Ik heb nu sinds 1 september een PIB in gebruik, en ik denk dat het leuk is om te delen wat de afgelopen 3 maanden de resultaten zijn geweest, vergeleken met eerdere jaren. Wat voegt een PIB nou daadwerkelijk toe? Kan interessant zijn voor de mensen die nog twijfelen of nadenken over aanschaf.
Allereerst de uitgangssituatie. Alle gegevens in kWh (meestal afgerond op geheel getal).
:strip_exif()/f/image/QClGl1FCujLWt0aMAIFAKPFk.png?f=user_large)
- Eenpersoonhuishouden.
- Zonnepanelen: 4560 Wp op Zuid-West, sinds eind 2022. Teruglevering wordt (nog) niet beperkt.
- Sinds 2024 meer en meer 'energiebewust' gaan leven. P1 meter gekocht, display, energie sockets. Proberen beter direct gebruik te maken van eigen opwek. In 2025 het stroomgebruik geprobeerd nog verder te optimaliseren met inplannen van wasmachine, vaatwasser etc. en voorkomen onnodig standby-gebruik. Standby-gebruik in de nacht is nu tussen 53 en 90 Watt.
- In maart 2025 een PIB besteld, die is 1 september 2025 geleverd en in gebruik genomen.
- Doel: zoveel mogelijk richting NOM, minder uit het net gebruiken. Snel terugverdienen is niet het hoofddoel, gevoel van vrijheid speelt ook mee. Dus niet: noodstroom of off-grid want die risico's vind ik te duur om volledig (als dat al kan) af te dekken.
- Ik heb tot nu toe dus gegevens van de PIB over september, oktober, november 2025.
We beginnen met de opwek, wat was deze de (bijna) afgelopen 3 jaar? Het gaat dus nu vooral om september, oktober, november.
:strip_exif()/f/image/B2XcFN59wbHhzvcNyKJwEinb.png?f=user_large)
Wat opvalt is dat september en oktober 2025 relatief slechte opwek hadden vergeleken met de 2 jaar daarvoor. Jammer, maar alsnog een mooie test voor de PIB zou ik zeggen.
Dan de teruglevering. Hoe is deze vergeleken met eerdere jaren?
:strip_exif()/f/image/h5Umm4oLH0LRxHkjC8ZrCW9y.png?f=user_large)
Hier zien we zoals verwacht een duidelijke daling de afgelopen 3 maanden.
Nu kunnen we het zonverbruik berekenen. Hoeveel van de opwek is daadwerkelijk verbruikt, direct in huis en door de PIB?
:strip_exif()/f/image/ERqYmryqjpuDgXudjbKZnEBn.png?f=user_large)
Een mooie stijging van het zonverbruik.

Meer dan verdubbeling.
Maar waar het natuurlijk echt om gaat, is hoeveel er uit het net nodig was:
:strip_exif()/f/image/mt0iLNAuENuCnuzJIJERyzxH.png?f=user_large)
September 2025 was niet heel zonnig vergeleken met eerdere jaren (zie opwek), maar toch maar 7,1 kWh uit het net hoeven halen (NOM? close enough...). Oktober ook niet slecht. In november met wat meer grijze dagen zie je dat het verbruik uit het net oploopt. Tja, logisch als de zon amper schijnt...
Dan nog een paar interessante grafieken met afgeleide data. Te beginnen met de naar mijn mening minst interessante:
Hoeveel van de opwek is direct (door apparaten in huis) danwel indirect (via PIB) samen gebruikt?
:strip_exif()/f/image/v54QugfBZ5OUeVbk9dW2uydt.png?f=user_large)
De wintermaanden springen er sowieso bovenuit, aangezien de weinige zon die dan schijnt dan vaker verbruikt kan worden. Deze november is een record, 62% verbruikt.
Interessanter is de volgende grafiek. Hoeveel van het totale stroomverbruik (Bruto stroomverbruik = Zonverbruik + Net) wordt afgedekt door de zon? In andere woorden, in hoeverre ben ik NIET afhankelijk van het net? Deze heb ik 'zelfvoorziening' genoemd omdat een term zoals 'zelfconsumptie' mij teveel lijkt op voorgaande grafiek 'opwekverbruik'.
:strip_exif()/f/image/4sHm4kAyogjcyurOM51viYS7.png?f=user_large)
Zelfs in november was het percentage zelfvoorziening zomers te noemen (relatief)

. Ik ben benieuwd hoe het grijze december gaat worden. En het geeft een mooie verwachting voor lente 2026; kan de 95% aangetikt worden?
Dan als laatste de PIB zelf, wat is de RTE?
:strip_exif()/f/image/xAkLOiSMprOEzSJSSbELD02A.png?f=user_large)
Die valt eerlijk gezegd tot nu toe een beetje tegen. Mogelijk dat deze nog wel beter gaat worden in de lente 2026 maar ik denk dat het lage stroomgebruik en in het bijzonder het lage standby-gebruik deze inefficiency tot gevolg heeft.
Al met al erg tevreden over de PIB. Ik heb gelukkig ook geen problemen gehad met Wi-Fi of error-codes. Hopen dat dat zo blijft