• Dukard
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 27-11 01:06
Toni Tweakers schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:19:
Sommige mensen proberen overal geld uit te slaan. Is er een gast op MP die zijn kortingscode van 100 euro voor 50 euro aanbiedt. Bij Kerstmis heet zo'n persoon Scrooge...
Dit ervaar ik als een toch wel redelijk bekrompen reactie - de geboden korting door HomeWizard - in mijn geval loopt die op tot 300 euro - en biedt bij verkoop van de code een mogelijkheid om iemand die nog geen batterij in bezit heeft misschien net over een drempel te helpen. Alle partijen hebben hier dan een voordeeltje in.

Ik heb zelf 3 Pibs in bezit en dat is genoeg voor mijn doel - als ik door het verkopen van de code iemand anders op weg kan helpen is mij dat prima. En daar schaam ik mij in het totaal niet voor - temeer omdat Homewizard in hun Email zelf aangeeft dat als ik niet overga in de aanschaf van een 4e Pib dat het mij vrij staat om deze te delen met andere familie, vrienden, bekenden etc. etc.

Zo heeft ieder zijn voordeel hierin - en wordt het een mooie kerst dit jaar _/-\o_

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:40
meesje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:31:
Wanneer je over twee batterijen beschikt, mag je deze op dezelfde dubbele wcd aansluiten?
Ja dat mag, alleen met opladen.
Ontladen mag niet met 1600Wh op de zelfde WCD.
…doe ik stiekem zelf wel…
Tenzij die WCD op een eigen automaat zit, dan mag het wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel28 op 27-11-2025 07:30 ]

Toni Tweakers schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:19:
Sommige mensen proberen overal geld uit te slaan. Is er een gast op MP die zijn kortingscode van 100 euro voor 50 euro aanbiedt. Bij Kerstmis heet zo'n persoon Scrooge...
100% mee eens. Geef je code dan weg.

Mijn idee is dat als je één of meerdere PiB's hebt, de kans goed is dat je er financieel al prima bij zit. Om dan uit zoiets, wat je a) gratis krijgt en b) kennelijk zelf niet nodig hebt, nog meent een paar tientjes te moeten persen vind ik... Laat ik zeggen dat het niet mijn stijl is. Iemand anders blij maken heeft voor mij veel waarde.

Als iemand op zoek is naar een dergelijke kortingscode, dm me, die van mij mag je gratis hebben.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

JeroenH schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:51:
[...]

100% mee eens. Geef je code dan weg.

Mijn idee is dat als je één of meerdere PiB's hebt, de kans goed is dat je er financieel al prima bij zit. Om dan uit zoiets, wat je a) gratis krijgt en b) kennelijk zelf niet nodig hebt, nog meent een paar tientjes te moeten persen vind ik... Laat ik zeggen dat het niet mijn stijl is. Iemand anders blij maken heeft voor mij veel waarde.

Als iemand op zoek is naar een dergelijke kortingscode, dm me, die van mij mag je gratis hebben.
Zie; HomeWizard Plug-In Battery kortingscodetopic

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• LordFather
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:42
GL007 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:13:
[...]

Code is gekoppeld aan je account
Nee hoor, prima 1 kunnen bestellen met de kortingscode topic van hierboven.
LordFather schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:20:
[...]

Nee hoor, prima 1 kunnen bestellen met de kortingscode topic van hierboven.
Ik bedoel de extra 100 Euro korting omdat je al een batterij hebt

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

GL007 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:35:
[...]

Ik bedoel de extra 100 Euro korting omdat je al een batterij hebt
In de mail staat onderaan een link die gebruikt kan worden door famile of vrienden als je zelf niet een extra batterij wil kopen en uit te bewoording van de mail is duidelijk op te maken dat dit voor de totale korting van toepassing is.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:15
Je krijgt een link die door iedereen te gebruiken. Wel netjes van HW dat je deze kunt en mag delen met anderen. Ze stimuleren niet om deze link tegen betaling te delen…. Echt…
⚠️ Bericht vanuit Homewizard naar alle beta testers ⚠️
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BvpNZK3Tdp74d6yUW7PN_Xepbw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t6uue036cyA4Uu8tXkRToNhG.png?f=user_large

TS aangepast.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Toni Tweakers
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:40
Ik zie nu vandaag dat er staat levering over 2 weken. Tot gisterenavond laat heeft er levering morgen gestaan. Ik ben benieuwd wat er gebeurt met de mensen die de afgelopen een PiB gekocht hebben met de tekst erbij levering morgen. Bij mij zijn ze nu al een dag te laat maar ik ga er toch vanuit dat het nu geen twee weken gaat duren.
Toni Tweakers schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:24:
Ik zie nu vandaag dat er staat levering over 2 weken. Tot gisterenavond laat heeft er levering morgen gestaan. Ik ben benieuwd wat er gebeurt met de mensen die de afgelopen een PiB gekocht hebben met de tekst erbij levering morgen. Bij mij zijn ze nu al een dag te laat maar ik ga er toch vanuit dat het nu geen twee weken gaat duren.
Het zou mij niets verbazen. Bij een stormloop van orders.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:58
Wauw! Dat zal wel echt een teleurstelling zijn. Ik zit vandaag al de hele dag te wachten. Nog niks kwa communicatie ontvangen.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:19

Winkiller

De Mopperpot

GL007 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:29:
[...]

Het zou mij niets verbazen. Bij een stormloop van orders.
Is toch niet zo gek als je kijkt naar de Black Friday koopjes jagers, de bezorgers kunnen het niet aan.
Wij hebben een bestelling lopen via Amazon, reguliere shit, nu al 4 dagen wachten, zegt genoeg.
Zal bij Transmission niet anders zijn, zaterdag zijn wij aan de beurt zie ik net, 6 dagen wachten _O-

Ach de vroege volgels van PIBs moesten ook 5/6 maanden wachten vorig jaar.... :+

[ Voor 7% gewijzigd door Winkiller op 27-11-2025 14:11 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:47
Toni Tweakers schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:24:
@Toni Tweakers
Ik heb vanochtend een mail met track en trace gekregen dat mijn PIB zou zijn overgedragen aan de bezorger. Als ik deze link aanklik lees ik dat het pakket nog niet is ontvangen of verwerkt en een bezorg tijdstip nog onbekend is.
Als ik het juist interpreteer is dus een zending administratief aangemaakt, maar staat de PIB nog bij HW, en kan de leverdatum nog alle kanten op. Liefst niet richting enkele weken, maar ik heb er verder geen invloed meer op.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Ik zie het e.a. rondom de bestelling van de PIB, Transmission en levering voorbij komen. Bij deze een linkje wat Homewizard hier zelf over geschreven heeft. Misschien maakt dat e.a. (weer) helder.

De weg van de PIB vanaf bestelling tot bij jou thuis

Deze info staat ook in de TS. Althans een linkje naar deze info.

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 27-11-2025 14:58 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Toni Tweakers
Devke schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:57:
Ik zie het e.a. rondom de bestelling van de PIB, Transmission en levering voorbij komen. Bij deze een linkje wat Homewizard hier zelf over geschreven heeft. Misschien maakt dat e.a. (weer) helder.

De weg van de PIB vanaf bestelling tot bij jou thuis

Deze info staat ook in de TS. Althans een linkje naar deze info.
Het gaat mij meer om de manier van handelen van Homewizard t.o.v. wat ze beloven. Ik word op dinsdag benaderd per email door HW dat er een actie is en dat ik als huidig gebruiker een extra korting krijg bij een nieuwe bestelling. In de mail staat letterlijk wanneer ik deze PiB bestel dat hij binnen enkele dagen bij me thuis staat.

Na even een dag nadenken (het is nog steeds geen pakje boter) bestel ik op woensdag een PiB waar duidelijk vermeld staat levering morgen.

De gehele verdere woensdag niets meer vernomen. Nu is het donderdag bijna einde werkdag nog steeds niets vernomen, geen track & trace mail of zo. Status in mijn account is nog steeds in behandeling.

Inmiddels zie ik wel wanneer je nu een PiB bestelt dat de levertijd 2 weken is i.p.v. de volgende dag.

Ik heb ditzelfde gezeik al meegemaakt in maart/april/mei/juni bij mijn tweede PiB en nog steeds weten ze bij HW niet dat ze geen beloftes moeten maken die ze niet na kunnen komen. En ja, ik ben er zelf meer ingestonken. Bericht voor mezelf: geloof nooit wat HW beloofd.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Toni Tweakers schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:48:
[...]

Het gaat mij meer om de manier van handelen van Homewizard t.o.v. wat ze beloven. Ik word op dinsdag benaderd per email door HW dat er een actie is en dat ik als huidig gebruiker een extra korting krijg bij een nieuwe bestelling. In de mail staat letterlijk wanneer ik deze PiB bestel dat hij binnen enkele dagen bij me thuis staat.

Na even een dag nadenken (het is nog steeds geen pakje boter) bestel ik op woensdag een PiB waar duidelijk vermeld staat levering morgen.

De gehele verdere woensdag niets meer vernomen. Nu is het donderdag bijna einde werkdag nog steeds niets vernomen, geen track & trace mail of zo. Status in mijn account is nog steeds in behandeling.

Inmiddels zie ik wel wanneer je nu een PiB bestelt dat de levertijd 2 weken is i.p.v. de volgende dag.

Ik heb ditzelfde gezeik al meegemaakt in maart/april/mei/juni bij mijn tweede PiB en nog steeds weten ze bij HW niet dat ze geen beloftes moeten maken die ze niet na kunnen komen. En ja, ik ben er zelf meer ingestonken. Bericht voor mezelf: geloof nooit wat HW beloofd.
Ik begrijp je frustratie maar het is niet HW die iets verkeerd doet, het is gewoon druk in het transport. :)

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:32
Transport vindt plaats onder verantwoording van HW (maar uitbesteed) , dus het is wel degelijk HW die iets verkeerd doet als eindverantwoordelijke. Op zijn minst een disclaimer was nodig geweest (en zelfs dat ontslaat een leverancier niet van alle verantwoordelijkheid,

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

exroosje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:23:
Transport vindt plaats onder verantwoording van HW (maar uitbesteed) , dus het is wel degelijk HW die iets verkeerd doet als eindverantwoordelijke. Op zijn minst een disclaimer was nodig geweest (en zelfs dat ontslaat een leverancier niet van alle verantwoordelijkheid,
Ja de verkoper blijft verantwoordelijk voor het product tot het moment dat het veilig bij de consument is afgeleverd, ongeacht de bezorgdienst. Maar als er geen capaciteit beschikbaar is vanwege te veel aanbod kan het wat langer duren, zeker in de week voor Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis. Ik wacht sinds maandag op een bestelling van Amazon, stond ook voor dinsdag geleverd maar wordt zaterdag volgens de e-mail achteraf.

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-11 16:49
[...]

Je hebt gelijk dat ze geen dingen op de bestelsite moeten zetten als ze niet redelijk zeker zijn dat ze het ook kunnen waarmaken... Maar aan de andere kant, als je die ervaringen van de zomer al had, en weet dat er duizenden van die leuke extra-korting mails zijn verstuurd op 1 dag, dan is het ook wel te voorspellen dat ze weer een te optimistische voorspelling doen. Ik heb zelf een datum volgende week gekozen, omdat me dat iets realistischer leek. Sowieso hoef ik er geen vrij voor te nemen, dus ik heb makkelijk praten.
[...]

Proces is niet lekker verbeterd dus nog. Overvallen weer door de vraag? Daarnaast denk ik wat @Winkiller al schrijft ga je last krijgen van transport in de komende maand. Drukste periode vh jaar. Alles staat of valt uiteindelijk met communicatie.

• Toni Tweakers
Winkiller schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:58:
[...]

Ik begrijp je frustratie maar het is niet HW die iets verkeerd doet, het is gewoon druk in het transport. :)
Het is wel HW die het verkeerd doet. Zij beloven tot 2x toe iets wat ze niet waar kunnen maken. Wanneer ze hadden geschreven het kan tot 2 weken duren was het ook geen probleem. Maar nu creëer je valse verwachtingen. Ze mogen me gerust een email sturen dat mijn bestelling vertraagd is maar zelfs dat doen ze niet. Het gaat gewoon om fatsoenlijk communiceren naar de klant toe en dat hebben ze nog steeds niet geleerd.

Ik begrijp ook dat het zeer druk is met transport rond black friday. Maar ik ben niet degene die beloofd de volgende dag geleverd als je nu bestelt. Daar moet HW rekening mee houden. Je checkt eerst op voorhand of je wel genoeg voorraad hebt én of je transporteurs genoeg capaciteit hebben voordat je dingen gaat beloven naar mijn mening.

In mijn geval weet ik niet of het aan het transport ligt, misschien is de voorraad al op. Ik weet alleen mijn order is sinds gisteren in behandeling. En een email naar HW en de HW chatbot geeft geen resultaat.

• Toni Tweakers
ritsl schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:34:
[...]

Je hebt gelijk dat ze geen dingen op de bestelsite moeten zetten als ze niet redelijk zeker zijn dat ze het ook kunnen waarmaken... Maar aan de andere kant, als je die ervaringen van de zomer al had, en weet dat er duizenden van die leuke extra-korting mails zijn verstuurd op 1 dag, dan is het ook wel te voorspellen dat ze weer een te optimistische voorspelling doen. Ik heb zelf een datum volgende week gekozen, omdat me dat iets realistischer leek. Sowieso hoef ik er geen vrij voor te nemen, dus ik heb makkelijk praten.
Hoe heb jij kunnen kiezen als ik vragen mag? Ik kon alleen maar betalen en dat was het.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09
Net het bestelproces gestart, daar staat nu "Bezorging: Plug-In Battery 2 Weken"
Eerder stond daar nog 'volgende dag geleverd'. Dus de zaken lopen goed lijkt het.

[ Voor 24% gewijzigd door Propheticus op 27-11-2025 17:32 ]

• Mikage
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-11 14:14
Ik dacht dat ik geluk had, maar vanochtend was het dan toch raak: Oeps! Er gaat iets niet goed. Foutcodes E118, 465, 470 en 422. Na de op de site vermelde opstart procedures doorlopen te hebben heeft hij nu E118, 400, 422.
Via de chat is besloten tot omruiling. Dat moet vlgd week dan ergens gebeuren.
Ergens jammer, want hij heeft het vanaf 21 maart tot en met vandaag uitstekend gedaan. En je weet natuurlijk nooit wat je er voor terugkrijgt. Maar goed, ik blijf hopen dat ik een tevreden gebruiker blijf.

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 14:04

BeyondThunder

Lost Lightning

Ja, en dat is dus exact wat mij parten speelt bij het bestellen van een derde PiB.
Ik ben mijn vertrouwen een beetje kwijt, vooral het garantie beleid:

HomeWizard biedt een garantie tot 7 jaar op de Plug-In Battery. Binnen 2 jaar worden defecten kosteloos vervangen. Voor defecten in jaar 3 tot 7 geldt een Swap Service: de batterij wordt vervangen voor €329, inclusief verzending en een nieuw model. Deze garantie verzekert langdurige betrouwbaarheid en minimale onderhoudskosten voor duurzame energieopslag.

Ik heb niet het vertrouwen dat deze accu's het 10+ jaar volhouden, en dat mag je wel verwachten met deze prijs.

• Sprincky
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-11 20:59
Ik heb de mail op dinsdag al gekregen na de aankondigingsmail dat ik die op donderdag zou ontvangen. Meteen besteld op dinsdag en zoals beloofd op woensdag rond de middag door Transmission geleverd.
De chauffeur belde eerst toen hij aan de overkant stond geparkeerd of er iemand thuis was. Wel slim voordat hij met de 26 kilogram zware doos de drukke straat over moet om er vervolgens achter te komen dat er niemand thuis is en hij met de doos weer terug de drukke weg over moet. Mijn vrouw was thuis dus die heb ik meteen gebeld en ze heeft de chauffeur binnengelaten en voor ontvangst getekend. Toen ik later in de middag thuis kwam heb ik deze PIB, onze tweede, uitgepakt en aangesloten volgens de procedure. Hij was zoals gemeld al gedeeltelijk geladen en na het inregelen op ons stroomnet heeft hij zijn lading afgegeven. Hij is nu leeg en zal voorlopig ook wel leeg blijven aangezien de zon momenteel amper doorkomt. We waren eigenlijk van plan deze tweede PIB pas begin volgend jaar te bestellen maar deze kans wilde ik niet voorbij laten gaan. _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Sprincky op 27-11-2025 20:56 . Reden: Tekstueel aangepast. ]

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Sprincky schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:54:
Ik heb de mail op dinsdag al gekregen na de aankondigingsmail dat ik die op donderdag zou ontvangen. Meteen besteld op dinsdag en zoals beloofd op woensdag rond de middag door Transmission geleverd.
De chauffeur belde eerst toen hij aan de overkant stond geparkeerd of er iemand thuis was. Wel slim voordat hij met de 26 kilogram zware doos de drukke straat over moet om er vervolgens achter te komen dat er niemand thuis is en hij met de doos weer terug de drukke weg over moet. Mijn vrouw was thuis dus die heb ik meteen gebeld en ze heeft de chauffeur binnengelaten en voor ontvangt getekend. Toen ik in de namiddag thuis kwam heb ik deze PIB onze tweede uitgepakt en aangesloten volgens de procedure. Hij was zoals gemeld al gedeeltelijk geladen en na het inregelen op ons stroomnet heeft hij zijn lading afgegeven. Hij is nu leeg en zal voorlopig ook wel leeg blijven aangezien de zon momenteel amper doorkomt. We waren eigenlijk van plan deze tweede PIB pas begin volgend jaar te bestellen maar deze kans wilde ik niet voorbij laten gaan.
Ja, het kan soms ook goed gaan. :+

• Sprincky
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-11 20:59
Gewoon dat het allemaal prima heeft gelopen zoals aangekondigd.
Als je meteen had besteld en niet een dag later zoals ik lees dan is de kans op vertraging wegens grote belangstelling aanwezig en al een feit.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Sprincky Ik begrijp je nu. Sorry voor mijn eerdere opmerking. Ik had mijn post al gelijk ge-edit

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:12
BeyondThunder schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:54:
Ik heb niet het vertrouwen dat deze accu's het 10+ jaar volhouden, en dat mag je wel verwachten met deze prijs.
Vermoed dat het aantal storingen bij de huidige batch een stuk lager ligt, men geleerd heeft van de vele fouten bij de eerste uitgeleverde apparaten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• meesje
hoevenpe schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:12:
[...]

Vermoed dat het aantal storingen bij de huidige batch een stuk lager ligt, men geleerd heeft van de vele fouten bij de eerste uitgeleverde apparaten.
En dat weten we pas over 8 maanden. :)

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:35
Ik heb voor mijn PiB (en later vanaf 20 september een 2de erbij), eens uitgerekend wat ik per dag aan 'opbrengst' uit de batterijen gehaald heb.

Daarvoor heb ik per kwartier bepaald wat er aan energie in en uit gegaan is (via HWE-BAT measurement Rest API). De prijs per kwartier is gebaseerd op Frank Energie uur- en later kwartierprijzen.

En, heel belangrijk, al geanticipeerd op het verdwijnen van de saldering. Wat er voor zorgt dat je de energiebelasting van 0.1228 cent/kWh niet krijg voor terug geleverde stroom. Dat is dan ook de waarde van de energie die de batterij in gaat als de zon schijnt. Als er geen PV productie is en er gaat energie de PiB in dan is de prijs gelijk aan de actuele Frank Energie prijs. En de waarde van de energie die er uit gaat is uiteraard ook gelijk aan de actuele Frank Energie prijs.

Dat levert een 'winst' van 75 euro op vanaf eind mei J.L.
Hier zijn de grafieken. Let op, in november duikt de prijs per dag ook wel eens naar het negatieve. Dat komt doordat de PiB dan net 's nachts is opgeladen en de volgende dag pas ontlaadt. Enne, de piek van 1 euro op 20 september komt doordat ik toen de 2de PiB erbij heb geplaatst. Gratis energie uit een nieuwe PiB!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99t3YSK7F8TnhVbIfEpDIh9rcRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ZhpgPMcSOFAdOedkl6npqq9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 27-11-2025 21:40 ]

https://solar.bigroses.net

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:35
Om inzicht te krijgen in de waarde van de energie in de PiB's heb ik de relatie tussen SoC en opbrengst voor 4 maanden in een grafiek gezet. Die wil ik met jullie delen. De blauwe lijn is de SoC, (tussen 0 en 1 ) en de oranje lijn de opbrengst in euro's. De opbrengst op wordt 0 gezet als de SoC op 0 gaat. Voor de maand november is goed te zien dat mijn day ahead optimalisatie probeert er alles uit te persen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHoSi__AzjOyJDC4_u3ceC7kDA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gP2oDw09UkhZn8gPJi1p1CJr.png?f=fotoalbum_large

https://solar.bigroses.net

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-11 10:40
[...]

Hier exact hetzelfde, woensdagavond besteld ik de hoop dat er vrijdag (vandaag) geleverd zou worden en daarna niets meer gehoord. Wizzi is niet slim genoeg, maar uiteindelijk van Homewizard te horen gekregen dat ik moet afwachten.
Vandaag een dag vrij, dus had makkelijk geweest. Nu kost het me nog een keer een dag vrij nemen.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

• LordFather
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:42
RISL schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 06:55:
[...]

Hier exact hetzelfde, woensdagavond besteld ik de hoop dat er vrijdag (vandaag) geleverd zou worden en daarna niets meer gehoord. Wizzi is niet slim genoeg, maar uiteindelijk van Homewizard te horen gekregen dat ik moet afwachten.
Vandaag een dag vrij, dus had makkelijk geweest. Nu kost het me nog een keer een dag vrij nemen.
Ik heb ook Woensdagavond besteld en niks meer vernomen, terwijl ik Vrijdag als bezorgdag kon kiezen. Heb alleen een order en betaalbevestiging.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-12 10:06
LordFather schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:29:
[...]

Ik heb ook Woensdagavond besteld en niks meer vernomen, terwijl ik Vrijdag als bezorgdag kon kiezen. Heb alleen een order en betaalbevestiging.
Idem, kon zelfs kiezen voor donderdag. Bewust voor vrijdag gekozen maar dat was het.....

Bing

• Toni Tweakers
We zijn weer een stap verder (gelukkig). Zojuist bericht gehad van HW dat mijn bestelling is meegegeven aan de bezorger met een track & trace link naar GoParcel die het laat afhandelen door Transmission. Wanneer je op die link klikt staat er Nog geen tijdvak bekend. Pakket is nog niet ontvangen of verwerkt door vervoerder. Dat wordt afwachten en hopen dat het op een dag geleverd gaat worden waarop iemand aanwezig is. Met een ziekenhuisbezoek in het vooruitzicht begin volgende week wordt het spannend. Ik zie wel dat je Transmission een vraag mag sturen dus misschien kan er dan ook een bepaalde dag worden afgestemd vooraf.

[ Voor 6% gewijzigd door Toni Tweakers op 28-11-2025 09:15 ]

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toni Tweakers schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:13:
We zijn weer een stap verder (gelukkig). Zojuist bericht gehad van HW dat mijn bestelling is meegegeven aan de bezorger met een track & trace link naar GoParcel die het laat afhandelen door Transmission. Wanneer je op die link klikt staat er Nog geen tijdvak bekend. Pakket is nog niet ontvangen of verwerkt door vervoerder. Dat wordt afwachten en hopen dat het op een dag geleverd gaat worden waarop iemand aanwezig is. Met een ziekenhuisbezoek in het vooruitzicht begin volgende week wordt het spannend. Ik zie wel dat je Transmission een vraag mag sturen dus misschien kan er dan ook een bepaalde dag worden afgestemd vooraf.
Als je weet vanuit welk Transmission depot het busje komt, dan kan je ze ook gewoon bellen (ze waren bij mij veel eerder langs geweest dan wat de planning zei, dus ik was net met de hond uit).

In mijn geval werd ik gewoon heel netjes te woord gestaan, en ze hebben daarna direct de chauffeur langs mijn huis laten rijden.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:22
Hier gaat het lekker. Ik wacht nog even af, wil wellicht wel een derde maar net een nieuwe (tweedehandse) auto gekocht.

In de herfst/winter ben ik nu ook dynamisch laden as de spread boven een bepaald bedrag zit. Met de code van @gielz en @Devke. Ik hoop dat HomeWizard ook snel met deze optie komt voor de thuisbatterij net als ze de functie al hebben voor hun slimme stekkers. Hier de resultaten tot nu toe. Sinds een week of twee van het gas af. Dus het elektriciteit verbruik gaat omhoog. Auto, airco, infraroodpanelen, boiler.

Batterij 1 vanaf 14 februari.
Batterij 2 vanaf 5 maart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf24oLxDYkF7h3tvFTh8eI02VMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5Pd5Ofvox3fYCHLmYaEAgnf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuYCfaTcaaoy46To6ZfPA1LBkss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzbr2MltNcWGCtxVI628Le0h.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:06
Gaan we nu continu berichten sturen over de status van bestellingen? Zeker nu met Black Friday duurt het allemaal langer, heb geduld, de batterij komt vanzelf mensen....

Laten we het weer over de batterij zelf hebben ipv al deze "bestelling-updates" dank! ;)

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:47
blueman85 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:23:
Gaan we nu continu berichten sturen over de status van bestellingen? Zeker nu met Black Friday duurt het allemaal langer, heb geduld, de batterij komt vanzelf mensen....

Laten we het weer over de batterij zelf hebben ipv al deze "bestelling-updates" dank! ;)
Haha, er is vast wel een "Het is druk tijdens black friday" topic.

Ik twijfel zelf ook nog een beetje of ik van de aanbieding gebruik ga maken, maar ik snap ook heel goed dat dit wat langer gaat duren omdat ik niet meteen gereageerd heb met waarschijnlijk nog minstens tienduizenden PiB eigenaren die dezelfde aanbieding van nog eens €100 extra korting in hun mail kregen.

• EVfan
@Toni Tweakers
Ik had gistermiddag laat ook zo’n mail, met kort daarop een track en trace, overigens met dezelfde info dat het tijdvak nog niet bekend is.
Korte tijd later een mail van transmission met de boodschap dat naar alle waarschijnlijkheid de bezorging op vrijdag zou plaatsvinden. Vanochtend rond 0800 uur de mail met het tijdslot.
Binnen dat tijdslot netjes bezorgd.
Misschien vermeldenswaard: ik vroeg de bezorger of hij veel batterijen moet ophalen/heeft opgehaald vanwege omruilen.
Vrijwel nooit was het antwoord. Fijn om te horen, anders dan eerdere berichten hier op het forum.
Batterij geïnstalleerd, het koppelen verliep moeizaam, een handvol keren een time-out, maar is uiteindelijk gelukt. 40% geladen, 1 cycli was de status.
De spread van stroomprijzen is vannacht en morgen te laag, dus even de boel laten “freewheelen”.
Tevreden over bestelproces en levering. Mag ook wel een keer worden gezegd.

• waterstof
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:03
Huh? Jij hebt toch pas woensdag besteld? Ik heb maandag 24 november besteld en gekozen om het vandaag te laten leveren. Helaas niks, zelfs geen track & trace...

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Knip, onnodig.

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 28-11-2025 21:34 ]

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:23
Kreeg net de herinnerings-email van HW voor gratis verzending.
Onderaan staat nu ook dat het ongeveer 2 weken duurt voordat de batterij wordt geleverd.

• heejijdaar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:57
Ik heb nu al een tijdje probleemloos software versie 1.0405 draaien en zie net in de app dat er een update gedaan kan worden, gekeken in de TS wat er na deze software versie is uitgekomen en wat de verbetering zou zijn maar niets gevonden. Kan iemand mij wijzer maken of doorverwijzen naar wat ik evt. over het hoofd zie in de TS ?

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:59
heejijdaar schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:11:
Ik heb nu al een tijdje probleemloos software versie 1.0405 draaien en zie net in de app dat er een update gedaan kan worden, gekeken in de TS wat er na deze software versie is uitgekomen en wat de verbetering zou zijn maar niets gevonden. Kan iemand mij wijzer maken of doorverwijzen naar wat ik evt. over het hoofd zie in de TS ?
Bugfix voor error E118

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• TFX77
Zoek in dit topic op
Release Notes Homewizard Plug-In Battery
Staat in de TS.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Oh boy onze PiB die nog aan staat is na de update naar 1.0406 op offline gesprongen :F

Update:12:40 - Hij is weer online na een reset :)

[ Voor 4% gewijzigd door Winkiller op 29-11-2025 12:40 ]

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:48
Is er hier toevallig iemand met EVCC en meerdere HomeWizard batterijen? :) ik ben een integratie aan het schrijven (het werkt al, maar moet even kijken of het nog beter kan) maar ben vooral op zoek naar iemand met meerdere batterijen hoe het er daar uit ziet en werkt. PM is welkom :)

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:32
Terranca schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:58:
Is er hier toevallig iemand met EVCC en meerdere HomeWizard batterijen? :) ik ben een integratie aan het schrijven (het werkt al, maar moet even kijken of het nog beter kan) maar ben vooral op zoek naar iemand met meerdere batterijen hoe het er daar uit ziet en werkt. PM is welkom :)
Ik heb 4 PIB’s.
Ik zet deze op inactief tijdens laden EV.
Tijdens de donkere maanden zijn ze leeg, danwel bevatten ze maar een paar kw.
Dus geen nut en laad ik de EV in de daluren (vast contract) ‘s nachts, dit ivm belasting op fases.
Ik merk dat overdag de quooker incl warmtepomp en overige verbruikers op 1 fase, de loadbalancing triggeren om het laden van de EV terug te managen. Daarom ‘s nachts (minder overige verbruikers).
Bij voldoende zon ook op inactief, immers wil ik dan de opwek direct in de EV steken.
Bij voorkeur in het weekend (daluren overdag), de EV zal vaak meer kw trekken dan de zon levert.
Eenvoudige flow in Homey om de PIB’s overdag handmatig op inactief te zetten voordat ik laden start.
Voor ‘s nachts wil ik nog een flow maken om PIB’s op tijd inactief te zetten, waar dan paar min later de EV met laden start.

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:48
Ja dat is leuk in elkaar geklust, maar het doel van EVCC is om dat gedrag makkelijk en dynamisch instelbaar te maken, met een UI waar je zelfs de percentages kan instellen tot waar de auto voorkeur heeft boven de accu, of vice versa: https://docs.evcc.io/en/docs/features/battery

Sterker nog, je kan zelfs instellen dat de batterij in handmatig opladen schiet als de stroom extreem goedkoop is wanneer je dynamische tarieven hebt, zelfs als er geen zon is. Zo heb je er zelfs tijdens de donkere dagen nog wat aan ;-)

Vandaar mijn vraag of er proefpersonen zijn. Ik zou het graag voor de lente van '27 als een zonnetje hebben draaien (no pun intended :+)

[ Voor 22% gewijzigd door Terranca op 30-11-2025 10:02 ]

• Starbolt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:58
Ik heb nu sinds 1 september een PIB in gebruik, en ik denk dat het leuk is om te delen wat de afgelopen 3 maanden de resultaten zijn geweest, vergeleken met eerdere jaren. Wat voegt een PIB nou daadwerkelijk toe? Kan interessant zijn voor de mensen die nog twijfelen of nadenken over aanschaf.

Allereerst de uitgangssituatie. Alle gegevens in kWh (meestal afgerond op geheel getal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzF2bqNStaGpAdC_yw_R0MHyFGE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QClGl1FCujLWt0aMAIFAKPFk.png?f=user_large
- Eenpersoonhuishouden.
- Zonnepanelen: 4560 Wp op Zuid-West, sinds eind 2022. Teruglevering wordt (nog) niet beperkt.
- Sinds 2024 meer en meer 'energiebewust' gaan leven. P1 meter gekocht, display, energie sockets. Proberen beter direct gebruik te maken van eigen opwek. In 2025 het stroomgebruik geprobeerd nog verder te optimaliseren met inplannen van wasmachine, vaatwasser etc. en voorkomen onnodig standby-gebruik. Standby-gebruik in de nacht is nu tussen 53 en 90 Watt. :D
- In maart 2025 een PIB besteld, die is 1 september 2025 geleverd en in gebruik genomen.
- Doel: zoveel mogelijk richting NOM, minder uit het net gebruiken. Snel terugverdienen is niet het hoofddoel, gevoel van vrijheid speelt ook mee. Dus niet: noodstroom of off-grid want die risico's vind ik te duur om volledig (als dat al kan) af te dekken.
- Ik heb tot nu toe dus gegevens van de PIB over september, oktober, november 2025.

We beginnen met de opwek, wat was deze de (bijna) afgelopen 3 jaar? Het gaat dus nu vooral om september, oktober, november.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4M69Xuy9eodJQ_BlHRGJo-3D_rg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B2XcFN59wbHhzvcNyKJwEinb.png?f=user_large
Wat opvalt is dat september en oktober 2025 relatief slechte opwek hadden vergeleken met de 2 jaar daarvoor. Jammer, maar alsnog een mooie test voor de PIB zou ik zeggen.

Dan de teruglevering. Hoe is deze vergeleken met eerdere jaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krJRX_Fkave9RNKkWANQ9pPz4SU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h5Umm4oLH0LRxHkjC8ZrCW9y.png?f=user_large
Hier zien we zoals verwacht een duidelijke daling de afgelopen 3 maanden.

Nu kunnen we het zonverbruik berekenen. Hoeveel van de opwek is daadwerkelijk verbruikt, direct in huis en door de PIB?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZTM1XWR_X9SEEg-bm2eNdgIaaQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ERqYmryqjpuDgXudjbKZnEBn.png?f=user_large
Een mooie stijging van het zonverbruik. :) Meer dan verdubbeling.

Maar waar het natuurlijk echt om gaat, is hoeveel er uit het net nodig was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ss9ZUYgoNLO1aaUN-nEVE7NmjiQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mt0iLNAuENuCnuzJIJERyzxH.png?f=user_large
September 2025 was niet heel zonnig vergeleken met eerdere jaren (zie opwek), maar toch maar 7,1 kWh uit het net hoeven halen (NOM? close enough...). Oktober ook niet slecht. In november met wat meer grijze dagen zie je dat het verbruik uit het net oploopt. Tja, logisch als de zon amper schijnt...

Dan nog een paar interessante grafieken met afgeleide data. Te beginnen met de naar mijn mening minst interessante:

Hoeveel van de opwek is direct (door apparaten in huis) danwel indirect (via PIB) samen gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhjFlWla3CU_fWieTLs1aZ1544g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/v54QugfBZ5OUeVbk9dW2uydt.png?f=user_large
De wintermaanden springen er sowieso bovenuit, aangezien de weinige zon die dan schijnt dan vaker verbruikt kan worden. Deze november is een record, 62% verbruikt.

Interessanter is de volgende grafiek. Hoeveel van het totale stroomverbruik (Bruto stroomverbruik = Zonverbruik + Net) wordt afgedekt door de zon? In andere woorden, in hoeverre ben ik NIET afhankelijk van het net? Deze heb ik 'zelfvoorziening' genoemd omdat een term zoals 'zelfconsumptie' mij teveel lijkt op voorgaande grafiek 'opwekverbruik'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4B3yQ8HHtQax8JMxHvJjAxtsnZ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4sHm4kAyogjcyurOM51viYS7.png?f=user_large
Zelfs in november was het percentage zelfvoorziening zomers te noemen (relatief) ;). Ik ben benieuwd hoe het grijze december gaat worden. En het geeft een mooie verwachting voor lente 2026; kan de 95% aangetikt worden?

Dan als laatste de PIB zelf, wat is de RTE?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vf_aTdP6ulM6K7Bgj8frIyEXVkE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xAkLOiSMprOEzSJSSbELD02A.png?f=user_large
Die valt eerlijk gezegd tot nu toe een beetje tegen. Mogelijk dat deze nog wel beter gaat worden in de lente 2026 maar ik denk dat het lage stroomgebruik en in het bijzonder het lage standby-gebruik deze inefficiency tot gevolg heeft.

Al met al erg tevreden over de PIB. Ik heb gelukkig ook geen problemen gehad met Wi-Fi of error-codes. Hopen dat dat zo blijft :)
Wintermaanden met de HomeWizard Plug-in Battery: uitdagingen en inzichten
De herfst/winterperiode is aangebroken. Een uitdagende tijd voor zonne-energie en thuisbatterijen. Daarnaast ook voor het topic. Ook daar wordt het voor mijn gevoel rustiger. Voor de PIB betekent voorgaande minder zonuren, vaker lage spreads op dynamische contracten en een dalende efficiëntie bij lagere vermogens. Toch zijn er manieren om ook in deze rustige maanden waarde uit je batterij te halen.

Wat valt op in deze periode:

Beperkte zon als laadbron
Voor gebruikers die hun PIB voornamelijk met zonne-energie laden valt op dat het overschot minimaal is. De batterij krijgt nauwelijks natuurlijke input waardoor laden uit eigen PV beperkt blijft. Veel van de beschikbare opwek gaat direct naar essentiële verbruikers zoals warmtepompen of verlichting. Hierdoor moet je vaker terugvallen op het net. Iedereen zal onderstaande opwek plaatje herkennen met zijn eigen getallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WutuSWlDxS8G6p6XgV5LFDEkxiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZJhz382g3W7krZSU6LCnOkA.jpg?f=fotoalbum_large

Rendement (RTE) wordt inzichtelijker
In de winter merk je duidelijk dat de batterij minder energie teruglevert dan in de zomermaanden. Laden en ontladen gebeurt bij lagere vermogens waardoor de efficiëntie afneemt. De restjes zonopwek die net boven je verbruik uitsteken vang je op maar de output is beperkter. Bij een dynamisch energiecontract met kleine spreads tussen goedkoop en duur stroomtarief is het vaak efficiënter om direct uit het net te halen dan de batterij te laden en / of te ontladen.

De dynamisch contract bezitters kijken soms ook tegen deze plaatjes aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Q17Zdt8H580cvGGNemCS1Wpu9c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/93QZLVJffWJVDWpkD04blwQB.png?f=user_large

Flatliners waar je niet heel veel mee kan behalve de opwek die het net op fietst te zien als een leuk extraatje.

Het eerlijke verhaal is dat ik nu wel wat meer vlakke dagen zie op het dynamische energiecontract met voor ons tarieven die lager lagen dan de variabele tarieven maar dat terzijde.

Strategisch laden en ontladen loont?
Hoewel de opbrengst lager is, kun je in deze maanden nog steeds slim gebruik maken van de PIB. Ik denk hierbij aan laden tijdens zeer goedkope uren, ook als de zon beperkt is.

Ontladen op momenten dat de stroomprijs relatief hoog is, zodat het verschil tussen net en batterij optimaal wordt benut. Dat komt zeker voor. Afgelopen week een dag of 3 waarbij de verschillen best fors waren weer. Ik zie dit echt als mooie kansen iets te doen met o.a. de PIB. De flatliners zijn voor ons eerder een teleurstelling dan een plezier. Reden zal bekend zijn.

Die weg die ik nu met de PIB heb ingestoken is goed kijken naar de spread. De momenten dat de stroomprijs dipt en piekt dan inzetten. Dat vergt meer timing en soms de PIB dagen in stand-by zetten.

Wat cijfers van mij in de afgelopen 10 maanden:
  • - Totaal geladen : 912,478 kWh
  • - Totaal ontladen : 681,550 kWh
  • - RTE van 74,7% volgens de app. Met de HW kWh MID meter kom ik op 71,5% uit.
  • - Aantal cycli 294 over 2 batterijen
  • - Aantal storingen : 1 (waterdetectie)
Wat ik geleerd in deze herfst periode tot nu toe

De PIB presteert in de herfst minder spectaculair, maar dat betekent niet dat hij nutteloos is. Het draait om timing en strategie.
  1. Kleine spreads op dynamische contracten maken het interessant om juist kort en tactisch te laden/ontladen. Het gaat om slimme moves, niet om grote hoeveelheden energie.
  2. Monitoring en data zijn goud waard. Zonder inzicht in RTE, geladen/ontladen kWh en cycli mis je snel het overzicht en maak je verkeerde beslissingen op strategie.
  3. Soms moet je gewoon accepteren dat flatliners erbij horen. Niet elk dagje is een zonovergoten succes.
Soms voelt het alsof je batterij in de winter op dieet staat. Weinig input, maar je probeert er toch het maximale uit te halen. Uiteindelijk gaat het om het plezier van het spelletje. Tactisch plannen, besparen op je energierekening en af en toe trots naar je plattegrond van dag-opwek te kijken alsof het een kunstwerk is. Bonuspunten als je er een kop koffie bij pakt en doet alsof je een energiemarkt-analist bent.

• JanHenk
  • Niet online
Terranca schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:58:
Maak je een template?

Ik heb de batterij met een custom integratie al in evcc, maar dus niet op basis van een template. Ik heb er echter maar één, dus ben niet jouw gewenste proefpersoon…

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• meesje
Verdorie, zelfs met deze lagere prijs twijfel ik nog of ik een (Homewizard) thuisbatterij moet kopen. Ik heb geen twijfel over issues/verstoringen. Dat zit/komt wel goed. Maar wel of voor ons huishouden op dit moment toegevoegde waarde heeft. We hebben zonnepanelen. We verwarmen nog op gas (vloerverwarming). Dus geen warmtepomp welke veel elektriciteit vraagt. Ons energiecontract is variabel bij United Consumers. Voor zover ik weet hebben we geen teruglever boete. Dus ja, heeft nu een batterij voor ons wel nut? Qua gevoel wel mooi om eigen opgewekte energie te verbruiken. Maar verder kom ik niet. Een dynamisch contract is voor ons gezin nog echt een stap te ver. Per 2027 wordt de markt anders (als er in 2026 niet nog andere besluiten genomen worden), maar dan lijkt me een grotere opslag (dan 2,7kWh) wel fijn.
Ik heb nog een dag om te twijfelen… :) Natuurlijk mooi om ervaring op te doen het komende jaar. Maar in mijn geval wat betekent dit? Ik zal ‘m waarschijnlijk ergens neerzetten en niet meer naar om kijken.
meesje schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:48:
Verdorie, zelfs met deze lagere prijs twijfel ik nog of ik een (Homewizard) thuisbatterij moet kopen. Ik heb geen twijfel over issues/verstoringen. Dat zit/komt wel goed. Maar wel of voor ons huishouden op dit moment toegevoegde waarde heeft. We hebben zonnepanelen. We verwarmen nog op gas (vloerverwarming). Dus geen warmtepomp welke veel elektriciteit vraagt. Ons energiecontract is variabel bij United Consumers. Voor zover ik weet hebben we geen teruglever boete. Dus ja, heeft nu een batterij voor ons wel nut? Qua gevoel wel mooi om eigen opgewekte energie te verbruiken. Maar verder kom ik niet. Een dynamisch contract is voor ons gezin nog echt een stap te ver. Per 2027 wordt de markt anders (als er in 2026 niet nog andere besluiten genomen worden), maar dan lijkt me een grotere opslag (dan 2,7kWh) wel fijn.
Ik heb nog een dag om te twijfelen… :) Natuurlijk mooi om ervaring op te doen het komende jaar. Maar in mijn geval wat betekent dit? Ik zal ‘m waarschijnlijk ergens neerzetten en niet meer naar om kijken.
De plussen en minnen opschrijven voor jullie. Wil je set en forget? Toch een beetje zelf sturen? Als je in de nachten 2.7 kWh (wel bruto) op zou krijgen dan heeft 1 al prima zin. Of zit je twijfel in de leverancier? De prijs is nu 200 en met bon 300 euro goedkoper. Blijft de prijs zo? Heeft HW nog geen besluit over genomen. Spul is niet aan te slepen lijkt door de snelle toename van levertijd (2 weken).

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:14
Devke schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:59:
[...]

De plussen en minnen opschrijven voor jullie. Wil je set en forget? Toch een beetje zelf sturen? Als je in de nachten 2.7 kWh (wel bruto) op zou krijgen dan heeft 1 al prima zin. Of zit je twijfel in de leverancier? De prijs is nu 200 en met bon 300 euro goedkoper. Blijft de prijs zo? Heeft HW nog geen besluit over genomen. Spul is niet aan te slepen lijkt door de snelle toename van levertijd (2 weken).
in de mail staat niet 100 euro extra korting, maar een batterij voor 1.095 geldig tot 31-12 toch?
rob987 schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:53:
[...]

in de mail staat niet 100 euro extra korting, maar een batterij voor 1.095 geldig tot 31-12 toch?
In principe 100 euro extra dus tov klanten die nog geen PIB hebben. Geldig tot en met 31-12.

• TFX77
Voor de echte koopjesjagers...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njsFcwMezZ59qOCc_QWWSAeOiRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lj1ByxGvsq8d4CVBYxbhcFuI.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.homewizard.com/nl/renewed/

Ik vermoed dat je na morgen ook door mag gaan twijfelen en dat ze de prijs niet meer verhogen naar het oude niveau. Zo'n deadline is handig om mensen tot een keuze te dwingen, maar wat willen ze doen, er weer 1395 Euro van maken en nog meer marktaandeel naar andere merken en producten laten vloeien? Er zijn al leuke alternatieven in de markt met 2,1 kWh voor minder dan de helft van het geld met meer mogelijkheden en knal je daar een 2 kWh module bij, dan zit je nog onder de 1395 Euro voor 4 kWh. HomeWizard heeft tegenwoordig voorraad, stilstaande voorraad kost geld, dus moet de doorloopsnelheid omhoog en de enige manier om dat te doen is de prijs verlagen.

Waarom twijfel je, is dat over het product of een thuisaccu in het algemeen?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• meesje
Taro schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:21:
[...]

Ik vermoed dat je na morgen ook door mag gaan twijfelen en dat ze de prijs niet meer verhogen naar het oude niveau. Zo'n deadline is handig om mensen tot een keuze te dwingen, maar wat willen ze doen, er weer 1395 Euro van maken en nog meer marktaandeel naar andere merken en producten laten vloeien? Er zijn al leuke alternatieven in de markt met 2,1 kWh voor minder dan de helft van het geld met meer mogelijkheden en knal je daar een 2 kWh module bij, dan zit je nog onder de 1395 Euro voor 4 kWh. HomeWizard heeft tegenwoordig voorraad, stilstaande voorraad kost geld, dus moet de doorloopsnelheid omhoog en de enige manier om dat te doen is de prijs verlagen.

Waarom twijfel je, is dat over het product of een thuisaccu in het algemeen?
De grote twijfel zit in het nut, op dit moment/komend jaar. Zo lang ik mag salderen en geen teruglever boete heb, dan ga ik er toch niks op vooruit? Eigenlijk zelfs er op achteruit gezien de RTE. Of maak ik nu een denkfout.

Verder speelt prijs ook wel mee maar ook gevoel. Wat betreft gevoel neig ik naar HW, maar qua prijs het door jou geschetste produkt. Nu kun je 2,1 kWh voor 500 euro kopen. Doe er nog eentje bij (tweede account, zelfde kortingscode) zit voor 4,2 kWh op 900 euro. Dus ja, prijs speelt ook wel mee.

Maar mijn grootste twijfel zit dus in het nut.
meesje schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:31:
[...]

De grote twijfel zit in het nut, op dit moment/komend jaar. Zo lang ik mag salderen en geen teruglever boete heb, dan ga ik er toch niks op vooruit? Eigenlijk zelfs er op achteruit gezien de RTE. Of maak ik nu een denkfout.
Is financieel gezien idd correct. Maar je eigen stroom verbruiken heeft ook wel iets.
Verder speelt prijs ook wel mee maar ook gevoel. Wat betreft gevoel neig ik naar HW, maar qua prijs het door jou geschetste produkt. Nu kun je 2,1 kWh voor 500 euro kopen. Doe er nog eentje bij (tweede account, zelfde kortingscode) zit voor 4,2 kWh op 900 euro. Dus ja, prijs speelt ook wel mee.

Als je twijfelt over het nut zou ik je aankoop vandaag of morgen niet van een marketing actie laten afhangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 30-11-2025 21:33 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

[...]

Zonder terugleverboete zou ik eerlijk gezegd hem alleen aanschaffen als je er ervaring mee wilt opdoen en deze ervaring opdoen iets mag kosten. Verder heb je geen voordeel. Die 25% omzettingsverliezen ben je dan sws kwijt. Los van afschrijving.

Ik heb mijn 1e thuisbatterij ook aangeschaft met het doel kennis en ervaring opdoen. Voordeel hierbij was ook het voorkomen van een terugleverboete. Dan schaaf je afhankelijk van je boete een stuk af van omzettingsverliezen.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:11

MJV

Zou wel even goed checken of je inmiddels toch geen terugleververgoeding moet gaan betalen, werd bij mij met ingang van nieuw kwartaal (en nieuwe tarieven) op een gegeven moment ingevoerd.
Devke schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:49:
[...]

Zonder terugleverboete zou ik eerlijk gezegd hem alleen aanschaffen als je er ervaring mee wilt opdoen en deze ervaring opdoen iets mag kosten. Verder heb je geen voordeel. Die 25% omzettingsverliezen ben je dan sws kwijt. Los van afschrijving.
Juist om ervaring op te doen zou ik een goedkopere variant met betere RTE aanschaffen. Een dure variant met minder goede RTE gaat je sowieso extra geld kosten.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:12
Met salderen en een gunstig contract gewoon wachten tot eind volgend jaar. Tegen die tijd is het alleen maar goedkoper en verbeterd, met een verwachte levensduur van 10+ jaar is elk jaar later beginnen beter.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Taro schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:27:
[...]

Juist om ervaring op te doen zou ik een goedkopere variant met betere RTE aanschaffen. Een dure variant met minder goede RTE gaat je sowieso extra geld kosten.
Het gaat vraagsteller sws geld kosten. Ik lees de twijfel bij zijn vraag. Daarom gaf ik ook aan dat zonder terugleverboete en volledig salderen de winst voor hem alleen zit in kennis opdoen. Al het andere zal in meer of mindere mate een kostenpost zijn. Dus niet aanschaffen, wel aanschaffen met als doel ter lering en vermaak en voorbereiden op 2027. Meer smaken zijn er imo niet onder zijn huidige contract.

• bdgroot83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:28
Kun je de PIB aansluiten via een wifi versterker? Ik wil namelijk de batterij op zolder plaatsen alleen is daar het wifi signaal niet helemaal top.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:44

Aardedraadje

Met kabelschoen

bdgroot83 schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:09:
Kun je de PIB aansluiten via een wifi versterker? Ik wil namelijk de batterij op zolder plaatsen alleen is daar het wifi signaal niet helemaal top.
Een paar maanden geleden had ik hier een harde nee op gegeven. De Wi-Fi op de PIB was toen nog erg fragiel. Dat lijkt nu een stuk beter. Je kunt het proberen, maar zorg voor een backup-plan. Bekabelde AP op zolder geen mogelijkheid?

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:34
Lekker ver van weg blijven, al kreeg ik dat kreng gratis

• bdgroot83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:28
Aardedraadje schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:11:
[...]

Een paar maanden geleden had ik hier een harde nee op gegeven. De Wi-Fi op de PIB was toen nog erg fragiel. Dat lijkt nu een stuk beter. Je kunt het proberen, maar zorg voor een backup-plan. Bekabelde AP op zolder geen mogelijkheid?
Bedankt voor je antwoord. En het is erg lastig om daar een ethernet kabel heen te leggen.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-12 11:45
ivo1969 schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:11:
[...]
Heb je nog steeds geen andere batterij aangeschaft na HW?
Bij mij werkt het gelukkig nog steeds prima, lekker van alles uitgeprobeerd met Home Assistant

• meesje
hoevenpe schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:35:
[...]

Met salderen en een gunstig contract gewoon wachten tot eind volgend jaar. Tegen die tijd is het alleen maar goedkoper en verbeterd, met een verwachte levensduur van 10+ jaar is elk jaar later beginnen beter.
Wat jij aangeeft, is uiteindelijk mijn beslissing geworden. Ik zie wel wat er gebeurt in 2026.
Ervaring opdoen zou wel een argument kunnen zijn, maar ik wil de batterij als set&forget gebruiken. Dit lijkt me geen complexe ervaring. :)

• TFX77
ivo1969 schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:11:
[...]

Dat mag je natuurlijk. Echter wat doe je in vredesnaam dan nog op dit forum? Ik heb er één besteld, mijn derde HomeWizard Plug-In Battery. Alles draait als een zonnetje op mijn twee andere Plug-In Batteries. Met dynamisch laden en salderen verwacht ik hem in vijf a zes jaar terugverdiend te hebben.

Mocht er wat zijn en hij moet omgeruild worden ook geen probleem, het blijft hardware en ik geloof meer in de support van HomeWizard dan een derde partij die doorverkoop doet van bijvoorbeeld Marstek, de helft van die bedrijfjes bestaat over twee jaar niet meer, probeer dan maar eens garantie te regelen.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:44

Aardedraadje

Met kabelschoen

bdgroot83 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:02:
[...]

Bedankt voor je antwoord. En het is erg lastig om daar een ethernet kabel heen te leggen.
Een goede mesh-setup (dus niet een 'ouderwetse' repeater) werkt volgens mij ook. Ik meen me te herinneren dat verschillende deelnemers aan dit forum een mesh-netwerk hebben waar de PIB's naar tevredenheid draaien. Dat zou een backup kunnen zijn voor als de repeater niet werkt.

Maar nogmaals, HW heeft veel aandacht geschonken aan de stabiliteit van de verbinding.

• TFX77
bdgroot83 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:02:
[...]

Ik heb het zo geregeld. Mijn omvormer had een kabel naar boven liggen. Deze heb ik uit de omvormer gehaald, in een Ubiquiti router gestopt op zolder, een nieuwe kabel van deze router naar de omvormer. Zo had ik toch een kabel "naar" boven. Werkt natuurlijk niet als je geen kabel hebt naar je omvormer maar food for thought.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCufVQgURP_lDP6yx9VCEu93vgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVaWLDLjLkzTvVFmfBUccbf1.jpg?f=fotoalbum_large
De getallen voor December is een schatting.
De winst is resultaat van batterij en zonnepanelen samen.
Andere winst is dat aardgas niet meer voor de verwarming wordt gebruikt.
Hiervoor gebruik ik een airco. Air to air warmtepomp

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:45
Kreeg net een persoonlijke aanbieding in de mail van HW waarbij ik een batterij voor 1095 kan aanschaffen.
Pakhaas schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:12:
Kreeg net een persoonlijke aanbieding in de mail van HW waarbij ik een batterij voor 1095 kan aanschaffen.
Je hebt er al 1 minimaal denk ik? Deze aanbieding is hun Green Friday actie. Je krijgt dan 100 euro extra korting boven op de (tijdelijke) verlaging van de batterij prijs.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:45
Devke schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:25:
[...]

Je hebt er al 1 minimaal denk ik? Deze aanbieding is hun Green Friday actie. Je krijgt dan 100 euro extra korting boven op de (tijdelijke) verlaging van de batterij prijs.
Nee die heb ik destijds teruggestuurd

• EVfan
bdgroot83 schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:09:
@bdgroot83
Ja kan, in elk geval bij mij is dat hoe het al sinds dag 1 is aangesloten.
Een Fritz!Box repeater, die “babbelt met de Fritz!box modem in de groepenkast (10 meter en 2 muren verder).
Van uitvallen/disconnecten van de wifi heb ik nooit last gehad.

• Gelukszoekr
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:48
Ik heb ook zo'n ding besteld. Wat in nog niet zo snel kan vinden; komt er warmte vanaf? Zo ja, dan zou ik deze het liefst in de woonkamer zetten. En is het werkelijk belangrijk om m aan een aparte stroomgroep te hangen?

Bitcoin - A weapon of mass disruption

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:35
Gelukszoekr schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:45:
Ik heb ook zo'n ding besteld. Wat in nog niet zo snel kan vinden; komt er warmte vanaf? Zo ja, dan zou ik deze het liefst in de woonkamer zetten. En is het werkelijk belangrijk om m aan een aparte stroomgroep te hangen?
Ja, er komt warmte vanaf. Als je 1 batterij hebt, kun je die op iedere groep zetten, waar geen grootverbruikers, zoals vriezer, koelkast, etc. op zitten. Een groep waar lampen, TV audio opzitten is geen probleem. Als je 2 of meerdere batterijen hebt moet je die verdelen over meerdere groepen, of liefst een geheel eigen groep waar niets anders op zit. Dan kun je de 800 watt beveiliging voor ontladen er afhalen. Anders de beveiliging aan laten staan.
Lees de TS, daar staat diverse info.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Gelukszoekr
Olie_B_Bommel schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:53:
[...]

Ja, er komt warmte vanaf. Als je 1 batterij hebt, kun je die op iedere groep zetten, waar geen grootverbruikers, zoals vriezer, koelkast, etc. op zitten. Een groep waar lampen, TV audio opzitten is geen probleem. Als je 2 of meerdere batterijen hebt moet je die verdelen over meerdere groepen, of liefst een geheel eigen groep waar niets anders op zit. Dan kun je de 800 watt beveiliging voor ontladen er afhalen. Anders de beveiliging aan laten staan.
Lees de TS, daar staat diverse info.
Bedankt! Dan ga ik eens een plekje opzoeken met een stopcontact waar niet veel andere apparaten aan zitten

Pakhaas schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:27:
[...]

Nee die heb ik destijds teruggestuurd
Ah. Sta je nog in het klantenbestand als PIB bezitter denk ik.

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:51

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Devke schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:32:
[...]

Het gaat vraagsteller sws geld kosten. Ik lees de twijfel bij zijn vraag. Daarom gaf ik ook aan dat zonder terugleverboete en volledig salderen de winst voor hem alleen zit in kennis opdoen. Al het andere zal in meer of mindere mate een kostenpost zijn. Dus niet aanschaffen, wel aanschaffen met als doel ter lering en vermaak en voorbereiden op 2027. Meer smaken zijn er imo niet onder zijn huidige contract.
Het gebruik van een thuisaccu, van welk merk ook, maakt je (mij in ieder geval) ook bewuster van je elektriciteit gebruik, leuk om te sturen naar zoveel mogelijk "zelf" gebruik.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Gelukszoekr schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:13:
[...]

Bedankt! Dan ga ik eens een plekje opzoeken met een stopcontact waar niet veel andere apparaten aan zitten
Ik heb hier audio/ tv staan op 1 groep, daar zou ik de accu niet bij zetten.
Mijn vriezer gebruikt véél minder, en daar zou die prima bij passen.
Inderdaad even het aantal apparaten, maar zeker de totalen bekijken. maar zolang 800 watt het maximum is...
gewoon gaan.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

• Gelukszoekr
Wilmaas schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:39:
[...]

Ik heb hier audio/ tv staan op 1 groep, daar zou ik de accu niet bij zetten.
Mijn vriezer gebruikt véél minder, en daar zou die prima bij passen.
Inderdaad even het aantal apparaten, maar zeker de totalen bekijken. maar zolang 800 watt het maximum is...
gewoon gaan.
Ik ben een noob als het op stroom aankomt, maar zoals ik het gebruik kan elke groep 3600w verwerken. Dus als ik een tv/pc etc. aan heb staan, en op dezelfde groep de accu aansluit dan kan deze nog steeds makkelijk 800w laden en ontladen toch?

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Gelukszoekr schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:47:
[...]

Ik ben een noob als het op stroom aankomt, maar zoals ik het gebruik kan elke groep 3600w verwerken. Dus als ik een tv/pc etc. aan heb staan, en op dezelfde groep de accu aansluit dan kan deze nog steeds makkelijk 800w laden en ontladen toch?
Zeker, er was echter een post eerder aangegeven dat het niet bij b.v. een vriezer, koelkast kan omdat dat grootverbruikers zijn, jaarlijks misschien wel, maar zeker geen probleem om daar een accu bij te plaatsen.
Mijn tv en audio en verlichting, plus infrarood verwarmingspaneel staat op 1 groep, en daar past de accu dan weer net niet bij, ook al is het maar 800 watt.

