Thanks. Ik ken inderdaad niet iemand die dit zo kan doen helaas .Ronald.42 schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:26:
[...]
De meter zelf kost 60 euro bij HW als je nog plek vrij hebt in je meterkast kan hij zo tussen de automaat en de pv omvormer bedraad worden.
Wat dat kost is afhankelijk van je eigen kennis en kunde of iemand in je vriendenkring.
En anders moet je een elektricien regelen dan wordt het alweer snel wat duurder.
Ik heb plug and play zonnepanelen, met een omvormer die in het stopcontact gaat en op die wijze teruglevert ( eigen groep in de schuur, voordat die vraag komt). Ik gebruik een HW P1 meter. Tussen de stekker van de omvormer en het stopcontact heb ik een energy socket van HW, en deze in de app ingesteld als “zonnepanelen” setting. Zo krijg ik dus de opbrengst hiervan inzichtelijk.
Ik vind het vooral prettig omdat ik hier 5 pv omvormers heb en niet allemaal van hetzelfde merk.MaStar schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:48:
[...]
Wat is het belangrijkste voordeel van zo’n inzicht tussen verbruik zonnepanelen en verbruik in huis?
Dus ik heb nu mooi alles in de HW app.
Daarnaast nog 3 Marstek batterijen met ook elk een eigen hw kwh meter.
Dan zie je in één oogopslag of ergens iets afwijkt en het vergelijkt makkelijk met een periode vorig jaar.
Dan zie je meteen ook of er ergens een pv set ineens afwijkt (degradatie of een kapot paneel etc.)
Idem voor de warmtepomp airco en wpb.
Het is gewoon een snel en simpel middel om alles even snel te bekijken op onregelmatigheden.
Je kunt ook prima de omvormer uitlezen met bijbehorende app van die omvormer en vervolgens met de p1 data uitrekenen wat je aan direct verbruik hebt uit je pv installatie.
Maar met alles in één app heb je daar geen werk van.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Moet de watermeter ook bij “nu” live iets kunnen weergeven? Heb de watermeter via stroomkabel gevoed maar nog nooit een live verbruik gezien bij “nu”.
De watermeter hoort wat te tonen bij de NU weergave als deze via USB gevoedt is. Staat nota bene in de OPmichaelw1998 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:18:
Moet de watermeter ook bij “nu” live iets kunnen weergeven? Heb de watermeter via stroomkabel gevoed maar nog nooit een live verbruik gezien bij “nu”.
Heb je wel een kraan open dan?michaelw1998 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:18:
Ding op nu, kraan open en dan moet je liters zien
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dit staat in de OP:michaelw1998 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:18:
"Batterij gevoed zal de data 1x per uur worden doorgeven, dan is er dus geen data beschikbaar in de NU weergave van de app"
Dus niet beschikbaar in de NU weergave.
Dus met een stroomkabel aangesloten zie je gewoon waterverbruik in de "Nu" weergave.wdr schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:27:
[...]
Dit staat in de OP:
"Batterij gevoed zal de data 1x per uur worden doorgeven, dan is er dus geen data beschikbaar in de NU weergave van de app"
@michaelw1998 heeft hem met een stroomkabel aangesloten.
Ik zie wel verbruik in de "Nu" weergave.
Dit gebruik ik ook in de flows met Homey.
OK mooimike123 schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:36:
[...]
Dus met een stroomkabel aangesloten zie je gewoon waterverbruik in de "Nu" weergave.
Hmm dat werkt bij mij niet. Uiteraard met kraan open.mike123 schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:36:
[...]
Dus met een stroomkabel aangesloten zie je gewoon waterverbruik in de "Nu" weergave.
Zal het ding straks eens resetten.
hier heeft het display het begeven. Er brand wel licht maar er is niemand thuis (met andere woorden alleen het backlight staan aan).
Display werkt het hier wel, maar ik zie een rare waarde. Eén elektrische verwarming (die helemaal niet aan is geweest) zou vandaag al zo'n 5400 kWh verstookt hebben.
Topprestatie op mijn 1-fase huisinstallatie 👍🏻
Display werkt het hier wel, maar ik zie een rare waarde. Eén elektrische verwarming (die helemaal niet aan is geweest) zou vandaag al zo'n 5400 kWh verstookt hebben.
Display al spanningsloos gehad en een andere plug geprobeerd.
Display al spanningsloos gehad en een andere plug geprobeerd.
Even terug naar je oorspronkelijke vraag: "Ik zou de Homewizzard graag gebruiken om via de app te monitoren hoeveel de zonnepanelen terugleveren."MaStar schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:17:
[...]
Waarom wil je dat inzichtelijk krijgen ? Zodat je de zonen energie optimaal kan gebruiken, als er niet meer gesaldeerd wordt ?
En hoe heb jij zo’n kWh meter laten installeren ? En welke kosten ? 50 euro?
Aha, terugleveren. Dat is iets anders dan opleveren.
Wat je teruglevert zie je met de P1 meter, dat is dus al voldoende voor wat je wilt. Een kWh meter is helemaal niet nodig. In de Enphase Enlighten app kun je trouwens de opwek zien van je panelen.
Op je foto zie ik een volle groepenkast en een 3-fase Q-relay. Het plaatsen van een 3-fase kWh meter in een apart kastje door een gekwalificeerde elektricien gaat je gauw €200-€250 kosten en doe je dan alleen omdat het leuk is om alles in 1 app te zien.
Ik had toevallig nog plek in mijn groepenkast en het was helemaal niet moeilijk om die kWh meter zelf te plaatsen. Niet nodig, wel leuk. Je ben tweaker of niet
Tweak bonus: in de Enlighten app kun je instellen dat je panelen automatisch uitgaan bij een negatieve stroomprijs. Gisteren voor het eerst gezien, werkt prima.
Meer mensen die vreemde data doorkrijgen?
Ik zou vandaag 40kWh opgewekt hebben met m'n 11 paneeltjes 😄
Ik weet niet wat voor omvormer je hebt. In mijn geval geeft mijn Growatt omvormer om de 5 minuten de opbrengst door aan de database van Growatt in China. HW app leest die waarde dan weer uit vanuit de database in China, tot nu toe ruim 17KWh vandaag. En dat klopt hier als een bus.keroner schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:47:
Meer mensen die vreemde data doorkrijgen?
Ik zou dus checken met de app van je omvormer wat jouw omvormer naar de database van die omvormer stuurt.
Werk hier ook met een growatt omvormer, maar die hangt helemaal niet aan het netwerk/internet (expres dom gehouden omdat ik geen Chinese toegang wil).wdr schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:37:
[...]
Ik weet niet wat voor omvormer je hebt. In mijn geval geeft mijn Growatt omvormer om de 5 minuten de opbrengst door aan de database van Growatt in China. HW app leest die waarde dan weer uit vanuit de database in China, tot nu toe ruim 17KWh vandaag. En dat klopt hier als een bus.
Ik zou dus checken met de app van je omvormer wat jouw omvormer naar de database van die omvormer stuurt.
De metingen worden bij mij gedaan door een homewizard kWh meter.
Probleem zit/zat bij mij dus echt in homewizard.
[ Voor 4% gewijzigd door keroner op 07-04-2026 18:06 ]
Duidelijk, dan kan ik je helaas niet helpen.keroner schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:05:
[...]
Werk hier ook met een growatt omvormer, maar die hangt helemaal niet aan het netwerk/internet (expres dom gehouden omdat ik geen Chinese toegang wil).
De metingen worden bij mij gedaan door een homewizard kWh meter.
Probleem zit/zat bij mij dus echt in homewizard.
Overigens kan Growatt hier ook niet in het systeem komen (tenminste daar ga ik van uit), gebruikersnaam en ww 12 jaar geleden al gewijzigd.
Als ik het goed lees is het dus eigenlijk een probleem met een KWh-meter.
[ Voor 6% gewijzigd door wdr op 07-04-2026 19:10 ]
Het is de laatste weken wel vervelend.. watermeter die geen data geeft. Wel goede verbinding.
Energy display om de haverklap geen verbinding.
P1 meter ook soms geen verbinding en moet dan resetten.
Het is geen wifi of verbindings probleem. Rest werkt prima.
Energy display om de haverklap geen verbinding.
P1 meter ook soms geen verbinding en moet dan resetten.
Het is geen wifi of verbindings probleem. Rest werkt prima.
Certified Drone Pilot A1/A3+A2
Omdat ik een ander e-mailadres wilde gebruiken voor mijn enphase account heb ik dat via enhpase gewijzigd. Daarna wilde ik dat e-mailadres ook wijzigen in de HomeWizard app omdat deze na de e-mailwijziging geen data meer ophaalde van mijn omvormer (logisch, want de app kon met de gewijzigde logingegevens niet meer communiceren met de enhpase servers). In de HW-app kon ik echter niet simpel de logingegegevens wijzigen, dus heb ik de enphase verwijderd en opnieuw toegevoegd met de juiste inloggegegevens. Nu haalt hij weer netjes de data op. Alleen voorzag ik even niet dat de oude data nu verdwenen is. Ik was in de veronderstelling dat de HW-app deze ook weer zou kunnen opvragen bij de servers van Enphase, maar helaas is dat niet zo.
Weet iemand een manier om die data toch weer terug te krijgen? Of is het helaas-pindakaas?
Weet iemand een manier om die data toch weer terug te krijgen? Of is het helaas-pindakaas?
Bericht sturen naar HW, via Wizzi, en afwachten.kadoendra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:14:
Omdat ik een ander e-mailadres wilde gebruiken voor mijn enphase account heb ik dat via enhpase gewijzigd. Daarna wilde ik dat e-mailadres ook wijzigen in de HomeWizard app omdat deze na de e-mailwijziging geen data meer ophaalde van mijn omvormer (logisch, want de app kon met de gewijzigde logingegevens niet meer communiceren met de enhpase servers). In de HW-app kon ik echter niet simpel de logingegegevens wijzigen, dus heb ik de enphase verwijderd en opnieuw toegevoegd met de juiste inloggegegevens. Nu haalt hij weer netjes de data op. Alleen voorzag ik even niet dat de oude data nu verdwenen is. Ik was in de veronderstelling dat de HW-app deze ook weer zou kunnen opvragen bij de servers van Enphase, maar helaas is dat niet zo.
Als dat jou conclusie uit de zin is, dan zal ik hem verduidelijken.wdr schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:27:
[...]
Dit staat in de OP:
//Edit: Mijn idee duidelijk als je de zin erna ook leest. Daar staat dat er constante wifi verbinding is als hij batterij gevoed is.
[ Voor 15% gewijzigd door IJsbeer op 08-04-2026 16:57 ]
Ja dank, had ik al begrepen van een van de andere forumledenIJsbeer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:55:
[...]
Als dat jou conclusie uit de zin is, dan zal ik hem verduidelijken.
//Edit: Mijn idee duidelijk als je de zin erna ook leest. Daar staat dat er constante wifi verbinding is als hij batterij gevoed is.
Ik heb mijn "stroom totaal" data geexporteerd via de app om in te voeren op Jeroen.nl. Helaas geeft jeroen.nl vervolgens aan dat de "stroom opwek" ontbreekt in dit csv bestand. Ik heb in de HomeWizard app mijn SMA omvormer al jaren gekoppeld staan en de app geeft aan dat die verbinding goed is.
Iemand enig idee of deze gegevens gewoon altijd ontbreken in deze datadump of dat er bij mij iets verkeerd zit?
Iemand enig idee of deze gegevens gewoon altijd ontbreken in deze datadump of dat er bij mij iets verkeerd zit?
Ik heb nog even gekeken op de pagina van de HW bij de watermeter en daar staat nu dat er 4x per dag data word doorgestuurd als de watermeter batterij gevoed is.IJsbeer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:55:
[...]
Als dat jou conclusie uit de zin is, dan zal ik hem verduidelijken.
"Is er geen stroompunt in de buurt van de watermeter? Geen probleem! Onze Watermeter werkt ook op batterijen die je mee kunt bestellen. Met één batterijset gaat de meter maar liefst een jaar mee en kan het tot 30 liter per minuut meten. De gegevens worden in dit geval vier keer per dag naar de app gestuurd.".
Ik heb ook het mailadres gewijzigd van mijn Enphase account. Nu heb ik twee Enphase koppelingen in de HomeWizard-app, een voor elk emailadres. Gelukkig kan je ook een gecombineerde grafiek tonen die alles bij elkaar optelt. Alleen mis ik data van 1 dag, maar het was toen niet zo zonnig 😉.joeri1 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:47:
[...]
Bericht sturen naar HW, via Wizzi, en afwachten.
Het zou makkelijker moeten zijn om zoiets te doen. Ook het aanpassen van de email van mijn HomeWizard-account werkt niet handig. Ik kan wel nieuwe gebruikers toevoegen, maar durf het oorspronkelijke account niet weg te halen. Zeker omdat ik geen opties zie om het shop-account te wijzigen, wel belangrijk voor de garantie...
Voor de garantie heb je toch altijd de facturen nog?ritsl schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:48:
[...]
Ik heb ook het mailadres gewijzigd van mijn Enphase account. Nu heb ik twee Enphase koppelingen in de HomeWizard-app, een voor elk emailadres. Gelukkig kan je ook een gecombineerde grafiek tonen die alles bij elkaar optelt. Alleen mis ik data van 1 dag, maar het was toen niet zo zonnig 😉.
Het zou makkelijker moeten zijn om zoiets te doen. Ook het aanpassen van de email van mijn HomeWizard-account werkt niet handig. Ik kan wel nieuwe gebruikers toevoegen, maar durf het oorspronkelijke account niet weg te halen. Zeker omdat ik geen opties zie om het shop-account te wijzigen, wel belangrijk voor de garantie...
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB
Een kennis van mij heeft ook een watermeter gekocht.
Echter zag ik bij het installeren dat dat nu een nieuw type is, de hwe-wtr-23.
Ik heb zelf de hwe-wtr-13. Ze hebben in de app wel dezelfde softwareversie maar de ene heet hwe-wtr-23 en de andere hwe-wtr-13.
Ik kan nergens op internet vinden wat het verschil is, behalve dat de hwe-wtr-23 meer adapters heeft en dus op meerdere watermeters kan. Ik heb de vraag inmiddels al 3x bij HW neergelegd maar ik krijg simpelweg gewoon geen antwoord.
Lang verhaal kort, als je bij de hwe-wtr-13 een extra adapter set koopt heb je dan exact hetzelfde als de hwe-wtr-23 (kan dat eigenlijk wel, is de hwe-wtr-13 daar geschikt voor?) of zit er nog een ander (technisch) verschil tussen?
Ik heb zelf de hwe-wtr-13. Ze hebben in de app wel dezelfde softwareversie maar de ene heet hwe-wtr-23 en de andere hwe-wtr-13.
Ik kan nergens op internet vinden wat het verschil is, behalve dat de hwe-wtr-23 meer adapters heeft en dus op meerdere watermeters kan. Ik heb de vraag inmiddels al 3x bij HW neergelegd maar ik krijg simpelweg gewoon geen antwoord.
Lang verhaal kort, als je bij de hwe-wtr-13 een extra adapter set koopt heb je dan exact hetzelfde als de hwe-wtr-23 (kan dat eigenlijk wel, is de hwe-wtr-13 daar geschikt voor?) of zit er nog een ander (technisch) verschil tussen?
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
ik heb dus ook beide versies, echter viel het me pas op na dit bericht. bij de wtr-13 zat destijds ook een serie aan adapters bij, oogde wel redelijk hetzelfde wat er met de wtr-23 geleverd werd. verder is me geen enkel verschil opgevallenknorde schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:37:
Een kennis van mij heeft ook een watermeter gekocht.
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ook al werkt de Goodwe integratie van Energy+ weer deels vind ik het heel irritant dat hij midden op de dag stopt en daags erna pas de gegevens weer zijn aangevuld. Een aantal maanden geleden gemeld bij HW en omdat ze ermee bezig waren gewoon afgewacht. Ik kon toen wel korting krijgen op een kWh meter maar daar ben ik toen niet op ingegaan. De irritatie heeft het echter gewonnen dus van de week via Wizi om korting gevraagd omdat ik niet tevreden ben over de integratie. Ik zou binnen een dag gemaild worden en waarempel de dag erop direct bericht met een kortingslink voor 20%. Besteld en vandaag in de meterkast gezet, eindelijk weer lekker live waardes.
:strip_exif()/f/image/UzJlEESlI9rgLWXIvk3lM297.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UzJlEESlI9rgLWXIvk3lM297.jpg?f=fotoalbum_large)
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Wat een drama is het om contact met ze te krijgen.
Ben nu al vanaf dinsdag bezig om een beetje support te krijgen.
Chat is alleen maar een verschrikkelijke chatbot die altijd eindigt met "we nemen contact met je op".
Daarna loopt het contract via mail waarbij je ongeveer 1 mailtje per dag mag verwachten. Als je direct antwoord heb je (als je geluk hebt) de volgende dag een reactie met een wedervraag. Nu weekend, dus maar hopen dat ik maandag weer iets hoor.
Voor een Nederlands bedrijf met een A productlijn mag je toch wel iets beters verwachten.
Chat is alleen maar een verschrikkelijke chatbot die altijd eindigt met "we nemen contact met je op".
Daarna loopt het contract via mail waarbij je ongeveer 1 mailtje per dag mag verwachten. Als je direct antwoord heb je (als je geluk hebt) de volgende dag een reactie met een wedervraag. Nu weekend, dus maar hopen dat ik maandag weer iets hoor.
Voor een Nederlands bedrijf met een A productlijn mag je toch wel iets beters verwachten.
Nooit problemen met de chatbot gehad en altijd binnen 24 tot 48 uur gewoon geholpen. Lijkt me ook niet dat welke dienst van HomeWizard nodig acht dat een storing binnen een dag of week opgelost is.keroner schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 23:06:
Wat een drama is het om contact met ze te krijgen.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Ik heb dan eindelijk een reactie vanuit Homewizard ontvangen.Toby-Wan schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:47:
[...]
ik heb dus ook beide versies, echter viel het me pas op na dit bericht. bij de wtr-13 zat destijds ook een serie aan adapters bij, oogde wel redelijk hetzelfde wat er met de wtr-23 geleverd werd. verder is me geen enkel verschil opgevallen
Qua prestaties dus blijkbaar geen enkel verschil.
"Ik moest het even vragen bij mijn collega's maar het enige wat er veranderd is in de tijd van de watermeters is dat er op een gegeven moment extra brackets zijn toegevoegd, waardoor er een hoger kartonnen doosje moest komen omdat het ander niet meer paste.
Op dat moment is er dan systeemtechnisch een aanpassing geweest en heeft de watermeter een hoger nummer gekregen, omdat dat productietechnisch anders niet goed gaat."
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Gevraagd ervaring met de Homewizard watermeter. Mijn watermeter zit in een gesloten deel in de meterkast. Volgens mij werkt de homewizard watermeter optisch, maar bij de watermeter in de meterkast is het dus aarde donker. Kan de Homewizard watermeter dan wel werken?
Schopje naar het grote topic
Schopje naar het grote topic
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 12-04-2026 12:01 ]
@Blazeguru Ja dat werkt prima. Zoek maar eens het principe van een optische sensor op.
Tevens werkt de watermeter met een magnetische sensor, hij telt het aantal keren dat het ronddraaiende plaatje voorbij komt.
Tevens werkt de watermeter met een magnetische sensor, hij telt het aantal keren dat het ronddraaiende plaatje voorbij komt.
[ Voor 108% gewijzigd door Septillion op 12-04-2026 12:01 . Reden: Mention toegevoegd ]
Weet iemand van jullie dit? Ik werk sinds een paar maanden met home assistant en lees daar ook de data van Home Wizard mee uit. Heeft het dan nog zin om Energy+ te houden? Gaat mij eigenlijk alleen om historische data. Raak ik die dan kwijt, en blijven die via de api- koppeling wel toegankelijk misschien? Je betaalt geen wereldbedrag maar als het niets meer toevoegt?
Alle data die je hebt uitgelezen via HA zitten (lokaal) in HA opgeslagen. Je raakt dus niks kwijt. De api leest sowieso geen historische gegevens uit, alleen de momentane waarden.
Heeft iemand al eens een watermeter gekocht welke geschikt is voor de Homewizzard watermeter?
Ik wil graag het waterverbruik van onze paarden monitoren. alleen ik zie zo snel niet welke meter hiervoor geschikt is.
de handleiding rept alleen over merken niet over exacte type nr,s
Ik wil graag het waterverbruik van onze paarden monitoren. alleen ik zie zo snel niet welke meter hiervoor geschikt is.
de handleiding rept alleen over merken niet over exacte type nr,s
38kw pv, 64kwh ev, 77kwh ev, 16kw ,12kw lg wp R290.Gasloos sinds 2018
Als je met HomeWizard+ bijvoorbeeld al drie jaar data hebt bewaard, dan staat dat niet in Home Assistant natuurlijk, want die draait bij hem pas drie maanden. De data ouder dan een jaar raak je kwijt als je het abonnement opzegt. Op een gegeven moment heb je natuurlijk genoeg detail-data in Home Assistant.dhrto schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:48:
Alle data die je hebt uitgelezen via HA zitten (lokaal) in HA opgeslagen. Je raakt dus niks kwijt. De api leest sowieso geen historische gegevens uit, alleen de momentane waarden.
Als het nu niet in HA zit, komt dat er uiteraard niet magischerwijs bij. Misschien begreep ik de vraag verkeerd, ik heb het gelezen als dat het ging om het verlies van data in HA als je het HW+ abonnement zou opzeggen.
In HA zie ik alleen data sinds ik dat gebruik uiteraard. In Homewizard ook historisch, maar die ben ik dan kwijt als ik stop met HW+ dus. Kan ik de csv-export uit Homewizard ook op een of andere manier in HA inlezen?dhrto schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:13:
Als het nu niet in HA zit, komt dat er uiteraard niet magischerwijs bij. Misschien begreep ik de vraag verkeerd, ik heb het gelezen als dat het ging om het verlies van data in HA als je het HW+ abonnement zou opzeggen.
@BGFG Dat kan, maar is wel een klus (afhankelijk van je vaardigheden natuurlijk). Er is iemand die python en sql-scripts heeft geschreven die je kan gebruiken. Python om data die je hem voert vanuit een bepaald format (dus bijv. een HW-export) te structeren en klaar te maken en sql om die datasheet te importeren in de bestaande Home Assistant database. Uitleg en instructie kun je hier vinden.
Ik heb het gedaan, maar dan niet met HomeWizard data maar met allemaal andere bronnen. Voor HomeWizard data zijn er pythontemplates beschikbaar dus zou het in theorie iets makkelijker moeten zijn dan mijn route.
Ik heb het gedaan, maar dan niet met HomeWizard data maar met allemaal andere bronnen. Voor HomeWizard data zijn er pythontemplates beschikbaar dus zou het in theorie iets makkelijker moeten zijn dan mijn route.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
@BGFG @JanHenk
Volgens mij kun je maar 1 maand uit HW exporteren
Ik heb niet goed gekeken je kunt inderdaad meer exporteren, geen idee waarom ik dat dacht, sorry
Volgens mij kun je maar 1 maand uit HW exporteren
Ik heb niet goed gekeken je kunt inderdaad meer exporteren, geen idee waarom ik dat dacht, sorry
[ Voor 40% gewijzigd door Magnifique op 13-04-2026 09:30 ]
Ik ben verhuisd en heb de P1 meter meegenomen. Een nieuwe woning aangemaakt om 'schoon' te beginnen en de P1 meter uit de oude verwijderd. In de nieuwe woning aangesloten en een reset gegeven. De meter knippert 2x blauw zodra je deze in koppelmodus zet en veranderd dan in knipperend wit. Ik krijg vervolgens geen enkele verbinding met de P1 meter vanuit de app. Iemand een idee hoe dat op te lossen? Ik heb de FAQ al gevolgd en zowel op Android als iOS en iPadOS de app geprobeerd maar kom niet verder. Zou zonde zijn als ik deze na 3 jaar alweer moet vervangen.
Ik vroeg me af, kan er hier niets over vinden, of de Energy Sockets ook zo kunnen worden ingesteld dat je bijvoorbeeld een fietsaccu tot 80% kan laden, ipv 100%, dat is immers veel beter voor de levensduur, en als het laden dan echt stopt is ook het risico van brand minder (zeker als de lader per ongeluk langer aan de accu blijft hangen bij volle, 100% lading.
De ANWB verkoopt zo’n stekker, maar dan weer een andere app, etc. Dus liever een functie in de HW app, met de Energy Socket.
De ANWB verkoopt zo’n stekker, maar dan weer een andere app, etc. Dus liever een functie in de HW app, met de Energy Socket.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik geloof niet dat dit kan, de Energy Socket weet niet wat de status van jouw fietsaccu is. Tenzij jouw fiets over Wifi/Bluetooth beschikt welke je kunt koppelen met HA, dan zou je je eigen automatisering kunnen maken.EVfan schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:06:
Ik vroeg me af, kan er hier niets over vinden, of de Energy Sockets ook zo kunnen worden ingesteld dat je bijvoorbeeld een fietsaccu tot 80% kan laden, ipv 100%, dat is immers veel beter voor de levensduur, en als het laden dan echt stopt is ook het risico van brand minder (zeker als de lader per ongeluk langer aan de accu blijft hangen bij volle, 100% lading.
Enkele dingen die al vaker voorbij zijn gekomen:Black! schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:50:
Ik ben verhuisd en heb de P1 meter meegenomen. Een nieuwe woning aangemaakt om 'schoon' te beginnen en de P1 meter uit de oude verwijderd. In de nieuwe woning aangesloten en een reset gegeven. De meter knippert 2x blauw zodra je deze in koppelmodus zet en veranderd dan in knipperend wit. Ik krijg vervolgens geen enkele verbinding met de P1 meter vanuit de app. Iemand een idee hoe dat op te lossen? Ik heb de FAQ al gevolgd en zowel op Android als iOS en iPadOS de app geprobeerd maar kom niet verder. Zou zonde zijn als ik deze na 3 jaar alweer moet vervangen.
- VPN uitzetten
- Ander apparaat proberen
- Hotspot op je telefoon / ander WiFi netwerk
- Rechten app om WiFi netwerken te zoeken
Kun je de P1 meter ook los vinden (WiFi netwerk) en koppelen?
@joeri1joeri1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:12:
[...]
Ik geloof niet dat dit kan, de Energy Socket weet niet wat de status van jouw fietsaccu is. Tenzij jouw fiets over Wifi/Bluetooth beschikt welke je kunt koppelen met HA, dan zou je je eigen automatisering kunnen maken.
Er is wel een meettaak, en die kun je zo instellen dat de socket uitschakelt als het gebruikte vermogen beneden een instelbare waarde daalt.
Dat kan dus werken, als je de laadcurve van de accu, met die lader kent, maar die kun je dus eerst met de socket meten.
En als die curve ook voldoende steil is, dus niet bij 99% pas daalt, of de cellen gaat balanceren.
Toch maar eens proberen.
Leuk projectje.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Kijk, daar was ik naar op zoek en kon ik niet vinden. Mooi klusje voor een regenachtige dag…. Als ik dat voor elkaar heb, kan ik stoppen met HW+ . Wil ook het mooie HW dashboard nog nabouwen in HA; heb al wat copy/paste acties gedaan, maar lukt nog niet helemaal….JanHenk schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:50:
@BGFG Dat kan, maar is wel een klus (afhankelijk van je vaardigheden natuurlijk). Er is iemand die python en sql-scripts heeft geschreven die je kan gebruiken. Python om data die je hem voert vanuit een bepaald format (dus bijv. een HW-export) te structeren en klaar te maken en sql om die datasheet te importeren in de bestaande Home Assistant database. Uitleg en instructie kun je hier vinden.
Brandgevaar bij lader per ongeluk langer aan de accu laten hangen bij volle accu is toch helemaal niet meer van deze tijd. Er is meer kans dat je overlijd morgen als je het verkeer ingaat. Vreemd dat dit maar blijft hangen bij mensen tussen de orenEVfan schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:06:
Sinds een week heb ik een Homewizard P1 meter in huis, maar ik krijg ‘m voor geen meter geüpdatet. De update duurt even en geeft dan ‘failed’. De AI bot en de klantenservice weigeren te helpen en geven aan dat ik moet wachten en dat het dan vanzelf gebeurt. Maar ja, zo goed van vertrouwen ben ik niet. Mogelijk is dat ding gewoon kapot. Hij draait op 5.19 en geeft zelf aan dat er een update is. Ik heb al externe voeding geprobeerd en op een aparte hotspot via de telefoon. Maar dat mag niet baten. Suggesties?
@Diazepam 5.19?? Mijn P1 zit op 6.0305
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB
Heb je ook een Homewizard thuisbatterij?Diazepam schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:26:
Sinds een week heb ik een Homewizard P1 meter in huis, maar ik krijg ‘m voor geen meter geüpdatet. De update duurt even en geeft dan ‘failed’. De AI bot en de klantenservice weigeren te helpen en geven aan dat ik moet wachten en dat het dan vanzelf gebeurt. Maar ja, zo goed van vertrouwen ben ik niet. Mogelijk is dat ding gewoon kapot. Hij draait op 5.19 en geeft zelf aan dat er een update is. Ik heb al externe voeding geprobeerd en op een aparte hotspot via de telefoon. Maar dat mag niet baten. Suggesties?
In de TS van de thuisbatterij staat dat er pas geupdate kan worden naar versie 6.x indien je een thuisbatterij hebt.
Bericht is wel wat ouder dus weet niet of dat noch steeds geldt.
Tja waarom krijg ik dan wel een update aangeboden en update hij niet. Ook HW zelf geeft aan dat er een update moet komen. Alleen de meter update niet.mike123 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:59:
[...]
Heb je ook een Homewizard thuisbatterij?
In de TS van de thuisbatterij staat dat er pas geupdate kan worden naar versie 6.x indien je een thuisbatterij hebt.
Ik zat toevallig de live weergave eens te bekijken omdat mijn batterij aan het terugleveren was, maar dit is toch een mooie grafiek zo
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Los van het (on)mogelijke brandgevaar.HE1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:00:
[...]
Brandgevaar bij lader per ongeluk langer aan de accu laten hangen bij volle accu is toch helemaal niet meer van deze tijd. Er is meer kans dat je overlijd morgen als je het verkeer ingaat. Vreemd dat dit maar blijft hangen bij mensen tussen de oren
Een accu vindt het wel fijn om niet elke keer tot 100% te gaan en dan ook nog aan de stroom te blijven hangen. Vanuit dat oogpunt vind ik dit wel een leuke casus, met de oplossing van @EVfan
Wat mis je dat je graag wilt updaten? Met 5.19 werkt hij nog steeds primaDiazepam schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:26:
Er zijn zobiezo geen release notes, dus geen idee wat er anders in de firmware. Zou me idd niet verbazen dat de 6 release voornamelijk vanwege de accu is, dus eigenlijk niet relevant is voor de 'niet HW accu' mensen.
En in dit topic vaker vorobij gekomen, lukt vaker niet via de app. Maar dan in een van de komende nachten 'toevallig' wel.
De 6 versie is niet 'batterij only'. Ik heb geen batterij, maar wel de 6 versie al een hele tijd. Maar dat kan ook komen omdat ik in het beta programma zit, of de 'eerste versie' van de P1 meter heb. Geen idee, HW is hier niet open over wat en waarom qua software.mike123 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:59:
[...]
Heb je ook een Homewizard thuisbatterij?
Bij mij is van het weekend 'zomaar' de update naar 6.x uitvoerd. Ik zat met de P1 op 5.19 en heb bewust niet voor updaten gekozen, zag de update wel in de app staan (if it ain't broke, don't fix it). En geen changelog beschikbaar helpt niet in het bepalen of het voor mij wel/niet zinvol is om te updaten. Maar blijkbaar wordt je vroeg of laat toch overgezet.
Ik kwam erachter doordat ik in HA een melding kreeg over de integratie opnieuw instellen vanwege nieuwere, veiligere manier van de api aanspreken.
Ik kwam erachter doordat ik in HA een melding kreeg over de integratie opnieuw instellen vanwege nieuwere, veiligere manier van de api aanspreken.
[ Voor 12% gewijzigd door dhrto op 14-04-2026 11:08 ]
Ik heb vandaag een HW P1 meter gekocht, en deze is zojuist geleverd.
Echter, zodra ik de app open, en inlog, heb ik de mogelijkheid om een device toe te voegen.
Bij het toevoegen kies ik voor de P1, houdt de knop ingedrukt, totdat hij blauw knippert.
Daarna kan ik een SSID kiezen, en een wachtwoord opgeven.
Dit gaat nog allemaal goed, totdat hij de P1 wil toevoegen aan de virtuele woning, voor gebruik van de app.
Echter krijg ik steeds een foutmelding dat hij geen verbinding kan maken.
En nu komt het, hij is te pingen, Home Assistant dicovered hem direct... dus hij zit op WIFI en lijkt te werken.
Alleen kan hij niet toegevoegd worden in de app.
Ook niet met een los 2.4Ghz netwerk.
Iemand ideeën?
Echter, zodra ik de app open, en inlog, heb ik de mogelijkheid om een device toe te voegen.
Bij het toevoegen kies ik voor de P1, houdt de knop ingedrukt, totdat hij blauw knippert.
Dit gaat nog allemaal goed, totdat hij de P1 wil toevoegen aan de virtuele woning, voor gebruik van de app.
En nu komt het, hij is te pingen, Home Assistant dicovered hem direct... dus hij zit op WIFI en lijkt te werken.
Iemand ideeën?
Ik heb gewoon geen zin om met een device te zitten wat aangeeft dat het moet updaten en vervolgens niet update. Wie zegt er dat het wel werkt dan? Voor hetzelfde geldt zit er een dikke bug in. Als er een update staat dan moet hij kunnen updaten. En niet afbreken. Dan is het niet conform verwachtingen.IJsbeer schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:40:
[...]
Wat mis je dat je graag wilt updaten? Met 5.19 werkt hij nog steeds prima![]()
Er zijn zobiezo geen release notes, dus geen idee wat er anders in de firmware. Zou me idd niet verbazen dat de 6 release voornamelijk vanwege de accu is, dus eigenlijk niet relevant is voor de 'niet HW accu' mensen.
En in dit topic vaker vorobij gekomen, lukt vaker niet via de app. Maar dan in een van de komende nachten 'toevallig' wel.
Snap ik helemaal, je wil niet afhankelijk zijn.Diazepam schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:31:
[...]
Ik heb gewoon geen zin om met een device te zitten wat aangeeft dat het moet updaten en vervolgens niet update. Wie zegt er dat het wel werkt dan? Voor hetzelfde geldt zit er een dikke bug in. Als er een update staat dan moet hij kunnen updaten. En niet afbreken. Dan is het niet conform verwachtingen.
Is ook niet nodig, met een esp32 maak je zelf zoiets.
https://github.com/thieu-...e%20meter%20interface.pdf
https://github.com/thieu-b55/Slimme-meter-ESP32-V2
Ik heb de P1 meter al geruime tijd maar heb wel een batterij.IJsbeer schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:52:
[...]
De 6 versie is niet 'batterij only'. Ik heb geen batterij, maar wel de 6 versie al een hele tijd. Maar dat kan ook komen omdat ik in het beta programma zit, of de 'eerste versie' van de P1 meter heb. Geen idee, HW is hier niet open over wat en waarom qua software.
En ik gaf alleen aan wat er in de TS staat van de Homewizard batterij.
Hier heeft de P1 meter aan dat het offline is. Maar fysiek brandt de ring groen en ik zie in de router ook gewoon dat hij online is.
Storing bij HomeWizard wellicht?
Storing bij HomeWizard wellicht?
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Dat helaas allemaal al geprobeerd. Zelfs de 5Ghz netwerken uitgezet thuis. Als ik het Wifi menu open op mijn telefoons of iPad dan zie ik ook niet dat het Wifi netwerk wordt uitgezonden. Vermoed dat daar ook het probleem zit. Maar hoeveel resets ik ook probeer, ik krijg dat Wifi netwerk niet te zien. Wat mij opvalt is dat de blauwe led ook maar 2x knippert en dat terug springt naar een langzaam pulserend wit licht. Je zou verwachten dat deze blauw blijft knipperen tot dat er verbinding met het apparaat is gemaakt.joeri1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:18:
[...]
Enkele dingen die al vaker voorbij zijn gekomen:
- VPN uitzetten
- Ander apparaat proberen
- Hotspot op je telefoon / ander WiFi netwerk
- Rechten app om WiFi netwerken te zoeken
Kun je de P1 meter ook los vinden (WiFi netwerk) en koppelen?
Heb weleens getzelfde gehad met mijn iphone, probeerde het daarna met mijn ipad en ging meteen goed. Probeer je iphone even opnieuw te verbinden mocht je geen ipad hebben, of je router te herstarten.Niekniek89 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:09:
Ik heb vandaag een HW P1 meter gekocht, en deze is zojuist geleverd.
Iemand ideeën?
via mijn iphone lukt het niet (vanuit hetzelfde SSID)HE1 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:10:
[...]
Heb weleens getzelfde gehad met mijn iphone, probeerde het daarna met mijn ipad en ging meteen goed. Probeer je iphone even opnieuw te verbinden mocht je geen ipad hebben, of je router te herstarten.
via mijn ipad lukt het niet (vanuit hetzelfde SSID)
via een 4g router lukt het niet (waarop de HW P1 iphone/ipad op aangesloten zitten)
diverse keren herstart, hij wil niet updaten. failed continu.
edit: uiteindelijk gelukt door hem aan mijn iPhone te hangen dmv hotspot.
geen idee waarom een 4g router ook niet wilde.
[ Voor 10% gewijzigd door Niekniek89 op 15-04-2026 15:41 ]
updaten? het ging toch om de p1 meter toevoegen, de post waarop ik reageerde....Niekniek89 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:19:
[...]
via mijn iphone lukt het niet (vanuit hetzelfde SSID)
via mijn ipad lukt het niet (vanuit hetzelfde SSID)
via een 4g router lukt het niet (waarop de HW P1 iphone/ipad op aangesloten zitten)
diverse keren herstart, hij wil niet updaten. failed continu.
edit: uiteindelijk gelukt door hem aan mijn iPhone te hangen dmv hotspot.
geen idee waarom een 4g router ook niet wilde.
Klopt, foutje van mijn kant… inmiddels werkt alles naar behoren.HE1 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:42:
[...]
updaten? het ging toch om de p1 meter toevoegen, de post waarop ik reageerde....
(Volgende komt uit het HW-batterijentopic)
Ik liep er namelijk ook tegenaan dat ik na Wizzi nooit terugkoppeling kreeg van een mens.
Check even het laatste deel van mijn post Gizz in "HomeWizard algemeen (energy, watermeter en meer) #2"SpeedingWilly schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:16:
Weet iemand hoe je HomeWizard kunt bereiken om garantie te claimen?
Het gaat hier gelukkig niet om 1 van mijn 3 thuisbatterijen, maar om een defecte Energy Socket.
Ik heb Wizzi al geprobeerd, maar na 24 uur wachten ben ik daar klaar mee. Ik heb een email-adres voor als je iets met de thuisbatterij hebt, maar misschien hier een andere tip? Wat dat betreft is HoweWizard echt slecht!
Ik liep er namelijk ook tegenaan dat ik na Wizzi nooit terugkoppeling kreeg van een mens.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb de vraag over welk huis WEL beantwoord. En nu reageert die stomme bot niet meer. Snapt HomeWizard dan niet dat dit super frustrerend is voor gebruikers en dat dat KILLING is voor het vertrouwen in het merk.Gizz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:28:
(Volgende komt uit het HW-batterijentopic)
[...]
Check even het laatste deel van mijn post Gizz in "HomeWizard algemeen (energy, watermeter en meer) #2"
Mailen naar info@... helpt ook niet want dat is dus ook die stomme BOT!
[ Voor 5% gewijzigd door SpeedingWilly op 17-04-2026 08:31 ]
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Er was een issue met de bot. Liep daar zelf vorige week ook tegenaan. Als het goed is moet dat opgelost zijn. Probleem ook met een energysocket. Vrij snel was er een nieuwe onderweg.SpeedingWilly schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:31:
[...]
Ik heb de vraag over welk huis WEL beantwoord. En nu reageert die stomme bot niet meer. Snapt HomeWizard dan niet dat dit super frustrerend is voor gebruikers en dat dat KILLING is voor het vertrouwen in het merk.
Mailen naar info@... helpt ook niet want dat is dus ook die stomme BOT!
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik vind het ZEER klantonvriendelijk. Je krijgt alleen contact met een bot en het info@ emailadres is diezelfde bot. Hoe moet ik nu in godsnaam service claimen!Devke schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:33:
[...]
Er was een issue met de bot. Liep daar zelf vorige week ook tegenaan. Als het goed is moet dat opgelost zijn. Probleem ook met een energysocket. Vrij snel was er een nieuwe onderweg.
Naast de problemen die ik al met de accu's heb gehad en het regelmatig terugkerend probleem van een slecht- of uitgevallen server waardoor de app functionaliteit niet goed werkt nu dus weer hardware problemen die ik niet eens kan melden bij HW.
Ik begin er een beetje genoeg van te krijgen.
Het werkt dus nog niet goed blijkt. Welke stappen ondeneem je met de bot? Waar stop je en wacht je af op reactie van HW?SpeedingWilly schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:55:
[...]
Ik vind het ZEER klantonvriendelijk. Je krijgt alleen contact met een bot en het info@ emailadres is diezelfde bot. Hoe moet ik nu in godsnaam service claimen!
Naast de problemen die ik al met de accu's heb gehad en het regelmatig terugkerend probleem van een slecht- of uitgevallen server waardoor de app functionaliteit niet goed werkt nu dus weer hardware problemen die ik niet eens kan melden bij HW.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Mijn ervaring is best wel goed met HW. Als je aan Wizi, de chatbot, aangeeft dat je een mens wilt spreken, is mijn ervaring dat dan 1 dag later per mail contact met je opgenomen wordt. Je kan dan op die email reageren en dan reageren zij, meestal 1 dag later daar weer op.SpeedingWilly schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:55:
[...]
Ik vind het ZEER klantonvriendelijk. Je krijgt alleen contact met een bot en het info@ emailadres is diezelfde bot. Hoe moet ik nu in godsnaam service claimen!
2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023
Nu 1.5 dag later en nog geen reactie.Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:07:
[...]
Mijn ervaring is best wel goed met HW. Als je aan Wizi, de chatbot, aangeeft dat je een mens wilt spreken, is mijn ervaring dat dan 1 dag later per mail contact met je opgenomen wordt. Je kan dan op die email reageren en dan reageren zij, meestal 1 dag later daar weer op.
Zijn er meer mensen waarbij de watermeter sins 14 april geen data meer doorgeeft?
Dit probleem speelde een aantal weken geleden ook al en toe is het door HW opgelost. Maar ik ben benieuwd of het probleem weer terug is (of wellicht een ander probleem).
Dit probleem speelde een aantal weken geleden ook al en toe is het door HW opgelost. Maar ik ben benieuwd of het probleem weer terug is (of wellicht een ander probleem).
http://www.deyterra.com
Hier alles ok.
Maandag tot woensdag 0 maar redelijk normaal aangezien we niet thuis waren.
Donderdag en vrijdag wel normale waardes.
Maandag tot woensdag 0 maar redelijk normaal aangezien we niet thuis waren.
Donderdag en vrijdag wel normale waardes.
Het is een Energy Socket verwacht je vijf negens dan moet je voor een heel duur merk gaan (ik ken geen betere dan HomeWizard, persoonlijk), of gewoon een reserve in huis hebben.
Ik heb drie ongebruikte Energy Sockets liggen voor projectjes. Met jouw taalgebruik zou ik je ook een aantal dagen even in je sop te laten gaarkoken.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Jij hebt blijkbaar nog geen ervaring met Wizzi. En welk taalgebruik?TFX77 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:56:
[...]
Het is een Energy Socket verwacht je vijf negens dan moet je voor een heel duur merk gaan (ik ken geen betere dan HomeWizard, persoonlijk), of gewoon een reserve in huis hebben.
Ik heb drie ongebruikte Energy Sockets liggen voor projectjes. Met jouw taalgebruik zou ik je ook een aantal dagen even in je sop te laten gaarkoken.
Of het een energysocket is staat toch los van de service die je mag of hoopt te krijgen? Ik snap de frustratie wel en zou ook niet blij zijn met deze dienstverlening.TFX77 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:56:
[...]
Om dit dan op te vangen door reservesockets te kopen vind ik een wat vreemd advies tbh.
Was geen advies. Ik heb persoonlijk een paar Energy Sockets liggen als reserve en voor projectjes. Blijkbaar verwacht hij direct service en is boos over het feit dat hij niet stand de pede geholpen wordt door een mens.Stefan1987 schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:35:
[...]
Of het een energysocket is staat toch los van de service die je mag of hoopt te krijgen? Ik snap de frustratie wel en zou ook niet blij zijn met deze dienstverlening.
Om dit dan op te vangen door reservesockets te kopen vind ik een wat vreemd advies tbh.
Ik vind dat persoonlijk een beetje raar om directe service voor een slim stekkertje die stroom kan meten te verwachten. Melden, wachten op reactie en als deze niet ouder is dan twee jaar dan krijg je een nieuwe opgestuurd. Ouder dan kun je aanspraak doen op deugdelijk product. Echter verwacht ik niet dat het geduld daar is om die weg in te gaan als je al binnen een dag reactie verwacht van een bedrijf.
Ik heb zonnepanelen en twee plug-in batterijen van Marstek.
Ik heb ook de Home Wizard display met P1 meter en heb nu ook de Energy socket gekocht met abonnement.
Bedoeling is om vanaf het moment mijn batterijen vol zijn en er meer dan 1000watt het net opgaat mijn mobiele airco te laten opspringen.
Het opspringen lijkt prima te lukken echter het uitspringen van de airco gebeurt niet. Wanneer de zon weg is blijft de airco rustig verder draaien maar dan op mijn batterijen wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Zijn er hier mensen die de socket zo ingesteld hebben dat deze aan en uitspringt naargelang er energie van de zonnepanelen over is?
Ik heb ook de Home Wizard display met P1 meter en heb nu ook de Energy socket gekocht met abonnement.
Bedoeling is om vanaf het moment mijn batterijen vol zijn en er meer dan 1000watt het net opgaat mijn mobiele airco te laten opspringen.
Het opspringen lijkt prima te lukken echter het uitspringen van de airco gebeurt niet. Wanneer de zon weg is blijft de airco rustig verder draaien maar dan op mijn batterijen wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Zijn er hier mensen die de socket zo ingesteld hebben dat deze aan en uitspringt naargelang er energie van de zonnepanelen over is?
Dat ga je niet redden zonder 'externe tools'. De accu ziet verbruik en begint te leveren (heeft geen weet van welke devices). Homewizard ziet op de P1 meter gewoon 0 op d emeter, dus prima...karine1 schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:02:
Dit zou je alleen via HomeAssistant kunnen doen. Daar kun je beide devices erinstoppen en kun je die dus juist aansturen.
//Edit: I stand corrected... Zie de reacties hieronder
Dan moet je voor de socket ook een "uit" opdracht schrijven. Als er 5 minuten minder dan 900 watt het net op gaat, dan uitschakelen.karine1 schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:02:
heb je een hw socket op de accu's? zo ja kan je wellicht iets met een meettaak op die accu sockets doen, zoiets als wanneer de accu's leveren boven een bepaalde waarde dan de mobiele airco uitzetten.henkzelf schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:48:
[...]
Dan moet je voor de socket ook een "uit" opdracht schrijven. Als er 5 minuten minder dan 900 watt het net op gaat, dan uitschakelen.
Kan iemand mij vertellen hoe je in HA op x86 systeem een 2e SSD kan mounten?
Ik kan wel migreren, maar de schijf aan een directory hangen wil niet lukken.
Ik kan wel migreren, maar de schijf aan een directory hangen wil niet lukken.
Is dat veel werk?fxs81 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:10:
Ook al werkt de Goodwe integratie van Energy+ weer deels vind ik het heel irritant dat hij midden op de dag stopt en daags erna pas de gegevens weer zijn aangevuld. Een aantal maanden geleden gemeld bij HW en omdat ze ermee bezig waren gewoon afgewacht. Ik kon toen wel korting krijgen op een kWh meter maar daar ben ik toen niet op ingegaan. De irritatie heeft het echter gewonnen dus van de week via Wizi om korting gevraagd omdat ik niet tevreden ben over de integratie. Ik zou binnen een dag gemaild worden en waarempel de dag erop direct bericht met een kortingslink voor 20%. Besteld en vandaag in de meterkast gezet, eindelijk weer lekker live waardes.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Als er plek is en je hebt twee stukjes kabel voor een één fase kWh meter, dan is het een uurtje werk. Inclusief naar zolder lopen om de werkschakelaar van de omvormer te bedienen. Let goed op de bijgevoegde gebruiksaanwijzing; elektriciens doen het op routine nog wel eens fout.
Nee hoor, is vrij simpel, ik had het geluk dat de bekabeling lang genoeg was ( je moet met 1 kabel van de bovenkant automaat naar de onderkant van de kWh meter, vandaar dat ik hem naast de automaat van de PV heb gezet dus hoefde niet te verlengen, moet dat wel gebruik dan een wago verbindingsklem, dat mag en is veilig) dus even de stroom eraf, alles aangesloten en stroom er weer op. Is niet moeilijk en in principe kan iedereen het maar als je echt geen benul hebt van stroom zou ik het laten doen. Ik ben behoorlijk technisch onderlegt (voornamelijk op het mechanische vlak) dus dit soort dingen kan ik zelf, een complete meterkast gaat mij ook te ver.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Dank, dan moet het lukken. Gewoon balen dat GoodWe niet meer lekker werkt met HomeWizard.fxs81 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:46:
[...]
Nee hoor, is vrij simpel, ik had het geluk dat de bekabeling lang genoeg was ( je moet met 1 kabel van de bovenkant automaat naar de onderkant van de kWh meter, vandaar dat ik hem naast de automaat van de PV heb gezet dus hoefde niet te verlengen, moet dat wel gebruik dan een wago verbindingsklem, dat mag en is veilig) dus even de stroom eraf, alles aangesloten en stroom er weer op. Is niet moeilijk en in principe kan iedereen het maar als je echt geen benul hebt van stroom zou ik het laten doen. Ik ben behoorlijk technisch onderlegt (voornamelijk op het mechanische vlak) dus dit soort dingen kan ik zelf, een complete meterkast gaat mij ook te ver.
Heb twee omvormers, dus twee kWh Meters nodig, dus nog even nadenken of ik dat ervoor over heb.
Als je een Wago blokje bedoeld om de kabel te verlengen in een groepenkast moet dat blokje in een speciale houder op de rails worden gemonteerd. Wago mag niet los in de groepenkast hangen.fxs81 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:46:
[...]
Dat is geen gegeven hoor, je kan prima met één tussenmeter meerdere groepen (dus omvormers) meten.THE_BASE schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:45:
[...]
Heb twee omvormers, dus twee kWh Meters nodig.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Als ze allebei op dezelfde fase zitten.JanHenk schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:55:
[...]
Dat is geen gegeven hoor, je kan prima met één tussenmeter meerdere groepen (dus omvormers) meten.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Ik heb een 1-fase aansluiting, dus dan zou het alsnog met 1 meter kunnen begrijp ik. Dat veranderd de zaak wel. Dank jullie wel!
Hij meet dan uiteraard wel beide omvormers samen uit dus je ziet niet precies welke wat doet via de kWh meter.THE_BASE schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:34:
Ik heb een 1-fase aansluiting, dus dan zou het alsnog met 1 meter kunnen begrijp ik. Dat veranderd de zaak wel. Dank jullie wel!
en WEER een meter kapot 
Deze keer de 6 maanden oude 3 fase MID meter van de laadpaal.
Gaat niet meer aan na spanningsvrij maken.
Deze keer de 6 maanden oude 3 fase MID meter van de laadpaal.
Gaat niet meer aan na spanningsvrij maken.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Let op:
Werkt iets niet en/of vermoed je een storing? Of werkt de GoodWe integratie niet goed? Kijk dan op: https://allestoringen.nl/storing/homewizard/ en meld het daar ipv hier. Dit topic is geen "storing slowchat".
Klagen over storingen doe je bij homewizard zelf; zij kunnen er iets aan doen.
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic #2
In de vorige versie van dit topic kan je ook veel informatie vinden, gebruik daar ook even de zoekfunctie: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter.
Werkt iets niet en/of vermoed je een storing? Of werkt de GoodWe integratie niet goed? Kijk dan op: https://allestoringen.nl/storing/homewizard/ en meld het daar ipv hier. Dit topic is geen "storing slowchat".
Klagen over storingen doe je bij homewizard zelf; zij kunnen er iets aan doen.
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic #2
In de vorige versie van dit topic kan je ook veel informatie vinden, gebruik daar ook even de zoekfunctie: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter.
:strip_exif()/f/image/S5ADwz2TGCAyZlKS1pwJrRak.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cULDgGjCbW8KFQd0ZKeNESIc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ImC1QFDOXquouH5nNxxXfxyW.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/MIGdVSe705qEFhKE0exPoEtx.png?f=fotoalbum_large)