Zeker als HomeWizard met slim laden komt op dynamische prijzen. Ik heb al een paar euro winst gemaakt met mijn eigen berekeningen. Eigenlijk is de winst hoger maar ik heb geen zin om alle berekeningen in te bouwen om zonneladen van de batterijen ook in de kosten te berekenen.Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:14:
[...]
Waarom wil je dat? In de zomer zal je die batterijen wel vol krijgen, maar krijg je ze ook leeg?
Die vraag moet je stellen. Ik heb 2 HW PiB’s, die krijg ik in de maanden november t/m februari lang niet vol. Ik mag blij zijn als ik de 50% haal. Vaak niet meer dan 20%. Vanaf nu, als de zon goed schijnt komen ze weer vol en dan zijn ze de volgende ochtend rond 7:30 leeg. Vandaag is het helaas een drama, ze zijn nu al weer leeg.
Gekookt en vaatwas gedraaid. In de maanden juni t/m september komen ze normaliter iedere dag vol en dan zit er de volgende ochtend nog 30% in. Dus in de zomer maanden krijg ik ze niet leeg. Dan heeft het ook geen zin om meer opslag te nemen.
Toen ik nog 1 PiB had was die meestal om 2 uur ‘s-nachts leeg, daarom een 2e erbij genomen. Eigenlijk is een 2e dus net iets te veel.
Met 20 kWh zou ik echt veel overhouden. Wellicht de auto volladen met de batterijen maar dat zou een noodgreep zijn. Hooguit handig voor als er meerdere slechte dagen komen, maar voor de rest van het jaar is 20 kWh overkill voor 80 tot 90% van de bevolking.
:strip_exif()/f/image/3rqyD6jVsbxv4GTGj74wimVN.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee euro aan stroomverbruik en daarmee zijn de batterijen volgeladen, op zonnestroom en tijdens dat de stroom 0 cent was (13 cent met inkoopkosten en belasting plus BTW). Plus een vaatwasser, twee wasjes en twee drogers en stoven van riblappen.
:strip_exif()/f/image/jCCWqdz3K0leahYUGmoIL7rh.jpg?f=fotoalbum_large)
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
:strip_exif()/f/image/CsfOAPwDS92CXvVfkLG2bEON.gif?f=fotoalbum_large)