Taro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:33:
[...]

Een IP65 afgesloten behuizing zal geen stof verzamelen.
Waar maar aangezien je het dan hebt over een andere batterij dan die van HW niet relevant in dit forum

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:26
(RSH) schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:49:
[...]

Voor de balans en betere samenwerking, en het maakt inderdaad nu (nog) niet uit, maar in de toekomst wel.
Daar heb ik wel vraagtekens bij. Denk je dat of is dat al eens ergens gepubliceerd?
Heb vorig jaar een nieuwe slimme meter gekregen, maar nog steeds zonder fasedetectie.

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

RISL schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:05:
[...]

Daar heb ik wel vraagtekens bij. Denk je dat of is dat al eens ergens gepubliceerd?
Heb vorig jaar een nieuwe slimme meter gekregen, maar nog steeds zonder fasedetectie.
Er wordt weleens over gesproken door mensen die er rekening mee houden, maar er is officieel gezien nog nooit iets over gezegd of aangekondigd, dus zou ik mij er niet druk over maken.

Wel is het altijd goed en netjes om de fases intern zoveel mogelijk te balanceren. Dus met 3x PiB in een 3-fase huishouden: Verdelen op 1 PiB per groep per fase als je het netjes wil doen.

Zag gisteren ergens 4x HW PiB op 1 groep langskomen, dat kan prima in een 1-fase huishouden, in een 3-fase huishouden had ik die persoonlijk echter netjes verdeeld, dat kost iets meer, maar het biedt ook weer andere voordelen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Taro schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:13:
[...]

Er wordt weleens over gesproken door mensen die er rekening mee houden, maar er is officieel gezien nog nooit iets over gezegd of aangekondigd, dus zou ik mij er niet druk over maken.

Wel is het altijd goed en netjes om de fases intern zoveel mogelijk te balanceren. Dus met 3x PiB in een 3-fase huishouden: Verdelen op 1 PiB per groep per fase als je het netjes wil doen.

Zag gisteren ergens 4x HW PiB op 1 groep langskomen, dat kan prima in een 1-fase huishouden, in een 3-fase huishouden had ik die persoonlijk echter netjes verdeeld, dat kost iets meer, maar het biedt ook weer andere voordelen.
Dat verdelen klinkt mooi maar is als je er over nadenkt complete onzin. De sturing van de batterijen is op basis van het P1-meter saldo, dus zonder enige invloed van wat er op de fasen gebeurd. Het is dus heel goed mogelijk dat de vraag is op 1 fase maar dat deze wordt gedekt door een batterij op een andere fase ondanks dat je wel een batterij op de fase met de vraag hebt zitten.

De enige actie die enige zin heeft is om de batterijen voor het laden op de zelfde fase te zetten als waar de zonnepanelen omvormer op zit als het een 1 fase omvormer is.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:43
Taro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:33:
[...]

Een IP65 afgesloten behuizing zal geen stof verzamelen.
Gaat de luchtstroom dan langs een afgesloten deel waar de electrische componenten in zitten?

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

Jan Workum schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:45:
[...]

Gaat de luchtstroom dan langs een afgesloten deel waar de electrische componenten in zitten?
Ja, koelribben, doorgaans de hele bovenkant of achterkant van de omvormer. Voordeel is dat er geen stof/water in kan komen, geen bewegende onderdelen en geen geluid. Verwacht persoonlijk ook wel dat als HomeWizard met een versie 2.0 uit gaat komen van de PiB dat die passief gekoeld zal zijn.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Taro schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:48:
[...]

Ja, koelribben, doorgaans de hele bovenkant of achterkant van de omvormer. Voordeel is dat er geen stof/water in kan komen, geen bewegende onderdelen en geen geluid. Verwacht persoonlijk ook wel dat als HomeWizard met een versie 2.0 uit gaat komen van de PiB dat die passief gekoeld zal zijn.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Die koelribben maken de batterij groter en zwaarder en zijn van metaal wat betekend dat ze niet meer veilig als plug-in systeem gebruikt kunnen worden.
Dat soort opzet is meer iets voor batterijen met een groter opslag vermogen die vast geinstalleerd worden.

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-02 08:21
hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:13:
[...]

Die koelribben maken de batterij groter en zwaarder en zijn van metaal wat betekend dat ze niet meer veilig als plug-in systeem gebruikt kunnen worden.
Dat soort opzet is meer iets voor batterijen met een groter opslag vermogen die vast geinstalleerd worden.
8)7 En deze 'wijsheid' komt precies waar vandaan?

• Jan Workum
Taro schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:48:
[...]

Dat snap ik maar mijn opmerking ging over de huidige Homewizard PIB, daar gaat de luchtstroom toch door de behuizing heen?

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

GM15 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:20:
[...]

[...]

8)7 En deze 'wijsheid' komt precies waar vandaan?
Hoe bedoeld u. Heeft u nog nooit een appararaat met koelribben gezien?

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:10

fxs81

Julianadorp

Jan Workum schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:32:
[...]

Dat snap ik maar mijn opmerking ging over de huidige Homewizard PIB, daar gaat de luchtstroom toch door de behuizing heen?
Klopt, aan de bovenkant.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:13
hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:51:
[...]

Ik snap je eerdere opmerking ook niet. Een merk als
Zendure heeft bovenop de omvormer toch koelribben? Dit zou dan volgens jou niet meer veilig zijn? Tenminste zo lees ik je opmerking.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:25
Jan Workum schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:32:
[...]

Maar de reacties hierboven gingen in op het advies van Henkoes om
"Voor een stoffige omgeving zou ik toch echt een stekker batterij die passief gekoeld wordt (en stofdicht is) adviseren."

Dat is dus een ander type batterij dan de HW PIB, welke met externe koelribben werkt. Dáárover ging vervolgens het hele IP65, zwaarder en groter, betere aarding / veiligheid verhaal.

• Jan Workum
Propheticus schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:10:
[...]

Maar de reacties hierboven gingen in op het advies van Henkoes om
"Voor een stoffige omgeving zou ik toch echt een stekker batterij die passief gekoeld wordt (en stofdicht is) adviseren."

Dat is dus een ander type batterij dan de HW PIB, welke met externe koelribben werkt. Dáárover ging vervolgens het hele IP65, zwaarder en groter, betere aarding / veiligheid verhaal.
Helemaal eens met het advies. Dit was voor mij de doorslaggevende reden voor een batterij met passieve koeling te kiezen.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

meesje schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:09:
[...]

Ik snap je eerdere opmerking ook niet. Een merk als
Zendure heeft bovenop de omvormer toch koelribben? Dit zou dan volgens jou niet meer veilig zijn? Tenminste zo lees ik je opmerking.
De behuizing van HW is kunststof en daarom is het geen probleem als deze op een niet geaard WCD wordt aangesloten.
Koelribben zijn van metaal en als je dan niet geaard gaat aansluiten heb je dus het risico dat je via dat metaal onder spanning kan komen te staan. Dat is dus gevaarlijk.
Ik ken de Zendure niet maar als die niet geaard kan worden aangesloten is dat behoorlijk link.

• admano
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16:41
Kon het niet laten wat foto's van de binnenkant te maken. Cellen zelf zijn blauw van kleur.
De batterij heb ik afgelopen Maart mogen ontvangen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWps7OJ5RfrVwJuVaFzf5PUBEos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWfY0bK7hboYKTUjpdPv3tq8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqQcBb1Zg_t_a02gpY9J_Tc1e40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOKDLa6IDCKiShIzXpkF9phq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGJRsFKeaNkpix-KWnzLAe5aKDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgfXA8gDStGQK9c75PRJqO0J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7LCrWmFYZNSek9kc9v7X8DzAqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1i6tBeA196NLC94Wpw3ShK2a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jg2lnp-8PTMmVmM9QMtQ0QhmoGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TURvaC8Bn9n9onDF5FPWRfik.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyuE_StJjsEk2XkU_rNz11AGcLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1KgG6AZE8PxxyBDjEF3VcGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Iu-UXHJP9vMd7vfmIuaGJ0FIJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjkK6tXeEvUqiJZZGUpkuV60.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEIlyDvrm-MxZrXj8lJ8piixDc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCS62NxjSkeclBykboFWOaEO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZ8arweaPb2c-oZUKqiKhcZ6k3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruJIbJQNXrBSf4tfvZAUSGBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyejgBte5heuUJzZgbBLUjxYBiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnuQxPOyXCSXIN19ZrSILwVd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuSHDuNOo1L0I_SusihlYVvXlco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDU6WJ5jd7kf9ZHiaHqc3OgC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwpU-2ant4a5zV0kkRHRF2Mp7Zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzXsR527EMYG4w6wudAWZfHf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeKOHfrKlL9JyugWzvfSS_BQnWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDioUEsyVaiDUMtm6HYpcWpK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7gTmaYLoc5VzUwfnZf_54BCwv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/basaKKrTXwKCcb80XcfQIQl3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYEbedg00J_G5RDT9UQPEyrm-TA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEBFhZuQWVxopxGyDxfWuGIC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKyOAtZF-CDrh0O0Myv8LjSc8QQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjaFEDgvWJOMcCp1oBqV0AjU.jpg?f=fotoalbum_large

• meesje
hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:33:
[...]

De behuizing van HW is kunststof en daarom is het geen probleem als deze op een niet geaard WCD wordt aangesloten.
Koelribben zijn van metaal en als je dan niet geaard gaat aansluiten heb je dus het risico dat je via dat metaal onder spanning kan komen te staan. Dat is dus gevaarlijk.
Ik ken de Zendure niet maar als die niet geaard kan worden aangesloten is dat behoorlijk link.
Bedankt voor je reactie. De nuance van geaard wcd had ik gemist. Ik ben overigens geen expert, maar ik zou apparaten als een thuisbatterij altijd op een geaard wcd aansluiten. Los van of dat perse nodig is (bij een HW).

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xFz95SIe4FzOyUuDzsn1V2k2mQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmQ8PbVYqYAFOnMddRgoKYov.jpg?f=fotoalbum_large
Zon schijnt omvormer werkt maar in de HW app blijft het bolletje oranje. Ook al nieuwe token in gevoerd.

• meesje
Ral23087 schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:58:
[Afbeelding]
Zon schijnt omvormer werkt maar in de HW app blijft het bolletje oranje. Ook al nieuwe token in gevoerd.
Hiervoor hebben we het HW Storingen topic.
Storing Homewizard app?

• GM15
hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:51:
[...]

Zeker wel daarom slaat jouw opmerking dat een batterij met koelribben
niet meer veilig als plug-in systeem gebruikt kunnen worden.
Helemaal nergens op, derhalve de vraag waar je die wijsheid vandaan hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door GM15 op 21-12-2025 13:13 ]

Mooi om wat meer van de binnenkant te zien. Ik vraag me wel af of je daarmee je garantie niet onderuit hebt gehaald.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 00:20
Goedkope stekkers die niet echt geschikt zijn voor hoge stromen .

20kWh eigenbouw thuis accu's met 2 powerstreams.

• meesje
Destijds ten tijde van het interview met HW (video/podcast) dacht ik altijd dat voor het einde van dit jaar het slim laden obv dynamische tarieven beschikbaar zou komen voor de thuisbatterij. Uit onderstaand artikel maak ik op dat we dit komend kwartaal mogen verwachten.
https://www.p1meter.nl/ho...namische-energietarieven/
GM15 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:09:
[...]

Zeker wel daarom slaat jouw opmerking dat een batterij met koelribben
[...]

Helemaal nergens op, derhalve de vraag waar je die wijsheid vandaan hebt.
Reeds beantwoord lees de post van een paar minuten hiervoor

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:49
meesje schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:03:
[...]

Hiervoor hebben we het HW Storingen topic.
Storing Homewizard app?
Oke leuk de link,maar na de laatste update van HW werkt het niet meer en daar voor wel...

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:27
hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:22:
[...]

Reeds beantwoord lees de post van een paar minuten hiervoor
Interessant punt. Kun je toelichten waarom passieve koeling met ribben volgens jou alleen geschikt is voor vaste thuisbatterijen en niet voor plug-in batterijen?

Ik ben oprecht benieuwd naar de technische redenatie, zeker omdat er meerdere plug-in batterijen op de markt zijn die passief gekoeld zijn.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Mooie foto’s. Bedankt

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

geert1992 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:40:
[...]

Interessant punt. Kun je toelichten waarom passieve koeling met ribben volgens jou alleen geschikt is voor vaste thuisbatterijen en niet voor plug-in batterijen?

Ik ben oprecht benieuwd naar de technische redenatie, zeker omdat er meerdere plug-in batterijen op de markt zijn die passief gekoeld zijn.
Je antwoord op een post waarin ik verwijs naar een eerdere post waarin ik dat hebt uitgelegd.
Je kan die post ook lezen voordat je de vraag opnieuw stelt.
meesje schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:19:
Destijds ten tijde van het interview met HW (video/podcast) dacht ik altijd dat voor het einde van dit jaar het slim laden obv dynamische tarieven beschikbaar zou komen voor de thuisbatterij. Uit onderstaand artikel maak ik op dat we dit komend kwartaal mogen verwachten.
https://www.p1meter.nl/ho...namische-energietarieven/
Op dit moment loopt er nog een beta firmware onder de beta testers m.b.t. het alleen opladen / ontladen van de batterij. Recent is er een verbeterde versie uitgebracht. Ik zelf zag ook spontaan wisselingen van modi. Dat lijkt er nu uit. Na de update van de verbeterde versie is het niet meer gesignaleerd. Software ontwikkeling kost gewoon tijd. Bouw zelf bv maar eens iets in HA / Homey voor de PIB. Er zit altijd wel iets in de software waar je dan net geen rekening mee hebt gehouden of bij testen pas boven komt drijven. Het is nu kerstvakantie dus ik verwacht dat bij HW dat het ook wat rustiger draait allemaal.

Ik denk dat het uitrollen van een "voorspellend" systeem best wel een leuke update gaat worden maar vast niet zonder slag of stoot zal gaan. Er is niks veranderlijker dan het weer. Probeer dat maar eens goed te voorspellen. Ik vind dit dan toch echt wel een leuk staaltje innovatie. Ook een leuke klus voor hier om dit af te stemmen op het andere merk batterijen dat hier staat. Benieuwd.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• geert1992
hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:05:
[...]

Je antwoord op een post waarin ik verwijs naar een eerdere post waarin ik dat hebt uitgelegd.
Je kan die post ook lezen voordat je de vraag opnieuw stelt.
Ik heb die eerdere post gelezen. Als ik je goed begrijp zeg je dat koelribben de batterij groter en zwaarder maken, en dat dit volgens jou ongeschikt of onveilig is voor plug-in gebruik.

Wat ik nog niet helemaal snap, is waarom gewicht en formaat automatisch zouden betekenen dat iets geen plug-in batterij kan zijn. Dat voelt voor mij meer als een ontwerpkeuze dan als een harde technische grens.

Er zijn namelijk wel degelijk plug-in batterijen met passieve koeling. Kun je uitleggen welke concrete veiligheidsregel of norm hier volgens jou dan in de knel komt?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• meesje
Ral23087 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:39:
[...]

Oke leuk de link,maar na de laatste update van HW werkt het niet meer en daar voor wel...
Ik verwijs je naar het juiste topic, zodat we in dit topic niet off topic gaan. Je kunt in het ‘storing’ topic meer lotgenoten vinden.

• meesje
Devke schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:29:
[...]

Op dit moment loopt er nog een beta firmware onder de beta testers m.b.t. het alleen opladen / ontladen van de batterij. Recent is er een verbeterde versie uitgebracht. Ik zelf zag ook spontaan wisselingen van modi. Dat lijkt er nu uit. Na de update van de verbeterde versie is het niet meer gesignaleerd. Software ontwikkeling kost gewoon tijd. Bouw zelf bv maar eens iets in HA / Homey voor de PIB. Er zit altijd wel iets in de software waar je dan net geen rekening mee hebt gehouden of bij testen pas boven komt drijven. Het is nu kerstvakantie dus ik verwacht dat bij HW dat het ook wat rustiger draait allemaal.

Ik denk dat het uitrollen van een "voorspellend" systeem best wel een leuke update gaat worden maar vast niet zonder slag of stoot zal gaan. Er is niks veranderlijker dan het weer. Probeer dat maar eens goed te voorspellen. Ik vind dit dan toch echt wel een leuk staaltje innovatie. Ook een leuke klus voor hier om dit af te stemmen op het andere merk batterijen dat hier staat. Benieuwd.
Ik begrijp je hele verhaal hoor, maar dat was helemaal niet punt. Ik heb er alle begrip voor dat het iets moeilijker is/langer duurt. Echter door wat er was gezegd in de podcast had ik wat hogere verwachtingen. Doe dan een keertje een tussentijdse communicatie. Nu moet je via via vernemen dat het Q1 volgend jaar geworden.
meesje schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:40:
[...]

Ik begrijp je hele verhaal hoor, maar dat was helemaal niet punt. Ik heb er alle begrip voor dat het iets moeilijker is/langer duurt. Echter door wat er was gezegd in de podcast had ik wat hogere verwachtingen. Doe dan een keertje een tussentijdse communicatie. Nu moet je via via vernemen dat het Q1 volgend jaar geworden.
Fair punt. Daar kan ik me helemaal in vinden. Deze tip al eens naar @HomeWizard_NL gecommuniceerd. Meer dan dat kan ik niet doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 21-12-2025 15:10 ]

geert1992 schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:32:
[...]

Ik heb die eerdere post gelezen. Als ik je goed begrijp zeg je dat koelribben de batterij groter en zwaarder maken, en dat dit volgens jou ongeschikt of onveilig is voor plug-in gebruik.

Wat ik nog niet helemaal snap, is waarom gewicht en formaat automatisch zouden betekenen dat iets geen plug-in batterij kan zijn. Dat voelt voor mij meer als een ontwerpkeuze dan als een harde technische grens.

Er zijn namelijk wel degelijk plug-in batterijen met passieve koeling. Kun je uitleggen welke concrete veiligheidsregel of norm hier volgens jou dan in de knel komt?
Je hebt alleen de eerste post gelezen, niet die met de verdere uitleg.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84230458
Interessant om te zien, bedankt. Mij viel dit op, is dat stof of iets anders?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6SEt8B-mfS4g-V1X9Ny6O66OzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UMDt6cAjqTQyVTzfyFSESdKA.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast hebben ze zo te zien geen rekening gehouden met expansie, de printplaat die wordt gebruikt om de polen te verbinden bestaat uit 1 geheel, terwijl de cellen op een andere manier kunnen uitzetten/krimpen op basis van temperatuursverschillen dan een printplaat. Veel merken gebruiken daarom flexibele busbars die mee kunnen bewegen, dat is een stuk veiliger en voorkomt druk op de plus en min polen met risico op beschadiging en in het ergste geval kortsluiting.

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:49
admano schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:33:
Kon het niet laten wat foto's van de binnenkant te maken. Cellen zelf zijn blauw van kleur.
De batterij heb ik afgelopen Maart mogen ontvangen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de foto's, maar toch wel een stofverzamelaar zo te zie. _/-\o_

• geert1992
hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:11:
[...]

Je hebt alleen de eerste post gelezen, niet die met de verdere uitleg.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84230458
Ik snap je punt over metaal en aarding, maar ik denk dat kunststof = veiliger wel wat kort door de bocht is.

Een metalen behuizing of koelribben kunnen juist veilig zijn in combinatie met goede isolatie en aarding. Bij een fout wordt de spanning dan afgevoerd en grijpt de beveiliging in.

Daarnaast is metaal ook voorspelbaarder bij hitte en brand dan kunststof. Kunststof kan smelten en vervormen, terwijl metaal langer zijn vorm behoudt en warmte beter afvoert. Vooral in combinatie met een brandvertrager aanboort.

Bij actieve koeling komt daar nog bij dat ventilatoren in een gesloten ruimte stof aantrekken. Dat kan de koeling verslechteren en op termijn juist een extra risico vormen, iets wat je bij passieve koeling niet/minder hebt.

En in nieuwbouwwoningen zijn stopcontacten tegenwoordig vrijwel altijd geaard, dus in dat scenario zie ik niet waarom een plug-in batterij met metalen delen per definitie onveilig zou zijn.
Je kan meten of er aarde is, en de batterij niet laten werken zonder.

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Devke schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:29:
[...]

Door de lancering van Homey Self Hosted Server kon ik de code weer aanpassen voor het pairen van de batterij, kWh en P1. Omdat iedereen dat natuurlijk wil proberen. 😩

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

geert1992 schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:55:
[...]

Ik snap je punt over metaal en aarding, maar ik denk dat kunststof = veiliger wel wat kort door de bocht is.

Een metalen behuizing of koelribben kunnen juist veilig zijn in combinatie met goede isolatie en aarding. Bij een fout wordt de spanning dan afgevoerd en grijpt de beveiliging in.

Daarnaast is metaal ook voorspelbaarder bij hitte en brand dan kunststof. Kunststof kan smelten en vervormen, terwijl metaal langer zijn vorm behoudt en warmte beter afvoert. Vooral in combinatie met een brandvertrager aanboort.

Bij actieve koeling komt daar nog bij dat ventilatoren in een gesloten ruimte stof aantrekken. Dat kan de koeling verslechteren en op termijn juist een extra risico vormen, iets wat je bij passieve koeling niet/minder hebt.

En in nieuwbouwwoningen zijn stopcontacten tegenwoordig vrijwel altijd geaard, dus in dat scenario zie ik niet waarom een plug-in batterij met metalen delen per definitie onveilig zou zijn.
Volgens mij werkt mijn Zendure met passieve koeling bijvoorbeeld niet eens op een niet geaard stopcontact. Ik kan me herinneren dat ik de hele batterij setting even heb moeten verhuizen omdat de elektricien op die locatie erbij moest. Zendure toen op een niet geaard WCD geprikt en geen reactie. Even met een geaard verlengsnoer naar een geaard WCD gekoppeld e voila.... prik. Toeval? Of zeker een beveiliging? Testen kan maar dan zou ik weer moeten gaan sjouwen.... ik pas ff >:)

PIBS kunnen gewoon op een geaard en niet geaarde WCD functioneren.

Tebbie schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:58:
[...]

Door de lancering van Homey Self Hosted Server kon ik de code weer aanpassen voor het pairen van de batterij, kWh en P1. Omdat iedereen dat natuurlijk wil proberen. 😩
Als het naast proberen ook maar gebruikt gaat worden dan _/-\o_

geert1992 schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:55:
[...]

Je mist het punt wat ik probeer te maken.

Je hebt gelijk dat als de batterijen juist geaard zijn de koelribben geen extra gevaar opleveren.
Dat punt over brand is nonsens. Als de boel in brand staat maakt het niet uit hoe hij is aangesloten. Je kan dan alleen maar de brandweer bellen en hopen dat die de boel kan blussen voor je huis afbrand.

Maar waar het om gaat is dat plug-in batterijen overal in het huis neer gezet kunnen worden en dat niet iedereen weet dat het wel of niet geaard zijn een verschil in veiligheid inhoud als er blote metalen onderdelen zijn.

De nieuwe huizen hebben geaarde WCD's maar de al wat oudere huizen (de meerderheid) hebben geen aarde op die plaatsen die voor een plug in batterij juist het meest geschikt zijn.

• admano
Taro schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:12:
[...]

Interessant om te zien, bedankt. Mij viel dit op, is dat stof of iets anders?
[Afbeelding]

Daarnaast hebben ze zo te zien geen rekening gehouden met expansie, de printplaat die wordt gebruikt om de polen te verbinden bestaat uit 1 geheel, terwijl de cellen op een andere manier kunnen uitzetten/krimpen op basis van temperatuursverschillen dan een printplaat. Veel merken gebruiken daarom flexibele busbars die mee kunnen bewegen, dat is een stuk veiliger en voorkomt druk op de plus en min polen met risico op beschadiging en in het ergste geval kortsluiting.
Dit is dus stof. Ik heb aan de buitenzijde van de batterij een 120 mm ventilator bevestigd, draaiend op 9 volt. De plek waar deze staat – in de gang – is niet een locatie waar de (robot)stofzuiger vaak komt.

Onder de elektronica­kast zit een kunststof plaat met uitsparingen aan één zijde, waarschijnlijk bedoeld voor gedeeltelijke geforceerde ventilatie of afzuiging van de cellen. Daaronder bevindt zich een grote geplastificeerde printplaat met de opdruk **“HomeWizard”**. Deze kan alleen worden verwijderd door de schroeven langs de rand los te draaien én alle polen los te koppelen, wat ik niet aandurf.

Hoe het nu zit met de garantie? Geen idee – dat is natuurlijk mijn verantwoordelijkheid.
De grootste gok was of de omvormer zichzelf niet op slot zou zetten bij het af- en aankoppelen. Gelukkig ging na het aansluiten de batterij direct aan en verscheen binnen enkele seconden de melding: **“Synchronisatie met het lichtnet”**.

Het lijkt erop dat de omvormer zichzelf opnieuw moest ontladen. Hij stond volledig leeg in de stand-by modus in de app, maar blijkbaar had hij nog 1% gevonden en was rustig aan het ontladen met 60 watt.
admano schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:17:
[...]

Dit is dus stof. Ik heb aan de buitenzijde van de batterij een 120 mm ventilator bevestigd, draaiend op 9 volt. De plek waar deze staat – in de gang – is niet een locatie waar de (robot)stofzuiger vaak komt.

Onder de elektronica­kast zit een kunststof plaat met uitsparingen aan één zijde, waarschijnlijk bedoeld voor gedeeltelijke geforceerde ventilatie of afzuiging van de cellen. Daaronder bevindt zich een grote geplastificeerde printplaat met de opdruk **“HomeWizard”**. Deze kan alleen worden verwijderd door de schroeven langs de rand los te draaien én alle polen los te koppelen, wat ik niet aandurf.

Hoe het nu zit met de garantie? Geen idee – dat is natuurlijk mijn verantwoordelijkheid.
De grootste gok was of de omvormer zichzelf niet op slot zou zetten bij het af- en aankoppelen. Gelukkig ging na het aansluiten de batterij direct aan en verscheen binnen enkele seconden de melding: **“Synchronisatie met het lichtnet”**.

Het lijkt erop dat de omvormer zichzelf opnieuw moest ontladen. Hij stond volledig leeg in de stand-by modus in de app, maar blijkbaar had hij nog 1% gevonden en was rustig aan het ontladen met 60 watt.
Waar ik benieuwd naar ben is of je gemerkt hebt dat de extra ventilator de batterij in de zomer maanden langer "koel" hield, dus langer op vol vermogen door kon en of je iets kunt zeggen over eventuele RTE verbetering? Ik heb van de zomer eraan gedacht een extra fan te plaatsen om dit te testen maar heb het i.v.m. evt garantie afspraken maar gelaten zoals het was. Durfde die gok niet aan.

• geert1992
hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:17:
[...]

Je mist het punt wat ik probeer te maken.

Je hebt gelijk dat als de batterijen juist geaard zijn de koelribben geen extra gevaar opleveren.
Dat punt over brand is nonsens. Als de boel in brand staat maakt het niet uit hoe hij is aangesloten. Je kan dan alleen maar de brandweer bellen en hopen dat die de boel kan blussen voor je huis afbrand.

Maar waar het om gaat is dat plug-in batterijen overal in het huis neer gezet kunnen worden en dat niet iedereen weet dat het wel of niet geaard zijn een verschil in veiligheid inhoud als er blote metalen onderdelen zijn.

De nieuwe huizen hebben geaarde WCD's maar de al wat oudere huizen (de meerderheid) hebben geen aarde op die plaatsen die voor een plug in batterij juist het meest geschikt zijn.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Niet elke brand is hetzelfde. Een brand kan ook van buitenaf ontstaan, waarbij een metalen behuizing juist kan helpen om een LFP-brand te voorkomen of in elk geval te vertragen.

Een metalen behuizing kan hitte en vlammen langer tegenhouden en dat kan in bepaalde situaties echt van belang zijn. Om dat dan als “nonsens” te bestempelen vind ik wat kort door de bocht.

Als ik kijk naar de eerder geposte foto’s van de binnenkant, zie ik bovendien al behoorlijk wat stof. Bij actieve koeling blijft dat zich ophopen, wat de koeling kan verslechteren en op termijn juist extra risico kan geven. In een gesloten ruimte lijkt me dat wel degelijk iets om mee te nemen, terwijl dat nu wat onderbelicht blijft.

Wat betreft aarding: ik ken eigenlijk geen woningen zonder aardpen in de grond. In oudere huizen is aarding inderdaad niet overal doorgetrokken naar elk stopcontact, maar dat is in de meeste gevallen relatief eenvoudig te verhelpen.

De stelling dat een metalen behuizing alleen geschikt zou zijn voor vaste installaties is naar mijn idee inmiddels ook door meerdere merken weerlegd. Voor mij blijft het vooral een kwestie van ontwerp, beveiliging en correcte installatie, niet van het principe plug-in versus vast.

Aanvullend:
Wat daarbij misschien ook meespeelt: de plekken waar vaak géén geaard stopcontact aanwezig is, zijn in de praktijk ook vaak de meest stoffige ruimtes van het huis.

Juist daar kan actieve koeling met ventilatoren extra nadelig zijn, omdat stof zich blijft ophopen in en rond de elektronica. Dat kan de koeling verminderen en op termijn het risico verhogen. Passieve koeling heeft dat nadeel veel minder, omdat er geen lucht wordt aangezogen.

In dat licht voelt het voor mij wat tegenstrijdig om aarding als hoofdargument te gebruiken, maar het stof- en onderhoudsaspect buiten beschouwing te laten.

[ Voor 15% gewijzigd door geert1992 op 21-12-2025 17:29 ]

• admano
Devke schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:37:
[...]

Waar ik benieuwd naar ben is of je gemerkt hebt dat de extra ventilator de batterij in de zomer maanden langer "koel" hield, dus langer op vol vermogen door kon en of je iets kunt zeggen over eventuele RTE verbetering? Ik heb van de zomer eraan gedacht een extra fan te plaatsen om dit te testen maar heb het i.v.m. evt garantie afspraken maar gelaten zoals het was. Durfde die gok niet aan.
In de zomer heb ik één keer een melding gehad over de temperatuur. Dat gebeurde nadat de batterij volledig was ontladen en direct daarna weer maximaal werd opgeladen door de zon.
Na het plaatsen van de ventilator heb ik geen meldingen meer gehad.
De 120 mm ventilator op 9 volt maakt iets minder geluid dan de ventilatoren in de plug-in batterij op volle toeren.

De RTE staat momenteel op 75,3%, inclusief enkele keren handmatig opladen.
Ikzelf houd mij niet zo bezig met de RTE en kan ook niet aangeven of due hoger of lager zou zijn zonder fan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXnVsQ32TXpumWQpL9lvsca_dQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbEpAD019z2xjRWDorMDDmhl.jpg?f=fotoalbum_large

• GM15
geert1992 schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:44:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal eens.
Het is niet de eerste keer dat @hanev001 dit soort eigen wijsheden ventileert
een PIB met koelribben is onveilig.
Slaat echt nergens op
admano schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:07:
[...]

In de zomer heb ik één keer een melding gehad over de temperatuur. Dat gebeurde nadat de batterij volledig was ontladen en direct daarna weer maximaal werd opgeladen door de zon.
De 120 mm ventilator op 9 volt maakt iets minder geluid dan de ventilatoren in de plug-in batterij op volle toeren.

Ikzelf houd mij niet zo bezig met de RTE en kan ook niet aangeven of due hoger of lager zou zijn zonder fan
[Afbeelding]
Dank voor de info. De ventilator "overruled" de pib fan?
Okey aan de RTE waarde te zien zit je aardig in de prik van de meeste. Gemeten middels de sensoren van de batterij? Socket? kWh meter?

Het lijkt op de foto alsof je de batterij koelt door de lucht van voor naar achter door de batterij te laten blazen? Volgens mij is dat de aan-uit schakelaar op de foto die ik zie,

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 21-12-2025 17:18 ]

• admano
Devke schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:15:
[...]

Dank voor de info. De ventilator "overruled" de pib fan?
Okey aan de RTE waarde te zien zit je aardig in de prik van de meeste. Gemeten middels de sensoren van de batterij? Socket? kWh meter?

Het lijkt op de foto alsof je de batterij koelt door de lucht van voor naar achter door de batterij te laten blazen? Volgens mij is dat de aan-uit schakelaar op de foto die ik zie,
De ventilatoren van de batterij draaien niet hoorbaar harder. Zoals te zien op een van de foto’s zijn deze vier pinnen links en rechts op de print aangesloten, vermoedelijk PWM- en temperatuurafhankelijk aangestuurd.

De 120 mm ventilator blaast bij een belasting van ongeveer 800 watt (ont)lading behoorlijk wat warmte uit. Deze ventilator heb ik toegevoegd na de eerste temperatuursmelding, omdat ik liever zie dat de elektronica koeler draait dan “normaal”.

Kant van de aan uit schakelaar zit de electronica box boven. Hij zuigt dus de lucht door de bovenzijde behuizing naar buiten

[ Voor 6% gewijzigd door admano op 21-12-2025 17:25 ]

admano schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:20:
[...]

De ventilatoren van de batterij draaien niet hoorbaar harder. Zoals te zien op een van de foto’s zijn deze vier pinnen links en rechts op de print aangesloten, vermoedelijk PWM- en temperatuurafhankelijk aangestuurd.

De 120 mm ventilator blaast bij een belasting van ongeveer 800 watt (ont)lading behoorlijk wat warmte uit. Deze ventilator heb ik toegevoegd na de eerste temperatuursmelding, omdat ik liever zie dat de elektronica koeler draait dan “normaal”.
Leuke testjes. Heb je een indicatie hoe ver de temperatuur vanuit de oorspronkelijke versie en met de extra fan zakt? M.a.w. wat is de winst qua temperatuur daling.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:34
admano schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:07:
[...]

[Afbeelding]
Ik zou dat niet durven. Naar mijn mening verstoor je hiermee de werking van de eigen ventilators van de PiB.
Ik heb een andere benadering: een grote ventilator voor de PiB’s die de warme lucht weg van de PiB’s de verdere ruimte inblaast. Werkt perfect. Ze staan op zolder, dus geen last van de ventilator. Die ventilator wordt aangestuurd met een Aquara temperatuursensor, die bovenop de PiB ligt, doormiddel van een flow in Homey. Als de temperatuur boven 32 graden komt, dan slaat hij aan en als de temperatuur beneden de 31 graden komt slaat hij af. Werkt voor mij perfect, geen last meer gehad van te warme PiB’s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiNd4sC2eVsj0Y0umj0DZ5bRQ4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvKDx7n7HIoyrCGv1a1nv2hj.jpg?f=fotoalbum_large

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

GM15 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:12:
[...]

Het is niet de eerste keer dat @hanev001 dit soort eigen wijsheden ventileert
[...]

Slaat echt nergens op
Mensen laat ik je vooral niet tegenhouden om een apparaat met blote metalen delen aan te sluiten zonder aarding. Het is jullie begrafenis niet de mijne.
Wat jullie niet lijken te begrijpen dat hier op deze site mensen zijn die het gevaar daarvan inzien en maatregelen nemen. Echter de HW batterij is voor de Henk en Truus doelgroep bestemd en die zullen dat niet altijd onderkennen.

• GM15
hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:22:
[...]

Mensen laat ik je vooral niet tegenhouden om een apparaat met blote metalen delen aan te sluiten zonder aarding. Het is jullie begrafenis niet de mijne.
Wat jullie niet lijken te begrijpen dat hier op deze site mensen zijn die het gevaar daarvan inzien en maatregelen nemen. Echter de HW batterij is voor de Henk en Truus doelgroep bestemd en die zullen dat niet altijd onderkennen.
Man,.man,... man,... "begrafenis" ?!? ' blote metalen delen' ?!?

Jouw initiele post ;
De koelriben maken de batterij zwaarder en zijn van metaal wat betekend dat ze niet meer veilig als plug-in systeem gebruikt kunnen worden
Wellicht moet je jezelf eens beter vediepen in de concullega's van HW die PIB's met passieve koeling aan bieden en (net zo) als andere fabrikanten er zeker softwarematige (temp) afhankelijke beveiliging in hebben zitten.

Dat je er nu ' begrafenissen' bijhaalt slaat werkelijkwaar nergens op.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kunnen we dit gehakketak op elkaar nu achter ons laten? T'is bijna kerst enzo....

Wise enough to play the fool

• meesje
Op p1meter lees ik nu het volgende:

Dynamische kwartierprijzen in de volgende update
HomeWizard kondigt daarnaast aan dat het in de volgende update dynamische kwartierprijzen worden ondersteund. Hiermee kun je zelf kiezen of de HomeWizard app kosten berekent op basis van dynamische kwartierprijzen of traditionele uurprijzen, afhankelijk van je dynamische energiecontract.

Dit is natuurlijk gerelateerd aan de toekomstige slim laden functionaliteit. Maar ook als je daar geen gebruik van wil maken, lijkt me een automatische kosten berekening wel een mooie toevoeging.

• admano
Devke schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:25:
[...]

Leuke testjes. Heb je een indicatie hoe ver de temperatuur vanuit de oorspronkelijke versie en met de extra fan zakt? M.a.w. wat is de winst qua temperatuur daling.
Zodra ik de 120mm fan uitschakel blazen de 2 fans van de plug in batterij zelf de merkbaar warmere lucht naar buiten. Dit is met je hand ervoor direct merkbaar. Minimaal 10 a 15 graden warmere lucht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lsLKEpQ_m4g43Fi5y8Af0FCPmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAxfSr88AfWt2WNHiOYdxUAO.jpg?f=fotoalbum_large
Hier de temperatuur meting en bijbehorende vermogens. Dit ter info
Sensoren 18b20 zitten in de uitlaat opening van de batterij. De sensoren zijn gekoppeld aan een fibaro smart unit.

[ Voor 31% gewijzigd door GL007 op 21-12-2025 20:36 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

meesje schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:16:
Op p1meter lees ik nu het volgende:

Dynamische kwartierprijzen in de volgende update
HomeWizard kondigt daarnaast aan dat het in de volgende update dynamische kwartierprijzen worden ondersteund. Hiermee kun je zelf kiezen of de HomeWizard app kosten berekent op basis van dynamische kwartierprijzen of traditionele uurprijzen, afhankelijk van je dynamische energiecontract.

Dit is natuurlijk gerelateerd aan de toekomstige slim laden functionaliteit. Maar ook als je daar geen gebruik van wil maken, lijkt me een automatische kosten berekening wel een mooie toevoeging.
Op welke kostenberekening doel je? Nu zit er ook al het e.a. in mbt kostenberekening.

• meesje
Devke schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:16:
[...]

Op welke kostenberekening doel je? Nu zit er ook al het e.a. in mbt kostenberekening.
Dynamische prijzen zie je toch niet? Het is toch nog steeds handwerk?

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

Winkiller

De Mopperpot

Over Aarding van HW PiB, door Ketelklets, advies is: aansluiten op randaarde maar het is niet verplicht.
meesje schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:20:
[...]

Dynamische prijzen zie je toch niet? Het is toch nog steeds handwerk?
Je kunt in de app zeker wel dynamische tarieven laten berekenen voor je verbruik. Tandwieltje. Tarieven en dan kiezen voor Dynamisch. Dat is nu per uur. Het artikel van @P1Meter.nl verwijst denk ik naar het feit dat je dit straks ook moet kunt instellen naar kwartierprijzen daar niet iedere energieleverancier op dynamische tarieven nog het uurtarief hanteert.

Winkiller schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:21:
Over Aarding van HW PiB, door Ketelklets, advies is: aansluiten op randaarde maar het is niet verplicht.

[YouTube: Aarding van stekkerklare thuisaccu's]
Kan aan mij liggen maar ik mis dan even waar de piek dan heen gaat als je dus niet op een geaard WCD aansluit. Slaat terug op component en is stuk? Dat kan een paar x? Dat haal ik eruit. Dan liever toch op een geaarde WCD. Als HW het niet verplicht.... zit er dan een andere beveiliging op?

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

Winkiller

De Mopperpot

Devke schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:54:
[...]

Kan aan mij liggen maar ik mis dan even waar de piek dan heen gaat als je dus niet op een geaard WCD aansluit. Slaat terug op component en is stuk? Dat kan een paar x? Dat haal ik eruit. Dan liever toch op een geaarde WCD. Als HW het niet verplicht.... zit er dan een andere beveiliging op?
Piekspanning ? daar is de PiB tegen beveiligd, staat zelfs in je TS. Als je mij vraagt over randaarde en een schok kunnen krijgen dan ga ik er van uit dat het niet kan, het omhulsel is van plastic.

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:35
geert1992 schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:44:
[...]
Wat betreft aarding: ik ken eigenlijk geen woningen zonder aardpen in de grond. In oudere huizen is aarding inderdaad niet overal doorgetrokken naar elk stopcontact, maar dat is in de meeste gevallen relatief eenvoudig te verhelpen.
De hele lol van dit product is juist dat je helemaal niks hoeft te doen behalve de stekker in het stopcontact te stoppen. In mijn huis uit 1995 is alleen de benedenverdieping en de badkamer geaard. 'Eenvoudig verhelpen' gaat me vele honderden euro's kosten aan elektricien-uren, dat kan ik niet zelf. Dus een vereiste van een geaard stopcontact zou wel een flinke drempel voor mij zijn geweest. Ik hoop van ganser harte dat de actieve koeling goed genoeg is en heel lang meegaat. De ruimtes waar ze nu staan zijn niet bijzonder stoffig, maar 15 jaar is nu wel lang natuurlijk.
Winkiller schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:14:
[...]

Piekspanning ? daar is de PiB tegen beveiligd, staat zelfs in je TS. Als je mij vraagt over randaarde en een schok kunnen krijgen dan ga ik er van uit dat het niet kan, het omhulsel is van plastic.
Dan heb ik Klets niet goed begrepen denk ik. |:(

Devke schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:30:
[...]

Dan heb ik Klets niet goed begrepen denk ik. |:(
De overspanning beveiliging en de filternetwerken welke batterij electronica bevat vereisten een randaarde voor de goede werking

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-02 15:13
ritsl schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:57:
[...]
'Eenvoudig verhelpen' gaat me vele honderden euro's kosten aan elektricien-uren, dat kan ik niet zelf. Dus een vereiste van een geaard stopcontact zou wel een flinke drempel voor mij zijn geweest.
Heel of-topic maar ook weer niet?
Aardedraad bijtrekken is geen rocket science.
Als je de groepen uitzet en je makkelijk de groepenkast kunt openen kun je van daaruit via de centraal dozen, die dus ten alle tijden bereikbaar moeten zijn achter bv een plafondlamp of een blinde plaat, aarde trekken en dan vanaf de centraal doos doorlussen naar de stopcontacten.
Paar daagjes werk, eventueel een electricien vragen om door te meten (zekerheid voor schade).
Je kan, in plaats van een trekveer te gebruiken, de bestaande fase/nul gebruiken en gelijk een nieuwe fase+nul+aarde doortrekken (wel zo makkelijk bij flexibele buis).

Heb ik gedaan toen ik in '97 mijn huis heb gekocht en verbouwd omdat ook in dit huis alleen keuken en badkamer aarde had.

Heb je echt geen vakman voor nodig, alleen voor je eigen gemoedsrust de controle.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:00
Marc25579 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:59:
[...]

Als je de groepen uitzet en je makkelijk de groepenkast kunt openen kun je van daaruit via de centraal dozen, die dus ten alle tijden bereikbaar moeten zijn achter bv een plafondlamp of een blinde plaat, aarde trekken en dan vanaf de centraal doos doorlussen naar de stopcontacten.
Paar daagjes werk, eventueel een electricien vragen om door te meten (zekerheid voor schade).
Je kan, in plaats van een trekveer te gebruiken, de bestaande fase/nul gebruiken en gelijk een nieuwe fase+nul+aarde doortrekken (wel zo makkelijk bij flexibele buis).

Heb ik gedaan toen ik in '97 mijn huis heb gekocht en verbouwd omdat ook in dit huis alleen keuken en badkamer aarde had.

Heb je echt geen vakman voor nodig, alleen voor je eigen gemoedsrust de controle.
Nu ga je uit van je eigen kennisniveau. Het is ook wel wat ingewikkelder dan dat. Ook moet je WCD's kopen want met een aardedraad alleen ben je er niet, je oude WCD's heb je niets aan.

Ook is het slim in veel gevallen om gewoon nieuwe draden te trekken, hier zitten de draden al meer dan 40 jaar in de muur, zo veel kost het niet en je voorkomt waarschijnlijk hoge kosten in de toekomst bij bijvoorbeeld een breuk of kortsluiting.

Ik ga persoonlijk niet klooien met elektriciteit en dat zou eigenlijk niemand moeten doen zonder opleiding. Ik laat het lekker doen voor een stopcontact of 15 in huis, waarbij er eentje extra wordt gemaakt in de gang voor infraroodverwarming en op zolder een WCD met eigen groep voor de HomeWizard Plug-In Batteries. Mag wat kosten maar dan is het goed, veilig en misschien wel het belangrijkste verzekerd.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-02 15:13
mmm dacht ik zit hier op tweakers tenminste dat werd mij verweten in een bericht ergens op dit forum.
Het is geen rocket science en ja als je weet hebt dat je GEEN randaarde in je overige kamers hebt weet je dus ook dat je WCD met randaarde moet kopen.
Fijne kerst en een goed uiteinde aan een ieder.
Marc25579 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:59:
[...]

Dat is nu niet bepaald een redelijke reactie. Hoeveel mensen kunnen dit zelf doen, niet veel. Dus die paar dagjes werk is een paar dagjes werk voor een electricien. Dat is dus al snel 1000 Euro.
Ook de stelling dat verdeeldozen makkelijk toegankelijk zijn is erg kort door de bocht, in veel huizen zal dat toch echt anders zijn en op hak en breek werk aankomen om deze zelfs maar te vinden.

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:35
Marc25579 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:37:
mmm dacht ik zit hier op tweakers tenminste dat werd mij verweten in een bericht ergens op dit forum.
Het is geen rocket science en ja als je weet hebt dat je GEEN randaarde in je overige kamers hebt weet je dus ook dat je WCD met randaarde moet kopen.
Fijne kerst en een goed uiteinde aan een ieder.
Het zal geen rocket science zijn, ik zou het vast kunnen leren als ik er tijd en moeite in stop. Wel met veel gezweet en gevloek... Dat heb ik soms al als ik een lampje ophang. Maar dat wil niet zeggen dat ik daar een paar dagen aan wil besteden. Mensen verschillen, ik vond het in gebruik nemen van Home Assistant om de batterij te besturen al best tweakerig 😉.

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-02 22:19
Heeft er iemand vandaag een verzendbevestiging ontvangen? In theorie zouden ze bij HomeWizard vandaag nieuwe voorraad ontvangen moeten hebben, maar ik heb nog geen email gehad 😬

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:24
hanev001 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:38:
[...]

Dat is nu niet bepaald een redelijke reactie. Hoeveel mensen kunnen dit zelf doen, niet veel. Dus die paar dagjes werk is een paar dagjes werk voor een electricien. Dat is dus al snel 1000 Euro.
Ook de stelling dat verdeeldozen makkelijk toegankelijk zijn is erg kort door de bocht, in veel huizen zal dat toch echt anders zijn en op hak en breek werk aankomen om deze zelfs maar te vinden.
Nee, een aardedraad van je centraaldoos naar een stopcontact in dezelfde ruimte laten trekken kost geen 1000 euro, zelfs niet met voorrijkosten en een nieuw geaard stopcontract. Als een elektriciën je dit offreert voor zo'n klusje, dan is het tijd om permanent afscheid te nemen.

Maar voor die PiB hoef je het niet te doen. Die heeft gewoon een plastic behuizing, dus zolang die geen risico op vallen heeft en niet in een natte ruimte staat, zie ik niet echt een risico.

Kijk maar eens goed naar de stekker van een stofzuiger. Die heeft ook geen randaarde omdat het vrij zinloos is, en daar is de kans op vallen of waterschade aanzienlijk groter mee.

Maar wil je het toch hebben en is elektriciteit niet je ding, ga dan inderdaad niet zelf prutsen zonder het juiste gereedschap en zelfvertrouwen. Dat geeft meer risico dan het laten zoals het is.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:34
ritsl schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:26:
[...]

Het zal geen rocket science zijn, ik zou het vast kunnen leren als ik er tijd en moeite in stop. Wel met veel gezweet en gevloek... Dat heb ik soms al als ik een lampje ophang. Maar dat wil niet zeggen dat ik daar een paar dagen aan wil besteden. Mensen verschillen, ik vond het in gebruik nemen van Home Assistant om de batterij te besturen al best tweakerig 😉.
Het is zeker geen rocket science. Maar als je er geen interesse of goed gevoel bij hebt, zeker niet doen.
Je zou ook zeker niet de eerste zijn die een kabel kapot trekt in de mantelbuis, dan ben je nog verder van huis.

"Alles wat je kunt is makkelijk".

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:45
mike123 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:40:
[...]

Het is zeker geen rocket science. Maar als je er geen interesse of goed gevoel bij hebt, zeker niet doen.
Je zou ook zeker niet de eerste zijn die een kabel kapot trekt in de mantelbuis, dan ben je nog verder van huis.

"Alles wat je kunt is makkelijk".
Waarom zoveel drukte over randaarde?
HW geeft aan dat voor goede werking van de PIB geen randaarde noodzakelijk is.
Hier het antwoord van HW op de vraag of aarde noodzakelijk is voor de juiste werking van de PIB.

" Nee, randaarde is niet verplicht voor de HomeWizard Plug-In Battery. Je kunt de batterij gewoon aansluiten op een normaal stopcontact zonder aardedraad.
De batterij is ontworpen om veilig te werken zonder randaarde - je steekt gewoon de stekker in een bestaand stopcontact en verbindt hem met wifi. Dit maakt het mogelijk om de batterij ook in droge ruimtes zonder randaarde te plaatsen.
Je hebt alleen een vrij stopcontact en een plek om de batterij neer te zetten nodig.
" _/-\o_

• meesje
Nu hopelijk ook einde discussie en al helemaal over hoe een aardedraad te verbinden en of is moeilijk/makkelijk is, etc. Dit laatste lijkt me redelijk off topic.
Kwam deze tegen op instagram. Gepost door Homewizard. Ik reken onszelf allen ook tot die groep. Nice job all!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_8RLh8MZEq_D59Au2gs0-lyakE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhiO3xP274BF8idri9NyXua9.jpg?f=fotoalbum_large

Wij met zn alle zijn een community die al 1.7 miljoen views heeft binnen dit topic en dan bestaat dit topic nog geen eens een jaar! Die 2 miljoen ligt binnen handbereik binnen ditzelfde jaar. Not bad.... not bad at all.

[ Voor 18% gewijzigd door Devke op 23-12-2025 09:59 ]

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:20
Devke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:51:
Kwam deze tegen op instagram. Gepost door Homewizard. Ik reken onszelf allen ook tot die groep. Nice job all!

[Afbeelding]

Wij met zn alle zijn een community die al 1.7 miljoen views heeft binnen dit topic en dan bestaat dit topic nog geen eens een jaar! Die 2 miljoen ligt binnen handbereik binnen ditzelfde jaar. Not bad.... not bad at all.
Ik kreeg ook een zelfde mail met een enquête, met vragen mbt nieuwe functionaliteiten. Alle tweakers met HW producten, check je mailbox en vul deze in. Ik heb ze in elk geval flink gecomplimenteerd met alle producten en hoop op mooie nieuwe producten, functionaliteiten en verbeteringen het volgende jaar.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• dwag
  • Laatst online: 04-02 10:13
AmbroosV schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:17:
Heeft er iemand vandaag een verzendbevestiging ontvangen? In theorie zouden ze bij HomeWizard vandaag nieuwe voorraad ontvangen moeten hebben, maar ik heb nog geen email gehad 😬
Vandaag verzendbevestiging ontvangen. Leverdatum nog onbekend. 30 november besteld. In FAQ staat bij levertijd nog steeds: "Bestel je op werkdagen vóór 15.00 uur? Dan staat jouw thuisbatterij de volgende dag al bij je thuis." Beetje slordig.

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:30

BeyondThunder

Lost Lightning

dwag schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:25:
[...]

Vandaag verzendbevestiging ontvangen. Leverdatum nog onbekend. 30 november besteld. In FAQ staat bij levertijd nog steeds: "Bestel je op werkdagen vóór 15.00 uur? Dan staat jouw thuisbatterij de volgende dag al bij je thuis." Beetje slordig.
Ik heb 30 november de bestelbevestiging binnen gekregen, nog steeds geen PiB binnen.
Maar wel 15 december aangemeld bij TransMission en T&T ontvangen. :+
fredhuizinga schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:33:
[...]

Ik kreeg ook een zelfde mail met een enquête, met vragen mbt nieuwe functionaliteiten. Alle tweakers met HW producten, check je mailbox en vul deze in. Ik heb ze in elk geval flink gecomplimenteerd met alle producten en hoop op mooie nieuwe producten, functionaliteiten en verbeteringen het volgende jaar.
Wat me opviel waren vragen m.b.t. netcongestie helpen voorkomen tegen o.a. vergoeding. Gaan ze er dan toch iets mee doen? Time will tell.

• meesje
Devke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:04:
[...]

Wat me opviel waren vragen m.b.t. netcongestie helpen voorkomen tegen o.a. vergoeding. Gaan ze er dan toch iets mee doen? Time will tell.
Ben ik ook wel benieuwd naar. Verder redelijk wat vragen gerelateerd aan een mogelijk nieuwe thuisbatterij. Op sommige vragen ben ik best benieuwd naar de uitslag. B.v. noodstroom. Ik zie daar weinig toegevoegde waarde van in: (1) je batterij moet maar net vol zijn bij een stroomstoring, en (2) ik zie mezelf niet de inbouw koelkast en vriezer verplaatsen om bij de stekker te komen.
Overigens best knullig dat je op het einde nog je email adres in moet geven. Vraag niet naar info die al bekend is. Mijn email adres (account) werd continu bovenaan getoond.
meesje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:14:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar. Verder redelijk wat vragen gerelateerd aan een mogelijk nieuwe thuisbatterij. Op sommige vragen ben ik best benieuwd naar de uitslag. B.v. noodstroom. Ik zie daar weinig toegevoegde waarde van in: (1) je batterij moet maar net vol zijn bij een stroomstoring, en (2) ik zie mezelf niet de inbouw koelkast en vriezer verplaatsen om bij de stekker te komen.
Overigens best knullig dat je op het einde nog je email adres in moet geven. Vraag niet naar info die al bekend is. Mijn email adres (account) werd continu bovenaan getoond.
Ja dat dus. Netcongestie ben ik ook wel heel benieuwd naar. Noodstroom tjaa, zou niet mijn prio hebben. Zit het erop prima, geen must. Ik denk wel dat ze ook hard moeten blijven innoveren. De markt gaat echt razend hard. kWh prijzen zakken, concurrentie gaat hard door. Er is ook wel spul op de markt wat je dan liever weer niet in huis hebt denk ik. Kaft van het koren scheiden. Wat betreft verplaatsen..... batterij verplaatsen. Andere optie zie ik met deze setting nu ook even niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 23-12-2025 13:21 ]

• meesje
Devke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:20:
[...]

Ja dat dus. Netcongestie ben ik ook wel heel benieuwd naar. Noodstroom tjaa, zou niet mijn prio hebben. Zit het erop prima, geen must. Ik denk wel dat ze ook hard moeten blijven innoveren. De markt gaat echt razend hard. kWh prijzen zakken, concurrentie gaat hard door. Er is ook wel spul op de markt wat je dan liever weer niet in huis hebt denk ik. Kaft van het koren scheiden. Wat betreft verplaatsen..... batterij verplaatsen. Andere optie zie ik met deze setting nu ook even niet.
Wat betreft verplaatsen, doelde ik op de inbouwapparatuur van z'n plek krijgen (om bij de stekker te komen). Dat zie ik me niet zo snel doen. Natuurlijk moet de batterij er naar toe. :)
meesje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:14:
[...]

Het invullen van je e-mail is jouw bevestiging.

• meesje
GL007 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:28:
[...]

Het invullen van je e-mail is jouw bevestiging.
Doe dan een checkbox o.i.d. maar vraag niet naar reeds bekende informatie. Dat is een algemeen beginsel.
NVM

[ Voor 100% gewijzigd door GL007 op 23-12-2025 15:15 ]

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-02 12:15

DJ

Hallo Allen,
Ik ben al een paar dagen bezig om met het dynamisch prijs script van Gielz de PiB's te laten laden. Ik had al twee scripts die ik handmatig instelde elke dag op een tijdstip om te starten en te stoppen, maar met het dynamisch script van Gielz wilde ik gebruik maken van de 'Dynamisch Prijs Goedkoopste" trigger. Helaas werkt het nog niet en ik weet niet wat ik fout doe.

Zie hier het script voor het starten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Plug-In Battery Charge start
description: ""
triggers:
  - trigger: time
    at: "04:00:00"
    enabled: false
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
    attribute: raw_today
    from:
      - Nee
    to:
      - Ja
conditions: []
actions:
  - device_id: 1de38929577e592b3a4395d202f4bdd1
    domain: select
    entity_id: ecc991b73d062a7345bb1e7951bdd46b
    type: select_option
    option: to_full
mode: single

En hier het script voor het stoppen (zelfde als boven, maar dan de triggers omgedraaid):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Plug-In Battery Charge Stop
triggers:
    at: "05:00:00"
    entity_id:
    from:
      - Ja
    to:
      - Nee
actions:
    option: zero

Wat doe ik fout?

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• meesje
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door meesje op 23-12-2025 14:29 ]

meesje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:28:
[...]

Wat betreft verplaatsen, doelde ik op de inbouwapparatuur van z'n plek krijgen (om bij de stekker te komen). Dat zie ik me niet zo snel doen. Natuurlijk moet de batterij er naar toe. :)
Helder. Nee een halve keuken afbreken is het niet waard nee. Daarnaast bij gesloten deuren gaat het een tijdje goed. Ik heb nog een losse koelkast, kleintje. Die is evt dan hier wel in te zetten.

DJ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:14:
Hallo Allen,
Ik ben al een paar dagen bezig om met het dynamisch prijs script van Gielz de PiB's te laten laden. Ik had al twee scripts die ik handmatig instelde elke dag op een tijdstip om te starten en te stoppen, maar met het dynamisch script van Gielz wilde ik gebruik maken van de 'Dynamisch Prijs Goedkoopste" trigger. Helaas werkt het nog niet en ik weet niet wat ik fout doe.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
triggers:
    entity_id:
    from:
      - Nee
    to:
      - Ja
actions:

En hier het script voor het stoppen (zelfde als boven, maar dan de triggers omgedraaid):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
triggers:
    entity_id:
    from:
      - Ja
    to:
      - Nee
actions:

Wat doe ik fout?
Ik denk dat dit zit in raw_today. De sensor zelf geeft al een Ja of Nee waarde m.b.t de goedkoopste uren. Dat zou al voldoende moeten zijn.

ChatGPT is echt een leuke bron voor checks. Ik heb je laden er even doorheen gehaald. Test onderstaande eens:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23

trigger:
  - platform: time

- platform: state
    entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
    from: "Nee"
    to: "Ja"

condition: []

action:
  - service: select.select_option
    target:
      entity_id: select.ecc991b73d062a7345bb1e7951bdd46b
    data:

Werken met platform:

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 23-12-2025 18:20 ]

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:34
Peterhardenberg schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:37:
[...]

Waarom zoveel drukte over randaarde?
HW geeft aan dat voor goede werking van de PIB geen randaarde noodzakelijk is.
Hier het antwoord van HW op de vraag of aarde noodzakelijk is voor de juiste werking van de PIB.

" Nee, randaarde is niet verplicht voor de HomeWizard Plug-In Battery. Je kunt de batterij gewoon aansluiten op een normaal stopcontact zonder aardedraad.
De batterij is ontworpen om veilig te werken zonder randaarde - je steekt gewoon de stekker in een bestaand stopcontact en verbindt hem met wifi. Dit maakt het mogelijk om de batterij ook in droge ruimtes zonder randaarde te plaatsen.
Je hebt alleen een vrij stopcontact en een plek om de batterij neer te zetten nodig.
" _/-\o_
Waar staat trouwens dat ik mij druk maak over de randaarde. Ik zeg toch ook niet dat hij het wel moet doen en dat het nodig is.

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-02 20:09

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

meesje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:39:
Nu hopelijk ook einde discussie en al helemaal over hoe een aardedraad te verbinden en of is moeilijk/makkelijk is, etc. Dit laatste lijkt me redelijk off topic.
Prima!
Zonder een discussie te willen starten, consolideren.
Ik heb een HW accu gehad die meerdere keer de aardlek heeft doen werken, uitslaan.
Als de wcd niet geaard was weet ik niet wat er gebeurd was.
Kijk, als alles goed gaat en is hoeft randaarde niet, maar als er iets mis gaat, en daar is het voor, al jaren verplicht in nieuwbouw, dit is echt niet voor niets.

Ik woon in een woning uit 1940, gerenoveerd in 1987 en door mij ook electrisch up to date gemaakt in 2007, 2 jaar geleden alles opnieuw naar 3 fasen omgezet en is door een gecertificeerd bedrijf goed bevonden.

Wat ieder vind en doet?, zelf weten.
Als ik geen aardlek had gehad, wat had er mis kunnen gaan, vul het zelf maar in, beslis zelf maar.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

• geert1992
Wilmaas schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:48:
[...]

Prima!
Ik heb een HW accu gehad die meerdere keer de aardlek heeft doen werken, uitslaan.
Kijk, als alles goed gaat en is hoeft randaarde niet, maar als er iets mis gaat, en daar is het voor, al jaren verplicht in nieuwbouw, dit is echt niet voor niets.

Ik woon in een woning uit 1940, gerenoveerd in 1987 en door mij ook electrisch up to date gemaakt in 2007, 2 jaar geleden alles opnieuw naar 3 fasen omgezet en is door een gecertificeerd bedrijf goed bevonden.

Als ik geen aardlek had gehad, wat had er mis kunnen gaan, vul het zelf maar in, beslis zelf maar.
Toch bijzonder om te zien dat dit als off-topic wordt bestempeld. Is het niet juist zo dat dit laat zien dat een geaard wcd icm een aardlekschakelaar ook nut heeft bij een interne fout of isolatieprobleem in een apparaat, zelfs als dat apparaat dubbel geïsoleerd is?

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:45
[...]

Prima!

Het verhaal wat je hier verteld berust waarschijnlijk meer op gevoel dan op kennis van elektrische huisinstallatie's
Aard lek schakelaar schakelt ook zonder aarde draad uit. ( deze meet namelijk het verschil tussen de Fase en de Nul draad Bruin en Blauw)
Maar verder heb je wel gelijk,

better save than sorry

• netappie
[...]

Prima!

Aardlek heeft als doel om mensen te beschermen. Zo'n aardlekschakelaar gaat al af bij een stroom van meer dan 0,03A (dus 7W en hoger) die niet van de fase naar de nul gaat.
Dit zijn nog lang geen gevaarlijke stromen voor je bedrading, apparaten of de woning.

De gewone groepen of stoppen gaan af bij echte kortsluiting of overbelasting.
Als je PiB de aardlekschakelaar af kan laten gaan, dan vraag ik mij toch af waar die lekstroom naartoe gaat.

Misschien is er iets mis met bedrading, een groepenkast component, het stopcontact of een ander apparaat op dezelfde groep.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:20
Fijn al die specialisten hier. (Niet dat ik er zelf een ben, maar heb wel de nodige kennis van huisinstallaties)
Belangrijk is het verschil kennen tussen een aardlek schakelaar, aardlek automaat en een installatie automaat.
Door een probleem in de batterij kan weldegelijk de aardlek aangesproken worden, heeft niks te maken met een metalen behuizing. De buitenkant kan best veilig zijn, de aardlek beschermd ook de elektronica binnenin. Dus niet noodzakelijk om aardlek te gebruiken maar wel raadzaam als randaarde beschikbaar is. Doordat de behuizing niet van metaal is zal er voor de gebruiker geen direct gevaar ontstaan bij aardfout binnenin, maar de batterij kan wel interne schade oplopen mocht er binnenin iets misgaan.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

netappie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:41:
[...]

Aardlek heeft als doel om mensen te beschermen. Zo'n aardlekschakelaar gaat al af bij een stroom van meer dan 0,03A (dus 7W en hoger) die niet van de fase naar de nul gaat.
Dit zijn nog lang geen gevaarlijke stromen voor je bedrading, apparaten of de woning.

De gewone groepen of stoppen gaan af bij echte kortsluiting of overbelasting.
Als je PiB de aardlekschakelaar af kan laten gaan, dan vraag ik mij toch af waar die lekstroom naartoe gaat.

Misschien is er iets mis met bedrading, een groepenkast component, het stopcontact of een ander apparaat op dezelfde groep.
Nee, er is niets mis met de installatie.
Een vervangende HW accu gaf niet deze problemen, een ander merk accu, ook andere apparatuur geven dit probleem niet.
Het punt is dat het niet voor niets verplicht is i.v.m. veiligheid in nieuwbouw, nogmaals, ieder moet zelf bepalen wat ie doet, ik deel mijn ervaring.
Helaas is er nooit terugkoppeling geweest wat nu het probleem in de accu was. Dat hoeft ook niet, maar had het in dit geval wel fijn gevonden om zaken uit te sluiten, nu zelf een expert naar laten kijken, doormeten

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Peterhardenberg schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:59:
[...]

Het verhaal wat je hier verteld berust waarschijnlijk meer op gevoel dan op kennis van elektrische huisinstallatie's
Aard lek schakelaar schakelt ook zonder aarde draad uit. ( deze meet namelijk het verschil tussen de Fase en de Nul draad Bruin en Blauw)
Maar verder heb je wel gelijk,

better save than sorry

Heb ook een opleiding gehad, de kennis is er, ook meerdere huis, bedrijfs installaties (helpen aanleggen) aangelegd.
Het is niet een gevoel maar een ervaring die ik wil delen, zie zelf maar wat ieder er mee doet, bij mij geen installatie zonder volledige aarding.
Er zijn meer zaken die toegestaan zijn zoals b.v weinig profiel en oudere banden, als er maar 1.6 mm profiel is en het canvas niet is te zien is mij verteld bij apk keuren. Bij mij dus verse banden! De buurman kiest voor een jaartje doorrijden, het mag immers......

• netappie
Wilmaas schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:36:
[...]

Nee, er is niets mis met de installatie.
Een vervangende HW accu gaf niet deze problemen, een ander merk accu, ook andere apparatuur geven dit probleem niet.
Het punt is dat het niet voor niets verplicht is i.v.m. veiligheid in nieuwbouw, nogmaals, ieder moet zelf bepalen wat ie doet, ik deel mijn ervaring.
Helaas is er nooit terugkoppeling geweest wat nu het probleem in de accu was. Dat hoeft ook niet, maar had het in dit geval wel fijn gevonden om zaken uit te sluiten, nu zelf een expert naar laten kijken, doormeten
Het kan natuurlijk iets interns geweest zijn waar de aardlek op af ging, maar dan nog zou ik niet aannemen dat het gevaarlijk was. Die batterij heeft natuurlijk wel invloed op de stroom als hij omschakelt naar ontladen, en kan dan mogelijk net de druppel zijn om die aardlekschakelaar af te laten gaan.

Als je zeker wilt weten dat alle stopcontacten in huis goed zijn aangesloten en de aardlek goed zit, dan kan je ook zoiets kopen:
https://www.elektramat.nl...-stekkerdoostester-20053/

Kost wel wat, maar iemand voor niks langs laten komen kost meer.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:00
DJ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:14:
Hallo Allen,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
triggers:
    entity_id:
    from:
      - Nee
    to:
      - Ja
actions:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
triggers:
    entity_id:
    from:
      - Ja
    to:
      - Nee
actions:

Wat doe ik fout?
Hier mijn versie, origineel van Devke aangepast naar mijn situatie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
alias: HomeWizard PIBS dynamisch laden en ontladen
description: Opladen tijdens goedkoopste uren, ontlaadt na goedkoopste uren
triggers:
  - entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
    from: Nee
    to: Ja
    trigger: state
  - entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
    from: Ja
    to: Nee
  - minutes: "1"
    trigger: time_pattern
  - entity_id: input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib
  - entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode
    from: Nee
    to: Ja
  - entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode
    from: Ja
    to: Nee
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode
            state: Ja
        sequence:
          - variables:
              soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge') }}"
              soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge_2') }}"
              soc3: "{{ states('sensor.plug_in_battery_3_state_of_charge') }}"
              gemiddelde_soc: "{{ (soc1 + soc2 + soc3) / 3 }}"
              huidigeprijs: "{{ states('sensor.energyzero_all_in_current_price') }}"
              gewenste_spread_ct: >-
                {{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') |
                float(0) }}
              gewenste_spread_eur: "{{ gewenste_spread_ct / 100 }}"
              laagsteprijs: "{{ states('sensor.energyzero_lowest_price_today') }}"
              hoogsteprijs: "{{ states('sensor.energyzero_highest_price_today') }}"
              zonverwachting: "{{ states('sensor.power_production_next_hour') }}"
          - if:
              - condition: and
                conditions:
                    entity_id: select.p1_meter_xx_battery_group_mode
                    state:
                      - standby
                      - to_full
                  - condition: numeric_state
                    entity_id: sensor.auto_power
                    below: 50
            then:
              - action: select.select_option
                metadata: {}
                data:
                target:
              - action: notify.send_message
                data:
                    HW batterij naar nul-modus tijdens dure uren. Optie 1

soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge')
                    }}"

soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge_2')
                    }}"

soc3: "{{ states('sensor.plug_in_battery_3_state_of_charge')
                    }}"

Spread (ct): {{
                    states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') }}

Huidige prijs: {{
                    states('sensor.energyzero_all_in_current_price') }} 

Laagste prijs: {{
                    states('sensor.energyzero_lowest_price_today') }}

Hoogste prijs: {{
                    states('sensor.energyzero_highest_price_today') }}
                target:
                  entity_id: notify.telegram_bot_x_x
      - conditions:
            conditions:
                state:
                  - Ja
                state:
                  - Nee
        sequence:
          - variables:
              soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge') }}"
              soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge_2') }}"
              soc3: "{{ states('sensor.plug_in_battery_3_state_of_charge') }}"
                float(0) }}
          - if:
                conditions:
                    state:
                      - zero
                      - standby
                  - condition: template
                    value_template: "{{ (gemiddelde_soc < 100) }}"
            then:
                data:
                target:
                data:
                    HW batterij start met laden tijdens goedkoopste uren. 

}}"

}}"

}}"

Optie 2,1
                target:
            else:
                data:
                    HW batterij gaat of blijft of nul-modus of standby 

}}"

}}"

}}"

Optie 2,2
                target:
      - conditions:
            conditions:
                state:
                  - Nee
                state:
                  - Nee
        sequence:
          - variables:
                float(0) }}
          - choose:
              - conditions:
                    value_template: >-
                      {{ (huidigeprijs >= (laagsteprijs + gewenste_spread_eur))
                      }} or {{ zonverwachting >= 1000 }}
                sequence:
                  - if:
                        state:
                          - to_full
                          - standby
                    then:
                        data:
                        target:
                        data:
                            HW batterij gaat naar nul modus.

Bijvoorbeeld huidige prijs 0,30 is groter dan
                            laagste prijs 0,10 + gewenste spread 0,11

Huidige prijs = {{ huidigeprijs }} id groter dan of
                            gelijk aan laagste prijs = {{ laagsteprijs }} +
                            gewenste spread = {{ gewenste_spread_eur }}

Of straks als de salderingsregeling afgeschaft is...
                            naar nul-modus als de zon schijnt

Zonverwachting: {{ zonverwachting }} >= 1000

Optie 3,1

soc1: {{
                            states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge') }}

soc2: {{
                            states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge_2')
                            }}

soc3: {{
                            states('sensor.plug_in_battery_3_state_of_charge')
                            }}

gemiddelde_soc: {{ (soc1 + soc2 + soc3) / 3 }}

states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib')
                            }}

zonverwachting: {{
                            states('sensor.power_production_next_hour') }}
                        target:
                          entity_id: notify.telegram_bot_x.x
              - conditions:
                    value_template: >-
                      {{ (huidigeprijs <= (laagsteprijs + gewenste_spread_eur))
                      }}
                sequence:
                  - if:
                        state:
                          - zero
                          - to_full
                    then:
                        data:
                          option: standby
                        target:
                        data:
                            HW batterij gaat op standby.

Bijvoorbeeld huidige prijs 0,20 <= laagste prijs
                            0,10 + gewenste spread 0,11

In dit geval; huidige prijs = {{ huidigeprijs }} <=
                            laagste prijs = {{ laagsteprijs }} + gewenste spread
                            = {{ gewenste_spread_eur }}

Optie 3,2

SoC1: {{
                            states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge') }}

SoC2: {{
                            states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge_2')
                            }}

SoC3: {{
                            states('sensor.plug_in_battery_3_state_of_charge')
                            }}

gemiddelde_soc: {{ (soc1 + soc2 + soc3) / 3 }}

states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib')
                            }}

target:

Gebaseerd op drie PiBs en houd rekening met het laden van de auto. Controleert de spread tussen goedkoopst en duurst per dag, geen ingewikkelde multiple day gedoe. Ook als de Solar.Forecast per uur boven de 1000 Watt voorspelt gaat hij naar Nul-Modus/Zero. Notificaties gaan via telegram, notify.notify kan ook dan krijg je van de HW app een bericht. Maar geen historie zoals in Telegram. Gebruikt @gielz zijn Nordpool HACS maar omdat daar geen bruikbare sensoren inzitten gebruik ik EnergyZero voor de huidige, laagste en hoogste prijs vandaag.

Klein vraagje @gielz voor goedkoopste uren heb ik 0 aan het werk gekregen, als ik duurste uren op 0 configureer selecteert Home Assistant all 24 uur in een dag. Ook lijkt de 24 uurs schaal niet helemaal te werken in ApexCharts, maar dat kan ook aan mij liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzH--O7QafABkGz4ktzuX-qb30k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBxf0RQjYXESBDm87MTFoZ7u.jpg?f=fotoalbum_large

Opmerking of tips altijd welkom. Werkt goed tot nu toe. Wachten op de integratie van HomeWizard zelf.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

Pagina: 1 ... 239 ... 249 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2