• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:20
TFX77 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:16:
[...]

Hier mijn versie, origineel van Devke aangepast naar mijn situatie.

...

Gebaseerd op drie PiBs en houd rekening met het laden van de auto. Controleert de spread tussen goedkoopst en duurst per dag, geen ingewikkelde multiple day gedoe. Ook als de Solar.Forecast per uur boven de 1000 Watt voorspelt gaat hij naar Nul-Modus/Zero. Notificaties gaan via telegram, notify.notify kan ook dan krijg je van de HW app een bericht. Maar geen historie zoals in Telegram. Gebruikt @gielz zijn Nordpool HACS maar omdat daar geen bruikbare sensoren inzitten gebruik ik EnergyZero voor de huidige, laagste en hoogste prijs vandaag.

Klein vraagje @gielz voor goedkoopste uren heb ik 0 aan het werk gekregen, als ik duurste uren op 0 configureer selecteert Home Assistant all 24 uur in een dag. Ook lijkt de 24 uurs schaal niet helemaal te werken in ApexCharts, maar dat kan ook aan mij liggen.

[Afbeelding]

Opmerking of tips altijd welkom. Werkt goed tot nu toe. Wachten op de integratie van HomeWizard zelf.
Ik heb ook de automatisering van @gielz en @Devke draaien en enigzins aangepast/versimpeld. Ik heb eerst een automatisering draaien die op 00:00:05 uur kijkt of de spread überhaupt groot genoeg is, aan de hand daarvan zet ik de automatisering aan of uit. Dan om 00:00:15 als de dynamische spread(in mijn geval 33%) hoog genoeg is gaat de automatisering aan de gang met laden op goedkoopste uren en zero op dure uren, en standby op neutrale uren( dit wordt charge_only zodra beschikbaar). Zelf is mijn verbruik redelijk beperkt dus heb nu 4 goedkope uren en 9 dure uren ingesteld, met volle batterijen(2x) red ik dat tot middernacht. Bij te weinig spread blijft de zero modus de hele dag staan.
Vanaf februari heb ik pas een dynamisch contact, maar de automatisering heb ik inmiddels aardig lopen.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 11:52
dwag schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:25:
[...]

Vandaag verzendbevestiging ontvangen. Leverdatum nog onbekend. 30 november besteld. In FAQ staat bij levertijd nog steeds: "Bestel je op werkdagen vóór 15.00 uur? Dan staat jouw thuisbatterij de volgende dag al bij je thuis." Beetje slordig.
Ik heb ook vandaag een verzendbevestiging gekregen.

Transmission bezorgd niet op zaterdag dus wellicht ergens volgende week nog maar als anderen al 2 weken wachten na de verzendbevestiging dan moeten we denk ik nog wat langer geduld hebben.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02 16:58

Xelation

Bendable Poseable

AtlAntA schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:58:
[...]

Ik heb ook vandaag een verzendbevestiging gekregen.

Transmission bezorgd niet op zaterdag dus wellicht ergens volgende week nog maar als anderen al 2 weken wachten na de verzendbevestiging dan moeten we denk ik nog wat langer geduld hebben.
Idem ik heb nu maandag de 29ste als afleverdatum staan.

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Ik heb nu een P1 meter, watermeter, display’s, Energy Sockets op wasdroger, wasmachine, eclectische fiets, Growatt en GoodWe (die niet uitleest) gekoppeld en 3 Pib is onderweg. Is/zijn er een kWh Meter 3-Fase(s) nog van toegevoegde waarde op deze setup?

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-02 20:49
Ik ben ook in blije afwachting van de zwarte doos van HW, uitgerekend op 16 dec. Helaas nog geen melding van de transporteur gehad. Navraag bij HW leverde de volgende reactie:

Sam
Goedemiddag,
Bedankt voor je bericht. We willen je graag een update geven over de levering van de batterij. De nieuwe voorraad zou aanvankelijk rond 15 december binnenkomen, maar deze levering heeft helaas vertraging opgelopen.
Op dit moment verwachten we dat we de batterijen weer kunnen uitleveren rond 26 december. Zodra jouw batterij binnen is en wordt verwerkt in ons magazijn, ontvang je automatisch een e-mail met de GoParcel-track-and-trace.
Onze excuses voor deze aanvullende vertraging. We begrijpen dat dit erg vervelend is en waarderen je geduld. Mocht je in de tussentijd nog vragen hebben, laat het ons gerust weten.

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:49
Xelation schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:48:
Ik heb nu een P1 meter, watermeter, display’s, Energy Sockets op wasdroger, wasmachine, eclectische fiets, Growatt en GoodWe (die niet uitleest) gekoppeld en 3 Pib is onderweg. Is/zijn er een kWh Meter 3-Fase(s) nog van toegevoegde waarde op deze setup?
Ja heb hier ook een Growatt, div keren op nieuw aangemeld maar bolletje blijft oranje.???

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Ral23087 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:15:
[...]

Ja heb hier ook een Growatt, div keren op nieuw aangemeld maar bolletje blijft oranje.???
Oh bij mij is het juist de GoodWe omvormer, maar dat is helaas een bekend probleem die maar niet wordt opgelost lijkt het. Is al minstens een half jaar zo.

Maar de GroWatt omvormer zou wel goed moeten werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69SzyXc_i1E_DcBGWqIBNo9AkFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjMw3dXgEzpRHHnyiQsxGIDt.jpg?f=fotoalbum_large

• Ral23087
Xelation schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:35:
[...]

Oh bij mij is het juist de GoodWe omvormer, maar dat is helaas een bekend probleem die maar niet wordt opgelost lijkt het. Is al minstens een half jaar zo.

Maar de GroWatt omvormer zou wel goed moeten werken:

[Afbeelding]
Ik heb volgens de beschrijving een nieuwe token gemaakt/gekregen en apparaat verwijderd en ook nieuwe toegevoegd met token
Maar blijft in de homewizard app oranje.

• Ral23087
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EcOENkvIRKHVR6dn_9qwIEUMGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3v2SJrsNx6sOt6BCCStSlX9.jpg?f=fotoalbum_large

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

wdr

Laten we het weer over de PiB hebben, met de huidige zon vannacht weer heerlijk kunnen NOMmen, en nu weer lekker aan het laden. Bewijst - althans in mijn geval - dat je de PiB 's winters gewoon aan moet laten staan, hier wel vast contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYsjGBVA48L4TZ0XkfLwk_7VQN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBccJzhUSzsRgtYIrS9cb2RI.jpg?f=fotoalbum_large

• AtlAntA
wdr schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:31:
Laten we het weer over de PiB hebben, met de huidige zon vannacht weer heerlijk kunnen NOMmen, en nu weer lekker aan het laden. Bewijst - althans in mijn geval - dat je de PiB 's winters gewoon aan moet laten staan, hier wel vast contract.

[Afbeelding]
Reken voor de gein eens uit of het niet voordeliger was geweest als je die zonopwek gewoon terug had geleverd. Afhankelijk van leverancier en je situatie is de kans best aanwezig dat je met de accu uit lagere kosten had gehad.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online

[Afbeelding]
Mee eens. Hier ook afgelopen week de ene dag niks en dan de volgende dag toch weer 30-60% in de accu op het hoogtepunt. Maar tussentijds ook regelmatig peakshaving bij aanslaan van grote verbruikers.
Eigen verbruik van zonopwek is met 40 kWh voor de maand december op weg naar een recordniveau met nog een klein weekje te gaan en teruglevering is met 3 kWh nog nooit zo laag geweest in deze kalendermaand.
Het zijn geen grote getallen misschien, maar als je maand op maand kijkt maakt het per saldo toch best aardig uit. Ik vind het wel mooi om te zien. :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FS1rt5-LqkiVhOLoSNDRvp5COC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5U9hRBKNpM1vHHxjVvhyTARK.png?f=fotoalbum_large
Gisteren en vandaag de batterijen in de charge only mode aan het laden.
Dat levert mooi weer wat op

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-02 16:56
Inderdaad prima dagen.

Gisteren weer de batterij helemaal vol, was sinds 17 november niet meer gebeurd.
Op dit moment staat ie 85%, dus binnen een uurtje ook weer gevuld.
Kan die straks met het gourmetten nog even meehelpen :9

• wdr
  • Niet online

wdr

AtlAntA schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:50:
[...]

Reken voor de gein eens uit of het niet voordeliger was geweest als je die zonopwek gewoon terug had geleverd. Afhankelijk van leverancier en je situatie is de kans best aanwezig dat je met de accu uit lagere kosten had gehad.
Dat is niet waar mij primair om gaat, maar ik denk het niet. Zit dit jaar bij Essent. 1KWh kost mij 24,5 cent (ex btw), 1 KWh teruglevering levert slechts 15ct netto op. En door zelf zonne-energie te gebruiken via de batterij gaat mijn terugleverboete (staffel) ook nog eens omlaag.

Maar de echte winst begint natuurlijk pas op 1 jan 2027.

[ Voor 4% gewijzigd door wdr op 25-12-2025 14:17 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:40

[Afbeelding]
Inderdaad staan altijd aan echter met mijn 3 accu’s kom ik geen nacht door hoor.
Warmtepomp hele nacht aan en overige zaken wat een 700wh aan verbruik geeft, maar kan er een tijdje meer door iig elke nacht.

• wdr
  • Niet online

wdr

SpikeHome schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:33:
[...]

Inderdaad staan altijd aan echter met mijn 3 accu’s kom ik geen nacht door hoor.
Warmtepomp hele nacht aan en overige zaken wat een 700wh aan verbruik geeft, maar kan er een tijdje meer door iig elke nacht.
Had idd even moeten vermelden dat wij slechts met zijn tweeen zijn en verwarmen met gas (koken inductie).

• Catdogsf
  • Laatst online: 09-02 20:16
Ral23087 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:55:
[...]

Ik heb volgens de beschrijving een nieuwe token gemaakt/gekregen en apparaat verwijderd en ook nieuwe toegevoegd met token
Maar blijft in de homewizard app oranje.
Heb zelf ook een growatt omvormer en ook hier is die altijd oranje, maakt mij vrij weinig uit, want de data/grafieken in Homewizard klopt voor de rest wel gewoon, bij jou ook?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dit is het pib topic, niet het "hoe krijg ik mijn growatt in de homewizard app" topic.

Wise enough to play the fool

Kleine aanvulling op @teacher om de weg te wijzen naar wel het juiste topic..... zie topic waarschuwing onder aan deze pagina. Er staat "Doet de app wat raars? Post dat hier" met een linkje. Zoek in dat topic even op growatt. Daar heeft Homewizard ook het e.a. al uitgelegd.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Ral23087
knipknip, ook dit is offtopic. Zie je zelf iets wat offtopic is, maak dan een postreport aan. Wil je uitleg over een mod actie? Dm, of het feedbacktopic graag.

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 25-12-2025 19:56 ]

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:13
knip, want offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 25-12-2025 19:54 ]

• meesje
knip, want offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 25-12-2025 19:54 ]

• Catdogsf
  • Laatst online: 09-02 20:16
snedige opmerkingen over moderatie zijn... je raadt het al... offtopic, so please don't.

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 25-12-2025 22:50 ]

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:12
Toch moet ik zeggen dat gisteren wel voelde als een goed dagje. 91% zonverbruik is wel leuk! Helaas was de zon net te laat op om ervoor te zorgen dat ik totaal geen netstroom nodig had. Maar vooruit. Mooi om te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSlpyrg_Wh4s8QzFoqki-aphiK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m45QmPwI1unT2iNQo9ewbCjI.png?f=fotoalbum_large

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:33

ChUcKiE

Dus........

Weet iemand of de kortingscode überhaupt nog te gebruiken is tot 31 december?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

ChUcKiE schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:28:
De actie loopt tot dan vlgs de verkregen mail.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpUaeA0Cg-eVhRewCmcUq2V_RZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rP4AVchrxVxhOEPrWhsXVfTI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Devke op 26-12-2025 23:33 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

ChUcKiE schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:28:
Top, dan nu nog even op zoek naar een code 😉
Ik wil dit jaar toch nog 2 batterijen kopen met de kortingen.

[ Voor 11% gewijzigd door ChUcKiE op 26-12-2025 23:33 ]

ChUcKiE schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:33:
[...]

Top, dan nu nog even op zoek naar een code 😉
Ik wil dit jaar toch nog 2 batterijen kopen met de kortingen.
Korting is op 1 batterij.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Oja klopt, ach dat zou al mooi meegenomen zijn!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
Kan iemand het percentage van 5% zonverbruik verklaren? Bij een opwek die gelijk is aan zonverbruik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-c_fKfzsPLEh3pphOvdVXbagIBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9tqCQNB6WmdFvXoyCM0j31Y.jpg?f=fotoalbum_large
counter12 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:00:
Kan iemand het percentage van 5% zonverbruik verklaren? Bij een opwek die gelijk is aan zonverbruik?
[Afbeelding]
Yep. Je hebt nog uit het net flink gehaald zie ik. Deel die 1.5 kWh eigen opwek dus maar eens op die 27.6 kWh. Je ziet hier het % zelfvoorziening.

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
Devke schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:04:
[...]

Yep. Je hebt nog uit het net flink gehaald zie ik. Deel die 1.5 kWh eigen opwek dus maar eens op die 27.6 kWh. Je ziet hier het % zelfvoorziening.
Dus term zonverbruik is dan verwarrend!

• AtlAntA
counter12 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:23:
[...]

Dus term zonverbruik is dan verwarrend!
Niet echt. Je hebt 1.5kwh opgewekt uit de zon. Daarvan heb je 1.5kwh direct verbruikt. Dus je zon verbruik is 1.5kwh. Hiermee kan je ook afleiden of je terug geleverd hebt het net op of niet.

oh off topic, excuses.

• meesje
Devke schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:04:
[...]

Volgens mij moet je voor de correcte berekening de 1,5 niet delen door 27,6 maar door 27,6+1,5.
Dus: zonverbruik/(opwek+net)
meesje schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:37:
[...]

Volgens mij moet je voor de correcte berekening de 1,5 niet delen door 27,6 maar door 27,6+1,5.
Dus: zonverbruik/(opwek+net)
Scherp! 💪

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:30

BeyondThunder

Lost Lightning

@HomeWizard_NL Ik wil hem hier ook nog even melden.
24-12 (en de dagen daarop) waren wij niet thuis en nadat de Transmission bezorger achteruit tegen de garage van de buren is gereden (flinke schade) heeft de bezorger de PiB bij de deur gezet, buiten, in de vrieskou.
Heel bewust, na het plaatsen maakt bij een foto met zijn telefoon van de doos.
Lang leve de bewakingscamera's, voldoende bewijs.

ps, 24-12 om 11:38 kreeg ik de emaiil: "Uw TransMission chauffeur komt naar verwachting bij u langs tussen 12:40 en 14:40" Ik had nooit op tijd thuis kunnen zijn om te tekenen voor ontvangst van de PiB.

[ Voor 21% gewijzigd door BeyondThunder op 27-12-2025 12:26 ]

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:00
BeyondThunder schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:23:
@HomeWizard_NL Ik wil hem hier ook nog even melden.
24-12 (en de dagen daarop) waren wij niet thuis en nadat de Transmission bezorger achteruit tegen de garage van de buren is gereden (flinke schade) heeft de bezorger de PiB bij de deur gezet, buiten, in de vrieskou.
Heel bewust, na het plaatsen maakt bij een foto met zijn telefoon van de doos.
Lang leve de bewakingscamera's, voldoende bewijs.

ps, 24-12 om 11:38 kreeg ik de emaiil: "Uw TransMission chauffeur komt naar verwachting bij u langs tussen 12:40 en 14:40" Ik had nooit op tijd thuis kunnen zijn om te tekenen voor ontvangst van de PiB.
Ik heb voor alle drie de Plug-In batteries niet getekend. De laatste is afgeleverd bij mijn buurvrouw. Zonder briefje in de postbus natuurlijk, dat zou erkenning van schuld zijn geweest. Transmission doet maar wat ondanks hun "certificering" om batterijen te mogen leveren. Na een aantal weken stond mijn laatste nog steeds niet als afgeleverd bij Transmission.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

De feestdagen, de PIB en vakantie
De feestdagen schieten al aardig weer op. Kerst voorbij. Oudjaar nog voor de deur. De kerstdagen waren super gezellig hier en natuurlijk komt ook de thuisbatterij dan nog even voorbij. Mijn vader is aardig op leeftijd maar is nog altijd geïnteresseerd in techniek. Hij ziet mijn hobby en wil zich toch eens gaan verdiepen in de thuisbatterij. Ga je hem dan iets al laten kopen? Of geef je hem tijdelijk iets in bruikleen?

Dat laatste natuurlijk. Vanmorgen de hele morgen bij mijn ouders geweest om de PIBS even uit te lenen. Een mooie test om te kijken of dat simpel opbeuren en verplaatsen lastig werkt of toch nog issues geeft.

Locaties bepaald voor plaatsing. Iedere batterij op een seperate groep. Stekker erin en ................

App erbij, toevoegen........ het stelde allemaal weer geen fluit voor. "Oh tis net zo simpel als een socket toevoegen" roept ie. Het draaide dus ook binnen 10 minuten allemaal. Haast weer "saai" te noemen ;-P
Ik heb daarna samen met hem een dashboardje gebouwd voor in zijn HA omgeving. Ook de HW integratie om zelf wat sturing te geven aan de batterij in no time klaar. Gevraagd aan HW om de P1 meter daar ook in beta te zetten. Op die manier kan ik toch blijven deelnemen aan het programma.

Alles draait daar nu. Het is goud waard om je vader dan zo blij te zien met iets wat hij stiekem al langer wenst. Hij vind het nog te duur maar vind het geweldig dat het ervaring opdoen is begonnen :-). Daarnaast zijn de PIBS dan even elders op (werk)vakantie. ;)

• AtlAntA
Devke schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:03:
De feestdagen, de PIB en vakantie
De feestdagen schieten al aardig weer op. Kerst voorbij. Oudjaar nog voor de deur. De kerstdagen waren super gezellig hier en natuurlijk komt ook de thuisbatterij dan nog even voorbij. Mijn vader is aardig op leeftijd maar is nog altijd geïnteresseerd in techniek. Hij ziet mijn hobby en wil zich toch eens gaan verdiepen in de thuisbatterij. Ga je hem dan iets al laten kopen? Of geef je hem tijdelijk iets in bruikleen?

Dat laatste natuurlijk. Vanmorgen de hele morgen bij mijn ouders geweest om de PIBS even uit te lenen. Een mooie test om te kijken of dat simpel opbeuren en verplaatsen lastig werkt of toch nog issues geeft.

Locaties bepaald voor plaatsing. Iedere batterij op een seperate groep. Stekker erin en ................

App erbij, toevoegen........ het stelde allemaal weer geen fluit voor. "Oh tis net zo simpel als een socket toevoegen" roept ie. Het draaide dus ook binnen 10 minuten allemaal. Haast weer "saai" te noemen ;-P
Ik heb daarna samen met hem een dashboardje gebouwd voor in zijn HA omgeving. Ook de HW integratie om zelf wat sturing te geven aan de batterij in no time klaar. Gevraagd aan HW om de P1 meter daar ook in beta te zetten. Op die manier kan ik toch blijven deelnemen aan het programma.

Alles draait daar nu. Het is goud waard om je vader dan zo blij te zien met iets wat hij stiekem al langer wenst. Hij vind het nog te duur maar vind het geweldig dat het ervaring opdoen is begonnen :-). Daarnaast zijn de PIBS dan even elders op (werk)vakantie. ;)
Leuk! Mijn vader heeft er ook 1 gehaald na mijn verhalen over de simpliciteit. Eergisteren met kerst heeft hij meerdere keren naar het HW display gewezen. Kijk hij laadt nu op! Och kijk hij is alweer leeg!

Hij weet dat hij hem niet terug verdiend met zijn huidige energie contract en in gewoon nom mode draaiend maar met het oog op de tijdsafhankelijke netbeheerkosten die waarschijnlijk in 2028 worden ingevoerd kan dat wel veranderen.

AtlAntA schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:37:
[...]

Leuk! Mijn vader heeft er ook 1 gehaald na mijn verhalen over de simpliciteit. Eergisteren met kerst heeft hij meerdere keren naar het HW display gewezen. Kijk hij laadt nu op! Och kijk hij is alweer leeg!

Hij weet dat hij hem niet terug verdiend met zijn huidige energie contract en in gewoon nom mode draaiend maar met het oog op de tijdsafhankelijke netbeheerkosten die waarschijnlijk in 2028 worden ingevoerd kan dat wel veranderen.
Leuk dat enthousiasme. Na einde saldering wordt het denk ik ook wat leuker. Gaat opwek niets meer opleveren? Komen die tijdsafhankelijke tarieven? Tis ff gissen nog.

• blankie2404
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-02 21:54
Heb eindelijk de automatisering van @gielz /@Devke werkend (domme knip/plak actie), dus nu kan ik eindelijk “spelen” met de instellingen. Nu ben ik echter op zoek naar een, voor mij, duidelijke betekenis van de volgende velden, zodat ik kan spelen met de batterij. Mijn eigen idee/uitleg is als volgt:
- Dynamisch goedkoop = het aantal uren dat je aanhoudt om goedkoop te kunnen laden
- Dynamisch duur = het aantal uren waarop de batterij kan ontladen
- Laaddrempel = boven dit bedrag niet laden
- Gewenste spread = het verschil dat je minimaal wilt hebben tussen de hoogste en laagste prijs
- Dynamische spread = percentage tussen hoog en laag tarief, waarbij geld: hoe hoger hoe beter
Kan iemand mij vertellen of dit zo klopt of uitleggen waarom en waar ik fout zit?
Alvast bedankt voor de hulp.
blankie2404 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:27:
Heb eindelijk de automatisering van @gielz /@Devke werkend (domme knip/plak actie), dus nu kan ik eindelijk “spelen” met de instellingen. Nu ben ik echter op zoek naar een, voor mij, duidelijke betekenis van de volgende velden, zodat ik kan spelen met de batterij. Mijn eigen idee/uitleg is als volgt:
- Dynamisch goedkoop = het aantal uren dat je aanhoudt om goedkoop te kunnen laden
- Dynamisch duur = het aantal uren waarop de batterij kan ontladen
- Laaddrempel = boven dit bedrag niet laden
- Gewenste spread = het verschil dat je minimaal wilt hebben tussen de hoogste en laagste prijs
- Dynamische spread = percentage tussen hoog en laag tarief, waarbij geld: hoe hoger hoe beter
Kan iemand mij vertellen of dit zo klopt of uitleggen waarom en waar ik fout zit?
Alvast bedankt voor de hulp.
Dynamische goedkoopste uren en Dynamisch duurste uren zijn sensoren die de "Nee" of "Ja" zijn. In geval van Dynamisch goedkoopste uren springt deze op "Ja" als jij bij Goedkoopste X periode het aantal uren hebt ingevuld die jij als goedkoop nog bestempeld.

Voor Duur geldt het tegenovergestelde.

Laaddrempel is idd niet laden boven dat tarief.

Gewenste Dynamische Spread kijkt naar het gemiddelde inkoop tarief per kWh. Stel deze is 20 ct. De gewenste spread staat op 5 ct dan zal de batterij alleen gaan ontladen bij een uurprijs die hoger is dan 20+5 ct.

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-02 17:26

joeri1

Cloud Engineer

De eerste PiB draait hier nu (bijna) een jaar en heeft: 186 cycli, 573 kWh import en 441kWh export (~77%). In die tijd heeft die één keer storing gegeven (E3xx) wat na een reset meteen verholpen was. Ondertussen heeft die ook een broertje gekregen (de kerstman was gul dit jaar).

Vraag: is er al meer bekend over het 'dynamische laden' wat HW ging introduceren? Toen der tijd (enkele maanden geleden) is gezegd aan het einde van dit jaar, dat is over enkele dagen. Ik heb het topic terug gelezen en gezocht maar kan geen update meer hierover vinden. Heb ik iets gemist @HomeWizard_NL?
joeri1 schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:12:
De eerste PiB draait hier nu (bijna) een jaar en heeft: 186 cycli, 573 kWh import en 441kWh export (~77%). In die tijd heeft die één keer storing gegeven (E3xx) wat na een reset meteen verholpen was. Ondertussen heeft die ook een broertje gekregen (de kerstman was gul dit jaar).

Vraag: is er al meer bekend over het 'dynamische laden' wat HW ging introduceren? Toen der tijd (enkele maanden geleden) is gezegd aan het einde van dit jaar, dat is over enkele dagen. Ik heb het topic terug gelezen en gezocht maar kan geen update meer hierover vinden. Heb ik iets gemist @HomeWizard_NL?
Het alleen laden of alleen ontladen modi van de batterij zit nu in een testfase. De beta test. Als je verwijst naar het eerder gegeven interview, genoemd in de TS, dan is daar nog niets over bekend anders dan wat daar in de video wordt verteld.

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:10

De geruchten gaan dat die update in Q1 2026 komt maar ik heb het hier moeten lezen ipv dat Homewizard het ergens zelf heeft gepubliceerd….

https://www.p1meter.nl/ho...namische-energietarieven/

• TFX77

Een aantal Tweakers, waaronder ikzelf doen dit al via Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhetbryZ-u_ixSFtYIJKt5M0Rr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Am1qenQ8vFWdBPJchNfNkRqx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3IarZFy2B_pzLV2oY96OYwRJYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaoPux5lPTaH7df6a6qKmLAB.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-02 17:40
TFX77 schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:56:
[...]

Een aantal Tweakers, waaronder ikzelf doen dit al via Home Assistant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit ziet er super uit! Ik sta op het punt om een tweede batterij te bestellen en wilde mij gezien we nu op een dynamisch contract zijn overgestapt hier ook verder in verdiepen.

Ben je bereid de yaml-bestanden te delen?
Thanks in advance!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-02 17:40
Ik zie nu dat de PIB geen 1349 maar 1149 euro is, toch leuk. Echter maakt het de voucher in de mail voor 1049 euro wel minder spannend. 😅

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 08:23

elsinga

=8-)

Zijn er al Homey flows of (vermoed ik eerder) Homeyscripts voor het aansturen van de accu op basis van dynamische tarieven? Ik heb een Homey Pro 2023 en daarin worden de accu's netjes ondersteund, maar alleen met triggers op basis van de uit te lezen waarden. Ik kan 'm dus niet aansturen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:12
Even een checkvraag: Plug-In Battery version 1.0503. Is die nu breed beschikbaar of niet? De laatste keer kon ik nieuwe versies altijd ultra snel installeren. Maar deze versie lijkt mega traag uit te rollen. Klopt dat? Of is die teruggetrokken?
Alpha89 schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:17:
Even een checkvraag: Plug-In Battery version 1.0503. Is die nu breed beschikbaar of niet? De laatste keer kon ik nieuwe versies altijd ultra snel installeren. Maar deze versie lijkt mega traag uit te rollen. Klopt dat? Of is die teruggetrokken?
Goede vraag. Het uitrollen gaat inderdaad blijkbaar erg langzaam. Ik heb 4 batterijen, 3 zijn reeds 1.0503 maar de vierde is nog steeds de vorige versie en de update is daarvoor nog niet beschikbaar.

In de TS kan je zien wat de release status is

[ Voor 4% gewijzigd door hanev001 op 29-12-2025 09:58 ]

Alpha89 schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:17:
Info vanuit de TS en het beta kanaal van Homewizard

Vanaf vandaag wordt de batterijfirmwareversie 1.0503 in de komende weken beschikbaar gesteld voor alle apparaten.

Dit is 3 weken geleden gepost op het beta kanaal. Ik weet niet of dit een automatisch proces is dat in batches gaat of er handmatig steeds een batch geactiveerd moet worden. Het is daarnaast vakantieperiode. Ik zou het even kort aankijken nog en anders HW vragen of ze evt de versie kunnen pushen.... mocht het ergens blijven hangen.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_5OzCtJkXqDYL90BVHQidq8v8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKAREUOZRcl4lgdTytogv1rj.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen alle Kerst-zaken door even minder goed opgelet, maar zie nu ineens dat de PiB zichzelf zowaar nog een keertje volledig heeft weten op te laden op tweede kerstdag, puur op overschot. Het was geen witte Kerst, maar wel zonnig. :)
We waren deels de deur uit die dag, dus dat heeft natuurlijk ook wel uitgemaakt, maar toch.
Had dat eigenlijk niet meer verwacht, aangezien de laatste keer volledig vol begin oktober was hier.

Zag wel een klein "gek" dingetje op de grafiek: tijdens op opladen schoot ie vrij abrupt van 86% naar 100%. En bleef daar totdat overschot weg was en huis weer ging vragen van de PiB.
Maak me er geen zorgen om, maar dat is waarschijnlijk een calibratie-dingetje, toch? Aangezien hij afgelopen twee maanden nauwelijks verder is gekomen dan 50% lijkt mij dat plausibel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KrMLweM9yujAQKQpAWoSLJoIiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ec4fkJRNxnRJHcXMgWA2l4iF.png?f=fotoalbum_large
Vanmorgen het huis opgewarmd met van de laatste twee dagen zonne energie.
De laatste twee dagen alleen in de mode charge only gewerkt. Vanmorgen de batterijen in nom mode gezet.
Nu staat de mode weer in charge only

[ Voor 14% gewijzigd door GL007 op 29-12-2025 11:52 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29
Zijn jullie lekker zuinig met energie. Het overschot van de beide kerstdagen is bij mij op beide avonden om 23 uur al weg.
Knurt schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:37:
[Afbeelding]

Tussen alle Kerst-zaken door even minder goed opgelet, maar zie nu ineens dat de PiB zichzelf zowaar nog een keertje volledig heeft weten op te laden op tweede kerstdag, puur op overschot. Het was geen witte Kerst, maar wel zonnig. :)
We waren deels de deur uit die dag, dus dat heeft natuurlijk ook wel uitgemaakt, maar toch.
Had dat eigenlijk niet meer verwacht, aangezien de laatste keer volledig vol begin oktober was hier.

Zag wel een klein "gek" dingetje op de grafiek: tijdens op opladen schoot ie vrij abrupt van 86% naar 100%. En bleef daar totdat overschot weg was en huis weer ging vragen van de PiB.
Maak me er geen zorgen om, maar dat is waarschijnlijk een calibratie-dingetje, toch? Aangezien hij afgelopen twee maanden nauwelijks verder is gekomen dan 50% lijkt mij dat plausibel.
Je trekt de juiste conclusie. Als je al even de 100% SoC niet hebt aangetikt of de onderkant dan zie je dit soort fenomenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 29-12-2025 12:42 ]

Athome schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:47:
Zijn jullie lekker zuinig met energie. Het overschot van de beide kerstdagen is bij mij op beide avonden om 23 uur al weg.
Het was een leuke test uitgesteld laden en ontladen. Maar het werkt hier prima

• AtlAntA
Accu nummer 4 hier inmiddels bezorgd en in werking.
Transmission doet het weer fantastisch. Sturen een mail dat ze eraan komen 30 minuten voor ze voor de deur staan. Was een gelukje dat mijn vrouw nog net thuis was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LK4mgL72skW_XWTagwENwSW-nhM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LFSKH42iCEyI67VosyoM8Zbj.png?f=user_large

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:40
De beta van Home Assistant is net uitgebracht, met de nieuwe modi.

Voor het gemak kan je in de bestaande “Batterij groepsmodus” kiezen voor twee extra opties: Zero (charge only) en Zero (discharge only). Voor wie de API update heeft gevolgd, de permissions worden hiervoor gebruikt maar deze worden door Home Assistant op de achtergrond juist toegepast.

Zie https://rc.home-assistant.io/blog/2025/12/29/release-20261/ en https://rc.home-assistant...izard/#battery-group-mode

Let op: de opties verschijnen alleen als jouw P1 Meter of kWh Meter meedoet met het beta programma. Deze firmware komt naar verwachting begin januari beschikbaar voor iedereen.

Maak een back-up van jouw Home Assistant installatie voor je bijwerkt naar de beta!

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sinds 14 november heb ik nog 0,4 kWh uit de (2) batterijen kunnen halen terwijl er 5,1 kWh ingegaan is.

ik lijk ongeveer 1 SOC drift per 5/6 dagen per batterij te hebben van 250Wh. Er gaat hier en daar nog tot 50 Wh per dag de batterij op, maar in totaal lijkt de niet nuttige winterperiode me tussen de 10 en 15 kWh te gaan kosten aan standby verbruik. (Dat is me te weinig om ze in de toekomst in die periode af te koppelen)

Ik hou ook de spread van de dynamische tarieven goed in de gaten. Vooralsnog zie ik daar nog geen meerwaarde. Wat ik wel wil gaan doen is van de zomer proberen te sturen op de goedkoopste uren. (ik krijg ze toch wel vol, dus dan kan ik zelfs met mijn vaste contract wel een beetje kijken hoe dat werkt.) Dus blij met de ontwikkelingen met HA en homewizard.

[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-12-2025 07:23 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGIOHwrGquPjcRP_TZ5tfC3pjpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lQ2aUBHpiVXJ4TOF8s0bLdI.jpg?f=fotoalbum_large

Net de batterijen ontvangen, alleen bij 1 batterij zit die bovenkap niet goed op batterij en is het deels open. De doos is verder onbeschadigd.

Wat is handig en veilig om te doen, proberen te sluiten of melden bij HomeWizard?
Xelation schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:21:
[Afbeelding]

Net de batterijen ontvangen, alleen bij 1 batterij zit die bovenkap niet goed op batterij en is het deels open. De doos is verder onbeschadigd.

Wat is handig en veilig om te doen, proberen te sluiten of melden bij HomeWizard?
Melden. Misschien geven ze je advies om hem te sluiten maar het kan ook zijn dat dit voor hun een teken is dat er iets mis is met de batterij en dat ze hem liever omruilen.

Tot dat je contact gehad hebt zou ik in ieder geval wachten met aansluiten .

[ Voor 5% gewijzigd door hanev001 op 30-12-2025 10:32 ]

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-02 17:25
Misschien heeft 'ie een tik gehad vóórdat 'ie de doos in ging.

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-02 17:26

joeri1

Cloud Engineer

[Afbeelding]

Zou het kunnen dat enkele cellen zijn gaan opzwellen? Want dan zou ik hem zeker NIET aansluiten én uiteraard meteen melden.
[Afbeelding]

De bovenkap lijkt prima te zijn, de onderkant klopt niet meer. Los van of dat door een klap, val of uitgezette cellen komt idd niet meer in gebruik nemen en direct melden.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:43

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Taro schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:25:
[...]

De bovenkap lijkt prima te zijn, de onderkant klopt niet meer. Los van of dat door een klap, val of uitgezette cellen komt idd niet meer in gebruik nemen en direct melden.
Zou het kunnen, dat na het openen voor de montage van de elektriciteitskabel en de controle test (in NL),
de batterij niet goed is gesloten ?

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

PeteSplit schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:34:
[...]

Zou het kunnen, dat na het openen voor de montage van de elektriciteitskabel en de controle test (in NL),
de batterij niet goed is gesloten ?
Uiteraard, maar dan is de kwaliteitscontrole onvoldoende.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Er is niets opgezwollen of uitgedijd 🤣 Hij is gewoon niet goed gesloten, maar wel precies bij de touchknop. Ik blijf er iig vanaf.

Heb een melding gemaakt via chat en wordt per e-mail geïnformeerd. Rustig afwachten en spelen met de andere 2 batterijen, de zon schijnt gelukkig.

Wat me wel verbaasd is dat, ondanks dat ze +\- 50% al geladen waren, ze na een uur al beiden op 80% zitten.
Xelation schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:44:
Wat me wel verbaasd is dat, ondanks dat ze +\- 50% al geladen waren, ze na een uur al beiden op 80% zitten.
LFP dingetje, als het al een tijdje geleden is geweest dat ze 100% hebben aangetikt wordt de weergegeven SOC onder de 100% steeds onnauwkeuriger. Pas boven een bepaald voltage kan die weer met meer zekerheid worden aangegeven.

Upgrade naar HA beta en de extra mogelijkheden m.b.t. laden en ontladen
Optijd uit de veren en kijken of het lukt de HA firmware bij mijn vader naar HA Core 2026.1.0b1 te krijgen. Daar staan immers nu de HW batterijen ter lering en vermaak. Hij is enthousiast en vroeg me al om de "alleen laden" stand. Goede reden dus om onder het genot van een kop thee aan de slag te gaan.

Na een verplichte update van het Operating System naar versie 17.0.rc1 de start gemaakt met de beta HA core versie 2026.1.0b1. Deze herhaaldelijk geprobeerd. Installatie voortgang blijft op 0% hangen. Na een paar minuten gaat HA even offline om vervolgens na een paar minuten weer terug te zijn, maar geen update. De oude versie van de Core staat er nog op. Core 2025.12.2 Supervisor 2025.12.3. Hier zie ik een verschilletje, zit het hem daarin?

De logfile maar eens door dan. ChatGPT in de aanslag erbij. Het lijkt erop dat de nieuwe versie te zwaar is voor de Rasp 3 1 GB die hier staat. Het is al een wat ouder beestje natuurlijk. Volgens vriend GPT is deze niet meer geschikt voor deze Core versie. Nu vind ik het wat tricky om ChatGPT op zijn / haar blauwe ogen te geloven. Nog maar een x of 2 geprobeerd. Zelfde resultaat. Ik denk dat er opzoek gegaan moet worden naar een nieuw systeem waar HA op kan draaien. Ik had graag het resultaat willen laten zien, helaas voor nu niet. Software is nog wel mee te proberen, hardware is een ander verhaal.

Zoekend in het logbestand komt regelmatig Watchdog terug

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
services-up: info: copying legacy longrun watchdog (no readiness notification)
[11:30:10] INFO: Starting local supervisor watchdog...
2025-12-30 12:31:59.994 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.addon] Watchdog found addon Advanced SSH & Web Terminal is failed, restarting...
2025-12-30 12:32:16.550 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.addon] Watchdog found addon Advanced SSH & Web Terminal is failed, restarting...
2025-12-30 12:32:32.299 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.addon] Watchdog found addon Advanced SSH & Web Terminal is failed, restarting...
2025-12-30 12:33:00.249 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.addon] Watchdog found addon Advanced SSH & Web Terminal is failed, restarting...
2025-12-30 12:33:27.668 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.addon] Watchdog found addon Advanced SSH & Web Terminal is failed, restarting...
2025-12-30 12:33:37.787 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.addon] Watchdog found addon Advanced SSH & Web Terminal is failed, restarting...
2025-12-30 12:33:50.784 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.addon] Watchdog found addon Advanced SSH & Web Terminal is failed, restarting...
2025-12-30 12:34:13.848 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.addon] Watchdog found addon Advanced SSH & Web Terminal is failed, restarting...
2025-12-30 12:34:25.185 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.addon] Watchdog found addon Advanced SSH & Web Terminal is failed, restarting...
2025-12-30 12:34:34.870 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.addon] Watchdog found addon Advanced SSH & Web Terminal is failed, restarting...
future: <Task finished name='Task-1577' coro=<Addon.watchdog_container() done, defined at /usr/src/supervisor/supervisor/addons/addon.py:1626> exception=AddonsJobError('Rate limit exceeded, more than 10 calls in 0:30:00')>
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/addons/addon.py", line 1640, in watchdog_container
2025-12-30 12:45:54.461 WARNING (MainThread) [supervisor.misc.tasks] Watchdog/Application found a problem with observer plugin!

Mocht je technisch hier toch een oplossing voor hebben, DM me gerust!

To be continued.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-02 16:31
Staat in de release notes van 17.0.rc1 dat verschillende 32- bit-platformen niet meer ondersteund worden.
RPI3 staat er bij.
Holvoetn schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:01:
Staat in de release notes van 17.0.rc1 dat verschillende 32- bit-platformen niet meer ondersteund worden.
RPI3 staat er bij.
Klopt. Heb ik gezien. Dit is een 64 bit systeem. Heb daar nog naar gekeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgNvC2sbhQA3PKkL0fXaAzcnxuQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MxVZFf8mdyKmGKQNiSFLBuvD.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Devke op 30-12-2025 13:16 ]

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-02 08:21
Devke schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:11:
[...]

Klopt. Heb ik gezien. Dit is een 64 bit systeem. Heb daar nog naar gekeken.

[Afbeelding]
Als je core (of supervised) draait is het hoe dan ook raadzaam over te stappen op HAOS (of container). Naast 32bit ondersteuning zijn beide (core & supervised) ook deprecated. Over een half jaar geen support & updates meer voor deze installaties.

@Holvoetn De RPI3 is een 64bit architectuur (armv8) wat niet meer ondersteund wordt is als je HA op een 32bit OS draait. (dus een RPi3 met een 32bits OS = helaas / RPi3 met een 64bits OS = geen probleem)

Meer info https://www.home-assistan...thods-and-32-bit-systems/

[ Voor 4% gewijzigd door GM15 op 30-12-2025 14:17 ]

• wdr
  • Niet online

wdr

Xelation schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:44:

Wanneer ze op een zonnige dag als vandaag laden met 800w dan klopt dit precies
GM15 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:12:
[...]

Als je core (of supervised) draait is het hoe dan ook raadzaam over te stappen op HAOS (of container). Naast 32bit ondersteuning zijn beide (core & supervised) ook deprecated. Over een half jaar geen support & updates meer voor deze installaties.

@Holvoetn De RPI3 is een 64bit architectuur (armv8) wat niet meer ondersteund wordt is als je HA op een 32bit OS draait. (dus een RPi3 met een 32bits OS = helaas / RPi3 met een 64bits OS = geen probleem)

Meer info https://www.home-assistan...thods-and-32-bit-systems/
Vlgs mij zaten er ook wat beperkingen in docker. Moet ze ff opzoeken. Draai zelf HA in docker op een NAS. Op die manier stuur ik de PIBS aan. Voor dit topic teveel offtopic. Mijn Pa zal dus naar een andere oplossing moeten.

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:28
Vanavond bijna op de valreep gebruikt gemaakt van de extra 100 euro korting. Levertijd nu drie weken. Afwachten maar.

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Vahalis schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:36:
Vanavond bijna op de valreep gebruikt gemaakt van de extra 100 euro korting. Levertijd nu drie weken. Afwachten maar.
Welke extra €100,- korting?

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:28
Xelation schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:05:
[...]

Welke extra €100,- korting?
Bezitters van een PIB hebben in november een code gekregen voor korting op de verlaagde prijs. Is geldig tot en met de 31e.

[ Voor 6% gewijzigd door Vahalis op 31-12-2025 00:11 ]

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

fredhuizinga schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:27:
[...]

Er zijn mensen die dat afraden, zelf heb ik dat wel gedaan.
[Afbeelding]

Heb er wel een rookmelder boven hangen en die is gekoppeld aan twee HW socjets die de accu's uitschakelen bij rookmelding.
Heb hetzelfde gedaan en er een temperatuur sensor bij gezet. Na de zon onder ging had ik na 4,5 20% verbruikt tot ik ging gamen met de 5090 en toen gingen ze snel leeg.

Maar zag dat de temperatuur inmiddels net iets boven de 30c is uitgekomen. Hoe warm wordt het bij jou in de meterkast? Toch maar een fan plaatsen 🤷🏽‍♂️

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Vahalis schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:09:
[...]

Bezitters van een PIB hebben in november een code gekregen voor korting op de verlaagde prijs. Is geldig tot en met de 31e.
Oh ok, nee dacht de gehele korting.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04:35
[Afbeelding]

Ik had dat ook met eentje die nu nog prima werkt.
Gewoon te gehaast in elkaar gezet, maar dat heeft geen impact op de werking.
Even melden via de app kan nooit kwaad.

Ik heb het zelf zo gefixt omdat het minder gedoe is dan weer omruilen:
Rubberen rand omhoog halen, schroefjes los draaien en de kap iets omhoog trekken. Dan klikt hij zo vast.
Schroefjes weer vast en rubberen rand er weer op.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:20
Xelation schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:18:
[...]

Heb hetzelfde gedaan en er een temperatuur sensor bij gezet. Na de zon onder ging had ik na 4,5 20% verbruikt tot ik ging gamen met de 5090 en toen gingen ze snel leeg.

Maar zag dat de temperatuur inmiddels net iets boven de 30c is uitgekomen. Hoe warm wordt het bij jou in de meterkast? Toch maar een fan plaatsen 🤷🏽‍♂️
Bij mij wordt het ook niet veel warmer dan 30 graden, ook nog nooit een temperatuur melding gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jrbd6qQxZ98Cf3iiTRTrRodpd28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpzDDShFskObUxIYqydajgwW.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLdoABBApW8zEObNM-d60EsMuTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3sl7aKmv21RL9kOnGYqwe7qd.png?f=fotoalbum_large
Resultaat energie gebeuren en batterijen informatie voor 2025.
De waarden voor vandaag zijn geschat
Resultaat dat ik geen boete krijgt omdat teruglevering lager is dan het verbruik. Dat betekent geen 200 euro boete.
Alles bij elkaar levert dit een voordeel op van ongeveer 1200 euro

[ Voor 44% gewijzigd door GL007 op 31-12-2025 13:02 ]

• meesje
GL007 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:09:
[Afbeelding]
Resultaat energie gebeuren en batterijen informatie voor 2025.
De waarden voor vandaag zijn geschat
Resultaat dat ik geen boete krijgt omdat teruglevering lager is dan het verbruik. Dat betekent geen 200 euro boete.
Alles bij elkaar levert dit een voordeel op van ongeveer 1200 euro
Volgens mij heb ik wel eens eerder een dergelijk overzicht van jou voorbij zien komen. Toen kon ik deze sheet niet goed volgen. Dat doe ik nu nog steeds niet. Bijvoorbeeld: in januari zie ik dat je (logischerwijs) veel afneemt van het net. Hoe kun je dan tot de als resultaat hebben dat je in januari toch winst maakt?
meesje schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:29:
[...]

Volgens mij heb ik wel eens eerder een dergelijk overzicht van jou voorbij zien komen. Toen kon ik deze sheet niet goed volgen. Dat doe ik nu nog steeds niet. Bijvoorbeeld: in januari zie ik dat je (logischerwijs) veel afneemt van het net. Hoe kun je dan tot de als resultaat hebben dat je in januari toch winst maakt?
Winst is ( zonneenergie - return ) * (0,28+0,13)

[ Voor 19% gewijzigd door GL007 op 31-12-2025 14:09 ]

• meesje
GL007 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:59:
[...]

Een onderdeel waar je ook winst mee kunt maken is nauwelijks aardgas gebruik.
Verder zijn de bereikingen een indicatie.
Ik weet alleen dat ik 4 maanden 70 euro betaald en 8 maanden 35 euro. Dus energie rekening is laag.
Ok. Deze aanvullende info kan ik dus niet uit de sheet halen. Ik lees bv de eerste regel en daaruit probeer ik de relaties/berekeningen te halen. Voor een leek, die niet de specificaties/het ontwerp kent, lijkt me dit een weinig zeggend overzicht. Leuk voor eigen gebruik, maar als alle variabelen niet bekend zijn (voor een ander) dan voegt het m.i. weinig toe om dit te delen. Je kunt er natuurlijk trots op zijn, wat natuurlijk ook prima is.
Tevens kan deze sheet doordat het in dit HW batterij topic wordt gedeeld, de suggestie wekken dat er middels een batterij enorm veel terug te verdienen valt. Ooit heb je wel eens gedeeld dat je op jaarbasis 850 euro bespaart. Dat verbaasde me al, want dan wil iedereen wel een HW batterij. :) Deze 850 euro is dus voor je gehele energie huishouding en behelst meer dan alleen de inzet van thuisbatterijen.
meesje schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:08:
[...]

Ok. Deze aanvullende info kan ik dus niet uit de sheet halen. Ik lees bv de eerste regel en daaruit probeer ik de relaties/berekeningen te halen. Voor een leek, die niet de specificaties/het ontwerp kent, lijkt me dit een weinig zeggend overzicht. Leuk voor eigen gebruik, maar als alle variabelen niet bekend zijn (voor een ander) dan voegt het m.i. weinig toe om dit te delen. Je kunt er natuurlijk trots op zijn, wat natuurlijk ook prima is.
Tevens kan deze sheet doordat het in dit HW batterij topic wordt gedeeld, de suggestie wekken dat er middels een batterij enorm veel terug te verdienen valt. Ooit heb je wel eens gedeeld dat je op jaarbasis 850 euro bespaart. Dat verbaasde me al, want dan wil iedereen wel een HW batterij. :) Deze 850 euro is dus voor je gehele energie huishouding en behelst meer dan alleen de inzet van thuisbatterijen.
Dat laatste klopt . Ik heb de reactie gecorrigeerd.
Als de soldering voorbij is worden de berekeningen meer complexer helaas.
De batterijen zijn een proef om te kijken wat het oplevert en de effectieve winst van de batterijen ongeveer 400 euro.
Dit zal bij geen saldering ongeveer het dubbele worden

[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 31-12-2025 14:14 ]

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:10

fxs81

Julianadorp

Allemaal alvast de beste wensen voor 2026, dat het maar een zonnig jaar mag worden.
Fijne jaarwisseling mensen :9B

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUUFlqSz9N7oibac51I5xXmR-hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D8LlRX0y0NHpxmICPNj7VVZQ.png?f=fotoalbum_large

Het jaar zit er bijna op! Samen hebben we onze PIB’s flink volgestopt met energie. Eigenverbruik omhoog, het net een handje geholpen. Gewoon omdat het kon.

Dank aan iedereen die hier zijn kennis heeft gedeeld met collega-tweakers. Ook dank aan de testers, automatiseerders en probleemoplossers die alles hebben getest en zowel tweakers als HomeWizard van input hebben voorzien om foutjes op te sporen en het product voor iedereen te verbeteren. Natuurlijk waren er ook kritische geluiden , juist fijn, want daarvan leren we allemaal.

Dit topic heeft inmiddels al 1,7 miljoen views en bestaat nog geen jaar. Best een energiek clubje mensen, toch? 😄

Op naar 2026. Volgeladen, een tikje eigenwijs zijn mag en klaar om de volgende hoeveelheden kWh op te vangen. Voor de dynamische laders: prijzen zijn vannacht laag!

Het belangrijkste...... blijf gezond allemaal en tot in 2026! Ook namens mijn PIB die graag poseert voor een foto _/-\o_ 🥂🔋

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 31-12-2025 15:34 ]

De beste wensen voor iedereen.
En veel leuke experimenten in het komende jaar

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Inderdaad, de beste wensen alvast :)
We gaan het laatste jaar van salderen in, een jaar waarin hopelijk een hoop duidelijk wordt betreft wet/regelgeving/beleid, zodat we als consument eens wat gerichter kunnen focussen op het regelen van onze energie-toekomst. Van de afgelopen regeringen hoefde je in ieder geval niets te verwachten, en dat wil ook niet zeggen of het komende kabinet dit wel gaat fixen voor ons.

Hier staat tekst

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:49
De beste wensen in 2026 voor iedereen. Tot volgend jaar. :)

• TFX77
Alvast de beste wensen voor 2026 het laatste jaar voor het einde van de salderingsregeling.

Hier mijn zo goed als volledig aangepaste code voor het laden en ontladen van de batterijen. Langzaam aan ga ik de auto hier ook in verwerken. Voor nu houd de code rekening mee of de auto aan het laden is voordat de batterijen gaan ontladen.

Onder voorbehoud van fouten, ik ben nog aan het testen, alles lijkt te werken.

Benodigd

SoC Eventueel in een nieuwe template sensor zoals ik gedaan heb, de State of Charge van al je batterijen
Hoogste prijs dynamisch
Huidige prijs dynamisch
Laagste prijs dynamisch
Gewenste spread inputnumber cent en euro
Opwek
BatteryGroupMode
Eventueel Telegram notify of notify.notify

Altijd als een actie wordt uitgevoerd wordt de BatteryGroupMode gecontroleerd als de BatteryGroupMode niet actief is wordt deze pas getriggered.

Logging in het begin staat standaard aan voor de variabelen, deze kan je in de code laten en in- of uitschakelen waneer nodig.

ToDo
Laagste prijs, hoogste prijs en huidige prijs netjes verwerken in een automatisering in plaats van een sjabloon
Auto laden verwerken
Iets verzinnen met opladen als de spread gehaald wordt anders dan huidigeprijs = hoogste prijs - 0.01 en 0.02. Ik zit te denken aan Current percentage of highest price - today van Energy Zero.

Korte uitleg

Als het uur begint (binnenkort ws elke 15 minuten)
Als de spread wordt aangepast
Als opwek boven x uitkomt

Dan

Variabelen defineren

Kiezen tussen vier opties

Optie 1:

Als opwek is boven en SoC onder 100

Ga naar nul modus (binnenkort naar alleen laden modus)

Optie 2:

Als huidigeprijs = hoogsteprijs
of
huidigeprijs = hoogsteprijs - 0.01
of
huidigeprijs = hoogsteprijs - 0.02
en soc hoger dan 0
en auto laad niet
Ga naar nul modus

Optie 3:

hoogsteprijs - huidigeprijs >= gewenste_spread_eur
en soc lager dan 100
handmatig laden

Optie 4:

hoogsteprijs - huidigeprijs <= gewenste_spread_eur
of
soc hoger dan 99
ga naar standby

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
alias: HomeWizard PIBS dynamisch laden en ontladen
description: Opladen tijdens goedkoopste uren, ontlaadt na goedkoopste uren
triggers:
  - minutes: "0"
    trigger: time_pattern
  - entity_id: input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib
    trigger: state
  - alias: Wanneer SolarEdge Current power hoger is dan...
    trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.solaredge_current_power
    above: 499
conditions: []
actions:
  - variables:
      soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge') | float(0) }}"
      soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge_2') | float(0) }}"
      soc3: "{{ states('sensor.plug_in_battery_3_state_of_charge') | float(0) }}"
      gemiddelde_soc: "{{ states('sensor.combined_battery_soc') }}"
      gewenste_spread_ct: >-
        {{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0)
        }}
      gewenste_spread_eur: "{{ gewenste_spread_ct / 100 }}"
      huidigeprijs: "{{ states('sensor.energyzero_all_in_current_price') }}"
      laagsteprijs: "{{ states('sensor.energyzero_lowest_price_today') }}"
      hoogsteprijs: "{{ states('sensor.energyzero_highest_price_today') }}"
      SolarEdge: "{{ states('sensor.solaredge_current_power') }}"
      BatteryGroupMode: "{{ states('select.p1_meter_XXX_XXX#Change_battery_group_mode') }}"
  - action: notify.send_message
    metadata: {}
    data:
        Huidige Battery Group Mode= {{ BatteryGroupMode }}

soc1={{ soc1 }}

soc2={{ soc2 }}

soc2={{ soc3 }}

gemiddelde soc ={{ gemiddelde_soc }}

State of Charge lager dan 100 = {{ gemiddelde_soc }} < 100

State of Charge hoger dan 0 = {{ gemiddelde_soc }} > 0

gewenste_spread_ct={{ gewenste_spread_ct }}

gewenste_spread_eur={{ gewenste_spread_eur }}

hooghuidig {{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }}

huidigeprijs {{ huidigeprijs }}

laagsteprijs {{ laagsteprijs }}

hoogsteprijs {{ hoogsteprijs }}

SolarEdge={{ SolarEdge }}

Berekening spread gehaald= (hoogsteprijs - huidigeprijs) >=
        gewenste_spread_eur

Berekening nu= ({{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }}) >= {{
        gewenste_spread_eur }}

Spread gehaald= {{ (hoogsteprijs - huidigeprijs) >= gewenste_spread_eur
        }}

Berekening spread niet gehaald= (hoogsteprijs - huidigeprijs) <=
        gewenste_spread_eur

Berekening nu= ({{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }}) <= {{
        gewenste_spread_eur }}

Spread niet gehaald= {{ (hoogsteprijs - huidigeprijs) <=
        gewenste_spread_eur }}

target:
      entity_id: notify.telegram_bot_XXX_XXX#Change
    enabled: true
  - choose:
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
              - condition: numeric_state
                entity_id: sensor.solaredge_current_power
                entity_id: sensor.combined_battery_soc
                below: 100
        sequence:
          - if:
              - condition: state
                entity_id: select.p1_meter_XXX_XXX#Change_battery_group_mode
                state:
                  - to_full
                  - standby
            then:
              - action: select.select_option
                data:
                  option: zero
                target:
                data:
                    Optie 1HW batterij gaat naar nul modus.

soc1={{ soc1 }}

soc2={{ soc2 }}

soc2={{ soc3 }}

gewenste_spread_eur

Berekening nu= ({{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }}) >=
                    {{ gewenste_spread_eur }}

Spread gehaald= {{ (hoogsteprijs - huidigeprijs) >=
                    gewenste_spread_eur }}

Berekening spread niet gehaald= (hoogsteprijs -
                    huidigeprijs) <= gewenste_spread_eur

Berekening nu= ({{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }}) <=

gewenste_spread_eur }}
                target:
      - conditions:
            conditions:
              - condition: or
                conditions:
                  - condition: template
                    value_template: "{{ huidigeprijs }} = {{ hoogsteprijs }} "
                    value_template: "{{ huidigeprijs }} = {{ hoogsteprijs }} - 0.01"
                    value_template: "{{ huidigeprijs }} = {{ hoogsteprijs }} - 0.02"
                above: 0
        sequence:
          - if:
                conditions:
                    state:
                      - standby
                      - to_full
                    entity_id: sensor.auto_power
                    below: 50
            then:
                data:
                target:
                data:
                    Optie 2,1

HW batterij naar nul-modus tijdens dure uren als de auto
                    niet laad. 

soc1={{ soc1 }}

soc2={{ soc2 }}

soc2={{ soc3 }}

huidigeprijs={{ huidigeprijs }}

laagsteprijs={{ laagsteprijs }}

hoogsteprijs={{ hoogsteprijs }}

target:
      - conditions:
            conditions:
                value_template: "{{ (hoogsteprijs - huidigeprijs) >= gewenste_spread_eur }}"
        sequence:
          - if: []
            then:
              - if:
                    state:
                      - standby
                      - zero
                then:
                    data:
                      option: to_full
                    target:
                    data:
                        Optie 3

HW batterij start met laden als de batterijen niet vol
                        zijn, tijdens goedkoopste uren rekening houdend met de
                        spread.

soc1={{ soc1 }}

soc2={{ soc2 }}

soc2={{ soc3 }}

Berekening spread gehaald= (hoogsteprijs - huidigeprijs)
                        >= gewenste_spread_eur

Berekening nu= ({{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }})
                        >= {{ gewenste_spread_eur }}

gewenste_spread_eur }}
                    target:
      - conditions:
            conditions:
                value_template: "{{ (hoogsteprijs - huidigeprijs) <= gewenste_spread_eur }}"
                above: 99
        sequence:
          - if:
                state:
                  - to_full
                  - zero
            then:
                data:
                  option: standby
                target:
                data:
                    Optie 4

HW batterij gaat op standby spread wordt niet gehaald of de
                    batterijen zitten vol.

soc1={{ soc1 }}

soc2={{ soc2 }}

soc2={{ soc3 }}

gewenste_spread_eur }}
                target:
mode: single

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:25
Nu van mij ook op de valreep van dit jaar nog een stukje configuratie. Ik heb de beta draaien van de batterij en ook Home Assistant draait op de beta versie waarin de charge only en discharge only ook is verwerkt.

Stukje uit mijn configuration.yaml voor het includen van de template sensoren:

code:
1
2
#helpers
template: !include_dir_merge_list template/

Hiermee laad ik onder andere de file solcast.yaml in waarmee ik de 3, 4, 5 en 6 dagen gemiddelde voorspelde opbrengst als sensor heb.:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
- sensor:
# Solcast forcast gemiddelde

- name: "Solcast 3d Average"
    default_entity_id: "sensor.solcast_3d_avg"
    unique_id: "solcast_3d_avg"
    unit_of_measurement: "kWh"
    state_class: "measurement"
    icon: "mdi:lightning-bolt"
    state: >-
        {{ ( states('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_tomorrow') | float(0) +
        states('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_3') | float(0) +
        states('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_4') | float(0) ) / 3 }}

- name: "Solcast 4d Average"
    default_entity_id: "sensor.solcast_4d_avg"
    unique_id: "solcast_4d_avg"
        states('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_4') | float(0) +
        states('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_5') | float(0) ) / 4 }}

- name: "Solcast 5d Average"
    default_entity_id: "sensor.solcast_5d_avg"
    unique_id: "solcast_5d_avg"
        states('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_5') | float(0) +
        states('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_6') | float(0) ) / 5 }}

- name: "Solcast 6d Average"
    default_entity_id: "sensor.solcast_6d_avg"
    unique_id: "solcast_6d_avg"
        states('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_6') | float(0) +
        states('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_7') | float(0) ) / 6 }}

Ook mijn HomeWizard accu SOC gemiddelde heb ik in een andere file homewizard-batteries.yaml staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- sensor:
  - name: "Battery Average SOC"
    default_entity_id: "sensor.battery_avg_soc"
    unique_id: "battery_avg_soc"
    unit_of_measurement: "%"
    icon: "mdi:percent"
    state: "{{ (states('sensor.hw_battery_*****1_state_of_charge') | float(0) + states('sensor.hw_battery_*****2_state_of_charge') | float(0) ) / 2 }}"

Ik laat met deze automation elke ochtend om 6 uur de accu in charge only zetten als de 5 dagen gemiddelde opbrengst onder de 8 kWh is en de SOC onder de 10% zit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Battery Zero Charge only mode
description: ""
triggers:
  - trigger: time
    at: "06:00:00"
conditions:
    entity_id: sensor.solcast_5d_avg
    below: 8
    entity_id: sensor.battery_avg_soc
    below: 10
    entity_id: select.p1_meter_battery_group_mode
    state:
      - zero
actions:
    target:
    data:
      option: zero_charge_only

En weer terug naar zero mode zodra de SOC boven de 90% komt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Battery Zero mode
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.battery_avg_soc
    above: 90
conditions:
    state:
      - zero_charge_only
actions:
    target:
    data:

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

TFX77 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:01:
Alvast de beste wensen voor 2026 het laatste jaar voor het einde van de salderingsregeling.

Hier mijn zo goed als volledig aangepaste code voor het laden en ontladen van de batterijen. Langzaam aan ga ik de auto hier ook in verwerken. Voor nu houd de code rekening mee of de auto aan het laden is voordat de batterijen gaan ontladen.

Onder voorbehoud van fouten, ik ben nog aan het testen, alles lijkt te werken.

Benodigd

SoC Eventueel in een nieuwe template sensor zoals ik gedaan heb, de State of Charge van al je batterijen
Hoogste prijs dynamisch
Huidige prijs dynamisch
Laagste prijs dynamisch
Gewenste spread inputnumber cent en euro
Opwek
BatteryGroupMode
Eventueel Telegram notify of notify.notify

Altijd als een actie wordt uitgevoerd wordt de BatteryGroupMode gecontroleerd als de BatteryGroupMode niet actief is wordt deze pas getriggered.

Logging in het begin staat standaard aan voor de variabelen, deze kan je in de code laten en in- of uitschakelen waneer nodig.

ToDo
Laagste prijs, hoogste prijs en huidige prijs netjes verwerken in een automatisering in plaats van een sjabloon
Auto laden verwerken
Iets verzinnen met opladen als de spread gehaald wordt anders dan huidigeprijs = hoogste prijs - 0.01 en 0.02. Ik zit te denken aan Current percentage of highest price - today van Energy Zero.

Korte uitleg

Als het uur begint (binnenkort ws elke 15 minuten)
Als de spread wordt aangepast
Als opwek boven x uitkomt

Dan

Variabelen defineren

Kiezen tussen vier opties

Optie 1:

Als opwek is boven en SoC onder 100

Ga naar nul modus (binnenkort naar alleen laden modus)

Optie 2:

Als huidigeprijs = hoogsteprijs
of
huidigeprijs = hoogsteprijs - 0.01
of
huidigeprijs = hoogsteprijs - 0.02
en soc hoger dan 0
en auto laad niet
Ga naar nul modus

Optie 3:

hoogsteprijs - huidigeprijs >= gewenste_spread_eur
en soc lager dan 100
handmatig laden

Optie 4:

hoogsteprijs - huidigeprijs <= gewenste_spread_eur
of
soc hoger dan 99
ga naar standby

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
alias: HomeWizard PIBS dynamisch laden en ontladen
description: Opladen tijdens goedkoopste uren, ontlaadt na goedkoopste uren
triggers:
  - minutes: "0"
    trigger: time_pattern
  - entity_id: input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib
    trigger: state
  - alias: Wanneer SolarEdge Current power hoger is dan...
    trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.solaredge_current_power
conditions: []
actions:
  - variables:
      soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge') | float(0) }}"
      soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge_2') | float(0) }}"
      soc3: "{{ states('sensor.plug_in_battery_3_state_of_charge') | float(0) }}"
      gemiddelde_soc: "{{ states('sensor.combined_battery_soc') }}"
      gewenste_spread_ct: >-
        {{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0)
        }}
      gewenste_spread_eur: "{{ gewenste_spread_ct / 100 }}"
      huidigeprijs: "{{ states('sensor.energyzero_all_in_current_price') }}"
      laagsteprijs: "{{ states('sensor.energyzero_lowest_price_today') }}"
      hoogsteprijs: "{{ states('sensor.energyzero_highest_price_today') }}"
      SolarEdge: "{{ states('sensor.solaredge_current_power') }}"
      BatteryGroupMode: "{{ states('select.p1_meter_XXX_XXX#Change_battery_group_mode') }}"
    data:
        Huidige Battery Group Mode= {{ BatteryGroupMode }}

soc1={{ soc1 }}

soc2={{ soc2 }}

soc2={{ soc3 }}

gewenste_spread_eur

Berekening nu= ({{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }}) >= {{
        gewenste_spread_eur }}

Spread gehaald= {{ (hoogsteprijs - huidigeprijs) >= gewenste_spread_eur
        }}

Berekening spread niet gehaald= (hoogsteprijs - huidigeprijs) <=
        gewenste_spread_eur

Berekening nu= ({{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }}) <= {{
        gewenste_spread_eur }}

gewenste_spread_eur }}

target:
    enabled: true
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
                entity_id: sensor.solaredge_current_power
        sequence:
          - if:
                state:
                  - to_full
                  - standby
            then:
                data:
                target:
                data:
                    Optie 1HW batterij gaat naar nul modus.

soc1={{ soc1 }}

soc2={{ soc2 }}

soc2={{ soc3 }}

gewenste_spread_eur

Berekening nu= ({{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }}) >=

gewenste_spread_eur }}

gewenste_spread_eur }}
                target:
      - conditions:
            conditions:
                conditions:
                    value_template: "{{ huidigeprijs }} = {{ hoogsteprijs }} "
                    value_template: "{{ huidigeprijs }} = {{ hoogsteprijs }} - 0.01"
                    value_template: "{{ huidigeprijs }} = {{ hoogsteprijs }} - 0.02"
                above: 0
        sequence:
          - if:
                conditions:
                    state:
                      - standby
                      - to_full
                    entity_id: sensor.auto_power
                    below: 50
            then:
                data:
                target:
                data:
                    Optie 2,1

HW batterij naar nul-modus tijdens dure uren als de auto
                    niet laad. 

soc1={{ soc1 }}

soc2={{ soc2 }}

soc2={{ soc3 }}

huidigeprijs={{ huidigeprijs }}

laagsteprijs={{ laagsteprijs }}

hoogsteprijs={{ hoogsteprijs }}

target:
      - conditions:
            conditions:
                value_template: "{{ (hoogsteprijs - huidigeprijs) >= gewenste_spread_eur }}"
        sequence:
          - if: []
            then:
              - if:
                    state:
                      - standby
                      - zero
                then:
                    data:
                      option: to_full
                    target:
                    data:
                        Optie 3

HW batterij start met laden als de batterijen niet vol
                        zijn, tijdens goedkoopste uren rekening houdend met de
                        spread.

soc1={{ soc1 }}

soc2={{ soc2 }}

soc2={{ soc3 }}

Berekening spread gehaald= (hoogsteprijs - huidigeprijs)
                        >= gewenste_spread_eur

Berekening nu= ({{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }})
                        >= {{ gewenste_spread_eur }}

gewenste_spread_eur }}
                    target:
      - conditions:
            conditions:
                value_template: "{{ (hoogsteprijs - huidigeprijs) <= gewenste_spread_eur }}"
                above: 99
        sequence:
          - if:
                state:
                  - to_full
                  - zero
            then:
                data:
                  option: standby
                target:
                data:
                    Optie 4

HW batterij gaat op standby spread wordt niet gehaald of de
                    batterijen zitten vol.

soc1={{ soc1 }}

soc2={{ soc2 }}

soc2={{ soc3 }}

gewenste_spread_eur }}
                target:
Dit is geweldig stukje uitleg. Nu kan ik een beetje begrijpen hoe de code in elkaar zit. Bedank

TeCuMSeH schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:25:
Nu van mij ook op de valreep van dit jaar nog een stukje configuratie. Ik heb de beta draaien van de batterij en ook Home Assistant draait op de beta versie waarin de charge only en discharge only ook is verwerkt.

Stukje uit mijn configuration.yaml voor het includen van de template sensoren:

code:
1
2
#helpers
template: !include_dir_merge_list template/

Hiermee laad ik onder andere de file solcast.yaml in waarmee ik de 3, 4, 5 en 6 dagen gemiddelde voorspelde opbrengst als sensor heb.:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
- sensor:
# Solcast forcast gemiddelde

- name: "Solcast 3d Average"
    default_entity_id: "sensor.solcast_3d_avg"
    unique_id: "solcast_3d_avg"
        states('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_4') | float(0) ) / 3 }}

- name: "Solcast 4d Average"
    default_entity_id: "sensor.solcast_4d_avg"
    unique_id: "solcast_4d_avg"
        states('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_5') | float(0) ) / 4 }}

- name: "Solcast 5d Average"
    default_entity_id: "sensor.solcast_5d_avg"
    unique_id: "solcast_5d_avg"
        states('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_6') | float(0) ) / 5 }}

- name: "Solcast 6d Average"
    default_entity_id: "sensor.solcast_6d_avg"
    unique_id: "solcast_6d_avg"
        states('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_6') | float(0) +
        states('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_7') | float(0) ) / 6 }}

Ook mijn HomeWizard accu SOC gemiddelde heb ik in een andere file homewizard-batteries.yaml staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- sensor:
  - name: "Battery Average SOC"
    default_entity_id: "sensor.battery_avg_soc"
    unique_id: "battery_avg_soc"
    unit_of_measurement: "%"
    icon: "mdi:percent"
    state: "{{ (states('sensor.hw_battery_*****1_state_of_charge') | float(0) + states('sensor.hw_battery_*****2_state_of_charge') | float(0) ) / 2 }}"

Ik laat met deze automation elke ochtend om 6 uur de accu in charge only zetten als de 5 dagen gemiddelde opbrengst onder de 8 kWh is en de SOC onder de 10% zit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Battery Zero Charge only mode
triggers:
  - trigger: time
    at: "06:00:00"
conditions:
    entity_id: sensor.solcast_5d_avg
    below: 8
    entity_id: sensor.battery_avg_soc
    below: 10
    state:
      - zero
actions:
    target:
    data:
      option: zero_charge_only

En weer terug naar zero mode zodra de SOC boven de 90% komt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Battery Zero mode
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.battery_avg_soc
    above: 90
conditions:
    state:
      - zero_charge_only
actions:
    target:
    data:
Jij hebt als ik het goed begrijp dan de integratie vanuit de nieuwe HA beta versie draaien?

• TeCuMSeH
Devke schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:22:
[...]

Jij hebt als ik het goed begrijp dan de integratie vanuit de nieuwe HA beta versie draaien?
Klopt, zoals ik in het begin van mijn post al aangaf de beta van HomeWizard en ook de beta van Home Assistant zodat dit niet meer via rest aangestuurd hoeft te worden.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

TeCuMSeH schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:32:
[...]

Klopt, zoals ik in het begin van mijn post al aangaf de beta van HomeWizard en ook de beta van Home Assistant zodat dit niet meer via rest aangestuurd hoeft te worden.
Helder. Integratie was denk ik easy te doen? Wilde hem testen maar ging niet. Systeem bij mijn Pa te oud. Waar draait het bij jou op?

• TeCuMSeH
Die van mij draait in een virtual machine vanaf mijn synology nas.

Integratie was supersimpel te doen inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1znmonWJc6rpa26CgrPmzuKnC0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1tEZHkGIzVuzwkxrnbsnJaoi.png?f=user_large

[ Voor 63% gewijzigd door TeCuMSeH op 01-01-2026 10:52 . Reden: Afbeelding integratie toegevoegd ]

Pagina: 1 ... 240 ... 249 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2