LuToLu schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:03:
Dank voor alle reacties, ik heb er ook alle vertrouwen in dat HomeWizard echt wel weet wat ze doen hoor, en inderdaad verder vooruit kijkt dan ik zo kan overzien. Het blijft iets waar het vertrouwen in moet groeien, zeker omdat we nu nog makkelijk de hele avond en nacht kunnen overbruggen en dan in de ochtend nog genoeg over hebben. En ook omdat er besloten wordt om maar tot 77% op te laden. Dan denk je al snel 'laad dan meer op en gebruik het dan'

Terugleveren levert nu nog wat op. Dit zal in de toekomst ook veranderen omdat je dan instelt dat je voor een kWh nog maar 0,0025 euro krijgt. Dus in de toekomst veranderd dit sommetje als je netjes de tarieven binnen HomeWizard aanpast op 1 januari 2027. Voor dynamisch is dit straks de kale uurprijs zonder accijns en BTW. Nu krijg je beide nog wel terug als je binnen de salderingsregeling blijft.
Maar dit is natuurlijk meer de verbruik kant, hoewel dus wel geladen met dure zonnestroom. Als voorbeeld tijdens het koken vandaag laten we 18:00 nemen, toen was de prijs 0,32 euro, dan wordt waarschijnlijk de ontlaadspread voor de dag nog niet gehaald.
Sommetje... ongeveer ~0,25 euro laden van de Plug-In Battery(-ies) x 1,25 (Er gaat 25% meer in 75% RTE) = 0,31 euro. Dan nog een cycli van de batterij + ~0,08 euro = ~0,39 euro. Dus pas bij 0,39 euro ontladen haal je wat je in je batterij stopt er volledig uit en dan speel je eigenlijk alleen nog maar quitte. Dus pas als je om 20:00 had gekookt, dan had de batterij waarschijnlijk bijgesprongen. De batterij zou morgen dus eigenlijk niet moeten ontladen. Want er zit nog hele dure stroom in.
Visueel in mijn eigen Slim Laden™ systeem. Achtergrond: Groen is laden, rood ontladen.
Als de waarde van jouw zonnestroom nog maar 0,0025 cent of, de marktprijs bij dynamisch, vanaf 1 januari, dan gaat de Slim Laden veel eerder ontladen.
Dus Slim Laden doet het meer dan perfect. Ook al wil je psychologisch ontladen, ontladen, ontladen of NOM, NOM, NOM. Helaas is het financieel gewoon dom net als NOM. Niemand heeft er wat aan dat je NOM draait en als je (lees: iedereen) net als wij volledig gasloos zijn en twee EVs hebben dan is NOM niet eens haalbaar of schaalbaar met Plug-In Batteries.
Als ik afgelopen zaterdag NOM had willen draaien met mijn Plug-In Batteries dan had ik 14 Plug-In Batteries moeten hebben om het vermogen te kunnen dekken en 34 stuks om de 90 kWh te dekken.
EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler