• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

oef, kom thuis van vakantie en had al verwacht dat de PIB te warm zou worden: zag geen foutcodes of meldingen (grrrr) maar wel dat hij ergens deze week op 80 procent is blijven hangen, en helaas toen ook is gestopt met ontladen. Jammer, heb er net de stekker uit moeten trekken en nu slurp ik weer opgespaarde kWh's. Jammer dat het apparaat dat dan niet zelf doet (power cycle) of de app me netjes informeert.

De ventilatieroosters voor de meterkast stonden al op de lijst, maar goed airco komt echt wel op de wensenlijst :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |


  • henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:01
Natuurlijk hoort er een melding en een foutcode te zijn. Maar voor als ooit .. heb ik er toch een energy socket tussen zitten. En ik kijk meestal even bij het ontbijt in de app.
Nu ik dit schrijf denk ik waarom heb ik geen notificatie ingesteld. Bijvoorbeeld als om 11:00 uur de accu niet met minstens 200 watt geladen wordt.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6filF_xXpLF5p8KEOH0nBDzcs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WKBhHusbfyuNcCJW3nHBHKFd.png?f=fotoalbum_large

Problemen met P1 en de cloud. Rechtstreeks naar de batterijen en Homey geen probleem. Wel viel later batterij2 in storing (reageerde niet op de test ping van uit homey). Door P1 spanning loos toemaken en op nieuw opstarten was het probleem op gelost. Ik ga een powersocket tussen de voeding van de splitter hangen zodat ik het op afstand kan resetten. Waardeloos dat dit moet.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone


  • ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:35
GL007 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:20:
[Afbeelding]

Problemen met P1 en de cloud. Rechtstreeks naar de batterijen en Homey geen probleem. Wel viel later batterij2 in storing (reageerde niet op de test ping van uit homey). Door P1 spanning loos toemaken en op nieuw opstarten was het probleem op gelost. Ik ga een powersocket tussen de voeding van de splitter hangen zodat ik het op afstand kan resetten. Waardeloos dat dit moet.
Ik was 2 weken op vakantie, en zag dit ook op afstand. Aangezien de aansturing van de batterijen gewoon werkte en de grafieken in de app er ook normaal uitzagen, was er geen acuut probleem. Na een paar dagen was het vanzelf opgelost, geen oranje bolletjes meer in de app nu.

  • Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
2Dutch schreef op zondag 28 juni 2026 @ 01:48:
oef, kom thuis van vakantie en had al verwacht dat de PIB te warm zou worden: zag geen foutcodes of meldingen (grrrr) maar wel dat hij ergens deze week op 80 procent is blijven hangen, en helaas toen ook is gestopt met ontladen. Jammer, heb er net de stekker uit moeten trekken en nu slurp ik weer opgespaarde kWh's. Jammer dat het apparaat dat dan niet zelf doet (power cycle) of de app me netjes informeert.

De ventilatieroosters voor de meterkast stonden al op de lijst, maar goed airco komt echt wel op de wensenlijst :P
Met de hitte van de afgelopen dagen was ik ook benieuwd hoe het de pib zou vergaan.

Bij mij staat ie in een hoek van de woonkamer met ventilatie en voldoende ruimte rondom en nooit in direct zonlicht. Dat laatste de afgelopen dagen überhaupt niet mogelijk want gordijnen 24/7 dicht om de warmte zoveel mogelijk buiten te houden. Precies volgens het plaatje dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tq0XM-BMRwX8ZkMAdz4X4ardgYk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7lFzXNBw9T0NhsObyPTq8LMT.jpg?f=user_large

:)

Toch is het mij hier ook opgevallen dat hij onder vollast, vooral bij ontladen, vaak terug kneep tot 720 of zelfs 640 watt. In de kamer is het tot 26/27 graden warm geworden maximaal. In die hoek is het misschien door de eigen ontwikkeling van warmte van de pib enkele graden hoger geworden. Ik vind het goed dat ie zelf terugregelt wanneer het te warm wordt, maar desondanks toch wel opvallend dat ie niet 1 maar zelfs regelmatig 2 "stapjes" terug moet regelen. Want zoals gezegd, hij heeft feitelijk genoeg ruimte en natuurlijke ventilatie om zijn warmte af te kunnen voeren. Optimale temperatuur zou tot 30 graden zijn en hij zou sowieso tot 40 graden moeten kunnen handelen.

Maar als ie dus al zo reageert in een setup "volgens het boekje" zou ik inderdaad zorgen dat als je hem al in de meterkast plaatst (wat denk ik bij de meeste meterkasten niet echt aan te raden is) er sowieso zo ruim mogelijk warmte af te voeren is.

  • Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:33
2Dutch schreef op zondag 28 juni 2026 @ 01:48:
oef, kom thuis van vakantie en had al verwacht dat de PIB te warm zou worden: zag geen foutcodes of meldingen (grrrr) maar wel dat hij ergens deze week op 80 procent is blijven hangen, en helaas toen ook is gestopt met ontladen. Jammer, heb er net de stekker uit moeten trekken en nu slurp ik weer opgespaarde kWh's. Jammer dat het apparaat dat dan niet zelf doet (power cycle) of de app me netjes informeert.

De ventilatieroosters voor de meterkast stonden al op de lijst, maar goed airco komt echt wel op de wensenlijst :P
Bij mij staan de PiB’s op zolder. Afgelopen vrijdag was het daar 33 graden. Geen last gehad van vermogensbeperking van de PiB’s omdat ik een grote vloer ventilator bij de PiB’s heb staan die met een slimmestekker door Homey automatisch wordt aangestuurd als het meer dan 31 graden is en gaat weer uit beneden de 31 graden. Dat maakt wel wat lawaai, maar op zolder, dus dat hoor ik toch niet. Werkt sinds verleden jaar zomer al en perfect. Ik heb dat al eerder hier met foto laten weten.

De meterkast lijkt mij geen goede plaats voor de PiB. Veel te klein. Meterkast is vaak bij de voordeur. Als de PiB onverhoopt in de brand vliegt heb je geen vluchtweg.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023


  • fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
Olie_B_Bommel schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:23:
[...]

Bij mij staan de PiB’s op zolder. Afgelopen vrijdag was het daar 33 graden. Geen last gehad van vermogensbeperking van de PiB’s omdat ik een grote vloer ventilator bij de PiB’s heb staan die met een slimmestekker door Homey automatisch wordt aangestuurd als het meer dan 31 graden is en gaat weer uit beneden de 31 graden. Dat maakt wel wat lawaai, maar op zolder, dus dat hoor ik toch niet. Werkt sinds verleden jaar zomer al en perfect. Ik heb dat al eerder hier met foto laten weten.

De meterkast lijkt mij geen goede plaats voor de PiB. Veel te klein. Meterkast is vaak bij de voordeur. Als de PiB onverhoopt in de brand vliegt heb je geen vluchtweg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExERJVnEGpMM-d-AhswLCNWdKcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEMSlniftkY9OzYCQhruEMvK.jpg?f=fotoalbum_large

Tadaaa, hier gewoon in de meterkast. Temperatuur loopt soms aardig op, dan gaan ze in beperkte werking. Maar nog nooit storingsmelding gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DJm_x5jAaIt1LawD4nWOQE2nNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iE49QRhaCrmkt10vXzh1AgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Verder inmiddels twee hw stekkers ertussen gekoppeld aan een rookmelder in de meterkast, en ook nog gewoon een achterdeur als vluchtweg.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black


  • db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:22

db87

Mach 2 GT modded

Ik zou de meterkast deur wel voorzien van roosters onder en boven indien dit nog niet het geval is.

ECT Prometeia Mach 2 GT modded


  • Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:33
@fredhuizinga je hebt dan wel 1 vluchtweg minder. Zou bij mij niet eens kunnen in de meterkast. Is helemaal geen plaats, zelfs niet voor 1 PiB. Er hangt ook nog een gasmeter en diverse netwerkapparatuur en een NAS.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023


  • TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:39
HomeWizard Plug-In Batteries in de meterkast.. Dit is echt levensgevaarlijk en mag absoluut niet.

Een meterkast is veel te klein en heeft geen ventilatie. De batterijen produceren flink wat warmte met laden en ontladen (helemaal als je er twee hebt staan, dat is 1600W continu vermogen). Als zo'n lithium-batterij oververhit raakt, krijg je een onblusbare brand in het hart van je stroomvoorziening.

HomeWizard schrijft in de handleiding zelf ook heel duidelijk voor: minimaal 50 cm vrije ruimte aan de bovenkant, 10 cm aan de zijkanten, een goed geventileerde ruimte (max 30 graden) en absoluut niet op vluchtroutes zoals de gang of meterkast.

Grootste risico, als het misgaat en de brandweer/verzekering ziet dat die dingen in de meterkast stonden, keert de verzekering niets uit wegens grove nalatigheid. Je negeert namelijk de installatie voorschriften van de fabrikant.

Lithium-ijzerfosfaat (LFP) cellen zijn relatief veilig, maar constante hitte boven de 30 °C sloopt de levensduur van de accu in sneltreinvaart. Bij bijna 40 zou ik mij zelfs zorgen gaan maken over thermal runaway.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler


  • Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:27

Reinier

\o/

TFX77 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:45:
Bij bijna 40 zou ik mij zelfs zorgen gaan maken over thermal runway.
Ik ben het eens met je verhaal. Maar het heeft niks met een landingsbaan te maken ;)

Thermal runaway dus (y)

  • TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:39
Reinier schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:49:
[...]


Ik ben het eens met je verhaal. Maar het heeft niks met een landingsbaan te maken ;)

Thermal runaway dus (y)
Ik had het bijna in het Nederlands geschreven... thermische doorloop. Hehe.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler


  • josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:21
Ik ga mij daar totaal geen zorgen over maken. PIB neemt vanzelf gas terug

  • TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:39
josseg schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:52:
Ik ga mij daar totaal geen zorgen over maken. PIB neemt vanzelf gas terug
Ik neem aan dat je het hebt over het meterkast verhaal.

Die hitte straalt ondertussen wel constant uit naar je slimme meter en groepenkast. Die componenten hebben géén software die gas terugneemt; die hangen gewoon in een oven van 40 graden en worden opgewarmd tot gevaarlijke temperaturen, wat de kans op kortsluiting in je hoofdaansluiting enorm vergroot.

Je gokt hiermee dat de elektronica en de sensoren van de batterij door die constante hitte nooit een keer falen of vastlopen. Als er één software fout of hardware fout optreedt, is er nul passieve ventilatie om een ramp te voorkomen.

De verzekering is onverbiddelijk. Die kijken bij brand niet of de batterij slim is, die kijken of je je aan de installatie voorschriften hebt gehouden en zullen niets uitkeren.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler


  • MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:32
Voor de meterkast is de NEN2768 van toepassing. Een thuisbatterij staat niet beschreven als item wat in een meterkast thuis hoort.
I.v.m. de volksgezondheid moet de temperatuur in de meterkast onder de 25 graden blijven.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen


  • Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:33
MichielFRL schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:02:
Voor de meterkast is de NEN2768 van toepassing. Een thuisbatterij staat niet beschreven als item wat in een meterkast thuis hoort.
I.v.m. de volksgezondheid moet de temperatuur in de meterkast onder de 25 graden blijven.
Bij mij is het in de meterkast, waar geen PiB in staat, en de NAS uit staat, nu 33,4 graden. Deur staat al een paar dagen open, maar koeler wordt het met deze dagen niet.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023


  • Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Olie_B_Bommel schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:15:
[...]

Bij mij is het in de meterkast, waar geen PiB in staat, en de NAS uit staat, nu 33,4 graden. Deur staat al een paar dagen open, maar koeler wordt het met deze dagen niet.
Let wel even op de locatie van je temperatuursensor. De norm van max 25C is gesteld met het oog op de temperatuur van het drinkwater.
#maar dit wellicht te "off-topic"

[ Voor 3% gewijzigd door Prisma16 op 28-06-2026 14:02 ]


  • fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
MichielFRL schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:02:
Voor de meterkast is de NEN2768 van toepassing. Een thuisbatterij staat niet beschreven als item wat in een meterkast thuis hoort.
I.v.m. de volksgezondheid moet de temperatuur in de meterkast onder de 25 graden blijven.
Die norm zegt niet zoveel, alleen hoe de meterkast ingedeeld moet zijn bij een nieuwbouwhuis. De temperatuur geldt alleen als de wateraansluiting ook in de meterkast zit.

Verder is het gewoon prima om apparatuur in je meterkast te zetten, of het verstandig is is een tweede. Een wasmachine en droger staan ook vaak in kasten ingebouwd al dan niet bij de cv-ketel waar ook een gasaansluiting zit.

Één van de redenen dat ik voor hw heb gekozen is dat het een betrouwbaar product is met de duurdere/veilige accu's. Het feit dat hij zichzelf terug regelt geeft mij al vertrouwen in het systeem.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black


  • josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:21
MichielFRL schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:02:
Voor de meterkast is de NEN2768 van toepassing. Een thuisbatterij staat niet beschreven als item wat in een meterkast thuis hoort.
I.v.m. de volksgezondheid moet de temperatuur in de meterkast onder de 25 graden blijven.
Dan gaan we allemaal ziek worden omdat het in vele huizen binnen momenteel veel warmer is _/-\o_
josseg schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:59:
[...]

Dan gaan we allemaal ziek worden omdat het in vele huizen binnen momenteel veel warmer is _/-\o_
Dan moet je zomers meer ventileren in de nacht uren en of airco plaatsen.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone


  • josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:21
GL007 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:00:
[...]

Dan moet je zomers meer ventileren in de nacht uren en of airco plaatsen.
Nergens voor nodig. De batterij past zich aan.

  • 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Olie_B_Bommel schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:23:
[...]

Bij mij staan de PiB’s op zolder. Afgelopen vrijdag was het daar 33 graden. Geen last gehad van vermogensbeperking van de PiB’s omdat ik een grote vloer ventilator bij de PiB’s heb staan die met een slimmestekker door Homey automatisch wordt aangestuurd als het meer dan 31 graden is en gaat weer uit beneden de 31 graden. Dat maakt wel wat lawaai, maar op zolder, dus dat hoor ik toch niet. Werkt sinds verleden jaar zomer al en perfect. Ik heb dat al eerder hier met foto laten weten.

De meterkast lijkt mij geen goede plaats voor de PiB. Veel te klein. Meterkast is vaak bij de voordeur. Als de PiB onverhoopt in de brand vliegt heb je geen vluchtweg.
Niet eens zo'n gek idee, oldskool woei waai ernaast, haha.

Waar ik me dus vooral al tijden aan stoor is het gebrek aan pushmessages vanuit de app. Je heb geen flauw idee wat er allemaal aan de hand is tot je daadwerkelijk IN de app zit. Normaal word je eerder gek van de 1001 meldingen van apps, maar hier is het -crickets-. Ook de nodige cloudstoringen die er waren merk je pas op als je in de app bent, imho moet dat met een simpele - poke naar thuisbasis- oid netjes geregeld kunnen worden. En ja er zijn opties voor monitoren via omwegen, maar ik ga ff voor het gemak uit van een gemiddelde gebruiker die dat dus niet heeft. Of iemand zoals ik die het ergens onderaan de priolijst heeft bungelen :P

Maar goed ik ben nog niet ingelezen hoe het in elkaar steekt bij andere systemen, misschien hebben ze allemaal wel wat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 28-06-2026 22:59 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Pagina: 1 ... 280 281 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2