Leuke discussies hier over EV, NOM en noodstroomvoorziening. Mijn kijk op hoe ik het na het einde van salderen wil gaan doen.
2027:
Na het einde van salderen wordt voor mij de vraag niet meer hoeveel ik kan terugleveren, maar hoeveel van mijn eigen zonnestroom ik zelf kan benutten.
Vanaf 2027 wordt terugleveren naar verwachting een stuk minder interessant. Laden vanuit het net is kale stroomprijs + EB + btw. Voor teruglevering krijg je nog maar een beperkte vergoeding, met die 10% bonus op de kale stroomprijs in mijn geval (Zonneplan).
Dan lijkt mij de rekensom eigenlijk vrij simpel. Wat van het dak komt, wil ik zoveel mogelijk zelf gebruiken.
Mijn situatie die ik als basis zie:- 2x HomeWizard PIB, 2,7 kWh bruto per stuk
- 2x Zendure 2400 AC+, 8,16 kWh bruto per set
- zonnepanelen, maximaal ongeveer 3.000 W (max opwek vermogen)
- en een EV
De HomeWizard PIB's zijn leuke batterijen en ik zit in het bètaprogramma. Die wil ik dus voorlopig gewoon blijven gebruiken. Mijn idee is niet om de perfecte batterijstrategie te bouwen. Het gaat mij vooral om het
opvangen en verschuiven van zonnestroom.
Op een mooie zonnige dag probeer ik alle batterijen vol te krijgen. Zijn de Zendure's vol, dan kunnen eventueel de HomeWizard's verder laden. Of andersom. Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit welke batterij precies vol zit. Als ik de beschikbare opslag maar benut. De aansturing is in HA wel mooi te fixen.
Op een mindere dag krijg ik ze niet vol. Ook prima. Vervolgens moeten ze natuurlijk ook weer leeg. Met NOM kan ik 's nachts al een paar kWh verbruiken. Met de airco straks waarschijnlijk nog wat meer. Een deel van de overdag opgeslagen energie kan dus gewoon weer in het huis worden gebruikt.
En dan komt de EV om de hoek kijken. Is de EV thuis, dan kan hij rechtstreeks vanuit de zonnepanelen worden geladen, eventueel aangevuld met energie uit de batterijen of het net. Is de EV niet thuis, dan zijn de batterijen tijdelijk het buffer. Komt de auto later thuis, dan kan het opgeslagen overschot vanuit de batterijen alsnog de EV in. Blijft er daarna nog energie over? Dan kan het alsnog naar het net. Al verwacht ik dit alleen als we niet steeds zin hebben de kabel van de EV uit te rollen.
Daarom zie ik de combinatie PV + batterij + EV eigenlijk wel zitten. De batterij is voor mij niet het einddoel, maar de buffer tussen opwek en verbruik. Daardoor maak ik me na het einde van salderen ook een stuk minder druk om de RTE. Natuurlijk is een hogere RTE beter, maar als die zonnestroom anders toch bijna niets meer oplevert, kijk ik liever naar wat ik uiteindelijk zelf kan gebruiken.
De vraag wordt voor mij dus niet “Hoe efficiënt is mijn batterij? maar, Hoeveel van mijn eigen zonnestroom krijg ik uiteindelijk zelf nuttig gebruikt?
Ik heb dus bewust wat overcapaciteit staan. Of dat financieel volledig rendabel is? Waarschijnlijk niet. Niet eens helemaal doorgerekend, want ik denk dat ik de spoiler al wel kan verklappen:
waarschijnlijk niet rendabel.. Maar de spullen staan er grotendeels toch al. Dan wil ik ze na het einde van salderen ook zo nuttig mogelijk inzetten.
En dan noodstroom:
Aanwezig. Het zit op de Zendure's. Eerlijk gezegd vind ik dat misschien wel de minst interessante reden om een thuisbatterij te hebben. Ik woon hier inmiddels al een hele tijd en heb in die tijd één keer een stroomstoring gehad. Vier uur. Daar zou ik geen thuisbatterij voor aanschaffen. Tenzij je natuurlijk ergens woont waar het iedere week feest is. Voor mij is noodstroom dus mooi meegenomen, maar absoluut niet de reden voor het systeem.
NOM met een EV? Geen probleem. EV laden kan vanuit het net, rechtstreeks vanuit de panelen en waar nodig vanuit de batterijen. Is de auto niet thuis, dan kunnen de batterijen het overschot tijdelijk opvangen. Verschuiven van verbruik dus middels de batterijen.
Dat is eigenlijk mijn hele strategie richting 2027. Niet maximaal terugleveren. Niet per se de grootste batterij. Niet per se de hoogste RTE. Gewoon zoveel mogelijk van mijn eigen zonnestroom zelf gebruiken of verschuiven naar een moment waarop ik hem wél kan gebruiken.
Sterker nog ik denk dat de terugverdientijd korter gaat worden door einde saldering. Iedere kWh die niet ingekocht hoeft te worden tikt direct aan bij een opbrengst van opwek die nagenoeg tegen een paar ct per kWh zal liggen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.