Dat is dan een mogelijk defect aan de batterij. Neem contact op met HW.
Uiteraard gedaan. Nee het zit in de knop zelf zoals gezegd.hanev001 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:24:
[...]
Dat is dan een mogelijk defect aan de batterij. Neem contact op met HW.
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Begrijp ik niet. De knop zelf is een stuk plastic wat kan daar aan knetteren.Knowbody schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:39:
[...]
Uiteraard gedaan. Nee het zit in de knop zelf zoals gezegd.
Een kneter geluid lijkt meer op een los zittend contact en dat is dus een defect.
Ik heb 4 batterijen en de knoppen maken echt geen geluid.
Laat maar.hanev001 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:46:
[...]
Begrijp ik niet. De knop zelf is een stuk plastic wat kan daar aan knetteren.
Een kneter geluid lijkt meer op een los zittend contact en dat is dus een defect.
Ik heb 4 batterijen en de knoppen maken echt geen geluid.
De contactor vind ik een zwak punt. Dat vind ik.
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
De PIB's zjn verbonden met het modem van de provider ook de P1 meter maar ik kan niets opvragen via de app op mijn telefoon.Knowbody schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Je hebt wifi nodig. Internet is geen must. Heb je wellicht een simpel modem met ingebouwde wifi van de provider ?
Of eigen baas in huis wat betreft wifi?
IoT SIDD op 2.4 Ghz, vast kanaal. Dat is hoe het moet voor stabiliteit.
Mag je zo vinden maar heb je ook aan de veiligheid gedacht?Knowbody schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:53:
[...]
Laat maar.
De contactor vind ik een zwak punt. Dat vind ik.
Als er bij mij ook maar iets aan een batterij zou knetteren zou ik onmiddelijk de stekker uit het stopcontact trekken wat dat is voor mij een teken van een los contact die ergens sluiting maakt. De volgend stap is dan een rookwolk en brand.
Dat lijkt mij wel een probleem. Beter hou je hem rond 30+%._Apache_ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:22:
Ik neem aan dat het swinters geen probleem ie als de batterijen praktisch alle dagen op 0% staan?
Waarom gekozen voor de HWs in plaats van bijvoorbeeld Marstek?Knowbody schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:50:
Vandaag mijn 4 PIB's ontvangen!
Laat me raden. Je hebt zelf geen HW batterijen maar denkt wel te weten wat het effect is.Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:16:
[...]
Dat lijkt mij wel een probleem. Beter hou je hem rond 30+%.
Ik heb er 4 die de hele winter aan zijn blijven staan en een groot deel daar van op 0%. Zo als ik al eerder heb gezegt gaat dat volkomen probleemloos.
Bingo.hanev001 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:42:
[...]
Laat me raden. Je hebt zelf geen HW batterijen maar denkt wel te weten wat het effect is.
Voor LFP wordt volgens mij ook gewoon > 20% aangeraden, dus ben benieuwd waar jouw 0% vandaan komt.Ik heb er 4 die de hele winter aan zijn blijven staan en een groot deel daar van op 0%. Zo als ik al eerder heb gezegt gaat dat volkomen probleemloos.
Dat ie niet direct stuk gaat betekent niet dat het ideaal is. Tenzij 0% niet echt 0% is natuurlijk..
[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-03-2026 18:50 ]
Je hebt de "laden tot 60%" functie in de app voor langdurige opslag. Dat is je antwoord._Apache_ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:22:
Ik neem aan dat het swinters geen probleem ie als de batterijen praktisch alle dagen op 0% staan?
Want met maar 50-60kWh per maand uit de panelen, en een warmtepomp die het er direct weer uit trekt.
Of is het dan beter op te laden voor opslag en uit te zetten?
Ik had vanmorgen ongeveer precies hetzelfde, batterijen waren gisteravond rond 22u losgekoppeld van de p1. In homeassistant zag ik ze ook niet meer, in de app van HomeWizard wel. Zaten allemaal op dezelfde wifi en de p1 en batterijen kon ik gewoon zien in de app maar niet koppelen. Wel had ik al paar keer wifi gedoe thuis en wat lopen rommelen in de instellingen van de router gisteravond. Daarom dacht ik meteen aan wifi probleem, na restart van router koppelden ze automatisch in de app. De beveiliging was wel uitgeschakeld, die heb ik weer handmatig aangezet.jdgraaf schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:05:
Óke ik heb een probleem.
Ik krijg mijn P1 en batterij niet meer gekoppeld. Ik heb een netwerk herconfigurarie gedaan. En de P1 en Batterij op een reserved IP gezet via DCHP zodat ze een statisch IP hebben.
Nu zag daardoor de app de batterij en P1 niet meer??? Dus wifi opnieuw ingesteld. Maar volgens App geen verbinding. Terwijl ik op mijn wifi router wel een verbinding zie en zie dat ze de toegewezen IP's hebben.
Ook vanuit Homewizzard zag ik de P1 en batterij nog en kon ik die gewoon blijven uitlezen?
Dus ik denk dat verwijder ik de P1 helemaal uit de app en voeg hem opnieuw toe? Grote fout dus... nu kan ik er helemaal niet mee. Kan koppelprocess opnieuw doen alleen dat faalt bij koppelen aan huis. Met melding dat er geen verbinding met WiFi gemaakt kan worden. Hier nogmaals, op router zie ik gewoon verbinding, kan pingen vanaf mijn computer dus wifi verbinding is er. Maar led op P1 blijft groen knipperen.
Ohja natuurlijk WiZi van HW al geprobeeerd maar dus faalt net zo hard als de P1. (hoop dat mijn call nu doorgezet wordt naar een echt persoon, want wizi is een RAMP!)
Maar heeft hier iemand nog een idee??
Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black
HW heeft een functie in het BMS die de status van de cellen in de gaten houdt en van tijd tot tijd een beetje oplaad om ze gezond te houden.Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:49:
[...]
Bingo.
[...]
Voor LFP wordt volgens mij ook gewoon > 20% aangeraden, dus ben benieuwd waar jouw 0% vandaan komt.
Dat ie niet direct stuk gaat betekent niet dat het ideaal is. Tenzij 0% niet echt 0% is natuurlijk..
Misschien eerst wat kennis van een product opdoen voordat je er commentaar op geeft.
Zou zeggen lees eerst de TS even door (kijk ook naar de laaddcurve die je daar vindt), volgens mij heb je geen idee op welke innovatieve manier (mijn mening) HW SOC correctie toepast in de 'Low SOC section' van de laadcurve.Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:49:
[...]
Bingo.
[...]
Voor LFP wordt volgens mij ook gewoon > 20% aangeraden, dus ben benieuwd waar jouw 0% vandaan komt.
De HW PIB heeft een 2.7 kWh batterij capaciteit. Dit is bruto. Netto is daarvan 92% te gebruiken. Dit betekend dat er altijd een veilige marge beschikbaar is van 8%. Als sensoren binnen de batterij vinden dat er te diep ontladen wordt dan zal je SoC drift zien. De batterij vult dan die 8% automatisch weer netjes aan. Wil je de batterij gaan opslaan voor een periode dan is het advies de batterij op te laden tot 60%. Kan via de app. 30% marge is dus niet nodig bij gebruik.Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:16:
[...]
Dat lijkt mij wel een probleem. Beter hou je hem rond 30+%.
Algemene opmerking aan ieder: Het zou prettig zijn om een advies naar elkaar te geven zonder het persoonlijk te maken. We zitten immers op tweakers toch?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Het "Waarom is de SoC moeilijk te bepalen bij een LFP batterij (bron ChatGPT)" stukje? Daarin staat niks over optimale SoC en hoe degradatie afhankelijk is van SoC toch?wdr schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:23:
[...]
Zou zeggen lees eerst de TS even door (kijk ook naar de laaddcurve die je daar vindt), volgens mij heb je geen idee op welke innovatieve manier (mijn mening) HW SOC correctie toepast in de 'Low SOC section' van de laadcurve.
Het ging om deze vraag:Devke schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:24:
Wil je de batterij gaan opslaan voor een periode dan is het advies de batterij op te laden tot 60%. Kan via de app. 30% marge is dus niet nodig bij gebruik.
De batterij heeft een levensduur van 6000 cycli. Stel het lukt je om er 1.5 per dag te draaien. Miet je denk ik al je best voor doen daar dit in de wintermaanden al moeilijk wordt. Dan kun je bijna 11 jaar vooruit. Echter zit je dan op 70% beschikbare SoC. Persoonlijk heb ik zoiets van gebruiken waarvoor het bedoeld is al kan iemand anders daar een andere insteek in hebben.Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:27:
[...]
Het "Waarom is de SoC moeilijk te bepalen bij een LFP batterij (bron ChatGPT)" stukje? Daarin staat niks over optimale SoC en hoe degradatie afhankelijk is van SoC toch?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Het antwoord daarop is Nee. De PIB regelt zelf de veiligheid. De marge die ik benoem in de post.
Ik haal hem er maar even bij. Van 0 tot ca 15% is de laadcurve vrij stijl en is de SOC door het HW BMS goed te bepalen, wat ChatGpt er ook van vindt.Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:27:
[...]
Het "Waarom is de SoC moeilijk te bepalen bij een LFP batterij (bron ChatGPT)" stukje? Daarin staat niks over optimale SoC en hoe degradatie afhankelijk is van SoC toch?
:no_upscale():strip_exif()/f/image/EWrBmtVOO5Lu3OMcxuHE4aTQ.avif?f=user_large)
Uit de TS:
De capaciteit van 1 Homewizard Plug-In battery is 2,688 kWh. Dit is wel een bruto capaciteit. Van deze capaciteit is 8% gereserveerd ter bescherming van de cellen. Door deze reservering kan de batterij nooit helemaal ontladen worden. Netto blijft er 2,47 kWh bruikbare capaciteit over om te laden en ontladen. De Homewizard app laat een range zien van 0% tot 100%. Deze is gebaseerd op de 2,47 kWh beschikbare capaciteit.
[ Voor 25% gewijzigd door wdr op 25-03-2026 20:04 ]
Oh de keuze had ik al gemaakt toen ze op de markt kwamen.Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:17:
[...]
Waarom gekozen voor de HWs in plaats van bijvoorbeeld Marstek?
Ik ben een tevreden HW gebruiker.
<knip> Niet vriendelijk, niet nodig
[ Voor 93% gewijzigd door Septillion op 25-03-2026 20:44 ]
<knip>
[ Voor 91% gewijzigd door Septillion op 25-03-2026 20:44 ]
Nou ja, het is dus geen langdure opslag. Het zijn de decembermaanden, soms komt er een kwh binnen, maar er wordt dan vooral hard aan de accus getrokken. En daar gaat mijn vraag precies over.salipander schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:57:
[...]
Je hebt de "laden tot 60%" functie in de app voor langdurige opslag. Dat is je antwoord.
Als ik nu niets zou doen, verwacht dat ik praktisch heel de maand de PiB's op de 0% gehouden worden, dat lijkt mij niet goed, maar wat is dan wel aan te raden?
Als ik het antwoord van @Devke goed interpreteer. PiB kan prima op 0% blijven staan, want hij houdt het zelf in de gaten. Ga je hem lange tijd afkoppelen, dan wel opladen voor opslag (maar dat was mijn vraag niet).
[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 25-03-2026 20:53 ]
Klopt. Er zit een beveiliging op voor te diep ontladen. In de TS staat een stukje over SoC drift. Ook hoe je dit in de app kunt zien._Apache_ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:50:
[...]
Nou ja, het is dus geen langdure opslag. Het zijn de decembermaanden, soms komt er een kwh binnen, maar er wordt dan vooral hard aan de accus getrokken. En daar gaat mijn vraag precies over.
Als ik nu niets zou doen, verwacht dat ik praktisch heel de maand de PiB's op de 0% gehouden worden, dat lijkt mij niet goed, maar wat is dan wel aan te raden?
Als ik het antwoord van @Devke goed interpreteer. PiB kan prima op 0% blijven staan, want hij houdt het zelf in de gaten. Ga je hem lange tijd afkoppelen, dan wel opladen voor opslag (maar dat was mijn vraag niet).
Opslag? Dynamisch laden op goedkope en ontladen op dure momenten. Profit_Apache_ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:50:
[...]
Nou ja, het is dus geen langdure opslag. Het zijn de decembermaanden, soms komt er een kwh binnen, maar er wordt dan vooral hard aan de accus getrokken. En daar gaat mijn vraag precies over.
:strip_exif()/f/image/1cHbXKxgeydj34B7CVjtJX50.jpg?f=fotoalbum_large)
PS Levensduur tot 80% capaciteit bij 6000 cycli. Als het goed is gaat ie langer mee.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Je mist nog het inzicht waar het naar toe gaat._Apache_ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:50:
[...]
Dynamische tarieven is het enige juiste systeem. Je gaat stroom proberen te verbruiken op de goedkoopste momenten. Dat zijn dus de momenten waarop je ook de de accu gaat volladen. De zon doet dat immers niet in het winterseizoen.
In de winter gaat de accu dus niet in winterslaap. Net zoals dat je in de zomer niet je PV omvormer gaat uitschakelen.
Weet al niet eens meer wat daar stond dus geen idee.Knowbody schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:56:
[mbr] <knip> Niet vriendelijk, niet nodig[/]
Dat is een mening, eentje waar ik het grondig met oneens benKnowbody schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:16:
Dynamische tarieven is het enige juiste systeem.
Het vereist sturing en aanpassing van je gebruikspatroon om daar optimaal gebruik van te maken.
Kan je dat niet of wil je dat niet dan zijn dynamische tarieven eerder een nadeel dan een voordeel.
Het is niet perse een mening.hanev001 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:45:
[...]
Dat is een mening, eentje waar ik het grondig met oneens ben
Het vereist sturing en aanpassing van je gebruikspatroon om daar optimaal gebruik van te maken.
Kan je dat niet of wil je dat niet dan zijn dynamische tarieven eerder een nadeel dan een voordeel.
Het enige juiste systeem is een systeem waarbij de vraag wordt afgestemd op het aanbod. Het aanbod bevat een toenemende component weersafhankelijkheid. Daar moeten we de vraag dan ook op sturen.
Energie leveranciers delen graag variabele -en vaste contracten uit, louter omdat ze daar het meest aan verdienen.
Als je niet mee wilt doen met aanpassen aan het aanbod, prima. Er is nog keuze.
Nog wel.
Er gaat nog veel veranderen. Ook de tarieven voor transport van energie gaan dynamisch worden.
Je hebt het nu niet meer over het gebruik van de batterijen maar over ideologie. Dat hoort niet in dit forum onderwerp thuis. Daarvoor zijn andere fourm onderwerpen beschikbaar.Knowbody schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:54:
[...]
Het is niet perse een mening.
Het enige juiste systeem is een systeem waarbij de vraag wordt afgestemd op het aanbod. Het aanbod bevat een toenemende component weersafhankelijkheid. Daar moeten we de vraag dan ook op sturen.
Energie leveranciers delen graag variabele -en vaste contracten uit, louter omdat ze daar het meest aan verdienen.
Als je niet mee wilt doen met aanpassen aan het aanbod, prima. Er is nog keuze.
Nog wel.
Er gaat nog veel veranderen. Ook de tarieven voor transport van energie gaan dynamisch worden.
Lets agree to disagree. Voor mij gaat het juist om 'zoveel mogelijk mijn eigen stroom verbruiken' en niet om de handel. Dus PV opvangen, en uitsmeren in mijn eigen verbruik (heb best wel wat grote verbruikers die ik wel slim kan aansturen en grotendeels al doe) en niet 'expres laden bij lage prijs'.Knowbody schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:16:
[...]
Je mist nog het inzicht waar het naar toe gaat.
Dynamische tarieven is het enige juiste systeem. Je gaat stroom proberen te verbruiken op de goedkoopste momenten. Dat zijn dus de momenten waarop je ook de de accu gaat volladen. De zon doet dat immers niet in het winterseizoen.
In de winter gaat de accu dus niet in winterslaap. Net zoals dat je in de zomer niet je PV omvormer gaat uitschakelen.
Maar toch ... met een dynamisch contract kan je perfect primaire focus geven aan je eigen zonne-opwek maar OOK gebruik maken van de goedkope periodes om latere duurdere periodes te overbruggen._Apache_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:55:
[...]
Lets agree to disagree. Voor mij gaat het juist om 'zoveel mogelijk mijn eigen stroom verbruiken' en niet om de handel. Dus PV opvangen, en uitsmeren in mijn eigen verbruik (heb best wel wat grote verbruikers die ik wel slim kan aansturen en grotendeels al doe) en niet 'expres laden bij lage prijs'.
Dat vraagt beetje automatisatie, klopt, maar is doenbaar.
Ik ben ook niet geïnteresseerd in het terugsturen op het net. Maar wel in het zo goedkoop mogelijk inkopen van stroom voor gebruik tijdens duurdere periodes (waarbij zonneproductie met stip op #1 staat want dat kost me simpelweg niets).
Neem nou maar van HW dat 60% laden voor opslag een verstandige actie is. Ze houden rekening met het feit dat veel mensen in de wintermaanden de accu niet echt gebruiken omdat alle zonopwek toch wel door eigenverbruik wordt opgemaakt en ze ook nog geen dynamisch contract hebben. Je kunt dan de accu's netzogoed uitschakelen. Wekenlang op 8% is niet ideaal voor de accu. Beter 40-60%._Apache_ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:50:
[...]
Vergeet ook niet je hardware te gebruiken. Bij alleen zonneladen zit de HomeWizard Plug-In Battery op na ongeveer 24 jaar op 6000 cycli. Gewoon zonde! HomeWizard is zelf al bezig met dynamisch laden te implementeren en dynamisch goedkoop inkopen en verbruiken hoort er mijns inziens 100% bij.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
En dan is het vreemd dat ze niet verder dan NOM willen gaan, want ik verdien momenteel al lekker aan het terugleveren van stroom in de avond. Daar moet je bij de HW batterij dan wel het truukje van "opladen tot 60%" voor misbruiken, want dan ontlaadt hij met vol vermogen alles wat er boven de 60% in de batterij zit. Er is geen normale api om te zeggen dat hij moet ontladen op commando en dat is een gemis.TFX77 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:07:
Vergeet ook niet je hardware te gebruiken. Bij alleen zonneladen zit de HomeWizard Plug-In Battery op na ongeveer 24 jaar op 6000 cycli. Gewoon zonde! HomeWizard is zelf al bezig met dynamisch laden te implementeren en dynamisch goedkoop inkopen en verbruiken hoort er mijns inziens 100% bij.
Dus @HomeWizard: stel een api beschikbaar om geforceerd te kunnen ontladen! Liefst ook met instelbaar vermogen.
Overdrijven is ook een kunst. Zelfs als je met 100% begint exporteer je dus ca 1 kWh (excl laad en los verlies) Je praat dus hoogstens over dubbeltjes .salipander schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:14:
[...]
En dan is het vreemd dat ze niet verder dan NOM willen gaan, want ik verdien momenteel al lekker aan het terugleveren van stroom in de avond. Daar moet je bij de HW batterij dan wel het truukje van "opladen tot 60%" voor misbruiken, want dan ontlaadt hij met vol vermogen alles wat er boven de 60% in de batterij zit. Er is geen normale api om te zeggen dat hij moet ontladen op commando en dat is een gemis.
Dus @HomeWizard: stel een api beschikbaar om geforceerd te kunnen ontladen! Liefst ook met instelbaar vermogen.
Overigens is wat jij doet naar mijn menig een bug die HW juist zou moeten verhelpen.
Deze vraag is aan HW gesteld om ook geforceerd ontladen aan te bieden op de PIB. Ze hebben aangegeven dat ze dit niet gaan doen. De batterij heeft immers NOM. Waarom dan wel dynamisch laden? De mogelijkheid wordt geboden om op de goedkope uren te laden en op de dure uren NOM te draaien.salipander schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:14:
[...]
En dan is het vreemd dat ze niet verder dan NOM willen gaan, want ik verdien momenteel al lekker aan het terugleveren van stroom in de avond. Daar moet je bij de HW batterij dan wel het truukje van "opladen tot 60%" voor misbruiken, want dan ontlaadt hij met vol vermogen alles wat er boven de 60% in de batterij zit. Er is geen normale api om te zeggen dat hij moet ontladen op commando en dat is een gemis.
Ik ben het met je eens dat ontladen meer oplevert / een “grotere” besparing met zich meebrengt. Echter kiest HW er dus voor om dit niet te doen. De API is open tot een bepaalde grens in combinatie met HA/Homey.
Je kunt toch ook bij goedkope stroom de batterij op 'charge to full' zetten (ipv charge for storage -> 60%).salipander schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:14:
[...]
Dan gaat ie tot 100%, en dan weer op zero om hem nom te houden?
https://api-documentation...om/docs/v2/batteries#mode
Ooh wacht, je bedoeld 'verder dan nom'. dus actief terugleveren. Hmm nee dat lijkt wel voorbij te gaan aan waar de PiB voor ontworpen is.
[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 26-03-2026 13:24 ]
Gezien de huidige staat van de wereld vraag ik me wel af of HW ook overweegt noodbatterij-functionaliteit te ontwikkelen en/of vrij te geven. Internet is an sich blijkbaar niet nodig om opgeslagen vermogen uit batterijen te halen, maar als er geen stroom is om alleen WiFi aan de gang te maken/houden, wordt het lastig...Devke schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:47:
[...]
Deze vraag is aan HW gesteld om ook geforceerd ontladen aan te bieden op de PIB. Ze hebben aangegeven dat ze dit niet gaan doen. De batterij heeft immers NOM. Waarom dan wel dynamisch laden? De mogelijkheid wordt geboden om op de goedkope uren te laden en op de dure uren NOM te draaien.
Ik ben het met je eens dat ontladen meer oplevert / een “grotere” besparing met zich meebrengt. Echter kiest HW er dus voor om dit niet te doen. De API is open tot een bepaalde grens in combinatie met HA/Homey.
Daar hebben we goedkopere oplossingen voor. UPS (APC?) voor je koelkast en/of vriezer.pimk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:55:
[...]
Gezien de huidige staat van de wereld vraag ik me wel af of HW ook overweegt noodbatterij-functionaliteit te ontwikkelen en/of vrij te geven. Internet is an sich blijkbaar niet nodig om opgeslagen vermogen uit batterijen te halen, maar als er geen stroom is om alleen WiFi aan de gang te maken/houden, wordt het lastig...
Geen internet voor nodig en goedkoper. Bovendien hoef je ook niet met lange verlengkabels door je huis.
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Ik zie "noodstroom" persoonlijk als een geheel andere use case dan "eigen zonnestroom opslaan voor later gebruik". Voor noodstroom wil je je batterij een zo groot mogelijk deel van de tijd zo vol mogelijk houden, terwijl je voor het opslaan van zonnestroom uit financieel oogpunt de batterij zo vaak mogelijk wil laten op/ontladen tussen (afgerond) 0% en 100%.pimk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:55:
Gezien de huidige staat van de wereld vraag ik me wel af of HW ook overweegt noodbatterij-functionaliteit te ontwikkelen en/of vrij te geven. Internet is an sich blijkbaar niet nodig om opgeslagen vermogen uit batterijen te halen, maar als er geen stroom is om alleen WiFi aan de gang te maken/houden, wordt het lastig...
Ik zie het verschil een beetje zoals het verschil tussen je voorraadkast en je noodpakket. De inhoud van je voorraadkast wisselt continue tussen vol (net de weekboodschappen gedaan) en bijna leeg (net voordat je de weekboodschappen moet gaan doen). De inhoud van noodpakket heb je begroot op de geadviseerde 72 uur, en je zorgt dat daar altijd voldoende in zit om die periode te kunnen overbruggen.
Dus tenzij je een manier weet om stroomonderbrekingen altijd dusdanig te timen dat ze vallen op momenten dat je thuisbatterij vol is, zou ik deze twee functies niet per sé in één apparaat willen combineren.
Daar komt in het specifiek geval van HW nog bij dat het een AC-batterij is. Als die noodstroom zou kunnen leveren is het dus niet mogelijk dit aan te vullen met zonnestroom, want je netgekoppelde omvormer doet het dan ook niet. Dat is dus een "one-shot deal"; leeg is leeg.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Fair enough._Apache_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:55:
[...]
Lets agree to disagree. Voor mij gaat het juist om 'zoveel mogelijk mijn eigen stroom verbruiken' en niet om de handel. Dus PV opvangen, en uitsmeren in mijn eigen verbruik (heb best wel wat grote verbruikers die ik wel slim kan aansturen en grotendeels al doe) en niet 'expres laden bij lage prijs'.
Onder handel versta ik verkoop. Export van stroom.
Inkoop op goedkope momenten is niet perse handel, maar verstandig. De enige reden dat energie op enig moment voordeliger is is dat er meer aanbod is dan vraag.
Met verbruiken of inslaan op de goedkope momenten help je dus het systeem. Je word er ook nog eens voor beloond door het lagere tarief.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit bij het ontwerp van de HomeWizard Plug-in Battery wel overwogen is, maar dat ze de meerwaarde er (voor nu) niet van zien.pimk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:55:
[...]
Ik heb hier zelf ook nog twee andere systemen staan. Zendure richt zich hier duidelijk op netsupport, maar heeft wél een noodstroomvoorziening en kan los van internet draaien (al heb je nog steeds WiFi nodig). Daarnaast heb ik een testsysteem van Accumate, dat ook noodstroom ondersteunt.
In de praktijk:
Zendure zit bij mij tegen ~1 jaar gebruik aan, Accumate een maand of 2–3… en ik heb die noodstroomfunctie letterlijk nog nooit nodig gehad. Persoonlijk hecht ik er dus ook niet zo veel waarde aan.
Wat @JeroenH ook al aangeeft, het gaat verder dan alleen “we hebben noodstroom”.
Je moet ook nadenken over:
- Een minimale SoC-reserve die je achter de hand houdt
- De mogelijkheid om bij te laden (bijv. via PV) tijdens een outage
En heel eerlijk, als het in de huidige wereld écht misgaat op grotere schaal, dan is een paar kWh thuisaccu waarschijnlijk niet mijn eerste zorg… 😉
Nee: 1 kWh per batterij. Heb je er meerdere, dan dus ook meer. Terugleveren doe je alleen datgene wat je zelf niet op krijgt, dus hebben we het in de praktijk over mensen die meer dan 1 batterij hebben (1 krijgt iedereen wel leeg).hanev001 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:27:
[...]
Overdrijven is ook een kunst. Zelfs als je met 100% begint exporteer je dus ca 1 kWh (excl laad en los verlies) Je praat dus hoogstens over dubbeltjes .
Overigens is wat jij doet naar mijn menig een bug die HW juist zou moeten verhelpen.
Toch leuk als je stroom exporteert die 30 cent/kWh oplevert. Bovendien kan dat wel 150 dagen per jaar, dus het is niet te verwaarlozen. Zo staat je batterij niet werkloos oud te worden.
En waarom zou dat dichtgetimmerd moeten worden? Alsjeblieft niet, ben jij nou een Tweaker?
[ Voor 12% gewijzigd door salipander op 26-03-2026 18:33 ]
Waarom zou je de mogelijkheden beperken? 6000 cycli is zo enorm veel, dat de accu eerder veroudert dan dat je die cycli haalt. Ik begrijp wel dat HW ervoor kiest om het niet mee te nemen in de dynamische optimalisatie-algorithmes die er binnenkort zouden moeten komen, omdat terugleveren wellicht problemen kan geven in sommige situaties. Je moet er wel een beetje bewust mee omgaan en dat zal niet elke HW koper willen of kunnen._Apache_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:23:
[...]
Ooh wacht, je bedoeld 'verder dan nom'. dus actief terugleveren. Hmm nee dat lijkt wel voorbij te gaan aan waar de PiB voor ontworpen is.
Zie het als 'expert mode'.
Je houdt je zelf voor de gek. Natuurlijk als je meerdere batterijen hebt heb je het meervoud daarvan in kWh maar daar staat dan weer tegenover dat je ook de meervoud aan aanschaf kosten hebt gemaakt.salipander schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:31:
[...]
Nee: 1 kWh per batterij. Heb je er meerdere, dan dus ook meer. Terugleveren doe je alleen datgene wat je zelf niet op krijgt, dus hebben we het in de praktijk over mensen die meer dan 1 batterij hebben (1 krijgt iedereen wel leeg).
Toch leuk als je stroom exporteert die 30 cent/kWh oplevert. Bovendien kan dat wel 150 dagen per jaar, dus het is niet te verwaarlozen. Zo staat je batterij niet werkloos oud te worden.
En waarom zou dat dichtgetimmerd moeten worden? Alsjeblieft niet, ben jij nou een Tweaker?
Je haalt nooit elke dag een marge van 30 centen, gemiddeld zal de helft al een hele prestatie zijn. Maar vooruit laten we zeggen dat je dat wel haalt dan heb je het over ca 50 Euro per jaar, Daar ga je rijk van worden.
En wat dat dichttimmeren betreft, een bug is een bug en die hoort niet in goede software te zitten en als die dan gevonden wordt dient dat verholpen te worden . Dat heeft niets met wel of niet Tweaker zijn te maken.
Het is geen bug. Als je de accu wilt opbergen, om wat voor reden dan ook, en er zit veel lading in, dan kun je hem tot 60% ontladen. Niets mis mee en zo heeft HW het ongetwijfeld bedoeld.hanev001 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:05:
[...]
Je houdt je zelf voor de gek. Natuurlijk als je meerdere batterijen hebt heb je het meervoud daarvan in kWh maar daar staat dan weer tegenover dat je ook de meervoud aan aanschaf kosten hebt gemaakt.
Je haalt nooit elke dag een marge van 30 centen, gemiddeld zal de helft al een hele prestatie zijn. Maar vooruit laten we zeggen dat je dat wel haalt dan heb je het over ca 50 Euro per jaar, Daar ga je rijk van worden.
En wat dat dichttimmeren betreft, een bug is een bug en die hoort niet in goede software te zitten en als die dan gevonden wordt dient dat verholpen te worden . Dat heeft niets met wel of niet Tweaker zijn te maken.
Kijk, jíj hoeft het niet zo te doen, maar laat de keuze bestaan.
[ Voor 3% gewijzigd door salipander op 26-03-2026 19:11 ]
In geval van meer dan 1 batterij kan je ze ofwel op dezelfde groep aansluiten en genoegen nemen met 800 teruggave. Het alternatief is een aparte groep maken waar alle batterijen op zitten zonder een ander apparaat. Die twee zijn helder. De zekering slaat mogelijk niet over indien meer 1 batterij op dezelfde groep zit, wat brandveiligheid in gedrang brengt.
Ik vroeg me echter af of het ook problematisch zou zijn indien ik met twee batterijen deze los van elkaar in huis plaats. Eentje op de groep van de berging, eentje op de groep van de bureau. Beide zijn dan op een eigen groep aangesloten, weliswaar met verbruikers er bij. Ik zie niet meteen het verschil tussen 1 batterij op een groep met verbruikers of twee verschillende batterijen met telkens maximaal 1 batterij? Beide zitten toch op hun eigen zekering, wat is er toch nog mis? Of is het een probleem met de batterijen omdat ze niet gestapeld zijn en daardoor niet met elkaar communiceren of zo?
Daarnaast, heb ik het goed dat indien je meerdere batterijen op 1 groep aansluit, het oplaadvermogen wel die 800W mag overschrijden?
Ik vroeg me echter af of het ook problematisch zou zijn indien ik met twee batterijen deze los van elkaar in huis plaats. Eentje op de groep van de berging, eentje op de groep van de bureau. Beide zijn dan op een eigen groep aangesloten, weliswaar met verbruikers er bij. Ik zie niet meteen het verschil tussen 1 batterij op een groep met verbruikers of twee verschillende batterijen met telkens maximaal 1 batterij? Beide zitten toch op hun eigen zekering, wat is er toch nog mis? Of is het een probleem met de batterijen omdat ze niet gestapeld zijn en daardoor niet met elkaar communiceren of zo?
Daarnaast, heb ik het goed dat indien je meerdere batterijen op 1 groep aansluit, het oplaadvermogen wel die 800W mag overschrijden?
Ja, mijn drie wensen @HomeWizard_NL :salipander schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:09:
[...]
Het is geen bug. Als je de accu wilt opbergen, om wat voor reden dan ook, en er zit veel lading in, dan kun je hem tot 60% ontladen. Niets mis mee en zo heeft HW het ongetwijfeld bedoeld.
Kijk, jíj hoeft het niet zo te doen, maar laat de keuze bestaan.
1) met instelbaar vermogen ontladen, geen absolute noodzaak wel heel fijn, betekent ook mogelijkheid van btw teruggave, verkoopargument, en hangt naiw samen met punten 2 en 3.
2) het beschikbaar komen van de functionaliteit voor dynamische tarieven (die is gelukkig zeker), ik zie er naar uit,
3) Een grotere variant, simpelweg de huidige vormgeving, mooi als die is, maar dan een van bovenaf gezien vierkant model van 5,4 kWh - de omvormer hoeft niet groter, dat moet toch redelijk eenvoudig te realseren zijn.
3. Vanaf boven hetzelfde maar in de lengte twee keer zo groot lijkt mij logischer. Dan is deze stapelbaar met het oude model.johnhemmers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:50:
[...]
Ja, mijn drie wensen @HomeWizard_NL :
1) met instelbaar vermogen ontladen, geen absolute noodzaak wel heel fijn, betekent ook mogelijkheid van btw teruggave, verkoopargument, en hangt naiw samen met punten 2 en 3.
2) het beschikbaar komen van de functionaliteit voor dynamische tarieven (die is gelukkig zeker), ik zie er naar uit,
3) Een grotere variant, simpelweg de huidige vormgeving, mooi als die is, maar dan een van bovenaf gezien vierkant model van 5,4 kWh - de omvormer hoeft niet groter, dat moet toch redelijk eenvoudig te realseren zijn.
Of gewoon cellen met hogere capaciteit. Zelfde afmeting hogere capaciteit. Technisch kan dit.TFX77 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:06:
[...]
3. Vanaf boven hetzelfde maar in de lengte twee keer zo groot lijkt mij logischer. Dan is deze stapelbaar met het oude model.
Het is wel fijn als hij kan opladen met meer dan 800W. Dat zou met de 2.5 kWh versie al prettig zijn, De zon en wolken zijn grillig en zo kun je beter pieken verwerken.johnhemmers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:50:
[...]
Ik denk dat een vierkante vorm trouwens niet zo handig is en 50 kg is niet te tillen. Dan beter 2 stuks, maar gewoon een stuk minder duur dan nu. Het is ook fijn dat met meerdere units het terugleververmogen een veelvoud van 800W kan zijn. Dat is wel slim van HW.
Passieve koeling zou een echte update zijn, al wordt hij dan wel wat zwaarder.
[ Voor 4% gewijzigd door salipander op 27-03-2026 08:26 ]
Als we toch bezig zijn om lijstje door te geven:
- mogelijkheid om laadsnelheid te beperken. Het regelt zichzelf met zero, waarom dan niet met to_full ?
Probleem is dat bij automatisatie voor dynamisch tarief, het (voor mij) ineens een bom is van 1600W (2x 800W tegelijk). Niets kleiner.
En dat dan met het capaciteitstarief wat in voege is in België, dan moet je goed opletten of je zit zo in de volgende schijf ...
- daarop verder gaande: mogelijkheid om slechts 1 batterij te laten laden ? Niet alles of niets zoals nu. Maar vorige punt zou al veel kunnen oplossen (nogmaals: het kan al met zero netting zoals het nu is... moeilijk zou dat dan niet mogen zijn om dat via API open te stellen ? Denk ik ?)
Passive koeling hoeft voor mij niet. Ik heb 2 batterijen in de berging in de kelder staan, koelste plaats van het gebouw. Maar ik begrijp wel dat het voor sommigen interessanter kan zijn.
Voor de rest ben ik heel tevreden met de combo HA/HW
- mogelijkheid om laadsnelheid te beperken. Het regelt zichzelf met zero, waarom dan niet met to_full ?
Probleem is dat bij automatisatie voor dynamisch tarief, het (voor mij) ineens een bom is van 1600W (2x 800W tegelijk). Niets kleiner.
En dat dan met het capaciteitstarief wat in voege is in België, dan moet je goed opletten of je zit zo in de volgende schijf ...
- daarop verder gaande: mogelijkheid om slechts 1 batterij te laten laden ? Niet alles of niets zoals nu. Maar vorige punt zou al veel kunnen oplossen (nogmaals: het kan al met zero netting zoals het nu is... moeilijk zou dat dan niet mogen zijn om dat via API open te stellen ? Denk ik ?)
Passive koeling hoeft voor mij niet. Ik heb 2 batterijen in de berging in de kelder staan, koelste plaats van het gebouw. Maar ik begrijp wel dat het voor sommigen interessanter kan zijn.
Voor de rest ben ik heel tevreden met de combo HA/HW
Allemaal heel valide, helemaal mee eens.JeroenH schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:26:
[...]
Ik zie "noodstroom" persoonlijk als een geheel andere use case dan "eigen zonnestroom opslaan voor later gebruik". Voor noodstroom wil je je batterij een zo groot mogelijk deel van de tijd zo vol mogelijk houden, terwijl je voor het opslaan van zonnestroom uit financieel oogpunt de batterij zo vaak mogelijk wil laten op/ontladen tussen (afgerond) 0% en 100%.
Ik zie het verschil een beetje zoals het verschil tussen je voorraadkast en je noodpakket. De inhoud van je voorraadkast wisselt continue tussen vol (net de weekboodschappen gedaan) en bijna leeg (net voordat je de weekboodschappen moet gaan doen). De inhoud van noodpakket heb je begroot op de geadviseerde 72 uur, en je zorgt dat daar altijd voldoende in zit om die periode te kunnen overbruggen.
Dus tenzij je een manier weet om stroomonderbrekingen altijd dusdanig te timen dat ze vallen op momenten dat je thuisbatterij vol is, zou ik deze twee functies niet per sé in één apparaat willen combineren.
Daar komt in het specifiek geval van HW nog bij dat het een AC-batterij is. Als die noodstroom zou kunnen leveren is het dus niet mogelijk dit aan te vullen met zonnestroom, want je netgekoppelde omvormer doet het dan ook niet. Dat is dus een "one-shot deal"; leeg is leeg.
Toch, een batterij is een batterij. En een voorraadkast is een voorraadkast. Ik zie hier dus wel mogelijkheden om in noodsituaties die voorraadkast/batterij te gebruiken.
Maar dat dat (nog) niet gebeurt, begrijp ik ook.
Je kan allerlei wensen hebben, maar hele simpele features duren al eeuwen. Integratie met de peblar laadpaal hoor je ook niets meer van. Deze week de accu weggedaan en over naar Zendure.
Ik ben toch echt benieuwd wat er aan de hand is bij HW. Ontwikkelingen hoor je niets meer over. Support is.... mwah op zijn best. En ze leggen het echt af op alle gebieden tov van de concurenten....ytr81 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:05:
Je kan allerlei wensen hebben, maar hele simpele features duren al eeuwen. Integratie met de peblar laadpaal hoor je ook niets meer van. Deze week de accu weggedaan en over naar Zendure.
Alle feautures die net genoemd zijn hebben de concurenten wel voor een lagere prijs....
Misschien omdat ze een andere klanten groep voor ogen hebben dan de hobby markt.jdgraaf schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:13:
[...]
Ik ben toch echt benieuwd wat er aan de hand is bij HW. Ontwikkelingen hoor je niets meer over. Support is.... mwah op zijn best. En ze leggen het echt af op alle gebieden tov van de concurenten....
Alle feautures die net genoemd zijn hebben de concurenten wel voor een lagere prijs....
Een batterij geschikt voor standaard NOM gebruik en een installatie procedure die zonder enige technische kennis gedaan kan worden.
Daar zijn ze niet meer uniek inhanev001 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:24:
[...]
Misschien omdat ze een andere klanten groep voor ogen hebben dan de hobby markt.
Een batterij geschikt voor standaard NOM gebruik en een installatie procedure die zonder enige technische kennis gedaan kan worden.
Als je beide batterijen op een andere groep hebt staan dan is dat geen enkel probleem als daar al wat (kleine) verbruikers op zitten. Per batterij zullen ze dan gewoon met 800 Watt ontladen, het laden gebeurt dan trouwens wel met 1600 Watt, dat regelt de app en de P1 daar hoef je niets aan te doen en dat kan ook geen kwaad, je kan ze naar mijn mening dan ook gewoon het ontladen ontgrendelen dat ze met 1600 Watt terugleveren. Het blijft immers 800 Watt per groep.RaZz85 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:47:
In geval van meer dan 1 batterij kan je ze ofwel op dezelfde groep aansluiten en genoegen nemen met 800 teruggave. Het alternatief is een aparte groep maken waar alle batterijen op zitten zonder een ander apparaat. Die twee zijn helder. De zekering slaat mogelijk niet over indien meer 1 batterij op dezelfde groep zit, wat brandveiligheid in gedrang brengt.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Klopt, heb hier 2 PiB's. In standaard modus staan (dus met veiligheids restrictie nog AAN), dan laden ze met 1600W, en ontladen ze met 800W.RaZz85 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:47:
Waarom je wel met 1600W mag laden, maar niet met 1600W mag ONTladen is mij niet duidelijk.
Maar zodra ik hier de wcd heb geplaatst en heb verbonden naar hun eigen groep, gaat de restrictie eraf.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82928648_Apache_ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:50:
[...]
Waarom je wel met 1600W mag laden, maar niet met 1600W mag ONTladen is mij niet duidelijk.
Maar zodra ik hier de wcd heb geplaatst en heb verbonden naar hun eigen groep, gaat de restrictie eraf.
Er is al meermaals iets over geplaatst.
Naast het feit dat het wettelijk is, is het puur uit bescherming voor de mensen die wellicht de kennis niet hebben en hier mee hun huis niet afbranden.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Die logica is heel simpel. Een installatie automaat laat 16A door, dus verbruikers achter die automaat kunnen ongeveer 3600 watt afnemen voordat de automaat uitvalt. zet je een batterij op dezelfde groep, krijg je dus maximaal 3600w + 800w (19,5 A totaal) voordat de automaat uitschakelt. De meeste huis tuin en keuken bekabeling is 2,5mm2 wat een max belasting heeft van 20A. ga je nu dus meerdere batterijen vrijschakelen achter 1 automaat dan komt er per batterij ongeveer 3,5A bij. dan kan er dus meer stroom worden afgenomen voordat de automaat uitschakelt en de max belasting van de bekabeling kan worden overschreden met alle gevolgen van dien. Nu zal dat in de praktijk wel wat mee vallen, maar ja, wet en regelgeving denkt daar anders over._Apache_ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:50:
[...]
Klopt, heb hier 2 PiB's. In standaard modus staan (dus met veiligheids restrictie nog AAN), dan laden ze met 1600W, en ontladen ze met 800W.
3x Homewizard PIB, 17 zonnepanelen 5450W piek power
Is er al iemand ingedoken om met de aanbieding die budget energie momenteel heeft. Dat ze voor de niet dynamische contracten gratis stroom aanbieden van 1 april t/m 30 september in het weekeinde van 1200u tot 17:00u
Even los van de aanbieder, mogelijk dat meerdere dit soort aanbiedingen hebben. Maar hoe zou je dit in home assistant kunnen instellen dat er gedurende deze periode de batterijen volledig gevuld worden?
Even los van de aanbieder, mogelijk dat meerdere dit soort aanbiedingen hebben. Maar hoe zou je dit in home assistant kunnen instellen dat er gedurende deze periode de batterijen volledig gevuld worden?
Even een gedachte die ik hier nog weinig zie langskomen, maar volgens mij best belangrijk is. De C-rate van de HW-PIB / thuisbatterijen.salipander schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:24:
[...]
Het is wel fijn als hij kan opladen met meer dan 800W. Dat zou met de 2.5 kWh versie al prettig zijn, De zon en wolken zijn grillig en zo kun je beter pieken verwerken.
Ik denk dat een vierkante vorm trouwens niet zo handig is en 50 kg is niet te tillen. Dan beter 2 stuks, maar gewoon een stuk minder duur dan nu. Het is ook fijn dat met meerdere units het terugleververmogen een veelvoud van 800W kan zijn. Dat is wel slim van HW.
Passieve koeling zou een echte update zijn, al wordt hij dan wel wat zwaarder.
In verschillende topics kom ik vaak tegen dat “meer vermogen beter is”, bijvoorbeeld om pieken beter af te vangen. Daarnaast zie ik ook toepassingen richting de dynamische energiemarkt, waar sneller laden en ontladen interessant is. Maar wat we daarbij volgens mij vaak vergeten, is wat dat betekent voor de batterij zelf.
Ik zal een simpel voorbeeld nemen (2,7 kWh opslagcapaciteit):
De C-rate (capaciteitssnelheid) geeft aan hoe snel een batterij wordt geladen of ontladen ten opzichte van zijn nominale capaciteit.
Bron: https://duurzametech.nl/m...atterij-laden-en-ontladen
Stel we berekenen de C-waarde bij dezelfde capaciteit, maar verschillende vermogens:
- 800 W → 0,30C (~3,3 uur) → (800 / 2700)
- 1200 W → 0,44C (~2,3 uur) → (1200 / 2700)
Maar… je verhoogt hiermee wél structureel de C-rate. Daar zit voor mij de leercurve. Hogere C-rate = meer stroom door dezelfde cellen. Dit geeft:
- Meer warmte;
- Meer stress op de cellen;
- Snellere degradatie;
- (Veiligheid: al ga ik ervan uit dat het BMS ingrijpt bij oververhitting of extreme belasting).
Als je in de praktijk meer pieken wilt afvangen én dat wilt doen met behoud van hardware-levensduur, dan moet de opslagcapaciteit eigenlijk mee omhoog. Of dat de extra investering waard is, is natuurlijk een andere discussie.
Ik zeg niet dat meer vermogen slecht is , integendeel, het heeft zeker nut in bepaalde situaties.
Maar ik heb het idee dat er soms wordt onderschat wat het op de lange termijn doet met de batterij.
Stroom is vaak al gratis of zit er tegenaan. Zeker in de zomermaanden, de energiebelasting en BTW zorgen voor een plus. Dan heb ik het over dynamisch maar dat terzijde.sweetdude schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:05:
Is er al iemand ingedoken om met de aanbieding die budget energie momenteel heeft. Dat ze voor de niet dynamische contracten gratis stroom aanbieden van 1 april t/m 30 september in het weekeinde van 1200u tot 17:00u
In HA kun je gewoon automatiseringen maken. Met de juiste integraties kun je dan de batterijen op de goedkoopste uren laten laden. Je moet er even wat tijd in stoppen maar er is al veel beschikbaar.
Zolang je onder de 0.5C blijft, zal een LFP accu daar geen significante extra slijtage van ondervinden. Laden met max. 1200W voor 1 batterij zou ideaal zijn. Ontladen is wat anders, want je wilt de omvormer efficient maken voor lage vermogens zoals nachtverbruik. Meerdere omvormers die trapsgewijs inschakelen zijn een goede aanpak - en laat je die nou precies hebben als je een paar accu's hebt. Dus wat dat betreft is de strategie van HW prima. Echter voor degenen met maar 1 accu (eigenlijk ook 2), kan een hogere laadpiek baten, vooral op dagen met wisselende bewolking.Devke schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:15:
[...]
Even een gedachte die ik hier nog weinig zie langskomen, maar volgens mij best belangrijk is. De C-rate van de HW-PIB / thuisbatterijen.
...
Maar… je verhoogt hiermee wél structureel de C-rate.
...
Hogere C-rate = meer stroom door dezelfde cellen. Dit geeft:Dus eigenlijk ruil je flexibiliteit en snelheid in voor levensduur en efficiëntie.
- Meer warmte;
- Meer stress op de cellen;
- Snellere degradatie;
- (Veiligheid: al ga ik ervan uit dat het BMS ingrijpt bij oververhitting of extreme belasting).
Ik zeg niet dat meer vermogen slecht is , integendeel, het heeft zeker nut in bepaalde situaties.
Maar ik heb het idee dat er soms wordt onderschat wat het op de lange termijn doet met de batterij.
Ja, ik snap dat 800W een wettelijke grens is. Maar het maakt voor de kabels / afzekering dus toch niet uit welke kant het opgaat? Dus 1600W mag wel richting de batterij gaan, maar andersom niet (zonder restrictie). Dat volg ik niet, ik zou dan eerder verwachten dat 800W max laden EN 800W max ONTladen zou zijn, en niet 1600W laden, en 800W ontladen.LongTimeAgo schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:58:
[...]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82928648
Er is al meermaals iets over geplaatst.
Naast het feit dat het wettelijk is, is het puur uit bescherming voor de mensen die wellicht de kennis niet hebben en hier mee hun huis niet afbranden.
Het is ook of laden, of ontladen, dus dat je 16A + 800W optelt volg ik niet.
Max 800W zal wel alleen om het ontladen gaan, als het gaat om wettelijke plafond.
En daarom heeft HW er een 800W omvormer in gezet, maar de input is daarom niet begrenst. Dus 800W laden mag je wel stapelen, maar terugleveren pas als je op een eigen groep staan.
[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 27-03-2026 11:34 ]
Het probleem ontstaat op een gedeelde groep, dus stroom vanuit het net, stroom vanuit de batterij en afnemers allemaal achter 1 automaat. Dan moet je dus alle beschikbare bronnen (Net + Batterij) bij elkaar optellen voor de afnemeners binnen de groep in het geval van ontladen, dus dan is er meer stroom beschikbaar dan volgens regelgeving mag. Bij laden van 2 (of meer batterijen) is de hele groep gewoon beveiligd op 16A. zou je dus een boiler van 3000w laten verwarmen en 2 batterijen van samen 1600w laden achter 1 automaat dan kom je op 4600w (22A) en zou de automaat uit moeten schakelen, dus dan is je bekabeling weer veilig._Apache_ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:29:
[...]
Ja, ik snap dat 800W een wettelijke grens is. Maar het maakt voor de kabels / afzekering dus toch niet uit welke kant het opgaat? Dus 1600W mag wel richting de batterij gaan, maar andersom niet (zonder restrictie). Dat volg ik niet, ik zou dan eerder verwachten dat 800W max laden EN 800W max ONTladen zou zijn, en niet 1600W laden, en 800W ontladen.
Het is ook of laden, of ontladen, dus dat je 16A + 800W optelt volg ik niet.
3x Homewizard PIB, 17 zonnepanelen 5450W piek power
Goede aanvulling 👍 en ik denk dat we in de basis grotendeels hetzelfde bedoelen.salipander schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:26:
[...]
Zolang je onder de 0.5C blijft, zal een LFP accu daar geen significante extra slijtage van ondervinden. Laden met max. 1200W voor 1 batterij zou ideaal zijn. Ontladen is wat anders, want je wilt de omvormer efficient maken voor lage vermogens zoals nachtverbruik. Meerdere omvormers die trapsgewijs inschakelen zijn een goede aanpak - en laat je die nou precies hebben als je een paar accu's hebt. Dus wat dat betreft is de strategie van HW prima. Echter voor degenen met maar 1 accu (eigenlijk ook 2), kan een hogere laadpiek baten, vooral op dagen met wisselende bewolking.
Wat ik vooral bedoel is niet dat 0,5C een harde grens is waar onder geen effect is en daarboven plots degradatie begint. Ik zie het meer als een glijdende schaal. Hoe hoger de C-rate, hoe groter in het algemeen het effect op warmte, verliezen en daarmee op termijn ook degradatie. Wel als een geleidelijke schaal en sterk afhankelijk van o.a. omstandigheden zoals batterij temperatuur etc.
Dus niet zwart-wit, maar een continu effect waarbij elk stapje hoger in de praktijk wat meer stress en efficiëntieverlies betekent. Daarom ging mijn punt vooral over het totaalplaatje. Je kunt in mijn ogen niet iets ophogen om ergens anders geen "pijn" te hebben.
4) passieve koeling
5) netwerkaansluiting
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Mee eens. Het is mooi dat ze in samenwerking met de tweakers community integraties hebben gerealiseerd met HA en Homey. Daar ligt echter denk ik niet hun primaire focus. In algemene zin vind ik produkten van HW voornamelijk gericht zijn op de eenvoudige (geen waardeoordeel) consument: neerzetten, aanzetten en af en toe in de app kijken of op het display. Zo'n consument ben ik zelf.hanev001 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:24:
[...]
Misschien omdat ze een andere klanten groep voor ogen hebben dan de hobby markt.
Op dit moment zijn ze denk ik druk bezig (het einde van Q1 nadert) om de slimme functionaliteit te ontwikkelen.
Ik weet dat wij tweakers een specifieke doelgroep zijn die iets anders is dan gemiddelde (en minder eisende) consument. Maar... de gemiddelde consument kijkt wel naar prijs. En als je dan het optelsommetje maakt gaat het daar ook niet goed. Daar zit inmiddels een verschil van voor HW ongeveer 450 euro per kWh tegenover concurenten tussen 200-300 euro per kWh.meesje schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:09:
[...]
Mee eens. Het is mooi dat ze in samenwerking met de tweakers community integraties hebben gerealiseerd met HA en Homey. Daar ligt echter denk ik niet hun primaire focus. In algemene zin vind ik produkten van HW voornamelijk gericht zijn op de eenvoudige (geen waardeoordeel) consument: neerzetten, aanzetten en af en toe in de app kijken of op het display. Zo'n consument ben ik zelf.
Op dit moment zijn ze denk ik druk bezig (het einde van Q1 nadert) om de slimme functionaliteit te ontwikkelen.
Verder met je eens dat het ding doet wat het moet doen, stekker erin en gaan....
Als je even snel kijkt hoe dat zit dan zie je meteen dat als ze doorhebben dat je accu's gaat laden in deze periode dat je dan uitgesloten word van de actie. Hier is het zo dat als het ook maar een beetje weer is de accu's toch al geladen worden in dat tijdvak dus om het specifiek in te stellen via HA is eigenlijk niet nodig. Ik heb het wel aangezet en zie wel wat ze ermee doen, Over het algemeen is dat hier och al de periode dat ik een beetje teruglever ook al worden accu's geladen, dit jaar dan nog want zodra de saldering eraf gaat en ik moet gaan betalen voor teruglevering dan regel ik de omvormer terug zodat de teruglevering minimaal zal zijn.sweetdude schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:05:
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Wat kunnen ze doen als je NOM accu's laadt? Zolang je geen netstroom in de accu's stopt maar alleen zelf opgewekte stroom, hebben ze weinig argumenten. Het is trouwens een vuile truuk, want ze salderen ook alles binnen de gratis periode apart van de overige tijd - en laat nou juist de meeste zonneopwek in deze 'gratis' uren zijn. In de praktijk strepen ze zo de beste zonne-uren van de jaarlijkse salderingsberekening.fxs81 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:41:
[...]
Als je even snel kijkt hoe dat zit dan zie je meteen dat als ze doorhebben dat je accu's gaat laden in deze periode dat je dan uitgesloten word van de actie. Hier is het zo dat als het ook maar een beetje weer is de accu's toch al geladen worden in dat tijdvak dus om het specifiek in te stellen via HA is eigenlijk niet nodig. Ik heb het wel aangezet en zie wel wat ze ermee doen, Over het algemeen is dat hier och al de periode dat ik een beetje teruglever ook al worden accu's geladen, dit jaar dan nog want zodra de saldering eraf gaat en ik moet gaan betalen voor teruglevering dan regel ik de omvormer terug zodat de teruglevering minimaal zal zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door salipander op 27-03-2026 13:09 ]
a inderdaad, het is alleen dat je tijdens deze specifieke uren hem niet op NOM zet maar op volledig laden. afhankelijk van de bewolking komt er meer of minder energie via de zonnepanelen binnen.salipander schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:08:
[...]
Wat kunnen ze doen als je NOM accu's laadt? Zolang je geen netstroom in de accu's stopt maar alleen zelf opgewekte stroom, hebben ze weinig argumenten. Het is trouwens een vuile truuk, want ze salderen ook alles binnen de gratis periode apart van de overige tijd - en laat nou juist de meeste zonneopwek in deze 'gratis' uren zijn. In de praktijk strepen ze zo de beste zonne-uren van de jaarlijkse salderingsberekening.
en hoe zie je of je een accu laad of een wasmachine laat draaien?
We gaan het zien.
Heeft iemand misschien de Indevolt batterijen naast de Homewizard batterijen. Ben benieuwd of het samen werkt dmv integratie in HA
Daarom zou het onderhand wel handig zijn om in de APP een standby modus te hebben zodat je smorgens wanneer de stroom nog iets waard is eerst terug te kunnen leveren dit jaar. En daarna rond middag uur de PiB´s vol te kunnen laden met PV (met dynamisch contract) verder zijn die 4 PiB's prima voor nu. Wellicht nog wat te klein voor ons verbruik. Maar we zien wel verder wat er gebeurt na 2027 en eventueel met net tarieven in 2028.
En ja " Op dit moment zijn ze denk ik druk bezig (het einde van Q1 nadert) om de slimme functionaliteit te ontwikkelen. " eerst zien en dan pas geloven. Zouden de eerste veranderingen daarin al niet in Q2 vorig jaar zijn of was dat de API die ze aangepast hebben ? Maar als die slimme functionaliteit nu uit zou komen dan is dat als Beta en dan voorspel ik dat er nog wel weer veel aanpassingen moeten komen zodat het met wat mzzl rond de zomer wellicht werkt. Daarom mijn wens een sinple standby stand via de APP om meet te beginnen
En ja " Op dit moment zijn ze denk ik druk bezig (het einde van Q1 nadert) om de slimme functionaliteit te ontwikkelen. " eerst zien en dan pas geloven. Zouden de eerste veranderingen daarin al niet in Q2 vorig jaar zijn of was dat de API die ze aangepast hebben ? Maar als die slimme functionaliteit nu uit zou komen dan is dat als Beta en dan voorspel ik dat er nog wel weer veel aanpassingen moeten komen zodat het met wat mzzl rond de zomer wellicht werkt. Daarom mijn wens een sinple standby stand via de APP om meet te beginnen
Prijs en doorontwikkeling, deze batterij is begin 2024 gelanceerd. Twee jaar amper fysieke doorontwikkeling in zo'n snel veranderende markt is gewoon niet goed.jdgraaf schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:21:
Maar... de gemiddelde consument kijkt wel naar prijs. En als je dan het optelsommetje maakt gaat het daar ook niet goed. Daar zit inmiddels een verschil van voor HW ongeveer 450 euro per kWh tegenover concurenten tussen 200-300 euro per kWh.
De concurrentie inmiddels goedkoper met dubbele capaciteit, dat verschil is te groot.
[ Voor 24% gewijzigd door hoevenpe op 27-03-2026 14:26 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Heb ze naast elkaar draaien, maar ze zitten elkaar in de weg als je niets doet. Dus je zult zelf actief moeten schakelen wanneer je de 1 of de ander laat draaien. Dit kan je we doen via HA, maar ideaal is het niet. Daarom gaat mijn HW PIB er ook uit. (En een extra Indevolt accu uitbreiding erbij om te compenseren). Dan draai ik gewoon weer 1 systeem.Mjans19 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:39:
Heeft iemand misschien de Indevolt batterijen naast de Homewizard batterijen. Ben benieuwd of het samen werkt dmv integratie in HA
Ik heb iets gelijkaardig met 2 HW PiB en 1 Ecoflow Delta 3 Plus (+ uitbreidingsbatterij) via HA omgeving.
Ik vind het juist goed dat het 2 verschillende systemen zijn.
HW is zero/NOM, charge_only of volledig laden (full speed 1600W dan). Met Ecoflow kan ik meer dynamisch laadvermogen sturen als de panelen op het dak te veel beginnen te geven om toch in de buurt van NOM te blijven.
En HW is dan weer veel gemakkelijker om schommelingen op te vangen (doet ie vanzelf).
Ik vind het juist goed dat het 2 verschillende systemen zijn.
HW is zero/NOM, charge_only of volledig laden (full speed 1600W dan). Met Ecoflow kan ik meer dynamisch laadvermogen sturen als de panelen op het dak te veel beginnen te geven om toch in de buurt van NOM te blijven.
En HW is dan weer veel gemakkelijker om schommelingen op te vangen (doet ie vanzelf).
Klopt, dat zie je ook niet maar als ze zien dat er in de avond en nacht NOM gedraaid word dan weten ze wel dat je een accu hebt natuurlijk. Is verder ook geen punt, in het ergste geval word je uitgesloten van de actie waar de meeste mensen met zonnepanelen toch eigenlijk al weinig profijt van hebben afhankelijk van verbruik en opwek natuurlijk..sweetdude schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:19:
[...]
a inderdaad, het is alleen dat je tijdens deze specifieke uren hem niet op NOM zet maar op volledig laden. afhankelijk van de bewolking komt er meer of minder energie via de zonnepanelen binnen.
en hoe zie je of je een accu laad of een wasmachine laat draaien?![]()
We gaan het zien.
Mee eens, en kijk hier eens naar, het geeft aan wat er op ons afkomt https://reneweconomy.com....hat-are-always-in-credit/, citaat:hoevenpe schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Prijs en doorontwikkeling, deze batterij is begin 2024 gelanceerd. Twee jaar amper fysieke doorontwikkeling in zo'n snel veranderende markt is gewoon niet goed.
De concurrentie inmiddels goedkoper met dubbele capaciteit, dat verschil is te groot.
"The catalyst was a series of online advertisements for a 50 kilowatt-hour (kWh) battery costing $3,999. Initially I assumed there must be a catch, but eventually curiosity prevailed.
I contacted the advertiser and found that the price applied for a single‑phase system; I required a three‑phase system, which would cost $6,999. Even so, it still looked compelling."
Prijzen voor LFP batterijen zijn inmiddels onder de 100$ per kWh gezakt, dus prijzen als bovenstaande blijven ook hier niet lang meer uit.
[ Voor 5% gewijzigd door johnhemmers op 27-03-2026 14:53 ]
Update: Ze hebben een update geprobeerd, maar hij is echt defect. Plan is nu om hem a.s. dinsdag om te ruilen.ChUcKiE schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:41:
[...]
Hier ook bij 1 van de twee PiB’s. En we blijven maar wachten. Status is al ruim anderhalve week nu.
ik heb 2 accu's en laatste dagen viel het me op dat er relatief veel was teruggeleverd aan het grid ipv aan de accu's. In historie zag ik dat er niet meer dan met 800W werd geladen, en dat gisteren 1 accu op 100% zat, en de 2e op 15%. Terwijl er nog zo'n 400W werd teruggeleverd, werd de 2e accu niet met meer dan met 12W geladen. App gaf helemaal geen issue aan, na het uit en inschakelen van die 2e accu deed ie weer 'normaal. Iemand anders dit ook ervaren?
Ik heb een accu, die deed het goed op SW 1.0403, en stopt er sinds 1.0503 regelmatig mee zonder indicatie.iDEOwen schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:54:
ik heb 2 accu's en laatste dagen viel het me op dat er relatief veel was teruggeleverd aan het grid ipv aan de accu's. In historie zag ik dat er niet meer dan met 800W werd geladen, en dat gisteren 1 accu op 100% zat, en de 2e op 15%. Terwijl er nog zo'n 400W werd teruggeleverd, werd de 2e accu niet met meer dan met 12W geladen. App gaf helemaal geen issue aan, na het uit en inschakelen van die 2e accu deed ie weer 'normaal. Iemand anders dit ook ervaren?
HW heeft er SW 1.0702 op gezet, maar de batterij stopt er nog steeds regelmatig mee en moet soms meerdere keren per dag gereset worden.
HW werkt er aan...
Verschillende systemen werken nooit vanzelf goed samen, dus je moet ze om-en-om activeren of in verschillende modi zetten (wat bij HW alleen via HA of Homey gaat). Je kunt vast wel een script bouwen dat het regelt, maar heel simpel is het niet.Mjans19 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:39:
Het e.a. staat of valt met de API van de Indevolt batterij. Als deze volledig open staat is het zeker met de HW PIB te combineren. Zitten er beperkingen op die API dan zal je even moeten uitvogelen welke dat zijn. Je zal dan wel aan de bak moeten idd in HA. Zendure heeft hier ook een volledig open API, die is dus af te stemmen op de HW PIB.Mjans19 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:39:
[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 27-03-2026 16:44 ]
Tsss, en dan zie ik dat Marstek ook de Venus A verkoopt. Die rechtstreeks drinkt uit de zonnepanelen en gelijk je omvormer vervangt. Dat MOET efficiënter zijn... https://www.marstek.nl/pr...j-6-36-kwh-incl-p1-meter/hoevenpe schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Prijs en doorontwikkeling, deze batterij is begin 2024 gelanceerd. Twee jaar amper fysieke doorontwikkeling in zo'n snel veranderende markt is gewoon niet goed.
En dan €1570 voor 6,36 kWh, waar ik nu €2690 heb betaald voor minder èn een boel gezeik heb gekregen.
Downside is wel dat die omvormer maar 2400W aan kan, en da's te weinig...
Wat heb je nu dan?pimk schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:08:
En dan €1570 voor 6,36 kWh, waar ik nu €2690 heb betaald voor minder èn een boel gezeik heb gekregen.
Ik zeg niet dat het ideaal is, maar hier werken batterijen van 2 merken goed samen zonder aansturing van mijn kant. Het zal per merk verschillen denk ik. Maar nooit is wat mij betreft dus een te groot woord.salipander schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:41:
[...]
Verschillende systemen werken nooit vanzelf goed samen, dus je moet ze om-en-om activeren of in verschillende modi zetten (wat bij HW alleen via HA of Homey gaat). Je kunt vast wel een script bouwen dat het regelt, maar heel simpel is het niet.
En wannneer de accu vol is doet ie maar 1200W naar het net.pimk schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:08:
[...]
Tsss, en dan zie ik dat Marstek ook de Venus A verkoopt.
....
Lijkt mij dat je niet zelf de zonnepanelen kan knopen aan de Marstek. Dus ben je waarschijnlijk weer meer kwijt dat wat je kwijt was voor de HomeWizard Plug-In Battery. Hoe lang geleden heb je de HomeWizard gekocht? Het is al een klein jaartje zo dat er veel goedkopere - vaak minder goede - alternatieven zijn. Heb je langer dan een jaar geleden gekocht was je gewoon een early adopter die weet dat je meer betaald. Maar het is hobby, het is mooi, het is leuk om mee te spelen.pimk schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:08:
[...]
Tsss, en dan zie ik dat Marstek ook de Venus A verkoopt. Die rechtstreeks drinkt uit de zonnepanelen en gelijk je omvormer vervangt. Dat MOET efficiënter zijn... https://www.marstek.nl/pr...j-6-36-kwh-incl-p1-meter/
Ik zag 10 jaar garantie. Ja leuk je garantie ligt bij de doorverkoper, die bestaat over een paar jaar niet meer. Dikke doei met je "garantie".
Of het nou 350 of 450 euro is per kWh ik verdien hem wel terug hoor.
:strip_exif()/f/image/s6Qvq721mzC1l40SynAx2aB0.jpg?f=fotoalbum_large)
De kosten voor de batterijen worden pas iets langer dan een maand berekend. Maar 13/14 euro in maart, dan ga ik alle maanden wel een mooie winst halen met een dynamisch contract.
[ Voor 5% gewijzigd door TFX77 op 27-03-2026 21:38 ]
@M4rSM4rS schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:40:
Daarom zou het onderhand wel handig zijn om in de APP een standby modus te hebben zodat je smorgens wanneer de stroom nog iets waard is eerst terug te kunnen leveren dit jaar. En daarna rond middag uur de PiB´s vol te kunnen laden met PV (met dynamisch contract) verder zijn die 4 PiB's prima voor nu. Wellicht nog wat te klein voor ons verbruik. Maar we zien wel verder wat er gebeurt na 2027 en eventueel met net tarieven in 2028.
Ook mijn wens, een simpele one button stand-by functie in de app.
Ik heb 4 HW batterijen, en dynamisch stroomcontract (en 2 EV’s, en zware WP). En zit niet te wachten op HA of Homey oplossingen.
Want nu zijn mijn batterijen tegen de tijd dat de dynamische stroomprijs richting 0 cent netto gaat (rond het middaguur) al halfvol, zonde dus, want vaak netto nog 10-15 cent per kWh, dus exclusief belastingen, dit is dan de echte teruglever opbrengst na 01-01-2027 en tot die tijd zelfs 30-35 cent per kWh.
En als ik mijn EV bij die lage tarieven wil laden trek ik de batterijen bij laag tarief weer razendsnel leeg. De batterijen dan stand-by zetten tot de avondpiek weer verschijnt (en PV laag is en EV’s niet meer geladen worden) is een simpele oplossing. Vraagt wat aandacht, maar dat maakt het leuk.
Er is een “halve maatregel” te nemen, namelijk de security inschakelen en maar met 800 W ontladen.
Dan houd je nog batterij capaciteit over voor de avond piek, maar is knullig.
Een stand-by knopje lijkt me veel simpeler dan de kennelijk nagestreefde dynamische tarieven management oplossing waar HW zich nu mogelijk in verslikt.
Just my two cents, maar lijkt me een probleem voor heel veel HW bezitters die een simpele plug en play HW batterij (set) bezitten en er net iets meer mee willen doen.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik snap er ook niks van. Met home assistant is zoveel mogelijk.
Gooi die opties lekker in de app. Super klantvriendelijk .
Koppel ze aan een tijdschema (smart tasks) Bijvoorbeeld
Tussen 11 en 15, nul op de meter alleen laden
Tussen 6 en 9 en 17 tot 23h, nul op de meter alleen ontladen
Rest, standby
@HomeWizard_NL Volgens mij kunnen jullie deze optie over een week lanceren. En wordt jullie product veel duurzamer. Nu is bij consumenten de PiB de hele tijd niet duurzaam gedrag aan het vertonen door niet op de juiste momenten te laden/ontladen.
Met zo'n schema kan je echt een enorme stap zetten. En koop je tijd voor je echte dynamische contract modus. Dit past perfect bij jullie klanten.
Anders moeten we misschien als Tweakers community zo'n app in elkaar Vibe coden. Maar zou echt een verspilling zijn gezien bijna alle functionaliteit al in jullie app zit. Alleen de modus hebben jullie niet beschikbaar gemaakt. Ik wil graag meedenken als het moet (PO bij grote financial, genoeg ervaring hiermee)
Gooi die opties lekker in de app. Super klantvriendelijk .
Koppel ze aan een tijdschema (smart tasks) Bijvoorbeeld
Rest, standby
@HomeWizard_NL Volgens mij kunnen jullie deze optie over een week lanceren. En wordt jullie product veel duurzamer. Nu is bij consumenten de PiB de hele tijd niet duurzaam gedrag aan het vertonen door niet op de juiste momenten te laden/ontladen.
Met zo'n schema kan je echt een enorme stap zetten. En koop je tijd voor je echte dynamische contract modus. Dit past perfect bij jullie klanten.
Anders moeten we misschien als Tweakers community zo'n app in elkaar Vibe coden. Maar zou echt een verspilling zijn gezien bijna alle functionaliteit al in jullie app zit. Alleen de modus hebben jullie niet beschikbaar gemaakt. Ik wil graag meedenken als het moet (PO bij grote financial, genoeg ervaring hiermee)
[ Voor 21% gewijzigd door Utrechtduurzaam op 28-03-2026 07:54 ]
Ik mis even waar het dan niet duurzaam is. Op het moment dat je overschot begint op te vangen ben je al duurzaam bezig toch? Geen opwek naar het net maar eigen verbruik. Of bedoel je dat het minder kostenefficiënt is? Dit speelt meer bij dynamisch contracten dan bij vast/variabele contracten.Utrechtduurzaam schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:48:
Ik snap er ook niks van. Met home assistant is zoveel mogelijk.
Gooi die opties lekker in de app met een tijdschema. Bijvoorbeeld
Rest, standby
Met 3 batterijen.. ik kom nu op 5,67 in 1 maand met 1 batterij. Als je dat 9 maanden per jaar kan doen (dec, Jan, feb zijn te verwaarlozen), heb je misschien 50e per jaar. Dat lukt dus niet met terugverdientijd.TFX77 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:37:
[...]
De kosten voor de batterijen worden pas iets langer dan een maand berekend. Maar 13/14 euro in maart, dan ga ik alle maanden wel een mooie winst halen met een dynamisch contract.
Zodra salderen stopt, kun je elke cycle misschien 25 cent extra verdienen. Met 200 dagen waarop overdag veel zon schijnt zou je dus op 100e per jaar uitkomen. En dan wordt het break even.
Dat is mijn afweging geweest. Financieel neutraal, eigen verbruik zon verhogen, net ontlasten. En het is ook nog eens een leuke gadget met Home Assistant erbij 😂
Om 8 uur in de ochtend is er behoefte aan jouw stroom op het net. Als iedereen zijn accu dan gaat laden, moet de gas centrale meer opwekken voor jouw buren. Terwijl jouw stroom daar gebruikt kan wordenDevke schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:54:
[...]
Ik mis even waar het dan niet duurzaam is. Op het moment dat je overschot begint op te vangen ben je al duurzaam bezig toch? Geen opwek naar het net maar eigen verbruik. Of bedoel je dat het minder kostenefficiënt is? Dit speelt meer bij dynamisch contracten dan bij vast/variabele contracten.
Om 11h (zonnige dag) is er een overschot, dat overschot moet ergens heen.
Gezien er een RTE van minder dan 75% is, verlies je bij elke lading energie. Dat is zonde als er geen overschot is op het net. Dat is geen probleem als er wel overschot is.
(Zelfde in de winter, jouw zonneenergie is gewenst op het net, zonde als die wordt opgeslagen en met 25% verlies wordt ontladen)
Als je gaat laden met 200watt en ontladen met 200 is hij nog minder effectief. Je wilt dus hebben dat hij laadt/ontlaadt als hij met 800 watt kan.
We zitten met zijn allen op hetzelfde net. Je kan het niet alleen vanuit je eigen huisberedeneren. Daarom zijn de dynamische tarieven ook zo top. Lage prijs = duurzame moment van de dag. Ze helpen gedrag met een financiële stimulans
[ Voor 0% gewijzigd door Utrechtduurzaam op 28-03-2026 08:18 . Reden: Typo ]
Krijg je hem overdag niet vol of 's nachts niet leeg? Of is de stroom 's nachts zo goedkoop?Utrechtduurzaam schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:04:
Met 3 batterijen.. ik kom nu op 5,67 in 1 maand met 1 batterij.
Als je hem overdag met zonnepanelen gratis laadt en 's avonds 4 kWh @ 0,25 euro/kWh bespaard is dat toch al een euro per dag?
Edit: Oh, wacht, verkeerde topic.
[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-03-2026 08:23 ]
Je stopt er 2,8kWh in en haalt er 2,05kWh uit.Olaf van der Spek schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:20:
[...]
Krijg je hem overdag niet vol of 's nachts niet leeg? Of is de stroom 's nachts zo goedkoop?
Als je hem overdag met zonnepanelen gratis laadt en 's avonds 4 kWh @ 0,25 euro/kWh bespaard is dat toch al een euro per dag?
Edit: Oh, wacht, verkeerde topic.
Als de prijzen 3 cent met laden en 25 cent met ontladen zijn, kom je op ongeveer 0,44 luit.
(ex belasting, gezien meer opwekking dan verbruik)
Maar ontladen gaat toch meestal gespreid over veel uren, waardoor gemiddelde prijs veel lager ligt. Spread (gemiddelde aan/verkoop prijs) is meestal iets van 10 tot 13 cent. Dus kwartje per dag haal je dan op dagen dat er een groot prijsverschil is.
Mijn maximale rendement op een dag deze maand is 44 cent geweest.
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2