Ik denk dat we te maken hebben met een vrouwhanev001 schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:49:
[...]
Jouw manier van info verzamelen is afgeven op een systeem dat je niet hebt en een oordeel vellen dat op ze minst gezegd de waarheid geweld aandoet.
Ik heb meerdere producten van HW, zeer tevreden tot nu toe.hanev001 schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:49:
[...]
Jouw manier van info verzamelen is afgeven op een systeem dat je niet hebt en een oordeel vellen dat op ze minst gezegd de waarheid geweld aandoet.
Imo, is de PIB niet betrouwbaar ,,
Geeft mij een (meer mag ook) reden om het te kopen
I dont think so 🤹♂️Wesseley schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:55:
[...]
Ik denk dat we te maken hebben met een vrouw
Ahh oke. Ik dacht als je tegen iets aanloopt dan kunnen we je wellicht helpen in het topic. Was mij even niet duidelijk.chulin schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:16:
[...]
Voor de duidelijkheid, ik heb geen PIB van HW, waarom…….
PIB, betekent imo, in de stopcontact en niet meer naar kijken, echter,,
Ik lees over verschillende E fouten, DOA, geen reacties/ late reacties van het support team, slecht RTE, slechte communicatie met het transport, tientallen omruilen, home Assistant of Homey nodig, enz….
Ik ga niet beginnen over de prijs…
Wat wilt u nog weer weten?
Hier is het echt een set en forget systeem. Het is dat ik het leuk vind wat te hobbyen maar anders had ik er hier blind op vertrouwd. RTE vind ik ook tegenvallen. Ik heb er een kWh meter tussen gezet. Ook gedaan bij mijn andere set batterijen. Laat ze nu maar eens een tijdje lopen. Mooi vergelijk. Allemaal een eigen groep. Eigen kWh meter, MID btw. De test is niet helemaal eerlijk daar HW nomt en de andere set altijd vol gas draait. Helaas kan ik dit maar deels testen op HW. Van 0->100% SoC gaat en van 100->60. Daarna wordt het NOM.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Als je dynamisch kunt laden dan zou ik dat denk ik altijd doen met de PIB. De panelen op de dure uren terug laten leveren aan het net.ritsl schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:41:
[...]
Voor mij is ook de vraag hoeveel stroom ik denk te gaan verbruiken tijdens die dure uren. Als de batterij maar half vol is om 18:00 is dat nog wel genoeg. Dus dan moet ik om een uur of vier inschatten of dat het geval zal zijn, of dat ik handmatig het opladen aan ga zetten.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Nee op zolder, waar de andere nu ook staat.EVfan schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:40:
[...]
Komt de HW batterij dan in je schuurtje?
Zo ja, wordt het daar in de herfst/winter/voorjaar niet te koud voor de HW batterij. Zie de specificaties.
Laat ik beginnen met het Plug-in principe. Aangezien je zegt dat je al HW producten hebt ben ik verbaasd dat je dit in twijfel trekt. Maar goed het installeren van de batterij is heel simpel je volgt de stappen in de App en in 5 minuten ben je klaar. Het is meer werk om hem uit de doos te halen en op zijn plaats te zetten.chulin schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:57:
[...]
Ik heb meerdere producten van HW, zeer tevreden tot nu toe.
Imo, is de PIB niet betrouwbaar ,,
Ik heb zelf 4 batterijen die tussen de 5 en 6 maanden in bedrijf zijn. Deze week is er 1 defect gegaan maar ik heb slecht een keer contact hoeven te maken met HW en Dinsdag wordt deze vervangen. Toegegeven het contact gaat via een Chatbot en die is niet erg gebruiks vriendelijk.
De RTE is erg afhankelijk van het gebruik maar zal in de meeste gevalen tussen de 70% en 75% uitkomen.
De aansturing in NOM mode is sinds de laatste paar software updates erg goed geworden. Als je HA of Homey wil gebruiken zijn er al een paar API opties om zelf wat aan de sturing te doen en HW heeft aangegeven over meer zaken na te denken.
Het punt dat vooral in het begin veel problemen opleverde maar dat de laatste tijd ook beter lijkt te gaan is de Wifi verbinding. Dit is een moeilijk punt als je een complex thuisnetwerk hebt. Gebruik je standaard basis spul gaat dit probleemloos. Het is dus afhankelijk van hoe de gebruiker de Wifi opzet heeft gedaan en problemen liggen dus niet echt aan de batterij
In de ochtend is dat leuk in mijn geval, eigenlijk zelfs noodzakelijk om geen verlies te lijden door het gebruik van een thuisbatterij. Uitgesteld laden is een must voor rentabiliteit, en beter voor het milieu ook nog. Tegen zes uur 's avonds leveren de panelen nog hoogstens 300 watt. Die verstook ik zelf wel op dat tijdstip.Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:04:
[...]
Als je dynamisch kunt laden dan zou ik dat denk ik altijd doen met de PIB. De panelen op de dure uren terug laten leveren aan het net.
Als ik tussen vier en zes 's middags geforceerd van het net laad wanneer de zon niet genoeg zou doen, en die opgeslagen stroom voor de helft pas na acht uur verbruik, ben ik ook niet nuttig bezig voor mijn portemonnee of voor het milieu.
Stroom moet minstens 33% duurder zijn tijdens verbruik dan tijdens laden van het net. En dan tel ik niet eens de afschrijving mee.
Wat is je vraag, welk probleem denk je dat er is?Catdogsf schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:35:
Meer die hier last van hebben, zie totaal geen storing of iets. [Afbeelding]
33%? Kun je aangeven hoe je daaraan komt als je afschrijving al niet hebt meegerekend? Heb je rekening gehouden met de dure uren? Zonder batterij ga je die aftikken.ritsl schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:24:
[...]
In de ochtend is dat leuk in mijn geval, eigenlijk zelfs noodzakelijk om geen verlies te lijden door het gebruik van een thuisbatterij. Uitgesteld laden is een must voor rentabiliteit, en beter voor het milieu ook nog. Tegen zes uur 's avonds leveren de panelen nog hoogstens 300 watt. Die verstook ik zelf wel op dat tijdstip.
Als ik tussen vier en zes 's middags geforceerd van het net laad wanneer de zon niet genoeg zou doen, en die opgeslagen stroom voor de helft pas na acht uur verbruik, ben ik ook niet nuttig bezig voor mijn portemonnee of voor het milieu.
Stroom moet minstens 33% duurder zijn tijdens verbruik dan tijdens laden van het net. En dan tel ik niet eens de afschrijving mee.
Het is best lastig om een goede berekening anders dan een bierviltje te maken op voorhand. Er zijn een aantal afhankelijkheden. Omgevingstemperatuur, ontlaadvermogen, type contract (met of zonder boetes), bonusssen voor teruglevering (Zonneplan).
RTE heeft zeker invloed. Fair. Het is echter wel een feit dat iedere thuisbatterij omzettingsverliezen zal hebben. Bij de 1 weer wat minder dan de ander.
Edit : Dit is niet met alleen een PIB. Kijk eens naar mijn verbruik (EV o.a) en teruglevering. Wat gaat hier mis?
:strip_exif()/f/image/IH03zDNBHBNRsTfXrGjypLPn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 28-09-2025 18:46 ]
Dat mijn grafiek vanochtend is gestopt om 09.00 uur en niet tot zojuist heeft geupdate qua grafiek wat er zoal vandaag is gebeurt.hanev001 schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:41:
[...]
Wat is je vraag, welk probleem denk je dat er is?
Foutje
[ Voor 98% gewijzigd door GL007 op 28-09-2025 19:03 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Je hoofd al in de meter kast gestoken om te kijken of de P1-meter wel werkt? Eventueel even stroomloos maken en dan weer laten opstarten.Catdogsf schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:56:
[...]
Dat mijn grafiek vanochtend is gestopt om 09.00 uur en niet tot zojuist heeft geupdate qua grafiek wat er zoal vandaag is gebeurt.
Ik zou zeggen: begin er niet aan. Doe geen bestellingchulin schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:57:
[...]
Gun de rest van NL dat ze hun PIB eerder krijgen.
Stel je voor dat het zou bevallen.... dan ga je er nog 1 of 2 bestellen...
Wordt de wachtrij nog langer....
5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 3x 2.7 kWh thuisbatterij
Ik ben het er wel mee eens dat het niet set en forget is hoor.
Ik blijf kijken, dat vergeten lukt dus totaal niet
Buiten dat werkt het hier gewoon prima zoals het hoort.
Ik blijf kijken, dat vergeten lukt dus totaal niet
Buiten dat werkt het hier gewoon prima zoals het hoort.
[ Voor 36% gewijzigd door ArthurMorgan op 28-09-2025 19:16 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Voorlopig gun ik de rest van NLvan harte……HvM schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:12:
[...]
Ik zou zeggen: begin er niet aan. Doe geen bestelling
Gun de rest van NL dat ze hun PIB eerder krijgen.
Stel je voor dat het zou bevallen.... dan ga je er nog 1 of 2 bestellen...
Wordt de wachtrij nog langer....
Maar…
Ik hoop 👍
Hier hoopte ik op, ik deel even mijn (kleine) euvel waar ik tegenaan (tijdens het typen gebeuren er wonderen!) loop ben gelopen.Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:02:
[...]Hier is het echt een set en forget systeem.
Eergisteren de batterij ontvangen, zojuist (eindelijk tijd) kunnen uitpakken en aansluiten. Tijdens het installeren van de batterij werd gevraagd om de P1 te updaten.
Dit werkte eerst niet, na reset/herstart ook niet. Wizzy gecontacteerd en er wordt contact met mij opgenomen (wat nu niet meer hoeft).
Teleurgesteld neergeploft op de bank begin ik hier te typen. Om volledige info aan te kunnen leveren op het forum open ik de app om de software versie op te zoeken en een print screen van de melding te maken door het nog een keer te updaten.
En waarempel, hij doet het. Batterij heeft 1 cycli en is halfvol aangeleverd. Kunnen we meteen beginnen met NOM'en!

Ik lees veel mee op dit forum en dus ook over de E meldingen. Daar gaan we natuurlijk niet van uit dat dit bij ons gebeurt.
Veel dank en respect aan iedereen hier die zoveel tijd en moeite stoppen in het uitzoeken en proberen van van alles rondom de thuisbatterij!
Veel plezier. Geniet ervanbaracortez schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:31:
[...]
Hier hoopte ik op, ik deel even mijn (kleine) euvel waar ik tegenaan (tijdens het typen gebeuren er wonderen!) loop ben gelopen.
Eergisteren de batterij ontvangen, zojuist (eindelijk tijd) kunnen uitpakken en aansluiten. Tijdens het installeren van de batterij werd gevraagd om de P1 te updaten.
Dit werkte eerst niet, na reset/herstart ook niet. Wizzy gecontacteerd en er wordt contact met mij opgenomen (wat nu niet meer hoeft).
Teleurgesteld neergeploft op de bank begin ik hier te typen. Om volledige info aan te kunnen leveren op het forum open ik de app om de software versie op te zoeken en een print screen van de melding te maken door het nog een keer te updaten.
En waarempel, hij doet het. Batterij heeft 1 cycli en is halfvol aangeleverd. Kunnen we meteen beginnen met NOM'en!![]()
Ik lees veel mee op dit forum en dus ook over de E meldingen. Daar gaan we natuurlijk niet van uit dat dit bij ons gebeurt.
Veel dank en respect aan iedereen hier die zoveel tijd en moeite stoppen in het uitzoeken en proberen van van alles rondom de thuisbatterij!
33% klopt wel ongeveer. 1/RTE. Bij een RTE van 75% kom je dan op een 33% uit. Dan speel je dus quitte op je energierekening.Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:43:
[...]
33%? Kun je aangeven hoe je daaraan komt als je afschrijving al niet hebt meegerekend?
Ik houd dezelfde minimale spread aan. Iets hoger zelfs omdat ik onder de 73% RTE zit.
Prijs verkoop/NOM >= (Inkoopprijs / 0.73) + 8,6 ct
[ Voor 17% gewijzigd door Aardedraadje op 28-09-2025 19:38 ]
Uiteraard, hij brandt gewoon netjes groen, netjes 100% verbonden, ook al eruit gehaald, losgekoppeld en opnieuw verbonden, maar geen verandering te zien.hanev001 schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:04:
[...]
Je hoofd al in de meter kast gestoken om te kijken of de P1-meter wel werkt? Eventueel even stroomloos maken en dan weer laten opstarten.
Misschien dat je nog even bij de NU grafiek kan kijken om te zien of je enige activiteit hebt en het een display probleem van de totalen is.Catdogsf schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:55:
[...]
Uiteraard, hij brandt gewoon netjes groen, netjes 100% verbonden, ook al eruit gehaald, losgekoppeld en opnieuw verbonden, maar geen verandering te zien.
Heb je batterijen en zo Ja wat doen die, als je ze hebt en ze werken dan is de P1-meter wel actief en zou het een probleem op de HW servers kunnen zijn. Het is bekend dat ze aan het overstappen zijn naar een nieuw server park
Anders dan dit kan ik niet bedenken en zal je met HW contact op moeten nemen.
Ik mis hem even denk ik, waarom 1/RTE? Het omzettingsverlies is zeg 25%. Waar gaat die andere 8% dan concreet inzitten als je afschrijving niet mee neemt.Aardedraadje schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:35:
[...]
33% klopt wel ongeveer. 1/RTE. Bij een RTE van 75% kom je dan op een 33% uit. Dan speel je dus quitte op je energierekening.
Ik houd dezelfde minimale spread aan. Iets hoger zelfs omdat ik onder de 73% RTE zit.
Prijs verkoop/NOM >= (Inkoopprijs / 0.73) + 8,6 ct
Ik heb weer een probleem met mijn thuisbatterij, op dit moment vermoedelijk 'in een diepe slaap', rond 18:30 uur hoorde ik in 1x een geluid wat je ook hoort als je op de ronde knop drukt bij installeren, dus geen relais click geluid. Ik denk dat de nieuwe firmware 1.0307 gepusht werd, want ik heb nog 1.0305. Daarna witte leds, 1 minuut, 15 minuten methoden geprobeerd en na een half uur viel alle leds uit. Ik laat de PIB nu maar in het stopcontact met knop aan in de hoop dat er nog een nieuwe push komt en hij weer tot leven komt. Maar even afwachten tot morgenochtend, hopelijk is ie er dan weer, maar ben bang van niet.
Edit nu op 191 cycli, p1 meter is gewoon online en geen enummers, alleen melding offline
Edit nu op 191 cycli, p1 meter is gewoon online en geen enummers, alleen melding offline
[ Voor 5% gewijzigd door DavidNewhouse op 28-09-2025 20:53 ]
Kijk in wifi overzicht of je de batterij ziet. Offline is geen wifi verbinding.DavidNewhouse schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:50:
Ik heb weer een probleem met mijn thuisbatterij, op dit moment vermoedelijk 'in een diepe slaap', rond 18:30 uur hoorde ik in 1x een geluid wat je ook hoort als je op de ronde knop drukt bij installeren, dus geen relais click geluid. Ik denk dat de nieuwe firmware 1.0307 gepusht werd, want ik heb nog 1.0305. Daarna witte leds, 1 minuut, 15 minuten methoden geprobeerd en na een half uur viel alle leds uit. Ik laat de PIB nu maar in het stopcontact met knop aan in de hoop dat er nog een nieuwe push komt en hij weer tot leven komt. Maar even afwachten tot morgenochtend, hopelijk is ie er dan weer, maar ben bang van niet.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Het YT-kanaal LangzaamRijker (over sparen, beleggen en crypto) heeft een video gepost over de HW PiB:
Niet super diepgaand, maar best een evenwichtige video, denk ik zo. En hij hij haalt geen één keer eenheden door elkaar!
Niet super diepgaand, maar best een evenwichtige video, denk ik zo. En hij hij haalt geen één keer eenheden door elkaar!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Als ik 0,8 kWh inkoop tegen 0,25 euro per kWH, kan ik daarmee ongeveer 0,6 kWh latere inkoop voorkomen vanwege de 75% RTE. Dan heb als dure inkoopprijs minstens 0,6*prijs=0,20 nodig om quite te spelen. Dus prijs=0,20/0,6=0,33 euro. En 0,25/0,33=1,33.Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:36:
[...]
Ik mis hem even denk ik, waarom 1/RTE? Het omzettingsverlies is zeg 25%. Waar gaat die andere 8% dan concreet inzitten als je afschrijving niet mee neemt.
Antwoord voor de berekening staat in een eerder bericht. Wat betreft jou screenshot, daar gaat zeker niets mis.Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:43:
[...]
33%? Kun je aangeven hoe je daaraan komt als je afschrijving al niet hebt meegerekend? Heb je rekening gehouden met de dure uren? Zonder batterij ga je die aftikken.
Het is best lastig om een goede berekening anders dan een bierviltje te maken op voorhand. Er zijn een aantal afhankelijkheden. Omgevingstemperatuur, ontlaadvermogen, type contract (met of zonder boetes), bonusssen voor teruglevering (Zonneplan).
RTE heeft zeker invloed. Fair. Het is echter wel een feit dat iedere thuisbatterij omzettingsverliezen zal hebben. Bij de 1 weer wat minder dan de ander.
Edit : Dit is niet met alleen een PIB. Kijk eens naar mijn verbruik (EV o.a) en teruglevering. Wat gaat hier mis?
[Afbeelding]
Maar mijn systeem is veel eenvoudiger, met maar HW 1 batterij en geen EV. Dat betekent dat ik niet echt kan terugleveren in de dure avonduren, met NOM draaien kan ik wel flink wat inkoop besparen. Dat lukt heel vaak ook met matige zon. Maar dat is wat anders dan vele kWh het net op gooien tegen mooie tarieven.
Hier hebben we in september tot vandaag ongeveer 100 kWh ingekocht en 107 kWh teruggeleverd, tegen respectievelijk 0,26 en 0,22 cent. Met een zonproductie van 260 kWh. Totaal variabele stroomkosten ongeveer 2,5 euro.
Het vreemde is de NU grafiek werkt gewoon en verandert ook gewoon steeds.hanev001 schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:13:
[...]
Misschien dat je nog even bij de NU grafiek kan kijken om te zien of je enige activiteit hebt en het een display probleem van de totalen is.
Heb je batterijen en zo Ja wat doen die, als je ze hebt en ze werken dan is de P1-meter wel actief en zou het een probleem op de HW servers kunnen zijn. Het is bekend dat ze aan het overstappen zijn naar een nieuw server park
Anders dan dit kan ik niet bedenken en zal je met HW contact op moeten nemen.
Energie display werkt ook, maar laat de getallen zien toen hij vanochtend om 09.00 uur uitviel.
Heb batterijen van Zendure, die werken gewoon.
Waarschijnlijk is het de server van HW zelf, geen idee. Heb ticket aangemaakt via wizzy...
Ritsl had al geantwoord maar ik zal ook nog antwoorden voor de volledigheidDevke schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:36:
[...]
Ik mis hem even denk ik, waarom 1/RTE? Het omzettingsverlies is zeg 25%. Waar gaat die andere 8% dan concreet inzitten als je afschrijving niet mee neemt.
Je moet de verliezen eigenlijk de andere kant op bekijken. Als je 1 kWh de batterij instopt, verlies je daarvan inderdaad ca. 25% dus blijft er ca. 0,75 kWh over.
Bekijk het nu zo: als je die 0,75 kWh uit de accu haalt, heb je daarvoor 1 kWh ingekocht. Een derde hoger. De prijs waarbij je die opgeslagen energie gebruikt, moet dus ook minstens een derde hoger liggen.
Het wordt intuïtiever wanneer je rekent met een fictieve RTE van 50%. Stel dat je 50% verliest in de batterij. Dan koop je dus twee keer zoveel energie in als je verbruikt. Dan ligt het voor de hand dat de energie minstens 2x (1/0.5) zo duur moet zijn voor je het gebruikt.
Oh, je begrijpt het product niet? Is helemaal niet erg, we zijn hier altijd bereid om te helpen.chulin schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:16: home Assistant of Homey nodig?
Je hebt geen Home Assistant of Homey nodig om de HW PiB op NOM te kunnen gebruiken. Sterker nog, ik denk dat 99,9% van de clientèle het op die wijze gebruikt. Alleen, je zit hier op tweakers.net, hier zitten Tweakers, en die proberen nu eenmaal meer uit hun tech-spulletjes te halen. Dus zie je hier bovengemiddeld veel HA/Homey.
En de errors, ik blijf het herhalen; ja je leest hier over errors, maar omdat we niet weten wat de verkoopaantallen zijn kun je er niets uit afleiden of er "te veel" problemen zouden zijn. Plus, ook weer, we zitten hier op tweakers.net. Veel mensen hier houden PiB beter in de gaten dan het overgrote deel van de normale gebruikers. Ik denk dat we daardoor hier meer errors voorbij zien komen zien dan op, ik noem maar wat, het Libelle-forum.Imo, is de PIB niet betrouwbaar ,
Dit is allemaal niet bedoeld om je te overtuigen. Als je geen HW PiB wil, of zelfs helemaal geen thuisbatterij, helemaal prima natuurlijk. Maar wellicht niet slecht-geïnformeerd boosposten dan?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
:strip_exif()/f/image/3o0h3qh82u6XbOOg3v3sV5d6.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier mijn overzicht van de maand september tot nu
Wat mij opvalt is dat het rendement in de buurt van 70 % is en afhankelijkheid van de laad en ontlaad stroom.
De batterij is in mijn ogen volledig geschikt voor NOM bedrijf. Dynamische tarieven zie ik hier niet zitten met deze batterijen
Er stond in de krant een heel artikel over wifi van Ziggo.
Zij geven aan dat de plaatsing van het modem erg veel invloed heeft en de juiste wifi versterker in huizen met dikke muren.
1 op de 3 Nederlanders kampt met slechte wifi: zo los je dat blijvend op https://www.nu.nl/adverto...s-je-dat-blijvend-op.html
Zij geven aan dat de plaatsing van het modem erg veel invloed heeft en de juiste wifi versterker in huizen met dikke muren.
1 op de 3 Nederlanders kampt met slechte wifi: zo los je dat blijvend op https://www.nu.nl/adverto...s-je-dat-blijvend-op.html
[ Voor 34% gewijzigd door GL007 op 29-09-2025 09:33 ]
Dat snap ik, maar beperkt is het wel mogelijk. Je moet alleen de RTE meecalculeren. Dus wat je niet moet doen is, stel dat je de batterij 's middags met 15 ct hebt opgeladen, is hem gelijk laten ontladen bij bv 18ct. In die situatie laat ik HA de PiB op charge_only zetten, en pas als de kWh-prijs boven bv 23ct of hoger stijgt zet ik hem weer op NOM.GL007 schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:21:
Dynamische tarieven zie ik hier niet zitten met deze batterijen
Maar de dagelijkse spread moet voldoende groot zijn, dat werkt dus niet alle dagen, dat is duidelijk.
Maar hoe zet je een Homewizard PiB op Charge_only zonder dat je de modus en waarschijnlijk ook de relais extra gaat belasten?JeroenH schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:02:
[...]
Dat snap ik, maar beperkt is het wel mogelijk. Je moet alleen de RTE meecalculeren. Dus wat je niet moet doen is, stel dat je de batterij 's middags met 15 ct hebt opgeladen, is hem gelijk laten ontladen bij bv 18ct. In die situatie laat ik HA de PiB op charge_only zetten, en pas als de kWh-prijs boven bv 23ct of hoger stijgt zet ik hem weer op NOM.
Maar de dagelijkse spread moet voldoende groot zijn, dat werkt dus niet alle dagen, dat is duidelijk.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
@Devke , heb ik het goed begrepen dat zero_discharge_only en zero_charge_only API niet gaan komen?
ik heb contact gezocht met Homewizard, want de batterij startte vanmorgen niet op, vermoedelijk dus een firmware crash. Ik zag wel een wifi netwerk Home_wifi_Ts1_2.4 (zeg maar het WIFI netwerk waar hij in terecht komt na fabrieksinstellingen), dus vandaar dat ik toch maar dingetjes heb geprobeerd vanochtend. Ik heb knop uitgedraaid en na een minuut aangedraaid. Nog steeds in een 'diepe slaap'. Ik heb daarna tot wel 30 seconden de knop aan de voorkant ingedrukt en zo waar daar kwam een witte led te voorschijn. Daarna diverse keren opnieuw geprobeerd, maar wat hielp was nadat de witte led te voorschijn kwam even loslaten en daarna 5 seconden indrukken. En jawel de blauwe led kwam te voorschijn, toen kon ik de PIB weer koppelen en hoera, hij is weer online. Ik heb nog steeds wel firmware 1.0305DavidNewhouse schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:50:
Het probleem lag bij Homewizard, want vanochtend om 08.00 uur kwam alles weer online, alleen mis ik nu een dag aan informatie, dat dan weer wel.Catdogsf schreef op maandag 29 september 2025 @ 00:16:
[...]
Het vreemde is de NU grafiek werkt gewoon en verandert ook gewoon steeds.
Energie display werkt ook, maar laat de getallen zien toen hij vanochtend om 09.00 uur uitviel.
Heb batterijen van Zendure, die werken gewoon.
Waarschijnlijk is het de server van HW zelf, geen idee. Heb ticket aangemaakt via wizzy...
"Goedemorgen,
Bedankt voor je bericht, we hadden tijdelijk een storing in onze cloud.
Inmiddels is het probleem verholpen en zou alles weer naar behoren moeten functioneren."
[ Voor 7% gewijzigd door Catdogsf op 29-09-2025 10:18 ]
Ik zou de batterij software updaten. Huidige versie is hier 1.0307 (beta)DavidNewhouse schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:00:
[...]
ik heb contact gezocht met Homewizard, want de batterij startte vanmorgen niet op, vermoedelijk dus een firmware crash. Ik zag wel een wifi netwerk Home_wifi_Ts1_2.4 (zeg maar het WIFI netwerk waar hij in terecht komt na fabrieksinstellingen), dus vandaar dat ik toch maar dingetjes heb geprobeerd vanochtend. Ik heb knop uitgedraaid en na een minuut aangedraaid. Nog steeds in een 'diepe slaap'. Ik heb daarna tot wel 30 seconden de knop aan de voorkant ingedrukt en zo waar daar kwam een witte led te voorschijn. Daarna diverse keren opnieuw geprobeerd, maar wat hielp was nadat de witte led te voorschijn kwam even loslaten en daarna 5 seconden indrukken. En jawel de blauwe led kwam te voorschijn, toen kon ik de PIB weer koppelen en hoera, hij is weer online. Ik heb nog steeds wel firmware 1.0305
Ik heb dit gisteren ook gehad! De "zonverbruik" en "totaal verbruik" grafiek lagen plat van 9u zondagochtend tot maandagochten 7u30 zoiets...Catdogsf schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:35:
Meer die hier last van hebben, zie totaal geen storing of iets. [Afbeelding]
heel vreemd
ja heb ik meteen gedaan, ik kreeg eerst geen nieuwe firmware, maar na contact met Homewizard wel, nu v 1.0307
Zover ik weet wel. Sterker nog het staat al klaar echter wil HW eerst wat andere dingetjes oplossen. Zover ik begreep nodig voor deze beide opties.rtunru schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:56:
@Devke , heb ik het goed begrepen dat zero_discharge_only en zero_charge_only API niet gaan komen?
Dit is een advertentie van ziggo, geen artikel, dus ik weet niet hoeveel waarde zoiets heeft.GL007 schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:57:
Er stond in de krant een heel artikel over wifi van Ziggo.
De reacties onder het betreffende tweakers verhaal zijn iig ook niet mals: https://tweakers.net/plan...hte-wifi-op.html#reacties
Wat ik wel weet is dat ik nog steeds opvallend veel wifi gerelateerde issues zie in dit topic, zeker gezien het plug and play zou moeten werken. Misschien zit er wel een zeer matige wifi chip in de PiB in vergelijking met andere apparaten in huis, en ligt het niet aan de setup van de user. (zeker in vergelijking met mijn batterij van een ander merk die 20 meter van het access point staat buiten in een schuur en nog nooit wifi gedoe heeft gehad).
[ Voor 9% gewijzigd door frankj030 op 29-09-2025 12:27 ]
Met een automatisering in Home Assistant.gielz schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:31:
Maar hoe zet je een Homewizard PiB op Charge_only
Tsja, het zal heus wat extra schakelingen van het relais kosten, maar omdat het vaak om gelijk matige belastingen gaat (EV's laden, wasmachine, vaatwasser, e.d.) valt dat doorgaans wel mee. Wordt er bv gekookt, ja dan wordt er wel flink geschakeld. Maar dat kun je ook op standaard NOM hebben bij een beetje PV opbrengst, als het netto steeds wisselt tussen opladen/ontladen. Ik ben hier niet zo bang voor.zonder dat je de modus en waarschijnlijk ook de relais extra gaat belasten?
Nou snap je ook dat ik hier een AMPLIFI wifi router hebt geplaatst en daarna geen enkel wifi probleem meer. Wel de wifi van Ziggo uitschakelenfrankj030 schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:12:
[...]
Dit is een advertentie van ziggo, geen artikel, dus ik weet niet hoeveel waarde zoiets heeft.
De reacties onder het betreffende tweakers verhaal zijn iig ook niet mals: https://tweakers.net/plan...hte-wifi-op.html#reacties
Wat ik wel weet is dat ik nog steeds opvallend veel wifi gerelateerde issues zie in dit topic, zeker gezien het plug and play zou moeten werken. Misschien zit er wel een zeer matige wifi chip in de PiB in vergelijking met andere apparaten in huis, en ligt het niet aan de setup van de user. (zeker in vergelijking met mijn batterij van een ander merk die 20 meter van het access point staat buiten in een schuur en nog nooit wifi gedoe heeft gehad).
Ik denk nog steeds dat een ESP32 of iets vergelijkbaars in zit, maar tot iemand hem openmaakt weten we dat niet zeker natuurlijk. Bij dat soort microcontrollers is het vnl. de antenne die bepaalt hoe/slecht de verbinding is.frankj030 schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:12:
Misschien zit er wel een zeer matige wifi chip in de PiB
Helaas ben ik er nog niet aan toegekomen de PiB door een CT-scanner te halen 😉
Wifi is gewoon lastig, mensen in een appartementen complex met 100 wifi netwerken allemaal over dezelfde channels zullen eerder issues ervaren dan mensen die minder wifi netwerken in de omgeving hebben.frankj030 schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:12:
[...]
Dit is een advertentie van ziggo, geen artikel, dus ik weet niet hoeveel waarde zoiets heeft.
Zelf heb ik 3 accus op een unify outdoor u7 verbonden die er een paar meter vanaf hangt (wel aan de buiten gevel). Ik heb weinig netwerken om me heen waar ik last van heb en bewust de 2.4ghz op 20 mhz draaien omdat stabiliteit voor mij belangrijker is dan snelheid (zeker op mijn 2.4ghz).
Ik merk dat ik altijd minimaal wel 70 procent wifi heb volgens de hw accus maar veelal toch wel 90-100. Het zal dus een combinatie van omstandigheden zijn en er spelen veel variabelen mee.
Het is jammer dat hw gekozen heeft voor enkel wifi. Een optie met utp is naar mijn mening met dit soort apparaten toch wel echt een groot voordeel omdat stabiliteit gewoon belangrijk is.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld de peblar thuis oplader hebben ze ook optie voor wifi maar raden toch echt utp aan voor de beste ervaring!
In gesprek met HomeWizard
YouTube: In gesprek met HomeWizard over hun thuisbatterij, slimme algoritmes ...
YouTube: In gesprek met HomeWizard over hun thuisbatterij, slimme algoritmes ...
HW gaat duidelijk ervan uit van een enkelvoudige PIB voor een gemiddeld gezin.
Het is me ook duidelijk geworden dat ze data uit hun P1 meters gebruiken.
Wil je dat niet dan moet je gebruik van Internet in jouw P1 uitzetten.
[ Voor 6% gewijzigd door rtunru op 29-09-2025 15:52 ]
Het is een prima verhaal. Ze kwamen er ook vooruit dat ze moeilijke momenten hadden.
Ach het zijn geen persoonlijke gegevens die ik naar hun stuur :-)rtunru schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:49:
[...]
HW gaat duidelijk ervan uit van een enkelvoudige PIB voor een gemiddeld gezin.
Het is me ook duidelijk geworden dat ze data uit hun P1 meters gebruiken.
Wil je dat niet dan moet je gebruik van Internet in jouw P1 uitzetten.
/f/image/fKj4JVFuCJuOH8IBBwUwEHVP.png?f=fotoalbum_large)
Deze gegevens zijn niet meer volledig correct.josseg schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:28:
[...]
Ach het zijn geen persoonlijke gegevens die ik naar hun stuur :-)
[Afbeelding]
Ik ben namelijk sinds Juli 2024 gepensioneerd en werk nu voor een coöperatie die zich bezighoudt met energietransitie
En kandidaat 50 Plus :-)rtunru schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:34:
[...]
Deze gegevens zijn niet meer volledig correct.
Ik ben namelijk sinds Juli 2024 gepensioneerd en werk nu voor een coöperatie die zich bezighoudt met energietransitie
Interview met Stef van @HomeWizard_NL opgenomen in de TS.
Leuk een inkijkje in de keuken. Benieuwd naar de intelligentie straks in de software m.b.t. slim dynamisch laden / wijk gestuurd. Enthousiast verhaal. Ben ook benieuwd of dit m.b.v. API een aan/uit mogelijkheid geeft. Dit i.v.m. mensen die andere settings ernaast hebben staan. We blijven tweakers. Of dat dit keuze momenten worden qua batterij. Dat voor einde van het jaar als prognose. Spannend.
Het verhaal rondom zonnestroom is goedkoper dan dynamisch laden blijft mij in zn algemeenheid verbazen. Niet alleen van HW. Salderen kan nog dus belasting haal je gewoon terug bij netto afname. Misschien is dat de nuance wel in het verhaal.
Ik miste wel de soms wat kritische vragen die gesteld hadden kunnen worden.......o.a. waarom toch die RTE op en rond die 75% blijft hangen. Ik haal hem niet. Leuk om te zien dat er vanuit gemak gedacht wordt. Plug and play. De grootste klantgroep.
Al met al. Leuk om te zien!
Leuk een inkijkje in de keuken. Benieuwd naar de intelligentie straks in de software m.b.t. slim dynamisch laden / wijk gestuurd. Enthousiast verhaal. Ben ook benieuwd of dit m.b.v. API een aan/uit mogelijkheid geeft. Dit i.v.m. mensen die andere settings ernaast hebben staan. We blijven tweakers. Of dat dit keuze momenten worden qua batterij. Dat voor einde van het jaar als prognose. Spannend.
Het verhaal rondom zonnestroom is goedkoper dan dynamisch laden blijft mij in zn algemeenheid verbazen. Niet alleen van HW. Salderen kan nog dus belasting haal je gewoon terug bij netto afname. Misschien is dat de nuance wel in het verhaal.
Ik miste wel de soms wat kritische vragen die gesteld hadden kunnen worden.......o.a. waarom toch die RTE op en rond die 75% blijft hangen. Ik haal hem niet. Leuk om te zien dat er vanuit gemak gedacht wordt. Plug and play. De grootste klantgroep.
[ Voor 38% gewijzigd door Devke op 29-09-2025 17:16 ]
Als niet bèta deelnemer 1.03.07 kunnen downloaden. Na handmatige controle was die beschikbaar.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Weet niet of het 4 dagen geleden al gepost is maar ik keek net even op github, firmware 1.0307 word voor iedereen beschikbaar. Draait hier alweer enige tijd vlekkeloos (ben betatester).henkzelf schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:38:
Als niet bèta deelnemer 1.03.07 kunnen downloaden. Na handmatige controle was die beschikbaar.
/f/image/NkWmZXhhNBAKlHQ8OFJ6Dy0s.png?f=fotoalbum_large)
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Bedankt voor de melding, eerder kreeg ik de update nog niet binnen. Ondertussen wel.henkzelf schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:38:
/f/image/vfguAdrMznMXgYjZePfPFEXQ.png?f=fotoalbum_large)
Ook vandaag een super strakke regeling.
Zonnepanelen eigengebruik rendement is 64%
[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 29-09-2025 22:12 ]
Tussen pakweg 16.00 en 18.00 uurGL007 schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:09:
[Afbeelding]
Ook vandaag een super strakke regeling.
Een leuk interview! Ik heb nu nog meer een zwak voor HW. Mooi dat beschreven wordt dat het echt slim laden zeer complex is. En totaal iets anders is dan de ‘AI’ functionaliteit bij merk X (alleen op de twee goedkoopste uren laden, wat overigens helemaal niet perse voordelig hoeft te zijn). Ik denk dat het eco systeem van HW prima bij mij past: neerzetten en er bijna niet naar omkijken. Ik heb niet de behoefte om zelf slim laden proberen te knutselen. Laat HW dit maar lekker ontwikkelen.
[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 29-09-2025 23:07 ]
Slim laden is niet zo moeilijk. Bij HW niet en Merk X niet als je gebruik maakt van HA. Homey en in-app mogelijkheden kan ik niet beoordelen daar ik ze niet heb of beschikbaar heb.meesje schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:06:
[...]
Een leuk interview! Ik heb nu nog meer een zwak voor HW. Mooi dat beschreven wordt dat het echt slim laden zeer complex is. En totaal iets anders is dan de ‘AI’ functionaliteit bij merk X (alleen op de twee goedkoopste uren laden, wat overigens helemaal niet perse voordelig hoeft te zijn). Ik denk dat het eco systeem van HW prima bij mij past: neerzetten en er bijna niet naar omkijken. Ik heb niet de behoefte om zelf slim laden proberen te knutselen. Laat HW dit maar lekker ontwikkelen.
Daarnaast kan mijn definitie van Slim laden anders zijn.
Laden op de goedkoopste momenten en nommen of in geval van merk X ontladen en daarna Nommen met HW kan binnen 100 regels code. De nordpool intergratie en de cheapest hours integratie voila.
Doel je op een lerend systeem dan wordt het een ander verhaal. Dan komt er een stuk lerend vermogen kijken. Dit staat echt in de kinderschoenen nog. De ene leverancier is al ver in zijn ontwikkeling. De ander moet nog starten. Ik ben wel benieuwd hoe HW gaat bepalen wat gunstige laadmomenten zijn en het beter zal doen. Mijn inziens kun je niet beter laden dan op het goedkoopste moment of er moet een connectie gemaakt worden bv met je netbeheerder voor bonussen als je laad ol een bepaald tijdstip. Maar dan ga je de PIB uit handen geven.
[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 30-09-2025 07:47 ]
Nog 15 maanden vanaf nu, daarna is zonnestroom altijd minimaal, rekening houdend met dalende EB, ongeveer een dubbeltje goedkopen. Dus daarop nu voorsorteren door goede algoritmes te maken is denk ik niet zo verbazend toch?Devke schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:51:
Dat schrijf ik ook niet he. Ik zet een paar settings uit 1.easywoods schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:53:
[...]
Nog 15 maanden vanaf nu, daarna is zonnestroom altijd minimaal, rekening houdend met dalende EB, ongeveer een dubbeltje goedkopen. Dus daarop nu voorsorteren door goede algoritmes te maken is denk ik niet zo verbazend toch?
Hier ook zojuist handmatig de update kunnen doen en gedaan.henkzelf schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:38:
Bij mij gaan updates sowieso nooit automatisch, moet ze altijd handmatig doen.
Niet zozeer een probleem natuurlijk (een knopje in de app) maar weet iemand eigenlijk waar je kan instellen dat het wel automatisch gaat?
Ik kan het in de app niet echt vinden...
Volgens mij kan je daar niet voor kiezen, het gaat vanzelf als je maar lang genoeg wacht.Knurt schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:06:
[...]
Hier ook zojuist handmatig de update kunnen doen en gedaan.
Bij mij gaan updates sowieso nooit automatisch, moet ze altijd handmatig doen.
Niet zozeer een probleem natuurlijk (een knopje in de app) maar weet iemand eigenlijk waar je kan instellen dat het wel automatisch gaat?
Ik kan het in de app niet echt vinden...
Ik zie nu voor het eerst dat bij een .csv export uit de P1meter ook de L1max enz getoond worden, dus max afname per fase. Ook bij kwartierwaarden. Bij mij sinds 23 september, toen heb ik waarschijnlijk versie 6.02.06 er op gezet. Ik doe er overigens zelf verder niks mee.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Hij heeft in zijn verhaal kort aangegeven dat het rendement bij laag energie verbruik lager dan 70% wasDevke schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:51:
Als je een nacht verbruik van 120WH hebt dan is bij mij het rendement 70% bij lager nacht verbruik gaat deze naar 65%. Nou verbruiken in de zomer met warme nachten de koelkast en diepvriezer meer en dan ziet ik op verbruik van 200WH en dan is het rendement in de buurt van 75%.
Dus ik ben tevreden met de batterijen en het werkt klasse hier.
Ook met handmatig instellen van de batterij(en) is het met een dynamisch energie contract goed te doen hoor, ook al ben ik benieuwd wat de slimme functies van HW gaan inhouden en of die in de app dan beschikbaar komen. Het is beslist moeilijke materie, zoals mij de ervaring met de slim laden functie van Tibber heeft geleerd, en waar ik maar mee gestopt ben. Dus benieuwd, maar gereserveerd qua verwachting.Devke schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:41:
[...]
Slim laden is niet zo moeilijk. Bij HW niet en Merk X niet als je gebruik maakt van HA. Homey en in-app mogelijkheden kan ik niet beoordelen daar ik ze niet heb of beschikbaar heb.
Laden op de goedkoopste momenten en nommen of in geval van merk X ontladen en daarna Nommen met HW kan binnen 100 regels code. De nordpool intergratie en de cheapest hours integratie voila.
Doel je op een lerend systeem dan wordt het een ander verhaal. Dan komt er een stuk lerend vermogen kijken. Dit staat echt in de kinderschoenen nog. De ene leverancier is al ver in zijn ontwikkeling. De ander moet nog starten. Ik ben wel benieuwd hoe HW gaat bepalen wat gunstige laadmomenten zijn en het beter zal doen. Mijn inziens kun je niet beter laden dan op het goedkoopste moment of er moet een connectie gemaakt worden bv met je netbeheerder voor bonussen als je laad ol een bepaald tijdstip. Maar dan ga je de PIB uit handen geven.
De afgelopen dagen is de dynamiek van de stroomprijzen pittig, maar schept kansen. Zie de prijzen van de afgelopen dag. Forse pieken in de vroege avond en ochtend.
:strip_exif()/f/image/TdsGMfdZ3OA2zaH5E7ovjfPr.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn 3 batterijen redden het maar tot 0400-0500 uur. Dus naast overdag de batterij met een combo van zon en handmatig laden naar 100% te brengen doe ik dat ‘s avonds rond 2300-2400 uur nog een keer (dus dan van 40-50% weer naar 100%, uiteraard volledig met netstroom).
Op die manier schaaf ik beide hoge stroomprijs pieken netjes weg en is mijn gemiddelde prijs dicht tegen de minimum dagprijs.
Kost wat aandacht, maar is toch leuk werk!
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ah ok... Thanks.crryp schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:16:
[...]
Volgens mij kan je daar niet voor kiezen, het gaat vanzelf als je maar lang genoeg wacht.
Omdat het bij mij wel eens is voorgekomen dat ik al 2 (gewone dus niet beta) updates "achterliep" dacht ik dat het altijd zelf moest doen.
Temeer omdat sommige gebruikers melden dat het bij hun automatisch was gegaan.
Heb je het interview volledig gezien? Zo ja, dan had je wel begrepen waar ik op doel met slim laden. Dat knutsel je niet zo maar eventjes in HA/Homey.Devke schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:41:
[...]
Slim laden is niet zo moeilijk. Bij HW niet en Merk X niet als je gebruik maakt van HA. Homey en in-app mogelijkheden kan ik niet beoordelen daar ik ze niet heb of beschikbaar heb.
Minimum prijs + 30% rendement verlies bedoel jeEVfan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:43:
[...]
Ook met handmatig instellen van de batterij(en) is het met een dynamisch energie contract goed te doen hoor, ook al ben ik benieuwd wat de slimme functies van HW gaan inhouden en of die in de app dan beschikbaar komen. Het is beslist moeilijke materie, zoals mij de ervaring met de slim laden functie van Tibber heeft geleerd, en waar ik maar mee gestopt ben. Dus benieuwd, maar gereserveerd qua verwachting.
De afgelopen dagen is de dynamiek van de stroomprijzen pittig, maar schept kansen. Zie de prijzen van de afgelopen dag. Forse pieken in de vroege avond en ochtend.
[Afbeelding]
Mijn 3 batterijen redden het maar tot 0400-0500 uur. Dus naast overdag de batterij met een combo van zon en handmatig laden naar 100% te brengen doe ik dat ‘s avonds rond 2300-2400 uur nog een keer (dus dan van 40-50% weer naar 100%, uiteraard volledig met netstroom).
Op die manier schaaf ik beide hoge stroomprijs pieken netjes weg en is mijn gemiddelde prijs dicht tegen de minimum dagprijs.
Kost wat aandacht, maar is toch leuk werk!
Ja, helemaal gezien. Ik knutsel graag in HA. Daarnaast niet om HW maar ik geloof bedrijven niet direct op hun woord. Ambitie hebben is prachtig, waar maken is 2. Algemeen bedoeld. Daarnaast mijn hele post gelezen? Dan had je begrepen wat ik bedoel.meesje schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:53:
[...]
Heb je het interview volledig gezien? Zo ja, dan had je wel begrepen waar ik op doel met slim laden. Dat knutsel je niet zo maar eventjes in HA/Homey.
Edit : Wat is hier niet slim aan? En Ja, mede mogelijk gemaakt door de PIB
/f/image/qo3FAg7aqzNezIkWNzODKQVk.png?f=fotoalbum_large)
Had het 7 kunnen zijn? Of wellicht 5? Dat is ook wat ik aangeef in mijn 1e post. Lees maar eens terug.
[ Voor 39% gewijzigd door Devke op 30-09-2025 09:30 ]
https://www.homewizard.com/nl/renewed/
Voor de liefhebbers er zijn weer tot 300 cycli Plug-In Batteries op voorraad voor 1245 euro.
Voor de liefhebbers er zijn weer tot 300 cycli Plug-In Batteries op voorraad voor 1245 euro.
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Zo doe ik het ook.Devke schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:41:
[...]
Ik handel niet, daarom is het voor mij minder belangrijk wanneer ik ga NOM-en (ontladen).
Het gaat mij om zoveel mogelijk duurzame stroom te benutten.
Beide zelfs. Gisteren was de renewed pagina nog leeg.TFX77 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:37:
https://www.homewizard.com/nl/renewed/
Na in maart m'n eerste batterij te hebben ontvangen met een kapotte touch knop, die meteen werd omgewisseld, kreeg ik 1 september mijn 2e batterij geleverd. Deze leek het wel meteen goed te doen. Maar 1,5 week geleden toch ineens allerlei E4xx foutcodes. Vandaag is dus ook mijn tweede batterij omgewisseld voor een nieuwe. Complimenten voor het swap process bij HW. Maar ik hoorde van de bezorger zojuist dat ze veel swaps doen. Dat moet toch een aardige kostenpost aan het worden zijn voor HW lijkt me.
A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.
Mooi dat je zelf wat knutselt. Helemaal prima. Maar de complexiteit zoals HW deze heeft beschreven, bouw je niet zo snel zelf.Devke schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:22:
[...]
Ja, helemaal gezien. Ik knutsel graag in HA. Daarnaast niet om HW maar ik geloof bedrijven niet direct op hun woord. Ambitie hebben is prachtig, waar maken is 2. Algemeen bedoeld. Daarnaast mijn hele post gelezen? Dan had je begrepen wat ik bedoel.
Edit : Wat is hier niet slim aan? En Ja, mede mogelijk gemaakt door de PIB![]()
[Afbeelding]
Had het 7 kunnen zijn? Of wellicht 5? Dat is ook wat ik aangeef in mijn 1e post. Lees maar eens terug.
Daarom volg ik de ontwikkelingen rond AIO integratie in Home Assistant met veel belangstellingmeesje schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:53:
[...]
Mooi dat je zelf wat knutselt. Helemaal prima. Maar de complexiteit zoals HW deze heeft beschreven, bouw je niet zo snel zelf.
Het is wel een ingewikkeld stukje software als ze dit voor iedere gebruiker werkend willen krijgen. Krijg je dan straks een vraag met "Zijn er bomen om je huis?". "Welke zonnepanelen liggen exact waar in welke hoek en hoeveel wp"
Lijkt mij handiger om eerst gewoon standaard dynamisch te ondersteunen in de app. En daarna een stuk software op te tuigen die alles bevat met alle bugs in 1x.
Lijkt mij handiger om eerst gewoon standaard dynamisch te ondersteunen in de app. En daarna een stuk software op te tuigen die alles bevat met alle bugs in 1x.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
@GL007GL007 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:19:
[...]
Minimum prijs + 30% rendement verlies bedoel je
Uiteraard, dus de batterij handmatig laden is alleen gunstig als de gap minimaal 1/3 van de minimum (laad) prijs is. Dat is in dit seizoen zeer regelmatig het geval. Maar de prijs die ik aan het energiebedrijf betaal (Tibber) is dus wel de in de grafiek voorkomende 24-25 cent, offsetting de pieken van bijna 60 en ruim 40 cent.
Zoals vandaag, maar de zon schijnt nu dus niet handig. Enig idee hoe dit in de winter normaal verloopt?EVfan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:53:
[...]
@GL007
Uiteraard, dus de batterij handmatig laden is alleen gunstig als de gap minimaal 1/3 van de minimum (laad) prijs is. Dat is in dit seizoen zeer regelmatig het geval. Maar de prijs die ik aan het energiebedrijf betaal (Tibber) is dus wel de in de grafiek voorkomende 24-25 cent, offsetting de pieken van bijna 60 en ruim 40 cent.
:strip_exif()/f/image/FTYPjj9c6iJsN36ZqKEAhKl8.png?f=user_large)
@gielzgielz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:00:
[...]
Zoals vandaag, maar de zon schijnt nu dus niet handig. Enig idee hoe dit in de winter normaal verloopt?
[Afbeelding]
Hier overigens momenteel nog dikke mist hoor.
In de winter zijn, na 3 jaar dynamisch, mijn ervaringen:
- PV opbrengst is te verwaarlozen, en het beetje dat er is slobbert mijn WP direct op.
- dagen/perioden dat het van dat mistige/windstille/druiligere (streep door wat niet van toepassing is) weer is is de stroomprijs iha wat hoger, en de pieken in de avond en ochtend worden vooral bepaald door de weekdag (weekend lagere dure stroompiek)
- met vorstperioden is de stroomprijs ook hoger, vanwege hoger gebruik (alle WP’s maken overuren.
- bij winderig/stormachtig weer zijn de prijzen laag, vaak meerdere uren, tot wel een groot deel van de dag, lager, vaak netto nul cent per kWh of net daaronder.
in de winter is het met een dynamisch contract ook goed opletten of de gap laag/hoog voldoende uren boven de ca. 1/3 van de minimum (te gebruiken) laadprijs zit.
Maar over het geheel genomen liggen de winter prijzen hoger. Details, per dag/uur zijn terug te vinden in het Tweakers “Day-Ahead” forum.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoort.
Ik heb net mijn tweede batterij omgeruild gekregen maar nu krijg ik hem niet geinstalleerd. Ik krijg een unknown host 909 error. A server with a specified hostname could not be found. Ik heb al 7 andere HW aparatenm inclusief een batterij die gewoon draaien. Mijn unifi netwerk draait ook heel stabiel, de batterij staat ongeveer onder de AP en de andere batterij werkt perfect. Ik heb ook mijn pihole maar ff uitgezet maar niks mag baten.
Iemand nog een idee?
Ook wizzi gevraagd maar die zegt 2 dagen wachten op antwoord
Iemand nog een idee?
[ Voor 6% gewijzigd door SiNisTrAD op 30-09-2025 12:10 ]
Dat is dus niet conform de filosofie van HW. Natuurlijk willen ze de advanced user ook wel een beetje tegemoet komen (zie hun API), maar hun primaire focus is set-and-forget. Ik ben erg benieuwd hoe straks de nieuwe functionaliteit gaat werken. Ze hebben natuurlijk zelf een lading data tot hun beschikking, maar er is ook veel geografische data beschikbaar. Hoe ver gaan ze daarin? Ik ben heel erg benieuwd. Ik zou het wel mooi vinden als ze zich op dat vlak onderscheiden tov de ‘AI’ functionaliteiten van andere systemen.gielz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:41:
Het is wel een ingewikkeld stukje software als ze dit voor iedere gebruiker werkend willen krijgen. Krijg je dan straks een vraag met "Zijn er bomen om je huis?". "Welke zonnepanelen liggen exact waar in welke hoek en hoeveel wp"
Ik vroeg het aan google ai en die zegt: De foutmelding "onbekende host 909" voor HomeWizardSiNisTrAD schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:09:
wijst meestal op een probleem met de netwerkverbinding. Start daarom je router opnieuw op, controleer je wifi-instellingen (zorg er ook voor dat je apparaat op de 2,4GHz-band zit en een sterk signaal heeft) en installeer de HomeWizard-app opnieuw. Als het probleem aanhoudt, probeer dan een ander netwerk, zoals een mobiele hotspot, voor de eerste installatie of voer een update uit om mogelijke routerproblemen te omzeilen.
In de video hebben ze over NOM gebruik en een andere mode de dynamische mode gebruik.meesje schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:17:
[...]
Dat is dus niet conform de filosofie van HW. Natuurlijk willen ze de advanced user ook wel een beetje tegemoet komen (zie hun API), maar hun primaire focus is set-and-forget. Ik ben erg benieuwd hoe straks de nieuwe functionaliteit gaat werken. Ze hebben natuurlijk zelf een lading data tot hun beschikking, maar er is ook veel geografische data beschikbaar. Hoe ver gaan ze daarin? Ik ben heel erg benieuwd. Ik zou het wel mooi vinden als ze zich op dat vlak onderscheiden tov de ‘AI’ functionaliteiten van andere systemen.
Dit is volgens mijn inzicht een heel andere instellingen groep die je zelf moet instellen. Of ze laten dit aan andere partijen over. Dat is voor mij niet wenselijk.
[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 30-09-2025 13:23 ]
Heb je dit al eens geprobeerd?SiNisTrAD schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:09:
Ik heb net mijn tweede batterij omgeruild gekregen maar nu krijg ik hem niet geinstalleerd. Ik krijg een unknown host 909 error. A server with a specified hostname could not be found. Ik heb al 7 andere HW aparatenm inclusief een batterij die gewoon draaien. Mijn unifi netwerk draait ook heel stabiel, de batterij staat ongeveer onder de AP en de andere batterij werkt perfect. Ik heb ook mijn pihole maar ff uitgezet maar niks mag baten.
Iemand nog een idee?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83547488
Wat ik mij herinner is dat ze bezig zijn met (a) zo veel mogelijk zonne-energie zelf consumeren en (b) mocht dit qua voorspellingen/inzichten niet lukken dat dan bijgesprongen wordt door op een gunstig moment de batterij op te laden via energie uit het net. Best complex lijkt me. Je wil niet te veel energie uit het net halen waardoor je weer zonne-energie terug moet leveren. Ik ben heel erg benieuwd hoe ze dit gaan realiseren. Zelf ben ik van het type: gewoon ergens de batterij neerzetten en de rest overlaten aan HW.GL007 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:22:
[...]
In de video hebben ze over NOM gebruik en een andere mode de dynamische mode gebruik.
Dit is volgens mijn inzicht een heel andere instellingen groep die je zelf moet instellen. Of ze laten dit aan andere partijen over. Dat is voor mij niet wenselijk.
[quote]josseg schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:10:
[/quo
Interessant interview, het laat ook mooi zien hoe een bedrijf voort kan bouwen op eerdere ervaringen en daardoor snel nieuwe producten op de markt kan brengen. Home Wizard heeft een duidelijke kijk op het ontwikkelen van producten, ze denken vanuit de eindgebruiker en vanuit de middelen die de eindgebruiker ten dienste staan, zoals de app. Het interview geeft mij persoonlijk vertrouwen in het bedrijf. Ik zie een dergelijk interview niet gehouden worden met vertegenwoordigers van de concurrentie.
[/quo
Interessant interview, het laat ook mooi zien hoe een bedrijf voort kan bouwen op eerdere ervaringen en daardoor snel nieuwe producten op de markt kan brengen. Home Wizard heeft een duidelijke kijk op het ontwikkelen van producten, ze denken vanuit de eindgebruiker en vanuit de middelen die de eindgebruiker ten dienste staan, zoals de app. Het interview geeft mij persoonlijk vertrouwen in het bedrijf. Ik zie een dergelijk interview niet gehouden worden met vertegenwoordigers van de concurrentie.
[ Voor 9% gewijzigd door johnhemmers op 30-09-2025 14:13 ]
Recent blaatte ik hier dat de accu al snel na maximaal ontladen (is unlocked) weer terugschroefde. Het lijkt erop dat ie het compleet verrekt om nog die 2000W te gebruiken, want mijn wasmachine staat te snorren (en is meer dan 5minuten aan t stroomnet aan het lurken maximaal) maar er komt maar maximaal 800W uit de accu. Ook in de details van de accu staat ondanks de unlock de max discharge op 800. Zie ik iets over het hoofd of is dit een "het lukte 1 keer niet dus ik ga het niet nog een keer" iets? Heb al de restrictie er weer opgezet en weer vanaf gehaald recent, maar dat haalt niks uit.
Kan het morgen ook nog even testen met de stofzuiger trouwens
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ik heb chatgpt gewoon aan het werk gezet. Sinds paar dagen een PIB van HW. En in Home Assistant een automation en hulp sensoren aangemaakt mbv chatgpt om zo dus de batterij bij te sturen.meesje schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:52:
[...]
Wat ik mij herinner is dat ze bezig zijn met (a) zo veel mogelijk zonne-energie zelf consumeren en (b) mocht dit qua voorspellingen/inzichten niet lukken dat dan bijgesprongen wordt door op een gunstig moment de batterij op te laden via energie uit het net. Best complex lijkt me. Je wil niet te veel energie uit het net halen waardoor je weer zonne-energie terug moet leveren. Ik ben heel erg benieuwd hoe ze dit gaan realiseren. Zelf ben ik van het type: gewoon ergens de batterij neerzetten en de rest overlaten aan HW.
Standaard Zero, Standby als EV aan het laden is. En Full om bij te laden. Extra bijladen gebeurt alleen als prijsverschil tov dure uren groot genoeg is (70% RTE meegerekend), of negatief zijn. en in de nacht wat bij laad om de ochtend piek op te vangen als de uren duur zijn op dat moment etc.
Hierbij maak ik gebruik van Enphase integratie, solar.cast, ENTSO-e Transparency Platform, API call naar mijn volttime EV lader voor alle onderliggende data.
Alle logica heb ik dus door chat laten maken. Beetje back and fort omdat chat ook fouten maakt, maar na een middagje rommelen zo toch een aardige automation en dashboard.
Ik neem aan meerdere accus?2Dutch schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:02:
Recent blaatte ik hier dat de accu al snel na maximaal ontladen (is unlocked) weer terugschroefde. Het lijkt erop dat ie het compleet verrekt om nog die 2000W te gebruiken, want mijn wasmachine staat te snorren (en is meer dan 5minuten aan t stroomnet aan het lurken maximaal) maar er komt maar maximaal 800W uit de accu. Ook in de details van de accu staat ondanks de unlock de max discharge op 800. Zie ik iets over het hoofd of is dit een "het lukte 1 keer niet dus ik ga het niet nog een keer" iets? Heb al de restrictie er weer opgezet en weer vanaf gehaald recent, maar dat haalt niks uit.
Hoeveel accu's heb je? Zoals ik het lees heb je er maar 1 en dan is 800 Watt inderdaad het maximum. Als je er meerdere hebt kan je eens proberen even de P1 meter los te halen (en van stroom af als je hem aan een externe voeding hebt hangen).2Dutch schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:02:
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
1 batterij gaat nooit meer dan 800watt doen ongeacht of je iets 'unlocked'2Dutch schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:02:
wil je 1600 watt discharge dan moet je 2 batterijen hebben.. heb je dat?
A wise man's life is based around fuck you
Denk dat ik in de war ben geraakt door én verkeerd lezen (alhoewel het nu wel anders staat omschreven) en mijn accu die eerder aangaf teruggeschroefd te zijn met ontladen maar ik geen lagere waarde dan 800 zag..het zijn wat vermoeiende weken geweest zullen we maar zeggenZwelgje schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:11:
1 batterij gaat nooit meer dan 800watt doen ongeacht of je iets 'unlocked'
wil je 1600 watt discharge dan moet je 2 batterijen hebben.. heb je dat?

Ik zal even snel een 2e en 3e bestellen helaas nutteloos want PV is te mager daarvoor..for now
Zo kan ik dus alleen maar halve wasjes draaien
ps: heerlijk wel zo'n actief topic, meteen op mijn eigen wazigheid in no time door meerdere mensen gewezen worden
[ Voor 11% gewijzigd door 2Dutch op 30-09-2025 14:33 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Je zal minder peak shaving hebben, maar je kan je wasjes ook gewoon draaien als de zon schijnt toch2Dutch schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:20:
[...]
Denk dat ik in de war ben geraakt door én verkeerd lezen (alhoewel het nu wel anders staat omschreven) en mijn accu die eerder aangaf teruggeschroefd te zijn met ontladen maar ik geen lagere waarde dan 800 zag..het zijn wat vermoeiende weken geweest zullen we maar zeggen![]()
Ik zal even snel een 2e en 3e bestellen helaas nutteloos want PV is te mager daarvoor..for now![]()
Zo kan ik dus alleen maar halve wasjes draaien![]()
Hier kan mijn vaatwasser door de HomeWizard app worden aangestuurd om te starten als er genoeg stroom binnenkomt op de panelen. geniaalcrryp schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:26:
[...]
Je zal minder peak shaving hebben, maar je kan je wasjes ook gewoon draaien als de zon schijnt tochdan is het probleem opgelost. (bijna elke wasmachine heeft een timer om hem later te laten starten)
A wise man's life is based around fuck you
Ik ben blij met elke kWh die ik zelf opslurpen kan, dit is een eerste opzet naar een evt verdere upgrade (meer PV, airco etc). Dat in de zon draaien zit er hier al helemaal ingebakken, het voelt raar als ik na etenstijd een wasmachine zou aanzetten zeg maar, vaatwasser idem! Maar heb maar 1170 WP, dus volledig op de zon gaat niet, nog nietcrryp schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:26:
Je zal minder peak shaving hebben, maar je kan je wasjes ook gewoon draaien als de zon schijnt tochdan is het probleem opgelost. (bijna elke wasmachine heeft een timer om hem later te laten starten)
Niet vergeten blokje erin te stoppenZwelgje schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:27:
Hier kan mijn vaatwasser door de HomeWizard app worden aangestuurd om te starten als er genoeg stroom binnenkomt op de panelen. geniaal
Maar vooralsnog geen rare errormelding-klachtenbingo over de accu, met deze mooie zonnige dagen toch nog wat meer terugleverboetes verscheuren, altijd mooi.
[ Voor 27% gewijzigd door 2Dutch op 30-09-2025 14:32 ]
Is dat een lokaal iets? Of via de Bosch/Siemens Home Connect cloud?Zwelgje schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:27:
[...]
Hier kan mijn vaatwasser door de HomeWizard app worden aangestuurd om te starten als er genoeg stroom binnenkomt op de panelen. geniaal
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.