Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Registratie: Maart 2025
  • Nu online
Klassieker schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:25:
[...]

Ik zal dat ook eens proberen te meten met mijn telefoon of laptop.

Heb overigens al een hele tijd geen verbindingsproblemen meer gehad tussen WiFI, P1 en de 🔋.

Ik zie wel dat hij ( 🔋) soms, spontaan "Aan het Synchroniseren is met het Net".
Synchronisatie met lichtnet kan misgaan als een grote belasting verandering in de buurt gebeurt. Meestal zie op de scope fase sprongen. En dan gaat de batterij opnieuw de synchronisatie leren.
Je kunt het simuleren door een heater van 2Kw een paar keer aan en uit te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 03-05-2025 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:06
@Klassieker , het kan ook liggen aan de bekabeling rondom je apparaat.

Daarmee bedoel ik een EMC-probleem, ook wel bekend als elektromagnetische compatibiliteit. Moeilijk woord voor “gij zult niet storen en ook niet gestoord worden”.
Om een voorbeeld aan te halen: vroeger kon je 3G mobiele telefoon nogal eens storing genereren op draadloze speakers. Zoals tegenwoordig sommige DAB+ ontvangers of BT-soundbars ermee stoppen wanneer de stofzuiger aangezet wordt.

Als de sterkte van je wifi-signaal wijzigt in de avond & nacht t.o.v. de ochtend en middag kan dat te maken hebben met storing vanuit bijvoorbeeld de inverter van je zonnepanelen. Of die van je buren.
Maar ook - zoals je terecht aangeeft - met storing vanuit de batterij zelf wanneer die omschakelt van opnemen naar leveren. Dat heeft (waarschijnlijk) een andere schakelkarakteristiek en geeft daarmee ook een andere storing.

De effecten zijn te onderdrukken door de bekabeling van / naar je apparatuur zo kort mogelijk te houden, dus ook de bekabeling van je batterij. Kan je je kabels niet inkorten, ga ze dan meanderen. Dus niet het kabel-overschot in een lus leggen zoals je een tuinslang oprolt, maar maak er “8-tjes” van. Een andere optie is het gebruik van afgeschermde grondkabel, daar zit een stalen mantel omheen die de storing ook kan onderdrukken. (Sterker nog, er zijn fabrikanten die op die manier hun apparatuur ter certificering aanbieden…)

Mocht dat allemaal niet helpen is het een idee je wifi uit te breiden met bijvoorbeeld een Deco-set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
Sonero schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:42:
@Klassieker , het kan ook liggen aan de bekabeling rondom je apparaat.

Daarmee bedoel ik een EMC-probleem, ook wel bekend als elektromagnetische compatibiliteit. Moeilijk woord voor “gij zult niet storen en ook niet gestoord worden”.
Om een voorbeeld aan te halen: vroeger kon je 3G mobiele telefoon nogal eens storing genereren op draadloze speakers. Zoals tegenwoordig sommige DAB+ ontvangers of BT-soundbars ermee stoppen wanneer de stofzuiger aangezet wordt.

Als de sterkte van je wifi-signaal wijzigt in de avond & nacht t.o.v. de ochtend en middag kan dat te maken hebben met storing vanuit bijvoorbeeld de inverter van je zonnepanelen. Of die van je buren.
Maar ook - zoals je terecht aangeeft - met storing vanuit de batterij zelf wanneer die omschakelt van opnemen naar leveren. Dat heeft (waarschijnlijk) een andere schakelkarakteristiek en geeft daarmee ook een andere storing.

De effecten zijn te onderdrukken door de bekabeling van / naar je apparatuur zo kort mogelijk te houden, dus ook de bekabeling van je batterij. Kan je je kabels niet inkorten, ga ze dan meanderen. Dus niet het kabel-overschot in een lus leggen zoals je een tuinslang oprolt, maar maak er “8-tjes” van. Een andere optie is het gebruik van afgeschermde grondkabel, daar zit een stalen mantel omheen die de storing ook kan onderdrukken. (Sterker nog, er zijn fabrikanten die op die manier hun apparatuur ter certificering aanbieden…)

Mocht dat allemaal niet helpen is het een idee je wifi uit te breiden met bijvoorbeeld een Deco-set.
toon volledige bericht
Hier storen de zonnepanelen met hun optimizers tot 500MHz. Gelukkig daarboven heel weinig. Dit gemeten met spectrum analyzer. Ik had hier last van met de 432MHz actuators. Die werken dan niet meer als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-05 17:03
Devke schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:05:
[...]

Lijkt op een los contactje inderdaad. HW even mailen.
Inmiddels een nieuwe P1 meter van @HomeWizard_NL ontvangen (en maar gelijk een EnergySocket meebesteld).

Gelukkig doet deze P1 meter het wél zonder USB aansluiting, maar ook hij pikt geen P1 data op.

Het aansluiten mét USB maakt geen verschil en ook het 100x opnieuw installeren ook niet.

Tot overmaat van ramp krijg ik de oude P1 meter óók niet meer aan de praat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:42
pizzapieter schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Inmiddels een nieuwe P1 meter van @HomeWizard_NL ontvangen (en maar gelijk een EnergySocket meebesteld).

Gelukkig doet deze P1 meter het wél zonder USB aansluiting, maar ook hij pikt geen P1 data op.

Het aansluiten mét USB maakt geen verschil en ook het 100x opnieuw installeren ook niet.

Tot overmaat van ramp krijg ik de oude P1 meter óók niet meer aan de praat.
Je bent nu twee weken aan het klooien. Toch tijd om even naar de buurman te lopen met deze laatste "wel werkende" P1-dongle en kijken of die zich daar wel laat koppelen. Want ik heb toch sterk het idee dat het aan de poort van jouw eigen slimme meter ligt.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:15
henkzelf schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:04:
[...]Je bent nu twee weken aan het klooien. Toch tijd om even naar de buurman te lopen met deze laatste "wel werkende" P1-dongle en kijken of die zich daar wel laat koppelen. Want ik heb toch sterk het idee dat het aan de poort van jouw eien slimme meter ligt.
Toen ik een paar jaar geleden een P1 meter kocht, werkte deze ook niet. En een tweede die Homewizard stuurde ook niet... Toen bij de buurman geprobeerd, daar werkte hij wel... Stedin heeft toen onze slimme meter vervangen. Dat hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-05 17:03
Lijkt erop dat dat het euvel zou kunnen zijn en natuurlijk kan alles kapot gaan, maar wel raar dat dit 'ineens' gebeurt.

Nu werk ik bij de netbeheerder, dus ik ga eens kijken hoe dit gaat lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:03

Eagle Creek

Breathing security

wdr schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:53:
[...]

E4xx fout begrijp ik. Melden bij HW (thuisbatterij@homewizard.nl), dan wordt ie omgewisseld.
Intussen kun je gewoon proberen batterij weer op te starten, heb je er toch nog wat profijt van, mits hij weer niet al te snel in de fout gaat.
Inmiddels twee dagen geleden die nieuwe batterij ontvangen. De antwoorden batterij wilde toch nog wel opstarten, dus heeft nog een paar dagen mee kunnen draaien.

Vandaag wel de melding gekregen dat de batterij het warmte heeft. Terwijl hij toch in een vrij coole kamer en vrije ruimte staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS_-w285Q2bU57a4V8TvT7Uoa2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v53tzFtFDsYI1rSkOsrtWgjp.jpg?f=fotoalbum_large

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

CP1977 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:36:
[...]

Als je geen homey of home assistent hebt kan het ook gewoon direct in je solaredge app, voor “normale” gebruikers zeg maar.

https://www.solaredge.com/nl/productiestop-functie

Maar heb je home assistent en wil je het daarmee doen volg deze stappen dan niet.
lijkt me niet dat je dit aan wilt zetten op het moment dat je ook nog je batterij wilt vol laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Devke schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:07:

Eerste Quick Review m.b.t. het aansturen van de PIB:

Vandaag heeft @HomeWizard_NL een aantal mogelijkheden toegevoegd aan de batterij. De batterij kan in de volgende standen gezet worden
- Zero (Nul op de Meter)
- To_Full (Vol opladen of er nu opwek is of niet)
- Standby.

Wordt dit geleidelijk uitgerold? Ik heb in mijn app alleen maar de mogelijkheid voor handmatig en nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

DunaxNL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:16:
Sinds een paar weken krijg ik regelmatig de melding dat mijn batterij te warm is. De batterij stond in een kamer van 5 bij 5 meter, met ongeveer 25 cm ruimte aan de zijkanten en achterkant. De kamertemperatuur was vandaag 24 graden.

Volgens het advies mag de omgevingstemperatuur van de batterij niet boven de 30 graden komen. Toch lijkt hij in mijn situatie al bij 24 graden te warm te worden.

Ik heb de batterij inmiddels verplaatst naar de woonkamer, waar airconditioning aanwezig is, en sindsdien krijg ik de melding niet meer.

Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?
Zie mijn bericht hierboven. Het viel me op dat de linkerkant van de batterij behoorlijk warm was, de rechterkant niet. En inderdaad in een soortgelijke situatie zoals jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

EVfan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:42:
Mijn 2 batterijen draaien hier nu 4 weken. Geen enkele foutmelding, en in april (vanaf 6-30 april) 129 kWh geladen en 96 kWh in NOM geleverd. Rekening houdend met de ~50% lading bij aflevering zit de RTE rond de 74%.
Hoe reken je dat uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
Eagle Creek schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:48:
[...]

Zie mijn bericht hierboven. Het viel me op dat de linkerkant van de batterij behoorlijk warm was, de rechterkant niet. En inderdaad in een soortgelijke situatie zoals jij.
Aan de rechte zijde wordt lucht aangezogen en aan de linker zijde de warme lucht eruitgeblazen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:36
Ik zag dat hier mensen ook problemen hadden met de P1 meter wifi connectie. Die had ik ook, bij de instellingen stond de signaalsterkte op 62% met daarbij de vermelding dat dit tot korte onderbrekingen kon leiden. En die had ik ook en dat was zichtbaar doordat het directe zon verbruik soms wel een waarde liet zien maar evengoed een uur later weer op 0 stond.
Standaard hing de P1 meter hier verticaal (direct aangesloten op de E-meter. Eerst een beetje schuin gehangen, signaal 68% met de boodschap dat het goed genoeg was, later op 64% en een soort boodschap die tussen die twee andere in lag. Nog een actie geprobeerd om de P1 meter apart te voeden, maar dat maakte ook niets uit. Toen de P1 meter ondersteund zodat die horizontaal ligt en zie daar het signaal 100%.
Met andere woorden, speel ook eens met de positie van de P1 meter, een stukje plakband doet wonderen en een stuk goedkoper dan allerlei andere maatregelen 😊.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
(96/129)*100%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:06
Eagle Creek schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:45:
[...]

lijkt me niet dat je dit aan wilt zetten op het moment dat je ook nog je batterij wilt vol laden
Het lijkt inderdaad een aan/uit-oplossing. Niet een oplossing die de output terug regelt tot het eigen verbruik van de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:57
De twee batterijen kwamen elk met 50% lading bij aflevering. Dus ca. 2 kWh.
Helemaal leeg aan het eind van de maand was er 129 kWh geladen en daar tel ik de 2 kWh van de aflevering bij, totaal dus 131 kWh, en volgens de app 96 kWh teruggeleverd.
Dus 96/131 is 73,2%, iets lager dan de waarde uit het hoofd had berekend en die ik eerder noemde.
Wel midden in de bandbreedte die hier ook gemeld wordt.
Gemiddeld verbruikt vermogen in de nacht 350W, met pieken van 900W van de koeling (gisteren was dat ca. 10 minuten per uur, dus 150Wh per uur, gemiddeld 150W vermogen, en dat is inbegrepen in de genoemde 350W).
Van 2000 uur tot 0600-0700 uur houden de batterijen het vol.
Om rond 1000 uur weer te gaan laden.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
EVfan schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:50:
[...]

Dus 96/131 is 73,2%, iets lager dan de waarde uit het hoofd had berekend en die ik eerder noemde.
Doordat het in feite "gratis" stroom was moet je die 2kWh toch rekenen bij de teruglevering?
Dus 98/129 is 75,9%? 😉

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:19
Hmmmm, ik begrijp iets niet helemaal. Als ik het goed begrepen heb zou ik na het betalen van de accu een mail krijgen met drie bezorgdatums waaruit ik kon kiezen. Dat heb ik niet gehad, wel een mail met een track&trace link. Op de website waar deze link heen verwijst staat het volgende:
JE BESTELLING VAN HOMEWIZARD
ZAL WORDEN GELEVERD OP:*
MAANDAG,
5 MEI
02:00 - 22:00
Pakket is nog niet ontvangen of verwerkt door vervoerder
* VOORSPELDE BEZORGDATUM
Het genoemde tijdvak is een voorspelling gemaakt door GoParcel op basis van AI. Deze voorspelling kan nog wijzigen en wordt nauwkeuriger richting het aflevermoment.
En dit al ongewijzigd vanaf enkele minuten na het doen van mijn betaling/bestelling.

Ik geloof nooit dat ik veel waarde aan deze boodschap kan hechten, of wel? Sowieso is het maandag bevrijdingsdag, ze hebben het pakketje op dit moment (zaterdagavond) nog niet ontvangen en ik vind het ook nogal een ongeloofwaardig groot tijdswindow. Heeft een iemand een inschatting hoe dit zou kunnen verlopen? Maandag zijn we thuis, dinsdag er niemand thuis, woensdag is mijn vrouw thuis en donderdag ben ik thuis.

Wat ik wel al binnen heb zijn de splitter en P1-meter. Die heb ik vanmiddag geïnstalleerd, IP-adres gereserveerd, de CMDB bijgewerkt, HW app geïnstalleerd, account aangemaakt, en de HA-integratie geïnstalleerd. Dat ging allemaal eigenlijk zonder enig probleem. De gerapporteerde wifi strength varieert zo tussen de 70-80%, dat lijkt me prima.

Maar nu wachten op de main star of the show...

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:24
JeroenH schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:27:
Hmmmm, ik begrijp iets niet helemaal. Als ik het goed begrepen heb zou ik na het betalen van de accu een mail krijgen met drie bezorgdatums waaruit ik kon kiezen. Dat heb ik niet gehad, wel een mail met een track&trace link. Op de website waar deze link heen verwijst staat het volgende:

[...]

En dit al ongewijzigd vanaf enkele minuten na het doen van mijn betaling/bestelling.

Ik geloof nooit dat ik veel waarde aan deze boodschap kan hechten, of wel? Sowieso is het maandag bevrijdingsdag, ze hebben het pakketje op dit moment (zaterdagavond) nog niet ontvangen en ik vind het ook nogal een ongeloofwaardig groot tijdswindow. Heeft een iemand een inschatting hoe dit zou kunnen verlopen? Maandag zijn we thuis, dinsdag er niemand thuis, woensdag is mijn vrouw thuis en donderdag ben ik thuis.

Wat ik wel al binnen heb zijn de splitter en P1-meter. Die heb ik vanmiddag geïnstalleerd, IP-adres gereserveerd, de CMDB bijgewerkt, HW app geïnstalleerd, account aangemaakt, en de HA-integratie geïnstalleerd. Dat ging allemaal eigenlijk zonder enig probleem. De gerapporteerde wifi strength varieert zo tussen de 70-80%, dat lijkt me prima.

Maar nu wachten op de main star of the show...
toon volledige bericht
heb je niet de mail van HW gehad waarin staat dat maandag een vergissing is en dat dit Dinsdag wordt.
Pas op de dag zelf als de bezorger het depot heeft verlaten krijg je een meer nauwkeurige tijd maar zelfs daar kan een paar uur variatie in zitten.

PS. Er bestaat geen optie om zelf te kiezen. Ik weet niet hoe je aan die drie dagen mogelijkheid bent gekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door hanev001 op 03-05-2025 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:23
@JeroenH ik had van een QLS medewerker al een mail dat er maandag geen leveringen zijn omdat het een feestdag is, en het daardoor automatisch een dag opschuift.

Bij de eerste twee accu’s leek het in een (T&T?) mail wel dat ik een andere bezorgdatum kon kiezen, maar bij aanklikken van deze datum gebeurde er verder ook niets.
Ergo: afwachten dus.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 2x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:34

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

JeroenH schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:27:
Hmmmm, ik begrijp iets niet helemaal. Als ik het goed begrepen heb zou ik na het betalen van de accu een mail krijgen met drie bezorgdatums waaruit ik kon kiezen. Dat heb ik niet gehad, wel een mail met een track&trace link.
Heb ik ook niet gehad (batterij geleverd in februari geloof ik). Betaald, daarna een track&trace link en de volgende dag had ik de batterij in huis. Terwijl ik toen ook hier in het topic las dat de meesten een mail kregen om een bezorgdag te kiezen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
hanev001 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:33:
heb je niet de mail van HW gehad waarin staat dat maandag een vergissing is en dat dit Dinsdag wordt.
Pas op de dag zelf als de bezorger het depot heeft verlaten krijg je een meer nauwkeurige tijd maar zelfs daar kan een paar uur variatie in zitten.
Nee, ik zie niet zo'n mail, ook niet in spam enz.
PS. Er bestaat geen optie om zelf te kiezen. Ik weet niet hoe je aan die drie dagen mogelijkheid bent gekomen.
Nu weet ik ook niet meer zeker hoe ik daar bij kom... misschien hier ergens gelezen.

Nou dat is dan leuk dat hij dinsdag komt, dan is er niemand, weer vertraging. Goed, het zal geen eenvoudige logistiek zijn om vele duizenden batterijen naar ieders zin te bezorgen, maar ik snap niet dat je niet vooraf enige invloed kunt hebben op het bezorgmoment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 10:23
JeroenH schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:43:
Nou dat is dan leuk dat hij dinsdag komt, dan is er niemand, weer vertraging.
Heb je geen mogelijkheid om iemand van je familie op je huis te laten letten zodat deze de accu in ontvangst kan nemen?
Ik heb momenteel mijn vader achter de hand voor het geval het toch een levering op woensdagmiddag word.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 2x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pizzapieter schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:12:
Lijkt erop dat dat het euvel zou kunnen zijn en natuurlijk kan alles kapot gaan, maar wel raar dat dit 'ineens' gebeurt.

Nu werk ik bij de netbeheerder, dus ik ga eens kijken hoe dit gaat lopen
Ik denk dat je al een waardevolle tip hebt gekregen. Probeer eens de p1 meter bij iemand anders uit. Ik denk dat de kans groot is dat er idd iets mis is met je p1 poort van de meter. Vervelend maar hopelijk is het snel te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
LongTimeAgo schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:12:
[...]

Doordat het in feite "gratis" stroom was moet je die 2kWh toch rekenen bij de teruglevering?
Dus 98/129 is 75,9%? 😉
Nou, ik reken van leeg naar leeg, SoC nul naar SoC nul. Dus nee volgens mij moet je de 2 kWh die er bij installatie inzat bij de geladen stroom tellen, want er is 129 plus 2 kWh totaal verbruik (leeg naar leeg), en dat leverde 96 kWh aan te leveren vermogen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eagle Creek schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:47:
[...]

- Zero (Nul op de Meter)
- To_Full (Vol opladen of er nu opwek is of niet)
- Standby.

Wordt dit geleidelijk uitgerold? Ik heb in mijn app alleen maar de mogelijkheid voor handmatig en nul.
Op dit moment wordt er getest. Hoe HW dit binnen de app gaat implementeren is mij niet bekend. Ik verwacht dat er zoiets komt als je nu ook handmatig opladen kunt kiezen binnen de app. Pin me er alleen niet op vast. Homewizard kennende is het eerst testen in een beta groep. Als daar geen rare dingen uit komen dan zal er uitgerold worden is mijn ervaring. Tijdslijn durf ik ook niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Laatst online: 23:06
Na bijna 100 cycli met de accu’s te hebben bereikt is de RTE tussenstand nog steeds 75%.

Ik denk de RTE eigenlijk over de tijd nooit hoger zal gaan worden voor een HW thuisaccu.
Dit wijkt wel enigszins af van de mooie marketing beloftes die vorig jaar gedaan zijn.

Voel ik me belazerd? Nee zeker niet maar wel teleurgesteld over dit resultaat.
Had ik dat verwacht? Ja marketing liegt en bedriegt eigenlijk altijd dus had het kunnen weten.

Welnu de accu’s werken zoals verwacht maar helaas niet met de beloofde cijfers t.o.v. de concurrenten die benoemd werden destijds.

Afijn we gaan weer verder meten en kijken wat de definitieve RTE over het gehele jaar zal zijn, ik verwacht ook dan 75% te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald1245 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:14:
Na bijna 100 cycli met de accu’s te hebben bereikt is de RTE tussenstand nog steeds 75%.

Ik denk de RTE eigenlijk over de tijd nooit hoger zal gaan worden voor een HW thuisaccu.
Dit wijkt wel enigszins af van de mooie marketing beloftes die vorig jaar gedaan zijn.

Had ik dat verwacht? Ja marketing liegt en bedriegt eigenlijk altijd dus had het kunnen weten.

Welnu de accu’s werken zoals verwacht maar helaas niet met de beloofde cijfers t.o.v. de concurrenten die benoemd werden destijds.

Afijn we gaan weer verder meten en kijken wat de definitieve RTE over het gehele jaar zal zijn, ik verwacht ook dan 75% te zien.
Ik hoop dat er binnen een niet te lange termijn een mogelijkheid komt om dit te testen. Ik ben er in ieder geval bereid toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Rojado schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:57:
Ik zag dat hier mensen ook problemen hadden met de P1 meter wifi connectie. Die had ik ook, bij de instellingen stond de signaalsterkte op 62% met daarbij de vermelding dat dit tot korte onderbrekingen kon leiden. En die had ik ook en dat was zichtbaar doordat het directe zon verbruik soms wel een waarde liet zien maar evengoed een uur later weer op 0 stond.
Standaard hing de P1 meter hier verticaal (direct aangesloten op de E-meter. Eerst een beetje schuin gehangen, signaal 68% met de boodschap dat het goed genoeg was, later op 64% en een soort boodschap die tussen die twee andere in lag. Nog een actie geprobeerd om de P1 meter apart te voeden, maar dat maakte ook niets uit. Toen de P1 meter ondersteund zodat die horizontaal ligt en zie daar het signaal 100%.
Met andere woorden, speel ook eens met de positie van de P1 meter, een stukje plakband doet wonderen en een stuk goedkoper dan allerlei andere maatregelen 😊.
Dank voor deze tip.
En ja, ik had een jaar of zo geleden in het algemene HW topic ook al eens aangegeven dat een HW stekker met het knopje naar rechts maar 30% wifi sterkte óf daaromtrent had, en 180 graden gedraaid >90%. De antenne is dus richtingsgevoelig was mijn conclusie.
Ik heb toen alle in gebruik zijn stekkers zo aangesloten dat het wifi signaal maximaal was. Dat had ik voor de P1 meter nog niet gedaan, maar ga het nu proberen.
Want, vreemd genoeg heeft mijn wifi sterkte een soort van “week cyclus”, zie eerdere post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:35
joco schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:53:
[...]

dan moeten de panelen (per m2) nog wel heel veel beter worden voor mij, wil dat lukken..
want ik heb alles al vol liggen (ik zou de oudse 240w kunnen gaan vervangen maar dat vind ik nu zonde zolang de omvormer het nog doet)

Probleem voor mij is dat ik swinters enorm veel kwh gebruik per dag maar bijna niks genereeer, en zomers dus 'bijna' niks verbruik maar net heel veel genereer...

Jan 2024: 592kwh totaal verbruik, 2.52kwh teruggeleverd
Feb 2024 480kwh totaal verbuirk, 13kwh teruggeleverd
(dus de batterij gaat voor mij in deze maanden helemaal niks doen)

mei 2024 265kwh totaal gebruik 440kwh terug geleverd
Jun 2024: 248kwh totaal verbuik, 443kwh terug geleverd

(en september is vaak mijn verbruik nog veel lager want dat is mijn vakantie maand)

Vaatwasser is wel een verbuiker ja, 1kwh per keer, maar ja die draait maar 1x in de 2 dagen
de wasmachine verbruikt nog minder 400w tot 900w per keer en die draait nog minder vaak 1x in de 3 dagen of zo.

een EV heb ik niet, en als ik die wel had, dan kan ik thuis toch niet laden.....

Dus in de zomer kan ik de PIB dus wel gebruiken om ongeveer 3 tot 4kw dus extra zelf gebruik te hebben (maar dan moet ik denk ik net er 2 van hebben, met 1 zal dat denk ik net niet gaan met 2.5kwh)

Het probleem voor mij is wel de efficientie denk ik aangezien die 3kw die ik per dag nog wel uit het net trek dus bijna altijd gaat met mijn nacht vebruik dat is zeg maar 160w constant.. Dus als PIB voor mij dat 0 op de meter maakt zal hij constant maar 160w moeten leveren tov die 800W dat hij kan, geen idee wat dan het rendement eigenlijk is..
toon volledige bericht
Flow batterij dan maar?

YouTube: Are Flow Batteries The Answer to Long-term, Seasonal Energy Storage?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09:07

wdr

Stedin heeft afgelopen dinsdag mijn oude slimme meter (smr4) gratis vervangen door een nieuwe (smr5). Moet zeggen met de nieuwe meter regelt de PIB een stuk strakker naar NOM. Met de smr4 leverde ik elke nacht 100 of 200 Wh terug aan het net, dat is met de nieuwe meter niet meer aan de orde. Correcties vinden ook veel sneller plaats, en meter staat bijna altijd op nul als batterij teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Harri schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:50:
[...]

Heb je geen mogelijkheid om iemand van je familie op je huis te laten letten zodat deze de accu in ontvangst kan nemen?
Ik heb momenteel mijn vader achter de hand voor het geval het toch een levering op woensdagmiddag word.
Dat is een goede tip, maar helaas niet. Ik heb een berichtje gestuurd met de vraag of de bezorging AUB op woensdag of donderdag uitgevoerd kan worden maar ik heb er weinig vertrouwen in dat dat effect gaat hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ronald1245 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:14:

Welke "mooie marketing beloftes" bedoel je precies? Hij voldoet toch aan de 70-90% efficiency die op de website genoemd stond toen je hem bestelde? Ja, het is een relatief lage RTE, eens, maar wie heeft je iets mooiers beloofd dan?

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:42
Ik heb een tweedehandsje met 55 cycli en een RTE van 75,4%. Die was meestal voor 24:00 uur leeg. Nu bij ons heeft die 's morgens nog zo'n 30 % over. Ben benieuwd of het belastingniveau veel verschil gaat maken. Ik ga het bijhouden.
Overigens vind ik onder de HW FAQ dit statement:
Het verlies is afhankelijk van de omgevingstemperatuur en hoe hard geladen en ontladen wordt ten opzichte van het maximale vermogen van de omvormer (houdt rekening met tussen de 75% en 88% efficiëntie in echte omstandigheden).

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apenkooi
Batterij staat hier sinds donderdagochtend te snorren. Werkt zoals geadverteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkjuYZzYS5YRZIRa5RGupnTr6jY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7eIJvdhHLiA2zmgZTidulfMd.png?f=fotoalbum_large

Gisteren hele nacht mee gedraaid en precies op 0 uitgekomen. Vanochtend nog 7% over toen het laden weer begon. Dus je zou zeggen één is genoeg. Maar tweede is reeds besteld. Vanavond is de infarood verwarming aan geweest, dus even kijken hoe het morgenochtend is. (heden nog 39% SoC)

Wat je in de grafiek ziet is een combinatie van het draaien van de vaatwasser en sturing vermogen zonnepanelen. (afstemmen op eigen gebruik bij negatief tarief) Dan zie je dat de batterij sneller reageert dan dat ik handmatig mijn Solis PV kan knijpen. (automatische sturing werkt nog niet met Homey) Op zich mooi, maar na 3% ontladen gaat de batterij weer laden.

@HomeWizard_NL kan dat geen kwaad voor de batterij? van 100% naar 97% ontladen, en dan gelijk weer laden naar 100%. Is het niet beter voor de levensduur om laten we zeggen naar minimaal 90% te ontladen en dan pas weer naar 100% te laden?

Had alleen net een dingetje met het installeren van de p1 v2 meter op een vroege 2019 Homey. Batterij begon rare dingen te doen. Dus die meter er maar weer even uit gegooid. Nu is dat met een beta versie, dus op het Homey forum verder.

Alles bij elkaar zeker tevreden na drie dagen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercali
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 11:56
Apenkooi schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:13:

Gisteren hele nacht mee gedraaid en precies op 0 uitgekomen. Vanochtend nog 7% over toen het laden weer begon. Dus je zou zeggen één is genoeg. Maar tweede is reeds besteld. Vanavond is de infarood verwarming aan geweest, dus even kijken hoe het morgenochtend is. (heden nog 39% SoC)
Even uit nieuwsgierigheid: waarom toch die tweede besteld, als één voldoende blijkt (en de dagen nog langer worden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003

aip

Supercali schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:41:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid: waarom toch die tweede besteld, als één voldoende blijkt (en de dagen nog langer worden)?
Omdat de dagen over 6 weken weer korter worden?

Flauw antwoord misschien. Maar bij mij is hij nu al bijna leeg, dus ik wacht met smart op nrs 2 en 3.

(nou hebben we vandaag laat gekootkt, na 2030, met 2 ovens en inductie aan, dus dan gaat t snel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Apenkooi schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:13:
Batterij staat hier sinds donderdagochtend te snorren. Werkt zoals geadverteerd.

[Afbeelding]

Wat je in de grafiek ziet is een combinatie van het draaien van de vaatwasser en sturing vermogen zonnepanelen. (afstemmen op eigen gebruik bij negatief tarief) Dan zie je dat de batterij sneller reageert dan dat ik handmatig mijn Solis PV kan knijpen. (automatische sturing werkt nog niet met Homey) Op zich mooi, maar na 3% ontladen gaat de batterij weer laden.

@HomeWizard_NL kan dat geen kwaad voor de batterij? van 100% naar 97% ontladen, en dan gelijk weer laden naar 100%. Is het niet beter voor de levensduur om laten we zeggen naar minimaal 90% te ontladen en dan pas weer naar 100% te laden?

Had alleen net een dingetje met het installeren van de p1 v2 meter op een vroege 2019 Homey. Batterij begon rare dingen te doen. Dus die meter er maar weer even uit gegooid. Nu is dat met een beta versie, dus op het Homey forum verder.

Alles bij elkaar zeker tevreden na drie dagen draaien.
toon volledige bericht
Als je de zonnepanelen stuurt op een negatief tarief waarom gebruik je dat moment dan ook niet het opladen van de batterij bij een negatief tarief? Handmatig opladen in de app gebruiken en in de ochtend de batterij even van de wifi halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjacobsen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:55
wdr schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:22:
Stedin heeft afgelopen dinsdag mijn oude slimme meter (smr4) gratis vervangen door een nieuwe (smr5). Moet zeggen met de nieuwe meter regelt de PIB een stuk strakker naar NOM. Met de smr4 leverde ik elke nacht 100 of 200 Wh terug aan het net, dat is met de nieuwe meter niet meer aan de orde. Correcties vinden ook veel sneller plaats, en meter staat bijna altijd op nul als batterij teruglevert.
Was dit op eigen verzoek en hoe doe je dat? Dacht dat stedin het alleen gratis doet als onderdeel van de geplande vervanging komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
Rite zakt per maand ongeveer 1%
In het begin 74% nu tegen 73%. Dit gaat wel erg hard omlaag.
Voor de rest werk de batterij perfect. We achten af hoe het verder gaat met het rendement.
Tijden het laden loopt de temperatuur aan de uitgang van de batterij op tot 45 graden bij 800W laden/ontladen.
Ik wacht nog op de update. Ik heb me als beta tester gemeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CI1dAd1LuiJydMcchmsWs4dZOy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mALUmG3uQ2cbySwNZy99mSA6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bereken je de RTE alleen op momenten dat de batterij leeg is? Ik zit nu ook op 73% voor de afgelopen 30 dagen. Maar dat is wel steeds gemeten om 0:00, en dan zit er gewoon nog lading op. Als ik dat meeneem ga ik terug naar de 74 die ik vrij continue haal.

