• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:22
Ik zie in dit forum problemen verschijnen over de Goodwe koppeling en daardoor onjuiste getallen in de HW app. Hier kloppen alle getallen maar…….ik keek even naar de Goodwe app en wat blijkt, ze hebben een 2.0 versie van de app wereldwijd geïntroduceerd.

Ik heb nu maar even niet geautoriseerd want wellicht dat de API dan wederom niet werkt. Als dat zo is ligt de oorzaak vermoedelijk bij Goodwe maar… mocht dat zo zijn…. dan ben ik er langzamerhand wel klaar mee. Recent problemen met mijn Solaredge omvormer informatie (wel binnen een week of twee opgelost) maar heb ook nog het half jaar ontbreken van Goodwe data en daardoor ook alle relevante HW dat die je mist vanaf september afgelopen jaar in het hoofd.

Onder de streep gaat het geen vol jaar goed zodat je geen goed beeld krijgt van de data die je verzamelt door periodes met missende data.

Hier een deel van de tekst die Goodwe in de app toont, je moest opnieuw inloggen bij opstarten en dan autoriseren. (Dat heb ik nog niet gedaan in de hoop dat de HW gegevens dan nog even goed blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0YPdgHypMLLotOuI5mYongDdSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPOnIgoS7Gf0snkEvrC0QxpH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Rojado op 10-08-2026 20:46 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Bij mij is dat gewoon goed gegaan. Maar, als je niet afhankelijk wil zijn van die koppeling, zit er niets anders op om kWh-meters te plaatsen? Dan heb je realtime gegevens én hoef je niet te vertrouwen op de opgaaf van gegevens van de fabrikant van de omvormer.

[ Voor 29% gewijzigd door Gramser op 10-08-2026 21:57 ]

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:10
Gramser schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:52:
Bij mij is dat gewoon goed gegaan. Maar, als je niet afhankelijk wil zijn van die koppeling, zit er niets anders op om kWh-meters te plaatsen?
Beste wat je kunt doen. Ik heb ook alle SolarEdge historie ingelezen in mijn Home Assistant. Dus behoud ik ook de volledige historie. Mooi zou zijn als HomeWizard ook iets verzint om deze data over de jaren heen te tillen. Want het verwijderen van mijn SolarEdge koppeling uit HomeWizard zou mijns inziens nooit mogen lijden tot historie verlies.

Er zou gewoon een werkende koppeling moeten komen tussen HomeWizard en Home Assistant.

Vanaf 2013 tot nu compleet in Home Assistant ook al ben ik begin dit jaar over op een kWh meter. Het gele aan het einde zijn de zonnepanelen op mijn tuinhuis.

Kun je vinden waar een connector op de SolarEdge gesloopt is door iemand van Feenstra? (Die heeft wel meer gesloopt, maar dit is zichtbaar). In 2015 zijn er een paar panelen van het dak geweest voor het plaatsen van een dakkapel.

Degradatie in panelen is ver te zoeken. Daarmee helpt deze data ook. Let niet op 2024 dat was gewoon een slecht zon jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkYhoWd4zAyCfP1peZ40NClzsE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiDzlKEblPMckXcpizZD0WLb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door TFX77 op 10-08-2026 22:07 ]

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:05
TFX77 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:06:
[...]

Degradatie in panelen is ver te zoeken. Daarmee helpt deze data ook. Let niet op 2024 dat was gewoon een slecht zon jaar.
Mooi plaatje, je zult de panelen wel hebben terugverdiend ;)
Maar je kunt ook met de modbus intergratie van solaredge werken in Home Assistant. Dan heb je geen kWh meter nodig en ben je ook niet meer afhankelijk van de cloud van SE.

Arriving Somewhere but not here....

• TFX77
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 07:06:
[...]

Mooi plaatje, je zult de panelen wel hebben terugverdiend ;)
Maar je kunt ook met de modbus intergratie van solaredge werken in Home Assistant. Dan heb je geen kWh meter nodig en ben je ook niet meer afhankelijk van de cloud van SE.
Thanks. Nee, ik heb een SE3000 2013 versie 2 hardware. Geen modbus TCP op firmware 2.x dus keihard genaaid door SolarEdge. Vandaar ook een Shelly met droge contacten ingebouwd om bij negatieve prijzen de omvormer uit te kunnen zetten.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-08 16:40
vraagje over de watermeter. heb die recent geplaatst op een Maddalena watermeter en verbonden met de usb-c kabel voor stroom. Wanneer ik naar de gegevens kijk dan zijn dit steeds helee liters 1L 2L 9L 11L enz is dit normaal en kan deze dan niet detecteren wanneer je slects 0,50 l aftapt? dus wanneer ik 20 x per dag 0,50L water neem dan komt daar niets van in de app te staan?

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-08 12:25

elsinga

=8-)

Bij 2x 0.5 liter telt de meter gewoon 1 liter bij het 2e tapmoment. Is een beperking van de manier van aflezen, helaas.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:36
Even puur een pluimpje voor HomeWizard:

Ik heb twee 3-fase kWh meters in de meterkast, en in Juli maakten beiden niet langer verbinding met de app en de wifi verbinding was niet meer te resetten, eerst de ene, en enkele weken later nummer twee.

Eindelijk kunnen troubleshooten, en na enkele zaken geprobeerd te hebben zonder soelaas de chat geopend, exact op de 3-jarige verjaardag van de bestelling van beide meters. De AI bot stelde nog een aantal dingen voor die ik nog niet geprobeerd had, en dat uitgevoerd (zonder resultaat). Toen heb ik aan de AI bot naar een medewerker gevraagd, die er vervolgens ook prompt was. Na nog 1 troubleshoot stap herhaalt te hebben, zonder resultaat, was het antwoord onmiddellijk: we sturen 2 nieuwe op. Half uurtje later had ik de bestelbevestiging, en de volgende ochtend geleverd. De nieuwe meters geinstalleerd en alles werkt weer als een zonnetje :). Ik ben echt onder de indruk van de service van HomeWizard, dat verdient erkenning. Ik kan me niet veel bedrijven voorstellen die buiten de garantieperiode zo reageren.

Nog een mooie ontwikkeling die ik merkte toen ik ze langs elkaar hield: de oude meters (Eastron) waren in China geproduceerd, en de nieuwe (met HomeWizard merkteken erop) zijn in Nederland gemaakt, mooi!

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-08 12:34
Ik probeer in Homeassistant de 3 fase energie meter toe te voegen,als ik dit doe zegt hij dat ik 2 sec. Op de knop moet drukken. Maar welke knop ? Als ik 2 sec op de Wifi knop druk verschijnt de melding AP maar hij wil niet met HA verbinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/266Zs4k3dP55QWOmhoPrm5hAcUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bkEMF9i9g5s7hM7rsAtg1IE.jpg?f=fotoalbum_large

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• Gramser
  • Nu online
Staat de lokale API wel aan bij de kWh-meter? Geen idee hoor, ik heb een 1-fase kWh-meter die ik in HA heb zitten, weet niet meer of ik dit ook heb moeten doen.

• SnarfB
Gramser schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:53:
Staat de lokale API wel aan bij de kWh-meter? Geen idee hoor, ik heb een 1-fase kWh-meter die ik in HA heb zitten, weet niet meer of ik dit ook heb moeten doen.
Ik moet eerlijk zeggen, zeggen dat ik weinig weet van Homewizard apparatuur. Ik heb vorig jaar voor een kennis zijn systeem van Homey naar HA omgezet en toen kon ik gewoonweg zijn bestaande socket en p1 meter van Homewizard integreren. Nu heeft hij een 3fase energie meter gekocht en deze dacht ik zo toe te voegen. Heeft dan iedere meter een aparte Api ?

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:06
Yup.

Je moet dat per toestelletje aanzetten ( of afzetten).

• SnarfB
Holvoetn schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:40:
Yup.

Je moet dat per toestelletje aanzetten ( of afzetten).
Heb ik nagevraagd, stond aan. Heb net een filmpje zitten kijken en wordt de meter gewoon toegevoegd zonder vraag om op de knop te drukken. Dus ik snap niet waar deze vraag bij mijn vandaan komt?

• Gramser
  • Nu online
Heb je de knop langere tijd ingedrukt, ook?

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-08 17:34

fxs81

Julianadorp

SnarfB schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:34:
Ik probeer in Homeassistant de 3 fase energie meter toe te voegen,als ik dit doe zegt hij dat ik 2 sec. Op de knop moet drukken. Maar welke knop ? Als ik 2 sec op de Wifi knop druk verschijnt de melding AP maar hij wil niet met HA verbinden

[Afbeelding]
Ja klopt, heb ik hier ook gehad met de 1 fase meters. Je drukt wel op het goede knopje maar je moet dus proberen los te laten net voordat je AP ziet verschijnen, dat ging hier ook de 1e pogingen niet goed maar je moet wel dat knopje hebben. Bij lukte het bij beide meters na een keer of 3 proberen. Succes.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-08 22:32
Ik ervaar de laatste tijd dat ik soms 'request mislukt' in de homewizard app krijg.
Ook genoeg keer niet maar het is wel vervelend.

Soms bij het openen van de app, soms als je een paar dagen terug kijkt in de historie.
Het is compleet willekeurig.

Meer mensen die dit ervaren?

[ Voor 10% gewijzigd door knorde op 24-08-2026 18:57 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:57

Winkiller

De Mopperpot

knorde schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:56:
Ik ervaar de laatste tijd dat ik soms 'request mislukt' in de homewizard app krijg.
Ook genoeg keer niet maar het is wel vervelend.

Soms bij het openen van de app, soms als je een paar dagen terug kijkt in de historie.
Het is compleet willekeurig.

Meer mensen die dit ervaren?
Ja al maanden, het zal wel druk zijn bij HW. >:)

• TFX77
Winkiller schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:56:
[...]

Ja al maanden, het zal wel druk zijn bij HW. >:)
Letterlijk nog nooit gehad.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:36
Hier ook regelmatig.

WPB Atag Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:10
Waarom zie ik in de dag en weekoverzicht wel mijn eigen verbruik, maar niet in de maandoverzichten? (sinds juni al)

Stop chasing the dream, you're already living it

• TFX77
Qosmic schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:23:
Waarom zie ik in de dag en weekoverzicht wel mijn eigen verbruik, maar niet in de maandoverzichten? (sinds juni al)
Zie je het verbruik van iemand anders?

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
Werkt iets niet en/of vermoed je een storing? Of werkt de GoodWe integratie niet goed? Kijk dan op: https://allestoringen.nl/storing/homewizard/ en meld het daar ipv hier. Dit topic is geen "storing slowchat".
Klagen over storingen doe je bij homewizard zelf; zij kunnen er iets aan doen.

Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic #2

In de vorige versie van dit topic kan je ook veel informatie vinden, gebruik daar ook even de zoekfunctie: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter.