• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:25
!null schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:03:
Klopt het dat je op een MID meter (3 fase in mijn geval), geen opbrengst in euro's kan zien?
Het maakt niet uit of ik de MID meter op zonnapenalen/batterij/hoofdaansluiting zet, er wordt duidelijk zichtbaar in de app energie teruggeleverd, maar het blijft €0
Dit is met een dynamisch contract waarbij bij de tarieven gewoon tarief en vergoeding staat. Dat is toch vreemd? Als er energie getrokken wordt staat er wel gewoon de kosten bij, gebaseerd op de dynamische tarieven.
Een MID meter houd geen rekening met prijzen. Het houd alleen bij hoeveel kWh je verbruikt of teruglevert.
Software van bv de energiemaatschappij houd bij wanneer je hoeveel gebruikt en hanteert de prijs die op die momenten geld.
Op een kWh meter in de meterkast zie je ook niet wat het gekost heeft.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:52
mike123 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:45:
[...]

Een MID meter houd geen rekening met prijzen. Het houd alleen bij hoeveel kWh je verbruikt of teruglevert.
Software van bv de energiemaatschappij houd bij wanneer je hoeveel gebruikt en hanteert de prijs die op die momenten geld.
Op een kWh meter in de meterkast zie je ook niet wat het gekost heeft.
Oh ik heb het niet duidelijk opgeschreven. Het zijn de HomeWizard kWh meters. Die dus wel kosten op dynamisch contract laten zien, maar geen opbrengst. Ik zal het even verduidelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 21-03-2026 22:50 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:09
!null schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:03:
Klopt het dat je op een HomeWizard kWh MID meter (3 fase in mijn geval), geen opbrengst in euro's kan zien?
Het maakt niet uit of ik de MID meter op zonnapenalen/batterij/hoofdaansluiting zet, er wordt duidelijk zichtbaar in de app energie teruggeleverd, maar het blijft €0
Dit is met een dynamisch contract waarbij bij de tarieven gewoon tarief en vergoeding staat. Dat is toch vreemd? Als er energie getrokken wordt staat er wel gewoon de kosten bij, gebaseerd op de dynamische tarieven.
Hier vast contract en 1-fase kWh-meter, en hier wel kosten/opbrengst. Misschien is het anders bij dynamisch. Staat er iets over op de Homewizard pagina?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T77eXMCD-YABa0tU7k5UYqq7Yyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AttvS9OzBqut5s63aK0ZR8oR.jpg?f=fotoalbum_large

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:26
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:27:
[...]

Als ik hier positeif nieuws over heb, dan zal ik dat met jullie delen.
Over die foute standby grafieken:
Ik heb me op deze zonnige morgen maar even door Wizzi heen geworsteld en na een kwartiertje de optie "bel mij" kunnen kiezen. We wachten even de werkdagen af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DVeE4DL0gNsxYP5yRjRMDTNtLI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9iSokKY3YXNc93UYYwCmUovK.png?f=fotoalbum_large

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:19
Welk profiel gebruiken jullie voor een kWhmeter met daachter een hybride PV-omvormer met batterij?
Ik merk dat met het profiel "batterij" de grafiek voor stroomgebruik en zelfvoorzienend niet klopt, maar wanneer ik voor "zonnepanelen" kies dit ook niet klopt.

Welke gebruiken jullie hier voor?

https://helpdesk.homewiza...zien-in-de-homewizard-app

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:55
JanHenk schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:45:
@Martijn-V4 Waarom beide?

De koppeling er z.s.m. uit gooien als je er een echte kWh-meter tussen hebt zitten.
Probleem inderdaad opgelost met het verwijderen van de GoodWe inverter in Homewizard ;-)

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:51
Weet iemand wanneer de zonnetaak met een HomeConnect koppeling triggert? Ik wil dat de wasmachine aanslaat wanneer er overtollig zon is. Nu lever ik alweer een tijdje zon terug deze ochtend (1000+ watt), maar de wasmachine springt nog niet aan ook al staat alles goed ingesteld en staat in Homewizard dat de wasmachine ‘gereed’ is. Dus Homewizard zou hem nu in mogen schakelen. Maar bij hoeveel watt voor welke periode gaat hij dit doen? Ik las ergens in een topic voor een vaatwasser 1250+ watt voor 5 minuten, maar wellicht dat het meer is voor een wasmachine?

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
henkzelf schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:32:
[...]

Over die foute standby grafieken:
Ik heb me op deze zonnige morgen maar even door Wizzi heen geworsteld en na een kwartiertje de optie "bel mij" kunnen kiezen. We wachten even de werkdagen af.
[Afbeelding]
Ik was van plan om maandag en dus niet in het weekend weer met Wizzi te gaan stoeien.
Als ik per dag kijk geeft alleen woensdag 11 maart, donderdag 12 maart en zaterdag 14 maart een goede standby grafiek. Alle overige dagen van de week niet. De week grafiek bij mij klopt niet met de dag grafieken en ziet er ook anders uit dan bij jou.
Nu blijkt dat vrijdag 13 maart er bijna geen zon was en de batterijen al om 20:30 uur leeg waren. Dus de nacht van 13 op 14 maart is er stroom van het net afgenomen. Alle andere dagen van de week waren heel zonnig en hebben de batterijen dus de hele nacht tot in de ochtend nom gedraaid. Er zat ‘s-ochtends zelfs nog 15% lading in, toen ze weer gingen laden.
Het lijkt er dus op dat als er ‘s-nachts nom gedraaid wordt, dat het dan fout gaat met de berekining van de standby grafiek.

Edit: de week grafiek klopt wel met de dag grafiek. Had week grafiek deze week gekeken, maar moet natuurlijk vorige week zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 22-03-2026 11:16 ]

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

Pakhaas schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:41:
Ik heb een vraag over de kwh meter icm een thuisbatterij. Voordat ik de vraag bij Homewizard voor ga leggen vraag ik het hier even.

Sinds 6 maart hebben wij hier 2 thuisbatterijen staan die aangesloten zijn via 2 kwh meters van Homewizard. Via de app kan ik precies zien wat er in en eruit gaat etc. Ook staat het Tibber tarief voor leveren en terugleveren goed in de app. Het totale tarief op een dag, week of maand klopt dan ook. Toch zie ik bij de bedragen die in de app bij de batterijen staan dat het maandbedrag niet klopt tov wat hij per dag aangeeft.

Dit is wat de app per dag aangeeft in euro's:
datumBatterij 1Batterij 2
6-3-0.16-0.14
7-3-1.17-1.26
8-3-0.06-0.08
9-3-1.38-1.37
10-3-0.1-0.09
11-30.660.59
12-3-0.69-0.72
13-3-0.85-0.81
14-3-0.02-0.01
15-3-0.34-0.31
16-3-0.43-0.44
17-3-0.55-0.67
18-3-0.62-0.62
19-3-1.49-1.41
Totaal-7.2-7.34
Dan zou je verwachten dat als ik op maand klik dat er dan staat bij batterij 1 -€ 7,20 en bij batterij 2 -€ 7,34

Maar als ik op maand klik staat er: Batterij 1: € 5,38 en Batterij 2: € 5,71. Beide dus positief. Je zou toch verwachten dat het maand bedrag een optelsom is van alle dagen in die maand bij elkaar op?

Van 1 tot 6 maart hebben de kwh meters niets gedaan.
Ik had destijds een issue met zowel Energy Sockets als mijn 3-fase kWh-meter, de dag, week en maandgrafieken klopten, maar de jaargrafiek week af. Toen bleek dat HomeWizard salderen toepaste op stekkers en kWh-meters 8)7 Na mijn toelichting waarom dat fout was en alleen op de hoofdaansluiting hoorde te gebeuren heb ik nooit meer iets gehoord.

Zou dat het mogelijk kunnen zijn?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Taro schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:35:
[...]

Ik had destijds een issue met zowel Energy Sockets als mijn 3-fase kWh-meter, de dag, week en maandgrafieken klopten, maar de jaargrafiek week af. Toen bleek dat HomeWizard salderen toepaste op stekkers en kWh-meters 8)7 Na mijn toelichting waarom dat fout was en alleen op de hoofdaansluiting hoorde te gebeuren heb ik nooit meer iets gehoord.

Zou dat het mogelijk kunnen zijn?
Ja het is heel vreemd. Want op dagniveau lijkt het te kloppen met het dynamische tarief. Op weekniveau klopt er alweer niks van en op maand niveau lijkt hij qua tarief alleen maar op te tellen wat er in de batterij is gegaan, maar niet het terugleveren.
Pakhaas schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:49:
[...]

Ja het is heel vreemd. Want op dagniveau lijkt het te kloppen met het dynamische tarief. Op weekniveau klopt er alweer niks van en op maand niveau lijkt hij qua tarief alleen maar op te tellen wat er in de batterij is gegaan, maar niet het terugleveren.
Je kunt slimme stekkers en kWh-meters een profiel geven, bijv. Batterij, dan wordt er ook rekening gehouden met terugleveren. Wat heb je daar ingesteld?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Pakhaas
  • Nu online
@Taro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgxY_wOupQ0EI30IrbO-TKs0Ot4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGFnBrFnMc9UNjLuDGFT4MWd.jpg?f=fotoalbum_large

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:56
Het profiel stel je in bij apparaten niet in grafiek

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Pakhaas
  • Nu online
winwiz schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Het profiel stel je in bij apparaten niet in grafiek
Bij apparaten staat ook profiel: batterij.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:04
Volgens mij is profiel niet meer dan de naam die je er zelf aan toekent. Tenminste, een smart socket kan ik via profiel ook “xbox” noemen, maar verder verandert er niets.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:37
@jopie De logica verandert wel als je bijv Zonnepanelen kiest als profiel. Voor (NOM) batterij lijkt me het ook handig andere logica toe te passen.

Als je de NOM batterij namelijk oplaadt met overtollige zonne-energie, dan 'kost' dat je wat je zou hebben verdiend met terugleveren aan het net. Wanneer de batterij ontlaadt bespaart dat je kosten die je zou hebben betaald bij afname van het net. Die rekensom is dus ook net anders dan een willekeurige andere verbruiker.

• Olie_B_Bommel
@henkzelf Ik heb met Wizi gechat. Die blijft beweren dat de standby-verbruik grafiek goed is en dat als de batterijen in de nacht stroom leveren het klopt dat het standby-verbruik dan 0 is.
Ik heb terug geschreven dat dat niet juist is en ook nooit zo was en gevraagd een mens te spreken.
Resultaat was dat er per e-mail contact wordt opgenomen.
Dus afwachten maar en wordt vervolgt.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:55
Olie_B_Bommel schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:04:
@henkzelf Ik heb met Wizi gechat. Die blijft beweren dat de standby-verbruik grafiek goed is en dat als de batterijen in de nacht stroom leveren het klopt dat het standby-verbruik dan 0 is.
Ik heb terug geschreven dat dat niet juist is en ook nooit zo was en gevraagd een mens te spreken.
gedoe met de sluipverbruik is al zo oud als die functie.
je ervaart nu problemen met een batterij dat je sluipverbruik 0 is
de andere kant van die medaille bestaat ook: je laad snacht je auto op en ineens is de sluipverbruik hoger dan je totale verbruik op een dag, ook een situatie die niet zou mogen kunnen..

zie o.a.:
Toby-Wan in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Olie_B_Bommel
Toby-Wan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:12:
[...]

gedoe met de sluipverbruik is al zo oud als die functie.
je ervaart nu problemen met een batterij dat je sluipverbruik 0 is
de andere kant van die medaille bestaat ook: je laad snacht je auto op en ineens is de sluipverbruik hoger dan je totale verbruik op een dag, ook een situatie die niet zou mogen kunnen..

zie o.a.:
Mee eens, dat moet inderdaad ook niet kunnen. Het sluipverbruik kan onmogelijk hoger zijn dan het totale gebruik.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:09
Olie_B_Bommel schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:49:
[...]

Mee eens, dat moet inderdaad ook niet kunnen. Het sluipverbruik kan onmogelijk hoger zijn dan het totale gebruik.
Dat kan die app toch helemaal niet weten in de ochtend?

De stand by wordt berekend over 6 uren in de nacht omdat dat voor de meeste mensen representatief is.

Wanneer je in de nacht juist meer afneemt (van de energieleverancier), of juist minder door bijvoorbeeld gebruik van batterijen, dan kan de app dat nooit weten. Misschien dicht je teveel intelligentie toe aan een rekensommetje in een app.

Hoe moet zo'n app bijvoorbeeld uitrekenen wat jouw stand by verbruik is terwijl je een batterij gebruikt die afname terugbrengt naar bijna 0?

Ik denk dat ze uit gaan van de p1 waarde en dat het algoritme er misschien voor zorgt dat uitschieters niet worden meegenomen, zoiets?

Wanneer je wil weten wat je verbruik exclusief batterij was kan je ook kijken naar wat de batterij over die 6 uur ontlaadde om het verbruik naar rond de 0 te brengen?

• Propheticus
Olie_B_Bommel schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:04:
Ik heb ondertussen voorbeelden van goede en verkeerde dagen (met afdekking batterij) gedeeld met iemand van de service desk + eenzelfde scenario dat in 2025 met batterij nog wel goed ging. De informatie is doorgezet naar collega's van een andere afdeling.

• henkzelf
Propheticus schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:48:
[...]

Ik heb ondertussen voorbeelden van goede en verkeerde dagen (met afdekking batterij) gedeeld met iemand van de service desk + eenzelfde scenario dat in 2025 met batterij nog wel goed ging. De informatie is doorgezet naar collega's van een andere afdeling.
@Olie_B_Bommel Hier idem nadat Wizzi ook eerder beweerde dat het best wel eens nul kon zijn.
Mailcontact met screenshots en aanvullende data loopt.
Het ligt bij mij overigens niet aan de app update die ik op 2 maart installeerde (naar 2.2.0). Sinds vrijdag 27 februari (week 9) krijg ik niet een kloppende standby verbruiksreportage en grafiek. Het varieert van 1 dag per week tot soms wel 6 dagen.
We wachten de reacties af.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Propheticus
Sjamo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:58:
[...]
..
Wanneer je in de nacht juist meer afneemt (van de energieleverancier), of juist minder door bijvoorbeeld gebruik van batterijen, dan kan de app dat nooit weten. Misschien dicht je teveel intelligentie toe aan een rekensommetje in een app.

Hoe moet zo'n app bijvoorbeeld uitrekenen wat jouw stand by verbruik is terwijl je een batterij gebruikt die afname terugbrengt naar bijna 0?
..
Dat kunnen ze weten omdat de batterij ook van HW is en de waardes bekend zijn in de app.

Rekensom is dan afname van net + levering door batterij. Dit ging in Aug 2025 nog wel goed. Zelfs als de batterij de P1 meter in de hele nacht tot voorbij 07:00 op 0 hield.

• Olie_B_Bommel
Propheticus schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Dat kunnen ze weten omdat de batterij ook van HW is en de waardes bekend zijn in de app.

Rekensom is dan afname van net + levering door batterij. Dit ging in Aug 2025 nog wel goed. Zelfs als de batterij de P1 meter in de hele nacht tot voorbij 07:00 op 0 hield.
Klopt helemaal. Dat was bij mij ook zo.

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:45
Nou had een P1 meter van HomeWizard zat bij mijn SolisCloud thuis Baterij. Dacht vervang hem voor een van homey die veel meer kan. Dat klopt ook . Maar thuis Baterij kan alleen met HomeWizard communiceren. Dus nu zit ik er met 2 . Homey kan veel meer dacht ik maar goed . Hoop dat HomeWizard met een nieuwe versie gaat komen maar ben bang van niet

<GOT>DrOPje #2516

Raoul.TLS schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:57:
Nou had een P1 meter van HomeWizard zat bij mijn SolisCloud thuis Baterij. Dacht vervang hem voor een van homey die veel meer kan. Dat klopt ook . Maar thuis Baterij kan alleen met HomeWizard communiceren. Dus nu zit ik er met 2 . Homey kan veel meer dacht ik maar goed . Hoop dat HomeWizard met een nieuwe versie gaat komen maar ben bang van niet
Ik heb ze hier beide, behalve het kunnen doorlussen van de Homey en dat ie er mooier uitziet: Welke verschillen hoop je dat HomeWizard gaat oplossen in een v2?

• Raoul.TLS
  • Laatst online: 09:45
Ehmm dat het updaten van firmware niet zo een drama is . Doorlussen . Behuizing ethernet aansluiting

<GOT>DrOPje #2516

• Martijn-V4
Is er ook een manier om telefonisch contact te maken met Homewizard? Een leverafspraak in mijn bestelling word zonder mij daarvan op de hoogte te brengen verplaatst > 1 week in de toekomst, gepland was een levering voor morgen 25.03.

Ik wil mijn order annuleren maar dat lijkt gods onmogelijk want contact met iemand van vlees en bloed over de telefoon kun je daar wel vergeten. Iemand een suggestie?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Raoul.TLS schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:57:
Nou had een P1 meter van HomeWizard zat bij mijn SolisCloud thuis Baterij. Dacht vervang hem voor een van homey die veel meer kan. Dat klopt ook . Maar thuis Baterij kan alleen met HomeWizard communiceren. Dus nu zit ik er met 2 . Homey kan veel meer dacht ik maar goed .
Desgewenst kun je ze natuurlijk beiden gebruiken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:11

joeri1

Cloud Engineer

Martijn-V4 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:00:
Is er ook een manier om telefonisch contact te maken met Homewizard? Een leverafspraak in mijn bestelling word zonder mij daarvan op de hoogte te brengen verplaatst > 1 week in de toekomst, gepland was een levering voor morgen 25.03.

Ik wil mijn order annuleren maar dat lijkt gods onmogelijk want contact met iemand van vlees en bloed over de telefoon kun je daar wel vergeten. Iemand een suggestie?
Kan alleen via de chat, enige wat kan helpen is @HomeWizard_NL taggen.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
joeri1 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:28:
[...]

Kan alleen via de chat, enige wat kan helpen is @HomeWizard_NL taggen.
Taggen heeft geen zin. Ze hebben al vaak zat aangegeven niet op individuele gevallen te kunnen reageren.

• Martijn-V4
IJsbeer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Taggen heeft geen zin. Ze hebben al vaak zat aangegeven niet op individuele gevallen te kunnen reageren.
Bedroevende klantenservice.

• Olie_B_Bommel
henkzelf schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:52:
[...]

@Olie_B_Bommel Hier idem nadat Wizzi ook eerder beweerde dat het best wel eens nul kon zijn.
Mailcontact met screenshots en aanvullende data loopt.
Het ligt bij mij overigens niet aan de app update die ik op 2 maart installeerde (naar 2.2.0). Sinds vrijdag 27 februari (week 9) krijg ik niet een kloppende standby verbruiksreportage en grafiek. Het varieert van 1 dag per week tot soms wel 6 dagen.
We wachten de reacties af.
Vandaag een niets zeggende e-mail van HomeWizard gekregen op mij chat verzoek een mens te spreken. Ze leggen uit hoe het sluipverbruik tussen 0:00 en 06:00 berekend wordt. Nou dat weet ik. Dus terug geschreven dat de berekening niet klopt omdat er niet met de batterijen rekening gehouden wordt. Terwijl dat voorheen (2025) wel altijd het geval was.
Afwachten maar weer wat voor reactie daarop terug komt, maar ik vrees niet veel zinnigs.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:38
Raoul.TLS schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 06:28:
Ehmm dat het updaten van firmware niet zo een drama is . Doorlussen . Behuizing ethernet aansluiting
Ethernet? Neem aan de voeding?

• Propheticus
@Olie_B_Bommel Ik heb ondertussen een antwoord:
Helaas gaat het om een bekend probleem waar ons team van op de hoogte is. Zij zijn op dit moment druk bezig met het onderzoeken en oplossen hiervan. Onze excuses voor het ongemak en alvast heel erg bedankt voor je begrip!

• henkzelf
Dan ben je al één stap verder in het proces als ik:
Hartelijk dank voor je bericht. Het standby verbruik wordt gemeten aan de hand van het laagste verbruik tussen 00:00 en 06:00 uur. Als je batterij op dat moment aan het ontladen is, kan het inderdaad voorkomen dat er weinig tot geen standby verbruik wordt geregistreerd. Mocht je nog vragen hebben, dan help ik je graag verder!
Deze tekst strookt absoluut niet met de originele beschrijving op de website van HW.

• Olie_B_Bommel
@henkzelf en @Propheticus
Ik kreeg deze tekst:
“Bedankt voor je bericht. Het stand-by verbruik is een schatting die gemaakt wordt door slimme algoritmes op basis van het gebruik tussen 0.00 en 06.00. Het daadwerkelijke stand-by verbruik zit in de totaalgrafiek verwerkt. Zie onderstaand artikel voor meer informatie. Wat is de Sluipverbruik grafiek?”

Nou zo slim is het algoritme dus niet, want er klopt niets van de grafiek wanneer de batterijen de hele nacht kunnen ontladen. Als de batterijen al voor de nacht leeg zijn, dan klopt de grafiek wel.

• HE1
  • Laatst online: 01-04 15:57

HE1

eh zit ff te zoeken in de forums maar waar worden de vragen gesteld voor homewizard apparaten in Home Assistant? Heb net HA draaien maar snap het toevoegen van een aantal HW apparaten niet omdat ik niet kan zien welke het zijn en ik moet een knop indrukken op het HW apparaat....

[ Voor 42% gewijzigd door HE1 op 26-03-2026 11:57 ]

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:26
HE1 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:56:
eh zit ff te zoeken in de forums maar waar worden de vragen gesteld voor homewizard apparaten in Home Assistant? Heb net HA draaien maar snap het toevoegen van een aantal HW apparaten niet omdat ik niet kan zien welke het zijn en ik moet een knop indrukken op het HW apparaat....
Hoe ik het doe:
alle nieuwe IOT toestellen bij mij thuis krijgen een vast IP adres op basis van MAC adres.
Is sowieso ook beter voor gebruik in Home Assistant.
En dan is daarna veel eenvoudiger om terug te vinden wat waar zit. Je kan de toestellen dan toevoegen op basis van IP.

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
Weer eens allemaal spook metingen op de display.
Gaat Weer lekker bij homestoring.

20kWh eigenbouw thuis accu's met 2 powerstreams.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:07
Rbb-lwdn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:21:
Nergens last van dus letterlijk een homestoring bij jouw thuis.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Olie_B_Bommel
Rbb-lwdn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:21:
Ik heb ook nergens last van. Behalve dan de standby weergave in de app die sinds begin maart niet klopt.

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-03 16:21
Sinds vandaag ervaar ik, maar ook mijn schoonvader, dat de watermeter no data aangeeft.
Gisteren werkte deze bij ons beiden nog.

Meer mensen hier ook last van?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• Strawberry_1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-03 14:01
knorde schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:29:
Sinds vandaag ervaar ik, maar ook mijn schoonvader, dat de watermeter no data aangeeft.

Hier hetzelfde. Wel nog een p1 meter update uitgevoerd, maar nog geen verschil.

• Starbolt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:13
Watermeter geeft hier ook no data aan. Wel gewoon online. Ik vermoed dat het iets met de zomertijd te maken heeft. Lokaal werkt het dus maar de server zal wel een issue hebben ofzo.

• Olie_B_Bommel
knorde schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:29:

Hier ook hetzelfde. Is weer eens storing bij HW.

• TFX77
Starbolt schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:52:
Watermeter geeft hier ook no data aan. Wel gewoon online. Ik vermoed dat het iets met de zomertijd te maken heeft. Lokaal werkt het dus maar de server zal wel een issue hebben ofzo.
Viel mijn zoon ook op. Ik heb de no data grafiek op de watermeter doorgegeven aan Wizi. Wizi heeft mijn huis gegevens gecontroleerd (Thuis - lijst met keuzes uit alle apparaten -> Watermeter) en uitgelegd dat er geen data meer doorkomt sinds waarschijnlijk na de zomertijd change. @HomeWizard_NL zegt contact met mij op te nemen binnen 1 werkdag. Dat hoeft niet perse. Het is een "landelijk" probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gx-jmKYJoZtqLinf-HDx1sDSo9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1zlUvLzmf3I6fLjS7FMN4QT.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• TFX77
Olie_B_Bommel schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Hier ook hetzelfde. Is weer eens storing bij HW.
Niet echt een storing. Want dat zou heel HomeWizard niet meer werken. Er zit een configuratie fout in de tijd data van de watermeter, lokaal blijft deze gewoon doortellen. Voor de rest ervaar ik nooit storingen bij HomeWizard behalve toen ze naar de nieuwe servers migreerden, echter is dit altijd netjes opgelost en lokaal is alles blijven werken. Een storing moet verstorend zijn, dat je even een grafiekje niet kan uitlezen is lastig maar niet per definitie een storing.

Het standby verhaal kan je een storing noemen maar ook dit is een simpele configuratie fout of een denkfout bij de gebruiker. Het berekenen van standby gebruik werkt alleen als je geen rare dingen doet, in mijn geval, mijn rare dingen zijn drie HomeWizard Plug-In Batteries die ontladen of laden in de nacht en het laden van de VW ID.4 EV in de nacht.

Als gebruiker moet ik weten dat bij bijvoorbeeld deze twee situaties het standby verbruik NOOIT en te NIMMER goed berekend kan worden. Wellicht moet er een melding komen abnormaal verbruik voor berekenen van standby en alleen dat getoond worden in de grafiek. Met een link naar wat dan abnormaal is... onder andere batterij gebruik en grootverbruikers in de nacht.

Wil je je standby verbruik weten? Batterijen uit en NIET anders doen dan gewoon standby verbruikers aan hebben anders kan je het nooit correct meten of gemeten worden.

• Olie_B_Bommel
TFX77 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Wil je je standby verbruik weten? Batterijen uit en NIET anders doen dan gewoon standby verbruikers aan hebben anders kan je het nooit correct meten of gemeten worden.
Dat is zou niet moeten. In 2025 was de standby-verbruik grafiek met ontladen van de batterijen gewoon goed. Sinds begin maart is dit niet goed meer.
Ik heb dit doorgegeven aan HomeWizard met screenshots van in augustus 2025 en in maart 2026 om te bewijzen dat voorheen wel een goede standby-verbruik grafiek weergegeven werd met ontladen in de nacht van de batterijen. HomeWizard heeft mijn mail doorgestuurd naar een andere afdeling dan de klantenservice. Nu is het afwachten wat daaruit komt. Maar feit is dat het in heel 2025 gewoon goed ging. Dus volgens mij wordt nu met de standy-verbuik grafiek geen rekening gehouden met ontladen van de batterijen en in 2025 wel.
Dat is hier op het forum ook door anderen bevestigd en met HomeWizard gecommuniceerd.
Hier screenshot van juli 2025 met 2 batterijen die de hele nacht onladen hebben en waar de volgende ochtend nog 35% lading in zat om 8:20.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tg5LSJ3ZjFHLWyqY39zxC1s6Iek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AmEvP3op7h9ZNQbd7VKDrhYu.png?f=fotoalbum_large

• TFX77
Olie_B_Bommel schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:36:
[...]

Dat is zou niet moeten. In 2025 was de standby-verbruik grafiek met ontladen van de batterijen gewoon goed. Sinds begin maart is dit niet goed meer.
Ik heb dit doorgegeven aan HomeWizard met screenshots van in augustus 2025 en in maart 2026 om te bewijzen dat voorheen wel een goede standby-verbruik grafiek weergegeven werd met ontladen in de nacht van de batterijen. HomeWizard heeft mijn mail doorgestuurd naar een andere afdeling dan de klantenservice. Nu is het afwachten wat daaruit komt. Maar feit is dat het in heel 2025 gewoon goed ging. Dus volgens mij wordt nu met de standy-verbuik grafiek geen rekening gehouden met ontladen van de batterijen en in 2025 wel.
Dat is hier op het forum ook door anderen bevestigd en met HomeWizard gecommuniceerd.
Hier screenshot van juli 2025 met 2 batterijen die de hele nacht onladen hebben en waar de volgende ochtend nog 35% lading in zat om 8:20.
[Afbeelding]
Bij mij is hij goed. Wellicht in heel specifieke gevallen dat het fout gaat. Gaat het fout gewoon melden dan kan HomeWizard het wellicht onderzoeken. Lijkt mij wel hele lage prioriteit. De functie is in mijn ogen sowieso een wassen neus en totaal oninteressant met actieve HomeWizard Plug-In batteries.

Standby verbruik is alleen handig bij het elimineren van standby verbruik. Ik heb de grafiek uit staan, ik heb niets aan nutteloze informatie, of het nu goed of fout wordt berekend.

In de HomeWizard App -> Instellingen -> Grafieken -> Standby-verbruik -> Toon grafiek uitvinken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPgMNVRsKp8KLFPb8XH6XPciMws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vF4VhXbVDdJptcU6vzZh5xuY.jpg?f=fotoalbum_large

• Olie_B_Bommel
TFX77 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:57:
[...]

Bij mij is hij goed. Wellicht in heel specifieke gevallen dat het fout gaat. Gaat het fout gewoon melden dan kan HomeWizard het wellicht onderzoeken. Lijkt mij wel hele lage prioriteit. De functie is in mijn ogen sowieso een wassen neus en totaal oninteressant met actieve HomeWizard Plug-In batteries.

Standby verbruik is alleen handig bij het elimineren van standby verbruik. Ik heb de grafiek uit staan, ik heb niets aan nutteloze informatie, of het nu goed of fout wordt berekend.
Ik vind het geen nutteloze informatie, want ik heb hierdoor vorig jaar mijn standby-verbruik behoorlijk kunnen beperken. Ik had een nogal hoog standby-verbruik en door alle aparaten die je tegenwoordig niet meer geheel uit kunt zetten achter slimmestekkers te zetten. Heb ik mijn sluipverbruik behoorlijk kunnen beperken.

• TFX77
Olie_B_Bommel schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:03:
[...]

Ik vind het geen nutteloze informatie, want ik heb hierdoor vorig jaar mijn standby-verbruik behoorlijk kunnen beperken. Ik had een nogal hoog standby-verbruik en door alle aparaten die je tegenwoordig niet meer geheel uit kunt zetten achter slimmestekkers te zetten. Heb ik mijn sluipverbruik behoorlijk kunnen beperken.
Dat ontken ik ook niet echter met batterijen of in de nacht je auto laden ga je niet achter je sluipverbruik komen.

Het is dus bijna letterlijk één keer uitzoeken. Dan nog kan je ook met grootverbruikers gewoon zien in de grafiek wat je gemiddelde lage verbruik is dus heel veel voegt de standby-verbruik grafiek niet toe. Een batterij die teruglevert geeft helemaal een vertekend beeld want die houdt 0 op de meter.

• Olie_B_Bommel
TFX77 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:30:
[...]

Een batterij die teruglevert geeft helemaal een vertekend beeld want die houdt 0 op de meter.
En daar moet de sluipverbruik berekening nou juist rekening meehouden en dat gebeurde in 2025 ook. Zie mijn sluipverbruik grafiek van 25 juli2025 in eerdere post. Toen had ik ook 2 HW batterijen en een keurige sluipverbruik grafiek van 5kWh, terwijl de batterijen gewoon 0 op de meter hielden.

[ Voor 4% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 29-03-2026 16:49 ]

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-04 20:53
Hoi,

Een vraagje hier.

Mijn kameraad heeft nu een 2e HWP1 geleverd gekregen omdat de eerste defect was dachten we.
Nu doet de 2e het ook niet. We krijgen hem langs geen kanten gekoppeld in de app. 5G al uitgezet. Fabrieksreset gegeven, verschillende gsm’s geprobeerd… niets helpt.

Thuis heb ik voor mijn schoonbroer een P1 liggen en die testte ik bij mij, binnen de minuut gekoppeld.

Zijn er mensen die hier ook zo hard mee gesukkeld hebben? Ik ben ten einde raad 🤷🏼‍♂️

2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:50
Bossi13 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:01:
Hoi,

Een vraagje hier.

Mijn kameraad heeft nu een 2e HWP1 geleverd gekregen omdat de eerste defect was dachten we.
Nu doet de 2e het ook niet. We krijgen hem langs geen kanten gekoppeld in de app. 5G al uitgezet. Fabrieksreset gegeven, verschillende gsm’s geprobeerd… niets helpt.

Thuis heb ik voor mijn schoonbroer een P1 liggen en die testte ik bij mij, binnen de minuut gekoppeld.

Zijn er mensen die hier ook zo hard mee gesukkeld hebben? Ik ben ten einde raad 🤷🏼‍♂️
Heeft hij een oude slimme meter? Misschien te weinig spanning op de p1 poort, heb je met usb voeding ook geprobeerd?

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• henkzelf
TFX77 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:57:
[...]

In de HomeWizard App -> Instellingen -> Grafieken -> Standby-verbruik -> Toon grafiek uitvinken.

[Afbeelding]
Even serieus.
Andere gebruikers vinden het wel een nuttige grafiek. OK?
Ook nadat ze een eerste ronde gedraaid hebben om het sluipverbruik te verlagen.
Voor sommige andere gebruikers heeft dit probleem dus prioriteit.

Ik heb sinds 1 mei 2025 één HW stekkeraccu staan. Vanaf dag 1 tot en met 26 februari 2026 werd het standby gebruik inzichtelijk en op een verwacht niveau getoond. Zonder dat er hier qua verbruikers of gedrag wezenlijk iets is veranderd, gaat het sinds die dag fout.

Na enig gestoei met Wizi en email verkeer met een medewerker is het probleem nu doorgezet naar de 2e lijn.
We wachten het even af.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar jouw standby verbruik? Of gooi je er gewoon een paar extra panelen en accu's tegen aan?

• Bossi13
fredhuizinga schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:16:
[...]

Heeft hij een oude slimme meter? Misschien te weinig spanning op de p1 poort, heb je met usb voeding ook geprobeerd?
Setup is dezelfde als bij mij. Een HW Splitter op de usb van Marstek. Daar zitten beide P1 in. Hij heeft een Sagemcom S211 meter.
De Marstek P1 werkte direct. HW wil maar niet lukken

• Olie_B_Bommel
Bossi13 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:25:
[...]

Setup is dezelfde als bij mij. Een HW Splitter op de usb van Marstek. Daar zitten beide P1 in. Hij heeft een Sagemcom S211 meter.
Ik weet niets van Marstek af en hoort ook niet in dit topic thuis, maar volgens mij moet de HomeWizard P1 meter altijd direct op de P1 poort van de electra meter zijn aangesloten. Dit kan uiteraard via een splitser, maar dan moet die splitser, volgens mij, ook in de meter zitten. Heb je dat al geprobeerd?

• TFX77
henkzelf schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:17:
[...]

Even serieus.
Andere gebruikers vinden het wel een nuttige grafiek. OK?
Ook nadat ze een eerste ronde gedraaid hebben om het sluipverbruik te verlagen.
Voor sommige andere gebruikers heeft dit probleem dus prioriteit.

Ik heb sinds 1 mei 2025 één HW stekkeraccu staan. Vanaf dag 1 tot en met 26 februari 2026 werd het standby gebruik inzichtelijk en op een verwacht niveau getoond. Zonder dat er hier qua verbruikers of gedrag wezenlijk iets is veranderd, gaat het sinds die dag fout.

Na enig gestoei met Wizi en email verkeer met een medewerker is het probleem nu doorgezet naar de 2e lijn.
We wachten het even af.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar jouw standby verbruik? Of gooi je er gewoon een paar extra panelen en accu's tegen aan?
Ik kan alleen voor mijzelf spreken. Als jij de hele dag wil staren naar jouw Stanby-verbruik grafiek hou ik je niet tegen. Ik leg ook nog eens HEEL duidelijk uit dat dit gewoon werkt als je nul op de meter aan het realiseren bent. Standby-verbruik meet je als standby-verbruik verbruikt.

Als je dit eenmaal gedaan hebt is de standby-verbruik grafiek gewoon nutteloos. Tot je reden hebt om het een keer te controleren aan de hand van de gewone grafieken. Als het prioriteit heeft moet je dus je batterijen op standby of uitzetten. Want nul op de meter is gewoon geen standby verbruik zeker als dit tussen 00:00 en 06:00 is zoals HW aangeeft. Gebeurd er iets tussen 06:00 en 09:00 dan wordt dit niet eens als standby-verbruik gezien. Terwijl je 24 uur per dag standby-verbruik hebt. Nul op de meter en zonnepanelen daar gelaten. Het is hooguit een hele slecht indicatie gestaafd op de zogenaamde stille 6 uurtjes in de nacht. Maar dan moeten ze wel stil zijn.

Bij mij gaat het zelfs goed met nul op de meter zoals je hebt kunnen zien op de grafiek die ik deelde. Ook het melden aan HW heb ik zelfs als oplossingsrichting omdat sommige gevallen gewoon edge cases zijn.

Sucess!

:twk :twk

• Olie_B_Bommel
TFX77 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:19:
[...]

Ik kan alleen voor mijzelf spreken. Als jij de hele dag wil staren naar jouw Stanby-verbruik grafiek hou ik je niet tegen. Ik leg ook nog eens HEEL duidelijk uit dat dit gewoon werkt als je niet nul op de meter aan het realiseren bent. Standby-verbruik meet je als standby-verbruik verbruikt.

Als je dit eenmaal gedaan hebt is de standby-verbruik grafiek gewoon nutteloos. Tot je reden hebt om het een keer te controleren aan de hand van de gewone grafieken. Als het prioriteit heeft moet je dus je batterijen op standby of uitzetten. Want nul op de meter is gewoon geen standby verbruik zeker als dit tussen 00:00 en 06:00 is zoals HW aangeeft. Gebeurd er iets tussen 06:00 en 09:00 dan wordt dit niet eens als stanby-verbruik gezien. Terwijl je 24 uur per dag standby-verbruik hebt. Nul op de meter en zonnepanelen daar gelaten. Het is hooguit een hele slecht indicatie gestaafd op de zogenaamde stille 6 uurtjes in de nacht. Maar dan moeten ze wel stil zijn.

Bij mij gaat het zelfs goed met nul op de meter zoals je hebt kunnen zien op de grafiek die ik deelde. Ook het melden aan HW heb ik zelfs als oplossingsrichting omdat sommige gevallen gewoon edge cases zijn.

Sucess!

:twk :twk
Het hele relaas van je laat zien dat je er niets van begrijpt. Ook mij posts met standby-grafiek uit 2025 waar de batterijen gewoon nom draaien en ik dus bewijs dat het in 2025 anders was dan nu negeer je gewoon. Ook de reacties van andere Tweakers negeer je gewoon en trouwens jouw grafiek klopt ook niet!
Als in de nacht geen stroom van het net wordt afgenomen, omdat de batterijen dit opvangen wil niet zeggem dat er geen standby-verbruik is! Er is altijd standby-verbruik.
Als je het niet begrijpt, is dat niet erg, maar laat dat dan gewoon weten.
Wat mij betreft: discussie gesloten, want je wilt het niet geloven.
We wachten de reactie van HomeWizard af.

• TFX77
Olie_B_Bommel schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:32:
[...]

Het hele relaas van je laat zien dat je er niets van begrijpt. Ook mij posts met standby-grafiek uit 2025 waar de batterijen gewoon nom draaien en ik dus bewijs dat het in 2025 anders was dan nu negeer je gewoon. Ook de reacties van andere Tweakers negeer je gewoon en trouwens jouw grafiek klopt ook niet!
Als in de nacht geen stroom van het net wordt afgenomen, omdat de batterijen dit opvangen wil niet zeggem dat er geen standby-verbruik is! Er is altijd standby-verbruik.
Als je het niet begrijpt, is dat niet erg, maar laat dat dan gewoon weten.
Wat mij betreft: discussie gesloten, want je wilt het niet geloven.
We wachten de reactie van HomeWizard af.
Als ik je goed begrijp had je ook kunnen zeggen, "Het terugleveren van de batterij wordt gezien als standby verbruik en dat gaat nu niet goed in de standby-grafiek." Als dat al gemeld is bij HW waarom wordt er dan nog steeds over gediscussieerd of word het bij elke "storing" nog even herhaald?

Daarnaast blijft het zo als je verbruik hebt buiten je standaard verbruik, zoals auto laden, wasje draaien, droger dat het altijd al niet echt heeft gewerkt omdat het algoritme lang niet slim genoeg is 0:00 tot 06:00 is echt geen maatstaaf voor standby verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAjBL7uJPIMp-VucAAtwltnNuH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5VGKWzfZC4djFT58BWQKrYUF.png?f=fotoalbum_large

Mijn standby verbruik is zeker geen 500W. Ik heb gewoon de auto geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3RMesKAzjfVmkWj1fB79OOPyPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bMSiiGfqRL1yabUUeKcOraWX.png?f=fotoalbum_large

De watermeter storing wordt al onderzocht door HW, kreeg net deze melding in de app.

• Bossi13
Olie_B_Bommel schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:00:
[...]

Ik weet niets van Marstek af en hoort ook niet in dit topic thuis, maar volgens mij moet de HomeWizard P1 meter altijd direct op de P1 poort van de electra meter zijn aangesloten. Dit kan uiteraard via een splitser, maar dan moet die splitser, volgens mij, ook in de meter zitten. Heb je dat al geprobeerd?
Zoals gemeld zit de splitter in de P1 meter en zo kan je 2 P1 meters uitlezen,

• dhrto
  • Laatst online: 13:20
Bossi13 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:16:
[...]

Zoals gemeld zit de splitter in de P1 meter en zo kan je 2 P1 meters uitlezen,
Ook geprobeerd om de HW P1 rechtstreeks aan te sluiten op de slimme meter, zonder splitter, om het koppelen te testen?

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
TFX77 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:52:

[Afbeelding]

De watermeter storing wordt al onderzocht door HW, kreeg net deze melding in de app.
Dit schiet dus ook niet erg op. We zijn nu 12 uur verder en storing staat nog steeds voor.

• Teknoman360
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-04 18:04
Water storing bij mij in ieder geval opgelost. Data met terugwerkende kracht in te zien.

[ Voor 0% gewijzigd door Teknoman360 op 30-03-2026 08:28 . Reden: Spelling ]

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:17
Prisma16 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:11:
[...]

Dit schiet dus ook niet erg op. We zijn nu 12 uur verder en storing staat nog steeds voor.
Mogen de mensen van HomeWizard ook weekend hebben?
Het is niet zo dat hun hele platform plat ligt en de watermeter is nu ook niet iets waar je vanuit HW echt op kunt sturen.

Overigens werkt die bij mij ook nog niet.

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:05
Meer mensen met melding dat storing watermeter.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:50

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:03
Ral23087 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:07:
Meer mensen met melding dat storing watermeter.
Hier staat een melding over in de App. Op het Display is helemaal niets meer van de watermeter te zien.

• IJsbeer
  • Niet online
Prisma16 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:11:
[...]

Weekend? Dat kun je toch niet verwachten dat ze op zondag hiervoor aan de slag gaan\?

• Prisma16
  • Niet online
St00mwals schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:59:
[...]

Mogen de mensen van HomeWizard ook weekend hebben?
Nee, als je een online product in de markt zet dat 24/7 zou moeten werken moet je ook een storingsdienst hebben die 24/7 actief is

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:56
Prisma16 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Nee, als je een online product in de markt zet dat 24/7 zou moeten werken moet je ook een storingsdienst hebben die 24/7 actief is
Dat kan, maar dan moet je er ook voor gaan betalen; laten we zeggen €5 per maand ofzo. Nu is de basisfunctionaliteit gratis dus lijkt het me onder best effort te vallen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Bossi13
dhrto schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:05:
[...]

Ook geprobeerd om de HW P1 rechtstreeks aan te sluiten op de slimme meter, zonder splitter, om het koppelen te testen?
Ja, ik denk dat ik alles geprobeerd heb. Ik doelde echt op manieren om de koppeling tot stand te brengen.
5G uitzetten, en zo van die trucjes…

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:57

Yucko

One clown to rule them all !

raar, in NU overzicht (app en website) staat mijn P1 meter als offline maar in het dagoverzicht zie ik gewoon alle data :?

Meer mensen die dit hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door Yucko op 30-03-2026 14:44 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 15:59
Taro schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Onze wasmachine heeft ook Home Connect. Nadeel: De timing vanuit de HomeWizard App gaat uit van 1 wasbeurt ipv meerdere én als de starttijd te ver in de toekomst ligt is er een kans dat het apparaat inmiddels uit is gegaan en dat die dus niet automatisch start.

Ja het werkt, maar zeker niet optimaal. Ik zorg er wel voor dat de volgende wasdroger en vaatwasser het ook hebben, want grote kans dat ze de werking via de HW App in de toekomst wel verder optimaliseren.
Twee weken geleden gaf mijn vrouw aan dat zowel de wasmachine en de droger niet meer goed functioneerden. Afgelopen vrijdag twee Siemens producten gekocht en natuurlijk :) ondersteuning voor Home Connect. Hopelijk krijgen we ze eind deze week binnen. Kunnen we nog meer eigen stroom verbruiken.

• dhrto
Bossi13 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Ja, ik denk dat ik alles geprobeerd heb. Ik doelde echt op manieren om de koppeling tot stand te brengen.
5G uitzetten, en zo van die trucjes…
Even over een andere boeg dan... heeft jouw vriend mogelijk een mac-adres filter aanstaan op zijn wifi netwerk? Dat alleen (vooraf ingevoerde en dus) bekende apparaten verbinding mogen maken?

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-04 14:10
Yucko schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:57:
raar, in NU overzicht (app en website) staat mijn P1 meter als offline maar in het dagoverzicht zie ik gewoon alle data :?

Meer mensen die dit hebben?
Had ik gisteren ook. Reboot P1 en hij stond weer online

• Bossi13
dhrto schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Even over een andere boeg dan... heeft jouw vriend mogelijk een mac-adres filter aanstaan op zijn wifi netwerk? Dat alleen (vooraf ingevoerde en dus) bekende apparaten verbinding mogen maken?
Zo gesofisticeerd zal zijn netwerk niet zijn aangezien de Marstek P1 en Marstek Batterij probleemloos konden verbinden.
We hebben de P1 ook al rechtstreeks in de digitale meter gestoken maar helaas. Bij het toevoegen van de nieuwe P1 in HW app blijft hij zoeken en vindt hij geen P1.

• IJsbeer
  • Niet online
Bossi13 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:25:
[...]

Toch kan het zijn dat soms een externe voeding helpt. We hebben ook voorbeelden gezien waarbij het jaren goed heeft gewerkt en dan ineens een externe voeding nodig heeft.. het zal, maar kan helpen.

Ook een tweede telefoon doet soms wonderen. Lukt het met de ene niet, de andere wel. Geen idee waar dat aan kan liggen, but worth a shot :)

• dhrto
Bossi13 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Zo gesofisticeerd zal zijn netwerk niet zijn aangezien de Marstek P1 en Marstek Batterij probleemloos konden verbinden.
We hebben de P1 ook al rechtstreeks in de digitale meter gestoken maar helaas. Bij het toevoegen van de nieuwe P1 in HW app blijft hij zoeken en vindt hij geen P1.
Het is voor mij even geleden, dus ik heb ook niet 100% scherp hoe het ging. Maar ik meen me te herinneren dat je bluetooth en locatie toegang aan moet hebben voor de App, en dat je verbinding moet maken met de hotspot van de P1 voor koppelen. Wellicht het proberen waard met een andere telefoon?

<off topic>
Zelf ben ik voor een tweede locatie overgestapt naar een andere P1 meter, waar geen 'App' voor nodig is met koppelen. Alleen verbinden met de hotspot van de P1 en webadres in browser invoeren (kan dus ook met een laptop/PC met wifi), vervolgens in webinterface wifi gegevens invoeren. Daarna is de P1 gewoon via de webinterface bereikbaar voor verder instellen (zoals MQTT etc.). Mocht HW ooit het onderspit delven en de App uit de store verdwijnen, dan kun je tenminste nog wat met het apparaat.
</off topic>

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:10
Hoi,

Gisteren een nieuwe P1 Meter ontvangen, helaas met software 5.19, welke ik met geen mogelijkheid geüpdate krijg. Telkens “Device Failed to Update”. Verder lijkt ie goed te werken en krijg ik goede grafieken te zien.

Over de update fout wordt ook geschreven medio december 2025 in het oude topic: https://gathering.tweaker...message/84099092#84099092

Echter er is geen echte oplossing gemeld. Ook vind ik het vreemd dat er weinig / geen recente meldingen zijn van dit probleem. Bij sommige is het remote opgelost na een support request bij homewizard. Die heb ik sinds gisteren ook uit staan, maar nog geen reactie.

Twee vragen:
- met welke software hebben jullie de P1 meter recent ontvangen? Ook 5.19 of heb ik pech gehad en kan ik deze beter retour sturen.
- is er een oplossing bekend die ik gemist heb en zelf kan uitvoeren?
- USB-C power hielp niet
- reset hielp niet
- Unify Intrusion Prevention uitzetten hielp
Niet.

Hotspot op de telefoon moet ik nog testen, maar aangezien er weinig recente meldingen van dit probleem zijn vraag ik mij af of een bepaalde batch niet gewoon verkeerd uitgeleverd is? Dus deze retour en erop gokken dat een nieuwe bestelling een recentere software of stabielere hardware heeft?

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-04 20:51
awhatever schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:01:
Hoi,

Gisteren een nieuwe P1 Meter ontvangen, helaas met software 5.19, welke ik met geen mogelijkheid geüpdate krijg. Telkens “Device Failed to Update”. Verder lijkt ie goed te werken en krijg ik goede grafieken te zien.

Over de update fout wordt ook geschreven medio december 2025 in het oude topic: https://gathering.tweaker...message/84099092#84099092

Echter er is geen echte oplossing gemeld. Ook vind ik het vreemd dat er weinig / geen recente meldingen zijn van dit probleem. Bij sommige is het remote opgelost na een support request bij homewizard. Die heb ik sinds gisteren ook uit staan, maar nog geen reactie.

Twee vragen:
- met welke software hebben jullie de P1 meter recent ontvangen? Ook 5.19 of heb ik pech gehad en kan ik deze beter retour sturen.
- USB-C power hielp niet
- reset hielp niet
Niet.

Hotspot op de telefoon moet ik nog testen, maar aangezien er weinig recente meldingen van dit probleem zijn vraag ik mij af of een bepaalde batch niet gewoon verkeerd uitgeleverd is? Dus deze retour en erop gokken dat een nieuwe bestelling een recentere software of stabielere hardware heeft?
Wacht even een nachtje af. Ik heb ook iets soortgelijks gehad, Ik heb de volgende dag geprobeerd en toen lukte het updaten direct. Misschien heb je het te vaak geprobeerd ;)

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-04 19:18
Hoi,

Twee vragen:
- USB-C power hielp niet
- reset hielp niet
Niet.

Hier hetzelfde gehad, na drie weken telkens proberen contact opgenomen met de helpdesk en binnen een half uur hebben ze hem remote naar de laatste versie ge-update.

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:10
Hoi,

De update is vannacht magisch remote uitgevoerd.... Nog geen antwoord gehad op mijn supportvraag. Maar hij draait nu ineens versie 6.0305.

Bedankt voor het meedenken! Blijkbaar is een supportvraag indienen de oplossing, en doen ze remote iets.

[ Voor 10% gewijzigd door awhatever op 01-04-2026 08:28 ]

• Prisma16
  • Niet online
awhatever schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:27:
[...]

De update is vannacht magisch remote uitgevoerd.... Nog geen antwoord gehad op mijn supportvraag. Maar hij draait nu ineens versie 6.0305.

Bedankt voor het meedenken! Blijkbaar is een supportvraag indienen de oplossing, en doen ze remote iets.
Kan ook gewoon toeval geweest zijn. Bijvoorbeeld dat jouw IP/MAC adres toevallig vannacht op de lijst stond voor firmware-check.

• Olie_B_Bommel
@henkzelf @Propheticus @TFX77
Wat betreft de Sluipverbruik grafiek: Ik heb vandaag bericht van HomeWizard gekregen met de mededeling dat het helaas om een bug gaat en ze gaan het onderzoeken om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.

• dhrto
Prisma16 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:38:
[...]

Kan ook gewoon toeval geweest zijn. Bijvoorbeeld dat jouw IP/MAC adres toevallig vannacht op de lijst stond voor firmware-check.
Ik mag hopen dat HW niet zomaar op afstand updates doorvoert, met het risico dat als dit fout gaat, de meter niet meer werkt. In de app zie ik verder geen opties voor automatisch updaten aan/uit.

• joeri1

joeri1

Cloud Engineer

dhrto schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:44:
[...]

Ik mag hopen dat HW niet zomaar op afstand updates doorvoert, met het risico dat als dit fout gaat, de meter niet meer werkt. In de app zie ik verder geen opties voor automatisch updaten aan/uit.
HW doet, op afstand, automatische updates vaak in batches, dit geldt voor alle apparaten.

• henkzelf
joeri1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:55:
[...]

HW doet, op afstand, automatische updates vaak in batches, dit geldt voor alle apparaten.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt en ik heb alle spullen behalve het display in huis. Ze stellenupdates wel in batches beschikbaar voor handmatige update, De app zelf zou een uitzondering kunnen zijn als je Playstore updates op automatisch updaten hebt staan. Maar dat heb ik nooit.

• henkzelf
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:02:
Wat betreft de Sluipverbruik grafiek: Ik heb vandaag bericht van HomeWizard gekregen met de mededeling dat het helaas om een bug gaat en ze gaan het onderzoeken om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Hier hetzelfde bericht en grappig genoeg zag ik vanmorgen (eindelijk) weer eens een normale sluipverbruik grafiek.

• joeri1

joeri1

Cloud Engineer

henkzelf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:16:
[...]

Dit heb ik nog nooit meegemaakt en ik heb alle spullen behalve het display in huis. Ze stellenupdates wel in batches beschikbaar voor handmatige update, De app zelf zou een uitzondering kunnen zijn als je Playstore updates op automatisch updaten hebt staan. Maar dat heb ik nooit.
In het PiB topic is al vaker voorbij gekomen dat updates uiteindelijk automatisch worden uitgerold. Lijkt mij gek dat als je dit zelf niet doet apparaten nooit een update krijgen.

• IJsbeer
  • Niet online
henkzelf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:16:
[...]

Dat doen ze als sinds het begin. Updates worden gepushed door HW, en terecht in mijn opinie, niet alleen vanwege hun visie om het laagdrempelig te houden.

• Olie_B_Bommel
henkzelf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:17:
[...]

Hier hetzelfde bericht en grappig genoeg zag ik vanmorgen (eindelijk) weer eens een normale sluipverbruik grafiek.
Dat is wel vreemd. Bij mij niet. Hier nog steeds dezelfde foute grafiek.

• TFX77
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:02:
Das mooi! Klopt het dat ze nu de grafiek uitgezet hebbden? Heb als test even de grafiek geactiveerd geeft wel een kWh en doekoe waarde maar geen grafiek.

• Olie_B_Bommel
TFX77 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:47:
[...]

Das mooi! Klopt het dat ze nu de grafiek uitgezet hebbden? Heb als test even de grafiek geactiveerd geeft wel een kWh en doekoe waarde maar geen grafiek.
Bij mij wel een grafiek, maar geen goede met 0.0 kWh.

• henkzelf
TFX77 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:47:
[...]

Als je hem net overdag hebt aan gezet, ga je denk ik pas morgen om 08:00 iets bruikbaars zien ( of niet).
Die piek om 5:45 is de koelkast.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Kij5S4zVi6SlO4ZtqnvdQ5GI8U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SpPExS2Cz1Mc5l3jyeHbgWIF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door henkzelf op 01-04-2026 15:24 ]

• Renegade666
  • Laatst online: 13:31
Ligt homewizard er bij jullie toevallig ook uit>?

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Matjan
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:06

Matjan

:D

Renegade666 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:52:
Ligt homewizard er bij jullie toevallig ook uit>?
Yep

Schiedam | 4050 Wp ZZO

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:26
Nope. Alles ok.

• Matjan
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:06

Matjan

:D

Hier ook weer alles oke

Schiedam | 4050 Wp ZZO

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Let op:
Werkt iets niet en/of vermoed je een storing? Of werkt de GoodWe integratie niet goed? Kijk dan op: https://allestoringen.nl/storing/homewizard/ en meld het daar ipv hier. Dit topic is geen "storing slowchat".
Klagen over storingen doe je bij homewizard zelf; zij kunnen er iets aan doen.

Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic #2

In de vorige versie van dit topic kan je ook veel informatie vinden, gebruik daar ook even de zoekfunctie: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter.