• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:47
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:31:
[...]

De batterijen en de P1 meter hoeven niet op het zelfde wifi accespoint te zitten. Je moet alleen zorgen dat ze niet kunnen hoppen tussen de wifi points. Dus de P1 meter vast zetten op het dichtsbijzijnde wifi point van de P1 en de batterijen op het dichtsbijzijnde wifi point van de batterijen. Dit kun je regelen in de betreffende wifi points. Blokkeer de P1 meter in het wifi point bij de batterijen en de batterijen blokeren in het wifi point van de P1 meter. En het beste is dat je 5 ghz voor de P1 en batterijen uitzet, dus alleen 2,4 ghz gebruiken. En in je router vaste ip adressen voor de P1 en batterijen geven.
Dat geeft een hele andere kijk hierop en is wel iets anders dan wat @Knowbody adviseerde. Het beperken van hoppen kan ik me wel iets bij voorstellen dat dat ten goede komt.

[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 31-07-2026 20:38 ]

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10:03
meesje schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:35:
[...]

Dat geeft een hele andere kijk hierop en is heel iets anders dan wat @Knowbody adviseerde. Het beperken van hoppen kan ik me wel iets bij voorstellen dat dat ten goede komt.
Bij mij zit de P1 meter op het wifipoint bij de meterkast, ongeveer 1,5 meter verwijderd. De batterijen staan bij mij ook op zolder, dus de batterijen staan op het wifipoint het dichtsbij de batterijen. Nog nooit wifi problemen (of enig ander probleem) gehad. De batterijen draaien nu 1 jaar en 4 maanden.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:57
meesje schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:35:
[...]

Dat geeft een hele andere kijk hierop en is wel iets anders dan wat @Knowbody adviseerde. Het beperken van hoppen kan ik me wel iets bij voorstellen dat dat ten goede komt.
Klopt. Mijn advies was ook maar wat mij is aangeraden en onderbouwen kan ik het ook niet. De rest, zoals vastknopen aan node, vast ip adres en bijvoorbeeld een vastgezet wifi kanaal - en bandbreedte zijn wat beter te begrijpen en onderbouwde adviezen.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Knowbody
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:41:
[...]

Bij mij zit de P1 meter op het wifipoint bij de meterkast, ongeveer 1,5 meter verwijderd. De batterijen staan bij mij ook op zolder, dus de batterijen staan op het wifipoint het dichtsbij de batterijen. Nog nooit wifi problemen (of enig ander probleem) gehad. De batterijen draaien nu 1 jaar en 4 maanden.
Mooi.

Welk merk wifi router gebruik je?

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Olie_B_Bommel
  • Laatst online: 10:03
Knowbody schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:17:
[...]

Mooi.

Welk merk wifi router gebruik je?
Draytec Vigor AP960C 2x in meshopstelling met bedraad backend.

Ik had in het verleden, lang voor dat ik de HW batterijen had Deco. Dat was een en al ellende. Hierbij mij zitten heel veel wifi points. Het wifi point van mijn buren overscheeuwt bijna mijn wifi signaal. Daar konden de Deco’s niet mee overweg. Sinds ik de Draytec Vigor’s heb, geen enkel wifi probleem meer en rock solid wifi.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:33:
[...]

Ik had in het verleden, lang voor dat ik de HW batterijen had Deco. Dat was een en al ellende. Hierbij mij zitten heel veel wifi points. Het wifi point van mijn buren overscheeuwt bijna mijn wifi signaal. Daar konden de Deco’s niet mee overweg. Sinds ik de Draytec Vigor’s heb, geen enkel wifi probleem meer en rock solid wifi.
Hier ubiquiti enterprise spul. Werkt geweldig nog nooit hw wifi problemen ervaren.

3 accus draaien prima!

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Balou19
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 01-08 10:37
Probleem met veiligheidsrestrictie opgelost.

Pid's verwijderd en opnieuw geinstalleerd.

Nu kan ik wel de veiligheidsrestrictie uitzetten.
Balou19 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:02:
Probleem met veiligheidsrestrictie opgelost.

Pid's verwijderd en opnieuw geinstalleerd.

Nu kan ik wel de veiligheidsrestrictie uitzetten.
Mooi dat het opgelost is!

....maar wel jammer dat het via een soort van "have you turned it off and on again" moest. Ik zou hier toch niet zo gelukkig worden als ik dit zou moeten doen, want dit zal de integratie met Home Assistant wel omkegelen denk ik zo.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

JeroenH schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:19:
[...]
....maar wel jammer dat het via een soort van "have you turned it off and on again" moest
Mee eens. Als een harde reboot nodig is, of het nou hard- of software is: dan is je product slecht ontworpen. Period.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:59
Reinier schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:24:
[...]

Mee eens. Als een harde reboot nodig is, of het nou hard- of software is: dan is je product slecht ontworpen. Period.
Perfecte hardware en software bestaat niet en zal ook nooit bestaan. Het wordt gemaakt door mensen en die zijn feilbaar.

• Balou19
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 01-08 10:37
Ook jammer van HW dat ik geen melding kreeg dat er iets mis is met de Pdi's

• gjna
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-08 20:36
hanev001 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:31:
[...]

Perfecte hardware en software bestaat niet en zal ook nooit bestaan. Het wordt gemaakt door mensen en die zijn feilbaar.
Gelukkig krijgen we binnenkort de software gemaakt door A.I. dan zal het foutloos zijn _O-

• Knowbody
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:33:
[...]

Gerenommeerd merk.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:45

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:31:
[...]

De batterijen en de P1 meter hoeven niet op het zelfde wifi accespoint te zitten. Je moet alleen zorgen dat ze niet kunnen hoppen tussen de wifi points. Dus de P1 meter vast zetten op het dichtsbijzijnde wifi point van de P1 en de batterijen op het dichtsbijzijnde wifi point van de batterijen. Dit kun je regelen in de betreffende wifi points.
Ik kan dat (vastzetten op een node) met mijn LinkSys Velop niet zelf regelen, de PiBs lijken steeds dezelfde node te pakken, ik heb 4 nodes (2 boven en 2 beneden) in mijn woning. Zelfs als ik de WiFi opnieuw instel op een HW apparaat lijken ze naar verloop van tijd toch wel eens te wisselen.

• Knowbody
Winkiller schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:10:
[...]

Ik kan dat (vastzetten op een node) met mijn LinkSys Velop niet zelf regelen, de PiBs lijken steeds dezelfde node te pakken, ik heb 4 nodes (2 boven en 2 beneden) in mijn woning. Zelfs als ik de WiFi opnieuw instel op een HW apparaat lijken ze naar verloop van tijd toch wel eens te wisselen.
Je kunt Disable Client Steering proberen

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Knowbody schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:14:
[...]

Goede tip, als ik me niet vergis staat dat aan, ook voor de nodes onderling.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Knowbody schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:14:
[...]

Winkiller schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:44:
[...]

Goede tip, als ik me niet vergis staat dat aan, ook voor de nodes onderling.
Ik had de Client Steering uit gezet op mijn LinkSys Velop Systeem, dit was geen succes. De apparaten van HW switchen van de node af waarop ze stonden, resultaat slechte WiFi (minder dan 40%). PiB-2 had 92% WiFi en na een uurtje stond hij rood te knipperen, dit zegt genoeg denk ik. Nu terug naar de oude situatie met Client Steering aan, ze hebben nu allemaal rond de 90% WiFi.

Ze zouden nu de sterkste node moeten vasthouden, morgen maar weer eens opnieuw checken.

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 13:19
Ik had dit probleem ook met mijn unifi AP's, sinds ik ze vast gezet heb op een AP is de verbinding rock solid. De batterij stond ook zowat onder the AP maar toch ging hij naar boven afdwalen.

• crryp
  • Nu online
SiNisTrAD schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:44:
Ik had dit probleem ook met mijn unifi AP's, sinds ik ze vast gezet heb op een AP is de verbinding rock solid. De batterij stond ook zowat onder the AP maar toch ging hij naar boven afdwalen.
Ik zet devices die nooit van plek veranderen altijd vast aan een AP. Zeker bij unify kan dat geen kwaad mocht die AP offline gaan springen ze alsnog over. Werkt al sinds ik de accus heb rock solid geen enkel wifi issue gehad.

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• LV1
  • Laatst online: 12:06

LV1

Vandaag is het algoritme voor slim wijkvriendelijk laden een beetje van slag.
Normaal is mijn SoC (3 PiBs) om middernacht ongeveer 85%, maar het algoritme denkt dat ik vanmiddag om 16:45 uur al ga ontladen vanaf 100% om om middernacht op 39% uit te komen.
Wat weet het algoritme, wat ik niet weet?

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:52
LV1 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 07:42:
Normaal is mijn SoC (3 PiBs) om middernacht ongeveer 85%, maar het algoritme denkt dat ik vanmiddag om 16:45 uur al ga ontladen vanaf 100% om om middernacht op 39% uit te komen.
Misschien verschil in weekend en door-de-weeks huisverbruik leer algoritme? En geleerd verbruik afgelopen periode.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• LV1
  • Laatst online: 12:06

LV1

Tebbie schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Misschien verschil in weekend en door-de-weeks huisverbruik leer algoritme? En geleerd verbruik afgelopen periode.
Ik heb altijd vakantie en mijn verbruik is alle dagen redelijk gemiddeld. De leercurve is al jaren bij homewizard bekend, vandaar mijn post over de afwijkende verwachting van het algoritme.
Bij de PV-opwek van de laatste weken loopt het laden in de PiBs 's avonds nog even door en de volgende ochtend meestal een SoC van 60 - 70%. Dus die 39% vanavond laat is wel een grote afwijking.
Ik heb deze howto gevolgd en een Ikea Skarftsärv omgebouwd door een ESP32 in te bouwen die ESPHOME draait. Mbv een koppeling met Home Assistant, geeft hij nu de SoC van de Homewizard batterij weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yseXmb2gx0A8vC30mPQvb1Jbo_c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1PZfkxoHd0T7UvvS37BF5kM.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfMD9B4qcHhnwxe46mpqF2-mJ1c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJXfeeDwbsC21aiOtkUG0rus.jpg?f=fotoalbum_small

Ik moet nog even tweaken aan het kleurverloop, ik vind hem nu (bij 60%) al te groen, maar in de basis werkt het.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Tebbie
LV1 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:55:
[...]
Ik heb altijd vakantie en mijn verbruik is alle dagen redelijk gemiddeld. De leercurve is al jaren bij homewizard bekend, vandaar mijn post over de afwijkende verwachting van het algoritme.
Bij de PV-opwek van de laatste weken loopt het laden in de PiBs 's avonds nog even door en de volgende ochtend meestal een SoC van 60 - 70%. Dus die 39% vanavond laat is wel een grote afwijking.
Andere gedachten spoor is dat pv opwek meer oplevert en dat direct teruglevert ipv opslaan en je totale SoC verder laat zakken ipv wat je gewend was. Dit omdat morgen weersverwachting genoeg vertrouwen heeft om gunstiger vol te laden. Ik heb dit patroon eerder ook gezien bij mij pa met 2 baterijen. Gevoel zegt, waarom niet vol, terwijl de dynamische prijzen dusdanig hoog zijn dan normaal om direct terug te leveren meer oplevert dan opslaan (RTE verlies ~73%).

• hanev001
Tebbie schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:22:
[...]

Andere gedachten spoor is dat pv opwek meer oplevert en dat direct teruglevert ipv opslaan en je totale SoC verder laat zakken ipv wat je gewend was. Dit omdat morgen weersverwachting genoeg vertrouwen heeft om gunstiger vol te laden. Ik heb dit patroon eerder ook gezien bij mij pa met 2 baterijen. Gevoel zegt, waarom niet vol, terwijl de dynamische prijzen dusdanig hoog zijn dan normaal om direct terug te leveren meer oplevert dan opslaan (RTE verlies ~73%).
Je hebt de oorspronkelijk post niet goed gelezen. Het gaat over de werking van Wijkvriendelijk Slimladen. Niet over het Slimladen met Dynamische tarieven. De melder is tegen een tekortkoming van het Slimladen Wijkvriendelijk aangelopen.

Mijn persoonlijke mening is dat het voor een gebruiker een volkomen nutteloze functie is en dat deze beter de standaard NOM setting kan gebruiken. Deze functie heeft uitsluitend voordelen voor de netwerkbeheerders. Mooi als het werkt, nadeling voor de gebruiker als het de mist in gaat.

• Tebbie
hanev001 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:37:
[...]

Je hebt de oorspronkelijk post niet goed gelezen. Het gaat over de werking van Wijkvriendelijk Slimladen. Niet over het Slimladen met Dynamische tarieven. De melder is tegen een tekortkoming van het Slimladen Wijkvriendelijk aangelopen.

Mijn persoonlijke mening is dat het voor een gebruiker een volkomen nutteloze functie is en dat deze beter de standaard NOM setting kan gebruiken. Deze functie heeft uitsluitend voordelen voor de netwerkbeheerders. Mooi als het werkt, nadeling voor de gebruiker als het de mist in gaat.
Inderdaad over het hoofd gezien, dan weet ik het ook niet.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Vandaag heb ik helaas weer knipperende oranje leds...

Ben thuis aan het werk dus viel me op toen ik erlangs liep gelukkig. Geen melding in app oid. Daar staat "Alles is ok" en "ruststand". Dus nu weer knop uitdraaien en weer aan draaien straks.

Iemand anders zelfde probleem vandaag of is het bij mij lokaal alleen? FW-versie: 1.0706

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-08 14:39

joeri1

Cloud Engineer

Knurt schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:02:
Vandaag heb ik helaas weer knipperende oranje leds...

Ben thuis aan het werk dus viel me op toen ik erlangs liep gelukkig. Geen melding in app oid. Daar staat "Alles is ok" en "ruststand". Dus nu weer knop uitdraaien en weer aan draaien straks.

Iemand anders zelfde probleem vandaag of is het bij mij lokaal alleen? FW-versie: 1.0706
Welke firmware versie heeft je p1 meter? In 6.0503 zou dit opgelost moeten zijn.

• hanev001
joeri1 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:28:
[...]

Welke firmware versie heeft je p1 meter? In 6.0503 zou dit opgelost moeten zijn.
Er zit ook nog een update voor de batterij software aan te komen, versie 1.0811, die daar ook verbetering in zou moeten brengen. Is nog in Beta.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]

Oh, ik kreeg deze update vorige week binnen en een dag later een oranje knipper op PiB1.
hanev001 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:33:
Er zit ook nog een update voor de batterij software aan te komen, versie 1.0811, die daar ook verbetering in zou moeten brengen. Is nog in Beta.
De hoeveelste keer is dit dat een fw update dit probleem op zou moeten lossen? Ik heb niet zoveel te klagen, ik heb dit nog maar één keer gehad, met één van mijn vier batterijen (afkloppen), maar toch... de frequentie waarmee ik dit probleem voorbij zie komen, ook na uitkomen van meerdere fw updates die dit op zouden moeten lossen, vind ik dat toch een dingetje. Ik heb tijdens mijn vakantie toch echt wel even een paar keer gekeken of ze zich alle vier nog gedroegen.

Het zou (mij, in ieder geval) wat meer vertrouwen geven als de batterijen duidelijker foutmeldingen zouden geven, en dan vooral over de API. Maar deze vraag ligt er al sinds het begin, dus ik heb er weinig hoop op dat dit gaat komen. Het is wat het is...

• Sprincky
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-08 09:49
De Solaredge koppeling werkt weer op het HW display. Top. Bedankt.

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:09
LV1 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 07:42:
Misschien weet het algoritme dat vanaf 16:45 de EPEX prijzen omhoog gaan en dat het net dan het goedkoopste is om eigen batterijstroom te gebruiken ?

• Knurt
  • Niet online
[...]

6.0503 :) dus nog even wachten op een nieuwe, nieuwe update dan maar... Of een batterij update.

Is allemaal geen big deal maar was wel klein beetje zonde geweest (laden voor 0 cent en ontladen tijdens 18 cent) als ik het niet toevallig had gezien.

• hanev001
Knurt schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:05:
[...]

6.0503 :) dus nog even wachten op een nieuwe, nieuwe update dan maar... Of een batterij update.

Is allemaal geen big deal maar was wel klein beetje zonde geweest (laden voor 0 cent en ontladen tijdens 18 cent) als ik het niet toevallig had gezien.
Ik heb het juist zelf weer gehad maar heb al 6.0503. Dus dat lost het niet op. Als de oplossing bestaat zal het van de batterij update moeten komen. Dus nog even daarop wachten. Als het probleem zich dan nog voor blijft doen zal HW verder moeten gaan zoeken naar de oorzaak.

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Brandweer waarschuwt voor thuisbatterij: zo doe je het goed:

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• jeronantropis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-08 21:33
Ik heb een specifieke vraag voor het gebruik van meerdere (3) HW-batterijen. Elk van de batterijen zou op een verschillende zekering worden aangesloten, al kunnen op elk van deze zekeringen ook andere zaken worden aangesloten. Ik zou de batterijen dus niet "stapelen", maar gewoon over het huis verspreiden (garage heeft een andere zekering dan eerste verdieping en zolder).

Mijn vraag is tweeërlei:
  • Kan ik de batterijen gewoon elk afzonderlijk toevoegen aan de HW-app, zonder in de app een "groep" te creëren? Op deze manier kunnen ze gewoon elk aan 800W laden en ontladen. In totaal zou je dan op 3x800W laden en 3x800W ontladen komen.
  • Stel dat de batterijen toch als "groep" worden gezien in de app: is het in deze opstelling (elke batterij aangesloten op een verschillende (gedeelde) zekering) dan alsnog veilig om het ontlaadvermogen in de app te verhogen naar 2400W? Ik neem aan dat het hier gaat om het totale ontlaadvermogen van de 3 batterijen samen, en dat HW niet opeens op 1 batterij aan 2400W begint te ontladen (vb. als 2 van de 3 batterijen leeg zijn)?
Ik heb Jeroen H's eerdere post over veilig ontladen meerdere keren gelezen en ook al proberen zoeken in dit topic, maar ik lees niet direct een antwoord op deze specifieke vragen. Voor alle duidelijkheid: ik begrijp het risico om meerdere batterijen samen op eenzelfde zekering / kring aan te sluiten waar ook andere gebruikers op zitten, maar dat is dus zeker niet wat ik zou willen doen.

Ideeën? Graag ook de technische redenen.

Indien dit absoluut af te raden is, is de HW-batterij helaas geen optie, want die 800W-limiet is echt te beperkt voor mij. Ik vraag me overigens af of andere batterijen (vb. Marstek) wel elk aan 800W ontladen als je er meerdere hebt die elk op een apart kring zijn aangesloten ...

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:50
jeronantropis schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:45:
Ik heb een specifieke vraag voor het gebruik van meerdere (3) HW-batterijen. Elk van de batterijen zou op een verschillende zekering worden aangesloten, al kunnen op elk van deze zekeringen ook andere zaken worden aangesloten. Ik zou de batterijen dus niet "stapelen", maar gewoon over het huis verspreiden (garage heeft een andere zekering dan eerste verdieping en zolder).

Mijn vraag is tweeërlei:
  • Kan ik de batterijen gewoon elk afzonderlijk toevoegen aan de HW-app, zonder in de app een "groep" te creëren? Op deze manier kunnen ze gewoon elk aan 800W laden en ontladen. In totaal zou je dan op 3x800W laden en 3x800W ontladen komen.
  • Stel dat de batterijen toch als "groep" worden gezien in de app: is het in deze opstelling (elke batterij aangesloten op een verschillende (gedeelde) zekering) dan alsnog veilig om het ontlaadvermogen in de app te verhogen naar 2400W? Ik neem aan dat het hier gaat om het totale ontlaadvermogen van de 3 batterijen samen, en dat HW niet opeens op 1 batterij aan 2400W begint te ontladen (vb. als 2 van de 3 batterijen leeg zijn)?
Ik heb Jeroen H's eerdere post over veilig ontladen meerdere keren gelezen en ook al proberen zoeken in dit topic, maar ik lees niet direct een antwoord op deze specifieke vragen. Voor alle duidelijkheid: ik begrijp het risico om meerdere batterijen samen op eenzelfde zekering / kring aan te sluiten waar ook andere gebruikers op zitten, maar dat is dus zeker niet wat ik zou willen doen.

Indien dit absoluut af te raden is, is de HW-batterij helaas geen optie, want die 800W-limiet is echt te beperkt voor mij. Ik vraag me overigens af of andere batterijen (vb. Marstek) wel elk aan 800W ontladen als je er meerdere hebt die elk op een apart kring zijn aangesloten ...
Één batterij kan nooit meer ontladen dan 800w, dus ontgrendelen kan veilig. Ook als ze op meerdere groepen zitten. Als je ze niet ontgrendeld zal er één batterij per keer ontladen, of 2x 400 w of 3x 2,6 w.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KctCxMXAu2b5EdEw1tihVb289JY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fy7Kh4qJ7vhokKnlNwnSxSux.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb twee batterijen op een hw slimme stekker, en ontgrendeld. Zoals je ziet gaat er per bayterij nooit meer dan 800w uit, samen kunnen ze tegelijkertijd wel dubbel 800w doen.

[ Voor 11% gewijzigd door fredhuizinga op 03-08-2026 20:57 ]

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• crryp
  • Nu online
jeronantropis schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:45:

Mijn vraag is tweeërlei:

Kan als je maar weet wat je doet.

Bron: https://helpdesk.homewizard.com/nl/articles/10531066-hoe-installeer-ik-meerdere-plug-in-battery-s

wat zegt hw zelf:
Waarom is een eigen zekeringgroep belangrijk, en zijn er andere manieren?
Er zijn andere manieren om veilig meerdere batterijen te installeren en te ontgrendelen, maar de kans op gebruikersfouten is hierbij aanzienlijk hoger en wordt daarom niet door ons geadviseerd.

Je kunt bijvoorbeeld batterijen over verschillende groepen verdelen en ontgrendelen. Dit is veilig, maar er is wel een grotere kans op fouten. Weet je bijvoorbeeld met zekerheid dat dit aparte groepen zijn en dat dit zo blijft?

Je kunt rekening houden met het maximale vermogen dat al op de groep aanwezig is, maar dit heeft een nog hoger risico want er is doorgaans geen controle over alles wat in elk stopcontact gaat, en of dit niet door een obscure fout of storing veel meer vermogen trekt dan verwacht.

Vergelijk het met 120 km/u rijden op een weg waar je 50 mag. Rijdt er verder niemand, dan kun je dat misschien wel 'veilig' vinden, maar er staan geen vangrails langs de weg en mogelijk heeft het asfalt een langere remweg dan waar je als bestuurder rekening mee houdt.

Onze ervaring leert dat de meeste mensen de risico's niet volledig kunnen inschatten of overzien (soms zelfs installateurs niet).

Daarom blijft ons advies hetzelfde: ontgrendel alléén als er geen andere apparaten op de groep zitten. Ontgrendel je toch ondanks bovenstaande adviezen, dan is dat op eigen risico, net als 120 rijden op die 50-weg. Het heeft geen invloed op de garantie, maar wel op de veiligheid van je woning.

• crryp
  • Nu online
fredhuizinga schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:54:
[...]

Één batterij kan nooit meer ontladen dan 800w, dus ontgrendelen kan veilig. Ook als ze op meerdere groepen zitten. Als je ze niet ontgrendeld zal er één batterij per keer ontladen, of 2x 400 w of 3x 2,6 w.

[Afbeelding]

Ik heb twee batterijen op een hw slimme stekker, en ontgrendeld. Zoals je ziet gaat er per bayterij nooit meer dan 800w uit, samen kunnen ze tegelijkertijd wel dubbel 800w doen.
Dit klopt niet echt. Ontgrendelen op groep met extra verbruikers is geen optie. Is al 100x uit gemeld. Als je ze verdeeld heb over 2 groepen kan dit wel.

• jeronantropis
Bedankt voor de verduidelijking. Je bevestigt mijn boerenverstand-redenering.

Ik begrijp dat HW dit zo schrijft op hun site , maar hun formuliering geeft wel wat onduidelijkheid. Ik denk dat ze vrezen dat sommige mensen niet goed kunnen inschatten of verschillende stopcontacten in het huis ook effectief op verschillende zekeringen zitten. Ik kan me huizen voorstellen waar stopcontacten op zolder soms toch op dezelfde kring kunnen zitten als die van de garage - als je die 2 batterijen dan toevallig in die stopcontacten steekt, denkende dat het aparte kringen zijn, zit je met een risico.

• crryp
  • Nu online
jeronantropis schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:03:

Ik begrijp dat HW dit zo schrijft op hun site , maar hun formuliering geeft wel wat onduidelijkheid. Ik denk dat ze vrezen dat sommige mensen niet goed kunnen inschatten of verschillende stopcontacten in het huis ook effectief op verschillende zekeringen zitten. Ik kan me huizen voorstellen waar stopcontacten op zolder soms toch op dezelfde kring kunnen zitten als die van de garage - als je die 2 batterijen dan toevallig in die stopcontacten steekt, denkende dat het aparte kringen zijn, zit je met een risico.
Dat is een, twee is het is fout gevoeliger! Jij weet hoe het zit. Maar die kennis die twee weken op je huis past niet. Als je snapt wat ik bedoel bij wijze van.

En hw wil dat riscio gewoon niet. Electro technisch kan wat je wilt doen prima.

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:10
jeronantropis schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:03:

Zo heb ik 't hier ook. 3 batterijen op elk een eigen fase en dus ook eigen groep. Ze staan dus allemaal verspreid door het huis. In nieuwbouwhuis is het elektra met groepenkaart vrij overzichtelijk en voor de rest is het logisch nadenken. En simpele en doeltreffende manier: als je twijfelt of je aparte groepen te pakken hebt, zet je ze 1 voor 1 uit en kijk je of batterijen samen uit gaan. Maar zoals gezegd: doe dit alleen als je je installatie echt goed kent. En ik snap HW dus door enkel ontgrendelen op 1 groep te adviseren. Want niet iedereen kent de installatie.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:18
Kwestie van 10 minuten en je weet hoe het in elkaar zit.

Ik heb 1-fase en vervolgens alle groepen uitgezet. Vervolgens de eerste groep weer ingeschakeld en kijken welke apparaten werken (of niet) en welke wcd's werken (of niet). En op papiertje schrijven.
Vervolgens de groep weer uitschakelen en de volgende groep inschakelen en het hele huis weer door.

Daarna alles in een excellijstje gezet en deze in de meterkast gehangen.

Ik wil waarschijnijjk nog een tweede batterij aanschaffen en zet deze dan op een andere groep dan waar de huidige batterij opzit. Beide groepen hebben alleen wat lampen en/of tv-hoek. En paar keer per week komt er een stofzuiger bij.

Dus bij mij twee batterijen op twee verschillende groepen en wel inschakelen voor 1600W.

• jeronantropis
Indien ik mag, zou ik graag nog even een topic aansnijden dat enkele keren aan bod is gekomen, maar waarvoor m.i. nog geen duidelijke oplossing is, nl. de mogelijkheid om het ontladen van een batterij te pauzeren als er vb. een EV geladen wordt.

@HomeWizard_NL: is het echt niet mogelijk om in de app te implementeren dat als er verbruik gemeten wordt op een HW-Wifi-kWh-meter (vb. die voor de laadpaalzekering in de meterkast zit), het ontladen van de accu wordt gestopt? Als dit zou kunnen, zou ik direct zo'n 3-fase Wifi kWh-meter kopen en in m'n zekeringkast plaatsen.

Ik las dat de strategie "slim laden" hier mogelijk een oplossing voor biedt, maar dit is voor mij echt veel te "black box". Ik wil de batterij(en) gewoon op 100% zon kunnen laden, maar ze mogen niet ontladen als de EV laadt (of algemener: als er verbruik is op een specifieke kWh-meter in de zekeringkast). Die overige "wijkontlasting" of "dynamische tarieven" interesseren me weinig (ik heb trouwens gewoon een eenvoudig vast enkelvoudig tarief) ...

Ik begrijp dat mensen zeggen dat het niet uitmaakt waar de stroom vandaan komt, maar dat is eigenlijk niet correct. Ik laad mijn wagen 100% op zonnestroom (met fase-switching), maar om een "rustige" laadcurve te krijgen, moet ik toestaan dat er enkele 100'en Watts van "andere bronnen" kunnen worden genomen (vb. als er plots een wolk is). Doordat de batterij gewoon altijd ontlaadt bij vraag, zal mijn auto bovendien 's avonds veel te lang blijven doorladen, ook al is de zon al onder. Gevolg: batterij(en) leeg tegen dat ik ze ('s nachts en 's ochtends) écht nodig heb, zowel qua verbruik als om pieken op te vangen (capaciteitstarief in BE). Ik heb geen HA, en heb ook geen zin om ermee te beginnen om dit allemaal te kunnen aantsturen. Een eenvoudige koppeling / aansturing rekening houdend met een HW-kWh-meter moet toch mogelijk kunnen zijn?

Volgens mij zijn er hier nog veel mensen die in dezelfde situatie zitten ...

[Edit]

Ik heb het gevoel dat het "officiële" HomeWizard_NL account niet meer werkt of reageert?

• crryp
  • Nu online
jeronantropis schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:12:
Indien ik mag, zou ik graag nog even een topic aansnijden dat enkele keren aan bod is gekomen, maar waarvoor m.i. nog geen duidelijke oplossing is, nl. de mogelijkheid om het ontladen van een batterij te pauzeren als er vb. een EV geladen wordt.

@HomeWizard_NL: is het echt niet mogelijk om in de app te implementeren dat als er verbruik gemeten wordt op een HW-Wifi-kWh-meter (vb. die voor de laadpaalzekering in de meterkast zit), het ontladen van de accu wordt gestopt? Als dit zou kunnen, zou ik direct zo'n 3-fase Wifi kWh-meter kopen en in m'n zekeringkast plaatsen.

Ik las dat de strategie "slim laden" hier mogelijk een oplossing voor biedt, maar dit is voor mij echt veel te "black box". Ik wil de batterij(en) gewoon op 100% zon kunnen laden, maar ze mogen niet ontladen als de EV laadt (of algemener: als er verbruik is op een specifieke kWh-meter in de zekeringkast). Die overige "wijkontlasting" of "dynamische tarieven" interesseren me weinig (ik heb trouwens gewoon een eenvoudig vast enkelvoudig tarief) ...

Ik begrijp dat mensen zeggen dat het niet uitmaakt waar de stroom vandaan komt, maar dat is eigenlijk niet correct. Ik laad mijn wagen 100% op zonnestroom (met fase-switching), maar om een "rustige" laadcurve te krijgen, moet ik toestaan dat er enkele 100'en Watts van "andere bronnen" kunnen worden genomen (vb. als er plots een wolk is). Doordat de batterij gewoon altijd ontlaadt bij vraag, zal mijn auto bovendien 's avonds veel te lang blijven doorladen, ook al is de zon al onder. Gevolg: batterij(en) leeg tegen dat ik ze ('s nachts en 's ochtends) écht nodig heb, zowel qua verbruik als om pieken op te vangen (capaciteitstarief in BE). Ik heb geen HA, en heb ook geen zin om ermee te beginnen om dit allemaal te kunnen aantsturen. Een eenvoudige koppeling / aansturing rekening houdend met een HW-kWh-meter moet toch mogelijk kunnen zijn?

[Edit]

Ik heb het gevoel dat het "officiële" HomeWizard_NL account niet meer werkt of reageert?
Dit heb ik allemaal in homeassitant opgelost. Diverse automatiseringen waarbij ik laad strategien kan kiezen. Eerst accus of eerst auto.

Accus kunnen mee doen om peakshaving te doen etc etc.

zijn ook opensource projecten voor evcc heet dat dacht ik. Maar ik vind dat zelf klussen veel te leuk! En werkt inmiddels letterlijk als een zonnetje

• jeronantropis
crryp schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:26:
[...]

Dit heb ik allemaal in homeassitant opgelost. Diverse automatiseringen waarbij ik laad strategien kan kiezen. Eerst accus of eerst auto.

Accus kunnen mee doen om peakshaving te doen etc etc.

zijn ook opensource projecten voor evcc heet dat dacht ik. Maar ik vind dat zelf klussen veel te leuk! En werkt inmiddels letterlijk als een zonnetje
Mja, begrijp ik, maar alle hardware is er bij HW. Het lijkt me een "kleintje" om dit rechtstreeks in HW te implementeren. Ik zie deze vraag ook op meerdere plaatsen terugkomen (niet enkel hier in dit topic). Ik voel er zelf niet veel voor om met HA te beginnen voor zoiets ...

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:48

Canis Lupus

Vosbot

Ik herhaal het hier nog maar eens, misschien toch wel waardevol om op te pakken @HomeWizard_NL ? :)
  1. Bij meeste mensen staan de PiB's, Watermeters en P1 meters niet in het zicht
  2. Dus als er een storing is, zie je een (oranje) knipperende LED ook niet zo snel
  3. Waarom is ervoor gekozen geen pushmelding in de app te geven? (desnoods optioneel) Bv. "P1 meter is offline", "Battery 1 heeft een storing"
  4. Low effort: via de app waar ik nu ook een melding kan instellen als er veel water wordt gebruikt, daar zou de optie "Toon melding bij error in Homewizard apparaat" toch bij moeten kunnen?
Het is dat ik zonet even in Home Assistant keek hoeveel batterij ik nog had, bleek dat de P1 meter al ruim 3 uur (sinds 19.30) offline was... Even aan/uit loste het op, maar toch... En is niet de eerste keer dat ik pas na uren toevallig achter een storing kwam,die zelf simpel te verhelpen is.

Ik neem aan dat meer Tweakers dit probleem herkennen? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2dHHuvoz5Q9jA6KRRTkj97SqU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5BrICKo6UaSzmEDVXYAMwiW7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Canis Lupus op 04-08-2026 06:37 ]

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:08

[Edit]

Je kan de 3fase meter van HW gewoon kopen en tussen je laadpaal zetten.
Gebruik dan ook homey of home assistant en je kan simpel je batterijen standby zetten als je laadpaal gaat laden.

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:10

[Edit]

Ik herken de wens.. Helaas lijkt het er niet op dat HW dit gaat veranderen.

Ik heb eveneens een kwh meter van HW voor de laadpaal, die een Zappi V2 meet. Deze zappi heb ik iets minder agressief ingesteld, de batterij is dus altijd sneller en heeft altijd voorrang. Dat wil zeggen dat wanneer de HW op NOM staan, het volgende gebeurt:

Als in de ochtend de zon op komt, wordt de batterij geladen (tot 2400W, 3 stuks). Als de batterijen vol zijn, wordt er ''direct'' best veel teruggeleverd, waarna de auto gaat starten. De batterijen blijven dan vol. De Zappi staat zo ingesteld dat hij 200w altijd laat voor wat het is, waardoor de batterijen altijd vol blijven, ook als er een wolk voor komt. De zappi gaat dan simpelweg minder vermogen leveren.

Bij het zon onder gaan moet je wel op letten dat je de auto zelf uit zet, anders trekt inderdaad de batterij leeg.

Dus... Ik had het ''erger'' verwacht dan dat het in de praktijk uitpakt. Enkel in de avond stopt het laden niet vanzelf.
Juist groot voordeel van de huidige setup is dat je onder de 1400W terugleveren het normaal terug zou leveren omdat de auto het niet laadt. Dat gaat nu de batterij in.

Sinds afgelopen weekend hebben we dynamisch contract en ook de modus ingesteld voor de batterijen. Dan merk je dat hij wel in rust gaat, als de auto op goedkope uren 11 kW laadt. Maar goed ook, want de batterij kan dat natuurlijk niet bijbenen..

Hopelijk heb je hier wat aan.

• Tebbie
Canis Lupus schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:34:
Ik herhaal het hier nog maar eens, misschien toch wel waardevol om op te pakken @HomeWizard_NL ? :)
  1. Bij meeste mensen staan de PiB's, Watermeters en P1 meters niet in het zicht
  2. Dus als er een storing is, zie je een (oranje) knipperende LED ook niet zo snel
  3. Waarom is ervoor gekozen geen pushmelding in de app te geven? (desnoods optioneel) Bv. "P1 meter is offline", "Battery 1 heeft een storing"
  4. Low effort: via de app waar ik nu ook een melding kan instellen als er veel water wordt gebruikt, daar zou de optie "Toon melding bij error in Homewizard apparaat" toch bij moeten kunnen?
Het is dat ik zonet even in Home Assistant keek hoeveel batterij ik nog had, bleek dat de P1 meter al ruim 3 uur (sinds 19.30) offline was... Even aan/uit loste het op, maar toch... En is niet de eerste keer dat ik pas na uren toevallig achter een storing kwam,die zelf simpel te verhelpen is.

Ik neem aan dat meer Tweakers dit probleem herkennen? :P

[Afbeelding]
Als tweaker? Nee, heb ik als detectie code in Homey zitten, gele led fout bij PIB bijv krijg ik als melding. Zelf in je HA bouwen misschien? P1 wifi kan je ook met ping of netscan checken en bericht krijgen.

Homewizard heeft wel vanuit cloud al functionaliteit als er een poos (x uren) geen update heeft gekregen van je device dat je een email krijgt. Als je sneller wilt ontkom je niet aan HA of Homey (of andere homeautomation / scripts).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/995nwYC_tOOOHMiZr5S06pBhKdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZYohJfWjgKPHk9q7X7VZGq4.jpg?f=fotoalbum_large

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
Ik denk dat het grootste probleem is als netwerk wel nog werkt (ping/netscan) maar operationeel doet die batterij niets meer.

Hoe ga je dat detecteren ? Zou wel handig zijn als dat in app/API aangegeven kan worden op de een of andere manier.
Bv. tijd sinds laatste contact (niet enkel netwerk). Als je dat over de x minuten ziet gaan, dan weet je dat het mis is.

Ik heb het al genoeg zien gebeuren met andere apparatuur dat de netwerk stack wel nog teken van leven geeft maar dat het toestel voor de rest gewoon offline is.

[ Voor 21% gewijzigd door Holvoetn op 04-08-2026 08:56 ]

• Tebbie
Holvoetn schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:53:
Ik denk dat het grootste probleem is als netwerk wel nog werkt (ping/netscan) maar operationeel doet die batterij niets meer.

Hoe ga je dat detecteren ? Zou wel handig zijn als dat in app/API aangegeven kan worden op de een of andere manier.
Bv. tijd sinds laatste contact (niet enkel netwerk). Als je dat over de x minuten ziet gaan, dan weet je dat het mis is.

Ik heb het al genoeg zien gebeuren met andere apparatuur dat de netwerk stack wel nog teken van leven geeft maar dat het toestel voor de rest gewoon offline is.
In de Homewizard app voor Homey heb ik dit gemaakt door te detecteren dat batterij zou moeten laden / ontladen via de API calls maar dat er werkelijk dus geen SoC % veranderd. Je zou bij 800w laden na 5 a 10 minuten wel een % verandering moeten zien. Indien niet het geval -> alarm. Werkt prima hier (paar weken terug gele led op PIB gehad en een push bericht op mijn telefoon. Dit werkt dus al voor de Homey gebruikers van mij Homewizard app. Voor HomeAssistant zal je zelf moeten knutselen.

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:48

Canis Lupus

Vosbot

Ah ja, daar had ik (als tweaker) nog niet eens aan gedacht 8)7

P1 meter heeft in HomeAssistant inderdaad verschillende properties, waarvan Cloud verbinding meest logische lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0vAtVss0ffAcJ1w3RCNScu9Zmg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FoMC64sNfWS6xgMMS2b4KupB.png?f=user_large
(hier zie je dus inderdaad dat de storing gisteren 19.35 begon, en ik 22.23 herstelde)

Dank voor op het spoor zetten @Tebbie !

Update: Nu krijg ik notificatie als Cloud verbinding P1 of Wifi SSID van 2 batterijen naar "Niet beschikbaar" wijzigen, dat lijkt me de juiste trigger :)

[ Voor 16% gewijzigd door Canis Lupus op 04-08-2026 10:36 ]

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 13:19
Ik kijk in HA of de entity een minuut unavailable is geworden. Werkt ook goed.

triggers:
- entity_id: select.p1_meter_5c2faf0a0bea_battery_group_mode
to: unavailable
for: "00:01:00"
trigger: state

• jeronantropis
Piet19882 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:19:
[...]

Ik herken de wens.. Helaas lijkt het er niet op dat HW dit gaat veranderen.

Ik heb eveneens een kwh meter van HW voor de laadpaal, die een Zappi V2 meet. Deze zappi heb ik iets minder agressief ingesteld, de batterij is dus altijd sneller en heeft altijd voorrang. Dat wil zeggen dat wanneer de HW op NOM staan, het volgende gebeurt:

Als in de ochtend de zon op komt, wordt de batterij geladen (tot 2400W, 3 stuks). Als de batterijen vol zijn, wordt er ''direct'' best veel teruggeleverd, waarna de auto gaat starten. De batterijen blijven dan vol. De Zappi staat zo ingesteld dat hij 200w altijd laat voor wat het is, waardoor de batterijen altijd vol blijven, ook als er een wolk voor komt. De zappi gaat dan simpelweg minder vermogen leveren.

Bij het zon onder gaan moet je wel op letten dat je de auto zelf uit zet, anders trekt inderdaad de batterij leeg.

Dus... Ik had het ''erger'' verwacht dan dat het in de praktijk uitpakt. Enkel in de avond stopt het laden niet vanzelf.
Juist groot voordeel van de huidige setup is dat je onder de 1400W terugleveren het normaal terug zou leveren omdat de auto het niet laadt. Dat gaat nu de batterij in.

Sinds afgelopen weekend hebben we dynamisch contract en ook de modus ingesteld voor de batterijen. Dan merk je dat hij wel in rust gaat, als de auto op goedkope uren 11 kW laadt. Maar goed ook, want de batterij kan dat natuurlijk niet bijbenen..

Hopelijk heb je hier wat aan.
Bedankt voor de waardevolle feedback. Ik heb op jouw aangeven mijn laadpaal (NRGKick met PV laden) nu ook anders (minder agressief) ingesteld. Eerder stond ik 500W afname toe van "het net" (of batterij) om te vermijden dat hij te dikwijls zou stoppen en starten. Dit heb ik nu naar -200W gezet, zodat ik een offset creëer om altijd "iets" voor de batterij over te laten.

De NRGKick heeft wel een uitschakelvertraging (zowel om te stoppen met laden als voor fase switching), dus op die momenten blijft er natuurlijk wel nog een risico dat hij gedurende die (beperkte) periode stroom van de batterijen trekt. Dit zal echter maar een beperkte tijd zijn, want de NRGKick meet de P1-poort => geen injectie = stoppen met laden (met uitschakelvertraging). In de zomer wordt er dan 's avonds ook wel tijdig gestopt met laden als er geen zon meer is, zonder dat de batterij volledig wordt leeggetrokken.

Enkel als ik in de winter ook 's nachts laad (van maart tot oktober laad ik enkel overdag op de zon), zal hij dan helaas de batterijen volledig leeg trekken. Als ik het goed begrijp, is de enige manier om dit op te lossen werken met HA of Homey ofzo. Daar ken ik zelf niets van, dus ik zal me eens moeten afvragen of het mij dat waard is :) .

• anniusgroenink
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-08 18:46
dit is het pib topic, niet het algemene homewizard topic.

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 04-08-2026 15:29 ]

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik zoek een manier om (via de HW-app) mijn batterijen op idle te forceren. M.a.w. ik wil ze uit kunnen zetten c.q. (liefs een x aantal uur) op pauze kunnen zetten.
Via een Energy Socket wordt af te raden begreep ik al.
Dat zou voor mij een goede, deels handmatige, manier zijn om te kunnen zonneladen met mijn Alfen-laadpaal zonder dat mijn PiB's gaan ontladen.
Alternatief is automatiseren met iets als Homey of Home Assistant uiteraard maar daar heb ik nu even geen tijd voor/zin in.
Is dit mogelijk?

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nee, zoals je zelf al aangeeft wel via de API, maar niet via de eigen hw app

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:50
Reinier schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:02:
Ik zoek een manier om (via de HW-app) mijn batterijen op idle te forceren. M.a.w. ik wil ze uit kunnen zetten c.q. (liefs een x aantal uur) op pauze kunnen zetten.
Dat zou voor mij een goede, deels handmatige, manier zijn om te kunnen zonneladen met mijn Alfen-laadpaal zonder dat mijn PiB's gaan ontladen.
Alternatief is automatiseren met iets als Homey of Home Assistant uiteraard maar daar heb ik nu even geen tijd voor/zin in.
Is dit mogelijk?
Er is een mogelijkheid om via het lokale ip-adres van de p1 meter een api commando te sturen, ik weet niet precies hoe maar heb wel eens gelezen dat mensen dit zo doen. Heb je geen HA of Homey voor nodig. Misschien even zoeken in dit topic...

Iets met curl commando's...

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:00
Is dit mogelijk?
Via de API of via HA kun je de laadstrategie van de accu aanpassen. Zie bijvoorbeeld https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries. In HA kan het zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJSnIFp2Lbnsmxh34X0_Jwqrmwg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a4lbMKcotYVIUPC2vB5M60Gh.jpg?f=user_large

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Sepio schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:47:
[...]

Via de API of via HA kun je de laadstrategie van de accu aanpassen. Zie bijvoorbeeld https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries. In HA kan het zo:

[Afbeelding]
Nice. Jammer dat "standby" niet gewoon in de app te kiezen is.

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:00
Reinier schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:52:
[...]

Nice. Jammer dat "standby" niet gewoon in de app te kiezen is.
Net zero (charge only) is toch wat je wilt? Eventuele overtallige zonne-energie opslaan in accu. Maar de accu niet gebruiken om je auto op te laden.

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Sepio schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:55:
[...]

Net zero (charge only) is toch wat je wilt? Eventuele overtallige zonne-energie opslaan in accu. Maar de accu niet gebruiken om je auto op te laden.
Ja, sorry, dat is inderdaad nog beter.
Is dit mogelijk?
Ik heb het recent nog een x aan HomeWizard aangegeven dat deze wens hier regelmatig voorbij komt. Het is in beraad zover ik weet echter is dit natuurlijk geen garantie dat dit ook zal worden geïmplementeerd.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-08 09:14

fxs81

Julianadorp

Hier vanochtend het bed uit en alles stroomloos. Eerst even schrikken en toen bedacht ik me dat Liander het trafohuisje kwam vernieuwen, na ongeveer 4 uur weer stroom (staat nu een aparte generator dus ik denk dat het tegenzit). Alles kwam weer netjes vanzelf online, geen enkele interventie nodig. Heel fijn dat het allemaal zo soepeltjes werkt. Mag ook wel eens gezegd worden. Hier overigens op 1x een E melding na waar een update voor is gekomen nog nooit problemen gehad met het hele HW ecosysteem wat ik heb draaien.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• crryp
  • Nu online
Kalipeen schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:26:
[...]

