• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:14
GL007 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:21:
RTE is afhankelijk met de laad en ontlaad stroom van de batterie en aangezien bij niemand de situatie gelijk is is de discussie hierover zinloos. Kijk maar naar de grafiek van de batterij.
RTE is minder relevant in de zomer wanneer je een groot overschot aan PV hebt, kort door de bocht het maakt niet uit hoeveel je verliest want de rest is toch waardeloos.

In de winter en randen van de lente en herfst is het juist wel belangrijk: als er minder opwek is dan beschikbare batterijopslag is een lagere RTE minder kWh om in de avond en nacht te gebruiken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

hoevenpe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:09:
[...]

RTE is minder relevant in de zomer wanneer je een groot overschot aan PV hebt, kort door de bocht het maakt niet uit hoeveel je verliest want de rest is toch waardeloos.

In de winter en randen van de lente en herfst is het juist wel belangrijk: als er minder opwek is dan beschikbare batterijopslag is een lagere RTE minder kWh om in de avond en nacht te gebruiken.
Het laaste verschilt ook per gebruiker. Zonder overshot of is iemand een netto afnemer dan wordt het een ander verhaal. Persoonlijk zet ik de kWh dan liever in voor woning verbruik dan verlies. Wat ik eerder schreef, vergelijken heeft pas zin als je steeds dezelfde cases hebt. Ik gebruik de RTE meer als vergelijkingsmateriaal. Wel zie je door het topic dat er verschillen zijn per persoon maar het valt in een range. Dit is bij andere merken niet anders.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

[...]

Dit is vooral het goedpraten van inefficiëntie. Een lage RTE blijft gewoon een ontwerpnadeel, ook in de zomer. Elke kWh die je verliest, had je of zelf kunnen gebruiken of (met een ander contract) nog iets kunnen opleveren. Een hogere RTE loont dus altijd. En als dat niet zo is, ligt het probleem eerder bij je contract.

Voorbeeldje van RTE van een ander merk PIB:
✅ RTE cyclus: 84.73%
📊 Gemiddelde RTE: 83.88% over 92 cycli
📥 Verbruik: 12.124 kWh
📤 Teruglevering: 10.273 kWh
🕒 Laatste keer gekalibreerd: 1

[ Voor 11% gewijzigd door geert1992 op 03-04-2026 08:37 ]

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• hoevenpe
Devke schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:34:
Wel zie je door het topic dat er verschillen zijn per persoon maar het valt in een range. Dit is bij andere merken niet anders.
Klopt, maar bij andere merken zijn deze ranges blijkbaar een stuk hoger. Het kan dus wel, lijkt me dat HW dat ook weet en meeneemt in hun volgende versie.

• Utrechtduurzaam
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 00:34
[...]

Sorry, maar dit is toch onzin... Hoe lager de RTE, hoe meer verlies van energie. Verlies = verspilling. Verspilling zorgt ervoor dat die energie ergens anders weer moet worden opgewekt. Dat speelt elke dag mee, maar in de zomer heb je er minder last van.

We hebben grondstoffen gebruikt om een batterij te laten maken. We hebben geen oneindige opslag van energie, het is beperkt. Dus als de RTE 72% is, het laagste in de markt lijkt het, dan is het gewoon zonde. Deze materialen zouden ergens anders beter besteed zijn.
Gecombineerd met het verkondigen dat een kleine omvormer efficiënt is, terwijl ze dat niet kunnen waarmaken en tegenovergestelde het geval lijkt te zijn.

Gevolgen:
De terugverdientijd is langer.
De hoeveelheid energie die klanten moeten inkopen op het net is groter, gezien je batterij eerder leeg is.

Ik ben echt wel tevreden in de basis met de batterij. Maar door de lage RTE zijn er veel dagen geweest waarop je niet moet gaan laden omdat het echt zonde is als je zoveel stroom verspilt. Van december t/m februari zou die eigenlijk bij iedereen zijm afgekoppeld die hem niet zelf aanstuurt, want de NOM zal een negatief effect hebben gehad op het net.

Als ik dat had geweten, had ik liever een andere gekocht. Heb me dat niet voldoende gerealiseerd toen ik hem in december kocht

• hoevenpe
Utrechtduurzaam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:41:
Van december t/m februari zou die eigenlijk bij iedereen zijm afgekoppeld die hem niet zelf aanstuurt, want de NOM zal een negatief effect hebben gehad op het net.
Hoezo dat? Elke kWh die je overdag niet teruglevert en in de avond kunt gebruiken is er één, ook al is het maar 73% van de opgewekte PV.

geert1992 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:34:
[...]

Dit is vooral het goedpraten van inefficiëntie. Een lage RTE blijft gewoon een ontwerpnadeel, ook in de zomer. Elke kWh die je verliest, had je of zelf kunnen gebruiken of (met een ander contract) nog iets kunnen opleveren. Een hogere RTE loont dus altijd. En als dat niet zo is, ligt het probleem eerder bij je contract.

Maaaar is dit wel alleen NOM draaien? Of een mix van NOM / net support? Dat laatste kan namelijk niet in de vorm zoals de HW PIB nu ontworpen is. Duur verkopen (vol vermogen).

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

wdr

geert1992 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:34:
[...]

Hier de RTE van een Zendure gebruiker 74.5%, zoals gisteren gepost op het Zendure topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ykbIBcqCNqJSUYRjmOXHba6hmI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FKD7Rk1Y2ZGtjGhr7Wclex2G.jpg?f=user_large
Devke schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:45:
[...]

Maaaar is dit wel alleen NOM draaien? Of een mix van NOM / net support? Dat laatste kan namelijk niet in de vorm zoals de HW PIB nu ontworpen is. Duur verkopen (vol vermogen).
Dat is met handelen, maar zie ook het voorbeeld van @gielz, het is structureel hoger.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

wdr schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:48:
[...]

Hier de RTE van een Zendure gebruiker 74.5%, zoals gisteren gepost op het Zendure topic

[Afbeelding]
Met tweaken, moet je dat hoger kunnen krijgen, zie mijn voorbeeld, en die van @gielz.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-04 20:28
mike123 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:22:
[...]

Zeker niet blond, 2025, nu aangepast.
Maar ik heb maar 1 batterij. Waar staat dat ik er 2 heb. Ik kan da[ niet vinden. Heb het voor zover ik weet nergens staan toch?
Zo ja, dan klopt dat niet.
Nee, my bad. 8)7

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:54
geert1992 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:38:
[...]

Als RTE ineens “niet relevant” is, dan kunnen we net zo goed terug naar de gloeilampen 😄, en andere stroom slurpende apparaten om alles om te zetten naar hitte. Welke dan ook nog goedkoper zijn :+ .
Je moet wel alles lezen. Ik heb duidelijk gezegd Na 01-01-2027 (dus na afschaffing salderen) en bij een netto terugleververgoeding van ca NUL. Is het voor iedere kWh die het net op zou gegaan als deze niet in een batterij gaat, dan is het de RTE niet relevant.

Ik benader het van uit het oogpunt van kosten en besparing daarvan.
Mijn benadering is te vergelijken met het afknijpen van een zonnepanelen omvormer om te voorkomen dat je naar het net gaat terugleveren.
geert1992 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:54:
[...]

Dat is met handelen, maar zie ook het voorbeeld van @gielz, het is structureel hoger.
Dank voor de aanvulling. Mooie resultaten. Doe ze je niet na (nog), ook van @gielz nog niet. 😜.

Ik blijf de HW-PIB wel een leuk product vinden. Slim Laden wat er nu aankomt. Erg benieuwd naar de techniek en resultaten.

[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 03-04-2026 09:09 ]

hanev001 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:02:
[...]

Je moet wel alles lezen. Ik heb duidelijk gezegd Na 01-01-2027 (dus na afschaffing salderen) en bij een netto terugleververgoeding van ca NUL. Is het voor iedere kWh die het net op zou gegaan als deze niet in een batterij gaat, dan is het de RTE niet relevant.

Ik benader het van uit het oogpunt van kosten en besparing daarvan.
Mijn benadering is te vergelijken met het afknijpen van een zonnepanelen omvormer om te voorkomen dat je naar het net gaat terugleveren.
Je zegt eigenlijk: ‘het is toch gratis, dus verliezen maakt niet uit’. Dat is precies hetzelfde als je omvormer afknijpen, alleen dan intern in je batterij.

Ook na 2027 blijft elke KWH die je verliest gewoon een gemiste kans: of voor eigen gebruik, of voor flexibiliteit met een ander contract. Dat een vergoeding ~0 is, betekent niet dat de energie zelf ineens waardeloos is.

Kort door de bocht: een slechte RTE blijft gewoon een inefficiënt systeem. Je hebt er alleen een verhaal omheen gebouwd waarin dat oké voelt.

Devke schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:03:
[...]

Dank voor de aanvulling. Mooie resultaten. Doe ze je niet na (nog), ook van @gielz nog niet. 😜.
Vind hem anders erg goed op weg! Uiteindelijk scheelt het niet zo veel;).
Als jij 1 omvormer verkoopt, gaat je RTE ook drastisch omhoog.

• hoevenpe
Ik snap de weerstand waar iedereen in schiet niet: de HW PiB heeft de potentie van een kip met gouden eieren als volgend jaar salderen definitief stopt. Dat gun ik ze van harte, ben fan van het hun hele ecosysteem en NOM lijkt out-of-the-box precies te doen wat een brede doelgroep nodig heeft.

Dat gezegd hebbende: het huidige model is 2,5 jaar geleden ontworpen en hardwarematig amper veranderd, de RTE significant lager, form factor groter, firmware updates langzamer en vooral de prijs per kWh inmiddels schrikbarend veel hoger dan de snel innoverende concurrentie.

Sessy en HW waren de eersten en in 2024 een revolutie, nu moeten ze imo mee om relevant te blijven. Vooral die prijs per kWh moet fors omlaag.

hoevenpe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:10:
Ik snap de weerstand waar iedereen in schiet niet: de HW PiB heeft de potentie van een kip met gouden eieren als volgend jaar salderen definitief stopt. Dat gun ik ze van harte, ben fan van het hun hele ecosysteem en NOM lijkt out-of-the-box precies te doen wat een brede doelgroep nodig heeft.

Dat gezegd hebbende: het huidige model is 2,5 jaar geleden ontworpen en hardwarematig amper veranderd, de RTE significant lager, form factor groter, firmware updates langzamer en vooral de prijs per kWh inmiddels schrikbarend veel hoger dan de snel innoverende concurrentie.

Sessy en HW waren de eersten en in 2024 een revolutie, nu moeten ze imo mee om relevant te blijven. Vooral die prijs per kWh moet fors omlaag.
Je betaalt voor gouden eieren, maar krijgt uiteindelijk een paaseitje in goudkleurige folie.
Ik snap het lage voltage niet, anders dan dat het waarschijnlijk goedkoper is om te produceren. Met als gevolg een belabberde RTE.

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 03-04-2026 09:15 ]

• hoevenpe
geert1992 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:13:
Je betaalt voor gouden eieren, maar krijgt uiteindelijk een paaseitje in goudkleurige folie.
In 2024 was het echt innovatief en daarmee de prijs reëel, ik verwacht volgend jaar Pasen en nieuwe versie die zich kan meten met de concurrentie.

Dan is het gouden eieren zoeken voor de directie van HW... :)

hoevenpe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:16:
[...]

