Taro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:33:
[...]

Een IP65 afgesloten behuizing zal geen stof verzamelen.
Waar maar aangezien je het dan hebt over een andere batterij dan die van HW niet relevant in dit forum

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-12 23:08
(RSH) schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:49:
[...]

Voor de balans en betere samenwerking, en het maakt inderdaad nu (nog) niet uit, maar in de toekomst wel.
Daar heb ik wel vraagtekens bij. Denk je dat of is dat al eens ergens gepubliceerd?
Heb vorig jaar een nieuwe slimme meter gekregen, maar nog steeds zonder fasedetectie.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

RISL schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:05:
[...]

Daar heb ik wel vraagtekens bij. Denk je dat of is dat al eens ergens gepubliceerd?
Heb vorig jaar een nieuwe slimme meter gekregen, maar nog steeds zonder fasedetectie.
Er wordt weleens over gesproken door mensen die er rekening mee houden, maar er is officieel gezien nog nooit iets over gezegd of aangekondigd, dus zou ik mij er niet druk over maken.

Wel is het altijd goed en netjes om de fases intern zoveel mogelijk te balanceren. Dus met 3x PiB in een 3-fase huishouden: Verdelen op 1 PiB per groep per fase als je het netjes wil doen.

Zag gisteren ergens 4x HW PiB op 1 groep langskomen, dat kan prima in een 1-fase huishouden, in een 3-fase huishouden had ik die persoonlijk echter netjes verdeeld, dat kost iets meer, maar het biedt ook weer andere voordelen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Taro schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:13:
[...]

Er wordt weleens over gesproken door mensen die er rekening mee houden, maar er is officieel gezien nog nooit iets over gezegd of aangekondigd, dus zou ik mij er niet druk over maken.

Wel is het altijd goed en netjes om de fases intern zoveel mogelijk te balanceren. Dus met 3x PiB in een 3-fase huishouden: Verdelen op 1 PiB per groep per fase als je het netjes wil doen.

Zag gisteren ergens 4x HW PiB op 1 groep langskomen, dat kan prima in een 1-fase huishouden, in een 3-fase huishouden had ik die persoonlijk echter netjes verdeeld, dat kost iets meer, maar het biedt ook weer andere voordelen.
Dat verdelen klinkt mooi maar is als je er over nadenkt complete onzin. De sturing van de batterijen is op basis van het P1-meter saldo, dus zonder enige invloed van wat er op de fasen gebeurd. Het is dus heel goed mogelijk dat de vraag is op 1 fase maar dat deze wordt gedekt door een batterij op een andere fase ondanks dat je wel een batterij op de fase met de vraag hebt zitten.

De enige actie die enige zin heeft is om de batterijen voor het laden op de zelfde fase te zetten als waar de zonnepanelen omvormer op zit als het een 1 fase omvormer is.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:14
Taro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:33:
[...]

Een IP65 afgesloten behuizing zal geen stof verzamelen.
Gaat de luchtstroom dan langs een afgesloten deel waar de electrische componenten in zitten?

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

Jan Workum schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:45:
[...]

Gaat de luchtstroom dan langs een afgesloten deel waar de electrische componenten in zitten?
Ja, koelribben, doorgaans de hele bovenkant of achterkant van de omvormer. Voordeel is dat er geen stof/water in kan komen, geen bewegende onderdelen en geen geluid. Verwacht persoonlijk ook wel dat als HomeWizard met een versie 2.0 uit gaat komen van de PiB dat die passief gekoeld zal zijn.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Taro schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:48:
[...]

Ja, koelribben, doorgaans de hele bovenkant of achterkant van de omvormer. Voordeel is dat er geen stof/water in kan komen, geen bewegende onderdelen en geen geluid. Verwacht persoonlijk ook wel dat als HomeWizard met een versie 2.0 uit gaat komen van de PiB dat die passief gekoeld zal zijn.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Die koelribben maken de batterij groter en zwaarder en zijn van metaal wat betekend dat ze niet meer veilig als plug-in systeem gebruikt kunnen worden.
Dat soort opzet is meer iets voor batterijen met een groter opslag vermogen die vast geinstalleerd worden.

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:13:
[...]

Die koelribben maken de batterij groter en zwaarder en zijn van metaal wat betekend dat ze niet meer veilig als plug-in systeem gebruikt kunnen worden.
Dat soort opzet is meer iets voor batterijen met een groter opslag vermogen die vast geinstalleerd worden.
8)7 En deze 'wijsheid' komt precies waar vandaan?

• Jan Workum
Taro schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:48:
[...]

Dat snap ik maar mijn opmerking ging over de huidige Homewizard PIB, daar gaat de luchtstroom toch door de behuizing heen?

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

GM15 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:20:
[...]

[...]

8)7 En deze 'wijsheid' komt precies waar vandaan?
Hoe bedoeld u. Heeft u nog nooit een appararaat met koelribben gezien?

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:27

fxs81

Julianadorp

Jan Workum schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:32:
[...]

Dat snap ik maar mijn opmerking ging over de huidige Homewizard PIB, daar gaat de luchtstroom toch door de behuizing heen?
Klopt, aan de bovenkant.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:20
hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:51:
[...]

Ik snap je eerdere opmerking ook niet. Een merk als
Zendure heeft bovenop de omvormer toch koelribben? Dit zou dan volgens jou niet meer veilig zijn? Tenminste zo lees ik je opmerking.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:16
Jan Workum schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:32:
[...]

Maar de reacties hierboven gingen in op het advies van Henkoes om
"Voor een stoffige omgeving zou ik toch echt een stekker batterij die passief gekoeld wordt (en stofdicht is) adviseren."

Dat is dus een ander type batterij dan de HW PIB, welke met externe koelribben werkt. Dáárover ging vervolgens het hele IP65, zwaarder en groter, betere aarding / veiligheid verhaal.

• Jan Workum
Propheticus schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:10:
[...]

Maar de reacties hierboven gingen in op het advies van Henkoes om
"Voor een stoffige omgeving zou ik toch echt een stekker batterij die passief gekoeld wordt (en stofdicht is) adviseren."

Dat is dus een ander type batterij dan de HW PIB, welke met externe koelribben werkt. Dáárover ging vervolgens het hele IP65, zwaarder en groter, betere aarding / veiligheid verhaal.
Helemaal eens met het advies. Dit was voor mij de doorslaggevende reden voor een batterij met passieve koeling te kiezen.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

meesje schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:09:
[...]

Ik snap je eerdere opmerking ook niet. Een merk als
Zendure heeft bovenop de omvormer toch koelribben? Dit zou dan volgens jou niet meer veilig zijn? Tenminste zo lees ik je opmerking.
De behuizing van HW is kunststof en daarom is het geen probleem als deze op een niet geaard WCD wordt aangesloten.
Koelribben zijn van metaal en als je dan niet geaard gaat aansluiten heb je dus het risico dat je via dat metaal onder spanning kan komen te staan. Dat is dus gevaarlijk.
Ik ken de Zendure niet maar als die niet geaard kan worden aangesloten is dat behoorlijk link.

• admano
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:25
Kon het niet laten wat foto's van de binnenkant te maken. Cellen zelf zijn blauw van kleur.
De batterij heb ik afgelopen Maart mogen ontvangen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWps7OJ5RfrVwJuVaFzf5PUBEos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWfY0bK7hboYKTUjpdPv3tq8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqQcBb1Zg_t_a02gpY9J_Tc1e40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOKDLa6IDCKiShIzXpkF9phq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGJRsFKeaNkpix-KWnzLAe5aKDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgfXA8gDStGQK9c75PRJqO0J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7LCrWmFYZNSek9kc9v7X8DzAqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1i6tBeA196NLC94Wpw3ShK2a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jg2lnp-8PTMmVmM9QMtQ0QhmoGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TURvaC8Bn9n9onDF5FPWRfik.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyuE_StJjsEk2XkU_rNz11AGcLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1KgG6AZE8PxxyBDjEF3VcGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Iu-UXHJP9vMd7vfmIuaGJ0FIJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjkK6tXeEvUqiJZZGUpkuV60.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEIlyDvrm-MxZrXj8lJ8piixDc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCS62NxjSkeclBykboFWOaEO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZ8arweaPb2c-oZUKqiKhcZ6k3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruJIbJQNXrBSf4tfvZAUSGBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyejgBte5heuUJzZgbBLUjxYBiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnuQxPOyXCSXIN19ZrSILwVd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuSHDuNOo1L0I_SusihlYVvXlco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDU6WJ5jd7kf9ZHiaHqc3OgC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwpU-2ant4a5zV0kkRHRF2Mp7Zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzXsR527EMYG4w6wudAWZfHf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeKOHfrKlL9JyugWzvfSS_BQnWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDioUEsyVaiDUMtm6HYpcWpK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7gTmaYLoc5VzUwfnZf_54BCwv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/basaKKrTXwKCcb80XcfQIQl3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYEbedg00J_G5RDT9UQPEyrm-TA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEBFhZuQWVxopxGyDxfWuGIC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKyOAtZF-CDrh0O0Myv8LjSc8QQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjaFEDgvWJOMcCp1oBqV0AjU.jpg?f=fotoalbum_large

• meesje
hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:33:
[...]

De behuizing van HW is kunststof en daarom is het geen probleem als deze op een niet geaard WCD wordt aangesloten.
Koelribben zijn van metaal en als je dan niet geaard gaat aansluiten heb je dus het risico dat je via dat metaal onder spanning kan komen te staan. Dat is dus gevaarlijk.
Ik ken de Zendure niet maar als die niet geaard kan worden aangesloten is dat behoorlijk link.
Bedankt voor je reactie. De nuance van geaard wcd had ik gemist. Ik ben overigens geen expert, maar ik zou apparaten als een thuisbatterij altijd op een geaard wcd aansluiten. Los van of dat perse nodig is (bij een HW).

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xFz95SIe4FzOyUuDzsn1V2k2mQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmQ8PbVYqYAFOnMddRgoKYov.jpg?f=fotoalbum_large
Zon schijnt omvormer werkt maar in de HW app blijft het bolletje oranje. Ook al nieuwe token in gevoerd.

• meesje
Ral23087 schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:58:
[Afbeelding]
Zon schijnt omvormer werkt maar in de HW app blijft het bolletje oranje. Ook al nieuwe token in gevoerd.
Hiervoor hebben we het HW Storingen topic.
Storing Homewizard app?

• GM15
  • Nu online
hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:51:
[...]

Zeker wel daarom slaat jouw opmerking dat een batterij met koelribben
niet meer veilig als plug-in systeem gebruikt kunnen worden.
Helemaal nergens op, derhalve de vraag waar je die wijsheid vandaan hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door GM15 op 21-12-2025 13:13 ]

Mooi om wat meer van de binnenkant te zien. Ik vraag me wel af of je daarmee je garantie niet onderuit hebt gehaald.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16:44
Goedkope stekkers die niet echt geschikt zijn voor hoge stromen .

20kWh eigenbouw accu's met 2 powerstreams.

• meesje
Destijds ten tijde van het interview met HW (video/podcast) dacht ik altijd dat voor het einde van dit jaar het slim laden obv dynamische tarieven beschikbaar zou komen voor de thuisbatterij. Uit onderstaand artikel maak ik op dat we dit komend kwartaal mogen verwachten.
https://www.p1meter.nl/ho...namische-energietarieven/
GM15 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:09:
[...]

Zeker wel daarom slaat jouw opmerking dat een batterij met koelribben
[...]

Helemaal nergens op, derhalve de vraag waar je die wijsheid vandaan hebt.
Reeds beantwoord lees de post van een paar minuten hiervoor

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:58
meesje schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:03:
[...]

Hiervoor hebben we het HW Storingen topic.
Storing Homewizard app?
Oke leuk de link,maar na de laatste update van HW werkt het niet meer en daar voor wel...
hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:22:
[...]

Reeds beantwoord lees de post van een paar minuten hiervoor
Interessant punt. Kun je toelichten waarom passieve koeling met ribben volgens jou alleen geschikt is voor vaste thuisbatterijen en niet voor plug-in batterijen?

Ik ben oprecht benieuwd naar de technische redenatie, zeker omdat er meerdere plug-in batterijen op de markt zijn die passief gekoeld zijn.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Mooie foto’s. Bedankt

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

geert1992 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:40:
[...]

Interessant punt. Kun je toelichten waarom passieve koeling met ribben volgens jou alleen geschikt is voor vaste thuisbatterijen en niet voor plug-in batterijen?

Ik ben oprecht benieuwd naar de technische redenatie, zeker omdat er meerdere plug-in batterijen op de markt zijn die passief gekoeld zijn.
Je antwoord op een post waarin ik verwijs naar een eerdere post waarin ik dat hebt uitgelegd.
Je kan die post ook lezen voordat je de vraag opnieuw stelt.
meesje schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:19:
Destijds ten tijde van het interview met HW (video/podcast) dacht ik altijd dat voor het einde van dit jaar het slim laden obv dynamische tarieven beschikbaar zou komen voor de thuisbatterij. Uit onderstaand artikel maak ik op dat we dit komend kwartaal mogen verwachten.
https://www.p1meter.nl/ho...namische-energietarieven/
Op dit moment loopt er nog een beta firmware onder de beta testers m.b.t. het alleen opladen / ontladen van de batterij. Recent is er een verbeterde versie uitgebracht. Ik zelf zag ook spontaan wisselingen van modi. Dat lijkt er nu uit. Na de update van de verbeterde versie is het niet meer gesignaleerd. Software ontwikkeling kost gewoon tijd. Bouw zelf bv maar eens iets in HA / Homey voor de PIB. Er zit altijd wel iets in de software waar je dan net geen rekening mee hebt gehouden of bij testen pas boven komt drijven. Het is nu kerstvakantie dus ik verwacht dat bij HW dat het ook wat rustiger draait allemaal.

Ik denk dat het uitrollen van een "voorspellend" systeem best wel een leuke update gaat worden maar vast niet zonder slag of stoot zal gaan. Er is niks veranderlijker dan het weer. Probeer dat maar eens goed te voorspellen. Ik vind dit dan toch echt wel een leuk staaltje innovatie. Ook een leuke klus voor hier om dit af te stemmen op het andere merk batterijen dat hier staat. Benieuwd.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:05:
[...]

Je antwoord op een post waarin ik verwijs naar een eerdere post waarin ik dat hebt uitgelegd.
Je kan die post ook lezen voordat je de vraag opnieuw stelt.
Ik heb die eerdere post gelezen. Als ik je goed begrijp zeg je dat koelribben de batterij groter en zwaarder maken, en dat dit volgens jou ongeschikt of onveilig is voor plug-in gebruik.

Wat ik nog niet helemaal snap, is waarom gewicht en formaat automatisch zouden betekenen dat iets geen plug-in batterij kan zijn. Dat voelt voor mij meer als een ontwerpkeuze dan als een harde technische grens.

Er zijn namelijk wel degelijk plug-in batterijen met passieve koeling. Kun je uitleggen welke concrete veiligheidsregel of norm hier volgens jou dan in de knel komt?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• meesje
Ral23087 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:39:
[...]

Oke leuk de link,maar na de laatste update van HW werkt het niet meer en daar voor wel...
Ik verwijs je naar het juiste topic, zodat we in dit topic niet off topic gaan. Je kunt in het ‘storing’ topic meer lotgenoten vinden.

• meesje
Devke schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:29:
[...]

Op dit moment loopt er nog een beta firmware onder de beta testers m.b.t. het alleen opladen / ontladen van de batterij. Recent is er een verbeterde versie uitgebracht. Ik zelf zag ook spontaan wisselingen van modi. Dat lijkt er nu uit. Na de update van de verbeterde versie is het niet meer gesignaleerd. Software ontwikkeling kost gewoon tijd. Bouw zelf bv maar eens iets in HA / Homey voor de PIB. Er zit altijd wel iets in de software waar je dan net geen rekening mee hebt gehouden of bij testen pas boven komt drijven. Het is nu kerstvakantie dus ik verwacht dat bij HW dat het ook wat rustiger draait allemaal.

Ik denk dat het uitrollen van een "voorspellend" systeem best wel een leuke update gaat worden maar vast niet zonder slag of stoot zal gaan. Er is niks veranderlijker dan het weer. Probeer dat maar eens goed te voorspellen. Ik vind dit dan toch echt wel een leuk staaltje innovatie. Ook een leuke klus voor hier om dit af te stemmen op het andere merk batterijen dat hier staat. Benieuwd.
Ik begrijp je hele verhaal hoor, maar dat was helemaal niet punt. Ik heb er alle begrip voor dat het iets moeilijker is/langer duurt. Echter door wat er was gezegd in de podcast had ik wat hogere verwachtingen. Doe dan een keertje een tussentijdse communicatie. Nu moet je via via vernemen dat het Q1 volgend jaar geworden.
meesje schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:40:
[...]

Ik begrijp je hele verhaal hoor, maar dat was helemaal niet punt. Ik heb er alle begrip voor dat het iets moeilijker is/langer duurt. Echter door wat er was gezegd in de podcast had ik wat hogere verwachtingen. Doe dan een keertje een tussentijdse communicatie. Nu moet je via via vernemen dat het Q1 volgend jaar geworden.
Fair punt. Daar kan ik me helemaal in vinden. Deze tip al eens naar @HomeWizard_NL gecommuniceerd. Meer dan dat kan ik niet doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 21-12-2025 15:10 ]

geert1992 schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:32:
[...]

Ik heb die eerdere post gelezen. Als ik je goed begrijp zeg je dat koelribben de batterij groter en zwaarder maken, en dat dit volgens jou ongeschikt of onveilig is voor plug-in gebruik.

Wat ik nog niet helemaal snap, is waarom gewicht en formaat automatisch zouden betekenen dat iets geen plug-in batterij kan zijn. Dat voelt voor mij meer als een ontwerpkeuze dan als een harde technische grens.

Er zijn namelijk wel degelijk plug-in batterijen met passieve koeling. Kun je uitleggen welke concrete veiligheidsregel of norm hier volgens jou dan in de knel komt?
Je hebt alleen de eerste post gelezen, niet die met de verdere uitleg.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84230458
Interessant om te zien, bedankt. Mij viel dit op, is dat stof of iets anders?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6SEt8B-mfS4g-V1X9Ny6O66OzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UMDt6cAjqTQyVTzfyFSESdKA.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast hebben ze zo te zien geen rekening gehouden met expansie, de printplaat die wordt gebruikt om de polen te verbinden bestaat uit 1 geheel, terwijl de cellen op een andere manier kunnen uitzetten/krimpen op basis van temperatuursverschillen dan een printplaat. Veel merken gebruiken daarom flexibele busbars die mee kunnen bewegen, dat is een stuk veiliger en voorkomt druk op de plus en min polen met risico op beschadiging en in het ergste geval kortsluiting.

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:20
admano schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:33:
Kon het niet laten wat foto's van de binnenkant te maken. Cellen zelf zijn blauw van kleur.
De batterij heb ik afgelopen Maart mogen ontvangen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de foto's, maar toch wel een stofverzamelaar zo te zie. _/-\o_
hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:11:
[...]

Je hebt alleen de eerste post gelezen, niet die met de verdere uitleg.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84230458
Ik snap je punt over metaal en aarding, maar ik denk dat kunststof = veiliger wel wat kort door de bocht is.

Een metalen behuizing of koelribben kunnen juist veilig zijn in combinatie met goede isolatie en aarding. Bij een fout wordt de spanning dan afgevoerd en grijpt de beveiliging in.

Daarnaast is metaal ook voorspelbaarder bij hitte en brand dan kunststof. Kunststof kan smelten en vervormen, terwijl metaal langer zijn vorm behoudt en warmte beter afvoert. Vooral in combinatie met een brandvertrager aanboort.

Bij actieve koeling komt daar nog bij dat ventilatoren in een gesloten ruimte stof aantrekken. Dat kan de koeling verslechteren en op termijn juist een extra risico vormen, iets wat je bij passieve koeling niet/minder hebt.

En in nieuwbouwwoningen zijn stopcontacten tegenwoordig vrijwel altijd geaard, dus in dat scenario zie ik niet waarom een plug-in batterij met metalen delen per definitie onveilig zou zijn.
Je kan meten of er aarde is, en de batterij niet laten werken zonder.

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Devke schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:29:
[...]

Door de lancering van Homey Self Hosted Server kon ik de code weer aanpassen voor het pairen van de batterij, kWh en P1. Omdat iedereen dat natuurlijk wil proberen. 😩

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

geert1992 schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:55:
[...]

Ik snap je punt over metaal en aarding, maar ik denk dat kunststof = veiliger wel wat kort door de bocht is.

Een metalen behuizing of koelribben kunnen juist veilig zijn in combinatie met goede isolatie en aarding. Bij een fout wordt de spanning dan afgevoerd en grijpt de beveiliging in.

Daarnaast is metaal ook voorspelbaarder bij hitte en brand dan kunststof. Kunststof kan smelten en vervormen, terwijl metaal langer zijn vorm behoudt en warmte beter afvoert. Vooral in combinatie met een brandvertrager aanboort.

Bij actieve koeling komt daar nog bij dat ventilatoren in een gesloten ruimte stof aantrekken. Dat kan de koeling verslechteren en op termijn juist een extra risico vormen, iets wat je bij passieve koeling niet/minder hebt.

En in nieuwbouwwoningen zijn stopcontacten tegenwoordig vrijwel altijd geaard, dus in dat scenario zie ik niet waarom een plug-in batterij met metalen delen per definitie onveilig zou zijn.
Volgens mij werkt mijn Zendure met passieve koeling bijvoorbeeld niet eens op een niet geaard stopcontact. Ik kan me herinneren dat ik de hele batterij setting even heb moeten verhuizen omdat de elektricien op die locatie erbij moest. Zendure toen op een niet geaard WCD geprikt en geen reactie. Even met een geaard verlengsnoer naar een geaard WCD gekoppeld e voila.... prik. Toeval? Of zeker een beveiliging? Testen kan maar dan zou ik weer moeten gaan sjouwen.... ik pas ff >:)

PIBS kunnen gewoon op een geaard en niet geaarde WCD functioneren.

Tebbie schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:58:
[...]

Door de lancering van Homey Self Hosted Server kon ik de code weer aanpassen voor het pairen van de batterij, kWh en P1. Omdat iedereen dat natuurlijk wil proberen. 😩
Als het naast proberen ook maar gebruikt gaat worden dan _/-\o_

geert1992 schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:55:
[...]

Je mist het punt wat ik probeer te maken.

Je hebt gelijk dat als de batterijen juist geaard zijn de koelribben geen extra gevaar opleveren.
Dat punt over brand is nonsens. Als de boel in brand staat maakt het niet uit hoe hij is aangesloten. Je kan dan alleen maar de brandweer bellen en hopen dat die de boel kan blussen voor je huis afbrand.

Maar waar het om gaat is dat plug-in batterijen overal in het huis neer gezet kunnen worden en dat niet iedereen weet dat het wel of niet geaard zijn een verschil in veiligheid inhoud als er blote metalen onderdelen zijn.

De nieuwe huizen hebben geaarde WCD's maar de al wat oudere huizen (de meerderheid) hebben geen aarde op die plaatsen die voor een plug in batterij juist het meest geschikt zijn.

• admano
Taro schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:12:
[...]

Interessant om te zien, bedankt. Mij viel dit op, is dat stof of iets anders?
[Afbeelding]

Daarnaast hebben ze zo te zien geen rekening gehouden met expansie, de printplaat die wordt gebruikt om de polen te verbinden bestaat uit 1 geheel, terwijl de cellen op een andere manier kunnen uitzetten/krimpen op basis van temperatuursverschillen dan een printplaat. Veel merken gebruiken daarom flexibele busbars die mee kunnen bewegen, dat is een stuk veiliger en voorkomt druk op de plus en min polen met risico op beschadiging en in het ergste geval kortsluiting.
Dit is dus stof. Ik heb aan de buitenzijde van de batterij een 120 mm ventilator bevestigd, draaiend op 9 volt. De plek waar deze staat – in de gang – is niet een locatie waar de (robot)stofzuiger vaak komt.

Onder de elektronica­kast zit een kunststof plaat met uitsparingen aan één zijde, waarschijnlijk bedoeld voor gedeeltelijke geforceerde ventilatie of afzuiging van de cellen. Daaronder bevindt zich een grote geplastificeerde printplaat met de opdruk **“HomeWizard”**. Deze kan alleen worden verwijderd door de schroeven langs de rand los te draaien én alle polen los te koppelen, wat ik niet aandurf.

Hoe het nu zit met de garantie? Geen idee – dat is natuurlijk mijn verantwoordelijkheid.
De grootste gok was of de omvormer zichzelf niet op slot zou zetten bij het af- en aankoppelen. Gelukkig ging na het aansluiten de batterij direct aan en verscheen binnen enkele seconden de melding: **“Synchronisatie met het lichtnet”**.

Het lijkt erop dat de omvormer zichzelf opnieuw moest ontladen. Hij stond volledig leeg in de stand-by modus in de app, maar blijkbaar had hij nog 1% gevonden en was rustig aan het ontladen met 60 watt.
admano schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:17:
[...]

Dit is dus stof. Ik heb aan de buitenzijde van de batterij een 120 mm ventilator bevestigd, draaiend op 9 volt. De plek waar deze staat – in de gang – is niet een locatie waar de (robot)stofzuiger vaak komt.

Onder de elektronica­kast zit een kunststof plaat met uitsparingen aan één zijde, waarschijnlijk bedoeld voor gedeeltelijke geforceerde ventilatie of afzuiging van de cellen. Daaronder bevindt zich een grote geplastificeerde printplaat met de opdruk **“HomeWizard”**. Deze kan alleen worden verwijderd door de schroeven langs de rand los te draaien én alle polen los te koppelen, wat ik niet aandurf.

Hoe het nu zit met de garantie? Geen idee – dat is natuurlijk mijn verantwoordelijkheid.
De grootste gok was of de omvormer zichzelf niet op slot zou zetten bij het af- en aankoppelen. Gelukkig ging na het aansluiten de batterij direct aan en verscheen binnen enkele seconden de melding: **“Synchronisatie met het lichtnet”**.

Het lijkt erop dat de omvormer zichzelf opnieuw moest ontladen. Hij stond volledig leeg in de stand-by modus in de app, maar blijkbaar had hij nog 1% gevonden en was rustig aan het ontladen met 60 watt.
Waar ik benieuwd naar ben is of je gemerkt hebt dat de extra ventilator de batterij in de zomer maanden langer "koel" hield, dus langer op vol vermogen door kon en of je iets kunt zeggen over eventuele RTE verbetering? Ik heb van de zomer eraan gedacht een extra fan te plaatsen om dit te testen maar heb het i.v.m. evt garantie afspraken maar gelaten zoals het was. Durfde die gok niet aan.

hanev001 schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:17:
[...]

Je mist het punt wat ik probeer te maken.

Je hebt gelijk dat als de batterijen juist geaard zijn de koelribben geen extra gevaar opleveren.
Dat punt over brand is nonsens. Als de boel in brand staat maakt het niet uit hoe hij is aangesloten. Je kan dan alleen maar de brandweer bellen en hopen dat die de boel kan blussen voor je huis afbrand.

Maar waar het om gaat is dat plug-in batterijen overal in het huis neer gezet kunnen worden en dat niet iedereen weet dat het wel of niet geaard zijn een verschil in veiligheid inhoud als er blote metalen onderdelen zijn.

De nieuwe huizen hebben geaarde WCD's maar de al wat oudere huizen (de meerderheid) hebben geen aarde op die plaatsen die voor een plug in batterij juist het meest geschikt zijn.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Niet elke brand is hetzelfde. Een brand kan ook van buitenaf ontstaan, waarbij een metalen behuizing juist kan helpen om een LFP-brand te voorkomen of in elk geval te vertragen.

Een metalen behuizing kan hitte en vlammen langer tegenhouden en dat kan in bepaalde situaties echt van belang zijn. Om dat dan als “nonsens” te bestempelen vind ik wat kort door de bocht.

Als ik kijk naar de eerder geposte foto’s van de binnenkant, zie ik bovendien al behoorlijk wat stof. Bij actieve koeling blijft dat zich ophopen, wat de koeling kan verslechteren en op termijn juist extra risico kan geven. In een gesloten ruimte lijkt me dat wel degelijk iets om mee te nemen, terwijl dat nu wat onderbelicht blijft.

Wat betreft aarding: ik ken eigenlijk geen woningen zonder aardpen in de grond. In oudere huizen is aarding inderdaad niet overal doorgetrokken naar elk stopcontact, maar dat is in de meeste gevallen relatief eenvoudig te verhelpen.

De stelling dat een metalen behuizing alleen geschikt zou zijn voor vaste installaties is naar mijn idee inmiddels ook door meerdere merken weerlegd. Voor mij blijft het vooral een kwestie van ontwerp, beveiliging en correcte installatie, niet van het principe plug-in versus vast.

Aanvullend:
Wat daarbij misschien ook meespeelt: de plekken waar vaak géén geaard stopcontact aanwezig is, zijn in de praktijk ook vaak de meest stoffige ruimtes van het huis.

Juist daar kan actieve koeling met ventilatoren extra nadelig zijn, omdat stof zich blijft ophopen in en rond de elektronica. Dat kan de koeling verminderen en op termijn het risico verhogen. Passieve koeling heeft dat nadeel veel minder, omdat er geen lucht wordt aangezogen.

In dat licht voelt het voor mij wat tegenstrijdig om aarding als hoofdargument te gebruiken, maar het stof- en onderhoudsaspect buiten beschouwing te laten.

[ Voor 15% gewijzigd door geert1992 op 21-12-2025 17:29 ]

• admano
Devke schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:37:
[...]

Waar ik benieuwd naar ben is of je gemerkt hebt dat de extra ventilator de batterij in de zomer maanden langer "koel" hield, dus langer op vol vermogen door kon en of je iets kunt zeggen over eventuele RTE verbetering? Ik heb van de zomer eraan gedacht een extra fan te plaatsen om dit te testen maar heb het i.v.m. evt garantie afspraken maar gelaten zoals het was. Durfde die gok niet aan.
In de zomer heb ik één keer een melding gehad over de temperatuur. Dat gebeurde nadat de batterij volledig was ontladen en direct daarna weer maximaal werd opgeladen door de zon.
Na het plaatsen van de ventilator heb ik geen meldingen meer gehad.
De 120 mm ventilator op 9 volt maakt iets minder geluid dan de ventilatoren in de plug-in batterij op volle toeren.

De RTE staat momenteel op 75,3%, inclusief enkele keren handmatig opladen.
Ikzelf houd mij niet zo bezig met de RTE en kan ook niet aangeven of due hoger of lager zou zijn zonder fan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXnVsQ32TXpumWQpL9lvsca_dQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbEpAD019z2xjRWDorMDDmhl.jpg?f=fotoalbum_large

• GM15
  • Nu online
geert1992 schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:44:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal eens.
Het is niet de eerste keer dat @hanev001 dit soort eigen wijsheden ventileert
een PIB met koelribben is onveilig.
Slaat echt nergens op
admano schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:07:
[...]

In de zomer heb ik één keer een melding gehad over de temperatuur. Dat gebeurde nadat de batterij volledig was ontladen en direct daarna weer maximaal werd opgeladen door de zon.
Na het plaatsen van de ventilator heb ik geen meldingen meer gehad.
De 120 mm ventilator op 9 volt maakt iets minder geluid dan de ventilatoren in de plug-in batterij op volle toeren.

De RTE staat momenteel op 75,3%, inclusief enkele keren handmatig opladen.
Ikzelf houd mij niet zo bezig met de RTE en kan ook niet aangeven of due hoger of lager zou zijn zonder fan
[Afbeelding]
Dank voor de info. De ventilator "overruled" de pib fan?
Okey aan de RTE waarde te zien zit je aardig in de prik van de meeste. Gemeten middels de sensoren van de batterij? Socket? kWh meter?

Het lijkt op de foto alsof je de batterij koelt door de lucht van voor naar achter door de batterij te laten blazen? Volgens mij is dat de aan-uit schakelaar op de foto die ik zie,

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 21-12-2025 17:18 ]

• admano
Devke schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:15:
[...]

Dank voor de info. De ventilator "overruled" de pib fan?
Okey aan de RTE waarde te zien zit je aardig in de prik van de meeste. Gemeten middels de sensoren van de batterij? Socket? kWh meter?

Het lijkt op de foto alsof je de batterij koelt door de lucht van voor naar achter door de batterij te laten blazen? Volgens mij is dat de aan-uit schakelaar op de foto die ik zie,
De ventilatoren van de batterij draaien niet hoorbaar harder. Zoals te zien op een van de foto’s zijn deze vier pinnen links en rechts op de print aangesloten, vermoedelijk PWM- en temperatuurafhankelijk aangestuurd.

De 120 mm ventilator blaast bij een belasting van ongeveer 800 watt (ont)lading behoorlijk wat warmte uit. Deze ventilator heb ik toegevoegd na de eerste temperatuursmelding, omdat ik liever zie dat de elektronica koeler draait dan “normaal”.

Kant van de aan uit schakelaar zit de electronica box boven. Hij zuigt dus de lucht door de bovenzijde behuizing naar buiten

[ Voor 6% gewijzigd door admano op 21-12-2025 17:25 ]

admano schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:20:
[...]

De ventilatoren van de batterij draaien niet hoorbaar harder. Zoals te zien op een van de foto’s zijn deze vier pinnen links en rechts op de print aangesloten, vermoedelijk PWM- en temperatuurafhankelijk aangestuurd.

De 120 mm ventilator blaast bij een belasting van ongeveer 800 watt (ont)lading behoorlijk wat warmte uit. Deze ventilator heb ik toegevoegd na de eerste temperatuursmelding, omdat ik liever zie dat de elektronica koeler draait dan “normaal”.
Leuke testjes. Heb je een indicatie hoe ver de temperatuur vanuit de oorspronkelijke versie en met de extra fan zakt? M.a.w. wat is de winst qua temperatuur daling.

Pagina: 1 ... 238 239 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Kortingscodespam kan in HomeWizard Plug-In Battery kortingscodetopic
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Doet de app wat raars? Post dat hier