• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:52
CdVvG schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:29:
Ik zit nog steeds met mijn twee batterijen op softwareversie 1.0406 en krijg ze niet verder want alles ‘up-to-date’. Iemand enig idee wanneer de update volledig uitgerold zou moeten kunnen zijn?
Hier ook nog geen update mogelijk dus je bent zeker niet de enige… hij is ook niet zo spectaculair dat ik er ongeduldig van wordt maar het duurt inderdaad wel lang :)

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:19
easywoods schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:06:
[...]
Hier ook nog geen update mogelijk dus je bent zeker niet de enige… hij is ook niet zo spectaculair dat ik er ongeduldig van wordt maar het duurt inderdaad wel lang :)
Mijn 3 batterijen zitten ook nog op 1.0406 zonder dat er een update beschikbaar is. Is er wel een update?

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:52
SpeedingWilly schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:15:
[...]

Mijn 3 batterijen zitten ook nog op 1.0406 zonder dat er een update beschikbaar is. Is er wel een update?
Ja, 1.0503 is al een poosje uit, kijk maar in de TS ;)

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:25
SpeedingWilly schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:15:
[...]
Ja hoor, ik heb 1.0503 al één of twee weken.

Lijkt wel alsof het batchgewijs wordt doorgevoerd....

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:19
DG64 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Ja hoor, ik heb 1.0503 al één of twee weken.

Lijkt wel alsof het batchgewijs wordt doorgevoerd....
Ja, lijkt het wel op. Ik heb trouwens 3 batterijen uit verschillende batches, aangezien ik 2 bestellingen heb gedaan en 1 batterij is omgewisseld na problemen voor een nieuwe. Maar gelukkig draaien mijn batterijen nu al weer een paar maanden zonder problemen (al heb ik met elke batterijen wel iets gehad).

1.0406 is iig hier stabiel.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:24

Xelation

Bendable Poseable

Best vreemd batchgewijs, neem aan dat er ook bugfixes in zitten en dan wil je toch zsm iedereen op de laatste versie hebben.

Mis echt 2 notificaties: Nieuwe firmware apparaat (ga dagelijks alle apparaten langs of er een een update is) En Apparaat werkt niet (oranje/rood) echt per toeval als je in de HW app kijkt en er blijf wat te zijn.

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:39
Helemaal mee eens. Hier dus een PiB die blijkbaar 24 uur Wi-Fi issues had maar wel genoeg lading had... Kom je dan achter als je toevallig op de zolder bent. Maar goed, ik blijf hoop houden dat hier wat op verzonnen wordt. De PiB even uitzetten en weer aan lost dat op. Dan zou ik bijna denken: 1 uur geen Wi-Fi doe eens een softreboot ofzo... Notificatie mag ook. Dan doe ik die reboot wel.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:44
Devke schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:34:
[...]

Binnen HA kun je voor iedere batterij een aantal sensoren uitlezen. Ook de geladen en ontladen kWh. Maak zelf een nieuwe template sensor aan per batterij en zet daar de formule in om de RTE te berekenen.

...
Let op dat je deze even aanpast naar jouw batterijsensor namen voor import en export.
Got it !
Bedankt !
(ook @fredhuizinga)

Het moeilijkste was dus de namen van de verschillende elementen juist zetten. Daar ben ik voorheen de mist ingegaan.

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:19

BeyondThunder

Lost Lightning

ChatGPT heeft de rol gekregen van mijn persoonlijke Home Assistant-expert.
Ik heb al mijn Home Assistant entities geüpload, zodat AI precies weet welke sensoren, schakelaars en apparaten ik in huis heb.

Ik vertel AI wat ik wil bereiken, en hij bouwt de volledige YAML-configuratie voor me, zo goed als foutloos.
Het enige wat ik nog hoef te doen, is de gegenereerde YAML uploaden in Home Assistant.
Na jarenlange ruzie met YAML is dit nu eindelijk voorbij....

Wellicht helpt dit iemand die worstelt met de YAML Syntax, helpers, sensors, etc,.

[ Voor 8% gewijzigd door BeyondThunder op 28-01-2026 17:29 ]

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:18

Bossi13

1 x MT Venus E V3.0 + ct003

Hoi tweakers,

Ik ben zonet bij mijn kameraad geweest en die heeft een HW batterij gekocht maar we krijgen ze niet gekoppeld.
Er is een apart 2.4Ghz netwerk aangemaakt maar de app blijft zeggen “batterysetup” netwerk kan niet verbinden.

Heeft iemand dit al meegemaakt?
Mijn excuses maar ga geen 986 pagina’s lezen.
Heb ook gezocht op batterysetup maar geen resultaat hier.

Misschien weet iemand raad 🤷🏼‍♂️
Alvast bedankt !

1 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:52
Er is al wel een P1 meter aanwezig van HW?
Gps misschien inschakelen op de telefoon. Andere telefoon proberen. Of een tablet.

[ Voor 50% gewijzigd door mike123 op 28-01-2026 19:49 ]

mike123 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:49:
Er is al wel een P1 meter aanwezig van HW?
Gps misschien inschakelen op de telefoon. Andere telefoon proberen. Of een tablet.
En zit die P1-meter op het zelfde netwerk als de batterij. Gastnetwerken worden afgeraden.

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
En heb je toevallig een VPN actief op je telefoon? Hierbij ook denkende aan VPN based beveiligingsoplossingen zoals MS Defender Mobile? Want die blocked ook het koppelen van nieuwe apparaten.

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:03
Bossi13 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:35:
de app blijft zeggen “batterysetup” netwerk kan niet verbinden.
Wel de knop lang genoeg ingedrukt? Knippert de led blauw?

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

Bossi13 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:35:
Hoi tweakers,

Ik ben zonet bij mijn kameraad geweest en die heeft een HW batterij gekocht maar we krijgen ze niet gekoppeld.
Er is een apart 2.4Ghz netwerk aangemaakt maar de app blijft zeggen “batterysetup” netwerk kan niet verbinden.

Heeft iemand dit al meegemaakt?
Mijn excuses maar ga geen 986 pagina’s lezen.
Heb ook gezocht op batterysetup maar geen resultaat hier.

Misschien weet iemand raad 🤷🏼‍♂️
Alvast bedankt !
Gister na wat Wifi problemen bij mijn vader kreeg ik 1 batterij ook niet terug op de wifi. Door de telefoon/tablet even op hetzelfde netwerk te zetten (2.4) als de batterij lukte het wel. Telefoon was verbonden met een ander wifinetwerk in 1e instantie. Ik kan me niet herinneren dat dit hier thuis issues gaf, bij mijn Pa wel. Proberen waard.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Devke schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Gister na wat Wifi problemen bij mijn vader kreeg ik 1 batterij ook niet terug op de wifi. Door de telefoon/tablet even op hetzelfde netwerk te zetten (2.4) als de batterij lukte het wel. Telefoon was verbonden met een ander wifinetwerk in 1e instantie. Ik kan me niet herinneren dat dit hier thuis issues gaf, bij mijn Pa wel. Proberen waard.
Bij ziggo wifi moet de telefoon op hetzelfde frequentie zitten anders gaat het fout. Dit was voor mij de reden om een AMPLIFI wifi router te nemen

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

GL007 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:51:
[...]

Bij ziggo wifi moet de telefoon op hetzelfde frequentie zitten anders gaat het fout. Dit was voor mij de reden om een AMPLIFI wifi router te nemen
Ging om KPN in dit geval.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Bossi13

Bossi13

Mijn excuses☝️, vergeten te abonneren op dit onderwerp.

De P1 is bijna 3 jaar actief. Ik zag echter wel dat de wifiverbinding op amper 32% stond van de P1 meter.
Ze hebben maar 1 internetverbinding en 1 wifi op 2,4Ghz. 1 Proximus modem en 1 wifibooster.
Ze wonen in een gelijkvloers appartement en de meter staat in de kelder.
Gelukkig kan hij dus vanuit zijn keuken nog met een kabel rechtstreeks naar de kelder want appartement en zijn keldergedeelte staan boven/onder elkaar gebouwd. Zo zal ik de wifibooster bekabeld naar de ruimte met de P1 meter brengen en testen.
Optie 2 is de batterij bij mij thuis proberen te koppelen want mijn P1 heeft 100% wifi.

Op deze manier kunnen we zaken beginnen uitsluiten denk ik dan.

De leds knipperden blauw, maar de melding “batterysetup” netwerk kan niet verbonden worden vond ik vreemd. Wss door de 32%. Maar die melding vind ik niet via Google. Dat heeft blijkbaar nog niemand gepost?

We probeerden met 2 gsm’s en een tablet maar niets hielp. Het is een installatie in België.

Alvast bedankt voor de tips 🙏🏼

[ Voor 4% gewijzigd door Bossi13 op 28-01-2026 22:46 ]

• BelgianStar
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:55
Bossi13 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:43:
Mijn excuses☝️, vergeten te abonneren op dit onderwerp.

De P1 is bijna 3 jaar actief. Ik zag echter wel dat de wifiverbinding op amper 32% stond van de P1 meter.
Ze hebben maar 1 internetverbinding en 1 wifi op 2,4Ghz. 1 Proximus modem en 1 wifibooster.
Ze wonen in een gelijkvloers appartement en de meter staat in de kelder.
Gelukkig kan hij dus vanuit zijn keuken nog met een kabel rechtstreeks naar de kelder want appartement en zijn keldergedeelte staan boven/onder elkaar gebouwd. Zo zal ik de wifibooster bekabeld naar de ruimte met de P1 meter brengen en testen.
Optie 2 is de batterij bij mij thuis proberen te koppelen want mijn P1 heeft 100% wifi.

Op deze manier kunnen we zaken beginnen uitsluiten denk ik dan.

