• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:28
Kalipeen schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:47:
Grappig hoe bewust je met energie bezig bent zodra je 3 PiB’s hebt.
De batterijen stonden op 100% en zoonlief wilde een pizza.
Maar na het bakken van de pizza gingen de batterijen meteen van 100% naar 68%.
Dan betrap ik mezelf er direct op dat ik denk: “We moeten de oven voortaan voorverwarmen als er nog zonnestroom is.”
Vroeger stond ik daar nooit bij stil.
Lang leve Home Assistant voor al dat inzicht!
Zonnestroom vandaag:
[Afbeelding]

ps, misschien stond de droger ook nog aan
Ik vind het altijd leuk om te zien in de grafiek. De duurste uren afgeroomd door de batterijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRY6vvHyAvA9dceayAbrJvhD_h8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1jRsgFnSGmsnYU3KlIMKPby.jpg?f=fotoalbum_large

Ik laad momenteel alleen de batterijen niet op met zon. Dit mag in de domme boiler -- gratis douchen zeggen mijn zoons :) -- of in de auto, airco en de rest van het huis of naar het net.

Dynamisch contract dus terugleveren levert meer op of kan ik in ieder geval nog gebruiken voor salderen. Vandaar dat de batterijen ook opladen op het goedkoopste moment, net als de boiler en auto.

Voor nu is het met 25 tot 30% verlies beter direct in apparaten. Straks, na salderen ook, maar alleen het overschot mag dan naar de batterijen. Dan is 70 tot 75% bijna 100% winst ten opzichte van wat je er voor krijgt.

:twk :twk

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• nilisvw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-04 12:49
Hier ook gisteren de 2 PBs volledig vol en ook nog teruggeleverd aan het net voor het eerst dit jaar.
(op een paar keer 0.x kwh na).
Tot 07.15 gered op batterijstroom (op wat piekjes na van de vaatwasser 800W ontladen), dus nog helaas niet tot de zon weer schijnt, maar dat wordt elke maand ook beter nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpYmyE_d4ktbbKV5BZkUcx5c_UE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lyQgN23kd1CB2oONYXhmEYJD.png?f=fotoalbum_large

Gisteren waren de batterijen weer vol geladen.
Op dit moment werkt een advance flow om de batterijen modes te bedienen en de begrenzing van de zonnepanelen in te stellen afhankelijk van de lading niveau van de batterijen.
In de morgen om 07:00 uur wordt het maximaal energie niveau op 100% ingesteld en de batterijen op NOM alleen laden mode gezet. Tegen 16:15 wordt de batterijen mode op NOM mode gezet.
Na de test vandaag een paar instellingen aangepast en de Omvormer past zich prima aan er wordt erg weinig energie terug geleverd.

[ Voor 22% gewijzigd door GL007 op 26-02-2026 21:50 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:26
Vorig jaar had ik 1 accu. En het laden ging toen max 800w heb nu 2 accu’s en het laden gaat nu met 1600w max.
Als je nou een 3de heb gaat het dan weer met 800 omhoog het opladen?
Bvd voor het antwoord.

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-04 16:47
Zweitse schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:59:
Vorig jaar had ik 1 accu. En het laden ging toen max 800w heb nu 2 accu’s en het laden gaat nu met 1600w max.
Bvd voor het antwoord.
Ja.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-04 13:31
Bvd voor het antwoord.
ja, staat ook in de Topic Start (pagina 1) d:)b

Niet iedereen heeft voldoende aan 1 Homewizard Plug-In Battery. De maximale bruto capaciteit eerder genoemd van 2,688 kWh en een laad- en ontlaadvermogen van 800 Watt is niet voor iedereen afdoende. Daarom is het mogelijk om meerdere batterijen aan te schaffen. De maximale bruto capaciteit zal net boven de 10 kWh uitkomen. Het laden en ontladen is, mits de batterijen op een aparte groep geïnstalleerd zijn, mogelijk tot 3200 Watt. Hiervoor zal je in de Homewizard app wel akkoord moeten gaan met voorwaarden.

Het is ook mogelijk om 1 tot 3 batterijen te verdelen over meerdere stopcontacten. Het laden gebeurd met 2 batterijen op 2 x 800 Watt en met 3 batterijen op 3 x 800 Watt. In deze voorbeelden wordt er in de 1e situatie 1600 Watt geladen en in het 2e voorbeeld 2400 Watt. Het ontladen blijft op maximaal 800 Watt staan ongeachte het aantal batterijen. Wil je wel meer vermogen ontladen dan zal je dit onder voorwaarden (zoals al eerder beschreven) moeten unlocken in de app. Hieronder is een screen van het unlock scherm in de app weergegeven.
Dynamische energieprijzen beginnen weer te bewegen. HomeWizard Plug-In Battery in actie?!
De eerste zachte lente speldenprikken zijn weer zichtbaar. Heerlijk om de zon weer op je jas te voelen tijdens een ochtendwandeling. Een periode met mooi weer staat voor de deur. Al maakt één zwaluw nog geen zomer, uhh lente in dit geval.

Diezelfde zonnestralen dwarrelen ook weer neer op de zonnepanelen. De omvormer moet weer aan de bak. De HomeWizard Plug-In Battery schrikt deze dagen hard uit zijn winterslaap. Hij moet weer vol aan het werk, precies waar hij voor bedoeld is.

Ik heb het al eens eerder geschreven: de PIB’s zijn even op vakantie bij mijn ouders. Mijn pa vindt deze techniek prachtig en wilde ze graag even “lenen”. Natuurlijk! Wel onder de voorwaarde dat ik het bèta-testprogramma kan blijven ondersteunen. Op afstand kijk ik via de app of website mee naar het gedrag van de batterijen. Een blik zojuist gaf aan dat ze ook daar hard aan het werk zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysY0OR2ABHumCNn5naPYF69wZrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wAdfhvtaYLukBqRoxFVy42HB.png?f=fotoalbum_large

Ook vandaag zal daar de 100% SoC weer bereikt worden. Mijn ouders besparen op dit moment een boete op teruglevering die ze anders zouden moeten betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77MO2gX3rhTkF0CL3BSo31hZiuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dXgueSmtIckQuBZGtlgAUCCa.png?f=fotoalbum_large

Een plaatje van afgelopen nacht en vandaag laat zien dat de capaciteit in dit seizoen voor hen nog nét niet voldoende is om het verbruik tussen zonsondergang en zonsopkomst volledig te overbruggen. Al vermoed ik dat deze situatie over een maand alweer anders is.

Hoe zit het hier dan?

Ik heb een dynamisch contract en benader de batterijen net iets anders. Ik kijk primair naar het uurtarief en op basis daarvan mag er geladen, ontladen of juist niets gedaan worden. Wat de laatste dagen opvalt, is dat de spread weer oploopt. Ook hier worden de batterijen dus weer actiever, al waren ze dat sowieso al meer dan bij mijn ouders met een variabel contract.

Dat bevestigt voor mij dat er in een dynamisch contract simpelweg meer optimalisatieruimte zit. Wij vinden dat prettig. Een ander wil juist rust in tarieven en een voorspelbaarder karakter. Beide is prima. Het is maar net wat bij je past.

Dynamische prijzen vandaag en morgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoOsIJ4vN73gggM7hB2daaVJeM0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4BYteNbVLTlsPxfjZUJVuvVu.png?f=fotoalbum_large

Groen betekent laden. Rood ontladen. Deze punten liggen voor vandaag en morgen vast. De kans is groot dat ik vanavond, na wat netsupport, besluit om lekker NOM te gaan draaien. Het gevoel dat je niets van het net nodig hebt is eerlijk gezegd gewoon erg lekker.

Tot die tijd is het hard werken. Batterijen laden, vaatwasser aan, wasmachine voor de jeugd. De kWh’s vliegen ons om de oren en dan is de EV nog niet eens gekoppeld. We absorberen het overschot graag. De kale stroomprijs lag vanmiddag dicht tegen de 0 ct aan (excl. btw en energiebelasting).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GdGf5ZeL5yBHJqsxn-9u0opo28=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Vjx4lAxkilaTlfwXT6P90wL2.png?f=user_large

In onderstaand plaatje (zie koptekst) is mooi te zien dat we onze eigen opwek opvangen én via netafname het net ondersteunen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucQYFR-3wTG2QpCE4mCuQdrWvwI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wfKWeX67ZiYhPOPRNBhLCiMT.png?f=user_large

Wat ik interessant blijf vinden is dat bij mijn ouders (variabel contract) de batterij vooral draait voor het vermijden van terugleverboetes. Bij mij (dynamisch) draait het veel meer om arbitrage.
Zelfde hardware, compleet andere businesscase.

Bij mijn ouders is de prikkel eigenlijk defensief. De batterij voorkomt kosten. Elke kWh die niet het net op gaat tegen een terugleverboete is directe winst. De batterij functioneert daar als buffer tegen boetes. De waarde zit in het afvlakken van overschot.

Bij mij is de prikkel offensiever. Ik gebruik prijsverschillen. De batterij is geen bescherming tegen boetes, maar een instrument om in te spelen op volatiliteit. Hier zit de waarde in tijdverschuiving op basis van spread.

Het interessante is dat de techniek identiek is. 2,7 kWh blijft 2,7 kWh, maar de economische logica erachter totaal anders wordt:
  • Variabel contract → optimaliseren rondom teruglevermomenten
  • Dynamisch contract → optimaliseren rondom prijsverschillen
  • Zelfde SoC, andere beslisboom
Misschien nog belangrijker, bij een dynamisch contract volgt de batterij impliciet het net-signaal. Lage prijs = overschot in het systeem → laden.
Hoge prijs = schaarste → ontladen (NOM). In die zin voelt het bijna logischer dan een vast of variabel contract omdat je gedrag synchroon loopt met het systeem. Echter dit is mijn gevoel hierbij. Ieder zal zijn eigen gevoel en ervaringen hierbij hebben en handelen naar zijn inzichten. Zelfde doos met cellen. Andere spelregels. Andere dynamiek.

De lente is begonnen. De zon schijnt, de omvormer zoemt en de batterijen zijn weer wakker.
Nu nog kijken wie er aan het eind van de dag meer over heeft, de SoC of ik. Al weet ik daar stiekem het antwoord wel op ;-P

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dit topic is niet bedoeld om te klagen over de app, dus die posts zijn ook verwijderd. Voor de duidelijkheid:
nee, homewizard betaalt niets aan tweakers. Hier op tweakers lossen we problemen op. Klagen over storingen heeft hier geen enkele zin en dit moet je dan ook rechtstreeks bij homewizard zelf doen.

[ Voor 53% gewijzigd door teacher op 26-02-2026 21:15 ]

Wise enough to play the fool

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:29
Bvd voor het antwoord.
Dat schaalt inderdaad vanzelf op tot 4 accu's.
Als je de accu's op een aparte groep hebt staan kan je het ontladen ook ontgrendelen en piekende apparaten zoals wasmachines, waterkokers en keukenapparatuur dus ook beter opvangen.

Nu is dat maximaal 800W om te voorkomen dat de bedrading in de muur overbelast raakt als zowel de accu's als de 16A (3680W) automaat in de groepenkast leveren aan apparaten die samen heel veel verbruiken.

De bedrading in de muur is meestal niet op veel meer bemeten dus de norm is dat stekker-batterijen en zonnepanelen maar tot 800W toevoegen, zodat de automaat in de groepenkast alsnog afschakelt om die bedrading te beschermen als iemand heel veel zware apparaten of 1 defect apparaat aansluit.

Ik zou vooral eerst die aparte groep regelen, terugleveren naar 1600W ontgrendelen en monitoren of een derde batterij echt nog genoeg toe gaat voegen voordat je uit gaat breiden. Bij mij is die 1600W vaak zat, vooral als de zon nog een beetje meewerkt terwijl er een grootverbruiker los gaat.

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:43
Jeeej, eerste dag van het jaar de hele nacht doorgekomen op eigen energie :D ! Fijn gevoel de flatline weer terug te zien 8) !

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-04 10:47

Wailing_Banshee

You're Next

Alpha89 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:22:
Jeeej, eerste dag van het jaar de hele nacht doorgekomen op eigen energie :D ! Fijn gevoel de flatline weer terug te zien 8) !
Ik denk dat wij dat pas vanaf mei kunnen gaan zien. Dan hebben we echt die 3e batterij nodig. Maar die voegt in de winter helemaal niets toe (de 2 die we nu hebben komt vaak al niets in). Dus ik zat te denken, zou het een goed idee zijn om toch die 3e te kopen en deze in de loop van oktober uit te zetten en dan in de loop van februari weer aan? In die maanden leveren onze zonnepanelen niet zo heel veel op (die liggen WZW) omdat de zon teveel in het zuiden onder gaat...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:00
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:05:
[...]

Ik denk dat wij dat pas vanaf mei kunnen gaan zien. Dan hebben we echt die 3e batterij nodig. Maar die voegt in de winter helemaal niets toe (de 2 die we nu hebben komt vaak al niets in). Dus ik zat te denken, zou het een goed idee zijn om toch die 3e te kopen en deze in de loop van oktober uit te zetten en dan in de loop van februari weer aan? In die maanden leveren onze zonnepanelen niet zo heel veel op (die liggen WZW) omdat de zon teveel in het zuiden onder gaat...
Volgens mij is het geen enkel probleem om 1 batterij even tijdelijk buiten spel te zetten.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Ik zou ze gewoon aan laten. Ik heb er 2 die van midden november tot midden februari 0,0 kWh opslaan. Het heeft me 9kWh aan bijladen/SOC drift gekost. Dus 4,5 kWh de stuk. Niet echt de moeite waard om af te schakelen volgens mij. Krijgen ze wel gewoon netjes hun updates en controles en de rest.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

[...]

Ik denk dat het antwoord al verborgen zit in je vraag. Persoonlijk denk dat je goed moet kijken of het lukt de batterij leeg te krijgen tussen zonsondergang en zonsopkomst. Als dat niet lukt dan heeft uitbreiden imo geen zin. kWh opslag dat niets staat te doen of maar kort actie heeft. Met een dynamisch contract kun je eventueel nog in de winter laden als de tarieven wat lager zijn. Dat komt wel minder vaak voor dan in de zomer maanden. Je kunt daarmee iets rekken maar het gaat je geen dagelijkse cycli opleveren.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-04 18:38
Ik weet dat tweakers een serieus forum is, maar deze kwam ik tegen in de facebookgroep van Homewizard, op de vraag: hoe kan ik s'nachts mijn batterij vol laden, O-) wat je daar trouwens soms tegen komt. 8)7 ze zeggen dat domme vragen niet bestaan, maar :z

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cf5elbCcZ_GpMJ8IAJQG7QRR0Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWeLmMSSpByGJp2QvlG3vNfR.jpg?f=fotoalbum_large

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:01
Bubba76 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:15:
Ik weet dat tweakers een serieus forum is, maar deze kwam ik tegen in de facebookgroep van Homewizard, op de vraag: hoe kan ik s'nachts mijn batterij vol laden, O-) wat je daar trouwens soms tegen komt. 8)7 ze zeggen dat domme vragen niet bestaan, maar :z

[Afbeelding]
Het duurt nog even voor het de 1e van de 4e is :+ _O-

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:40
knip knip, reacties op moderatie zijn toch echt offtopic.

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 27-02-2026 15:40 ]

Bubba76 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:15:

[Afbeelding]
Dit is wat AI kan doen. Wel grappig

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:28
opmerkingen over ai en geheugenprijzen zijn ook al offtopic.

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 27-02-2026 15:41 ]

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:44
Goed het is nog allemaal test maar hier onder wat uitleg over hoe configuratie opties zijn en wat ze doen voor de battery policy die ik in mijn Homewizard app voor Homey gemaakt heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojTTJajHvza38qkJvuz21K2WEz0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R8atELmk3ROueL0XV2bZSZgp.jpg?f=user_large

Garantie tot aan de voordeur. :+ En ja met wat hulp van AI kan er een hoop.

Deze poging energie leverancier onafhankelijk, ik haal wel dynamische tarieven op, laat er een generieke toeslag op los en 21% btw en dan is het redelijk conform wat de partijen gemiddeld als marktprijs vragen. Wil je dit wel, dan is deze battery policy niet voor jou. Ik probeer het eenvoudig (lastig met dynamisch tarief) te houden en generiek (onafhankelijk) te blijven.
Verder houdt deze battery policy geen rekening met EV of warmte pompen, ik heb geen toegang met deze app tot je andere Homey devices of apps en kan deze input dan ook niet meenemen.
Code staat in github dus dan kan je zelf zien wat en hoe iets is berekend wordt en werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_0eBfQIcuGBn-QrHvoC8osWcm4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/67CTmqjmpj9bqixfDhXsyqjQ.png?f=user_large

## ⚙️ Configuratie gids (Battery Policy)

### Stap 1: Basis instellingen

Navigeer naar: **Instellingen → Apparaten → Battery Policy Device → Instellingen**

#### Kern parameters

* ** Tariefinstellingen
* Dynamische prijzen of Vast tarief (er wordt geen rekening gehouden met marktprijzen zoals dynamisch maar met tijd (bijv 17:00 - 21:00 kan je instellen)
* Dynamsche prijsprovder inschakelen
* Min/max prijzen respecteren (uitleg hieronder)
* **Battery Efficiency (RTE)**: `0.75` (75% round-trip efficiëntie)
* Goede batterijen: 0.80-0.85
* Gemiddelde batterijen: 0.70-0.75
* Oudere batterijen: 0.60-0.70
* **Min Profit Margin**: `€0,01` per kWh
* Hoeveel spread nodig is om arbitrage te overwegen
* Lager = meer handelen, hoger = minder maar veiligere trades
* **Max Charge Price**: `€0,15` per kWh
* Batterij laadt alleen vanaf het net wanneer prijs ≤ dit bedrag
* Pas aan op basis van je gemiddelde stroomkosten
* **Min Discharge Price**: `€0,30` per kWh
* Batterij ontlaadt alleen wanneer prijs ≥ dit bedrag
* Stel in op je terugleververgoeding of hoger
* **Weersvoorspelling**
* Weerlocatie (plaatsnaam)
* Update interval (1x 3uur, zonverwachting)
* ** PV Schatting
* Ja (wel of niet een schatting meenemen van zonnepanelen productie)
* PV piekvermogen (W) - Je kan ook een flow kaartje met je actuele PV productie sturen naar de Battery Policy

### Stap 2: Kies werkingsmodus

#### Optie A: Strikte modus (Standaard, Aanbevolen voor 2026)

```
☑️ Min/max prijzen strikt respecteren: INGESCHAKELD
```

**Gedrag:**

* ✅ Laadt alleen wanneer prijs ≤ €0,15 (jouw max_charge_price)
* ✅ Ontlaadt alleen wanneer prijs ≥ €0,30 (jouw min_discharge_price)
* ✅ Voorspelbaar, regel-gebaseerd gedrag
* ✅ Veilig, conservatief handelen
* ✅ Het beste zolang salderen nog bestaat

**Gebruik dit als:**

* Je voorspelbaar gedrag wilt
* Je nieuw bent met dynamische prijzen
* Je eenvoud belangrijker vindt dan maximale winst

#### Optie B: Dynamische modus (Gevorderd, 2027-klaar)

```
☑️ Min/max prijzen strikt respecteren: UITGESCHAKELD
```

* ✅ Laadt boven max prijs als spread winstgevend is (bijv. €0,17 wanneer toekomst €0,30 is)
* ✅ Ontlaadt onder min prijs als geen betere toekomst verwacht (bijv. €0,22 wanneer max toekomst €0,18 is)
* ⚡ Dynamische optimalisatie op basis van prijsverwachtingen

* Maximale winstgevendheid
* Dynamische optimalisatie op basis van prijsverwachtingen
* 2027+ marktveranderingen

### Stap 3: Fijn-afstellen opportunistisch gedrag (Alleen dynamische modus)

Deze instellingen verschijnen alleen wanneer **Strikte modus is UITGESCHAKELD**:

#### Opportunistisch laden instellingen

**Charge Spread Multiplier**: `2,0` (standaard)

* Bepaalt minimum spread nodig om boven max_charge_price te laden
* Formule: `spread > min_profit_margin × multiplier`
* Voorbeeld met standaard: Heeft €0,02 spread nodig (€0,01 × 2,0)

```
Conservatief (veilig): 3,0-5,0 → Heeft €0,03-€0,05 spread nodig
Gebalanceerd (aanbevolen): 2,0 → Heeft €0,02 spread nodig
Agressief (risicovol): 1,0-1,5 → Heeft €0,01-€0,015 spread nodig
```

**Wanneer het triggert:**

```
Huidige prijs: €0,17 (boven €0,15 drempel)
Toekomstig max: €0,30
Spread: (€0,30 × 0,75) - €0,17 = €0,08
Drempel: €0,01 × 2,0 = €0,02
Resultaat: €0,08 > €0,02 → ✅ LADEN (opportunistisch)
Log: "🎯 opportunistisch laden €0,170, uitzonderlijke spread €0,080/kWh"
```

#### Opportunistisch ontladen instellingen

**Discharge Price Floor**: `€0,20` (standaard)

* Minimale prijs vereist voor opportunistisch ontladen
* Lager = ontladen bij lagere prijzen (agressiever)

```
Conservatief: €0,25-€0,30 → Alleen ontladen bij goede prijzen
Gebalanceerd: €0,20 → Gematigde bodem
Agressief: €0,10-€0,15 → Bereid goedkoop te ontladen
```

**Discharge Spread Threshold**: `-€0,05` (standaard)

* Maximale negatieve spread om opportunistisch ontladen toe te staan
* Negatiever = strenger (minder bereid te ontladen)

```
Zeer streng: -€0,10 → Alleen als absoluut geen betere toekomst
Gebalanceerd: -€0,05 → Redelijk vertrouwen
Agressief: -€0,01 → Snel ontladen
```

```
Huidige prijs: €0,22 (onder €0,30 drempel)
Toekomstig max: €0,18 (slechter dan nu!)
Spread: (€0,18 × 0,75) - €0,22 = -€0,07
Drempel: -€0,05
Resultaat: -€0,07 < -€0,05 → ✅ ONTLADEN (opportunistisch)
Log: "🎯 opportunistisch ontladen €0,220 (geen betere toekomst)"
```

### Stap 4: Activeren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pxb1xMlDJvVKY7QJqHzFR94eQpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTBKT9Q3ON4g7SFFa4VDeaWJ.jpg?f=fotoalbum_large

---

## 📊 Batterij Planning weergave begrijpen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oshGbibi7e4iRk5PN1S-l8aUOXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhQJ5wacuAlr5HnMBY9DeaO7.jpg?f=fotoalbum_large

### Uurkaarten

Elke kaart toont:

* **Tijd**: Uur (08:00, 09:00, etc.)
* **Prijs**: Gemiddelde prijs voor dat uur (of 15-min intervallen)
* **Modus icoon**:
* 🔌 Laden vanaf net
* ☀️ Laden vanaf PV
* 🔋 Ontladen
* 🛡️ Peak shaving
* ⏸️ Standby
* **SoC**: Geprojecteerde laadstatus
* **Break-even**: Prijs nodig om laadkosten terug te verdienen
* **⚠️ Prijsvariatie**: Toont wanneer 15-min prijzen >€0,02 variëren binnen uur
* **🎯 OPPORTUNISTISCH**: Oranje/paarse badge wanneer dynamische override actief is

### Tik om uit te klappen

Op mobiel, tik op een uurkaart om de 4 × 15-minuten uitsplitsing te zien:

```
08:00 🔌 Laden €0,187 SoC: 45%
08:15 🔌 Laden €0,185 SoC: 47%
08:30 ⏸️ Standby €0,192 SoC: 47%
08:45 ⏸️ Standby €0,198 SoC: 47%
```

### Kleurcodering

* **Groene rand**: Goedkope laadmogelijkheid (≤ max_charge_price)
* **Blauwe rand**: Dure ontlaadmogelijkheid (≥ min_discharge_price)
* **Grijze rand**: Normaal prijsbereik
* **Groene highlight**: Huidig uur
* **Vaag**: Verleden uren (historische data)

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:17
nogmaals, reacties op moderatie zijn altijd offtopic.

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 27-02-2026 15:52 ]

Tebbie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:43:
Goed het is nog allemaal test maar hier onder wat uitleg over hoe configuratie opties zijn en wat ze doen voor de battery policy die ik in mijn Homewizard app voor Homey gemaakt heb.

[Afbeelding]

Garantie tot aan de voordeur. :+ En ja met wat hulp van AI kan er een hoop.

Deze poging energie leverancier onafhankelijk, ik haal wel dynamische tarieven op, laat er een generieke toeslag op los en 21% btw en dan is het redelijk conform wat de partijen gemiddeld als marktprijs vragen. Wil je dit wel, dan is deze battery policy niet voor jou. Ik probeer het eenvoudig (lastig met dynamisch tarief) te houden en generiek (onafhankelijk) te blijven.
Verder houdt deze battery policy geen rekening met EV of warmte pompen, ik heb geen toegang met deze app tot je andere Homey devices of apps en kan deze input dan ook niet meenemen.
Code staat in github dus dan kan je zelf zien wat en hoe iets is berekend wordt en werkt.

[Afbeelding]

## ⚙️ Configuratie gids (Battery Policy)

### Stap 1: Basis instellingen

Navigeer naar: **Instellingen → Apparaten → Battery Policy Device → Instellingen**

#### Kern parameters

* ** Tariefinstellingen
* Dynamische prijzen of Vast tarief (er wordt geen rekening gehouden met marktprijzen zoals dynamisch maar met tijd (bijv 17:00 - 21:00 kan je instellen)
* Dynamsche prijsprovder inschakelen
* Min/max prijzen respecteren (uitleg hieronder)
* **Battery Efficiency (RTE)**: `0.75` (75% round-trip efficiëntie)
* Goede batterijen: 0.80-0.85
* Gemiddelde batterijen: 0.70-0.75
* Oudere batterijen: 0.60-0.70
* **Min Profit Margin**: `€0,01` per kWh
* Hoeveel spread nodig is om arbitrage te overwegen
* Lager = meer handelen, hoger = minder maar veiligere trades
* **Max Charge Price**: `€0,15` per kWh
* Batterij laadt alleen vanaf het net wanneer prijs ≤ dit bedrag
* Pas aan op basis van je gemiddelde stroomkosten
* **Min Discharge Price**: `€0,30` per kWh
* Batterij ontlaadt alleen wanneer prijs ≥ dit bedrag
* Stel in op je terugleververgoeding of hoger
* **Weersvoorspelling**
* Weerlocatie (plaatsnaam)
* Update interval (1x 3uur, zonverwachting)
* ** PV Schatting
* Ja (wel of niet een schatting meenemen van zonnepanelen productie)
* PV piekvermogen (W) - Je kan ook een flow kaartje met je actuele PV productie sturen naar de Battery Policy

### Stap 2: Kies werkingsmodus

#### Optie A: Strikte modus (Standaard, Aanbevolen voor 2026)

```
☑️ Min/max prijzen strikt respecteren: INGESCHAKELD
```

* ✅ Laadt alleen wanneer prijs ≤ €0,15 (jouw max_charge_price)
* ✅ Ontlaadt alleen wanneer prijs ≥ €0,30 (jouw min_discharge_price)
* ✅ Voorspelbaar, regel-gebaseerd gedrag
* ✅ Veilig, conservatief handelen
* ✅ Het beste zolang salderen nog bestaat

* Je voorspelbaar gedrag wilt
* Je nieuw bent met dynamische prijzen
* Je eenvoud belangrijker vindt dan maximale winst

#### Optie B: Dynamische modus (Gevorderd, 2027-klaar)

```
☑️ Min/max prijzen strikt respecteren: UITGESCHAKELD
```

* ✅ Laadt boven max prijs als spread winstgevend is (bijv. €0,17 wanneer toekomst €0,30 is)
* ✅ Ontlaadt onder min prijs als geen betere toekomst verwacht (bijv. €0,22 wanneer max toekomst €0,18 is)
* ⚡ Dynamische optimalisatie op basis van prijsverwachtingen

* Maximale winstgevendheid
* Dynamische optimalisatie op basis van prijsverwachtingen
* 2027+ marktveranderingen

### Stap 3: Fijn-afstellen opportunistisch gedrag (Alleen dynamische modus)

Deze instellingen verschijnen alleen wanneer **Strikte modus is UITGESCHAKELD**:

#### Opportunistisch laden instellingen

**Charge Spread Multiplier**: `2,0` (standaard)

* Bepaalt minimum spread nodig om boven max_charge_price te laden
* Formule: `spread > min_profit_margin × multiplier`
* Voorbeeld met standaard: Heeft €0,02 spread nodig (€0,01 × 2,0)

```
Conservatief (veilig): 3,0-5,0 → Heeft €0,03-€0,05 spread nodig
Gebalanceerd (aanbevolen): 2,0 → Heeft €0,02 spread nodig
Agressief (risicovol): 1,0-1,5 → Heeft €0,01-€0,015 spread nodig
```

```
Huidige prijs: €0,17 (boven €0,15 drempel)
Toekomstig max: €0,30
Spread: (€0,30 × 0,75) - €0,17 = €0,08
Drempel: €0,01 × 2,0 = €0,02
Resultaat: €0,08 > €0,02 → ✅ LADEN (opportunistisch)
Log: "🎯 opportunistisch laden €0,170, uitzonderlijke spread €0,080/kWh"
```

#### Opportunistisch ontladen instellingen

**Discharge Price Floor**: `€0,20` (standaard)

* Minimale prijs vereist voor opportunistisch ontladen
* Lager = ontladen bij lagere prijzen (agressiever)

```
Conservatief: €0,25-€0,30 → Alleen ontladen bij goede prijzen
Gebalanceerd: €0,20 → Gematigde bodem
Agressief: €0,10-€0,15 → Bereid goedkoop te ontladen
```

**Discharge Spread Threshold**: `-€0,05` (standaard)

* Maximale negatieve spread om opportunistisch ontladen toe te staan
* Negatiever = strenger (minder bereid te ontladen)

```
Zeer streng: -€0,10 → Alleen als absoluut geen betere toekomst
Gebalanceerd: -€0,05 → Redelijk vertrouwen
Agressief: -€0,01 → Snel ontladen
```

```
Huidige prijs: €0,22 (onder €0,30 drempel)
Toekomstig max: €0,18 (slechter dan nu!)
Spread: (€0,18 × 0,75) - €0,22 = -€0,07
Drempel: -€0,05
Resultaat: -€0,07 < -€0,05 → ✅ ONTLADEN (opportunistisch)
Log: "🎯 opportunistisch ontladen €0,220 (geen betere toekomst)"
```

### Stap 4: Activeren

[Afbeelding]

---

## 📊 Batterij Planning weergave begrijpen

[Afbeelding]

### Uurkaarten

Elke kaart toont:

* **Tijd**: Uur (08:00, 09:00, etc.)
* **Prijs**: Gemiddelde prijs voor dat uur (of 15-min intervallen)
* **Modus icoon**:
* 🔌 Laden vanaf net
* ☀️ Laden vanaf PV
* 🔋 Ontladen
* 🛡️ Peak shaving
* ⏸️ Standby
* **SoC**: Geprojecteerde laadstatus
* **Break-even**: Prijs nodig om laadkosten terug te verdienen
* **⚠️ Prijsvariatie**: Toont wanneer 15-min prijzen >€0,02 variëren binnen uur
* **🎯 OPPORTUNISTISCH**: Oranje/paarse badge wanneer dynamische override actief is

### Tik om uit te klappen

Op mobiel, tik op een uurkaart om de 4 × 15-minuten uitsplitsing te zien:

```
08:00 🔌 Laden €0,187 SoC: 45%
08:15 🔌 Laden €0,185 SoC: 47%
08:30 ⏸️ Standby €0,192 SoC: 47%
08:45 ⏸️ Standby €0,198 SoC: 47%
```

### Kleurcodering

* **Groene rand**: Goedkope laadmogelijkheid (≤ max_charge_price)
* **Blauwe rand**: Dure ontlaadmogelijkheid (≥ min_discharge_price)
* **Grijze rand**: Normaal prijsbereik
* **Groene highlight**: Huidig uur
* **Vaag**: Verleden uren (historische data)
Mooi werk! Volledig stappenplan erbij. Ik heb de eerder link in de TS vervangen. Er wordt nu verwezen naar deze post zodat tweakers sneller deze uitgebreide post vinden.

• gjna
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:18
ik had exact dezelfde ervaring zie hiervoor mijn eerdere bericht ik heb nu een aparte oude Netgear router ingericht voor de HW spullen en daarop tevens ingesteld dat het geen automatische kanaal keuze heeft maar vast op een kanaal zit en dat loste eindelijk mijn HW wifi problemen op. Dus het ligt waarschijnlijk niet aan je netwerk maar aan de zeer kieskeurige HW spullen.
NeekTheCat schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:14:
[...]

Andere apparaten nergens last van. Toch benieuwd of anderen dat ook ervaren omdat ik toch vaak lees over wifi issues met de P1 meter.

• firefixmaarten
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:45
gjna schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:58:
ik had exact dezelfde ervaring zie hiervoor mijn eerdere bericht ik heb nu een aparte oude Netgear router ingericht voor de HW spullen en daarop tevens ingesteld dat het geen automatische kanaal keuze heeft maar vast op een kanaal zit en dat loste eindelijk mijn HW wifi problemen op. Dus het ligt waarschijnlijk niet aan je netwerk maar aan de zeer kieskeurige HW spullen.

[...]
Ik heb men wifi kanalen ook vast staan en nog nooit issues gehad met HW spullen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik wel issues zou hebben als de kanalen wel dynamisch zouden zijn. Ubiquity spul hier. Misschien zijn er nog mensen met wifi problemen die kunnen bevestigen dat kanalen vastzetten de issues oplost?

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
firefixmaarten schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:16:
[...]

Ik heb men wifi kanalen ook vast staan en nog nooit issues gehad met HW spullen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik wel issues zou hebben als de kanalen wel dynamisch zouden zijn. Ubiquity spul hier. Misschien zijn er nog mensen met wifi problemen die kunnen bevestigen dat kanalen vastzetten de issues oplost?
Check, mijn ervaring is ook dat het vastzetten van het kanaal vrijwel alle WiFi issues oplost. Maak gebruik van 1 Fritz modem/router/access point met 3 Fritz repeaters, alles in Mesh. Heb bij hun wel een feature request ingediend om een mac adres vast te kunnen koppelen aan een specifiek Fritz device.

• gjna
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:18
Ik heb zelf ook een Fritzbox met repeaters, maar bleef zelfs met vastzetten IP adres en wifi kanaal nog steeds wifi problemen hebben naar mijn HW spullen. Pas toen ik een oude Netgear router die ik nog had liggen toegevoegd en vanaf dat moment geen wifi ellende meer.
goechel schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:30:
[...]

Check, mijn ervaring is ook dat het vastzetten van het kanaal vrijwel alle WiFi issues oplost. Maak gebruik van 1 Fritz modem/router/access point met 3 Fritz repeaters, alles in Mesh. Heb bij hun wel een feature request ingediend om een mac adres vast te kunnen koppelen aan een specifiek Fritz device.

• damien_demon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:14
@Devke en @gielz hebben jullie vandaag ook negatieven prijzen?
Bij mij geeft de dynamische spread waarde een “niet beschikbaar” terwijl de grafiek wel getoond wordt. Bij nader bekijken van de nordpool data is er blijkbaar vandaag een kwartier met een -0,00 tussen de 0,00.
Kan het zijn dat de dynamische spread nog niet kan omgaan met negatieve waarde? (als dat wel kan, dan moet ik even zoeken waar het bij mij misgaat 8) )
damien_demon schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:27:
@Devke en @gielz hebben jullie vandaag ook negatieven prijzen?
Bij mij geeft de dynamische spread waarde een “niet beschikbaar” terwijl de grafiek wel getoond wordt. Bij nader bekijken van de nordpool data is er blijkbaar vandaag een kwartier met een -0,00 tussen de 0,00.
Kan het zijn dat de dynamische spread nog niet kan omgaan met negatieve waarde? (als dat wel kan, dan moet ik even zoeken waar het bij mij misgaat 8) )
Klopt negatieve prijzen verwacht hij nu niet omdat je altijd de extra kosten hebt. Wanneer je de nordpool hacs sensor de juiste kosten geeft gaat het goed;
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83698778
Let op; post van 2025 met andere bedragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nh0ZK4EDZMmUj2WNzkNzsy6s0Pk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gawhwD6QONTtwy9nr3ztG1Pq.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:47
goechel schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:30:
[...]

Ik heb ook een Fritzbox met 2 Fritz repeaters in Mesh.
Vanuit de master Fritzbox, het kanal vastgezet.
Nooit problemen gehad met HW PIB

• damien_demon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:14
gielz schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:32:
[...]

Klopt negatieve prijzen verwacht hij nu niet omdat je altijd de extra kosten hebt. Wanneer je de nordpool hacs sensor de juiste kosten geeft gaat het goed;
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83698778
Let op; post van 2025 met andere bedragen.

[Afbeelding]
Check, dan moet ik mijn automatisering aanpassen (stukje belasting en opslag eruit hengelen).
edit:
Dat was redelijk makkelijk (box belasting en opslag op 0 zetten). Ik zag wel dat in de gelinkte post door @gielz de energiebelasting nog staat op 2025; dus voor een ieder die de nordpool HACS gaat invullen: check de kosten van opslag bij je energieleverancier en de huidge energiebelasting 😎

[ Voor 19% gewijzigd door damien_demon op 28-02-2026 12:08 ]

• Driekussie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-04 22:00
Heeft iemand van jullie ervaring met Ecoflow naast HomeWizard? Ik ga bij onze dochter een Stream Ultra plaatsen met enkele zonnepanelen en test het al aangeschafte apparaat eerst even bij ons thuis. Ik heb een splitter van HomeWizard en naast de HW P1 ook een Ecoflow P1. Ik heb gemerkt dat als de panelen niets meer leveren de Ecoflow verder wordt opgeladen met stroom van de HomeWizard batterij. In de schematische weergave van de app staat die stroom overigens nog steeds als afkomstig van de panelen. Is dit een normale gang van zaken? Bij voorbaat dank voor een reactie!
Driekussie schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:56:
Heeft iemand van jullie ervaring met Ecoflow naast HomeWizard? Ik ga bij onze dochter een Stream Ultra plaatsen met enkele zonnepanelen en test het al aangeschafte apparaat eerst even bij ons thuis. Ik heb een splitter van HomeWizard en naast de HW P1 ook een Ecoflow P1. Ik heb gemerkt dat als de panelen niets meer leveren de Ecoflow verder wordt opgeladen met stroom van de HomeWizard batterij. In de schematische weergave van de app staat die stroom overigens nog steeds als afkomstig van de panelen. Is dit een normale gang van zaken? Bij voorbaat dank voor een reactie!
Zelf heb ik een HW kWh meter aangesloten op de zonnepanelen. Ook diverse kWh meters aangesloten op o.a. andere thuisbatterijen. Binnen de app heb ik de batterijen als overig ingesteld en de kWh meter van de panelen op "Zonnepanelen". Als de batterijen dan terug leveren komt dat niet vanuit de panelen in de visualisatie. Stel ik de batterijen even in op Zonnepanelen, dan wel.

• photovoltaic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-04 12:41
Dat wat Devke heeft ingesteld wist ik niet van. Erg interessant dat het dan wel mogelijk is, maar
2 verschillende batterijen van 2 verschillende merken dat is helaas niet direct werkbaar out of the box. Beide acteren nu op NOM lijkt me en zien alleen als er iets terug geleverd worden dat ze moeten laden. Als de 1 net wat sneller reageert laad de een de ander op en andersom. Het lukt eigenlijk alleen als je bijvoorbeeld tijdschema's instelt m.b.v. HA of dat je ze helemaal via HA op API's gaat aansturen wat sommigen hier ook wel doen maar dat kost wel wat tijd om goed in te stellen. Mijn advies is wil je eerst gewoon die ecoflow tijdelijk testen dan eerst even de homewizard tijdelijk uitzetten.

Zendure 11 kWh | HW 2,7 kWh | EV 79 kWh | PV 6535 Wp

• salipander
Je geeft zelf het antwoord al: Ze weten niet van elkaars bestaan, dus kan het gebeuren dat de ene de ander oplaadt. Sterker nog: dit gebeurt gegarandeerd na verloop van tijd, omdat de regeling van het ene merk anders (sneller of in grotere stappen) bijstuurt dan het andere merk.
Ik zet de Ecoflow op halfautomatisch mode waarbij deze een vast vermogen levert. De HW doet dan het resterende werk (preciezer dan de Ecoflow). Of om de beurt door in Homey de HW op standby te zetten. Dus al met al: voor een leek is het niet aan te raden.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14
salipander schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:37:
[...]

Je geeft zelf het antwoord al: Ze weten niet van elkaars bestaan, dus kan het gebeuren dat de ene de ander oplaadt. Sterker nog: dit gebeurt gegarandeerd na verloop van tijd, omdat de regeling van het ene merk anders (sneller of in grotere stappen) bijstuurt dan het andere merk.
Ik zet de Ecoflow op halfautomatisch mode waarbij deze een vast vermogen levert. De HW doet dan het resterende werk (preciezer dan de Ecoflow). Of om de beurt door in Homey de HW op standby te zetten. Dus al met al: voor een leek is het niet aan te raden.
Ik kan het beamen. Ik heb Zendure naast HW. Als ze beide op NOM staan gaat het goed zolang de levering van de zonnepanelen constant is en niet wordt onderbroken door bewolking. Gegarandeerd dat ze dan na verloop van tijd in een soort oscillatie loop komen. Mijn oplossing is dan ook laat de HW het variabele deel oppakken en de Zendure in een handmatige mode.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

winwiz schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:43:
[...]

Ik kan het beamen. Ik heb Zendure naast HW. Als ze beide op NOM staan gaat het goed zolang de levering van de zonnepanelen constant is en niet wordt onderbroken door bewolking. Gegarandeerd dat ze dan na verloop van tijd in een soort oscillatie loop komen. Mijn oplossing is dan ook laat de HW het variabele deel oppakken en de Zendure in een handmatige mode.
Je kunt ze eventueel via Home Assistant beide aansturen. Alleen op die manier werken ze naast elkaar. Zonder HA is het lastig om twee verschillende merken tegelijk optimaal te laten functioneren. Zendure heeft een volledig open API, HW deels maar voldoende voor sturing. Dit is genoeg om ze samen te laten werken. Het open karakter van de API’s is echt een must, anders wordt het handmatig werk.

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:01
Laat maar

[ Voor 98% gewijzigd door Vahalis op 01-03-2026 11:45 ]

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

• TFX77
Prijsverlaging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9DyEFPTVq5qFsyXTX0oBz1vch4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhdetCexMmoEM8ojAaQfG8tm.jpg?f=fotoalbum_large

Prijsverhoging of korting verlaging renewed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWR9iPapxie7BPW6THsp62qX0xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0g1AAiZtkwXFozU97l2FY5Bh.jpg?f=fotoalbum_large
1395,-1195,- 1095,-1045,- bespaar €300 €150
1395,-1195,- 995,-945,- bespaar €400 €250
Ik raad ten zeerste af om nog renewed te kopen. Zeker als het maar 150 euro scheelt ten opzichte van de nieuwprijs. Dit is geen goede deal meer. De originele korting aanhouden had HomeWizard gesierd. Aangezien het renewed aanbod niet uitverkocht is de laatste maanden vindt ik het helemaal een vreemde keuze. Doekoe waarschijnlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door TFX77 op 02-03-2026 10:29 ]

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Leanderr
TFX77 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:52:
Prijsverlaging

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ik raad ten zeerste af om nog renewed te kopen. Zeker als het maar 150 euro scheelt ten opzichte van de nieuwprijs. Dit is geen goede deal meer. De originele korting aanhouden had HomeWizard gesierd. Aangezien het renewed aanbod niet uitverkocht is de laatste maanden vindt ik het helemaal een vreemde keuze. Doekoe waarschijnlijk.

Deze prijsverlaging is toch al een tijdje? Ze kosten sinds november 2025 al € 1.195 nieuw.

Daarbij heb je een zo goed als nieuwe batterij met 150 euro korting, wat ik naast een mooie besparing vindt ook een goed idee. Beter dan alles weg te gooien! Ben juist groot voorstander van renewed en herbruik.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:12
Leanderr schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:50:
[...]

Deze prijsverlaging is toch al een tijdje? Ze kosten sinds november 2025 al € 1.195 nieuw.

Daarbij heb je een zo goed als nieuwe batterij met 150 euro korting, wat ik naast een mooie besparing vindt ook een goed idee. Beter dan alles weg te gooien! Ben juist groot voorstander van renewed en herbruik.
Je levert wel in op de garantietermijn, is maar net wat je belangrijk vindt.
Je zal maar net zien dat hij in het 8e jaar kapot gaat. _/-\o_

Ross

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14
Ross11 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Aan de andere kant, de meeste problemen ontstaan in het eerste jaar. Deze hebben zich al "bewezen" en over 8 jaar is er een veel betere V3 ;)

[ Voor 8% gewijzigd door winwiz op 02-03-2026 11:14 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:35
We zitten in het eerste kwartaal, komt er nog een update met betrekking uitgesteld laden. Dit zonder Homey of Homeassistant.

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-03 15:47
Ik zit te twijfelen of ik een derde plugin ga kopen. De ROI blijft natuurlijk drama op die batterijen maar vind het wel leuk om eigen zonnestroom te gebruiken ipv tereugleveren. Maar om nu nog een keer dat bedrag uit te geven is misschien niet zo'n goed idee. Ik zie dat de batterij inmiddels even duur is als de Marstek. Ik heb voor beide nog 1400 per stuk betaald toen. Echter de Marstek is wel 2x zo groot, dan is de homerwizard nog serieus een stuk duurder. @HomeWizard_NL komen er nog aanbiedingen? Ik passeer voor nu even maar mogelijk pak ik wel een aanbieding mee. Ik wil wel een nieuwe geen renewable.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:18
PureCode schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:59:
Ik zie dat de batterij inmiddels even duur is als de Marstek. Ik heb voor beide nog 1400 per stuk betaald toen. Echter de Marstek is wel 2x zo groot, dan is de homerwizard nog serieus een stuk duurder.
Het valt me vooral op dat er geen enkel gerucht is over een 2.0 variant, het is inmiddels bijna 2 jaar geleden dat dit model aangekondigd werd en de concurrentie heeft niet stilgezeten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:28
Ik zag vandaag ineens in Homey dat bij de accu's een optie "Dim niveau" stond.
Neem aan dat dit de minimale capaciteit is wat je in de accu wilt laten zitten in %.

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:44
SpikeHome schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:50:
Ik zag vandaag ineens in Homey dat bij de accu's een optie "Dim niveau" stond.
Neem aan dat dit de minimale capaciteit is wat je in de accu wilt laten zitten in %.
Nee is led lichtbalk voorop die je kan dimmen.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:21
hoevenpe schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:40:
[...]

Het valt me vooral op dat er geen enkel gerucht is over een 2.0 variant, het is inmiddels bijna 2 jaar geleden dat dit model aangekondigd werd en de concurrentie heeft niet stilgezeten.
Ik vind daar niets vreemd aan. Integendeel, het is een solide product en zolang het goed verkoopt is er geen enkele reden om daarvan af te stappen. Misschien dat ze iets op de tekentafel hebben staan maar zolang het huidige product nog een voldoende afzet heeft is er geen reden dat op de markt te brengen.

De drang naar iets nieuws die hier wordt geuit is niet representatief.

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-03 15:47
"zolang het huidige product nog een voldoende afzet heeft is er geen reden dat op de markt te brengen.
De drang naar iets nieuws die hier wordt geuit is niet representatief."

Haha moet je eens tegen Apple zeggen die elke jaar een nieuwe (bijna dezelfde) iPhone op de markt zet en die nieuwe vewrsies verkopen als een tierelier...

Maar ik snap je punt wel, ding is prima. Een USB poort was nog wel fijn geweest maar ook dat is nice to have.
Hij is inmiddels wel te duur want idd de concurrentie heeft niet stil gestaan je kan nu makkelijk een goedkopere batterij kopen met meer features en meer capaciteit. Dat gaat HW denk ik wel merken in de sales uiteindelijk. Dan kan je 2 dingen doen . Jou versie goedkoper maken of toch een 2.0 op de markt brengen.

• Leanderr
PureCode schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:59:
Ik zit te twijfelen of ik een derde plugin ga kopen. De ROI blijft natuurlijk drama op die batterijen maar vind het wel leuk om eigen zonnestroom te gebruiken ipv tereugleveren. Maar om nu nog een keer dat bedrag uit te geven is misschien niet zo'n goed idee. Ik zie dat de batterij inmiddels even duur is als de Marstek. Ik heb voor beide nog 1400 per stuk betaald toen. Echter de Marstek is wel 2x zo groot, dan is de homerwizard nog serieus een stuk duurder. @HomeWizard_NL komen er nog aanbiedingen? Ik passeer voor nu even maar mogelijk pak ik wel een aanbieding mee. Ik wil wel een nieuwe geen renewable.
Ik weet ook niet of ik weer een HomeWizard batterij zou kopen wanneer ik nu niets zou hebben. Mijn vader heeft een Zendure en deze is veel verder en groter uit te bereiden. Daarnaast ligt de prijs nog eens lager. De prestaties zijn verder vergelijkbaar en soms die van de zendure zelfs beter.

Vanaf het voorjaar 2027 verwacht ik dat wij onze opslag capaciteit gaan uitbreiden. Voorlopig is het een mooie start met twee thuisbatterijen maar merk dat ze nu snel vol zitten en we de nacht niet door komen. In de zomermaanden kan ik langer mijn auto opladen dus komt het extra vermogen ook wel van pas.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Denk dat je weinig reactie zult krijgen. @HomeWizard_NL lijkt een halfjaar geleden voor het laatst iets gepost te hebben op dit forum. Ik heb zelf het vermoeden dat er iets niet lekker bij ze loopt qua personele bezetting, zelf heb ik in februari 2x een simpele vraag gesteld via de HW-chatbot, die vervolgens doorgestuurd wordt naar een echte medewerker die binnen 24 uur zou reageren. Weken later heb ik op beide pogingen nog geen enkele reactie ontvangen..

Voor wie benieuwd is hoe het nu met de service van de helpdesk gesteld is, omdat ze overwegen een batterij te kopen: Gizz in HomeWizard algemeen (energy, watermeter en meer) #2

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:10

fxs81

Julianadorp

Word een heerlijk weekje voor de pibs, zitten alweer voor 75% vol vandaag. Ben een beetje aan het zoeken geweest om via HA mijn goodwe omvormer in te stellen op niets terugleveren aan het net voor als salderen niet meer kan. Ben nog niet zo beknijsd met HA dus mocht er hier iemand dat wiel al hebben uigevonden hoor ik het graag, ik zie ook een optie in de solargo app van goodwe waar je de export mee op 0 Watt kan zetten, net al even mee gespeeld maar lijkt erop dat hij dan de pib niet laad, is niet helemaal representatief aangezien de vaatwasser ook aan staat dus het schommelt nogal in verbruik/laden op het moment maar zijn er hier meer mensen die het op die manier hebben gedaan en werkt dat een beetje? Hopelijk is dit wel ontopic genoeg aangezien we toch allemaal maximaal onze zonnestroom willen benutten en daar o.a. een pib voor hebben aangeschaft.

[ Voor 3% gewijzigd door fxs81 op 02-03-2026 13:27 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-04 13:08
Devke schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:43:
[...]

Ik zal je kort enkele bevindingen delen. Het betreft twee verschillende systemen met eigen ontwerpkeuzes.

In mijn testopstelling zie ik de volgende overeenkomsten en verschillen:

Algemene kenmerken:
  • Beide systemen zijn modulair uit te breiden. Bij Homewizard is dit in de vorm omvormer en batterij erbij, bij Accumate ook middels alleen losse batterijen mogelijk;
  • Beide systemen maken in mijn opstelling gebruik van HW P1-meterdata.
Technische verschillen:
  • Accumate kan meerdere modules combineren onder één omvormer. Bij HomeWizard heeft iedere batterij een eigen omvormer;
  • De Accumate-behuizing is IP65-geclassificeerd;
  • Accumate beschikt over een noodstroomfunctie;
  • API: Accumate werkt met een gesloten API. HomeWizard biedt een API die meer mogelijkheden biedt.
  • Round-trip efficiency in mijn testopstelling voor Accumate ±68%. HomeWizard ±71,5%
  • De werking van de NOM regeling verschilt tussen beide systemen in mijn testopstelling.
Verder nog rustig aan het testen.

Verdere metingen en uitwerking plaats ik tzt wel in het Accumate-topic om dit topic on-topic te houden.
Is er al zicht op een AccuMate topic? Ik kan soms wel zoeken, maar presteer minder goed op het 'vinden' topic...

• TFX77
Leanderr schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:50:
[...]

Dan hebben ze absurd laat de renewed prijs aangepast. Die is de laatste maanden niet gewijzigd. Vreemd.

Verbetering in de app m.b.t de PIB. Meerdere verbeteringen in de app maar niet alles is PIB gerelateerd, weggelaten hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYrVoWL5zxL_07788uM9wEvZfRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awoHAgBOVVazDqhq1VtZwlxX.jpg?f=fotoalbum_large

pimk schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:38:
[...]

Is er al zicht op een AccuMate topic? Ik kan soms wel zoeken, maar presteer minder goed op het 'vinden' topic...
Zeker maar is nog niet af. Linkje in je DM. Niet voor dit topic vind ik, meer voor het algemene Plug-In Battery topic.

Leanderr schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Ik weet ook niet of ik weer een HomeWizard batterij zou kopen wanneer ik nu niets zou hebben. Mijn vader heeft een Zendure en deze is veel verder en groter uit te bereiden. Daarnaast ligt de prijs nog eens lager. De prestaties zijn verder vergelijkbaar en soms die van de zendure zelfs beter.

Vanaf het voorjaar 2027 verwacht ik dat wij onze opslag capaciteit gaan uitbreiden. Voorlopig is het een mooie start met twee thuisbatterijen maar merk dat ze nu snel vol zitten en we de nacht niet door komen. In de zomermaanden kan ik langer mijn auto opladen dus komt het extra vermogen ook wel van pas.
Het is altijd een beetje zoeken waar het ideale punt qua opslag ligt. De meeste halen eind van de nacht nu niet. Een groot deel van de avond moet nog overbrugt worden. Als je wat later op de avond nog erbij kookt, de wamtepomp nog wat mag bijspringen dan gaat het hard. Deze vlag hangt er over een maand alweer anders bij. Krijg je ze dan ook nog leeg? Over 2 maanden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCZxhWaFJOwvYS_SZnLBpifOU0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UfeKXRyqGxHFionG0NIUcp3u.png?f=fotoalbum_large
Resultaat proef met SolarEdge terugregeling test.
Het werkt prima. Ik ben gereed voor wanneer de saldering wordt gestopt.
Terugregeling gaat werken wanneer de batterijen voor 95% zijn geladen

• meesje
TFX77 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:52:
Prijsverlaging

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Naar rato van het aantal gegarandeerde cycli (6000) vind ik beide deals gunstig.
1. Bij nieuw betaal je 1195/6000=0,199 per cycle
2. Bij renewed tot 100 cycli 1045/5900=0,177 per cycle
3. Bij renewed tot 300 cycli 945/5700=0,166 per cycle
En dan ben ik bij bovenstaande berekeningen uit gegaan van het maximum. Vaak krijg je een exemplaar met (veel) minder cycli.
Gezien je bij de laatste 1 jaar minder swap service krijgt, zou ik voor optie 2 gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 02-03-2026 17:11 ]

• Dr-Diesel
  • Laatst online: 31-03 20:44
Probeer een tweede Plug-in Battery te installeren,

Homewizard wil verbindingen maken met BatterySetup, oke daarna -> vind diverse wifinetwerken.

Hier kies hier het zelfde wifinetwerk als de P1 meter (2.4 Ghz)

Verbinden met Wifi

dan het volgende scherm ...

hij blijft lang hangen bij Apparaat toevoegen, waarna de pop-up dat het verbinden met de Wifi mislukt ? Het ziet er naar uit dat de plug-in Battery niet kon verbinden met het wifinetwerk. Controleer of je de juiste gegevens hebt ingevuld en probeer het opnieuw 8)7

WW is correct ingevoerd

• TFX77
meesje schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:09:
[...]

Naar rato van het aantal gegarandeerde cycli (6000) vind ik beide deals gunstig.
1. Bij nieuw betaal je 1195/6000=0,199 per cycle
2. Bij renewed tot 100 cycli 1045/5900=0,177 per cycle
3. Bij renewed tot 300 cycli 945/5700=0,166 per cycle
En dan ben ik bij bovenstaande berekeningen uit gegaan van het maximum. Vaak krijg je een exemplaar met (veel) minder cycli.
Gezien je bij de laatste 1 jaar minder swap service krijgt, zou ik voor optie 2 gaan.
Ze hadden waarschijnlijk niet de oude prijs bij de Renewed batterijen aangepast. Leek een hele mooie korting welke het eigenlijk al een hele tijd niet meer was.

Dr-Diesel schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:26:
Probeer een tweede Plug-in Battery te installeren,

Homewizard wil verbindingen maken met BatterySetup, oke daarna -> vind diverse wifinetwerken.

Hier kies hier het zelfde wifinetwerk als de P1 meter (2.4 Ghz)

Verbinden met Wifi

dan het volgende scherm ...

hij blijft lang hangen bij Apparaat toevoegen, waarna de pop-up dat het verbinden met de Wifi mislukt ? Het ziet er naar uit dat de plug-in Battery niet kon verbinden met het wifinetwerk. Controleer of je de juiste gegevens hebt ingevuld en probeer het opnieuw 8)7

WW is correct ingevoerd
Ik krijg in de app sws een foutmelding. Gok dat er een verbindingsissue is aan de kant van HW waardoor je niet kunt koppelen.

Zorg wel dat de koppelingsknop in de app niet op vergrendeld staat. Dan kun je de PIB ook niet koppelen.

• meesje
TFX77 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Ze hadden waarschijnlijk niet de oude prijs bij de Renewed batterijen aangepast. Leek een hele mooie korting welke het eigenlijk al een hele tijd niet meer was.
Zoals onderbouwd in mijn berekening vind ik het zelf een prima prijs voor renewed.

• Dr-Diesel
Devke schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:35:
[...]

Ik krijg in de app sws een foutmelding. Gok dat er een verbindingsissue is aan de kant van HW waardoor je niet kunt koppelen.

Zorg wel dat de koppelingsknop in de app niet op vergrendeld staat. Dan kun je de PIB ook niet koppelen.
koppelingsknop in de app
Heb de app aardig door gespit, maar de koppelingsknop .... waar mag die dan wel niet zitten ?

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:43
Ik heb trouwens vandaag nieuwe firmware 1.0702 geïnstalleerd, ben geen beta gebruiker.

3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 7 winddelen Windcentrale

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:21
Dr-Diesel schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:01:
[...]

koppelingsknop in de app
Heb de app aardig door gespit, maar de koppelingsknop .... waar mag die dan wel niet zitten ?
Ik denk dat er een misverstand is. De koppelingsknop is zichtbaar bij de batterij maar dat moet hij natuurlijk wel eerst geinstalleerd zijn.

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-03 17:31
Ik ben benieuwd, HW heeft mijn batterij bijgewerkt naar software versie 1.0702.

Fingers crossed.
Dr-Diesel schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:01:
[...]

koppelingsknop in de app
Tandwieltje. Apparaten. Batterij.

Ik zie dat het om een nieuwe gaat. De stappen die je neemt zijn goed. Kun je bv wel een energysocket koppelen opnieuw? Dan weet je of het de verbinding met HW is of dat het lokaal ligt.

• Dr-Diesel
Devke schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:41:
[...]

Tandwieltje. Apparaten. Batterij.

Ik zie dat het om een nieuwe gaat. De stappen die je neemt zijn goed. Kun je bv wel een energysocket koppelen opnieuw? Dan weet je of het de verbinding met HW is of dat het lokaal ligt.
Energysocket opnieuw gekoppeld aan hetzelfde wifinetwerk, dat gaat gewoon goed .
Dr-Diesel schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:36:
[...]

Energysocket opnieuw gekoppeld aan hetzelfde wifinetwerk, dat gaat gewoon goed .
PIB x resetten? Grote knop omzetten. Stekker even uit WCD. 45 min wachten. Aansluiten weer. Aanzetten. Opnieuw proberen. Of knopje boven de ledstrip 10 sec indrukken.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 02-03-2026 19:45 ]

• salipander
TFX77 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:31:
[...]
Vandaag een <100 cycli batterij besteld. Komt morgen of overmorgen :>

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-04 15:57

HE1

Ross11 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Simpel sommetje , 5% van de laadcycli gehad, 12,5% van de prijs af. Kan je goeie deal noemen toch? 8e jaar kapot? Kapot was hij dan sowieso gegaan kan ook als hij nieuw is.

Persoonlijk ga ik ook voor een nieuwe, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.

• Dr-Diesel
Devke schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:42:
[...]

PIB x resetten? Grote knop omzetten. Stekker even uit WCD. 45 min wachten. Aansluiten weer. Aanzetten. Opnieuw proberen. Of knopje boven de ledstrip 10 sec indrukken.
Stekker een uur er uit gehad, opnieuw geprobeerd, jammer genoeg nog geen verbeteringen, ook de optie het knopje boven de ledstrip 10 sec ingedrukt houden geeft geen oplossing 8)7

• salipander
HE1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:23:
[...]
Simpel sommetje , 5% van de laadcycli gehad, 12,5% van de prijs af. Kan je goeie deal noemen toch? 8e jaar kapot? Kapot was hij dan sowieso gegaan kan ook als hij nieuw is.

Persoonlijk ga ik ook voor een nieuwe, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Deze refurbished units hebben misschien wel een betere kwaliteitscontrole gehad dan de originele. Je hoort toch vrij vaak van DOA's of snel defect gaande exemplaren.

• HE1

HE1

salipander schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:05:
[...]

Deze refurbished units hebben misschien wel een betere kwaliteitscontrole gehad dan de originele. Je hoort toch vrij vaak van DOA's of snel defect gaande exemplaren.
wellicht nog een pré, ff vraagje als je op de hw shop zit en bij pib's kijkt hoe geef je dan aan dat je evt een refurbed wil? zie dat niet op de site.

• CdVvG
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 30-03 23:37
Mmmm, als ik op maandweergave klik in de app zit ik een week verder… vanaf 9 maart

[ Voor 5% gewijzigd door CdVvG op 03-03-2026 08:04 ]

Dr-Diesel schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:40:
[...]

Stekker een uur er uit gehad, opnieuw geprobeerd, jammer genoeg nog geen verbeteringen, ook de optie het knopje boven de ledstrip 10 sec ingedrukt houden geeft geen oplossing 8)7
Enige wat ik kan bedenken is allebei even opnieuw opbouwen. Je zou eerst de p1 nog een x opnieuw kunnen verbinden met het juiste netwerk. Anders toch HW contacten. Staan in de TS niet nog een paar oplossingen?

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-04 18:19
GL007 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:08:
[Afbeelding]
Resultaat proef met SolarEdge terugregeling test.
Het werkt prima. Ik ben gereed voor wanneer de saldering wordt gestopt.
Terugregeling gaat werken wanneer de batterijen voor 95% zijn geladen
Hoe heb je dit gedaan heb ook solar .
En in home Assistant ??

• Leanderr
Devke schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Het is altijd een beetje zoeken waar het ideale punt qua opslag ligt. De meeste halen eind van de nacht nu niet. Een groot deel van de avond moet nog overbrugt worden. Als je wat later op de avond nog erbij kookt, de wamtepomp nog wat mag bijspringen dan gaat het hard. Deze vlag hangt er over een maand alweer anders bij. Krijg je ze dan ook nog leeg? Over 2 maanden?
Het heeft er ook mee te maken dat ik op zonnige dagen in het voor of najaar vaak 2000 watt opwek. Nu kan ik maximaal 1600 opvangen. In de zomer krijg ik ze met de airco's en elektrische auto ook wel weer leeg. Als ik dan aan het einde van de middag thuis kom en dan nog even wat zonnestralen mee pik kunnen de batterijen ook nog bijspringen. Verder ben ik met de derde batterij wat vrijer om ochtends al weer een wasje aan te zetten zodat die middags buiten kan drogen.

Groot deel van de besparing zit natuurlijk in de auto omdat die een batterij van 28 kWh heeft. Deze heeft dan ook gisteren van 1 tot 5 aan de trage lader gestaan en gaat daar vanmiddag ook weer aan. Beide dagen dan zo een 26% opgeladen.

Leanderr schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:08:
[...]

Het heeft er ook mee te maken dat ik op zonnige dagen in het voor of najaar vaak 2000 watt opwek. Nu kan ik maximaal 1600 opvangen. In de zomer krijg ik ze met de airco's en elektrische auto ook wel weer leeg. Als ik dan aan het einde van de middag thuis kom en dan nog even wat zonnestralen mee pik kunnen de batterijen ook nog bijspringen. Verder ben ik met de derde batterij wat vrijer om ochtends al weer een wasje aan te zetten zodat die middags buiten kan drogen.

Groot deel van de besparing zit natuurlijk in de auto omdat die een batterij van 28 kWh heeft. Deze heeft dan ook gisteren van 1 tot 5 aan de trage lader gestaan en gaat daar vanmiddag ook weer aan. Beide dagen dan zo een 26% opgeladen.
Het is wat zoeken en wat je eigen behoefte zijn. Ik zie de auto ook als opslag mogelijkheid. Wel 1 die aanwezig moet zijn dan ten tijde van overschot. 2027 wordt eigen opwek opvangen en verbruiken. Batterijen moeten wel vol en leeg kunnen raken imo anders is het ongebruikte opslag. Zonde. Hier staan de nodige kWh's ook. Ik zet ze nu nog in voor netsupport ook. Dat zal verdwijnen. Ik krijg de opslag wel vol alleen zal het niet in 1 nacht leeg zijn. De auto kan als backup dienen voor legen als de auto ten tijden van overschot niet thuis was.

picosuma schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:52:
[...]

En in home Assistant ??
Ik werk met homey en SolarEdge omvormer welke een tcp modbus verbinding heeft. Hier is voor homey een app voor.
Verder heb een advance flow gemaakt waarin een aantal acties worden uitgevoerd.

[ Voor 12% gewijzigd door GL007 op 03-03-2026 13:09 ]

Voor mensen met een PIB en dynamisch contract. Morgen wat uurtjes te overbruggen. Hele leuke spread.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJJrGy53ETCcO8GmjxIEsJ2qEn8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oB1AD3Ne63XSytnplYgwlmO3.png?f=user_large

• HE1

HE1

Even een vraagje over de pib.

Het opladen van de pib zie je als de turquoise kleur in de zonneverbruik grafiek, en dus ook in totaalverbruik van alle apparaten in huis....maar als je s'avonds met nul op de meter de pib gebruikt....hoe zie je dan het totaalverbruik op dat moment in huis, dus wat de pib levert aan stroom? dat zie je dan niet meer in de totaalverbruik in huis grafiek toch?

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:41
HE1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:38:
Even een vraagje over de pib.

Het opladen van de pib zie je als de turquoise kleur in de zonneverbruik grafiek, en dus ook in totaalverbruik van alle apparaten in huis....maar als je s'avonds met nul op de meter de pib gebruikt....hoe zie je dan het totaalverbruik op dat moment in huis, dus wat de pib levert aan stroom? dat zie je dan niet meer in de totaalverbruik in huis grafiek toch?
het totaalverbruik zie je dat eigenlijk in de PIB grafiek wat die teruggeeft aan je huis. je ziet dat verbruik niet meer in het totaalverbruik / zonverbruik grafieken

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• HE1

HE1

Toby-Wan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:07:
[...]

het totaalverbruik zie je dat eigenlijk in de PIB grafiek wat die teruggeeft aan je huis. je ziet dat verbruik niet meer in het totaalverbruik / zonverbruik grafieken
ok thx, kan je de live en dagtotaal ontlading van de pib (dus watt en kwh) inmiddels weergeven op het hw display?

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:10

fxs81

Julianadorp

picosuma schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:52:
[...]
En in home Assistant ??
'Voor home assistant heb ik nu dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: GoodWe Exportbeperking op basis van Batterij SoC
description: Laat omvormer vol produceren tot batterijen 95% vol zijn
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.plug_in_battery_laadpercentage
      - sensor.plug_in_battery_laadpercentage_2
    above: 95
    id: batterijen_vol
    trigger: numeric_state
  - entity_id:
    below: 90
    id: batterijen_leeg
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.plug_in_battery_laadpercentage
            entity_id: sensor.plug_in_battery_laadpercentage_2
        sequence:
          - target:
              entity_id: number.goodwe_grid_export_limit
            data:
              value: 0
            action: number.set_value
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
          - target:
            data:
              value: 3000
Dit werkt wel maar nog niet optimaal, zodra de accu's boven de 95% komen gaat de export wel naar 0 toe maar gaat hij ook de accu's gebruiken om nul op de meter te houden terwijl er nog voldoende opwek is om het huis te voeden. Daar moet ik nog iets mee maar het begin is er. Heb je in je SolarEdge wel iets om je export te minimaliseren of te stoppen? Dat heb je volgens mij wel nodig, bij mijn Goodwe is dat er wel maar dus nog niet optimaal voor mij. Daar is vast een oplossing voor in HA maar die heb ik nog niet :)

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• _Apache_
  • Laatst online: 14:52
Ik sta op het punt om hier twee PiB's te plaatsen, een enkele lijkt net te weinig op te leveren.
Heb 5 jaar P1 data door gerekend, en kom met een gemiddeld nacht vebruik van 3-3,5kWh / nacht.

Noemenswaardige zaken in mijn huishouden
  • PV opwek ~3000kWh / jaar (9*300Wp).
  • Jaar verbruik ~ 3000kWh (zonder WP nog, die is pas net geplaatst)
  • Verwacht WP gebruik ~1300-1500kWh / seizoen
  • e-motor verbruik ~700kWh / jaar
  • Hybride WP (Intergas Xtend), max vermogen ~1500W
  • Laadt een e-motor op in de tuin. Verbruik zo een 10-15kWh / week.
  • Meter kast is 1F
De PiB's komen dan op een aparte groep, geschakeld tot 2*800W.
Waarbij ik dus - samen met de e-motor- best wat zonnestroon kan afromen.
Van de warmtepomp verwacht ik niet zo heel veel, PV opwek en warmptepomp zitten niet in elkaars seizoen.
Ik wil de PiB's uitlezen, zodat ik het laden van de motor wat slimmer kan schakelen (schakel automation werkt al, maar volgt nu de PV opwek)

[ Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 03-03-2026 16:33 ]

• HE1

HE1

Ik wil 2 pib's aanschaffen en heb een enkel geaard stopcontact in de berging die apart op een groep zit (die was voor de droogtrommel vroeger die er al lang niet meer is).

Ik wil die 2 aansluiten op een stekkerdoos "Brennenstuhl Connect Premium-Line WiFi stekkerdoos 6-voudig met slimme overspanningsbeveiliging" pro ding van 60eur. Die kan 26amp aan terwijl die groep/stopcontact 16amp is en zelfs 3x een pib komt maar tot 10amp.

Moet prima kunnen toch? iemand die ook meer pib's gebruikt met een hele goeie stekkerdoos?

• HE1

HE1

HE1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:32:
[...]

ok thx, kan je de live en dagtotaal ontlading van de pib (dus watt en kwh) inmiddels weergeven op het hw display?
laat ik het anders formuleren: wat kan ik van de pib allemaal weergeven op een hw display?
live import/export?
kwh geimporteerd van de dag?
kwh geexporteerd van de dag?
HE1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:32:
Ik wil 2 pib's aanschaffen en heb een enkel geaard stopcontact in de berging die apart op een groep zit (die was voor de droogtrommel vroeger die er al lang niet meer is).

Ik wil die 2 aansluiten op een stekkerdoos "Brennenstuhl Connect Premium-Line WiFi stekkerdoos 6-voudig met slimme overspanningsbeveiliging" pro ding van 60eur. Die kan 26amp aan terwijl die groep/stopcontact 16amp is en zelfs 3x een pib komt maar tot 10amp.

Moet prima kunnen toch? iemand die ook meer pib's gebruikt met een hele goeie stekkerdoos?
Beter is het om niet met stekkerdozen te werken, maar een extra of dubbel wandcontactdoos te plaatsen op die groep. Dat is constructief gewoon robuuster en je voorkomt extra overgangsweerstanden.

Technisch heb je gelijk dat je met 3× de HW-accu onder de 16A van de groep blijft. Dat kan dus binnen de specificatie. Maar je zit wel met een langdurige, continue belasting via 1 schuko. Daar zijn ze in de praktijk niet voor ontworpen, zeker niet via een stekkerdoos met meerdere contactovergangen.

Het zal waarschijnlijk werken, maar je verkleint je thermische marge. Daarom zou ik persoonlijk voor een vaste oplossing kiezen als je toch gaat opschalen.

Daarbij, geef je best wel wat geld uit aan accu's, waarom dan bezuinigen op de installatie?

[ Voor 32% gewijzigd door geert1992 op 03-03-2026 17:31 ]

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-04 16:10
Het is weer een beetje lente en uiteraard krijg ik op mijn 2e accu een E300 melding.
Ik heb een uurtje gewacht en daarna was de melding weg.

De app gaf aan dat ik het kon melden maar gezien de eerdere omruil ervaring wacht ik nog liever even daarmee, deze heb ik namelijk van iemand overgenomen (heb wel de factuur) echter is het nog steeds de regel dat HW de omruiling doet op het laatste adres dat bekend was bij die order dus dan gaat de accu weer naar een verkeerd adres toe vandaar dat ik nog even wil wachten met melden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1vWCEij7eWGkRlQSYRlNBoz1_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBWsKm2ddd6kB0ZywHJg2K12.jpg?f=fotoalbum_large

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16

ChUcKiE

Dus........

Ik heb ondertussen de 2 PIB's ook en ze doen het op zich prima. Ik merk wel dat nu al de PiB erg snel vol zitten. Met een opwek van 38kWh vandaag merk ik dat de twee batterijen niet echt toereikend zijn. Ik ga me toch maar eens verdiepen in een "vaste" thuisaccu oplossing waar ik meer zonneopbrengst kan opslaan. Dan gaan deze twee HW PiB's maar weer in de verkoop :)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:34

joeri1

Cloud Engineer

Ronald1245 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:48:
Het is weer een beetje lente en uiteraard krijg ik op mijn 2e accu een E300 melding.
Ik heb een uurtje gewacht en daarna was de melding weg.

De app gaf aan dat ik het kon melden maar gezien de eerdere omruil ervaring wacht ik nog liever even daarmee, deze heb ik namelijk van iemand overgenomen (heb wel de factuur) echter is het nog steeds de regel dat HW de omruiling doet op het laatste adres dat bekend was bij die order dus dan gaat de accu weer naar een verkeerd adres toe vandaar dat ik nog even wil wachten met melden.

[Afbeelding]
Ja joh, kan mij niet voorstellen dat ze dat doen? Is dat niet gewoon een kwestie van goed aangeven?

• Dr-Diesel
Devke schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:12:
[...]

Enige wat ik kan bedenken is allebei even opnieuw opbouwen. Je zou eerst de p1 nog een x opnieuw kunnen verbinden met het juiste netwerk. Anders toch HW contacten. Staan in de TS niet nog een paar oplossingen?
Ik heb reeds contact opgenomen met HW, support laat op dit moment te wensen over ...

Waar kan het fout gaan, het gaat de mist in op het moment hij hem aan het huis wil toevoegen. je ziet een verandering in het knipperen van de blauwe led strip, even stopt hij met het "ritmisch" knipperen , dan denk jaaa, maar helaas dan gaat hij weer terug naar het ritmisch knipperen waanrna hij met de melding komt dat het koppelen met het wifi is mislukt.
Diverse andere (eigen) 2.4 GHz netwerken getest, tevens een andere telefoon het mag niet lukken.
daarbij de opmerking dat hij wel 12 uur lang wel gekoppeld is geweest.
Dr-Diesel schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:52:
[...]

Ik heb reeds contact opgenomen met HW, support laat op dit moment te wensen over ...

Waar kan het fout gaan, het gaat de mist in op het moment hij hem aan het huis wil toevoegen. je ziet een verandering in het knipperen van de blauwe led strip, even stopt hij met het "ritmisch" knipperen , dan denk jaaa, maar helaas dan gaat hij weer terug naar het ritmisch knipperen waanrna hij met de melding komt dat het koppelen met het wifi is mislukt.
Diverse andere (eigen) 2.4 GHz netwerken getest, tevens een andere telefoon het mag niet lukken.
daarbij de opmerking dat hij wel 12 uur lang wel gekoppeld is geweest.
Ik heb dit bij mijn vader ook gezien. Hij had een wifi netwerk (<wifinaam2.4>) genoemd. Ik ben aan het zoeken geweest maar dat bleek geen 2.4 te zijn. Alleen de naam. Ik heb het goede netwerk gepakt. P1 een x opnieuw gekoppeld. Batterij die niet wilde ook gepakt en toen ging het wel goed. Daarvoor eerst alles uit de app gegooid. Nu zeg ik niet dat jij het verkeerde netwerk kiest maar een naam met 2.4 zette mij op het verkeerde been. Goed checken of p1 en batterijen wel op hetzelfde en echte 2.4 netwerk zitten.

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-04 16:10
joeri1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:05:
[...]

Ja joh, kan mij niet voorstellen dat ze dat doen? Is dat niet gewoon een kwestie van goed aangeven?
Dat zou je zeggen maar het ordernummer bepaald het adres en dan het adres dat je bij je laatste bestelling hebt gebruikt, niet het adres wat in jouw account of registratie staat.

Dit heb ik bij de vorige omruiling ervaren, daar stond een ander adres in omdat ik ook een accu voor een kennis had besteld, natuurlijk kun je aangeven dat het niet klopt maar daar zit dan nog wel die rotbot van hun tussen die heeft vorige keer ook roet in het eten gegooid.

Koste mij destijds in ieder geval een hoop extra geregel om de accu wel gewoon op mijn adres te krijgen vandaar mijn terughoudendheid hiermee.
@Dr-Diesel zoek ook even op dhcp in het topic. Daar heb ik ook wat berichtjes van gezien icm de PIB.

• Dr-Diesel
Devke schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:13:
@Dr-Diesel zoek ook even op dhcp in het topic. Daar heb ik ook wat berichtjes van gezien icm de PIB.
@Devke

Dank voor je hulp.

Ik ben ook mijn Draytek router ingedoken. Nu las ik ook dat er aangeraden werd om je router te restarten, nu zag ik ook dat er weer een update voor mijn Draytek router beschikbaar was. Direct ge-update en een restart van de router.

En ja hoor het installeren van de Plug-in battery loopt in 1 keer door _/-\o_ _/-\o_

• Toni Tweakers
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-04 18:59
HE1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:32:

Je kan een enkel stopcontact toch gemakkelijk vervangen door een dubbele wandcontactdoos, waarbij het niet uitmaakt of er nu een inbouw of opbouw zit. Of heb je echt twee linkerhanden? Hier een voorbeeld van een Busch & Jaeger dubbele WCD die men gewoon op de plek van een enkele WCD kan zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Go2sv0Wp3mEW5tNxq4O6bflMjJ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/Co7K8fhdQMWTE2FrZaOvs4Zp.gif?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Toni Tweakers op 03-03-2026 22:48 ]

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-04 18:19
fxs81 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:52:
[...]

'Voor home assistant heb ik nu dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: GoodWe Exportbeperking op basis van Batterij SoC
description: Laat omvormer vol produceren tot batterijen 95% vol zijn
triggers:
  - entity_id:
    id: batterijen_vol
  - entity_id:
    below: 90
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: sensor.plug_in_battery_laadpercentage
            entity_id: sensor.plug_in_battery_laadpercentage_2
        sequence:
          - target:
            data:
              value: 0
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
          - target:
            data:
              value: 3000
Dit werkt wel maar nog niet optimaal, zodra de accu's boven de 95% komen gaat de export wel naar 0 toe maar gaat hij ook de accu's gebruiken om nul op de meter te houden terwijl er nog voldoende opwek is om het huis te voeden. Daar moet ik nog iets mee maar het begin is er. Heb je in je SolarEdge wel iets om je export te minimaliseren of te stoppen? Dat heb je volgens mij wel nodig, bij mijn Goodwe is dat er wel maar dus nog niet optimaal voor mij. Daar is vast een oplossing voor in HA maar die heb ik nog niet :)
Daar moet ik dan nog naar kijken maar ben bang van niet maar alvast bedankt voor het antwoord👍🏻
Pagina: 1 ... 252 ... 260 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2