Ik werk met medische apparatuur/medische applicaties, en heb nog wel eens te maken met aanbestedingen. In het PvE zetten we altijd iets als "
aangekondigde functies tellen we niet mee bij het uiteindelijke scoren, alleen nu werkende functies tellen mee". De reden is natuurlijk dat iedereen wat aan kan kondigen, met al dan niet Elon-Musk-achtig optimisime over de termijn, maar het enige wat natuurlijk telt (moet tellen) is wat er geleverd wordt.
Goed, een aankoop van een thuisbatterijtje is geen aanbesteding, maar ik vind het wel klinken alsof een boel mensen bovenstaand principe bij de aankoop van de HW PiB niet hebben toegepast. Een functie is aangekondigd, je koopt de batterij, het uitbrengen van de die functie duurt lang, en nu ben je teleurgesteld. Vervelend, maar je had het kunnen vermijden door dit type batterij niet te kopen.
En dan nog iets anders, ik lees dingen als "ik wil geen Home Assistant". Helemaal goed, moet je ook niet doen als je dat niet wil, heeft zeer zeker nadelen. Maar - we zitten hier wel op
Tweakers.net. Ik ben misschien een Tweaker van de oude stempel, maar "zelf iets bouwen wat er niet is" vind ik toch wel een beetje in het DNA horen van een echte Tweaker. Natuurlijk, dat is ook slechts mijn mening, en duidelijk is ook dat het
uit gaat sterven.
Hoe dan ook, wil je zelf wat bouwen (Tweaken oude stijl), kun je de functionaliteit vanavond al hebben. Wil je niet zelf bouwen (Tweaken nieuwe stijl), dan zul je moeten afwachten tot je van de fabrikant wat toegeworpen krijgt. In de tussentijd kun je natuurlijk blijven posten "duurt lang". Maar hoe zinvol is dat?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar