• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:22
Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:14:
[...]

Waarom wil je dat? In de zomer zal je die batterijen wel vol krijgen, maar krijg je ze ook leeg?
Die vraag moet je stellen. Ik heb 2 HW PiB’s, die krijg ik in de maanden november t/m februari lang niet vol. Ik mag blij zijn als ik de 50% haal. Vaak niet meer dan 20%. Vanaf nu, als de zon goed schijnt komen ze weer vol en dan zijn ze de volgende ochtend rond 7:30 leeg. Vandaag is het helaas een drama, ze zijn nu al weer leeg.
Gekookt en vaatwas gedraaid. In de maanden juni t/m september komen ze normaliter iedere dag vol en dan zit er de volgende ochtend nog 30% in. Dus in de zomer maanden krijg ik ze niet leeg. Dan heeft het ook geen zin om meer opslag te nemen.
Toen ik nog 1 PiB had was die meestal om 2 uur ‘s-nachts leeg, daarom een 2e erbij genomen. Eigenlijk is een 2e dus net iets te veel.
Zeker als HomeWizard met slim laden komt op dynamische prijzen. Ik heb al een paar euro winst gemaakt met mijn eigen berekeningen. Eigenlijk is de winst hoger maar ik heb geen zin om alle berekeningen in te bouwen om zonneladen van de batterijen ook in de kosten te berekenen.

Met 20 kWh zou ik echt veel overhouden. Wellicht de auto volladen met de batterijen maar dat zou een noodgreep zijn. Hooguit handig voor als er meerdere slechte dagen komen, maar voor de rest van het jaar is 20 kWh overkill voor 80 tot 90% van de bevolking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK2m_K0hPYsW2yBADynFt6rW9CQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rqyD6jVsbxv4GTGj74wimVN.jpg?f=fotoalbum_large

Twee euro aan stroomverbruik en daarmee zijn de batterijen volgeladen, op zonnestroom en tijdens dat de stroom 0 cent was (13 cent met inkoopkosten en belasting plus BTW). Plus een vaatwasser, twee wasjes en twee drogers en stoven van riblappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nx8sqQ8IJAd3v6pebkF84m8HHV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCCWqdz3K0leahYUGmoIL7rh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcI2QDdEz-OeiYvgpBSxA3WL6Ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1mPWpBCTBkII1miPlOkfpuF.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• TFX77
ChUcKiE schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:27:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd ook lastig om te bepalen wat “handig” is, maar zo’n dag als gisteren leverde 38 kWh zonneopbrengst op, record staat op 71 op een zonnige dag in juni.
Oh en ik heb een elektrische auto met eigen laadpaal. Dus een deel zou daarheen kunnen.
Vergeet niet in het berekeningen mee te nemen je laadverlies, ontlaadverlies en laadverlies van de zon naar je batterij naar je auto. Kan zo maar eens 40% of meer verlies zijn.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17:14
TFX77 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:42:
[...]

Zeker als HomeWizard met slim laden komt op dynamische prijzen. Ik heb al een paar euro winst gemaakt met mijn eigen berekeningen. Eigenlijk is de winst hoger maar ik heb geen zin om alle berekeningen in te bouwen om zonneladen van de batterijen ook in de kosten te berekenen.

Met 20 kWh zou ik echt veel overhouden. Wellicht de auto volladen met de batterijen maar dat zou een noodgreep zijn. Hooguit handig voor als er meerdere slechte dagen komen, maar voor de rest van het jaar is 20 kWh overkill voor 80 tot 90% van de bevolking.

[Afbeelding]

Twee euro aan stroomverbruik en daarmee zijn de batterijen volgeladen, op zonnestroom en tijdens dat de stroom 0 cent was (13 cent met inkoopkosten en belasting plus BTW). Plus een vaatwasser, twee wasjes en twee drogers en stoven van riblappen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
OK, ik heh geen dynamisch contract, maar een variabel contract en dat blijft zo. Dus ik draai gewoon nom, zoals de PiB’s bedoeld waren en dan heeft meer capaciteit dan je verbruikt geen zin.
Dus van dynamisch heb ik geen kaas gegeten :)

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:06
Ja ik snap het wel een 3e vol krijgen op zonnige dagen en zekerheid savonds leeg maken. Maar heb ook een EV dus kan het daar mooi in. Moet alleen even nog een kabeltje leggen om 2 batterij en op 1600 te ontladen.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:48

ChUcKiE

Dus........

TFX77 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Vergeet niet in het berekeningen mee te nemen je laadverlies, ontlaadverlies en laadverlies van de zon naar je batterij naar je auto. Kan zo maar eens 40% of meer verlies zijn.
Maar dat maakt toch geen drol uit als er zoveel “overschot” aan zonopbrengst is? Ik kom in mijn situatie op een punt dat ik in 2027 veel terugleveren naar het net als ik het zelf niet opsla, ongeacht “verliezen”. Alles wat ik daarna verbruik, als ik het überhaupt ‘‘s nachts opkrijg, is dan mooi.

Nogmaals er hangt zoveel ook van het weer af. Maar goed, tegenwoordig zit je tussen maart en oktober/november gewoon goed qua zonopbrengst (zeker met 37 panelen)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• TFX77
ChUcKiE schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:12:
[...]

Maar dat maakt toch geen drol uit als er zoveel “overschot” aan zonopbrengst is? Ik kom in mijn situatie op een punt dat ik in 2027 veel terugleveren naar het net als ik het zelf niet opsla, ongeacht “verliezen”. Alles wat ik daarna verbruik, als ik het überhaupt ‘‘s nachts opkrijg, is dan mooi.

Nogmaals er hangt zoveel ook van het weer af. Maar goed, tegenwoordig zit je tussen maart en oktober/november gewoon goed qua zonopbrengst (zeker met 37 panelen)
True. Alleen wel slim om te berekenen. Zonnepanelen naar auto is 10 - 15% verlies. Via een batterij kan dat dus oplopen tot 40%. Dan is het wellicht slimmer om bijvoorbeeld een boiler te verwarmen.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

TFX77 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:20:
[...]

True. Alleen wel slim om te berekenen. Zonnepanelen naar auto is 10 - 15% verlies. Via een batterij kan dat dus oplopen tot 40%. Dan is het wellicht slimmer om bijvoorbeeld een boiler te verwarmen.
Ja klopt. Helaas heb ik een “domme” warmtepomp voor vloerverwarming en SWW met daaraan een 500liter vat. Het zou mooi zijn als ik daar logica aan kan sluiten die regelt dat er water verwarmt wordt als de zon veel schijnt. Maar goed beetje off topic voor hier?

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:04
TFX77 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:20:
[...]

Natuurlijk nog niet bekend wat de terugleververgoeding zal zijn als saldering eraf gaat maar kan me bij dynamische contracten situaties voorstellen dat rechtstreeks terugleveren ipv opslaan voor de auto beter is. Mocht de elektriciteit naar het huis gaan dan is het weer een ander verhaal. En dek dat maar eens af in een automation :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:16
ChUcKiE schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:25:
[...]

Ja klopt. Helaas heb ik een “domme” warmtepomp voor vloerverwarming en SWW met daaraan een 500liter vat. Het zou mooi zijn als ik daar logica aan kan sluiten die regelt dat er water verwarmt wordt als de zon veel schijnt. Maar goed beetje off topic voor hier?
Ik denk dat je vooral moet kijken of je het opwarmen van SWW midden op de dag kan timen. Dan zijn mijn PiB's met prachtig weer al bijna vol en met matig weer krijgt het opwarmen van water automatisch voorrang en zelfs wat hulp van de PiB's.
Ik zet zelf de vaatwasser op 13:00, zodat die optimaal gebruik maakt van de zonnepanelen.

Een warmtepomp wil je verder gewoon 24 uur per dag zijn ding laten doen. Dat scheelt meer dan kort verwarmen. Met een dynamisch contract heb je dan in de nacht vaak ook voordeel van een lage prijs door windenergie en weinig vraag. Je kan eventueel wel je thermostaatprogramma zo instellen dat de dure uren rond het avondeten standaard ontzien worden. Meestal helpt je keuken toch al met verwarmen en een paar uurtjes 1 graad lager gaat echt geen klachten opleveren. De PiB's halen het waarschijnlijk toch niet heel lang in de winter.

• ikkeok
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:06
Zijn er meer mensen die kortsluiting in een accu hebben gehad?
Hier waren beide accu's offline doordat de groep waarop ze zitten was uitgevallen.
Beide accu's losgekoppeld, groep weer aangezet en een voor een weer aangesloten.
Bij het aansluiten van de eerste accu meteen "knettergeluiden" en rook! uit de accu.
Deze meteen in de tuin gezet..
Word onder garantie vervangen maar vindt het toch wel een dingetje.
Overigens heb ik ze beide bijna een jaar maar behalve wat wifi gedoe in het begin nooit ook maar 1 foutmelding oid gehad.

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:25

BeyondThunder

Lost Lightning

ikkeok schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:02:
Zijn er meer mensen die kortsluiting in een accu hebben gehad?
Hier waren beide accu's offline doordat de groep waarop ze zitten was uitgevallen.
Beide accu's losgekoppeld, groep weer aangezet en een voor een weer aangesloten.
Bij het aansluiten van de eerste accu meteen "knettergeluiden" en rook! uit de accu.
Deze meteen in de tuin gezet..
Word onder garantie vervangen maar vindt het toch wel een dingetje.
Overigens heb ik ze beide bijna een jaar maar behalve wat wifi gedoe in het begin nooit ook maar 1 foutmelding oid gehad.
Wow! En jij bent sterk genoeg om ze snel en de tuin te zetten. Dat zou mijn ouders van in de 80 echt niet lukken. Bizar.

• ikkeok
BeyondThunder schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:31:
[...]

Wow! En jij bent sterk genoeg om ze snel en de tuin te zetten. Dat zou mijn ouders van in de 80 echt niet lukken. Bizar.
Ik wil het verder niet groter maken dan het is.
De accu is niet in brand gevlogen ofzo, maar het neemt even een hapje uit het vertrouwen in het product.
Ik ga er zelf vanuit dat dit een incident is maar ben toch benieuwd of anderen dit ook hebben gehad.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
ikkeok schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:10:
[...]

De accu is niet in brand gevlogen ofzo, maar het neemt even een hapje uit het vertrouwen in het product.
Ik ga er zelf vanuit dat dit een incident is maar ben toch benieuwd of anderen dit ook hebben gehad.
Als een accucel was gaan knetteren of roken zou het erg heftig geweest zijn, als er een beetje rook uit kwam denk ik dat er alleen een stukje elektronica defect is geraakt en gaan roken. Een accu stopt niet één twee drie. En voordeel van de accu die in deze HW pib zit is dat ze niet zomaar in brand vliegen, eerder gaan roken. Was het veel rook en bleef het lang aanhouden?

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:07

Aardedraadje

Met kabelschoen

ikkeok schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:10:
[...]

Ik weet even zo niet meer wanneer en wie, maar een hele poos geleden was hier ook iemand met een soortgelijke melding, een rook/brandgeur uit de batterij. Weet niet of die ook sluiting gaf.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 08-03-2026 16:01 ]

• Olie_B_Bommel
Aardedraadje schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Ik weet even zo niet meer wanneer en wie, maar een hele poos geleden was hier ook iemand met een soortgelijke melding, een rook/brandgeur uit de batterij. Weet niet of die ook sluiting gaf.
WHiZZi in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

• ikkeok
fredhuizinga schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:09:
[...]

Als een accucel was gaan knetteren of roken zou het erg heftig geweest zijn, als er een beetje rook uit kwam denk ik dat er alleen een stukje elektronica defect is geraakt en gaan roken. Een accu stopt niet één twee drie. En voordeel van de accu die in deze HW pib zit is dat ze niet zomaar in brand vliegen, eerder gaan roken. Was het veel rook en bleef het lang aanhouden?
Nee, toen ik de stekker weer in de wcd deed was het meteen knetteren en wat rook.
Heb 'm meteen losgekoppeld en buiten gezet.
Toen was er ook geen rookontwikkeling meer.
ikkeok schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:05:
[...]

Nee, toen ik de stekker weer in de wcd deed was het meteen knetteren en wat rook.
Heb 'm meteen losgekoppeld en buiten gezet.
Toen was er ook geen rookontwikkeling meer.
Dat zal even schrikken geweest zijn. Voor mijn gevoel onderstreept dit precies waarom een thuisbatterij niet in een vlugroute moet staan en een vorm van brand/rook detectie belangrijk is. Dit geldt niet alleen voor de HW-PIB maar voor alle batterijen. Better safe than sorry. Ik zou hem ook niet meer binnen zetten en dit samen met HW oplossen. Garantie ga ik vanuit.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• ikkeok
Devke schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:23:
[...]

Dat zal even schrikken geweest zijn. Voor mijn gevoel onderstreept dit precies waarom een thuisbatterij niet in een vlugroute moet staan en een vorm van brand/rook detectie belangrijk is. Dit geldt niet alleen voor de HW-PIB maar voor alle batterijen. Better safe than sorry. Ik zou hem ook niet meer binnen zetten en dit samen met HW oplossen. Garantie ga ik vanuit.
Ik heb ze beiden in de garage staan met een rookmelder die gekoppeld is aan de rookmelder binnen.
Gaat er 1 af gaan ze allemaal af zodat we het binnen ook zeker horen.
Ik zou 'm zelf (en nu zeker niet meer) ook niet snel binnen zetten in onze woning.
Garantie ja, woensdag komt de nieuwe en wordt de oude opgehaald.

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:42
dit voegt niets toe.

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 08-03-2026 19:34 ]

• ikkeok
Mapuck schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:17:
[...]

Sterkte met de klantenservice. Meestal willen die helemaal geen service verlenen.
Heb ik ook gehoord maar dat ging prima.
Probleem gemeld via de app.
2 dagen later een mail dat de accu opgehaald wordt en wanneer ik die omgeruild wil hebben voor een nieuwe.

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:25

BeyondThunder

Lost Lightning

Mapuck schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:17:
[...]

Sterkte met de klantenservice. Meestal willen die helemaal geen service verlenen.
Dat is niet helemaal waar. Ze zijn soms van langzaam door onderbezetting en het enorme succes van de PiB. Maar ik weet uit eigen ervaring dat ze de klant echt centraal hebben staan. Ook al lukt het soms niet binnen enkele dagen.

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:26
Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:23:
[...]

Ja, maar krijg je die 3e ook leeg? Ik niet. Ik krijg in de zomer maanden de 2 al niet leeg. Je moet ze gedurende de nacht wel leeg krijgen.
De vraag is of een extra accu helpt in het voor- en naseizoen, wanneer je i.h.a. meer stroom verbruikt dan hoogzomer. Zeker als je een warmtepomp hebt, kan een extra accu meer flexibiliteit geven. Je hoeft het niet te doen om te proberen alle opgewekte zonnestroom op te vangen; je moet het ook kunnen verbruiken. Een accu die zelden leeg komt is nutteloos en voor het laden van een EV is het niet rendabel.

• salipander
TFX77 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Laadverlies zon->accu doet er niet toe (want opwek kost geen geld), tenzij je krap zit met het vermogen van je panelen. De stappen daarna tellen wel.

[ Voor 4% gewijzigd door salipander op 09-03-2026 10:14 ]

• salipander
netappie schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:10:
[...]

Ik denk dat je vooral moet kijken of je het opwarmen van SWW midden op de dag kan timen. Dan zijn mijn PiB's met prachtig weer al bijna vol en met matig weer krijgt het opwarmen van water automatisch voorrang en zelfs wat hulp van de PiB's.
Ik zet zelf de vaatwasser op 13:00, zodat die optimaal gebruik maakt van de zonnepanelen.

Een warmtepomp wil je verder gewoon 24 uur per dag zijn ding laten doen. Dat scheelt meer dan kort verwarmen. Met een dynamisch contract heb je dan in de nacht vaak ook voordeel van een lage prijs door windenergie en weinig vraag. Je kan eventueel wel je thermostaatprogramma zo instellen dat de dure uren rond het avondeten standaard ontzien worden. Meestal helpt je keuken toch al met verwarmen en een paar uurtjes 1 graad lager gaat echt geen klachten opleveren. De PiB's halen het waarschijnlijk toch niet heel lang in de winter.
Ik laat de warmtepomp nu niet meer 's nachts draaien. Overdag is de temperatuur veel hoger en is er plenty zonnestroom te verwerken. Het verhaal van goedkope stroom 's nachts geldt echt alleen voor de wintermaanden.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-03 22:13

Wailing_Banshee

You're Next

salipander schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:08:
[...]
De vraag is of een extra accu helpt in het voor- en naseizoen, wanneer je i.h.a. meer stroom verbruikt dan hoogzomer. Zeker als je een warmtepomp hebt, kan een extra accu meer flexibiliteit geven. Je hoeft het niet te doen om te proberen alle opgewekte zonnestroom op te vangen; je moet het ook kunnen verbruiken. Een accu die zelden leeg komt is nutteloos en voor het laden van een EV is het niet rendabel.
Ik zou eigenlijk vanaf maart (met redelijk weer) t/m september (met redelijk weer) het liefst (bijna) geen stroom van het net willen gebruiken. In maart en september is onze maandelijkse opbrengst ongeveer gelijk aan ons maandelijks stroomverbruik. Februari en oktober zijn erg afhankelijk van het weer of dat zo is (het valt me wel op dat dat in februari vaker is dan in oktober...). En de overige 3 maanden zijn de dagen gewoon te kort (en als de zon dan schijnt, kan de batterij niet snel genoeg opladen :D)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• pimk
  • Laatst online: 12-03 13:31
Toch even ranten.
Gisteren de hele dag van huis geweest, kijk ik bij thuiskomst even in mijn app, slechts 50% geladen?!
Blijkt, uiteraard zonder melding, mijn 2e batterij (die strak naast de eerste staat) zijn Wifi-verbinding verloren te hebben.
Geen melding, geen indicatie, nothing. Dat mopet nu ècht eens opgelost/verbeterd worden.
Bovendien had de ene batterij ook zelf wel zijn verbinding kunnen herstellen gebaseerd op de eerste batterij.
On top, dit speelt zich af rond mijn 2e batterij die ik sinds 17-FEB heb, als vervanging van degen die een half jaar heeftgewerkt, maar uitviel met en hardware issue. En deze batterij heeft vorige week al geklaagd doordat een update niet goed was uitgevoerd.

Ik begin hier serieus mijn vertrouwen en geduld te verliezen, en dat vind ik jammer. Het concept is prima, maar de betrouwbaarheid en zorgeloosheid laat serieus te wensen over. Op dit moment raad ik mensen geen Homewaizard aan, en als gezegd, dat vind ik jammer.

Rant off...

• pimk
  • Laatst online: 12-03 13:31
pimk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:39:
Toch even ranten.
Gisteren de hele dag van huis geweest, kijk ik bij thuiskomst even in mijn app, slechts 50% geladen?!
Blijkt, uiteraard zonder melding, mijn 2e batterij (die strak naast de eerste staat) zijn Wifi-verbinding verloren te hebben.
Geen melding, geen indicatie, nothing. Dat mopet nu ècht eens opgelost/verbeterd worden.
Bovendien had de ene batterij ook zelf wel zijn verbinding kunnen herstellen gebaseerd op de eerste batterij.
On top, dit speelt zich af rond mijn 2e batterij die ik sinds 17-FEB heb, als vervanging van degen die een half jaar heeftgewerkt, maar uitviel met en hardware issue. En deze batterij heeft vorige week al geklaagd doordat een update niet goed was uitgevoerd.

Ik begin hier serieus mijn vertrouwen en geduld te verliezen, en dat vind ik jammer. Het concept is prima, maar de betrouwbaarheid en zorgeloosheid laat serieus te wensen over. Op dit moment raad ik mensen geen Homewaizard aan, en als gezegd, dat vind ik jammer.

Rant off...
En dit is wat Wizzi er over te zeggen heeft. Grrrr....

Op dit moment is er geen notificatiefunctie voor de Plug‑In Battery in de HomeWizard‑app. Daardoor zie je alleen een statusindicator in de app (zoals de oranje stip) wanneer er iets misgaat, maar er wordt geen pushmelding gestuurd.
In de app kun je wél eigen meldingen instellen voor:
P1 Meter
Energy Socket
kWh Meter
Watermeter
Voor de Plug‑In Battery bestaat deze optie momenteel niet.
Er is in de beschikbare informatie ook geen datum of planning genoemd voor wanneer meldingen voor de Plug‑In Battery eventueel toegevoegd worden.

• Olie_B_Bommel
pimk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:44:
[...]

En dit is wat Wizzi er over te zeggen heeft. Grrrr....

Op dit moment is er geen notificatiefunctie voor de Plug‑In Battery in de HomeWizard‑app. Daardoor zie je alleen een statusindicator in de app (zoals de oranje stip) wanneer er iets misgaat, maar er wordt geen pushmelding gestuurd.
In de app kun je wél eigen meldingen instellen voor:
P1 Meter
Energy Socket
kWh Meter
Watermeter
Voor de Plug‑In Battery bestaat deze optie momenteel niet.
Er is in de beschikbare informatie ook geen datum of planning genoemd voor wanneer meldingen voor de Plug‑In Battery eventueel toegevoegd worden.
Als je HA of Homey hebt kun je daarin wel notificaties maken als een batterij niet oplaadt, terwijl dat wel zou moeten.
Maar ik ben het met je eens, dat dit eigenlijk ook in de HW app thuis hoort. Niet iedereen heeft HA of een Homey.

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:32
Helemaal mee eens. Het overkomt mij ook nog eens regelmatig dat 1 van de 2 opeens rood aan het knipperen is. Soms lost ie het vanzelf op maar soms ook niet... Ze staan op de zolder. Dus ik heb het niet 1-2-3 in de gaten dat eentje offline is.

Ik ga geen Homey of HA draaien puur voor dit soort notificaties. Dat mag toch echt vanuit de HomeWizard app zelf komen. Plus: het lost zich altijd op door de batterij paar seconden uit te zetten en weer aan. Dan denk ik dat moet je ook kunnen programmeren: if offline langer dan 15 minuten try soft reboot ofzo. Maar misschien denk ik dan te simpel.
Alpha89 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:06:
Helemaal mee eens. Het overkomt mij ook nog eens regelmatig dat 1 van de 2 opeens rood aan het knipperen is. Soms lost ie het vanzelf op maar soms ook niet... Ze staan op de zolder. Dus ik heb het niet 1-2-3 in de gaten dat eentje offline is.

Ik ga geen Homey of HA draaien puur voor dit soort notificaties. Dat mag toch echt vanuit de HomeWizard app zelf komen. Plus: het lost zich altijd op door de batterij paar seconden uit te zetten en weer aan. Dan denk ik dat moet je ook kunnen programmeren: if offline langer dan 15 minuten try soft reboot ofzo. Maar misschien denk ik dan te simpel.
Rood knipperen is geen externe internet verbinding. Dan kan de batterij nog steeds werken als het interne wifi netwerk beschikbaar is. Dus een reboot in die situatie kan de verkeerde actie zijn.

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:32
hanev001 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:18:
[...]

Rood knipperen is geen externe internet verbinding. Dan kan de batterij nog steeds werken als het interne wifi netwerk beschikbaar is. Dus een reboot in die situatie kan de verkeerde actie zijn.
In de app staat ie dan op "offline" ook als ik gewoon thuis ben, verbonden via dezelfde Wi-Fi. Waar kan ik teruglezen dat een reboot in die situatie verkeerd is? Ben ik oprecht benieuwd naar. Thanks!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

ChUcKiE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:45:
[...]

Ja ik ben benieuwd, ondertussen nog geen reactie terug, maar goed het is nog net geen volledige dag geleden :)
Vanmorgen de PiB nogmaals uitgezet, ruim een uur lang de stekker eruit en daarna er weer in en de PiB aangezet en nu zie ik in de app "Alles is oké". De PiB is ook weer aan het laden.
Lijkt dus opgelost te zijn 8)7

Edit: De app geeft aan dat alles ok is, maar de PiB laadt niet bij en blijft op hetzelfde percentage staan....

Een ondertussen ook een email ontvangen van HomeWizard support met de vraag om de PiB 45 minuten spanningsloos te maken omdat dat vaak het probleem zal oplossen.

[ Voor 23% gewijzigd door ChUcKiE op 09-03-2026 14:28 ]

Alpha89 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:24:
[...]

In de app staat ie dan op "offline" ook als ik gewoon thuis ben, verbonden via dezelfde Wi-Fi. Waar kan ik teruglezen dat een reboot in die situatie verkeerd is? Ben ik oprecht benieuwd naar. Thanks!
De communicatie tussen de P1-meter en de batterijen verloopt via het Wifi netwerk. Je heb dus geen WLan toegang nodig om ze te laten werken. Het is dus alleen maar een signaal dat er geen data naar de HW servers wordt gestuurt en je dus geen of foute data in de App ziet.
Verkeerd is misschien niet het goede woord beter had ik kunnen zeggen onnodig omdat je daarmee het probleem niet kan oplossen. Het lastige is dat je niet echt kan zien of de Wifi verbinding wel werkt tenzij je zelf iets hebt gebouwd in Homey of HA of een andere monitoring hebt die ziet wat erop de slimme meter gebeurd.
Olie_B_Bommel schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:28:
[...]

Als je HA of Homey hebt kun je daarin wel notificaties maken als een batterij niet oplaadt, terwijl dat wel zou moeten.
Maar ik ben het met je eens, dat dit eigenlijk ook in de HW app thuis hoort. Niet iedereen heeft HA of een Homey.
In homey kun je de wifi verbinding testen dmv een ping. Bij geen response krijg ik een notificatie
Verder controleer ik het laden

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

ChUcKiE schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Vanmorgen de PiB nogmaals uitgezet, ruim een uur lang de stekker eruit en daarna er weer in en de PiB aangezet en nu zie ik in de app "Alles is oké". De PiB is ook weer aan het laden.
Lijkt dus opgelost te zijn 8)7

Edit: De app geeft aan dat alles ok is, maar de PiB laadt niet bij en blijft op hetzelfde percentage staan....

Een ondertussen ook een email ontvangen van HomeWizard support met de vraag om de PiB 45 minuten spanningsloos te maken omdat dat vaak het probleem zal oplossen.
Helaas nog steeds problemen. Waar het aanvankelijk leek dat alles oké was (dat gaf de app aan), wilde de PiB niet bijladen. De hele avond heb ik de PiB uit het stopcontact gehad. Vanmorgen leek eerst weer alles ok, maar ondertussen staat er een E114 melding. Dit dus maar weer doorgegeven aan de klantenservice. Ik ben benieuwd hoelang het wachten op een reactie en een vervolg gaat duren.

ChUcKiE schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:18:
[...]

Helaas nog steeds problemen. Waar het aanvankelijk leek dat alles oké was (dat gaf de app aan), wilde de PiB niet bijladen. De hele avond heb ik de PiB uit het stopcontact gehad. Vanmorgen leek eerst weer alles ok, maar ondertussen staat er een E114 melding. Dit dus maar weer doorgegeven aan de klantenservice. Ik ben benieuwd hoelang het wachten op een reactie en een vervolg gaat duren.
Intern probleem. Zie linkje. https://helpdesk.homewiza...n-e-code-wat-betekent-dit

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:17
Ondanks dat de Homewizard batterij mij na ruim 100 cycles hardwarematig nog niet in de steek heeft gelaten begin ik me langzaam wel te ergeren aan de snelheid waarin de software nieuwe mogelijkheden biedt. Zeker nu de mooie maanden er weer aankomen en ik mijn EV op zonnestroom wil laden, mis ik de mogelijkheid om de accu op pauze te kunnen zetten, zodat deze niet ontlaadt bij het laden van de auto en ik de accu dan voor de avond in kan zetten. Ik weet dat het via de API kan, maar ik wil het gewoon native via de Homewizard app kunnen doen. Hoe moeilijk kan het zijn of beter gezegd hoe kang moet het nog duren...

• Diaantje71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:28
knip, dit is het pib topic

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 11-03-2026 09:07 ]

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:06

DJ

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 11-03-2026 09:07 ]

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
ytr81 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:30:
Ondanks dat de Homewizard batterij mij na ruim 100 cycles hardwarematig nog niet in de steek heeft gelaten begin ik me langzaam wel te ergeren aan de snelheid waarin de software nieuwe mogelijkheden biedt. Zeker nu de mooie maanden er weer aankomen en ik mijn EV op zonnestroom wil laden, mis ik de mogelijkheid om de accu op pauze te kunnen zetten, zodat deze niet ontlaadt bij het laden van de auto en ik de accu dan voor de avond in kan zetten. Ik weet dat het via de API kan, maar ik wil het gewoon native via de Homewizard app kunnen doen. Hoe moeilijk kan het zijn of beter gezegd hoe kang moet het nog duren...
Als je "Home Wizzard" of "Homey" gebruikt kan je het toch gewoon eenvoudig standby zetten?
Zit inderdaad niet in de "Home Wizzard" software.
Je moet ook iets hebben die de energie naar je laadpaal meet of weet dat je auto aan het laden is.

• Ral23087
Ja daar heb ik ook al een paar keer over gevraagt. Maar als antwoord hier op het forum moet je Homey of homeassistant gebruiken. Dat wil ik niet...

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-03 22:15

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 11-03-2026 09:08 ]

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 11-03-2026 09:08 ]

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:51
knip knip, dit is het pib topic

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 11-03-2026 10:32 ]

• ivo1969

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 11-03-2026 10:32 ]

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:16

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 11-03-2026 10:32 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• ivo1969

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 11-03-2026 10:33 ]

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:55

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Ja bijvoorbeeld als vraag hoger is dan x kw.

Xbox Live: Miesjh NL

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Devke schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:39:
Nieuwe Beta versie firmware P1 meter.
[Afbeelding]

TS aangepast.
UPDATE: Deze versie (P1 Meter version 6.0305) wordt nu de komende weken uitgerold naar alle andere P1's.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• Ral23087
Even een andere vraag.... wil een extra groep aan leggen voor 3 batterijen. Wat is een goede kabel?
Tebbie schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:19:
[...]

UPDATE: Deze versie (P1 Meter version 6.0305) wordt nu de komende weken uitgerold naar alle andere P1's.
Ik zag hem net in de mail zitten. Thnx. TS aangepast.

Ral23087 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:35:
Even een andere vraag.... wil een extra groep aan leggen voor 3 batterijen. Wat is een goede kabel?
Deze vraag kun je beter denk ik in dit topic stellen. Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:47

fxs81

Julianadorp

Ral23087 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:35:
Een 3 aderige 2,5mm2 YMvK kabel is prima.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

dit is het pib topic, niet het solaredge grafieken topic :?

[ Voor 75% gewijzigd door teacher op 11-03-2026 08:56 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-03 16:48

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 11-03-2026 09:00 ]

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:52

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 11-03-2026 08:56 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
RaVenXeoN schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:48:
Ik heb bij de installatie van mijn zonnepanelen meteen de HomeWizard kWh meter laten plaatsen en heb nog geen seconde spijt gehad.

Je ziet je opwek "live" per seconde en het is NOG NOOIT uitgevallen.

En in principe heb je dan ook niet het Energy+ abbonnementje nodig. (wat ik wel nog heb om de sockets te schakelen)
of je hebt "homey"/"home asistant" draaien.
Maar ik heb ook tussen pv de 3fase meter van home wizzard draaien grafieken liepen altijd achter, als je iets op zonne energie wilde schakelen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:dit is het pib topic. Gaat je post niet over de pib, post dan in het topic waar je post wel past, waarvoor onze dank.

Wise enough to play the fool

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:19
Morgen kan je jouw HW PIB (met dynamisch contract) goedkoop laden vanaf 10.45 uur :-)
Kleine update in de TS gedaan. 🙂

In de topic start is iets duidelijker neergezet wat hier on-topic is en waar andere discussies beter passen (met links naar de betreffende topics). Het is soms wat zoeken waar de balans zit. Zijweggetjes zijn prima zolang er een duidelijke relatie met de Plug-In Battery is. Zie TS (begin) voor meer info.

• netappie
Het blijft inderdaad vrij stil aan de kant van @HomeWizard_NL .
Ik heb ook al een natte vinger schatting gevraagd voor de update met functionaliteit voor dynamische tarieven, maar nog niks gehoord.
Gelukkig lijkt het met NoM allemaal ook wel redelijk goed te werken en ik wil zeker geen software die niet af is of maar half getest is, maar iets meer dan radiostilte zou fijn zijn.
netappie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:41:
[...]

Ik heb ook al een natte vinger schatting gevraagd voor de update met functionaliteit voor dynamische tarieven, maar nog niks gehoord.
Gelukkig lijkt het met NoM allemaal ook wel redelijk goed te werken en ik wil zeker geen software die niet af is of maar half getest is, maar iets meer dan radiostilte zou fijn zijn.
Ik snap wat je bedoeld. Ben ook erg benieuwd hoe dit eruit gaat zien en werken. Recent hebben we een mail gehad dat het "eraan komt". Wachten duurt altijd lang. Ervaring met beta software is dat het er zo ineens is. Ook daar volgen geen aankondigingen.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:54
netappie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:41:
[...]

Dit is geloof ik het laatste wat bekend is over dynamisch laden; YouTube: In gesprek met HomeWizard over hun thuisbatterij, slimme algoritmes ...

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

Devke schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:49:
Recent hebben we een mail gehad dat het "eraan komt".
Ik werk met medische apparatuur/medische applicaties, en heb nog wel eens te maken met aanbestedingen. In het PvE zetten we altijd iets als "aangekondigde functies tellen we niet mee bij het uiteindelijke scoren, alleen nu werkende functies tellen mee". De reden is natuurlijk dat iedereen wat aan kan kondigen, met al dan niet Elon-Musk-achtig optimisime over de termijn, maar het enige wat natuurlijk telt (moet tellen) is wat er geleverd wordt.

Goed, een aankoop van een thuisbatterijtje is geen aanbesteding, maar ik vind het wel klinken alsof een boel mensen bovenstaand principe bij de aankoop van de HW PiB niet hebben toegepast. Een functie is aangekondigd, je koopt de batterij, het uitbrengen van de die functie duurt lang, en nu ben je teleurgesteld. Vervelend, maar je had het kunnen vermijden door dit type batterij niet te kopen.

En dan nog iets anders, ik lees dingen als "ik wil geen Home Assistant". Helemaal goed, moet je ook niet doen als je dat niet wil, heeft zeer zeker nadelen. Maar - we zitten hier wel op Tweakers.net. Ik ben misschien een Tweaker van de oude stempel, maar "zelf iets bouwen wat er niet is" vind ik toch wel een beetje in het DNA horen van een echte Tweaker. Natuurlijk, dat is ook slechts mijn mening, en duidelijk is ook dat het uit gaat sterven.

Hoe dan ook, wil je zelf wat bouwen (Tweaken oude stijl), kun je de functionaliteit vanavond al hebben. Wil je niet zelf bouwen (Tweaken nieuwe stijl), dan zul je moeten afwachten tot je van de fabrikant wat toegeworpen krijgt. In de tussentijd kun je natuurlijk blijven posten "duurt lang". Maar hoe zinvol is dat?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

JeroenH schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:25:
[...]

Ik werk met medische apparatuur/medische applicaties, en heb nog wel eens te maken met aanbestedingen. In het PvE zetten we altijd iets als "aangekondigde functies tellen we niet mee bij het uiteindelijke scoren, alleen nu werkende functies tellen mee". De reden is natuurlijk dat iedereen wat aan kan kondigen, met al dan niet Elon-Musk-achtig optimisime over de termijn, maar het enige wat natuurlijk telt (moet tellen) is wat er geleverd wordt.

Goed, een aankoop van een thuisbatterijtje is geen aanbesteding, maar ik vind het wel klinken alsof een boel mensen bovenstaand principe bij de aankoop van de HW PiB niet hebben toegepast. Een functie is aangekondigd, je koopt de batterij, het uitbrengen van de die functie duurt lang, en nu ben je teleurgesteld. Vervelend, maar je had het kunnen vermijden door dit type batterij niet te kopen.

En dan nog iets anders, ik lees dingen als "ik wil geen Home Assistant". Helemaal goed, moet je ook niet doen als je dat niet wil, heeft zeer zeker nadelen. Maar - we zitten hier wel op Tweakers.net. Ik ben misschien een Tweaker van de oude stempel, maar "zelf iets bouwen wat er niet is" vind ik toch wel een beetje in het DNA horen van een echte Tweaker. Natuurlijk, dat is ook slechts mijn mening, en duidelijk is ook dat het uit gaat sterven.

Hoe dan ook, wil je zelf wat bouwen (Tweaken oude stijl), kun je de functionaliteit vanavond al hebben. Wil je niet zelf bouwen (Tweaken nieuwe stijl), dan zul je moeten afwachten tot je van de fabrikant wat toegeworpen krijgt. In de tussentijd kun je natuurlijk blijven posten "duurt lang". Maar hoe zinvol is dat?
Waar zie je mij dat posten? Volgens mij beschrijf ik alleen hoe het werkt in geval van beta. Welke info bekend is. Niet meer. Niet minder.

Was niet richting jou, was in het algemeen.

-edit-

Maar ik snap dat dat er misschien zo uitzag omdat ik reply'de op een post van jou. Sorry :)

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 12-03-2026 08:53 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

JeroenH schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:52:
[...]

Was niet richting jou, was in het algemeen.
Gister zag ik een meer of minder rakende discussie in een ander topic. Betalen voor slimmere software. Denk hierbij het plaatsen van HW's PIB nieuwe aankomende feature achter Energy+.

De kans bestaat dat dit bij andere merken ook gaat gebeuren. De 1 vind het onzin. De ander de normaalste zaak vd wereld. Alles staat of valt met verwachtingen en verwachtingmanagement. De ene tweaker tweekt op "copy paste" basis, de andere codeert letter voor letter zelf.

Een inschatting mijner zijde :

Er zit verwachting rondom de nieuwe feature. Aan de ene kant kun je dit een tweaker / tweakers niet verwijten dat het lang duurt. Er is immers door Homewizard zelf een verwachting afgegeven. Eind 2025. Dat de vraag dan komt is niet zo raar. Verwachtingen (tweaker) / verwachtingsmanagement (homewizard).

Zij sprongetje....... als ik een nieuwe auto koop en de levertijd is januari 2026 dan vraag ik me begin februari ook af waar hij blijft. Misschien wat extreem verschil maar het gaat om het idee.

Even voor de duidelijkheid. Als tweaker ben ik geïnteresseerd in hoe deze feature gaat werken. Hoe slim is het of juist niet etc. Pure interesse.

Daarnaast binnen het topic zitten verschillende tweakers. Ieder met zijn eigen kennen / kunnen / ervaringen / technieken / gemaakte keuze's etc. Sommige zouden niet mijn keuze zijn maar ik ben ervan overtuigd dat er ook anderen zijn die mijn keuze's niet zouden maken. Dat maakt het wel lekker dynamisch.

Ook algemeen bedoeld.

Devke schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Gister zag ik een meer of minder rakende discussie in een ander topic. Betalen voor slimmere software. Denk hierbij het plaatsen van HW's PIB nieuwe aankomende feature achter Energy+.

De kans bestaat dat dit bij andere merken ook gaat gebeuren. De 1 vind het onzin. De ander de normaalste zaak vd wereld. Alles staat of valt met verwachtingen en verwachtingmanagement. De ene tweaker tweekt op "copy paste" basis, de andere codeert letter voor letter zelf.

Een inschatting mijner zijde :

Er zit verwachting rondom de nieuwe feature. Aan de ene kant kun je dit een tweaker / tweakers niet verwijten dat het lang duurt. Er is immers door Homewizard zelf een verwachting afgegeven. Eind 2025. Dat de vraag dan komt is niet zo raar. Verwachtingen (tweaker) / verwachtingsmanagement (homewizard).

Zij sprongetje....... als ik een nieuwe auto koop en de levertijd is januari 2026 dan vraag ik me begin februari ook af waar hij blijft. Misschien wat extreem verschil maar het gaat om het idee.

Even voor de duidelijkheid. Als tweaker ben ik geïnteresseerd in hoe deze feature gaat werken. Hoe slim is het of juist niet etc. Pure interesse.

Daarnaast binnen het topic zitten verschillende tweakers. Ieder met zijn eigen kennen / kunnen / ervaringen / technieken / gemaakte keuze's etc. Sommige zouden niet mijn keuze zijn maar ik ben ervan overtuigd dat er ook anderen zijn die mijn keuze's niet zouden maken. Dat maakt het wel lekker dynamisch.

Ook algemeen bedoeld.
Wat Homewizard betreft . Ik ken dit bedrijf vanaf 2010 en heb daar een controller gekocht samen met de cv regeling
Later kwam daar de wcd sturing erbij. Het geheel heeft tot 2018 prima geregeld. En het heeft heel wat gasverbruik verminderd.
Nu met de batterijen en de energy socket zou een eigen master controller een goede zet zijn. Echter is dit al te laat.
Ik blijft de ontwikkeling wel volgen en de batterijen worden van uit homey in de gewenste stand gezet. Het lokale sturing van batterijen vanuit p1 werkt perfect. Het maximale uitgangsvermogen van de zonnepanelen omvormer kan worden begrensd door aanpassing maximaal limiet van uit homey. De proeven die ik hier mee heb gedaan geven de gewenste resultaten.

Ter info:

Link naar het antwoord op de vraag in een ander topic of HomeWizard meeleest op Tweakers:
HomeWizard_NL in "DEI feedbacktopic"

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 12-03-2026 10:10 ]

• TwilightMalaise
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:36
Eindelijk, drie weken verder maar net om een omruilactie gedaan. En dan blijkt dat, als de batterij niet DOA is, de installatie inderdaad super makkelijk gaat. Eerst nog even nieuwe p1 meter firmware, maar alles was in een paar minuten klaar. En ook nog eens volop zon, dus hij kan nu lekker bijladen :)

• netappie
Ja, die had ik toen ook al gezien.

Het is ook niet dat ik er druk achter wil zetten, maar het is toch wel fijn om een indicatie te hebben, ook als dat door omstandigheden nog ver in de toekomst ligt.

Dan kan ik er bijvoorbeeld bewust voor kiezen om het zelf aan te sturen of de PiB's een nieuw adres te geven en met iets groters aan de slag te gaan.

Met de media praten is leuk, maar op dit forum bereiken ze heel wat informele ambassadeurs van de PiB.

• V21

V21

1 van mijn 3 pibs gaat regelmatig uit. De leds zijn dan uit en als gevolg ook geen wifi verbinding meer. De touch knop om wifi koppelingsmodus aan te zetten werkt ook niet. Alleen de fysieke ronde knop op uit zetten en weer op aan zetten werkt. Ik moet dan opnieuw wifi instellen door de touch knop 5 seconden in te drukken. Daarna werkt hij weer paar dagen.

Ik ben al weken bezig met de HomeWizard support afdeling maar het lijkt wel alsof er tegenwoordig alleen maar stagiaires zitten; ze geven adviezen die ik al lang met een andere agent heb besproken en al 10x met hun chatbot heb doorlopen. Lezen lukt ze ook niet want ik stel steeds vragen maar ze geven geen antwoorden. Als ik van te voren had geweten dat ze kwaliteit va hun klantenservice zo amateuristisch was had ik denk ik niet de pibs gekocht. Kinderziektes heb ik begrip voor maar los het dan vervolgens goed op..

Anyway, zijn er anderen met dezelfde problemen? En wat hebben jullie gedaan om ze op te lossen? Ik kom steeds op omruilen uit..
netappie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:17:

Met de media praten is leuk, maar op dit forum bereiken ze heel wat informele ambassadeurs van de PiB.
Ik denk dat ze zich niet goed realiseren wat voor slimme prosumers hier zitten, en inderdaad potentiële ambassadeurs. Daar zouden ze echt meer mee kunnen doen.

Of ze realiseren zich het wel, maar kunnen of willen er niets mee doen. We weten het niet.

V21 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:57:
1 van mijn 3 pibs gaat regelmatig uit. De leds zijn dan uit en als gevolg ook geen wifi verbinding meer. De touch knop om wifi koppelingsmodus aan te zetten werkt ook niet. Alleen de fysieke ronde knop op uit zetten en weer op aan zetten werkt. Ik moet dan opnieuw wifi instellen door de touch knop 5 seconden in te drukken. Daarna werkt hij weer paar dagen.

Ik ben al weken bezig met de HomeWizard support afdeling maar het lijkt wel alsof er tegenwoordig alleen maar stagiaires zitten; ze geven adviezen die ik al lang met een andere agent heb besproken en al 10x met hun chatbot heb doorlopen. Lezen lukt ze ook niet want ik stel steeds vragen maar ze geven geen antwoorden. Als ik van te voren had geweten dat ze kwaliteit va hun klantenservice zo amateuristisch was had ik denk ik niet de pibs gekocht. Kinderziektes heb ik begrip voor maar los het dan vervolgens goed op..

Anyway, zijn er anderen met dezelfde problemen? En wat hebben jullie gedaan om ze op te lossen? Ik kom steeds op omruilen uit..
Dit kun je doen nadat het apparaat ( batterij) een IP-adres heeft gekregen van de wifi router of internet modem.
Geeft alle Homewizard apparaten een vast IP-adres in de wifi router.

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 12-03-2026 20:54 ]

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-03 09:24

HE1

GL007 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:52:
[...]

Geeft alle Homewizard apparaten een vast IP-adres in de wifi router.
Dat advies is toch niet meer van deze tijd, lol. Klinkt gewoon als een hardware foutje en dus contact opnemen met hw maar heb je al gedaan. Heb toch regelmatig gelezen hier dat omruilen bij problemen vrij snel en eenvoudig ging van de pib.

Volgens mij was er een speciaal pib email adres bij hw om dingen snel op te kunnen lossen....snuffel even door dit forum.

[ Voor 28% gewijzigd door HE1 op 12-03-2026 21:00 ]

HE1 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:58:
[...]

Dat advies is toch niet meer van deze tijd, lol. Klinkt gewoon als een hardware foutje en dus contact opnemen met hw maar heb je al gedaan. Heb toch regelmatig gelezen hier dat omruilen bij problemen vrij snel en eenvoudig ging van de pib.

Volgens mij was er een speciaal pib email adres bij hw om dingen snel op te kunnen lossen....snuffel even door dit forum.
Natuurlijk kan het een hardware fout zijn en is omruilen de enige oplossing maar dat maakt het vastzetten van het IP-adres nog geen slecht idee. Integendeel het niet proberen van een mogelijke oplossing is een slechte benadering.

Dat email adres heeft kort bestaan toen de eerste batterijen vorig jaar werden geleverd. Is zover mij bekend al geruime tijd niet meer beschikbaar.
HE1 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:58:
[...]

Reden dat ik dit advies geeft is heel simpel. Apparatuur die een Esp processor met wifi bevatten heeft dit probleem. Aan gezien ik diverse apparaten hebt voorzien van Esp processor modules is de ervaring hier dat dit de enige manier is om deze processor wifi communicatie stabiel te krijgen. En vooral bij Ziggo modems.

• Olie_B_Bommel
V21 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:57:

Het is niet onverstandig om alle iot devices, inclusief de PiB’s een vast ip adres in de router te geven. Dit voorkomt vele problemen. Ik geef altijd alle iot devices een vast ip adres.

• V21

V21

GL007 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:20:
[...]

Reden dat ik dit advies geeft is heel simpel. Apparatuur die een Esp processor met wifi bevatten heeft dit probleem. Aan gezien ik diverse apparaten hebt voorzien van Esp processor modules is de ervaring hier dat dit de enige manier is om deze processor wifi communicatie stabiel te krijgen. En vooral bij Ziggo modems.
Dank voor je advies, maar kan je mij uitleggen hoe een statisch IP een oplossing gaat bieden? De andere 2 PIB's werken prima, alleen deze niet. Ze staan qua wifi allemaal bij elkaar. De leds op de voorkant en de touch knop reageert niet meer, wat heeft dat te maken met wifi? Als er geen wifi verbinding is dan zouden die leds en de touch knop gewoon moeten werken? Als ik de PIB uitschakel en aan zetten werken de leds en de touch knop weer.

Lijkt mij om die reden meer een hardware issue? Ik hoor graag je/jullie advies (y)
V21 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:46:
[...]

Dank voor je advies, maar kan je mij uitleggen hoe een statisch IP een oplossing gaat bieden? De andere 2 PIB's werken prima, alleen deze niet. Ze staan qua wifi allemaal bij elkaar. De leds op de voorkant en de touch knop reageert niet meer, wat heeft dat te maken met wifi? Als er geen wifi verbinding is dan zouden die leds en de touch knop gewoon moeten werken? Als ik de PIB uitschakel en aan zetten werken de leds en de touch knop weer.

Lijkt mij om die reden meer een hardware issue? Ik hoor graag je/jullie advies (y)
De touch knop wordt na enige tijd uitgeschakeldt. Deze dien je in de App weer aan te zetten als je deze wil gebruiken.

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
De HW socket ed zijn zeer honk vast en blijven op het eerste AP dat zich aanbied, zelfs als er een beter en sterker AP vlak bij zit.
Is me gebleken dat bij o.a. een herstart van de modum de HW spullen naar het eerste AP dat online komt toe hollen en daar blijven.
Ik heb 3 TP-link AP en kijk op de app van TP-link welk HW product een zwakke verbinding heeft en blokkeer deze op dit AP de HW gaat dan op zoek naar een ander AP met hopelijk een sterkere verbinding.
Dit heeft bij mij een duidelijk betere verbinding met de kWh meters en de sockets tot gevolg.
Even werk maar werkt voor mij.

Ross

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:08
Ik heb hier 61 clients op de wifi zitten middels 5x M5 deco. Ziggo modem deelt de adressen uit. Niks vast ip behalve aantal camera’s. Maar dat heeft poort routering reden. Ook 3 Pibs. Nooit!!!gezeur door eigen netwerk. Vast IP zou niet nodig moeten zijn in mijn visie. Lease time vergroten zou eventueel logischer en minder foutgevoelig zijn. Maar zoveel situaties zoveel ervaringen. Maar het kan dus gewoon langdurig stabiel werken.

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:08
Ross11 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:06:
De HW socket ed zijn zeer honk vast en blijven op het eerste AP dat zich aanbied, zelfs als er een beter en sterker AP vlak bij zit.
Is me gebleken dat bij o.a. een herstart van de modum de HW spullen naar het eerste AP dat online komt toe hollen en daar blijven.
Ik heb 3 TP-link AP en kijk op de app van TP-link welk HW product een zwakke verbinding heeft en blokkeer deze op dit AP de HW gaat dan op zoek naar een ander AP met hopelijk een sterkere verbinding.
Dit heeft bij mij een duidelijk betere verbinding met de kWh meters en de sockets tot gevolg.
Even werk maar werkt voor mij.
Dit herken ik ook!
hanev001 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:54:
[...]

De touch knop wordt na enige tijd uitgeschakeldt. Deze dien je in de App weer aan te zetten als je deze wil gebruiken.
Hier blijft hij gewoon actief. Pas als zelf in de app de knop wordt uitgeschakeld. Het zou opzich ook niet wenselijk zijn als de batterij dit automatisch zelf zou doen. Bij het opnieuw moeten/willen verbinden met Wifi zou je dan altijd eerst weer een knop moeten activeren.

Devke schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:13:
[...]

Hier blijft hij gewoon actief. Pas als zelf in de app de knop wordt uitgeschakeld. Het zou opzich ook niet wenselijk zijn als de batterij dit automatisch zelf zou doen. Bij het opnieuw moeten/willen verbinden met Wifi zou je dan altijd eerst weer een knop moeten activeren.
Dat hangt er vanaf wat de stand van die optie is in de App. Wat ik niet zeker weet is wat de Default setting van die knop is. Mijn veronderstelling is op basis wat ik me meen te herinneren van een post van HW toen deze optie werd toegevoegd is dat die op standaard uitschakelen staat.
Juist het argument voor het invoeren was dat men per ongeluk aanraken van die touchknop wilde vermijden en dat daarom er een automatische uitschakeling werd gemaakt.

• V21

V21

Maar het probleem is dus niet enkel dat de touch knop gedeactiveerd wordt, ook alle LED's zijn uit. Pas na de stekker (of fysieke ronde draai knop) er uit te halen en er weer in te doen, gaan de LED's weer aan (en de touch knop werkt dan ook weer).

Ik begrijp ook niet dat de PIB's naast elkaar staan en dat er 1 is, die dus spontaan om de zoveel dagen gewoon uit gaat (dus geen wifi verbinding meer, touch knop uit, LED's uit) terwijl de 2 andere PIB's gewoon blijven werken. Ook mijn 15 andere HW sockets en display werken voor de rest prima en nooit problemen mee.

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009

joeri1

Cloud Engineer

V21 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:35:
Maar het probleem is dus niet enkel dat de touch knop gedeactiveerd wordt, ook alle LED's zijn uit. Pas na de stekker (of fysieke ronde draai knop) er uit te halen en er weer in te doen, gaan de LED's weer aan (en de touch knop werkt dan ook weer).

Ik begrijp ook niet dat de PIB's naast elkaar staan en dat er 1 is, die dus spontaan om de zoveel dagen gewoon uit gaat (dus geen wifi verbinding meer, touch knop uit, LED's uit) terwijl de 2 andere PIB's gewoon blijven werken. Ook mijn 15 andere HW sockets en display werken voor de rest prima en nooit problemen mee.
Gezien je uitleg neig ik dan toch naar een PiB die niet goed functioneert en vervangen dient te worden. Had je al contact opgenomen met HW?
hanev001 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:28:
[...]

Dat hangt er vanaf wat de stand van die optie is in de App. Wat ik niet zeker weet is wat de Default setting van die knop is. Mijn veronderstelling is op basis wat ik me meen te herinneren van een post van HW toen deze optie werd toegevoegd is dat die op standaard uitschakelen staat.
Juist het argument voor het invoeren was dat men per ongeluk aanraken van die touchknop wilde vermijden en dat daarom er een automatische uitschakeling werd gemaakt.
Default staat de aanraakbeveiliging van de touchknop uit. Als gebruiker zal je hem zelf moeten instellen. Hier heb ik hem nog nooit vanzelf naar uitschakelen zien gaan of staat hij in die stand. Persoonlijk vind ik het uitzetten van de knop voor hier niet interessant en een stofdoek gaat er toch nooit een paar seconden zo op drukken dat het issues zou geven. Of ik stof te kort. Kan ook nog 😊

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:29
Devke schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:29:
[...]

Default staat de aanraakbeveiliging van de touchknop uit. Als gebruiker zal je hem zelf moeten instellen. Hier heb ik hem nog nooit vanzelf naar uitschakelen zien gaan of staat hij in die stand. Persoonlijk vind ik het uitzetten van de knop voor hier niet interessant en een stofdoek gaat er toch nooit een paar seconden zo op drukken dat het issues zou geven. Of ik stof te kort. Kan ook nog 😊
Kort van stof ben je in ieder geval niet ;)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• V21

V21

joeri1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:51:
[...]

Gezien je uitleg neig ik dan toch naar een PiB die niet goed functioneert en vervangen dient te worden. Had je al contact opgenomen met HW?
Ja ik ben al weken bezig. Ik krijg steeds standaard antwoorden. Soms krijg ik als antwoord dat er een specialist naar gaat kijken en hoor je vervolgens niets. Zelfs bij bij dezelfde klantenservice medewerker. De support bij HW is echt niet op orde helaas. Fantastische producten, maar support (en laadtijden van de app/grafieken) zijn echt al ruim een half jaar om te huilen. Jammer want ze hebben imo goud in handen.

• Olie_B_Bommel
V21 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:55:
[...]

Ja ik ben al weken bezig. Ik krijg steeds standaard antwoorden. Soms krijg ik als antwoord dat er een specialist naar gaat kijken en hoor je vervolgens niets. Zelfs bij bij dezelfde klantenservice medewerker. De support bij HW is echt niet op orde helaas. Fantastische producten, maar support (en laadtijden van de app/grafieken) zijn echt al ruim een half jaar om te huilen. Jammer want ze hebben imo goud in handen.
Vraag in de chatbox dat je een mens wilt spreken, dan nemen ze contact per e-mail met je op. Tenminste dat is mij ervaring.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ondertussen heb ik met een drietal medewerkers/namen contact gehad via de email:
Bedankt voor je bericht!

Deze foutcode is bij ons bekend en er wordt op dit moment gewerkt aan een oplossing. We verwachten hier op korte termijn een update over te kunnen geven. Helaas valt het weekend er nu tussen, waardoor het iets langer kan duren voordat we met meer informatie kunnen komen.

We vragen daarom nog even om je geduld. Zodra we een update hebben, laten we het uiteraard weten.
Ze hebben het druk!!

• TFX77
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:09:
[...]

Vraag in de chatbox dat je een mens wilt spreken, dan nemen ze contact per e-mail met je op. Tenminste dat is mij ervaring.
Wel even er bij vermelden om dit te doen tijdens kantooruren. Buiten kantooruren werkt dit niet.

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:08
V21 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:46:
[...]

Dat heeft vooral te maken met het opnieuw tot stand komen van de communicatie na bijvoorbeeld een kortstondige uitval of herstart. In elk netwerk device is een ARP cache aanwezig die IP adressen koppeld aan mac adressen waarop de uiteindelijke communicatie op een LAN plaatsvind. Gebeurt dit op basis van hostnamen, dan is daarboven ook nog een DNS cache actief met een standaard timeout die hostnamen in IP adressen omzet.

Vaste adressen zorgen dus altijd voor een stabielere communicatie tussen apparaten onderling, waarbij de communicatie ook sneller tot stand komt. Veel leveranciers adviseren een vast IP adres voor apparaten om deze reden. Bluesound doet dat ook.

• DJ

DJ

satya schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:20:
[...]

Dat heeft vooral te maken met het opnieuw tot stand komen van de communicatie na bijvoorbeeld een kortstondige uitval of herstart. In elk netwerk device is een ARP cache aanwezig die IP adressen koppeld aan mac adressen waarop de uiteindelijke communicatie op een LAN plaatsvind. Gebeurt dit op basis van hostnamen, dan is daarboven ook nog een DNS cache actief met een standaard timeout die hostnamen in IP adressen omzet.

Vaste adressen zorgen dus altijd voor een stabielere communicatie tussen apparaten onderling, waarbij de communicatie ook sneller tot stand komt. Veel leveranciers adviseren een vast IP adres voor apparaten om deze reden. Bluesound doet dat ook.
Erhm. Het ARP cache verhaal heeft niets met een vast IP adres te maken of niet. Een ARP cache houdt inderdaad een lijst bij met IP adressen en gekoppelde MAC adressen. Maar, een ARP cache entry heeft ook een maximum 'age' en dus loopt de ARP cache vanzelf weer leeg als de IP adressen niet gebruikt worden (en daarmee bedoel ik dat er geen verkeer naar toe gaat). Een vast IP adres maakt daarmee niets uit, want elke keer als dat IP adres aangesproken wordt dan zal het betrokken apparaat (router, switch, etc.) eerst in de ARP cache kijken. Als daar niets in staat wordt er gewoon een Broadcast uitgestuurd om te vragen wie het IP adres heeft. Een vast of dynamisch IP adres heeft daar niets mee te maken.

Address Resolution Protocol - Wikipedia

Als je op je PC een command prompt opent en dan het commando 'arp -a' uitvoert dan zie je de ARP cache van je PC. Je ziet daar dan dat alle normale IP adressen als dynamic in staan. In mijn geval thuis zie ik bijvoorbeeld mijn NAS (die toch echt een vast IP adres heeft) ook als dynamic in staan . . .check dat zelf maar even.

Wat welk kan, is dat je een vaste (static) arp entry maakt, maar dat staat compleet los van een vast IP adres of niet, en is in het algemeen af te raden . . .

• gielz
April 2026 release - Dynamisch HA
https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA
Een kleine update voor dynamisch aansturen in combinatie met de PiB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1wEdAFaAjW2QdOvNWTBEQdvtck=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/CsfOAPwDS92CXvVfkLG2bEON.gif?f=fotoalbum_large
Wijzigingen in bestaande onderdelen
Apex grafieken
Deze zijn veranderd en rustiger.
Aangepast in voorgaande release maar niet vermeld in de releasenotes
sensor.dynamisch_nordpool
Heeft nu 4 extra attributen gekregen:
  • min_today
  • max_today
  • min_tomorrow
  • max_tomorrow
sensor.dynamisch_spread_indicatie en sensor.dynamisch_spread_indicatie_nom (inclusief morgen)
Beide hebben nu het attribuut verschil_waarde erbij gekregen. Hierdoor is te zien wat de spread uitgedrukt in geld is.

[ Voor 208% gewijzigd door gielz op 14-03-2026 23:04 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• gielz
@gielz opmerkingen over de moderatie graag via dm of met een tag in het feedbacktopic, hier is het offtopic.

[ Voor 205% gewijzigd door teacher op 14-03-2026 22:43 ]

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:08
DJ schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Erhm. Het ARP cache verhaal heeft niets met een vast IP adres te maken of niet. Een ARP cache houdt inderdaad een lijst bij met IP adressen en gekoppelde MAC adressen. Maar, een ARP cache entry heeft ook een maximum 'age' en dus loopt de ARP cache vanzelf weer leeg als de IP adressen niet gebruikt worden (en daarmee bedoel ik dat er geen verkeer naar toe gaat). Een vast IP adres maakt daarmee niets uit, want elke keer als dat IP adres aangesproken wordt dan zal het betrokken apparaat (router, switch, etc.) eerst in de ARP cache kijken. Als daar niets in staat wordt er gewoon een Broadcast uitgestuurd om te vragen wie het IP adres heeft. Een vast of dynamisch IP adres heeft daar niets mee te maken.

Address Resolution Protocol - Wikipedia

Als je op je PC een command prompt opent en dan het commando 'arp -a' uitvoert dan zie je de ARP cache van je PC. Je ziet daar dan dat alle normale IP adressen als dynamic in staan. In mijn geval thuis zie ik bijvoorbeeld mijn NAS (die toch echt een vast IP adres heeft) ook als dynamic in staan . . .check dat zelf maar even.

Wat welk kan, is dat je een vaste (static) arp entry maakt, maar dat staat compleet los van een vast IP adres of niet, en is in het algemeen af te raden . . .
Apart. Kijk ik op linux, dan is geen enkel adres dynamisch en 60 sec timeout, de Sophos Firewall hier idem (600 sec timeout). Windows, idem. Weet je zeker dat er geen programma iets aan je arp cache wijzigd, of je interface een afwijkende config heeft?

Het maakt normaal gezien wel wat uit, afhankelijk van de timeout van de arp cache die normaal nogal verschilt per device. Linux, meestal 60 seconden, cisco zelfs tot 4 uur, 15-45 seconden komt ook voor.

Indien een mac adres al in fe arp cache staat, hoeft er geen broadcast op het lan uitgevoerd te worden om een mac adres achter een ip adres te weten te komen en kan de communicatie direct starten. Het gaat maar om milli seconden, maart toch.

• DJ

DJ

satya schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 23:50:
[...]

Apart. Kijk ik op linux, dan is geen enkel adres dynamisch en 60 sec timeout, de Sophos Firewall hier idem (600 sec timeout). Windows, idem. Weet je zeker dat er geen programma iets aan je arp cache wijzigd, of je interface een afwijkende config heeft?

Het maakt normaal gezien wel wat uit, afhankelijk van de timeout van de arp cache die normaal nogal verschilt per device. Linux, meestal 60 seconden, cisco zelfs tot 4 uur, 15-45 seconden komt ook voor.

Indien een mac adres al in fe arp cache staat, hoeft er geen broadcast op het lan uitgevoerd te worden om een mac adres achter een ip adres te weten te komen en kan de communicatie direct starten. Het gaat maar om milli seconden, maart toch.
Een snelle Google search geeft duidelijk aan dat de default ARP cache timeout 30 seconden is op Linux (Red Hat). Bij Cisco is die standaard 4 uur, al adviseert Cisco die wel te verlagen naar een waarde die gelijk is aan de MAC address table timeout (300 sec default).
Bij Windows is de default ARP timeout ergens tussen de 15 en 45 seconden (afhankelijk van een random timer).

Een ARP cache timeout is ook wel logisch want in grote netwerken kan anders die tabel wel erg snel vol lopen, of erg groot worden. Je wilt ook niet dat je een ARP entry vast houd die je één keer gezien hebt en daarna niet meer. Dat kost alleen maar geheugen en CPU tijd om dat vast te houden (en elke keer mee te nemen in je ARP cache lookup). Dus je wilt in principe alleen de 'top talkers' onthouden zodat je dat verkeer snel kan afhandelen.

[dit wordt al snel een off-topic discussie . . . dus ik laat het verder hierbij]

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:04
De batterij wordt geleverd en verpakt in een soort hard schuim om schade te voorkomen.
Weet iemand welk type schuim dit is? EPE zegt ChatGPT. Ik zou daar graag een kuub van kopen...
Pagina: 1 ... 253 254 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2