• stevosmax
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:13
Ik staar me ook niet blind op die ontlaadsnelheid. 95% van de tijd kom je met 800W toe. Het is enkel wanneer je kookt en (af)wast dat dat eens tijdelijk er boven gaat.
Het enige wat gewoon een beetje jammer is, is dat HW pib in een prijsklasse zit waar je nu 5 kWh opslag krijgt. De specs zijn goed voor veel mensen, enkel de prijs tegenover die specs is anno 2026 niet zo denderend.

Als ik mijn data bekijk zou ik 5 á 7 kWh opslag nodig hebben. 5 zal al voldoende zijn, dat zijn dus 2 pibs.

Dat is dan 2.400 euro terwijl dat bij een concurrent voor 1.200 kan. Ik vind dat al een grote meerprijs om te kiezen voor een Nederlands bedrijf met betere ondersteuning en app (ontwikkeling). Nuja, is iets wat je uiteraard voor jezelf moet uitmaken.

Kans zit er goed in dat ik misschien toch eentje koop om dan eens te kijken hoe het mij bevalt, maar dan zal het door de prijszetting eerder voor de "hobby" zijn dan voor het rendement, wat een beetje jammer is voor een batterij.

[ Voor 39% gewijzigd door stevosmax op 19-08-2026 20:45 ]

stevosmax schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:39:
Ik staar me ook niet blind op die ontlaadsnelheid. 95% van de tijd kom je met 800W toe. Het is enkel wanneer je kookt en (af)wast dat dat eens tijdelijk er boven gaat.
Het enige wat gewoon een beetje jammer is, is dat HW pib in een prijsklasse zit waar je nu 5 kWh opslag krijgt. De specs zijn goed voor veel mensen, enkel de prijs tegenover die specs is anno 2026 niet zo denderend. Voor 700 euro heb je elders hetzelfde, weliswaar met een veel slechtere software (en geen lokaal product).

Als ik mij data bekijk zou ik 5 á 7 kWh opslag nodig hebben. 5 zal al voldoende zijn, dat zijn dus 2 pibs.

Dat is dan 2.400 euro terwijl dat bij een concurrent voor 1.200 kan. Ik vind dat al een grote meerprijs om te kiezen voor een Nederlands bedrijf met betere ondersteuning en app (ontwikkeling). Nuja, is iets wat je uiteraard voor jezelf moet uitmaken.

Kans zit er goed in dat ik misschien toch eentje koop om dan eens te kijken hoe het mij bevalt, maar dan zal het door de prijszetting eerder voor de "hobby" zijn dan voor het rendement, wat een beetje jammer is voor een batterij.
Ik ben er ook met 1 begonnen voor de "hobby". Nieuwschierig naar het fenomeen thuisbatterij. Ik heb er ook geen spijt van. Ze doen netjes wat ze moeten doen. De ontwikkelingen gaan netjes door. Ontwikkelen kost ook tijd en geld. De recent uitgerolde feature "Slim Laden" heeft ongetwijfeld veel tijd gekost maar wordt gratis aangeboden.

Enige advies dat ik je kan geven is goed kijken naar je eigen behoefte en daar een batterij op laten aansluiten. Heb je de TS al doorgelezen? Daar staat veel in over de batterij en daarnaast ook een lijst met alle firmware updates die er al geweest zijn. Zegt iets over bugfixing, ontwikkelen etc. Heb je vragen stel ze gerust.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Omdat ik het "HomeWizard spel" heb uitgespeeld (vier PiB's) heeft het systeem gezelschap gekregen van een Zendure Solarflow 800 Pro met uitbreidingsbatterij, samen 3,84 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgRE3937ctQo68RCLtNAL6S2IHo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8MbvM3FbPD2wj0gRCVTPvuK.jpg?f=fotoalbum_small

Ik heb zes zonnepanelen die hopelijk binnenkort op de schuur kunnen (eerst moeten de golfplaten vervangen...) en daarvoor had ik sowieso dus een omvormer nodig. Met deze gebruikte batterij kwam het op een acceptabele meerprijs om ook meer opslag toe te voegen. Mooie bijkomstigheden zijn de noodstroomaansluiting, en de mogelijkheid te exporteren naar het net.

Ik gebruik Home Assistant als EMS, die laat ik er voor zorgen dat de beide batterijen elkaar niet in de weg gaan zitten. De batterij is geheel lokaal aan te sturen, al gaat de initiële configuratie natuurlijk wel weer via een app en dus de cloud van de leverancier :r Maar ja, na configuratie kan deze batterij ten minste zonder vermindering van functionaliteit van internet worden afgesloten.

Hoe dan ook, weer een mooi nieuw knutselavontuur :) en daarmee gaat mijn opslagcapaciteit van 10,8 kWh naar net geen 15 kWh, en het maximum vermogen van 3200 watt naar 4000 watt. #blijmee!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:33

DJ

JeroenH schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:12:
Omdat ik het "HomeWizard spel" heb uitgespeeld (vier PiB's) heeft het systeem gezelschap gekregen van een Zendure Solarflow 800 Pro met uitbreidingsbatterij, samen 3,84 kWh.

[Afbeelding]

Ik heb zes zonnepanelen die hopelijk binnenkort op de schuur kunnen (eerst moeten de golfplaten vervangen...) en daarvoor had ik sowieso dus een omvormer nodig. Met deze gebruikte batterij kwam het op een acceptabele meerprijs om ook meer opslag toe te voegen. Mooie bijkomstigheden zijn de noodstroomaansluiting, en de mogelijkheid te exporteren naar het net.

Ik gebruik Home Assistant als EMS, die laat ik er voor zorgen dat de beide batterijen elkaar niet in de weg gaan zitten. De batterij is geheel lokaal aan te sturen, al gaat de initiële configuratie natuurlijk wel weer via een app en dus de cloud van de leverancier :r Maar ja, na configuratie kan deze batterij ten minste zonder vermindering van functionaliteit van internet worden afgesloten.

Hoe dan ook, weer een mooi nieuw knutselavontuur :) en daarmee gaat mijn opslagcapaciteit van 10,8 kWh naar net geen 15 kWh, en het maximum vermogen van 3200 watt naar 4000 watt. #blijmee!
Dit overweeg ik ook te doen in het najaar (herfst vakantie klus). Op vrijwel exact dezelfde manier als jij, alleen dan met 4 500Wpiek panelen die ik er rechtstreeks op ga zetten. Ik heb al 23 panelen (385 Wpiek) op een Solaredge 5K omvormer, en ik heb ook 4 PiB's. Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen met HA en hoe de aansturing dan gaat lopen. Ik had zelf gedacht dat ik dan de PiB's in NoM mode kan laten draaien en de Zendure dan standaard op 350 Watt leveren zetten (wat mogelijk schijnt te zijn). Mijn huis heeft een sustained load van ongeveer 350 - 400 Watt, waardoor ik dat dan dus afvang, en de HW P1 meter dan dus altijd een nul lijn ziet. De echte verbruikers (water koker, TV, PC, etc.) zijn dan extra, en kunnen door de HW PiB's opgevangen worden.
Of dat zo kan werken weet ik niet, maar dat is mijn idee erbij :-)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

DJ schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:44:
Goede ideeën die erg lijken op die van mij
Op een dergelijke manier wil ik het ook gaan organiseren. Maar daarover ga ik wel verder babbelen in het Zendure topic ;) De HW PiB zal er, als alles loopt zoals ik hoop, niet veel van merken, alleen dat hij wellicht wat minder te doen krijgt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• DJ

DJ

JeroenH schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:49:
[...]

Op een dergelijke manier wil ik het ook gaan organiseren. Maar daarover ga ik wel verder babbelen in het Zendure topic ;) De HW PiB zal er, als alles loopt zoals ik hoop, niet veel van merken, alleen dat hij wellicht wat minder te doen krijgt.
Dan zal ik het Zendure topic eens gaan volgen 8)

HomeWizard start Pilot met Enexis

https://www.homewizard.co...em_FZfJh-fmFiwl2veIxEFTwQ

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-08 19:25
hanev001 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:19:
[...]

Deze nutteloze discussie komt keer op keer terug. Misschien intressant als je nog helemaal geen batterijen hebt maar als je al wel batterijen hebt maakt het toch niets uit. De verwachte levensduur van de batterijen is 15 jaar. Je gaat toch niet elke 3 jaar die batterijen weg doen en dan nieuwe kopen.
De discussie komt keer op keer terug omdat ze niet nutteloos is. Ik hoop van harte dat @HomeWizard_NL ook de hardware kant van de oplossing blijft ontwikkelen, maar het blijft daar beangstigend stil.

Als eerder gezegd, de chinese bedrijven hebben daar grote voordelen, omdat ze zich in het hart van het globale batterij industriele complex bevinden, mogelijk zelfs beslissende voordelen.

Maar indien het Home Wizard qua logistiek niet lukt om tot een volgende generatie van de batterij te komen, of dat de risico's te groot zijn, dan ligt mss samenwerking met een chinese partij voor de hand?

De consument is absoluut bereid een meerprijs te betalen voor een nederlands product, maar het verschil wordt op dit moment te groot en dan wijkt men uit naar zendure of indevolt (ik zie dat ook om me heen gebeuren, home wizard wordt als te klein, zelfs als betuttelend ervaren, de indevolt installaties vliegen me om de oren, en dat zijn totaal geen technische gebruikers).

Een exclusieve focus op diensten, software etc lijkt me een rampzalige vergissing om te maken. Je moet ook de hardware blijven ontwikkelen, daar moet 50% van de ontwikkel inspanning naar uitgaan (en dat lijkt nu eerder 10% of minder, vermoedelijk is de logistieke inspanning aan de hardware kant wel heel hoog).

[ Voor 10% gewijzigd door johnhemmers op 20-08-2026 11:48 ]

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
johnhemmers schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

De discussie komt keer op keer terug omdat ze niet nutteloos is. Ik hoop van harte dat @HomeWizard_NL ook de hardware kant van de oplossing blijft ontwikkelen, maar het blijft daar beangstigend stil.

Als eerder gezegd, de chinese bedrijven hebben daar grote voordelen, omdat ze zich in het hart van het globale batterij complex bevinden, mogelijk zelfs beslissende voordelen.

Maar indien het Home Wizard qua logistiek niet lukt om tot een volgende generatie van de batterij te komen, of dat de risico's te groot zijn, dan ligt mss samenwerking met een chinese partij voor de hand?

De consument is absoluut bereid een meerprijs te betalen voor een nederlands product, maar het verschil wordt op dit moment te groot en dan wijkt men uit naar zendure of indevolt (ik zie dat ook om me heen gebeuren, home wizard wordt als te klein, zelfs als betuttelend ervaren, de indevolt installaties vliegen me om de oren)
Ik denk dat we hier weer tegen het probleem aanlopen van de Tweakers hobby visie ten opzichte van wat de doorsnee huisbewoner wil en doet.

Voor de Tweakers moet er iets nieuws aan de horizon zijn zodra zo op het huidige speeltje zijn uitgekeken. De doorsnee gebruiker is alleen maar geintresseerd in een simpel en bewezen product niet in het allernieuwste op de markt.

Wat je dus om je heen ziet gebeuren hangt sterk of van de personen waarmee je omgaat.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
hanev001 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:47:
[...]

Ik denk dat we hier weer tegen het probleem aanlopen van de Tweakers hobby visie ten opzichte van wat de doorsnee huisbewoner wil en doet.

Voor de Tweakers moet er iets nieuws aan de horizon zijn zodra zo op het huidige speeltje zijn uitgekeken. De doorsnee gebruiker is alleen maar geintresseerd in een simpel en bewezen product niet in het allernieuwste op de markt.

Wat je dus om je heen ziet gebeuren hangt sterk of van de personen waarmee je omgaat.
Daarom denk ik, in tegenstelling tot wat jij eerder aangaf, dat men hier echt wel om de x jaar iets nieuws zou kopen (en niet pas dichtbij/na levensduur). Er wordt niet gedacht vanuit financiële insteek (voordeel) maar meer vanuit hobby oogpunt.

Zie hetzelfde bij bijvoorbeeld televisies. De een doet er 10 jaar mee. En de ander wil graag elk jaar een nieuwe.

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-08 19:25
hanev001 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:47:
[...]

Het is geen onwil van Home Wizard om een nieuwe generatie batterijen te ontwikkelen, het probleem is zeer vermoedelijk hun positie in de logistieke keten, namelijk in de marge, en die grote risico's die men derhalve loopt bij aanpassingen aan de hardware. Men is afhankelijk van leveranciers die ver weg zitten, productie faciliteiten die ver weg zijn. Iedere hardware aanpassing is kostbaar en moeilijk. En omdat de productie ver weg is zijn ook de leer effecten klein, indirect en traag.

Persoonlijk denk ik dat men er beter aan gedaan had om de productie in NL uit te voeren, voor de omvormer bijvoorbeeld samenwerking met victron (dan bouw je aan een lokaal industrieel complex), en liefst alleen afhankelijkheid te hebben op batterij cel niveau. De logistiek slurpt ahw hun hardware ontwikkel mogelijkheden op. Dat is een lastige positie om in te zitten, zeker nu tal van concurrenten de markt betreden hebben.

Overigens vind ik het een fantastisch product en ik zou het heel jammer vinden als ze deze strijd verliezen. Maar zonder hardware ontwikkeling is dat bijna onvermijdelijk - hardware is de basis, dat is je test, de toets, software, marketing en dienstverlening leggen het daar altijd tegen af.

[ Voor 14% gewijzigd door johnhemmers op 20-08-2026 13:42 ]

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:45

joeri1

Cloud Engineer

Er is ook een tijdelijke €100,- korting op de PiB voor Limburgers en je krijgt €10,- shop tegoed na 4 maanden slim laden aan te laten staan.

• hanev001
meesje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:53:
[...]

Daarom denk ik, in tegenstelling tot wat jij eerder aangaf, dat men hier echt wel om de x jaar iets nieuws zou kopen (en niet pas dichtbij/na levensduur). Er wordt niet gedacht vanuit financiële insteek (voordeel) maar meer vanuit hobby oogpunt.

Zie hetzelfde bij bijvoorbeeld televisies. De een doet er 10 jaar mee. En de ander wil graag elk jaar een nieuwe.
Dat is nu net mijn punt. De redenatie hier is vanuit het hobby oogpunt en daar kan wat voor te zegen zijn. Echter zo als ik het zie heeft Homewizard gekozen voor de brede gebruikers markt en daar is er geen behoefte aan. Het is dus niet zinvol om elke keer die discussie aan te gaan als de leverancier er geen zin in heeft. Pas als de brede verkopen van hun product gaan teruglopen wordt het tijd voor een nieuwe versie.

Als hobbyist zul je op een gegeven moment de keuze moeten maken om je blikveld te verwijden naar een andere leverancier in plaats van de roepen dat HW een nieuw versie moet uitbrengen.

• meesje
  • Nu online
hanev001 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:05:
[...]

Dat is nu net mijn punt. De redenatie hier is vanuit het hobby oogpunt en daar kan wat voor te zegen zijn. Echter zo als ik het zie heeft Homewizard gekozen voor de brede gebruikers markt en daar is er geen behoefte aan. Het is dus niet zinvol om elke keer die discussie aan te gaan als de leverancier er geen zin in heeft. Pas als de brede verkopen van hun product gaan teruglopen wordt het tijd voor een nieuwe versie.

Als hobbyist zul je op een gegeven moment de keuze moeten maken om je blikveld te verwijden naar een andere leverancier in plaats van de roepen dat HW een nieuw versie moet uitbrengen.
Eens. En in mijn ogen vergeet men wel eens dat er hier op het forum ook genoeg niet-‘echte’-tweakers zijn. Dus gewoon de normale consument.

Daarom heb ik ook best wel moeite met sommige discussies over adviezen omtrent ontlaad vermogen. Niet iedereen is kundig genoeg om dit goed te kunnen en willen inschatten. Daarom zou mijn advies altijd de veilige weg zijn.

• stevosmax
Zit volgens mij geen controle op de woonplaats. Als Belg kan ik hem ook aan 1100 bestellen.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:51
stevosmax schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:44:
[...]

Zit volgens mij geen controle op de woonplaats. Als Belg kan ik hem ook aan 1100 bestellen.
Ik zie het ook in mijn winkelwagentje, geen idee wat er gebeurt wanneer je die korting laat staan.....

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:51

fxs81

Julianadorp

Ik denk dat er helemaal geen voordelen zijn aan een pib v2 zolang de hardware nog courant genoeg is om die aan te blijven passen. Wil je een grotere voor minder dan moet je gewoon een ander merk nemen en zou ik niet wachten tot HW misschien ooit met een V2 gaat komen, ik hoop dat dit nog lang gaat duren, ben zeer tevreden met mijn pibs, ze doen voor mij wat ze moeten doen dus heb ook geen behoefte aan iets nieuwers. Wellicht in de toekomst maar ik betwijfel of ik dan zo'n "chinees" zal nemen, uch versies verder, bij sommige kun je de 1e versie al niet meer kopen. Dan heb ik liever zoals HW dat doet. Verder vind ik dat dit topic voor idereen is, zowel de bezitters, de betatesters als de mensen die nog aan het rondkijken zijn, Tweakers is er voor iedereen toch. Just my 2 cents.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:50
Ik heb wel eens bij zendure.nl gekeken. Nou ik word er niet wijs uit wat je nou moet nemen, zo veel systemen en als ik de prijzen zie, dan wijkt dat ook uiteindelijk niet veel af van HomeWizard. Ik kan het mis hebben, maar ik vind HomeWizard wat dat betreft veel duidelijker. Zeker voor een leek. 1 HomeWizard batterij heeft 2,7 KwH opslag. Als ik bij Zendure.nl kijk dan heeft de Zendure SolarFlow 2400 2,4 kWh opslag voor € 1.847,99. Volgens mij is dat duurder dan HW. Die kost € 1.195 voor 2,7 kWh opslag. OK, je krijgt dan wel 2400 Watt bidirectioneel laden. Maar of dat nou zoveel uitmaakt weet ik niet. Dus ik begrijp de discussie dat HW duurder is dus helemaal niet.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:42
Olie_B_Bommel schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:58:
Ik heb wel eens bij zendure.nl gekeken. Nou ik word er niet wijs uit wat je nou moet nemen, zo veel systemen en als ik de prijzen zie, dan wijkt dat ook uiteindelijk niet veel af van HomeWizard. Ik kan het mis hebben, maar ik vind HomeWizard wat dat betreft veel duidelijker. Zeker voor een leek. 1 HomeWizard batterij heeft 2,7 KwH opslag. Als ik bij Zendure.nl kijk dan heeft de Zendure SolarFlow 2400 2,4 kWh opslag voor € 1.847,99. Volgens mij is dat duurder dan HW. Die kost € 1.195 voor 2,7 kWh opslag. OK, je krijgt dan wel 2400 Watt bidirectioneel laden. Maar of dat nou zoveel uitmaakt weet ik niet. Dus ik begrijp de discussie dat HW duurder is dus helemaal niet.
het wordt (relatief) goedkoper met elke uitbreiding

