2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Gisteren is die van mij geleverd en is niet aan de praat te krijgen na echt alle opties geprobeerd te hebben. Helaas, maar het contact opnemen vind ik echt heel slecht via alleen een chat. Na ruim 24 uur nog geen reactie via mail, ik zou het al prettig vinden als er alleen al een mail zou volgen met een meldingsnummer of iets dergelijks. Dat geeft dan enige indicatie dat er inderdaad iets in hun systeem staat geregistreerd.Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:29:
Nou is er bij mij ook 1 PiB stuk gegaan. Ik moest hem even iets verplaatsen, daarom uitgezet, van het stopcontact gehaald en een paar minuten later weer aangesloten. Nu gaat hij helemaal niet meer aan. Is helemaal dood. HW via de chat meegedeeld, die komen per e-mail erop terug. Gelukkig is er nu vrijwel geen zon.
Ja. Ben het met je eens. De helpdesk is echt vreselijk.TwilightMalaise schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:36:
[...]
Gisteren is die van mij geleverd en is niet aan de praat te krijgen na echt alle opties geprobeerd te hebben. Helaas, maar het contact opnemen vind ik echt heel slecht via alleen een chat. Na ruim 24 uur nog geen reactie via mail, ik zou het al prettig vinden als er alleen al een mail zou volgen met een meldingsnummer of iets dergelijks. Dat geeft dan enige indicatie dat er inderdaad iets in hun systeem staat geregistreerd.
Ik had exact hetzelfde, pure DOA. Ik snap de kwaliteitscontrole ook niet. Ik geloof niet dat ze tijdens transport opeens stuk gaan. Helpdesk is vreselijk slecht bereikbaar, maar het is bij mij wel keurig opgelost. Maak je dus geen zorgen.TwilightMalaise schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:36:
[...]
Gisteren is die van mij geleverd en is niet aan de praat te krijgen na echt alle opties geprobeerd te hebben. Helaas, maar het contact opnemen vind ik echt heel slecht via alleen een chat. Na ruim 24 uur nog geen reactie via mail, ik zou het al prettig vinden als er alleen al een mail zou volgen met een meldingsnummer of iets dergelijks. Dat geeft dan enige indicatie dat er inderdaad iets in hun systeem staat geregistreerd.
Huidige situatie is dat niet mogelijk. Weet ook niet of het interessant is met een 800 W omvormer.....salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:36:
Heeft iemand de HW PiB zover gekregen dat hij ontlaadt boven NOM uit, dus om terug te leveren aan het net? Dit is met een dynamisch contract 's zomers wel interessant, want vaak blijf je met te volle accu's zitten en er zijn 's avonds altijd wel een paar uren dat de stroom geld waard is om dan de accu lekker te 'flushen' en er wat centen aan over te houden.
Je wilt namelijk zoveel mogelijk het net op sturen om geld te verdienen in die korte tijd...
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.
800W voor elke unit is toch meegenomen dus interessant genoeg. In 3 uur is de batterij dan al leeg en dat hoeft niet, want je wilt ook nog NOMen voor de rest van de avond en nacht. De batterij wordt door de P1 meter voorzien van wat hij moet geven/nemen. Een kleine aanpassing aan de firmware van de P1 meter met een 'flush' optie waarbij de PiB tot ontladen wordt aangezet zou bijvoorbeeld kunnen.Wai_AM schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:44:
[...]
Huidige situatie is dat niet mogelijk. Weet ook niet of het interessant is met een 800 W omvormer.....
Je wilt namelijk zoveel mogelijk het net op sturen om geld te verdienen in die korte tijd...
Als de batterij boven de 60% SoC is kun je de functie "Opladen voor opslag (60%)" gebruiken. Dan zal hij ontladen tot 60%. Zit je van de zomer vol op 100% dan heb je hier de mogelijkheid 40% op volle snelheid te ontladen. Bij 60% staat de batterij in de stand "klaar voor opslag". Wil je dan NOM verder dan moet je de batterij met de grote knop herstarten. Stoppen bij 61% daarna NOM kan in 1 keer.salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:36:
Heeft iemand de HW PiB zover gekregen dat hij ontlaadt boven NOM uit, dus om terug te leveren aan het net? Dit is met een dynamisch contract 's zomers wel interessant, want vaak blijf je met te volle accu's zitten en er zijn 's avonds altijd wel een paar uren dat de stroom geld waard is om dan de accu lekker te 'flushen' en er wat centen aan over te houden.
Doel van de opslagmodus is natuurlijk hiervoor niet bedoeld. Een "onbedoelde" feature denk ik.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Chapeau! Dat is een heel slimme truuk!Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:53:
[...]
Als de batterij boven de 60% SoC is kun je de functie "Opladen voor opslag (60%)" gebruiken. Dan zal hij ontladen tot 60%. Zit je van de zomer vol op 100% dan heb je hier de mogelijkheid 40% op volle snelheid te ontladen. Bij 60% staat de batterij in de stand "klaar voor opslag". Wil je dan NOM verder dan moet je de batterij met de grote knop herstarten. Stoppen bij 61% daarna NOM kan in 1 keer.
Doel van de opslagmodus is natuurlijk hiervoor niet bedoeld. Een "onbedoelde" feature denk ik.
begrijp je punt, wat ik wil zeggen is dat een HW PIB prijstechnisch niet de beste optie om dat te gaan doen met 800W, andere batterijen met 2400 of meer is qua prijs beter.salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:50:
[...]
800W voor elke unit is toch meegenomen dus interessant genoeg. In 3 uur is de batterij dan al leeg en dat hoeft niet, want je wilt ook nog NOMen voor de rest van de avond en nacht. De batterij wordt door de P1 meter voorzien van wat hij moet geven/nemen. Een kleine aanpassing aan de firmware van de P1 meter met een 'flush' optie waarbij de PiB tot ontladen wordt aangezet zou bijvoorbeeld kunnen.
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure AC2400 + 4x batt.
Dit soort batterijen zijn daar idd niet voor bedoeld. Het is net even iets mee pakken. Besef wel dat de spread al minimaal je omzetverlies moet zijn anders schiet je er niets mee op.Wai_AM schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:44:
[...]
Huidige situatie is dat niet mogelijk. Weet ook niet of het interessant is met een 800 W omvormer.....
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Kijk, je koopt de HW niet specifiek voor teruglevering, dat snappen we allemaal hier. Maar het ding staat er en mag dan zoveel mogelijk aan het werk. Waarom altijd weer discussies die van de vraag weglopen?Wai_AM schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:55:
[...]
begrijp je punt, wat ik wil zeggen is dat een HW PIB prijstechnisch niet de beste optie om dat te gaan doen met 800W, andere batterijen met 2400 of meer is qua prijs beter.
Ja dat weet ik en daar heb ik allang aan gedacht. Er moet een behoorlijk verschil tussen verkoopprijs en inkoop zitten. Inkoop is nul want eigen zonnestroom. Kosten voor gebruik van de accu kun je berekenen en zou je op ongeveer 8 cent per kWh kunnen zetten, maar als je de accu eenmaal hebt, kun je maar beter gebruik maken van de 6000 cycli die je hebt te gaan. Anders veroudert hij zonder dat je hem optimaal hebt benut. Ik reken daarom met 5 cent. RTE verliezen doen er in dit geval niet toe, want de zonnestroom kostte niets.Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:55:
[...]
Dit soort batterijen zijn daar idd niet voor bedoeld. Het is net even iets mee pakken. Besef wel dat de spread al minimaal je omzetverlies moet zijn anders schiet je er niets mee op.
In het voorjaar is de prijs 's avonds geregeld boven de 15 cent kaal en soms nog veel meer terwijl het een heel zonnige dag is. Dan wil ik kunnen flushen.
Als de mogelijkheid er is kun je hem gebruiken. Dit kan al een tijdje. Als HW dit niet had gewild dan was de optie allang dichtgetimmerd imo.salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:57:
[...]
Kijk, je koopt de HW niet specifiek voor teruglevering, dat snappen we allemaal hier. Maar het ding staat er en mag dan zoveel mogelijk aan het werk. Waarom altijd weer discussies die van de vraag weglopen?
Zelf gebruikte ik hem ook om de kosten wat te kunnen drukken. Spread moet wel voldoende zijn. Besef wel dat dit niet met HA te automatiseren is. Vermogen bijsturen gaat niet. Ook niet via de API.
Heb je netto overschot per jaar met de panelen?salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:05:
[...]
Ja dat weet ik en daar heb ik allang aan gedacht. Er moet een behoorlijk verschil tussen verkoopprijs en inkoop zitten. Inkoop is nul want eigen zonnestroom. Kosten voor gebruik van de accu kun je berekenen en zou je op ongeveer 8 cent per kWh kunnen zetten, maar als je de accu eenmaal hebt, kun je maar beter gebruik maken van de 6000 cycli die je hebt te gaan. Anders veroudert hij zonder dat je hem optimaal hebt benut. Ik reken daarom met 5 cent. RTE verliezen doen er in dit geval niet toe, want de zonnestroom kostte niets.
In het voorjaar is de prijs 's avonds geregeld boven de 15 cent kaal en soms nog veel meer terwijl het een heel zonnige dag is. Dan wil ik kunnen flushen.
Je doelt op salderen? Ik heb een dynamisch contract, dus kan handelen wat ik wil en word niet afgestraft op teruglevering. Ik ga er ook niet bewust stroom voor inkopen (energiebelasting!), maar alleen het teveel aan zelf opgewekte stroom gebruiken op een zonnige dag. 's Winters is deze situatie niet van toepassing.Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:08:
[...]
Heb je netto overschot per jaar met de panelen?
Of ik netto overschot per jaar heb, het zal erom hangen. Ik kan het toch niet bewaren voor de winter.
Wat bedoel je met spread?Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:07:
[...]
Als de mogelijkheid er is kun je hem gebruiken. Dit kan al een tijdje. Als HW dit niet had gewild dan was de optie allang dichtgetimmerd imo.
Zelf gebruikte ik hem ook om de kosten wat te kunnen drukken. Spread moet wel voldoende zijn. Besef wel dat dit niet met HA te automatiseren is. Vermogen bijsturen gaat niet. Ook niet via de API.
HW biedt de mogelijkheid momenteel niet en stelt dat NOM de grens is van leveren uit de accu. Dat voorkomt misverstanden bij de gemiddelde consument. Wellicht dat bij gebruik van een dynamisch contract waarbij slim laden en ontladen van de batterij is aangekondigd, de NOM grens wordt losgelaten, maar daar heb ik nooit iets van vernomen.
Ik kijk wat anders naar de strategie. De panelen hier zijn allang terugverdiend. Ik heb ook een dynamisch contract. Echter ben ik van mening dat iedere kWh opwek niet een waarde 0 heeft. Een kWh opwek heeft de waarde van het tarief dat op dat moment geldt. Je kunt er 2 dingen mee doen. Opslaan. Direct verkopen. Direct verkoop levert ook iets op en opslaan heeft iets gekost, namelijk wat je mist als je voor verkoop had gekozen.salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:15:
[...]
Je doelt op salderen? Ik heb een dynamisch contract, dus kan handelen wat ik wil en word niet afgestraft op teruglevering. Ik ga er ook niet bewust stroom voor inkopen (energiebelasting!), maar alleen het teveel aan zelf opgewekte stroom gebruiken op een zonnige dag. 's Winters is deze situatie niet van toepassing.
Of ik netto overschot per jaar heb, het zal erom hangen. Ik kan het toch niet bewaren voor de winter.
Wat ik vaak doe in de zomer is op laag tarief vol laden. Dat zal een mix van opwek en net soms zijn. In de dure uren en afhankelijk van de spread het net supporten.
Spread is het prijsverschil tussen het laagste en hoogste stroomtarief op een dag.salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:20:
[...]
Wat bedoel je met spread?
HW biedt de mogelijkheid momenteel niet en stelt dat NOM de grens is van leveren uit de accu. Dat voorkomt misverstanden bij de gemiddelde consument. Wellicht dat bij gebruik van een dynamisch contract waarbij slim laden en ontladen van de batterij is aangekondigd, de NOM grens wordt losgelaten, maar daar heb ik nooit iets van vernomen.
Hoe de dynamische implementatie voor de PIB eruit zal gaan zien is nog even de vraag. In de TS staat een link naar een leuk interview / podcast met Homewizard over de plannnen.
Direct verkoop is zelden interessant midden op de dag wanneer de zon buldert. Je kunt wel uitgesteld laden zodat 's ochtends de zonnestroom eerst nog wordt teruggeleverd omdat de stroom nog wat waard is. Maar vanaf 10 uur kun je beter opslaan en later 's avonds verkopen danwel voor eigen consumptie aanwenden.Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:21:
[...]
Ik kijk wat anders naar de strategie. De panelen hier zijn allang terugverdiend. Ik heb ook een dynamisch contract. Echter ben ik van mening dat iedere kWh opwek niet een waarde 0 heeft. Een kWh opwek heeft de waarde van het tarief dat op dat moment geldt. Je kunt er 2 dingen mee doen. Opslaan. Direct verkopen. Direct verkoop levert ook iets op en opslaan heeft iets gekost, namelijk wat je mist als je voor verkoop had gekozen.
Wat ik vaak doe in de zomer is op laag tarief vol laden. Dat zal een mix van opwek en net soms zijn. In de dure uren en afhankelijk van de spread het net supporten.
Ik ga in de zomers zeker niet stroom inkopen, of het moet negatief zijn. De accu's zitten toch al zo gauw vol. Vandaar de behoefte om te kunnen flushen - wanneer de huid het duurst verkocht kan worden.
De 3 a 4 goedkoopste uren zijn voldoende om de PIB vol te krijgen. Die staan ook ingesteld hier. Komt de opwek van het dak? Prima. Is het een combi omdat het zonnetje net ff minder goed schijnt dan gedacht? Dan vullen we aan uit het net. Net heeft dan hetzelfde tarief als dat stroom vd panelen zou opbrengen. Ieder zijn strategie. Vannacht zijn de tarieven 18 ct. Dan is er geen opwek toch mag de boel aan de gang. Daarmee dek ik de duurdere uren weer af.salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:25:
[...]
Direct verkoop is zelden interessant midden op de dag wanneer de zon buldert. Je kunt wel uitgesteld laden zodat 's ochtends de zonnestroom eerst nog wordt teruggeleverd omdat de stroom nog wat waard is. Maar vanaf 10 uur kun je beter opslaan en later 's avonds verkopen danwel voor eigen consumptie aanwenden.
Ik ga in de zomers zeker niet stroom inkopen, of het moet negatief zijn. De accu's zitten toch al zo gauw vol. Vandaar de behoefte om te kunnen flushen - wanneer de huid het duurst verkocht kan worden.
Je koopt nu geen stroom om het later terug te leveren. Je koopt het om zelf te gebruiken zodat je dan geen duurdere stroom hoeft te kopen. (dit heeft niets meer met mijn vraag te maken).Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:31:
[...]
De 3 a 4 goedkoopste uren zijn voldoende om de PIB vol te krijgen. Die staan ook ingesteld hier. Komt de opwek van het dak? Prima. Is het een combi omdat het zonnetje net ff minder goed schijnt dan gedacht? Dan vullen we aan uit het net. Net heeft dan hetzelfde tarief als dat stroom vd panelen zou opbrengen. Ieder zijn strategie. Vannacht zijn de tarieven 18 ct. Dan is er geen opwek toch mag de boel aan de gang. Daarmee dek ik de duurdere uren weer af.
Je hebt antwoord gekregen op je vraag toch paar posts terug. Daarna wisselen we enkele strategieën uit. Dan snap ik niet waarom de laatste zin van je betoog met een ! moet eindigen. Als we dan toch stroom kopen om zelf te verbruiken dan snap ik je vraag niet waarom je zelf stroom wilt verkopen? We kopen / wekken zelf op om het toch zelf te verbruiken.salipander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:38:
[...]
Je koopt nu geen stroom om het later terug te leveren. Je koopt het om zelf te gebruiken zodat je dan geen duurdere stroom hoeft te kopen. (dit heeft niets meer met mijn vraag te maken!).
[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 20-02-2026 14:59 ]
Net even in mijn dashboard toegepast; met name dat je nu duidelijk ziet wat geweest is (doorzichtiger) is mooi, dank Gielz en ~Pakhaasgielz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:08:
Voor de gene die https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA gebruiken. In April zal er voor de Zendure een Plug-n-Play Dashboard 2.0 uitgebracht worden via update https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/pull/30
Deze komt ook naar de algemene github genaamd Dynamisch-HA maar mocht je hem al willen gebruiken is hierbij de apex code voor Home Assistant. Met dank aan @Pakhaas voor het uitvogelen van de automatische kleuren (groen/rood) per column.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
[...]
Kleine update: solcast lijkt veel exacter te kunnen voorspellen dan forecast.solar (waar forecast.solar een aantal dagen voorspeld dat het rond de 3kWh zal worden heeft solcast op 0,3kWh exact voorspeld wat de dag opbrengst is: vandaag duidelijk minder en 2 dagen geleden veel meer dan de 3kWh) to be continued....
Verwijderd!Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:55:
[...]
Je hebt antwoord gekregen op je vraag toch paar posts terug. Daarna wisselen we enkele strategieën uit. Dan snap ik niet waarom de laatste zin van je betoog met een ! moet eindigen.
Thnx jammer dat de Beta vol is.
Solcast is inderdaad erg mooi. Maar ook die heeft soms problemen met het nederlandse weer of wanneer er een boom op een minder handige plek staat. Zelf gebruik ik Solcast nu een jaar en ben tevreden, wel benieuwd welke data Homewizard gaat gebruiken om in de toekomst te kijken....damien_demon schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:58:
[...]
Net even in mijn dashboard toegepast; met name dat je nu duidelijk ziet wat geweest is (doorzichtiger) is mooi, dank Gielz en ~Pakhaas![]()
Kleine update: solcast lijkt veel exacter te kunnen voorspellen dan forecast.solar (waar forecast.solar een aantal dagen voorspeld dat het rond de 3kWh zal worden heeft solcast op 0,3kWh exact voorspeld wat de dag opbrengst is: vandaag duidelijk minder en 2 dagen geleden veel meer dan de 3kWh) to be continued....
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Heel bijzonder. Ik had van de week precies hetzelfde. Ik heb toen met de identificeer optie in de app, als je de batterij opent en dan onder de opties waarvan je ook kan checken of er updates zijn, op identifieer klikken. Toen gingen de groene lampjes branden. Daarna heb ik de knop 10 sec ingedrukt alsof ik deze opnieuw in de wifi koppelmodus ging zetten. Daarna heb ik op wifi veranderen geklikt, opnieuw verbonden en toen kreeg ik weer verbindingOlie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:29:
Nou is er bij mij ook 1 PiB stuk gegaan. Ik moest hem even iets verplaatsen, daarom uitgezet, van het stopcontact gehaald en een paar minuten later weer aangesloten. Nu gaat hij helemaal niet meer aan. Is helemaal dood. HW via de chat meegedeeld, die komen per e-mail erop terug. Gelukkig is er nu vrijwel geen zon.
Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest
Ik heb dit nu ook geprobeerd en na het identificeren gingen de led’s wit branden. Maar ik krijg de batterij niet in de koppel modus gezet. Het vreemde is nu ook, dat als ik de batterij uitzet en uit het stopcontact haal, blijt er 1 streepje led branden.blueman85 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:28:
[...]
Heel bijzonder. Ik had van de week precies hetzelfde. Ik heb toen met de identificeer optie in de app, als je de batterij opent en dan onder de opties waarvan je ook kan checken of er updates zijn, op identifieer klikken. Toen gingen de groene lampjes branden. Daarna heb ik de knop 10 sec ingedrukt alsof ik deze opnieuw in de wifi koppelmodus ging zetten. Daarna heb ik op wifi veranderen geklikt, opnieuw verbonden en toen kreeg ik weer verbinding
Knopje boven de Led balk een seconde of 10 vasthouden is reset. Helpt dat?Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:54:
[...]
Ik heb dit nu ook geprobeerd en na het identificeren gingen de led’s wit branden. Maar ik krijg de batterij niet in de koppel modus gezet. Het vreemde is nu ook, dat als ik de batterij uitzet en uit het stopcontact haal, blijt er 1 streepje led branden.
Nee, helaas. Meerdere keren geprobeerd. Onderste led blijft nu zelfs branden als hij helemaal uit staat en uit het stopcontact is.Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:16:
[...]
Knopje boven de Led balk een seconde of 10 vasthouden is reset. Helpt dat?
Mijn Pa had vorige week wat netwerk issues. 1 PIB wilde ook niet lekker terug het netwerk op. Wat je beschrijft "Stekker eruit en toch led" herken ik. Ik heb toen alle batterijen uiteindelijk van het Wifi-netwerk gehaald. Zelfs uit de app. (Was er heel even klaar mee lol), P1 gekoppeld als 1e. Daarna batterij voor batterij. Ik zag dat zijn netwerknaam wel 2,4 als naam had maar dat was hij niet. Nu zeg ik niet dat het daar ook het geval moet zijn alleen dat ik snel afging op een naam en niet keek naar het juiste netwerk. De werkelijk 2.4 versie :-).Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:49:
[...]
Nee, helaas. Meerdere keren geprobeerd. Onderste led blijft nu zelfs branden als hij helemaal uit staat en uit het stopcontact is.
Daarna draaide het als een zonnetje. Dekking ook een stuk beter.
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 20-02-2026 17:07 ]
Ik ga er morgen nog eens naar kijken. Hij komt alleen ook niet in de koppelmodus, dus dat de led’s blauw gaan branden. Hij heeft inmiddels 180 cylces en nooit enig probleem gehad, ook geen wifi problemen. Had 100% wifi signaal. Dat heeft de andere ook.Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:06:
[...]
Mijn Pa had vorige week wat netwerk issues. 1 PIB wilde ook niet lekker terug het netwerk op. Wat je beschrijft "Stekker eruit en toch led" herken ik. Ik heb toen alle batterijen uiteindelijk van het Wifi-netwerk gehaald. Zelfs uit de app. (Was er heel even klaar mee lol), P1 gekoppeld als 1e. Daarna batterij voor batterij. Ik zag dat zijn netwerknaam wel 2,4 als naam had maar dat was hij niet. Nu zeg ik niet dat het daar ook het geval moet zijn alleen dat ik snel afging op een naam en niet keek naar het juiste netwerk. De werkelijk 2.4 versie :-).
Daarna draaide het als een zonnetje. Dekking ook een stuk beter.
Dit had ik vorige week ook precies hetzelfde scenario. Wellicht wat @Devke zegt, even helemaal van het netwerk halen?Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:49:
[...]
Nee, helaas. Meerdere keren geprobeerd. Onderste led blijft nu zelfs branden als hij helemaal uit staat en uit het stopcontact is.
Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest
Ga ik morgen proberen. Wordt vervolgt….blueman85 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:12:
[...]
Dit had ik vorige week ook precies hetzelfde scenario. Wellicht wat @Devke zegt, even helemaal van het netwerk halen?
Wel typisch dat er een paar Tweakers precies hetzelfde ook hadden.
Ik heb het bij HW gemeld. E-mail van ze gehad met sugestisch, maar die werkten ook niet. Mijn melding is doorgestuurd naar een andere afdeling, maar daar heb ik nog geen e-mail van gehad. Het is vrijdag, dus zal wel volgende week worden.
Niet per ongeluk de koppelingsknop uitgeschakeld?Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:22:
[...]
Ga ik morgen proberen. Wordt vervolgt….
Wel typisch dat er een paar Tweakers precies hetzelfde ook hadden.
Ik heb het bij HW gemeld. E-mail van ze gehad met sugestisch, maar die werkten ook niet. Mijn melding is doorgestuurd naar een andere afdeling, maar daar heb ik nog geen e-mail van gehad. Het is vrijdag, dus zal wel volgende week worden.
Dank! Ja die ws uitgeschakeld. Ga het morgen opnieuw proberen. Veel dank voor het meedenken!ManS-H schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:24:
[...]
Niet per ongeluk de koppelingsknop uitgeschakeld?[Afbeelding]
Wat een klein rotknopje toch voor uitdagingen kan zorgen. Fijn dat het weer werkt. Ook mooi op tijd want er komen volgende week een paar zonnige dagen aan.Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:28:
@Devke ,@blueman85 ,@ManS-H dank voor jullie meedenken. De batterij is weer online. @ManS-H had uiteindelijk de oplossing. Inderdaad was de koppelingsknop uitgeschakeld.
Werk jij met HomeAssistant?salipander schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:43:
Heeft iemand al een feilloos werkende slimme taak met dynamische kwartiertarieven? Bij mij start hij op een onnauwkeurige tijd en stopt vervolgens helemaal niet. Voorheen (voor de kwartieroptie) werkte het prima, weliswaar per heel uur.
Dan kan ik je het werk van @gielz aanbevelen.
Ik zet de mode via Homey en heb nog geen afwijkende sturing gezien.admano schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:04:
Nog meer mensen het probleem dat ik nu voor de 3e keer in 1 uur tijd de battery op handmatige oplaadmodus zet om er vervolgend achter te komen dat deze vanzelf weer op nul-modus gaat?
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
Hier aansturing via HA, ook tot nu toe geen afwijkende sturing gezien.admano schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:04:
Nog meer mensen het probleem dat ik nu voor de 3e keer in 1 uur tijd de battery op handmatige oplaadmodus zet om er vervolgend achter te komen dat deze vanzelf weer op nul-modus gaat?
Dynamische contract, zie dat vandaag bij Tibber tussen 12:15 -14:00 de marktprijs onder de 1 cent is.
Is dit de eerste keer van dit jaar?
Wat bedoel je precies met handmatige oplaadmodus? Ik zie hier reacties over HA en Homey, maar daar heet dat anders. In de app heb je wel iets met die naam. En die gaat tot 100% om daarna weer naar NOM over te schakelen.admano schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:04:
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ja dat zou het leven een pak mooier maken iddTFX77 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:45:
Waarom leveren ze nog 11 - 22 kWh laadpalen? Lijkt mij juist goed om in de nacht te tjurken aan het net als iedereen ligt te maffen. Ik laad mijn auto vol als het ~15 tot ~ 22 cent per uur is met 11 kW en de boiler gaat aan, de Plug-In Batteries worden met 2400 Watt geladen.
[Afbeelding]
Bij ons is het helaas AFDOKKEN als je een beetje vermogen trekt...
dus wij moeten alles spreiden en afknijpen...
Ik had ook speciaal 3-fase laten leggen om een laadpaal te steken, maar op deze manier is het sop de kool niet waard helaas..
[ Voor 6% gewijzigd door RaVenXeoN op 23-02-2026 09:41 ]
BelgieRaVenXeoN schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:40:
[...]
Ja dat zou het leven een pak mooier maken idd
Ik had ook speciaal 3-fase laten leggen om een laadpaal te steken, maar op deze manier is het sop de kool niet waard helaas..
