• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:08
Devke schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:02:
[...]

Ik heb dit bij mijn vader ook gezien. Hij had een wifi netwerk (<wifinaam2.4>) genoemd. Ik ben aan het zoeken geweest maar dat bleek geen 2.4 te zijn. Alleen de naam. Ik heb het goede netwerk gepakt. P1 een x opnieuw gekoppeld. Batterij die niet wilde ook gepakt en toen ging het wel goed. Daarvoor eerst alles uit de app gegooid. Nu zeg ik niet dat jij het verkeerde netwerk kiest maar een naam met 2.4 zette mij op het verkeerde been. Goed checken of p1 en batterijen wel op hetzelfde en echte 2.4 netwerk zitten.
misschien overbodig, maar NOOIT iets van puntjes (.) in een SSID of wifinetwerk naam gebruiken. Ook geen spaties of andere byzondere tekens. Soms word het wel door een AP of Wifirouter geaccepteerd, maar veel producten en software hebben er juist moeite mee. NOOIT doen, voorkomt veel mogelijk gedoe of ellende in zoeken naar de oorzaak van raar gedrag van devices of software.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:51
Ik heb een vraagje ivm het gedrag van de batterij waar ze als ze helemaal leeg is een tijdje oplaadt met 800w.

Ik heb al heel regelmatig gehad dat de batterij de nacht nét niet haalt en dan met 800w begint te laden in onze ochtendpiek. En heel dikwijls is er een uurtje later stralende zon.

Ook heb ik al gehad dat de auto snachts stopt met laden (energysocket slaat uit als de capaciteitstarief piek dreigt overschreden te worden) omdat de batterij ineens met 800w begint te laden.

Is er een reden waarom HomeWizard dit laden niet overdag doet? Of wacht tot een moment waarop er minder "belasting" is in huis?

Want met deze zonnige dagen zit ik met een enorm surplus van zonnestroom en dan is het lullig dat mijn "perfecte dag" verpest wordt door dat piekje van 800w net voor zonsopgang ^^
RaVenXeoN schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:31:
Ik heb een vraagje ivm het gedrag van de batterij waar ze als ze helemaal leeg is een tijdje oplaadt met 800w.

Ik heb al heel regelmatig gehad dat de batterij de nacht nét niet haalt en dan met 800w begint te laden in onze ochtendpiek. En heel dikwijls is er een uurtje later stralende zon.

Ook heb ik al gehad dat de auto snachts stopt met laden (energysocket slaat uit als de capaciteitstarief piek dreigt overschreden te worden) omdat de batterij ineens met 800w begint te laden.

Is er een reden waarom HomeWizard dit laden niet overdag doet? Of wacht tot een moment waarop er minder "belasting" is in huis?

Want met deze zonnige dagen zit ik met een enorm surplus van zonnestroom en dan is het lullig dat mijn "perfecte dag" verpest wordt door dat piekje van 800w net voor zonsopgang ^^
Dit is de SOC correctie. Vind plaats als het BMS vaststeld dat de cel lading beneden een minimum veilige waarde komt. Dan gaat de batterij eerst een poosje op laag vermogen laden en tegen het einde met 800W voor een totaal van ca 250Wh. Dit is nodig om te voorkomen dat de cellen defect raken.
Dit gebeurd volkomen random omdat het afhangt van hoeveel en hoe vaak de batterij in de afgelopen dagen actief is geweest.
RaVenXeoN schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:31:

In aanvulling op @hanev001. Dit heet SoC drift. Al zou je dit willen uitstellen (of je dat moet willen is de vraag) naar een moment dat de opwek voldoende is dan kan dat niet. Dit proces begint en stopt vanzelf. Dat kun je niet beïnvloeden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Met deze zonnige dagen begint het toch te kriebelen om een 2de accu aan te schaffen.

Ik heb 1530wp aan panelen liggen en gister 3,6 kWh terug geleverd, dat is dus precies die tweede accu vol.
Vanmorgen, dat de zon opkwam zat er nog 5% in de accu, dus met één red ik het wel de nacht door.
Er is net geen kWh verbruikt over de dag gisteren, dat zijn de momenten dat er boven de 800 watt verbruikt wordt (koken e.d.).

Heb één groep waar wel wat verbruikers opzitten, maar dat zijn wat wandlampen en de CV-ketel dus daar zouden ze beide wel opkunnen lijkt me en dat je dan 1600 Watt verbruik afdekt.

Financieel zal het wel niet uit kunnen, maar toch kriebelt het om er nog een te bestellen :)

Hebben jullie nog een ander goed argument om het niet te doen?
hjs schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:13:
Met deze zonnige dagen begint het toch te kriebelen om een 2de accu aan te schaffen.

Ik heb 1530wp aan panelen liggen en gister 3,6 kWh terug geleverd, dat is dus precies die tweede accu vol.
Vanmorgen, dat de zon opkwam zat er nog 5% in de accu, dus met één red ik het wel de nacht door.
Er is net geen kWh verbruikt over de dag gisteren, dat zijn de momenten dat er boven de 800 watt verbruikt wordt (koken e.d.).

Heb één groep waar wel wat verbruikers opzitten, maar dat zijn wat wandlampen en de CV-ketel dus daar zouden ze beide wel opkunnen lijkt me en dat je dan 1600 Watt verbruik afdekt.

Financieel zal het wel niet uit kunnen, maar toch kriebelt het om er nog een te bestellen :)

Je had nog 5% over vanmorgen. Dat gaat de komende maanden natuurlijk meer worden. De avonden worden langer en de nachten dus korter. Natuurlijk is die 5% nu een 1e zwaluw. Als dit herhaaldelijk voorkomt of meer is dan heb je imo geen extra capaciteit nodig. Die 2 batterij komt dan wellicht wel vol, maar ook leeg? Probeer onbenutte capaciteit te voorkomen. Al snap ik die kriebels heel goed. 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:07
Devke schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:17:
[...]
Die komt dan wellicht wel vol, maar ook leeg? Probeer onbenutte capaciteit te voorkomen. Al snap ik die kriebels heel goed. 😜
Oh zo belangrijk advies !! _/-\o_

• hjs
  • Niet online

hjs

Devke schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:17:
[...] Probeer onbenutte capaciteit te voorkomen. Al snap ik die kriebels heel goed. 😜
Ja maar

Als ik naar mei vorig jaar keek bijvoorbeeld heb ik toch iedere dag een paar honderd Watt verbruikt door de piekmomenten (koken, wassen). Zo haal ik geen nul op de meter ;)

Maar inderdaad, die 500Watt gaan wel heel duur zijn als ik daarvoor een tweede accu koop.

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:51
En je moet ook beseffen dat het niet is omdat je 3kWh geinjecteerd hebt, dat je die ook in de 2e accu had gekregen. Hij laadt namelijk maar met maximum 800w...

Dus als die 3kWh op een zonnige voormiddag voorkwam in de vorm van 2u 1.5kW overschot, dan heb je nog steeds injectie en is de 2e batterij niet vol :-)

Maar hier kriebelt het ook hoor :P Al is het maar om nog wat meer gratis met de airco te verwarmen savonds

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:57
RaVenXeoN schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:12:
En je moet ook beseffen dat het niet is omdat je 3kWh geinjecteerd hebt, dat je die ook in de 2e accu had gekregen. Hij laadt namelijk maar met maximum 800w...

Dus als die 3kWh op een zonnige voormiddag voorkwam in de vorm van 2u 1.5kW overschot, dan heb je nog steeds injectie en is de 2e batterij niet vol :-)

Maar hier kriebelt het ook hoor :P Al is het maar om nog wat meer gratis met de airco te verwarmen savonds
Hier ook het zelfde probleem 1 is te weinig en twee te veel voor de NOM gedurende de, voor mij, 8 productie maanden.
De wintermaanden wordt zo wie zo niks met een lucht verwarming.
De tweede accu wordt dan ook een duur speelgoed voor 1200 Euro, welke vaak nutteloos aanwezig is.
Denk dat het tijd wordt voor een HW+ accu met 3.7 kWh :) voor een klein meerprijsje. (wel klein ;) )
Tevens heb je dan door de degradatie van de accu over een aantal jaren nog wat extra over.

Zit nu echt te kijken naar een modulair systeem aangezien de losse accupack vaak duidelijk goedkoper is.

Ross

• hjs
  • Niet online

hjs

[b]RaVenXeoN in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"RaVenXeoN schre
Dat probleem heb ik niet, er ligt maar 1530Wp op het dak >:)
Nieuwe Beta versie firmware P1 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJQzmD0ODX30aQOThrWiiz8l0IU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yeSZp7vW5sbiF9cX3Dbipzkz.jpg?f=fotoalbum_large

TS aangepast.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 04-03-2026 17:41 ]

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:07
Kleine opmerking: na update staat er 6.0305 te zien, niet 6.305.

• Meneer Harry
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:05
Hallo ik heb de HomeWizard Plug-in Battery, in eerste instantie als uitprobeersel gekocht.
Misschien waren mijn verwachtingen te groot. Nu tijdens de winterperiode doet de battery alleen maar energie gebruiken ipv leveren. Dat is mijn grootste frustratie en ik hoop dat ze snel met een update komen dan je zelfstandig kan zeggen om in de daluren de energie op te slaan en deze in de piekuren weer te leveren, dan levert het wel iets op. Tijdens de zonuren wordt er natuurlijk geladen en 's avond geleverd, maar die energie is snel op. De batterij is niet geschikt om veel op te vangen/leveren is mijn ervaring. Dus temper je verwachtingen. WIl je hem toch aanschaffen doe het niet in de wintermaanden. Verder is het een leuk product en met de app zie je leuke statistieken.
Holvoetn schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:43:
Kleine opmerking: na update staat er 6.0305 te zien, niet 6.305.
Foutje dan in de release notes wellicht. Zal het melden in het beta kanaal.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:05

DJ

Meneer Harry schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:48:
Hallo ik heb de HomeWizard Plug-in Battery, in eerste instantie als uitprobeersel gekocht.
Misschien waren mijn verwachtingen te groot. Nu tijdens de winterperiode doet de battery alleen maar energie gebruiken ipv leveren. Dat is mijn grootste frustratie en ik hoop dat ze snel met een update komen dan je zelfstandig kan zeggen om in de daluren de energie op te slaan en deze in de piekuren weer te leveren, dan levert het wel iets op. Tijdens de zonuren wordt er natuurlijk geladen en 's avond geleverd, maar die energie is snel op. De batterij is niet geschikt om veel op te vangen/leveren is mijn ervaring. Dus temper je verwachtingen. WIl je hem toch aanschaffen doe het niet in de wintermaanden. Verder is het een leuk product en met de app zie je leuke statistieken.
Ik snap je frustratie, maar hier zijn we Tweakers en de meeste kunnen wel een stapje zetten in de Home Assistant of Homey wereld. Als je dat doet, dan is wat jij wil al lang mogelijk. Zie de TS en de verschillende posts van Devke en Gielz bijvoorbeeld.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:45
Meneer Harry schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:48:
Dat gaat ook komen, dat heeft HomeWizard al aangegeven.

Meerdere van ons hebben dit al zelf gebouwd met hulp van @gielz en @Devke.

Voor Home Assistant

Code: https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA/blob/main/README.md

Voor Homey:

Even zoeken op de maker @Tebbie.

Voorbeeld van Home Assistant:

Nu lekker verdienen met deze spread en een dynamisch contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmxY4apJ9A8TrLTVRVpYnenCqWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnQ6o3RbVh5EFvj22I5rPZyC.jpg?f=fotoalbum_large

State of Charge

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVKu5qjBADe3Xxsq2H_rtB33Md4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyQdePMni0A73NhUUW8BEBYM.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik vandaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKzLFgyLVJx3waZd1KEKqRN5VyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xouhEjptEoPWKsV2PSPJeu8.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:54
hjs schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:13:

Ik zou dat niet doen.
Ik heb totaal 17kwh aan accu’s.
Vanmorgen om 11.15 was alles weer vol, daarnaast nog 26kwh terug geleverd.
Oja gekookt , warm water gemaakt door de warmtepomp, auto op pv stukje bij geladen.
Dus had zomaar 30kwh aan accu’s bij kunnen plaatsen.
Maar in de winterdag staan ze voornamelijk leeg of gedeeltelijk opgeladen al heb ik wel dagen gehad de zonnige dan dat alles weer vol was maar met 30kwh erbij heb ik er niks aan.
Kan nu makkelijk de nacht doorkomen met de warmtepomp de hele nacht laten draaien alles vanuit de accu en daar moet je naar kijken.

• ytsmabeer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:10
Net accu nummer 3 besteld, dan kunnen we in de ochtend de infrarood panelen in hun geheel dekken. En leveren we weer minder terug.
Lever nu telkens nog 900 watt terug terwijl de accu's voluit laden.

Solaredge 8x 420 en 6 x 275

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:56

BeyondThunder

Lost Lightning

Knap dat een aantal hier met 1 of 2 PiB's nu al NOM (Nul op de Meter) hebben. Mij lukt dat niet met 3 PiBs. Ze zijn nu rond 13:00 vol, beginnen rond 17:00 met ontladen (unlocked) en zijn tussen 00:00 en 02:00 al weer leeg. We stoken op hout, koken op gas. Vaatwasser/Wasmachine/Droger zo veel mogelijk overdag aan.
Toch maar eens gaan zoeken naar de verbruikers, en misschien toch een vierde PiB erbij.

[ Voor 5% gewijzigd door BeyondThunder op 04-03-2026 20:56 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:16

DarkSide

theres no place like ::1

zelf sinds vandaag wel een 2e pib.
Ja de zonnige dagen zien er heel rooskleurig uit.
Maar ik weet dat ik met 1 pib om 18:00 kan thuiskomen en TV kan kijken tot even na 22:00u.
En dat wordt minder als de airco aan moet bv. Of als de PS5 of Computer aan gaat.

Maar ik kom de nacht nog niet door.
Voor nu dus een 2e gehaald. Waarmee ik nog wat later de avond redt. En de nacht wel doorkom.
En nog even de kamer kan verwarmen met de airco in de ochtend.

Een derde kan ik wel vullen. Maar ben nog niet overtuigd dat ik die ook leeg krijg.
Tenzij ik meer thuis werk en meer ga verbruiken. Door bv vaker te wassen. Maar wasmachine extra aanzetten om maar de accu leeg te krijgen lijkt me niet de bedoeling.

Nu gewoon data verzamelen of een 3e echt nut heeft.
Maar voorlopig denk ik dit jaar het lekker bij 2 te houden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:26

ChUcKiE

Dus........

Het probleem is ook dat het omslagpunt zoveel afhangt van de zonneopbrengst, wanneer je het omslagpunt bereikt, hoeveel dagen je verwacht dat je daaroverheen blijft. Is dat al in april dan gaat het er vaker overheen dan dat je er pas medio juni voor het eerst overheen gaat. Daarnaast is elk jaar het aantal uren per maand anders…..
Het blijft echt een lastige puzzel als je er vooral financieel naar kijkt….

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:16

DarkSide

theres no place like ::1

Financieel of ROI ben ik zelf niet echt mee bezig.
Er zijn genoeg verkeerde en te rooskleurige berekeningen. Daar ben ik me van bewust.

Vind het ook gewoon leuk om met home automation te spelen.
En toch ook om te kijken wat ik zelf kan opwekken en gebruiken. (zeg maar het feit dat ik dit nu "gratis" type)
Doel was niet direct "slapend rijk" te worden. Mijn grootste winst zit hem dat ik bijna geen gas meer verbruik.

Mijn data zegt dat ik gemiddeld zo'n 195 a 203 dagen meer dan 7kw opwek.
Met wat inefficiencies etc ga ik er vanuit dat ik dus 180dagen heb waar 2 batterijen gevuld kunnen worden.
En met ongeveer 250 dagen die meer dan 4kw opwekken moet dat lukken om 1 batterij te vullen.

Het scheelt wel dat ik op mijn werk een budget heb voor duurzame projecten en ik dus ongeveer per batterij 400,- terugkrijg.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1 ... 252 253 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2