• wim26
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:48
Er zat geen fout in: Ik detecteerde dat het formaat niet meer klopte en gaf daar een melding over.

Wat is de verbetering om een getal te tonen wat geen relatie heeft tot de werkelijkheid ?
Als blijkt dat ie er met een SOC correctie soms 30% naast zat, wat is dan het nut om tiende procenten te tonen ?

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:09
wim26 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:17:
Er zat geen fout in: Ik detecteerde dat het formaat niet meer klopte en gaf daar een melding over.

Wat is de verbetering om een getal te tonen wat geen relatie heeft tot de werkelijkheid ?
Als blijkt dat ie er met een SOC correctie soms 30% naast zat, wat is dan het nut om tiende procenten te tonen ?
Hoe weet je dat de SOC weergave niet correct is? Je kan geen meting doen van de werkelijke waarde. Dat er in eerdere versies van de software een drift voorkwam klopt Echter met de huidige versie lijkt dat veel minder voor te komen. Ik heb sinds begin april geen correctie van de SOC waarde op mijn 4 batterijen gezien

Het is overigens een fout als je aanneemt dat een externe input waarde een integer is als je niet weet wat de veld definitie in de bron software is. Je dient dan altijd uit te gaan van dubbele precisie en dat voor eigen gebruik via een Round functie om te zetten naar een integer als je geen dubbele precisie wil gebruiken.

• LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 07-09 16:24

LV1

Canis Lupus schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:42:
Ik ga voorlopig weer terug naar NOM ipv Slim laden.
Weet niet of het door de vakantie komt (was 2x2 weken weg) maar sinds thuiskomst besluit hij regelmatig maar tot 50-60% te laden, terwijl prognose grafiek eerder op dag wel 100% aangeeft. Er gaat ook genoeg terug naar het net, dus daar ligt het niet aan.

Maar vervolgens zijn de 2 batterijen al wle rond 2-3 uur leeg. Enige dat ik bedenken is dat de teruglevering meer oplevert dan afname van net, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen...

Anderen dezelfde ervaring?
De strategie achter slim laden is niet altijd navolgbaar. Bijvoorbeeld vanochtend:
Slim laden staat op 'alleen ontladen'. 2 PiBs half vol. Op dat moment levering naar net 2200 Watt.
EPEX SPOT prijs net boven of net onder 0 cent tot een uur of vier vanmiddag
Zonverwachting voor vanmiddag: toenemende bewolking en vanaf 16:00 regen.

• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03
Canis Lupus schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:42:
Ik ga voorlopig weer terug naar NOM ipv Slim laden.
Weet niet of het door de vakantie komt (was 2x2 weken weg) maar sinds thuiskomst besluit hij regelmatig maar tot 50-60% te laden, terwijl prognose grafiek eerder op dag wel 100% aangeeft. Er gaat ook genoeg terug naar het net, dus daar ligt het niet aan.

Maar vervolgens zijn de 2 batterijen al wle rond 2-3 uur leeg. Enige dat ik bedenken is dat de teruglevering meer oplevert dan afname van net, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen...

Anderen dezelfde ervaring?
Ik zit de afgelopen dagen heel nauwgezet te volgen wat er tijdens het laden en ontladen van de accu’s gebeurt. Dit vanwege een eigen HA-automatisering die ik erbovenop bouw, omdat ik mijn HW-batterijen ben gaan combineren met een accu van een ander merk (Z).

Mijn basisstrategie is om de HW-batterijen zoveel mogelijk op Slim Laden te laten staan, omdat die voor het huisverbruik het scherpst rond de 0 op de meter weten te regelen. De andere accu schakelt alleen bij als de HW-batterijen qua vermogen tekortschieten, of wanneer die andere accu gaat traden (voor zolang dat nog interessant is). Daarnaast stuur ik nog wat zaken anders aan zodra de laadpaal actief is.

Wat mij juist opvalt, is hoe goed HW in predictive mode beslissingen neemt, zeker als je de dynamische tarieven ernaast legt.

Zo hebben mijn HW-batterijen vanmorgen nauwelijks kunnen laden vanwege de laadpaal en is inmiddels de zon verdwenen. De tarieven zijn echter tot 17:00 nog steeds erg laag. De accu’s staan nu in predictive mode gewoon vanaf het net te laden, ondanks de bewolking, omdat de tarieven vanavond en vannacht relatief hoog zijn.

Sterker nog: tijdens wat korte tests zag ik dat ze zelfs tijdens het laden van de auto, bij omzetten in predictive mode ook netjes gingen laden in plaats van ontladen, omdat dat op basis van de tarieven blijkbaar de betere keuze was.

Mijn ervaring tot nu toe is dus juist dat predictive mode boven verwachting goed werkt. Daarom probeer ik de HW-batterijen zoveel mogelijk in deze modus te laten draaien, zolang dat niet botst met de andere batterij.
Ik neem aan dat Homewizard in hun modellen er straks wel rekening mee houdt dat je bij inkoop energiebelasting moet betalen, die je bij terugleveren niet terug ontvangt.
Als jij je tarieven tegen die tijd goed instelt wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0xxGWIFNwFWmt_7OiZbZ5gaccM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AetTP6GbKEhUxm5n9Uvjjgzx.png?f=fotoalbum_large

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:55

Canis Lupus

Vosbot

Dank @DG64 en @egev, blijkbaar is Slim laden toch zo dom nog niet 😉.

Ik zet hem voorlopig weer terug dan 👍

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-09 22:06
Enigzins offtopic:

Via De Groene Nerds podcast is er een aflevering uitgekomen (27 aug) van de oprichter van Homewizard, die geeft extra info over hoe de batterij exact werkt maar ook hoe Homewizard aan de data komt om de batterijen zo slim mogelijk aan te sturen. Tip! :)

[ Voor 5% gewijzigd door blueman85 op 29-08-2026 22:00 ]

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-09 15:31
Je bedoelt het marketingpraatje waar op de vorige pagina van dit topic heel wat reacties kwamen?

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 12:09
@egev Dat klopt wel aardig wat je constateert. Kijk deze video maar eens met Paul Straathof. Oprichter HomeWizard.

Ik wist ook niet hoe goed HomeWizard tegenwoordig jouw verbruik/opbrengs kan voorspellen. Hij geeft bijvoorbeeld ook aan dat ze weten hoeveel zonnepanelen je hebt, welke oriëntatie en welke hoek. Ze hebben echt heel veel data.

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kalipeen schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:27:
@egev Dat klopt wel aardig wat je constateert. Kijk deze video maar eens met Paul Straathof. Oprichter HomeWizard.

Ik wist ook niet hoe goed HomeWizard tegenwoordig jouw verbruik/opbrengs kan voorspellen. Hij geeft bijvoorbeeld ook aan dat ze weten hoeveel zonnepanelen je hebt, welke oriëntatie en welke hoek. Ze hebben echt heel veel data.
Hoe weten ze eigenlijk precies je orrentatie/hoek? Die man praat over sataliet data. Kijken ze echt naar je adres?

