• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:41

fxs81

Julianadorp

japie06 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:15:
Ik krijg elke keer een time-out als ik P1 meter wil updaten. Ik zit (nog?) op versie 5.19. Al enkele keren de stroom er af gehaald, maar dat helpt niet.

Iemand tips?
Probeer het eens via een hotspot op je mobiel. Dat heb ik al een paar keer voorbij zien komen als het niet lukt.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-03 15:21

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik zie dat de plug-in batterij weer korting heeft... wordt weer interessanter

@HomeWizard_NL
Hoe zit dat juist in deze situatie:

Huidig:
- zonnepanelen
- (vaste) thuisbatterij verbonden met zekeringskast, ingesteld op eigen verbruik, dus zonnestroom, geen handelen etc.

Misschien binnenkort:
- zonnepanelen
- (vaste) thuisbatterij verbonden met zekeringskast, ingesteld op eigen verbruik, dus zonnestroom, geen handelen etc.
- 1 HW plug-in batterij op een vrij stopcontact

Mijn vraag:

- wat krijgt voorrang wanneer 's ochtends de zon begint te schijnen: Mijn vaste thuisaccu, of de HW plug-in accu?

... dus

- gaat de zonnestroom eerst naar de vaste thuisbatterij tot die vol is (of tot er meer zonnestroom is dan dat de vaste thuisbatterij vraagt om te laden) en gaat de overschot zonnestroom pas dan naar de HW Plug-in accu?

- of gaat eerst de HW-plug-in accu volladen en dan pas de vaste thuisbatterij (of eventueel gelijktijdig met de overschot van de opbrengst op dat moment)?

ps: mijn inverter (en vaste thuisaccu) is niét gelinkt via HW P1 meter vermits het een merk is (Sofar) dat (nog) niet ondersteund is binnen de app.

[ Voor 21% gewijzigd door PinusRigida op 05-03-2026 11:18 ]

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PinusRigida schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:09:
Ik zie dat de plug-in batterij weer korting heeft... wordt weer interessanter

@HomeWizard_NL
Hoe zit dat juist in deze situatie:

Huidig:
- zonnepanelen

Misschien binnenkort:
- zonnepanelen
- 1 HW plug-in batterij op een vrij stopcontact

Mijn vraag:

- wat krijgt voorrang wanneer 's ochtends de zon begint te schijnen: Mijn vaste thuisaccu, of de HW plug-in accu?

... dus

- gaat de zonnestroom eerst naar de vaste thuisbatterij tot die vol is (of tot er meer zonnestroom is dan dat de vaste thuisbatterij vraagt om te laden) en gaat de overschot zonnestroom pas dan naar de HW Plug-in accu?

- of gaat eerst de HW-plug-in accu volladen en dan pas de vaste thuisbatterij (of eventueel gelijktijdig met de overschot van de opbrengst op dat moment)?

ps: mijn inverter (en vaste thuisaccu) is niét gelinkt via HW P1 meter vermits het een merk is (Sofar) dat (nog) niet ondersteund is binnen de app.
Volgens mij gaat dit gezeur opleveren. Twee losse systemen ga je dalijk ook krijgen dat 1 gaat opladen, en de ander denkt: ow ik ga ontladen... Ga geen accus mixen, beide hebben hun eigen logica en als ze niet van elkaar weten is het vragen om problemen.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05:13
Tenzij je er een andere vorm van controle kan tussen zetten (Homey, HA, ...) die het verkeer regelt.

Ik heb iets gelijkaardigs met 2 HW PiBs en 1 Ecoflow Delta 3 Plus.
Ik bepaal via HA wanneer die laatste mag/kan laden.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

IJsbeer schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:27:
[...]

Volgens mij gaat dit gezeur opleveren. Twee losse systemen ga je dalijk ook krijgen dat 1 gaat opladen, en de ander denkt: ow ik ga ontladen... Ga geen accus mixen, beide hebben hun eigen logica en als ze niet van elkaar weten is het vragen om problemen.
Thanx.

Zie ik het dan verkeerd als ik, met m'n boerenverstand, denk dat de HW Plug-in (wanneer die naar stroom vraagt om op te laden) gewoon een verbruiker zal zijn, waardoor dat ie gaat opladen, ofwel van zonnestroom als op dat moment zon schijnt, of van de vaste thuisaccu als er op dat moment niet voldoende zon is?

Terwijl omgekeerd het in principe niet zal gebeuren vermits:
- vaste thuisaccu staat ingesteld op eigen gebruik, dus die laadt alleen op van zon.
... en de HW Plug in zal dus nooit z'n stroom naar de vaste thuisaccu sturen...

...dan is er op zich toch niet echt een probleem vraag ik me dan af?

Netto verschil is dan eigenlijk dat die HW Plug-in een extra verbruiker wordt in huis wanneer die moet laden.
Wat betreft mijn vaste thuisaccu (die idd. niet weet dat er ergens een plug-in accu staat) is die HW plug in die met 800W staat te laden, voor hetzelfde geld een 800W warmwater onderbouw boilertje die water staat op te warmen. (voor die vaste accu maakt het niet uit, stroomvraag is stroomvraag, of dat nu voor een plug-in accu is of een ander apparaat ergens aan een stopcontact in huis)

...maar misschien zie ik het verkeerd, of zie ik over het hoofd hoe mijn vaste thuisaccu gaat reageren bvb. na zonsondergang, wanneer een ànder apparaat stroom staat terug te geven aan het huis... en sowieso weet ik daarmee nog niet welke accu voorrang krijgt bij zon... vandaar mijn vraag...

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 05-03-2026 11:53 ]

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:26
PinusRigida schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:46:
[...]

Thanx.

Zie ik het dan verkeerd als ik, met m'n boerenverstand, denk dat de HW Plug-in (wanneer die naar stroom vraagt om op te laden) gewoon een verbruiker zal zijn, waardoor dat ie gaat opladen, ofwel van zonnestroom als op dat moment zon schijnt, of van de vaste thuisaccu als er op dat moment niet voldoende zon is?

Terwijl omgekeerd het in principe niet zal gebeuren vermits:
- vaste thuisaccu staat ingesteld op eigen gebruik, dus die laadt alleen op van zon.
... en de HW Plug in zal dus nooit z'n stroom naar de vaste thuisaccu sturen...

...dan is er op zich toch niet echt een probleem vraag ik me dan af?

Netto verschil is dan eigenlijk dat die HW Plug-in een extra verbruiker wordt in huis wanneer die moet laden.
Wat betreft mijn vaste thuisaccu (die idd. niet weet dat er ergens een plug-in accu staat) is die HW plug in die met 800W staat te laden, voor hetzelfde geld een 800W warmwater onderbouw boilertje die water staat op te warmen. (voor die vaste accu maakt het niet uit, stroomvraag is stroomvraag, of dat nu voor een plug-in accu is of een ander apparaat)

...maar misschien zie ik het verkeerd zie ik over het hoofd hoe mijn vaste thuisaccu gaat reageren bvb. na zonsondergang, wanneer een ànder apparaat stroom staat terug te geven aan het huis... en sowieso weet ik daarmee nog niet welke accu voorrang krijgt bij zon... vandaar mijn vraag...
Je vergeet even dat je dan dubbel verlies hebt. De vaste accu wordt geladen wat +/- 10 % verlies heeft. Dan zou de PiB geladen worden met 10% verlies door de vaste accu met ook weer 10% verlies. En straks haal je die stroom weer uit de PiB ook weer met 10% verlies. Kortom je zit veel onnodige warmte te produceren. Het werkt natuurlijk wel, maar je moet zien te voorkomen dat de ene accu de andere accu oplaadt.

Die 10% is heel globaal genomen en is sterk afhankelijk van het systeem wat je gebruikt.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:28

Maasluip

Kabbelend watertje

De HW batterij kijkt naar de P1 meter. Als die retour levert dan zal de batterij willen gaan opladen. Als die batterij dan oplaadt en als je vaste accu dan denkt "he, er is afname", dan kan die best wel eens gaan ontladen ja.
En andersom ook. Als je vaste accu aan het opladen is en de P1 meter gaat even positief (want dat is nooit een direkte regeling) kan de HW batterij weer gaan ontladen.

Als die verder niet met elkaar praten is kan dat vreemde effecten geven.

Signatures zijn voor boomers.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

winwiz schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:55:
[...]

Je vergeet even dat je dan dubbel verlies hebt. De vaste accu wordt geladen wat +/- 10 % verlies heeft. Dan zou de PiB geladen worden met 10% verlies door de vaste accu met ook weer 10% verlies. En straks haal je die stroom weer uit de PiB ook weer met 10% verlies. Kortom je zit veel onnodige warmte te produceren. Het werkt natuurlijk wel, maar je moet zien te voorkomen dat de ene accu de andere accu oplaadt.

Die 10% is heel globaal genomen en is sterk afhankelijk van het systeem wat je gebruikt.
Klopt, hoewel ik dat niet vergeten was, ik weet dat er zo'n 10% verlies is bij laadcycli.

De reden dat ik nog een extra PiB overweeg is om de overschot zonnestroom op te vangen die ik nu op zonnige dagen over heb nadat de vaste thuisbatterij vol is, dus die PiB zou (vooral) door zon opgeladen worden, maar vermits ze onderling niet communiceren kan ik dus (zonder iets als Home Assistant) niet voorkomen dat mijn vaste thuisbatterij op minder zonnige tijdstippen mijn PiB staat op te laden.... het scenario dat je hierboven schetst idd.

...maar als dat het enige potentiële nadeel is, dan sta ik ervoor open, dan kan ik (denk ik toch?) op die momenten nog steeds de HW PiB via de app verhinderen om op te laden en instellen dat ie pas terug oplaadt op moment dat mijn P1 meter een overschot zonnestroom meet, want overschot zonnestroom langs P1 = vaste thuisaccu vol

Enfin, ik dénk dat het zo werkt, ik zou het in principe best gewoon uittesten maar zo'n PiB kopen om even iets uit te testen vind ik wat gek, vandaar mijn vraag hier dus...

...misschien is het handig dat ik hier kort schets wat er nu gebeurt, om te beoordelen hoe een PiB zal reageren

- zonnige dagen (zoals vandaag): Vaste accu staat op te laden
...terwijl...
- in de Homewizard app mijn P1 meter géén zonnestroom waarneemt, wànt, de 1,3 kW die momenteel door de panelen wordt opgewekt, gaat integraal naar de vaste thuisaccu. (die vaste thuisaccu communiceert niét met de P1 meter, voor de P1 meter staat er nu gewoon 0 op de meter)

Dus stél, ik heb nu ook een HW PiB, die via de homewizard app staat ingesteld om alléén op te laden wanneer er zonnestroom binnenkomt, (en dus wanneer P1 meter die zonnestroom ook waarneemt)
- dat laatste kan alléén als vaste accu dus al vol is (gesteld dat er op dat moment nog zon is), en pas dàn gaat de PiB gaan opladen want bij een volle vaste accu, gaat de overschot zonnestroom dus door de meter en wordt die door de P1 meter waargenomen.

Dat is hoe ik denk dat het zou werken en dat is mijn bedoeling... Alleen weet ik het niet 100% zeker...

[ Voor 23% gewijzigd door PinusRigida op 05-03-2026 13:26 ]

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:36
@PinusRigida kun je dan niet beter op safe gaan en je vaste thuisaccu uitbreiden?

Denk dat alle vast aangesloten systemen best wel uit zijn te breiden met een extra accu module.

Zo is de uitbreiding dan ook stuk efficienter naar alle waarschijnlijkheid. Kost dan eenmalig wel extra kosten, maar dat haal je er denk ik snel weer uit.

Wat heb je momenteel als vaste accu systeem in gebruik?

[ Voor 24% gewijzigd door dinandus op 05-03-2026 13:23 . Reden: extra tekst ]

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

dinandus schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:03:
@PinusRigida kun je dan niet beter op safe gaan en je vaste thuisaccu uitbreiden?

Denk dat alle vast aangesloten systemen best wel uit zijn te breiden met een extra accu module.

Wat heb je momenteel als vaste accu systeem in gebruik?
Jazeker!
Dat is zeker een optie dat ik ook overweeg, qua kostprijs is het zelfs aanzienlijk voordeliger per kWh, alleen kan ik dat zelf niet en moet ik daarvoor iemand betalen.

Nu hoor ik je denken "jawel, je kan dat wel zelf, het is gewoon op elkaar stapelen" maar het ding zit vast aan muur, ik moet inverter loskoppelen, opnieuw boren, terug connecteren en wellicht nog het ene en het andere instellen in de configuratie van dat systeem... bovendien; het is elektronica, ik heb daar evenveel kennis over als een vis over loopschoenen, dus ik doe dat niet...

Dus dat worden ook weer installatiekosten, werkuren, etc...

...vandaar m'n interesse in zo'n PiB...

Het is een Sofar Solar Powerall systeem overigens...

[ Voor 6% gewijzigd door PinusRigida op 05-03-2026 13:27 ]

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-03 12:02
henkzelf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:45:
Zijn er meer mensen bij wie het stand by verbruik in de war is? Normaal heb ik een vermogen van ca. 33 watt en 23 watt als we een paar dagen weg zijn. Nu sinds twee dagen 3 watt. In de grafiek is de fel paarse balk niet te zien. Alleen het flauwe paarse verbruiks patroon.[Afbeelding]
Ben ik nog steeds de enige? Na twee normale dagen nu al weer twee dagen zo,'n rare grafiek met dat getal rond de 3 watt of lager.
Simpel huis zonder wp. Wel 6 paneeltjes en 1 PiB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DVeE4DL0gNsxYP5yRjRMDTNtLI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9iSokKY3YXNc93UYYwCmUovK.png?f=fotoalbum_large

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 16:32

joeri1

Cloud Engineer

henkzelf schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:00:
[...]

Ben ik nog steeds de enige? Na twee normale dagen nu al weer twee dagen zo,'n rare grafiek met dat getal rond de 3 watt of lager.
[Afbeelding]
Nope, afgelopen vrijdag, dinsdag en gisteren een waarde van 0 of -0.01. Dit is dan ook alleen voor de standby grafiek, alle andere grafieken geven wel normale waarden.

[ Voor 7% gewijzigd door joeri1 op 05-03-2026 15:17 ]

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

[...]

[Afbeelding]
joeri1 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:17:
[...]

Nope, afgelopen vrijdag, dinsdag en gisteren een waarde van 0 of -0.01. Dit is dan ook alleen voor de standby grafiek, alle andere grafieken geven wel normale waarden.
Schiet me niet dood als dit een dom antwoord is, maar is dit niet compleet normaal wanneer je sluipverbruik opgevangen wordt door je PiB?

Ik heb nu geen PiB maar een vaste maar in essentie is de werking voor wat betreft standbyverbruik vergelijkbaar, toch?

De voorbije weken was mijn standbyverbruik ook hoger, aanzienlijk hoger zelfs aangezien ik mijn thuisaccu liet opladen op nachttarief...

...maar vorige en deze week toont mijn standby-grafiek ook minuscule waarden aan, simpelweg omdat nu genoeg zon schijnt overdag zodat het sluipverbruik door de batterij wordt afgevangen (en dus niet langs de meter passeert)

Hier m'n grafiekje van vorige week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFk48Gr0JeF7B1C3umOVzeIET6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBy4JsOFEbTG2fc6b6Cs4Z5Y.jpg?f=fotoalbum_large
eerste balkje in mijn screenshot is toen m'n thuisbatterij nog 's nachts stond te laden = hoog standby-verbruik via de HW P1 meter. De dagen erna was het zonnig genoeg overdag zodat accu tegen 's avonds vol genoeg zat om volledig sluipverbruik op te vangen en dus = quasi geen sluipverbruik en dus geen, of minuscule balkjes...

...of zie ik iets over het hoofd omdat ik geen HW PiB heb? (want ik weet dat die wél communiceert met de P1 meter en je daarvan dus ook balkjes kan zien, maar dat kan ik thuis niet reproduceren)

[ Voor 12% gewijzigd door PinusRigida op 05-03-2026 17:07 ]

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23:13
[...]

[Afbeelding]
Ook hier vanaf 2 maart een rare grafiek, ook vandaag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VliU9ERSr-vrRI5gqp_nKl-AYb0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zuyzcgMTlhVcxYgQTn4duce7.png?f=fotoalbum_large

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:12
unconnected schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:44:
[...]

Bij mij deed ie dat tot van de week ook (de kwh grafiek bleef in de live view een constante lijn), maar na alle server problemen (kreeg ik vandaag een mail over) keek ik vanmiddag even en nu hobbelt de lijn weer lekker mee met de schaduwen. Misschien bij jou ook weer! :P
Ik heb het hier nu een paar keer gecheckt en de situatie is onveranderd. Ik heb er geen problemen mee. We hebben hier voldoende helder wat waar gebeurt.

• henkzelf
PinusRigida schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:59:
[...]

[...]

Schiet me niet dood als dit een dom antwoord is, maar is dit niet compleet normaal wanneer je sluipverbruik opgevangen wordt door je PiB?

Ik heb nu geen PiB maar een vaste maar in essentie is de werking voor wat betreft standbyverbruik vergelijkbaar, toch?

De voorbije weken was mijn standbyverbruik ook hoger, aanzienlijk hoger zelfs aangezien ik mijn thuisaccu liet opladen op nachttarief...

...maar vorige en deze week toont mijn standby-grafiek ook minuscule waarden aan, simpelweg omdat nu genoeg zon schijnt overdag zodat het sluipverbruik door de batterij wordt afgevangen (en dus niet langs de meter passeert)

Hier m'n grafiekje van vorige week:
[Afbeelding]
eerste balkje in mijn screenshot is toen m'n thuisbatterij nog 's nachts stond te laden = hoog standby-verbruik via de HW P1 meter. De dagen erna was het zonnig genoeg overdag zodat accu tegen 's avonds vol genoeg zat om volledig sluipverbruik op te vangen en dus = quasi geen sluipverbruik en dus geen, of minuscule balkjes...

...of zie ik iets over het hoofd omdat ik geen HW PiB heb? (want ik weet dat die wél communiceert met de P1 meter en je daarvan dus ook balkjes kan zien, maar dat kan ik thuis niet reproduceren)
Tot nu toe was het nooit "raar". En ik heb de accu ook al weer 9 maanden. De HW accu registreert overdag laden van de zon als paars=verbruik. En het verbruik 's nachts is dan inderdaad groen (= kleur voor opwek).
Maar daar is niets aan veranderd. En het standby verbruik is juist die informatieve bewaking van het verbruik tussen 23:59 en 06:00 omgerekend naar 24 uur.
Voor mij om te zien waar er nu weer of niet een kleine verbruiker nodeloos is aan blijven staan. (Het gaat zo lees ik vaker op Tweakers) wel mis als je 's nachts een grote verbruiker als een EV lader, aan hebt gehad.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Sjamo
PinusRigida schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:59:
[...]

Klopt, hoewel ik dat niet vergeten was, ik weet dat er zo'n 10% verlies is bij laadcycli.

De reden dat ik nog een extra PiB overweeg is om de overschot zonnestroom op te vangen die ik nu op zonnige dagen over heb nadat de vaste thuisbatterij vol is, dus die PiB zou (vooral) door zon opgeladen worden, maar vermits ze onderling niet communiceren kan ik dus (zonder iets als Home Assistant) niet voorkomen dat mijn vaste thuisbatterij op minder zonnige tijdstippen mijn PiB staat op te laden.... het scenario dat je hierboven schetst idd.

...maar als dat het enige potentiële nadeel is, dan sta ik ervoor open, dan kan ik (denk ik toch?) op die momenten nog steeds de HW PiB via de app verhinderen om op te laden en instellen dat ie pas terug oplaadt op moment dat mijn P1 meter een overschot zonnestroom meet, want overschot zonnestroom langs P1 = vaste thuisaccu vol

Enfin, ik dénk dat het zo werkt, ik zou het in principe best gewoon uittesten maar zo'n PiB kopen om even iets uit te testen vind ik wat gek, vandaar mijn vraag hier dus...

...misschien is het handig dat ik hier kort schets wat er nu gebeurt, om te beoordelen hoe een PiB zal reageren

- zonnige dagen (zoals vandaag): Vaste accu staat op te laden
...terwijl...
- in de Homewizard app mijn P1 meter géén zonnestroom waarneemt, wànt, de 1,3 kW die momenteel door de panelen wordt opgewekt, gaat integraal naar de vaste thuisaccu. (die vaste thuisaccu communiceert niét met de P1 meter, voor de P1 meter staat er nu gewoon 0 op de meter)

Dus stél, ik heb nu ook een HW PiB, die via de homewizard app staat ingesteld om alléén op te laden wanneer er zonnestroom binnenkomt, (en dus wanneer P1 meter die zonnestroom ook waarneemt)
- dat laatste kan alléén als vaste accu dus al vol is (gesteld dat er op dat moment nog zon is), en pas dàn gaat de PiB gaan opladen want bij een volle vaste accu, gaat de overschot zonnestroom dus door de meter en wordt die door de P1 meter waargenomen.

Dat is hoe ik denk dat het zou werken en dat is mijn bedoeling... Alleen weet ik het niet 100% zeker...
We hebben hier ongeveer dezelfde situatie denk ik.

We hebben een vaste batterij aan de muur hangen (zelf geïnstalleerd) en hebben er 2x een HW Pib "naast".
We gebruiken geen HA om de 1 of de ander aan te sturen.

Hoe het uitpakt zal grotendeels afhangen van hoe de batterijen staan afgesteld, zijn ingeregeld, en waar ze hun info vandaan halen.

Onze vaste batterij zien we hier als de trage partij qua teruglevering, maar haantje de voorste wanneer er geladen kan worden. Hier werkt dat grotendeels goed maar we hebben momenten dat de 1 de ander laadt of andersom. Niet veel maar het gebeurt.

Wij disonnecten de vaste batterij nov, dec, jan en febr omdat we in die periode minder opwek over hebben en dit beter werkt. De Homewizard werkt dan erg goed, snel en precies. Dan verspillen we dus ook niets (minder).

De rest van het jaar hebben we meer voordeel van de extra vaste batterij dan nadeel omdat het onze kW-capaciteit ruim vergroot en ongeveer een ruime 1/3de de kWh vergroot. Het voordeel dat we hebben weegt hier op tegen het verlies dat af en toe wederzijds laden met zich meebrengt.

Hier hebben we een groot verschil in gedrag tussen beide soorten batterijen waardoor er een min of meer praktische werking ontstaat. Ik kan me voorstellen dat dat ook makkelijk anders uit kan pakken waardoor het verlies fors hoger wordt.

Ik zou het in elk geval niet aanraden tenzij je vantevoren weet dat je de mogelijkheid hebt (gedeeltelijk) te sturen via HA of je geen problemen hebt met het verlies. Anders is het een dure gok.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Sjamo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:59:
[...]

We hebben hier ongeveer dezelfde situatie denk ik.

We hebben een vaste batterij aan de muur hangen (zelf geïnstalleerd) en hebben er 2x een HW Pib "naast".
We gebruiken geen HA om de 1 of de ander aan te sturen.

Hoe het uitpakt zal grotendeels afhangen van hoe de batterijen staan afgesteld, zijn ingeregeld, en waar ze hun info vandaan halen.

Onze vaste batterij zien we hier als de trage partij qua teruglevering, maar haantje de voorste wanneer er geladen kan worden. Hier werkt dat grotendeels goed maar we hebben momenten dat de 1 de ander laadt of andersom. Niet veel maar het gebeurt.

Wij disonnecten de vaste batterij nov, dec, jan en febr omdat we in die periode minder opwek over hebben en dit beter werkt. De Homewizard werkt dan erg goed, snel en precies. Dan verspillen we dus ook niets (minder).

De rest van het jaar hebben we meer voordeel van de extra vaste batterij dan nadeel omdat het onze kW-capaciteit ruim vergroot en ongeveer een ruime 1/3de de kWh vergroot. Het voordeel dat we hebben weegt hier op tegen het verlies dat af en toe wederzijds laden met zich meebrengt.

Hier hebben we een groot verschil in gedrag tussen beide soorten batterijen waardoor er een min of meer praktische werking ontstaat. Ik kan me voorstellen dat dat ook makkelijk anders uit kan pakken waardoor het verlies fors hoger wordt.

Ik zou het in elk geval niet aanraden tenzij je vantevoren weet dat je de mogelijkheid hebt (gedeeltelijk) te sturen via HA of je geen problemen hebt met het verlies. Anders is het een dure gok.
Je hebt wel gelijk idd. het is een gok en mogelijks een dure.
...maar ik wil zo'n PiB als speeltje! :+

...maar neen, alle gekheid op een stokje, in mijn geval is het idd. gewoon beter te investeren in een extra module die naadloos met mijn vast systeem meewerkt. Is gewoon veel logischer en wellicht ook duurzamer...
...alleen is dat natuurlijk niet zo simpel als 'kopen - inpluggen - klaar'...

Ps: ik lees dat je je vaste systeem afkoppelt tijdens de wintermaanden, heb je geen mogelijkheid om dit softwarematig in te stellen?

Bij mij staat ingesteld dat die van begin november tot eind februari op nachttarief oplaadt, rest van het jaar laadt hij op via de zon.

[ Voor 6% gewijzigd door PinusRigida op 06-03-2026 10:29 ]

• Sjamo
PinusRigida schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Je hebt wel gelijk idd. het is een gok en mogelijks een dure.
...maar ik wil zo'n PiB als speeltje! :+

...maar neen, alle gekheid op een stokje, in mijn geval is het idd. gewoon beter te investeren in een extra module die naadloos met mijn vast systeem meewerkt. Is gewoon veel logischer en wellicht ook duurzamer...
...alleen is dat natuurlijk niet zo simpel als 'kopen - inpluggen - klaar'...
Voor wat het waard is, ik zou liever onze vaste batterij van de hand doen dan de pib's ;) Die laatste daar heb ik meer plezier van. En batterijen zijn hier sowieso speeltjes. Wij gaan ze nu niet terugverdienen, en wanneer de saldering stopt mondjesmaat. Maar ik vind het prettig dat we een groot deel van het jaar nauwelijks stroom afnemen. Ieder het zijne :)

Aanvulling wat betreft afkoppelen vaste batterij.
Dat kunnen we doen, softwarematig, maar dan heeft die batterij een behoorlijke hoog vast (stand by) verbruik en dat vind ik niet nodig. We laden hem tot 70% en schakelen hem af.

[ Voor 11% gewijzigd door Sjamo op 06-03-2026 10:32 ]

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Sjamo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:29:
[...]

... En batterijen zijn hier sowieso speeltjes. Wij gaan ze nu niet terugverdienen, en wanneer de saldering stopt mondjesmaat. Maar ik vind het prettig dat we een groot deel van het jaar nauwelijks stroom afnemen. Ieder het zijne :)
Snap ik volledig, ik kijk er hetzelfde naar :) , saldering is hier in Vlaanderen al in 2025 gestopt overigens.

[ Voor 12% gewijzigd door PinusRigida op 06-03-2026 10:36 ]

• Sjamo
[...]

[Afbeelding]
Ik zie hier hetzelfde. Hier pv, en thuisaccu.
Volgens HW berekent de grafiek de waarde uit p1-mtr + pv. Dan is de lage waarde correct lijkt me.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlZ1y-dip2ugBS8ySkz9oQdwYho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HL8YMRW7gge0JSNB3HU3hbhv.jpg?f=fotoalbum_large

• henkzelf
Sjamo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:42:
[...]

Ik zie hier hetzelfde. Hier pv, en thuisaccu.
Volgens HW berekent de grafiek de waarde uit p1-mtr + pv. Dan is de lage waarde correct lijkt me.
[Afbeelding]
Lijkt me niet.
Citaat: Hoe werkt de sluipverbruik-grafiek?
De grafiek wordt elke dag berekend op basis van je stroomverbruik tussen 00.00 en 06.00 uur. Op basis van deze periode schat de grafiek hoeveel stroom je apparaten die altijd aanstaan gedurende de rest van de dag verbruiken. De grafiek toont je normale stroomverbruik op de achtergrond, met daaroverheen het gedetecteerde sluipverbruik.

https://helpdesk.homewiza...-de-sluipverbruik-grafiek?

• Sjamo
henkzelf schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:20:
[...]

Lijkt me niet.
Citaat: Hoe werkt de sluipverbruik-grafiek?
De grafiek wordt elke dag berekend op basis van je stroomverbruik tussen 00.00 en 06.00 uur. Op basis van deze periode schat de grafiek hoeveel stroom je apparaten die altijd aanstaan gedurende de rest van de dag verbruiken. De grafiek toont je normale stroomverbruik op de achtergrond, met daaroverheen het gedetecteerde sluipverbruik.

https://helpdesk.homewiza...-de-sluipverbruik-grafiek?
Maar dat kan toch kloppen? Hier klopt het. Het stroomverbruik -/- compensatie accu.

• henkzelf
Sjamo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:06:
[...]

Maar dat kan toch kloppen? Hier klopt het. Het stroomverbruik -/- compensatie accu.
Dan zou jij volgens je screenshot 0,1 kWh in 4 dagen standby verbruiken. Dat haalt alleen je deurbel al (denk ik).

• Sjamo
henkzelf schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:08:
[...]

Dan zou jij volgens je screenshot 0,1 kWh in 4 dagen standby verbruiken. Fat haalt alleen je deurbel al (denk ik).
Wanneer ik de airco aan heb in de nacht, denkt de app dat we rond de 300W tot 700W gebruiken aan standby.
Momenteel werkt onze thuisbatterij n de nacht en denkt de app dat onze stand by ongeveer 3W is.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjamo op 07-03-2026 04:18 ]

• Olie_B_Bommel
Mijn standby-verbruik is sinds 2 maart iedere dag 0. Dat kan helemaal niet. Dat was altijd tussen de,8 en 5,2 kWh. De app is hier helemaal het spoorbijster.

• Sjamo
Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:16:
Mijn standby-verbruik is sinds 2 maart iedere dag 0. Dat kan helemaal niet. Dat was altijd tussen de,8 en 5,2 kWh. De app is hier helemaal het spoorbijster.
Heb je een batterij die het verbruik in de nacht rond 0 houdt?

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-03 19:40
japie06 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:15:
Ik krijg elke keer een time-out als ik P1 meter wil updaten. Ik zit (nog?) op versie 5.19. Al enkele keren de stroom er af gehaald, maar dat helpt niet.

Iemand tips?
@japie06 Is het bij jou nog gelukt? Ik heb hetzefde probleem, ook op software versie 5.19. P1 meter werkt prima maar updaten lukt niet. Ik heb hem nu een week en de hele week geprobeerd maar geen succes.

De app zegt dat de P1 online is en goed werkt, ik zie ook de P1 metingen, grafieken e.d. Ik krijg netjes te zien dat er een update is maar installatie faalt telkens weer.

Van alles geprobeerd:
- HW van USB voeding voorzien
- Andere modem aangesloten en direct daarop de wifi gebruikt met firewall uit
- Mobiele hotspot (tip van @fxs81 )
- App op iphone en ipad geprobeerd
- Apparaat verwijderd en weer toegevoegd, ik krijg dan bij installatie een timeout error ipv ‘update failed’.
- Nieuw wifi netwerk met enkel 2.4Ghz. Wifi bereik is volgens de P1 100% en internet werkt prima, maar geen succes

Iemand nog een ander idee? Weet iemand misschien de server waar de HW zijn update vandaan haalt; dan kan ik kijken of ik die kan pingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qg5yc2u61RfhOF2DZqNo28YvSdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ky8yqKRp0Lovdm0LRlEGpiLX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_EA2o8exhcdeWh11aSOEyTCD-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OELQkxvbGeKtXzMkdw6LrYBV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5a7gqw7yBV2UuVkXS2CY-j1cMu4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccNRLyztjPyP0syjfEN9iILa.jpg?f=fotoalbum_tile

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
@rasper nope. Helaas hier ook niet gelukt. Heb hetzelfde als jou geprobeerd.

• Olie_B_Bommel
Sjamo schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:32:
[...]

Heb je een batterij die het verbruik in de nacht rond 0 houdt?
Ja ik heb 2 HW PiB’s en draai uitsluitend nom.

• Nightjar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:51
Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:16:
De laatste drie dagen heb ik ook geen Stand-By uitlezing meer. Het begon op donderdag met een hele hoge waarde. Ongeveer het dubbele van wat gebruikelijk is. Maar vanaf donderdag dus ook geen grafiek meer. Überhaupt is er geen pijl op te trekken wanneer er getallen staan of het hele plaatje compleet is, dus met alle getallen een waarde rond het huisje bovenin de app. Hoop dat er gauw een oplossing komt.. want er schijnt aan gewerkt te worden las ik hier terug.

• Tohamo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-03 14:52
rasper schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:26:
[...]

@japie06 Is het bij jou nog gelukt? Ik heb hetzefde probleem, ook op software versie 5.19. P1 meter werkt prima maar updaten lukt niet. Ik heb hem nu een week en de hele week geprobeerd maar geen succes.

De app zegt dat de P1 online is en goed werkt, ik zie ook de P1 metingen, grafieken e.d. Ik krijg netjes te zien dat er een update is maar installatie faalt telkens weer.

Van alles geprobeerd:
- HW van USB voeding voorzien
- Andere modem aangesloten en direct daarop de wifi gebruikt met firewall uit
- Mobiele hotspot (tip van @fxs81 )
- App op iphone en ipad geprobeerd
- Apparaat verwijderd en weer toegevoegd, ik krijg dan bij installatie een timeout error ipv ‘update failed’.
- Nieuw wifi netwerk met enkel 2.4Ghz. Wifi bereik is volgens de P1 100% en internet werkt prima, maar geen succes

Iemand nog een ander idee? Weet iemand misschien de server waar de HW zijn update vandaan haalt; dan kan ik kijken of ik die kan pingen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik had hetzelfde probleem, met dezelfde softwareversie. Heb uiteindelijk dan Homewizard support gecontacteerd via de chatbot op hun site en kort nadien hebben ze de update vanop afstand uitgevoerd.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
rasper schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:26:
P1 meter werkt prima maar updaten lukt niet. Ik heb hem nu een week en de hele week geprobeerd maar geen succes.
Waarom wil je hem updaten?

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-03 19:40
Omdat hij dat aangeeft bij installatie :) Maar je hebt gelijk, geen goede functionele reden.

• winwiz
Op dit moment zijn de Watermeter, kWh meter en de PiB's niet beschikbaar in Homey (SHS). De energy sockets werken zonder problemen. Homey en de HW app opnieuw opgestart bleef gelijk Watermeter verwijderd en wilde hem opnieuw toevoegen -> geen apparaten gevonden. De kWh meter werkt gewoon op het display en de HW app/website. Ook in HA, dus de lokale API werkt gewoon
edit:
Opgelost. Het werkt plotseling weer. Ik zag overigens wel alle devices in _hwenergy_tcp en een paar in _homewizard_tcp via de Discovery app op mijn iPhone

[ Voor 19% gewijzigd door winwiz op 09-03-2026 11:14 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Doopy-X-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 12:20
HE1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:04:
[...]

Ik ben niet de enige , meer mensen hier schijnen dit te hebben.
Beste @HomeWizard_NL, ik heb dus ook dagelijks issues. Hierbij een screenshot die ik om 14:30 heb gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8Kx6zCACTA8fPqQ_JVQ-PcTRrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PHuTtu40tEf9ZPdU05cpPrK6.png?f=fotoalbum_large
4 grafieken, 3 verschillende resultaten:
  • Power usage & Growatt lopen 75 minuten achter
  • Zongebruik|netgebruik|teruggeleverd loopt 30 minuten achter
  • Werkelijk gebruik loopt 10 minuten achter
Je zou toch verwachten dat de alle grafieken maximaal 10 minuten achter zouden moeten lopen, aangezien de data er gewoon is? Dit laatste wordt ondersteund door de data van mijn Growatt zelf, die ook ca 10 minuten achter loopt.

Edit: vanavond ook even gekeken en de Growatt grafiek is nu wel echt de weg kwijt, vanaf ongeveer 15:00 een flatline:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEs45vgf1OZBGNPI_vZPuaSykqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1PjlIpueEuNNgHKJOQbXCxSA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Doopy-X- op 09-03-2026 21:59 ]

*burp*

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:11
Doopy-X- schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:46:
[...]

Beste @HomeWizard_NL, ik heb dus ook dagelijks issues. Hierbij een screenshot die ik om 14:30 heb gemaakt:
[Afbeelding]
4 grafieken, 3 verschillende resultaten:
  • Power usage & Growatt lopen 75 minuten achter
  • Zongebruik|netgebruik|teruggeleverd loopt 30 minuten achter
  • Werkelijk gebruik loopt 10 minuten achter
Je zou toch verwachten dat de alle grafieken maximaal 10 minuten achter zouden moeten lopen, aangezien de data er gewoon is? Dit laatste wordt ondersteund door de data van mijn Growatt zelf, die ook ca 10 minuten achter loopt.

Edit: vanavond ook even gekeken en de Growatt grafiek is nu wel echt de weg kwijt, vanaf ongeveer 15:00 een flatline:
[Afbeelding]
Hoi Doopy,

Klopt, de berekening van je verbruik en de zonne-energiegrafiek is afhankelijk van de Growatt-data. Omdat die data nu ontbreekt, ontstaat er een vertekend beeld. Het is bij omvormers vaak niet te zien of er geen data is of dat er geen zon is, omdat veel apparaten de verbinding verbreken als het donker is (de flatline). De overige grafieken die je ziet tonen echter andere data en zijn wel gewoon correct.

[ Voor 22% gewijzigd door HomeWizard_NL op 10-03-2026 09:03 ]

• Doopy-X-
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:01:
[...]

Hoi Doopy,

Klopt, de berekening van je verbruik en de zonne-energiegrafiek is afhankelijk van de Growatt-data. Omdat die data nu ontbreekt, ontstaat er een vertekend beeld. Het is bij omvormers vaak niet te zien of er geen data is of dat er geen zon is, omdat veel apparaten de verbinding verbreken als het donker is (de flatline). De overige grafieken die je ziet tonen echter andere data en zijn wel gewoon correct.
Hi, dank voor je antwoord. Alleen begrijp ik die niet goed. Laten we even focussen op de data vanaf ongeveer 15:15. Jij zegt: vanaf dat moment is er geen zon meer, dus een flatline.

Dit klopt niet. Ik heb van gisteren wederom 2 screenshots genomen.

Homewizard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3U5yNQyo25ppCjHbDyBT6E7fVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DoeEngfBAPgE3BzL86Yusq6y.png?f=fotoalbum_large

Growatt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owAn2q73b5JgXyjqJ4c6MCINX58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3FleanY0EwBaYuN4LJtlvnGd.png?f=fotoalbum_large

In het bovenste screenshot van Homewizard zie je bij de middelste grafiek (de Growatt-data) vanaf 15:15 een flatline. Echter bij de bovenste grafiek zie je dat er gewoon growatt-data is. De screenshot van Growatt zelf ondersteunt dit, daar zien we tot 18:45 gewoon continue stroom opgewekt worden door de zon.

We weten dus dat de zon scheen, we weten ook dat growatt zelf deze data zelf netjes heeft.

Laten we ons eerst even focussen op dit specifieke punt, en daarom de volgende vraag aan Homewizard:
  • Hoe kan het dat jullie grafieken soms incorrecte data laten zien? Jullie bovenste grafiek geeft aan dat de zon scheen en dat er stroom opgewerkt is (wat klopt). Jullie growatt-grafiek laat echter op basis van dezelfde data zien dat er vanaf 15:15 geen stroom opgewekt is. Jullie stroomverbruik grafiek (de onderste uit de eerste screenshot) toont óók een flatline vanaf 15:15 tot 16:30, terwijl er wel gewoon stroom werd gebruikt.
Mijn conclusie: de data is er, sommige grafieken van Homewizard verwerken die ook goed maar andere grafieken niet waardoor er een onsamenhangend en verwarrend beeld ontstaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Doopy-X- op 10-03-2026 10:26 ]

*burp*

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:44

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

IJsbeer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:28:
@Gizz : Bijzondere screenshot idd. Ik vrees dat je de vraag bij HW helpdesk moet stellen. Wel benieuwd naa rhet antwoord, voor in de startpost.
Nou, ik ben eruit. Met hulp van @HomeWizard_NL via DM.

Mailtjes over Energy+
Per apparaat krijg je twee mailtjes:
  1. Twee weken vóórdat je een apparaat 12 maanden in gebruik hebt, onderwerp: Let op: er gaat mogelijk data over je energieverbruik verloren!
  2. Twee dagen vóórdat je een apparaat 12 maanden in gebruik hebt, onderwerp: Let op: je raakt data over je energieverbruik kwijt
Deze mailtjes krijg je per apparaat. In mijn geval heb ik van december 2024 t/m februari 2025 een P1-dongle, watermeter en plug-in battery geïnstalleerd. Drie apparaten, daarom heb ik deze periode 6 mails gehad. Had ik hier nog wat tussenstekkers bij gedaan, dan had ik 10, 12, 14+ mailtjes kunnen verwachten :z

Voor deze mails kun je je niet afmelden. Ze zijn wel te voorkomen door een energy+ abonnement te nemen natuurlijk, maar als je dat niet doet is het gewoon afwachten tot al die mails binnen zijn en daarna moet het stoppen.

Geen reactie klantenservice
Op beide pogingen om een reactie van een mens te krijgen, nadat de chatbot mij niet kon helpen, kwam geen menselijke reactie. Dit kwam omdat ik niet alle vragen van Wizzi heb beantwoord, zoals de vraag in welk huis het apparaat staat: daar heb ik geen antwoord op gegeven, omdat ik een vraag over e-mail stelde.

Kom je op dit punt met Wizzi:
Ik verbind je door met iemand van ons team. Wil je alvast wat extra informatie delen over je situatie, zodat diegene je sneller kan helpen?
Dan klopt dat dus niet! Dit bericht suggereert dat je al doorgezet wordt naar een mens en dat je alvast extra kan helpen door wat vragen te beantwoorden. Maar het gehele proces stopt hier gewoon als je niet 'alvast' wat extra informatie deelt.

Een bericht als dit zou wel de lading dekken:
Om je goed te helpen is het noodzakelijk dat ik je doorverbind met een lid van ons team. Voordat ik dit kan doen heb ik wat extra informatie nodig. Na het beantwoorden van de volgende vragen komt je melding bij een teamlid terecht.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• IJsbeer
  • Niet online
Doopy-X- schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Hi, dank voor je antwoord. Alleen begrijp ik die niet goed. Laten we even focussen op de data vanaf ongeveer 15:15. Jij zegt: vanaf dat moment is er geen zon meer, dus een flatline.

Homewizard
[Afbeelding]

Growatt
[Afbeelding]

In het bovenste screenshot van Homewizard zie je bij de middelste grafiek (de Growatt-data) vanaf 15:15 een flatline. Echter bij de bovenste grafiek zie je dat er gewoon growatt-data is. De screenshot van Growatt zelf ondersteunt dit, daar zien we tot 18:45 gewoon continue stroom opgewekt worden door de zon.

We weten dus dat de zon scheen, we weten ook dat growatt zelf deze data zelf netjes heeft.

Laten we ons eerst even focussen op dit specifieke punt, en daarom de volgende vraag aan Homewizard:
  • Hoe kan het dat jullie grafieken soms incorrecte data laten zien? Jullie bovenste grafiek geeft aan dat de zon scheen en dat er stroom opgewerkt is (wat klopt). Jullie growatt-grafiek laat echter op basis van dezelfde data zien dat er vanaf 15:15 geen stroom opgewekt is. Jullie stroomverbruik grafiek (de onderste uit de eerste screenshot) toont óók een flatline vanaf 15:15 tot 16:30, terwijl er wel gewoon stroom werd gebruikt.
Mijn conclusie: de data is er, sommige grafieken van Homewizard verwerken die ook goed maar andere grafieken niet waardoor er een onsamenhangend en verwarrend beeld ontstaat.
Data van de P1 meter, dus wat over het net gaat, is wel beschikbaar. Dus dan kan het zijn dat er wel lijkt dat er zonneopwek is op het moment da tje opwekt en meer teruglevert dan verbruikt.

Dat de Growatt data pas later komt, dan pas kan je daadwerkelikj verbruik worden berekend. Die loopt dus achter. Dus de data die je dan wl ziet is 'tijdelijk'/half.

@Gizz : Thx, added.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
Hier een SMA suny boy 3.0 omvormer met solarwatt panelen, maar nu in het display van HW krijg ik geen data binnen, terwijl binnen het sunny portal alles wel goed wordt weergegeven en alles werkt.
Is HW weer bezig met boel te verkloten?

• Stefanbosje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-03 14:21
@HomeWizard_NL Ik heb sinds gisteren 17:00 geen data meer van mijn Solaredge omvormer. Volgens HW app heb ik prima verbinding met de omvormer maar word er geen data getoond en dit is ook het verhaal voor stand-by verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5zJVrbOLMyZ250l9_f7gt1Eeus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PantA6MowyOSjRDsILsligZA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrEYZgJOOHmPuCmgFsMIH8tRFBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GP66lEEKJcLlMAS2lz6KwY7t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujYaQIhJMkUNOc4P7SMOQ4UTpAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvquX0W1WfUbHDS6EwTGOuWs.jpg?f=fotoalbum_large

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De losse kWh meters zijn toch wel handig. Geen extra afhankelijkheid van een derde partij (koppeling met de cloud omgeving van de omvormer) en realtime inzicht in opwek incl. verwerking in de grafieken :)

Dan hoeft de omvormer ook niet langer aan het internet te hangen.

• dhrto
  • Nu online
Idd kWh-meter for the win!

Ik heb zelf mijn SolarEdge omvormer niet aan HW gekoppeld, maar aan HA (was er eerder en kun je meer mee vind ik). Ook in HA zie ik af en toe dat er via de API niks binnenkomt, terwijl de eigen SolarEdge app wel opwek registreert. Ik ben bang dat het altijd gedoe zal blijven, zolang je afhankelijk bent van een 3rd party cloud / API koppeling. Met de kWh-meter ertussen, heb ik alle data lokaal en als er iets 'verkloot' wordt, ben ik het zelf haha.

• ivo1969
Ter verduidelijking m.b.t. de sma omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lf1vH3EtJq0dEZ6e-Pm0aAvoUWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yjsv8LvjyPYuESVQQujZMwW6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lTQAHPhT3uexwVRoTk-XvL8jyU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PC8PIDGwByVSRtL8uMhkeCuy.jpg?f=user_large

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik krijg ook geen zonnepanelen data te zien in de app en op het display.
Het gaat om enphase, app zegt dat enphase wel online is en de enphase app zelf werkt ook gewoon.

• ivo1969
ndjong schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:12:
Het gaat om enphase, app zegt dat enphase wel online is en de enphase app zelf werkt ook gewoon.
Probeer dat maar eens die virtuele assistent door te geven, dat blijft een drama

• IJsbeer
  • Niet online
Lijkt me duidelijk: Momenteel werkt de zonnepanelen API koppeling niet voor alle merken.

Ook bij AlleStoringen zie je het aantal meldingen oplopen, dat staat niet voor niets in de topicwarning.

• Doopy-X-
IJsbeer schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:56:
[...]

Data van de P1 meter, dus wat over het net gaat, is wel beschikbaar. Dus dan kan het zijn dat er wel lijkt dat er zonneopwek is op het moment da tje opwekt en meer teruglevert dan verbruikt.

Dat de Growatt data pas later komt, dan pas kan je daadwerkelikj verbruik worden berekend. Die loopt dus achter. Dus de data die je dan wl ziet is 'tijdelijk'/half.

@Gizz : Thx, added.
Maar het ophalen van de Growatt-data EN het stroomverbruik gaat dus niet goed. Als ik vandaag de data van gisteren bekijk, zie ik dus flatlines bij beide terwijl dit niet knopt.

*burp*

• ivo1969
IJsbeer schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:18:
Lijkt me duidelijk: Momenteel werkt de zonnepanelen API koppeling niet voor alle merken.

Ook bij AlleStoringen zie je het aantal meldingen oplopen, dat staat niet voor niets in de topicwarning.
Misschien handiger dat die virtuele assistent dat kan door geven , zodat ik niet overal hoef te zoeken waar het eventueel aan ligt

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:33
ivo1969 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:20:
[...]

Misschien handiger dat die virtuele assistent dat kan door geven , zodat ik niet overal hoef te zoeken waar het eventueel aan ligt
Nou idd, maar die poeiert je zoals altijd weer af @HomeWizard_NL

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:42

Winkiller

De Mopperpot

ivo1969 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:14:
[...]
Probeer dat maar eens die virtuele assistent door te geven, dat blijft een drama
ivo1969 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:20:
[...]

Wat jij doet (aandikken) heeft mijn inziens ook totaal geen nut, we weten wel dat je geen HW fan bent.

• ivo1969
Winkiller schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:22:
[...]

[...]

Wat jij doet (aandikken) heeft mijn inziens ook totaal geen nut, we weten wel dat je geen HW fan bent.
oww is dat zo? waar haal je dat uit? Ik heb behalve de batterij ( die helaas hier geen succes was) de rest wel van HW. tevens heb ik de energy + app
Maar zo n reactie van je als jou kan je hier wel verwachten.

• Diaantje71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10-03 18:26
Stefanbosje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:29:
@HomeWizard_NL Ik heb sinds gisteren 17:00 geen data meer van mijn Solaredge omvormer. Volgens HW app heb ik prima verbinding met de omvormer maar word er geen data getoond en dit is ook het verhaal voor stand-by verbruik.

Ik heb precies het zelfde probleem, alleen ik heb dan enphase.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Diaantje71
Ah , hier precies hetzelfde.

• IJsbeer
  • Niet online
Doopy-X- schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:20:
[...]

Maar het ophalen van de Growatt-data EN het stroomverbruik gaat dus niet goed. Als ik vandaag de data van gisteren bekijk, zie ik dus flatlines bij beide terwijl dit niet knopt.
Je stroomverbruik is een berekende grafiek van P1 Meter data en Growatt Data. Dus logisch als er 1 niet is, dan is de andere ook niet goed.

En momenteel is er dus een storing zoals je hebt kunnen lezen, dus de data van gisteren kopt sowieso niet.

• Olie_B_Bommel
Hier ook. Geen Enphase data, geen stroomverbruik data en geen standby verbruik data. Ook op het display geen zonverbruik data. Standby-verbruik al sinds begin maart niet. Als dit zo blijft dan ga ik mijn energie+ maar opzeggen, want wat heb je er aan als er continue storing is?
Ik monitor met Homey, dus heb daar alle data voorhanden.

• ivo1969
Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Hier ook. Geen Enphase data, geen stroomverbruik data en geen standby verbruik data. Ook op het display geen zonverbruik data. Standby-verbruik al sinds begin maart niet. Als dit zo blijft dan ga ik mijn energie+ maar opzeggen, want wat heb je er aan als er continue storing is?
Ik monitor met Homey, dus heb daar alle data voorhanden.
Maar Homey werkt toch ook met de API gegevens als ik het goed begrijp?
Ik zelf heb geen Homey of Home Assistent , dus "afhankelijk van HW" bij mij hier is het sinds vandaag dat ik de gegevens niet doorkrijg

• IJsbeer
  • Niet online
ivo1969 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:09:
[...]

Ja

• ivo1969
Dus dan worden de gegevens wel goed doorgeven door de externe partijen , als Solaredge , solarwatt etc.
Want volgens wizzi zou het aan het probleem bij SMA liggen en zou ik daar contact moeten zoeken met de installateur.

• IJsbeer
  • Niet online
ivo1969 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:19:
[...]

Dus dan worden de gegevens wel goed doorgeven door de externe partijen , als Solaredge , solarwatt etc.
Want volgens wizzi zou het aan het probleem bij SMA liggen en zou ik daar contact moeten zoeken met de installateur.
Homey gebruikt de lokale API, maar dat verschilt per merk omvormer. Dus dat kan wel degelijk een verschil zijn.

En Wizzy is hierboven al genoeg over vermeld.

• ivo1969
IJsbeer schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:23:
[...]

Homey gebruikt de lokale API, maar dat verschilt per merk omvormer. Dus dat kan wel degelijk een verschil zijn.

En Wizzy is hierboven al genoeg over vermeld.
Nee duidelijk nu allemaal, maar dan ligt het geheel bij HW en hoe ik verder niet meer uit te zoeken waar het aanligt .

• Olie_B_Bommel
ivo1969 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:09:
[...]

Ik zelf heb geen Homey of Home Assistent , dus "afhankelijk van HW" bij mij hier is het sinds vandaag dat ik de gegevens niet doorkrijg
Homey (en HA) werkt met de API gegevens van de HW P1 dongel. Dus geheel intern en niet via de cloud van HW. Daarom heb ik bij storing van de HW app met Homey gewoon controle over de PiB’s en de socket’s van HW. Alleen als de HW app storing heeft dat er geen apparaten gekoppeld kunnen worden, dan kan ik een PiB niet koppelen of de koppelingsknop uit- of inschakelen en de veiligheidsrestrictie aan of uit zetten, want daar heb je wel de HW app voor nodig. Het wordt tijd dat HW dat ook in de lokale API mogelijk maakt, zodat je geheel onafhankelijk van hun cloud bent.

Edit: ook Enphase leest Homey lokaal uit. De gateway is ook met Homey verbonden. Dus zon opbrengst zie ik ook in Homey.

[ Voor 6% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 10-03-2026 13:40 ]

• Diaantje71
Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:37:
[...]

Homey (en HA) werkt met de API gegevens van de HW P1 dongel. Dus geheel intern en niet via de cloud van HW. Daarom heb ik bij storing van de HW app met Homey gewoon controle over de PiB’s en de socket’s van HW. Alleen als de HW app storing heeft dat er geen apparaten gekoppeld kunnen worden, dan kan ik een PiB niet koppelen of de koppelingsknop uit- of inschakelen en de veiligheidsrestrictie aan of uit zetten, want daar heb je wel de HW app voor nodig. Het wordt tijd dat HW dat ook in de lokale API mogelijk maakt, zodat je geheel onafhankelijk van hun cloud bent.

Edit: ook Enphase leest Homey lokaal uit. De gateway is ook met Homey verbonden. Dus zon opbrengst zie ik ook in Homey.
Mooi balen voor mij, ik heb alleen de app.
Sinds vandaag last ervan, enphase werkte altijd prima.
Ligt echt aan homewizard !
Hoop dat ze t gauw fixen.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Diaantje71 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:22:
[...]

Mooi balen voor mij, ik heb alleen de app.
Sinds vandaag last ervan, enphase werkte altijd prima.
Ligt echt aan homewizard !
Hoop dat ze t gauw fixen.
Solaredge werkte voorheen ook altijd goed. Aangezien het nu een wat bredere storing is, verwacht ik dat het spoedig opgepakt wordt.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Ik heb ook een Enphase systeem en deze gekoppeld met HW en ook sinds 17 uur gisteren geen data meer meer van de zonnepanelen in de HW app.
En dus ook geen zonverbruik meer op mijn HW energy display.

Lijkt dus een storing die iets met de koppeling tussen omvormer(s) en HW te maken heeft.
De Enphase app doet het namelijk gewoon en geeft de goede waarden.
@HomeWizard_NL Zijn jullie ervan op de hoogte en wellicht al bezig met een oplossing?

• Kees_frl
Knurt schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:17:
[...]

Ik heb ook een Enphase systeem en deze gekoppeld met HW en ook sinds 17 uur gisteren geen data meer meer van de zonnepanelen in de HW app.
En dus ook geen zonverbruik meer op mijn HW energy display.

Lijkt dus een storing die iets met de koppeling tussen omvormer(s) en HW te maken heeft.
De Enphase app doet het namelijk gewoon en geeft de goede waarden.
@HomeWizard_NL Zijn jullie ervan op de hoogte en wellicht al bezig met een oplossing?
Niets op hun site te vinden, weer geen duidelijke communicatie. Helpdesk geprobeerd ook geen reactie. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• ivo1969
Binnen app hier melding dat er met de sma niet helemaal goed gaat en wordt aangewerkt

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Kees_frl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:20:
[...]

Niets op hun site te vinden, weer geen duidelijke communicatie. Helpdesk geprobeerd ook geen reactie. :)
Ik krijg nu wel een melding in de HW app erover:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UosNo823nSSZaFnfnMsNwYjqo20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tocozM3nV2k3XtzbJgF8srGu.jpg?f=fotoalbum_large

"We werken aan een oplossing."
Even geduld dus, I guess...

[ Voor 4% gewijzigd door Knurt op 10-03-2026 16:50 ]

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 20:25

HE1

Doopy-X- schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Homewizard
[Afbeelding]

Growatt
[Afbeelding]

bovenste grafiek met groen is niet growatt data maar teruglevering idd, oftewel minder dan opwek.

eerder schreef ik:

Het treedt nu elke dag op deze manier op, en dan kijk ik elke keer in de growatt app zelf en zie daar wel de goede zonneopwek up-to-date, dus de data in de growatt cloud is wel bij, hij komt echter niet door in de HW koppeling/app. Dan zijn er 2 mogelijkheden:

1. de growatt api geeft elke dag voor een periode niet thuis, of geeft geen data door terwijl die er wel is.
2. de koppeling vanuit HW naar de growatt api/cloud om data uit growatt te halen doet zijn klusje niet elke dag voor een bepaalde periode.

Ad 1) dit hadden jullie denk ik inmiddels wel geweten? Ad 2) dit zouden jullie eigenlijk ook moeten weten?

EDIT: hier nu al sinds gister 14:30 helemaal geen growatt zonneopwek data meer in HW app. Probleem wordt dus groter, heb ik nog niet eerder gezien.

• ivo1969
Hier in display nu waarde 0, dus het begint weer te werken, al klopt waarde nog niet, maar dat kan wel misschien over een min of 15 wel weer kloppen

• Olie_B_Bommel
Het wordt steeds erger met de HW app. Sinds de switch naar een andere cloud server gaat het mis. Voorheen jaren nooit een probleem gehad met de HW app. Nu sinds begin maart geen stand-by data. Sinds eergistteren geen Enphase data, geen stroom data. Waarom zou ik nog Energie+ behouden? Voor de switsch naar de andere cloud server nooit problemen gehad. Ik heb al meer dan 4 jaar Energie+, maar zo hoeft het voor mij niet meer. Het kost niet veel, maar zo heeft het geen meer waarde. Ik monitor ook met Homey en daar heb ik alle data. Dus waarom nog Energie+ behouden wanneer er zo vaak storing is?
@HomeWizard_NL doe daar wat aan!

• Olie_B_Bommel
ivo1969 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:04:
Hier in display nu waarde 0, dus het begint weer te werken, al klopt waarde nog niet, maar dat kan wel misschien over een min of 15 wel weer kloppen
Klopt bij mij ook. Maar dat slaat natuurlijk nergens op. Ziie mijn post ven zoeven.

• ivo1969
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3BtLiVPceEF-Mn9W_T9VWUMUZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dFxDn5f9AO1oakzxR8GDvo1m.png?f=fotoalbum_large

Dat klopt alvast weer, alleen totaal dus nog niet

[ Voor 4% gewijzigd door ivo1969 op 10-03-2026 18:42 ]

• Olie_B_Bommel
ivo1969 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:41:
[Afbeelding]

Dat klopt alvast weer, alleen totaal dus nog niet
Bij mij niet. Nog altijd no data.
Ik word hier echt niet goed van!

• ivo1969
Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:45:
[...]

Bij mij niet. Nog altijd no data.
Ik word hier echt niet goed van!
Snap ik, ik word er ook niet goed van, zeker gezien feit dat je via chatbot niet verder komt en het in 1e instantie bij andere partij legt, en niet bij HW zelf, doe ik hier een melding krijg ik van een mopperpot of hoe hij of zij zich noemt dat ik geen hw fan ben , ik moet volgens moderator kijken bij alle storingen.nl .
Maar goed start is weer gemaakt , standby verbruik word trouwens ook weer weer gegeven. Hopelijk straks ook voor jou

• meesje
  • Nu online
Bij mij ook weer data van de (Solaredge) omvormer. In een FB groep had ik gelezen dat een workaround was om de omvormer opnieuw te koppelen, maar ik denk dat je dan wel in de HW app je historische data kwijt zou raken. Of je moet beide omvormers actief houden. Kennelijk niet nodig, want het werkt weer. Opnieuw verbinden had ik overigens niet vreemd gevonden, want er was door Solaredge gecommuniceerd dat ze bezig zijn met het uitrollen van een nieuwe en er wellicht opnieuw ingelogd zou moeten worden.

• Olie_B_Bommel
ivo1969 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:02:
[...]

Snap ik, ik word er ook niet goed van, zeker gezien feit dat je via chatbot niet verder komt en het in 1e instantie bij andere partij legt, en niet bij HW zelf, doe ik hier een melding krijg ik van een mopperpot of hoe hij of zij zich noemt dat ik geen hw fan ben , ik moet volgens moderator kijken bij alle storingen.nl .
Maar goed start is weer gemaakt , standby verbruik word trouwens ook weer weer gegeven. Hopelijk straks ook voor jou
Alle data worden nu weer weergegeven, behalve standy-gebruik.

• ivo1969
meesje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:04:
Bij mij ook weer data van de (Solaredge) omvormer. In een FB groep had ik gelezen dat een workaround was om de omvormer opnieuw te koppelen, maar ik denk dat je dan wel in de HW app je historische data kwijt zou raken. Of je moet beide omvormers actief houden. Kennelijk niet nodig, want het werkt weer. Opnieuw verbinden had ik overigens niet vreemd gevonden, want er was door Solaredge gecommuniceerd dat ze bezig zijn met het uitrollen van een nieuwe en er wellicht opnieuw ingelogd zou moeten worden.
Heb je bij het totaal van vandaag wel juiste waarde staan? Want die blijft bij mij op 0 staan

• ivo1969
Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:13:
[...]

Alle data worden nu weer weergegeven, behalve standy-gebruik.
Hier standby wel, maar totaal van de sma omvormer niet, wel word grafiek goed weergegeven. Optellen schijnt nog een lastig iets te zijn.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:24:
Het wordt steeds erger met de HW app. Sinds de switch naar een andere cloud server gaat het mis.
@HomeWizard_NL doe daar wat aan!
Misschien moeten sommigen hier iets meer geduld hebben in plaats van direct te mopperen ;)
Daar wordt ik nu kotsziek van >:)

• meesje
  • Nu online
ivo1969 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:14:
[...]

Heb je bij het totaal van vandaag wel juiste waarde staan? Want die blijft bij mij op 0 staan
Verdorie. Niet gezien, maar inderdaad staat het totaal nog op 0. Ik was al blij dat ik een grafiek zag. :)
Zojuist bij het openen van de app zag ik wel een TLS foutmelding. Er zit kennelijk nog iets niet goed.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:36
De missende info van de SE loopt langzaam binnen, ik zie inmiddels een 0,3 kWh erin verschijnen.

Mischien heb ik het eerder over het hoofd gezien, maar is de "Zelfvoorzienend" nieuw in het kopje waar ook mijn airco staat van het "huisje"?

Ik zie trouwens het kopje "zelfvoorzienend" trouwens ook verderop in de app staan, achtereen volgend:

zelfvoorzienend, net, teruglevering, verbruik, opwek.

Ik heb er een SE 10 kWh accu achter hangen, misschien soort koppeling die ze intern voor hun HWZ accu zelf ook erin hebben staan, mits je die PIB van ze zou gebruiken?

• Olie_B_Bommel
Winkiller schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:26:
[...]

Misschien moeten sommigen hier iets meer geduld hebben in plaats van direct te mopperen ;)
Daar wordt ik nu kotsziek van >:)
Waarom? Voorheen was er nooit een probleem met de app. Sinds de switch naar een andere cloud server zijn er alleen maar problemem. Waarom zou ik nog Energie+ abbonement houden wanneer er zo vaak geen data is? Met Homey heb ik alle data lokaal!
Ik heb meer dan 4 jaar de HW app. Nooit problemen gehad, totdat er naar een andere cloud server over tegaan is.

[ Voor 10% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 10-03-2026 19:51 ]

• ivo1969
dinandus schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:39:
De missende info van de SE loopt langzaam binnen, ik zie inmiddels een 0,3 kWh erin verschijnen.

Mischien heb ik het eerder over het hoofd gezien, maar is de "Zelfvoorzienend" nieuw in het kopje waar ook mijn airco staat van het "huisje"?

Ik zie trouwens het kopje "zelfvoorzienend" trouwens ook verderop in de app staan, achtereen volgend:

zelfvoorzienend, net, teruglevering, verbruik, opwek.

Ik heb er een SE 10 kWh accu achter hangen, misschien soort koppeling die ze intern voor hun HWZ accu zelf ook erin hebben staan, mits je die PIB van ze zou gebruiken?
Dat zelf voorzienend is voor mij ook nieuw in de app , het is dat jij het hier benoemd, grappig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giOZ4aG9MO01KJ602bP346u-El0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7pwerC6RAvgi9oKpPTFLxUhN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ivo1969 op 10-03-2026 19:48 ]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Waarom? Voorheen was er nooit een probleem met de app. Sinds de switch naar een andere loud server zijn er alleen maar problemem. Waarom zou ik nog Energie+ abbonement houden wanneer er zo vaak geen data is? Met Homey heb ik alle data lokaal!
Ik weet het maar al dat gemopper levert niets op behalve frustratie, voor de schrijver maar ook lezers.
Als ik de app open en hij doet het niet leg ik hem weg en kijk ik later op de dag nog een keer, max 2x pd.
Ga verder lekker af op je Homey, klaar is @Olie_B_Bommel :+

• ivo1969
Winkiller schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Ik weet het maar al dat gemopper levert niets op behalve frustratie, voor de schrijver maar ook lezers.
Als ik de app open en hij doet het niet leg ik hem weg en kijk ik later op de dag nog een keer, max 2x pd.
Er zijn er ook die geen homey hebben, maar wel of niet maakt niet uit, het werkte niet punt.
Verder is er zelfvoorzienend erbij gekomen en dat is dus verklaring dat de gegevens van de omvormers geen data had.
Was wel handig geweest als hw een melding had gemaakt van te voren. Of het is dat ik iets gemist heb

• Olie_B_Bommel
Winkiller schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Natuurlijk ga ik op mij Homey af, maar de app moet het gewoon doen. Niet iedereen heeft HA of Homey en waarom zou je nog Energie+ nemen als er zo vaak storing is? Natuurlijk kan er een keer een storing zijn, maar dat is de laatste tijd veel te vaak en nu al sinds begin maart. Dat is in mijn ogen niet acceptabel.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

ivo1969 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:56:
[...]

Er zijn er ook die geen homey hebben, maar wel of niet maakt niet uit, het werkte niet punt.
Verder is er zelfvoorzienend erbij gekomen en dat is dus verklaring dat de gegevens van de omvormers geen data had.
Was wel handig geweest als hw een melding had gemaakt van te voren. Of het is dat ik iets gemist heb
Jammer dat Tweakers Forum geen negeer functie heeft, dan was jij mijn eerste. Irritant mannetje ben je, bah. :) ik hoop dat je al je HW meuk verkoopt en hier wegblijft, je verziekt mijn dag met je geklaag en opjut gedrag.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:59:
[...]

Natuurlijk ga ik op mij Homey af, maar de app moet het gewoon doen. Niet iedereen heeft HA of Homey en waarom zou je nog Energie+ nemen als er zo vaak storing is? Natuurlijk kan er een keer een storing zijn, maar dat is de laatste tijd veel te vaak en nu al sinds begin maart. Dat is in mijn ogen niet acceptabel.
Voeg daad bij het woord en zeg energy+ op tot het weer stabiel is en klaar is @Olie_B_Bommel :*)

• Olie_B_Bommel
Winkiller schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:15:
[...]

Jammer dat Tweakers Forum geen negeer functie heeft, dan was jij mijn eerste. Irritant mannetje ben je, bah. :) ik hoop dat je al je HW meuk verkoopt en hier wegblijft, je verziekt mijn dag met je geklaag en opjut gedrag.
Ik denk niet dat wij hier zo met elkaar om moeten gaan. Blijf beleefd! Ook als je het niet met een post eens bent!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:25:
[...]

Ik denk niet dat wij hier zo met elkaar om moeten gaan. Blijf beleefd! Ook als je het niet met een post eens bent!
OMG ik had het toch niet tegen jou ? maak je niet druk dat deed Olivier b Bommel ook niet. Trouwens hij klaagt al maanden sinds de Pibs problemen gaven bij hem, terecht maar hij blijft bezig en dat is ook ongewenst.

• Kees_frl
Winkiller schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:15:
[...]

zegt de Mopperpot

Ontopic, het is inderdaad opvallend hoe slecht HW de zaken de laatste tijd op orde heeft. Ik mag hopen dat ze het eindelijk eens op de rit krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Kees_frl op 10-03-2026 20:39 ]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

*O* ik zat hier op te wachten, thanks *O*
Kees_frl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:38:
[...]
Ontopic, het is inderdaad opvallend hoe slecht HW de zaken de laatste tijd op orde heeft. Ik mag hopen dat ze het eindelijk eens op de rit krijgen.
Ik heb er geen last van, ik kijk niet 100 keer in de App op een dag. En als er iets offline is hier ga ik er standaard vanuit dat het door HW komt, immers werken alle andere wifi dingen wel, geeft een hoop rust ;)

• Kees_frl
Winkiller schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:42:
[...]

*O* ik zat hier op te wachten, thanks *O*

[...]

Ik heb er geen last van, ik kijk niet 100 keer in de App op een dag. Als er iets offline is hier ga ik er standaard vanuit dat het door HW komt, immers werken alle andere wifi dingen wel, geeft een hoop rust ;)
ok, mooi voor je.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:15
Kees_frl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:38:
[...]
Het lijkt zich wel voornamelijk te concentreren rond de omvormer koppeling. Als ik HW was zou ik het uit Energy+ halen en vervolgens handen ervan af trekken. Voordat het meer gaat kosten dan het oplevert..

Hier geen centje pijn met meterkast vol kWh meters

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Toby-Wan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:07:
[...]
Hier geen centje pijn met meterkast vol kWh meters
Ja de oplossing, ik heb er ook een HW kWH meter tussen gezet, werkt prima en geen gezeur met Growatt :)

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:41

fxs81

Julianadorp

Ik denk dat de problemen van de laatste tijd niet eens zozeer met de nieuwe server te maken hebben maar meer met alle nieuwe funcionaliteit die wij er graag in willen zien, voor een deel word daar gehoor aan gegeven en voor zover ik heb begrepen zijn ze daar erg druk mee, ik denk eerder dat het daarmee te maken heeft en dat ze tegen problemen aanlopen (en wij dus ook). Hier ook energy+ (eigenlijk puur zodat ik na een jaar de data niet kwijtraak). Ik zelf maak me er niet zo druk om, de apparatuur zelf werkt hier vlekkeloos en dat vind ik belangrijker, neemt niet weg dat ik snap dat het irritaties op kan wekken. Wacht al maanden op een herstel van de Goodwe integratie, zijn ze mee bezig, komt vast wel weer goed.
Voor de rest, adem in, adem uit, repeat.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Olie_B_Bommel
In de HW app doet de Enphase en stroomverbruik grafiek het weer, maar de standby-verbruik nog steeds niet.
En waarom moet het zonverbruik in eens zelfvoorzienend heten? Dat begrijp ik niet. Al die veranderingen zijn alleen naar verwarrend.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:37
Hier heeft de Enphase in de HW app de hele dag niks opgewekt, 0 kWh. Al laat de grafiek wel opwek zien.
In de HW app is er dan wel weer 2,1 kWh teruggeleverd.
Maar het maandtotaal klopt dan weer wel.
In de Enphase app en in Homey staat dat er 7,5 kWh is opgewekt en er is teruggeleverd.

[ Voor 7% gewijzigd door mike123 op 11-03-2026 00:13 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Werkt iets niet en/of vermoed je een storing? Of werkt de GoodWe integratie niet goed? Kijk dan op: https://allestoringen.nl/storing/homewizard/ en meld het daar ipv hier. Dit topic is geen "storing slowchat".
Klagen over storingen doe je bij homewizard zelf; zij kunnen er iets aan doen.

Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic #2

In de vorige versie van dit topic kan je ook veel informatie vinden, gebruik daar ook even de zoekfunctie: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter.