• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:47
BeyondThunder schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:47:
Grappig hoe bewust je met energie bezig bent zodra je 3 PiB’s hebt.
De batterijen stonden op 100% en zoonlief wilde een pizza.
Maar na het bakken van de pizza gingen de batterijen meteen van 100% naar 68%.
Dan betrap ik mezelf er direct op dat ik denk: “We moeten de oven voortaan voorverwarmen als er nog zonnestroom is.”
Vroeger stond ik daar nooit bij stil.
Lang leve Home Assistant voor al dat inzicht!
Zonnestroom vandaag:
[Afbeelding]

ps, misschien stond de droger ook nog aan
Ik vind het altijd leuk om te zien in de grafiek. De duurste uren afgeroomd door de batterijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRY6vvHyAvA9dceayAbrJvhD_h8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1jRsgFnSGmsnYU3KlIMKPby.jpg?f=fotoalbum_large

Ik laad momenteel alleen de batterijen niet op met zon. Dit mag in de domme boiler -- gratis douchen zeggen mijn zoons :) -- of in de auto, airco en de rest van het huis of naar het net.

Dynamisch contract dus terugleveren levert meer op of kan ik in ieder geval nog gebruiken voor salderen. Vandaar dat de batterijen ook opladen op het goedkoopste moment, net als de boiler en auto.

Voor nu is het met 25 tot 30% verlies beter direct in apparaten. Straks, na salderen ook, maar alleen het overschot mag dan naar de batterijen. Dan is 70 tot 75% bijna 100% winst ten opzichte van wat je er voor krijgt.

:twk :twk

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

Pagina: 1 ... 251 252 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2