Lekker!
Slecht advies niet doen!!Napsju schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:23:
@Balou19 Kan mogelijk prima (zonder garanties!), maar dus wel even het rekensommetje maken en uiteraard een flinke marge overhouden. Wat is de max output van je omvormer?
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
[ Voor 94% gewijzigd door Blurk62 op 01-04-2026 11:03 ]
Ik zou zeggen dat als je een vast contract hebt dat dynamisch laden in een Homewizard of andere batterij het net helpt en meer gebruik van hernieuwbare energie.salipander schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Nee, de vraag is of de update van HW waarde heeft voor vaste en/of dynamische contracten. Dat wil men hier graag weten en is zeer on topic.
Voor je portemonee is het denk ik juist slechter, gezien je ook te maken hebt met de RTE en kan je beter direct uit het net pakken.
Voor de netbeheerders die per '28 of '29 tijdsgebonden contracten gaan leveren hoop ik dat het verschil groot genoeg is. Ik had ergens al eens gelezen dat het bijv 30% korting kan zijn op bepaalde momenten.
Maar als je dan kijkt naar gemiddeld 25 cent en ze daar 30% korting op geven op bepaalde tijden (laten we even zeggen van 10-4 bijvoorbeeld) betaal je nog 17.5 cent. Als je dat in je batterij stopt en de RTE mee rekent heb je hooguit 3 cent winst per kwh.
Wat dat betreft zijn de verschillen bij dynamisch veel groter. Vooral tijdens zonnige tijden.
Nou de nieuwsbrief van HW vandaag zorgt voor duidelijkheid;Winkiller schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:31:
Kortom een miscmmunicatie @Devke Ik las het te letterlijk denk ik, de nieuwe functie is inderdaad voor dynamische contracten, wij zijn er, peace.
Met slim laden kijkt de Plug-In Battery straks niet alleen naar wat er nu gebeurt, maar ook vooruit. Helemaal automatisch, op basis van jouw voorspelde opwek en verbruik, de lokale weersverwachting en stroomprijzen. Zo zorg je dat het stroomnet en de zonnepanelen in jouw wijk minder snel uitvallen én bespaar je extra met een dynamisch energiecontract.
Die 30% korting reken jij over de gehele prijs per kWh, maar ongeveer de helft is energiebelasting. Daar gaat men vast geen korting over geven (mist de overheid weer een boel geld)nilisvw schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:12:
[...]
Maar als je dan kijkt naar gemiddeld 25 cent en ze daar 30% korting op geven op bepaalde tijden (laten we even zeggen van 10-4 bijvoorbeeld) betaal je nog 17.5 cent. Als je dat in je batterij stopt en de RTE mee rekent heb je hooguit 3 cent winst per kwh.
Wat dat betreft zijn de verschillen bij dynamisch veel groter. Vooral tijdens zonnige tijden.
:strip_exif()/f/image/U0UOaugiZytq6hhAxcpRJgu6.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou vroeg ik me hier toevallig vorige week nog op dit forum af of er eventueel al bij de beta-testers iets bekend was over de aankomende update... :-)
Maar kennelijk nog niet bij de beta-testers hier nog, maar wel bij "een kleine groep geselecteerde gebruikers".
Ik dacht dat de beta-testers ook tot een kleine groep geselecteerde gebruikers behoorden...
Anyway, ze zijn er dus nog steeds mee bezig en in ieder geval al uitgebreid aan het testen. Hopelijk dat de stap naar daadwerkelijke uitrol dan snel volgt. Ik ben in ieder geval wel heel benieuwd naar die nieuwe mogelijkheden.
(Hopelijk geen 1 april grap...
Dat is alleen interessant voor mensen met een dynamisch contract, bij een vast contract verlies je de RTE.Knurt schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:08:
Anyway, ze zijn er dus nog steeds mee bezig en in ieder geval al uitgebreid aan het testen. Hopelijk dat de stap naar daadwerkelijke uitrol dan snel volgt. Ik ben in ieder geval wel heel benieuwd naar die nieuwe mogelijkheden.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Het is nog anders. Die 30% korting heeft betrekking op de netwerktarieven. Heeft geen enkel effect op de levertarieven. Overigens is die 30% (als het dat getal al wordt) dan alleen te halen als je al je netwerkgebruik in de goekope net momenten kan doen.DG64 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:42:
[...]
Die 30% korting reken jij over de gehele prijs per kWh, maar ongeveer de helft is energiebelasting. Daar gaat men vast geen korting over geven (mist de overheid weer een boel geld)
Inderdaad primair interessant voor dynamische contracten natuurlijk. Daar heb je gewoon bepaalde aanstuur-opties nodig om het beste resultaat te halen.hoevenpe schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:09:
[...]
Dat is alleen interessant voor mensen met een dynamisch contract, bij een vast contract verlies je de RTE.
Maar we weten natuurlijk niet wat er precies allemaal in de update zit en hoe dat allemaal samen kan werken.
Want RTE is bijvoorbeeld ook iets dat nog beïnvloedbaar zou kunnen zijn: bijvoorbeeld pas beginnen met laden bij een overschot van minimaal 400 W, als het voorspellende algoritme zegt dat er die dag toch wel genoeg opwek zal zijn. Of andersom voor ontladen ook pas vanaf een bepaalde drempel. Want hoe hoger het laad- of ontlaadvermogen, hoe beter de RTE. En dat is voor iedereen gunstig, ook vaste contracten.
Is al bekend bij beta testers, gister een post over geschreven.Knurt schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:08:
[Afbeelding]
Nou vroeg ik me hier toevallig vorige week nog op dit forum af of er eventueel al bij de beta-testers iets bekend was over de aankomende update... :-)
Maar kennelijk nog niet bij de beta-testers hier nog, maar wel bij "een kleine groep geselecteerde gebruikers".
Ik dacht dat de beta-testers ook tot een kleine groep geselecteerde gebruikers behoorden...![]()
(Hopelijk geen 1 april grap...)
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
This title is for sale, please send me a PM
De PiB doet zijn werk 's nachts en de efficiëntie is bij mij nu rond de 71,5 %
:strip_exif()/f/image/h3xx5UuNCdVQIytt1BnpeLOc.jpg?f=fotoalbum_large)
Met zonnebonus bij zonneplan van (44,93-41,56=) 3,37 euro
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)
Ha, zul je net zien... Ik lees eens een keertje niet de posts terug en dan staat de hele uitleg er.Devke schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:59:
[...]
Is al bekend bij beta testers, gister een post over geschreven.
Thanks, Devke!
Misschien meld ik mij ook wel aan! Sowieso mooi vanuit HW dat iedereen zich ervoor kan opgeven.
Leuk he! Gebruik je HA? Dan kun je wellicht nog wat finetunen met je laadmoment kiezen voor de PIB(s).PeteSplit schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:39:
Mijn eerste maand bij Zonneplan en meteen een hele zonnige maand
De PiB doet zijn werk 's nachts en de efficiëntie is bij mij nu rond de 71,5 %
[Afbeelding]
Met zonnebonus bij zonneplan van (44,93-41,56=) 3,37 euro
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik heb het nog simpel gehouden, op de dure uren (ochtend en avond piek) de opwek van de zonnepanelen het net op laten gaan en dan overdag de PiB laden (en daarna de boiler opwarmen) en gedurende de late avond en nacht ontladen NOM.Devke schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:45:
[...]
Leuk he! Gebruik je HA? Dan kun je wellicht nog wat finetunen met je laadmoment kiezen voor de PIB(s).
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)
Ja, ook mijn simpele aanpak, RTE rond de 75% - en dat lijkt slim laden ook te gaan doen: https://helpdesk.homewiza...-en-ontladen#h_1a394059d3PeteSplit schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:02:
[...]
Ik heb het nog simpel gehouden, op de dure uren (ochtend en avond piek) de opwek van de zonnepanelen het net op laten gaan en dan overdag de PiB laden (en daarna de boiler opwarmen) en gedurende de late avond en nacht ontladen NOM.
Ze kunnen dan ook mooi gebruik maken van zero mode - charge only and discharge only
[ Voor 7% gewijzigd door johnhemmers op 01-04-2026 15:09 ]

En dat is mooi want dan kan ik morgen de pieken(piekjes) van 35+ ct opvangen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Hier bijna een jaar, 72,3%the-body schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:32:
Ik heb mijn batterij nu ruim een jaar. In het begin was de efficiëntie rond de 80%, maar nu zie ik de totalen 606kWh import en 436kWh export. Dat betekent de efficiëntie over afgelopen jaar nog geen 72% is. Dat is wel heel veel verlies vind ik. Hoe zit dat bij anderen hier?
Hier tikte ik gisteravond 95% aan (ene 98%, ander 90%). Die hebben het mooi tot 8u smorgens uitgehouden, erg tevreden mee ^^JeroenH schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:06:
Het was weer even een tijdje geleden, maar de HW PiB is weer eens vol:
[Afbeelding]
En dat is mooi want dan kan ik morgen de pieken(piekjes) van 35+ ct opvangen.
Merk wel dat het wel echt zonnig moet zijn willen de PiB's goed opladen, want vandaag blijft het een beetje steken bij 50%.
[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 01-04-2026 15:30 ]
Helemaal in het begin klopt je efficiëntie niet helemaal omdat de batterij afgeleverd wordt met energie die je wel eruit haalt maar er niet in gestopt hebt. Hoe langer je de batterij gebruikt, hoe kleiner de rol wordt van die initiële lading in je berekening.the-body schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:32:
Ik heb mijn batterij nu ruim een jaar. In het begin was de efficiëntie rond de 80%
Een mooi voorbeeld daarvan zie je in deze post, waar @elmunstro bij de eerste berekening ook (ruim) boven de 80% kwam.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
idemthe-body schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:32:
Ik heb mijn batterij nu ruim een jaar. In het begin was de efficiëntie rond de 80%, maar nu zie ik de totalen 606kWh import en 436kWh export. Dat betekent de efficiëntie over afgelopen jaar nog geen 72% is. Dat is wel heel veel verlies vind ik. Hoe zit dat bij anderen hier?
Hier ook idem. Vorig jaar einde zomer er was de RTE 75%, na de winter maanden nu 72,21%. Dat zal in de zomer maanden wel weer richting 75% gaan. Hoger kom je niet.the-body schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:32:
2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023
Cumulatief sinds eind februari vorig jaar staat ie op dit moment op 73,35%the-body schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:32:
Op het laagste punt was het 73,16% en is nu weer iets aan het klimmen.
/f/image/Yd33TW0n06oF93vqtdpXjwMB.png?f=fotoalbum_large)
Het terug regelen van de zonne panelen werkt hier perfect. Weinig terug levering van energie.
[ Voor 20% gewijzigd door GL007 op 01-04-2026 18:48 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
Hier ook 73,3 % na 304 cycliKnurt schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:24:
[...]
Cumulatief sinds eind februari vorig jaar staat ie op dit moment op 73,35%
Dat vind ik best wel een dingetje, de concurrentie haalt met een vergelijkbare stekkerbatterij 10% meer. Hoop dat ze daar nog wat aan kunnen doen.Knurt schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:24:
Bij dit type NOM regeling haal je nooit 80% rte.hoevenpe schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:12:
[...]
Dat vind ik best wel een dingetje, de concurrentie haalt met een vergelijkbare stekkerbatterij 10% meer. Hoop dat ze daar nog wat aan kunnen doen.
Simpel omdat de energie vraag bij NOM regeling de batterij per tijd eenheid te weinig ontlaad .
Zie de ontlading curve van de batterij.
Marstek zit volgens mede-Tweakers rond 83%, daar kan het dus wel.GL007 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:15:
Bij dit type NOM regeling haal je nooit 80% rte.
Simpel omdat de energie vraag bij NOM regeling de batterij per tijd eenheid te weinig ontlaad .
Als je de verhalen leest is de NOM regeling van Marstek niet zo nauwkeurig dan Homewizard. Dus je zit met de ontlading van de batterij in een ander gebied met hogere RTE.hoevenpe schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:17:
[...]
Marstek zit volgens mede-Tweakers rond 83%, daar kan het dus wel.
2 Homewizard batterijen is hier voldoende voor.josernst schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:33:
Ik heb me al een tijdje ingelezen in dit topic. Maar kom er toch niet helemaal uit. Ik twijfel tussen de HomeWizzard en een b.v. marstec . Ik heb een Emphase systeem met 8 panelen en P1 dongle. Mijn verbruik is 2100 kwh. De teruglevering 2400 kwh. Sluipverbruik circa 200/250W. Heb ik dan aan 1 HW voldoende of toch 2 stuks. Prijstechnisch advies is een Marstec 5.4, maar wellicht niet nodig. Bovendien zou HW efficienter zijn en beter werken met Emphase. Dus eerst 1x HW. Wat denken jullie is wijheid?
josernst schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:33:
HomeWizzard
Ik heb geen verstand van de Marstek batterijen, maar zijn deze 100% local only te gebruiken, dus geheel onafhankelijk van servers/cloud van de fabrikant? Want HomeWizard batterijen zijn dat niet. HW bepaalt de levensduur, niet jij.marstec
Iets om mee te nemen in je overwegingen, vind ik. Zeker hier op Tweakers.net
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Volgens de Homewizard app 894,951 kWh in de batterij gestopt en er 690,524 kWh er weer uit gekregen.Knurt schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:24:
[...]
77,16%.
Batterij staat vanaf 9 maart 2025 op zijn plek zijn ding te doen.
Mogelijk nog 1 erbij. In de avond kom ik te kort en in de ochtend rond de 2 kWh geïmporteerd rond een uur of 7:30.
Rond 12:00 de batterij vol, als de zon schijnt.
zeker als je dynamische tarieven hebt, op de piek van de ochtend prijs.
Kunnen ze dat niet een uurtje later doen ofzo, maakt dat uurtje nou zo'n verschil?
je hebt toch niet voor niks dynamische tarieven ingevuld in de app.
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh
Ik snap wat je bedoeld. Je kunt dit niet sturen. De batterij zal zelf actie ondernemen indien nodig. Daarnaast de dynamische tarieven in de app zijn meer voor het berekenen van de stroomkosten o.a., de batterij doet hier niets mee (nog).Wai_AM schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:28:
Die SOC drift is echt vervelend, die is altijd op de verkeerde tijdstip.
zeker als je dynamische tarieven hebt, op de piek van de ochtend prijs.
Kunnen ze dat niet een uurtje later doen ofzo, maakt dat uurtje nou zo'n verschil?
je hebt toch niet voor niks dynamische tarieven ingevuld in de app.
Opzich is de impact op je kosten niet zo groot. Het gaat om 250 Wh. Stel het tarief is 40 ct. Dan ben je 10 ct kwijt voor deze SoC correctie. Stel je kunt dit doen op 20 ct dan kost het je 5 ct meer.
Mijn ervaring is dat de correctie ongeveer 1x per week is. Het verschil in bovenstaande is 5 ct "nadeliger" dus. Dit maal 52 weken (ervanuit gaan dat het altijd nadeliger is) zou betekenen dat je 2,60 per jaar meer kwijt bent. Dan gebruik ik nog wat hoge waarden is de ochtend piek.
Nog geen biertje op het terras minder dus 😜
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 02-04-2026 08:46 ]
Zelf heb ik twee keer de HW. Maar mede vanwege de prijs heb ik mijn vader een Zendure aangeraden. Voordeel is dat hij deze ook makkelijker kan uitbreiden. Daarnaast kan hij standaard 2400 watt laden en ontladen.josernst schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:33:
Ik heb me al een tijdje ingelezen in dit topic. Maar kom er toch niet helemaal uit. Ik twijfel tussen de HomeWizzard en een b.v. marstec . Ik heb een Emphase systeem met 8 panelen en P1 dongle. Mijn verbruik is 2100 kwh. De teruglevering 2400 kwh. Sluipverbruik circa 200/250W. Heb ik dan aan 1 HW voldoende of toch 2 stuks. Prijstechnisch advies is een Marstec 5.4, maar wellicht niet nodig. Bovendien zou HW efficienter zijn en beter werken met Emphase. Dus eerst 1x HW. Wat denken jullie is wijheid?
Zelf wel besloten dat er nog een derde HW komt en mogelijk nog een vierde in de toekomst. Moet wel zeggen dat de HW beter de 0 houdt, Zendure houdt hem tussen de + 100 watt en - 100 watt. Ben benieuwd wat HW met de prijsstelling gaat doen, ze zijn al een stuk goedkoper geworden. Bij HW ontwikkelen ze wel goed door en het is een Nederlands product, wat ik persoonlijk wel wat waard vind. Weet alleen niet of ik nooit overstap op een ander systeem.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
9 maart 2025 dan toch zeker? Of ben ik blond?mike123 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:59:
[...]
Volgens de Homewizard app 894,951 kWh in de batterij gestopt en er 690,524 kWh er weer uit gekregen.
77,16%.
Batterij staat vanaf 9 maart op zijn plek zijn ding te doen.
Mogelijk nog 1 erbij. In de avond kom ik te kort en in de ochtend rond de 2 kWh geïmporteerd rond een uur of 7:30.
Rond 12:00 de batterij vol, als de zon schijnt.
Edit: ik zie in je voetnoot dat je er twee hebt, maar dan nog?
[ Voor 6% gewijzigd door henkzelf op 02-04-2026 08:55 ]
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB
Ik zit met Zendure ruim boven de 80%. Op dit moment 83% en de laadtoestand is ongeveer gelijk als toen ik het kocht, dus de initiële lading heeft er geen invloed op (extern gemeten dus niet wat hij zelf opgeeft)GL007 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:15:
[...]
Bij dit type NOM regeling haal je nooit 80% rte.
De PiBs komen op 72.98 % overall sinds verleden jaar juni
[ Voor 10% gewijzigd door winwiz op 02-04-2026 09:01 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
tuurlijk, het is niet veel, maar als je een batterij verkoopt met de gedachte eigen opwek verbruiken, geld besparen etc. Is het gewoon niet te rijmen.Devke schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:38:
[...]
Ik snap wat je bedoeld. Je kunt dit niet sturen. De batterij zal zelf actie ondernemen indien nodig. Daarnaast de dynamische tarieven in de app zijn meer voor het berekenen van de stroomkosten o.a., de batterij doet hier niets mee (nog).
Opzich is de impact op je kosten niet zo groot. Het gaat om 250 Wh. Stel het tarief is 40 ct. Dan ben je 10 ct kwijt voor deze SoC correctie. Stel je kunt dit doen op 20 ct dan kost het je 5 ct meer.
Mijn ervaring is dat de correctie ongeveer 1x per week is. Het verschil in bovenstaande is 5 ct "nadeliger" dus. Dit maal 52 weken (ervanuit gaan dat het altijd nadeliger is) zou betekenen dat je 2,60 per jaar meer kwijt bent. Dan gebruik ik nog wat hoge waarden is de ochtend piek.
Nog geen biertje op het terras minder dus 😜
Is meer van, HW lees hier mee, je hebt al de tarieven van de klanten in de app, geef dan ook een optie aan je klanten. Zoveel werk zou het toch niet zijn om een delay in SOC correctie in te voeren ?
Doe er wat mee zou ik zeggen.
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh
Ik denk dat het om veiligheidsredenen niet gedaan is. Op het moment dat de cellen niet meer lekker gebalanceerd zijn moet je wat doen. Dat het meestal in de ochtend valt is niet raar denk ik. Als je capaciteit goed gekozen is qua opslag dan zal je ook rond die uren leeg zijn.Wai_AM schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:58:
[...]
tuurlijk, het is niet veel, maar als je een batterij verkoopt met de gedachte eigen opwek verbruiken, geld besparen etc. Is het gewoon niet te rijmen.
Is meer van, HW lees hier mee, je hebt al de tarieven van de klanten in de app, geef dan ook een optie aan je klanten. Zoveel werk zou het toch niet zijn om een delay in SOC correctie in te voeren ?
Ze lezen mee. Als ze vinden dat dit een optie moet zijn dan gaan we het vanzelf wel zien. Ik verwacht echter niet. Eerder genoemde veiligheid.
Je redenatie klopt niet. Het wordt door de batterij gedaan om zich zelf gezond te houden. Als je de keuze zou hebben om daar met te gaan schuiven breng je die gezondheid in gevaar. HW zou zeer dom zijn om dat toe te laten want dan krijgen ze weer te maken met klachten over defecte batterijen en garantie kostenWai_AM schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:58:
[...]
tuurlijk, het is niet veel, maar als je een batterij verkoopt met de gedachte eigen opwek verbruiken, geld besparen etc. Is het gewoon niet te rijmen.
Deze hoge RTE komt denk ik ook dat de accu's pas in week 8 toen zijn geplaatst.Gizz schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:22:
[...]
Helemaal in het begin klopt je efficiëntie niet helemaal omdat de batterij afgeleverd wordt met energie die je wel eruit haalt maar er niet in gestopt hebt. Hoe langer je de batterij gebruikt, hoe kleiner de rol wordt van die initiële lading in je berekening.
Een mooi voorbeeld daarvan zie je in deze post, waar @elmunstro bij de eerste berekening ook (ruim) boven de 80% kwam.
2026 zie je dat de eerste maanden wat tegenvallen in RTE, ik denk dat het komt door meer cycles op
een dag.. De zon was nou niet echt top tot nu toe dit jaar... meer cycles van laden en ontladen op een dag
vind de accu niet leuk ... veel zon, hele dag laden en dan ontladen werkt het best.
Dus die RTE zal denk ik stabiliseren rond de 74 %
Op zich helemaal niet erg met wat verlies als je overcapaciteit van zonnepanelen hebt.
Cycles zit nu tussen de 185-194 per accu
Daarnaast, dit zijn maand gemiddelden, als je kijkt naar de weken ligt de RTE anders.
:strip_exif()/f/image/e35NLxGrbPADRVDQz81quyKp.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels de Indevolt accu's wel al geplaatst.
Vrijdag is de meterkast aan de beurt, Homewizard Kwh meter ertussen en een groep maken.
[ Voor 10% gewijzigd door elmunstro op 02-04-2026 10:30 ]
Hierbij mijn resultaten mbt de RTE:
Maart 2025: 72,2% (gemiddeld)
Maart 2026: 73,2% (gemiddeld)
Ik kan helaas niet verder terugkijken.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Heb 2 HW Plug-in battery.
Bij appareten zie k dat battery nr 1 laadpercentage van 16% en battery nr 2 van 34 %.
Is het normaal dat er een verschil in % zit tussen 2 batterijen ?
De veilighedsrestrictie is uitgeschakeld.
Batterij nr 1 is een jaar in gebruik.
Batterij nr 2 pas 4 dagen.
Het is efficiënter om afwisselend één batterij met 400W te laten ontladen, dan twee batterijen tegelijk die met 200W ontladen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ja, bij lager rendement van de zonnepanelen laden ze on de beurt op. Dit om een hoger rendement te behalen. Zelfde geldt voor ontladen.Balou19 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:48:
Goedemorgen,
Bij appareten zie k dat battery nr 1 laadpercentage van 16% en battery nr 2 van 34 %.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Bericht rondom Slim Laden :
Bedankt voor je aanmelding voor de betaversie van slim laden voor de Plug-In Battery. De komende week bekijken we alle aanmeldingen en maken we een selectie. Daarna zetten we de beta-release in beweging.In de tussentijd kan je alvast lezen wat deze nieuwe slim laden functie gaat doen en hoe hij zich verhoudt tot nul op de meter: Hoe bepaalt de batterij wanneer hij gaat laden en ontladen?
Je hoort van ons als je bent geselecteerd, en anders hoef je niet lang meer te wachten tot slim laden voor iedereen beschikbaar is.
Aldus een mail van HomeWizard. De link naar meer informatie omtrent Slim Laden.
Slim Laden HomeWizard PIB
Erg benieuwd!
Edit : Aanmelden testen Slim Laden is niet meer mogelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 02-04-2026 11:30 ]
Gebruik: Puur NOM of actief gestuurd.
Aantal batterijen: Bij meerdere heb je ook meer te maken met SOC correctie en standby verlies.Dit heeft invloed op de RTE.
Hoe lang heb je de batterijen al. Vele zullen er nog niet een vol jaar staan waardoor de verschillende maanden van gebruik een invloed hebben
Hoeveel zonnepanelen heb je en hoeveel daarvan gaat op aan direct gebruik. Dat heeft weer invloed op het vermogen dat overblijft voor de batterijen. Het vermogen heeft invloed op de RTE.
Het gebruik zelf: Heb je een warmtepomp of een EV die de batterijen op hoog verhogen leegtrekt dan zal dat anders voor de RTE uitkomen dan het dekken van normaal huishoud gebruik.
Kortom, RTE is nauwelijks te vergelijken per gebruiker omdat de omstandigheden per setup verschillend zullen zijn. Daarnaast is RTE na 01-01-2027 voor gebruikers met een vast of variabel contract niet echt relevant meer omdat de netto teruglevertarieven zo goed als nul zullen zijn. Dus elke kWh die anders naar het net gegaan zou zijn maar nu in huis blijft (zelfs als je daar door een lage RTE een fors deel van verliest) is uiteindelijk een besparing.
Ik vind dit een prima project echter de noodzakelijke aanwezigheid van internet spreek mij minder aan.
Als ik het bedrijf was dan had ik een master controlller ontwikkeld zoals Homey of HA systeem en hier in het het algoritme ontwikkeld. Nu heb je gigantische server nodig om alle data voor iedere gebruiker op te staan en te verwerken. Dit lijkt me geen vooruitgang gezien de energie verbruikt van zulke server systemen. Het idee daar sta ik achter mij aan maar dan lokaal in ieder huis in de vorm van een master controller.
Zelf heb ik met Homey in een aantal flows een en ander geregeld. Dit werkt nu zeer efficient.
Ja, is normaal gedrag en zie ik hier ook. Als 1 PiB het kan ondersteunen (max 800W) dan zal hij het alleen proberen. Ik zie de batterijen 'om en om' helpen, ene zakt 10-15%, en dan neemt de ander het weer over.Balou19 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:48:
Goedemorgen,
Wat je in de app ziet is het gemiddelde van de verschillende batterijen.
Ik vind de methode niet zo boeiend. Ik schakel nog wel eens afhankelijk van de omstandigheden. Ik heb, in het geval van de PiB's, de afgelopen 9 maanden vooral NOM gebruikt omdat er in het begin gaan andere mogelijkheid was trouwens. Uiteindelijk is het gewoon optellen en delen. Hoeveel stop ik er in en hoeveel komt er uit in deze 9 maanden. De ene dag is weer anders dan de andere vandaar dat je over deze termijn een redelijk nauwkeurig beeld hebt. Mijn andere systeem heb ik veel korter, maar daar zag ik onder slechte omstandigheden (veel regen en bewolking) al heel snel een veel hoger rendement.hanev001 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:09:
Ik vind de dicussie over de RTE wat moeilijk. Er zijn meerdere factoren die daar een rol in spelen en daarmee een objectieve vergelijking niet echt mogelijk.
Aantal batterijen: Bij meerdere heb je ook meer te maken met SOC correctie en standby verlies.Dit heeft invloed op de RTE.
Hoe lang heb je de batterijen al. Vele zullen er nog niet een vol jaar staan waardoor de verschillende maanden van gebruik een invloed hebben
Hoeveel zonnepanelen heb je en hoeveel daarvan gaat op aan direct gebruik. Dat heeft weer invloed op het vermogen dat overblijft voor de batterijen. Het vermogen heeft invloed op de RTE.
Het gebruik zelf: Heb je een warmtepomp of een EV die de batterijen op hoog verhogen leegtrekt dan zal dat anders voor de RTE uitkomen dan het dekken van normaal huishoud gebruik.
Kortom, RTE is nauwelijks te vergelijken per gebruiker omdat de omstandigheden per setup verschillend zullen zijn. Daarnaast is RTE na 01-01-2027 voor gebruikers met een vast of variabel contract niet echt relevant meer omdat de netto teruglevertarieven zo goed als nul zullen zijn. Dus elke kWh die anders naar het net gegaan zou zijn maar nu in huis blijft (zelfs als je daar door een lage RTE een fors deel van verliest) is uiteindelijk een besparing.
Gezien de andere reacties in dit topic over RTE zie ik dat we allemaal binnen 1 à 2 procent van elkaar zitten.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Eens. RTE hangt af van een aantal zaken die je benoemd.hanev001 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:09:
Ik vind de dicussie over de RTE wat moeilijk. Er zijn meerdere factoren die daar een rol in spelen en daarmee een objectieve vergelijking niet echt mogelijk.
Mijn status is 71.5% RTE. Hier zat vanaf april vorig jaar altijd laden op 800 Watt in. Dat i.v.m. dynamisch contract. De PIB is vol in 3.5 uur. Dat valt wel binnen een tijdvenster goedkoper laden.
Ontladen altijd van 100% -> 61% op vol vermogen. Daarna NOM. Dat zal in de avond rond 300 Watt geweest zijn en in de nachten rond 150-250 Watt (piekjes naar 250 Watt door koelkast / vriezer).
Deze gegevens zijn tot stand gekomen met een HW kWh MID meter. Persoonlijk had ik meer verwacht. Ik had graag getest met vol gas terug naar 0% SoC dan was er ook een eerlijk vergelijk te maken met merk x, y en z.
Ik denk dat algemeen genomen de RTE binnen het topic tussen de 70 en 75% hangt. Redelijk afgebakende range in mijn ogen. Mocht iemand de 80 halen dan ben ik wel heel benieuwd hoe.
RTE komt in alle batterij topics voor. Het is toch een indicatie hoe "zuinig" de batterij is. Al ben ik het met je eens dat je altijd onder dezelfde omstandigheden moet testen.
Er is in ieder geval geen Energy+ abonnement nodig!Devke schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:02:Bericht rondom Slim Laden :
Bedankt voor je aanmelding voor de betaversie van slim laden voor de Plug-In Battery. De komende week bekijken we alle aanmeldingen en maken we een selectie. Daarna zetten we de beta-release in beweging.
In de tussentijd kan je alvast lezen wat deze nieuwe slim laden functie gaat doen en hoe hij zich verhoudt tot nul op de meter: Hoe bepaalt de batterij wanneer hij gaat laden en ontladen?
Je hoort van ons als je bent geselecteerd, en anders hoef je niet lang meer te wachten tot slim laden voor iedereen beschikbaar is.
Aldus een mail van HomeWizard. De link naar meer informatie omtrent Slim Laden.
Slim Laden HomeWizard PIB
Erg benieuwd!
Vind het eigenlijk veel minder relevant. Tuurlijk, dichterbij 100% is beter. Maar nu is het nog maar voor een procentje of 25-30% efficiënt en dan vooral financieel efficiënt, niet technisch.hanev001 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:09:
Ik vind de dicussie over de RTE wat moeilijk.
Klopt. Dat is anders dan Wiki eerder aangaf.Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:30:
[...]
Er is in ieder geval geen Energy+ abonnement nodig!
Wel geven ze aan dat een kWh meter gekoppeld aan je zonnepanelen of een koppeling met Energy+ Slim Laden nauwkeuriger maakt.
Als je je zonnepanelen via een kWh meter koppelt, heb je daarvoor dan wel een Energy+ abonnement nodig?Devke schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:39:
[...]
Klopt. Dat is anders dan Wiki eerder aangaf.
Wel geven ze aan dat een kWh meter gekoppeld aan je zonnepanelen of een koppeling met Energy+ Slim Laden nauwkeuriger maakt.
Zoals ik het lees is het of of. Niet en en. Als je geen kWh meter hebt dan is de omvormer koppelen een mogelijkheid. Echter dat kan alleen onder Energy+.Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:47:
[...]
Als je je zonnepanelen via een kWh meter koppelt, heb je daarvoor dan wel een Energy+ abonnement nodig?
Op de website lees ik dat Energy+ de volgende omvormers support: SolarEdge, GoodWe, Growatt, SMA, Enphase, Huawei, Solax, APsystems, Solis.
[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 02-04-2026 11:57 ]
Daarom gebruikt ik homey voor. Die heeft alle verbindingen met alle devices. En uiteraard lokaal.Devke schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:53:
[...]
Zoals ik het lees is het of of. Niet en en. Als je geen kWh meter hebt dan is de omvormer koppelen een mogelijkheid. Echter dat kan alleen onder Energy+.
Zelf aansturen is natuurlijk ook een optie. Echter ga je Slim Laden gebruiken dan is de kans heel groot dat 2 kapiteins op 1 schip niet gaat werken. Leuke testcase uiteraard. 😜GL007 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:54:
[...]
Daarom gebruikt ik homey voor. Die heeft alle verbindingen met alle devices. En uiteraard lokaal.
We gaan het zien. Ik kan mijn automaat zo uitzetten.Devke schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:59:
[...]
Zelf aansturen is natuurlijk ook een optie. Echter ga je Slim Laden gebruiken dan is de kans heel groot dat 2 kapiteins op 1 schip niet gaat werken. Leuke testcase uiteraard. 😜
Nee, als je die koppelt via een kWh meter heb je het Energy+ niet nodig. Zonder Energy+ ben je dan na een jaar wel de data kwijt in de app en begin je weer opnieuw, blijft de data maximaal 12 maanden behouden en schuift de data steeds een maand op, met Energy+ blijft die behouden.Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:47:
[...]
Als je je zonnepanelen via een kWh meter koppelt, heb je daarvoor dan wel een Energy+ abonnement nodig?
[ Voor 9% gewijzigd door fxs81 op 02-04-2026 17:40 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ow, en dan moet 'slim laden' opnieuw 'leren'?fxs81 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:41:
[...]
Nee, als je die koppelt via een kWh meter heb je het Energy+ niet nodig. Zonder Energy+ ben je dan na een jaar wel de data kwijt in de app en begin je weer opnieuw, met Energy+ blijft die behouden.
Waarom werkt Homewizard niet samen met solcast? Of een andere aanbieder van zonnepaneel opbrengst voorspellings data?
Ik heb nergens gezien met welke partij / integratie o.i.d. ze wel werken omtrent opwek voorspelling i.c.m. Slim Laden. Jij wel dan?Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:53:
[...]
Ow, en dan moet 'slim laden' opnieuw 'leren'?
Waarom werkt Homewizard niet samen met solcast? Of een andere aanbieder van zonnepaneel opbrengst voorspellings data?
Je begint niet opnieuw met de data. Je kan max een jaar terug. HW schrijft:fxs81 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:41:
[...]
Nee, als je die koppelt via een kWh meter heb je het Energy+ niet nodig. Zonder Energy+ ben je dan na een jaar wel de data kwijt in de app en begin je weer opnieuw, met Energy+ blijft die behouden.
https://helpdesk.homewiza...er-in-energy#h_f18dc4f6aaMet de gratis HomeWizard app wordt je verbruiksgeschiedenis maximaal 12 maanden bewaard. Zodra je 13e maand ingaat, worden de gegevens van je eerste maand verwijderd.
4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery
Ik had het vervallen van de data verkeerd beschreven, excuus, het klopt wat @Vahalis zegt.Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:53:
[...]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Oh ze zullen best wel met weersverwachtingen / zon opwek data bronnen werken.Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:53:
[...]
Voor de Homewizard app voor Homey gebruik ik open-meteo met straling, bewolking dekking, etc.
Echter…..er is ook een realtime feed van de omvormer bij die direct ziet dat opwek is tov wat er verwacht wordt/werd. Die modellen zijn leuk maar gezien afgelopen dagen of zelf vandaag slaan de modellen de plank volledig mis….ja zelfs solcast zat er gisteren 8kWh te hoog geschat.
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Heb voorheen met wat andere batterijaansturingsapps gespeeld, daarmee geleerd wat ik zelf belangrijk vond en daar mijn lessen uit getrokken. En als iets niet helemaal werkt zoals verwacht, is het ook wel erg leuk om gewoon direct zelf aan de knoppen te kunnen zitten.
Ik ga er vooral vanuit dat de energie pas wat waard is als ie ook weer uit de batterij komt. Dus eerst zoeken waar je kunt ontladen (en hoeveel) en daarna daar de laaduren op plannen. Voor die laadkosten houd ik weer rekening met de salderingsruimte en de Zonneplan Zonnebonus.
Vandaag bleef de batterij daarom op stand-by, de spread was te klein met de RTE van 71,6% om winst te maken. Als ik al door m’n salderingsruimte heen was geweest had dat zomaar anders kunnen zijn.
Over afgelopen 2 weken is er zo voor €12,93 aan energie in mijn 2 PIB’s gegaan en weer voor €15,40 uitgehaald.
Kom eigenlijk al aardig ver. mcp naar home assistant en alle gegevens die nodig zijn om een leuke analyse te maken rekening houdend met:
Dynamische prijzen
Solcast pv voorspelling
Weer en wind voorspelling
Elektrische auto
Huidige situatie ivm homewizard (p1, 2 batterijen,…)
Bij elk rapport generatie vraagt hij waar waar rekening mee te houden.. (kan ik auto ‘s nachts laden of overdag etc.)
Kom eigenlijk al best ver ipv hardcoded regels te maken.
Nog wat verder uitwerken deze week en eens testen. Bedoeling is dat de mcp iedere dag een automation voor die dag beheert. Mix met hardcoded regels en situaties tijdens die dag.
Nog iemand mee bezig?
Hopelijk ben ik bij de bèta en kan ik al eens een leuke vergelijking maken met welk systeem ik het meeste aan ga hebben.
Zeker niet blond, 2025, nu aangepast.henkzelf schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:53:
[...]
9 maart 2025 dan toch zeker? Of ben ik blond?
Edit: ik zie in je voetnoot dat je er twee hebt, maar dan nog?
Maar ik heb maar 1 batterij. Waar staat dat ik er 2 heb. Ik kan da[ niet vinden. Heb het voor zover ik weet nergens staan toch?
Zo ja, dan klopt dat niet.
/f/image/D0sdJDRS1j1tCdpHvUQ5w8ru.webp?f=fotoalbum_large)
https://thuisbatterijgids...ug-in-battery-slim-laden/
[ Voor 9% gewijzigd door ChUcKiE op 02-04-2026 22:16 ]
Als RTE ineens “niet relevant” is, dan kunnen we net zo goed terug naar de gloeilampen 😄, en andere stroom slurpende apparaten om alles om te zetten naar hitte. Welke dan ook nog goedkoper zijnhanev001 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:09:
5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
RTE is afhankelijk met de laad en ontlaad stroom van de batterie en aangezien bij niemand de situatie gelijk is is de discussie hierover zinloos. Kijk maar naar de grafiek van de batterij.geert1992 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:38:
[...]
Als RTE ineens “niet relevant” is, dan kunnen we net zo goed terug naar de gloeilampen 😄, en andere stroom slurpende apparaten om alles om te zetten naar hitte. Welke dan ook nog goedkoper zijn.
Er werd gesteld dat een rte bij een vast of variabel contract niet relevant was. Maar een hogere rte, zorgt ervoor dat je minder batterij nodig hebt, en minder verliezen hebt.GL007 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:21:
[...]
RTE is afhankelijk met de laad en ontlaad stroom van de batterie en aangezien bij niemand de situatie gelijk is is de discussie hierover zinloos. Kijk maar naar de grafiek van de batterij.
5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Maar als je over de hele linie kijkt aan de lage kant. Zou dus een mooie verbetering zijn bij een v2.GL007 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:21:
[...]
