Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Alles werkt weer normaalXelation schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:01:
Bij mij draait alles weer en bij elk apparaat wat ik open nu de bolletjes maar een fractie van een seconde en correcte weergave.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023
“Starting today, Plug-In Battery version 1.0702 will be made available for all devices in the coming weeks.”
4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery
Auto-oplader?Ral23087 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:43:
Oke dat snap ik. Maar nu gaat er 1300 de batterij in en dit zou ik dus de EV in willen en later de batterij vullen. Als ik nu de EV aan zetten verbruikt hij meteen batterij stroom. Zie foto.[Afbeelding]
Hoe komt dat daar dan?
Interessant! Kun je me helpen?
Het grootste gemis mijns inziens is wel de LAADSNELHEID... 800w is echt wel bedroevend.
Soms hebben we echt genoeg zon in de voormiddag om de batterij te vullen, maar dit lukt dan niet omdat hij gewoon het meeste het net laat opgaan..
Met een hogere laadsnelheid zouden wij soms 2 cycli per dag kunnen maken.
Iets om mee te nemen voor een eventuele V2 @HomeWizard_NL
Die 800w is de grens voor een plug-in-batterij. Wil je een hogere snelheid dan zal je een andere batterij met een vaste aansluiting moeten gebruiken.RaVenXeoN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:51:
Ik heb sinds oktober een battery draaien en ben over het algemeen erg tevreden.
Het grootste gemis mijns inziens is wel de LAADSNELHEID... 800w is echt wel bedroevend.
Soms hebben we echt genoeg zon in de voormiddag om de batterij te vullen, maar dit lukt dan niet omdat hij gewoon het meeste het net laat opgaan..
Overigens als je 2 cycli per dag kan halen en regelmatig opbrengst hebt die boven de 800w uitkomt waarom dan niet een 2de batterij aanschaffen?
De Marstek kan toch ook 2500w laden ;-)hanev001 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:01:
[...]
Die 800w is de grens voor een plug-in-batterij. Wil je een hogere snelheid dan zal je een andere batterij met een vaste aansluiting moeten gebruiken.
Overigens als je 2 cycli per dag kan halen en regelmatig opbrengst hebt die boven de 800w uitkomt waarom dan niet een 2de batterij aanschaffen?
Goh, dan wacht ik liever nogwat op een eventuele V2 versie... de prijs per kWh staat me nog niet zo aan.
Zoals de technologie nu evolueert gaan wij nog hard lachen met deze batterijtjes ^^
En goh, ik heb 18x420wP liggen, dus zelfs een 2e batterij kan dat niet opslurpen hoor
In de app is alles okay, maar die communiceert kennelijk niet met de batterij, alles zal over de P1 lopen vermoed ik. De batterij staat telkens oranje te knipperen. Allemaal sinds de laatste software versie, daarvoor geen enkel probleem. Mijn vertrouwen in het product is weg. Dit kost geld in plaats van dat het wat opbrengt.
Misschien een woeste gedachte, probeer het geheel is bij vrienden of buren of er dan verschil in komt. Met gewicht van de accu niet zo'n leukte maar misschien het proberen waard. Je kunt dan zondermeer jou netwerk uitsluiten.satya schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:12:
Inmiddels met homwizard aan het mailen over de batterij die steeds niet meer lijkt te willen communiceren en in de Ruststand blijft staan. Het is inmiddels een hopeloos verhaal aan het worden waar ik buikpijn van krijg. Het ligt niet aan het mesh netwerk, de batterij blijft achter hetzelfde punt, blijft continu bereikbaar voor meerdere pings. Het lijkt alsof het apparaat zich in zichzelf verslikt.
In de app is alles okay, maar die communiceert kennelijk niet met de batterij, alles zal over de P1 lopen vermoed ik. De batterij staat telkens oranje te knipperen. Allemaal sinds de laatste software versie, daarvoor geen enkel probleem. Mijn vertrouwen in het product is weg. Dit kost geld in plaats van dat het wat opbrengt.
Je zegt dat je netwerk ok is en een paar zinnen verder zeg je dat er geen contact is met de App = dus wel een netwerk probleem.satya schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:12:
Inmiddels met homwizard aan het mailen over de batterij die steeds niet meer lijkt te willen communiceren en in de Ruststand blijft staan. Het is inmiddels een hopeloos verhaal aan het worden waar ik buikpijn van krijg. Het ligt niet aan het mesh netwerk, de batterij blijft achter hetzelfde punt, blijft continu bereikbaar voor meerdere pings. Het lijkt alsof het apparaat zich in zichzelf verslikt.
Suggestie: Zet alle secundaire netwerk elementen uit zodat alleen de hoofdrouter overblijft. Plaats de P1-meter en de batterij zodanig dat deze binnen zend bereik van die hoofdrouter staan. Als je aparte netwerk constructies of settings hebt gemaakt zet die dan terug naar de default van de router. Kijk dan eens of je wel een verbinding kan opbouwen. Werkt het dan wel dan heb je vastgesteld dat het een netwerkprobleem is dat je zelf dient op te lossen, werkt het niet dan is er iets defect in de P1-meter of batterij.
Nog een opmerking: dat pingen doe je neem ik aan met een externe app. Stop eens met het gebruik daarvan. Het zou wel eens juist een verstorend element in de communicatie tussen de P1-meter en de batterij kunnen zijn.
Neem er een tweede of derde of zelfs 4e bij. Ze kunnen allemaal maximaal 800 watt laden en dat tegelijkertijd. Dus met bijvoorbeeld 2 batterijen gaat er al 1600 watt in. (800 per stuk)RaVenXeoN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:51:
Ik heb sinds oktober een battery draaien en ben over het algemeen erg tevreden.
ONTladen is wettelijk beperkt tot 800 watt (alle batterijen opgeteld) of ze moeten gezamenlijk op een aparte groep staan. Dan kun je ze simpel vrijschakelen dat ze tegelijkertijd met maximaal 800 watt per stuk kunnen ontladen
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Of als ze elk in een aparte groep staan.winwiz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:01:
[...]
Neem er een tweede of derde of zelfs 4e bij. Ze kunnen allemaal maximaal 800 watt laden en dat tegelijkertijd. Dus met bijvoorbeeld 2 batterijen gaat er al 1600 watt in. (800 per stuk)
ONTladen is wettelijk beperkt tot 800 watt (alle batterijen opgeteld) of ze moeten gezamenlijk op een aparte groep staan. Dan kun je ze simpel vrijschakelen dat ze tegelijkertijd met maximaal 800 watt per stuk kunnen ontladen
Er zijn geen aparte constructies, intern is het netwerk open. De software van homewizard kan mogelijk ergens niet goed mee omgaan sinds de laatste versie. Daarvoor was het met dezelfde netwerk opzet zeven maanden lang in orde. Andere devices op dezelfde toegang draaien de hele dag prima zonder onderbrekingen, en een eventuele vpn die de hele dag op staat valt ook niet weg, de zonnepanelen po hetzelfde toegangspunt blijven ook hun verbinding houden. Inmiddels kan ik meerdere keren per dag de P1 of de batterij restten, beide opties werken.hanev001 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:52:
[...]
Je zegt dat je netwerk ok is en een paar zinnen verder zeg je dat er geen contact is met de App = dus wel een netwerk probleem.
Suggestie: Zet alle secundaire netwerk elementen uit zodat alleen de hoofdrouter overblijft. Plaats de P1-meter en de batterij zodanig dat deze binnen zend bereik van die hoofdrouter staan. Als je aparte netwerk constructies of settings hebt gemaakt zet die dan terug naar de default van de router. Kijk dan eens of je wel een verbinding kan opbouwen. Werkt het dan wel dan heb je vastgesteld dat het een netwerkprobleem is dat je zelf dient op te lossen, werkt het niet dan is er iets defect in de P1-meter of batterij.
Nog een opmerking: dat pingen doe je neem ik aan met een externe app. Stop eens met het gebruik daarvan. Het zou wel eens juist een verstorend element in de communicatie tussen de P1-meter en de batterij kunnen zijn.
Het probleem was er al voordat ik met PING elke 20 seconden de verbinding ging controleren. Als de software niet eens met ICMP PING om kan gaan zou het wel een heel brak apparaat zijn.
Ook als de P1 en de Batterij op hetzelfde toegangspunt (de hoofdrouter) zitten gebeurt dit, dus ook daar zit het niet in.
Wat blijft staan is dat het voor de huidige software versie perfect werkte.
Maart 2026 release + extra release
Wijzigingen in bestaande onderdelen
Broncode opgeschoondDe configuratie is nu 30% kleiner in de configuration.yaml.
Nordpool_Apexcharts_Vandaag en Nordpool_Apexcharts_Morgen
Beide Apexcharts zijn aangepast waardoor de Extremas (hoogste en laagste prijs) nu juist voor het begin van dat uur getoond worden. Tevens is er in de vandaag grafiek een werkende NU weergave toegevoegd voor dynamische contracten met uur tarieven.
:strip_exif()/f/image/SK7K6NTPrIJ2nS0yBVQJf6Qw.png?f=user_large)
input_text.dynamisch_handmatige_periode en input_text.dynamisch_handmatige_periode_morgen
Het is nu mogelijk om bredere periodes in één keer in te stellen. Hier onder een paar voorbeelden;
/f/image/rfO02L8nVfUTcEdw2cNNosYq.png?f=fotoalbum_large)
input_number.dynamisch_duurste_x_periode en input_number.dynamisch_duurste_x_periode_morgen
Het is niet meer noodzakelijk om "Geen" in de handmatige periode te typen als er die dag niets gedaan moet worden. Beide entiteiten kunnen nu op 0 periodes gezet worden en hierdoor worden niet meer alle 24/96 periodes duur getoond
Nieuw onderdeel
Nordpool_Apexcharts_Vandaag_15minVoor 15 minuten tarieven is er nu een aparte grafiek beschikbaar met de juiste NU weergave.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Kijk je hoeft mijn suggestie niet te proberen maar stop dan met hierover posten want jij bent echt de enige die dit meld. Dus het ligt niet aan de software en dan kan het dus alleen een lokaal probleem zijn of een fysiek defect. De suggestie volgen is een test uitvoeren die daarop antwoord geeftsatya schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:31:
[...]
Er zijn geen aparte constructies, intern is het netwerk open. De software van homewizard kan mogelijk ergens niet goed mee omgaan sinds de laatste versie. Daarvoor was het met dezelfde netwerk opzet zeven maanden lang in orde. Andere devices op dezelfde toegang draaien de hele dag prima zonder onderbrekingen, en een eventuele vpn die de hele dag op staat valt ook niet weg, de zonnepanelen po hetzelfde toegangspunt blijven ook hun verbinding houden. Inmiddels kan ik meerdere keren per dag de P1 of de batterij restten, beide opties werken.
Het probleem was er al voordat ik met PING elke 20 seconden de verbinding ging controleren. Als de software niet eens met ICMP PING om kan gaan zou het wel een heel brak apparaat zijn.
Ook als de P1 en de Batterij op hetzelfde toegangspunt (de hoofdrouter) zitten gebeurt dit, dus ook daar zit het niet in.
Een "ik heb gelijk houding" helpt niet in het oplossen.
Heb je al een keer al je netwerk devices een herstart gegeven? Daarnaast is het de moeite waard om je PiB in een ander huis te testen indien mogelijk zoals voorgesteld door @ManS-H. Ik snap je frustratie, HW apparatuur heeft hier in het verleden ook regelmatig problemen gehad met de WiFi, dat terwijl andere apparaten nergens last van hadden. Nu komt het sporadisch voor (1x in de maand), vraag mij niet waarom.satya schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:31:
[...]
Er zijn geen aparte constructies, intern is het netwerk open. De software van homewizard kan mogelijk ergens niet goed mee omgaan sinds de laatste versie. Daarvoor was het met dezelfde netwerk opzet zeven maanden lang in orde. Andere devices op dezelfde toegang draaien de hele dag prima zonder onderbrekingen, en een eventuele vpn die de hele dag op staat valt ook niet weg, de zonnepanelen po hetzelfde toegangspunt blijven ook hun verbinding houden. Inmiddels kan ik meerdere keren per dag de P1 of de batterij restten, beide opties werken.
Mooi werk @gielz!gielz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:32:
Voor de gene die gebruik maken van https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA zijn er wat wijzigingen doorgevoerd. Dit is een onderdeel van https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDKMaart 2026 release + extra release
Wijzigingen in bestaande onderdelen
Broncode opgeschoond
De configuratie is nu 30% kleiner in de configuration.yaml.
Nordpool_Apexcharts_Vandaag en Nordpool_Apexcharts_Morgen
Beide Apexcharts zijn aangepast waardoor de Extremas (hoogste en laagste prijs) nu juist voor het begin van dat uur getoond worden. Tevens is er in de vandaag grafiek een werkende NU weergave toegevoegd voor dynamische contracten met uur tarieven.