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Olie_B_Bommel
Toby-Wan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:11:
[...]

het wordt (relatief) goedkoper met elke uitbreiding
Nou heb ik aan mijn 2 HW PiB’s meer dan genoeg en ben er heel tevreden mee, dus houd het bij HW. Hoop dat ze nog vele jaren meegaan. Ik ben inmiddels 78.5 jaar, dus mijn tijd zal het wel meegaan. Als ze het tenminste uithouden, wat tot nu toe zonder problemen het geval is. Nooit enig probleem gehad.

stevosmax schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:44:
[...]

Je moet postcode invullen, als deze niet aan Limburg gekoppeld is kan het niet.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:03
Olie_B_Bommel schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:58:
Als ik bij Zendure.nl kijk dan heeft de Zendure SolarFlow 2400 2,4 kWh opslag voor € 1.847,99.
De 2400AC+ kost ongeveer 950 euro inclusief BTW, fors goedkoper dan HW.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• hoevenpe
hanev001 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:05:
Echter zo als ik het zie heeft Homewizard gekozen voor de brede gebruikers markt en daar is er geen behoefte aan. Het is dus niet zinvol om elke keer die discussie aan te gaan als de leverancier er geen zin in heeft. Pas als de brede verkopen van hun product gaan teruglopen wordt het tijd voor een nieuwe versie.
Als de brede verkopen van het product gaan teruglopen ben je als leverancier te laat, dan ben je als Nokia of HTC.

Het gaat niet om functionaliteit, vermoed dat HW met deze batterij precies heeft wat 90%+ van de consumenten wil. Het probleem is imo dat de concurrentie inmiddels een veel lagere prijs per kWh met een betere RTE heeft, dat verschil mag niet te groot worden want dan missen ze begin 2027 de grote einde-salderingshausse.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

hoevenpe schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:37:
[...]

Vreemd, als ik op de site kijk dan zie ik 1089,- euro voor de 2400AC+ (zonder p1 maar die kan je ook van hw gebruiken als je die al hebt) HW pib kost 1195,- zo fors vind ik dat verschil niet. RTE is wel wat beter zeggen ze maar netto hou je ongeveer evenveel kWh's over per accu aangezien de Zendure net ff kleiner is.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• hoevenpe
fxs81 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:53:
Vreemd, als ik op de site kijk dan zie ik 1089,- euro voor de 2400AC+ (zonder p1 maar die kan je ook van hw gebruiken als je die al hebt)
Inmiddels voor minder dan 900,- euro te krijgen (1)(2), die prijzen blijven itt de HW batterij fors dalen.

HW is relatief duur, een forse prijsdaling lijkt me sowieso noodzakelijk.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

hoevenpe schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:59:
[...]

Inmiddels voor minder dan 900,- euro te krijgen (1)(2), die prijzen blijven itt de HW batterij fors dalen.

Ja, ik zie het , had alleen bij Zendure zelf gekeken en niet bij resellers.

• meesje
  • Nu online
fxs81 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:07:
[...]

Ja, ik zie het , had alleen bij Zendure zelf gekeken en niet bij resellers.
Kijk ook even bij techpunt.nl. Met code ZENDURE10 zelfs 863,10 euro incl. P1 meter.

Wat betreft de prijs van HW is mijn verwachting dat ze met komende Black Friday weer de prijs gaan verlagen.

• Olie_B_Bommel
hoevenpe schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:37:
[...]

Niet op de site bij Zendure.nl wel of-topic vrees ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 20-08-2026 17:42 ]

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:29
hoevenpe schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:59:
[...]

Nog een voordeel van HomeWizard Plug-In Batterijen: geen louche middle-man doorverkopen. Je recht halen bij problemen ligt toch echt voor de eerste twee jaar bij de louche website waar je je batterijen hebt aangeschaft.

Zendure zelf kan in de eerste twee jaar bij problemen met de batterij, dit gemakkelijk weigeren en staat dan volledig in zijn recht. Als die verkoper inmiddels failliet of onbereikbaar is, sta je sowieso met lege handen.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
[quote]TFX77 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:30:
[...]
Was hoogst waarschijnlijk offtopic , dus zelf maar verwijderd

[ Voor 79% gewijzigd door ivo1969 op 20-08-2026 19:38 ]

Reminder:

Als je batterijen met elkaar wilt vergelijken zie Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic (zie topic warning onder aan de pagina).

• GHA
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:54

GHA

Nice, hopelijk binnenkort ook met Stedin! 🥳😁

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:06
HomeWizard zou ook eens kunnen kijken dat ze het voor elkaar krijgen om meer dan 4 batterijen te kunnen laten werken per huishouden. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die ook tegen de max van 4 aanhikken

• hanev001
Hieperdepiep schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 23:08:
HomeWizard zou ook eens kunnen kijken dat ze het voor elkaar krijgen om meer dan 4 batterijen te kunnen laten werken per huishouden. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die ook tegen de max van 4 aanhikken
Zover mij bekend is dat onmogelijk met de huidige P1-meter.

Dat brengt mij wel op een ander punt. Inplaats van te denken aan een nieuwe versie van de batterij zou ik het veel beter vinden als HW een alternatief voor de P1-meter zou maken in de vorm van een Stand-Alone controller voor het instellen en aansturen van de HW apparaten en de app zonder dat daar een internet verbinding met de HW-servers voor nodig is.

• DJ

DJ

Ik zou liever zien dat HW ook CT klem achtige oplossing uitbrengt. Ik zit nog met een oude meter die elke 10 seconden een update stuurt. Als je dit met CT klemmen zou kunnen doen, dan kun je beter reageren op de load. Bij andere merken is een CT klem een optie, HW heeft dat helemaal niet en kan er ook niet mee samenwerken (voor zover ik weet).

• LV1
  • Laatst online: 13:42

LV1

Ik denk dat de Pibs vandaag met de 'slimme' strategieën een rustdag krijgen.
Gemiddelde stroomprijs incl. alles > 32 cent, marge inkoop/teruglevering maximaal 8 cent.
Te weinig om de omzettingsverliezen AC>DC>AC goed te maken.
hanev001 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:23:
[...]

Dat brengt mij wel op een ander punt. Inplaats van te denken aan een nieuwe versie van de batterij zou ik het veel beter vinden als HW een alternatief voor de P1-meter zou maken in de vorm van een Stand-Alone controller voor het instellen en aansturen van de HW apparaten en de app zonder dat daar een internet verbinding met de HW-servers voor nodig is.
Ik ben van mening dat de devices van Homewizard een configuratie website aan board moeten hebben zodat je via Bluetooth of via een tijdelijk netwerk je het device kan instellen voor je lokale netwerk en wachtwoord zodat hierna het device gekoppeld kan worden aan je domatica controller. Dit zodat je niet afhankelijk ben van de HW server

Een mooi voorbeeld is de SolarEgde zonnepanelen omvormer. Dit werkt perfect

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 21-08-2026 09:43 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hieperdepiep schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 23:08:
Het zou mooi zijn als een toekomstige V2 versie van de batterij onderling via DC gekoppeld/uitgebreid kan worden zoals je veel bij de concurrentie ziet. Uitbreiden is dan makkelijker en het is dan efficiënter doordat je minder omvormers hebt met als gevolg minder standby-/omzetverlies.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

DJ schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:37:
Ik zou liever zien dat HW ook CT klem achtige oplossing uitbrengt. Ik zit nog met een oude meter die elke 10 seconden een update stuurt. Als je dit met CT klemmen zou kunnen doen, dan kun je beter reageren op de load. Bij andere merken is een CT klem een optie, HW heeft dat helemaal niet en kan er ook niet mee samenwerken (voor zover ik weet).
Denk niet dat ze dat gaan doen, je kan hem namelijk ook aansturen met hun kWh meter en dan heb je daar ook geen last van.

• hoevenpe
Caayn schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:44:
Het zou mooi zijn als een toekomstige V2 versie van de batterij onderling via DC gekoppeld/uitgebreid kan worden zoals je veel bij de concurrentie ziet. Uitbreiden is dan makkelijker en het is dan efficiënter doordat je minder omvormers hebt met als gevolg minder omzetverlies.
Ik zie meer in een grotere uitvoering, zeg 4-5kWh, met recente compacte cellen. Zo kan je met 4 HW batterijen tot 15-20kWh gaan en tegelijk de prijs per kWh een stuk omlaag.

• DJ

DJ

fxs81 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

Denk niet dat ze dat gaan doen, je kan hem namelijk ook aansturen met hun kWh meter en dan heb je daar ook geen last van.
Maar dan moet ik dus een kWh meter tussen de hoofdschakelaar (klant zijde) en de meter zetten. Dat lijkt me niet de bedoeling.

hanev001 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:23:
[...]

De P1 meter heeft idd beperkingen m.b.t. het aantal connecties dat hij aan kan. Daar zijn wel updates voor geweest. Ik lees al langere tijd daar niets meer over. De vraag is wat het "nieuwe" normaal nu is. Ik denk ook dat het investeren in een systeem dat je minder afhankelijk maakt van de cloud helemaal niet zo'n gek idee is.

Voorbeeldje. Ik heb mij Zendure systeem geblokt naar internet en het werkt lokaal lekker door. Updates zal ik zelf moeten checken uiteraard. Ik maak dan gebruik van de @gielz en @gast777 integratie.

Echter vraag ik me wel af hoe HW dan Slim Laden zou kunnen besturen. Denk aan de pilot in Limburg.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 21-08-2026 12:37 ]

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:49
Devke schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:35:
[...]

De P1 meter heeft idd beperkingen m.b.t. het aantal connecties dat hij aan kan. Daar zijn wel updates voor geweest. Ik lees al langere tijd daar niets meer over. De vraag is wat het "nieuwe" normaal nu is. Ik denk ook dat het investeren in een systeem dat je minder afhankelijk maakt van de cloud helemaal niet zo'n gek idee is.

Voorbeeldje. Ik heb mij Zendure systeem geblokt naar internet en het werkt lokaal lekker door. Updates zal ik zelf moeten checken uiteraard.
Bij 6 connecties gaan v1 api connecties uittimen is mijn recente ervaring lees 1.5 maand terug!

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

crryp schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:37:
[...]

Bij 6 connecties gaan v1 api connecties uittimen is mijn recente ervaring lees 1.5 maand terug!
Dan heb ik die post even gemist. Met 4 batterijen, Homey en een evt laadpaal zit je dus aan de max. Nu zit niet iedereen aan Homey en HA te denken en een laadpaal is maar net of je EV ambities hebt. P1 meter regelt hier de loadbalancing voor mijn laadpaal.

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-08 09:08
De batterij heeft nu firmware 1.0811.

Geen idee wat er bijgewerkt is.
satya schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:45:
De batterij heeft nu firmware 1.0811.

Geen idee wat er bijgewerkt is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRH4Jov5U7GwJjijnWvM1yMjmuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ehr2mLay2v1dVszKPZsKPT7.jpg?f=fotoalbum_large

• hanev001
Devke schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:35:
[...]

Voorbeeldje. Ik heb mij Zendure systeem geblokt naar internet en het werkt lokaal lekker door. Updates zal ik zelf moeten checken uiteraard. Ik maak dan gebruik van de @gielz en @gast777 integratie.

Echter vraag ik me wel af hoe HW dan Slim Laden zou kunnen besturen. Denk aan de pilot in Limburg.
Je hebt gelijk dat je voor het SlimLaden externe data nodig hebt maar dat zou dan een optie voor de gebruiker dienen te zijn om een verbinding met de servers toe te laten. Maar je zou altijd in NOM kunnen werken.

Het primaire voordeel dat ik zie van een Stand-Alone sturing is dat je niet afhankelijk bent van HW. Mocht er ooit eens is mis gaan met het bedrijf kan je apparatuur gewoon doorwerken. In de huidige situatie kan je geen installaties en instellingen die via de App lopen doen zonder die servers. Ook al je data inzicht gaat verloren zonder servers met uitzondering van wat je via de API kan uitlezen.

• Leanderr
  • Laatst online: 27-08 15:00
Persoonlijk vind ik vooral de RTE van 72% erg tegen vallen van de HW. Mijn ouders hebben een Zendure en daarbij is de RTE 82%. Tel daarbij op dat de HW vrij prijzig is om uit te bereiden. Juist een van de redenen voor de HW was het verhaal van kleine omvormer dus minder verliezen.

Daarnaast is de HW erg kritisch wat betreft omgevingstemperatuur.

Overweeg een overstap naar een ander merk. Zodat ik ook met een beetje bijladen van de auto gewoon de hele zomer op 0 kan blijven zoals de Solix Max AC met een of twee extra units.

Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• joeri1
  • Laatst online: 19:45

joeri1

Cloud Engineer

Leanderr schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:21:
Persoonlijk vind ik vooral de RTE van 72% erg tegen vallen van de HW. Mijn ouders hebben een Zendure en daarbij is de RTE 82%. Tel daarbij op dat de HW vrij prijzig is om uit te bereiden. Juist een van de redenen voor de HW was het verhaal van kleine omvormer dus minder verliezen.

Overweeg een overstap naar een ander merk. Zodat ik ook met een beetje bijladen van de auto gewoon de hele zomer op 0 kan blijven zoals de Solix Max AC met een of twee extra units.
Hier zit ik op een RTE van respectievelijk ~75% en ~76%. Je zou eigenlijk al eens de PiBs moeten verwisselen met je ouders voor een betere vergelijking. Je stroomverbruik/-opwek hebben invloed op je RTE.

Gewoon benieuwd: hoe warm was het op de plek van de PiBs toen ze een hoge temperatuur melding gaven. Hier staan ze op zolder waar de temperatuur richting de +36 graden is gegaan. Ik zag kort een melding én 'minder' vermogen. Uiteindelijk viel het wel mee vond ik zelf.

• Leanderr
  • Laatst online: 27-08 15:00
joeri1 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:39:
[...]

Hier zit ik op een RTE van respectievelijk ~75% en ~76%. Je zou eigenlijk al eens de PiBs moeten verwisselen met je ouders voor een betere vergelijking. Je stroomverbruik/-opwek hebben invloed op je RTE.

Gewoon benieuwd: hoe warm was het op de plek van de PiBs toen ze een hoge temperatuur melding gaven. Hier staan ze op zolder waar de temperatuur richting de +36 graden is gegaan. Ik zag kort een melding én 'minder' vermogen. Uiteindelijk viel het wel mee vond ik zelf.
Ik heb ze in de kelder staan (huis uit 1930) dus heb in de winter een aantal keer de melding dat ze het koud hebben. Een keer gehad dat ze het wat warm hadden maar temperatuur nooit gemeten. Heb wel een vochtvreter in de kelder staan en echt vochtig is het dus niet in onze kelder. Ook nooit grondwater in de kelder gehad. Heb ze wel wat verhoogd gezet, gewoon om zeker te zijn.

Bij mijn ouders staan ze in de schuur dus wisselen kan sowieso niet. Het terugleververmogen van de Zendure is dan ook geknepen naar 800 watt conform de regelgeving omdat deze op een gedeelde groep staat.

Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• crryp
Devke schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:40:
[...]

Dan heb ik die post even gemist. Met 4 batterijen, Homey en een evt laadpaal zit je dus aan de max. Nu zit niet iedereen aan Homey en HA te denken en een laadpaal is maar net of je EV ambities hebt. P1 meter regelt hier de loadbalancing voor mijn laadpaal.
Heb je could verbinding uit? Anders zit je al op 7! Als ik de cloud uit deed ging het weer oke. Daarbij gebruikt ha api v2 die is zwaarder dan 1 volgens mij (weet ik niet zeker) maar ik had 3x hw accu, p1 meter, clouldverbinding. Toen ik daar de peblar bij deed vond hij het niet meer grappig! Dus nu 2 p1 meters!

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• LuToLu
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 16:09
crryp schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Heb je could verbinding uit? Anders zit je al op 7! Als ik de cloud uit deed ging het weer oke. Daarbij gebruikt ha api v2 die is zwaarder dan 1 volgens mij (weet ik niet zeker) maar ik had 3x hw accu, p1 meter, clouldverbinding. Toen ik daar de peblar bij deed vond hij het niet meer grappig! Dus nu 2 p1 meters!
Zou het hier nog uitmaken of je de 'oude' P1 meter hebt of de nieuwe versie?

2x HomeWizard Plug-In Battery (1600W/1600W) | SolarEdge SE4000H | 4.095 Wp zonnepanelen | Weheat Sparrow All-Electric warmtepomp

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:10
Leanderr schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:21:

Mijn HW batterij heeft op dit moment een RTE van 76%.
Er is sinds 11 maart 2025 1330 kWh de batterij ingegaan en er weer 1016 kWh uit gegaan.
Als ik een RTE had gehad van 82% was er 1090 kWh weer uitgegaan. Dus heb nu 74 kWh minder.
74 kWh delen door, laten we zeggen 17 maanden, dat is nog geen 4,5 kWh per maand.
Vind het in mijn geval wel meevallen.
Dat is dan met 1 batterij. En ik stuur ook helemaal niks, stekker erin en dat was het.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

DJ schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:53:
[...]

Maar dan moet ik dus een kWh meter tussen de hoofdschakelaar (klant zijde) en de meter zetten. Dat lijkt me niet de bedoeling.
die moet dan na de hoofdschakelaar komen, kan prima hoor maar dat is buiten de p1 meter de enige optie. Of ze moeten idd ook CT klemmen gaan verkopen maar dat zie ik zelf niet snel gebeuren.

hanev001 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:01:
[...]

Je hebt gelijk dat je voor het SlimLaden externe data nodig hebt maar dat zou dan een optie voor de gebruiker dienen te zijn om een verbinding met de servers toe te laten. Maar je zou altijd in NOM kunnen werken.

Het primaire voordeel dat ik zie van een Stand-Alone sturing is dat je niet afhankelijk bent van HW. Mocht er ooit eens is mis gaan met het bedrijf kan je apparatuur gewoon doorwerken. In de huidige situatie kan je geen installaties en instellingen die via de App lopen doen zonder die servers. Ook al je data inzicht gaat verloren zonder servers met uitzondering van wat je via de API kan uitlezen.
Dat laatste is denk ik ook belangrijk. Je gekochte product te kunnen blijven gebruiken als HW het niet zou redden. Ik heb in het verleden dit ook met een energiemeter meegemaakt. Bedrijf stopte, hele ding nutteloos en kon de kliko in.

crryp schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Nee staat aan. 2 batterijen, dezelfde laadpaal als jij, HA. Hier merkte ik niet veel, maar zit dus binnen het bereik.

• crryp
Devke schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:48:
[...]

Nee staat aan. 2 batterijen, dezelfde laadpaal als jij, HA. Hier merkte ik niet veel, maar zit dus binnen het bereik.
1 batterij meer en dan zou je peblar problemen moeten krijgen vaak disconnects! Is mijn ervaring altans!

• stevosmax
Besloten om voor HW te gaan aangezien je zoveel problemen leest over wifi/updates bij Marstek.

Ik kan er eentje voor een goeie prijs overkopen die nog niet uit de doos gehaald werd. Origineel aankoopfactuur van officiële HW website zit erbij. Is er een probleem met garantie moest ik ooit problemen hebben en de aankoopfactuur staat op iemand anders en diens adres?

Niet dat ze een nieuwe batterij naar de verkoper sturen:)

2e pib zal ik bij HW zelf kopen

[ Voor 16% gewijzigd door stevosmax op 22-08-2026 08:43 ]

• DG64
stevosmax schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:41:
Ik kan er eentje voor een goeie prijs overkopen die nog niet uit de doos gehaald werd. Origineel aankoopfactuur van officiële HW website zit erbij. Is er een probleem met garantie moest ik ooit problemen hebben en de aankoopfactuur staat op iemand anders en diens adres?
Zolang je de originele factuur hebt, zijn er geen problemen.

• crryp
stevosmax schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:41:
Besloten om voor HW te gaan aangezien je zoveel problemen leest over wifi/updates bij Marstek.

Niet dat ze een nieuwe batterij naar de verkoper sturen:)

2e pib zal ik bij HW zelf kopen
Ik heb er zelfs al een geswapt gehad die op ander adres stond. Dus geen probleem. Sowieso zou je anders ook niet kunnen verhuizen hehe.

• autoreverse
  • Laatst online: 26-08 19:54
LV1 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:39:
Ik denk dat de Pibs vandaag met de 'slimme' strategieën een rustdag krijgen.
Toen ik de prijs grafiek in de Zonneplan app zag, trok ik dezelfde conclusie. Toch heeft de PIB zich (weliswaar volledig op zonne energie) opgeladen tot 100% gistermiddag en was vanmorgen weer bijna leeg….

Nu op dit moment hetzelfde fenomeen; de prijs is vanmiddag van 12 - 17u slechts 13 cent, dus ik de vaatwasser en wasmachine aangezet. Wat zie ik: gaat de PIB met momenteel een soc van 18% maximaal meedraaien door 800W te injecteren (ipv doorgaan met opladen, danwel in rust te gaan want vanavond tikken we de 36 cent weer aan)

EDIT: ik zie dat de PIB nu gestopt is met bijspringen, hij had het kennelijk zelf ook door ;)

[ Voor 12% gewijzigd door autoreverse op 22-08-2026 13:47 ]

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Ah top. Ga hem gelijk installeren!

Had toevallig net ook weer oranje LEDs (was ook de reden dat ik weer even op het forum was) dus hopelijk dat de nieuwe firmware daar nog iets in uitmaakt... Ik vind hem vaak knijpen naar 720 of ook regelmatig 640 Watt. Hoop dat eea iets met elkaar te maken heeft. Bij eerdere firmware versies had de PiB minder vaak last van dit gedrag iig.

• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:57
TripleQ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:20:
[...]

Ben benieuwd wat ze zeggen, houd ons op de hoogte. Had het net namelijk weer.

Standaard staat die hier op "slim laden", maar dan kom ik er rond 17:00 achter dat we nog best wat energie nodig hebben voor de airfryer/oven op dat moment (is niet elke dag, 1 of 2 per week), en dan zou de halve batterij alweer leeg gaan, en dan heb ik niet meer genoeg over voor de rest van de avond+nacht. Zon opbrengst heb ik nog maar een klein beetje rond deze tijd. Vandaar dat ik hem soms op "alleen laden" zet in HA, alleen is het dan irritant dat HW hem direct op de normale "null op meter" zet, ben ik alsnog 1 kWh kwijt
Support heeft op afstand de nieuwste firmware op mijn batterijen gepushed (stond er kennelijk nog niet op, batterijen draaien nu 1.0811) met de mededeling dat het probleem daarmee verholpen zou moeten zijn.

Zojuist gekeken en het lijkt inderdaad verholpen te zijn met deze versie.

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
egev schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:41:
[...]

Support heeft op afstand de nieuwste firmware op mijn batterijen gepushed (stond er kennelijk nog niet op, batterijen draaien nu 1.0811) met de mededeling dat het probleem daarmee verholpen zou moeten zijn.

Zojuist gekeken en het lijkt inderdaad verholpen te zijn met deze versie.
Thx! Heb direct ook even gekeken. Ook ik had schijnbaar die update nog niet, net geïnstalleerd. En probleem lijkt er nog steeds te zijn. In HA vanuit "slim laden" naar "Nul op de meter (alleen laden)" triggert nog steeds enkele seconden later de modus: "Nul op de meter". Precies zoals ik eerder ook al screenshotte.

• PNJvG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Excuses als het al gepost is, maar ik heb teruggelezen (het meeste) en kan het niet vinden:

Ik heb sinds 2 dagen een PiB van HW en vraag me af of het (zoals bij telefoon accu's, ook van Lithium Ion gemaakt) geen kwaad kan dat de accu zich helemaal ontlaadt tot 0% en zich pas morgen als de zon op komt weer gaat bijladen? Beschadigd dit de chemie in de cellen niet?

Is het evt. handig/goed voor de accu om de optie "Eenmalig volladen" een keer te gebruiken om hem (voor de eerste maal) een keer op 100% te hebben?
(Hij stond nog op 47% toen hij geïnstalleerd werd en heeft de 100% nog (lang) niet gehaald) Of zou dit geen verschil maken?

De laadstrategie staat overigens op NoM.

Sorry als dit een noob-vraag is, kon er echt niets over vinden, ook niet bij de FAQ's op de HW site zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door PNJvG op 22-08-2026 21:54 ]

PNJvG schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:50:
Excuses als het al gepost is, maar ik heb teruggelezen (het meeste) en kan het niet vinden:

Ik heb sinds 2 dagen een PiB van HW en vraag me af of het (zoals bij telefoon accu's, ook van Lithium Ion gemaakt) geen kwaad kan dat de accu zich helemaal ontlaadt tot 0% en zich pas morgen als de zon op komt weer gaat bijladen? Beschadigd dit de chemie in de cellen niet?

Is het evt. handig/goed voor de accu om de optie "Eenmalig volladen" een keer te gebruiken om hem (voor de eerste maal) een keer op 100% te hebben?
(Hij stond nog op 47% toen hij geïnstalleerd werd en heeft de 100% nog (lang) niet gehaald) Of zou dit geen verschil maken?

Sorry als dit een noob-vraag is, kon er echt niets over vinden, ook niet bij de FAQ's op de HW site zelf.
Topic Start gelezen? 1e post van 1e pagina. Maar don't worry ik help je.

Een x tot 100% opladen is goed om even te kalibreren. De SoC wel te verstaan. Al verwacht ik met morgen een zonnige dag dat je het morgen wel red om op 100% te komen.

Nee het is niet erg dat de SoC op 0% komt. HomeWizard heeft een veiligheid ingebouwd. Jouw 100% SoC is eigenlijk 92%. HomeWizard heeft 8% van de capaciteit gebruikt als buffer. Mocht hij teveel uit het buffer wegsnoepen dan zal de batterij automatisch bijladen. Desnoods uit het net. SoC drift. Staat in de TS beschreven.

• mike123

Dit staat er in de TS van dit deel.

De capaciteit van 1 Homewizard Plug-In battery is 2,688 kWh. Dit is wel een bruto capaciteit. Van deze capaciteit is 8% gereserveerd ter bescherming van de cellen. Door deze reservering kan de batterij nooit helemaal ontladen worden. Netto blijft er 2,47 kWh bruikbare capaciteit over om te laden en ontladen. De Homewizard app laat een range zien van 0% tot 100%. Deze is gebaseerd op de 2,47 kWh beschikbare capaciteit.

• hanev001

Nee, zowel helemaal leeg gaan als laden naar 100% levert geen enkel probleem op.

Als de batterij meer dan 5 of 6 dagen op nul staat zorgt de interne beveiliging ervoor dat de cellen op peil blijven door een zogenaamde SoC correctie uit te voeren. Hierbij wordt er ca 250Wh in de batterij geladen en dan kan je weer een paar dagen verder.

Alleen als je van plan bent hem voor langere tijd helemaal uit te zetten wordt geadviseerd om hem eerst op te laden met de Opslag functie die in het menu staat.

• PNJvG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Jasses, dat ik dat nou net gemist heb, heb echt uuuren zitten lezen, ben er gewoon blind voor geweest denk ik :D Sorry iedereen!
Wel bedankt voor jullie antwoorden dat stelt gerust! :)

• TFX77
hanev001 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:00:
[...]

Nee, zowel helemaal leeg gaan als laden naar 100% levert geen enkel probleem op.

Als de batterij meer dan 5 of 6 dagen op nul staat zorgt de interne beveiliging ervoor dat de cellen op peil blijven door een zogenaamde SoC correctie uit te voeren. Hierbij wordt er ca 800W in de batterij geladen en dan kan je weer een paar dagen verder.

Alleen als je van plan bent hem voor langere tijd helemaal uit te zetten wordt geadviseerd om hem eerst op te laden met de Opslag functie die in het menu staat.
Bedoel je Wh?

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:56

PeteSplit

ik weet het niet

Nee,
de batterij laad een tijd met 75 W en daarna korter met 800 W
het totale verbruik is dan ongeveer 250 Wh

Bij mijn PiB gebeurt dat meestal in de morgen, voordat de zon opkomt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eC7IA5z4Dads_FnqPrnVCy-ogts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkoj5v8kOAX2DeBo5X6TeQY6.jpg?f=fotoalbum_large

Laden 75 / 800 W omstreeks 7:00 uur ( SoC van 29 naar 0 % )

[ Voor 40% gewijzigd door PeteSplit op 22-08-2026 22:31 ]

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-08 13:15
PeteSplit schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:27:
[...]

Laden 75 / 800 W omstreeks 7:00 uur ( SoC van 29 naar 0 % )
Kan het zijn dat dit de beroemde SOC correctie is geweest??

• hanev001
Was een foutje. het moet zijn 250Wh (aangepast in de post)

• egev
TripleQ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:03:
[...]

Thx! Heb direct ook even gekeken. Ook ik had schijnbaar die update nog niet, net geïnstalleerd. En probleem lijkt er nog steeds te zijn. In HA vanuit "slim laden" naar "Nul op de meter (alleen laden)" triggert nog steeds enkele seconden later de modus: "Nul op de meter". Precies zoals ik eerder ook al screenshotte.
dat was bij mij ook direct na de update het geval. maar nu enkele dagen later lijkt het probleem weg. De Auto gaat vanmiddag weer even aan de lader, dan check ik meteen weer even of het goed gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door egev op 23-08-2026 08:33 ]

• Olie_B_Bommel
Ik kijk iedere ochtend even in de app en ik heb nog nooit een SoC drift gezien. Altijd een vloeiende lijn. Ik heb de PiB’s nu vanaf mei 2025. Ze staan altijd op NOM.

De batterijen werken vanaf vorig jaar maart en juni perfect na diverse software updates.

[ Voor 67% gewijzigd door GL007 op 23-08-2026 22:51 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz__l13SQuSLENQrlwQFwnP8ews=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VRqyeW8EDXQmcTrskTtagYsQ.png?f=fotoalbum_large De batterijen werken vanaf vorig jaar maart en juni perfect na diverse software updates.

• TFX77
GL007 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:50:
[Afbeelding] De batterijen werken vanaf vorig jaar maart en juni perfect na diverse software updates.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0FLN8GbYwpWr-0idrZX-a-RAHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1AjjrvtW3djJ3QTcH4wtlRg.jpg?f=fotoalbum_large Hier idem eentje in februari, de tweede een maand later en nog een paar maanden later een refubished versie. Geen noemenswaardige problemen.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:45
Olie_B_Bommel schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:48:
Ik kijk iedere ochtend even in de app en ik heb nog nooit een SoC drift gezien. Altijd een vloeiende lijn. Ik heb de PiB’s nu vanaf mei 2025. Ze staan altijd op NOM.
Hier ook vanaf mei 2025 en gemiddeld twee keer per maand een SOC drift. Waarbij die meestal 's morgens vanaf ca 35% naar 0 ploft en dan kort uit het net bijgeladen wordt.
Komt vermoedelijk door onze lage vermogensvraag. 's Nachts 40 watt tussen de koelkast pieken in. Bijpassend is onze lage RTE. Net geen 70% over 298 cycli.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• Olie_B_Bommel
henkzelf schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:42:
[...]

Hier ook vanaf mei 2025 en gemiddeld twee keer per maand een SOC drift. Waarbij die meestal 's morgens vanaf ca 35% naar 0 ploft en dan kort uit het net bijgeladen wordt.
Komt vermoedelijk door onze lage vermogensvraag. 's Nachts 40 watt tussen de koelkast pieken in. Bijpassend is onze lage RTE. Net geen 70% over 298 cycli.
Ik heb dus zo’n drop nog nooit gezien. Hier is het verbruik -s’nachts tussen de 240 en 350 watt. Mijn RTE is voor de 2 PiB’s 72,13% en 72,4%, dus gemiddeld 72,26%. 322 en 297 cycli.

• egev
egev schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 08:30:
[...]

dat was bij mij ook direct na de update het geval. maar nu enkele dagen later lijkt het probleem weg. De Auto gaat vanmiddag weer even aan de lader, dan check ik meteen weer even of het goed gaat.
ik neem inderdaad toch nog steeds de issue waar dat direct schakelen van predictive naar zero charge only via de api niet werkt. Ik moet 2x het api commando sturen om het gewenste gedrag te forceren. Heb HW-support op de hoogte gebracht.

• LV1
  • Laatst online: 13:42

LV1

egev schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:49:
[...]

ik neem inderdaad toch nog steeds de issue waar dat direct schakelen van predictive naar zero charge only via de api niet werkt. Ik moet 2x het api commando sturen om het gewenste gedrag te forceren. Heb HW-support op de hoogte gebracht.
Inderdaad. Met API (curl) wisselen van predictive naar zero, schakelt zowel laden als ontladen in ongeacht de predictive permissies voordien.
Als je bij switchen naar "zero" alleen één permissie wilt meegeven ("charge" of "discharge"), dan moet je het commando twee keer geven, maar die tweede keer staat de mode al wel op "zero", dus is het niet meer van predictive naar zero.
Bij schakelen van zero naar predictive gebeurt hetzelfde, maar is minder erg, omdat 'slim' binnen enkele minuten zelf een keuze maakt.

[ Voor 8% gewijzigd door LV1 op 24-08-2026 13:55 ]

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Veel mensen kopen een te grote thuisbatterij, zegt deze expert.

Verder antwoorden op veel vragen rond de HW PiB.

https://degroenenerds.nl/podcast/veel-mensen-kopen-een-te-grote-thuisbatterij-zegt-deze-expert/

[ Voor 43% gewijzigd door Prisma16 op 27-08-2026 10:06 ]

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04:54
Met de 1.0811 firmware update is de HW PiB nu een volwassen en betrouwbare aanrader geworden wat mij betreft.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:36
Prisma16 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:39:

https://open.spotify.com/episode/0oaHI0E2szPGNJemHw871Y?si=5ef3bdccd36d40e8
Expert, het is de oprichter van HW.... :+

misschien eerst de podcast beluisteren.

v.w.b de te grote thuisbatterij; wat is groot? ik heb 15kW aan zonnepanelen liggen Oost,Zuid en Westelijke ligging. Pieken te zien naar 10-11 kWh. Ik heb 18.2 kW aan thuisbatterij(en)

Alleen import (gebruik) van stroom in December en Januari (laatste 3 jaar). Vanaf komende Januari stopt het terugleveren, ook voor mij :X (Homeassistant i.c.m. Solaredge zonnepanelen gaan in stappen terugschakelen naar 1% als er overschot is) Helaas maar waar en ik ga geen dief / crimineel meer zijn die (veel) terugleverd

Ik ben nog (net) niet gasloos, binnenkort de kelder uitdiepen voor een WPBoiler te kunnen plaatsen.

[ Voor 43% gewijzigd door (RSH) op 27-08-2026 10:14 ]

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• egev
LV1 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

Inderdaad. Met API (curl) wisselen van predictive naar zero, schakelt zowel laden als ontladen in ongeacht de predictive permissies voordien.
Als je bij switchen naar "zero" alleen één permissie wilt meegeven ("charge" of "discharge"), dan moet je het commando twee keer geven, maar die tweede keer staat de mode al wel op "zero", dus is het niet meer van predictive naar zero.
Bij schakelen van zero naar predictive gebeurt hetzelfde, maar is minder erg, omdat 'slim' binnen enkele minuten zelf een keuze maakt.
Ik kreeg eerst bericht terug dat ik contact moest opnemen met het team van de HA-koppeling. Maar nadat ik nogmaals duidelijk aangaf dat het niet met HA te maken had, maar ook met Postman / Curl etc te reproduceren is, kreeg ik melding dat ze het nu wel naar het ontwikkelteam hebben doorgezet. Dus hopelijk volgt er over enige tijd een fix.

Mijn automatiseringen in HA hebben nu allemaal een dubbelzinnige check om de 'fout' met de zero modus te corrigen. Fijn als dat eruit kan.

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:56
Knowbody schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:42:
Met de 1.0811 firmware update is de HW PiB nu een volwassen en betrouwbare aanrader geworden wat mij betreft.
Wat is er nieuw tov de 1.07.xxx versie?

“Geeft niet, ik struikel ook weleens over mijn draadloze netwerk”

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04:54
chantalcoolsma schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:11:
[...]

Wat is er nieuw tov de 1.07.xxx versie?
Uit Google AI:

De overstap van HomeWizard firmwareversie 1.07 naar 1.0811 (vaak uitgerold op de HomeWizard P1 Meter of de Plug-In Battery) brengt voornamelijk optimalisaties met zich mee voor de stabiliteit en de verwerking van energiedata. Omdat HomeWizard updates in fases uitrolt en zelden uitgebreide publieke changelogs deelt voor sub-versies, zijn dit de belangrijkste functionele verschillen en verbeteringen die merkbaar zijn in de 1.08+ firmwarelijn ten opzichte van de oudere 1.07 variant:Belangrijkste verschillen en verbeteringenGeoptimaliseerde API-stabiliteit: De lokale JSON-API reageert in versie 1.0811 sneller en kent minder time-outs bij intensief pollen door smarthome-systemen zoals Home Assistant of Domoticz.Betere dataverwerking bij pieken: Systemen op versie 1.08xx vangen data-pieken (zoals snelle wisselingen in teruglevering bij zonnepanelen) nauwkeuriger op zonder dat er gaten in de grafieken ontstaan.Foutieve foutmeldingen opgelost: In eerdere 1.07-versies kregen sommige apparaten soms onterecht een kritieke statusmelding (zoals een rood knipperende ring). Versie 1.0811 heeft minder scherp afgestelde foutmarges waardoor valse foutmeldingen verleden tijd zijn.Verbeterde netwerkafhandeling: De wifi-reconnectie na een router-reboot of tijdelijke signaaluitval verloopt soepeler, waardoor apparaten minder snel permanent offline blijven hangen.Voorbereiding op Slimme Taken: De firmware biedt betere ondersteuning voor de nieuwste Slimme Taken (voorheen EnergySaver) in de app, zoals het direct schakelen op basis van dynamische energietarieven of zonne-overschot.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• DG64
@Knowbody de AI heeft het ook nog wel eens mis, ik heb op de batterij in ieder geval nog nooit een rood knipperende ring gezien :-)

Op pagina 1 van dit topic staat geschreven wat er veranderd is.

22-07-2026 : New in Plug-In Battery version 1.0811- Beta

Fix bug sending incorrect safety restrictions introduced in 1.0810.

15-07-2026 : New in Plug-In Battery version 1.0810 - Beta / Cancelled
  • This version doesn't contain new features
  • Includes stability improvements found during "slim laden" beta.
  • Stability improvement in inverter logic.
  • Wat betreft Slim laden zijn het vooral kleine tweaks op o.a. de hysterese en in het algemeen slim laden beter te laten verlopen.
  • Op gebied van omvormer gaat dit om een bijna volledige refactor voor het aansturen van de omvormer, dit zou een hoop errors die in het veld voorkwamen (waaronder de charge/discharge(326/327) failed, communication unstable (303)) moeten oplossen.

Donald
New in Plug-In Battery 1.0901-beta
Nieuwe beta firmware voor de batterij:
  • Improve inverter error auto recovery
  • Improve stability of initial connection with main EMS controller (P1-meter/ kWh-meter)
  • Improve inactivity-charging protocol when battery is almost empty
  • Security patches
Opgenomen in TS.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 27-08-2026 15:48 ]

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:57

https://degroenenerds.nl/podcast/veel-mensen-kopen-een-te-grote-thuisbatterij-zegt-deze-expert/
Wij van wc eend.

Ik ben tevreden hoor, met m'n HW PiB's. Maar zo'n marketingverhaal ophangen en dan dat afdoen met de titel 'xxxxx volgens deze expert' vind ik ver beneden het door mij verwachte niveau.

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

New in HWE-KWH 5.0303 - Beta
Ook voor de kWh meter een nieuwe beta firmware upgrade.
  • This version resolves a bug where the data the kWh meter measures freezes, leading to extreme and unrealistic graphs in the app.
Opgenomen in TS.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online

Ik heb het ook even geluisterd. Luister wel vaker naar de Groene Nerds en ben sowieso ook wel een beetje "fan" van Homewizard. Dus voor mij een interessante aflevering. :-) Leuk dat een Nederlands bedrijfje in deze materie vooruitstrevend is en blijft. Hij geeft een hoop informatie en meeste daarvan zal ongetwijfeld ook kloppen.

Maar ik moet wel zeggen dat ik toch bij sommige dingen dacht: tja... begrijp dat je het zegt, maar is dat ECHT zo?

Bijvoorbeeld qua capaciteit van een thuisaccu, er wordt stellig gezegd dat uit al hun HW data blijkt dat 2.7 kWh in bijna alle gevallen (80%) voldoende/prima is. Mede omdat je meerdere cycles op een dag pakt en daarmee "1,5 keer" de capaciteit op een dag kan pakken, dus zelfs 4 kWh of iets meer. In alle eerlijkheid, zelfs als ik actief mijn best doe kom ik nog niet tot een input van 4 kWh, laat staan iets meer. En dan heb je het alleen nog over de input.

Want dan komt toch weer even het (ook hier vaak genoemde) punt van RTE, waar ook nog apart aandacht aan besteed wordt in de podcast. Bij mij is de RTE echt gewoon "maar" 73%. Ik voldoe volledig aan de gemiddelde criteria die hij zelf noemt (gemiddeld huis, geen warmtepomp e.d., gemiddeld sluipverbruik, gemiddeld dagverbruik etcetc). Op het moment dat die RTE iets beter zou zijn, zou ik waarschijnlijk net wel de nacht kunnen afdekken met deze capaciteit, maar dat lukt eigenlijk net niet. En hij herhaalt ook dat andere accu fabrikanten met omvormers van tot wel 3 kW aanzienlijk hogere verliezen hebben (70% noemt hij). Meeste andere plug in batterijen gaan qua omvormer niet tot 3kW, volgens mij. Wel vaak boven de 2kW. Dus dan nog zou je bij een Marstek, Zendure etcetc dus aanzienlijke lagere RTE moeten halen dan bij HW, volgens deze logica. Maar als je hier op Tweakers een beetje rondleest in andere topics of zelf wat rondzoekt op tests of gebruikerservaringen van andere plug-in batterij merken, kom ik eigenlijk vooral hogere RTE's tegen. En dus niet lager dan mijn eigen HW PiB ervaring en vele anderen hier met mij.

Dus leuk gesprek, goeie uitleg maar wel hier en daar net iets te simpel/kort door de bocht beredeneerd (in het voordeel van het eigen product), wat mij betreft. En ik begrijp dat natuurlijk ook wel, is uiteindelijk ook een stukje marketing, maar net als bij andere fabrikanten vind ik dat je HW ook mag wijzen op dingen die misschien net iets anders zijn in praktijk.

Maar verder wel heel tevreden hoor, zowel over HW als de PiB, als het effect dat het heeft op mijn energiestromen. En we gaan toch ook al langzaam richting de 500 cycles, zonder echte problemen ;)
Knurt schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:11:
[...]

Ik heb het ook even geluisterd. Luister wel vaker naar de Groene Nerds en ben sowieso ook wel een beetje "fan" van Homewizard. Dus voor mij een interessante aflevering. :-) Leuk dat een Nederlands bedrijfje in deze materie vooruitstrevend is en blijft. Hij geeft een hoop informatie en meeste daarvan zal ongetwijfeld ook kloppen.

Maar ik moet wel zeggen dat ik toch bij sommige dingen dacht: tja... begrijp dat je het zegt, maar is dat ECHT zo?

Bijvoorbeeld qua capaciteit van een thuisaccu, er wordt stellig gezegd dat uit al hun HW data blijkt dat 2.7 kWh in bijna alle gevallen (80%) voldoende/prima is. Mede omdat je meerdere cycles op een dag pakt en daarmee "1,5 keer" de capaciteit op een dag kan pakken, dus zelfs 4 kWh of iets meer. In alle eerlijkheid, zelfs als ik actief mijn best doe kom ik nog niet tot een input van 4 kWh, laat staan iets meer. En dan heb je het alleen nog over de input.

Want dan komt toch weer even het (ook hier vaak genoemde) punt van RTE, waar ook nog apart aandacht aan besteed wordt in de podcast. Bij mij is de RTE echt gewoon "maar" 73%. Ik voldoe volledig aan de gemiddelde criteria die hij zelf noemt (gemiddeld huis, geen warmtepomp e.d., gemiddeld sluipverbruik, gemiddeld dagverbruik etcetc). Op het moment dat die RTE iets beter zou zijn, zou ik waarschijnlijk net wel de nacht kunnen afdekken met deze capaciteit, maar dat lukt eigenlijk net niet. En hij herhaalt ook dat andere accu fabrikanten met omvormers van tot wel 3 kW aanzienlijk hogere verliezen hebben (70% noemt hij). Meeste andere plug in batterijen gaan qua omvormer niet tot 3kW, volgens mij. Wel vaak boven de 2kW. Dus dan nog zou je bij een Marstek, Zendure etcetc dus aanzienlijke lagere RTE moeten halen dan bij HW, volgens deze logica. Maar als je hier op Tweakers een beetje rondleest in andere topics of zelf wat rondzoekt op tests of gebruikerservaringen van andere plug-in batterij merken, kom ik eigenlijk vooral hogere RTE's tegen. En dus niet lager dan mijn eigen HW PiB ervaring en vele anderen hier met mij.

Dus leuk gesprek, goeie uitleg maar wel hier en daar net iets te simpel/kort door de bocht beredeneerd (in het voordeel van het eigen product), wat mij betreft. En ik begrijp dat natuurlijk ook wel, is uiteindelijk ook een stukje marketing, maar net als bij andere fabrikanten vind ik dat je HW ook mag wijzen op dingen die misschien net iets anders zijn in praktijk.

Maar verder wel heel tevreden hoor, zowel over HW als de PiB, als het effect dat het heeft op mijn energiestromen. En we gaan toch ook al langzaam richting de 500 cycles, zonder echte problemen ;)
Leuke post. Ik zit hier met een ander merk op een RTE van bijna 82%. Eerlijk vergelijk? Nee. Met dat merk draai ik heel weinig NOM. Met name de spread bespelen is daar het doel. Ik lees ook daar hogere waardes van tweakers die NOM draaien. De tijd komt eraan dat ook mijn andere merk meer NOM gericht zal moeten worden. Wat ik wel al aan het doen ben is goedkope dagen laden en op dit soort dagen dan alleen slim te ontladen. Nee dat is niet het meest financieel rendable maar wel leuk om te zien.

Of de RTE van 82% houdbaar is? MID meter meting overigens.

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:45
Devke schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:48:
[...]

Leuke post. Ik zit hier met een ander merk op een RTE van bijna 82%. Eerlijk vergelijk? Nee. Met dat merk draai ik heel weinig NOM. Met name de spread bespelen is daar het doel. Ik lees ook daar hogere waardes van tweakers die NOM draaien. De tijd komt eraan dat ook mijn andere merk meer NOM gericht zal moeten worden. Wat ik wel al aan het doen ben is goedkope dagen laden en op dit soort dagen dan alleen slim te ontladen. Nee dat is niet het meest financieel rendable maar wel leuk om te zien.

Of de RTE van 82% houdbaar is? MID meter meting overigens.
Het grote probleem met de RTE van de HW accu is dat de HW accu werkt met een spanning van 24V terwijl andere (b.v. Zendure) vaak werken met 48V

Het omzetten van 24VDC naar 230VAC geeft meer verlies dan het omzetten van 48VDC naar 230VAC Op deze website word e.a. uitgelegd dat verlies treed op zowel bij het laden als het ontladen. uiteraard "vergeet" HW dit te vermelden, Ook ik heb ervaring met zowel HW als een ander systeem, HW 358 cycli 74% RTE. ander systeem 5561 geladen 4558 ontladen 81,96%

Conclusie RTE HW PiB is ruim 5 % lager TOV een 48VDC systeem.

Ondanks de lagere RTE ben ik tevreden over de HW PiB. deze houd in een huishouden met een laag verbruik en een paar zonnepanelen 24 uur per dag NOM. gedurende vele maanden per jaar.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:30
RISL schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:50:
[...]

Wij van wc eend.

Ik ben tevreden hoor, met m'n HW PiB's. Maar zo'n marketingverhaal ophangen en dan dat afdoen met de titel 'xxxxx volgens deze expert' vind ik ver beneden het door mij verwachte niveau.
Ik begrijp het verhaal van de expert niet dat je een thuis accu meerdere malen per dag op kunt laden en dan een opbrengst per thuisaccu van 4 kWh hebt. Maar als ik mijn thuissituatie bekijk dan gebruik ik 'avond en 'nachts stroom ( in mijn geval 10 kWh in de zomer) en dan komen de zonnepanelen in en gebruik ik niets uit het net meer door zelfvoorzienend. Als ik een thuisbatterij zou hebben dan laad ik tijdens de periode dat de zonnepanelen leveren en ontlaad ik 's avonds en 's nachts en kan ik pas weer opladen als de zonnepanelen gaan leveren. Dat is dus 1x per dag. Maak ik een denkfout? Als ik zo ga rekenen kan ik dus elke dag dat de zon schijnt maximaal 2 kWh ( ongeveer 75 % ivm omvormverlies) stroom uit de batterij ontladen en dus daarmee geld besparen als de stroom duur is. In de maanden december, januari lever ik nu minder dan 4 kWh aan zonnestroom terug totaal, dus er zijn dan 10 maanden, zeg 300 dagen dat ik stroom kan laden in de batterij en op een duur moment kan gebruiken uit de batterij. 300x2kWh =600 kWh en als de winst van het terugleveren dan € 0,20 zou zijn ( kosten stroom minus opbrengst teruglevering) zou je € 120- per jaar terug kunnen verdienen. Dus 10 jaar terugverdientijd. Natuurlijk kan het zijn dat de stroom bv 's nachts veel goedkoper is . Gaat de HB dan ook laden? En heeft dat door de laad- en ontlaadverliezen dan nog zin? Heeft iemand daar ervaring mee?
Mackeessie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:30:
[...]

Ik begrijp het verhaal van de expert niet dat je een thuis accu meerdere malen per dag op kunt laden en dan een opbrengst per thuisaccu van 4 kWh hebt. Maar als ik mijn thuissituatie bekijk dan gebruik ik 'avond en 'nachts stroom ( in mijn geval 10 kWh in de zomer) en dan komen de zonnepanelen in en gebruik ik niets uit het net meer door zelfvoorzienend. Als ik een thuisbatterij zou hebben dan laad ik tijdens de periode dat de zonnepanelen leveren en ontlaad ik 's avonds en 's nachts en kan ik pas weer opladen als de zonnepanelen gaan leveren. Dat is dus 1x per dag. Maak ik een denkfout? Als ik zo ga rekenen kan ik dus elke dag dat de zon schijnt maximaal 2 kWh ( ongeveer 75 % ivm omvormverlies) stroom uit de batterij ontladen en dus daarmee geld besparen als de stroom duur is. In de maanden december, januari lever ik nu minder dan 4 kWh aan zonnestroom terug totaal, dus er zijn dan 10 maanden, zeg 300 dagen dat ik stroom kan laden in de batterij en op een duur moment kan gebruiken uit de batterij. 300x2kWh =600 kWh en als de winst van het terugleveren dan € 0,20 zou zijn ( kosten stroom minus opbrengst teruglevering) zou je € 120- per jaar terug kunnen verdienen. Dus 10 jaar terugverdientijd. Natuurlijk kan het zijn dat de stroom bv 's nachts veel goedkoper is . Gaat de HB dan ook laden? En heeft dat door de laad- en ontlaadverliezen dan nog zin? Heeft iemand daar ervaring mee?
Als het je lukt om de batterij gedurende de dag met volle opwek toch een stukje te kunnen ontladen dan kun je meer dan 1 cyclus draaien.

Stel in de vroege ochtend ben je al aan het laden. In de middag besluit je de nodige verbruikers aan te zetten. Die overstijgen de opwek van je panelen. Dan zal de batterij bijspringen en ontladen. Je SoC zakt weer iets die je weer kunt aanvullen als de grootverbruikers klaar zijn. Trek je de hele batterij dan ook nog leeg in de avond en nacht dan zit je dus al (net) boven de 1 cyclus die dag. Of bijna 2 haalbaar is, hmmm daar twijfel ik ook wel over. Hier lukt me dat niet met NOM.

• Olie_B_Bommel
Hier is de RTE tussen de 72 en 73%. Meer is niet mogelijk. Ik draai uitsluitend NOM. Dus de 80% wat HomeWizard zegt is onzin.

Overigens ben ik zeer tevreden over de PiB’s. Nooit problemen gehad tot nu toe.

• mike123
Ik heb af en toe een dag dat er 3,7 a 3,8 kWh is geladen. Dan word er tussen de middag eten gekookt op de momenten dat de zon weg is en de wasmachine draaid.
Ik heb de HW batterij nu ongeveer 536 dagen en hij heeft 438 cycli gedraaid en 1350 kWh geïmporteerd en 1033 kWh geëxporteerd.
Deze gegevens haal ik uit de HW app.
2x per dag een accu vol krijgen , en leeg natuurlijk, lijkt mij niet iets wat je even dagelijks doet.

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Mijn ervaringen met 1 PIB (sinds maart 2025) zijn inderdaad in de zonnige maanden dat ik regelmatig boven de 4Kwh erin stop, dus dat ik meer dan 1 cyclus op een dag heb. Ik heb zonnepanelen op west zuid west, de piek rondom etenstijd. Afgelopen juli 15 dagen rond de 4Kwh met een piek naar 4,5Kwh

3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 7 winddelen Windcentrale

Pagina: 1 ... 287 288 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2