dinandus schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:39:
@
WAF1 je bedoelt niet de overzichten van "zelfvoorzienend" hiermee?
Zelf heb ik voordat de SE koppeling bij HWZ beschikbaar kwam er ook een KWh meter aan gekoppeld. Deze heb ik ombenoemd naar "SE accu". Hier zit dan mij SE 400V 1 F accu op, om deze waardes apart te monitoren. Zo heb ik twee verschillende waardes, ik zie zo geen dubbele telling, dat er ineens dubbel zoveel kWh erin komen te staan
Nee, ik bedoel niet de grafiek zelfvoorzienend. Omdat ik redelijk veel opwek (in de zomer) is de zelfvoorienendheid altijd hoog, vandaag bijv. 94%. In bedoel dus het zelfvebruik van de opgewekte stroom van de zonnepanelen.. Dat is zeg maar het percentage van 30% die je regelmatig in de media regelmatig hoort. 70% gaat dus terug naar het net. Deze waarde die is dus niet het zelfde als het verschil tussen je opgewekte stroom en je verbruik op je energierekening, die nu nog tegen elkaar mag wegstrepen.
In de HW app zou de berekening voor zelfvebruik zijn; zelfvoorzienend (blauw) / Opgewekte stroom (groen) Wat je evt. van het net haalt wordt dus buiten de berekening gehouden. Als de salderingregeling afloopt dan zal alles draaien om hoeveel groene stroom je van jezelf kan gebruiken. Daarom schaf je evt. een thuisbatterij aan, een boiler of laadpaal.(EV). Ik zit nog midden in die transitie en het zelfvebruik was relatief laag en moet nog verder omhoog. Heb je niet zoveel panelen dan is je zelffvebruik misschien al naar tevredenheid.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.