Ik ga altijd naar de laatste updates. PiB nu op 1.0702. P1 Meter op 6.0305. En draai ook al een jaar NOM zonder problemen.Aerde schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:26:
[...]
Hier precies dezelfde situatie. Ook mijn PIB draait nog steeds op 1.0406 en de P1 meter 6.0305.
Ben huiverig om te updaten omdat hij nu al bijna een jaar zonder problemen NOM draait.
Ik heb 1.0702 op de PiB, is er kennelijk enkele weken geleden vanzelf op gezet.Aerde schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:26:
[...]
Hier precies dezelfde situatie. Ook mijn PIB draait nog steeds op 1.0406 en de P1 meter 6.0305.
Ben huiverig om te updaten omdat hij nu al bijna een jaar zonder problemen NOM draait.
En ik heb 6.0305 op de P1 meter.
Mijn pib had en heeft sinds de laatste update nog steeds geen issues of foutmeldingen gehad. Voor wat het waard is...
Ook hier een PiB / P1 systeem dat al bijne en jaar stabiel NOM doet en nu op 1.0702 en 6.0305 zit.hanev001 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:50:
[...]
Er is geen reden om niet te updaten. Deze update werkt prima op NOM.
Als ik zie hoe snel de concurrenten veranderen van model en evolueren (zendure, marstek etc) valt Homewizard wat uit de toon, of zal het zijn "never change a winning team ? " kan ook zijn dat er straks bam! een hagelnieuw model staat natuurlijk . Maar viel mij wel op . En ja heb ook interesse in een thuisbatterij, maar nog niks besloten
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
Ik weet niet of dat nou zo fijn is. Zit je in een mum van tijd ineens met een oud model.Cybersijp schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:15:
Als ik zie hoe snel de concurrenten veranderen van model en evolueren (zendure, marstek etc) valt Homewizard wat uit de toon, of zal het zijn "never change a winning team ? " kan ook zijn dat er straks bam! een hagelnieuw model staat natuurlijk . Maar viel mij wel op . En ja heb ook interesse in een thuisbatterij, maar nog niks besloten
Ik heb 2 Homewizard batterijen. 1 draait nu 1 een jaar en de andere 11 maanden. Nooit problemen gehad.
Ik heb geen dynamisch contract, maar een variabel contract en draai dus zuiver NOM. Dat doen de batterijen goed. En 2 batterijen zijn voor mij genoeg. Meer opslag capaciteit krijg ik wel vol, maar niet leeg. 1 batterij was te weinig, die was dan in de nacht om een uur of 2 leeg. 2 zijn eigenlijk iets te veel. Als de batterijen vol zijn bij veel zon overdag zit er in de ochtend rond 9:00 uur nog 15% opslag in en dan gaan ze weer laden.
2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023
Ben er van overtuigd dat HW werkt aan een update of nieuwe uitvoering.Cybersijp schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:15:
de, volgens HW sweet spot, van 2.7 kWh blijkt voor veel huishoudens toch iets te krap. Natuurlijk zal het in de hoogzomer met korte nachten en lange zon dagen wel eens meevallen.
Ook voor mij, gebruik s'avonds zo'n 300-400 watt en s'nachts 180 Watt.
Ook ChatGTP geeft aan dat voor veel gebruikers de 4-5 Kwh vaak het beste is.
Je ziet dat de concurrentie dan ook vaak setjes aanbied van ca 4 kWh voor een HW accu prijs.
Natuurlijk kun je er twee nemen maar dan ben je wel zeker 800 euro duurder uit dan de concurrentie, is een keuze maar wel een dure qua terugverdien tijd.
Verwacht dan ook nog wel wat actie van HW anders worden ze, denk ik, snel ingehaald en voorbij gestreefd.
Ross
Hier kan je natuurlijk heel lang over praten maar hoe relevant is het? Heb je al HW batterijen ga je deze dan weg doen omdat er een nieuw model is? De verwachte levensduur is ca 15 jaar. Als er elke paar jaar een nieuwe versie komt wordt dat vervangen een dure grap en dat is niet anders voor andere merken.Ross11 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:31:
[...]
Ben er van overtuigd dat HW werkt aan een update of nieuwe uitvoering.
de, volgens HW sweet spot, van 2.7 kWh blijkt voor veel huishoudens toch iets te krap. Natuurlijk zal het in de hoogzomer met korte nachten en lange zon dagen wel eens meevallen.
Ook voor mij, gebruik s'avonds zo'n 300-400 watt en s'nachts 180 Watt.
Ook ChatGTP geeft aan dat voor veel gebruikers de 4-5 Kwh vaak het beste is.
Je ziet dat de concurrentie dan ook vaak setjes aanbied van ca 4 kWh voor een HW accu prijs.
Natuurlijk kun je er twee nemen maar dan ben je wel zeker 800 euro duurder uit dan de concurrentie, is een keuze maar wel een dure qua terugverdien tijd.
Verwacht dan ook nog wel wat actie van HW anders worden ze, denk ik, snel ingehaald en voorbij gestreefd.
Alleen als je nog niets hebt en een keuze gaat maken wat je wilt kopen is het intressant om rond te kijken wat er aan verschillende batterijen te koop is en tegen welke prijs.
Fair punt. Zonnepanelen schroef je ook niet van het dak als er een nieuw paneel komt die net een paar Wp meer geeft dan een huidig paneel wat op het dak ligt. Maar........hanev001 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:39:
[...]
Hier kan je natuurlijk heel lang over praten maar hoe relevant is het? Heb je al HW batterijen ga je deze dan weg doen omdat er een nieuw model is? De verwachte levensduur is ca 15 jaar. Als er elke paar jaar een nieuwe versie komt wordt dat vervangen een dure grap en dat is niet anders voor andere merken.
Alleen als je nog niets hebt en een keuze gaat maken wat je wilt kopen is het intressant om rond te kijken wat er aan verschillende batterijen te koop is en tegen welke prijs.
Ik denk wel dat je mee moet innoveren als bedrijf. Je wilt dat jouw product ook voor hele hordes interessant is / blijft. Er blijft nog een hele wereld te veroveren met batterijen. Denk aan de markt in Nederland maar zeker ook België. Ga je voor gemak? Plug and play? Dan zijn er ook daar concurrenten genoeg inmiddels. Keus voor de consument is altijd goed. Qua kWh prijs gaat het hard bij de concurrenten. Al zal je ook een doelgroep hebben die voor een leverancier uit eigen land gaat en dan wellicht daar (iets) meer voor wilt betalen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Klopt maar denk dat veel mensen, met de gedachte dat de energie prijzen door het dak zullen gaan, de aankoop van een thuisaccu hoger op de agenda zetten.hanev001 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:39:
[...]
Hier kan je natuurlijk heel lang over praten maar hoe relevant is het? Heb je al HW batterijen ga je deze dan weg doen omdat er een nieuw model is? De verwachte levensduur is ca 15 jaar. Als er elke paar jaar een nieuwe versie komt wordt dat vervangen een dure grap en dat is niet anders voor andere merken.
Zo gaat het mij ook, tot april is een accu voor mij ivm een AC verwarming syseem nog niet echt interessant.
Heb hier HW spul (geen accu) en ben er best tevreden over. Maar de inverstering voor 15 jaar is met een modulair systeem van oa Indevolt, Zendium of de Marstek A mogelijk beter en vooral goedkoper geregeld dus ja denk dat ze echt aan de bak moeten.
P.S.
Wel snel anders wordt het toch geen HW accu
Ross
Ik twijfel of ik een vierde PiB moet nemen, of toch naar een ander type thuisbatterij moet kijken.
Nu 3 PiB’s: met dit weer rond 13:00 vol, maar ’s nachts (±03:00) alweer leeg.
Verbruik is vrij hoog: 31 panelen, zwembad + verwarming en 3 airco’s. Overschot stuur ik al via Home Assistant naar het zwembad.
ROI interesseert me niet zo, doel is maximale zelfconsumptie / richting NOM.
Gewoon een 4e PiB erbij?
Of overstappen naar iets met meer vermogen/capaciteit?
Mensen met vergelijkbare setups die dit al afgewogen hebben?
Iemand tips?
Verbruik is vrij hoog: 31 panelen, zwembad + verwarming en 3 airco’s. Overschot stuur ik al via Home Assistant naar het zwembad.
Gewoon een 4e PiB erbij?
Iemand tips?
Mijn advies is om over te stappen naar een ander systeem HW is niet toe rijdend in jouw situatieBeyondThunder schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:54:
Ik twijfel of ik een vierde PiB moet nemen, of toch naar een ander type thuisbatterij moet kijken.
Gewoon een 4e PiB erbij?
Iemand tips?
Ben je tevreden over de PIB? Denk je het met 1 PIB erbij wel dicht te zitten in de nacht? Je hebt dan ook 3200W beschikbaar. Als je overstapt dan ga je het ook niet redden met 1 omvormer. Dus zal je ook 2 sets moeten kopen imo.BeyondThunder schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:54:
Gewoon een 4e PiB erbij?
Iemand tips?
Daarnaast moet je het overschot altijd richting zwembad sturen? Terugleveren kan ook nog geld opleveren als is ROI niet je hoofdprio zo te lezen.
Ervaring is hier dat 2 systemen prima samen kunnen werken. Wel dan zelf aansturen om te voorkomen dat ze elkaar in de weg gaan zitten.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Op tweakers waarderen we wel een onderbouwing erbij 😊.Schief schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:07:
[...]
Mijn advies is om over te stappen naar een ander systeem HW is niet toe rijdend in jouw situatie
Ik heb net zoals jij een hoog verbruik en heb vorige week een 4de refurbished HW batterij aangeschaft.BeyondThunder schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:54:
Gewoon een 4e PiB erbij?
Iemand tips?
Ik heb 7000 Wp (binnenkort 7900 Wp) aan zonnepanelen en met redelijk zonnig weer gaan de batterijen snel vol. Met de 4de batterij haal ik nu op 1 Kwh na zelfvoorzienend. Dus binnen een paar weken ga ik naar NOM.
Overwegingen waren :
- Ander batterijsysteem geeft veel gedoe met inregelen. Ze werken niet echt goed samen.
- Ik heb al een groep voor mijn batterijen.
- Mijn doel is NOM , niet of de batterijen terug te verdienen zijn.
- Onzeker is wel of ik aan een 4de batterij wel wat heb ik de zomer.
Aangezien ik me nu een 4de batterij kon veroorloven toch maar de knoop doorgehakt en de 4de gekocht.
@Devke Zeker tevreden met de PiB’s. Salderen is dit jaar nog leidend, maar ik ben alvast aan het “inleren” richting 2027.
HA automations om overschot naar het zwembad te sturen werken goed, maar met nachten <5°C heeft dat nu nog weinig effect (er wordt toch niet gezwommen).
@diedvdyk Klinkt inderdaad als een vergelijkbare setup. Met Home Assistant kan ik inmiddels vrij veel sturen (lang leve AI), dus een tweede batterijsysteem laden bij overschot is geen probleem. Ruimte in huis wordt dan eerder de bottleneck 😉.
Hier staan de batterijen elke op een eigen groep en eigen fase. Dus een vierde kan er makkelijk bij + unlock.
Voor nu eerst maar eens een vierde PiB, daarna verder optimaliseren.
HA automations om overschot naar het zwembad te sturen werken goed, maar met nachten <5°C heeft dat nu nog weinig effect (er wordt toch niet gezwommen).
@diedvdyk Klinkt inderdaad als een vergelijkbare setup. Met Home Assistant kan ik inmiddels vrij veel sturen (lang leve AI), dus een tweede batterijsysteem laden bij overschot is geen probleem. Ruimte in huis wordt dan eerder de bottleneck 😉.
Hier staan de batterijen elke op een eigen groep en eigen fase. Dus een vierde kan er makkelijk bij + unlock.
[ Voor 8% gewijzigd door BeyondThunder op 22-03-2026 20:02 ]
Ik denk dat je met nr 4 een eind gaat komen. In 2027 is het toch opvangen en zelf verbruiken. Wat de opwek dan nog waard is? Als je het moment vanaf zonsondergang tot zonsopkomst kunt afdekken met de PIBS dan doe je het goed denk ik. De kers op de taart is de omvormer van de panelen dan goed aan te sturen. Alleen de behoefte van de woning afdekken en de PIBS voor de donkere uren.BeyondThunder schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:57:
@Devke Zeker tevreden met de PiB’s. Salderen is dit jaar nog leidend, maar ik ben alvast aan het “inleren” richting 2027.
Anders heb ik er nog wel een of twee voor je 😊👍BeyondThunder schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:54:
Gewoon een 4e PiB erbij?
Iemand tips?
Max 4 batterijen is mogelijk. 5 kan ook niet.BeyondThunder schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:00:
@ChUcKiE Ik koop ze liever nieuw.
Een vijfde PiB is echt overkill![]()
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2