De leds knipperden blauw, maar de melding “batterysetup” netwerk kan niet verbonden worden vond ik vreemd. Wss door de 32%. Maar die melding vind ik niet via Google. Dat heeft blijkbaar nog niemand gepost?

We probeerden met 2 gsm’s en een tablet maar niets hielp. Het is een installatie in België.

Alvast bedankt voor de tips 🙏🏼
Sommige van mijn toestellen hadden hetzelfde probleem. In theorie zou de app moeten verbinden met het "batterysetup" netwerk maar dat gebeurd niet altijd even vlekkeloos.
Wat ik dan meestal doe als ik op dat punt in de installatie zit is manueel mijn wifi op de telefoon/tablet switchen naar het netwerk "Batterysetup" en dan zelf het wachtwoord "SetupPass" ingeven zoals eigenlijk duidelijk staat beschreven in de app op dat moment.
Dan gewoon terugkeren naar de HW app en in "theorie" kan je dan verder met de setup. Succes!

• Bossi13

Bossi13

BelgianStar schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 05:09:
[...]

Sommige van mijn toestellen hadden hetzelfde probleem. In theorie zou de app moeten verbinden met het "batterysetup" netwerk maar dat gebeurd niet altijd even vlekkeloos.
Wat ik dan meestal doe als ik op dat punt in de installatie zit is manueel mijn wifi op de telefoon/tablet switchen naar het netwerk "Batterysetup" en dan zelf het wachtwoord "SetupPass" ingeven zoals eigenlijk duidelijk staat beschreven in de app op dat moment.
Dan gewoon terugkeren naar de HW app en in "theorie" kan je dan verder met de setup. Succes!
Het wachtwoord SetupPass is niet correct krijgen we als melding, dat hebben we ook geprobeerd. 🤷🏼‍♂️

• Henk Puister
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Mijn 2de batterij is vandaag bezorgd. Iets eerder dan verwacht _/-\o_ .
En is net geïnstalleerd. Ik zie wel dat die niet de nieuwste versie heeft, nog 1.406, net als mijn eerste.

• Bossi13

Bossi13

Een leuk berichtje voor de “Apple haters” 😅

De HW batterij werd succesvol gekoppeld met een Android phone waar het met 3 Apple toestellen niet wou lukken. 😉

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-02 22:20
/edit; hier stond een rant, de strekking was het feit dat Homewizard niet eens bereikbaar is via een e-mailadres voor acute problemen.

[ Voor 76% gewijzigd door Boefs op 29-01-2026 20:26 ]

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Boefs schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:43:
Gisteren zou er hier een batterij gezorgd worden, zonder opgaaf van reden is dat niet gebeurd. Vandaag werd de tracktrace van Transmission niet geüpdatet, maar via een andere email van goparcel was te zien dat deze wel bezorgd zou worden. Het tijdvak schoof steeds verder op en jawel, een email dat het ook vandaag niet ging lukken. Zelfs met de melding "adres gesloten". Wat een gekkigheid. Nu moet je wel thuis blijven voor dit pakket, dat is toch geen manier van doen. Het kost me twee verlofdagen, waarvoor ik dus niets heb. Vraag me ook af of ik dat ding nog wel wil hebben na twee dagen hobbelen in een bus.

Dit zijn kleine problemen, natuurlijk, maar het feit dat Homewizard niet eens bereikbaar is via een e-mailadres voor dit soort dingen, dat kan toch eigenlijk niet.
Ik had een aantal berichten boven gereageerd op iemand met hetzelfde probleem. In de verzend bevestiging op de site staat onderdaan “Contact”. Dat is een bericht direct naar GoParcel, zij reageren vrij rap. Ik had precies hetzelfde voorval en heb na reactie per e-mail een nieuwe afspraak gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKlCFJmMPodpv6HcoXR2auzMdJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXGyap9iRXLZvKhwM6EnQHA7.jpg?f=fotoalbum_large

Er was vertraging en wilde de dag erna komen maar toen moest ik naar kantoor. Afspraak kunnen maken voor 2 dagen later.
Transmission is geen bedrijf maar een groep van bezorg diensten.
In de Track en Trace code die je hebt staat onder welke bezorgdienst(bedrijf) je valt. Zoek daarvan het telefoon nummer op en neem rechtstreeks contact met dat bedrijf op. Dan kan je in overleg met de uiteindelijke bezorger een afspraak maken. Dat werkt beter dan via het contact formulier van GoParcel.

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:37

HE1

Heeft iemand inmiddels een HW display geconfigureerd op pib waarden? wat is er inmiddels mogelijk met de pib op het display?

realtime import export van de pib en dagtotalen import export van de pib mogelijk op het display? en ook de kwh reserve van de pib?

[ Voor 10% gewijzigd door HE1 op 29-01-2026 21:48 ]

HE1 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:47:
Heeft iemand inmiddels een HW display geconfigureerd op pib waarden? wat is er inmiddels mogelijk met de pib op het display?

realtime import export van de pib en dagtotalen import export van de pib mogelijk op het display? en ook de kwh reserve van de pib?
Op de display kan voor de batterijen uitsluitend het laadpercentage en of er geladen of ontladen wordt worden ingesteld. ( 1 setting)

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:28
HE1 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:47:

Ik wil veel meer met dat display dan dat er mogelijk is. Waarom zou HomeWizard niet jouw dynamische prijzen willen laten zien, zodat minder technische personen, zoals mijn vrouw of vier zoons in één oogopslag kan zien of het slim is om een wasje en droger te draaien, of de auto op te laden, of de vaatwasser aan te zetten... of juist NIET.

Nee... zelfs dat kan niet. Alleen wat vermogen en totalen in m3 of kWh.

Dus heb ik maar een goedkoop WiFi kleuren lampje gekocht. Dure uren? Rood. Goedkope uren... Groen. Daar tussen in? Oranje.

Ik moet nog wel een mooier lampje kopen. Maar mijn vrouw houdt nu perfect rekening met de vaatwassen en de was. Super.

Was het nou zo moeilijk om op het display een kleur te tonen? Blijkbaar. Wellicht een premium optie? Nee, ook daar niet. Niet over nagedacht? Alleen bezig met verkopen? Winst maken?

Zelfs in de App zie je de prijzen niet. Alleen een hoger of lager balkje. Hier is nog veel verbetering mogelijk zoals de dynamische prijzen voor alle leveranciers laten zien of nog beter te selecteren maken. Wellicht dat dit nog komt.

Voor nu, bij ons in huis... een lelijk lampje. Omdat NOG een display of tablet/iPad mij nog te duur is... maar wel aan het kijken naar een paar opties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEO34a_wuZklZFC-PiZ6VL7FpWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgMBB9xLNhOTnKTN7fYtppa5.jpg?f=fotoalbum_large

Rood!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
if:
  - condition: time
    after: "07:00:00"
    before: "00:00:00"
then:
  - action: light.turn_on
    metadata: {}
    target:
      entity_id: light.tapo_l430c_1
    data:
      brightness_pct: 10
      rgb_color:
        - 255
        - 0
        - 0
else:
  - action: light.turn_off
    target:
    data: {}
De PiB in HA bij mij;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wo9092WkjNGtmVGM58K8gK2s07A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4J8oblfezZ7SDEmhsDHqiQn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZpb610WC__y_ITrJ4a7nc9VX3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95v33b67qsCc4KcZhiq2ZFpS.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
Mijn vrouw kijkt gewoon op de Tibber app.....

Ziet ze ook wat de prijs over een paar uur doet...

Maar ik vind je idee wel heel geestig en creatief. Hou je ook rekening met hoe de prijs zich ontwikkeld in de "komende" uren? (wel relevant met wasbeurten en zo).

Je zou nog een stukje verder kunnen gaan en het hele kleurenspectrum doorlopen in 255 stapjes afhankelijk van de prijs? .... maar wellicht wordt dat weer wat te complex..... :D

[ Voor 102% gewijzigd door AA42 op 29-01-2026 23:03 ]

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:52

Dynamisch HA (Maart releasetest)

De sturing die primair gebruikt word in https://github.com/Gielz1...elz1986-Maart-2026-Update (Gielz Zendure aansturing) krijgt een update. Aangezien hier ooit het batterij avontuur begonnen is heb ik in Oktober een deel van deze code bruikbaar gemaakt voor de Homewizard PiB.

Dynamisch HA (Maart releasetest) (voor iedere batterij fabrikant met HA mogelijkheden)
https://github.com/Gielz1...elz1986-Maart-2026-Update

Bij problemen graag een issue inschieten op Github. Dan worden ze ook netjes gelinkt aan releases.
Melding van release krijgen
1) Zet een Star bij de Github pagina (dan volg je hem wat altijd handig is)
2) Klik op Watch en kies waar je exact een melding van wilt krijgen. Bij Custom kun je specifiek alleen releases aanvinken.
3) Bij je profiel onder Notifications kun je aangeven of het via github zelf gaat of naar je mailbox
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1c2AL6vVxDeMumDJk74OuhNTao=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XRen5F1m2ARG4n8Te0TDnLSb.png?f=user_large
Wijzigingen in bestaande onderdelen
Broncode opgeschoond
De configuratie is nu 30% kleiner in de configuration.yaml. Ter voorbereiding voor overgang naar HACS.

input_text.dynamisch_handmatige_periode en input_text.dynamisch_handmatige_periode_morgen
Het is nu mogelijk om bredere periodes in één keer in te stellen. Hier onder een paar voorbeelden;
G03:00-07:00 Laden van 03:00 t/m 08:00
D16:00-18:00 Ontladen van 16:00 t/m 19:00
G00:00-03:00;D07:00-11:00;D18:00;G22:00 Meerdere schema's door elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHTEc1ykY9cO99YbuKjRthH3bFU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dQiU3YYxr9MFWDlT4sGLq9u2.png?f=user_large

input_number.dynamisch_duurste_x_periode en input_number.dynamisch_duurste_x_periode_morgen
Het is niet meer noodzakelijk om "Geen" in de handmatige periode te typen als er die dag niets gedaan moet worden. Beide entiteiten kunnen nu op 0 periodes gezet worden en hierdoor worden niet meer alle 24/96 periodes duur getoond.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

TFX77 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:38:
[...]

Ik wil veel meer met dat display dan dat er mogelijk is. Waarom zou HomeWizard niet jouw dynamische prijzen willen laten zien, zodat minder technische personen, zoals mijn vrouw of vier zoons in één oogopslag kan zien of het slim is om een wasje en droger te draaien, of de auto op te laden, of de vaatwasser aan te zetten... of juist NIET.

Dus heb ik maar een goedkoop WiFi kleuren lampje gekocht. Dure uren? Rood. Goedkope uren... Groen. Daar tussen in? Oranje.

Ik moet nog wel een mooier lampje kopen. Maar mijn vrouw houdt nu perfect rekening met de vaatwassen en de was. Super.

Was het nou zo moeilijk om op het display een kleur te tonen? Blijkbaar. Wellicht een premium optie? Nee, ook daar niet. Niet over nagedacht? Alleen bezig met verkopen? Winst maken?

Zelfs in de App zie je de prijzen niet. Alleen een hoger of lager balkje. Hier is nog veel verbetering mogelijk zoals de dynamische prijzen voor alle leveranciers laten zien of nog beter te selecteren maken. Wellicht dat dit nog komt.

Voor nu, bij ons in huis... een lelijk lampje. Omdat NOG een display of tablet/iPad mij nog te duur is... maar wel aan het kijken naar een paar opties.

[Afbeelding]

Rood!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
if:
then:
    target:
    data:
      rgb_color:
        - 255
        - 0
        - 0
else:
    target:
De PiB in HA bij mij;

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Creatief! Is dit wellicht een optie? https://www.mediamarkt.nl...PEOzjvHMa4mMaAhjAEALw_wcB

gielz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:08:

Dynamisch HA (Maart releasetest)

De sturing die primair gebruikt word in https://github.com/Gielz1...elz1986-Maart-2026-Update (Gielz Zendure aansturing) krijgt een update. Aangezien hier ooit het batterij avontuur begonnen is heb ik in Oktober een deel van deze code bruikbaar gemaakt voor de Homewizard PiB.

Dynamisch HA (Maart releasetest) (voor iedere batterij fabrikant met HA mogelijkheden)
https://github.com/Gielz1...elz1986-Maart-2026-Update

Bij problemen graag een issue inschieten op Github. Dan worden ze ook netjes gelinkt aan releases.
Melding van release krijgen
1) Zet een Star bij de Github pagina (dan volg je hem wat altijd handig is)
2) Klik op Watch en kies waar je exact een melding van wilt krijgen. Bij Custom kun je specifiek alleen releases aanvinken.
3) Bij je profiel onder Notifications kun je aangeven of het via github zelf gaat of naar je mailbox
[Afbeelding]
Wijzigingen in bestaande onderdelen
Broncode opgeschoond
De configuratie is nu 30% kleiner in de configuration.yaml. Ter voorbereiding voor overgang naar HACS.

input_text.dynamisch_handmatige_periode en input_text.dynamisch_handmatige_periode_morgen
Het is nu mogelijk om bredere periodes in één keer in te stellen. Hier onder een paar voorbeelden;
G03:00-07:00 Laden van 03:00 t/m 08:00
D16:00-18:00 Ontladen van 16:00 t/m 19:00
G00:00-03:00;D07:00-11:00;D18:00;G22:00 Meerdere schema's door elkaar.

[Afbeelding]

input_number.dynamisch_duurste_x_periode en input_number.dynamisch_duurste_x_periode_morgen
Het is niet meer noodzakelijk om "Geen" in de handmatige periode te typen als er die dag niets gedaan moet worden. Beide entiteiten kunnen nu op 0 periodes gezet worden en hierdoor worden niet meer alle 24/96 periodes duur getoond.
Top. Ik ga in de TS de link aanpassen naar deze post. Goed werk!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:41

elsinga

=8-)

[...]

Ik gebruik hier een Ulanzi LED display voor dat is omgeflasht naar Awtrix. Prima ondersteuning in Homey (en dus vast ook in HA). Wisselt af tussen datum/tijd en een custom app die de huidige energieprijs toont. Rood als de 8 duurste uren, groen als 8 goedkoopste uren, geel de rest.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:38

DarkSide

theres no place like ::1

Ben benieuwd
Als het goed is, is de bezorger onderweg om mijn eerste batterij te leveren.

Dit weekend dus even aansluiten en mee spelen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

[...]

[Afbeelding]

Rood!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
if:
then:
    target:
    data:
      rgb_color:
        - 255
        - 0
        - 0
else:
    target:
De PiB in HA bij mij;

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar heb ik homey voor.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• rtunru
  • Registratie: November 2006
Devke schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:23:
[...]

Top. Ik ga in de TS de link aanpassen naar deze post. Goed werk!
@Devke , werkt jouw Dynamisch Laden automatisering zonder aanpassingen met deze versie?
rtunru schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:36:
[...]

@Devke , werkt jouw Dynamisch Laden automatisering zonder aanpassingen met deze versie?
Ik draai de 1e versie nog. Die werkt zoals ik verwacht. Ik wil even kijken of ik vanmiddag wat tijd krijg om bij te werken zodat ik met een range kan werken ipv losse uren benoemen als ze verspreid zijn over de dag.

• gielz
rtunru schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:36:
[...]

Het Ja/Nee gedeelte is niet veranderd dus voor 99.9% zeker dat dit direct goed gaat werken. En mocht je toch problemen ervaren met de nieuwe versie dan hoor ik het graag op github of via DM en word het spoedig opgelost.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• DarkSide

DarkSide

Yeah. Batterij binnen.
Aansluiten. Wifi connecten. Firmware update. Top.

Melding dat de P1 dongle een update moet hebben.
Maar die wil niet, Krijg aldoor time out.

Modem even aan uit.
P1 verbonden via Hotspot op de telefoon.
Modem uit. Hotspot hernoemen naar thuis netwerk en zelfde wachtwoord. En p1 daaraan koppelen.
Dongel ook voorzien van Extra voeding via USB.
En ook paar keer herstart.

Ik blijf timeouts krijgen.

App zegt probeer het binnen 2 uur nog een keer.
Maar melding blijft.

Is dit gewoon "ff"wachten of toch support bellen?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

DarkSide schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:45:
Yeah. Batterij binnen.

Modem even aan uit.
Modem uit. Hotspot hernoemen naar thuis netwerk en zelfde wachtwoord. En p1 daaraan koppelen.

Maar melding blijft.

Wat is het signaal sterkte van de telefoon. Hoeveel streepjes ontvangst heb je.

• DarkSide

DarkSide

GL007 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Wat is het signaal sterkte van de telefoon. Hoeveel streepjes ontvangst heb je.
Wifi naar modem is 96%

Hotspot niet gecheckt. Maar 5 streepjes 5g en goede connectie.

• TFX77
gielz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Het Ja/Nee gedeelte is niet veranderd dus voor 99.9% zeker dat dit direct goed gaat werken. En mocht je toch problemen ervaren met de nieuwe versie dan hoor ik het graag op github of via DM en word het spoedig opgelost.
Puik werk @gielz!

Ik heb deze wijzigingen verwerkt er alles lijkt te werken.

Ik heb zelf in de automatisering veel wijzigingen gemaakt. Denk aan bij teruglevering naar zero charge only, alleen ontladen op dynamische duren uren als de spread gehaald is, of juist zero discharge only als je een dynamisch contract hebt. Maar denk ook aan spread voor laden en ontladen en wel of niet veranderen van modus op basis van of de boiler of auto aan het laden is. Ook logging toegevoegd naar een telegram bot. Hiervoor heb ik ga ik ook uit van de huidige status en switch van modus als het nodig is.

Maar ik denk dat er geen wijzigingen in de automatisering zijn geweest?

De spread implementeren heeft als voordeel dat ik wel de boiler altijd aan kan laten gaan op dynamisch goedkope uren maar de batterijen alleen gaan laden of ontladen als er ook nog een spread gehaald is.

Hiervoor heb ik wel de hoogste en huidige prijs van de EnergyZero integratie gebruikt omdat de HACS Nordpool integratie alleen een huidige prijs sensor heeft. Ik heb nu wel iets meer kennis hoe dit werkt in Home Assistant maar kan dat voor nu nog niet uit de HACS Nordpool integratie krijgen. Volgens mij heeft de officiële Nordpool integratie nu ook deze sensoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CchCOPs2QzcKzbxJwqdw_aWm4kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qguEoZeSG1gaPYjytyMPF1pb.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• gielz
TFX77 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Puik werk @gielz!

Ik heb deze wijzigingen verwerkt er alles lijkt te werken.

Ik heb zelf in de automatisering veel wijzigingen gemaakt. Denk aan bij teruglevering naar zero charge only, alleen ontladen op dynamische duren uren als de spread gehaald is, of juist zero discharge only als je een dynamisch contract hebt. Maar denk ook aan spread voor laden en ontladen en wel of niet veranderen van modus op basis van of de boiler of auto aan het laden is. Ook logging toegevoegd naar een telegram bot. Hiervoor heb ik ga ik ook uit van de huidige status en switch van modus als het nodig is.

Maar ik denk dat er geen wijzigingen in de automatisering zijn geweest?

De spread implementeren heeft als voordeel dat ik wel de boiler altijd aan kan laten gaan op dynamisch goedkope uren maar de batterijen alleen gaan laden of ontladen als er ook nog een spread gehaald is.

