• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:53
oaledrent schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:10:
[...]

Zat er een learning curve in? Tarief nu 0,30 cent, batterijen 98% vol, maar toch 400w verbruik van het net ipv de batterij. Ben dan erg geneigd om hem zelf op NoM te zetten. Inmiddels 1,1kw van het net...
Ik weet niet of je de tarieven van deze avond en van de gehele dag morgen hebt gezien ;)
Die zijn zeer hoog en er is weinig zon. Dus je batterij probeert zeer waarschijnlijk een buffer voor morgen achter de hand te houden.

Ook neemt hij elk kwartier een nieuwe beslissing, dus soms kan het gedrag na 15 minuten toch ineens anders zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door egev op 07-09-2026 19:11 ]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:55

Reinier

\o/

Echt niet.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:29
Denk het wel dat tarief klopt wat hij aangeeft.
Bij Zonneplan tarief:
16.45 - 17.00 : € 0,306
17.00 - 17.15 : € 0,267
17.15 - 17.30: € 0,306
En daarna gaat het alleen maar verder omhoog

1x HW PIB sinds 04-2025, 1x HW PIB sinds 09-2026, 8x DMEGC 450 WP op zuid, Solis S6-GR1P3.6K-M met datalogger

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:55

Reinier

\o/

Ja, dat is dus niet 0,30 cent maar 30 cent :)
[...]

Zat er een learning curve in? Tarief nu 0,30 cent, batterijen 98% vol, maar toch 400w verbruik van het net ipv de batterij. Ben dan erg geneigd om hem zelf op NoM te zetten. Inmiddels 1,1kw van het net...
Ik heb vast tarief en werkt alleen nom

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:32

elsinga

=8-)

johnhemmers schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:23:
[...]

Panelen op het noorden doen het in mijn ervaring prima, ongeveer de helft van de opbrengst van panelen op het zuiden, maar veel belangrijker, op dagen met diffuus licht (bewolking) doen ze het even goed als panelen op het zuiden. Vrijheid van ligging (dus bijv. niet tegen een dakkapel aan) is dan belangrijker dan orientatie.
De installateur geeft aan dat de 3200Wp op NO een 2000kWh per jaar gaat opleveren en dat zou goed kunnen (mijn 3300Wp op ZW levert gemiddeld 3300kWh op per jaar).

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 22:02
elsinga schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:10:
[...]

De installateur geeft aan dat de 3200Wp op NO een 2000kWh per jaar gaat opleveren en dat zou goed kunnen (mijn 3300Wp op ZW levert gemiddeld 3300kWh op per jaar).
Dat klopt aardig, heb er ook 10 op het noorden liggen onder 35 graden en ze leveren exact op wat de bekende tabel zegt.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:40

Wailing_Banshee

You're Next

Toch leuk, die derde batterij. Vanaf zaterdag rond 12:00 tot dinsdagavond rond 18:30 alleen wat piekjes van het net gehaald :D Vooral gisteren was natuurlijk mooi om te zien. Er zat nog zo'n 20% in toen we om 6 uur opstonden en 11% toen hij weer begon te laden. Eerst nog opgeladen tot zo'n 20% en toen begon de regen... Hij heeft nog best lang rond die 20% gehangen, maar ja, toen kwamen we thuis :P

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Plug-In Battery Firmware 1.0902 - Released
Starting today the Plug-In Battery version 1.0902 will be made available for all devices in the coming weeks (bron: HW github).

Wat is er nieuw:
  • Improve inverter error auto recovery
  • Improve stability of initial connection with main EMS controller (P1-meter/ kWh-meter)
  • Improve inactivity-charging protocol when battery is almost empty
  • Security patches
  • Fixed a stability issue reducing communication errors related to the energy measurement board. (aanvulling op 1.0901)
TS bijgewerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 09-09-2026 14:34 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:46
Inmiddels mijn derde batterij in huis. Twee keer een wissel gehad. Zit nu op mijn werk en krijg nu weer een error: E306.

Ben er wel beetje klaar mee @HomeWizard_NL :(

“Geeft niet, ik struikel ook weleens over mijn draadloze netwerk”

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:26

Winkiller

De Mopperpot

chantalcoolsma schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:20:
Inmiddels mijn derde batterij in huis. Twee keer een wissel gehad. Zit nu op mijn werk en krijg nu weer een error: E306.

Was dat niet een melding dat er iets is misgegaan met het bijwerken van de firmware ?
Zoja, contact opnemen met @HomeWizard_NL zodat ze op afstand iets kunnen ondernemen.
chantalcoolsma schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:20:

Je zou bijna denken dat het juist niet aan HomeWizard ligt...

Foutcode E306 betekent dat de omvormer van de HomeWizard Plug-In Battery automatisch is uitgeschakeld vanwege een afwijkende netfrequentie. Dit is voorgeschreven veiligheidsgedrag van het apparaat. Dus een elektricien inschakelen om je meterkast na te laten kijken lijkt mij eerder de juiste route dan HomeWizard op kosten jagen.

Als dit al je derde exemplaar is, is de kans 99% dat de hardware van HomeWizard prima is, maar dat het stroomnet bij jou thuis (of in de buurt) te veel schommelt. De batterij schakelt zichzelf dan uit pure zelfbescherming uit. Dit gebeurt vaak als de batterij op dezelfde fase/groep zit als een zonnepanelen-omvormer die de frequentie opzweept, of door piekspanning in de wijk.

Tip voor nu: Probeer de batterij eens in een stopcontact op een andere fase of stroomgroep te pluggen (en sowieso rechtstreeks in de muur, niet in een verlengsnoer). Grote kans dat het probleem dan als sneeuw voor de zon verdwijnt!.

[ Voor 31% gewijzigd door TFX77 op 10-09-2026 13:19 ]

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• chantalcoolsma
TFX77 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:16:
[...]

(en sowieso rechtstreeks in de muur, niet in een verlengsnoer)
Meterkast is niet het probleem. En dit bovenste... Tja... moet ik daar serieus op in gaan? Ik hou wijselijk mijn mond.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

chantalcoolsma schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:55:
[...]

Meterkast is niet het probleem. En dit bovenste... Tja... moet ik daar serieus op in gaan? Ik hou wijselijk mijn mond.
Zet hem een kwartier stroomloos en sluit hem dan weer aan, zomaar om te proberen...
chantalcoolsma schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:55:
[...]

Waarom niet? Je zou ze de kost moeten geven aan mensen die dit doen, zelfs met meerdere batterijen. Het is niet zo dat je een epistel hebt geschreven over je situatie. Dus moeten we een aantal aannames maken.

Hadden de vorige batterijen ook deze foutmelding? Of allemaal verschillende foutmeldingen?

Heb je een andere groep geprobeerd? Waarom ligt het NIET aan je meterkast? Omdat de koelkast het wel doet?

Wederom ben je karig met je informatie. Als je alleen komt om te zeggen dat je wel klaar bent met @HomeWizard_NL, terwijl ze netjes vervangingsservice leveren vind ik persoonlijk een beetje raar. Zeker met deze foutmelding.

[ Voor 7% gewijzigd door TFX77 op 10-09-2026 15:02 ]

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

TFX77 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:01:
[...]

Waarom niet? Je zou ze de kost moeten geven aan mensen die dit doen, zelfs met meerdere batterijen. Het is niet zo dat je een epistel hebt geschreven over je situatie. Dus moeten we een aantal aannames maken.

Hadden de vorige batterijen ook deze foutmelding? Of allemaal verschillende foutmeldingen?

Heb je een andere groep geprobeerd? Waarom ligt het NIET aan je meterkast? Omdat de koelkast het wel doet?

Wederom ben je karig met je informatie. Als je alleen komt om te zeggen dat je wel klaar bent met @HomeWizard_NL, terwijl ze netjes vervangingsservice leveren vind ik persoonlijk een beetje raar. Zeker met deze foutmelding.
Volgens @HomeWizard_NL
Voor andere E3 omvormer-gerelateerde problemen, neem contact met ons op.

[ Voor 27% gewijzigd door Winkiller op 10-09-2026 15:22 ]

[...]

Slimladen dat heb ik getest maar voor mijn situatie werkt het niet goed. Vandaar alleen nom mode

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
TFX77 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:01:
[...]

In je meterkast kan van alles mis zijn maar zo niet dat de netfrequentie er anders van wordt (Foutcode E306).
Prisma16 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:05:
[...]

In je meterkast kan van alles mis zijn maar zo niet dat de netfrequentie er anders van wordt (Foutcode E306).
Dat klopt, je meterkast verandert de netfrequentie (die in heel Europa strak op 50 Hz wordt gehouden) inderdaad niet. Maar dat is ook niet wat hier gebeurt.

De omvormer in de HomeWizard Plug-In Battery meet de sinusgolf via het stopcontact om synchroon te kunnen lopen met het net. Wanneer er lokaal (bijvoorbeeld door goedkope zonnepaneel-omvormers in de buurt of zware inductieve apparaten op dezelfde fase) sprake is van extreme spanningsschommelingen, piekspanning (overvoltage) of harmonische vervuiling (ruis op de sinusgolf), raakt de interne frequentieregeling van de batterij in de war.

De batterij 'ziet' dan door de ruis een afwijkende frequentie buiten het toegestane bereik (deze foutieve meting triggert foutcode E306) en schakelt uit pure veiligheid direct uit.

Dus, met de magere informatie die gedeeld is. Denk ik dat ze al aan haar derde batterij zit, en waarschijnlijk dezelfde foutmelding krijgt, bewijs is dat juist de hardware van HomeWizard prima werkt. Haar netaansluiting is lokaal gewoon te onrustig op die specifieke groep of fase.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:44
Ledlampen kunnen ook de 50hz verstoren. Eerst eens in huis op onderzoek uit. Genoeg meters in de handel om de frequentie te meten.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• Gromborg
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:32
Ik heb 365 dagen niet naar mijn Homewizard omgekeken, ingesteld op nul op de meter. Ik lees hierboven dat ik moet updaten, dank voor de tip. Ik heb de internetconnectie losgekoppeld en het gaat niet automatisch.

Resultaat: 740 kWh import, 530 kWh export, rendement een enigszins teleurstellende 71,7%. Met een totaalverbruik van 3300kWh heb ik mijn eigen verbruik met 530/3300 verhoogt, zeg 16%. Dat is mooi. Financieel is het niet rendabel vermoed ik, maar voor het groene geweten voelt het goed.

Komende 365 dagen hopelijk nog beter met extra panelen gelegd op NO en ZW.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:50
MichielFRL schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:15:
Ledlampen kunnen ook de 50hz verstoren. Eerst eens in huis op onderzoek uit. Genoeg meters in de handel om de frequentie te meten.
Of oude apparatuur met versleten condensatoren. Oude koelkast.

• chantalcoolsma
Winkiller schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:56:
[...]

Zet hem een kwartier stroomloos en sluit hem dan weer aan, zomaar om te proberen...
Dat heeft het voor nu opgelost. Thanks.

• oaledrent
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-09 19:21
GL007 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:37:
[...]

Slimladen dat heb ik getest maar voor mijn situatie werkt het niet goed. Vandaar alleen nom mode
Ik heb hem zojuist ook van Slim Laden gehaald. Wij werken allebei volledig in de onregelmatigheid. Gisterenmiddag toen de stroomprijs alweer hoger was dan 30 cent, pakte het stroom van het net terwijl de batterijen vol waren (8kw). Dus ik zet mijn eigen scriptjes wel weer aan voor de momenten dat het bij ons beter past.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:39

DJ

oaledrent schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:04:
[...]

Ik heb hem zojuist ook van Slim Laden gehaald. Wij werken allebei volledig in de onregelmatigheid. Gisterenmiddag toen de stroomprijs alweer hoger was dan 30 cent, pakte het stroom van het net terwijl de batterijen vol waren (8kw). Dus ik zet mijn eigen scriptjes wel weer aan voor de momenten dat het bij ons beter past.
Gisteren was wel een verkeerde dag om dat te bepalen. De max stroom prijs die dag was bijna 90 cent, dus het kan zijn dat het Slim Laden algoritme in zijn berekeningen de 30 cent prijs nog erg laag vond gezien wat er nog zou gaan komen.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• oaledrent
DJ schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:54:
[...]

Gisteren was wel een verkeerde dag om dat te bepalen. De max stroom prijs die dag was bijna 90 cent, dus het kan zijn dat het Slim Laden algoritme in zijn berekeningen de 30 cent prijs nog erg laag vond gezien wat er nog zou gaan komen.
De tarieven heb ik gezien inderdaad. Het is niet alleen gisteren. Een paar dagen geleden plaatste ik ook een bericht dat er smiddags stroom vanaf het net werd gebruikt in plaats van de batterijen die zo goed als vol waren.
Afgelopen nacht ook 11 cent (0.3 KwH) (ja het is niets, maar goed) van het net gehaald terwijl de batterijen nog genoeg capaciteit hadden.

Misschien niet voor dit topic, maar ik zag gisteren qua teruglevering:
HomeWizard: 5.0 KwH Teruggeleverd (1.30 EUR)
Zonneplan: 1.52 KwH Teruggeleverd (0.48 EUR)
Dit vind ik heel bijzonder!
oaledrent schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:03:
[...]

De tarieven heb ik gezien inderdaad. Het is niet alleen gisteren. Een paar dagen geleden plaatste ik ook een bericht dat er smiddags stroom vanaf het net werd gebruikt in plaats van de batterijen die zo goed als vol waren.
Afgelopen nacht ook 11 cent (0.3 KwH) (ja het is niets, maar goed) van het net gehaald terwijl de batterijen nog genoeg capaciteit hadden.

Dit vind ik heel bijzonder!
Dat de batterijen vol zijn is nog geen reden om te gaan ontladen. Maar we hebben een bak meer informatie nodig omdat te bepalen. Zet lekker op NOM als je dat wil maar waarom zou je dat niet volledig onderbouwd hier plaatsen?

HomeWizard is slimmer dan alleen maar naar dit moment te kijken. Als zij inschatten dat overmorgen de prijs hoger ligt door een bepaald algoritme gaat ie vandaag niet ontladen. Dat hij iets doet op een bepaald moment voor jou niet logisch is wil niet zeggen dat het niet logisch is.

Over de prijzen in de app geeft je ook te weinig informatie. Wat heb je ingesteld in je HomeWizard App onder tarieven? Deze moeten uiteraard gelijk zijn aan de prijzen van Zonneplan om de correcte weergave te hebben in HomeWizard.

Vast en variabel contract

Totale kWh-prijs = (Basisprijs + Energiebelasting) x 1,21

Dynamisch contract

Voor verbruik
Totale kWh-prijs = (Beursprijs + Inkoopvergoeding + Energiebelasting) x 1,21

Voor terugleveren binnen salderen
Totale kWh-vergoeding = Beursprijs - Opslag Teruglevering + (Energiebelasting x 1,21)

Voor terugleveren buiten salderen
Uiteindelijke kWh-vergoeding = Beursprijs van dat uur - Verkoopopslag

[ Voor 11% gewijzigd door TFX77 op 11-09-2026 09:45 ]

• oaledrent
TFX77 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:37:
[...] Zet lekker op NOM als je dat wil maar waarom zou je dat niet volledig onderbouwd hier plaatsen?
Goedemorgen. Mijn partner en ik werken allebei volledig in de onregelmatigheid. Zoals een 2-3 dagen terug zag ik, zoals eerder vermeld, dat er stroom van het net werd gehaald, terwijl de batterijen zo goed als vol waren.

Ik snap je redenering met "inschatten dat overmorgen de prijs hoger ligt door een bepaald algoritme gaat ie vandaag niet ontladen". De reden dat ik hem dan op NOM had gezet, was vanwege de stroomprijs (dacht iets van 30 cent) op dat moment en we eerder zouden eten (ivm werk) waarbij de oven ook aangezet ging worden voor 45 minuten en er ook andere apparaten gebruikt werd.

Dat was voor mij een reden om te denken, ik zet hem nu wel even op NOM, gezien de huidige laadpercentage van de pibs. Deze waren immers volgeladen door de zon, dus waarom zou ik dan nu betalen voor de stroom als ik het al in de batterijen heb zitten.

En ja, dan kom je weer op het mogelijke algoritme van huidige prijs / prijs morgen of overmorgen en weersomstandigheden. Maar ik zag dat de stroomprijs de volgende dag in de middag weer rond de 20 cent lag, dus zo heel bijzonder tarief zou er niet geweest zijn.

Ik leg het vast iets te uitgebreid uit, maar ik probeer duidelijk te maken wat mijn redenen zijn.
HomeWizard is slimmer dan alleen maar naar dit moment te kijken. Als zij inschatten dat overmorgen de prijs hoger ligt door een bepaald algoritme gaat ie vandaag niet ontladen. Dat hij iets doet op een bepaald moment voor jou niet logisch is wil niet zeggen dat het niet logisch is.
Mee eens hoor, wat voor mij niet logisch is, kan voor een ander wel weer logisch zijn. Dat zal o.a. ook te maken kunnen hebben met onze onregelmatigheid.
Over de prijzen in de app geeft je ook te weinig informatie. Wat heb je ingesteld in je HomeWizard App onder tarieven? Deze moeten uiteraard gelijk zijn aan de prijzen van Zonneplan om de correcte weergave te hebben in HomeWizard.
De prijzen die ik heb ingesteld in HW, heb ik hier een aantal dagen geleden gepost. Voor het gemak even de post opgezocht:
oaledrent schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:01:
In de app HomeWizard heb ik bij Tarieven (stroom): Zonneplan, dynamisch, per kwartier, overige kosten 0,1116, btw 21% // Teruglevering dynamisch, per kwartier, overige kosten per kwh : 0,1116, btw 21%
Andere dagen qua prijzen/teruglevering in kwh kwamen (vrijwel) overeen met elkaar (HW - Zonneplan).

• DG64
@oaledrent :
Je schreef in je bericht:

In dit geval lijkt et me logisch dat er een verschil in prijs is, want de aantallen teruggeleverde kWh komen in het geheel niet overeen.
Ik neem wel aan dat je bij dezelfde dag hebt gekeken ?

1x HW PIB sinds 04-2025, 1x HW PIB sinds 09-2026, 8x DMEGC 450 WP op zuid, Solis S6-GR1P3.6K-M met datalogger

• oaledrent
DG64 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:52:
@oaledrent :
Je schreef in je bericht:

In dit geval lijkt et me logisch dat er een verschil in prijs is, want de aantallen teruggeleverde kWh komen in het geheel niet overeen.
Ik neem wel aan dat je bij dezelfde dag hebt gekeken ?
@DG64
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9otwEHchB78ek9nP9aGF6kT4oc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPvdJI4u03A6MHhowB4YjAt8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-lrgDralkq_Ps7lqZoF3y-Mnr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CU3IgawhKqiQVYju0JmbLmyU.jpg?f=fotoalbum_tile

• LuToLu
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 20-09 22:35
@oaledrent:

Jij hebt € 0,1116 ingevuld maar dat is volgens mij niet helemaal juist.

Ik denk dat je € 0,02 + € 0,0916 hebt gebruikt voor overige kosten.

De inkoopvergoeding bij Zonneplan is € 0,02 maar dat is incl. btw.

HomeWizard wil de prijzen excl. btw, dus inkoopvergoeding is dan € 0,01653 (afgerond) per kWh.

Jij telt nu dus de btw dubbel bij de inkoopvergoeding want HomeWizard rekent die ook nog eens.

De energiebelasting is € 0,09161 excl. btw.

Ik heb in HomeWizard staan 'Overige kosten per kWh: 0.10814' (€ 0,01653 + € 0,09161).

Niet een heel groot verschil met jou hoor maar zelf met deze getallen zit er bij mij nog altijd iets verschil tussen HomeWizard en Zonneplan.

2x HomeWizard Plug-In Battery (1600W/1600W) | SolarEdge SE4000H | 4.095 Wp zonnepanelen | Weheat Sparrow All-Electric warmtepomp

• oaledrent
LuToLu schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:37:
@oaledrent:

Ik heb in HomeWizard staan 'Overige kosten per kWh: 0.10814' (€ 0,01653 + € 0,09161).

Niet een heel groot verschil met jou hoor maar zelf met deze getallen zit er bij mij nog altijd iets verschil tussen HomeWizard en Zonneplan.
Ik zie dat ik dit al had aangepast naar 0.1081 :) Thanks voor de bevestiging in elk geval!
Blijft de afwijking bij teruglevering in kwh wel apart. Tenzij er geen logische verklaring voor is, ga ik even mailen met Zonneplan.

• LuToLu
@oaledrent ik zou het inderdaad eens voorleggen aan HomeWizard of Zonneplan want het verschil bij jou is wel heel apart.
Ik heb het nog even bij mij naar gisteren gekeken en daar klopt het wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPQXL3YxKcJzrLC9zMoe24MeKv8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKlzonRz1LImUDK5aMuWGTaM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zxnk5P3uzq-6Z6o6fI2HRv0f3HU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leMYDfp7gd9xvjY5hf9uzUxK.jpg?f=fotoalbum_tile
En alvast excuses als het teveel off-topic is :$

[ Voor 18% gewijzigd door LuToLu op 11-09-2026 12:12 ]

2x HomeWizard Plug-In Battery (1600W/1600W) | SolarEdge SE4000H | 4.095 Wp zonnepanelen | Weheat Sparrow All-Electric warmtepomp

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 22:05
“Slim met Dynamisch Tarief” als instelling - dan zou ik verwachten dat er overdag geladen wordt aangezien de prijzen vanavond naar 50+ cent gaan? Of begrijp ik de functie niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FgaY5QVWqByD63qJ1Nb5mkn0u8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVnOYO4HjVm2mRXbTbYqGD52.jpg?f=fotoalbum_large

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:31
ZiSE schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:01:
“Slim met Dynamisch Tarief” als instelling - dan zou ik verwachten dat er overdag geladen wordt aangezien de prijzen vanavond naar 50+ cent gaan? Of begrijp ik de functie niet?

[Afbeelding]
Het verschil tussen goedkoop en dure stroom is niet zodanig hoog om uit het net te laden, als je met 30cnt laadt en in de avond de prijs naar 50cnt gaat moet je rekening houden met allerlei factoren zoals 30% rte verlies e.d.

En erg belangrijk om de tarieven goed in te stellen, dit heeft ook invloed op het laad gedrag.

De mijne hebben vandaag ook niet uit het net geladen, nog wel wat zon gehad waardoor de batterijen van 30% naar 65% zijn geladen.. zou genoeg moeten zijn om de nacht door te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8QSQ3-3nzczkALYYtR_VV5bepY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PeCeFwaWyOPiPg5XmL76AdkZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door fredhuizinga op 11-09-2026 18:20 ]

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uehuJkWvFdzka4YtYwk-n11v_fE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BxVpsRQfJlQzXuIhEZpQW54f.png?f=fotoalbum_large

Vannacht SOC correctie gehad van beide batterijen.

Voor de rest blijft het prima werken.

Mode = NOM.

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
GL007 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:21:

Vannacht SOC correctie gehad van beide batterijen.
Ik had vannacht een ziggo onderbreking maar de batterijen deden het nog prima. Zijn jullie weer even op de hoogte!

<evt ruimte voor een plaatje>

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:39
hgwj1983 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:35:
[...]

Ik had vannacht een ziggo onderbreking maar de batterijen deden het nog prima. Zijn jullie weer even op de hoogte!

<evt ruimte voor een plaatje>
Heel benieuwd naar het plaatje!

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-09 21:18
Ik heb een E304 melding bij 1 van mijn (4) PIB’s. PIB’s staan op slim met dynamisch tarief. De PIB in kwestie was wel gewoon aan het laden, en uit eindlijk lijken de 4 PIB’s wel te schakelen afhankelijk van belasting/net prijzen. Ik heb de PIB in kwestie nog niet aan/uitgezet, dus de melding staat nog wel bij de batterij.

Tips? PIB’s en P1 hebben laatste firmware.

QUATT DUO (V1) + ALL ELECTRIC / 4 X HW PIB / AUDI Q6 SPORTBACK / HOMEY / 10200 WP PV

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

MartindM schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:50:
Ik heb een E304 melding bij 1 van mijn (4) PIB’s.
Tips? PIB’s en P1 hebben laatste firmware.
Ja de PiB even een paar minuten uitzetten en weer aan, ik heb wel eens gelezen dat dit een spanningsafwijking melding is op de netaansluiting.

• sander_73
  • Laatst online: 18-09 11:58
Hallo,

Vraagje of dit meer voorkomt. Gisterochtend was de batterij in de vroege ochtend al leeggekomen en had ook al kort uit het net geladen. Daarna ging de batterij niet meer vanzelf laden, terwijl deze wel op NoM stond. en er was uiteraard al export van de panelen. In de HA-app zag ik dat zowel 'Max. opladen' als 'Max. ontladen' op 0 Watt stonden. Deze zijn volgens mij (nog) niet zelf te wijzigen, ook niet via de API. Dus vraag me af hoe dat kan? Na een restart van de batterij stonden ze beide weer op 800W. Groet, Sander

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-09 21:18
Winkiller schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:15:
[...]

Ja de PiB even een paar minuten uitzetten en weer aan, ik heb wel eens gelezen dat dit een spanningsafwijking melding is op de netaansluiting.
Gedaan en (vooralsnog) opgelost.

QUATT DUO (V1) + ALL ELECTRIC / 4 X HW PIB / AUDI Q6 SPORTBACK / HOMEY / 10200 WP PV

• voipmeister
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 12:06
sander_73 schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:46:
Hallo,

Vraagje of dit meer voorkomt. Gisterochtend was de batterij in de vroege ochtend al leeggekomen en had ook al kort uit het net geladen. Daarna ging de batterij niet meer vanzelf laden, terwijl deze wel op NoM stond. en er was uiteraard al export van de panelen. In de HA-app zag ik dat zowel 'Max. opladen' als 'Max. ontladen' op 0 Watt stonden. Deze zijn volgens mij (nog) niet zelf te wijzigen, ook niet via de API. Dus vraag me af hoe dat kan? Na een restart van de batterij stonden ze beide weer op 800W. Groet, Sander
Yep, ik had het ook afgelopen donderdag. Natuurlijk precies op zo'n dure dag :P (we hebben een dynamisch contract). Mijn vriendin is vaak wel van het 'energie managen', maar we waren de hele dag op pad en zagen dus begin van de avond pas dat de batterij niets had gedaan.

Inderdaad ook 0W bij op- en ontladen en er was die dag niets gebeurd qua laden en ontladen. Herstarten loste dat op. Welke softwareversie heeft jouw batterij? De onze zit op 1.0811. Ik begreep wel dat er de komende tijd updates worden uitgerold.

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 19:29
Zondag een beetje vreemde situatie met mijn accu. De software staat heeft allemaal de laatste versies en ik heb een dynamisch contract en de accu staat op “Slimladen met dynamisch tarief”. Zondagmorgen begon het laden van de accu om 13:00 t/m 17:30, hij was toen vol en de witte ledjes waren aan, dus standby. Ik had verwacht gezien de prijzen dat de accu te 21:00 zou gaan ontladen. Dus niet, ledjes bleven wit. Tegen 22:30 de accu even op NoM gezet de direct werden de ledjes groen. Dus accu maar weer teruggezet naar  “Slimladen met dynamisch tarief” en de ledjes werden weer wit. Vanmorgen was ik benieuwd wat de stand was. Om 6:40 is de accu begonnen met ontladen. Vind dit een vreemd gedrag. Mijn vraag is dit een eenmalig iets of hebben meerdere mensen dit gezien of gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ho6cEqBOgbjntr63Xk3Fv5zVr9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xnIkoe0GgNgpn7bLN0Qn2L3i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWtNy92lX1lpYaCTKHY8t_K4cQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xe0SbNULuQzNXS7hBNN8A4go.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door ManS-H op 14-09-2026 10:29 ]

• DG64
ManS-H schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:23:
Vind dit een vreemd gedrag. Mijn vraag is dit een eenmalig iets of hebben meerdere mensen dit gezien of gehad?
Slim laden lijkt soms vreemd, ik denk soms ook van 'waarom doet ie nu wel/niet laden/ontladen'. de variabelen die gebruikt worden komen ook deels uit het verbruikspatroon bij je thuis en de prijs van elektra. Mogelijk dat je daar zelf iets uit kan halen ?

Ik heb 2 batterijen en dynamisch met slim laden. Bij mij wel vanaf 18.00 uur gaan ontladen en daarmee doorgegaan tot iets voor 08.00 uur vanmorgen. Daarna hebben de zonnepanelen het weer opgepakt.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ManS-H schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:23:
Dus accu maar weer teruggezet naar  “Slimladen met dynamisch tarief” en de ledjes werden weer wit. Vanmorgen was ik benieuwd wat de stand was. Om 6:40 is de accu begonnen met ontladen. Vind dit een vreemd gedrag. Mijn vraag is dit een eenmalig iets of hebben meerdere mensen dit gezien of gehad?
Bij dit soort situaties helpt het vooral om de stroomprijs ernaast te zetten en niet alleen te kijken naar de ledjes op je batterij of in de HW-app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcALDGHeeqzhMd3O-_GdMJk1zh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8h4GnRQLeiUTQBJJY6WqF6HI.png?f=fotoalbum_large

Vannacht was de elektriciteitsprijs onder het gemiddelde en bijna net zo goedkoop als de goedkoopste stroom vanmiddag. Het is dan logisch dat de batterij de opgeslagen energie bewaart voor als de prijs hoger is en dat gebeurde zo rond 6:45 uur. Daarnaast zit er nog wat logica achter op basis van wat HW weet van je gebruik, waar de piekmomenten zitten.

Het zou juist raar zijn geweest als de batterij zich vannacht continu had ontladen om NOM te behalen en je juist tijdens de dure ochtenduren met een lege batterij had gezeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 14-09-2026 10:56 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 21:21

Xelation

Bendable Poseable

Heb de afgelopen dagen vaak dat ik per toeval zie dat de baterijen weer op NOM staan ipv Slimladen, hebben sommige er ook last van? Heb het nu al zo’n 15x weer op Slimladen moeten terugzetten.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:17
Xelation schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:13:
Heb de afgelopen dagen vaak dat ik per toeval zie dat de baterijen weer op NOM staan ipv Slimladen, hebben sommige er ook last van? Heb het nu al zo’n 15x weer op Slimladen moeten terugzetten.
Ik weet als ik m dmv HA op standby zet vanaf slim laden, dat die na een paar seconden op nom staat en pas bij de 2e keer blijft die staan.

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:14
Vraag: weet iemand of er misschien een nieuw product in aantocht is van HW? Daarmee bedoel ik meer capaciteit qua accu met o.a. een noodstopcontact zoals concurrenten dat ook hebben.

Ik had een hw PIB maar die omgeruild voor een Indevolt (6Kwh, ik wilde meer capaciteit en functionaliteit) maar die kan totaal geen NOM houden in de basis en zonder HA of Homey.

De SW van HW was iig heel goed tot een jaar geleden. De NOM dus ook. De Indevolt kan dat echt niet en de app daar van is ook overloos gebruiksonvriendelijk..

• DG64
buutvrij schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:58:
Vraag: weet iemand of er misschien een nieuw product in aantocht is van HW? Daarmee bedoel ik meer capaciteit qua accu met o.a. een noodstopcontact zoals
Ik heb even de koffiedik bestudeerd, maar er is geen zicht op.

En voor 300 euro koop je al een 8000W aggregaat op benzine. Goedkoper dan accu :*)

[ Voor 11% gewijzigd door DG64 op 14-09-2026 13:22 ]

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:23

joeri1

Cloud Engineer

Vraag: weet iemand of er misschien een nieuw product in aantocht is van HW? Daarmee bedoel ik meer capaciteit qua accu met o.a. een noodstopcontact zoals concurrenten dat ook hebben.

Ik had een hw PIB maar die omgeruild voor een Indevolt (6Kwh, ik wilde meer capaciteit en functionaliteit) maar die kan totaal geen NOM houden in de basis en zonder HA of Homey.

De SW van HW was iig heel goed tot een jaar geleden. De NOM dus ook. De Indevolt kan dat echt niet en de app daar van is ook overloos gebruiksonvriendelijk..
Deze vraag komt met regelmaat voorbij en het antwoord is: nee, er niks bekend over een nieuwe versie van de PiB. Als je meer capaciteit wil stapel je gewoon meerdere PiBs en een noodstopcontact is niet betrouwbaar op een dergelijk product imo, je kunt immers niet garanderen dat de PiB 'vol' is als de stroom uitvalt.
reageer vriendelijk en behulpzaam, of reageer niet.

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 14-09-2026 16:27 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

joeri1 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:18:
[...]

Deze vraag komt met regelmaat voorbij en het antwoord is: nee, er niks bekend over een nieuwe versie van de PiB. Als je meer capaciteit wil stapel je gewoon meerdere PiBs en een noodstopcontact is niet betrouwbaar op een dergelijk product imo, je kunt immers niet garanderen dat de PiB 'vol' is als de stroom uitvalt.
En het is over het algemeen ook niet zo dat je "even" dat ding verplaatst naar je keuken om je koelkast in te pluggen als de stroom uitvalt...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:14
ha ha! Wat een vrolijke antwoorden! Bedankt hoor, home wizard communty.

De Indevolt heeft dus wel een nood wcd (2400 of 3000 w) en als je instelt dat je altijd 15% binnenboord wil houden kun je een verlengsnoertje uitrollen naar je koelkast of wat dan ook. De accu valt ook via bluetooth te besturen. Al 2x gedaan aangezien hier dit jaar al 4 x de stroom uit viel (in NL)

Bedankt jongens!

[ Voor 6% gewijzigd door buutvrij op 14-09-2026 14:40 ]

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:05
Wailing_Banshee schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:54:
[...]

En het is over het algemeen ook niet zo dat je "even" dat ding verplaatst naar je keuken om je koelkast in te pluggen als de stroom uitvalt...
Wat voor mij relevanter is, een betere rte zoals sommige concurenten!

De vermogens elektronica verbeterd in rap tempo vwb efficiëntie.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Buitenkamp schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:21:
[...]

Wat voor mij relevanter is, een betere rte zoals sommige concurenten!

De vermogens elektronica verbeterd in rap tempo vwb efficiëntie.
Dit kan natuurlijk ook makkelijk binnen de huidige hardware en is waarschijnlijk al zo. Mijn "oude" "eerste" HomeWizard Plug-In Battery komt rond de 73 procent RTE terwijl de nieuwste 77 procent haalt.

Ook verwacht ik dat ze als ze met een V2 komen dat ze binnen dezelfde form factor straks meer capaciteit gaan leveren voor om en nabij dezelfde prijs.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online

Je zou verwachten dat ALS er een Homewizard V2 al in ontwikkeling was, ze dat al wel hadden gecommuniceerd... Want zeker in NL hebben ze veel afzet van producten en laat nou net hier over 3 maanden de salderingsregeling sneuvelen en iedereen momenteel op zoek zijn naar thuisaccu's. Dan wil je de potentiële kopers juist nu een beetje naar dat nieuwe product toe trekken... Maar dan moet je wel iets hebben. Dus behalve de reguliere PiB, lijkt het vooralsnog niet alsof er iets nieuws aankomt.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:26

fxs81

Julianadorp

Op mijn werk zijn er een aantal mensen die ook wel oren hebben naar een thuis batterij ivm einde salderen en die hebben online lopen zoeken naar de beste no-nonsense plug-in die je gewoon neerzet (een aantal hebben het in ai gegooid en gekeken waar die mee kwam) en die via een app alles voor je regelt, die kwamen eigenlijk allemaal op een Homewizard uit met Zendure op een mooie 2e plek. De rest viel voor hen eigenlijk allemaal af omdat je daar schijnbaar toch nog zelf wel e.e.a. aan moet doen al dan niet met behulp van Home assistant of Homey. Ik denk dus dat HW met hun V1 gewoon nog prima mee kan in de markt (al zou ik ook graag een betere RTE zien, zit hier met beide op 72,5% sinds ze draaien, ligt natuurlijk ook aan het gebruik). We moeten niet vergeten dat verreweg de meeste mensen niet op tweakers zitten en ook helemaal niet op dat niveau bezig zijn met dit soort zaken.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Knurt schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:38:
Je zou verwachten dat ALS er een Homewizard V2 al in ontwikkeling was, ze dat al wel hadden gecommuniceerd...
Als ze aankondigen dat ze bezig zijn met V2 stort de verkoop van V1 mogelijk in.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11:27
TFX77 schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:39:
[...]

Ook verwacht ik dat ze als ze met een V2 komen dat ze binnen dezelfde form factor straks meer capaciteit gaan leveren voor om en nabij dezelfde prijs.
Er is al zo vaak hier over gespeculeerd. We weten het niet en ik denk dat HW daar ook helemaal niet mee bezig is. Ze zijn bezig met steeds meer functies toe te voegen. Dat is, als je daar op zit te wachten, ook wat waard. En software ontwikkelen kost veel geld en HW levert dat allemaal gratis. Dus houdt nou eens op met speculeren over een V2.

Ik draai NOM, heb geen dynamisch contract en ben met de NOM regeling heel tevreden.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

Olie_B_Bommel schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:35:
[...]

Er is al zo vaak hier over gespeculeerd. We weten het niet en ik denk dat HW daar ook helemaal niet mee bezig is. Ze zijn bezig met steeds meer functies toe te voegen. Dat is, als je daar op zit te wachten, ook wat waard. En software ontwikkelen kost veel geld en HW levert dat allemaal gratis. Dus houdt nou eens op met speculeren over een V2.

Ik draai NOM, heb geen dynamisch contract en ben met de NOM regeling heel tevreden.
Het was een vraag, geen speculatie. Ik kan me voorstellen dat iemand, afhankelijk van het antwoord, juist voor HomeWizard kiest of toch voor een ander merk.

Gebruik daarbij wel even de zoekfunctie. Met V2 verwacht ik dat er al de nodige resultaten te vinden zijn binnen het topic..

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Olie_B_Bommel
Devke schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:06:
[...]

Het was een vraag, geen speculatie. Ik kan me voorstellen dat iemand, afhankelijk van het antwoord, juist voor HomeWizard kiest of toch voor een ander merk.

Gebruik daarbij wel even de zoekfunctie. Met V2 verwacht ik dat er al de nodige resultaten te vinden zijn binnen het topic..
Ja het was een vraag, maar die is al zo vaak gesteld. Gebruik de zoek functie; die is er niets voor niets.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Olie_B_Bommel schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:35:
[...]
Dus houdt nou eens op met speculeren over een V2.
Waarom zou je niet mogen speculeren over een V2? Zolang je maar weet dat er op dit moment (voor zover wij weten) niets in de pijplijn zit.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:00
Ze zullen vast iets in de pijplijn hebben, te vroeg communiceren en de verkoop van het huidige model stort te vroeg in.

Begin 2027 wordt sowieso interessant op batterijgebied.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
TFX77 schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:39:
[...]

Mijn "oude" "eerste" HomeWizard Plug-In Battery komt rond de 73 procent RTE terwijl de nieuwste 77 procent haalt.
Ik ben benieuwd, mijn "oude" wordt vandaag of morgen omgeruild door "een nieuwere" omdat de capaciteit al erg is afgenomen. Ik zal zeker in het oog houden wat de RTE is van de vervanger ^^

De oude heeft 827.45kWh import en 594.36kWh export over 267 cycli. (sinds eind oktober 2025)

RTE 71.8% dus

• ManS-H
RaVenXeoN schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:45:
De oude heeft 827.45kWh import en 594.36kWh export over 267 cycli. (sinds eind oktober 2025)

RTE 71.8% dus
Zit toch redelijk wat verschil tussen de accu's, de mijne is van mei 2025 en heeft een import van 1012.837 en een exp[ort van 753.724 met 327 Cycli.

Een RTE van 74.4 %

• RaVenXeoN
Ik heb er nu eentje met 1 cycli gekregen ter vervanging, dus ik zal het monitoren en ik kom erop terug!

• Olie_B_Bommel
Ik denk dat de RTE veel afhangt van hoe je energie verbruik is. Lees: hoe de batterijen laden en ontladen. Dus met hoeveel watt. Mijn 1e batterij is van 17 maart 2025 en de 2e van 18 april 2025. Mijn RTE op dit moment zijn: batterij 1: 72,18% en batterij 2: 72,43%.

Ik draai NOM. Dat betekent, dat als er gekookt wordt (inductie) de batterijen ontladen. Als er nog genoeg zon is gaan ze daarna weer opladen. Het ontladen is dan vaak ook maar 600 of 800 watt (voor 2 batterijen), als de zonnepanelen nog voldoende stroom leveren. Dat opladen is dan vaak met 200 tot 400 watt. Dus geen 800 watt. Ik denk dat dat de RTE drukt. Maar ik heb niet de wijsheid in pacht :-(

• ManS-H
Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:31:
[...]

Ik denk dat de RTE veel afhangt van hoe je energie verbruik is. Lees: hoe de batterijen laden en ontladen. Dus met hoeveel watt. Mijn 1e batterij is van 17 maart 2025 en de 2e van 18 april 2025. Mijn RTE op dit moment zijn: batterij 1: 72,18% en batterij 2: 72,43%.

Ik draai NOM. Dat betekent, dat als er gekookt wordt (inductie) de batterijen ontladen. Als er nog genoeg zon is gaan ze daarna weer opladen. Het ontladen is dan vaak ook maar 600 of 800 watt (voor 2 batterijen), als de zonnepanelen nog voldoende stroom leveren. Dat opladen is dan vaak met 200 tot 400 watt. Dus geen 800 watt. Ik denk dat dat de RTE drukt. Maar ik heb niet de wijsheid in pacht :-(
Oh, dat zal zeker meespelen. Heb vergeten om er bij te zetten dat ik een dynamisch contract heb En koken doe ik ook op inductie (mijn vrouw dan ;) )

• sander_73
voipmeister schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:15:
[...]

Yep, ik had het ook afgelopen donderdag. Natuurlijk precies op zo'n dure dag :P (we hebben een dynamisch contract). Mijn vriendin is vaak wel van het 'energie managen', maar we waren de hele dag op pad en zagen dus begin van de avond pas dat de batterij niets had gedaan.

Inderdaad ook 0W bij op- en ontladen en er was die dag niets gebeurd qua laden en ontladen. Herstarten loste dat op. Welke softwareversie heeft jouw batterij? De onze zit op 1.0811. Ik begreep wel dat er de komende tijd updates worden uitgerold.
Ik heb inderdaad ook 1.0811 in de P1 zitten.

Overigens vandaag hetzelfde verhaal. vanaf uur of 9 vanmorgen niks meer gedaan!!

0 Watt laden en ontladen in de app.

[img]blob:chrome-untrusted://media-app/ae7ba10a-29b9-440e-8c07-8d61519b37a8[/img]

[ Voor 5% gewijzigd door sander_73 op 15-09-2026 21:09 ]

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 23:17
Ellroe32 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:58:
Hoi hoi,

Ik heb afgelopen jaar een Homey-app gemaakt voor de Marstek Venus. Ik heb mijn app nu ook geschikt gemaakt voor de Homewizard batterij. De app heet: SlimLaden voor Thuisbatterij

https://homey.app/nl-nl/a...n-voor-ThuisBattery/

Als het je wat lijkt of geïnteresseerd bent. Kom eens kijken op ons levendige forum: https://community.homey.a...k-sessy-homewizard/140156
Misschien leuk om te kijken naar de vernieuwde versie van de app: https://slim-laden.app

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• voipmeister
sander_73 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:06:
[...]

Ik heb inderdaad ook 1.0811 in de P1 zitten.

Overigens vandaag hetzelfde verhaal. vanaf uur of 9 vanmorgen niks meer gedaan!!

0 Watt laden en ontladen in de app.

[[url="blob:chrome-untrusted://media-app/ae7ba10a-29b9-440e-8c07-8d61519b37a8"]Afbeelding[/url]]
O, da's minder, dan moet ik het dus wat meer gaan babysitten... misschien even een check maken in Zabbix :P

• RaVenXeoN
Update: De nieuwe batterij kwam onmiddellijk terug de nacht door.. met nog 20% overschot toen de zon weer opkwam. Dit terwijl mijn 10 maand oude batterij er de laatste tijd al rond 02:00 's nachts de brui aan gaf.

Zou dat een slechte batch geweest zijn? Te intensief gebruik? Of speelt dit bij alle batterijen..

Zo'n degradatie van capaciteit zou toch echt niet mogen op zo'n korte tijd

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RaVenXeoN in plaats van naar 'percentage over op tijdstip X' te kijken (die voor een groot deel afhankelijk zijn van je eigen verbruik en de opbrengst van je panelen op die dag bij NOM-modus, lijkt mij) zou ik kijken naar de volledige cycle:
  • Hoeveel kWh gaat er in je batterij als deze van 0% naar 100% wordt opgeladen?
  • Hoeveel kWh krijg je uit je batterij als deze van 100% naar 0% wordt ontladen?
En dat idealiter over meerdere dagen, om verschillen in RTE door andere (ont)laadsnelheden uit te vlakken.

Daar heb je meer aan dan na 1 nacht naar het percentage kijken.

Maar dat HW je batterij heeft omgewisseld lijkt erop dat je oude gewoon niet goed was. Wellicht kapotte cellen? En nee, het is geen normale degradatie dat een accu zo snel stuk gaat. Dan zou HW ook vrij snel failliet zijn, als ze elke accu na 10 maanden mogen omwisselen omdat hij onbruikbaar is door normale degradatie :P

[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 16-09-2026 09:08 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RaVenXeoN
Gizz schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:54:
@RaVenXeoN in plaats van naar 'percentage over op tijdstip X' te kijken (die voor een groot deel afhankelijk zijn van je eigen verbruik en de opbrengst van je panelen op die dag bij NOM-modus, lijkt mij) zou ik kijken naar de volledige cycle:
  • Hoeveel kWh gaat er in je batterij als deze van 0% naar 100% wordt opgeladen?
  • Hoeveel kWh krijg je uit je batterij als deze van 100% naar 0% wordt ontladen?
En dat idealiter over meerdere dagen, om verschillen in RTE door andere (ont)laadsnelheden uit te vlakken.

Daar heb je meer aan dan na 1 nacht naar het percentage kijken.

Maar dat HW je batterij heeft omgewisseld lijkt erop dat je oude gewoon niet goed was. Wellicht kapotte cellen? En nee, het is geen normale degradatie dat een accu zo snel stuk gaat. Dan zou HW ook vrij snel failliet zijn, als ze elke accu na 10 maanden mogen omwisselen omdat hij onbruikbaar is door normale degradatie :P
Goh, ik heb 7650Wp aan panelen liggen en de batterij is gewoon 100% vol altijd tegen zonsondergang. Ons avondverbruik is heel vergelijkbaar aangezien we nog op gas verwarmen en koken.

Maar er ging opdenduur structureel nog maar 1.8kWh in de batterij. En daar kwam dus nog ongeveer 70% van er terug uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWL1Iuez-Yo-WZDbzrts5wPqpJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkgbWr8AAWqKlpFSGcGVOONR.jpg?f=fotoalbum_large

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RaVenXeoN niet meer dan terecht dat HW dan je batterij heeft omgewisseld.
Gelukkig regent het hier in het topic nog geen posts met dit probleem (zoals in de eerste maanden wel het geval was met E4**-errors die vele omwisselingen tot gevolg hadden), dus laten we hopen dat jij toevallig pech had en het geen wijdverspreid probleem is :)

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 16-09-2026 09:37 ]

Gizz schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:35:
@RaVenXeoN niet meer dan terecht dat HW dan je batterij heeft omgewisseld.
Gelukkig regent het hier in het topic nog geen posts met dit probleem (zoals in de eerste maanden wel het geval was met E4**-errors die vele omwisselingen tot gevolg hadden), dus laten we hopen dat jij toevallig pech had en het geen wijdverspreid probleem is :)
Inderdaad maar één of twee keer gezien in dit forum. Onbalans in de cellen lijkt me sterk na zo een korte tijd. Waarschijnlijk iets met de verbindingspinnen of kalibratie. Bij de laatste twee, zal de batterij waarschijnlijk gefikst worden en als Renewed worden aangeboden.

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:14
Heeft het voordeel om de HomeWizard batterijen aan te sluiten op dezelfde Fase als de omvormer van de zonnepanelen ?

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Theovelders schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:22:
Heeft het voordeel om de HomeWizard batterijen aan te sluiten op dezelfde Fase als de omvormer van de zonnepanelen ?
Deze optie maakt de belasting van het net kleiner omdat de energie van je panelen direct je batterijen in gaat. Als je verschillende fasen gebruikt gaat de energie eerst via de ene fase naar een trafo in de wijk en komt dan op een ander fase weer terug naar je batterijen. Maar je (slimme) meter telt alles gewoon op dus in de praktijk maakt het niets uit. Er is dus alleen een theoretisch voordeel van alles op dezelfde fase zetten.
Prisma16 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:52:
[...]

Deze optie maakt de belasting van het net kleiner omdat de energie van je panelen direct je batterijen in gaat. Als je verschillende fasen gebruikt gaat de energie eerst via de ene fase naar een trafo in de wijk en komt dan op een ander fase weer terug naar je batterijen. Maar je (slimme) meter telt alles gewoon op dus in de praktijk maakt het niets uit. Er is dus alleen een theoretisch voordeel van alles op dezelfde fase zetten.
Ja en Nee. Het hangt er wel vanaf welke gebruikers op een later moment de batterij weer leeg trekken. Als de grootste daarvan op een andere fase zitten heb je het zelfde probleem maar dus alleen maar uitgesteld in tijd.

• LuToLu
HomeWizard geeft het wel aan als voorkeur in een van hun artikelen:

"3-fase huisaansluiting: Je kunt de batterijen aansluiten op één aparte groep: 800 watt/1600 watt/2400 watt/3200 watt. Of verdelen over de verschillende groepen en fasen, elk met een eigen wandcontactdoos.

Let altijd op het maximale aansluit vermogen per fase, elke batterij voegt 3.5A toe. Idealiter plaats je de batterijen op dezelfde fase als de zonnepanelen, dit is niet altijd mogelijk, omdat er voldoende ruimte binnen de fase nodig is om ook op die fase meerdere batterijen aan te sluiten. Het wordt dan geadviseerd om batterijen over fasen te verdelen."

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:01

Canis Lupus

Vosbot

Ook mooi van Slim laden: als hij ziet dat hij niet de hele nacht doorkomt, even aantal uur on hold (had nog 17%), zodat hij in de dure uren (vanaf 5u) weer NOM kan draaien. Zal geen euro's schelen, maar wel slimme keuzes met beschikbare capaciteit. 😊
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KqVX3OAAOYySzi20crDhoMeNEc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J3flvHBeDKJBYgacORHZeWbG.png?f=fotoalbum_large

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:23

joeri1

Cloud Engineer

Canis Lupus schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:05:
Ook mooi van Slim laden: als hij ziet dat hij niet de hele nacht doorkomt, even aantal uur on hold (had nog 17%), zodat hij in de dure uren (vanaf 5u) weer NOM kan draaien. Zal geen euro's schelen, maar wel slimme keuzes met beschikbare capaciteit. 😊
[Afbeelding]
Sinds het begin van deze maand, de start van mijn dynamische contract, ben ik heel positief over 'slim met dynamisch tarief'. Vrijwel iedere dag kijk ik naar het gedrag/voorspelling en klopt het met de dynamische prijzen. Zelfs toen ik dacht dat het mis ging bleek daar een logische verklaring voor te zijn. Over een paar weken/maanden zal ik er geen omkijken meer naar hebben, voelt een beetje hetzelfde als toen ik de PiBs net had.

• LV1
  • Laatst online: 10:59

LV1

Vanwege de berichten die ik de laatste dagen hier las over accu degradatie zelf maar even één van mijn 2 batterijen getest. Gisteravond waren ze om 19:50 uur leeg, dus vanochtend vroeg één batterij (bijna 1½ jaar in bezit) naar opslag modus tot 60% laden gezet.
Er ging 1.7kWh in, dus uitstekend lijkt mij zo.
Ik heb nog geen dynamisch contract, maar simuleer "Slim Laden met dynamisch tarief" regelmatig om te zien hoe de laadstrategie zich gedraagt voor het geval ik volgend jaar april aan dynamisch zou beginnen. Tot nog toe ben ik echter blij dat ik 24 februari j.l. met ingang van april nog een vast contract voor één jaar heb genomen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
LV1 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:31:
Vanwege de berichten die ik de laatste dagen hier las over accu degradatie zelf maar even één van mijn 2 batterijen getest. Gisteravond waren ze om 19:50 uur leeg, dus vanochtend vroeg één batterij (bijna 1½ jaar in bezit) naar opslag modus tot 60% laden gezet.
Er ging 1.7kWh in, dus uitstekend lijkt mij zo.
Het gaat er toch om hoeveel je er weer uit krijgt, gemeten door en externe meter?

• LV1
  • Laatst online: 10:59

LV1

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:50:
[...]

Het gaat er toch om hoeveel je er weer uit krijgt, gemeten door en externe meter?
De berichten gingen over batterijen die naar 100% opgeladen werden en dat er maar 1.8kWh in ging om dat te bereiken. Dus degradatie. Natuurlijk is de retour ook belangrijk, maar daar gaat het hier niet om. Als die 100% niet meer de capaciteit is die de accu in het begin had, komt er natuurlijk ook minder uit.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Al ging er nog maar 1 kWh in, als er nog steeds 2,1 kWh uit komt zou ik dat niet zo erg vinden.

• GeoWilly86
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18-09 12:08
joeri1 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:59:
[...]

Sinds het begin van deze maand, de start van mijn dynamische contract, ben ik heel positief over 'slim met dynamisch tarief'. Vrijwel iedere dag kijk ik naar het gedrag/voorspelling en klopt het met de dynamische prijzen. Zelfs toen ik dacht dat het mis ging bleek daar een logische verklaring voor te zijn. Over een paar weken/maanden zal ik er geen omkijken meer naar hebben, voelt een beetje hetzelfde als toen ik de PiBs net had.
Mijn ervaring is hetzelfde, erg tevreden over 'Slim laden met dynamisch tarief'!

• sander_73
voipmeister schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:40:
[...]

O, da's minder, dan moet ik het dus wat meer gaan babysitten... misschien even een check maken in Zabbix :P
Volgens HW is de p1-meter defect. Krijg gratis een nieuwe.. Vind ik wel bijzonder, want p1-meter geeft gewoon goede data.

Wat wel opviel is dat de 'battery_count' ook op 0 staat wanneer de max_(ont)laad op 0Watt staat. Het lijkt er dus wel op dat de p1 vergeten is dat er een batterij is.

Vandaag ook firmware update (1.0902) gedaan van de battery. We'll see!

[ Voor 7% gewijzigd door sander_73 op 18-09-2026 11:58 ]

• voipmeister
sander_73 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:55:
[...]

Volgens HW is de p1-meter defect. Krijg gratis een nieuwe.. Vind ik wel bijzonder, want p1-meter geeft gewoon goede data.

Wat wel opviel is dat de 'battery_count' ook op 0 staat wanneer de max_(ont)laad op 0Watt staat. Het lijkt er dus wel op dat de p1 vergeten is dat er een batterij is.

Vandaag ook firmware update (1.0902) gedaan van de battery. We'll see!
O, dat is wel bijzonder. Ik zal daar even op letten als het bij ons weer gebeurt. Mooi dat je wel een nieuwe krijgt, goede service.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:32

elsinga

=8-)

Hier sinds begin van deze maand een dynamisch contract bij Zonneplan en 3 HW PiB's in standje Slim Dynamisch Laden. Mijn vaste contract hiervoor deed ongeveer 28 cent per kWh, daar zit ik nu heel veel dagen ruim onder (gisteren 18.8 import en 30.6 export, maar heel weinig trouwens) en de hele maand tot nu toe 24,5 import en 28,8 export.

Nog 2 weken en dan extra zonnepanelen op NO, ben benieuwd hoe HW daar mee om gaat. Ik gok dan lekker laten exporteren, want meeste opbrengst in de ochtend als de tarieven hoog zijn. Ga ik zien.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Ik heb al een tijdje niets gepost, voornamelijk omdat mijn vier HW batterijen gewoon goed werken :) Grootste gedeelte van de tijd staat de PiB gewoon op NOM, maar nu de PV-opbrengst duidelijk afneemt laat ik Home Assistant vaker ingrijpen door hem bv op chargy-only te zetten.

Ze hebben sinds een tijdje gezelschap van een Zendure Solarflow 800 Pro + 1 uitbreiding, samen net geen 4 kWh, die staat onder volledige controle van HA zodat de twee batterijen niet gaan "vechten". De Zendure werkt nu nog als "AC-batterij" maar ik hoop op korte termijn 1500 Wp aan zonnepanelen op de schuur te leggen, en dan wordt de Zendure door die panelen opgeladen. Nog meer "knopjes om aan te draaien" in HA oOo

Hiermee heb ik dus bijna 15 kWh staan en daarmee maak ik lekker slim gebruik van een dynamisch contract 8)

Ik ben me wel steeds meer bewust van mijn wifi-netwerk als single point of failure. Wifi stuk = geen batterij. Voor mijn HA heb ik een mini-PCtje klaar staan, mocht de laptop waarop HA nu draait uitvallen. Maar voor mijn wifi moet ik echt nog iets bedenken hoe ik uitval daarvan opvang.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• DG64
JeroenH schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:57:
. Maar voor mijn wifi moet ik echt nog iets bedenken hoe ik uitval daarvan opvang.
Is wifi het probleem of internet.
Ik schat in dat de kans dat internet uitvalt, groter is dan dat wifi (=lokaal) uitvalt.

DG64 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:21:
[...]

Is wifi het probleem of internet.
Ik schat in dat de kans dat internet uitvalt, groter is dan dat wifi (=lokaal) uitvalt.
Dat de HW PiB's internet nodig hebben voor configuratie zie ik als een groot probleem, maar dan vnl op het gebied van security, privacy and planned obsolescence. Maar dat is niet waar ik het hier over heb.

Eerder dit jaar ging mijn KPN router/AP stuk. Werking PiB stopt direct want hij krijgt geen meetdata van de P1 meter meer. Dat is niet gek, dat is hoe het is opgezet.

Dus jij mag de kans klein schatten, ik weet dat het gewoon kan gebeuren.

En ik had nog geluk bij een ongeluk. Ik was thuis aan het werk, dus ik merkte het gelijk op mijn werklaptop. Nadat ik zelf eerst nog wat troubleshooting had gedaan heb ik de KPN gebeld, en na nog wat troubleshooting deelden ze mijn conclusie "die router moet vervangen". Opsturen zou een dag of twee, misschien drie, duren. :X Ik opperde toen of de lokale KPN-winkel misschien routers had liggen. Dat vroegen ze na, en dat bleek zo. Opgehaald, bleek die nieuwe router nog ergens een automatische backup bij KPN op te halen waardoor bijna alle settings behouden bleven. Al met al heb ik minder dan anderhalf uur zonder wifi gezeten. Echt fantastische service, heb ik ze later ook laten weten.

Maar dit was echt poepmazzel. Ik had dus zomaar twee tot drie dagen zonder wifi en dus zonder thuisbatterij kunnen zitten. En dat kost me dan gewoon geld.

En daarom wil ik wat inrichten (spare router/acces point denk ik) om bovenstaande op te kunnen vangen. Ik had me deze afhankelijkheid helemaal niet zo gerealiseerd, tot bovenstaande gebeurde.

Doe of laat met deze ervaring wat je wil ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

JeroenH schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:03:

Maar dit was echt poepmazzel. Ik had dus zomaar twee tot drie dagen zonder wifi en dus zonder thuisbatterij kunnen zitten. En dat kost me dan gewoon geld.
Is dit niet een beetje overdreven. Je hebt 4 batterijen, na aftrek van laad/los verlies heb je dus ca 8 kWh netto. Dus voor 3 dagen kom je uit op circa 25 kWh, dat maal 30 cent is Euro 7,50 dat je eventueel moet uitgeven omdat je van het net moet inkopen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
JeroenH schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:03:
Ik had dus zomaar twee tot drie dagen zonder wifi en dus zonder thuisbatterij kunnen zitten. En dat kost me dan gewoon geld.
Hoeveel geld zou dat echt kosten?

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 21:04
Ik denk dan vooral aan die arme werkgever ;)
elsinga schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:23:
Hier sinds begin van deze maand een dynamisch contract bij Zonneplan en 3 HW PiB's in standje Slim Dynamisch Laden. Mijn vaste contract hiervoor deed ongeveer 28 cent per kWh, daar zit ik nu heel veel dagen ruim onder (gisteren 18.8 import en 30.6 export, maar heel weinig trouwens) en de hele maand tot nu toe 24,5 import en 28,8 export.

Nog 2 weken en dan extra zonnepanelen op NO, ben benieuwd hoe HW daar mee om gaat. Ik gok dan lekker laten exporteren, want meeste opbrengst in de ochtend als de tarieven hoog zijn. Ga ik zien.
Hier al bijna een jaar (31 november) dynamisch met drie HomeWizard Plug-In Batteries en sinds deze week een Voltdeer 5,12 kWh met maximaal 2000W aan MPPT 3 panelen oost en 2 west.

Mijn gemiddelde prijs per kWh zit nu op 14 cent. Met batterijen en EV is dynamisch geniaal. De drie HomeWizard Plug-In batteries vol voor 1,14 euro en 250 tot 500 kilometer range voor 7,15 euro.

Dynamisch laden en ontladen opbrengst;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maAeruMxaYdVUAcAPzpXiPQuEq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9x3nAuywo2KBljICIlKV4RnV.jpg?f=fotoalbum_large

hanev001 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:13:
[...]

Is dit niet een beetje overdreven. Je hebt 4 batterijen, na aftrek van laad/los verlies heb je dus ca 8 kWh netto. Dus voor 3 dagen kom je uit op circa 25 kWh, dat maal 30 cent is Euro 7,50 dat je eventueel moet uitgeven omdat je van het net moet inkopen.
Ik heb nog 4kWh aan Zendure storage staan ook, net zo afhankelijk van wifi als de HW.

En @hanev001 jij rekent daar met 30ct, maar de afgelopen paar weken dekken mijn thuisbatterijen gemiddeld eerder 40-50 ct, van die dure avondpieken die we hebben.

Maar goed, ik snap ook wel dat het niet om superveel geld gaat, maar de business case voor de thuisbatterijen is al niet zo stevig. En wellicht kijk ik door mijn werk in de medische ICT wat scherper naar risico's dan anderen B)

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001

TWKterry

Master Mariner

JeroenH schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:57:
Ik heb al een tijdje niets gepost, voornamelijk omdat mijn vier HW batterijen gewoon goed werken :) Grootste gedeelte van de tijd staat de PiB gewoon op NOM, maar nu de PV-opbrengst duidelijk afneemt laat ik Home Assistant vaker ingrijpen door hem bv op chargy-only te zetten.

Ze hebben sinds een tijdje gezelschap van een Zendure Solarflow 800 Pro + 1 uitbreiding, samen net geen 4 kWh, die staat onder volledige controle van HA zodat de twee batterijen niet gaan "vechten". De Zendure werkt nu nog als "AC-batterij" maar ik hoop op korte termijn 1500 Wp aan zonnepanelen op de schuur te leggen, en dan wordt de Zendure door die panelen opgeladen. Nog meer "knopjes om aan te draaien" in HA oOo

Hiermee heb ik dus bijna 15 kWh staan en daarmee maak ik lekker slim gebruik van een dynamisch contract 8)

Ik ben me wel steeds meer bewust van mijn wifi-netwerk als single point of failure. Wifi stuk = geen batterij. Voor mijn HA heb ik een mini-PCtje klaar staan, mocht de laptop waarop HA nu draait uitvallen. Maar voor mijn wifi moet ik echt nog iets bedenken hoe ik uitval daarvan opvang.
@JeroenH
Ik heb net ook een van mijn setjes 800pro aangesloten (tijdelijk AC only) tot de meterkast aangepast is. De HomeWizard draait al bijna anderhalf jaar NOM zonder problemen.
Vanmiddag ook snel wat simpele automations gemaakt voor de Zendure om te laten samenwerken wat vooral vandaag opviel en nodig was toen de opbrengst van mijn andere panelen minder werd.
Kun je wat delen over jouw automations die ondertussen al een tijdje draaien, evt per DM?
Pagina: 1 ... 289 290 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2