• Gti2050
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-07 16:20
Ik ben weer terug naar NOM, daarnaast werkt de app echt meer dan brak. Met drie batterijen laadt deze regelmatig niet de juiste percentages zien, is deze tergend traag en kan ik niet met de schakelaar een andere laadmodus selecteren of de batterijen volledig eenmalig laden.

Mijn batterijen gaan elke nacht wel leeg (zee aquarium en nog wat andere apparatuur). Vandaag wilde de batterijen maar tot 80% laden terwijl er nog volle bak zon is en ik nog dik aan het terugleveren ben met 2400-3200 watt. Ik blijf voorlopig op NOM want ik zie dit gedrag nu de afgelopen weken steeds meer. Ik weet dat het nog tot vroege toegang behoort maar als elke dag/nacht de batterijen leeg gaan verwacht ik gewoon dat er tot 100% geladen wordt waar het natuurlijk kan.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Gti2050 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:59:
Ik ben weer terug naar NOM, daarnaast werkt de app echt meer dan brak. Met drie batterijen laadt deze regelmatig niet de juiste percentages zien, is deze tergend traag en kan ik niet met de schakelaar een andere laadmodus selecteren of de batterijen volledig eenmalig laden.

Mijn batterijen gaan elke nacht wel leeg (zee aquarium en nog wat andere apparatuur). Vandaag wilde de batterijen maar tot 80% laden terwijl er nog volle bak zon is en ik nog dik aan het terugleveren ben met 2400-3200 watt. Ik blijf voorlopig op NOM want ik zie dit gedrag nu de afgelopen weken steeds meer. Ik weet dat het nog tot vroege toegang behoort maar als elke dag/nacht de batterijen leeg gaan verwacht ik gewoon dat er tot 100% geladen wordt waar het natuurlijk kan.
Bij. Mij werkt het met 3 accu’s wel goed.

Maar ze zijn in de ochtend vaak rond de 70% maar.

Ik zie dan de laad curve ‘s morgens die ze willen haan houden en dat klopt gewoon.

Af en toe gooi ik zelf roet in het eten door de auto te gaan laden.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:15
Ik weet dat het nog tot vroege toegang behoort maar als elke dag/nacht de batterijen leeg gaan verwacht ik gewoon dat er tot 100% geladen wordt waar het natuurlijk kan.
Helemaal mee eens!
Het doel zou altijd voor zonsondergang een 100% opgeladen batterij moeten zijn.
HomeWizard heeft geen idee of ik besluit later op de avond een extra wasje of wat dan ook te gaan draaien. De batterij kan nooit te vol zijn.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online

Heb je deze optie niet meer in de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fm6EvtBN-13rWR3KaBx_kIGsd6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZsvYh7jqKayZXdw7L53QCPB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben het eens met wat men zegt over dat HW natuurlijk niet weet welke grootverbruikers je vanavond of vannacht nog gaat gebruiken. Algoritme zal zoeken naar enige voorspelbaarheid in je gemiddelde stroomverbruik maar echte afwijkingen zijn moeilijk mee te nemen daarin.

Maar ik begrijp wel de gedachte achter de werking die je beschrijft zolang je een dynamisch contract hebt: terugleveren tegen prijzen richting einde van de middag levert meer op dan wat afname van het net in de nacht kost. Daarbij wordt ook rekening gehouden met RTE van de PiB. Als ik mijn RTE van 73% bijvoorbeeld afzet tegen de prijzen van einde middag vandaag (kaal tarief + opslag) van tussen de 13 en 18 cent, dan zou het tarief in de nacht structureel hoger moeten zijn dan minimaal 18 tot 25 cent. Maar hij wordt niet hoger dan 19 cent vannacht. Dus de keuze van Slim Laden dynamisch om niet op te slaan einde middag maar juist maximaal terug te leveren is financieel en ook qua levensduur accu wel goed te onderbouwen.

Maar ik begrijp je punt zeker, ik heb ook sterk het gevoel dat de accu gewoon maximaal vol moet zijn voor de nacht. Het is een soort van omdenken wat we moeten doen eigenlijk.

Overigens is dit een "probleem" dat vanaf 1 januari aanzienlijk minder zal spelen, want dan is de afname immers altijd met energiebelasting, maar bij het terugleveren krijg je die sowieso niet meer terug. Dus dan is terugleveren echt pas iets wat je wil doen als alles opgeladen is en ramvol zit... Tenzij de tarieven op enig moment echt anders dicteren. Maar dat is denk ik uitzonderlijk.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
MichielFRL schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:42:
[...]

Helemaal mee eens!
Het doel zou altijd voor zonsondergang een 100% opgeladen batterij moeten zijn.
HomeWizard heeft geen idee of ik besluit later op de avond een extra wasje of wat dan ook te gaan draaien. De batterij kan nooit te vol zijn.
Inderdaad, als je niet optimaal wil laden/ontladen op basis van het verwachte verbruik in relatie tot tarief en/of netbelasting kan je beter klassiek stroom hamsteren vanaf de eerste zonnestraal, NOM dus.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:37
Ik gebruik nu alleen slim ontladen via hw, en laden via homeassistant als de prijs/spread gunstig is. Meestal is dat tussen 14u en 16u laden, en dan met slim aansturen wacht hw meestal tot 20u om te gaan ontladen als er geen opwek meer is.

In de ochtend heb ik dan meestal nog 45% over en genoeg om tot een uur of 11 uit de twee batterijen te halen.

Zo ben ik verzekerd van volle batterijen en wel grotendeels slim aansturen.

Heb het wel geprobeerd maar kon het toch niet helemaal loslaten en elke dag kijken wat de laadstrategie is. En af en toe maakte hij vreemde keuzes om maar tot 50% te laden om voor middernacht al leeg te zijn.. Nu ben ik wel tevreden hoe het gaat.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

Leuke uitspraak in een artikel. Het Nederlandse bedrijf HomeWizard. "Dat is een beetje de Apple onder de stekkerbatterijen." Aan de dure kant, maar de software is zeer gebruiksvriendelijk, zegt hij.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Gti2050
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-07 16:20
Knurt schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:50:
[...]

Heb je deze optie niet meer in de app:

[Afbeelding]
Die heb ik alleen die optie werkt niet meer. Als ik het schuifje omhaal en ik ga terug zie ik die bolletjes wel en als ik dan vervolgens terug ga en het controleer dan staat het niet aan. Idem voor het switchten van de laadopties. Dus die stuur ik nu maar via Homey aan wegens het falen van de HomeWizard app.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08:02
De HomeWizard app is sinds de overgang naar een andere server zeer onstabiel. Regelmatig een ronddraaiende circel in de nu weeegave bij Hoofdaansluiting. Batterijen percentage wat niet klopt. Als ik dan bij de batterijen kijk blijkt dat het percentage van 1 batterij betreft. Bij de andere batterijen staat dan laadpercentage 0. Wat beslist niet zo is. Sluit ik de app af en start ik die opnieuw op, dan gaat het vaak wel ineens goed. Kortom @HomeWizard_NL de app is een drama.

Ook het Display geeft regelmatig 1 of 2 circels niet weer. Haal ik dan de stroom van het display af, wacht een minuut of zo en sluit het dan weer aan, dan doen alle circels het weer.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:42
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:55:
De HomeWizard app is sinds de overgang naar een andere server zeer onstabiel. Regelmatig een ronddraaiende circel in de nu weeegave bij Hoofdaansluiting. Batterijen percentage wat niet klopt. Als ik dan bij de batterijen kijk blijkt dat het percentage van 1 batterij betreft. Bij de andere batterijen staat dan laadpercentage 0. Wat beslist niet zo is. Sluit ik de app af en start ik die opnieuw op, dan gaat het vaak wel ineens goed. Kortom @HomeWizard_NL de app is een drama.

Ook het Display geeft regelmatig 1 of 2 circels niet weer. Haal ik dan de stroom van het display af, wacht een minuut of zo en sluit het dan weer aan, dan doen alle circels het weer.
Over de App kan ik geen oordeel geven, daar kijk ik eigenlijk nooit naar. Echter wat je zegt over de Display ( ik heb er 2) herken ik op geen enkele wijze. Ze werken probleemloos. Klinkt eerder alsof je verbinding met Wifi niet goed werkt.

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:51
hanev001 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:21:
[...]

Over de App kan ik geen oordeel geven, daar kijk ik eigenlijk nooit naar. Echter wat je zegt over de Display ( ik heb er 2) herken ik op geen enkele wijze. Ze werken probleemloos. Klinkt eerder alsof je verbinding met Wifi niet goed werkt.
Dit 'gedrag' wat jij beschrijft heb ik eigenlijk al sinds in HW gebruik, nu meer dan een jaar. Verder ben ik 3 batterijen wissels verder, dus er valt nog wel wat te verbeteren...

Early adopters moeten blijkbaar wat 'pijn lijden'' :X

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

• hanev001
SpeedingWilly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:25:
[...]

Dit 'gedrag' wat jij beschrijft heb ik eigenlijk al sinds in HW gebruik, nu meer dan een jaar. Verder ben ik 3 batterijen wissels verder, dus er valt nog wel wat te verbeteren...

Early adopters moeten blijkbaar wat 'pijn lijden'' :X
Ik zie de relatie met Early adopters niet. Het werkt of het werkt niet.

Overigens waarom denk jij dat ik daar niet onder val? Je noemt een jaar, ik heb mijn eerste batterij al langer.

[ Voor 6% gewijzigd door hanev001 op 10-07-2026 10:32 ]

• SpeedingWilly
hanev001 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Ik zie de relatie met Early adopters niet. Het werkt of het werkt niet.

Overigens waarom denk jij dat ik daar niet onder val? Je noemt een jaar, ik heb mijn eerste batterij al langer.
Ik geef alleen maar aan dat er dus meer mensen last van hebben.

En als je over 2 jaar een HW product koopt denk ik dat de 'ervaring' wat fijner is zonder (aanloop) problemen...

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-07 14:32
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:55:

Hier zelfde issue. Ligt niet aan Wi-Fi zoals iemand opperde. Heb het ook via 5G.

• Olie_B_Bommel
hanev001 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:21:
[...]

Wifi hier is goed, zelfs perfect. Nooit problemen met de wifi. Trouwens als het aan de wifi zou liggen dan doet het hele display het niet.

• hanev001
chantalcoolsma schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:38:
[...]

Hier zelfde issue. Ligt niet aan Wi-Fi zoals iemand opperde. Heb het ook via 5G.
Kan nog steeds aan de Wifi liggen.. De informatie van de batterijen gaat via wifi naar de P1-meter. De informatie van de P1-meter gaat via Wifi en de router via je de internet verbinding naar de servers. Je kan alleen zien wat naar die servers is verstuurd.

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-07 14:32
hanev001 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Kan nog steeds aan de Wifi liggen.. De informatie van de batterijen gaat via wifi naar de P1-meter. De informatie van de P1-meter gaat via Wifi en de router via je de internet verbinding naar de servers. Je kan alleen zien wat naar die servers is verstuurd.
Laatste versie van iOS app is wel beter. Wi-Fi bij mij thuis is perfect. Overal vol Wi-Fi 7 bereik.

• Olie_B_Bommel
hanev001 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Ligt bij mij beslist niet aan de wifi, want in Homey wordt wel alles correct weergegeven. Alleen in de HW app vaak niet en op het Displahy soms niet.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:54
Wat @Olie_B_Bommel schrijft, herken ik ook.
In live omgeving op de app (iphone) staat bij batterij % op 0, bij dag wel goed (heb trouwens maar 1 batterij). Switch je weer een keer, dan de volgende keer wel weer juiste %
En dan draait het cirkeltje weer bij starten app en duurt het even voordat er wat komt. Duurt het me te lang, sluiy ik de app af en herstart deze, dan wel weer direct live data.
En maakt niet uit of telefoon op 5G danwel wifi staat.

Lijkt me inderdaad iets aan de kant van HW.

Donald

• SpeedingWilly
DG64 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:30:
In live omgeving op de app (iphone) staat bij batterij % op 0, bij dag wel goed (heb trouwens maar 1 batterij). Switch je weer een keer, dan de volgende keer wel weer juiste %
En dan draait het cirkeltje weer bij starten app en duurt het even voordat er wat komt. Duurt het me te lang, sluiy ik de app af en herstart deze, dan wel weer direct live data.

Donald
Heel herkenbaar! Hier ook met iOS (iPhone & iPad).

• Prisma16
  • Niet online
DG64 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:30:

Donald
Is niet mijn ervaring. Sinds begin 2025 HW P1 en PiB. Verder twee PV omvormers (Solis en Growatt) aan de HWapp gekoppeld. Nooit iets van storingen of slechte verbindingen gemerkt. Huis is tamelijk standaard met wifi APs op iedere verdieping, P1 op begane grond en PiB op zolder.

Het enige wat ik wel eens zie is dat de data van Solis niet altijd real-time binnenkomt. Mogelijk een los draadje ergens in China.

Het kan dus prima werken.

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-07 18:15
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:50:
[...]

Wifi hier is goed, zelfs perfect. Nooit problemen met de wifi. Trouwens als het aan de wifi zou liggen dan doet het hele display het niet.
Mocht je home assistent hebben dan zou je de historie van de cloud verbinding kunnen bekijken. Ik dacht ook een stabiele wifi te hebben, toen bleek de P1 meter continu zijn cloud verbinding te verliezen. Dat resulteerde in regelmatig oranje icoontjes in de app. De accu’s gingen onderling continu met elkaar afwisselen (elke paar minuten) in plaats van 1x per paar uur. Display klopte niet. Uiteindelijk heb ik de HW devices in de Asus Mesh op vast AP gezet en toen was het beter. Uiteindelijk ook oude P1 meter vervangen door nieuwe en omgeschakeld van Asus naar Unifi AP’s en nu is het 100% stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_brtcOhfGGHskFa87pZg8k9ZSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxfUwrn23wJFZp2hqf4F7nP2.jpg?f=fotoalbum_large

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Heel herkenbaar. Zat op standaard KPN Wi-Fi spul. Box 12 en Super Wifi's 2. Constant geping-pong tussen access points in. Batterijen constant offline of verbonden met het meest onlogische Access Point. Nu ook Unifi. Hoef ze niet eens vast te pinnen en ze blijven stabiel op hetzelfde, meest logische, access point zitten. Wi-Fi kan je HomeWizard set-up echt maken of breken.

• Olie_B_Bommel
Sepio schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Mocht je home assistent hebben dan zou je de historie van de cloud verbinding kunnen bekijken. Ik dacht ook een stabiele wifi te hebben, toen bleek de P1 meter continu zijn cloud verbinding te verliezen. Dat resulteerde in regelmatig oranje icoontjes in de app. De accu’s gingen onderling continu met elkaar afwisselen (elke paar minuten) in plaats van 1x per paar uur. Display klopte niet. Uiteindelijk heb ik de HW devices in de Asus Mesh op vast AP gezet en toen was het beter. Uiteindelijk ook oude P1 meter vervangen door nieuwe en omgeschakeld van Asus naar Unifi AP’s en nu is het 100% stabiel.

[Afbeelding]
Ik heb Homey, daar kan ik ook de wifi verbinding in zien. De P1 is gewoon altijd met het wifipoint verbonden. Prima verbinding. Als de app niet werkt, werkt het gewoon goed in Homey. Ook de batterijen zijn in Homey altijd continue bereikbaar. Het ligt gewoon aan de HW app (iPhone en iPad) of de cloud verbinding met HW. Als ik echter in mijn router kijk (merk Sophos) kan ik de cloud verbinding zien. Die is er gewoon. De router babbelt met de HW cloud, dus er gaat echt iets bij HW mis.

• hanev001
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:41:
[...]

Ik heb Homey, daar kan ik ook de wifi verbinding in zien. De P1 is gewoon altijd met het wifipoint verbonden. Prima verbinding. Als de app niet werkt, werkt het gewoon goed in Homey. Ook de batterijen zijn in Homey altijd continue bereikbaar. Het ligt gewoon aan de HW app (iPhone en iPad) of de cloud verbinding met HW. Als ik echter in mijn router kijk (merk Sophos) kan ik de cloud verbinding zien. Die is er gewoon. De router babbelt met de HW cloud, dus er gaat echt iets bij HW mis.
Ik denk niet dat het veel zin heeft om hier over door te gaan. De ene groep zegt er is niets aan de hand met de servers en het ligt an de Wifi en de andere groep zegt de Wifi werkt goed het ligt aan de servers. In denk niet dat we daar overeenstemming in kunnen behalen zonder hard bewijs van het een of het ander.

Het enige wat me extra is opgevallen is dat er meerdere keren IPhone en/of Ipad wordt genoemt maar geen Android apparaten. Speelt dat misschien ook nog ergens een rol aangezien dat verschillende App versies zijn.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Gti2050 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:07:
[...]

Die heb ik alleen die optie werkt niet meer. Als ik het schuifje omhaal en ik ga terug zie ik die bolletjes wel en als ik dan vervolgens terug ga en het controleer dan staat het niet aan. Idem voor het switchten van de laadopties. Dus die stuur ik nu maar via Homey aan wegens het falen van de HomeWizard app.
Ah... Ik begrijp het.

In alle eerlijkheid werkt het bij mij ook vaak met vertraging of even helemaal niet. Dan moet ik ook de app helemaal afsluiten en dan weer openen. Android trouwens.

De "nu" weergave is bij mij ook (volgens mij vanaf de Slim Laden update) aanzienlijk minder stabiel. Aan de wifi is hier ook verder niks veranderd en alle andere (slimme) apparatuur vertonen geen veranderingen. Dus ook in denk toch wel iets aan HW kant dat minder stabiel is geworden. Ik kan er nog wel mee leven want het werkt uiteindelijk nog wel maar het is wel suboptimaal.
Update m.b.t. P1 en batterij issues:

De issues die op dit moment spelen met de batterij daar komt een update voor. Homewizard verwacht firmware 6.0503 volgende week maandag uit te brengen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:27
Nu alweer bijna vijf maanden. De "winst" met dynamisch laden en ontladen. Nog steeds 12 euro per maand met drie Plug-In Batteries.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ci947xuweTNjAsnH7xfpMv441vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74ruhh9V0DJXfryq5IhZ89EL.jpg?f=fotoalbum_large

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:05
hanev001 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:56:
[...]

Ik denk niet dat het veel zin heeft om hier over door te gaan. De ene groep zegt er is niets aan de hand met de servers en het ligt an de Wifi en de andere groep zegt de Wifi werkt goed het ligt aan de servers. In denk niet dat we daar overeenstemming in kunnen behalen zonder hard bewijs van het een of het ander.

Het enige wat me extra is opgevallen is dat er meerdere keren IPhone en/of Ipad wordt genoemt maar geen Android apparaten. Speelt dat misschien ook nog ergens een rol aangezien dat verschillende App versies zijn.
Hier zie ik regelmatig hetzelfde gedrag. In Homey en Home Assistant blijven de waarden gewoon normaal.

In de HomeWizard-app en op het display gaat het daarentegen af en toe mis. Volgens mij heeft dat niets te maken met het kamp waarin je zit, maar simpelweg met problemen aan de serverkant van HomeWizard. Als ik de app open, krijg ik ook regelmatig de melding dat ik het opnieuw moet proberen.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

geert1992 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:15:
[...]

Hier zie ik regelmatig hetzelfde gedrag. In Homey en Home Assistant blijven de waarden gewoon normaal.

In de HomeWizard-app en op het display gaat het daarentegen af en toe mis. Volgens mij heeft dat niets te maken met het kamp waarin je zit, maar simpelweg met problemen aan de serverkant van HomeWizard. Als ik de app open, krijg ik ook regelmatig de melding dat ik het opnieuw moet proberen.
De cloud verbinding is af en toe traag. De verbinding naar homey is stabiel en tussen P1 en batterijen in de nom mode is de verbinding goed. Bij andere mode zoals slimladen zie ik onderbrekingen

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:36
fredhuizinga schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:48:
Ik gebruik nu alleen slim ontladen via hw, en laden via homeassistant als de prijs/spread gunstig is. Meestal is dat tussen 14u en 16u laden, en dan met slim aansturen wacht hw meestal tot 20u om te gaan ontladen als er geen opwek meer is.

In de ochtend heb ik dan meestal nog 45% over en genoeg om tot een uur of 11 uit de twee batterijen te halen.

Zo ben ik verzekerd van volle batterijen en wel grotendeels slim aansturen.

Heb het wel geprobeerd maar kon het toch niet helemaal loslaten en elke dag kijken wat de laadstrategie is. En af en toe maakte hij vreemde keuzes om maar tot 50% te laden om voor middernacht al leeg te zijn.. Nu ben ik wel tevreden hoe het gaat.
@fredhuizinga en anderen met een dynamisch contract. Let erop dat de spread in stroomprijzen van de (meestal lage) middag naar de hogere avond/nacht voldoende groot moet zijn om het laden van de batterij financieel te rechtvaardigen (denk aan RTE 70-75% en 5-7 cent afschrijving per kWh). Daar rekent het algoritme mee en soms is dus ‘s middags terugleveren financieel beter dan de accu vullen en die ‘s nachts met verliezen te ontladen. @Knurt gaf dat ook al aan, en hij merkt terecht op dat dit vanaf 1 januari allemaal niet/heel veel minder speelt.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:37
EVfan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:30:
[...]

@fredhuizinga en anderen met een dynamisch contract. Let erop dat de spread in stroomprijzen van de (meestal lage) middag naar de hogere avond/nacht voldoende groot moet zijn om het laden van de batterij financieel te rechtvaardiger (denk aan RTE 70-75% en 5-7 cent afschrijving per kWh). Daar rekent het algoritme mee en soms is dus ‘s middags terugleveren financieel beter dan de accu vullen en die ‘s nachts met verliezen te ontladen. @Knurt gaf dat ook al aan, en hij merkt terecht op dat dit vanaf 1 januari allemaal niet/heel veel minder speelt.
Zelf reken ik met een minimale spread van 33%, deze dagen is de spread vaak dubbel zoveel. Omdat de slimme aansturing alleen regelt met zonneoverschot en ik mijn zonnepanelen noet over gedimensioneerd heb blijft er soms niet veel overschot over om de twee batterijen te vullen. En ander voordeel is dat bij handmatig laden hij niet meteen 100% uit het net pakt, maar aanvult uit het net naast het opwek overschot.

Met dit warme weer heb ik regelmatig de airco boven aan van 12 tot 21 uur, dan blijft er niet veel over. Daarnaast zijn de batterijen nu voor 16u vol, daarna als de prijs langzaam oploopt levert hij nog tot een uur of acht terug in plaats van het in de batterijen te stoppen.

Daarnaast zit er denk ik ook een deel psychisch bij, nu heb ik toch het idee van best of both worlds. Groot deel automatisch en een deel handmatig.

Verder ben ik niet heel erg bezig met terugverdientijd of maximaal winst pakken. In eerste instantie had ik bedacht dat de batterijen in tien jaar terug verdiend zouden zijn, maar na tien jaar ziet het leven er waarschijnlijk heel anders uit dus zolang de batterijen het doen vind ik het vooral een leuke hobby in samenwerking met homeassistant. En in 2027 verandert er ook alweer vanalles, dan kan ik de omvormer terug regelen om teruglevering te voorkomen.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:36
fredhuizinga schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:27:
[...]

Zelf reken ik met een minimale spread van 33%, deze dagen is de spread vaak dubbel zoveel. Omdat de slimme aansturing alleen regelt met zonneoverschot en ik mijn zonnepanelen noet over gedimensioneerd heb blijft er soms niet veel overschot over om de twee batterijen te vullen. En ander voordeel is dat bij handmatig laden hij niet meteen 100% uit het net pakt, maar aanvult uit het net naast het opwek overschot.

Met dit warme weer heb ik regelmatig de airco boven aan van 12 tot 21 uur, dan blijft er niet veel over. Daarnaast zijn de batterijen nu voor 16u vol, daarna als de prijs langzaam oploopt levert hij nog tot een uur of acht terug in plaats van het in de batterijen te stoppen.

Daarnaast zit er denk ik ook een deel psychisch bij, nu heb ik toch het idee van best of both worlds. Groot deel automatisch en een deel handmatig.

Verder ben ik niet heel erg bezig met terugverdientijd of maximaal winst pakken. In eerste instantie had ik bedacht dat de batterijen in tien jaar terug verdiend zouden zijn, maar na tien jaar ziet het leven er waarschijnlijk heel anders uit dus zolang de batterijen het doen vind ik het vooral een leuke hobby in samenwerking met homeassistant. En in 2027 verandert er ook alweer vanalles, dan kan ik de omvormer terug regelen om teruglevering te voorkomen.
Die 33% herken ik wel, maar de aansturing van HW in het slim laden dynamisch programma houdt ook nog rekening met de afschrijving. En dan was de spread van afgelopen woensdag en donderdag (18-20 cent laag, 30-32 in de nacht) toch aan de krappe kant, en in mijn geval kiest het algoritme ervoor om in de middag terug te leveren, de avond piek met de accu te overbruggen om later in de nacht weer van het net te gebruiken.

Voor mij is afschrijving “water under de bridge” en is de keuze van het algoritme dus een beetje zonde voor de cash out benadering (ook jouw benadering begrijp ik), maar vooralsnog gebruik ik grotendeels de aansturing van HW zonder handmatig ingrijpen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-07 09:12
Sepio schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:50:
[...]

[Afbeelding]
Welke kaart gebruik jij hiervoor in Home Assistant ???

WGA | Grill guru elite | joystove | Ooni | saté grill | driepoot | 8 zonnepanelen | 1 Home wizzard batterij | Home Assistant

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-07 18:15
picosuma schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:59:
[...]

Welke kaart gebruik jij hiervoor in Home Assistant ???
History graph card
YAML: Example.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
type: history-graph
entities:
  - entity: switch.p1_meter_cloud_verbinding
    name:
      type: device
  - entity: switch.watermeter_cloud_connection
    name:
  - entity: switch.energy_socket_cloud_verbinding
    name:
grid_options:
  columns: full
  rows: auto
title: Cloud verbinding
logarithmic_scale: false
hours_to_show: 24

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:00
dit is het pib topic

[ Voor 77% gewijzigd door teacher op 13-07-2026 12:56 ]

dit is het pib topic

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 13-07-2026 12:56 ]

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-07 09:12
@Sepio dankjewel 👍🏻

WGA | Grill guru elite | joystove | Ooni | saté grill | driepoot | 8 zonnepanelen | 1 Home wizzard batterij | Home Assistant

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:51

ChUcKiE

Dus........

Vanmorgen zag ik toevallig ook een storing van een van de PiB's. Straks als ik weer thuis ben van werk de PiB uitzetten en weer aanzetten in de hoop dat het dan "opgelost" is.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:22

Winkiller

De Mopperpot

ChUcKiE schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:43:
Vanmorgen zag ik toevallig ook een storing van een van de PiB's. Straks als ik weer thuis ben van werk de PiB uitzetten en weer aanzetten in de hoop dat het dan "opgelost" is.
Schaf slimme stekkers aan om de PiB op afstand uit en aan te schakelen, dit kan bv. bij de Action voor 6,49 per stuk of via HW voor 27,95.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:17
Devke schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:39:

De issues die op dit moment spelen met de batterij daar komt een update voor. Homewizard verwacht firmware 6.0503 volgende week maandag uit te brengen.
Die update heb ik zojuist binnen gekregen
( en sorry hier vergeten te melden , beta)

[ Voor 6% gewijzigd door ivo1969 op 13-07-2026 15:36 ]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

ivo1969 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:31:
[...]

Dat is volgens mij een P1 meter Update en ook geen productie maar beta firmware.

• ivo1969
Winkiller schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:34:
[...]

Dat is volgens mij een P1 meter Update en ook geen productie maar beta firmware.
Klopt, sorry had ik wel vermeld bij homewizard algemeen topic

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
[...]

Hier ook, van 6.0502 naar 6.0503 gegaan.

🚗 Tesla M3H - 2024 | 🏍️ Yamaha Tracer 900 - 2017 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 D-wtw: QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 |🔋2x HomeWizard PiB 2,7kWh

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:27
Winkiller schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:55:
[...]

Schaf slimme stekkers aan om de PiB op afstand uit en aan te schakelen, dit kan bv. bij de Action voor 6,49 per stuk of via HW voor 27,95.
Weet niet zn harde shutdown zou ik niet leuk vinden als dat op mn accus gebeurde. Het zal er vast tegen kunnen maar ik zou dat niet aanraden.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

crryp schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:36:
[...]

Weet niet zn harde shutdown zou ik niet leuk vinden als dat op mn accus gebeurde. Het zal er vast tegen kunnen maar ik zou dat niet aanraden.
Aan en uit schakelaar van de PiB omzetten doet hetzelfde, kan echt geen kwaad hoor.

• crryp
Winkiller schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:38:
[...]

Aan en uit schakelaar van de PiB omzetten doet hetzelfde, kan echt geen kwaad hoor.
Vraag ik me af of dat echt hetzelfde is. Kan zijn dat ze software matig nog iets afsluiten oid als je die knop omdraait. Maar geen idee no proof :)
[...]

( en sorry hier vergeten te melden , beta)
Dank voor het melden. Als het goed is alleen beschikbaar voor beta gebruikers. Ik heb de TS aangepast. Daarnaast hier een update gedaan naar de nieuwe versie (beta tester).

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

crryp schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:57:
[...]

Vraag ik me af of dat echt hetzelfde is. Kan zijn dat ze software matig nog iets afsluiten oid als je die knop omdraait. Maar geen idee no proof :)
Denk ook eens aan spontane stroomuitval ? dan zou de PiB daar ook niet goed tegen kunnen.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Devke schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:58:
[...]

Dank voor het melden. Als het goed is alleen beschikbaar voor beta gebruikers. Ik heb de TS aangepast. Daarnaast hier een update gedaan naar de nieuwe versie (beta tester).
Die beta firmware meldingen van de P1 meter horen toch niet in het PiB topic ? dat zorgt voor verwarring, of heb jij een andere mening ?

• crryp
Winkiller schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:59:
[...]

Denk ook eens aan spontane stroomuitval ? dan zou de PiB daar ook niet goed tegen kunnen.
Ik snap dat het er tegen kan bij stroom uitval, maar of het er goed voor is.

• ivo1969
Winkiller schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:01:
[...]

Die beta firmware meldingen van de P1 meter horen toch niet in het PiB topic ? dat zorgt voor verwarring, of heb jij een andere mening ?
Die nieuwe beta software is er gekomen voor de hw batterij, dus waarom dan verkeerde topic?
Zelf gebruik ik de p1 bij ander merk batterij, maar omdat Devke hier vorig week al melding had gemaakt dat vandaag de nieuwe beta versie zou verschijnen, heb ik dat ook gemeld dat de beta is uitgerold
Winkiller schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:01:
[...]

P1 meter hoort bij de batterij. Beta meldingen kunnen in mijn ogen handig zijn zodat iedereen in het topic weet wat eraan gaat komen en/of welke bugfixes onderweg zijn. Het is wel handig dat er duidelijk bij staat dat het om beta gaat nog, zoals vorige week een x gepost / gevraagd is.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-07 16:43

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Devke schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:39:

Vanmiddag P1 naar 6.0503 kunnen updaten (handmatig), ik ben geen beta tester.

Hopelijk komen de gele leds nu niet meer terug |:(
Hier geen update mogelijk voor P1 versie 6.0405

P1 is de oude versie HWE P1-G1

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 13-07-2026 19:37 ]

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-07 14:23
Update deze namiddag kunnen uitvoeren naar 6.0503, beta tester, 2 PiBs (gele leds ook gezien een paar weken geleden maar nadien was het niet meer voorgekomen).
Aansturing grotendeels via Home Assistant, tot nu toe niets vreemd vastgesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door Holvoetn op 13-07-2026 19:55 ]

Holvoetn schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:55:
Update deze namiddag kunnen uitvoeren naar 6.0503, beta tester, 2 PiBs (gele leds ook gezien een paar weken geleden maar nadien was het niet meer voorgekomen).
Aansturing grotendeels via Home Assistant, tot nu toe niets vreemd vastgesteld.
Welke versie P1 heb jij

• ivo1969
GL007 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:35:
Hier geen update mogelijk voor P1 versie 6.0405

P1 is de oude versie HWE P1-G1
Versie van p1 maakt niet uit, je krijgt die versie als je beta tester bent, dat kan je iets meer dan een jaar geleden voor opgegeven, later had hw genoeg beta testers

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Devke schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:34:
[...]

P1 meter hoort bij de batterij. Beta meldingen kunnen in mijn ogen handig zijn zodat iedereen in het topic weet wat eraan gaat komen en/of welke bugfixes onderweg zijn. Het is wel handig dat er duidelijk bij staat dat het om beta gaat nog, zoals vorige week een x gepost / gevraagd is.
Ik begrijp je wel maar zie nu onder jouw bericht, 5x reacties alleen over de P1 meter beta update.

Misschien is het handig dat als je verwijzingen wilt plaatsen dit dan doet met een link naar het algemene topic zodat ze daar verder kunnen , ik hoef niet te weten wie allemaal een beta firmware op zijn P1 Dongle heeft. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Winkiller op 13-07-2026 21:04 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tenzij je vragen of opmerkingen hebben hoe de P1 update te maken heeft met de PiB mag dat verder in HomeWizard algemeen (energy, watermeter en meer) #2 "Ik heb een update gehad" meldingen hoeven niet.
Winkiller schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:02:
[...]

Ik begrijp je wel maar zie nu onder jouw bericht, 5x reacties alleen over de P1 meter beta update.

Misschien is het handig dat als je verwijzingen wilt plaatsen dit dan doet met een link naar het algemene topic zodat ze daar verder kunnen , ik hoef niet te weten wie allemaal een beta firmware op zijn P1 Dongle heeft. :P
Je kunt een bericht skippen. P1 en PIB zijn met elkaar verbonden. Het algemene topic heeft niets aan een berichtje dat de knipperende leds van de PIB verholpen zijn door een P1 update. Je vroeg mn menig. I rest my case. 😊

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:51

ChUcKiE

Dus........

Vanmiddag de ene PiB met de twee gele knipperende leds uit gezet en weer aangezet, geen verschil. Toen maar weer uit en lang gewacht. Toen ik na een uur terugkwam was de andere PiB met vier rode leds aan het knipperen. Ik had geen app bij de hand om te checken wat dat betekent, maar ik heb die PiB ook uit gezet en na een paar minuutjes weer aangezet en toen waren ze beide weer ok op het oog.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

ChUcKiE schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:44:
Vanmiddag de ene PiB met de twee gele knipperende leds uit gezet en weer aangezet, geen verschil. Toen maar weer uit en lang gewacht. Toen ik na een uur terugkwam was de andere PiB met vier rode leds aan het knipperen. Ik had geen app bij de hand om te checken wat dat betekent, maar ik heb die PiB ook uit gezet en na een paar minuutjes weer aangezet en toen waren ze beide weer ok op het oog.
Rood knipperen is een WiFi offline melding, dat heb ik hier soms ook.

• hanev001
Winkiller schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:47:
[...]

Rood knipperen is een WiFi offline melding, dat heb ik hier soms ook.
Nee Rood is geen externe internet verbinding. Wifi werkt gewoon door als je interne netwerk in orde is.

• Holvoetn
dit is het pib topic

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 14-07-2026 17:15 ]

dit is het pib topic

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 14-07-2026 17:16 ]

• TFX77
dit is het pib topic

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 14-07-2026 17:17 ]

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Holvoetn
dit is het pib topic

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 14-07-2026 17:17 ]

• Jodi
  • Laatst online: 19:04

Jodi

No Matches Found

Ik gebruik nu een tijdje smart charge met dynamisch contract, en het werkt eigenlijk best heel goed... Maar ik zie wel een wonderlijk patroon wat ik niet helemaal snap. Ieder uur dat er zonnestroom over is (altijd X:00) gaan de PIB's ineens kort op vol vermogen laden; er is op dat moment geen vraag vanuit het huis, en het gemaakte laad-plan (het stippellijntje in de HW-app) is dan gewoon vlak.

Hieronder de grafiek van gister, van het PIB-vermogen en het vermogen op de P1-meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXwb7RlSR7Nd9cY1Cal2PLXVaQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iXW1Z451PK5QhQ5Towms75Lg.png?f=fotoalbum_large

Om 12:00 start de batterij met laden, conform gekozen laad-plan. Elk heel uur buiten dat plan is er een korte piek, en als ik het zo zie is iedere piek ongeveer een half procent aan lading. Herkennen mensen dit patroon? Als ik zoek naar berichten over dit soort pieken kan ik niks vinden, maar ben toch benieuwd of meer mensen dit hebben :)

Normaal doen, daar word je pas echt gek van! :: I reject reality, and substitute my own.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

hanev001 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:06:
[...]

Nee Rood is geen externe internet verbinding. Wifi werkt gewoon door als je interne netwerk in orde is.
:)
Het kan dus beide, wifi signaal verstoord terwijl er wel internet is resulteert ook in rode leds.
Ik heb een extra wifi punt in de buurt van mijn Pibs moeten zetten, nu geen rode leds meer.

• TFX77
TFX77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:55:
[mbr]dit is het pib topic[/mbr]
Dit was naar aanleiding van de P1 Meter in combinatie met de Plug-In Batteries foutmeldingen / oranje LEDs. Dit hoort gewoon in dit topic.

• Holvoetn
TFX77 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:28:
[...]

Dit was naar aanleiding van de P1 Meter in combinatie met de Plug-In Batteries foutmeldingen / oranje LEDs. Dit hoort gewoon in dit topic.
Ik begrijp het ook niet.

Zonder P1 is de PiB compleet nutteloos, toch ? Die hangen samen.

Mooiste voorbeeld: om recente problemen met PiB op te lossen is een nieuwe versie van P1 firmware uitgebracht.

Hoe ga je dat dan uit elkaar trekken ??

[ Voor 19% gewijzigd door Holvoetn op 14-07-2026 17:34 ]

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 17:04
Ik heb ook al een tijdje 2 batterijen en had toch wel vaak disconnects dat ze de P1 meter niet konden vinden. Dat duurde dan 15 min tot soms wel een dag en dan ging het weer goed. Some een batterij, some twee. Als ik de P1 meter er dan uit trok en weer terug erin was het weer opgelost.

Ik heb ook een unifi systeem en zag toevallig dat een batterij aan het roamen was geslagen naar boven (terwijl hij zowat onder de AP staat). Ik heb ze nu vast gezet op de dichtstbijzijnde AP en sinds dien heb ik geen enkel probleem meer gehad (een paar dagen nu).

Ik dacht zal het ook even hier melden mocht dat voor andere ook helpen.

• TFX77
dit is natuurlijk ook offtopic; discussies over beleid kunnen, zoals je eerder is gemeld, in het feedbacktopic.

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 14-07-2026 19:22 ]

Holvoetn schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:32:
[...]

Ik begrijp het ook niet.

Zonder P1 is de PiB compleet nutteloos, toch ? Die hangen samen.

Mooiste voorbeeld: om recente problemen met PiB op te lossen is een nieuwe versie van P1 firmware uitgebracht.

Hoe ga je dat dan uit elkaar trekken ??
P1 duidelijk betrekken bij de PIB in de post. Dan is het voor andere posters duidelijk dat het om de combi gaat en niet alleen over de P1. Althans zo doe ik dat altijd. Dan is het ook duidelijk ontopic imo. Just an idea.

Beta uitrol naar betagroep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8Jh8QiFy6wBRJ_RX1O1EaymUIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ha4dVLrgh6kypz0TCTDWjhej.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvulling op voorgaande post. Ik heb HomeWizard gevraagd of ze iets meer informatie wilde delen m.b.t. de update. Daar heb ik onderstaande antwoord op gekregen:
  • Wat betreft Slim laden zijn het vooral kleine aanpassingen op oa de hysterese en in het algemeen slim laden beter te laten verlopen.
  • Op het gebied van de omvormer gaat dit om een ​​bijna volledige refactor voor het aansturen van de omvormer, dit zou een hoop fouten in het veld voorkomen (waaronder de lading/ontlading(326/327) mislukt, communicatie instabiel (303)) moeten oplossen.

• Alpha89
  • Nu online
Kijk dat is cool! Vooral fijn als we nu weer even wat bug-fixing updates mogen krijgen. Persoonlijk hoop ik qua nieuwe features nog steeds op een alerting systeem waarbij je notificaties krijgt als iets niet lekker gaat.

• Prisma16
  • Niet online
Alpha89 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:12:
Kijk dat is cool! Vooral fijn als we nu weer even wat bug-fixing updates mogen krijgen. Persoonlijk hoop ik qua nieuwe features nog steeds op een alerting systeem waarbij je notificaties krijgt als iets niet lekker gaat.
Liever geen alert wat mij betreft. Mijn HW spul (2 maal P1, 2 maal PiB, Watermeter en Display) werkt sinds het begin plug-and-play. Mogelijk is er wel eens iets met wifi, het inlezen van mijn omvormer-data vanuit China, of iets dergelijks maar dat hoef ik echt niet iedere keer standta pede te weten.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:28
De mening van onze zuider buren over slimladen.

YouTube: Is slim laden van HomeWizard écht slim? DIT MOET JE WETEN
Wat ik vreemd vind dat de batterijen geüpdatet kan worden maar dat P1 nog steeds versie 06.0405 bevat. Bij het updaten van de P1 krijg ik de melding dat de actuele versie er in zit. Terwijl in het forum gesproken wordt over 06.0502. Vreemd?

GL007 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:49:
Wat ik vreemd vind dat de batterijen geüpdatet kan worden maar dat P1 nog steeds versie 06.0405 bevat. Bij het updaten van de P1 krijg ik de melding dat de actuele versie er in zit. Terwijl in het forum gesproken wordt over 06.0502. Vreemd?
Is je P1 opgenomen in het beta programma? Naast je batterijen? Ik zou dat dan even checken.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 15-07-2026 16:50 ]

Devke schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:50:
[...]

Is je P1 opgenomen in het beta programma? Naast je batterijen? Ik zou dat dan even checken.
P1 is opgenomen in het beta programma. Daarom begrijp ik het niet. Het ging ineens van 06.0501 terug naar 06.0405

Ik heb hier over een pm richting @DCSBL gestuurd met het id nummer van P1

[ Voor 11% gewijzigd door GL007 op 15-07-2026 17:38 ]

• Holvoetn
GL007 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:53:
[...]

P1 is opgenomen in het beta programma. Daarom begrijp ik het niet. Het ging ineens van 06.0501 terug naar 06.0405
Het is zelfs ondertussen 6.0503 in beta (voor de P1 meter gekoppeld aan de PiB voor er weer iemand te snel op "delete" gaat duwen ...)

• Alpha89
  • Nu online
Prisma16 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:08:
[...]

Liever geen alert wat mij betreft. Mijn HW spul (2 maal P1, 2 maal PiB, Watermeter en Display) werkt sinds het begin plug-and-play. Mogelijk is er wel eens iets met wifi, het inlezen van mijn omvormer-data vanuit China, of iets dergelijks maar dat hoef ik echt niet iedere keer standta pede te weten.
Dan hoop ik niet dat je pas na uren erachter komt dat je batterijen de hele dag niks gedaan hebben omdat ze vast zijn gelopen…

Mijn persoonlijke mening is dat ik dat net wel graag wil weten. Vooral als het een E-fout is of je de batterij even moet herstarten.

[ Voor 11% gewijzigd door Alpha89 op 15-07-2026 17:09 ]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpWPIfjF3WWDIJbFNiPcFPL3OKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8og85SwMxZf7Xc5YXDNFjT9d.jpg?f=fotoalbum_large

Wel grappig na de laatste update worden de SOC waarden in tienden van procenten nauwkeurig weergegeven.

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:04
Alpha89 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:12:
Ik hoop (wacht) vooral op een nieuwe PiB met vaste netwerkaansluiting (en iets meer capaciteit)

• Alpha89
  • Nu online
PaulC schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:37:
[...]

Ik hoop (wacht) vooral op een nieuwe PiB met vaste netwerkaansluiting (en iets meer capaciteit)
Ben ook zeker benieuwd naar toekomstige hardware verbeteringen! Maar zelfs met jouw goede ideeën zou ik hoop houden dat je een seintje krijgt als iets niet lekker loopt.

• Holvoetn
GL007 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:33:
[Afbeelding]

Wel grappig na de laatste update worden de SOC waarden in tienden van procenten nauwkeurig weergegeven.
Klopt.

Maar ... ik zie geen van mijn 2 PiBs nog naar 100% gaan ?

In de app wel, maar niet in HA als ik ze individueel bekijk. Er wordt ook niet meer bijgeladen dus ergens moet die dan denken dat ze al vol zijn ?

[ Voor 7% gewijzigd door Holvoetn op 15-07-2026 19:08 ]

Holvoetn schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:07:
[...]

Klopt.

Maar ... ik zie geen van mijn 2 PiBs nog naar 100% gaan ?

In de app wel, maar niet in HA als ik ze individueel bekijk. Er wordt ook niet meer bijgeladen dus ergens moet die dan denken dat ze al vol zijn ?
Op dit moment werken de batterijen in NOM mode dus het laden begint vanaf 9:00 uur.

Verder is de airco actief. Nadat de batterijen vol zijn kan ik de zonnepanelen omvormer lager zetten.

Of ik kan een zonnepanelen NOM regeling starten.

Met een stukje numerieke wiskunde kun je veel doen.

[ Voor 10% gewijzigd door GL007 op 15-07-2026 20:49 ]

Uitrol P1 Firmware:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NI0rGlKIX2x2Kwew_Wk0pcQ2DAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2RICYiTE4936fWoS2xowgDr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 16-07-2026 11:26 ]

Alleen maar stability improvements als ik de TS goed lees?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

JeroenH schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:50:
[...]

Alleen maar stability improvements als ik de TS goed lees?
Yep en die bug fix met knipperende led strip en stoppen batterij.

Er zit zeker niet meer zon in die update? :'(

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• LuToLu
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 15:12
Jaren als lurker nu toch maar een account aangemaakt om mee te kunnen praten over de PiB's e.d. Ik ben in juli overgestapt op een dynamisch contract en heb de PiB's nu op 'Slim met dynamisch tarief' gezet na al een hele tijd NoM gedraaid te hebben.

Het blijft lastig uit te leggen dat de PiB's nu niet meehelpen tijdens b.v. het koken rond 17:10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNErEAjv_qohnoNjvmpJoZOqwnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkuH8RF6Rn3nK0J7nq94e3MA.jpg?f=fotoalbum_large

Bij NoM werd er keurig ontladen vanuit de PiB's, nu doen deze helemaal niets en moet ik stroom inkopen. En die is dan toch al niet meer zo heel goedkoop.

Er zal vast een verklaring voor zijn maar ik krijg hem zo 1-2-3 niet helder, minder cycli, verlies met RTE? Maar het voelt niet goed, wetende dat je stroom genoeg in de PiB's beschikbaar hebt.

Ik krijg de uitleg met maar moeilijk verkocht aan mijn partner die NoM gewend is. De vraag 'waarom hebben we ze dan' komt dan op welke ik niet goed kan beantwoorden.

2x HomeWizard Plug-In Battery (1600W/1600W) | SolarEdge SE4000H | 4.095 Wp zonnepanelen | Weheat Sparrow All-Electric warmtepomp

LuToLu schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:19:
Jaren als lurker nu toch maar een account aangemaakt om mee te kunnen praten over de PiB's e.d. Ik ben in juli overgestapt op een dynamisch contract en heb de PiB's nu op 'Slim met dynamisch tarief' gezet na al een hele tijd NoM gedraaid te hebben.

Het blijft lastig uit te leggen dat de PiB's nu niet meehelpen tijdens b.v. het koken rond 17:10.

~[Afbeelding]

Bij NoM werd er keurig ontladen vanuit de PiB's, nu doen deze helemaal niets en moet ik stroom inkopen. En die is dan toch al niet meer zo heel goedkoop.

Er zal vast een verklaring voor zijn maar ik krijg hem zo 1-2-3 niet helder, minder cycli, verlies met RTE? Maar het voelt niet goed, wetende dat je stroom genoeg in de PiB's beschikbaar hebt.

Ik krijg de uitleg met maar moeilijk verkocht aan mijn partner die NoM gewend is. De vraag 'waarom hebben we ze dan' komt dan op welke ik niet goed kan beantwoorden.
De tarieven zijn vanavond op de 40 ct. Dat zal in het besluit niet te ontladen meegenomen zijn.

Om je een voorbeeld hier te geven. Ik heb ook een ander merk batterij staan. Daarmee is ontladen naar het net mogelijk. Wij hebben gekookt op opwek en netstroom. Die prijs was lager dan nu. Lever dus nu terug (komende 3 uur). Niet helemaal vergelijkbaar maar wel de meest zinvolle actie op een dynamisch energiecontract. Ook met de HW PIB. Daarnaast morgen weinig zon. Wellicht houd hij ook daar capaciteit over om morgen wat uurtjes af te dekken die meer renderen.

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 16-07-2026 19:37 ]

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
LuToLu schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:19:

[Afbeelding]

Volgens mij komt dat omdat 'slim laden' eens per 15 minuten zijn schema aanpast. Mijn eigen optimalisatie die vergelijkbaar met 'slim laden' werkt, wordt elke 15 seconden geüpdate met actuele verbruiks en opwek waarden. Bij een spontane toename in verbruik in een duur kwartier wordt na 15 seconden direct naar 'zero' geschakeld.

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• LuToLu
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 15:12
Dank voor alle reacties, ik heb er ook alle vertrouwen in dat HomeWizard echt wel weet wat ze doen hoor, en inderdaad verder vooruit kijkt dan ik zo kan overzien. Het blijft iets waar het vertrouwen in moet groeien, zeker omdat we nu nog makkelijk de hele avond en nacht kunnen overbruggen en dan in de ochtend nog genoeg over hebben. En ook omdat er besloten wordt om maar tot 77% op te laden. Dan denk je al snel 'laad dan meer op en gebruik het dan' ;)

[ Voor 9% gewijzigd door LuToLu op 16-07-2026 21:11 ]

2x HomeWizard Plug-In Battery (1600W/1600W) | SolarEdge SE4000H | 4.095 Wp zonnepanelen | Weheat Sparrow All-Electric warmtepomp

• TFX77
LuToLu schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:03:
Dank voor alle reacties, ik heb er ook alle vertrouwen in dat HomeWizard echt wel weet wat ze doen hoor, en inderdaad verder vooruit kijkt dan ik zo kan overzien. Het blijft iets waar het vertrouwen in moet groeien, zeker omdat we nu nog makkelijk de hele avond en nacht kunnen overbruggen en dan in de ochtend nog genoeg over hebben. En ook omdat er besloten wordt om maar tot 77% op te laden. Dan denk je al snel 'laad dan meer op en gebruik het dan' ;)
Terugleveren levert nu nog wat op. Dit zal in de toekomst ook veranderen omdat je dan instelt dat je voor een kWh nog maar 0,0025 euro krijgt. Dus in de toekomst veranderd dit sommetje als je netjes de tarieven binnen HomeWizard aanpast op 1 januari 2027. Voor dynamisch is dit straks de kale uurprijs zonder accijns en BTW. Nu krijg je beide nog wel terug als je binnen de salderingsregeling blijft.

Maar dit is natuurlijk meer de verbruik kant, hoewel dus wel geladen met dure zonnestroom. Als voorbeeld tijdens het koken vandaag laten we 18:00 nemen, toen was de prijs 0,32 euro, dan wordt waarschijnlijk de ontlaadspread voor de dag nog niet gehaald.

Sommetje... ongeveer ~0,25 euro laden van de Plug-In Battery(-ies) x 1,25 (Er gaat 25% meer in 75% RTE) = 0,31 euro. Dan nog een cycli van de batterij + ~0,08 euro = ~0,39 euro. Dus pas bij 0,39 euro ontladen haal je wat je in je batterij stopt er volledig uit en dan speel je eigenlijk alleen nog maar quitte. Dus pas als je om 20:00 had gekookt, dan had de batterij waarschijnlijk bijgesprongen. De batterij zou morgen dus eigenlijk niet moeten ontladen. Want er zit nog hele dure stroom in.

Visueel in mijn eigen Slim Laden™ systeem. Achtergrond: Groen is laden, rood ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihSEyji7OZ7EEnhUdX1ylGWzzOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZPXu4wetCJomeowLzX0xj0Q.jpg?f=fotoalbum_large
Als de waarde van jouw zonnestroom nog maar 0,0025 cent of, de marktprijs bij dynamisch, vanaf 1 januari, dan gaat de Slim Laden veel eerder ontladen.

Dus Slim Laden doet het meer dan perfect. Ook al wil je psychologisch ontladen, ontladen, ontladen of NOM, NOM, NOM. Helaas is het financieel gewoon dom net als NOM. Niemand heeft er wat aan dat je NOM draait en als je (lees: iedereen) net als wij volledig gasloos zijn en twee EVs hebben dan is NOM niet eens haalbaar of schaalbaar met Plug-In Batteries.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtNjuUyuSGL3HlBtCSll7yoTMyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4615HJZOVW66Y1Ly84nmR1e5.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik afgelopen zaterdag NOM had willen draaien met mijn Plug-In Batteries dan had ik 14 Plug-In Batteries moeten hebben om het vermogen te kunnen dekken en 34 stuks om de 90 kWh te dekken.

Is dat zo? Zal afhangen van waar in NL of BE je woont, maar voor het Gooi zie ik morgen relatief veelzonne-energie verwacht:

https://zonvoorspelling.nl/

Pagina: 1 ... 282 283 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2