Hiervoor heb ik wel de hoogste en huidige prijs van de EnergyZero integratie gebruikt omdat de HACS Nordpool integratie alleen een huidige prijs sensor heeft. Ik heb nu wel iets meer kennis hoe dit werkt in Home Assistant maar kan dat voor nu nog niet uit de HACS Nordpool integratie krijgen. Volgens mij heeft de officiële Nordpool integratie nu ook deze sensoren.

[Afbeelding]
De automatisering is van @Devke ik zelf maak alleen de volledige aansturing voor Zendure batterij. Wat betreft de goedkoopste en duurste prijs van vandaag, deze kun je al terug vinden in je Nordpool HACS sensor. Zou je waarschijnlijk zo via GPT een attribuut naar template sensor voor kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2qONIltUtCiAfQgpv_adFRpWJI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0SAcqdwfwf7jcKwE0tGAZNJm.png?f=user_large

• TFX77
gielz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:37:
[...]

De automatisering is van @Devke ik zelf maak alleen de volledige aansturing voor Zendure batterij. Wat betreft de goedkoopste en duurste prijs van vandaag, deze kun je al terug vinden in je Nordpool HACS sensor. Zou je waarschijnlijk zo via GPT een attribuut naar template sensor voor kunnen maken.

[Afbeelding]
Thanks, makkelijker dan ik dacht. Voor wie ook deze dat wil gebruiken voor zijn HomeWizard Plug-In Battery.

Maak in Home Assistant een Helper aan, template -> sensor aan met de volgende state(s).

sensor.nordpool waar de attributes leven. Ik heb de gibberish erachter verwijderd ik heb maar 1 hoofd Nordpool sensor maar bij jullie kan dit bijvoorbeeld sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_21_0 zijn.

Naam: Nordpool lowest price today
State: {{ state_attr('sensor.nordpool', 'min') }}
Unit of measurement: €/kWh

Naam: Nordpool highest price today
State: {{ state_attr('sensor.nordpool', ‘max’) }}

Naam: Nordpool current price
State: {{ state_attr('sensor.nordpool', ‘current_price’) }}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s28e5KC1du59eTAbvmMUmbGlJ7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omMhGOC9He90Dmh5DD42YqD9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_HMqxVTq8ute9pC77WyPAUp3pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzVr5lHrF2ZmI7ieiVIfki0U.jpg?f=fotoalbum_large

Hiermee kan je de spread berekenen en ook een spread bepalen voor laden en ontladen van de batterijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNYmSXdANvwNkyaFSJxdBrxT53o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8KpJlhnSOafMh0GuhgWjbPu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAOMitRvBa2-b-cM1vov3F23IUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YihIayNrPO3aKEWXW765Aacj.jpg?f=fotoalbum_large

Op dezelfde manier kun je ook nog een sensor aanmaken voor de dagelijkse spread. Het verschil tussen de hoogste en laagste prijs met twee van de sensoren die je hierboven hebt aangemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9Li94PDXYUNxSnNgkUJeq7durs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7S6Z2yxhP5zxnZGG5woOhMC6.jpg?f=fotoalbum_large

:twk :twk

[ Voor 8% gewijzigd door TFX77 op 31-01-2026 02:10 ]

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-02 23:47
DarkSide schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:45:
Yeah. Batterij binnen.

Modem even aan uit.

Maar melding blijft.

Ik ben beta tester p1 meter en heb zelfde een keer meegemaakt, ik heb tien p1 meter verwijderd uit slimme meter even gewacht p1 weer in slimme meter gestopt toen ging het wel.
Misschien dat nog een optie voor je als je nog niet kunt updaten

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:49
Sinds ik een hw pib op een specifieke wcd geprikt heb, klapt gemiddeld 1x de maand de aardlekschakelaar waar deze wcd opzit eruit.
Zijn er meer mensen die iets soortgelijks hebben met de pib?

Wcd is voorzien van werkende randaarde. Op achter de specifieke aardlekschakelaar zitten geen natte groepen, groepen die naar buiten (tuin of buitenlamp) gaan of zonnepanelen. Qua apparatuur een nog niet heel oude tafelmodel koelkast, cv ketel van nog geen 7 jaar oud.
De enige wijziging waarna problemen begonnen is de pib.

[ Voor 5% gewijzigd door SniperGuy op 31-01-2026 05:36 ]

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:40
SniperGuy schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 05:35:
Sinds ik een hw pib op een specifieke wcd geprikt heb, klapt gemiddeld 1x de maand de aardlekschakelaar waar deze wcd opzit eruit.

Wcd is voorzien van werkende randaarde. Op achter de specifieke aardlekschakelaar zitten geen natte groepen, groepen die naar buiten (tuin of buitenlamp) gaan of zonnepanelen. Qua apparatuur een nog niet heel oude tafelmodel koelkast, cv ketel van nog geen 7 jaar oud.
Is de PiB verplaatst naar een groep op een andere aardlekschakelaar?
Er zijn vele redenen waarom die af kan gaan, waaronder vocht, loszittende bedrading of soms gewoonweg een gare aardlekschakelaar.

Dat de PiB deze af laat gaan lijkt mij onwaarschijnlijk en voor het verplaatsen veroorzaakte die geen probleem.

Ik denk eerder dat het een bestaand gebrek aantoont. Haal de PiB eens uit dat stopcontact en probeer er wat zwaardere apparaten op. Begin maar met een waterkoker.

• DarkSide

DarkSide

ivo1969 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 05:32:
[...]

Ik ben beta tester p1 meter en heb zelfde een keer meegemaakt, ik heb tien p1 meter verwijderd uit slimme meter even gewacht p1 weer in slimme meter gestopt toen ging het wel.
Misschien dat nog een optie voor je als je nog niet kunt updaten
tnx.
Helaas ook al paar keer gedaan.

Vanochtend ook nog een paar keer geprobeerd te updaten. Maar geen succes.
Maar even een support ticket maken denk ik.

Stekker andersom draaien in wcd. Maar je hebt een probleem met de interne RFI filters en overvoltage protectors.

• heejijdaar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-01 10:14

Ik zou ook de cv niet uitsluiten, weet uit ervaring dat sluiting daarin zomaar kan ontstaan.

• TFX77
AA42 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:53:
Mijn vrouw kijkt gewoon op de Tibber app.....

Ziet ze ook wat de prijs over een paar uur doet...

Maar ik vind je idee wel heel geestig en creatief. Hou je ook rekening met hoe de prijs zich ontwikkeld in de "komende" uren? (wel relevant met wasbeurten en zo).

Je zou nog een stukje verder kunnen gaan en het hele kleurenspectrum doorlopen in 255 stapjes afhankelijk van de prijs? .... maar wellicht wordt dat weer wat te complex..... :D
Mijn vrouw kan in de ANWB App, maar mijn vrouw zit niet vastgeplakt aan haar telefoon. Dan helpt een visuele indicator uiteraard beter. Dan nog, mijn vier zoons zouden niet zo snel meedenken. Haha.

Nee, verder geen diepte zoals aantal goedkope periodes. Zou wel kunnen maar meestal zijn de factoren wel hetzelfde. Ochtend duur, middag goedkoop, avond duur, richting de nacht en de nacht goedkoop.

Ik heb die Lenovo tab besteld. Zo kan ApexChart gewoon in de woonkamer staan als extra.

Als je de volledige prijs hebt inclusief inkoopkosten, belasting en BTW dan bijvoorbeeld alles onder de 0.25 cent is goedkoop;
code:
1
2
3
4
5
template:
  - binary_sensor:
      - name: "Goedkope elektriciteit"
        state: >
          {{ states('sensor.nordpool) | float < 0.25 }}
Maar dat zijn geen opeenvolgende uren.

Zo wel, kan handig zijn voor het laden van de Plug-In Batteries of bijvoorbeeld de auto of boiler of de lamp aan laten gaan overdag. Echter zal onderstaande zal vaak in de nacht zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
template:
  - sensor:
      - name: "Nordpool Cheapest 3h Today"
          {% set prices = state_attr('sensor.nordpool', 'today') %}
          {% set hours = 3 %}
          {% if prices and prices | length >= hours %}
            {% set ns = namespace(best=None) %}
            {% for i in range(prices | length - hours + 1) %}
              {% set slice = prices[i:i+hours] %}
              {% set avg = (slice | map(attribute='price') | sum) / hours %}
              {% if ns.best is none or avg < ns.best.avg %}
                {% set ns.best = {
                  "start": slice[0].hour,
                  "avg": avg
                } %}
              {% endif %}
            {% endfor %}
            {{ ns.best.start }}
          {% else %}
            unknown
          {% endif %}
Dus slimmer om het overdag een blok te zoeken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
template:
  - sensor:
      - name: "Nordpool Cheapest 3h Daytime Today"
          {% set prices = state_attr('sensor.nordpool', 'today') %}
          {% set hours = 3 %}
          {% set day_start = 8 %}
          {% set day_end = 22 %}
          {% if prices %}
            {% set day_prices = prices
              | selectattr('hour', 'defined')
              | selectattr('hour', 'string')
              | selectattr('hour', 'regex_search', 'T(0[8-9]|1[0-9]|2[0-1]):')
              | list %}
            {% if day_prices | length >= hours %}
              {% set ns = namespace(best=None) %}
              {% for i in range(day_prices | length - hours + 1) %}
                {% set slice = day_prices[i:i+hours] %}
                {% set avg = (slice | map(attribute='price') | sum) / hours %}
                {% if ns.best is none or avg < ns.best.avg %}
                  {% set ns.best = {
                    "start": slice[0].hour,
                    "avg": avg
                  } %}
                {% endif %}
              {% endfor %}
              {{ ns.best.start }}
            {% else %}
              unknown
            {% endif %}
          {% else %}
            unknown
          {% endif %}
code:
1
2
3
4
5
6
7
trigger:
  - platform: time
    at: sensor.nordpool_cheapest_3h_daytime_today
action:
  - service: switch.turn_on
    target:
      entity_id: switch.lampie_aan_groen

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:49
netappie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 07:33:
[...]

Is de PiB verplaatst naar een groep op een andere aardlekschakelaar?
Er zijn vele redenen waarom die af kan gaan, waaronder vocht, loszittende bedrading of soms gewoonweg een gare aardlekschakelaar.

Dat de PiB deze af laat gaan lijkt mij onwaarschijnlijk en voor het verplaatsen veroorzaakte die geen probleem.

Ik denk eerder dat het een bestaand gebrek aantoont. Haal de PiB eens uit dat stopcontact en probeer er wat zwaardere apparaten op. Begin maar met een waterkoker.
Aardlek is ook nog geen 8 jaar oud en van een degelijk merk. De kans is nooit 0, maar ik verdenk de Aardlek niet als eerste oorzaak. Noch de huisinstallatie want die is 8 jaar geleden vernieuwd.
Problemen zijn begonnen met plaatsing van een nieuwe pib op die betreffende groep/wcd. Daarvoor nooit elektra problemen gehad.
Testen met een waterkoker gaat natuurlijk niet de werking van de aardelschakelaar testen, hooguit de werking mbt overbelasting van de b16 automaat.
Ik ga inderdaad de pib op een andere groep/aardlekschakelaar zetten kijken of het probleem meeverhuisd :)

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-02 11:55
Ik begin er echt de pey in te krijgen. Als drie weken bijna elke dag moet ik de P1 uit de meter halen om de omgeving weer werkend te krijgen. Of uit aanschakelen van de batterij maar die staat boven.

Om de haverklap gaat de batterij niet meer laden of ontladen maar blijft deze in ruststand staan om er niet meer uit te komen. Geen enkele foutmeliding van de batterij of P1 in de app. En de weergave in de app zelf begint ook steeds slecter te worden, vaak zelfs een inverse.met de werkelijkheid en cijfers die niet kloppen , zoals een batterij die tot 80% is opgeladen maar waar ij de indicatie nog op 0 staat.

Allemaal begonnen met de laatste batterij firmware. Ik zou Homewizard momenteel aan niemand aanraden eerlijk gezegd. Ik ben wr wel klaar mee om als consument onderdeel uit te maken van een eindeloos experiment.
satya schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:00:
Ik begin er echt de pey in te krijgen. Als drie weken bijna elke dag moet ik de P1 uit de meter halen om de omgeving weer werkend te krijgen. Of uit aanschakelen van de batterij maar die staat boven.

Om de haverklap gaat de batterij niet meer laden of ontladen maar blijft deze in ruststand staan om er niet meer uit te komen. Geen enkele foutmeliding van de batterij of P1 in de app. En de weergave in de app zelf begint ook steeds slecter te worden, vaak zelfs een inverse.met de werkelijkheid en cijfers die niet kloppen , zoals een batterij die tot 80% is opgeladen maar waar ij de indicatie nog op 0 staat.

Allemaal begonnen met de laatste batterij firmware. Ik zou Homewizard momenteel aan niemand aanraden eerlijk gezegd. Ik ben wr wel klaar mee om als consument onderdeel uit te maken van een eindeloos experiment.
Vreemd, want jij bent blijkbaar de enige die dit probleem heeft want anders was hier wel een hele club van mensen die zouden klagen. En dat kan maar tot een conclusie leiden dat je een lokaal probleem hebt.
Het meest waarschijnlijke is dat het aan je netwerk ligt.

Dat wil niet zeggen dat je geen hulp bij HW moet inroepen maar het is wel onjuist om te stellen dat het product opzich niet goed is. Van een experiment is geen sprake. Mijn 4 batterijen en P1-meter die allen de laatste software hebben werken foutloos.
satya schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:00:

Vervelend dat je dit ervaart. Een paar dingen om te checken:
  • Hoe is de WiFi-dekking bij de P1-meter en de batterij?
  • Kun je het probleem reproduceerbaar maken, of gebeurt het willekeurig?
  • Kun je de batterij handmatig laden via de app als hij in rust blijft staan?
  • Welke firmwareversies draaien op de P1 en de batterij? Niet iedereen heeft de laatste versie, dus dat kan verschil maken.
  • Heb je het topic al doorzocht naar mogelijke oplossingen of ervaringen van anderen?
  • Een harde reset kan soms helpen: batterij uit, knop op uit, stekker uit de WCD, 45 minuten wachten, daarna weer aansluiten en aanzetten.
Hopelijk helpt dit om het probleem iets beter te isoleren / te verhelpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 31-01-2026 17:37 ]

• netappie
SniperGuy schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Aardlek is ook nog geen 8 jaar oud en van een degelijk merk. De kans is nooit 0, maar ik verdenk de Aardlek niet als eerste oorzaak. Noch de huisinstallatie want die is 8 jaar geleden vernieuwd.
Problemen zijn begonnen met plaatsing van een nieuwe pib op die betreffende groep/wcd. Daarvoor nooit elektra problemen gehad.
Testen met een waterkoker gaat natuurlijk niet de werking van de aardelschakelaar testen, hooguit de werking mbt overbelasting van de b16 automaat.
Ik ga inderdaad de pib op een andere groep/aardlekschakelaar zetten kijken of het probleem meeverhuisd :)
Ik neem aan dat je B16 niet af gaat van 1 waterkoker, want dan heb je een heel ander probleem. Maar gare bedrading/connecties/vocht in dat traject en genoeg verbruik er doorheen kan de aardlekschakelaar misschien wel af laten gaan zodat je iets reproduceerbaars hebt om op te lossen.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:23
Ook al heb ik nu een Zendure batterij (was een zeer goede actie, 480 euro voor 3,84kwh capaciteit met P1 meter), blijf ik een zwak houden voor HomeWizard. Zojuist een goede daad verricht. :) Op marktplaats zag ik een advertentie met titel ‘Homewizard stuur maar een berichtje 06XXXXXXXX’ welke ik heb gerapporteerd. Kreeg vrij snel een melding dat deze is verwijderd.
meesje schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:18:
Ook al heb ik nu een Zendure batterij (was een zeer goede actie, 480 euro voor 3,84kwh capaciteit met P1 meter), blijf ik een zwak houden voor HomeWizard. Zojuist een goede daad verricht. :) Op marktplaats zag ik een advertentie met titel ‘Homewizard stuur maar een berichtje 06XXXXXXX welke ik heb gerapporteerd. Kreeg vrij snel een melding dat deze is verwijderd.
Goed dat je het gerapporteerd hebt maar niet zo goed dat je hier dat telefoonnr noemt.
Misschien even verwijderen.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:23
hanev001 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Goed dat je het gerapporteerd hebt maar niet zo goed dat je hier dat telefoonnr noemt.
Misschien even verwijderen.
Aangepast. Zelf had ik er niet veel moeite mee aangezien het openbare info was. Het stond in de titel van de advertentie. Niet dat ik het bv had verkregen na contact met de verkoper.

• TFX77
meesje schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:18:
Ook al heb ik nu een Zendure batterij (was een zeer goede actie, 480 euro voor 3,84kwh capaciteit met P1 meter), blijf ik een zwak houden voor HomeWizard. Zojuist een goede daad verricht. :) Op marktplaats zag ik een advertentie met titel ‘Homewizard stuur maar een berichtje 06XXXXXXXX’ welke ik heb gerapporteerd. Kreeg vrij snel een melding dat deze is verwijderd.
Ik een tiental advertenties op Marktplaats en een verkoper op bol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3xBM3WO02HLHEfYHoD1XWSs2eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqpO9sDbP3ACibYXehlqVrJ1.jpg?f=fotoalbum_large

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-02 11:55
Devke schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:35:
[...]

Vervelend dat je dit ervaart. Een paar dingen om te checken:
  • Hoe is de WiFi-dekking bij de P1-meter en de batterij?
  • Kun je het probleem reproduceerbaar maken, of gebeurt het willekeurig?
  • Kun je de batterij handmatig laden via de app als hij in rust blijft staan?
  • Welke firmwareversies draaien op de P1 en de batterij? Niet iedereen heeft de laatste versie, dus dat kan verschil maken.
  • Heb je het topic al doorzocht naar mogelijke oplossingen of ervaringen van anderen?
  • Een harde reset kan soms helpen: batterij uit, knop op uit, stekker uit de WCD, 45 minuten wachten, daarna weer aansluiten en aanzetten.
Hopelijk helpt dit om het probleem iets beter te isoleren / te verhelpen.
Wifi dekking is aan beide kanten 100%, aan het netwerk is niets veranderd, het probleem is begonnen bij de laatste batterij update.

P1 en Batterij krijgen altijd hetzelfde IP adres toegewezen en worden via ICMP ping opgevolgd, daar gaat er nooit een van verloren.

Het probleem komt steeds opnieuw terug, op een gegeven moment komt de batterij niet meer uit de ruststand en gaat noch laden noch ontladen waar dat normaal wel gebeurt.

Handmatig laden opstarten in de 'foutstand' wordt genegeerd. Zowel de P1 als Batterij melden geen fouten.

Vandaag wel beiden uit gehad, maar 45 minuten nog niet. Misschien iets voor de komende nacht, dank je.

P1 = 6.0304
Batt = 1.0503 (tot hiervoor geen problemen)

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:55
satya schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Wifi dekking is aan beide kanten 100%, aan het netwerk is niets veranderd, het probleem is begonnen bij de laatste batterij update.

P1 en Batterij krijgen altijd hetzelfde IP adres toegewezen en worden via ICMP ping opgevolgd, daar gaat er nooit een van verloren.

Het probleem komt steeds opnieuw terug, op een gegeven moment komt de batterij niet meer uit de ruststand en gaat noch laden noch ontladen waar dat normaal wel gebeurt.

Handmatig laden opstarten in de 'foutstand' wordt genegeerd. Zowel de P1 als Batterij melden geen fouten.

Vandaag wel beiden uit gehad, maar 45 minuten nog niet. Misschien iets voor de komende nacht, dank je.

P1 = 6.0304
Batt = 1.0503 (tot hiervoor geen problemen)
@satya
Hangt je P1 meter erg dicht bij je modem/router? Dat gaf bij mij storingen, en ook anderen in dit forum hebben dit waargenomen (ruis bij kleine afstanden, en dan zegt de 100% niet veel). Ik heb mijn P1 meter een halve meter verder weg gehangen, en geen enkel probleem meer sindsdien.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• netappie
Ik zit nog steeds te twijfelen of ik al over moet stappen naar een dynamisch contract. 1 maart 2026 gaat al niet meer lukken qua opzegtermijn, terwijl ik wel verwacht dat ik dan terugleverkosten ga krijgen ondanks 2 PiB's.

Jammer dat het zo stil blijft vanuit @HomeWizard_NL over deze feature die over de kerstvakantie heen is getild. Als er nieuwe inzichten zijn waardoor de programmeurs meer tijd nodig hebben om het goed te doen, dan is dat ook nuttige informatie. Ik wil geen tijdsdruk geven, maar een grove indicatie van weken of maanden zou wel fijn zijn.

Dit is het enige dat ik er over kan vinden op de site:
Kan de batterij ook laden op dynamische tarieven?
We kijken in 2025 naar de mogelijkheden om de thuisbatterij ook effectief in te kunnen zetten met dynamische tarieven. Onze focus ligt op het zo efficiënt mogelijk je zonnestroom in huis houden voor als je het zelf nodig hebt.

Overigens ben ik best wel tevreden over de NoM functionaliteit. In januari 2026 met een meestal vol draaiende warmtepomp toch nog 36 kWh meer achter de meter gehouden en de 2 kWh die er doorheen glipte met 2 PiB's is qua terugleverkosten ook niet schokkend.

[ Voor 13% gewijzigd door netappie op 01-02-2026 07:40 ]

netappie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:35:
Ik zit nog steeds te twijfelen of ik al over moet stappen naar een dynamisch contract. 1 maart 2026 gaat al niet meer lukken qua opzegtermijn, terwijl ik wel verwacht dat ik dan terugleverkosten ga krijgen ondanks 2 PiB's.

Jammer dat het zo stil blijft vanuit @HomeWizard_NL over deze feature die over de kerstvakantie heen is getild. Als er nieuwe inzichten zijn waardoor de programmeurs meer tijd nodig hebben om het goed te doen, dan is dat ook nuttige informatie. Ik wil geen tijdsdruk geven, maar een grove indicatie van weken of maanden zou wel fijn zijn.

Dit is het enige dat ik er over kan vinden op de site:
Kan de batterij ook laden op dynamische tarieven?
We kijken in 2025 naar de mogelijkheden om de thuisbatterij ook effectief in te kunnen zetten met dynamische tarieven. Onze focus ligt op het zo efficiënt mogelijk je zonnestroom in huis houden voor als je het zelf nodig hebt.

Overigens ben ik best wel tevreden over de NoM functionaliteit. In januari 2026 met een meestal vol draaiende warmtepomp toch nog 36 kWh meer achter de meter gehouden en de 2 kWh die er doorheen glipte met 2 PiB's is qua terugleverkosten ook niet schokkend.
Volgens een recent verzonden mail komt dit "binnenkort".

Met betrekking tot dynamisch. Opzegtermijn van dynamisch kan dagelijks, dus terug of naar een andere leverancier kan dus vrij snel mocht je liever vast/variabel terug willen.

• netappie
Devke schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:01:
[...]

Volgens een recent verzonden mail komt dit "binnenkort".

Met betrekking tot dynamisch. Opzegtermijn van dynamisch kan dagelijks, dus terug of naar een andere leverancier kan dus vrij snel mocht je liever vast/variabel terug willen.
Ja, solid state accu's komen al jaren binnenkort 8)7
Het is voor mij ook niet helemaal kosteloos om het huidige vaste contract voor elektriciteit eerder op te zeggen, maar ik denk dat ik die €75 misgelopen bonus zo goed gemaakt heb vanaf april.
netappie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:23:
[...]

Ja, solid state accu's komen al jaren binnenkort 8)7
Het is voor mij ook niet helemaal kosteloos om het huidige vaste contract voor elektriciteit eerder op te zeggen, maar ik denk dat ik die €75 misgelopen bonus zo goed gemaakt heb vanaf april.
Ah op die fiets. Ik dacht dat je al weg kon boete vrij. Het ligt ook een beetje aan je tarieven. Dynamisch varieert een beetje tussen de 20 ct/kWh en net over de 30 ct/kWh. Voor mijn andere thuisbatterij is dat voldoende spread en poetsen we die wel weg. Niks spannends aan t.ov. vast/variabel.

• netappie
Devke schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Ah op die fiets. Ik dacht dat je al weg kon boete vrij. Het ligt ook een beetje aan je tarieven. Dynamisch varieert een beetje tussen de 20 ct/kWh en net over de 30 ct/kWh. Voor mijn andere thuisbatterij is dat voldoende spread en poetsen we die wel weg. Niks spannends aan t.ov. vast/variabel.
Het scheelt niet heel veel, maar ik zou het suf vinden als die PiB's dan in de ochtend staan te laden terwijl de stroomprijs hoog is en dan in de middag vol zijn terwijl er negatieve prijzen zijn.
En ik weet dat ik het zelf kan gaan regelen, maar belofte maakt schuld.

Het maakt mij ook niet uit of ze binnen een week of over een half jaar aangeven, maar nu is het echt te vaag.

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Ben er ook nog niet helemaal uit. Sinds 1 week over op dynamisch (Eneco) maar zie weinig fluctuatie in de prijzen met een gemiddelde van 0,27ct.

Maar als ik weer vast zou nemen met Voordeelmomenten (30% korting) ben ik toch goedkoper uit als ik op die momenten ga laden.

Of is er afgezien van de stroomprijs een ander voordeel met dynamisch over een heel jaar gezien. En maakt dat verschil het wel waard.
Xelation schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:51:
Ben er ook nog niet helemaal uit. Sinds 1 week over op dynamisch (Eneco) maar zie weinig fluctuatie in de prijzen met een gemiddelde van 0,27ct.

Maar als ik weer vast zou nemen met Voordeelmomenten (30% korting) ben ik toch goedkoper uit als ik op die momenten ga laden.

Of is er afgezien van de stroomprijs een ander voordeel met dynamisch over een heel jaar gezien. En maakt dat verschil het wel waard.
Je benoemd het al. Ook dynamisch moet je net als vast/variabel niet beoordelen op een week , maand oid. Houd je van een steady prijs en wil je weten waar je aan toe bent. Vast/variabel.

Ik kan alleen praten uit eigen ervaring. Ik moet nog 2 maanden en heb dan 1 jaar dynamisch. Even 2 plaatjes. 2025 (eind maart tot eind 2025)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xsxFrPw6tj_G8NEfbD-d0MQwDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1lI5wbAnd4JlE1uoRUoWLvN.jpg?f=fotoalbum_large

En

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuFgsoL7pDlVsVnRBqg2p1clJiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HavYkQBbkeZoN9pQTNq2KYU.jpg?f=fotoalbum_large

Begin 2026 tot nu. Dit alles is i.c.m. de PIBS en mijn EV. Het jaar loopt tot eind maart dus voor mij.

Totaal verbruik : 4472 kWh
Totaal teruglevering : 3013 kWh
Netto verbruik : 1459 kWh

Kosten 2025 : - € 44,28
Kosten 2026 : + € 91,83

Totale kosten : € 47,55

Kijk naar het hele plaatje. Niet alleen de zomer of wintermaanden alleen. In de combinatie met de PIB is er best iets mogelijk. Hier zit voor mij wel netsupport bij in. Terugleveren als de prijs erg hoog is. Daarnaast is de EV ook een brlangrijke factor in de zomermaanden om een stuk goedkoper te laden, sterker nog, de openbare laadtarieven haal ik ook niet eens dynamisch.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 01-02-2026 10:19 ]

Ik vind het rendement van de batterijen te laag (70 en 71%) om dit te gebruiken voor dynamisch tarief. Bij vast tarief en opslaan van zonne energie heb ik hier meer voordeel van.
Wat ik in de winter wel veel meer gebruikt is laad only mode en dan in de avond uren de batterij ontladen op de airco..
Dit heeft voor mij een dag al 11 uur nom verbruik opgeleverd.

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:50
Vraagje voor @Gielz en @Devke,
Ik heb momenteel nog 1 Pib en een vast contract. Als is contract moet verlengen zit ik te denken aan een Dynamisch contract. Kan ik met de programmatuur van Gielz en automatisering van Defke al kijken hoe alles werkt met een vast contract? Bedoeling is om bij contract verandering alleen maar de gegevens van de energieleverancier te veranderen en dan een draaiend systeem te hebben. Mijn vraag dus, is dit mogelijk?
ManS-H schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:28:
Vraagje voor @Gielz en @Devke,
Ik heb momenteel nog 1 Pib en een vast contract. Als is contract moet verlengen zit ik te denken aan een Dynamisch contract. Kan ik met de programmatuur van Gielz en automatisering van Defke al kijken hoe alles werkt met een vast contract? Bedoeling is om bij contract verandering alleen maar de gegevens van de energieleverancier te veranderen en dan een draaiend systeem te hebben. Mijn vraag dus, is dit mogelijk?
Ja hoor. Met de automatisering stuur je op de dynamische tarieven en zie je wat er gebeurd. Je hoeft in de automatiseringen niet aan te geven wie je leverancier is ofzo.

GL007 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:15:
Ik vind het rendement van de batterijen te laag (70 en 71%) om dit te gebruiken voor dynamisch tarief. Bij vast tarief en opslaan van zonne energie heb ik hier meer voordeel van.
Wat ik in de winter wel veel meer gebruikt is laad only mode en dan in de avond uren de batterij ontladen op de airco..
Ook bij een vast tarief heb je een minimale terugleverboete nodig om de RTE van 70-71% weg te tikken.

• netappie
GL007 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:15:
Bij een vast contract met terugleverkosten spaar ik zelf €0,15488 aan terugleverkosten per kWh. Dat is meer dan het verschil tussen de contractprijs incl. BTW en de te salderen energiebelasting incl. BTW, dus dat is zeer onaantrekkelijk geworden. Daar staan wel vaste prijzen van €0,23055 normaal en €0,24265 dal tegenover, wat wel mooi is als je vooral in de avonduren en winter verbruikt.

Met een dynamisch contract zou ik dit jaar de energiebelasting nog gesaldeerd krijgen + 2 cent per kWh + de marktprijs. Dus dat is al €0,1108 + €0,02 = €0,1308 per kwh opbrengst als de marktprijs 0 is.

Bij mijn vaste contract is de opbrengst doordeweeks overdag €0,23055 - €0,15488 = €0,07567 een dat is toch wel een groot verschil om te overbruggen als je er van uit gaat dat de marktprijs meestal positief is en de echte uitschieters ook wel meevallen.

Ik moet dus een gemiddelde prijsverschil van €0,055 hebben ten opzichte van vast.
Daarbij helpt het ook niet dat ik ook nog een overschot heb na salderen, zeker omdat de opwek van komende zomer na 31 december niet meer telt. Dat levert feitelijk zo goed als niks op met mijn huidige contract.

Het zou dus heel erg helpen als de PiB's gewoon even stoppen met zonnestroom laden als de prijzen zwaar negatief gaan met een dynamisch contract en de voorspelling is dat in die negatieve (of zeer goedkope) uren ook nog zo zonnig is dat de PiB's op vol (of optimaal) vermogen kunnen laden. Omgekeerd is het bij weinig zon en een dure avondpiek goed om tijdig zo veel mogelijk in de accu's te stoppen. Dat kan dan met een laadvermogen waarbij de RTE hoger is dan een paar Watt in de accu druppelen, zeker als er in de dure uren een inductieplaat of warmtepomp los gaat.

Ondanks een wat lagere RTE die deels door de NoM strategie komt, is het volgens mij zeker mogelijk om gunstiger uit te komen met een dynamisch contract. Maar dan moet de software er wel rekening mee houden.

P.S. Ik denk dat ik hierboven nog iets niet goed doe met de berekening van terugleverkosten tegenover de prijsverschillen met een dynamisch contract. Vandaag even een slechte dag qua gezondheid.

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 01-02-2026 15:07 ]

Devke schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:30:
[...]

Ook bij een vast tarief heb je een minimale terugleverboete nodig om de RTE van 70-71% weg te tikken.
DAT klopt helemaal, Maar dan gaat deze jongen de output van de zonnepanelen terug regelen naar NOM.
Een paar simpele flows kan het werk doen.
En de terug levering van eerste 500 kWh is boete vrij

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 01-02-2026 18:13 ]

• TFX77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEkZNR1TvYeTuZhrJAR5JEQUT-w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9AluhL6yv44CtpzfBw35LIy1.jpg?f=user_large

DAT had meer voeten in de aarde dan verwacht...

Voor elke batterij deze integral sensors, utility meters en templates aangemaakt. Home assistant doet het niet zo goed met negatieve getallen dus ook export is plus maar los ik op in de code.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GD_qDt2gNEIA6PLg3PylRcgulms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hm3JPDzvtwc42ogzvoq1FVKU.jpg?f=fotoalbum_large

Nog wat sensoren etc, om de Mushroom card goed en eenduidig te krijgen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHnUopGUbmw_M76O8byJ4YmVChU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YaFmC9JLlRihojwHIYwKGLeq.jpg?f=fotoalbum_large

Even aankijken of alles goed loopt de komende dagen. Er zaten wat foutjes in de kWh meter, zelfs een keer helemaal vervangen dus de totalen van vandaag zijn niet 100% accuraat maar nu loopt het goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3YkD3MhHu-XS3KYrrLbIcWY5vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u63thUTIorhgt6Icb771V5gY.jpg?f=fotoalbum_large

TFX77 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:27:
[Afbeelding]

DAT had meer voeten in de aarde dan verwacht...

Voor elke batterij deze integral sensors, utility meters en templates aangemaakt. Home assistant doet het niet zo goed met negatieve getallen dus ook export is plus maar los ik op in de code.

[Afbeelding]

Nog wat sensoren etc, om de Mushroom card goed en eenduidig te krijgen...

[Afbeelding]

Even aankijken of alles goed loopt de komende dagen. Er zaten wat foutjes in de kWh meter, zelfs een keer helemaal vervangen dus de totalen van vandaag zijn niet 100% accuraat maar nu loopt het goed.

[Afbeelding]
Leuk aan het bouwen geslagen!

Negatieve nutsmeters is idd een dingetje. Ik liep hier tegenaan bij negatieve prijzen voor stroom inclusief EB en BTW. Het komt (gelukkig) niet zo heel veel voor. Daar even een handmatige input_number van gemaakt. Verder geen tijd in gestopt meer daar het toch bijna niet voorkomt. Ben je bekend met dit topic? Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5. Daar zou je de vraag ook eens kunnen stellen. Dat topic is HA gericht op alles wat je maar kunt bedenken. Slimme verlichting, dashboards etc.

• kegge13
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 01-02 23:15
Als ik de PiB uitschakel omdat er toch geen zon verwacht morgen, vind ik in de logs van Home Assitant Core een melding terug:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.homewizard
Source: helpers/update_coordinator.py:458
integration: HomeWizard (documentation, issues)
First occurred: 21:50:29 (1 occurrence)
Last logged: 21:50:29

Error fetching homewizard data: Error occurred while communicating with the HomeWizard Energy device at 192.168.xxx.xxx
Er lijkt voor de rest niet veel mis te gaan (behalve dat je data mist). Maar wellicht kan de Pythone code iets vergefelijker worden gemaakt voor dit soort bewuste acties.

T.O.

• TFX77
kegge13 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:14:
Als ik de PiB uitschakel omdat er toch geen zon verwacht morgen, vind ik in de logs van Home Assitant Core een melding terug:
code:
1
2
3
4
5
6
7

Error fetching homewizard data: Error occurred while communicating with the HomeWizard Energy device at 192.168.xxx.xxx
Er lijkt voor de rest niet veel mis te gaan (behalve dat je data mist). Maar wellicht kan de Pythone code iets vergefelijker worden gemaakt voor dit soort bewuste acties.
De opties zijn:

zero
zero_charge_only
zero_discharge_only
to_full
standby

Je bedoelt dat je de Battery Group Mode naar standby zet?

Ik zie geen fouten in Home Assistant als ik verander van mode.

De Plug-In Battery fysiek uitzetten omdat er geen zon verwacht wordt lijkt mij super slecht voor de batterij op de lange duur.

[ Voor 6% gewijzigd door TFX77 op 02-02-2026 01:42 ]

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:03
kegge13 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:14:
code:
1
2
3
4
5
6
7

Langere tijd fysiek uitschakelen van de PiB zou ik pas doen nadat je hem via de HW app hebt opgeladen tot 60%.
In HA kun je het apparaat vervolgens handmatig uitschakelen. Er worden dan geen statussen van de PiB verzameld. Je zou dit eventueel kunnen automatiseren m.b.v. de Spook en ping integraties.

• pimk
  • Laatst online: 17:40
Xelation schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:21:
Best vreemd batchgewijs, neem aan dat er ook bugfixes in zitten en dan wil je toch zsm iedereen op de laatste versie hebben.

Mis echt 2 notificaties: Nieuwe firmware apparaat (ga dagelijks alle apparaten langs of er een een update is) En Apparaat werkt niet (oranje/rood) echt per toeval als je in de HW app kijkt en er blijf wat te zijn.
Ik draai inmiddels 1.0701 en kan helaas melden dat dergelijke notificaties NIET uit de batterij komen.
Ook de app doet hier niets, en inderdaad zou dat ècht wel moeten.

Verder al een week last van E400 en E422 en uitvoerig in contact geweest met Wizzie, waardoor ik daar steeds meer ruimte voor verbetering zie.
Uiteindelijk alles geprobeerd, reset, harde reset (meer dan 45 minuten uit).
Ik ben bang dat het op een vervanging uit zal draaien. En dan ook weer bang hoe spoedig dat zal lopen...

UPDATE:
Inderdaad mag ik op 17-FEB een vervangende batterij verwachten. In de chat met T... wordt aangegeven dat het een nieuwe batterij betreft. Ik ben benieuwd.
In ieder geval blij met de snelle reactie en actie door HW

[ Voor 10% gewijzigd door pimk op 02-02-2026 11:32 ]

Merkwaardig issue. Toen mijn PIBS bij mij stonden had ik regelmatig het probleem dat mijn watermeter rood stond te knipperen. Opnieuw verbinden en het ging weer een tijdje goed. Nu staan de batterijen even ter lering en vermaak bij mijn Pa. Hij heeft nu hetzelfde probleem. Een watermeter die zijn verbinding verliest. Het frappante is dat het bij mij weg is sinds de batterijen niet hier in huis staan. Herkennen meer mensen dit ook?

Normaal zou ik het melden op de github pagina voor ons beta testers maar alle issues zijn daar gesloten.
@DCSBL

• Kippers
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:35
Devke schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:45:
Merkwaardig issue. Toen mijn PIBS bij mij stonden had ik regelmatig het probleem dat mijn watermeter rood stond te knipperen. Opnieuw verbinden en het ging weer een tijdje goed. Nu staan de batterijen even ter lering en vermaak bij mijn Pa. Hij heeft nu hetzelfde probleem. Een watermeter die zijn verbinding verliest. Het frappante is dat het bij mij weg is sinds de batterijen niet hier in huis staan. Herkennen meer mensen dit ook?

Normaal zou ik het melden op de github pagina voor ons beta testers maar alle issues zijn daar gesloten.
@DCSBL
Ik weet niet of gerelateerd. Maar sinds enkele weken(?), elke keer als ik in de app kijk zie ik een oranje bolletje specifiek bij de watermeter met de melding dat deze offline is. Maar de watermetingen komen wel gewoon door ..

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

@DCSBL
Ik heb ook 2 pibs en een watermeter maar heb het hier nog niet gezien. Nu kijk ik niet zo heel vaak in de app, 1 a 2 keer per dag hooguit, soms ook een dag of wat niet maar nog nooit een wegvallende verbinding of oranje status gezien bij de watermeter.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:51

joeri1

Cloud Engineer

@DCSBL
Ik heb zowat alles van HW en het enige apparaat wat nog wel eens verbinding verliest is de display, die herstelt dan ook vaak weer vanuit zichzelf. Vroeger kwam het nog wel eens voor dat de helft, voornamelijk sockets, opeens hun verbinding kwijt waren, echter de afgelopen maanden is het behoorlijk stabiel *klopt op hout*. Ik maak gebruik van TP-Link Omada apparatuur met een AP per verdieping.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:02
Ik hoop dat er ook nog plannen zijn om in hun eigen native app de batterij aan te kunnen sturen zodat je die permissions kan zetten (wat nu alleen via de API kan) Ik heb namelijk geen zin in allerlei externe oplossing zoals Home Assistant / Homey etc...
fxs81 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:10:
[...]

Ik heb ook 2 pibs en een watermeter maar heb het hier nog niet gezien. Nu kijk ik niet zo heel vaak in de app, 1 a 2 keer per dag hooguit, soms ook een dag of wat niet maar nog nooit een wegvallende verbinding of oranje status gezien bij de watermeter.
Hij is dan echt weg. Rood knipperende led ring.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Devke schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:52:
[...]

Hij is dan echt weg. Rood knipperende led ring.
Hier qua HW spullen heb ik P1, 2 pibs, 1 fase kWh meter, display en watermeter maar ik heb nooit verbindingsproblemen voor zover ik weet. Wel beta-tester, alles op de laatste firmware. Ziggo modem in bridge, Asus router waar alles op zit, geen gastnetwerk, gewoon een beetje Henk en Ingrid zeg maar qua settings. Ook geen vaste ip adressen. Geen repeaters of boosters. (klopt ff af...) Hopelijk blijft dat ook zo, ben dan ook erg tevreden over HW (buiten het Goodwe debacle om dan maargoed, je kan niet altijd 6 gooien). Ook HA maar tot nu toe alleen om te monitoren, ben al wel begonnen aan de diverse automations maar moet er nog eens goed voor gaan zitten, wil wel klaar zijn dat de omvormer straks niet terug gaat leveren na de saldering, is een hoop over te vinden ook voor Goodwe dus dat zal ook wel gaan lukken tegen die tijd en anders hebben we altijd nog Tweakers :)
En om ook on topic te blijven, de pibs staan lekker te laden nu. Airco draait in de woonkamer samen met 2 convector kacheltjes boven dus valt me niets tegen, mooie dag wel zo, hopelijk blijft het zonnetje nog ff schijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OTCEQQaYcnS4lfTZq6Hhwfs9H4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B0GC3d6bkAowPw8XDiLWvdhV.png?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Gti2050
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:05
pimk schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:40:
[...]

Ik draai inmiddels 1.0701 en kan helaas melden dat dergelijke notificaties NIET uit de batterij komen.
Ook de app doet hier niets, en inderdaad zou dat ècht wel moeten.
1.0701? Via welk kanaal is dat want die versie is niet via het beta kanaal beschikbaar

• DarkSide

DarkSide

Ze hebben bij HW de dongle op afstand een update gegeven.
Installatie status in de app voor de batterij is nu groen.

En ik zie dat hij nu aan het laden is.
Benieuwd naar de werking nu.

Iig mooie dag om te beginnen. Zon schijnt lekker. Dus moet nog wat kunnen laden vandaag.

Verder even kijken naar de integratie met homey.
iig blij met de snelle service.

• pimk
Gti2050 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:54:
[...]

1.0701? Via welk kanaal is dat want die versie is niet via het beta kanaal beschikbaar
To be honest; gewoon via de gebruikelijke 3 stipjes en check for update.
En nu ik het nogmaals check; de werkende heeft 1.0503, de batterij met E400 en E422 klachten heeft die 1.0701
pimk schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:17:
[...]

En nu ik het nogmaals check; de werkende heeft 1.0503, de batterij met E400 en E422 klachten heeft die 1.0701
Kun je daar eens een screen van posten? Versie 1.0701 is namelijk niet "officieel" uit of in beta beschikbaar.

• Gti2050
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:05
pimk schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:17:
[...]

Bijzonder ik heb drie batterijen en alle drie zitten in het beta programma maar geen nieuwe firmware beschikbaar.

• pimk
Devke schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:36:
[...]

Kun je daar eens een screen van posten? Versie 1.0701 is namelijk niet "officieel" uit of in beta beschikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMORfokTHhrUErcjaVmCD-KapX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnFHO830eu3YleQR8rToCxqD.jpg?f=fotoalbum_large
AUB (ik heb wel geprobeerd mijn WiFi netwerk te blurren)
Je ziet hier ook het issue dat ik al tijden probeer op te lossen, die safety restriction reset. Ik heb ooit even die beveiliging eraf gehaald als proof of concept, en er dus weer op gezet. Sindsdien klagen beide batterijen. Voor geen enkele reden dus meer....

Irritant, geen groot probleem, maar wel fijn als ook dat irritante oranje bolletje ooit gaat verdwijnen

[ Voor 21% gewijzigd door pimk op 02-02-2026 17:40 ]

pimk schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:34:
[...]

[Afbeelding]
AUB (ik heb wel geprobeerd mijn WiFi netwerk te blurren)
Grappig dit. Deze is in de beta niet eens voorbij gekomen en verder dan 1.0503 zijn we ook niet. Ik denk dat hier iets niet goed gaat, maar wat???

Devke schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:41:
[...]

Grappig dit. Deze is in de beta niet eens voorbij gekomen en verder dan 1.0503 zijn we ook niet. Ik denk dat hier iets niet goed gaat, maar wat???
Was 1.0503 niet de update waarmee ook de firmware van de omvormer werd gewijzigd. Mogelijk dat daar iets me mis is gegaan. Dit lijkt me echt een zaak die door HW zal moeten worden aangepakt.

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
Devke schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:41:
[...]

Tijdje geleden was hier of op github een betatester die interne testversies kreeg omdat hij op een oude lijst stond. Kan zoiets hier ook spelen? @DCSBL

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

hanev001 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:45:
[...]

Was 1.0503 niet de update waarmee ook de firmware van de omvormer werd gewijzigd. Mogelijk dat daar iets me mis is gegaan. Dit lijkt me echt een zaak die door HW zal moeten worden aangepakt.
Wat ik teruggevonden heb is dat 1.0502 alleen bedoeld was om de omvormer te upgraden:

The new inverter firmware is compatible with all firmware releases so far. The only job of version 1.0502 was to install the new inverter firmware. Met compatible in deze zin wordt mijn inziens de batterij firmware bedoeld.

Daarna hebben we een "rollback" gehad naar 1.0406 : We fixed a bug that could trigger error E118. This error means the battery detected it was unable to operate due to hardware issues. This version resolves that.
What about 1.0502?
Due to the importance of this release, we based this fix on the firmware currently used by most batteries. We do not want to rush the rollout of version 1.0502. 1.0502 will be replaced by a new release after we have rolled out 1.0406
. Om vervolgens naar 1.0503 te stappen. Daarna zijn er geen beta's meer aangeboden.

Devke schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:09:
[...]

Wat ik teruggevonden heb is dat 1.0502 alleen bedoeld was om de omvormer te upgraden:

The new inverter firmware is compatible with all firmware releases so far. The only job of version 1.0502 was to install the new inverter firmware. Met compatible in deze zin wordt mijn inziens de batterij firmware bedoeld.

Daarna hebben we een "rollback" gehad naar 1.0406 : We fixed a bug that could trigger error E118. This error means the battery detected it was unable to operate due to hardware issues. This version resolves that.
What about 1.0502?
Due to the importance of this release, we based this fix on the firmware currently used by most batteries. We do not want to rush the rollout of version 1.0502. 1.0502 will be replaced by a new release after we have rolled out 1.0406
. Om vervolgens naar 1.0503 te stappen. Daarna zijn er geen beta's meer aangeboden.
Klopt maar die rollback werd gedaan voordat voor veel batterijen die omvormer update was uitgevoerd. 1.0503 was dus in feiten 1.0502 in de herhaling na die E118 fix.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:20

Aardedraadje

Met kabelschoen

Mogelijk dat er bij @pimk testfirmware is opgezet ivm de problemen die zich in de batterij bevinden?
Pagina: 1 ... 247 248 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2