Vreselijk voor jullie. Wellicht in de toekomst ook hier in Nederland. Voor nu heerlijk, kale stroomprijs 1 cent (14-15 cent met kosten en belastingen).RaVenXeoN schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:40:
[...]
Ja dat zou het leven een pak mooier maken idd
Batterijen volladen en al het mogelijke vol gooien/aanzetten.
:strip_exif()/f/image/maa4WF5uBcChUHN2JPjFbqsM.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij zou dit ook moeten helpen met netcongestie, ik verbruik op het moment dat er het meeste aanbod is, of minste verbruik door andere mensen. Lijkt mij beter dan mensen pesten voor vermogenspieken op alle uren van de dag.
In mijn ogen zou dit alleen mogen als je vrije keuze zou hebben voor netbeheerder. Nu hebben alle netbeheerders een monopolie in hun deelgebied. Bijvoorbeeld waarom moet ik 415 euro voor een verzwaring betalen, terwijl ze in andere delen van het land bij andere netbeheerders maar 200 euro kost. In mijn ogen is Stedin een oplichter maar je staan machteloos.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Schopje naar HW PIB topic
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 24-02-2026 12:44 ]
Vanavond terug inzetten omdat het ietsje duurder is. Verwacht ook dat morgen duurdere momenten gaat zijn want de wind gaat wat liggen. Verder woensdag volledige dag zon dus woensdag wordt een topdag voor de batterij. edit, prijzen bekend voor morgen en al stuk duurder.. dus nog ff laten vollopen.
Ivm capaciteitstarief...
Het logische is toch, indien er te veel aanbod is.. moet je de mensen aanmoedigen om van het net te nemen.
Heb thuis een 7 kW laadpaal maar ga hem nooit volledig benutten. Voor mezelf een huishoud limiet opgesteld van 4kW max voor capaciteitstarief. Beste zou zijn capaciteitstarief te laten vallen als er te veel overschot is. Van mij mogen ze nog extra belasten op dure momenten ivm capaciteitstarief.
Bovenstaande gaat helaas toch niet gebeuren.
[ Voor 5% gewijzigd door frye op 23-02-2026 13:30 ]
Tansport capaciteit en aanbod zijn gescheiden zaken.frye schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:11:
Ivm capaciteitstarief...
Het logische is toch, indien er te veel aanbod is.. moet je de mensen aanmoedigen om van het net te nemen.
Heb thuis een 7 kW laadpaal maar ga hem nooit volledig benutten. Voor mezelf een huishoud limiet opgesteld van 4kW max voor capaciteitstarief. Beste zou zijn capaciteitstarief te laten vallen als er te veel overschot is. Van mij mogen ze nog extra belasten op dure momenten ivm capaciteitstarief.
Bovenstaande gaat helaas toch niet gebeuren.
Een kabel heeft nu eenmaal een maximum. Dus zelfs als het het dubbele daarvan wordt aangeboden dan is dat extra deel voor gebruik niet beschikbaar omdat het niet getransporteerd kan worden.
Wat kan ik van deze fix merken?
Niet heel spannend bij het herstarten van Home Assistant kwam er een fout in het logboek voor omdat de onderstaande gegevens pas op een later moment beschikbaar waren tijdens het opstarten;rtunru schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:52:
@gielz , ik zag dat je een fix hebt gepubliceerd van de Dynamische Spread.
Wat kan ik van deze fix merken?
https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA/issues/8
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Er verschijnt nu wel een storingsmelding bij openen van de app.
[ Voor 18% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 24-02-2026 12:43 ]
Nergens last van.Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:39:
Voor de zoveelste keer vandaag weer eens storing in de app. Geen nu weergave. PiB’s zouden offline zijn, maar dat klopt niet. Display gaatcwel goed.
Ioniq 5 58 kWh Connect + WP
Klopt, bij mij is helemaal niets meer te zien in de app.Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:39:
Voor de zoveelste keer vandaag weer eens storing in de app. Geen nu weergave. PiB’s zouden offline zijn, maar dat klopt niet. Display gaatcwel goed.
Voordat ik niets meer kan zien, waren de meeste sockets offline en de pibs wilden niet naar handmatig laden gaan, schoot steeds terug naar de nul modus.
Airco ging ook uit.
Balen, wil de pibs handmatig volladen nu t een mooie dynamische stroomprijs is.
Heb geen ha en homey.
Ik raad je aan om een Homey aan te schaffen je kunt dan met de app van @Tebbie de batterijen eenvoudig aansturen. De flows maken hiervoor is vrij eenvouding.Diaantje71 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:16:
[...]
Klopt, bij mij is helemaal niets meer te zien in de app.
Voordat ik niets meer kan zien, waren de meeste sockets offline en de pibs wilden niet naar handmatig laden gaan, schoot steeds terug naar de nul modus.
Airco ging ook uit.
Heb geen ha en homey.
Je hebt dan hiermee een betrouwbare lokale verbinding en besturing voor jouw batterijen.
[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 24-02-2026 14:33 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
Ik snap je helemaal, echter verwacht je in eerste instantie dat de "basis" app van Homewizard je de juiste info laat zien. Natuurlijk kan het voor komen dat er een storing is, maar valt me de laatste tijd ook vaker op dat de app niet "betrouwbaar" is als het gaat om de informatie laten zienGL007 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:28:
[...]
Ik raad je aan om een Homey aan te schaffen je kunt dan met de app van @Tebbie de batterijen eenvoudig aansturen. De flows maken hiervoor is vrij eenvouding.
Je hebt dan hiermee een betrouwbare lokale verbinding en besturing voor jouw batterijen.
Om alleen een Homey te kopen puur voor de sturing van de batterijen is natuurlijk niet nodig, aangezien deze mogelijkheden ongetwijfeld verder uit gaan rollen naar de HW app.
Makkelijk is het wel natuurlijk, ik gebruik zelf ook Homey
Inderdaad is er geen "Nu" weergave mogelijk op het moment.
Op de HW site zie ik 2 (google) cloud engineer vacatures. In de ene wordt gesproken over een na te streven uptime van 99,9%, in de andere wordt 99,99% genoemd.
Het eerst genoemde percentage zal wel een foutje zijn van de vacature opsteller maar ook het laatstgenoemde percentage is natuurlijk verschrikkelijk. Dat zou een geaccepteerde downtime van bijna 90 uur per jaar betekenen.
Blijkbaar vinden ze dat bij HW allemaal niet zo erg.
Gaat je ook niet lukken. Deze melding vandaag 2x gezien in de app.Sprincky schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:47:
Gisteren opeens geen P1 connectie met wifi meer en ook de twee batterijen waren offline. Een paar keer geprobeerd opnieuw te koppelen maar zonder resultaat. Toen de P1 maar uit de app verwijderd en dat had ik wellicht niet moeten doen want daarna tig keer proberen te koppelen maar dat lukte van geen kant. Ik had hier eens gelezen dat er mensen waren die problemen met oudere P1 meters hadden dus maar gisteravond meteen een nieuwe besteld en vandaag al ontvangen waarvoor hulde maar ook die krijg ik helaas niet gekoppeld. Toen ik de app opstartte kreeg ik een melding dat er een storing is en mogelijk geen nieuwe apparaten gekoppeld kunnen worden en ze werken aan een oplossing. Dat is dan mooi balen. Morgen word het een mooie zonnige dag waar mijn twee batterijen dus geen profijt van gaan hebben...
Prima maar ik ben voorstander van lokale verbinding en sturing en niet via een cloud.blueman85 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:03:
[...]
Ik snap je helemaal, echter verwacht je in eerste instantie dat de "basis" app van Homewizard je de juiste info laat zien. Natuurlijk kan het voor komen dat er een storing is, maar valt me de laatste tijd ook vaker op dat de app niet "betrouwbaar" is als het gaat om de informatie laten zien
Om alleen een Homey te kopen puur voor de sturing van de batterijen is natuurlijk niet nodig, aangezien deze mogelijkheden ongetwijfeld verder uit gaan rollen naar de HW app.
Makkelijk is het wel natuurlijk, ik gebruik zelf ook Homey
De batterijen worden lokaal direct vanuit P1 aangestuurd. Dus dat gaat morgen wel werken.Sprincky schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:47:
Gisteren opeens geen P1 connectie met wifi meer en ook de twee batterijen waren offline. Een paar keer geprobeerd opnieuw te koppelen maar zonder resultaat. Toen de P1 maar uit de app verwijderd en dat had ik wellicht niet moeten doen want daarna tig keer proberen te koppelen maar dat lukte van geen kant. Ik had hier eens gelezen dat er mensen waren die problemen met oudere P1 meters hadden dus maar gisteravond meteen een nieuwe besteld en vandaag al ontvangen waarvoor hulde maar ook die krijg ik helaas niet gekoppeld. Toen ik de app opstartte kreeg ik een melding dat er een storing is en mogelijk geen nieuwe apparaten gekoppeld kunnen worden en ze werken aan een oplossing. Dat is dan mooi balen. Morgen word het een mooie zonnige dag waar mijn twee batterijen dus geen profijt van gaan hebben...
Een uptime van 99,9% is een downtime van 0,1%. Is dat niet bijna 9 uur?Blurk62 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:34:
Hè hè eindelijk! Voor het eerst in ruim 4 jaar dat ik ook eens zie dat er iets niet werkt.
Inderdaad is er geen "Nu" weergave mogelijk op het moment.
Op de HW site zie ik 2 (google) cloud engineer vacatures. In de ene wordt gesproken over een na te streven uptime van 99,9%, in de andere wordt 99,99% genoemd.
Het eerst genoemde percentage zal wel een foutje zijn van de vacature opsteller maar ook het laatstgenoemde percentage is natuurlijk verschrikkelijk. Dat zou een geaccepteerde downtime van bijna 90 uur per jaar betekenen.
Blijkbaar vinden ze dat bij HW allemaal niet zo erg.
90 uur van 8760 is 1,03%.
Of zit ik nu helemaal mis?
Oeps, ik had dat harstikke fout, heel dommike123 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:37:
[...]
Een uptime van 99,9% is een downtime van 0,1%. Is dat niet bijna 9 uur?
90 uur van 8760 is 1,03%.
Of zit ik nu helemaal mis?
Laten we het erop houden dat zelfs die 99,9% uptime bij lange na niet wordt gehaald, laat staan 99,99%
De “Nu” weergave werkt “nu” nog steeds niet, blijkbaar is er geen urgentie om dit op te lossen.
Voor een paar ton per jaar wil HomeWizard je vast zes negens garanderen. Wel even 10K per maand dokken.Blurk62 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 01:18:
[...]
Oeps, ik had dat harstikke fout, heel dom![]()
Laten we het erop houden dat zelfs die 99,9% uptime bij lange na niet wordt gehaald, laat staan 99,99%
De “Nu” weergave werkt “nu” nog steeds niet, blijkbaar is er geen urgentie om dit op te lossen.
Uptime Vergelijking (per jaar)
Uptime % Maximale Downtime per jaar
99,9% (3 negens) 8 uur, 46 minuten
99,99% (4 negens) 52 minuten, 36 seconden
99,999% (5 negens) 5 minuten, 16 seconden
99,9999% (6 negens) 31,6 seconden
Volgens mij staat nergens in de voorwaarden dat ze zelfs 3 negens garanderen. In mijn ogen terecht, als het even niet werkt is er echt geen man overboord. Mocht dit wel belangrijk voor je zijn, ik haal drie negens met Home Assistant. Hoewel, met het vervangen van mijn WCD's en plaatsen van de laadpaal wellicht dit jaar niet.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Laatste tijd veel problemen met de P1 meter, ook updates die blijven hangen. Voor mij een reden om alles van Homewizard te verkopen. Ik ben er klaar mee.Moori schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:29:
Hier ook geen data meer , geeft aan -- P1 meter is online-- maar alles staat op nul. laatste tijd wel erg vaak problemen met HW.
Ook als ik de P1 meter niet heb gekoppeld?GL007 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:30:
[...]
De batterijen worden lokaal direct vanuit P1 aangestuurd. Dus dat gaat morgen wel werken.
Hij geeft wel groen licht trouwens, ook de nieuwe.
Niemand heeft het hier over “zes negens” of enterprise-SLA’s. geen idee waar dat vandaan komt..TFX77 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 01:38:
[...]
Voor een paar ton per jaar wil HomeWizard je vast zes negens garanderen. Wel even 10K per maand dokken.
Het punt is veel simpeler: er is geen enkele transparantie over de actuele serverstatus. Geen statuspagina. Zelfs geen simpele pushmelding in de app wanneer de backend, P1 meter, Batterij of Power Socket onbereikbaar is. (alsof ze het niet aandurven)
En dat laatste is technisch echt geen hogere wiskunde. Als de app de API niet kan bereiken, kun je daar gewoon een duidelijke melding van maken in plaats van gebruikers te laten twijfelen of het hun eigen netwerk is.
Dus de vraag is eigenlijk:
Is het technisch onmogelijk? Of durven ze het niet aan om realtime zichtbaar te maken wanneer er een storing is?
https://status.ring.com/
https://status.moneybird.com/
Transparantie kost weinig, Het wekt wél vertrouwen.
Dit jaar laat ik mijn maandbedrag ook weer hetzelfde staan en kan volgend jaar pas redelijk goed zien wat twee batterijen en dynamisch contract doen.
Ik ben niet echt van de exacte cijfers maar hoop zelf ongeveer €250,- per jaar te besparen zodat ik de twee batterijen met tien jaar terugverdiend heb.
Ongeveer...
Voorlopig ben ik tevreden omdat ik er ook een nieuwe hobby bij heb, dat is ook wat waard...
😀
Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black
Groen licht geeft aan dat je gekoppeld ben met wifiSprincky schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:13:
[...]
Ook als ik de P1 meter niet heb gekoppeld?
Hij geeft wel groen licht trouwens, ook de nieuwe.
Als p1 eenmaal is gekoppeld aan wifi en batterij dan blijft deze verbinding lokaal werken. Je ziet het niet in de app maar je kunt het wel zien in homey.
@Diaantje71Diaantje71 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:16:
[...]
Klopt, bij mij is helemaal niets meer te zien in de app.
Airco ging ook uit.
Heb geen ha en homey.
Ik had dit gisteren ook, kon ook handmatig laden niet starten.
Heb de P1 meter even losgekoppeld en weer binnen 10 seconden aangesloten. De app volledig afgesloten en opnieuw gestart en alles werkte weer. Wellicht volgende keer proberen.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
En er zijn inderdaad ook veel issues om nieuwe apparaten toe te voegen, dus denk goed na voordat je iets verwijderd.
Ow, ik bedoel met de "website" uiteraard deze website :
https://hwenergy.app/
[ Voor 9% gewijzigd door (RSH) op 25-02-2026 11:07 ]
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3
[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 25-02-2026 16:09 ]
Enige wat ik dan mis in je berekening is het stukje inflatie correctie. Eigenlijk zou je maandbedrag ieder jaar "moeten" stijgen. Je besparing wordt dus ieder jaar iets groterfredhuizinga schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:08:
Mijn energie eindejaarsafrekening is binnen, kan ik mooi vergelijken wat de batterijen gedaan hebben. Mijn maandbedrag heb ik hetzelfde gehouden als 2024 en dit jaar krijg ik ongeveer €150,- terug. Dat is met 1,5 batterij, de eerste heb ik meteen eind januari 2025 aangezet en de tweede in juli. Ook ben ik pas vanaf juli begonnen met slim aansturen via homeassistant. Nu vanaf februari een dynamisch contract en nog slimmer aansturen via homeassistant.
Dit jaar laat ik mijn maandbedrag ook weer hetzelfde staan en kan volgend jaar pas redelijk goed zien wat twee batterijen en dynamisch contract doen.
Ik ben niet echt van de exacte cijfers maar hoop zelf ongeveer €250,- per jaar te besparen zodat ik de twee batterijen met tien jaar terugverdiend heb.
Ongeveer...
Voorlopig ben ik tevreden omdat ik er ook een nieuwe hobby bij heb, dat is ook wat waard...
😀
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Tja, dat zei ik al. Ik ben niet van de exacte cijfers, er zijn zoveel ingewikkelde factoren om rekening mee te houden en voor iedereen anders. Er zijn tweakers die alle uurprijzen en RTE berekeningen en afschrijving meenemen in homeassistant om per dag te kijken wat de batterij opleverd, zover wil ik zelf niet gaan.Leanderr schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:18:
[...]
Enige wat ik dan mis in je berekening is het stukje inflatie correctie. Eigenlijk zou je maandbedrag ieder jaar "moeten" stijgen. Je besparing wordt dus ieder jaar iets groter
Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black
In het recente interview dat hier laatst gelinkt werd, zegt HW meer dan 1 miljoen gebruikers te hebben. Dan hebben ze aardig wat P1 metertjes verkocht. Een percentage daarvan zal ook betalen voor Energy+TFX77 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 01:38:
[...]
Voor een paar ton per jaar wil HomeWizard je vast zes negens garanderen. Wel even 10K per maand dokken.
Uptime Vergelijking (per jaar)
Uptime % Maximale Downtime per jaar
99,9% (3 negens) 8 uur, 46 minuten
99,99% (4 negens) 52 minuten, 36 seconden
99,999% (5 negens) 5 minuten, 16 seconden
99,9999% (6 negens) 31,6 seconden
Volgens mij staat nergens in de voorwaarden dat ze zelfs 3 negens garanderen. In mijn ogen terecht, als het even niet werkt is er echt geen man overboord. Mocht dit wel belangrijk voor je zijn, ik haal drie negens met Home Assistant. Hoewel, met het vervangen van mijn WCD's en plaatsen van de laadpaal wellicht dit jaar niet.
De verkoop van PiB's gaat ook hard, met vrachtwagens tegelijk schijnt het. Het lijkt mij dat het geld bij HW tegen de plinten klotst
Een beperkte downtime kan een keer gebeuren maar ik lees in dit topic heel regelmatig dat er iets niet werkt. Als die klachten terecht zijn en identieke incidenten treden vaker op, dan deugt er in je IT organisatie iets niet aan je problem management. Ze zoeken een site reliability engineer, dat lijkt me een goed plan.
https://www.homewizard.com/nl/renewed/
Misschien een batterij met minder cycli. Maar de besparing stond nog op 400 euro t.o.v. een nieuwe dit is aangepast naar 300 euro. Maar dat is onzin want een nieuwe kost geen 1.399 euro meer. Besparing is dus geen 300 euro maar 100 euro. Gekke actie van HW.
Daar heb je inderdaad een goed punt! Dit zouden ze moeten aanpassen :-)rob987 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:35:
Prijs renewed is 100 euro gestegen.
Misschien een batterij met minder cycli. Maar de besparing stond nog op 400 euro t.o.v. een nieuwe dit is aangepast naar 300 euro. Maar dat is onzin want een nieuwe kost geen 1.399 euro meer. Besparing is dus geen 300 euro maar 100 euro. Gekke actie van HW.
Als ze die renewed van 300 cycli nu eens zouden aanbieden voor €600 ofzo, dan koop ik er meteen eentje
Uiteraard was mijn verhaal wat gechargeerd. Maar als mensen elke minuut in de HW app zitten te kijken is er ook wat mis. Goed dat ze willen verbeteren. Het lijkt (aanname) er op dat de migratie naar de nieuwe servers niet helemaal goed is gegaan.Blurk62 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:30:
[...]
In het recente interview dat hier laatst gelinkt werd, zegt HW meer dan 1 miljoen gebruikers te hebben. Dan hebben ze aardig wat P1 metertjes verkocht. Een percentage daarvan zal ook betalen voor Energy+
De verkoop van PiB's gaat ook hard, met vrachtwagens tegelijk schijnt het. Het lijkt mij dat het geld bij HW tegen de plinten klotst![]()
Een beperkte downtime kan een keer gebeuren maar ik lees in dit topic heel regelmatig dat er iets niet werkt. Als die klachten terecht zijn en identieke incidenten treden vaker op, dan deugt er in je IT organisatie iets niet aan je problem management. Ze zoeken een site reliability engineer, dat lijkt me een goed plan.