• frye
  • Registratie: Mei 2011
Over enkele dagen komt de 2de PiB aan.
Is er nog een mogelijkheid om beta tester te worden? Google docs form staat dat het mogelijk niet meer kan.

[ Voor 16% gewijzigd door frye op 01-12-2025 15:55 ]

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:34
rtunru schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:04:
[...]

Heb je nog steeds geen andere batterij aangeschaft na HW?
Bij mij werkt het gelukkig nog steeds prima, lekker van alles uitgeprobeerd met Home Assistant
Nope, na het HW debacle ben ik voorzichtig geworden. Vandaag artikel in dagblad dat ding nooit terug te verdienen is. , welke je ook neemt.
Maar de ene zegt dit , andere zegt dat.
Mocht er weer batterijen komen, dan worden die van zendure , wat je daar voor moet betalen en wat je er voor terug krijgt is momenteel beste wat mij past.
HW schijnt gewoon na een jaar helaas niet alles op rit te krijgen.
Dus om ding goedkoper te kopen met max 300 cycli erop is mijn advies gewoon nee
Wilmaas schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:34:
[...]

Het gebruik van een thuisaccu, van welk merk ook, maakt je (mij in ieder geval) ook bewuster van je elektriciteit gebruik, leuk om te sturen naar zoveel mogelijk "zelf" gebruik.
Klopt. Onze eerst HW heeft ons veel geleerd hier. Kennis en ervaring opdoen was het 1e doel. Daarna als doel om onze electra rekening te gaan verlagen. Daarvoor eerst moeten investeren. Extra capaciteit, meer aansturings mogelijkheden, laadkosten EV terugbrengen etc. Er is al een stukje terugverdiend. We zijn er nog blij mee.

• M4rS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:47
Nu nog een standby stand in de APP zodat ook niet HA of Homey gebruikers, ook het tactische spelletje kunnen spelen van goedkoop laden (dynamisch) nu meestal snacht's. En later op de dag nom draaien. Dat zou toch onderhand een welkome aanvulling zijn

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

ivo1969 schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:37:
[...]

Nope, na het HW debacle ben ik voorzichtig geworden. Vandaag artikel in dagblad dat ding nooit terug te verdienen is. , welke je ook neemt.
Maar de ene zegt dit , andere zegt dat.
Mocht er weer batterijen komen, dan worden die van zendure , wat je daar voor moet betalen en wat je er voor terug krijgt is momenteel beste wat mij past.
HW schijnt gewoon na een jaar helaas niet alles op rit te krijgen.
Dus om ding goedkoper te kopen met max 300 cycli erop is mijn advies gewoon nee
Ha, ook nog actief op het forum.
Nee, die prijs met 300 cycli is ook voor mij een no go, de opstart problemen daargelaten plus het gevoel daarbij.
Maar nu een accu kopen?
Ik zou als je alleen zonne energie zelf wil gebruiken tot eind februari wachten, heb je een accu staan zou je (ik) hem nog 3 dagen per week vol kunnen krijgen.
Het goedkoop inkopen en duur verkopen heeft bij mij financieel geen zin, de kosten, rendement afschrijving maken dat het verschil 13 eurocent moet zijn, anders is het "verlies"
Aan alleen teruglever kosten besparen levert het een kleine 300 euro per jaar op, en een goed gevoel

• TFX77
Wilmaas schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:10:
[...]

Ha, ook nog actief op het forum.
Nee, die prijs met 300 cycli is ook voor mij een no go, de opstart problemen daargelaten plus het gevoel daarbij.
Maar nu een accu kopen?
Ik zou als je alleen zonne energie zelf wil gebruiken tot eind februari wachten, heb je een accu staan zou je (ik) hem nog 3 dagen per week vol kunnen krijgen.
Het goedkoop inkopen en duur verkopen heeft bij mij financieel geen zin, de kosten, rendement afschrijving maken dat het verschil 13 eurocent moet zijn, anders is het "verlies"
Aan alleen teruglever kosten besparen levert het een kleine 300 euro per jaar op, en een goed gevoel
Morgen 13ish cent das meer dan genoeg om leuk te laden en te ontladen. Als je een cycli mee gaat rekenen dan had je dat ook moeten doen bij je CV ketel of boiler. Die hoort er mijns inziens echt niet bij. Bij alleen zon doet de Plug-In Battery per JAAR 220ish cycli. Dus bij 15 jaar heb je dan pas de helft van de minimaal 6000 cycli gebruikt. Lekker dynamisch laden en ontladen tijdens de dure uren anders staat ie maar te verstoffen, laat hem voor je werken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgwvnPEmaZK3ct-g3ICDrMUCLqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVtKCpSRxZODS0FwMDCUnbR7.jpg?f=fotoalbum_large

Twee volle PiBs voor de dure uren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aePEBngJsG9XnjDfT5_Wt0j6e6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWSaIgCq7ba1wGPPULLY92QC.jpg?f=fotoalbum_large

Automatisering in Home Assistant (met dank aan @Devke.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0dQRWr08WDGkwjS1bnUIVttm1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqYFXlv82yRBj4fCL2LV2aPm.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even inbouwen dat hij niet op nul-modus gaat als de VW ID.4 aan het laden is. Dan ben ik zo goed als klaar en nog even wat tijd steken in de spread.

:twk :twk :twk

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

TFX77 schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:08:
[...]

Morgen 13ish cent das meer dan genoeg om leuk te laden en te ontladen. Als je een cycli mee gaat rekenen dan had je dat ook moeten doen bij je CV ketel of boiler. Die hoort er mijns inziens echt niet bij. Bij alleen zon doet de Plug-In Battery per JAAR 220ish cycli. Dus bij 15 jaar heb je dan pas de helft van de minimaal 6000 cycli gebruikt. Lekker dynamisch laden en ontladen tijdens de dure uren anders staat ie maar te verstoffen, laat hem voor je werken!

[Afbeelding]

Twee volle PiBs voor de dure uren.

[Afbeelding]

Automatisering in Home Assistant (met dank aan @Devke.

[Afbeelding]

Nog even inbouwen dat hij niet op nul-modus gaat als de VW ID.4 aan het laden is. Dan ben ik zo goed als klaar en nog even wat tijd steken in de spread.

:twk :twk :twk
Een ieder mag zelf bepalen hoeveel verschil men genoeg vind.
Ik heb een berekening gemaakt, waarbij ik alleen naar feiten heb gekeken, dus ook afschrijving per cyclus, rte, etc. Ook 6000 cycli, waarbij het rendement van de accu afneemt, en daar een gemiddelde van plus het verbruik, 160 watt per dag incl p1 en netwerk, kosten afschrijving p1, netwerk-apparaat etc).
Mijn accu maakt ook wel eens 3 cyclus per dag.
Voor mij hoeft de accu echt niet te verstoffen, ook vandaag 3.2 kWh geladen, Limburg, en 2.4 kWh kunnen gebruiken. Ongeveer een halve euro verdiend.
Ik blijf wel de ontwikkelingen in de gaten houden, voor nu is handelen nog niet mogelijk zonder verlies in mijn situatie.

• Toni Tweakers
Mijn 3de PiB is vanochtend binnengekomen. Gelukkig was mijn vrouw thuis want ik vernam pas tegen acht uur vanochtend (door zelf naar de track & trace van Transmission te kijken) dat de PiB tussen 11.00 en 13.00 geleverd zou gaan worden. Ondanks dat de PiB sinds zaterdagochtend 3.00 uur in mijn regio stond, stond er het gehele weekend geen leverdatum gepland.

Installatie was wederom een koud kunstje. Aanzetten, verbinding maken, wifi netwerk instellen, wachten tot de update geladen is en daarna was PiB nummer 3 up & running. Nog even de aanwezig 1 kWh verbruikt en nu zal het wel een tijdje gaan duren voordat alle 3 de accu's vol gaan zijn.

Laten we eerlijk zijn, met dit weer krijg je geen enkele accu vol. Dat wordt echt wachten tot maart. Tot op heden heb ik dit jaar 1155 kWh van mijn zonnepanelen gebruikt via de PiB's die ik anders het net op had gedouwd. En ik zit nog na saldering ruim 4000 kWh in de min. Dus die 3de PiB gaat in de zomermaanden ook nog vol. Alleen de nu is de vraag hoe ga ik de derde PiB ook weer leeg krijgen voordat de dag begint. Waarschijnlijk moet ik i.p.v. 800 Watt de installatie zo instellen dat ik 1600 of 2400 Watt terug kan leveren. Maar dat brengt weer de aanleg van een aparte groep met zich mee en dus kosten. Kosten die terugverdiend dienen te worden. Zo blijft het een leuke hobby.
Pagina: 1 ... 233 234 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Kortingscodespam kan in HomeWizard Plug-In Battery kortingscodetopic
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.