Knowbody schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:07:
[...]

Heb er eentje die knettert.
Dat is dan een mogelijk defect aan de batterij. Neem contact op met HW.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:56
hanev001 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:24:
[...]

Dat is dan een mogelijk defect aan de batterij. Neem contact op met HW.
Uiteraard gedaan. Nee het zit in de knop zelf zoals gezegd.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

Knowbody schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:39:
[...]

Uiteraard gedaan. Nee het zit in de knop zelf zoals gezegd.
Begrijp ik niet. De knop zelf is een stuk plastic wat kan daar aan knetteren.
Een kneter geluid lijkt meer op een los zittend contact en dat is dus een defect.
Ik heb 4 batterijen en de knoppen maken echt geen geluid.

• Knowbody
hanev001 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:46:
[...]

Begrijp ik niet. De knop zelf is een stuk plastic wat kan daar aan knetteren.
Een kneter geluid lijkt meer op een los zittend contact en dat is dus een defect.
Ik heb 4 batterijen en de knoppen maken echt geen geluid.
Laat maar.

De contactor vind ik een zwak punt. Dat vind ik.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Sprincky
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:04
Knowbody schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:18:
[...]

Je hebt wifi nodig. Internet is geen must. Heb je wellicht een simpel modem met ingebouwde wifi van de provider ?

Of eigen baas in huis wat betreft wifi?

IoT SIDD op 2.4 Ghz, vast kanaal. Dat is hoe het moet voor stabiliteit.
De PIB's zjn verbonden met het modem van de provider ook de P1 meter maar ik kan niets opvragen via de app op mijn telefoon. :?
Knowbody schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:53:
[...]

Laat maar.

De contactor vind ik een zwak punt. Dat vind ik.
Mag je zo vinden maar heb je ook aan de veiligheid gedacht?
Als er bij mij ook maar iets aan een batterij zou knetteren zou ik onmiddelijk de stekker uit het stopcontact trekken wat dat is voor mij een teken van een los contact die ergens sluiting maakt. De volgend stap is dan een rookwolk en brand.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
_Apache_ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:22:
Ik neem aan dat het swinters geen probleem ie als de batterijen praktisch alle dagen op 0% staan?
Dat lijkt mij wel een probleem. Beter hou je hem rond 30+%.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Knowbody schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:50:
Vandaag mijn 4 PIB's ontvangen!
Waarom gekozen voor de HWs in plaats van bijvoorbeeld Marstek?
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:16:
[...]

Laat me raden. Je hebt zelf geen HW batterijen maar denkt wel te weten wat het effect is.
Ik heb er 4 die de hele winter aan zijn blijven staan en een groot deel daar van op 0%. Zo als ik al eerder heb gezegt gaat dat volkomen probleemloos.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
hanev001 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:42:
[...]

Laat me raden. Je hebt zelf geen HW batterijen maar denkt wel te weten wat het effect is.
Bingo.
Ik heb er 4 die de hele winter aan zijn blijven staan en een groot deel daar van op 0%. Zo als ik al eerder heb gezegt gaat dat volkomen probleemloos.
Voor LFP wordt volgens mij ook gewoon > 20% aangeraden, dus ben benieuwd waar jouw 0% vandaan komt.
Dat ie niet direct stuk gaat betekent niet dat het ideaal is. Tenzij 0% niet echt 0% is natuurlijk..

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-03-2026 18:50 ]

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:57
_Apache_ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:22:
Ik neem aan dat het swinters geen probleem ie als de batterijen praktisch alle dagen op 0% staan?

Want met maar 50-60kWh per maand uit de panelen, en een warmtepomp die het er direct weer uit trekt.

Of is het dan beter op te laden voor opslag en uit te zetten?
Je hebt de "laden tot 60%" functie in de app voor langdurige opslag. Dat is je antwoord.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:56
jdgraaf schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:05:
Óke ik heb een probleem.

Ik krijg mijn P1 en batterij niet meer gekoppeld. Ik heb een netwerk herconfigurarie gedaan. En de P1 en Batterij op een reserved IP gezet via DCHP zodat ze een statisch IP hebben.
Nu zag daardoor de app de batterij en P1 niet meer??? Dus wifi opnieuw ingesteld. Maar volgens App geen verbinding. Terwijl ik op mijn wifi router wel een verbinding zie en zie dat ze de toegewezen IP's hebben.
Ook vanuit Homewizzard zag ik de P1 en batterij nog en kon ik die gewoon blijven uitlezen?
Dus ik denk dat verwijder ik de P1 helemaal uit de app en voeg hem opnieuw toe? Grote fout dus... nu kan ik er helemaal niet mee. Kan koppelprocess opnieuw doen alleen dat faalt bij koppelen aan huis. Met melding dat er geen verbinding met WiFi gemaakt kan worden. Hier nogmaals, op router zie ik gewoon verbinding, kan pingen vanaf mijn computer dus wifi verbinding is er. Maar led op P1 blijft groen knipperen.

Ohja natuurlijk WiZi van HW al geprobeeerd maar dus faalt net zo hard als de P1. (hoop dat mijn call nu doorgezet wordt naar een echt persoon, want wizi is een RAMP!)

Maar heeft hier iemand nog een idee??
Ik had vanmorgen ongeveer precies hetzelfde, batterijen waren gisteravond rond 22u losgekoppeld van de p1. In homeassistant zag ik ze ook niet meer, in de app van HomeWizard wel. Zaten allemaal op dezelfde wifi en de p1 en batterijen kon ik gewoon zien in de app maar niet koppelen. Wel had ik al paar keer wifi gedoe thuis en wat lopen rommelen in de instellingen van de router gisteravond. Daarom dacht ik meteen aan wifi probleem, na restart van router koppelden ze automatisch in de app. De beveiliging was wel uitgeschakeld, die heb ik weer handmatig aangezet.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:49:
[...]

Bingo.

[...]

Voor LFP wordt volgens mij ook gewoon > 20% aangeraden, dus ben benieuwd waar jouw 0% vandaan komt.
Dat ie niet direct stuk gaat betekent niet dat het ideaal is. Tenzij 0% niet echt 0% is natuurlijk..
HW heeft een functie in het BMS die de status van de cellen in de gaten houdt en van tijd tot tijd een beetje oplaad om ze gezond te houden.
Misschien eerst wat kennis van een product opdoen voordat je er commentaar op geeft.

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

wdr

Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:49:
[...]

Bingo.

[...]

Zou zeggen lees eerst de TS even door (kijk ook naar de laaddcurve die je daar vindt), volgens mij heb je geen idee op welke innovatieve manier (mijn mening) HW SOC correctie toepast in de 'Low SOC section' van de laadcurve.
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:16:
[...]

De HW PIB heeft een 2.7 kWh batterij capaciteit. Dit is bruto. Netto is daarvan 92% te gebruiken. Dit betekend dat er altijd een veilige marge beschikbaar is van 8%. Als sensoren binnen de batterij vinden dat er te diep ontladen wordt dan zal je SoC drift zien. De batterij vult dan die 8% automatisch weer netjes aan. Wil je de batterij gaan opslaan voor een periode dan is het advies de batterij op te laden tot 60%. Kan via de app. 30% marge is dus niet nodig bij gebruik.

Algemene opmerking aan ieder: Het zou prettig zijn om een advies naar elkaar te geven zonder het persoonlijk te maken. We zitten immers op tweakers toch?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
wdr schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:23:
[...]

Zou zeggen lees eerst de TS even door (kijk ook naar de laaddcurve die je daar vindt), volgens mij heb je geen idee op welke innovatieve manier (mijn mening) HW SOC correctie toepast in de 'Low SOC section' van de laadcurve.
Het "Waarom is de SoC moeilijk te bepalen bij een LFP batterij (bron ChatGPT)" stukje? Daarin staat niks over optimale SoC en hoe degradatie afhankelijk is van SoC toch?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:24:
Wil je de batterij gaan opslaan voor een periode dan is het advies de batterij op te laden tot 60%. Kan via de app. 30% marge is dus niet nodig bij gebruik.
Het ging om deze vraag:
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Het "Waarom is de SoC moeilijk te bepalen bij een LFP batterij (bron ChatGPT)" stukje? Daarin staat niks over optimale SoC en hoe degradatie afhankelijk is van SoC toch?
De batterij heeft een levensduur van 6000 cycli. Stel het lukt je om er 1.5 per dag te draaien. Miet je denk ik al je best voor doen daar dit in de wintermaanden al moeilijk wordt. Dan kun je bijna 11 jaar vooruit. Echter zit je dan op 70% beschikbare SoC. Persoonlijk heb ik zoiets van gebruiken waarvoor het bedoeld is al kan iemand anders daar een andere insteek in hebben.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Het antwoord daarop is Nee. De PIB regelt zelf de veiligheid. De marge die ik benoem in de post.

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

wdr

Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Ik haal hem er maar even bij. Van 0 tot ca 15% is de laadcurve vrij stijl en is de SOC door het HW BMS goed te bepalen, wat ChatGpt er ook van vindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GkD37zf0b_UbCXpcpCIKopaXiU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/EWrBmtVOO5Lu3OMcxuHE4aTQ.avif?f=user_large

Uit de TS:
De capaciteit van 1 Homewizard Plug-In battery is 2,688 kWh. Dit is wel een bruto capaciteit. Van deze capaciteit is 8% gereserveerd ter bescherming van de cellen. Door deze reservering kan de batterij nooit helemaal ontladen worden. Netto blijft er 2,47 kWh bruikbare capaciteit over om te laden en ontladen. De Homewizard app laat een range zien van 0% tot 100%. Deze is gebaseerd op de 2,47 kWh beschikbare capaciteit.

[ Voor 25% gewijzigd door wdr op 25-03-2026 20:04 ]

• Knowbody
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:17:
[...]

Waarom gekozen voor de HWs in plaats van bijvoorbeeld Marstek?
Oh de keuze had ik al gemaakt toen ze op de markt kwamen.

Ik ben een tevreden HW gebruiker.

• Knowbody
<knip> Niet vriendelijk, niet nodig

[ Voor 93% gewijzigd door Septillion op 25-03-2026 20:44 ]

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:02

BeyondThunder

Lost Lightning

<knip>

[ Voor 91% gewijzigd door Septillion op 25-03-2026 20:44 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:07
salipander schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Je hebt de "laden tot 60%" functie in de app voor langdurige opslag. Dat is je antwoord.
Nou ja, het is dus geen langdure opslag. Het zijn de decembermaanden, soms komt er een kwh binnen, maar er wordt dan vooral hard aan de accus getrokken. En daar gaat mijn vraag precies over.

Als ik nu niets zou doen, verwacht dat ik praktisch heel de maand de PiB's op de 0% gehouden worden, dat lijkt mij niet goed, maar wat is dan wel aan te raden?

Als ik het antwoord van @Devke goed interpreteer. PiB kan prima op 0% blijven staan, want hij houdt het zelf in de gaten. Ga je hem lange tijd afkoppelen, dan wel opladen voor opslag (maar dat was mijn vraag niet).

[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 25-03-2026 20:53 ]

_Apache_ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:50:
[...]

Nou ja, het is dus geen langdure opslag. Het zijn de decembermaanden, soms komt er een kwh binnen, maar er wordt dan vooral hard aan de accus getrokken. En daar gaat mijn vraag precies over.

Als ik nu niets zou doen, verwacht dat ik praktisch heel de maand de PiB's op de 0% gehouden worden, dat lijkt mij niet goed, maar wat is dan wel aan te raden?

Als ik het antwoord van @Devke goed interpreteer. PiB kan prima op 0% blijven staan, want hij houdt het zelf in de gaten. Ga je hem lange tijd afkoppelen, dan wel opladen voor opslag (maar dat was mijn vraag niet).
Klopt. Er zit een beveiliging op voor te diep ontladen. In de TS staat een stukje over SoC drift. Ook hoe je dit in de app kunt zien.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:25
[...]

Opslag? Dynamisch laden op goedkope en ontladen op dure momenten. Profit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdRQhIdOaftID3Co_fs5i66l6fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cHbXKxgeydj34B7CVjtJX50.jpg?f=fotoalbum_large

PS Levensduur tot 80% capaciteit bij 6000 cycli. Als het goed is gaat ie langer mee.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Knowbody
[...]

Je mist nog het inzicht waar het naar toe gaat.

Dynamische tarieven is het enige juiste systeem. Je gaat stroom proberen te verbruiken op de goedkoopste momenten. Dat zijn dus de momenten waarop je ook de de accu gaat volladen. De zon doet dat immers niet in het winterseizoen.

In de winter gaat de accu dus niet in winterslaap. Net zoals dat je in de zomer niet je PV omvormer gaat uitschakelen.

• Knowbody
Knowbody schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:56:
[mbr] <knip> Niet vriendelijk, niet nodig[/]
Weet al niet eens meer wat daar stond dus geen idee.

Knowbody schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:16:

Dynamische tarieven is het enige juiste systeem.
Dat is een mening, eentje waar ik het grondig met oneens ben
Het vereist sturing en aanpassing van je gebruikspatroon om daar optimaal gebruik van te maken.
Kan je dat niet of wil je dat niet dan zijn dynamische tarieven eerder een nadeel dan een voordeel.

• Knowbody
hanev001 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:45:
[...]

Dat is een mening, eentje waar ik het grondig met oneens ben
Het vereist sturing en aanpassing van je gebruikspatroon om daar optimaal gebruik van te maken.
Kan je dat niet of wil je dat niet dan zijn dynamische tarieven eerder een nadeel dan een voordeel.
Het is niet perse een mening.

Het enige juiste systeem is een systeem waarbij de vraag wordt afgestemd op het aanbod. Het aanbod bevat een toenemende component weersafhankelijkheid. Daar moeten we de vraag dan ook op sturen.

Energie leveranciers delen graag variabele -en vaste contracten uit, louter omdat ze daar het meest aan verdienen.

Als je niet mee wilt doen met aanpassen aan het aanbod, prima. Er is nog keuze.
Nog wel.

Er gaat nog veel veranderen. Ook de tarieven voor transport van energie gaan dynamisch worden.

Pagina: 1 ... 256 257 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2