• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:29
Magnifique schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:47:
[...]

Gewoon een mail sturen naar info@homewizard.nl, ik heb dit ook gehad met de meeting van de Solaredge omgeving en zij hebben het probleem opgelost. Het kan even duren voordat je reactie krijgt maar uiteindelijk komen ze bij je terug.
Dat werkt niet, dan krijg je automatisch deze mail:

Hallo NAAM,

Bedankt voor je bericht! Berichten die naar dit e-mailadres worden gestuurd, worden niet actief gecontroleerd. We helpen je graag verder via de juiste plek.

Veel antwoorden vind je terug op onze helpdesk. Kom je er toch niet uit? Neem dan contact met ons op via de groene chatknop rechtsonder op onze website. Laat daar je e-mailadres achter, dan staan onze collega's voor je klaar.

​Let op: dit is een automatisch bericht. Je vraag is nog niet bij ons binnengekomen. Stel je vraag daarom opnieuw via onze website, zodat we je zo snel mogelijk kunnen helpen.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
WAF1 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:51:
[...]

Ik ben helemaal niet handig met Excel, daarom koop ik een kant en klare app. HW kan de app best zo maken dat de historie wordt bewaart en dat deze de waarden niet dubbel telt. Een schuifje in de app, met als tekst, omvormer los van de app gekoppeld. Dan kan de rest vann de data gewoon blijven bestaan. Dan kan ik bijv. achteraf toch nog eens visueel bekijken wanneer of hoe vaak mijn omvormer is uitgevallen. Was daar de hoge spanning daarvan de oorzaak, of toch niet.
Update: Inmiddels een antwoord gekregen waar ik iets mee kan. Samengevat het schuifje bestaat al. Maar waarom de AI-assistent (en medewerker) dit niet meteen aangeeft dat is mij niet duidelijk.

je zet de grafoek van de omvormerkoppeling eenvoudig uit in de HomeWizard-app. Dit doe je door in de instellingen de schakelaar 'Toon grafiek' uit te schakelen.Je navigeert hiervoor in de Homewizard-app naar Tandwieltje> Grafieken>{Naam van je omvormer]

Het blijft belangrijk om het tonen van de grafiek, nadat de kWh-meter is geplaast, zo snel mogelijk uit te zetten om dubbeltelling te voorkomen.

Ik gebruik de maandgrafieken van Homewizard om mijn zelfvebruik per jaar in (jawel) Excel uit te rekenen. Ik bedoel daarmee, hoeveel van mijn zelfopgewekte stroom gebruik ik zelf. We proberen dit percentage te verhogen, Helaas levert HW daar niet rechtstreeks grafieken voor aan. Ik ga daar eerdags feature verzoek voor doen maar het zou mij niet verbazen als die optie al in de planning staat, nu eerdaags de salderingsregeling afloopt. Zijn er meer mensen die behoefte hebben aan zo'n grafiek?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:14
@WAF1 je bedoelt niet de overzichten van "zelfvoorzienend" hiermee?

Zelf heb ik voordat de SE koppeling bij HWZ beschikbaar kwam er ook een KWh meter aan gekoppeld. Deze heb ik ombenoemd naar "SE accu". Hier zit dan mij SE 400V 1 F accu op, om deze waardes apart te monitoren. Zo heb ik twee verschillende waardes, ik zie zo geen dubbele telling, dat er ineens dubbel zoveel kWh erin komen te staan

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Nou toch wat geks gehad... Ik zag dat de helft van mijn HWE devices (vrij strak de helft) al een tijdje (een week) geen verbinding meer hadden.

Ik kon in de unifi interface zien dat ze wel gewoon wifi hadden maar er geen verkeer doorheen kwam. Dat bleef zo na opnieuw instellen, opnieuw wifi, ander wifi netwerk, the works.

Zoals de meme zegt... it was DNS.

Het lijkt erop dat dit kwam omdat 1 van mijn twee piholes, de primary DNS[1], niet meer werkte. Had dat verder zelf niet gemerkt want er was nog de secondary. Zodra die primary het weer deed, kwam opeens alles van homewizard weer online (nou ja, bijna alles. Eentje hangt nog, maar dat gebeurt wel vaker). Het lijkt haast alsof de HWE devices op basis van iets inherents aan de hardware kiezen of ze de primary of secondary DNS gebruiken en niet gewoon fallback doen? Ik ga nu niet verder experimenteren want het zal wel een tijd duren voor ze weer afvallen als er geen DNS meer is op bepaald moment, en ik heb nu even geen zin om die weer lange tijd down te gooien puur voor het experiment.

Een ding dat de MID certified tussenmeter wel goed doet: die data komt gewoon alsnog door, nice. De P1 data voor deze week ben ik wel gewoon kwijt. En die van de stekkers, maar... no big deal.

[1] Als je geinteresseerd bent: de secondary draait op een fysieke pi en de primary is een UTM VM op m'n Mac Studio. De mac studio was van ethernet afgevallen door waarschijnlijk een kabel issue maar had nog wel wifi dus ik merkte het niet zo erg. Maar de containers waren allemaal onbereikbaar.

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Homewizard app is zeer handig maar het is jammer dat in het "Huisoverzicht" externe batterijen niet getoond worden wanneer je een homewizard kwh meter met het profiel batterij kiest. Bij de auto lader werkt het wel. Er is dus geen enkele beperking om dit mogelijk te maken.

Iemand enig idee of er in een toekomstige versie dit wel zal worden ondersteund?

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-08 07:13
ELD schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:59:
Homewizard app is zeer handig maar het is jammer dat in het "Huisoverzicht" externe batterijen niet getoond worden wanneer je een homewizard kwh meter met het profiel batterij kiest. Bij de auto lader werkt het wel. Er is dus geen enkele beperking om dit mogelijk te maken.

Iemand enig idee of er in een toekomstige versie dit wel zal worden ondersteund?
Wat zou je willen zien? Je ziet met de KWH meter toch gewoon stroom in, stroom uit?

[ Voor 6% gewijzigd door Bouwertje op 26-07-2026 22:02 ]

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Bouwertje schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:01:
[...]

Wat zou je willen zien? Je ziet met de KWH meter toch gewoon stroom in, stroom uit?
Ik had het leuk gevonden als ze in het overzicht zoals hieronder de stroom in en uit mijn batterij hadden getoond. Het heeft weinig extra functionele waarde, maar het maakt het overzicht wel compleet. Ik kan dan bijvoorbeeld zien of mijn peblar aan het laden is met accu stroom etc en of er iets van het net gaat etc. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_kfyTjb2pub2NXGlghzse9uFzA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iGHEWaGcFoDA70jMA3vD4JQ4.png?f=user_large

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:25
Sinds ongeveer 11.30 uur registreert de HW app geen opbrengst meer van de zonnepanelen (SolarEdge omvormer).

In de SolarEdge app zie ik netjes opbrengst. Ik heb de P1 meter al losgekoppeld, ook hebben alle andere devices (stekkers en batterijen) prima verbinding.

Dus ik vermoed dat er iets bij HW niet goed werkt.

Meer mensen die hier last van hebben?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-08 12:49
EVfan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:47:
Sinds ongeveer 11.30 uur registreert de HW app geen opbrengst meer van de zonnepanelen (SolarEdge omvormer).

In de SolarEdge app zie ik netjes opbrengst. Ik heb de P1 meter al losgekoppeld, ook hebben alle andere devices (stekkers en batterijen) prima verbinding.

Dus ik vermoed dat er iets bij HW niet goed werkt.

Meer mensen die hier last van hebben?
Ik zie ook hetzelfde dus er is ergens een storing, het groene lampje is ook oranje dus dat verklaart het.

• EVfan
Magnifique schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:05:
[...]

Ik zie ook hetzelfde dus er is ergens een storing, het groene lampje is ook oranje dus dat verklaart het.
Dank je, hier ook een geel lampje.

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:49
Vanaf juni toont mijn home wizard p1 meter geen elektra verbruik meer, maar gas nog wel. Daarnaast doet een aparte meter voor de airco wel elktraverbruik tonen.

Heb de p1 meter al gereset, maar helaas zonder resultaat. Hij toont dus nu 0,0 verbruik.

Heeft iemand een idee voor De oplossing?

• dinandus
De SE koppeling ligt er ook bij jullie nog steeds eruit? Of hebben jullie het inmiddels weer werkend?

Misschien heeft het iets te maken, dat men bij SE bezig is een en ander om te zetten? Andere back systemen?

Ik las daar gisteren ergens iets over, geloof zelfs hier op Tweakers, maar zie het niet zo snel terug, sorry.

• WAF1
  • Nu online
dinandus schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:39:
@WAF1 je bedoelt niet de overzichten van "zelfvoorzienend" hiermee?

Zelf heb ik voordat de SE koppeling bij HWZ beschikbaar kwam er ook een KWh meter aan gekoppeld. Deze heb ik ombenoemd naar "SE accu". Hier zit dan mij SE 400V 1 F accu op, om deze waardes apart te monitoren. Zo heb ik twee verschillende waardes, ik zie zo geen dubbele telling, dat er ineens dubbel zoveel kWh erin komen te staan
Nee, ik bedoel niet de grafiek zelfvoorzienend. Omdat ik redelijk veel opwek (in de zomer) is de zelfvoorienendheid altijd hoog, vandaag bijv. 94%. In bedoel dus het zelfvebruik van de opgewekte stroom van de zonnepanelen.. Dat is zeg maar het percentage van 30% die je regelmatig in de media regelmatig hoort. 70% gaat dus terug naar het net. Deze waarde die is dus niet het zelfde als het verschil tussen je opgewekte stroom en je verbruik op je energierekening, die nu nog tegen elkaar mag wegstrepen.

In de HW app zou de berekening voor zelfvebruik zijn; zelfvoorzienend (blauw) / Opgewekte stroom (groen) Wat je evt. van het net haalt wordt dus buiten de berekening gehouden. Als de salderingregeling afloopt dan zal alles draaien om hoeveel groene stroom je van jezelf kan gebruiken. Daarom schaf je evt. een thuisbatterij aan, een boiler of laadpaal.(EV). Ik zit nog midden in die transitie en het zelfvebruik was relatief laag en moet nog verder omhoog. Heb je niet zoveel panelen dan is je zelffvebruik misschien al naar tevredenheid.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• dinandus
@WAF1 Kun je dat niet zien in je monitoring van de zonnepanelen die je hebt liggen?

Ikzelf maak gebruik van een SE set up, en daar je je toch duidelijk de verdeling van wat je opwekt, wat je ervan zelf gebruikt, en ook wat je terug levert. Ook in procenten zie je de verdeling. Ik heb dan wel alles in het SE pakket, de omvormer, de accu (1F, 400V, 10 kWh) en de bijbehorende inline meter. Over een 14 dagen komt daar nog de SE EV HOME PRO wall box bij geinstallerd.

• EVfan
dinandus schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:17:
De SE koppeling ligt er ook bij jullie nog steeds eruit? Of hebben jullie het inmiddels weer werkend?

Misschien heeft het iets te maken, dat men bij SE bezig is een en ander om te zetten? Andere back systemen?

Ik las daar gisteren ergens iets over, geloof zelfs hier op Tweakers, maar zie het niet zo snel terug, sorry.
Ja ligt er nog steeds uit. Inmiddels een pop up in de app met een melding van het probleem en af te wachten en niet de inloggegevens te wijzigen (dataverlies risico).

Geduld dus.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:03

Yucko

One clown to rule them all !

maar het is dus niet voor iedereen, want zowel gisteren als vandaag geen problemen. SE gegevens zijn hier gewoon zichtbaar in de HW app.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-07 15:49
Heeft iemand de watermeter in gebruik met cr123a batterijen? Kan ik oplaadbare gebruiken? Want die hebben een hoger voltage dan niet oplaadbare. (3.7v vs 3.0v)

En iemand ervaring met de watermeter in een put? Blijkbaar zijn ze niet vochtbestendig. Hoe hebben jullie dit opgelost?

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:48
Fijne medetweakers!

De meesten kennen me hier waarschijnlijk als "die ene van HomeWizard". Ik heb met veel plezier vragen beantwoord over firmware en het beta-programma. Daarnaast ben ik nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Home Assistant-integratie, die begon als een hobbyproject en uiteindelijk is uitgegroeid tot een officiële integratie, gekoppeld aan het WWHA-programma.

Na een mooie periode heb ik besloten om mijn hoofdstuk bij HomeWizard af te ronden. Na 31 juli neem ik afscheid (dus nog zo'n 29 werkuren te gaan 😉).

Ik blijf hobbymatig betrokken bij HomeWizard en de Home Assistant-integratie. Voor inhoudelijke vragen kun je, zoals altijd, terecht via de officiële kanalen.

Ik heb het altijd ontzettend leuk gevonden om zo dicht op de community te zitten. Bedankt voor alle vragen, feedback en betrokkenheid door de jaren heen! Tot later!

Embedded Software Developer | Doet soms wat voor Home Assistant

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik ben aan het testen met Home Assistant en heb daarvoor Home Assistant vanuit Hyper-V gestart (met de officiele image). Via de browser een login gemaakt en er worden nu diverse apparaten gevonden; HP printer, Netatmo, Tuya, Soundbar, Xbox, Hue, etc. Het toevoegen van de Home Wizard P1 meter is nog niet gelukt. Als ik op add druk krijg ik een popup met:
Confirm Do you want to set up HWE-P1 at x?
Echter na een tijdje draaien kan ik alleen opnieuw op submit drukken.

Ik heb via de app van homewizard gekeken en lokale API staat al aan. Tevens krijg ik ook data binnen. Iemand een tip wat hier mogelijk aan de hand is?

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 28-07-2026 11:27 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-08 09:14

fxs81

Julianadorp

sdk1985 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:26:
Ik ben aan het testen met Home Assistant en heb daarvoor Home Assistant vanuit Hyper-V gestart (met de officiele image). Via de browser een login gemaakt en er worden nu diverse apparaten gevonden; HP printer, Netatmo, Tuya, Soundbar, Xbox, Hue, etc. Het toevoegen van de Home Wizard P1 meter is nog niet gelukt. Als ik op add druk krijg ik een popup met:

[...]

Echter na een tijdje draaien kan ik alleen opnieuw op submit drukken.

Ik heb via de app van homewizard gekeken en lokale API staat al aan. Tevens krijg ik ook data binnen. Iemand een tip wat hier mogelijk aan de hand is?
Ik moets hier de 1e keer dat ik de intergratie aan HA heb toegevoegd 1x op de knop van de p1 meter drukken. Heb je dat al gedaan?

@DCSBL bedankt voor de goede zorgen en ik wens je veel succes en plezier toe bij je nieuwe uitdaging.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:48

copykat

Good copy isn't bad

Ik ben mij aan het orienteren op verdere ontgassing van ons huis.

Wp thuisbatterij enz. Wat elke keer terug komt in thuis gebruik berekeningen is eigen verbruik als panelen onvoldoende opbrengen. Ik heb zitten zoeken maar ik vind nergens een grafiek, lijst, die de dagen en uren uitplot van net stroom inname. En nog fijner zou zijn een simulatie met een 5kwh batterij die laat zien waar een batterij effectief is voor zelfconsumtie zonnestroom maar dat zou erg lui zijn voor mij. 😅

Ergo exporteren van diverse waardes uit ingestelde parameters... dat zou ik erg fijn vinden. ( bijv. Aantal dagen dat meer uit dan in gaat aan kwh. Aantal dagen dat meer in dan uit gaat. Die maar dan met 5kwh buffer.(virtuele batterij)

Heeft iemand een procedure waarbij de hw data gebruikt kan worden over 365dagen en dan zonder expertmodus nodig te hebben van excel een uitlezing van de dagen dat 5kwh buffer effectief is? Nacht verbruik en dagpiek verbruik tussen overschot periodes?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:57:
Ik ben mij aan het orienteren op verdere ontgassing van ons huis.

Wp thuisbatterij enz. Wat elke keer terug komt in thuis gebruik berekeningen is eigen verbruik als panelen onvoldoende opbrengen. Ik heb zitten zoeken maar ik vind nergens een grafiek, lijst, die de dagen en uren uitplot van net stroom inname. En nog fijner zou zijn een simulatie met een 5kwh batterij die laat zien waar een batterij effectief is voor zelfconsumtie zonnestroom maar dat zou erg lui zijn voor mij. 😅

Ergo exporteren van diverse waardes uit ingestelde parameters... dat zou ik erg fijn vinden. ( bijv. Aantal dagen dat meer uit dan in gaat aan kwh. Aantal dagen dat meer in dan uit gaat. Die maar dan met 5kwh buffer.(virtuele batterij)

Heeft iemand een procedure waarbij de hw data gebruikt kan worden over 365dagen en dan zonder expertmodus nodig te hebben van excel een uitlezing van de dagen dat 5kwh buffer effectief is? Nacht verbruik en dagpiek verbruik tussen overschot periodes?
Gebruik de tool van Jeroen.nl. Daar kun je je HW CSV uploaden (en als je geen losse kWh meter hebt voor je zonnepanelen ook nog een koppeling leggen met je omvormer). Dan berekent die daar wat de ideale grootte is en wat je dat zou kunnen opleveren.
Tevens kun je daar ook een inschatting maken wat een dynamisch contract zou kosten met je daadwerkelijk verbruikcijfers per uur.

• sdk1985
  • Nu online
fxs81 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:41:
[...]

Ik moets hier de 1e keer dat ik de intergratie aan HA heb toegevoegd 1x op de knop van de p1 meter drukken. Heb je dat al gedaan?
Nee, dat wordt eigenlijk ook niet gevraagd. Ik heb even geprobeerd om op submit te drukken dan naar beneden te lopen en vervolgens op die knop te drukken maar dat heeft niet geholpen.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:05
sdk1985 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:32:
[...]

Nee, dat wordt eigenlijk ook niet gevraagd. Ik heb even geprobeerd om op submit te drukken dan naar beneden te lopen en vervolgens op die knop te drukken maar dat heeft niet geholpen.
Zo veel tijd heb je niet, dacht ik.

Ik heb dat ook elke keer moeten doen met telefoon of laptop gewoon erbij te houden en Home Assistant actief op de voorgrond.

Staat ook op de Help Pagina van Home Assistant - Homewizard integratie:
After pressing the button, you must select Continue within 30 seconds to complete the setup.

[ Voor 20% gewijzigd door Holvoetn op 28-07-2026 13:38 ]

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 09:56
sdk1985 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:32:
[...]

nee tis andersom. eerst op de knop en daarna op submit, binnen x seconden :P

• sdk1985
  • Nu online
Holvoetn schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:36:
[...]

Zo veel tijd heb je niet, dacht ik.

Ik heb dat ook elke keer moeten doen met telefoon of laptop gewoon erbij te houden en Home Assistant actief op de voorgrond.

Staat ook op de Help Pagina van Home Assistant - Homewizard integratie:
After pressing the button, you must select Continue within 30 seconds to complete the setup.
Het is gelukt! Het feit dat ik die melding niet kreeg heeft uiteindelijk de oplossing gebracht. Ik bleek het apparaat ook niet te kunnen pingen, maar hij deed het wel in de app. De oorzaak; ik had de P1 meter destijds op de iotwifi gezet welke geen toegang heeft tot LAN. Echter in dit geval gaat het natuurlijk specifiek om LAN toegang 8)7 . Dus ik moest de wifi setup opnieuw uitvoeren. Daarna kreeg ik wel de melding de knop 2 seconde in te drukken. Naar beneden gelopen, knop ingedrukt, apparaat werkt. Bedankt voor de reactie.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 28-07-2026 14:10 ]

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:48

copykat

Good copy isn't bad

@IJsbeer kan je daar ook bijv virtueel een wp toevoegen? ( ik heb nu electrische kachels gebruikt om salderings kwh te "verdampen". Dus die doeb aardig mee als virtuele wp.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• IJsbeer
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:38:
@IJsbeer kan je daar ook bijv virtueel een wp toevoegen? ( ik heb nu electrische kachels gebruikt om salderings kwh te "verdampen". Dus die doeb aardig mee als virtuele wp.)
Denk dat je daarvoor zelf je CSV export mag aanpassen (of laat AI dat doen). Maar ik denk dat het puur voor de grootte van de accu niet zoveel uitmaakt. De extra kWh heb je waarschijnljk verstookt op het moment dat je toch geen opbrengst had van de panelen. In de winter leveren de accus toch weinig op. Enige nuttige haast goedkoop volladen en later weer ontladen.

Andere insteek kan zijn dat je alle data exclusief de winter upload. Dan heb je ook een aardig beeld.

• WAF1
  • Nu online
dinandus schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 07:21:
@WAF1 Kun je dat niet zien in je monitoring van de zonnepanelen die je hebt liggen?

Ikzelf maak gebruik van een SE set up, en daar je je toch duidelijk de verdeling van wat je opwekt, wat je ervan zelf gebruikt, en ook wat je terug levert. Ook in procenten zie je de verdeling. Ik heb dan wel alles in het SE pakket, de omvormer, de accu (1F, 400V, 10 kWh) en de bijbehorende inline meter. Over een 14 dagen komt daar nog de SE EV HOME PRO wall box bij geinstallerd.
In de app van APsystemens zie ik alleen hoeveel ik opwek.

Om eerlijk te zijn ik weet niet precies wat een SE set up is of welk programma je daar voor gebruikt. Toch denk ik dat wij hetzelfde willen momitoren en/of willen aansturen. Wij hebben inmiddles meerdere meters en sockets van HW in gebruik. Mijn bedoeling is, maar dat moet ik nog verder uitzoeken, om een en ander via Homey aan te gaan sturen. Om op die manier langzaam de 21e eeuw binnen te stappen want we lopen qua kennis behoorlijk achter. Maar inmiddels heeft mijn man via zijn werk een laadpaal (EV), we hebben een kleine thuisbatterrij en sinds 3 jaar dus ook zonnepanelen. We hebben een hybride wp, buitenzonewering en bijv. een boiler of wpb staat nog op de planning. Het wordt steeds belangrijker om bepaalde dingen slim aan te gaan sturen. en ik ben dus zoekende welk programma voor ons geschikt is. .

Waar we bijv. tegen aanlopen is dat mijn man via zijn werk een White label laadpaal van Eneco heeft gekregen. Als p1 meter wordt een extenter van Eneco gebruikt. We willen daar niet aan gaan rommelen omdat deze nog niet in het bezit van mijn man is. Toch wil je dat alle relevante informatie samen wordt gebracht. De gedachte is om voor de laadpaal ook een kWh-meter van Homewizard te gebruiken maar ik weet niet of dat noodzakelijk is, misschien kan ik deze extender ook rechtreeks in Homey uitlezen. Het voordeel van jouw situatie is dat alles al op elkaar afgestemd, bij ons zijn het allemaal losse apparaten

• dinandus
@WAF1 sorry, ik dacht dat hier op Tweakers de afkorting SE van Solar Edge toch wel bij de meeste mensen bekend zou zijn? Samengevat: ik heb alles inzake zon energie van panelen tot omvormer, accu tot een inline meter aan de accu van Solar Edge. Ook de komende maand geinstalleerde EV lader is van Solar Edge, dan vindt ik praktisch, alles in 1 app regelen, en ze zitten elkaar onderling niet in de weg.

• IJsbeer
  • Niet online
WAF1 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:13:
[...]

In de app van APsystemens zie ik alleen hoeveel ik opwek.

Om eerlijk te zijn ik weet niet precies wat een SE set up is of welk programma je daar voor gebruikt. Toch denk ik dat wij hetzelfde willen momitoren en/of willen aansturen. Wij hebben inmiddles meerdere meters en sockets van HW in gebruik. Mijn bedoeling is, maar dat moet ik nog verder uitzoeken, om een en ander via Homey aan te gaan sturen. Om op die manier langzaam de 21e eeuw binnen te stappen want we lopen qua kennis behoorlijk achter. Maar inmiddels heeft mijn man via zijn werk een laadpaal (EV), we hebben een kleine thuisbatterrij en sinds 3 jaar dus ook zonnepanelen. We hebben een hybride wp, buitenzonewering en bijv. een boiler of wpb staat nog op de planning. Het wordt steeds belangrijker om bepaalde dingen slim aan te gaan sturen. en ik ben dus zoekende welk programma voor ons geschikt is. .

Waar we bijv. tegen aanlopen is dat mijn man via zijn werk een White label laadpaal van Eneco heeft gekregen. Als p1 meter wordt een extenter van Eneco gebruikt. We willen daar niet aan gaan rommelen omdat deze nog niet in het bezit van mijn man is. Toch wil je dat alle relevante informatie samen wordt gebracht. De gedachte is om voor de laadpaal ook een kWh-meter van Homewizard te gebruiken maar ik weet niet of dat noodzakelijk is, misschien kan ik deze extender ook rechtreeks in Homey uitlezen. Het voordeel van jouw situatie is dat alles al op elkaar afgestemd, bij ons zijn het allemaal losse apparaten
Wat is de meerwaarde van de HW P1 meter als je de P1 meter van de laadpaal ook in Homey kan uitlezen? Dan is Homey toch je HEMS systeem, het systeem dat alles bijhoudt en aanstuurt?
Boeien waar de informatie vandaan komt, als die maar actueel is.
En als je de laadpaal P1 meter niet kan uitlezen, dan idd een splitter gebruiken en de HW P1 meter gebruiken daarvoor.

• WAF1
  • Nu online
IJsbeer schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:34:
[...]

Wat is de meerwaarde van de HW P1 meter als je de P1 meter van de laadpaal ook in Homey kan uitlezen? Dan is Homey toch je HEMS systeem, het systeem dat alles bijhoudt en aanstuurt?
Boeien waar de informatie vandaan komt, als die maar actueel is.
En als je de laadpaal P1 meter niet kan uitlezen, dan idd een splitter gebruiken en de HW P1 meter gebruiken daarvoor.
Voor de goede orde, ik heb de Homey pro nog helemaal niet in huis. In deze fase ben ik vooral het kijken of de apperatuur die ik in huis heb ondersteunt wordt door Homey en te bepalen of Homey inderdaad de basis wordt van mijn "slimme" huis. Maar het aantrekelijke van HW is dat deze een lokale API heeft waar zowel Homey als HA mee overweg kan. Ook is de app.van HW gewoon prettig in gebruik en ik heb van HW al meerdere meters en socket's in huis. Via HW kan ik dus stapjes maken naar een slimmer huis zonder mij nu al vast te leggen welk platform ik in de (nabije) toekomst wil gaan gebruiken. Ook is HW is zelf in staat om sommige taken slim aan te sturen.en daarom heeft monotoring via HW op dit moment mijn voorkeur.

Ook ben aan het uitzoeken of de White label extentder van Eneco, daadwerkelijk uit te lezen is in Homey. Ik weet gewoon niet in hoeverre de communicatie afgeschermd is en daarom doe ik een "onderzoekje" op Tweakers. Inmiddels weet ik wel dat het orginele merk dat achter de laadpaal zit, Peblar, prima in staat is op met HW samen te werken er dat er een officiële integratie aan komt. Maar doordat het in ons geval om een white label laadpaal gaat ligt een en ander toch ingewikkelder en zijn we sofwarematig sterk aan Eneco vebonden. Qua hardware kan een white label laadpaal ook verschillen. Eigenlijk kom ik er gaande weg achter dat zo'n "gratis" laadpaal helemaal niet zo ideaal is. En natuurlijk zijn er Tweakers die bepaalde beveiliging weten te omzeilen maar wij hebben besloten dat wij daar geen zin in hebben want die laadpaal is (nog) niet van ons. Maar ondanks deze bewuste keuze wil je toch graag alle relavante informatie betreffende je energiehuishouding graag in een app of op een platform terugzien. De vraag is hoe krijgen we dat voor elkaar, een kWh-meter is dus één van de opties.

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-08 19:24
Die Solar Edge koppeling storing begint nu toch wel erg lang te duren. Iemand enig idee wat er bij HW aan de hand is?

Arriving Somewhere but not here....

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:27
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:25:
Die Solar Edge koppeling storing begint nu toch wel erg lang te duren. Iemand enig idee wat er bij HW aan de hand is?
Ik zie de melding in de app wel, maar het lijkt hier gewoon met mijn SolarEdge omvormer goed te werken.

• Rojado
  • Laatst online: 21:35
Hier nog steeds geen data van de Solar Edge omvormer(s). Wel het storingsbericht. Dientengevolge kloppen ook de andere waardes niet in de HW app, heb ook nog Goodwe omvormers en bij de totale opwek staat minder dan bij teruggeleverd 😅

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:41
Rojado schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:54:
Hier nog steeds geen data van de Solar Edge omvormer(s). Wel het storingsbericht. Dientengevolge kloppen ook de andere waardes niet in de HW app, heb ook nog Goodwe omvormers en bij de totale opwek staat minder dan bij teruggeleverd 😅
Bij mij wordt er wel SE data getoond in de HW app.

• dodners
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-08 07:13
Ik heb ook al een paar dagen last van niet-kloppende metingen in de HomeWizard app. In mijn geval toont de SolarEdge grafiek geen data. Bij stroomtotaal/zelfvoorzienend zie ik ofwel alleen stroomverbruik metingen ofwel alleen stroomteruglevering metingen. Het stroomverbruik is dus 0 vanaf het moment dat er stroomteruglevering wordt gemeten.

• meesje
Ik was altijd blij dat ik een SolarEdge omvormer heb, maar ook deze moet er uiteindelijk aan geloven. Hopelijk fixen ze dit wel. Ik las op Reddit al een opmerkingen dat ook de integratie met HA er uit ligt. Dus kennelijk iets aan de hand met hun API.

• Holvoetn
Heb dezelfde miserie gedurende een aantal maanden gehad met GoodWE.
kWH meter er tussen gezet en finito, terug volle pret.

Ondertussen zou dat terug allemaal moeten werken (ik heb het zelfs niet meer geprobeerd) maar ik heb meer vertrouwen in die kWh meter (is ook veel nauwkeuriger).

• IJsbeer
  • Niet online
meesje schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:03:
Ik was altijd blij dat ik een SolarEdge omvormer heb, maar ook deze moet er uiteindelijk aan geloven. Hopelijk fixen ze dit wel. Ik las op Reddit al een opmerkingen dat ook de integratie met HA er uit ligt. Dus kennelijk iets aan de hand met hun API.
SE HA koppeling werkt hier prima. Betwijfel ook of die via de cloud gaat.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:51
Wij hebben een HW P1 meter met Energy+ abo. Straks gaan wij over van 1 fase naar 3 fase. In Home Assistant zie ik nu het vermogen van fase 1 met sensor (sensor.p1_meter_vermogen_fase_1) logisch want maar 1 fase. Kan ik straks in HA ook fase 2 en 3 bekijken met sensoren?

• Joop_Klepzeiker
meesje schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:03:
Ik heb de Modbus integratie (via HACS) aangezet en krijg in HA weer alles netjes binnen en ben nu niet meer afhankelijk van de cloud.
Als je een SE omvormer zonder display hebt, dan stelt dat helemaal niets voor.
Gebruik dit YT filmpje als leidraad en je hebt het zo werkend.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-08 09:14

fxs81

Julianadorp

Pakhaas schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:12:
Wij hebben een HW P1 meter met Energy+ abo. Straks gaan wij over van 1 fase naar 3 fase. In Home Assistant zie ik nu het vermogen van fase 1 met sensor (sensor.p1_meter_vermogen_fase_1) logisch want maar 1 fase. Kan ik straks in HA ook fase 2 en 3 bekijken met sensoren?
Jazeker.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Pakhaas schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:12:
Ja, iedere fase is een entiteit. Je kan per fase spanning, stroom en vermogen zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Prisma16 op 30-07-2026 12:06 ]

• Pakhaas
Prisma16 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:03:
[...]

Ja, iedere fase is een entiteit. Je kan per fase spanning, stroom en vermogen zien.
Komen die entiteiten automatisch in HA of moet ik daar nog iets voor doen?

• Prisma16
  • Niet online
Pakhaas schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:12:
[...]

Komen die entiteiten automatisch in HA of moet ik daar nog iets voor doen?
Je moet wel de HomeWizard integratie actief hebben, maar dat heb je waarschijnlijk al.

• Pakhaas
Prisma16 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:16:
[...]

Je moet wel de HomeWizard integratie actief hebben, maar dat heb je waarschijnlijk al.
Ja heb ik idd

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-08 09:00
In de homewizzard app geeft hij bij mij ook aan dat de solar edge omvormer aan dat de grafiek nu niet bijgewerkt wordt .

Maar het werkt verder wel en in home Assistant werk5 het wel geeft hij gewoon de gegevens weer

Maar we wachten af ze zijn er mee bezig zeggen ze en als de batterij maar gevuld wordt 😬

WGA | Grill guru elite | joystove | Ooni | saté grill | driepoot | 8 zonnepanelen | 1 Home wizzard batterij | Home Assistant

• Rojado
Ik hoop dat ze met een goede ‘handleiding’ komen als het probleem is opgelost én het ook laten weten als het weer werkt. Met de Goodwe storing hebben we een half jaar geen gegevens gehad en toen het opgelost was mocht je het zelf verzinnen hoe weer on track te komen.

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:26
Tip voor mensen met een dynamisch contract bij Zonneplan: vanaf vandaag ben je overgegaan naar tarieven per kwartier in plaats van per uur. Dus is het slim om de tarieven in de Homewizard app aan te passen.

Als je een nieuw tarief toevoegt in de app is deze al ingevuld met de vorige cijfers, dus je hoeft alleen een knopje om te zetten van uur naar kwartier, en dan op te slaan met een nieuwe naam.

Deze wijziging van Zonneplan is overigens wel handig in combinatie met mijn Enphase zonnepanelen - de optie 'AI Optimalisatie' van Enphase werkte al uitsluitend op basis van kwartierprijzen. Toen ik Enphase support vroeg of het niet mogelijk was daar een keuze voor in de bouwen, kreeg ik na een paar weken de reactie 'het werkt met kwartierprijzen'. Pech gehad dus voor mensen die een contract met uurprijzen hebben, zoals ANWB Energie.

• LuToLu
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 22:30
Ook niet vergeten dit dan aan te passen bij de laadstrategie van de PiB's. Als je 'Slim met dynamisch tarief' gebruikt. Ook daar moet je aangeven dat het tariefinterval 15 minuten is. En, beetje off-topic, mocht je naast Zonneplan ook Zonnedimmer gebruiken moet je het in de webportal van Zonnedimmer, kan niet in de app, ook aangeven.

2x HomeWizard Plug-In Battery (1600W/1600W) | SolarEdge SE4000H | 4.095 Wp zonnepanelen | Weheat Sparrow All-Electric warmtepomp

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:26
LuToLu schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 07:21:
Ook niet vergeten dit dan aan te passen bij de laadstrategie van de PiB's. Als je 'Slim met dynamisch tarief' gebruikt. Ook daar moet je aangeven dat het tariefinterval 15 minuten is. En, beetje off-topic, mocht je naast Zonneplan ook Zonnedimmer gebruiken moet je het in de webportal van Zonnedimmer, kan niet in de app, ook aangeven.
OK goede tip, dat had ik nog niet gezien. Ik kreeg wel een melding in de app (na het aanpassen van de prijzen) dat dit gevolgen kan hebben voor de Slim Laden-planning, dus ik dacht er helemaal niet aan die instelling te bekijken. Was alweer vergeten dat je dit in kunt stellen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 20:15

Maasluip

Kabbelend watertje

Hm, heel vreemd. Opeens zijn mijn batterijen zogenaamd offline. Offline zijn ze niet want met de API kan ik ze gewoon bereiken. Ze zeggen dat de P1 meter losgekoppeld kan zijn, maar dat is ook niet zo, die kan ik met de API ook gewoon bereiken.
Ik kan de Wifi opnieuw instellen en direkt daarna zijn ze weer offline. Niks werkt. Gek word ik ervan.

Signatures zijn voor boomers.

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:27
Contact gezocht met HW, maar niet heel veel meer info:

Goedendag,
​Hartelijk dank voor je bericht. We ervaren momenteel inderdaad problemen met het koppelen van een SolarEdge-omvormer via gebruikersnaam en wachtwoord.

Als tijdelijke oplossing is het mogelijk om de omvormer te koppelen met behulp van de API Key en Site ID. Houd er echter rekening mee dat deze manier van koppelen invloed heeft op je historische gegevens in de HomeWizard-app. Na het opnieuw koppelen via de API zijn eerder verzamelde gegevens niet meer zichtbaar in de app. We adviseren daarom alleen van deze tijdelijke oplossing gebruik te maken als je hiermee akkoord gaat.

Ons team is op de hoogte van het probleem en onderzoekt de oorzaak, zodat we dit zo snel mogelijk kunnen oplossen. Onze excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

• dhrto
  • Laatst online: 21:01
Mijn mening
De mogelijkheid tot koppeling met PV-omvormers via een cloud/api van derden, waar HW dus geen invloed op heeft, hadden ze nooit aan moeten beginnen bij HW. Dit levert vroeg of laat altijd problemen op. Zeker voor het (volgens mij) beoogde publiek van HW dat gewoon 'plug-en-play' wilt hebben en daarvoor bereid is te betalen (HW abbo), is dit gewoon gedoe.

Het had HW veel nazorg en bij de kopers veel frustatie gescheeld, als ze alleen de eigen kWh-meter zouden ondersteunen.

• De Ingenieur
Goed punt, zo had ik er nog niet naar gekeken. Echter is de eigen kWh meter ook niet helemaal plug and play. Dus voor de massa was de vorige oplossing wel mooi. Ik stap nu ook definitief over naar Home Assistant. Was daar al een eind mee, maar dit maakt de keuze nog makkelijker.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:59
dhrto schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:56:
Mijn mening
De mogelijkheid tot koppeling met PV-omvormers via een cloud/api van derden, waar HW dus geen invloed op heeft, hadden ze nooit aan moeten beginnen bij HW. Dit levert vroeg of laat altijd problemen op. Zeker voor het (volgens mij) beoogde publiek van HW dat gewoon 'plug-en-play' wilt hebben en daarvoor bereid is te betalen (HW abbo), is dit gewoon gedoe.

Het had HW veel nazorg en bij de kopers veel frustatie gescheeld, als ze alleen de eigen kWh-meter zouden ondersteunen.
Zeer goed punt. Echter als ze de massa willen blijven bereiken die plug and play willen moet HW dan ook installatie van de kwh meter er ook bij aanbieden om het plug and play voor de consument te houden.

• Holvoetn
De Ingenieur schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:10:
Goed punt, zo had ik er nog niet naar gekeken. Echter is de eigen kWh meter ook niet helemaal plug and play. Dus voor de massa was de vorige oplossing wel mooi. Ik stap nu ook definitief over naar Home Assistant. Was daar al een eind mee, maar dit maakt de keuze nog makkelijker.
Ik heb na maandenlange problemen met GoodWE eerder dit jaar een kWh meter voor die omvormer gezet. Voor een ingenieur mag dat geen probleem zijn :)
NUL problemen sindsdien om mijn data in Home Wizard app of Home Assistant te krijgen.
Ik zie het alleen maar dezelfde richting uitgaan met SolarEdge van wat ik hier lees ...

Alleen spijtig dat ik af en toe die GoodWE nog moet aansturen om het vermogen te kunnen regelen (want die speelt niet altijd netjes mee).

• IJsbeer
  • Niet online
Mijn mening

Ik denk dat ze dat inzicht nu ook hebben, maar het te laat is om het eruit te halen. Dus ze zitten er feitelijk aan vast, terwijl ik idd kan voorstellen dat ze met de kennis van nu de keuze anders gemaakt hadden.

• meesje
De Ingenieur schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:50:

Goedendag,
​Hartelijk dank voor je bericht. We ervaren momenteel inderdaad problemen met het koppelen van een SolarEdge-omvormer via gebruikersnaam en wachtwoord.

Als tijdelijke oplossing is het mogelijk om de omvormer te koppelen met behulp van de API Key en Site ID. Houd er echter rekening mee dat deze manier van koppelen invloed heeft op je historische gegevens in de HomeWizard-app. Na het opnieuw koppelen via de API zijn eerder verzamelde gegevens niet meer zichtbaar in de app. We adviseren daarom alleen van deze tijdelijke oplossing gebruik te maken als je hiermee akkoord gaat.

Ons team is op de hoogte van het probleem en onderzoekt de oorzaak, zodat we dit zo snel mogelijk kunnen oplossen. Onze excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!
Ooit eens met HA aan de slag gedaan. Hiervoor had ik de API key nodig en heb ik ontvangen van de installateur. Echter ik weet niet meer of ik destijds de koppeling met HW gedaan met met inlog/ww of API/site-id. Kan ik dat nog achterhalen hoe ik destijds de koppeling heb gelegd? Als ik bij apparaten naar SolarEdge ga, kan ik dat niet terug vinden. Bij mij staat overigens dat alles oké is, maar wel een oranje bolletje en een melding. De grafieken tonen wel info.

• IJsbeer
  • Niet online
meesje schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:07:
[...]

Ooit eens met HA aan de slag gedaan. Hiervoor had ik de API key nodig en heb ik ontvangen van de installateur. Echter ik weet niet meer of ik destijds de koppeling met HW gedaan met met inlog/ww of API/site-id. Kan ik dat nog achterhalen hoe ik destijds de koppeling heb gelegd? Als ik bij apparaten naar SolarEdge ga, kan ik dat niet terug vinden. Bij mij staat overigens dat alles oké is, maar wel een oranje bolletje en een melding. De grafieken tonen wel info.
Dit klinkt als de standaard koppeling via de Cloud. Voor zover ik weet kan je alleen modbus (lokale api) gebruiken via de HACS koppeling.

Zelf draai ik hem ook via de cloud, geen issues mee.

• Prisma16
  • Niet online
Holvoetn schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:29:
[...]

Ik heb na maandenlange problemen met GoodWE eerder dit jaar een kWh meter voor die omvormer gezet. Voor een ingenieur mag dat geen probleem zijn :)
NUL problemen sindsdien om mijn data in Home Wizard app of Home Assistant te krijgen.
Ik zie het alleen maar dezelfde richting uitgaan met SolarEdge van wat ik hier lees ...

Alleen spijtig dat ik af en toe die GoodWE nog moet aansturen om het vermogen te kunnen regelen (want die speelt niet altijd netjes mee).
Is ook mijn ervaring. Met API's ben je afhankelijk bent van de eigenaar van de API. Ik kan dan ook begrijpen dat het HW niet lukt om alles steeds actueel te houden. Ook het uitlezen van mijn omvormers via API gaat niet altijd goed. Ik heb nu CT-klemmen op de aansluitingen gezet en lees nu de vermogens van de omvormers gewoon lokaal in HA. Werkt dus altijd.

• IJsbeer
  • Niet online
Prisma16 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:17:
[...]

Is ook mijn ervaring. Met API's ben je afhankelijk bent van de eigenaar van de API. Ik kan dan ook begrijpen dat het HW niet lukt om alles steeds actueel te houden. Ook het uitlezen van mijn omvormers via API gaat niet altijd goed. Ik heb nu CT-klemmen op de aansluitingen gezet en lees nu de vermogens van de omvormers gewoon lokaal in HA. Werkt dus altijd.
Lokaal is ook relatief. Van de HW P1 meter is ook bekend, dat als je meerdere devices erna laad luisteren (of laat pollen eigenlijk) die er ook moeite mee begint te krijgen. Denk bv. aan HA, laadpaal, accu. (en ja, je kan de accu en laadpaal via HA laten lopen, maar dat is wel een extra vertraging/ afhankelijkheid die je niet altijd wilt)

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:21

joeri1

Cloud Engineer

De Ingenieur schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:50:

Goedendag,

Bedankt voor het delen, dit verklaart dus waarom het hier wel werkt. Heel lang geleden heb ik HW gekoppeld met de API van SE. Toen kon je als consument zelf de API-key uit SE halen, nu moet het via de installateur. Ik vermoed dat de username/password connectie anders werkt dan via de API. Mogelijk dat een wijziging bij SE deze integratie kapot heeft gemaakt.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-08 14:50

Wailing_Banshee

You're Next

Mijn mening

En onze Fronius kan nog niet uitgelezen worden, dit is een interne api... Maar goed, na het lezen van al die problemen die mensen ermee heben, hebben wij besloten op een kWh meter aan te sluiten en dat werkt ook perfect. Voelt alleen een beetje jammer van het geld, aangezien het theoretisch ook gewoon via de omvormer zou moeten kunnen... (maar als dat ooit nog wel wordt geïmplementeerd, is die kWh meter niet overbodig, dan gaat die gewoon de oven meten!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
Ik weet dat dit wellicht niet geheel de goede plek is maar gezien het feit dat HomeWizard (bewust/onbewust) de wet lijkt te overtreden wil ik het toch hier kenbaar maken gezien ze verder nergens anders op reageren.

Bedrijven zijn verplicht (https://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/2026-07-16#Boek6_Titeldeel5_Afdeling2b_Paragraaf3_Artikel230m) om een telefoonnummer zichtbaar op de website te zetten. Dat is geen keus en dus een reden als ‘het is heel duur’ valt af.

Ik ben benieuwd waarom @HomeWizard_NL er voor kiest om dit niet te doen.

Er zijn een hoop mensen die gewoon de telefoon willen kunnen oppakken en een bedrijf willen kunnen bellen om een antwoord te krijgen, of om een eenvoudige vraag te kunnen stellen.

Heb genoeg mensen om mij heen die op leeftijd zijn, of die het ‘gewoon’ niet begrijpen. Deze mensen willen niet continu iedereen lastig vallen met vragen, die willen iemand kunnen bellen die de kunnen helpen. Dat is niet gek, dat is normaal. Alleen is dat op dit moment onmogelijk en ik begrijp het oprecht niet.

Waarom wordt deze optie, zo lijkt het, willens en wetens tegengehouden?

@HomeWizard_NL Het zou jullie sieren als jullie met een inhoudelijke reactie komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 03-08-2026 11:59 ]

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• De Ingenieur
Holvoetn schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:29:
[...]

Haha, het zal mij wel lukken idd maar het doorsnee HomeWizard publiek toch niet.

Ik haal het de SE gegevens wel via de API in Home Assistant binnen. Een kWh meter haal ik er met zo'n 100 euro investering niet uit, dus zou voor de leuk zijn. De P1 volstaat voor mijn gebruik nog en als de koppeling toch weer gemaakt wordt heb ik de historische gegevens iig nog.

Denk dat ik pas een kWh meter ga aanschaffen als er een EV komt hier.

• De Ingenieur
Bij mij doet de SolarEdge data het sinds vandaag weer (zonder de inlogmethode te veranderen dus). De foutmelding staat nog wel in het scherm. Data van de afgelopen dagen zit er nog niet in. Ik heb echter al besloten om voor de dagoverzichten over te stappen naar Home Assistant. Ben daar vandaag flink mee aan het klussen geweest en haal daar nu exact dezelfde gegevens en grafieken uit als bij HomeWizard. De interface van Homewizard is nog wel fijner om de historische data goed inzichtelijk te krijgen (bijvoorbeeld op week of maandniveau).

[ Voor 17% gewijzigd door De Ingenieur op 04-08-2026 15:04 ]

• squashedraven
Ik heb sinds gisteren dat de opwek goed gepresenteerd wordt. Het verbruik ook maar het "zelfvoorzienend" staat op 0.0kwh terwijl ik wel lichtblauw in de grafiek heb :?

• EVfan
De Ingenieur schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:02:
Bij mij doet de SolarEdge data het sinds vandaag weer (zonder de inlogmethode te veranderen dus). De foutmelding staat nog wel in het scherm. Data van de afgelopen dagen zit er nog niet in. Ik heb echter al besloten om voor de dagoverzichten over te stappen naar Home Assistant. Ben daar vandaag flink mee aan het klussen geweest en haal daar nu exact dezelfde gegevens en grafieken uit als bij HomeWizard. De interface van Homewizard is nog wel fijner om de historische data goed inzichtelijk te krijgen (bijvoorbeeld op week of maandniveau).
@De Ingenieur

Dat is mooi voor je. Hier is echter de SE koppeling nog steeds zo dood als een pier.

• De Ingenieur
Bijzonder, alsof ze het per connectie moeten herstellen dan..

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:40
EVfan schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:27:
[...]

@De Ingenieur

Dat is mooi voor je. Hier is echter de SE koppeling nog steeds zo dood als een pier.
Hier helaas ook nog bagger

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Dilirium1978
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:53
Kees_frl schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:43:
[...]

Hier helaas ook nog bagger
Bij mij lijkt het vandaag weer te werken ook. Data van afgelopen dagen is (nog) niet beschikbaar.

Overigens nog wel de melding dat de koppeling niet werkt

• EVfan
Dilirium1978 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:16:
[...]

Bij mij lijkt het vandaag weer te werken ook. Data van afgelopen dagen is (nog) niet beschikbaar.

Overigens nog wel de melding dat de koppeling niet werkt
@Dilirium1978

Hier nu ook wat data van vandaag, geen historie en nog wel de foutmelding. Het lijkt erop dat het in fasen gaat. Bijvoorbeeld de grafiek “zelfvoorzienend” klopt voor vandaag ook redelijk.

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22:33
Mijn p1 meter zegt dat er een update is.

Hij begint en daarna stopt hij met een foutmelding als hij klaar is.

Meer met dit probleem?

20kWh eigenbouw thuis accu's met 2 powerstreams.

• IJsbeer
  • Niet online
Rbb-lwdn schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 23:22:
Mijn p1 meter zegt dat er een update is.

Hij begint en daarna stopt hij met een foutmelding als hij klaar is.

Meer met dit probleem?
Dat is idd een bekend issue. Komt vanzelf goed

• Moori
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-08 09:07
IJsbeer schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:40:
[...]

Dat is idd een bekend issue. Komt vanzelf goed
Hier het zelfde. Maakt update niet af

• dinandus
Hier is de update van de P1 met de versie 6.0503 net in 1 keer doorlopen, en succesvol afgesloten.

Ik zie dat de koppeling met de Solar Edge inmiddels ook normaal schijnt te werken. TOP!

[ Voor 32% gewijzigd door dinandus op 05-08-2026 13:45 ]

• squashedraven
dinandus schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:07:
Hier is de update van de P1 met de versie 6.0503 net in 1 keer doorlopen, en succesvol afgesloten.
hier ook, was er zelfs een beetje verbaasd over _O- .

Voor de anderen gewoon een paar keer proberen en op een gegeven moment heb je ineens de update te pakken ondanks dat hij alsnog foutmeldingen geeft.

• Rojado
Ik begrijp na het lezen van de commentaren alhier dat het vertrouwen op een API van derden, en dat is wat HW doet, niet volstaat om een robuuste service te verlenen.

Hier twee Goodwe omvormers én twee Solaredge omvormers, dus eerst een half jaar eruit gelegen met Goodwe en nu met Solaredge. En dat met een betaald abonnement, al is het maar een euro per maand.

Goed voor het vertrouwen in een product is dat niet. Neemt niet weg dat wanneer het wel werkt het een best goed product is. Maar om nu ‘ al the way ‘ HW in huis te halen is dan een brug te ver. Zeker met de periode van problemen met hun thuis accu’s in het achterhoofd.

Het risico wat HW loopt is dat veel mensen afhaken en alleen die overblijven die geen van de boven genoemde producten hebben

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:05
Rojado schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:11:
Ik begrijp na het lezen van de commentaren alhier dat het vertrouwen op een API van derden, en dat is wat HW doet, niet volstaat om een robuuste service te verlenen.

Hier twee Goodwe omvormers én twee Solaredge omvormers, dus eerst een half jaar eruit gelegen met Goodwe en nu met Solaredge. En dat met een betaald abonnement, al is het maar een euro per maand.

Goed voor het vertrouwen in een product is dat niet. Neemt niet weg dat wanneer het wel werkt het een best goed product is. Maar om nu ‘ al the way ‘ HW in huis te halen is dan een brug te ver. Zeker met de periode van problemen met hun thuis accu’s in het achterhoofd.

Het risico wat HW loopt is dat veel mensen afhaken en alleen die overblijven die geen van de boven genoemde producten hebben
Valt mee hoor. En als je vier omvormers hebt dan had je ook vier 1-fase-kWh meters kunnen mee begroten toch?

Ok, ik heb het destijds (juni 2022) een maandje geprobeerd met de toen goed werkende Goodwe integratie maar ook vanwege update intervallen en daarop gebaseerde aansturing toen meteen er een kWh meter tussen gezet. Nog geen dag spijt van.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• dodners
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-08 07:13
Hier ook sinds gisteren weer bruikbare SE data in de HW app. Historische data sinds maandag 27 juli is echter niet hersteld, daar zie ik echt alleen opwek óf verbruik, en dan alleen bij stroomtotaal en zelfvoorzienend grafiek.

• squashedraven
henkzelf schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:22:
[...]

Valt mee hoor. En als je vier omvormers hebt dan had je ook vier 1-fase-kWh meters kunnen mee begroten toch?

Ok, ik heb het destijds (juni 2022) een maandje geprobeerd met de toen goed werkende Goodwe integratie maar ook vanwege update intervallen en daaro gebaseerde aansturing toen meteen er een kWh meter tussen gezet. Nog geen dag spijt van.
Het punt is volgens mij dat er een gebrekkige service geleverd wordt. Hier hing bijvoorbeeld al een goodwe voor ik homewizard meuk had dus om dan er een kw meter tussen te zetten (of dus 4) is voor mij persoonlijk een flinke kostenpost waar ik niet op zit te wachten gezien ik die dingen niet zelf installeer

• Prisma16
  • Niet online
Rojado schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:11:

Ik heb een aantal dingen van HW hier in huis (P1, display, water, 2xPiB) en nog nooit iets van problemen gehad. Het is voor mij gewoon plug en play. Maar ik zit dan ook niet de hele dag naar storingen en foutmelding te zoeken op de de HW app.

Als je als gebruiker data van je huis belangrijk vind moet je niet afhankelijk van Chinese (GoodWe) en Israëlische (SolarEdge) bedrijven willen zijn. HW is voor dit type data niet meer dan een makelaar / doorgeefluik. Dus als de Chinezen en de Israeli slechte of geen data leveren kan HW daar niets meer aan doen.

Als je data van je eigen huis belangrijk vind moet je deze dus zelf, lokaal, verzamelen en opslaan. Dus je eigen kWh meters regelen.

• Prisma16
  • Niet online
squashedraven schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:43:
[...]

Het punt is volgens mij dat er een gebrekkige service geleverd wordt. Hier hing bijvoorbeeld al een goodwe voor ik homewizard meuk had dus om dan er een kw meter tussen te zetten (of dus 4) is voor mij persoonlijk een flinke kostenpost waar ik niet op zit te wachten gezien ik die dingen niet zelf installeer
Een Shelly EM Mini Gen4 koop je voor twee tientjes en iedere Tweaker kan dit zelf monteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCtmc1opPqH6SXjvm_iWVSVgL-A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9Ja4Dg6MDGmXD7oKtz1Jwxbi.png?f=user_large

• squashedraven
Prisma16 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:12:
[...]

Een Shelly EM Mini Gen4 koop je voor twee tientjes en iedere Tweaker kan dit zelf monteren.
[Afbeelding]
Dat is een hele harde aanname die je hier doet. Ik heb niks op met stroom en zal er dus ook niet mee gaan klooien (know your limits)

• Rojado
Prisma16 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:46:
[...]

Ik heb een aantal dingen van HW hier in huis (P1, display, water, 2xPiB) en nog nooit iets van problemen gehad. Het is voor mij gewoon plug en play. Maar ik zit dan ook niet de hele dag naar storingen en foutmelding te zoeken op de de HW app.

Als je als gebruiker data van je huis belangrijk vind moet je niet afhankelijk van Chinese (GoodWe) en Israëlische (SolarEdge) bedrijven willen zijn. HW is voor dit type data niet meer dan een makelaar / doorgeefluik. Dus als de Chinezen en de Israeli slechte of geen data leveren kan HW daar niets meer aan doen.

Als je data van je eigen huis belangrijk vind moet je deze dus zelf, lokaal, verzamelen en opslaan. Dus je eigen kWh meters regelen.
Extra kWh meters kan dan wel een oplossing zijn maar niet vergelijkbaar qua ‘investering’ en de problemen met die HW vertoont past niet bij de slogan ‘plug & play’ maar eerder in de range ‘plug & plat’. Onder de streep gaat het hier om het feit dat een product dat je koopt én een abonnement op neemt gewoon moet functioneren.

Dit alles los van het feit welke producten die je aansluit waarvan HW groots schrijft in communicatie dat dit werkt.

verder zit tussen de omvormers 10 jaar tijdsverloop, oftewel het is in twee tranches aangelegd.

Tot slot, HW heeft wel een soort van gunfactor, want NL, dat is hoe dan ook een punt dat meespeelt. Het moet dan wel werken.

• THE_BASE
  • Niet online
P1 en Watermeter weer offline volgens app. Volgens m’n router gewoon online. Wat is dat toch telkens?

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:00

Winkiller

De Mopperpot

THE_BASE schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:52:
P1 en Watermeter weer offline volgens app. Volgens m’n router gewoon online. Wat is dat toch telkens?
Hehe wij hadden 10min geleden 2 PiBs offline, zijn nu weer online 8)7

• Joop_Klepzeiker
Solar Edge melding is weer verdwenen uit de App. Alles lijkt het weer te doen.

• THE_BASE
  • Niet online
Kan het zijn dat er een bug of storing in de app zit: ik heb sinds een week al geen Zelfvoorzienend anders dan 0% meer...

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Holvoetn
Geen probleem hier (Android).

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:05
THE_BASE schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:37:
Kan het zijn dat er een bug of storing in de app zit: ik heb sinds een week al geen Zelfvoorzienend anders dan 0% meer...
Dat betekent meestal dat de informatie over de opwek van je zonnepanelen niet goed doorkomt.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• squashedraven
henkzelf schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:55:
[...]

Dat betekent meestal dat de informatie over de opwek van je zonnepanelen niet goed doorkomt.
Ik heb het ook, en de opwek staat gewoon netjes in de app vermeld. de grafieken laten ook gewoon mooi paars, groen en lichtblauw zien. Dus ik denk niet dat het euvel daar ligt

• meesje
dodners schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:40:
Hier ook sinds gisteren weer bruikbare SE data in de HW app. Historische data sinds maandag 27 juli is echter niet hersteld, daar zie ik echt alleen opwek óf verbruik, en dan alleen bij stroomtotaal en zelfvoorzienend grafiek.
Zojuist de HW app geopend en zie dat de koppeling met SE weer goed werkt. Ook even terug gebladerd in de tijd; de historische data wordt getoond.

• decpa1102
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:43
Dag,

Ik gebruik een HW kWh meter om de diepvriezer te monitoren. Zie bijlage. De vriezer staat op -18°C. Hij verbruikt een 85 W voor een zestal minuten en dat herhaalt zicht elke 15 minuten.

Is dit normaal.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHayUcORP0BlAgq_CQtlT3npzw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0MDpeDcwOYZ9c9kgJSrwFCc.jpg?f=fotoalbum_large Heeft iemand ook zo'n beeld van zijn vriezer?

• Holvoetn
Lijkt me redelijk normaal.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:14
decpa1102 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:12:
Dag,

Ik gebruik een HW kWh meter om de diepvriezer te monitoren. Zie bijlage. De vriezer staat op -18°C. Hij verbruikt een 85 W voor een zestal minuten en dat herhaalt zicht elke 15 minuten.

Is dit normaal.~[Afbeelding] Heeft iemand ook zo'n beeld van zijn vriezer?
Dit was een dag van mijn vriezer.
Wel gemeten met een slimme stekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07eYhBQAMl_c6mGIAH770SnXZI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drxKPDaLs1Eu9X2Beg0vsBJw.jpg?f=fotoalbum_large

• decpa1102
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:43
mike123 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:32:
[...]

Dit was een dag van mijn vriezer.
Wel gemeten met een slimme stekker.

[Afbeelding]
Ok. Merci. Ziet er normaal uit dan.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:14
decpa1102 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:42:
[...]

Ok. Merci. Ziet er normaal uit dan.
Lijkt mij ook heel normaal. Hetzelfde gebeurd met een oven. Die word verwarmd, is op temperatuur, verwarmen stopt, temperatuur zakt een paar graden en word weer verwarmd. Enzovoort.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Let op:
Werkt iets niet en/of vermoed je een storing? Of werkt de GoodWe integratie niet goed? Kijk dan op: https://allestoringen.nl/storing/homewizard/ en meld het daar ipv hier. Dit topic is geen "storing slowchat".
Klagen over storingen doe je bij homewizard zelf; zij kunnen er iets aan doen.

Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic #2

In de vorige versie van dit topic kan je ook veel informatie vinden, gebruik daar ook even de zoekfunctie: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter.