EduardBerwers schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:29:
[...]
En daarom vraag ik het. Tot nu toe zie ik voornamelijk voorbij komen dat het met 1 spread gedaan wordt. Ik probeer dit voor mezelf helder te krijgen en verder te kunnen optimaliseren. Vandaar mijn vraag om uitleg, en zou het nog steeds waarderen als je jou beweegreden er achter zou kunnen uitleggen. Dank alvast.
Mijn interpretatie:
Laad spread
Voornamelijk om de verliezen op te vangen van het laden en ontladen. Samen gemiddeld ongeveer 25% verlies.
Voor sommige ook "de afschrijving" van de Plug-In Battery. Snap ik niet helemaal, zonder dynamisch laden haal je nooit de garantie threshold van de garantie; 6000 cycli dus in mijn ogen nonsense en het is niet zo dat de Plug-In Battery dood is bij 6000 cycli.
Dit hangt alles natuurlijk af van de hoogste en laagste prijs maar de laagste prijs is wellicht maar één uur per dag dus gebruiken we een spread.
Ik bereken het van de hoogste prijs - de huidige prijs >= gewenste laad spread.
Bijvoorbeeld 0,44 - 0,24 >= 0,12 -> 0,20 >= 0,12 = Waar -> dus ga laden. Want ontladen gaat winst, of in ieder geval geen verlies leveren. De hoogte van de spread is discutabel in verband met wat je wil, RTE en eventueel afschrijving. We zouden een vaste waarde kunnen kiezen zodat het in ieder geval blijft werken als mensen er niet te veel omkijken naar willen hebben.
Ontlaad spread
Je wil in mijn ogen op de dynamisch hoogste prijzen ontladen. Hier ben ik nog mee aan het rommelen. Ik ben geen wiskundige maar er is vast een mooie berekening voor te schrijven die de meeste dagen kan berekenen aan de hand van de day ahead prijzen. Voor nu doe ik het zo;
Gisteren waren met de ontlaad spread van ongeveer 8 cent 5 a 6 uur onder de 0,44 euro. Anders zou ik niet "alleen" op de duurste uren ontladen.
Bijvoorbeeld 0,44 - 0,08 <= huidige prijs <= 0,44 -> 0,36 <= huidige prijs <= 0,44
De huidige prijs moet dus tussen de 0,36 en 0,44 liggen om te gaan ontladen. Anders zou de batterij al ontladen op de meerdere uren dat de prijs < 0,35 zou zijn.
Zo een beetje duidelijk?
TFX77
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler