jeronantropis schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:12:
Indien ik mag, zou ik graag nog even een topic aansnijden dat enkele keren aan bod is gekomen, maar waarvoor m.i. nog geen duidelijke oplossing is, nl. de mogelijkheid om het ontladen van een batterij te pauzeren als er vb. een EV geladen wordt.
@
HomeWizard_NL: is het echt niet mogelijk om in de app te implementeren dat als er verbruik gemeten wordt op een HW-Wifi-kWh-meter (vb. die voor de laadpaalzekering in de meterkast zit), het ontladen van de accu wordt gestopt? Als dit zou kunnen, zou ik direct zo'n 3-fase Wifi kWh-meter kopen en in m'n zekeringkast plaatsen.
Ik las dat de strategie "slim laden" hier mogelijk een oplossing voor biedt, maar dit is voor mij echt veel te "black box". Ik wil de batterij(en) gewoon op 100% zon kunnen laden, maar ze mogen niet ontladen als de EV laadt (of algemener: als er verbruik is op een specifieke kWh-meter in de zekeringkast). Die overige "wijkontlasting" of "dynamische tarieven" interesseren me weinig (ik heb trouwens gewoon een eenvoudig vast enkelvoudig tarief) ...
Ik begrijp dat mensen zeggen dat het niet uitmaakt waar de stroom vandaan komt, maar dat is eigenlijk niet correct. Ik laad mijn wagen 100% op zonnestroom (met fase-switching), maar om een "rustige" laadcurve te krijgen, moet ik toestaan dat er enkele 100'en Watts van "andere bronnen" kunnen worden genomen (vb. als er plots een wolk is). Doordat de batterij gewoon altijd ontlaadt bij vraag, zal mijn auto bovendien 's avonds veel te lang blijven doorladen, ook al is de zon al onder. Gevolg: batterij(en) leeg tegen dat ik ze ('s nachts en 's ochtends) écht nodig heb, zowel qua verbruik als om pieken op te vangen (capaciteitstarief in BE). Ik heb geen HA, en heb ook geen zin om ermee te beginnen om dit allemaal te kunnen aantsturen. Een eenvoudige koppeling / aansturing rekening houdend met een HW-kWh-meter moet toch mogelijk kunnen zijn?
Volgens mij zijn er hier nog veel mensen die in dezelfde situatie zitten ...
[Edit]
Ik heb het gevoel dat het "officiële" HomeWizard_NL account niet meer werkt of reageert?
Ik herken de wens.. Helaas lijkt het er niet op dat HW dit gaat veranderen.
Ik heb eveneens een kwh meter van HW voor de laadpaal, die een Zappi V2 meet. Deze zappi heb ik iets minder agressief ingesteld, de batterij is dus altijd sneller en heeft altijd voorrang. Dat wil zeggen dat wanneer de HW op NOM staan, het volgende gebeurt:
Als in de ochtend de zon op komt, wordt de batterij geladen (tot 2400W, 3 stuks). Als de batterijen vol zijn, wordt er ''direct'' best veel teruggeleverd, waarna de auto gaat starten. De batterijen blijven dan vol. De Zappi staat zo ingesteld dat hij 200w altijd laat voor wat het is, waardoor de batterijen altijd vol blijven, ook als er een wolk voor komt. De zappi gaat dan simpelweg minder vermogen leveren.
Bij het zon onder gaan moet je wel op letten dat je de auto zelf uit zet, anders trekt inderdaad de batterij leeg.
Dus... Ik had het ''erger'' verwacht dan dat het in de praktijk uitpakt. Enkel in de avond stopt het laden niet vanzelf.
Juist groot voordeel van de huidige setup is dat je onder de 1400W terugleveren het normaal terug zou leveren omdat de auto het niet laadt. Dat gaat nu de batterij in.
Sinds afgelopen weekend hebben we dynamisch contract en ook de modus ingesteld voor de batterijen. Dan merk je dat hij wel in rust gaat, als de auto op goedkope uren 11 kW laadt. Maar goed ook, want de batterij kan dat natuurlijk niet bijbenen..
Hopelijk heb je hier wat aan.