• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Weet iemand hoe je van de maandelijkse spam afkomt die je naar een Energy+ -abonnement probeert te pushen? De mail die je maandelijks waarschuwt dat je data over je energieverbruik kwijt gaat raken.

In de mail zelf staat geen afmeldlink.
In de accountinstellingen op de website kun je dit kiezen qua e-mail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExKSYa3_t8uUIPZW1blMJur07X4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dCIeOuIFcBkBtM8CH0EuIppu.png?f=fotoalbum_large

Dit lijken me erg vreemde opties: Ik mag kiezen om álle e-mails te ontvangen (optie 1) of me alleen af te melden voor de nieuwsbrief (optie 2, maar deze spam is specifiek op mij gericht op een bepaalde datum en bevat geen nieuws, dus geen nieuwsbrief?) of dat ik mail wil ontvangen over mijn bestelling (optie 3, gaat dat over het bestelproces tot dat ik het product in huis heb? Of ook toekomstige mails over terugroepsacties? Geen idee!).

2 opties om (meer?) mail te ontvangen en 1 optie om specifiek alleen de nieuwsbrief uit te zetten. Huh? :P

Weet iemand hoe dit werkt? @HomeWizard_NL zelf misschien?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

IJsbeer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:28:
@Gizz : Bijzondere screenshot idd. Ik vrees dat je de vraag bij HW helpdesk moet stellen. Wel benieuwd naa rhet antwoord, voor in de startpost.
Wizzi begon mij te gaslighten; ik zou gewoon op die pagina op de knop dat ik helemaal geen e-mails wil ontvangen moeten drukken. Dat ik die knop niet kan vinden zou aan mij liggen, al was hij het na enig aandringen wel met mij eens dat die knop niet bestaat op de screenshot die ik deelde.

Het is nu doorgezet naar een medewerker teamgenoot. Mocht ik een antwoord hebben, dan laat ik het je weten voor de startpost :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:51:
[...]
Het is nu doorgezet naar een medewerker teamgenoot. Mocht ik een antwoord hebben, dan laat ik het je weten voor de startpost :)
Op de kop af drie dagen verder en nog geen enkele reactie. Bovenaan de chat staat nog steeds de hoopvolle melding met het klokicoontje 'Binnen een dag'..

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@kurosawsa zet 'm even in het HA-topic en plaats de boel dan tussen code=yaml-tags (zie topicwarning in het HA-topic), want nu is het niet goed leesbaar en de juiste indentaties (tabjes) zijn cruciaal bij yaml.

Het valt me nu al op dat je bij de ene met trigger power werkt en bij de ander met trigger energy. Gewoon lekker een numeric state als trigger gebruiken zonder specifieke types. Maar goed, dit gesprek hoort in het HA-topic

@Holvoetn voor zoiets simpels AI inzetten is erg lomp en vergroot alleen maar de kans op fouten. Iets zo eenvoudigs als lager dan dit, dan stekker aan moeten we toch nog wel als mens bij elkaar kunnen klikken zonder AI-hulp :z

Nog even ontopic:
Gizz schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:32:
[...]

Op de kop af drie dagen verder en nog geen enkele reactie. Bovenaan de chat staat nog steeds de hoopvolle melding met het klokicoontje 'Binnen een dag'..
We zijn nu een week verder en heb geen enkele reactie van Homewizard ontvangen op mijn vraag hoe ik mij kan afmelden voor hun mails over 'neem energy+ want je data gaat verdwijnen' Wat is nu wijsheid? Als ik nu het gesprek in de chatbot open kan ik niets typen, alleen maar keuzeknoppen indrukken over welk apparaat mijn vraag gaat of in welk huishouden het staat..

Hoe verder te gaan als het gesprek in de chatbot vastloopt en er nooit een mens reageert? :)

edit: ik ben maar een nieuw gesprek gestart waarin ik verwijs naar mijn gesprek van vorige week. Wat is het toch een ongelooflijk dom systeem.:
Ik: Ik heb een week geleden een vraag gesteld aan Wizzi over hoe ik mij kan afmelden van de mails dat ik mijn data kwijtraak als ik geen energy+ abonnement neem.
Wizzi en ik kwamen tot de conclusie dat ik een mens moest spreken, want Wizzi kon mij niet helpen. Helaas ik heb nog geen menselijke reactie ontvangen op mijn vraag van vorige week dinsdag.

Wizzi: Ik verbind je nu door met iemand die je verder kan helpen. Kun je alvast wat meer details geven over je vraag, zodat diegene je sneller kan helpen?

Wat is de naam van het huis waar het apparaat zich in bevindt?
Keuzeopties: My home of Mijn huis staat er niet tussen
Dat een prompt met AFMELDEN MAILS, zonder verder enig product van HW te noemen, eindigt in de vraag waar het apparaat zit bevindt.. :z

[ Voor 79% gewijzigd door Gizz op 10-02-2026 10:38 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Holvoetn schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:07:
[...]

Toch eventjes verder OT:
"Lomp" is een term die ik nu niet dadelijk zou gebruiken in deze context, heeft nogal een negatieve conotatie. "Overdreven" lijkt me meer toepasselijk hier ?
Ik bedoelde vooral dat AI als zeer uitgebreid gereedschap inzetten (met allemaal bijkomende haken en ogen) in deze simpele casus erg uit balans is. Een beetje alsof je een aannemer met onderaannemers langs laat komen om één schroefje in de muur te schroeven. Overdreven is ook een term die daarbij past inderdaad. Of met een kanon op een mug schieten, dat soort uitspraken :) Lomp bedoelde ik niet extra negatief richting jou of zo.
Voor een (in mijn ogen) toch wel relatief complexe sturing heb ik gebruik gemaakt van AI en (nogmaals) tot mijn verbazing zeer goede resultaten mee behaald.
Prima toepassing, dat doe ik zelf ook. Met AI de aansturing van mijn mechanische ventilatie geautomatiseerd op basis van allerlei CO2-sensoren, fijnstofsensoren, luchtvochtigheid. Allemaal verschillende eenheden die met elkaar vergeleken moeten worden, handmatige override erbij etc.

In deze casus gaat het me erom dat aan AI uitleggen wat de bedoeling is (ik heb een vermogenssensor die heet XYZ, als de waarde hoger is dan 140 moet een stekker die ABC heet aan) en de AI feedback geven op de output meer werk is en potentieel meer fouten oplevert dan een dergelijk super eenvoudige automatisering zelf even in de GUI van HA bij elkaar klikken :)

Alles wat je immers noemt om de AI te instrueren zijn letterlijk de bouwblokjes die je in HA tegenwoordig makkelijk aan elkaar plakt. Als je kan uitleggen wat de bedoeling is en dus zelf de juiste denkstappen zet (als X meer dan getal 140, dan Y aan), dan kun je het prima bouwen in HA.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 10-02-2026 13:19 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:17:
[...]

We zijn nu een week verder en heb geen enkele reactie van Homewizard ontvangen op mijn vraag hoe ik mij kan afmelden voor hun mails over 'neem energy+ want je data gaat verdwijnen' Wat is nu wijsheid? Als ik nu het gesprek in de chatbot open kan ik niets typen, alleen maar keuzeknoppen indrukken over welk apparaat mijn vraag gaat of in welk huishouden het staat..

Hoe verder te gaan als het gesprek in de chatbot vastloopt en er nooit een mens reageert? :)

edit: ik ben maar een nieuw gesprek gestart waarin ik verwijs naar mijn gesprek van vorige week. Wat is het toch een ongelooflijk dom systeem.:
Ik kreeg weer een mail binnen van HW dat ik data kwijtraak als ik niet gauw een Energy+ abonnement neem. Dat herinnerde mij eraan dat ik nog steeds geen enkele reactie heb gehad op mijn eerste poging (3 februari) en tweede poging (10 februari).

Beide keren heeft de AI-bot aangegeven dat mijn vraag doorgezet wordt naar een medewerkerteamgenoot. Beide keren gaf het icoontje bovenaan de chat aan dat ik binnen een dag een reactie kon verwachten.

Belabberde klantenservice, iets dat ik eerder verwacht van een vaag bedrijf dat via Aliexpress verkoopt en niet van een bekend Nederlands merk @HomeWizard_NL . Teleurstellend. Voor nu geef ik het op, maar ik wilde wel mijn ervaring met de klantenservice delen voor mensen die overwegen in het HW-ecosysteem te stappen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

wdr schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:47:
[...]

Staan er geen 3 puntjes onderaan het bericht met de optie 'Block sender' ? (zelf nooit uitgeprobeerd).

[Afbeelding]
Dat is een optie van je e-mailclient. Die van mij kan dat ook, op een andere manier. Maar ik wil wel e-mails blijven ontvangen als er een terugroepactie voor mijn HW-batterij is of iets anders serieus. Dat lukt niet als ik het mailadres vanwaaruit ze alles sturen blokkeer.

Verder is het natuurlijk idioot dat ik het clientside in mijn mailprogramma moet gaan oplossen omdat:
  1. HW geen afmeldknop in de mail zelf heeft voor dit soort mails
  2. Op de site bij de accountinstellingen geen passende e-mailinstellingen staan om je af te melden van dit soort mails
  3. Ik door bovenstaande (!) uitkom bij de servicedesk. Een stap die helemaal niet nodig is als er gewoon een afmeldknopje in de mail staat. Dit kost zowel de servicedesk als de klant meer tijd en frustratie
  4. Je vervolgens, ondanks meerdere pogingen en weken wachten, geen enkele reactie van een mens krijgt en als klant strandt bij de chatbot die je niet kan helpen
:F

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Winkiller helaas niet. Wel moet ik zeggen dat het menu in het Engels er iets logischer uitziet dan in het Nederlands. Zie ook mijn eerdere post: Gizz in "HomeWizard algemeen (energy, watermeter en meer) #2"

Ik heb daar gekozen voor 'Uitschrijven voor onze nieuwsbrief' en ik ontvang nog steeds de mails dat ik data kwijt ga raken. Deze zijn geen onderdeel van een generieke nieuwsbrief, maar gericht op mij op een specifieke datum (namelijk de dag van de maand dat ik ooit 12+ maanden geleden HW-producten in gebruik heb genomen).

Het zou inderdaad zo simpel moeten zijn als ergens een vinkje aan- of uitzetten. In de praktijk blijkt het tegendeel waar.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@HomeWizard_NL leuk dat jullie langskomen in dit topic, was een tijdje geleden geloof ik :)

Mag ik meteen vragen welk advies jij/jullie hebben als ik via Wizzi een vraag stel, Wizzi mijn vraag niet kan beantwoorden en daarom doorstuurt naar een mens en.. je vervolgens weken niks hoort als klant? Dat is mij nu 2x gebeurd.

Ik heb geen idee wat ik moet doen als jullie chatbot mij telkens doorstuurt naar een mens, het chatscherm aangeeft dat je een binnen een dag antwoord krijgt en er na weken nog geen reactie is. Als ik nu opnieuw begin antwoord Wizzi weer, stuurt hij me weer door en... Als klant loopt de route naar hulp dood en er is geen alternatief om contact te leggen als de route telkens doodloopt. Vandaar dat ik het nu via deze route om hulp vraag aan @HomeWizard_NL

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

IJsbeer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:28:
@Gizz : Bijzondere screenshot idd. Ik vrees dat je de vraag bij HW helpdesk moet stellen. Wel benieuwd naa rhet antwoord, voor in de startpost.
Nou, ik ben eruit. Met hulp van @HomeWizard_NL via DM.

Mailtjes over Energy+
Per apparaat krijg je twee mailtjes:
  1. Twee weken vóórdat je een apparaat 12 maanden in gebruik hebt, onderwerp: Let op: er gaat mogelijk data over je energieverbruik verloren!
  2. Twee dagen vóórdat je een apparaat 12 maanden in gebruik hebt, onderwerp: Let op: je raakt data over je energieverbruik kwijt
Deze mailtjes krijg je per apparaat. In mijn geval heb ik van december 2024 t/m februari 2025 een P1-dongle, watermeter en plug-in battery geïnstalleerd. Drie apparaten, daarom heb ik deze periode 6 mails gehad. Had ik hier nog wat tussenstekkers bij gedaan, dan had ik 10, 12, 14+ mailtjes kunnen verwachten :z

Voor deze mails kun je je niet afmelden. Ze zijn wel te voorkomen door een energy+ abonnement te nemen natuurlijk, maar als je dat niet doet is het gewoon afwachten tot al die mails binnen zijn en daarna moet het stoppen.

Geen reactie klantenservice
Op beide pogingen om een reactie van een mens te krijgen, nadat de chatbot mij niet kon helpen, kwam geen menselijke reactie. Dit kwam omdat ik niet alle vragen van Wizzi heb beantwoord, zoals de vraag in welk huis het apparaat staat: daar heb ik geen antwoord op gegeven, omdat ik een vraag over e-mail stelde.

Kom je op dit punt met Wizzi:
Ik verbind je door met iemand van ons team. Wil je alvast wat extra informatie delen over je situatie, zodat diegene je sneller kan helpen?
Dan klopt dat dus niet! Dit bericht suggereert dat je al doorgezet wordt naar een mens en dat je alvast extra kan helpen door wat vragen te beantwoorden. Maar het gehele proces stopt hier gewoon als je niet 'alvast' wat extra informatie deelt.

Een bericht als dit zou wel de lading dekken:
Om je goed te helpen is het noodzakelijk dat ik je doorverbind met een lid van ons team. Voordat ik dit kan doen heb ik wat extra informatie nodig. Na het beantwoorden van de volgende vragen komt je melding bij een teamlid terecht.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Raoul.TLS schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:57:
Nou had een P1 meter van HomeWizard zat bij mijn SolisCloud thuis Baterij. Dacht vervang hem voor een van homey die veel meer kan. Dat klopt ook . Maar thuis Baterij kan alleen met HomeWizard communiceren. Dus nu zit ik er met 2 . Homey kan veel meer dacht ik maar goed .
Desgewenst kun je ze natuurlijk beiden gebruiken.

Pagina: 1

Let op:
Werkt iets niet en/of vermoed je een storing? Of werkt de GoodWe integratie niet goed? Kijk dan op: https://allestoringen.nl/storing/homewizard/ en meld het daar ipv hier. Dit topic is geen "storing slowchat".
Klagen over storingen doe je bij homewizard zelf; zij kunnen er iets aan doen.

Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic #2

In de vorige versie van dit topic kan je ook veel informatie vinden, gebruik daar ook even de zoekfunctie: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter.