Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.
Hier ook al 4x dezelfde situatie gehad, de accu staat in de woonkamer onder de tafel met pc's. De eerste keer schrik je, nu is het met de grote knop uitzetten en 2 minuten later weer aan. En dan werkt de accu weer als van ouds.ArthurMorgan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:41:
Ik had laatst ook oranje knipperende lichtjes. In een ruimte waar het 24 graden was, en de batterij al een paar uur vol zat.
Ik denk dat je gelijk hebt dat het een firmware probleem is. Ik had toevallig gisteren ook dat 1 van mijn batterijen oranje stond te knipperen. Vlak daarvoor had ik gezien dat hij in standby stond (witte leds) Geen enkele foutmelding in de App. Even uit, 10 seconden later weer aan en hij ging foutloos weer aan de slag. Moest alleen even de begrenzing weer uitschakelen.ArthurMorgan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:41:
Ik had laatst ook oranje knipperende lichtjes. In een ruimte waar het 24 graden was, en de batterij al een paar uur vol zat. Dus in mijn geval zal oververhitting het probleem niet geweest zijn. Ik heb hem een halve minuut uit gezet en weer aangezet. Dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het echt met de hitte te maken heeft, eerder iets in de firmware omdat het (blijkbaar) vrij plots bij een aanzienlijk aantal mensen gebeurt.
Het lijkt een beetje op de al oude Windows benadering, even rebooten omdat er iets is vastgelopen.
Uit en aanzetten helpt meestal niet, toont ook enkel de witte leds, geen andere kleuren of foutcodes in de app.
Herkoppelen met de Wifi bied dan soelaas maar als ik alles van de wifi uitlees heeft die nooit verbinding verbroken.
Het is hier nu wat grijs, de batterijen zijn bijna leeg, er is wel wat zonneoverschot en nu op de zeer goedkope uren gaan de batterijen niet laden en wordt de overtollige energie het net op gestuurd! Lijkt me niet echt slim! Ben weer terug naar 0 op de meter.
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Heeft dat algoritme niet meer tijd nodig om in te leren? Je zou het een paar dagen aan kunnen kijken.SpeedingWilly schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:33:
ik heb sinds een dikke dag een dynamiach contract, maar snap niets van het HW algoritme om slim te laden met dynamische tarieven!
Hoe dan ook, je geeft de slimheid uit handen aan een andere partij, dus helemaal begrijpen zul je het nooit.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Batterij 2 (230 cycles) in storing:
daarnaa maandag nog een keertje hetzelfde met batterij 2, en nu net deze melding met batterij 1 290 cycles).
Oplossing is om ze uit te zetten, stekker er uit, even tot 10 tellen en stekker er weer in en aan. maar toch. Vervelende is ook dat de beveiliging er weer op springt. Aanstaande zondag vertrekken we voor vakantie en zit er dan niet op te wachten om na een paar dagen 3 batterijen in storing te hebben en niet de mogelijk heid heb om ze te resetten
3x Homewizard PIB, 17 zonnepanelen 5450W piek power
Hier ook hetzelfde, laat het een paar dagen zijn gang gaan en kijken hoe het zich ontwikkeld.SpeedingWilly schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:33:
ik heb sinds een dikke dag een dynamiach contract, maar snap niets van het HW algoritme om slim te laden met dynamische tarieven!
Het is hier nu wat grijs, de batterijen zijn bijna leeg, er is wel wat zonneoverschot en nu op de zeer goedkope uren gaan de batterijen niet laden en wordt de overtollige energie het net op gestuurd! Lijkt me niet echt slim! Ben weer terug naar 0 op de meter.
Toevallig, hier ook 1 van de twee batterijen met dezelfde melding.simonmdejong schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:43:
Hier 3 batterijen draaien (in Beta 1.0706) tot op heden geen problemen gehad to afgelopen zondag.
[Afbeelding]
daarnaa maandag nog een keertje hetzelfde met batterij 2, en nu net deze melding met batterij 1 290 cycles).
Oplossing is om ze uit te zetten, stekker er uit, even tot 10 tellen en stekker er weer in en aan. maar toch. Vervelende is ook dat de beveiliging er weer op springt. Aanstaande zondag vertrekken we voor vakantie en zit er dan niet op te wachten om na een paar dagen 3 batterijen in storing te hebben en niet de mogelijk heid heb om ze te resetten
hij gaf wel aan dat de beveiling eraf was, maar uiteindelijk staat het nog op 1600w laden/ ontladen en bij Veiligheidsrestrictie een groen bolletje en "aan". daar gaat dus iets mis.
@simonmdejong is er niemand die voor je op het huis past die even de knop kan uitzetten/ aanzetten?
[ Voor 4% gewijzigd door sweetdude op 02-07-2026 15:18 ]
Zet ze op een smart plug, kan goedkoop en duur, bij de Action €6,49, ik gebruik ze ook op mijn Pibs.simonmdejong schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:43:
Aanstaande zondag vertrekken we voor vakantie en zit er dan niet op te wachten om na een paar dagen 3 batterijen in storing te hebben en niet de mogelijk heid heb om ze te resetten
Nou daar zit ik na mijn gebeurtenisje van gisteren ook wel een beetje mee. Ik ben totaal geen zin om een oma langs mijn huis te sturen en die een stekker uit en in te laten pluggen....simonmdejong schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:43:
vertrekken we voor vakantie en zit er dan niet op te wachten om na een paar dagen 3 batterijen in storing te hebben en niet de mogelijk heid heb om ze te resetten
Toch maar vier smart pluggen opofferen dan? Ik vind het een beetje armoe, eigenlijk.
:strip_exif()/f/image/0mVWpQx44KzWDwjcdxmReEyT.jpg?f=fotoalbum_small)
Aan de andere kant: ik heb vier batterijen, en als we weg zijn maakt het stilstaan van één (of zelfs twee. mogelijk zelfs drie) PiB's niet uit voor NOM. Maar zoals gisteren gooide het niet vol zijn van één PiB mijn schatting voor de avond en nacht wel een beetje in de war.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik had deze melding onlangs ook. Was na een heftige onweersbui met erg veel bliksem, waarbij ook mijn versterker 2x in de bescherming vloog. Het zou idd fijn zijn als HW iets in zou kunnen bouwen dat de batterij zichzelf herstart na een disruptie.simonmdejong schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:43:
Hier 3 batterijen draaien (in Beta 1.0706) tot op heden geen problemen gehad to afgelopen zondag.
[Afbeelding]
This title is for sale, please send me a PM
@Plompie en @SpeedingWillyPlompie schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:41:
Het is vaak even wennen, maar het werkt toch vrij goed en in de app kan je zien wat de planning is (stippellijn van de SOC). Zo is hier het plan om 14.00 te gaan laden en dan voor 18.00 klaar te zijn. Tot die tijd zijn de tarieven ongeveer hetzelfde dus maakt niet zo veel uit wanneer hij gaat laten. Hoe later, hoe groter de kans dat je toch nog ergens shot zon-overschot krijgt en er minder uit het niet geladen hoeft te worden.
Ik gebruik de dynamische slimme planning nu al enkele weken.
Meestal vlekkeloos, maar vandaag had ik ook zo mijn twijfels.
De stippellijn (planning) veranderde van een target SOC van 100 naar 40%, en toen weer naar 60%, meestal te bereiken rond 1730-1800 uur. Maar die SOC bereiken kwam steeds verder uit zicht, want de start van het laden verschoof steeds verder naar achter, net alsof de belemmering in de planning het gebrek aan PV overschot was (het regende hier en de zonnepanelen leverden matig). Om 1500 uur, nog steeds met 20% en nog steeds op stand-by.
Dus heb ik eenmalig volladen aangezet, om de avond piek te kunnen overbruggen.
Jammer, niet in lijn met mijn ervaringen tot nu toe (zie mijn eerdere posts). Ik heb al enkele dagen de indruk dat er in de laatste firmware versie een component NOM is meegelift in het algoritme voor dynamisch slim laden. De eerste weken werkte het vlekkeloos.
Zal dit de komende dagen verder in de gaten houden.
Wat ook al enkele dagen hier tenminste speelt is het regelmatig “offline” gaan van de P1 meter (oude versie P1-G1) , terwijl de LED ring netjes groen brandt. Alleen op te lossen door de P1 meter los te koppelen. Gemeld bij HW, maar geen oplossing in zicht lijkt het.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Mijn eigen slim laden algoritme deed het ook zo ongeveer:EVfan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:20:
[...]
@Plompie en @SpeedingWilly
De stippellijn (planning) veranderde van een target SOC van 100 naar 40%, en toen weer naar 60%, meestal te bereiken rond 1730-1800 uur. Maar die SOC bereiken kwam steeds verder uit zicht, want de start van het laden verschoof steeds verder naar achter, net alsof de belemmering in de planning het gebrek aan PV overschot was (het regende hier en de zonnepanelen leverden matig). Om 1500 uur, nog steeds met 20% en nog steeds op stand-by.
Jammer, niet in lijn met mijn ervaringen tot nu toe (zie mijn eerdere posts). Ik heb al enkele dagen de indruk dat er in de laatste firmware versie een component NOM is meegelift in het algoritme voor dynamisch slim laden. De eerste weken werkte het vlekkeloos.
Wat ook al enkele dagen hier tenminste speelt is het regelmatig “offline” gaan van de P1 meter (oude versie P1-G1) , terwijl de LED ring netjes groen brandt. Alleen op te lossen door de P1 meter los te koppelen. Gemeld bij HW, maar geen oplossing in zicht lijkt het.
De spread is echt heel dun. Dus in de nacht zal de batterij maar een paar uurtjes aan moeten gaan. Lijkt mij nog steeds goed te gaan, ook al gebruik ik het zelf nog niet.EVfan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:20:
[...]
@Plompie en @SpeedingWilly
EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler
De spread volgens Tibber is 12 cent op de laagste middag prijs van 13.5 cent.TFX77 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:11:
[...]
De spread is echt heel dun. Dus in de nacht zal de batterij maar een paar uurtjes aan moeten gaan. Lijkt mij nog steeds goed te gaan, ook al gebruik ik het zelf nog niet.
Dus met inachtneming van de RTE is er nog steeds 6-7 cent netto marge per kWh. Als ik het algoritme niet had overruled waren mijn batterijen rond middernacht of eerder leeg geweest. Dan nog minimaal 8 uur tegen 26 cent ipv 13.5 (plus 1/3de RTE verlies).
Bij 80% SoC had ik de nacht net gered. Wat me vooral verbaasde was dat er bij prijzen van 13.5 cent, en lage PV opbrengst zelfs om 1500 uur nog werd teruggeleverd ipv geladen, wat echt nodig was.
Wellicht is het vreemde gedrag van de P1 meter een stoorzender? Deze was al voorzien van voeding via de splitter, maar ik heb nu ook een USB voeding direct aan de P1 meter erbij gehangen. Misschien helpt dat?
Je vergeet denk ik dat HomeWizard niet alleen maar rekening houdt met puur de energieprijs. Ook de batterij cycli kost geld.EVfan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:35:
[...]
De spread volgens Tibber is 12 cent op de laagste middag prijs van 13.5 cent.
Dus met inachtneming van de RTE is er nog steeds 6-7 cent netto marge per kWh. Als ik het algoritme niet had overruled waren mijn batterijen rond middernacht of eerder leeg geweest. Dan nog minimaal 8 uur tegen 26 cent ipv 13.5 (plus 1/3de RTE verlies).
Bij 80% SoC had ik de nacht net gered. Wat me vooral verbaasde was dat er bij prijzen van 13.5 cent, en lage PV opbrengst zelfs om 1500 uur nog werd teruggeleverd ipv geladen, wat echt nodig was.
Wellicht is het vreemde gedrag van de P1 meter een stoorzender? Deze was al voorzien van voeding via de splitter, maar ik heb nu ook een USB voeding direct aan de P1 meter erbij gehangen. Misschien helpt dat?
Indicatie:
Kosten per laadcyclus
- Totale levensduur in kWh: 6.000 cycli × 2,7 kWh = 16.200 kWh
- Aanschafprijs: € 1.195
- Kosten per opgeslagen kWh: € 1.195 ÷ 16.200 kWh ≈ €0,0737 per kWh
Met welk bedrag @HomeWizard_NL rekent is een bedrijfsgeheim. Denk ik.
EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler
Ik kijk het nog een paar dagen aan maar dan terug naar 0 op de meter voorlopig. Ik zie de logica nog niet.
De nacht door komen is niet het doel van Slim Laden, dat is vaak psychologisch dom laden. De spread is te klein om nul op de meter te houden en terugleveren levert meer op met een dynamisch contract.olden002 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:40:
Ik ben zeker nog niet overtuigd. Vandaag zou de accu naar 60% gaan maar ook bij mij veranderde het gedurende de dag en bleef er uiteindelijk maar 15% over. Nu 22:30 zijn de accu’s al weer leeg. Gisteren ook de nacht niet doorgekomen. Vanmiddag tussen 2 en 6 lekker laag tarief maar niet geladen, nu een stuk hoger en haal ik uit het net.
Ik kijk het nog een paar dagen aan maar dan terug naar 0 op de meter voorlopig. Ik zie de logica nog niet.
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door TFX77 op 02-07-2026 22:53 ]
Dat snap ik op zich wel. Maar nu sta ik in de middag voor 13 cent terug te leveren ipv de accu vol te laden, en om 11 uur is de accu leeg en neem ik voor 29 cent van het net af totdat de zon opkomt. Dat voelt niet zoals het zou moeten.TFX77 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:52:
[...]
De nacht door komen is niet het doel van Slim Laden, dat is vaak psychologisch dom laden. De spread is te klein om nul op de meter te houden en terugleveren levert meer op met een dynamisch contract.
Ik wist niet, dat als je Euro's deelt door kWh, dat je dan dollars krijgtTFX77 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:39:
[...]
• Kosten per opgeslagen kWh: € 1.195 ÷ 16.200 kWh ≈ $0,0737 per kWh
Ik gebruik een HW Energy Socket als extra meetmogelijkheid en kan idd in geval van nood op afstand het apparaat uitzetten. Zolang een smart plug alleen dedicated voor de PiB wordt gebruikt en (zoals ook deze van Action) een rating heeft van 16A dan kan er niet zoveel gebeuren. Een enkele PiB doet maar circa 3,5A natuurlijk... Maar je moet er geen andere dingen op zetten en toch voor eigen gemoedsrust ook checken of die plug (en het stopcontact) nadat de PiB langere tijd op vollast gedraaid heeft echt niet te warm wordt. Want de PiB meet zijn eigen temperatuur en andere zaken, maar niet wat er in de plug gebeurt natuurlijk...Winkiller schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:20:
[...]
Zet ze op een smart plug, kan goedkoop en duur, bij de Action €6,49, ik gebruik ze ook op mijn Pibs.
En wat ook heel verstandig is, is om er eentje te kiezen met een schakelslot, dus dat je hem niet per ongeluk kan uitzetten maar echt enkele bewuste handelingen moet doen om hem op afstand "hard" af te schakelen. Dus alleen in noodgevallen, zeg maar. Want ook al zegt HW dat de PiB bewust in een flits kan uitschakelen bij stroomuitval, is dat niet perse beter voor de levensduur...
In de nacht na 23:00 uur was het 25 en 26 cent. Het is echt een randgeval.olden002 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 04:28:
[...]
Dat snap ik op zich wel. Maar nu sta ik in de middag voor 13 cent terug te leveren ipv de accu vol te laden, en om 11 uur is de accu leeg en neem ik voor 29 cent van het net af totdat de zon opkomt. Dat voelt niet zoals het zou moeten.
Er komt een nieuwe firmware voor uit, wellicht dat die het oplost. Verder is de enige optie om iemand met de sleutel even langs te sturen.frye schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:05:
[Afbeelding] Dag 1 van een vakantie… 😔
1 van de 2 plug-in batterijen doet het niet meer. Iets wat ik kan doen remote?
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Allebei op oranje leds.
Knop omgedraaid en stekker uitgetrokken.
Ik zal ze een half uurtje laten rusten ...
En net morgen voor een week weg ... het moet weer lukken.
Even beter gelezen, ja dus, en was netjes aangekondigd.....
[ Voor 37% gewijzigd door (RSH) op 03-07-2026 13:18 ]
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3
Ok, dus echt steeds meer mensen hebben die oranje LED's nu... Maar ook wel weer fijn dat ze kennelijk al met een oplossing bezig zijn.fxs81 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:33:
Ik ben betatester, hier nu ook oranje leds op beide pibs, gisteren voor het eerst 2x gebeurt en nu net nog eens, zag op het display dat ze niets stonden te doen. Maar weer eens aan en uit gezet, zag op github dat er idd gewerkt word aan een nieuwe firmware met een oplossing. Even geduld nog dus. Hoop wel dat het snel gebeurt, best vervelend maargoed we wachten af. Ook maar even gemeld via wizzi voor wat het waard is.
@TFX77TFX77 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:39:
[...]
Je vergeet denk ik dat HomeWizard niet alleen maar rekening houdt met puur de energieprijs. Ook de batterij cycli kost geld.
Indicatie:
Kosten per laadcyclusNatuurlijk is 6000 cycli de batterij niet dood maar wel rond de twintig dertig jaar oud. Dus ver afgeschreven.
- Totale levensduur in kWh: 6.000 cycli × 2,7 kWh = 16.200 kWh
- Aanschafprijs: € 1.195
- Kosten per opgeslagen kWh: € 1.195 ÷ 16.200 kWh ≈ €0,0737 per kWh
Met welk bedrag @HomeWizard_NL rekent is een bedrijfsgeheim. Denk ik.
Ja daar heb je gelijk in, ik beschouw de aanschaf als “water under the bridge”, en kijk alleen naar de spread.
Helaas kun je die parameters ook niet instellen, dus af en toe dan maar handmatig ingrijpen.
Ik heb een energy socket voor de P1 voeding geplaatst en deze weer uit en ingeschakeld. Nu is de storing weg.
@HomeWizard_NL het zou mooi zijn dat je de batterijen en P1 via de api kunt reboten. Ik zou dit bijzonder toe juichen.
[ Voor 49% gewijzigd door GL007 op 03-07-2026 13:31 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
That makes two. Dit is de soort storing die ik ook al enkele weken heb en hier eerder gemeld. Groene permanente LED ring, maar melding dat de P1 meter offline is. En de boodschap dat ik naar de voeding moet kijken. Heb er gisteren een extra USB voeding direct aan gehangen (eerst gevoed via de splitter). Maar maakt geen enkel verschil om de paar uur weer offline gemeld, maar de ring brandt gewoon netjes continue groen.GL007 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:18:
De foutmelding in de Homewizard app daar deugt niets van. Alles werkt perfect en ik zie geen onderbreking in de realtime data van P1.
Ik heb een energy socket voor de P1 voeding geplaatst en deze weer uit en ingeschakeld. Nu is de storing weg.
@HomeWizard_NL het zou mooi zijn dat je de batterijen en P1 via de api kunt reboten. Ik zou dit bijzonder toe juichen.
Kortom, sinds de laatste versie treedt dit vage onnodige meldingen probleem op. Mag toch hopen dat dit door HW gesimuleerd kan worden en opgelost?
Vandaag gebeurt iets vergelijkbaars, hoewel de spread hoger is.EVfan schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:16:
[...]
@TFX77
Ja daar heb je gelijk in, ik beschouw de aanschaf als “water under the bridge”, en kijk alleen naar de spread.
Helaas kun je die parameters ook niet instellen, dus af en toe dan maar handmatig ingrijpen.
Als ik de auto te laden zet vertraagt het laden zeer significant, ook al kan daarmee de target SoC lang niet gehaald worden, of de batterijen gaan zelfs in stand-by (32 W) en als ik de autolader stop, laad de batterij weer maximaal op. Het is duidelijk zo dat het laadvermogen beperkt wordt tot het PV overschot, wat met wisselende bewolking onvoldoende is zolang de auto wordt geladen.
Ik kan laadvermogen dus reproduceerbaar aanpassen van 32W naar 3200W en terug door de autolader uit en aan te zetten. Gelukkig wordt de batterij dan niet ontladen in de EV batterij, maar gaan de PiB’s stand-by. Dat is wel winst, maar . . .
Is dat de beoogde werking zelfs met een spread van 15 cent?
Combinatie van dingen. De loadbalancing van de Peblar en HomeWizard zorgt dat alle zonnestroom naar de auto gaat. De spread is nog steeds dun en aan de hand van het aantal batterijen. Dus voor de nacht maximaal een halve batterij zou voldoende moeten zijn of normaal bij Slim Laden.EVfan schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:22:
[...]
Vandaag gebeurt iets vergelijkbaars, hoewel de spread hoger is.
Als ik de auto te laden zet vertraagt het laden zeer significant, ook al kan daarmee de target SoC lang niet gehaald worden, of de batterijen gaan zelfs in stand-by (32 W) en als ik de autolader stop, laad de batterij weer maximaal op. Het is duidelijk zo dat het laadvermogen beperkt wordt tot het PV overschot, wat met wisselende bewolking onvoldoende is zolang de auto wordt geladen.
Ik kan laadvermogen dus reproduceerbaar aanpassen van 32W naar 3200W en terug door de autolader uit en aan te zetten. Gelukkig wordt de batterij dan niet ontladen in de EV batterij, maar gaan de PiB’s stand-by. Dat is wel winst, maar . . .
Is dat de beoogde werking zelfs met een spread van 15 cent?
Ook gehad afgelopen dagen met de nieuwere van mijn twee PIB's. En als die ene een fout geeft laadt de ander ook niet op... Hopelijk snel een fix.Knurt schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:58:
[...]
Ok, dus echt steeds meer mensen hebben die oranje LED's nu... Maar ook wel weer fijn dat ze kennelijk al met een oplossing bezig zijn.
@TFX77TFX77 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:53:
[...]
Combinatie van dingen. De loadbalancing van de Peblar en HomeWizard zorgt dat alle zonnestroom naar de auto gaat. De spread is nog steeds dun en aan de hand van het aantal batterijen. Dus voor de nacht maximaal een halve batterij zou voldoende moeten zijn of normaal bij Slim Laden.
Ik heb geen Peblar, maar een Zaptec GO1. Met de Zaptec Sense is er wel load balancing mogelijk, maar niet door HomeWizard en ook niet gestuurd door de P1 meter, want de Zaptec is niet gekoppeld aan de P1 meter. In geval ik 1 fase laad is er geen sprake van overbelasting en blijft de Zaptec met 16A laden. Maar dat de batterijen stoppen met laden is dus niet het gevolg van load balancing, de batterijen zitten op een andere fase dan de Zaptec, en er is op geen enkele fase een vraag van meer dan 16-18A.
Dus ik kan alleen maar concluderen dat de batterijen worden geladen met het overschot aan PV, wat beperkt is als de Zaptec met 16A aan het laden is. En dat verklaart het gedrag als eerder beschreven. Heb rond 1530 de auto lader maar uitgeschakeld, en toen werden de batterijen met PV vermogen toch nog naar 90% geladen.
[ Voor 33% gewijzigd door Devke op 04-07-2026 12:10 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Temperatuur direct bij inlaat pib was 24,3 graden. Lijkt mij niet al te warm...
Maar goed, knop omgedraaid en 15 minuten gewacht en net weer aangezet.
Hij is nu weer netjes aan het laden op overschot.
Hoop dat komende update dit idd oplost, wel een beetje onhandig dit natuurlijk. Volgende week op vakantie dus ik voorzie dat ie terwijl ik weg ben dit weer gaat doen. Ik heb wel een soort van house-sitter maar die wil liever niet aan de accu hoeven laten rommelen.
Moet er ook wel echt opletten dat ik steeds de veiligheidsrestrictie weer uit zet.
(overigens wacht ik geen 15 minuten, maar eerder 15-30 seconden)
/edit: Ik zag dat bij beiden op dat moment de spanning naar 0 ging, dus nu een HA automatisering gemaakt die een bericht stuurt als de spanning naar 0 gaat.
[ Voor 34% gewijzigd door ArthurMorgan op 04-07-2026 16:14 ]
UPDATE: 4 uur later de 2e PiB (10 cycles) opnieuw een probleem, nu alleen de bovenste LED knipperend.
[ Voor 22% gewijzigd door eovermeer op 04-07-2026 18:15 ]
Vandaag hetzelfde voor mij.Devke schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:08:
Ook bij mijn ouders is de batterij gestopt met een knipperende (deel van) led strip. Aanraken van de touch knop, je krijgt dan knipperende blauwe leds, nog een x de touch knop en het werkt weer. Wachten op de update van de FW dus.
1 pib deed niks meer. Stond vast op 93% en in rust. Ondertussen het 1 uur aangekeken.
Er werd een ruime tijd terug geleverd op de hoofdmeter, terwijl meer dan genoeg stroom over was/is. Later had ie moeten ontladen, dat deed ie ook niet. Dus de 2x touch oplossing doorgevoerd. Dat werkte.
Ik heb een kWh meter als hoofdmeter en ik zit in de beta groep. Er is geen actieve beta versie maar gewoon een productie versie. Gezien de berichten moet er idd een nieuwe firmware komen. Of er zijn wel heel veel pib’s opeens stuk.
bij mij brande trouwens de 2de led van boven. Knippert wit.
Ik gebruik hier de oude versie HWE-P1-G1.
De software is 6.0405
De batterijen HWE-BAT-11 versie 1.0706
Op dit moment heb ik geen enkel probleem. Deze week heb ik P1 1x opnieuw moeten opstarten voor de Homewizard app op iPad. Vanuit homey gezien werken de batterijen perfect.
[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 05-07-2026 18:51 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
Ze hebben bij mij tijdelijk de omvormer fw van de pibs gedowngrade nadat ik het op github gemeld had, het gebeurde hier meerdere keren per dag wat ik vreemd vond aangezien ze toch al een tijdje op de laatste fw draaide zonder problemen, het lijkt nu goed te zijn dus wellicht helpt de info die ze uit de pibs gehaald hebben tijdens meekijken mee aan de oplossing. Ze zijn er in ieder geval volop mee aan de slag en verwachten snel met een update te komen.Knurt schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:58:
[...]
Ok, dus echt steeds meer mensen hebben die oranje LED's nu... Maar ook wel weer fijn dat ze kennelijk al met een oplossing bezig zijn.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Gisteren stond die van 112 met oranje lampjes te knipperen, vandaag die met 372 cycli.
Na 10 seconden uit- en weer aan, draaien ze weer prima.
Vanaf dag 1 nog nooit een issue gehad.
Ergens blij dat ik niet de enige ben en verwacht dat er snel een update komt.
P1 heeft trouwens versie 6.0502 en is een micro usb uitvoering.
🚗 Tesla M3H - 2024 | 🏍️ Yamaha Tracer 900 - 2017 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 D-wtw: QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 |🔋2x HomeWizard PiB 2,7kWh
Dat is zo ongeveer exact ook mijn situatie. Ik lees hier dat mensen over de stekker eruit halen, maar gewoon de knop aan en uit was bij mij ook genoeg.henkNL schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:01:
Hier twee PIBs (V1.0706), eentje met 112 en een met 372 cycli.
Gisteren stond die van 112 met oranje lampjes te knipperen, vandaag die met 372 cycli.
Na 10 seconden uit- en weer aan, draaien ze weer prima.
Vanaf dag 1 nog nooit een issue gehad.
Ergens blij dat ik niet de enige ben en verwacht dat er snel een update komt.
P1 heeft trouwens versie 6.0502 en is een micro usb uitvoering.
Overigens lijkt de tekst in de melding verkeerd. Het is juist het ontladen dat de accus niet meer doen op dat moment. Ze waren allebei voor meer dan 90% vol op het moment dat ze in de problemen kwamen.
In mijn geval werd de veiligheidsrestrictie volgens de app pas uitgezet na het herstarten van de tweede accu.
3 maal is de set batterijen op stand-by gegaan, in totaal ca. 1 uur. Is geen enkele reden voor ook tijdstippen raadselachtig, en de spread was voldoende om gewoon het huisverbruik te compenseren door de batterijen.
Ik heb de laatste tijd, sinds versie 6.0405 regelmatig de melding dat de P1 meter offline is, terwijl de ring gewoon continue groen brandt. Of dat vannacht ook gebeurde toen de batterijen stand-by gingen weet ik niet. Maar dit gedrag hoort niet m.i.
Na enkele weken met prima ervaringen is het de laatste week echt minder, veel quasi storingen en soms gedrag wat niet verklaarbaar en anders dan de eerste weken.
Probeer eens of het in en uitschakelen van P1 het probleem op lost.DennisDCT schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:57:
Helemaal gek van die knipperende batterijen. Elke keer doen ze het een paar uur na een reset en dan gaan ze weer. Bericht naar klantenservice duurt ook weer paar dagen. Wat zal er aan de hand zijn..? [Afbeelding]
Dus P1 los koppelen van de voeding en van P1 poort van de KWh meter
Het was voor mij ook onduidelijk of je de pib wel of niet moet registreren (heb er zelf maar 1). Dit zegt HW er zelf over:egev schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:16:
[...]
Vanaf dag 1 is het een hele duidelijke keuze en visie van HW geweest om niet te handelen / terug te leveren maar te gaan voor NOM. Dus daar houden ze nu ook aan vast. Wat mij betreft prima. Hierdoor hoef je bijvoorbeeld ook je batterijen niet aan te melden op energieleveren.nl
Moet ik mijn thuisbatterij aanmelden?
Ja, elk energieopslagsystem op het stroomnet in Nederland dien je zelf aan te melden op energieleveren.nl. De registratie is noodzakelijk voor netbeheerders om overbelasting in je wijk te voorkomen en monteurs veilig aan het net te laten werken. Door je batterij aan te melden zorg je dat zonnepanelen in je wijk minder snel uitvallen, draag je direct bij aan een stabiel stroomnet en voorkom je storingen bij jou in de buurt.
Aanmelden is gratis en doe je in slechts twee minuten. Elke HomeWizard Plug-In Battery heeft 800 watt vermogen en 2,7 kWh opslagcapaciteit. Deze informatie heb je nodig bij het aanmelden.
https://helpdesk.homewizard.com/nl/articles/10124308-plaatsing-en-installatie-van-de-plug-in-battery#h_46643d6dcc
Waar komt de informatie vandaan dat je de batterijen niet hoeft aan te melden ben ik even benieuwd?
Deze discussie is al vaker in het topic geweest. Ik heb zelf de batterijen niet aangemeld. Volgens monteur van Liander was dit niet nodig zolang de batterijen niet terug leveren. Werd mij verteld toen ik de aansluiting liet omzetten naar 3 Fase. Een check later n.a.v. een brief van Liander werd ook aangegeven dat ik ze mocht aanmelden maar niet verplicht was. Reden, leveren niet terug. Mijn Zendure's doen dit wel, dus die wel netjes aangemeld.Marcovd schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:45:
[...]
Het was voor mij ook onduidelijk of je de pib wel of niet moet registreren (heb er zelf maar 1). Dit zegt HW er zelf over:
Ja, elk energieopslagsystem op het stroomnet in Nederland dien je zelf aan te melden op energieleveren.nl. De registratie is noodzakelijk voor netbeheerders om overbelasting in je wijk te voorkomen en monteurs veilig aan het net te laten werken. Door je batterij aan te melden zorg je dat zonnepanelen in je wijk minder snel uitvallen, draag je direct bij aan een stabiel stroomnet en voorkom je storingen bij jou in de buurt.
Aanmelden is gratis en doe je in slechts twee minuten. Elke HomeWizard Plug-In Battery heeft 800 watt vermogen en 2,7 kWh opslagcapaciteit. Deze informatie heb je nodig bij het aanmelden.
https://helpdesk.homewizard.com/nl/articles/10124308-plaatsing-en-installatie-van-de-plug-in-battery#h_46643d6dcc
Waar komt de informatie vandaan dat je de batterijen niet hoeft aan te melden ben ik even benieuwd?
Edit : De HW-PIB kun je terug laten leveren door de opslag methode te gebruiken. Dan zou je ze dus alsnog moeten aanmelden
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 06-07-2026 18:52 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik lever geen energie via mijn HomeWizard Plug-In Batteries aan het net. Dit verhaal zouden ze alleen mogen en waarschijnlijk moeten plaatsen als @HomeWizard_NL toch overstag is met het terugleveren aan het net. Eigen verbruik != terugleveren. Als je kan kiezen op op de dure uren je batterijen leeg te ontladen op het net dan moeten ze in mijn ogen geregistreerd worden.Marcovd schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:45:
[...]
Het was voor mij ook onduidelijk of je de pib wel of niet moet registreren (heb er zelf maar 1). Dit zegt HW er zelf over:
Ik wil het net best helpen als de prijs overdag 13 cent is en in de avond 120 cent en op deze dure uren ontladen. Maar die optie bestaat momenteel niet.
Die van mij staan beide ook weer geel te knipperen.DennisDCT schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:57:
Helemaal gek van die knipperende batterijen. Elke keer doen ze het een paar uur na een reset en dan gaan ze weer. Bericht naar klantenservice duurt ook weer paar dagen. Wat zal er aan de hand zijn..? [Afbeelding]
Na een reset doen ze het weer een dag...
Zal het zo ook bij de klantenservice melden...
🚗 Tesla M3H - 2024 | 🏍️ Yamaha Tracer 900 - 2017 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 D-wtw: QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 |🔋2x HomeWizard PiB 2,7kWh
Snap het helemaal, heb precies hetzelfde maar er is vandaag actie ondernomen door HW (beta programma) met hopelijk een positief resultaat. Denk nog heel even geduld.DennisDCT schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:57:
[ Voor 3% gewijzigd door eovermeer op 06-07-2026 20:57 ]
Een stabiele Wifi is een vereiste voor de goede werking. Ik dacht een redelijke wifi setup te hebben maar dat kon nog wel wat beter als het gaat om IoT.
Zo is het nodig dat de P1 op dezelfde node zit als de PiB's in een mesh netwerk. Eyeopener?
Ook helpt het om vaste ip adressen te hebben, de batterijen aan de node te vergrendelen en het IoT netwerk op 2.4 Ghz te hebben op een vast kanaal. Zet daarbij N-mode uit en beperk tot B/G.
Bandbreedte 20 Mhz.
Eigenlijk alles zo simpel mogelijk. Veel instellingen in mijn wifi router staan op disabled. Snelheid is niet belangrijk voor het IoT deel. WMM apsd Power modus uit om maar wat te noemen.
[ Voor 52% gewijzigd door Knowbody op 06-07-2026 23:31 ]
BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
HomeWizard, en dus de HomeWizard Plug-In Battery, staat niet tussen de te kiezen opties bij energieleveren.nl. Nee, ik ga niet "Anders" selecteren. Ik wil dat Energieleveren.nl ook wat moeite doet. Ik begrijp dat je bij leveren ook iets in moet vullen en ik wil zien dat daar dan ook ~0 kW staat als ik de HomeWizard Batterij zou kunnen selecteren.TFX77 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:56:
[...]
Ik lever geen energie via mijn HomeWizard Plug-In Batteries aan het net. Dit verhaal zouden ze alleen mogen en waarschijnlijk moeten plaatsen als @HomeWizard_NL toch overstag is met het terugleveren aan het net. Eigen verbruik != terugleveren. Als je kan kiezen op op de dure uren je batterijen leeg te ontladen op het net dan moeten ze in mijn ogen geregistreerd worden.
Ik wil het net best helpen als de prijs overdag 13 cent is en in de avond 120 cent en op deze dure uren ontladen. Maar die optie bestaat momenteel niet.
Blijkbaar zijn wij niet zo belangrijk voor Energieleveren.nl. Als HomeWizard erbij komt te staan dan zal ik de mijne registeren.
@HomeWizard_NL
:strip_exif()/f/image/eiMpcUQfpRSLPLr1Wqkjm0YC.jpg?f=fotoalbum_large)
De pagina is gemaakt door de stagiair die ook de site heeft gebouwd voor de zonnepanelen. Verder blijkbaar totaal geen kennis van zaken.
:strip_exif()/f/image/khQbp6p1qSLC6OjffhUllUnv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil mijn systeem kunnen registreren met het vermogen dat het heeft, echter wil ik het vermogen kunnen aangeven welke naar het net gestuurd kan worden. Als ik hier 2,4 kW of straks 3,2 kW in ga zetten denken de systeembeheerders dat ze meer speling hebben dan dat ze daadwerkelijk hebben.
[ Voor 21% gewijzigd door TFX77 op 06-07-2026 23:37 ]
/edit: en dat is 6
en dat is 7
WTF!
[ Voor 9% gewijzigd door ArthurMorgan op 07-07-2026 11:14 ]
Vlgs mij werkt HW aan een oplossing. Voor nu wellicht handig even een automatisering te maken? Als er beschikbare SoC is, vraag uit de woning en 0 Watt dan melding naar je mobiel? Voor laden idem. Is niet de oplossing maar maakt signalering wat sneller.ArthurMorgan schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:49:
Ik begin het nu wel echt heel erg zat te worden. 5 keer oranje knipperen binnen 24 uur op een totaal van 2 batterijen. En je moet er steeds maar net langs lopen om het te ontdekken.
en dat is 7
WTF!
Ik raak het spoor bijster binnen dit onderwerp, zijn deze klachten met Beta firmware of normale firmware ?ArthurMorgan schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:49:
Ik begin het nu wel echt heel erg zat te worden. 5 keer oranje knipperen binnen 24 uur op een totaal van 2 batterijen. En je moet er steeds maar net langs lopen om het te ontdekken.
en dat is 7
WTF!
Kan dat vermeld worden door iedereen, bedankt
[ Voor 5% gewijzigd door Winkiller op 07-07-2026 11:31 ]
In de TS staat steeds welke versie operationeel is of in beta staat. Werk ik steeds bij als er nieuwe info is.Winkiller schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:30:
[...]
Ik raak het spoor bijster binnen dit onderwerp, zijn deze klachten met Beta firmware of normale firmware ?
Kan dat vermeld worden ?
Edit: Ik zie je aanvulling net in je eerdere post. Helder.
[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 07-07-2026 11:34 ]
60502 dus betaWinkiller schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:30:
[...]
Ik raak het spoor bijster binnen dit onderwerp, zijn deze klachten met Beta firmware of normale firmware ?
Kan dat vermeld worden ?
Ik wacht ook verder wel rustig af, het zal ongetwijfeld goed komen. Het is vooral frustrerend.
Ik bedoel dat de mensen dit er even bij vermelden zodat bv. ik ook weet dat het om Beta of productie firmware gaat als er gemopper is.Devke schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:31:
[...]
In de TS staat steeds welke versie operationeel is of in beta staat. Werk ik steeds bij als er nieuwe info is.
Zit je in het bètaprogramma? Bij mij lijkt dit (voorzichtig gezegd) opgelost doordat HW een nieuwe, niet-openbare bètaversie heeft geïnstalleerd op mijn beide PiB’s. De oplossing is dus in zicht.ArthurMorgan schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:49:
en dat is 7
WTF!
Kijk dat bedoel ik, is nu duidelijk voor mij.ArthurMorgan schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:32:
[...]
60502 dus beta
Ik wacht ook verder wel rustig af, het zal ongetwijfeld goed komen. Het is vooral frustrerend.
We crossen elkaar net. Ik zag dat je de post had aangevuld. Heb je mijne ook gewijzigd. 😊Winkiller schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:33:
[...]
Ik bedoel dat de mensen dit er even bij vermelden zodat bv. ik ook weet dat het om Beta of productie firmware gaat als er gemopper is.
Ik denk dat ze bij jouw hetzelfde hebben gedaan als bij mij (ook betatester p1 fw: 6.0502 en beide pibs op fw 1.0706), tijdelijk de fw van de omvormer van de pibs gedowngrade omdat het zo vaak gebeurde. Oplossing zit in de pen, nog even geduld allemaal.eovermeer schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:34:
[...]
Zit je in het bètaprogramma? Bij mij lijkt dit (voorzichtig gezegd) opgelost doordat HW een nieuwe, niet-openbare bètaversie heeft geïnstalleerd op mijn beide PiB’s. De oplossing is dus in zicht.
[ Voor 4% gewijzigd door fxs81 op 07-07-2026 14:50 ]
M8 stop de frustraties en ga over op productie firmware, zonder beta firmware is het soms al stressen
Het siert hem wel dat hij mee helpt om te voorkomen dat er nog meer stress ontstaat bij uitrol naar groter publiek. Bij beta testen loop je dat risico ook, fair punt. Dat moet je liggen.Winkiller schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:37:
@ArthurMorgan
M8 stop de frustraties en ga over op productie firmware, zonder beta firmware is het soms al stressen
Zeker maar de keuze om wel of niet deel te nemen aan een bèta-programma hangt af van je tolerantie voor bugs en systeemcrashes, @ArthurMorgan raakte gefrustreerd en dat is niet de bedoelingDevke schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:39:
[...]
Het siert hem wel dat hij mee helpt om te voorkomen dat er nog meer stress ontstaat bij uitrol naar groter publiek. Bij beta testen loop je dat risico ook, fair punt. Dat moet je liggen.
Zo voorkom je ook onnodige onrust bij Tweakers die alleen de productiefirmware draaien en zich anders misschien ten onrechte zorgen maken over de werking van hun Plug-in Battery.
Ben je bètatester? Blijf eventuele bugs dan vooral melden via GitHub, in het daarvoor bestemde kanaal.
Dank voor het actueel houden van de TS. Maar ik snap het niet helemaal.Devke schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:31:
[...]
In de TS staat steeds welke versie operationeel is of in beta staat. Werk ik steeds bij als er nieuwe info is.
Edit: Ik zie je aanvulling net in je eerdere post. Helder.
Ik heb een P1-G1 die twee PiBs stuurt, deze heeft software versie 6.0405 en een P1-21 die geen PiB stuurt, deze heeft 6.0305.
Ik ben gewoon gebruiker, dus geen beta-tester. Maar ik lees in de TS dat 0405 en 0305 beta versies zouden zijn. Lees ik iets niet goed?
Alles werkt hier overigens prima. Nooit iets van wegvallende verbindingen of knipperende ledjes gezien.
Dat meende ik van de week ook zo te lezen, alsof TS nog niet was bijgewerkt.Prisma16 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:18:
Ik ben gewoon gebruiker, dus geen beta-tester. Maar ik lees in de TS dat 0405 en 0305 beta versies zouden zijn. Lees ik iets niet goed?
Donald
Er is mogelijk wat verwarring omdat je informatie in de TS over releases iets achterloopt.Devke schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:59:
Een goed voorstel van @Winkiller is om voortaan even te vermelden of je bètatester bent voor HomeWizard en, zo ja, welke firmwareversies je gebruikt voor zowel de P1 als de Plug-in Battery. Dat geeft meteen meer inzicht in de vraag of een probleem mogelijk firmwaregerelateerd is en of het om een productie- of bètaversie gaat.
Zo voorkom je ook onnodige onrust bij Tweakers die alleen de productiefirmware draaien en zich anders misschien ten onrechte zorgen maken over de werking van hun Plug-in Battery.
Ben je bètatester? Blijf eventuele bugs dan vooral melden via GitHub, in het daarvoor bestemde kanaal.
De P1-meter versie 6.0405 staat daar nog als Beta terwijl deze blijkbaar wel is uitgerold naar gewone gebruikers. Ik heb hem in ieder geval op mijn P1-meter en ik ben geen Beta tester.
Ik heb het even opgezocht voor je en weet denk ik waar de verwarring begint. Beide versies staat inderdaad beta achter. Je ziet dit in de TS:Prisma16 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:18:
[...]
Dank voor het actueel houden van de TS. Maar ik snap het niet helemaal.
Ik heb een P1-G1 die twee PiBs stuurt, deze heeft software versie 6.0405 en een P1-21 die geen PiB stuurt, deze heeft 6.0305.
Alles werkt hier overigens prima. Nooit iets van wegvallende verbindingen of knipperende ledjes gezien.
Voorbeeld uit de TS:
04-03-2026 : New in P1 Meter 6.0305 - Beta
10-03-2026 : Starting today, the P1 Meter version 6.0305 will be made available for all devices in the coming weeks.
Ik heb dit aangepast op verzoek van tweakers. Een aantal tweakers wilde graag werken met een datum in releases. Je moet hem zo lezen....... op 4 maart is 6.0305 uitgebracht als beta. Op 10 maart is deze uitgerold naar het grotere publiek. Dus released.
Zie uitleg hierboven.DG64 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:45:
En bij de batterij staat dat 1.0706 will be released to public in the coming weeks
Ja duidelijk maar de informatie opzich loopt wat achter.Devke schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:39:
[...]
Ik heb het even opgezocht voor je en weet denk ik waar de verwarring begint. Beide versies staat inderdaad beta achter. Je ziet dit in de TS:
Voorbeeld uit de TS:
04-03-2026 : New in P1 Meter 6.0305 - Beta
10-03-2026 : Starting today, the P1 Meter version 6.0305 will be made available for all devices in the coming weeks.
Ik heb dit aangepast op verzoek van tweakers. Een aantal tweakers wilde graag werken met een datum in releases. Je moet hem zo lezen....... op 4 maart is 6.0305 uitgebracht als beta. Op 10 maart is deze uitgerold naar het grotere publiek. Dus released.
6.0405 staat nog vermeld als Beta terwijl deze blijkbaar is uitgerold, datum onbekend.
6.0502 wordt helemaal niet genoemd terwijl die is uitgebracht als Beta en nog in test is.
Dank voor je oplettendheid. Ik moest er ff induiken op github. 6.0405 is geskipped na deels uitrol zover ik kan terug zien. Vrij snel komt namelijk 6.0501 (niet verder gekomen dan beta) die ook weer snel is opgevolgd door 6.0502. Die draait nu in beta en is de laatst bekende firmware voor de P1 meter. Heb het aangepast in de TS, als het goed is nu goedhanev001 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:48:
[...]
Ja duidelijk maar de informatie opzich loopt wat achter.
6.0405 staat nog vermeld als Beta terwijl deze blijkbaar is uitgerold, datum onbekend.
6.0502 wordt helemaal niet genoemd terwijl die is uitgebracht als Beta en nog in test is.
Het heeft geen zin hier nog over te hebben.Devke schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:12:
[...]
Dank voor je oplettendheid. Ik moest er ff induiken op github. 6.0405 is geskipped na deels uitrol zover ik kan terug zien. Vrij snel komt namelijk 6.0501 (niet verder gekomen dan beta) die ook weer snel is opgevolgd door 6.0502. Die draait nu in beta en is de laatst bekende firmware voor de P1 meter. Heb het aangepast in de TS, als het goed is nu goed![]()
[ Voor 28% gewijzigd door GL007 op 08-07-2026 16:48 ]
PiB hier dus voor het eerst in maart 2025 de volledige maand meegedraaid, dus vandaar dat ik de X-as van maart t/m februari laat lopen om het verschil MET/ZONDER een enkele Plug in Battery visueel extra goed zichtbaar te maken.
Niet zichtbaar op een grafiek hier, maar het totale standaard verbruik van het huis is min of meer gelijk gebleven op 3.700-3.900 kWh per jaar. Geen EV en warmtepomp vooralsnog, wel elektrisch koken.
Verder eigenlijk niet eens heel veel meer veranderd qua gebruik over de jaren. Vanaf dat de zonnepanelen geïnstalleerd werden in '22 altijd al geprobeerd om vooral overdag wasmachine, vaatwasser, opladen e-bikes en koken (waar mogelijk) etc op beste moment van de dag te programmeren/doen. Dus daar valt niet zo heel veel meer te verbeteren. Het verschil komt dus echt primair uit de PiB.
Percentage zelfverbruik zonnestroom op jaarbasis is in ieder geval wel gestegen van 29% naar ruim 52% tot nu toe.
Mijn batterijen gaan elke nacht wel leeg (zee aquarium en nog wat andere apparatuur). Vandaag wilde de batterijen maar tot 80% laden terwijl er nog volle bak zon is en ik nog dik aan het terugleveren ben met 2400-3200 watt. Ik blijf voorlopig op NOM want ik zie dit gedrag nu de afgelopen weken steeds meer. Ik weet dat het nog tot vroege toegang behoort maar als elke dag/nacht de batterijen leeg gaan verwacht ik gewoon dat er tot 100% geladen wordt waar het natuurlijk kan.
Bij. Mij werkt het met 3 accu’s wel goed.Gti2050 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:59:
Ik ben weer terug naar NOM, daarnaast werkt de app echt meer dan brak. Met drie batterijen laadt deze regelmatig niet de juiste percentages zien, is deze tergend traag en kan ik niet met de schakelaar een andere laadmodus selecteren of de batterijen volledig eenmalig laden.
Mijn batterijen gaan elke nacht wel leeg (zee aquarium en nog wat andere apparatuur). Vandaag wilde de batterijen maar tot 80% laden terwijl er nog volle bak zon is en ik nog dik aan het terugleveren ben met 2400-3200 watt. Ik blijf voorlopig op NOM want ik zie dit gedrag nu de afgelopen weken steeds meer. Ik weet dat het nog tot vroege toegang behoort maar als elke dag/nacht de batterijen leeg gaan verwacht ik gewoon dat er tot 100% geladen wordt waar het natuurlijk kan.
Maar ze zijn in de ochtend vaak rond de 70% maar.
Ik zie dan de laad curve ‘s morgens die ze willen haan houden en dat klopt gewoon.
Af en toe gooi ik zelf roet in het eten door de auto te gaan laden.
Helemaal mee eens!Gti2050 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:59:
Ik weet dat het nog tot vroege toegang behoort maar als elke dag/nacht de batterijen leeg gaan verwacht ik gewoon dat er tot 100% geladen wordt waar het natuurlijk kan.
Het doel zou altijd voor zonsondergang een 100% opgeladen batterij moeten zijn.
HomeWizard heeft geen idee of ik besluit later op de avond een extra wasje of wat dan ook te gaan draaien. De batterij kan nooit te vol zijn.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Heb je deze optie niet meer in de app:Gti2050 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:59:
Ik ben weer terug naar NOM, daarnaast werkt de app echt meer dan brak. Met drie batterijen laadt deze regelmatig niet de juiste percentages zien, is deze tergend traag en kan ik niet met de schakelaar een andere laadmodus selecteren of de batterijen volledig eenmalig laden.
Ik ben het eens met wat men zegt over dat HW natuurlijk niet weet welke grootverbruikers je vanavond of vannacht nog gaat gebruiken. Algoritme zal zoeken naar enige voorspelbaarheid in je gemiddelde stroomverbruik maar echte afwijkingen zijn moeilijk mee te nemen daarin.
Maar ik begrijp wel de gedachte achter de werking die je beschrijft zolang je een dynamisch contract hebt: terugleveren tegen prijzen richting einde van de middag levert meer op dan wat afname van het net in de nacht kost. Daarbij wordt ook rekening gehouden met RTE van de PiB. Als ik mijn RTE van 73% bijvoorbeeld afzet tegen de prijzen van einde middag vandaag (kaal tarief + opslag) van tussen de 13 en 18 cent, dan zou het tarief in de nacht structureel hoger moeten zijn dan minimaal 18 tot 25 cent. Maar hij wordt niet hoger dan 19 cent vannacht. Dus de keuze van Slim Laden dynamisch om niet op te slaan einde middag maar juist maximaal terug te leveren is financieel en ook qua levensduur accu wel goed te onderbouwen.
Maar ik begrijp je punt zeker, ik heb ook sterk het gevoel dat de accu gewoon maximaal vol moet zijn voor de nacht. Het is een soort van omdenken wat we moeten doen eigenlijk.
Overigens is dit een "probleem" dat vanaf 1 januari aanzienlijk minder zal spelen, want dan is de afname immers altijd met energiebelasting, maar bij het terugleveren krijg je die sowieso niet meer terug. Dus dan is terugleveren echt pas iets wat je wil doen als alles opgeladen is en ramvol zit... Tenzij de tarieven op enig moment echt anders dicteren. Maar dat is denk ik uitzonderlijk.
Inderdaad, als je niet optimaal wil laden/ontladen op basis van het verwachte verbruik in relatie tot tarief en/of netbelasting kan je beter klassiek stroom hamsteren vanaf de eerste zonnestraal, NOM dus.MichielFRL schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:42:
[...]
Helemaal mee eens!
Het doel zou altijd voor zonsondergang een 100% opgeladen batterij moeten zijn.
HomeWizard heeft geen idee of ik besluit later op de avond een extra wasje of wat dan ook te gaan draaien. De batterij kan nooit te vol zijn.
In de ochtend heb ik dan meestal nog 45% over en genoeg om tot een uur of 11 uit de twee batterijen te halen.
Zo ben ik verzekerd van volle batterijen en wel grotendeels slim aansturen.
Heb het wel geprobeerd maar kon het toch niet helemaal loslaten en elke dag kijken wat de laadstrategie is. En af en toe maakte hij vreemde keuzes om maar tot 50% te laden om voor middernacht al leeg te zijn.. Nu ben ik wel tevreden hoe het gaat.
Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black
Die heb ik alleen die optie werkt niet meer. Als ik het schuifje omhaal en ik ga terug zie ik die bolletjes wel en als ik dan vervolgens terug ga en het controleer dan staat het niet aan. Idem voor het switchten van de laadopties. Dus die stuur ik nu maar via Homey aan wegens het falen van de HomeWizard app.Knurt schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:50:
[...]
Heb je deze optie niet meer in de app:
[Afbeelding]
Ook het Display geeft regelmatig 1 of 2 circels niet weer. Haal ik dan de stroom van het display af, wacht een minuut of zo en sluit het dan weer aan, dan doen alle circels het weer.
2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023
Over de App kan ik geen oordeel geven, daar kijk ik eigenlijk nooit naar. Echter wat je zegt over de Display ( ik heb er 2) herken ik op geen enkele wijze. Ze werken probleemloos. Klinkt eerder alsof je verbinding met Wifi niet goed werkt.Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:55:
De HomeWizard app is sinds de overgang naar een andere server zeer onstabiel. Regelmatig een ronddraaiende circel in de nu weeegave bij Hoofdaansluiting. Batterijen percentage wat niet klopt. Als ik dan bij de batterijen kijk blijkt dat het percentage van 1 batterij betreft. Bij de andere batterijen staat dan laadpercentage 0. Wat beslist niet zo is. Sluit ik de app af en start ik die opnieuw op, dan gaat het vaak wel ineens goed. Kortom @HomeWizard_NL de app is een drama.
Ook het Display geeft regelmatig 1 of 2 circels niet weer. Haal ik dan de stroom van het display af, wacht een minuut of zo en sluit het dan weer aan, dan doen alle circels het weer.
Dit 'gedrag' wat jij beschrijft heb ik eigenlijk al sinds in HW gebruik, nu meer dan een jaar. Verder ben ik 3 batterijen wissels verder, dus er valt nog wel wat te verbeteren...hanev001 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:21:
[...]
Over de App kan ik geen oordeel geven, daar kijk ik eigenlijk nooit naar. Echter wat je zegt over de Display ( ik heb er 2) herken ik op geen enkele wijze. Ze werken probleemloos. Klinkt eerder alsof je verbinding met Wifi niet goed werkt.
Early adopters moeten blijkbaar wat 'pijn lijden''
Ik zie de relatie met Early adopters niet. Het werkt of het werkt niet.SpeedingWilly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:25:
[...]
Dit 'gedrag' wat jij beschrijft heb ik eigenlijk al sinds in HW gebruik, nu meer dan een jaar. Verder ben ik 3 batterijen wissels verder, dus er valt nog wel wat te verbeteren...
Early adopters moeten blijkbaar wat 'pijn lijden''
Overigens waarom denk jij dat ik daar niet onder val? Je noemt een jaar, ik heb mijn eerste batterij al langer.
[ Voor 6% gewijzigd door hanev001 op 10-07-2026 10:32 ]
Ik geef alleen maar aan dat er dus meer mensen last van hebben.hanev001 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:30:
[...]
Ik zie de relatie met Early adopters niet. Het werkt of het werkt niet.
Overigens waarom denk jij dat ik daar niet onder val? Je noemt een jaar, ik heb mijn eerste batterij al langer.
En als je over 2 jaar een HW product koopt denk ik dat de 'ervaring' wat fijner is zonder (aanloop) problemen...
Hier zelfde issue. Ligt niet aan Wi-Fi zoals iemand opperde. Heb het ook via 5G.Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:55:
De HomeWizard app is sinds de overgang naar een andere server zeer onstabiel. Regelmatig een ronddraaiende circel in de nu weeegave bij Hoofdaansluiting. Batterijen percentage wat niet klopt. Als ik dan bij de batterijen kijk blijkt dat het percentage van 1 batterij betreft. Bij de andere batterijen staat dan laadpercentage 0. Wat beslist niet zo is. Sluit ik de app af en start ik die opnieuw op, dan gaat het vaak wel ineens goed. Kortom @HomeWizard_NL de app is een drama.
“Geeft niet, ik struikel ook weleens over mijn draadloze netwerk”
Wifi hier is goed, zelfs perfect. Nooit problemen met de wifi. Trouwens als het aan de wifi zou liggen dan doet het hele display het niet.hanev001 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:21:
[...]
Over de App kan ik geen oordeel geven, daar kijk ik eigenlijk nooit naar. Echter wat je zegt over de Display ( ik heb er 2) herken ik op geen enkele wijze. Ze werken probleemloos. Klinkt eerder alsof je verbinding met Wifi niet goed werkt.
2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
:strip_exif()/f/image/o3BwLpLHlbDVSrH972vyneMz.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/55qmtjYMbd8tD703iiFWSYP3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jm4F1RyChzcYbsXo8fJjpSqb.png?f=fotoalbum_large)