[Afbeelding]
input_text.dynamisch_handmatige_periode en input_text.dynamisch_handmatige_periode_morgen
Het is nu mogelijk om bredere periodes in één keer in te stellen. Hier onder een paar voorbeelden;
[Afbeelding]
input_number.dynamisch_duurste_x_periode en input_number.dynamisch_duurste_x_periode_morgen
Het is niet meer noodzakelijk om "Geen" in de handmatige periode te typen als er die dag niets gedaan moet worden. Beide entiteiten kunnen nu op 0 periodes gezet worden en hierdoor worden niet meer alle 24/96 periodes duur getoondNieuw onderdeel
Nordpool_Apexcharts_Vandaag_15min
Voor 15 minuten tarieven is er nu een aparte grafiek beschikbaar met de juiste NU weergave.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
[ Voor 94% gewijzigd door rtunru op 16-02-2026 17:46 ]
Nou dan zal ik mij ook maar melden. Ik heb dit probleem ook sinds de laatste update (oranje knipperende leds) HomeWizard gaf mij het advies de batterij warmer te zetten.hanev001 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:38:
[...]
Kijk je hoeft mijn suggestie niet te proberen maar stop dan met hierover posten want jij bent echt de enige die dit meld. Dus het ligt niet aan de software en dan kan het dus alleen een lokaal probleem zijn of een fysiek defect. De suggestie volgen is een test uitvoeren die daarop antwoord geeft
Een "ik heb gelijk houding" helpt niet in het oplossen.
Knipperende leds is een algemene storing indicatie inclusief dat de batterij te koud staat. Dat dit samen valt met het uitbrengen van een nieuwe versie kan toeval zijn omdat we toen de winter in gingen. Heb je na het warmer zetten nog steeds problemen? En zoja welke?josseg schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:16:
[...]
Nou dan zal ik mij ook maar melden. Ik heb dit probleem ook sinds de laatste update (oranje knipperende leds) HomeWizard gaf mij het advies de batterij warmer te zetten.
Update Topic Start:
Binnen de TS zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd:- Alle oude afbeeldingen uit de de HW-app zijn vervangen door afbeeldingen uit de nieuwe HW app;
- Daar waar tekstuele aanpassingen nodig waren m.b.t. deze nieuwe afbeeldingen ook de teksten aangepast;
- De nieuwe modi waarin de PIB gezet kan worden binnen HA en Homey benoemd;
- Alle linkjes vernoemd in het topic gecheckt. Niet werkende linkjes opgeruimd;
- Oude review video Ketel Klets verwijderd (achterhaald);
- Aanvulling gedaan op onderwerpen waar inmiddels meer bekend over is (komst dynamische tarieven);
- De Release notes van P1 en Batterij meer opvallend per Release gemaakt voor de leesbaarheid;
- Oude informatie verwijderd. Uitleg over foutcode's van de PIB. Er staat een verwijzing naar de website van HW met uitleg;
- Homey Integratie van @Tebbie toegevoegd;
- Automatisch laden op dynamische uur- en kwartiertarieven / NOM ontladen integratie van @gielz opgenomen.
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 16-02-2026 19:18 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Verzoek: bij de release gegevens een datum vermelden wanneer deze voor algemeen gebruik is vrijgegeven.Devke schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:41:Update Topic Start:
Binnen de TS zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd:
- Alle oude afbeeldingen uit de de HW-app zijn vervangen door afbeeldingen uit de nieuwe HW app;
- Daar waar tekstuele aanpassingen nodig waren m.b.t. deze nieuwe afbeeldingen ook de teksten aangepast;
- De nieuwe modi waarin de PIB gezet kan worden binnen HA en Homey benoemd;
- Alle linkjes vernoemd in het topic gecheckt. Niet werkende linkjes opgeruimd;
- Oude review video Ketel Klets verwijderd (achterhaald);
- Aanvulling gedaan op onderwerpen waar inmiddels meer bekend over is (komst dynamische tarieven);
- De Release notes van P1 en Batterij meer opvallend per Release gemaakt voor de leesbaarheid;
- Oude informatie verwijderd. Uitleg over foutcode's van de PIB. Er staat een verwijzing naar de website van HW met uitleg.
- Homey Integratie van @Tebbie toegevoegd.
Goede tip. Dank! Ik heb de uitrol die vandaag bekend gemaakt is zo gemarkeerd:hanev001 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:45:
[...]
Verzoek: bij de release gegevens een datum vermelden wanneer deze voor algemeen gebruik is vrijgegeven.
16-02-2026 : New in Plug-In Battery version 1.0702- Released to Public
Vanaf vandaag zal ik dat op deze manier doen. Voor alle oude releases moet ik kijken of dat nog wel zin heeft. Voor de toekomst dus geregeld.Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2