In 2024 was het echt innovatief en daarmee de prijs reëel, ik verwacht volgend jaar Pasen en nieuwe versie die zich kan meten met de concurrentie.

Dan is het gouden eieren zoeken voor de directie van HW... :)
In 2024 had ik een (plugin)batterij besteld, die een efficiëntie had van 83,5procent. 8) Dat was geen Homewizard.
Overigens was daar ook een noodstroom oplossing voor te koop, en had het de mogelijkheid om zonnepanelen direct er op aan te sluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 03-04-2026 09:18 ]

• hanev001
geert1992 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:06:
[...]

Je zegt eigenlijk: ‘het is toch gratis, dus verliezen maakt niet uit’. Dat is precies hetzelfde als je omvormer afknijpen, alleen dan intern in je batterij.

Ook na 2027 blijft elke KWH die je verliest gewoon een gemiste kans: of voor eigen gebruik, of voor flexibiliteit met een ander contract. Dat een vergoeding ~0 is, betekent niet dat de energie zelf ineens waardeloos is.

Kort door de bocht: een slechte RTE blijft gewoon een inefficiënt systeem. Je hebt er alleen een verhaal omheen gebouwd waarin dat oké voelt.
Het is duidelijk dat we van mening verschillen over het belang van RTE. Dat onderstreept eigenlijk het punt van de eerdere post die ik daarover heb geschreven namelijk dat het vergelijken van RTE niet veel zin heeft aangezien de benadering en waarde die daar aan wordt toegekend voor iedereen anders kan zijn.
hanev001 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:25:
[...]

Het is duidelijk dat we van mening verschillen over het belang van RTE. Dat onderstreept eigenlijk het punt van de eerdere post die ik daarover heb geschreven namelijk dat het vergelijken van RTE niet veel zin heeft aangezien de benadering en waarde die daar aan wordt toegekend voor iedereen anders kan zijn.
Klop dat we er anders naar kijken, maar dat maakt de onderliggende efficiëntie niet minder relevant. RTE is simpelweg wat je erin stopt versus wat je eruit haalt. Hoe je dat waardeert kan verschillen, maar een lagere RTE blijft per definitie meer verlies. Dat het voor iemand ‘minder relevant voelt’ door z’n situatie of contract, verandert niet dat een hogere RTE altijd objectief beter is. De context kan het effect maskeren, maar niet wegnemen.

Je noemt de zomer als moment waarop het ‘minder relevant’ is, maar hoeveel dagen per jaar is dat bij jou? Het grootste deel van het jaar zit je juist in situaties waarin efficiëntie wel direct impact heeft. Dan voelt dit vooral als een uitzondering gebruiken om de regel te onderbouwen.

• hoevenpe
geert1992 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:30:
Dat het voor iemand ‘minder relevant voelt’ door z’n situatie of contract, verandert niet dat een hogere RTE altijd objectief beter is. De context kan het effect maskeren, maar niet wegnemen.
Op zich is het geen onoverkomelijk probleem, alleen dan moeten er andere voordelen aan het product zijn. Probleem voor HW is dat ze prijstechnisch inmiddels 2x zoveel per kWh vragen dan de concurrent met een betere RTE en soms ook noodstroom.

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-04 00:00
Een omvormer gebruikt circa 1-2% van zijn eigen vermogen, Bij HW is dat 8 watt bij 1%, dit wordt bevestigd in de tekst over de nieuwe software waar zij stellen dat er een verbruik van 8-9 watt zichtbaar is als de omvormer aanblijft om sneller te reageren op veranderingen.

Dit betekent dat 1 kwh 1,25 uur nodig heeft om te (ont)laden met 800 watt bij maximaal belasting. Dit zou betekenen 1,25 * 8 watt =10 watt, heen en terug een RTE van 80%.

Omdat bij NOM wij ook op lagere waarden laden/ontladen halen we deze 80% niet en zakken we richting 70.

Of maak ik een denkfout?

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

wdr

hoevenpe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:10:

Die prijsverschillen hebben alles te maken met een ongeljik economisch speelveld tussen China (want daar heb je het over) en Europa. Dat geldt niet alleen voor batterijen maar voor tal van andere produkten. Europese fabrikanten kunnen de prijzen niet verlagen want dan gaan ze failliet.
hoevenpe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:33:
[...]

Op zich is het geen onoverkomelijk probleem, alleen dan moeten er andere voordelen aan het product zijn. Probleem voor HW is dat ze prijstechnisch inmiddels 2x zoveel per kWh vragen dan de concurrent met een betere RTE en soms ook noodstroom.
Eens dat prijs ook meeweegt, maar dan vergelijk je dus appels met peren. Als een systeem een lagere RTE heeft en duurder is per KWH, dan bevestigt dat juist het punt dat de efficiëntie tekortschiet, met als resultaat, dat je meer betaalt voor minder bruikbare energie.

Dan moeten die ‘andere voordelen’ wel heel overtuigend zijn om dat verschil te rechtvaardigen. Anders blijft het gewoon een minder efficiënt en duurder systeem, en dat is lastig weg te redeneren.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:51

fxs81

Julianadorp

Hier is de RTE schommelt de RTE een beetje tussen de 72 en 75% als ik het per maand bekijk. Over het totaal zit ik na 1 jaar nu op 73%. Vind het wel een beetje appels met peren vergelijken omdat de diverse fabrikanten andere omvormers en technieken gebruiken. We wisten vrij snel dat HW niet de hoogste RTE heeft. Zelf kijk ik er eerlijk gezegd alleen naar als er hier veel over gepraat word. Kan met mijn 2 pibs redelijk NOM draaien in het voorjaar en najaar, in de winter uiteraard niet en in de zomer krijg ik ze eigenlijk niet leeg. Wat mij betreft zijn 2 pibs dus de sweetspot. Kijk ook wel naar andere merken hoor maar dat is meer in de gaten houden wat de markt doet. Werkt hier nog steeds super allemaal en ben erg blij met alle features die HW door de tijd heen heeft toegevoegd en wat er nog in de pijp zit, ook al gebruik ik het niet allemaal. De NOM regeling is van wat ik kan vinden zo'n beetje de beste die er op de markt is, schommelt hier zo tussen de 5 en 20 Watt rond de nullijn. Als early adopter duur gekocht maar dat wisten we natuurlijk en verkopen met verlies voor een ander systeem dat gaan we niet doen. Lekker eerst deze "opmaken".

[ Voor 7% gewijzigd door fxs81 op 03-04-2026 12:47 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Voor mij geldt: Met de kennis van nu en de huidige producten die er inmiddels op de markt zijn gebracht had ik op dit moment misschien ook wel getwijfeld over een andere PiB als je het puur over RTE hebt maar ook prijs. Als ik VANDAAG de keuze zou moeten maken. Maar dan kom je ook al vrij snel uit bij de agressief verkopende Chinese partijen (al dan niet via rebranding), die tegenwoordig de markt flooden zoals ze bijvoorbeeld ook met EV's doen. En ik heb daar zelf een beetje een dubbel gevoel bij.

Daarnaast heb ik in juni 2024 al "op de knop gedrukt" voor de pre-order van de HW PiB, want dat was toen eigenlijk nog de enige plug in battery en ook nog eens van een voor mij bekend en vertrouwd NL merk.
Voor mij geldt dat ik de HW-omgeving en app erg handig en overzichtelijk vind en het fijn is dat alles geïntegreerd is, makkelijk bedienbaar en afleesbaar is en dat er ook regelmatig updates (zowel firmware als app) verschijnen die de boel meestal wel echt ten goede komen.
RTE vind ik zelf ook echt wel wat aan de lage kant. Maar heb inmiddels ervaringen van gebruikers van anderen met andere merken in mijn omgeving en die zijn misschien wel iets beter, maar ook weer niet mind-blowing qua verschillen.
Als de RTE bv. 80% zou zijn in plaats van 73/74% zou dat natuurlijk iets uitmaken, maar dat is bij mij een verschil in verlies van iets meer dan 50kWh op een heel jaar. Dus dat valt ergens ook wel weer mee. Misschien een euro per maand?
En gelukkig is het verlies grotendeels warmte en die gaat mijn woonkamer weer in, dus in mijn geval voelt dat verlies nog iets minder :-)
En dat is allemaal wel met alleen NOM draaien en daarmee dus ook vaak niet met hogere vermogens laden of ontladen. Vaak minder dan 300W.
Ik weet zeker dat als ik, bv door de toekomstige Slim Laden optie, vaker op vol vermogen laad of op slimmere momenten ontlaad, de RTE echt nog wel een stukje omhoog kan hier.

Dan heb je nog de aansturing, die is echt nog niet bij elk merk PiB even goed/strak. Bij schakelen van laden naar ontladen en terug wil er nog wel eens wat extra van het net afgenomen worden of juist even ten onrechte teruggeleverd worden vanuit de accu. Bij HW schakelt die toch wel echt snel (en dan heb ik zelfs nog een oudere meter met een 10-seconden interval). In het begin was dit nog niet altijd even goed, heb ik zelf ook wel eens iets van gevonden destijds, maar inmiddels is dat ook vrij strak allemaal.

Dus ik ben het absoluut eens met eenieder dat RTE ook wel van belang is, maar ik kijk niet alleen daar naar.
En dat is natuurlijk voor iedereen weer anders.
gielz schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:05:
[...]

Maar als je over de hele linie kijkt aan de lage kant. Zou dus een mooie verbetering zijn bij een v2.

Zelf haalde ik max 74% met HW als de planeten in 1 lijn stonden. Nu met een andere pib standaard 82%+ waarbij het nu over een periode van 11 maanden op 84% zit. En dit is dus altijd puur NOM geweest met een nachtverbruik van 155 watt.

Helaas meld HW nog steeds onterecht op de website dat deze pib tot 30% efficiënter is. Ook gevraagd aan HW hoe je dit wel kunt behalen. Nooit reactie gekregen helaas.
Die verbetering krijg je alleen bij een vaste stof batterij. Komende jaren komen die op de markt.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• hanev001
geert1992 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:30:
[...]

Klop dat we er anders naar kijken, maar dat maakt de onderliggende efficiëntie niet minder relevant. RTE is simpelweg wat je erin stopt versus wat je eruit haalt. Hoe je dat waardeert kan verschillen, maar een lagere RTE blijft per definitie meer verlies. Dat het voor iemand ‘minder relevant voelt’ door z’n situatie of contract, verandert niet dat een hogere RTE altijd objectief beter is. De context kan het effect maskeren, maar niet wegnemen.

Je noemt de zomer als moment waarop het ‘minder relevant’ is, maar hoeveel dagen per jaar is dat bij jou? Het grootste deel van het jaar zit je juist in situaties waarin efficiëntie wel direct impact heeft. Dan voelt dit vooral als een uitzondering gebruiken om de regel te onderbouwen.
We praten langs elkaar heen. Ik ga 2 situaties als voorbeeld geven om mijn mening uit te leggen Ze zijn van toepassing onder de volgende voorwaarden (mijn situatie) Puur NOM gebruik, vast contract, waarde teruglevering na 01-01-2027 = Nul, tijd van het jaar doet er niet toe.

Voorbeeld 1: Geen batterij.
Elke kWh die mijn zonnepanelen opleveren en die niet direct verbruikt wordt gaat naar het net met een opbrengst waarde van Nul.

Voorbeeld 2: Wel een batterij
Elke kWh die mijn zonnepanelen opleveren en die niet direct verbruikt wordt gaat naar de batterij (tot dat deze vol is) Wat ik daarna uit de batterij kan terughalen, ongeacht de RTE, hoef ik niet van het net te kopen en bespaart daarmee de kosten van het levertarief inclusief EB en BTW.

Als ik nog geen batterijen zou hebben zou ik kunnen kijken naar de RTE van verschillende merken onder de zelfde genoemde voorwaarden. Ik heb al HW batterijen dus de keuze is gemaakt en daarmee kom je dus terug op het verschil tussen Voorbeeld 1 en Voorbeeld 2.

Dit is mijn situatie en voor iedereen kan die anders zijn en dat maakt het hele verhaal over RTE vergelijken niet erg zinvol.

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:46
Utrechtduurzaam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:41:
[...]

Sorry, maar dit is toch onzin... Hoe lager de RTE, hoe meer verlies van energie. Verlies = verspilling. Verspilling zorgt ervoor dat die energie ergens anders weer moet worden opgewekt. Dat speelt elke dag mee, maar in de zomer heb je er minder last van.

We hebben grondstoffen gebruikt om een batterij te laten maken. We hebben geen oneindige opslag van energie, het is beperkt. Dus als de RTE 72% is, het laagste in de markt lijkt het, dan is het gewoon zonde. Deze materialen zouden ergens anders beter besteed zijn.
Gecombineerd met het verkondigen dat een kleine omvormer efficiënt is, terwijl ze dat niet kunnen waarmaken en tegenovergestelde het geval lijkt te zijn.

Gevolgen:
De terugverdientijd is langer.
De hoeveelheid energie die klanten moeten inkopen op het net is groter, gezien je batterij eerder leeg is.

Ik ben echt wel tevreden in de basis met de batterij. Maar door de lage RTE zijn er veel dagen geweest waarop je niet moet gaan laden omdat het echt zonde is als je zoveel stroom verspilt. Van december t/m februari zou die eigenlijk bij iedereen zijm afgekoppeld die hem niet zelf aanstuurt, want de NOM zal een negatief effect hebben gehad op het net.

Als ik dat had geweten, had ik liever een andere gekocht. Heb me dat niet voldoende gerealiseerd toen ik hem in december kocht
Niet moeilijk doen gewoon weer verkopen en een betere terug kopen, er zijn genoeg lief hebbers voor de HW Pib.
hanev001 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:04:
[...]

We praten langs elkaar heen. Ik ga 2 situaties als voorbeeld geven om mijn mening uit te leggen Ze zijn van toepassing onder de volgende voorwaarden (mijn situatie) Puur NOM gebruik, vast contract, waarde teruglevering na 01-01-2027 = Nul, tijd van het jaar doet er niet toe.

Voorbeeld 1: Geen batterij.
Elke kWh die mijn zonnepanelen opleveren en die niet direct verbruikt wordt gaat naar het net met een opbrengst waarde van Nul.

Voorbeeld 2: Wel een batterij
Elke kWh die mijn zonnepanelen opleveren en die niet direct verbruikt wordt gaat naar de batterij (tot dat deze vol is) Wat ik daarna uit de batterij kan terughalen, ongeacht de RTE, hoef ik niet van het net te kopen en bespaart daarmee de kosten van het levertarief inclusief EB en BTW.

Als ik nog geen batterijen zou hebben zou ik kunnen kijken naar de RTE van verschillende merken onder de zelfde genoemde voorwaarden. Ik heb al HW batterijen dus de keuze is gemaakt en daarmee kom je dus terug op het verschil tussen Voorbeeld 1 en Voorbeeld 2.

Dit is mijn situatie en voor iedereen kan die anders zijn en dat maakt het hele verhaal over RTE vergelijken niet erg zinvol.
Volgens mij praten we niet langs elkaar heen, maar maak je 1 cruciale aanname die niet klopt: dat RTE ‘niet uitmaakt’ omdat je anders toch niets krijgt voor je teruglevering. En waarom geen dynamisch contract? Het doel is toch besparen? :)

In jouw voorbeeld zeg je: wat je uit de batterij haalt hoef je niet te kopen. Klopt. Maar bij een lagere RTE haal je er simpelweg minder uit, dus moet je alsnog meer van het net kopen. Vooral op mindere dagen, welke wij in Nederland zeer regelmatig hebben.

Daarnaast: hoe hoger de RTE, hoe efficiënter je je opslag benut. Je hebt dus minder batterijcapaciteit nodig voor hetzelfde effect. Wat ook aanhaakt op @Utrechtduurzaam's statement.

• hanev001
geert1992 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:16:
[...]

Volgens mij praten we niet langs elkaar heen, maar maak je 1 cruciale aanname die niet klopt: dat RTE ‘niet uitmaakt’ omdat je anders toch niets krijgt voor je teruglevering. En waarom geen dynamisch contract? Het doel is toch besparen? :)

In jouw voorbeeld zeg je: wat je uit de batterij haalt hoef je niet te kopen. Klopt. Maar bij een lagere RTE haal je er simpelweg minder uit, dus moet je alsnog meer van het net kopen. Vooral op mindere dagen, welke wij in Nederland zeer regelmatig hebben.

Daarnaast: hoe hoger de RTE, hoe efficiënter je je opslag benut. Je hebt dus minder batterijcapaciteit nodig voor hetzelfde effect. Wat ook aanhaakt op @Utrechtduurzaam's statement.
Je probeert jouw eigen mening tot de enige juiste te verklaren. Ik heb duidelijk mijn situatie gemeld en het eerste wat je doet is zeggen "waarom niet een dynamisch contract" Dat is de voorwaarden van mijn keuze veranderen.
Ik zal nooit een dynamisch contract nemen. Ik heb daar een zeer negatieve mening over die ik hier niet verder zal noemen. Iedereen moet daar zijn eigen standpunt maar over bepalen.
Ik heb het lezen van posts van Utrechtduurzaam opgegeven aangezien ze meer uit ideologie bestaan dan uit waardevolle informatie. Ik zie het niet als mijn taak om de wereld te redden of het net te stabiliseren.

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:44
Ik heb nog een micro-usb P1 in gebruik, heb nog een usb-c versie liggen. Is de usb-c versie sneller of beter?
jgsr schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:54:
Ik heb nog een micro-usb P1 in gebruik, heb nog een usb-c versie liggen. Is de usb-c versie sneller of beter?
Daar zit een nieuwere cpu versie in die beduidend sneller is. Maar de oude versie is ook snel genoeg.
Grootste probleem is meestal de instellingen van de wifi.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• wim26
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:41
Ik heb sinds een half jaar een HW PiB in gebruik op NOM.
Ik haal een RTE van net geen 70%, maar dit is het vermogen waarmee ik ontlaad (3minuten gemiddelde)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rjUKI4PJ1lqbgue8q_Hj5o17ys=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/P8bKZ4fBG82xAL5GeiT2JUeT.png?f=user_large

De helft van de tijd dus minder dan 150 Watt, mijn nachtverbruik is zo'n 70-80 Watt continue.
Ik denk dat een RTE nogal afhankelijk is van het gevraagde vermogen, specificeren ze dat bij continue 800 Watt ontladen? Wat is de RTE als je de batterij leeg trekt met bijvoorbeeld 100 of 200W ?
hanev001 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:42:
[...]

Je probeert jouw eigen mening tot de enige juiste te verklaren. Ik heb duidelijk mijn situatie gemeld en het eerste wat je doet is zeggen "waarom niet een dynamisch contract" Dat is de voorwaarden van mijn keuze veranderen.
Ik zal nooit een dynamisch contract nemen. Ik heb daar een zeer negatieve mening over die ik hier niet verder zal noemen. Iedereen moet daar zijn eigen standpunt maar over bepalen.
Ik heb het lezen van posts van Utrechtduurzaam opgegeven aangezien ze meer uit ideologie bestaan dan uit waardevolle informatie. Ik zie het niet als mijn taak om de wereld te redden of het net te stabiliseren.
Ik heb het idee dat we nu wat afdwalen van de oorspronkelijke discussie. Mijn punt ging over het technische aspect, namelijk RTE en het effect daarvan op verlies en netafname.

De keuze voor een contract of persoonlijke overtuigingen staan daar los van. Dat zijn prima afwegingen, maar veranderen niets aan hoe de efficiëntie van een batterij werkt.

Misschien goed om het weer bij de techniek te houden, want daar zat volgens mij de kern. RTE is geen mening, maar een natuurkundig gegeven: met minder omzetverliezen benut je meer van je opslag en heb je er dus minder van nodig. Dat is feitelijk. Ook met een vast contract haal je meer uit een accu die zuinig met energie omgaat.

wim26 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:06:
Ik haal een RTE van net geen 70%, maar dit is het vermogen waarmee ik ontlaad (3minuten gemiddelde)

[Afbeelding]

De helft van de tijd dus minder dan 150 Watt, mijn nachtverbruik is zo'n 70-80 Watt continue.
Ik denk dat een RTE nogal afhankelijk is van het gevraagde vermogen, specificeren ze dat bij continue 800 Watt ontladen? Wat is de RTE als je de batterij leeg trekt met bijvoorbeeld 100 of 200W ?
In de TS staat een grafiek van de batterij. Als je die bekijk dan zie dat bij een vermogen vraag van 400W je het hoogste rendement van 80% haalt. Bij 150 watt is dit 75% en bij lagere vermogen wordt het rendement slechter. Dit is helaas de eigenschap van de batterij.

• hoevenpe
wdr schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:35:
Die prijsverschillen hebben alles te maken met een ongeljik economisch speelveld tussen China (want daar heb je het over) en Europa. Dat geldt niet alleen voor batterijen maar voor tal van andere produkten. Europese fabrikanten kunnen de prijzen niet verlagen want dan gaan ze failliet.
Maar dat is wel de economische realiteit, vergelijkbaar met de onstuitbare opkomst van Chinese EV's. De tijd dat die kwalitatief en innovatief inferieur waren aan Volkswagens en Audi's ligt alweer een tijdje achter ons en datzelfde zien we nu bij thuisbatterijen gebeuren. Mijn beeld is dat er geen 'rommel' meer uit China komt maar ze inmiddels gelijkwaardig of zelfs beter zijn dan wat hier gemaakt wordt.

Prijs is zal altijd een belangrijke factor zijn, vooral voor de massa die straks met zo'n 'chinese' thuisbatterij een veel gunstiger TVT heeft (4-5 jaar tegenover 8-10 jaar voor de HW PiB).

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:45
In 2013 zonnepanelen gelegd, inmiddels zijn die drie keer terugverdiend.
Nu koop ik voor hetzelfde geld veel betere. Maar ze doen nog lekker hun werk..

Zelfde geld voor batterij. Koop over een jaar of 3 wel weer wat bij. Ontwikkeling gaat zo snel. De hw s blijven ook gewoon staan.
Geen probleem.

Misschien doet onze toekomstige auto straks ook mee in het hele gebeuren.

Allemaal onderdeel van steeds meer onafhankelijkheid van energie boeren.

Ondanks de RTE van de verschillende systemen. Rendement van de omvormer van je zonnepanelen maakt ook nog uit 😉. Dikte van de kabels daarheen.. Tsja.
En wat is het rendement van de opwekking van de stroom van het net? En het kabel verlies. Jeetje..

Natuurlijk is de concurrentie nu HW voorbij. Prima.. zolang ze gewoon hun ding blijven doen.

Overigens, pas wel op met vergelijken, want waar soms 80% rte geclaimd wordt blijkt bij goed meten 75 over. Én het systeem langzamer dan HW dus wordt ook gewoon meer energie van het net gehaald en onnodig naar het net gepompt. Dan is die 2-3% werkelijk hogere RTE het dus misschien helemaal niet waard.. !

Maargoed, obv inkoopprijs zou ik nu inderdaad niet uitbreiden met HW. En wacht ik even jaartje of 2 af.

Eerst maar eens wat zonnepanelen er bij voor nog meer eigen gebruik in de winter. (Die dan evt in de zomer maar afgekoppeld moeten.)(En later stroom leveren aan de auto)(Of aan de buurvrouw)

Als t zo doorgaat is een helemaal niet brandbare, in de schuur of buiten te plaatsen optie, met goed en snel werkende app zo helemaal goedkoop.

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:11
Toch maar eens wat moeite gestopt in een klein grafiekje met prijzen, laad modus pv etc voor de Homewizard app voor de Homey. Blijft leuk 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWhI6yy4QN5xxHHMqKjw8ldOFxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llZGwYfRvu65qMP1EcFNNHxi.jpg?f=fotoalbum_large

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Degast schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:11:
In 2013 zonnepanelen gelegd, inmiddels zijn die drie keer terugverdiend.
Nu koop ik voor hetzelfde geld veel betere. Maar ze doen nog lekker hun werk..

Zelfde geld voor batterij. Koop over een jaar of 3 wel weer wat bij. Ontwikkeling gaat zo snel. De hw s blijven ook gewoon staan.
Geen probleem.

Misschien doet onze toekomstige auto straks ook mee in het hele gebeuren.

Allemaal onderdeel van steeds meer onafhankelijkheid van energie boeren.

Ondanks de RTE van de verschillende systemen. Rendement van de omvormer van je zonnepanelen maakt ook nog uit 😉. Dikte van de kabels daarheen.. Tsja.
En wat is het rendement van de opwekking van de stroom van het net? En het kabel verlies. Jeetje..

Natuurlijk is de concurrentie nu HW voorbij. Prima.. zolang ze gewoon hun ding blijven doen.

Overigens, pas wel op met vergelijken, want waar soms 80% rte geclaimd wordt blijkt bij goed meten 75 over. Én het systeem langzamer dan HW dus wordt ook gewoon meer energie van het net gehaald en onnodig naar het net gepompt. Dan is die 2-3% werkelijk hogere RTE het dus misschien helemaal niet waard.. !

Maargoed, obv inkoopprijs zou ik nu inderdaad niet uitbreiden met HW. En wacht ik even jaartje of 2 af.

Eerst maar eens wat zonnepanelen er bij voor nog meer eigen gebruik in de winter. (Die dan evt in de zomer maar afgekoppeld moeten.)(En later stroom leveren aan de auto)(Of aan de buurvrouw)

Als t zo doorgaat is een helemaal niet brandbare, in de schuur of buiten te plaatsen optie, met goed en snel werkende app zo helemaal goedkoop.
Volgens mij bagatelliseer je het hier wel erg. We hebben het niet over 2–3%, maar over verschillen die gewoon aantoonbaar groter zijn. Dat tikt bij dagelijks gebruik serieus aan.

En die kabeldiktes en omvormerverliezen erbij halen terwijl eerder werd gesteld dat RTE ‘niet relevant’ is, voelt een beetje inconsistent. Als verliezen ineens wél meetellen, dan moet je dat overal consequent doen,dus ook bij de batterij zelf.

Kom op, we zitten op Tweakers… dan mogen we het toch wel gewoon over de echte cijfers en technische verschillen hebben in plaats van alles weg te relativeren?

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:38
hoevenpe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:39:
[...]

Maar dat is wel de economische realiteit, vergelijkbaar met de onstuitbare opkomst van Chinese EV's. De tijd dat die kwalitatief en innovatief inferieur waren aan Volkswagens en Audi's ligt alweer een tijdje achter ons en datzelfde zien we nu bij thuisbatterijen gebeuren. Mijn beeld is dat er geen 'rommel' meer uit China komt maar ze inmiddels gelijkwaardig of zelfs beter zijn dan wat hier gemaakt wordt.

Prijs is zal altijd een belangrijke factor zijn, vooral voor de massa die straks met zo'n 'chinese' thuisbatterij een veel gunstiger TVT heeft (4-5 jaar tegenover 8-10 jaar voor de HW PiB).
Vergeet niet dat je de goedkope Chinese batterijen alleen goedkoop bij resellers kan kopen. Die bestaan over een paar jaar niet meer. Waar ga jij je garantie dan halen? Mensen denken hier niet over na maar garantie is ook iets waard, zoals bij een Nederlands bedrijf kopen zoals HomeWizard.

Andere Nederlandse merken hebben lang niet de complete integratie die HomeWizard heeft van Energy Socket tot kWh meters tot displays etc en ik twijfel aan sommige claims van RTE deze kan men alleen bepalen als all variabelen hetzelfde zijn en er met een kWh meter gecontroleerd wordt.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

wim26 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:06:

[Afbeelding]

Vermogen van de PIB is niet vast te zetten op een gewenste waarde anders dan 800 W opladen (via de app). Hoe de efficiëncy dan is bijvoorbeeld 200 Watt is daarom eigenlijk niet lekker te bepalen.

@GL007 je geeft aan dat hier een grafiekje in de TS over staat. Uhh welke bedoel je dan? Deze is er niet imo.

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-04 14:24
Een aantal zaken die de home wizard batterij nog altijd onderscheidt van veel concurrenten:
a) Integratie batterij met de micro omvormer tot één eenheid, het modulaire ontwerp - ik blijf dat een goede keuze vinden, faalt er één omvormer dan falen niet alle eenheden. Bovendien werkt een omvormer het beste tussen de 15 en 75% van zijn maximale vermogen en dus kan men goed optimaliseren bij meerdere eenheden. Ook de oplaadduur van +/- 3.5 uur is goed voor de levensduur van de cellen (Ik ga ervan uit dat er 8 105aH cellen inzitten, 24 volt).
b) De eenvoudige installatie procedure. Vrijwel iedereen kan het (zelfs de vader van Kris Tech!).
c) Ook slim dat de batterij wordt neergezet als onderdeel van het interieur. De temperatuur omstandigheden in de woonkamer zijn perfect voor de levensduur van de cellen. De temperatuur is er heel constant, precies wat je wil. Vrijwel alle concurrenten zetten hun product weg als onderdeel van de technische infrastructuur en niet van het interieur.
d) Nederlands product en Nederlandse service/ garantie. Ik ben er van overtuigd dat dat voor veel mensen nog altijd aantrekkelijk is. Mensen zijn bereid daarvoor te betalen. Dat de onderdelen uit China etc komen is geen probleem, zolang de aansturing maar lokaal blijft. Home wizard heeft daar een strategisch voordeel. Dat dat mensen aanspreekt blijkt bijvoorbeeld uit het lage aantal HW batterijen op marktplaats (op het moment van schrijven 0).
e) Wat betreft de prijs, vermoedelijk hoeft men op dit moment niet te verlagen. Euro per kWh zegt mss niet zoveel.

Al met al denk ik dat HW nog steeds behoorlijk in de sweet spot zit, zeker voor huishoudens met 2 a 3 eenheden. Een model met meer capaciteit zou natuurlijk gaaf zijn en zo ook een lagere prijs en eveneens wat nieuws over hardware upgrades etc.

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-04 14:11
geert1992 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:36:
[...]

Volgens mij bagatelliseer je het hier wel erg. We hebben het niet over 2–3%, maar over verschillen die gewoon aantoonbaar groter zijn. Dat tikt bij dagelijks gebruik serieus aan.

En die kabeldiktes en omvormerverliezen erbij halen terwijl eerder werd gesteld dat RTE ‘niet relevant’ is, voelt een beetje inconsistent. Als verliezen ineens wél meetellen, dan moet je dat overal consequent doen,dus ook bij de batterij zelf.

Kom op, we zitten op Tweakers… dan mogen we het toch wel gewoon over de echte cijfers en technische verschillen hebben in plaats van alles weg te relativeren?
Je hebt volkomen gelijk dat minder verlies veel beter is dan meer verlies.
Maar dat bagataliseren is mag best.
Even een onrealistisch rekenvoorbeeld,
Uitgangs punt elke dag volladen en ontladen
Nodig om op te laden 365 x 3kWh = 1095 kWh
RTE 70%. 1095 x 0,70 = 766,5 Kwh

Stel dat de RTE verbetert tot 80%. ( gaat niet gebeuren met een 24V accu)
RTE 80% 1095 x 0,80 = 876 kWh

Dit levert dus een besparing op van 109,5kWh x € 0,25 = €27,38

Deze verbetering zal er natuurlijk nooit komen,
Probeer een PV paneel bij te leggen of te vervangen. dat levert veel meer op, dan het verhogen van de RTE met een paar %

• Utrechtduurzaam
hoevenpe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:45:
[...]

Hoezo dat? Elke kWh die je overdag niet teruglevert en in de avond kunt gebruiken is er één, ook al is het maar 73% van de opgewekte PV.
Als je het alleen bekijkt vanuit je huis wel, maar je bent aangesloten op het net. Je maakt deel uit van een systeem.

Zonneenergie is pas een "probleem" als we met zijn allen meer opwekken dan we gebruiken. Tot dat moment zorgt elke kw die jij teruglevert ervoor dat de centrales minder hard draaien. Dan is het waardevoller als je 100% teruglevert, dan dat jij het opslaat om te zorgen dat je 72% terugkrijgt. Dat is verspilling. Dat verlies wordt uiteindelijk gewoon weer opgevangen met centrales.

Vanaf het moment dat de energieprijs de 0 naderd helemaal eens. Dan is elke kw die we opslaan fijn. Dan is het nog steeds jammer dat de RTE zo laag is, maar beter dan niet opslaan.

Dynamische tarieven zijn daarom perfect. Als je financieel rendement kan maken ( het verlies in RTE + afschrijving kosten kan overwinnen, ongeveer 10 ct per kwh), dan is het zeer waarschijnlijk ook een duurzame keuze om dat te doen.
Devke schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:14:
[...]

Vermogen van de PIB is niet vast te zetten op een gewenste waarde anders dan 800 W opladen (via de app). Hoe de efficiëncy dan is bijvoorbeeld 200 Watt is daarom eigenlijk niet lekker te bepalen.

@GL007 je geeft aan dat hier een grafiekje in de TS over staat. Uhh welke bedoel je dan? Deze is er niet imo.
Die heb ik jouw aangeboden en je hebt het in de TS gezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G6PWFrJBTvVN1oy-mdT-0ptT1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrhuy3h1W8OiB10czzIW9jQC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door GL007 op 03-04-2026 14:35 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-04 19:43
Tebbie schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:19:
Toch maar eens wat moeite gestopt in een klein grafiekje met prijzen, laad modus pv etc voor de Homewizard app voor de Homey. Blijft leuk 😊

[Afbeelding]
Ik lees de batterijen zelf uit (k3s container), en stop het in een database, grafana leest het uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SryvgHIqcCq5U6pMLqekHc4Ux6E=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/zoBqSQaFgpsfCUcUVgwrrAjn.png?f=fotoalbum_small

• Utrechtduurzaam
johnhemmers schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:49:
Een aantal zaken die de home wizard batterij nog altijd onderscheidt van veel concurrenten:
a) Integratie batterij met de micro omvormer tot één eenheid, het modulaire ontwerp - ik blijf dat een goede keuze vinden, faalt er één omvormer dan falen niet alle eenheden. Bovendien werkt een omvormer het beste tussen de 15 en 75% van zijn maximale vermogen en dus kan men goed optimaliseren bij meerdere eenheden. Ook de oplaadduur van +/- 3.5 uur is goed voor de levensduur van de cellen (Ik ga ervan uit dat er 8 105aH cellen inzitten, 24 volt).
b) De eenvoudige installatie procedure. Vrijwel iedereen kan het (zelfs de vader van Kris Tech!).
c) Ook slim dat de batterij wordt neergezet als onderdeel van het interieur. De temperatuur omstandigheden in de woonkamer zijn perfect voor de levensduur van de cellen. De temperatuur is er heel constant, precies wat je wil. Vrijwel alle concurrenten zetten hun product weg als onderdeel van de technische infrastructuur en niet van het interieur.
d) Nederlands product en Nederlandse service/ garantie. Ik ben er van overtuigd dat dat voor veel mensen nog altijd aantrekkelijk is. Mensen zijn bereid daarvoor te betalen. Dat de onderdelen uit China etc komen is geen probleem, zolang de aansturing maar lokaal blijft. Home wizard heeft daar een strategisch voordeel. Dat dat mensen aanspreekt blijkt bijvoorbeeld uit het lage aantal HW batterijen op marktplaats (op het moment van schrijven 0).
e) Wat betreft de prijs, vermoedelijk hoeft men op dit moment niet te verlagen. Euro per kWh zegt mss niet zoveel.

Al met al denk ik dat HW nog steeds behoorlijk in de sweet spot zit, zeker voor huishoudens met 2 a 3 eenheden. Een model met meer capaciteit zou natuurlijk gaaf zijn en zo ook een lagere prijs en eveneens wat nieuws over hardware upgrades etc.
Hear hear.

Het is een erg mooi product. Het feit dat die Europees is, was mijn vrouw doorslaggevend. De rest mocht absoluut niet binnenkomen. 😂😂

• Utrechtduurzaam
Om weer beetje op ander topic te komen.. ik heb in mijn automation staan dat die stopt met laden bij 95% SOC en stopt met ontladen bij 5%

Is dat eigenlijk nodig voor zo'n batterij? Net als je telefoon en auto niet te vol en te leeg wil hebben

[ Voor 14% gewijzigd door Utrechtduurzaam op 03-04-2026 14:49 ]

GL007 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:33:
[...]

Die heb ik jouw aangeboden en je hebt het in de TS gezet

[Afbeelding]
Klopt. Echter was dat de vraag van @wim26 vlgs mij niet. Vandaar ik benieuwd was naar die efficiëncy grafiek.

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:16
TFX77 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:08:
[...]

Vergeet niet dat je de goedkope Chinese batterijen alleen goedkoop bij resellers kan kopen. Die bestaan over een paar jaar niet meer. Waar ga jij je garantie dan halen? Mensen denken hier niet over na maar garantie is ook iets waard, zoals bij een Nederlands bedrijf kopen zoals HomeWizard.
....
Ik zou haast denken dat je hier meer het sentiment laat spreken. Ik weet niet precies op welke 'goedkope Chinese batterijen' je doelt of dat het meer een generieke opmerking is maar ik zie dat precies andersom. Sinds de introduktie loopt HW al achter op de concurentie die veel sneller ontwikkelen, vooruitgaan, goedkoper worden. Een aantal van de 'rebranded' (chinees, europees, middenoosten, USA) oplossingen hebben nog steeds grote fabrikanten achter zich. HW is dan in vergelijk met dergelijke toko's maar een kleine speler en vraag ik me af hoe sterk hun business model voor de toekomst is op basis van een lcd schermpje, een p1 en watermetertje,wat abbonementjes en een zelf ontwikkeld batterijtje. Wie bel jij als de installateur van je SolarEdge spul failliet is en je omvormer kapot gaat? Idd de fabrikant. Maar wie bel jij als HW omvalt? Assemblagehal 12 in Shenzhen?

• henkzelf
GL007 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:14:
[...]

In de TS staat een grafiek van de batterij. Als je die bekijk dan zie dat bij een vermogen vraag van 400W je het hoogste rendement van 80% haalt. Bij 150 watt is dit 75% en bij lagere vermogen wordt het rendement slechter. Dit is helaas de eigenschap van de batterij.
@Devke Het ging inderdaad om deze die ik (helaas) ook niety kon vonden na twee keer de TS door te scrollen.
Ik zou hem graag zien want als kleinverbruiker haal ik amper 70% RTE. Last 's nachts 33 watt met twee "pieken" van 100 watt totaal door de koelkast.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

henkzelf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:17:
[...]

@Devke Het ging inderdaad om deze die ik (helaas) ook niety kon vonden na twee keer de TS door te scrollen.
Ik zou hem graag zien want als kleinverbruiker haal ik amper 70% RTE. Last 's nachts 33 watt met twee "pieken" van 100 watt totaal door de koelkast.
Ik snap de vraag. Alleen is dit niet iets dat ik zelf kan instellen / testen. Daarvoor zou je het laad- en ontlaadvermogen moeten kunnen vastzetten, maar dat is met de PIB niet mogelijk vanwege de beperkingen in de API.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:38
GM15 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:59:
[...]

Ik zou haast denken dat je hier meer het sentiment laat spreken. Ik weet niet precies op welke 'goedkope Chinese batterijen' je doelt of dat het meer een generieke opmerking is maar ik zie dat precies andersom. Sinds de introduktie loopt HW al achter op de concurentie die veel sneller ontwikkelen, vooruitgaan, goedkoper worden. Een aantal van de 'rebranded' (chinees, europees, middenoosten, USA) oplossingen hebben nog steeds grote fabrikanten achter zich. HW is dan in vergelijk met dergelijke toko's maar een kleine speler en vraag ik me af hoe sterk hun business model voor de toekomst is op basis van een lcd schermpje, een p1 en watermetertje,wat abbonementjes en een zelf ontwikkeld batterijtje. Wie bel jij als de installateur van je SolarEdge spul failliet is en je omvormer kapot gaat? Idd de fabrikant. Maar wie bel jij als HW omvalt? Assemblagehal 12 in Shenzhen?
Nee, ik bel niet de fabrikant. Mijn garantie, en ook die van jouw lopen officieel via het bedrijf waar je de aanschaf hebt gedaan. Helemaal niets met sentiment te maken. Als voorbeeld de Marstek wordt aangeboden bij Marstek zelf voor 1399 en bij resellers voor onder de 1000. Echter loopt jouw garantie via de reseller niet via Marstek. Die resellers bestaan echt niet meer over een paar jaar.

Ook toen mijn LG kapot was heb ik mijn leverancier gebeld en zij hebben garantie en uiteindelijk zelfs vervanging geregeld via LG dat is niet aan de consument zelf.

Hier officieel volgens de ACM:
Bij defecten binnen de garantieperiode is de doorverkoper (winkelier) jouw eerste en voornaamste aanspreekpunt. De wet stelt dat de verkoper verantwoordelijk is voor een deugdelijk product. Fabrieksgarantie is een extra service van de leverancier, maar vervangt de wettelijke plicht van de verkoper niet.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• henkzelf
Devke schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:21:
[...]

Ik snap de vraag. Alleen is dit niet iets dat ik zelf kan instellen / testen. Daarvoor zou je het laad- en ontlaadvermogen moeten kunnen vastzetten, maar dat is met de PIB niet mogelijk vanwege de beperkingen in de API.
Nee kun je niet instellen maar wel informatief zo'n grafiek. @GL007

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/poYyjURUKKXAguHWQKLiIWtz.png

0,81 / 1,16 = 69,8%

Niet iets om supervrolijk van te worden, maar het is wat is. Zolang dit "overtollige" zonnestroom betreft kan ik er niet wakker van liggen. Kijk naar hoeveel zelfconsumptie de batterij toevoegt, dat is zijn belangrijkste doel en dat gaat goed. De weergegeven periode is de laatste 12 maanden, maar ik had gedurende die periode niet eens de hele tijd vier batterijen. Dus dat percentage zou als het goed is nog flink moeten stijgen ook.

Maar de lage RTE beperkt wel de gevallen waarin het zinvol is om op goedkope momenten van het net te laden om dure momenten te dekken. Daar is een flinke spread voor nodig.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 04-04 19:31
Mijn RTE van 2 PiB’s tezamen was vorig jaar zomer (juli) 74,14%. Nu na de winter is dit gedaald naar 71,86%. Ik verwacht dus dat de RTE in de zomer wel weer gaat oplopen.
1 PiB is van medio maart 2025 en de andere begin april 2025.
Ik draai alleen nom en ben zeer tevreden met de HW PiB’s. Nooit problemen gehad.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• GM15
TFX77 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:24:
[...]

Nee, ik bel niet de fabrikant. Mijn garantie, en ook die van jouw lopen officieel via het bedrijf waar je de aanschaf hebt gedaan. Helemaal niets met sentiment te maken. Als voorbeeld de Marstek wordt aangeboden bij Marstek zelf voor 1399 en bij resellers voor onder de 1000. Echter loopt jouw garantie via de reseller niet via Marstek. Die resellers bestaan echt niet meer over een paar jaar.

Ook toen mijn LG kapot was heb ik mijn leverancier gebeld en zij hebben garantie en uiteindelijk zelfs vervanging geregeld via LG dat is niet aan de consument zelf.

Hier officieel volgens de ACM:

[...]
In mijn geval is de goser die mijn SolarEdge installatie heeft geplaats allang failliet, heb laatst wel gewoon direct van de fabrikant een nieuwe optimizer gekregen, maar je mist mijn punt,

Zelfs bij het wegvallen van een leverancier/reseller kun je bij veel van de concullega's nog bij de fabrikant terecht. Wanneer HW wegvalt sta je met lege handen. M.a.w. zo kun je dus ook naar garantie kijken.

• hanev001
GM15 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:30:
[...]

In mijn geval is de goser die mijn SolarEdge installatie heeft geplaats allang failliet, heb laatst wel gewoon direct van de fabrikant een nieuwe optimizer gekregen, maar je mist mijn punt,

Zelfs bij het wegvallen van een leverancier/reseller kun je bij veel van de concullega's nog bij de fabrikant terecht. Wanneer HW wegvalt sta je met lege handen. M.a.w. zo kun je dus ook naar garantie kijken.
Dit is een redenatie die niet opgaat. Als je fabrikant van de omvormer omvalt is dat exact het zelfde zelfs als alle installateurs nog gewoon bestaan. Je dient HW het zelfde te zien als een fabrikant.
henkzelf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:45:
[...]

Nee kun je niet instellen maar wel informatief zo'n grafiek. @GL007
Die grafiek heb ik niet. Er zijn wel mensen geweest in het forum die een aantal cijfers hebben geproduceerd.
Om een en ander te genereren moet je een complex natuurkundig model maken van de batterij en de omvormers.
Voor het gemak kun je stellen dat de omvormers een rendement hebben van 90%. Het rendement van het laden en ontladen is afhankelijk van het laad / ontlaad vermogen.
Enkele getallen
Laad / ontlaad 50 watt Rte= 65%
Laad / ontlaad 100 watt Rte = 70%
Laad / ontlaad 200 watt Rte = 72%
Laad / ontlaad 400 watt Rte = 74%
Laad / ontlaad 800 watt Rte = 72%
Deze waarden heb ik hier op mijn batterijen gemeten.

[ Voor 17% gewijzigd door GL007 op 03-04-2026 17:01 ]

• GM15
hanev001 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:45:
[...]

Dit is een redenatie die niet opgaat. Als je fabrikant van de omvormer omvalt is dat exact het zelfde zelfs als alle installateurs nog gewoon bestaan. Je dient HW het zelfde te zien als een fabrikant.
Exact wat ik bedoel idd Er wordt gesteld dat als een reseller wegvalt je met lege handen staat. Afhankelijk echter van welke fabrikant heb je zeker nog een kans bij die fabrikant.

Als HW wegvalt (fabrikant in jouw bewoording) houdt het op, er zijn immers geen resellers van de HW PiB. Dit dus in de context van deze post en hoe verschillend je naar garantie kunt kijken;
[TFX77]

[ Voor 24% gewijzigd door GM15 op 03-04-2026 17:09 ]

GL007 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:48:
[...]

Die grafiek heb ik niet. Er zijn wel mensen geweest in het forum die een aantal cijfers hebben geproduceerd.
Om een en ander te genereren moet je een complex natuurkundig model maken van de batterij en de omvormers.
Voor het gemak kun je stellen dat de omvormers een rendement hebben van 90%. Het rendement van het laden en ontladen is afhankelijk van het laad / ontlaad vermogen.
Enkele getallen
Laad / ontlaad 50 watt Rte= 65%
Laad / ontlaad 100 watt Rte = 70%
Laad / ontlaad 200 watt Rte = 72%
Laad / ontlaad 400 watt Rte = 74%
Laad / ontlaad 800 watt Rte = 72%
Deze waarden heb ik hier op mijn batterijen gemeten.
Hoe kun je deze waardes meten? Je moet als eerste de batterij op een ingesteld vermogen zien te houden. Dat ook met ontladen. Een RTE bepalen bij een SoC van bijvoorbeeld 50-52% en terug is niet betrouwbaar gezien het type batterij. In mijn ogen kun je dit alleen maar op 1 manier betrouwbaar meten:

Bijvoorbeeld:

Batterij SoC 0%. Laden met 400 Watt tot 100% SoC. Hoeveel kWh is er geladen tov de netto capaciteit. Terug weg idem. Ontladen op 400 Watt en naar 0% SoC terug. Dan heb je de hele weg en kun je een RTE benoemen. Het liefst doe je de test 2 keer. Dan nog is de vraag hoe accuraat was je.

Devke schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:26:
[...]

Hoe kun je deze waardes meten? Je moet als eerste de batterij op een ingesteld vermogen zien te houden. Dat ook met ontladen. Een RTE bepalen bij een SoC van bijvoorbeeld 50-52% en terug is niet betrouwbaar gezien het type batterij. In mijn ogen kun je dit alleen maar op 1 manier betrouwbaar meten:

Bijvoorbeeld:

Batterij SoC 0%. Laden met 400 Watt tot 100% SoC. Hoeveel kWh is er geladen tov de netto capaciteit. Terug weg idem. Ontladen op 400 Watt en naar 0% SoC terug. Dan heb je de hele weg en kun je een RTE benoemen. Het liefst doe je de test 2 keer. Dan nog is de vraag hoe accuraat was je.
De getallen zijn schattingen afgeleid uit metingen. Helaas is het besturing protocol voor de batterijen niet bekend.

• Utrechtduurzaam
Devke schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:26:
[...]

Bijvoorbeeld:

Ik meet mijn RTE op de volgende manier
Bij laden meet ik op 33, 51 en 90% SOC de RTE. En bij het ontladen op 67,50,10% SOC.
Dat doe ik door elke keer het verschil tussen de vorige import/export te nemen op dat meetpunt. En daarna de nieuwe stand op te slaan zodat ik volgende keer weer de div kan pakken.

En dan het gemiddelde van die 6 waarden gebruiken als RTE

Meestal liggen de 6 cijfers redelijk bij elkaar. Na een SOC drift laad actie, dipt de RTE daarna flink. Als hij lang op laag vermogen aan het laden is, dan ook.

Ben benieuwd, denk je dat dit ook onbetrouwbaar is?

Hier 1 van de 6 automations
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: "Batterij: RTE Berekening bij 10% SOC"
description: Berekent de efficiency zodra de batterij leeg is (10%)
triggers:
  - entity_id: sensor.plug_in_battery_state_of_charge
    from: "11.0"
    to: "10.0"
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - variables:
      import_nu: "{{ states('sensor.plug_in_battery_energy_import') | float(0) }}"
      export_nu: "{{ states('sensor.plug_in_battery_energy_export') | float(0) }}"
      import_vorig: "{{ states('input_number.last_soc_10_import') | float(0) }}"
      export_vorig: "{{ states('input_number.last_soc_10_export') | float(0) }}"
      delta_import: "{{ import_nu - import_vorig }}"
      delta_export: "{{ export_nu - export_vorig }}"
  - if:
      - condition: template
        value_template: "{{ delta_import > 0.1 }}"
    then:
      - target:
          entity_id: input_number.laatste_batterij_rte_10
        data:
          value: "{{ (delta_export / delta_import * 100) | round(2) }}"
        action: input_number.set_value
  - target:
      entity_id: input_number.last_soc_10_import
    data:
      value: "{{ import_nu }}"
  - target:
      entity_id: input_number.last_soc_10_export
    data:
      value: "{{ export_nu }}"
mode: single
Utrechtduurzaam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:07:
[...]

Bij laden meet ik op 33, 51 en 90% SOC de RTE. En bij het ontladen op 67,50,10% SOC.
Dat doe ik door elke keer het verschil tussen de vorige import/export te nemen op dat meetpunt. En daarna de nieuwe stand op te slaan zodat ik volgende keer weer de div kan pakken.

Meestal liggen de 6 cijfers redelijk bij elkaar. Na een SOC drift laad actie, dipt de RTE daarna flink. Als hij lang op laag vermogen aan het laden is, dan ook.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
triggers:
actions:
  - variables:
  - if:
    then:
      - target:
        data:
  - target:
    data:
  - target:
    data:
Intressant!

Basisidee klopt, delta export / delta import × 100 is gewoon de juiste formule. Maar een paar dingen die ik zou overwegen;

Die trigger is erg strikt, die from 11.0 to 10.0 pakt alleen de exacte stap, als de SOC van 12 naar 9 springt mis je de meting. Wissel het om naar numeric_state met below 10.5, dan vangt het altijd.

Ik lees ook geen bescherming tegen een meter-reset. Als de import/export meter herstart door een HA reboot of integratie reload krijg je een gekke delta en dus een complete onzinnige RTE. Gooi er een extra check bij in de condition zodat de delta ook kleiner moet zijn dan je batterijcapaciteit in kWh, dan filtert het er automatisch uit.

Het grootste puntje is dat de snapshot nooit gereset wordt bij vol laden. Die snapshot bij 10% wordt alleen bijgewerkt als je weer op 10% komt, maar als je er tussentijds maar half ingestopt hebt tel je meerdere halve cycli bij elkaar op zonder dat je het doorhebt. Maak er een tweede automation bij die de snapshot reset zodra SOC boven de 95% komt, dan weet je zeker dat je altijd één volledige cyclus van vol naar leeg meet.

m2c

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

Utrechtduurzaam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:07:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
triggers:
actions:
  - variables:
  - if:
    then:
      - target:
        data:
  - target:
    data:
  - target:
    data:
Kijk eens naar de afbeelding die @GL007 eerder vandaag deelde. Daar zie je dat dit type batterij een vrij groot SoC-gebied heeft waarin de celspanning behoorlijk vlak loopt.
Dat maakt het lastig. Als je op bijvoorbeeld 50% meet, zit je dan ook echt op 50% energie-inhoud? Of is het in werkelijkheid 48% of 52%? En is dat de volgende keer weer exact hetzelfde, of zit daar telkens wat variatie in?

Juist doordat dat middengebied zo vlak is, wordt SoC daar een minder nauwkeurige referentie voor dit soort berekeningen. Aan de uitersten (bijna leeg of vol) is dat doorgaans een stuk betrouwbaarder.

Ik heb dit zelf ook eens getest bij een ander systeem, en zelfs met metingen op de uitersten bleef er nog wel variatie zichtbaar. Daarom vraag ik me af hoe betrouwbaar zulke tussenmetingen uiteindelijk zijn voor het bepalen van RTE.

RTE wordt ook nauwkeuriger als de meting over een langere periode is. Wil je echt efficiëncy meten bij een bepaald vermogen dan zou ik ook dezelfde aanpak hanteren.

Devke schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:38:
[...]

Kijk eens naar de afbeelding die @GL007 eerder vandaag deelde. Daar zie je dat dit type batterij een vrij groot SoC-gebied heeft waarin de celspanning behoorlijk vlak loopt.
Dat maakt het lastig. Als je op bijvoorbeeld 50% meet, zit je dan ook echt op 50% energie-inhoud? Of is het in werkelijkheid 48% of 52%? En is dat de volgende keer weer exact hetzelfde, of zit daar telkens wat variatie in?

Juist doordat dat middengebied zo vlak is, wordt SoC daar een minder nauwkeurige referentie voor dit soort berekeningen. Aan de uitersten (bijna leeg of vol) is dat doorgaans een stuk betrouwbaarder.

Ik heb dit zelf ook eens getest bij een ander systeem, en zelfs met metingen op de uitersten bleef er nog wel variatie zichtbaar. Daarom vraag ik me af hoe betrouwbaar zulke tussenmetingen uiteindelijk zijn voor het bepalen van RTE.

RTE wordt ook nauwkeuriger als de meting over een langere periode is. Wil je echt efficiëncy meten bij een bepaald vermogen dan zou ik ook dezelfde aanpak hanteren.
Bij de nieuwere generatie batterijen is de curve nog vlakker.
Ik heb daar al iets overgelezen.
Zie dit artikel
https://blog.indevolt.com...-sicherheit-heimspeicher/

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 04-04-2026 09:36 ]

• Utrechtduurzaam
Devke schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:38:
[...]

Ja, dat dacht ik eerst ook.. Daarom gewoon begonnen met meten.

Toch is de RTE meting vaak op alle 6 de punten vaak hetzelfde, als ik, binnen 0,5% (absolute) afwijking. Gisteren SOC drift gehad. SOC is nog 62%. Dus de 10% en 50% metingen worden straks aangepast.

VandaagAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEWZXBXpekUkfz3GjUrrRrD_q1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UITdimensRXfzw8gH3l3b2n.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het zit voor mij dus verrassend dicht bij elkaar
Utrechtduurzaam schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:51:
[...]

Ja, dat dacht ik eerst ook.. Daarom gewoon begonnen met meten.

Toch is de RTE meting vaak op alle 6 de punten vaak hetzelfde, als ik, binnen 0,5% (absolute) afwijking. Gisteren SOC drift gehad. SOC is nog 62%. Dus de 10% en 50% metingen worden straks aangepast.

Vandaag[Afbeelding]

Maar het zit voor mij dus verrassend dicht bij elkaar
Zou HW dan de meting m.b.t. de celspanning zo nauwkeurig doen dan? Nu moet ik zeggen dat ik maar heel zelden drops of sprongen in de SoC bij HW zag. Bij Zendure zie ik die wel op het eind vh laden en ontladen.

Andere vraag. Nu meet je bv een ruime 60% RTE bij 50% SoC. Pas je dan de inzet van de batterij aan? Bijvoorbeeld ontladen alleen nog als dat kan bij 800 Watt?

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:43
GM15 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:30:
[...]
Klopt, helemaal. En het update beleid en de vriendelijkheid van de klantenservice doen je helemaal wensen dat je hem nooit gekocht had.

• Utrechtduurzaam
Devke schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:15:
[...]

Zou HW dan de meting m.b.t. de celspanning zo nauwkeurig doen dan? Nu moet ik zeggen dat ik maar heel zelden drops of sprongen in de SoC bij HW zag. Bij Zendure zie ik die wel op het eind vh laden en ontladen.

Andere vraag. Nu meet je bv een ruime 60% RTE bij 50% SoC. Pas je dan de inzet van de batterij aan? Bijvoorbeeld ontladen alleen nog als dat kan bij 800 Watt?
Nee, laden en ontladen zijn bij mij prijs gestuurd. Voordeel is, als de prijs hoog is, zijn dat bijna ook altijd je pieken in verbruik. Als de prijs laag is, is er of veel windenergie (nacht) of veel zonneenergie.

Ik zal Gemini even een verhaal laten schrijven over mijn automation 😂

• Utrechtduurzaam
Na flink wat iteraties ben ik op deze Home Assistant automation uitgekomen voor het aansturen van mijn thuisbatterij. Het doel is simpel: de batterij slim laden en ontladen op basis van dynamische energieprijzen (Nordpool/Gielz), zonne-opwek en SoC (State of Charge).
@gielz zijn repo = https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA

Wat doet deze automation?
In de kern zorgt de logica ervoor dat de batterij niet 'dom' op- en ontlaadt, maar kijkt naar de meest rendabele momenten.

De belangrijkste features:
Anti-flap beveiliging: Voorkomt dat de batterij constant switcht tussen modi door een instelbare minimale tijd tussen acties (batterij_anti_flap_minuten). Staat nu op 15 minuten met een helper
Prijs-optimalisatie: Gebruikt een sensor voor de goedkoopste en duurste periodes van de dag. Gebruikt sensoren van Gielz
Spread-check: Er wordt alleen geladen als het prijsverschil (spread) groot genoeg is om de verliezen (round-trip efficiency) te rechtvaardigen. Gebruikt sensoren van Gielz. Ik wil minimaal 100% spread, geen rekening houden met belasting.
Zon-prioriteit: Bij voldoende PV-opwek wordt de batterij op zero_charge_only gezet om de eigen stroom op te slaan zonder het net te belasten.
Nacht/Dag logica: Voor zonsopkomst mag de batterij geforceerd laden (to_full), terwijl hij na zonsopkomst conservatiever laadt om ruimte te houden voor eigen PV-stroom. En als de laatste prijs na zonsopgang is, maar er nog minder verwachte opbrengst is dan 2kWh de rest van de dag, gaat die gewoon geforceerd laden (blijkbaar is er heel veel wind)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
alias: "Dynamisch-HA: Batterij Controle V4.1"
description: ""
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.plug_in_battery_state_of_charge
      - sensor.dynamisch_nordpool
      - sensor.solaredge_i1_ac_power
  - minutes: /10
    trigger: time_pattern
    enabled: false
conditions:
  - condition: or
    conditions:
        value_template: |
          {{ 
            (as_timestamp(now()) -
             as_timestamp(states('input_datetime.batterij_laatste_actie')))
            >
            (states('input_number.batterij_anti_flap_minuten') | float * 60)
          }}
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.plug_in_battery_state_of_charge
        below: input_number.batterij_soc_min
        above: input_number.batterij_soc_max
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
            state: Ja
            below: input_number.batterij_soc_max
            entity_id: sensor.dynamisch_spread_indicatie_nom
            above: input_number.dynamisch_minimale_spread
          - condition: or
            conditions:
              - condition: sun
                before: sunrise
              - type: is_energy
                condition: device
                device_id: d2edb3ee8dd9b8193940ffd7c053ca44
                entity_id: 469d7849f2a40d90fabca5df112427f6
                domain: sensor
                below: 2
        sequence:
          - data:
              option: to_full
            action: select.select_option
            target:
              entity_id: select.p1_meter_battery_group_mode
      - conditions:
            entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
            entity_id: sensor.dynamisch_spread_indicatie_nom
            above: input_number.dynamisch_minimale_spread
          - condition: sun
            after: sunrise
        sequence:
          - data:
              option: zero_charge_only
            target:
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
                entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode
                above: input_number.batterij_soc_min
        sequence:
          - action: select.select_option
            target:
            data:
              option: zero_discharge_only
      - conditions:
            entity_id: sensor.solaredge_i1_ac_power
            above: input_number.solaredge_minimale_waarde_laden
        sequence:
          - data:
              option: zero_charge_only
            target:
    default:
      - data:
          option: standby
        target:
mode: restart
Benodigdheden:
Nordpool integratie: Ik gebruik die van Gielz, waarin goedkoopste en duurste periode worden opgehaald
Helper entities: Verschillende input_number en input_datetime velden om drempelwaardes (SoC min/max, minimale spread) in de UI aan te kunnen passen zonder de YAML te editen.
Verwachte zon: Solcast integratie
Modbus SolarEdge : Voor het direct nuitlezen van je omvormer. Kan met elke andere omvormer op een andere manier.

Ik gebruik 2 dashboarden. De standaard versie van Gielz om dynamisch de laatste/hoogste prijzen te bepalen. En heb een eigen batterij dashboard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PvUwKMQd0yfergDWSa3IA-r8ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vs2MSjPIq2gVm5HkPlFwBtDc.jpg?f=fotoalbum_large

Het rendement per dag reken ik uit door power * huidige prijs te doen. En daar wat helpers omheen die dagelijks resetten voor het dashboard.

Ik reken de RTE dus meerdere keren per dag uit zoals ik paar posts geleden heb beschreven.
En heb in de SOC/Power graph (ik dacht ook van Gielz) de resterende energie uitgerekend. Dat doe ik de SOC * RTE * 2830 (lijkt het totale energie wat ik erin moet stoppen van 0 naar 100%
code:
1
2
3
4
{% set soc = states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge') | float(0) %}
{% set rte = states('sensor.gemiddelde_batterij_rte') | float(0) %}
{% set full_kwh = 2.830 * (rte / 100) %}
{{ ((soc / 100) * full_kwh) | round(3) }}
Ik ben benieuwd hoe jullie dit aangepakt hebben! Gebruiken jullie vergelijkbare drempelwaardes voor de spread, of sturen jullie puur op de laagste drempel van de dag?
Vragen of verbetersuggesties zijn altijd welkom!

[ Voor 10% gewijzigd door Utrechtduurzaam op 04-04-2026 10:58 ]

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-04 20:14

Xelation

Bendable Poseable

Ik was benieuwd naar hoe jullie zijn omgegaan met de afgelopen weken icm een dynamisch contract.

Gemiddeld was en is er 5 uurtjes zon (gericht om mijn zonnepanelen) tussen 11 en 16 uur, met bewolking wat minder. Maar de laagste prijzen vallen precies in dat moment.

Laden jullie de batterijen dan op met de zon of toch met de laagste prijs via het net?

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
Xelation schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:32:
Ik was benieuwd naar hoe jullie zijn omgegaan met de afgelopen weken icm een dynamisch contract.

Gemiddeld was en is er 5 uurtjes zon (gericht om mijn zonnepanelen) tussen 11 en 16 uur, met bewolking wat minder. Maar de laagste prijzen vallen precies in dat moment.

Laden jullie de batterijen dan op met de zon of toch met de laagste prijs via het net?
Uiteindelijk maakt het niet zó veel uit als zon en lage prijzen samen vallen. Je gebruikt dan sowieso eerst wat van de zon komt. Je kan toch niet meer dan 800W per batterij binnenhalen.
Even abstractie maken van wat de rest van je huis nodig heeft:
Als je 1 batterij hebt en je zonnepanelen geven 1000W, dan gaat er 200W het net op.
2 batterijen dan wordt het 1600 W, dan moet er 600W van het net komen.
Dat is hoe het dan gespeeld moet worden.

Het spijtige aan dit verhaal vind ik dat HW batterijen momenteel bij to_full alleen maar all-in gaan. Dat zou moeten kunnen gestuurd worden in functie van PV opwek (bij zero doen ze dat, waarom dan niet bij to_full ?).

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57
Als er zon is mag die in de batterij. Als er veel zon is mag het goedkoopste zon-moment in de batterij. Als er weinig zon is en de netprijs is laag (en er is een dure piek te overbruggen), dan mag de netstroom in de batterij.

Zo had ik hem vannacht op opladen gezet. Vervolgens had 1 van de twee het koud (ten onrechte), kwam niet snel genoeg vol, gingen beide dus niet terug naar nom, en moest ik hem zelf weer terugzetten naar nom vlak voor de ochtendpiek. Ik hoop dat ze ooit hun softwarekwaliteit op niveau gaan krijgen.
Xelation schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:32:

Ik stuur op prijs. Vaak valt dat samen met hoge opwek. De lage prijs komt door (te) veel zon- of windoverschot. Laden gebeurt dus altijd in de goedkoopste uren.

Holvoetn schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:43:
[...]

Uiteindelijk maakt het niet zó veel uit als zon en lage prijzen samen vallen. Je gebruikt dan sowieso eerst wat van de zon komt. Je kan toch niet meer dan 800W per batterij binnenhalen.
Als je 1 batterij hebt en je zonnepanelen geven 1000W, dan gaat er 200W het net op.

Het spijtige aan dit verhaal vind ik dat HW batterijen momenteel bij to_full alleen maar all-in gaan. Dat zou moeten kunnen gestuurd worden in functie van PV opwek (bij zero doen ze dat, waarom dan niet bij to_full ?).
Misschien begrijp ik je niet helemaal. Wat zou je hier precies willen bereiken, en met welk doel?

Deze mogelijkheden zijn er nu (de eerste en laatste alleen via de app):
  • to_full: vol vermogen laden, los van de opwek
  • zero_discharge_only: alleen ontladen, niet laden
  • zero_charge_only: alleen laden, niet ontladen
  • stand-by: niet laden en niet ontladen
  • NOM: zowel laden als ontladen

• Utrechtduurzaam
phYzar schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:44:
Als er zon is mag die in de batterij. Als er veel zon is mag het goedkoopste zon-moment in de batterij. Als er weinig zon is en de netprijs is laag (en er is een dure piek te overbruggen), dan mag de netstroom in de batterij.

Zo had ik hem vannacht op opladen gezet. Vervolgens had 1 van de twee het koud (ten onrechte), kwam niet snel genoeg vol, gingen beide dus niet terug naar nom, en moest ik hem zelf weer terugzetten naar nom vlak voor de ochtendpiek. Ik hoop dat ze ooit hun softwarekwaliteit op niveau gaan krijgen.
Zal toch meer aan hardware dan aan software liggen. Ik heb zelf nergens last van, met software zou iedereen dezelfde problemen hebben.

Hoe stuur je ze aan? Vanuit HA?

• salipander
  • Laatst online: 04-04 19:11
Holvoetn schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:43:
[...]

Dan moet je "alleen laden" kiezen.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
@Devke
to_full: vol vermogen laden, los van de opwek

Dit is voor mij momenteel een tekortkoming.
In mijn geval is het vol 1600W of niets wat ik als optie heb om te laden, als ik geforceerd will laden.
Met een capaciteitstarief wat begint te tellen vanaf 2500W, blijft er dan niet veel over om mee te spelen.
Tijdens zonnige dagen, niet zo een probleem.
Maar tijdens nacht of donkere dagen als prijzen laag zijn, speelt dat wel mee.
Dan kan zijn wat je denkt te besparen dat je dat achteraf terug kwijt bent.
Voor iedereen die de PIB morgen goedkoop wilt laden op een dynamisch contract. Morgen zal het naar verwachting meer wind energie zijn. De spread is wel hoog. Ruim 200%!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/373rm-dn3QPNFejQBWIT8OAwn7E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eC4BKgfeCJZwJ7PDh4SKJD5S.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 04-04-2026 13:31 ]

• salipander
  • Laatst online: 04-04 19:11
Devke schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:31:
Voor iedereen die de PIB morgen goedkoop wilt laden op een dynamisch contract. Morgen zal het naar verwachting meer wind energie zijn. De spread is wel hoog. Ruim 200%!

[Afbeelding]
Vandaag gratis zon, nog beter dan inkoop!
salipander schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:20:
[...]

Vandaag gratis zon, nog beter dan inkoop!
Dat ligt aan de situatie. Opwek heeft hier ook een waarde :-)

Holvoetn schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:06:
@Devke
to_full: vol vermogen laden, los van de opwek

Dit is voor mij momenteel een tekortkoming.
In mijn geval is het vol 1600W of niets wat ik als optie heb om te laden, als ik geforceerd will laden.
Met een capaciteitstarief wat begint te tellen vanaf 2500W, blijft er dan niet veel over om mee te spelen.
Tijdens zonnige dagen, niet zo een probleem.
Maar tijdens nacht of donkere dagen als prijzen laag zijn, speelt dat wel mee.
Dan kan zijn wat je denkt te besparen dat je dat achteraf terug kwijt bent.
Ah België, dat was me niet duidelijk. Een andere situatie dan in Nederland.

• Tebbie
Devke schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:31:

[Afbeelding]
Leuk maar niet optimaal voor Homewizard Batterij. Wind en zon opwek vallen samen om er echt iets mee te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hd8fe2i4lpKg-Zr5EbJaHYwtWKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3L6awpYVfHtSKqKlJluUe4Jd.jpg?f=fotoalbum_large

Tebbie schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:21:
[...]

Leuk maar niet optimaal voor Homewizard Batterij. Wind en zon opwek vallen samen om er echt iets mee te doen.

[Afbeelding]
Wat je zegt is als ik je goed begrijp, de batterij zit al vol voordat ......?

• Tebbie
Devke schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:38:
[...]

Dat zeg ik niet. De wind drukt de markt prijzen maar dat valt samen zo’n opwek. Aangezien actief ontladen geen optie is met Homewizard Plugin Batterij kan ik niet profiteren van een dag profiel als morgen.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-04 19:50
Devke schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:38:
[...]

De prijs toch negatief in de middaguren van 13.00 tot 17.00 uur (en ivm saldering: ik lever meer terug dan ik afneem, dus hou ik dit jaar geen rekening met de energiebelasting).
Verder ben ik sinds deze week overgegaan naar Zonneplan.

Dus moet nog even 'omdenken' met stroomverbruik.

Dus als ik het goed heb: De Solis-omvormer af knijpen, zodat de PIB maar beperkt oplaadt in de ochtend, om dan om 13.00 uur de PIB handmatig op te laden met 800W.
En ook vanaf dat tijdstip mijn Plugin Hybride auto aan de lader en zo nog wat stoomverbruikers laten draaien (wasmachine/vaatwasser/etc)

En dan vanaf 17.00 uur de solis-omvormer weer naar maximaal zetten.

En hopen dat het dynamisch laden snel van beta naar public gaat.

Donald

[ Voor 3% gewijzigd door DG64 op 04-04-2026 16:35 ]

Tebbie schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:07:
[...]

Dat zeg ik niet. De wind drukt de markt prijzen maar dat valt samen zo’n opwek. Aangezien actief ontladen geen optie is met Homewizard Plugin Batterij kan ik niet profiteren van een dag profiel als morgen.
Als je leeg start, kun je laden gewoon uitstellen tot de goedkoopste uren. Dat kan met de HW-PIB via HA/Homey, of desnoods wat omslachtiger door ’m even van de wifi te halen.

Met PV heb je dan twee opties. Je kunt het tegen lage prijzen terugleveren, of het zelf opslaan en eventueel aanvullen met goedkope netstroom. Dat laatste is in de praktijk vaak interessanter.

Ik laad in die uren dus gewoon met PV. Als de opwek niet voldoende is, vult het net aan tegen de laagste tarieven (windvoordeel). Dat een deel uit PV komt maakt dan weinig uit.

Actief ontladen is daarvoor niet per se nodig. Met NOM pak je de duurdere uren alsnog mee, al zal dat inderdaad niet exact dezelfde ‘winst’ opleveren.

DG64 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:34:
[...]

De prijs toch negatief in de middaguren van 13.00 tot 17.00 uur (en ivm saldering: ik lever meer terug dan ik afneem, dus hou ik dit jaar geen rekening met de energiebelasting).
Verder ben ik sinds deze week overgegaan naar Zonneplan.

Dus moet nog even 'omdenken' met stroomverbruik.

Dus als ik het goed heb: De Solis-omvormer af knijpen, zodat de PIB maar beperkt oplaadt in de ochtend, om dan om 13.00 uur de PIB handmatig op te laden met 800W.
En ook vanaf dat tijdstip mijn Plugin Hybride auto aan de lader en zo nog wat stoomverbruikers laten draaien (wasmachine/vaatwasser/etc)

En dan vanaf 17.00 uur de solis-omvormer weer naar maximaal zetten.

En hopen dat het dynamisch laden snel van beta naar public gaat.

Donald
Ik kan nog volledig salderen. Netto verbruiker dus ik probeer me even te verplaatsen in jouw situatie.

Als je niet (meer) effectief kunt salderen, snap ik je gedachte wel dat terugleveren bij negatieve prijzen dan gewoon geld kost.

Maar volledig afknijpen is niet per se optimaal. Prijs technisch denk ik Ja, duurzaam Nee. Je kunt die PV namelijk ook direct zelf gebruiken. Denk hierbij aan je PIB laden met de opwek of andere verbuikers inzetten. Je benoemt het al.

Het belangrijkste is dat je voorkomt dat je moet terugleveren tijdens negatieve uren. Je batterij niet te vroeg vol laten lopen kan helpen, maar je opwek bewust beperken is pas zinvol als je het echt niet kwijt kunt. Duurzaamheid.

Maar je gedachte is opzich niet zo raar in mijn optiek.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 04-04-2026 17:40 ]

• Tebbie
Devke schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:20:
[...]

Als je leeg start, kun je laden gewoon uitstellen tot de goedkoopste uren. Dat kan met de HW-PIB via HA/Homey, of desnoods wat omslachtiger door ’m even van de wifi te halen.

Met PV heb je dan twee opties. Je kunt het tegen lage prijzen terugleveren, of het zelf opslaan en eventueel aanvullen met goedkope netstroom. Dat laatste is in de praktijk vaak interessanter.

Ik laad in die uren dus gewoon met PV. Als de opwek niet voldoende is, vult het net aan tegen de laagste tarieven (windvoordeel). Dat een deel uit PV komt maakt dan weinig uit.

Actief ontladen is daarvoor niet per se nodig. Met NOM pak je de duurdere uren alsnog mee, al zal dat inderdaad niet exact dezelfde ‘winst’ opleveren.
Laat maar we praten langs elkaar heen.

Tebbie schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:35:
[...]

Laat maar we praten langs elkaar heen.
Ik ben niet van opgeven. Ik stuur je wel een DM. Ben benieuwd waar we dan elkaar ff missen.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-04 19:50
Devke schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:29:
[...]
Het belangrijkste is dat je voorkomt dat je moet terugleveren tijdens negatieve uren. Je batterij niet te vroeg vol laten lopen kan helpen, maar je opwek bewust beperken is pas zinvol als je het echt niet kwijt kunt. Duurzaamheid.

Maar je gedachte is op zich niet zo raar in mijn optiek.
Zo had ik het nog niet bekeken.
Zal zo nog even wat stoeien met het MAC-filter in Odido modem/router om de PIB in de loop van de ochtend een aantal uren te blokkeren. De zonnepanelen kunnen dan huis nog voorzien van stroom, voordat vanaf 13 uur de grootverbruikers aan gaan.

Donald

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:19

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Onze tweede Homewizard batterij laadt nog steeds niet op, blijft in de ruststand, geforceerd laden werkt alleen bij onze eerste batterij.
Helpdesk wisselt steeds van persoon en komt telkens met hetzelfde advies voor een harde reset en dan 45 minuten wachten.
Tot nu toe niet tevreden over de klachtenafhandeling van Homewizard.

5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP / Flamco warmtebatterij / 2x Homewizard batterij

SpeksteenWP schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:32:
Dat klinkt alsof het nog exact hetzelfde is als toen ze ruim een jaar geleden begonnen met leveren: de batterij is doorgaans prima, maar áls je problemen hebt ben je zuur.

Jammer dat daar echt geen enkele verbetering in lijkt te zitten. :(

@HomeWizard_NL Dat kan toch niet zo? (geloof nooit dat ze nog gedetailleerd meelezen, maar je weet nooit)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:51

fxs81

Julianadorp

Wat Tweakers zelf vind van de HW pib na 1 jaar.

review: 1 jaar met een thuisaccu: wat heeft het opgeleverd?

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08:47
SpeksteenWP schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:32:
Onze tweede Homewizard batterij laadt nog steeds niet op, blijft in de ruststand, geforceerd laden werkt alleen bij onze eerste batterij.
Helpdesk wisselt steeds van persoon en komt telkens met hetzelfde advies voor een harde reset en dan 45 minuten wachten.
Ik heb dit zelf ook een paar keer gehad, probeer de pib wat langer uit te zetten, stekker uit het stopcontact, bv een hele nacht, daarna kreeg ik hem gek genoeg weer aan de gang met de touch knop en de app

3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 7 winddelen Windcentrale

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

asing schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Maak je geen zorgen, je batterij blijft werken zolang het de P1 meter maar kan vinden. Je krijgt uiteraard geen firmware updates en je hebt geen app toegang.
De P1 meter is toch ook cloud based? Als er een storing is bij homewizzard zie ik geen data, het wordt wel even lokaal bewaard denk ik want later wordt dat dan met terugwerkende kracht inzichtelijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
Marzman schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:25:
[...]

De P1 meter is toch ook cloud based? Als er een storing is bij homewizzard zie ik geen data, het wordt wel even lokaal bewaard denk ik want later wordt dat dan met terugwerkende kracht inzichtelijk.
Voor de mobiele App is het cloud based.
Voor de werking van een PIB is het lokaal.
Pagina: 1 ... 259 260 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2