De P1 meter er even uithalen was (nu in ieder geval) de oplossing. Bedankt voor de tip!M4rS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:48:
@MakeItSo
Hier ook 4 PiB's op verschillende plaatsen in huis. In het verleden ook regelmatig gehad dat een PiB connectie met P1 meter verloor. Laatste maanden gaat dat gelukkig goed. Wat toen hielp was de P1 meter ca 30 seconden (wellicht iets langer) los koppelen. en daarna weer inpluggen en alles werkte weer.
Wellicht dat het jou ook helpt
Klinkt als een defecte cel of een enorm afwijkende SOC die niet gecorrigeerd wordt. Eigenlijk houdt je batterij dus minder energie vast.johnvanderster schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:29:
Toevallig zag ik gisteren dat 1 van mijn 3 pibs heel snel laad t.o.v. de anderen. Deze batterij is vorig jaar vervangen.
In de historie gekeken, dit gedrag is net na/op de release van 6.0302 voor de P1. Kan natuurlijk toeval zijn.
Iemand hier die dit gedrag al eens heeft gezien?
Gisteren de betreffende pib tijdje uitgehad, blijft snel laden.
In de dagen/weken er voor werden de 3 batterijen soort van gelijktijdig geladen tot 100%
Nadat batterij 1 vol is wordt er natuurlijk verder geladen met 1600W voor de andere 2 pibs.
Batterij 1 is bij 100% vol maar voor 2/3 van de maximale hoeveelheid capaciteit geladen tov de andere 2 batterijen maar geeft iwel 100% aan.
[Afbeelding]
Situatie er voor (november):
[Afbeelding]
Thanks, ik zal eens kijken wat er gebeurtDevke schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:39:
[...]
Enige wat ik zou kunnen bedenken is of die batterij ook volledig ontladen is steeds. Gezien de 0% SoC lijn zou dat een "Ja" moeten zijn. Dit gezien het type batterij. Raak je de uiteinden niet aan dan is de SoC ook niet lekker nauwkeurig meer. Leuk case...... nu de oplossing nog. Beginnen met 1 voor 1 eens te laden en kijken wanneer scheef groei ontstaat? Zie je dan de SoC vanaf 0 al ladend zo ineens wegspringen en waarheen. Nu zie je de SoC van alle 3 de batterijen ipv die enkele even. Kijk ook eens hoeveel kWh er geladen / ontladen wordt als hij leeg is. Een paar suggesties.
Yep. Alhoewel ik bij een defecte cel een foutmelding verwacht. Ik denk idd aan de SOC, ga morgen eens proberen en kijken.Aardedraadje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:21:
[...]
Klinkt als een defecte cel of een enorm afwijkende SOC die niet gecorrigeerd wordt. Eigenlijk houdt je batterij dus minder energie vast.
Als je naar Standby wilt gaan, doe ik dat nu via Laden_to_full.DJ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:04:
[...]
Thanks. Ik zal de PiB's voorlopig dan even handmatig aansturen. Ik neem aan dat dit in een paar dagen gefixt is
Of........ HW stelt de nieuwe firmware per direct beschikbaar voor ALLE P1 meters
HA denkt dat de batterij in Standby staat, als je nu de batterij op Zero (NoM) hebt gezet, dan staat HA nog op Standby. Dus als de batterij op Zero staat, dan via Laden_to_full op Standby zet, gaat het wel. Zowel handmatig als via automatisering.
Dus van Standby >>> Zero : de batterij gaat naar Zero - HA blijft aangeven Standby
dan van Zero >>> Standby : HA blijft aangeven Standby en de batterij blijft Zero uitvoeren
dan van Zero >> to_full >> Standby : de batterij gaat naar to_full en dan naar Standby en HA ook
[ Voor 17% gewijzigd door PeteSplit op 08-01-2026 22:13 ]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Bijzonder. De batterij is tot 10% gevuld en gaat bij het donker niet terug leveren. Heeft sinds kort de laatste firmware...
[ Voor 56% gewijzigd door satya op 08-01-2026 22:28 ]
Mijn interpretatie:EduardBerwers schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:29:
[...]
En daarom vraag ik het. Tot nu toe zie ik voornamelijk voorbij komen dat het met 1 spread gedaan wordt. Ik probeer dit voor mezelf helder te krijgen en verder te kunnen optimaliseren. Vandaar mijn vraag om uitleg, en zou het nog steeds waarderen als je jou beweegreden er achter zou kunnen uitleggen. Dank alvast.
Laad spread
Voornamelijk om de verliezen op te vangen van het laden en ontladen. Samen gemiddeld ongeveer 25% verlies.
Voor sommige ook "de afschrijving" van de Plug-In Battery. Snap ik niet helemaal, zonder dynamisch laden haal je nooit de garantie threshold van de garantie; 6000 cycli dus in mijn ogen nonsense en het is niet zo dat de Plug-In Battery dood is bij 6000 cycli.
Dit hangt alles natuurlijk af van de hoogste en laagste prijs maar de laagste prijs is wellicht maar één uur per dag dus gebruiken we een spread.
Ik bereken het van de hoogste prijs - de huidige prijs >= gewenste laad spread.
Bijvoorbeeld 0,44 - 0,24 >= 0,12 -> 0,20 >= 0,12 = Waar -> dus ga laden. Want ontladen gaat winst, of in ieder geval geen verlies leveren. De hoogte van de spread is discutabel in verband met wat je wil, RTE en eventueel afschrijving. We zouden een vaste waarde kunnen kiezen zodat het in ieder geval blijft werken als mensen er niet te veel omkijken naar willen hebben.
Ontlaad spread
Je wil in mijn ogen op de dynamisch hoogste prijzen ontladen. Hier ben ik nog mee aan het rommelen. Ik ben geen wiskundige maar er is vast een mooie berekening voor te schrijven die de meeste dagen kan berekenen aan de hand van de day ahead prijzen. Voor nu doe ik het zo;
Gisteren waren met de ontlaad spread van ongeveer 8 cent 5 a 6 uur onder de 0,44 euro. Anders zou ik niet "alleen" op de duurste uren ontladen.
Bijvoorbeeld 0,44 - 0,08 <= huidige prijs <= 0,44 -> 0,36 <= huidige prijs <= 0,44
De huidige prijs moet dus tussen de 0,36 en 0,44 liggen om te gaan ontladen. Anders zou de batterij al ontladen op de meerdere uren dat de prijs < 0,35 zou zijn.
Zo een beetje duidelijk?
TFX77
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Bedankt voor je reactie! Ik ga dit proberen in de volgende update van HA.gielz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:42:
[...]
https://github.com/home-assistant/core/issues/160482 zo te zien zit er nu een API rate limiter op.
He who laughs last.. Thinks slowest
Ik ben benieuwd wat ze aan het doen zijn, want vandaag na zonsondergang liep het beetje er ineens ui...satya schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:25:
Bijzonder. De batterij is tot 10% gevuld en gaat bij het donker niet terug leveren. Heeft sinds kort de laatste firmware...
[Afbeelding]
Zijn er meer mensen die last hebben van de HW app? Ik krijg een socket niet gekoppeld. Daarnaast is de p1 de hele dag al een beetje onstabiel. Dan zijn de gegevens uit de app weer weg maar ik lees er niks over in het storingstopic.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Bij mij geen problemen, alles werkt snel en goed...Devke schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:12:
Zijn er meer mensen die last hebben van de HW app? Ik krijg een socket niet gekoppeld. Daarnaast is de p1 de hele dag al een beetje onstabiel. Dan zijn de gegevens uit de app weer weg maar ik lees er niks over in het storingstopic.
[Afbeelding]
Ik ben geen beta tester trouwens, misschien zijn ze wat aan het uitproberen?
[ Voor 5% gewijzigd door fredhuizinga op 09-01-2026 19:17 ]
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Ik had dit vanmorgen, uurtje later weer gekeken was alles weer normaal.Devke schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:12:
[Afbeelding]
Okey dank voor de reacties. Ben ook beta tester. 1 socket krijg ik nog niet gekoppeld. Ik probeer het morgen nog maar een x.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Op diverse momenten krijg ik uit homey verbinding problemen d.w.z. geen reacties op controle pingsDevke schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:12:
[Afbeelding]
De Homewizard app zelf werkt hier goed.
[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 09-01-2026 21:22 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
Dr liep iets niet lekker. Inmiddels is die socket vanzelf weer gekoppeld. E.a. aan foutmeldingen gehad in de app. Lijkt nu weer stabiel. Dank voor je reactie.GL007 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:21:
[...]
Op diverse momenten krijg ik uit homey verbinding problemen d.w.z. geen reacties op controle pings
De Homewizard app zelf werkt hier goed.
hier stond een offtopic linkdrop
[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 10-01-2026 00:49 ]
Bij mij staan sinds vandaag in het display steeds wisselende waardes, gaat van 11 naar 17, naar 6%. Ik heb 3 accu's dus t zou kunnen dat ie nu de waarde van de verschillende accu's weer geeft, maar volgens mij klopt dat ook niet. Ook gaat de weergave van de temperatuur op en neer van 18,5 naar 19,5 en weer terug in seconden. In de app lijkt t allemaal oke.... Ik kan het dispay niet updaten, en in de app staat dat alles oke is. Het display staat ook dichtbij de router waar de wifi vandaan komt.
[ Voor 17% gewijzigd door Andre1973 op 10-01-2026 15:10 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Hoe kun jij de temperatuur uitlezen van de PiB's?Andre1973 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:09:
Bij mij staan nu in het display steeds wisselende waardes, gaat van 11 naar 17, naar 6%. Ik heb 3 accu's dus t zou kunnen dat ie nu de waarde van de verschillende accu's weer geeft, maar volgens mij klopt dat ook niet. Ook gaat de weergave van de temperatuur op en neer van 18,5 naar 19,5 en weer terug in seconden. In de app lijkt t allemaal oke....
Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
DE weergave van de temperatuur.DJ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:10:
[...]
Hoe kun jij de temperatuur uitlezen van de PiB's?
Heeft niet gezegd dat het over de temperatuur van de PiB gaat.
Ik heb het display ingesteld staan op temperatuur in de kamer. maar die staat dus ook heen en weer te wippen.DJ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:10:
[...]
Hoe kun jij de temperatuur uitlezen van de PiB's?
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ah. Het gaat dus over Energy Display in dit geval.Andre1973 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:12:
[...]
Ik heb het display ingesteld staan op temperatuur in de kamer. maar die staat dus ook heen en weer te wippen.
Dit is bij mij ook niet helemaal stabiel, maar dat heeft meer te maken met het 'niet beschikbaar van wifi' te maken, wat zichzelf hersteld na een paar minuten . . . verder werkt hij wel goed
In de app staat dat de batterijen in ruststand staan. In HA staan ze op alleen laden.
Met alle sneeuw op de panelen doen ze sowieso niks, dus maakt de stand ook niet zo uit. Maar ik vraag me wel af of dit alleen een visuele fout is of dat ze nu echt in standby staan.
Met alle sneeuw op de panelen doen ze sowieso niks, dus maakt de stand ook niet zo uit. Maar ik vraag me wel af of dit alleen een visuele fout is of dat ze nu echt in standby staan.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Bij mijn vader heb ik gisteren de PIBs gekoppeld aan HA op zijn NAS. HA moest naar de nieuwste versie voor de nieuwe charge_only en discharge_only. Het draait. Ik heb de batterijen op charge_only gezet. Net even gekeken. Ik zie dat hij vandaag idd een paar x alleen geladen heeft op opwek. In de app staat vlgs hem ruststand. Er is ook geen opwek op dit moment.ArthurMorgan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:06:
In de app staat dat de batterijen in ruststand staan. In HA staan ze op alleen laden.
[quote]Devke schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:38:
[...]
Foutje, bedankt.
[...]
Foutje, bedankt.
[ Voor 84% gewijzigd door TFX77 op 10-01-2026 18:04 ]
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Dat de batterij niet geladen heeft is logisch als ik je plaatje goed bekijk. Er is in de nacht geen opwek. Daarna staat hij in standby zo te zien.TFX77 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:01:
[...]
Bij mij heeft zero charge only ook NIET niet geladen. @DCSBL
Geel is Zero Charge Only mode.
[Afbeelding]
De PiBs hebben niet geladen.
[Afbeelding]
heb ik ook bij het display, het waterverbruik staat continue te flipperen elke 25s tussen 2 verschillende waardes al een hele tijd. Eén waarde is 1L , de andere waarschijnlijk het verbruik wat klopt.Andre1973 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:09:
Bij mij staan sinds vandaag in het display steeds wisselende waardes, gaat van 11 naar 17, naar 6%. Ik heb 3 accu's dus t zou kunnen dat ie nu de waarde van de verschillende accu's weer geeft, maar volgens mij klopt dat ook niet. Ook gaat de weergave van de temperatuur op en neer van 18,5 naar 19,5 en weer terug in seconden. In de app lijkt t allemaal oke.... Ik kan het dispay niet updaten, en in de app staat dat alles oke is. Het display staat ook dichtbij de router waar de wifi vandaan komt.
Het zou fijn zijn als ze bij het display ook een local api optie aanbieden, zodat je HW devices met elkaar lokaal communiceren en niet alleen via de cloud.HE1 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:43:
[...]
heb ik ook bij het display, het waterverbruik staat continue te flipperen elke 25s tussen 2 verschillende waardes al een hele tijd. Eén waarde is 1L , de andere waarschijnlijk het verbruik wat klopt.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kennis delen > DM
Dan kan je ook de temperatuur etc. uit de woonkamer uitlezen, maar helaasmeesje schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:52:
[...]
Het zou fijn zijn als ze bij het display ook een local api optie aanbieden, zodat je HW devices met elkaar lokaal communiceren en niet alleen via de cloud.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
:strip_exif()/f/image/GQAywhsbt5JMbqOjfgrTn6po.jpg?f=fotoalbum_large)
De zon heeft aardig zijn best gedaan eerst de sneeuw laten smelten en daarna de batterijen ion mode alleen laden verder opgeladen.
Wel staat de soc op het display tussen 3 waarden heen en weer te springen
[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 10-01-2026 22:14 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
Ah ja, denkfoutje van mij.Devke schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:07:
[...]
Dat de batterij niet geladen heeft is logisch als ik je plaatje goed bekijk. Er is in de nacht geen opwek. Daarna staat hij in standby zo te zien.
Wat gebeurt hier? Na 20 minuten is nog steeds hetzelfde aan de geng. Het is na 5 uur, dus de zonnepanelen laden niet. Let ook op het laadpercentage van de PIB. Nog nooit gezien. In de app werkt de accu naar behoren. Geen foutmeldingen te zien.[Video: https://drive.google.com/file/d/1HUCkgB9ZKqftNMQ5Ti6OllJNB7wJyb3G/view?usp=drivesdk]20:30:update
Vanwege het percentage op de PIB op het scherm, na ruim een uur de PIB uitgezet en weer aan in de hoop dat het probleem zich zou oplossen. Dat is niet gebeurd. Naar mijn idee is het dus wat anders dat vreemd doet.
NB2: Alle apparaten van HW gecontroleerd op updates. Alles had al de laatste versie.
Vanwege het percentage op de PIB op het scherm, na ruim een uur de PIB uitgezet en weer aan in de hoop dat het probleem zich zou oplossen. Dat is niet gebeurd. Naar mijn idee is het dus wat anders dat vreemd doet.
NB2: Alle apparaten van HW gecontroleerd op updates. Alles had al de laatste versie.
[ Voor 41% gewijzigd door Mikage op 10-01-2026 20:18 ]
Video is alleen te zien als je een verzoek stuurt naar jou. Handiger is denk ik als je hem toegankelijker maakt of een afbeelding dropt met je ervaring.Mikage schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:50:
Wat gebeurt hier? Na 20 minuten is nog steeds hetzelfde aan de geng. Het is na 5 uur, dus de zonnepanelen laden niet. Let ook op het laadpercentage van de PIB. Nog nooit gezien. In de app werkt de accu naar behoren. Geen foutmeldingen te zien.
[Video]
Hier sinds september 2 batterijen staan op een eigen groep. Elke batterij heeft nu 28 cycli gedaan (90 kWh import, 60 kWh export).
Afgelopen week op beide batterijen de nieuwste firmware versie geïnstalleerd.
Vandaag zag ik terwijl er geen zonopwek en >2500 Watt verbruik een continu verbruik van 5 watt op de batterij groep in mijn BeNext logging.
Daarom even in de Homewizard app gekeken en daar een hele rits aan foutmeldingen voor 1 batterij.
E303
E400
E420
E465
E470
Ook knipperen de bovenste 2 LEDs op de batterij oranje.
Stappenplan van Wizzi gevolgd, maar géén verbetering.
Wizzi vraagt nu om de batterij aan te laten staan zodat een medewerker maandag op afstand mee kan kijken. Kan dit kwaad denken jullie?
Vandaag zag ik terwijl er geen zonopwek en >2500 Watt verbruik een continu verbruik van 5 watt op de batterij groep in mijn BeNext logging.
Daarom even in de Homewizard app gekeken en daar een hele rits aan foutmeldingen voor 1 batterij.
E303
E400
E420
E465
E470
Wizzi vraagt nu om de batterij aan te laten staan zodat een medewerker maandag op afstand mee kan kijken. Kan dit kwaad denken jullie?
Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)
Is toegankelijk gemaakt.Video is alleen te zien als je een verzoek stuurt naar jou
[ Voor 67% gewijzigd door Mikage op 10-01-2026 19:23 ]
Idem hiero. Wat is er aan de hand met die watermeter registratie...?HE1 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:43:
[...]
heb ik ook bij het display, het waterverbruik staat continue te flipperen elke 25s tussen 2 verschillende waardes al een hele tijd. Eén waarde is 1L , de andere waarschijnlijk het verbruik wat klopt.
De foutcode's vlgs de website van HW:Seauleaux schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:12:
Hier sinds september 2 batterijen staan op een eigen groep. Elke batterij heeft nu 28 cycli gedaan (90 kWh import, 60 kWh export).
E303
E400
E420
E465
E470
E303: Er is helaas iets fout gegaan bij het bijwerken van de software van de batterij. Wij kunnen dit voor jou herstellen! Neem hiervoor contact met ons op.
E400 tot E403: Communicatieprobleem met de BMS. Start de batterij opnieuw door deze één minuut uit te schakelen en weer aan. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact met ons op.
E404 tot E440 & E463 tot E499: Algemene BMS-storing. Start de batterij opnieuw zoals hierboven. Is het probleem terugkerend, neem dan contact met ons op.
Het lijkt mij dus een BMS dingetje. Heb je hem al een x opnieuw opgestart?
Had inderdaad de foutmeldingen gecheckt op de website.Devke schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:47:
[...]
De foutcode's vlgs de website van HW:
E303: Er is helaas iets fout gegaan bij het bijwerken van de software van de batterij. Wij kunnen dit voor jou herstellen! Neem hiervoor contact met ons op.
E400 tot E403: Communicatieprobleem met de BMS. Start de batterij opnieuw door deze één minuut uit te schakelen en weer aan. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact met ons op.
E404 tot E440 & E463 tot E499: Algemene BMS-storing. Start de batterij opnieuw zoals hierboven. Is het probleem terugkerend, neem dan contact met ons op.
Het lijkt mij dus een BMS dingetje. Heb je hem al een x opnieuw opgestart?
De chatbot raadde me eerst aan om de batterij uit te zetten en spanningsloos te maken. Nadat dat niet werkte kreeg ik het verzoek om de batterij te resetten d.m.v. het 10 seconden ingedrukt houden van de ronde knop en opnieuw te koppelen aan de wifi en P1 meter.
Dit alles geprobeerd en ik blijf dezelfde fouten houden.
Daarnaast viel het me ook op de de veiligheidsrestrictie niet gereset werd na het opnieuw opstarten.
De batterij gaat nu niet in ruststand en blijft continu ongeveer 5 watt verbruiken.
Vandaar dat ik me afvraag of het kwaad kan om hem zo tot maandag te laten staan?
[ Voor 6% gewijzigd door Seauleaux op 10-01-2026 21:35 ]
Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)
Ik zie nergens n foutcode, maar bij mij blijft wel de temperatuur heen en weer vliegen, en ik krijg ook heel erg verschillende waardes op het momentele verbruik display. Dat schiet heen en weer tussen 7W en dat wat er werkelijk verbruikt wordt momenteel.
Ondanks dat ik het display gereset heb, en opnieuw gepaired. Alles staat dicht bij de wifi en is tussen de 80 en 100 % signaal.
Is er een grapjas geweest die dacht even in of vlak voor het weekend er nog een update doorheen te douwen?
Dit heeft mij al veel te veel tijd gekost. En maandag ben ik op een klus, dus niet echt tijd en gelegenheid eevn lekker in de wacht te gaan hangen ofzo.
Ondanks dat ik het display gereset heb, en opnieuw gepaired. Alles staat dicht bij de wifi en is tussen de 80 en 100 % signaal.
Is er een grapjas geweest die dacht even in of vlak voor het weekend er nog een update doorheen te douwen?
Dit heeft mij al veel te veel tijd gekost. En maandag ben ik op een klus, dus niet echt tijd en gelegenheid eevn lekker in de wacht te gaan hangen ofzo.
[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 10-01-2026 22:09 ]
Homewizard leest hier mee.. Dan zal maandag wel aan dit probleem worden gewerkt.Andre1973 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:07:
Ik zie nergens n foutcode, maar bij mij blijft wel de temperatuur heen en weer vliegen, en ik krijg ook heel erg verschillende waardes op het momentele verbruik display. Dat schiet heen en weer tussen 7W en dat wat er werkelijk verbruikt wordt momenteel.
Ik zie dat bij jou ook zowel het momentele vermogen als de temperatuur heen en weer gaat, dat is bij mij ook het geval, en ook dat alles geupdate is.Mikage schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:50:
Wat gebeurt hier? Na 20 minuten is nog steeds hetzelfde aan de geng. Het is na 5 uur, dus de zonnepanelen laden niet. Let ook op het laadpercentage van de PIB. Nog nooit gezien. In de app werkt de accu naar behoren. Geen foutmeldingen te zien.
[Video]
20:30:update
Ik ben benieuwd wat er aan de hand is.
Super, scheel mij hopelijk weer bellen in mijn pauze.GL007 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:18:
[...]
Homewizard leest hier mee.. Dan zal maandag wel aan dit probleem worden gewerkt.
[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 10-01-2026 22:19 ]
De 5 watt is standby verbruik. De omvormer blijft actief. Als hij niet uit kan dan heb je geen andere keus dan hem aan te laten. Er is ook een harde reset te doen. Knop omzetten. Stekker uit de WCD. 90 seconden wachten. Stekker terug. Knop weer om.Seauleaux schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:31:
[...]
Had inderdaad de foutmeldingen gecheckt op de website.
De chatbot raadde me eerst aan om de batterij uit te zetten en spanningsloos te maken. Nadat dat niet werkte kreeg ik het verzoek om de batterij te resetten d.m.v. het 10 seconden ingedrukt houden van de ronde knop en opnieuw te koppelen aan de wifi en P1 meter.
Dit alles geprobeerd en ik blijf dezelfde fouten houden.
Daarnaast viel het me ook op de de veiligheidsrestrictie niet gereset werd na het opnieuw opstarten.
De batterij gaat nu niet in ruststand en blijft continu ongeveer 5 watt verbruiken.
Vandaar dat ik me afvraag of het kwaad kan om hem zo tot maandag te laten staan?
Werkt dit niet? Persoonlijk had ik hem denk ik dan laten staan met stekker in WCD. Veel andere keus heb je niet. Ik ga er wel vanuit dat hij niet in een vluchtroute staat. Dit is absoluut niet om je bang te maken maar meer even een check. Heb foto's gezien van niet echt verantwoorde plaatsingen.
En @GL007.Andre1973 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:18:
[...]
Ik zie dat bij jou ook zowel het momentele vermogen als de temperatuur heen en weer gaat, dat is bij mij ook het geval, en ook dat alles geupdate is.
[...]
Super, scheel mij hopelijk weer bellen in mijn pauze.
Homewizard heeft aangegeven dat tweakers niet hun officiële klantenservice en/of toegang is tot hun organisatie. Als iemand een probleem ervaart proberen we dit als tweakers op te lossen / te helpen. Als dat niet lukt dan zou ik altijd de helpdesk van HW zelf benaderen.
Wat @Devke dus al aangeeft, neem gewoon contact op met HW. Dit start via hun chatbot. Telefonisch kan niet.Andre1973 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:18:
[...]
Ik zie dat bij jou ook zowel het momentele vermogen als de temperatuur heen en weer gaat, dat is bij mij ook het geval, en ook dat alles geupdate is.
[...]
Super, scheel mij hopelijk weer bellen in mijn pauze.
sinds gisteren werkt bij mij de ingestelde slimme taken niet meer. Moet alles handmatig aan of uit zetten!
Ik denk dat er wat dingetjes zijn aan de kant van HW. Lees het ook in andere topics.arcticbreeze schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:23:
sinds gisteren werkt bij mij de ingestelde slimme taken niet meer. Moet alles handmatig aan of uit zetten!
Bij mij ging gisteren rond 16.30 uur ook de buitenverlichting niet aan (en dus maar handmatig in de app de socket ingeschakeld en bij het naar bed gaan weer uitgeschakeld) en vanmorgen zag ik dat een ander socket ook niet is ingeschakeld om 09.00 uur.
Gezien berichten van anderen, lijkt me er inderdaad een issue te zijn bij HW.
Gezien berichten van anderen, lijkt me er inderdaad een issue te zijn bij HW.
Hier ook handmatig schakelen, de ingestelde schema's werken niet. En het display met momentaan vermogen in W gaat alle kanten op. In de app klopt dit dan weer wel. Server probleem?
Zou HWZ in de toekomst ook met een plug in accu komen die met de extra mogelijkheid om hem als noodaccu te kunnen inzetten bij stroom uitval?
Wil je hem als nood accu kunnen inzetten zou je hem dan uitpluggen van het vaste stroomnet. En zo bijvoorbeeld je koelkast en of vriezer kunnen gebruiken. Ik weet dat andere accu merken dit wel kunnen, maar gezien mijn verdere apparatuur van HWZ gaat daar toch de voorkeur naar uit.
Wil je hem als nood accu kunnen inzetten zou je hem dan uitpluggen van het vaste stroomnet. En zo bijvoorbeeld je koelkast en of vriezer kunnen gebruiken. Ik weet dat andere accu merken dit wel kunnen, maar gezien mijn verdere apparatuur van HWZ gaat daar toch de voorkeur naar uit.
Of dat gaat komen? Glazenbol vraag. Geen idee. Recent is er wel een enquete door HW per mail gestuurd naar (alle) klanten met vragen over o.a. dit. Het zal me niet verbazen dat dit pollen is hoe de behoefte in de markt is, maar is ook giswerk.dinandus schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:52:
Zou HWZ in de toekomst ook met een plug in accu komen die met de extra mogelijkheid om hem als noodaccu te kunnen inzetten bij stroom uitval?
Ik heb een batterij staan met noodstroom. Ja die zou ik afkoppelen voor iets wat stroom behoeft, mits de batterij niet al leeg is. Mijn inziens zou je dan ook een aansluiting voor zonnepanelen op de batterij moeten hebben om het risico te verkleinen.
Belangrijk is ook dat de je noodstroom voorziening kunt activeren als de stroom wegvalt. Dus lokaal te bedienen is om in die stand te zetten als dat niet automatisch gebeurd.
Ik hecht er niet zoveel waarde aan....... misschien pas op het moment dat......
Het is eerder besproken en het grootste nadeel is dat je niet weet wanneer je hem nodig hebt als noodstroom. In principe gaat hij namelijk gewoon vaak leeg zijn aan het einde van de nacht. En dan kan hij wel noodstroom faciliteiten hebben maar gebruiken kun je hem alsnog niet.
Ik heb naast mijn HW batterijen gewoon een losse noodstroombatterij die altijd minimaal voor de helft gevuld is. Zodat ik altijd nog 2 tot 3 kWh klaar heb staan.
Ik heb naast mijn HW batterijen gewoon een losse noodstroombatterij die altijd minimaal voor de helft gevuld is. Zodat ik altijd nog 2 tot 3 kWh klaar heb staan.
Ter aanvulling op de andere meldingen. Ik heb sinds gisteren dat het energy display gek doet. Hij zit vast in een soort loop waarin hij twee opvolgende kloppende waardes geeft voor het actuele verbruik in de grootste cirkel en dan steeds 1712 Watt. Keer op keer. De 1712 Watt klopt niet en deze is in de telefoonapp ook niet zichtbaar. Steeds weer 1712 Watt. Alle bekende resetopties al geprobeerd voor het display en de P1, inclusief helemaal opnieuw aanmelden van het display.
Maar even afwachten of er de komende dagen iets wijzigt. Anders HW even contacten.
Maar even afwachten of er de komende dagen iets wijzigt. Anders HW even contacten.
Catch my drift?
Helaas vandaag opnieuw foutmeldingen bij deze batterij. Nu geeft hij de melding dat de commando’s niet goed binnenkomen. Klinkt mij alsof er echt iets mis is met de communicatiemodule. Eerst geen verbinding met de P1 meter, en nu deze melding. Suggesties?MakeItSo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:07:
[...]
De P1 meter er even uithalen was (nu in ieder geval) de oplossing. Bedankt voor de tip!
/f/image/hheUBuKZeNqbNFl1dEjQ1bL1.png?f=fotoalbum_large)
Edit; na de batterij een uurtje uit te hebben gehad is hij weer aan gezet en de melding is nu weg.
[ Voor 5% gewijzigd door MakeItSo op 11-01-2026 15:39 ]
@ArthurMorgan ook een prima oplossing welke als ik vragen mag?
Hier ook ik heb 2 displays en allebei doen ze om de 30 seconden een piek laten zien van 4092 watt. Vage storing zeker omdat ze het alle 2 doen en in de app geen bijzonderhedenDaMenaz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:22:
Ter aanvulling op de andere meldingen. Ik heb sinds gisteren dat het energy display gek doet. Hij zit vast in een soort loop waarin hij twee opvolgende kloppende waardes geeft voor het actuele verbruik in de grootste cirkel en dan steeds 1712 Watt. Keer op keer. De 1712 Watt klopt niet en deze is in de telefoonapp ook niet zichtbaar. Steeds weer 1712 Watt. Alle bekende resetopties al geprobeerd voor het display en de P1, inclusief helemaal opnieuw aanmelden van het display.
Heb dit ook, las daarnaast op de Facebook-gebruikersgroep meerdere meldingen van deze strekking. Zal wel storing bij HW zijn. Of dit al bij hen gemeld is weet ik niet.DaMenaz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:22:
Ja, heb het net gemeld.thunder68 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:07:
[...]
Heb dit ook, las daarnaast op de Facebook-gebruikersgroep meerdere meldingen van deze strekking. Zal wel storing bij HW zijn. Of dit al bij hen gemeld is weet ik niet.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Het probleem met de rare waarden op de display lijkt opgelost te zijn.
Hier ook inderdaad. 👍hanev001 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:37:
Het probleem met de rare waarden op de display lijkt opgelost te zijn.
Catch my drift?
Mijn p1 is gisteren en vandaag de verbinding om onverklaarbare wijze kwijtgeraakt. Na koppelen weer ok. PIB’s waren ook offline maar koppelde zelfstandig toen p1 weer handmatig gekoppeld was.
Zijn er hier meer mensen die dit momenteel ervaren? Is er iets gewijzigd waardoor dit komt?
Zijn er hier meer mensen die dit momenteel ervaren? Is er iets gewijzigd waardoor dit komt?
[ Voor 19% gewijzigd door BKK op 11-01-2026 19:44 ]
Hier ook.BKK schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:13:
Mijn p1 is
[ Voor 5% gewijzigd door Yamahaa op 11-01-2026 20:36 ]
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
De oprichter van HomeWizard heeft aangegeven dat noodstroom niet bij een dergelijk product past, dus dat zou op zijn minst opmerkelijk zijn.dinandus schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:52:
Voor de volledigheid, hierbij de bronvermelding: https://www.nu.nl/economi...-maar-paar-kwh-nodig.html.HomeWizard biedt geen stekkerbatterijen met noodstroomfunctie aan, en dat blijft zo, vertelt oprichter Paul Straathof
[ Voor 18% gewijzigd door Taro op 11-01-2026 23:18 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
In mijn ogen helemaal terecht. Voor noodstroom heb je vaak actieve systemen anders heb je er alsnog zo goed als niets aan. Veel mensen verkijken zich erop dat een noodstroomvoorziening constant 100 Watt verbruikt. Dat is 876 kWh jaarlijk alleen maar voor het geval je stroom uitvalt. Dit zijn ook systemen die je niet zelf neer kan zetten, zonder verzekerd te zijn.Taro schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:16:
[...]
De oprichter van HomeWizard heeft aangegeven dat noodstroom niet bij een dergelijk product past, dus dat zou op zijn minst opmerkelijk zijn.
[...]
Voor de volledigheid, hierbij de bronvermelding: https://www.nu.nl/economi...-maar-paar-kwh-nodig.html.
Alleen op zoek naar een stekker? Er zijn genoeg kleine oplossingen die goedkoop worden om voor nood stroom in op te slaan. Echter vind ik persoonlijk het nog niet de moeite waard. Mocht er vaker uitval zijn dan kan het leuk zijn. Echter mijn actieve systeem voor nul op de meter en dynamisch laden en ontladen daarvoor gebruiken vind ik sowieso geen optie. Grote kans dat deze leeg is als je hem nodig hebt. Dan is het geen noodoplossing meer.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
100 Watt? Dat is niet correct en zwaar overdreven, heb je daar een betrouwbare bron van? Tot nu toe nooit meer dan 6 Watt gezien bij een thuisaccu en ik heb er veel getest. Met een goede RTE kan dat tov een slechte RTE al "gratis" zijn.TFX77 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 00:06:
[...]
In mijn ogen helemaal terecht. Voor noodstroom heb je vaak actieve systemen anders heb je er alsnog zo goed als niets aan. Veel mensen verkijken zich erop dat een noodstroomvoorziening constant 100 Watt verbruikt. Dat is 876 kWh jaarlijk alleen maar voor het geval je stroom uitvalt. Dit zijn ook systemen die je niet zelf neer kan zetten, zonder verzekerd te zijn.
Daarnaast is deze optie vaak standaard uitgeschakeld en vraagt dan 0 Watt totdat je hem daadwerkelijk nodig hebt en aanzet.
Veel thuisaccu's bieden een optie tot een ondergrens van de SOC tbv reserveren noodstroom. Met 2.7 kWh is daar inderdaad niet heel veel ruimte voor.Alleen op zoek naar een stekker? Er zijn genoeg kleine oplossingen die goedkoop worden om voor nood stroom in op te slaan. Echter vind ik persoonlijk het nog niet de moeite waard. Mocht er vaker uitval zijn dan kan het leuk zijn. Echter mijn actieve systeem voor nul op de meter en dynamisch laden en ontladen daarvoor gebruiken vind ik sowieso geen optie. Grote kans dat deze leeg is als je hem nodig hebt. Dan is het geen noodoplossing meer.
[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 12-01-2026 00:25 ]
https://www.feenstra.com/thuisbatterij/noodstroom/Taro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 00:08:
[...]
100 Watt? Dat is niet correct en zwaar overdreven, heb je daar een betrouwbare bron van? Tot nu toe nooit meer dan 6 Watt gezien bij een thuisaccu en ik heb er veel getest. Met een goede RTE kan dat tov een slechte RTE al "gratis" zijn.
Daarnaast is deze optie vaak standaard uitgeschakeld en vraagt dan 0 Watt totdat je hem daadwerkelijk nodig hebt en aanzet.
[...]
Veel thuisaccu's bieden een optie tot een ondergrens van de SOC tbv reserveren noodstroom. Met 2.7 kWh is daar inderdaad niet heel veel ruimte voor.
De kosten van de back-up functie
Sommige back-upsystemen gebruiken een relatief grote hoeveelheid stroom om continu beschikbaar te zijn. Dit is iets wat veel geïnteresseerden vaak niet weten.
Een continu verbruik van 100 Watt is hierbij heel normaal.
Op jaarbasis wordt er dan 876 kWh extra aan elektriciteit gebruikt.
Bij een elektriciteitsprijs van € 0,25 per kWh komt dit neer op een jaarlijkse verhoging van de energienota van circa € 220,-.
Met alle respect maar dit is een waardeloze bron. Ze onderbouwen dit getal verder niet. Onthoud dat Feenstra vooral onderhoud en installatie doet en verder een dozenschuiver is in die zin. Ik zou dit met een flinke korrel zout nemen.
Verder lijkt het me prima dat een product geen noodstroomvoorziening heeft. Ik heb de PiB's gekocht terwijl ze het niet hadden en later naar Zendure overgestapt en daarin was de noodstroomvoorziening ook geen factor. Niet iedereen hecht er waarde aan en dat is prima.
Grotere systemen zoals die van SigEnergy die je huis helemaal automatisch van noodstroom kunnen voorzien hebben daarvoor meestal wel een hoger continu verbruik.Aardedraadje schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:40:
[...]
Met alle respect maar dit is een waardeloze bron. Ze onderbouwen dit getal verder niet. Onthoud dat Feenstra vooral onderhoud en installatie doet en verder een dozenschuiver is in die zin. Ik zou dit met een flinke korrel zout nemen.
Verder lijkt het me prima dat een product geen noodstroomvoorziening heeft. Ik heb de PiB's gekocht terwijl ze het niet hadden en later naar Zendure overgestapt en daarin was de noodstroomvoorziening ook geen factor. Niet iedereen hecht er waarde aan en dat is prima.
Het kan natuurlijk schelen om die functie uit te zetten, maar dan snap ik niet zo goed waarom je het hebt gekocht.
Mijn noodstroombatterij gebruikt ongeveer 10-12 watt als hij als pass through gebruikt wordt.
(Vind ik nog steeds teveel in de winter, maar wel heel ver bij de 100W vandaan
)
(Vind ik nog steeds teveel in de winter, maar wel heel ver bij de 100W vandaan
Welk merk/type is dat en tot hoeveel vermogen kan hij je hele huis 3 fase van noodstroom voorzien?ArthurMorgan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:57:
Mijn noodstroombatterij gebruikt ongeveer 10-12 watt als hij als pass through gebruikt wordt.
(Vind ik nog steeds teveel in de winter, maar wel heel ver bij de 100W vandaan)
Hoe ziet jullie nachtverbruik 0:00 t/m 07:00 er gemiddeld eruit?
Mijn warmtepomp verbruikt in de nacht al 3kWh en gemiddeld 6kWh per dag. Alle andere apparaten (tv, pc’s, wifi, tv, nas, ventilatie, etc.) ook nog eens 2,9kWH bij elkaar in de nacht.
Is 5,9kWh voor dat tijdsbestek gemiddeld erg hoog?
Mijn warmtepomp verbruikt in de nacht al 3kWh en gemiddeld 6kWh per dag. Alle andere apparaten (tv, pc’s, wifi, tv, nas, ventilatie, etc.) ook nog eens 2,9kWH bij elkaar in de nacht.
Op het moment een 4 kWh. Geen warmtepomp actief. Dus filter ik die eruit dan zit je niet zo hoog t.o.v. mij. Kan wel hoger zijn t.o.v. een andere tweaker. Wat is de onderliggende vraag? Je wilt dit weten i.v.m. aan te schaffen PIB capaciteit?Xelation schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:32:
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
We hebben het hier over een noodstroom stopcontact op de HW PiB, niet off-grid/eilandmode voor een compleet huis, dat zijn echt 2 heel verschillende zaken.
Zo rijk ben ik nietnetappie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:27:
[...]
Welk merk/type is dat en tot hoeveel vermogen kan hij je hele huis 3 fase van noodstroom voorzien?
Maar ook als HW wel een noodstroomtoepassing zou maken zou dat niet over je huiselektra lopen. Daar zijn namelijk grote aanpassingen voor nodig om het tot een eiland te maken. Een HW met noodstroomfaciliteit geeft gewoon wat stekkers in de batterij die je bij een stroomuitval kunt gebruiken voor een paar kleinere apparaten.
Wat ik heb is een Anker Solix 2 kW, 5 kWh noodbatterij. (En dara komt ergens dit jaar nog een zonnepaneel bij zodat hij ook een beetje kan bijladen eventueel.
Afgelopen nacht 1.97KWh (maak daar maar 2 tot 2.2 van voor meeste dagen), geen warmtepomp.Xelation schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:32:
Quooker, NAS, relatief veel netwerkmateriaal, ventilatie, domotica, ... TV en decoder staan 's nachts compleet uit met een HW stopcontact vanaf dat vermogen onder een bepaalde drempel zakt. Namiddag terug aan.
Afgelopen nacht 9 kWh, 18 december 5 kWh. Het is zo afhankelijk van hoe hard de airco moet werken. Maar in de periode november-fabruari denk ik dat ik gemiddeld op zo'n 6-8 kWh uitkom voor die periode*. (De boiler werkt ook in die periode voor het dagelijkse bijwarmen. Dat is gemiddeld ongeveer 2 kWh per dag.)Xelation schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:32:
/edit:* het is wel zo dat het gemiddelde vooral zo hoog ligt door de koude periode. Ik denk dat de mediaan wel een stuk lager ligt. Waarschijnlijk zo rond de 5 a 6 kWh. Maar ik kan dat niet makkelijk uitzoeken of dat echt zo is.
[ Voor 13% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-01-2026 09:05 ]
de discussie over topickadering wordt gevoerd in Proton_ in "DEI feedbacktopic"
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dank je, ja inderdaad. Heb nu 3 pib’s en 16 zonnepanelen in een nieuwbouwwoning. Ben aan het oriënteren of ik meer pib’s nodig en of een variabel energie contract niet toch beter is voor mijn situatie. Ook met de huidige politieke wereldsituatie is alles onzeker natuurlijk.Devke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:37:
[...]
Op het moment een 4 kWh. Geen warmtepomp actief. Dus filter ik die eruit dan zit je niet zo hoog t.o.v. mij. Kan wel hoger zijn t.o.v. een andere tweaker. Wat is de onderliggende vraag? Je wilt dit weten i.v.m. aan te schaffen PIB capaciteit?
Ik heb even voor je gekeken. Heb even gemeten bij mijn set met noodstroomvoorziening. Volgens de app behorende bij dat merk meet ik een 35 Watt. Ik kan het niet anders meten los van de app helaas. Daar zal een paar Watt verschil inzitten maar 100 ga ik zeker niet halen.TFX77 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 00:06:
[...]
In mijn ogen helemaal terecht. Voor noodstroom heb je vaak actieve systemen anders heb je er alsnog zo goed als niets aan. Veel mensen verkijken zich erop dat een noodstroomvoorziening constant 100 Watt verbruikt. Dat is 876 kWh jaarlijk alleen maar voor het geval je stroom uitvalt. Dit zijn ook systemen die je niet zelf neer kan zetten, zonder verzekerd te zijn.
Alleen op zoek naar een stekker? Er zijn genoeg kleine oplossingen die goedkoop worden om voor nood stroom in op te slaan. Echter vind ik persoonlijk het nog niet de moeite waard. Mocht er vaker uitval zijn dan kan het leuk zijn. Echter mijn actieve systeem voor nul op de meter en dynamisch laden en ontladen daarvoor gebruiken vind ik sowieso geen optie. Grote kans dat deze leeg is als je hem nodig hebt. Dan is het geen noodoplossing meer.
:strip_exif()/f/image/GhRHGeFNge0Gu0TGMHja76Ry.jpg?f=fotoalbum_large)
Opzich niet schokkend. Wel zou het prettig zijn als HW hiermee iets gaat doen dat je in iedere gewenste situatie dan dit zou kunnen aan en uitzetten los van enige internet/cloud verbinding of wat dan ook. Ervanuit gaan dat het grid weg is en er ook geen internet/wifi mogelijk is.
Opzich kun je met 3 PIBS dus de avond/nacht afdekken. Je zou altijd kunnen kijken of je het verbuik wat kunt terug dringen. De 4e zal ook vol moeten komen en leeg raken binnen zonsondergang en opkomst. Anders zijn het verloren kWh opslag denk ik. Ik zit ook ruim in de jas hier maar ik gebruik ze ook voor netsupport nu. Verdien ze dus een deel alvast terug.Xelation schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:48:
[...]
Dank je, ja inderdaad. Heb nu 3 pib’s en 16 zonnepanelen in een nieuwbouwwoning. Ben aan het oriënteren of ik meer pib’s nodig en of een variabel energie contract niet toch beter is voor mijn situatie. Ook met de huidige politieke wereldsituatie is alles onzeker natuurlijk.
Edit. Nvt hier.
[ Voor 94% gewijzigd door Devke op 12-01-2026 10:04 ]
Hoe staat het met de P1 meter upgrade? Ik ben geen beta tester, en draai nog versie 6.0206. Ik had gehoopt dat de uitrol wat sneller zou gaan dan nu blijkt.
Geen idee. Ik weet niet hoelang een uitrol naar alle klanten duurt.DJ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:03:
Hoe staat het met de P1 meter upgrade? Ik ben geen beta tester, en draai nog versie 6.0206. Ik had gehoopt dat de uitrol wat sneller zou gaan dan nu blijkt.
Ik heb het ook nog steeds niet.DJ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:03:
Ik heb even een tijdje niet zo meegelezen, maar hoe zit het ook alweer met de charge_only/discharge only opties in Home Assistant?
Ik heb update 2026.1 niet geïstalleerd (ik installeer nooit de .1 versies) maar ik zie nu dat de 2026.1.1 er is. Er was toch een probleem met de HW PiB in 2026.1, toch?
Voor de 2026.1.1 update lees ik dit:
Bump python-homewizard-energy to 10.0.1 (@DCSBL - #160736) (homewizard docs)
Heeft iemand deze versie al geïnstalleerd, en zijn de probemen met de HW PiB opgelost?
En zoals de mensen die hierboven posten, heb ik op mijn P1 meter ook nog de FW versie 6.0206. Betekent dat dat ik binnen HA dan ook nog niet die charge_only/discharge only functie zal hebben? Want de logica hiervoor zit in de P1-meter, heb ik begrepen.
Ik heb update 2026.1 niet geïstalleerd (ik installeer nooit de .1 versies) maar ik zie nu dat de 2026.1.1 er is. Er was toch een probleem met de HW PiB in 2026.1, toch?
Voor de 2026.1.1 update lees ik dit:
Bump python-homewizard-energy to 10.0.1 (@DCSBL - #160736) (homewizard docs)
Heeft iemand deze versie al geïnstalleerd, en zijn de probemen met de HW PiB opgelost?
En zoals de mensen die hierboven posten, heb ik op mijn P1 meter ook nog de FW versie 6.0206. Betekent dat dat ik binnen HA dan ook nog niet die charge_only/discharge only functie zal hebben? Want de logica hiervoor zit in de P1-meter, heb ik begrepen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
M.b.t. de P1-Meter en de Batterijgroepmodus die van nul-modus snel weer terug naar Standby springt, dacht even dat het klaar was met de automatiseringen.
Begon na de update 2026.1 inderdaad. 'Mooi' dat ik niet de enige ben
Ik kreeg in HA sinds 8 januari de melding: Herauthenticatie voor de P1-meter voor betere en veiligere communicatie (of van soortgelijke strekking). Vervolgens zou je op de knop moeten drukken op de P1-meter, dan Verzenden in HA. Met alles wat ik doe, authenticatie mislukt (binnen 30 seconden drukken melding)..
Vervolgens de P1-meter tussen de apparaten in HA verwijderd en opnieuw toegevoegd.
Nu staat er 1 P1-meter tussen met 27 entiteiten en hij blijft vervolgens aangeven dat er een P1-meter 'ontdekt' is. En deze krijg ik dus nu niet meer gekoppeld (lijkt niet te reageren op de knop wanneer je er op moet drukken.
/f/image/7lXtKcpLJPm6QUaAMORDjE5d.png?f=fotoalbum_large)
Tijdens het typen zie ik dat er een update 2026.1.1 voor HA beschikbaar is gekomen. Kijken of dit iets helpt.
UPDATE: De batterijgroepmodus kan weer in Nul-modus gezet worden!
UPDATE 2: Automatiseringen lijken weer te werken. De 'ontdekte' p1-meter nog niet kunnen koppelen. Toen er nog 2 in stonden, had deze iets van 35 entiteiten.
Begon na de update 2026.1 inderdaad. 'Mooi' dat ik niet de enige ben
Ik kreeg in HA sinds 8 januari de melding: Herauthenticatie voor de P1-meter voor betere en veiligere communicatie (of van soortgelijke strekking). Vervolgens zou je op de knop moeten drukken op de P1-meter, dan Verzenden in HA. Met alles wat ik doe, authenticatie mislukt (binnen 30 seconden drukken melding)..
Vervolgens de P1-meter tussen de apparaten in HA verwijderd en opnieuw toegevoegd.
Nu staat er 1 P1-meter tussen met 27 entiteiten en hij blijft vervolgens aangeven dat er een P1-meter 'ontdekt' is. En deze krijg ik dus nu niet meer gekoppeld (lijkt niet te reageren op de knop wanneer je er op moet drukken.
/f/image/7lXtKcpLJPm6QUaAMORDjE5d.png?f=fotoalbum_large)
Tijdens het typen zie ik dat er een update 2026.1.1 voor HA beschikbaar is gekomen. Kijken of dit iets helpt.
UPDATE 2: Automatiseringen lijken weer te werken. De 'ontdekte' p1-meter nog niet kunnen koppelen. Toen er nog 2 in stonden, had deze iets van 35 entiteiten.
[ Voor 34% gewijzigd door oaledrent op 12-01-2026 15:15 ]
All right! Als ik wat meer geluiden gehoord heb dat het nu goed werkt installeer ik 2026.1.1 ook.oaledrent schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:41:
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Na bestelling op 14/12 (!!) vandaag EINDELIJK 2de batterij ontvangen.
Transporteur zei dat hij er 10 vandaag geleverd heeft in België.
Zit wel op FW 1.0406 (de andere heeft reeds 1.0503).
Ik veronderstel dat het gewoon kwestie van tijd is voor die vanzelf een update krijgt ?
Ik veronderstel dat het gewoon kwestie van tijd is voor die vanzelf een update krijgt ?
Ik moet het even uit het hoofd doen..... kun je de update niet forceren in de app?Holvoetn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:41:
Denk je nu echt dat ik dat niet al geprobeerd had ? 
Doet wel netjes wat gevraagd is: Charge only.
[ Voor 31% gewijzigd door Holvoetn op 12-01-2026 16:02 ]
Ik kan vanaf hier niet zien wat je al gedaan hebt he.Holvoetn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:01:
Denk je nu echt dat ik dat niet al geprobeerd had ?
Ik heb ze laatst (twee stuks) wel via de app kunnen updaten. Misschien even wachten en dan nog eens proberen?Holvoetn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:41:
Ter info:
HomeWizard heeft naast de Plug-In Battery (PIB) meerdere andere producten, zoals o.a. de P1 meter, Energy Sockets, Energy Display, kWh-meter (1F/3F) en een watermeter.
Voor de HW PIB en P1 meter zijn aparte topics beschikbaar waar vragen specifiek over die producten gesteld kunnen worden. Voor de overige HomeWizard-producten, zoals Energy Display, Sockets, kWh-meter en watermeter, is er nu ook ruimte om vragen te stellen in het topic HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
Vragen die direct betrekking hebben op de PIB kunnen gewoon in dit PIB-topic worden gesteld. Inclusief HA en Homey.
Storingen. Om wat sneller inzicht te krijgen of Homewizard een storing heeft kun je de volgende link gebruiken HomeWizard storing bekijken. Graag eerst even checken als je een storing ervaart.
In de TS zijn de linkjes genoemd in deze post opgenomen bovenin de TS.
HomeWizard heeft naast de Plug-In Battery (PIB) meerdere andere producten, zoals o.a. de P1 meter, Energy Sockets, Energy Display, kWh-meter (1F/3F) en een watermeter.
Voor de HW PIB en P1 meter zijn aparte topics beschikbaar waar vragen specifiek over die producten gesteld kunnen worden. Voor de overige HomeWizard-producten, zoals Energy Display, Sockets, kWh-meter en watermeter, is er nu ook ruimte om vragen te stellen in het topic HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
Vragen die direct betrekking hebben op de PIB kunnen gewoon in dit PIB-topic worden gesteld. Inclusief HA en Homey.
Storingen. Om wat sneller inzicht te krijgen of Homewizard een storing heeft kun je de volgende link gebruiken HomeWizard storing bekijken. Graag eerst even checken als je een storing ervaart.
In de TS zijn de linkjes genoemd in deze post opgenomen bovenin de TS.
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 12-01-2026 18:31 ]
Net nog eens geprobeerd, lukt niet.joeri1 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:49:
[...]
Ik heb ze laatst (twee stuks) wel via de app kunnen updaten. Misschien even wachten en dan nog eens proberen?
Is het einde van de wereld niet, we zullen wel zien wanneer het komt.
Bij mij werkt alles nu ook weer als van te voren met 2026.1.1. Ik moet er wel bij zeggen dat het allemaal gewoon gewerkt heeft met 2026.1, alleen zag je de 'Zero mode' niet meer => er stond dat 'Standby' in HA, maar de functionaliteit werkte gewoon als verwacht.JeroenH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:46:
[...]
All right! Als ik wat meer geluiden gehoord heb dat het nu goed werkt installeer ik 2026.1.1 ook.
Wel fijn dat er nu weer 'Zero mode' staat als de PiB's op NoM staan
Even mijn ervaring delen. ik heb sinds april 2025 de eerste en augustus 2025 de tweede HomeWizard Plugin Batterij
In het begin veel problemen gehad rondom wifi, geen enkel apparaat welke ik in en om het huis gebruik is zo gevoelig wat dat betreft.
Ik heb speciaal voor de HW PiB's mijn 2.4 Wifi netwerk op een vast kanaal moeten zetten.
Nu hebben alle HW componenten een wifi signaal kwaliteit van 85% of hoger, echter zo nu en dan zijn de batterijen nog steeds hun verbinding met de P1 meter kwijt, vooral na een software update. Ik heb me ondertussen aangeleerd dat ik ze dan 1 voor 1 uit en na een korte tijd weer aanzet.
Ik had gehoopt, en zo was het ook geadverteerd dat je de batterij aansluit en er geen omkijken naar hebt.
Nou helaas is dat doel niet geheel gehaald.
Een positief punt is dat de NOM (nul op meter) zeer goed gevolgd word echter de efficiëntie is niet optimaal (Batterij 1 73% en Batterij 2 72,6%) maar ja na afloop van salderen maakt het niet uit want terugleveren naar het net levert dan zeker niets op.
Nu alleen hopen dat de levensduur meevalt. Ik heb het idee dat ik ze ooit terug verdien al laten varen.
Ik hoop niet dat ik hiermee mensen tegen het zere been schop, maar denk wel dat ik de volgende keer langer wacht voordat ik een dergelijke aankoop doe zonder dat er ervaringen zijn.
Ik ben geen beta tester en draai PiB 1.0406 en P1 6.0206
In het begin veel problemen gehad rondom wifi, geen enkel apparaat welke ik in en om het huis gebruik is zo gevoelig wat dat betreft.
Ik heb speciaal voor de HW PiB's mijn 2.4 Wifi netwerk op een vast kanaal moeten zetten.
Nu hebben alle HW componenten een wifi signaal kwaliteit van 85% of hoger, echter zo nu en dan zijn de batterijen nog steeds hun verbinding met de P1 meter kwijt, vooral na een software update. Ik heb me ondertussen aangeleerd dat ik ze dan 1 voor 1 uit en na een korte tijd weer aanzet.
Ik had gehoopt, en zo was het ook geadverteerd dat je de batterij aansluit en er geen omkijken naar hebt.
Nou helaas is dat doel niet geheel gehaald.
Een positief punt is dat de NOM (nul op meter) zeer goed gevolgd word echter de efficiëntie is niet optimaal (Batterij 1 73% en Batterij 2 72,6%) maar ja na afloop van salderen maakt het niet uit want terugleveren naar het net levert dan zeker niets op.
Nu alleen hopen dat de levensduur meevalt. Ik heb het idee dat ik ze ooit terug verdien al laten varen.
Ik hoop niet dat ik hiermee mensen tegen het zere been schop, maar denk wel dat ik de volgende keer langer wacht voordat ik een dergelijke aankoop doe zonder dat er ervaringen zijn.
Bedankt voor je ervaring. Hier eigenlijk precies hetzelfde. Afgelopen zomer onnoemelijk veel Wifi problemen gehad, was echt om te janken. Maar na een partij updates best okay. Vorige week na de update weer problemen.... toen maar de accu's met de draaiknop uitgezet en nu weer stabiel.gjna schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:23:
Even mijn ervaring delen. ik heb sinds april 2025 de eerste en augustus 2025 de tweede HomeWizard Plugin Batterij
Nou helaas is dat doel niet geheel gehaald.![]()
Waarom zou je iemand tegen het zere been schoppen? Je beschrijft jouw ervaring met de batterij. Daar is niets verkeerds aan.gjna schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:23:
Nou helaas is dat doel niet geheel gehaald.![]()
Hier door 2x NAS en wat ander spul ook iets in die richting. Het kan veel lager, daar is zelfs een Tweakers topic voor.Xelation schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:32:
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Hi! Al goed gespot door andere, maar gister is Home Assistant 2026.1.1 uitgebracht. Hierin zit een fix die ik dit weekend heb aangeboden op GitHub, voor het niet kunnen besturen van de batterij groepsmodus. Dit probleem was veroorzaakt door een combinatie tussen HA 2026.1 en de huidige P1 Meter firmware, die nog geen ‘permissions’ begrijpt.
We zijn vorige week begonnen met een langzame uitrol van de P1 Meter en kWh Meter firmware. Deze lijkt succesvol, we gaan vandaag de update beschikbaar stellen aan alle apparaten. Automatische installatie zal worden uitgesmeerd over de komende weken.
We zijn vorige week begonnen met een langzame uitrol van de P1 Meter en kWh Meter firmware. Deze lijkt succesvol, we gaan vandaag de update beschikbaar stellen aan alle apparaten. Automatische installatie zal worden uitgesmeerd over de komende weken.
Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Kortingscodespam kan in HomeWizard Plug-In Battery kortingscodetopic
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Doet de app wat raars? Post dat hier
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Kortingscodespam kan in HomeWizard Plug-In Battery kortingscodetopic
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Doet de app wat raars? Post dat hier
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2