(Overigens is 1% RTE verschil ongeveer 13 Wattuur meer nodig hebben om de batterij volledig vol op te laden en ook ongeveer 13 Wattuur minder hebben om zelf te verbruiken per volledige cycle.)

[ Voor 27% gewijzigd door ArthurMorgan op 04-05-2025 07:50 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-05 08:44
JeroenH schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:18:
[...]

Dat is een goede tip, maar helaas niet. Ik heb een berichtje gestuurd met de vraag of de bezorging AUB op woensdag of donderdag uitgevoerd kan worden maar ik heb er weinig vertrouwen in dat dat effect gaat hebben.
Hier kreeg ik savo ds een mailtje morgen staan we voor de deur.

Briefje opgehangen afgeven bij. De buren op nr. dit werd niet gedaan is terug gegaan naar depot in Zoetermeer

In de mail kon ik een nieuwe bezorgafspraak maken of kiezen voor ophalen.

Ik heb heb zelf in Zoetermeer opgehaald bij het transportbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
frankjacobsen schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:24:
[...]

Was dit op eigen verzoek en hoe doe je dat? Dacht dat stedin het alleen gratis doet als onderdeel van de geplande vervanging komende jaren.
Als je een DSMR4 meter met GPRS hebt kan je Stedin bellen een vragen om vervanging ivm aanschaf batterij. Is voor mij enige tijd geleden gelukt en gratis uitgevoerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
nl0jdb schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:26:
Briefje opgehangen afgeven bij. De buren op nr. dit werd niet gedaan is terug gegaan naar depot in Zoetermeer
Nee je moet ervoor tekenen, dus afgeven bij de buren zullen ze niet doen. Op zich is dat wel een fijn idee natuurlijk, zodat gehaaste bezorgers zo'n duur apparaat niet in de regen achter de kliko's achterlaten.
In de mail kon ik een nieuwe bezorgafspraak maken of kiezen voor ophalen.

Ik heb heb zelf in Zoetermeer opgehaald bij het transportbedrijf.
Tsja, zo zal het bij mij ook wel lopen dan. Ophalen in Zoetermeer... dat is is voor mij niet om de hoek vanuit Hilversum maar ook niet ondenkbaar. Echter, ik zou niet weten wanneer ik dat zou moeten doen. Ik heb namelijk (lezen jullie mee @HomeWizard_NL ?) een zgn "baan", ook wel bekend als "werk" waardoor ik doordeweeks de meeste dagen niet thuis ben. Ik kan niet zomaar dinsdag een hele dag thuis gaan zitten.

Ik had echt grif bijvoorbeeld € 10 extra betaald om bij het bestellen een selectie te mogen maken uit een 2-uurs window op een dag van mijn keuze, vooropgesteld dat ik er dan ook vanuit kan gaan dat die afspraak nagekomen wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 04-05-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
JeroenH schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:50:
[...]

Nee je moet ervoor tekenen, dus afgeven bij de buren zullen ze niet doen. Op zich is dat wel een fijn idee natuurlijk, zodat gehaast bezorgers zo'n duur apparaat niet in de regen achter de kliko's achterlaten.

[...]

Tsja, zo zal het bij mij ook wel lopen dan. Ophalen in Zoetermeer... dat is is voor mij niet om de hoek vanuit Hilversum maar ook niet ondenkbaar. Echter, ik zou niet weten wanneer ik dat zou moeten doen. Ik heb namelijk (lezen jullie mee @HomeWizard_NL ?) een zgn "baan", ook wel bekend als "werk" waardoor ik doordeweeks de meeste dagen niet thuis ben.
Transmission is niet een bedrijf maar bestaat uit een aantal regionale vervoerders dus de kans is groot dat je onder een ander depot valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hanev001 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:53:
Transmission is niet een bedrijf maar bestaat uit een aantal regionale vervoerders dus de kans is groot dat je onder een ander depot valt.
Dat verklaart misschien ook wel waarom de ervaringen met de daadwerkelijke bezorging zo variëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024

wdr

frankjacobsen schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:24:
[...]

lk heb stedin 31 maart een app gestuurd met verzoek de oude slimme meter te vervangen voor een Dsmr5 exemplaar. Kreeg als antwoord:

"Ik begrijp dat je graag gebruik wilt maken van een nieuwere versie meter. Deze kan je kosteloos aanvragen via: www.stedin.net/slimme-meter/aanvragen .

Nadat ik dit had gedaan kreeg ik ca 3 weken later een brief met een link en code om het vervangen te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:54:
[...]

Dat verklaart misschien ook wel waarom de ervaringen met de daadwerkelijke bezorging zo variëren.
Het aanbod van vervoerders is misschien wat beperkt? Je moet ADR gecertificeerd zijn voor transport van een thuisbatterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
ArthurMorgan schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:44:
Bereken je de RTE alleen op momenten dat de batterij leeg is? Ik zit nu ook op 73% voor de afgelopen 30 dagen. Maar dat is wel steeds gemeten om 0:00, en dan zit er gewoon nog lading op. Als ik dat meeneem ga ik terug naar de 74 die ik vrij continue haal.

(Overigens is 1% RTE verschil ongeveer 13 Wattuur meer nodig hebben om de batterij volledig vol op te laden en ook ongeveer 13 Wattuur minder hebben om zelf te verbruiken per volledige cycle.)
Ik doe het in de ochtend als ik wakker ben dan is de batterij leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
Ik zie dat je homey gebruikt, kun je daar geen RTE berekening inbouwen of is dat wat complexer dan HA?
GL007 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Ik doe het in de ochtend als ik wakker ben dan is de batterij leeg

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Devke schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:55:
Het aanbod van vervoerders is misschien wat beperkt? Je moet ADR gecertificeerd zijn voor transport van een thuisbatterij.
Ja, het zal geen eenvoudig vraagstuk zijn. Ik ben na 7+ maanden het wachten gewoon zat, ik denk dat dat het voornamelijk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:16
JeroenH schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:49:
[...]

Ja, het zal geen eenvoudig vraagstuk zijn. Ik ben na 7+ maanden het wachten gewoon zat, ik denk dat dat het voornamelijk is ;)
Ik heb al genoeg reacties hier gezien van mensen die de transporteur zelf hebben gebeld voor het verzetten van de aflevering. Telefoonnr staat op de definieve afleverbevestiging van de transporteur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DG64
  • Laatst online: 08:29
Bij Transmission moet je tekenen voor ontvangst, heeft iemand dat ook echt zelf moeten doen.....

Bij mij werd beide keren de doos afgegeven en zei de chauffeur dat ie zelf al getekend had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
ArthurMorgan schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:44:

Ik bereken het ‘s morgens dan is de batterij leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG64
  • Laatst online: 08:29
In het kader van de "wet van de grote getallen" maakt het na verloop van tijd niet zo veel meer uit op welk moment je de RTE berekent.

Bij mij na 4 weken is het nu zo'n 73%.
Hierbij van 20.00-24.00 zo'n 200-250W verbruik en van 00.00-07.00 ligt het op 50W (en wanneer de koelkast aangaat 160W). Wanneer ik om 07.00 uur in de app kijk is er vanaf 00.00 uur zo'n 0,6 kWh verbruik geweest.

Gezien het lage verbruik ben ik bang dat ik altijd aan de onderkant van de bandbreedte zal zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DG64 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:22:
Gezien het lage verbruik ben ik bang dat ik altijd aan de onderkant van de bandbreedte zal zitten.
Liever een lage(re) RTE dan een 2e PiB nodig hebben toch? :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:14
Ik heb net nog even gekeken naar de RTE. Vandaag is er net 0,2kWh de batterij ingegaan.
En vanaf 10 maart tot vandaag 10:30 een RTE van ca 76,3%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Als RTE voor je gevoel laag is, zou het dan ook niet een optie zijn om te kijken naar een pib waarop je rechtstreeks zonnepanelen aan kunt sluiten en je dus met DC een batterij voedt ipv met AC. Dat scheelt enorm in je RTE. En daarvoor komen steeds meer opties in de markt. En ik vind de HW een mooie batterij, maar dit soort innovaties met omvormer erbij zijn wel echte verbeteringen, die vaak gecombineerd zijn met mogelijkheid van AC en DC laden. En het is natuurlijk bewerkelijker dan een 100% AC laden pib batterij, maar je krijgt er wel meer voor terug over de hele levensduur van de batterij. Zou goed zijn als HW dit ook meeneemt in de volgende generatie pib's al is het maar als optie naast een 100% ac laden batterij.

En dan moet je of ruimte hebben voor nieuwe zonnepanelen, of je kunt een bestaande omvormer vervangen door een plug in batterij met ingebouwde omvormer en daar de bestaande zonnepanelen rechtstreeks op aansluiten. Zeker als je omvormer al ouder is, zou dat een goede optie kunnen zijn. Die kosten van vervanging omvormer krijg je toch. Scheelt ook weer minimaal een procent of 10 op je RTE. En als je geen netto terugleveraar bent zijn dat toch allemaal kWh'en die je extra in moet kopen.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:49:
[...]

Ik snap je volledig. Heel herkenbaar. De bekende laatste loodjes nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DG64 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:10:
Bij Transmission moet je tekenen voor ontvangst, heeft iemand dat ook echt zelf moeten doen.....

Bij mij werd beide keren de doos afgegeven en zei de chauffeur dat ie zelf al getekend had :)
Nee ik moest zelf tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:29:
Als RTE voor je gevoel laag is, zou het dan ook niet een optie zijn om te kijken naar een pib waarop je rechtstreeks zonnepanelen aan kunt sluiten en je dus met DC een batterij voedt ipv met AC. Dat scheelt enorm in je RTE. En daarvoor komen steeds meer opties in de markt. En ik vind de HW een mooie batterij, maar dit soort innovaties met omvormer erbij zijn wel echte verbeteringen, die vaak gecombineerd zijn met mogelijkheid van AC en DC laden. En het is natuurlijk bewerkelijker dan een 100% AC laden pib batterij, maar je krijgt er wel meer voor terug over de hele levensduur van de batterij. Zou goed zijn als HW dit ook meeneemt in de volgende generatie pib's al is het maar als optie naast een 100% ac laden batterij.

En dan moet je of ruimte hebben voor nieuwe zonnepanelen, of je kunt een bestaande omvormer vervangen door een plug in batterij met ingebouwde omvormer en daar de bestaande zonnepanelen rechtstreeks op aansluiten. Zeker als je omvormer al ouder is, zou dat een goede optie kunnen zijn. Die kosten van vervanging omvormer krijg je toch. Scheelt ook weer minimaal een procent of 10 op je RTE. En als je geen netto terugleveraar bent zijn dat toch allemaal kWh'en die je extra in moet kopen.
Eerlijk gezegd vind ik dit net ff te makkelijk. Ook daar zit verlies op al zal het wat lager zijn dan AC. Alles wat je verliest zal je bij hetzelfde gebruikersprofiel gewoon weer moeten inkopen :-). Als je dan een realistische vergelijking wilt maken moet je het mee rekenen en dezelfde usercase hebben. Daarmee bedoel ik dat iemand die altijd NOM draait op ik noem 150 Watt in de nacht zal dat ook op een PIB met zonnepanelen moeten vergelijken. Ik denk dat die HW ook wel naar 80% te trekken is maar dan moet het e.a. anders. Juiste laad en ontlaadvermogen vinden etc. Dus je DC laadverliezen moet je meenemen in de RTE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Laatst online: 07:14
DG64 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:10:

Bij mij was de batterij bij de buren afgegeven en er lag een briefje in de bus dat hij daar was afgegeven.
De batterij is bij de buurman in de gang neergezet.
Ik was er blij mee.

Mijn vrouw belde nog dat ze een pakje wilde ophalen maar dat ik dat toch maar even zelf moest doen, iets met heel zwaar geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-05 13:44
De batterij nu twee weken in gebruik, aansluiten was een voudig en gisteren naar het hokje bij de CV verplaatst. RTE lijkt te schommelen tussen 73 en 76%. Een keer een error 305 gehad.

Wat ik op een dag als vandaag wel eens zie, met wisselende bewolking en wat grootverbruik is dat de batterij 500W aan het leveren is en er ook 500W aan het net geleverd wordt. Niet een paar seconden, bijna een minuut. Zien jullie dat ook wel eens?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wu29XPM2zE_XUKr4ClN1yJuySU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fy44qDKjWJufzDHAzGHq8Whv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@satya Ik herken dat niet direct, maar zit er ook niet echt op te letten :P

Heb je wel een DSMR 5 meter?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-05 20:25
wdr schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:22:
Wat was de reden voor vervanging, zou graag mijn 10 jaar oude DSMR 4 ook laten vervangen?

UPDATE; zag je reactie hierboven alsnog, dank!

[ Voor 4% gewijzigd door eovermeer op 04-05-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
Gizz schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:16:

Wat is DSMR ? Het zou handig zijn dat af en toe het even voluit schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
GL007 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Wat is DSMR ? Het zou handig zijn dat af en toe het even voluit schreef.
Dutch Smart Meter Requirements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@GL007 dat staat voor Dutch Smart Meter Requirements, maar ik weet niet of het voluit schrijven veel helpt. Vrijwel niemand doet dat in de praktijk, dit is echt zo'n ding waarbij de afkorting de gebruikelijke vorm is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-05 13:44
Gizz schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:16:

Op de meter staat SMR 5.0, dus ik vermoed van wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
gielz schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:47:
Ik zie dat je homey gebruikt, kun je daar geen RTE berekening inbouwen of is dat wat complexer dan HA?

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFBdsnspxyEn3sXK_2kb5H5JZFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a1miVEYYp6dXoNZ1psg8pPss.png?f=fotoalbum_large
Hier de flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Devke schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:12:
[...]

Op dit moment wordt er getest. Hoe HW dit binnen de app gaat implementeren is mij niet bekend. Ik verwacht dat er zoiets komt als je nu ook handmatig opladen kunt kiezen binnen de app. Pin me er alleen niet op vast. Homewizard kennende is het eerst testen in een beta groep. Als daar geen rare dingen uit komen dan zal er uitgerold worden is mijn ervaring. Tijdslijn durf ik ook niet te zeggen.
Sorry dan begreep ik je bericht niet. Je had het geschreven alsof HW dat nu al live had staan. Ik wist niet dat jij een soort pilot user bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eagle Creek schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:36:
[...]

Sorry dan begreep ik je bericht niet. Je had het geschreven alsof HW dat nu al live had staan. Ik wist niet dat jij een soort pilot user bent.
Excuus. Dank voor je feedback. Het is idd niet live nog.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
Even een leuk resultaat delen.

In mijn geval werkt HW en Sessy erg goed samen.

HW begint als eerste met laden en ontladen.
Sessy springt later bij indien nodig.

Ik heb wel Sessy op 250 Watt minimum vermogen gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door rtunru op 04-05-2025 15:09 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:20

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

Work in progress:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DA14MoJjjOs3dUVNd6aR8Of1Xsg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qvscku6T5N3qJVcTo3yZLcSx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tebbie volgens mij is de juiste vertaling van nul-op-de-meter Net‑zero‑energy. Het gaat om de energie, niet vermogen (power).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:20

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

Gizz schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:25:
@Tebbie volgens mij is de juiste vertaling van nul-op-de-meter Net‑zero‑energy. Het gaat om de energie, niet vermogen (power).
Ik haal het ook maar van de documentatie die ik krijg/lees.

https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
Tebbie schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:31:
[...]

Ik haal het ook maar van de documentatie die ik krijg/lees.

https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries/
Handig die informatie bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
Supercali schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:41:
[...]

Omdat ik al gezien had in mijn Home Wizard data. Dat er bijvoorbeeld in februari voldoende zon productie is om de IR panelen in de avond te laten werken. Dure energie die je niet hoeft in te kopen is wel heel snel verdient. Ja, dan zal 1 batterij in de zomer niet heel veel doen. Maar begreep uit dit topic dat de batterijen elkaar dan afwisselen zodat gebruik redelijk gelijk blijft. Daarnaast kook ik op inductie, en gebruik ik dagelijks een Sunshower PLUS/L die lusten hem ook wel, Dan is 1600 Watt ontladen ook wel prettig. En met 1600 Watt ontladen in combinatie met de zonnepanelen beteken tijden was en vaat helemaal geen stroom meer van het net halen. Daar hou je meer aan over dan die scheet en twee knikkers die je nog krijgt voor je teruglevering. :)

*edit,

Vanavond dus 3 potten op de plaat. IR verwarming aan. (Wordt gestuurd door Homey, het was dus te koud) En waterkoker voor de thee. Op het moment van schrijven (22:19) nog slechts 16% SoC. Donderdag toen vrijdag ochtend compleet gehaald werd op de batterij was er nog 67% in de tank op het zelfde tijdstip. Dus ja, ik denk wel dat ik het redelijk ingeschat heb met een tweede. In het voor- en najaar kan ik hem zeker gebruiken. Dus Home Wizard, kom maar op met het mailtje voor de eind april batterij. :P

[ Voor 20% gewijzigd door Apenkooi op 04-05-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Devke schreef op zondag 4 mei 2025 @ 01:52:
[...]

Als je de zonnepanelen stuurt op een negatief tarief waarom gebruik je dat moment dan ook niet het opladen van de batterij bij een negatief tarief? Handmatig opladen in de app gebruiken en in de ochtend de batterij even van de wifi halen.
Batterij laat ik gewoon zijn trucje doen. Dat betekend dat er indien genoeg vermogen beschikbaar is van de zonnepanelen met 800 Watt geladen wordt. Is er dan nog energie "over" of is de batterij vol? Dan gaat er geknepen worden in het PV vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:34
rtunru schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:00:
Even een leuk resultaat delen.

In mijn geval werkt HW en Sessy erg goed samen.

HW begint als eerste met laden en ontladen.
Sessy springt later bij indien nodig.

Ik heb wel Sessy op 250 Watt minimum vermogen gezet.
En geeft het geen conflict dat de ene de andere aan het laden is?

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
Leoniq schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:10:
[...]

En geeft het geen conflict dat de ene de andere aan het laden is?
Nee, Sessy begint later dan HW en pakt dus de overgebleven aanbod van de zonnepanelen.
Mocht dit te weinig zijn, kan je Sessy in API modus hoger laten laden.
HW gaat dan minder laden.

Ze "snoepen" dus niet van elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik kwam een artikel tegen over de opmars van batterijen met een stekker.
Ik was het nog niet eerder tegen gekomen, hier de link:
https://www.change.inc/en...vooral-uit-op-winst-41671

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:35
rtunru schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:56:
[...]

Nee, Sessy begint later dan HW en pakt dus de overgebleven aanbod van de zonnepanelen.
Mocht dit te weinig zijn, kan je Sessy in API modus hoger laten laden.
HW gaat dan minder laden.

Ze "snoepen" dus niet van elkaar.
Het "probleem" kom je nog wel tegen.
Als bijvoorbeeld een groot vebruik apparaat inschakelt en weer uit.
Ik heb een HomeWizard batterij.
Daarnaast 2 Zendure Hypers met totaal 3 batterijen.
Ze zitten elkaar wel in de weg.
In eerste lijkt het mooi te werken maar als je live het geheel bekijkt. (HomeWizard app) werkt het helemaal niet.
Ook al zal je het "startpunt" van de batterij hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeteSplit schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:07:
Ik kwam een artikel tegen over de opmars van batterijen met een stekker.
Ik was het nog niet eerder tegen gekomen, hier de link:
https://www.change.inc/en...vooral-uit-op-winst-41671
Helaas niets nieuws uitgehaald, oppervlakkig item.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shthpnz
  • Laatst online: 08:16
MartindM schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:47:
Allemaal prachtig die automatiseringen, opnames in HA/Homey etc, zolang dit met 4 batterijen en een P1 niet mogelijk is (immers eea resulteerd vaak in verbroken verbinding met de P1), ben ik er klaar mee.

Bij deze oproep aan alle bezitters met 4 (dus niet minder dan dat) PIBs
Wat is jullie situatie en werkt het bij jullie.

Zonder deugdelijke oplossing kunnen ze de PIB’s ophalen en crediteren.
@MartindM Een herkenbare jacht op het eindelijk oplossen van de verbindingsproblemen. Alles uit de kast halen om de problemen op te lossen en dan elke dag weer de teleurstelling slikken. Ook ik heb op het punt gestaan om de batterijen in te leveren of te verkopen. De dozen stonden alweer klaar.

Maar…
De laatste update die @DCSBL aan de betatesters heeft gestuurd heeft ook een op dit forum minder besproken verbetering.

De software in de P1-meter is opgeschoond en vooral beter geworden. Het effect is dat mijn P1-dongle vanaf het moment van installeren van de update niet meer van zijn wifi-plek is gekomen. De verbinding met de 4 batterijen blijft perfect.
Kortom mijn problemen, vergelijkbaar met de jouwe, die al vanaf maart jl mijn ergernis opwekten, lijken te zijn opgelost!

Ik hoop je met dit bericht van verkoop van je 4 PIB’s te kunnen afhouden😊

De update is natuurlijk een beta-versie. Er zullen nog de nodige wijzigingen in de api volgen, vooral waar het de besturing van de batterijen betreft.
Een definitieve versie zal dan wellicht op zich laten wachten, terwijl jij al uit de brand bent met de huidige betaversie. Je aanmelden als betatester is dan een elegante route om van je ellende af te komen?

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:54

Aardedraadje

Met kabelschoen

Is het een idee om een post/topic toe te weiden aan nieuwe features en actuele zaken omtrent werking van de devices/firmware-versies?

De nieuwe beta is echt enorm interessant en veelbelovend, maar eea raakt in dit topic al gauw ondergesneeuwd onder de 10e keer dat iemand zich afvraagt waarom de batterij afentoe bijlaadt of problemen met wifi e.d. No offense aan mensen die dat soort posts insturen, hoort er ook bij, maar het voegt echt ruis toe als je even snel de nieuwste ontwikkelingen wilt volgen.

Ik ben er een paar dagen tussenuit en moet eerst 20 pagina's doorspitten om er achter te komen dat de eerste implementatie van write-API er aan zit te komen d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 02:52:
Is het een idee om een post/topic toe te weiden aan nieuwe features en actuele zaken omtrent werking van de devices/firmware-versies?

De nieuwe beta is echt enorm interessant en veelbelovend, maar eea raakt in dit topic al gauw ondergesneeuwd onder de 10e keer dat iemand zich afvraagt waarom de batterij afentoe bijlaadt of problemen met wifi e.d. No offense aan mensen die dat soort posts insturen, hoort er ook bij, maar het voegt echt ruis toe als je even snel de nieuwste ontwikkelingen wilt volgen.

Ik ben er een paar dagen tussenuit en moet eerst 20 pagina's doorspitten om er achter te komen dat de eerste implementatie van write-API er aan zit te komen d:)b
En daarom is er nu een TS. Als iemand iets niet weet is het daar wellicht te vinden 😊. Nieuwe beta versies met omschrijving staan daar. Als ze released zijn dan wordt het ook daar en in het topic vermeld. Dat geldt ook voor bv SoC drift. Iedere x wordt het weer gevraagd terwijl het soms zo simpel is. De TS en de moeite nemen die even te lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
shthpnz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:41:
[...]

[Maar…
De laatste update die @DCSBL aan de betatesters heeft gestuurd
Help me even opweg, ben met dit bericht even de weg kwijt. Is dit een HomeWizard update of een update van een mede-Tweaker? Ik wacht nog wel op mijn accu maar blijf wel graag op de hoogte van de ontwikkelingen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ManS-H schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:56:
[...]

Help me even opweg, ben met dit bericht even de weg kwijt. Is dit een HomeWizard update of een update van een mede-Tweaker? Ik wacht nog wel op mijn accu maar blijf wel graag op de hoogte van de ontwikkelingen. :)
Lees even een paar berichtjes terug. Er loopt een nieuwe beta test software. Die is van Homewizard. Beta gebruikers zijn die aan het testen. Features. Zie TS.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 05-05-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003

aip

Devke schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:00:
[...]

Lees even een paar berichtjes terug. Er loopt een nieuwe beta test software. Die is van Homewizard. Beta gebruikers zijn die aan het testen. Features. Zie TS.
Mooie illustratie van je laatste bericht, dat mensen eens de TS moeten lezen en zoeken, voordat ze vragen stellen. De eerste reactie toont aan dat mensen daar te lui voor zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Devke schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:00:
[...]

Dank voor het bericht, jullie waren me te snel af. Ik was nog aan het lezen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aip schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:06:
[...]

Mooie illustratie van je laatste bericht, dat mensen eens de TS moeten lezen en zoeken, voordat ze vragen stellen. De eerste reactie toont aan dat mensen daar te lui voor zijn. ;)
De TS wordt actueel gehouden. Natuurlijk kan het ook voorkomen dat we iets missen en (nog) niet in de TS staat. Onderin de TS staat ook dat beide Topic starters dan gerust ff een DM gestuurd mag worden. Zo doen we ons best de TS actueel te houden. Het kost tijd maar wordt met plezier gedaan.

Soms is het idd vervelend als niet even de moeite genomen wordt om daar te kijken en de vraag direct te droppen. Er wordt tijd en effort gestoken in het actueel houden van de TS om iedereen te helpen in hun zoektocht naar het antwoord op hun vraag. Daarnaast is er een zoekglaasje. Vindt je alles direct terug dan? Nee niet altijd. Iets met juiste zoektermen. Komt iemand er niet uit? Vraag! Maar neem in ieder geval de moeite om........ juist dat ja 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
Meld je ook vooral aan als je het leuk vind om te beta testen via https://github.com/homewizard/beta

Soms niet altijd even spannend maar dit keer wel een grote wijziging op gebied van stabiliteit en de write API.

Wat gaaf ik wil beta testen met de write api. Help mij op weg!
De aansturing is volledig lokaal en gaat niet via de cloud. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hfkw5Y1QjgP1shePvSs55AY-Nc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DS9Vbr6TjiC5IoRUFAXZEgnA.png?f=user_large

1# Stuur onderstaande via CMD naar het ip-adres van je P1. Uiteraard even het ip aanpassen. Dit is een iets wat aangepaste curl die bij homewizard staat. Zelf kreeg ik namelijk een foutmelding; https://api-documentation.../#getting-started-with-v2 :+

code:
1
curl https://<IP P1>/api/user --insecure -X POST -H "Content-Type: application/json" -d "{\"name\": \"local/cool-new-app\"}"

Je krijgt nu {"error":"user:creation-not-enabled"}.

2# Druk 1x op de fysieke knop van de P1 (niet ingedrukt houden).
3# Voer nog een keer de curl uit in CMD.
4# Er zal nu een token aangemaakt worden die je nodig hebt. Zet deze even in kladblok.
5# Ga naar configuration.yaml die je kunt vinden in de Home Assistant folder en maak hier een
backup van. zet vervolgens de sensoren van Homewizard er in via kladblok die je in de onderstaande link (van Homewizard) kunt vinden https://gist.github.com/D...5a02491ae814932627c5a218a
6# Verwijder regel 1 "P1 Battery Group settings"
6# pas <IP> (ip van je P1) en <TOKEN> aan.
7# Herstart Home Assistant en voila. *O*

Hierbij ook de commands die je via CMD kunt sturen naar je P1 wanneer je bijvoorbeeld geen HA hebt;

Stuurinformatie
code:
1
2
3
curl https://<IP P1>/api/batteries --insecure ^
-H "Authorization: Bearer <TOKEN>" ^
-H "X-Api-Version: 2"

Naar Standby
code:
1
2
3
4
5
curl -X PUT https://<IP P1>/api/batteries --insecure ^
-H "X-Api-Version: 2" ^
-H "Content-Type: application/json" ^
-d "{""mode"": ""standby""}"

Naar Nul op de meter
code:
1
2
3
4
5
-d "{""mode"": ""zero""}"

Naar Volledig opladen
code:
1
2
3
4
5
-d "{""mode"": ""to_full""}"

Automatisering SOC drift met uitgesteld laden
Zelf ben ik nu het volgende aan het testen om SOC drift te voorkomen en uitgesteld te laden om de RTE te verbeteren bij laden. Zodra de beta is afgerond zal ik het delen (is wel voor HA gebruikers)

Batterijen gaan in Standby als ze bijna leeg zijn
  • Als het laadpercentage van de batterijen onder de 6% zakt, worden ze in "Standby" gezet.
  • Dit gebeurt alleen als het nacht is (dus na zonsondergang en vóór zonsopkomst).
  • Daarnaast gaan ze ook in Standby 15 minuten na zonsopkomst, ongeacht hun laadpercentage.
De batterijmodus blijft alleen veranderen als het nog niet Standby is
  • Er wordt eerst gecontroleerd of de huidige batterijmodus niet al op "Standby" staat voordat de automatisering wordt uitgevoerd.
Batterijen worden weer actief als er genoeg stroom terugkomt
  • Zodra het stroomverbruik daalt onder -700 watt, schakelt de batterijmodus na maximaal 1 uur en 45 minuten terug naar "Nul op de meter." Hierdoor voorkom je dat ze bij een bewolkte dag in standby blijven staan

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
peterbier schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:40:
[...]

Het "probleem" kom je nog wel tegen.
Als bijvoorbeeld een groot vebruik apparaat inschakelt en weer uit.
Ik heb een HomeWizard batterij.
Daarnaast 2 Zendure Hypers met totaal 3 batterijen.
Ze zitten elkaar wel in de weg.
In eerste lijkt het mooi te werken maar als je live het geheel bekijkt. (HomeWizard app) werkt het helemaal niet.
Ook al zal je het "startpunt" van de batterij hoger zetten.
Laden jouw Zendure Hypers van Homewizard?
Dan is HW gauw leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Devke schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:13:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik dit net ff te makkelijk. Ook daar zit verlies op al zal het wat lager zijn dan AC. Alles wat je verliest zal je bij hetzelfde gebruikersprofiel gewoon weer moeten inkopen :-). Als je dan een realistische vergelijking wilt maken moet je het mee rekenen en dezelfde usercase hebben. Daarmee bedoel ik dat iemand die altijd NOM draait op ik noem 150 Watt in de nacht zal dat ook op een PIB met zonnepanelen moeten vergelijken. Ik denk dat die HW ook wel naar 80% te trekken is maar dan moet het e.a. anders. Juiste laad en ontlaadvermogen vinden etc. Dus je DC laadverliezen moet je meenemen in de RTE.
Ik geef ook nergens aan dat je de DC verliezen niet mee moet nemen. Maar feit is dat wanneer je DC laadt ipv AC je verlies ongeveer halveert voor laden en ontladen in totaal. En dat scheelt fors als je dat jaar in jaar uit doet op het aantal kWh en daarmee allemaal winst vanuit duurzaamheid en kosten. En dat is onder dezelfde omstandigheden (NOM, PV overschot, dynamisch scenario of welk scenario je ook draait). En daarnaast zijn zonnepanelen nog nooit zo goedkoop geweest als nu. En ik vind een RTE van 75% toch wel iets om over na te denken.....

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
rtunru schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Laden jouw Zendure Hypers van Homewizard?
Dan is HW gauw leeg
Waarom in vredesnaam twee systemen. ???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
gielz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:32:
De aansturing is volledig lokaal en gaat niet via de cloud.
Dat maakt mij dan ondanks de aanhoudende onduidelijkheid over de levering van mijn batterij toch wel erg blij! :*)

En zeer bedankt voor het ontwikkelwerk, wanneer mijn batterij er is en de FW heeft die dit ondersteunt ga ik hier ZEKER mee aan de slag. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
GL007 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:18:
[...]

Waarom in vredesnaam twee systemen. ???
Ik had eerst Sessy maar kwam net te kort.
HW lijkt mij een goede aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
rtunru schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:24:
[...]

Ik had eerst Sessy maar kwam net te kort.
HW lijkt mij een goede aanvulling.
Dus Sessy voor het grof werk en Homewizard voor de fijn tuning.
Pagina: 1 ... 95 96 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.