Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Eens. Ik snap dat de markt in België wat anders is. Gelukkig waren er ook zuider buren aan het testen. Ik weet niet of jij er 1 van was ;-PHolvoetn schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:26:
[...]
Maar NIET als het resultaat is dat de batterij op slot wordt gezet met overschot aan capaciteit terwijl ik dan "dure" stroom van het net moet afhalen. Dat is gewoon te gek !
Situatie in België is lichtjes anders: salderen is hier al lang niet meer van toepassing en we krijgen met geluk wat centjes voor teruglevering (en zelfs oppassen of het kost nog geld ook). Dus eigenlijk te verwaarlozen (behalve bij zwaar negatieve prijzen, dan mag je nog bijbetalen).
Doel bij een vast contract is consument eerst, dan pas netbeheerder.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik zie niet hoe deze reactie aansluit op wat ik zei? Er vanuitgaande dat wat ik zei een reactie was op iemand anders?Knowbody schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:22:
[...]
Het is binnenkort gebeurt met de pret. Salderen is er over een paar maanden niet meer bij. Het overschot aan zonnestroom is vanaf ongeveer oktober niet meer aan de orde.
Iedereen die een variabel - of vast contract heeft gaat te maken krijgen met terugleverboetes of lage prijzen voor teruglevering.
Met dynamisch heb je of een paar centen bonus (en betaal je een paar euro per maand abonnement) of een paar centen kosten voor terugleveren (en geen kosten van een maandelijks abonnement) maar ontvang je nog een redelijke prijs in de duurdere uren en wordt er (batterij, EV) geladen voor een fractie van de prijs.
Gezien de tarieven tijdens de pieken te overzien zijn lijkt het me logisch dat de meesten ontdekken dat ze naar dynamische tarieven moeten. Het is het enige juiste systeem.
En verder heb ik op dit moment nog een vast contract, naar grote tevredenheid, zonder terugleverkosten. Wat er volgend jaar gebeurt zie ik dan wel, is op dit moment voor mij niet interessant.
Dat salderen gaat stoppen is al lange tijd bekend (hier in elk geval sinds we ons pv kregen, rond '21). Ik heb dus altijd gestuurd op een situatie zonder salderen en dat werkt goed hier.
Prognoselijn geeft aan die vanmidag nog wel vol te krijgen, dus nu de wijk vriendelijk ondersteunen in plaats van gedwongen teruglevering vanmiddag, wanneer de batterijen vol zouden kunnen zijn.
16 panelen à 295Wp - 4 Zuid, 6 Oost en 6 West.
Edit: Tot nu toe lijken die periodes van teruglevering met niet volle batterijen beperkt tot 15 à 20 minuten. Misschien wordt het algoritme elk kwartier geijkt.
[ Voor 33% gewijzigd door LV1 op 05-06-2026 14:24 ]
Daar ben ik het best mee eens. Ik laat wijkvriendelijk aanstaan zolang ik elke dag 100% bereik maar ik denk dat dit alleen haalbaar is in de maanden die ik al genoemd heb. Het is in mijn ogen dan ook niet meer dan een seizoens optie om het net in de zomermaanden te helpen. De veronderstelde verbetering in RTE heeft in die maanden geen waarde omdat dan veel mensen elke dag een netto overschot hebben en een betere RTE alleen maar als gevolg heeft dat er meer wordt teruggeleverd en met een vastcontract betaal je dan meer terugleverheffing.Devke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:30:
[...]
Je moet sws je leven niet gaan inrichten op basis van het Slim Laden algoritme. Doel is dat het algoritme leert van het patroon in je huis. Dat zal niet gelijk dag 1 zijn verwacht ik dat deze aanpassing gezien wordt. Zal ook geen weken duren, daarnaast HW heeft al veel data van ons allen. We gaan he zien in de wintermaanden.
Ik heb het over een dynamisch contract.Devke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:33:
[...]
Eens. Ik snap dat de markt in België wat anders is. Gelukkig waren er ook zuider buren aan het testen. Ik weet niet of jij er 1 van was ;-P
Doel bij een vast contract is consument eerst, dan pas netbeheerder.
En neen, ik heb niet actief meegetest, enkel maar gekeken tijdens de beta of bestaande automatisatie niet geïmpacteerd werd door de nieuwe aanpassingen (en dat was niet zo). Voor de rest was ik even de kat uit de boom aan het kijken om te zien hoe het allemaal zou evolueren.
Je blijft zelf keer op keer aanhalen dat het een kwestie is van vertrouwen.
Dat begrijp ik maar als er geen duidelijkheid wordt gegeven over de regels/parameters die een en ander aansturen en ik zie onverklaarbare zaken die compleet tegen de logica indruisen (voor zover de context gekend is) dan is het voor mij redelijk moeilijk om dat vertrouwen te kunnen geven.
Ik had recent alles overgezet naar Slim Laden/Dynamisch en een paar dagen heb ik zaken gezien die voor mij helemaal logisch waren maar deze morgen was wel even het moment om op mijn stappen terug te keren.
Ah je zit dus in de reguliere beta. Heb je daar al jouw bevindingen gedropt? Daar is HW sws actief.Holvoetn schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:51:
[...]
Ik heb het over een dynamisch contract.
En neen, ik heb niet actief meegetest, enkel maar gekeken tijdens de beta of bestaande automatisatie niet geïmpacteerd werd door de nieuwe aanpassingen (en dat was niet zo). Voor de rest was ik even de kat uit de boom aan het kijken om te zien hoe het allemaal zou evolueren.
Je blijft zelf keer op keer aanhalen dat het een kwestie is van vertrouwen.
Dat begrijp ik maar als er geen duidelijkheid wordt gegeven over de regels/parameters die een en ander aansturen en ik zie onverklaarbare zaken die compleet tegen de logica indruisen (voor zover de context gekend is) dan is het voor mij redelijk moeilijk om dat vertrouwen te kunnen geven.
Ik had recent alles overgezet naar Slim Laden/Dynamisch en een paar dagen heb ik zaken gezien die voor mij helemaal logisch waren maar deze morgen was wel even het moment om op mijn stappen terug te keren.
Wat ik vervelend vind is dat je bij homewizard een beetje moet gokken naar de reden waarom een actie gebeurd is of niet vind ik het belangrijk om toch een inzicht te krijgen van een bepaalde actie.
Ben bezig met een aparte webapplicatie met een long lived accesstoken van mijn home assistant.
Alle data die, voor mij belangrijk zijn om een voorspellende modus te doen zitten eigenlijk in home assistant.
Via sensoren en wat regeltjes het volgende bekomen.
Welke sensoren zijn voor mij belangrijk en kan ik gebruiken/toepassen
- P1 meter
- Homewizard batterijen (2)
- Homewizard energy sockets
- PV data (acuele data + solcast)
- EV laadpaal data
- Dynamische prijzen
- ...
Om het kwartier herbekijkt hij op dit moment de situatie en geeft een inschatting.
Nog veel work in progress en zal nog veel testings nodig hebben maar dit is wel exact hoe ik het zou willen.
Hij maakt voorlopig enkel plannen die ik handmatig moet goedkeuren.
Tenzij de EV gaat laden dan schakelt hij naar Nul op de meter (alleen laden).
TBC
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Dat is best prima idd,fxs81 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:35:
Hier draait het met een vast contract ook op wijkvriendelijk en dat gaat eigenlijk wel goed, er is duidelijk te zien dat gedurende de dag de voorspelling van de pibs meeschuift met het weer en het verbruik in huis. Het zwembad staat in de tuin en grappig om te zien wat er gebeurt als de warmtepomp daarvan uit gaat, die staat samen met de filterpomp via HA op aan van 08:00 tot 20:00 uur iedere dag. Het algortime houdt daar dan ook prima rekening mee, omdat het weer de komende dagen nog niet heel zwemmerig is hier heb ik ie eergisteren uitgezet, je ziet dan dat de stippelijn mooi mee schuift.
hier ben ik nog niet echt overtuigd van de werking voor mij.
Ik heb dus 12 panelen van 400wp + 2 battery's
8 voor en 4 achter ---> de zon gaat ook achter onder (reden waarom achter maar 4 is rekening houdend met een eventuele dakkapel)
Homewizard stuurt in het algemeen nu naar middag opwek.
maar voor mij is de ochtend juist het productiefste.
Op het moment van schrijven heb ik tot nu toe 9.6 kw opgewekt echter zijn de batterijen pas begonnen met laden rond 13:00 uur.
en heb ik nu 39% capaciteit.
dit gaat vandaag niet genoeg zijn om mijn avond / nacht verbruik op 0 te houden.
prognose is 62% vol op het moment.
ik twijfel of ik slim en wijkvriendelijk nog effe aankijk of dat ik hem gewoon weer terug op NOM zet.
dan was die nu allang vol geweest.
Het heeft voor mij denk ik niet zoveel toegevoegde waarde, nu nog een vast contract, en kan toch alles nog salderen, dus ik pak alles wat ik kan pakken van de zonnepanelen om er maar voor te zorgen dat de batterij in de avond vol is als de zon ondergaat. Vanaf 20 augustus ga ik ook over op dynamisch, en wellicht wordt het verhaal dan anders.
Aangezien het je PV omvormer niet knijpt maakt het niets uit qua maximaal salderen.TripleQ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:41:
Hier ook eventjes 2 dagen gespeeld met de "slim laden" modus, maar ben weer terug naar de NOM instelling.
Het heeft voor mij denk ik niet zoveel toegevoegde waarde, nu nog een vast contract, en kan toch alles nog salderen, dus ik pak alles wat ik kan pakken van de zonnepanelen om er maar voor te zorgen dat de batterij in de avond vol is als de zon ondergaat. Vanaf 20 augustus ga ik ook over op dynamisch, en wellicht wordt het verhaal dan anders.
Wijkvriendelijk geeft dan toch de toegevoegde waarde voor nu.
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
War zie jij als toegevoegde waarde in deze situatie?Knowbody schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:41:
[...]
Aangezien het je PV omvormer niet knijpt maakt het niets uit qua maximaal salderen.
Wijkvriendelijk geeft dan toch de toegevoegde waarde voor nu.
De wijkvriendelijkheid door verschuiving.Sjamo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:45:
[...]
War zie jij als toegevoegde waarde in deze situatie?
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
:strip_exif()/f/image/H19X1V78W2dp4jny6OCLTBch.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf gisteren middag de batterij op slim laden bij een dynamisch contract.
Het resultaat,
om 1:30 uur gaat de batterij een kwartier lang op standby,
om 7 uur wil de batterij gaan laden, maar stelt dit uit tot na 12 uur,
de batterij laad maar op tot 85%
(de batterij heeft normaal maar maximaal 80% nodig om de nacht door te komen).
