ivo1969 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:37:
[...]

Doe het gewoon voor je kinderen en zet dat ding uit en zet op een plek waar ie geen kwaad kan
Voor de zekerheid heb ik temperatuur sensoren in de ventilatie uitgang geplaatst. Ik mis de temperatuur gegeven van de batterij en electronica. Andere batterijen hebben die wel.
En tevens bewaking als de temperatuur te hoog wordt. Temp> 50 graden dan notificatie op telefoon.

[ Voor 11% gewijzigd door GL007 op 06-11-2025 06:25 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-11 16:05
review: HomeWizard Plug-In Battery - Supersimpel en in 7 jaar terugverdiend

opmerkelijk dat zo'n artikel (toch) geplaatst wordt terwijl HW 6 dagen met problemen kampt.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:01
@Daniel28
Inderdaad, misschien onverstandig te blijven gebruiken.

Hangt ook af van het type verbrande lucht natuurlijk.

Beestje op de verkeerde plek in apparaat en bzzz, ook verbrande lucht.

Ben wel heel benieuwd of er nog wat teruggekoppeld wordt.
carpcatcher schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:05:

opmerkelijk dat zo'n artikel (toch) geplaatst wordt terwijl HW 6 dagen met problemen kampt.
En er wordt met heen woord gerept over de verplichte koppeling met de HW-cloud, met alle nadelen van dien. Dat lijkt me toch een aandachtspuntje voor een tech-website als Tweakers....

Is dat over het hoofd gezien? Of bewust niet meegenomen in de review?

Plus; " In 7 jaar terugverdiend" in de titel, pffff ik vind dat moeilijk. Dat is toch niet zo stellig op te schrijven? Dat is toch a) voor iedere situatie anders en b) sterk afhankelijk van de contractsvorm, aantal zonnepanelen/aantal batterijen, prijsontwikkeling van elektriciteit, terugleververgoeding, enz? Ik vind de titel op het randje van clickbait.

Goed, in het artikel wordt er genunanceerd en staat "de terugverdientijd is lastig voor iedereen in te schatten, maar zou ergens tussen de vijf en tien jaar moeten zitten", dat klinkt al redelijker. Maar die titel....

@willemdemoor Ik ben benieuwd of je over bovenstaande iets kunt/wilt zeggen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

carpcatcher schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:05:

Waarom blijf je zo hameren op die storing? Heb je al de voorgaande jaren geen plezier gehad van de producten? Heb je HW PIBS?

Over het artikel. De terugverdientijd vind ik wel erg ambiteus. Al worden er wat slagen om de arm genomen. Zelf ben ik bezig een script aan het testen die wat kritischer gaat kijken naar laad en ontlaadsessies. Er zit nu een check op de ontlaadmomenten. Ik bepaal een gemiddelde inkoopprijs, kijk naar het huidige tarief, doe daar een spread bij en dan bepalen of ontladen mag. Spoiler...... tot gisteravond 21 uur was het ontladen uit de PIB goedkoper dan de inkoop inclusief spread. De rest vd nacht netstroom. Zonde? Zeker want nu staat hij niets te doen. Het is even zoeken naar de juiste spread voor hier nog.

Waarom dit? Ik zag dat de PIB wat kleine verliezen begon te maken. Zie de dalende trendjes in de grafiek. Nu vlakt de boel sws af nu ik hierop stuur. Niet tevreden dus nog. De daling is eruit. Nu de winstgevendheid op zien te krikken 😜.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax60lX4I-DfP_h25MGOjzzfAuBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvVfFIPq2XOLvtuKmzNdiR64.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:34
Degast schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:05:
@Daniel28
Inderdaad, misschien onverstandig te blijven gebruiken.

Hangt ook af van het type verbrande lucht natuurlijk.

Beestje op de verkeerde plek in apparaat en bzzz, ook verbrande lucht.

Ben wel heel benieuwd of er nog wat teruggekoppeld wordt.
Wat ik al gezegd had, jullie hebben gelijk.
En voorgaande opmerking van iemand denk aan je kinderen heeft me de extra motivatie gegeven om hem toch uit te zetten.
Beetje laat, maar beter laat dan nooit.
Nogmaals jullie hebben gelijk. Het rare is dat hij die lucht 1 keer gehad heeft. En misschien is er iets ingevlogen of een beetje kattenhaar via de ventilator naar binnen gegaan. Verbrande lucht is gewoon uitzetten.
Misschien handig de volgende iets van de grond te plaatsen dat hij minder snel haar of stof kan happen.

Nogmaals allemaal dank voor de extra waarschuwing. En natuurlijk gewoon erg dom van mijn kant. Toch fijn dat er mensen zijn die nog wel aan een ander denken.

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
JeroenH schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:23:
[...]

En er wordt met heen woord gerept over de verplichte koppeling met de HW-cloud, met alle nadelen van dien. Dat lijkt me toch een aandachtspuntje voor een tech-website als Tweakers....

Is dat over het hoofd gezien? Of bewust niet meegenomen in de review?
De cloud-connectie bespreek ik hier naar mijn mening:
code:
1
Na de 'installatie', oftewel het inprikken van de stekker, open je de app, waarna je via de HomeWizard-app voor je P1-meter (die moet je dus al hebben, of kopen en instellen) contact met je accu maakt. Je voegt de accu toe aan je P1-app, zodat de accu met de P1-meter kan communiceren en kan uitlezen wanneer stroom geleverd dan wel gevraagd wordt.
en
code:
1
Die communicatie gaat via wifi, dus je gekozen locatie moet wel bereik hebben.

en gezien het beoogde gebruik (ik zou bijna zeggen doelgroep) van deze accu denk ik niet dat dat een enorm bezwaar is. Ik denk dat de accu vooral bedoeld is om laagdrempelig mee te spelen.
Of bedoel je dat je accu afhankelijk is van de continuiteit van HW als bedrijf, of hun bereidheid de servers/app in de lucht te houden? Dat is namelijk wel een valide punt, en heb ik toegevoegd :)
Plus; " In 7 jaar terugverdiend" in de titel, pffff ik vind dat moeilijk. Dat is toch niet zo stellig op te schrijven? Dat is toch a) voor iedere situatie anders en b) sterk afhankelijk van de contractsvorm, aantal zonnepanelen/aantal batterijen, prijsontwikkeling van elektriciteit, terugleververgoeding, enz? Ik vind de titel op het randje van clickbait.

Goed, in het artikel wordt er genunanceerd en staat "de terugverdientijd is lastig voor iedereen in te schatten, maar zou ergens tussen de vijf en tien jaar moeten zitten", dat klinkt al redelijker. Maar die titel....
Snap ik, de oorspronkelijke (werk)titel was 'thuisaccu: zin of onzin', niet veel beter :) Maar er moet een titel boven, en 'de terugverdientijd is sterk afhankelijk van specifieke situatie en factoren' is te lang :)
willemdemoor schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:40:
Of bedoel je dat je accu afhankelijk is van de continuiteit van HW als bedrijf, of hun bereidheid de servers/app in de lucht te houden? Dat is namelijk wel een valide punt, en heb ik toegevoegd :)
Dat is precies wat ik bedoelde. Dank voor het toevoegen!
Zonder de cloudverbinding kan de accu dus weinig, dus je blijft van HomeWizard afhankelijk gedurende de levensduur van de accu.
Het ligt iets subtieler dan dat ;) Zonder verbinding met de HW cloud blijft je PiB in eerste instantie gewoon door werken. Maar zodra er iets wijzigt (extra batterij toevoegen, batterij na reset opnieuw toevoegen, en na bv stroomstoring het met >800w ontladen weer ontgrendelen) heb je de HW cloud nodig. Maar ik snap ook dat je de lengte van zo'n artikel niet uit de hand wil laten lopen.
Snap ik, de oorspronkelijke (werk)titel was 'thuisaccu: zin of onzin', niet veel beter :) Maar er moet een titel boven, en 'de terugverdientijd is sterk afhankelijk van specifieke situatie en factoren' is te lang :)
Snap ik ook, maar over het onderwerp terugverdientijd wordt al zoveel met de grootste stelligheid beweerd wat vooraf helemaal niet hard te maken is, dat het me een beetje triggerde.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

willemdemoor schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:40:
[...]

De cloud-connectie bespreek ik hier naar mijn mening:
code:
1
Na de 'installatie', oftewel het inprikken van de stekker, open je de app, waarna je via de HomeWizard-app voor je P1-meter (die moet je dus al hebben, of kopen en instellen) contact met je accu maakt. Je voegt de accu toe aan je P1-app, zodat de accu met de P1-meter kan communiceren en kan uitlezen wanneer stroom geleverd dan wel gevraagd wordt.
en
code:
1
Die communicatie gaat via wifi, dus je gekozen locatie moet wel bereik hebben.

en gezien het beoogde gebruik (ik zou bijna zeggen doelgroep) van deze accu denk ik niet dat dat een enorm bezwaar is. Ik denk dat de accu vooral bedoeld is om laagdrempelig mee te spelen.

[...]

Leuk verhaal. Met de momentele server storing is het bewezen dat de batterijen gewoon blijven doorwerken. Alle het zichtbaar maken van de resultaten is het minder. Hier op de schermen van Homey heb ik geen enkel probleem meer gezien.
Dus waar praten we nog over. De sever problemen zijn hier niet meer zichtbaar. Ik kan alles volgen op de Homewizard app.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

GL007 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:07:
De sever problemen zijn hier niet meer zichtbaar.
Hoeveel procent van de HW PiB gebruikers schat jij in die iets als Homey of HA gekoppeld hebben? Ik schat in minder dan 1%. Voor de overige 99% is het wel een probleem, of specifieker: omdat het zo zichtbaar is voelt het als een probleem. En als je zo lang hele tijd ICT support doet als ik, dan weet je dat of iets voelt als een probleem belangrijker is dan of het daadwerkelijk een probleem is. En het moet me wel van het hart dat ik vanuit @HomeWizard_NL dat gevoel niet goed gemanaged zie worden.

Kortom, dat het voor jou (en voor mij, en veel Tweakers) geen probleem is, betekent niet dat het niet daadwerkelijk een probleem is.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:49
Homewizzard accu getest door tweakers

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-11 16:35
Ja, ben zelf ook nog steeds erg tevreden. Mijn vader was ook enthousiast over de thuisbatterij, na wat speurwerk hebben we voor hem een Zendure besteld vanwege het grote prijsverschil.

Het is ook leuk dat ik nu de prestaties van 2 verschillende batterijen kan vergelijken. Mijn ouders hebben een vergelijkbare opbrengst maar een veel hoger gebruik (groter huis en een aantal grootverbruikers). Daarnaast heb ik mijn HW batterijen (2 stuks op een eigen groep) en heeft mijn vader de Zendure in de schuur staan. Toch kan hij wel sneller opladen (2400 watt vs mijn 1600 watt). Met een derde batterij kan ik weer even snel laden. Maar hij kan veel goedkoper en veel groter uitbreiden.

Waar de HomeWizard al wel 1-0 voor staat is met het instellen van de batterij, de Zendure heeft veel meer mogelijkheden in de standaard app en het was even zoeken naar de juiste instellingen.

Al met al een leuke vergelijking komende tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Leanderr op 06-11-2025 11:15 ]

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:03

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik kom met een PiB nu uit op 71,5 % (De genoemde 75 % zou mooi zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZgtpL2xLegup3snr6LWyS17Lso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAb6I9Wz9gPZRZhucYUvJvjW.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Ik mis ook 1 cyclus door de storing en de grafieken geven ook te weinig aan (di+wo):
Uit de app, de vermelde totale export 465,991 en import 647,177 = 72,0 % (207 cycli)

[ Voor 15% gewijzigd door PeteSplit op 06-11-2025 23:24 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

PeteSplit schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:16:

[Afbeelding]
En in praktijk is het lager, elke batterij die je met een MID kWh-meter gaat meten zal nog wat procenten dalen.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10-11 16:29
PeteSplit schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:16:

[Afbeelding]

Ik mis ook 1 cyclus door de storing en de grafieken geven te weinig aan:
Uit de app, de vermelde totale export 465,991 en import 647,177 = 72,0 % (207 cycli)
Ik kom uit op 72,57% en 73,33%, gemiddeld voor de 2 PiB’s bij elkaar 72,95%.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
Even een vraag. Heb nu net batterijen aan geklikt tot 60% laden. Is gelukt en staan in pauze nu. Maar hoe krijg ik ze nu weer aan??

• Olie_B_Bommel
Ral23087 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:48:
Even een vraag. Heb nu net batterijen aan geklikt tot 60% laden. Is gelukt en staan in pauze nu. Maar hoe krijg ik ze nu weer aan??
Ik heb dat nog nooit gedaan, maar als je ze aan laat staan, zouden ze volgens mij gewoon weer moeten gaan laden bij voldoende zonneoverschot en anders gaan ontladen (dus zouden ze weer op nom moeten staan)
Doen ze dat niet, dan even uit en weer aanzetten.

• Ral23087
Olie_B_Bommel schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:54:
[...]

Ik heb dat nog nooit gedaan, maar als je ze aan laat staan, zouden ze volgens mij gewoon weer moeten gaan laden bij voldoende zonneoverschot en anders gaan ontladen (dus zouden ze weer op nom moeten staan)
Doen ze dat niet, dan even uit en weer aanzetten.
Heb genoeg overschot aan zon nu. Maar is raar dat er in de app geen herstart knop zit.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:06:
[...]

batterij na reset opnieuw toevoegen, en na bv stroomstoring het met >800w ontladen weer ontgrendelen) heb je de HW cloud nodig. [...]
Kleine nuancering. Mijn batterijen en huis zijn de afgelopen weken een paar keer van het stroom gehaald ivm wat aanpassingen aan de meterkast. De beveiliging bleef gewoon op uit staan.

Als ik het goed heb is dat een paar updates geleden veranderd.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Olie_B_Bommel
Ral23087 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:57:
[...]

Heb genoeg overschot aan zon nu. Maar is raar dat er in de app geen herstart knop zit.
Daarom vermoed ik dat ze vanzelf weer op nom moeten gaan draaien. Hoelang is het geleden dat je ze hebt opgeladen?

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-11 17:16
ArthurMorgan schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:02:
[...]

Kleine nuancering. Mijn batterijen en huis zijn de afgelopen weken een paar keer van het stroom gehaald ivm wat aanpassingen aan de meterkast. De beveiliging bleef gewoon op uit staan.

Dat is ook mijn ervaring.
Enkele maanden geleden is hiervoor een update geweest. Imo

• Ral23087
Olie_B_Bommel schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:03:
[...]

Daarom vermoed ik dat ze vanzelf weer op nom moeten gaan draaien. Hoelang is het geleden dat je ze hebt opgeladen?
Vandaag met zon opladen, dacht probeer het eens 60% en ja gingen netjes in stand-by.maar nu wil ik ze weet aan zetten om verder te laden.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:40
Ral23087 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:57:
[...]

Je kan hem weer op nul-modus zetten in het menu. Bij apparaten en dan bij je batterij en dan onderaan kun je hem weer terug zetten naar handmatig naar 100% of nul modus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nuFloQhdmSIqIi0bAs2yaa1YYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FgT4WX8a6l4jXFH5DOH3Fot.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1zovbSmbF3hOp1bdF-28KlF0pI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXsyAfzdcsn85EFnFzKz5Xxr.jpg?f=fotoalbum_large

Mijne worden via homeassistant gestuurd dus daar staat bij mij "open modus"

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• Ral23087
fredhuizinga schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:10:
[...]

Je kan hem weer op nul-modus zetten in het menu. Bij apparaten en dan bij je batterij en dan onderaan kun je hem weer terug zetten naar handmatig naar 100% of nul modus.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nee werkte niet, maar even naar boven en stekker er uit en in. En hij laad weer.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ral23087 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:23:
[...]

Nee werkte niet, maar even naar boven en stekker er uit en in. En hij laad weer.
Kijk dat zijn nu de echte Tweakers, die proberen tenminste iets!
ArthurMorgan schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:02:

Oh? Dat heb ik gemist. Dat is dan wel fijn. Ik heb zelden stroomuitval, maar het komt wel voor.

Maar het lost het onderliggende probleem niet op natuurlijk....

Ral23087 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:48:
Even uitzetten met de grote draaiknop. Wacht even een minuutje. Aanzetten weer. Daarna pakt hij het weer op. Zal eerst synchroniseren met stroomnet.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• pvharen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-11 19:30
Wordt die Open API modus alleen aangeboden als je meer dan 1 batterij hebt? Ik zie hem namelijk niet in mijn (iOS) app, maar ik heb nu nog maar 1 batterij van HomeWizard.

• Olie_B_Bommel
pvharen schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:42:
[...]

Wordt die Open API modus alleen aangeboden als je meer dan 1 batterij hebt? Ik zie hem namelijk niet in mijn (iOS) app, maar ik heb nu nog maar 1 batterij van HomeWizard.
Die zie je ook niet in de app. Dat moet je met Home Assistant (HA) of Homey aansturen en je moet in HA of Homey de P1 api v2 activeren en niet de api v1.

Edit: het zou volgens HomeWizard in de toekomst wel in de app komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 06-11-2025 13:52 ]

• fredhuizinga
pvharen schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:42:
[...]

Zodra je een batterij koppelt en aanstuurt aan een homeassistant of homey of een andere smarthome koppeling gaat deze optie aan, ook met één batterij. En in de app moet je bij de p1 meter en andere hw apparaten de open api nog wel handmatig aanzetten.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-11 17:40
fredhuizinga schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:54:
[...]

Zodra je een batterij koppelt en aanstuurt aan een homeassistant of homey of een andere smarthome koppeling gaat deze optie aan, ook met één batterij. En in de app moet je bij de p1 meter en andere hw apparaten de open api nog wel handmatig aanzetten.
Dat laatste is niet juist als je werkt met APIv2 en kan al helemaal niet voor de batterijen.

• pvharen
Ik had mijn vraag anders moeten stellen denk ik;
Ik wil dus graag weten hoe je in de Home Wizard app de optie Open Modus (API) krijg te zien en kunt kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8j0FlM5sT2bmNHH7N58QeiJIEg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0HmVPaS2kt2UlXPSh7FNuQmM.png?f=user_large
Ik heb op zowel de P1 meter als de watermeter de Lokale API aan staan en gekoppeld in Home Assistant. Maar voor de batterij zie ik die optie niet in de app, dus vandaar mijn vraag.

[ Voor 0% gewijzigd door pvharen op 06-11-2025 16:22 . Reden: typo ]

Hebben we hier luisteraars van de Tweakers.net podcast? Elke week interessant voor Tweakers, maar deze week extra relevant voor HW PiB bezitters.

Vanaf plm. 1h02m een interessante korte discussie over de risico's van het kopen van een product die voor zijn werking afhankelijk is van de fabrikant van de leverancier. Het luisteren waard.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

pvharen schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:22:
Ik wil dus graag weten hoe je in de Home Wizard app de optie Open Modus (API) krijg te zien en kunt kiezen.
[Afbeelding]
Ik heb op zowel de P1 meter als de watermeter de Lokale API aan staan en gekoppeld in Home Assistant. Maar voor de batterij zie ik die optie niet in de app, dus vandaar mijn vraag.
Zodra je de PiB's (via de P1) aanstuurt met de API, wordt deze optie geselecteerd.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:47
Aardedraadje schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:33:
[...]

Zodra je de PiB's (via de P1) aanstuurt met de API, wordt deze optie geselecteerd.
Je kunt dit dus niet vanuit de App activeren en gebruiken.

• hanev001
[Afbeelding]
Dit staat allemaal beschreven in dit document:

https://api-documentation.homewizard.com/

• fredhuizinga
[Afbeelding]
Heb je de batterij al eens aangestuurd via homeassistant? Misschien komt de optie pas als je hem daadwerkelijk aanstuurt via HA..

• pvharen
fredhuizinga schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:22:
[...]

Heb je de batterij al eens aangestuurd via homeassistant? Misschien komt de optie pas als je hem daadwerkelijk aanstuurt via HA..
Dat was inderdaad de oplossing. Ik moest wel eerst bij de P1 meter in Home Assistant de entity select.p1_meter_battery_group_mode aan zetten. Daarna heb ik de Battery group mode op Standby gezet en vervolgens verschijnt de optie Open modus (API) in de app en is die actief.

Bedankt voor je hulp!

[ Voor 0% gewijzigd door pvharen op 06-11-2025 21:09 . Reden: code tag verwijderd ]

knipknip, dit voegt weinig toe.

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 07-11-2025 21:17 ]

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
Zonder plaatje hadden we je ook geloofd hoor ;)

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-11 16:42
Een vraagje, wat doen jullie of adviseren jullie met deze situatie.
Nu de zon wat lager staat heb ik last van veel schaduw van de bomen achter in de tuin. zoveel dat ik de 2 batterijen die ik nu heb niet meer vol krijg en zelfs niet meer voldoende geladen krijg op een mooie dag haal ik net rond de 30%. Hierbij krijg ik ook niet meer dan 800~900watt.

Is het dan verstandiger om 1 van de 2 batterijen te laden tot 60% en deze dan uit te schakelen. zodat ik daar cycli op uitspaar en dit gedurende de winter periode iedere maand te wisselen?
Of gewoon beide in gebruik laten en laden zoals het is?

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:51
sweetdude schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:51:
Nu de zon wat lager staat heb ik last van veel schaduw van de bomen achter in de tuin. zoveel dat ik de 2 batterijen die ik nu heb niet meer vol krijg en zelfs niet meer voldoende geladen krijg op een mooie dag haal ik net rond de 30%. Hierbij krijg ik ook niet meer dan 800~900watt.

Is het dan verstandiger om 1 van de 2 batterijen te laden tot 60% en deze dan uit te schakelen. zodat ik daar cycli op uitspaar en dit gedurende de winter periode iedere maand te wisselen?
Ik zou voor het laatste gaan: set & forget.
En indien je 1 batterij uit zet, bespaar je niet op cycles. Die ene batterij maakt er dan dubbel zo veel. Anders wordt het verspreid.

• Olie_B_Bommel
meesje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:58:
[...]

En indien je 1 batterij uit zet, bespaar je niet op cycles. Die ene batterij maakt er dan dubbel zo veel. Anders wordt het verspreid.
Helemaal mee eens. Ik laat de 2 PiB’s ook gewoon hun ding doen, ook al komen ze soms niet verder dan 20% tot 30% SoC. Dat adviseert HomeWizard volgens mij ook.
Ik heb een variabel contract, dus opladen in goedkope uren zit er voor mij niet in.

• sweetdude
meesje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:58:
[...]

Ja misschien zit ik dan fout maar wat is een cycle? is dat steeds tot 100% en terug?
Als de batterijen leeg zijn, en zeker met de kortere dagen op komst. Laden ze zich zelf ook steeds wat op om niet onder een minimum te komen waardoor je juist meer stroom verbruik krijgt.

Juist door 1 uit te schakelen en iedere maand om te wisselen hoop ik dit beide te voorkomen.

• Olie_B_Bommel
sweetdude schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:05:
[...]

Ja misschien zit ik dan fout maar wat is een cycle? is dat steeds tot 100% en terug?
Als de batterijen leeg zijn, en zeker met de kortere dagen op komst. Laden ze zich zelf ook steeds wat op om niet onder een minimum te komen waardoor je juist meer stroom verbruik krijgt.

Juist door 1 uit te schakelen en iedere maand om te wisselen hoop ik dit beide te voorkomen.
Ik zie dat bij mij de cycles nu om de 3 tot 4 dagen ophogen. Dat beetje stroom om niet onder het minimum te komen komt toch uit de zonnepanelen en niet uit het net? Dus dat is naar mijn mening te verwaarlozen.
Overigens is dit al meerdere keren in dit forum voorbij geweest en meestal met dezelfde conclusie: gewoon aanlaten staan.

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:30

HvM

Ik zou alles in bedrijf laten en gebruik maken van het maximale oplaadvermogen voor die momenten dat er wèl zon is. Ook heb je meer ontlaadvermogen, mits je ze ontgrendelt uiteraard.

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij

• sweetdude
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:13:
[...]

...Dat beetje stroom om niet onder het minimum te komen komt toch uit de zonnepanelen en niet uit het net? Dus dat is naar mijn mening te verwaarlozen.
Overigens is dit al meerdere keren in dit forum voorbij geweest en meestal met dezelfde conclusie: gewoon aanlaten staan.
Dat viel mij op dat de batterij plots om 6u sochtends aan het bijladen was. toen was het nog echt donker. Of dit gedrag moet nu aangepast zijn in een recente update.

ik snap dat hier al iets van voorbij is gekomen, maar dat kon ik zo snel niet terugvinden. Excuses dan voor de dubbele vraag.

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-11 16:35

Heb deze vraag eerder gesteld, maar toen kwam massaal het antwoord om ze gewoon aan te laten staan. Moet zeggen dat ze vandaag zo goed als vol zijn. Zal denk ik de laatste keer zijn dit jaar.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Olie_B_Bommel
Leanderr schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:22:
[...]

Moet zeggen dat ze vandaag zo goed als vol zijn. Zal denk ik de laatste keer zijn dit jaar.
Dan heb je geluk, bij mij nu nog maar op 17% en dat zal niet veel hoger meer worden. De zon is al aan het zakken en dan krijg ik last van bomen. Helaas :-(

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:32

Winkiller

De Mopperpot

Zelf weten, in april dit jaar is deze functie geïntroduceerd als ik het goed heb, ik denk er ook over na.

Nieuwe opslagmodus voor batterijen: Je kunt nu de batterij in een speciale opslag stand zetten, bijvoorbeeld als je de batterij tijdelijk uit wilt zetten om te verhuizen of in de wintermaanden als de opbrengst van je zonnepanelen niet erg hoog is. De Plug-in Battery wordt op dat moment opgeladen tot 60 %. Waarna je de batterij kan uitzetten met de fysieke knop aan de zijkant. Belangrijk is dat je de Plug-in Battery binnen zes maanden minimaal één keer volledig oplaadt voor een langere levensduur.

bron: https://www.p1meter.nl/ni...mewizard-plug-in-battery/

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:33
sweetdude schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:21:
[...]

Dat viel mij op dat de batterij plots om 6u sochtends aan het bijladen was. toen was het nog echt donker. Of dit gedrag moet nu aangepast zijn in een recente update.

ik snap dat hier al iets van voorbij is gekomen, maar dat kon ik zo snel niet terugvinden. Excuses dan voor de dubbele vraag.
Waarschijnlijk SoC drift. Kijk even in de TS.

4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:24
Vattenfall weet dat ik zonnepanelen heb, ze weten niet dat ik 2 HW batterijen heb dus krijg ik dit mailtje: :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfOLETwgu40wHa-VrI4fbK59bUg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GA1HrjoEk8daCBKzs47qg05b.png?f=fotoalbum_large
Toch aardig ;-)

• Degast
De optie voor die "Open modus (API)" had ik van het weekend opeens, tijdens al die app storingen.

Overigens dus zonder dat ik iets van thuis automatisering heb..

Dacht nog "Hey is dit nieuw?" Later ook weer verdwenen..

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09-11 18:00

Beste is om die bomen om te kappen dan is je probleem opgelost lijkt mij 😜

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:47
chippie777 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:02:
Vattenfall weet dat ik zonnepanelen heb, ze weten niet dat ik 2 HW batterijen heb dus krijg ik dit mailtje: :-)
[Afbeelding]
Toch aardig ;-)
Toch aardig van ze om te waarschuwen dat je niks meer teruglevert. Dat ze nu geen eventuele terugleverboetes kunnen innen of gratis gekregen stroom kunnen verkopen is niet aan de orde.

Wat veel anderen doen is dynamisch laden, dat kan je zowel in de zomer als winter gebruiken. In de zomer pak je dan automatisch veel eigen zonnestroom mee en in de winter draai je na het goedkoop inkopen de rest van de dag NOM tijdens de duurdere uren.

Accu's uitschakelen en wegzetten kan je beter niet doen, het is wel fijn als het BMS actief blijft en indien nodig de accu kan bijladen. Dus blijf je bij een vast contract, dan beter ingeschakeld laten. Wil je ze alsnog wegzetten, dan bij voorkeur met 40-60% SoC en af en toe even controleren of die niet richting 0-20% gaat.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

mike123 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:24:
[...]

Toch aardig van ze om te waarschuwen dat je niks meer teruglevert. Dat ze nu geen eventuele terugleverboetes kunnen innen of gratis gekregen stroom kunnen verkopen is niet aan de orde.
Als je de batterijen registreer dan weten de energie leverancier het ook.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-11 14:15

fxs81

Julianadorp

GL007 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:48:
[...]

Als je de batterijen registreer dan weten de energie leverancier het ook.
Volgens Liander die hier de 3 fase aansluiting heeft gedaan niet. De energiebeheerders wel maar de leveranciers niet, die krijgen alleen door als er zonnepanelen zijn ivm terugleveren. Je kan natuurlijk altijd aangeven bij de leverancier dat je een accu hebt.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

fxs81 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:25:
[...]

Volgens Liander die hier de 3 fase aansluiting heeft gedaan niet. De energiebeheerders wel maar de leveranciers niet, die krijgen alleen door als er zonnepanelen zijn ivm terugleveren. Je kan natuurlijk altijd aangeven bij de leverancier dat je een accu hebt.
Bij 1 batterij is het niet verplicht bij 2 of meer is het wel verplicht.

• hanev001
GL007 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:52:
[...]

Laten we deze onjuiste discussie niet opnieuw beginnen. Zoek eens terug in het forum daar is al heel veel over geschreven.

• sweetdude
Taro schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:52:
[...]

Wat veel anderen doen is dynamisch laden, dat kan je zowel in de zomer als winter gebruiken. In de zomer pak je dan automatisch veel eigen zonnestroom mee en in de winter draai je na het goedkoop inkopen de rest van de dag NOM tijdens de duurdere uren.

Accu's uitschakelen en wegzetten kan je beter niet doen, het is wel fijn als het BMS actief blijft en indien nodig de accu kan bijladen. Dus blijf je bij een vast contract, dan beter ingeschakeld laten. Wil je ze alsnog wegzetten, dan bij voorkeur met 40-60% SoC en af en toe even controleren of die niet richting 0-20% gaat.
Ik heb dus inderdaad net zoals de meeste mensen geen dynamisch tarief.
Ik heb 1 accu nu tot 60% geladen en uitgeschakeld. Vandaag de 1ste dag op 1 accu gedraaid. die is nu tot 40% geladen geweest en heeft de max van 800Watt niet gehaald. Terwijl het een prachtige zonnige dag is hier in het zuiden. Maar door grote bomen achter het huis en 1 in de tuin heb ik pas na 13:00u~14:00u schaduwvrije panelen.

In begin december zal ik de accu wisselen en de huidige actieve tot 60% laden en uitschakelen en de andere weer gewoon inzetten.

• toxictooms
  • Laatst online: 04:29
Ik heb sinds gisteren de solarflow 2400ac thuis staan. Moet ik deze best eens volledig vol laden? En hoe doe ik dat handmatig,aangezien ik geen opwek genoeg heb. Welke mode gebruiken jullie? Hier staat hij momenteel op auto modus.

• Olie_B_Bommel
toxictooms schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:27:
Ik heb sinds gisteren de solarflow 2400ac thuis staan. Moet ik deze best eens volledig vol laden? En hoe doe ik dat handmatig,aangezien ik geen opwek genoeg heb. Welke mode gebruiken jullie? Hier staat hij momenteel op auto modus.
Verkeerde topic. Dit is een HomeWizard batterij topic.

GL007 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:52:
[...]

Lever je terug aan het net? Zo nee dan is dat niet nodig. Lever je wel terug dan denken ze (netbeheerder) dat er iets niet klopt in je installatie en ga je een brief krijgen voor controle. Heb daar met mijn netbeheerder al eens over gesproken. Bij terugleveren dus wel melden. Anders krijg je valse storingen, monteurs die op pad moeten en kosten die onnodig gemaakt worden waar we als belastingbetaler met zn alle voor opdraaien.

• toxictooms
  • Laatst online: 04:29
Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:31:
[...]

Verkeerde topic. Dit is een HomeWizard batterij topic.
Oei, verkeerd topic idd. Ik probeer het te verwijderen.

• Olie_B_Bommel
sweetdude schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:27:
[...]

Ik heb dus inderdaad net zoals de meeste mensen geen dynamisch tarief.
Ik heb 1 accu nu tot 60% geladen en uitgeschakeld. Vandaag de 1ste dag op 1 accu gedraaid. die is nu tot 40% geladen geweest en heeft de max van 800Watt niet gehaald. Terwijl het een prachtige zonnige dag is hier in het zuiden. Maar door grote bomen achter het huis en 1 in de tuin heb ik pas na 13:00u~14:00u schaduwvrije panelen.

In begin december zal ik de accu wisselen en de huidige actieve tot 60% laden en uitschakelen en de andere weer gewoon inzetten.
Dat doe ik niet. Ik laat beide PiB’s gewoon aan. Dat is gewoon beter voor het BMS. Wordt trouwens ook door HW aanbevolen. Bovendien hoef ik er dan ook niet naar om te kijken. Het is echt een set & forget systeem.

• Olie_B_Bommel
Devke schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:34:
[...]

Lever je terug aan het net? Zo nee dan is dat niet nodig. Lever je wel terug dan denken ze (netbeheerder) dat er iets niet klopt in je installatie en ga je een brief krijgen voor controle. Heb daar met mijn netbeheerder al eens over gesproken. Bij terugleveren dus wel melden. Anders krijg je valse storingen, monteurs die op pad moeten en kosten die onnodig gemaakt worden waar we als belastingbetaler met zn alle voor opdraaien.
Ik registreer mijn 2 PiB’s niet, want dat is volgens mij niet nodig. Bovendien is de teruglevering zeer minimaal. In oktober 0,021 kWh. Daarna niets meer, omdat de PiB’s niet meer vol komen. Bovendien heb ik nog geen brief van Vattenfall gekregen.

Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:42:
[...]

Ik registreer mijn 2 PiB’s niet, want dat is volgens mij niet nodig. Bovendien is de teruglevering zeer minimaal. In oktober 0,021 kWh. Daarna niets meer, omdat de PiB’s niet meer vol komen. Bovendien heb ik nog geen brief van Vattenfall gekregen.
Je levert ook niet terug. Ik verwacht ook dat je er geen krijgt. Pas als je duidelijk gaat terug leveren. Dat is mij verteld door monteur ( kwam meterkast van 1F naar 3F omzetten) en door de netbeheerder zelf nog. Ik kreeg namelijk later wel een brief voor controle. Even gebeld met netbeheerder. Ook daar werd het bevestigd. Als hun systemen duidelijk terug levering zien en het kan niet op het tijdstip (avond, zon onder bv) dan gaan er wat seintjes af.

Spelen met dynamische tarieven en de PIB
De herfst breekt aan. Wat minder zon. Wat meer bewolking en wat meer regen. De meeste van jullie zullen het herkennen dat de batterij wat minder snel gevuld zal raken en ook sneller leeg is dan je eigenlijk wilt. Niet raar natuurlijk en iets waar iedere PIB tegenaan zal lopen.

Afhankelijk van je energiecontract zou je nog wat kunnen spelen in deze periode. De herfst en winter zullen bij uitstek daar de geschikte periode voor zijn. De spread zou dan kleiner worden? Is dat zo? We gaan het meemaken de komende maanden.

Het doel dat ons gezin zich een paar maanden terug stelden na de kennismaking met de PIB en de ervaring die we er mee op deden is het verlagen van onze energierekening. Het moest verder gaan dan de terugleverboete besparing. Echter het was natuurlijk wel een leuk begin van het avontuur "thuisbatterij". Het avontuur gaat verder.......

We rijden daarnaast EV. Altijd laden aan de openbare laadpaal. Het blokje wandelen er naar toe maakte mij niets uit, de tarieven wel. Dat moest goedkoper kunnen. We namen de boel onder de loep en besloten naast de batterijen ook een laadpaal aan te schaffen. Dit terzijde voor dit topic maar deze geeft wel een extra impuls aan ons doel...... lagere energiekosten.

Wat doet dynamisch nu met de PIB in de herfst tot nu toe? Ik liet van de week al een plaatje zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax60lX4I-DfP_h25MGOjzzfAuBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvVfFIPq2XOLvtuKmzNdiR64.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag dat er toch wat dips zaten in de winst. Dips ontstaan om 2 redenen. Je gaat laden en dat kost geld en gaat ten koste van de winst. Winst verzilver je pas bij ontladen. 2e reden is dat de opbrengsten lager kunnen zijn dan de kosten. Dynamisch biedt mooie kansen maar ik besefte op basis van mijn grafieken dat ik beter moest gaan kijken naar de spread. Leuk om NOM te draaien maar als het uiteindelijk geld kost dan beter uit het net halen.

Ik heb een paar dagen de PIB maar eens anders bestuurd. Wat is er in die dagen geladen en ontladen? Wat waren de laadkosten en de laadopbrengsten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXh1HKjElqtLT80vpv59SFUTZII=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/43koqlHeBPq2JEWu9lAaKjCN.png?f=user_large

Dit dus. De metingen zijn gestart bij 0% SoC en pas gestopt bij het bereiken weer van diezelfde 0% SoC. Uit het plaatje is te zien dat de laadkosten net iets hoger waren dan de ontlaadopbrengsten. 3 ct en een paar cycli verder. Niet het gewenste resultaat nog maar de dipjes die ik zag zijn dus afgevlakt.

Btw. de RTE was 71,45% over deze periode. Gemeten met de HW kWh MID meter.

Ik heb een automatisering gemaakt om het e.a. te sturen. Deze kijkt voor nu eerst naar een aantal criteria. Wat is de huidige uurprijs, wat zijn de gemiddelde laadkosten van de PIB en welke dynamische spread vind ik wenselijk. Daarnaast heb ik voor de test even aangegeven dat de PIB alleen mag ontladen als het voldoet aan de gestelde criteria en tussen zonsondergang en zonsopkomst.

Wat was de gemiddelde laadprijs? De gemiddelde ontlaadprijs? Welke spread had ik ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1-C7uR4nk83mVnqPpteYC3MQvE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j46eCVO6I838uElLAL7cMtaP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bvd8HW92hbqkwrq22su0xFPHhEk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sfS8RnhlKu3LaYAHZpLURpeP.png?f=user_large

Wat doet deze automatisering?

Tussen zonsondergang en zonsopkomst wordt er steeds gekeken wat de huidige dynamische uur prijs is. Als de uur prijs hoger is dan de gemiddelde laadkosten + spread dan mag de batterij gaan ontladen. Dit voorkomt dat je tegen lagere tarieven NOM gaat draaien t.o.v. de laadkosten. Daarmee probeer ik ook de laadkosten weg te werken (door te zoeken naar de juiste spread) en het als winstgevende run af te sluiten. Winstgevende run betekend dat het goedkoper was de PIB te laden dan uit het net te halen.

Ik zal de automatisering delen met jullie. Let op ik maak gebruik van een aantal sensoren die @gielz in een eerdere automatisering heeft gemaakt. Automatisch laden op dynamische uur- en kwartiertarieven / NOM ontladen

De automatisering:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
- alias: HW PIBS dynamisch laden en ontladen
  description: Laadt tijdens goedkoopste uren, ontlaadt na goedkoopste uren afhankelijk van SoC, spread en nacht
  trigger:
    # dynamische triggers goedkoopste uren
    - platform: state
      entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
      from: 'Nee'
      to: 'Ja'
      from: 'Ja'
      to: 'Nee'
    # periodieke check elk vol uur
    - platform: time_pattern
      minutes: "0"
    # triggers voor handmatige aanpassingen van SOC en spread
      entity_id: input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib
      entity_id: input_number.gewenste_min_soc_hw_pib
    # dure uren trigger
      entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode
    # dure uren trigger

condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.zendure_dynamisch_handelen
      state: "on"

action:
    - choose:
        # DURE UREN = JA → HW altijd STANDBY
        - conditions:
              state: "Ja"
          sequence:
            - service: rest_command.mode_standby
            - service: notify.notify
              data:
                  HW batterij naar STANDBY tijdens dure uren.
                  Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }}

# Goedkoopste uren = JA → laden altijd
        - conditions:
            - condition: template
              value_template: >
                {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Ja') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }}
          sequence:
            - service: rest_command.mode_to_full
              data:
                  HW batterij start met laden tijdens goedkoopste uren.
                  Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }}
                  SoC1={{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') }},
                  SoC2={{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') }},
                  Spread (ct)={{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) | round(1) }},
                  Nordpool={{ states('sensor.dynamisch_nordpool') }}

# Goedkoopste uren = NEE → check SoC, spread en nacht
        - conditions:
                {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Nee') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }}
          sequence:
            - variables:
                soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') | float(0) }}"
                soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') | float(0) }}"
                gemiddelde_soc: "{{ (soc1 + soc2) / 2 }}"
                zonshoogte: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') | float(0) }}"
                nacht: "{{ zonshoogte < 0 }}"
                nordpool_eur: "{{ states('sensor.dynamisch_nordpool') | float(0) }}"
                avg_load_eur: "{{ states('sensor.hw_pibs_gemiddelde_laadkosten_periode') | float(0) }}"
                gewenste_spread_ct: "{{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) }}"
                gewenste_spread_eur: "{{ gewenste_spread_ct / 100 }}"
                min_soc: "{{ states('input_number.gewenste_min_soc_hw_pib') | float(61) }}"

- choose:
                # Voorwaarden voor ontladen 's nachts
                - conditions:
                        {{ nacht
                           and (gemiddelde_soc < min_soc)
                           and (nordpool_eur > (avg_load_eur + gewenste_spread_eur)) }}
                  sequence:
                    - service: rest_command.mode_zero
                      data:
                          HW batterij gaat ontladen (mode_zero).
                          Nacht={{ nacht }},
                          Gem_SoC={{ gemiddelde_soc | round(1) }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},
                          Nordpool={{ nordpool_eur }},
                          Avg_Load={{ avg_load_eur }},
                          Spread_ct={{ gewenste_spread_ct | round(1) }},

# Anders: standby
                - conditions: []
                  sequence:
                      data:
                          HW batterij gaat naar / blijft in standby.
                          Nacht={{ nacht }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},
  mode: single

Mocht je de code willen gebruiken? Het stukje m.b.t. Zendure is meer voor mij handig, mag je skippen. Daarnaast gaan er ieder uur notificatties naar een mobiel bijvoorbeeld. Leuk voor debug doeleinden anders lekker verwijderen of een # voorzetten (commentaar in HA yaml).

Het is vooral kijken naar het ontladen nu dus. Ik heb de spread verhoogd. Deze stond op 7 ct per kWh. Uiteindelijk werd gerealiseerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_BUFtipr5Qrphmr5B2t6aFbSCs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hPs79gFnJJDCtdrJwvJezqZV.png?f=user_large

Voor de nieuwe tests ga ik de spread naar 8 ct verhogen. Kijken of er ook meer gerealiseerd wordt en er ook nu een plus weer gaat ontstaan aan besparingen. Het blijft leuk om hiermee te stoeien. Voor de 1 gerommel in de marge, voor de ander een (hoog) tweak gehalte, weer een ander vindt het leuk om te lezen en de laatste groep verklaard je rammel gek ;-P

Doe er je eigen voordeel mee.

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:35

BeyondThunder

Lost Lightning

Hoi allemaal,

Ik had gisteren iets geks en wil het hier toch even delen. Ik heb mijn tweede PiB op de eerste geplaatst in de ruimte waar ook de CV-ketel hangt (gas). Het is een kleine kamer met redelijke ventilatie.

Vlak na het douchen ging het batterijgevoede brandalarm in die ruimte af. Toen ik ging kijken was het alarm alweer uit. Ik merkte verder eigenlijk niets: geen rook, geen overmatige hitte. De PiB’s hadden volgens de app de ideale temperatuur en waren beide aan het ontladen, rond 15%.

Weet iemand wat dit zou kunnen veroorzaken? Is dit een normaal fenomeen of iets om me zorgen over te maken?

• hanev001
BeyondThunder schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:36:
Hoi allemaal,

Ik had gisteren iets geks en wil het hier toch even delen. Ik heb mijn tweede PiB op de eerste geplaatst in de ruimte waar ook de CV-ketel hangt (gas). Het is een kleine kamer met redelijke ventilatie.

Vlak na het douchen ging het batterijgevoede brandalarm in die ruimte af. Toen ik ging kijken was het alarm alweer uit. Ik merkte verder eigenlijk niets: geen rook, geen overmatige hitte. De PiB’s hadden volgens de app de ideale temperatuur en waren beide aan het ontladen, rond 15%.

Weet iemand wat dit zou kunnen veroorzaken? Is dit een normaal fenomeen of iets om me zorgen over te maken?
Heeft de melder ook een CO2 optie. Dan zou ik eerder aan probleem met de CV-ketel denken.
BeyondThunder schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:36:
Hoi allemaal,

Wat is het merk en type van jouw brandalarm dan kunnen we de specificaties bekijken

• Degast
Geheel offtopic

Een rookmelder? (en dus geen brandalarm?)
(Ja je hebt ze ook die op hitte af gaan, maar komt niet vaak voor.)

Zo'n rookmelder telt deeltjes in de lucht, je moet ze af en toe voorzichtig stofzuigen.
Bij sommige modellen gaan er soms alarm af als er een klein insectje in zit.

Als het (ook) een co melder is kan dat het ook zijn.

Aangezien je niets ruikt denk ik stof of beestje.

Als CO melder en het komt voor als cv ketel aan staat: installateur bellen en ketel niet meer gebruiken..

Als een enkele piep: dat doen ze ook als batterijen leeg zijn..

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:35

BeyondThunder

Lost Lightning

@hanev001 en @GL007 Het is een eenoudige rookmelder van de Action. Smartwares. Geen CO2 melder. PD-8829. "Photo electrical smoke alarm device"
BeyondThunder schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:52:
@hanev001 en @GL007 Het is een eenoudige rookmelder van de Action. Smartwares. Geen CO2 melder. PD-8829. "Photo electrical smoke alarm device"
Hij meet ook de temperatuur

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Die dingen gaan ook af door stof, dat is mijn ervaring met Action rookmelders.
Desalniettemin hangt er eentje boven de PiB's, daar is die nog niet afgegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Winkiller op 09-11-2025 12:23 ]

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:00
GL007 schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:08:
[...]

Hij meet ook de temperatuur
Ik heb zelf ook nog wel wat ervaring met hittemelders ( niet te verwarren met rookmeders). Dus mijn nieuwsgierigheid is gewekt waarom jij roept dat ze ook op temp afgaan. Ik zie dat niet zo snel in de specs. Hoe kom je daarbij?
Yamahaa schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:19:
[...]

Ik heb zelf ook nog wel wat ervaring met hittemelders ( niet te verwarren met rookmeders). Dus mijn nieuwsgierigheid is gewekt waarom jij roept dat ze ook op temp afgaan. Ik zie dat niet zo snel in de specs. Hoe kom je daarbij?
Staat op de site van action
https://www.smartwares.eu...e/handleidingen-downloads

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 09-11-2025 12:22 ]

• nilisvw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:06
@Devke toevallig al iets gezien in de beta wat betreft het automatisch laden icm dynamisch vanuit HW zelf? Just curious

• Yamahaa
Nou het zal echt aan mij liggen maar ik zie het niet bij de pd 8829 niet bij de betreffende gebruiksaanwijzing en ook niet bij dit product op de action site.

[ Voor 13% gewijzigd door Yamahaa op 09-11-2025 19:00 ]

Yamahaa schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:36:
[...]

Nou het zal echt aan mij liggen maar ik zie het niet bij de pd 8829
Klopt maar op de site van action staat het wel

nilisvw schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:21:
@Devke toevallig al iets gezien in de beta wat betreft het automatisch laden icm dynamisch vanuit HW zelf? Just curious
Nope. Gaat hier allemaal nog op gebouwde scripts. Vanuit HW nog geen info.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Waarschijnlijk stofzuigen idd, hier ging hij laatst ook af in de woonkamer, 2 dagen erna de melder boven, beide even met de stofzuiger langs geweest en weer klaar. Die op zolder ook al eens gedaan. Gebeurt ongeveer 2x per jaar, op zich niet erg,m dan weet je meteen dat ze het nog doen ;) Om het enigzins on topic te houden, ik heb dat zelfde model boven de pibs hangen, die nemen we voortaan ook even mee met het zuigrondje.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Wat een mooie zondag, de accu's zitten weer eens vol. Lekker hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STGhP9b2Fdh20BzamSn4lyiVXso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G3Tgigb6kLnapFFvlspP6Snh.png?f=fotoalbum_large

• Olie_B_Bommel
fxs81 schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:11:

[Afbeelding]
Hier niet, maar tot 5% vol en zijn nu alweer aan het ontladen :?

• SpikeHome
Olie_B_Bommel schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:38:
[...]

Te weinig pv dan.

Hier alle 3 de accu’s vol waren t/m 60% ontladen.
En mijn enphase accu’s waren t/m 70% ontladen.

Totaal 3kwh weer de accu’s in gegaan vandaag
Helaas ook nog een 2,6 kWh terug geleverd met de hele dag de warmtepomp aan.
En ook 2x warm water moeten maken.
Huis op 21c, was ook niet koud buiten.

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-11 23:08

headout

Oi oi!

fxs81 schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:11:

[Afbeelding]
Vol krijg ik hem vandaag net niet meer, maar 88% is nog altijd prima.
Afgelopen week in procenten:
34 - 99 - 50 - 100 - 100 - 64 - 88

• Olie_B_Bommel
SpikeHome schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:09:
[...]

Te weinig pv dan.

Hier alle 3 de accu’s vol waren t/m 60% ontladen.
En mijn enphase accu’s waren t/m 70% ontladen.

Totaal 3kwh weer de accu’s in gegaan vandaag
Helaas ook nog een 2,6 kWh terug geleverd met de hele dag de warmtepomp aan.
En ook 2x warm water moeten maken.
Huis op 21c, was ook niet koud buiten.
5400 wp, maar last van bomen nu de zon lager staat en toch nog wel behoorlijke bewolking hier.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:38:
[...]

Don't worry ik heb hier met 8% PiB lading precies hetzelfde met 8 panelen op het zuiden.
Ongeveer 6.5 opwek en min of meer direct opgebruikt in huis, +/- 12kWh verbruikt in totaal.

• Yamahaa
GL007 schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:38:
[...]

Klopt maar op de site van action staat het wel
Nee daar staat het ook niet. Je zet mensen wederom op het verkeerde been. Niet doen!

• SpikeHome
Olie_B_Bommel schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:48:
[...]

5400 wp, maar last van bomen nu de zon lager staat en toch nog wel behoorlijke bewolking hier.
Ja bomen ook wat last van momenteel.
Heb wel 10kw op dak totaal 31 panelen waarvan er zelfs aantal op noord liggen (doen in de winter net zoveel als die op zuid). Verder veel O/W liggen

• fxs81

fxs81

Julianadorp

headout schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:13:
[...]

Vol krijg ik hem vandaag net niet meer, maar 88% is nog altijd prima.
Afgelopen week in procenten:
34 - 99 - 50 - 100 - 100 - 64 - 88
Nette score hoor, dat heb ik hier niet gehaald, veel mist hier aan de kust afgelopen week, hier zat ik op:
0 - 31 - 62 - 29 - 15 - 10 - 100

• Olie_B_Bommel
SpikeHome schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:15:
[...]

Ja bomen ook wat last van momenteel.
Heb wel 10kw op dak totaal 31 panelen waarvan er zelfs aantal op noord liggen (doen in de winter net zoveel als die op zuid). Verder veel O/W liggen
Ik heb 9 panelen op het zuid en sinds 2 maanden 4 panelen op noord liggen. Inderdaad doen de panelen op het noorden nu bijna net zoveel als die op het zuiden.

• diedvdyk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-11 14:35
Devke schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:53:
Spelen met dynamische tarieven en de PIB
De herfst breekt aan. Wat minder zon. Wat meer bewolking en wat meer regen. De meeste van jullie zullen het herkennen dat de batterij wat minder snel gevuld zal raken en ook sneller leeg is dan je eigenlijk wilt. Niet raar natuurlijk en iets waar iedere PIB tegenaan zal lopen.

Afhankelijk van je energiecontract zou je nog wat kunnen spelen in deze periode. De herfst en winter zullen bij uitstek daar de geschikte periode voor zijn. De spread zou dan kleiner worden? Is dat zo? We gaan het meemaken de komende maanden.

Het doel dat ons gezin zich een paar maanden terug stelden na de kennismaking met de PIB en de ervaring die we er mee op deden is het verlagen van onze energierekening. Het moest verder gaan dan de terugleverboete besparing. Echter het was natuurlijk wel een leuk begin van het avontuur "thuisbatterij". Het avontuur gaat verder.......

We rijden daarnaast EV. Altijd laden aan de openbare laadpaal. Het blokje wandelen er naar toe maakte mij niets uit, de tarieven wel. Dat moest goedkoper kunnen. We namen de boel onder de loep en besloten naast de batterijen ook een laadpaal aan te schaffen. Dit terzijde voor dit topic maar deze geeft wel een extra impuls aan ons doel...... lagere energiekosten.

Wat doet dynamisch nu met de PIB in de herfst tot nu toe? Ik liet van de week al een plaatje zien:

[Afbeelding]

Ik zag dat er toch wat dips zaten in de winst. Dips ontstaan om 2 redenen. Je gaat laden en dat kost geld en gaat ten koste van de winst. Winst verzilver je pas bij ontladen. 2e reden is dat de opbrengsten lager kunnen zijn dan de kosten. Dynamisch biedt mooie kansen maar ik besefte op basis van mijn grafieken dat ik beter moest gaan kijken naar de spread. Leuk om NOM te draaien maar als het uiteindelijk geld kost dan beter uit het net halen.

Ik heb een paar dagen de PIB maar eens anders bestuurd. Wat is er in die dagen geladen en ontladen? Wat waren de laadkosten en de laadopbrengsten?

[Afbeelding]

Dit dus. De metingen zijn gestart bij 0% SoC en pas gestopt bij het bereiken weer van diezelfde 0% SoC. Uit het plaatje is te zien dat de laadkosten net iets hoger waren dan de ontlaadopbrengsten. 3 ct en een paar cycli verder. Niet het gewenste resultaat nog maar de dipjes die ik zag zijn dus afgevlakt.

Btw. de RTE was 71,45% over deze periode. Gemeten met de HW kWh MID meter.

Ik heb een automatisering gemaakt om het e.a. te sturen. Deze kijkt voor nu eerst naar een aantal criteria. Wat is de huidige uurprijs, wat zijn de gemiddelde laadkosten van de PIB en welke dynamische spread vind ik wenselijk. Daarnaast heb ik voor de test even aangegeven dat de PIB alleen mag ontladen als het voldoet aan de gestelde criteria en tussen zonsondergang en zonsopkomst.

Wat was de gemiddelde laadprijs? De gemiddelde ontlaadprijs? Welke spread had ik ingesteld?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat doet deze automatisering?

Tussen zonsondergang en zonsopkomst wordt er steeds gekeken wat de huidige dynamische uur prijs is. Als de uur prijs hoger is dan de gemiddelde laadkosten + spread dan mag de batterij gaan ontladen. Dit voorkomt dat je tegen lagere tarieven NOM gaat draaien t.o.v. de laadkosten. Daarmee probeer ik ook de laadkosten weg te werken (door te zoeken naar de juiste spread) en het als winstgevende run af te sluiten. Winstgevende run betekend dat het goedkoper was de PIB te laden dan uit het net te halen.

Ik zal de automatisering delen met jullie. Let op ik maak gebruik van een aantal sensoren die @gielz in een eerdere automatisering heeft gemaakt. Automatisch laden op dynamische uur- en kwartiertarieven / NOM ontladen

De automatisering:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
- alias: HW PIBS dynamisch laden en ontladen
  description: Laadt tijdens goedkoopste uren, ontlaadt na goedkoopste uren afhankelijk van SoC, spread en nacht
  trigger:
    # dynamische triggers goedkoopste uren
    # periodieke check elk vol uur
    - platform: time_pattern
      minutes: "0"
    # triggers voor handmatige aanpassingen van SOC en spread
      entity_id: input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib
      entity_id: input_number.gewenste_min_soc_hw_pib
    # dure uren trigger
    # dure uren trigger

condition:
      entity_id: input_boolean.zendure_dynamisch_handelen
      state: "on"

action:
    - choose:
        # DURE UREN = JA → HW altijd STANDBY
        - conditions:
              state: "Ja"
          sequence:
              data:
                  HW batterij naar STANDBY tijdens dure uren.

# Goedkoopste uren = JA → laden altijd
        - conditions:
                {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Ja') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }}
          sequence:
            - service: rest_command.mode_to_full
              data:
                  HW batterij start met laden tijdens goedkoopste uren.
                  SoC1={{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') }},
                  SoC2={{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') }},
                  Spread (ct)={{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) | round(1) }},
                  Nordpool={{ states('sensor.dynamisch_nordpool') }}

# Goedkoopste uren = NEE → check SoC, spread en nacht
        - conditions:
                {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Nee') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }}
          sequence:
            - variables:
                soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') | float(0) }}"
                soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') | float(0) }}"
                gemiddelde_soc: "{{ (soc1 + soc2) / 2 }}"
                zonshoogte: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') | float(0) }}"
                nacht: "{{ zonshoogte < 0 }}"
                nordpool_eur: "{{ states('sensor.dynamisch_nordpool') | float(0) }}"
                avg_load_eur: "{{ states('sensor.hw_pibs_gemiddelde_laadkosten_periode') | float(0) }}"
                gewenste_spread_ct: "{{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) }}"
                gewenste_spread_eur: "{{ gewenste_spread_ct / 100 }}"
                min_soc: "{{ states('input_number.gewenste_min_soc_hw_pib') | float(61) }}"

- choose:
                # Voorwaarden voor ontladen 's nachts
                - conditions:
                        {{ nacht
                           and (gemiddelde_soc < min_soc)
                           and (nordpool_eur > (avg_load_eur + gewenste_spread_eur)) }}
                  sequence:
                    - service: rest_command.mode_zero
                      data:
                          HW batterij gaat ontladen (mode_zero).
                          Nacht={{ nacht }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},

# Anders: standby
                - conditions: []
                  sequence:
                      data:
                          HW batterij gaat naar / blijft in standby.
                          Nacht={{ nacht }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},
  mode: single

Mocht je de code willen gebruiken? Het stukje m.b.t. Zendure is meer voor mij handig, mag je skippen. Daarnaast gaan er ieder uur notificatties naar een mobiel bijvoorbeeld. Leuk voor debug doeleinden anders lekker verwijderen of een # voorzetten (commentaar in HA yaml).

Het is vooral kijken naar het ontladen nu dus. Ik heb de spread verhoogd. Deze stond op 7 ct per kWh. Uiteindelijk werd gerealiseerd:

[Afbeelding]

Voor de nieuwe tests ga ik de spread naar 8 ct verhogen. Kijken of er ook meer gerealiseerd wordt en er ook nu een plus weer gaat ontstaan aan besparingen. Het blijft leuk om hiermee te stoeien. Voor de 1 gerommel in de marge, voor de ander een (hoog) tweak gehalte, weer een ander vindt het leuk om te lezen en de laatste groep verklaard je rammel gek ;-P

Doe er je eigen voordeel mee.
Ik heb het helemaal doorgenomen en ik denk dat ik dit ga implementeren.
Ik heb echter de volgende vraag:
Waar staan de parameters Goedkoopste X Periode en Duurste X Periode voor vandaag en morgen bij jou op ?
diedvdyk schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:41:
[...]

Ik heb het helemaal doorgenomen en ik denk dat ik dit ga implementeren.
Ik heb echter de volgende vraag:
Waar staan de parameters Goedkoopste X Periode en Duurste X Periode voor vandaag en morgen bij jou op ?
Je bedoeld denk ik het aantal uren? Dat verschilt per dag. Ik kijk altijd na 13 uur even wat de prijzen voor morgen zijn. Dan bepaal ik het aantal te laden / ontladen uren. Die zijn ook afhankelijk van de spread. Ik heb 2 verschillende merken batterijen staan. De spread en of er actie vereist is verschilt per merk. HW zit op een RTE van 71%. Andere merk 81%. Kan daar dus met minder spread uit de voeten.

Voor HW zit er nu een drempel op. 8ct. Die vond afgelopen weekend en vandaag niet plaatst. Ze staan op 0% SoC nu niets te doen. Ik kijk nog niet naar laden maar weet uit ervaring dat laden op 25 ct (dynamisch) niet veel zin heeft. De spread is een paar dagen te weinig. Lang antwoord 🙈

Nieuwe betaversie voor de PIB beschikbaar. De update duurt net even wat langer dan normaal. Uitgevoerd hier. TS bijgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LawD4YD4qmjlvxvb_8IkCDvkazM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qnmmo34oUWKsnp06R2cu6gCR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Devke op 10-11-2025 13:15 ]

• diedvdyk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-11 14:35
Devke schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:57:
[...]

Je bedoeld denk ik het aantal uren? Dat verschilt per dag. Ik kijk altijd na 13 uur even wat de prijzen voor morgen zijn. Dan bepaal ik het aantal te laden / ontladen uren. Die zijn ook afhankelijk van de spread. Ik heb 2 verschillende merken batterijen staan. De spread en of er actie vereist is verschilt per merk. HW zit op een RTE van 71%. Andere merk 81%. Kan daar dus met minder spread uit de voeten.

Voor HW zit er nu een drempel op. 8ct. Die vond afgelopen weekend en vandaag niet plaatst. Ze staan op 0% SoC nu niets te doen. Ik kijk nog niet naar laden maar weet uit ervaring dat laden op 25 ct (dynamisch) niet veel zin heeft. De spread is een paar dagen te weinig. Lang antwoord 🙈
Ik had gehoopt dat alles automatisch ging. Ik doe namelijk al iets soortgelijks. Ik kijk om 14 uur wat de prijzen voor morgen zijn en wanneer de spread meer dan 8 cent is vul ik de tijden wanneer in full wil laden en wanneer ik wil ontladen in de addon scheduler van Home Assistant in. Aan de scheduler hangen weer zelfgemaakte scripts die het ontladen en laden aansturen.
Op een dag als vandaag, waar er geen spread van 8 cent is, zet ik mijn 3 batterijen in "alleen laden op zonnepanelen" mode. Dit is een zelfgemaakt script dat handig gebruik maakt van de standby en zero functies.
diedvdyk schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:35:
[...]

Ik had gehoopt dat alles automatisch ging. Ik doe namelijk al iets soortgelijks. Ik kijk om 14 uur wat de prijzen voor morgen zijn en wanneer de spread meer dan 8 cent is vul ik de tijden wanneer in full wil laden en wanneer ik wil ontladen in de addon scheduler van Home Assistant in. Aan de scheduler hangen weer zelfgemaakte scripts die het ontladen en laden aansturen.
Op een dag als vandaag, waar er geen spread van 8 cent is, zet ik mijn 3 batterijen in "alleen laden op zonnepanelen" mode. Dit is een zelfgemaakt script dat handig gebruik maakt van de standby en zero functies.
Nee het ontladen wel als het gaat om de spread. Ik ben aan het bedenken hoe ik dit ook mooi voor het laden kan doen. Dus als een spread niet meer dan 8 ct is op een dag dan geen laden. Die is iets lastiger. Dan moet je in de dag al kijken hoeveel uur er aan die voorwaarden voldoen. Een volle batterij en dan 1 uur maar gebruik ervan maken schiet imo niet op.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
fxs81 schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:05:
[...]

Nette score hoor, dat heb ik hier niet gehaald, veel mist hier aan de kust afgelopen week, hier zat ik op:
0 - 31 - 62 - 29 - 15 - 10 - 100
Ha, jij hebt tenminste nog een keertje een volle accu gehad. ;)
Die van mij is sinds 2 oktober al niet meer vol geweest... :)

Maar, eerlijk is eerlijk: hij heeft hier nog best veel geholpen met peakshaving en teruglevering flink beperken ondertussen.
Met zo'n vrij zwak zonnetje en veel wisselende bewolking pakt ie toch z'n cycli wel.
Pagina: 1 ... 229 230 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.