Utrechtduurzaam schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:17:
[...]

Om 8 uur in de ochtend is er behoefte aan jouw stroom op het net. Als iedereen zijn accu dan gaat laden, moet de gas centrale meer opwekken voor jouw buren. Terwijl jouw stroom daar gebruikt kan worden
Om 11h (zonnige dag) is er een overschot, dat overschot moet ergens heen.

Gezien er een RTE van minder dan 75% is, verlies je bij elke lading energie. Dat is zonde als er geen overschot is op het net. Dat is geen probleem als er wel overschot is.
(Zelfde in de winter, jouw zonneenergie is gewenst op het net, zonde als die wordt opgeslagen en met 25% verlies wordt ontladen)

Als je gaat laden met 200watt en ontladen met 200 is hij nog minder effectief. Je wilt dus hebben dat hij laadt/ontlaadt als hij met 800 watt kan.

We zitten met zijn allen op hetzelfde net. Je kan het niet alleen vanuit je eigen huisberedeneren. Daarom zijn de dynamische tarieven ook zo top. Lage prijs = duurzame moment van de dag. Ze helpen gedrag met een financiële stimulans
Helder, dan kijk jij er echt vanuit netniveau naar.

Volgens mij zit er nog wel een nuance in. Als je primair je eigen zonne-overschot opslaat en later gebruikt, verhoog je je zelfconsumptie en voorkom je teruglevering. Dat is op zichzelf al duurzaam gedrag.

Daarnaast zit de winst niet alleen in het laadmoment, maar juist ook in het ontlaadmoment. Die energie die je overdag opslaat, komt ’s avonds vrij wanneer de vraag piekt en zon wegvalt. Daarmee druk je juist de inzet van gascentrales op dat moment.

Wat jij beschrijft gaat meer richting optimalisatie op netbelasting (en dynamische prijzen), terwijl dit meer lokale optimalisatie is. Die staat los van contractvorm, maar je ziet ’m inderdaad vaker bij vast/variabel, terwijl dynamisch je meer richting netoptimalisatie duwt.

Volgens mij zijn beide waardevol, maar met een andere invalshoek.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Utrechtduurzaam schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:48:
Ik snap er ook niks van. Met home assistant is zoveel mogelijk.

Gooi die opties lekker in de app. Super klantvriendelijk .
Koppel ze aan een tijdschema (smart tasks) Bijvoorbeeld
Tussen 11 en 15, nul op de meter alleen laden
Tussen 6 en 9 en 17 tot 23h, nul op de meter alleen ontladen
Rest, standby

@HomeWizard_NL Volgens mij kunnen jullie deze optie over een week lanceren. En wordt jullie product veel duurzamer. Nu is bij consumenten de PiB de hele tijd niet duurzaam gedrag aan het vertonen door niet op de juiste momenten te laden/ontladen.
Met zo'n schema kan je echt een enorme stap zetten. En koop je tijd voor je echte dynamische contract modus. Dit past perfect bij jullie klanten.

Anders moeten we misschien als Tweakers community zo'n app in elkaar Vibe coden. Maar zou echt een verspilling zijn gezien bijna alle functionaliteit al in jullie app zit. Alleen de modus hebben jullie niet beschikbaar gemaakt. Ik wil graag meedenken als het moet (PO bij grote financial, genoeg ervaring hiermee)
Helemaal mee eens. Zo heb ik het geprogrammeerd in Homey
Ik heb alleen andere tijden gebruikt en bij volle batterijen de omvormer van de zonnepanelen lager gezet als er te veel wordt terug geleverd.
Om 0700 uur wordt de batterijen op alleen laden NOM gezet en om 1630 uur op normaal NOM gezet

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 28-03-2026 09:22 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

GL007 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Helemaal mee eens. Zo heb ik het geprogrammeerd in Homey
Ik heb alleen andere tijden gebruikt en bij volle batterijen de omvormer van de zonnepanelen lager gezet als er te veel wordt terug geleverd.
Je krijgt een netto boete bij teruglevering?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:51
Utrechtduurzaam schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:04:
[...]

Met 3 batterijen.. ik kom nu op 5,67 in 1 maand met 1 batterij. Als je dat 9 maanden per jaar kan doen (dec, Jan, feb zijn te verwaarlozen), heb je misschien 50e per jaar. Dat lukt dus niet met terugverdientijd.

Zodra salderen stopt, kun je elke cycle misschien 25 cent extra verdienen. Met 200 dagen waarop overdag veel zon schijnt zou je dus op 100e per jaar uitkomen. En dan wordt het break even.

Dat is mijn afweging geweest. Financieel neutraal, eigen verbruik zon verhogen, net ontlasten. En het is ook nog eens een leuke gadget met Home Assistant erbij 😂
Ik bedoel dat ik ze uiteindelijk makkelijk terugverdien, zeker straks met afschaffing van de salderingsregeling erbij. Als Trump en Putin zo door blijven gaan, zelfs een paar jaar eerder.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:32
TFX77 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:38:
Ik bedoel dat ik ze uiteindelijk makkelijk terugverdien, zeker straks met afschaffing van de salderingsregeling erbij.
De concurrentie daalt zo hard in prijs dat die inmiddels sneller terugverdiend is dan een HW Pib die al anderhalf jaar geld oplevert.

Alleen al daarom moet HW als de donder met een concurrerend nieuw model komen, over een jaar is salderen klaar en lopen de gunstige Greenchoice contracten af en wil half Nederland een batterij. Wie dan het beste totaalpakket heeft is spekkoper: als Marstek, InDeVolt en Zendure 5kWh voor grofweg 1100,- kunnen leveren zullen HW en Sessy dat imo ook moeten doen om relevant te blijven.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:40
hoevenpe schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:11:
[...]

De concurrentie daalt zo hard in prijs dat die inmiddels sneller terugverdiend is dan een HW Pib die al anderhalf jaar geld oplevert.

Alleen al daarom moet HW als de donder met een concurrerend nieuw model komen, over een jaar is salderen klaar en lopen de gunstige Greenchoice contracten af en wil half Nederland een batterij. Wie dan het beste totaalpakket heeft is spekkoper: als Marstek, InDeVolt en Zendure 5kWh voor grofweg 1100,- kunnen leveren zullen HW en Sessy dat imo ook moeten doen om relevant te blijven.
Ik kan me niet voorstellen dat Sessy nog veel verkoopt. Nog steeds kost die 3550€ voor 5 kWh en dan is het nog geen makkelijke plugin batterij ook, dus installatiewerk.
HomeWizard moet inderdaad als de sodemieter de al lang beschikbare api's in de app bruikbaar maken en, net als de smart plugs, in de 'slimme taken' toevoegen. Laat AI maar pruttelen bij de developers, maar geef de consument alvast toegang tot 'the obvious'.
Bij Homey heb je de api's onder de HW P1 meter bijelkaar, zeer handig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__4KVSbvksos0Ybj5dMSUe7Y3CM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AKXCkIHDiuOvjuzEvZjGkCaf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door salipander op 28-03-2026 13:14 ]

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:32
salipander schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:08:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat Sessy nog veel verkoopt. Nog steeds kost die 3550€ voor 5 kWh en dan is het nog geen makkelijke plugin batterij ook, dus installatiewerk.
HomeWizard moet inderdaad als de sodemieter de al lang beschikbare api's in de app bruikbaar maken en, net als de smart plugs, in de 'slimme taken' toevoegen. Laat AI maar pruttelen bij de developers, maar geef de consument alvast toegang tot 'the obvious'.
Bij Homey heb je de api's onder de HW P1 meter bijelkaar, zeer handig:
[Afbeelding]
Ik denk dat HW aardig kan zien hoeveel klanten er überhaupt slimme taken gebruiken en hoeveel daarvan dat voor de accu via de api doen. En dan nog dagelijks drammen over nog meer opties.
Van die ene promille gaan ze echt niet wakker liggen.
Gewoon eens een kwartiertje door de Facebook Homewizard groep lezen om gevoel te krijgen van hoe de bulk van de HW klanten er in staat.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:59
Inmiddels poosje verder wezen prutsen met mijn app voor Homey. Grafiek met verwachting PV met werkelijke opbrengst (groene lijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-kS9pJd7y4Qmzx1ptqgemnvsGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOglOS4QVVh1qFZzlpvgTC0D.jpg?f=fotoalbum_large

En planning met verschillende modus voor de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/posXOZriC1H_Fp7T8M_PYr3ez1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFRKmzfkq4bRZn3C30HgU16V.jpg?f=fotoalbum_large

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:25
satya schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:08:
[...]

Ik heb een accu, die deed het goed op SW 1.0403, en stopt er sinds 1.0503 regelmatig mee zonder indicatie.

HW heeft er SW 1.0702 op gezet, maar de batterij stopt er nog steeds regelmatig mee en moet soms meerdere keren per dag gereset worden.

HW werkt er aan...
Mijn ouders hadden dit ook afgelopen week: alles ok, maar 2 dagen gebeurde er niks, rust stand, daarna hebben we gereset en toen ging het weer lopen met fw 1.0702

3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 7 winddelen Windcentrale

henkzelf schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:25:
Gewoon eens een kwartiertje door de Facebook Homewizard groep lezen om gevoel te krijgen van hoe de bulk van de HW klanten er in staat.
Ik heb geen Facebook, hoe zou je samenvatten dat de bulk van de HW klanten er in staat?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:07

fxs81

Julianadorp

Ik snap best dat mensen hier graag meer opties zien, zijn tenslotte Tweakers maar dynamische contracten is op dit moment maar zo'n 7% van alle Nederlanders dus ik kan ook goed begrijpen dat dit niet een specifieke doelgroep is waar men op aast als je een plugin batterij in de markt zet die in 1e instantie echt alleen maar voor NOM was bedoeld. Ik ben ook bezig met HA om e.e.a. te automatiseren zodat ik klaar ben voor 2027. Dat ik de pibs heb gekocht ging ik puur voor NOM en terugleverboete verminderen dus ben allang blij dat er meer opties komen, dat dit niet direct gebeurt en dat de prijs van HW hoger ligt dan bij de concurrentie daar kan ik niet zo veel meer mee, ik heb ze al staan en was er me volledig van bewust dat je als early adopter nu eenmaal de hoofdprijs betaald. Dat gezegd hebbende, nog steeds superblij met de aanschaf van mijn HW spulletjes, alles werkt nu bijna een jaar vlekkeloos op 1x een E melding na die ik zelf direct op kon lossen, daarna nooit meer gezien. De 1e nieuwe pib draait sinds 2 april en de 2e renewed sinds 14 juli.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:40
henkzelf schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:25:
[...]

Ik denk dat HW aardig kan zien hoeveel klanten er überhaupt slimme taken gebruiken en hoeveel daarvan dat voor de accu via de api doen. En dan nog dagelijks drammen over nog meer opties.
Van die ene promille gaan ze echt niet wakker liggen.
Ja, HW is voornamelijk voor de leek zoals je uit de Facebook groep kunt opmaken. Dat neemt niet weg dat een kleine opening naar iets meer voor menig gebruiker toegevoegde waarde heeft. Je kunt het 'dagelijks drammen' noemen, maar zolang HW een gesloten bastion is dat niets van zich laat horen en maanden achterloopt op de uitrol van dynamisch gebruik, toeteren wij als tweakers vrolijk door. Als je dat tegenstaat, kun je altijd nog op Facebook terecht :+
salipander schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:10:
[...]

Ja, HW is voornamelijk voor de leek zoals je uit de Facebook groep kunt opmaken. Dat neemt niet weg dat een kleine opening naar iets meer voor menig gebruiker toegevoegde waarde heeft. Je kunt het 'dagelijks drammen' noemen, maar zolang HW een gesloten bastion is dat niets van zich laat horen en maanden achterloopt op de uitrol van dynamisch gebruik, toeteren wij als tweakers vrolijk door. Als je dat tegenstaat, kun je altijd nog op Facebook terecht :+
Ik zie op de Facebook pagina dat men volop netwerk problemen hebben.
Daarnaast zie ik veel bms problemen.
Ze zijn blijkbaar niet op de hoogte van deze tweakers sites

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:32
JeroenH schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Ik heb geen Facebook, hoe zou je samenvatten dat de bulk van de HW klanten er in staat?
Erg spannend en ingewikkeld in het begin (want "technisch") . Maar met een klein beetje hulp lukken de basis dingen meestal wel en worden ook de grafieken begrepen. Daarna komt de jubel stemming en gedragsaanpassing op basis van meer inzicht. Over Homey en Home assistent gaat het daar zelden. Is een brug te ver

ik vind het soms gewoon leuk om Henk en Truus te volgen op ontdekkingspad. En samen genereren die meer omzet voor Homewizard dan alle Tweakers bij elkaar. Als je zelf alles wilt kunnen regelen moet je voor Victron gaan en niet voor de Opel Kadett of de opvolger daarvan.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

henkzelf schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:30:
Erg spannend en ingewikkeld in het begin (want "technisch") . Maar met een klein beetje hulp lukken de basis dingen meestal wel en worden ook de grafieken begrepen. Daarna komt de jubel stemming en gedragsaanpassing op basis van meer inzicht. Over Homey en Home assistent gaat het daar zelden. Is een brug te ver

ik vind het soms gewoon leuk om Henk en Truus te volgen op ontdekkingspad. En samen genereren die meer omzet voor Homewizard dan alle Tweakers bij elkaar. Als je zelf alles wilt kunnen regelen moet je voor Victron gaan en niet voor de Opel Kadett of de opvolger daarvan.
Helder. En inderdaad goed om eens bewust buiten de Tweaker-bubbel te kijken. Ik zie een gebrek daaraan hier wel vaker, en ik maak me er zelf ook schuldig aan. Tweakers zijn een in meerdere opzichten afwijkende groep consumenten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Pagina: 1 ... 257 258 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2