Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:13
Johnny 46892 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Deze PIB aansturing mogelijkheden zie ik nog niet terug in mijn HA device, ook de energy-app mogelijkheden zijn beperkt. Hoe zet jij je PIB op stand by? Is dit met firmware in beta? Zodra ik dit lokaal kan aansturen, komen er bij mij meer batterijen 🤓
Dit is al geruime tijd mogelijk.
Check TS om te lezen hoe het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:44

Winkiller

De Mopperpot

[...]
Hoe zet jij je PIB op stand by? Is dit met firmware in beta? Zodra ik dit lokaal kan aansturen, komen er bij mij meer batterijen 🤓
In de app de 3 puntjes klikken van de PIB dan opladen tot 60% inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-10 10:10
eovermeer schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:52:
[...]

Ja best een aardige workaround maar die zou ik dan ook wel willen testen; PiB even uitzetten of in Standby (via Homey)
Gisteren de gesugereerde test gedaan en het werkt!
Dank voor de sugestie ;w

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
@GL007 Hij heeft de nacht uit het stopcontact doorgebracht en ik heb vanochtend met tussenpozen eerst de "30 seconde knop indrukken" en een half uur later de "aan/uit met 10 sec interval" geprobeerd.. Allemaal met als uitgangspunt een volledig losgekoppelde unit. Aangezien er geen enkel verschil is, ga ik er van uit dat er iets fysiek niet in orde is met de batterij. In ieder geval bedankt voor het meedenken; wordt gewaardeerd!

[ Voor 17% gewijzigd door PVPaneel op 18-10-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:04
Aardedraadje schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 07:59:
[...]

De touch-knop al geprobeerd 30s lang in te drukken?
Welke provider heb je , want ik zelf zit bij kpn en ik mag iedere week v12 modem reset geven omdat wifi punten aangeven het wel te doen maar alles komt op de v12 te staan.
Dat is bij kpn al lange tijd bekend probleem .
Dus mocht je een v12 modem hebben stroom van dat ding eraf en minuut wachten stroom er weer in.
Verder als je kpn hebt en je wifi punten hebben verschillende software dan bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-10 20:42

BKK

Sinds gisteren 3 inactieve batterijen. Witte leds branden maar doen niets. P1 verwijderd en weer toegevoegd, idem batterijen. Harde reset. Niets werkt. Wat is dit nu weer?
Ik word een beetje moe van alle problemen ik kan maar één ding concluderen na een half jaar problemen. Dit product is niet af!!
Heeft iemand nog een idee wat de inactiviteit veroorzaakt en wat de oplossing is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

BKK schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:02:
Sinds gisteren 3 inactieve batterijen. Witte leds branden maar doen niets. P1 verwijderd en weer toegevoegd, idem batterijen. Harde reset. Niets werkt. Wat is dit nu weer?
Ik word een beetje moe van alle problemen ik kan maar één ding concluderen na een half jaar problemen. Dit product is niet af!!
Heeft iemand nog een idee wat de inactiviteit veroorzaakt en wat de oplossing is ?
WiFi router/modem eerst wel herstart?

Als alle 3 de PIB's niet werken zou ik denken aan P1-probleem of iets met de WiFi.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-10-2025 15:53 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:17
rtunru schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

Het was een nieuwe, toch?
Wat een QA!
Je weet natuurlijk nooit wat er gebeurd is. Transport is in mijn ogen nog steeds slecht in Nederland. Laatst nog van een "professionele" dienst de XL versie een koelkast gehad die deuken had aan de zijkant. Niet in dit geval maar hoe veel consumenten laten niet "per ongeluk" iets vallen en doen dan of hun neus bloed. Je kan niet alles op de QA gooien van HomeWizard.

Ik heb ooit nooit hoeven tekenen voor mijn Homewizard Batteries bij aflevering van Transmission. Terwijl dit toch wel degelijk zou moeten.

[ Voor 11% gewijzigd door TFX77 op 18-10-2025 16:26 ]

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BKK schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:02:
Kun je pingen naar de batterijen en naar p1 dongle.
En wat voor melding geeft de Homewizard app
Hebben alle batterijen dezelfde update. Is de dongle geupdate

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:37
Dankzij deze mooie zonnige dag eindelijk PiB weer eens 100% opgeladen

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MichielFRL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:37:
Hier zijn de batterijen voll.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
MichielFRL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:37:
Bij mij nog niet helemaal vol. 1 op 98% en 1 op 83%. Laden nog wel iets op, maar zullen niet allebei vol komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze PIB aansturing mogelijkheden zie ik nog niet terug in mijn HA device, ook de energy-app mogelijkheden zijn beperkt. Hoe zet jij je PIB op stand by? Is dit met firmware in beta? Zodra ik dit lokaal kan aansturen, komen er bij mij meer batterijen 🤓
Uit de HA pagina van de HW integratie:
The Battery group mode select can be found in the P1 Meter device, as the P1 Meter is responsible for controlling the Plug-In Battery. This select entity is disabled by default. See I can’t find entities for instructions on enabling disabled entities.
Na het enablen kun je HA de PiB op NOM, standby, of Charge to full laten zetten. De functionaliteiten chargy_only en discharge_only heb ik in HA zelf gebouwd.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambros
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:57
Hier de PiB vanaf april probleemloos gedraaid. Vandaag echter foutcode E325 bevriezingsbeveiliging. De PiB staat echter in de woonkamer met 20 graden kamertemperatuur. Uit en aanzetten heeft geen effect, handmatig laden werkt ook niet. Ik dacht dat het wel mee viel met de verhalen die je hier leest maar ben nu ook aan de beurt zo lijkt het. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Ambros schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:53:
Hier de PiB vanaf april probleemloos gedraaid. Vandaag echter foutcode E325 bevriezingsbeveiliging. De PiB staat echter in de woonkamer met 20 graden kamertemperatuur. Uit en aanzetten heeft geen effect, handmatig laden werkt ook niet. Ik dacht dat het wel mee viel met de verhalen die je hier leest maar ben nu ook aan de beurt zo lijkt het. Jammer.
Al geprobeerd na het uitzetten de stekker uit wcd te halen en 15 minuten wachten alvorens weer stekker in wcd te stoppen en aan te zetten? Dit schijnt geloof ik nog wel eens te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambros
Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:13:
[...]

Al geprobeerd na het uitzetten de stekker uit wcd te halen en 15 minuten wachten alvorens weer stekker in wcd te stoppen en aan te zetten? Dit schijnt geloof ik nog wel eens te helpen.
Dat werkt jammer genoeg ook niet. Support ingeschakeld. Ik ben benieuwd wanneer ik wat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ambros schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:43:
[...]

Dat werkt jammer genoeg ook niet. Support ingeschakeld. Ik ben benieuwd wanneer ik wat hoor.
Dit is een P1 dongle probleem.
Batterij led is wit dus inactief mode.
P1 dongle geeft geen opdrachten naar de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK
  • Laatst online: 18-10 20:42

BKK

@BlueTooth76
Alles herstart. P1 net nieuw. Wifi geeft altijd goed bereik.
@GL007
Ik zal eens pingen. Waar moet ik dan op letten? Heb dit nog nooit gedaan.
Thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dit is toch wel een beetje jammer fenomeen. Denk je dat je nog 17% hebt, vallen alle vier de PiB's in korte tijd naar 0%, en gaan lekker op een relatief duur tijdstip staan te balancen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_zuVvjbt0hz8ZmsYDiVeXJdD5M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XtHE6pNgcQJIUSrQ05oXw0JZ.png?f=user_large

Ik snap waarom het is, ik snap dat het moet, ik snap dat het niet makkelijk zal zijn dit te plannen op een goedkoop uur. Het zal ook wel niet uniek zijn voor de HW PiB.

Maar potverdikkeme wat irriteert dit me. Dit is ook redelijk ruk voor mijn experimenten met een script wat de waarde van de energie in de PiB bepaalt.

Grrrrr. @HomeWizard_NL Ik hoop dat dit op de één of andere manier wat minder invasief gemaakt zou kunnen worden, of dat ik er meer controle over heb o.i.d.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabe
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16:41
Vanaf april vier PIB's zonder problemen in gebruik. Vandaag echter meerdere foutmeldingen op één van de PIB's Software 1.0404. Temperatuur in de ruimte is 17 graden en spanning op aansluiiting gecontrolleerd (233V) Reset of spanningsloos maken voor langere tijd lost het probleem niet op. Melding via Wizi gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNiCFa55FpKYAq1k5n8TgfMiNQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBXO3Pfkl39GeteIxqWI3nOV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BKK schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:42:
@BlueTooth76
Alles herstart. P1 net nieuw. Wifi geeft altijd goed bereik.
@GL007
Ik zal eens pingen. Waar moet ik dan op letten? Heb dit nog nooit gedaan.
Thanks
Ping tool laden op mobiel en in de wifi router het IP-adres van de P1 dongle zoeken en hier na ping poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:33

Aardedraadje

Met kabelschoen

mabe schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:55:
Vanaf april vier PIB's zonder problemen in gebruik. Vandaag echter meerdere foutmeldingen op één van de PIB's Software 1.0404. Temperatuur in de ruimte is 17 graden en spanning op aansluiiting gecontrolleerd (233V) Reset of spanningsloos maken voor langere tijd lost het probleem niet op. Melding via Wizi gemaakt.

[Afbeelding]
Licht off-topic. Sinds wanneer krijgen we zulke mooi gedetailleerde foutmeldingen? Afwijkende weerstand cel, netspanning te laag, dat waren eerst toch E3 en E4-codes?

Ik weet dat er online een lijst stond ter referentie. Maar het lijkt erop dat Homewizard ondertussen de moeite heeft genomen om gewoon direct uit te leggen wat er misgaat. Tof!

@mabe ik hoop dat je foutmeldingen opgelost worden. In één klap zoveel ongerelateerde meldingen na een beta ruikt naar bugs. Maar je weet maar nooit. Komt vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:01:
[...]

Licht off-topic. Sinds wanneer krijgen we zulke mooi gedetailleerde foutmeldingen? Afwijkende weerstand cel, netspanning te laag, dat waren eerst toch E3 en E4-codes?

Ik weet dat er online een lijst stond ter referentie. Maar het lijkt erop dat Homewizard ondertussen de moeite heeft genomen om gewoon direct uit te leggen wat er misgaat. Tof!

@mabe ik hoop dat je foutmeldingen opgelost worden. In één klap zoveel ongerelateerde meldingen na een beta ruikt naar bugs. Maar je weet maar nooit. Komt vast goed.
Wat is jouw Homewizard app versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
1.0404 is toch Beta en nog niet vrij gegeven voor produktie status. Lijkt me dat je dat via het Beta circuit moet melden en Ja dat is nu eenmaal het risico van Beta testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabe
GL007 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:03:
[...]

Wat is jouw Homewizard app versie
Versie is V1.25.10 (777)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mabe schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:15:
[...]

Versie is V1.25.10 (777)
Hetzelfde hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5MbptzKdLjm2HnhDRBpmaBqMUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lepfrAfaNcLEmlEteRnOMzKy.png?f=fotoalbum_large

Prima resultaat vandaag.

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 18-10-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:37
Helaas houdt PiB het bij ons niet zolang vol als bij @GL007

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDE2VvxIQRp7tU0n9xiH2uI2-3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4uHsN9hPlwiRXr8sLwsf6S84.jpg?f=fotoalbum_large

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:53

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Door de verwarming en boiler gaat de batterij niet meer vol. Vandaag met zon nog tot 88%. (RTE is 72%)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OYWbiGuloFc0zqPtWUCaDnS3xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrsCjKNl5ZkoXptECCTb2Rra.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: vanmorgen al weer leeg. Wordt het vandaag nog zonnig ???
Fijne zondag 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htzyuu4QqZYQUOGN6VXzx_vbMys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIyCYEHKTxbOjtVpGhP2zJch.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door PeteSplit op 19-10-2025 10:25 ]

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
Als je wilt even doorgeven via het beta kanaal. Daar leest de ontwikkelaar van de software mee. Hij zal aanvullende info dan opvragen aan je indien nodig. Deze versie is idd beta.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JeroenH schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:43:
Dit is toch wel een beetje jammer fenomeen. Denk je dat je nog 17% hebt, vallen alle vier de PiB's in korte tijd naar 0%, en gaan lekker op een relatief duur tijdstip staan te balancen.

[Afbeelding]

Ik snap waarom het is, ik snap dat het moet, ik snap dat het niet makkelijk zal zijn dit te plannen op een goedkoop uur. Het zal ook wel niet uniek zijn voor de HW PiB.

Maar potverdikkeme wat irriteert dit me. Dit is ook redelijk ruk voor mijn experimenten met een script wat de waarde van de energie in de PiB bepaalt.

Grrrrr. @HomeWizard_NL Ik hoop dat dit op de één of andere manier wat minder invasief gemaakt zou kunnen worden, of dat ik er meer controle over heb o.i.d.
Die SoC drift komt nooit op het juiste moment m.b.t. tarieven. Hier ook op 1 batterij nu aan het corrigeren. Ik zal eens kijken hoeveel er zo geladen is. Ik verwacht een 250 Watt. Bij een spread van 10 ct ( gunstiger laadmoment kiezen op laagste tarieven ) heb je het over een 2.5 ct verschil. Daar lig ik niet wakker van. Ik denk dat het meer vervelend is voor je script.

Ben er zelf ook eens aan begonnen. Kijken of het wat selectiever te maken is. Ze zijn mooi leeg. Paar parameters even resetten en dan is de basis gelegd, data verzamelen. Daarop verder bouwen.

Edit : 251 Watt geladen zie ik.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

Die SoC drift komt nooit op het juiste moment m.b.t. tarieven. Hier ook op 1 batterij nu aan het corrigeren. Ik zal eens kijken hoeveel er zo geladen is. Ik verwacht een 250 Watt. Bij een spread van 10 ct ( gunstiger laadmoment kiezen op laagste tarieven ) heb je het over een 2.5 ct verschil. Daar lig ik niet wakker van. Ik denk dat het meer vervelend is voor je script.

Ben er zelf ook eens aan begonnen. Kijken of het wat selectiever te maken is. Ze zijn mooi leeg. Paar parameters even resetten en dan is de basis gelegd, data verzamelen. Daarop verder bouwen.
Ik heb niet de indruk dat Soc drift/correctie te sturen is als je regelmatig het nul punt bereikt. Mogelijk dat je wel wat kan doen als je de batterij niet standaard naar nul laat gaat en dan op en gunstig moment wel helemaal leeg maakt. Dan kan je mogelijk een correctie veroorzaken.

Het gebruik van ca 250 Wh voor een correctie klopt. Eerst een tijdje op laag vermogen met een eindsprint op vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG64
  • Laatst online: 13:41
Na maanden zonder problemen, ging de lege batterij vanmorgen niet laden. (gisteravond was deze rond 22.00 uur leeg).

Volgens de app foutcode E308, op de PIB branden de beide bovenste leds geel/oranje.

Volgens de website van Homewizard betekent E308:
Er is een spanningsafwijking gedetecteerd. Gebruik je batterijsoftware versie 1.0305? Dan kan deze melding ten onrechte verschijnen. Je kunt dit zelf oplossen door de batterij één minuut uit te schakelen en daarna weer in te schakelen. We werken aan een definitieve oplossing in de volgende software-update. Heb je een andere softwareversie en toch foutcode E308? Neem dan contact op met onze supportafdeling.

Ik heb echter softwareversie 1.0307

Na uitgezet te hebben en 1-2 minuten en de stekker uit wcd weer aangezet, en alles weer OK.

Ik zal het voor de zekerheid via wizzi nog wel even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[quote]hanev001 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

[ Voor 81% gewijzigd door Devke op 19-10-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

Ik heb niet de indruk dat Soc drift/correctie te sturen is als je regelmatig het nul punt bereikt. Mogelijk dat je wel wat kan doen als je de batterij niet standaard naar nul laat gaat en dan op en gunstig moment wel helemaal leeg maakt. Dan kan je mogelijk een correctie veroorzaken.

Het gebruik van ca 250 Wh voor een correctie klopt. Eerst een tijdje op laag vermogen met een eindsprint op vol vermogen.
Ik denk dat ze sws lastig te besturen zijn. Ook als je niet standaard naar 0 gaat. Zie de SoC drift hierboven van een tweaker bij een SoC van 17%. Ik weet dat @gielz ook bezig is geweest met dit issue. Als je denkt grip te hebben ga je toch nat. Een grens instellen met ontladen? Maar waar leg je die dan als 17% niet genoeg is al. Het zal ook liggen aan hoevaak zoek je de grenzen op. 0 en 100%.

Deze is best lastig maar voor de centen hoef je het niet te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 19-10-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MichielFRL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:00:
Helaas houdt PiB het bij ons niet zolang vol als bij @GL007

[Afbeelding]
Zo te zien heb je de airco op verwarmen aan gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mabe
Devke schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:14:
[...]

Als je wilt even doorgeven via het beta kanaal. Daar leest de ontwikkelaar van de software mee. Hij zal aanvullende info dan opvragen aan je indien nodig. Deze versie is idd beta.
Op de zondagmorgen al een reactie terug ontvangen van HomeWizard dat ze hem morgen gelijk gaan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:39
GL007 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

In Homey kan ik naar de batterijen en P1 pingen en als deze niet reageerde krijg ik een notificatie.
Dus Homewizard ontwerp een lokale master controller dan kun je daar diverse foutmeldingen inbouwen.
Kan je uitleggen (desnoods in een PB) hoe je dat gedaan hebt?

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert1613
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:53
JeroenH schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:52:
[...]

Uit de HA pagina van de HW integratie:

[...]

Na het enablen kun je HA de PiB op NOM, standby, of Charge to full laten zetten. De functionaliteiten chargy_only en discharge_only heb ik in HA zelf gebouwd.
Zou je de HA code kunnen delen voor de discharge only? Ik ben nog niet zo bedreven in het programmeren in HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!
blueman85 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Kan je uitleggen (desnoods in een PB) hoe je dat gedaan hebt?
Hier de oplossing voor pingen vanuit Homey
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qga-9tCNp-oVcERtfGXBbQY4q-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sp0M1W4YStjzEhKvfJQmMG5q.jpg?f=fotoalbum_large

Installeer de app Net Scan vanuit de app store van Athom

En voeg voor de batterijen en P1 de Netscan devices toe in apparaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NS_DMI4iCsxb1f8QiWq7DcvoaIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4jwxps1e8EK7iKQ67ut8rNk.jpg?f=fotoalbum_large

Maak deze flow voor P1 en batterijen.
Hierna kun je in de instelling van netscan devices en ping tijd op 1 minuut instellen.
Dit is een perfect systeem om te controleren dat de Wifi verbinding stabiel blijft

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 19-10-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-10 11:46
Hier gisteren dezelfde melding gehad. Batterij was overdag opgeladen en begon rond 18:15 te ontladen (ingeregeld via Node-RED). Dat duurde tot 18:40, toen sprong de batterij van 93% naar 0%.

Ik maak ook een melding aan.

Zie hieronder de melding in de app (screenshot van gisteren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yXy0PTvc-50yDZEEROpVaeuWeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmR7rTBFdR0ETMeihiilKRnV.jpg?f=fotoalbum_large

De melding over inactiviteit is inmiddels weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bubbelbart schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Hier gisteren dezelfde melding gehad. Batterij was overdag opgeladen en begon rond 18:15 te ontladen (ingeregeld via Node-RED). Dat duurde tot 18:40, toen sprong de batterij van 93% naar 0%.

Ik maak ook een melding aan.

Zie hieronder de melding in de app (screenshot van gisteren):
[Afbeelding]

De melding over inactiviteit is inmiddels weg.
De foutmelding geeft aan dat je een slechte verbinding tussen de cellen hebt. Daar hebben ze in het begin over gehad waardoor een partij batterijen uit de omloop is genomen.
Mooi dat de foutmelding beter wordt weergegeven van wat het was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Informatief gesprek dat praktische informatie geeft over installatie en gebruik van de HW Plug-In Batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:05
JeroenH schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:25:
[...]
Dan wordt het nu tijd om aan de tweede (en meer ingewikkelde) klus te beginnen: een systeem om de momentane waarde van de energie in de PiB doorlopend te berekenen. Dat zal wel even duren, de komende week niet heel veel tijd, maar dat wordt wel lekker puzzelen en vooral Tweaken. ;)
Daar ben ik vandaag mee bezig geweest. En best geschrokken.

Ik heb berekend sinds 21 mei 2025 welk bedrag aan teruglevering ik niet gekregen heb omdat de energie in de PiB gegaan is en berekend welk bedrag ik uitgespaard heb omdat ik energie uit de PiB gehaald heb en dus niet hoefde in te kopen.
De PiB(s) (een tweede vanaf 16 sep 2025) draaiden gewoon NOM.
Alles tegen actuele uur/kwartier prijzen van Frank Energy:
marge opslag levering: 0.01815
marge opslag teruglevering: -0.012705
energiebelasting: 0.1088
Opbrengst: -1,88 euro.
Als ik de bedragen van Tibber invul kom ik op:
marge opslag levering: 0.024805
marge opslag teruglevering: 0.024805
energiebelasting: 0.1088;
Opbrengst: -18,56 euro.

Dat is te verklaren omdat de stroom die in de PiB gaat goedkoper is bij Frank dan bij Tibber. Maar goed, beide zijn verliesposten dus!

Als in 2027 de saldering eraf is, en je dus de energiebelasting niet terug krijgt bij teruglevering wordt de waarde van de stroom die de PiB ingaat stukken minder waard. Met een nieuwe berekening kom ik dan uit op:

Frank Energy opbrengst: 52,85 euro
Tibber opbrengst: 36,17 euro

Dus de PiB's gaan pas in 2027 echt geld terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:54
DG64 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:47:
Na maanden zonder problemen, ging de lege batterij vanmorgen niet laden. (gisteravond was deze rond 22.00 uur leeg).

Volgens de app foutcode E308, op de PIB branden de beide bovenste leds geel/oranje.

Volgens de website van Homewizard betekent E308:
Er is een spanningsafwijking gedetecteerd. Gebruik je batterijsoftware versie 1.0305? Dan kan deze melding ten onrechte verschijnen. Je kunt dit zelf oplossen door de batterij één minuut uit te schakelen en daarna weer in te schakelen. We werken aan een definitieve oplossing in de volgende software-update. Heb je een andere softwareversie en toch foutcode E308? Neem dan contact op met onze supportafdeling.

Ik heb echter softwareversie 1.0307

Na uitgezet te hebben en 1-2 minuten en de stekker uit wcd weer aangezet, en alles weer OK.

Ik zal het voor de zekerheid via wizzi nog wel even melden.
Ik had hetzelfde.
En zelfde software versie
Gemeld bij HW.
Terugkoppeling was PIB 45min uitzetten en dan weer aan.
Foutmelding was weg.
Paar dgn later op zelfde PIB zelfde melding.
Dus weer gemeld.
Paar uur later was de melding vanzelf weer weg :?
Ik wacht wat ze daarop te melden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferdinand Oeinck schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:16:
[...]

Daar ben ik vandaag mee bezig geweest. En best geschrokken.

Ik heb berekend sinds 21 mei 2025 welk bedrag aan teruglevering ik niet gekregen heb omdat de energie in de PiB gegaan is en berekend welk bedrag ik uitgespaard heb omdat ik energie uit de PiB gehaald heb en dus niet hoefde in te kopen.
De PiB(s) (een tweede vanaf 16 sep 2025) draaiden gewoon NOM.
Alles tegen actuele uur/kwartier prijzen van Frank Energy:
marge opslag levering: 0.01815
marge opslag teruglevering: -0.012705
energiebelasting: 0.1088
Opbrengst: -1,88 euro.
Als ik de bedragen van Tibber invul kom ik op:
marge opslag levering: 0.024805
marge opslag teruglevering: 0.024805
energiebelasting: 0.1088;
Opbrengst: -18,56 euro.

Dat is te verklaren omdat de stroom die in de PiB gaat goedkoper is bij Frank dan bij Tibber. Maar goed, beide zijn verliesposten dus!

Als in 2027 de saldering eraf is, en je dus de energiebelasting niet terug krijgt bij teruglevering wordt de waarde van de stroom die de PiB ingaat stukken minder waard. Met een nieuwe berekening kom ik dan uit op:

Frank Energy opbrengst: 52,85 euro
Tibber opbrengst: 36,17 euro

Dus de PiB's gaan pas in 2027 echt geld terugverdienen.
Dat de PIB lastig is terug te verdienen is voor mij niets nieuws. Zo te lezen heeft het jou wel verrast. Bekijk het positieve..... je doet in ieder geval ervaring op met een PIB.

Daarnaast heb je met de PIB 25-30% omzettingsverlies. Een deel van de opwek is omgezet in warmte. Die rekening komt ook ergens voor de dag straks. Iets wat verloren is gegaan zal je bij hetzelfde verbruikspatroon ook weer moeten inkopen. Ik heb dynamisch ook hier maar moet mn best doen om plusjes eruit te persen.

Onderstaande is deze week. Je ziet dat het de afgelopen dagen net een verliesje is. De diepe dips zijn laadmomenten. Inkoop van stroom. Stijgt de lijn dan wordt er ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHfz4qbpD9zBfZ04Ndy8n655Plc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jBfvXtaQCFxqaVm0CzgncMP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambros
Ambros schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:43:
[...]

Na een dag uitgeschakeld nog eens geprobeerd. Ik kreeg dezelfde foutmelding weer maar nu kon ik hem wel op tot 60% laden krijgen. Nu lijkt de PiB weer te werken. Even aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Ambros schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:26:
[...]

Na een dag uitgeschakeld nog eens geprobeerd. Ik kreeg dezelfde foutmelding weer maar nu kon ik hem wel op tot 60% laden krijgen. Nu lijkt de PiB weer te werken. Even aankijken.
Werk je alleen met de App of ook met Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucS0CEueRV2WG6_wSzI5rahncQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L9PyyFXJ1wQbVwphLmaxfi1A.png?f=fotoalbum_large

Dat wordt weer een dag met nul verbruik dankzij de batterijen.
Hoog eigen opbrengst zonnepanelen 89,2%

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 20-10-2025 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambros
rtunru schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:40:
[...]

Werk je alleen met de App of ook met Home Assistant?
Alleen met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Jammer, anders kan je op volle kracht vol laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:58

elsinga

=8-)

Gisteren viel me iets voor de 2e keer op: mijn PiB (staat in de woonkamer) begon geluid te produceren. Klonk als een druppel water die op een oliedrum viel, zo ongeveer. Ik gok dat het een relais is dat omklapt, maar op dat moment wisselde de PiB niet van laden naar ontladen of omgekeerd. Ook in de app was niet te zien, behalve dat alles OK was. Geluid hield deze keer vrij snel op, de vorige keer (paar dagen geleden) duurde dat zo lang dat ik de PiB in standje 60% opladen heb gezet en dat verhielp dit probleem".

Herkent iemand dit?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:38:
[...]

Jammer, anders kan je op volle kracht vol laden.
Dit kan via de app ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elsinga schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 07:58:
Gisteren viel me iets voor de 2e keer op: mijn PiB (staat in de woonkamer) begon geluid te produceren. Klonk als een druppel water die op een oliedrum viel, zo ongeveer. Ik gok dat het een relais is dat omklapt, maar op dat moment wisselde de PiB niet van laden naar ontladen of omgekeerd. Ook in de app was niet te zien, behalve dat alles OK was. Geluid hield deze keer vrij snel op, de vorige keer (paar dagen geleden) duurde dat zo lang dat ik de PiB in standje 60% opladen heb gezet en dat verhielp dit probleem".

Herkent iemand dit?
Dat is het hoofd relais. Dat als de batterij niets staat te doen aangaat als de P1-meter meet dat er geladen of ontladen moet worden maar het echte laden/ontladen kan nog wel even op zich laten wachten als het net om de startgrens zit. En andersom als na het laden/ontladen de batterij in rust gaat dan blijft dat hoofdrelais nog een tijd aan om na ca 30 minuten pas definitie de batterij uit te zetten.

Wat me wel is opgevallen is dat bij de opstart situatie weer wel wat aan/uit geschakel van dat relais kan plaatsvinden als het vermogen om de start grens danst. Iets dat helaas om deze tijd nog wel eens wil gebeuren.

Maar opzich is er dus niets mis en is alleen het schakelgeluid irritant. Als je dit wil conroleren kijk dan tijdens dat geluid in de App naar de NU waarde van de P1-meter deze zal dan ergens tussen de -100 en +100 watt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is schijnbaar efficiënter dan 1x 800 W? Draai normaal lager in Wattages NOM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsatjI14RvEDb_HoDOJ_J6jroDs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AyO2WzAIEQiIQehsBlvTcUdh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 21:18
Als “we” NOM willen draaien en er is een vraag van 811W, dan zal hij geen 800W gaan leveren vanuit één batterij met nog eens 11W vanuit het net, maar 811W verdeeld over twee batterijen.

[ Voor 3% gewijzigd door Harri op 20-10-2025 10:31 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:10:
Dit is schijnbaar efficiënter dan 1x 800 W? Draai normaal lager in Wattages NOM.

[Afbeelding]
Uh wat is de vraag want dit is toch zoals het hoort te werken. Het gevraagde vermogen is meer dan 800w en wordt dus verdeeld over 2 batterijen. Dat het maar om 11 watt meer gaat is dan jammer maar anders zou er gewerkt moeten gaan worden met schakel tolerantie en dan krijg je prompt weer commentaar dat er maar 800 watt geleverd wordt via 1 batterij terwijl niet de ook de benodige rest uit de 2 batterij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Devke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:10:

[Afbeelding]
Volgens mij ligt maximum efficiency ook niet bij maximaal vermogen van een omvormer. Die piek zit ergens rond de 25-30% belasting en neemt daarboven weer iets (marginaal) af, toch?

Zijn hier wel eens afbeeldingen voorbij gekomen, maar dan moet ik even zoeken…

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@all thnx. Het zal die 11 watt dan zijn. Prima zo dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen2201
  • Laatst online: 20:40
MartindM schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:35:
[...]

Ik had hetzelfde.
En zelfde software versie
Gemeld bij HW.
Terugkoppeling was PIB 45min uitzetten en dan weer aan.
Foutmelding was weg.
Paar dgn later op zelfde PIB zelfde melding.
Dus weer gemeld.
Paar uur later was de melding vanzelf weer weg :?
Ik wacht wat ze daarop te melden hebben.
Hier nu precies hetzelfde. Ik ga een reset doen en wacht dan even af. Wanneer het een tweede maal voorkomt doe ik een melding bij HW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG64
  • Laatst online: 13:41
@Koen2201 Vanmorgen was het antwoord van Homewizard inderdaad: "Naar verwachting kan het probleem worden opgelost door de batterij een harde reset te geven. Dit doe je door de knop aan de zijkant van de batterij uit te schakelen, vervolgens 45 minuten te wachten, en daarna de batterij weer in te schakelen.
Laat ons graag weten of dit het probleem heeft verholpen!"

Ik had uiteraard geen 45 minuten gewacht, na paar minuten weer opnieuw opgestart.

Ook al was het de eerste keer bij jou, zou het toch wel melden bij Homewizard, mogelijk moeten ze toch wat verder kijken, waarom anders de foutmelding die aangeeft contact op te nemen met Homeziwzrd.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
Devke schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:01:
[...]

Dat de PIB lastig is terug te verdienen is voor mij niets nieuws. Zo te lezen heeft het jou wel verrast. Bekijk het positieve..... je doet in ieder geval ervaring op met een PIB.

Daarnaast heb je met de PIB 25-30% omzettingsverlies. Een deel van de opwek is omgezet in warmte. Die rekening komt ook ergens voor de dag straks. Iets wat verloren is gegaan zal je bij hetzelfde verbruikspatroon ook weer moeten inkopen. Ik heb dynamisch ook hier maar moet mn best doen om plusjes eruit te persen.

Onderstaande is deze week. Je ziet dat het de afgelopen dagen net een verliesje is. De diepe dips zijn laadmomenten. Inkoop van stroom. Stijgt de lijn dan wordt er ontladen.

[Afbeelding]
Ik heb ook nog even een berekening gedaan met een aangepaste versie van de software van @DoubleTweak (alleen laden van PiB's met beschikbare zonnestroom, ontladen wel op vol vermogen) met de saldering eraf. Dus waarde van zonnestroom is beursprijs (zonder belasting).
Sinds 22 mei 2025 leveren de PiB's dan 160,61 euro op met de uur/kwartier tarieven van Tibber. Dat in tegenstelling tot de 36,17 euro die ik eerder berekend had op basis van de NOM waarden in mijn database.
Dwz dat een maximaal ontlaad functie van de PiB toch best interessant zou kunnen zijn om de opbrengst te verhogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Ik heb een vraag. Ik draai mijn PiB de laatste maanden uitsluitend NOM en dat gaat allemaal prima. Mooie resultaten en helemaal tevreden mee.

Maar nu de zon zich steeds minder laat zien en de dagen korter worden gaan we dus steeds langere periodes krijgen dat de accu niet geheel volgeladen wordt en ook vaker en langer op 0% SOC staat.
De welbekende SOC-drift zorgt ervoor dat ie niet te lang en te diep ontladen zal zijn. Da's top dus.

Ik heb al even zitten googlen en ook hier in TS en forum gezocht, maar ik vind geen sluitend antwoord over het volgende: is het beter om de PiB (LFP) met "enige regelmaat" naar 100% te laden omwille van levensduur, calibratie BMS etc? Bijvoorbeeld bij Tesla's met LFP accu zeggen ze bijvoorbeeld van wel, 1 keer per maand.
Maar die zit niet dag en nacht ingeplugd in een WCD zoals de PiB natuurlijk.

Bij mij is de PiB al bijna drie weken niet meer tot 100% gekomen en ik zie dat de komende dagen ook niet echt meer gebeuren. Dit weekend redelijk weer gehad, maar helaas slechts tot 90% gekomen gisteren.
Dus ik dacht hem een keertje handmatig tot 100% te laden een dezer dagen.

Of is er een goede reden te bedenken om dit juist niet te doen? Of is het simpelweg echt niet/nooit nodig omdat Homewizard dat allemaal al helemaal heeft ingebakken in het product? Het is plug and play uiteindelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Knurt schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:14:
Bij mij is de PiB al bijna drie weken niet meer tot 100% gekomen en ik zie dat de komende dagen ook niet echt meer gebeuren. Dit weekend redelijk weer gehad, maar helaas slechts tot 90% gekomen gisteren.
"SoC drift" is the gradual accumulation of errors that cause a battery's estimated state of charge (SoC) to differ from its actual charge level. This happens because of small inaccuracies in the sensors and algorithms used to calculate SoC, as well as factors like self-discharge and temperature. To correct this drift, you can perform a full charge cycle to reset the reading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

"SoC drift" is the gradual accumulation of errors that cause a battery's estimated state of charge (SoC) to differ from its actual charge level. This happens because of small inaccuracies in the sensors and algorithms used to calculate SoC, as well as factors like self-discharge and temperature. To correct this drift, you can perform a full charge cycle to reset the reading.
Dit is een quote uit wat? (bron). Maar belangrijker hoe weet je of dit ook voor de HW batterijen van toepassing is. Alleen het type cel hoeft niet doorslaggevend te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:57

wdr

Ik heb een vraag. Ik draai mijn PiB de laatste maanden uitsluitend NOM en dat gaat allemaal prima. Mooie resultaten en helemaal tevreden mee.

Maar nu de zon zich steeds minder laat zien en de dagen korter worden gaan we dus steeds langere periodes krijgen dat de accu niet geheel volgeladen wordt en ook vaker en langer op 0% SOC staat.
De welbekende SOC-drift zorgt ervoor dat ie niet te lang en te diep ontladen zal zijn. Da's top dus.

Ik heb al even zitten googlen en ook hier in TS en forum gezocht, maar ik vind geen sluitend antwoord over het volgende: is het beter om de PiB (LFP) met "enige regelmaat" naar 100% te laden omwille van levensduur, calibratie BMS etc? Bijvoorbeeld bij Tesla's met LFP accu zeggen ze bijvoorbeeld van wel, 1 keer per maand.

Of is er een goede reden te bedenken om dit juist niet te doen? Of is het simpelweg echt niet/nooit nodig omdat Homewizard dat allemaal al helemaal heeft ingebakken in het product? Het is plug and play uiteindelijk...
Mijn batterij doet een keurige SOC-correctie aan de onderzijde van het laadspectrum als dat nodig is, waardoor vzv ik begrijp het BMS weer helemaal up-to-date is vwb laadpercentage (SOC). Nooit gehoord van HW dat het dan nog nodig zou zijn op te laden (met netstroom?) naar 100%. Heb de batterij wanneer hij vol was nog nooit iets van een echte correctie oid zien doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferdinand Oeinck schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:44:
[...]

Ik heb ook nog even een berekening gedaan met een aangepaste versie van de software van @DoubleTweak (alleen laden van PiB's met beschikbare zonnestroom, ontladen wel op vol vermogen) met de saldering eraf. Dus waarde van zonnestroom is beursprijs (zonder belasting).
Sinds 22 mei 2025 leveren de PiB's dan 160,61 euro op met de uur/kwartier tarieven van Tibber. Dat in tegenstelling tot de 36,17 euro die ik eerder berekend had op basis van de NOM waarden in mijn database.
Dwz dat een maximaal ontlaad functie van de PiB toch best interessant zou kunnen zijn om de opbrengst te verhogen.
Welke berekening van @DoubleTweak? Ben even aan het terugzoeken. Of ik kijk er kats overheen of is niet gepost >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
Korte update. De tweede PiB is idd als dead-on-arrival bestempeld. Aanstaande vrijdag wordt de nieuwe vervanger geleverd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

Doordat het voltage verloop van een LFP batterij zeer vlak is kan dit enkel accuraat gelezen worden aan de boven- en onderzijde. De BMS kan niet aan de hand van het huidige voltage bepalen wat de SOC is van een LFP batterij. Dit doet de BMS op basis van de gemeten stroom die is ontladen en geladen sinds de laatste kalibratie. Deze meting is niet perfect (sensoren zijn nooit 100% accuraat en er is altijd sprake van zelfontlading) en hoe meer tijd er tussen kalibratie zit des te groter de afwijking wordt (SOC drift). De status van een LFP batterij kan je enkel aan de boven- en onderzijde correct meten. Vandaar het advies, vanuit diverse fabrikanten waaronder Tesla, om een LFP batterij eens per week te laten kalibreren door de batterij op 100% te zetten. Al zou eens in de twee weken ook prima moeten zijn, tenzij je zelf veel last hebt van SOC drift.

Laat er niet te lang tussen zitten want er kan ook onbalans ontstaan tussen de cellen. Plus in tegenstelling tot andere lithium gebaseerde batterijen kan een LFP veel beter tegen SOC boven de 80%. Onder de 10%* vindt LFP nog steeds niet zo leuk.

Nu heb ik geen HW PiB, misschien een verbeterde V2 versie met een sterk verbeterde RTE, maar dit is een eigenschap van de LFP chemie.

[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 20-10-2025 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
Devke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Welke berekening van @DoubleTweak? Ben even aan het terugzoeken. Of ik kijk er kats overheen of is niet gepost >:)
Deze:
https://github.com/fijsh/hw-charge-optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caayn schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:20:
[...]
Doordat het voltage verloop van een LFP batterij zeer vlak is kan dit enkel accuraat gelezen worden aan de boven- en onderzijde. De BMS kan niet aan de hand van het huidige voltage bepalen wat de SOC is van een LFP batterij. Dit doet de BMS op basis van de gemeten stroom die is ontladen en geladen sinds de laatste kalibratie. Deze meting is niet perfect (sensoren zijn nooit 100% accuraat en er is altijd sprake van zelfontlading) en hoe meer tijd er tussen kalibratie zit des te groter de afwijking wordt (SOC drift). De status van een LFP batterij kan je enkel aan de boven- en onderzijde correct meten. Vandaar het advies, vanuit diverse fabrikanten waaronder Tesla, om een LFP batterij eens per week te laten kalibreren door de batterij op 100% te zetten.

Laadt er niet te lang tussen zitten want er kan ook onbalans ontstaan tussen de cellen. Plus in tegenstelling tot andere lithium gebaseerde batterijen kan een LFP veel beter tegen SOC boven de 80%. Onder de 10%* vindt LFP nog steeds niet zo leuk.
Dat is het advies voor een Tesla. Maar het ziet er naar uit dat HW dat anders aangepakt heeft. Vandaar nu juist de van tijd tot tijd optredende correctie ladingen als je op 0% zit Dit gaat geheel vanzelf zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Het grote verschil in werkmethode zit lijkt mij in het feit dat voor de Tesla de auto moet worden aangesloten op een laadpunt terwijl de HW batterij constant onder spanning staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ahh dat is laden op de goedkoopste uren. De kunst is om dan ook te bepalen of je daarna op de duurdere uren ook efficiënt staat te ontladen. Als je met 20 ct per kWh geladen hebt is nommen op 21 ct niet echt handig. Ik denk dat dit effect er niet inzit. Ben daar wat mee aan het klooien. Ff kijken hoever we gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Release PIB Firmware 1.0404
De betaversie gaat live en de komende periode worden uitgerold. TS aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01TgX_KukQbYTmR95pE9xtjCBOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7z2e5niwUDvAPHf0TqEbeiz9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:29:
[...]

Ahh dat is laden op de goedkoopste uren. De kunst is om dan ook te bepalen of je daarna op de duurdere uren ook efficiënt staat te ontladen. Als je met 20 ct per kWh geladen hebt is nommen op 21 ct niet echt handig. Ik denk dat dit effect er niet inzit. Ben daar wat mee aan het klooien. Ff kijken hoever we gaan komen.
ik vind het humoristisch dat er zoveel werk gestoken wordt in schakelen met dynamische tarieven.
Terwijl ik met mijn vast contract zonder dat ik er iets voor hoef te doen en na verrekening van de RTE verliezen 10 cent verdien met elke kWh die de batterijen in gaat. En die opbrengst stijgt naar 17 centen per kWh in 2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr

wdr

hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:26:
[...]

Dat is het advies voor een Tesla. Maar het ziet er naar uit dat HW dat anders aangepakt heeft. Vandaar nu juist de van tijd tot tijd optredende correctie ladingen als je op 0% zit Dit gaat geheel vanzelf zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Het grote verschil in werkmethode zit lijkt mij in het feit dat voor de Tesla de auto moet worden aangesloten op een laadpunt terwijl de HW batterij constant onder spanning staat.
En je kunt de batterij van een EV niet naar 0% ontladen (nou ja kan wel maar dan moet je een takelwagen bestellen), dus logisch dat Tesla SOC correctie aan bovenzijde doet en HW aan onderzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
[...]

Zit er wel in. In mijn versie wel tenminste. https://github.com/fobrs/Solver. 87% efficiency voor laden en resp. ontladen.
Bovendien laadt ik de PiB's in mijn versie uitsluitend met zonne-energie (alles meer dan 300W). En ontlaadt op dure momenten full power. De zonne-energie haal ik uit solcast data ipv mijn werkelijke opbrengst. Daar zit gelukkig niet veel verschil tussen. De LineairSolver is er wel even mee bezig om de optimale ontlaad momenten te bepalen. Voor de 5000 tijdslots na 22 mei j.l. (uren en kwartieren na 1 oct) was ie na 14 uur nog niet klaar! Nu breek ik hem af na 30 sekonden en krijg dan een FEASIBLE resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:44:
[...]

ik vind het humoristisch dat er zoveel werk gestoken wordt in schakelen met dynamische tarieven.
Terwijl ik met mijn vast contract zonder dat ik er iets voor hoef te doen en na verrekening van de RTE verliezen 10 cent verdien met elke kWh die de batterijen in gaat. En die opbrengst stijgt naar 17 centen per kWh in 2027.
Dan krijg je voor teruglevering significant minder dan voor afname!

Ik heb overigens geen dynamisch contract maar een variabel. De berekeningen die ik doe geven een indicatie of overstappen handig is.

De PiB's leveren gewoon meer geld op naar mate je teruglevering minder opbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Laatst online: 17:17
[...]

Van het internet;
De gemiddelde dynamische energieprijs voor 2024 was € 0,1414 per kWh (exclusief belastingen en heffingen), en de gemiddelde stroomprijs lag rond € 0,28 per kWh (inclusief belastingen en heffingen).
Dynamisch is niet goedkoper in mijn geval. Of je moet er een dagtaak van maken om niet te verbruiken op de piekmomenten. De 300 tot 400 euro korting op een jaarcontract maakt mijn kWh prijs in plaats van 0,24 cent, tussen de 19 en 20 cent. Alleen al de afschrijving van de Plug-In Battery maakt het bijna niet terug te verdienen en elke cycle is er toch één.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

Dit is een quote uit wat? (bron). Maar belangrijker hoe weet je of dit ook voor de HW batterijen van toepassing is. Alleen het type cel hoeft niet doorslaggevend te zijn.
How to fix or prevent SoC drift
-Perform full charge cycles: Regularly charging the battery to 100% can reset the SoC meter and correct the accumulated errors.
-Perform full discharge cycles: Some systems recommend a full discharge-charge calibration cycle to recalibrate the meter.

Ik doe beide methoden.
De laatste dus niet bij mijn EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Dat is mooi. Toch stuur ik liever. 26 kWh netto verbruikt en daar bijna 185 euro voor krijgen. Mede mogelijk gemaakt door de PIB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jI_NY0IHembVTpkjB-glc879iEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x05H6o9uOWNZwM7OdhsdjWAc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Devke op 20-10-2025 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:26
[...]

Dat zit er juist wel in. Met lineaire optimalisatie wordt op basis van de toekomstige tarieven precies berekend wat het meest efficiënte moment is om te laden én te ontladen.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DoubleTweak schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Dat zit er juist wel in. Met lineaire optimalisatie wordt op basis van de toekomstige tarieven precies berekend wat het meest efficiënte moment is om te laden én te ontladen.
Toekomstige tarieven is de tarieven vandaag en morgen? Verder kun je dynamisch niet kijken. Vergelijkbaar met cheapest hour integatie bijvoorbeeld?

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 20-10-2025 17:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:24
[...]

Ik weet niet of ik het humoristisch zou noemen. Zelf lees ik vol bewondering in de diverse thuisbatterij en smarthome integratie topics hoeveel tijd en energie er gestoken wordt in het optimaliseren van de werking van de batterij. Zelf vind ik het best veel moeite, ik heb het er niet voor over. Ik wil zo’n thuisbatterij gewoon ergens neer zetten en het liefst er niet meer naar omkijken. Ik denk dat ik ook een consument ben zoals HW voor ogen heeft, :) Wellicht dat ik ooit nog over ga van variabel naar dynamisch contract. Qua berekeningen zou ik obv ons afgelopen verbruik een paar tientjes per maand goedkoper uit kunnen zijn, maar dit betekent ook dat het gedrag binnen ons gezin wat aangepast zou moeten worden.
Al met al zie ik het thuisbatterij/energie gebeuren meer als een hobby. Je vindt het gewoon leuk om er mee bezig te zijn, en dan mag het natuurlijk geld en tijd kosten. Zo las ik ergens dat iemand een HW stekker geplaatst heeft om iPhones/ipads op te laden als de zon voldoende schijnt. Dit doe je m.i. om bewust met energie om te gaan en niet uit financieel oogpunt. Je moet dan eerst de stekker(s) terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
Devke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Toekomstige tarieven is de tarieven vandaag en morgen? Verder kun je dynamisch niet kijken. Vergelijkbaar met cheapest hour integatie bijvoorbeeld?
Klopt, voor zover de tarieven bekend zijn inderdaad. Ik weet niet hoe de cheapest hours integratie dingen berekend. Ik zoek met een wiskundig algoritme in feite de goedkoopste uren en de duurste uren op. Eigenlijk “winstmaximalisatie” rekening houdend met omzetverlies. Op deze manier is de batterij mijns inziens ook nuttig in de donkere maanden. Maar los van dat werkt het ongeacht het jaargetijde en de hoeveelheid zon.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

Dit is een karakteristiek van een LFP cell. Bij NCA, NMC en andere type cellen speelt SoC drift niet aangezien je daar aan de hand van het voltage de SoC prima kunt bepalen. Bij LFP is die curve tussen +-10 - +-90% heel erg vlak en dus kan je daar aan de hand van het voltage geen SoC weergeven maar moet die geschat worden. Des te langer het geleden is dat er op 100% is gebalanceerd, des te groter de onbalans tussen alle cellen, des te groter de afwijking en des te meer vreemde verspringingen je zult zien.

Als je geen shunt gebruikt (meet ingaand en uitgaand) zoals bijv. HomeWizard dan kan je ook niet op een andere manier berekenen wat de SoC is. En dus moet je aan de onderkant corrigeren als ie te ver naar beneden doorschiet. Hoort er helaas bij, daarom regelmatig (niet dagelijks) even naar 100% laden om de cellen in balans te houden en de schatting beter te maken.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DoubleTweak schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:27:
[...]

Klopt, voor zover de tarieven bekend zijn inderdaad. Ik weet niet hoe de cheapest hours integratie dingen berekend. Ik zoek met een wiskundig algoritme in feite de goedkoopste uren en de duurste uren op. Eigenlijk “winstmaximalisatie” rekening houdend met omzetverlies. Op deze manier is de batterij mijns inziens ook nuttig in de donkere maanden. Maar los van dat werkt het ongeacht het jaargetijde en de hoeveelheid zon.
Cheapest hours doet o.a. hetzelfde. Behalve rekening houden met omzettingsverlies. Als je vandaag bv de 3 goedkoopste uren wilt dan krijg je die. De duurste 2 of 4.... je bepaald dat zelf. Dat er rekening gehouden wordt met omzetverlies is dan mooi. Een harde waarde die je ingeeft? Lerend? Een sensor als bron die de RTE bijhoudt?

Edit : Ik ben eens aan het spelen of ik het allemaal ook wat slimmer kan laten NOM draaien. Nog wel het e.a. te bouwen. Best lastig nog maar wie niet waagt :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qhc9SBZ6hiLXaHsgc_CqPqMGm_k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/luz80UjacPIjvv2T4Bg4aV5l.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 20-10-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:51:
[...]

Dit is een karakteristiek van een LFP cell. Bij NCA, NMC en andere type cellen speelt SoC drift niet aangezien je daar aan de hand van het voltage de SoC prima kunt bepalen. Bij LFP is die curve tussen +-10 - +-90% heel erg vlak en dus kan je daar aan de hand van het voltage geen SoC weergeven maar moet die geschat worden. Des te langer het geleden is dat er op 100% is gebalanceerd, des te groter de onbalans tussen alle cellen, des te groter de afwijking en des te meer vreemde verspringingen je zult zien.

Als je geen shunt gebruikt (meet ingaand en uitgaand) zoals bijv. HomeWizard dan kan je ook niet op een andere manier berekenen wat de SoC is. En dus moet je aan de onderkant corrigeren als ie te ver naar beneden doorschiet. Hoort er helaas bij, daarom regelmatig (niet dagelijks) even naar 100% laden om de cellen in balans te houden en de schatting beter te maken.
Dat regelmatig naar 100% laden werkt dus niet voor de HW batterij. In de zomermaanden kwamen mijn batterijen nooit leeg maar werden wel elke dag naar 100% geladen. Totdat op een gegeven moment de interne SOC afwijking dusdanig groot was geworden dat deze van ca 30% ineens naar nul viel en een correctie lading gingen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:04:
[...]

Dat regelmatig naar 100% laden werkt dus niet voor de HW batterij. In de zomermaanden kwamen mijn batterijen nooit leeg maar werden wel elke dag naar 100% geladen. Totdat op een gegeven moment de interne SOC afwijking dusdanig groot was geworden dat deze van ca 30% ineens naar nul viel en een correctie lading gingen doen
Dan balanceren ze of niet goed (en lang) genoeg en/of de inschatting zit er compleet naast.

Als noodmaatregel aan de onderkant bijladen heb ik overigens ook nog niet eerder bij andere merken gezien.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:09:
[...]

Dan balanceren ze of niet goed (en lang) genoeg en/of de inschatting zit er compleet naast.

Als noodmaatregel aan de onderkant bijladen heb ik overigens ook nog niet eerder bij andere merken gezien.
Of ze hebben gewoon een andere zienswijze dan wat jij de juiste methode vind en hun BMS anders gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:30:
[...]

Of ze hebben gewoon een andere zienswijze dan wat jij de juiste methode vind en hun BMS anders gebouwd.
Ik heb het idee dat ze aan beide kanten een correctie moet plaatst vinden maar dan om en om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:47:
[...]

Ik heb het idee dat ze aan beide kanten een correctie moet plaatst vinden maar dan om en om.
Ik kan je zin niet volgen Bedoel je te zeggen wat jij vind wat zou moeten gebeuren of wat er volgens jouw al gebeurd?
Ik heb nog nooit aan de bovenkant een correctie gezien in de stijl die aan de onderkant plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:08:
[...]

Ik kan je zin niet volgen Bedoel je te zeggen wat jij vind wat zou moeten gebeuren of wat er volgens jouw al gebeurd?
Ik heb nog nooit aan de bovenkant een correctie gezien in de stijl die aan de onderkant plaatsvindt.
Dit is mijn idee hoe het zou moeten gebeuren. Bekijk de grafiek van de batterij maar.
Verder is het afhankelijk van de batterij temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
GL007 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:12:
[...]

Dit is mijn idee hoe het zou moeten gebeuren. Bekijk de grafiek van de batterij maar.
Verder is het afhankelijk van de batterij temperatuur.
@hanev001 vindt dat correctie aan de onderkant voldoende is.
Wij vinden dat correctie aan de boven en onderkant de beste methoden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Geen woorden in mijn mond leggen. Ik heb nergens gezegd dat alleen aan de onderkant voldoende is. Ik heb uitsluitend genoemd hoe het nu werkt in plaats van wat andere zeggen hoe het zou moeten gaan of hoe andere systemen werken,
Als het aan beide kanten zou gebeuren zou dat beter zijn maar dat is een zaak voor HW om over te beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:25:
[...]

Geen woorden in mijn mond leggen. Ik heb nergens gezegd dat alleen aan de onderkant voldoende is. Ik heb uitsluitend genoemd hoe het nu werkt in plaats van wat andere zeggen hoe het zou moeten gaan of hoe andere systemen werken,
Als het aan beide kanten zou gebeuren zou dat beter zijn maar dat is een zaak voor HW om over te beslissen.
Ik heb geen enkele behoefte om wie dan ook te overtuigen.
Ik kan zowel met HW PIB als met Sessy beide correcties doen en dat doe ik dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleTweak
Devke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:56:
[...]

Cheapest hours doet o.a. hetzelfde. Behalve rekening houden met omzettingsverlies. Als je vandaag bv de 3 goedkoopste uren wilt dan krijg je die. De duurste 2 of 4.... je bepaald dat zelf. Dat er rekening gehouden wordt met omzetverlies is dan mooi. Een harde waarde die je ingeeft? Lerend? Een sensor als bron die de RTE bijhoudt?

Edit : Ik ben eens aan het spelen of ik het allemaal ook wat slimmer kan laten NOM draaien. Nog wel het e.a. te bouwen. Best lastig nog maar wie niet waagt :-)

[Afbeelding]
Als ik het zo lees doe ik het slimmer 😉. De batterij laadt bij mij alleen als er ook dure uren gaan komen. Niet zo zeer een x aantal goedkoopste uren, maar stel er zijn 2 uren met een hoog genoeg tarief dan laadt de batterij zichzelf ook precies genoeg op voor die 2 uren. Ook de SoC neem ik mee in de berekening. Tot 2027 denk ik dat dit voor dynamisch tarief het meest efficiënte is. Daarna is alles weer anders.
Ik gebruik de Google OR library. Check m’n repo maar eens. Ik heb een aantal Wiki pagina’s waar ook het één en ander op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr

wdr

rtunru schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Enig idee hoe dat bij een EV gaat aan de onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
wdr schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:40:
[...]

Enig idee hoe dat bij een EV gaat aan de onderkant?
Ik heb al eerder geschreven dat ik dat niet doe met mijn EV.
Die heeft trouwens NMC en geen LFP batterij.

[ Voor 8% gewijzigd door rtunru op 20-10-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:54
Koen2201 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:16:
[...]

Hier nu precies hetzelfde. Ik ga een reset doen en wacht dan even af. Wanneer het een tweede maal voorkomt doe ik een melding bij HW...
HW heeft bij mij de laatste software 1.0404 geïnstalleerd (ik ben geen beta tester).
Deze update zou het probleem moeten verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:30:
[...]

Jij geeft toch zelf aan dat het niet goed werkt? Ik licht alleen toe wat daar dan de oorzaak van zou kunnen zijn en dat ik dat bij andere merken nog niet heb gezien. Ik geef geen oordeel / wat ik de juiste methode vind.

Pagina: 1 ... 224 225 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.