• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gedachtenspinsel. Ik heb nog 1 a 1,5 maand geen usercase voor de batterijen. Ze staan aan, omdat ze dan netjes hun updates krijgen. Er gaat soms een paar wattuur aan zonne-energie op en om de paar dagen 250Wattuur voor de SOCdrift.

Zou het voor het standby verbruik nog nuttig kunnen zijn als ik hem op charge only zet voor de komende periode?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

ArthurMorgan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:01:
Gedachtenspinsel. Ik heb nog 1 a 1,5 maand geen usercase voor de batterijen. Ze staan aan, omdat ze dan netjes hun updates krijgen. Er gaat soms een paar wattuur aan zonne-energie op en om de paar dagen 250Wattuur voor de SOCdrift.

Zou het voor het standby verbruik nog nuttig kunnen zijn als ik hem op charge only zet voor de komende periode?
Proberen kan altijd. Misschien de SoC drifts te verkomen? Ik zou het proberen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:33
Ik had gisteren een melding bij de batterij staan, terwijl deze wel gewoon aan het opladen was.
De fout melding was "Instabiel stroomnet".
Volgens de melding kan de batterij niet ontladen.
Wat ik dan wel vreemd vind: De batterij kan wel laden.

Of ontbreekt er bij mij ergens wat kennis.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Emw9h9LmZmazbO1AE88vMw9Vq8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jHCofjz5C5etgIdS2K6MhVIN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXw1VvnC3AsOPDgu-46IeGDbwKs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ASSIJAbsewduL8hTlfnYm86t.png?f=fotoalbum_tile
ArthurMorgan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:01:

Dat ben ik momenteel aan het testen. Het lijkt prima te werken.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

DG64 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:33:
Ik had gisteren een melding bij de batterij staan, terwijl deze wel gewoon aan het opladen was.
De fout melding was "Instabiel stroomnet".
Volgens de melding kan de batterij niet ontladen.
Wat ik dan wel vreemd vind: De batterij kan wel laden.

Of ontbreekt er bij mij ergens wat kennis.....
[Afbeelding][Afbeelding]
Bij het ontladen met variabele vermogen moet de fase relatie in orde zijn anders kun je niet synchroon ontladen.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• ArthurMorgan
  • Niet online
GL007 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Dat ben ik momenteel aan het testen. Het lijkt prima te werken.
Ik zit in het beta programma, heb home assistant en heb via de link van @DCSBL een update uitgevoerd. (die aangaf dat ik al een werkende integratie had) maar ik krijg via de batterijgroepenmodus alleen Nulmode, standby en laden te zien. Dat zou nu toch moeten zijn uitgebreid met die 2 nieuwe functies?

ArthurMorgan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Ik zit in het beta programma, heb home assistant en heb via de link van @DCSBL een update uitgevoerd. (die aangaf dat ik al een werkende integratie had) maar ik krijg via de batterijgroepenmodus alleen Nulmode, standby en laden te zien. Dat zou nu toch moeten zijn uitgebreid met die 2 nieuwe functies?
Ik kan even niet met je meekijken..... batterijgroupmodus een x disablen en daarna weer enablen? Zit je daarnaast wel op de juiste HA versie? De betaversie zitten deze opties namelijk in. Dan de betaversie van HA ook. Niet alleen van de P1.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 01-01-2026 11:53 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Ik kan even niet met je meekijken..... batterijgroupmodus een x disablen en daarna weer enablen? Zit je daarnaast wel op de juiste HA versie? De betaversie zitten deze opties namelijk in. Dan de betaversie van HA ook. Niet alleen van de P1.
Oh beta versie van HA zelf nodig. Zal daar eens naar kijken of ik dat aandurf, thanks :)

ArthurMorgan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Oh beta versie van HA zelf nodig. Zal daar eens naar kijken of ik dat aandurf, thanks :)
Denk aan een goede backup. Deze kun je ook downloaden evt en op een andere plek extra bewaren.
Bij mijn Pa ging die upgrade niet door beperking in hardware. Wel werd het steeds geprobeerd. Uiteindelijk deed het systeem zelf een rollback. Maar better safe than sorry.

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:15
Krijg een foutmelding met HomeWizard? Ben ik de enigste of hebben er meer dit probleemAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNWQGoKKshLCL25-W4U4A1cbcmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zemTvFHDqWrXAaYzSOu0SobC.jpg?f=fotoalbum_large

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:15
ManS-H schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:09:
Krijg een foutmelding met HomeWizard? Ben ik de enigste of hebben er meer dit probleem[Afbeelding]
Nee je bent niet de enige

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:56
ManS-H schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:09:
Krijg een foutmelding met HomeWizard? Ben ik de enigste of hebben er meer dit probleem[Afbeelding]
nou krijg geen foutmelding in de app maar ook geen data.
zelfde als op de web interface https://hwenergy.app/

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:08
Hoe leuk deze batterij ook zou staan in mijn HW overzicht (P1, water, display, solar energy meter), ik kan me niet voorstellen dat het rendabel is om er eentje aan te schaffen, door de combinatie aanschafprijs en opslagcapaciteit. Heb het vermoeden dat veel van de verkoop van deze batterijen drijft op juist dat fancy trendje en overzicht wat we leuk vinden, of heb ik dat mis? Je eigen sluipverbruik ermee dekken 's nachts zal wel lukken, maar verder heb je er toch niet veel aan?
Boefs schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:30:
Hoe leuk deze batterij ook zou staan in mijn HW overzicht (P1, water, display, solar energy meter), ik kan me niet voorstellen dat het rendabel is om er eentje aan te schaffen, door de combinatie aanschafprijs en opslagcapaciteit. Heb het vermoeden dat veel van de verkoop van deze batterijen drijft op juist dat fancy trendje en overzicht wat we leuk vinden, of heb ik dat mis? Je eigen sluipverbruik ermee dekken 's nachts zal wel lukken, maar verder heb je er toch niet veel aan?
Voor de 1 fancy. Voor de ander een hulpmiddel om eigen verbruik middels eigen opwek op te krikken. Voor een 3e is het een kennismaking met het fenomeen thuisbatterij. Nr 4 doet het voor het mileu cq. netondersteuning en ga zo maar door. De 1e vraag die je stelt denk ik is wat wil ik met een thuisbatterij bereiken. Dan pas kijken welke batterij voldoet aan........

Voor mij was het kennismaking met. De thuisbatterij is nog steeds lastig om terug te verdienen. Prijzen zakken maar ik zou me niet teveel blindstaren nog op terugverdienen.

Wat ik schrijf. Hier was het kennismaken met...... zou ik het met de kennis van nu weer zo gedaan hebben? Jazeker!

Wat zou je anders willen dan je verbruik afdekken?

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:34
Boefs schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:30:
Rendabel? Zeker. Dat sommetje kan je natuurlijk makkelijk maken. Ik verwacht ze binnen 8 jaar terugverdiend te hebben wellicht sneller met dynamisch laden.

Vannacht geladen met 15 cent en straks ontladen met 25 cent. Terugverdienen ben ik niet zo mee bezig. Maar in het eerste jaar al 200-250 bespaard op terugleverkosten.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:34
TFX77 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Rendabel? Zeker. Dat sommetje kan je natuurlijk makkelijk maken. Ik verwacht ze binnen 8 jaar terugverdiend te hebben wellicht sneller met dynamisch laden.

Vannacht geladen met 15 cent en straks ontladen met 25 cent. Terugverdienen ben ik niet zo mee bezig. Maar in het eerste jaar al 200-250 bespaard op terugleverkosten.
Je hebt kennelijk een dynamisch contract. Je hebt dan toch geen terugleverkosten?

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:25

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Verlies?? Wanneer je de batterij in een ruimte plaatst die je in de winter gaat verwarmen dan zal het "verlies" je helpen met het verwarmen. Het verlies wordt omgezet in warmte.
Tunnelplan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:10:
Verlies?? Wanneer je de batterij in een ruimte plaatst die je in de winter gaat verwarmen dan zal het "verlies" je helpen met het verwarmen. Het verlies wordt omgezet in warmte.
Die warmte "winst" is beperkt denk ik tot de grote van de ruimte en met welk wattage je gaat ontladen en hoelang. Wij hebben best een grote zolder. Als ik kijk naar de impact van afgelopen nacht ruim 3 uur laden op een 3x2400 Watt........ dan is dit het effect:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUhqKghelTyor-RVe4XjgZ_IuHM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XChbyFW2Qu31UtcutUfrcbLW.png?f=user_large

Nu dynamisch iedere dag laden en ontladen gebeurd niet. Vandaag had het zin, vannacht ook weer. In de zomer dagelijks. Echter dan is de ervaring dat op deze locatie de warmte juist tegen je gaat werken. Voor degene die niet dynamisch laden maar alleen via overschot zal het ook zeker niet iedere dag vollebak laden en leveren zijn in deze periode. De warmtewinst vind ik dus wel meevallen en dus het verlies dus ook. Minder activiteit.

Dat is deels waar. Als de batterij actief aan het werk is en de ventilator draait dan is dat het geval.
Echter als de batterij in slaapstand is dan is er nog steeds verlies en dat wordt elke 5 tot 6 dagen recht getrokken met een SOC correctie die ca 250 Wh per keer kost.

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:07

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Iemand hier ook het probleem dat de PIB op standby blijft staan ? Ik kan hem niet meer bedienen met HA of de App...

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:34
Gezien de actieve koeling zou ik geen behoefte hebben aan het plaatsen van deze ruimte die verwarmd moet worden.
alexke1988 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:26:
Iemand hier ook het probleem dat de PIB op standby blijft staan ? Ik kan hem niet meer bedienen met HA of de App...
Krijg je een foutmelding in de app bij de batterij? Een x gereset? Wat je ook even kunt proberen is de p1 meter even 10 sec stroomloos maken. Het werken met restcommando's PIB en de P1 gaat hier heel soms ook even mis. Zeker als je een automatisering hebt aangepast maar dan alleen die automatisering gaat herladen ipv heel HA opnieuw opstarten.

Pagina: 1 ... 240 241 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Kortingscodespam kan in HomeWizard Plug-In Battery kortingscodetopic
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Doet de app wat raars? Post dat hier