DarkSide schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:24:
Upd
na 1 dagje met 2 PiB's
Gisteren thuis gewerkt en beide batterijen waren vol rond 12:30 en 12:40.
Moest daarna nog naar kantoor. En kwam om 18:00 thuis.
Dan dus de hele avond weer TV kunnen kijken en "bezig" zijn op de accu's.
Hele nacht door gekomen en in de ochtend gaat de airco nog aan om de woonkamer te verwarmen.
Deze start 90 min voor de wekker gaat.
Kwam dus vanochtend beneden in een warme woonkamer en een totaal verbruik van 400W.
waarschijnlijk wat Piek belasting met starten van de airco. Waar ik normaal toch wel 2 a 2,5KW heb verbruikt.
Uurtje later vertrokken naar werk en de airco uitgezet. En dan nog ongeveer 2% a 3% in beide batterijen over.
Zag dat rond 7:45 de accu's op inactief stonden.
Maar de eerste nu al weer aan het laden is.
Vlugge conclusie is dat voor mij 2 PiB "perfect" is.
Ik heb ook eens gekeken.
2 batterijen:
Maandag: batterij is om 14:30 vol, om 17:15 komt er niet meer genoeg uit de panelen om ons verbruik af te dekken (oven ging rond die tijd aan, koken gaat op gas) dus de batterij begint aangesproken te worden. Die avond niet gedaan wat ik normaal gesproken doe: mijn game pc aan zetten (die van m'n partner stond wel aan, maar die gebruikte hem niet zwaar). Om 4:30 waren ze leeg.
Dinsdag: batterij begint om 9:15 weer met laden (kantoordag, anders was het waarschijnlijk een half uur later ofzo geweest). Om 14:20 zijn ze weer vol. Om 17:10 worden ze weer aangesproken. Deze dag ben ik wel weer achter mijn pc gaan zitten met redelijk zwaar gebruik. Om 3:10 waren ze weer leeg.
Woensdag: batterij begint om 9:30 weer met laden. Om 16:55 worden weer aangesproken. Om 00:15 waren ze leeg.
Alle drie de dagen zijn gemiddelde dagen voor ons. Maandag is een dag dat we bijv. tv kijken i.p.v. gamen. Dinsdag is een gemiddelde game dag (waarbij wel nu mij partner een ouder spel speelt, die nauwelijks iets van z'n GPU vraagt

). Woensdag was een dag waarop we veel gekookt hebben, de oven heeft aan gestaan om een cake te bakken, de slowcooker stond ook aan om een kip te bereiden en 's nachts om de kippenbouillon te maken. Een ding is zeker, zelfs met een (voor ons) laag verbruik komen we nu zo'n 6 uur te kort
Ik ben wel benieuwd wat de zomertijd gaat betekenen. De zonduur is misschien wel even lang (in ieder geval als je rond de 29e kunt vergelijken, hopen dat het dan ook even mooi weer is!), en de zon komt later op de panelen, maar hij gaat ook later van de panelen (wij liggen ZWZW, oftewel Zuidwest ten westen) dus het avondverbruik (waar ons zwaartepunt ligt, aangezien wij beiden overdag werken) is dan langer afgedekt.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.