Wat opvalt is het onnodig op standby gaan in de nacht, waarom niet op NOM ?
PS, De batterij is onregelmatig opgeladen door de vele stortbuien deze middag...
[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 05-06-2026 18:23 ]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)
Vanmorgen nog voldoende juice in de batterijen.
Nu 95%, oven is even aangegaan, was 100%
Vanmorgen ging de HW socket aan om de warmtepomp boiler te verwarmen.
Mooi om te zien dat de batterijen direct bijspringen.
Dynamische prijs was toen 0,23.
Mijn aanname is dat de opgeslagen energie voordeliger was dan die van het net.
Denk ook dat het vermogen binnen een norm viel mbt afname, anders zou de batterij op stand-by gaan?
EV niet opgeladen, zit nog voldoende in. Wel een triggering voor mij om te proberen wat de batterijen gaan doen. Misschien morgen testen.
Nog steeds blij
ANWB Dynamisch, warmtepomp boiler met HW socket, Twee HW PiB’s, Home Assistent, Jeep EV 54 kWh, 4980 Wp zonnepanelen (oost/west en zuid), Webasto Next laadpaal
Vanochtend zag ik dat de voorspelling grafiek van de PIB op einde van de dag 50% laadniveau zou halen (dus het gestippelde lijntje)
Dat was rond een uur of 11 zoiets en zat al tegen de 1000W opwek dat het net in gestuurd werd voor een grijpstuiver (de stroomprijs stelt dan al niet zoveel meer voor, die is tussen 11 en 15u het laagst meestal)
Als ik in de avond met een laadniveau van 50% begin met koken (electrisch) weet ik zeker dat er in de ochtend niks meer overblijft om bij te springen tijdens de stroompiek in de ochtend bij het ontbijt.
Ik begrijp het algoritme nog moet leren, maar m.i. klopt er iets niet als de PIB zelf al voorspelt dat ie niet vol gaat raken einde van de dag terwijl er op dat moment al voldoende opwek beschikbaar is op dat moment zonder dat er sprake is van drukte op het net…
-
Wat verder nog wel jammer vind is dat er geen optie is om teruglevering uit te schakelen (bij de optie dynamisch laden) Prima als de PIB voortaan zoveel mogelijk tijdens de daluren gaat laden, maar terugleveren tijdens piek vind ik de netto opbrengst niet waard.
[ Voor 14% gewijzigd door autoreverse op 05-06-2026 19:47 ]
Dat heb ik dus vandaag ook. Mijn 4 PiB's zijn niet boven de 84% gekomen vandaag. Dit terwijl er toch behoorlijk wat terug geleverd is. In het begin van de dag voorspelde hij nog 100% te halen, maar tegen etenstijd was dat al losgelaten . . .autoreverse schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:42:
(Dynamisch tarief laden ingesteld)
Vanochtend zag ik dat de voorspelling grafiek van de PIB op einde van de dag 50% laadniveau zou halen (dus het gestippelde lijntje)
Dat was rond een uur of 11 zoiets en zat al tegen de 1000W opwek dat het net in gestuurd werd voor een grijpstuiver (de stroomprijs stelt dan al niet zoveel meer voor, die is tussen 11 en 15u het laagst meestal)
Als ik in de avond met een laadniveau van 50% begin met koken (electrisch) weet ik zeker dat er in de ochtend niks meer overblijft om bij te springen tijdens de stroompiek in de ochtend bij het ontbijt.
Ik begrijp het algoritme nog moet leren, maar m.i. klopt er iets niet als de PIB zelf al voorspelt dat ie niet vol gaat raken einde van de dag terwijl er op dat moment al voldoende opwek beschikbaar is op dat moment zonder dat er sprake is van drukte op het net…
Wat ook wel jammer vind is dat er geen optie is om teruglevering uit te schakelen. Prima als de PIB voortaan zoveel mogelijk tijdens de daluren gaat laden, maar terugleveren tijdens piek vind ik de netto opbrengst niet waard.
Ook ik snap dat hij nog wat moet leren, maar dit is toch wel te voorspellen lijkt me. Ik heb meestal ook nog wel wat over aan het einde van de nacht, dus wellicht dat hij daar ook rekening mee houd (soms meer dan 20% over).
Ik wacht dus nog even af.
Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Hou je er rekening mee dat komende nacht niet genoeg spread is om zelfs dynamisch te laden? Als ze netjes rekening houden met en laadverlies en ontlaadverlies èn afschrijving dan is tussen 1:00/2:00 en 8:00 morgen geen lading nodig of niet financieel haalbaar. Dus heb je wellicht maar dekking voor 6 a 7 uur nodig. Morgen kan ie dan waarschijnlijk weer dynamisch volladen voor 13 cent.autoreverse schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:42:
(Dynamisch tarief laden ingesteld)
Ik begrijp het algoritme nog moet leren, maar m.i. klopt er iets niet als de PIB zelf al voorspelt dat ie niet vol gaat raken einde van de dag terwijl er voldoende opwek beschikbaar is op dat moment zonder dat er sprake is van drukte op het net…
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Maak je die 20% dan niet in de ochtend alsnog op? Ik dus wel, maar mijn panelen liggen dan ook op Zuid-West dus die doen in de ochtend nog niets.DJ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:47:
[...]Ik heb meestal ook nog wel wat over aan het einde van de nacht, dus wellicht dat hij daar ook rekening mee houd (soms meer dan 20% over).
Meestal gaat de waterkoker dan aan voor een pot thee. Dat is een piek van 2kW die dan netjes opgevangen wordt (in NoM mode tenminste) omdat de PiB's nog voldoende kunnen leveren. Maar normaal gaat die niet helemaal op inderdaad. In de winter maanden uiteraard wel, maar dan is er ook veel minder opbrengst.autoreverse schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:50:
[...]
Maak je die 20% dan niet in de ochtend alsnog op? Ik dus wel, maar mijn panelen liggen dan ook op Zuid-West dus die doen in de ochtend nog niets.
- Type energiecontract?
- Zonnepanelen?
- Aantal batterijen?
- Nog andere batterijen of apparaten die energie opslaan, boilers etc.
- De spread van die dag bij dynamische contracten. Hoogste prijs, laagste prijs en het aantal uren.
- Slim laden != Nom
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Oké ik probeer dit te begrijpen, misschien denk ik nog teveel vanuit de NOM modus?TFX77 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:48:
[...]
Hou je er rekening mee dat komende nacht niet genoeg spread is om zelfs dynamisch te laden? Als ze netjes rekening houden met en laadverlies en ontlaadverlies èn afschrijving dan is tussen 1:00/2:00 en 8:00 morgen geen lading nodig of niet financieel haalbaar. Dus heb je wellicht maar dekking voor 6 a 7 uur nodig. Morgen kan ie dan waarschijnlijk weer dynamisch volladen voor 13 cent.
Dan komt het erop neer dat op dat moment (einde van de ochtend)injecteren voor 13 cent zinvoller was geweest dan de PIB opladen (op zonnestroom) wegens de omvormer verliezen?
Zodat die tijdens de pieken van het koken in de avond en morgenochtend kan bijspringen en de nacht overbruggen? Wacht ik moet mezelf verbeteren: het bijspringen met koken was vermoedelijk dan nog wel gelukt met 50%
[ Voor 5% gewijzigd door autoreverse op 05-06-2026 20:00 ]
Ik gebruik mijn eigen Slim Laden integratie. Wat het algoritme van HomeWizard denkt, voorspelt weet ik ook niet. Echter heeft het neem ik aan nog maar een paar dagen de tijd gehad om alle situaties te leren en te algoritmen. Koken is vaak niet heel lang, hij past zijn algoritme per kwartier aan, dus dit kan gemist worden. Echter heeft hij het wellicht dan wel geleerd voor de volgende keer.autoreverse schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:56:
[...]
Oké ik probeer dit te begrijpen, misschien denk ik nog teveel vanuit de NOM modus?
Dan komt het erop neer dat injecteren voor 13 cent vanochtend zinvoller was dan de PIB opladen zodat die tijden de pieken van het koken in de avond en morgenochtend kan bijspringen en de nacht overbruggen? Wacht ik moet mezelf verbeteren: het bijspringen met koken was vermoedelijk dan nog wel gelukt met 50%
Ik krijg elk uur door wat ik bedacht heb de dag er voor.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| Huidige modus PiBs zero discharge only State of Charge 1 = 94 State of Charge 2 = 94 State of Charge 3 = 93 Gemiddelde State of Charge = 94 P1 Power= -17 Auto vermogen= 0 Boiler vermogen= 0 SolarEdge= -34 Huidigeprijs 0.34 Hoogsteprijs 0.36 Hoog min huidig 0.02 Laagsteprijs 0.16 Gewenste laadspread 0.19 Gewenste ontlspread 0.11 Laadspread is gehaald= (hoogsteprijs min huidigeprijs) >= aan gewenste laadspread Laadspread nu= 0.02 >= 0.19 Laadspread gehaald? False Laadspread niet gehaald? True Ontlaad spread gehaald= (hoogsteprijs - gewenste ontlspread) <= huidigeprijs <= hoogsteprijs Ontlaadspread nu= (0.25 <= 0.34) <= 0.36 Ontlaad spread gehaald? True Ontlaad spread niet gehaald? False |
1
|
[ Voor 36% gewijzigd door TFX77 op 05-06-2026 20:05 ]
7. je eigen tarief instellingenTFX77 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:55:
Wellicht moeten we even een lijst maken. Als je iets wil melden over slim laden en denkt dat het niet goed werkt...Etc. wellicht een lijstje maken voor de TS @Devke?
- Type energiecontract?
- Zonnepanelen?
- Aantal batterijen?
- De spread van die dag bij dynamische contracten. Hoogste prijs, laagste prijs en het aantal uren.
- Slim laden != Nom
8. batterij restrictie wel/niet uitgeschakeld.
Waar heb je die temp. batterijen vandaan? is dit een losse sensor?fredhuizinga schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:31:
Tweede dag lekker slim laden, ik heb er al wel een goed gevoel bij.
Nu net nog beetje zon, maar batterijen zijn inmiddels bijna vol dus vol terug leveren..
[Afbeelding]
Voorspelling begin van de dag weer wat mager maar in de loop van de dag stelt hij netjes bij. Met dit weer ook niet te voorspellen op lokaal niveau denk ik. Voorlopig maar een langere tijd testen, en hopen dat er binnenkort nog eens negatieve prijzen komen en kijken wat het algoritme doet. Ook omdat ik dan mijn zonnepanelen uitschakel via HA.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ja een aliexpress dingetje heb ik voor de uitgang van de batterijen liggen. Zal niet de exacte temp zijn maar een leuke indicatie zo.nl0jdb schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:00:
[...]
Waar heb je die temp. batterijen vandaan? is dit een losse sensor?
Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black
De batterijj heeft 80% nodig geef je aan en had een SoC van 85%. Dan zou het dus goed moeten komen. Niet laden in de ochtend is verwacht gedrag. De tarieven zijn in de ochtend hoger dan in de middag. Het in de nacht even op Stand-by gaan kan zijn dat de batterij ziet dat hij in de ochtend de energie nodig heeft (duurdere stroom) t.o.v. de nacht en daarom even een pas op de plaats maakt. Nachtstroom is goedkoper.PeteSplit schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:18:
[Afbeelding]
Vanaf gisteren middag de batterij op slim laden bij een dynamisch contract.
Het resultaat,
om 1:30 uur gaat de batterij een kwartier lang op standby,
om 7 uur wil de batterij gaan laden, maar stelt dit uit tot na 12 uur,
de batterij laad maar op tot 85%
(de batterij heeft normaal maar maximaal 80% nodig om de nacht door te komen).
Wat opvalt is het onnodig op standby gaan in de nacht, waarom niet op NOM ?
PS, De batterij is onregelmatig opgeladen door de vele stortbuien deze middag...
Wat je hier ziet is cycli besparing. Je batterij zorgt dat je de avond en nacht doorkomt zonder helemaal vol te gaan zitten. Wat ik eerder in mijn review schreef. Of je nu van 20% SoC naar 100% SoC gaat of van 0 tot 80%. Netto blijf je op 80% beschikbare energie zitten. Het vol willen hebben hoorde ik vanuit mijn omgeving ook. Als je het echter niet opmaakt waarom dan vol? Ook deze gedachte zit in Slim Laden (met een marge voor onvoorzien).DJ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:47:
[...]
Dat heb ik dus vandaag ook. Mijn 4 PiB's zijn niet boven de 84% gekomen vandaag. Dit terwijl er toch behoorlijk wat terug geleverd is. In het begin van de dag voorspelde hij nog 100% te halen, maar tegen etenstijd was dat al losgelaten . . .
Ook ik snap dat hij nog wat moet leren, maar dit is toch wel te voorspellen lijkt me. Ik heb meestal ook nog wel wat over aan het einde van de nacht, dus wellicht dat hij daar ook rekening mee houd (soms meer dan 20% over).
Het lijkt mij goed dat er bij issues sws een aantal van deze gegevens mee in de post genomen worden. Laat ook je zelfvoorzieningsgrafiek dan zien. Dat geeft inzicht of er ook voldoende opwek was. Laten we eerst proberen de vragen te beantwoorden. Met de juiste plaatjes kun je al veel zien.TFX77 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:55:
Wellicht moeten we even een lijst maken. Als je iets wil melden over slim laden en denkt dat het niet goed werkt...Etc. wellicht een lijstje maken voor de TS @Devke?
- Type energiecontract?
- Zonnepanelen?
- Aantal batterijen?
- Slim laden != Nom
Was er gister voldoende opwek beschikbaar? Of was het weer zo slecht daar dat de batterij ervoor gekozen heeft SoC te bewaren voor een duurder moment? Zelfvoorzieningsgrafiek zit er niet bij, dus wat lastig te bepalenKnowbody schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:08:
Er is me iets vreemds opgevallen.
Exact om middernacht is er overgeschakeld naar het net. Na een paar uur gingen de batterijen weer verder met ontladen.
SoC was rond de 50%
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is jammer dat er niet gekeken lijkt te worden naar de voorspellingen van de dag erop. Gisteren heeft hij 3 uur niet geladen en terug geleverd. Hij is uiteindelijk tot 65% vol geraakt wat voldoende was voor afgelopen nacht. Vanochtend zat ik op 14% en begon hij weer met terugleveren aan het net. Dit terwijl het vandaag en morgen niet zonnig lijkt te worden. Dat betekent dat ik vandaag en waarschijnlijk ook morgen stroom van het net moet gaan afnemen. Ik heb juist een 3e batterij erbij gekomen om dagen met weinig zon te kunnen overbruggen. Maar daarvoor moet hij wel zo vol mogelijk zitten.Devke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:41:
[...]
De batterijj heeft 80% nodig geef je aan en had een SoC van 85%. Dan zou het dus goed moeten komen. Niet laden in de ochtend is verwacht gedrag. De tarieven zijn in de ochtend hoger dan in de middag. Het in de nacht even op Stand-by gaan kan zijn dat de batterij ziet dat hij in de ochtend de energie nodig heeft (duurdere stroom) t.o.v. de nacht en daarom even een pas op de plaats maakt. Nachtstroom is goedkoper.
Als gisteren voorspeld was dat vandaag zeer zonnig zou zijn dan zou het wel logisch zijn wat jij beschrijft. Ik lever liever terug als ik er iets voor terugkrijg (en het net er iets aan heeft) dan op de momenten dat het net vol zit.
Vanochtend heb ik hem terug op nul op de meter gezet. Ik ga het weer eens proberen als het langer zonnig is.
[ Voor 3% gewijzigd door Sepio op 06-06-2026 09:17 ]
De reden is dat er voor mij als gebruiker geen enkel voordeel aanzit maar wel een paar nadelen.
Nadeel 1: Ongeacht hoe goed het algoritme ook is er zullen situaties zijn waarop deze niet of niet goed kan anticiperen met als gevolg dat er stroom weglekt naar het net die in de batterijen geladen had kunnen worden en deze niet de 100% halen.
Nadeel 2: Minder inzicht in de werking van de batterijen. Ik heb 2 displays in huis en met een enkele blik daarop kan ik zien of de batterijen doen wat ze moeten doen als ze in NOM staan. In WIJK is dat echter niet meer het geval. Dan moet ik in de App gaan kijken wat de stippellijn aangeeft en ze terecht niet Laden of dat er een probleem is.
Het genoemde mogelijke voordeel van minder laadverlies, omdat er door het uitstellen met hoger vermogen wordt geladen, heeft in de praktijk geen waarde bij een vast contract. Het effect is namelijk dat er dan netto meer naar het net wordt teruggestuurd maar teruglevering heeft financieel netto weinig of geen waarde, zeker niet na 01-01-2027.
Dan is er nog het punt van net ontlasting. Dit is een blackbox en er is op geen enkele wijze vast te stellen of dit effect heeft met misschien als uitzondering gebieden waar omvormers regelmatig uitvallen door overvoltage.
Ik ben in mijn redenatie dan ook teruggevallen op de informatie die de netwerkbeheerders zelf in hun voorstel voor de nieuwe tarief tijdblokken met hoge belasting hebben gemeld.
De zomer is niet echt een probleem en dat is nu juist de periode dat de meeste teruglevering zal plaatsvinden. Daar tegenover staat dan de winter en vooral aan het einde van de dag en de avond. De beste manier om met de laatste om te gaan is een zo vol mogelijke batterij te hebben en in het eigen gebruik te voorzien. Voor diegene die toch wat aan netwerkontlasting willen doen is het waarschijnlijk beter om gericht met het aanzetten van gebruikers om te gaan. Het voordeel is dat je dat dan helemaal zelf in de hand hebt in plaats van afhankelijk te zijn van een blackbox algoritme.
Alles draait nog steeds op NOM maar zie dat de accu’s niet in de ochtend gelijk naar 100% gaan.
Voordeel voor de accu is ook dan dat die niet meer de hele dag op 100% blijft staan .
Stond gisteren maar een 5uurtjes op 100#, van 16.00 t/m 20.50.
Normaal zijn de accu’s al om 9.00 vol t/m 20.50
2 dagen online en nu al de uitslag? Ik heb hem net pas ingevuld. Laten we het vooral de tussenstand noemen.
Het lijkt allemaal wel mooi te werken. Gisteren nog even handmatig laden geforceerd omdat ik gewoon een volle batterij wilde voor de zekerheid, maar nu is er nog steeds 36% over van de 2 PiB's en gaat er 1800W naar het net toe. Laden staat ingepland om 12:00 en dat zou binnen 3 uur moeten resulteren in twee volle PiB's.
Beter kijkenDevke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:56:
[...]
Was er gister voldoende opwek beschikbaar? Of was het weer zo slecht daar dat de batterij ervoor gekozen heeft SoC te bewaren voor een duurder moment? Zelfvoorzieningsgrafiek zit er niet bij, dus wat lastig te bepalen
Nu op wijk ingeschakeld. Ga dit zeker deze zomer de kans geven. Ik ben van mening dat het langer duurt als een paar dagen om een goed beeld te krijgen.
Mei volgend jaar loopt mijn contract af. En mss is het dan wel tijd om eens een dynamisch contract te nemen.
Misschien bij dynamisch anders, maar bij vast wil ik graag de batterij zo mogelijk vol.Devke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:47:
[...]
Wat je hier ziet is cycli besparing. Je batterij zorgt dat je de avond en nacht doorkomt zonder helemaal vol te gaan zitten. Wat ik eerder in mijn review schreef. Of je nu van 20% SoC naar 100% SoC gaat of van 0 tot 80%. Netto blijf je op 80% beschikbare energie zitten. Het vol willen hebben hoorde ik vanuit mijn omgeving ook. Als je het echter niet opmaakt waarom dan vol? Ook deze gedachte zit in Slim Laden (met een marge voor onvoorzien).
Het aantal beschikbare cycli is zo groot dat ik dat nooit op ga krijgen binnen de verwachtte gebruiksduur, zelfs niet wanneer het aantal verbruikt zou verdubbelen tov nu. Dus hier geen enkele reden om te bezuinigen op cycli.
Maar aan de andere kant, bezuinigen op cycli kan wel negatieve kanten hebben. Wanneer mijn batterij vandaag volgeladen is, kan ik daar mee misschien wel 2 dagen doorkomen op mijn batterij terwijl er niet voldoende zon is om de batterij op dat moment vol te laden. Ik heb dus reserve wat me rechtstreeks scheelt in het aantal kWh dat ik moet afnemen.
Dus het automatische programma probeert, in mijn ogen onnodig te besparen op cycli omdat ik meer cycli tot mijn beschikking heb dan ik de komende 15 tot 20 jaar op kan maken, terwijl het me wel meer risico geeft dat ik meer kWh's tegen vaste prijs moet afnemen dan zonder de automatische stand het geval zou zijn geweest. In mijn ogen is dat ongunstig. Als ik de wijk tegemoet wil komen wil ik dat kunnen doen zonder zelf het risico te lopen op een hogere afname, wat mij meer geld kost.
In mijn ogen kom ik de wijk al tegemoet door de aanschaf van de batterij, welke maakt dat ik minimaal afneem in de piekuren.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die blij zijn met de optie voor een automatische functie in de app. De automatische variant voor een vast contract valt wat mij betreft onder een marketing truuk.
Maar zo uniek zijn we allemaal toch uiteindelijk niet? Nagenoeg iedereen zal toch een stroompiek hebben in de ochtend en de middag/avond (koken, TV kijken, andere apparaten aan of aan de oplader hangen etc)
En toch geeft de voorspel grafiek van de PIB een platte lijn weer tussen 14u en 21:15 (zonsondergang) Ik zou dan op z’n minst een dipje verwachten (rond etenstijd)
[ Voor 14% gewijzigd door autoreverse op 06-06-2026 09:44 ]
Eventjes aangekeken en toen wijzigde ineens de weersvoorspelling ... waardoor die toch terug begon te laden. Maar de periode ervoor, die ben je dus kwijt.
Raar maar waar, iets erna is dat weer gebeurd. Er werd terug meer zon voorspeld, laden werd uitgesteld. Voorspelling wijzigde weer, laden start ook weer.
Echt gek.
Ik ben nogal risico-avers en heb liever dat wat genomen kan worden van zonne-opwek, ook effectief genomen wordt wanneer het kan. Niet te veel rekenen op wat misschien niet gaat komen.
Dat je niet altijd naar 100% moet mikken, dan begrijp ik wel maar dan moet je ook rekening houden met wat er de dag erna (en misschien zelfs daarna) gaat komen. En anders nemen wat je nemen kan.
Met het RTE verhaal moeten ze bij mij niet afkomen.
RTE 75%-80% van 0 = ... ?
Dan heb ik liever 500W aan RTE 70%.
@Devke:
Waar in Github kan dat verder uitgediept worden ? Want ik heb nog wel wat opmerkingen specifiek voor de Belgische markt die prijsgerelateerd zijn.
Je loopt met dynamisch natuurlijk altijd het risico dat het weer of het gebruik tegen valt. Je kan ook handmatig eenmalig naar 100% laten laden waarna hij weer naar slim laden terug valt als je vooraf weet dat je verbruik hoger gaat zijn of zelf de bui al ziet hangen.Holvoetn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:38:
Deze morgen alles even terug op Slim Laden / Dynamisch gezet en vastgesteld dat op een bepaald moment weer gestopt werd met laden.
Eventjes aangekeken en toen wijzigde ineens de weersvoorspelling ... waardoor die toch terug begon te laden. Maar de periode ervoor, die ben je dus kwijt.
Raar maar waar, iets erna is dat weer gebeurd. Er werd terug meer zon voorspeld, laden werd uitgesteld. Voorspelling wijzigde weer, laden start ook weer.
Echt gek.
Ik ben nogal risico-avers en heb liever dat wat genomen kan worden van zonne-opwek, ook effectief genomen wordt wanneer het kan. Niet te veel rekenen op wat misschien niet gaat komen.
Dat je niet altijd naar 100% moet mikken, dan begrijp ik wel maar dan moet je ook rekening houden met wat er de dag erna (en misschien zelfs daarna) gaat komen. En anders nemen wat je nemen kan.
@Devke:
Waar in Github kan dat verder uitgediept worden ? Want ik heb nog wel wat opmerkingen specifiek voor de Belgische markt die prijsgerelateerd zijn.
Ik had zelf gisteren dat laden ook geforceerd, maar achteraf gezien was dat helemaal niet nodig geweest. Vanmiddag zijn de dynamische prijzen weer erg laag en nu staat de woning 2500W terug te leveren aan het net terwijl de twee PiB's op 36% blijven hangen.
Ik denk dat het zichzelf ook wel in gaat leren op het verbruikspatroon en de zonnepanelen opwek van de woning, maar op afstand even het laden forceren als ik het beter denk te weten en de zon volop levert, is geen enkele moeite.
Ik heb vergeleken met anderen en de verschillen zijn best groot. Niet iedereen kan overdag een was draaien of de vaatwasser aanzetten en waar de een de panelen pal zuid heeft liggen heeft de ander ze misschien op oost of west. Bij mij is de inductie een grootverbruiker, maar met veel panelen op ZW hoeven de PiB's vaak maar weinig te doen als de zon mee werkt. Zodra hier een elektrische auto staat, gaat het hele patroon weer anders worden, want met alle superzuinige apparaten is er nu veel over in de zomer, maar zo'n EV slurpt mijn overschot wel op als ik die op zondagmiddag van 20% naar 100% laat laden.autoreverse schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:36:
Wat ik me afvraag over die leer-modus van slim laden (DYNamisch) is dat het nu lijkt alsof die helemaal, ‘from scratch’ nu gaat leren van mijn gebruikspatroon.
Maar zo uniek zijn we allemaal toch uiteindelijk niet? Nagenoeg iedereen zal toch een stroompiek hebben in de ochtend en de middag/avond (koken, TV kijken, andere apparaten aan of aan de oplader hangen etc)
En toch geeft de voorspel grafiek van de PIB een platte lijn weer tussen 14u en 21:15 (zonsondergang) Ik zou dan op z’n minst een dipje verwachten (rond etenstijd)
Het leren moet dus continu en waarschijnlijk zitten er wel wat basisprincipes in die voor iedereen gelijk zijn, maar vermoedelijk zijn er meer verschillen dan overeenkomsten qua verbruik en opwek.
Heb je al een x gehad in de tijd dat je op Slim Laden staat dat je tekort kwam? Dus SoC eerder 0 en dus netopname nodig was? Met terugleveren aan het net bedoel je denk ik, batterij levert stroom en behoud nul op de meter. Terug leveren naar het net kan niet.Sepio schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:06:
[...]
Het is jammer dat er niet gekeken lijkt te worden naar de voorspellingen van de dag erop. Gisteren heeft hij 3 uur niet geladen en terug geleverd. Hij is uiteindelijk tot 65% vol geraakt wat voldoende was voor afgelopen nacht. Vanochtend zat ik op 14% en begon hij weer met terugleveren aan het net. Dit terwijl het vandaag en morgen niet zonnig lijkt te worden. Dat betekent dat ik vandaag en waarschijnlijk ook morgen stroom van het net moet gaan afnemen. Ik heb juist een 3e batterij erbij gekomen om dagen met weinig zon te kunnen overbruggen. Maar daarvoor moet hij wel zo vol mogelijk zitten.
Als gisteren voorspeld was dat vandaag zeer zonnig zou zijn dan zou het wel logisch zijn wat jij beschrijft. Ik lever liever terug als ik er iets voor terugkrijg (en het net er iets aan heeft) dan op de momenten dat het net vol zit.
Vanochtend heb ik hem terug op nul op de meter gezet. Ik ga het weer eens proberen als het langer zonnig is.
Welke laadstrategie?j10 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:33:
Bij mij geen stippellijn [verwachting] Moet ik daar iets voor instellen?
Bij nadeel 1 schrijf je " er zullen situaties zijn"....... ik heb het idee dat je hier een aanname doet?hanev001 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:07:
Na een paar dagen proberen en enig serieus denkwerk heb ik besloten om van SlimLaden/Wijkvriendelijk terug te gaan naar standaard NOM.
De reden is dat er voor mij als gebruiker geen enkel voordeel aanzit maar wel een paar nadelen.
Nadeel 1: Ongeacht hoe goed het algoritme ook is er zullen situaties zijn waarop deze niet of niet goed kan anticiperen met als gevolg dat er stroom weglekt naar het net die in de batterijen geladen had kunnen worden en deze niet de 100% halen.
Nadeel 2: Minder inzicht in de werking van de batterijen. Ik heb 2 displays in huis en met een enkele blik daarop kan ik zien of de batterijen doen wat ze moeten doen als ze in NOM staan. In WIJK is dat echter niet meer het geval. Dan moet ik in de App gaan kijken wat de stippellijn aangeeft en ze terecht niet Laden of dat er een probleem is.
Het genoemde mogelijke voordeel van minder laadverlies, omdat er door het uitstellen met hoger vermogen wordt geladen, heeft in de praktijk geen waarde bij een vast contract. Het effect is namelijk dat er dan netto meer naar het net wordt teruggestuurd maar teruglevering heeft financieel netto weinig of geen waarde, zeker niet na 01-01-2027.
Dan is er nog het punt van net ontlasting. Dit is een blackbox en er is op geen enkele wijze vast te stellen of dit effect heeft met misschien als uitzondering gebieden waar omvormers regelmatig uitvallen door overvoltage.
Ik ben in mijn redenatie dan ook teruggevallen op de informatie die de netwerkbeheerders zelf in hun voorstel voor de nieuwe tarief tijdblokken met hoge belasting hebben gemeld.
De zomer is niet echt een probleem en dat is nu juist de periode dat de meeste teruglevering zal plaatsvinden. Daar tegenover staat dan de winter en vooral aan het einde van de dag en de avond. De beste manier om met de laatste om te gaan is een zo vol mogelijke batterij te hebben en in het eigen gebruik te voorzien. Voor diegene die toch wat aan netwerkontlasting willen doen is het waarschijnlijk beter om gericht met het aanzetten van gebruikers om te gaan. Het voordeel is dat je dat dan helemaal zelf in de hand hebt in plaats van afhankelijk te zijn van een blackbox algoritme.
Nadeel 2 snap ik, dit is inderdaad niet via het Energy Display te zien. Wil je makkelijke controle of de batterij doet wat het moet doen of leer je vertrouwen op, dat is een persoonlijke keuze. Helder.
Voordelen. Netto meer overhouden is nog steeds lonend, of je moet een energie contract hebben waarbij de vergoeding voor terug leveren negatief of 0 is. Zolang je nog geld krijgt voor je stroom (netto) is dat rendabeler. Mijn ouders krijgen 25 ct per kWh en hebben een boete van 12 ct per kWh als voorbeeld. Dan hebben ze netto nog steeds 13 ct te pakken per kWh. Hebben saldeerruimte.
Netonlasting is zeker geen blackbox. Waarom zijn de dynamische tarieven dan in de ochtend hoog, middag laag en avond weer hoog? Kijk je op wijkniveau i.p.v. landelijk, dan is dat moeilijk te bepalen.
Slim Laden is pas een paar dagen beschikbaar. Hoe het in de winter gaat is afwachten, maar wat ik eerder schreef, veel zal opgaan al aan eigen verbruik en ik ben ervan overtuigd dat de rest de batterij in gaat (al is dit ook een aanname ;-P)
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl
Ik zal hem over een paar dagen nog een x posten. Tussenstand dus.netappie schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:22:
[...]
2 dagen online en nu al de uitslag? Ik heb hem net pas ingevuld. Laten we het vooral de tussenstand noemen.
Het lijkt allemaal wel mooi te werken. Gisteren nog even handmatig laden geforceerd omdat ik gewoon een volle batterij wilde voor de zekerheid, maar nu is er nog steeds 36% over van de 2 PiB's en gaat er 1800W naar het net toe. Laden staat ingepland om 12:00 en dat zou binnen 3 uur moeten resulteren in twee volle PiB's.
Zon lullig antwoord hoeft niet toch? Probeer je te helpen!
Ben je al tegen 0% SoC aangelopen en moest je van het net halen omdat Slim Laden de mist in ging?Sjamo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:30:
[...]
Misschien bij dynamisch anders, maar bij vast wil ik graag de batterij zo mogelijk vol.
Het aantal beschikbare cycli is zo groot dat ik dat nooit op ga krijgen binnen de verwachtte gebruiksduur, zelfs niet wanneer het aantal verbruikt zou verdubbelen tov nu. Dus hier geen enkele reden om te bezuinigen op cycli.
Maar aan de andere kant, bezuinigen op cycli kan wel negatieve kanten hebben. Wanneer mijn batterij vandaag volgeladen is, kan ik daar mee misschien wel 2 dagen doorkomen op mijn batterij terwijl er niet voldoende zon is om de batterij op dat moment vol te laden. Ik heb dus reserve wat me rechtstreeks scheelt in het aantal kWh dat ik moet afnemen.
Dus het automatische programma probeert, in mijn ogen onnodig te besparen op cycli omdat ik meer cycli tot mijn beschikking heb dan ik de komende 15 tot 20 jaar op kan maken, terwijl het me wel meer risico geeft dat ik meer kWh's tegen vaste prijs moet afnemen dan zonder de automatische stand het geval zou zijn geweest. In mijn ogen is dat ongunstig. Als ik de wijk tegemoet wil komen wil ik dat kunnen doen zonder zelf het risico te lopen op een hogere afname, wat mij meer geld kost.
In mijn ogen kom ik de wijk al tegemoet door de aanschaf van de batterij, welke maakt dat ik minimaal afneem in de piekuren.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die blij zijn met de optie voor een automatische functie in de app. De automatische variant voor een vast contract valt wat mij betreft onder een marketing truuk.
Volgens mijn berekeningen kan ik die in ongeveer zes jaar terugverdienen, ervan uitgaand dat de teruggeleverde zonnestroom in de toekomst nagenoeg niets waard zal zijn.
Ik volg dit topic al een tijd en ben blij dat de nieuwe laadmodi er eindelijk zijn! Leuk om als klant van HomeWizard bij te dragen aan deze ontwikkeling.
Dankzij dynamisch laden verdien ik de batterij mogelijk nog iets sneller terug, in vier of vijf jaar.
Toch zou ik het prettig vinden als de batterij in de vroege avond zou kunnen ontladen bij hoge tarieven. Als ik een avond laat thuis ben gebruik ik die stroom toch zelf niet. Waarom zou ik dan niet het net ondersteunen met groene stroom en er ook nog een paar dubbeltjes aan verdienen?
In 2027 neem ik waarschijnlijk een dynamisch contract en ik hoop dat HomeWizard daar dan een modus voor heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door Doc Brown op 06-06-2026 12:04 ]
Ik loop op nom al geregeld tegen 0% SoC aan, en uiteraard zal ik daar vaker tegenaan gaan lopen wanneer het systeem gelegenheden om te laden laat liggen tbv voorzichtigheid met cycles en wijkvriendelijk laden en ontladen. Jij verwacht het tegenovergestelde?Devke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Ben je al tegen 0% SoC aangelopen en moest je van het net halen omdat Slim Laden de mist in ging?
Heb je al een update van de app gedaan? Versie 2.4.0j10 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:33:
Bij mij geen stippellijn [verwachting] Moet ik daar iets voor instellen?
Zoals eerder geschreven. Ontladen naar het net gaat niet komen. In 2027 wil je sws denk ik zoveel mogelijk zelf opvangen.Doc Brown schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:59:
Tot volgende zomer heb ik nog een vast contract met een terugleververgoeding van 15 cent, zonder boete. Maar ik heb toch alvast een renewed HomeWizard thuisbatterij op de kop getikt voor 950 euro.
Volgens mijn berekeningen kan ik die in ongeveer zes jaar terugverdienen, ervan uitgaand dat de teruggeleverde zonnestroom in de toekomst nagenoeg niets waard zal zijn.
Ik volg dit topic al een tijd en ben blij dat de nieuwe laadmodi er eindelijk zijn! Leuk om als klant van HomeWizard bij te dragen aan deze ontwikkeling.
Dankzij dynamisch laden verdien ik de batterij mogelijk nog iets sneller terug, in vier of vijf jaar.
Toch zou ik het prettig vinden als de batterij in de vroege avond zou kunnen ontladen bij hoge tarieven. Als ik een avond laat thuis ben gebruik ik die stroom toch zelf niet. Waarom zou ik dan niet het net ondersteunen met groene stroom en er ook nog een paar dubbeltjes aan verdienen?
In 2027 neem ik waarschijnlijk een dynamisch contract en ik hoop dat HomeWizard daar dan een modus voor heeft.
Ik verwacht dat als jij 0% SoC iedere dag aantikt als je toch 100% SoC nodig hebt dat Slim Laden dan niet zal pauzeren als 100% niet gehaald gaat worden (mits er voldoende opwek is uiteraard.) Als dit wel het geval is dan is dat het melden aan HW zeker waard.Sjamo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:01:
[...]
Ik loop op nom al geregeld tegen 0% SoC aan, en uiteraard zal ik daar vaker tegenaan gaan lopen wanneer het systeem gelegenheden om te laden laat liggen tbv voorzichtigheid met cycles en wijkvriendelijk laden en ontladen. Jij verwacht het tegenovergestelde?
Ik zou het eens proberen als je wilt. Kijken wat er gebeurd. Gun het wel even iets langer dan een dag.
[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 06-06-2026 12:11 ]
Van de huidige dynamische laadmodus naar een modus die in de vroege avond kan terugleveren is het maar een heel kleine stap. De terugverdientijd voor bezitters van een thuisbatterij kan verder omlaag. Intussen wordt de Chinese concurrentie in hoog tempo goedkoper. HomeWizard moet de batterij voor potentiële kopers ook financieel zo interessant mogelijk maken om niet van de Chinezen te verliezen!Devke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:07:
[...]
Zoals eerder geschreven. Ontladen naar het net gaat niet komen. In 2027 wil je sws denk ik zoveel mogelijk zelf opvangen.
Je hoeft mij niet te overtuigen. Ik heb dit zelf ook vaker aangeven aan HomeWizard. Ze gaan er niet in mee. Is hun goed recht. Daarom heb ik toen ook besloten een ander merk ernaast te zetten.Doc Brown schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:11:
[...]
Van de huidige dynamische laadmodus naar een modus die in de vroege avond kan terugleveren is het maar een heel kleine stap. De terugverdientijd voor bezitters van een thuisbatterij kan verder omlaag. Intussen wordt de Chinese concurrentie in hoog tempo goedkoper. HomeWizard moet de batterij voor potentiële kopers ook financieel zo interessant mogelijk maken om niet van de Chinezen te verliezen!
Maar toch even een praktisch vraagje
Ik heb draai nu een jaar met een PIB en wil er een bijzetten.
Wat zou handiger zijn qua aansluiten? 2x 800 watt afgifte of koppelen op 1600 watt (op eigen groep)
Het meerendeel van de dag halen we de 800 watt in het verbruik niet. Hoogstens als er keukenapperatuur gebruikt worden. De airco draait op ecostand de hele dag ook maar max 500 watt en we hebben de grote verbruikers overdag aanstaan om meer rendement uit de zonnepanelen te halen. We komen net niet uit met een PIB op 24 uur en de teruglevering is ook nog teveel. Om de dag staat 's nachts de PHEV aan de lader.
Niet gehinderd door enige kennis.
Misschien helpt het toch, ze lezen mee, neem ik aan. De visie van een batterij zonder nodeloos grote capaciteit vind ik verstandig, net als het principe van je eigen zonnestroom gebruiken. Ik heb de batterij niet voor de handel. Maar bij extreme prijzen in de vroege avond kan de batterij die er toch al staat bijdragen aan besparing van aardgas in gascentrales, en een paar dubbeltjes verdienen. De visie dat het allemaal in de eigen woning achter de meter moet blijven is gewoon niet juist. Ik woon in een drukke stad en heb genoeg buren zonder zonnepanelen.Devke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:13:
[...]
Je hoeft mij niet te overtuigen. Ik heb dit zelf ook vaker aangeven aan HomeWizard. Ze gaan er niet in mee. Is hun goed recht. Daarom heb ik toen ook besloten een ander merk ernaast te zetten.
Ah excuses bedoel het niet zo.Devke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:42:
[...]
Zon lullig antwoord hoeft niet toch? Probeer je te helpen!
Je stelde een vraag waarvan je volgens mij het antwoord uit de plaatjes kon halen.
In elk geval vind ik het vreemd dat er blijkbaar precies aan het einde van de grafiek en begin van de nieuwe grafiek ontladen wordt. 55% So
Het handigste (en veiligste) is als je een groep over hebt waar verder niets op zit. Dan kun je de beveiliging uitschakelen en dus met 2 PiB's met 1600 Watt ontladen. Laden gaat altijd met maximaal vermogen, mits het beschikbaar is natuurlijk (tenzij je handmatig vol laden aanzet).Doc Brown schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:24:
[...]
Misschien helpt het toch, ze lezen mee, neem ik aan. De visie van een batterij zonder nodeloos grote capaciteit vind ik verstandig, net als het principe van je eigen zonnestroom gebruiken. Ik heb de batterij niet voor de handel. Maar bij extreme prijzen in de vroege avond kan de batterij die er toch al staat bijdragen aan besparing van aardgas in gascentrales, en een paar dubbeltjes verdienen. De visie dat het allemaal in de eigen woning achter de meter moet blijven is gewoon niet juist. Ik woon in een drukke stad en heb genoeg buren zonder zonnepanelen.
Je gaat uit van, of vertaalt mijn stuk naar tekst die ik niet schreef.Devke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:10:
[...]
Ik verwacht dat als jij 0% SoC iedere dag aantikt als je toch 100% SoC nodig hebt dat Slim Laden dan niet zal pauzeren als 100% niet gehaald gaat worden (mits er voldoende opwek is uiteraard.) Als dit wel het geval is dan is dat het melden aan HW zeker waard.
Ik zou het eens proberen als je wilt. Kijken wat er gebeurd. Gun het wel even iets langer dan een dag.
Ik laad (uiteraard) niet elke dag 100% op nom omdat het weer daar niet altijd geschikt voor is.
Ik heb niet alle dagen 100% SoC nodig om de nacht door te komen, omdat mijn verbruik niet alle dagen even groot is.
Wat ik schreef is dat ik voorkeur heb voor 100% SoC wanneer het weer meewerkt, omdat wanneer ik het de dag/nacht zelf niet gebruik, het restant (reserve) geregeld de dag erna of de dag daarna van pas komt als de opwek dan minder is. En door het wisselende weer in Nederland is dat een situatie die niet doorlopend maar wel geregeld voorkomt.
Aangezien een weerbericht van 1 dag soms al per uur of vaker wisselt lijkt het me onmogelijk dat dat soort (meerdaagse) situaties altijd goed ingeschat kunnen worden door een algoritme of ai.
Wat ik dus zeg is dat je door de wijkvriendelijke optie bij vaste energieprijzen te kiezen risico loopt op hogere afname (en teruglevering) dan je bij nom zou hebben gehad. Ik denk dat het goed is dat duidelijk te hebben wanneer je probeert je wijk energietechnisch gezien te ontlasten.
Zeker wanneer het onduidelijk is of je wijk dat nodig heeft. HW gaat uit van grote lijnen, die niet altijd gelijk hoeven te lopen met de werkelijke situatie in jouw (algemeen ) omgeving.
Ja punt 1 is een aanname maar je hoeft geen strategisch genie te zijn om tot die conclusie te komen. De laad strategie kan geen rekening houden met zaken die het niet weet. Ik kan een wasmachine op elke willekeurige dag aanzetten op een willekeurige tijd stip, het zelfde voor het laden van een auto of een andere groot gebruiker. Als ik dat aan het begin van de dag doe heeft het algoritme mogelijk nog tijd voor correctie maar hoe verder de dag vordert is de optie kleiner en uiteindelijk onmogelijk. Gevolg aan het begin van de dag heb je teruggeleverd terwijl je niet de 100% haaltDevke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:40:
[...]
Bij nadeel 1 schrijf je " er zullen situaties zijn"....... ik heb het idee dat je hier een aanname doet?
Nadeel 2 snap ik, dit is inderdaad niet via het Energy Display te zien. Wil je makkelijke controle of de batterij doet wat het moet doen of leer je vertrouwen op, dat is een persoonlijke keuze. Helder.
Voordelen. Netto meer overhouden is nog steeds lonend, of je moet een energie contract hebben waarbij de vergoeding voor terug leveren negatief of 0 is. Zolang je nog geld krijgt voor je stroom (netto) is dat rendabeler. Mijn ouders krijgen 25 ct per kWh en hebben een boete van 12 ct per kWh als voorbeeld. Dan hebben ze netto nog steeds 13 ct te pakken per kWh. Hebben saldeerruimte.
Netonlasting is zeker geen blackbox. Waarom zijn de dynamische tarieven dan in de ochtend hoog, middag laag en avond weer hoog? Kijk je op wijkniveau i.p.v. landelijk, dan is dat moeilijk te bepalen.
Slim Laden is pas een paar dagen beschikbaar. Hoe het in de winter gaat is afwachten, maar wat ik eerder schreef, veel zal opgaan al aan eigen verbruik en ik ben ervan overtuigd dat de rest de batterij in gaat (al is dit ook een aanname ;-P)
Ik heb een vast contract dat vanaf 01-01-2027 netto voor teruglevering inderdaad nul betaald. Uit berichten in andere threads valt op te maken dat dit een vrij algemeen voorkomende situatie is. Dus voordeel is er niet.
Zoals ik het begrijp rekent het algoritme op basis van de netbelasting in de wijk en zoals gezegd heb je daar geen enkele zicht op Waarom je over Dynamische tarieven bij dat punt praat ontgaat me omdat het hier over Vaste tarieven gaat. Al helemaal omdat er geen directe relatie tussen Dynamische tarieven en netbelasting is, daarin speelt ook de prijsfactor een rol.
De beste manier om het net te ontlasten is om de batterijen vol te hebben en daarmee je gebruik te dekken als de zon niet voldoende levert. Alleen het echte overschot gaat dan naar het net en dat bereik je alleen met standaard NOM.
Hoeveel is een nodeloos grote capaciteit?Doc Brown schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:24:
[...]
Misschien helpt het toch, ze lezen mee, neem ik aan. De visie van een batterij zonder nodeloos grote capaciteit vind ik verstandig, net als het principe van je eigen zonnestroom gebruiken. Ik heb de batterij niet voor de handel. Maar bij extreme prijzen in de vroege avond kan de batterij die er toch al staat bijdragen aan besparing van aardgas in gascentrales, en een paar dubbeltjes verdienen. De visie dat het allemaal in de eigen woning achter de meter moet blijven is gewoon niet juist. Ik woon in een drukke stad en heb genoeg buren zonder zonnepanelen.
Voor ons huis blijkt 2,7kWh toch echt te minimaal.
Voor een all electric woning denk ik dat 10kWh ideaal is. Dan heb je misschien soms wat over, maar mocht het eens wat langer grijs blijven dan blijf je wel meer zelfvoorzienend.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Tja, zoals de meeste huishoudens gebruik ik nog gas. Als ik van het gas af ga zal ik inderdaad meer nodig hebben. Doordat ik in een oud huis woon zal dat nog wel enkele jaren duren.MichielFRL schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:10:
[...]
Hoeveel is een nodeloos grote capaciteit?
Voor ons huis blijkt 2,7kWh toch echt te minimaal.
Voor een all electric woning denk ik dat 10kWh ideaal is. Dan heb je misschien soms wat over, maar mocht het eens wat langer grijs blijven dan blijf je wel meer zelfvoorzienend.
Ja dat is nogal logisch en by design.M4rS schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:48:
@j10
Ik denk dat je de stippellijn alleen ziet bij slimladen en wellicht niet bij NOM
Je bent onderdeel van het testteam. Ik zou het dan onder het P1 meter topic doen daar. Dat is immers de aansturing ook naar de batterij.Holvoetn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:38:
Deze morgen alles even terug op Slim Laden / Dynamisch gezet en vastgesteld dat op een bepaald moment weer gestopt werd met laden.
Echt gek.
@Devke:
Als je een vast contract hebt (is me even niet duidelijk of even gemist) dan snap ik de pauze ook niet. Zou ik dan even in de gaten houden. Dynamisch? Ik zou het haast op tarief gooien, maar dat is in de nacht niet zo springerig. Je houdt best veel SoC over. Heb je in de app aangegeven welk contract dat je hebt en je locatie?Knowbody schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:24:
[...]
Ah excuses bedoel het niet zo.
Je stelde een vraag waarvan je volgens mij het antwoord uit de plaatjes kon halen.
In elk geval vind ik het vreemd dat er blijkbaar precies aan het einde van de grafiek en begin van de nieuwe grafiek ontladen wordt. 55% So
Helder. Als je gaat voor zekerheid dan kun je beter NOM pakken. Al moet ik zeggen dat bij dagen waarbij het weer gewoon niet zo oké is eigenlijk iedere zonnestraal wel gepakt wordt. Ik vind op een dergelijke dag de regeling dan meer op NOM lijken. Met mooi weer meer dynamisch. De link consument eerst, dan netbeheerder haal ik er dan wel uit.Sjamo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:34:
[...]
Je gaat uit van, of vertaalt mijn stuk naar tekst die ik niet schreef.
Ik laad (uiteraard) niet elke dag 100% op nom omdat het weer daar niet altijd geschikt voor is.
Ik heb niet alle dagen 100% SoC nodig om de nacht door te komen, omdat mijn verbruik niet alle dagen even groot is.
Wat ik schreef is dat ik voorkeur heb voor 100% SoC wanneer het weer meewerkt, omdat wanneer ik het de dag/nacht zelf niet gebruik, het restant (reserve) geregeld de dag erna of de dag daarna van pas komt als de opwek dan minder is. En door het wisselende weer in Nederland is dat een situatie die niet doorlopend maar wel geregeld voorkomt.
Aangezien een weerbericht van 1 dag soms al per uur of vaker wisselt lijkt het me onmogelijk dat dat soort (meerdaagse) situaties altijd goed ingeschat kunnen worden door een algoritme of ai.
Wat ik dus zeg is dat je door de wijkvriendelijke optie bij vaste energieprijzen te kiezen risico loopt op hogere afname (en teruglevering) dan je bij nom zou hebben gehad. Ik denk dat het goed is dat duidelijk te hebben wanneer je probeert je wijk energietechnisch gezien te ontlasten.
Zeker wanneer het onduidelijk is of je wijk dat nodig heeft. HW gaat uit van grote lijnen, die niet altijd gelijk hoeven te lopen met de werkelijke situatie in jouw (algemeen ) omgeving.
Misschien een leuk voorbeeldje voor vandaag:
Vandaag zie ik dat er vanmorgen een deel geladen is, maar gestopt werd. Wij hebben net best veel zon gehad. PIB sprong weer in. Dus 100% gaat wel weer gehaald worden. Het net lijkt ook support te krijgen.
:strip_exif()/f/image/WVXEeWx2UZDKLFmyG7o7TPGf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb even de laatste week voor je teruggekeken. Daar zie ik als de SoC op 0% komt er ook direct weer opwek wordt opgevangen. Hij is niet alle dagen op precies 100% geweest. Beetje veel plaatjes om te posten.
:strip_exif()/f/image/dDNNPoWUDkZMfvniiLFvWWIN.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnen Slim Laden heb je wat je terrecht benoemd een voorspelling vh weer zitten. Dat is altijd een risico. Ik gebruik HA met daarin een forecaster en die zit ook wel eens mis. Ik hoor in andere topics meer mensen die ook met andere voorspellers werken en ook missers hebben. Dat is een terecht benoemd risico door je. Het is alleen de vraag hoevaak komt het voor. Ik heb mijn Pa ook eens gevraagd wat hij nu doet nu beta testen Slim Laden voorbij is? Hij is zelf ook kritisch op dit soort dingen. Zijn antwoord was : Ik laat hem op Slim Laden staan.
Het verschil zit hem in onze denkwijze. Ik doe pas de uitspraak als ik bewezen zie dat een bepaalde situatie niet werkt. Ik ga niet voorspellen dat het wel eens niet zou kunnen werken. Verschillen we van mening, mag.hanev001 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:08:
[...]
Ja punt 1 is een aanname maar je hoeft geen strategisch genie te zijn om tot die conclusie te komen. De laad strategie kan geen rekening houden met zaken die het niet weet. Ik kan een wasmachine op elke willekeurige dag aanzetten op een willekeurige tijd stip, het zelfde voor het laden van een auto of een andere groot gebruiker. Als ik dat aan het begin van de dag doe heeft het algoritme mogelijk nog tijd voor correctie maar hoe verder de dag vordert is de optie kleiner en uiteindelijk onmogelijk. Gevolg aan het begin van de dag heb je teruggeleverd terwijl je niet de 100% haalt
Ik heb een vast contract dat vanaf 01-01-2027 netto voor teruglevering inderdaad nul betaald. Uit berichten in andere threads valt op te maken dat dit een vrij algemeen voorkomende situatie is. Dus voordeel is er niet.
Zoals ik het begrijp rekent het algoritme op basis van de netbelasting in de wijk en zoals gezegd heb je daar geen enkele zicht op Waarom je over Dynamische tarieven bij dat punt praat ontgaat me omdat het hier over Vaste tarieven gaat. Al helemaal omdat er geen directe relatie tussen Dynamische tarieven en netbelasting is, daarin speelt ook de prijsfactor een rol.
De beste manier om het net te ontlasten is om de batterijen vol te hebben en daarmee je gebruik te dekken als de zon niet voldoende levert. Alleen het echte overschot gaat dan naar het net en dat bereik je alleen met standaard NOM.
Ik lees al een paar dagen, "ja maar wat als de wasmachine nu aangaat" dan..... o.i.d. Wat ik al eerder probeerde aan te geven is doe gewoon je ding. Je moet je gedrag niet aanpassen op wat Slim Laden wel eens zou kunnen gaan doen. Zover ik weet uit de beta heeft de batterij natuurlijk al wat basis kennis in de cloud. Er wordt veel data verzameld. Ik denk dat je niet wilt weten hoeveel we kudde dieren zijn. Niet lullig bedoeld. Als er iets is waar veel mensen waarde aan hechten is het iets voorspelbaars. Kijk de laatste 100 berichten is terug over Slim Laden.
Met de insteek Dynamische contracten bedoel ik dat je op basis van die prijs al wel kunt inschatten hoe het net eraan toe is. Daar heb je met een vast contract niets aan maar je gaf aan dat dit niet te voorspellen was, vandaar de aanhaak naar.
De beste manier om het net te ontlasten is niet altijd NOM. In de ochtend is er een tekort aan stroom. Mensen met zonnepanelen kunnen dan een bijdrage leveren om dit tekort op te lossen. Waarom zou ik er dan voor kiezen de batterij te laden? Tekort nog groter maken? Ja NOM ontlasting in de avond snap ik, mits je in de middag als er weer een overschot is op het net hebt geladen. Echter jij zal daar geen voordeel financieel van hebben met vast contract. Je kunt er met Slim Laden wel op inspelen als je het net wenst te helpen. Dat is een keuze.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Begrijp ik niet UIt de stippellijn komt duidelijk naar voren dat je niet verder komt dan ca 80% lading en rond middernacht al op 0% zit en in de nacht dus moet gaan kopen van het net. Dat terwijl je 1,7 kWh hebt teruggeleverd die in de batterij hadden gekunt. Dat onderstreept exact wat ik in enkele voorgaande post heb aangegeven als het zwakke punt van het algoritme.fxs81 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:29:
Ben hier met wijkvriendelijk en een vast contract eigenlijk wel tevreden hoe hij het doet, ik heb niet het idee dat ik SOC misloop omdat hij uitgesteld laad, misschien een ietsiepietsie door het wisselvallige weer maar ik laat hem voorlopig nog even zelf verzinnen wat hij doet. Dit is de grafiek van vandaag tot nu toe, regen en soms een klein beetje zon wisselt elkaar af vandaag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is eveneens het punt wat ik wou maken. Waarom zonne-surplus niet gewoon nemen als de mogelijkheid er is ? Om dan het risico te lopen dat je nadien niet genoeg hebt ?hanev001 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:08:
[...]
Dat onderstreept exact wat ik in enkele voorgaande post heb aangegeven als het zwakke punt van het algoritme.
Voor mij is dat niet logisch.
Daar is NOM al voor. Dan zou je dus 2 x NOM in een systeem bouwen. Ben wel benieuwd naar je case m.b.t. België . Dat is een interessante ontwikkeling voor ons hollanders. Ik zie hem wel verschijnen ook op github.Holvoetn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:14:
[...]
Dat is eveneens het punt wat ik wou maken. Waarom zonne-surplus niet gewoon nemen als de mogelijkheid er is ? Om dan het risico te lopen dat je nadien niet genoeg hebt ?
[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 06-06-2026 15:17 ]
Maar dat is juist mijn punt.Devke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:16:
[...]
Daar is NOM al voor. Dan zou je dus 2 x NOM in een systeem bouwen.
Zelfs met dynamisch laden zou het gedrag in dat geval gewoon NoM moeten zijn.
Laden als het moet en kan. Niet wachten als het later meer nut zou hebben en dan de trein missen.
Ik begrijp dat er een poging gedaan wordt om wijkvriendelijk en netontlastend te werken maar eerst moet het eigen huishouden toch afgedekt worden ?
[ Voor 20% gewijzigd door Holvoetn op 06-06-2026 15:19 ]
Heb mijn post nog iets aangepast, we overlappen elkaar. Op Github lezen de ontwikkelaars ook mee. De Slack wellicht nog een optie?Holvoetn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:17:
[...]
Maar dat is juist mijn punt.
Zelfs met dynamisch laden zou het gedrag in dat geval gewoon NoM moeten zijn.
Laden als het moet en kan. Niet ontladen als het later meer nut zou hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 06-06-2026 15:19 ]
IdemDevke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:18:
[...]
Heb mijn post nog iets aangepast, we overlappen elkaar. Op Github lezen de ontwikkelaars ook mee. De Slack wellicht nog een optie?
Mee eens dat dit geregeld is in NOM. Slimladen/WIJK heeft hier echter problemen mee en is dus een slechte keuze als je maximaal iaden en eigen behoefte dekken als primair doel hebt.Devke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:16:
[...]
Daar is NOM al voor. Dan zou je dus 2 x NOM in een systeem bouwen.
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)
Gezien het avondtarief verwacht ik je opwek + wat extra laden uit het net. Mits je opwek ontoereikend is.PeteSplit schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:19:
Morgen zijn er negatieve prijzen (bij een dynamisch contract, zonder energie belasting, als je een netto overschot hebt) en ik zal eens kijken hoe slim laden dynamisch daarmee om gaat... ben benieuwd
Lokatie, tarieven staan ingesteld en op dynamisch. Ik vind het frappant. Afgelopen nacht geen problemen.Devke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:49:
[...]
Als je een vast contract hebt (is me even niet duidelijk of even gemist) dan snap ik de pauze ook niet. Zou ik dan even in de gaten houden. Dynamisch? Ik zou het haast op tarief gooien, maar dat is in de nacht niet zo springerig. Je houdt best veel SoC over. Heb je in de app aangegeven welk contract dat je hebt en je locatie?
Wel veelvuldig problemen met oranje stipjes. Asus Zenwifi is mogelijk problematisch met HW.
De batterij heeft zich om 12 uur bedacht en is zich vandaag al helemaal gaan opladen..Devke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:20:
[...]
Gezien het avondtarief verwacht ik je opwek + wat extra laden uit het net. Mits je opwek ontoereikend is.
[ Voor 13% gewijzigd door PeteSplit op 06-06-2026 15:31 ]
Hangt van je energie leverancier af.PeteSplit schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:19:
Morgen zijn er negatieve prijzen (bij een dynamisch contract, zonder energie belasting, als je een netto overschot hebt) en ik zal eens kijken hoe slim laden dynamisch daarmee om gaat... ben benieuwd
Zelfs met de laagste EPEX prijs van -4.47 EUR/MWh moet ik bv. nog altijd 20.61 EUR/MWh betalen (zonder vaste netkosten en capaciteitstarief !! Dat komt er ook nog eens bij.).
Ook dát is iets wat niet voorzien is in de tariefinstellingen in de app voor de Vlaamse context (in Brussel / Wallonië is het weer net anders).
Maar moet dat tarief eigenlijk ingevuld worden ?
Ik hoop van wel want als het niet is, dan gaan er sowieso verkeerde beslissingen genomen worden.
Maar zoals het hier in Vlaanderen is, dat kan ik gewoonweg niet invullen.
Concreet (assumptie: EPEX prijzen als basis van wat ik kan vergelijken):
Tarief kan momenteel alleen maar ingevuld worden als A x EPEX x BTW.
Maar het tarief in Vlaanderen (ik zit bij Luminus) = (A x EPEX + B) x BTW
Die B kan ik nergens invullen ?
En voor injectie is het ( C x EPEX - D) x BTW
Dit zorgt er bv. voor dat bij een EPEX prijs van 20.3 EUR/MWh of lager ik al moet gaan betalen voor injectie.
Ook dát is niet in te geven in de app.
Dus houdt Slim Laden daar geen rekening mee...
[ Voor 4% gewijzigd door Holvoetn op 06-06-2026 15:33 ]
Dat is in Nederland dan erg eenvoudig invullen, alleen energie belasting en de leveranciers kosten per kWh.Holvoetn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:29:
[...]
Hangt van je energie leverancier af.
Zelfs met de laagste EPEX prijs van -4.47 EUR/MWh moet ik bv. nog altijd 20.61 EUR/MWh betalen (zonder vaste netkosten en capaciteitstarief !! Dat komt er ook nog eens bij.).
Ook dát is iets wat niet voorzien is in de tariefinstellingen in de app voor de Vlaamse context (in Brussel / Wallonië is het weer net anders).
Maar moet dat tarief eigenlijk ingevuld worden ?
Ik hoop van wel want als het niet is, dan gaan er sowieso verkeerde beslissingen genomen worden.
Maar zoals het hier in Vlaanderen is, dat kan ik gewoonweg niet invullen.
Concreet (assumptie: EPEX prijzen als basis van wat ik kan vergelijken):
Tarief kan momenteel alleen maar ingevuld worden als A x EPEX x BTW.
Maar het tarief in Vlaanderen (ik zit bij Luminus) = (A x EPEX + B) x BTW
Die B kan ik nergens invullen ?
En voor injectie is het ( C x EPEX - D) x BTW
Dit zorgt er bv. voor dat bij een EPEX prijs van 20.3 EUR/MWh of lager ik al moet gaan betalen voor injectie.
Ook dát is niet in te geven in de app.
Dus houdt Slim Laden daar geen rekening mee...
Je kunt misschien een inschatting maken (zal homewizard misschien ook doen) wat voor jou de kosten per kWh zullen zijn, bij afname en injectie, rekening houdend met een verwacht cap tarief ?
Dat gaat leuk worden als er ook zoiets gelijkaardig bij jullie gaat komen (er is sprake van, dacht ik ?)PeteSplit schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:37:
[...]
Dat is in Nederland dan erg eenvoudig invullen, alleen energie belasting en de leveranciers kosten per kWh.
Je kunt misschien een inschatting maken (zal homewizard misschien ook doen) wat voor jou de kosten per kWh zullen zijn, bij afname en injectie, rekening houdend met een verwacht cap tarief.
Probleem met dat capaciteitstarief (voor Vlaanderen) is dat je dat niet kán voorspellen.
Het is het hoogste verbruik gedurende een aansluitend kwartier en dat per maand bekeken.
Wordt regionaal bepaald, waar ik zit is dat 51.99 EUR/kW/jaar.
Homewizard heeft dat al netjes als sensor meegenomen in de P1 meter, dus kan al perfect uitgelezen worden (wat ik dan ook doe in Home Assistant).
Minimum wat aangerekend wordt, is 2500W elke maand.
Dat is dus 51.99 EUR/kW x 2.5kW / 12 = 10.83 EUR. Elke maand. Vaste prik.
Maar je kan de hele maand netjes onder dat getal blijven en nét de laatste dag alles er door blazen. Helaas pindakaas dan voor die maand ...
Dat is bv. ook een mijn opmerkingen ivm het laden van de PiBs. Dat is altijd alles of niets. Met 2x 800W moet je al beetje gaan oppassen wat je met de rest van je toestellen doet.
En nochtans kan een NoM regeling wél variabel laden.
Afgelopen 15 februari begonnen. De teller voor drie HomeWizard Plug-In Batteries staat nu bij 100 SoC op 43,55 euro. Dat is per maand ongeveer 12 euro. Dat lijkt toch mooi op zo een 140 euro neer te komen per jaar. een mix van zonneopbrengst en dynamisch laden. Echter had ik precies hetzelfde gehad voor terugleveren aangezien alles wordt berekend aan de hand van het huidige Wattage per batterij en de huidige dynamische energie prijs.
De winst is dus eigenlijk hoger omdat de batterijen nu vol zijn.
- Slim Laden actief
- Vast contract
- 2 HW PIBS (Max 1600 W laden, 800 Watt ontladen i.v.m. vergrendeling)
- Periode : 30 mei - 5-juni (week)
- Ingegrepen ergens : Nee
/f/image/Za4i0TzNnFqWpsbI9e18HTqJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ShCjzIYGVw1XYxC0HMD6u3qm.png?f=fotoalbum_large)
Ik ook (hoef ook geen rekening te houden met de energiebelasting ivm salderen), zeker omdat zonnedimmer vanaf 12.00 uur tot 16.00 uur de panelen afknijpt naar 0% (blijft dan wel zo'n 50W leveren, maar dat is ook ongeveer mijn standby verbruik, dus dat is voor mij geen probleem).PeteSplit schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:19:
Mochten de batterijen de verbinding met de Cloud verliezen dan is er nog voor een paar uur een laad/ontlaad schema, updaten kan pas als de verbinding er weer is. Mocht je dan net een update hebben gemist?? Ff in de gaten houden. Wifi is wel een cruciaal ding met o.a. batterijen. Afgelopen weken flink mee bezig geweest m.b.t. mijn andere batterijen maar voor hier te offtopic.Knowbody schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:22:
[...]
Lokatie, tarieven staan ingesteld en op dynamisch. Ik vind het frappant. Afgelopen nacht geen problemen.
Wel veelvuldig problemen met oranje stipjes. Asus Zenwifi is mogelijk problematisch met HW.
In de meeste gevallen is dit het juiste gedrag van slim laden. Dit gebeurt onder andere om de volgende twee redenen:Holvoetn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:14:
[...]
Dat is eveneens het punt wat ik wou maken. Waarom zonne-surplus niet gewoon nemen als de mogelijkheid er is ? Om dan het risico te lopen dat je nadien niet genoeg hebt ?
- Op dat moment levert het direct terugleveren (verkopen) van je zonne-energie aan het net meer op dan het opslaan in de batterij voor later verbruik. Hierbij is dan rekening gehouden met factoren zoals warmteverlies en een te lage prijsspread.
- De verwachting is dat de batterij vóór morgenochtend niet helemaal leegraakt, en voor morgen zijn er goedkopere uren voorspeld dan voor de resterende uren van vandaag. Je wil dan niet de duurdere uren opslaan, maar ook terugleveren voor hoger rendement.
4 PiB’s
Dynamisch contract
2Ev’s
WP(11.2 kW).
Kortom all electric en grootverbruiker. En als de prijzen laag zijn, zoals van 1000-1600 uur, gaan veel van de zware verbruikers aan. Zo ook vandaag. Rond middernacht was de SoC ca. 60%, en daalde naar 15% midden op de ochtend toen de batterijen weer met matig vermogen werden geladen. De planning van de slimme dynamische regeling op dat moment was om rond 1700 uur weer op 100% te zitten, maar er was uiteraard door het algoritme geen rekening gehouden met de wasmachine 1000 uur, droger 1230 uur en de 1-fase EV, 1100 uur). De planning werd bij het aanzetten van die verbruikers uiteraard aangepast, met vol vermogen de batterijen laden gepland vanaf 1200 uur, en de target SOC eind van de middag daalde naar ca. 80%.
Zoals ik had gehoopt gingen de batterijen om 1100 uur netjes stand-by terwijl de auto met 3,5 kW werd geladen. Dat is voor mij een essentiële functie en die werkt dus naar behoren,
Compliment aan HW.
Zie de screenshots van PiB en zelf voorziening.
:strip_exif()/f/image/hJkwHsDJZm5xzY7oGCr6hf7G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iac5OFm8AviHTFK1etrmKDRO.jpg?f=fotoalbum_large)
Het laden van de EV met de batterijen op stand-by ging tot 1415 uur goed (terwijl vanaf 1300 de SWW run, ca 30 minuten, van de WP ook liep), maar het algoritme besloot dus toch rond 1415 uur weer stand-by te gaan, waarschijnlijk omdat de doel SOC behaald was en er op dat moment geen netto PV opbrengst was die het risico liep teruggeleverd te worden bij die lage prijzen. Rond 1500 uur was de EV voldoende geladen en vrijwel onmiddellijk werd de 3 kW netto PV opbrengst in de batterijen gepompt. De SoC liep nog op tot 85%, maar rond 1630 werd het hier donker, regen en nog net 800W PV opbrengst, voldoende om het verbruik van ons huis te compenseren, maar geen overproductie meer. En laden vanaf het net is duurder dan de kWh kosten van komende nacht.
All in all snap ik het gedrag dus wel, ik had tot een week geleden wel de batterijen volgeladen voor de nacht, maar had vaak ‘s morgens nog 20-50% over, dus dat herkent het algoritme, en vindt 80% voldoende voor de komende nacht.
Tevreden met het gedrag, gewoon wat vertrouwen, en even aanzien wat er uiteindelijk gebeurt.
[ Voor 8% gewijzigd door EVfan op 06-06-2026 19:23 ]
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Bedoel je de verbinding met de P1 of de cloud?Devke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:44:
[...]
Mochten de batterijen de verbinding met de Cloud verliezen dan is er nog voor een paar uur een laad/ontlaad schema, updaten kan pas als de verbinding er weer is. Mocht je dan net een update hebben gemist?? Ff in de gaten houden. Wifi is wel een cruciaal ding met o.a. batterijen. Afgelopen weken flink mee bezig geweest m.b.t. mijn andere batterijen maar voor hier te offtopic.
Vanmiddag had 1 van de 4 batterijen geen verbinding meer met de P1.
Ik ben erg nog niet van overtuigd dat ik dat met mijn wifi setup 100% betrouwbaar ga krijgen. Dat betekent dat er dus af en toe een batterij even uit moet en weer aan. Volgens HW behoort Asus tot de goede merken als het gaat om WiFi.
Qua WiFi kan ik een hoop -zo niet alles- op afstand maar ik kan dit systeem nog niet aanraden aan de rest van de familie. Te instabiel of afhankelijk ervan.
Wel ben ik zelf tevreden over dit merk qua software en doorontwikkeling maar ik hoop dat de oranje leds in de app middels updates op te lossen zijn. Het slechts af en toe resetten is al teveel. Dat is voor een PV omvormer ook niet nodig en een dergelijke install & forget wens ik ook voor batterij opslag.
M.b.t. je vraag Wifi / Cloud:Knowbody schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:39:
[...]
Bedoel je de verbinding met de P1 of de cloud?
Vanmiddag had 1 van de 4 batterijen geen verbinding meer met de P1.
Ik ben erg nog niet van overtuigd dat ik dat met mijn wifi setup 100% betrouwbaar ga krijgen. Dat betekent dat er dus af en toe een batterij even uit moet en weer aan. Volgens HW behoort Asus tot de goede merken als het gaat om WiFi.
Qua WiFi kan ik een hoop -zo niet alles- op afstand maar ik kan dit systeem nog niet aanraden aan de rest van de familie. Te instabiel of afhankelijk ervan.
Wel ben ik zelf tevreden over dit merk qua software en doorontwikkeling maar ik hoop dat de oranje leds in de app middels updates op te lossen zijn. Het slechts af en toe resetten is al teveel. Dat is voor een PV omvormer ook niet nodig en een dergelijke install & forget wens ik ook voor batterij opslag.
Wat gebeurt er als het internet uitvalt?
Bij elke laadstrategie wordt je Plug-In Battery aangestuurd door je P1 Meter of kWh Meter op de hoofdaansluiting. Bij de nul op de meter-strategie is er geen internetverbinding nodig voor de aansturing. Slim laden heeft wel een internetverbinding nodig, voor het maken van planningen. Als de internetverbinding wegvalt, wordt de laatst gemaakte planning nog enkele uren uitgevoerd. Duurt de internetuitval langer, dan wordt de batterij automatisch aangestuurd volgens de nul op de meter-strategie. Zonder internetverbinding wordt ook de batterijstatus in de app niet bijgewerkt.
Bron: HW Website
Voor Slim Laden is het nog wat kort om te meten. Feature is net uit. Het weer zorgt wel voor wat verbetering. Ik zie dat ook bij mijn andere setting.satya schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:27:
Komt het door slim laden of het weer dat de RTE beter lijkt te worden? De laad en ontlaad paaltjes komen dichter bij elkaar te likken.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
/f/image/9xG8T4FabEOsXMjwetvGALeT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HwQAdlTZ9Efw6HfjuoeQfirF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SlTdrD30EEtYd62EZ2HC4Up8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ejwHTy0sVHnKHkz1BI5o0TcJ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jsH4SwS4eumngc9kVDGh3WdI.jpg?f=fotoalbum_large)