RTE is afhankelijk met de laad en ontlaad stroom van de batterie en aangezien bij niemand de situatie gelijk is is de discussie hierover zinloos. Kijk maar naar de grafiek van de batterij.
Zelf haalde ik max 74% met HW als de planeten in 1 lijn stonden. Nu met een andere pib standaard 82%+ waarbij het nu over een periode van 11 maanden op 84% zit. En dit is dus altijd puur NOM geweest met een nachtverbruik van 155 watt.
Helaas meld HW nog steeds onterecht op de website dat deze pib tot 30% efficiënter is. Ook gevraagd aan HW hoe je dit wel kunt behalen. Nooit reactie gekregen helaas.
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
RTE is minder relevant in de zomer wanneer je een groot overschot aan PV hebt, kort door de bocht het maakt niet uit hoeveel je verliest want de rest is toch waardeloos.GL007 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:21:
In de winter en randen van de lente en herfst is het juist wel belangrijk: als er minder opwek is dan beschikbare batterijopslag is een lagere RTE minder kWh om in de avond en nacht te gebruiken.
Het laaste verschilt ook per gebruiker. Zonder overshot of is iemand een netto afnemer dan wordt het een ander verhaal. Persoonlijk zet ik de kWh dan liever in voor woning verbruik dan verlies. Wat ik eerder schreef, vergelijken heeft pas zin als je steeds dezelfde cases hebt. Ik gebruik de RTE meer als vergelijkingsmateriaal. Wel zie je door het topic dat er verschillen zijn per persoon maar het valt in een range. Dit is bij andere merken niet anders.hoevenpe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:09:
[...]
RTE is minder relevant in de zomer wanneer je een groot overschot aan PV hebt, kort door de bocht het maakt niet uit hoeveel je verliest want de rest is toch waardeloos.
In de winter en randen van de lente en herfst is het juist wel belangrijk: als er minder opwek is dan beschikbare batterijopslag is een lagere RTE minder kWh om in de avond en nacht te gebruiken.
Dit is vooral het goedpraten van inefficiëntie. Een lage RTE blijft gewoon een ontwerpnadeel, ook in de zomer. Elke kWh die je verliest, had je of zelf kunnen gebruiken of (met een ander contract) nog iets kunnen opleveren. Een hogere RTE loont dus altijd. En als dat niet zo is, ligt het probleem eerder bij je contract.hoevenpe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:09:
[...]
RTE is minder relevant in de zomer wanneer je een groot overschot aan PV hebt, kort door de bocht het maakt niet uit hoeveel je verliest want de rest is toch waardeloos.
Voorbeeldje van RTE van een ander merk PIB:
✅ RTE cyclus: 84.73%
📊 Gemiddelde RTE: 83.88% over 92 cycli
📥 Verbruik: 12.124 kWh
📤 Teruglevering: 10.273 kWh
🕒 Laatste keer gekalibreerd: 1
[ Voor 11% gewijzigd door geert1992 op 03-04-2026 08:37 ]
Klopt, maar bij andere merken zijn deze ranges blijkbaar een stuk hoger. Het kan dus wel, lijkt me dat HW dat ook weet en meeneemt in hun volgende versie.Devke schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:34:
Wel zie je door het topic dat er verschillen zijn per persoon maar het valt in een range. Dit is bij andere merken niet anders.
Sorry, maar dit is toch onzin... Hoe lager de RTE, hoe meer verlies van energie. Verlies = verspilling. Verspilling zorgt ervoor dat die energie ergens anders weer moet worden opgewekt. Dat speelt elke dag mee, maar in de zomer heb je er minder last van.hoevenpe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:09:
[...]
We hebben grondstoffen gebruikt om een batterij te laten maken. We hebben geen oneindige opslag van energie, het is beperkt. Dus als de RTE 72% is, het laagste in de markt lijkt het, dan is het gewoon zonde. Deze materialen zouden ergens anders beter besteed zijn.
Gecombineerd met het verkondigen dat een kleine omvormer efficiënt is, terwijl ze dat niet kunnen waarmaken en tegenovergestelde het geval lijkt te zijn.
Gevolgen:
De terugverdientijd is langer.
De hoeveelheid energie die klanten moeten inkopen op het net is groter, gezien je batterij eerder leeg is.
Ik ben echt wel tevreden in de basis met de batterij. Maar door de lage RTE zijn er veel dagen geweest waarop je niet moet gaan laden omdat het echt zonde is als je zoveel stroom verspilt. Van december t/m februari zou die eigenlijk bij iedereen zijm afgekoppeld die hem niet zelf aanstuurt, want de NOM zal een negatief effect hebben gehad op het net.
Als ik dat had geweten, had ik liever een andere gekocht. Heb me dat niet voldoende gerealiseerd toen ik hem in december kocht
Hoezo dat? Elke kWh die je overdag niet teruglevert en in de avond kunt gebruiken is er één, ook al is het maar 73% van de opgewekte PV.Utrechtduurzaam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:41:
Van december t/m februari zou die eigenlijk bij iedereen zijm afgekoppeld die hem niet zelf aanstuurt, want de NOM zal een negatief effect hebben gehad op het net.
Maaaar is dit wel alleen NOM draaien? Of een mix van NOM / net support? Dat laatste kan namelijk niet in de vorm zoals de HW PIB nu ontworpen is. Duur verkopen (vol vermogen).geert1992 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:34:
[...]
Dit is vooral het goedpraten van inefficiëntie. Een lage RTE blijft gewoon een ontwerpnadeel, ook in de zomer. Elke kWh die je verliest, had je of zelf kunnen gebruiken of (met een ander contract) nog iets kunnen opleveren. Een hogere RTE loont dus altijd. En als dat niet zo is, ligt het probleem eerder bij je contract.
Hier de RTE van een Zendure gebruiker 74.5%, zoals gisteren gepost op het Zendure topicgeert1992 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:34:
[...]
Dit is vooral het goedpraten van inefficiëntie. Een lage RTE blijft gewoon een ontwerpnadeel, ook in de zomer. Elke kWh die je verliest, had je of zelf kunnen gebruiken of (met een ander contract) nog iets kunnen opleveren. Een hogere RTE loont dus altijd. En als dat niet zo is, ligt het probleem eerder bij je contract.
Dat is met handelen, maar zie ook het voorbeeld van @gielz, het is structureel hoger.Devke schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:45:
[...]
Maaaar is dit wel alleen NOM draaien? Of een mix van NOM / net support? Dat laatste kan namelijk niet in de vorm zoals de HW PIB nu ontworpen is. Duur verkopen (vol vermogen).
Met tweaken, moet je dat hoger kunnen krijgen, zie mijn voorbeeld, en die van @gielz.wdr schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:48:
[...]
Hier de RTE van een Zendure gebruiker 74.5%, zoals gisteren gepost op het Zendure topic
[Afbeelding]
Nee, my bad.mike123 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:22:
[...]
Zeker niet blond, 2025, nu aangepast.
Maar ik heb maar 1 batterij. Waar staat dat ik er 2 heb. Ik kan da[ niet vinden. Heb het voor zover ik weet nergens staan toch?
Zo ja, dan klopt dat niet.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB
Je moet wel alles lezen. Ik heb duidelijk gezegd Na 01-01-2027 (dus na afschaffing salderen) en bij een netto terugleververgoeding van ca NUL. Is het voor iedere kWh die het net op zou gegaan als deze niet in een batterij gaat, dan is het de RTE niet relevant.geert1992 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:38:
[...]
Als RTE ineens “niet relevant” is, dan kunnen we net zo goed terug naar de gloeilampen 😄, en andere stroom slurpende apparaten om alles om te zetten naar hitte. Welke dan ook nog goedkoper zijn.
Ik benader het van uit het oogpunt van kosten en besparing daarvan.
Mijn benadering is te vergelijken met het afknijpen van een zonnepanelen omvormer om te voorkomen dat je naar het net gaat terugleveren.
Dank voor de aanvulling. Mooie resultaten. Doe ze je niet na (nog), ook van @gielz nog niet. 😜.geert1992 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:54:
[...]
Dat is met handelen, maar zie ook het voorbeeld van @gielz, het is structureel hoger.
Ik blijf de HW-PIB wel een leuk product vinden. Slim Laden wat er nu aankomt. Erg benieuwd naar de techniek en resultaten.
[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 03-04-2026 09:09 ]
Je zegt eigenlijk: ‘het is toch gratis, dus verliezen maakt niet uit’. Dat is precies hetzelfde als je omvormer afknijpen, alleen dan intern in je batterij.hanev001 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:02:
[...]
Je moet wel alles lezen. Ik heb duidelijk gezegd Na 01-01-2027 (dus na afschaffing salderen) en bij een netto terugleververgoeding van ca NUL. Is het voor iedere kWh die het net op zou gegaan als deze niet in een batterij gaat, dan is het de RTE niet relevant.
Ik benader het van uit het oogpunt van kosten en besparing daarvan.
Mijn benadering is te vergelijken met het afknijpen van een zonnepanelen omvormer om te voorkomen dat je naar het net gaat terugleveren.
Ook na 2027 blijft elke KWH die je verliest gewoon een gemiste kans: of voor eigen gebruik, of voor flexibiliteit met een ander contract. Dat een vergoeding ~0 is, betekent niet dat de energie zelf ineens waardeloos is.
Kort door de bocht: een slechte RTE blijft gewoon een inefficiënt systeem. Je hebt er alleen een verhaal omheen gebouwd waarin dat oké voelt.
Vind hem anders erg goed op weg! Uiteindelijk scheelt het niet zo veel;).Devke schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:03:
[...]
Dank voor de aanvulling. Mooie resultaten. Doe ze je niet na (nog), ook van @gielz nog niet. 😜.
Als jij 1 omvormer verkoopt, gaat je RTE ook drastisch omhoog.
Dat gezegd hebbende: het huidige model is 2,5 jaar geleden ontworpen en hardwarematig amper veranderd, de RTE significant lager, form factor groter, firmware updates langzamer en vooral de prijs per kWh inmiddels schrikbarend veel hoger dan de snel innoverende concurrentie.
Sessy en HW waren de eersten en in 2024 een revolutie, nu moeten ze imo mee om relevant te blijven. Vooral die prijs per kWh moet fors omlaag.
Je betaalt voor gouden eieren, maar krijgt uiteindelijk een paaseitje in goudkleurige folie.hoevenpe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:10:
Ik snap de weerstand waar iedereen in schiet niet: de HW PiB heeft de potentie van een kip met gouden eieren als volgend jaar salderen definitief stopt. Dat gun ik ze van harte, ben fan van het hun hele ecosysteem en NOM lijkt out-of-the-box precies te doen wat een brede doelgroep nodig heeft.
Dat gezegd hebbende: het huidige model is 2,5 jaar geleden ontworpen en hardwarematig amper veranderd, de RTE significant lager, form factor groter, firmware updates langzamer en vooral de prijs per kWh inmiddels schrikbarend veel hoger dan de snel innoverende concurrentie.
Sessy en HW waren de eersten en in 2024 een revolutie, nu moeten ze imo mee om relevant te blijven. Vooral die prijs per kWh moet fors omlaag.
Ik snap het lage voltage niet, anders dan dat het waarschijnlijk goedkoper is om te produceren. Met als gevolg een belabberde RTE.
[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 03-04-2026 09:15 ]
In 2024 was het echt innovatief en daarmee de prijs reëel, ik verwacht volgend jaar Pasen en nieuwe versie die zich kan meten met de concurrentie.geert1992 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:13:
Je betaalt voor gouden eieren, maar krijgt uiteindelijk een paaseitje in goudkleurige folie.
Dan is het gouden eieren zoeken voor de directie van HW...
In 2024 had ik een (plugin)batterij besteld, die een efficiëntie had van 83,5procent.hoevenpe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:16:
[...]
In 2024 was het echt innovatief en daarmee de prijs reëel, ik verwacht volgend jaar Pasen en nieuwe versie die zich kan meten met de concurrentie.
Dan is het gouden eieren zoeken voor de directie van HW...
Overigens was daar ook een noodstroom oplossing voor te koop, en had het de mogelijkheid om zonnepanelen direct er op aan te sluiten.
[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 03-04-2026 09:18 ]
Het is duidelijk dat we van mening verschillen over het belang van RTE. Dat onderstreept eigenlijk het punt van de eerdere post die ik daarover heb geschreven namelijk dat het vergelijken van RTE niet veel zin heeft aangezien de benadering en waarde die daar aan wordt toegekend voor iedereen anders kan zijn.geert1992 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:06:
[...]
Je zegt eigenlijk: ‘het is toch gratis, dus verliezen maakt niet uit’. Dat is precies hetzelfde als je omvormer afknijpen, alleen dan intern in je batterij.
Ook na 2027 blijft elke KWH die je verliest gewoon een gemiste kans: of voor eigen gebruik, of voor flexibiliteit met een ander contract. Dat een vergoeding ~0 is, betekent niet dat de energie zelf ineens waardeloos is.
Kort door de bocht: een slechte RTE blijft gewoon een inefficiënt systeem. Je hebt er alleen een verhaal omheen gebouwd waarin dat oké voelt.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
:strip_exif()/f/image/Tslg8h0Uzvbx4EMuwqXW2nRy.jpg?f=fotoalbum_large)