Onnooooo schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:39:
Eerlijk gezegd vind ik het het hele systeem nu wel buitensporig complex aan het worden.
Haha, ja ik vind dat echt grappig: een jaar geleden, als je hier postte dat je batterij met Home Assistant slim aanstuurde, viel er nog wel eens de opmerking "dat de HW batterij daar helemaal niet voor bedoeld is, 640Kb is genoeg voor iedereen NOM is genoeg voor iedereen". Maar nu HW meer geavanceerde logica heeft aangekondigd, en die ontwikkeling duurt even, staan mensen erom te popelen. Grappig hoe dat verandert.
Dan zullen zonnedimmer en HW al wel snel interfereren of heeft iemand daar al een slimme oplossing voor?
Je zult een centraal systeem als "de baas" moeten aanwijzen, die kennis van alle energiestromen heeft, die prioriteiten stelt, die stuurt naar een ingesteld optimum, enz. Ik denk dat iets als Home Assistant daarvoor heel goed bruikbaar is, maar dat is duidelijk niet voor iedereen. Het gebruik van meerdere systemen naast elkaar, die niet van elkaar weten, kan er idd toe leiden dat ze elkaar gaan tegenwerken.

Dan natuurlijk de keus; wil je zelf controle of laat je die controle bij een andere partij. In mijn ogen is daar maar één veilig antwoord op mogelijk, maar die overweging moet iedereen voor zichzelf maken. Als die overweging maar bewust gemaakt wordt, en daar schort het duidelijk vaak nog aan.
Mijn neiging is om een extra batterij aan te schaffen ; regelen 0 op de meter en van het leven genieten.
Als je het geld voor een extra batterij kunt missen, en je je realiseert je dat elke extra batterij financieel minder gaat opleveren (geldt in het algemeen voor het toevoegen van opslagcapaciteit, is zeker niet uniek voor HW PiB's) dan de vorige, dan zou ik dat zeker doen.
Of gaat Claude onze problemen oplossen?
Claude/AI gaat onze problemen eerst nog groter maken, let maar op...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:18
Enkele maanden geleden was er een enquête van hw, daarin werd ook gevraagd wat je in de toekomst nog voor producten of services van hw zou willen zien. Daarin werd ook al de mogelijkheid geopperd om zonnepanelen te regelen via de hw app.

Ik denk dat ze wel op de achtergrond hiermee bezig zijn, op zich zou het redelijk simpel kunnen door de voeding van de omvormer te regelen tot boven de 253V zodat de omvormer zichzelf uitschakeld, wel een domme aan/uit regeling maar wel breed toepasbaar op elke omvormer. En de optie om via api slim te regelen voor de uitgebreidere gebruiker.

Ben benieuwd wat hw nog meer in de hoge hoed heeft, tot nu toe vind ik ze goed bezig en mooi dat ze inspelen op de toekomst.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

fredhuizinga schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:13:
Enkele maanden geleden was er een enquête van hw, daarin werd ook gevraagd wat je in de toekomst nog voor producten of services van hw zou willen zien. Daarin werd ook al de mogelijkheid geopperd om zonnepanelen te regelen via de hw app.

Ik denk dat ze wel op de achtergrond hiermee bezig zijn, op zich zou het redelijk simpel kunnen door de voeding van de omvormer te regelen tot boven de 253V zodat de omvormer zichzelf uitschakeld, wel een domme aan/uit regeling maar wel breed toepasbaar op elke omvormer. En de optie om via api slim te regelen voor de uitgebreidere gebruiker.

Ben benieuwd wat hw nog meer in de hoge hoed heeft, tot nu toe vind ik ze goed bezig en mooi dat ze inspelen op de toekomst.
Hoe is dat schakel idee eenvoudig? Je zou dan fysiek een verbinding met de bekabeling moeten maken.

Voor een paar mensen die weten wat ze doen mogelijk maar voor het overgrote deel van de gebruikers bloedlink. Er wordt wel eens gesproken over verantwoordelijk gebruik maar dit is daar het absolute tegenovergestelde van.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:17
JeroenH schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:01:
[...]

Haha, ja ik vind dat echt grappig: een jaar geleden, als je hier postte dat je batterij met Home Assistant slim aanstuurde, viel er nog wel eens de opmerking "dat de HW batterij daar helemaal niet voor bedoeld is, 640Kb is genoeg voor iedereen NOM is genoeg voor iedereen". Maar nu HW meer geavanceerde logica heeft aangekondigd, en die ontwikkeling duurt even, staan mensen erom te popelen. Grappig hoe dat verandert.

Misschien speelt mee dat veel mensen van de eerdere lichting, zoals oa ik, inmiddels weinig meer in dit topic te zoeken hebben. Ik lees maanden niet meer mee. Het gaat voornamelijk nog over dynamisch en ha en al dat soort zaken.

Ik vind het jammer dat dit heel complexe geheel is opgetuigd, terwijl er zoveel andere batterijen zijn die juist daar goed in zijn. En dat de simpele vraag die veel mensen uit de beginfase hadden, maak een optie in de app van nu niet laden en/ of ontladen, volledig genegeerd is.

Wat mij betreft is deze nieuwe ontwikkeling een teleurstelling wat betreft de prioriteiten van Homewizard en een teken dat het goed is in de toekomst ergens anders te kijken.
de voeding van de omvormer te regelen tot boven de 253V
Hoe denk je dat te gaan doen zonder de spanning van je hele huisnet te verhogen? En die van je directe buren enz?

Tenzij je wat anders bedoelt (bv de omvormer voor de gek houden zodat hij denkt dat de netspanning te hoog is) is dit helemaal geen goed of reëel idee. En dat voor de gek houden is ook geen goed idee.
zodat de omvormer zichzelf uitschakeld
Je wil slechts zelden dat je omvormer zich uitschakelt. Dat is eigenlijk alleen van toepassing bij een dynamisch contract en dan nog maar een handvol uren per jaar.

Wat in de meeste gevallen financieel interessant is, is zero-export ofwel dynamisch dimmen tot je eigenverbruik. En dat kan wel, elke degelijke moderne omvormer ondersteunt dit, maar het probleem is dat een partij als HW dan voor alle veel in Nederland voorkomende omvormers een "connector" oid moet ontwikkelen, testen, uitrollen, supporten. Ze krijgen dan te maken mensen die dit graag willen maar de materie maar heel slecht snappen ("Hier staat dat ik een API key uit mijn omvormer moet exporteren. Wat is een API key?"). Als ik HW was zou ik me hier ver van houden. En de mensen die zich niet realiseren dat hun omvormer te oud is en dit niet kan, en dan het geld van hun batterij terug willen. Ik zou het niet willen supporten. Te veel zaken waar je geen controle over hebt.

De chatbot van HW is al niet zo snugger, dat wordt echt ellende.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:18
JeroenH schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Hoe denk je dat te gaan doen zonder de spanning van je hele huisnet te verhogen? En die van je directe buren enz?

Tenzij je wat anders bedoelt (bv de omvormer voor de gek houden en zodat hij denkt dat de netspanning te hoog is) is dit helemaal geen goed of reëel idee

[...]

Je wil slechts zelden dat je omvormer zich uitschakelt. Dat is eigenlijk alleen van toepassing bij een dynamisch contract en dan nog maar een handvol uren per jaar.

Wat in de meeste gevallen financieel interessant is, is zero-export ofwel dynamisch dimmen tot je eigenverbruik. En dat kan wel, elke degelijke moderne omvormer ondersteunt dit, maar het probleem is dat een partij als HW voor alle veel in Nederland voorkomende omvormers een "connector" oid moet ontwikkelen, testen, uitrollen, supporten. Ze krijgen dan te maken mensen die dit graag willen maar de materie maar heel slecht snappen ("Hier staat dat ik een API key uit mijn omvormer moet exporteren. Wat is een API key?"). Als ik HW was zou ik me hier ver van houden. En de mensen die zich niet realiseren dat hun omvormer te oud is en dit niet kan, en dan het geld van hun batterij terug willen. Ik zou het niet willen supporten. Te veel zaken waar je geen controle over hebt.

De chatbot van HW is al niet zo snugger, dat wordt echt ellende.
Tja, een omvormer gaan regelen is misschien wel technisch ingewikkeld voor de gemiddelde plug en play gebruiker. Maar omdat de vraag steeds vaker gesteld wordt, en voor volgend jaar mensen al bang gemaakt worden mbt terugleveren zat ik even te dagdromen hoe HW dit evt simpel voor elkaar zou kunnen krijgen. Inderdaad de omvormer foolen op de voeding, maar dit is technisch ingewikkeld.

Zelf regel ik alles via homeassistant dus voor mij niet relevant, maar uiteindelijk willen mensen denk ik dat alle slimme energie apparaten met elkaar praten en zodoende optimaal de energie gaan regelen.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

fredhuizinga schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Tja, een omvormer gaan regelen is misschien wel technisch ingewikkeld voor de gemiddelde plug en play gebruiker. Maar omdat de vraag steeds vaker gesteld wordt, en voor volgend jaar mensen al bang gemaakt worden mbt terugleveren zat ik even te dagdromen hoe HW dit evt simpel voor elkaar zou kunnen krijgen. Inderdaad de omvormer foolen op de voeding, maar dit is technisch ingewikkeld.

Zelf regel ik alles via homeassistant dus voor mij niet relevant, maar uiteindelijk willen mensen denk ik dat alle slimme energie apparaten met elkaar praten en zodoende optimaal de energie gaan regelen.
De optimale regeling bestaat, dat is de NOM sturing. Waar hier een aantal mensen meer bezig zijn is proberen wat geld te verdienen of te besparen met het manipuleren van die regeling. Dat is eigenlijk een manier van werken die niets met de functionaliteit van de batterij te maken heeft.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:19

fxs81

Julianadorp

Eerst maar eens zien wat "Slim laden" gaat doen als het uitkomt (ik ben geen geen betatester daarvoor), zoals ik het lees in de berichten van HW word er per woning gewoon gekeken naar de energiestromen en werkt het algoritme daar mee, dus ook als je je omvormer terug laat regelen (als je dat zelf zo hebt ingesteld want ik zie geen mogelijkheid voor HW omdat te doen bij mijn Goodwe, dat loopt via een andere app dan SEMS+ en dan nog kan ik dat alleen lokaal aan/uit zetten) dan ga ik er vooralsnog vanuit dat het algoritme dat gewoon meeneemt in de optimalisatie.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:06
hanev001 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:56:
[...]

Ik kan dit sentiment volkomen volgen. Ik heb de boel op standaard NOM staan en dat werkt prima. Ik lees soms met vermaak in welke bochten men zich probeert te wringen om een paar dubbeltjes te besparen. Voor mij is dat alle moeite en ergenis niet waard.
Ik zie het niet als vermaak, maar juist wel als interessant om te lezen (en van te leren). Daarnaast is het voor menig tweaker ook gewoon een hobby. Dan lijkt het me logisch dat ze van alles tweaken.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:11

Dat HW eerst maar eens het GoodWe omvormer probleem oplossen, al een half jaar geen info in de App voor de Zonnepanelen…..

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:45
Sjamo schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:37:
[...]
Misschien speelt mee dat veel mensen van de eerdere lichting, zoals oa ik, inmiddels weinig meer in dit topic te zoeken hebben. Ik lees maanden niet meer mee. Het gaat voornamelijk nog over dynamisch en ha en al dat soort zaken.

Ik vind het jammer dat dit heel complexe geheel is opgetuigd, terwijl er zoveel andere batterijen zijn die juist daar goed in zijn. En dat de simpele vraag die veel mensen uit de beginfase hadden, maak een optie in de app van nu niet laden en/ of ontladen, volledig genegeerd is.

Wat mij betreft is deze nieuwe ontwikkeling een teleurstelling wat betreft de prioriteiten van Homewizard en een teken dat het goed is in de toekomst ergens anders te kijken.
Als je alleen de basisfunctie wil dan moet je helemaal niet geabonneerd zijn op dit forum. HomeWizard wil de app voor Henk en Ingrid simpel houden. Dat hebben ze beloofd en gedaan. Dat betekend dus juist niet een knop voor laden of ontladen of standby in de app. Dat zou Henk en Ingrid niet begrijpen en dan krijgt Wizi en de mensen daarachter het nog drukker.

Wil je meer of anders dan kun je met hun Platinum Home Assistant integratie aan de gang of met integratie van Homey (van @Tebbie). Of helemaal simpel met wat curl opdrachten naar de API.

Het is een keuze of standaard nom(nomnom) of werken met een integratie.

Mooie is dat er een simpel aan of uit knop komt voor slim laden, of een opt-in of opt-out hiervoor. Hoeven Henk en Ingrid alleen aan te zetten en dan gaat de batterij laden op de perfecte goedkoopste moment en ontladen op perfecte het duurste moment, perfect nom draaien. Geen reden meer voor een laden of ontladen in de app.

Beetje tweaken is juist leuk, dat maakt je een Tweaker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EG1ZzCbbvNB33fFgy127UgG9hh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GoLJgpqzuDsr6uoY4fz0ZGWe.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

Reinier

\o/

TFX77 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:20:
[...]

Laatst was het voor één of twee uur -0,47 cent en één of twee uur -0,37 cent. Met de Plug-In Batteries is het leuk, voor de hele vier uur laden was het -0,32 cent per uur. Echter wordt je daar niet rijk van omdat het niet genoeg uren zijn met genoeg vermogen.

Wat natuurlijk wel helpt is je auto met 11 kW laden tijdens deze uren. Dat tikt aan omdat het vermogen van een HomeWizard Plug-In Battery maar 800 Watt per stuk is in mijn geval maal drie. Voor de auto 11000 Watt. Dat is 11 maal ongeveer 0,47 cent per uur voor twee uur in plaats van 2,4 maal 0,32 cent voor mijn batterijen per uur omdat deze er vier uur over doen om vol te raken.
Bedoel je echt 0,32 cent en 0,47 cent? Of het honderdvoudige?

• meesje
fxs81 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:07:
Eerst maar eens zien wat "Slim laden" gaat doen als het uitkomt (ik ben geen geen betatester daarvoor), zoals ik het lees in de berichten van HW word er per woning gewoon gekeken naar de energiestromen en werkt het algoritme daar mee, dus ook als je je omvormer terug laat regelen (als je dat zelf zo hebt ingesteld want ik zie geen mogelijkheid voor HW omdat te doen bij mijn Goodwe, dat loopt via een andere app dan SEMS+ en dan nog kan ik dat alleen lokaal aan/uit zetten) dan ga ik er vooralsnog vanuit dat het algoritme dat gewoon meeneemt in de optimalisatie.
Die verwachting heb ik niet aangezien eerder in dit topic een tweaker had aangegeven een beta tester te zijn en al een paar keer de zonnepanelen heeft uitgezet. We mochten daar zelf onze conclusie uit halen. :)
hanev001 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:01:
De optimale regeling bestaat, dat is de NOM sturing.
Hmmm, dat die regeling voor jou optimaal is, maakt hem niet optimaal voor iedereen. Voor mij, met een dynamisch contract en zonnepanelen die minder opwekken dan ons jaarverbruik is NOM in financieel opzicht zeker niet de optimale regeling. Maar dat NOM voor mij niet optimaal is maakt me niet blind voor het feit dat het voor anderen, wellicht de meesten, wel de optimale regeling zou kunnen zijn. Ik mag toch hopen dat dat begrip twee kanten op werkt?
Dat is eigenlijk een manier van werken die niets met de functionaliteit van de batterij te maken heeft.
Het spijt me, dat vind ik onzin. De HW PiB heeft een API waarmee je kunt wisselen van modus. Dat is dus gewoon functionaliteit die de batterij heeft.

