Geruchten? Nee. Het wordt hier inderdaad weleens aangehaald in het topic, maar concreet is er volgens mij niets bekend.stevosmax schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:25:
Zijn er eigenlijk al geruchten over een nieuwe batterij? De PIB is ondertussen al 2 jaar oud en is qua specs toch echt wel achterhaald.
Misschien wel interessant om eens te kijken waarom je bijvoorbeeld 2400 W ontladen in de praktijk wellicht helemaal niet zo vaak nodig hebt. Ik denk dat HomeWizard daar best goed over heeft nagedacht. Sterker nog, ik vermoed dat ze dat ook prima kunnen onderbouwen met alle data die ze inmiddels verzamelen.
Even wat context.
Ik heb naast mijn HomeWizard ook twee Zendure-batterijen staan. Beide kunnen 2400 W laden én ontladen. Ik heb een dynamisch energiecontract en heb afgelopen zondag, toen de tarieven laag waren, beide batterijen gevuld. Niet eens op maximaal vermogen, omdat de tarieven lang genoeg laag waren om ze rustig te laden.
De afgelopen dagen hadden we hier behoorlijk wat regen en weinig zon, dus ook weinig PV-opwek. Ik heb de batterijen op ‘Alleen Slim Ontladen’ gezet. Een tekort in huis werd vanuit de batterijen aangevuld en een overschot ging het net op. Omdat de tarieven behoorlijk hoog lagen, leverde dat overschot bovendien een leuke vergoeding op.
Daarmee heb ik het uiteindelijk twee volle dagen kunnen volhouden. Best leuk om te zien. Je krijgt er bijna een soort net-onafhankelijk gevoel van.
/f/image/kUL4TugqUP7904srYV2bLUXu.png?f=fotoalbum_large)
Maar als je het financieel gaat doorrekenen, heb je wel behoorlijk wat dagen nodig voordat dit zich echt als een duidelijke financiële winst gaat uitbetalen. Voor ons is dat overigens prima. Wij vinden het prettig om op deze manier met de batterijen om te gaan.
De hoofdtaak van mijn batterijen is wat mij betreft dan ook simpel:
goedkoop inkopen → opslaan → duur verkopen, met het doel het net te ondersteunen bij overschot en tekort. Maar dan komt de vraag. Hoe vaak tik je bij NOM eigenlijk die 2400 W ontladen aan? In onze situatie.
Daarvoor moet je de twee onderstaande plaatjes eigenlijk even bij elkaar optellen.
:strip_exif()/f/image/2Q3g69w6diso1bqiFE8C6xFd.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat je dan ziet, is dat dit in de zomermaanden eigenlijk nauwelijks voorkomt, of zelfs helemaal niet. In de winter kan dat natuurlijk een ander verhaal worden, wanneer de PV-opwek echt langere tijd (vrijwel) stilvalt.
Persoonlijk zou ik me daarom niet té blind staren op die 2400 W ontlaadcapaciteit. De belangrijkste vraag is volgens mij uiteindelijk veel eenvoudiger:
Krijg je de batterij in de zomer leeg en krijg je hem in de winter vol?
Als dat in de praktijk goed uitkomt met het laad- en ontlaadvermogen dat HomeWizard kiest, dan is een hoger piekvermogen misschien lang niet zo belangrijk als het op papier lijkt.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
:strip_exif()/f/image/s8MbvM3FbPD2wj0gRCVTPvuK.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/7ehr2mLay2v1dVszKPZsKPT7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mkoj5v8kOAX2DeBo5X6TeQY6.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/VRqyeW8EDXQmcTrskTtagYsQ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v1AjjrvtW3djJ3QTcH4wtlRg.jpg?f=fotoalbum_large)