• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21
GL007 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:52:
[...]

Is dit alleen een iPad probleem of ook voor Android pads
Ik ben een iPhone / Ipad user dus geen idee of dat bij Android hetzelfde is/was

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-03 08:50

Xelation

Bendable Poseable

Bij mij draait alles weer en bij elk apparaat wat ik open nu de bolletjes maar een fractie van een seconde en correcte weergave.
Xelation schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:01:
Bij mij draait alles weer en bij elk apparaat wat ik open nu de bolletjes maar een fractie van een seconde en correcte weergave.
Alles werkt weer normaal

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:28
Hier (iPhone en iPad) ook weer normaal.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:01
Zojuist volgende bericht aan de betatesters:

“Starting today, Plug-In Battery version 1.0702 will be made available for all devices in the coming weeks.”

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-03 13:31
Ral23087 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:43:
Oke dat snap ik. Maar nu gaat er 1300 de batterij in en dit zou ik dus de EV in willen en later de batterij vullen. Als ik nu de EV aan zetten verbruikt hij meteen batterij stroom. Zie foto.[Afbeelding]
Auto-oplader?
Hoe komt dat daar dan?
Interessant! Kun je me helpen?

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-03 16:48
Ik heb sinds oktober een battery draaien en ben over het algemeen erg tevreden.

Het grootste gemis mijns inziens is wel de LAADSNELHEID... 800w is echt wel bedroevend.
Soms hebben we echt genoeg zon in de voormiddag om de batterij te vullen, maar dit lukt dan niet omdat hij gewoon het meeste het net laat opgaan..

Met een hogere laadsnelheid zouden wij soms 2 cycli per dag kunnen maken.

Iets om mee te nemen voor een eventuele V2 @HomeWizard_NL
RaVenXeoN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:51:

Het grootste gemis mijns inziens is wel de LAADSNELHEID... 800w is echt wel bedroevend.
Soms hebben we echt genoeg zon in de voormiddag om de batterij te vullen, maar dit lukt dan niet omdat hij gewoon het meeste het net laat opgaan..

Die 800w is de grens voor een plug-in-batterij. Wil je een hogere snelheid dan zal je een andere batterij met een vaste aansluiting moeten gebruiken.

Overigens als je 2 cycli per dag kan halen en regelmatig opbrengst hebt die boven de 800w uitkomt waarom dan niet een 2de batterij aanschaffen?

• RaVenXeoN
hanev001 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:01:
[...]

Die 800w is de grens voor een plug-in-batterij. Wil je een hogere snelheid dan zal je een andere batterij met een vaste aansluiting moeten gebruiken.

Overigens als je 2 cycli per dag kan halen en regelmatig opbrengst hebt die boven de 800w uitkomt waarom dan niet een 2de batterij aanschaffen?
De Marstek kan toch ook 2500w laden ;-)

Goh, dan wacht ik liever nogwat op een eventuele V2 versie... de prijs per kWh staat me nog niet zo aan.
Zoals de technologie nu evolueert gaan wij nog hard lachen met deze batterijtjes ^^

En goh, ik heb 18x420wP liggen, dus zelfs een 2e batterij kan dat niet opslurpen hoor :D Vandaag tikte ik al even de 5000w injectie aan

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Wettelijk geldt 800W voor ontladen, voor laden is dit niet het geval. Vandaar ook dat die Marstek dat inderdaad op 2500w kan.

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:20
Inmiddels met homwizard aan het mailen over de batterij die steeds niet meer lijkt te willen communiceren en in de Ruststand blijft staan. Het is inmiddels een hopeloos verhaal aan het worden waar ik buikpijn van krijg. Het ligt niet aan het mesh netwerk, de batterij blijft achter hetzelfde punt, blijft continu bereikbaar voor meerdere pings. Het lijkt alsof het apparaat zich in zichzelf verslikt.

In de app is alles okay, maar die communiceert kennelijk niet met de batterij, alles zal over de P1 lopen vermoed ik. De batterij staat telkens oranje te knipperen. Allemaal sinds de laatste software versie, daarvoor geen enkel probleem. Mijn vertrouwen in het product is weg. Dit kost geld in plaats van dat het wat opbrengt.

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:29
satya schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:12:
Inmiddels met homwizard aan het mailen over de batterij die steeds niet meer lijkt te willen communiceren en in de Ruststand blijft staan. Het is inmiddels een hopeloos verhaal aan het worden waar ik buikpijn van krijg. Het ligt niet aan het mesh netwerk, de batterij blijft achter hetzelfde punt, blijft continu bereikbaar voor meerdere pings. Het lijkt alsof het apparaat zich in zichzelf verslikt.

In de app is alles okay, maar die communiceert kennelijk niet met de batterij, alles zal over de P1 lopen vermoed ik. De batterij staat telkens oranje te knipperen. Allemaal sinds de laatste software versie, daarvoor geen enkel probleem. Mijn vertrouwen in het product is weg. Dit kost geld in plaats van dat het wat opbrengt.
Misschien een woeste gedachte, probeer het geheel is bij vrienden of buren of er dan verschil in komt. Met gewicht van de accu niet zo'n leukte maar misschien het proberen waard. Je kunt dan zondermeer jou netwerk uitsluiten.
satya schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:12:

Je zegt dat je netwerk ok is en een paar zinnen verder zeg je dat er geen contact is met de App = dus wel een netwerk probleem.

Suggestie: Zet alle secundaire netwerk elementen uit zodat alleen de hoofdrouter overblijft. Plaats de P1-meter en de batterij zodanig dat deze binnen zend bereik van die hoofdrouter staan. Als je aparte netwerk constructies of settings hebt gemaakt zet die dan terug naar de default van de router. Kijk dan eens of je wel een verbinding kan opbouwen. Werkt het dan wel dan heb je vastgesteld dat het een netwerkprobleem is dat je zelf dient op te lossen, werkt het niet dan is er iets defect in de P1-meter of batterij.

Nog een opmerking: dat pingen doe je neem ik aan met een externe app. Stop eens met het gebruik daarvan. Het zou wel eens juist een verstorend element in de communicatie tussen de P1-meter en de batterij kunnen zijn.

• winwiz
RaVenXeoN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:51:

Neem er een tweede of derde of zelfs 4e bij. Ze kunnen allemaal maximaal 800 watt laden en dat tegelijkertijd. Dus met bijvoorbeeld 2 batterijen gaat er al 1600 watt in. (800 per stuk)
ONTladen is wettelijk beperkt tot 800 watt (alle batterijen opgeteld) of ze moeten gezamenlijk op een aparte groep staan. Dan kun je ze simpel vrijschakelen dat ze tegelijkertijd met maximaal 800 watt per stuk kunnen ontladen

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

winwiz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:01:
[...]

Neem er een tweede of derde of zelfs 4e bij. Ze kunnen allemaal maximaal 800 watt laden en dat tegelijkertijd. Dus met bijvoorbeeld 2 batterijen gaat er al 1600 watt in. (800 per stuk)
ONTladen is wettelijk beperkt tot 800 watt (alle batterijen opgeteld) of ze moeten gezamenlijk op een aparte groep staan. Dan kun je ze simpel vrijschakelen dat ze tegelijkertijd met maximaal 800 watt per stuk kunnen ontladen
Of als ze elk in een aparte groep staan.

• satya
hanev001 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:52:
[...]

Je zegt dat je netwerk ok is en een paar zinnen verder zeg je dat er geen contact is met de App = dus wel een netwerk probleem.

Suggestie: Zet alle secundaire netwerk elementen uit zodat alleen de hoofdrouter overblijft. Plaats de P1-meter en de batterij zodanig dat deze binnen zend bereik van die hoofdrouter staan. Als je aparte netwerk constructies of settings hebt gemaakt zet die dan terug naar de default van de router. Kijk dan eens of je wel een verbinding kan opbouwen. Werkt het dan wel dan heb je vastgesteld dat het een netwerkprobleem is dat je zelf dient op te lossen, werkt het niet dan is er iets defect in de P1-meter of batterij.

Nog een opmerking: dat pingen doe je neem ik aan met een externe app. Stop eens met het gebruik daarvan. Het zou wel eens juist een verstorend element in de communicatie tussen de P1-meter en de batterij kunnen zijn.
Er zijn geen aparte constructies, intern is het netwerk open. De software van homewizard kan mogelijk ergens niet goed mee omgaan sinds de laatste versie. Daarvoor was het met dezelfde netwerk opzet zeven maanden lang in orde. Andere devices op dezelfde toegang draaien de hele dag prima zonder onderbrekingen, en een eventuele vpn die de hele dag op staat valt ook niet weg, de zonnepanelen po hetzelfde toegangspunt blijven ook hun verbinding houden. Inmiddels kan ik meerdere keren per dag de P1 of de batterij restten, beide opties werken.

Het probleem was er al voordat ik met PING elke 20 seconden de verbinding ging controleren. Als de software niet eens met ICMP PING om kan gaan zou het wel een heel brak apparaat zijn.

Ook als de P1 en de Batterij op hetzelfde toegangspunt (de hoofdrouter) zitten gebeurt dit, dus ook daar zit het niet in.

Wat blijft staan is dat het voor de huidige software versie perfect werkte.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:23
Voor de gene die gebruik maken van https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA zijn er wat wijzigingen doorgevoerd. Dit is een onderdeel van https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK

Maart 2026 release + extra release

Wijzigingen in bestaande onderdelen
Broncode opgeschoond
De configuratie is nu 30% kleiner in de configuration.yaml.

Nordpool_Apexcharts_Vandaag en Nordpool_Apexcharts_Morgen
Beide Apexcharts zijn aangepast waardoor de Extremas (hoogste en laagste prijs) nu juist voor het begin van dat uur getoond worden. Tevens is er in de vandaag grafiek een werkende NU weergave toegevoegd voor dynamische contracten met uur tarieven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3TVGzdNS9syHBrdFO8ObkLKOto=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SK7K6NTPrIJ2nS0yBVQJf6Qw.png?f=user_large

input_text.dynamisch_handmatige_periode en input_text.dynamisch_handmatige_periode_morgen
Het is nu mogelijk om bredere periodes in één keer in te stellen. Hier onder een paar voorbeelden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cJvAr5H-MJUT8oIML7Bq7fThJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rfO02L8nVfUTcEdw2cNNosYq.png?f=fotoalbum_large

input_number.dynamisch_duurste_x_periode en input_number.dynamisch_duurste_x_periode_morgen
Het is niet meer noodzakelijk om "Geen" in de handmatige periode te typen als er die dag niets gedaan moet worden. Beide entiteiten kunnen nu op 0 periodes gezet worden en hierdoor worden niet meer alle 24/96 periodes duur getoond
Nieuw onderdeel
Nordpool_Apexcharts_Vandaag_15min
Voor 15 minuten tarieven is er nu een aparte grafiek beschikbaar met de juiste NU weergave.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

satya schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:31:
[...]

Er zijn geen aparte constructies, intern is het netwerk open. De software van homewizard kan mogelijk ergens niet goed mee omgaan sinds de laatste versie. Daarvoor was het met dezelfde netwerk opzet zeven maanden lang in orde. Andere devices op dezelfde toegang draaien de hele dag prima zonder onderbrekingen, en een eventuele vpn die de hele dag op staat valt ook niet weg, de zonnepanelen po hetzelfde toegangspunt blijven ook hun verbinding houden. Inmiddels kan ik meerdere keren per dag de P1 of de batterij restten, beide opties werken.

Het probleem was er al voordat ik met PING elke 20 seconden de verbinding ging controleren. Als de software niet eens met ICMP PING om kan gaan zou het wel een heel brak apparaat zijn.

Ook als de P1 en de Batterij op hetzelfde toegangspunt (de hoofdrouter) zitten gebeurt dit, dus ook daar zit het niet in.

Kijk je hoeft mijn suggestie niet te proberen maar stop dan met hierover posten want jij bent echt de enige die dit meld. Dus het ligt niet aan de software en dan kan het dus alleen een lokaal probleem zijn of een fysiek defect. De suggestie volgen is een test uitvoeren die daarop antwoord geeft

Een "ik heb gelijk houding" helpt niet in het oplossen.

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:20

joeri1

Cloud Engineer

satya schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:31:
[...]

Heb je al een keer al je netwerk devices een herstart gegeven? Daarnaast is het de moeite waard om je PiB in een ander huis te testen indien mogelijk zoals voorgesteld door @ManS-H. Ik snap je frustratie, HW apparatuur heeft hier in het verleden ook regelmatig problemen gehad met de WiFi, dat terwijl andere apparaten nergens last van hadden. Nu komt het sporadisch voor (1x in de maand), vraag mij niet waarom.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:42
gielz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:32:
Voor de gene die gebruik maken van https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA zijn er wat wijzigingen doorgevoerd. Dit is een onderdeel van https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK

Maart 2026 release + extra release

Wijzigingen in bestaande onderdelen
Broncode opgeschoond
De configuratie is nu 30% kleiner in de configuration.yaml.

Nordpool_Apexcharts_Vandaag en Nordpool_Apexcharts_Morgen
Beide Apexcharts zijn aangepast waardoor de Extremas (hoogste en laagste prijs) nu juist voor het begin van dat uur getoond worden. Tevens is er in de vandaag grafiek een werkende NU weergave toegevoegd voor dynamische contracten met uur tarieven.
[Afbeelding]

input_text.dynamisch_handmatige_periode en input_text.dynamisch_handmatige_periode_morgen
Het is nu mogelijk om bredere periodes in één keer in te stellen. Hier onder een paar voorbeelden;

[Afbeelding]

input_number.dynamisch_duurste_x_periode en input_number.dynamisch_duurste_x_periode_morgen
Het is niet meer noodzakelijk om "Geen" in de handmatige periode te typen als er die dag niets gedaan moet worden. Beide entiteiten kunnen nu op 0 periodes gezet worden en hierdoor worden niet meer alle 24/96 periodes duur getoond
Nieuw onderdeel
Nordpool_Apexcharts_Vandaag_15min
Voor 15 minuten tarieven is er nu een aparte grafiek beschikbaar met de juiste NU weergave.
Mooi werk @gielz!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVnvWyI-Yoqmvwv-r9BRScOqERA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPHAaYYeGkRAarfcb6f3mxIL.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:29
Verwijderd.

[ Voor 94% gewijzigd door rtunru op 16-02-2026 17:46 ]

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-02 23:49
hanev001 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:38:
[...]

Kijk je hoeft mijn suggestie niet te proberen maar stop dan met hierover posten want jij bent echt de enige die dit meld. Dus het ligt niet aan de software en dan kan het dus alleen een lokaal probleem zijn of een fysiek defect. De suggestie volgen is een test uitvoeren die daarop antwoord geeft

Nou dan zal ik mij ook maar melden. Ik heb dit probleem ook sinds de laatste update (oranje knipperende leds) HomeWizard gaf mij het advies de batterij warmer te zetten.
josseg schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:16:
[...]

Nou dan zal ik mij ook maar melden. Ik heb dit probleem ook sinds de laatste update (oranje knipperende leds) HomeWizard gaf mij het advies de batterij warmer te zetten.
Knipperende leds is een algemene storing indicatie inclusief dat de batterij te koud staat. Dat dit samen valt met het uitbrengen van een nieuwe versie kan toeval zijn omdat we toen de winter in gingen. Heb je na het warmer zetten nog steeds problemen? En zoja welke?
Update Topic Start:
Binnen de TS zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd:
  • Alle oude afbeeldingen uit de de HW-app zijn vervangen door afbeeldingen uit de nieuwe HW app;
  • Daar waar tekstuele aanpassingen nodig waren m.b.t. deze nieuwe afbeeldingen ook de teksten aangepast;
  • De nieuwe modi waarin de PIB gezet kan worden binnen HA en Homey benoemd;
  • Alle linkjes vernoemd in het topic gecheckt. Niet werkende linkjes opgeruimd;
  • Oude review video Ketel Klets verwijderd (achterhaald);
  • Aanvulling gedaan op onderwerpen waar inmiddels meer bekend over is (komst dynamische tarieven);
  • De Release notes van P1 en Batterij meer opvallend per Release gemaakt voor de leesbaarheid;
  • Oude informatie verwijderd. Uitleg over foutcode's van de PIB. Er staat een verwijzing naar de website van HW met uitleg;
  • Homey Integratie van @Tebbie toegevoegd;
  • Automatisch laden op dynamische uur- en kwartiertarieven / NOM ontladen integratie van @gielz opgenomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 16-02-2026 19:18 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Devke schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:41:
Update Topic Start:
Binnen de TS zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd:
  • Alle oude afbeeldingen uit de de HW-app zijn vervangen door afbeeldingen uit de nieuwe HW app;
  • Daar waar tekstuele aanpassingen nodig waren m.b.t. deze nieuwe afbeeldingen ook de teksten aangepast;
  • De nieuwe modi waarin de PIB gezet kan worden binnen HA en Homey benoemd;
  • Alle linkjes vernoemd in het topic gecheckt. Niet werkende linkjes opgeruimd;
  • Oude review video Ketel Klets verwijderd (achterhaald);
  • Aanvulling gedaan op onderwerpen waar inmiddels meer bekend over is (komst dynamische tarieven);
  • De Release notes van P1 en Batterij meer opvallend per Release gemaakt voor de leesbaarheid;
  • Oude informatie verwijderd. Uitleg over foutcode's van de PIB. Er staat een verwijzing naar de website van HW met uitleg.
  • Homey Integratie van @Tebbie toegevoegd.
Verzoek: bij de release gegevens een datum vermelden wanneer deze voor algemeen gebruik is vrijgegeven.
hanev001 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:45:
[...]

Verzoek: bij de release gegevens een datum vermelden wanneer deze voor algemeen gebruik is vrijgegeven.
Goede tip. Dank! Ik heb de uitrol die vandaag bekend gemaakt is zo gemarkeerd:
16-02-2026 : New in Plug-In Battery version 1.0702- Released to Public
Vanaf vandaag zal ik dat op deze manier doen. Voor alle oude releases moet ik kijken of dat nog wel zin heeft. Voor de toekomst dus geregeld.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:29
Hoe bevalt AccuMate Plug-in Thuisbatterij naast de Homewizard PIB?

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-03 22:34
Xelation schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:01:
Ik vind het echt bizar slecht dat zelfs zo iets afhankelijk is van de cloud. Waarom kan die data niet gewoon van de batterij lokaal opgehaald worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Flexiilex op 16-02-2026 20:51 ]

Flexiilex schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:46:
[...]

Ik vind het echt bizar slecht dat zelfs zo iets afhankelijk is van de cloud. Waarom kan die data niet gewoon van de batterij lokaal opgehaald worden.
De controller in de batterij is daar te klein voor.
Wel kun je van een lokale controller gebruikmaken zoals Homey of Home Assistent systeem.
Helaas heb je voor het instellen van de batterijen de cloud nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 16-02-2026 21:50 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-02 23:49
hanev001 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:39:
[...]

Knipperende leds is een algemene storing indicatie inclusief dat de batterij te koud staat. Dat dit samen valt met het uitbrengen van een nieuwe versie kan toeval zijn omdat we toen de winter in gingen. Heb je na het warmer zetten nog steeds problemen? En zoja welke?
Beetje kort door de bocht :-( Groene leds voor identificatie, rode leds voor wifi verstoring, oranje leds veiligheids storing.

• Dukard
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17-02 23:18
Zijn er meer mensen dat hun dag gebruik op nul blijft staan?

Sinds afgelopen zaterdag zie ik in de App, de monitor en ook bij inloggen bij HW geen bedragen meer staan.
Alles staat sinds zaterdag op 0,00 Euro

[ Voor 3% gewijzigd door Dukard op 17-02-2026 01:47 ]

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Dukard schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 01:46:

Sinds afgelopen zaterdag zie ik in de App, de monitor en ook bij inloggen bij HW geen bedragen meer staan.
Bij mij is hij gevuld. Staat bij Tarieven alles goed?

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:40

Dan gebruik je waarschijnlijk de 15min prijzen… die komen inderdaad sinds zaterdag niet meer binnen. Uurprijzen werken nog wel.

Edit: inmiddels werken de kwartierprijzen ook weer zie ik nu :P

[ Voor 6% gewijzigd door easywoods op 17-02-2026 08:14 ]

rtunru schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:42:
[...]

Hoe bevalt AccuMate Plug-in Thuisbatterij naast de Homewizard PIB?
Ik zal je kort enkele bevindingen delen. Het betreft twee verschillende systemen met eigen ontwerpkeuzes.

In mijn testopstelling zie ik de volgende overeenkomsten en verschillen:

Algemene kenmerken:
  • Beide systemen zijn modulair uit te breiden. Bij Homewizard is dit in de vorm omvormer en batterij erbij, bij Accumate ook middels alleen losse batterijen mogelijk;
  • Beide systemen maken in mijn opstelling gebruik van HW P1-meterdata.
Technische verschillen:
  • Accumate kan meerdere modules combineren onder één omvormer. Bij HomeWizard heeft iedere batterij een eigen omvormer;
  • De Accumate-behuizing is IP65-geclassificeerd;
  • Accumate beschikt over een noodstroomfunctie;
  • API: Accumate werkt met een gesloten API. HomeWizard biedt een API die meer mogelijkheden biedt.
  • Round-trip efficiency in mijn testopstelling voor Accumate ±68%. HomeWizard ±71,5%
  • De werking van de NOM regeling verschilt tussen beide systemen in mijn testopstelling.
Verder nog rustig aan het testen.

Verdere metingen en uitwerking plaats ik tzt wel in het Accumate-topic om dit topic on-topic te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 17-02-2026 11:28 ]

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-03 14:26
Homewizard plug-in battery is parallel uit te breiden, niet modulair. Wellicht dat ik een verkeerde definitie van modulair gebruik, maar modulair vind ik het als je er domme batterijen aan kan koppelen en niet wederom een volledig nieuwe batterij met omvormer moet kopen voor uitbreiding.

P1Meter.nl | Nul Op de Meter

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

wdr

P1Meter.nl schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:43:
Homewizard plug-in battery is parallel uit te breiden, niet modulair. Wellicht dat ik een verkeerde definitie van modulair gebruik, maar modulair vind ik het als je er domme batterijen aan kan koppelen en niet wederom een volledig nieuwe batterij met omvormer moet kopen voor uitbreiding.
Modulair betekent dat iets is opgebouwd uit losse, gestandaardiseerde onderdelen of modules die op zichzelf functioneren en gecombineerd kunnen worden tot een groter geheel. Dus als je er een domme batterij aankoppelt is het juist niet modulair.
P1Meter.nl schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:43:
Ik kan me vinden in beide definities die gegeven zijn onder de post. Ik heb hem iets duidelijker geformuleerd.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:57
wdr schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:22:
[...]

Modulair betekent dat iets is opgebouwd uit losse, gestandaardiseerde onderdelen of modules die op zichzelf functioneren en gecombineerd kunnen worden tot een groter geheel. Dus als je er een domme batterij aankoppelt is het juist niet modulair.
Het 2de deel in de eerste zin na die "of" is volgens mijn bescheiden mening niet juist.
Het woord modulair komt van het Latijn modulus - "kleine maat", "afmeting" of "sjabloon"

Het woord is direct afgeleid van het idee van maatvoering (modulus). Iets is modulair wanneer het bestaat uit onderdelen die elk een specifieke maat of functie hebben maar die samen flexibel kunnen worden gecombineerd tot één geheel.

Wel of niet zelfstandig functionerend heeft daar m.a.w. eigenlijk niets mee te maken.

Dus zowel HW batterijen als domme baterijen zonder eigen omvormer, kunnen deel vormen van een modulair geheel.

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:26
hanev001 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:01:
[...]

Die grens geldt alleen voor ontladen. Voor laden zou er gerust 1200 of 1600W gekozen mogen worden.

• satya
hanev001 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:38:
[...]

Nou, inmiddels erkent homewizard ook dat er een probleem is en zoeken ze naar een oplossing.

Er is kennelijk wel degelijk iets met de software aan de hand. Ik ga er technisch van uit dat niet elke
batterij exact dezelfde hardware componenten heeft, waardoor bij updates problemen kunnen ontstaan.

Op de Facebook tread kom ik ook enkele meldingen tegen van mensen met tegen met wegvallende
verbindingen. We gaan het meemaken. Vandaag inmiddels drie keer de handel kunnen herstarten.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-03 22:34

ik heb dit ook. heb het verbruik op zaterdag, zondag en maandag ook op 0 staan. sinds vandaag is alles weer ok. Iemand enig idee hoe dit kan worden hersteld?
Er zijn twee versies van P1 in omloop en dit zal wel een probleem kunnen geven. Vanaf gisteren geen rare zaken meer gezien.
Alles functioneert.

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 17-02-2026 21:13 ]

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:51
Flexiilex schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:27:
[...]

ik heb dit ook. heb het verbruik op zaterdag, zondag en maandag ook op 0 staan. sinds vandaag is alles weer ok. Iemand enig idee hoe dit kan worden hersteld?
Nee, denk niet dat dat kan. Op enever.nl kun je de kwartierprijzen van de laatste 30 dagen downloaden. Daar staan bij die dagen alleen de uurprijzen. Bij deze club: https://www.entsoe.eu/ waren van het weekend de kwartierprijzen ook al niet te zien voor NL.

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• Dukard
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17-02 23:18
Flexiilex schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:27:
[...]ik heb dit ook. heb het verbruik op zaterdag, zondag en maandag ook op 0 staan. sinds vandaag is alles weer ok. Iemand enig idee hoe dit kan worden hersteld?
Hier ook weer een indicatie in de App en het display - ik heb nog wel even gewisseld tussen de uur en de kwartier prijzen - normaal gebruik ik de kwartier prijzen - maar dat heeft de afgelopen dagen geen verschil gemaakt.

Goed dat het allemaal weer werkt zoals bedoeld. ;)

• damien_demon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:21
Na lang dit forum lurken en puzzelen met dynamische tarieven snap ik volledig waarom het HW nog niet gelukt is dit uit te rollen. Zoveel mensen, zoveel wensen (geen situatie is het zelfde en we hebben allemaal onze redenen hoe wij de PiB's willen aansturen).

Laat ik beginnen bij het begin; voor mij was de reden om te beginnen met de PiB's om overtollige zon energie op te vangen een later in de nacht te gebruiken. Dit is voor mij nog steeds het belangrijkst. Dit is de reden dat mijn automatisering start met het kijken naar de voorspelling zon energie (in mijn geval was het vaak zo dat met een voorspelling van 5KwH de batterijen vol waren; dit gaat wellicht veranderen bij het veranderen naar solcast tov forcast.solar maar dat ben ik nog aan het testen).

In eerste instantie wilde ik (net als TFX77) kijken naar het percentage verschil in prijs om te laden, maar uiteindelijk toch gekozen om de Gielz en Devke weg in te slaan. Dus Gielz zijn automatisering draait voor de duurste en goedkoopste momenten (dank daarvoor)
Net als Devke ben ik gaan puzzelen welke prijs voor het moment van laden moet worden betaald en welk prijsverschil minimaal nodig is. Dit is voor mij de "laaddrempel" geworden. Deze wordt gevormd door de RTE te nemen (in mijn geval 74% dus ik moet minimaal 26% goedkoper uit zijn, waarbij ik de kosten van de energieleverancier en de belastingdienst per kWh in meeneem; tenminste volgens mij speel ik dan quitte qua kosten over de gemiddelde prijs)
Ik heb momenteel een binary sensor aangemaakt waarin dit berekend wordt (simplistisch uitgelegd huidigeprijs van nordpool < gemiddelde duur - RTE(gemiddeld duur + opslag en energiebelasting). Tot ik gistermiddag zag dat de volgende dag de prijzen enorm anders lagen (met name in de ochtend) De binary sensor en berekening neemt dit dus nu direct mee en gebruikt het het gemiddelde van de vorige dag als de prijzen nog niet bekend zijn.
Voor de instelling van Gielz heb ik gekeken naar hoeveel kwartier het duurt om 2 batterijen vol te krijgen (14) en met gemiddeld 100-400watt ontladen heb ik de duurste periode voor nu op 28 gezet) zodat de accu's aardig leeg en vol raken met deze instelling.
Verder heb ik een EV (smart 451) aan een grannycharger die door EVCC wordt aangestuurd met een max van 6a (verder kan ik die nu niet controleren).

>5kWh voorspelling geeft in mijn geval 3 opties:
1. negatieve prijs: volledig laden als laaddrempel behaald wordt en zero charge only wanneer de laaddrempel niet behaald wordt
2. auto niet laden. (--> NOM)
3. auto laden (met diverse opties die zorgen dat de PiB's niet te ver ontladen om de nacht en ochtend zonder inkoop af te kunnen) Door gebruik te maken van EVCC zal de auto gaan laden als de stroom goedkoop is, of bij overschot zon energie.

<5kWh voorspelling geeft 3 opties:
1. goedkoopste periode Ja--> laaddrempel gehaald--> full charge, laaddrempel niet gehaald--> zero charge only
2. goedkoopste periode Nee, duurste periode Nee--> zero charge only
3. duurste periode Ja--> NOM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKR97ocy0upPMixFSwdOQbZjNvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O8ryePUgAS1gEW7tp5mJAZxs.png?f=fotoalbum_large
codes die ik gebruikt heb is die van Gielz voor het bepalen van duurste en goedkoopste momenten (zie TS) en:
binary sensor (template):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
- binary_sensor:
    - name: "Gunstige Energieprijs Logica"
      unique_id: "gunstige_energieprijs_berekening"
      device_class: power
      state: >
        {% set p_raw = states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021') | replace('€', '') | replace(',', '.') %}
        {% set huidigeprijs = p_raw | float(0) %} 
        {% set gv_raw = state_attr('sensor.dynamisch_spread_indicatie', 'gemiddelde_duur') | string | replace('€', '') | replace(',', '.') %}
        {% set gem_vandaag = gv_raw | float(0) %}
        {% set gm_attr = state_attr('sensor.dynamisch_spread_indicatie_morgen', 'gemiddelde_duur') %}
        {% set gem_morgen = gm_attr | string | replace('€', '') | replace(',', '.') | float(gem_vandaag) if gm_attr is not none else gem_vandaag %}
        {% set factor = states('input_number.rte') | float(0.26) %}
        {% set opslag = states('input_number.energie_belasting_opslag') | float(0.11961) %}
        {% set gem_beide_dagen = (gem_vandaag + gem_morgen) / 2 %}
        {{ huidigeprijs < (gem_beide_dagen - (factor * (gem_beide_dagen + opslag))) }}
      attributes:
        benutte_factor: "{{ states('input_number.rte') }}"
        benutte_opslag: "{{ states('input_number.energie_belasting_opslag') }}"
        huidige_prijs: "{{ states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021') }}"
        gemiddeld_duur_vandaagGV: "{{ state_attr('sensor.dynamisch_spread_indicatie', 'gemiddelde_duur') | string | replace('€', '') | replace(',', '.') }}"
        gemiddeld_duur_morgenGM: >
          {% set gv_raw = state_attr('sensor.dynamisch_spread_indicatie', 'gemiddelde_duur') | string | replace('€', '') | replace(',', '.') %}
          {% set gv = gv_raw | float(0) %}
          {% set gm_raw = state_attr('sensor.dynamisch_spread_indicatie_morgen', 'gemiddelde_duur') | string | replace('€', '') | replace(',', '.') %} 
          {{ gm_raw | float(gv) }}
        berekend_gemiddelde: >
          {% set gm_raw = state_attr('sensor.dynamisch_spread_indicatie_morgen', 'gemiddelde_duur') | string | replace('€', '') | replace(',', '.') %} 
          {% set gm = gm_raw | float(gv) %}
          {{ ((gv + gm) / 2) | round(4) }}
        drempel: >
          {% set gm_attr = state_attr('sensor.dynamisch_spread_indicatie_morgen', 'gemiddelde_duur') %}
          {% set gem_morgen = gm_attr | string | replace('€', '') | replace(',', '.') | float(gem_vandaag) if gm_attr is not none else gem_vandaag %}
          {% set opslag = states('input_number.energie_belasting_opslag') | float(0.11961) %}
          {{ (gem_beide_dagen - (factor * (gem_beide_dagen + opslag))) | round(4) }}
Dan de sensor om de laaddrempel inzichtelijk te maken (template):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- sensor:
    - name: "Dynamische Laaddrempel"
      unique_id: dynamische_laaddrempel
      icon: mdi:cash-check
      unit_of_measurement: "€/kWh"
      state_class: measurement
        {# 1. Verkrijg en schoon de waarden op #}

{# 2. Haal de helpers op #}

{# 3. Bereken het 48-uurs gemiddelde en de uiteindelijke drempel #}
        {% set drempel = gem_beide_dagen - (factor * (gem_beide_dagen + opslag)) %}

{# 4. Forceer de output naar 4 decimalen #}
        {{ "{:.4f}".format(drempel) }}
      attributes:
        gemiddelde_48u: >
          {% set gv_raw = state_attr('sensor.dynamisch_spread_indicatie', 'gemiddelde_duur') | string | replace('€', '') | replace(',', '.') | float(0) %}
          {% set gm_raw = state_attr('sensor.dynamisch_spread_indicatie_morgen', 'gemiddelde_duur') | string | replace('€', '') | replace(',', '.') | float(gv_raw) %}
          {{ "{:.4f}".format((gv_raw + gm_raw) / 2) }}
de input numbers voor de RTE en extra kosten (opslag en belasting)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rte:
    name: RTE
    initial: 0.26
    min: 0.0
    max: 1.0
    step: 0.01
    mode: box

energie_belasting_opslag:
    name: Belasting en Opslag
    initial: 0.11961
    max: 0.50
    step: 0.00001
en als laatste de automatisering:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
alias: Pib Dynamisch versie 2
description: >-
  Opladen tijdens goedkoopste 14 kwartieren, ontlaadt op duurste 28 kwartieren
  daartussen enkel laden op de zon als voorspelling <5kwh zon. 14 kwartier is
  tijd waarbij 2 PiBs volledig vol zijn op max laden en 28 kwartier is gemiddeld
  genomen hoe lang ik met deze lading zouden kunnen.

Laaddrempel is ingesteld op huidigeprijs < of > gemiddeldeprijsduur - (26% 
  (gemiddeldeprijsduur + 0.11961) (0.11961= kosten energiezero en
  energiebelasting in 2026)

De 26% is gebaseerd op de RTE van de PiBs (74%), dus laden start alleen als de
  prijs lager of gelijk is aan het gemiddelde bedrag tijdens ontladen incl RTE
  verlies
triggers:
  - trigger: time_pattern
    seconds: "10"
    minutes: "1"
    minutes: "15"
    minutes: "30"
    minutes: "45"
  - trigger: state
    entity_id:
      - switch.energy_socket
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.pib_average
    below: 30
    entity_id:
      - sensor.pib_average
    below: 80
    entity_id:
      - sensor.pib_average
    below: 60
    entity_id:
      - sensor.pib_average
    above: 30
    entity_id:
      - sensor.pib_average
    above: 80
    entity_id:
      - sensor.pib_average
    above: 60
    entity_id:
      - sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
    entity_id:
      - sensor.dynamisch_duurste_periode
conditions: []
actions:
  - alias: Forcast >5 of <5 KWh
    choose:
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
              - condition: and
                conditions:
                  - condition: time
                    after: "00:00:00"
                    before: sensor.sun_next_setting
                  - condition: numeric_state
                    entity_id: sensor.energy_production_today
                    above: 5
                conditions:
                    before: "00:00:00"
                    after: sensor.sun_next_setting
                    entity_id: sensor.energy_production_tomorrow
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    entity_id: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
                    below: 0
                  - condition: state
                    entity_id: binary_sensor.gunstige_energieprijs_logica_laden
                    state:
                      - "on"
                    entity_id: select.p1_meter_batterijgroepmodus
                    state:
                      - standby
                      - zero_charge_only
                      - zero
                      - zero_discharge_only
                      - unknown
                      - unavailable
                sequence:
                  - device_id: 4d2c73d882f6c8b675daf1f5e3e745da
                    domain: select
                    entity_id: 674b60137ec58bcf4045a381ce929c30
                    type: select_option
                    option: to_full
                alias: negatieve prijs
              - conditions:
                  - condition: device
                    type: is_off
                    device_id: 1960d974e59019266f1aaf6cf8359682
                    entity_id: d4f7b49ba350ede8e487301b56ad693a
                    domain: switch
                    state:
                      - standby
                      - zero_charge_only
                      - zero_discharge_only
                      - unknown
                      - unavailable
                      - to_full
                sequence:
                    option: zero
                alias: auto niet laden
              - conditions:
                    conditions:
                        type: is_on
                        entity_id: switch.ovms_4_zfb_77_metric_v_c_charging_switch
                        state:
                          - "on"
                sequence:
                  - choose:
                      - conditions:
                          - condition: sun
                            before: sunrise
                            after: sunset
                            state:
                              - standby
                              - unknown
                              - unavailable
                              - to_full
                              - zero_charge_only
                              - zero_discharge_only
                            entity_id: sensor.pib_average
                        sequence:
                        alias: nacht >30% zero
                      - conditions:
                            state:
                              - unknown
                              - unavailable
                              - to_full
                              - zero_discharge_only
                              - zero
                              - standby
                        sequence:
                            option: zero_charge_only
                        alias: nacht <30% zero charge only (effectief standby)
                      - conditions:
                            before: sunset
                            after: sunrise
                            state:
                              - unknown
                              - unavailable
                              - to_full
                              - zero_charge_only
                              - zero_discharge_only
                              - standby
                        sequence:
                        alias: overdag >80% zero
                      - conditions:
                            state:
                              - unknown
                              - unavailable
                              - to_full
                              - zero_discharge_only
                              - standby
                              - zero
                        sequence:
                        alias: overdag <80% zero charge only
                alias: auto laden
        alias: Forcast >5 KWh
      - conditions:
            conditions:
                conditions:
                    below: 5
                conditions:
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
                    state:
                      - Ja
                sequence:
                  - choose:
                      - conditions:
                            state:
                              - "on"
                            state:
                              - standby
                              - zero_charge_only
                              - zero
                              - zero_discharge_only
                              - unknown
                              - unavailable
                        sequence:
                        alias: laaddrempel wordt gehaald (full laden)
                      - conditions:
                            state:
                              - "off"
                            state:
                              - standby
                              - zero
                              - zero_discharge_only
                              - unknown
                              - unavailable
                              - to_full
                        sequence:
                        alias: laaddrempel wordt niet gehaald (zero charge only)
                alias: goedkoopste periode ja
              - conditions:
                    state:
                      - Nee
                    entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode
                    state:
                      - Nee
                    state:
                      - standby
                      - zero
                      - zero_discharge_only
                      - unknown
                      - unavailable
                      - to_full
                sequence:
                alias: goedkoopste nee, duurste nee
              - conditions:
                    state:
                      - Ja
                    state:
                      - standby
                      - zero_charge_only
                      - zero_discharge_only
                      - unknown
                      - unavailable
                      - to_full
                sequence:
                alias: duurste periode ja
        alias: Forcast <5 KWh
mode: single
Het is voor mij nog testen of dit voldoende werkt, maar het is mij al duidelijk dat het niet eenvoudiger wordt als je rekening moet houden met alle wensen en situaties. Mocht ik een enorme denkfout gemaakt hebben dan hoor ik dat graag. Als ik weer een aanpassing doe die positief uitvalt dan zal ik hier weer een update van maken.
damien_demon schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:58:
Na lang dit forum lurken en puzzelen met dynamische tarieven snap ik volledig waarom het HW nog niet gelukt is dit uit te rollen. Zoveel mensen, zoveel wensen (geen situatie is het zelfde en we hebben allemaal onze redenen hoe wij de PiB's willen aansturen).

Laat ik beginnen bij het begin; voor mij was de reden om te beginnen met de PiB's om overtollige zon energie op te vangen een later in de nacht te gebruiken. Dit is voor mij nog steeds het belangrijkst. Dit is de reden dat mijn automatisering start met het kijken naar de voorspelling zon energie (in mijn geval was het vaak zo dat met een voorspelling van 5KwH de batterijen vol waren; dit gaat wellicht veranderen bij het veranderen naar solcast tov forcast.solar maar dat ben ik nog aan het testen).

In eerste instantie wilde ik (net als TFX77) kijken naar het percentage verschil in prijs om te laden, maar uiteindelijk toch gekozen om de Gielz en Devke weg in te slaan. Dus Gielz zijn automatisering draait voor de duurste en goedkoopste momenten (dank daarvoor)
Net als Devke ben ik gaan puzzelen welke prijs voor het moment van laden moet worden betaald en welk prijsverschil minimaal nodig is. Dit is voor mij de "laaddrempel" geworden. Deze wordt gevormd door de RTE te nemen (in mijn geval 74% dus ik moet minimaal 26% goedkoper uit zijn, waarbij ik de kosten van de energieleverancier en de belastingdienst per kWh in meeneem; tenminste volgens mij speel ik dan quitte qua kosten over de gemiddelde prijs)
Ik heb momenteel een binary sensor aangemaakt waarin dit berekend wordt (simplistisch uitgelegd huidigeprijs van nordpool < gemiddelde duur - RTE(gemiddeld duur + opslag en energiebelasting). Tot ik gistermiddag zag dat de volgende dag de prijzen enorm anders lagen (met name in de ochtend) De binary sensor en berekening neemt dit dus nu direct mee en gebruikt het het gemiddelde van de vorige dag als de prijzen nog niet bekend zijn.
Voor de instelling van Gielz heb ik gekeken naar hoeveel kwartier het duurt om 2 batterijen vol te krijgen (14) en met gemiddeld 100-400watt ontladen heb ik de duurste periode voor nu op 28 gezet) zodat de accu's aardig leeg en vol raken met deze instelling.
Verder heb ik een EV (smart 451) aan een grannycharger die door EVCC wordt aangestuurd met een max van 6a (verder kan ik die nu niet controleren).

>5kWh voorspelling geeft in mijn geval 3 opties:
1. negatieve prijs: volledig laden als laaddrempel behaald wordt en zero charge only wanneer de laaddrempel niet behaald wordt
2. auto niet laden. (--> NOM)
3. auto laden (met diverse opties die zorgen dat de PiB's niet te ver ontladen om de nacht en ochtend zonder inkoop af te kunnen) Door gebruik te maken van EVCC zal de auto gaan laden als de stroom goedkoop is, of bij overschot zon energie.

<5kWh voorspelling geeft 3 opties:
1. goedkoopste periode Ja--> laaddrempel gehaald--> full charge, laaddrempel niet gehaald--> zero charge only
2. goedkoopste periode Nee, duurste periode Nee--> zero charge only
3. duurste periode Ja--> NOM
[Afbeelding]
codes die ik gebruikt heb is die van Gielz voor het bepalen van duurste en goedkoopste momenten (zie TS) en:
binary sensor (template):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
- binary_sensor:
    - name: "Gunstige Energieprijs Logica"
      unique_id: "gunstige_energieprijs_berekening"
      device_class: power
        {% set p_raw = states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021') | replace('€', '') | replace(',', '.') %}
        {% set huidigeprijs = p_raw | float(0) %} 
        {{ huidigeprijs < (gem_beide_dagen - (factor * (gem_beide_dagen + opslag))) }}
      attributes:
        benutte_factor: "{{ states('input_number.rte') }}"
        benutte_opslag: "{{ states('input_number.energie_belasting_opslag') }}"
        huidige_prijs: "{{ states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021') }}"
        gemiddeld_duur_vandaagGV: "{{ state_attr('sensor.dynamisch_spread_indicatie', 'gemiddelde_duur') | string | replace('€', '') | replace(',', '.') }}"
        gemiddeld_duur_morgenGM: >
          {{ gm_raw | float(gv) }}
        berekend_gemiddelde: >
          {% set gm = gm_raw | float(gv) %}
          {{ ((gv + gm) / 2) | round(4) }}
        drempel: >
          {{ (gem_beide_dagen - (factor * (gem_beide_dagen + opslag))) | round(4) }}
Dan de sensor om de laaddrempel inzichtelijk te maken (template):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- sensor:
    - name: "Dynamische Laaddrempel"
      unique_id: dynamische_laaddrempel
      icon: mdi:cash-check
      unit_of_measurement: "€/kWh"
      state_class: measurement
        {# 1. Verkrijg en schoon de waarden op #}

{# 2. Haal de helpers op #}

{# 3. Bereken het 48-uurs gemiddelde en de uiteindelijke drempel #}
        {% set drempel = gem_beide_dagen - (factor * (gem_beide_dagen + opslag)) %}

{# 4. Forceer de output naar 4 decimalen #}
        {{ "{:.4f}".format(drempel) }}
      attributes:
        gemiddelde_48u: >
          {% set gv_raw = state_attr('sensor.dynamisch_spread_indicatie', 'gemiddelde_duur') | string | replace('€', '') | replace(',', '.') | float(0) %}
          {% set gm_raw = state_attr('sensor.dynamisch_spread_indicatie_morgen', 'gemiddelde_duur') | string | replace('€', '') | replace(',', '.') | float(gv_raw) %}
          {{ "{:.4f}".format((gv_raw + gm_raw) / 2) }}
de input numbers voor de RTE en extra kosten (opslag en belasting)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rte:
    name: RTE
    initial: 0.26
    max: 1.0
    step: 0.01

energie_belasting_opslag:
    name: Belasting en Opslag
    initial: 0.11961
    max: 0.50
    step: 0.00001
en als laatste de automatisering:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
alias: Pib Dynamisch versie 2
description: >-
  Opladen tijdens goedkoopste 14 kwartieren, ontlaadt op duurste 28 kwartieren
  daartussen enkel laden op de zon als voorspelling <5kwh zon. 14 kwartier is
  tijd waarbij 2 PiBs volledig vol zijn op max laden en 28 kwartier is gemiddeld
  genomen hoe lang ik met deze lading zouden kunnen.

Laaddrempel is ingesteld op huidigeprijs < of > gemiddeldeprijsduur - (26% 
  (gemiddeldeprijsduur + 0.11961) (0.11961= kosten energiezero en
  energiebelasting in 2026)

De 26% is gebaseerd op de RTE van de PiBs (74%), dus laden start alleen als de
  prijs lager of gelijk is aan het gemiddelde bedrag tijdens ontladen incl RTE
  verlies
triggers:
    minutes: "1"
    minutes: "15"
    minutes: "30"
    minutes: "45"
    entity_id:
      - switch.energy_socket
    entity_id:
      - sensor.pib_average
    entity_id:
      - sensor.pib_average
    entity_id:
      - sensor.pib_average
    below: 60
    entity_id:
      - sensor.pib_average
    entity_id:
      - sensor.pib_average
    entity_id:
      - sensor.pib_average
    above: 60
    entity_id:
      - sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
    entity_id:
      - sensor.dynamisch_duurste_periode
conditions: []
actions:
  - alias: Forcast >5 of <5 KWh
    choose:
      - conditions:
            conditions:
                conditions:
                conditions:
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    entity_id: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
                    below: 0
                    state:
                      - "on"
                    state:
                      - standby
                      - zero_charge_only
                      - zero
                      - zero_discharge_only
                      - unknown
                      - unavailable
                sequence:
                alias: negatieve prijs
              - conditions:
                    type: is_off
                    state:
                      - standby
                      - zero_charge_only
                      - zero_discharge_only
                      - unknown
                      - unavailable
                      - to_full
                sequence:
                alias: auto niet laden
              - conditions:
                    conditions:
                        type: is_on
                        entity_id: switch.ovms_4_zfb_77_metric_v_c_charging_switch
                        state:
                          - "on"
                sequence:
                  - choose:
                      - conditions:
                            state:
                              - standby
                              - unknown
                              - unavailable
                              - to_full
                              - zero_charge_only
                              - zero_discharge_only
                        sequence:
                        alias: nacht >30% zero
                      - conditions:
                            state:
                              - unknown
                              - unavailable
                              - to_full
                              - zero_discharge_only
                              - zero
                              - standby
                        sequence:
                        alias: nacht <30% zero charge only (effectief standby)
                      - conditions:
                            state:
                              - unknown
                              - unavailable
                              - to_full
                              - zero_charge_only
                              - zero_discharge_only
                              - standby
                        sequence:
                        alias: overdag >80% zero
                      - conditions:
                            state:
                              - unknown
                              - unavailable
                              - to_full
                              - zero_discharge_only
                              - standby
                              - zero
                        sequence:
                        alias: overdag <80% zero charge only
                alias: auto laden
        alias: Forcast >5 KWh
      - conditions:
            conditions:
                conditions:
                conditions:
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    state:
                      - Ja
                sequence:
                  - choose:
                      - conditions:
                            state:
                              - "on"
                            state:
                              - standby
                              - zero_charge_only
                              - zero
                              - zero_discharge_only
                              - unknown
                              - unavailable
                        sequence:
                        alias: laaddrempel wordt gehaald (full laden)
                      - conditions:
                            state:
                              - "off"
                            state:
                              - standby
                              - zero
                              - zero_discharge_only
                              - unknown
                              - unavailable
                              - to_full
                        sequence:
                        alias: laaddrempel wordt niet gehaald (zero charge only)
                alias: goedkoopste periode ja
              - conditions:
                    state:
                      - Nee
                    state:
                      - Nee
                    state:
                      - standby
                      - zero
                      - zero_discharge_only
                      - unknown
                      - unavailable
                      - to_full
                sequence:
                alias: goedkoopste nee, duurste nee
              - conditions:
                    state:
                      - Ja
                    state:
                      - standby
                      - zero_charge_only
                      - zero_discharge_only
                      - unknown
                      - unavailable
                      - to_full
                sequence:
                alias: duurste periode ja
        alias: Forcast <5 KWh
mode: single
Het is voor mij nog testen of dit voldoende werkt, maar het is mij al duidelijk dat het niet eenvoudiger wordt als je rekening moet houden met alle wensen en situaties. Mocht ik een enorme denkfout gemaakt hebben dan hoor ik dat graag. Als ik weer een aanpassing doe die positief uitvalt dan zal ik hier weer een update van maken.
Als eerste goed bezig! Het is ook complexe materie. Leuk om te zien dat er toch steeds meer tweakers zijn die net even de boel anders proberen in te richten en daarmee een leuke inspiratiebron zijn voor wellicht anderen.

Ik vraag me wel af of je dynamische prijzen wel kloppen. Als ik vandaag hier kijk dan zit ik goedkoopste op een 22 ct per kWh. Dit is inclusief BTW, EB en opslag. Ik zie bij jou 4?

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-03 15:37
Sinds een aantal dagen doet mijn live verbruik van de batterijen het niet meer. Nu kijk ik al een tijdje wat minder op de app omdat ik denk dat het allemaal wel goed werkt. De batterijen staan naast elkaar op pak weg 2,5 meter van de meterkast (wifi punt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiOvQoGiMgV9y0ek_WAc8z7tV3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2wqIFNUyaWqrqpqrcmkgjc3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBSrf-rPWFn-41FzT2LcMG0uHs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFxKwtfhdLWrRwndE2xxQshV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3oPJJyVwpg1D8ffGFFzoXFu0tI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3seaq05R7jsVw0m0sR3Mbfw.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn met mijn eerste batterij en wat ik zou kunnen doen?

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• damien_demon
Devke schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:11:
[...]

Als eerste goed bezig! Het is ook complexe materie. Leuk om te zien dat er toch steeds meer tweakers zijn die net even de boel anders proberen in te richten en daarmee een leuke inspiratiebron zijn voor wellicht anderen.

Ik vraag me wel af of je dynamische prijzen wel kloppen. Als ik vandaag hier kijk dan zit ik goedkoopste op een 22 ct per kWh. Dit is inclusief BTW, EB en opslag. Ik zie bij jou 4?
Dank :) , ik heb ook veel inspiratie van andere opgedaan (waaronder jou TS en automatiseringen) vandaar dat ik nu ook dacht "laat ik mijn hersenspinsels posten" :P
ik gebruik de kale prijs (dus nordpool per kWh) ik vond het ook opmerkelijk dat dit 4,5ct er tussen zat (ook omdat dit tussen 2 "duurste" periode in zit). Dus zeker nader onderzoek nodig.
Als ik de 4,5 ct omreken met BTW, EB en opslag wordt dit 19,9 ct.
Als ik kijk naar EVCC vandaag dan wordt dit precies hetzelfde aangegeven; afgerond 19 ct rond 16.15u. EVCC gebruikt bij mij ook nordpool maar is automatisch dus niet met een script die ik zelf heb geschreven/aangepast)
Ik ga straks even kijken naar de energie leverancier zelf of dit ook daar terug te vinden is.

edit: in de energie app van de leverancier: 19 ct/kWh na 16.00u dus alles komt overeen met elkaar (nordpool, EVCC en energiezero app)

[ Voor 11% gewijzigd door damien_demon op 18-02-2026 09:53 . Reden: controle prijzen leverancier ]

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:09
Klopt dynamische tarieven en de Homewizard Plugin Batterij is gewoon lastig. Ik ben nu ook al een poos met de code bezig. Tarieven ophalen (als het werkt en bij ENTSO er niet uit ligt), zon verwachting/uren (locatie), etc etc.

Nog steeds work in progress voor mij Homey app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YkE8dmI-LnbAjgllNTcyWb6UM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1b1ubHjrEkJqFvKHnzh0SwN7.png?f=fotoalbum_large

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-03 17:02
Als je rare meldingen in de app krijgt moet je even kijken op de website, daar lijkt het wel goed te gaan. In mijn geval krijg ik de laatste week vaak meldingen dat de P1 meter offline of ontkoppeld zou zijn, echter alleen in de app. En de melding is later spontaan weg, denk dat het vooral in de app zit.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• damien_demon
Tebbie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:13:
Klopt dynamische tarieven en de Homewizard Plugin Batterij is gewoon lastig. Ik ben nu ook al een poos met de code bezig. Tarieven ophalen (als het werkt en bij ENTSO er niet uit ligt), zon verwachting/uren (locatie), etc etc.

Nog steeds work in progress voor mij Homey app:

[Afbeelding]
Dat dus, ik had van de week dat solar.forcast in mijn home assistant niet werkte, dan stopt mijn automatisering direct (vandaar dat ik solcast erbij aan het testen ben en ga proberen deze in te zetten als vangnet)

• Leanderr
(RSH) schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:44:
Als je rare meldingen in de app krijgt moet je even kijken op de website, daar lijkt het wel goed te gaan. In mijn geval krijg ik de laatste week vaak meldingen dat de P1 meter offline of ontkoppeld zou zijn, echter alleen in de app. En de melding is later spontaan weg, denk dat het vooral in de app zit.
Ook via mijn computer krijg ik geen live verbruik van de batterijen. Hij lijkt wel te werken want gisteren is er met bijna 1600 watt opgeladen.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Batterij aan en weer uit zetten verhielp het bij mij.

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:03

BeyondThunder

Lost Lightning

Wat me opvalt in dit topic is dat veel van ons bezig zijn met het bouwen van eigen oplossingen voor “slim” laden en ontladen van onze PiB’s, zeker nu de salderingsregeling per 2027 stopt. Daardoor wordt optimaliseren op eigen verbruik, dynamische tarieven en (geen) teruglevering ineens een stuk interessanter (en relevanter).

Ik ben daar zelf ook mee bezig, deels uit noodzaak, deels omdat het gewoon een leuke hobby is om dit soort vraagstukken uit te pluizen 😊. We zijn tenslotte (meest) Nederlanders die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten :+

Maar ik vraag me wel iets af: je zou verwachten dat er inmiddels al bredere initiatieven, open-source projecten, apps of docker-containers bestaan die dit soort logica generiek aanpakken (eventeel a.i. driven). Zeker omdat dit geen nicheprobleem meer is. Toch lijkt iedereen hier zijn eigen scripts, flows of HA-automations te bouwen.

Zijn we hier niet toch een beetje het wiel opnieuw aan het uitvinden?
Of is onze situatie, met gedeelde intelligentie via HomeWizard, lokale aansturing en specifieke randvoorwaarden, zó afwijkend dat bestaande oplossingen simpelweg niet goed genoeg passen?

Ben benieuwd hoe anderen dit zien.
BeyondThunder schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:40:
Wat me opvalt in dit topic is dat veel van ons bezig zijn met het bouwen van eigen oplossingen voor “slim” laden en ontladen van onze PiB’s, zeker nu de salderingsregeling per 2027 stopt. Daardoor wordt optimaliseren op eigen verbruik, dynamische tarieven en (geen) teruglevering ineens een stuk interessanter (en relevanter).

Ik ben daar zelf ook mee bezig, deels uit noodzaak, deels omdat het gewoon een leuke hobby is om dit soort vraagstukken uit te pluizen 😊. We zijn tenslotte (meest) Nederlanders die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten :+

Maar ik vraag me wel iets af: je zou verwachten dat er inmiddels al bredere initiatieven, open-source projecten, apps of docker-containers bestaan die dit soort logica generiek aanpakken (eventeel a.i. driven). Zeker omdat dit geen nicheprobleem meer is. Toch lijkt iedereen hier zijn eigen scripts, flows of HA-automations te bouwen.

Of is onze situatie, met gedeelde intelligentie via HomeWizard, lokale aansturing en specifieke randvoorwaarden, zó afwijkend dat bestaande oplossingen simpelweg niet goed genoeg passen?

In grote lijn ben ik met je eens. Het wiel wordt weer uitgevonden. Zelf heb ik een geavanceerde flow gemaakt die de omvormer sturing en de batterij modes sturing doet. Ik doe niets met dynamische tarieven. De verschillen zijn te klein en het rendement van de batterijen te laag (70%). Ik laat hier zoveel mogelijk de zonne energie opslaan in de batterijen om het later te gebruiken. Dan pas heb je rendement.

Er is natuurlijk ook nog een ander mogelijkheid. Namelijk dat er geen markt is voor zulke benaderingen. Wat hier in dit forum wordt gedaan is niet een objectieve weergave van wat er in de bredere wereld plaatsvindt. Hier vind je de hobbyisten daarbuiten zal je nog steeds met een niche situatie te maken hebben.

• Ferdinand Oeinck

Zolang de winst die je ermee haalt een centenkwestie is (vooral bij HW PiBs), zie ik nog geen algemeen aanvaardbare oplossing verschijnen.

Je ziet wel 2 richtingen. De ene werkt met de methode die hier het meest besproken wordt en op basis van HA of Homey werkt. De andere methode werkt door er een optimalisatie probleem van te maken en via Google.Ortools te laten oplossen. Bij de eerste methode zie je vaak dat laden en ontladen gebeurd bij vaste prijzen. Bij de tweede methode gebeurd dit als de marge groot genoeg is om winst te maken.

Voordeel van methode 1 is, dat je je PiBs voor 15 cent laadt en dan rustig een week kunt wachten voordat er ontladen wordt. Bij methode 2 wordt er alleen geladen als er binnen de vooruitkijk horizon ook een ontlaadt mogelijkheid is.

• Leanderr
De kogel is door de kerk. In het voorjaar van 2027 wordt een 3e batterij aangeschaft. Merk dat het nu het weer wat minder koud wordt en de zon weer meer begint te schijnen de opwek boven de 1800 watt komt en dus wordt terug geleverd aan het net. Een 3e batterij kan dit voorkomen en het eigen gebruik maximaliseren. Een 4e zal denk ik geen zin hebben omdat deze enkel in de zomer vol kan komen en het verbruik op wat klamme nachten met airco aan na zeer beperkt is.

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:03

BeyondThunder

Lost Lightning

@Ferdinand Oeinck , @hanev001 en @GL007
Dank voor deze nieuwe inzichten, het is momenteel wellicht nog een niche, maar het slim managen van energie zou geen niche mogen zijn. Dat wij hier PiB's voor gebruiken is maar een deel van de oplossing. En denk dat er een grote markt is voor creatieve oplossingen om onderaan de streep minder (energie) kosten te hebben. Denk aan stekkers die blokkeren als de stroom te duur is of die gekleurde lamp die hier laatst voorbij kwam. Lamp = groen. Zet de vaatwasser aan. Lamp = rood wacht nog even.
Maar dit is te veel off-topic.

Nu ik er over nadenk, ik ga een automation bouwen voor zo'n lamp vanmiddag

Ik denk dat heel veel situaties nog te persoonlijk gebonden zijn. Als je een slim systeem wilt bouwen die ook je patronen leert kennen dan komt daar veel bij kijken. Het zal bijvoorbeeld al lastig zijn de opwek te bepalen op een dag voor precies die woning. Staat er een boom deels schaduw op je panelen te geven? Dan klopt de inschatting weer niet. Sta je iedere dag op dezelfde dag op en zet je iedere dag de wasmachine op hetzelfde tijdstip aan? Ik noem maar een paar dingen. Binnen HW is het even wachten op wat er komen gaat. Bij Zendure hebben we HEMS. Daar komt als ik het goed heb meegepakt komt daar versie 2.0 aan. Een energiemanagement systeem. Ik heb wel eens gelezen in het topic daar dat het voor de 1 niet werkt en de ander het eigenlijk prima vindt zo. Het onderwerp komt m.i. niet zo heel veel aanbod. Nogmaals ik lees niet alles. Accumate testen daar zit AI in de app. Echter is dat geen AI, dus staat nog in de kinderschoenen.

Ik denk dat het 2 ledig is:

- Het hele concept staat bij verschillende leveranciers in de kinderschoenen en
- We zijn tweakers. Veel houden het heft graag zelf in de hand.

hanev001 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:04:
[...]

Er is natuurlijk ook nog een ander mogelijkheid. Namelijk dat er geen markt is voor zulke benaderingen. Wat hier in dit forum wordt gedaan is niet een objectieve weergave van wat er in de bredere wereld plaatsvindt. Hier vind je de hobbyisten daarbuiten zal je nog steeds met een niche situatie te maken hebben.
Hier verschillen we van mening. Er is daar zeker markt voor. Als eerste Homewizard zal niet voor een paar hobbyisten zo druk zijn met de bouw van slimmigheden. Zie link TS interview met Homewizard.

Daarnaast heeft iedereen straks last of gemak (afhankelijk van de bril die we opzetten) van afschaffing van de regels. Ik heb recent een overzicht gelezen waarin energieleveranciers hun tarieven voor terug levering al melden. De meest gunstigste (tot nu toe) gaf precies een halve cent per kWh aan de eigenaar van de zonnepanelen. M.a.w. je geeft je stroom dus weg. De meeste zitten al op extra kosten. De batterij zal denk ik sneller bij mensen thuis op de schap gezet gaan worden. We blijven Hollanders. AI doet overal zijn intrede. De batterijmarkt zal er niet van geschoond blijven. Ik kan straks misschien zelf mijn zonnepanelen wel afknijpen als de batterijen vol zijn.

Ik denk dat een deel Nederlanders het niets zal interesseren. Een deel het zelf regelt en een laaste deel echt zoekt naar een oplossing omdat ze schoon genoeg hebben van het straffen van goed gedrag. Hoe de verhouding zal zijn? Time will tell maar dat de buitenwereld anders is dan hier?

• Olie_B_Bommel
Devke schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:40:
[...]

Ik kan straks misschien zelf mijn zonnepanelen wel afknijpen als de batterijen vol zijn.
Als je een Enphase systeem hebt kan dat al. Alleen moet je dan wel een Envoy (gateway) metered met spoelen hebben. Ik heb die niet, maar heb een standaard Envoy. Ik ben eind 2026 van plan mijn Envoy te wisselen naar een metered en dan als er meer zonnestroom opgewekt wordt dan gebruikt er afgeknepen wordt. Ik heb dit al met mijn instalateur besproken. Dit schijnt ook heel goed te werken in samenwerking met de HW pibs.

• TFX77
Wellicht interessant voor Plug-in Battery eigenaars...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVEhclxPi0FpnaBzTDMTAb3u9-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDGMdXXiTrMIqDRywJDzFB7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben stiekem al een beetje winst aan het maken met de spread. Niet veel, maar het gaat de goede kant op. Toevallig vandaag de batterijen weer dynamisch volgeladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-g1alOJqTL4aKdFRtA9oTFXq8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74iMYH1UvigeFjhWVfoj5Lj1.jpg?f=fotoalbum_large

Nee het zijn geen honderden euro's per jaar, maar elk beetje helpt richting het terugverdienen van de Plug-in Batteries.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKz8VJ7fhU6i44lAWem5qH2HnmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFjxL4nqozzpXHXdBhwL98x6.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Olie_B_Bommel
Vandaag voor het eerst weer de PiB’s 100% vol. :) Dat was nog niet eerder na november gebeurd, wel 80% gisteren.. Komt ook omdat, doordat de zon in de winter lager staat, ik hier last van schaduw van bomen heb.

Olie_B_Bommel schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:26:
[...]

Als je een Enphase systeem hebt kan dat al. Alleen moet je dan wel een Envoy (gateway) metered met spoelen hebben. Ik heb die niet, maar heb een standaard Envoy. Ik ben eind 2026 van plan mijn Envoy te wisselen naar een metered en dan als er meer zonnestroom opgewekt wordt dan gebruikt er afgeknepen wordt. Ik heb dit al met mijn instalateur besproken. Dit schijnt ook heel goed te werken in samenwerking met de HW pibs.
Ik heb SMA. Modbus vlgs mij. Zal ik me in moeten gaan verdiepen. Het mooiste is als het synchroon meeloopt met het laden van de PIB. PIB vol? Dan alleen woningbehoefte afdekken. Dynamische nettarief blokken voor particulieren komen pas later las ik gister.

• satya
Leanderr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:31:
Sinds een aantal dagen doet mijn live verbruik van de batterijen het niet meer. Nu kijk ik al een tijdje wat minder op de app omdat ik denk dat het allemaal wel goed werkt. De batterijen staan naast elkaar op pak weg 2,5 meter van de meterkast (wifi punt).

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn met mijn eerste batterij en wat ik zou kunnen doen?
Blijft de batterij in ruststand staan en laad of ontlaad deze sporadisch? Ben benieuwd naar de software versie want ik heb dit sinds de laatste versie.

De batterij staat dan ook oranje te knipperen.

• Olie_B_Bommel
Devke schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:03:
[...]

Ik heb SMA. Modbus vlgs mij. Zal ik me in moeten gaan verdiepen. Het mooiste is als het synchroon meeloopt met het laden van de PIB. PIB vol? Dan alleen woningbehoefte afdekken. Dynamische nettarief blokken voor particulieren komen pas later las ik gister.
Ik heb ergens in het Enphase topic gelezen dat iemand dit al heeft en dat het met de HW pib’s goed werkt. Kon het helaas niet meer terug vinden. Mijn instalateur zegt ook dat het goed moet werken. De software van Enphase regelt dit helemaal zelf. Je kunt in de software van de gateway aangeven vanaf welk watt gebruik er moet worden geknepen. Dat kan 0 zijn, maar ook b.v. 100 watt. Dus dat er na 100 watt upload geknepen gaat worden tot 0 upload. We gaan het zien. Ik ben beslist van plan om de gateway te vervangen en dit te gaan doen. Het vervangen van de gateway kost natuurlijk wel wat, maar zal zich vanzelf uitbetalen, door geen terugleveringskosten. De kosten van de gatway, zonder montage is ongeveer € 240. Ik kan het misschien zelf wel, maar ik heb een heel goede instalateur, die altijd klaar staat (na een rot ervaring met de instalateur die de panelen gelegd heeft en de boel niet naar behoren werkte en 2 jaar lang problemen te hebben gehad) dus die laat ik het doen. Je moet ook een ander wat gunnen.

• Ferdinand Oeinck
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:29:
[...]

Ik heb ergens in het Enphase topic gelezen dat iemand dit al heeft en dat het met de HW pib’s goed werkt. Kon het helaas niet meer terug vinden. Mijn instalateur zegt ook dat het goed moet werken. De software van Enphase regelt dit helemaal zelf. Je kunt in de software van de gateway aangeven vanaf welk watt gebruik er moet worden geknepen. Dat kan 0 zijn, maar ook b.v. 100 watt. Dus dat er na 100 watt upload geknepen gaat worden tot 0 upload. We gaan het zien. Ik ben beslist van plan om de gateway te vervangen en dit te gaan doen. Het vervangen van de gateway kost natuurlijk wel wat, maar zal zich vanzelf uitbetalen, door geen terugleveringskosten. De kosten van de gatway, zonder montage is ongeveer € 240. Ik kan het misschien zelf wel, maar ik heb een heel goede instalateur, die altijd klaar staat (na een rot ervaring met de instalateur die de panelen gelegd heeft en de boel niet naar behoren werkte en 2 jaar lang problemen te hebben gehad) dus die laat ik het doen. Je moet ook een ander wat gunnen.
Hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/83886818#83886818

En:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82936640#82936640

[ Voor 5% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 18-02-2026 20:20 ]

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:23
Voor de gene die https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA gebruiken. In April zal er voor de Zendure een Plug-n-Play Dashboard 2.0 uitgebracht worden via update https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/pull/30

Deze komt ook naar de algemene github genaamd Dynamisch-HA maar mocht je hem al willen gebruiken is hierbij de apex code voor Home Assistant. Met dank aan @Pakhaas voor het uitvogelen van de automatische kleuren (groen/rood) per column.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Go7__99PbZy0Mi6IeAVhoBFmdgk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iNhu2HJ2qgkNrEtMNqsiaqVJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLCQA4N6QeRos6rvVtZXFnAwV6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRN7YQZc0up2zCao1pChkGPQ.jpg?f=fotoalbum_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
type: custom:apexcharts-card
update_interval: 1sec
graph_span: 24h
apex_config:
  markers:
    size: 0
    hover:
  plotOptions:
    bar:
      columnWidth: 90%
  tooltip:
    enabledOnSeries:
      - 0
    followCursor: true
    shared: true
    intersect: false
    enabled: true
    x:
      format: HH:mm
      show: false
    "y":
      formatter: |
        EVAL: (val) => `${val.toFixed(3)} €/kWh`
  grid:
    show: true
    borderColor: "#332f2c"
    strokeDashArray: 0
  chart:
    height: 150px
    stacked: true
    stackOnlyBar: true
  yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 2
      min: 0
      tickAmount: 4
      forceNiceScale: true
      labels:
        style:
          colors: "#7b7c83"
  xaxis:
    labels:
    axisTicks:
    axisBorder:
      color: "#616269"
  legend:
span:
  start: day
series:
  - entity: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
    name: Vandaag
    type: column
    float_precision: 3
    color: "#e0e0e3"
    show:
      in_header: false
      legend_value: false
      extremas: false
    data_generator: |
      const data = entity.attributes.raw_today;
      if (!data) return [];

return data.map((item, index) => {
        const tijdStart = new Date(item.start).getTime();
        const duration = item.duration
                          ? item.duration * 1000
                          : (data[index + 1]
                              ? new Date(data[index + 1].start).getTime() - tijdStart
                              : 3600000);
        const tijdEind = tijdStart + duration;

const prijs = item.value;
        const verleden = Date.now() >= tijdEind;  // alleen volledig verlopen blokken

// Standaardkleur: #e0e0e3
        let kleur = "rgba(224,224,227,1)";

if (prijs < 0) {
          kleur = verleden ? "rgba(93,173,226,0.25)" : "rgba(93,173,226,1)";
        }
        else if (item.goedkoop === "ja") {
          kleur = verleden ? "rgba(1,161,128,0.25)" : "rgba(1,161,128,1)";
        }
        else if (item.duur === "ja") {
          kleur = verleden ? "rgba(197,59,44,0.25)" : "rgba(197,59,44,1)";
        }
        else {
          kleur = verleden ? "rgba(224,224,227,0.25)" : "rgba(224,224,227,1)";
        }

return {
          x: tijdStart,
          y: prijs,
          fillColor: kleur
        };
      });
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
type: custom:apexcharts-card
update_interval: 1sec
graph_span: 24h
apex_config:
  noData:
    text: Vanaf 14:00 zijn de prijzen van morgen bekend.
  markers:
    hover:
  plotOptions:
    bar:
      columnWidth: 90%
  tooltip:
    enabledOnSeries:
      - 0
    followCursor: true
    shared: true
    intersect: false
    enabled: true
    x:
      format: HH:mm
    "y":
      formatter: |
        EVAL: (val) => `${val.toFixed(3)} €/kWh`
  grid:
    show: true
    borderColor: "#332f2c"
    strokeDashArray: 0
  chart:
    height: 150px
    stacked: true
    stackOnlyBar: true
  yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 2
      min: 0
      tickAmount: 4
      forceNiceScale: true
      labels:
        style:
          colors: "#7b7c83"
  xaxis:
    labels:
    axisTicks:
    axisBorder:
      color: "#616269"
  legend:
span:
  start: day
  offset: +1d
series:
  - entity: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
    name: Morgen
    type: column
    float_precision: 3
    color: "#e0e0e3"
    show:
      in_header: false
      legend_value: false
      extremas: false
    data_generator: |
      const data = entity.attributes.raw_tomorrow;
      if (!data) return [];

return data.map((item, index) => {
        const tijdStart = new Date(item.start).getTime();
        const duration = item.duration
                          ? item.duration * 1000
                          : (data[index + 1]
                              ? new Date(data[index + 1].start).getTime() - tijdStart
                              : 3600000);
        const tijdEind = tijdStart + duration;

const prijs = item.value;
        const verleden = Date.now() >= tijdEind;  // alleen volledig verlopen blokken

// Standaardkleur: #e0e0e3
        let kleur = "rgba(224,224,227,1)";

if (prijs < 0) {
          kleur = verleden ? "rgba(93,173,226,0.25)" : "rgba(93,173,226,1)";
        }
        else if (item.goedkoop === "ja") {
          kleur = verleden ? "rgba(1,161,128,0.25)" : "rgba(1,161,128,1)";
        }
        else if (item.duur === "ja") {
          kleur = verleden ? "rgba(197,59,44,0.25)" : "rgba(197,59,44,1)";
        }
        else {
          kleur = verleden ? "rgba(224,224,227,0.25)" : "rgba(224,224,227,1)";
        }

return {
          x: tijdStart,
          y: prijs,
          fillColor: kleur
        };
      });
visibility:
    after: "13:30:00"
    before: "24:00:00"

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:57
@gielz ziet er goed uit! Kan niet wachten om hem te gebruiken. Fijn dat ik al wat kon bijdragen.

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:26
Ik moet dit jaar nog eens goed uitzoeken wat ik hieraan moet doen. De info is nog wat fragmentarisch...

Zonder aanpassing van de grenswaarde voor afknijpen in Enphase gaat het echt niet goed, heb ik gemerkt op de paar uurtjes vorig jaar dat de effectieve netto prijs negatief was. De HW batterijen gingen vrolijk stroom leveren aan het huis toen Enphase besloot dat de zonnepanelen konden uitrusten omdat stroom echt gratis was :) En volgend jaar gaan er heel veel van dat soort uurtjes komen. Tenzij HW voor die tijd ook met wat slims komt, dat zou schelen.

• Leanderr
satya schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:05:
[...]

Blijft de batterij in ruststand staan en laad of ontlaad deze sporadisch? Ben benieuwd naar de software versie want ik heb dit sinds de laatste versie.

De batterij staat dan ook oranje te knipperen.
Heb niet het idee dat hij in ruststand blijft want er wordt wel gewoon geladen en ontladen als ik bij de dag grafiek kijk. Dan kan ik bijvoorbeeld zien dat er met 1500 watt is opgeladen. Omdat ik twee batterijen heb moet degene die niks meer live laat zien dus wel werken.

Moet zeggen dat ik nog niet bij de batterij ben gaan kijken want deze staat in mijn kelder. Zal hem vanavond even uit en aan zetten als ik het niet vergeet.

[ Voor 11% gewijzigd door Leanderr op 19-02-2026 12:30 ]

• Olie_B_Bommel
ritsl schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:20:
[...]

Ik moet dit jaar nog eens goed uitzoeken wat ik hieraan moet doen. De info is nog wat fragmentarisch...

Zonder aanpassing van de grenswaarde voor afknijpen in Enphase gaat het echt niet goed, heb ik gemerkt op de paar uurtjes vooraf jaar dat de effectieve netto prijs negatief was. De HW batterijen gingen vrolijk stroom leveren aan het huis toen Enphase besloot dat de zonnepanelen konden uitrusten omdat stroom echt gratis was :) En volgend jaar gaan er heel veel van dat soort uurtjes komen. Tenzij HW voor die tijd ook met wat slims komt, dat zou schelen.
Jij hebt dus een dynamisch contract, neem ik aan. Dat heb ik niet. Ik heb een variabel contract en dat houd ik ook zo en ik draai dus altijd gewoon nom. Maar als je HA of Homey hebt kun je daar nu al wel een automatisering voor maken, zodat de batterijen in jouw geval dan niet gaan ontladen.

• RaVenXeoN
@HomeWizard_NL : Waarom doet de batterij eigenlijk zijn SOC calibratie ding (opladen met 800w uit het net) niet gewoon tijdens de zonneuren? Hier doet hij het altijd midden in de nacht precies..
En dan trek ik soms een captar-piek omdat de auto ook aan het laden is aan 2350w.

• TFX77
RaVenXeoN schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:36:
@HomeWizard_NL : Waarom doet de batterij eigenlijk zijn SOC calibratie ding (opladen met 800w uit het net) niet gewoon tijdens de zonneuren? Hier doet hij het altijd midden in de nacht precies..
En dan trek ik soms een captar-piek omdat de auto ook aan het laden is aan 2350w.
Even gegoogled op captar-piek. Whoei!
1. Wat is CapTar (Capaciteitstarief)?

Definitie: Sinds 1 januari 2023 betaal je in Vlaanderen een deel van je netkosten op basis van je hoogste maandelijkse piekverbruik (gemeten in kW), in plaats van enkel op je totale verbruik (kWh).

Doel: Het doel is om het elektriciteitsnet te ontlasten door gebruikers aan te moedigen hun verbruik te spreiden en pieken te vermijden.

Berekening: De netbeheerder (Fluvius) kijkt naar de hoogste kwartierafname (piek) per maand. De gemiddelde piek over 12 maanden bepaalt de uiteindelijke kosten.

Kosten: Het tarief bedraagt gemiddeld ongeveer 40 euro per kW per jaar (exclusief btw).
Waarom leveren ze nog 11 - 22 kWh laadpalen? Lijkt mij juist goed om in de nacht te tjurken aan het net als iedereen ligt te maffen. Ik laad mijn auto vol als het ~15 tot ~ 22 cent per uur is met 11 kW en de boiler gaat aan, de Plug-In Batteries worden met 2400 Watt geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qtN2KjA-K7eKf0FIbh_ECUzH2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebdv24quzZtnPcM5VW19RBb1.jpg?f=fotoalbum_large

• winwiz
Ik ben de afgelopen maand eens rustig door de grafieken heengelopen van HW wat nou het effect was van 1 PiB (begin juni aangesloten) en met 2 PiB's (begin september aangesloten). Ik zag al in het dagelijkse gebruik dat ik toch meer overschot had en terug leverde. Nu ik terug gekeken heb is dit niet alleen een kwestie van hoeveel kWh ik kan opslaan maar vooral ook hoeveel kW kan er de PiB's in. Met 2 stuks ben je "beperkt" tot 1600 watt en mijn gemiddelde eigen gebruik is 400 watt. De inverter is 3000 Watt. Ik kon terug zien dat ik al vanaf mei heel makkelijk over die 2 kW heen ga tussen ruwweg 10:00 en 16:00. Verder zie ik dat in september met een behoorlijk zonnige dag de PiB's rond 13:00 vol zijn terwijl ik tot 18:00 meer opwek dan mijn eigen gebruik.

Kortom er is nog ruimte voor minimaal 1 PiB extra of zelfs 2. De logische oplossing zou zijn je besteld bij HW een PiB en klaar....

Nu is er de laatste tijd best wel veel nieuw spul bijgekomen dus ik ben wat rond gaan kijken. Met een half jaar ervaring rijker heb je toch ervaring met wat je nu hebt en inzicht in de sterke en zwakke kanten:

+ HW PiB's werkt plug and play. Je hoeft eigenlijk nergens aan te denken, stekker in het stopcontact even registreren en het werkt gewoon. Met wel een kanttekening: als ze werken. Ik heb beide al moeten laten vervangen. Dit ging zonder problemen en snel maar toch. Reken ik niet aan als echt min punt of ik moet weer uitval krijgen.

+ Er wordt actief aan ontwikkeling gedaan maar het gaat niet snel.

+- Het is alles of niets standaard op 800 watt ontladen of het aantal PiB's x 800 watt niets er tussen in. De oorzaak zal zijn dat iedere PiB zijn eigen inverter heeft?

+- P1 meter lijkt het "zwaar" te hebben. Ik had Homey en Home Assistent er ook aan gekoppeld maar ik zag dat de P1 meter zeer regelmatig even offline ging wat weer invloed heeft op de PiB's die in standby gaan. Het is soms maar een minuut maar het is wel irritant op den duur. Na het afkoppelen van Homey gaat het weer beter en ja hij heeft al een fabrieksreset en van alles gehad. Tijd voor een verbeterde versie? (het heeft tijden zonder problemen gedraaid maar vermoedelijk sinds een firmware update ging het problemen geven)

- Verzoeken om in de app duidelijke notificaties te geven dat er iets mis is met een apparaat lijkt men niet op te reageren.

- Uitbreiding is relatief duur omdat je niet alleen capaciteit koopt maar ook een inverter erbij.

- Geen noodstroom voorziening.

Ik heb verleden week mijn uitbreiding gekocht en wel een Zendure 2400AC met voorlopig 1 accu (2.88 kWh). Installeren is eigenlijk ook Plug and Play. Stapelen, inprikken en registreren en het werkt. Hij werkt samen met de P1 van HW. Gezien de bovenstaande problemen die ik er mee heb heb ik er 1 van Zendure bij gekocht en die is duuuuur in verhouding. (ik had toch al een P1 splitter)

De mogelijkheden van de Zendure zijn rijkelijk bedeeld maar ik dit is een HW topic dus voor bijzonderheden zoek je maar even op het web.

Samenwerking met de PiB's is niet zo vanzelfsprekend. Als je NOM draait gaat het best goed als je gelijkmatige zonneschijn hebt maar als er regelmatig grote verschillen zijn, door bewolking die langs komt, dan komt een en ander toch in een soort oscillatie dat ze elkaar gaan zitten opladen als je niet oplet. Je kunt een en ander wel opvangen door een handmatige mode die je per watt kunt instellen. Je kunt simpel instellen: ga maar laden of ontladen met 350 watt (dit kun je timen), dan zorgen de PiB's wel voor het variabele gedeelte. Je kunt hem ook vrijschakelen op bijna elk gewenst vermogen tot 2400 Watt.

2 dingen wil ik er verder uitlichten. De RTE is verrassend veel hoger dan de PiB's. Ik zit na een week gebruik rond de 81%. De PiB's komen bij mij echt niet verder dan 75% ondanks alle Pr "ontworpen voor 800 Watt en daardoor hoog rendement ondanks lagere vermogens". Uitbreiding is relatief erg goedkoop.

RaVenXeoN schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:36:
Je aanname is niet juist. De calibratie vind plaats op het moment dat het BMS merk dat de cellen een te lage lading hebben. Dat kan op elk moment van de dag gebeuren. Die calibratie kan niet wachten tot je een keer zon overschot hebt.
@winwiz

Interessante analyse, dank voor het delen 👍.

Herkenbaar ook wat je zegt dat het niet alleen om kWh-opslag gaat, maar ook om hoeveel kW aan vermogen je ter beschikking hebt, zeker in combinatie met zonnepanelen. Met het oog op het einde van salderen en de verwachte lagere opbrengst per kWh wordt dat alleen maar relevanter in mijn ogen. Puur op zoveel mogelijk te kunnen opvangen en de verwachting dat een kWh uur opwek niets meer gaat opleveren. Ik noemde in een voorbeeld van de week een 0,5 ct. Er is nog wel een andere optie als je minder naar het vermogen wenst te kijken. Ook hier zal je dan zelf de opwek moeten laten aansluiten op het laadvermogen van de PIBS, middels automatiseringen en het afknijpen van je omvormer.

Even aanvullend vanuit mijn kant:
  • Ontladen bij de PiB is, net als laden, in de basis vraaggestuurd en dus variabel afhankelijk van wat de woning vraagt of wat er aan overschot is;
  • Op een eigen groep kunnen twee PiB’s ook gelijktijdig ontladen (2×800 W), wat in de praktijk wat nuance geeft t.o.v. het “alles of niets”-beeld;
  • Samenwerken tussen HW en Zendure kan prima, maar vraagt wel eigen regie via automatisering (wie krijgt prioriteit wanneer);
  • Qua rendement zie ik zelf ook spreiding afhankelijk van scenario en aansturing. In mijn metingen zit de PiB rond de ~71,5% en de Zendure rond de ~80% bij vol vermogen . Geen volledig eerlijk vergelijk in mijn ogen.
Ik ben zelf momenteel ook aan het spelen met NOM-scenario’s via de integraties om daar nog beter gevoel bij te krijgen. Wat doet een grotere omvormer nu in mijn woning met precies dezelfde taak. Work in progress dus 🙂.

Het afknijpen van opwek ten voordelen van het laden van PIBS wil ik ook nog eens gaan proberen. Hebben we nog even tijd voor.

Uiteindelijk zijn het wat mij betreft wel twee verschillende batterijen met elk hun eigen sterke en minder sterke punten. Ik ben in ieder geval nog steeds tevreden met de PiB’s en volg de ontwikkelingen met interesse.

• winwiz

Thx en graag gedaan
  • Op een eigen groep kunnen twee PiB’s ook gelijktijdig ontladen (2×800 W), wat in de praktijk wat nuance geeft t.o.v. het “alles of niets”-beeld;
Klopt maar dan heb je nog steeds alleen keuze tussen 800 en 1600 watt en meer niet.

Bij het andere merk kun je dit traploos instellen en zelfs onafhankelijk als voorbeeld maximaal 750 Watt laden en maximaal 1600 watt ontladen.

[ Voor 11% gewijzigd door winwiz op 19-02-2026 18:05 ]

winwiz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:01:

Thx en graag gedaan
Klopt maar dan heb je nog steeds alleen keuze tussen 800 en 1600 watt en meer niet.

Bij het andere merk kun je dit traploos instellen en zelfs onafhankelijk als voorbeeld maximaal 750 Watt laden en maximaal 1600 watt ontladen.
Misschien praten we even langs elkaar heen hoor. De PIB, in dit geval 2, kunnen in een bereik van -1600 W tot 1600 W opereren. Gestuurd door de P1. Uitgaande van unlocken op eigen groep. Zendure doet hetzelfde in de range van -2400 W tot 2400 Watt. Ook aangestuurd middels bv een HW P1 of hun eigen P1. In mijn ogen is het enige verschil dat ik met Zendure wel kan ingrijpen op ieder gewenst vermogen binnen het gestelde bereik naast alleen de P1 aansturing. Dat laat de HW PIB dan niet toe.

• winwiz
Devke schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Misschien praten we even langs elkaar heen hoor. De PIB, in dit geval 2, kunnen in een bereik van -1600 W tot 1600 W opereren. Gestuurd door de P1. Uitgaande van unlocken op eigen groep. Zendure doet hetzelfde in de range van -2400 W tot 2400 Watt. Ook aangestuurd middels bv een HW P1 of hun eigen P1. In mijn ogen is het enige verschil dat ik met Zendure wel kan ingrijpen op ieder gewenst vermogen binnen het gestelde bereik naast alleen de P1 aansturing. Dat laat de HW PIB dan niet toe.
Het verschil is dat je bij HW de limiet kunt instellen tussen 800 Watt en een veelvoud van de aangesloten PiB's. 1 x 800 Watt of allemaal x 800 Watt.
Sterker nog, je kunt geen limiet voor opladen instellen. De limiet is vastgesteld op het aantal PiB's x 800 Watt en niets ertussen. Dat het geregeld wordt door de P1 meter, in Nul mode, Nul mode alleen laden en Nul mode alleen opladen, hoort nu eenmaal bij deze mode. Je bent bij Zendure niet gebonden aan de range van -2400 Watt en +2400 Watt zoals jij noemt.
Als je bij HW handmatige oplaadmodus kiest gaat elke PiB met 800 Watt laden. Je hebt verder niets te kiezen. Alles of niets......
Bij Zendure kun je de laad en oplaad limiet onafhankelijk van elkaar instellen waarin je je mag bewegen en waar de NOM en andere modi zich ook aan houden.
In de handmatige mode kun je tussen de ingestelde limieten zelf aangeven met hoeveel je wil laden of ontladen op 1 Watt nauwkeurig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kGIPx69pDMK1yXKnHw6fsa2P8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiURiTVyxeF3NnppuvftAMhD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVVAXakt-riJOMR54rV0Oy_CT1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h2AEiUqDLZ69k7sqm0cdRDKj.png?f=fotoalbum_large

winwiz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:32:
[...]

Het verschil is dat je bij HW de limiet kunt instellen tussen 800 Watt en een veelvoud van de aangesloten PiB's. 1 x 800 Watt of allemaal x 800 Watt.
Sterker nog, je kunt geen limiet voor opladen instellen. De limiet is vastgesteld op het aantal PiB's x 800 Watt en niets ertussen. Dat het geregeld wordt door de P1 meter, in Nul mode, Nul mode alleen laden en Nul mode alleen opladen, hoort nu eenmaal bij deze mode. Je bent bij Zendure niet gebonden aan de range van -2400 Watt en +2400 Watt zoals jij noemt.
Als je bij HW handmatige oplaadmodus kiest gaat elke PiB met 800 Watt laden. Je hebt verder niets te kiezen. Alles of niets......
Bij Zendure kun je de laad en oplaad limiet onafhankelijk van elkaar instellen waarin je je mag bewegen en waar de NOM en andere modi zich ook aan houden.
In de handmatige mode kun je tussen de ingestelde limieten zelf aangeven met hoeveel je wil laden of ontladen op 1 Watt nauwkeurig. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Met limiet bij Zendure (range) bedoel ik dat je alles tussen - 2400 en + 2400 Watt in dit voorbeeld kunt instellen. Eens. Als jij wenst te laden op 1234 Watt dan kan dat. Wil je op 2500 dan heb je pech. Dat bedoel ik dat je kunt bewegen in die range. Dat kan met HW idd niet zoals in vorige post ook stond. Daarnaast doet de P1 in NOM bij beide precies hetzelfde. Als de woning bij HW 567 Watt vraagt dan levert de PIB 567 Watt. Bij Zendure zal hetzelfde gebeuren.

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0UNJSCw8iL_Rzw5dC1_2173gIA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VcaiwF4fd6pyR3nowkos7mJM.png?f=user_large

• bladekeeper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-03 11:17
Hier hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvsurOd_pnzqjUTR75fuRWbApTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqQVKeAENolV42Q3uxaAQqV1.jpg?f=fotoalbum_large

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsVqcrga6Mu_4gRP55oNYDk4LDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YERlFho5Sh6FrH9HAsPqOUfe.jpg?f=fotoalbum_large
Kan hier ook niet inloggen...

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiHa1_fvnbOHNLAm-zQXd4PwBB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHOnsyZxPEvKbeTenZhoKTXy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb alleen een P1 en dat gaat ook niet goed

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:12
Lokaal blijft alles werken.
Daar gaat het om.

• Olie_B_Bommel
SpikeHome schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:40:
Daar gaat het om.
Niet helemaal, want je kunt dus geen api open of dicht zetten en ook de PiB’s niet van de 800watt begrenzing afhalen of er juist opzetten. Het wordt tijd dat HWdat ook lokaal mogelijk maakt. Er zijn te vaak storingen met de app.

• carpcatcher
SpikeHome schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:40:
Daar gaat het om.
werken je energy sockets ook dan ? (bij mij niet elk geval)
Reminder. Storingen in de app? Zie Topic Warning op Devke in "HomeWizard algemeen (energy, watermeter en meer) #2"

[ Voor 32% gewijzigd door Devke op 20-02-2026 09:10 ]

• winwiz
Devke schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:53:
Reminder. Storingen in de app, sockets, watermeter etc? Er is een apart topic voor ingericht. Zie TS. Devke in "HomeWizard algemeen (energy, watermeter en meer) #2"
Grappige is nu.... Er staat een topic waarschuwing dat dat nu juist niet mag... (ik zag het ook te laat :| )

winwiz schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:59:
[...]

Grappige is nu.... Er staat een topic waarschuwing dat dat nu juist niet mag... (ik zag het ook te laat :| )
Scherp! 🙈 Heb mijn reactie aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 20-02-2026 09:11 ]

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:49
Hier werkt alles behalve de app.
Als ik de Display mag geloven.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:12
carpcatcher schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:43:
[...]

werken je energy sockets ook dan ? (bij mij niet elk geval)
Bij mij wel
Maar stuur ze aan via Homey

• winwiz
Dit is wat ze bij ons in het bedrijf een High Impact incident noemen. En wat doen we dan minimaal? Stakeholders informeren, storingspagina vullen, gebruikers informeren..... en nog tig andere dingetjes....

Zweitse schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:17:
Hier werkt alles behalve de app.
Als ik de Display mag geloven.
Display werkt hier goed. De data server ligt er uit.

• carpcatcher
we kunnen hier onze 1000'ste pagina vieren :)F *O* }:O

• CdVvG
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13-03 11:03
carpcatcher schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:14:
[...]

we kunnen hier onze 1000'ste pagina vieren :)F *O* }:O
En meteen is de storing opgelost: had je dat niet eerder kunnen posten? :)

• Olie_B_Bommel
CdVvG schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:16:
[...]

En meteen is de storing opgelost: had je dat niet eerder kunnen posten? :)
Niet helemaal. App opent wel, maar geen data, rondjes blijven draaien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__O9hJUHjrK6MTr-UuAxroN0phI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kfGpQ7PP7i0UaiziZkbBSl8O.png?f=fotoalbum_large

• CdVvG
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13-03 11:03
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:19:
[...]

Niet helemaal. App opent wel, maar geen data, rondjes blijven draaien.
Bij mij draaien er maar twee: aansluiting en een slimme stekker, de batterijen zie ik laden (weliswaar traag want nauwelijks zon hier in het zuiden). Hopelijk over een uur beter (de app, de zon heb ik al opgegeven voor vandaag)
Pagina: 1 ... 250 ... 254 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2