Stevencito schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:39:
[...]
Nu heb ik geprobeerd een statisch IP-adres aan CT003 en batterij te koppelen. Echter: ik kan beide apparaten niet vinden in de lijst van de router. Er zijn wel MAC-adressen die lijken op beide, maar de laatste vier letters en cijfers wijken af. Nu ben ik een noob op dit gebied, maar het lijkt me dat het volledige MAC-adres toch moet kloppen? En waarom zie ik dat dan niet in de lijst van het Zyxel modem?
[...]
De MAC adressen die je in de app en op de zijkant van de batterij ziet staan, zijn de Bluetooth MAC adressen. Die van de WiFi is anders, maar lijkt er wel op. De kans is dus groot dat die twee het inderdaad zijn.

De apparaten hebben als hostnaam wlan0.

• PsiTweaker
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
pascallj schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:46:
[...]
De MAC adressen die je in de app en op de zijkant van de batterij ziet staan, zijn de Bluetooth MAC adressen. Die van de WiFi is anders, maar lijkt er wel op. De kans is dus groot dat die twee het inderdaad zijn.
Misschien kan een tooltje zoals de 'Advanced IP Scanner' u helpen met het vinden van het MAC adres ?

Ik gebruik deze regelmatig, juist om b.v. mac adressen e.d. te achterhalen. Kan worden geïnstalleerd als portable.

[ Voor 10% gewijzigd door PsiTweaker op 10-03-2026 10:59 ]

DukeBox schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:45:
[...]
Native, dus zonder HA e.d. ?
Inderdaad, gewoon met de CT003 (P1).
Tommie12 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:28:
[...]
Als ik er 3 kan kopen voor 1200€, dan bestel ik ze meteen.
De Venus C (halve capaciteit van de Venus E) was amper goedkoper, dus ik vrees ervoor.
Nu hier hebben we wel ook een kleinere omvormer en toch stuk minder gewicht en afmetingen.
Maar €600 (zoals een Venus A) zou echt wel een scherpe prijs zijn, dus max 2 voor de prijs van een E v3 vrees ik.

• Stevencito
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
bedankt allebei.

ik denk dat het nu gelukt is met een vast IP-adres.

na wat rommelen werkt alles weer.

Soms lijkt het wat schizofreen: dan verbind ik hem met de HWP1 en blijkt hij later vanzelf weer de CT003 gekozen te hebben. Raar.

maar ik ben benieuwd: goede voeding erop; vast IP... hopelijk gaat de batterij binnenkort niet weer in standby
Stevencito schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:17:
bedankt allebei.

ik denk dat het nu gelukt is met een vast IP-adres.

na wat rommelen werkt alles weer.

Soms lijkt het wat schizofreen: dan verbind ik hem met de HWP1 en blijkt hij later vanzelf weer de CT003 gekozen te hebben. Raar.

maar ik ben benieuwd: goede voeding erop; vast IP... hopelijk gaat de batterij binnenkort niet weer in standby
Misschien heb ik het gemist, maar je hebt maar 1 batterij? Is er een reden waarom je niet gewoon de HW P1 gebruikt? Als je die toch al gebruikte, scheelt het weer een extra apparaat.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
_eLMo_ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:15:
Ahhh, ik zie het idd in de webshop.

[Afbeelding]

Lekker handig, adverteren met 0% BTW terwijl dat niet van toepassing is. Ik zie wel wat er gebeurd.
Wat hier al verwacht werd dus:
Guten Tag,

vielen Dank für Ihre Bestellung bei der Sonnen Matrix GmbH!

Da Ihre Rechnungsadresse nicht in Deutschland liegt, wird eine Steuer von 19 % erhoben. Möchten Sie diese Belastung akzeptieren oder möchten Sie die Bestellung stornieren?

Mit freundlichen Gruessen
Sonnen Matrix GmbH
Ik ga geen fraude plegen, dus geannuleerd. @XeriuM @stefanv010

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

PsiTweaker schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:27:
Zoals gezegd, een Venus-B : geen idee waarom !
Voor diegene voor wie 2 Venus E v3 te veel is en 1 Venus E v3 net te weinig :+
Als de Venus B de helft kost van een Venus E zie ik dit zeker verkopen.
Nadeel van de Venus C was dat deze amper goedkoper was dan de E destijds.
pascallj schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:14:
[...]
Marstek introduceert aan de lopende band nieuwe producten: de ene wat logischer dan de andere. De Venus A&D lijken wat mij betreft ook gigantisch veel op elkaar en had ook best 1 product kunnen zijn.
Ja het is bizar hoeveel verschillende producten ze op korte tijd uitbrengen. Beetje zoals google we gooien een hoop tegen de muur en zien wel wat blijft kleven :+
Verwacht wel niet dat ze alles 10 jaar gaan ondersteunen. Dus binnen x aantal jaar een uitbreidingsbatterij of omvormer van Venus A, D, etc nodig heb je waarschijnlijk pech of je moet 2dehands gaan zoeken.
THE_BASE schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:06:
[...]

Oké, dus (aangezien ik stiekem nog steeds twijfel over die Duitse aankoop vanwege het grote prijsverschil) ik koop de batterij in Duitsland, ik activeer de factuur. Dan heb ik sowieso 10 jaar garantie via de fabrikant via de app. Of moet ik de eerste 2 jaar alsnog eerst naar Duitsland om garantie te halen? Want ik wil geen gemekker dat ik zelf met die 60 kilo zware batterij naar Aken moet kachelen heen en weer.
Wat een geleuter over die al dan niet aankoop in Duitsland.
Als je de laatste € wil scoren rij dan naar Aken en haal die Venus E daar.
Als je wat meer zekerheid wil, haal hem dan bij een lokale verdeler die al langer op de markt is en je zal bij eventuele problemen een betere service krijgen.
Ik kan nog steeds mijn leverancier bellen als ik een probleem heb en ik wordt altijd geholpen. Bij het defect van mijn eerste Venus in februari 2025 hebben zij de omruiling volledig op zich genomen en alle discussies met Marstek China zelf afgehandeld. Ik kon gewoon de defecte inleveren en reed terug naar huis met een nieuwe.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• Stevencito
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
pascallj schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:18:
[...]

Misschien heb ik het gemist, maar je hebt maar 1 batterij? Is er een reden waarom je niet gewoon de HW P1 gebruikt? Als je die toch al gebruikte, scheelt het weer een extra apparaat.
Klopt, maar die werkte niet echt stabiel én ik wil naar 3 of 4 st. gaan. Vandaar dat ik een CT003 erbij heb gekocht.
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:44:
[...]

Anders moet je eens een com module update voor batterijen en P1 vragen. Hier namelijk geen problemen met v158 op v1 en v2 batterijen. Heb wel de laatste 2025 communicatie module firmware.
Blijft toch een rare toestand die updates. Bij sommigen werkt een bepaalde versie wel bij anderen niet. Misschien ligt het aan de combinatie van FW in de accu's en firmware in de CT.

Hier de Venus E's op 157.1 en de CT002 op V120. Dit draait al een hele tijd goed. Met enkel een kleine hik vorige zondag. Ze stonden alle 3 in NOM en plots zag ik dat er 3 kW werd terug geleverd in het net terwijl de capaciteit van alle 3 rond 65% stond. Heb toen eens enkel zware loads ingeschakeld en ontladen deden ze wel om terug nul op de meter te krijgen. Dan loads terug uitgezet en weer terug injectie in het net, ze vertikten het om te laden.
Heb dan bij elke batterij een reset naar fabiek met behoud gegevens gedaan en na de reset de batterij terug in NOM gezet en ze begon direct te laden, dit heb ik voor elk van de 3 Venus E's moeten doen.
Sindsdien draait alles weer 100% normaal.
Ik heb de indruk dat zo'n zaken telkens op een zondag gebeuren, zouden ze daar in China op zondag in die servers zitten klooien misschien?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

Tommie12 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:28:
[...]

Als ik er 3 kan kopen voor 1200€, dan bestel ik ze meteen.
Maar ik snap die 'tussenbox' niet waar de 3 batterijen dan gaan aan hangen.
Waarom dan geen Venus E, die heb je al voor minder dan 1200€ en je hebt nagenoeg dezelfde capaciteit.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:25
DSSW schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Waarom dan geen Venus E, die heb je al voor minder dan 1200€ en je hebt nagenoeg dezelfde capaciteit.
>200€ /kWh
Krap tellerhok
65kg te manipuleren...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Druppeltje_ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:58:
[...]

Als het enkel om de statistieken in HA gaat is de hamerelay toch een fijne oplossing? Is op paar minuutjes geregeld, geen extra werk en werkt gewoon heel erg goed.
Klopt 100% voor de Venus E's. Maar de Venus A krijg ik er niet in...iemand een idee wat er moet gebeuren om de Venus A ook via de hamerelay erbij te krijgen?

pascallj schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:14:
[...]

In de begindagen? Dat is slechts ruim een jaar geleden en de Venus C en E kwamen tegelijkertijd beschikbaar. Alsof je de T-Ford en de opvolger daarvan naast elkaar introduceert. Wel was duidelijk dat de Venus E de betere koop was, maar ze zijn echt verkocht. Ik denk dat je er te veel achter zoekt. Marstek introduceert aan de lopende band nieuwe producten: de ene wat logischer dan de andere. De Venus A&D lijken wat mij betreft ook gigantisch veel op elkaar en had ook best 1 product kunnen zijn.
Als je puur naar financieel rendement gaat kijken is de A een veel betere deal dan de D. De A koop je al een hele tijd aan minder dan 200€ per kwh en dat is echt wel een zeer goede deal, ook als je kijkt naar andere brands.

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb nu 2x de Venus E waar je netto ongeveer 8kWh uit kan trekken (88% DoD en dan 90% efficiency van DC naar AC) Dit pakt in combinatie met de vermogens die bij zonnig weer uit de panelen komen en de 5kW aan omvormer capaciteit heel erg goed uit. als ik nog ga uitbreiden voor een derde dan zal dat weer een ongeveer 2,5kW omvormer worden maar liever wel met extra of stapelbare accu capaciteit, enige reden dat ik dat nu nog niet gedaan heb is dat de Venus E gewoon heel erg veel voordeliger is!

De Venus B met 2kWh aan accu's kun je net iets meer dan 1,5kWh netto uithalen ik snap niet hoe dat rendabel is.

[ Voor 10% gewijzigd door cold op 10-03-2026 12:02 ]

2x MT v3 | EMS.148.VNS117.BMS.112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:21
Ik heb gisteren de marstek Venus e 3.0 met CT003 binnen gekregen. En na het uitpakken en installeren is het eigenlijk niks meer dan een bizar zware baksteen. Ik heb beide apparaten geupdatet naar de laatste versie en beide in de app van marstek toegevoegd. Daarna de CT003 gekoppeld aan de Venus e 3.0. Vanaf dat moment heb ik niks anders dan problemen gehad. De CT003 lijkt constant te crashen. geeft geen data door aan de accu en na een tijdje is de CT003 ook in de app niet meer te raadplegen en staat als offline. De CT003 staat op 30 cm van mijn wifi router en geeft in de app aan dat het een zeer sterke verbinding heeft. Als ik de CT003 van de p1 poort afhaal en van de stroom en daarna weer aansluit werkt alles weer heel even perfect. maar na een 15 a 30 minuten dan beginnen de problemen weer. Het lijkt wel of de CT003 een memory leak heeft ofzo waardoor deze steeds onstabieler wordt en uiteindelijk volledig vast loopt. De accu kan ik prima handmatig laten laden en ontladen in de app en staat ook gewoon netjes online de hele dag.

Iemand anders ervaringen hiermee en wat ik kan doen om dit op te lossen? Ik heb een home wizzard P1 gekocht om te testen of het daarmee opgelost is. Ik wil echter eigenlijk dat de CT003 gewoon werkt want ik wil in de nabije toekomst nog 1 of 2 van deze venus e 3.0's bij kopen....

[ Voor 8% gewijzigd door sygys op 10-03-2026 12:07 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:14
Voor de Venus B valt en staat het bestaansrecht grotendeels met de prijs. Als deze ~50% is van de E dan zie ik daar zeker wel een toepassing voor. Ik zou wel zo'n ding in de camper/caravan willen plaatsen voor off grid of een boost bij hogere vermogens vraag. Of gewoon ergens een afgelegen locatie waar je af en toe een beetje energie nodig hebt. Het voordeel (naast de prijs) boven een power station is dat je je backup/off-grid poort dezelfde poort is waarmee je hem kan opladen, dat maakt de setup heel eenvoudig.
sygys schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:04:
De CT003 lijkt constant te crashen. geeft geen data door aan de accu en na een tijdje is de CT003 ook in de app niet meer te raadplegen en staat als offline.
Voeding aangesloten?

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 10-03-2026 12:13 ]

PNARI schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:41:
[...]

V1 als sinds januari vorig jaar, behalve eerste weken problemen die vrijwel iedereen had maar vanaf +/- april eigenlijk probleemloos. V2 sinds juni in gebruik en ook probleemloos sinds dien. Heb een paar weken geleden een update gedaan voor beide van 157 jaar 158. Heb een push gevraagd om terug te gaan naar 157 maar vrees dat het voor V1 niet gaat lukken.
Heb vandaag nieuwe com gekregen voor alledrie de batterijen . Werkt op V2 en V3 maar met V1 nog altijd geen connectie dus ook niet kunnen installeren.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DSSW schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:25:
[...]

Wat een geleuter over die al dan niet aankoop in Duitsland.
Waarvan akte, dank voor je waardevolle toevoeging op vriendelijke toon.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:25
cold schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:00:
Ik heb nu 2x de Venus E waar je netto ongeveer 8kWh uit kan trekken (88% DoD en dan 90% efficiency van DC naar AC) Dit pakt in combinatie met de vermogens die bij zonnig weer uit de panelen komen en de 5kW aan omvormer capaciteit heel erg goed uit. als ik nog ga uitbreiden voor een derde dan zal dat weer een ongeveer 2,5kW omvormer worden maar liever wel met extra of stapelbare accu capaciteit, enige reden dat ik dat nu nog niet gedaan heb is dat de Venus E gewoon heel erg veel voordeliger is!

De Venus B met 2kWh aan accu's kun je net iets meer dan 1,5kWh netto uithalen ik snap niet hoe dat rendabel is.
Of het rendabel is of niet hangt toch af van de prijs.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:32
@sygys nou dit is niet echt een aansporing om er ook drie te kopen. Stond net op het punt om dat wel te doen. Werkt het inmiddels wel? Blijft een beetje een gok zo... Homewizard werkt vast beter maar is ook flink duurder!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:17

Arjan A

Cenosillicafoob

martinenjohn schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:20:
@sygys nou dit is niet echt een aansporing om er ook drie te kopen. Stond net op het punt om dat wel te doen. Werkt het inmiddels wel? Blijft een beetje een gok zo... Homewizard werkt vast beter maar is ook flink duurder!
Ik heb drie weken geleden 3x een Venus E aangeschaft icm een CT003. In het begin leek het enorm te schommelen: niet-reagerende batterijen die weigerden NoM te draaien. Op een gegeven moment heb ik alledrie de batterijen via de modbus aangesloten en de local API uitgezet. Ook al stonden ze naast een router, via modbus (aangesloten op dezelfde router ironisch genoeg) werkte het veel stabieler. De CT ligt naast de andere router en is powered aangesloten. Sindsdien (nu inmiddels twee weken) werkt NoM probleemloos.
Alleen gistermiddag was het even tien minuten lang dat alle batterijen tegelijk de verbinding met de CT kwijt waren. Die kwam vanzelf weer terug, maar wat de oorzaak was is me onduidelijk. Alles is ingesteld met vast IP (CT, modbus en wifi adressen) en alle wifi-diagnoses zitten in de groene zone.
Tot nu toe ben ik best tevreden over de batterijen. Twee stuks draaien firmware 147 en eentje firmware 147.3. De lading wordt netjes verdeeld en alleen als mijn Eufy stofzuiger oplaadt zijn er wat grotere schommelingen op het net qua afname (zo rond de 600W) omdat de stofzuiger niet een constante stroom trekt. 's Nachts zie ik het schommelen tussen de -50 en +50W.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:12
Arjan A schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:50:
[...]

Ik heb drie weken geleden 3x een Venus E aangeschaft icm een CT003. In het begin leek het enorm te schommelen: niet-reagerende batterijen die weigerden NoM te draaien. Op een gegeven moment heb ik alledrie de batterijen via de modbus aangesloten en de local API uitgezet. Ook al stonden ze naast een router, via modbus (aangesloten op dezelfde router ironisch genoeg) werkte het veel stabieler. De CT ligt naast de andere router en is powered aangesloten. Sindsdien (nu inmiddels twee weken) werkt NoM probleemloos.
Alleen gistermiddag was het even tien minuten lang dat alle batterijen tegelijk de verbinding met de CT kwijt waren. Die kwam vanzelf weer terug, maar wat de oorzaak was is me onduidelijk. Alles is ingesteld met vast IP (CT, modbus en wifi adressen) en alle wifi-diagnoses zitten in de groene zone.
Tot nu toe ben ik best tevreden over de batterijen. Twee stuks draaien firmware 147 en eentje firmware 147.3. De lading wordt netjes verdeeld en alleen als mijn Eufy stofzuiger oplaadt zijn er wat grotere schommelingen op het net qua afname (zo rond de 600W) omdat de stofzuiger niet een constante stroom trekt. 's Nachts zie ik het schommelen tussen de -50 en +50W.
Nu is het nog de kunst je niet te laten verleiden door oh zo aantrekkelijke updates en een tijdje blij zijn met een goedwerkende setup.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:14
Arjan A schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:50:
Op een gegeven moment heb ik alledrie de batterijen via de modbus aangesloten en de local API uitgezet.
Dat moet toch onderhand wel bekend zijn dat dat een van de grootste oorzaken is van het uitvallen van CT verbinding e.d.

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:01
@sygys ik had identiek zelfde probleem afgelopen vrijdag met een nieuwe V3.

Support ticket ingeschoten via de App, zaterdagochtend netjes bericht gehad dat er een nieuwe firmware voor me klaar stond (v122). Na het updaten van deze firmware en daarna ook de communicatie module in de CT003 is het probleem niet meer voorgekomen.

Zondag ook nog netjes bericht gehad van ze dat het nu stabiel leek ondanks dat 147.3 niet wilde installeren op de batterij zelf. Deze hadden ze wel aangeboden maar dus niet nodig.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

DukeBox schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Dat moet toch onderhand wel bekend zijn dat dat een van de grootste oorzaken is van het uitvallen van CT verbinding e.d.
Maar wat is het alternatief?

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:27
Oid schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:24:
[...]
Maar wat is het alternatief?
1) wachten totdat MT een goed werkende API gemaakt heeft.
2) wat verwacht je/iedereen van dit wonder middel?

Je kan alles doen via HA en modbus.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.59 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:33
3DWim schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:27:
[...]

1) wachten totdat MT een goed werkende API gemaakt heeft.
2) wat verwacht je/iedereen van dit wonder middel?

Je kan alles doen via HA en modbus.
De api is prima; alleen de ct003 kan er niet mee omgaan (en zo te lezen heeft die wel meer problemen). Ik draai al van aug-2025 prima met 2 batterijen en sturing via de local-api met een HW-P1.

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0304);App:Android-V1.6.59;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:13

Perkouw

Moderator General Chat
Zijn er inmiddels mensen die weer reactie krijgen op hun ticket(s)? Tot op heden is het hier nog wat stil.

Accu's blijven wat drama in gebruik. De afgelopen dagen wel heel erg bont met accu's die in stand-by blijven staan óf spontaan niet meer ontladen óf spontaan niet meer laden. Zou heel erg fijn zijn als het ergens wel set-and-forget gaat worden.

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik draai op mijn V2 al sinds mei probleemloos NoM met een CT003. API maakte dit onstabiel en gelijk weer uit gezet. Toen een Elfin EW 11 gekocht (modbus<>wifi) en aan Claude.ai een python script laten maken voor Domoticz om SoC en af power uit te laten lezen. En klaar. Dus lekker stoppen met de api, er zijn genoeg leuke alternatieven 😃

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:13

Perkouw

Moderator General Chat
Hier draaien ze zonder enige aanpassing: self consumption ingesteld en dat is het. :+

• Koffrie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:30
Mijn ct draait nog op 116.
Is 122 beter? En waarom krijgt niet iedereen die dan?
sygys schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:04:
Ik heb gisteren de marstek Venus e 3.0 met CT003 binnen gekregen. En na het uitpakken en installeren is het eigenlijk niks meer dan een bizar zware baksteen. Ik heb beide apparaten geupdatet naar de laatste versie en beide in de app van marstek toegevoegd. Daarna de CT003 gekoppeld aan de Venus e 3.0. Vanaf dat moment heb ik niks anders dan problemen gehad. De CT003 lijkt constant te crashen. geeft geen data door aan de accu en na een tijdje is de CT003 ook in de app niet meer te raadplegen en staat als offline. De CT003 staat op 30 cm van mijn wifi router en geeft in de app aan dat het een zeer sterke verbinding heeft. Als ik de CT003 van de p1 poort afhaal en van de stroom en daarna weer aansluit werkt alles weer heel even perfect. maar na een 15 a 30 minuten dan beginnen de problemen weer. Het lijkt wel of de CT003 een memory leak heeft ofzo waardoor deze steeds onstabieler wordt en uiteindelijk volledig vast loopt. De accu kan ik prima handmatig laten laden en ontladen in de app en staat ook gewoon netjes online de hele dag.

Iemand anders ervaringen hiermee en wat ik kan doen om dit op te lossen? Ik heb een home wizzard P1 gekocht om te testen of het daarmee opgelost is. Ik wil echter eigenlijk dat de CT003 gewoon werkt want ik wil in de nabije toekomst nog 1 of 2 van deze venus e 3.0's bij kopen....
Zoals al genoemd inderdaad de CT003 van een eigen voeding voorzien en verifiëren of je de lokale API uit hebt staan. Daarbij ook zorgen dat de batterij een sterke WiFi verbinding heeft tenzij deze natuurlijk bekabeld is aangesloten.

Mocht dat niet helpen zou ik een ticket insturen naar Marstek. Misschien dat een update voor de communicatiemodule of het systeem zelf toch soelaas biedt.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Koffrie schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:18:
Mijn ct draait nog op 116.
Is 122 beter? En waarom krijgt niet iedereen die dan?
Dat is wat ze noemen gefaseerd uitbrengen.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Koffrie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:30
Draai hier op Nom.
V3 vs: 147. CT003 vs: 116
IP adressen vast. Alles op hetzelfde AP.

Stond er toch weer een batterij standby. Terwijl er terug geleverd werd.

Ik heb nu de batterijen op AP in de kelder (unifi lite U7)
En de CT003 op het AP naast de router (unifi Ac Lite) voor beter ontvangst.
Weet dat er aangeraden wordt om alles op een AP te zetten. Maar wil dit toch testen.
Het werkt op het moment, dus alles ziet elkaar kennelijk.

Kwa temp. Die is na 1 week nog niet boven de 23 graden boven de batterijen geweest.
Maar nu zijn ze ook nog niet lange tijd achter elkaar vol aan het laden, en is het buiten nog koud.
Supertip schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:58:
[...]

Dat is wat ze noemen gefaseerd uitbrengen.
Dat is hier niet van toepassing. Dat is gewoon het gebrek aan Marstek strategie m.b.t. updates. De V2 heeft vanaf mei al geen updates meer gehad. Echter zijn die er wel, want bij feedback krijgen gebruikers het nog steeds uitgerold.

• rdnzzee
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:24
Perkouw schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:44:
Zijn er inmiddels mensen die weer reactie krijgen op hun ticket(s)? Tot op heden is het hier nog wat stil.

Accu's blijven wat drama in gebruik. De afgelopen dagen wel heel erg bont met accu's die in stand-by blijven staan óf spontaan niet meer ontladen óf spontaan niet meer laden. Zou heel erg fijn zijn als het ergens wel set-and-forget gaat worden.
Drie weken Marstek v3 gekocht. Inmiddels 20x programmas weg en api uit. Tickets gelogd. Eerste keer meteen reactie dat er een update klaar stond. Maar bleek dus voor iedereen het geval. Daarna geen reacties meer op mijn vragen. Vrij onbruikbaar die batterij zo. Kan niet hele dag in de gaten houden of de programmes er weer uit zijn.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
rdnzzee schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:24:
[...]

Drie weken Marstek v3 gekocht. Inmiddels 20x programmas weg en api uit. Tickets gelogd. Eerste keer meteen reactie dat er een update klaar stond. Maar bleek dus voor iedereen het geval. Daarna geen reacties meer op mijn vragen. Vrij onbruikbaar die batterij zo. Kan niet hele dag in de gaten houden of de programmes er weer uit zijn.
Probeer eens gewoon op NOM te regelen. Zelf geïnitieerd. Laat de api uit staan. En kijk dan eens wat uw Marstek doet...

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.59 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Pagina: 1 ... 358 359 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.