• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:55

fxs81

Julianadorp

_Apache_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:52:
een firmware update van de P1 meter, maar dat lijkt maar niet te lukken .
VPN aanstaan? P1 meter al een keer stroomloos gemaakt? Wat je ook kan proberen is om te updaten met een hotspot via je mobiel ,die oplossing heb ik al een aantal keer voorbij zien komen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:14
_Apache_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:52:
Ik heb nu 2 PiB's ontvangen, en probeer er eentje al online te brengen.
Maar de PiB vraagt een firmware update van de P1 meter, maar dat lijkt maar niet te lukken .

Heb het al een paar keer geprobeerd, ook met lokale api uit (want lees hem uit).
Maar het lampje gaat even uit, dan knippert hij groen, en dan krijg ik een timeout melding in de app.

Naast de firmware update, werkt de P1 meter verder wel goed, maar de PiB wil er dus nog niet naar luisteren.
Ik had exact hetzelfde, alles geprobeerd niets hielp. Na contact met de klantenservice is een tweede P1 Meter was opgestuurd. Ik kijk een paar uur later, werkt de update opeens wel en is de P1 meter bijgewerkt naar de laatste Firmware.
Dus wellicht lost de tijd jouw probleem ook op.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:54
dit is het homewizard PIB topic.

[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 17-03-2026 16:05 ]

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:28
dit is het homewizard PIB topic.

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 17-03-2026 16:05 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:17
@fxs81 en @Kalipeen , bedankt voor het meedenken. Had VPN op telefoon al uitgezet, hotspot via een andere telefoon wilde ook niet. Paar keer herstart ook al.

Maar na een herstart van mijn AP lukte het opeens wel, nu draait de PiB!

Eens kijken hoe ik hem kan uitlezen (buiten de HW app om).

[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 17-03-2026 12:48 ]

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:25

DJ

MichielFRL schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:27:
Marstek komt met een goed alternatief voor de PiB van HomeWizard, de Marstek Venus B.
Iemand ervaring met NOM en twee verschillende merken stekker-batterij?
Er is nog geen goed alternatief voor het aansturen van batterijen van verschillende merken. Alleen met systemen als Home Assistant of Homey (en de verschillende integraties) is het mogelijk om de batterijen 'samen te laten werken'.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:47

Wailing_Banshee

You're Next

_Apache_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:45:
@fxs81 en @Kalipeen , bedankt voor het meedenken. Had VPN op telefoon al uitgezet, hotspot via een andere telefoon wilde ook niet. Paar keer herstart ook al.

Dat is een https call, je moet alleen wel even fysieke toegang tot je P1 meter hebben (om het token van de batterij te verkrijgen). Ik vond het lastigst om het token te pakken te krijgen (had alleen een postman call klaar liggen, naar de meter, op de knop drukken, naar m'n pc terug, postman call starten en er dan achter komen dat ik te traag was, uiteindelijk postman maar op m'n laptop geïnstalleerd, werkte beter :D)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Marstek komt met een goed alternatief voor de PiB van HomeWizard, de Marstek Venus B.
Kijk even een paar posts terug. Spoiler. Ja het werkt met HA en zelf gaan besturen. Mits API Marstek dat ook toestaat. Anders? Beter bij 1 merk houden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

_Apache_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:45:

Stond er een update klaar voor AP? Recent hier gelezen dat dit voor issues kan zorgen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:22
Oef, 2kwh met een 220V noodaansluiting voor 499,-
HW mag echt aan de bak, twee van deze jongens zijn goedkoper dan één PiB.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:28
hoevenpe schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Ja de prijsstelling van HW is niet meer aan te houden in deze markt. Ik switch ook 8KWh voor 1900 euro.... een HW 2.7Kwh voor 1200.... en dan minder functionaliteit ook. Tenzij ze binnenkort met iets nieuws komen en prijzen bijstellen.....

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:22
jdgraaf schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:34:
Ja de prijsstelling van HW is niet meer aan te houden in deze markt.
Voor hetzelfde bedrag heb je een 5kWh Marstek Venus E met 220V noodstroom en vaste lan verbinding.

Ben groot fan van HW maar eind dit jaar als salderen eraf gaat moeten ze iets vergelijkbaars of beters hebben, noodstroom een USP gezien de net-ellende.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 17-03-2026 13:46 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• _Apache_
Devke schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:20:
[...]

Stond er een update klaar voor AP? Recent hier gelezen dat dit voor issues kan zorgen.
Weet ik niet, had even in de unify controller in moeten loggen. Maar het werkt nu in ieder geval.

Vind het overigens wel typisch, wil je de P1 meter uitlezen, doe je een webcall, naar http://192.168.x.y/api/v1/data.
Geen probleem, hier je data.
Maar wil je het SoC van de PiB ophalen, dan moet je het token te pakken zien te krijgen, en alsnog de P1 meter uitlezen over https, maar dan self signed cert negeren.
_Apache_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Weet ik niet, had even in de unify controller in moeten loggen. Maar het werkt nu in ieder geval.

Vind het overigens wel typisch, wil je de P1 meter uitlezen, doe je een webcall, naar http://192.168.x.y/api/v1/data.
Maar wil je het SoC van de PiB ophalen, dan moet je het token te pakken zien te krijgen, en alsnog de P1 meter uitlezen over https, maar dan self signed cert negeren.
Er zijn 2 verschillende API versies. De P1-meter kan je uitlezen met versie 1 en 2.
De Batterij alleen met versie 2.

Zie documentatie: https://api-documentation.homewizard.com/

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:29
ChUcKiE schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:41:
[...]

Hier ook bij 1 van de twee PiB’s. En we blijven maar wachten. Status is al ruim anderhalve week nu.
En ook de vraag om een foto van je opstelling te sturen?
(mijne doet het na de tweede reset trouwens weer voorbeeldig)

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:31

ChUcKiE

Dus........

pimk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:40:
[...]

En ook de vraag om een foto van je opstelling te sturen?
(mijne doet het na de tweede reset trouwens weer voorbeeldig)
Nee ik krijg alleen maar antwoorden in de trant van, het is druk, er komt een oplossing, heb geduld.
Ik heb geen foto hoeven op te sturen. Eerste antwoord was: reset, stekker uit stopcontact en wacht 45 minuten.
Dat leek even wat te doen, maar niet voor lange tijd. Ondertussen 3-4 keer zo'n reset gedaan maar elke keer in de status met twee knipperende led's

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:47

Wailing_Banshee

You're Next

_Apache_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Ik snap het token gedeelte (geeft gewoon extra security aangezien je bij de fysieke P1 moeter zijn), het self-signed certificate deel is inderdaad vervelend. Ik houd er niet zo van om uitzonderingen qua security in m'n code in te bouwen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:29
Devke schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:46:
[...]

Niet iemand in huis die een electrische deken heeft aanstaan? Het pendelen is dan herkenbaar.
Funest voor NOM 😈
Zoals al aangegeven had ik op dat moment gelijkmatige vraag en aanbod in huis. ;)

• Sjaak de Koning
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-04 21:53
De cooker is hier een veelgebruikt apparaat, waarbij tussen de 1,5 en 2,5 Kwh per dag wordt verstookt.

Dat betekent dat steeds gedurende een seconde of 7 veel vermogen wordt gevraagd. De PIB reageert daar te laat op: pas na een seconde of 3, 4 levert de PIB het benodigde vermogen. Enkele seconden later stopt de Qooker alweer en gaat de stroom het net op voordat de PIB zijn afgifte weer heeft bijgeregeld.

Ik begrijp dat het niet anders kan, maar ik zou liever hebben dat de PIB helemaal niet reageert op de Qooker. Daarom bedacht ik: als de Qooker op een slimme HW-stekker zit (en dat zit ie) zou het dan niet mooi zijn wanneer je dat apparaat kunt isoleren van de PIB aansturing? Dat de PIB dus niet meer reageert op die stroomvraag.

Een feature request derhalve.

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-04 19:42
Sjaak de Koning schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:44:
De cooker is hier een veelgebruikt apparaat, waarbij tussen de 1,5 en 2,5 Kwh per dag wordt verstookt.

Dat betekent dat steeds gedurende een seconde of 7 veel vermogen wordt gevraagd. De PIB reageert daar te laat op: pas na een seconde of 3, 4 levert de PIB het benodigde vermogen. Enkele seconden later stopt de Qooker alweer en gaat de stroom het net op voordat de PIB zijn afgifte weer heeft bijgeregeld.

Ik begrijp dat het niet anders kan, maar ik zou liever hebben dat de PIB helemaal niet reageert op de Qooker. Daarom bedacht ik: als de Qooker op een slimme HW-stekker zit (en dat zit ie) zou het dan niet mooi zijn wanneer je dat apparaat kunt isoleren van de PIB aansturing? Dat de PIB dus niet meer reageert op die stroomvraag.

Dat zou idd heel handig zijn, ik heb mijn autolader op een aparte energy socket zitten en die zou ik ook wel willen excluden.. Of nog beter, dat hij dan niet NOM draait, maar peakshaved op de huidige maandpiek. (België)
Sjaak de Koning schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:44:

Is op zich een redelijk idee maar ik betwijfel of dat uitvoerbaar is. De batterij wordt gestuurd door de P1-meter en die neemt zijn data van de slimme meter die weer werkt met de vraag en aanbod van stroom in je huisnet. Dan zou je dus je stroomverbruik van de Qooker onzichtbaar moeten maken voor de slimme meter. Ik denk niet dat de netwerkbeheerder of je leverancier daar mee acoord gaat.

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:42
hoevenpe schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Zie wel een prijs van 599 en 3 mnd levertijd, dus nog niet echt een concurrent op korte termijn.
Maar neemt niet weg dat de hete adem van de concurrentie hun in de nek hijgt. :)
En elke 100 euro er af scheelt toch weer een jaar sneller terug verdienen. :)

Ross

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:00
Vanochtend kwam ik erachter dan om 01:00 uur vannacht mijn 2e batterij gestopt was met terugleveren. Aangezien die batterij voller was dan batterij 1 schakelde HomeWizard niet terug naar batterij 1.

Daarom heb ik de batterij uitgezet met de schakelaar en een paar minuten later weer aangezet. Bij het aanzetten hoorde ik geen biep en gingen de lampjes niet branden. Wel zie ik in de app dat de batterij online is maar dat er een melding “geen stroom” staat.

Daarna heb ik de stekker in het stopcontact van batterij 1 gedaan en dat maakt geen verschil.

Daarna heb ik batterij 2 10 uur uitgezet en uit het stopcontact gehaald. Een uur geleden heb ik hem weer aangezet. Weer geen geluid bij opstarten en geen lampjes. De koppelknop maakt wel geluid als je er op drukt. In de app weer de “geen stroom” melding.

Daarna de identificeer knop in de app gebruikt. De groene lampjes gingen knipperen en daarna toonde hij weer dat de batterij halfvol was in het wit.

Nu een uur later blijft de melding “geen stroom” in beeld en de synchronisatie melding stopt niet.

Heeft iemand dit wel eens gehad? En zo ja. Is dit op te lossen of kan ik beter contact opnemen met support.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2-ZtwsXtH-JFqpBGxCs91A3jOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ItBtXAlzVtIaVFPQ6wE1mpVg.jpg?f=fotoalbum_large

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:54
Sepio schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:19:
Vanochtend kwam ik erachter dan om 01:00 uur vannacht mijn 2e batterij gestopt was met terugleveren. Aangezien die batterij voller was dan batterij 1 schakelde HomeWizard niet terug naar batterij 1.

Daarom heb ik de batterij uitgezet met de schakelaar en een paar minuten later weer aangezet. Bij het aanzetten hoorde ik geen biep en gingen de lampjes niet branden. Wel zie ik in de app dat de batterij online is maar dat er een melding “geen stroom” staat.

Daarna heb ik de stekker in het stopcontact van batterij 1 gedaan en dat maakt geen verschil.

Daarna heb ik batterij 2 10 uur uitgezet en uit het stopcontact gehaald. Een uur geleden heb ik hem weer aangezet. Weer geen geluid bij opstarten en geen lampjes. De koppelknop maakt wel geluid als je er op drukt. In de app weer de “geen stroom” melding.

Daarna de identificeer knop in de app gebruikt. De groene lampjes gingen knipperen en daarna toonde hij weer dat de batterij halfvol was in het wit.

Nu een uur later blijft de melding “geen stroom” in beeld en de synchronisatie melding stopt niet.

Heeft iemand dit wel eens gehad? En zo ja. Is dit op te lossen of kan ik beter contact opnemen met support.

[Afbeelding]
Ik heb dit een paar weken geleden ook gehad. Toen bleek dat ik de koppelingsknop in de app had uitgeschakeld. Daar werd ik door een mede Tweaker op gewezen. Na inschakelen van de koppelingsknop kon ik de PiB weer koppelen en deed de PiB het weer.
Misschien bij jou ook het geval dat de koppelingsknop op uitgeschakeld staat in de app?

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Sepio
Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:36:
[...]

Ik heb dit een paar weken geleden ook gehad. Toen bleek dat ik de koppelingsknop in de app had uitgeschakeld. Daar werd ik door een mede Tweaker op gewezen. Na inschakelen van de koppelingsknop kon ik de PiB weer koppelen en deed de PiB het weer.
Misschien bij jou ook het geval dat de koppelingsknop op uitgeschakeld staat in de app?
De koppelknop uitschakelen staat niet aan. Hij maakt na aanzetten van de batterij ook geluid als je hem aanraakt. Het lijkt er meer op dat de software vastgelopen is en dat een reboot het niet oplost. Bestaat er ook een reset? Ergens las ik dat je dan de batterij een tijd uit moest laten staan. Met de 10 uur die ik geprobeerd heb leek me dat wel voldoende. Ontkoppelen via de app durf ik nog niet uit te voeren als ik niet zeker ben dat ik hem weer aan krijg of kan benaderen.
Sepio schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:44:
[...]

De koppelknop uitschakelen staat niet aan. Hij maakt na aanzetten van de batterij ook geluid als je hem aanraakt. Het lijkt er meer op dat de software vastgelopen is en dat een reboot het niet oplost. Bestaat er ook een reset? Ergens las ik dat je dan de batterij een tijd uit moest laten staan. Met de 10 uur die ik geprobeerd heb leek me dat wel voldoende. Ontkoppelen van de app durf ik nog niet uit te voeren als ik niet zeker ben dat ik hem weer aan krijg of kan benaderen.
Hoe lang heb je koppelknop ingedrukt? Er staat me bij dat er een reset mogelijk is door de knop ingedrukt te houden tot dat de leds blauw worden en dat je daarna het hele installatie process moest doorlopen. Betekent wel dat je de batterij dan uit de app zou moeten verwijderen maar daarmee zou je kunnen wachten totdat je blauwe leds hebt.

• Sepio
hanev001 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:51:
[...]

Hoe lang heb je koppelknop ingedrukt? Er staat me bij dat er een reset mogelijk is door de knop ingedrukt te houden tot dat de leds blauw worden en dat je daarna het hele installatie process moest doorlopen. Betekent wel dat je de batterij dan uit de app zou moeten verwijderen maar daarmee zou je kunnen wachten totdat je blauwe leds hebt.
Ik heb de koppelknop alleen kort aangeraakt. Ik wil eerst zeker zijn dat ik het geen kwaad doet. Wifi werkt nu dus gewoon. Ik kan de accu vanuit de identificeer opdracht geven en dan gaat hij knipperen. Ik durf dit alleen niet uit te voeren omdat bij het uit en aanzetten via de schakelaar de accu geen opstart biep geeft en de lampjes niet gaan branden. Als ik dan de accu en dus de WiFi reset kan ik misschien helemaal niet meer connecteren. Daarom vraag ik hier voor de zekerheid eerst om advies.

Is die “Geen stoom” melding een gekend probleem? Ik kom het nergens tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sepio op 17-03-2026 17:05 . Reden: Korte verduidelijking ]

Sepio schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:55:
[...]

Ik heb de koppelknop alleen kort aangeraakt. Ik wil eerst zeker zijn dat ik het geen kwaad doet. Wifi werkt nu dus gewoon. Ik kan de accu vanuit de identificeer opdracht geven en dan gaat hij knipperen. Ik durf dit alleen niet uit te voeren omdat bij het uit en aanzetten via de schakelaar de accu geen opstart biep geeft en de lampjes niet gaan branden. Als ik dan de accu en dus de WiFi reset kan ik misschien helemaal niet meer connecteren. Daar vraag ik hier voor de zekerheid eerst om advies.
Ik begrijp je voorzichtigheid maar zo als het nu is werkt de batterij volgens jouw melding niet dus erger kan het niet worden. Als je niets doet los het niet vanzelf op, als je probeert wat ik heb geschreven helpt het misschien. Overigens heb je hier al contact over gehad met HW en hun om advies gevraagd want dat heb ik niet gelezen in je posts.

• Sepio
hanev001 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:07:
[...]

Ik begrijp je voorzichtigheid maar zo als het nu is werkt de batterij volgens jouw melding niet dus erger kan het niet worden. Als je niets doet los het niet vanzelf op, als je probeert wat ik heb geschreven helpt het misschien. Overigens heb je hier al contact over gehad met HW en hun om advies gevraagd want dat heb ik niet gelezen in je posts.
Ik heb nog geen contact gehad, dat wil ik morgen doen. Ik had vandaag geen tijd.
[...]

De koppelknop uitschakelen staat niet aan. Hij maakt na aanzetten van de batterij ook geluid als je hem aanraakt. Het lijkt er meer op dat de software vastgelopen is en dat een reboot het niet oplost. Bestaat er ook een reset? Ergens las ik dat je dan de batterij een tijd uit moest laten staan. Met de 10 uur die ik geprobeerd heb leek me dat wel voldoende. Ontkoppelen via de app durf ik nog niet uit te voeren als ik niet zeker ben dat ik hem weer aan krijg of kan benaderen.
Touchknop 10 seconde ingedrukt houden.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:54
[...]

Heb je al geprobeerd de P1 dongel even uit de meter te halen en na 10 seconden of zo er weer in te doen?
Misschien helpt dat.
Ik zou inderdaad de PiB niet uit de app gooien. Als niets het doet HW contacten en in de chat aangeven dat je een mens wilt spreken. Dan nemen ze via de e-mail contact met je op. Dat is mijn ervaring.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:25
hanev001 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:59:
[...]

Is op zich een redelijk idee maar ik betwijfel of dat uitvoerbaar is. De batterij wordt gestuurd door de P1-meter en die neemt zijn data van de slimme meter die weer werkt met de vraag en aanbod van stroom in je huisnet. Dan zou je dus je stroomverbruik van de Qooker onzichtbaar moeten maken voor de slimme meter. Ik denk niet dat de netwerkbeheerder of je leverancier daar mee acoord gaat.
Is een heel goed idee. Als de P1 meter een stroomvraag ziet van de socket en tegelijk uit de meter, reageert ie daar niet op. Maar dan moet de software van de P1 meter daar wel voor worden aangepast. Als ie met 4 PiB's al moeite heeft, dan is zo'n socket waarschijnlijk al snel te veel.
Veel beter is dat we kunnen instellen na hoeveel seconden de P1 meter reageert. Ik heb hier een expresso machine met PID regeling die precies hetzelfde verschijnsel laat zien. Te laat startende PiB's en de meeste stroom wordt vervolgens teruggeleverd. Omdat mijn PID regeling en de (Quooker waarschijnlijk ook) regelmatige pulsen vraagt, kan slimme software daar op locken en op anticiperen.... Maar of dat allemaal in een P1 meter past?

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

Ferdinand Oeinck schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:39:
[...]

Is een heel goed idee. Als de P1 meter een stroomvraag ziet van de socket en tegelijk uit de meter, reageert ie daar niet op. Maar dan moet de software van de P1 meter daar wel voor worden aangepast. Als ie met 4 PiB's al moeite heeft, dan is zo'n socket waarschijnlijk al snel te veel.
Veel beter is dat we kunnen instellen na hoeveel seconden de P1 meter reageert. Ik heb hier een expresso machine met PID regeling die precies hetzelfde verschijnsel laat zien. Te laat startende PiB's en de meeste stroom wordt vervolgens teruggeleverd. Omdat mijn PID regeling en de (Quooker waarschijnlijk ook) regelmatige pulsen vraagt, kan slimme software daar op locken en op anticiperen.... Maar of dat allemaal in een P1 meter past?
Als de batterij niet mag reageren omdat de socket dit blokkeert kan er ook niet gereageert worden op de algemene vraag van het huis. Bovendien als het met 1 socket kan kan het ook met meerdere sockets en dan krijg je ook nog eens dat het cumulatief gaat werken met dus een toenemende verslechtering van de reactie van de batterij op de stroom vraag. Ook een instelbare wachttijd zal de performance van de batterij verlagen. De kans is dus groot dat de oplossing erger is dan het probleem dat je wil oplossen.

Edit: Aanvulling. In plaats van de kijken naar de reactie tijd kan er beter gekeken worden naar de manier van reageren. De pulsen zijn vaak van laag naar hoog vermogen en terug in korte tijd. Dit wordt door de P1-meter/batterij in een paar stapjes verwerkt omdat niet in een keer de totale vermogens wijziging plaatsvindt. Als dat verbeterd wordt gaat de hoeveelheid die ten onrechte wordt geladen of ontladen omlaag en is dus de uiteindelijke performance beter.

[ Voor 14% gewijzigd door hanev001 op 17-03-2026 20:11 ]

Ferdinand Oeinck schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:39:
[...]

Ik heb geen Quooker dus misschien wat makkelijke beredenatie van mijn kant uit. De reactietijd van de HW PIB is dan tekort zo te lezen. Echter ik denk dat dit "probleem" niet alleen bij een HW PIB zal zijn. Ik zie het bij het testmodel en bij Zendure hier ook. Het duurt gewoon een paar seconden voordat de batterijen reageren op een verandering.

Als ik kijk naar de Helaas Pindakaas meting van @gielz dan bevestigde dat het eigenlijk wel meeviel wat er naar het net ging of afgehaald werd. Sterker nog..... in de integratie van @gielz laat ik niet iedere 4 seconde meer een update van de P1 naar de batterij sturen maar heb dat opgehoogd naar 5. Dit gaf minder netafname en teruglevering. Ik denk als je de HW PIB per seconden zou kunnen sturen het de vraag is of de API dit wel leuk gaat vinden. Oversturen.

De oplossing met een socket? Dat vergt idd aanpassingen en het is idd de vraag of de P1 daar krachtig genoeg voor is. 4 batterijen icm HA ging niet altijd lekker. Al zijn er wel vebetering doorgevoerd.

• PvWoody
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:22
Hallo allemaal,

Wij lezen al tijdje mee :)

Hartelijk dank voor jullie voorbeelden van integratie met Home Assistant!
Wij maken gebruiken van de officiële Nordpool-integratie in plaats van de HACS-versie.

Het laden en ontladen van de batterij gebeurt op basis van de spread percentage en zonne-energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Lc0rnDRlH0o-tIo8Jcsj5bW024=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pla3sOxDKC4KOg1NoFymEuEc.png?f=fotoalbum_large

• Gti2050
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:47
Volle bak zon en er gaat zo 2400 Watt het net op i.p.v. de batterijen in. Status en laadpercentage blijven leeg, batterijen op 0%. Meer mensen last van?

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Gti2050 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:06:
Volle bak zon en er gaat zo 2400 Watt het net op i.p.v. de batterijen in. Status en laadpercentage blijven leeg, batterijen op 0%. Meer mensen last van?
Hier gaat alles de pibs in en werkt alles zoals het hoort voor zover ik kan zien.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Wat zegt de app qua melding? Wat doet de led strip? Hoe is de Wifi ontvangst?

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:26

Winkiller

De Mopperpot

@Gti2050
2400 watt vanaf de panelen, onze Pibs zitten beide momenteel half vol dus het gaat de juiste kant op *O*

Reset je Pibs ?!

[ Voor 7% gewijzigd door Winkiller op 18-03-2026 13:40 ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:49
Hier alles prima, alles loopt zoals het moet. Nu tijd voor een was en de afwas om overtollige teruglevering te minderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkBuovCLCkWzTvYrdxNm3DTRPmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6noVNqIcSAF1OrpPO3EmTqD.jpg?f=fotoalbum_large

• Gti2050
Devke schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Wat zegt de app qua melding? Wat doet de led strip? Hoe is de Wifi ontvangst?
App geeft geen meldingen, de data is er ook niet. Ledstrip is wit, WiFi is volle bak en ik zie ook gewoon traffic in de firewall langskomen naar alle drie.
Winkiller schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:39:
@Gti2050
2400 watt vanaf de panelen, onze Pibs zitten beide momenteel half vol dus het gaat de juiste kant op *O*

Reset je Pibs ?!
Zijn al een kwartier van de prik geweest

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:29
@Gti2050 probeer ook eens om de P1 meter uit de P1 poort te halen, 10 sec wachten en weer opnieuw aan te sluiten.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Gti2050 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:08:
[...]
Next de P1 meter resetten, kijk bv. even op https://thuisbatterijgids.net/homewizard-p1-meter-resetten/

Zoek naar de knop op je P1-meter (dat is dus waar de LED rondom brandt)
Houd die knop 10-15 seconden ingedrukt (niet eerder loslaten!)
Het lampje gaat uit en de meter herstart zichzelf
Wacht tot hij weer in koppelmodus komt (blauw lampje)
Koppel hem opnieuw via de app
Gti2050 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:08:
[...]

App geeft geen meldingen, de data is er ook niet. Ledstrip is wit, WiFi is volle bak en ik zie ook gewoon traffic in de firewall langskomen naar alle drie.

[...]

Wat @goechel hierboven aangeeft. Werk je met HA toevallig? Ik had daar ook wel eens geen reactie na het herladen van automatiseringen, dan was P1 meter loskoppelen en opnieuw aansluiten de oplossing.

Daarnaast kun je P1, en Pibs ook eens opnieuw koppelen aan je Wifi. Ondanks volle bak, proberen waard.

• Gti2050
Winkiller schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:21:
[...]

Next de P1 meter resetten, kijk bv. even op https://thuisbatterijgids.net/homewizard-p1-meter-resetten/

Zoek naar de knop op je P1-meter (dat is dus waar de LED rondom brandt)
Houd die knop 10-15 seconden ingedrukt (niet eerder loslaten!)
Het lampje gaat uit en de meter herstart zichzelf
Wacht tot hij weer in koppelmodus komt (blauw lampje)
Koppel hem opnieuw via de app
Had ik tussen mijn laatste reactie en heden gedaan en nog steeds hetzelfde resultaat.
Devke schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:22:
[...]

Wat @goechel hierboven aangeeft. Werk je met HA toevallig? Ik had daar ook wel eens geen reactie na het herladen van automatiseringen, dan was P1 meter loskoppelen en opnieuw aansluiten de oplossing.

Daarnaast kun je P1, en Pibs ook eens opnieuw koppelen aan je Wifi. Ondanks volle bak, proberen waard.
Ik werk niet met HA met Homey, heb in het verleden wel eens gezien als je elke seconde uitleest daar de P1 meter niet goed tegen kan, ik heb toen een sweetspot gevonden.

Ik ga de pib's niet opnieuw koppelen aan het WiFi, ik zie namelijk heel goed traffic voorbijkomen op mijn firewall van alle drie. Wordt een ticket aanmaken bij HomeWizard. Vind sowieso de laatste tijd de app buggy aanvoelen en de batterijen niet stabiel in performance.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRQppdMfD4d7GLI0tczrnHA4WA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGY3GSqg1uTXaSSbgVptSdFn.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze spread een tientje per maand winst met drie HomeWizard Plugin Batteries. Dat is toch 1200 euro in tien jaar. Dat is nog zonder solar dus in werkelijkheid is het meer. De berekening is puur + en - power (W) maal de huidige prijs (Nordpool).

Voor elke batterij import en export
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set p = states('sensor.plug_in_battery_power') | float(0) %}
{% set price = states('sensor.nordpool_current_price') | float(0) %} 

{% if p > 0 %}
  {{ (p / 1000) * price }}
{% else %}
 0
{% endif %}
code:
1
2
3
4
5
6
7
8

{% if p < 0 %}
  {{ ((p | abs) / 1000) * price }}
{% else %}
  0
{% endif %}

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

TFX77 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:39:
[Afbeelding]

Met deze spread een tientje per maand winst met drie HomeWizard Plugin Batteries. Dat is toch 1200 euro in tien jaar. Dat is nog zonder solar dus in werkelijkheid is het meer. De berekening is puur + en - power (W) maal de huidige prijs (Nordpool).

Voor elke batterij import en export
code:
1
2
3
4
5
6
7
8

{% if p > 0 %}
  {{ (p / 1000) * price }}
{% else %}
 0
{% endif %}
code:
1
2
3
4
5
6
7
8

{% if p < 0 %}
  {{ ((p | abs) / 1000) * price }}
{% else %}
  0
{% endif %}
Wat als rekenwerk complete onzin is als je niet elke dag (10 jaar lang) die spread hebt en dat dit gebeurd is hoogst onwaarschijnlijk.
hanev001 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:00:
[...]

Wat als rekenwerk complete onzin is als je niet elke dag (10 jaar lang) die spread hebt en dat dit gebeurd is hoogst onwaarschijnlijk.
Ik zou dat niet te hard roepen. 2027 vervalt salderen. Opwek levert zoals de nodige energieleveranciers al hebben aangegeven bijna niets meer op of gaat geld kosten. Iedere kWh opwek die de PIB in gaat uitgaande van een RTE van 75% zal 75% van de dan geldende stroomprijs opleveren a kale stroomprijs btw en EB (inkoop). Gemiddeld 25 ct is niet onrealistisch. Bijna 19 ct/kWh verschil (75% van).

Bron: https://www.energievergelijk.nl/onderwerpen/energiecijfers

Edit : Een overzicht m.b.t. de nu bekende vergoedingen en kosten terugleveren opwek 2027. https://www.energievergel...anelen-per-1-januari-2027

Dan heb ik het nog maar niet over de variabele netkosten. Die staan zoals het er nu uitziet voor 2028 op het programma. Mijn inziens gaat de PIB hier zijn waarde nog meer tonen.

[ Voor 23% gewijzigd door Devke op 19-03-2026 08:43 ]

Devke schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:18:
[...]

Ik zou dat niet te hard roepen. 2027 vervalt salderen. Opwek levert zoals de nodige energieleveranciers al hebben aangegeven bijna niets meer op of gaat geld kosten. Iedere kWh opwek die de PIB in gaat uitgaande van een RTE van 75% zal 75% van de dan geldende stroomprijs opleveren a kale stroomprijs btw en EB (inkoop). Gemiddeld 25 ct is niet onrealistisch. Bijna 19 ct/kWh verschil (75% van).

Edit : Een overzicht m.b.t. de nu bekende vergoedingen en kosten terugleveren opwek 2027. https://www.energievergel...anelen-per-1-januari-2027

Dan heb ik het nog maar niet over de variabele netkosten. Die staan zoals het er nu uitziet voor 2028 op het programma. Mijn inziens gaat de PIB hier zijn waarde nog meer tonen.
Ik vind het onwaarschijnlijk omdat er over een periode van 10jaar wordt gerekend.
Als je 5 jaar geleden had gezegt dat er een terugleverheffing en dynamische tarieven structuren zouden zijn had iedereen je voor gek verklaard.

Ook doe je de aanname dat de invoering van variabele netkosten de marge vergroot. Her is echter ook heel goed mogelijk dat deze tarieven niet synchroon lopen met de levertarieven en elkaar in feiten tegenwerken met als gevolg een verkleining van de marge.

Het is simpel niet te voorspellen hoe de wereld er over een paar jaar, laat staan 10 jaar, op energie gebied uitziet. Elke berekening is dan ook puur gok werk. Je kan de huidige situatie doortrekken naar de toekomst en op basis daarvan wat roepen. De kans dat de huidige situatie daadwerkelijk gelijk is aan de toekomst is laag.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Tijdje weggeweest en niks gepost ook hier.
Maar er was in mijn geval ook weinig te melden. Mijn enkele PiB draait nog steeds "gewoon" NOM en nog steeds zonder foutmeldingen of whatever. Nothing to report, behalve dat ie zijn eerste verjaardag gehad heeft.
Na iets meer dan een jaar staat hij nu op 302 cycli met een RTE van 73,3%.

Voor diegenen die het interessant vinden, zal ik weer mijn grafiekjes delen hier.
Omdat maart 2025 de eerste volledige maand was dat de PiB mee ging doen heb ik even mijn maandelijkse opwek, teruglever en direct verbruik cijfertjes (die ik hier wel vaker heb gepost) op de X-as vanaf maart laten lopen voor het beste vergelijk. Dus meest linkse maand op de onderstaande grafieken is maart en meest rechtse is februari van het daaropvolgende jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KO2Vhjb9sKxbw9xzO31Nqf-oiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LC9QoaaAh1BbQAvfmw0UYhdL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oODpjfb1DNmGdQ4_5VeGKSS5Jxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOnb2B3gmKzBtibiUXt3DCYH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWQuu1yKRY8RoaeLBrezQIL7cdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSuV2GnEPBJwVLr8SEZpz6Gv.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dus weer mooi hoe het verschil in direct verbruik MET PiB een zichtbaar verschil in maakt t.o.v. de jaren ervoor.

In cijfers:

Opwek:
maart 2023 t/m februari 2024: 3.819 kWh
maart 2024 t/m februari 2025: 3.641 kWh
maart 2025 t/m februari 2026: 3.994 kWh (met PiB)

Teruggeleverd:
maart 2023 t/m februari 2024: 2.535 kWh
maart 2024 t/m februari 2025: 2.383 kWh
maart 2025 t/m februari 2026: 1.956 kWh (met PiB)

Direct Verbruik:
maart 2023 t/m februari 2024: 1.282 kWh
maart 2024 t/m februari 2025: 1.259 kWh
maart 2025 t/m februari 2026: 2.038 kWh (met PiB)

Dus ondanks hogere zonopwek wel een fors lagere teruglevering wegens (logischerwijs) fors hoger direct verbruik. In ons geval circa 800 kWh hoger dan voorheen.
hanev001 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:15:
[...]

Ik vind het onwaarschijnlijk omdat er over een periode van 10jaar wordt gerekend.
Als je 5 jaar geleden had gezegt dat er een terugleverheffing en dynamische tarieven structuren zouden zijn had iedereen je voor gek verklaard.

Ook doe je de aanname dat de invoering van variabele netkosten de marge vergroot. Her is echter ook heel goed mogelijk dat deze tarieven niet synchroon lopen met de levertarieven en elkaar in feiten tegenwerken met als gevolg een verkleining van de marge.

Het is simpel niet te voorspellen hoe de wereld er over een paar jaar, laat staan 10 jaar, op energie gebied uitziet. Elke berekening is dan ook puur gok werk. Je kan de huidige situatie doortrekken naar de toekomst en op basis daarvan wat roepen. De kans dat de huidige situatie daadwerkelijk gelijk is aan de toekomst is laag.
Je hebt gelijk dat je 10 jaar vooruit niet exact kunt voorspellen. Maar dat maakt een berekening niet automatisch “onzin”. Het gaat erom of je aannames ergens op gebaseerd zijn.

Er zijn namelijk een aantal ontwikkelingen die geen gok meer zijn maar gewoon beleid of duidelijke markttrend:

- Afschaffen salderen per 2027;
- Terugleververgoedingen die nu al richting ~0 ct/kWh gaan of zelfs negatief worden (zie o.a. Energievergelijk.nl);
- Grote kans op variabele netkosten vanaf ~2028 (capaciteitstarieven / tijdsafhankelijk).

Dat zijn structurele veranderingen die de waarde van eigen verbruik en opslag vergroten.

Mijn voorbeeld met ~25 ct/kWh is ook niet uit de lucht gegrepen maar gebaseerd op huidige consumentenprijzen incl. energiebelasting en btw (inkoopcomponent).
Bron: Energievergelijk.nl

Met een RTE van ~75% kom je dan effectief op ~18–19 ct/kWh waarde voor energie die je via een batterij verschuift naar een later moment.

Wat betreft je punt over netkosten. Klopt, die kunnen in theorie de energieprijs-spread verkleinen.
Maar daarmee ga je er impliciet vanuit dat ze willekeurig of “tegen” flexibiliteit worden ingericht, terwijl het doel juist is om gedrag te sturen en pieken te vermijden.

In de praktijk betekent dat:

- hogere kosten op piekmomenten
- lagere kosten daarbuiten

Dat creëert juist een extra prikkel om te sturen.

Het kan natuurlijk anders uitpakken bij netkosten i.c.m. spread, maar dan ga je uit van een ontwerp dat flexibiliteit niet beloont. Dat zou haaks staan op alles waar netbeheerders nu op sturen (congestie verminderen).

Daarnaast zorgt meer zon en wind in de praktijk juist voor méér prijsvolatiliteit (negatieve prijzen, grotere pieken en dalen), wat arbitragekansen eerder vergroot dan verkleint.

Kortom, het exacte bedrag over 10 jaar weet niemand, maar de richting is vrij duidelijk. Minder waarde voor terugleveren en meer waarde voor eigen verbruik en flexibiliteit.

Dan is het niet onredelijk om daar een businesscase op te baseren met behulp van de HW PIB..

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:25
hanev001 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:15:
[...]

Wat we zeker weten is dat de elektrificatie van alles hard doorzet en dat leidt in Nederland op termijn tot een drie keer zo hoog stroomverbruik.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:25
Devke schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:18:
[...]

Dit 100%. Ben wel benieuwd wat ze gaan verzinnen voor de systeembeheer kosten. Worden we net zo hard genomen als onze zuiderburen? Hard afgestraft op je piekmomenten? Een piekmoment maal een x bedrag. Kunnen we met zijn allen weer de laadpalen uit de grond trekken? Of moeten we juist met de batterijen gaan laden om maar onder een bepaald vermogen te blijven?

Als Trump zijn idiote oorlog aanhoudt in Iran wordt de spread alleen nog maar groter en groter en verdien ik de batterijen terug in een paar jaar, net als mensen deden met hun zonnepanelen met de idiote oorlog van Putin in Oekraïne.

Voor een kleine maand, vind ik het resultaat nu al veelbelovend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2t4GKindhr63NDt_-RumcOU43xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrYqKHj6SP2HWOPHNwso3ZzX.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:48
Knurt schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:40:
Tijdje weggeweest en niks gepost ook hier.
Maar er was in mijn geval ook weinig te melden. Mijn enkele PiB draait nog steeds "gewoon" NOM en nog steeds zonder foutmeldingen of whatever. Nothing to report, behalve dat ie zijn eerste verjaardag gehad heeft.
Na iets meer dan een jaar staat hij nu op 302 cycli met een RTE van 73,3%.

Voor diegenen die het interessant vinden, zal ik weer mijn grafiekjes delen hier.
Omdat maart 2025 de eerste volledige maand was dat de PiB mee ging doen heb ik even mijn maandelijkse opwek, teruglever en direct verbruik cijfertjes (die ik hier wel vaker heb gepost) even op de X-as vanaf maart laten lopen voor het beste vergelijk. Dus meest linkse maand op de onderstaande grafieken is maart en meest rechtse is februari van het daaropvolgende jaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je ziet dus weer mooi hoe het verschil in direct verbruik MET PiB een zichtbaar verschil in maakt t.o.v. de jaren ervoor.

In cijfers:

Opwek:
maart 2023 t/m februari 2024: 3.819 kWh
maart 2024 t/m februari 2025: 3.641 kWh
maart 2025 t/m februari 2026: 3.994 kWh (met PiB)

Teruggeleverd:
maart 2023 t/m februari 2024: 2.535 kWh
maart 2024 t/m februari 2025: 2.383 kWh
maart 2025 t/m februari 2026: 1.956 kWh (met PiB)

Direct Verbruik:
maart 2023 t/m februari 2024: 1.282 kWh
maart 2024 t/m februari 2025: 1.259 kWh
maart 2025 t/m februari 2026: 2.038 kWh (met PiB)

Dus ondanks hogere zonopwek wel een fors lagere teruglevering wegens (logischerwijs) fors hoger direct verbruik. In ons geval circa 800 kWh hoger dan voorheen.
Je laatste grafiek maakt me nieuwsgierig. In de HW app heet "Direct verbruik" tegenwoordig "Zelfvoorziend" en dat is een berekening waarbij het opladen van de PiB ook onderdeel van uitmaakt. Het resultaat hiervan is een beetje vaag. De grafiek ziet er best dramatisch uit maar de vraag is in hoeverre dit directe verbruik in verhouding staat met het totale verbruik.

De ontbrekende grafiek is dus je maandelijkse "stroomafname". Laat deze een sterke daling zien? Was NOM haalbaar in de zomermaanden met 1 PiB?

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:42
johnhemmers schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:14:
[...]

Wat we zeker weten is dat de elektrificatie van alles hard doorzet en dat leidt in Nederland op termijn tot een drie keer zo hoog stroomverbruik.
Is ook wel te voorspellen, met dit weer klotst de energie tegen de klippen op. De accu is om 12.00 al vol. Een grotere accu heeft geen zin, krijg ik niet leeg en s'winters niet vol.
Terug leveren gaat me geld kosten, dus heb nu de AC op verwarmen aan, niet omdat het echt nodig is maar ja anders kost het geld en het is wel lekker warm.
Volgend jaar maar even aan een IR sauna denken om het op te maken.
Energy besparen is wat oubollig en wordt de nek omgedraaid.
Kan ook de (10) panelen uit zetten en dus de productei wat sturen. Doe ik al zo veel mogelijk door een oost-zuid-west opstelling maar dan nog.
Paar jaar geleden alle lampen naar led, en het sluipverbruik zo veel mogelijk terug proberen te dringen, alles uit ipv op standby om elk wattje te besparen.
Draait hier nu gewoon 24 uur per dag door, verbruik s'nachts van 80 naar 200 Watt en het intreseert me geen moer, heb meer dan genoeg.
Dus ja met het huidige beleid denk ik dat het verbruik sterk gaat toenemen.

Ross

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Gti2050 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:28:
[...]
Had ik tussen mijn laatste reactie en heden gedaan en nog steeds hetzelfde resultaat.
Wordt een ticket aanmaken bij HomeWizard. Vind sowieso de laatste tijd de app buggy aanvoelen en de batterijen niet stabiel in performance.
Balen met dit mooie weer, ik denk dat je beter een nieuwe p1 meter kan bestellen, is allicht sneller ;)
Vanochtend had ik even een nare verrassing: ik werkt vandaag thuis en tijdens een Teams-overleg *poef* wifi weg. Overleg voortgezet op mijn telefoon, en troubleshooten. Uitkomst: KPN-modem/router defect. HW batterijen natuurlijk direct offline dus met het mooie weer van vandaag volle bak terugleveren. Damn.

KPN helpdesk gebeld "morgen ontvangt u een nieuwe router over de post". Shit. Nu hebben we in mijn woonplaats een KPN-winkel, en gelukkig was de helpdeskmedewerker bereid even na te vragen of ik er daar eentje op kon halen - en dat kon!

Zo gezegd zo gedaan, defecte modem ingeleverd, nieuw modem opgehaald en opgehangen, en verdraaid; dat ding haalt 1 of andere backup op waardoor hij exact zo werkt als de defecte, incl de DHCP-reserveringen enz. Resultaat: alles, letterlijk alles (incl al mijn ESPHOME-bouwseltjes en de HW batterijen) gingen gewoon weer verder waar ze gebleven waren.

Twee bevindingen:

1. Top service van KPN, kan niet anders zeggen. Alle bij elkaar nog geen anderhalf uur zonder internet/wifi gezeten.
2. Toch weer even met mijn neus op de feiten gedrukt dat onze mooie HW batterijen voor hun werking afhankelijk zijn van wat in feite consumenten ICT-spulletjes zijn. Nu maakt het een tijdje volle bak terugleveren gaan bal uit, maar als er terugleverboetes, capaciteitstarieven of weet ik wat in het spel zijn, en het duurt langer om je modem/router te vervangen, dan kost dat dus gewoon geld. De koppeling via wifi biedt flexibiliteit bij het plaatsen, maar heeft dus ook een echt nadeel. Iets om over na te denken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

JeroenH schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:20:
Vanochtend had ik even een nare verrassing: ik werkt vandaag thuis en tijdens een Teams-overleg *poef* wifi weg. Overleg voortgezet op mijn telefoon, en troubleshooten. Uitkomst: KPN-modem/router defect. HW batterijen natuurlijk direct offline dus met het mooie weer van vandaag volle bak terugleveren. Damn.

KPN helpdesk gebeld "morgen ontvangt u een nieuwe router over de post". Shit. Nu hebben we in mijn woonplaats een KPN-winkel, en gelukkig was de helpdeskmedewerker bereid even na te vragen of ik er daar eentje op kon halen - en dat kon!

Zo gezegd zo gedaan, defecte modem ingeleverd, nieuw modem opgehaald en opgehangen, en verdraaid; dat ding haalt 1 of andere backup op waardoor hij exact zo werkt als de defecte, incl de DHCP-reserveringen enz. Resultaat: alles, letterlijk alles (incl al mijn ESPHOME-bouwseltjes en de HW batterijen) gingen gewoon weer verder waar ze gebleven waren.

Twee bevindingen:

1. Top service van KPN, kan niet anders zeggen. Alle bij elkaar nog geen anderhalf uur zonder internet/wifi gezeten.
2. Toch weer even met mijn neus op de feiten gedrukt dat onze mooie HW batterijen voor hun werking afhankelijk zijn van wat in feite consumenten ICT-spulletjes zijn. Nu maakt het een tijdje volle bak terugleveren gaan bal uit, maar als er terugleverboetes, capaciteitstarieven of weet ik wat in het spel zijn, en het duurt langer om je modem/router te vervangen, dan kost dat dus gewoon geld. De koppeling via wifi biedt flexibiliteit bij het plaatsen, maar heeft dus ook een echt nadeel. Iets om over na te denken.
Inderdaad een pluim voor de service van KPN..

Jouw opmerking over de Wifi is wat simpel. Ook een bedraade aansluiting had niet meer gewerkt.
Alleen een batterij systeem dat rechtstreeks op de slimme meter is aangesloten zonder enige andere tussenliggende communicatie zou kunnen blijven werken.
hanev001 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:49:
Jouw opmerking over de Wifi is wat simpel. Ook een bedraade aansluiting had niet meer gewerkt.
Alleen een batterij systeem dat rechtstreeks op de slimme meter is aangesloten zonder enige andere tussenliggende communicatie zou kunnen blijven werken.
Dat hangt er vanaf.... Al mijn smart home zut wat bedraad netwerk heeft (zoals bv mijn SolarEdge omvormer) zitten op een aparte netwerkswitch. Die bleef gedurende het niet beschikbaar zijn van de router gewoon communiceren met mijn Home Assistant. En HA zit met een P1 kabel aan de slimme meter, dus als je een batterij hebt die daarvan gebruik kan maken, zou dat in deze situatie ook up blijven. maar goed, mijn netwerkswitch kan ook kapot gaan...

En dat is ook mijn punt: realiseer je dat je energiezut afhankelijk is van infrastructuur die kan falen.

Wat je in je tweede deel van je post zegt klopt: als je batterij een "niet-wifi" aansluiting heeft op de P1 meter (hetzij bedraad, hetzij met iets van zigbee) dan blijft het werken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Blurk62 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:36:
[...]

Je laatste grafiek maakt me nieuwsgierig. In de HW app heet "Direct verbruik" tegenwoordig "Zelfvoorziend" en dat is een berekening waarbij het opladen van de PiB ook onderdeel van uitmaakt. Het resultaat hiervan is een beetje vaag. De grafiek ziet er best dramatisch uit maar de vraag is in hoeverre dit directe verbruik in verhouding staat met het totale verbruik.

De ontbrekende grafiek is dus je maandelijkse "stroomafname". Laat deze een sterke daling zien? Was NOM haalbaar in de zomermaanden met 1 PiB?
Die grafiek is helaas wat grillig omdat we in de periode 2022-2023 o.a. veel elektrisch verwarmd hebben. Maar afgelopen maanden ook wel weer wat meer dan de twee voorgaande jaren.
Maar goed, u vraagt wij draaien. ;-)
Netafname:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otv8HSYsHBIwwp4Hy9WOBUrSKDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45ACVtS5CVr0chK8nLAERbei.jpg?f=fotoalbum_large

T.o.v. vorig jaar zelfde periode (2024-2025) was de netafname 700 kWh minder.
En t.o.v. het jaar daarvoor (2023-2024) zelfs 1.000 kWh minder.
Dus ook al is ie niet echt zuiver, het is in ieder geval over het geheel substantieel minder netafname.

Helemaal nul op de netafname meter lukt hier met 1 PiB net niet in de zomer.
Nog circa 25-50 kWh per maand nodig gehad in de zomermaanden.

• egelalexander
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-04 00:51
Ik ervaar hetzelfde probleem. Vandaag heb ik 13,3 kWh teruggeleverd aan het net, maar mijn batterijen blijven in slaapstand en blijven op 0%.

In de HomeWizard‑app lijkt alles in orde: alles staat groen, de P1‑meter werkt en is verbonden, en de batterijen hebben goede wifi‑ontvangst, geen firmware update beschikbaar. Ze staan op elkaar en zitten samen in een stekkerdoos aan de muur. Beide batterijen kunnen maximaal 800 watt laden of ontladen. Ik maak gebruik van een mesh‑netwerk in bridge‑modus. Ik woon hier pas een maand, en nu de zon begint te schijnen merk ik het probleem pas.
Heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen?

According to my calculations the problem doesn't exist.

• M4rS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:07
@egelalexander

Probeer eens de p1-meter uit de meter te verwijderen voor 10-20 seconden

• mike123
  • Laatst online: 21:58
Ross11 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Is ook wel te voorspellen, met dit weer klotst de energie tegen de klippen op. De accu is om 12.00 al vol. Een grotere accu heeft geen zin, krijg ik niet leeg en s'winters niet vol.
Terug leveren gaat me geld kosten, dus heb nu de AC op verwarmen aan, niet omdat het echt nodig is maar ja anders kost het geld en het is wel lekker warm.
Volgend jaar maar even aan een IR sauna denken om het op te maken.
Energy besparen is wat oubollig en wordt de nek omgedraaid.
Kan ook de (10) panelen uit zetten en dus de productei wat sturen. Doe ik al zo veel mogelijk door een oost-zuid-west opstelling maar dan nog.
Paar jaar geleden alle lampen naar led, en het sluipverbruik zo veel mogelijk terug proberen te dringen, alles uit ipv op standby om elk wattje te besparen.
Draait hier nu gewoon 24 uur per dag door, verbruik s'nachts van 80 naar 200 Watt en het intreseert me geen moer, heb meer dan genoeg.
Dus ja met het huidige beleid denk ik dat het verbruik sterk gaat toenemen.
Je zou er voor de zomermaanden bijna een oude wasmachine en droger voor aanschaffen die stroom vreten bij het leven. En in de winter de zuinige programma 's draaien op de zuinige machines.
Vrieskist kopen en de klep open zetten om maar zoveel mogelijk stroom weg te gooien, want die kant driven ze de zonnepaneel houders wel op.

• Herbe065
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 10:08
Even een positief bericht over de HW klantenservice. Heel lang heb ik al meegelezen op Tweakers. Heb 11 producten van HW en ben best een beetje fan van dit NL bedrijf.

Afgelopen dinsdag heb ik mijn tweede HW PIB ontvangen. De eerste dateert van oktober 25 en is met de beruchte software update naar 1.0503 in januari gebricked (deed niets meer) maar daarna keurig omgewisseld door HW (helaas wel met 3 weken wachttijd, maar daar merkte je in januari niets van ;-)). Eind januari de nieuwe ontvangen en die draait sindsdien probleemloos.

Voor deze tweede PIB gekozen voor een "renewed" met volledige fabrieksgarantie vanaf de HW site, mede door m'n eerdere goede ervaringen met garantie vanuit HW.

Na het eten "even" geïnstallleerd (dacht ik). Had slechts 35 cycli gedraaid (evenveel als mijn geswapte batterij sinds 31 januari.........) Helemaal top dus, €150 goedkoper en op 6000 cycli is 35 bijna niets natuurlijk.

Aangezet, toegevoegd in de app, automatisch werd sw versie 1.0702 gepusht en zie daar: Code E328 :( . De PIB ging echter wel ontladen en handmatig laden werkte ook (er was op dat moment geen zonopbrengst). Uiteraard direct een melding gemaakt bij de HW klantenservice.

Gisteren om 08:30 uur een berichtje gekregen van HW dat ze mijn melding gingen doorzetten (waarschijnlijk naar de techneuten). De beide batterijen stonden beide inmiddels met 800W (1600W) te laden met het zonnige weer.

Om 10:20 uur via de Messenger een berichtje ontvangen dat de software-update remote nogmaals gepusht was omdat er de eerste keer iets mis was gegaan wat de E328 code veroorzaakte. En ziedaar: de PIB draait foutloos. Mooi dat ze ook op afstand issues kunnen oplossen.

EDIT 21-03: 2e batterij draait probleemloos. 2 dagen volle bak 100% 1600W geladen in in de ochtend om 0645 nog rond de 20% lading over en volledig NOM. Mooi om te zien hoe het BMS er voor zorgt dat ze om en om ontladen worden. Ik haal de veiligheidsrestrictie er niet af dus houd ze op 800W ontladen. Veiligheid voor alles. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Herbe065 op 21-03-2026 18:55 ]

• mike123
  • Laatst online: 21:58
Ik dacht dat de update voor de batterij altijd gepusht werd en dat je automatisch altijd 1 van de laatste versies had.
Ik heb net even gekeken maar mijn batterij heeft nog steeds 1.0406. Er is wel een update beschikbaar, maar die heb ik nu nog niet geinstalleerd.
Ik gebruik geen HA of Homey om de batterij te sturen.
Batterij heeft net 278 cycli gedraaid.
P1 meter heeft versie 6.0305 en is up to date volgens de app.
mike123 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:27:
Je zou er voor de zomermaanden bijna een oude wasmachine en droger voor aanschaffen die stroom vreten bij het leven. En in de winter de zuinige programma 's draaien op de zuinige machines.
Vrieskist kopen en de klep open zetten om maar zoveel mogelijk stroom weg te gooien, want die kant driven ze de zonnepaneel houders wel op.
Dat vind ik toch niet ontzettend slim bekeken... Sowieso zal terugleveren in slechts heel weinig gevallen (combinatie van contract en tijdstip) geld kosten, bijna altijd zal het iets opleveren, alleen veel minder dan nu. Dan absurde dingen gaan doen als onnodig veel stroom verbruiken is echt niet handig, kost je geld.

We zitten hier op Tweakers.net, en in het HW PiB topic, dus ik doe even twee aannames: je bent slim en je hebt (of overweegt) een HW PiB batterij. Met die combinatie moet je kunnen begrijpen wat je kunt doen: zorg dat je je energiecontract begrijpt, zodat je weet onder welke omstandigheden je beter niet terug kunt leveren, zorg dat je je omvormer op zero-export kunt zetten voor de tijdstippen dat dat nodig is, schuif met de stijdstippen van je verbruik wanneer dat kan, en gebruik je batterij slim.

Boosheid is een slechte raadgever. Wees constructief. En met een thuisbatterij maak je jezelf flexibel om met veranderende omstandigheden (en ja, daar hoort ook overheidsbeleid bij) om te gaan.

• nilisvw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:25
Ik kan ook de Groene Nerds podcast aanraden met topic "Vergeet wat je weet over Negatieve energieprijzen" waarbij ze het e.e.a. uitleggen tussen verschillende dynamische energie leveranciers en daarbij de verwachte terugleveringskosten in 2027 na salderen. Zeker bij een zonneplan valt het aantal uur zeer meer qua negatieve prijs voor terugleveren.
Extra stroom verbruiken die je niet nodig hebt ben ik ook geen voorstander van. Dan kan je beter zoeken naar een mogelijkheid om de omvormer te verlagen/uitzetten of die paar uur (als het er niet veel zijn) gewoon negeren.
nilisvw schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:10:
Ik kan ook de Groene Nerds podcast aanraden met topic "Vergeet wat je weet over Negatieve energieprijzen" waarbij ze het e.e.a. uitleggen tussen verschillende dynamische energie leveranciers en daarbij de verwachte terugleveringskosten in 2027 na salderen. Zeker bij een zonneplan valt het aantal uur zeer meer qua negatieve prijs voor terugleveren.
Extra stroom verbruiken die je niet nodig hebt ben ik ook geen voorstander van. Dan kan je beter zoeken naar een mogelijkheid om de omvormer te verlagen/uitzetten of die paar uur (als het er niet veel zijn) gewoon negeren.
Dat is een hele goede aflevering inderdaad, van een doorgaans erg goede podcast.

• egelalexander
M4rS schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:45:
@egelalexander

Probeer eens de p1-meter uit de meter te verwijderen voor 10-20 seconden
Gedaan maar heeft geen effect gehad. Beide accu’s doen niks en hij staat aan het net terug te leveren op dit moment 🥹
Iemand een idee wat dit kan zijn?

De P1 meter heeft zo te zien heel de tijd een 0w meting maar hij toont niet dat ik sta op te wekken. Als ik in Enphase kijk zie ik dat ik op dit moment 600w sta terug te leveren aan het net.

Voorbeeld van gisteren;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tY477bwBiRxRtKkrwO40V2hGGco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l4IL8SZbq2OlKK459Q9u1yRM.png?f=fotoalbum_large

Batterij (heb er 2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCP_al-_7JJwnbdErUwgXTVQyt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NvuPOyetEwfnP1qAfk9QvZrb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door egelalexander op 20-03-2026 11:49 ]

egelalexander schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Ik ervaar hetzelfde probleem. Vandaag heb ik 13,3 kWh teruggeleverd aan het net, maar mijn batterijen blijven in slaapstand en blijven op 0%.

In de HomeWizard‑app lijkt alles in orde: alles staat groen, de P1‑meter werkt en is verbonden, en de batterijen hebben goede wifi‑ontvangst, geen firmware update beschikbaar. Ze staan op elkaar en zitten samen in een stekkerdoos aan de muur. Beide batterijen kunnen maximaal 800 watt laden of ontladen. Ik maak gebruik van een mesh‑netwerk in bridge‑modus. Ik woon hier pas een maand, en nu de zon begint te schijnen merk ik het probleem pas.
Heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen?
Afgelopen dagen paar x gezien dat een herstart vh modem de oplossing was. Bij sommige stond er een update klaar in het modem. Na herstart en installatie bleken de PIBS weer actief te worden.

VPN aanstaan? Die ook voorbij zien komen. Deze uitzetten was de oplossing.

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:21
Devke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:42:
[...]

Afgelopen dagen paar x gezien dat een herstart vh modem de oplossing was. Bij sommige stond er een update klaar in het modem. Na herstart en installatie bleken de PIBS weer actief te worden.

@Devke
Over welk modem spreek je dan ?
Soms is het e.a voor mij een raadsel !!
Het zou fijn zijn als men wat uitvoeriger zou zijn in de bijdrage.
Ik begrijp dat het voor ingewijde duidelijk zal zijn maar voor mij is het toch anders, ik denk dat het niet vreemd is als je de 80 ben gepasseerd.

[ Voor 18% gewijzigd door Theovelders op 20-03-2026 12:54 ]

Theovelders schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:47:
[...]

@Devke
Over welk modem spreek je dan ?
Soms is het e.a voor mij een raadsel !!
Van je Internetprovider. KPN, Ziggo...... excuus dat niet duidelijk was voor sommige tweakers. Leeftijd is ook niet te halen uit een tweakers naam. Hopelijk is het nu iets duidelijker 😊

[ Voor 22% gewijzigd door Devke op 20-03-2026 12:56 ]

.

[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 20-03-2026 12:56 ]

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-04 16:43
Het was even een zoektocht in mijn Home Assistant installatie maar ik heb op basis van die data bepaald dat ik eigenlijk de nachten nooit door kom omdat de 2 accu's leeg zijn en ik nog ruim voldoende opbrengst heb om ze op te laden. Accu 3 is dus besteld en onderweg.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

• egelalexander
Devke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:42:
[...]

Bij mij was dit helaas niet de oplossing. Ik heb even op ChatGPT gekeken en ik zie dat ChatGPT zegt dat ik een te oude energie meter heb en DMR 2.2 en dat ik dus het beste bij Stedin in mijn energiemeter kan laten vervangen. Hiervoor woonde ik in een huis van 2013 en waren net de energiemeters voor de tweede keer vervangen en werkte perfect. Ik zie dat hier een meter hangt die vrij oud is en ik denk dat deze nog vanaf de bouw is in 2005. Echter Homewizard zegt zelf dat een oudere digitale meter geen probleem zou moeten zijn. Alleen dat de meter dan gevoed moet zijn, maar dat is hij ook.

• salipander
  • Laatst online: 16:29
JeroenH schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Dat is een hele goede aflevering inderdaad, van een doorgaans erg goede podcast.

[YouTube: Vergeet alles wat je weet over NEGATIEVE ENERGIEPRIJZEN]
Ik kan die aflevering van de Groene Nerds juist niet aanraden. Hij gaat helemaal uit de bocht met z'n berekening van '573' keer per jaar negatieve prijzen. Ook haalt hij constant bruto en netto doorelkaar en zevert hij er veel te lang op los. Je kunt beter Ketelklets kijken. Die kletst niet zo wazig tenminste, maar doet een compact verhaal met voorbeelden en plaatjes, wat veel beter werkt.

• Sepio
Sepio schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:19:

[Afbeelding]
Ter info. Ik heb contact opgenomen met support en dit advies gekregen:

Om met elkaar tot de juiste oplossing te komen willen we je vragen enkele stappen te controleren;
  • Controleer of de draaiknop aan de zijkant op aan staat
  • Controleer of het stopcontact waarop de batterij is aangesloten stroom heeft
We willen je vragen de batterij te resetten / opnieuw op te starten. Dit kan op de volgende manier:
- Zet de batterij aan, houd de aanraak knop minstens 5 - 10 seconden ingedrukt. De batterij wordt voorzien van een reset. De ledstrip zal vervolgens wit knipperen.
Het is belangrijk minstens 5 seconde de knop in te drukken, indien je dit korter doet zal dit niet de oplossing bieden. We adviseren daarom een timer erbij te houden zodat je zeker weet dat je de 5 seconde vol maakt.

In mijn geval gingen de led strip blauw knipperen. Daarna ben ik in de app naar de batterij gegaan en heb gekozen voor WiFi opnieuw instellen. De “geen stroom” melding was verdwenen en een minuut of 10 later toen hij klaar was met synchroniseren was de batterij weer in de lucht.

Bedankt voor jullie hulp en advies en ik hoop dat dit een ander weer kan helpen.

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:40
Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben nu met de 2 batterijen en homeassistant. Hij zet de batterijen op alleen laden als er meer dan 150w binnenkomt en weer op nul op de meter om 4 uur. Dan ga ik elektrisch koken\oven en gaat de warmtepomp het huis verwarmen of water warm maken als er veel kinderen gaan douchen. Ik red het altijd wel tot 10 uur en als het lekker weer is en ze vol gaan tot midden in de nacht. Volgend jaar denk ik nog een batterij en wat panelen erbij :). Tot nu bijna alle zon kunnen gebruiken en nog amper iets terug geleverd.

Het kan altijd meer efficient maar het gaat wel lekker zo.

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:39
Heeft er iemand de veiligheidsrestrictie er af gehaald en wat is het voor of nadeel hier mee.

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:40
Ral23087 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:02:
Heeft er iemand de veiligheidsrestrictie er af gehaald en wat is het voor of nadeel hier mee.
Ja ik wel aangezien ze op een eigen stop zitten en ik de elektricien de stopcontacten heb laten aanleggen. Dan kan hij meer terug leveren.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:31

ChUcKiE

Dus........

Sepio schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:36:
[...]

Ter info. Ik heb contact opgenomen met support en dit advies gekregen:

Om met elkaar tot de juiste oplossing te komen willen we je vragen enkele stappen te controleren;
  • Controleer of de draaiknop aan de zijkant op aan staat
  • Controleer of het stopcontact waarop de batterij is aangesloten stroom heeft
We willen je vragen de batterij te resetten / opnieuw op te starten. Dit kan op de volgende manier:
- Zet de batterij aan, houd de aanraak knop minstens 5 - 10 seconden ingedrukt. De batterij wordt voorzien van een reset. De ledstrip zal vervolgens wit knipperen.
Het is belangrijk minstens 5 seconde de knop in te drukken, indien je dit korter doet zal dit niet de oplossing bieden. We adviseren daarom een timer erbij te houden zodat je zeker weet dat je de 5 seconde vol maakt.

In mijn geval gingen de led strip blauw knipperen. Daarna ben ik in de app naar de batterij gegaan en heb gekozen voor WiFi opnieuw instellen. De “geen stroom” melding was verdwenen en een minuut of 10 later toen hij klaar was met synchroniseren was de batterij weer in de lucht.

Bedankt voor jullie hulp en advies en ik hoop dat dit een ander weer kan helpen.
Ik kreeg ook weer een email vanuit support met dezelfde tip, resetten. Overigens werd aangegeven dat ondanks de melding mijn PiB het “gewoon” doet. Nou helaas hij doet niets, staat al een tijd op 0% en blijft de foutmelding geven. Ook na een reset of ruim 45 minuten uit en uit het stopcontact. Niets helpt, en ik zit nu al ruim 2 weken met een niet werkende PiB.

Zo heb ik ook maar terug gereageerd, hopelijk komt er nu snel een oplossing of ruilen ze hem om.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ral23087 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:02:
Dat staat toch in de topicstart en op de pagina met veelgestelde vragen van HW zelf? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Theovelders
SiNisTrAD schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:07:
[...]

Ja ik wel aangezien ze op een eigen stop zitten en ik de elektricien de stopcontacten heb laten aanleggen. Dan kan hij meer terug leveren.
Is het ook mogelijk om de veiligheid weer in te schakelen als het toch problemen gaat geven ?

• elparia
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Theovelders schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:17:
[...]

Is het ook mogelijk om de veiligheid weer in te schakelen als het toch problemen gaat geven ?
Nadat de brand in je woning is geweest? Zeker, na powerloss staat het sowieso standaard weer uit.

Dit is niet iets om ‘te proberen’.

• Sepio
ChUcKiE schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:20:
[...]

Ik kreeg ook weer een email vanuit support met dezelfde tip, resetten. Overigens werd aangegeven dat ondanks de melding mijn PiB het “gewoon” doet. Nou helaas hij doet niets, staat al een tijd op 0% en blijft de foutmelding geven. Ook na een reset of ruim 45 minuten uit en uit het stopcontact. Niets helpt, en ik zit nu al ruim 2 weken met een niet werkende PiB.

Zo heb ik ook maar terug gereageerd, hopelijk komt er nu snel een oplossing of ruilen ze hem om.
In mijn geval deed hij na het aanzetten niks. Dus geen geluid en geen verlichting. De touch knop biepte nog wel. In de app was hij wel te zien maar bleef hij in ruststand en bleef de melding “geen stroom” in beeld.

Via de optie “identificeer” kon ik hem alsnog laten knipperen en daarna bleef de led strip de status in het wit tonen. Echter als je de accu daarna weer uitschakelt via de knop en door de stekker uit het stopcontact te halen dan bleef de led strip aan. Na nogmaals identificeer uitgevoerd te hebben gingen de leds gingen weer uit.

Uiteindelijk was dus het 5 seconden indrukken van de touch knop de oplossing. De leds gingen knipperen. Daarna opnieuw koppelen via WiFi en hij deed het weer.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Theovelders schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:17:
[...]

Jazeker gewoon weer aanzetten in de app. Voor de volledigheid, als je er 2 hebt en de veiligheidsrestrictie aan hebt staan dan worden ze geladen met 1600 Watt en word er ontladen met 800 Watt, haal je de veiligheidsrestrictie eraf dan ontladen ze ook met 1600 Watt. Het laden blijft hetzelfde, als je er 2 hebt zullen ze altijd met 1600 Watt laden.

• Theovelders
fxs81 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:32:
[...]

Jazeker gewoon weer aanzetten in de app. Voor de volledigheid, als je er 2 hebt en de veiligheidsrestrictie aan hebt staan dan worden ze geladen met 1600 Watt en word er ontladen met 800 Watt, haal je de veiligheidsrestrictie eraf dan ontladen ze ook met 1600 Watt. Het laden blijft hetzelfde, als je er 2 hebt zullen ze altijd met 1600 Watt laden.
Top dat is tenminste een goed eerlijk antwoord op mijn vraag !!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-04 22:00

HE1

pib is weer weg van de HW shop...

• HE1

HE1

hoelang is het snoer wat aan de pib zit ?

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
HE1 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:12:
pib is weer weg van de HW shop...
hoe bedoel je? staat er gewoon tussen? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• HE1

HE1

Kees_frl schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:15:
[...]

hoe bedoel je? staat er gewoon tussen? :)
Bij mij niet, laatst ook al een keer toen ik keek, ook niet bij het products lijstje onderaan.

Ook niet als ik een incognito start.
HE1 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:12:
hoelang is het snoer wat aan de pib zit ?
1,5 meter

Hoe kan je die batterij missen? Het staat als eerste op de hoofdpagina van de site.

[ Voor 24% gewijzigd door hanev001 op 21-03-2026 20:22 ]

• HE1

HE1

hanev001 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:18:
[...]

1,5 meter

Hoe kan je die batterij missen? Het staat als eerste op de hoofdpagina van de site.
omdat hij er niet staat bij mij? ligt ook niet aan mijn pc, als ik met mij ipad kijk staat de pib ook niet op de shop.....vreemd verschijnsel, had ik laatst ook een keer.
HE1 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:35:
[...]

omdat hij er niet staat bij mij? ligt ook niet aan mijn pc, als ik met mij ipad kijk staat de pib ook niet op de shop.....vreemd verschijnsel, had ik laatst ook een keer.
Weet je zeker dat je de goede site gebruikt en niet een of andere fake.

https://www.homewizard.com/nl/

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
HE1 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:35:
[...]

Op de Engelse www.homewizard.com staat hij niet.
Op de Nederlandse www.homewizard.com/nl staat hij wel

🚗 Tesla M3H - 2024 | 🏍️ Yamaha Tracer 900 - 2017 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 D-wtw: QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 |🔋2x HomeWizard PiB 2,7kWh

henkNL schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:52:
[...]

Op de Engelse www.homewizard.com staat hij niet.
Op de Nederlandse www.homewizard.com/nl staat hij wel
Als ik op de Engelse site klik wordt hij direct doorgelinkt naar de NL site. Daar staat de PIB dan direct in het zicht.

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:17
Devke schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Als ik op de Engelse site klik wordt hij direct doorgelinkt naar de NL site. Daar staat de PIB dan direct in het zicht.
Als je rechtsboven het land op iets anders dan NL of B zet is de PIB niet meer zichtbaar. Logisch, want zover ik weet verkoopt HW de PIB alleen in NL en B.

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

• _Apache_
hanev001 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:34:
[...]

Er zijn 2 verschillende API versies. De P1-meter kan je uitlezen met versie 1 en 2.
De Batterij alleen met versie 2.

Zie documentatie: https://api-documentation.homewizard.com/
Eigenlijk is het supersimpel :)
  • Vraag het IP op in je homewizard app, van de batterij.
  • Zet 'Koppelingsknop uitschakelen' weer uit, (zodat het WEL werkt, dubbele ontkennign 8)7 ).
  • Zet een command klaar op een pc
  • curl.exe -k -X POST https://IPADDRESSUITSTAP1/api/user -d '{"name": "local/homelab"}'
  • (zorg dat je 'name' begint met local forwardslash (underscore werkt niet)[/li])
  • en voer het command uit, dan krijg je een token terug,
  • En dat werkt dan,
Python :
url = f"https://{IP}/api/measurement"
headers = {"Authorization": f"Bearer {TOKEN}"}
Pwsh :
curl.exe -k -H "Authorization: Bearer $token" https://{IP}/api/measurement

En zie daar, response.
{"energy_import_kwh":17.54,"energy_export_kwh":12.652,"power_w":-384.076,"voltage_v":237.908,"current_a":1.804,"frequency_hz":50.028,"state_of_charge_pct":45,"cycles":5}

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 21-03-2026 21:32 ]

• Aerde
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21:41
mike123 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:34:
Ik dacht dat de update voor de batterij altijd gepusht werd en dat je automatisch altijd 1 van de laatste versies had.
Ik heb net even gekeken maar mijn batterij heeft nog steeds 1.0406. Er is wel een update beschikbaar, maar die heb ik nu nog niet geinstalleerd.
Ik gebruik geen HA of Homey om de batterij te sturen.
Batterij heeft net 278 cycli gedraaid.
P1 meter heeft versie 6.0305 en is up to date volgens de app.
Hier precies dezelfde situatie. Ook mijn PIB draait nog steeds op 1.0406 en de P1 meter 6.0305.
Ben huiverig om te updaten omdat hij nu al bijna een jaar zonder problemen NOM draait.
Aerde schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Hier precies dezelfde situatie. Ook mijn PIB draait nog steeds op 1.0406 en de P1 meter 6.0305.
Ben huiverig om te updaten omdat hij nu al bijna een jaar zonder problemen NOM draait.
Er is geen reden om niet te updaten. Deze update werkt prima op NOM.
Pagina: 1 ... 255 ... 263 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2