• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-04 15:43
Devke schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:02:
[...]

Ik heb dit bij mijn vader ook gezien. Hij had een wifi netwerk (<wifinaam2.4>) genoemd. Ik ben aan het zoeken geweest maar dat bleek geen 2.4 te zijn. Alleen de naam. Ik heb het goede netwerk gepakt. P1 een x opnieuw gekoppeld. Batterij die niet wilde ook gepakt en toen ging het wel goed. Daarvoor eerst alles uit de app gegooid. Nu zeg ik niet dat jij het verkeerde netwerk kiest maar een naam met 2.4 zette mij op het verkeerde been. Goed checken of p1 en batterijen wel op hetzelfde en echte 2.4 netwerk zitten.
misschien overbodig, maar NOOIT iets van puntjes (.) in een SSID of wifinetwerk naam gebruiken. Ook geen spaties of andere byzondere tekens. Soms word het wel door een AP of Wifirouter geaccepteerd, maar veel producten en software hebben er juist moeite mee. NOOIT doen, voorkomt veel mogelijk gedoe of ellende in zoeken naar de oorzaak van raar gedrag van devices of software.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-04 16:37
Ik heb een vraagje ivm het gedrag van de batterij waar ze als ze helemaal leeg is een tijdje oplaadt met 800w.

Ik heb al heel regelmatig gehad dat de batterij de nacht nét niet haalt en dan met 800w begint te laden in onze ochtendpiek. En heel dikwijls is er een uurtje later stralende zon.

Ook heb ik al gehad dat de auto snachts stopt met laden (energysocket slaat uit als de capaciteitstarief piek dreigt overschreden te worden) omdat de batterij ineens met 800w begint te laden.

Is er een reden waarom HomeWizard dit laden niet overdag doet? Of wacht tot een moment waarop er minder "belasting" is in huis?

Want met deze zonnige dagen zit ik met een enorm surplus van zonnestroom en dan is het lullig dat mijn "perfecte dag" verpest wordt door dat piekje van 800w net voor zonsopgang ^^

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:48
RaVenXeoN schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:31:
Ik heb een vraagje ivm het gedrag van de batterij waar ze als ze helemaal leeg is een tijdje oplaadt met 800w.

Ik heb al heel regelmatig gehad dat de batterij de nacht nét niet haalt en dan met 800w begint te laden in onze ochtendpiek. En heel dikwijls is er een uurtje later stralende zon.

Ook heb ik al gehad dat de auto snachts stopt met laden (energysocket slaat uit als de capaciteitstarief piek dreigt overschreden te worden) omdat de batterij ineens met 800w begint te laden.

Is er een reden waarom HomeWizard dit laden niet overdag doet? Of wacht tot een moment waarop er minder "belasting" is in huis?

Want met deze zonnige dagen zit ik met een enorm surplus van zonnestroom en dan is het lullig dat mijn "perfecte dag" verpest wordt door dat piekje van 800w net voor zonsopgang ^^
Dit is de SOC correctie. Vind plaats als het BMS vaststeld dat de cel lading beneden een minimum veilige waarde komt. Dan gaat de batterij eerst een poosje op laag vermogen laden en tegen het einde met 800W voor een totaal van ca 250Wh. Dit is nodig om te voorkomen dat de cellen defect raken.
Dit gebeurd volkomen random omdat het afhangt van hoeveel en hoe vaak de batterij in de afgelopen dagen actief is geweest.
RaVenXeoN schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:31:

In aanvulling op @hanev001. Dit heet SoC drift. Al zou je dit willen uitstellen (of je dat moet willen is de vraag) naar een moment dat de opwek voldoende is dan kan dat niet. Dit proces begint en stopt vanzelf. Dat kun je niet beïnvloeden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Met deze zonnige dagen begint het toch te kriebelen om een 2de accu aan te schaffen.

Ik heb 1530wp aan panelen liggen en gister 3,6 kWh terug geleverd, dat is dus precies die tweede accu vol.
Vanmorgen, dat de zon opkwam zat er nog 5% in de accu, dus met één red ik het wel de nacht door.
Er is net geen kWh verbruikt over de dag gisteren, dat zijn de momenten dat er boven de 800 watt verbruikt wordt (koken e.d.).

Heb één groep waar wel wat verbruikers opzitten, maar dat zijn wat wandlampen en de CV-ketel dus daar zouden ze beide wel opkunnen lijkt me en dat je dan 1600 Watt verbruik afdekt.

Financieel zal het wel niet uit kunnen, maar toch kriebelt het om er nog een te bestellen :)

Hebben jullie nog een ander goed argument om het niet te doen?
hjs schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:13:
Met deze zonnige dagen begint het toch te kriebelen om een 2de accu aan te schaffen.

Ik heb 1530wp aan panelen liggen en gister 3,6 kWh terug geleverd, dat is dus precies die tweede accu vol.
Vanmorgen, dat de zon opkwam zat er nog 5% in de accu, dus met één red ik het wel de nacht door.
Er is net geen kWh verbruikt over de dag gisteren, dat zijn de momenten dat er boven de 800 watt verbruikt wordt (koken e.d.).

Heb één groep waar wel wat verbruikers opzitten, maar dat zijn wat wandlampen en de CV-ketel dus daar zouden ze beide wel opkunnen lijkt me en dat je dan 1600 Watt verbruik afdekt.

Financieel zal het wel niet uit kunnen, maar toch kriebelt het om er nog een te bestellen :)

Je had nog 5% over vanmorgen. Dat gaat de komende maanden natuurlijk meer worden. De avonden worden langer en de nachten dus korter. Natuurlijk is die 5% nu een 1e zwaluw. Als dit herhaaldelijk voorkomt of meer is dan heb je imo geen extra capaciteit nodig. Die 2 batterij komt dan wellicht wel vol, maar ook leeg? Probeer onbenutte capaciteit te voorkomen. Al snap ik die kriebels heel goed. 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:51
Devke schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:17:
[...]
Die komt dan wellicht wel vol, maar ook leeg? Probeer onbenutte capaciteit te voorkomen. Al snap ik die kriebels heel goed. 😜
Oh zo belangrijk advies !! _/-\o_

• hjs
  • Niet online

hjs

Devke schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:17:
[...] Probeer onbenutte capaciteit te voorkomen. Al snap ik die kriebels heel goed. 😜
Ja maar

Als ik naar mei vorig jaar keek bijvoorbeeld heb ik toch iedere dag een paar honderd Watt verbruikt door de piekmomenten (koken, wassen). Zo haal ik geen nul op de meter ;)

Maar inderdaad, die 500Watt gaan wel heel duur zijn als ik daarvoor een tweede accu koop.

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-04 16:37
En je moet ook beseffen dat het niet is omdat je 3kWh geinjecteerd hebt, dat je die ook in de 2e accu had gekregen. Hij laadt namelijk maar met maximum 800w...

Dus als die 3kWh op een zonnige voormiddag voorkwam in de vorm van 2u 1.5kW overschot, dan heb je nog steeds injectie en is de 2e batterij niet vol :-)

Maar hier kriebelt het ook hoor :P Al is het maar om nog wat meer gratis met de airco te verwarmen savonds

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:38
RaVenXeoN schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:12:
En je moet ook beseffen dat het niet is omdat je 3kWh geinjecteerd hebt, dat je die ook in de 2e accu had gekregen. Hij laadt namelijk maar met maximum 800w...

Dus als die 3kWh op een zonnige voormiddag voorkwam in de vorm van 2u 1.5kW overschot, dan heb je nog steeds injectie en is de 2e batterij niet vol :-)

Maar hier kriebelt het ook hoor :P Al is het maar om nog wat meer gratis met de airco te verwarmen savonds
Hier ook het zelfde probleem 1 is te weinig en twee te veel voor de NOM gedurende de, voor mij, 8 productie maanden.
De wintermaanden wordt zo wie zo niks met een lucht verwarming.
De tweede accu wordt dan ook een duur speelgoed voor 1200 Euro, welke vaak nutteloos aanwezig is.
Denk dat het tijd wordt voor een HW+ accu met 3.7 kWh :) voor een klein meerprijsje. (wel klein ;) )
Tevens heb je dan door de degradatie van de accu over een aantal jaren nog wat extra over.

Zit nu echt te kijken naar een modulair systeem aangezien de losse accupack vaak duidelijk goedkoper is.

Ross

• hjs
  • Niet online

hjs

[b]RaVenXeoN in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"RaVenXeoN schre
Dat probleem heb ik niet, er ligt maar 1530Wp op het dak >:)
Nieuwe Beta versie firmware P1 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJQzmD0ODX30aQOThrWiiz8l0IU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yeSZp7vW5sbiF9cX3Dbipzkz.jpg?f=fotoalbum_large

TS aangepast.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 04-03-2026 17:41 ]

• Holvoetn
Kleine opmerking: na update staat er 6.0305 te zien, niet 6.305.

• Meneer Harry
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-03 18:05
Hallo ik heb de HomeWizard Plug-in Battery, in eerste instantie als uitprobeersel gekocht.
Misschien waren mijn verwachtingen te groot. Nu tijdens de winterperiode doet de battery alleen maar energie gebruiken ipv leveren. Dat is mijn grootste frustratie en ik hoop dat ze snel met een update komen dan je zelfstandig kan zeggen om in de daluren de energie op te slaan en deze in de piekuren weer te leveren, dan levert het wel iets op. Tijdens de zonuren wordt er natuurlijk geladen en 's avond geleverd, maar die energie is snel op. De batterij is niet geschikt om veel op te vangen/leveren is mijn ervaring. Dus temper je verwachtingen. WIl je hem toch aanschaffen doe het niet in de wintermaanden. Verder is het een leuk product en met de app zie je leuke statistieken.
Holvoetn schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:43:
Kleine opmerking: na update staat er 6.0305 te zien, niet 6.305.
Foutje dan in de release notes wellicht. Zal het melden in het beta kanaal.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-04 11:58

DJ

Meneer Harry schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:48:
Hallo ik heb de HomeWizard Plug-in Battery, in eerste instantie als uitprobeersel gekocht.
Misschien waren mijn verwachtingen te groot. Nu tijdens de winterperiode doet de battery alleen maar energie gebruiken ipv leveren. Dat is mijn grootste frustratie en ik hoop dat ze snel met een update komen dan je zelfstandig kan zeggen om in de daluren de energie op te slaan en deze in de piekuren weer te leveren, dan levert het wel iets op. Tijdens de zonuren wordt er natuurlijk geladen en 's avond geleverd, maar die energie is snel op. De batterij is niet geschikt om veel op te vangen/leveren is mijn ervaring. Dus temper je verwachtingen. WIl je hem toch aanschaffen doe het niet in de wintermaanden. Verder is het een leuk product en met de app zie je leuke statistieken.
Ik snap je frustratie, maar hier zijn we Tweakers en de meeste kunnen wel een stapje zetten in de Home Assistant of Homey wereld. Als je dat doet, dan is wat jij wil al lang mogelijk. Zie de TS en de verschillende posts van Devke en Gielz bijvoorbeeld.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:38
Meneer Harry schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:48:
Dat gaat ook komen, dat heeft HomeWizard al aangegeven.

Meerdere van ons hebben dit al zelf gebouwd met hulp van @gielz en @Devke.

Voor Home Assistant

Code: https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA/blob/main/README.md

Voor Homey:

Even zoeken op de maker @Tebbie.

Voorbeeld van Home Assistant:

Nu lekker verdienen met deze spread en een dynamisch contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmxY4apJ9A8TrLTVRVpYnenCqWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnQ6o3RbVh5EFvj22I5rPZyC.jpg?f=fotoalbum_large

State of Charge

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVKu5qjBADe3Xxsq2H_rtB33Md4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyQdePMni0A73NhUUW8BEBYM.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik vandaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKzLFgyLVJx3waZd1KEKqRN5VyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xouhEjptEoPWKsV2PSPJeu8.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:05
hjs schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:13:

Ik zou dat niet doen.
Ik heb totaal 17kwh aan accu’s.
Vanmorgen om 11.15 was alles weer vol, daarnaast nog 26kwh terug geleverd.
Oja gekookt , warm water gemaakt door de warmtepomp, auto op pv stukje bij geladen.
Dus had zomaar 30kwh aan accu’s bij kunnen plaatsen.
Maar in de winterdag staan ze voornamelijk leeg of gedeeltelijk opgeladen al heb ik wel dagen gehad de zonnige dan dat alles weer vol was maar met 30kwh erbij heb ik er niks aan.
Kan nu makkelijk de nacht doorkomen met de warmtepomp de hele nacht laten draaien alles vanuit de accu en daar moet je naar kijken.

• ytsmabeer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:07
Net accu nummer 3 besteld, dan kunnen we in de ochtend de infrarood panelen in hun geheel dekken. En leveren we weer minder terug.
Lever nu telkens nog 900 watt terug terwijl de accu's voluit laden.

Solaredge 8x 420 en 6 x 275, 3 x homewizard accu's 8,1kwh, home assistant aansturing,

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:04
Knap dat een aantal hier met 1 of 2 PiB's nu al NOM (Nul op de Meter) hebben. Mij lukt dat niet met 3 PiBs. Ze zijn nu rond 13:00 vol, beginnen rond 17:00 met ontladen (unlocked) en zijn tussen 00:00 en 02:00 al weer leeg. We stoken op hout, koken op gas. Vaatwasser/Wasmachine/Droger zo veel mogelijk overdag aan.
Toch maar eens gaan zoeken naar de verbruikers, en misschien toch een vierde PiB erbij.

[ Voor 5% gewijzigd door Kalipeen op 04-03-2026 20:56 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:22

DarkSide

theres no place like ::1

zelf sinds vandaag wel een 2e pib.
Ja de zonnige dagen zien er heel rooskleurig uit.
Maar ik weet dat ik met 1 pib om 18:00 kan thuiskomen en TV kan kijken tot even na 22:00u.
En dat wordt minder als de airco aan moet bv. Of als de PS5 of Computer aan gaat.

Maar ik kom de nacht nog niet door.
Voor nu dus een 2e gehaald. Waarmee ik nog wat later de avond redt. En de nacht wel doorkom.
En nog even de kamer kan verwarmen met de airco in de ochtend.

Een derde kan ik wel vullen. Maar ben nog niet overtuigd dat ik die ook leeg krijg.
Tenzij ik meer thuis werk en meer ga verbruiken. Door bv vaker te wassen. Maar wasmachine extra aanzetten om maar de accu leeg te krijgen lijkt me niet de bedoeling.

Nu gewoon data verzamelen of een 3e echt nut heeft.
Maar voorlopig denk ik dit jaar het lekker bij 2 te houden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:28

ChUcKiE

Dus........

Het probleem is ook dat het omslagpunt zoveel afhangt van de zonneopbrengst, wanneer je het omslagpunt bereikt, hoeveel dagen je verwacht dat je daaroverheen blijft. Is dat al in april dan gaat het er vaker overheen dan dat je er pas medio juni voor het eerst overheen gaat. Daarnaast is elk jaar het aantal uren per maand anders…..
Het blijft echt een lastige puzzel als je er vooral financieel naar kijkt….

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• DarkSide

DarkSide

Financieel of ROI ben ik zelf niet echt mee bezig.
Er zijn genoeg verkeerde en te rooskleurige berekeningen. Daar ben ik me van bewust.

Vind het ook gewoon leuk om met home automation te spelen.
En toch ook om te kijken wat ik zelf kan opwekken en gebruiken. (zeg maar het feit dat ik dit nu "gratis" type)
Doel was niet direct "slapend rijk" te worden. Mijn grootste winst zit hem dat ik bijna geen gas meer verbruik.

Mijn data zegt dat ik gemiddeld zo'n 195 a 203 dagen meer dan 7kw opwek.
Met wat inefficiencies etc ga ik er vanuit dat ik dus 180dagen heb waar 2 batterijen gevuld kunnen worden.
En met ongeveer 250 dagen die meer dan 4kw opwekken moet dat lukken om 1 batterij te vullen.

Het scheelt wel dat ik op mijn werk een budget heb voor duurzame projecten en ik dus ongeveer per batterij 400,- terugkrijg.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• DarkSide

DarkSide

Upd
na 1 dagje met 2 PiB's

Gisteren thuis gewerkt en beide batterijen waren vol rond 12:30 en 12:40.
Moest daarna nog naar kantoor. En kwam om 18:00 thuis.
Dan dus de hele avond weer TV kunnen kijken en "bezig" zijn op de accu's.

Hele nacht door gekomen en in de ochtend gaat de airco nog aan om de woonkamer te verwarmen.
Deze start 90 min voor de wekker gaat.
Kwam dus vanochtend beneden in een warme woonkamer en een totaal verbruik van 400W.
waarschijnlijk wat Piek belasting met starten van de airco. Waar ik normaal toch wel 2 a 2,5KW heb verbruikt.

Uurtje later vertrokken naar werk en de airco uitgezet. En dan nog ongeveer 2% a 3% in beide batterijen over.
Zag dat rond 7:45 de accu's op inactief stonden.
Maar de eerste nu al weer aan het laden is.

Vlugge conclusie is dat voor mij 2 PiB "perfect" is.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-04 10:47

Wailing_Banshee

You're Next

DarkSide schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:24:
Upd
na 1 dagje met 2 PiB's

Gisteren thuis gewerkt en beide batterijen waren vol rond 12:30 en 12:40.
Moest daarna nog naar kantoor. En kwam om 18:00 thuis.
Dan dus de hele avond weer TV kunnen kijken en "bezig" zijn op de accu's.

Hele nacht door gekomen en in de ochtend gaat de airco nog aan om de woonkamer te verwarmen.
Deze start 90 min voor de wekker gaat.
Kwam dus vanochtend beneden in een warme woonkamer en een totaal verbruik van 400W.
waarschijnlijk wat Piek belasting met starten van de airco. Waar ik normaal toch wel 2 a 2,5KW heb verbruikt.

Uurtje later vertrokken naar werk en de airco uitgezet. En dan nog ongeveer 2% a 3% in beide batterijen over.
Zag dat rond 7:45 de accu's op inactief stonden.
Maar de eerste nu al weer aan het laden is.

Vlugge conclusie is dat voor mij 2 PiB "perfect" is.
Ik heb ook eens gekeken.

2 batterijen:
Maandag: batterij is om 14:30 vol, om 17:15 komt er niet meer genoeg uit de panelen om ons verbruik af te dekken (oven ging rond die tijd aan, koken gaat op gas) dus de batterij begint aangesproken te worden. Die avond niet gedaan wat ik normaal gesproken doe: mijn game pc aan zetten (die van m'n partner stond wel aan, maar die gebruikte hem niet zwaar). Om 4:30 waren ze leeg.
Dinsdag: batterij begint om 9:15 weer met laden (kantoordag, anders was het waarschijnlijk een half uur later ofzo geweest). Om 14:20 zijn ze weer vol. Om 17:10 worden ze weer aangesproken. Deze dag ben ik wel weer achter mijn pc gaan zitten met redelijk zwaar gebruik. Om 3:10 waren ze weer leeg.
Woensdag: batterij begint om 9:30 weer met laden. Om 16:55 worden weer aangesproken. Om 00:15 waren ze leeg.

Alle drie de dagen zijn gemiddelde dagen voor ons. Maandag is een dag dat we bijv. tv kijken i.p.v. gamen. Dinsdag is een gemiddelde game dag (waarbij wel nu mij partner een ouder spel speelt, die nauwelijks iets van z'n GPU vraagt :P). Woensdag was een dag waarop we veel gekookt hebben, de oven heeft aan gestaan om een cake te bakken, de slowcooker stond ook aan om een kip te bereiden en 's nachts om de kippenbouillon te maken. Een ding is zeker, zelfs met een (voor ons) laag verbruik komen we nu zo'n 6 uur te kort :D

Ik ben wel benieuwd wat de zomertijd gaat betekenen. De zonduur is misschien wel even lang (in ieder geval als je rond de 29e kunt vergelijken, hopen dat het dan ook even mooi weer is!), en de zon komt later op de panelen, maar hij gaat ook later van de panelen (wij liggen ZWZW, oftewel Zuidwest ten westen) dus het avondverbruik (waar ons zwaartepunt ligt, aangezien wij beiden overdag werken) is dan langer afgedekt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:51

fxs81

Julianadorp

Hier ook 2 pibs, red de nacht soms wel, soms niet. Hier gaat nu nog iedere avond automatisch de electrische verwarming aan in de badkamer zodat de handoeken lekker kunnen drogen, in de ochtend gaat deze een uurtje aan om het aangenaam te maken. Binnenkort kan dat uitgezet worden als het warmer word dus dat scheelt al wel. Verder verwarm ik hoofdzakelijk elektrisch, beneden met airco en boven met convector kachels.
Maandag om 15:30 vol en om 05:00 uur leeg.
Dinsdag om 14:00 95% (net niet vol gekregen) en om 01:00 uur leeg.
Gisteren om 14:00 vol en vanochtend om 07:00 uur leeg.
Als het nog iets beter weer word dan red ik de nacht meestal net aan dus 2 pibs is voor mij de "Sweetspot".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpZbtbU6SdL_-r_VHzG1jA6LwYI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oIFJDFxF2d7htBTwvEoHPypa.png?f=user_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

fxs81 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:30:
Hier ook 2 pibs, red de nacht soms wel, soms niet. Hier gaat nu nog iedere avond automatisch de electrische verwarming aan in de badkamer zodat de handoeken lekker kunnen drogen, in de ochtend gaat deze een uurtje aan om het aangenaam te maken. Binnenkort kan dat uitgezet worden als het warmer word dus dat scheelt al wel. Verder verwarm ik hoofdzakelijk elektrisch, beneden met airco en boven met convector kachels.
Maandag om 15:30 vol en om 05:00 uur leeg.
Dinsdag om 14:00 95% (net niet vol gekregen) en om 01:00 uur leeg.
Gisteren om 14:00 vol en vanochtend om 07:00 uur leeg.
Als het nog iets beter weer word dan red ik de nacht meestal net aan dus 2 pibs is voor mij de "Sweetspot".

[Afbeelding]
Je moet natuurlijk ook kijken wanneer ze weer gevuld worden (als dat bijv. pas om 12 uur begint dan heb je alsnog 5 uur waarin je mogelijk stroom van het net haalt).

Ik wil sowieso eerst data voor een jaar hebben voordat er mogelijk een 3e unit komt, maar mijn gevoel zegt dat voor ons een derde unit de moeite waard is.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:18
Wat mij opvalt is dat iedereen vast veel stroom verbruikt ‘s nachts. Ik doe gemiddeld 115 Watt dus kom gemakkelijk met 30% van 2 pibs de nacht door. Wat is bij jullie het stroomverbruik eigenlijk? Ps we gaan de goede kant op, verwarming kan bijna uit ik ben van het gas af. En verwarm met airco’s infrarood en convectorkachels. Die laatste zijn reserve, gebruik ik dus niet. Ik ben benieuwd.

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Wailing_Banshee schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:57:
[...]

Je moet natuurlijk ook kijken wanneer ze weer gevuld worden (als dat bijv. pas om 12 uur begint dan heb je alsnog 5 uur waarin je mogelijk stroom van het net haalt).

Ik wil sowieso eerst data voor een jaar hebben voordat er mogelijk een 3e unit komt, maar mijn gevoel zegt dat voor ons een derde unit de moeite waard is.
Ja klopt, hier zit ik vol op het zuiden met de panelen dus het laden begint vroeg, hier afgelopen week steeds zo rond 08:15 uur. De 1e pib staat er sind april en de 2e sinds juni dus in juli weet ik wat het afgelopen jaar precies gedaan heeft. Maar zoals ik het nu inschat komt er geen 3e bij, wellicht word dat anders als er een WPB komt om de cv ketel te vervangen maar die staat nog niet op de korte termijn planning.

[ Voor 7% gewijzigd door fxs81 op 05-03-2026 10:19 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

matje70 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:12:
Wat mij opvalt is dat iedereen vast veel stroom verbruikt ‘s nachts. Ik doe gemiddeld 115 Watt dus kom gemakkelijk met 30% van 2 pibs de nacht door. Wat is bij jullie het stroomverbruik eigenlijk? Ps we gaan de goede kant op, verwarming kan bijna uit ik ben van het gas af. En verwarm met airco’s infrarood en convectorkachels. Die laatste zijn reserve, gebruik ik dus niet. Ik ben benieuwd.
Het is juist niet 's nachts, maar vooral 's avonds, dus de tijd na het werk tot naar bed gaan. Als ik naar dinsdag kijk, was ons verbruik 800W+ (we hebben de batterijen niet gekoppeld, dus ontladen gaat met max 800W). Dus tegen de tijd dat we naar bed gingen was hij gezakt van 100% naar 30% (17:10 tot 22:00). En dan moet hij nog een kleine 12 uur voordat de zon eindelijk weer hoog genoeg op de panelen komt en er weer opgeladen kan worden.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:03
matje70 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:12:
Ik heb een homelab (100 TB+ opslag, VM's en Dockers) en een uitgebreid netwerk wat bij elkaar al minimaal 225 Watt continu gebruikt. Een nachtje slurpt dan al gauw 2 kWh weg, oftewel de inhoud van 1 PiB zo'n beetje

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Bij een van mijn batterijen gaat iets niet helemaal goed:
Hoe kan ik eventuele E-codes herleiden? Van de LED's knipperen er twee met een gelige kleur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBRic7OTFETHq5Deg2XOHd33kXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJAKD0ITmY6eTwVdt6DuCaRk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqF_-kSXWoRj1PERLoMrZUGdITQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSkaZqASToihUH5JqpBJA7mF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door ChUcKiE op 05-03-2026 11:05 ]

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04 10:34

joeri1

Cloud Engineer

ChUcKiE schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:05:
Bij een van mijn batterijen gaat iets niet helemaal goed:
Hoe kan ik eventuele E-codes herleiden? Van de LED's knipperen er twee met een gelige kleur.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de PiB al een keer opnieuw opgestart?

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

ja dat al wel, maar nog niet de stekker 45 minuten uit het stopcontact gehaald, dat zal ik zo eerst maar eens doen.

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-04 23:17
Kalipeen schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:54:
Knap dat een aantal hier met 1 of 2 PiB's nu al NOM (Nul op de Meter) hebben. Mij lukt dat niet met 3 PiBs. Ze zijn nu rond 13:00 vol, beginnen rond 17:00 met ontladen (unlocked) en zijn tussen 00:00 en 02:00 al weer leeg. We stoken op hout, koken op gas. Vaatwasser/Wasmachine/Droger zo veel mogelijk overdag aan.
Toch maar eens gaan zoeken naar de verbruikers, en misschien toch een vierde PiB erbij.
Bij mij is het verbruik 's nachts zo'n 175W als alle niet permanente dingen uitstaan. Daarvoor in de avond veel meer, door de TV, quooker, game laptop en soms ovengebruik voor het avondeten. Met deze eerste zonnige dagen lukt het hier nu al bijna om de nacht door te komen met twee batterijen. Dat zal met de langere dagen binnenkort veel vaker lukken. Vorige zomer met één batterij lukte het praktisch nooit.

Afgelopen tijd ook wat extra stroomverbruikers gemeten, en vooral de quooker viel me tegen. Die verbruikt best veel, 45 kWh per maand. En dan vaak in snelle en/of hoge bursts, waardoor de batterij er minder aan kan bijdragen dan ik zou wensen.

Anyway, inderdaad slim om te bekijken welke grootverbruikers je in de nacht hebt, en of deze echt nuttig zijn. Mijn werk-laptop met dockingstation en grote monitor gaan helemaal uit na een werkdag bijvoorbeeld, sinds ik zag dat die anders permanent 50 watt trekken.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

ChUcKiE schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:40:
ja dat al wel, maar nog niet de stekker 45 minuten uit het stopcontact gehaald, dat zal ik zo eerst maar eens doen.
Probeer eens om hem handmatig te laten laden, als hij dat wel doet dan na een minuut of 5 weer op NoM zetten.

@matje70 hier zit ik normaal gesproken in de nacht zo rond de 150 Watt als iedereen op bed ligt, hier verbruiken we het meest in de avond rond etenstijd (koken meestal electrisch of op de bbq), dat kan nu nog niet worden afgevangen door de panelen maar dat duurt niet lang meer, zonnetje schijnt iedere dag weer iets langer. Verder overdag zoveel mogelijk grootverbruikers aan en dan springt de pib ook nog wel eens bij.

[ Voor 38% gewijzigd door fxs81 op 05-03-2026 12:36 ]

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03 10:43
winwiz schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:04:
[...]

Ik heb een homelab (100 TB+ opslag, VM's en Dockers) en een uitgebreid netwerk wat bij elkaar al minimaal 225 Watt continu gebruikt. Een nachtje slurpt dan al gauw 2 kWh weg, oftewel de inhoud van 1 PiB zo'n beetje
Vanochtend van 12 uur to de zon opkomt zat ik al op 11kWh. Servers, netwerk, warmtepomp, boiler op warmtepomp, vijverpomp. Met mijn 2 batterijen kom ik eigenlijk niet echt ver zeker ook omdat ik om 6 uur ook nog eens elektrisch kook en om 2 uur de boiler weer gaat opwarmen.

Gisteren van 10 tot 6 wel nul op meter gehad. In de zomer kan ik hem ook wel voller krijgen dus kan ik er langer mee doen. Het doel is ook om nog extra panelen erbij te leggen.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ondertussen contact gehad met de helpdesk via chat. Ze nemen binnenkort contact op per email.

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-04 15:57

HE1

huh, als ik in de HW shop kijk zie ik de pib helemaal niet meer ?

• hanev001
HE1 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:49:
Ik weet niet maar je kijkt maar hij staat daar gewoon.

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04 10:34

joeri1

Cloud Engineer

HE1 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:49:
Mogelijk zit je in een verkeerde regio, de PiB kan alleen gekocht worden door Nederlandse of Belgische consumenten.

• TwilightMalaise
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:51
ChUcKiE schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:58:
Ondertussen contact gehad met de helpdesk via chat. Ze nemen binnenkort contact op per email.
Dan wens ik je alvast veel sterkte. Als je geluk hebt reageren ze binnen een dag, reageer jij daar weer op dan is de reactie meestal weer een dag later, ook al reageer jijzelf binnen een paar minuten. Ik ben nu al twee weken bezig om mijn defecte PiB omgeruild te krijgen en daar lijkt nu eindelijk schot in te zitten, maar het blijft maar continu afwachten. En als mijn eerste bericht (via die vervelende Online bot) gewoon was gelezen had ik nu al een andere gehad.
Maar goed, ik ga weer in afwachtmodus en hoop dan volgende week ook eindelijk aan de gang te kunnen gaan :|

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-04 15:57

HE1

hanev001 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:51:
[...]

Ik weet niet maar je kijkt maar hij staat daar gewoon.
ja nu zie ik hem weer, hij was toch even echt weg, heb refresh /incognito gedaan en zag hem helemaal niet meer in de shop tijdelijk, zowel niet als foto, alsook onderin het lijstje met producten niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door HE1 op 05-03-2026 17:15 ]

• Onnooooo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:29
Hier de kogel door de kerk en een tweede gekocht. De opdrachtverwerking en verzending gaat een stuk sneller dan vorig jaar.
Voor het geld hoef ik het geloof ik niet te doen, maar ik krijg meer e-vraag door een in september jl geplaatste warmtepomp.

Een vraag van deze fietsenmaker aan een elektronenridder:

Ik heb op zolder een groep voor een droger (800W) en een groep voor de wasmachine (max 2100W). Die beiden op een andere fase zitten Nu zit mijn PIB op een dubbele wcd samen met de warmtepompdroger.

Wat kan ik nu het beste doen:
1 beide PIB's op 1 groep op een dubbele wad of
2 een PIB bij droger en een PIB bij wasmachine?

Of maakt dat met 1600W allemaal niet zoveel uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Onnooooo op 05-03-2026 17:30 . Reden: typefout ]

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:45
Onnooooo schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:29:
Hier de kogel door de kerk en een tweede gekocht. De opdrachtverwerking en verzending gaat een stuk sneller dan vorig jaar.
Voor het geld hoef ik het geloof ik niet te doen, maar ik krijg meer e-vraag door een in september jl geplaatste warmtepomp.

Een vraag van deze fietsenmaker aan een elektronenridder:

Ik heb op zolder een groep voor een droger (800W) en een groep voor de wasmachine (max 2100W). Die beiden op een andere fase zitten Nu zit mijn PIB op een dubbele wcd samen met de warmtepompdroger.

Wat kan ik nu het beste doen:
1 beide PIB's op 1 groep op een dubbele wad of
2 een PIB bij droger en een PIB bij wasmachine?

Of maakt dat met 1600W allemaal niet zoveel uit.
Als je wilt ontgrendelen om met 1600 W te ontladen moet je òf de 2 PiB's op een aparte groep aansluiten òf elke batterij op een aparte groep danwel fase aansluiten.

• hanev001
goechel schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:00:
[...]

Als je wilt ontgrendelen om met 1600 W te ontladen moet je òf de 2 PiB's op een aparte groep aansluiten òf elke batterij op een aparte groep danwel groep aansluiten.
Dat moeten is wat overdreven. Het wordt geadviseerd en het is een goed idee als je niet precies weet wat de belasting van elke groep is. Echter als je die belasting wel weet en er voor zorgt dat je ruim binnen de maximum belasting van de groep blijft is 2 PiB's op een groep best te doen.

Ik heb er 4 en die staan al bijna een jaar in 2 sets van 2 per groep zonder enig probleem.

• Holvoetn
Ik heb daar nog een vraag/opmerking over ...

Je kan perfect 2 PiBs laden met 2x 800W (elke batterij is beperkt tot 800W door eigen omvormer).
Elk op een apart stopcontact, eventueel zelfs apart circuit, dus 1600W totaal.
Maar 2x 800W tegelijk ontladen zou dan niet mogen in diezelfde opstelling tenzij je ze expliciet vrijschakelt ?

Dat begrijp ik ergens niet wat daar het probleem mee zou kunnen zijn.
Want dan zou opladen met 2x 800W toch eigenlijk eenzelfde probleem kunnen geven ?

(niet dat ik dat dadelijk van zin ben maar ik maak me de bedenking)

[ Voor 7% gewijzigd door Holvoetn op 05-03-2026 20:41 ]

• hanev001
Holvoetn schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:40:

Je kan perfect 2 PiBs laden met 2x 800W (elke batterij is beperkt tot 800W door eigen omvormer).
Maar 2x 800W tegelijk ontladen zou dan niet mogen in diezelfde opstelling tenzij je ze expliciet vrijschakelt ?

Want dan zou opladen met 2x 800W toch eigenlijk eenzelfde probleem kunnen geven ?

Ik ben die mening ook toegedaan. Als je voldoende vrije ruimte hebt om 2 batterijen gelijktijdig te laden dan is de vrije ruimte er ook om ze gelijktijdig te ontladen.

Er zijn echter anderen die het daar niet mee eens zijn en ik wil die dicussie hier niet opnieuw starten. Als ik mij goed herinner is daar al eens een aparte thread voor aangemaakt waar dat uitgebreid in is besproken.

• Onnooooo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:29
goechel schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:00:
[...]

Als je wilt ontgrendelen om met 1600 W te ontladen moet je òf de 2 PiB's op een aparte groep aansluiten òf elke batterij op een aparte groep danwel groep aansluiten.
In mijn geval heb ik twee groepen waar niets anders opzit dan deze wcd-en) dus iedere groep één wcd)

Als ik de interpretatie goed begrijp is het veiligst om de twee ontgrendelde pib’s op 1 groep te zetten en de wasmachine + wp droger op de andere groep.
De wasmachine en wp droger blijven onder 3 kW (en gaan nooit gelijk aan).

Dank

• goechel
Holvoetn schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:40:

Het grote verschil tussen laden en ontladen is dat bij laden alle stroom door de automaat/zekering gaat en bij ontladen niet als er andere gebruikers op die groep zitten. Dit betekent ook dat als er bij 1 van die andere gebruikers kortsluiting ontstaat deze niet (tijdig) afgevangen wordt door de zekering. De stroom loopt immers voor een deel rechtstreeks vanuit de PiB naar die andere gebruiker.
Voor de discussie m.t.b. laden / ontladen is idd al een topic. Bij deze Welke risico's ontstaan bij 800W invoeden met stekker?

• goechel
Onnooooo schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:43:
[...]

In mijn geval heb ik twee groepen waar niets anders opzit dan deze wcd-en) dus iedere groep één wcd)

Als ik de interpretatie goed begrijp is het veiligst om de twee ontgrendelde pib’s op 1 groep te zetten en de wasmachine + wp droger op de andere groep.
De wasmachine en wp droger blijven onder 3 kW (en gaan nooit gelijk aan).

Dank
Klopt helemaal. Als je de batterijen op een aparte groep aansluit zonder andere gebruikers kun je ze gewoon ontgrendelen.

• Kalipeen
Ze zouden vanuit de overheid iedereen een PiB moeten geven. :+
Ik ben nu zo veel meer bewust van ons energie verbruik. In Home Assistant heb ik deze mooie grafiek:

Dit zijn 3 PiB's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLv1dlX4J721l9cKCUfGCwQ9-Zw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oWCd4FKjFK0eRDYn6vAuvxTz.png?f=user_large

Ik moet er dus aan gaan werken om het sluipverbruik te gaan minderen zodat de bodem niet meer geraakt wordt. Mogelijkheden genoeg hier in huis om dit terug te dringen.

• Holvoetn
goechel schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:49:
[...]

Het grote verschil tussen laden en ontladen is dat bij laden alle stroom door de automaat/zekering gaat en bij ontladen niet als er andere gebruikers op die groep zitten. Dit betekent ook dat als er bij 1 van die andere gebruikers kortsluiting ontstaat deze niet (tijdig) afgevangen wordt door de zekering. De stroom loopt immers voor een deel rechtstreeks vanuit de PiB naar die andere gebruiker.
Aha ! Zo moet je het bekijken... da's duidelijk, dank je wel.

• Henk Puister
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
goechel schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:49:
[...]

Maar dat gaat dan ook op met maar 1 PiB?

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-04 00:05
Henk Puister schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:34:
[...]

Maar dat gaat dan ook op met maar 1 PiB?
Dat klopt, maar dat is maximaal 800 watt extra. Als je vier batterijen hebt en deze ontgrendeld (op een groep met andere gebruikers), kan er zomaar 3200 + 3680 (16 ampère x 230 volt) = 6880 watt op een apparaat staan, voordat de automaat afslaat die de groep beschermd.

Al vraag ik mij wel af hoe snel dit gaat bij daadwerkelijke kortsluiting. Het duurt ook even voordat de batterijen beginnen met vermogen leveren door aansturing vanuit de P1-meter. Kortsluitstromen zijn doorgaans snel en hoog, waardoor mogelijk de automaat toch al is geschakeld.

[ Voor 28% gewijzigd door Frunz op 06-03-2026 00:17 ]

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:03
Dit wordt de 4e dag op rij dat ik niets vanuit het net hoef te importeren en volledig op de panelen en batterijen kan draaien. Ik had zelfs nog in totaal 7 kWh over aan teruglevering. (2 x PiB + 2 x Zendure 2,88 kWh). Vandaag meer bewolking maar ik heb in totaal nog 27% over dus ik kom de nacht ook nog wel door en morgen weer volop zon als het goed is

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• DarkSide

DarkSide

Ik heb ook bijna 2 dagen bijna NoM gedraaid.
Teller staat op 0,7KW over 2 dagen. Gisteren wel de batterij beveiliging eraf gehaald.
Heb een aparte groep aangelegd voor de batterijen. En zo kan ik ook de piek boven de 800W opvangen.

Maar het ziet er wel erg nice uit zo'n "flatline" :9
Benieuwd naar het weekend. Waar ik meer thuis ben en nog zaken als de wasmachine en droger gebruik

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:17
TwilightMalaise schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Dan wens ik je alvast veel sterkte. Als je geluk hebt reageren ze binnen een dag, reageer jij daar weer op dan is de reactie meestal weer een dag later, ook al reageer jijzelf binnen een paar minuten. Ik ben nu al twee weken bezig om mijn defecte PiB omgeruild te krijgen en daar lijkt nu eindelijk schot in te zitten, maar het blijft maar continu afwachten. En als mijn eerste bericht (via die vervelende Online bot) gewoon was gelezen had ik nu al een andere gehad.
Maar goed, ik ga weer in afwachtmodus en hoop dan volgende week ook eindelijk aan de gang te kunnen gaan :|
Klopt de klantenservice is echt dramatisch. De afdeling kan niet en wil niet werken daar samen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_C2ZqqJIsiENj4NC6N3W1KnA9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LR4AcQGKTIxgMHpAg13nuaDF.png?f=fotoalbum_large
Met deze dagen gebruik ik bijna geen energie uit het net.
Met 2 batterijen kan ik de airco voor verwarming in avond en de ochten laten draaien. Vanmorgen nog een was gedraaid. En dat alles met nul energie op de meter.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Net de update (1.0702) voor PiB geïnstalleerd. Vraag mij af waarom de app altijd en vooral heeeeeeel excact je locatie wil weten bij elke update van PiB?

Net getest via de app: kms ver verwijderd van mijn huis en voila, de update is uitgevoerd. En dat ondanks alle uitleg in de app over het gedoe met de WiFi, waarvoor jouw exacte locatie van je mobiel echt nodig is. Gewoon onzin, vind ik, want ik was immers niet thuis... 8)7
Ik wilde alleen even melden dat ik niets te melden heb :) Batterijen werken prima, krijgen de afgelopen week weer meer te doen, mijn Home Assistant zorgt er keurig voor dat de zonne-energie op de dure uren wordt ingezet. Ik ben happy met het systeem.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• hanev001
Nevil schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:54:
Net de update (1.0702) voor PiB geïnstalleerd. Vraag mij af waarom de app altijd en vooral heeeeeeel excact je locatie wil weten bij elke update van PiB?

Net getest via de app: kms ver verwijderd van mijn huis en voila, de update is uitgevoerd. En dat ondanks alle uitleg in de app over het gedoe met de WiFi, waarvoor jouw exacte locatie van je mobiel echt nodig is. Gewoon onzin, vind ik, want ik was immers niet thuis... 8)7
Huh? Lokatie? Waar wordt dat gevraagd? Nog nooit gezien.

• pimk
  • Laatst online: 02-04 13:08
TwilightMalaise schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Een truc die bij mij werkte is de bot vragen door te verbinden naar een medewerker.
Uiteraard wel na de zinvolle inleidende beschietingen, dus wat is het issue, wat deed je al.
Je komt vanzelf op het punt waar je weet dat jij alles al gedaan hebt, en dan vraag je naar een medewerker...

• Nevil
  • Niet online
Nevil schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:54:

Met zo'n instelling van de app zal dus de updates voor PiB nooit automatisch bijgewerkt worden als het uitgerold wordt. Immers, de locatie van je mobiel is echt broodnodig, toch?

Want ik lees hier af en toe dat men niet wist dat er een update was. Waarom wordt dat eigenlijk niet door de app aangekondigd?

• Nevil
  • Niet online
hanev001 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:06:
[...]

Huh? Lokatie? Waar wordt dat gevraagd? Nog nooit gezien.
Als ik ga updaten, dan pas gaat de app zeuren dat exacte locatie echt aangezet moet worden. Anders wordt de update botweg niet geïnstalleerd. Mijn locatie staat nl. vaak uit.

Misschien dat dit bij iemand anders het niet opvalt, omdat diens locatie van de mobiel gewoon aanstaat?

• hanev001
Nevil schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:09:
[...]

Als ik ga updaten, dan pas gaat de app zeuren dat exacte locatie echt aangezet moet worden. Anders wordt de update botweg niet geïnstalleerd. Mijn locatie staat nl. vaak uit.

Misschien dat dit bij iemand anders het niet opvalt, omdat diens locatie van de mobiel gewoon aanstaat?
Even gekeken en lokatie staat inderdaad aan.

Wat jouw aanname van het automatisch installeren betreft zit je echter fout. Als je maar lang genoeg wacht vindt dat wel degelijk plaats. Wat misschien de indruk heeft geven dat dit niet gebeurd is dat er in de afgelopen tijd een paar updates zijn geweest die wel waren vrijgegeven maar waarvan de uitrol stilzwijgend gestaakt was omdat HW toch nog een probleem gevonden had.

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03 10:43
JeroenH schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:05:
Ik wilde alleen even melden dat ik niets te melden heb :) Batterijen werken prima, krijgen de afgelopen week weer meer te doen, mijn Home Assistant zorgt er keurig voor dat de zonne-energie op de dure uren wordt ingezet. Ik ben happy met het systeem.
goed idee dat zal ik ook weer eens opzetten. Gebruik je nog een treshold tot je hem weer aanzet? Prijs boven 20ct ofzo? Of gewoon op tijd?

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Mapuck schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:42:
[...]

Klopt de klantenservice is echt dramatisch. De afdeling kan niet en wil niet werken daar samen.
Ja ik ben benieuwd, ondertussen nog geen reactie terug, maar goed het is nog net geen volledige dag geleden :)

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

pimk schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:07:
[...]

Een truc die bij mij werkte is de bot vragen door te verbinden naar een medewerker.
Uiteraard wel na de zinvolle inleidende beschietingen, dus wat is het issue, wat deed je al.
Je komt vanzelf op het punt waar je weet dat jij alles al gedaan hebt, en dan vraag je naar een medewerker...
Als het te lang duurt ga ik dat proberen

• DarkSide

DarkSide

ik heb 1x service nodig gehad omdat de p1 dongle geen FW update wou doen, welke nodig was voor de PiB.

Daar botje op vrijdag gevraagd. En uiteindelijk was dat doorgezet naar een echt persoon.
Maandag meteen mail gehad dat ze bezig waren. En rond 11:00 bericht dat het was opgelost.

Vond dit nog prima oplostijden en service.

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:11
Mapuck schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:42:
[...]

Ik heb momenteel ook gedoe. Kreeg vanochtend mijn batterij bezorgd: DOA, defect, gaat helemaal niet aan. Kan gebeuren, maar het was afgelopen week al gedoe met de bezorging: De bezorger 'was onderweg' maar ineens stond er 'retour afzender'. Dan denk je dat je de bezorger hebt gemist, of je verdenkt de bezorger van geklooi. Uiteindelijk de lokale bezorger gecontact: blijkt dat HomeWizard de batterij had teruggeroepen omdat ze de verkeerde hadden gestuurd (ik had nl. een 'renew' besteld). Het bericht van HW meldde dat echter niet, dus blijf je denken dat de bezorging was mislukt en hoop je op bezorging de volgende dag. Tja en dan gebeurt er niks. Uiteindelijk aan HW gemeld (na eindeloze omzwervingen in die waardeloze AI assistent en automatische antwoorden op de info@ mail) wat de bezorger vertelde. Toen Oh oh excuses, dat was inderdaad het geval. Er wordt morgen een nieuwe zending aangemaakt! Dat is gebeurd; de batterij is vlotjes bezorgd, maar het is een DEFECTE accu! Dus weer contact met HW - nou die zijn er op vrijdag niet met personeel om te helpen. Geen reactie van menselijke aard. Ik vind dat niet kunnen voor een bedrijf dat (tien)duizenden accu's heeft verkocht. Er zijn duidelijk personele problemen en het feit dat de nieuwe software nog op zich laat wachten, is ook een indicatie dat er te weinig ontwikkelaars zijn, of dat een heel goede ontwikkelaar is vertrokken. De kwaliteit was namelijk erg goed, maar de transitie naar de nieuwe mogelijkheden gaat de laatste tijd niet vlekkeloos. Je betaalt wel stevig voor zo'n batterij en het Energy+ pakket, dus HomeWizard moet z'n zaken verbeteren!
salipander schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:48:
[...]

Ik heb momenteel ook gedoe. Kreeg vanochtend mijn batterij bezorgd: DOA, defect, gaat helemaal niet aan. Kan gebeuren, maar het was afgelopen week al gedoe met de bezorging: De bezorger 'was onderweg' maar ineens stond er 'retour afzender'. Dan denk je dat je de bezorger hebt gemist, of je verdenkt de bezorger van geklooi. Uiteindelijk de lokale bezorger gecontact: blijkt dat HomeWizard de batterij had teruggeroepen omdat ze de verkeerde hadden gestuurd (ik had nl. een 'renew' besteld). Het bericht van HW meldde dat echter niet, dus blijf je denken dat de bezorging was mislukt en hoop je op bezorging de volgende dag. Tja en dan gebeurt er niks. Uiteindelijk aan HW gemeld (na eindeloze omzwervingen in die waardeloze AI assistent en automatische antwoorden op de info@ mail) wat de bezorger vertelde. Toen Oh oh excuses, dat was inderdaad het geval. Er wordt morgen een nieuwe zending aangemaakt! Dat is gebeurd; de batterij is vlotjes bezorgd, maar het is een DEFECTE accu! Dus weer contact met HW - nou die zijn er op vrijdag niet met personeel om te helpen. Geen reactie van menselijke aard. Ik vind dat niet kunnen voor een bedrijf dat (tien)duizenden accu's heeft verkocht. Er zijn duidelijk personele problemen en het feit dat de nieuwe software nog op zich laat wachten, is ook een indicatie dat er te weinig ontwikkelaars zijn, of dat een heel goede ontwikkelaar is vertrokken. De kwaliteit was namelijk erg goed, maar de transitie naar de nieuwe mogelijkheden gaat de laatste tijd niet vlekkeloos. Je betaalt wel stevig voor zo'n batterij en het Energy+ pakket, dus HomeWizard moet z'n zaken verbeteren!
Wat personeel betreft is Homewizard niet de enige met personeels problemen. Kijk maar in de andere verhalen op internet.
Goede software engineers daar is moeilijk aan te komen. ChatGPT kan dit niet helemaal vervangen en daarbij zijn de toegepaste controllers niet geschikt voor ontwikkeling door en met ChatGPT.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• CarLae
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:42
@ ChUcKiE en Joeri 1:
Ik heb hetzelfde voorgehad met m'n onlangs aangeschafte 3-de HW. Batterij, soms viel deze onverwachts uit (geen koppeling meer met de P1 dus..., blijkbaar de omvormer van de batt. niet 100% ok.)
Kortom, allerlei geprobeerd... enige tijd afleggen, terug aan dan, opnieuw trachten te koppelen... niks hielp.
Deze mocht op aangeven van HW. terug retour, na enige dagen een nieuwe binnen, werkte onmiddellijk correct.
Succes.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

En als ik een andere/nieuwe binnenkrijg dan denk ik dat ik ze toch beide maar ga verkopen en me ga verdiepen in een vaste oplossing van rond de 20kWh. Wel mooi om er even wat ervaring mee opgedaan te hebben!

SiNisTrAD schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:35:
goed idee dat zal ik ook weer eens opzetten. Gebruik je nog een treshold tot je hem weer aanzet? Prijs boven 20ct ofzo? Of gewoon op tijd?
Ik doe het op dit moment eigenlijk toch nog op tijd, en dat is uit luiheid O-) De tijd dat de PiB gewoon weer 24/7 op NOM kan blijven komt er ook weer snel aan...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:31
ChUcKiE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:47:
En als ik een andere/nieuwe binnenkrijg dan denk ik dat ik ze toch beide maar ga verkopen en me ga verdiepen in een vaste oplossing van rond de 20kWh. Wel mooi om er even wat ervaring mee opgedaan te hebben!
Waarom wil je dat? In de zomer zal je die batterijen wel vol krijgen, maar krijg je ze ook leeg?
Die vraag moet je stellen. Ik heb 2 HW PiB’s, die krijg ik in de maanden november t/m februari lang niet vol. Ik mag blij zijn als ik de 50% haal. Vaak niet meer dan 20%. Vanaf nu, als de zon goed schijnt komen ze weer vol en dan zijn ze de volgende ochtend rond 7:30 leeg. Vandaag is het helaas een drama, ze zijn nu al weer leeg.
Gekookt en vaatwas gedraaid. In de maanden juni t/m september komen ze normaliter iedere dag vol en dan zit er de volgende ochtend nog 30% in. Dus in de zomer maanden krijg ik ze niet leeg. Dan heeft het ook geen zin om meer opslag te nemen.
Toen ik nog 1 PiB had was die meestal om 2 uur ‘s-nachts leeg, daarom een 2e erbij genomen. Eigenlijk is een 2e dus net iets te veel.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Ral23087
  • Laatst online: 19:04
Ja het is vandaag niet veel zon plezier vandaag hier... Maar zo als ik gisteren zag met lekker veel zon en 2 batterij om 12uur vol en 3300 tot 3500 het net op sturen toch vandaag maar een 3e besteld.

• Olie_B_Bommel
Ral23087 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:35:
Ja het is vandaag niet veel zon plezier vandaag hier... Maar zo als ik gisteren zag met lekker veel zon en 2 batterij om 12uur vol en 3300 tot 3500 het net op sturen toch vandaag maar een 3e besteld.
Ja, maar krijg je die 3e ook leeg? Ik niet. Ik krijg in de zomer maanden de 2 al niet leeg. Je moet ze gedurende de nacht wel leeg krijgen.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:14:
[...]

Waarom wil je dat? In de zomer zal je die batterijen wel vol krijgen, maar krijg je ze ook leeg?
Die vraag moet je stellen. Ik heb 2 HW PiB’s, die krijg ik in de maanden november t/m februari lang niet vol. Ik mag blij zijn als ik de 50% haal. Vaak niet meer dan 20%. Vanaf nu, als de zon goed schijnt komen ze weer vol en dan zijn ze de volgende ochtend rond 7:30 leeg. Vandaag is het helaas een drama, ze zijn nu al weer leeg.
Gekookt en vaatwas gedraaid. In de maanden juni t/m september komen ze normaliter iedere dag vol en dan zit er de volgende ochtend nog 30% in. Dus in de zomer maanden krijg ik ze niet leeg. Dan heeft het ook geen zin om meer opslag te nemen.
Toen ik nog 1 PiB had was die meestal om 2 uur ‘s-nachts leeg, daarom een 2e erbij genomen. Eigenlijk is een 2e dus net iets te veel.
Ik vind het eerlijk gezegd ook lastig om te bepalen wat “handig” is, maar zo’n dag als gisteren leverde 38 kWh zonneopbrengst op, record staat op 71 op een zonnige dag in juni.
Oh en ik heb een elektrische auto met eigen laadpaal. Dus een deel zou daarheen kunnen.

• Olie_B_Bommel
ChUcKiE schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:27:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd ook lastig om te bepalen wat “handig” is, maar zo’n dag als gisteren leverde 38 kWh zonneopbrengst op, record staat op 71 op een zonnige dag in juni.
Oh en ik heb een elektrische auto met eigen laadpaal. Dus een deel zou daarheen kunnen.
Ik heb geen electrische auto, dus daar heb ik geen verstand van en kan ik je niet in adviseren. Ik heb nog gewoon een hele goede benzine auto (Mercedes) en die rijdt ik op. Die gaat nog wel een aantal jaren mee.
Maar batterij capaciteit uitbreiden, die je niet opmaakt heeft geen zin. Je moet de batterij wel in een nacht op kunnen maken, want als dat niet gebeurd wordt het een dure grap.
Bij goed zonnig weer krijg ik ook wel een 3e en zelfs een 4e batterij vol, maar ze komen niet leeg. In de zomer maanden komen mijn 2 PiB’s al niet leeg, dan zit er nog 30% ‘s-ochtends in. In deze maanden komen als ze vol komen met voldoende zon, zoals gisteren, dan kom ik prima de nacht door. Dan zijn ze om 7:30 uur leeg. Nou dat is mooi. 2 iur later gaan ze weer opladen, als er tenminste zon is. Vandaag is het een drama.

• TFX77
Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:14:
[...]

Zeker als HomeWizard met slim laden komt op dynamische prijzen. Ik heb al een paar euro winst gemaakt met mijn eigen berekeningen. Eigenlijk is de winst hoger maar ik heb geen zin om alle berekeningen in te bouwen om zonneladen van de batterijen ook in de kosten te berekenen.

Met 20 kWh zou ik echt veel overhouden. Wellicht de auto volladen met de batterijen maar dat zou een noodgreep zijn. Hooguit handig voor als er meerdere slechte dagen komen, maar voor de rest van het jaar is 20 kWh overkill voor 80 tot 90% van de bevolking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK2m_K0hPYsW2yBADynFt6rW9CQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rqyD6jVsbxv4GTGj74wimVN.jpg?f=fotoalbum_large

Twee euro aan stroomverbruik en daarmee zijn de batterijen volgeladen, op zonnestroom en tijdens dat de stroom 0 cent was (13 cent met inkoopkosten en belasting plus BTW). Plus een vaatwasser, twee wasjes en twee drogers en stoven van riblappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nx8sqQ8IJAd3v6pebkF84m8HHV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCCWqdz3K0leahYUGmoIL7rh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcI2QDdEz-OeiYvgpBSxA3WL6Ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1mPWpBCTBkII1miPlOkfpuF.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• TFX77
ChUcKiE schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:27:
[...]

Vergeet niet in het berekeningen mee te nemen je laadverlies, ontlaadverlies en laadverlies van de zon naar je batterij naar je auto. Kan zo maar eens 40% of meer verlies zijn.

• Olie_B_Bommel
TFX77 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:42:
[...]

Zeker als HomeWizard met slim laden komt op dynamische prijzen. Ik heb al een paar euro winst gemaakt met mijn eigen berekeningen. Eigenlijk is de winst hoger maar ik heb geen zin om alle berekeningen in te bouwen om zonneladen van de batterijen ook in de kosten te berekenen.

Met 20 kWh zou ik echt veel overhouden. Wellicht de auto volladen met de batterijen maar dat zou een noodgreep zijn. Hooguit handig voor als er meerdere slechte dagen komen, maar voor de rest van het jaar is 20 kWh overkill voor 80 tot 90% van de bevolking.

[Afbeelding]

Twee euro aan stroomverbruik en daarmee zijn de batterijen volgeladen, op zonnestroom en tijdens dat de stroom 0 cent was (13 cent met inkoopkosten en belasting plus BTW). Plus een vaatwasser, twee wasjes en twee drogers en stoven van riblappen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
OK, ik heh geen dynamisch contract, maar een variabel contract en dat blijft zo. Dus ik draai gewoon nom, zoals de PiB’s bedoeld waren en dan heeft meer capaciteit dan je verbruikt geen zin.
Dus van dynamisch heb ik geen kaas gegeten :)

• Ral23087
  • Laatst online: 19:04
Ja ik snap het wel een 3e vol krijgen op zonnige dagen en zekerheid savonds leeg maken. Maar heb ook een EV dus kan het daar mooi in. Moet alleen even nog een kabeltje leggen om 2 batterij en op 1600 te ontladen.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

TFX77 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Vergeet niet in het berekeningen mee te nemen je laadverlies, ontlaadverlies en laadverlies van de zon naar je batterij naar je auto. Kan zo maar eens 40% of meer verlies zijn.
Maar dat maakt toch geen drol uit als er zoveel “overschot” aan zonopbrengst is? Ik kom in mijn situatie op een punt dat ik in 2027 veel terugleveren naar het net als ik het zelf niet opsla, ongeacht “verliezen”. Alles wat ik daarna verbruik, als ik het überhaupt ‘‘s nachts opkrijg, is dan mooi.

Nogmaals er hangt zoveel ook van het weer af. Maar goed, tegenwoordig zit je tussen maart en oktober/november gewoon goed qua zonopbrengst (zeker met 37 panelen)

• TFX77
ChUcKiE schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:12:
[...]

Maar dat maakt toch geen drol uit als er zoveel “overschot” aan zonopbrengst is? Ik kom in mijn situatie op een punt dat ik in 2027 veel terugleveren naar het net als ik het zelf niet opsla, ongeacht “verliezen”. Alles wat ik daarna verbruik, als ik het überhaupt ‘‘s nachts opkrijg, is dan mooi.

Nogmaals er hangt zoveel ook van het weer af. Maar goed, tegenwoordig zit je tussen maart en oktober/november gewoon goed qua zonopbrengst (zeker met 37 panelen)
True. Alleen wel slim om te berekenen. Zonnepanelen naar auto is 10 - 15% verlies. Via een batterij kan dat dus oplopen tot 40%. Dan is het wellicht slimmer om bijvoorbeeld een boiler te verwarmen.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

TFX77 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:20:
[...]

True. Alleen wel slim om te berekenen. Zonnepanelen naar auto is 10 - 15% verlies. Via een batterij kan dat dus oplopen tot 40%. Dan is het wellicht slimmer om bijvoorbeeld een boiler te verwarmen.
Ja klopt. Helaas heb ik een “domme” warmtepomp voor vloerverwarming en SWW met daaraan een 500liter vat. Het zou mooi zijn als ik daar logica aan kan sluiten die regelt dat er water verwarmt wordt als de zon veel schijnt. Maar goed beetje off topic voor hier?

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-04 11:38
TFX77 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:20:
[...]

Natuurlijk nog niet bekend wat de terugleververgoeding zal zijn als saldering eraf gaat maar kan me bij dynamische contracten situaties voorstellen dat rechtstreeks terugleveren ipv opslaan voor de auto beter is. Mocht de elektriciteit naar het huis gaan dan is het weer een ander verhaal. En dek dat maar eens af in een automation :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• netappie
  • Laatst online: 04-04 09:29
ChUcKiE schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:25:
[...]

Ja klopt. Helaas heb ik een “domme” warmtepomp voor vloerverwarming en SWW met daaraan een 500liter vat. Het zou mooi zijn als ik daar logica aan kan sluiten die regelt dat er water verwarmt wordt als de zon veel schijnt. Maar goed beetje off topic voor hier?
Ik denk dat je vooral moet kijken of je het opwarmen van SWW midden op de dag kan timen. Dan zijn mijn PiB's met prachtig weer al bijna vol en met matig weer krijgt het opwarmen van water automatisch voorrang en zelfs wat hulp van de PiB's.
Ik zet zelf de vaatwasser op 13:00, zodat die optimaal gebruik maakt van de zonnepanelen.

Een warmtepomp wil je verder gewoon 24 uur per dag zijn ding laten doen. Dat scheelt meer dan kort verwarmen. Met een dynamisch contract heb je dan in de nacht vaak ook voordeel van een lage prijs door windenergie en weinig vraag. Je kan eventueel wel je thermostaatprogramma zo instellen dat de dure uren rond het avondeten standaard ontzien worden. Meestal helpt je keuken toch al met verwarmen en een paar uurtjes 1 graad lager gaat echt geen klachten opleveren. De PiB's halen het waarschijnlijk toch niet heel lang in de winter.

• ikkeok
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 03-04 23:08
Zijn er meer mensen die kortsluiting in een accu hebben gehad?
Hier waren beide accu's offline doordat de groep waarop ze zitten was uitgevallen.
Beide accu's losgekoppeld, groep weer aangezet en een voor een weer aangesloten.
Bij het aansluiten van de eerste accu meteen "knettergeluiden" en rook! uit de accu.
Deze meteen in de tuin gezet..
Word onder garantie vervangen maar vindt het toch wel een dingetje.
Overigens heb ik ze beide bijna een jaar maar behalve wat wifi gedoe in het begin nooit ook maar 1 foutmelding oid gehad.

• Kalipeen
ikkeok schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:02:
Zijn er meer mensen die kortsluiting in een accu hebben gehad?
Hier waren beide accu's offline doordat de groep waarop ze zitten was uitgevallen.
Beide accu's losgekoppeld, groep weer aangezet en een voor een weer aangesloten.
Bij het aansluiten van de eerste accu meteen "knettergeluiden" en rook! uit de accu.
Deze meteen in de tuin gezet..
Word onder garantie vervangen maar vindt het toch wel een dingetje.
Overigens heb ik ze beide bijna een jaar maar behalve wat wifi gedoe in het begin nooit ook maar 1 foutmelding oid gehad.
Wow! En jij bent sterk genoeg om ze snel en de tuin te zetten. Dat zou mijn ouders van in de 80 echt niet lukken. Bizar.

• ikkeok
Kalipeen schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:31:
[...]

Wow! En jij bent sterk genoeg om ze snel en de tuin te zetten. Dat zou mijn ouders van in de 80 echt niet lukken. Bizar.
Ik wil het verder niet groter maken dan het is.
De accu is niet in brand gevlogen ofzo, maar het neemt even een hapje uit het vertrouwen in het product.
Ik ga er zelf vanuit dat dit een incident is maar ben toch benieuwd of anderen dit ook hebben gehad.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:29
ikkeok schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:10:
[...]

De accu is niet in brand gevlogen ofzo, maar het neemt even een hapje uit het vertrouwen in het product.
Ik ga er zelf vanuit dat dit een incident is maar ben toch benieuwd of anderen dit ook hebben gehad.
Als een accucel was gaan knetteren of roken zou het erg heftig geweest zijn, als er een beetje rook uit kwam denk ik dat er alleen een stukje elektronica defect is geraakt en gaan roken. Een accu stopt niet één twee drie. En voordeel van de accu die in deze HW pib zit is dat ze niet zomaar in brand vliegen, eerder gaan roken. Was het veel rook en bleef het lang aanhouden?

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:30

Aardedraadje

Met kabelschoen

ikkeok schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:10:
[...]

Ik weet even zo niet meer wanneer en wie, maar een hele poos geleden was hier ook iemand met een soortgelijke melding, een rook/brandgeur uit de batterij. Weet niet of die ook sluiting gaf.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 08-03-2026 16:01 ]

• Olie_B_Bommel
Aardedraadje schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Ik weet even zo niet meer wanneer en wie, maar een hele poos geleden was hier ook iemand met een soortgelijke melding, een rook/brandgeur uit de batterij. Weet niet of die ook sluiting gaf.
WHiZZi in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

• ikkeok
fredhuizinga schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:09:
[...]

Als een accucel was gaan knetteren of roken zou het erg heftig geweest zijn, als er een beetje rook uit kwam denk ik dat er alleen een stukje elektronica defect is geraakt en gaan roken. Een accu stopt niet één twee drie. En voordeel van de accu die in deze HW pib zit is dat ze niet zomaar in brand vliegen, eerder gaan roken. Was het veel rook en bleef het lang aanhouden?
Nee, toen ik de stekker weer in de wcd deed was het meteen knetteren en wat rook.
Heb 'm meteen losgekoppeld en buiten gezet.
Toen was er ook geen rookontwikkeling meer.
ikkeok schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:05:
[...]

Nee, toen ik de stekker weer in de wcd deed was het meteen knetteren en wat rook.
Heb 'm meteen losgekoppeld en buiten gezet.
Toen was er ook geen rookontwikkeling meer.
Dat zal even schrikken geweest zijn. Voor mijn gevoel onderstreept dit precies waarom een thuisbatterij niet in een vlugroute moet staan en een vorm van brand/rook detectie belangrijk is. Dit geldt niet alleen voor de HW-PIB maar voor alle batterijen. Better safe than sorry. Ik zou hem ook niet meer binnen zetten en dit samen met HW oplossen. Garantie ga ik vanuit.

• ikkeok
Devke schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:23:
[...]

Dat zal even schrikken geweest zijn. Voor mijn gevoel onderstreept dit precies waarom een thuisbatterij niet in een vlugroute moet staan en een vorm van brand/rook detectie belangrijk is. Dit geldt niet alleen voor de HW-PIB maar voor alle batterijen. Better safe than sorry. Ik zou hem ook niet meer binnen zetten en dit samen met HW oplossen. Garantie ga ik vanuit.
Ik heb ze beiden in de garage staan met een rookmelder die gekoppeld is aan de rookmelder binnen.
Gaat er 1 af gaan ze allemaal af zodat we het binnen ook zeker horen.
Ik zou 'm zelf (en nu zeker niet meer) ook niet snel binnen zetten in onze woning.
Garantie ja, woensdag komt de nieuwe en wordt de oude opgehaald.

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:17
dit voegt niets toe.

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 08-03-2026 19:34 ]

Pagina: 1 ... 253 ... 260 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2