En zelfs als de batterij die functie niet zou hebben, ik blijf het zeggen: we zijn hier op tweakers.net. Dingen met apparaten doen waar ze niet direct voor gemaakt zijn is waar deze community voor staat - of, eigenlijk, helaas in toenemende mate: stond...

TFX77 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:42:
Als je alleen de basisfunctie wil dan moet je helemaal niet geabonneerd zijn op dit forum.
Goed en veel korter dan ik kan samengevat d:)b

• TFX77
Reinier schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Bedoel je echt 0,32 cent en 0,47 cent? Of het honderdvoudige?
Ik bedoelde euro :Y) . Aangepast!

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Sjamo
[...]

Als je alleen de basisfunctie wil dan moet je helemaal niet geabonneerd zijn op dit forum. HomeWizard wil de app voor Henk en Ingrid simpel houden. Dat hebben ze beloofd en gedaan. Dat betekend dus juist niet een knop voor laden of ontladen of standby in de app. Dat zou Henk en Ingrid niet begrijpen en dan krijgt Wizi en de mensen daarachter het nog drukker.

Wil je meer of anders dan kun je met hun Platinum Home Assistant integratie aan de gang of met integratie van Homey (van @Tebbie). Of helemaal simpel met wat curl opdrachten naar de API.

Het is een keuze of standaard nom(nomnom) of werken met een integratie.

Mooie is dat er een simpel aan of uit knop komt voor slim laden, of een opt-in of opt-out hiervoor. Hoeven Henk en Ingrid alleen aan te zetten en dan gaat de batterij laden op de perfecte goedkoopste moment en ontladen op perfecte het duurste moment, perfect nom draaien. Geen reden meer voor een laden of ontladen in de app.

[Afbeelding]
Ehhm je weet dat er 2 knoppen voor laden in de app zitten? Zijn Kees en Ingrid of hoe heten ze nu helemaal overstuur?

Maar jouw reactie onderschrijft wat ik zeg in mijn reactie. Dat dit topic niet meer bedoeld is voor mensen met een pib, maar voor mensen met een pib die het besturen via ha of andere software. Mijn reactie gaf een verklaring voor de post waar ik op reageerde.

En mensen die geen ha willen gebruiken voor hun pib hebben niets op dit forum te zoeken? Dat is nogal een uitspraak.

• meesje
Sjamo schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:57:
[...]

Ehhm je weet dat er 2 knoppen voor laden in de app zitten? Zijn Kees en Ingrid of hoe heten ze nu helemaal overstuur?

Maar jouw reactie onderschrijft wat ik zeg in mijn reactie. Dat dit topic niet meer bedoeld is voor mensen met een pib, maar voor mensen met een pib die het besturen via ha of andere software. Mijn reactie gaf een verklaring voor de post waar ik op reageerde.

En mensen die geen ha willen gebruiken voor hun pib hebben niets op dit forum te zoeken? Dat is nogal een uitspraak.
Ik vind dat elk niveau tweaker aan dit topic moet kunnen deel namen. Of het nu vragen zijn hoe iets in de HW app ingesteld moeten worden of hoe iets aangestuurd kan worden middels HA, dat moet niks uitmaken. Ooit zijn de huidige geavanceerde tweakers ook gewoon begonnen met het aansturen van hun batterij via NOM.

Mijn ervaring (in een ander batterij topic) is dat basis vragen ondergesneeuwd geraken door de overige geavanceerdere opmerkingen. Dat is dan wel jammer.

• TFX77
Sjamo schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:57:
[...]

Je geeft zelf al aan dat je niet veel meer op dit forum te zoeken hebt om dat hier getweaked wordt. Dus ik zou me niet al te druk maken over mijn uitspraak. Iedereen is welkom, maar hier wordt getweaked, per definitie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WR47cTk6T_z9FQb_9JWOwNHgpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NJgTPhTV3EN3VoC2H5IsVy3.jpg?f=fotoalbum_large

een discussie over de richting van dit topic (dus niet 'forum') hoort niet hier, maar in dei feedback en eea is onlangs daar nog besproken.

[ Voor 78% gewijzigd door teacher op 15-05-2026 19:31 ]

• Sjamo
liever niet op de man. On a sidenote: dit topic is voor iedereen, ook voor pib-starters

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 15-05-2026 19:42 ]

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05 11:32
JeroenH schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:01:
[...]
Claude/AI gaat onze problemen eerst nog groter maken, let maar op...
Dat risico zie ik ook wel, zeker als AI zonder goed begrip of controle wordt ingezet. Maar ik denk niet dat dat het hele verhaal is.

Deze week is het mij bijvoorbeeld gelukt om met AI een groot deel van mijn IT-werk te automatiseren. Niet door simpelweg “AI erop te gooien”, maar door vrij gericht processen te analyseren, scripts te laten maken, fouten eruit te halen en de output steeds te valideren. In die rol is AI nu al behoorlijk krachtig.

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat AI dit soort werk fundamenteel gaat veranderen. Alleen: iemand moet de oplossing nog steeds goed ontwerpen, bouwen, controleren en onderhouden. De waarde zit dus niet alleen in de AI zelf, maar vooral in hoe je die inzet.

Wat ik deze week voor elkaar kreeg, had ik twee jaar geleden eerlijk gezegd niet verwacht. En als ik kijk naar de snelheid waarmee dit zich ontwikkelt, denk ik dat we dichter bij bruikbare oplossingen zitten dan veel mensen nu nog aannemen. Vooral op het gebied van een optimaal energie management systeem.
Ik realiseer me net dat ik mijn eerste PiB een paar dagen terug exact een jaar had. In dat jaar heeft deze batterij 181 cycles gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/dTCCUnpqyoQGQFbMrK0jJ93y.png

(batterijen 2, 3 en 4 waren renewed's dus die begonnen met een hoger aantal cycles)

Maar dit is een interessant stukje wetenschap. De levensduur van de cellen wordt gesteld op 6000 cycles.

6000 / 181 = 33 jaar

De levensuur van de cellen in de PiB's is dus duidelijk iets waarover ik me geen zorgen hoef te maken :)

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:23
hanev001 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Hoe is dat schakel idee eenvoudig? Je zou dan fysiek een verbinding met de bekabeling moeten maken.

Voor een paar mensen die weten wat ze doen mogelijk maar voor het overgrote deel van de gebruikers bloedlink. Er wordt wel eens gesproken over verantwoordelijk gebruik maar dit is daar het absolute tegenovergestelde van.
Voor de mensen die een SOLIS omvormer hebben is dit wellicht een idee:

https://www.draaistroom.net/omvormer-uitzetten-als-de-zon-schijnt

Bing

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:58
Hier een nieuwe gebruiker sinds 2 dagen van de PIB. Ingesteld als 0 op de meter in dit werkt perfect.

behalve apple homekit geen domotica draaien hier. Iedere maandag om 09:00 heb ik gratis stroom en zou dan willen dat het vinkje in de app bij opladen automatisch kan worden aangezet. Iemand een oplossing hiervoor ? Heb dus geen servert thuis die het middels de api kan doen. Heb al zitten zoeken in automatisering in homekit/scripten op de phone. (Ios 26) maar zie er geen mogelijk voor ?

Console Guy

• TFX77
JeroenH schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:29:
Ik realiseer me net dat ik mijn eerste PiB een paar dagen terug exact een jaar had. In dat jaar heeft deze batterij 181 cycles gemaakt:

[Afbeelding]

(batterijen 2, 3 en 4 waren renewed's dus die begonnen met een hoger aantal cycles)

Maar dit is een interessant stukje wetenschap. De levensduur van de cellen wordt gesteld op 6000 cycles.

6000 / 181 = 33 jaar

De levensuur van de cellen in de PiB's is dus duidelijk iets waarover ik me geen zorgen hoef te maken :)
Vandaar al vaker mijn opmerking naar meerdere mensen om gewoon dynamisch te laden en ontladen en niet te veel rekening houden met afschrijvingskosten. Ik zou eerder rekenen met vervangingskosten en thuisbatterijen worden alleen maar goedkoper. Bij 6000 cycli is de PiB ook niet dood maar heeft gewoon nog 70% procent van zijn capaciteit.

Bij ons:

PiB 1 17 feb 2025 tot nu 321 cycli
PiB 1 5 maart 2025 tot nu 309 cycli
PiB 1 3 december 2025 tot nu 255 cycli ontvangen met 156 cycli

Dit zou ongeveer 22 - 26 jaar zijn tot 6000 cycli. De LifePO4 cellen zullen waarschijnlijk langer meegaan dan de andere hardware. Denk ik.

Onnooooo schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:39:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik het het hele systeem nu wel buitensporig complex aan het worden.

Dynamische tarieven, slim laden van de batterij in combinatie met zonnedimmer. De laatste gaat, volgens hun website, binnenkort ook dimmen op vermijden van invoeding (teruglevering) en niet afregelen op netcongestie. Dan zullen zonnedimmer en HW al wel snel interfereren of heeft iemand daar al een slimme oplossing voor?

En dan lees ik in de vakbladen dat er nu een voorstel is om tijdsafhankelijke netwerktarieven in te voeren (op zijn vroegst 2029). Een deel van de vaste transportkosten worden dan afhankelijk van het verbruik. Afname in de winter tussen 16:00-22:00 wordt 30-50% duurder dan afname overdag. In de zomer wordt het variabele tarief overdag 0. In totaal 5 tariefgroepen...

Mijn neiging is om een extra batterij aan te schaffen ; regelen 0 op de meter en van het leven genieten. Of gaat Claude onze problemen oplossen?
Ik zoek even waar jij het complex vindt worden. Help me out.

Zoals ik erna kijk. Binnen de app heb je de mogelijkheid om de batterij zelf te laden of te kiezen voor NOM. Zonnedimmer doet HW helemaal niets mee. Sterker nog dit onderwerp is recent afgesplitst en heeft een eigen topic.

Straks komt er Slim Laden bij. Wat de intentie van Slim Laden is staat op de website van HW. Dan heb je in de app 3 opties.
  • Zelf laden (handmatig)
  • NOM
  • Slim Laden
Meer opties zijn er niet. Wil je puur NOM of wil je het allemaal iets Slimmer zoals de naam aangeeft. Meer smaken zijn er niet voor de app gebruiker. Persoonlijk vind ik dat overzichtelijk dus ik zoek even naar je punt.

Voor de PIB gebruiker die net iets meer wilt dan deze opties is er de integratie van @Tebbie en HW zelf in HA.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
The Gamblers schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:00:
Hier een nieuwe gebruiker sinds 2 dagen van de PIB. Ingesteld als 0 op de meter in dit werkt perfect.

behalve apple homekit geen domotica draaien hier. Iedere maandag om 09:00 heb ik gratis stroom en zou dan willen dat het vinkje in de app bij opladen automatisch kan worden aangezet. Iemand een oplossing hiervoor ? Heb dus geen servert thuis die het middels de api kan doen. Heb al zitten zoeken in automatisering in homekit/scripten op de phone. (Ios 26) maar zie er geen mogelijk voor ?
Denk dat je voor nu dan elke maandag 9 uur even een wekkertje moet zetten op je telefoon en via de app van HomeWizard de accu's op eenmalig handmatig opladen zetten.

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:18
Tdem schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:30:
[...]

Denk dat je voor nu dan elke maandag 9 uur even een wekkertje moet zetten op je telefoon en via de app van HomeWizard de accu's op eenmalig handmatig opladen zetten.
@The Gamblers
Of vanaf de telefoon aan de gang met de api's via curl commando's.
https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:23
hanev001 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Sorry

[ Voor 18% gewijzigd door bing69 op 15-05-2026 13:22 ]

Bing

• Home Assistant / Homey / ander smart home system in gebruik nemen.
  • Wellicht kun je de curl scripts met iets als Tasker vanaf je telefoon starten, maar dat zal alleen werken als je thuis bent.
  • Handmatig blijven doen.
  • Als je bovenstaande allemaal niet wil, niet doen? Gewoon op NOM laten staan?
Het HW systeem zelf biedt hier in ieder geval niets voor.

En ik ben wel nieuwsgierig hoe/waarom jij elke maandag ochtend om 09:00 gratis stroom hebt ;)

• The Gamblers
JeroenH schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:30:
[...]

En ik ben wel nieuwsgierig hoe/waarom jij elke maandag ochtend om 09:00 gratis stroom hebt ;)
Ik heb Eneco als leverancier, deze heeft HappyPower. Je kan dan een tijdslot van 1,5 uur kiezen dat je gratis stroom hebt :)

Console Guy

The Gamblers schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:25:
[...]

Ik heb Eneco als leverancier, deze heeft HappyPower. Je kan dan een tijdslot van 1,5 uur kiezen dat je gratis stroom hebt :)
In 1,5 uur kan je maximaal 1200 Wh laden. Echter hoe zinvol is dat? Als je dit niet doet komt de batterij in de loop van de dag dan ook vol met overschot van de zon opwekking. Als dat namelijk het geval is doe je het voordeel van gratis laden weer te niet door dat je het overschot teruglevert aan het net en daar waarschijnlijk een terugleververgoeding voor moet betalen.
hanev001 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:40:
In 1,5 uur kan je maximaal 1200 Wh laden.
Met één batterij klopt dat ja, met meerdere batterijen natuurlijk een veelvoud daarvan. Maar ik lees hier dat het maximaal 2,5 kWh per dag mag zijn.

Maar goed, @The Gamblers, vwb de opties om dit met je HW PiB te automatiseren, zie mijn post hierboven.

JeroenH schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:46:
[...]

Met één batterij klopt dat ja, met meerdere batterijen natuurlijk een veelvoud daarvan. Maar ik lees hier dat het maximaal 2,5 kWh per dag mag zijn.

Maar goed, @The Gamblers, vwb de opties om dit met je HW PiB te automatiseren, zie mijn post hierboven.
Uit de voorwaarden blijkt dat gratis niet echt gratis is. Het gaat alleen over de leverkosten, de EB moet nog steeds betaald worden.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:22
@Sjamo

Helemaal eens met je eenvoudige wensen. In de app een knop om laden en ontladen te kunnen starten stoppen. Simpel, lijkt me met de kennis die in de energy socket aansturing en slimme functies al beschikbaar is vrij eenvoudig te implementeren.

Dat wil niet zeggen dat ik niet benieuwd ben, en wat ongeduldig, naar de nieuwe slimme, functionaliteit, maar die twee knoppen in de app heb ik het afgelopen jaar, met een warmtepomp, 2 maal EV en een dynamisch contract wel gemist. Immers met laag tarief PiB laden en dan weer leegtrekken door de nog aan de lader hangende EV voordat de hogere avond tarieven zich aandienen is niet alleen voor mij financieel, maar ook voor de netbelasting een verspilling.

Just my 2 cents.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:22
hanev001 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:18:
Misschien tijd dat dit forum in 2 stukken gespiltst wordt.

Een voor de "Henk en Ingrid" gebruikers die belangstelling hebben in de basis functies en de optie willen hebben om een technische vraag te stellen als ze tegen een probleem aanlopen.

De andere voor gevorderden die HA integraties willen maken en allerlei andere aansturingen willen proberen.
Er zijn niet slechts 2 helder omschreven en afgebakende “soorten gebruikers”, maar een breed scala, dus opsplitsen is slechts een schijnoplossing.

Skip wat je niet interessant vindt en trek je voordeel uit wat wel voor je van belang is.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:14
[...]

En dan zijn er die klagen dat er anderen te veel tweaken voor "centen" ...
Dit is helemaal de moeite niet waard.
hanev001 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:55:
Uit de voorwaarden blijkt dat gratis niet echt gratis is. Het gaat alleen over de leverkosten, de EB moet nog steeds betaald worden.
Hmm, dat klinkt voor mij eigenlijk totaal niet interessant. Maar goed, elke situatie is anders natuurlijk.

hanev001 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:18:
Misschien tijd dat dit forum in 2 stukken gespiltst wordt.
Als iedereen over en weer een beetje vriendelijkheid en inlevingsvermogen ten toon spreid zou splitsen m.i. niet nodig moeten zijn.

NOM-draaien is m.i. prima. Tweaken is m.i. prima. Alleen oordelen over hoe anderen hun batterij zouden moeten gebruiken is m.i. niet prima, en dat is wat ik af en toe een beetje verkeerd zie gaan.

-edit-

Het enige wat ik een klein beetje lastig vind (maar ik zal proberen hierin mijn eigen adviezen op te volgen :P ) zijn posts van mensen die meer willen dan NOM, maar vooral absoluut echt zeker helemaal geen Home Assistant oid willen draaien. Dat is natuurlijk helemaal prima, maar als dat dan wordt gevolgd door aanhoudend vragen over wanneer HW nu de vurig gewenst functie gaat implementeren dan vind ik dat gewoon niet enorm constructief. Daarover zou ik willen zeggen: lees lekker mee, je hoort het hier zeker weten binnen enkele minuten als er een fw-update dropt waarin nieuwe features zitten.

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenH op 15-05-2026 18:41 ]

• LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:40

LV1

Het is een keuze of standaard nom(nomnom) of werken met een integratie
Ik heb toch maar een token aan de P1-meter ontfulseld voor een simpele Windows-batch om de benodigde curl-opdrachten voor de batterij-groep naar de P1-meter te sturen. De Homewizard API-instructies zijn niet rechttoe-rechtaan. Met name de enkele/dubbele aanhalingstekens staan niet allemaal juist.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mpfv5_k7AABDIIeqyWHUp-1g9IQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66zwR5vJdyN59zBNNMD2yMAR.jpg?f=fotoalbum_large
Voorbeeld van de curl-opdracht voor Optie 5 (alleen ontladen) zonder RETURN's:
curl -X PUT https://192.168.2.6/api/batteries --insecure -H "Authorization: Bearer XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX" -H "X-Api-Version: 2" -H "Content-Type: application/json" -d "{""permissions"": [""discharge_allowed""]}"

• TFX77
LV1 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:18:
[...]
Ik heb toch maar een token aan de P1-meter ontfulseld voor een simpele Windows-batch om de benodigde curl-opdrachten voor de batterij-groep naar de P1-meter te sturen. De Homewizard API-instructies zijn niet rechtoe-rechtaan. Met name de enkele/dubbele aanhalingstekens staan niet allemaal juist.
[Afbeelding]
Voorbeeld van de curl-opdracht voor Optie 5 (alleen ontladen) zonder RETURN's:
curl -X PUT https://192.168.2.6/api/batteries --insecure -H "Authorization: Bearer XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX" -H "X-Api-Version: 2" -H "Content-Type: application/json" -d "{""permissions"": [""discharge_allowed""]}"
Je het blijft altijd een beetje tweaken! ;)

:twk :twk

Hier de code om de prijs in HA juist te krijgen voor de Plug-In Batteries omdat ze bij de ANWB nog niet naar kwartierprijzen willen. Dus 0,137 wordt bijvoorbeeld 0,13. Maar in mijn ogen moet dat dan 0,14 zijn.

Huidige uurprijs met de implementatie van @gielz

Huidige uur prijs
Django/Jinja:
1
{{ ((states('sensor.dynamisch_nordpool') | float(0) * 100) | int / 100) }}
Laagste prijs
Django/Jinja:
1
2
{% set data = state_attr('sensor.dynamisch_nordpool', 'raw_today') %}
{{ ((data | map(attribute='value') | min * 100) | int / 100) }}
Hoogste prijs
Django/Jinja:
1
2
{% set data = state_attr('sensor.dynamisch_nordpool', 'raw_today') %}
{{ ((data | map(attribute='value') | max * 100) | int / 100) }}
Zonder float(0) * 100) | int / 100 krijg je dus de verkeer de prijs.

Soms werkte het wel maar soms ook niet duurde even voor ik hier achter kwam. Zul je zien gaan ze binnenkort toch over op kwartierprijzen. Al verwacht ik dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door TFX77 op 15-05-2026 18:06 ]

• The Gamblers
[...]

Ik heb 1 accu, en met mijn 2 paneeltjes krijg ik hem op een niet zonnige dag echt niet vol :)

Ik ben al bezig met AI, oplossing is een van naar huis te starten (die heb ik al) en dan met de api hem aan te zetten. Echter moet ik naar de p1 of naar de accu de api call doen ? Dan kan dit met automatisering doen op mijn iPhone.

iemand die weet hoe de url eruit moet zien en of naar de p1 of naar de accu moet ?

Console Guy

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:14
The Gamblers schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:48:
[...]

iemand die weet hoe de url eruit moet zien en of naar de p1 of naar de accu moet ?
Naar P1. Die stuurt het hele gebeuren.

Hier kan je de nodige info vinden over de structuur van die CURL opdracht.
https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries
@The Gamblers hier heb je denk ik al veel aan : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81478288 (curl commando staat erin)

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 15-05-2026 17:00 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• The Gamblers
al een heel stuk verder en op mijn MacBook al een token gekregen. maar hoe krijg ik nu een token op mijn iPhone ?

curl commando inmiddels al gevonden. Dank aan allen zover _/-\o_

Console Guy

The Gamblers schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:19:
[...]

al een heel stuk verder en op mijn MacBook al een token gekregen. maar hoe krijg ik nu een token op mijn iPhone ?

curl commando inmiddels al gevonden. Dank aan allen zover _/-\o_
Het token en het curl commando kun je gebruiken in een dos prompt. Hoe je dit op een iphone doet..... uhh. Gebruik je ChatGPT? Ff voorleggen. Hij komt dan met een aantal app mogelijkheden als iSh shell, Blink Shell etc. Ik heb geen iphone dus kan het niet proberen voor je.

• meesje
Devke schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:42:
[...]

Het token en het curl commando kun je gebruiken in een dos prompt. Hoe je dit op een iphone doet..... uhh. Gebruik je ChatGPT? Ff voorleggen. Hij komt dan met een aantal app mogelijkheden als iSh shell, Blink Shell etc. Ik heb geen iphone dus kan het niet proberen voor je.
Via Siri Shortcuts/opdrachten kun je deze curl commando’s onder een knop brengen.
meesje schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:49:
[...]

Via Siri Shortcuts/opdrachten kun je deze curl commando’s onder een knop brengen.
Maar als de telefoon deze commando's verstuurt dan zal het alleen werken als de telefoon op het thuis-wifinetwerk zit, toch?

• meesje
JeroenH schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:43:
[...]

Maar als de telefoon deze commando's verstuurt dan zal het alleen werken als de telefoon op het thuis-wifinetwerk zit, toch?
Ik denk dat je daarin gelijkt hebt, maar ook wel logisch lijkt me aangezien je middels dit commando een lokaal ip adres aanroept. Je zou dan met een DDNS moeten gaan werken of middels een VPN connectie maken je thuisnetwerk.

• The Gamblers
meesje schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:53:
[...]

Ik denk dat je daarin gelijkt hebt, maar ook wel logisch lijkt me aangezien je middels dit commando een lokaal ip adres aanroept. Je zou dan met een DDNS moeten gaan werken of middels een VPN connectie maken je thuisnetwerk.
Klopt, ik heb dan ook een vpn naar huis. Zit nu te worstelen met de opdracht die ik uitvoer, hij blijft roepen dat het certificaat niet geldig is ondank de -k en --insecure met de curl

Console Guy

• The Gamblers
The Gamblers schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:58:
[...]

Klopt, ik heb dan ook een vpn naar huis. Zit nu te worstelen met de opdracht die ik uitvoer, hij blijft roepen dat het certificaat niet geldig is ondank de -k en --insecure met de curl
via de app opdrachten en daar de curl rechtstreeks uitvoeren word geblokt door iOS vanwege het ongeldige certificaat, nu opgelost door de opdrachten app de curl te laten doorsturen naar a-shell, deze voert hem dan uit

Console Guy

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:29
In mijn Asus Zenwifi heb ik IGMP snooping op disabled gezet. De homewizard app lijkt nu veel beter te werken. Sneller ook.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

Pagina: 1 ... 268 269 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2