Dat de HW PiB's internet nodig hebben voor configuratie zie ik als een groot probleem, maar dan vnl op het gebied van security, privacy and planned obsolescence. Maar dat is niet waar ik het hier over heb.
Eerder dit jaar ging mijn KPN router/AP stuk. Werking PiB stopt direct want hij krijgt geen meetdata van de P1 meter meer. Dat is niet gek, dat is hoe het is opgezet.
Dus jij mag de kans klein schatten, ik weet dat het gewoon kan gebeuren.
En ik had nog geluk bij een ongeluk. Ik was thuis aan het werk, dus ik merkte het gelijk op mijn werklaptop. Nadat ik zelf eerst nog wat troubleshooting had gedaan heb ik de KPN gebeld, en na nog wat troubleshooting deelden ze mijn conclusie "die router moet vervangen". Opsturen zou een dag of twee, misschien drie, duren.

Ik opperde toen of de lokale KPN-winkel misschien routers had liggen. Dat vroegen ze na, en dat bleek zo. Opgehaald, bleek die nieuwe router nog ergens een automatische backup bij KPN op te halen waardoor bijna alle settings behouden bleven. Al met al heb ik minder dan anderhalf uur zonder wifi gezeten. Echt fantastische service, heb ik ze later ook laten weten.
Maar dit was echt poepmazzel. Ik had dus zomaar twee tot drie dagen zonder wifi en dus zonder thuisbatterij kunnen zitten.
En dat kost me dan gewoon geld.
En daarom wil ik wat inrichten (spare router/acces point denk ik) om bovenstaande op te kunnen vangen. Ik had me deze afhankelijkheid helemaal niet zo gerealiseerd, tot bovenstaande gebeurde.
Doe of laat met deze ervaring wat je wil
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar