Twee trucjes: uit/aan (fysiek) of op afstand een force reconnect doen via mijn Omada netwerk apparatuur. Dat laatste is bijna altijd succesvol, doe ik ook voor de plugs, watermeter en PiBs. De laatste tijd komen dit soort problemen echter niet vaak meer voor.m-vw schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:38:
[...]
Die had ik gezien, maar het gaat niet om HomeWizard algemeen, want alle oude informatie is te zien.
Ik vraag mij af of mensen ervaring hebben met het automatisch weer tot stand komen van de verbinding of hier trucs voor hebben omdat op afstand te kunnen doen. Hoewel ik daar nu waarschijnlijk niets aan heb.
Ik kreeg de vraag een andere usb adapter te proberen, gedaan en het ging 2 dagen goed, vanmorgen dit:Winkiller schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:38:
Ik heb weer een paar ligbaden bij de buren in onze wijk gevuld zo te zien![]()
Ga zo maar eens Wizi proberen.....
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/2yyjKNVn5rKZGGCi9lY9KjMR.jpg?f=fotoalbum_large)
Krijg nu een andere watermeter opgestuurd, hopelijk gaat deze langer mee dan 18 maanden.
Er is een hoop gemopper op HW support, maar ze zijn niet zeikerig als het gaat om nieuewe / vervangende hardware op te sturen.
-edit- Levertijd kWh meters opgelost
[ Voor 84% gewijzigd door MrPunchinello op 08-06-2026 23:22 ]
Klopt ze zijn zeer zeker niet zeikerig met opsturen vervangende hardware , daar is totaal geen speld tussen te krijgen, MAAR voordat je eindelijk een antwoord op je vraag krijgt ben je gemiddeld 1,5 week verder.IJsbeer schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:30:
Er is een hoop gemopper op HW support, maar ze zijn niet zeikerig als het gaat om nieuewe / vervangende hardware op te sturen.
Als je aangeeft dat watermeter via usb kabel is aangesloten , krijg je als antwoord , we zien dat de batterijen snel leeg gaan , batterijen gecontroleerd?
Een adapter mag echt langer mee gaan dan 18 maanden , een watermeter welke vast op watermeter zit moet langer meegaan dan 18 maanden, zeker ding bijna 50 euro kost.
En verder valt veel dus nog gewoon binnen garantie, mag niet gekker worden
En las laatste bij HW werkt een medewerkster op de support afdeling die wat mij betreft een vette bonus mag krijgen van HW , ik krijg de indruk dat ze veel plooien mag vlak stukken, maar helaas mag ik haar naam niet noemen , maar het is een topper👍👍
[ Voor 17% gewijzigd door ivo1969 op 09-06-2026 08:00 ]
Zoals verwacht kon ik vanaf buiten niets bereiken, iets om bij thuiskomst aan te passen, echter heeft de meter na zo'n 14 uur vanzelf weer verbinding gekregen.joeri1 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:59:
[...]
Twee trucjes: uit/aan (fysiek) of op afstand een force reconnect doen via mijn Omada netwerk apparatuur. Dat laatste is bijna altijd succesvol, doe ik ook voor de plugs, watermeter en PiBs. De laatste tijd komen dit soort problemen echter niet vaak meer voor.
Dat is de firmware versie die vandaag is uitgebracht voor de bètatestgroep… die heb je denk ik gepusht gekregen om iets op te lossen?ivo1969 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:29:
Hier zojuist nieuwe software voor de p1 meter binnen gekregen 6
Versie hier is nu 6.0405
Zet er in het vervolg bij dat het voor de Beta groep of iedereen is, dank je welivo1969 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:29:
Hier zojuist nieuwe software voor de p1 meter binnen gekregen 6
Versie hier is nu 6.0405
Nope kreeg ik binnen, want zit in Beta groepeasywoods schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Dat is de firmware versie die vandaag is uitgebracht voor de bètatestgroep… die heb je denk ik gepusht gekregen om iets op te lossen?
Ja hoor zal ik doen ,Winkiller schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:55:
[...]
Zet er in het vervolg bij dat het voor de Beta groep of iedereen is, dank je wel
AAaarrghh Zie ik onderweg naar mijn werk (in de trein) dat de HW P1 meter wéér unavailable is. Kon op afstand het accesspoint rebooten, maar bleef weg. Gelukkig hangen de Zendure accus aan hun eigen P1 meter maar de PiB's staan nu dus ook te niksen. (Even voor de volledigheid, deze P1 meter is het enige apparaat wat steeds van mijn netwerk afvalt (Ubiquiti)) Onderweg meteen een nieuwe besteld. Als die ook problemen geeft, wat ik niet verwacht, heb ik binnenkort 2 PiB's te koop. Ik kan hier niet op vertrouwen. De PiB's hebben altijd prima connectie maar ja de aansturing kan enkel vanaf de HW P1 meter komen.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Bij mij hielp de nieuwe P1 meter prima. Je kunt in HA de cloud connectie van de HW devices loggen (even aanzetten per device). Die haperde bij mij continu. Zie afbeelding.winwiz schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:20:
AAaarrghh Zie ik onderweg naar mijn werk (in de trein) dat de HW P1 meter wéér unavailable is. Kon op afstand het accesspoint rebooten, maar bleef weg. Gelukkig hangen de Zendure accus aan hun eigen P1 meter maar de PiB's staan nu dus ook te niksen. (Even voor de volledigheid, deze P1 meter is het enige apparaat wat steeds van mijn netwerk afvalt (Ubiquiti)) Onderweg meteen een nieuwe besteld. Als die ook problemen geeft, wat ik niet verwacht, heb ik binnenkort 2 PiB's te koop. Ik kan hier niet op vertrouwen. De PiB's hebben altijd prima connectie maar ja de aansturing kan enkel vanaf de HW P1 meter komen.
Ik gebruikte toen een Asus Mesh. Een paar weken terug ben ik overgestapt naar een nieuwe P1 meter waardoor het veel stabieler werd. Geen cloud connectie disconnects meer volgens HW maar wel volgens DHCP. Een verbinding bleef maar enkele uren open staan.
Daarna heb ik mijn Aus Mesh vervangen door Unify. Hier heb ik een IOT ssid gemaakt met alleen 2.4Ghz. Tevens heb ik de devices hard gekoppeld met het dichtstbijzijnde AP. Sindsdien heb ik geen enkele disconnect meer gehad van Cloud connect en ook volgens DHCP is het device de hele tijd online geweest.
Ik heb wel gemerkt dat als de HW devices als ze zelf mogen kiezen ze regelmatig niet voor het dichtstbijzijnde AP kiezen. Ze roamed ook niet automatisch naar een beter AP. Daarom heb ik ze hard gekoppeld aan het juiste AP.
[ Voor 10% gewijzigd door Sepio op 11-06-2026 11:44 . Reden: HW door HA vervangen ]
Dit is precies zoals ik het al tijden heb ingesteld. Ik ga er van uit dat de nieuwe wel goed werkt. Alleen even de data over laten zetten als hij binnen is.Sepio schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:34:
[...]
...
Daarna heb ik mijn Aus Mesh vervangen door Unify. Hier heb ik een IOT ssid gemaakt met alleen 2.4Ghz. Tevens heb ik de devices hard gekoppeld met het dichtstbijzijnde AP. Sindsdien heb ik geen enkele disconnect meer gehad van Cloud connect en ook volgens DHCP is het device de hele tijd online geweest.
Ik heb wel gemerkt dat als de HW devices als ze zelf mogen kiezen ze regelmatig niet voor het dichtstbijzijnde AP kiezen. Ze roamed ook niet automatisch naar een beter AP. Daarom heb ik ze hard gekoppeld aan het juiste AP.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Je ziet dit onder: history - add target - zoek op “cloud” en selecteer je p1 meter. Wifi sterkte kun je eventueel via de devices toevoegen door de disabled entities te activeren onder diagnostics.
Wacht, dit is in Home Assistant. Ik zocht in HW zelfSepio schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:34:
[...]
Je ziet dit onder: history - add target - zoek op “cloud” en selecteer je p1 meter. Wifi sterkte kun je eventueel via de devices toevoegen door de disabled entities te activeren onder diagnostics.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Nou ik heb dus keurig netjes een nieuwe watermeter van HW ontvangen en gisteren geïnstalleerd.
Zojuist gaf de app aan dat de watermeter offline was , led van de watermeter was gewoon groen en binnen modem stond de watermeter ook gewoon verbonden.
Bij de oude watermeter knipperde de led rood van de watermeter.
Dus waar het nu aanligt dat weet ik niet, situatie is niet geheel gelijk als met de oude watermeter.
Verder kreeg ik bij het installeren van de nieuwe watermeter een update binnen en is de software versie nu 3.01 echter mijn ouder watermeter heeft versie 4.03.
Ik ga maar weer proberen dit via wizzi te melden en misschien kan HW er verder induiken wat oorzaak is.
Alles wat hier met wifi verbonden is werkt zoals het hoort te werken.
Verder zie ik nu ik dit aan het schrijven ben dat op het display de waarde van de SMA omvormer niet wordt weergegeven, misschien dat er in de cloud van HW een storing is?
Zojuist gaf de app aan dat de watermeter offline was , led van de watermeter was gewoon groen en binnen modem stond de watermeter ook gewoon verbonden.
Bij de oude watermeter knipperde de led rood van de watermeter.
Dus waar het nu aanligt dat weet ik niet, situatie is niet geheel gelijk als met de oude watermeter.
Verder kreeg ik bij het installeren van de nieuwe watermeter een update binnen en is de software versie nu 3.01 echter mijn ouder watermeter heeft versie 4.03.
Ik ga maar weer proberen dit via wizzi te melden en misschien kan HW er verder induiken wat oorzaak is.
Alles wat hier met wifi verbonden is werkt zoals het hoort te werken.
Verder zie ik nu ik dit aan het schrijven ben dat op het display de waarde van de SMA omvormer niet wordt weergegeven, misschien dat er in de cloud van HW een storing is?
Op batterijen? Stroom? Het kan ook gewoon een defecte power adapter of kabel zijn. Ik neem aan dat ze je dat ook hebben laten testen. Ik had een slof met USB 2A en deze werkte ook niet helemaal jofel.ivo1969 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:29:
Nou ik heb dus keurig netjes een nieuwe watermeter van HW ontvangen en gisteren geïnstalleerd.
Zojuist gaf de app aan dat de watermeter offline was , led van de watermeter was gewoon groen en binnen modem stond de watermeter ook gewoon verbonden.
Bij de oude watermeter knipperde de led rood van de watermeter.
Dus waar het nu aanligt dat weet ik niet, situatie is niet geheel gelijk als met de oude watermeter.
Verder kreeg ik bij het installeren van de nieuwe watermeter een update binnen en is de software versie nu 3.01 echter mijn ouder watermeter heeft versie 4.03.
Ik ga maar weer proberen dit via wizzi te melden en misschien kan HW er verder induiken wat oorzaak is.
Alles wat hier met wifi verbonden is werkt zoals het hoort te werken.
Verder zie ik nu ik dit aan het schrijven ben dat op het display de waarde van de SMA omvormer niet wordt weergegeven, misschien dat er in de cloud van HW een storing is?
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Ik heb daarnaast elk HW device een gereserveerd IP adres toegewezen in mijn Ubiquiti omgeving. Dat helpt ook bij het vinden van de P1 meter door de PiBs.Sepio schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:34:
[...]
Daarna heb ik mijn Aus Mesh vervangen door Unify. Hier heb ik een IOT ssid gemaakt met alleen 2.4Ghz. Tevens heb ik de devices hard gekoppeld met het dichtstbijzijnde AP. Sindsdien heb ik geen enkele disconnect meer gehad van Cloud connect en ook volgens DHCP is het device de hele tijd online geweest.
Ik heb wel gemerkt dat als de HW devices als ze zelf mogen kiezen ze regelmatig niet voor het dichtstbijzijnde AP kiezen. Ze roamed ook niet automatisch naar een beter AP. Daarom heb ik ze hard gekoppeld aan het juiste AP.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Alles is nieuw , adapter ,usb snoer etc.TFX77 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:33:
[...]
Op batterijen? Stroom? Het kan ook gewoon een defecte power adapter of kabel zijn. Ik neem aan dat ze je dat ook hebben laten testen. Ik had een slof met USB 2A en deze werkte ook niet helemaal jofel.
De oude watermeter was ook via adapter aangesloten en dus niet via batterijen.
En bij de oude watermeter ging led echt rood knipperen dus geen verbinding met wifi, maar deze bleef groen knipperen , ik heb nu via app wifi opnieuw verbonden en hij is nu weer werkende.
In alle geschreven gevallen m.b.t. de watermeter was het wifi percentage in de app 100%
Ik moet dit alles nog bij wizzi vermelden , maar ik heb daar ook al de vraag liggen om de historie van de vorige watermeter te laten overzetten naar de nieuwe en de vraag hoe het zit met de software.
[ Voor 12% gewijzigd door ivo1969 op 11-06-2026 11:52 ]
Kan ook zijn dat de FW update in stappen komt. Dus dat ze eerst naar die 3 versie moeten om pas weer verder te komen. Wellicht komende nacht (of nog later) pas.
Hier zit de watermeter overigens op 3.01. Dus geen idee of er wel een 4 versie voor is.
Hier zit de watermeter overigens op 3.01. Dus geen idee of er wel een 4 versie voor is.
[ Voor 21% gewijzigd door IJsbeer op 11-06-2026 12:04 ]
Ja dat zou uiteraard kunnen, maar ik weet zelf eerlijk gezegd niet zeker of ik bij de vorige watermeter op beta sotware draaide , tot paar weken geleden werkte de watermeter altijd 100% goed en had ik er geen omkijken naar, en tja geheugen begint hier helaas wat af te brokkelenIJsbeer schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:03:
Kan ook zijn dat de FW update in stappen komt. Dus dat ze eerst naar die 3 versie moeten om pas weer verder te komen. Wellicht komende nacht (of nog later) pas.
Hier zit de watermeter overigens op 3.01. Dus geen idee of er wel een 4 versie voor is.
Het vinden is, bij mij, niet het probleem. Daar heb je mDNS voor. Alle P1 meters zijn de enige die een gereserveerd adres hebben in de router maar dat is meer voor Home Assistent.elsinga schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:41:
[...]
Ik heb daarnaast elk HW device een gereserveerd IP adres toegewezen in mijn Ubiquiti omgeving. Dat helpt ook bij het vinden van de P1 meter door de PiBs.
De leasetime is 24 uur dus in de praktijk krijgen apparaten sowieso zo goed als altijd hetzelfde IP adres terug als ze offline zijn geweest.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
3.01 is de laatste publieke versie. Als je een 4.xx versie had zou je de nieuwe watermeter weer opnieuw aan moeten melden als beta (als die er al is). Hij heeft immers een andere IDivo1969 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:06:
[...]
Ja dat zou uiteraard kunnen, maar ik weet zelf eerlijk gezegd niet zeker of ik bij de vorige watermeter op beta sotware draaide , tot paar weken geleden werkte de watermeter altijd 100% goed en had ik er geen omkijken naar, en tja geheugen begint hier helaas wat af te brokkelen
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Zie dan had ik inderdaad de beta software op de vorige watermeter, nu is nog de vraag of in de beta een bug zatwinwiz schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:11:
[...]
3.01 is de laatste publieke versie. Als je een 4.xx versie had zou je de nieuwe watermeter weer opnieuw aan moeten melden als beta (als die er al is). Hij heeft immers een andere ID
Dat zou natuurlijk wel lomp zijn. Dan heb je een nieuw device gekregen voor niets.ivo1969 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:31:
[...]
Zie dan had ik inderdaad de beta software op de vorige watermeter, nu is nog de vraag of in de beta een bug zat
Dat weet ik dus niet, de vorige watermeter ging dus steeds offline, en de led werd steeds rood terwijl laatste bekende wifi signaal 100% was.IJsbeer schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:49:
[...]
Dat zou natuurlijk wel lomp zijn. Dan heb je een nieuw device gekregen voor niets.
Ik heb mijn best gedaan om het aan HW uit te leggen wat ik allemaal geprobeerd heb, andere adapter, andere kabel, apart 2.4 ghz punt opgezet voor de watermeter.
Ik kreeg het niet opgelost en ja dan ga ik hulp vragen bij HW en na een paar keer over en weer schrijven kreeg ik een nieuwe.
Ik mag aannemen dat HW ook kan uitlezen hoe vaak ding offline ging.
De rest van aangesloten wifi apparatuur van schuur tot aan de zolder gaat goed tot perfect.
Dat de nieuwe watermeter nu vanmorgen in de app offline stond, maar led van de watermeter was gewoon groen en gekoppeld met de router.
Om het nu lomp te gaan noemen gaat mij wat te ver, zoals gezegd van tevoren heb ik zelf alles proberen uit te sluiten.
Maar omdat je niet echt een op een antwoord krijgt van HW en steeds weer op een antwoord moet wachten daar heb ik dus zelf totaal geen controle over , dat moeten ze bij HW maar beter te zien stroomlijnen.
En ik heb ook niet om een nieuwe watermeter gevraagd, maar alleen om een oplossing voor het probleem
[ Voor 3% gewijzigd door ivo1969 op 11-06-2026 13:02 ]
Gebruik HA met Pi meter van HW laat een mooi plaatje zien van energiedistributie van de stromen.
Werk goed op tablet en pc.
Op mij samsung mobiel zie ik wel het plaatje maar geen stroming.
Waar ligt dit aan?
Werk goed op tablet en pc.
Op mij samsung mobiel zie ik wel het plaatje maar geen stroming.
Waar ligt dit aan?
Voor zover mij bekend is er geen beta software voor de watermeter, hier ook op versie 3.01 Misschien heeft HW een nieuwe firmware geupload om het probleem wat je had proberen op te lossen of had je die versie 4 al lang?ivo1969 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:31:
[...]
Zie dan had ik inderdaad de beta software op de vorige watermeter, nu is nog de vraag of in de beta een bug zat
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ja dat weet ik dus niet, omdat de watermeter al zolang ik hem heb / had gewoon perfect werkte en dus nooit enig probleem mee gehad heb.fxs81 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:09:
[...]
Voor zover mij bekend is er geen beta software voor de watermeter, hier ook op versie 3.01 Misschien heeft HW een nieuwe firmware geupload om het probleem wat je had proberen op te lossen of had je die versie 4 al lang?
Ik heb allerlei screenshots via wizzi naar HW gestuurd ook ivm ID zodat de oude gegevens naar de nieuwe kunnen worden overgezet, maar bij de oude meter was dus de software versie 4.03 en dat heb ik al eerder HW laten weten
Ik vraag me iets af want ik zal vast niet de enige zijn met dit issue, wij hebben hier een aantal plugs van de eerste generatie en die lijken er nu 1 voor 1 de geest te gaan geven, 1 vorig jaar en gister avond nummer 2..., het geen wat ze nu doen is de stroom niet uitschakelen deze blijft actief ook al is de groene led uit (en de socket heeft netjes geschakeld want je hoort de klik.., zijn hier meer mensen die dit issue hebben gehad ? het is nogal kostbaar om ze allemaal te moeten vervangen...
Hoe lang heb je ze al? Ik heb hier 3x gen 1 welke 3 jaar draaien voorlopig zonder issues. Wellicht contact opnemen me HW, misschien kunnen ze je tegemoetkomen?LightStar schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:40:
Ik vraag me iets af want ik zal vast niet de enige zijn met dit issue, wij hebben hier een aantal plugs van de eerste generatie en die lijken er nu 1 voor 1 de geest te gaan geven, 1 vorig jaar en gister avond nummer 2..., het geen wat ze nu doen is de stroom niet uitschakelen deze blijft actief ook al is de groene led uit (en de socket heeft netjes geschakeld want je hoort de klik.., zijn hier meer mensen die dit issue hebben gehad ? het is nogal kostbaar om ze allemaal te moeten vervangen...
Ze zijn van september 2022, maar niet al die tijd in gebruik geweest, ze hebben tussendoor 1 jaar in een doos gelegen i.v.m. een verhuizing dus nog geen 3 jaar in gebruik..joeri1 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:42:
[...]
Hoe lang heb je ze al? Ik heb hier 3x gen 1 welke 3 jaar draaien voorlopig zonder issues. Wellicht contact opnemen me HW, misschien kunnen ze je tegemoetkomen?
Wat hangt er aan? Bij mij kwam het door de inschakelstroom van de laptoplader (inductieve belasting). Dat liet de relaiscontacten verkleven. Even er op tikken met een schroevendraaier ofzo heeft het opgelost.
Je hoort dan inderdaad wel het bekrachtigen van de spoel, maar de contacten blijven kleven. Bij wijze van spreken vastgelast.
Ik zet nu eerst de plug aan en steek daarna pas de lader er in.
Je hoort dan inderdaad wel het bekrachtigen van de spoel, maar de contacten blijven kleven. Bij wijze van spreken vastgelast.
Ik zet nu eerst de plug aan en steek daarna pas de lader er in.
[ Voor 9% gewijzigd door Gorac op 12-06-2026 11:15 ]
Net even met een pen erop getikt en hij doet het weer geniaal, dan ben ik benieuwd of de andere het ook weer gaat doen (al zat die bij de tv zonder laders)Gorac schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:14:
Wat hangt er aan? Bij mij kwam het door de inschakelstroom van de laptoplader (inductieve belasting). Dat liet de relaiscontacten verkleven. Even er op tikken met een schroevendraaier ofzo heeft het opgelost.
Je hoort dan inderdaad wel het bekrachtigen van de spoel, maar de contacten blijven kleven. Bij wijze van spreken vastgelast.
Ik zet nu eerst de plug aan en steek daarna pas de lader er in.
Wat hangt eraan, mikn kantoorwerkplek waar ook een laptop op staat dus ja, ik gebruik alleen een automatisering voor het uitschakelen van de plugs savonds dus eens kijken of die het nu blijft doen, tnx voor de tip!
Nou ben benieuwd. Het zojuist de nieuwe P1 meter geinstalleerd die trouwens een stuk sneller reageert dat de oude P1-G1 Nu eens zien of het terugzetten van de data goed gaat. Via WiZi kreeg je weer het foute standaard antwoord en gaf toen aan of hij het door wilde zetten naar de menselijke helpdesk. Dat deed hij, dus nu even afwachten. Uiteraard wel het oude en nieuwe serienummer doorgegeven.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Kan het kloppen dat het toevoegen van een APsystems omvormer simpelweg niet werkt?
An sich geen ramp, maar zeg dan niet dat het kan...
An sich geen ramp, maar zeg dan niet dat het kan...
Ben benieuwd wanneer je de omzetting krijgt, voor de watermeter hier is het nog niet omgezet.winwiz schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:31:
Nou ben benieuwd. Het zojuist de nieuwe P1 meter geinstalleerd die trouwens een stuk sneller reageert dat de oude P1-G1 Nu eens zien of het terugzetten van de data goed gaat. Via WiZi kreeg je weer het foute standaard antwoord en gaf toen aan of hij het door wilde zetten naar de menselijke helpdesk. Dat deed hij, dus nu even afwachten. Uiteraard wel het oude en nieuwe serienummer doorgegeven.
Voordeel is wel de nieuwe watermeter blijft online
Hoe kom je achter je oude serienummer. Ik heb die van mij al vervangen en zonder nadenken heb ik de oude uit de app gehaald. Ik zie dat mijn oude ook een P1-G1 was. Zou die versie verbindings problemen hebben. De nieuwe heeft een ander typenummer P1-RJ12winwiz schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:31:
Nou ben benieuwd. Het zojuist de nieuwe P1 meter geinstalleerd die trouwens een stuk sneller reageert dat de oude P1-G1 Nu eens zien of het terugzetten van de data goed gaat. Via WiZi kreeg je weer het foute standaard antwoord en gaf toen aan of hij het door wilde zetten naar de menselijke helpdesk. Dat deed hij, dus nu even afwachten. Uiteraard wel het oude en nieuwe serienummer doorgegeven.
Bij mij is hij wel gekoppeld en hij werkt nog zie ik.Chris.nl schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:47:
Kan het kloppen dat het toevoegen van een APsystems omvormer simpelweg niet werkt?
An sich geen ramp, maar zeg dan niet dat het kan...
Thnx, fijn te horen, mijn casus ligt bij de support van HW. Gek genoeg pakt ie m'n inlog niet.Joeri schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:49:
[...]
Bij mij is hij wel gekoppeld en hij werkt nog zie ik.
Die had ik vantevoren al gekopieerd uit HomeAssistent omdat ik wist dat ik hem nodig zou hebben. Die moet je zelfs handmatig verwijderen uit HomeAssistent achteraf. Je ziet hem uiteraard ook in je HomeWizard app. Beetje jammer dat ze het niet op de rekening zetten.Sepio schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:32:
[...]
Hoe kom je achter je oude serienummer. Ik heb die van mij al vervangen en zonder nadenken heb ik de oude uit de app gehaald. Ik zie dat mijn oude ook een P1-G1 was. Zou die versie verbindings problemen hebben. De nieuwe heeft een ander typenummer P1-RJ12
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Meer mensen die vandaag gedoe hebben met HomeWizard icm Enphase? Mijn Enphase is gewoon online, maar HW pakt de gegevens niet over. Gebruikelijke stappen geprobeerd. Uiteindelijk Enphase verwijderd uit de app en opnieuw geprobeerd te koppelen. Koppelen lukt niet meer (Code 429 Too Many Requests).
Nou ja, morgen zal het wel weer werken,
Nou ja, morgen zal het wel weer werken,
Catch my drift?
Dit lijkt op een probleem bij Enphase. Ik heb er een kWh meter tussen gezet dan ben je niet meer afhankelijk van een andere partij én als voordeel je hebt per seconde live dataDaMenaz schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:11:
Meer mensen die vandaag gedoe hebben met HomeWizard icm Enphase? Mijn Enphase is gewoon online, maar HW pakt de gegevens niet over. Gebruikelijke stappen geprobeerd. Uiteindelijk Enphase verwijderd uit de app en opnieuw geprobeerd te koppelen. Koppelen lukt niet meer (Code 429 Too Many Requests).
Nou ja, morgen zal het wel weer werken,
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Inmiddels diverse berichten gezien van mensen met hetzelfde probleem. Dus even wachten inderdaad tot Enphase een paar kwartjes in de server gooit.winwiz schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:16:
[...]
Dit lijkt op een probleem bij Enphase. Ik heb er een kWh meter tussen gezet dan ben je niet meer afhankelijk van een andere partij én als voordeel je hebt per seconde live data
Catch my drift?
Krijg nu een melding dat de watermeter er al drie dagen afligt. Wat is dat toch voor een raar bedrijf dat Homewizard. Zo'n melding stuur je toch na een aantal uur. Niet na 72 uur. Echt spijt van dat ik deze broddelzooi gekocht heb.
Zo,n mail heb ik paar weken ook gekregen, maar ik wist dat al zelf wat mijn vorige watermeter lag er in een poep en een scheet eruit.Diazepam schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:27:
Krijg nu een melding dat de watermeter er al drie dagen afligt. Wat is dat toch voor een raar bedrijf dat Homewizard. Zo'n melding stuur je toch na een aantal uur. Niet na 72 uur. Echt spijt van dat ik deze broddelzooi gekocht heb.
Ik had van alles geprobeerd., ben een week of 1.5 / 2 met wizzi en helpdesk bezig geweest, om later een nieuwe opgestuurd te krijgen.
Nu nog vorige ID met nieuwe ID bij elkaar voegen, dat heb ik aan HW gevraagd, maar is helaas nog niet gebeurd.
Die watermeter lijkt ook wel een van de meer foutgevoelige producten die ze hebben? Met de energy sockets, de P1-meter en de kWh-meter heb ik eigenlijk nooit gedoe.
Ik denk het niet. Veel mensen hebben matige WiFi en vergeet niet dat een woekiefroekie stroomadapter in deze ook problemen kan veroorzaken. Dit is bij mij zo geweest met een slof met USB poorten. Vaak wordt aan spanning niet gedacht. Ik denk dat voor de hoge prijs van 50 euro die de watermeter kost dat @HomeWizard_NL er goed aan doet om de "goede" stroomkabel en adapter gewoon mee te leveren. Wellicht is dat al zo tegenwoordig.Gramser schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:18:
Die watermeter lijkt ook wel een van de meer foutgevoelige producten die ze hebben? Met de energy sockets, de P1-meter en de kWh-meter heb ik eigenlijk nooit gedoe.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
True, goede voeding is heel belangrijk.
Zei m’n moeder ook altijd
Zei m’n moeder ook altijd
Ja, dat zit er allemaal al gewoon bij.TFX77 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:02:
[...]
Ik denk het niet. Veel mensen hebben matige WiFi en vergeet niet dat een woekiefroekie stroomadapter in deze ook problemen kan veroorzaken. Dit is bij mij zo geweest met een slof met USB poorten. Vaak wordt aan spanning niet gedacht. Ik denk dat voor de hoge prijs van 50 euro die de watermeter kost dat @HomeWizard_NL er goed aan doet om de "goede" stroomkabel en adapter gewoon mee te leveren. Wellicht is dat al zo tegenwoordig.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Dat was dan waarschijnlijk alleen niet zo bij de P1 meter.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Daar zat bij mij idd verder ook niets bij. Ben 1 van de gelukkige die met de oudere P1-G1 meter geen enkel probleem heeft zonder extra voeding eraan. Ding krijgt zijn prik van de slimme meter en dat gaat (tot nu toe...knock on wood) goed.TFX77 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:01:
[...]
Dat was dan waarschijnlijk alleen niet zo bij de P1 meter.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Watermeter was juist tot een week of 3 gelden hier het meest stabiele product van HW, ik heb de oude p1 meter vervangen toen ik nog 2 HW batterijen had, met die batterijen heb ik plat gezegd veel gezeik mee gehad.Gramser schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:18:
Die watermeter lijkt ook wel een van de meer foutgevoelige producten die ze hebben? Met de energy sockets, de P1-meter en de kWh-meter heb ik eigenlijk nooit gedoe.
Nu sinds paar dagen dus via HW een nieuwe watermeter en die blijft weer gewoon online
Euhm nee, als je internet verbinding er dus een paar uur uitligt krijg je direct zo'n mail? Of de HW server een storing heeft van een paar uur?Diazepam schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:27:
Krijg nu een melding dat de watermeter er al drie dagen afligt. Wat is dat toch voor een raar bedrijf dat Homewizard. Zo'n melding stuur je toch na een aantal uur. Niet na 72 uur. Echt spijt van dat ik deze broddelzooi gekocht heb.
Ik zie dit type mail als service, extra diensverlening. Als de watermeter zo belangrijk voo rje is, dan controleer je hem zelf ook vaker dan 1 keer per drie dagen lijkt me?
Je mag het broddelszooi noemen, maar het werkt hier al jaren zonder enig probleem. En, als ik het topic zo volg, bij vele anderen ook in het algemeen.
Bij Enelogic kreeg ik na een paar uur de melding. Ideaal. Dan weet je tenminste dat er wat aan de hand is. Ook met de verbinding. Hier was het overigens een “false positive”: de meter deed het gewoon. Na een reset ging de melding weg maar moest wel weer drie keer kalibreren.IJsbeer schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:48:
[...]
Euhm nee, als je internet verbinding er dus een paar uur uitligt krijg je direct zo'n mail? Of de HW server een storing heeft van een paar uur?
Ik zie dit type mail als service, extra diensverlening. Als de watermeter zo belangrijk voo rje is, dan controleer je hem zelf ook vaker dan 1 keer per drie dagen lijkt me?
Je mag het broddelszooi noemen, maar het werkt hier al jaren zonder enig probleem. En, als ik het topic zo volg, bij vele anderen ook in het algemeen.
Het werkt maar het is wel veel buggyer dan de spullen van Enelogic. Ik moest wel overstappen ivm de laadpaal die dit systeem nodig heeft. Toch maar eens over nadenken of er niet gewoon een echte dure geijkte meter in gaat.
Als het echt zo belangrijk is regel je zelf die melding. Ping het device elke minuut en als het na vijf minuten nog steeds niet reageert > stuur mail of andere notificatie naar jezelf. Ben je ook niet afhankelijk van de cloud van derden, maar je hebt uiteraard wel een werkende internetverbinding nodig (die ook tijdelijk onbeschikbaar kan zijn. Hier kun je eventueel ook een ping op loslaten vanaf een andere locatie/internetverbinding).
Hier ook nog steeds. Als je nu de Enphase verwijdert in de HW-app, dan kun je hem niet meer toevoegen. Dus maar afwachten.mike123 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 01:32:
Enphase heeft tot vandaag hier goed gewerkt. Is er hier nu ook mee gestopt in de HW app. Enphase app zelf werkt mog wel goed met de juiste gegevens.
[Afbeelding]
Catch my drift?
Ik zie hier sommigen die de nieuwe P1 meter hebben, en aangeven dat er gegevens over gezet moeten worden vanuit de 1e versie P1 meter.
Die begrijp ik niet helemaal, heb ook het Energie + abo, dan staat alles toch in hun achterliggende systemen opgeslagen?
Was voornemens om naar de nieuwe P1 versie over te stappen, want er komen ook een Green Energie Electric boiler en de EV wall box op aangesloten, laatste voor load balancing. Oh, ja heb een zonnepaneel installatie met een redelijk overschot. En bezig om naar All Electric over te stappen.
Nog maar extra vraag: zou de oorspronkelijke P1 meter bovengenoemd ook nog prima allemaal tegelijkertijd doen, of toch maar beter naar de nieuwste overstappen?
Die begrijp ik niet helemaal, heb ook het Energie + abo, dan staat alles toch in hun achterliggende systemen opgeslagen?
Was voornemens om naar de nieuwe P1 versie over te stappen, want er komen ook een Green Energie Electric boiler en de EV wall box op aangesloten, laatste voor load balancing. Oh, ja heb een zonnepaneel installatie met een redelijk overschot. En bezig om naar All Electric over te stappen.
Nog maar extra vraag: zou de oorspronkelijke P1 meter bovengenoemd ook nog prima allemaal tegelijkertijd doen, of toch maar beter naar de nieuwste overstappen?
[ Voor 14% gewijzigd door dinandus op 14-06-2026 16:47 . Reden: Extra vraag toegevoegd ]
De historie is volgens mij gebonden aan het apparaat. Er moet dan door HW de historie over gezet worden. Dit was destijds het geval toen onder garantie de P1 meter vervangen moest worden.dinandus schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:37:
Ik zie hier sommigen die de nieuwe P1 meter hebben, en aangeven dat er gegevens over gezet moeten worden vanuit de 1e versie P1 meter.
Die begrijp ik niet helemaal, heb ook het Energie + abo, dan staat alles toch in hun achterliggende systemen opgeslagen?
Was voornemens om naar de nieuwe P1 versie over te stappen, want er komen ook een Green Energie Electric boiler en de EV wall box op aangesloten, laatste voor load balancing. Oh, ja heb een zonnepaneel installatie met een redelijk overschot. En bezig om naar All Electric over te stappen.
Vrijdag nieuwe P1 meter gekregen en heb ook Energy + maar daar hangt ook de oude data aan.dinandus schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:37:
Ik zie hier sommigen die de nieuwe P1 meter hebben, en aangeven dat er gegevens over gezet moeten worden vanuit de 1e versie P1 meter.
Die begrijp ik niet helemaal, heb ook het Energie + abo, dan staat alles toch in hun achterliggende systemen opgeslagen?
Was voornemens om naar de nieuwe P1 versie over te stappen, want er komen ook een Green Energie Electric boiler en de EV wall box op aangesloten, laatste voor load balancing. Oh, ja heb een zonnepaneel installatie met een redelijk overschot. En bezig om naar All Electric over te stappen.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Hier ook nog niet beschikbaar in de HW app. Ik wacht wel af.DaMenaz schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:34:
[...]
Hier ook nog steeds. Als je nu de Enphase verwijdert in de HW-app, dan kun je hem niet meer toevoegen. Dus maar afwachten.
Mogelijk door de wijzigingen die ze bij Enphase hebben gedaan enkele dagen/weken geleden.
Hebben ze bij HA ook last van gehad.
Het gaat er niet om dat het belangrijk is. Het gaat er om dat het buggy is. Storingen die er niet zijn, kalibratie die niet lukt. Het is gewoon een 'niet af' product.dhrto schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:17:
Als het echt zo belangrijk is regel je zelf die melding. Ping het device elke minuut en als het na vijf minuten nog steeds niet reageert > stuur mail of andere notificatie naar jezelf. Ben je ook niet afhankelijk van de cloud van derden, maar je hebt uiteraard wel een werkende internetverbinding nodig (die ook tijdelijk onbeschikbaar kan zijn. Hier kun je eventueel ook een ping op loslaten vanaf een andere locatie/internetverbinding).
Volgens mij i shet weer tijd voor je nickname...Diazepam schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:27:
[...]
Het gaat er niet om dat het belangrijk is. Het gaat er om dat het buggy is. Storingen die er niet zijn, kalibratie die niet lukt. Het is gewoon een 'niet af' product.
Ik heb nu een jaar of 5 een watermeter, ding werkt eigenlijk (vrijwel) altijd. De watermeter zal niet het meest verkochte product zijn, maar ook in dit topic (en nu val ik in herhaling) lees ik ook weinig gedoe over die meter.Dus prima dat jij andere ervaring hebt en niet open staat voor oplossingen die aangedragen worden, maar het is niet een 'niet af ' product.
Ik heb overigens nog nooit iets gelezen over kalibratie issues, dat je dus 30 m3 verbruikt en de meter iets anders aangeeft.
Ik ben waarschijnlijk 1 van de lucky few:
- watermeter sinds 9/2022. Nul problemen mee
- P1 en kWh-meter sinds 6/2025. Nul problemen mee (daarvoor heel lang de oude P1 van HW gehad, nog met de oude HW-base, ook geen enkel probleem)
Water- en P1-meter met USB gevoed.
Dat gezegd hebbende. Mocht ik in de toekomst iets anders aanschaffen, dan kies ik hoogstwaarschijnlijk voor iets wat zonder cloud en zonder telefoonapp functioneert en te configureren is (bijvoorbeeld een P1-meter met een eigen offline webinterface voor configuratie). Dan weet je dat je het gewoon blijft draaien mocht de leverancier failliet gaan en de servers / apps van de app stores verdwijnen.
- watermeter sinds 9/2022. Nul problemen mee
- P1 en kWh-meter sinds 6/2025. Nul problemen mee (daarvoor heel lang de oude P1 van HW gehad, nog met de oude HW-base, ook geen enkel probleem)
Water- en P1-meter met USB gevoed.
Dat gezegd hebbende. Mocht ik in de toekomst iets anders aanschaffen, dan kies ik hoogstwaarschijnlijk voor iets wat zonder cloud en zonder telefoonapp functioneert en te configureren is (bijvoorbeeld een P1-meter met een eigen offline webinterface voor configuratie). Dan weet je dat je het gewoon blijft draaien mocht de leverancier failliet gaan en de servers / apps van de app stores verdwijnen.
Bij mij werkt alles van HomeWizard ook al jaren zonder problemen. Heb nog steeds de oude P1 meter. Ook zonder problemen met 2 HW PiB’sdhrto schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:38:
Dat gezegd hebbende. Mocht ik in de toekomst iets anders aanschaffen, dan kies ik hoogstwaarschijnlijk voor iets wat zonder cloud en zonder telefoonapp functioneert en te configureren is (bijvoorbeeld een P1-meter met een eigen offline webinterface voor configuratie). Dan weet je dat je het gewoon blijft draaien mocht de leverancier failliet gaan en de servers / apps van de app stores verdwijnen.
Voor zover ik weet is HW de enige die een watermeter heeft en loopt helaas alles via de cloud. Het voordeel van HW is wel, dat als de internetverbinding wegvalt alles wel blijft werken. Ik weet niet of dit met andere aanbieders ook zo is.
2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023
Ik ben waarschijnlijk niet de doorsnee doelgroep voor HW, want ik gebruik hun cloud / app eigenlijk helemaal niet (ja, 'helaas' wel nodig bij het eerste keer configureren / koppelen), maar heb alles lokaal met HA verbonden. Als internet / cloud wegvalt (bij HW of bij mij) is dat in principe dan ook geen probleem.
Onlangs heb ik bij iemand anders als alternatieve P1 meter deze geinstalleerd, met koppeling naar HA: https://www.hashop.nl/wifi-P1-Pro-voor-Home-Assistant (ze hebben ook een versie met bedrade LAN). Dit apparaat is zonder telefoon app te installeren / configureren en is niet afhankelijk van de cloud. Mocht mijn P1 het begeven, dan overweeg ik ook zoiets als vervanger. Uiteraard is het wel minder plug & play dan HW en vergt het iets meer technische kennis, dus zal niet voor iedereen zijn.
Een alternatieve watermeter ben ik ook nog niet tegengekomen, dus ik hou me aanbevolen als iemand iets weet
Onlangs heb ik bij iemand anders als alternatieve P1 meter deze geinstalleerd, met koppeling naar HA: https://www.hashop.nl/wifi-P1-Pro-voor-Home-Assistant (ze hebben ook een versie met bedrade LAN). Dit apparaat is zonder telefoon app te installeren / configureren en is niet afhankelijk van de cloud. Mocht mijn P1 het begeven, dan overweeg ik ook zoiets als vervanger. Uiteraard is het wel minder plug & play dan HW en vergt het iets meer technische kennis, dus zal niet voor iedereen zijn.
Een alternatieve watermeter ben ik ook nog niet tegengekomen, dus ik hou me aanbevolen als iemand iets weet
Enphase Gateway wil weer praten met HomeWizard. Zojuist weer toe kunnen voegen.
Catch my drift?
DaMenaz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:34:
Enphase Gateway wil weer praten met HomeWizard. Zojuist weer toe kunnen voegen.
Maar zie je dan ook weer alle data?
bij mij nog steeds: no data
Hij geeft nu inderdaad weer offline aan.Diaantje71 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:58:
[...]
Maar zie je dan ook weer alle data?
bij mij nog steeds: no data
Catch my drift?
Olie_B_Bommel schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:02:
[...]
Voor zover ik weet is HW de enige die een watermeter heeft
Er zijn gelukkig alternatieven voor de watermeter van HW. Het is geen uniek productdhrto schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:31:
Een alternatieve watermeter ben ik ook nog niet tegengekomen, dus ik hou me aanbevolen als iemand iets weet
Slimme Watermeter Gateway
Slimme WiFi watermeter (Robbshop)
Watermeterkit.nl
[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 15-06-2026 13:28 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik zie hier een domme bug in de firmware van de homewizard watermeter: het wifi password mag maximaal 16 karakters bevatten. Meer en je kunt geen wifi verbinding maken.
Domme bug, ben al een half uur of meer bezig om dit te melden bij homewizard. Qua support oplossing, bemensing en kontaktmanier gaat dit waarschijnlijk niet lukken. Terugsturen gaat waarschijnlijk even makkelijk..... bagger ...
Domme bug, ben al een half uur of meer bezig om dit te melden bij homewizard. Qua support oplossing, bemensing en kontaktmanier gaat dit waarschijnlijk niet lukken. Terugsturen gaat waarschijnlijk even makkelijk..... bagger ...
Ik denk niet dat dat klopt. Mijn wifi wachtwoord is 32 lang en werkt zonder problemen. Het is er eentje met random letters, cijfers en symbolen.tweazer schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:51:
Ik zie hier een domme bug in de firmware van de homewizard watermeter: het wifi password mag maximaal 16 karakters bevatten. Meer en je kunt geen wifi verbinding maken.
Domme bug, ben al een half uur of meer bezig om dit te melden bij homewizard. Qua support oplossing, bemensing en kontaktmanier gaat dit waarschijnlijk niet lukken. Terugsturen gaat waarschijnlijk even makkelijk..... bagger ...
Hier enkel cijfers, 16 werkt wel, 17 en hoger niet ...Sepio schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:54:
[...]
Ik denk niet dat dat klopt. Mijn wifi wachtwoord is 32 lang en werkt zonder problemen. Het is er eentje met random letters, cijfers en symbolen.
Misschien een verschil met intypen of plakken van het wachtwoord? Wifi Reset is knop 5 tellen ingedrukt houden tot hij paars gaat knipperen. Mogelijk werkt een device reset ook door de knop 10 seconden in te drukken tot hij wit gaat knipperen. Daarna weer een wifi reset doen en je kunt opnieuw koppelen.tweazer schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:58:
[...]
Hier enkel cijfers, 16 werkt wel, 17 en hoger niet ...
Ga jij maar lekker de fanboy zijn dan. En ik heb geen behoefte om van jou signalen te krijgen wat ik wel of niet moet innemen.IJsbeer schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:35:
[...]
Volgens mij i shet weer tijd voor je nickname...
Ik heb nu een jaar of 5 een watermeter, ding werkt eigenlijk (vrijwel) altijd. De watermeter zal niet het meest verkochte product zijn, maar ook in dit topic (en nu val ik in herhaling) lees ik ook weinig gedoe over die meter.Dus prima dat jij andere ervaring hebt en niet open staat voor oplossingen die aangedragen worden, maar het is niet een 'niet af ' product.
Ik heb overigens nog nooit iets gelezen over kalibratie issues, dat je dus 30 m3 verbruikt en de meter iets anders aangeeft.
Ik signaleer een verschil met een ander product en geef terug wat mijn ervaringen zijn. Die dus niet overmatig positief zijn. Dat jij daar niet voor open staat zal mij verder worst zijn. Als je even terug scrolt zie je dat ik al eerder gesignaleerd heb dat het product moeilijk te updaten is en dat de klantenservice nogal niet behulpzaam is daarmee. Er zijn klachten genoeg als je een beetje doorspit. Jouw ervaring is OOK niet de standaard.
Vreemd, heb een wachtwoord van 25 letters en cijfers. Werkt.tweazer schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:58:
[...]
Hier enkel cijfers, 16 werkt wel, 17 en hoger niet ...
In mijn ervaring en wat hier ook vaker voorbij is gekomen, zijn de meeste problemen met de watermeter te wijten aan een defecte usb voeding.Diazepam schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:27:
[...]
Het gaat er niet om dat het belangrijk is. Het gaat er om dat het buggy is. Storingen die er niet zijn, kalibratie die niet lukt. Het is gewoon een 'niet af' product.
Toen die van mij het begaf heb ik hem opengemaakt. Dat moest met grof geweld want het was een dichtgesmolten geval. Wat er in zat: goedkope nauwelijks gefilterde meuk, pardon my French.
Heb mijn systeem ook weer toegevoegd zonder eerst te verwijderen.DaMenaz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:34:
Enphase Gateway wil weer praten met HomeWizard. Zojuist weer toe kunnen voegen.
Heb wel een grafiek maar nog geen waarden. Kijken wat er gebeurd.
Hier lag het aan watermeter zelfPropheticus schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:53:
[...]
Vreemd, heb een wachtwoord van 25 letters en cijfers. Werkt.
[...]
In mijn ervaring en wat hier ook vaker voorbij is gekomen, zijn de meeste problemen met de watermeter te wijten aan een defecte usb voeding.
Toen die van mij het begaf heb ik hem opengemaakt. Dat moest met grof geweld want het was een dichtgesmolten geval. Wat er in zat: goedkope nauwelijks gefilterde meuk, pardon my French.
De webapp is ook weer eens de weg kwijt met de grafieken.
De werkelijke waarde is dus 93% en niet 50%
De werkelijke waarde is dus 93% en niet 50%
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Iemand weet van een electrische sonde die in een bestaande boiler bij kan ingebouwd worden en bij zonoverschot door Home Wizard aangestuurd kan worden tot een bepaalde temperatuur is bereikt ?
Wellicht hier;PaulC schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:36:
Iemand weet van een electrische sonde die in een bestaande boiler bij kan ingebouwd worden en bij zonoverschot door Home Wizard aangestuurd kan worden tot een bepaalde temperatuur is bereikt ?
Domme boiler slim maken -> Oplossing
🚗 Tesla M3H - 2024 | 🏍️ Yamaha Tracer 900 - 2017 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 D-wtw: QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 |🔋2x HomeWizard PiB 2,7kWh
Bedankt. Heel interessante verwijzing!henkNL schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:43:
[...]
Wellicht hier;
Domme boiler slim maken -> Oplossing
Nog wat werk te verrichten in de backend..... (Batterij grafiek) Overigens is de data van de oude P1 meter nog niet overgezet naar de nieuwe. Verleden week vrijdag een verzoek ingediend.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Hier nog steeds wachtende op de vraag of de gegevens van de oude watermeter naar de nieuwe watermeter overgezet kunnen worden.winwiz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:57:
[Afbeelding] Nog wat werk te verrichten in de backend..... (Batterij grafiek) Overigens is de data van de oude P1 meter nog niet overgezet naar de nieuwe. Verleden week vrijdag een verzoek ingediend.
Netjes via support in de app gedaan, maar helaas
Maar zojuist eindelijk een reactie terug mogen ontvangen, het overzetten van gegevens oude water meter naar nieuwe dat kan dus niet.
Maar naar laatste contact met HW heeft de nieuwe water meter ook software versie 4.03
[ Voor 14% gewijzigd door ivo1969 op 18-06-2026 14:37 ]
Meer mensen last van? Sinds een tijd werkt eindelijk de Goodwe koppeling weer. Op advies van HW opnieuw toegevoegd en het werkte eindelijk weer. Tot een paar dagen geleden, opnieuw geen data meer van de Goodwe omvormer. Deze data is voor mij de belangrijkste reden voor het abo. Had ‘m net weer verlengd omdat het na maanden eindelijk weer werkte…
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Hier ook. Heb Goodwe (de nieuwe variant) verwijderd en weer toegevoegd. Nu werkt het weer. Hopelijk een kleine hick-up.EDB schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:18:
Meer mensen last van? Sinds een tijd werkt eindelijk de Goodwe koppeling weer. Op advies van HW opnieuw toegevoegd en het werkte eindelijk weer. Tot een paar dagen geleden, opnieuw geen data meer van de Goodwe omvormer. Deze data is voor mij de belangrijkste reden voor het abo. Had ‘m net weer verlengd omdat het na maanden eindelijk weer werkte…
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Dank. Zo blijven we aan de gang en zijn we steeds opnieuw de historie kwijt. Gaat nog steeds niet lekker. De oude Goodwe staat er ook nog in omdat ze de historie ook wilden overzetten, kennelijk zonder resultaat.THE_BASE schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:45:
[...]
Hier ook. Heb Goodwe (de nieuwe variant) verwijderd en weer toegevoegd. Nu werkt het weer. Hopelijk een kleine hick-up.
Aanvulling: net geprobeerd te verwijderen: melding failed. Zelfs het verwijderen lukt niet.
[ Voor 9% gewijzigd door EDB op 20-06-2026 15:39 ]
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Hier lukt opnieuw toevoegen niet en verwijderen ook niet, blijft een beetje hangen op grijze blokken als ik via apparaten naar de goodwe ga in de app
Ik probeerde het ook een aantal keer. Uiteindelijk toch eigenwijs gewoon opnieuw toegevoegd en toen werkte het. Historie interesseer me niet zoveel, kijk meer per dag of het lekker looot.
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Hallo,
Ik ben momenteel heel erg aan het experimenteren met de P1 meter van HomeWizard. Ik gebruik nu de REST API v1 van HomeWizard om te communiceren met de P1 meter en ook met enkele Energy Sockets.
Alles werkt prima, ik kan curl commando's of eigen Python / C# / C++ appjes schrijven om data uit de devices te halen. Ik kan de telegrammen zien, JSON content en ga zo maar door.
Maar ik ben ook een fervente aanhanger van MQTT (gebruik dit al 10+ jaren in mijn eigen domoticasysteem) en ik vroeg me af of er ook plannen zijn vanuit HomeWizard om de data vanuit de P1 meter (en eventueel andere devices) ook via MQTT beschikbaar te stellen.
Enig idee?
Best,
Ik ben momenteel heel erg aan het experimenteren met de P1 meter van HomeWizard. Ik gebruik nu de REST API v1 van HomeWizard om te communiceren met de P1 meter en ook met enkele Energy Sockets.
Alles werkt prima, ik kan curl commando's of eigen Python / C# / C++ appjes schrijven om data uit de devices te halen. Ik kan de telegrammen zien, JSON content en ga zo maar door.
Maar ik ben ook een fervente aanhanger van MQTT (gebruik dit al 10+ jaren in mijn eigen domoticasysteem) en ik vroeg me af of er ook plannen zijn vanuit HomeWizard om de data vanuit de P1 meter (en eventueel andere devices) ook via MQTT beschikbaar te stellen.
Enig idee?
Best,
Vanavond in de app, gaf de P1 meter ( versie usb c) dat de meter offline zou zijn, met 100% wifi laatste signaal, terwijl binnen de AEG app de P1 meter gewoon werkte.
Thuis zag ik dat display ook gewoon de waardes binnen kreeg en in netwerk stond de P1 meter online.
Echter de P1 meter stond wel flink te knipperen ( groen) en dat is sinds de laatste update.
Toen heb ik binnen de app wifi opnieuw instellen gebruikt en nu is de P1 meter weer volgens de app van HW weer online en heeft weer de gewone rustige groene led , ( maar kan zijn dat de P1 meter weer als een een dolle gaat knipperen).
Ik heb wel ondertussen een nieuwe P1 meter in huis , mocht dat ding vreemd blijven doen dan hang ik de nieuwe er wel in de slimmemeter, nadeel is alleen dat het zo lang kan duren voordat de gegevens van de oude P1 meter overgezet wordt naar de nieuwe P1 meter.
Thuis zag ik dat display ook gewoon de waardes binnen kreeg en in netwerk stond de P1 meter online.
Echter de P1 meter stond wel flink te knipperen ( groen) en dat is sinds de laatste update.
Toen heb ik binnen de app wifi opnieuw instellen gebruikt en nu is de P1 meter weer volgens de app van HW weer online en heeft weer de gewone rustige groene led , ( maar kan zijn dat de P1 meter weer als een een dolle gaat knipperen).
Ik heb wel ondertussen een nieuwe P1 meter in huis , mocht dat ding vreemd blijven doen dan hang ik de nieuwe er wel in de slimmemeter, nadeel is alleen dat het zo lang kan duren voordat de gegevens van de oude P1 meter overgezet wordt naar de nieuwe P1 meter.
[ Voor 18% gewijzigd door ivo1969 op 25-06-2026 00:07 ]
@ivo1969 Ik heb ook een nieuwe P1 meter liggen, moet hem nog even met de oude wisselen. Wat ik begrepen heb zijn de gegevens van de oude P1 gewoon via de achterliggende systemen gelijk terug te zien, althans dat heb ik bij navragen bij HomeWizzerd zelf nagevraagd. Er hoeven geen data worden overgezet kreeg ik van ze als antwoord terug op mijn meerdere vragen hieromtrent. Ik maak wel gebruik van hun Energy+ abo.
Misschien dat iemand dat kan bevestigen?
Misschien dat iemand dat kan bevestigen?
Hier was dat gisterenmiddag ook het geval, ik geef de schuld aan warme servers. Geen idee wat anders, het is bij de P1 meter de eerste error hier. Kan me niet voorstellen dat het aan de meter zelf ligt.ivo1969 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:05:
Vanavond in de app, gaf de P1 meter ( versie usb c) dat de meter offline zou zijn, met 100% wifi laatste signaal, terwijl binnen de AEG app de P1 meter gewoon werkte.
Thuis zag ik dat display ook gewoon de waardes binnen kreeg en in netwerk stond de P1 meter online.
Echter de P1 meter stond wel flink te knipperen ( groen) en dat is sinds de laatste update.
Toen heb ik binnen de app wifi opnieuw instellen gebruikt en nu is de P1 meter weer volgens de app van HW weer online en heeft weer de gewone rustige groene led , ( maar kan zijn dat de P1 meter weer als een een dolle gaat knipperen).
Ik heb wel ondertussen een nieuwe P1 meter in huis , mocht dat ding vreemd blijven doen dan hang ik de nieuwe er wel in de slimmemeter, nadeel is alleen dat het zo lang kan duren voordat de gegevens van de oude P1 meter overgezet wordt naar de nieuwe P1 meter.
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Ik heb hier over contact gehad met HW en mij is verteld dat gegevens van een ID overzet moeten worden naar nieuwe ID p1 meter.dinandus schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:11:
@ivo1969 Ik heb ook een nieuwe P1 meter liggen, moet hem nog even met de oude wisselen. Wat ik begrepen heb zijn de gegevens van de oude P1 gewoon via de achterliggende systemen gelijk terug te zien, althans dat heb ik bij navragen bij HomeWizzerd zelf nagevraagd. Er hoeven geen data worden overgezet kreeg ik van ze als antwoord terug op mijn meerdere vragen hieromtrent. Ik maak wel gebruik van hun Energy+ abo.
Misschien dat iemand dat kan bevestigen?
Maar dat lukt HW dan weer niet als de watermeter van HW vervangen wordt , dan ben je de oude gegevens kwijt.
Winwiz heeft een nieuwe p1 meter geplaatst en die wachte al een week op oude gegevens naar nieuwe p1 meter, misschien dat hij kan aangeven hoe het bij hem verlopen is
[ Voor 9% gewijzigd door ivo1969 op 25-06-2026 09:35 ]
Oude data inzien heeft geen prioriteit. Het is leuk om te hebben maar meer ook niet. Een weekje wachten, of vijf werkdagen door drukte, lijkt mij totaal geen probleem. Mooi om te zien dat HomeWizard andere dingen hogere prioriteit geeft.ivo1969 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:32:
[...]
Ik heb hier over contact gehad met HW en mij is verteld dat gegevens van een ID overzet moeten worden naar nieuwe ID p1 meter.
Maar dat lukt HW dan weer niet als de watermeter van HW vervangen wordt , dan ben je de oude gegevens kwijt.
Winwiz heeft een nieuwe p1 meter geplaatst en die wachte al een week op oude gegevens naar nieuwe p1 meter, misschien dat hij kan aangeven hoe het bij hem verlopen is
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Daar kijk ik toch zelf totaal anders tegen aan, want ik heb energy plus waarvoor ik betaal, verder heb ik geen homey of weet ik watTFX77 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:52:
[...]
Oude data inzien heeft geen prioriteit. Het is leuk om te hebben maar meer ook niet. Een weekje wachten, of vijf werkdagen door drukte, lijkt mij totaal geen probleem. Mooi om te zien dat HomeWizard andere dingen hogere prioriteit geeft.
Dus het is wel handig om de historie te hebben.
Het is dus voor ieder verschillend
Klopt. Ik heb mijn P1 meter recent nog vervangen. Wizi zegt van niet, maar het moet wel. Zeg dat je een mens wilt spreken en geef zowel de id van je oude en nieuwe meter. Dit was voldoende voor de persoon die het ticket afhandelde. Binnen een dag was het geregeld. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85542148ivo1969 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:32:
[...]
Ik heb hier over contact gehad met HW en mij is verteld dat gegevens van een ID overzet moeten worden naar nieuwe ID p1 meter.
Maar dat lukt HW dan weer niet als de watermeter van HW vervangen wordt , dan ben je de oude gegevens kwijt.
Winwiz heeft een nieuwe p1 meter geplaatst en die wachte al een week op oude gegevens naar nieuwe p1 meter, misschien dat hij kan aangeven hoe het bij hem verlopen is
Let op:
Werkt iets niet en/of vermoed je een storing? Of werkt de GoodWe integratie niet goed? Kijk dan op: https://allestoringen.nl/storing/homewizard/ en meld het daar ipv hier. Dit topic is geen "storing slowchat".
Klagen over storingen doe je bij homewizard zelf; zij kunnen er iets aan doen.
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic #2
In de vorige versie van dit topic kan je ook veel informatie vinden, gebruik daar ook even de zoekfunctie: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter.
Werkt iets niet en/of vermoed je een storing? Of werkt de GoodWe integratie niet goed? Kijk dan op: https://allestoringen.nl/storing/homewizard/ en meld het daar ipv hier. Dit topic is geen "storing slowchat".
Klagen over storingen doe je bij homewizard zelf; zij kunnen er iets aan doen.
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic #2
In de vorige versie van dit topic kan je ook veel informatie vinden, gebruik daar ook even de zoekfunctie: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter.
:strip_exif()/f/image/ERPZI7h7OCijfGdWQ9UclCvD.jpg?f=fotoalbum_large)