• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gedachtenspinsel. Ik heb nog 1 a 1,5 maand geen usercase voor de batterijen. Ze staan aan, omdat ze dan netjes hun updates krijgen. Er gaat soms een paar wattuur aan zonne-energie op en om de paar dagen 250Wattuur voor de SOCdrift.

Zou het voor het standby verbruik nog nuttig kunnen zijn als ik hem op charge only zet voor de komende periode?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

ArthurMorgan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:01:
Gedachtenspinsel. Ik heb nog 1 a 1,5 maand geen usercase voor de batterijen. Ze staan aan, omdat ze dan netjes hun updates krijgen. Er gaat soms een paar wattuur aan zonne-energie op en om de paar dagen 250Wattuur voor de SOCdrift.

Zou het voor het standby verbruik nog nuttig kunnen zijn als ik hem op charge only zet voor de komende periode?
Proberen kan altijd. Misschien de SoC drifts te verkomen? Ik zou het proberen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06:58
Ik had gisteren een melding bij de batterij staan, terwijl deze wel gewoon aan het opladen was.
De fout melding was "Instabiel stroomnet".
Volgens de melding kan de batterij niet ontladen.
Wat ik dan wel vreemd vind: De batterij kan wel laden.

Of ontbreekt er bij mij ergens wat kennis.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Emw9h9LmZmazbO1AE88vMw9Vq8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jHCofjz5C5etgIdS2K6MhVIN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXw1VvnC3AsOPDgu-46IeGDbwKs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ASSIJAbsewduL8hTlfnYm86t.png?f=fotoalbum_tile
ArthurMorgan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:01:

Dat ben ik momenteel aan het testen. Het lijkt prima te werken.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

DG64 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:33:
Ik had gisteren een melding bij de batterij staan, terwijl deze wel gewoon aan het opladen was.
De fout melding was "Instabiel stroomnet".
Volgens de melding kan de batterij niet ontladen.
Wat ik dan wel vreemd vind: De batterij kan wel laden.

Of ontbreekt er bij mij ergens wat kennis.....
[Afbeelding][Afbeelding]
Bij het ontladen met variabele vermogen moet de fase relatie in orde zijn anders kun je niet synchroon ontladen.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• ArthurMorgan
  • Niet online
GL007 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Dat ben ik momenteel aan het testen. Het lijkt prima te werken.
Ik zit in het beta programma, heb home assistant en heb via de link van @DCSBL een update uitgevoerd. (die aangaf dat ik al een werkende integratie had) maar ik krijg via de batterijgroepenmodus alleen Nulmode, standby en laden te zien. Dat zou nu toch moeten zijn uitgebreid met die 2 nieuwe functies?

ArthurMorgan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Ik zit in het beta programma, heb home assistant en heb via de link van @DCSBL een update uitgevoerd. (die aangaf dat ik al een werkende integratie had) maar ik krijg via de batterijgroepenmodus alleen Nulmode, standby en laden te zien. Dat zou nu toch moeten zijn uitgebreid met die 2 nieuwe functies?
Ik kan even niet met je meekijken..... batterijgroupmodus een x disablen en daarna weer enablen? Zit je daarnaast wel op de juiste HA versie? De betaversie zitten deze opties namelijk in. Dan de betaversie van HA ook. Niet alleen van de P1.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 01-01-2026 11:53 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Ik kan even niet met je meekijken..... batterijgroupmodus een x disablen en daarna weer enablen? Zit je daarnaast wel op de juiste HA versie? De betaversie zitten deze opties namelijk in. Dan de betaversie van HA ook. Niet alleen van de P1.
Oh beta versie van HA zelf nodig. Zal daar eens naar kijken of ik dat aandurf, thanks :)

ArthurMorgan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Oh beta versie van HA zelf nodig. Zal daar eens naar kijken of ik dat aandurf, thanks :)
Denk aan een goede backup. Deze kun je ook downloaden evt en op een andere plek extra bewaren.
Bij mijn Pa ging die upgrade niet door beperking in hardware. Wel werd het steeds geprobeerd. Uiteindelijk deed het systeem zelf een rollback. Maar better safe than sorry.

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 19:49
Krijg een foutmelding met HomeWizard? Ben ik de enigste of hebben er meer dit probleemAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNWQGoKKshLCL25-W4U4A1cbcmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zemTvFHDqWrXAaYzSOu0SobC.jpg?f=fotoalbum_large

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-02 19:21
ManS-H schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:09:
Krijg een foutmelding met HomeWizard? Ben ik de enigste of hebben er meer dit probleem[Afbeelding]
Nee je bent niet de enige

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 16:05
ManS-H schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:09:
Krijg een foutmelding met HomeWizard? Ben ik de enigste of hebben er meer dit probleem[Afbeelding]
nou krijg geen foutmelding in de app maar ook geen data.
zelfde als op de web interface https://hwenergy.app/

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:16
Hoe leuk deze batterij ook zou staan in mijn HW overzicht (P1, water, display, solar energy meter), ik kan me niet voorstellen dat het rendabel is om er eentje aan te schaffen, door de combinatie aanschafprijs en opslagcapaciteit. Heb het vermoeden dat veel van de verkoop van deze batterijen drijft op juist dat fancy trendje en overzicht wat we leuk vinden, of heb ik dat mis? Je eigen sluipverbruik ermee dekken 's nachts zal wel lukken, maar verder heb je er toch niet veel aan?
Boefs schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:30:
Hoe leuk deze batterij ook zou staan in mijn HW overzicht (P1, water, display, solar energy meter), ik kan me niet voorstellen dat het rendabel is om er eentje aan te schaffen, door de combinatie aanschafprijs en opslagcapaciteit. Heb het vermoeden dat veel van de verkoop van deze batterijen drijft op juist dat fancy trendje en overzicht wat we leuk vinden, of heb ik dat mis? Je eigen sluipverbruik ermee dekken 's nachts zal wel lukken, maar verder heb je er toch niet veel aan?
Voor de 1 fancy. Voor de ander een hulpmiddel om eigen verbruik middels eigen opwek op te krikken. Voor een 3e is het een kennismaking met het fenomeen thuisbatterij. Nr 4 doet het voor het mileu cq. netondersteuning en ga zo maar door. De 1e vraag die je stelt denk ik is wat wil ik met een thuisbatterij bereiken. Dan pas kijken welke batterij voldoet aan........

Voor mij was het kennismaking met. De thuisbatterij is nog steeds lastig om terug te verdienen. Prijzen zakken maar ik zou me niet teveel blindstaren nog op terugverdienen.

Wat ik schrijf. Hier was het kennismaken met...... zou ik het met de kennis van nu weer zo gedaan hebben? Jazeker!

Wat zou je anders willen dan je verbruik afdekken?

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:00
Boefs schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:30:
Rendabel? Zeker. Dat sommetje kan je natuurlijk makkelijk maken. Ik verwacht ze binnen 8 jaar terugverdiend te hebben wellicht sneller met dynamisch laden.

Vannacht geladen met 15 cent en straks ontladen met 25 cent. Terugverdienen ben ik niet zo mee bezig. Maar in het eerste jaar al 200-250 bespaard op terugleverkosten.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:50
TFX77 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Rendabel? Zeker. Dat sommetje kan je natuurlijk makkelijk maken. Ik verwacht ze binnen 8 jaar terugverdiend te hebben wellicht sneller met dynamisch laden.

Vannacht geladen met 15 cent en straks ontladen met 25 cent. Terugverdienen ben ik niet zo mee bezig. Maar in het eerste jaar al 200-250 bespaard op terugleverkosten.
Je hebt kennelijk een dynamisch contract. Je hebt dan toch geen terugleverkosten?

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-02 13:07

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Verlies?? Wanneer je de batterij in een ruimte plaatst die je in de winter gaat verwarmen dan zal het "verlies" je helpen met het verwarmen. Het verlies wordt omgezet in warmte.
Tunnelplan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:10:
Verlies?? Wanneer je de batterij in een ruimte plaatst die je in de winter gaat verwarmen dan zal het "verlies" je helpen met het verwarmen. Het verlies wordt omgezet in warmte.
Die warmte "winst" is beperkt denk ik tot de grote van de ruimte en met welk wattage je gaat ontladen en hoelang. Wij hebben best een grote zolder. Als ik kijk naar de impact van afgelopen nacht ruim 3 uur laden op een 3x2400 Watt........ dan is dit het effect:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUhqKghelTyor-RVe4XjgZ_IuHM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XChbyFW2Qu31UtcutUfrcbLW.png?f=user_large

Nu dynamisch iedere dag laden en ontladen gebeurd niet. Vandaag had het zin, vannacht ook weer. In de zomer dagelijks. Echter dan is de ervaring dat op deze locatie de warmte juist tegen je gaat werken. Voor degene die niet dynamisch laden maar alleen via overschot zal het ook zeker niet iedere dag vollebak laden en leveren zijn in deze periode. De warmtewinst vind ik dus wel meevallen en dus het verlies dus ook. Minder activiteit.

Dat is deels waar. Als de batterij actief aan het werk is en de ventilator draait dan is dat het geval.
Echter als de batterij in slaapstand is dan is er nog steeds verlies en dat wordt elke 5 tot 6 dagen recht getrokken met een SOC correctie die ca 250 Wh per keer kost.

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-02 15:58

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Iemand hier ook het probleem dat de PIB op standby blijft staan ? Ik kan hem niet meer bedienen met HA of de App...

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
Gezien de actieve koeling zou ik geen behoefte hebben aan het plaatsen van deze ruimte die verwarmd moet worden.
alexke1988 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:26:
Iemand hier ook het probleem dat de PIB op standby blijft staan ? Ik kan hem niet meer bedienen met HA of de App...
Krijg je een foutmelding in de app bij de batterij? Een x gereset? Wat je ook even kunt proberen is de p1 meter even 10 sec stroomloos maken. Het werken met restcommando's PIB en de P1 gaat hier heel soms ook even mis. Zeker als je een automatisering hebt aangepast maar dan alleen die automatisering gaat herladen ipv heel HA opnieuw opstarten.

Vraag. In de early days van de PIB kreeg je een bearer token voor je integratie in HA. Nu heeft mijn Pa de PIBS even in bruikleen ter lering en vermaak. Daar is de PIB via de HW integratie in HA gekoppeld aan zijn P1. Het autorisatieproces. Is nu de bearer token ook veranderd? Zonee dan zou ik mijn scripts naar hem kunnen overzetten zonder dat hij nu even naar de beta versie van HA hoeft. Dan kan hij ook naar de extra toevoegde features.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Allereerst nog de beste wensen aan iedereen!

Ik meld mij nog even met mijn overzichtje, voor wie het interessant vindt.
Na iets meer dan 10 maanden PiB in mijn bezit zien mijn maandgetallen er inmiddels zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uALYxN65VT9-QIOxZiWrwrwjAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akIt15ltPLuW0IKSzS5SThKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Zonopwek van de panelen dit jaar 430 kWh hoger dan vorig jaar, maar alsnog 340 kWh minder teruggeleverd aan het net.

Direct verbruik t.o.v. vorig jaar 780 kWh gestegen!
Daarmee heb ik in ieder geval de eerste 130 euro "terugverdiend" d.m.v. lagere terugleverkosten op mijn huidige contract. Daar deed ik het niet perse voor, want voor mij ging het ook vooral om ervaring opdoen met een plug-and-play thuisaccu, maar het is wel lekker natuurlijk. :)

Niet in deze cijfers te zien, maar het percentage directe of indirecte (via accu) zonne-energie t.o.v. het totaalverbruik is van circa 30% gestegen naar 52,5% over een volledig kalenderjaar gemeten. En dan heb ik de PiB dus nog niet eens een heel jaar staan.

In grafiekvorm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNbAXH0JbB64UpUlzgqA1WFXTt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gy0IwggofT22T9AkTbs0Z54Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU5ZVSbXua58AQVdyo7CIhq0IZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unlj6u28Dmv6muVueSHvbb63.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-E4wEB9FGP85kf-TyZhkTFS4M8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXyS5kPGMfn0g6VwytYCLpU5.jpg?f=fotoalbum_large

Verder: PiB doet hier nog steeds volledig foutloos zijn werk na inmiddels 265 cycli.
820,2 kWh erin en 601,5 kWh eruit (volgens PiB zelf) dus RTE blijft zo rond de 73,3%. Zowel laden als vooral ontladen gaat hier veel met vrij lage vermogens, dus ik vermoed dat als dit in de toekomst o.b.v. dynamische tarieven deels wordt aangestuurd qua laden en ontladen er hier echt nog wel wat te verbeteren is.

Want dat laatste gaat hier ook binnenkort gebeuren: dynamische tarieven. De inzet van de enkele PiB heeft mij in onze specifieke situatie overtuigd dat dat zinvol gaat zijn. En al helemaal als je nog gaat uitbreiden qua capaciteit, wat hier ook zeer waarschijnlijk gaat gebeuren. Uiteraard ook de ervaringen van anderen daarin op me laten inwerken.
Voordeel van dynamische tarieven is dat je natuurlijk altijd nog vrij eenvoudig kan overstappen naar een ander contract als het tegen blijkt te vallen.

Samenvattend: de PiB heeft het goed gedaan in ons geval, iets beter dan ik had verwacht/gehoopt vooraf. En het heeft mij inzichten gebracht waar ik wat mee kan naar de toekomst toe.
En ik wacht nog even (met smart :) ) op de aankomende grote Homewizard update, hopelijk ergens binnenkort dus in dit kwartaal.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:20
Leuk even een jaar vergelijk, heb ook even snel gekeken. Mijn energiecontract loop vanaf februari dus deze maand heb ik nog even niet erbij, maar vergelijk met 2024 zie je duidelijk wat eerst één en later de tweede accu voor impact heeft.
Eerste batterij vanaf eind januari aangesloten en inmiddels 260 cycli en een RTE van ongeveer 72%
Tweede batterij vanaf augustus in de lucht en nu 56 cycli en ook ongeveer 73% RTE
Tot nu toe hetgeen enkele problemen met de accu's of ander HW apparatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fATgWQUkYeZ8SZU4_Oz9twVzCvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GG3kfftZblFzbyUM0qtY3aFD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-ahwPSwdhO2MmCxri4susZ1Oe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pm9KdaF2tML8OUSDcV8ldFos.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet twee keer zoveel zongebruik en veel minder afname van het net. Vanaf juli ergens ben ik begonnen met homeassistant om de omvormer te dimmen bij overproductie, en net sinds twee maanden de dynamische integratie lopen om dynamisch te laden en ontladen.

Terugverdientijd? Geen idee, ik ga nu beetje uit van 10 jaar. Nergens op gebaseerd, tot nu toe hebben deze accu's zich al terugbetaald in lol en jolijt door ze te beschouwen als hobby samen met het rommelen in homeassistant.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-02 11:58
Heb de batterij niet gekocht met het oog op het aankoop bedrag terug te krijgen .
Heb hem gekocht om niet meer terug te leveren .
Was vandaag op zolder waar hij staat om de kerstspullen weer op te ruimen en zag dat hij nu even aan het opladen was de zon scheen 😬
Verder heb ik er nu nog niet zoveel aan hoop van de zomer meer .
En verder ik heb er geen omkijken naar top

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-02 18:49
Allemaal de beste wensen,
Hoop dat de nieuwe grote update een verbetering zal zijn. HW app is nu vreselijk traag,steeds een fout bij het laden en omvormer nog steeds niet werkend in de app.

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:50
Ral23087 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:35:
Allemaal de beste wensen,
Hoop dat de nieuwe grote update een verbetering zal zijn. HW app is nu vreselijk traag,steeds een fout bij het laden en omvormer nog steeds niet werkend in de app.
Dat is zeker te hopen. Ik baal ook van die meldingen bij het openen van de HW App !!

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02 16:58

Xelation

Bendable Poseable

Mooie resultaten!

Het ziet er bij uit dat ik het niet ga redden met de game-pc. Die slurpt gewoon te veel tijdens gamen. Denk 2 batterijen extra nodig, maar zit ook weer met een extraa groep die ik nodig heb.

In de meterkast staan nu 2 batterijen op een eigen groep met een stopcontact die 4 aansluitingen heeft. Maar gaat krap worden er nog 2 bij te zetten qua ruimte.

Op dit moment heb ik bij Eneco een Vast tarief en weet ik nog niet of ik op Dynamisch moet gaan overstappen. Met name in de zomermaanden. Met een beetje zon zijn de batterijen al snel vol. En heb geen zin de panelen op momenten uit te moeten zetten in de zomer. Hoe kijken jullie daarnaar?
Xelation schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:22:
Mooie resultaten!

Het ziet er bij uit dat ik het niet ga redden met de game-pc. Die slurpt gewoon te veel tijdens gamen. Denk 2 batterijen extra nodig, maar zit ook weer met een groep die ik nodig heb.

In de meterkast staan nu 2 batterijen op een eigen groep met een stopcontact die 4 aansluitingen heeft. Maar gaat krap worden en nog 2 op te gooien.

Op dit moment heb ik bij Eneco een Vast tarief en weet ik nog niet of ik op Dynamisch moet gaan overstappen. Met name in de zomermaanden. Met een beetje zon zijn de batterijen al snel vol. En heb geen zin de panelen op momenten uit te moeten zetten in de zomer. Hoe kijken jullie daarnaar?
Je moet een beetje de balans proberen te zoeken. Je moet ze in de zomer ook weer leeg hebben voordat opwek begint anders ga je ongebruikte kWh's krijgen. Wel voor betaald dan.

Dynamisch is in de winter wat vlakker allemaal zie ik. Er zijn mogelijkheden maar minder dan in de zomermaanden. Ik heb vannacht de boel vol geladen en draai nu NOM. Op de hoogste tarieven kan ik evt wat extra terugleveren straks. Voor dit jaar nog zinvol. Volgend jaar heeft dit weinig zin meer met de info nu bekend.

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

wdr

Xelation schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:22:
Mooie resultaten!

Het ziet er bij uit dat ik het niet ga redden met de game-pc. Die slurpt gewoon te veel tijdens gamen. Denk 2 batterijen extra nodig, maar zit ook weer met een groep die ik nodig heb.

In de meterkast staan nu 2 batterijen op een eigen groep met een stopcontact die 4 aansluitingen heeft. Maar gaat krap worden en nog 2 op te gooien.

Weet dat je als klant van Eneco nog eens € 100 extra korting krijgt op een HW PiB.

• TFX77
TFX77 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:01:
Alvast de beste wensen voor 2026 het laatste jaar voor het einde van de salderingsregeling.

Hier mijn zo goed als volledig aangepaste code voor het laden en ontladen van de batterijen. Langzaam aan ga ik de auto hier ook in verwerken. Voor nu houd de code rekening mee of de auto aan het laden is voordat de batterijen gaan ontladen.

Onder voorbehoud van fouten, ik ben nog aan het testen, alles lijkt te werken.

Benodigd

SoC Eventueel in een nieuwe template sensor zoals ik gedaan heb, de State of Charge van al je batterijen
Hoogste prijs dynamisch
Huidige prijs dynamisch
Laagste prijs dynamisch
Gewenste spread inputnumber cent en euro
Opwek
BatteryGroupMode
Eventueel Telegram notify of notify.notify

Altijd als een actie wordt uitgevoerd wordt de BatteryGroupMode gecontroleerd als de BatteryGroupMode niet actief is wordt deze pas getriggered.

Logging in het begin staat standaard aan voor de variabelen, deze kan je in de code laten en in- of uitschakelen waneer nodig.

ToDo
Laagste prijs, hoogste prijs en huidige prijs netjes verwerken in een automatisering in plaats van een sjabloon
Auto laden verwerken
Iets verzinnen met opladen als de spread gehaald wordt anders dan huidigeprijs = hoogste prijs - 0.01 en 0.02. Ik zit te denken aan Current percentage of highest price - today van Energy Zero.

Korte uitleg

Als het uur begint (binnenkort ws elke 15 minuten)
Als de spread wordt aangepast
Als opwek boven x uitkomt

Dan

Variabelen defineren

Kiezen tussen vier opties

Optie 1:

Als opwek is boven en SoC onder 100

Ga naar nul modus (binnenkort naar alleen laden modus)

Optie 2:

Als huidigeprijs = hoogsteprijs
of
huidigeprijs = hoogsteprijs - 0.01
of
huidigeprijs = hoogsteprijs - 0.02
en soc hoger dan 0
en auto laad niet
Ga naar nul modus

Optie 3:

hoogsteprijs - huidigeprijs >= gewenste_spread_eur
en soc lager dan 100
handmatig laden

Optie 4:

hoogsteprijs - huidigeprijs <= gewenste_spread_eur
of
soc hoger dan 99
ga naar standby

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
alias: HomeWizard PIBS dynamisch laden en ontladen
description: Opladen tijdens goedkoopste uren, ontlaadt na goedkoopste uren
triggers:
  - minutes: "0"
    trigger: time_pattern
  - entity_id: input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib
    trigger: state
  - alias: Wanneer SolarEdge Current power hoger is dan...
    trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.solaredge_current_power
    above: 499
conditions: []
actions:
  - variables:
      soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge') | float(0) }}"
      soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_state_of_charge_2') | float(0) }}"
      soc3: "{{ states('sensor.plug_in_battery_3_state_of_charge') | float(0) }}"
      gemiddelde_soc: "{{ states('sensor.combined_battery_soc') }}"
      gewenste_spread_ct: >-
        {{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0)
        }}
      gewenste_spread_eur: "{{ gewenste_spread_ct / 100 }}"
      huidigeprijs: "{{ states('sensor.energyzero_all_in_current_price') }}"
      laagsteprijs: "{{ states('sensor.energyzero_lowest_price_today') }}"
      hoogsteprijs: "{{ states('sensor.energyzero_highest_price_today') }}"
      SolarEdge: "{{ states('sensor.solaredge_current_power') }}"
      BatteryGroupMode: "{{ states('select.p1_meter_XXX_XXX#Change_battery_group_mode') }}"
  - action: notify.send_message
    metadata: {}
    data:
        Huidige Battery Group Mode= {{ BatteryGroupMode }}

soc1={{ soc1 }}

soc2={{ soc2 }}

soc2={{ soc3 }}

gemiddelde soc ={{ gemiddelde_soc }}

State of Charge lager dan 100 = {{ gemiddelde_soc }} < 100

State of Charge hoger dan 0 = {{ gemiddelde_soc }} > 0

gewenste_spread_ct={{ gewenste_spread_ct }}

gewenste_spread_eur={{ gewenste_spread_eur }}

hooghuidig {{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }}

huidigeprijs {{ huidigeprijs }}

laagsteprijs {{ laagsteprijs }}

hoogsteprijs {{ hoogsteprijs }}

SolarEdge={{ SolarEdge }}

Berekening spread gehaald= (hoogsteprijs - huidigeprijs) >=
        gewenste_spread_eur

Berekening nu= ({{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }}) >= {{
        gewenste_spread_eur }}

Spread gehaald= {{ (hoogsteprijs - huidigeprijs) >= gewenste_spread_eur
        }}

Berekening spread niet gehaald= (hoogsteprijs - huidigeprijs) <=
        gewenste_spread_eur

Berekening nu= ({{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }}) <= {{
        gewenste_spread_eur }}

Spread niet gehaald= {{ (hoogsteprijs - huidigeprijs) <=
        gewenste_spread_eur }}

target:
      entity_id: notify.telegram_bot_XXX_XXX#Change
    enabled: true
  - choose:
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
              - condition: numeric_state
                entity_id: sensor.solaredge_current_power
                above: 499
                entity_id: sensor.combined_battery_soc
                below: 100
        sequence:
          - if:
              - condition: state
                entity_id: select.p1_meter_XXX_XXX#Change_battery_group_mode
                state:
                  - to_full
                  - standby
            then:
              - action: select.select_option
                data:
                  option: zero
                target:
                data:
                    Optie 1HW batterij gaat naar nul modus.

soc1={{ soc1 }}

soc2={{ soc2 }}

soc2={{ soc3 }}

State of Charge lager dan 100 = {{ gemiddelde_soc }} < 100

State of Charge hoger dan 0 = {{ gemiddelde_soc }} > 0

Berekening spread gehaald= (hoogsteprijs - huidigeprijs) >=
                    gewenste_spread_eur

Berekening nu= ({{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }}) >=
                    {{ gewenste_spread_eur }}

Spread gehaald= {{ (hoogsteprijs - huidigeprijs) >=
                    gewenste_spread_eur }}

Berekening spread niet gehaald= (hoogsteprijs -
                    huidigeprijs) <= gewenste_spread_eur

Berekening nu= ({{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }}) <=

gewenste_spread_eur }}
                target:
      - conditions:
            conditions:
              - condition: or
                conditions:
                  - condition: template
                    value_template: "{{ huidigeprijs }} = {{ hoogsteprijs }} "
                    value_template: "{{ huidigeprijs }} = {{ hoogsteprijs }} - 0.01"
                    value_template: "{{ huidigeprijs }} = {{ hoogsteprijs }} - 0.02"
                above: 0
        sequence:
          - if:
                conditions:
                    state:
                      - standby
                      - to_full
                    entity_id: sensor.auto_power
                    below: 50
            then:
                data:
                  option: zero
                target:
                data:
                    Optie 2,1

HW batterij naar nul-modus tijdens dure uren als de auto
                    niet laad. 

soc1={{ soc1 }}

soc2={{ soc2 }}

soc2={{ soc3 }}

huidigeprijs={{ huidigeprijs }}

laagsteprijs={{ laagsteprijs }}

hoogsteprijs={{ hoogsteprijs }}

target:
      - conditions:
            conditions:
                value_template: "{{ (hoogsteprijs - huidigeprijs) >= gewenste_spread_eur }}"
                below: 100
        sequence:
          - if: []
            then:
              - if:
                    state:
                      - standby
                      - zero
                then:
                    data:
                      option: to_full
                    target:
                    data:
                        Optie 3

HW batterij start met laden als de batterijen niet vol
                        zijn, tijdens goedkoopste uren rekening houdend met de
                        spread.

soc1={{ soc1 }}

soc2={{ soc2 }}

soc2={{ soc3 }}

Berekening spread gehaald= (hoogsteprijs - huidigeprijs)
                        >= gewenste_spread_eur

Berekening nu= ({{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }})
                        >= {{ gewenste_spread_eur }}

Spread gehaald= {{ (hoogsteprijs - huidigeprijs) >=
                        gewenste_spread_eur }}
                    target:
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                value_template: "{{ (hoogsteprijs - huidigeprijs) <= gewenste_spread_eur }}"
                above: 99
        sequence:
          - if:
                state:
                  - to_full
                  - zero
            then:
                data:
                  option: standby
                target:
                data:
                    Optie 4

HW batterij gaat op standby spread wordt niet gehaald of de
                    batterijen zitten vol.

soc1={{ soc1 }}

soc2={{ soc2 }}

soc2={{ soc3 }}

Berekening spread niet gehaald= (hoogsteprijs -
                    huidigeprijs) <= gewenste_spread_eur

Berekening nu= ({{ hoogsteprijs }} - {{ huidigeprijs }}) <=

gewenste_spread_eur }}
                target:
mode: single
Even terugkomend op;

ToDo
  1. Laagste prijs, hoogste prijs en huidige prijs netjes verwerken in een automatisering in plaats van een sjabloon
  2. Auto laden verwerken
  3. Iets verzinnen met ontladen als de spread gehaald wordt anders dan huidigeprijs = hoogste prijs - 0.01 en 0.02. Ik zit te denken aan Current percentage of highest price - today van Energy Zero.
1. Lijkt niet haalbaar zonder sjabloon
2. ToDo
3. Zie hieronder

Spread voor ontladen voor nu even vast op hoogsteprijs tot en met -4 voor optie 2.

Als huidigeprijs = hoogste prijs - 0.01 t/m 0.04 ga naar nul-modus (of discharge only)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
condition: and
conditions:
    value_template: >-
      {{ (hoogsteprijs|float(0) - 0.04)|round(2) <=
      huidigeprijs|float(0)|round(2) <= hoogsteprijs|float(0)|round(2) }}

Specifiek
{{ (hoogsteprijs|float(0) - 0.04)|round(2) <= huidigeprijs|float(0)|round(2) <= hoogsteprijs|float(0)|round(2) }}

Voorbeelden

Huidige prijs gelijk aan hoogsteprijs t/m -0.04 test TRUE?
{{ (0.29|float(0) - 0.04)|round(2) <= 0.26|float(0)|round(2) <= 0.29|float(0)|round(2) }}
TRUE

{{ (0.30|float(0) - 0.04)|round(2) <= 0.26|float(0)|round(2) <= 0.30|float(0)|round(2) }}
TRUE

Huidige prijs gelijk aan hoogsteprijs t/m -0.04 test FALSE?
{{ (0.30|float(0) - 0.04)|round(2) <= 0.25|float(0)|round(2) <= 0.30|float(0)|round(2) }}
FALSE

round(2) omdat binnen yaml de afronding wookie kan zijn.
Floating Point Errors: Simple subtraction like y - 0.04 can sometimes result in values like 0.09000000000000001 due to computer math (Machine Epsilon).
ToDo
  1. Auto laden verwerken. Wellicht een aparte automatisering, nog even over nadenken
  2. Nieuwe modi voor nul-modus, standby, handmatig opladen plus de nieuwe charge_only en discharge only.
  3. Misschien een spread getal voor ontladen inbouwen. (nu hard op t/m -4)

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

Voor degene die werken met de nordpool en / of de integratie van @gielz en nog niet opvalt dat de uurprijzen in HA iets afwijken t.o.v. je energieleverancier..............

Reden. De energiebelasting is van 12.26 ct per kWh naar 11.08 ct per kWh gezakt vanaf 1 januari.

Met onderstaande link kun je evt een nieuwe sensor aanmaken (oude aanpassen gaat je niet lukken).

gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

Bij het additonal costs veld vul je in:
YAML:
1
{% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.09157 %} # deze aangepast {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

Je krijgt een nieuwe sensor terug. Check de naam even met degene die nu in de integratie van gielz draait. Evt aanpassen. HA herstarten en het werkt weer.

[ Voor 25% gewijzigd door Devke op 02-01-2026 15:29 ]

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

wdr schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Weet dat je als klant van Eneco nog eens € 100 extra korting krijgt op een HW PiB.
Omg ben ik helemaal vergeten, met terugwerkende kracht doen ze niet en de actie liep t/m 31 december 🥹
Uit een ander topic gehaald.

https://www.homewizard.com/nl/renewed/

Tot 300 cycli 995 euro.

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

wdr

Xelation schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:42:
[...]

Omg ben ik helemaal vergeten, met terugwerkende kracht doen ze niet en de actie liep t/m 31 december 🥹
Eneco actie loopt nog steeds door. Zie hier (doorscrollen naar beneden):

https://www.eneco.nl/energieproducten/thuisbatterij/
TFX77 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:40:
[...]

Even terugkomend op;

ToDo
  1. Laagste prijs, hoogste prijs en huidige prijs netjes verwerken in een automatisering in plaats van een sjabloon
  2. Auto laden verwerken
  3. Iets verzinnen met ontladen als de spread gehaald wordt anders dan huidigeprijs = hoogste prijs - 0.01 en 0.02. Ik zit te denken aan Current percentage of highest price - today van Energy Zero.
1. Lijkt niet haalbaar zonder sjabloon
2. ToDo
3. Zie hieronder

Spread voor ontladen voor nu even vast op hoogsteprijs tot en met -4 voor optie 2.

Als huidigeprijs = hoogste prijs - 0.01 t/m 0.04 ga naar nul-modus (of discharge only)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
condition: and
conditions:
    value_template: >-
      {{ (hoogsteprijs|float(0) - 0.04)|round(2) <=
      huidigeprijs|float(0)|round(2) <= hoogsteprijs|float(0)|round(2) }}

Specifiek
{{ (hoogsteprijs|float(0) - 0.04)|round(2) <= huidigeprijs|float(0)|round(2) <= hoogsteprijs|float(0)|round(2) }}

Voorbeelden

{{ (0.29|float(0) - 0.04)|round(2) <= 0.26|float(0)|round(2) <= 0.29|float(0)|round(2) }}
TRUE

{{ (0.30|float(0) - 0.04)|round(2) <= 0.26|float(0)|round(2) <= 0.30|float(0)|round(2) }}
TRUE

Huidige prijs gelijk aan hoogsteprijs t/m -0.04 test FALSE?
{{ (0.30|float(0) - 0.04)|round(2) <= 0.25|float(0)|round(2) <= 0.30|float(0)|round(2) }}
FALSE

round(2) omdat binnen yaml de afronding wookie kan zijn.

[...]

ToDo
  1. Auto laden verwerken. Wellicht een aparte automatisering, nog even over nadenken
  2. Nieuwe modi voor nul-modus, standby, handmatig opladen plus de nieuwe charge_only en discharge only.
  3. Misschien een spread getal voor ontladen inbouwen. (nu hard op t/m -4)
Heb je een laadpaal met sensoren? Evt een kWh meter tussen de laadpaal en het net? Dan kun je die makkelijk inzetten om laden te detecteren en zo de PIBS gewenst naar standby / charge only zetten.

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

wdr schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Hmm op de Eneco pagina vermelden ze "Koop voor 30 juni 2026 je thuisbatterij met extra korting tot € 200 per batterij en tot € 400 bij de aankoop van meerdere batterijen." en de HomeWizard batterij staat er gewoon tussen.

Eens kijken wat mogelijk is. Het irritante is die HomeWizard chatbot, die geeft aan dat ze het achteraf niet kunnen toepassen. Wel dat ik de batterijen kan retourneren omdat ik ze net heb gekocht, maar dit zit toch niemand op te wachten. Lastig om een mens te spreken te krijgen.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:43

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Devke schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:26:
Voor degene die werken met de nordpool en / of de integratie van @gielz en nog niet opvalt dat de uurprijzen in HA iets afwijken t.o.v. je energieleverancier..............

Reden. De energiebelasting is van 12.26 ct per kWh naar 11.08 ct per kWh gezakt vanaf 1 januari.

Met onderstaande link kun je evt een nieuwe sensor aanmaken (oude aanpassen gaat je niet lukken).

gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

Bij het additonal costs veld vul je in:
YAML:
1
{% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.09157 %} # deze aangepast {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

Je krijgt een nieuwe sensor terug. Check de naam even met degene die nu in de integratie van gielz draait. Evt aanpassen. HA herstarten en het werkt weer.
Sinds de begroting op Prinsjesdag is gepresenteerd, is er veel over gesproken in Den Haag en is op 16 december de Energie Belasting gepubliceerd en dit is geworden 0,09161 excl. BTW (tot 10.000 kWh)
Bij bijvoorbeeld Zonneplan zijn de kosten 2 ct incl. BTW, excl BTW is dit ongeveer 0,0165289
Samen 0,09161 + 0,01653 = 0,10814 en dit kun je invullen in Homewizard en Home Assistant.
Ik had voor gisteren bij allebei dezelfde uitkomst (3,51 euro verbuikt) ;)

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

PeteSplit schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:56:
[...]

Sinds de begroting op Prinsjesdag is gepresenteerd, is er veel over gesproken in Den Haag en is op 16 december de Energie Belasting gepubliceerd en dit is geworden 0,09161 excl. BTW (tot 10.000 kWh)
Bij bijvoorbeeld Zonneplan zijn de kosten 2 ct incl. BTW, excl BTW is dit ongeveer 0,0165289
Samen 0,09161 + 0,01653 = 0,10814 en dit kun je invullen in Homewizard en Home Assistant.
Ik had voor gisteren bij allebei dezelfde uitkomst (3,51 euro verbuikt) ;)
HW klopt. Wel dan een nieuwe leverancier toevoegen. Anders rekent hij alles met de prijzen van januari door. Dan kloppen je bedragen niet meer van vorig jaar. Bij HA zal je die EB moeten corrigeren. Werk jij niet met nordpool? Zonneplan integratie gok ik? Hier was die bestaande sensor van nordpool niet aan te passen.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 02-01-2026 16:05 ]

• fredhuizinga
Xelation schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Hmm op de Eneco pagina vermelden ze "Koop voor 30 juni 2026 je thuisbatterij met extra korting tot € 200 per batterij en tot € 400 bij de aankoop van meerdere batterijen." en de HomeWizard batterij staat er gewoon tussen.

Eens kijken wat mogelijk is. Het irritante is die HomeWizard chatbot, die geeft aan dat ze het achteraf niet kunnen toepassen. Wel dat ik de batterijen kan retourneren omdat ik ze net heb gekocht, maar dit zit toch niemand op te wachten. Lastig om een mens te spreken te krijgen.
Ik kwam erachter dat mijn werkgever een duurzaamheidsbudget heeft, via een bruto/netto constructie heb ik van mijn laaste batterij 40% (€600,-) terug gekregen...
Altijd het checken waard!

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

wdr schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Eneco actie loopt nog steeds door. Zie hier (doorscrollen naar beneden):

https://www.eneco.nl/energieproducten/thuisbatterij/
Edit, ze zijn er wel mee bezig. Bij afrekenen stond het er 10 minuten geleden niet meer bij en nu ineens wel. Nu even kijken of ze ingaan op mijn vraag of ze het gewoon met terugwerkende kracht kunnen verrekenen met een 3e batterij in plaats van dat ik 2 batterijen eerst moet retourneren en dan weer 3 opnieuw moet gaan bestellen.

[ Voor 39% gewijzigd door Xelation op 02-01-2026 16:10 ]

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:43

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Devke schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:01:
[...]

HW klopt. Wel dan een nieuwe leverancier toevoegen. Anders rekent hij alles met de prijzen van januari door. Dan kloppen je bedragen niet meer van vorig jaar. Bij HA zal je die EB moeten corrigeren. Werk jij niet met nordpool? Zonneplan integratie gok ik? Hier was die bestaande sensor van nordpool niet aan te passen.
In HA heb ik Nordpool NL (en een template helper sensor voor de incl. prijs)
en bij HW heb ik een nieuw tarief per 1-1-26 aangemaakt. _/-\o_

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• TFX77
Devke schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:54:
[...]

Heb je een laadpaal met sensoren? Evt een kWh meter tussen de laadpaal en het net? Dan kun je die makkelijk inzetten om laden te detecteren en zo de PIBS gewenst naar standby / charge only zetten.
Peblar + installatie is in bestelling. Dan ga ik dat zeker automatiseren. Nu doe ik de batterijen laden of niet laden via het vermogen met een HomeWizard Stekker met de thuislader.

TFX77 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:23:
[...]

Peblar + installatie is in bestelling. Dan ga ik dat zeker automatiseren. Nu doe ik de batterijen laden of niet laden via het vermogen met een HomeWizard Stekker met de thuislader.
Leuk ding. Heb zelf de Business. Die heeft o.a. de volgende sensor : sensor.peblar_ev_charger_vermogen
Alles boven de 0 is dus EV laden bezig. Dus PIB naar rust.

Devke schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:01:
[...]

HW klopt. Wel dan een nieuwe leverancier toevoegen. Anders rekent hij alles met de prijzen van januari door. Dan kloppen je bedragen niet meer van vorig jaar.
Ik kon in de HW App gewoon een nieuw tarief toevoegen en dan pakt ie de bestaande energieleverancier en start een nieuwe periode, de vorige periode wordt dan afgesloten.
Bij HA zal je die EB moeten corrigeren. Werk jij niet met nordpool? Zonneplan integratie gok ik? Hier was die bestaande sensor van nordpool niet aan te passen.
Dat kan je oplossen door een sensor zonder aanvullende kosten en zonder BTW te gebruiken en deze via de configuration.yaml ieder jaar bij te stellen. Hoef je je automations niet aan te passen. Voor Zonneplan gebruik ik bijv.:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
  - platform: nordpool
    VAT: False
    currency: "EUR"
    price_in_cents: false
    low_price_cutoff: 0.9
    region: "NL"
    precision: 3
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.09161 %}
      {% set opslag = 0.0165 %}
      {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Taro schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:58:
[...]

Ik kon in de HW App gewoon een nieuw tarief toevoegen en dan pakt ie de bestaande energieleverancier en start een nieuwe periode, de vorige periode wordt dan afgesloten.

[...]

Dat kan je oplossen door een sensor zonder aanvullende kosten en zonder BTW te gebruiken en deze via de configuration.yaml ieder jaar bij te stellen. Hoef je je automations niet aan te passen. Voor Zonneplan gebruik ik bijv.:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
  - platform: nordpool
    VAT: False
    currency: "EUR"
    price_in_cents: false
    low_price_cutoff: 0.9
    region: "NL"
    precision: 3
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.09161 %}
      {% set opslag = 0.0165 %}
      {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}
Automation aanpassen hoefde sws niet. Alleen de sensor. Naamgeving was hetzelde. Ik heb deze code bij add costs staan. Het is me al een paar x opgevallen dat in config.yaml er precies niks mee gedaan wordt. Apart. Blijf een haat/liefde verhouding hier hebben met Nordpool. Het werkt na een nieuwe sensor aanmaken.

Heb jij mbt HW aanpassing de periode van januari naar januari lopen?
Edit. Ik zie dat het aanpassen idd kan. Ik kan me herinneren dat dit de mist in ging. Hij past dagen die geweest zijn niet meer aan, ook al verander je de tarieven.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 02-01-2026 21:10 ]

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

Ik ben aan het denken om een thuisbatterij te kopen en dan zo een omdat ik een huurwoning zit. Zou het voor mij rendabel zijn?

Ik heb 14 zonnepanelen op mijn dak, woon in een A++++ woning en gebruik niet heel veel stroom.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Meg schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:08:
Ik ben aan het denken om een thuisbatterij te kopen en dan zo een omdat ik een huurwoning zit. Zou het voor mij rendabel zijn?

Ik heb 14 zonnepanelen op mijn dak, woon in een A++++ woning en gebruik niet heel veel stroom.
Ik denk dat je met een stekkerbatterij dan het best uit bent. Mocht je ooit gaan verhuizen dan beur je hem zo op en neem je hem mee. Met 14 panelen kun je hem best vol krijgen in de mooie maanden. Winter is sws altijd wel een dingetje voor de meeste. Voordeel van stapelbare systemen is dat je kunt uitbreiden mocht het wenselijk zijn. Verwacht niet dat je er schatrijk van wordt. Houdt rekening met omzettingsverliezen. Misschien moet ik de vraag omdraaien. Wat zou je willen bereiken met een thuisbatterij?

• Meg
  • Niet online

Meg

@Devke bedankt voor je antwoord! Ik zou het liefst nog minder afhankelijk worden van het net en zoveel mogelijk eigen stroom gebruiken.

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

Meg schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:17:
@Devke bedankt voor je antwoord! Ik zou het liefst nog minder afhankelijk worden van het net en zoveel mogelijk eigen stroom gebruiken.
Je kunt meer eigen opwek verbruiken op 2 manieren. De 1e kan zonder thuisbatterij. Grootverbruikers aanzetten op het moment dat je panelen lekker leveren. Denk aan een wasmachine / vaatwasser / airco etc. Daarmee is al wat te winnen. Daarnaast kun je een thuisbatterij mee laten laden bij het overschot van opwek. Op het moment dat de zon onder is ga je dus de opgeslagen energie verbruiken. Doel is wel de volgende dag een lege batterij zodat je weer opnieuw opwek kunt opvangen. Ik denk dat je goed moet kijken naar hoeveel verbuik je een hebt tussen zonsondergang en opkomst in de zomer maanden. Dat kun je dan sws afdekken.

Deze HW PIB kan 2.7 kWh opslaan bruto. Heb je de TS al eens gelezen? Daar staat veel info over deze batterij in.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 02-01-2026 21:35 ]

• Meg
  • Niet online

Meg

Ik heb geen vaatwasser en de wasmachine draait eigenlijk heel weinig omdat ik alleen ben en de was het liefste spaar.

Ik zal de TS eens op het gemak doorlezen.

• fredhuizinga
Meg schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:08:

Als.je een A++++ woning hebt, heb je dan ook een warmtepomp? Dan zou deze batterij misschien wat klein zijn. Maar je zegt wel dat je niet veel stroom verbruikt, hoeveel is niet veel?
Anders zou je eerst een P1 dongle kunnen nemen (of heb je die al?) om je verbruik goed inzichtelijk te krijgen. Dan kun je ook beter bepalen of deze batterij voldoende is.

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:38
fredhuizinga schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:50:
Leuk even een jaar vergelijk, heb ook even snel gekeken. Mijn energiecontract loop vanaf februari dus deze maand heb ik nog even niet erbij, maar vergelijk met 2024 zie je duidelijk wat eerst één en later de tweede accu voor impact heeft.
Eerste batterij vanaf eind januari aangesloten en inmiddels 260 cycli en een RTE van ongeveer 72%
Tweede batterij vanaf augustus in de lucht en nu 56 cycli en ook ongeveer 73% RTE
Tot nu toe hetgeen enkele problemen met de accu's of ander HW apparatuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals je ziet twee keer zoveel zongebruik en veel minder afname van het net. Vanaf juli ergens ben ik begonnen met homeassistant om de omvormer te dimmen bij overproductie, en net sinds twee maanden de dynamische integratie lopen om dynamisch te laden en ontladen.

Terugverdientijd? Geen idee, ik ga nu beetje uit van 10 jaar. Nergens op gebaseerd, tot nu toe hebben deze accu's zich al terugbetaald in lol en jolijt door ze te beschouwen als hobby samen met het rommelen in homeassistant.
Een snelle ROI zie ik ook als nice to have. Voor mij is het ook hobby en een sport om zoveel mogelijk zelf te gebruiken van mijn opwerk. Op de lange termijn denk ik na over een grotere accu, mogelijk van SolarEdge zelf. Die investering is wel fors groter en dan ga ik toch echt naar ROI kijken, de vaste lasten, inclusief afschrijving.

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-02 21:36
Hoi hoi,

Ik heb afgelopen jaar een Homey-app gemaakt voor de Marstek Venus. Ik heb mijn app nu ook geschikt gemaakt voor de Homewizard batterij. De app heet: SlimLaden voor Thuisbatterij

https://homey.app/nl-nl/a...n-voor-ThuisBattery/test/
(ja testversie is helemaal klaar voor Homewizard)

De app maakt voor vandaag en eventueel morgen een laad/ontlaadplan wanneer er voldoende winst mee gehaald kan worden. De winst is instelbaar. wanneer de winst niet behaald kan worden, kan je kiezen om alleen te laden of helemaal niets te doen (NOM)
Wanneer je alleen gaat laden verdeelt de app de kWh’s in de batterij over de te komen kwartieren. Bij onvoldoende Soc zet hij de goedkope kwartieren op STOP. Dit bepaalt hij elk kwartier opnieuw.

De app maakt gebruik van:

Kwartierprijzen via Tibber, Entso-E, of Energy charts. Kan per kwartier of per uur.
Zonvoorspelling via Solcast of Open Meteo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRiHhPzmbzs6x-QMtPPGYpb_2oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yzWhRQx3lWZyoYTTVMqVqUpC.png?f=fotoalbum_large

De app heeft:
  • Een zelf lerend systeem voor het netto verbruik. Hij houdt hier rekening met de temp buiten. Hij leert zowel totale gebruik per dag als de verdeling over de dag en weekend.
  • Zelflerende RTE-bepaling voor Laden en ontladen
  • Winstbepaling voor en achteraf(werkelijk)
  • Schakelt automatisch uit wanneer een kritisch apparaat (bv Laadpaal) aan gaat
  • Schakelt automatisch naar NOM, wanneer er stroom naar het net wordt geëxporteerd.
  • Een gemakkelijke setup die je door alle instellingen loodst
  • Peakshaving (beta)
De app gebruikt html pagina’s voor beter overzicht. Hier enkele screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otznffLSvFm8cjh7tiyHKOhMQfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bHbBhxLHqPYsdlGGu8OoJKwv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOjj5OYhZiXcNnPSrKmD1yYHA0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M0DskO2e8PDKyE34RXPcYX3n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2wHAbsmri1H8cXjrRp27f8ejEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PwbN09EouI26d4oQfFQ059nA.png?f=fotoalbum_large

Als het je wat lijkt of geïnteresseerd bent. Kom eens kijken op ons levendige forum: https://community.homey.a...k-sessy-homewizard/140156

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-02 15:06
Ellroe32 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:58:
Hoi hoi,

Ik heb afgelopen jaar een Homey-app gemaakt voor de Martek Venus. Ik heb mijn app nu ook geschikt gemaakt voor de Homewizard batterij. De app heet: SlimLaden voor Thuisbatterij

Ik heb de app nu enkele dagen draaien en stukje meegetest voor de HW batterijen (ik heb er 3), ben positief!
Ik had al wat voor dynamisch tarief in HA en via flows in Homey gedaan obv dit forum maar dit is precies wat nodig is. Ook kan je bijvoorbeeld je laadpaal koppelen opdat wordt gestopt bij het laden van de auto. Nice.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:08
@Ellroe32 mooi hoor.
Ik heb nog vast contract maar als ik volgend jaar oer ga dan ga ik het zeker testen
Ellroe32 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:58:
Hoi hoi,

Ik heb afgelopen jaar een Homey-app gemaakt voor de Martek Venus. Ik heb mijn app nu ook geschikt gemaakt voor de Homewizard batterij. De app heet: SlimLaden voor Thuisbatterij

De app maakt voor vandaag en eventueel morgen een laad/ontlaadplan wanneer er voldoende winst mee gehaald kan worden. De winst is instelbaar. wanneer de winst niet behaald kan worden, kan je kiezen om alleen te laden of helemaal niets te doen (NOM)
Wanneer je alleen gaat laden verdeelt de app de kWh’s in de batterij over de te komen kwartieren. Bij onvoldoende Soc zet hij de goedkope kwartieren op STOP. Dit bepaalt hij elk kwartier opnieuw.

De app maakt gebruik van:

Kwartierprijzen via Tibber, Entso-E, of Energy charts. Kan per kwartier of per uur.
Zonvoorspelling via Solcast of Open Meteo
[Afbeelding]

De app heeft:
  • Een zelf lerend systeem voor het netto verbruik. Hij houdt hier rekening met de temp buiten. Hij leert zowel totale gebruik per dag als de verdeling over de dag en weekend.
  • Zelflerende RTE-bepaling voor Laden en ontladen
  • Winstbepaling voor en achteraf(werkelijk)
  • Schakelt automatisch uit wanneer een kritisch apparaat (bv Laadpaal) aan gaat
  • Schakelt automatisch naar NOM, wanneer er stroom naar het net wordt geëxporteerd.
  • Een gemakkelijke setup die je door alle instellingen loodst
  • Peakshaving (beta)
De app gebruikt html pagina’s voor beter overzicht. Hier enkele screenshots:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als het je wat lijkt of geïnteresseerd bent. Kom eens kijken op ons levendige forum: https://community.homey.a...k-sessy-homewizard/140156
Goed stuk werk. Ik heb zelf geen Homey maar zal een linkje naar je post in de TS zetten zodat iedere Homey gebruiker deze aansturing makkelijk kan terug vinden.

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-02 21:36
Dankjewel

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:49
@Ellroe32 Ik heb nog een vast contract en nog geen Homey, maar dit zijn wel de dingen die mij die kant op gaan duwen.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000

DarkSide

theres no place like ::1

Na wat lezen en inlezen in de materie.
Besloten om ook een HW PiB te kopen. Gewoon voor de leuk, en om te kijken wat dit nu kan doen.

heb ongeveer 2800Wp aan panelen.
En volgens de geschiedenis afgelopen jaar 198 dagen meer dan 7Kwh opgeleverd.
Met gebruik overdag moet er genoeg over zijn om te laden en de nacht door te komen.

Wil vooral wat inzichten krijgen en wat spelen en ook een beetje kijken naar 2027.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• EduardBerwers
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07:48
Devke schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:35:
Belofte maakt schuld
Een tijdje terug schreef ik dat er hier thuis door mij getest werd met de PIB's om kostendekkend / winstgevend te zijn op een dynamisch energie contract. Zeker nu de spread toch regelmatig vrij vlak is. Echter is de gedachte erachter dat de PIB niet voor niets gekocht is en dus ook zou moeten kunnen werken als de zon ons meer in de steek gaat laten en/of de opwek direct geconsumeerd wordt door warmtepompen o.i.d.

Ik heb 1x nu een volledige testfase doorlopen. Hieronder 2 grafieken. 1 van de complete periode. De 2e is een iets meer ingezoomde grafiek van dezelfde periode.

[Afbeelding]

Te zien is dat rond de 20 november de test start. Het laden van de batterij brengt kosten mee. De kosten worden bij elkaar opgeteld gedurende de periode. De kosten zijn de kosten die in een specifiek uur worden gemaakt. De opbrengsten zijn de opbrengsten die behaald zijn door op duurdere uren niet van het net te behoeven afnemen. Hierin is de RTE van de batterij verwerkt. Het gaat om duidelijke laad en ontlaad vermogens gemeten met een HW kWh MID meter. Geen tellers van de batterij zelf. Had ik die gebruikt dan was het resultaat hoger geweest, maar mijn inziens is dit de meest zuivere vorm van meten haalbaar hier in huis.

In onderstaande grafiek zoom ik dus wat meer in.

[Afbeelding]

Je ziet dat de opbrengsten gedurende de test zo nu en dan boven de kosten uit pieken. Dat is ook het doel natuurlijk. Op het einde zie je het gerealiseerde resultaat. De test is gelukt. De opbrengst is hoger dan de kosten.

Wat dieper in de cijfers dan. De laadstats:

[Afbeelding]

De testperiode besloeg bijna 41 kWh laden tegen een gemiddeld tarief van bijna 23,5 ct per kWh. Een ruime 9 euro aan laadkosten.

De ontlaadstats:

[Afbeelding]

Gemiddelde ontlaadprijs bijna 35,8 ct per kWh. Wat een netto winst oplevert van (10,13- 9,57) een 57 ct inclusief de omzettingsverliezen. Daar waren wel een paar cycli voor nodig. Het is geen schokkend bedrag. Wel laat het zien dat de batterij in te zetten is zonder dat opwek benodigd is. Dus een dynamisch contract. In de testfase waren er momenten genoeg om de batterij in stand-by te zetten omdat het gewoon geen zin had hem te laden of ontladen. De tarieven lagen te dicht op elkaar. Het was dus goed kijken en timen. Tellers in de gaten houden etc. Leuk om een x te testen. Voor de 1 wederom gerommel in de marge voor de ander leuke hobby projecten. Ik hoop daarmee ook wat extra dimensie aan het topic toe te voegen.

Wat was de gemiddelde spread nu?

[Afbeelding]

Dit dus. Het kan dus uit met een lagere spread als je quit wenst te draaien. Wat ik mezelf ook besef is dat de RTE er natuurlijk wel onder te lijden heeft. Een batterij met 50% SoC 2 dagen niets laten doen is ook verbruik hebben. Is dit dan het maximaal te realiseren resultaat? Vast niet.

Voor nu als afsluiter........

Toch alweer 57 cent terugverdiend ;-P en plezier gehad aan de hobby.

P.S. Een kleine update m.b.t. de nieuwe P1 beta versie.

Ik zie dat er wat bugjes gemeld worden. Er is een update geweest al naar een nieuwe versie maar we zien nog wat ongewenst gedrag. Een voorbeeld hiervan is dat de batterij er soms spontaan voor kiest om naar een ontlaadstand te gaan terwijl dat niet de bedoeling is. Ik ervaar ze zelf ook. Naast de andere beta testers lever ik ook zoveel mogelijk input naar HW om dit probleem te ondervangen. Vind je het leuk zelf mee te lezen op het beta kanaal? https://github.com/homewizard/beta/discussions

Let op dat je hier geen vragen gaat stellen die helemaal los staan van de beta. Daar is het kanaal niet voor bedoeld.
@Devke
Allereerst nog de beste wensen. Ik heb jou berichten vol interesse door zitten lezen, en wil toch ook gaan kijken naar het dynamisch laden en ontladen.
Enige waar ik nu tegen aanloop is dat jij sensor.hw_pibs_gemiddelde_laadkosten_periode gebruikt in de automatisering, hoe kom jij aan deze sensor? Ik heb wel de sensoren voor laad en ontlaadkosten per uur, week, maand, maar hoe bereken jij het gemiddelde en wat bedoel je met periode?

Ik hoor dat je mij verder kan helpen.
EduardBerwers schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:01:
[...]

@Devke
Allereerst nog de beste wensen. Ik heb jou berichten vol interesse door zitten lezen, en wil toch ook gaan kijken naar het dynamisch laden en ontladen.
Enige waar ik nu tegen aanloop is dat jij sensor.hw_pibs_gemiddelde_laadkosten_periode gebruikt in de automatisering, hoe kom jij aan deze sensor? Ik heb wel de sensoren voor laad en ontlaadkosten per uur, week, maand, maar hoe bereken jij het gemiddelde en wat bedoel je met periode?

Ik hoor dat je mij verder kan helpen.
Dank. Jij ook!

Ik kijk hoeveel kWh er geladen wordt tegen welke prijs. Stel ik laad 1 kWh tegen 20 ct dan is de gemiddelde prijs 20 ct. Laad ik daarna 1 kWh tegen 16 ct dan wordt het gemiddelde 18 ct. Hier zit het laadverlies al in daar deze metingen gevoed worden door een HW kWh MID meter. Dat gaat dus netto naar de batterij. Idem voor ontladen.

Periode is een meetperiode. Die bepaal ik zelf. Zolang ik tellers (nutsmeters) niet naar 0 zet loopt dat door.

• EduardBerwers
Devke schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:23:
[...]

Dank. Jij ook!

Ik kijk hoeveel kWh er geladen wordt tegen welke prijs. Stel ik laad 1 kWh tegen 20 ct dan is de gemiddelde prijs 20 ct. Laad ik daarna 1 kWh tegen 16 ct dan wordt het gemiddelde 18 ct. Hier zit het laadverlies al in daar deze metingen gevoed worden door een HW kWh MID meter. Dat gaat dus netto naar de batterij. Idem voor ontladen.

Periode is een meetperiode. Die bepaal ik zelf. Zolang ik tellers (nutsmeters) niet naar 0 zet loopt dat door.
Helder, dank je wel.
Zou je de template hier voor kunnen delen? Dit lijkt me een nogal complexe berekening gezien je dan van ieder uur geladen in een periode ook de prijs moet bijhouden.
EduardBerwers schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:48:
[...]

Helder, dank je wel.
Zou je de template hier voor kunnen delen? Dit lijkt me een nogal complexe berekening gezien je dan van ieder uur geladen in een periode ook de prijs moet bijhouden.
Valt wel mee:

De basis voor laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqM43P4BT0FESzo7RzJ8tdNg4d0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EFcPMcGjtmrpU6qaVB9DuxCr.png?f=user_large

Stap 1 : Maak binnen HA een nutsmeter aan die gaat bij houden hoeveel je in 1 uur aan het laden bent. Neem dan een meter als basis die import meet. Dat kan een kWh meter zijn eerder genoemd of de kWh meter van de PIB zelf. In dat geval de import teller dus. Die moet je als bron voor de nutsmeter nemen. Bij deze nutsmeter "Periodiek Resettend" uit zetten als jezelf de periode anders wilt dan de standaard values.

Stap 2 : Voor het berekenen van de prijs (kosten) dat uur moet je een sensor hebben die de prijs bevat. Ik gebruik er 1 waar de Nordpool integratie in de basis ligt. Maak een template sensor aan met de volgende yaml:

YAML:
1
2
3
{% set kwh = states('sensor.hw_pibs_geladen_vermogen_per_uur') | float(0) %}
{% set prijs_per_kwh = states('sensor.dynamisch_nordpool') | float(0) %}
{{ (kwh * prijs_per_kwh) | round(3) }}

Stap 3 : Maak een nuts meter aan die de eerder in stap 1 gemaakte nutsmeter als bron heeft. Daarmee ga je dan bijhouden hoeveel kWh je geladen hebt in een periode. Bij deze nutsmeter "Periodiek Resettend" ook uit zetten.

Stap 4 : Wederom een nuts meter om de totale kosten bij te houden. Neem als bron de nuts meter uit stap 2.

Stap 5 : Om het gemiddelde te bepalen een template sensor maken met de volgende yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set geladen_kwh = states('sensor.hw_pibs_geladen_vermogen_periode') | float(0) %}
{% set laadkosten = states('sensor.hw_pibs_laadkosten_periode') | float(0) %}

{% if geladen_kwh > 0 %}
  {{ (laadkosten / geladen_kwh) | round(4) }}
{% else %}
  0
{% endif %}

Deze stappen ook voor ontladen nemen. Let op dat je dan ook de door jouw gebruikte naamgeving vd sensoren gebruikt uiteraard.

De nieuwe modi komen naar jullie toe (niet app):
Zie onderstaand bericht vanuit de beta test omgeving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vg0iOi90xItHuAz3xRQHeW9PvU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2RSj4zOIND2Ftm5KFdYjxJgW.png?f=user_large

Het betreft dus de zero_discharge_only en zero_charge_only modi die beschikbaar komen. TS bijgewerkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 05-01-2026 16:55 ]

• fredhuizinga
Devke schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:47:
De nieuwe modi komen naar jullie toe (niet app):
Zie onderstaand bericht vanuit de beta test omgeving.

[Afbeelding]

Het betreft dus de zero_discharge_only en zero_charge_only modi die beschikbaar komen. TS bijgewerkt.
Woehoe, kan niet wachten..
Mijn P1 meter heb ik in 2021 besteld, volgens mij was er later een nieuwere verbeterde versie uitgebracht. Zou dat nog gevolgen hebben mbt de update?

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:57
Alpha89 schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:17:
Even een checkvraag: Plug-In Battery version 1.0503. Is die nu breed beschikbaar of niet? De laatste keer kon ik nieuwe versies altijd ultra snel installeren. Maar deze versie lijkt mega traag uit te rollen. Klopt dat? Of is die teruggetrokken?
Zojuist kon ik deze versie installeren. Duurde wel wat langer dan normaal. Maar volgens mij zat hier ook meer in dan normaal.
Alpha89 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:35:
[...]

Zojuist kon ik deze versie installeren. Duurde wel wat langer dan normaal. Maar volgens mij zat hier ook meer in dan normaal.
Klopt De update laad ook een nieuwe firmware versie voor de omvormer.

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
fredhuizinga schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Mijn P1 meter heb ik in 2021 besteld, volgens mij was er later een nieuwere verbeterde versie uitgebracht. Zou dat nog gevolgen hebben mbt de update?
Nee die werkt (hangt hier met beta te draaien in de meterkast).

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

fredhuizinga schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Nee verwacht ik niet. Die van mij is ook al bijna antiek :-)

• EduardBerwers
Devke schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:50:
[...]

Valt wel mee:

De basis voor laden:

[Afbeelding]

Stap 1 : Maak binnen HA een nutsmeter aan die gaat bij houden hoeveel je in 1 uur aan het laden bent. Neem dan een meter als basis die import meet. Dat kan een kWh meter zijn eerder genoemd of de kWh meter van de PIB zelf. In dat geval de import teller dus. Die moet je als bron voor de nutsmeter nemen. Bij deze nutsmeter "Periodiek Resettend" uit zetten als jezelf de periode anders wilt dan de standaard values.

Stap 2 : Voor het berekenen van de prijs (kosten) dat uur moet je een sensor hebben die de prijs bevat. Ik gebruik er 1 waar de Nordpool integratie in de basis ligt. Maak een template sensor aan met de volgende yaml:

YAML:
1
2
3
{% set kwh = states('sensor.hw_pibs_geladen_vermogen_per_uur') | float(0) %}
{% set prijs_per_kwh = states('sensor.dynamisch_nordpool') | float(0) %}
{{ (kwh * prijs_per_kwh) | round(3) }}

Stap 3 : Maak een nuts meter aan die de eerder in stap 1 gemaakte nutsmeter als bron heeft. Daarmee ga je dan bijhouden hoeveel kWh je geladen hebt in een periode. Bij deze nutsmeter "Periodiek Resettend" ook uit zetten.

Stap 4 : Wederom een nuts meter om de totale kosten bij te houden. Neem als bron de nuts meter uit stap 2.

Stap 5 : Om het gemiddelde te bepalen een template sensor maken met de volgende yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set geladen_kwh = states('sensor.hw_pibs_geladen_vermogen_periode') | float(0) %}
{% set laadkosten = states('sensor.hw_pibs_laadkosten_periode') | float(0) %}

{% if geladen_kwh > 0 %}
  {{ (laadkosten / geladen_kwh) | round(4) }}
{% else %}
  0
{% endif %}

Deze stappen ook voor ontladen nemen. Let op dat je dan ook de door jouw gebruikte naamgeving vd sensoren gebruikt uiteraard.
Hoi Devke,

Dank voor de hulp, alles werkt en gaat nu goed. Ben nog wel wat aan het testen en spelen met de waardes. Maar de automatisering doet wat hij moet doen. Dank je wel.

Nog wel 1 vraag, waarom gaat via de automatisering de accu niet ontladen als het nacht is & de duurste uren? Op dat moment moet je toch juist duur inkopen vanuit het net? Duurste uur was bij mij om 20.00 uur afgelopen, daarna ging de accu netjes ontladen, maar daarvoor niet.
EduardBerwers schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Hoi Devke,

Dank voor de hulp, alles werkt en gaat nu goed. Ben nog wel wat aan het testen en spelen met de waardes. Maar de automatisering doet wat hij moet doen. Dank je wel.

Nog wel 1 vraag, waarom gaat via de automatisering de accu niet ontladen als het nacht is & de duurste uren? Op dat moment moet je toch juist duur inkopen vanuit het net? Duurste uur was bij mij om 20.00 uur afgelopen, daarna ging de accu netjes ontladen, maar daarvoor niet.
Heb je de spread te krap staan?

• EduardBerwers
Devke schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:50:
[...]

Heb je de spread te krap staan?
In jou bericht van 16-11-2025, staat de automatisering die ik als basis heb gebruikt. Daar in is de eerste choose action, duurste uren altijd naar stand-by. Dat zie ik ook gebeuren, gezien HA de actie van boven naar beneden doorloopt en deze dus als eerste tegen komt en dan stopt.
EduardBerwers schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:01:
[...]

In jou bericht van 16-11-2025, staat de automatisering die ik als basis heb gebruikt. Daar in is de eerste choose action, duurste uren altijd naar stand-by. Dat zie ik ook gebeuren, gezien HA de actie van boven naar beneden doorloopt en deze dus als eerste tegen komt en dan stopt.
Ik zie wat er gebeurd. Dit komt omdat ik nog een Zendure batterij hebt staan. Die gaat ontladen op de duurste uren. Om te voorkomen dat hij de HW batterij dan zou opladen zet ik HW in standby.

• EduardBerwers
Devke schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:19:
[...]

Ik zie wat er gebeurd. Dit komt omdat ik nog een Zendure batterij hebt staan. Die gaat ontladen op de duurste uren. Om te voorkomen dat hij de HW batterij dan zou opladen zet ik HW in standby.
Ah oke helder.
Dan ga ik morgen even verder rommelen om de mijne wel te laten ontladen tijdens de dure uren.

Wederom bedankt.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:18
Devke schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:19:
[...]

Edit: vraag toegevoegd Gewenste Min Soc HW PIB
@devke, nog een vraag, wat doen Dynamisch Minimale Spread en Gewenste Min Soc HW PIB?

[ Voor 11% gewijzigd door rtunru op 06-01-2026 14:51 ]

rtunru schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:44:
[...]

Edit: vraag gewijzigd naar Gewenste Min Soc HW PIB
@devke, nog een vraag, wat doet Gewenste Min Soc HW PIB?
Daarmee kun je een grens op je SoC aangeven wanneer je vindt dat de batterij aan de gang mag. Ik zal je een voorbeeld geven. Als ik de PIB had opgeladen tot 100% op de goedkoopste uren dan wilde ik wel ontladen maar pas onder de 60% SoC. Waarom? De rit van 100-60% gebruikte ik om de batterij vol vermogen te ontladen op het duurste uur. De gedachte daaracht is 2 ledig. Net support en de kans om terug te verdienen te vergroten. Als de SoC boven die grens ligt van 60% kan dat, onder die 60% werkt die functie niet meer (de opslagfunctie van de PIB maar dan in omgekeerde richting).

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:18
Devke schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:54:
[...]

Daarmee kun je een grens op je SoC aangeven wanneer je vindt dat de batterij aan de gang mag. Ik zal je een voorbeeld geven. Als ik de PIB had opgeladen tot 100% op de goedkoopste uren dan wilde ik wel ontladen maar pas onder de 60% SoC. Waarom? De rit van 100-60% gebruikte ik om de batterij vol vermogen te ontladen op het duurste uur. De gedachte daaracht is 2 ledig. Net support en de kans om terug te verdienen te vergroten. Als de SoC boven die grens ligt van 60% kan dat, onder die 60% werkt die functie niet meer (de opslagfunctie van de PIB maar dan in omgekeerde richting).
Dank je en wat doet Dynamisch Minimale Spread?
rtunru schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:05:
[...]

Dank je en wat doet Dynamisch Minimale Spread?
Die kun je negeren. Ik zie dat die sensor verkeerd staat op mijn dashboard.

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:00
Mijn op 28 december aangemelde defecte accu kan pas op 29 januari worden omgeruild. Dit terwijl er nog steeds renewed accu's direct leverbaar zijn. Die zouden vergelijkbaar zijn met mijn defecte (280 cycles) accu.

Ligt het nu aan mij of is dit wat krom?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

AtlAntA schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:00:
Mijn op 28 december aangemelde defecte accu kan pas op 29 januari worden omgeruild. Dit terwijl er nog steeds renewed accu's direct leverbaar zijn. Die zouden vergelijkbaar zijn met mijn defecte (280 cycles) accu.

Ligt het nu aan mij of is dit wat krom?
Mogelijke verklaring. Als er een renewed exemplaar wordt gestuurd wordt er geklaagt dat dit niet volgens de garantie voorwaarden is en dat er een nieuwe zou moeten worden geleverd.

Of met andere woorden: het is nooit goed.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

hanev001 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Mogelijke verklaring. Als er een renewed exemplaar wordt gestuurd wordt er geklaagt dat dit niet volgens de garantie voorwaarden is en dat er een nieuwe zou moeten worden geleverd.

Of met andere woorden: het is nooit goed.
Is hier meerdere keren aan bod gekomen inderdaad. @AtlAntA misschien aangeven dat een renewed accu voor jou gewoon acceptabel is?

• AtlAntA
Aardedraadje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:11:
[...]

Is hier meerdere keren aan bod gekomen inderdaad. @AtlAntA misschien aangeven dat een renewed accu voor jou gewoon acceptabel is?
Ja ik zou ook niet weten waarom niet. Als er ongeveer evenveel cycles op staan zou ik daar geen moeite mee hebben. Als het maar de nieuwere hardware revisie is dan vind ik het wel prima. Ik heb dit ook aangegeven bij homewizard.

Blijf het gewoon wat gek vinden dat men aan het begin binnen enkele dagen met een nieuwe accu voor de deur stond bij welke E-code dan ook dat men me nu eerst alle reset stappen door laat lopen ondanks dat ik aangegeven heb dat ik dat al had gedaan. En dat het dan ineens lang moet duren voor het product alsnog vervangen wordt.

Kijk, dat het product niet heel erg betrouwbaar is werd nog goed gemaakt door het zeer goede en snelle omruil beleid. Nu dat ook wat weg lijkt te vallen denk ik dat homewizard zichzelf een beetje in de voet aan het schieten is.

En laat me dit zeggen voor we weer in die discussie vervallen: In mijn omgeving zijn er veel (10+) mensen die 1 of meerdere accu's hebben gekocht en daarvan zijn er maar 2 (!) die nog geen omruiling nodig hebben gehad. Dat homewizard via via heeft bekend gemaakt dat ze een failure rate van ik geloof 1.5% hebben staat daar natuurlijk haaks op. Ik geloof die cijfers dan ook niet en in mijn ogen zal dit product ook als onbetrouwbaar bekend blijven staan. Toch heb ik het product aan enkele mensen aangeraden omdat het omruilbeleid/garantie zo goed was.

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-02 17:56
AtlAntA schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:48:
[...]

Als het maar de nieuwere hardware revisie is dan vind ik het wel prima.
bestaat die dan inmiddels? (ik lees niet altijd meer alle forum topics)

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-02 12:15

DJ

[...]

...

En laat me dit zeggen voor we weer in die discussie vervallen: In mijn omgeving zijn er veel (10+) mensen die 1 of meerdere accu's hebben gekocht en daarvan zijn er maar 2 (!) die nog geen omruiling nodig hebben gehad. Dat homewizard via via heeft bekend gemaakt dat ze een failure rate van ik geloof 1.5% hebben staat daar natuurlijk haaks op. Ik geloof die cijfers dan ook niet en in mijn ogen zal dit product ook als onbetrouwbaar bekend blijven staan. Toch heb ik het product aan enkele mensen aangeraden omdat het omruilbeleid/garantie zo goed was.
Ik heb er al een half jaar 3 staan, en los van een melding dat ze het koud hadden, heb ik nog geen issues gehad (ze staan in de garage, vandaar de kou). Dus voor mij (afkloppen nu) werken ze perfect en ik help vast mee om die 1,5% te halen met mijn 3 batterijen ;)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

[...]

Ja ik zou ook niet weten waarom niet. Als er ongeveer evenveel cycles op staan zou ik daar geen moeite mee hebben. Als het maar de nieuwere hardware revisie is dan vind ik het wel prima. Ik heb dit ook aangegeven bij homewizard.

Blijf het gewoon wat gek vinden dat men aan het begin binnen enkele dagen met een nieuwe accu voor de deur stond bij welke E-code dan ook dat men me nu eerst alle reset stappen door laat lopen ondanks dat ik aangegeven heb dat ik dat al had gedaan. En dat het dan ineens lang moet duren voor het product alsnog vervangen wordt.

Kijk, dat het product niet heel erg betrouwbaar is werd nog goed gemaakt door het zeer goede en snelle omruil beleid. Nu dat ook wat weg lijkt te vallen denk ik dat homewizard zichzelf een beetje in de voet aan het schieten is.

Vervelend om te lezen dat er in jouw omgeving er de nodig issues zijn geweest. Hopelijk werkt dat nu allemaal naar tevredenheid. Ik heb wat moeite met "onbetrouwbaar" product. Ik snap wel waarom je deze conclusie trekt. Het zijn immers jouw ervaringen. Er zijn ook hele volkstammen waar het gewoon lekker draait. Die tweakers roeren zich minder op het topic. Sterker nog ik lees ook eigenlijk weinig tot geen issues hier meer. Komt het doordat er minder opwek is en we er minder naar kijken? Of draait het stabiel? Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Ze doen het goed. Na de verhuizing even tijdelijk naar mijn Pa om ervaringen op te kunnen doen hobbelen ze daar ook goed door. Ik wil zeker niet jouw ervaringen bagatiliseren maar vind "onbetrouwbaar" dan niet het juiste woord.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Wat ik ook een beetje heb is dat HW ontzettend makkelijk en snel tot omruiling overgaat. Het leek een enorme better safe than sorry strategie. Ruilen om oorzaken van storingen en dergelijke goed te onderzoeken.

Ik heb zoveel producten gehad die niet goed waren en waarbij ik zoveel moeite moest doen om een oplossing te krijgen dat ik echt geen enkel probleem had met mijn wissel in juli. Ik kreeg niet het gevoel van een slecht product, maar juist van een goede service.

• AtlAntA
[...]

Ik quote mezelf even ook al is dat op een forum meestal een no-no.

Zonet een reactie gehad dat men mij inderdaad wel van een renewed accu kan voorzien met minder dan 300 cycles en dat deze aanstaande vrijdag al geleverd kan worden. Zal waarschijnlijk wel na het weekend worden wegens de sneeuw maar dat is overmacht waar niemand invloed op uit kan oefenen.

Dat is natuurlijk stukken betere service dan in eerste instantie werd aangeboden. :)

• ManS-H
Zijn er al mensen die werken met Homey en SlimLaden voor Thuisbatterij met de Homewizard Accu? en zo ja, wat zijn de ervaringen.
Voor de PIB bezitters met dynamisch energie contract. Lang hoog tarief morgen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6CD4xSsjSmMOftHiWyCb1m8aTE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tKp3cO3xeW2ZoHsQ68R7sNan.png?f=user_large

• AtlAntA
Devke schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:26:

[Afbeelding]
Met een gasprijs van slechts 1,16 per kuub is het voordeliger voor ons om met gas te verwarmen morgen dan met stroom. Dan kan de stroom die in de accu's zit ergens anders voor worden gebruikt tijden die lange periode met dure uren.

AtlAntA schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Met een gasprijs van slechts 1,16 per kuub is het voordeliger voor ons om met gas te verwarmen morgen dan met stroom. Dan kan de stroom die in de accu's zit ergens anders voor worden gebruikt tijden die lange periode met dure uren.
Altijd goed keuze hebben. Wij zijn gasloos. Stadsverwarming. Niet mijn keuze helaas. Vrij prijzig. Kan voldoende laden om de hele dag NOM te draaien. Zelfs een stuk terugleveren op de dure uren voor netsupport gaat wel lukken.

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-02 18:53
Devke schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:26:

[Afbeelding]
Ziet er in de Tibber app dramatischer uit ;)
Ik vraag me af of het zin heeft om de PiB vannacht te laden, morgenochtend met de knop uit te zetten en ergens 's middags weer aan te zetten. Ik heb hem nog niet in Home Assistant staan (tweedehands NUC is net gearriveerd) maar zou het ontladen graag uitstellen. Wat bespaar je hier eigenlijk mee? Wel 50 cent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvFf-iz1VTFNNcrMfSVTiXcNZeg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mtnv8KuP18nPLDxHXtr9WftE.png?f=fotoalbum_large

• ManS-H
AtlAntA schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:50:
[...]
Ben ik niet helemaal met je eens, je vergeet namelijk de vaste kosten, die je per maand betaald. Die kosten blijven gelijk. Neem je weinig gas af dan schrik je wat je dan betaald voor een kuub incl. vaste kosten
Blurk62 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:31:
[...]

Ik vraag me af of het zin heeft om de PiB vannacht te laden, morgenochtend met de knop uit te zetten en ergens 's middags weer aan te zetten. Ik heb hem nog niet in Home Assistant staan (tweedehands NUC is net gearriveerd) maar zou het ontladen graag uitstellen. Wat bespaar je hier eigenlijk mee? Wel 50 cent?

[Afbeelding]
Besparing niet uitgerekend. Maar een spread van dit kaliber is wel genoeg. Daarnaast ligt het er ook aan wat je op dat uur doet. Kook je dan gaat het harder dan als je alleen de radio aan hebt. De prijzen zijn een gegeven, wat je er zelf mee gaat doen is aan ieder zelf.

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ManS-H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens, je vergeet namelijk de vaste kosten, die je per maand betaald. Die kosten blijven gelijk. Neem je weinig gas af dan schrik je wat je dan betaald voor een kuub incl. vaste kosten
Yep, goed om te realiseren; met mijn huidige gebruik is een kuub gas all-in 4+ Euro...

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-02 12:15

DJ

Blurk62 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:31:
[...]

[Afbeelding]
Ik laad inderdaad komende nacht helemaal op en zet ze dan in standby (via HA). En dan op basis van het Gielz script stel ik de range van 'dure uren' in om ze in die uren op NoM te zetten (ik ben geen betatester, dus die nieuwe functies heb ik nog niet . . .)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

ManS-H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Deze benadering niet echt juist.

Die vaste kosten zijn wat de naam zegt VAST. Dus het maakt voor dat deel van je rekening niets uit of je meer of minder gebruikt. Dus als je gebruikskosten kan beparen door te switchen tussen stroom en gas dan verlaag je wel degelijk het totaal van de afrekening.

Edit Aanvulling: Je moet wel oppassen met 500 m3 grens voor het netwerktarief want dat kan dus veranderen als je meer of minder gaat gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door hanev001 op 07-01-2026 15:34 ]

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
[...]

Of het klopt weten we nooit waarschijnlijk. Wat we wel weten is dat HW de drempel om om te ruilen last heeft gelegd in het begin. Ik kan mij zomaar voorstellen dat uit testen van retour gekomen apparaten geen technische defecten zijn gekomen en dat het wellicht aan de aansturing lag door de software. Is natuurlijk een grove aanname van mij doch niet ondenkbaar.

Openheid zul je nooit krijgen. Het is hopen dat je apparaat goed werkt en anders gebruik maken van je rechten.
Pagina: 1 ... 241 ... 249 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2