• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:17

fxs81

Julianadorp

_Apache_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:52:
een firmware update van de P1 meter, maar dat lijkt maar niet te lukken .
VPN aanstaan? P1 meter al een keer stroomloos gemaakt? Wat je ook kan proberen is om te updaten met een hotspot via je mobiel ,die oplossing heb ik al een aantal keer voorbij zien komen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:54

BeyondThunder

Lost Lightning

_Apache_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:52:
Ik heb nu 2 PiB's ontvangen, en probeer er eentje al online te brengen.
Maar de PiB vraagt een firmware update van de P1 meter, maar dat lijkt maar niet te lukken .

Heb het al een paar keer geprobeerd, ook met lokale api uit (want lees hem uit).
Maar het lampje gaat even uit, dan knippert hij groen, en dan krijg ik een timeout melding in de app.

Naast de firmware update, werkt de P1 meter verder wel goed, maar de PiB wil er dus nog niet naar luisteren.
Ik had exact hetzelfde, alles geprobeerd niets hielp. Na contact met de klantenservice is een tweede P1 Meter was opgestuurd. Ik kijk een paar uur later, werkt de update opeens wel en is de P1 meter bijgewerkt naar de laatste Firmware.
Dus wellicht lost de tijd jouw probleem ook op.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
dit is het homewizard PIB topic.

[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 17-03-2026 16:05 ]

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13:34
dit is het homewizard PIB topic.

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 17-03-2026 16:05 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:19
@fxs81 en @BeyondThunder , bedankt voor het meedenken. Had VPN op telefoon al uitgezet, hotspot via een andere telefoon wilde ook niet. Paar keer herstart ook al.

Maar na een herstart van mijn AP lukte het opeens wel, nu draait de PiB!

Eens kijken hoe ik hem kan uitlezen (buiten de HW app om).

[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 17-03-2026 12:48 ]

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:56

DJ

MichielFRL schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:27:
Marstek komt met een goed alternatief voor de PiB van HomeWizard, de Marstek Venus B.
Iemand ervaring met NOM en twee verschillende merken stekker-batterij?
Er is nog geen goed alternatief voor het aansturen van batterijen van verschillende merken. Alleen met systemen als Home Assistant of Homey (en de verschillende integraties) is het mogelijk om de batterijen 'samen te laten werken'.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:55

Wailing_Banshee

You're Next

_Apache_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:45:
@fxs81 en @BeyondThunder , bedankt voor het meedenken. Had VPN op telefoon al uitgezet, hotspot via een andere telefoon wilde ook niet. Paar keer herstart ook al.

Dat is een https call, je moet alleen wel even fysieke toegang tot je P1 meter hebben (om het token van de batterij te verkrijgen). Ik vond het lastigst om het token te pakken te krijgen (had alleen een postman call klaar liggen, naar de meter, op de knop drukken, naar m'n pc terug, postman call starten en er dan achter komen dat ik te traag was, uiteindelijk postman maar op m'n laptop geïnstalleerd, werkte beter :D)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Marstek komt met een goed alternatief voor de PiB van HomeWizard, de Marstek Venus B.
Kijk even een paar posts terug. Spoiler. Ja het werkt met HA en zelf gaan besturen. Mits API Marstek dat ook toestaat. Anders? Beter bij 1 merk houden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

_Apache_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:45:

Stond er een update klaar voor AP? Recent hier gelezen dat dit voor issues kan zorgen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:37
Oef, 2kwh met een 220V noodaansluiting voor 499,-
HW mag echt aan de bak, twee van deze jongens zijn goedkoper dan één PiB.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13:34
hoevenpe schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Ja de prijsstelling van HW is niet meer aan te houden in deze markt. Ik switch ook 8KWh voor 1900 euro.... een HW 2.7Kwh voor 1200.... en dan minder functionaliteit ook. Tenzij ze binnenkort met iets nieuws komen en prijzen bijstellen.....

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:37
jdgraaf schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:34:
Ja de prijsstelling van HW is niet meer aan te houden in deze markt.
Voor hetzelfde bedrag heb je een 5kWh Marstek Venus E met 220V noodstroom en vaste lan verbinding.

Ben groot fan van HW maar eind dit jaar als salderen eraf gaat moeten ze iets vergelijkbaars of beters hebben, noodstroom een USP gezien de net-ellende.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 17-03-2026 13:46 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:19
Devke schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:20:
[...]

Stond er een update klaar voor AP? Recent hier gelezen dat dit voor issues kan zorgen.
Weet ik niet, had even in de unify controller in moeten loggen. Maar het werkt nu in ieder geval.

Vind het overigens wel typisch, wil je de P1 meter uitlezen, doe je een webcall, naar http://192.168.x.y/api/v1/data.
Geen probleem, hier je data.
Maar wil je het SoC van de PiB ophalen, dan moet je het token te pakken zien te krijgen, en alsnog de P1 meter uitlezen over https, maar dan self signed cert negeren.
_Apache_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Weet ik niet, had even in de unify controller in moeten loggen. Maar het werkt nu in ieder geval.

Vind het overigens wel typisch, wil je de P1 meter uitlezen, doe je een webcall, naar http://192.168.x.y/api/v1/data.
Maar wil je het SoC van de PiB ophalen, dan moet je het token te pakken zien te krijgen, en alsnog de P1 meter uitlezen over https, maar dan self signed cert negeren.
Er zijn 2 verschillende API versies. De P1-meter kan je uitlezen met versie 1 en 2.
De Batterij alleen met versie 2.

Zie documentatie: https://api-documentation.homewizard.com/

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:49
ChUcKiE schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:41:
[...]

Hier ook bij 1 van de twee PiB’s. En we blijven maar wachten. Status is al ruim anderhalve week nu.
En ook de vraag om een foto van je opstelling te sturen?
(mijne doet het na de tweede reset trouwens weer voorbeeldig)

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:49

ChUcKiE

Dus........

pimk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:40:
[...]

En ook de vraag om een foto van je opstelling te sturen?
(mijne doet het na de tweede reset trouwens weer voorbeeldig)
Nee ik krijg alleen maar antwoorden in de trant van, het is druk, er komt een oplossing, heb geduld.
Ik heb geen foto hoeven op te sturen. Eerste antwoord was: reset, stekker uit stopcontact en wacht 45 minuten.
Dat leek even wat te doen, maar niet voor lange tijd. Ondertussen 3-4 keer zo'n reset gedaan maar elke keer in de status met twee knipperende led's

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:55

Wailing_Banshee

You're Next

_Apache_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Ik snap het token gedeelte (geeft gewoon extra security aangezien je bij de fysieke P1 moeter zijn), het self-signed certificate deel is inderdaad vervelend. Ik houd er niet zo van om uitzonderingen qua security in m'n code in te bouwen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:02
Devke schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:46:
[...]

Niet iemand in huis die een electrische deken heeft aanstaan? Het pendelen is dan herkenbaar.
Funest voor NOM 😈
Zoals al aangegeven had ik op dat moment gelijkmatige vraag en aanbod in huis. ;)

• Sjaak de Koning
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18:36
De cooker is hier een veelgebruikt apparaat, waarbij tussen de 1,5 en 2,5 Kwh per dag wordt verstookt.

Dat betekent dat steeds gedurende een seconde of 7 veel vermogen wordt gevraagd. De PIB reageert daar te laat op: pas na een seconde of 3, 4 levert de PIB het benodigde vermogen. Enkele seconden later stopt de Qooker alweer en gaat de stroom het net op voordat de PIB zijn afgifte weer heeft bijgeregeld.

Ik begrijp dat het niet anders kan, maar ik zou liever hebben dat de PIB helemaal niet reageert op de Qooker. Daarom bedacht ik: als de Qooker op een slimme HW-stekker zit (en dat zit ie) zou het dan niet mooi zijn wanneer je dat apparaat kunt isoleren van de PIB aansturing? Dat de PIB dus niet meer reageert op die stroomvraag.

Een feature request derhalve.

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:50
Sjaak de Koning schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:44:
De cooker is hier een veelgebruikt apparaat, waarbij tussen de 1,5 en 2,5 Kwh per dag wordt verstookt.

Dat betekent dat steeds gedurende een seconde of 7 veel vermogen wordt gevraagd. De PIB reageert daar te laat op: pas na een seconde of 3, 4 levert de PIB het benodigde vermogen. Enkele seconden later stopt de Qooker alweer en gaat de stroom het net op voordat de PIB zijn afgifte weer heeft bijgeregeld.

Ik begrijp dat het niet anders kan, maar ik zou liever hebben dat de PIB helemaal niet reageert op de Qooker. Daarom bedacht ik: als de Qooker op een slimme HW-stekker zit (en dat zit ie) zou het dan niet mooi zijn wanneer je dat apparaat kunt isoleren van de PIB aansturing? Dat de PIB dus niet meer reageert op die stroomvraag.

Dat zou idd heel handig zijn, ik heb mijn autolader op een aparte energy socket zitten en die zou ik ook wel willen excluden.. Of nog beter, dat hij dan niet NOM draait, maar peakshaved op de huidige maandpiek. (België)
Sjaak de Koning schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:44:

Is op zich een redelijk idee maar ik betwijfel of dat uitvoerbaar is. De batterij wordt gestuurd door de P1-meter en die neemt zijn data van de slimme meter die weer werkt met de vraag en aanbod van stroom in je huisnet. Dan zou je dus je stroomverbruik van de Qooker onzichtbaar moeten maken voor de slimme meter. Ik denk niet dat de netwerkbeheerder of je leverancier daar mee acoord gaat.

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:50
hoevenpe schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Zie wel een prijs van 599 en 3 mnd levertijd, dus nog niet echt een concurrent op korte termijn.
Maar neemt niet weg dat de hete adem van de concurrentie hun in de nek hijgt. :)
En elke 100 euro er af scheelt toch weer een jaar sneller terug verdienen. :)

Ross

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:26
Vanochtend kwam ik erachter dan om 01:00 uur vannacht mijn 2e batterij gestopt was met terugleveren. Aangezien die batterij voller was dan batterij 1 schakelde HomeWizard niet terug naar batterij 1.

Daarom heb ik de batterij uitgezet met de schakelaar en een paar minuten later weer aangezet. Bij het aanzetten hoorde ik geen biep en gingen de lampjes niet branden. Wel zie ik in de app dat de batterij online is maar dat er een melding “geen stroom” staat.

Daarna heb ik de stekker in het stopcontact van batterij 1 gedaan en dat maakt geen verschil.

Daarna heb ik batterij 2 10 uur uitgezet en uit het stopcontact gehaald. Een uur geleden heb ik hem weer aangezet. Weer geen geluid bij opstarten en geen lampjes. De koppelknop maakt wel geluid als je er op drukt. In de app weer de “geen stroom” melding.

Daarna de identificeer knop in de app gebruikt. De groene lampjes gingen knipperen en daarna toonde hij weer dat de batterij halfvol was in het wit.

Nu een uur later blijft de melding “geen stroom” in beeld en de synchronisatie melding stopt niet.

Heeft iemand dit wel eens gehad? En zo ja. Is dit op te lossen of kan ik beter contact opnemen met support.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2-ZtwsXtH-JFqpBGxCs91A3jOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ItBtXAlzVtIaVFPQ6wE1mpVg.jpg?f=fotoalbum_large

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16:36
Sepio schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:19:
Vanochtend kwam ik erachter dan om 01:00 uur vannacht mijn 2e batterij gestopt was met terugleveren. Aangezien die batterij voller was dan batterij 1 schakelde HomeWizard niet terug naar batterij 1.

Daarom heb ik de batterij uitgezet met de schakelaar en een paar minuten later weer aangezet. Bij het aanzetten hoorde ik geen biep en gingen de lampjes niet branden. Wel zie ik in de app dat de batterij online is maar dat er een melding “geen stroom” staat.

Daarna heb ik de stekker in het stopcontact van batterij 1 gedaan en dat maakt geen verschil.

Daarna heb ik batterij 2 10 uur uitgezet en uit het stopcontact gehaald. Een uur geleden heb ik hem weer aangezet. Weer geen geluid bij opstarten en geen lampjes. De koppelknop maakt wel geluid als je er op drukt. In de app weer de “geen stroom” melding.

Daarna de identificeer knop in de app gebruikt. De groene lampjes gingen knipperen en daarna toonde hij weer dat de batterij halfvol was in het wit.

Nu een uur later blijft de melding “geen stroom” in beeld en de synchronisatie melding stopt niet.

Heeft iemand dit wel eens gehad? En zo ja. Is dit op te lossen of kan ik beter contact opnemen met support.

[Afbeelding]
Ik heb dit een paar weken geleden ook gehad. Toen bleek dat ik de koppelingsknop in de app had uitgeschakeld. Daar werd ik door een mede Tweaker op gewezen. Na inschakelen van de koppelingsknop kon ik de PiB weer koppelen en deed de PiB het weer.
Misschien bij jou ook het geval dat de koppelingsknop op uitgeschakeld staat in de app?

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Sepio
Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:36:
[...]

Ik heb dit een paar weken geleden ook gehad. Toen bleek dat ik de koppelingsknop in de app had uitgeschakeld. Daar werd ik door een mede Tweaker op gewezen. Na inschakelen van de koppelingsknop kon ik de PiB weer koppelen en deed de PiB het weer.
Misschien bij jou ook het geval dat de koppelingsknop op uitgeschakeld staat in de app?
De koppelknop uitschakelen staat niet aan. Hij maakt na aanzetten van de batterij ook geluid als je hem aanraakt. Het lijkt er meer op dat de software vastgelopen is en dat een reboot het niet oplost. Bestaat er ook een reset? Ergens las ik dat je dan de batterij een tijd uit moest laten staan. Met de 10 uur die ik geprobeerd heb leek me dat wel voldoende. Ontkoppelen via de app durf ik nog niet uit te voeren als ik niet zeker ben dat ik hem weer aan krijg of kan benaderen.
Sepio schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:44:
[...]

De koppelknop uitschakelen staat niet aan. Hij maakt na aanzetten van de batterij ook geluid als je hem aanraakt. Het lijkt er meer op dat de software vastgelopen is en dat een reboot het niet oplost. Bestaat er ook een reset? Ergens las ik dat je dan de batterij een tijd uit moest laten staan. Met de 10 uur die ik geprobeerd heb leek me dat wel voldoende. Ontkoppelen van de app durf ik nog niet uit te voeren als ik niet zeker ben dat ik hem weer aan krijg of kan benaderen.
Hoe lang heb je koppelknop ingedrukt? Er staat me bij dat er een reset mogelijk is door de knop ingedrukt te houden tot dat de leds blauw worden en dat je daarna het hele installatie process moest doorlopen. Betekent wel dat je de batterij dan uit de app zou moeten verwijderen maar daarmee zou je kunnen wachten totdat je blauwe leds hebt.

• Sepio
hanev001 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:51:
[...]

Hoe lang heb je koppelknop ingedrukt? Er staat me bij dat er een reset mogelijk is door de knop ingedrukt te houden tot dat de leds blauw worden en dat je daarna het hele installatie process moest doorlopen. Betekent wel dat je de batterij dan uit de app zou moeten verwijderen maar daarmee zou je kunnen wachten totdat je blauwe leds hebt.
Ik heb de koppelknop alleen kort aangeraakt. Ik wil eerst zeker zijn dat ik het geen kwaad doet. Wifi werkt nu dus gewoon. Ik kan de accu vanuit de identificeer opdracht geven en dan gaat hij knipperen. Ik durf dit alleen niet uit te voeren omdat bij het uit en aanzetten via de schakelaar de accu geen opstart biep geeft en de lampjes niet gaan branden. Als ik dan de accu en dus de WiFi reset kan ik misschien helemaal niet meer connecteren. Daarom vraag ik hier voor de zekerheid eerst om advies.

Is die “Geen stoom” melding een gekend probleem? Ik kom het nergens tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sepio op 17-03-2026 17:05 . Reden: Korte verduidelijking ]

Sepio schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:55:
[...]

Ik heb de koppelknop alleen kort aangeraakt. Ik wil eerst zeker zijn dat ik het geen kwaad doet. Wifi werkt nu dus gewoon. Ik kan de accu vanuit de identificeer opdracht geven en dan gaat hij knipperen. Ik durf dit alleen niet uit te voeren omdat bij het uit en aanzetten via de schakelaar de accu geen opstart biep geeft en de lampjes niet gaan branden. Als ik dan de accu en dus de WiFi reset kan ik misschien helemaal niet meer connecteren. Daar vraag ik hier voor de zekerheid eerst om advies.
Ik begrijp je voorzichtigheid maar zo als het nu is werkt de batterij volgens jouw melding niet dus erger kan het niet worden. Als je niets doet los het niet vanzelf op, als je probeert wat ik heb geschreven helpt het misschien. Overigens heb je hier al contact over gehad met HW en hun om advies gevraagd want dat heb ik niet gelezen in je posts.

• Sepio
hanev001 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:07:
[...]

Ik begrijp je voorzichtigheid maar zo als het nu is werkt de batterij volgens jouw melding niet dus erger kan het niet worden. Als je niets doet los het niet vanzelf op, als je probeert wat ik heb geschreven helpt het misschien. Overigens heb je hier al contact over gehad met HW en hun om advies gevraagd want dat heb ik niet gelezen in je posts.
Ik heb nog geen contact gehad, dat wil ik morgen doen. Ik had vandaag geen tijd.
Sepio schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:44:
[...]

De koppelknop uitschakelen staat niet aan. Hij maakt na aanzetten van de batterij ook geluid als je hem aanraakt. Het lijkt er meer op dat de software vastgelopen is en dat een reboot het niet oplost. Bestaat er ook een reset? Ergens las ik dat je dan de batterij een tijd uit moest laten staan. Met de 10 uur die ik geprobeerd heb leek me dat wel voldoende. Ontkoppelen via de app durf ik nog niet uit te voeren als ik niet zeker ben dat ik hem weer aan krijg of kan benaderen.
Touchknop 10 seconde ingedrukt houden.

Pagina: 1 ... 254 255 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2