Het is ook ingewikkelde materie. Denk bijvoorbeeld aan het berekenen van totalen van alle producten van HomeWizard aan de hand van dynamische prijzen. Ik ben zelf ook in een aantal Reimann valkuilen gevallen bij het berekenen van prijzen aan de hand van dynamische prijzen per uur en per kwartier. Dit hebben ze volgens mij netjes geregeld.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/192YRdkLei2z1ab9DTS6bUFU.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Mj7CDk2vmnLzWq2d3tR3tYkF.jpg?f=fotoalbum_large)
Renewed 100 cycli was al 1095,- (300 korting)rob987 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:35:
Prijs renewed is 100 euro gestegen.
en
Renewed 300 cycli was al 995,- (400 korting)
In november een 300 cycli aangeschaft voor 995 euro. Er is de laatste maanden geen prijswijziging geweest.
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 25-02-2026 16:07 ]
20kWh eigenbouw thuis accu's met 2 powerstreams.
Dat " blijkbaar" is ook niet echt sterk. En zijn nog wel meer redenen waarom sommige storingen langer duren. Vraag maar aan Essent, Tennet, KPN, enzo.Blurk62 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 01:18:
[...]
Oeps, ik had dat harstikke fout, heel dom![]()
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Waarom blijft dat niet stabiel?
Zou je die vraag niet aan je zelf moeten stellen. Wat is er mis met je wifi netwerk dat het zo sterk fluctueert?NeekTheCat schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:55:
Waarom fluctueert de verbindingssterkte zo ontzettend vaak? Begrijp daar geen snars van. Zondag had m'n P1 meter rond de 40% signaalsterkte terwijl ie vlak naast het modem hangt. PiB op zolder naast een wifi accespunt 100%. Vandaag P1 meter 100% en PiB 40%.
Andere apparaten nergens last van. Toch benieuwd of anderen dat ook ervaren omdat ik toch vaak lees over wifi issues met de P1 meter.hanev001 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:06:
[...]
Zou je die vraag niet aan je zelf moeten stellen. Wat is er mis met je wifi netwerk dat het zo sterk fluctueert?
Andere apparaten zijn andere apparaten, dus daar kan je niet mee vergelijken.NeekTheCat schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:14:
[...]
Andere apparaten nergens last van. Toch benieuwd of anderen dat ook ervaren omdat ik toch vaak lees over wifi issues met de P1 meter.
Het is al vanaf het eerste moment bekend dat de HW batterijen erg gevoelig zijn voor de kwaliteit van het Wifi netwerk. Als je dus verschil in sterkte ziet betekend dit dat de batterijen dat als zodanig ervaren, ook al omdat de communicatie tussen P1-meter en batterij nogal intensief is. Dus als dit een probleem is zal je toch echt naar je netwerk dienen te kijken.
Maar is het een probleem want dat heb je niet gemeld, Vallen de batterijen stil of blijven ze ondanks de verschillen in netwerk sterkte wel werken. In het laatste geval zou ik me er niet druk om maken.
Ubiquiti UDR7 (Dream Router 7) geen noemenswaardige fluctuaties. IoT 2.4 Ghz netwerk.NeekTheCat schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:14:
[...]
Andere apparaten nergens last van. Toch benieuwd of anderen dat ook ervaren omdat ik toch vaak lees over wifi issues met de P1 meter.
:strip_exif()/f/image/CmOXzc7Qs1tI5qUo7e4vpgs3.jpg?f=fotoalbum_large)
whaaahhanev001 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:34:
[...]
ook al omdat de communicatie tussen P1-meter en batterij nogal intensief is.
Ondanks dat alle HomeWizard-apparatuur via QoS de hoogste prioriteit heeft, is er geen merkbaar verschil.
ik heb 5-x 4K beveiligingscamera's die een grotere afstand bestrijken die nooit zo fluctueren of vaak offline gaan
Ik heb het met een Pib en het display sinds zondag, ze gaan geregeld offline in de App (maar zijn het niet) omdat de wifi zogenaamd weg is. Maar de overige apparaten waaronder een 2e Pib op dezelfde plek heeft 95% wifi, 15 min later is alles weer okay.NeekTheCat schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:14:
[...]
Momenteel doet de HW App ook weer moeilijk, request mislukt - annuleer of opnieuw.
Maar vandaag beide Pibs op 100%, de eerste van hopelijk vele keren dit jaar
[ Voor 3% gewijzigd door Winkiller op 25-02-2026 16:34 ]
Bing
Hier ook wel wisselende sterktes op de P1, tussen de 40% en 90%, maar nooit verbindingsproblemen, kijk er dan ook eerlijk gezegd niet veel meer naar. Waarom de sterkte wisseld, geen idee maar zolang alles gweoon blijft werken zoals het hoort maakt het me ook niet uit of het 40% is of 90% of ergens daar tussenin. Wisseld gewoon door de dag heen. Wie weet komt het wel door de buren als die bepaalde apparatuur aan/uit schakelen. Modem staat in de woonkamer, P1 meter in de meterkast, achter een eigen deur, een schuifdeur en dan de gangdeur.NeekTheCat schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:14:
[...]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Het is op dit forum al enkele malen vermeld. Als de P1 meter te dicht bij de router/modem hangt kan deze last hebben van storingen. Ik had hetzelfde, al gedurende afgelopen zomer. Heb met een RJ12 kabel de P1 meter een meter verder gehangen en deze is nu zeer stabiel, ook %% wifi sterkte.NeekTheCat schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:55:
Waarom fluctueert de verbindingssterkte zo ontzettend vaak? Begrijp daar geen snars van. Zondag had m'n P1 meter rond de 40% signaalsterkte terwijl ie vlak naast het modem hangt. PiB op zolder naast een wifi accespunt 100%. Vandaag P1 meter 100% en PiB 40%.
Wat ik vanmorgen wel had is dat in de app werd gemeld dat de P1 meter offline was, maar was gewoon netjes groen, en alle apparaten werken, behalve het overzicht van totaal verbruik en zonverbruik. Dat is een storing die HW ook aankondigt in de app. Dus gewoon even niet op letten.
Probeer het eens met de P1 meter op wat afstand.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
De batterijen stonden op 100% en zoonlief wilde een pizza.
Maar na het bakken van de pizza gingen de batterijen meteen van 100% naar 68%.
Dan betrap ik mezelf er direct op dat ik denk: “We moeten de oven voortaan voorverwarmen als er nog zonnestroom is.”
Vroeger stond ik daar nooit bij stil.
Lang leve Home Assistant voor al dat inzicht!
Zonnestroom vandaag:
:strip_exif()/f/image/KplnHEJonaw0y88ILpE4Rwjv.png?f=user_large)
ps, misschien stond de droger ook nog aan
[ Voor 17% gewijzigd door BeyondThunder op 25-02-2026 18:49 ]
Lekker op werk. En thuis komen met een volle batterij.
Ook geen airco nodig om de kamer te verwarmen.
Dus hele avond dus lekker op de batterij TV kunnen kijken.
Denk dat er binnenkort wel een tweede komt.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2