gebruiken om optisch info te lezen en te herschrijven naar uitvoer die de 2e P1 dongle meter dan als teruglevering ziet. En kan de HW software daar mee overweg. Bij een kWh meter doen ze het nu ook.

Ps. Ik ben programmeur dus samen met GitHub Copilot kom ik er wel. Het is vooral de vraag of de HW software dit begrijpt. Ik heb al gekeken naar de API maar die is qua verbruik read-only.
Misschien denk ik te simpel, maar als ESPHome al de actuele netafname/-teruglevering ziet en je ook de opbrengst van de zonnepanelen hebt, kun je het huisverbruik dan niet gewoon berekenen? Of is je doel juist dat de HomeWizard-app de PV-opbrengst als aparte energiestroom laat zien? Wat wil je uiteindelijk bereiken met de fake P1?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 19:53
GL007 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 07:27:
[Afbeelding]

Vannacht zijn de batterijen volledig gebruikt door de Airco. Deze had ik 2 uur langer laten doorwerken om de temperatuur in de woonkamer op 25 graden te houden. Verder laat ik de rest van het jaar de zonnepanelen alles wat over is terugleveren. De experimenten hier over zijn geslaagd.

Gelukkig heb ik geen last van slecht werkende P1 en of batterijen. Ze werken hier perfect.
Ik zie dat je de HW Battery Policy Manager device hebt toegevoegd. Heeft dat zin als je de SolarEdge omvormer toch al afknijpt net als ik dat doe? De nieuwe functies van de Homey HomeWizard app beginnen mij wat te duizelen mede omdat ik geen documentatie kan vinden bij elke nieuwe release.

BTW je gebruikt nog de oude Homey app, versie 10.0 is inmiddels beschikbaar, wordt er alleen niet duidelijker op zal ik je zeggen.

  • Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06 18:27
Devke schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Misschien denk ik te simpel, maar als ESPHome al de actuele netafname/-teruglevering ziet en je ook de opbrengst van de zonnepanelen hebt, kun je het huisverbruik dan niet gewoon berekenen? Of is je doel juist dat de HomeWizard-app de PV-opbrengst als aparte energiestroom laat zien? Wat wil je uiteindelijk bereiken met de fake P1?
Doel is dat HomeWizard-app de PV-opbrengst laat zien (dus het blauwe deel in de grafieken).

Ik ken meerdere manieren:
  • kWh meter —> mag ik niet plaatsen
  • Geschikte omvormer -> heb ik niet
Dus ik zoek een ander manier. Wat ik wel heb is 2 slimme meters. 1 voor de hoofdaansluiting en 1 voor de zonnepanelen. Stel ze hebben beiden een p1 poort. Kan ik dan 2 HW P1 dongles gebruiken. De eerste heeft profiel “hoofdaansluiting” kan ik bij een tweede een ander profiel kiezen? Bijvoorbeeld PV-opbrengst. Dus gelijkwaardig aan een kWH meter die dit ook kan.

Waarom de “fake” data. Mijn 2e slimme meter van de PV bevat een optische poort in plaats van een p1 poort. Het project waar jij het over had bevat software die je op een esp32 hub kan zetten en die doet alsof hij de p1 meter is. Op die hub sluit deze persoon de HW P1 dongle aan. Ik zou dan als input mijn optische poort kunnen gebruiken en dit kunnen omvormen naar de output die een P1 meter geeft heeft en daarmee de 2e HW P1 dongle van info kunnen voorzien.

En ja dit is omslachtig, maar zou wel een oplossing voor mij kunnen zijn om de PV output in HW-app te kunnen krijgen als deze 2 P1 dongles ondersteunt. Ik wil dit ook graag in de HW-app zien omdat ik vermoed dat het “slim laden” algoritme dit best goed kan gebruiken.

Ik weet namelijk geen andere oplossing: De HW API is readonly qua verbruiksinfo en PV data van HA naar HW bestaat nu niet.
eovermeer schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:20:
[...]

Ik zie dat je de HW Battery Policy Manager device hebt toegevoegd. Heeft dat zin als je de SolarEdge omvormer toch al afknijpt net als ik dat doe? De nieuwe functies van de Homey HomeWizard app beginnen mij wat te duizelen mede omdat ik geen documentatie kan vinden bij elke nieuwe release.

BTW je gebruikt nog de oude Homey app, versie 10.0 is inmiddels beschikbaar, wordt er alleen niet duidelijker op zal ik je zeggen.
Die policy manager geeft wel inzicht in welke mode je de batterijen gebruikt. Voor de rest heeft het nu nog geen functie.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

Sepio schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Doel is dat HomeWizard-app de PV-opbrengst laat zien (dus het blauwe deel in de grafieken).

Ik ken meerdere manieren:
  • kWh meter —> mag ik niet plaatsen
  • Geschikte omvormer -> heb ik niet
Dus ik zoek een ander manier. Wat ik wel heb is 2 slimme meters. 1 voor de hoofdaansluiting en 1 voor de zonnepanelen. Stel ze hebben beiden een p1 poort. Kan ik dan 2 HW P1 dongles gebruiken. De eerste heeft profiel “hoofdaansluiting” kan ik bij een tweede een ander profiel kiezen? Bijvoorbeeld PV-opbrengst. Dus gelijkwaardig aan een kWH meter die dit ook kan.

Waarom de “fake” data. Mijn 2e slimme meter van de PV bevat een optische poort in plaats van een p1 poort. Het project waar jij het over had bevat software die je op een esp32 hub kan zetten en die doet alsof hij de p1 meter is. Op die hub sluit deze persoon de HW P1 dongle aan. Ik zou dan als input mijn optische poort kunnen gebruiken en dit kunnen omvormen naar de output die een P1 meter geeft heeft en daarmee de 2e HW P1 dongle van info kunnen voorzien.

En ja dit is omslachtig, maar zou wel een oplossing voor mij kunnen zijn om de PV output in HW-app te kunnen krijgen als deze 2 P1 dongles ondersteunt. Ik wil dit ook graag in de HW-app zien omdat ik vermoed dat het “slim laden” algoritme dit best goed kan gebruiken.

Ik weet namelijk geen andere oplossing: De HW API is readonly qua verbruiksinfo en PV data van HA naar HW bestaat nu niet.
Ik heb eens even gekeken of een P1 meter zich sws laat toevoegen in de app voor je doel. Nee. Je moet al een nieuwe woning aanmaken. Dan kan het wel. Echter verwacht ik dan wel dat je 2 afzonderlijke grafieken gaat zien. Je moet dus switchen van woning verwacht ik om de gegevens te bekijken. Als dat al afdoende is dan zou je die meters in HA moeten kunnen uitlezen en ermee doen wat je wilt.

Met betrekking tot Slim Laden vraag ik me af of dit werken gaat. Zijn het voor Slim Laden ook 2 verschillende woningen geworden? Ik ben benieuwd naar het antwoord van HW.

[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 27-06-2026 13:46 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Devke schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:37:
[...]

Ik heb eens even gekeken of een P1 meter zich sws laat toevoegen in de app voor je doel. Nee. Je moet al een nieuwe woning aanmaken. Dan kan het wel. Echter verwacht ik dan wel dat je 2 afzonderlijke grafieken gaat zien. Je moet dus switchen van woning verwacht ik om de gegevens te bekijken. Als dat al afdoende is dan zou je die meters in HA moeten kunnen uitlezen en ermee doen wat je wilt.

Met betrekking tot Slim Laden vraag ik me af of dit werken gaat. Zijn het voor Slim Laden ook 2 verschillende woningen geworden? Ik ben benieuwd naar het antwoord van HW.
Die mogelijkheid is veel te complex voor simpele gebruikers. Je creëert zo een woud van bomen.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

GL007 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:28:
[...]

Die mogelijkheid is veel te complex voor simpele gebruikers. Je creëert zo een woud van bomen.
@Sepio stelt een vraag of zijn wens mogelijk is met een P1 constructie. Dan is het wel zo netjes om deze vraag proberen te beantwoorden dan hoe jij het nu brengt. Is hij dan een "simpele" gebruiker en draag ik dan te moeilijke oplossingen aan? Ik vind je post op zn minst opmerkelijk. Laten we dit maar niet doen. Erg tweakers onwaardig.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 27-06-2026 16:33 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Mbt het slim laden heb ik nu via homeassistant toch ingesteld dat de batterijen uit het net gaan laden bij genoeg spread en goedkope uren, de rest van de tijd staat hij op slim laden.

Vond het toch lastig om te zien dat de batterijen niet laden terwijl er wel goedkope stroom beschikbaar is met voldoende dynamische spread.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black


  • LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Nu online

LV1

Het lijkt me sterk dat de batterijen tot middernacht op 100% blijven staan.
Om 22:01 uur gaat de zon onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIMEHeFz_k4CSpjTnujjcTtUJm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGxPL2GJOESkj6d4RzTZRJnC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door LV1 op 27-06-2026 18:31 ]


  • bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 17:39
fredhuizinga schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:47:
Mbt het slim laden heb ik nu via homeassistant toch ingesteld dat de batterijen uit het net gaan laden bij genoeg spread en goedkope uren, de rest van de tijd staat hij op slim laden.

Vond het toch lastig om te zien dat de batterijen niet laden terwijl er wel goedkope stroom beschikbaar is met voldoende dynamische spread.
Ik overweeg hetzelfde. Vanmorgen stond de verwachting rond de 90%, maar gaandeweg de dag zakte die flink. Zonder zelf bij te sturen had ik het denk ik niet tot middernacht gered.

Ik heb dit gedrag afgelopen tijd vaker gezien: het systeem stelt gedurende de dag steeds naar beneden bij, in plaats van in te grijpen terwijl dat wel zou kunnen qua prijzen.

  • Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:06
Het valt me op dat vanavond met de dure uren de accu’s niet op nom draaien. Slim laden staat aan op dynamisch en er wordt steeds rond de 500w geïmporteerd meer mensen last van?

  • EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-06 23:25
Hieperdepiep schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:45:
Het valt me op dat vanavond met de dure uren de accu’s niet op nom draaien. Slim laden staat aan op dynamisch en er wordt steeds rond de 500w geïmporteerd meer mensen last van?
@Hieperdepiep

Iets vergelijkbaars: niet voortdurend importeren, maar af en toe, en ca. 200-300W, varieert. Ook dynamisch.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW


  • 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

oef, kom thuis van vakantie en had al verwacht dat de PIB te warm zou worden: zag geen foutcodes of meldingen (grrrr) maar wel dat hij ergens deze week op 80 procent is blijven hangen, en helaas toen ook is gestopt met ontladen. Jammer, heb er net de stekker uit moeten trekken en nu slurp ik weer opgespaarde kWh's. Jammer dat het apparaat dat dan niet zelf doet (power cycle) of de app me netjes informeert.

De ventilatieroosters voor de meterkast stonden al op de lijst, maar goed airco komt echt wel op de wensenlijst :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |


  • henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:20
Natuurlijk hoort er een melding en een foutcode te zijn. Maar voor als ooit .. heb ik er toch een energy socket tussen zitten. En ik kijk meestal even bij het ontbijt in de app.
Nu ik dit schrijf denk ik waarom heb ik geen notificatie ingesteld. Bijvoorbeeld als om 11:00 uur de accu niet met minstens 200 watt geladen wordt.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6filF_xXpLF5p8KEOH0nBDzcs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WKBhHusbfyuNcCJW3nHBHKFd.png?f=fotoalbum_large

Problemen met P1 en de cloud. Rechtstreeks naar de batterijen en Homey geen probleem. Wel viel later batterij2 in storing (reageerde niet op de test ping van uit homey). Door P1 spanning loos toemaken en op nieuw opstarten was het probleem op gelost. Ik ga een powersocket tussen de voeding van de splitter hangen zodat ik het op afstand kan resetten. Waardeloos dat dit moet.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone


  • ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:34
GL007 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:20:
[Afbeelding]

Problemen met P1 en de cloud. Rechtstreeks naar de batterijen en Homey geen probleem. Wel viel later batterij2 in storing (reageerde niet op de test ping van uit homey). Door P1 spanning loos toemaken en op nieuw opstarten was het probleem op gelost. Ik ga een powersocket tussen de voeding van de splitter hangen zodat ik het op afstand kan resetten. Waardeloos dat dit moet.
Ik was 2 weken op vakantie, en zag dit ook op afstand. Aangezien de aansturing van de batterijen gewoon werkte en de grafieken in de app er ook normaal uitzagen, was er geen acuut probleem. Na een paar dagen was het vanzelf opgelost, geen oranje bolletjes meer in de app nu.
Pagina: 1 ... 280 281 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2