In grote lijn ben ik met je eens. Het wiel wordt weer uitgevonden. Zelf heb ik een geavanceerde flow gemaakt die de omvormer sturing en de batterij modes sturing doet. Ik doe niets met dynamische tarieven. De verschillen zijn te klein en het rendement van de batterijen te laag (70%). Ik laat hier zoveel mogelijk de zonne energie opslaan in de batterijen om het later te gebruiken. Dan pas heb je rendement.BeyondThunder schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:40:
Wat me opvalt in dit topic is dat veel van ons bezig zijn met het bouwen van eigen oplossingen voor “slim” laden en ontladen van onze PiB’s, zeker nu de salderingsregeling per 2027 stopt. Daardoor wordt optimaliseren op eigen verbruik, dynamische tarieven en (geen) teruglevering ineens een stuk interessanter (en relevanter).
Ik ben daar zelf ook mee bezig, deels uit noodzaak, deels omdat het gewoon een leuke hobby is om dit soort vraagstukken uit te pluizen 😊. We zijn tenslotte (meest) Nederlanders die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten![]()
Maar ik vraag me wel iets af: je zou verwachten dat er inmiddels al bredere initiatieven, open-source projecten, apps of docker-containers bestaan die dit soort logica generiek aanpakken (eventeel a.i. driven). Zeker omdat dit geen nicheprobleem meer is. Toch lijkt iedereen hier zijn eigen scripts, flows of HA-automations te bouwen.
Zijn we hier niet toch een beetje het wiel opnieuw aan het uitvinden?
Of is onze situatie, met gedeelde intelligentie via HomeWizard, lokale aansturing en specifieke randvoorwaarden, zó afwijkend dat bestaande oplossingen simpelweg niet goed genoeg passen?
Ben benieuwd hoe anderen dit zien.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
:strip_exif()/f/image/jDGMdXXiTrMIqDRywJDzFB7Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/74iMYH1UvigeFjhWVfoj5Lj1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HFjxL4nqozzpXHXdBhwL98x6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iNhu2HJ2qgkNrEtMNqsiaqVJ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/xRN7YQZc0up2zCao1pChkGPQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ebdv24quzZtnPcM5VW19RBb1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NiURiTVyxeF3NnppuvftAMhD.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/h2AEiUqDLZ69k7sqm0cdRDKj.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AqQVKeAENolV42Q3uxaAQqV1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YERlFho5Sh6FrH9HAsPqOUfe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vHOnsyZxPEvKbeTenZhoKTXy.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/kfGpQ7PP7i0UaiziZkbBSl8O.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rcToXjTS7qYzFIC53DToeUqe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/maa4WF5uBcChUHN2JPjFbqsM.jpg?f=fotoalbum_large)