Dat klopt ook ja, als een pair in de buurt is blijft die ook aan zolang als nodig. Is er geen pair, dan gaat die na een minuutje weer uit.jj85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:54:
- Dus het lijkt erop dat via de cloud de BT (tijdelijk) weer aangezet wordt.
Heb je zoals door ~Proton_ al is aangegeven, al eens rondgekeken in het Frank Energie Slim Handelen-topic? Ik heb daar even gespiekt maar zie daar geen reacties van jou. Maar misschien heb je ondertussen je keuze al gemaakt. De basis van het handelen blijft hetzelfde, en daar zijn 4918 berichten met ervaring te vinden. Welke batterij je er nu aankoppelt zou voor het handelen niet veel uit moeten maken anders dan dat je rekening mee moet houden met RTE, vermogen en capaciteit.Lambiek19 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:49:
[...]
Hoi,
Zonnepanelen aansturing en marstek aansturing daar blijf je zelf de baas over.
En het is een te kiezen optie in de FrankEnergie app , en ook nog verschillende strategie te kiezen in de Frank Energie app.
MAAR, de benodigde extra kastje, ( ems noemen ze het geloof ik ook ) kastje = Smartgridone van eniris.
Daar ben jij de baas over, deze stuurt de marstek aan, je ev lader, zonnepanelen enz enz enz.
Zelden wordt zo'n kastje los verkocht (denk ik) ik heb paar prijzen op gevraagd, ook reacties, batterijen en je installatie niet bij ons gekocht, geen interesse.
Maar ik heb ook diverse gewoon nette duidelijke prijsopgave gekregen.
Prijsverschil max €200.-
Investering zou ca kastje €650.- installatie dwz programmeren ca €260.-
Daarna kun je ook zelf aanpassingen maken.
MAAR helaas geen ervaringen op het forum.
En een reactie van een andere over dat door verdwijnen saldering en ik dacht ook iets volgend jaar met accijns enz. Het eigenlijk niet meer intresant is.
Zeker omdat ik eerst moet investeren. Bij de andere merken batterijen in het lijstje bij Frank energie, is het gewoon kwestie van de aan geboden op SLIM HANDELEN, aan te zetten en je batterijen te koppelen. Klaar
Dat was mooi geweest als dat bij marstek ook kon. En staat ook niet op de planning om te worden toegevoegd. Zal waarschijnlijk ook wel iets met ontbreken hardware/software in marstek. Kunt ook niet voor kwartje.....
Groetjes
Je weet zelf wat de extra kosten zijn die je moet maken om de Marstek te laten werken en moet dat dan inderdaad verrekenen.
Goedemorgen,JCreations schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:46:
Even een paar quotes rechtstreeks van FrankEnergie
[...]
[...]
Als ik dit zonder marketing bril lees staat er: Zonder salderen is handelen niet rendabel, zodra salderen is afgeschaft kan je de accu's het beste gebruiken voor NOM.
Kortom, het is niet zinvol om nu nog te investeren voor handelen op onbalans markt, tenzij het heel goedkoop is.
Bedankt voor je reactie en info !!
DUIDELIJK, geen investering doen dus !!
(Had gisteren op YouTube een podcast gekeken, daar ook over batterijen en handel , en inderdaad t wordt veel minder €% interessant. Prijsverschillen stroom worden veel minder. Jammer,
I
Nee, niet gekeken, ik heb dus niet goed gezocht. Ik wist niet eens dat frank energie ook een topic had over slim handelen.pascallj schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:58:
[...]
Heb je zoals door ~Proton_ al is aangegeven, al eens rondgekeken in het Frank Energie Slim Handelen-topic? Ik heb daar even gespiekt maar zie daar geen reacties van jou. Maar misschien heb je ondertussen je keuze al gemaakt. De basis van het handelen blijft hetzelfde, en daar zijn 4918 berichten met ervaring te vinden. Welke batterij je er nu aankoppelt zou voor het handelen niet veel uit moeten maken anders dan dat je rekening mee moet houden met RTE, vermogen en capaciteit.
Je weet zelf wat de extra kosten zijn die je moet maken om de Marstek te laten werken en moet dat dan inderdaad verrekenen.
Dom, ik heb uren gezocht, ook via AI....
Bedankt. Maar door dat salderen vervalt en ook iets met btw dacht ik , worden prijs verschillen vollgend jaar vd stroom nihil.
En is de investering niet meer interessant. Jammer.
Kan me indenken dat de investering binnen de kaders waarop je het uitgezocht had (met 3 Marstek's handelen op onbalans) niet interessant is.Lambiek19 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:26:
En is de investering niet meer interessant. Jammer.
Misschien is het nog wél interessant om met 1 Marstek NoM te draaien om zo je zelfverbruik van zonne energie te vergroten.
Daarnaast wordt in NL vanuit de overheid geadviseerd tussen 16u en 21u het net te ontzien (burger wordt gevraagd capaciteitsprobleem van nutsbedrijven te helpen verzachten) en help je mee door NoM te draaien.
Met de batterij verdienen is op korte termijn tricky, maar dat ding terugverdienen door NoM, lijkt me met huidige energieprijs te doen. Iets zegt me ook dat ik over bijvoorbeeld vijf jaar eerder méér dan €0,26incl per kWh dan minder mag aftikken (of besparen).
Marstek Venus E v3 | v146 | NoM | HWP1
Hun cloud is weer stuk precies. Ik geraak op afstand weer niet aan batterij details via de app. Enkel op de hoofdpagina zie ik dat batterij werkt.
Ik heb me gisteren wat mis rekent met buffer: Google weerbericht voorspelde ganse dag bewolkt/regen. Iemand een app suggestie die zonneuren voor jouw locatie voorspelt?
Ik heb me gisteren wat mis rekent met buffer: Google weerbericht voorspelde ganse dag bewolkt/regen. Iemand een app suggestie die zonneuren voor jouw locatie voorspelt?
Werkt hier prima dus vrees dat het of aan jouw verbinding, of aan de verbinding van de batterij ligt. Je kunt veel zeggen over apparaten die permanent verbonden zijn met de Cloud, maar die van Marstek is toch wel stabiel. Bijna nooit storing.runob schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:19:
Hun cloud is weer stuk precies. Ik geraak op afstand weer niet aan batterij details via de app. Enkel op de hoofdpagina zie ik dat batterij werkt.
Zonneuren voorspelen is leuk, maar zelfs bij een goede voorspelling worden het er plots niet meer. Of had je anders op goedkope uren volgeladen op dynamisch? Let wel dat dat alleen zin heeft als je zeker weet dat de batterij ook leeg komt (en het verschil in inkoopprijs en prijs tijdens gebruik groot genoeg om de verliezen te verantwoorden).
[ Voor 5% gewijzigd door pascallj op 22-01-2026 12:30 ]
Is de SoC dan ook plots versprongen naar 100 procent? Heb je de batterij soms opnieuw opgestart, dan zie ik nog wel eens een gek sprongetje.JCreations schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:25:
Vandaag weer een nieuw iets tegen gekomen de de v3. Hij springt opeens van de 3kw naar de 5kw lading. De accu te lang niet volledig laden geeft toch wat issues.
[Afbeelding]
Klopt, socdrift (calibratie verliezen) is een dingetje is als ie lang niet de 100% aangetikt heeft.JCreations schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:25:
Vandaag weer een nieuw iets tegen gekomen de de v3. Hij springt opeens van de 3kw naar de 5kw lading. De accu te lang niet volledig laden geeft toch wat issues.
[Afbeelding]
Dat ie zichzelf opnieuw weet te calibreren nu ie wel genoeg ☀️ krijgt, dus dit gedrag laat zien. Beleef ik eerder als een oplossing dan issue.
-edit-
'k Heb ook wel eens gelezen dat ie heel lang op 99% bleef hangen/laden ivm calibratie door socdrift. Dus waarom niet eens plots naar 100% springen ivm calibratie.... Belangrijkst lijkt me (te checken) dat ie nu weer bij de pinken is en de juiste capaciteit kan afstaan.
[ Voor 15% gewijzigd door Chris.nl op 22-01-2026 12:34 ]
Ja, de SoC laat ook een vergelijkbare lijn zien, maar hij hangt wel al sinds 12uur op 99% en is nog steeds aan het laden met 300w. Dus ik vermoed dat @Chris.nl gelijk heeft en de accu gewoon socdrift heeft en nu aan het kalibreren is.pascallj schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:28:
[...]
Is de SoC dan ook plots versprongen naar 100 procent? Heb je de batterij soms opnieuw opgestart, dan zie ik nog wel eens een gek sprongetje.
Heb mijn Venus E3.0 aangesloten via LAN en hij vind de P1 meter van HomeWizard en gaat mooi laden/ontladen. De app toont een LAN en bluetooth symbool. Maar wanneer ik mijn bluetooth verbinding uitschakel wordt de app niet meer geupdate en geeft na enige tijd weer dat hij niet bereikbaar is terwijl de batterij goed blijft laden/ontladen.
Wifi heb ik nog niet kunnen testen aangezien om deze locatie geen 2.4ghz wifi ter beschikking is. Wat wel goed te melden is dat de LAN via een acces point gaat die ook internet doorgeeft.
Heb firmware 144 en heb via service 146 aangevraagd.
Mensen dit al meegemaakt?
Wifi heb ik nog niet kunnen testen aangezien om deze locatie geen 2.4ghz wifi ter beschikking is. Wat wel goed te melden is dat de LAN via een acces point gaat die ook internet doorgeeft.
[ Voor 7% gewijzigd door blubbers op 22-01-2026 13:01 ]
Hoi, ik heb weer wat vooruitgang geboekt met antifeed (Marstek venus batterij icm inverter).
https://github.com/hansvanlin/Marstek-venus-A
https://github.com/hansvanlin/Marstek-venus-A
FW 146 zou dat moeten oplossen. Als er geen WiFi is kan je ook een hotspot via je telefoon doen.blubbers schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:59:
Heb je hem wel ooit via WiFi geconfigureerd?
[ Voor 33% gewijzigd door DukeBox op 22-01-2026 13:06 ]
Klinkt als het typische probleem dat meer mensen hebben gehad op v144. De batterij schijnt voor sommigen dan alleen bereikbaar te zijn via WiFi en niet via de LAN interface. Alhoewel er hier van de week een aantal waren die er schijnbaar ook op v144 geen last van gehad hadden, heeft voor anderen het updaten naar v146 het wel opgelost. Ik zet mijn geld daar op in.blubbers schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:59:
Heb mijn Venus E3.0 aangesloten via LAN en hij vind de P1 meter van HomeWizard en gaat mooi laden/ontladen. De app toont een LAN en bluetooth symbool. Maar wanneer ik mijn bluetooth verbinding uitschakel wordt de app niet meer geupdate en geeft na enige tijd weer dat hij niet bereikbaar is terwijl de batterij goed blijft laden/ontladen.
Zoekwoord: buitenshuis
[ Voor 3% gewijzigd door pascallj op 22-01-2026 13:05 ]
Een force close van de app en weer opnieuw openen helpt bij mij. Ik draai v144.blubbers schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:59:
Met een goedkope spanningzoeker schroevendraaier (met zo'n neonlampje in de binnenkant) zou je even kunnen controleren of de fase in de wcd (en van de CEE stekker) niet verwisseld is met de nul.elgringo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:02:
[...]
Ja, stekker doorgemeten dus die in de marstek en in het stopcontact (dit is een CEE stekker, dus omdraaien is niet mogelijk).
De aarde van de WCD doorgemeten met de centraaldoos, deze is ook goed.
Alleen heeft de zijplaat met aarde zit teveel weerstand ok (heb ff geen getal omdat ik deze een paar dagen geleden heb gemeten). Dus de zijplaat is niet geaard
nul - fase = 230 V en fase - nul = 230V. Dat verwisselen maakt niets uit, althans elektrisch gezien.Mann59 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:23:
[...]
Met een goedkope spanningzoeker schroevendraaier (met zo'n neonlampje in de binnenkant) zou je even kunnen controleren of de fase in de wcd (en van de CEE stekker) niet verwisseld is met de nul.
Wat zou er moeteng ebeuren als die 'verkeerd' is?
[ Voor 6% gewijzigd door elgringo op 22-01-2026 13:30 ]
if broken it is, fix it you should
Vanuit thuis netwerk is het wel bereikbaar. En batterij is gewoon functioneel, communicatie met P1 over wifi is in orde. In app op hoofdpagina toont wel correct huidig percentage. Doorklikken op de discharged graph werkt ook. Kan enkel niet zien wat batterij percentage is op detail pagina of instellingen wijzigen. Wijst voor mij toch wel eerder op issue bij Marstek. Eind vorig jaar verschillende gebruikers met gelijkaardig probleem. Venus E v3 op v146. Zal zichzelf wel weer oplossen in komende dagen.pascallj schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:26:
[...]
Werkt hier prima dus vrees dat het of aan jouw verbinding, of aan de verbinding van de batterij ligt. Je kunt veel zeggen over apparaten die permanent verbonden zijn met de Cloud, maar die van Marstek is toch wel stabiel. Bijna nooit storing.
Inderdaad, door op die search te filteren zijn er meer mensen die dit ervaren. Ik wacht even de update af.pascallj schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:05:
[...]
Klinkt als het typische probleem dat meer mensen hebben gehad op v144. De batterij schijnt voor sommigen dan alleen bereikbaar te zijn via WiFi en niet via de LAN interface. Alhoewel er hier van de week een aantal waren die er schijnbaar ook op v144 geen last van gehad hadden, heeft voor anderen het updaten naar v146 het wel opgelost. Ik zet mijn geld daar op in.
Het viel me op dat de batterij echt traag reageerde op verandering dus heb de homeWizard P1 even ontkoppelt, de CT003 geplaatst en nu reageert de batterij echt snel op verandering. Ga dus de CT003 blijven gebruiken en een actieve splitter van HomeWizard er tussen plaatsen. Lees her en der hier ook problemen rond, hopelijk blijft de boel draaien.
elgringo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:29:
[...]
nul - fase = 230 V en fase - nul = 230V. Dat verwisselen maakt niets uit, althans elektrisch gezien.
Wat zou er moeteng ebeuren als die 'verkeerd' is?
Soms zie je bij apparaten met een neonlampje in de aan/uit schakelaar dat het lampje zwak blijft branden in de uit stand. De stekker omdraaien in de wcd lost dat op. Oorzaak is capacitief. Helaas kan ik jouw situatie niet testen omdat ik mijn twee Marsteks Venus V3 met werkschakelaars heb aangesloten. Anders zou ik met omdraaien van de fase en nul even nameten of er effect is zoals jij dat meet. Marstek geeft in de apparaat stekker wel duidelijk een fase en nul aan.
[ Voor 3% gewijzigd door Mann59 op 22-01-2026 15:39 ]
Mijn ervaring is dat de CT002 het snelste is, dan de CT003 en als laatste de HW. Het liefst zou ik een CT002 versie met LAN interface zien ook al is de WiFi vooralsnog stabiel (i.t.t. de MVE V3)blubbers schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:27:
Het voel je op dat de batterij echt traag reageerde op verandering dus heb de homeWizard P1 even ontkoppelt, de CT003 geplaatst en nu reageert de batterij echt snel op verandering.
Je kunt hem beter op manueel zetten en 0W vermogen tussen 1 en 6h dan via de API of modbus.Lucant schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:48:
Ik zette de Marstek uit omdat ik in de super-dal uren mijn EV laad en anders trekt die ook de batterij leeg.
Ik denk dat EVCC zelfs kan verhinderen dat de auto stroom uit de batterij trekt, maar ik heb het zelf nog niet getest.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Net de batterij vlak bij een AP gezet met 2.4ghz maar zonder bluetooth hier ook geen updates, blijft wel goed leveren. V146 maar afwachten.pascallj schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:05:
[...]
Klinkt als het typische probleem dat meer mensen hebben gehad op v144. De batterij schijnt voor sommigen dan alleen bereikbaar te zijn via WiFi en niet via de LAN interface. Alhoewel er hier van de week een aantal waren die er schijnbaar ook op v144 geen last van gehad hadden, heeft voor anderen het updaten naar v146 het wel opgelost. Ik zet mijn geld daar op in.
Edit: de nu grafiek laad wel mooi maar in het overzicht scherm zie ik het vermogen niet veranderen.
[ Voor 6% gewijzigd door blubbers op 22-01-2026 16:15 ]
Je moet even een bericht sturen via feedback in de Marstek app dat je wilt updaten naar v146 i.v.m. problemen cloud toegang via LAN aangesloten. Want voorlopig sturen ze geen automatische updates meer uit, tenzij je erom vraagt.
Ondertussen de update ontvangen en uitgevoerd. Heb nu wel toegang via LAN maar wat is het rete traag. Weten jullie hoe je de wifi kunt laten vergeten? Nu is hij verbonden via LAN en brand het wifi lampje, de app geeft wel aan via LAN verbonden te zijn. Kan dit nog anders buiten een factor reset?GoBieN-Be schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:00:
[...]
Je moet even een bericht sturen via feedback in de Marstek app dat je wilt updaten naar v146 i.v.m. problemen cloud toegang via LAN aangesloten. Want voorlopig sturen ze geen automatische updates meer uit, tenzij je erom vraagt.
Blokkeren in je router/AP of anders even via een tijdelijke hotspot onzin ingeven.blubbers schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:23:
Weten jullie hoe je de wifi kunt laten vergeten?
Sterker nog, bij een factory reset wordt de WiFi gewoon teruggezet. Met een tijdelijk SSID verbinden (hotspot telefoon oid) werkt inderdaad of onzin invoeren, proberen te verbinden en dan direct de app geforceerd afsluiten.blubbers schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:23:
[...]
Ondertussen de update ontvangen en uitgevoerd. Heb nu wel toegang via LAN maar wat is het rete traag. Weten jullie hoe je de wifi kunt laten vergeten? Nu is hij verbonden via LAN en brand het wifi lampje, de app geeft wel aan via LAN verbonden te zijn. Kan dit nog anders buiten een factor reset?
All,
Ik heb intussen de Marstek aangesloten, hij krijgt zijn levering/teruglevering van de PV door via HA en een virtuele geëmuleerde Shelly. Vanmiddag heeft de Marstek een klein beetje geladen en dit ziet er nu zo uit in HA:/f/image/GjfKgAx17Sx7reYqHAFJmj64.png?f=fotoalbum_large)
Is dit een normaal patroon? Ik lever dat uur terug in de batterij, terwijl er toch nog verbruik is. Ik vermoed dat dit is omdat zonnepanelen natuurlijk niet gelijk produceren gedurende het hele uur? Is het normaal de Marstek ook een héél klein beetje van de grid geladen heeft (verschil tussen P1meter production <> Marstek grid import)? Ik vermoed van wel gezien die Marstek natuurlijk niet elke miliseconde zichzelf kan bijstellen in import?
Vroeger kleurde mijn teruglevering altijd geel van de PV installatie, maar sinds de Marstek configuratie heeft het andere kleuren.
Kortom: is dit correct geconfigureerd denken jullie? Ik denk van wel, maar graag even bevestiging hoe jullie zulks zien in HA.
Tnx!
Ik heb intussen de Marstek aangesloten, hij krijgt zijn levering/teruglevering van de PV door via HA en een virtuele geëmuleerde Shelly. Vanmiddag heeft de Marstek een klein beetje geladen en dit ziet er nu zo uit in HA:
/f/image/GjfKgAx17Sx7reYqHAFJmj64.png?f=fotoalbum_large)
Is dit een normaal patroon? Ik lever dat uur terug in de batterij, terwijl er toch nog verbruik is. Ik vermoed dat dit is omdat zonnepanelen natuurlijk niet gelijk produceren gedurende het hele uur? Is het normaal de Marstek ook een héél klein beetje van de grid geladen heeft (verschil tussen P1meter production <> Marstek grid import)? Ik vermoed van wel gezien die Marstek natuurlijk niet elke miliseconde zichzelf kan bijstellen in import?
Vroeger kleurde mijn teruglevering altijd geel van de PV installatie, maar sinds de Marstek configuratie heeft het andere kleuren.
Kortom: is dit correct geconfigureerd denken jullie? Ik denk van wel, maar graag even bevestiging hoe jullie zulks zien in HA.
Tnx!
Na een zonnig weekje ben ik prima tevreden met mijn ene batterij via HW P1 meter. Alles werkt zoals je zou verwachten en wanneer ik de batterij mag geloven (en daarover verschillen de meningen in het topic) heb ik deze maand 42,39 kwh geladen en 33,85 kwh ontladen, een efficientie van nagenoeg 80%.
Vraagje wat ik nog heb en wat ik niet in het topic zag staan: in het dashboard van de batterij zie op het moment van activiteit 2 keer een wattage staan: 1 onder Power en 1 onder Battery. Bij laden is volgens mij de Power waarde wat hoger, bij ontladen vice versa. Kan ik dan correct concluderen dat Power de hoeveelheid stroom is die wordt aangeleverd / teruggeleverd en Battery de hoeveelheid die daadwerkelijk van de capaciteit die aan/van de accu wordt toegevoegd / afgenomen?
Vraagje wat ik nog heb en wat ik niet in het topic zag staan: in het dashboard van de batterij zie op het moment van activiteit 2 keer een wattage staan: 1 onder Power en 1 onder Battery. Bij laden is volgens mij de Power waarde wat hoger, bij ontladen vice versa. Kan ik dan correct concluderen dat Power de hoeveelheid stroom is die wordt aangeleverd / teruggeleverd en Battery de hoeveelheid die daadwerkelijk van de capaciteit die aan/van de accu wordt toegevoegd / afgenomen?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Bedoel je hiermee aangestuurd via de HW P1, of de HW batterij? In dat laatste geval zit je in het verkeerde topic.Rudedadude schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:44:
Na een zonnig weekje ben ik prima tevreden met mijn ene batterij via HW.
Waar zie je die getallen? Via Modbus? In de App staat voor zover ik weet maar 1 getal.Alles werkt zoals je zou verwachten en wanneer ik de batterij mag geloven (en daarover verschillen de meningen in het topic) heb ik deze maand 42,39 kwh geladen en 33,85 kwh ontladen, een efficientie van nagenoeg 80%.
pascallj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:03:
[...]
Bedoel je hiermee aangestuurd via de HW P1, of de HW batterij? In dat laatste geval zit je in het verkeerde topic.
[...]
Waar zie je die getallen? Via Modbus? In de App staat voor zover ik weet maar 1 getal.
:strip_exif()/f/image/JKAM7p38vUJK4taAFlEwPCo4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gok dat @Rudedadude hierop doelt.
Oh dat is dan ook weer een typisch V3 dingetje. Bij de V1&2 heb je dat niet. Of het is iets van de laatste firmware versies:Chris.nl schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:14:
[...]
[Afbeelding]
Ik gok dat @Rudedadude hierop doelt.
/f/image/fgTK1mgu5NrRpexC0J5vOV9n.png?f=fotoalbum_large)
Maar dan is mijn vermoeden dat die getallen gelijk zijn aan de Modbus getallen. En daar betekent Power inderdaad de hoeveelheid vermogen aan de stekkerkant, en Battery de hoeveelheid vermogen aan de batterijkant. Dus bij laden is Power hoger en bij ontladen Battery.
[ Voor 16% gewijzigd door pascallj op 23-01-2026 09:31 ]
Ziet er helemaal correct uit!Pharos1985 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:02:
All,
Ik heb intussen de Marstek aangesloten, hij krijgt zijn levering/teruglevering van de PV door via HA en een virtuele geëmuleerde Shelly. Vanmiddag heeft de Marstek een klein beetje geladen en dit ziet er nu zo uit in HA:[Afbeelding]
Tnx!
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana
Aangevuld, inderdaad de P1 met van HomeWizard. En de Marstek V3. En wat @Chris.nl toont. En de cijfers haal ik uit de statistics die de app geeft via het onderdeel discharged energy met Daily charging capacity vs. Home Usage.pascallj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:03:
[...]
Bedoel je hiermee aangestuurd via de HW P1, of de HW batterij? In dat laatste geval zit je in het verkeerde topic.
[...]
Waar zie je die getallen? Via Modbus? In de App staat voor zover ik weet maar 1 getal.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Nog iemand waar de CT grijs kleurt na een paar dagen in de app (en dus de batterij geen verbinding heeft met de zogenaamde CT klemmen of P1)? Als ik dan gewoon de wizard in de app opnieuw doorloop, werkt het terug onmiddellijk en kleurt dit terug groen.
Ook de local API toggle in de app shakelt zichzelf uit na een x aantal dagen, ik moet die dan terug aanzetten om terug in HA iets van rapportering te krijgen.
Iemand die dit nogal heeft meegemaakt?
Ook de local API toggle in de app shakelt zichzelf uit na een x aantal dagen, ik moet die dan terug aanzetten om terug in HA iets van rapportering te krijgen.
Op de website van een leverancier zie ik allerlei voorbeelden van mensen waar ze de accu hebben geplaatst. bijv. tegen de muur buiten, op zolder in de woonkamer, keuken enz.
maar is het gek/ aan te raden (of juist af te raden) om dat ding gewoon in de meterkast te zetten? ruimte is er, kabels lekker kort en de meterkast heeft een spleet onder de deur. (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84278170 dit kan makkelijk)
Heb al beetje zitten zoeken in dit topic naar meterkast en plaatsing maar niet echt iets over kunnen vinden. Al is het maar voor 'even' totdat ik een permanent locatie en kabel heb geregeld.
Ook zie ik veel mensen met een werkschakelaar op de foto, is dat aan te raden of nice to have?
maar is het gek/ aan te raden (of juist af te raden) om dat ding gewoon in de meterkast te zetten? ruimte is er, kabels lekker kort en de meterkast heeft een spleet onder de deur. (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84278170 dit kan makkelijk)
Heb al beetje zitten zoeken in dit topic naar meterkast en plaatsing maar niet echt iets over kunnen vinden. Al is het maar voor 'even' totdat ik een permanent locatie en kabel heb geregeld.
Ook zie ik veel mensen met een werkschakelaar op de foto, is dat aan te raden of nice to have?
Hij heeft hier een kleine 4 maanden in de meterkast gestaan.Oid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:14:
Op de website van een leverancier zie ik allerlei voorbeelden van mensen waar ze de accu hebben geplaatst. bijv. tegen de muur buiten, op zolder in de woonkamer, keuken enz.
Van 10 januari tot eind april.
Bij hoog vermogen laden/ontladen werdt hij best warm en ook in de meterkast werd het knap warm.
Hier zit onder de deur een ruimte van 4 cm en bovenin de meterkast kan de lucht weer achter het knieschot en boven het keukenplafond ventileren.
Het was hier maar tijdelijk maar ik zou het persoonlijk niet als vaste plaats kiezen als er andere opties zijn.
In de meterkast.
:strip_exif()/f/image/pXHkjAfL60PRi2nyHTervdf1.jpg?f=fotoalbum_large)
En de huidige situatie.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat de lokale API zichzelf uitschakelt, klinkt meer dat de batterij uit zichzelf een factory reset doet. We hebben dat vaker gezien. Ik geef steeds het advies doe zelf eerst handmatig een factory reset (zonder behoud van gegevens) en vraag ook via feedback om de nieuwste firmware. Volgens heeft alleen niemand teruggekoppeld of dat daadwerkelijk geholpen heeft.Pharos1985 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:05:
Nog iemand waar de CT grijs kleurt na een paar dagen in de app (en dus de batterij geen verbinding heeft met de zogenaamde CT klemmen of P1)? Als ik dan gewoon de wizard in de app opnieuw doorloop, werkt het terug onmiddellijk en kleurt dit terug groen.
Verder is er nog het feit dat de CT instabiel wordt (vooral bij gebruik van CT002/3) bij gebruik van de lokale API. Dat is al sinds het begin van de introductie van de API zo. Ik weet niet of dat hier ook van toepassing is, of dat er gewoon steeds gereset wordt.
Thanks! ziet er goed uit zo de permanente oplossing.Ronald.42 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:28:
[...]
Hij heeft hier een kleine 4 maanden in de meterkast gestaan.
Van 10 januari tot eind april.
Bij hoog vermogen laden/ontladen werdt hij best warm en ook in de meterkast werd het knap warm.
Hier zit onder de deur een ruimte van 4 cm en bovenin de meterkast kan de lucht weer achter het knieschot en boven het keukenplafond ventileren.
Het was hier maar tijdelijk maar ik zou het persoonlijk niet als vaste plaats kiezen als er andere opties zijn.
In de meterkast.
[Afbeelding]
En de huidige situatie.
[Afbeelding]
Nog vergeten vermelden: mijn handmatige schema's moet ik ook om de paar dagen er terug "inkloppen", die zijn dan ook weg.pascallj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:29:
[...]
Dat de lokale API zichzelf uitschakelt, klinkt meer dat de batterij uit zichzelf een factory reset doet. We hebben dat vaker gezien. Ik geef steeds het advies doe zelf eerst handmatig een factory reset (zonder behoud van gegevens) en vraag ook via feedback om de nieuwste firmware. Volgens heeft alleen niemand teruggekoppeld of dat daadwerkelijk geholpen heeft.
Verder is er nog het feit dat de CT instabiel wordt (vooral bij gebruik van CT002/3) bij gebruik van de lokale API. Dat is al sinds het begin van de introductie van de API zo. Ik weet niet of dat hier ook van toepassing is, of dat er gewoon steeds gereset wordt.
Ik zal vanavond factory reset proberen en zien wat dat doet.
Vandaag wederom de batterij die random gereset werd. Ik word zo moe van die brakke software.MauriceQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:13:
[...]
Ja heb ik sinds ik de local API aangezet heb inmiddels 2 keer gehad. Ook een bericht gehad van support op de vraag voor een nieuwe firmware na instabiliteit door aanzetten (maar niet gebruiken) van de local API.
Dear Customer, Our server has detected an automatic reset issue with your device. To address this matter, please disconnect the device from the mains power supply and switch it off. After allowing the device to remain powered down for four hours, restart it and monitor its operational status. We wish you every success. Kyle
Ik zou het voor de brandveiligheid absoluut afraden (opslag schoenen etc wordt ook afgeraden door groepenkasten leveranciers ,helemaal als er een gas meter/aansluiting in de meterkast zit waar lucht stroom verplicht is !!!). Ik weet niet of het verboden is een thuisbatterij in de meterkast te plaatsen? Vraag het een aan de Tweakers op de groepen-/meter-kast/ect. forum (die weten alles van de NEN normen m.b.t de meterkast etc.):Oid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:31:
[...]
Thanks! ziet er goed uit zo de permanente oplossing.
onetime in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
[ Voor 14% gewijzigd door Antonio di op 23-01-2026 11:53 ]
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Het zou voor ons gemakkelijker zijn als we weten over welke Marstek en FW het gaat. Een officiële Home Assistant integratie voor de Marstek is er nog altijd niet. Dat wil zeggen dat er mogelijk nog bugs in de local api aanwezig zijn. Daar zijn hier al vele meldingen over geweest. Hier (en bij vele anderen) werkt de Marstek al vele maanden perfect. 1 x heb ik een melding naar Marstek gestuurd met de vraag waarom soms de soc naar 0% daalde. Na de update naar V155 was dat probleem ook van de baan. Ondertussen V156 erop gezet omdat ik gelezen had dat de NOM regeling smoother zou zijn. Daar merk ik zelf nog niets van. Voor de rest draait het hier tot volle tevredenheid. De Marstek app op de iPhone werkt ook probleemloos.KingFox schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:32:
[...]
Vandaag wederom de batterij die random gereset werd. Ik word zo moe van die brakke software.
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik heb hetzelfde gehad na een firmware update. Accu helemaal uitgezet voor 10 minuten, daarna weer aan, draait nu al een week zonder problemen (144) Daarvoor reset met behoud gegevens gedaan trouwens, dat hielp niet direct, maar kan niet uitsluiten dat de reset gevolgd door het uitschakelen de oplossing is.pascallj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:29:
[...]
Dat de lokale API zichzelf uitschakelt, klinkt meer dat de batterij uit zichzelf een factory reset doet. We hebben dat vaker gezien. Ik geef steeds het advies doe zelf eerst handmatig een factory reset (zonder behoud van gegevens) en vraag ook via feedback om de nieuwste firmware. Volgens heeft alleen niemand teruggekoppeld of dat daadwerkelijk geholpen heeft.
[ Voor 8% gewijzigd door OmeJoyo op 23-01-2026 12:38 ]
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Voor degenen die de P1 meter van HW via de Home Assistant B2500 Meter doorspelen en niet akkoord gaan met de 5S refresh time heb ik een clone gemaakt van de officiele integratie en de polling rate op 1S gezet:
https://github.com/taurgis/homeassistant-homewizard-instant/
Dit is vers van de pers, dus ben het zelf ook nog aan het testen. Dit is ook enkel via de V1 versie van de API, en kan draaien naast de officiele plugin (unieke IDs)
Dit is vers van de pers, dus ben het zelf ook nog aan het testen. Dit is ook enkel via de V1 versie van de API, en kan draaien naast de officiele plugin (unieke IDs)
Bedankt, ik had gisteren net gemerkt dat de standaard polling rate soms tot slingergedrag van mijn batterij leidde, dus die ga ik zeker proberen.taurgis schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:38:
Voor degenen die de P1 meter van HW via de Home Assistant B2500 Meter doorspelen en niet akkoord gaan met de 5S refresh time heb ik een clone gemaakt van de officiele integratie en de polling rate op 1S gezet:
Wanneer ik je project als repository (type: integration) probeer toe te voegen in HACS, krijg ik echter de volgende foutmelding: <Integration taurgis/homeassistant-homewizard-instant> Repository structure for main is not compliant
Klopt, ik heb zitten klooien met de project structuur om die werkend te krijgen in de docker container. Wss moet ik de folders terug aanpassen.GORby schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:00:
[...]
Bedankt, ik had gisteren net gemerkt dat de standaard polling rate soms tot slingergedrag van mijn batterij leidde, dus die ga ik zeker proberen.
Wanneer ik je project als repository (type: integration) probeer toe te voegen in HACS, krijg ik echter de volgende foutmelding: <Integration taurgis/homeassistant-homewizard-instant> Repository structure for main is not compliant
Ben hier zelf redelijk onervaren mee (plugins voor Home Assistant)
[ Voor 5% gewijzigd door taurgis op 23-01-2026 15:05 ]
Ik het de oorzaak van de spanning op het paneel gevonden: Een slecht aard contact in de marstek stekker...
Dit opgelost is de spanning weg natuurlijk. De fase en nul warren goed aangesloten.
Ik heb de stroom die door de aarddraad nog wel gemeten en deze wqas nog steeds rond de 200ma tijdens laden en ontladen.
Voor mij gevoel klopt dit niet en is er iets niet goed.
Is iemand in staat de stroom die door de aard draad gaat te meten tijdens laden en ontladen?
Nouja ik heb toen gemeten zonder aarde en had geen spanning dus ook onmeetbare kortsluitstroom. Aangezien jij zonder aarde al 120 VAC spanningsverschil had, lijkt het mij toch duidelijk dat er iets niet goed is en zou hij daarom toch ook worden omgeruild? Waarom wil je zo graag kwantificeren wat de kortsluitstroom is?elgringo schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:51:
[...]
Ik het de oorzaak van de spanning op het paneel gevonden: Een slecht aard contact in de marstek stekker...
Dit opgelost is de spanning weg natuurlijk. De fase en nul warren goed aangesloten.
Ik heb de stroom die door de aarddraad nog wel gemeten en deze wqas nog steeds rond de 200ma tijdens laden en ontladen.
Voor mij gevoel klopt dit niet en is er iets niet goed.
Is iemand in staat de stroom die door de aard draad gaat te meten tijdens laden en ontladen?
Ik probeer kijken of ik niet te vroeg tot conclusies ben gekomen. Nu de aarde goed zit aansloten lijkt alles prima te werken.pascallj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:54:
[...]
Nouja ik heb toen gemeten zonder aarde en had geen spanning dus ook onmeetbare kortsluitstroom. Aangezien jij zonder aarde al 120 VAC spanningsverschil had, lijkt het mij toch duidelijk dat er iets niet goed is en zou hij daarom toch ook worden omgeruild? Waarom wil je zo graag kwantificeren wat de kortsluitstroom is?
Hij wordt nog steeds omgeruild (als die op voorraad is) maar zou het vervelend vinden als er geen probleem wordt geconstateerd.
Bedankt om ernaar te kijken alvast. Momenteel kijg ik al een waarde per seconde door die uit MQTT te halen (waar ik het via Node-Red in stop).taurgis schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:02:
[...]
Klopt, ik heb zitten klooien met de project structuur om die werkend te krijgen in de docker container. Wss moet ik de folders terug aanpassen.
Ben hier zelf redelijk onervaren mee (plugins voor Home Assistant)
Vond of vind het stekker defect/euvel wel interessantpascallj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:54:
[...]
Nouja ik heb toen gemeten zonder aarde en had geen spanning dus ook onmeetbare kortsluitstroom. Aangezien jij zonder aarde al 120 VAC spanningsverschil had, lijkt het mij toch duidelijk dat er iets niet goed is en zou hij daarom toch ook worden omgeruild? Waarom wil je zo graag kwantificeren wat de kortsluitstroom is?
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Zeker! En het is helaas alweer het zoveelste voorbeeld van een probleem in de verbinding van de kabel.tweeek schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:13:
[...]
Vond of vind het stekker defect/euvel wel interessant
Alleen een aarde is alleen voor 'nood' of lekstroom etc. Als er continu zoveel stroom naar aarde vloeit, is er gewoon iets niet goed naar mijn mening.
Maar als ik een keer tijd heb, zal ik het wel even meten. En om @Mann59 tevreden te houden, zal ik het deze keer netjes door een vermogensweerstand doen
Dat soort metingen heb ik geen goede kaas van gegetenpascallj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:19:
[...]
Zeker! En het is helaas alweer het zoveelste voorbeeld van een probleem in de verbinding van de kabel.
Alleen een aarde is alleen voor 'nood' of lekstroom etc. Als er continu zoveel stroom naar aarde vloeit, is er gewoon iets niet goed naar mijn mening.
Maar als ik een keer tijd heb, zal ik het wel even meten. En om @Mann59 tevreden te houden, zal ik het deze keer netjes door een vermogensweerstand doen.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Ik probeer kijken of ik niet te vroeg tot conclusies ben gekomen. Nu de aarde goed zit aansloten lijkt alles prima te werken.
Hij wordt nog steeds omgeruild (als die op voorraad is) maar zou het vervelend vinden als er geen probleem wordt geconstateerd.
In de meeste apparaten zit een lijnfilter. Dit is een condensator van L naar aarde en een condensator van N naar aarde. Als de echte aarde los is zul je de helft van de netspanning op hetchassis krijgen. Moraal van het verhaal:Door de slechte aarde te repareren is het apparaat goed en veilig.
In de meeste apparaten zit een lijnfilter. Dit is een condensator van L naar aarde en een condensator van N naar aarde. Als de echte aarde los is zul je de helft van de netspanning op hetchassis krijgen. Moraal van het verhaal:Door de slechte aarde te repareren is het apparaat goed en veilig.
Ik heb een Marstek V3, een 3 fase aansluiting thuis, 20 zonnepanelen met een Goodwe omvormer, een elektrisch kookpunt en een laadpaal. De Marstek zit op een eigen groep. Als het grid uitvalt, voedt de Marstek mijn huis niet terug en werkt hij alleen als UPS op de opgeslagen stroom. Wat heb ik nodig om de installatie zo uit te breiden dat de V3 bij stroomuitval wél mijn huis, en alleen mijn huis, kan voeden?
Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122
Er bestaat een Smartbox waarmee dat mogelijk zou moeten zijn. Volgens mij gewoon een voorgeconfigureerde elektrakast met een ATS en nog wat andere dingen. Maar eerlijk, ik denk niet dat de Marstek daar echt voor gemaakt is. Misschien kan het werken, maar je krijgt dan een vaste installatie en dan zou ik toch ook de componenten kiezen die qua kwaliteit daarbij horen.jefjef schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:57:
Ik heb een Marstek V3, een 3 fase aansluiting thuis, 20 zonnepanelen met een Goodwe omvormer, een elektrisch kookpunt en een laadpaal. De Marstek zit op een eigen groep. Als het grid uitvalt, voedt de Marstek mijn huis niet terug en werkt hij alleen als UPS op de opgeslagen stroom. Wat heb ik nodig om de installatie zo uit te breiden dat de V3 bij stroomuitval wél mijn huis, en alleen mijn huis, kan voeden?
Overigens is er een heel topic hiervoor aangemaakt, daar vind je vast wat interessante dingen: Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
Op serviceafdelingen en bij repair cafes wordt een Megger gebruikt om isololatiemetingen te doen. Misschien kun je er een lenen bij een Repair Cafe bij jou in de buurt.pascallj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:19:
[...]
Zeker! En het is helaas alweer het zoveelste voorbeeld van een probleem in de verbinding van de kabel.
Maar als ik een keer tijd heb, zal ik het wel even meten. En om @Mann59 tevreden te houden, zal ik het deze keer netjes door een vermogensweerstand doen.
YouTube: Hoe de isolatieweerstand meten? Hoe meet je met een isolatiemeter?
De meest gestelde vraag.. hoe vaak komt dat voor?jefjef schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:57:
Ik heb een Marstek V3, een 3 fase aansluiting thuis, 20 zonnepanelen met een Goodwe omvormer, een elektrisch kookpunt en een laadpaal. De Marstek zit op een eigen groep.
Als het grid uitvalt, voedt de Marstek mijn huis niet terug en werkt hij alleen als UPS op de opgeslagen stroom.
Ga je je accu verder niet gebruiken anders dan UPS? Want stel het grid valt uit en je accu is net leeg schiet je er weinig mee op., 5kWh is niet bijster veel én helemaal niet als je ook je EV ermee wilt voeden.Wat heb ik nodig om de installatie zo uit te breiden dat de V3 bij stroomuitval wél mijn huis, en alleen mijn huis, kan voeden?
Ik zou eerst eens in kaart brengen welke apparaten je wilt kunnen gebruiken bij eventuele stroomuitval, kom je met een lang verlengsnoer dan niet al een heel end?
Wil je ook je PV dan via de backup laten lopen? Daar komt ook wel e.e.a. bij kijken. Een 3 fasen omvormer gaat al niet werken en een enkele fase moet je dan ook kunnen beperken tot max 2500W.
Het idee van een backup poort is leuk maar daar is het apparaat in eerste instantie niet voor ontworpen. De enige functie die ik kan bedenken is als je van te voren weet dat er uitval is door bijv. onderhoud, dan zou je de accu in UPS mode kunnen zetten van te voren zodat deze volledig is geladen.
Hoe ik het voor mijzelf heb ingericht, ik heb alleen maar aardlekautomaten, voor de groepen die ik aan de backup wil knopen heb ik een omschakelaar/groepschakelaar zodat ik per groep deze kan omgooien wanneer nodig (abb e214-16-202). Mijn PV kan ik ook in 2 delen inschakelen zodat ik niet over de 2500W kom.
Een smartbox kan alleen geen 3fase apparaten aansturen dus dat is niet altijd een optie.pascallj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:01:
Er bestaat een Smartbox waarmee dat mogelijk zou moeten zijn.
Oké dank aan alle 2 , ik ga het andere forum goed doorpluizenDukeBox schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:28:
[...]
De meest gestelde vraag.. hoe vaak komt dat voor?
[...]
Ga je je accu verder niet gebruiken anders dan UPS? Want stel het grid valt uit en je accu is net leeg schiet je er weinig mee op., 5kWh is niet bijster veel én helemaal niet als je ook je EV ermee wilt voeden.
Ik zou eerst eens in kaart brengen met welke apparaten je wilt kunnen gebruiken bij eventuele stroomuitval, kom je met een lang verlengsnoer dan niet al een heel end?
Wil je ook je PV dan via de backup laten lopen? Daar komt ook wel e.e.a. bij kijken. Een 3 fasen omvormer gaat al niet werken en een enkele fase moet je dan ook kunnen beperken tot max 2500W.
Het idee van een backup poort is leuk maar daar is het apparaat in eerste instantie niet voor ontworpen. De enige functie die ik kan bedenken is als je van te voren weet dat er uitval is door bijv. onderhoud, dan zou je de accu in UPS mode kunnen zetten van te voren zodat deze volledig is geladen.
Hoe ik het voor mijzelf heb ingericht, ik heb alleen maar aardlekautomaten, voor de groepen die ik aan de backup wil knopen heb ik een omschakelaar/groepschakelaar zodat ik per groep deze kan omgooien wanneer nodig (abb e214-16-202). Mijn PV kan ik ook in 2 delen inschakelen zodat ik niet over de 2500W kom.
[...]
Een smartbox kan alleen geen 3fase apparaten aansturen dus dat is niet altijd een optie.
Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122
Zou je aardlek dan niet uit moeten gaan? Tenzij het een model voor 300ma is i.v.m. zonnepanelen ofzo?elgringo schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:51:
[...]
Vandaag is mijn internetverbinding een aantal uur uitgevallen. Tijdens deze periode is de CT003 in een soort slaapmodus geraakt, waarin die niet meer reageerde op de vragen van mijn batterijen en waardoor die batterijen dus plots niet meer NOM draaiden. Na de CT003 even stroomloos te hebben gemaakt was dit opgelost. De batterijen en de CT003 zitten samen in hun eigen subnet, waarvan de router normaal gezien toegang heeft tot internet.
Ik weet niet of beide gebeurtenissen gecorreleerd zijn. In principe hoeft een CT003 niet met internet in contact te staan, maar er is minstens de schijn dat de “slaapmodus” te maken heeft met het niet kunnen connecteren met internet (en de Marstek servers). Nog ter info: de API modus staat niet aan.
Heeft iemand anders al dergelijke ervaringen?
Ik weet niet of beide gebeurtenissen gecorreleerd zijn. In principe hoeft een CT003 niet met internet in contact te staan, maar er is minstens de schijn dat de “slaapmodus” te maken heeft met het niet kunnen connecteren met internet (en de Marstek servers). Nog ter info: de API modus staat niet aan.
[ Voor 9% gewijzigd door Hans M op 23-01-2026 22:38 ]
2x Marstek Venus E 5.12 v153, CT003 V118, Zonnepanelen 7.695 Wp, Meter Landis&Gyr E360-3P
Ik heb dit vorige zomer ook voorgehad, wel met een HWP1. Herstarten van de Router lost dit probleem op. Ik heb nu een HW Socket bijgeplaatst, waar de router zit ingeplugd. Deze kan ik vanop afstand in en uitschakelen. Getest en dit werkt.Hans M schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:02:
Vandaag is mijn internetverbinding een aantal uur uitgevallen. Tijdens deze periode is de CT003 in een soort slaapmodus geraakt, waarin die niet meer reageerde op de vragen van mijn batterijen en waardoor die batterijen dus plots niet meer NOM draaiden. Na de CT003 even stroomloos te hebben gemaakt was dit opgelost. De batterijen en de CT003 zitten samen in hun eigen subnet, waarvan de router normaal gezien toegang heeft tot internet.
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Bedankt voor de tip, ik heb op discord wel wat kunnen vinden alleen denk ik dat ik mijn homeassistant niet goed heb ingesteld waardoor deze de yaml packages niet leest ondanks dat ik dit in het config bestand heb aangepast. Wat kan ik nog meer doen dat de toegvoegde packages wel gelezen worden.AUijtdehaag schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:23:
[...]
Alles verwijderen en dan opschonen onder instellingen, apparaten en diensten - entiteiten
Maar beter hier verder discussieren https://discord.gg/p4k9QHCeH5
Anders teveel offtopic
@bvansteenselen
Home assistant ook al eens gerestart?
Je config bestand heb je aangepast, bedoel je configuration.yaml?
Ziet de nodered docker wel de home assistant docker (kijk eens bij een van de blauwe blokjes en server in nodered)
De meesten draaien Hass operating system met addon nodered volgens mij en geen losse dockers.
Zie hieronder.
Het gaat nogal offtopic. Je probleem lijkt een software installatie probleem, daar zijn andere topics voor.
Home assistant ook al eens gerestart?
Je config bestand heb je aangepast, bedoel je configuration.yaml?
Ziet de nodered docker wel de home assistant docker (kijk eens bij een van de blauwe blokjes en server in nodered)
De meesten draaien Hass operating system met addon nodered volgens mij en geen losse dockers.
Zie hieronder.
Het gaat nogal offtopic. Je probleem lijkt een software installatie probleem, daar zijn andere topics voor.
[ Voor 101% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-01-2026 10:17 ]
Zoals ~AUijtdehaag eerder ook al aangaf, de discussie over integratie problemen en HA problemen graag voortzetten op de plek waar de integratie ontwikkeld wordt of support gegeven. In dit geval dus in de Discord. Houden we het hier gefocust op de Marstek.bvansteenselen schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:40:
[...]
Bedankt voor de tip, ik heb op discord wel wat kunnen vinden alleen denk ik dat ik mijn homeassistant niet goed heb ingesteld waardoor deze de yaml packages niet leest ondanks dat ik dit in het config bestand heb aangepast. Wat kan ik nog meer doen dat de toegvoegde packages wel gelezen worden.
Ik ben mij aan het oriënteren op een thuisbatterij en Marstek staat daarbij ook op het lijstje.
- Hoe gaat de Marstek om met een garage waar het in de winter wel 0 graden kan worden en luchtvochtigheid schommelt tussen de 75-85%. Bijvoorbeeld Zendure heeft ingebouwde verwarming om te voorkomen dat hij gaat laden terwijl de cellen 0 graden zijn.
- Bij 3 Marstek omvormers heb je ook 3x laadverliezen? Dit is ook iets wat ik mee wil nemen, want bijvoorbeeld bij een ander merk kan je meer accu's onder 1 of 2 omvormers hangen, dan heb je ook maar 1 of 2x laadverliezen. Wat is jullie mening daarover?
- Hoe gaat de Marstek om met een garage waar het in de winter wel 0 graden kan worden en luchtvochtigheid schommelt tussen de 75-85%. Bijvoorbeeld Zendure heeft ingebouwde verwarming om te voorkomen dat hij gaat laden terwijl de cellen 0 graden zijn.
- Bij 3 Marstek omvormers heb je ook 3x laadverliezen? Dit is ook iets wat ik mee wil nemen, want bijvoorbeeld bij een ander merk kan je meer accu's onder 1 of 2 omvormers hangen, dan heb je ook maar 1 of 2x laadverliezen. Wat is jullie mening daarover?
De Marstek heeft geen ingebouwde verwarming. Marstek geeft zelf aan dat de batterij tot -20 werken kan. Ik heb daar zo mijn mening over:Pakhaas schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:29:
Ik ben mij aan het oriënteren op een thuisbatterij en Marstek staat daarbij ook op het lijstje.
pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Maar ook:
de_som in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
En:
Taro in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
En:
antonboonstra in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Dat klopt inderdaad. Alleen het voordeel daarbij is ook het grotere vermogen wat je ter beschikking hebt. En de prijs is altijd zo goed geweest, dat je de extra winsten door met betere en duurdere spullen te werken, vaak er over de levensduur van de batterij niet uithaalt.- Bij 3 Marstek omvormers heb je ook 3x laadverliezen? Dit is ook iets wat ik mee wil nemen, want bijvoorbeeld bij een ander merk kan je meer accu's onder 1 of 2 omvormers hangen, dan heb je ook maar 1 of 2x laadverliezen. Wat is jullie mening daarover?
Overigens heeft de Marstek daar de Venus A&D voor. Ook een uitbreidbaar systeem zoals jij bedoeld. Daar hebben we ook een apart topic voor hier op GoT: Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij
Het is niet dat je die laadverliezen moet optellen of zo. Als je met - zeg maar wat - 90% efficiëntie 10kWh gaat omzetten, maakt dat niet uit of je dat als 2x5kWh of 1x 10kWh gaat doen. Het zal je in beide gevallen evenveel energie kosten. Het voordeel met 2 stuks is het grotere vermogen dat je ter beschikking hebt bij het laden (en op een aparte groep ook bij het ontladen).Pakhaas schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:29:
Ik heb nu de 3de Marstek aangesloten, maar als ik op de CT003 klik, dan zie je daar icoontjes welke batterij op welke fase is aangesloten, ik zie 1 icoontje per fase... Maar in werkelijkheid zijn er 2 batterijen op 1 fase... Nog iemand dit al opgevallen? Klopt die weergave wel? Een auto diagnose doen voor alle batterijen heeft geen impact... Het systeem werkt wel zoals het hoort... Vind het toch vreemd...
Er zijn al 3 pagina's vanaf augustus 2025 waarin toch echt al volop info gegeven is, en dan is er nog de TS te lezen.Pakhaas schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:29:
Een keuze zul je zelf moeten nemen, dat kan je niet aan anderen overlaten.
Ik zou de MT eens plaatsen op een stopcontact dat achter de 30mA staat (vb. in de badkamer). Als deze niet uitschakelt, dan mag je ervan uitgaan dat alles in orde is.NTS schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:19:
[...]
Zou je aardlek dan niet uit moeten gaan? Tenzij het een model voor 300ma is i.v.m. zonnepanelen ofzo?
BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)
Venus E 3.0, v146. Maar het zou niet mogen uitmaken, als ik zie dat Marstek zowel hardwarefouten maakt (slechte contacten in stekkers etc) als slechte software levert op een product dat al een half jaar uit is, dat zou gewoon niet mogen. Enerzijds gaat het ten koste van de betrouwbaarheid en veiligheid van de batterij, anderzijds gebruiksgemak. Ik moet elke keer als de zon schijnt in m’n app kijken of de batterij wel werkt:dannyro schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:15:
[...]
Het zou voor ons gemakkelijker zijn als we weten over welke Marstek en FW het gaat. Een officiële Home Assistant integratie voor de Marstek is er nog altijd niet. Dat wil zeggen dat er mogelijk nog bugs in de local api aanwezig zijn. Daar zijn hier al vele meldingen over geweest. Hier (en bij vele anderen) werkt de Marstek al vele maanden perfect. 1 x heb ik een melding naar Marstek gestuurd met de vraag waarom soms de soc naar 0% daalde. Na de update naar V155 was dat probleem ook van de baan. Ondertussen V156 erop gezet omdat ik gelezen had dat de NOM regeling smoother zou zijn. Daar merk ik zelf nog niets van. Voor de rest draait het hier tot volle tevredenheid. De Marstek app op de iPhone werkt ook probleemloos.
- Soms zijn de batterijen niet te benaderen over internet
- Batterij verliest verbinding met P1-meter, maar geeft nergens een melding oid. Voor mij is dat niet 'probleemloos werken', aangezien je zelf maar telkens de app moet openen om de verbinding te herstellen
- Wanneer de verbinding tóch in orde lijkt te zijn, doet de batterij soms nog steeds niets en moet je de batterij resetten, in de hoop dat alles dan toch werkt
Misschien kan je je ook verdiepen in het Marstek Venus D model.Pakhaas schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:29:
Die kan wel uitgebreid worden door losse accu's te stapelen. Ook kan je daar rechtstreeks zonnepanelen op aansluiten, dan heb je gelijk al één omzetting (rendement verlies) van 50volt->220 volt->50 volt minder, om stroom in de accu te krijgen.
Misschien had je al een reden om bovenstaand model af te laten vallen, maar je vraag deed me iig direct aan de Venus D denken....
Klopt, daar ben ik ook mee bezig. Maar deze 2 vragen kwam ik niet direct tegen, dus dacht dat ik wel even kon stellen in het Marstek forum.tweeek schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:47:
[...]
Er zijn al 3 pagina's vanaf augustus 2025 waarin toch echt al volop info gegeven is, en dan is er nog de TS te lezen.
Een keuze zul je zelf moeten nemen, dat kan je niet aan anderen overlaten.
Die kwam ik idd tegen, maar ik zie de meesten hier kiezen voor de Marstek Venus E. Is dat puur kosten technisch? Want die zijn behoorlijk prijstechnisch aantrekkelijk.Chris.nl schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:22:
[...]
Misschien kan je je ook verdiepen in het Marstek Venus D model.
Die kan wel uitgebreid worden door losse accu's te stapelen. Ook kan je daar rechtstreeks zonnepanelen op aansluiten, dan heb je gelijk al één omzetting (rendement verlies) van 50volt->220 volt->50 volt minder, om stroom in de accu te krijgen.
Misschien had je al een reden om bovenstaand model af te laten vallen, maar je vraag deed me iig direct aan de Venus D denken....
Er zijn er meer die de venus in schuur kelder of buiten hebben, waar warmte kou en vochtigheid wellicht een rol zouden kunnen gaan spelen, geniet dat niet mijn voorkeur.Pakhaas schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:22:
[...]
Klopt, daar ben ik ook mee bezig. Maar deze 2 vragen kwam ik niet direct tegen, dus dacht dat ik wel even kon stellen in het Marstek forum.
Ik meen dat tweaker Taro een pakket zendure heeft of had.
Tevens ben ik geen fan van meerdere venussen bij elkaar, dan zou ik voor een andere opzet gaan, beginnend van de venus D tot de X of de marstek mars variant, soms moet je gewoon de knoop doorhakken......
Ik ben voor de E gegaan omdat ik huur en de zonnepanelen en omvormer van de woningbouw zijn. Van die werkende installatie blijf ik dus af.Pakhaas schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:24:
[...]
Die kwam ik idd tegen, maar ik zie de meesten hier kiezen voor de Marstek Venus E. Is dat puur kosten technisch? Want die zijn behoorlijk prijstechnisch aantrekkelijk.
Als het mijn eigen spul was, had ik een D genomen en zo iets hoger rendement behaald.
Hier werkt het prima en waarschijnlijk bij 100derden anderen ook.KingFox schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:14:
[...]
Venus E 3.0, v146. Maar het zou niet mogen uitmaken, als ik zie dat Marstek zowel hardwarefouten maakt (slechte contacten in stekkers etc) als slechte software levert op een product dat al een half jaar uit is, dat zou gewoon niet mogen. ....
Wat je hier leest zijn alleen de uitzonderingen en tweakers.
9,9 keer 10, van de verbindingsfouten/uitvallen ligt het niet aan het product. Maar aan de gebruiker of infrastructuur waar we geen grip op hebben.
Ik ben al lang blij DAT er updates worden uitgevoerd en aanpassingen gedaan aan de hand van ervaringen. Bij Philips hoef ik daar niet mee aan te komen.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
@KingFox wat je CT verlies betreft... Zou je als test één week de app niet buitenshuis willen gebruiken? Dus alleen de status van de batterij checken als het toestel waarop je de app hebt geïnstalleerd via WiFi verbonden is met je thuisnetwerk.
Ja, dit beperkt de functionaliteit en het doel van de app behoorlijk en 'had nooit zo blabla' maar mijn ervaring is dat ik alleen CT verlies had nadat ik buitenshuis was ingecheckt.
Mijn broer heeft precies hetzelfde met zijn Venus en kwam met deze 'achterlijke' oplossing, maar het werkt vooralsnog wel en de boel/CT lijkt stabiel.
Het is de bedoeling een 'set and forget' (want betrouwbaar) product aangeschaft te hebben. Als dit betekent dat ik hem dan buitenshuis echt moet vergeten, dan neem ik dat qua 'prijs/kwaliteit' voor lief.
'k Had deze oplossing voor CT verlies nog niet eerder gezien of aangedragen, had me voorgenomen dit zelf eerst een dikke maand te proberen alvorens een conclusie te trekken. Maar je nood/frustratie lijkt me zo hoog dat ik je deze 'stomme' fix ook gun uit te proberen.
Ja, dit beperkt de functionaliteit en het doel van de app behoorlijk en 'had nooit zo blabla' maar mijn ervaring is dat ik alleen CT verlies had nadat ik buitenshuis was ingecheckt.
Mijn broer heeft precies hetzelfde met zijn Venus en kwam met deze 'achterlijke' oplossing, maar het werkt vooralsnog wel en de boel/CT lijkt stabiel.
Het is de bedoeling een 'set and forget' (want betrouwbaar) product aangeschaft te hebben. Als dit betekent dat ik hem dan buitenshuis echt moet vergeten, dan neem ik dat qua 'prijs/kwaliteit' voor lief.
'k Had deze oplossing voor CT verlies nog niet eerder gezien of aangedragen, had me voorgenomen dit zelf eerst een dikke maand te proberen alvorens een conclusie te trekken. Maar je nood/frustratie lijkt me zo hoog dat ik je deze 'stomme' fix ook gun uit te proberen.
Inderdaad, en de Marstek is dan nog goedkoper dan mijn iPhone...Hier toch ook zeer tevreden mee hoor.3DWim schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:44:
[...]
Hier werkt het prima en waarschijnlijk bij 100derden anderen ook.
Wat je hier leest zijn alleen de uitzonderingen en tweakers.
9,9 keer van de verbindingsfouten/uitvallen ligt het niet aan het product. Maar aan de gebruiker of infrastructuur waar we geen grip op hebben.
Ik ben al lang blij DAT er updates worden uitgevoerd en aanpassingen gedaan aan de hand van ervaringen. Bij Philips hoef ik daar niet mee aan te komen.
Vandaag de marstek batterij bij mij thuis geïnstalleerd. Met de home wizard p1 meter
De batterij geupdate naar v144 als ik het goed gezien heb en get werkt. Hij ziet de ct meter en regelt rond 0 op de meter. Alleen lijkt het voor mij dat de marstek ap alleen met Bluetooth communiceert oftewel in de nabijheid van de batterij doet hij het maar verder weg krijg ik de melding geen communicatie.
Dus hij werkt wel gewoon.
Klopt het dat het met bluetooth werkt de app?
De batterij geupdate naar v144 als ik het goed gezien heb en get werkt. Hij ziet de ct meter en regelt rond 0 op de meter. Alleen lijkt het voor mij dat de marstek ap alleen met Bluetooth communiceert oftewel in de nabijheid van de batterij doet hij het maar verder weg krijg ik de melding geen communicatie.
snameroc
KingFox in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"snameroc schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:15:
Vandaag de marstek batterij bij mij thuis geïnstalleerd. Met de home wizard p1 meter
pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Oftewel via Feedback even om v146 vragen.
Ik zie nu dat het in overzicht wel werkt maar zogauw je op de accu klikt in overzicht zegt hij kan niet verbinden.
snameroc
Met welk doel?Pakhaas schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:29:
In de winter is het niet zo boeiend, als de omgevingstemp. te laag is gaat hij in standby of heel langzaam laden. Als je hem voor NoM i.v.m. PV gebruikt heb je vaak toch weinig opbrengst in die peroide.- Hoe gaat de Marstek om met een garage waar het in de winter wel 0 graden kan worden en luchtvochtigheid schommelt tussen de 75-85%
Hert is procentueel, dus zoals al aangegeven maakt het aantal niet uit voor het rendement. Het laad/ontlaad vermogen wel een beetje, je kan beter 1 Marstek op 1600W ontladen dan 2 op 800W al is het verschil normaal max 5%.- Bij 3 Marstek omvormers heb je ook 3x laadverliezen?
Ik merk dat het verlies op RTE soms erg meeweegt in het wel/niet aanschaffen van een thuisaccu, het klikt ook als een enorm verlies om tot 25% weg te gooien. Toch als je gaat uitrekenen is het zelfs nu mét saldering meestal al financieel interessanter. En als je plek hebt kan je altijd PV bijplaatsen om te compenseren.
Probeer het eens met BT uitgeschakeld op je telefoon? Als je net op de rand van bereik zit heb ik dat ook wel eens.snameroc schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:46:
Ik zie nu dat het in overzicht wel werkt maar zogauw je op de accu klikt in overzicht zegt hij kan niet verbinden.
[ Voor 66% gewijzigd door DukeBox op 24-01-2026 14:03 ]
Ik had exact hetzelfde, via support een update naar v146 vragen en je problemen zijn opgelost!snameroc schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:46:
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/Skb5lmr8JycRJt8sX2ma35Bm.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/oTksfaCoiYqsbWIBB35G0upn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uJxppJKFAuNPem6RlLuPf9tG.png?f=fotoalbum_large)