De omgevingstemperatuur van de Venus E3 mag 55 graden zijn. Maar wat zijn eigenlijk de maximale temperaturen voor de interne sensor en de cellen? Deze waarden zijn uit te lezen dus ik dacht er in HA een nette graadmeter aan te koppelen met een groene, gele en rode zone. Misschien kan ik de batterij zelfs uitschakelen via HA als de temperatuur te hoog wordt. Mijn batterij staat op zolder en daar kan de omgevingstemperatuur redelijk oplopen in de zomer dus ik vind het wel belangrijk om dit goed in de gaten te houden.
Ik neem aan dat de Marstek hier zelf tegen beveiligd is. Bij lage temperaturen is al geweten dat de batterijen aan minder vermogen opladen om de batterij te beschermen, zal bij hoge temperaturen ook wel het geval zijn. Het is (in principe) een plug en play product. Kan normaal niet de bedoeling zijn dat je de batterij via een eigen oplossing moet gaan beschermen. Wat volgens mij ook niet nodig is.3raser schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:29:
De omgevingstemperatuur van de Venus E3 mag 55 graden zijn. Maar wat zijn eigenlijk de maximale temperaturen voor de interne sensor en de cellen? Deze waarden zijn uit te lezen dus ik dacht er in HA een nette graadmeter aan te koppelen met een groene, gele en rode zone. Misschien kan ik de batterij zelfs uitschakelen via HA als de temperatuur te hoog wordt. Mijn batterij staat op zolder en daar kan de omgevingstemperatuur redelijk oplopen in de zomer dus ik vind het wel belangrijk om dit goed in de gaten te houden.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Je kunt slechts iets algemeens zeggen als elke 10 graden warmer (gemiddeld over de gehele levensduur) doet de levensduur halveren. Een keertje op 70 graden zal ook geen probleem zijn al zal er intern zeker wel iets gemaakt zijn om het apparaat dan toch maar uit te zetten. Wat je zelf beter kunt doen is directe zon vermijden of een externe ventilator toevoegen.
Theo
Marstek V3.0 na de update van versie 147 naar 148 verliest de accu ongeveer 10 á 13 Wh, dit was met software versie 147 maximaal 3 Wh. Is dit meer gebruikers opgevallen en/of is dit gemeld bij bij Marstek?
Dit is bij mijn beide Marsteks het geval.
Als je je druk maakt over de warmte heb ik wel een idee. Ik heb voor mijn Goodwe omvormer (zonder ingebouwde ventilator) die ook wel redelijk warm wordt een ventilator erbij staan die aangestuurd wordt door de temperatuur op de koelribben. Dit werkt al jaren tot volle tevredenheid.
Zoiets
Temperatuurregelaar Socket Digitale Thermostaat EU Plug Met Timer Sensor Sonde Outlet Verwarming Koeling Schakelaar 16A Achtergrondverlichting
https://a.aliexpress.com/_Ew7fQ7G
Zoiets
Temperatuurregelaar Socket Digitale Thermostaat EU Plug Met Timer Sensor Sonde Outlet Verwarming Koeling Schakelaar 16A Achtergrondverlichting
https://a.aliexpress.com/_Ew7fQ7G
Inderdaad niet op de eerste poort aansluiten. Bij mij werkt het alleen op de 2e en 3de poortGoBieN-Be schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:52:
[...]
Ik heb in dit topic berichten van anderen gelezen dat de CT003 meter best werkt op een bepaalde poort op de splitter. Lees die berichten eens door.
Vast ip’s heb ik. Netwerk is goed. Wifi-ontvangst van de batterij is in het groen. Staat ook 2 meter van de router. En de p1-meters zitten daar nog dichterbij. En alles op 2,4GHz in hetzelfde netwerk. Enige dat ik nog idd zou kunnen checken is dat ze op hetzelfde accesspoint van mijn mesh blijven en dat is dan de router. En niet een punt in de woonkamer of whatever pakken.S2S schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:51:
[...]
Je aanhoudende problemen klinken allemaal als netwerk problemen. Is hier al genoeg overgeschreven, dat kun je even uitzoeken. Vaste ips geven is een optie , exclusief 2,4 GHz netwerk, simpele SSID, goed ingericht mesh netwerk . Checken of alle apparaten op hetzelfde accesspoint / router zitten , en niet bijvoorbeeld de hw-p1 op de 5 GHz of 1 van de accu’s … om wat te noemen . Verder de hw-p1 voorzien van eigen stroom, op eigen splitter zetten met stroom . Wat voor meter heb je DSM versie ? Genoeg uit te proberen .
Een slecht werkend netwerk gaat problemen blijven geven , kan zo dagen goed gaan (of langer ) en dan toch weer kapot gaan ..
Ik heb het hier ruim 1 jaar geleden ook gehad ..
De problemen zijn eigenlijk ontstaan nadat de firmware van de HW naar 6.x ging. Die CT003 heeft nooit (goed) willen werken. Over anderhalve week wordt de groepenkast omgebouwd. Dan ook maar de CT002 met klemmen inbouwen. Gaan we het daarmee proberen.
aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en dat heeft me veel geholpen. Maar nu wil ik toch jullie hulp vragen. Tot 3 weken geleden werkte de Venus 3 perfect op zelfconsumptie. Opeens bleef deze in stand-by staan. Ik las over de problemen met de P1-meter van HW. Deze heb ik daarna vervangen voor de CT003.
Ik probeer een stabiele integratie te krijgen tussen een Marstek Venus 3 en een CT003 P1 meter, maar de koppeling komt niet tot stand ondanks dat alle randvoorwaarden lijken te kloppen.
De CT003 leest de P1-data correct uit (live waarden zichtbaar), en beide devices zitten in hetzelfde subnet en zelfs op dezelfde AiMesh node met goede RSSI (-60 / -51 dBm). Multicast/IGMP, isolation en roaming-gerelateerde instellingen staan goed en afgestemd op IoT-communicatie. Ook bekabeld geprobeerd.
De auto-diagnose faalt meestal, en als deze incidenteel wel slaagt, heeft dat geen effect: de batterij blijft in standby en lijkt geen P1-data te verwerken. Dit geldt voor beide P1-meters.
Gezien het bovenstaande lijkt het geen RF-, L2- of basis netwerkprobleem meer. Mijn vermoeden gaat richting:
- defecte of incomplete lokale communicatie tussen CT003 en batterij
- pairing/state issue na eerdere mislukte attempts
- of een firmwareprobleem (met name bekend gedrag rond v148)
Firmwareversies:
Batterij: v148.119.113
CT003: v116
Zijn er hier mensen die dit gedrag herkennen, specifiek waarbij:
1. P1-data wel zichtbaar is
2. netwerk volledig correct lijkt
maar de Venus 3 toch in standby blijft na diagnose?
Alle input welkom, vooral van mensen met XT8/AiMesh setups of recente firmware-ervaringen. (Ik heb dit ook bij Marstek uitstaan).
Ps: ik zou een groot voorstander zijn van een apart forum voor de Marstek Venus 3
Ik probeer een stabiele integratie te krijgen tussen een Marstek Venus 3 en een CT003 P1 meter, maar de koppeling komt niet tot stand ondanks dat alle randvoorwaarden lijken te kloppen.
De CT003 leest de P1-data correct uit (live waarden zichtbaar), en beide devices zitten in hetzelfde subnet en zelfs op dezelfde AiMesh node met goede RSSI (-60 / -51 dBm). Multicast/IGMP, isolation en roaming-gerelateerde instellingen staan goed en afgestemd op IoT-communicatie. Ook bekabeld geprobeerd.
De auto-diagnose faalt meestal, en als deze incidenteel wel slaagt, heeft dat geen effect: de batterij blijft in standby en lijkt geen P1-data te verwerken. Dit geldt voor beide P1-meters.
Gezien het bovenstaande lijkt het geen RF-, L2- of basis netwerkprobleem meer. Mijn vermoeden gaat richting:
Firmwareversies:
Alle input welkom, vooral van mensen met XT8/AiMesh setups of recente firmware-ervaringen. (Ik heb dit ook bij Marstek uitstaan).
Ps: ik zou een groot voorstander zijn van een apart forum voor de Marstek Venus 3
Wat bedoel je met "afgestemd op IoT-communicatie"? Toch niet dat de batterij en de CT elkaar niet kunnen zien wegens isolation? Want dat moeten ze net wél kunnen.LordThomas schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:18:
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en dat heeft me veel geholpen. Maar nu wil ik toch jullie hulp vragen. Tot 3 weken geleden werkte de Venus 3 perfect op zelfconsumptie. Opeens bleef deze in stand-by staan. Ik las over de problemen met de P1-meter van HW. Deze heb ik daarna vervangen voor de CT003.
Firmwareversies:
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Staat het signaal in het groen als je in de app kijkt onder WiFi Historical Signal? Bij mij staat de router ook letterlijk op 2 meter van de batterij, maar in plaats van met de router te verbinden werd er verbinding gemaakt met een AP, 2 kamers verder. Dit signaal was zwak en gaf problemen. Ik heb toen de AP even uitgezet, zodat de batterij wel verbinding moest maken met de router, maar na een paar dagen werd er opnieuw met de AP verbonden.DikkieDick schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:04:
[...]
Vast ip’s heb ik. Netwerk is goed. Wifi-ontvangst van de batterij is in het groen. Staat ook 2 meter van de router. En de p1-meters zitten daar nog dichterbij. En alles op 2,4GHz in hetzelfde netwerk. Enige dat ik nog idd zou kunnen checken is dat ze op hetzelfde accesspoint van mijn mesh blijven en dat is dan de router. En niet een punt in de woonkamer of whatever pakken.
De problemen zijn eigenlijk ontstaan nadat de firmware van de HW naar 6.x ging. Die CT003 heeft nooit (goed) willen werken. Over anderhalve week wordt de groepenkast omgebouwd. Dan ook maar de CT002 met klemmen inbouwen. Gaan we het daarmee proberen.
De CT003 gaf van in het begin geen enkel probleem; die verbond gewoon met de router. Uiteindelijk heb ik in m'n TP-Link router een dedicated IoT netwerk aangemaakt. Het signaal was al opgesplitst in 2.4 en 5 GHz, maar ik vermoed dat WPA2/WPA3 ook een probleem gaf. Het IoT signaal is 2.4, enkel WPA2 en een korte SSID. Via address reservation hebben zowel de batterij als de CT003 een vast IP.
Dit draait nu al meer dan een maand zonder problemen op self consumption.
🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)
Hierop ging ik 'aan'....LordThomas schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:18:
en afgestemd op IoT-communicatie.
Marstek en en P1 meter moeten elkaar kunnen zien op het interne netwerk. IoT-netwerken geven vaak wel toegang tot WAN maar niet tot LAN. Het ip-adres van de P1 meter zou toegankelijk moeten zijn voor het ip-adres van de Marstek.
WAN toegang is leuk voor de statistieken en het op afstand instellen/uitlezen van de Marstek. LAN toegang is noodzakelijk voor de werking. Maak er eens geen IoT maar een thuis-netwerk van....
Hopelijk vind je hiermee 'de oplossing'.
Daarmee bedoel ik de instellingen van de router gericht op IoT communicatie. Die veel gevoeliger is dan ‘gewoon’ netwerkverkeer.Gely schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:55:
[...]
Wat bedoel je met "afgestemd op IoT-communicatie"? Toch niet dat de batterij en de CT elkaar niet kunnen zien wegens isolation? Want dat moeten ze net wél kunnen.
2.4 GHz WiFi
* 2.4 GHz aan, kanaal 1/6/11 vast, 20 MHz
* 802.11b aan
* b/g protection aan
* OFDMA, Airtime Fairness, Beamforming: uit
* Roaming Assistant uit
* AP Isolation uit
* Multicast Enhancement aan
* IGMP Snooping aan
Netwerk / SSID
* Beide devices op dezelfde SSID (geen Guest/IoT netwerk)
* Zelfde subnet (bijv. 192.168.1.0/24)
* DHCP-reservering voor beide
* Geen client isolation / MAC filtering
* Beide apparaten geforceerd op dezelfde AiMesh node
LAN / Multicast
* DHCP actief op router
* Gateway/DNS identiek
* IGMP Proxy / Multicast Routing aan
* Broadcast filtering uit
* Geen VLAN’s of gescheiden netwerken
OK, en hoe voed je de CT003? Via de P1 poort van je DSMR, of heb je zoals het moet ook een aparte voeding op de CT? Heb je de batterij ook al eens gereset nadat je van de HW P1 meter bent afgestapt? BTW: Waar las je dat de HW P1 meter problemen geeft?LordThomas schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:19:
[...]
Daarmee bedoel ik de instellingen van de router gericht op IoT communicatie. Die veel gevoeliger is dan ‘gewoon’ netwerkverkeer.
2.4 GHz WiFi
* 2.4 GHz aan, kanaal 1/6/11 vast, 20 MHz
* 802.11b aan
* b/g protection aan
* OFDMA, Airtime Fairness, Beamforming: uit
* Roaming Assistant uit
* AP Isolation uit
* Multicast Enhancement aan
* IGMP Snooping aan
Netwerk / SSID
* Beide devices op dezelfde SSID (geen Guest/IoT netwerk)
* Zelfde subnet (bijv. 192.168.1.0/24)
* DHCP-reservering voor beide
* Geen client isolation / MAC filtering
* Beide apparaten geforceerd op dezelfde AiMesh node
LAN / Multicast
* DHCP actief op router
* Gateway/DNS identiek
* IGMP Proxy / Multicast Routing aan
* Broadcast filtering uit
* Geen VLAN’s of gescheiden netwerken
[ Voor 6% gewijzigd door Gely op 18-04-2026 16:27 ]
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Ik heb mijn Marstek Venus E 3 nu een aantal weken in huis. Eerst twee weken proefdraaien in de huiskamer op 800 W output. Dat werkte prima. Daarna verplaatst in een ruimte buiten naast de meterkast, op een eigen groep voor 2500 W output. De dagen daarop niets dan problemen gehad: instabiel regelen om tot NOM te komen, soms niet importeren als er zonne energie over is, en ook niet exporteren als er meer vraag is en de Marstek dit beschikbaar had. Vaak ook blijven hangen in standby mode. Na een reset dan vaak korte tijd met een vermogen van een dikke 2000 W exporteren naar het net, om even later met een vergelijkbaar vermogen weer korte tijd te importeren, om dan in standby mode te blijven hangen.
Soms ging dit gepaard met een verlies van communicatie met de P1 meter. Ik heb hierbij zowel de CT003 als de HomeWizzard P1 meter getest, bij allebei zag ik deze problemen.
Eén en ander leek beter te gaan als ik de output van de Marstek weer beperkte tot 800 W.
Problemen met wegvallende verbinding tussen Marstek en beide P1 meters door onbetrouwbare WiFi leek uitgesloten. Ik heb voor de zekerheid een LAN kabel doorgetrokken naar de Marstek om 'm bedraad aan te sluiten (en heb de WiFi op de Marstek uiteraard uitgeschakeld). Geen verschil in gedrag.
Daarna heb ik de uitlezing van de Marstek in Home Assistant via de local API uitgeschakeld, en vervangen door de Modbus over TCP integratie. Daarna verdwenen alle problemen, en de Marstek gedraagt zich nu al drie dagen voorbeeldig met 2500 W output zonder ook maar één hickup.
Navraag bij ChatGPT leert dat de locale API van de Marstek niet alleen onbetrouwbaar is, maar ook nog eens instabiliteiten in het regelsysteem kunnen veroorzaken, de verbinding met de P1 meter kan verstoren of de Marstek kan laten crashen.
Kortom: de overstap van de local API naar Modbus lijkt vooralsnog alle problemen opgelost te hebben.
Ik gebruik overigens firmware 148.
Soms ging dit gepaard met een verlies van communicatie met de P1 meter. Ik heb hierbij zowel de CT003 als de HomeWizzard P1 meter getest, bij allebei zag ik deze problemen.
Eén en ander leek beter te gaan als ik de output van de Marstek weer beperkte tot 800 W.
Problemen met wegvallende verbinding tussen Marstek en beide P1 meters door onbetrouwbare WiFi leek uitgesloten. Ik heb voor de zekerheid een LAN kabel doorgetrokken naar de Marstek om 'm bedraad aan te sluiten (en heb de WiFi op de Marstek uiteraard uitgeschakeld). Geen verschil in gedrag.
Daarna heb ik de uitlezing van de Marstek in Home Assistant via de local API uitgeschakeld, en vervangen door de Modbus over TCP integratie. Daarna verdwenen alle problemen, en de Marstek gedraagt zich nu al drie dagen voorbeeldig met 2500 W output zonder ook maar één hickup.
Navraag bij ChatGPT leert dat de locale API van de Marstek niet alleen onbetrouwbaar is, maar ook nog eens instabiliteiten in het regelsysteem kunnen veroorzaken, de verbinding met de P1 meter kan verstoren of de Marstek kan laten crashen.
Kortom: de overstap van de local API naar Modbus lijkt vooralsnog alle problemen opgelost te hebben.
- De CT003 wordt gevoed door een eigen voeding. De splitter is ook aangesloten op een eigen voeding.Gely schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:23:
[...]
OK, en hoe voed je de CT003? Via de P1 poort van je DSMR, of heb je zoals het moet ook een aparte voeding op de CT? Heb je de batterij ook al eens gereset nadat je van de HW P1 meter bent afgestapt? BTW: Waar las je dat de HW P1 meter problemen geeft?
- Na iedere nieuwe instelling of aanpassing heb ik alles opnieuw opgestart
- de update van de HW P1 naar versie 6.* op dit forum en het forum over Homewizard
[ Voor 3% gewijzigd door LordThomas op 18-04-2026 18:09 ]
Ik ben de afgelopen dagen begonnen met HA.
Ik heb inmiddels de accu’s gekoppeld aan HA en heb een dashboard gedownload die ik graag zou willen gebruiken. Maar ik krijg de volgende melding in het dashboard(zie screenshot)en krijg dat niet opgelost. Ik kan wel alle
waardes van de accu’s uitlezen. Weten jullie misschien hoe ik deze foutmelding kan oplossen? Ik heb de v3 accu’s en ik gebruik de p1 meter en actieve p1 splitter van smart gateways. Het dashboard heb ik via HAprofs.
Ik heb inmiddels de accu’s gekoppeld aan HA en heb een dashboard gedownload die ik graag zou willen gebruiken. Maar ik krijg de volgende melding in het dashboard(zie screenshot)en krijg dat niet opgelost. Ik kan wel alle
waardes van de accu’s uitlezen. Weten jullie misschien hoe ik deze foutmelding kan oplossen? Ik heb de v3 accu’s en ik gebruik de p1 meter en actieve p1 splitter van smart gateways. Het dashboard heb ik via HAprofs.
Vanmiddag de V3 van de buurman binnengebracht gekregen.
Doet niks meer, zelfs het groene ledje rond de aan/uit knop is niet meer ''groen'' te krijgen. Als ik apparaat in het stopcontact steek kan ik hem toevoegen in mijn account, wifi verbinden, bluetooth verbinden maar hij geeft 0% soc en en elke mogelijke modus gaat hij gewoon laden met 41W. Er staat firmware update klaar en die lukt ook. Maar blijft toch op oude firmware staan en geeft opnieuw aan dat update klaarstaat. De update uitvoeren met stekker uit stopcontact zoals hier vaker voorbijkomt gaat niet. Zodra ik stekker uittrek gaan alle leds op de Marstek uit na circa 20sec en is hij ook niet meer zichtbaar in de app. Ik heb het idee dat het apparaat gewoon ''uitgeschakeld'' staat aangezien het ledje rond de aan/uit knop weigert groen te worden. Ik heb genoeg ervaring met mijn V2's maar niet met de V3. Iemand nog mogelijke oplossingen?
Doet niks meer, zelfs het groene ledje rond de aan/uit knop is niet meer ''groen'' te krijgen. Als ik apparaat in het stopcontact steek kan ik hem toevoegen in mijn account, wifi verbinden, bluetooth verbinden maar hij geeft 0% soc en en elke mogelijke modus gaat hij gewoon laden met 41W. Er staat firmware update klaar en die lukt ook. Maar blijft toch op oude firmware staan en geeft opnieuw aan dat update klaarstaat. De update uitvoeren met stekker uit stopcontact zoals hier vaker voorbijkomt gaat niet. Zodra ik stekker uittrek gaan alle leds op de Marstek uit na circa 20sec en is hij ook niet meer zichtbaar in de app. Ik heb het idee dat het apparaat gewoon ''uitgeschakeld'' staat aangezien het ledje rond de aan/uit knop weigert groen te worden. Ik heb genoeg ervaring met mijn V2's maar niet met de V3. Iemand nog mogelijke oplossingen?
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ik heb even zitten kijken maar in de Fritzbox kan ik niet aangeven dat een bepaald apparaat altijd bij hetzelfde access point moet verbinden en niet de meshfunctionaliteit gebruiken. Wat dus idd wel kon met de Deco TP-Link router met access points die ik tot voor een paar jaar in gebruik had. Een aantal van die dingen is inmiddels niet meer hier maar volgens mij liggen er nog 1 of 2, dus ik zou idd er 1 in de meterkast kunnen doen waar ik dan alleen de P1, CT003 en Venus aan laat koppelen. Voor nu lijkt het weer even te werken dus laat het maar ff zo. En als de groepenkast is aangepast en er zijn weer problemen ga ik die Deco maar weer eens in zetten. Al is het er desnoods maar 1. Dan kan ie ook geen verbinding maken met een apparaat ver(der) weg.Yeshua schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:55:
[...]
Staat het signaal in het groen als je in de app kijkt onder WiFi Historical Signal? Bij mij staat de router ook letterlijk op 2 meter van de batterij, maar in plaats van met de router te verbinden werd er verbinding gemaakt met een AP, 2 kamers verder. Dit signaal was zwak en gaf problemen. Ik heb toen de AP even uitgezet, zodat de batterij wel verbinding moest maken met de router, maar na een paar dagen werd er opnieuw met de AP verbonden.
De CT003 gaf van in het begin geen enkel probleem; die verbond gewoon met de router. Uiteindelijk heb ik in m'n TP-Link router een dedicated IoT netwerk aangemaakt. Het signaal was al opgesplitst in 2.4 en 5 GHz, maar ik vermoed dat WPA2/WPA3 ook een probleem gaf. Het IoT signaal is 2.4, enkel WPA2 en een korte SSID. Via address reservation hebben zowel de batterij als de CT003 een vast IP.
Dit draait nu al meer dan een maand zonder problemen op self consumption.
aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800
Fijn dat dit werkt bij jou. Kun je mij uitleggen hoe je dit hebt gedaan?ReneK schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:12:
Ik heb mijn Marstek Venus E 3 nu een aantal weken in huis. Eerst twee weken proefdraaien in de huiskamer op 800 W output. Dat werkte prima. Daarna verplaatst in een ruimte buiten naast de meterkast, op een eigen groep voor 2500 W output. De dagen daarop niets dan problemen gehad: instabiel regelen om tot NOM te komen, soms niet importeren als er zonne energie over is, en ook niet exporteren als er meer vraag is en de Marstek dit beschikbaar had. Vaak ook blijven hangen in standby mode. Na een reset dan vaak korte tijd met een vermogen van een dikke 2000 W exporteren naar het net, om even later met een vergelijkbaar vermogen weer korte tijd te importeren, om dan in standby mode te blijven hangen.
Naar wat ik begrijp heb je één enkele MT v3. Wat gebeurt er als je de CT er even van tussen haalt en enkel de HW P1 de batterij laat sturen? Werkt dan alles naar behoren? EDIT, ik veronderstel dat je ook niet de eerste poort van de splitter gebruikt voor jouw CT?LordThomas schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:12:
[...]
- De CT003 wordt gevoed door een eigen voeding. De splitter is ook aangesloten op een eigen voeding.
- Na iedere nieuwe instelling of aanpassing heb ik alles opnieuw opgestart
- de update van de HW P1 naar versie 6.* op dit forum en het forum over Homewizard
[ Voor 8% gewijzigd door Gely op 18-04-2026 18:21 ]
In het kort:LordThomas schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:16:
[...]
Fijn dat dit werkt bij jou. Kun je mij uitleggen hoe je dit hebt gedaan?
-Marstek Venus aansluiten via LAN kabel
-WiFi uitschakelen door een tijdelijke hotspot met bv. je telefoon te maken, en deze als WiFi netwerk te kiezen in de Marstek. Dit schijnt de enige manier te zijn om de WiFi van de Marstek te deactiveren.
-In Home Assistant via Settings-->Devices de oude local API integration disabelen of helemaal verwijderen.
-In de Marstek app de local API helemaal uitschakelen!
-Via HACS de Modbus over TCP integratie installeren.
Hoe je dit kunt doen staat bv. hier: https://haprofs.com/marst...ant-thuisbatterij-modbus/
-De integratie downloaden, installeren en laten zoeken naar je Marstek.
-Daarna je dashboard en eventuele andere zaken aanpassen in HA.
Veel succes!
Het jammer dat het niet in de TS staat maar het is in dit topic wel algemeen bekend dat de API voor instabiliteit zorgt.ReneK schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:12:
Daarna heb ik de uitlezing van de Marstek in Home Assistant via de local API uitgeschakeld, en vervangen door de Modbus over TCP integratie. Daarna verdwenen alle problemen,
Welke p1 monitor gebruik je, want op de (mooie instructie) pagina van je link wordt wel rg nadrukkelijk vermeld dat eigenlijk alleen de smart gateway p1 meter nauwkeurig genoeg werkt. Nu heb ik het idee dat beide websites van dezelfde maker is, maar dat weet ik niet zeker.ReneK schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:27:
[...]
In het kort:
-Marstek Venus aansluiten via LAN kabel
-WiFi uitschakelen door een tijdelijke hotspot met bv. je telefoon te maken, en deze als WiFi netwerk te kiezen in de Marstek. Dit schijnt de enige manier te zijn om de WiFi van de Marstek te deactiveren.
-In Home Assistant via Settings-->Devices de oude local API integration disabelen of helemaal verwijderen.
-In de Marstek app de local API helemaal uitschakelen!
-Via HACS de Modbus over TCP integratie installeren.
Hoe je dit kunt doen staat bv. hier: https://haprofs.com/marst...ant-thuisbatterij-modbus/
-De integratie downloaden, installeren en laten zoeken naar je Marstek.
-Daarna je dashboard en eventuele andere zaken aanpassen in HA.
Veel succes!
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ik gebruik de CT003 van Marstek. Werkt naar mijn idee wat beter dan de HomeWizzard P1 omdat de Marstek daarmee sneller anticipeert op fluctuaties.clubeddie schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:55:
[...]
Welke p1 monitor gebruik je, want op de (mooie instructie) pagina van je link wordt wel rg nadrukkelijk vermeld dat eigenlijk alleen de smart gateway p1 meter nauwkeurig genoeg werkt. Nu heb ik het idee dat beide websites van dezelfde maker is, maar dat weet ik niet zeker.
Niets aantrekken van de instructiepagina van mijn link: in zo'n beetje alle artikelen op deze site worden alleen maar smart gateway producten aanbevolen. Klinkt als een typisch WC-eend verhaal.
Klopt. En heb 1 MT Venus 3. Mogelijk wil ik er in de toekomst meer, maar dan moet dit wel eerst opgelost zijn.Gely schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:18:
[...]
Naar wat ik begrijp heb je één enkele MT v3. Wat gebeurt er als je de CT er even van tussen haalt en enkel de HW P1 de batterij laat sturen? Werkt dan alles naar behoren? EDIT, ik veronderstel dat je ook niet de eerste poort van de splitter gebruikt voor jouw CT?
Dan gebeurt er hetzelfde: niets. De batterij blijft in stand-by. Ook na opnieuw opstarten
Staat CT op groen?LordThomas schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:19:
[...]
Klopt. En heb 1 MT Venus 3. Mogelijk wil ik er in de toekomst meer, maar dan moet dit wel eerst opgelost zijn.
Dan gebeurt er hetzelfde: niets. De batterij blijft in stand-by. Ook na opnieuw opstarten
WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM
Ja, die is groen. De data komt ook door. Maar lees ook dat dit dan via de cloud gaat.
En als je deze code gebruikt ipv HAprof?Ronald6 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:57:
Ik ben de afgelopen dagen begonnen met HA.
Ik heb inmiddels de accu’s gekoppeld aan HA en heb een dashboard gedownload die ik graag zou willen gebruiken. Maar ik krijg de volgende melding in het dashboard(zie screenshot)en krijg dat niet opgelost. Ik kan wel alle[Afbeelding] waardes van de accu’s uitlezen. Weten jullie misschien hoe ik deze foutmelding kan oplossen? Ik heb de v3 accu’s en ik gebruik de p1 meter en actieve p1 splitter van smart gateways. Het dashboard heb ik via HAprofs.
https://github.com/fonske...k_m1_modbus_tcp.yaml#L179
icm met deze?
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2026 21:30 ]
Hier gaan we weer met de ik-weet-niet-wat-ik-vertel raad. Hoe de diverse apparaten connecteren op je netwerk maakt totaal niet uit… ze weten dat zelfs niet van elkaar en zijn op zich gewoon een device op je netwerk ongeacht of ze verbonden zijn via LAN, wifi of zelfs de postduif.S2S schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:51:
[...]
Checken of alle apparaten op hetzelfde accesspoint / router zitten , en niet bijvoorbeeld de hw-p1 op de 5 GHz of 1 van de accu’s … om wat te noemen .
Ongeacht goed bedoelde raad maar hier help je niemand mee, je zorgt alleen maar voor verwarring bij anderen.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Ik ben inmiddels een tijdje aan het simuleren in Home Assistant. Automations aangemaakt op basis dynamische tarieven (niet 's ochtends vroeg al laden, maar wachten tot lage tarieven 's middags) en forecast van eigen opwek (best betrouwbaar blijkt), plus nog wat correcties voor variaties in eigen gebruik. Als ik die dag een grote verbruiker aan ga zetten, moet ik de accu dus eerder die dag opladen.
Het gebruik van de P1 meter lijkt me daarom onnodig, want ik heb in HA alle gegevens al (zowel via esp als api van Zonneplan). Maar kun je deze accu aansturen zonder P1?
Het gebruik van de P1 meter lijkt me daarom onnodig, want ik heb in HA alle gegevens al (zowel via esp als api van Zonneplan). Maar kun je deze accu aansturen zonder P1?
Volgens mij is de hoofd bedoeling van een batterij om zoveel mogelijk zelf verbruik te hebben en dus import als export te vermijden en dat weet je alleen als je een P1 meter hebt. Je kan als extraatje nog gaan handelen op de onbalansmarkt (in België volgens mij totaal zinloos) maar dat neemt niet weg dat je los hiervan toch gaat streven naar NOM en dus een P1 meter nodig hebt.
Ik heb dus al 2 P1 meters. Een derde lijkt me daarom wat onzinnig, maar dat moet de batterij dus wel aan te sturen zijn op basis van die data (in Home Assistant).r2504 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:43:
Volgens mij is de hoofd bedoeling van een batterij om zoveel mogelijk zelf verbruik te hebben en dus import als export te vermijden en dat weet je alleen als je een P1 meter hebt. Je kan als extraatje nog gaan handelen op de onbalansmarkt (in België volgens mij totaal zinloos) maar dat neemt niet weg dat je los hiervan toch gaat streven naar NOM en dus een P1 meter nodig hebt.
Als je er al twee hebt dan geef je een antwoord op je vraag dat je dus effectief een P1 meter nodig hebt lijkt me. Of de data nu komt van je DSMR, een Shelly in je meterkast of … je hebt de data nodig.
De api van Zonneplan ken ik niet maar wat belangrijk is is dat je informatie real time is (liefst op de seconde precies) want anders gaat je batterij achter de feiten aanhollen.
De api van Zonneplan ken ik niet maar wat belangrijk is is dat je informatie real time is (liefst op de seconde precies) want anders gaat je batterij achter de feiten aanhollen.
Ja ik snap dat je een P1 meter nodig hebt. Maar er wordt steeds expliciet gesproken over de HomeWizard of de Marstek P1 meter.
Mijn vraag is dus of je per se een HomeWizard of Marstek P1 meter nodig hebt of dat eigen data (vanuit Home Assistant, of anderszins) ook mogelijk is. Ik heb al een ESP module die per seconde data uitleest (en die dus rechtstreeks via api of via HA beschikbaar heeft).
Mijn vraag is dus of je per se een HomeWizard of Marstek P1 meter nodig hebt of dat eigen data (vanuit Home Assistant, of anderszins) ook mogelijk is. Ik heb al een ESP module die per seconde data uitleest (en die dus rechtstreeks via api of via HA beschikbaar heeft).
Nee hoor met Astrameter werkt het prima. Laat die HA sensor uit lezen en doorgeven als shelly en werkt echt prima. Mijn ct003 ligt nog in de doos.StephanVierkant schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:55:
Ja ik snap dat je een P1 meter nodig hebt. Maar er wordt steeds expliciet gesproken over de HomeWizard of de Marstek P1 meter.
Ik gebruik ook de Astrameter sinds een kleine maand. Voorheen de CT003. Astrameter is echt wel een aanrader. Ik gebruik de HWP1 maar emuleer die als CT003. Word perfect herkend door Marstek, en is met diverse parameters naar wens instelbaar (Power offset, rotation interval,...) Het grootste pluspunt nu vind ik persoonlijk dat bij de Astrameter een waarde ingesteld staat waarop slechts 1 batterij actief is. ipv 2 of 3 batterijen die elk 150W ontladen is dat nu 1 batterij die op 450W ontlaadt. Na X-aantal instelbare tijd wisselen de batterijen. Vooral 's nachts op lagere vermogens een aanrader.StephanVierkant schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:55:
Ga ik proberen, dank je wel.AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:11:
[...]
En als je deze code gebruikt ipv HAprof?
https://github.com/fonske...k_m1_modbus_tcp.yaml#L179
icm met deze?
Ik heb het nu 3 keer geprobeerd met AI optimslisatie. Steeds hetzelfde, na 2' is het CT ledje uit . Maakt dan vanzelf opnieuw verbinding weer voor enkele minuten tot de CT led definitief uitgaat. Door de batterij uit te schakelen en na de herstart direct een andere modus te kiezen doet de batterij het weer perfect . Locale API staat uit. Verder is er niets gewijzigd.Druppeltje_ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:11:
[...]
En je bent heel zeker dat dit door de AI instelling komt en niet door iets anders?
Behoudens ik me vergis is dit de eerste keer dat er melding gemaakt word van verbindingsverlies door een andere modus te selecteren dan manueel of zelf geïnitieerd.
Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie
Je kan met de batterij niet handelen op de onbalansmarkt, enkel in AI met een dynamisch contract kan je in theorie je voordeel doen als je geen zonnepanelen hebt. Praktijk wijst uit dr2504 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:43:
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
API staat uit in de Marstek app? Als je even de HW P1 meter gebruikt veronderstel ik dat de data netjes in de HW app verschijnt? Ik probeer maar mee te denken. HW even gebruiken om uit te sluiten dat het iets met de CT zelf te maken heeft want ik ben er bijna van overtuigd dat jouw CT de batterij helemaal niet "ziet" op het netwerk, daarom blijft die laatste in standby.LordThomas schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:19:
[...]
Klopt. En heb 1 MT Venus 3. Mogelijk wil ik er in de toekomst meer, maar dan moet dit wel eerst opgelost zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Gely op 19-04-2026 09:31 ]
Wat is een Astrameter ? Heb je een linkje ?Druppeltje_ schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:31:
[...]
Ik gebruik ook de Astrameter sinds een kleine maand. Voorheen de CT003. Astrameter is echt wel een aanrader. Ik gebruik de HWP1 maar emuleer die als CT003. Word perfect herkend door Marstek, en is met diverse parameters naar wens instelbaar (Power offset, rotation interval,...) Het grootste pluspunt nu vind ik persoonlijk dat bij de Astrameter een waarde ingesteld staat waarop slechts 1 batterij actief is. ipv 2 of 3 batterijen die elk 150W ontladen is dat nu 1 batterij die op 450W ontlaadt. Na X-aantal instelbare tijd wisselen de batterijen. Vooral 's nachts op lagere vermogens een aanrader.
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
https://github.com/tomquist/AstraMeter
Ter inspriratie, ik gebruik deze config in combinatie met mij P1 data in Home Assistant:
code:
Ik moet overigens eerst nog even een paar template sensoren aanmaken omdat de data van mijn P1 meter in Kilowatts in HA stond en Astrameter/Marstek het in Watts verwacht.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| [GENERAL] DEVICE_TYPE = shellypro3em SKIP_POWERMETER_TEST = False DISABLE_SUM_PHASES = False DISABLE_ABSOLUTE_VALUES = False POLL_INTERVAL = 1 THROTTLE_INTERVAL = 0 [HOMEASSISTANT] IP = 127.0.0.1 PORT = 8123 HTTPS = False ACCESSTOKEN = [knip] POWER_CALCULATE = True POWER_INPUT_ALIAS = sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1_watt,sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l2_watt,sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l3_watt POWER_OUTPUT_ALIAS = sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1_watt,sensor.electricity_meter_power_production_phase_l2_watt,sensor.electricity_meter_power_production_phase_l3_watt |
[ Voor 70% gewijzigd door CyberEspresso op 19-04-2026 09:41 ]
Daar ben ik al een paar dagen mee bezig. Als ik op jouw link druk ga ik (altijd) naar de B2500 addon. Het zal aan mij liggen hoor, maar ik kom niet verder dan dat. De B2500 versie 1.0.8 staat al in mijn HA. Of moet ik gewoon de packages in mijn HA zetten?CyberEspresso schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:38:
[...]
Ter inspriratie, ik gebruik deze config in combinatie met mij P1 data in Home Assistant:code:Ik moet overigens eerst nog even een paar template sensoren aanmaken omdat de data van mijn P1 meter in Kilowatts in HA stond en Astrameter/Marstek het in Watts verwacht.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 [GENERAL] DEVICE_TYPE = shellypro3em SKIP_POWERMETER_TEST = False DISABLE_SUM_PHASES = False DISABLE_ABSOLUTE_VALUES = False POLL_INTERVAL = 1 THROTTLE_INTERVAL = 0 [HOMEASSISTANT] IP = 127.0.0.1 PORT = 8123 HTTPS = False ACCESSTOKEN = [knip] POWER_CALCULATE = True POWER_INPUT_ALIAS = sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1_watt,sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l2_watt,sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l3_watt POWER_OUTPUT_ALIAS = sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1_watt,sensor.electricity_meter_power_production_phase_l2_watt,sensor.electricity_meter_power_production_phase_l3_watt
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Je moet kijken in de develop branch, daar heet het Astrameter, dit zal ook de nieuwe naam worden... Deze in de dev branch heeft ook een totaal andere config, en kan om met meerdere batterijen, de gewone b2005 die heeft geen ct003 emudannyro schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:48:
[...]
Daar ben ik al een paar dagen mee bezig. Als ik op jouw link druk ga ik (altijd) naar de B2500 addon. Het zal aan mij liggen hoor, maar ik kom niet verder dan dat. De B2500 versie 1.0.8 staat al in mijn HA.
Ik verwacht dat deze binnen een 2 tal weken officieel gaat worden. B2500 gaat dan verdwijnen... Laatste testen zien er zeer goed uit
[ Voor 10% gewijzigd door NoFate op 19-04-2026 09:53 ]
Oke, dan wacht ik er nog even mee...Houd ons op de hoogte.NoFate schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:52:
[...]
Je moet kijken in de develop branch, daar heet het Astrameter, dit zal ook de nieuwe naam worden... Deze in de dev branch heeft ook een totaal andere config, en kan om met meerdere batterijen, de gewone b2005 die heeft geen ct003 emu
Ik verwacht dat deze binnen een 2 tal weken officieel gaat worden. B2500 gaat dan verdwijnen... Laatste testen zien er zeer goed uit
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik draai de b2500-meter:latest Docker container met de compose file in de main branch. Daar missen ongetwijfeld een aantal nieuwe functies, maar die heb je voor een standaard use-case met 1 batterij volgens mij niet echt nodig.dannyro schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:48:
[...]
Daar ben ik al een paar dagen mee bezig. Als ik op jouw link druk ga ik (altijd) naar de B2500 addon. Het zal aan mij liggen hoor, maar ik kom niet verder dan dat. De B2500 versie 1.0.8 staat al in mijn HA. Of moet ik gewoon de packages in mijn HA zetten?
Accu #2 begint nu ook kuren te vertonen zoals accu #1 dat deed.
Vast in een loop van 11 watt uit het net halen en op 11% capaciteit blijven staan.
Enkel een reset helpt om de accu weer op gang te krijgen.
2 defecte accu's in korte tijd is wel erg toevallig. Maar weer feedback gevraagd via de app.
Vast in een loop van 11 watt uit het net halen en op 11% capaciteit blijven staan.
2 defecte accu's in korte tijd is wel erg toevallig. Maar weer feedback gevraagd via de app.
Hier heb ik ook van vorig jaar de B2500 addon erop staan. Ik heb deze geconfigureerd om met een Shelly Pro te gebruiken. Dit werkt ook zeer goed. Ik stuur wel met een HWP1 meter, maar als deze eens stuk zou gaan kan ik verder tot ik een nieuwe heb. Daarom zal ik de Astrameter wel installeren als er een volledige addon is.CyberEspresso schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:03:
[...]
Ik draai de b2500-meter:latest Docker container met de compose file in de main branch. Daar missen ongetwijfeld een aantal nieuwe functies, maar die heb je voor een standaard use-case met 1 batterij volgens mij niet echt nodig.
Zijn het v3 accu's? Welke firmware?Gummiebeer schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:21:
Accu #2 begint nu ook kuren te vertonen zoals accu #1 dat deed.
V2, firmware v158
Accu #1 wordt al omgeruild door MT voor een V3.
Hoi allemaal (ben nieuw op dit forum)ik ben op zoek naar een thuisbatterij,hoe zijn de ervaringen met marstek batterijen in vergelijk met homewissard stekker batterij deze lijken me overigens duurder in aanschaf met dezelfde capaciteit?
bij voorbaat dank alvast en een fijne dag verder
BedanktCyberEspresso schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:38:
[...]
Ter inspriratie, ik gebruik deze config in combinatie met mij P1 data in Home Assistant:code:Ik moet overigens eerst nog even een paar template sensoren aanmaken omdat de data van mijn P1 meter in Kilowatts in HA stond en Astrameter/Marstek het in Watts verwacht.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 [GENERAL] DEVICE_TYPE = shellypro3em SKIP_POWERMETER_TEST = False DISABLE_SUM_PHASES = False DISABLE_ABSOLUTE_VALUES = False POLL_INTERVAL = 1 THROTTLE_INTERVAL = 0 [HOMEASSISTANT] IP = 127.0.0.1 PORT = 8123 HTTPS = False ACCESSTOKEN = [knip] POWER_CALCULATE = True POWER_INPUT_ALIAS = sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1_watt,sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l2_watt,sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l3_watt POWER_OUTPUT_ALIAS = sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1_watt,sensor.electricity_meter_power_production_phase_l2_watt,sensor.electricity_meter_power_production_phase_l3_watt
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Hallokazemo schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:53:
Hoi allemaal (ben nieuw op dit forum)ik ben op zoek naar een thuisbatterij,hoe zijn de ervaringen met marstek batterijen in vergelijk met homewissard stekker batterij deze lijken me overigens duurder in aanschaf met dezelfde capaciteit?
Ik heb intussen een maand 2x de Venus E draaien met een CT002 meter op de DIN-rail in de meterkast.
Dat werkt tot nu toe heel zelfstandig en zonder fouten. Beide accu's zijn apart afgezekerd zodat ze op vol vermogen kunnen draaien.
Tot nu toe kan ik ze aanraden. De Marstek App is nog het grootste minpunt. Echter heb je deze niet meer nodig eens alles werkt. Ik lees zelf alles uit via Home Assistant.
De batterijen zijn rechtstreeks via LAN aangesloten op de router welke ook de WIFI levert voor de CT002 meter. Op dit WIFI netwerk is dan nog 2x Home Wizard plug in (voor de marsteks) en energiemeters (P1) aangesloten. Zo kan ik alles goed monitoren met afzonderlijke apparaten in Home Assistant.
:strip_exif()/f/image/mhoCzQajAmMM1pd804KccPlU.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik jouw was zou ik wel nog een maandje wachten. Ze zijn overal uitverkocht en dat maakt dat de webshops veel vragen. Vele webshops geven aan eind mei nieuwe leveringen te verwachten of je kan gaan voor de Venus D maar deze heeft iets minder vermogen maar kan wel modulair opslaan als je later wil upgraden. Ik heb gekozen voor veel piekafname en dus 2x 2,5kw vermogen. Aan opslag heb ik op zich niet zoveel nodig en kom ik (net) toe met de 2 Venus E.
[ Voor 20% gewijzigd door DiJerno op 19-04-2026 17:27 ]
Tevens viel me op dat de accu ook nog ongeveer 10 watt per uur van het net pakt. Ik vind dat erg fors, totaal dus minimaal 500 watt per dag per accu. Dat was met versie 147 duidelijk minder.JVS10 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:12:
Marstek V3.0 na de update van versie 147 naar 148 verliest de accu ongeveer 10 á 13 Wh, dit was met software versie 147 maximaal 3 Wh. Is dit meer gebruikers opgevallen en/of is dit gemeld bij bij Marstek?
Bij de V2 kan je dit reduceren door je backup poort uit te schakelen, scheelt een pak (zelfgebruikte) energie! En 500 Watt per dag, gaat toch over energie en niet over vermogen? kWh vs W.JVS10 schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:31:
[...]
Tevens viel me op dat de accu ook nog ongeveer 10 watt per uur van het net pakt. Ik vind dat erg fors, totaal dus minimaal 500 watt per dag per accu. Dat was met versie 147 duidelijk minder.
[ Voor 8% gewijzigd door Gely op 19-04-2026 17:34 ]
Backup poort staat uiteraard uit. Tijdens standby verlies je dus per dag ongeveer 0,5 kW en dat vind ik wel heel veel terwijl de accu niets doet.Gely schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:33:
[...]
Bij de V2 kan je dit reduceren door je backup poort uit te schakelen, scheelt een pak (zelfgebruikte) energie! En 500 Watt per dag, gaat toch over energie en niet over vermogen? kWh vs W.
Je verlies 0,5kWh lijkt me?JVS10 schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:42:
[...]
Backup poort staat uiteraard uit. Tijdens standby verlies je dus per dag ongeveer 0,5 kW en dat vind ik wel heel veel terwijl de accu niets doet.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Bizar, hier zelfde v2 met v158. Hopelijk blijft die hier wel goed werken.Gummiebeer schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:36:
[...]
V2, firmware v158
Accu #1 wordt al omgeruild door MT voor een V3.
De v2 ongeveer 7W, maar dat is dan toch maar 168W per dag? En als je gratis PV mee telt nog stuk minder.JVS10 schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:31:
[...]
Tevens viel me op dat de accu ook nog ongeveer 10 watt per uur van het net pakt. Ik vind dat erg fors, totaal dus minimaal 500 watt per dag per accu. Dat was met versie 147 duidelijk minder.
Ik weet niet hoe je aan die telling komt maar er word hier weer gegoocheld met kW en kWh dat het een lieve lust is. Als een apparaat 10W standby verbruikt dan kom ik op een verbruik over 24u van 0,24kWh.JVS10 schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:42:
[...]
Backup poort staat uiteraard uit. Tijdens standby verlies je dus per dag ongeveer 0,5 kW en dat vind ik wel heel veel terwijl de accu niets doet.
Edit: Bijkomend kan je dat niet berekenen op 24u want als de batterij doorheen de dag opgeladen word, of als er PV overschot is dan noteert die geen standby verbruik.
[ Voor 15% gewijzigd door Druppeltje_ op 19-04-2026 18:04 ]
Klopt, maar de accu verliest per uur tijdens Standby (dus niet bij NOM) ook nog minimaal 10 W vandaar dus die 0,5kWh verlies. Dus "net" verbruik + verlies accu capaciteitDruppeltje_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:02:
[...]
Ik weet niet hoe je aan die telling komt maar er word hier weer gegoocheld met kW en kWh dat het een lieve lust is. Als een apparaat 10W standby verbruikt dan kom ik op een verbruik over 24u van 0,24kWh.
Edit: Bijkomend kan je dat niet berekenen op 24u want als de batterij doorheen de dag opgeladen word, of als er PV overschot is dan noteert die geen standby verbruik.
[ Voor 3% gewijzigd door JVS10 op 19-04-2026 18:12 ]
Ik vermoed dat de CT003 de boosdoener is. Ik ga een CT002 bestellen, die lijken het beter te doen.Avenger 2.0 schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:59:
[...]
Bizar, hier zelfde v2 met v158. Hopelijk blijft die hier wel goed werken.
Ik gebruik nu een fysieke ct003 icm een dsmr 4 meter (10sec).Druppeltje_ schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:31:
[...]
Ik gebruik ook de Astrameter sinds een kleine maand. Voorheen de CT003. Astrameter is echt wel een aanrader. Ik gebruik de HWP1 maar emuleer die als CT003. Word perfect herkend door Marstek, en is met diverse parameters naar wens instelbaar (Power offset, rotation interval,...) Het grootste pluspunt nu vind ik persoonlijk dat bij de Astrameter een waarde ingesteld staat waarop slechts 1 batterij actief is. ipv 2 of 3 batterijen die elk 150W ontladen is dat nu 1 batterij die op 450W ontlaadt. Na X-aantal instelbare tijd wisselen de batterijen. Vooral 's nachts op lagere vermogens een aanrader.
Kan ik hiermee het e.a. beter “finetunen” vwb het doorsturen van de gegevens naar de batterij?
Ik heb het idee dat soms het e.a. trager of later reageert dan je zou willen.
Anders toch wachten op een nieuwe meter
Gewoon een heel goed plan, ik ga 4 panelen op oost leggen, 4 op west, met kleine micro omvormers er bij, dus niet op bestaande. Panelen worden tussen de 400 en 540Wp. Dus effectief ongeveer 1600-2000Wp per windrichting. Dat is dus gratis stroom. Met de prijzen van huidige panelen een no-brainer en volgend jaar kost het door wegvallen saldering al helemaal niks meer. Een beetje Jinko kost rond de € 100 ik zag al panelen van rond de € 80 inclusief BTW. Montage setjes er bij. 4 1200W micro omvormers er bij, of gewoon 2 keer een 2000W inverter en je bent klaar voor €1200-1300. In totaal dan met 8 x zuid, 4 x oost, 4 x west kom je wel een winterdag door. En op de dagen dat de zon schijnt kan accu netjes geladen worden om wat mindere momenten op te vangen. En als mijn nieuwe schuur klaar is kan daar nog 3 keer post, 3x west op en 2x zuid.r2504 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:37:
[...]
Niet echt een goed plan als je batterijen hebt want door je panelen niet ideal te leggen heb je minder opbrengst over 24u gezien. Het enige punt is dat je bij een ideale Zuid orientering ervoor moet zorgen dat je maximale piek opbrengst niet hoger is dan de capaciteit van je omvormer (want anders ben je de overschot alsnog aan het injecteren).
Zonder batterijen is het wel een goed plan want dan tracht je zoveel mogelijk uren verbruik af te dekken maar bij batterijen moet je wel tweemaal nadenken.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Durf ik niet te zeggen bij een 10sec meter. Je blijft ten slotte afhankelijk van de input van je DM. Testen kost niks natuurlijkNiekniek89 schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:00:
[...]
Ik gebruik nu een fysieke ct003 icm een dsmr 4 meter (10sec).
Kan ik hiermee het e.a. beter “finetunen” vwb het doorsturen van de gegevens naar de batterij?
Ik heb het idee dat soms het e.a. trager of later reageert dan je zou willen.
Anders toch wachten op een nieuwe meter.
V2 is hier 7W. alleen als de Marstek leeg is. (11%)JVS10 schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:10:
[...]
Klopt, maar de accu verliest per uur tijdens Standby (dus niet bij NOM) ook nog minimaal 10 W vandaar dus die 0,5kWh verlies. Dus "net" verbruik + verlies accu capaciteit
Als eens gemeten wat andere toestellen verbruiken? Modem, Router om maar wat te noemen. Dan valt dit voor een bak van >60 kg nogal mee
Ik heb nu ook een 8 poort USB lader van 60W met 4 x USB C en 4 x USB A. Hierop zitten aangesloten de HW 1 splitter de voeding van mijn Chargee, de voeding van mijn CT003. De splitter is met een 4 polig aangesloten P1 kabel (GND en VCC = pin 1 en 6 = niet aangesloten).NoFate schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 04:36:
[...]
Hier ook alles via voeding aangesloten, ik gebruik 1 goede USB multi charger, dan heb je maar 1 stopcontact nodig voor 3 apparaatjes, zonder voeding op de CT had ik soms ook wel eens een disconnect, nu niet meer... En ook zeker antenne aansluiten. Maakt enorm verschil, ook al hangt hij langs de Accesspoint
Het is nog nooit zo stabiel geweest als nu. Het lijkt wel dat de CT003 gevoelig is voor verschillende spanningsbronnen wat niet geheel onverklaarbaar is. Ik wil nog eens experimenteren met het volgende:
Meter -> P1 kabel 4 pins -> HW P1 splitter
Alleen de splitter op een 20-60W voeding.
Overige niet met eigen stroom, dus alleen de HW splitter op USB power. Dan is er 1 stroom/spanning referentie.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Waar haal je dat toch? Een IoT netwerk is net bedoeld voor allerhande IoT apparaten die veelal met mekaar moeten kunnen babbelen. Dus client isolation op een IoT netwerk zou heel vreemd zijn (op Guest netwerken kom je dat wel vaker tegen trouwens).Chris.nl schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:56:
[...]
IoT-netwerken geven vaak wel toegang tot WAN maar niet tot LAN. Het ip-adres van de P1 meter zou toegankelijk moeten zijn voor het ip-adres van de Marstek.
Dat het IoT netwerk niet standaard kan 'babbelen' met het normale LAN is normaal, daarom heb je toch een gescheiden IoT netwerk. Maar dat is geen probleem zolang zowel de CT als de batterij in het zelfde IoT netwerk zit.
Zet dat maar uit, zorgt voor veel storing. Tenzij je echt nog een b-only apparaat zou hebben, maar dat zou me sterk verbazen, dat zie je al 15+ jaren niet meer.
Dit is geen fout, gewoon een waarschuwing dat je deze sensor niet kan aanpassen in de GUI omdat deze manueel in de YAML config gemaakt is zonder gebruik van een uniek ID. Maar ik verwijs je door naar het HA topic om daarover meer te leren. Maar deze waarschuwing is dus niet de reden dat je geen data zou zien.Ronald6 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:57:
Maar ik krijg de volgende melding in het dashboard(zie screenshot)en krijg dat niet opgelost. [Afbeelding]
Hoi,kazemo schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:53:
Ik heb met beide accus ervaring.
Homewizard en ons huis was geen goed huwelijk, de eerste accu niets dan problemen
Er is een omruil geweest, dat leekt goed te gaan tot er een andere firmware op moest, zelfde problemen als de eerste accu helaas. Accu is terug gegaan en niet meer omgeruild.
Marstek venus e2 besteld, de soc, de laadtoestand werd niet juist weergegeven. Verder werkte het prima, ik heb eerst de p1 van homewizard gebruikt, maar daar moest een andere firmware op, en dat ging stroef
Ik heb de ct003 p1 van marstek er tussen, en op verzoek andere software gekregen, vanaf september vorig jaar geen echte problemen.
Wel in mijn router vaste op adressen gereserveerd.
De rte is ongeveer 5% beter dan de home wizard.
Kleine 70 homewizard, ruim 75 marstek
Er zijn mensen die klagen over het op nul houden van de meter, per dag gebruik ik 30 a 60 watt op een powersocket van homewizard gemeten, dat deed de homewizard niet beter.
Uiteindelijke service was prima bij homewizard, niet veel service nodig gehad bij marstek, firmware werd vlot verzonden
panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117
168W per dag? Je bedoelt 168Wh, ofwel 0,168 kWh.Avenger 2.0 schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:02:
[...]
De v2 ongeveer 7W, maar dat is dan toch maar 168W per dag? En als je gratis PV mee telt nog stuk minder.
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Inderdaad, valt toch goed mee voor zo een goedkope batterij. Zijn andere plugins die veel meer verbruiken.eatme schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:09:
[...]
168W per dag? Je bedoelt 168Wh, ofwel 0,168 kWh.
De v2 verbruikt bij mij op een powersocket van homewizard 100 Wh per dag, ongeveer 4 watt dus. Per week gemiddeld.
:strip_exif()/f/image/MPeOk1eQ7HmdEc8mmo45msVo.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ook 40 Wh per dag is normaal. Gebruik de ct0003 op dit moment. Ik denk dat het de combi p1 meter, electra meter is, deze waardes haal ik niet met de homewizard p1
:strip_exif()/f/image/MPeOk1eQ7HmdEc8mmo45msVo.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ook 40 Wh per dag is normaal. Gebruik de ct0003 op dit moment. Ik denk dat het de combi p1 meter, electra meter is, deze waardes haal ik niet met de homewizard p1
[ Voor 39% gewijzigd door Wilmaas op 20-04-2026 07:15 ]
panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117
Wilmaas schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:23:
[...]
Hoi,
Ik heb met beide accus ervaring.
Homewizard en ons huis was geen goed huwelijk, de eerste accu niets dan problemen
Er is een omruil geweest, dat leekt goed te gaan tot er een andere firmware op moest, zelfde problemen als de eerste accu helaas. Accu is terug gegaan en niet meer omgeruild.
Marstek venus e2 besteld, de soc, de laadtoestand werd niet juist weergegeven. Verder werkte het prima, ik heb eerst de p1 van homewizard gebruikt, maar daar moest een andere firmware op, en dat ging stroef
Ik heb de ct003 p1 van marstek er tussen, en op verzoek andere software gekregen, vanaf september vorig jaar geen echte problemen.
Wel in mijn router vaste op adressen gereserveerd.
De rte is ongeveer 5% beter dan de home wizard.
Kleine 70 homewizard, ruim 75 marstek
Er zijn mensen die klagen over het op nul houden van de meter, per dag gebruik ik 30 a 60 watt op een powersocket van homewizard gemeten, dat deed de homewizard niet beter.
Uiteindelijke service was prima bij homewizard, niet veel service nodig gehad bij marstek, firmware werd vlot verzonden
is bestellen bij de oficiele dealer marstek nederland beter?....misschien iets duurder?
of ik ga overwegen iets te maken met een accu uit een E-auto fors zwaarder 38KW aangesloten op een hybride omvormer van 5KW....maar dat is een hersenspinsel.
DiJerno schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:23:
[...]
Hallo
Ik heb intussen een maand 2x de Venus E draaien met een CT002 meter op de DIN-rail in de meterkast.
Dat werkt tot nu toe heel zelfstandig en zonder fouten. Beide accu's zijn apart afgezekerd zodat ze op vol vermogen kunnen draaien.
Tot nu toe kan ik ze aanraden. De Marstek App is nog het grootste minpunt. Echter heb je deze niet meer nodig eens alles werkt. Ik lees zelf alles uit via Home Assistant.
De batterijen zijn rechtstreeks via LAN aangesloten op de router welke ook de WIFI levert voor de CT002 meter. Op dit WIFI netwerk is dan nog 2x Home Wizard plug in (voor de marsteks) en energiemeters (P1) aangesloten. Zo kan ik alles goed monitoren met afzonderlijke apparaten in Home Assistant. [Afbeelding]
Als ik jouw was zou ik wel nog een maandje wachten. Ze zijn overal uitverkocht en dat maakt dat de webshops veel vragen. Vele webshops geven aan eind mei nieuwe leveringen te verwachten of je kan gaan voor de Venus D maar deze heeft iets minder vermogen maar kan wel modulair opslaan als je later wil upgraden. Ik heb gekozen voor veel piekafname en dus 2x 2,5kw vermogen. Aan opslag heb ik op zich niet zoveel nodig en kom ik (net) toe met de 2 Venus E.
Let er wel op dat dat alleen in capaciteit is en niet in vermogen.kazemo schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:35:
..het word dan marstek D die is stapelbaar uitbreidbaar ..
Dat is eigenlijk het grootste nadeel van de modulaire 'plugin' batterijen, op den duur kom je vermogen te kort om ze binnen een dag op te laden als je er veel capaciteit aan hebt hangen.
b.t.w. Mocht je er meer over willen weten is voor de D een eigen topic.
Is de vraag wie officiele dealer Marstek Nederland is? Als je Marstek.nl bedoeld, dat is gewoon een verkoper zoals elke andere. Met het verschil dat hij zijn naam heel goed gekozen heeft. Heeft in werkelijkheid niets met Marstek zelf te makenkazemo schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:35:
[...]
Hartelijk mijn dank voor je uitleg ik ben een beetje wijzer geworden homewizard word het dan niet, het word dan marstek D die is stapelbaar uitbreidbaar en die is verkrijgbaar op voorraad....dan kan ik klein beginnen en uittesten hoe e.e.a werkt
is bestellen bij de oficiele dealer marstek nederland beter?....misschien iets duurder?
of ik ga overwegen iets te maken met een accu uit een E-auto fors zwaarder 38KW aangesloten op een hybride omvormer van 5KW....maar dat is een hersenspinsel.
Nou, de API heeft een aantal dagen aan gestaan en daarna was ik er helemaal klaar mee. Ik stuur de Venus niet aan met Home Assistant, enkel uitlezen, maar ik heb het idee dat er toch iets niet goed gaat met de UDP berichten tussen de Venus en CT als de API aan staat.[BoSS] schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:48:
Ik heb, na 3 maanden stabiel draaien zonder, het weer eens aangedurfd om de API in te schakelen en uit te lezen met de Home Assistant add-on. Voorheen allerlei problemen met connectiviteit en stabiliteit, maar inmiddels alweer een paar firmwareversies verder.
Fingers crossed!
Voor het aanzetten van de API heb ik 2 maanden probleemloos gedraaid. Zodra ik de API aan zet en gebruik in Home Assistant:
- Verliest de CT regelmatig zijn verbinding met de batterij
- Blijft de batterij regelmatig hangen en/of lijken de updates vanuit de CT trager door te komen
- Gaat de batterij regelmatig "auto-diagnose" doen, te herkennen aan een klein piekje teruglevering en levering (ca. 800 watt voor 1-2 minuten). Volgens mij doet hij dit als hij de verbinding heeft hersteld met de CT.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Ik heb dat 2 weken geleden ook al eens opgeworpen.. aangezien je toch al HA draaien hebt: als je de astrameter gebruikt blijft de api wel stabiel. Bij mij toch alleszins. Met de gewone CT is de API rampzalig inderdaad.[BoSS] schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:57:
[...]
Nou, de API heeft een aantal dagen aan gestaan en daarna was ik er helemaal klaar mee. Ik stuur de Venus niet aan met Home Assistant, enkel uitlezen, maar ik heb het idee dat er toch iets niet goed gaat met de UDP berichten tussen de Venus en CT als de API aan staat.
Voor het aanzetten van de API heb ik 2 maanden probleemloos gedraaid. Zodra ik de API aan zet en gebruik in Home Assistant:Dan maar Modbus over Ethernet proberen (eerst een ethernetkabel bij mijn Marstek Venus zien te krijgen).
- Blijft de batterij regelmatig hangen en/of lijken de updates vanuit de CT trager door te komen
- Gaat de batterij regelmatig "auto-diagnose" doen, te herkennen aan een klein piekje teruglevering en levering (ca. 800 watt voor 1-2 minuten). Volgens mij doet hij dit als hij de verbinding heeft hersteld met de CT.
Edit: voor enkel uit te lezen kan de BLE integratie of de hamerelay ook prima. Daar heb je geen kabel voor nodig
[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 20-04-2026 10:01 ]
idd ... een venus D kan je uitbreiden tot 15 kWh - met een inverter van (slechts) 2,2 kW ... dus dat zou een laadtijd van een 7 uur verreisen ... dus puur NOM is dat niet interessant. In dynamisch contract ook beperkt (goedkoopste aantal uren en duruste aantal uren voor ontladen ... ) ... de balans inverter / capaciteit is toch wat verstoort om optimaal te renderen ... soms is het dus wel degelijk nuttig twee systemen te hebben van 2x 7kWh en inverter van 2,2 (x2) versus één systeem van 15 kWh en inverter va 2,2 kWh ...DukeBox schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:48:
[...]
Let er wel op dat dat alleen in capaciteit is en niet in vermogen.
Dat is eigenlijk het grootste nadeel van de modulaire 'plugin' batterijen, op den duur kom je vermogen te kort om ze binnen een dag op te laden als je er veel capaciteit aan hebt hangen.
b.t.w. Mocht je er meer over willen weten is voor de D een eigen topic.
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117
Dat kan ook via een client bridge mocht ethernet een groot obstakel worden.[BoSS] schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:57:
Dan maar Modbus over Ethernet proberen (eerst een ethernetkabel bij mijn Marstek Venus zien te krijgen).
Naar mijn ervaring heeft het niks met de API te maken. Ik draai de API al enkele weken zonder problemen. Het probleem was bij mij de CT003. Deze kan geen fatsoenlijke verbinding houden met de batterij en crasht na een bepaalde tijd. Hierdoor stuurt het ding of halve waardes of vage dingen naar de accu die vervolgens ook crasht en terugvalt naar de standaard fabrieksinstellingen. De api is dan opeens uit in de app, de CT verbinding is weg en ook is het ingestelde wattage 800 of 2500 weer gereset. ook staat de modus terug op handmatig. Na enkele dagen gekloot was ik er zo klaar mee dat ik de B2500 addon op home assistant heb geinstalleerd en via de app de accu verbonden heb met de CT van home assistant. De API draait nu al 2 weken en de accu is rock solid. Er zit iets gigantisch fout in de CT modules van marstek. Ik kan er alleen niet achter komen wat precies het probleem is want sommige gebruikers lijken geen enkel probleem te hebben. Ik heb in mijn probleem tijd van marstek een tweede CT003 ontvangen maar deze had hetzelfde probleem. Het lijkt erop dat de CT003 een SOC heeft die niet krachtig genoeg is om de data te handelen en uiteindelijk de gegevens niet meer bij kan houden en dan crasht. Of de software heeft onder bepaalde omstandigheden een memory leak die na verloop van tijd zo ernstig wordt dat de boel crasht.[BoSS] schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:57:
[...]
Nou, de API heeft een aantal dagen aan gestaan en daarna was ik er helemaal klaar mee. Ik stuur de Venus niet aan met Home Assistant, enkel uitlezen, maar ik heb het idee dat er toch iets niet goed gaat met de UDP berichten tussen de Venus en CT als de API aan staat.
Voor het aanzetten van de API heb ik 2 maanden probleemloos gedraaid. Zodra ik de API aan zet en gebruik in Home Assistant:Dan maar Modbus over Ethernet proberen (eerst een ethernetkabel bij mijn Marstek Venus zien te krijgen).
Als het goed is komt deze week mijn tweede venus E 3.0 binnen. Ik moet alleen nog uit zien te vinden hoe ik 2 accus kan aansturen met de B2500 addon van home assistant. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? En kan diegene mij misschien helpen met de configuratie? Ik moet volgens mij in een config file de accus handmatig gaan toevoegen maar weet niet precies hoe.. Ik zat nog te denken om de meter waardes gewoon door 2 te delen en dan beide accu's de halve waardes te sturen maar dit is niet de meest nette oplossing omdat deze geen rekening houdt met wanneer accus vol of leeg zijn. Dit kan ik dan weer oplossen door via de api te checken wanneer een accu vol of leeg is en dan de waardes die ik doorstuur weer niet te halveren. maar als de B2500 addon het gewoon ingebouwd heeft dan heeft dit mijn voorkeur
[ Voor 26% gewijzigd door sygys op 20-04-2026 14:03 ]
Kan het niet zo zijn dat de CT meerdere requests krijgt vanwege het ophalen van de status via de API en daarnaast ook de communicatie met de batterij en daar niet zo goed mee om kan gaan? Ik heb het niet gemonitord maar de CT stuurt elke 6 (?) seconden een bericht naar de batterij (of omgekeerd). Als toevallig het API verzoek daar tussendoor komt, lijkt de CT (of de batterij) hiervan in de war te raken en daardoor verliest hij het bericht dat eigenlijk verstuurd zou moeten worden.sygys schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:53:
[...]
Naar mijn ervaring heeft het niks met de API te maken. Ik draai de API al enkele weken zonder problemen. Het probleem was bij mij de CT003. Deze kan geen fatsoenlijke verbinding houden met de batterij en crasht na een bepaalde tijd. Hierdoor stuurt het ding of halve waardes of vage dingen naar de accu die vervolgens ook crasht en terugvalt naar de standaard fabrieksinstellingen. De api is dan opeens uit in de app, de CT verbinding is weg en ook is het ingestelde wattage 800 of 2500 weer gereset. ook staat de modus terug op handmatig. Na enkele dagen gekloot was ik er zo klaar mee dat ik de B2500 addon op home assistant heb geinstalleerd en via de app de accu verbonden heb met de CT van home assistant. De API draait nu al 2 weken en de accu is rock solid. Er zit iets gigantisch fout in de CT modules van marstek. Ik kan er alleen niet achter komen wat precies het probleem is want sommige gebruikers lijken geen enkel probleem te hebben. Ik heb in mijn probleem tijd van marstek een tweede CT003 ontvangen maar deze had hetzelfde probleem. Het lijkt erop dat de CT003 een SOC heeft die niet krachtig genoeg is om de data te handelen en uiteindelijk de gegevens niet meer bij kan houden en dan crasht. Of de software heeft onder bepaalde omstandigheden een memory leak die na verloop van tijd zo ernstig wordt dat de boel crasht.
Als het goed is komt deze week mijn tweede venus E 3.0 binnen. Ik moet alleen nog uit zien te vinden hoe ik 2 accus kan aansturen met de B2500 addon van home assistant. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? En kan diegene mij misschien helpen met de configuratie? Ik moet volgens mij in een config file de accus handmatig gaan toevoegen maar weet niet precies hoe.. Ik zat nog te denken om de meter waardes gewoon door 2 te delen en dan beide accu's de halve waardes te sturen maar dit is niet de meest nette oplossing omdat deze geen rekening houdt met wanneer accus vol of leeg zijn. Dit kan ik dan weer oplossen door via de api te checken wanneer een accu vol of leeg is en dan de waardes die ik doorstuur weer niet te halveren. maar als de B2500 addon het gewoon ingebouwd heeft dan heeft dit mijn voorkeur
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Upgrade de B2500 addon naar de Astrameter (develop branch). Draait hier nu een maand. Ik stuur 2 batterijen aan via homewizard P1 (via die astrameter).sygys schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:53:
[...]
Naar mijn ervaring heeft het niks met de API te maken. Ik draai de API al enkele weken zonder problemen. Het probleem was bij mij de CT003. Deze kan geen fatsoenlijke verbinding houden met de batterij en crasht na een bepaalde tijd. Hierdoor stuurt het ding of halve waardes of vage dingen naar de accu die vervolgens ook crasht en terugvalt naar de standaard fabrieksinstellingen. De api is dan opeens uit in de app, de CT verbinding is weg en ook is het ingestelde wattage 800 of 2500 weer gereset. ook staat de modus terug op handmatig. Na enkele dagen gekloot was ik er zo klaar mee dat ik de B2500 addon op home assistant heb geinstalleerd en via de app de accu verbonden heb met de CT van home assistant. De API draait nu al 2 weken en de accu is rock solid. Er zit iets gigantisch fout in de CT modules van marstek. Ik kan er alleen niet achter komen wat precies het probleem is want sommige gebruikers lijken geen enkel probleem te hebben. Ik heb in mijn probleem tijd van marstek een tweede CT003 ontvangen maar deze had hetzelfde probleem. Het lijkt erop dat de CT003 een SOC heeft die niet krachtig genoeg is om de data te handelen en uiteindelijk de gegevens niet meer bij kan houden en dan crasht. Of de software heeft onder bepaalde omstandigheden een memory leak die na verloop van tijd zo ernstig wordt dat de boel crasht.
Loopt als een molen.
Edit: ik wil mijn config.ini file gerust delen met jou. Bij mij ingesteld dat onder 600W 1 batterij het werk doet en na 30minuten wisselen de batterijen. Dit is 's nachts echt top op lage waardes.
[ Voor 9% gewijzigd door Druppeltje_ op 20-04-2026 14:28 ]
blijf die emulatie kortbij opvolgen, er is zeker in de dalmomenten winst te halen op RTE
en waar draai je de astrameter op zodat je hoge beschikbaarheid hebt?
mijn ct003 is buiten patching nog niet offline geweest over 1j, natuurljik dan kan je ook spreken over wifi beschikbaarheid etc
mijn ct003 is buiten patching nog niet offline geweest over 1j, natuurljik dan kan je ook spreken over wifi beschikbaarheid etc
[ Voor 18% gewijzigd door dnat op 20-04-2026 16:01 ]
Ik heb de CT003 niet vervangen omdat hij niet goed werkte (itt tot sommigen anderen hier). Die heeft hier bijna 1 jaar gedraaid zonder uitval. Maar de emulator is gewoon veel meer naar eigen wens in te stellen. Bijkomend kan ik nu vanop afstand nog switchen tussen de emulator en de echte CT003, moest er ooit iets mislopen.dnat schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:01:
blijf die emulatie kortbij opvolgen, er is zeker in de dalmomenten winst te halen op RTE
Qua nul houden gaat dit prima. Van deze nacht tot nu 0,1kWh uit het net getrokken. (Injectie is wanneer de batterijen vol waren)
[ Voor 23% gewijzigd door Druppeltje_ op 20-04-2026 16:33 ]
Hoe ga je kunnen switchen? Steekt je echte CT003 nog in en heb je de emulator als 2de CT in je Marstek app gepushed?Druppeltje_ schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:30:
[...]
Ik heb de CT003 niet vervangen omdat hij niet goed werkte (itt tot sommigen anderen hier). Die heeft hier bijna 1 jaar gedraaid zonder uitval. Maar de emulator is gewoon veel meer naar eigen wens in te stellen. Bijkomend kan ik nu vanop afstand nog switchen tussen de emulator en de echte CT003, moest er ooit iets mislopen.
Qua nul houden gaat dit prima. Van deze nacht tot nu 0,1kWh uit het net getrokken. (Injectie is wanneer de batterijen vol waren)
[Afbeelding]
Ja inderdaad. Ik heb dit gisteren getest, want was daar niet zeker van. Nadat de emulator is uitgeschakeld duurt het ongeveer een tweetal minuutjes en dan kan de eigenlijke CT gewoon terug geselecteerd worden.NoFate schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:43:
[...]
Hoe ga je kunnen switchen? Steekt je echte CT003 nog in en heb je de emulator als 2de CT in je Marstek app gepushed?
Moet je dan opnieuw diagnose uitvoeren? Of onthouden de CT dit?Druppeltje_ schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:25:
[...]
Ja inderdaad. Ik heb dit gisteren getest, want was daar niet zeker van. Nadat de emulator is uitgeschakeld duurt het ongeveer een tweetal minuutjes en dan kan de eigenlijke CT gewoon terug geselecteerd worden.
Maar je hebt de CT dan nog ingeplugd? Geen extra fake device in je app? Hoe ga je dan de batterijen forceren op CT nr 1 of 2 ? Idd als Astra down is, geen probleem, maar als ze beide actief zijn... Kan je dan niet beter een 2de CT in je app maken?Druppeltje_ schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:25:
[...]
Ja inderdaad. Ik heb dit gisteren getest, want was daar niet zeker van. Nadat de emulator is uitgeschakeld duurt het ongeveer een tweetal minuutjes en dan kan de eigenlijke CT gewoon terug geselecteerd worden.
Toen ik dit gisteren heb getest moest ik niks doen. Ik kon na circa 2 minuutjes de eigenlijke CT terug aanduiden. Batterij 1 was onmiddellijk verbonden, batterij 2 heeft nog maar minuutjes langer geduurd. Maar uiteindelijk heb ik niks gedaan buiten de ''echte'' ct terug aan te duidenNoFate schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:46:
[...]
Moet je dan opnieuw diagnose uitvoeren? Of onthouden de CT dit?
Zo staat het in de Marstek app, dus verbinden met de echte CT kan die niet wanneer dit zo ingesteld staat. Als ik de emulator uitschakel kan ik de ''echte'' CT terug aanduiden. Dat duurt wel paar minuutjes voor die terug online komt.NoFate schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:49:
[...]
Maar je hebt de CT dan nog ingeplugd? Geen extra fake device in je app? Hoe ga je dan de batterijen forceren op CT nr 1 of 2 ? Idd als Astra down is, geen probleem, maar als ze beide actief zijn... Kan je dan niet beter een 2de CT in je app maken?
De CT003 had ik uitgetrokken sinds ik de emulator gebruikte. Maar nu sinds gisterenmorgen steekt die gewoon terug in, en de marsteks hebben nog geen behoefte gehad om te willen switchen.
[ Voor 52% gewijzigd door Druppeltje_ op 20-04-2026 18:30 ]
Als je al een ct003 in je account hebt zitten hoef je voordat je de Astra meter opstart alleen echte uit te zetten ( loshalen en van de stroom) dan vinden de accus vanzelf de gesimuleerde ct003, bij mij werkt het het stabieler door een P1 kabel rechtstreeks in homeassistent te steken, met de app dsmr meter, de waardes zo aanpassen dat er 1 meter is die negatief en positief weergeeft en in de dsmr meter ad-on de polling op 0 zetten ... De aangemaakte sensor dan in Astra meter gezet en draait hier met 3 accus al enkele weken zeer stabiel.Druppeltje_ schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:27:
[...]
Zo staat het in de Marstek app, dus verbinden met de echte CT kan die niet wanneer dit zo ingesteld staat. Als ik de emulator uitschakel kan ik de ''echte'' CT terug aanduiden. Dat duurt wel paar minuutjes voor die terug online komt.
De CT003 had ik uitgetrokken sinds ik de emulator gebruikte. Maar nu sinds gisterenmorgen steekt die gewoon terug in, en de marsteks hebben nog geen behoefte gehad om te willen switchen.
[Afbeelding]
Ja, maar het gaat erom dat je bv kan switchen (remote) moest er iets schelen met 1 van de meters... Klopt wat je zegt dat de Astrameter de echte overneemt, maar als je hem uittrekt. Heb je geen back-up meerboeha schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:22:
[...]
Als je al een ct003 in je account hebt zitten hoef je voordat je de Astra meter opstart alleen echte uit te zetten ( loshalen en van de stroom) dan vinden de accus vanzelf de gesimuleerde ct003, bij mij werkt het het stabieler door een P1 kabel rechtstreeks in homeassistent te steken, met de app dsmr meter, de waardes zo aanpassen dat er 1 meter is die negatief en positief weergeeft en in de dsmr meter ad-on de polling op 0 zetten ... De aangemaakte sensor dan in Astra meter gezet en draait hier met 3 accus al enkele weken zeer stabiel.
Dat weet ik ja, maar ik had zondag getest of ik de CT003 niet gewoon ingeschakeld kon laten, maar dan gedeactiveerd. Vandaar dat ik deze terug heb ingeplugd. Hij is niet in gebruik voor de duidelijkheid. Ik draai op de astrameter hier, en vooralsnog zeer tevreden van.boeha schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:22:
[...]
Als je al een ct003 in je account hebt zitten hoef je voordat je de Astra meter opstart alleen echte uit te zetten ( loshalen en van de stroom) dan vinden de accus vanzelf de gesimuleerde ct003, bij mij werkt het het stabieler door een P1 kabel rechtstreeks in homeassistent te steken, met de app dsmr meter, de waardes zo aanpassen dat er 1 meter is die negatief en positief weergeeft en in de dsmr meter ad-on de polling op 0 zetten ... De aangemaakte sensor dan in Astra meter gezet en draait hier met 3 accus al enkele weken zeer stabiel.
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.