Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
Persoonlijk zie ik het als een voortschreidend inzicht. De markt veranderd best in een hoog tempo. Meer spelers. Meer mogelijkheden bij concurrenten etc. Je moet mee (in de gekte). Ook denk ik dat HW hier niet de enige is. Sessy heeft ook al wel als voorbeeld wat aanpassingen gedaan. Een voorbeeld is genoemd. Ook daar zal voorschijdend inzicht zijn. Op zich vind ik het prettiger dat een bedrijf meedenkt en goed zijn klanten hoort. Al zijn ze vrij in hoever ze erin mee willen gaan. Aan de klant of het past in zijn omgeving.Taro schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:19:
[...]
Ja en als er niet voldoende zonnestroom is dan voeg je gewoon alsnog een handmatig laden knop toe tegen de eigen visie in.
Stick to the plan, je slogan en visie, maak het onmogelijk er meer dan 1 te gebruiken en breid de software helemaal niet uit OF geef toe dat het toch wel handig is, niet voor iedereen voldoende is en ga lekker de opties uitbreiden. Maar deze mixed signals zijn niet ok.
Dynamisch staat al wel even op de kaart. Dacht vorige topic al. Ik denk ook wel een must daar er steeds meer mensen die afslag ook weten te vinden. Je boort een ander stuk van de markt erbij aan.
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 09-07-2025 01:58 ]
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
Ik hou de meterstanden per week bij hier.Sjamo schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:08:
[...]
Dank je.
Met vanavond erbij ga ik hooguit naar rond de 68 tot 68,5%, en zo laag hebben we hier niet eerder gezeten.
Ik ben er niet van in de paniek en zie het niet als teken van aftakeling, maar het valt me wel op. En ik vraag me dus nogmaals af of het te maken kan hebben met updates. Daarom vroeg ik naar meer ervaringen. Maar mensen geven de rte over het volledig gebruik, niet over volledig en juli om te kijken of er iets veranderd is.
Voor nu is het wat het is. We hebben nog steeds weinig afname en verbruiken vooral eigen opwek en dat is prettig. Maar ik ga de cijfers de rest van de maand wel in de gaten houden.
Eerste week van juli had ik 17,912 export en 24,215 dus draaide de PiB een RTE van 73,97%.
Vanaf het begin (eind februari) heb ik lifetime RTE van 73,69%.
Blijft bij mij de afgelopen weken eigenlijk wel stabiel op 73 a 74%.
Inmiddels 150 cycli gedraaid zonder foutmeldingen.
Ik heb een afschrijving van 6 cent gebruikt. Dat is een klein beetje uit de lucht gegrepen moet ik toegeven. Met de 23 cent per cycli zal je maar bar weinig vaak een groot genoeg spread hebben om te kunnen gebruiken. Ik geloof er ook niet zoveel van dat de accu's na 6k cycli helemaal afgeschreven zijn. Accu's gaan meestal dood/lui/kapot/uit balans etcetera door verkeerd laden of ontladen (bms voorkomt dat) of door lange tijd niks te doen.Devke schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 01:30:
[...]
Er zijn 2 componenten die een positieve invloed hebben hierop. Dat zijn de afschrijving en de RTE. De 1 zal niet naar de afschrijving kijken de ander wel. De afschrijving van 23.5 ct per cyclus is een feit. 8.7 ct per kWh. Die zal je dan minimaal moeten hebben aan spread. Daarboven op de RTE. Eerst genoemde is een gegeven waar je niet aan kunt sleutelen. Heb je voor jezelf ook uitgerekend wat het verschil in spread zou kunnen zijn bij bijvoorbeeld een RTE van 75% en 80%? Hoeveel meer ruimte krijg je dan?
Aangezien ik van plan ben mijn accu's te laten werken denk ik dat ik theoretisch gezien er wel veel meer dan 6k cycli uit kan halen voordat vadertje tijd zijn ding doet. Ik zeg theoretisch omdat je zelfs met 2 cycli per dag je nog op 8.2 jaar uit komt. En zo lang blijven de accu's niet vermoed ik.
Ik weet niet meer welke dag maar het was een gewone dynamische prijsdag en toen had ik een uur langer kunnen laden als de rte 80% (zendure bijvoorbeeld) was geweest ipv de 72% die ik bij mijn homewizard accu's haal.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ik meen me te kunnen herinneren dat de uitspraak was dat 2.7kWh en 800W voor de meeste huishoudens voldoende is, en dat de batterij mee kan groeien als die wens er is.Taro schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:08:
[...]
Gaat dan de oprichter van HomeWizard ook zijn uitspraak intrekken dat 2.7 kWh en 800 Watt voldoende zijn? Heel benieuwd. De shift van de early days van dit topic naar de huidige staat is echt enorm, 180 graden gedraaid.
De één zal echter “voldoende” zien als zijnde de batterij is ‘snachts om 4 uur leeg en er moet nog zo’n 0.4kWh van het net komen, de ander wil nog 10% in de accu hebben als de zon weer gaat schijnen.
[ Voor 17% gewijzigd door Harri op 09-07-2025 07:04 ]
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Dat meegroeien is inderdaad mogelijk, het probleem is de prijs: meer dan 5k voor 4 HW batterijen is veel duurder dan vergelijkbare 10kWh systemen.Harri schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:02:
Ik meen me te kunnen herinneren dat de uitspraak was dat 2.7kWh en 800W voor de meeste huishoudens voldoende is, en dat de batterij mee kan groeien als die wens er is.
Verwacht/hoop persoonlijk dat de komende jaren opslag steeds goedkoper wordt, over een paar jaar 10 kWh het instapmodel nog steeds ter grootte van dat spreekwoordelijke kratje bier met stekker.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Hier ook nog even de cijfertjes: elke rij is gemiddeld ongeveer een week (soms een dagje meer of minder) vanaf eind februari.Knurt schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 02:31:
[...]
Ik hou de meterstanden per week bij hier.
Eerste week van juli had ik 17,912 export en 24,215 dus draaide de PiB een RTE van 73,97%.
Vanaf het begin (eind februari) heb ik lifetime RTE van 73,69%.
Blijft bij mij de afgelopen weken eigenlijk wel stabiel op 73 a 74%.
Inmiddels 150 cycli gedraaid zonder foutmeldingen.
De input komt vanuit de app -> Apparaten -> Plug-In Battery.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I5LvFk9vd9ronm2W5oscRjHE.jpg?f=user_large)
Ik ga er evenuit dat die 23.5 ct nodig is. Accu kan nog wel niet versleten zijn naar je hebt degradatie ook nog. Daarnaast maak je met dynamisch maar 1 cyclus per dag als je goedkoop laden en duur ontlanden (nom in dure uren) strategie gebruikt.AtlAntA schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 06:18:
[...]
Ik heb een afschrijving van 6 cent gebruikt. Dat is een klein beetje uit de lucht gegrepen moet ik toegeven. Met de 23 cent per cycli zal je maar bar weinig vaak een groot genoeg spread hebben om te kunnen gebruiken. Ik geloof er ook niet zoveel van dat de accu's na 6k cycli helemaal afgeschreven zijn. Accu's gaan meestal dood/lui/kapot/uit balans etcetera door verkeerd laden of ontladen (bms voorkomt dat) of door lange tijd niks te doen.
Aangezien ik van plan ben mijn accu's te laten werken denk ik dat ik theoretisch gezien er wel veel meer dan 6k cycli uit kan halen voordat vadertje tijd zijn ding doet. Ik zeg theoretisch omdat je zelfs met 2 cycli per dag je nog op 8.2 jaar uit komt. En zo lang blijven de accu's niet vermoed ik.
Ik weet niet meer welke dag maar het was een gewone dynamische prijsdag en toen had ik een uur langer kunnen laden als de rte 80% (zendure bijvoorbeeld) was geweest ipv de 72% die ik bij mijn homewizard accu's haal.
Ik heb er hier ook een sport van gemaakt om met dynamisch hem toch terug te kunnen verdienen. Die proef loopt nu 45 cycli. Als ik de totalenkosten per cycli (afschrijving) + laadkosten - ontlaadopbrengsten over die periode tel dan kom ik uit op een + 22 ct nog. Dat betekend dat ik de afschrijving en laadkosten middels de ontlaadopbrengsten bijna terug weet te verdienen.
Anders beredeneren kan ook. 1395 is al uitgegeven. Die wil je terugverdienen op je laad en ontlaadstrategie. Als ik even de getallen erbij pak:
:strip_exif()/f/image/sfoxhEZpVfhTQq9HCpHLwzOy.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet in dit plaatje opgenomen is een correctie op negatieve tarieven inclusief BTW en EB. Nutsmeter in HA vind negatief minder leuk. Neem van mij even aan dat die correctie € 1.52 hier is op die 45 cycli.
Dit is op 45 cycli een goede 22,7 ct terug halen. Even grof x 6000 cycli geeft een bedrag van 1364 euro terugverdiend. Dus kom nog tekort. Uitgaande van de zelfde ontwikkelingen in dynamische tarieven vergelijkbaar met afgelopen 45 cycli.
Disclaimer: Dit is even als je alleen puur naar terugverdienen kijkt en niet naar andere aspecten. Is ook gebasseerd op ons huishouden en mijn strategie op de dynamische markt.
In de rekensom zou ik ook rekening houden met inflatie. De euro van nu is over 10 jaar misschien nog maar de helft waardDevke schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:14:
[...]
Ik ga er evenuit dat die 23.5 ct nodig is. Accu kan nog wel niet versleten zijn naar je hebt degradatie ook nog. Daarnaast maak je met dynamisch maar 1 cyclus per dag als je goedkoop laden en duur ontlanden (nom in dure uren) strategie gebruikt.
Ik heb er hier ook een sport van gemaakt om met dynamisch hem toch terug te kunnen verdienen. Die proef loopt nu 45 cycli. Als ik de totalenkosten per cycli (afschrijving) + laadkosten - ontlaadopbrengsten over die periode tel dan kom ik uit op een + 22 ct nog. Dat betekend dat ik de afschrijving en laadkosten middels de ontlaadopbrengsten bijna terug weet te verdienen.
Anders beredeneren kan ook. 1395 is al uitgegeven. Die wil je terugverdienen op je laad en ontlaadstrategie. Als ik even de getallen erbij pak:
[Afbeelding]
Niet in dit plaatje opgenomen is een correctie op negatieve tarieven inclusief BTW en EB. Nutsmeter in HA vind negatief minder leuk. Neem van mij even aan dat die correctie € 1.52 hier is op die 45 cycli.
Dit is op 45 cycli een goede 22,7 ct terug halen. Even grof x 6000 cycli geeft een bedrag van 1364 euro terugverdiend. Dus kom nog tekort. Uitgaande van de zelfde ontwikkelingen in dynamische tarieven vergelijkbaar met afgelopen 45 cycli.
Disclaimer: Dit is even als je alleen puur naar terugverdienen kijkt en niet naar andere aspecten. Is ook gebasseerd op ons huishouden en mijn strategie op de dynamische markt.
Heeft de oprichter van Microsoft vroeger ook niet zoiets gedaan over de grootte van het geheugen?Harri schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:02:
[...]
Ik meen me te kunnen herinneren dat de uitspraak was dat 2.7kWh en 800W voor de meeste huishoudens voldoende is, en dat de batterij mee kan groeien als die wens er is
Offtopic.... ik.denk maar even aan de Commodore 64 en 128. Wel 64 en 128 KB aanboord. Je kon de hele wereld aan. Nu staan ze je uit te lachen. Sterker nog pubers denken alleen maar aan Gigabytes 😜🙈ManS-H schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:44:
[...]
Heeft de oprichter van Microsoft vroeger ook niet zoiets gedaan over de grootte van het geheugen?
Hier zie je dat de RTE weer een grote rol speelt, als die hoger was geweest had je hem wél terugverdiend.Devke schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:14:
[...]
Ik ga er evenuit dat die 23.5 ct nodig is. Accu kan nog wel niet versleten zijn naar je hebt degradatie ook nog. Daarnaast maak je met dynamisch maar 1 cyclus per dag als je goedkoop laden en duur ontlanden (nom in dure uren) strategie gebruikt.
[Afbeelding]
Wil je een thuisaccu terugverdienen dan zijn gemiddelde kosten per kWh en RTE gewoon zaken om bewust mee bezig te zijn, beide onderzoek je voorafgaand aan de aanschaf, want achteraf kan je er niets meer aan veranderen en heb je er jarenlang mee te dealen.
En wat betreft de V2: Ik weet dat alleen iemand hier het er over heeft gehad, maar goed, genoeg over gezegd.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Die krijg je bij alle investeringen. Langetermijn. PV, Batterij etc. Persoonlijk vind ik het wel prima zo. Je moet voor inflatie een aanname ook doen weer. Je rekent je dan helemaal een slag in de .... juist die ja. Dank voor de tip maar ik laat het hierbij.ONM schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:32:
[...]
In de rekensom zou ik ook rekening houden met inflatie. De euro van nu is over 10 jaar misschien nog maar de helft waard
KBDevke schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:47:
[...]
Offtopic.... ik.denk maar even aan de Commodore 64 en 128. Wel 64 en 128 Mb aanboord. Je kon de hele wereld aan. Nu staan ze je uit te lachen. Sterker nog pubers denken alleen maar aan Gigabytes 😜🙈
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Er zit ook nog verschil in je energie contract. Als ik alleen even vergelijk met mijn variabele contract waar ik louter alleen de boete als besparing kan tellen dan maakt dynamisch het flexibeler. Lees... meer mogelijkheden / zelf sturing. Variabel zat ik op kosten a 6 ct per cyclus.... nu duik ik grofweg naar een halve cent. Dus bijna terug te verdienen.Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:49:
[...]
Hier zie je dat de RTE weer een grote rol speelt, als die hoger was geweest had je hem wél terugverdiend.
Wil je een thuisaccu terugverdienen dan zijn gemiddelde kosten per kWh en RTE gewoon zaken om bewust mee bezig te zijn, beide onderzoek je voorafgaand aan de aanschaf, want achteraf kan je er niets meer aan veranderen en heb je er jarenlang mee te dealen.
En wat betreft de V2: Ik weet dat alleen iemand hier het er over heeft gehad, maar goed, genoeg over gezegd.
Eens dat als je een prijs betaald hebt dat de vaste kosten zijn waar je geen invloed op hebt. Een handvol variabelen kun je mooi inzetten voor finetuning. 1 daarvan noemde je er al. Uit de praktijk moet dan de RTE blijken. De realistische RTE haal je nooit uit een folder. Dat is bij geen enkele batterij zo. Kijk maar eens bv naar de auto industrie. Mijn benzine auto moest 1 op 20 easy kunnen halen vlgs de folder. Als de leverancier het verschil had moeten bij betalen dan had ik daar een leuke cent aan overgehouden. Iets met Marketing. Ga daar sws slecht op hier. Mag best op een breedfront wat meer aangepakt worden. 😈
Heeeeel scherp vanmorgen weer 💪. Aangepast.
zefram66
oude
/f/image/Twklbs0W3qqiz2kdwXmmZYn4.png?f=fotoalbum_large)
nieuwe
/f/image/7C6fbZVdl2D6XWgrZHFoq3t6.png?f=fotoalbum_large)
Helaas kan ik het verbruik niet meten via de Perilex-aansluiting, maar het nieuwe ventilatiesysteem zorgde al voor een daling van +/- 0,5 kWh. op een dag.
Daarnaast heb ik 12 buitenspots en 3 keukenspots vervangen waar nog halogeenlampjes in zaten.
(daar kwamen we pas achter toen de HomeWizard Display soms opmerkelijke waardes liet zien)

al met al bijna een besparing van een halve inhoud van de Batterij
[ Voor 3% gewijzigd door carpcatcher op 09-07-2025 09:19 ]
Ah, gewoon een nachtje wachten en een keurige E448 error.BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:52:
Zojuist een melding gemaakt bij HomeWizard omdat de 3e batterij "inactief" staat op 78% terwijl de andere 2 al 100% zijn volgeladen en er een overschot uit de panelen is van ~1.700Watt (op P1 gelezen).
[...]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Voor de een speelt RTE denk ik sowieso meer een rol dan voor de ander.Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:49:
[...]
Hier zie je dat de RTE weer een grote rol speelt, als die hoger was geweest had je hem wél terugverdiend.
De "sport" om hem terug te verdienen, is vooral een principe en waarschijnlijk voor de meesten hier geen financiële noodzaak. We zijn immers allemaal early adopters wat dit product betreft en betalen daarmee zeer waarschijnlijk ook (veel) meer dan dat je uiteindelijk zou kunnen betalen voor een dergelijk type accu. Toen ik dit ding in pre-order kocht bestond ie nog niet eens in het wild.
Early adopters betalen vaak de hoofdprijs als het gaat om kosten, kinderziekten etc. Dat zie je overal.
Opslag wordt steeds goedkoper en nieuwe technieken worden continu ontwikkeld.
1 kWh van de PiB kost nu 516 euro. Inmiddels zie je links en rechts dat de prijs van 1 kWh van plug & play accu's al onder de 400 of zelfs 300 euro kan liggen.
Als er maar genoeg concurrentie is dalen de prijzen vanzelf, kan mij niet voorstellen dat HW uiteindelijk niet meegaat in die trend want anders prijs je jezelf uiteindelijk uit die markt. Of jouw product moet dan net "iets" hebben dat anderen niet hebben hetgeen een iets hogere prijs rechtvaardigt.
Voor mij geldt dat RTE niet perse het verschil had uitgemaakt tussen wel of niet kopen of wel of niet terugverdienen. Meer dat ik een klein beetje teleurgesteld ben dat de RTE wel redelijk onderin de range van HW's eigen prognose zit.
Prognose was meen ik 70-88% volgens HW of zelfs ergens 75-88% genoemd.
En dat is ook de reden dat ik hoop dat die toch nog wat hoger komt te liggen door betere sturing/firmware of whatever. En als ik zelf nog iets kan doen in de manier van gebruiken om dat iets te verbeteren, vind ik dat de sport.
Maar ik denk dat iedereen hier ook wel beseft dat het Henk en Ingrid waarschijnlijk een worst zal wezen allemaal, zolang het maar werkt allemaal en ze er geen omkijken naar hebben
Zo probeer ik mijn vrouw ook altijd bij investeringen het positief voor te schotelen :-)Devke schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:50:
[...]
Die krijg je bij alle investeringen. Langetermijn. PV, Batterij etc. Persoonlijk vind ik het wel prima zo. Je moet voor inflatie een aanname ook doen weer. Je rekent je dan helemaal een slag in de .... juist die ja. Dank voor de tip maar ik laat het hierbij.
Voor mij persoonlijk is de afschrijving niet zo'n issue. Mij gaat het er vooral om dat ik de energie maatschappijen en netbeheerders niet rijker maak dan ze al zijn. Hoewel ik mij ook realiseer dat de dubbeltjes die ik niet aan hen uitgeef ook weer geen zoden aan de dijk zet. Maar...als velen zo denken ( en dat is mi de reden waarom de batterijen worden aangeschaft) worden het wel veel euro's. Als tegenmaatregel zal er in de toekomst wel ergens weer een heffing op komen
Oude koelkast vervangen is allang bekend dat dit giga scheeltcarpcatcher schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:18:
Helaas kan ik het verbruik niet meten via de Perilex-aansluiting, maar het nieuwe ventilatiesysteem zorgde al voor een daling van +/- 0,5 kWh. op een dag.
Daarnaast heb ik 12 buitenspots en 3 keukenspots vervangen waar nog halogeenlampjes in zaten.
(daar kwamen we pas achter toen de HomeWizard Display soms opmerkelijke waardes liet zien)
al met al bijna een besparing van een halve inhoud van de Batterij
Overigens kan je ook van perilex aansluiting je energie meten hoor er is maar 1 fase draadje en de andere zijn schakel draden voor de verschillende ventilatie standen.
ik heb er ook meter tussen zitten, meer omdat bij de ventilatie syteem is vervangen voor een ventilatie-warmtepomp.
To be continued.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Eens, maar is het niet vreemd dat mensen een terugleverboete willen voorkomen omdat dat geld kost en daarna wel een thuisaccu met een gemiddeld hoge kostprijs per kWh aanschaffen, of een extra paneel gaan aanschaffen dat in de winter niets doet en RTE niet/minder belangrijk vinden? Of is het zo dat men het de energiemaatschappijen niet gunt en HomeWizard wel?Knurt schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:26:
[...]
Voor de een speelt RTE denk ik sowieso meer een rol dan voor de ander.
De "sport" om hem terug te verdienen, is vooral een principe en waarschijnlijk voor de meesten hier geen financiële noodzaak. We zijn immers allemaal early adopters wat dit product betreft en betalen daarmee zeer waarschijnlijk ook (veel) meer dan dat je uiteindelijk zou kunnen betalen voor een dergelijk type accu. Toen ik dit ding in pre-order kocht bestond ie nog niet eens in het wild.![]()
Early adopters betalen vaak de hoofdprijs als het gaat om kosten, kinderziekten etc. Dat zie je overal.
Opslag wordt steeds goedkoper en nieuwe technieken worden continu ontwikkeld.
1 kWh van de PiB kost nu 516 euro. Inmiddels zie je links en rechts dat de prijs van 1 kWh van plug & play accu's al onder de 400 of zelfs 300 euro kan liggen.
Als er maar genoeg concurrentie is dalen de prijzen vanzelf, kan mij niet voorstellen dat HW uiteindelijk niet meegaat in die trend want anders prijs je jezelf uiteindelijk uit die markt. Of jouw product moet dan net "iets" hebben dat anderen niet hebben hetgeen een iets hogere prijs rechtvaardigt.
Voor mij geldt dat RTE niet perse het verschil had uitgemaakt tussen wel of niet kopen of wel of niet terugverdienen. Meer dat ik een klein beetje teleurgesteld ben dat de RTE wel redelijk onderin de range van HW's eigen prognose zit.
En dat is ook de reden dat ik hoop dat die toch nog wat hoger komt te liggen door betere sturing/firmware of whatever. En als ik zelf nog iets kan doen in de manier van gebruiken om dat iets te verbeteren, vind ik dat de sport.
Maar ik denk dat iedereen hier ook wel beseft dat het Henk en Ingrid waarschijnlijk een worst zal wezen allemaal, zolang het maar werkt allemaal en ze er geen omkijken naar hebben
Vergeet ook niet dat je vaak nóg beter en mooier NOM kunt draaien met meer opslag en meer vermogen, dus als je voor dezelfde Euro van beide meer hebt, bespaar je ook geld dat niet naar een energieleverancier is gegaan, maar in je eigen zak is blijven zitten.
Laatst 6x3 kWh bijgekocht voor 235 Euro/kWh, dat is minder dan de helft van de kosten per HomeWizard kWh, dan gaat de ROI toch echt een stuk sneller en dan wordt handelen met dynamische tarieven ook ineens eerder rendabel, waardoor je vaker winstgevende cycles kunt maken, en dat in een stroomversnelling komt. Ik vermoed dat HomeWizard niet anders kan dan op termijn in de LFP prijzenoorlog mee te gaan.
En voor de volledigheid: Ik doe het zelf ook niet per se voor de ROI, het is gewoon een prachtige hobby om mee bezig te zijn, alles zelf aan te sturen, nul op de meter te zien, etc. en ook een verslavende hobby, daarom probeer ik alles wel zo goedkoop mogelijk in te kopen.
Maar mensen die het doen om de terugleverboete te voorkomen zijn eigenlijk kosten van het een naar het ander aan het verschuiven, of zelfs nog slechter af. Doe je het echt voor de financiën, dan is de vraag of je het wel hebt doorgerekend of hoopt beter af te zijn door er een stapel bankbiljetten tegenaan te klappen en indirect waarschijnlijk zelfs duurder uit bent.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Dat was @ivo1969Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:49:
[...]
Een tikje offtopic, maar als je al "genoeg" panelen hebt liggen en je schaft extra panelen aan dan kom je op een punt dat extra panelen 's winters nuttig worden en juist 's zomers "niets meer doen".Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:11:
of een extra paneel gaan aanschaffen dat in de winter niets doet
Bovenstaande gaat niet over de opwek in kWh, maar een laagje dieper.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
https://www.homewizard.co...efficiency-thuisbatterij/Knurt schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:26:
[...]
Op een recent blog spreken ze nog steeds van 70 tot 85% als RTE, wat feitelijk klopt. Dat het in de praktijk toch eerder richting 70 gaat dan richting 85 is ook duidelijk als je de RTE waardes in dit topic volgt.
Hier is de RTE 72,5% overigens, gebaseerd op 42 cycli.
Ik denk dat ze de bovengrens moeten verlagen naar 80 %headout schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:42:
[...]
https://www.homewizard.co...efficiency-thuisbatterij/
Op een recent blog spreken ze nog steeds van 70 tot 85% als RTE, wat feitelijk klopt. Dat het in de praktijk toch eerder richting 70 gaat dan richting 85 is ook duidelijk als je de RTE waardes in dit topic volgt.
Eens, zo sta ik er zelf ook in (paar weken geleden nog 4 panelen erbij op het dak gelegd), maar mensen zeggen ook gemakkelijk: Dan koop ik toch een paneel van 75 Euro erbij! Lachen daarna een en ander weg rondom slechte RTE en krijgen plusjes. Maar waar ga je die neerleggen dan en op welke omvormer sluit je deze aan? Dat is ook allemaal niet gratis of door iedereen zelf te doen.JeroenH schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:40:
[...]
Een tikje offtopic, maar als je al "genoeg" panelen hebt liggen en je schaft extra panelen aan dan kom je op een punt dat extra panelen 's winters nuttig worden en juist 's zomers "niets meer doen".
Bovenstaande gaat niet over de opwek in kWh, maar een laagje dieper.
Nu bewerken ze allebei perfect
Volgens mij kan HW prima over heel de populatie de gemiddelde RTE berekenen. In dat item staat:headout schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:42:
[...]
Kop: Gemiddeld is 70-80% RTE realistisch.
Paragraaf: In het dagelijks leven zie je meestal een rendement tussen de 70% en 85%
Op https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/ staat:
Tot 30% efficiënter
Batterijen hebben vaak één grote omvormer (bijvoorbeeld 2000 watt) terwijl jouw woning 90% van de tijd slechts een fractie daarvan nodig heeft. Omdat omvormers het beste presteren bij het maximale vermogen, gaat er bij deze grote omvormers veel energie verloren. De batterij van HomeWizard heeft een eigen 800 watt micro-omvormer. Dat zorgt voor optimale prestaties bij elk verbruik.
En onderin diezelfde pagina staat: Houd rekening met 70-90% efficiency.
Ze kunnen prima zien hoeveel het in de praktijk gemiddeld gezien is over alle in het veld staande thuisaccu's, zou ze sieren om gewoon te zeggen dat je rekening moet houden met 71-78%, want het gemiddelde ligt zeker niet hoger, eerder lager en dat weten ze best.
'Gemiddeld is 70-80% RTE realistisch' is de kop van de alinea. Direct daaronder komt de 85% weer naar voren. Als men fair is, zou er moeten staan '70-75% met een enkele uitschieter naar boven en onder'.rtunru schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:48:
[...]
Ik denk dat ze de bovengrens moeten verlagen naar 80 %
Mijn vrouw is meer je doet maar als ik er maar geen last van heb. Dus daar heb ik geen last van. 😜ONM schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:27:
[...]
Zo probeer ik mijn vrouw ook altijd bij investeringen het positief voor te schotelen :-)
Voor mij persoonlijk is de afschrijving niet zo'n issue. Mij gaat het er vooral om dat ik de energie maatschappijen en netbeheerders niet rijker maak dan ze al zijn. Hoewel ik mij ook realiseer dat de dubbeltjes die ik niet aan hen uitgeef ook weer geen zoden aan de dijk zet. Maar...als velen zo denken ( en dat is mi de reden waarom de batterijen worden aangeschaft) worden het wel veel euro's. Als tegenmaatregel zal er in de toekomst wel ergens weer een heffing op komen![]()
WiFi geloof ik niet zo erg meer in. Daar niks veranderd en beter dan de huidige instellingen kan ik het niet maken. Wifi kanaal 6, Zigbee 15 & 20. Directe buren op WiFi kanaal 1 & 11. Waarbij 1 & 11 sowieso de meest gebruikte kanalen zijn op de buurt.
Moeten we het zoeken in de voeding van de P1 meter? Voeding uit de slimme meter bleek al niet de meest betrouwbare in dit topic. Net is nu een Q-Link blokje. USB A zit de watermeter op, USB C de P1 meter. Kunnen naast gelegen voedingen (blokje switch, Hue, Honywell) of het elektromagnetische veld of GPRS verbinding van de slimme meter voor storing zorgen?
Voor nu de P1 meter horizontaal opgehangen. Zodat deze niet vlak tegen de slimme meter aan hangt. De tijd zal het weer leren. Echter @HomeWizard_NL kan er software matig nog iets bereikt worden? Verder werkt het systeem fantastisch.
Waar vindt je zo’n vrouw 🤣 ?Devke schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:29:
[...]
Mijn vrouw is meer je doet maar als ik er maar geen last van heb. Dus daar heb ik geen last van. 😜
Dat ga ik niet zeggen anders wil jij dr hebben 🤣
Ik werk met 2 stuks P1 meters, elk met een eigen USB C voeding.Apenkooi schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:42:
Moeten we het zoeken in de voeding van de P1 meter? Voeding uit de slimme meter bleek al niet de meest betrouwbare in dit topic. Net is nu een Q-Link blokje. USB A zit de watermeter op, USB C de P1 meter. Kunnen naast gelegen voedingen (blokje switch, Hue, Honywell) of het elektromagnetische veld of GPRS verbinding van de slimme meter voor storing zorgen?
@ApenkooiApenkooi schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:42:
En vannacht weer een bingo. Batterijen zijn de verbinding met de P1 meter kwijt. P1 meter even van de prik en alles komt terug.
WiFi geloof ik niet zo erg meer in. Daar niks veranderd en beter dan de huidige instellingen kan ik het niet maken. Wifi kanaal 6, Zigbee 15 & 20. Directe buren op WiFi kanaal 1 & 11. Waarbij 1 & 11 sowieso de meest gebruikte kanalen zijn op de buurt.
Voor nu de P1 meter horizontaal opgehangen. Zodat deze niet vlak tegen de slimme meter aan hangt. De tijd zal het weer leren. Echter @HomeWizard_NL kan er software matig nog iets bereikt worden? Verder werkt het systeem fantastisch.
Ik heb mijn P1 meter met een verlengkabeltje een ruime meter van de slimme meter en Fritz!Box modem gehangen. Ik had geen uitvallers en storingen, maar werd op dit forum geadviseerd de mogelijke storingen door ruis dichtbij de modem te reduceren. Wifi signaal ging omhoog naar 100% en nog steeds geen storingen gehad.
Kan dit een rol spelen?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Als ik totalen import en export op elkaar deel kom ik met 1 batterij na 141 cycli op 75,6%.headout schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:42:
[...]
Batterij is actief vanaf 14 februari
Voor diegene die recent geleverd hebben gekregen, wanneer hadden jullie besteld?
Ik krijg bijna het idee dat het uitleveren van nieuwe batterijen vertraging oploopt door alle swaps die ze doen bij bestaande klanten
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Zo eentje heb ik er ookDevke schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:29:
[...]
Mijn vrouw is meer je doet maar als ik er maar geen last van heb. Dus daar heb ik geen last van. 😜
Mijn bestelling toentertijd van 24 februari was in mei uitgeleverd, dus trek je conclusietwixx schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:55:
Ik volg dit topic al een tijdje. En zie er steeds meer PIBs bij komen maar ik hoor maar niets. Ik heb besteld op 18 maart.
Voor diegene die recent geleverd hebben gekregen, wanneer hadden jullie besteld?
Ik krijg bijna het idee dat het uitleveren van nieuwe batterijen vertraging oploopt door alle swaps die ze doen bij bestaande klanten
Heb er van Zonneplan nu een paar gehad. Dat geld gaat in het potje en daar kopen we van de winter de stroom weer voor in. Binnenkort is het terugkrijgen denk ik toch over. EV thuis opladen maar daar staat een besparing aan de openbare laadpaal tegenover. Begin was het even wennen een dynamisch contract. De hoge pieken zie ik als kans i.p.v. bedreiging. Veel eerder moeten doen..... maar ja als je alles van te voren weetJeroenH schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:03:
[...]
Zo eentje heb ik er ookMaar die was dan wél weer heel blij met de eerste Tibber-factuur van gisteren, van - € 27
Lukt het allemaal met het inrichten van HA op basis van dynamische tarieven?
Laatste lichting uitgeleverd aan klanten had een besteldatum van 12 maart, deze zijn circa twee weken geleden bij de eindklant bezorgd. Later besteld = uitstel. Wat er de laatste twee weken bij is gekomen aan leveringen waren vooral renewed pib's.twixx schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:55:
Ik volg dit topic al een tijdje. En zie er steeds meer PIBs bij komen maar ik hoor maar niets. Ik heb besteld op 18 maart.
Ik lees hier weinig meer over swaps, ik denk eerder aan leveringsproblemen aan HW (waar dan ook in de keten)
[ Voor 10% gewijzigd door EvaluationCopy op 09-07-2025 13:21 ]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
🤣🤣🤣🤣🤣🤣Devke schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:53:
[...]
Dat ga ik niet zeggen anders wil jij dr hebben 🤣
Ruis vrije usb voeding kan ook helpenEVfan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:37:
[...]
@Apenkooi
Ik heb mijn P1 meter met een verlengkabeltje een ruime meter van de slimme meter en Fritz!Box modem gehangen. Ik had geen uitvallers en storingen, maar werd op dit forum geadviseerd de mogelijke storingen door ruis dichtbij de modem te reduceren. Wifi signaal ging omhoog naar 100% en nog steeds geen storingen gehad.
Kan dit een rol spelen?
Een renewed nemen misschien ? Van de 3 heb ik nu 1 maand een renewed draaien en die werkt tot nú probleemloos . Afkloppentwixx schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:55:
Maar ik zou richting HW toch ook maar een mailtje sturen
@DevkeDevke schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:11:
[...]
Heb er van Zonneplan nu een paar gehad. Dat geld gaat in het potje en daar kopen we van de winter de stroom weer voor in. Binnenkort is het terugkrijgen denk ik toch over. EV thuis opladen maar daar staat een besparing aan de openbare laadpaal tegenover. Begin was het even wennen een dynamisch contract. De hoge pieken zie ik als kans i.p.v. bedreiging. Veel eerder moeten doen..... maar ja als je alles van te voren weet.
Hier al jaren een Tibber dynamisch contract. Nooit een moment omgekeken.
En je voordeel gaat sterk oplopen als je de EV op de juiste momenten gaat laden, en de batterij kan dan goed helpen de pieken te schaven. Enfin, jij bent veel handiger met HA, dus komt wel goed.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Hoop dat hw ooit over kan op een andere vervoerder want hier kan je echt helemaal niks mee.
Ruisvrij dus, heb je een advies? Ik gebruik nu de simpele Samsung adapters met zijaansluiting (mijn voorkeur).GL007 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:46:
[...]Ruis vrije usb voeding kan ook helpen
:strip_exif()/f/image/okt9KB0bBQopC0n1uJtG78tS.png?f=user_large)
USB adaptor die Homewizard verkoopt. Die zijn behoorlijk ruisvrij en geschikt voor hun producteneovermeer schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:33:
[...]
Ruisvrij dus, heb je een advies? Ik gebruik nu de simpele Samsung adapters met zijaansluiting (mijn voorkeur).
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 09-07-2025 15:55 ]
Ben ik ook benieuwd naar. De meeste voedingen tegenwoordig zijn slecht qua noise, die oude bakstenen met grote spoelen en condensatoren maakten een heel wat mooier gestabiliseerde spanning.eovermeer schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:33:
[...]
Ruisvrij dus, heb je een advies? Ik gebruik nu de simpele Samsung adapters met zijaansluiting (mijn voorkeur).
[Afbeelding]
Ik ben niet zo vermogend dat ik geld uitgeef aan audio-class voedingen, zoals van iFi, die kosten meer dan de HomeWizard P1 meter en de watermeter bij elkaar.
Fun while it lasted: World Community Grid!
Het is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar stel de vraag toch: waarom de vaatwasser niet overdag? Dan blijft er meer in de batterij over en je gebruikt direct opgewerkte stroomONM schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:24:
De 3 batterijen waren om 14:30 helemaal vol. Ca. 2500 watt wordt nu terug geleverd. Nu ik de batterijen heb en met veel plezier en enthousiasme aan het tweaken ben geslagen ( een gezonde verslaving dankzij jullie tweakers 😀) , doet het pijn om opeens terug te moeten leveren. Een vierde batterij lijkt wat overbodig omdat ik met 1 draaiende airco met ‘s nachts ook de vaatwasser , ca. 10 % aan energie in de batterij over hou. Een warmtepomp aanschaffen die vooral in de winter draait is m.i. geen oplossing. Suggesties om alle overgebleven energie ( ca. 10 - 15 kWh) nog nuttig te gebruiken?
Wat hier wel goed ging was transport van transmission, en je kan ze bellen, wat ik zelf ook zeer handig vindcrryp schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:09:
Dat transmission blijft een grote elende. Vandaag is mijn swap ingeplant zouden tussen 11 en 13 hier zijn nou nog niks gezien.
Hoop dat hw ooit over kan op een andere vervoerder want hier kan je echt helemaal niks mee.
En dat transmission 2x voor niks bij mij langs kwam bij een omruiling is dat HW geen batterij aan transmission had meegeleverf
Helemaal waar maar dan hou ik nog meer stroom over 😀Piet19882 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:28:
[...]
Het is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar stel de vraag toch: waarom de vaatwasser niet overdag? Dan blijft er meer in de batterij over en je gebruikt direct opgewerkte stroom
Maar ik ga dat vandaag wel doen. Zoon lief gaat zo sporten dus de wasmachine gaat ook straks aan
En ik ga nu de inductieplaat aanzetten
[ Voor 4% gewijzigd door ONM op 09-07-2025 16:45 ]
Hij kwam 2.5 uur later ongv, had nogal haast en vergat bijna de retour mee te nemen. Het kwam allemaal knullig over, maar prima nieuwe accu is binnen met 3 cyles lets hope NO E400 errors this time...ivo1969 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:33:
[...]
Wat hier wel goed ging was transport van transmission, en je kan ze bellen, wat ik zelf ook zeer handig vind
En dat transmission 2x voor niks bij mij langs kwam bij een omruiling is dat HW geen batterij aan transmission had meegeleverf
De zooi ligt er al weer uit. Dus de als je haar maar goed zit opstelling maakt ook geen reet uit. Ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Dus om alle twijfels weg te nemen zojuist de Homewizard voeding besteld, goedkoper als een ander kabeltje halen bij de mediarukker. (Heb nog een aantal USB A blokjes, maar alleen een USB C kabeltje voor het ding) Werkt top dat EU idee van geen blokjes meer mee leveren.GL007 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:54:
[...]
USB adaptor die Homewizard verkoopt. Die zijn behoorlijk ruisvrij en geschikt voor hun producten

https://www.homewizard.com/nl/shop/usb-c-adapter-set-2/
Nee nog niet, gewoon nog geen tijd voor gehad/genomen. Ik zet hem soms handmatig op pauze vanaf mijn werk. Het weekend even kijken of ik er wat aan kan doen.Devke schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:11:
Op zeker drie van de vijf werkdagen draait de vaatwasser hier (op timer) ergens in de middag, beetje inschattend wanneer er veel zonnestroom is / de batterij lekker vol zit / de kWh-prijs laag is. Aangezien de vaatwasser hier een grootverbruiker is (vanwege verstoppingsproblemen in het verleden gebruik ik het eco-programma niet meer) zet dat best wat zoden aan de dijk.Piet19882 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:28:
Het is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar stel de vraag toch: waarom de vaatwasser niet overdag?
Ik heb hetzelfde gedaan al dik 2mnd terug, zie TopicStarter (TS) naast andere zaken die ik gedaan heb.EVfan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:37:
[...]
@Apenkooi
Kan dit een rol spelen?
Sinds die tijd geen issues met verbinding.
Had oplader en kabel bij kruidvat gehaald, werkt goedApenkooi schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:44:
[...]
De zooi ligt er al weer uit. Dus de als je haar maar goed zit opstelling maakt ook geen reet uit. Ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Dus om alle twijfels weg te nemen zojuist de Homewizard voeding besteld, goedkoper als een ander kabeltje halen bij de mediarukker. (Heb nog een aantal USB A blokjes, maar alleen een USB C kabeltje voor het ding) Werkt top dat EU idee van geen blokjes meer mee leveren.![]()
https://www.homewizard.com/nl/shop/usb-c-adapter-set-2/
In voor en najaar kun je de airco als verwarming gebruiken. Wij doen het al 3 jaar. Dat is veel goedkoper dan gas + het winter verbruik wordt nu nog weg gesaldeerd.ONM schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:24:
De 3 batterijen waren om 14:30 helemaal vol. Ca. 2500 watt wordt nu terug geleverd. Nu ik de batterijen heb en met veel plezier en enthousiasme aan het tweaken ben geslagen ( een gezonde verslaving dankzij jullie tweakers 😀) , doet het pijn om opeens terug te moeten leveren. Een vierde batterij lijkt wat overbodig omdat ik met 1 draaiende airco met ‘s nachts ook de vaatwasser , ca. 10 % aan energie in de batterij over hou. Een warmtepomp aanschaffen die vooral in de winter draait is m.i. geen oplossing. Suggesties om alle overgebleven energie ( ca. 10 - 15 kWh) nog nuttig te gebruiken?
Je moet even oppassen met een mobile telefoon adaptor die kunnen hogere spanning afgeven. Dat geld ook voor snelladers. Die heeft mij een Homey gekosteovermeer schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:33:
[...]
[Afbeelding]
Airco = warmte pompONM schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:24:
Waarom dit niet gebruiken. COP=4 dwz 1kW in airco = 4kW aan warmte
Ik sta daar eigenlijk te weinig bij stil terwijl dat bij ons zeker ook mogelijk is. Begane grond geen airco , daar afgelopen jaar vloerverwarming aan laten leggen. Daarbij vind ik zo’n bak in de woonkamer ook niet echt fraai. Maar boven ga ik dat zeker doenGL007 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:44:
[...]
In voor en najaar kun je de airco als verwarming gebruiken. Wij doen het al 3 jaar. Dat is veel goedkoper dan gas + het winter verbruik wordt nu nog weg gesaldeerd.
@GL007 schrijft dat die van Homewizard een nette schone spanning geeft. (Blijkbaar lekker zitten nurden aan een scoop) Dus die wil ik hebben om dingen uit te sluiten. Dan weet ik zeker dat het niet de voeding is. De rest is toch een loterij.ivo1969 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:36:
[...]
Had oplader en kabel bij kruidvat gehaald, werkt goed
Als ik thuis ben er eerst nog even een ander blokje aan hangen voor de nacht. Mocht ik met het blokje van Homewizard nog problemen ondervinden zwerft er ergens nog een Airport waar ik dan een dedicated WiFi voor de Homewizard spulletjes van maak. Werkt dat niet dan mag support van @HomeWizard_NL er over na gaan denken.
Prima een ander advies is een langere kabel tussen p1 en kWh meter. Sommige meters storen op de Wifi gedeelte van Je P1 dongel dus heb ik een HW splitter genomen met bijbehorende voeding aan gesloten via een lange kabel en zag de verbinding 25% stijgen. Naast de P1 dongel heb ik de Homey Energy Dongel 15 cm uit elkaar. Sinds die tijd zag ik geen retries in de verbindingen.Apenkooi schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:43:
[...]
@GL007 schrijft dat die van Homewizard een nette schone spanning geeft. (Blijkbaar lekker zitten nurden aan een scoop) Dus die wil ik hebben om dingen uit te sluiten. Dan weet ik zeker dat het niet de voeding is. De rest is toch een loterij.
Als ik thuis ben er eerst nog even een ander blokje aan hangen voor de nacht. Mocht ik met het blokje van Homewizard nog problemen ondervinden zwerft er ergens nog een Airport waar ik dan een dedicated WiFi voor de Homewizard spulletjes van maak. Werkt dat niet dan mag support van @HomeWizard_NL er over na gaan denken.
Het valt wel op dat in ieder geval de laatste twee storingen waren met/na groot stroomverbruik. (Inductiekookplaat en sunshower) Dus het zou zo maar eens het strooiveld om de slimme meter kunnen zijn. Echter ben ik nu op mijn werk en staat er thuis niks van betekenis aan. 🤔
Als je vloerverwarming hebt dan is een warmte pomp zeer rendabel.ONM schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:25:
[...]
Ik sta daar eigenlijk te weinig bij stil terwijl dat bij ons zeker ook mogelijk is. Begane grond geen airco , daar afgelopen jaar vloerverwarming aan laten leggen. Daarbij vind ik zo’n bak in de woonkamer ook niet echt fraai. Maar boven ga ik dat zeker doen
Die koeriers moeten inmiddels echt wel flinke spierballen hebben.crryp schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:39:
[...]
Hij kwam 2.5 uur later ongv, had nogal haast en vergat bijna de retour mee te nemen. Het kwam allemaal knullig over, maar prima nieuwe accu is binnen met 3 cyles lets hope NO E400 errors this time...
Eerlijk gezegd begrijp ik het wel als je al 2,5 uur uitloopt en de hele dag met dit soort 25 kg pakketten loopt te zeulen.
Snap ook niet dat ze geen steekkarretje gebruiken of hebben.netappie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:41:
[...]
Die koeriers moeten inmiddels echt wel flinke spierballen hebben.
Eerlijk gezegd begrijp ik het wel als je al 2,5 uur uitloopt en de hele dag met dit soort 25 kg pakketten loopt te zeulen.
Kost te veel tijd en helpt ook niet met het pakket uit de wagen tillen.Devke schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:45:
[...]
Snap ook niet dat ze geen steekkarretje gebruiken of hebben.
Met 25 kg mag je dit gewoon alleen tillen, dus dan gaat die steekwagen alleen maar ruimte kosten.
Is ook geen issue maar je krijgt geen updates dus zit hele dag thuis kan geen boodschapje doen this 2025 komaan update die tracking zooi…netappie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:41:
[...]
Die koeriers moeten inmiddels echt wel flinke spierballen hebben.
Ja, het is erg onvoorspelbaar op deze manier. Zeker voor verbetering vatbaar.crryp schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:23:
[...]
Is ook geen issue maar je krijgt geen updates dus zit hele dag thuis kan geen boodschapje doen this 2025 komaan update die tracking zooi…
Dan zou het wel een hybride moeten worden. Maar ik begrijp goed dat bij een vloerverwarming van 40-45 graden zo’n warmtepomp snel efficiënt is.GL007 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:25:
[...]
Als je vloerverwarming hebt dan is een warmte pomp zeer rendabel.
Ik ben het met een hoop eens wat je schrijft idd.Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:11:
[...]
Eens, maar is het niet vreemd dat mensen een terugleverboete willen voorkomen omdat dat geld kost en daarna wel een thuisaccu met een gemiddeld hoge kostprijs per kWh aanschaffen, of een extra paneel gaan aanschaffen dat in de winter niets doet en RTE niet/minder belangrijk vinden? Of is het zo dat men het de energiemaatschappijen niet gunt en HomeWizard wel?Blijft uiteindelijk wel dezelfde Euro die je uitgeeft toch? Zal wel een principekwestie zijn, maar ik zit er altijd zo in: Als principes geld gaan kosten is de vraag wie je er uiteindelijk het meeste mee raakt... Ik betaal graag meer voor bijv. iets dat minder slecht is voor het milieu - goed voor het milieu is eigenlijk nooit het geval - of beter is voor dierenwelzijn, maar gun ik HomeWizard of Zonneplan een Euro meer? Of bespaar ik die liever zelf? Dan bespaar ik die liever zelf door een hogere RTE en lagere kWh prijs.
Vergeet ook niet dat je vaak nóg beter en mooier NOM kunt draaien met meer opslag en meer vermogen, dus als je voor dezelfde Euro van beide meer hebt, bespaar je ook geld dat niet naar een energieleverancier is gegaan, maar in je eigen zak is blijven zitten.
Laatst 6x3 kWh bijgekocht voor 235 Euro/kWh, dat is minder dan de helft van de kosten per HomeWizard kWh, dan gaat de ROI toch echt een stuk sneller en dan wordt handelen met dynamische tarieven ook ineens eerder rendabel, waardoor je vaker winstgevende cycles kunt maken, en dat in een stroomversnelling komt. Ik vermoed dat HomeWizard niet anders kan dan op termijn in de LFP prijzenoorlog mee te gaan.
En voor de volledigheid: Ik doe het zelf ook niet per se voor de ROI, het is gewoon een prachtige hobby om mee bezig te zijn, alles zelf aan te sturen, nul op de meter te zien, etc. en ook een verslavende hobby, daarom probeer ik alles wel zo goedkoop mogelijk in te kopen.
Maar mensen die het doen om de terugleverboete te voorkomen zijn eigenlijk kosten van het een naar het ander aan het verschuiven, of zelfs nog slechter af. Doe je het echt voor de financiën, dan is de vraag of je het wel hebt doorgerekend of hoopt beter af te zijn door er een stapel bankbiljetten tegenaan te klappen en indirect waarschijnlijk zelfs duurder uit bent.
Samengevat zou ik vooral zeggen tegen eenieder die het horen wil: wat is je doel bij feitelijk elke aankoop beslissing die je neemt. Financieel, praktisch, hobby, milieubewust, sociaal wenselijk whatever? En houdt dat altijd op je netvlies na overgaan tot aanschaf.
Niks mis met voortschrijdend inzicht, maar pas op dat je niet teveel gaat afwijken van je oorspronkelijke gedachte, of, misschien nog slechter, later gemaakte "mindere" follow up keuzes goed gaat praten voor jezelf.
Ikzelf zie de PiB op zichzelf primair als "goed bezig zijn hobby" en met een voor mij lekker laagdrempelig, betrouwbaar en bekend HW platform. Op het moment van aankoop en nog steeds.
Geeft me ook enig plezier om ermee bezig te zijn, merk ik.
Dingetjes uittesten en maximaliseren enzo.
Zat ik erin als een business case die geld "moet" opleveren, dan was het waarschijnlijk minder leuk geweest dan nu. Maar ook wel weer een ander soort uitdaging dan.
Waar koop je voor 235 euro/kwh accu's en van welk merk is dat?Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:11:
[...]
Eens, maar is het niet vreemd dat mensen een terugleverboete willen voorkomen omdat dat geld kost en daarna wel een thuisaccu met een gemiddeld hoge kostprijs per kWh aanschaffen, of een extra paneel gaan aanschaffen dat in de winter niets doet en RTE niet/minder belangrijk vinden? Of is het zo dat men het de energiemaatschappijen niet gunt en HomeWizard wel?Blijft uiteindelijk wel dezelfde Euro die je uitgeeft toch? Zal wel een principekwestie zijn, maar ik zit er altijd zo in: Als principes geld gaan kosten is de vraag wie je er uiteindelijk het meeste mee raakt... Ik betaal graag meer voor bijv. iets dat minder slecht is voor het milieu - goed voor het milieu is eigenlijk nooit het geval - of beter is voor dierenwelzijn, maar gun ik HomeWizard of Zonneplan een Euro meer? Of bespaar ik die liever zelf? Dan bespaar ik die liever zelf door een hogere RTE en lagere kWh prijs.
Vloer verwarming is tot 35 graden als je hoger gaat zitten krijg je problemen met de tegels daarboven.ONM schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:35:
[...]
Dan zou het wel een hybride moeten worden. Maar ik begrijp goed dat bij een vloerverwarming van 40-45 graden zo’n warmtepomp snel efficiënt is.
Draait hier op 40 graden onder een klik PVC vloer van 15 mmGL007 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:55:
[...]
Vloer verwarming is tot 35 graden als je hoger gaat zitten krijg je problemen met de tegels daarboven.
Actie van Zendure, hier vloeken in de kerk....DavidNewhouse schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:47:
[...]
Waar koop je voor 235 euro/kwh accu's en van welk merk is dat?
Ik weet niet of je nog een gasketel hebt voor warmwater? Maar je zou er een boiler voor kunnen zetten en die verwarmen met stroom die je over hebt.Piet19882 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:28:
[...]
Het is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar stel de vraag toch: waarom de vaatwasser niet overdag? Dan blijft er meer in de batterij over en je gebruikt direct opgewerkte stroom
Domme boiler slim maken -> Oplossing
Ik sta er met mijn 2 Pibs - derde is in bestelling - toch iets anders in. Ik woon sinds ruim 4 jaar in een A+++ NOM woning met 19 zonnepanelen. Als alleenwonende leveren die 19 zonnepanelen een grote hoeveelheid stroom die ik nooit zelf kan gebruiken - die vier jaar heb ik dus geen enkel maandbedrag betaald - deze leverden een stevig bedrag op wat ik elk jaar terug kreeg.Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:11:
[...]
Bij elkaar opgeteld zijn met dit uitgespaarde geld de Pibs voor mij dus al betaald - en bij de levering ook al terugverdiend. Dit jaar kreeg ik van mijn energie leverancier te horen dat ik een terugleverboete voor de Kw-tjes meost gaan betalen. Niet heel veel, maar daarom een derde Pib om zoveel als mogelijk achter de meter te houden. De Pibs draaien nu een 7 tal weken en zie dat de tereugleverboete ook tot minder dan de helft is gedaald.
De Pibs zijn - ook met bewolkt weer - vol tussen 12 en 13.30 uur en kan de hele nacht er mee door.
In mijn situaie zijn de Pibs dus een prachtige oplossing - afschrijven is gedaan en over die paar euro terugleverboete maak ik mij al helemaal geen zorgen
En wat Taro zegt - het werkt zeer aanstekelijk om hiermee bezig te zijn en je huis steeds beter in balans te krijgen ...
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Het moet haast wel. Als er structureel iets mis zat in de P1 meter of batterij hadden wij toch wel een shit storm op dit forum gelezen. Maar als we even terug bladen blijkt het bij de meeste mensen prima te werken. Uit de diagnose van de Homewizard app op Homey bleek dat ik best veel drops heb over alle Homewizard apparatuur. Dus dat is niet de voeding van de P1 meter. Dus wat overblijft is compleet andere WiFi opzetten. Geen toeters, geen bellen. Alleen 2.4 GHz, N mode, WPA2. (Het is nu nog drukker met WiFi in de straat. Alleen al op dit adres kanaal 1,6, & 11

Het siert je wel dat je zoveel tijd stopt in het uitsluiten of het nu bij jou ergens misgaat of dat het toch een uitdaging voor HW is. Een echte problem solver!Apenkooi schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:28:
[...]
Het moet haast wel. Als er structureel iets mis zat in de P1 meter of batterij hadden wij toch wel een shit storm op dit forum gelezen. Maar als we even terug bladen blijkt het bij de meeste mensen prima te werken. Uit de diagnose van de Homewizard app op Homey bleek dat ik best veel drops heb over alle Homewizard apparatuur. Dus dat is niet de voeding van de P1 meter. Dus wat overblijft is compleet andere WiFi opzetten. Geen toeters, geen bellen. Alleen 2.4 GHz, N mode, WPA2. (Het is nu nog drukker met WiFi in de straat. Alleen al op dit adres kanaal 1,6, & 11)
Eens, dan zou het bij veel meer mensen moeten voorkomen. Mijn p1 meter heeft geen externe voeding en ik zie de verbinding van de p1 wisselen van 50% tot 90% connectie (wel vreemd trouwens, dit gaat willekeurig gedurende de dag wat heen en weer) , de pib zelf heeft altijd 90 of 100% maar hier valt de verbinding nooit weg. Er komt op niet al te lange termijn nog een 2e bij, eens kijken hoe het dan gaat. Die laat ik ook eerst even een week of wat in de woonkamer staan en daarna verhuist de boel naar zolder. Ik weet dan meteen als ik dan problemen krijg met de verbinding dat het niet aan HW ligt.Apenkooi schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:28:
[...]
Het moet haast wel. Als er structureel iets mis zat in de P1 meter of batterij hadden wij toch wel een shit storm op dit forum gelezen. Maar als we even terug bladen blijkt het bij de meeste mensen prima te werken. Uit de diagnose van de Homewizard app op Homey bleek dat ik best veel drops heb over alle Homewizard apparatuur. Dus dat is niet de voeding van de P1 meter. Dus wat overblijft is compleet andere WiFi opzetten. Geen toeters, geen bellen. Alleen 2.4 GHz, N mode, WPA2. (Het is nu nog drukker met WiFi in de straat. Alleen al op dit adres kanaal 1,6, & 11)
[ Voor 3% gewijzigd door fxs81 op 10-07-2025 01:40 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Dat springen heb ik ook gehad, bleek dat hij sprong tussen het modem en een wifipot (ziggo). De wifipot verplaatst en sindsdien altijd 100 % voor de P1. Van te voren wisselde dat tussen de 60 en 100.fxs81 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 01:21:
[...]
Eens, dan zou het bij veel meer mensen moeten voorkomen. Mijn p1 meter heeft geen externe voeding en ik zie de verbinding van de p1 wisselen van 50% tot 90% connectie (wel vreemd trouwens, dit gaat willekeurig gedurende de dag wat heen en weer) , de pib zelf heeft altijd 90 of 100% maar hier valt de verbinding nooit weg. Er komt op niet al te lange termijn nog een 2e bij, eens kijken hoe het dan gaat. Die laat ik ook eerst even een week of wat in de woonkamer staan en daarna verhuist de boel naar zolder. Ik weet dan meteen als ik dan problemen krijg met de verbinding dat het niet aan HW ligt.
Ziggo wifi had het leuke geintje om de twee dagen de wifi adressen te veranderen met als gevolg dat alle HW engerd socket en de airco opnieuw moest worden opgestart. Ik heb toen op advies van een kennis een AMPLIFI Wifi router aangeschaft. Daarin zag ik de mogelijkheid om de Wifi adressen vast te zetten. Verder heb ik de wifi router van ziggo uitgezet. En het wachtwoord veranderd. Die was inmiddels door een hack bij Ziggo bekend geworden bij criminelen. En sinds die tijd is wifi bij mij rock stabiel.
Het schijnt mijn werk te zijn.Devke schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:56:
[...]
Het siert je wel dat je zoveel tijd stopt in het uitsluiten of het nu bij jou ergens misgaat of dat het toch een uitdaging voor HW is. Een echte problem solver!
Die "gratis" doosjes van de internetboer wordt ik ook niet zo vrolijk van de WiFi. Dus ik had hier Apple AirPort Extreme. Die kreeg je niet gek. Maar ja, vervangen door TP Link Omada. Denk je lekker bezig te zijn, blijkbaar toch niet zo goed als de verkoper vertelde.GL007 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:21:
En sinds die tijd is wifi bij mij rock stabiel.
Nu staat hij weer netjes te laden.
(Ik had het niets van gemerkt als ik niet naar de batterij had gekeken. )
Hier een eenvoudige tp link deco en dat werkt hier al jaren perfect en stabiel, ook voor de wifi op de airco en alle hw elementen, inclusief de batterijen. Alles eenvoudig en standaard ingesteld, geen adressen vastgezet oid. Ik heb hier nog nooit gezien dat een batterij uitviel door te slechte verbinding.Apenkooi schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:49:
[...]
Die "gratis" doosjes van de internetboer wordt ik ook niet zo vrolijk van de WiFi. Dus ik had hier Apple AirPort Extreme. Die kreeg je niet gek. Maar ja, vervangen door TP Link Omada. Denk je lekker bezig te zijn, blijkbaar toch niet zo goed als de verkoper vertelde.
Een paar weken terug was er een probleem met de deco, toen hebben we een nieuwe gemaakt met dezelfde naam en wachtwoord en alles meldde zichzelf automatisch weer aan.
Het kan dus wel werken.
er zijn ook design bakken, zelf een van LG een spiegel als je hem niet gebruikt.ONM schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:25:
[...]
Ik sta daar eigenlijk te weinig bij stil terwijl dat bij ons zeker ook mogelijk is. Begane grond geen airco , daar afgelopen jaar vloerverwarming aan laten leggen. Daarbij vind ik zo’n bak in de woonkamer ook niet echt fraai. Maar boven ga ik dat zeker doen
Ik betwijfel of je alle storingen aan de HW devices kunt toewijzen. Ze worden daar wel zichtbaar uiteraard.
Ja dit heb ik ook regelmatig, en een tijdje terug gemeld bij Homewizard.chippie777 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:08:
Gisteravond zag ik opeens geen enkel ledlampje aan op mijn batterij. Het was gewoon een zwarte doos. In de app gaf de batterij aan dat hij 42%vol was. Er werd niet geladen en ook niet ontladen. De verbinding was oké en ook geen meldingen in de app. (Alles was in orde volgens de app) Volgens de grafiek was dit vanaf 22:20. Dit heeft geduurd tot 24:00/00:00. Dan begint de batterij te ontladen en bereikt 0% om 03:10.
Nu staat hij weer netjes te laden.
(Ik had het niets van gemerkt als ik niet naar de batterij had gekeken. )
Nog geen response op gekregen of het gefixed wordt in firmware o.i.d.
Dat valt wel mee, alternatieven vergelijken is goed. Ik heb er ook naar zitten kijken. Toen HomeWizard met zijn product kwam en ik heel snel was met reserveren, was Zendure er totaal nog niet. Nu zijn ze er wel (mede door jouw inzet in feite), maar als ik nu zou moeten kiezen, vielen ze alsnog af denk ik. Waarschijnlijk zou het helemaal geen stekkerbatterij worden
Product van Zendure is qua hardware zeker wel mooi, staat behoorlijk ver boven het product van HW. Maar als we gaan vergelijken, vind ik de software/aansturing voor wat ik lees lang niet zo mooi gepolijst. (Ja hier lees je ook problemen van de HomeWizard, maar die van mij werkt sinds 29 januari al perfect, heeft het altijd gedaan en de lokale API werkt altijd).
Zo zijn er ook mensen die Marstek verkiezen boven deze twee. Allemaal oké toch? Ze hebben allemaal wel hun nukken in mijn ogen
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Hier ook Deco (M5) al paar jaar hangen. 4 stuks door huis en tuin. Ben best zware wifi gebruiker. 54 clients. Plus gast netwerk. Ik heb jaren gezeur gehad met wifi. Nu al een paar jaar nul problemen. Ook niet met Homey, 9 cameras en al mijn HW spul ( sockets P1 batt ) maar ook nog heatlink van hw en het oude basis station) compleet weerstation van netatmo, 9 sonos spelers redelijk uitgebreid Alarm systeem zigbee zwave en 14 panelen. Alles door de lucht. Het kan dus wel. Moet wel zeggen dat ik relatief vrij woon dus dat alle protocollen lekker zelf hun kanaal verdeling kunnen regelen. En met name het laatste zou wel eens een reden kunnen zijn dat mensen wifi en verbindings problemen kunnen ervaren terwijl ze hun zaken wel goed op orde hebben. Te druk in de huizen ed om je heen. Bedraad zou eigenlijk daarom bij A producten (naast wifi) ook gewoon een optie moeten zijn.Sjamo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:10:
[...]
Hier een eenvoudige tp link deco en dat werkt hier al jaren perfect en stabiel, ook voor de wifi op de airco en alle hw elementen, inclusief de batterijen. Alles eenvoudig en standaard ingesteld, geen adressen vastgezet oid. Ik heb hier nog nooit gezien dat een batterij uitviel door te slechte verbinding.
Een paar weken terug was er een probleem met de deco, toen hebben we een nieuwe gemaakt met dezelfde naam en wachtwoord en alles meldde zichzelf automatisch weer aan.
Het kan dus wel werken.
Nog even voor wat het waard is om HW wifi verbindings problem te verminderen. Eigen ervaring soms zie ik het hier langskomen maar toch een top drie van mij die te weinig in het zicht lijken( of dat we denken dat dat het niet kan zijn)en je HW setup ten goede zou kunnen komen.
Slechte adapters kunnen een heel gebied dicht jammen. Soms heb je van zelfde merk en types toch slechte apparaten.
Wist je dat sommige (klik aan klik uit achtigeof andere merken sockets ook enorm kunnen spammen? Draai ze eens een halve slag in het contact doos of probeer een 24 uur zonder hoe dat gaat. En gooi ze weg als ze de veroorzaker zijn.
Draadloze deurcontacten/ weerstions/ bewegingsmelders/rookmedelders enz enz kunnen op te lage batterijspanning ook gaan spammen. Zorg voor A batterijen en geen goedkope S..t. En vervang liever te vroeg
S..t in is Sh.t out.
Ik typ omdat niet altijd wifi of (homewizard) het probleem is. Misschien helpt het een enkeling dit stukje. Mooie zomer!
Ik heb hier beide gehad (HWs staan nu in belgie). Je hebt gelijk over het plug-n-play softwaregedeelte. HW is prik en forget, dat raad ik ook collega's op mijn werk aan die geen ICT kennis hebben en niet weten wat RTE is en zijn zeer tevreden. Maar mocht je Home Assistant hebben is het een ander verhaal. Dan valt HW (voor mij) direct af en zit je zeer goed bij Zendure. Volledige aansturing out of the box via zenSDK (lokaal).JanHenk schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:45:
[...]
Dat valt wel mee, alternatieven vergelijken is goed. Ik heb er ook naar zitten kijken. Toen HomeWizard met zijn product kwam en ik heel snel was met reserveren, was Zendure er totaal nog niet. Nu zijn ze er wel (mede door jouw inzet in feite), maar als ik nu zou moeten kiezen, vielen ze alsnog af denk ik. Waarschijnlijk zou het helemaal geen stekkerbatterij worden
Product van Zendure is qua hardware zeker wel mooi, staat behoorlijk ver boven het product van HW. Maar als we gaan vergelijken, vind ik de software/aansturing voor wat ik lees lang niet zo mooi gepolijst. (Ja hier lees je ook problemen van de HomeWizard, maar die van mij werkt sinds 29 januari al perfect, heeft het altijd gedaan en de lokale API werkt altijd).
Zo zijn er ook mensen die Marstek verkiezen boven deze twee. Allemaal oké toch? Ze hebben allemaal wel hun nukken in mijn ogen
Hier een 100% lokale aansturing met een één automatisering en een paar rest api sensoren. Daarvoor is ook een apart topic met alles mooi uitgelegd; Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2
:strip_exif()/f/image/MQYUSieP3Yf5jSfqXqNNP1jh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wl6OiKVscd653Hj1nLso2Mmg.jpg?f=fotoalbum_large)
*staat nu op 800 watt laden ontaden.
Heb geen aandelen hoor, uit de hand gelopen hobby.
6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.