• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik had laatst ook oranje knipperende lichtjes. In een ruimte waar het 24 graden was, en de batterij al een paar uur vol zat. Dus in mijn geval zal oververhitting het probleem niet geweest zijn. Ik heb hem een halve minuut uit gezet en weer aangezet. Dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het echt met de hitte te maken heeft, eerder iets in de firmware omdat het (blijkbaar) vrij plots bij een aanzienlijk aantal mensen gebeurt.

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:57
ArthurMorgan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:41:
Ik had laatst ook oranje knipperende lichtjes. In een ruimte waar het 24 graden was, en de batterij al een paar uur vol zat.
Hier ook al 4x dezelfde situatie gehad, de accu staat in de woonkamer onder de tafel met pc's. De eerste keer schrik je, nu is het met de grote knop uitzetten en 2 minuten later weer aan. En dan werkt de accu weer als van ouds.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:23
Als ik de interne kWh meter van de batterij mag geloven, heb er geen losse kWh meter of slimme stekker tussen, dan is mijn RTE op dit moment 76,6%.
Dat is dan vanaf vorig jaar maart/april gemeten. Batterij staat op de logeerkamer, en dat is het.

Grafiekje uit Homey van afgelopen maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1g_uyuKKWxH1dwzMe1ioohD0bE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3BwLpLHlbDVSrH972vyneMz.jpg?f=fotoalbum_large

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
ArthurMorgan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:41:
Ik had laatst ook oranje knipperende lichtjes. In een ruimte waar het 24 graden was, en de batterij al een paar uur vol zat. Dus in mijn geval zal oververhitting het probleem niet geweest zijn. Ik heb hem een halve minuut uit gezet en weer aangezet. Dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het echt met de hitte te maken heeft, eerder iets in de firmware omdat het (blijkbaar) vrij plots bij een aanzienlijk aantal mensen gebeurt.
Ik denk dat je gelijk hebt dat het een firmware probleem is. Ik had toevallig gisteren ook dat 1 van mijn batterijen oranje stond te knipperen. Vlak daarvoor had ik gezien dat hij in standby stond (witte leds) Geen enkele foutmelding in de App. Even uit, 10 seconden later weer aan en hij ging foutloos weer aan de slag. Moest alleen even de begrenzing weer uitschakelen.

Het lijkt een beetje op de al oude Windows benadering, even rebooten omdat er iets is vastgelopen.

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:02

joeri1

Cloud Engineer

Hier staan de PiBs op zolder, gestapeld, en bij een temperatuur van ~31 graden gaf de onderste aan dat die het wat 'moeilijker' had. Niet lang daarna verdween de melding weer.

• BelgianStar
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:38
Ik heb het nu al 2x gehad dat één van de PIB's blijft hangen op de Ruststand terwijl de andere gezellig afwisselend ontladen. Je merkt dan op 's morgens dat je van het net haalt en er nog 32% rest volgens de display.

Uit en aanzetten helpt meestal niet, toont ook enkel de witte leds, geen andere kleuren of foutcodes in de app.

Herkoppelen met de Wifi bied dan soelaas maar als ik alles van de wifi uitlees heeft die nooit verbinding verbroken.

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:25
ik heb sinds een dikke dag een dynamiach contract, maar snap niets van het HW algoritme om slim te laden met dynamische tarieven!

Het is hier nu wat grijs, de batterijen zijn bijna leeg, er is wel wat zonneoverschot en nu op de zeer goedkope uren gaan de batterijen niet laden en wordt de overtollige energie het net op gestuurd! Lijkt me niet echt slim! Ben weer terug naar 0 op de meter.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

• Plompie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:51
Het is vaak even wennen, maar het werkt toch vrij goed en in de app kan je zien wat de planning is (stippellijn van de SOC). Zo is hier het plan om 14.00 te gaan laden en dan voor 18.00 klaar te zijn. Tot die tijd zijn de tarieven ongeveer hetzelfde dus maakt niet zo veel uit wanneer hij gaat laten. Hoe later, hoe groter de kans dat je toch nog ergens shot zon-overschot krijgt en er minder uit het niet geladen hoeft te worden.
SpeedingWilly schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:33:
ik heb sinds een dikke dag een dynamiach contract, maar snap niets van het HW algoritme om slim te laden met dynamische tarieven!
Heeft dat algoritme niet meer tijd nodig om in te leren? Je zou het een paar dagen aan kunnen kijken.

