• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Mijn laadplan voor de aankomende tijd. Ik pak de goedkoopste 14 kwartieren elke middag zodra de prijzen rond 13:00 bekend worden gemaakt om te laden. Bij max vermogen zouden de accu's mits leeg dan vol moeten zitten.

Met zo'n dag als morgen is dit eigenlijk niet zo'n goede strategie geef ik toe. Maar voordat de accu's vanavond gaan laden zit er als het goed is nog wat in. Dus verwacht ze wel zo goed als vol morgen tijdens de piek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ay_ze9rvieP4nh74qXVDUibj8xQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f8eP3HvpnLppYZwy3ytI07LG.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door AtlAntA op 07-01-2026 16:22 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:01
Mijn laadplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rG-x6sedVes6Bwai2nj6yN3Gq3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KgF6pvA53jBnfemCrsSSxhCz.png?f=fotoalbum_large

https://solar.bigroses.net

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:18
ManS-H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens, je vergeet namelijk de vaste kosten, die je per maand betaald. Die kosten blijven gelijk. Neem je weinig gas af dan schrik je wat je dan betaald voor een kuub incl. vaste kosten
Ik heb hier ook de keuze om op gas te stoken, net zoals @AtlAntA

Voor mij is het nog even een flinke investering om helemaal gasloos te gaan. Ik ga het niet allemaal opnoemen, maar dat laatste beetje gas wegspelen met behoud van comfort kan zomaar €10.000 gaan kosten.
Dan is de gas aansluiting nog even aanhouden opeens niet zo duur meer.

Maar als de PiB iets slims kan met dynamische tarieven dan is het gasloos stoken wat mij betreft een betere optie dan het verwarmen automatisch om te laten schakelen van de warmtepomp naar de gasketel om geld te besparen.

[ Voor 13% gewijzigd door netappie op 07-01-2026 20:06 ]

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:16

Xelation

Bendable Poseable

Verwijderd

[ Voor 109% gewijzigd door Xelation op 07-01-2026 20:50 ]

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:14
netappie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Ik heb hier ook de keuze om op gas te stoken, net zoals @AtlAntA

Voor mij is het nog even een flinke investering om helemaal gasloos te gaan. Ik ga het niet allemaal opnoemen, maar dat laatste beetje gas wegspelen met behoud van comfort kan zomaar €10.000 gaan kosten.
Dan is de gas aansluiting nog even aanhouden opeens niet zo duur meer.

Maar als de PiB iets slims kan met dynamische tarieven dan is het gasloos stoken wat mij betreft een betere optie dan het verwarmen automatisch om te laten schakelen van de warmtepomp naar de gasketel om geld te besparen.
Dan heb je minstens een villa. Hier met de 3 PiBs lekker dynamisch laden, ontladen en zonnepanelen i.c.m. een 100 liter boiler en een paar infrarood panelen op de (bad)kamers en gang. Beneden verwarmen met een airco. Met wat automatisering maximaal 3000 euro voor een rijtjeswoning uit eind jaren 80.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Is er een algemeen Homewizard topic op tweakers waar ik een vraag kan stellen over de kwh meter? Kan dat topic niet vinden.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
The HomeWizard integration gained two new battery charge modes from @DCSBL: zero charge only and zero discharge only, giving you more control over your energy storage.
In de nieuwste niet-beta versie van Home Assistant (2026.1: Home is where the dashboard is) kun je dus nu ook alleen laden en alleen ontladen van de batterijen makkelijker aan zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 08-01-2026 07:09 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• AtlAntA
  • Nu online
ArthurMorgan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:08:
[...]

In de nieuwste niet-beta versie van Home Assistant (2026.1: Home is where the dashboard is) kun je dus nu ook alleen laden en alleen ontladen van de batterijen makkelijker aan zetten.
jep, net de update gedraaid inderdaad. Moet er nog even over nadenken hoe dit nuttig kan zijn voor mijn huidige automations.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBr1eEPXFqUACI-gJ8PDMIGrRaI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yUIbXxCaf58LFF7G9itEv1IQ.png?f=user_large

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
AtlAntA schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:12:
[...]

jep, net de update gedraaid inderdaad. Moet er nog even over nadenken hoe dit nuttig kan zijn voor mijn huidige automations.

[Afbeelding]
Ik heb geen daadwerkelijke overschot van half november tot begin februari. Dus ik heb hem op alleen laden gezet. Zodat ik wat minder SOC drifts krijg.

Voor de automations moet ik ook nog nadenken. Ik neig steeds meer om geen dynamisch contract af te sluiten. Ik zie in mijn situatie gewoon te weinig meerwaarde. Zelfs met de batterijen erbij. Maar ik wil wel bijdragen aan de beperking van netcongestie. Dus zeker in hartje zomer proberen vooral te laden als de opwek het hoogst is, en minder aan het begin van de dag. Daar kunnen deze instellingen denk ik wel bij helpen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49

DJ

[...]

[Afbeelding]
Ik zie dit nog niet na de update naar 2026.1. Is dit omdat ik niet meedoe met de HW beta? Mijn PiB's draaien netjes de nieuwste versie (1.0503) en de P1 meter heeft versie 6.0206.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:23

[Afbeelding]
Heb ook HA update gedraaid maar geen nieuwe opties, alleen de oude 3.
HAOS:
Core 2026.1.0
Supervisor 2026.01.0
OS 16.3

PIB: 1.0503
P1 meter: 6.0206

Misschien heb ik iets overgeslagen of dien je een beta versie te draaien van PIB?

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:40
Wat ik begrepen heb zal je P1 meter versie 6.0304 moeten hebben voor dit te kunnen.

Geen beta versie gebruiker hier, zou het wel willen maar google forms geeft aan dat ze geen testers meer toelaten. :-(

Als ik op P1 meter check for updates doe krijg ik nog geen update melding dus zit nog in 6.0206.

[Afbeelding]
Ik installeer nooit de YYYY.1 updates van HA, want binnen een week is er steevast een update-op-de-update en dan ben ik nog een keer bezig. Maar ik heb voor deze functie ook geen haast, want ik heb een zelfgebouwde charge_only en discharge_only, en die werken prima. Als ik deze update geïnstalleerd heb moet ik maar eens kijken of het even goed of beter werkt dan mijn zelfbouw-automations :)

Weet iemand of de logica voor deze functie in de FW van de PiB's zit of in HA? Want er is ook een nieuwe FW update voor de PiB 1.0503. En ik lees hierboven dat niet iedereen de nieuwe modi direct ziet.
ArthurMorgan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:16:
Ik neig steeds meer om geen dynamisch contract af te sluiten. Ik zie in mijn situatie gewoon te weinig meerwaarde.
Ik heb nu sinds juni een dynamisch contract, dus nog geen heel jaar, maar ik heb nu al het idee dat ik wel voordelig uit ben. De grootste klapper maak ik in de zomermaanden, maar ik vang de dure stroom van vandaag op met de (relatief) goedkope stroom die ik 's nachts geladen heb.

Dat vergt wat denkwerk en planning, maar ik zie het als een soort optimalisatiespelletje dus ik haal er ook lol uit. En met een smarthomesysteem kun je het allemaal vooraf in programmeren zodat er 's nachts van alles automatisch gebeurt, PiB laden, EV's laden, enz. 's Zomers kun je slim laden zodat je op de dure uren teruglevert (zolang het salderen er is) en pas op de goedkopere uren gaat laden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

DJ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:56:
[...]

Ik zie dit nog niet na de update naar 2026.1. Is dit omdat ik niet meedoe met de HW beta? Mijn PiB's draaien netjes de nieuwste versie (1.0503) en de P1 meter heeft versie 6.0206.
P1 moet je firmware 6.0304 hebben. Misschien lukt handmatig update? HW is begonnen met de uitrol.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

JeroenH schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:20:
[...]

Ik installeer nooit de YYYY.1 updates van HA, want binnen een week is er steevast een update-op-de-update en dan ben ik nog een keer bezig. Maar ik heb voor deze functie ook geen haast, want ik heb een zelfgebouwde charge_only en discharge_only, en die werken prima. Als ik deze update geïnstalleerd heb moet ik maar eens kijken of het even goed of beter werkt dan mijn zelfbouw-automations :)

Weet iemand of de logica voor deze functie in de FW van de PiB's zit of in HA? Want er is ook een nieuwe FW update voor de PiB 1.0503. En ik lees hierboven dat niet iedereen de nieuwe modi direct ziet.

[...]

Ik heb nu sinds juni een dynamisch contract, dus nog geen heel jaar, maar ik heb nu al het idee dat ik wel voordelig uit ben. De grootste klapper maak ik in de zomermaanden, maar ik vang de dure stroom van vandaag op met de (relatief) goedkope stroom die ik 's nachts geladen heb.

Dat vergt wat denkwerk en planning, maar ik zie het als een soort optimalisatiespelletje dus ik haal er ook lol uit. En met een smarthomesysteem kun je het allemaal vooraf in programmeren zodat er 's nachts van alles automatisch gebeurt, PiB laden, EV's laden, enz. 's Zomers kun je slim laden zodat je op de dure uren teruglevert (zolang het salderen er is) en pas op de goedkopere uren gaat laden.
De logica van deze functies zit in de P1 meter.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Never mind, ik moet geduld hebben :P

[ Voor 88% gewijzigd door JeroenH op 08-01-2026 08:37 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Pakhaas schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:47:
Is er een algemeen Homewizard topic op tweakers waar ik een vraag kan stellen over de kwh meter? Kan dat topic niet vinden.
Volgens mij past die het beste in: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

JeroenH schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:36:
[...]

Ah, dus de logica van die extra modi zit in het HW systeem, en niet in HA, begrijp dat ik hier uit?
Je kunt als HA gebruiker de opties besturen zoals je ze zelf ook gebruikt al. Zero, standby etc. Daar komen 2 opties bij. Dat kan prima met oude HA versies. Doe ik zelf ook. Alleen zijn deze mogelijkheden nu ook in de HA versie (die ik dacht dat deze nog beta was) ingebakken. Dat betekent dus dat HA gebruikers die niet willen yamelen ("het nieuwe woord voor 2026?") 😜 middels de groupmodus nu ook die mogelijkheden zien. Met een p1 meter update zonder HA update zou jij dus ook prima verder moeten kunnen.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:20

ChUcKiE

Dus........

Kun je je ergens aanmelden om de beta fase mee te doen, of is het ergens een instelling?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

ChUcKiE schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:43:
Kun je je ergens aanmelden om de beta fase mee te doen, of is het ergens een instelling?
Kijk even in de TS. Daar staat een linkje. Je moet je ervoor aanmelden.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 08-01-2026 08:44 ]

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:20

ChUcKiE

Dus........

Devke schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:43:
[...]

Thanks, nog even wachten....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ccxi8m_C-SdWoOP_w2uucIs2zhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l9LhqUCc1tLqXZLfZMJHb9U9.png?f=fotoalbum_large

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:50
Devke schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:43:
[...]

frye schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:11:
Geen beta versie gebruiker hier, zou het wel willen maar google forms geeft aan dat ze geen testers meer toelaten. :-(
Vanaf september is dit niet meer mogelijk. Ik heb hier eerder al over gemaild, maar het werd alleen toegestaan als je al één of meerdere apparaten in beta had staan. nieuwe gebruikers was geen behoefte aan.

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:45
Je mag een PB sturen naar mij, met daarin je HomeWizard account (e-mail) en de serienummers van jouw apparaten. Dan zal ik je toevoegen aan het beta programma.

Het formulier staat dicht omdat het behoorlijk veel tijd kost om dit via Google Forms te verwerken. Het staat op de planning om hier iets voor de maken dat automatisch kan. Tot dan kan je mij een berichtje sturen, al zal dat ook tot op zekere hoogte blijven werken.

[ Voor 45% gewijzigd door DCSBL op 08-01-2026 09:07 ]

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

• DJ

DJ

Devke schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:30:
[...]

P1 moet je firmware 6.0304 hebben. Misschien lukt handmatig update? HW is begonnen met de uitrol.
Een handmatige check in de HW app heeft geen zin. Die meld simpelweg dat ik al de nieuwste versie draain (6.0206). Is er een andere manier om handmatig te updaten?

DJ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:05:
[...]

Een handmatige check in de HW app heeft geen zin. Die meld simpelweg dat ik al de nieuwste versie draain (6.0206). Is er een andere manier om handmatig te updaten?
Dan zit je nog niet bij de gelukkigen. Geduld hebben of je zou kunnen vragen of HW de update naar je wilt pushen. Laatste hebben ze wel eens gedaan maar dat was meer bij fout oplossings gerelateerde issues. Dit is meer een nieuwe feature.

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:06
Zou sowieso tof zijn dat op moment dat je handmatig zoekt naar een update dat je die gewoon krijgt. Dan ben je toch bewust aan het zoeken naar de nieuwste versie en weet je waarschijnlijk wat je aan het doen bent. Snap dat uitgerold wordt in waves om een big bang te voorkomen.
M.b t. Homeassistant.... de nieuwe versie is idd uit. download: Home Assistant 2026.1.0

@DCSBL Ik zal in de TS opnemen dat tweakers je rechtstreeks mogen benaderen om mee te draaien in jullie beta programma en dit niet via het formulier te doen (ivm tijdrovende klus). Als jullie nieuwe aanpak er is horen we het graag. Passen we het ook in de TS aan.

• DJ

DJ

Devke schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:08:
[...]

Dan zit je nog niet bij de gelukkigen. Geduld hebben of je zou kunnen vragen of HW de update naar je wilt pushen. Laatste hebben ze wel eens gedaan maar dat was meer bij fout oplossings gerelateerde issues. Dit is meer een nieuwe feature.
Het zou inderdaad handiger zijn als je de nieuwe update meteen krijgt als je er handmatig naar zoekt
/feature request :)

• Daan®
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:25
SInds de update van HA 2026.01.0 werkt de tibber integratie het hier niet meer.
Na een API reconnect/refresh krijg ik een error in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgFy7VggctheHe0NVDc53k0rqYw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UG171Zfioi3osjIxj5vVP8MY.jpg?f=user_large

He who laughs last.. Thinks slowest

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:23
Daan® schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:59:

[Afbeelding]
Hier geen last van. Heb wel opnieuw moeten authenticaten.
Daarna werkte de integratie weer.

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono

• TFX77
DCSBL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:02:
Je mag een PB sturen naar mij, met daarin je HomeWizard account (e-mail) en de serienummers van jouw apparaten. Dan zal ik je toevoegen aan het beta programma.

Het formulier staat dicht omdat het behoorlijk veel tijd kost om dit via Google Forms te verwerken. Het staat op de planning om hier iets voor de maken dat automatisch kan. Tot dan kan je mij een berichtje sturen, al zal dat ook tot op zekere hoogte blijven werken.
Nice. Ik ben al beta tester. Even een tip vanuit mij, gebruik geen liever geen underscores in states. Een "-" teken zoals bij de nul-modus is geen probleem voor Home Assistant. Maar als er een underscore in de state "to_full", staat dan doet je automatisering niets meer als je iets van notificaties verstuurd. Dit is te omzeilen maar blijft wel lastig.

Error in Home Assistant

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Error: Action failed. Can't parse entities: can't find end of the entity starting at byte offset 22
Result:
params:
  domain: notify
  service: send_message
  service_data:
      Huidige modus PiBs "to_full"

Oplossing om de automatisering toch te laten werken is de variable aan te passen zodat de notificatie niet borkt.

code:
1
2
3
  BatteryGroupMode: >-
    {{ states('select.p1_meter_CHANGEXXX_battery_group_mode') | replace('_',
    '\_') }}

Voor de geintereseerden

Bijvoorbeeld de zon schijnt en als de batterij nog niet vol is, ga laden maar niet ontladen want dat doen we op de dure uren. Maar ga niet switchen als de modus/BatteryGroupMode al in de juste state staat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
YAML

- choose:
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
              - condition: numeric_state
                entity_id: sensor.p1_meter_power
                below: -250
              - condition: numeric_state
                entity_id: sensor.combined_battery_soc
                below: 100
        sequence:
          - if:
              - condition: state
                entity_id: select.p1_meter_CHANGEXXX_battery_group_mode
                state:
                  - to_full
                  - standby
                  - zero_discharge_only
                  - zero
            then:
              - action: select.select_option
                metadata: {}
                data:
                  option: zero_charge_only
                target:
                  entity_id: select.p1_meter_CHANGEXXX_battery_group_mode
              - action: notify.send_message
                metadata: {}
                data:
                    Optie 1

HW batterij gaat naar nul modus. Alleen laden want ontladen
                    doen we op de dure uren.

Huidige modus PiBs {{ BatteryGroupMode }}

State of Charge 1 {{ soc1 }}
                    State of Charge 2 {{ soc2 }}
                    State of Charge 3 {{ soc3 }}
                    Gemiddelde State of Charge {{ gsoc }}

State of Charge lager dan 99 = {{ gsoc }} < 100
                    State of Charge hoger dan 0 = {{ gsoc }} > 0

P1 Power {{ p1power }}

target:
                  entity_id: notify.telegram_bot_CHANGEXXX

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:13
Ik zag gisteravond dat onze 4e PiB ineens melding gaf dat hij niet kon verbinden met de P1 meter. Deze PiB hebben wij begin december binnengekregen en sindsdien draaide hij prima. Geen foutmeldingen of iets dergelijks. Gisteravond geprobeerd hem even uit en aan te zetten, hij verbond direct, maar daarna weer de melding dat hij niet kon verbinden met de P1 meter. Alle andere HW apparaten in huis zijn keurig verbonden en geven geen foutmelding.
Alle Wizzi suggesties opgevolgd; router gereset, geswitched naar een ander netwerk en vervolgens weer naar hetzelfde netwerk als de P1 meter, IP bereik gecontroleerd, gedurende langere tijd uitgezet en weer aangezet. Hij gaf tussendoor ergens een E203 melding en bij het verbinden met de P1 meter gaf hij een keer een 905 Request timeout. Wizzi was het gelukkig met mij eens dat het probleem waarschijnlijk niet in de P1 meter zat, maar in de batterij. Uiteindelijk de batterij volledig verwijderd uit de app en opnieuw toegevoegd, maar nog steeds geen verbinding met de P1 meter.
Zijn er nog tips en trucs die ik heb gemist om hem verbonden te krijgen?

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:21
Toevallig zag ik gisteren dat 1 van mijn 3 pibs heel snel laad t.o.v. de anderen. Deze batterij is vorig jaar vervangen.
In de historie gekeken, dit gedrag is net na/op de release van 6.0302 voor de P1. Kan natuurlijk toeval zijn.

Iemand hier die dit gedrag al eens heeft gezien?

Gisteren de betreffende pib tijdje uitgehad, blijft snel laden.
In de dagen/weken er voor werden de 3 batterijen soort van gelijktijdig geladen tot 100%
Nadat batterij 1 vol is wordt er natuurlijk verder geladen met 1600W voor de andere 2 pibs.

Batterij 1 is bij 100% vol maar voor 2/3 van de maximale hoeveelheid capaciteit geladen tov de andere 2 batterijen maar geeft iwel 100% aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5cFahtjbJ90kRYZ0vX7pqgOgn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ae0EXY00uJanHhZCpDzhgQPH.png?f=fotoalbum_large
Situatie er voor (november):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRWKd3t24zXNqgOp9mPlNwGeOOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zmkXOb2bG0uyvbWicuwYpkJ.jpg?f=fotoalbum_large

• TFX77
MakeItSo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:19:
Ik zag gisteravond dat onze 4e PiB ineens melding gaf dat hij niet kon verbinden met de P1 meter. Deze PiB hebben wij begin december binnengekregen en sindsdien draaide hij prima. Geen foutmeldingen of iets dergelijks. Gisteravond geprobeerd hem even uit en aan te zetten, hij verbond direct, maar daarna weer de melding dat hij niet kon verbinden met de P1 meter. Alle andere HW apparaten in huis zijn keurig verbonden en geven geen foutmelding.
Alle Wizzi suggesties opgevolgd; router gereset, geswitched naar een ander netwerk en vervolgens weer naar hetzelfde netwerk als de P1 meter, IP bereik gecontroleerd, gedurende langere tijd uitgezet en weer aangezet. Hij gaf tussendoor ergens een E203 melding en bij het verbinden met de P1 meter gaf hij een keer een 905 Request timeout. Wizzi was het gelukkig met mij eens dat het probleem waarschijnlijk niet in de P1 meter zat, maar in de batterij. Uiteindelijk de batterij volledig verwijderd uit de app en opnieuw toegevoegd, maar nog steeds geen verbinding met de P1 meter.
Zijn er nog tips en trucs die ik heb gemist om hem verbonden te krijgen?
Staan ze allemaal bij elkaar? Of op een andere plek? RSSI aanzetten en monitoren. WiFi Strength zegt niet alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZkvJE5I5hILaCoPVHvnTz3vq2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmlx0jNqF8e6bBC5jkPezdcB.jpg?f=fotoalbum_large

• TFX77
johnvanderster schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:29:
Toevallig zag ik gisteren dat 1 van mijn 3 pibs heel snel laad t.o.v. de anderen. Deze batterij is vorig jaar vervangen.
In de historie gekeken, dit gedrag is net na/op de release van 6.0302 voor de P1. Kan natuurlijk toeval zijn.

In de dagen/weken er voor werden de 3 batterijen soort van gelijktijdig geladen tot 100%
Nadat batterij 1 vol is wordt er natuurlijk verder geladen met 1600W voor de andere 2 pibs.

Batterij 1 is bij 100% vol maar voor 2/3 van de maximale hoeveelheid capaciteit geladen tov de andere 2 batterijen maar geeft iwel 100% aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is by design. Dit heet SoC drift.

Uit de Topic Start (Post 1 Pagina 1)
Wat is SoC drift en hoe herken ik dit bij de batterij?

SOC drift (State of Charge drift) verwijst naar een situatie waarin de werkelijke laadtoestand (State of Charge, SOC) van een batterij afwijkt van de verwachte of berekende SOC. Dit kan ervoor zorgen dat de batterijmanagementsoftware (BMS) onnauwkeurig wordt in het inschatten van de resterende capaciteit.

Dit is te zien in onderstaande afbeelding. De batterij begint dan op een willekeurig moment te laden. Dit zal voor korte duur zijn.

• MakeItSo
TFX77 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:34:
[...]

Staan ze allemaal bij elkaar? Of op een andere plek? RSSI aanzetten en monitoren. WiFi Strength zegt niet alles.

[Afbeelding]
Ze staan alle 4 in een aparte ruimte, op een aparte groep. Geen idee wat RSSI is en hoe ik dat aan kan zetten. Wifi strength is het probleem niet. Zowel P1 meter als batterij zijn gewoon verbonden met het(zelfde) netwerk(meer dan 90%).

• TFX77
Prachtige dag met perfecte spread.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJYvyUMKX83zNNpqeSz92FTdgDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Ok7oLuuubMW97CP4yWnZIo4.jpg?f=fotoalbum_large

• M4rS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:22
@MakeItSo

Hier ook 4 PiB's op verschillende plaatsen in huis. In het verleden ook regelmatig gehad dat een PiB connectie met P1 meter verloor. Laatste maanden gaat dat gelukkig goed. Wat toen hielp was de P1 meter ca 30 seconden (wellicht iets langer) los koppelen. en daarna weer inpluggen en alles werkte weer.

Wellicht dat het jou ook helpt

• MakeItSo
M4rS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:48:
@MakeItSo

Hier ook 4 PiB's op verschillende plaatsen in huis. In het verleden ook regelmatig gehad dat een PiB connectie met P1 meter verloor. Laatste maanden gaat dat gelukkig goed. Wat toen hielp was de P1 meter ca 30 seconden (wellicht iets langer) los koppelen. en daarna weer inpluggen en alles werkte weer.

Wellicht dat het jou ook helpt
Ik was misschien niet helemaal duidelijk, maar ze staan hier alle 4 samen in 1 aparte ruimte, op dezelfde groep. P1 meter loskoppelen heb ik nog niet gedaan, dat kan ik nog even proberen :)

• johnvanderster
TFX77 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:42:
[...]

Dit is by design. Dit heet SoC drift.

Uit de Topic Start (Post 1 Pagina 1)

[...]
Daar had ik ook al aan gedacht maar gedrag is nu al flink aantal dagen. En, alleen bij laadmodus dus niet zo maar tussendoor. Helemaal opladen en ontladen heeft niet geholpen overigens.

En verder ook geen foutmeldingen. Alle 3 staan in 1 ruimte op aparte groep. Wifi is bij allen goed, maar monitoren kan wellicht helpen voor wat extra inzicht.

[ Voor 24% gewijzigd door johnvanderster op 08-01-2026 11:21 ]

• AtlAntA
  • Nu online

[Afbeelding]
Ja had het ook. Opnieuw geverifieerd en het leek even goed. Daarna HAOS opnieuw opgestart en kreeg dezelfde melding en kan nu niet meer authenticeren.

• Daan®
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:25
AtlAntA schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:22:
[...]

Ja had het ook. Opnieuw geverifieerd en het leek even goed. Daarna HAOS opnieuw opgestart en kreeg dezelfde melding en kan nu niet meer authenticeren.
Ik heb een backup van de vorige versie van HA terug gezet. Hopelijk is het verholpen in de volgende update.

He who laughs last.. Thinks slowest

• AtlAntA
  • Nu online
Daan® schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Ik heb een backup van de vorige versie van HA terug gezet. Hopelijk is het verholpen in de volgende update.
Dat doe ik liever niet.. Net al mijn automations omgebouwd naar de nieuwe modi van de accu's.

[Afbeelding]
https://github.com/home-assistant/core/issues/160482 zo te zien zit er nu een API rate limiter op.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• AtlAntA
  • Nu online
Thanks, de workaround werkt nu voor mij.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50
Zie dat Homey en home-wizzard nu opties erbij hebben voor de P1 meter met je accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXhS7G4lGFBeNEFo1QbuHfvnElE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vX7KRL8gmyKD6xQadHU4EM0b.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4x_zsMCfTbtByABv3XbfIoSPN4M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6gJmaLs0cpnl54U4klf404FV.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door SpikeHome op 08-01-2026 12:08 ]

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:38

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb vanmorgen Home Assistant geüpdatet naar 2026.1

Ik zag dat de PiBatterij er een power sensor bij heeft gekregen, Production Power.
Deze geeft dezelfde waarde als de Power sensor, maar dan negatief. ;)

Ook heb ik de PiBatterij geüpdatet naar 1.0503 in Standby mode.
Dit ging niet goed, omdat de PiBatterij niet kon synchroniseren met het net.
Ik heb de PiBatterij toen op Zero mode (NoM) gezet, alleen ging dat niet goed in HA.
Ik kon de PiBatterij niet meer terug op Standby zetten.
Via Charge to full ging dat gelukkig wel. De volgende update doe ik voortaan in Zero. :+

Mijn P1-meter kon ik nog niet updaten, daar zal ik nog op moeten wachten. :'(

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50
PeteSplit schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:08:
Ik heb vanmorgen Home Assistant geüpdatet naar 2025.1
dat is een oude versie :o , ik naar 2026.1.0 :9

[ Voor 59% gewijzigd door SpikeHome op 08-01-2026 12:12 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SpikeHome schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:12:
[...]
dat is een oude versie :o , ik naar 2026.1.0 :9
Sorry ik ben er nog niet aan gewend 8)7

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

johnvanderster schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:29:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat is snelladen? Waar in de grafiek zit het probleem? Ik kijk er denk ik overheen?

• firefixmaarten
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:21
PeteSplit schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:08:
Ik heb vanmorgen Home Assistant geüpdatet naar 2026.1

Ik zag dat de PiBatterij er een power sensor bij heeft gekregen, Production Power.
Deze geeft dezelfde waarde als de Power sensor, maar dan negatief. ;)

Ook heb ik de PiBatterij geüpdatet naar 1.0503 in Standby mode.
Dit ging niet goed, omdat de PiBatterij niet kon synchroniseren met het net.
Ik heb de PiBatterij toen op Zero mode (NoM) gezet, alleen ging dat niet goed in HA.
Ik kon de PiBatterij niet meer terug op Standby zetten.
Via Charge to full ging dat gelukkig wel. De volgende update doe ik voortaan in Zero. :+

Mijn P1-meter kon ik nog niet updaten, daar zal ik nog op moeten wachten. :'(
Die nieuwe sensor is ideaal voor de energy dashboard configuratie voor batterij vermogen (W). Tot nu toe had je een helper sensor nodig voor de inversie van de eerste sensor. Daarom is die toegevoegd wss.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

firefixmaarten schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:21:
[...]

Die nieuwe sensor is ideaal voor de energy dashboard configuratie voor batterij vermogen (W). Tot nu toe had je een helper sensor nodig voor de inversie van de eerste sensor. Daarom is die toegevoegd wss.
Ik zag bij laden van de batterij dat de grafiek dubbel was (twee keer zo hoog).
Ik had ook een negatieve vermogen helper gemaakt, maar dat zag er dan niet goed uit bij ontladen.
Het overzicht van het net (grid) haalt de batterij er niet uit.

Ik heb voor het net (p1 meter) nu een verschil helper gemaakt (P1 vermogen - batterij vermogen) en dan ziet de grafiek er goed uit (net zoals bij homewizard). Je ziet het p1 vermogen en het batterij vermogen gescheiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhPSE16uwtmxSCV3iNo7rlz49Qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPicS1IhLeL9xFBVh7V6VZ5e.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie nu dat het zonnevermogen ook in het p1metervermogen zit, dat moet ik dan ook nog uit halen.
Dan heb je een grafiek per vermogen leveraar en de stippellijn geeft dan het totaal verbruik aan.

[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 08-01-2026 14:52 ]

• diedvdyk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:09
Let op als je niet meedoet aan het beta programma voor de P1 meter en de nieuwste Home Assistant 2026.1 .
Er zit een foutje in de integratie:
https://github.com/home-a...8#issuecomment-3723943054

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

diedvdyk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:58:
Let op als je niet meedoet aan het beta programma voor de P1 meter en de nieuwste Home Assistant 2026.1 .
Er zit een foutje in de integratie:
https://github.com/home-a...8#issuecomment-3723943054
Klopt, zie mijn bericht van 12:08
In HA blijft de batterij op standby (P1 meter versie 6.0206)
Ik heb de batterij even op Opladen to_full gezet en daarna naar Standby en toen ging het wel.

• johnvanderster
Devke schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Wat is snelladen? Waar in de grafiek zit het probleem? Ik kijk er denk ik overheen?
Batterij 1 is heel snel vol (geeft hij aan), in een 3e van de tijd zeg maar tov de tijd die de andere 2 batterijen nodig hebben om op 100% te komen. Dus batterij 1 doet snel laden en niet snelladen :) .

In het eerste grafiekje zie je links een deel 2400 watt laden en snel daarna naar 1600 watt voor 2/3 van de tijd ongeveer.
Het 2e grafiekje is van een eerdere datum, daar zie je links dat alle 3 de batterijen in totaal 2400 watt blijven laden.
johnvanderster schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:25:
[...]

Batterij 1 is heel snel vol (geeft hij aan), in een 3e van de tijd zeg maar tov de tijd die de andere 2 batterijen nodig hebben om op 100% te komen. Dus batterij 1 doet snel laden en niet snelladen :) .

In het eerste grafiekje zie je links een deel 2400 watt laden en snel daarna naar 1600 watt voor 2/3 van de tijd ongeveer.
Het 2e grafiekje is van een eerdere datum, daar zie je links dat alle 3 de batterijen in totaal 2400 watt blijven laden.
Enige wat ik zou kunnen bedenken is of die batterij ook volledig ontladen is steeds. Gezien de 0% SoC lijn zou dat een "Ja" moeten zijn. Dit gezien het type batterij. Raak je de uiteinden niet aan dan is de SoC ook niet lekker nauwkeurig meer. Leuk case...... nu de oplossing nog. Beginnen met 1 voor 1 eens te laden en kijken wanneer scheef groei ontstaat? Zie je dan de SoC vanaf 0 al ladend zo ineens wegspringen en waarheen. Nu zie je de SoC van alle 3 de batterijen ipv die enkele even. Kijk ook eens hoeveel kWh er geladen / ontladen wordt als hij leeg is. Een paar suggesties.

• TFX77
De zelfgebouwde spread voor laden en ontladen werkt goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/st9f7BZdFvCfvZ22bUycV8LpDm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ritGRzBBcSn4ZKt6fvZNXAKm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTjvBqH2aXgugF51nGzUm9LMqdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4boHuSd7bStDz4rWILQjuhi.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg alleen de prijs van ANWB Energie niet goed en online zijn de meningen verschillend...

EnergyZero heeft taxes op true staan.

De sensor berekend het volgende...

{% set vat = 1.21 %}
{% set energy_tax = 0.09161 * vat %}
{% set purch_costs = 0.02002 * vat %}
{% set curr_price = states('sensor.energyzero_today_energy_current_hour_price') | float(0) %}
{{ (curr_price + energy_tax + purch_costs)|round(2) }}

Morgen is volgens de ANWB Energie de prijs tussen de 20 en 27 cent maar bij EnergyZero komt het op 20 en 26 cent... pfff.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0Nxwh7haIfS-SejCWvm5MfCz0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAqzSaguHOXGVX4Pq8jXQxkj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door TFX77 op 08-01-2026 19:10 ]

TFX77 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:03:
De zelfgebouwde spread voor laden en ontladen werkt goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Krijg alleen de prijs van ANWB Energie niet goed en online zijn de meningen verschillend...

EnergyZero heeft taxes op true staan.

De sensor berekend het volgende...

{% set vat = 1.21 %}
{% set energy_tax = 0.09161 * vat %}
{% set purch_costs = 0.02002 * vat %}
{% set curr_price = states('sensor.energyzero_today_energy_current_hour_price') | float(0) %}
{{ (curr_price + energy_tax + purch_costs)|round(2) }}

Morgen is volgens de ANWB Energie de prijs tussen de 20 en 27 cent maar bij EnergyZero komt het op 20 en 26 cent... pfff.

[Afbeelding]
Waarom werk je niet met Nordpool? Als je werkt met kwartierprijzen dan kun je het schuifje op 15 min zetten in de @gielz automatisering. Hoe je een Nordpool sensor aanmaakt? gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

• TFX77
Devke schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:19:
[...]

Waarom werk je niet met Nordpool? Als je werkt met kwartierprijzen dan kun je het schuifje op 15 min zetten in de @gielz automatisering. Hoe je een Nordpool sensor aanmaakt? gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
Ik vond dat een vreemde integratie. De originele sensor van Nordpool heeft nu sensoren wat ik kan zien. Wat Gielz gebouwd heeft is mooi en gebaseerd op de HACS Nordpool integratie. Deze heeft alleen de current price met een heleboel data die je niet makkelijk kan gebruiken. Ook daar had ik dat de prijzen nooit helemaal correct waren, wellicht ligt dat meer aan de ANWB dan aan de energie integraties. Of aan mij. Kan ook.

TFX77 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:31:
[...]

Ik vond dat een vreemde integratie. De originele sensor van Nordpool heeft nu sensoren wat ik kan zien. Wat Gielz gebouwd heeft is mooi en gebaseerd op de HACS Nordpool integratie. Deze heeft alleen de current price met een heleboel data die je niet makkelijk kan gebruiken. Ook daar had ik dat de prijzen nooit helemaal correct waren, wellicht ligt dat meer aan de ANWB dan aan de energie integraties. Of aan mij. Kan ook.
De mismatch die ontstaat is dat de eerste kwartierprijs van elk uur gepakt wordt en die als uurprijs wordt geprojecteerd. In sensor die @gielz gebruikt wordt dit weer netjes gefixt. Vlgs mij is er ook al een fix gemaakt voor Nordpool. Het kan zijn dat je HA dan ook moet updaten.

• EduardBerwers
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Zou je kunnen uitleggen waarom je voor het laden en ontladen verschillende spread waardes gebruikt? En stel je deze iedere dag bij, gezien het verschil tussen vandaag en morgen?

• TFX77
EduardBerwers schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:03:
[...]

Zou je kunnen uitleggen waarom je voor het laden en ontladen verschillende spread waardes gebruikt? En stel je deze iedere dag bij, gezien het verschil tussen vandaag en morgen?
Lijkt mij de enige manier om het goed te doen. De laad spread heeft niets te maken met de ontlaad spread en vice versa.

• EduardBerwers
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
TFX77 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:14:
[...]

Lijkt mij de enige manier om het goed te doen. De laad spread heeft niets te maken met de ontlaad spread en vice versa.
En daarom vraag ik het. Tot nu toe zie ik voornamelijk voorbij komen dat het met 1 spread gedaan wordt. Ik probeer dit voor mezelf helder te krijgen en verder te kunnen optimaliseren. Vandaar mijn vraag om uitleg, en zou het nog steeds waarderen als je jou beweegreden er achter zou kunnen uitleggen. Dank alvast.
Pagina: 1 ... 241 242 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Kortingscodespam kan in HomeWizard Plug-In Battery kortingscodetopic
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Doet de app wat raars? Post dat hier