• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

oef, kom thuis van vakantie en had al verwacht dat de PIB te warm zou worden: zag geen foutcodes of meldingen (grrrr) maar wel dat hij ergens deze week op 80 procent is blijven hangen, en helaas toen ook is gestopt met ontladen. Jammer, heb er net de stekker uit moeten trekken en nu slurp ik weer opgespaarde kWh's. Jammer dat het apparaat dat dan niet zelf doet (power cycle) of de app me netjes informeert.

De ventilatieroosters voor de meterkast stonden al op de lijst, maar goed airco komt echt wel op de wensenlijst :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-08 08:14
Natuurlijk hoort er een melding en een foutcode te zijn. Maar voor als ooit .. heb ik er toch een energy socket tussen zitten. En ik kijk meestal even bij het ontbijt in de app.
Nu ik dit schrijf denk ik waarom heb ik geen notificatie ingesteld. Bijvoorbeeld als om 11:00 uur de accu niet met minstens 200 watt geladen wordt.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6filF_xXpLF5p8KEOH0nBDzcs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WKBhHusbfyuNcCJW3nHBHKFd.png?f=fotoalbum_large

Problemen met P1 en de cloud. Rechtstreeks naar de batterijen en Homey geen probleem. Wel viel later batterij2 in storing (reageerde niet op de test ping van uit homey). Door P1 spanning loos toemaken en op nieuw opstarten was het probleem op gelost. Ik ga een powersocket tussen de voeding van de splitter hangen zodat ik het op afstand kan resetten. Waardeloos dat dit moet.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:52
GL007 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:20:
[Afbeelding]

Problemen met P1 en de cloud. Rechtstreeks naar de batterijen en Homey geen probleem. Wel viel later batterij2 in storing (reageerde niet op de test ping van uit homey). Door P1 spanning loos toemaken en op nieuw opstarten was het probleem op gelost. Ik ga een powersocket tussen de voeding van de splitter hangen zodat ik het op afstand kan resetten. Waardeloos dat dit moet.
Ik was 2 weken op vakantie, en zag dit ook op afstand. Aangezien de aansturing van de batterijen gewoon werkte en de grafieken in de app er ook normaal uitzagen, was er geen acuut probleem. Na een paar dagen was het vanzelf opgelost, geen oranje bolletjes meer in de app nu.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
2Dutch schreef op zondag 28 juni 2026 @ 01:48:
oef, kom thuis van vakantie en had al verwacht dat de PIB te warm zou worden: zag geen foutcodes of meldingen (grrrr) maar wel dat hij ergens deze week op 80 procent is blijven hangen, en helaas toen ook is gestopt met ontladen. Jammer, heb er net de stekker uit moeten trekken en nu slurp ik weer opgespaarde kWh's. Jammer dat het apparaat dat dan niet zelf doet (power cycle) of de app me netjes informeert.

De ventilatieroosters voor de meterkast stonden al op de lijst, maar goed airco komt echt wel op de wensenlijst :P
Met de hitte van de afgelopen dagen was ik ook benieuwd hoe het de pib zou vergaan.

Bij mij staat ie in een hoek van de woonkamer met ventilatie en voldoende ruimte rondom en nooit in direct zonlicht. Dat laatste de afgelopen dagen überhaupt niet mogelijk want gordijnen 24/7 dicht om de warmte zoveel mogelijk buiten te houden. Precies volgens het plaatje dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tq0XM-BMRwX8ZkMAdz4X4ardgYk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7lFzXNBw9T0NhsObyPTq8LMT.jpg?f=user_large

:)

Toch is het mij hier ook opgevallen dat hij onder vollast, vooral bij ontladen, vaak terug kneep tot 720 of zelfs 640 watt. In de kamer is het tot 26/27 graden warm geworden maximaal. In die hoek is het misschien door de eigen ontwikkeling van warmte van de pib enkele graden hoger geworden. Ik vind het goed dat ie zelf terugregelt wanneer het te warm wordt, maar desondanks toch wel opvallend dat ie niet 1 maar zelfs regelmatig 2 "stapjes" terug moet regelen. Want zoals gezegd, hij heeft feitelijk genoeg ruimte en natuurlijke ventilatie om zijn warmte af te kunnen voeren. Optimale temperatuur zou tot 30 graden zijn en hij zou sowieso tot 40 graden moeten kunnen handelen.

Maar als ie dus al zo reageert in een setup "volgens het boekje" zou ik inderdaad zorgen dat als je hem al in de meterkast plaatst (wat denk ik bij de meeste meterkasten niet echt aan te raden is) er sowieso zo ruim mogelijk warmte af te voeren is.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:08
2Dutch schreef op zondag 28 juni 2026 @ 01:48:

Bij mij staan de PiB’s op zolder. Afgelopen vrijdag was het daar 33 graden. Geen last gehad van vermogensbeperking van de PiB’s omdat ik een grote vloer ventilator bij de PiB’s heb staan die met een slimmestekker door Homey automatisch wordt aangestuurd als het meer dan 31 graden is en gaat weer uit beneden de 31 graden. Dat maakt wel wat lawaai, maar op zolder, dus dat hoor ik toch niet. Werkt sinds verleden jaar zomer al en perfect. Ik heb dat al eerder hier met foto laten weten.

De meterkast lijkt mij geen goede plaats voor de PiB. Veel te klein. Meterkast is vaak bij de voordeur. Als de PiB onverhoopt in de brand vliegt heb je geen vluchtweg.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:07
Olie_B_Bommel schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:23:
[...]

Bij mij staan de PiB’s op zolder. Afgelopen vrijdag was het daar 33 graden. Geen last gehad van vermogensbeperking van de PiB’s omdat ik een grote vloer ventilator bij de PiB’s heb staan die met een slimmestekker door Homey automatisch wordt aangestuurd als het meer dan 31 graden is en gaat weer uit beneden de 31 graden. Dat maakt wel wat lawaai, maar op zolder, dus dat hoor ik toch niet. Werkt sinds verleden jaar zomer al en perfect. Ik heb dat al eerder hier met foto laten weten.

De meterkast lijkt mij geen goede plaats voor de PiB. Veel te klein. Meterkast is vaak bij de voordeur. Als de PiB onverhoopt in de brand vliegt heb je geen vluchtweg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExERJVnEGpMM-d-AhswLCNWdKcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEMSlniftkY9OzYCQhruEMvK.jpg?f=fotoalbum_large

Tadaaa, hier gewoon in de meterkast. Temperatuur loopt soms aardig op, dan gaan ze in beperkte werking. Maar nog nooit storingsmelding gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DJm_x5jAaIt1LawD4nWOQE2nNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iE49QRhaCrmkt10vXzh1AgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Verder inmiddels twee hw stekkers ertussen gekoppeld aan een rookmelder in de meterkast, en ook nog gewoon een achterdeur als vluchtweg.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-08 13:54

db87

Mach 2 GT modded

Ik zou de meterkast deur wel voorzien van roosters onder en boven indien dit nog niet het geval is.

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• Olie_B_Bommel
@fredhuizinga je hebt dan wel 1 vluchtweg minder. Zou bij mij niet eens kunnen in de meterkast. Is helemaal geen plaats, zelfs niet voor 1 PiB. Er hangt ook nog een gasmeter en diverse netwerkapparatuur en een NAS.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:18
HomeWizard Plug-In Batteries in de meterkast.. Dit is echt levensgevaarlijk en mag absoluut niet.

Een meterkast is veel te klein en heeft geen ventilatie. De batterijen produceren flink wat warmte met laden en ontladen (helemaal als je er twee hebt staan, dat is 1600W continu vermogen). Als zo'n lithium-batterij oververhit raakt, krijg je een onblusbare brand in het hart van je stroomvoorziening.

HomeWizard schrijft in de handleiding zelf ook heel duidelijk voor: minimaal 50 cm vrije ruimte aan de bovenkant, 10 cm aan de zijkanten, een goed geventileerde ruimte (max 30 graden) en absoluut niet op vluchtroutes zoals de gang of meterkast.

Grootste risico, als het misgaat en de brandweer/verzekering ziet dat die dingen in de meterkast stonden, keert de verzekering niets uit wegens grove nalatigheid. Je negeert namelijk de installatie voorschriften van de fabrikant.

Lithium-ijzerfosfaat (LFP) cellen zijn relatief veilig, maar constante hitte boven de 30 °C sloopt de levensduur van de accu in sneltreinvaart. Bij bijna 40 zou ik mij zelfs zorgen gaan maken over thermal runaway.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

Reinier

\o/

TFX77 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:45:
Bij bijna 40 zou ik mij zelfs zorgen gaan maken over thermal runway.
Ik ben het eens met je verhaal. Maar het heeft niks met een landingsbaan te maken ;)

Thermal runaway dus (y)

• TFX77
Reinier schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Ik ben het eens met je verhaal. Maar het heeft niks met een landingsbaan te maken ;)

Thermal runaway dus (y)
Ik had het bijna in het Nederlands geschreven... thermische doorloop. Hehe.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-08 23:32
Ik ga mij daar totaal geen zorgen over maken. PIB neemt vanzelf gas terug

• TFX77
josseg schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:52:
Ik ga mij daar totaal geen zorgen over maken. PIB neemt vanzelf gas terug
Ik neem aan dat je het hebt over het meterkast verhaal.

Die hitte straalt ondertussen wel constant uit naar je slimme meter en groepenkast. Die componenten hebben géén software die gas terugneemt; die hangen gewoon in een oven van 40 graden en worden opgewarmd tot gevaarlijke temperaturen, wat de kans op kortsluiting in je hoofdaansluiting enorm vergroot.

Je gokt hiermee dat de elektronica en de sensoren van de batterij door die constante hitte nooit een keer falen of vastlopen. Als er één software fout of hardware fout optreedt, is er nul passieve ventilatie om een ramp te voorkomen.

De verzekering is onverbiddelijk. Die kijken bij brand niet of de batterij slim is, die kijken of je je aan de installatie voorschriften hebt gehouden en zullen niets uitkeren.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:57
Voor de meterkast is de NEN2768 van toepassing. Een thuisbatterij staat niet beschreven als item wat in een meterkast thuis hoort.
I.v.m. de volksgezondheid moet de temperatuur in de meterkast onder de 25 graden blijven.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• Olie_B_Bommel
MichielFRL schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:02:
Voor de meterkast is de NEN2768 van toepassing. Een thuisbatterij staat niet beschreven als item wat in een meterkast thuis hoort.
I.v.m. de volksgezondheid moet de temperatuur in de meterkast onder de 25 graden blijven.
Bij mij is het in de meterkast, waar geen PiB in staat, en de NAS uit staat, nu 33,4 graden. Deur staat al een paar dagen open, maar koeler wordt het met deze dagen niet.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Olie_B_Bommel schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:15:
[...]

Bij mij is het in de meterkast, waar geen PiB in staat, en de NAS uit staat, nu 33,4 graden. Deur staat al een paar dagen open, maar koeler wordt het met deze dagen niet.
Let wel even op de locatie van je temperatuursensor. De norm van max 25C is gesteld met het oog op de temperatuur van het drinkwater.
#maar dit wellicht te "off-topic"

[ Voor 3% gewijzigd door Prisma16 op 28-06-2026 14:02 ]

• fredhuizinga
Die norm zegt niet zoveel, alleen hoe de meterkast ingedeeld moet zijn bij een nieuwbouwhuis. De temperatuur geldt alleen als de wateraansluiting ook in de meterkast zit.

Verder is het gewoon prima om apparatuur in je meterkast te zetten, of het verstandig is is een tweede. Een wasmachine en droger staan ook vaak in kasten ingebouwd al dan niet bij de cv-ketel waar ook een gasaansluiting zit.

Één van de redenen dat ik voor hw heb gekozen is dat het een betrouwbaar product is met de duurdere/veilige accu's. Het feit dat hij zichzelf terug regelt geeft mij al vertrouwen in het systeem.

• josseg
Dan gaan we allemaal ziek worden omdat het in vele huizen binnen momenteel veel warmer is _/-\o_
josseg schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:59:
[...]

Dan gaan we allemaal ziek worden omdat het in vele huizen binnen momenteel veel warmer is _/-\o_
Dan moet je zomers meer ventileren in de nacht uren en of airco plaatsen.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• josseg
GL007 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:00:
[...]

Dan moet je zomers meer ventileren in de nacht uren en of airco plaatsen.
Nergens voor nodig. De batterij past zich aan.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Olie_B_Bommel schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:23:
[...]

Niet eens zo'n gek idee, oldskool woei waai ernaast, haha.

Waar ik me dus vooral al tijden aan stoor is het gebrek aan pushmessages vanuit de app. Je heb geen flauw idee wat er allemaal aan de hand is tot je daadwerkelijk IN de app zit. Normaal word je eerder gek van de 1001 meldingen van apps, maar hier is het -crickets-. Ook de nodige cloudstoringen die er waren merk je pas op als je in de app bent, imho moet dat met een simpele - poke naar thuisbasis- oid netjes geregeld kunnen worden. En ja er zijn opties voor monitoren via omwegen, maar ik ga ff voor het gemak uit van een gemiddelde gebruiker die dat dus niet heeft. Of iemand zoals ik die het ergens onderaan de priolijst heeft bungelen :P

Maar goed ik ben nog niet ingelezen hoe het in elkaar steekt bij andere systemen, misschien hebben ze allemaal wel wat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 28-06-2026 22:59 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Olie_B_Bommel
2Dutch schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:58:
[...]

Waar ik me dus vooral al tijden aan stoor is het gebrek aan pushmessages vanuit de app. Je heb geen flauw idee wat er allemaal aan de hand is tot je daadwerkelijk IN de app zit. Normaal word je eerder gek van de 1001 meldingen van apps, maar hier is het -crickets-. Ook de nodige cloudstoringen die er waren merk je pas op als je in de app bent, imho moet dat met een simpele - poke naar thuisbasis- oid netjes geregeld kunnen worden. En ja er zijn opties voor monitoren via omwegen, maar ik ga ff voor het gemak uit van een gemiddelde gebruiker die dat dus niet heeft. Of iemand zoals ik die het ergens onderaan de priolijst heeft bungelen :P

Maar goed ik ben nog niet ingelezen hoe het in elkaar steekt bij andere systemen, misschien hebben ze allemaal wel wat ;)
Ik heb een oude iPad aan de muur hangen, die gaat als je er in de buurt komt aan. Daar monitor ik alles met Homey: werking batterijen, P1, temperatuur op zolder, meterkast, brandmelder op zolder etc.

Ik zie dan als de app zegt dat de P1 ofilne is, dat dit niet het geval is en alles gewoon werkt.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
2Dutch schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:58:
[...]

HW heeft daar een prachtige oplossing voor. Het Display dat ze hebben.

Zet het ergens neer waar je regelmatig langs loopt en met een oogopslag kan je zien wat de P1-meter en de batterijen aan het doen zijn. Ik heb er zelf 2 en zolang ik daar niets op zie dat afwijkt van wat ik verwacht kijk ik niet eens in de App. Er gaan weken voorbij dat ik dat niet doe.

Zal er eens een bliepje in de netverbinding of iets dergelijks optreden die ik niet opmerk, mogelijk maar het heeft me bevrijd van elke keer in de App kijken en op elk klein dingetje reageren die zich in de praktijk zelf oplost.

Vergeet niet dat de doelgroep van de batterijen de standaard NOM gebruikers zijn die de set and forget benadering hebben. Niet de Tweakers die elk klein dingetje willen volgen en waar mogelijk besturen.
hanev001 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:57:
[...]

HW heeft daar een prachtige oplossing voor. Het Display dat ze hebben.

Zet het ergens neer waar je regelmatig langs loopt en met een oogopslag kan je zien wat de P1-meter en de batterijen aan het doen zijn. Ik heb er zelf 2 en zolang ik daar niets op zie dat afwijkt van wat ik verwacht kijk ik niet eens in de App. Er gaan weken voorbij dat ik dat niet doe.

Zal er eens een bliepje in de netverbinding of iets dergelijks optreden die ik niet opmerk, mogelijk maar het heeft me bevrijd van elke keer in de App kijken en op elk klein dingetje reageren die zich in de praktijk zelf oplost.

Vergeet niet dat de doelgroep van de batterijen de standaard NOM gebruikers zijn die de set and forget benadering hebben. Niet de Tweakers die elk klein dingetje willen volgen en waar mogelijk besturen.
Zelfs bij dat laatste kan een Energy Display prima werken. Heb er 1 staan. De ringen zo ingesteld dat ik kan zien wat ik wil zien en klaar. Ik heb de voorkeur voor HA en ook daar is een prachtig dashboard te maken m.b.v. een display aan de muur. De oplossing Energy Display vind ik ook een hele leuke als het gaat om gemak. De app gebruik ik ook bijna niet.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:01
Ik heb een oude Samsung S20 met HA Kiosk mode als display op mijn bureau staan en een HW display in de keuken.

Welke app ? :D :+

• Knurt
  • Niet online
Nou, gisteren dan toch een eerste keer een kleine issue met de pib hier. Waar ik toevallig gisterochtend nog meldde dat ie in de warmte van de afgelopen dagen veel terugregelde naar max 720 of 640W (vooral ontladen maar ook laden), zag ik gisteren bij thuiskomst op mijn Energy Display (ja heb ik ook en ja best handig dingetje idd ;) ) dat de soc 86% was en de accu niks deed, terwijl er nog wel fors overschot was. Ik dacht eerst dat het vanwege slim laden dynamisch was.

Keek toen bij de accu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAllIl9w-9NWNrL-t24gUXHpX4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26wXtl7Pvra8yxb0HzCruM0b.jpg?f=fotoalbum_large

Langzaam knipperende oranje led.

Temperatuur circa 75 cm boven de pib was "maar" 26 graden, maar ik denk dat ie het toch te warm heeft gekregen eerder op de dag en is uitgeschakeld.

Geen melding in de app bij de pib data gezien, maar eerlijk gezegd ook niet in de gaten gehouden.

Lullige was dat ik echt net 10 minuten de deur uit was toen ie kennelijk is uitgeschakeld. Dus heeft de hele middag zo gestaan helaas. In de app stond bij de pib alleen dat ie in rust was, verder niks. Dus geen foutcodes of andere alerts.

Oplossing zoals hier in het forum ook her en der omschreven: knop omdraaien, uit stopcontact, kwartiertje wachten en weer inpluggen.

Werkte daarna weer prima en nog steeds. Zal dus echt iets met warmte te maken hebben gehad, gezien hij de afgelopen dagen wel vaak in de app "beperkte werking" aangaf.

Vandaag een stuk koeler dan afgelopen dagen, ook in huis, dus als het goed is zou het nu niet meer moeten gebeuren... #fingerscrossed

Maar ook ik vind het toch wel onhandig dat je geen melding krijgt op je telefoon. Ik kan allerhande notificaties bedenken en laten sturen door de app, maar als de pib een issue heeft moet ik er eigenlijk toevallig zelf achterkomen...

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:34
Ik heb mijn PiB weer op "nul op de meter" gezet. Laatste dagen laadde deze maar tot ongeveer 78% op, terwijl er nog genoeg zonne-energie was. Als je dan een beetje zit te gamen 's avonds, haalt de PiB het niet tot volgende ochtend. PS5 trekt behoorlijk wat stroom.

“Geeft niet, ik struikel ook weleens over mijn draadloze netwerk”

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:44
Knurt schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:00:
Nou, gisteren dan toch een eerste keer een kleine issue met de pib hier. Waar ik toevallig gisterochtend nog meldde dat ie in de warmte van de afgelopen dagen veel terugregelde naar max 720 of 640W (vooral ontladen maar ook laden), zag ik gisteren bij thuiskomst op mijn Energy Display (ja heb ik ook en ja best handig dingetje idd ;) ) dat de soc 86% was en de accu niks deed, terwijl er nog wel fors overschot was. Ik dacht eerst dat het vanwege slim laden dynamisch was.

Keek toen bij de accu:

[Afbeelding]

Temperatuur circa 75 cm boven de pib was "maar" 26 graden, maar ik denk dat ie het toch te warm heeft gekregen eerder op de dag en is uitgeschakeld.

Geen melding in de app bij de pib data gezien, maar eerlijk gezegd ook niet in de gaten gehouden.

Lullige was dat ik echt net 10 minuten de deur uit was toen ie kennelijk is uitgeschakeld. Dus heeft de hele middag zo gestaan helaas. In de app stond bij de pib alleen dat ie in rust was, verder niks. Dus geen foutcodes of andere alerts.

Oplossing zoals hier in het forum ook her en der omschreven: knop omdraaien, uit stopcontact, kwartiertje wachten en weer inpluggen.

Werkte daarna weer prima en nog steeds. Zal dus echt iets met warmte te maken hebben gehad, gezien hij de afgelopen dagen wel vaak in de app "beperkte werking" aangaf.

Vandaag een stuk koeler dan afgelopen dagen, ook in huis, dus als het goed is zou het nu niet meer moeten gebeuren... #fingerscrossed

Maar ook ik vind het toch wel onhandig dat je geen melding krijgt op je telefoon. Ik kan allerhande notificaties bedenken en laten sturen door de app, maar als de pib een issue heeft moet ik er eigenlijk toevallig zelf achterkomen...
Gisteren ook gehad, Homey trigger kaartje werkte (joepie :) ). Inmiddels ook een recover trigger kaartje gemaakt (v3.17.0) met nog meer nieuwe (experimentele features).

Maar goed, hier ook even knop uit/aan. Heb dit nu voor de 3de keer. Eerste keer geen herstel automatisch (knop uit/aan) was nodig. De 2de keer ging wel automatisch herstel na ongeveer 30min. En nu dus gisteren niet. Ik denk dat het iets is in de laatste firmware van de PIB want het ging al ruim 2 weken na de laatste storing goed.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• TFX77
chantalcoolsma schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:49:
Ik heb mijn PiB weer op "nul op de meter" gezet. Laatste dagen laadde deze maar tot ongeveer 78% op, terwijl er nog genoeg zonne-energie was. Als je dan een beetje zit te gamen 's avonds, haalt de PiB het niet tot volgende ochtend. PS5 trekt behoorlijk wat stroom.
Zonder meer info weten wij natuurlijk niet of dit een goede beslissing was. Als je puur NOM wil dan oké, echter is Slim Laden niet puur NOM en dat hoeft ook helemaal niet. NOM wordt op een gegeven moment in je leven ook onmogelijk. Ik heb sinds november een ID.4. Daar gaat elke week een kWh of 60 in. Dus met de aankoop van een elektrische auto is NOM nullified, onmogelijk.

Het kan natuurlijk zo zijn dat Slim Laden jou gaming sessie heeft voorzien maar ook dat bijvoorbeeld jouw airco minder hard hoefde te werken omdat het veel koeler werd vannacht. Dus had je gewoon de ochtend gehaald met 78%.

Zonder contract type, verbruik, schatting, spread, aantal PiBs en waarschijnlijk nog een paar andere dingen kunnen we helemaal niets zeggen over deze beslissing, slim, duur, goed, slecht, dom, nom. Wat ik zie bij mensen is dat terug naar NOM vaak een emotionele beslissing omdat NOM nu geprogrammeerd zit in ons brein.

Helemaal vol laden als het niet nodig is ook niet goed voor je batterij, hier houd Slim Laden ook rekening mee. NOM is niet zaligmakend en met Slim Laden ben je vaak goedkoper uit en heb je waarschijnlijk je Wijk nog ondersteund zonder dat het jou iets kostte.

• TFX77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nRkCpIms0Uqp9b25BssgR3RVLA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x5AwrR3KMbbrYpJqW767OWIx.png?f=fotoalbum_large

P1 Meter weer offline. Intern werkt alles. @HomeWizard_NL Cloud (verbinding) weer buggy.

PiBs zijn gewoon aan het tjurken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RN1OCGKNdN0_RaquqC_l8wLp2sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7VmcscJ85wbrgC9y1TvdP7h.jpg?f=fotoalbum_large

• hanev001
TFX77 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:05:
[...]

Helemaal vol laden als het niet nodig is ook niet goed voor je batterij, hier houd Slim Laden ook rekening mee. NOM is niet zaligmakend en met Slim Laden ben je vaak goedkoper uit en heb je waarschijnlijk je Wijk nog ondersteund zonder dat het jou iets kostte.
Dit betoog gaat alleen op als je een Dynamisch contract hebt. In alle andere gevallen ben je slechter af als je niet voldoende in de batterij hebt zitten om de dag/nacht door te komen en er door Slimladen zon opbrengst naar het net is gegaan die in de batterij had kunnen worden geladen. Het is in ieder geval niet goedkoper maar mogelijk wel duurder.

• Olie_B_Bommel
TFX77 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:24:
[Afbeelding]

P1 Meter weer offline. Intern werkt alles. @HomeWizard_NL Cloud (verbinding) weer buggy.

PiBs zijn gewoon aan het tjurken.

[Afbeelding]
Dit is al weken zo, bij mij.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08 14:05

DJ

Knurt schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:00:

Keek toen bij de accu:

[Afbeelding]

Voor mij is een grote ventilator erbij zetten voldoende gebleken. Bij mij staan ze in de garage, op een stevige plank op ruwweg 2 meter hoogte. Dat is in de winter nog wel goed, want de warmte blijft daar langer hangen, maar dat is nu dus funest. De temperatuur is in de garage opgelopen tot rond de 38 graden (gemeten met een Shelly temperatuur meter). Ik heb nu dus een tafel ventilator op een ander plankje op de juiste hoogte erbij gezet. Deze schakelt aan als de Shelly sensor boven de 28 komt, en valt weer uit als die onder de 25 komt. Hiermee heb ik de afgelopen hitte periode overleeft, met alle 4 de PiB's. Die vlakbij de ventilator (ze staan naast elkaar) is natuurlijk de hele tijd ok geweest, maar de andere drie hebben regelmatig met bescherming gedraaid, tot in de nacht aan toe zelfs . . .

Maar, afloppen, nog geen enkele storing / fourmelding gehad . . .

Gisteren en vandaag flink aan het koelen met de schuur / garage deuren open en de ventilator is nu weer uit.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• TFX77
hanev001 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Dit betoog gaat alleen op als je een Dynamisch contract hebt. In alle andere gevallen ben je slechter af als je niet voldoende in de batterij hebt zitten om de dag/nacht door te komen en er door Slimladen zon opbrengst naar het net is gegaan die in de batterij had kunnen worden geladen. Het is in ieder geval niet goedkoper maar mogelijk wel duurder.
Vandaar ook mijn eerdere opmerking: zonder die cruciale informatie (zoals contracttype) kun je hier simpelweg niets over zeggen.

Bij een vast contract is NOM inderdaad de meest logische en rationele keuze om je eigen verbruik maximaal af te dekken. Maar zodra iemand een dynamisch contract heeft (of in de nabije toekomst te maken krijgt met de afbouw van salderen), verandert het volledig en schiet je jezelf met puur NOM financieel in de voet.

Het blind sturen op NOM zonder naar je contract of het grotere plaatje te kijken, blijft in veel gevallen dus een psychologisch doel in plaats van een financieel doel.

Ik heb met mijn dynamisch contract in combinatie met mijn HomeWizard Plug-In Batteries en EV al 30% bespaard op mijn totale jaarrekening en het is nog niet eens juli. Dat gaat waarschijnlijk nog een paar procent en dus honderden euro omhoog richting het einde van het jaar.

• Knurt
  • Niet online
DJ schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:35:
[...]

Voor mij is een grote ventilator erbij zetten voldoende gebleken. Bij mij staan ze in de garage, op een stevige plank op ruwweg 2 meter hoogte. Dat is in de winter nog wel goed, want de warmte blijft daar langer hangen, maar dat is nu dus funest. De temperatuur is in de garage opgelopen tot rond de 38 graden (gemeten met een Shelly temperatuur meter). Ik heb nu dus een tafel ventilator op een ander plankje op de juiste hoogte erbij gezet. Deze schakelt aan als de Shelly sensor boven de 28 komt, en valt weer uit als die onder de 25 komt. Hiermee heb ik de afgelopen hitte periode overleeft, met alle 4 de PiB's. Die vlakbij de ventilator (ze staan naast elkaar) is natuurlijk de hele tijd ok geweest, maar de andere drie hebben regelmatig met bescherming gedraaid, tot in de nacht aan toe zelfs . . .

Maar, afloppen, nog geen enkele storing / fourmelding gehad . . .

Gisteren en vandaag flink aan het koelen met de schuur / garage deuren open en de ventilator is nu weer uit.
Tja ventilator erbij kan natuurlijk, en zal in sommige gevallen zeker zinvol zijn.

In mijn geval had ik er juist een thermometer bij opgehangen die dus geen reden tot extra koelen of ventileren aangaf, want bleef ruim onder de 30 graden.

Vermoed wel dat als ik er ventilator op zet het ook minder snel nog een keer zal voorkomen, maar dat neemt niet weg dat de plaatsing van de pib is zoals volgens het boekje en de temperatuur ook nog binnen de "optimale" range zat volgens het boekje. Dus eigenlijk zou het niet moeten gebeuren in de eerste plaats. En als het dan al gebeurt dat hij te warm wordt, had ik graag even een notificatie ontvangen dus...

Maar goed, no biggie. Hij staat alweer te laden met 800W. Temp is nu precies 25 graden.

• Tulster
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:18
Ik heb een paar dagen terug een PiB binnen gekregen en ben toch benieuwd naar jullie mening over het volgende:

Heb de batterij besteld bij homewizard. Toen hij binnenkwam viel mij al op dat de doos wat gek dichtgeplakt zat. Bij het uitpakken bleek dat het snoer al was ontdaan van de tie-wraps (die zaten los in de doos), de boekjes nogal verkreukeld waren en de ophangspullen rondzwierven.

Zonder na te denken de batterij aangezet. In de app viel het op dat er al cycli op stonden. Niet veel (4,39 import en 2,31 export), maar ik vond het nogal vreemd.

Ik heb het neergelegd bij homewizard. Aangegeven dat ik het idee heb een gebruikte batterij te hebben gekregen terwijl ik een nieuwe heb besteld.

Ik kreeg zojuist reactie binnen. Het gebruik kwam door de fabriek, daar testen ze alles uitgebreid en dat moest ik zien als bij een nieuwe auto. Dat het snoer ontdaan was van de tie-wraps en boekjes gekreukeld kwam door de zwaarte. Tijdens het transport trilt het allemaal los.

Nu geloof ik zelf niet echt in sprookjes en vind de reactie van Homewizard borderline minachtend, maar ben toch benieuwd hoe jullie er naar kijken?

Zeur ik nou gewoon en hebben jullie dezelfde er ervaring qua staat van een nieuw product? Of is de opstelling van Homewizard hierin wat vreemd?

• Holvoetn
Tulster schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:34:
Ik heb een paar dagen terug een PiB binnen gekregen en ben toch benieuwd naar jullie mening over het volgende:

...

Dat het snoer ontdaan was van de tie-wraps en boekjes gekreukeld kwam door de zwaarte. Tijdens het transport trilt het allemaal los.
Dan kan je je ook al vragen stellen over de manier van transporteren...
Geen sprake van dat dat door transport komt.

• Olie_B_Bommel

Heb de batterij besteld bij homewizard. Toen hij binnenkwam viel mij al op dat de doos wat gek dichtgeplakt zat. Bij het uitpakken bleek dat het snoer al was ontdaan van de tie-wraps (die zaten los in de doos), de boekjes nogal verkreukeld waren en de ophangspullen rondzwierven.

Zonder na te denken de batterij aangezet. In de app viel het op dat er al cycli op stonden. Niet veel (4,39 import en 2,31 export), maar ik vond het nogal vreemd.

Ik heb het neergelegd bij homewizard. Aangegeven dat ik het idee heb een gebruikte batterij te hebben gekregen terwijl ik een nieuwe heb besteld.

Ik kreeg zojuist reactie binnen. Het gebruik kwam door de fabriek, daar testen ze alles uitgebreid en dat moest ik zien als bij een nieuwe auto. Dat het snoer ontdaan was van de tie-wraps en boekjes gekreukeld kwam door de zwaarte. Tijdens het transport trilt het allemaal los.

Nu geloof ik zelf niet echt in sprookjes en vind de reactie van Homewizard borderline minachtend, maar ben toch benieuwd hoe jullie er naar kijken?

Zeur ik nou gewoon en hebben jullie dezelfde er ervaring qua staat van een nieuw product? Of is de opstelling van Homewizard hierin wat vreemd?
Die cycli daar kan ik mij nog wat bij voorstellen, alhoewel ik meer dan 1 jaar geleden 2 batterijen heb gekocht en die hadden beiden 0 cycli. Maar dat tie-wraps los laten door vervoer is een broodje aap verhaal. Dat kan helemaal niet en een gekreukeld boekje is ook zeer verdacht.

• TFX77

Dat is onprofessioneel van @HomeWizard_NL. Tie rips los door vervoer? In een doos kan het papier nooit en te nimmer verkreukelen. Wij geloven niet in sprookjes.

Hier een reactie die je zou kunnen gebruiken:
"Bedankt voor de reactie, maar deze verklaring is helaas niet acceptabel. Een fabriekstest verklaart geen verkreukelde boekjes, losse tie-wraps en rondslingerend montagemateriaal in een doos. Bovendien wijst de 4,39 kWh import tegenover de lage export op een batterij die meerdere dagen stand-by heeft gestaan, wat duidt op een consumenten-retour. Dit product is overduidelijk gebruikt.

Ik heb betaald voor een nieuw product. Ik ontvang dan ook graag alsnog een verzegeld, gegarandeerd nieuw exemplaar, óf een passende financiële compensatie (B-keus korting) als ik deze batterij behoud."

• Tulster
Dank allen! Begon al aan mijzelf te twijfelen. Ik ga de discussie nog maar eens aan en anders mogen ze hem weer komen halen.

Ik ben wel erg teleurgesteld in deze klantbenadering. Ik vind de producten altijd erg fijn werken, maar deze “service” doet wel enorm afbreuk aan het mooie product.

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:34
[...]

Ik wil gewoon zoveel mogelijk mijn eigen zonne-energie gebruiken. De kosten maken mij niet uit. Zeker in de zomer periode kan ik zo goed als 100% zelfvoorzienend zijn.

“Geeft niet, ik struikel ook weleens over mijn draadloze netwerk”

• Holvoetn
TFX77 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Vandaar ook mijn eerdere opmerking: zonder die cruciale informatie (zoals contracttype) kun je hier simpelweg niets over zeggen.

Bij een vast contract is NOM inderdaad de meest logische en rationele keuze om je eigen verbruik maximaal af te dekken. Maar zodra iemand een dynamisch contract heeft (of in de nabije toekomst te maken krijgt met de afbouw van salderen), verandert het volledig en schiet je jezelf met puur NOM financieel in de voet.

Het blind sturen op NOM zonder naar je contract of het grotere plaatje te kijken, blijft in veel gevallen dus een psychologisch doel in plaats van een financieel doel.

Ik heb met mijn dynamisch contract in combinatie met mijn HomeWizard Plug-In Batteries en EV al 30% bespaard op mijn totale jaarrekening en het is nog niet eens juli. Dat gaat waarschijnlijk nog een paar procent en dus honderden euro omhoog richting het einde van het jaar.
En zelfs met dynamisch contract, hangt het er van af wat de verdere context is ...

In België kan je al lang niet meer salderen. Overschot zonnestroom terugleveren aan het net is hoogstens 4c/kWh (en bij serieus negatieve prijzen, mag je zelfs bijbetalen). Dan heb ik liever dat mijn batterijen (wanneer mogelijk) 's avonds volledig volsteken met zonnestroom ipv dat ik de dag er na potentieel moet gaan laden, zelfs als het goedkope tarieven zijn. Netkosten moet ik altijd betalen.
Omvormer afknijpen wanneer nodig zodat ik niet moet betalen voor injectie.
Uiteraard ook bijladen wanneer het nodig én economisch mogelijk is.

Maar terugleveren ? Ik dacht het niet. Daar is niets aan te verdienen hier.

Pas op, versus variabel contract heb ik ook al een mooie besparing sinds ik op dynamisch zit maar niet door het terugleveren. Ik heb 1 Pib sinds oktober, nog 1 sinds januari, dynamisch contract sinds 1 mei.
Puur op tarief gekeken zit ik aan 12% besparing per kWh (2025 / 2026), op factuur bekeken heb ik al 21% minder kosten.
Allemaal met mijn eigen HA automatisatie.

En wat nu ook gigantisch opvalt ... in 2025 was (voor mij) de pure energie kost 66.85% van het factuurtotaal. De rest waren vaste kosten.
Dat aandeel van energie kost is in 2026 gemiddeld gezakt tot 51% (en zal nog verder zakken, voor april en mei zat ik rond de 38%, voor juni gaat het richting 22-23%).

• TFX77
chantalcoolsma schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:05:
[...]

Ik wil gewoon zoveel mogelijk mijn eigen zonne-energie gebruiken. De kosten maken mij niet uit. Zeker in de zomer periode kan ik zo goed als 100% zelfvoorzienend zijn.
Dat is je goed recht uiteraard. Mooi streven.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23

Winkiller

De Mopperpot

TFX77 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:49:
[...]
Ook niet in alle situaties, onze airco heeft nu veel PV stroom nodig en daardoor raken de PiBs niet altijd 100% vol. Na en voor de warme periode zakt de zon en de opbrengst, ik ga het zien....maar pas volgend jaar :)

Ik houd het voorlopig op NOM, en daar heb ik ze ook voor gekocht :Y

• FvdM
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mijn heatsink experiment helpt alleen de temperatuur omlaag. Helaas niet tegen de crashes.

Gisteren ging de P1 meter weer groen knipperen (kort-lang) en later rood. Aanvankelijk bleef NOM gewoon werken tot de reactietijd seconden lang werd. Meestal zweeft NOM zo’n 5-10W rond 0. Maar dat werd ruim 400W. De cloud uitzetten via de API stopt het knipperen en herstelde NOM, maar zodra de cloud weer aanging begon het weer. Een minuut lang internet blokkeren in de firewall en dan weer aan gaf even nieuwe knipper patronen en sindsdien is hij weer goed.

Maar ik denk dat ik er toch een smart plug op zet om tijdens vakantie wat meer remote control te hebben. Voor de batterijen twijfel ik nog of ik voor elke een losse plug doe of een 20A relay met wifi/zigbee op de aansluiting.

De cloud kan helaas niet permanent uit, want dan gaat na enkele uren de veiligheidslimiet aan die je handmatig in de app moet uitschakelen. 🙄

• TFX77
Holvoetn schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:16:
[...]

En zelfs met dynamisch contract, hangt het er van af wat de verdere context is ...

In België kan je al lang niet meer salderen. Overschot zonnestroom terugleveren aan het net is hoogstens 4c/kWh (en bij serieus negatieve prijzen, mag je zelfs bijbetalen). Dan heb ik liever dat mijn batterijen (wanneer mogelijk) 's avonds volledig volsteken met zonnestroom ipv dat ik de dag er na potentieel moet gaan laden, zelfs als het goedkope tarieven zijn. Netkosten moet ik altijd betalen.
Omvormer afknijpen wanneer nodig zodat ik niet moet betalen voor injectie.
Uiteraard ook bijladen wanneer het nodig én economisch mogelijk is.

Maar terugleveren ? Ik dacht het niet. Daar is niets aan te verdienen hier.

Pas op, versus variabel contract heb ik ook al een mooie besparing sinds ik op dynamisch zit maar niet door het terugleveren. Ik heb 1 Pib sinds oktober, nog 1 sinds januari, dynamisch contract sinds 1 mei.
Puur op tarief gekeken zit ik aan 12% besparing per kWh (2025 / 2026), op factuur bekeken heb ik al 21% minder kosten.
Allemaal met mijn eigen HA automatisatie.

En wat nu ook gigantisch opvalt ... in 2025 was (voor mij) de pure energie kost 66.85% van het factuurtotaal. De rest waren vaste kosten.
Dat aandeel van energie kost is in 2026 gemiddeld gezakt tot 51% (en zal nog verder zakken, voor april en mei zat ik rond de 38%, voor juni gaat het richting 22-23%).
Klopt, nog een variabele die mensen zouden moeten melden bij het melden van een keuze Slim Laden of NOM. Het land, zoals onze zuiderburen België regio, piektaks. Daar wil je niet alleen niet terugleveren maar ook je kW piek onder een bepaalde waarde houden, hier kunnen de Plug-In Batteries ook bij helpen. Ik weet persoonlijk niet of er meerdere varianten zijn van Slim Laden door HomeWizard rekening houdend met regels en contracten in verschillende landen.

Nogmaals vandaar alleen maar blaten, "Ik ben terug naar NOM! Yay!" Is een volledig nutteloos zonder al deze extra informatie en context. NOM lijkt voornamelijk een psychologisch doel. Want dit haal je nu wellicht echter vanaf oktober tot maart wens ik je succes maar ook in die maand ga je geen NOM halen met de Plug-In Batteries. Of je moet met de dieselgenerator de Plug-In Batteries vullen in deze maanden.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

FvdM schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:49:
Mijn heatsink experiment helpt alleen de temperatuur omlaag. Helaas niet tegen de crashes.

Gisteren ging de P1 meter weer groen knipperen (kort-lang) en later rood. Aanvankelijk bleef NOM gewoon werken tot de reactietijd seconden lang werd. Meestal zweeft NOM zo’n 5-10W rond 0. Maar dat werd ruim 400W. De cloud uitzetten via de API stopt het knipperen en herstelde NOM, maar zodra de cloud weer aanging begon het weer. Een minuut lang internet blokkeren in de firewall en dan weer aan gaf even nieuwe knipper patronen en sindsdien is hij weer goed.

Maar ik denk dat ik er toch een smart plug op zet om tijdens vakantie wat meer remote control te hebben. Voor de batterijen twijfel ik nog of ik voor elke een losse plug doe of een 20A relay met wifi/zigbee op de aansluiting.

De cloud kan helaas niet permanent uit, want dan gaat na enkele uren de veiligheidslimiet aan die je handmatig in de app moet uitschakelen. 🙄
Volgens mij is dit beter op zijn plaats -> hier dit is het PiB forum.

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:55
[...]

Zonder meer info weten wij natuurlijk niet of dit een goede beslissing was. Als je puur NOM wil dan oké, echter is Slim Laden niet puur NOM en dat hoeft ook helemaal niet. NOM wordt op een gegeven moment in je leven ook onmogelijk. Ik heb sinds november een ID.4. Daar gaat elke week een kWh of 60 in. Dus met de aankoop van een elektrische auto is NOM nullified, onmogelijk.

Het kan natuurlijk zo zijn dat Slim Laden jou gaming sessie heeft voorzien maar ook dat bijvoorbeeld jouw airco minder hard hoefde te werken omdat het veel koeler werd vannacht. Dus had je gewoon de ochtend gehaald met 78%.

Zonder contract type, verbruik, schatting, spread, aantal PiBs en waarschijnlijk nog een paar andere dingen kunnen we helemaal niets zeggen over deze beslissing, slim, duur, goed, slecht, dom, nom. Wat ik zie bij mensen is dat terug naar NOM vaak een emotionele beslissing omdat NOM nu geprogrammeerd zit in ons brein.

Ik heb dit jaar al ruim meer teruggeleverd dan ik zal gebruiken, dus salderen is de rest van het jaar niet meer van toepassing. Met mijn 16 panelen lever ik elke dag een gigantisch overschot aan waardeloze stroom terug terwijl mijn (enige) PiB sinds er slim geladen wordt meestal net boven de 80% blijft hangen. Daardoor wordt elke nacht minstens 1 kWh (waar hebben we het over..) uit het net gehaald die gratis in de PiB had kunnen zitten.

Ik kom op deze manier nooit de nacht door en dan zijn het nu notabene de langste dagen van het jaar! Het lijkt haast wel een marketing truc van HW om te laat te beginnen en te vroeg te stoppen met laden. Koop maar een tweede dan haal je de nacht wel! :+

• TFX77
Blurk62 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Ik heb dit jaar al ruim meer teruggeleverd dan ik zal gebruiken, dus salderen is de rest van het jaar niet meer van toepassing. Met mijn 16 panelen lever ik elke dag een gigantisch overschot aan waardeloze stroom terug terwijl mijn (enige) PiB sinds er slim geladen wordt meestal net boven de 80% blijft hangen. Daardoor wordt elke nacht minstens 1 kWh (waar hebben we het over..) uit het net gehaald die gratis in de PiB had kunnen zitten.

Ik kom op deze manier nooit de nacht door en dan zijn het nu notabene de langste dagen van het jaar! Het lijkt haast wel een marketing truc van HW om te laat te beginnen en te vroeg te stoppen met laden. Koop maar een tweede dan haal je de nacht wel! :+
Dat zou opgevangen moeten worden met Slim Laden als het tarief voor teruglevering juist ingevuld staat in je HomeWizard App. Mocht je dit anders ervaren dan zou ik dit als ik jou wat zeker even aankaarten bij HomeWizard.

• FvdM
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Winkiller schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Volgens mij is dit beter op zijn plaats -> hier dit is het PiB forum.
Het gaat over communicatie tussen de P1 meter en de batterijen, waarvoor de HW cloud blijkbaar verplicht is. Zodra het daar stoort gaat de NOM van de batterijen onderuit.

Lijkt me toch beter in een batterijen topic passen dan HW algemeen.

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:44
Experimental feature, upwind detectie voor de Homewizard for Homey app (v3.17.0). De battery-policy driver heeft nu een feature dat er "bovenwinds" gekeken wordt naar de bewolking gezien vanuit je thuis lokatie. Er wordt dus op basis van long/lat (gps) gekeken naar windricht / snelheid. Vanuit dit punt wordt er een weerstation gezocht en de daar aanwezige wolkendek vooruit gepland of eerder je PIB's op te laden. Standaard computermodellen zoals Open-meteo/knmi/solcast schieten nog wel eens te kort hier.

Voorbeeld Cabauw weerstation / in de buurt van mijn thuis, kijkt richting WNW (west noord west upwind) en komt bij Nieuw Vennep, pikt daar de wolkendek (CoT 0.6 = "bijna" geen wolken). In dit geval gebeurt er niets maar die leuke Nederlandse weer/wolken kan dit wel eens anders zijn. Praktijk moet verder laten zien of dit goed uitpakt maar leek mij leuke toevoeging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0X3k7oUQcpvBIovH5C5sgEAnH7M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9Bh50lBrBiUye1iKyejToZjF.png?f=user_large

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:55
TFX77 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Dat zou opgevangen moeten worden met Slim Laden als het tarief voor teruglevering juist ingevuld staat in je HomeWizard App. Mocht je dit anders ervaren dan zou ik dit als ik jou wat zeker even aankaarten bij HomeWizard.
Ik heb daar nog maar eens opnieuw naar gekeken. Op de HW hulppagina wordt voor Zonneplan €0,1074 genoemd. Dat had ik ook ingevuld.

Zonneplan (Kiki) meldt het volgende: "Voor de HomeWizard app moet je de bedragen exclusief btw én inclusief energiebelasting invullen. Voor Zonneplan in 2026 zijn de bedragen als volgt:

Overige vergoeding per kWh (teruglevering):€0,01653 (handling fee, excl. btw)

Overige kosten per kWh (afname):€0,01653 (handling fee, excl. btw)

Energiebelasting per kWh:€0,0916 (excl. btw)

Dus: Tel voor het totaal per kWh: handling fee + energiebelasting = €0,10813 (excl. btw)."

- Ik heb de 'overige kosten' in de app nu ingevuld als €0,10813 (belasting betaal je altijd) en de 'overige vergoeding' als €0,01653, omdat ik geen belasting meer terugkrijg over het overschot.

Ik ben benieuwd of dit effect heeft op het slim laden of alleen op de weergave van de bedragen bij de grafieken.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:46
Sinds enkele dagen heb ik de indruk dat het algoritme “slim laden dynamisch” meer dan in de eerste weken rekening houdt met PV opbrengst waar het het laden versus terugleveren en projectie van nachtelijk gebruik betreft. En dus minder snel 100% volladen projecteert. Dat kan te maken hebben met de relatieve prijzen in de middag versus de nacht. Vanmiddag lijkt zo’n voorbeeld. Let me explain my view.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIgAzgoDtzf2L9YsgKHQycqwxfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hnXMVkq4bJPbP3nY56le2Ldk.png?f=fotoalbum_large

Zie de bijgaande screenshot. Terwijl de batterijen 63% zijn, en stand-by staat wordt er bijna 3 kW teruggeleverd. Sinds enkele dagen is ook de batterij halverwege de nacht leeg, want laadt niet veel voller dan 70-80%, en levert dan ‘s middags 15-20 kWh terug.

In acht nemende de RTE van de batterijen en de duur van de avond piek alsmede de relatieve prijzen in de middag versus later vannacht lijkt het toch logisch om de batterij niet vol te laden en ‘s nacht stroom van het net af te nemen die maar een paar cent duurder is dan in de middag. De hele keuze om te stoppen met laden en terug te leveren hangt namelijk niet alleen van prijsverschil (versus RTE) af maar ook van het verwachte verbruik/benodigde vermogen gedurende de avond piek als de prijzen nog hoog zijn.

Dit is de dynamische prijzen situatie voor vannacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Z92Zkq7oJmc6Oaviezd2wQp-HE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I2Nw2iGftEBgCPNgnXd5tlww.png?f=fotoalbum_large

Kennelijk heeft het algoritme berekend dat voor vandaag 63% vol genoeg is. Met de ligging van mijn panelen en de huidige verwachting van de zon voor deze avond kan ik tot minimaal 1930 uur puur op zonnestroom draaien, en heb vanaf dat moment nog 63%, ca. 6 kWh voor de rest van de nacht. Met huidige verbruik van de airco en koeler van de wijnopslag zal dat de ochtend niet halen, maar stoppen met 63% SoC is financieel gezien geen verkeerde aanpak voor mij.

Ik zie anderen hier vergelijkbare ervaringen melden. In eerste instantie lijken de keuzes van het algoritme vreemd, maar zoals ik het nu voor mij zie is dat niet zo. Gewoon wel een slimme aanpak, als je rekening houdt met een RTE van 25%, dus bij de actuele stroomprijs 1/3 moet optellen (dus 1 kWh geladen tegen 25 cent deze middag, kost feitelijk “at the end of the day” en rekening houdend met deze RTE 33 cent, hoger of gelijk aan de stroomprijs van deze nacht).

Just my two cents. Ik blijf vertrouwen op de aanpak van slim laden dynamisch.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Holvoetn
Dat begrijp ik niet of er is nog iets anders wat meespeelt ?

Je hebt capaciteit over én je weet al dat je van het net gaat moeten bijladen, waarom die capaciteit dan niet gewoon volsteken met zonnestroom aan kost 0 ? Het is toch niet logisch om die capaciteit dan leeg te laten ?
Of mis ik iets ?

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:46
Holvoetn schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:36:
Dat begrijp ik niet of er is nog iets anders wat meespeelt ?

Je hebt capaciteit over én je weet al dat je van het net gaat moeten bijladen, waarom die capaciteit dan niet gewoon volsteken met zonnestroom aan kost 0 ? Het is toch niet logisch om die capaciteit dan leeg te laten ?
Of mis ik iets ?
Ik krijg nu, salderen is nog van toepassing, 25-28 cent voor een teruggeleverde kWh, maar als ik die in de batterij opsla gaat er 1/3 (volle cyclus) van verloren, terwijl ik vannacht 30 cent betaal na de piek vanaf rond middernacht, die ik wel afdek met de batterijen.

Houd dus rekening met de nog geldende saldering (en mijn jaarverbruik is aanzienlijk hoger dan de PV opbrengst). Na 01-01-2027 zal de redenering anders worden, dan krijg ik bij een prijs van 25 cent per kWh maar ca. 10 cent per kWh, en ja “dan zal ik de batterijen wel volsteken”.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Holvoetn
DAT was dus het stukje wat je niet vermeld had :)

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:53

Helaas heb je bij menig helpdesk medewerkers die wat minder capable zijn. Dit is echt een super knullige reactie. Zo had ik destijds een tweedehands P1 meter ontvangen (verzegeling was gebroken, gekreukte handleiding en zwarte veeg op P1 meter). Helaas was een eerste reactie van dat HW altijd nieuwe produkten verkoopt. Jammer dat men eerst in de verdediging gaat en pas later een klantvriendelijke reactie geeft. Spijtig, maar geen absolute ramp. Het wordt uiteindelijk goed opgelost.

• Tulster
meesje schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:47:
[...]

Helaas heb je bij menig helpdesk medewerkers die wat minder capable zijn. Dit is echt een super knullige reactie. Zo had ik destijds een tweedehands P1 meter ontvangen (verzegeling was gebroken, gekreukte handleiding en zwarte veeg op P1 meter). Helaas was een eerste reactie van dat HW altijd nieuwe produkten verkoopt. Jammer dat men eerst in de verdediging gaat en pas later een klantvriendelijke reactie geeft. Spijtig, maar geen absolute ramp. Het wordt uiteindelijk goed opgelost.
Ja eens. In dit geval uiteindelijk netjes opgelost door een andere medewerker. We zijn er samen uitgekomen en kunnen weer door! :)

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:06
Bedenkingen, opmerkingen? Zouden jullie voor de afschrijving gaan of voor de 10 of 15 jaar prognose? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFXmR6rhLAgfJIZsnnwEoCiZFtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qb9ud0cER6ATUWaAPnT75q0i.jpg?f=fotoalbum_large
PaulC schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:30:
Bedenkingen, opmerkingen? Zouden jullie voor de afschrijving gaan of voor de 10 of 15 jaar prognose? [Afbeelding]
Waar komt netto 2,16 kWh vandaan? Is me niet helemaal duidelijk. Van de 2,7 kWh opslag is 92% beschikbaar voor direct verbruik. Dan kom je op bijna 2,5 kWh uit. Zie TS.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• monotron
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08 16:28
Devke schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:05:
[...]

Waar komt netto 2,16 kWh vandaan? Is me niet helemaal duidelijk. Van de 2,7 kWh opslag is 92% beschikbaar voor direct verbruik. Dan kom je op bijna 2,5 kWh uit. Zie TS.
Zelfgemeten RTE waarschijnlijk? Komt bij ook zeker niet boven de 80%

• TFX77
monotron schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:42:
[...]

Zelfgemeten RTE waarschijnlijk? Komt bij ook zeker niet boven de 80%
Is 80% laden en ontladen? RTE is Round Trip Efficiency. Bij ontladen, dus single trip is het verlies natuurlijk maar één kant op. Laten we als voorbeeld zeggen bij lage vermogens 12,5% = 2,7kWh * 87,5% = 2,36 kWh of bij hoge vermogens 10% = 2,7kWh * 90% = 2,43 kWh. Uiteraard heb je meer geladen om de batterij vol te laden maar dat is de berekening van RTE, niet wat je uiteindelijk uit de batterij haalt.

[ Voor 14% gewijzigd door TFX77 op 30-06-2026 15:31 ]

• matje70
  • Laatst online: 29-08 11:17
App offline? Kan niets meer zien.

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

• TFX77
matje70 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:33:
App offline? Kan niets meer zien.
Ze zijn de servers aan het rangschikken bij @HomeWizard_NL. Ofwel er lijkt een Cloud storing te zijn. Maar ze zijn nu alweer langzaam aan het terugkomen hoor. Ik zie weer grafieken en nu ook data.

• PaulC
[...]

YouTube: HomeWizard Plug-in Battery uitbreiden (extra accu)

Op 1m35' RTE 72 a 82, alhoewel ik zelf overal 80 gebruik ik de simulaties

• fredhuizinga
PaulC schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:46:
[...]

YouTube: HomeWizard Plug-in Battery uitbreiden (extra accu)

Op 1m35' RTE 72 a 82, alhoewel ik zelf overal 80 gebruik ik de simulaties
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJZ6RtxpIRYLNlQenaKzc0UqqRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2GAQE4oxOKY7OrU19oAoCIj.jpg?f=fotoalbum_large Ik zou niet boven de 75% zitten met berekeningen..

• hanev001
PaulC schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:30:
Bedenkingen, opmerkingen? Zouden jullie voor de afschrijving gaan of voor de 10 of 15 jaar prognose? [Afbeelding]
Je berekening is nogal onduidelijk omdat je niet uitlegt hoe je aan "Restverbruik" komt. Het zou een stuk duidelijker zijn als je verteld hoeveel kWh je in de batterijen denkt te kunnen laden en op basis daarvan kan je met een RTE van 70% (realistischer dan jouw 80%) berekenen hoeveel daarvan netto overblijft.

• PaulC
hanev001 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:26:
[...]

Je berekening is nogal onduidelijk omdat je niet uitlegt hoe je aan "Restverbruik" komt. Het zou een stuk duidelijker zijn als je verteld hoeveel kWh je in de batterijen denkt te kunnen laden en op basis daarvan kan je met een RTE van 70% (realistischer dan jouw 80%) berekenen hoeveel daarvan netto overblijft.
De berekening gebeurd op basis van 3 jaar historische data (op dagbasis) Er kan daarbij nooit meer in de batterij geladen en verbruikt worden dan er injectie was of verbruik nodig was die dag. Dat geeft een nieuw hypotetisch jaarverbruik en kwh besparing icm met stroomprijs en ondertussen aangepaste tabel naar 0,7 RTE

• PaulC
[...]

Volgens TS

" je hebt te maken met ongeveer 22-25% omzettingsverliezen " :+
PaulC schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:25:
[...]

Volgens TS

" je hebt te maken met ongeveer 22-25% omzettingsverliezen " :+
Het was niet duidelijk waar de 2.16 kWh vandaan komt. Ik zou overigens niet rekenen met 80%. Een 72% is realistischer. Dat was hier de RTE. Gemeten met de HW kWh MID meter.

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:40

Canis Lupus

Vosbot

fredhuizinga schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:04:
[...]

[Afbeelding] Ik zou niet boven de 75% zitten met berekeningen..
72,5% is hier ook de RTE :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sz1e8Sof83CnNCyLoW1nZSzbFI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JTtqAeqhAwt1wEh8QLbYIZV9.png?f=user_large

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f0Fz4FgnAciDE7SrDMQU2Tsvfg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dGWdgCvcMnaVmRpwQvvEAsVo.png?f=fotoalbum_large

Hoe later gekocht hoe slechter de RTE? xD waarschijnlijk ligt dit aan de sturing qua welke hij meer op max vermogen laat lopen oid.

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

Hier RTE 70% 2x. Dit komt omdat ontladen met weinig vermogen gebeurt.

• Holvoetn
Hier gelijkaardig.
Gemiddeld over 2 PiB's 71.25%.
Maar je merkt dat het omhoog kruipt als er met grotere vermogens geladen/ontladen wordt.

• Olie_B_Bommel
Bij mij is de RTE. nu 71,93% en 72,24%. Ik merk dat naar mate de batterijen hier langer staan de RTE omlaag gaat. Vorig jaar op 14 juni 2025 was de RTE 73,23% en 75,02%. Geen idee waarom de RTE achteruit gaat. Misschien door software aanpassingen door HW?

Ik hoopte dat de RTE na de winter maanden wel weer omhoog zou kruipen, maar het tegendeel gebeurd.

• Holvoetn
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:42:
Bij mij is de RTE. nu 71,93% en 72,24%. Ik merk dat naar mate de batterijen hier langer staan de RTE omlaag gaat. Vorig jaar op 14 juni 2025 was de RTE 73,23% en 75,02%. Geen idee waarom de RTE achteruit gaat. Misschien door software aanpassingen door HW?

Ik hoopte dat de RTE na de winter maanden wel weer omhoog zou kruipen, maar het tegendeel gebeurd.
Bij mij is het echt wel op die manier zoals je het ook zou verwachten.
Naarmate winter naar lente naar zomer gaat én ik in HA mogelijkheid heb ingebouwd om te laden vanuit net, en er dus met hogere vermogens geladen wordt, zie ik die RTE omhoog kruipen.
Ik verwacht dat die tegen de herfst/winter wel weer stilletjes naar beneden gaat gaan.

Let wel, dat omhoog/omlaag gaan, is met procentpunten, niet procenten. Dus héél geleidelijk (en naarmate die batterijen meer en meer in de tijd gebruikt worden, zal dat ook wel gaan afvlakken).

• hanev001
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:42:

Dat de RTE in de zomermaanden omlaag gaat is goed te verklaren. Er zijn meer uren waarin je zonnepanelen voldoende opwekken om in je verbruik te voorzien. Gevolg dat je minder via de batterijen zal hebben lopen en ook nog eens op lager vermogen omdat je minder moet aanvullen bij gebruik . Alleen al door dat je meer uren de batterijen in idle hebt staan leidt al tot een lagere RTE want ook in idle verliest de batterij lading (denk aan SOC correcties) Heb je meerdere batterijen dat neemt dat effect extra toe door het wisselen tussen batterijen en de standby tijd na gebruik.

Ik zelf kom met 4 batterijen in puur NOM gebruik over het 1e halfjaar uit op een RTE van 66%.
hanev001 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:09:
Ik zelf kom met 4 batterijen in puur NOM gebruik over het 1e halfjaar uit op een RTE van 66%.
Ik kom over de eerste zes maanden van 2026 op iets meer dan 70%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/nmJ3lhZFCCD5StumXOqCYOvZ.png

Self sufficiency is 58%, de PiB heeft dat over deze periode wel ongeveer verdubbeld als ik de grafiek zo inschat. We hebben over juni trouwens wel erg veel stroom verbruikt, het is hier de maand met het hoogste verbruik sinds ik begonnen met meten in HA. Dit komt voornamelijk doordat de airco tijdens de hittegolf zoveel uren heeft gemaakt. Daardoor toch hier en daar wat stroom van het net moeten halen, zelfs twee keer de PiB uit het net geladen, om de dure uren te kunnen overbruggen.

Ik moet gauw de extra zonnepanelen die ik klaar heb staan op de schuur gaan leggen, maar daarvoor moeten eerst de golfplaten vervangen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• TFX77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dl6ZOrsDS7rrZuNnvDFxvLlH9Gc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NM8RnxFiEiNJrH2xSdd5XUcG.png?f=user_large

Dit is niet zichtbaar bij iPad. Vreemd!!

• TFX77
GL007 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:53:
[...]

Dit is niet zichtbaar bij iPad. Vreemd!!
Dit is een Home Assistant screenshot.
Django/Jinja:
1
{{ average(states('sensor.pib1_rte') | float, states('sensor.pib2_rte') | float, states('sensor.pib3_rte') | float) | round(0) }}
Vast ook te fixen met Homey.

TFX77 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:58:
[...]

Dit is een Home Assistant screenshot.
Django/Jinja:
1
{{ average(states('sensor.pib1_rte') | float, states('sensor.pib2_rte') | float, states('sensor.pib3_rte') | float) | round(0) }}
Vast ook te fixen met Homey.
Ok dat is duidelijk. Ik heb zelf zoiets voor homey

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEkut9L7kYOhwByI6bMRy5O_NPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TVgrUeFUif74ysFBM49J2G8P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door GL007 op 01-07-2026 12:13 ]

Ach wat leuk, net als ik op mijn werk natuurlijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/T2rnYRQNhhZiANo6lHJ0HtS9.png

Gelukkig maar één van de vier, maar toch.

-edit-

Als ik vanavond thuiskom maar even power eraf -> >1 min wachten -> power er weer op en open dat dit het probleem oplost.

Anders moet ik weer met wizzy aan de gang :F :'(

[ Voor 33% gewijzigd door JeroenH op 01-07-2026 13:35 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• LV1
  • Laatst online: 21:21

LV1

RTE-gemiddelde van 3 Pibs over 426 dagen 70.1% en gemiddeld 171 Cycli gedraaid.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

JeroenH schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:30:

[Afbeelding]

-edit-

Als ik vanavond thuiskom maar even power eraf -> >1 min wachten -> power er weer op en open dat dit het probleem oplost.

Balen maar iemand zoals jij heeft er geen slimme stekker tussen zitten ? waarom niet ?
Succes met de afhandeling :)

• fredhuizinga
JeroenH schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:30:

[Afbeelding]

-edit-

Volgens mij was het een half uur power eraf.. of langer, om alle electronica ook te ontladen ofzo...

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

fredhuizinga schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:41:
[...]

Volgens mij was het een half uur power eraf.. of langer, om alle electronica ook te ontladen ofzo...
Nee hoor, slechts 1 minuut volgens dit topic :)
Winkiller schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:39:
Balen maar iemand zoals jij heeft er geen slimme stekker tussen zitten ? waarom niet ?
Omdat:

* Het hier in technische zin inmiddels al een jaar probleemloos werkt
* Dat zou niet nodig moeten zijn
Succes met de afhandeling :)
We gaan het zien. Ik begin te merken dat ik eigenlijk meer opslagcapaciteit nodig heb, helemaal als de 1500Wp extra op de schuur erbij komt. Afhankelijk van hoe dit probleem wat ik nu heb afloopt moet ik misschien toch maar eens serieus gaan nadenken over wat anders. Ik heb inmiddels mijn eisen/wensen-lijstje veel scherper dan toen ik de HW PiB's kocht, dus het is hoe dan ook een goed leertraject geweest.

Als mijn set op V&A komt laat ik het wel even weten hier ;)
fredhuizinga schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:41:
Klinkt mij zeer.... amateuristisch... in de oren als dit het zou moeten zijn. Maar bedankt voor de tip. Ik zal hem uit het stopkontakt halen als ik thuiskom, en hem na het eten weer inpluggen.

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 01-07-2026 14:15 ]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Verdorie, het online en offline spook voor nummer 2 is hier weer aanwezig :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUs1odYImeQXRhSwGATzFWA1dF8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2U3uKiAokQ7tWarfBPoFLgBg.jpg?f=user_large

Nummer 1 op dezelfde plek heeft nooit last, iemand ?

Ik ga ze tijdelijk uit elkaar halen, no: 1 boven en no: 2 beneden, eens kijken of dat iets oplevert.

[ Voor 21% gewijzigd door Winkiller op 01-07-2026 14:46 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:02
@Winkiller draait bij mij al maanden stabiel.

Meer de P1 die 1x in de paar maanden niet naar homewizzard logt, echter wel gewoon werkt in mijn homey en home wizzard en dus ook gewoon de accu's laat werken,

Het enige home wizzard product die ik af en toe van het stroom af haal en er weer op zet is de watermeter.
Winkiller schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:44:
Nee hoor, slechts 1 minuut volgens dit topic :)
Ja, maar ik heb een (veel) hogere software-versie dat die daar genoemd wordt.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

JeroenH schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:40:
[...]
Ja, maar ik heb een (veel) hogere software-versie dat die daar genoemd wordt.
Zet je hem 2 minuten uit :+
Half uur stroomloos en hij doet het weer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/BWT4twL681oYiwBiTMMjErzI.png

Over tot de orde van de dag maar weer. Moet niet te vaak gebeuren dit! Ik zou het helemaal niet gek vinden als de batterij zelf een keer reboot bij dit probleem. @HomeWizard_NL tip voor de volgende FW-update.

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-08 09:46
Batterij 1 medio mei 2025 en batterij 2 eind juni 2025. Dus draait nu een jaar:

PIB 1 = RTE 74,3 ; cycl: 306

PIB 2 = RTE 74,9 cycl.: 297

[ Voor 9% gewijzigd door counter12 op 01-07-2026 19:18 ]

• fredhuizinga
JeroenH schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:45:
[...]

Omdat:

* Het hier in technische zin inmiddels al een jaar probleemloos werkt
* Dat zou niet nodig moeten zijn

[...]

We gaan het zien. Ik begin te merken dat ik eigenlijk meer opslagcapaciteit nodig heb, helemaal als de 1500Wp extra op de schuur erbij komt. Afhankelijk van hoe dit probleem wat ik nu heb afloopt moet ik misschien toch maar eens serieus gaan nadenken over wat anders. Ik heb inmiddels mijn eisen/wensen-lijstje veel scherper dan toen ik de HW PiB's kocht, dus het is hoe dan ook een goed leertraject geweest.

Als mijn set op V&A komt laat ik het wel even weten hier ;)

[...]

Klinkt mij zeer.... amateuristisch... in de oren als dit het zou moeten zijn. Maar bedankt voor de tip. Ik zal hem uit het stopkontakt halen als ik thuiskom, en hem na het eten weer inpluggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME0f25wBN7OvCN29GaDNNGeb5YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnphVwXOQZGq2VkNvpw5TvLR.jpg?f=fotoalbum_large blijkbaar heeft HW bovenstaande procedure doorgegeven mbt een harde reset...

• Knurt
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eq7GYk3sgAbi2ztXX_AaNNa5W3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65Dnaw9SuWNzNAZri6FRPmil.jpg?f=fotoalbum_large

Hier mijn RTE cumulatief die ik op weekbasis heb bijgehouden sinds media maart 2025.

Het blijft bij mij ook in de range 73,2 - 73,5% hangen. Je zit hem hier in de wintermaanden iets terugzakken en dan in maart/april weer iets oplopen om dan in de warme juni maand weer iets in te zakken. Wellicht meer actieve koeling nodig gehad door de warmte en daardoor nog iets minder efficient? Het is niet veel natuurlijk, maar toch..
Dit zijn overigens de gegevens uit de HW app -> Apparaten -> Plug in Battery. Als ik de gegevens van de HW Energy Socket (op schakelslot) bekijk zijn die toch nog ongeveer een procent minder, gek genoeg.

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-08 15:23
fredhuizinga schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:25:
[...]

[Afbeelding] blijkbaar heeft HW bovenstaande procedure doorgegeven mbt een harde reset...
Ik heb deze hele procedure ook doorlopen (lees de reacties begin juni maar) m.b.t. een oranje knipperende led. Was een (over) verhittingsprobleem en mijn batterij is uiteindelijk gewisseld.

De mededeling om de batterij 3 kwartier uit te schakelen is (wat mij betreft) ook dikke onzin. Een minuut snap ik om een reset uit te voeren. 3 kwartier niet. Dat is alleen maar om de batterij te koelen. Dus na gebruik komt je probleem weer terug. Dat is mijn voorspelling i.i.g.

Ik had deze problemen met 1 van mijn 3 batterijen tijdens de eerste warme periode. Na wisseling heeft de 'nieuwe' batterij ook prima gedraaid tijdens de hittegolf van vorige week. Uiteraard hebben alle 3 de batterijen wel 'last' van warme ruimtes waardoor ze input/output power verlagen. Maar dat is normaal gewenst gedrag.

[ Voor 15% gewijzigd door SpeedingWilly op 02-07-2026 08:25 ]

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

SpeedingWilly schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:23:
m.b.t. een oranje knipperende led. Was een (over) verhittingsprobleem en mijn batterij is uiteindelijk gewisseld.
Ik snap daar niets van. Ik heb tijdens de écht hete dagen af en toe eens in de HW app gecheckt hoe de batterijen er aan toe waren, en die hebben ondanks toch echt hoge temperaturen in de ruimte waar ze staan bijna alleen maar aangegeven "temperatuur OK batterij werkt normaal". En nu de temperatuur weer een stuk lager is heb ik ineens dit. Dat is toch vreemd.

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-08 15:23
ik vertel alleen maar mijn ervaringen en die 'tip' van 45min uitzetten vind ik zelf vreemd en is alleen maar om jouw batterij helemaal af te koelen. Ik voorspel dat jouw problemen terugkomen. Dat was bij mij iig wel zo.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Pagina: 1 ... 281 ... 289 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2