• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:50
RTE nu de batterijen helemaal ontladen zijn. 74,99 / 73,33 / 77,82. Gaat bij de oudere PiBs langzaam omhoog sinds ik laad op dynamisch lage prijzen en ontlaad op dynamisch hoge prijzen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4t4_2Go0W_aO9Y5s9x9qydlQu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfM6pOeqwYxVhNTfAugHJdU7.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:00
MakeItSo schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:02:
Wij hebben vorige week onze 4e batterij ontvangen. Ik had voor dat die 4e kwam al het idee dat er vrij langzaam geschakeld wordt tussen batterijen opladen of ontladen. Met de nieuwe app zie ik dat de impact van dat trage reageren best wel fors is. Vandaag is er eindelijk een beetje zon, er staan wat apparaten aan (WP, WPB) en er zit af en toe een wolkje voor de zon. De zonnepanelen hebben in totaal 5,1kWh opgewekt, maar in de app zie ik dat er maar liefst 0,9kWh is teruggeleverd aan het net, terwijl de batterijen niet vol zaten en er absoluut niet met 3200w werd opgeladen. Zie screenshots van de app.

Is dit trage reageren normaal?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij niet. Heb je toevallig nog een oude slimme meter?
Met een DSMR 5 meter krijgt de P1 elke seconde een waarde, met DSMR 4 is dat elke 10 seconden, wat het sturen naar NoM lastig maakt.
Devke schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:19:
[...]

Dan zou vlgs mij dat dipje net na 12 uur niet moeten. Daar zie je een stukje ontladen.
Vandaag. De proef herhalen. Kijken wat er gebeurt.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08-02 09:14
netappie schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 06:10:
[...]

Bij mij niet. Heb je toevallig nog een oude slimme meter?
Met een DSMR 5 meter krijgt de P1 elke seconde een waarde, met DSMR 4 is dat elke 10 seconden, wat het sturen naar NoM lastig maakt.
Ja het is zeker een ouder type meter. Ik snap dat dat van invloed kan zijn, maar waarom werkt dat dan nu bij 4 PiB's zoveel trager dan bij 1 PiB? Dan zou ik verwachten dat het daarbij ook traag zou gaan. Maar toen viel dat wel mee.
Edit: ik zie dat ik dat er in mijn oorspronkelijke bericht niet bij gezet had, dat het met 1 PiB sneller leek te gaan dan met 3 en nu 4.

[ Voor 11% gewijzigd door MakeItSo op 12-12-2025 16:53 ]

MakeItSo schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:51:
[...]

Ja het is zeker een ouder type meter. Ik snap dat dat van invloed kan zijn, maar waarom werkt dat dan nu bij 4 PiB's zoveel trager dan bij 1 PiB? Dan zou ik verwachten dat het daarbij ook traag zou gaan. Maar toen viel dat wel mee.
Edit: ik zie dat ik dat er in mijn oorspronkelijke bericht niet bij gezet had, dat het met 1 PiB sneller leek te gaan dan met 3 en nu 4.
je hebt met 2 zaken te maken. De oudere meter die dus altijd voor 10 seconde vertraging zorgt.
Maar belangrijker om deze tijd van het jaar is de lage opbrengst en de wisselvalligheid van de zon.
Je panelen kunnen best wat opbrengen maar veel daarvan zal vaak al gebruikt worden door bv een warmtepomp. De batterijen worden alleen geladen met het netto overschot en dat moet dan in de buurt van 100W zitten voordat een batterij zelfs maar wakker wordt.
Dus als je denkt dat de batterij zou moeten gaan laden kijk dan eens in de App in de NU mode wat de P1-meter aan netto teruglevering toont.

Ps ik heb zelf ook 4 batterijen en zie niet het gedrag wat jij noemt maar ik heb wel een nieuwe meter die met 1 seconde interval werkt.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:40
TFX77 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 23:56:
RTE nu de batterijen helemaal ontladen zijn. 74,99 / 73,33 / 77,82. Gaat bij de oudere PiBs langzaam omhoog sinds ik laad op dynamisch lage prijzen en ontlaad op dynamisch hoge prijzen.[Afbeelding]
@TFX77
Ik laad al van het begin met de panelen en indien gunstig, qua spread, dan ook met stroom van het net via mijn Tibber contract.
Mijn RTE is nooit beneden de 75% geweest. Kan zijn dat dit komt omdat laden hier heel vaak dus met 800W per batterij gaat, en ontladen vaak ook met flinke vermogens.
75% is nog steeds wat lager dan ik zou wensen, maar gegeven de rapporten hier aan de hogere kant van de bandbreedte.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• netappie
MakeItSo schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:51:
[...]

Ik denk dat het lastig vergelijken is met grillig weer en momenteel zullen de accu's waarschijnlijk ook vooral zo goed als leeg zijn met een relatief lage spanning per cel en ook niet lekker voorverwarmd om snel te laden (iets wat je bij elektrische auto's ook merkt aan de snellader, vooral met LFP).

Om die nul komma nog wat kWh zou ik mij niet te druk maken. Misschien kan je wel even melden bij de netbeheerder dat die oude meter zo ontzettend traag is, dat je niet echt lekker kan helpen met hun netcongestie probleem :P

EV laders wil je het liefst van actuele data voorzien voor correcte loadbalancing, dus als je die ook hebt of wil gaan laten plaatsen, dan is het in het belang van de netbeheerder dat die jouw meter alvast even kosteloos omruilen.

• MakeItSo
hanev001 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:04:
[...]

je hebt met 2 zaken te maken. De oudere meter die dus altijd voor 10 seconde vertraging zorgt.
Maar belangrijker om deze tijd van het jaar is de lage opbrengst en de wisselvalligheid van de zon.
Je panelen kunnen best wat opbrengen maar veel daarvan zal vaak al gebruikt worden door bv een warmtepomp. De batterijen worden alleen geladen met het netto overschot en dat moet dan in de buurt van 100W zitten voordat een batterij zelfs maar wakker wordt.
Dus als je denkt dat de batterij zou moeten gaan laden kijk dan eens in de App in de NU mode wat de P1-meter aan netto teruglevering toont.

Ps ik heb zelf ook 4 batterijen en zie niet het gedrag wat jij noemt maar ik heb wel een nieuwe meter die met 1 seconde interval werkt.
Ik was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk, maar dat is exact wat ik gedaan heb, in de app kijken naar de de P1 meter. Het is mij meerdere keren opgevallen dat er gedurende langere tijd (zeg ergens tussen de 10 seconden en een halve minuut) een ruim overschot opgewekte stroom is (van zeker 500w tot wel 1500w) zonder dat dit de batterijen in gaat.

• MakeItSo
netappie schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:42:
[...]

Ik denk dat het lastig vergelijken is met grillig weer en momenteel zullen de accu's waarschijnlijk ook vooral zo goed als leeg zijn met een relatief lage spanning per cel en ook niet lekker voorverwarmd om snel te laden (iets wat je bij elektrische auto's ook merkt aan de snellader, vooral met LFP).

Om die nul komma nog wat kWh zou ik mij niet te druk maken. Misschien kan je wel even melden bij de netbeheerder dat die oude meter zo ontzettend traag is, dat je niet echt lekker kan helpen met hun netcongestie probleem :P

EV laders wil je het liefst van actuele data voorzien voor correcte loadbalancing, dus als je die ook hebt of wil gaan laten plaatsen, dan is het in het belang van de netbeheerder dat die jouw meter alvast even kosteloos omruilen.
De trigger dat ik er nu toch maar een berichtje over plaatste hier was juist op een dag dat het lekker zonnig was, de batterijen al op 12% zaten, dus al lekker op temperatuur waren. Dus koude en lege batterijen speelde niet.
Ik vind 0,9kWh op 4Kwh opwek die niet de batterijen in gaat best veel. Het komt de terugverdientijd zeker niet ten goede.
Wij hebben vorige week onze 4e batterij ontvangen. Ik had voor dat die 4e kwam al het idee dat er vrij langzaam geschakeld wordt tussen batterijen opladen of ontladen. Met de nieuwe app zie ik dat de impact van dat trage reageren best wel fors is. Vandaag is er eindelijk een beetje zon, er staan wat apparaten aan (WP, WPB) en er zit af en toe een wolkje voor de zon. De zonnepanelen hebben in totaal 5,1kWh opgewekt, maar in de app zie ik dat er maar liefst 0,9kWh is teruggeleverd aan het net, terwijl de batterijen niet vol zaten en er absoluut niet met 3200w werd opgeladen. Zie screenshots van de app.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Connectieproblemen? Gebruik je nog meer connecties op je p1 meter? Bv HA erbij? Nu moet ik echt even graven hoor maar vlgs mij waren die issues opgelost. De P1 heeft het wat lastiger als er veel connecties zijn. Volgens mij was dat opgelost maar dat kan iemand met 4 batterijen en HA wellicht bevestigen. Ik lees er ook niets meer over. Zoek eens in het topic als je wilt.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:01
MakeItSo schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:38:
[...]

De trigger dat ik er nu toch maar een berichtje over plaatste hier was juist op een dag dat het lekker zonnig was, de batterijen al op 12% zaten, dus al lekker op temperatuur waren. Dus koude en lege batterijen speelde niet.
Ik vind 0,9kWh op 4Kwh opwek die niet de batterijen in gaat best veel. Het komt de terugverdientijd zeker niet ten goede.
Heb je een Quooker? Of een vergelijkbaar appparaat dat steeds korte stroom pulsen vraagt? Zoals de pid waarmee ik mijn rancillio silvia heb uitgebreid.
Mijn ervaring is dat de P1 meter hier erg slecht mee om gaat. Ipv deze pulsen te negeren, vraagt de P1 de batterij te ontladen. Maar omdat de pulse alweer voorbij is, ontlaadt de PiB dan steeds naar het grid. Dus de stroompiek wordt in eerste instantie al gemist waarna er ook nog onnodig teruglevering volgt. Ik wil hier pleiten voor een api uitbreiding waarmee de reactietijd van de p1 meter te beïnvloeden is. Klanten met apparatuur die snel schakelt kunnen daarmee dan een poging doen onnodige teruglevering te voorkomen. De RTE zou hiermee ook een stuk beter kunnen worden.

https://solar.bigroses.net

• bram2488
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-01 21:25

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde met terugleveren, drie batterijen en een 10 seconden interval. Hij schakelt gewoon niet snel genoeg om 0 te halen(en dat kan ook niet) Wat ik teruglever ligt meestal tussen de 0,3 en 0,7 kWh, wel iets minder als jij aangeeft.

Het is niet zo dat je overdag boven de 3200 watt zit met je zonnepanelen? Met de winter denk ik het niet maar dat lever je dan terug. Ik heb dat wat sneller met de 2400 watt bij 3 batterijen. Zo heel af en toe een piekje met de volle zon dat dit voorkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m4Ltx3TZe-28VhILk81Odi9Kn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/feaNobqvxPZfgDwBRFAEjsBi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door bram2488 op 13-12-2025 12:14 . Reden: Foto toegevoegd ]

• Variolamajor
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-02 19:39
Hallo, ben al enige tijd een HW gebruiker, heb zonnepalen (9x400Wp), een EV en sinds kort een HW plug-in batterij. Na vannacht de EV te hebben geladen (iets van 50kWh), zag ik vanmorgen een mega sluipverbruik in de app terug. Op de HW website heb ik gelezen dat het sluipverbruik hoger kan zijn dan het stroomtotaal in het geval je zonnepanelen hebt (in dit geval niet van toepassing, want 's nachts) of wanneer je tussen 00.00 en 06.00 uur apparaten hebt aangehad die later op de dag uitgaan. Naast mijn reguliere sluitverbruik van ca. 250W, heb ik inderdaad mijn EV opgeladen, maar maximaal met 50kWh. Ik begrijp werkelijk niet hoe ik in nog geen dag op een sluipverbruik van 192kWh kan komen. Heeft iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQ_jB1HGllBrISFYus5NPaT9VSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/agzDKDMUlrAjFJsUvo2MSmZb.png?f=fotoalbum_large
Variolamajor schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:34:
Hallo, ben al enige tijd een HW gebruiker, heb zonnepalen (9x400Wp), een EV en sinds kort een HW plug-in batterij. Na vannacht de EV te hebben geladen (iets van 50kWh), zag ik vanmorgen een mega sluipverbruik in de app terug. Op de HW website heb ik gelezen dat het sluipverbruik hoger kan zijn dan het stroomtotaal in het geval je zonnepanelen hebt (in dit geval niet van toepassing, want 's nachts) of wanneer je tussen 00.00 en 06.00 uur apparaten hebt aangehad die later op de dag uitgaan. Naast mijn reguliere sluitverbruik van ca. 250W, heb ik inderdaad mijn EV opgeladen, maar maximaal met 50kWh. Ik begrijp werkelijk niet hoe ik in nog geen dag op een sluipverbruik van 192kWh kan komen. Heeft iemand een idee?

[Afbeelding]
Dit is een fout. Terug melden aan Homewizard

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• TFX77
Variolamajor schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:34:

[Afbeelding]
Heb ik ook sinds ik de auto dynamisch goedkoop in de nacht laad. Blijkbaar wordt alles in de nacht als sluipverbruik gezien. Daar moet @HomeWizard_NL nog iets slims voor schrijven. Kan je sluipverbruik helemaal uitzetten? Totaal niet interessant ik weet wat mijn huis qua sluip verbruikt, mede dankzij HomeWizard.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• M4rS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:25
dit staat er bij slimmemeterportal.nl over sluip verbruik :

Sluimerverbruik wordt bepaald op basis van de laagste kwartierwaarden tussen 1 en 5 uur ’s
nachts. Het opladen van een elektrische auto in die periode geeft een vertekend beeld.

• Variolamajor
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-02 19:39
TFX77 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:23:
[...]

Heb ik ook sinds ik de auto dynamisch goedkoop in de nacht laad. Blijkbaar wordt alles in de nacht als sluipverbruik gezien. Daar moet @HomeWizard_NL nog iets slims voor schrijven. Kan je sluipverbruik helemaal uitzetten? Totaal niet interessant ik weet wat mijn huis qua sluip verbruikt, mede dankzij HomeWizard.
Bedankt voor de reacties iedereen! In de app kan ik de weergave van het sluipverbruik inderdaad uitzetten. Ik denk zelf dat ik het wel aan laat staan. Zojuist kreeg ik de onderstaande reactie van de chatbot van HW. Voor nu ben ik gerust.

Dat sluipverbruik van 192kWh klopt inderdaad niet - dit lijkt een fout in de berekening.
Het sluipverbruik wordt berekend op basis van je stroomverbruik tussen 00.00 en 06.00 uur. Omdat je EV 's nachts heeft geladen (50kWh), heeft het algoritme dit waarschijnlijk meegenomen in de sluipverbruiksberekening en geëxtrapoleerd naar de hele dag.
Wat er waarschijnlijk gebeurt:
Het algoritme detecteert het hoge verbruik van je EV-lading (50kWh) tussen 00.00-06.00
Het schat dit als "continu verbruik" en rekent dit door naar 24 uur
Hierdoor ontstaat het onrealistische sluipverbruik van 192kWh
Dit is een bekende beperking van de sluipverbruiksmeting bij grote apparaten die 's nachts laden. Je werkelijke sluipverbruik van ~250W (6kWh per dag) is veel realistischer.

• netappie
MakeItSo schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:38:
[...]

Tja, het kan vast beter. Maar daarvoor heb je toch echt die DSMR 5 meter nodig.
Je kan even kijken of jouw meter al op de lijst staat om binnenkort te vervangen.

https://www.rdi.nl/docume...erzicht-afgekeurde-meters (let niet op de URL, de documenten op de pagina zijn wel actueel).

Naast het porren van de netbeheerder zou je ook nog kunnen kijken of je die onbedoelde teruglevering structureel af kan vangen met slim geschakelde apparaten als het een voorspelbaar tijdstip is.

Of even op zoek naar apparaten die grillig verbruik veroorzaken en kijken of je die beter kan timen of gewoonweg kan vervangen als ze hopeloos verouderd zijn. Met een vrij vlakke teruglevering en verbruik zouden die accu's niet al te veel moeite moeten hebben om dit op te vangen, dus misschien is er een ander apparaat dat het symptoom verergert.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
rtunru schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:41:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid, heb je inmiddels een batterij gekocht?
Nee nog niet. De prijsontwikkeling van merk X (1200 euro voor 5,12kwh) heeft mij niet geholpen met mijn nog te maken keuze. Alhoewel HW destijds in hun podcast aangegeven heeft dat voor menig huishouden 2,7kwh volstaat (inzichten obv de data die ze verzamelen) lees ik op verschillende plekken dat je eerder richting de 5kwh zou moeten gaan. Volgens mij bevestigde HW dit ook indirect doordat veel HW batterij eigenaren er een tweede bij heeft gekocht. Dan zou voor mij merk X volstaan.

[ Voor 8% gewijzigd door meesje op 14-12-2025 11:22 ]

Belofte maakt schuld
Een tijdje terug schreef ik dat er hier thuis door mij getest werd met de PIB's om kostendekkend / winstgevend te zijn op een dynamisch energie contract. Zeker nu de spread toch regelmatig vrij vlak is. Echter is de gedachte erachter dat de PIB niet voor niets gekocht is en dus ook zou moeten kunnen werken als de zon ons meer in de steek gaat laten en/of de opwek direct geconsumeerd wordt door warmtepompen o.i.d.

Ik heb 1x nu een volledige testfase doorlopen. Hieronder 2 grafieken. 1 van de complete periode. De 2e is een iets meer ingezoomde grafiek van dezelfde periode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDOUdRbyH-bO4aM8OdkUxnmiwYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/87sz6237cKsd26ypT64fRTDG.png?f=fotoalbum_large

Te zien is dat rond de 20 november de test start. Het laden van de batterij brengt kosten mee. De kosten worden bij elkaar opgeteld gedurende de periode. De kosten zijn de kosten die in een specifiek uur worden gemaakt. De opbrengsten zijn de opbrengsten die behaald zijn door op duurdere uren niet van het net te behoeven afnemen. Hierin is de RTE van de batterij verwerkt. Het gaat om duidelijke laad en ontlaad vermogens gemeten met een HW kWh MID meter. Geen tellers van de batterij zelf. Had ik die gebruikt dan was het resultaat hoger geweest, maar mijn inziens is dit de meest zuivere vorm van meten haalbaar hier in huis.

In onderstaande grafiek zoom ik dus wat meer in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1RuXxIT8JriFSIBOTi9POsQN90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ocCNozuhn4fjgXptidRg5xUn.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de opbrengsten gedurende de test zo nu en dan boven de kosten uit pieken. Dat is ook het doel natuurlijk. Op het einde zie je het gerealiseerde resultaat. De test is gelukt. De opbrengst is hoger dan de kosten.

Wat dieper in de cijfers dan. De laadstats:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgPggLs9eeeu5VDXZ9X2LmV2QCI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gXv9v7ktMB6fRIjEROxmGMKQ.png?f=user_large

De testperiode besloeg bijna 41 kWh laden tegen een gemiddeld tarief van bijna 23,5 ct per kWh. Een ruime 9 euro aan laadkosten.

De ontlaadstats:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Axft6AaMbVtvowFnmLeM-d91FlQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/i2fkASPDUQdToyML2by3TeN8.png?f=user_large

Gemiddelde ontlaadprijs bijna 35,8 ct per kWh. Wat een netto winst oplevert van (10,13- 9,57) een 57 ct inclusief de omzettingsverliezen. Daar waren wel een paar cycli voor nodig. Het is geen schokkend bedrag. Wel laat het zien dat de batterij in te zetten is zonder dat opwek benodigd is. Dus een dynamisch contract. In de testfase waren er momenten genoeg om de batterij in stand-by te zetten omdat het gewoon geen zin had hem te laden of ontladen. De tarieven lagen te dicht op elkaar. Het was dus goed kijken en timen. Tellers in de gaten houden etc. Leuk om een x te testen. Voor de 1 wederom gerommel in de marge voor de ander leuke hobby projecten. Ik hoop daarmee ook wat extra dimensie aan het topic toe te voegen.

Wat was de gemiddelde spread nu?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TE9tisbDq76CNV0gtcOOY1JcCdM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ls4XGY44WdAtr8mBGUCKmzPn.png?f=user_large

Dit dus. Het kan dus uit met een lagere spread als je quit wenst te draaien. Wat ik mezelf ook besef is dat de RTE er natuurlijk wel onder te lijden heeft. Een batterij met 50% SoC 2 dagen niets laten doen is ook verbruik hebben. Is dit dan het maximaal te realiseren resultaat? Vast niet.

Voor nu als afsluiter........

Toch alweer 57 cent terugverdiend ;-P en plezier gehad aan de hobby.

P.S. Een kleine update m.b.t. de nieuwe P1 beta versie.

Ik zie dat er wat bugjes gemeld worden. Er is een update geweest al naar een nieuwe versie maar we zien nog wat ongewenst gedrag. Een voorbeeld hiervan is dat de batterij er soms spontaan voor kiest om naar een ontlaadstand te gaan terwijl dat niet de bedoeling is. Ik ervaar ze zelf ook. Naast de andere beta testers lever ik ook zoveel mogelijk input naar HW om dit probleem te ondervangen. Vind je het leuk zelf mee te lezen op het beta kanaal? https://github.com/homewizard/beta/discussions

Let op dat je hier geen vragen gaat stellen die helemaal los staan van de beta. Daar is het kanaal niet voor bedoeld.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnPSgdvJfsWyBYv6xx1rBwIKe1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rAU4hojEpZszqbjQR7EyKeV5.png?f=fotoalbum_large
Het alleen laden mode werkt prima. Vanmorgen zat er nog 5% van gisteren en vandaag laat ik het verder opladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoYS3_4IxtfIdHmxCrpXIl9bskU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1hTwZaOlZGUMRwRgzwRnWCz.jpg?f=fotoalbum_large
De mode werkt mooi

[ Voor 30% gewijzigd door GL007 op 14-12-2025 12:12 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Doet de app wat raars? Post dat hier
:)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Commentaar op moderatie? Stuur een DM :)

[ Voor 91% gewijzigd door Proton_ op 14-12-2025 12:20 ]

Nee maar het wel een bevestiging dat de Homewizard app in homey goed werkt. Ik ben in de praktijk aan het testen in alle mode standen die met nom te maken hebben. Tot zo ver werkt alles correct. Dit dankzij Homewizard en @Tebbie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYAagW1TeWg4y9sQe3akoLhHgNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nAZwArg7fEhPkYrEaPv3yDZ.jpg?f=fotoalbum_large
1% verlies over 24:00 uur in Charge only mode. Dat is veel. Het is maar goed dat de energie van de zon afkomt.

• MakeItSo
Devke schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:49:
[...]

Connectieproblemen? Gebruik je nog meer connecties op je p1 meter? Bv HA erbij? Nu moet ik echt even graven hoor maar vlgs mij waren die issues opgelost. De P1 heeft het wat lastiger als er veel connecties zijn. Volgens mij was dat opgelost maar dat kan iemand met 4 batterijen en HA wellicht bevestigen. Ik lees er ook niets meer over. Zoek eens in het topic als je wilt.
Nee, geen HA of iets dergelijks. Er zit niets anders op de P1 meter.

• MakeItSo
Ferdinand Oeinck schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:06:
[...]

Heb je een Quooker? Of een vergelijkbaar appparaat dat steeds korte stroom pulsen vraagt? Zoals de pid waarmee ik mijn rancillio silvia heb uitgebreid.
Mijn ervaring is dat de P1 meter hier erg slecht mee om gaat. Ipv deze pulsen te negeren, vraagt de P1 de batterij te ontladen. Maar omdat de pulse alweer voorbij is, ontlaadt de PiB dan steeds naar het grid. Dus de stroompiek wordt in eerste instantie al gemist waarna er ook nog onnodig teruglevering volgt. Ik wil hier pleiten voor een api uitbreiding waarmee de reactietijd van de p1 meter te beïnvloeden is. Klanten met apparatuur die snel schakelt kunnen daarmee dan een poging doen onnodige teruglevering te voorkomen. De RTE zou hiermee ook een stuk beter kunnen worden.
Nee, ook geen quooker en voor zover ik weet geen apparaat dat continue korte stroompulsen vraagt.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-02 09:49
GL007 schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:22:
[Afbeelding]
1% verlies over 24:00 uur in Charge only mode. Dat is veel. Het is maar goed dat de energie van de zon afkomt.
Iets in de batterij moet er natuurlijk wel wakker blijven om te zien wanneer je weer een andere modus inschakelt. Dus is het verlies of eigen verbruik?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• MakeItSo
netappie schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:03:
[...]

Tja, het kan vast beter. Maar daarvoor heb je toch echt die DSMR 5 meter nodig.
Je kan even kijken of jouw meter al op de lijst staat om binnenkort te vervangen.

https://www.rdi.nl/docume...erzicht-afgekeurde-meters (let niet op de URL, de documenten op de pagina zijn wel actueel).

Naast het porren van de netbeheerder zou je ook nog kunnen kijken of je die onbedoelde teruglevering structureel af kan vangen met slim geschakelde apparaten als het een voorspelbaar tijdstip is.

Of even op zoek naar apparaten die grillig verbruik veroorzaken en kijken of je die beter kan timen of gewoonweg kan vervangen als ze hopeloos verouderd zijn. Met een vrij vlakke teruglevering en verbruik zouden die accu's niet al te veel moeite moeten hebben om dit op te vangen, dus misschien is er een ander apparaat dat het symptoom verergert.
Onze meter staat er niet tussen, dus ik vrees dat we het er nog even mee moeten doen. Zaterdag was het hier stralend weer, weinig bewolking. Toen was de teruglevering 0,2kWh op 9,7kWh opwek. Dat vind ik netjes.Het zit hem volgens mij echt in bewolking waar de batterijen niet snel genoeg op reageren. Ik ga eens kijken of er apparaten zijn die ik kan schakelen via de HW sockets om die teruglevering te voorkomen. Al verwacht ik eigenlijk dat die ook niet zo snel schakelen, maar dat ga ik eens onderzoeken.

• netappie
MakeItSo schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:44:
[...]

Onze meter staat er niet tussen, dus ik vrees dat we het er nog even mee moeten doen. Zaterdag was het hier stralend weer, weinig bewolking. Toen was de teruglevering 0,2kWh op 9,7kWh opwek. Dat vind ik netjes.Het zit hem volgens mij echt in bewolking waar de batterijen niet snel genoeg op reageren. Ik ga eens kijken of er apparaten zijn die ik kan schakelen via de HW sockets om die teruglevering te voorkomen. Al verwacht ik eigenlijk dat die ook niet zo snel schakelen, maar dat ga ik eens onderzoeken.
Het kan geen kwaad om gewoon je netbeheerder te bellen. In het ergste geval doen ze niks.
[Afbeelding]
1% heeft denk ik weinig met de modus te maken. Bij langer stand-by staan zie ik dat percentage ook. Ik heb eens gekeken hoe de vlag er vanmorgen bij hangt. Deze drop vind ik wel fors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLYBwbbW7s1uNNYfzR5RsrAWhM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSbGDKcwKnQM6GAJCa1b8hGX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqt7e-THCfv1x2SM1XpHi0Uw03Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vBx34pezTRcuRNwwSVQcUxO.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dan kijk wat er in deze testperiode geladen is en wat er nog beschikbaar is.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfMhgJbzOysvkBdYbHgeOckKNZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obP8qScZGXXZG2ed1NfdoBvh.jpg?f=fotoalbum_large

Op 12 december waren de SoC 97 en 98%.... net niet vol dus. Ik denk een gevalletje niet goed gecalibreerd. We houden het in de gaten.

henkzelf schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:40:
[...]

Iets in de batterij moet er natuurlijk wel wakker blijven om te zien wanneer je weer een andere modus inschakelt. Dus is het verlies of eigen verbruik?
Mee eens maar die energie komt van het net en niet van de batterij. Het zal wel een SOC correctie zijn. Dit zal wel komen door de lagere batterij temperatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 15-12-2025 12:28 ]

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-02 17:56

Met 2,7 kWh betekent 1% verlies 27 Wh (?) dat is erg flink.
toch twijfel ik ook aan de 1 watt verbruik - ja ik heb het zelf ook gemeten met mijn Energie Socket, maar recent 2 keer een SOC drift gehad - wel wat zonopbrengst, maar geen verbruik.
carpcatcher schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:51:
[...]

Met 2,7 kWh betekent 1% verlies 27 Wh (?) dat is erg flink.
toch twijfel ik ook aan de 1 watt verbruik - ja ik heb het zelf ook gemeten met mijn Energie Socket, maar recent 2 keer een SOC drift gehad - wel wat zonopbrengst, maar geen verbruik.
Wel over 2 batterijen dus 2x 1% 54Wh.
Vandaag verder opgeladen naar batterij1 54% en batterij2 73%.
Ik ben benieuwd hoe het vannacht gaat Ik zet de mode op stand-by

[ Voor 13% gewijzigd door GL007 op 15-12-2025 17:31 ]

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:52
Het kan ook om tienden gaan. Van 24,6 naar 24.4 lijkt op hele procenten afgerond een verschil van 1.

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

Vahalis schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:26:
Het kan ook om tienden gaan. Van 24,6 naar 24.4 lijkt op hele procenten afgerond een verschil van 1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0daJXNL5_JwK4h7ZNDb7WB0g2fA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1YXPbptkFm3CZtEVy8bsRbD.jpg?f=fotoalbum_large
Nu in stand-by mode vannacht. Helaas beide batterijen 1 % verlies.

GL007 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:07:
[...]

[Afbeelding]
Nu in stand-by mode vannacht. Helaas beide batterijen 1 % verlies.
Wat nu als HW afronding gebruikt. Dus 99.49% wordt 99%. Maar ook 98.51% is 99% afgerond. Dus eigenlijk kun je niet zeggen wat het verbruik in standby is mijn inziens. Dat gebeurd hier ook. Daarnaast zie ik dit ook bij mijn andere merk batterijen. Als die een nacht op standby staan zijn ze ook gezakt naar 99%. Met dezelfde uitleg eraan als bij HW. Ik denk niks vreemds aan. Sterker nog ik zie 1 set op 99% staan en de andere op 100%. Dat nadat ze vannacht hebben staan laden zelfs.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 16-12-2025 09:16 ]

Devke schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:14:
[...]

Wat nu als HW afronding gebruikt. Dus 99.49% wordt 99%. Maar ook 98.51% is 99% afgerond. Dus eigenlijk kun je niet zeggen wat het verbruik in standby is mijn inziens. Dat gebeurd hier ook. Daarnaast zie ik dit ook bij mijn andere merk batterijen. Als die een nacht op standby staan zijn ze ook gezakt naar 99%. Met dezelfde uitleg eraan als bij HW. Ik denk niks vreemds aan.
Klopt de afronding kan een probleem zijn maar ook de batterij temperatuur speelt ook een belangrijke factor.
Ik heb. De batterijen nu in Charge only mode gezet. En dan kijken of ze vandaag de 100% halen.
Op. Dit moment heb ik maar 2,5 uur volle zon

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:03
Rte gisteren (met twee PiB's) was slechts 59%.
Dan is teruglevering beter voor de portemonnee...(nog geen dynamisch contract hier, mogelijk wel vanaf midden januari)

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• TFX77
RISL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:29:
Rte gisteren (met twee PiB's) was slechts 59%.
Dan is teruglevering beter voor de portemonnee...(nog geen dynamisch contract hier, mogelijk wel vanaf midden januari)
Om hoeveel kWh gaat het. Als het om 0,1 kWh gaat dat is deze RTE natuurlijk weinig zeggend. Ik zit gemiddeld op 75-77%.

• RISL
TFX77 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:58:
[...]

Om hoeveel kWh gaat het. Als het om 0,1 kWh gaat dat is deze RTE natuurlijk weinig zeggend. Ik zit gemiddeld op 75-77%.
2,2 kWh.

Ik zit met accu 1 ook ongeveer op 75%. Accu 2 staat er pas twee weken.

Natuurlijk ook maar een kleine hoeveelheid. Maar wat mij betreft zou Homewizard vlot mogen uitrollen dat je uitgesteld gaat laden of dat je zelf een drempel instelt, zodat hij minstens met een bepaald vermogen gaat laden o.i.d..

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

RISL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:01:
[...]

2,2 kWh.

Ik zit met accu 1 ook ongeveer op 75%. Accu 2 staat er pas twee weken.

Natuurlijk ook maar een kleine hoeveelheid. Maar wat mij betreft zou Homewizard vlot mogen uitrollen dat je uitgesteld gaat laden of dat je zelf een drempel instelt, zodat hij minstens met een bepaald vermogen gaat laden o.i.d..
Uitgesteld laden kan al mits je wel iets doet met HA / Homey. Je zal dan een automatisering moeten hebben die op de jouw gewenste momenten zorgt dat de batterij gaat laden / ontladen. Dat kun je dan met de modi to_full, zero en standby. Het instellen van het gewenste laad- en ontlaadvermogen gaat niet komen. Dat heeft HW al eens gemeld in het beta kanaal. Die info is ook naar het topic gekomen.

Met een beetje creativiteit in HA / Homey kom je een eind. In de app zit het volledig opladen wel in maar dat is handmatig iedere x en dan wordt er niet gekeken naar je opwek overschot.

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:58

Xelation

Bendable Poseable

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdCvNhl5SLHaD-VReVoLsc7MbCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmQruKnFvkPqJS3oiuhSdt1M.jpg?f=fotoalbum_large

Voor iedereen die een batterij heeft gekocht tijdens Black Friday.

[ Voor 21% gewijzigd door Xelation op 17-12-2025 09:48 ]

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:21
Devke schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:35:
Belofte maakt schuld
Een tijdje terug schreef ik dat er hier thuis door mij getest werd met de PIB's om kostendekkend / winstgevend te zijn op een dynamisch energie contract.

Toch alweer 57 cent terugverdiend ;-P en plezier gehad aan de hobby.
Wow,.. dus je betaald €1395 om 57 cent terug te verdienen? Ik mis het ‘kostendekkend/winstgevend’ sommetje even. Hoe lang duurt het dan voordat het echt winstgevend is?

[ Voor 9% gewijzigd door GM15 op 16-12-2025 18:22 ]

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:52
GM15 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:16:
[...]

Wow,.. dus je betaald €1395 om 57 cent terug te verdienen? Ik mis het ‘kostendekkend/winstgevend’ sommetje even. Hoe lang duurt het dan voordat het echt winstgevend is?
Als je dit topic echt had gelezen dan had je geweten dat niet iedereen er voor de winst in zit.

Ook is de vraag wanneer je ‘m kan terugverdienen ad nauseam gevoerd.

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

• RISL
Devke schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:58:
[...]

Uitgesteld laden kan al mits je wel iets doet met HA / Homey. Je zal dan een automatisering moeten hebben die op de jouw gewenste momenten zorgt dat de batterij gaat laden / ontladen. Dat kun je dan met de modi to_full, zero en standby. Het instellen van het gewenste laad- en ontlaadvermogen gaat niet komen. Dat heeft HW al eens gemeld in het beta kanaal. Die info is ook naar het topic gekomen.

Met een beetje creativiteit in HA / Homey kom je een eind. In de app zit het volledig opladen wel in maar dat is handmatig iedere x en dan wordt er niet gekeken naar je opwek overschot.
Ik weet het, maar als werktuigbouwkundige heb ik maar zeer beperkt kennis van programmeren en tijd om me er in te verdiepen heb ik momenteel niet. Wie weet in de toekomst, voor nu hoop ik dat Homewizard snel slimmer omgaat met dynamische prijzen.

• RISL
Xelation schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:27:
[Afbeelding]

Voor iedereen die een batterij heeft gekocht tijdens Black Friday.
Had op de woensdag voor black friday besteld en heb 'm al ruim een week staan. Er is niet echt 1 lijn in de leveringen.

[ Voor 5% gewijzigd door RISL op 16-12-2025 21:07 ]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEmYL8yUBGwSGRLe-ooW2pMMbMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kz8bY75l5TXlGy7H9u10jzUM.jpg?f=fotoalbum_large
Gedurende de laatste 3 dagen de batterij met Charge only mode opgeladen. En vandaag vervolgens met nom mode ontladen. Het werkt mooi.
Proef is geslaagd.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:45
GL007 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:23:
[Afbeelding]
Gedurende de laatste 3 dagen de batterij met Charge only mode opgeladen. En vandaag vervolgens met nom mode ontladen. Het werkt mooi.
Proef is geslaagd.
Kan niet wachten tot deze optie live gaat voor iedereen, ik hoop voor de kerst in elk geval...Samen met het dynamisch laden voor mensen zonder HA of homey.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

RISL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:00:
[...]

Ik weet het, maar als werktuigbouwkundige heb ik maar zeer beperkt kennis van programmeren en tijd om me er in te verdiepen heb ik momenteel niet. Wie weet in de toekomst, voor nu hoop ik dat Homewizard snel slimmer omgaat met dynamische prijzen.
Tijd is idd wel een ding. Daarnaast helpt ChatGPT best goed met de code maken.

GM15 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:16:
[...]

Eigenlijk moet je al mijn uitgebreidere posts dan even lezen. Dan ken je een beetje ons vertrekpunt m.b.t. de PIB. Kort samengevat:

- 1e doel was kennismaking met een thuisbatterij. Kennis opdoen, hobbymatig, helpen TLB te verlagen, milieu etc. Het terugverdienen vonden we niet zo belangrijk. Met name kennis / kennismaking met stond hoog op de lijst.

- Na deze kennismaking en ervaringen kozen wij ervoor onze doelen iets te verleggen. De stroomrekening moest omlaag. Dit i.c.m. een EV. Daar gaat ook best veel stroom heen. Nog wat aanverwante eisen gesteld en daar nog een extra ander merk batterij naast gekocht. De PIB is onder zijn RTE best lastig terug te verdienen voor ons maar dat was een gegeven op dat moment. Wij zijn overgestapt naar dynamisch energiecontract omdat ik daar meer mogelijkheden zag. Het resultaat is dat er netto nu wat overblijft tov een variabel energiecontract. Gaan we er schatrijk mee worden? Nee. Helpt het in ons doel te voorzien? Ja.

Als je de post goed doorleest zie je dat ik RTE weet af te dekken. De winst is de eerste stap in terugverdienen en dan onder salderen nog.

Even in verkorte versie proberen e.a. weer te geven.

fredhuizinga schreef op woensdag 17 december 2025 @ 06:31:
[...]

Kan niet wachten tot deze optie live gaat voor iedereen, ik hoop voor de kerst in elk geval...Samen met het dynamisch laden voor mensen zonder HA of homey.
Ik denk persoonlijk een te snelle uitrol. Er zijn nog foutjes gevonden in de huidige beta. Ik verwacht dat deze eerst gefixed worden en dan opnieuw in beta worden aangeboden. Daarnaast zal er voor HW ook een vakantieperiode zijn voor medewerkers. Ik snap dat je hem graag wilt naast vast vele anderen, liefst zo bugvrij mogelijk. Dat kost wat tijd. Persoonlijk lever ik mijn constateringen ook aan HW aan. We zien soms een spontane modus switch van de batterij. HW is ermee bezig.

@Xelation misschien handig je ordernummer van de afbeelding af te knippen.

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:26
Inderdaad verwacht ik het ook niet meer voor kerst. Beta test/bugs gevonden die krijgen een fix en moeten opnieuw getest worden. Kerst (change freeze) dus zal inderdaad over het nieuwe jaar getild worden.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:20
Tebbie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:33:
Inderdaad verwacht ik het ook niet meer voor kerst. Beta test/bugs gevonden die krijgen een fix en moeten opnieuw getest worden. Kerst (change freeze) dus zal inderdaad over het nieuwe jaar getild worden.
Dit kan in bevestigen. We verwachten vandaag een nieuwe (en hopelijk laatste) beta, ook voor de kWh Meter. Bugs in deze beta zullen we zo snel mogelijk aanpakken, maar een release naar iedereen zal pas begin volgend jaar gebeuren.

De PR voor Home Assistant staat inmiddels klaar en volgens mij ben jij (@Tebbie) ook al lekker bezig voor Homey, dan kan bij de firmware release iedereen er gelijk gebruik van maken!

---

Wil je meehelpen met testen, stuur dan even een mail naar beta@homewizard.com met jouw HomeWizard account e-mail en de serienummers van de apparaten die jij wilt toevoegen.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:11
Spread is al dagen heel laag.
Ik vrees dat ook voor mensen met een dynamisch contract, de maanden December en Januari magere maanden zijn.
rtunru schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:42:
Spread is al dagen heel laag.
Ik vrees dat ook voor mensen met een dynamisch contract, de maanden December en Januari magere maanden zijn.
Vannacht onder de 20ct de nacht erop lijkt ook laag te zijn. Ik zie 16 ct al staan. Volladen dus.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:11
Devke schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:43:
[...]

Vannacht onder de 20ct de nacht erop lijkt ook laag te zijn. Ik zie 16 ct al staan. Volladen dus.
Voor eigen gebruik neem ik aan?
Niet om terug te leveren.
rtunru schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:46:
[...]

Voor eigen gebruik neem ik aan?
Niet om terug te leveren.
Yep. Draai nu ook discharge_only

Devke schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:43:
[...]

Is dit met het huidige rendement van de batterijen wel rendabel. Ik zie het niet zo zitten. Spread is er laag.

GL007 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:52:
[...]

Is dit met het huidige rendement van de batterijen wel rendabel. Ik zie het niet zo zitten. Spread is er laag.
Ik heb ze van de week al wat lager geladen. Het zal er nu om spannen. Daarnaast biedt het vooruitzicht kansjes weer, dan heb ik hem liever leeg. Gister een deel op de top eruit laten wandelen. Gemiddeld ontlaadprijs is net boven de 32 ct. Inkoop gemiddeld net onder de 22. Spread van 10 ct.

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 17-12-2025 14:17 ]

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:49

fxs81

Julianadorp

Nieuwe beta voor de kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFZC5Fob7uOJ89QgPi5C6Dkl6x4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Td4asiV0HxR6A9iYC3jRBWDx.png?f=fotoalbum_large

En een beta update voor de P1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYsCCjDUo2-bm8D9cwGPgIm2Ai0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5WiyyAGFmu79KU8VJUBdt1j.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door fxs81 op 17-12-2025 14:21 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

fxs81 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:20:
Nieuwe beta voor de kWh.

[Afbeelding]

En een beta update voor de P1.

[Afbeelding]
Mooi.... dan kunnen ze gelijk mee nu in de test :-)

Update uitgevoerd, dat gaat prima. Wel de batterij in de oude stand (voor updaten) handmatig moeten terugzetten. Mijn inziens liever terug in de stand waarin hij stond.

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 17-12-2025 14:27 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Devke schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:15:
[...]

Ik heb ze van de week al wat lager geladen. Het zal er nu om spannen. Daarnaast biedt het vooruitzicht kansjes weer, dan heb ik hem liever leeg. Gister een deel op de top eruit laten wandelen. Gemiddeld ontlaadprijs is net boven de 32 ct. Inkoop gemiddeld net onder de 22. Spread van 10 ct.
Maar zet zoden aan de dijk?
Ik snap het uit hobby oogpunt hoor, begrijp me niet verkeerd. En ik snap soms niet dat mijn gigantische accu niet af en toe gewoon volstampt en leeg laat lopen met bijv die 10 cent verschil.
Aan de andere kant, als je op een dynamisch tarief twee keer de opslag betaalt, en de afschrijving meerekent, wat blijft er dan nog over? En dat lees ik in dit topic, maar ook de andere topics terug.
Als je in jouw geval wellicht 5x10 cent spread hebt, heb je een bruto opbrengst van 50 cent, maar daar moet dan alles nog uit betaald worden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GL007 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:52:
[...]

Ik ben vooral nog theoretisch bezig omdat ik nog een vast contract heb. Maar ik loop ook erg vast op die spread. De RTE van de HW is best wel een forse bottleneck vind ik.
Ik denk dat het pas echt interessant gaat worden vanaf 2028 als ook de nettarieven verschillende prijzen over de dag heen krijgen. Dan kan de spread veel makkelijker 20 cent en meer springen verwacht ik. Dan wordt het inzetten van de batterij echt interessant buiten de het verbruik van eigen opwek om.

Als ik nu onder de 21 cent zou laden en uitga van een RTE van 72% dan is het hetzelfde alsof ik voor 29 cent direct verbruik. Zelfs al zou het dan allemaal ontladen aan de 35 cent dan is de opbrengst na RTE nog maar iets van 30 cent op die dag. (2 batterijen) En als ik naar de afgelopen tijd kijk dan is de spread dus vaak minder dan dat. Helemaal omdat het ook om de goedkoopste periode van plusminus 3,5 uur moet zijn, en om te ontladen zou ik toch 6 tot 7 uur gebruiken.

Ik wil in de zomer nog wel een experiment gaan doen met de 6 goedkoopste uren NOM (Dat is in dat geval in principe laden met wat shaving hier en daar als er even iets kort veel gebruikt) en dan 18 uur ontladen op de echt zonnige dagen. Om te kijken of daar nog dynamische winst zou zitten. (Ik heb in HA ingesteld dat ik een dynamisch contract heb zodat ik de huidige echte kosten kan vergelijken met dat)

Maar vooralsnog lijkt het dat op dit moment dat ik mijn batterijen het beste NOM kan laten draaien na afschaffen salderen en eventueel kan heroverwegen als de netbeheerders hun plannen voor 2028 klaar hebben.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

paQ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:25:
[...]

Maar zet zoden aan de dijk?
Ik snap het uit hobby oogpunt hoor, begrijp me niet verkeerd. En ik snap soms niet dat mijn gigantische accu niet af en toe gewoon volstampt en leeg laat lopen met bijv die 10 cent verschil.
Aan de andere kant, als je op een dynamisch tarief twee keer de opslag betaalt, en de afschrijving meerekent, wat blijft er dan nog over? En dat lees ik in dit topic, maar ook de andere topics terug.
Als je in jouw geval wellicht 5x10 cent spread hebt, heb je een bruto opbrengst van 50 cent, maar daar moet dan alles nog uit betaald worden.
Heb je mijn post een paar post terug gelezen? Daar heb ik e.a. uit 1 gezet. De post waarin ik aangeef dat ook de RTE dekkend is.

Dubbele opslag? Dan is het een kwestie van de juiste dynamische energieleverancier kiezen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Devke schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:29:
[...]

Heb je mijn post een paar post terug gelezen? Daar heb ik e.a. uit 1 gezet. De post waarin ik aangeef dat ook de RTE dekkend is.

Dubbele opslag? Dan is het een kwestie van de juiste dynamische energieleverancier kiezen.
Ja die heb ik gelezen.
En met dubbele opslag bedoel ik dat je eigenlijk alleen maar met netto tarieven zou kunnen rekenen natuurlijk.

Las in dit of een ander accu topic wel de tip dat Powerpeers maar 0,0084 euro rekent downstream. Dus daar wel mijn SAP op aangemeld.

Anyway. Met het behaalde beperkte RTE, weinig energie in absolute vorm, de discussie over de afschrijving, en dan eigenlijk gewoon te kleine verschillen in tarieven (grosso modo), het is centenwerk toch?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

paQ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:34:
[...]

Ja die heb ik gelezen.
En met dubbele opslag bedoel ik dat je eigenlijk alleen maar met netto tarieven zou kunnen rekenen natuurlijk.

Las in dit of een ander accu topic wel de tip dat Powerpeers maar 0,0084 euro rekent downstream. Dus daar wel mijn SAP op aangemeld.

Anyway. Met het behaalde beperkte RTE, weinig energie in absolute vorm, de discussie over de afschrijving, en dan eigenlijk gewoon te kleine verschillen in tarieven (grosso modo), het is centenwerk toch?
In een post daarvoor noem ik 57 ct. Wat @ArthurMorgan hierboven ook aangeeft is de RTE een factor die een best grote invloed heeft.

Die 57 ct is zelfs over meerdere cycli. Waar mij het om gaat is dat bij variabel mij het geld bleef kosten. Door net iets slimmer aan te pakken met dynamisch niet. Ja het is wel gerommel in de marge. 10% hogere RTE en het ziet er alweer anders uit. Weegt de winst op tegen de tijd die erin zit? Nee. Beetje tweaken , vergelijken geeft net die meerwaarde voor tweakers denk ik waar iedere zijn eigen afweging op kan maken.

Edit : Ik reken met de prijzen van de leverancier inclusief. De input en output vd batterij meet ik met een kWh MID meter.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 17-12-2025 14:42 ]

ArthurMorgan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:27:

Ik denk dat het pas echt interessant gaat worden vanaf 2028 als ook de nettarieven verschillende prijzen over de dag heen krijgen. Dan kan de spread veel makkelijker 20 cent en meer springen verwacht ik. Dan wordt het inzetten van de batterij echt interessant buiten de het verbruik van eigen opwek om.
Dat is een aanname. Ten eerste is nog helemaal niet bekend wat de nettarieven structuur gaat worden maar zelfs als dat met meerdere prijsblokken gaat plaatsvinden is er geen enkele garantie dat deze blokken synchroon lopen met hoge en lage prijsperioden van dynamische levertarieven Het is zelfs niet uit te sluiten dat deze tarieven elkaar tegen werken en er in totaal weinig spread is.

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:26
DCSBL schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:35:
[...]

Dit kan in bevestigen. We verwachten vandaag een nieuwe (en hopelijk laatste) beta, ook voor de kWh Meter. Bugs in deze beta zullen we zo snel mogelijk aanpakken, maar een release naar iedereen zal pas begin volgend jaar gebeuren.

De PR voor Home Assistant staat inmiddels klaar en volgens mij ben jij (@Tebbie) ook al lekker bezig voor Homey, dan kan bij de firmware release iedereen er gelijk gebruik van maken!

---

Wil je meehelpen met testen, stuur dan even een mail naar beta@homewizard.com met jouw HomeWizard account e-mail en de serienummers van de apparaten die jij wilt toevoegen.
Ja correct, voor de P1 / PIB met de nieuwe opties is al beschikbaar in de test (v3.9.9) nu totdat beide firmwares naar stable gaan bij jullie.
De kWH meter(s) moet ik nog doen het is alleen een beetje druk op het werk nu dus nog geen tijd gehad. 8)7

EDIT: Eeeeh SDM230 en SDM630 zit er al in alleen niet getest omdat firmware er nog niet was :+

[ Voor 4% gewijzigd door Tebbie op 17-12-2025 16:46 ]

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• Maartens1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-02 20:21
Hoi,

Aangezien er bij mij binnenkort ook eentje komt ben ik nog wel benieuwd naar de exacte plaatsing. Ik heb een mooie plek op zolder/overloop, alleen daar zit helemaal geen geaarde stekker....
Dan kom ik toch snel uit bij het andere hok waar de wasmachine, was hangt, cv-ketel en warmtepompboiler staat. Maar echt ideaal is het niet.

Iemand ervaringen met dat er veel stof door de ventilatie gaat en hoe ruim nemen jullie de 50 cm afstand boven de batterij?

Andere tips zijn welkom!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-01 22:59
Maartens1981 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:39:
Hoi,

Aangezien er bij mij binnenkort ook eentje komt ben ik nog wel benieuwd naar de exacte plaatsing. Ik heb een mooie plek op zolder/overloop, alleen daar zit helemaal geen geaarde stekker....
Dan kom ik toch snel uit bij het andere hok waar de wasmachine, was hangt, cv-ketel en warmtepompboiler staat. Maar echt ideaal is het niet.

Iemand ervaringen met dat er veel stof door de ventilatie gaat en hoe ruim nemen jullie de 50 cm afstand boven de batterij?

Andere tips zijn welkom!
Voor een stoffige omgeving zou ik toch echt een stekker batterij die passief gekoeld wordt (en stofdicht is) adviseren.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:04
Maartens1981 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:39:
Hoi,

Andere tips zijn welkom!
Mijn eerste woning had ook geen geaard stopcontact, maar ik heb toen met behulp van een trekveer een aarde draad getrokken, ik had het geluk dat er in het plafond aardedraad zat en kon daarop aansluiten.
Geaard stopcontact erop en voila.

Mocht je het niet aandurven, dan elektricien vragen wat het kost als hij of zij dat doet

[ Voor 5% gewijzigd door ivo1969 op 17-12-2025 18:31 ]

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:56
@maartens1981
Een geaard wcd is niet perse noodzakelijk.
Mijn huis (gebouwd in 1990) heeft alleen geaarde wcd's in keuken en zolder voor de wasmachine/wasdroger.

Bij mij staat de PIB in de studeer-/werkkamer en dus op een niet geaarde wcd.

• TFX77
DG64 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:34:
@maartens1981
Een geaard wcd is niet perse noodzakelijk.
Mijn huis (gebouwd in 1990) heeft alleen geaarde wcd's in keuken en zolder voor de wasmachine/wasdroger.

Bij mij staat de PIB in de studeer-/werkkamer en dus op een niet geaarde wcd.
Klopt. Geen metalen behuizing. Slimme keus HomeWizard.

• Maartens1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-02 20:21
Oké, dank voor de info. Ik zag een geaarde stekker, dus ging daar automatisch van uit.
Maartens1981 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:59:
Oké, dank voor de info. Ik zag een geaarde stekker, dus ging daar automatisch van uit.
De aarding voor de interne elektronica is belangrijk voor de interne RFI filters. Je heb hierdoor een wcd met randaarde nodig.

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:29
Valt het bij meer mensen op dat het grafische beeld niet altyd meteen klopt met verbruik. Zit een soort vertraging in lijkt het wel.
Ral23087 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:52:
Valt het bij meer mensen op dat het grafische beeld niet altyd meteen klopt met verbruik. Zit een soort vertraging in lijkt het wel.
Dat is normaal bij een cloud systeem. Je bent niet realtime verbonden.

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 18:32
Devke schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:51:
[...]

Yep. Draai nu ook discharge_only
Is er ergens uitgeschreven hoe je de beta aansturing met de nieuwe permissions in Home Assistant kunt uitvoeren? Ik wil eigenlijk wel eens kijken of ik de RTE kan verbeteren door charge_only in te stellen tot minstens 90% en dan overgaan naar zero modus.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

TeCuMSeH schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:52:
[...]

Is er ergens uitgeschreven hoe je de beta aansturing met de nieuwe permissions in Home Assistant kunt uitvoeren? Ik wil eigenlijk wel eens kijken of ik de RTE kan verbeteren door charge_only in te stellen tot minstens 90% en dan overgaan naar zero modus.
Dat heb ik laatst gedaan en het werkte goed.
Wel met homey en een aantal commando flows

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 19-12-2025 15:38 ]

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:58
Zijn er hier mensen die de Homewizard PIB's combineren met stekkeraccu's van een ander merk? Ik overweeg dit momenteel zelf i.v.m. functies en prijsstelling van concurrenten. Ik zou graag weten hoe een dergelijke combinatie het best kan worden aangestuurd.

• (RSH)
  • Laatst online: 17:17
Morgion schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:04:
Zijn er hier mensen die de Homewizard PIB's combineren met stekkeraccu's van een ander merk? Ik overweeg dit momenteel zelf i.v.m. functies en prijsstelling van concurrenten. Ik zou graag weten hoe een dergelijke combinatie het best kan worden aangestuurd.
Hier 3 PIB's van Homewizard en een Marstek Venus E (v2.0)
De PIB's draaien uiteraard vanuit de HW P1 meter. De Marstek draat via de meegeleverder CT003 P1 meter, maar zou ook op de HW P1 meter kunnen.

Ik heb wel 3 fase, en 3 sets Solaredge zonnepanelen (op elke fase 1)

De PIB's draaien op fase 1 en 3, de Marstek zit op fase 2.
De Marstek is "fase bewust", de PIB's helaas niet (@Devke Zou nog steeds een leuke feature request zijn)

De Marstek laad en ontlaad alleen op fase 2, de PIB's op fase 1 en 2. Als de Marstek vol zit word het overschot automatisch door de HW PIB meegenomen bij het opladen, omdat die naar het totaal plaatje kijken via de HW P1 meter.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:27
(RSH) schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:11:
De Marstek is "fase bewust", de PIB's helaas niet (@Devke Zou nog steeds een leuke feature request zijn)
PIB's op de kWh-meter laten schakelen ipv P1, en dan kWh-meter op specifieke fase? (Weet niet of er aan de praktijk haken en ogen zitten)
TeCuMSeH schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:52:
[...]

Ik denk dat deze link je wel gaat helpen https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries/

Morgion schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:04:
Ja ik heb HW PIBS staan i.c.m. een ander merk. Zie mijn voetregel. Ik stuur beide aan via HA. Je moet ze niet beide los laten en hun eigen ding laten doen. Dan gaan ze elkaar in de weg zitten. Geen aanrader. Ik gebruik HW met name voor NOM en het andere merk voor netsupport. Als je een beetje uit de voeten kunt met HA kun je het goed naar je hand zitten, mits de PIB's dit d.m.v. hun API ook toestaan.

(RSH) schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:11:
[...]

Hier 3 PIB's van Homewizard en een Marstek Venus E (v2.0)
De PIB's draaien uiteraard vanuit de HW P1 meter. De Marstek draat via de meegeleverder CT003 P1 meter, maar zou ook op de HW P1 meter kunnen.

Ik heb wel 3 fase, en 3 sets Solaredge zonnepanelen (op elke fase 1)

De PIB's draaien op fase 1 en 3, de Marstek zit op fase 2.

De Marstek laad en ontlaad alleen op fase 2, de PIB's op fase 1 en 2. Als de Marstek vol zit word het overschot automatisch door de HW PIB meegenomen bij het opladen, omdat die naar het totaal plaatje kijken via de HW P1 meter.
Bedoel je dat de PIB zou moeten kiezen welke fase uit balans is tov van de de andere fasen en dat de PIB dan zorgt dat hij de juiste fase recht trekt? Volgens mij is dat sws een lastig ding. Ik heb mijn PIBS op 1 fase zitten, 1 set merk X op fase 2 en 2e set merk X op fase 3. Bij laden trek je dan nagenoeg dezelfde hoeveelheid vermogen over de verschillende fases heen. Met netsupport gebeurd bij ontladen nagenoeg hetzelfde. NOM is een ander verhaal. Misschien iets meer voor dit topic Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 19-12-2025 16:59 ]

• (RSH)
Devke schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:58:
[...]

Bedoel je dat de PIB zou moeten kiezen welke fase uit balans is tov van de de andere fasen en dat de PIB dan zorgt dat hij de juiste fase recht trekt? Volgens mij is dat sws een lastig ding. Ik heb mijn PIBS op 1 fase zitten, 1 set merk X op fase 2 en 2e set merk X op fase 3. Bij laden trek je dan nagenoeg dezelfde hoeveelheid vermogen over de verschillende fases heen. Met netsupport gebeurd bij ontladen nagenoeg hetzelfde. NOM is een ander verhaal. Misschien iets meer voor dit topic Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Het is meer dat een PIB bewust zou kunnen zijn van welke fase hij/zij zit. en dus eventueel alleen die fase NOM houd. Zie dezelfde feature bij Marstek, de Marstek kan zijn eigen fase NOM houden, of NOM draaien over alle 3 fases.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

(RSH) schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:03:
[...]

Het is meer dat een PIB bewust zou kunnen zijn van welke fase hij/zij zit. en dus eventueel alleen die fase NOM houd. Zie dezelfde feature bij Marstek, de Marstek kan zijn eigen fase NOM houden, of NOM draaien over alle 3 fases.
Waarom zou je dat nu eventueel al willen? Puur de balans? Want voor de rekening hoef je het niet te doen (nog).

(RSH) schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:03:
[...]

Veel P1-meters geven alleen het totaal van het volledige huishouden door, dan wordt dat lastig. Er zijn ook meters die aanvullende informatie doorgeven, zoals belasting per fase. Bij sommige merken kan je bijv. ook per omvormer een fase kiezen, al dan niet in combinatie met een Shelly Pro 3EM die een CT-klem per fase heeft.

Gelukkig kan HomeWizard dit in de toekomst prima toevoegen, want de HW P1-meter kan de belasting per fase prima zien en je zou per PiB ook 1 van de fases kunnen selecteren. Nadeel is wel dat als je bijv. 1-fase PV hebt dat niet alleen het ontladen per fase zou gaan, maar ook het laden en bijv. 2 van de 3 PiB's nooit vol zullen raken, dus dat zou dan ook een variabele moeten worden: Laden op basis van het totale huisverbruik, ontladen per fase, met het "risico" dat 1 van de PiB's al eerder leeg is dan de rest en je dus geen NOM meer hebt over het totaal heen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Ferdinand Oeinck
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:43:
[...]

Veel P1-meters geven alleen het totaal van het volledige huishouden door, dan wordt dat lastig. Er zijn ook meters die aanvullende informatie doorgeven, zoals belasting per fase. Bij sommige merken kan je bijv. ook per omvormer een fase kiezen, al dan niet in combinatie met een Shelly Pro 3EM die een CT-klem per fase heeft.

Gelukkig kan HomeWizard dit in de toekomst prima toevoegen, want de HW P1-meter kan de belasting per fase prima zien en je zou per PiB ook 1 van de fases kunnen selecteren. Nadeel is wel dat als je bijv. 1-fase PV hebt dat niet alleen het ontladen per fase zou gaan, maar ook het laden en bijv. 2 van de 3 PiB's nooit vol zullen raken, dus dat zou dan ook een variabele moeten worden: Laden op basis van het totale huisverbruik, ontladen per fase, met het "risico" dat 1 van de PiB's al eerder leeg is dan de rest en je dus geen NOM meer hebt over het totaal heen.
Ik snap niet hoe de 3 fasen HW kWh meter überhaupt de pib kan aansturen. Toen ik deze meter als alternatieve meter direct achter de hoofdschakelaar had aangesloten kon ik bewijzen dat deze meter intern niet over de fasen saldeert. Lijkt mij toch een onmisbare feature om de pib's goed te kunnen aansturen....

Ferdinand Oeinck schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:51:
[...]

Ik snap niet hoe de 3 fasen HW kWh meter überhaupt de pib kan aansturen. Toen ik deze meter als alternatieve meter direct achter de hoofdschakelaar had aangesloten kon ik bewijzen dat deze meter intern niet over de fasen saldeert. Lijkt mij toch een onmisbare feature om de pib's goed te kunnen aansturen....
De PiB's opereren als 1 geheel en compenseren gezamenlijk alleen de totale waarde van het huishouden, een 3-fase kWh-meter telt gewoon de 3 verschillende fases op en de accu's leveren samen zoveel als mogelijk van dat vermogen, los van op welke fase ze zitten aangesloten. Kan dus zijn dat je een enorme fase onbalans krijgt, maar daarom is het ook het overwegen waard ze over verschillende groepen op verschillende fases te verspreiden.

Ook denken mensen dus vaak dat ze hun eigen zonnestroom opslaan, wat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Stel dat je een 1-fase PV set hebt, 3-fase hoofdaansluiting en de PiB zit op Fase A en de PV op Fase B, dan levert je PV set terug aan het net en neemt je accu af van het net, je slaat dus niet per se je eigen zonnestroom op. Gezamenlijk is het echter wel 0 en dat is wat de energiemaatschappij registreert door intern salderen door de slimme meter.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:41
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:00:
[...]

De PiB's opereren als 1 geheel en compenseren gezamenlijk alleen de totale waarde van het huishouden, een 3-fase kWh-meter telt gewoon de 3 verschillende fases op en de accu's leveren samen zoveel als mogelijk van dat vermogen, los van op welke fase ze zitten aangesloten. Kan dus zijn dat je een enorme fase onbalans krijgt, maar daarom is het ook het overwegen waard ze over verschillende groepen op verschillende fases te verspreiden.

Ook denken mensen dus vaak dat ze hun eigen zonnestroom opslaan, wat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Stel dat je een 1-fase PV set hebt, 3-fase hoofdaansluiting en de PiB zit op Fase A en de PV op Fase B, dan levert je PV set terug aan het net en neemt je accu af van het net, je slaat dus niet per se je eigen zonnestroom op. Gezamenlijk is het echter wel 0 en dat is wat de energiemaatschappij registreert door intern salderen door de slimme meter.
@Taro Helemaal mee eens,

Ik lees hier regelmatig dat mensen stroom van de fase van de accu naar de fase van de gebruiker willen sturen, maar dit gaat ernstig vuur werk geven. NOM gaat altijd over de som van de 3 fase's, Je kunt op je P1 meter wel uitlezen hoeveel kW er per fase word gebruikt maar niet hoeveel kWh per fase.

Voor de mensen die iets minder thuis zijn in de stroom eenheden,
Mooi vergelijk is: snelheid en afstand
Je weet wel hoe snel elke fase gaat, maar de afstand word alleen over alle fase's samen gerekend.

• Ferdinand Oeinck
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:00:
[...]

Precies, de slimme meter saldeert intern over de 3 fases. Maar dat doet de sdm630 (HM 3 fasen Kwh meter) niet! Bij die meter loopt in deze situatie zowel het import telwerk op als ook het export telwerk op.
Waarschijnlijk gebruikt HM de som van actuele vermogens per fase voor het aansturen van de PiB's. Maar voor degene die van de 3 fasen meter de import en export energie waarden uitlezen, wees gewaarschuwd dat beide telwerken tegelijk kunnen veranderen!

Ferdinand Oeinck schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:57:
[...]

Precies, de slimme meter saldeert intern over de 3 fases. Maar dat doet de sdm630 (HM 3 fasen Kwh meter) niet! Bij die meter loopt in deze situatie zowel het import telwerk op als ook het export telwerk op.
Waarschijnlijk gebruikt HM de som van actuele vermogens per fase voor het aansturen van de PiB's. Maar voor degene die van de 3 fasen meter de import en export energie waarden uitlezen, wees gewaarschuwd dat beide telwerken tegelijk kunnen veranderen!
Dat is toch ook helemaal correct, mijn HW 3-fase kWh meter toont zowel import als export als het totaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqMEBSbsJMti0s6JBk47yWElBVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TnRnCGyhWKXFNRCO2gqcZRqE.png?f=fotoalbum_large

De HW PiB moet niet naar onderliggende waardes kijken, maar naar de optelsom, anders kan je geen NOM behalen. En onderliggend zal je inderdaad faseverschil hebben. Wel zou de 3-fase kWh-meter het mogelijk kunnen maken om 3 PiB's apart aan te sturen en per fase 0 te kunnen bereiken. Maar zoals eerder gezegd zal je dan wel zien dat laden via PV niet altijd goed zal gaan als dat 1 van de 3 PiB's doorgaans eerder leeg zal zijn dan de rest, dus of dat handig en wenselijk is... Beter kan je ze met het maximale vermogen van 800 Watt combineren tot 1 geheel.

Is het offtopic? Is het tweakers waardig? Het is in ieder geval wel menselijk. Namens onze PIB en ondergetekende wensen we jullie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiYw5jGxZsv0GMTTWPjDKgldyVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cozvT7QxWYXmjrGL3x8QxASe.png?f=fotoalbum_large

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:40
Er wordt in dit forum regelmatig gesproken over de gewenste/vereiste aansluiting van de PiB’s.
Dat was voor mij ook een punt van extra aandacht.
Ik wilde gewoon een praktijk ervaring met meetgegevens hier delen voor referentie van anderen die twijfelen.
Ik heb een dedicated 2.5 mm2 leiding direct naar de stoppenkast getrokken en aangesloten op een eigen 16A automaat.
De batterijen zitten met de stekkers direct op een ABB 4-voudige opbouw WCD. Gespecificeerd op 16A.
Ben in april begonnen met 2 batterijen, vanaf juni 3 en inmiddels enkele weken 4. Dus stapsgewijs het totale vermogen opgebouwd (ik heb maar een geschikte plek, dus de batterijen komen op een en dezelfde groep, vandaar de stapsgewijze aanpak).
Ik laad (uiteraard) nu met 3200W, en ontlaad meestal ook met 3200W.
Ik heb regelmatig met een IR camera de temperaturen gemeten van de WCD, stekkers en kabel, en stel vast dat het grote voordeel van de HW PiB’s, met een omvormer per batterij, dus 4 separate stekkers, de aansluiting die ik nu heb veilig en met ruim voldoende marge toelaat. Immers elke stekker wordt maximaal belast met 800W, en de 16A ABB WCD kan de combo van 4 batterijen goed aan. Dat is het grote voordeel tov gestapelde batterijen met een omvormer bovenop. Nadeel is wel dat er meer verlies is door die 4 omvormers.
Bijgevoegd een voorbeeld van een IR opname van de WCD, stekkers en kabel naar de stoppenkast, na 3,5 uur laden op 4 maal 800W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0bYvQG80UF_SumadJRCW3N3vJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuDxvyz657zEQM77EaEVC45w.jpg?f=fotoalbum_large

De stekkers worden nauwelijks warm, net aan 20 graden (omgeving is 17 graden) de kabel naar de meterkast is het warmst met ca. 25 graden.
De ventilatie lucht uit de batterijen wordt ca. 40 graden (direct op de uitgang gemeten), en zoals ik het meet, altijd enkele graden warmer bij ontladen dan laden.
Ik hoop dat anderen hier wat aan hebben.
Fijne feestdagen en op naar een teruglever vrij 2026.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:46
Henkoes schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:54:
[...]

Voor een stoffige omgeving zou ik toch echt een stekker batterij die passief gekoeld wordt (en stofdicht is) adviseren.
Hoe dan ook zal stof zich binnen de behuizing ophopen ook al denk je dat je huis niet stoffig is. Bedenk wel dat een batterij 10-20 jaar lang stof kan verzamelen.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

Jan Workum schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:01:
[...]

Hoe dan ook zal stof zich binnen de behuizing ophopen ook al denk je dat je huis niet stoffig is. Bedenk wel dat een batterij 10-20 jaar lang stof kan verzamelen.
Een IP65 afgesloten behuizing zal geen stof verzamelen.

• (RSH)
Devke schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:13:
[...]

Waarom zou je dat nu eventueel al willen? Puur de balans? Want voor de rekening hoef je het niet te doen (nog).
Voor de balans en betere samenwerking, en het maakt inderdaad nu (nog) niet uit, maar in de toekomst wel.

Pagina: 1 ... 238 ... 249 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2