Hallo. Sinds kort ben ik overgeschakeld van de standaard "nul op meter" mode naar Smart (predictive). Maar dit geeft een issue wanneer ik de batterij op alleen laden wil zetten vanuit Home Assistant.
Ik heb alles nagelopen en er is geen additioneel script aan mijn kant dat de issue veroorzaakt. Het lijkt dus door Homewizard zelf aangepast te worden. Heeft iemand dezelfde ervaring of kan iemand wellicht ook testen of dit een bug is?
De beginsituatie is dat de laadmodus van de batterijen op "Slim laden" staat.
Ik stuur de modus aan van mijn HomeWizard Plug-In Batteries vanuit Home Assistant. Daarbij wil ik tijdelijk het mogen ontladen blokkeren, maar daarbij het laden wel toestaan.
Home Assistant stuurt hiervoor correct:
code:
1
2
| PUT /api/batteries
{"mode":"zero","permissions":["charge_allowed"]} |
De batterij accepteert dit ook en geeft direct daarna netjes terug:
code:
1
2
| "mode":"zero"
"permissions":["charge_allowed"] |
Het probleem: ongeveer
5-6 seconden later staat zonder nieuwe PUT vanuit Home Assistant ineens dit in de API:
code:
1
| "permissions":["charge_allowed","discharge_allowed"] |
Hierdoor staat de batterij strategie dus ineens op de volledige NUL op de meter.
In de debuglogging van Home Assistant is duidelijk te zien dat er in de tussentijd
geen nieuwe PUT naar /api/batteries wordt gedaan. De wijziging lijkt dus door de HomeWizard/batterij zelf (of cloud/backend?) te worden teruggezet.
Wanneer ik opnieuw de laadstrategie via de api of HomeAssistant instel op alleen laden, gaat het wel goed en blijft de instelling wel behouden.
Het lijkt dus puur te gebeuren wanneer je vanuit Slim laden naar de modus Zero - Alleen laden switched.
Heeft iemand dit gedrag ook gezien?
[
Voor 6% gewijzigd door
egev op 14-08-2026 11:57
]