Hoe dan ook, je geeft de slimheid uit handen aan een andere partij, dus helemaal begrijpen zul je het nooit.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• simonmdejong
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:43

simonmdejong

Blaat

Hier 3 batterijen draaien (in Beta 1.0706) tot op heden geen problemen gehad to afgelopen zondag.

Batterij 2 (230 cycles) in storing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8nCwjQTMrMjnANsngzv4ynjtVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsqicIXJ57hm52qVINuYawvY.jpg?f=fotoalbum_large
daarnaa maandag nog een keertje hetzelfde met batterij 2, en nu net deze melding met batterij 1 290 cycles).

Oplossing is om ze uit te zetten, stekker er uit, even tot 10 tellen en stekker er weer in en aan. maar toch. Vervelende is ook dat de beveiliging er weer op springt. Aanstaande zondag vertrekken we voor vakantie en zit er dan niet op te wachten om na een paar dagen 3 batterijen in storing te hebben en niet de mogelijk heid heb om ze te resetten

3x Homewizard PIB, 17 zonnepanelen 5450W piek power

• Ceja
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:00
SpeedingWilly schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:33:

Het is hier nu wat grijs, de batterijen zijn bijna leeg, er is wel wat zonneoverschot en nu op de zeer goedkope uren gaan de batterijen niet laden en wordt de overtollige energie het net op gestuurd! Lijkt me niet echt slim! Ben weer terug naar 0 op de meter.
Hier ook hetzelfde, laat het een paar dagen zijn gang gaan en kijken hoe het zich ontwikkeld.

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:21
simonmdejong schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:43:
Hier 3 batterijen draaien (in Beta 1.0706) tot op heden geen problemen gehad to afgelopen zondag.

[Afbeelding]
daarnaa maandag nog een keertje hetzelfde met batterij 2, en nu net deze melding met batterij 1 290 cycles).

Oplossing is om ze uit te zetten, stekker er uit, even tot 10 tellen en stekker er weer in en aan. maar toch. Vervelende is ook dat de beveiliging er weer op springt. Aanstaande zondag vertrekken we voor vakantie en zit er dan niet op te wachten om na een paar dagen 3 batterijen in storing te hebben en niet de mogelijk heid heb om ze te resetten
Toevallig, hier ook 1 van de twee batterijen met dezelfde melding.

hij gaf wel aan dat de beveiling eraf was, maar uiteindelijk staat het nog op 1600w laden/ ontladen en bij Veiligheidsrestrictie een groen bolletje en "aan". daar gaat dus iets mis.

@simonmdejong is er niemand die voor je op het huis past die even de knop kan uitzetten/ aanzetten?

[ Voor 4% gewijzigd door sweetdude op 02-07-2026 15:18 ]

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:44

Winkiller

De Mopperpot

Aanstaande zondag vertrekken we voor vakantie en zit er dan niet op te wachten om na een paar dagen 3 batterijen in storing te hebben en niet de mogelijk heid heb om ze te resetten
Zet ze op een smart plug, kan goedkoop en duur, bij de Action €6,49, ik gebruik ze ook op mijn Pibs.
vertrekken we voor vakantie en zit er dan niet op te wachten om na een paar dagen 3 batterijen in storing te hebben en niet de mogelijk heid heb om ze te resetten
Nou daar zit ik na mijn gebeurtenisje van gisteren ook wel een beetje mee. Ik ben totaal geen zin om een oma langs mijn huis te sturen en die een stekker uit en in te laten pluggen....

Toch maar vier smart pluggen opofferen dan? Ik vind het een beetje armoe, eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbIkAMnuNzyy3kn7DDSpTH_ulQA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mVWpQx44KzWDwjcdxmReEyT.jpg?f=fotoalbum_small

Aan de andere kant: ik heb vier batterijen, en als we weg zijn maakt het stilstaan van één (of zelfs twee. mogelijk zelfs drie) PiB's niet uit voor NOM. Maar zoals gisteren gooide het niet vol zijn van één PiB mijn schatting voor de avond en nacht wel een beetje in de war.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

[Afbeelding]

Ik had deze melding onlangs ook. Was na een heftige onweersbui met erg veel bliksem, waarbij ook mijn versterker 2x in de bescherming vloog. Het zou idd fijn zijn als HW iets in zou kunnen bouwen dat de batterij zichzelf herstart na een disruptie.

This title is for sale, please send me a PM

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:18
Plompie schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:41:
Het is vaak even wennen, maar het werkt toch vrij goed en in de app kan je zien wat de planning is (stippellijn van de SOC). Zo is hier het plan om 14.00 te gaan laden en dan voor 18.00 klaar te zijn. Tot die tijd zijn de tarieven ongeveer hetzelfde dus maakt niet zo veel uit wanneer hij gaat laten. Hoe later, hoe groter de kans dat je toch nog ergens shot zon-overschot krijgt en er minder uit het niet geladen hoeft te worden.
@Plompie en @SpeedingWilly

Ik gebruik de dynamische slimme planning nu al enkele weken.

Meestal vlekkeloos, maar vandaag had ik ook zo mijn twijfels.

De stippellijn (planning) veranderde van een target SOC van 100 naar 40%, en toen weer naar 60%, meestal te bereiken rond 1730-1800 uur. Maar die SOC bereiken kwam steeds verder uit zicht, want de start van het laden verschoof steeds verder naar achter, net alsof de belemmering in de planning het gebrek aan PV overschot was (het regende hier en de zonnepanelen leverden matig). Om 1500 uur, nog steeds met 20% en nog steeds op stand-by.

Dus heb ik eenmalig volladen aangezet, om de avond piek te kunnen overbruggen.

Jammer, niet in lijn met mijn ervaringen tot nu toe (zie mijn eerdere posts). Ik heb al enkele dagen de indruk dat er in de laatste firmware versie een component NOM is meegelift in het algoritme voor dynamisch slim laden. De eerste weken werkte het vlekkeloos.

Zal dit de komende dagen verder in de gaten houden.

Wat ook al enkele dagen hier tenminste speelt is het regelmatig “offline” gaan van de P1 meter (oude versie P1-G1) , terwijl de LED ring netjes groen brandt. Alleen op te lossen door de P1 meter los te koppelen. Gemeld bij HW, maar geen oplossing in zicht lijkt het.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:28
EVfan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:20:
[...]

De stippellijn (planning) veranderde van een target SOC van 100 naar 40%, en toen weer naar 60%, meestal te bereiken rond 1730-1800 uur. Maar die SOC bereiken kwam steeds verder uit zicht, want de start van het laden verschoof steeds verder naar achter, net alsof de belemmering in de planning het gebrek aan PV overschot was (het regende hier en de zonnepanelen leverden matig). Om 1500 uur, nog steeds met 20% en nog steeds op stand-by.

Jammer, niet in lijn met mijn ervaringen tot nu toe (zie mijn eerdere posts). Ik heb al enkele dagen de indruk dat er in de laatste firmware versie een component NOM is meegelift in het algoritme voor dynamisch slim laden. De eerste weken werkte het vlekkeloos.

Wat ook al enkele dagen hier tenminste speelt is het regelmatig “offline” gaan van de P1 meter (oude versie P1-G1) , terwijl de LED ring netjes groen brandt. Alleen op te lossen door de P1 meter los te koppelen. Gemeld bij HW, maar geen oplossing in zicht lijkt het.
Mijn eigen slim laden algoritme deed het ook zo ongeveer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZouBbF2V22yYx4j7CaiQByJk7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/52c1bSUutrgaBvMZk0R6gA2Z.png?f=fotoalbum_large

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:11
EVfan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:20:
[...]

De spread is echt heel dun. Dus in de nacht zal de batterij maar een paar uurtjes aan moeten gaan. Lijkt mij nog steeds goed te gaan, ook al gebruik ik het zelf nog niet.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

Pagina: 1 ... 281 282 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2