BeyondThunder schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:40:
Wat me opvalt in dit topic is dat veel van ons bezig zijn met het bouwen van eigen oplossingen voor “slim” laden en ontladen van onze PiB’s, zeker nu de salderingsregeling per 2027 stopt. Daardoor wordt optimaliseren op eigen verbruik, dynamische tarieven en (geen) teruglevering ineens een stuk interessanter (en relevanter).

Ik ben daar zelf ook mee bezig, deels uit noodzaak, deels omdat het gewoon een leuke hobby is om dit soort vraagstukken uit te pluizen 😊. We zijn tenslotte (meest) Nederlanders die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten :+

Maar ik vraag me wel iets af: je zou verwachten dat er inmiddels al bredere initiatieven, open-source projecten, apps of docker-containers bestaan die dit soort logica generiek aanpakken (eventeel a.i. driven). Zeker omdat dit geen nicheprobleem meer is. Toch lijkt iedereen hier zijn eigen scripts, flows of HA-automations te bouwen.

Zijn we hier niet toch een beetje het wiel opnieuw aan het uitvinden?
Of is onze situatie, met gedeelde intelligentie via HomeWizard, lokale aansturing en specifieke randvoorwaarden, zó afwijkend dat bestaande oplossingen simpelweg niet goed genoeg passen?

Ben benieuwd hoe anderen dit zien.
In grote lijn ben ik met je eens. Het wiel wordt weer uitgevonden. Zelf heb ik een geavanceerde flow gemaakt die de omvormer sturing en de batterij modes sturing doet. Ik doe niets met dynamische tarieven. De verschillen zijn te klein en het rendement van de batterijen te laag (70%). Ik laat hier zoveel mogelijk de zonne energie opslaan in de batterijen om het later te gebruiken. Dan pas heb je rendement.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

Wat me opvalt in dit topic is dat veel van ons bezig zijn met het bouwen van eigen oplossingen voor “slim” laden en ontladen van onze PiB’s, zeker nu de salderingsregeling per 2027 stopt. Daardoor wordt optimaliseren op eigen verbruik, dynamische tarieven en (geen) teruglevering ineens een stuk interessanter (en relevanter).

Ik ben daar zelf ook mee bezig, deels uit noodzaak, deels omdat het gewoon een leuke hobby is om dit soort vraagstukken uit te pluizen 😊. We zijn tenslotte (meest) Nederlanders die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten :+

Maar ik vraag me wel iets af: je zou verwachten dat er inmiddels al bredere initiatieven, open-source projecten, apps of docker-containers bestaan die dit soort logica generiek aanpakken (eventeel a.i. driven). Zeker omdat dit geen nicheprobleem meer is. Toch lijkt iedereen hier zijn eigen scripts, flows of HA-automations te bouwen.

Of is onze situatie, met gedeelde intelligentie via HomeWizard, lokale aansturing en specifieke randvoorwaarden, zó afwijkend dat bestaande oplossingen simpelweg niet goed genoeg passen?

Er is natuurlijk ook nog een ander mogelijkheid. Namelijk dat er geen markt is voor zulke benaderingen. Wat hier in dit forum wordt gedaan is niet een objectieve weergave van wat er in de bredere wereld plaatsvindt. Hier vind je de hobbyisten daarbuiten zal je nog steeds met een niche situatie te maken hebben.

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 20:20

Zolang de winst die je ermee haalt een centenkwestie is (vooral bij HW PiBs), zie ik nog geen algemeen aanvaardbare oplossing verschijnen.

Je ziet wel 2 richtingen. De ene werkt met de methode die hier het meest besproken wordt en op basis van HA of Homey werkt. De andere methode werkt door er een optimalisatie probleem van te maken en via Google.Ortools te laten oplossen. Bij de eerste methode zie je vaak dat laden en ontladen gebeurd bij vaste prijzen. Bij de tweede methode gebeurd dit als de marge groot genoeg is om winst te maken.

Voordeel van methode 1 is, dat je je PiBs voor 15 cent laadt en dan rustig een week kunt wachten voordat er ontladen wordt. Bij methode 2 wordt er alleen geladen als er binnen de vooruitkijk horizon ook een ontlaadt mogelijkheid is.

https://solar.bigroses.net

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:33
De kogel is door de kerk. In het voorjaar van 2027 wordt een 3e batterij aangeschaft. Merk dat het nu het weer wat minder koud wordt en de zon weer meer begint te schijnen de opwek boven de 1800 watt komt en dus wordt terug geleverd aan het net. Een 3e batterij kan dit voorkomen en het eigen gebruik maximaliseren. Een 4e zal denk ik geen zin hebben omdat deze enkel in de zomer vol kan komen en het verbruik op wat klamme nachten met airco aan na zeer beperkt is.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-02 19:47

BeyondThunder

Lost Lightning

@Ferdinand Oeinck , @hanev001 en @GL007
Dank voor deze nieuwe inzichten, het is momenteel wellicht nog een niche, maar het slim managen van energie zou geen niche mogen zijn. Dat wij hier PiB's voor gebruiken is maar een deel van de oplossing. En denk dat er een grote markt is voor creatieve oplossingen om onderaan de streep minder (energie) kosten te hebben. Denk aan stekkers die blokkeren als de stroom te duur is of die gekleurde lamp die hier laatst voorbij kwam. Lamp = groen. Zet de vaatwasser aan. Lamp = rood wacht nog even.
Maar dit is te veel off-topic.

Nu ik er over nadenk, ik ga een automation bouwen voor zo'n lamp vanmiddag

Ik denk dat heel veel situaties nog te persoonlijk gebonden zijn. Als je een slim systeem wilt bouwen die ook je patronen leert kennen dan komt daar veel bij kijken. Het zal bijvoorbeeld al lastig zijn de opwek te bepalen op een dag voor precies die woning. Staat er een boom deels schaduw op je panelen te geven? Dan klopt de inschatting weer niet. Sta je iedere dag op dezelfde dag op en zet je iedere dag de wasmachine op hetzelfde tijdstip aan? Ik noem maar een paar dingen. Binnen HW is het even wachten op wat er komen gaat. Bij Zendure hebben we HEMS. Daar komt als ik het goed heb meegepakt komt daar versie 2.0 aan. Een energiemanagement systeem. Ik heb wel eens gelezen in het topic daar dat het voor de 1 niet werkt en de ander het eigenlijk prima vindt zo. Het onderwerp komt m.i. niet zo heel veel aanbod. Nogmaals ik lees niet alles. Accumate testen daar zit AI in de app. Echter is dat geen AI, dus staat nog in de kinderschoenen.

Ik denk dat het 2 ledig is:

- Het hele concept staat bij verschillende leveranciers in de kinderschoenen en
- We zijn tweakers. Veel houden het heft graag zelf in de hand.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

hanev001 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:04:
[...]

Er is natuurlijk ook nog een ander mogelijkheid. Namelijk dat er geen markt is voor zulke benaderingen. Wat hier in dit forum wordt gedaan is niet een objectieve weergave van wat er in de bredere wereld plaatsvindt. Hier vind je de hobbyisten daarbuiten zal je nog steeds met een niche situatie te maken hebben.
Hier verschillen we van mening. Er is daar zeker markt voor. Als eerste Homewizard zal niet voor een paar hobbyisten zo druk zijn met de bouw van slimmigheden. Zie link TS interview met Homewizard.

Daarnaast heeft iedereen straks last of gemak (afhankelijk van de bril die we opzetten) van afschaffing van de regels. Ik heb recent een overzicht gelezen waarin energieleveranciers hun tarieven voor terug levering al melden. De meest gunstigste (tot nu toe) gaf precies een halve cent per kWh aan de eigenaar van de zonnepanelen. M.a.w. je geeft je stroom dus weg. De meeste zitten al op extra kosten. De batterij zal denk ik sneller bij mensen thuis op de schap gezet gaan worden. We blijven Hollanders. AI doet overal zijn intrede. De batterijmarkt zal er niet van geschoond blijven. Ik kan straks misschien zelf mijn zonnepanelen wel afknijpen als de batterijen vol zijn.

Ik denk dat een deel Nederlanders het niets zal interesseren. Een deel het zelf regelt en een laaste deel echt zoekt naar een oplossing omdat ze schoon genoeg hebben van het straffen van goed gedrag. Hoe de verhouding zal zijn? Time will tell maar dat de buitenwereld anders is dan hier?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 12:44
Devke schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:40:
[...]

Ik kan straks misschien zelf mijn zonnepanelen wel afknijpen als de batterijen vol zijn.
Als je een Enphase systeem hebt kan dat al. Alleen moet je dan wel een Envoy (gateway) metered met spoelen hebben. Ik heb die niet, maar heb een standaard Envoy. Ik ben eind 2026 van plan mijn Envoy te wisselen naar een metered en dan als er meer zonnestroom opgewekt wordt dan gebruikt er afgeknepen wordt. Ik heb dit al met mijn instalateur besproken. Dit schijnt ook heel goed te werken in samenwerking met de HW pibs.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:31
Wellicht interessant voor Plug-in Battery eigenaars...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVEhclxPi0FpnaBzTDMTAb3u9-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDGMdXXiTrMIqDRywJDzFB7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben stiekem al een beetje winst aan het maken met de spread. Niet veel, maar het gaat de goede kant op. Toevallig vandaag de batterijen weer dynamisch volgeladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-g1alOJqTL4aKdFRtA9oTFXq8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74iMYH1UvigeFjhWVfoj5Lj1.jpg?f=fotoalbum_large

Nee het zijn geen honderden euro's per jaar, maar elk beetje helpt richting het terugverdienen van de Plug-in Batteries.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKz8VJ7fhU6i44lAWem5qH2HnmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFjxL4nqozzpXHXdBhwL98x6.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Olie_B_Bommel
Vandaag voor het eerst weer de PiB’s 100% vol. :) Dat was nog niet eerder na november gebeurd, wel 80% gisteren.. Komt ook omdat, doordat de zon in de winter lager staat, ik hier last van schaduw van bomen heb.

Olie_B_Bommel schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:26:
[...]

Als je een Enphase systeem hebt kan dat al. Alleen moet je dan wel een Envoy (gateway) metered met spoelen hebben. Ik heb die niet, maar heb een standaard Envoy. Ik ben eind 2026 van plan mijn Envoy te wisselen naar een metered en dan als er meer zonnestroom opgewekt wordt dan gebruikt er afgeknepen wordt. Ik heb dit al met mijn instalateur besproken. Dit schijnt ook heel goed te werken in samenwerking met de HW pibs.
Ik heb SMA. Modbus vlgs mij. Zal ik me in moeten gaan verdiepen. Het mooiste is als het synchroon meeloopt met het laden van de PIB. PIB vol? Dan alleen woningbehoefte afdekken. Dynamische nettarief blokken voor particulieren komen pas later las ik gister.

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-02 12:03
Leanderr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:31:
Sinds een aantal dagen doet mijn live verbruik van de batterijen het niet meer. Nu kijk ik al een tijdje wat minder op de app omdat ik denk dat het allemaal wel goed werkt. De batterijen staan naast elkaar op pak weg 2,5 meter van de meterkast (wifi punt).

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn met mijn eerste batterij en wat ik zou kunnen doen?
Blijft de batterij in ruststand staan en laad of ontlaad deze sporadisch? Ben benieuwd naar de software versie want ik heb dit sinds de laatste versie.

De batterij staat dan ook oranje te knipperen.

• Olie_B_Bommel
Devke schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:03:
[...]

Ik heb SMA. Modbus vlgs mij. Zal ik me in moeten gaan verdiepen. Het mooiste is als het synchroon meeloopt met het laden van de PIB. PIB vol? Dan alleen woningbehoefte afdekken. Dynamische nettarief blokken voor particulieren komen pas later las ik gister.
Ik heb ergens in het Enphase topic gelezen dat iemand dit al heeft en dat het met de HW pib’s goed werkt. Kon het helaas niet meer terug vinden. Mijn instalateur zegt ook dat het goed moet werken. De software van Enphase regelt dit helemaal zelf. Je kunt in de software van de gateway aangeven vanaf welk watt gebruik er moet worden geknepen. Dat kan 0 zijn, maar ook b.v. 100 watt. Dus dat er na 100 watt upload geknepen gaat worden tot 0 upload. We gaan het zien. Ik ben beslist van plan om de gateway te vervangen en dit te gaan doen. Het vervangen van de gateway kost natuurlijk wel wat, maar zal zich vanzelf uitbetalen, door geen terugleveringskosten. De kosten van de gatway, zonder montage is ongeveer € 240. Ik kan het misschien zelf wel, maar ik heb een heel goede instalateur, die altijd klaar staat (na een rot ervaring met de instalateur die de panelen gelegd heeft en de boel niet naar behoren werkte en 2 jaar lang problemen te hebben gehad) dus die laat ik het doen. Je moet ook een ander wat gunnen.

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 20:20
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:29:
[...]

Ik heb ergens in het Enphase topic gelezen dat iemand dit al heeft en dat het met de HW pib’s goed werkt. Kon het helaas niet meer terug vinden. Mijn instalateur zegt ook dat het goed moet werken. De software van Enphase regelt dit helemaal zelf. Je kunt in de software van de gateway aangeven vanaf welk watt gebruik er moet worden geknepen. Dat kan 0 zijn, maar ook b.v. 100 watt. Dus dat er na 100 watt upload geknepen gaat worden tot 0 upload. We gaan het zien. Ik ben beslist van plan om de gateway te vervangen en dit te gaan doen. Het vervangen van de gateway kost natuurlijk wel wat, maar zal zich vanzelf uitbetalen, door geen terugleveringskosten. De kosten van de gatway, zonder montage is ongeveer € 240. Ik kan het misschien zelf wel, maar ik heb een heel goede instalateur, die altijd klaar staat (na een rot ervaring met de instalateur die de panelen gelegd heeft en de boel niet naar behoren werkte en 2 jaar lang problemen te hebben gehad) dus die laat ik het doen. Je moet ook een ander wat gunnen.
Hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/83886818#83886818

En:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82936640#82936640

[ Voor 5% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 18-02-2026 20:20 ]

https://solar.bigroses.net

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Voor de gene die https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA gebruiken. In April zal er voor de Zendure een Plug-n-Play Dashboard 2.0 uitgebracht worden via update https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/pull/30

Deze komt ook naar de algemene github genaamd Dynamisch-HA maar mocht je hem al willen gebruiken is hierbij de apex code voor Home Assistant. Met dank aan @Pakhaas voor het uitvogelen van de automatische kleuren (groen/rood) per column.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Go7__99PbZy0Mi6IeAVhoBFmdgk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iNhu2HJ2qgkNrEtMNqsiaqVJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLCQA4N6QeRos6rvVtZXFnAwV6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRN7YQZc0up2zCao1pChkGPQ.jpg?f=fotoalbum_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
type: custom:apexcharts-card
update_interval: 1sec
graph_span: 24h
apex_config:
  markers:
    size: 0
    hover:
  plotOptions:
    bar:
      columnWidth: 90%
  tooltip:
    enabledOnSeries:
      - 0
    followCursor: true
    shared: true
    intersect: false
    enabled: true
    x:
      format: HH:mm
      show: false
    "y":
      formatter: |
        EVAL: (val) => `${val.toFixed(3)} €/kWh`
  grid:
    show: true
    borderColor: "#332f2c"
    strokeDashArray: 0
  chart:
    height: 150px
    stacked: true
    stackOnlyBar: true
  yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 2
      min: 0
      tickAmount: 4
      forceNiceScale: true
      labels:
        style:
          colors: "#7b7c83"
  xaxis:
    labels:
    axisTicks:
    axisBorder:
      color: "#616269"
  legend:
span:
  start: day
series:
  - entity: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
    name: Vandaag
    type: column
    float_precision: 3
    color: "#e0e0e3"
    show:
      in_header: false
      legend_value: false
      extremas: false
    data_generator: |
      const data = entity.attributes.raw_today;
      if (!data) return [];

return data.map((item, index) => {
        const tijdStart = new Date(item.start).getTime();
        const duration = item.duration
                          ? item.duration * 1000
                          : (data[index + 1]
                              ? new Date(data[index + 1].start).getTime() - tijdStart
                              : 3600000);
        const tijdEind = tijdStart + duration;

const prijs = item.value;
        const verleden = Date.now() >= tijdEind;  // alleen volledig verlopen blokken

// Standaardkleur: #e0e0e3
        let kleur = "rgba(224,224,227,1)";

if (prijs < 0) {
          kleur = verleden ? "rgba(93,173,226,0.25)" : "rgba(93,173,226,1)";
        }
        else if (item.goedkoop === "ja") {
          kleur = verleden ? "rgba(1,161,128,0.25)" : "rgba(1,161,128,1)";
        }
        else if (item.duur === "ja") {
          kleur = verleden ? "rgba(197,59,44,0.25)" : "rgba(197,59,44,1)";
        }
        else {
          kleur = verleden ? "rgba(224,224,227,0.25)" : "rgba(224,224,227,1)";
        }

return {
          x: tijdStart,
          y: prijs,
          fillColor: kleur
        };
      });
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
type: custom:apexcharts-card
update_interval: 1sec
graph_span: 24h
apex_config:
  noData:
    text: Vanaf 14:00 zijn de prijzen van morgen bekend.
  markers:
    hover:
  plotOptions:
    bar:
      columnWidth: 90%
  tooltip:
    enabledOnSeries:
      - 0
    followCursor: true
    shared: true
    intersect: false
    enabled: true
    x:
      format: HH:mm
    "y":
      formatter: |
        EVAL: (val) => `${val.toFixed(3)} €/kWh`
  grid:
    show: true
    borderColor: "#332f2c"
    strokeDashArray: 0
  chart:
    height: 150px
    stacked: true
    stackOnlyBar: true
  yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 2
      min: 0
      tickAmount: 4
      forceNiceScale: true
      labels:
        style:
          colors: "#7b7c83"
  xaxis:
    labels:
    axisTicks:
    axisBorder:
      color: "#616269"
  legend:
span:
  start: day
  offset: +1d
series:
  - entity: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
    name: Morgen
    type: column
    float_precision: 3
    color: "#e0e0e3"
    show:
      in_header: false
      legend_value: false
      extremas: false
    data_generator: |
      const data = entity.attributes.raw_tomorrow;
      if (!data) return [];

return data.map((item, index) => {
        const tijdStart = new Date(item.start).getTime();
        const duration = item.duration
                          ? item.duration * 1000
                          : (data[index + 1]
                              ? new Date(data[index + 1].start).getTime() - tijdStart
                              : 3600000);
        const tijdEind = tijdStart + duration;

const prijs = item.value;
        const verleden = Date.now() >= tijdEind;  // alleen volledig verlopen blokken

// Standaardkleur: #e0e0e3
        let kleur = "rgba(224,224,227,1)";

if (prijs < 0) {
          kleur = verleden ? "rgba(93,173,226,0.25)" : "rgba(93,173,226,1)";
        }
        else if (item.goedkoop === "ja") {
          kleur = verleden ? "rgba(1,161,128,0.25)" : "rgba(1,161,128,1)";
        }
        else if (item.duur === "ja") {
          kleur = verleden ? "rgba(197,59,44,0.25)" : "rgba(197,59,44,1)";
        }
        else {
          kleur = verleden ? "rgba(224,224,227,0.25)" : "rgba(224,224,227,1)";
        }

return {
          x: tijdStart,
          y: prijs,
          fillColor: kleur
        };
      });
visibility:
  - condition: time
    after: "13:30:00"
    before: "24:00:00"

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:29
@gielz ziet er goed uit! Kan niet wachten om hem te gebruiken. Fijn dat ik al wat kon bijdragen.

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-02 10:30
Ik moet dit jaar nog eens goed uitzoeken wat ik hieraan moet doen. De info is nog wat fragmentarisch...

Zonder aanpassing van de grenswaarde voor afknijpen in Enphase gaat het echt niet goed, heb ik gemerkt op de paar uurtjes vorig jaar dat de effectieve netto prijs negatief was. De HW batterijen gingen vrolijk stroom leveren aan het huis toen Enphase besloot dat de zonnepanelen konden uitrusten omdat stroom echt gratis was :) En volgend jaar gaan er heel veel van dat soort uurtjes komen. Tenzij HW voor die tijd ook met wat slims komt, dat zou schelen.

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:33
satya schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:05:
[...]

Blijft de batterij in ruststand staan en laad of ontlaad deze sporadisch? Ben benieuwd naar de software versie want ik heb dit sinds de laatste versie.

De batterij staat dan ook oranje te knipperen.
Heb niet het idee dat hij in ruststand blijft want er wordt wel gewoon geladen en ontladen als ik bij de dag grafiek kijk. Dan kan ik bijvoorbeeld zien dat er met 1500 watt is opgeladen. Omdat ik twee batterijen heb moet degene die niks meer live laat zien dus wel werken.

Moet zeggen dat ik nog niet bij de batterij ben gaan kijken want deze staat in mijn kelder. Zal hem vanavond even uit en aan zetten als ik het niet vergeet.

[ Voor 11% gewijzigd door Leanderr op 19-02-2026 12:30 ]

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Olie_B_Bommel
ritsl schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:20:
[...]

Ik moet dit jaar nog eens goed uitzoeken wat ik hieraan moet doen. De info is nog wat fragmentarisch...

Zonder aanpassing van de grenswaarde voor afknijpen in Enphase gaat het echt niet goed, heb ik gemerkt op de paar uurtjes vooraf jaar dat de effectieve netto prijs negatief was. De HW batterijen gingen vrolijk stroom leveren aan het huis toen Enphase besloot dat de zonnepanelen konden uitrusten omdat stroom echt gratis was :) En volgend jaar gaan er heel veel van dat soort uurtjes komen. Tenzij HW voor die tijd ook met wat slims komt, dat zou schelen.
Jij hebt dus een dynamisch contract, neem ik aan. Dat heb ik niet. Ik heb een variabel contract en dat houd ik ook zo en ik draai dus altijd gewoon nom. Maar als je HA of Homey hebt kun je daar nu al wel een automatisering voor maken, zodat de batterijen in jouw geval dan niet gaan ontladen.

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:23
@HomeWizard_NL : Waarom doet de batterij eigenlijk zijn SOC calibratie ding (opladen met 800w uit het net) niet gewoon tijdens de zonneuren? Hier doet hij het altijd midden in de nacht precies..
En dan trek ik soms een captar-piek omdat de auto ook aan het laden is aan 2350w.

• TFX77
RaVenXeoN schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:36:
@HomeWizard_NL : Waarom doet de batterij eigenlijk zijn SOC calibratie ding (opladen met 800w uit het net) niet gewoon tijdens de zonneuren? Hier doet hij het altijd midden in de nacht precies..
En dan trek ik soms een captar-piek omdat de auto ook aan het laden is aan 2350w.
Even gegoogled op captar-piek. Whoei!
1. Wat is CapTar (Capaciteitstarief)?

Definitie: Sinds 1 januari 2023 betaal je in Vlaanderen een deel van je netkosten op basis van je hoogste maandelijkse piekverbruik (gemeten in kW), in plaats van enkel op je totale verbruik (kWh).

Doel: Het doel is om het elektriciteitsnet te ontlasten door gebruikers aan te moedigen hun verbruik te spreiden en pieken te vermijden.

Berekening: De netbeheerder (Fluvius) kijkt naar de hoogste kwartierafname (piek) per maand. De gemiddelde piek over 12 maanden bepaalt de uiteindelijke kosten.

Kosten: Het tarief bedraagt gemiddeld ongeveer 40 euro per kW per jaar (exclusief btw).
Waarom leveren ze nog 11 - 22 kWh laadpalen? Lijkt mij juist goed om in de nacht te tjurken aan het net als iedereen ligt te maffen. Ik laad mijn auto vol als het ~15 tot ~ 22 cent per uur is met 11 kW en de boiler gaat aan, de Plug-In Batteries worden met 2400 Watt geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qtN2KjA-K7eKf0FIbh_ECUzH2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebdv24quzZtnPcM5VW19RBb1.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:26
Ik ben de afgelopen maand eens rustig door de grafieken heengelopen van HW wat nou het effect was van 1 PiB (begin juni aangesloten) en met 2 PiB's (begin september aangesloten). Ik zag al in het dagelijkse gebruik dat ik toch meer overschot had en terug leverde. Nu ik terug gekeken heb is dit niet alleen een kwestie van hoeveel kWh ik kan opslaan maar vooral ook hoeveel kW kan er de PiB's in. Met 2 stuks ben je "beperkt" tot 1600 watt en mijn gemiddelde eigen gebruik is 400 watt. De inverter is 3000 Watt. Ik kon terug zien dat ik al vanaf mei heel makkelijk over die 2 kW heen ga tussen ruwweg 10:00 en 16:00. Verder zie ik dat in september met een behoorlijk zonnige dag de PiB's rond 13:00 vol zijn terwijl ik tot 18:00 meer opwek dan mijn eigen gebruik.

Kortom er is nog ruimte voor minimaal 1 PiB extra of zelfs 2. De logische oplossing zou zijn je besteld bij HW een PiB en klaar....

Nu is er de laatste tijd best wel veel nieuw spul bijgekomen dus ik ben wat rond gaan kijken. Met een half jaar ervaring rijker heb je toch ervaring met wat je nu hebt en inzicht in de sterke en zwakke kanten:

+ HW PiB's werkt plug and play. Je hoeft eigenlijk nergens aan te denken, stekker in het stopcontact even registreren en het werkt gewoon. Met wel een kanttekening: als ze werken. Ik heb beide al moeten laten vervangen. Dit ging zonder problemen en snel maar toch. Reken ik niet aan als echt min punt of ik moet weer uitval krijgen.

+ Er wordt actief aan ontwikkeling gedaan maar het gaat niet snel.

+- Het is alles of niets standaard op 800 watt ontladen of het aantal PiB's x 800 watt niets er tussen in. De oorzaak zal zijn dat iedere PiB zijn eigen inverter heeft?

+- P1 meter lijkt het "zwaar" te hebben. Ik had Homey en Home Assistent er ook aan gekoppeld maar ik zag dat de P1 meter zeer regelmatig even offline ging wat weer invloed heeft op de PiB's die in standby gaan. Het is soms maar een minuut maar het is wel irritant op den duur. Na het afkoppelen van Homey gaat het weer beter en ja hij heeft al een fabrieksreset en van alles gehad. Tijd voor een verbeterde versie? (het heeft tijden zonder problemen gedraaid maar vermoedelijk sinds een firmware update ging het problemen geven)

- Verzoeken om in de app duidelijke notificaties te geven dat er iets mis is met een apparaat lijkt men niet op te reageren.

- Uitbreiding is relatief duur omdat je niet alleen capaciteit koopt maar ook een inverter erbij.

- Geen noodstroom voorziening.

Ik heb verleden week mijn uitbreiding gekocht en wel een Zendure 2400AC met voorlopig 1 accu (2.88 kWh). Installeren is eigenlijk ook Plug and Play. Stapelen, inprikken en registreren en het werkt. Hij werkt samen met de P1 van HW. Gezien de bovenstaande problemen die ik er mee heb heb ik er 1 van Zendure bij gekocht en die is duuuuur in verhouding. (ik had toch al een P1 splitter)

De mogelijkheden van de Zendure zijn rijkelijk bedeeld maar ik dit is een HW topic dus voor bijzonderheden zoek je maar even op het web.

Samenwerking met de PiB's is niet zo vanzelfsprekend. Als je NOM draait gaat het best goed als je gelijkmatige zonneschijn hebt maar als er regelmatig grote verschillen zijn, door bewolking die langs komt, dan komt een en ander toch in een soort oscillatie dat ze elkaar gaan zitten opladen als je niet oplet. Je kunt een en ander wel opvangen door een handmatige mode die je per watt kunt instellen. Je kunt simpel instellen: ga maar laden of ontladen met 350 watt (dit kun je timen), dan zorgen de PiB's wel voor het variabele gedeelte. Je kunt hem ook vrijschakelen op bijna elk gewenst vermogen tot 2400 Watt.

2 dingen wil ik er verder uitlichten. De RTE is verrassend veel hoger dan de PiB's. Ik zit na een week gebruik rond de 81%. De PiB's komen bij mij echt niet verder dan 75% ondanks alle Pr "ontworpen voor 800 Watt en daardoor hoog rendement ondanks lagere vermogens". Uitbreiding is relatief erg goedkoop.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

RaVenXeoN schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:36:
Je aanname is niet juist. De calibratie vind plaats op het moment dat het BMS merk dat de cellen een te lage lading hebben. Dat kan op elk moment van de dag gebeuren. Die calibratie kan niet wachten tot je een keer zon overschot hebt.
@winwiz

Interessante analyse, dank voor het delen 👍.

Herkenbaar ook wat je zegt dat het niet alleen om kWh-opslag gaat, maar ook om hoeveel kW aan vermogen je ter beschikking hebt, zeker in combinatie met zonnepanelen. Met het oog op het einde van salderen en de verwachte lagere opbrengst per kWh wordt dat alleen maar relevanter in mijn ogen. Puur op zoveel mogelijk te kunnen opvangen en de verwachting dat een kWh uur opwek niets meer gaat opleveren. Ik noemde in een voorbeeld van de week een 0,5 ct. Er is nog wel een andere optie als je minder naar het vermogen wenst te kijken. Ook hier zal je dan zelf de opwek moeten laten aansluiten op het laadvermogen van de PIBS, middels automatiseringen en het afknijpen van je omvormer.

Even aanvullend vanuit mijn kant:
  • Ontladen bij de PiB is, net als laden, in de basis vraaggestuurd en dus variabel afhankelijk van wat de woning vraagt of wat er aan overschot is;
  • Op een eigen groep kunnen twee PiB’s ook gelijktijdig ontladen (2×800 W), wat in de praktijk wat nuance geeft t.o.v. het “alles of niets”-beeld;
  • Samenwerken tussen HW en Zendure kan prima, maar vraagt wel eigen regie via automatisering (wie krijgt prioriteit wanneer);
  • Qua rendement zie ik zelf ook spreiding afhankelijk van scenario en aansturing. In mijn metingen zit de PiB rond de ~71,5% en de Zendure rond de ~80% bij vol vermogen . Geen volledig eerlijk vergelijk in mijn ogen.
Ik ben zelf momenteel ook aan het spelen met NOM-scenario’s via de integraties om daar nog beter gevoel bij te krijgen. Wat doet een grotere omvormer nu in mijn woning met precies dezelfde taak. Work in progress dus 🙂.

Het afknijpen van opwek ten voordelen van het laden van PIBS wil ik ook nog eens gaan proberen. Hebben we nog even tijd voor.

Uiteindelijk zijn het wat mij betreft wel twee verschillende batterijen met elk hun eigen sterke en minder sterke punten. Ik ben in ieder geval nog steeds tevreden met de PiB’s en volg de ontwikkelingen met interesse.

• winwiz

Thx en graag gedaan
  • Op een eigen groep kunnen twee PiB’s ook gelijktijdig ontladen (2×800 W), wat in de praktijk wat nuance geeft t.o.v. het “alles of niets”-beeld;
Klopt maar dan heb je nog steeds alleen keuze tussen 800 en 1600 watt en meer niet.

Bij het andere merk kun je dit traploos instellen en zelfs onafhankelijk als voorbeeld maximaal 750 Watt laden en maximaal 1600 watt ontladen.

[ Voor 11% gewijzigd door winwiz op 19-02-2026 18:05 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

winwiz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:01:

Thx en graag gedaan
Klopt maar dan heb je nog steeds alleen keuze tussen 800 en 1600 watt en meer niet.

Bij het andere merk kun je dit traploos instellen en zelfs onafhankelijk als voorbeeld maximaal 750 Watt laden en maximaal 1600 watt ontladen.
Misschien praten we even langs elkaar heen hoor. De PIB, in dit geval 2, kunnen in een bereik van -1600 W tot 1600 W opereren. Gestuurd door de P1. Uitgaande van unlocken op eigen groep. Zendure doet hetzelfde in de range van -2400 W tot 2400 Watt. Ook aangestuurd middels bv een HW P1 of hun eigen P1. In mijn ogen is het enige verschil dat ik met Zendure wel kan ingrijpen op ieder gewenst vermogen binnen het gestelde bereik naast alleen de P1 aansturing. Dat laat de HW PIB dan niet toe.

• winwiz
Devke schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Misschien praten we even langs elkaar heen hoor. De PIB, in dit geval 2, kunnen in een bereik van -1600 W tot 1600 W opereren. Gestuurd door de P1. Uitgaande van unlocken op eigen groep. Zendure doet hetzelfde in de range van -2400 W tot 2400 Watt. Ook aangestuurd middels bv een HW P1 of hun eigen P1. In mijn ogen is het enige verschil dat ik met Zendure wel kan ingrijpen op ieder gewenst vermogen binnen het gestelde bereik naast alleen de P1 aansturing. Dat laat de HW PIB dan niet toe.
Het verschil is dat je bij HW de limiet kunt instellen tussen 800 Watt en een veelvoud van de aangesloten PiB's. 1 x 800 Watt of allemaal x 800 Watt.
Sterker nog, je kunt geen limiet voor opladen instellen. De limiet is vastgesteld op het aantal PiB's x 800 Watt en niets ertussen. Dat het geregeld wordt door de P1 meter, in Nul mode, Nul mode alleen laden en Nul mode alleen opladen, hoort nu eenmaal bij deze mode. Je bent bij Zendure niet gebonden aan de range van -2400 Watt en +2400 Watt zoals jij noemt.
Als je bij HW handmatige oplaadmodus kiest gaat elke PiB met 800 Watt laden. Je hebt verder niets te kiezen. Alles of niets......
Bij Zendure kun je de laad en oplaad limiet onafhankelijk van elkaar instellen waarin je je mag bewegen en waar de NOM en andere modi zich ook aan houden.
In de handmatige mode kun je tussen de ingestelde limieten zelf aangeven met hoeveel je wil laden of ontladen op 1 Watt nauwkeurig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kGIPx69pDMK1yXKnHw6fsa2P8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiURiTVyxeF3NnppuvftAMhD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVVAXakt-riJOMR54rV0Oy_CT1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h2AEiUqDLZ69k7sqm0cdRDKj.png?f=fotoalbum_large

winwiz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:32:
[...]

Het verschil is dat je bij HW de limiet kunt instellen tussen 800 Watt en een veelvoud van de aangesloten PiB's. 1 x 800 Watt of allemaal x 800 Watt.
Sterker nog, je kunt geen limiet voor opladen instellen. De limiet is vastgesteld op het aantal PiB's x 800 Watt en niets ertussen. Dat het geregeld wordt door de P1 meter, in Nul mode, Nul mode alleen laden en Nul mode alleen opladen, hoort nu eenmaal bij deze mode. Je bent bij Zendure niet gebonden aan de range van -2400 Watt en +2400 Watt zoals jij noemt.
Als je bij HW handmatige oplaadmodus kiest gaat elke PiB met 800 Watt laden. Je hebt verder niets te kiezen. Alles of niets......
Bij Zendure kun je de laad en oplaad limiet onafhankelijk van elkaar instellen waarin je je mag bewegen en waar de NOM en andere modi zich ook aan houden.
In de handmatige mode kun je tussen de ingestelde limieten zelf aangeven met hoeveel je wil laden of ontladen op 1 Watt nauwkeurig. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Met limiet bij Zendure (range) bedoel ik dat je alles tussen - 2400 en + 2400 Watt in dit voorbeeld kunt instellen. Eens. Als jij wenst te laden op 1234 Watt dan kan dat. Wil je op 2500 dan heb je pech. Dat bedoel ik dat je kunt bewegen in die range. Dat kan met HW idd niet zoals in vorige post ook stond. Daarnaast doet de P1 in NOM bij beide precies hetzelfde. Als de woning bij HW 567 Watt vraagt dan levert de PIB 567 Watt. Bij Zendure zal hetzelfde gebeuren.

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0UNJSCw8iL_Rzw5dC1_2173gIA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VcaiwF4fd6pyR3nowkos7mJM.png?f=user_large

• bladekeeper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:28
Hier hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvsurOd_pnzqjUTR75fuRWbApTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqQVKeAENolV42Q3uxaAQqV1.jpg?f=fotoalbum_large

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsVqcrga6Mu_4gRP55oNYDk4LDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YERlFho5Sh6FrH9HAsPqOUfe.jpg?f=fotoalbum_large
Kan hier ook niet inloggen...

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-02 21:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiHa1_fvnbOHNLAm-zQXd4PwBB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHOnsyZxPEvKbeTenZhoKTXy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb alleen een P1 en dat gaat ook niet goed

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:44
Lokaal blijft alles werken.
Daar gaat het om.

• Olie_B_Bommel
SpikeHome schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:40:
Daar gaat het om.
Niet helemaal, want je kunt dus geen api open of dicht zetten en ook de PiB’s niet van de 800watt begrenzing afhalen of er juist opzetten. Het wordt tijd dat HWdat ook lokaal mogelijk maakt. Er zijn te vaak storingen met de app.

• carpcatcher
SpikeHome schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:40:
Daar gaat het om.
werken je energy sockets ook dan ? (bij mij niet elk geval)
Reminder. Storingen in de app? Zie Topic Warning op Devke in "HomeWizard algemeen (energy, watermeter en meer) #2"

[ Voor 32% gewijzigd door Devke op 20-02-2026 09:10 ]

• winwiz
Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:53:
Reminder. Storingen in de app, sockets, watermeter etc? Er is een apart topic voor ingericht. Zie TS. Devke in "HomeWizard algemeen (energy, watermeter en meer) #2"
Grappige is nu.... Er staat een topic waarschuwing dat dat nu juist niet mag... (ik zag het ook te laat :| )

winwiz schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:59:
[...]

Grappige is nu.... Er staat een topic waarschuwing dat dat nu juist niet mag... (ik zag het ook te laat :| )
Scherp! 🙈 Heb mijn reactie aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 20-02-2026 09:11 ]

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:14
Hier werkt alles behalve de app.
Als ik de Display mag geloven.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:44
carpcatcher schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:43:
[...]

werken je energy sockets ook dan ? (bij mij niet elk geval)
Bij mij wel
Maar stuur ze aan via Homey

• winwiz
Dit is wat ze bij ons in het bedrijf een High Impact incident noemen. En wat doen we dan minimaal? Stakeholders informeren, storingspagina vullen, gebruikers informeren..... en nog tig andere dingetjes....

Zweitse schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:17:
Hier werkt alles behalve de app.
Als ik de Display mag geloven.
Display werkt hier goed. De data server ligt er uit.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• carpcatcher
we kunnen hier onze 1000'ste pagina vieren :)F *O* }:O

• CdVvG
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-02 12:16
carpcatcher schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:14:
[...]

we kunnen hier onze 1000'ste pagina vieren :)F *O* }:O
En meteen is de storing opgelost: had je dat niet eerder kunnen posten? :)

• Olie_B_Bommel
CdVvG schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:16:
[...]

En meteen is de storing opgelost: had je dat niet eerder kunnen posten? :)
Niet helemaal. App opent wel, maar geen data, rondjes blijven draaien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__O9hJUHjrK6MTr-UuAxroN0phI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kfGpQ7PP7i0UaiziZkbBSl8O.png?f=fotoalbum_large

• CdVvG
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-02 12:16
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:19:
[...]

Niet helemaal. App opent wel, maar geen data, rondjes blijven draaien.
Bij mij draaien er maar twee: aansluiting en een slimme stekker, de batterijen zie ik laden (weliswaar traag want nauwelijks zon hier in het zuiden). Hopelijk over een uur beter (de app, de zon heb ik al opgegeven voor vandaag)

• Olie_B_Bommel
CdVvG schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:28:
[...]

Bij mij draaien er maar twee: aansluiting en een slimme stekker, de batterijen zie ik laden (weliswaar traag want nauwelijks zon hier in het zuiden). Hopelijk over een uur beter (de app, de zon heb ik al opgegeven voor vandaag)
Inmiddels komt er bij mij ook data binnen, wel met een kleine vertraging.

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:31

Xelation

Bendable Poseable

Vraagje, de update versies en release notes die op de eerste pagina staan. Wat is daar de bron van? HW communiceert er zelf niet over toch? Nergens op de site kan je er iets over vinden.

• JanHenk
  • Niet online
@Xelation Github bèta-kanaal.

[ Voor 66% gewijzigd door JanHenk op 20-02-2026 12:13 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Olie_B_Bommel
Nou is er bij mij ook 1 PiB stuk gegaan. Ik moest hem even iets verplaatsen, daarom uitgezet, van het stopcontact gehaald en een paar minuten later weer aangesloten. Nu gaat hij helemaal niet meer aan. Is helemaal dood. HW via de chat meegedeeld, die komen per e-mail erop terug. Gelukkig is er nu vrijwel geen zon.

• TwilightMalaise
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:20
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:29:
Nou is er bij mij ook 1 PiB stuk gegaan. Ik moest hem even iets verplaatsen, daarom uitgezet, van het stopcontact gehaald en een paar minuten later weer aangesloten. Nu gaat hij helemaal niet meer aan. Is helemaal dood. HW via de chat meegedeeld, die komen per e-mail erop terug. Gelukkig is er nu vrijwel geen zon.
Gisteren is die van mij geleverd en is niet aan de praat te krijgen na echt alle opties geprobeerd te hebben. Helaas, maar het contact opnemen vind ik echt heel slecht via alleen een chat. Na ruim 24 uur nog geen reactie via mail, ik zou het al prettig vinden als er alleen al een mail zou volgen met een meldingsnummer of iets dergelijks. Dat geeft dan enige indicatie dat er inderdaad iets in hun systeem staat geregistreerd.

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-02 19:54
Heeft iemand de HW PiB zover gekregen dat hij ontlaadt boven NOM uit, dus om terug te leveren aan het net? Dit is met een dynamisch contract 's zomers wel interessant, want vaak blijf je met te volle accu's zitten en er zijn 's avonds altijd wel een paar uren dat de stroom geld waard is om dan de accu lekker te 'flushen' en er wat centen aan over te houden.

• Olie_B_Bommel
TwilightMalaise schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Gisteren is die van mij geleverd en is niet aan de praat te krijgen na echt alle opties geprobeerd te hebben. Helaas, maar het contact opnemen vind ik echt heel slecht via alleen een chat. Na ruim 24 uur nog geen reactie via mail, ik zou het al prettig vinden als er alleen al een mail zou volgen met een meldingsnummer of iets dergelijks. Dat geeft dan enige indicatie dat er inderdaad iets in hun systeem staat geregistreerd.
Ja. Ben het met je eens. De helpdesk is echt vreselijk.

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-02 19:47

BeyondThunder

Lost Lightning

TwilightMalaise schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Ik had exact hetzelfde, pure DOA. Ik snap de kwaliteitscontrole ook niet. Ik geloof niet dat ze tijdens transport opeens stuk gaan. Helpdesk is vreselijk slecht bereikbaar, maar het is bij mij wel keurig opgelost. Maak je dus geen zorgen.

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:53
salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:36:
Heeft iemand de HW PiB zover gekregen dat hij ontlaadt boven NOM uit, dus om terug te leveren aan het net? Dit is met een dynamisch contract 's zomers wel interessant, want vaak blijf je met te volle accu's zitten en er zijn 's avonds altijd wel een paar uren dat de stroom geld waard is om dan de accu lekker te 'flushen' en er wat centen aan over te houden.
Huidige situatie is dat niet mogelijk. Weet ook niet of het interessant is met een 800 W omvormer.....
Je wilt namelijk zoveel mogelijk het net op sturen om geld te verdienen in die korte tijd...

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono

• salipander
Wai_AM schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:44:
[...]
Huidige situatie is dat niet mogelijk. Weet ook niet of het interessant is met een 800 W omvormer.....
Je wilt namelijk zoveel mogelijk het net op sturen om geld te verdienen in die korte tijd...
800W voor elke unit is toch meegenomen dus interessant genoeg. In 3 uur is de batterij dan al leeg en dat hoeft niet, want je wilt ook nog NOMen voor de rest van de avond en nacht. De batterij wordt door de P1 meter voorzien van wat hij moet geven/nemen. Een kleine aanpassing aan de firmware van de P1 meter met een 'flush' optie waarbij de PiB tot ontladen wordt aangezet zou bijvoorbeeld kunnen.
salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:36:
Als de batterij boven de 60% SoC is kun je de functie "Opladen voor opslag (60%)" gebruiken. Dan zal hij ontladen tot 60%. Zit je van de zomer vol op 100% dan heb je hier de mogelijkheid 40% op volle snelheid te ontladen. Bij 60% staat de batterij in de stand "klaar voor opslag". Wil je dan NOM verder dan moet je de batterij met de grote knop herstarten. Stoppen bij 61% daarna NOM kan in 1 keer.

Doel van de opslagmodus is natuurlijk hiervoor niet bedoeld. Een "onbedoelde" feature denk ik.

• salipander
Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:53:
[...]

Als de batterij boven de 60% SoC is kun je de functie "Opladen voor opslag (60%)" gebruiken. Dan zal hij ontladen tot 60%. Zit je van de zomer vol op 100% dan heb je hier de mogelijkheid 40% op volle snelheid te ontladen. Bij 60% staat de batterij in de stand "klaar voor opslag". Wil je dan NOM verder dan moet je de batterij met de grote knop herstarten. Stoppen bij 61% daarna NOM kan in 1 keer.

Doel van de opslagmodus is natuurlijk hiervoor niet bedoeld. Een "onbedoelde" feature denk ik.
Chapeau! Dat is een heel slimme truuk! _/-\o_

• Wai_AM
salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:50:
[...]

800W voor elke unit is toch meegenomen dus interessant genoeg. In 3 uur is de batterij dan al leeg en dat hoeft niet, want je wilt ook nog NOMen voor de rest van de avond en nacht. De batterij wordt door de P1 meter voorzien van wat hij moet geven/nemen. Een kleine aanpassing aan de firmware van de P1 meter met een 'flush' optie waarbij de PiB tot ontladen wordt aangezet zou bijvoorbeeld kunnen.
begrijp je punt, wat ik wil zeggen is dat een HW PIB prijstechnisch niet de beste optie om dat te gaan doen met 800W, andere batterijen met 2400 of meer is qua prijs beter.

Wai_AM schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:44:
[...]

Dit soort batterijen zijn daar idd niet voor bedoeld. Het is net even iets mee pakken. Besef wel dat de spread al minimaal je omzetverlies moet zijn anders schiet je er niets mee op.

• salipander
Wai_AM schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:55:
[...]
begrijp je punt, wat ik wil zeggen is dat een HW PIB prijstechnisch niet de beste optie om dat te gaan doen met 800W, andere batterijen met 2400 of meer is qua prijs beter.
Kijk, je koopt de HW niet specifiek voor teruglevering, dat snappen we allemaal hier. Maar het ding staat er en mag dan zoveel mogelijk aan het werk. Waarom altijd weer discussies die van de vraag weglopen?

• salipander
Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:55:
[...]
Dit soort batterijen zijn daar idd niet voor bedoeld. Het is net even iets mee pakken. Besef wel dat de spread al minimaal je omzetverlies moet zijn anders schiet je er niets mee op.
Ja dat weet ik en daar heb ik allang aan gedacht. Er moet een behoorlijk verschil tussen verkoopprijs en inkoop zitten. Inkoop is nul want eigen zonnestroom. Kosten voor gebruik van de accu kun je berekenen en zou je op ongeveer 8 cent per kWh kunnen zetten, maar als je de accu eenmaal hebt, kun je maar beter gebruik maken van de 6000 cycli die je hebt te gaan. Anders veroudert hij zonder dat je hem optimaal hebt benut. Ik reken daarom met 5 cent. RTE verliezen doen er in dit geval niet toe, want de zonnestroom kostte niets.
In het voorjaar is de prijs 's avonds geregeld boven de 15 cent kaal en soms nog veel meer terwijl het een heel zonnige dag is. Dan wil ik kunnen flushen.
salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:57:
[...]

Kijk, je koopt de HW niet specifiek voor teruglevering, dat snappen we allemaal hier. Maar het ding staat er en mag dan zoveel mogelijk aan het werk. Waarom altijd weer discussies die van de vraag weglopen?
Als de mogelijkheid er is kun je hem gebruiken. Dit kan al een tijdje. Als HW dit niet had gewild dan was de optie allang dichtgetimmerd imo.

Zelf gebruikte ik hem ook om de kosten wat te kunnen drukken. Spread moet wel voldoende zijn. Besef wel dat dit niet met HA te automatiseren is. Vermogen bijsturen gaat niet. Ook niet via de API.

salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:05:
[...]

Ja dat weet ik en daar heb ik allang aan gedacht. Er moet een behoorlijk verschil tussen verkoopprijs en inkoop zitten. Inkoop is nul want eigen zonnestroom. Kosten voor gebruik van de accu kun je berekenen en zou je op ongeveer 8 cent per kWh kunnen zetten, maar als je de accu eenmaal hebt, kun je maar beter gebruik maken van de 6000 cycli die je hebt te gaan. Anders veroudert hij zonder dat je hem optimaal hebt benut. Ik reken daarom met 5 cent. RTE verliezen doen er in dit geval niet toe, want de zonnestroom kostte niets.
In het voorjaar is de prijs 's avonds geregeld boven de 15 cent kaal en soms nog veel meer terwijl het een heel zonnige dag is. Dan wil ik kunnen flushen.
Heb je netto overschot per jaar met de panelen?

• salipander
Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:08:
[...]

Heb je netto overschot per jaar met de panelen?
Je doelt op salderen? Ik heb een dynamisch contract, dus kan handelen wat ik wil en word niet afgestraft op teruglevering. Ik ga er ook niet bewust stroom voor inkopen (energiebelasting!), maar alleen het teveel aan zelf opgewekte stroom gebruiken op een zonnige dag. 's Winters is deze situatie niet van toepassing.
Of ik netto overschot per jaar heb, het zal erom hangen. Ik kan het toch niet bewaren voor de winter.

• salipander
Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Als de mogelijkheid er is kun je hem gebruiken. Dit kan al een tijdje. Als HW dit niet had gewild dan was de optie allang dichtgetimmerd imo.

Zelf gebruikte ik hem ook om de kosten wat te kunnen drukken. Spread moet wel voldoende zijn. Besef wel dat dit niet met HA te automatiseren is. Vermogen bijsturen gaat niet. Ook niet via de API.
Wat bedoel je met spread?
HW biedt de mogelijkheid momenteel niet en stelt dat NOM de grens is van leveren uit de accu. Dat voorkomt misverstanden bij de gemiddelde consument. Wellicht dat bij gebruik van een dynamisch contract waarbij slim laden en ontladen van de batterij is aangekondigd, de NOM grens wordt losgelaten, maar daar heb ik nooit iets van vernomen.
salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:15:
[...]

Je doelt op salderen? Ik heb een dynamisch contract, dus kan handelen wat ik wil en word niet afgestraft op teruglevering. Ik ga er ook niet bewust stroom voor inkopen (energiebelasting!), maar alleen het teveel aan zelf opgewekte stroom gebruiken op een zonnige dag. 's Winters is deze situatie niet van toepassing.
Of ik netto overschot per jaar heb, het zal erom hangen. Ik kan het toch niet bewaren voor de winter.
Ik kijk wat anders naar de strategie. De panelen hier zijn allang terugverdiend. Ik heb ook een dynamisch contract. Echter ben ik van mening dat iedere kWh opwek niet een waarde 0 heeft. Een kWh opwek heeft de waarde van het tarief dat op dat moment geldt. Je kunt er 2 dingen mee doen. Opslaan. Direct verkopen. Direct verkoop levert ook iets op en opslaan heeft iets gekost, namelijk wat je mist als je voor verkoop had gekozen.

Wat ik vaak doe in de zomer is op laag tarief vol laden. Dat zal een mix van opwek en net soms zijn. In de dure uren en afhankelijk van de spread het net supporten.

salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:20:
[...]

Wat bedoel je met spread?
HW biedt de mogelijkheid momenteel niet en stelt dat NOM de grens is van leveren uit de accu. Dat voorkomt misverstanden bij de gemiddelde consument. Wellicht dat bij gebruik van een dynamisch contract waarbij slim laden en ontladen van de batterij is aangekondigd, de NOM grens wordt losgelaten, maar daar heb ik nooit iets van vernomen.
Spread is het prijsverschil tussen het laagste en hoogste stroomtarief op een dag.

Hoe de dynamische implementatie voor de PIB eruit zal gaan zien is nog even de vraag. In de TS staat een link naar een leuk interview / podcast met Homewizard over de plannnen.

• salipander
Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:21:
[...]

Ik kijk wat anders naar de strategie. De panelen hier zijn allang terugverdiend. Ik heb ook een dynamisch contract. Echter ben ik van mening dat iedere kWh opwek niet een waarde 0 heeft. Een kWh opwek heeft de waarde van het tarief dat op dat moment geldt. Je kunt er 2 dingen mee doen. Opslaan. Direct verkopen. Direct verkoop levert ook iets op en opslaan heeft iets gekost, namelijk wat je mist als je voor verkoop had gekozen.

Wat ik vaak doe in de zomer is op laag tarief vol laden. Dat zal een mix van opwek en net soms zijn. In de dure uren en afhankelijk van de spread het net supporten.
Direct verkoop is zelden interessant midden op de dag wanneer de zon buldert. Je kunt wel uitgesteld laden zodat 's ochtends de zonnestroom eerst nog wordt teruggeleverd omdat de stroom nog wat waard is. Maar vanaf 10 uur kun je beter opslaan en later 's avonds verkopen danwel voor eigen consumptie aanwenden.
Ik ga in de zomers zeker niet stroom inkopen, of het moet negatief zijn. De accu's zitten toch al zo gauw vol. Vandaar de behoefte om te kunnen flushen - wanneer de huid het duurst verkocht kan worden.
salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:25:
[...]

Direct verkoop is zelden interessant midden op de dag wanneer de zon buldert. Je kunt wel uitgesteld laden zodat 's ochtends de zonnestroom eerst nog wordt teruggeleverd omdat de stroom nog wat waard is. Maar vanaf 10 uur kun je beter opslaan en later 's avonds verkopen danwel voor eigen consumptie aanwenden.
Ik ga in de zomers zeker niet stroom inkopen, of het moet negatief zijn. De accu's zitten toch al zo gauw vol. Vandaar de behoefte om te kunnen flushen - wanneer de huid het duurst verkocht kan worden.
De 3 a 4 goedkoopste uren zijn voldoende om de PIB vol te krijgen. Die staan ook ingesteld hier. Komt de opwek van het dak? Prima. Is het een combi omdat het zonnetje net ff minder goed schijnt dan gedacht? Dan vullen we aan uit het net. Net heeft dan hetzelfde tarief als dat stroom vd panelen zou opbrengen. Ieder zijn strategie. Vannacht zijn de tarieven 18 ct. Dan is er geen opwek toch mag de boel aan de gang. Daarmee dek ik de duurdere uren weer af.

• salipander
Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:31:
[...]

De 3 a 4 goedkoopste uren zijn voldoende om de PIB vol te krijgen. Die staan ook ingesteld hier. Komt de opwek van het dak? Prima. Is het een combi omdat het zonnetje net ff minder goed schijnt dan gedacht? Dan vullen we aan uit het net. Net heeft dan hetzelfde tarief als dat stroom vd panelen zou opbrengen. Ieder zijn strategie. Vannacht zijn de tarieven 18 ct. Dan is er geen opwek toch mag de boel aan de gang. Daarmee dek ik de duurdere uren weer af.
Je koopt nu geen stroom om het later terug te leveren. Je koopt het om zelf te gebruiken zodat je dan geen duurdere stroom hoeft te kopen. (dit heeft niets meer met mijn vraag te maken).
salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:38:
[...]

Je koopt nu geen stroom om het later terug te leveren. Je koopt het om zelf te gebruiken zodat je dan geen duurdere stroom hoeft te kopen. (dit heeft niets meer met mijn vraag te maken!).
Je hebt antwoord gekregen op je vraag toch paar posts terug. Daarna wisselen we enkele strategieën uit. Dan snap ik niet waarom de laatste zin van je betoog met een ! moet eindigen. Als we dan toch stroom kopen om zelf te verbruiken dan snap ik je vraag niet waarom je zelf stroom wilt verkopen? We kopen / wekken zelf op om het toch zelf te verbruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 20-02-2026 14:59 ]

• damien_demon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:42
gielz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:08:
Voor de gene die https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA gebruiken. In April zal er voor de Zendure een Plug-n-Play Dashboard 2.0 uitgebracht worden via update https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/pull/30

Deze komt ook naar de algemene github genaamd Dynamisch-HA maar mocht je hem al willen gebruiken is hierbij de apex code voor Home Assistant. Met dank aan @Pakhaas voor het uitvogelen van de automatische kleuren (groen/rood) per column.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

[...]
Net even in mijn dashboard toegepast; met name dat je nu duidelijk ziet wat geweest is (doorzichtiger) is mooi, dank Gielz en ~Pakhaas _/-\o_

Kleine update: solcast lijkt veel exacter te kunnen voorspellen dan forecast.solar (waar forecast.solar een aantal dagen voorspeld dat het rond de 3kWh zal worden heeft solcast op 0,3kWh exact voorspeld wat de dag opbrengst is: vandaag duidelijk minder en 2 dagen geleden veel meer dan de 3kWh) to be continued....

• salipander
Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:55:
[...]

Je hebt antwoord gekregen op je vraag toch paar posts terug. Daarna wisselen we enkele strategieën uit. Dan snap ik niet waarom de laatste zin van je betoog met een ! moet eindigen.
Verwijderd! }:O

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:31

Xelation

Bendable Poseable

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
damien_demon schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:58:
[...]

Net even in mijn dashboard toegepast; met name dat je nu duidelijk ziet wat geweest is (doorzichtiger) is mooi, dank Gielz en ~Pakhaas _/-\o_

Kleine update: solcast lijkt veel exacter te kunnen voorspellen dan forecast.solar (waar forecast.solar een aantal dagen voorspeld dat het rond de 3kWh zal worden heeft solcast op 0,3kWh exact voorspeld wat de dag opbrengst is: vandaag duidelijk minder en 2 dagen geleden veel meer dan de 3kWh) to be continued....
Solcast is inderdaad erg mooi. Maar ook die heeft soms problemen met het nederlandse weer of wanneer er een boom op een minder handige plek staat. Zelf gebruik ik Solcast nu een jaar en ben tevreden, wel benieuwd welke data Homewizard gaat gebruiken om in de toekomst te kijken....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCX5sWXj56-GkVTwR0vwyw9EVZ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nr1A0xJdPqXNwuh8tSvG45Gp.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• blueman85
  • Registratie: December 2011
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:29:
Heel bijzonder. Ik had van de week precies hetzelfde. Ik heb toen met de identificeer optie in de app, als je de batterij opent en dan onder de opties waarvan je ook kan checken of er updates zijn, op identifieer klikken. Toen gingen de groene lampjes branden. Daarna heb ik de knop 10 sec ingedrukt alsof ik deze opnieuw in de wifi koppelmodus ging zetten. Daarna heb ik op wifi veranderen geklikt, opnieuw verbonden en toen kreeg ik weer verbinding

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• JanHenk
  • Niet online
Xelation schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:20:
[...]

Thnx jammer dat de Beta vol is.
Misschien kun je @DCSBL een bericht doen, als je interesse hebt om echt bètatester te worden.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Olie_B_Bommel
blueman85 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Heel bijzonder. Ik had van de week precies hetzelfde. Ik heb toen met de identificeer optie in de app, als je de batterij opent en dan onder de opties waarvan je ook kan checken of er updates zijn, op identifieer klikken. Toen gingen de groene lampjes branden. Daarna heb ik de knop 10 sec ingedrukt alsof ik deze opnieuw in de wifi koppelmodus ging zetten. Daarna heb ik op wifi veranderen geklikt, opnieuw verbonden en toen kreeg ik weer verbinding
Ik heb dit nu ook geprobeerd en na het identificeren gingen de led’s wit branden. Maar ik krijg de batterij niet in de koppel modus gezet. Het vreemde is nu ook, dat als ik de batterij uitzet en uit het stopcontact haal, blijt er 1 streepje led branden.

Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:54:
[...]

Ik heb dit nu ook geprobeerd en na het identificeren gingen de led’s wit branden. Maar ik krijg de batterij niet in de koppel modus gezet. Het vreemde is nu ook, dat als ik de batterij uitzet en uit het stopcontact haal, blijt er 1 streepje led branden.
Knopje boven de Led balk een seconde of 10 vasthouden is reset. Helpt dat?

• Olie_B_Bommel
Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:16:
[...]

Knopje boven de Led balk een seconde of 10 vasthouden is reset. Helpt dat?
Nee, helaas. Meerdere keren geprobeerd. Onderste led blijft nu zelfs branden als hij helemaal uit staat en uit het stopcontact is.

Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:49:
[...]

Nee, helaas. Meerdere keren geprobeerd. Onderste led blijft nu zelfs branden als hij helemaal uit staat en uit het stopcontact is.
Mijn Pa had vorige week wat netwerk issues. 1 PIB wilde ook niet lekker terug het netwerk op. Wat je beschrijft "Stekker eruit en toch led" herken ik. Ik heb toen alle batterijen uiteindelijk van het Wifi-netwerk gehaald. Zelfs uit de app. (Was er heel even klaar mee lol), P1 gekoppeld als 1e. Daarna batterij voor batterij. Ik zag dat zijn netwerknaam wel 2,4 als naam had maar dat was hij niet. Nu zeg ik niet dat het daar ook het geval moet zijn alleen dat ik snel afging op een naam en niet keek naar het juiste netwerk. De werkelijk 2.4 versie :-).

Daarna draaide het als een zonnetje. Dekking ook een stuk beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 20-02-2026 17:07 ]

• Olie_B_Bommel
Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:06:
[...]

Mijn Pa had vorige week wat netwerk issues. 1 PIB wilde ook niet lekker terug het netwerk op. Wat je beschrijft "Stekker eruit en toch led" herken ik. Ik heb toen alle batterijen uiteindelijk van het Wifi-netwerk gehaald. Zelfs uit de app. (Was er heel even klaar mee lol), P1 gekoppeld als 1e. Daarna batterij voor batterij. Ik zag dat zijn netwerknaam wel 2,4 als naam had maar dat was hij niet. Nu zeg ik niet dat het daar ook het geval moet zijn alleen dat ik snel afging op een naam en niet keek naar het juiste netwerk. De werkelijk 2.4 versie :-).

Daarna draaide het als een zonnetje. Dekking ook een stuk beter.
Ik ga er morgen nog eens naar kijken. Hij komt alleen ook niet in de koppelmodus, dus dat de led’s blauw gaan branden. Hij heeft inmiddels 180 cylces en nooit enig probleem gehad, ook geen wifi problemen. Had 100% wifi signaal. Dat heeft de andere ook.

• blueman85
  • Registratie: December 2011
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:49:
[...]

Dit had ik vorige week ook precies hetzelfde scenario. Wellicht wat @Devke zegt, even helemaal van het netwerk halen?

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• Olie_B_Bommel
blueman85 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:12:
[...]

Dit had ik vorige week ook precies hetzelfde scenario. Wellicht wat @Devke zegt, even helemaal van het netwerk halen?
Ga ik morgen proberen. Wordt vervolgt….
Wel typisch dat er een paar Tweakers precies hetzelfde ook hadden.
Ik heb het bij HW gemeld. E-mail van ze gehad met sugestisch, maar die werkten ook niet. Mijn melding is doorgestuurd naar een andere afdeling, maar daar heb ik nog geen e-mail van gehad. Het is vrijdag, dus zal wel volgende week worden.

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:09
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Ga ik morgen proberen. Wordt vervolgt….
Wel typisch dat er een paar Tweakers precies hetzelfde ook hadden.
Ik heb het bij HW gemeld. E-mail van ze gehad met sugestisch, maar die werkten ook niet. Mijn melding is doorgestuurd naar een andere afdeling, maar daar heb ik nog geen e-mail van gehad. Het is vrijdag, dus zal wel volgende week worden.
Niet per ongeluk de koppelingsknop uitgeschakeld?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IO25-iuxFB72hazSYgMTto2ZQI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcToXjTS7qYzFIC53DToeUqe.jpg?f=fotoalbum_large

• Olie_B_Bommel
ManS-H schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:24:
[...]

Niet per ongeluk de koppelingsknop uitgeschakeld?[Afbeelding]
Dank! Ja die ws uitgeschakeld. Ga het morgen opnieuw proberen. Veel dank voor het meedenken!

• Olie_B_Bommel
@Devke ,@blueman85 ,@ManS-H dank voor jullie meedenken. De batterij is weer online. @ManS-H had uiteindelijk de oplossing. Inderdaad was de koppelingsknop uitgeschakeld.

Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:28:
@Devke ,@blueman85 ,@ManS-H dank voor jullie meedenken. De batterij is weer online. @ManS-H had uiteindelijk de oplossing. Inderdaad was de koppelingsknop uitgeschakeld.
Wat een klein rotknopje toch voor uitdagingen kan zorgen. Fijn dat het weer werkt. Ook mooi op tijd want er komen volgende week een paar zonnige dagen aan.

• salipander
Heeft iemand al een feilloos werkende slimme taak met dynamische kwartiertarieven? Bij mij start hij op een onnauwkeurige tijd en stopt vervolgens helemaal niet. Voorheen (voor de kwartieroptie) werkte het prima, weliswaar per heel uur.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:13
salipander schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:43:
Heeft iemand al een feilloos werkende slimme taak met dynamische kwartiertarieven? Bij mij start hij op een onnauwkeurige tijd en stopt vervolgens helemaal niet. Voorheen (voor de kwartieroptie) werkte het prima, weliswaar per heel uur.
Werk jij met HomeAssistant?
Dan kan ik je het werk van @gielz aanbevelen.

• admano
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12:57
Nog meer mensen het probleem dat ik nu voor de 3e keer in 1 uur tijd de battery op handmatige oplaadmodus zet om er vervolgend achter te komen dat deze vanzelf weer op nul-modus gaat?
admano schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:04:
Nog meer mensen het probleem dat ik nu voor de 3e keer in 1 uur tijd de battery op handmatige oplaadmodus zet om er vervolgend achter te komen dat deze vanzelf weer op nul-modus gaat?
Ik zet de mode via Homey en heb nog geen afwijkende sturing gezien.

• Wai_AM
Hier aansturing via HA, ook tot nu toe geen afwijkende sturing gezien.

Dynamische contract, zie dat vandaag bij Tibber tussen 12:15 -14:00 de marktprijs onder de 1 cent is.
Is dit de eerste keer van dit jaar?

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat bedoel je precies met handmatige oplaadmodus? Ik zie hier reacties over HA en Homey, maar daar heet dat anders. In de app heb je wel iets met die naam. En die gaat tot 100% om daarna weer naar NOM over te schakelen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:23
TFX77 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:45:
Waarom leveren ze nog 11 - 22 kWh laadpalen? Lijkt mij juist goed om in de nacht te tjurken aan het net als iedereen ligt te maffen. Ik laad mijn auto vol als het ~15 tot ~ 22 cent per uur is met 11 kW en de boiler gaat aan, de Plug-In Batteries worden met 2400 Watt geladen.

[Afbeelding]
Ja dat zou het leven een pak mooier maken idd :D

Bij ons is het helaas AFDOKKEN als je een beetje vermogen trekt...
dus wij moeten alles spreiden en afknijpen...

Ik had ook speciaal 3-fase laten leggen om een laadpaal te steken, maar op deze manier is het sop de kool niet waard helaas..

[ Voor 6% gewijzigd door RaVenXeoN op 23-02-2026 09:41 ]

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:30
RaVenXeoN schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:40:
[...]

Ik had ook speciaal 3-fase laten leggen om een laadpaal te steken, maar op deze manier is het sop de kool niet waard helaas..
Belgie _/-\o_

• TFX77
RaVenXeoN schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:40:
[...]

Vreselijk voor jullie. Wellicht in de toekomst ook hier in Nederland. Voor nu heerlijk, kale stroomprijs 1 cent (14-15 cent met kosten en belastingen).

Batterijen volladen en al het mogelijke vol gooien/aanzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hu_DjRZ8yntqTp6PVXe9n0a5ma0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/maa4WF5uBcChUHN2JPjFbqsM.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij zou dit ook moeten helpen met netcongestie, ik verbruik op het moment dat er het meeste aanbod is, of minste verbruik door andere mensen. Lijkt mij beter dan mensen pesten voor vermogenspieken op alle uren van de dag.

In mijn ogen zou dit alleen mogen als je vrije keuze zou hebben voor netbeheerder. Nu hebben alle netbeheerders een monopolie in hun deelgebied. Bijvoorbeeld waarom moet ik 415 euro voor een verzwaring betalen, terwijl ze in andere delen van het land bij andere netbeheerders maar 200 euro kost. In mijn ogen is Stedin een oplichter maar je staan machteloos.

:twk :twk

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:30
Hier ook de batterij aan het vol laten lopen met de huidige prijzen.
Vanavond terug inzetten omdat het ietsje duurder is. Verwacht ook dat morgen duurdere momenten gaat zijn want de wind gaat wat liggen. Verder woensdag volledige dag zon dus woensdag wordt een topdag voor de batterij. edit, prijzen bekend voor morgen en al stuk duurder.. dus nog ff laten vollopen.

Ivm capaciteitstarief...
Het logische is toch, indien er te veel aanbod is.. moet je de mensen aanmoedigen om van het net te nemen.
Heb thuis een 7 kW laadpaal maar ga hem nooit volledig benutten. Voor mezelf een huishoud limiet opgesteld van 4kW max voor capaciteitstarief. Beste zou zijn capaciteitstarief te laten vallen als er te veel overschot is. Van mij mogen ze nog extra belasten op dure momenten ivm capaciteitstarief.

Bovenstaande gaat helaas toch niet gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door frye op 23-02-2026 13:30 ]

frye schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:11:
Ivm capaciteitstarief...
Het logische is toch, indien er te veel aanbod is.. moet je de mensen aanmoedigen om van het net te nemen.
Heb thuis een 7 kW laadpaal maar ga hem nooit volledig benutten. Voor mezelf een huishoud limiet opgesteld van 4kW max voor capaciteitstarief. Beste zou zijn capaciteitstarief te laten vallen als er te veel overschot is. Van mij mogen ze nog extra belasten op dure momenten ivm capaciteitstarief.

Bovenstaande gaat helaas toch niet gebeuren.
Tansport capaciteit en aanbod zijn gescheiden zaken.
Een kabel heeft nu eenmaal een maximum. Dus zelfs als het het dubbele daarvan wordt aangeboden dan is dat extra deel voor gebruik niet beschikbaar omdat het niet getransporteerd kan worden.
Pagina: 1 ... 250 251 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2