Super gaaf, ik heb hier mijn HomeAssistant aan de lokale ChatGPT gekoppeld. Dus geen copy en paste meer van yamls, maar gewoon vragen "Maak het lampje groen als de wasmachine aan mag, rood als de stroom te duur is".
Bijzonder lui wordt ik ervan 8)
Ik heb dit inmiddels even onderzocht, en ik snap dat je er lui van wordt. Heb nu de https://homeassistant-ai.github.io/ha-mcp/ draaiend in homeassitant. Met daar aan gekoppeld claude desktop.

En ben best wel inpressed hoe veel sneller ik nu dingen kan maken. Wellicht klein beetje offtopic. maar ook voor iedereen die hier vragen stelt hoe kan ik mijn accus pauzeren voor auto opladen of whatever.

Dat heb je echt met een paar zinnen geregeld op deze manier!

Als je de AI alleen je YAML's geeft, fungeert de AI als een ietwat onhandige tekst-editor die je configuratie kan herschrijven. Gebruik je ha-mcp, dan transformeer je Claude of Gemini in een volwaardige smart home-assistent die je huis kan doorzoeken, live kan testen, problemen kan analyseren en gericht configuraties kan beheren via de officiële kanalen.

Hij voert ook echt tests uit zelf heel vet!

[ Voor 19% gewijzigd door crryp op 05-08-2026 17:19 ]

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-08 21:16
Dynamisch contract en dynamisch opladen.

Ik ben dus inmiddels 1,5 week niet thuis ivm vakantie, en ik zie in de app dat de PIB consequent dagelijks van 50% naar 100% laadt...

Terwijl ik gewend ben dat de batterij niet meer tot 100% oplaad vrijwel sinds ik dynamisch laden heb ingeschakeld…. Als ik thuis ben gebruik in de avond en nacht (vaatwasser o.a.) iets meer stroom, maar de PIB laadde doorgaans niet verder dan 85 procent ofzo om ‘s ochtends na het ontbijt (inductie en magnetron) ergens tussen 20 en 0 procent te eindigen…

Maar nu ben ik dus helemaal niet thuis en dan is er in de ochtend telkens nog 50% over.…. Wel beetje raar toch: het laden van 80 naar 100% leidt tot meer slijtage en daar de volledige capaciteit van de PIB niet nodig is, is dat toch een beetje zonde?

Ik zou verwachten dat nu ik er niet ben, dat de PIB het laden dan bij zou stellen van bijv 30 naar 80 procent dagelijks.

[ Voor 35% gewijzigd door autoreverse op 05-08-2026 21:16 ]

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:26
Het is een LFP accu, dus juist goed om elke keer tot 100% te laden.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

autoreverse schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:12:
Dynamisch contract en dynamisch opladen.

Ik ben dus inmiddels 1,5 week niet thuis ivm vakantie, en ik zie in de app dat de PIB consequent dagelijks van 50% naar 100% laadt...

Terwijl ik gewend ben dat de batterij niet meer tot 100% oplaad vrijwel sinds ik dynamisch laden heb ingeschakeld…. Als ik thuis ben gebruik in de avond en nacht (vaatwasser o.a.) iets meer stroom, maar de PIB laadde doorgaans niet verder dan 85 procent ofzo om ‘s ochtends na het ontbijt (inductie en magnetron) ergens tussen 20 en 0 procent te eindigen…

Het laden van 80 naar 100% leidt tot meer slijtage en daar de volledige capaciteit van de PIB niet nodig is, is dat toch een beetje zonde?
Voor een telefoon, laptop, EV en andere batterijen zoals je telefoon geld de 80% regel. Zij hebben Lithium-Ion batterijen. Dit geldt niet voor de HomeWizard Thuisbatterij met zijn LiFePO4 technologie.
  • Technisch geen probleem: LiFePO4 kan prima tegen 100% lading en slijt daar nauwelijks sneller van. Sterker nog: de batterij moet regelmatig naar 100% om de cellen te balanceren en de capaciteitsmeting (BMS) nauwkeurig te houden.
  • Financiële keuze, geen bescherming: Dat het dynamische algoritme de batterij tot ~85% laadt of tot 100%, is pure economische logica. De software koopt simpelweg genoeg goedkope stroom in voor jouw verwachte nachtverbruik en zelfs algoritmisch verder in de toekomst door ingebouwde slimmigheden van HomeWizard.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• crryp
  • Nu online
MichielFRL schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:20:
Goed goed, voor geen enkele accus is lang op 100 goed. Dit type kan er iets beter tegen maar het is vooral belangrijk voor de kalibratie van het systeem.

De voltage verschillen zijn simpel weg kleiner bij lfp tenopzichte van de soc. Daarom moet het bms berekenen hoeveel er in zit. Zodra je 100 procent raakt is dit weer gekalibreert.

Daarom raden ze het aan maar zelf zou ik toch lang op 100 procent staan liever voorkomen ook met een lfp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ugw8d0UWbqey_ZyQ2poIUQahhqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/azvlK5eOaELKlOOU8xe9PwC4.png?f=fotoalbum_large

MichielFRL schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:20:
100% van Homewizard is niet 100% van de batterij. Zie grafiek en bms beschrijving.

Dit is een prima bescherming van de batterij

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 05-08-2026 22:20 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 16:19
crryp schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:10:
[...]

Ik heb dit inmiddels even onderzocht, en ik snap dat je er lui van wordt. Heb nu de https://homeassistant-ai.github.io/ha-mcp/ draaiend in homeassitant. Met daar aan gekoppeld claude desktop.

En ben best wel inpressed hoe veel sneller ik nu dingen kan maken. Wellicht klein beetje offtopic. maar ook voor iedereen die hier vragen stelt hoe kan ik mijn accus pauzeren voor auto opladen of whatever.

Dat heb je echt met een paar zinnen geregeld op deze manier!

Als je de AI alleen je YAML's geeft, fungeert de AI als een ietwat onhandige tekst-editor die je configuratie kan herschrijven. Gebruik je ha-mcp, dan transformeer je Claude of Gemini in een volwaardige smart home-assistent die je huis kan doorzoeken, live kan testen, problemen kan analyseren en gericht configuraties kan beheren via de officiële kanalen.

Hij voert ook echt tests uit zelf heel vet!
Ja, supervet toch! Ik heb het zelf iets anders ingericht. Mijn lokale ChatGPT-client heeft toegang tot de netwerkshare waarop mijn Home Assistant-configuratie staat, en daarmee dus tot alle YAML-bestanden.

Daardoor kan ik op een vergelijkbare manier mijn configuratie laten analyseren en aanpassen. Het verschil is wel dat mijn oplossing vooral rechtstreeks met de bestanden werkt en niet live met Home Assistant communiceert.

Jouw aanpak met ha-mcp, waarbij de AI ook entities kan doorzoeken, actuele statussen kan controleren en zelfstandig tests uitvoert, gaat duidelijk een stap verder. Die optie ga ik daarom zeker onderzoeken.

(Deels on-topic omdat je als HA leek/noob op deze manier snel aan de slag kan met de HomeWizard PiB's binnen HomeAssistant)

[ Voor 4% gewijzigd door Kalipeen op 05-08-2026 22:39 ]

• crryp
  • Nu online
Kalipeen schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:36:
[...]

Ja, supervet toch! Ik heb het zelf iets anders ingericht. Mijn lokale ChatGPT-client heeft toegang tot de netwerkshare waarop mijn Home Assistant-configuratie staat, en daarmee dus tot alle YAML-bestanden.

Daardoor kan ik op een vergelijkbare manier mijn configuratie laten analyseren en aanpassen. Het verschil is wel dat mijn oplossing vooral rechtstreeks met de bestanden werkt en niet live met Home Assistant communiceert.

Jouw aanpak met ha-mcp, waarbij de AI ook entities kan doorzoeken, actuele statussen kan controleren en zelfstandig tests uitvoert, gaat duidelijk een stap verder. Die optie ga ik daarom zeker onderzoeken.

(Deels on-topic omdat je als HA leek/noob op deze manier snel aan de slag kan met de HomeWizard PiB's binnen HomeAssistant)
Mcp is stuk nicer vind ik. Je kan dan ook alles besturen. Dus je typt doe de airco aan en dan doet die dat. En hij stelt gerichte vragen. Het is best makkelijk op te zetten! Mcp installeren via hacs. Dan simpel json de url toevoegen in claude desktop. En ready 2 go!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgccaiDDKKtMeuQ5yhYkwCAKeCw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BTDna6KWuciOFLSe4dWG8hKG.jpg?f=user_large Dit was een heel simpel testje bijv!

Deze wat uitdagender:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIsF3bAOiKFYsNHqdHrmopc_4Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtcI40PntpZJtnMTqV1Y9Qwz.jpg?f=fotoalbum_large

Het begon zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msq3SE2P9xVleCkxCxuS3j4t-No=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fj0nvRgsISHPso4BeqmCmTPK.jpg?f=fotoalbum_large Na wat extra prompts het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsVuxfYzxOZ1o5Xmp-OAQoA3JGg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uM9ivvjbeEucBCC35skNcSWp.png?f=fotoalbum_large

Dus met simpel weg chatten met je AI. Kan je voor de hw accus ook echt heel snel dingen bouwen.

[ Voor 34% gewijzigd door crryp op 05-08-2026 23:20 ]

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:49
Is dit mogelijk?
Ook hier in het forum diverse keren langs gekomen: blokkeer tijdelijk de wifi verbinding van je PIB, in je router of bv. in je extender, daarmee heb je ook een pauze, dit is niet schadelijk; als je geen ha en homey wilt gebruiken

[ Voor 4% gewijzigd door DavidNewhouse op 06-08-2026 11:46 ]

3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 7 winddelen Windcentrale

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-08 22:33
crryp schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:12:
[...]

Mcp is stuk nicer vind ik. Je kan dan ook alles besturen. Dus je typt doe de airco aan en dan doet die dat. En hij stelt gerichte vragen. Het is best makkelijk op te zetten! Mcp installeren via hacs. Dan simpel json de url toevoegen in claude desktop. En ready 2 go!

[Afbeelding] Dit was een heel simpel testje bijv!

Deze wat uitdagender:

[Afbeelding]

Het begon zo:

[Afbeelding] Na wat extra prompts het resultaat:

[Afbeelding]

Dus met simpel weg chatten met je AI. Kan je voor de hw accus ook echt heel snel dingen bouwen.
Ziet er prachtig uit, maar geef je nu niet al je vertrouwelijke gegevens weg aan een server die je niet kent?

24 x 400 wp | Huawei 8kw | Peblar Business | 2 x HW PIB 5,4 kwh | Quatt WP | Quatt Chill | Atlantic WPB | HA | EVCC

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 16:19
rob987 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:40:
[...]

Ziet er prachtig uit, maar geef je nu niet al je vertrouwelijke gegevens weg aan een server die je niet kent?
Ik heb zelf een bedrijfsmatig abonnement bij OpenAI, hierin staat duidelijk vermeld "Werkruimtegegevens worden niet gebruikt om modellen te trainen."

Of dat echt niet zo is, daar ga ik maar van uit. Ons bedrijf is best streng met Privacy e.d. ik doe de aanname dat dit wel goed is onderzocht.

Bij een "gratis" model betaal je inderdaad met jouw gegevens ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zi2o2tlJMAgl_upfaCXjOc3NPCg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UV0wCW1a4rm5MGXQvosnqsss.jpg?f=user_large

• crryp
  • Nu online
rob987 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:40:
[...]

Nope want alles draait lokaal :), plus in de mcp kan je precies aangeven waar er wel en niet in mag worden gezocht / aangeroepen. En uiteraard is dit niet met gratis variant (in mijn geval kan wel)

[ Voor 24% gewijzigd door crryp op 06-08-2026 13:27 ]

• crryp
  • Nu online
Ik heb btw meer vertrouwen in claude dan openai.

mede door waarom claud uberhaupt opgericht is.

De oprichting van Anthropic en de ontwikkeling van Claude vloeiden voort uit een aantal principiële en strategische meningsverschillen binnen OpenAI:
  1. Focus op AI-veiligheid en ethiek: De oprichters vonden dat er destijds te weinig nadruk lag op de langetermijnveiligheid en de risico's van superintelligente AI. Ze wilden een bedrijf beginnen waar veiligheid, interpreteerbaarheid (het begrijpen hoe een AI tot beslissingen komt) en controlebaarheid (alignment) op de eerste plaats kwamen.
  2. Commercialisering versus onderzoek: Er ontstonden spanningen over de snelle, commerciële koers die OpenAI insloeg (onder meer door de verregaande samenwerking met Microsoft). De oprichters van Anthropic wilden meer ruimte voor een verantwoorde en ethische benadering van AI-ontwikkeling. Om dit te waarborgen, kozen ze voor de rechtsvorm van een Public Benefit Corporation.
  3. Constitutionele AI: Om Claude betrouwbaar en veilig te maken, pionierde Anthropic met technieken zoals Constitutional AI. Hierbij wordt het model getraind aan de hand van een expliciete set ethische regels en richtlijnen (gebaseerd op onder meer mensenrechten), zodat het uit zichzelf kiest voor behulpzame, eerlijke en onschadelijke antwoorden.
anyways lets get ON TOPIC again. Zag net weer een prefect voorbeeld van iemand die standby wilt gebruiken voor de accus, is dus snel en simpel te doen zo!

[ Voor 5% gewijzigd door crryp op 06-08-2026 13:35 ]

• SXForce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:50
Vraagje, een tijdje terug had ik problemen met het laden van de grafieken in de app. Toen was het iets met servers en duurde niet zo lang.

Nu krijg ik echter al een ruime week geen enkele grafiek te zien (wel via website). Iemand hetzelfde probleem en/of een oplossing?

Zou graag eens willen zien hoe het nu gaat qua laden per kwartier. Want m’n energieleverancier is daarnaar overgegaan sinds deze maand.

[ Voor 20% gewijzigd door SXForce op 06-08-2026 20:05 ]

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:18
SXForce schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:04:
Zou graag eens willen zien hoe het nu gaat qua laden per kwartier. Want m’n energieleverancier is daarnaar overgegaan sinds deze maand.
Ik heb ook Zonneplan. En ook in de app ingesteld op kwartier. Maar geen problemen via website en ook op mijn iPhone geen problemen.

Lijkt me toch iets op je mobiel

[ Voor 4% gewijzigd door DG64 op 06-08-2026 20:38 ]

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-08 22:33
crryp schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

Nope want alles draait lokaal :), plus in de mcp kan je precies aangeven waar er wel en niet in mag worden gezocht / aangeroepen. En uiteraard is dit niet met gratis variant (in mijn geval kan wel)
dank, ik heb het erop gewaagd en eerst mijn hue familie maar eens laten organiseren, werkt idd super. volgende stap is de HW batterij

24 x 400 wp | Huawei 8kw | Peblar Business | 2 x HW PIB 5,4 kwh | Quatt WP | Quatt Chill | Atlantic WPB | HA | EVCC

• crryp
  • Nu online
rob987 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 00:10:
[...]

dank, ik heb het erop gewaagd en eerst mijn hue familie maar eens laten organiseren, werkt idd super. volgende stap is de HW batterij
Is gaaf toch, wel even bij privacy model trainen uitzetten als je claude gebruikt.

• Knurt
  • Niet online
Vraagje: op de website van Homewizard staat bij Slim Laden Dynamisch:

Daarnaast laadt je Plug-In Battery met deze strategie op voordelige momenten uit het net als er geen of te weinig eigen opwek wordt verwacht. Zo kun je ook zonder zon profiteren van lage stroomprijzen. Ook hierbij wordt rekening gehouden met de omvormerefficiëntie en een inkoopvergoeding boven op de dynamisch tariefprijs. De batterij laadt alleen uit het net wanneer het prijsverschil groot genoeg is. Zo wordt rekening gehouden met de impact van de extra cycli die deze functie toevoegt, gewogen tegen de gemiddelde levensduur van de batterij.

Maar heeft iemand hier al eens gezien dat er bij geen of weinig opwek dit ook daadwerkelijk gebeurde, dus PiB ging met netstroom opladen ipv zon-overschot? Ik heb het dan dus niet over de korte SOC-drift momenten maar echt langdurig (tot vol?) laden van de accu?

Ik moest hier aan denken om dat het toevallig vandaag een wat druilerige dag is... :-)

• Gti2050
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-08 20:51
Knurt schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:41:
Vraagje: op de website van Homewizard staat bij Slim Laden Dynamisch:

Daarnaast laadt je Plug-In Battery met deze strategie op voordelige momenten uit het net als er geen of te weinig eigen opwek wordt verwacht. Zo kun je ook zonder zon profiteren van lage stroomprijzen. Ook hierbij wordt rekening gehouden met de omvormerefficiëntie en een inkoopvergoeding boven op de dynamisch tariefprijs. De batterij laadt alleen uit het net wanneer het prijsverschil groot genoeg is. Zo wordt rekening gehouden met de impact van de extra cycli die deze functie toevoegt, gewogen tegen de gemiddelde levensduur van de batterij.

Maar heeft iemand hier al eens gezien dat er bij geen of weinig opwek dit ook daadwerkelijk gebeurde, dus PiB ging met netstroom opladen ipv zon-overschot? Ik heb het dan dus niet over de korte SOC-drift momenten maar echt langdurig (tot vol?) laden van de accu?

Ik moest hier aan denken om dat het toevallig vandaag een wat druilerige dag is... :-)
Jazeker, is ook een post over dat dit werd gesignaleerd. Is tussen nu en twee weken geleden geweest.

• Knurt
  • Niet online
Gti2050 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:42:
[...]

Jazeker, is ook een post over dat dit werd gesignaleerd. Is tussen nu en twee weken geleden geweest.
Ah duidelijk. Ben wegens vakantie wat minder op het forum geweest, dus kennelijk die post even gemist. Had wel zoekfunctie geprobeerd voordat ik de vraag stelde, maar kennelijk de verkeerde zoekterm gebruikt want die post kwam daar niet naar voren. Maar leuk om te lezen dat het dus in de praktijk al gebeurt... Was benieuwd of dat vandaag zou gaan gebeuren wegens weinig zon, maar inmiddels begint ie hier voorzichtig door te komen hahaha.

Wel benieuwd bij welke minimale spread hij besluit het net aan te wenden...

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-08 23:06
Gti2050 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:42:
[...]

Ik kan dit bevestigen, niet altijd snap ik de actie helemaal, maar ik zie regelmatig wel degelijk laden uit het net bij lage PV opbrengst en voldoende spreiding tussen lage en hoge tarieven van de dag.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

TFX77 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:25:
[...]

Voor een telefoon, laptop, EV en andere batterijen zoals je telefoon geld de 80% regel. Zij hebben Lithium-Ion batterijen. Dit geldt niet voor de HomeWizard Thuisbatterij met zijn LiFePO4 technologie.
  • Technisch geen probleem: LiFePO4 kan prima tegen 100% lading en slijt daar nauwelijks sneller van. Sterker nog: de batterij moet regelmatig naar 100% om de cellen te balanceren en de capaciteitsmeting (BMS) nauwkeurig te houden.
  • Financiële keuze, geen bescherming: Dat het dynamische algoritme de batterij tot ~85% laadt of tot 100%, is pure economische logica. De software koopt simpelweg genoeg goedkope stroom in voor jouw verwachte nachtverbruik en zelfs algoritmisch verder in de toekomst door ingebouwde slimmigheden van HomeWizard.
LFP is óók een lithium-ionaccu.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

geert1992 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:51:
[...]

LFP is óók een lithium-ionaccu.
Klopt, je hebt helemaal gelijk dat LFP onder de grotere lithium-ion-familie valt.

Mijn punt was vooral dat dit de discussie over veiligheid (zoals in telefoons) soms onnodig complex maakt voor de gemiddelde lezer.

Als je een LFP-accucel doorboort, krijg je een heel andere (veel veiligere) reactie dan wanneer je de klassieke Li-ion-cellen uit consumentenelektronica doorboort. Chemisch gezien is het familie, maar qua risico's is het echt een wereld van verschil.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

TFX77 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:01:
[...]

Klopt, je hebt helemaal gelijk dat LFP onder de grotere lithium-ion-familie valt.

Mijn punt was vooral dat dit de discussie over veiligheid (zoals in telefoons) soms onnodig complex maakt voor de gemiddelde lezer.

Als je een LFP-accucel doorboort, krijg je een heel andere (veel veiligere) reactie dan wanneer je de klassieke Li-ion-cellen uit consumentenelektronica doorboort. Chemisch gezien is het familie, maar qua risico's is het echt een wereld van verschil.
In welk geval zou je een hw thuis accu doorboren? Het is geen telefoon accu die je even vervangt, en daarbij makkelijk lek prikt.

Ook neemt het niet weg dat het, als er toch brand ontstaat, het nog steeds om een lithium-ionaccu gaat. Zo'n brand kan zeer lastig te beheersen zijn en vraagt een andere aanpak dan een gewone brand. LFP is dus absoluut veiliger, maar niet volledig risicoloos.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

geert1992 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:08:
[...]

In welk geval zou je een hw thuis accu doorboren? Het is geen telefoon accu die je even vervangt, en daarbij makkelijk lek prikt.

Ook neemt het niet weg dat het, als er toch brand ontstaat, het nog steeds om een lithium-ionaccu gaat. Zo'n brand kan zeer lastig te beheersen zijn en vraagt een andere aanpak dan een gewone brand. LFP is dus absoluut veiliger, maar niet volledig risicoloos.
Een man boorde per ongeluk in zijn thuisbatterij die daarop vlam vatte. In omliggende landen als België en Duitsland komen branden al meer voor doordat thuisbatterijen daar eerder aan een opmars zijn begonnen.

Brom: https://nos.nl/collectie/13871/artikel/2609352-brandweer-bezorgd-over-onveilig-gebruik-van-steeds-populairdere-stekkerbatterij

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:47
TFX77 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 00:28:
[...]

Een man boorde per ongeluk in zijn thuisbatterij die daarop vlam vatte. In omliggende landen als België en Duitsland komen branden al meer voor doordat thuisbatterijen daar eerder aan een opmars zijn begonnen.

Brom: https://nos.nl/collectie/13871/artikel/2609352-brandweer-bezorgd-over-onveilig-gebruik-van-steeds-populairdere-stekkerbatterij
Aan dat artikel moest ik ook denken. En dan hebben we het over een thuisbatterij en niet eens specifiek eentje van HW. Ik ben overigens best wel benieuwd naar hoe dit heeft kunnen ontstaan. Ja, met een boormachine, dat begrijp ik. :)

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 08-08-2026 07:47 ]

TFX77 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 00:28:
[...]

Ik kan eerlijk gezegd weinig afleiden uit het stukje in het artikel. Misschien gaat het hier om iemand die zelf een Victron-systeem heeft opgebouwd en daarbij ergens met boren is uitgeschoten. Het lijkt mij in ieder geval een vrij unieke situatie; het heeft zelfs de krant gehaald. Eén zwaluw maakt nog geen zomer.

Daarbij haalde je eerder zelf aan dat het doorboren van een LFP-cel over het algemeen een rustigere reactie geeft. De meeste thuisbatterijen zijn tegenwoordig juist LFP, kans is groot, dat de accu in het artikel ook een LFP thuisbatterij was.

Bij de HomeWizard batterij heb ik dit soort berichten nog niet gelezen. Ze hebben gekozen voor een kunststof behuizing, maar ik neem aan dat de cellen niet direct achter de buitenkant van de behuizing zitten.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
Kranten hun verdienmodel is gebaseerd op sensatie dus veel waarde hecht ik niet aan één voorval.

Statistisch kan het altijd gebeuren. 0% veiligheid bestaat niet ( of toch: als je het niet gebruikt).

[ Voor 34% gewijzigd door Holvoetn op 08-08-2026 09:34 ]

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:54
Holvoetn schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:33:
Kranten hun verdienmodel is gebaseerd op sensatie dus veel waarde hecht ik niet aan één voorval.

Statistisch kan het altijd gebeuren. 0% veiligheid bestaat niet ( of toch: als je het niet gebruikt).
Als je het niet gebruikt maar wel in huis hebt staan is het niet 0% 😉, dan zul je er geen in huis moeten halen 😊. En dan zijn er nog voldoende andere risicofactoren aanwezig 😎

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Holvoetn schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:33:

Een neef van een vriend van mijn buurman boorde per ongeluk in de tank van zijn brommer die daarop vlam vatte. })
geert1992 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:04:
[...]

Ik kan eerlijk gezegd weinig afleiden uit het stukje in het artikel. Misschien gaat het hier om iemand die zelf een Victron-systeem heeft opgebouwd en daarbij ergens met boren is uitgeschoten. Het lijkt mij in ieder geval een vrij unieke situatie; het heeft zelfs de krant gehaald. Eén zwaluw maakt nog geen zomer.

Daarbij haalde je eerder zelf aan dat het doorboren van een LFP-cel over het algemeen een rustigere reactie geeft. De meeste thuisbatterijen zijn tegenwoordig juist LFP, kans is groot, dat de accu in het artikel ook een LFP thuisbatterij was.

Bij de HomeWizard batterij heb ik dit soort berichten nog niet gelezen. Ze hebben gekozen voor een kunststof behuizing, maar ik neem aan dat de cellen niet direct achter de buitenkant van de behuizing zitten.
Ik heb nooit gezegd dat LFP in een HomeWizard Thuisbatterij niet kan branden. Echter is het geen explosie van energie zoals bij Lithium-ion batterijen.

TFX77 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:33:
[...]

Ik heb nooit gezegd dat LFP in een HomeWizard Thuisbatterij niet kan branden. Echter is het geen explosie van energie zoals bij Lithium-ion batterijen.
Wederom: een LFP is gewoon een lithium-ion batterij. Lithium Iron Phosphate, ook wel LiFePO₄ genoemd. Dit is de gebruikte techniek in de Homewizard batterij.

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 08-08-2026 13:09 ]

geert1992 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:09:
[...]

Wederom: een LFP is gewoon een lithium-ion batterij. Lithium Iron Phosphate, ook wel LiFePO₄ genoemd. Dit is de gebruikte techniek in de Homewizard batterij.
Het is simpelweg onjuist om deze twee over één kam te scheren. Hoewel ze technisch familie zijn, zijn de praktische eigenschappen totaal verschillend. De gangbare lithium-ion-batterijen in telefoons dragen een reëel explosie- en brandgevaar bij beschadiging. LiFePO₄ (LFP) is chemisch stabiel en ontploft niet. Dat verschil negeren is gevaarlijk en misleidend.

TFX77 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:43:
[...]

Het is simpelweg onjuist om deze twee over één kam te scheren. Hoewel ze technisch familie zijn, zijn de praktische eigenschappen totaal verschillend. De gangbare lithium-ion-batterijen in telefoons dragen een reëel explosie- en brandgevaar bij beschadiging. LiFePO₄ (LFP) is chemisch stabiel en ontploft niet. Dat verschil negeren is gevaarlijk en misleidend.
Een HomeWizard-batterij zal inderdaad niet zo snel ontploffen als sommige andere lithium-ion-chemieën, maar risicoloos is hij zeker niet. Ik zou de veiligheidsvoorschriften van de fabrikant (HomeWizard) er ook eens op nalezen.

Een LFP-cel kan onder bepaalde omstandigheden namelijk nog steeds thermal runaway krijgen. Als dat eenmaal op gang komt, is het proces zeer moeilijk te stoppen.

Daarom vind ik het juist belangrijk om te benoemen dat LFP een lithium-ion-batterij is. Lithium Iron Phosphate (LiFePO₄) is een lithium-ion-celchemie. LFP is aanzienlijk veiliger en thermisch stabieler dan bijvoorbeeld NMC, maar dat betekent niet dat het risico nul is of dat je kunt spreken van een risicoloze batterij.

Veiliger betekent niet hetzelfde als risicoloos. Maar laten we het beestje wel gewoon bij de juiste naam noemen.

Pagina: 1 ... 285 286 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2