Ik blijf het altijd maar spannend vinden. Want als er maar een window is van een paar uur om de batterij vol te laden op een regenachtige dag, wanneer moet ik dan mijn hybride auto opladen? (10kwh). Want dat wil ik natuurlijk precies in die 4 uur doen als de stroomprijs het goedkoopste is. Dan is er voor homewizard heen ruimte meer om te laden. En hij kon ook niet echt voorspellen dat ik de auto ging laden, daar zit bij mij helemaal geen regelmaat in

• hanev001
Kalipeen schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:27:

Dat van die panelen valt onder de noemer Nonsens. Ze kunnen tellen hoeveel panelen er op je dak liggen en ook nog de orientatie zien maar daar houdt het wel mee op. Als ze die combineren met de gegevens die je ooit eens gemeld hebt bij energieleveren.nl dan kunnen ze een grove berekening maken. Echter dan moet die melding wel juist zijn, wat niet altijd het geval zal zijn, de omvormer moet niet geknepen zijn want dan is de opbrengst anders dan verwacht en ze kunnen al helemaal niet zien welke omvormer vermogen je op zich hebt. Voeg daar lokale zaken als schaduw en temperatuur aan toe die ook de opbrengst beinvloeden dan is de nauwkeurigheid beperkt.
TripleQ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:51:
[...]

Hoe weten ze eigenlijk precies je orrentatie/hoek? Die man praat over sataliet data. Kijken ze echt naar je adres?

Ik blijf het altijd maar spannend vinden. Want als er maar een window is van een paar uur om de batterij vol te laden op een regenachtige dag, wanneer moet ik dan mijn hybride auto opladen? (10kwh). Want dat wil ik natuurlijk precies in die 4 uur doen als de stroomprijs het goedkoopste is. Dan is er voor homewizard heen ruimte meer om te laden. En hij kon ook niet echt voorspellen dat ik de auto ging laden, daar zit bij mij helemaal geen regelmaat in
Ik denk dat je gewoon "je ding" moet doen. Gister zie je ook een post voorbij komen waarbij een tweaker aangeeft dat zelfs bij het laden van zijn auto de batterijen begonnen mee te laden. Tarief goed.

Wat ik zou doen is je dingen doen wanneer jou uitkomt. Dat het soms spannend is snap ik. Ik heb met de beta meegedaan. Het is blind vertouwen hebben bijna. Toch kwam het iedere keer goed. Ik denk dat ook heel goed zou kunnen vallen in een stukje psychologie. We willen als mens graag " in control " zijn dingen voorkomen. Voor zijn oid. Ik zou meer kijken waar gaat het mis. Dat hier melden. HW leest mee.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-09 15:34
<knip> Offtopic, zie daarvoor de algemene voorwaarden

[ Voor 82% gewijzigd door Septillion op 30-08-2026 22:27 ]

Ik stop ermee.

hanev001 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Dat van die panelen valt onder de noemer Nonsens. Ze kunnen tellen hoeveel panelen er op je dak liggen en ook nog de orientatie zien maar daar houdt het wel mee op. Als ze die combineren met de gegevens die je ooit eens gemeld hebt bij energieleveren.nl dan kunnen ze een grove berekening maken. Echter dan moet die melding wel juist zijn, wat niet altijd het geval zal zijn, de omvormer moet niet geknepen zijn want dan is de opbrengst anders dan verwacht en ze kunnen al helemaal niet zien welke omvormer vermogen je op zich hebt. Voeg daar lokale zaken als schaduw en temperatuur aan toe die ook de opbrengst beinvloeden dan is de nauwkeurigheid beperkt.
Iets meer data komt er vrij als je een API koppeling hebt gemaakt met je omvormer in de app of een kWh meter op je installatie hebt aangesloten (panelen).

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:55

Canis Lupus

Vosbot

As we speak zijn de batterijen volle bak (1600W) aan het laden, grotendeels uit het net (zonnepanelen doen maar 300W nu). Ik vermoed omdat dynamisch tarief nu €0,00 is en vanavond rond de €0,18. Toch best slim ;)

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-09 11:18

elsinga

=8-)

Hier zijn ze inmiddels bijna vol (85%), door inderdaad tegen alleen EB+BTW te laden en daar ook nog een 800W zonnestroom mee te pikken (daar hoeft HW niks voor te doen, dat is waar). Met prijzen die vanavond weer rond de 35-40c zitten is de spread ruim hoog genoeg om de RTE te overwinnen. ;)

Okay, ik heb nu nog geen dynamisch tarief, dus met 28c/kWh snij ik mezelf nog even in de vingers, maar over een paar dagen wel dynamisch en nu al even de boel aan het bekijken/trainen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:40
hanev001 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Nou ja als 1% zijn omvormer knijpt ... Het gaat niet om het aantal panelen maar om het PV-vermogen gekoppeld aan de zon-instraling en dat slim gecombineerd. Niet zo moeilijk lijkt me.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

HW- kWh meter firmware 5.0303
Released to the public. Bron : beta kanaal HW. TS aangepast.

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 31-08-2026 14:54 ]

• Olie_B_Bommel
  • Laatst online: 19:06
Sinds de laatste update van de PiB’s 1.0811 komen de batterijen in de Homey niet meer op 100%, maar op 99,6 en 99.7%. In de HW app staan beide batterijen wel op 100% SoC. Hebben meer tweakers met Homey dit?

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:13
Ik zie dat al eventjes in Home Assistant ( beta toegang)

Ik lig er niet echt wakker van :)

[ Voor 11% gewijzigd door Holvoetn op 31-08-2026 18:02 ]

• Olie_B_Bommel
Holvoetn schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:01:
Ik zie dat al eventjes in Home Assistant.

Ik lig er niet echt wakker van :)
Ik lig er ook niet wakker van, maar ik vind het vreemd. Was n.l. nooit.

• hanev001
Olie_B_Bommel schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:00:
Sinds de laatste update van de PiB’s 1.0811 komen de batterijen in de Homey niet meer op 100%, maar op 99,6 en 99.7%. In de HW app staan beide batterijen wel op 100% SoC. Hebben meer tweakers met Homey dit?
Ik gebruik Homey en HA niet. Echter in eerdere post is gemeld dat de nauwkeurigheid van de rapportage verbeterd is naar een cijfer achter de komma. Het is niet uit te sluiten dat je nu iets ziet dat voorheen niet gepresenteerd werd maar wel al zo was.. Afgerond zijn die waarde namelijk 100.

• Olie_B_Bommel
hanev001 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:09:
[...]

Ik gebruik Homey en HA niet. Echter in eerdere post is gemeld dat de nauwkeurigheid van de rapportage verbeterd is naar een cijfer achter de komma. Het is niet uit te sluiten dat je nu iets ziet dat voorheen niet gepresenteerd werd maar wel al zo was.. Afgerond zijn die waarde namelijk 100.
Ja, ik weet dat de nauwkeurigheid van de rapportage is verbeterd naar een cijfer achter de komma, maar waarom staat er in de HW app dan 100% en niet 99,7%? In de app staan dus kennelijk hele percentages. Wat heb je dan aan die nauwkeurigheid?. Niet dat ik mij er druk om maak, maar ik vind het vreemd.

• hanev001
Olie_B_Bommel schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:16:
[...]

Ja, ik weet dat de nauwkeurigheid van de rapportage is verbeterd naar een cijfer achter de komma, maar waarom staat er in de HW app dan 100% en niet 99,7%? In de app staan dus kennelijk hele percentages. Wat heb je dan aan die nauwkeurigheid?. Niet dat ik mij er druk om maak, maar ik vind het vreemd.
In de app worden alleen hele getallen getoont. Op geen enkel moment zie je percentage met een cijfer achter de komma. De nauwkeurigheid is denk ik dan ook meer belangrijk voor de sturing dan voor display.

• Olie_B_Bommel
hanev001 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:29:
[...]

In de app worden alleen hele getallen getoont. Op geen enkel moment zie je percentage met een cijfer achter de komma. De nauwkeurigheid is denk ik dan ook meer belangrijk voor de sturing dan voor display.
OK, waarom dan die nauwkeurigheid als die niet in de app getoond word? Waarom komt het dan niet meer op 100%? Natuurlijk kan ik in Homey de percentages ook afgerond laten presenteren, maar dat vereist wel weer een behoorlijke aanpassing, want ik moet dan een routine schrijven om de percentages, die door de batterijen worden doorgegeven af te ronden. De app geeft kennelijk niet de waarden van de batterijen door, maar rond die af. Ik snap die aanpassing dan niet.

Ook het display geeft geen decimalen, maar alleen hele percentages.

[ Voor 4% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 31-08-2026 19:11 ]

• hanev001
Olie_B_Bommel schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:10:
[...]

OK, waarom dan die nauwkeurigheid als die niet in de app getoond word? Waarom komt het dan niet meer op 100%? Natuurlijk kan ik in Homey de percentages ook afgerond laten presenteren, maar dat vereist wel weer een behoorlijke aanpassing, want ik moet dan een routine schrijven om de percentages, die door de batterijen worden doorgegeven af te ronden. De app geeft kennelijk niet de waarden van de batterijen door, maar rond die af. Ik snap die aanpassing dan niet.

Ook het display geeft geen decimalen, maar alleen hele percentages.
Waar je naar kijkt is displays. Wat je uitleest is interne data via de API en is dan ook waarschijnlijk voor de interne aansturing bestemd. De meeste gebruikers hebben helemaal geen API gebruik en zullen dit nooit zien. Ik begrijp de aanpassing prima. Als dat helpt om de aansturing te verbeteren is dat een goede zaak. Jammer voor de hobbyisten maar dat is nu eenmaal het gevolg als je gaat werken met interne data die niet voor normale gebruikers bestemd is.

• Olie_B_Bommel
hanev001 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:29:
[...]

Waar je naar kijkt is displays. Wat je uitleest is interne data via de API en is dan ook waarschijnlijk voor de interne aansturing bestemd. De meeste gebruikers hebben helemaal geen API gebruik en zullen dit nooit zien. Ik begrijp de aanpassing prima. Als dat helpt om de aansturing te verbeteren is dat een goede zaak. Jammer voor de hobbyisten maar dat is nu eenmaal het gevolg als je gaat werken met interne data die niet voor normale gebruikers bestemd is.
Meestal ben ik het met je eens, maar dit keer helaas niet. 😢

• hanev001
Olie_B_Bommel schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:36:
[...]

Meestal ben ik het met je eens, maar dit keer helaas niet. 😢
Geeft niet. Ik heb liever dat mensen met elkaar in discussie gaan en eventueel tot de conclusie komen dat ze anders tegen zaken aankijken dan dat ik met Ja knikkers.te maken heb.

• Zabbs
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Apart. Ik heb al de hele dag de volgende melding in de app:

onderspanning: de plug-in battery kan nu niet ontladen, omdat de netspanning lager is dan de toegestane limiet

Ik kan dit nergens terugvinden. Nog nooit gezien. Ook geen foutcode o.i.d. Spanning op de groep is rond de 235V. Hij lijkt het wel gewoon te doen.

Iemand dit eerder gezien?

[ Voor 10% gewijzigd door Zabbs op 31-08-2026 20:22 ]

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:41
Nee, dit is voor mij ook nieuw. Zet hem eens uit en aan. Soms kan dit de oplossing zijn

• Olie_B_Bommel
hanev001 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

Geeft niet. Ik heb liever dat mensen met elkaar in discussie gaan en eventueel tot de conclusie komen dat ze anders tegen zaken aankijken dan dat ik met Ja knikkers.te maken heb.
Helemaal mee eens!

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-09 11:36

DJ

Zabbs schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:58:
Apart. Ik heb al de hele dag de volgende melding in de app:

onderspanning: de plug-in battery kan nu niet ontladen, omdat de netspanning lager is dan de toegestane limiet

Ik kan dit nergens terugvinden. Nog nooit gezien. Ook geen foutcode o.i.d. Spanning op de groep is rond de 235V. Hij lijkt het wel gewoon te doen.

Iemand dit eerder gezien?
Als je HA of Homey gebruikt dan kun je de voltage statistieken van de PiB's uitlezen om te zien wat er echt aan de hand is. Die kun je dan vergelijken met de fase metingen van de P1 meter om te zien of het een net gerelateerd probleem is.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• egev
Devke schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

Ik denk dat je gewoon "je ding" moet doen. Gister zie je ook een post voorbij komen waarbij een tweaker aangeeft dat zelfs bij het laden van zijn auto de batterijen begonnen mee te laden. Tarief goed.
Yes hieronder te zien op het realtime dashboard dat ik gemaakt heb in Home Assistant.
Alles staat hier op dit moment flink te laden, ook de HomeWizard doet prima mee in de Slim met dynamisch tarief mode, terwijl er geen overschot op de p1 is. Dus die modus doet het wat mij betreft in bijna alle gevallen prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMZP5e5LXa0vIGIGsA6hQUXhaKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viKw8aBU8qUpUpUVEV7x82N3.jpg?f=fotoalbum_large

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:09
Dit is het HomeWizard Plug-In Battery topic

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 01-09-2026 20:47 ]

• Holvoetn

[ Voor 110% gewijzigd door teacher op 01-09-2026 20:48 ]

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01:00

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 01-09-2026 20:48 ]

20kWh eigenbouw thuis accu's met 2 powerstreams.

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:09
nogmaals, dit is het pib topic. Voor andere homewizard producten is dit het juiste topic: HomeWizard algemeen (energy, watermeter en meer) #2 zoals in de topicwarning staat en je al meerdere malen verteld is.

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 01-09-2026 22:13 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-09 15:52

Wailing_Banshee

You're Next

Gisteren een derde batterij gekocht. Na een jaar gebruik van 2, zijn we erachter gekomen dat het gros van het jaar die derde ook wel vol gaat komen en dat we met 2 de tijd tussen zonsondergang en zonsopkomst niet kunnen overbruggen, behalve in juni en juli (dus rondom de langste nacht) en dan vooral als het tot zonsondergang mooi weer is.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Kalipeen
Ik heb inmiddels 3 HomeWizard PiB’s, maar hier zijn die eigenlijk nog niet genoeg.

Overdag laden ze vaak vol, maar door de game pc, smart home apparatuur en ander continuverbruik zijn ze meestal tussen 03:00 en 05:00 alweer leeg. In de zomer komt daar ook nog de airco bij.

Ik denk daarom toch aan een vierde PiB. Financieel niet de beste investering, maar qua capaciteit zou 10,8 kWh hier een stuk beter passen.

Ik snap ook echt niet dat HomeWizard telkens roept "1 PiB is voor de meeste huishoudens voldoende", geloof ik geen snars van.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kalipeen schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:04:
Ik snap ook echt niet dat HomeWizard telkens roept "1 PiB is voor de meeste huishoudens voldoende", geloof ik geen snars van.
Als ik niet van het gas af was gegaan was 1 helemaal prima geweest hier.

De gemiddelde huishoudens hebben nog steeds gas, en ook geen game PCs of andere enorme verbruikers. Dan is 2 a 3 kWh voor een avond/nacht echt meer dan voldoende.

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-09 22:06
Ik heb inmiddels 3 HomeWizard PiB’s, maar hier zijn die eigenlijk nog niet genoeg.

Overdag laden ze vaak vol, maar door de game pc, smart home apparatuur en ander continuverbruik zijn ze meestal tussen 03:00 en 05:00 alweer leeg. In de zomer komt daar ook nog de airco bij.

Ik denk daarom toch aan een vierde PiB. Financieel niet de beste investering, maar qua capaciteit zou 10,8 kWh hier een stuk beter passen.

Ga voor jezelf na of je in de winter de 3 PIB's ook vol krijgt? Ik krijg er zelfs geen 2 vol, laat staan 3. In de zomer heb je er natuurlijk wel redelijk wat profijt van, maar het ligt echt aan hoeveel je verbruik is in de nacht vooral (sluipverbruik). Want overdag kan het zijn dat de batterijen gedurende de dag alweer ontladen en weer bijladen. Ieder voor zich natuurlijk :) Dit is hoe ik het zie

En wat je zelf zegt, voor de meeste huishoudens.... misschien val jij net onder de "andere' huishoudens

[ Voor 5% gewijzigd door blueman85 op 03-09-2026 09:19 ]

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• DJ

DJ

blueman85 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:18:
[...]

Ga voor jezelf na of je in de winter de 3 PIB's ook vol krijgt? Ik krijg er zelfs geen 2 vol, laat staan 3. In de zomer heb je er natuurlijk wel redelijk wat profijt van, maar het ligt echt aan hoeveel je verbruik is in de nacht vooral (sluipverbruik). Want overdag kan het zijn dat de batterijen gedurende de dag alweer ontladen en weer bijladen. Ieder voor zich natuurlijk :) Dit is hoe ik het zie

En wat je zelf zegt, voor de meeste huishoudens.... misschien val jij net onder de "andere' huishoudens
Met een dynamisch contract krijg je de PiB's wel vol, ook als de zon niet schijnt, maar dan dus puur op kwartier prijs. Afgelopen winter heb ik dat ook gedaan (met de Gielz scripts). Deze winter ga ik het doen met de ingebouwde Slim Laden optie. Dus de stelling dat je de PiB's niet vol krijgt in de winter is alleen geldig met een variabel of vast contract, en zelfs dan kunnen de tarief verschillen tussen nacht / weekend en overdag soms voldoende zijn om er alsnog voordeel mee te halen.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:40
Helemaal mee eens @ArthurMorgan

Vannacht hebben we de airco aan gehad en heeft de vaatwasser haar ding gedaan. Ruim 4kWh gebruikt vannacht. Bij een grotere batterij had dat vanuit opgeslagen zonnestroom gekund want gisteren 5,5kWh teruggeleverd.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ArthurMorgan schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:17:
[...]

Als ik niet van het gas af was gegaan was 1 helemaal prima geweest hier.

De gemiddelde huishoudens hebben nog steeds gas, en ook geen game PCs of andere enorme verbruikers. Dan is 2 a 3 kWh voor een avond/nacht echt meer dan voldoende.
Ik denk dat je je zelf daar rijk mee rekent. Wat is jouw avond/nacht? Als ik eergisteren kijk (gisteren was niets...) dan begonnen wij al in de middag gebruik te maken van de batterijen (oven ging om 5 uur aan, daarna ook de TV en nog wat andere stroomverbruikers want ik ga niet gelijk na het werk naar bed, maar niet de game pc's). Daarna heeft hij nog iets kunnen bijladen maar dat was om 7 uur echt wel afgelopen. Toen stond de teller op 85% (dit zijn twee batterijen). Dan is het ook nog geen bedtijd. Om 3 uur (dus 8 uur later) waren de batterijen leeg. Dan duurt het nog 6 uur voordat de panelen weer wat opleveren. Dus die avond/nacht van jou is voor ons 13 uur. Dan zit je wel met een heel laag stroomverbruik als je dat met 2 a 3kWh kunt overbruggen. Ik denk dat een gemiddeld Nederlands gezin dat echt niet redt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• ArthurMorgan
  • Niet online
@Wailing_Banshee Ik hou alles minutieus bij in HA.
Regelmatig stop ik met laden op 80% van de capaciteit van 2 batterijen. (Mits de airco niet veel aan hoeft en ik de dag erna voldoende opwek verwacht) Dan nog komt het voor dat ik 's ochtends rond de 30 a 40% over heb.
De nachten worden nu weer langer, dus loopt het weer wat op. Maar afgelopen nacht kwam ik op 3.2 kWh totaal uit.

Mijn Buurman aan de linkerkant heeft een jaarverbruik van 1500kWh, de buren aan de rechterkant tussen de 2000 en 2500. Dat is minder dan 7kWh per dag. Dan zitten je nachten echt niet ver boven de 3 gemiddeld in de zomer. (beide geen zonnepanelen)
Bij mijn vorige huis zat ik in een huurhuis aan het gas. Ik had een infraroodsauna die ongeveer 1 tot 1,5 kWh per dag gebruikte. En mijn totaal was 2700 kWh (2 personen bijna altijd thuis)

Een zus van mijn vrouw heeft 1 HW batterij, en die krijgen hem ook niet altijd leeg. (gaan pas komend jaar van het gas af.)

Ik denk echt dat veel mensen hier het elektriciteitsverbruik van de gemiddelde nederlander zwaar overschatten.

gemini:
Gemiddeld stroomverbruik naar woningtype
Appartement: ~1.830 kWh per jaar
Tussenwoning / hoekwoning: ~2.500 kWh per jaar
Vrijstaande woning: ~3.300 kWh per jaar
/edit: na een vol jaar 2 batterijen (en een half jaar 1 batterij) kom ik tot vrij precies 800kWh aan gebruik en 1120 aan injectie*. Op basis van extrapolatie van het eerste half jaar 1 batterij komt die op ongeveer 550kWh aan gebruik. Dus de tweede batterij levert me ongeveer 250 kWh aan extra eigen gebruik op.....

*afgelopen 365 dagen

[ Voor 15% gewijzigd door ArthurMorgan op 03-09-2026 10:20 ]

New in Plug-In Battery 1.0902-beta
Nieuwe beta firmware voor de batterij:
  • Fixed a stability issue reducing communication errors related to the energy measurement board.
TS aangepast.

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:58
Ik heb er eentje. Hele zomer periode red ik het hele nacht door. Alleen in de winter trekt airco voor verwarming batterij zo leeg. Ik zit rond een baseload van 130W. Ik heb wel een kleinere koelkast recent gekocht, dat scheelt echt een hoop.

“Geeft niet, ik struikel ook weleens over mijn draadloze netwerk”

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ArthurMorgan schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:11:
De nachten worden nu weer langer, dus loopt het weer wat op. Maar afgelopen nacht kwam ik op 3.2 kWh totaal uit.
Weer, wat is bij jou de nacht? Wij hebben vannacht ook iets van 4kWh verbruikt. Maar vanaf het moment dat de batterij gebruikt werd was dat een stuk meer. Want daar zat ook een stuk van de middag en de hele avond in. Nu is ons verbruik hoger dan gemiddeld (gewoon omdat we bijv. 2 vriezers hebben, wij wonen niet echt in de buurt van een supermarkt...), maar het gros van het verbruik zit hem toch echt in de avond en de ochtend, en zeker niet in de nacht.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:57:
[...]

Weer, wat is bij jou de nacht? Wij hebben vannacht ook iets van 4kWh verbruikt. Maar vanaf het moment dat de batterij gebruikt werd was dat een stuk meer. Want daar zat ook een stuk van de middag en de hele avond in. Nu is ons verbruik hoger dan gemiddeld (gewoon omdat we bijv. 2 vriezers hebben, wij wonen niet echt in de buurt van een supermarkt...), maar het gros van het verbruik zit hem toch echt in de avond en de ochtend, en zeker niet in de nacht.
Vanaf het begin dat hij ging ontladen tot het moment dat ik de post schreef. (vanaf 17:10 dus. Voordien stond hij op standby omdat er genoeg zon was.)

Ik noem de nacht gewoon alles waar de zon af begint te nemen en de batterij moet gaan helpen, tot het moment dat dat omkeert. Het is dus een uitgebreid begrip van het normale taalgebruik. Maar ik weet niet exact hoe ik het anders moet benoemen in het kader van batterijen :)

edit:
Als ik naar de afgelopen 3 maanden kijk dan heb ik een gemiddeld ontladen van de batterijen van 3.5 kWh per totale dag, inclusief piekshaving, en een zelfvoorzienigheid van 95%
Dat is inclusief gebruik van de airco's (ruwe schatting is ongeveer 300 Wh per nacht gemiddeld)
Zelfvoorzienigheid word vooral de laatste paar weken hard minder nu de batterijen niet meer elke keer goed vol komen.

[ Voor 24% gewijzigd door ArthurMorgan op 03-09-2026 15:39 ]

• Longtree
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-09 10:05
DJ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:22:
[...]

Met een dynamisch contract krijg je de PiB's wel vol, ook als de zon niet schijnt, maar dan dus puur op kwartier prijs. Afgelopen winter heb ik dat ook gedaan (met de Gielz scripts). Deze winter ga ik het doen met de ingebouwde Slim Laden optie. Dus de stelling dat je de PiB's niet vol krijgt in de winter is alleen geldig met een variabel of vast contract, en zelfs dan kunnen de tarief verschillen tussen nacht / weekend en overdag soms voldoende zijn om er alsnog voordeel mee te halen.
Na 2026 zul je meer dan 15 cent verschil moeten hebben tussen hoogste en laagste prijs, anders verdien je er niks mee. En als dat wel is, is dat een centen kwestie.

Eens kijken wat Slim laden deze winter gaat doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Longtree op 03-09-2026 15:35 ]

• Kalipeen
Ja, we verbruiken best veel stroom: drie koelkasten, een vrijstaande woning, twee tieners, drie airco’s, robot hier, robot daar, veel automation en een zwembad met verwarming. Daar staan wel 31 zonnepanelen op zuid en west tegenover. (De zwembadzooi draait uiteraard alleen als ik zonnestroom over hebt)

Die drie PiB’s zijn daardoor ’s avonds ook weer behoorlijk snel leeg. In de winter krijg ik ze op zonnige dagen meestal nog wel vol. Alleen rond de kortste dagen van het jaar wordt dat lastiger. Afgelopen kerst was het bijvoorbeeld zonnig én erg koud, en toen stonden ze alle drie gewoon op 100%.

[ Voor 6% gewijzigd door Kalipeen op 03-09-2026 17:38 ]

• DJ

DJ

Longtree schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:32:
[...]

Na 2026 zul je meer dan 15 cent verschil moeten hebben tussen hoogste en laagste prijs, anders verdien je er niks mee. En als dat wel is, is dat een centen kwestie.

Eens kijken wat Slim laden deze winter gaat doen.
Eens. Ik hoop dat HW dat in de logica ingebakken heeft. Ik neem aan dat het eigenlijk simpelweg het aanpassen van het tarief in de app is. Als je bij tarieven in de app kijkt dan kun je al de BTW aan of uit zetten. Ik neem aan dat we dit per 1 januari gewoon uit moeten zetten bij het terug leveren. Als het niet zo is dan lees ik het hieronder vast wel :-)

• wim26
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:48
Economisch gezien had ik aan één PiB genoeg. Ik heb er twee en sinds 1 juni zijn ze vier keer leeg geweest. Per dag wordt er gemiddeld zo'n 2.5 kWh uit de batterijen getrokken ('s nachts gebruik zo'n 80W continue). Daarom ook maar 160 cycles per battery per jaar. Dat was meer geweest met 1 PiB, dan was die ene bijna elke nacht leeg geweest. Wanneer het straks kouder wordt en de airco aan gaat voor verwarmen zijn ze wel elke morgen leeg.

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik heb er inmiddels 3 en die kreeg ik in de zomer wel vol op NoM. Leeg kreeg ik ze ook, koelen met airco en veel apparatuur (waaronder 2x een NAS) die 24/7 aan staan.

Nu een dynamisch contract en draai ik Slim Dynamisch Laden. Nu komen ze ook vol op goedkope tarieven plus zon en ook leeg. De lading van gisteren is as we speak net na de ochtendpiek qua tarieven leeg.

Ik hou bij hoeveel % van de zonneopwek ik zelf gebruik en dat is inmiddels >90%. Binnenkort ook 7 panelen op NO er bij, goed voor opwek in de ochtend. Ik hoop dat dat ook helpt in echt zelfvoorzienend zijn, dus heel weinig import.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-09 10:40
Mijn batterij was vannacht rond 2u30 al helemaal leeg (0%) en ze is nu weer helemaal vol (100%). Toch heeft ze maar 1.8kWh geladen. Ik heb echt het gevoel dat ze totaal haar normale capaciteit niet (meer) haalt. Vroeger had ik nog veel over 's ochtends en tegenwoordig is ze halverwege de nacht leeg. Heeft er nog iemand dit voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWL1Iuez-Yo-WZDbzrts5wPqpJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkgbWr8AAWqKlpFSGcGVOONR.jpg?f=fotoalbum_large

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:47
RaVenXeoN schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:56:
Mijn batterij was vannacht rond 2u30 al helemaal leeg (0%) en ze is nu weer helemaal vol (100%). Toch heeft ze maar 1.8kWh geladen. Ik heb echt het gevoel dat ze totaal haar normale capaciteit niet (meer) haalt. Vroeger had ik nog veel over 's ochtends en tegenwoordig is ze halverwege de nacht leeg. Heeft er nog iemand dit voor?

[Afbeelding]
Zelf heb ik twee batterijen, in mijn overzicht kloppen de cijfers ook niet helemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAIqGJxkBhv6TEfIhbVnaJzgbcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2D40WK4azXMXAJzMmfxi2AMT.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaand van beide batterijen samen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gs5eazdwqeFLG78NORHCfGHPJ_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRwtKrBNxnNeM0U5ssD1Gnra.jpg?f=fotoalbum_large

En tussen de batterijen afzonderlijk heb ik twee hw stekkers zitten die het volgende meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktRyABFquiIQGYBS9FgW0qUQsxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2I9GFkPJUHZD1M2HOpodIDEL.jpg?f=fotoalbum_largeDe eerste batterij alweer 1,8 jaar. De tweede batterij inmiddels weer bijna een jaar.

Nog nooit storingen of problemen tot nu toe.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• RaVenXeoN
Hm, er zit dan mogelijks een bug in de weergave van hoeveel ze geladen heeft?

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:47
RaVenXeoN schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:44:
Hm, er zit dan mogelijks een bug in de weergave van hoeveel ze geladen heeft?
Nou ja, nu kijk ik weer even en lijkt het wel te kloppen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARCxS8EQHbYJSVKARKEhp3nPqOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFXFlpF2DbqKgmdcye2BOZoa.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf kijk ik niet veel in de app, monitor via homeassistant.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• DJ

DJ

Ik heb inmiddels een RTE (lifetime) van rond de 75% per PiB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CchDcNp_cZl9spRMvm59PhajM88=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3ZOvnB98ZSNTy5prMOFRcBGP.png?f=user_large
Daarbij de kanttekening dat PiB 1 - 3 er al sinds september 2025 staan en PiB 4 sinds maart dit jaar actief is.

• heejijdaar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 17:04
Ik ben er wel uit dat ik met één PiB van HomeWizard niet alles afdek wat ik zou willen en er dus een tweede thuisaccu moet bijkomen, ik vraag me wel af gezien de rte van 69% of ik niet beter een ander merk kan aanschaffen maar zit dan wel met de aansturing, gaan ze niet elkaar leegslurpen/vullen. Heeft iemand hier ervaring mee die ze kunnen delen al of niet op dit forum ?

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:38
heejijdaar schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:35:
Ik ben er wel uit dat ik met één PiB van HomeWizard niet alles afdek wat ik zou willen en er dus een tweede thuisaccu moet bijkomen, ik vraag me wel af gezien de rte van 69% of ik niet beter een ander merk kan aanschaffen maar zit dan wel met de aansturing, gaan ze niet elkaar leegslurpen/vullen. Heeft iemand hier ervaring mee die ze kunnen delen al of niet op dit forum ?
Als je geen gebruik wil maken van oplossingen als Home Assistant of Homey is het advies om bij hetzelfde merk te blijven.

• egev
heejijdaar schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:35:
Je moet dan inderdaad echt aan de slag met een eigen aansturing erboven. Anders gaan de batterijen elkaar lopen te laden en ontladen.

Als je het leuk vindt om te sleutelen kan je heel goed je eigen automatisering samenstellen in bv Home Assistant. Met AI kom je overigens heel ver met het maken van die scripts.

Met een andere accu kan je bv eventueel wel een beetje traden. De eigen aansturing van HW is echt goed en perfect ingespeeld op de Nederlandse energiemarkt. Dus grotendeels laat ik HW alles bepalen in de slim met dynamisch tarief modus en volg ik deze met de andere accu.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:28
fredhuizinga schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:52:
[...]

Nou ja, nu kijk ik weer even en lijkt het wel te kloppen..
De grafiek van de batterij in de app loopt altijd iets achter, vandaar dat je totaaltelling niet klopt. Je hebt zelf ook nog iets later gekeken en toen klopte het wel

De grafieken van de batterijen zoals jij het meet, geven de waardes direct weer.

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-09 22:49
Dynamisch contract / dynamisch laden

Nou moe.

De stroomprijs is vanmiddag nihil en vanavond gaat het boven de 40cent. Dus ik denk dan zal de PIB wel gaan laden, zorgen dat die vol is voor vanavond. Maar ik zie dat die staat te ontladen met nog maar een soc van 10% omdat de wasmachine aan staat |:(

Als de stroom toch zo goedkoop is, verwacht je toch dat de PIB op z’n minst even niets doet in plaats van de wasmachine te gaan helpen? Die stroom kost nu toch nagenoeg niets en ik heb liever dat die verder gaat met laden voor vanavond....

[ Voor 47% gewijzigd door autoreverse op 05-09-2026 15:39 ]

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Weer een paar maanden verder en met de zomerperiode langzaamaan achter ons, meld ik mij weer even met mijn grafiekjes voor de eventueel geïnteresseerden... ;)

1 HW Plug in Battery dus hier meedraaiend sinds maart 2025. In grafiekvorm goed zichtbaar welk effect die "kleine" 2.7 kWh capaciteit toch heeft op het totaalplaatje,

Opwek per maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8x_plJ4-NhwNPDdd14snBqaPw8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuYrAJwHp9UulDkWjr0ntpHl.jpg?f=fotoalbum_large

Teruggeleverd per maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOJuZrPQztrLbV6tewgnPu-Ug6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PX2SPgoTi9LSiP2WWRn2WFVJ.jpg?f=fotoalbum_large

Direct Verbruik per maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKLoPalbXgkw-V7zumtIWqP4SG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwrTq2dmJCcoT5DzFczu9H7p.jpg?f=fotoalbum_large

Netafname per maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-ftjAjwq8kDet8rn4FwGJ-hDR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdInLZSbeWqnFdegbsgYsBVe.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals gezegd, vanaf maart 2025 draait de PiB mee en zie je dus zowel veel minder teruggeleverd, minder netafname (ondanks dat ik sinds april dit jaar op dynamisch contract zit en dus af en toe bewust uit net heb geladen of Slim Laden Dynamisch dat voor mij deed) en echt een forse toename direct verbruik (incl. PiB dus) t.o.v. eerdere jaren.

Als ik er nog een tweede PiB naast zet uiteindelijk, gaat het Direct Verbruik echt door het dak op mijn grafiekje. :)

Ik hoop dat ze nog iets goedkoper worden op enig moment, of misschien weer een mooie actieprijs-periode... (maar gezien de toenemende vraag naar stekkerbatterijen zal dat misschien ijdele hoop zijn haha)

• heejijdaar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 17:04
egev schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:09:
[...]

Je moet dan inderdaad echt aan de slag met een eigen aansturing erboven. Anders gaan de batterijen elkaar lopen te laden en ontladen.

Als je het leuk vindt om te sleutelen kan je heel goed je eigen automatisering samenstellen in bv Home Assistant. Met AI kom je overigens heel ver met het maken van die scripts.

Met een andere accu kan je bv eventueel wel een beetje traden. De eigen aansturing van HW is echt goed en perfect ingespeeld op de Nederlandse energiemarkt. Dus grotendeels laat ik HW alles bepalen in de slim met dynamisch tarief modus en volg ik deze met de andere accu.
Home Assistant draait maar moet nog steeds de tijd vinden om het te gaan snappen en begrijpen hoe met scripts te werken, verder draait hier alles al een paar jaar op dynamische tarieven en is de PiB vanaf de eerst mogelijke dag slim dynamisch ingesteld met een paar keer een ingreep omdat een “slimme” actie mij niet logisch leek, dit heb ik nu al weer even losgelaten en doet slim wat ie wil. Trouwens nog nauwelijks storingen gehad die niet eenvoudig waren opgelost.

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:56
autoreverse schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:45:
Dynamisch contract / dynamisch laden

Nou moe.

De stroomprijs is vanmiddag nihil en vanavond gaat het boven de 40cent. Dus ik denk dan zal de PIB wel gaan laden, zorgen dat die vol is voor vanavond. Maar ik zie dat die staat te ontladen met nog maar een soc van 10% omdat de wasmachine aan staat |:(

Als de stroom toch zo goedkoop is, verwacht je toch dat de PIB op z’n minst even niets doet in plaats van de wasmachine te gaan helpen? Die stroom kost nu toch nagenoeg niets en ik heb liever dat die verder gaat met laden voor vanavond....
Ik begrijp het ook niet.. Vaak werkt het goed, alleen heb vanochtend de auto 10:00 aan gezet, die laadt 11kw. En de batterij was vanochtend leeg van vannacht (weinig zon gisteren). Maar dan denkt hij niet van "het is nu 13:00, die auto laadt nog steeds, het is goedkoop, ik ga ook volle bak laden". De mijne laden nu ietsjes, maar ga voor vannacht niet genoeg hebben..

• oaledrent
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:28
Ik ben heel af en toe nog niet overtuigd van de Slim Laden functie. Ik heb een dynamisch energiecontract, deze ochtend en middag is de stroomprijs onder de 13 cent. Ik heb 3 PiBs.

Vanochtend heeft Slim Laden er eerst voor gezorgd dat er werd teruggeleverd, helemaal prima, want de prijs was 'hoog'. Om 9.35 uur begon het opladen van de batterijen. Om 11.30 uur zag ik dat de batterijen niet meer werden opgeladen, totaal opgeladen 55%, en dat Slim Laden aan het terugleveren was, 2100W (afgerond voor het gemak). Dit terwijl de prijs 13 cent was.

Dan denk ik, er komt weer wat bewolking aan, laadt die batterijen eerst even helemaal vol. Dus weer NOM aangezet.

Misschien is er iets logisch wat ik niet zie, had ik Slim Laden moeten laten staan, of had je hetzelfde gedaan? (Af en toe zet ik hem na een kwartier weer op Slim Laden om te kijken wat ie doet).

Batterijen komen in principe helemaal vol en weer leeg (fanatieke gamers in huis).

In de app HomeWizard heb ik bij Tarieven (stroom): Zonneplan, dynamisch, per kwartier, overige kosten 0,1116, btw 21% // Teruglevering dynamisch, per kwartier, overige kosten per kwh : 0,1116, btw 21%

[ Voor 9% gewijzigd door oaledrent op 06-09-2026 12:06 ]

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:35

fxs81

Julianadorp

oaledrent schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:01:
Ik ben heel af en toe nog niet overtuigd van de Slim Laden functie. Ik heb een dynamisch energiecontract, deze ochtend en middag is de stroomprijs onder de 13 cent. Ik heb 3 PiBs.

Vanochtend heeft Slim Laden er eerst voor gezorgd dat er werd teruggeleverd, helemaal prima, want de prijs was 'hoog'. Om 9.35 uur begon het opladen van de batterijen. Om 11.30 uur zag ik dat de batterijen niet meer werden opgeladen, totaal opgeladen 55%, en dat Slim Laden aan het terugleveren was, 2100W (afgerond voor het gemak). Dit terwijl de prijs 13 cent was.

Dan denk ik, er komt weer wat bewolking aan, laadt die batterijen eerst even helemaal vol. Dus weer NOM aangezet.

Misschien is er iets logisch wat ik niet zie, had ik Slim Laden moeten laten staan, of had je hetzelfde gedaan? (Af en toe zet ik hem na een kwartier weer op Slim Laden om te kijken wat ie doet).

Batterijen komen in principe helemaal vol en weer leeg (fanatieke gamers in huis).

In de app HomeWizard heb ik bij Tarieven (stroom): Zonneplan, dynamisch, per kwartier, overige kosten 0,1116, btw 21% // Teruglevering dynamisch, per kwartier, overige kosten per kwh : 0,1116, btw 21%
Voor zover ik het had begrepen leveren de pibs bij slim dynamisch laden niet terug aan het net maar voeden ze dan je woning. Echt terugleveren aan het net is volgens mij helemaal geen optie, kan het fout hebben, ik ga pas per 1 november over naar een dynamisch contract dus hier staat alles nog op nom ingesteld maar dat is wat ik er van begrepen heb.

[ Voor 7% gewijzigd door fxs81 op 06-09-2026 14:21 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
oaledrent schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:01:

Slim laden is het meest betrouwbaar te beoordelen over een langere periode, zoals een maand. Dagelijkse metingen zijn minder nauwkeurig door variabelen zoals de werkelijke zonne-energieopbrengst (PV-input) en het wisselende energieverbruik van de woning. Als slim laden bovendien gedurende de dag in- en uitgeschakeld wordt, is het resultaat niet meer representatief.

• egev
Prisma16 schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:25:
[...]
Als slim laden bovendien gedurende de dag in- en uitgeschakeld wordt, is het resultaat niet meer representatief.
Dat maakt als het goed is nauwelijks uit. Want dan had het ook geen nut meer om dit nog te mogen schakelen via de API. Ik schakel met mijn HA automatisering deze modus dagelijks uit en aan op enkele momenten, en tijdens de modus slim laden blijft deze het prima doen.

• elsinga

elsinga

=8-)

Wat Slim Laden in elk geval doet: niet laden als terugleveren meer oplevert. En wel laden als het goedkoop is. Hier al eens gedacht dat het fout zou lopen, maar dan werkte het toch prima. Ben heel benieuwd hoe snel de nieuwe zonnepanelen die over 4 weken worden geplaatst worden meegenomen in de strategie.

• oaledrent
fxs81 schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:19:
[...]

Voor zover ik het had begrepen leveren de pibs bij slim dynamisch laden niet terug aan het net maar voeden ze dan je woning. Echt terugleveren aan het net is volgens mij helemaal geen optie, kan het fout hebben, ik ga pas per 1 november over naar een dynamisch contract dus hier staat alles nog op nom ingesteld maar dat is wat ik er van begrepen heb.
Stukje miscommunicatie, maar ik bedoel niet terugleveren aan het net vanuit de batterijen (ik weet dat dit inderdaad niet kan met de HW pibs), maar de batterijen worden op standby gezet en leveren de zonnepanelen 2100w terug aan het net. Terwijl ik dacht, joh het is goedkoop nu en de batterijen kunnen nog 45% bijgeladen worden. Dus waarom ga je op standby.
elsinga schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:49:
Wat Slim Laden in elk geval doet: niet laden als terugleveren meer oplevert. En wel laden als het goedkoop is. Hier al eens gedacht dat het fout zou lopen, maar dan werkte het toch prima. Ben heel benieuwd hoe snel de nieuwe zonnepanelen die over 4 weken worden geplaatst worden meegenomen in de strategie.
Precies. Hij leverde al terug in de ochtend met 'hoge' prijzen. Dus ik verwacht dan dat hij met slim laden de batterijen helemaal oplaad met de opbrengst van de zonnepanelen, en niet op standby gaat met een prijs van 13 cent.

[ Voor 28% gewijzigd door oaledrent op 06-09-2026 18:31 ]

• DJ

DJ

oaledrent schreef op zondag 6 september 2026 @ 18:29:
[...]

Stukje miscommunicatie, maar ik bedoel niet terugleveren aan het net vanuit de batterijen (ik weet dat dit inderdaad niet kan met de HW pibs), maar de batterijen worden op standby gezet en leveren de zonnepanelen 2100w terug aan het net. Terwijl ik dacht, joh het is goedkoop nu en de batterijen kunnen nog 45% bijgeladen worden. Dus waarom ga je op standby.

[...]

Precies. Hij leverde al terug in de ochtend met 'hoge' prijzen. Dus ik verwacht dan dat hij met slim laden de batterijen helemaal oplaad met de opbrengst van de zonnepanelen, en niet op standby gaat met een prijs van 13 cent.
Ik was in het begin ook sceptisch en stuurde zelf nog bij door de PiB's terug op NoM te zetten, of juist op TO-FULL. Maar, ik heb inmiddels gezien dat de Slim Laden functie wel degelijk goed in elkaar zit. Ja, je vraagt je af en toe af waarom hij niet laadt als er wel voldoende opwek is, maar als je dan kijkt naar de echte tarieven voor de rest van de dag dan klopt het wel en zorgen de PiB's dat je het (financieel) maximale uit je PiB's kan halen, gelet op de RTE.

Wat mij betreft komt de echte test als het straks winter is en de tarieven 's nachts juist gunstig zijn en het overdag duurder is (behalve als het stormt). Vorige winter gebruikte ik het Gielz script daar nog voor, maar nu zouden de PiB's dat dus helemaal zelf moeten doen.

Leuk details overigens: ik ben met de RTE berekeningen bezig en heb gezien dat als de PiB's op Slim Laden staan dat de RTE hoger lijkt te zijn dan op NoM. Heeft iemand anders dat ook gezien. Bij mij is het ongeveer 75% lifetime RTE, maar de laatste paar weken zit ik op de korte termijn rond de 80%. Dat is toch een sprong van 5% . . .

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:31
DJ schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:08:
[...]

Ik was in het begin ook sceptisch en stuurde zelf nog bij door de PiB's terug op NoM te zetten, of juist op TO-FULL. Maar, ik heb inmiddels gezien dat de Slim Laden functie wel degelijk goed in elkaar zit. Ja, je vraagt je af en toe af waarom hij niet laadt als er wel voldoende opwek is, maar als je dan kijkt naar de echte tarieven voor de rest van de dag dan klopt het wel en zorgen de PiB's dat je het (financieel) maximale uit je PiB's kan halen, gelet op de RTE.

Wat mij betreft komt de echte test als het straks winter is en de tarieven 's nachts juist gunstig zijn en het overdag duurder is (behalve als het stormt). Vorige winter gebruikte ik het Gielz script daar nog voor, maar nu zouden de PiB's dat dus helemaal zelf moeten doen.

Leuk details overigens: ik ben met de RTE berekeningen bezig en heb gezien dat als de PiB's op Slim Laden staan dat de RTE hoger lijkt te zijn dan op NoM. Heeft iemand anders dat ook gezien. Bij mij is het ongeveer 75% lifetime RTE, maar de laatste paar weken zit ik op de korte termijn rond de 80%. Dat is toch een sprong van 5% . . .
NOM of slim laden maakt bij mij niets uit. 12 mnd NOM RTE 70%, 2 mnd slim laden, ook 70%

QUATT DUO (V1) + ALL ELECTRIC / 4 X HW PIB / AUDI Q6 SPORTBACK / HOMEY / 10200 WP PV

• oaledrent
Mijn RTE lifetime is 71.7, 72.6 en 72.2.

Per batterij gebruik ik deze template sensor (uiteraard battery 1 2 en 3 apart)
YAML: Template rte
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set import = states('sensor.plug_in_battery_2_energy_import') | float(0) %}
{% set export = states('sensor.plug_in_battery_2_energie_export') | float(0) %}

{% if import > 0.01 and export >= 0 %}
  {{ (export / import * 100) | round(1) }}
{% elif import <= 0.01 and export > 0 %}
  0  {# nog niet genoeg geladen om RTE te berekenen #}
{% else %}
  0
{% endif %}

[ Voor 5% gewijzigd door oaledrent op 06-09-2026 20:23 ]

• Holvoetn
Sinds mei dynamisch tarief en het actief laden van het net, zorgt sowieso voor hogere RTE door het meer laden aan hogere vermogens.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vrijdag ochtend de 3e batterij aan gezet. Er is die dag maar liefst 0,5kWh in gegaan! (er is die dag ook maar 0,3kWh teruggeleverd...)

Maar goed ook, want ik was vergeten de batterij de autoriseren voor https, waardoor ik hem niet kon uitlezen via de lokale api :D Kwam ik natuurlijk 's avonds pas achter...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUASITYcdjJ8BW1XgW8tN5RAk0c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZXnj6rw40ppphcnA0MwnAae8.png?f=fotoalbum_large

Het werkt hier prima. De nul op de meter wordt prima geregeld. Laatste 4 manden geen gekke dingen gehad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bstCAx_wDzjfwT35hN0pDKJLASQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cVeGAMSZ28wNkSXMvfzOVBoe.png?f=fotoalbum_large Ook op Homey een goed beeld.

[ Voor 29% gewijzigd door GL007 op 07-09-2026 09:50 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-09 09:49
DJ schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:08:
[...]

Ik kan er alleen maar mee instemmen - heb de eigen HA automatisering (standaard to full op de goedkoopste 4 uur, tenzij het verschil met de duurste 4 uur te klein is, verder NOM, dis/charge_only obv prijsregels) inmiddels aan de wilgen gehangen.

Het enige waar ik nog mee zit, ik wil graag sturing op schone uren en de co2 intensiteit van een kWh komt niet altijd goed tot uitdrukking in de prijs. Dat zou een reden kunnen zijn om naar een script te gaan.

• RaVenXeoN
RaVenXeoN schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:56:

[Afbeelding]
Ik heb dit aangekaart bij HomeWizard en krijg deze week nog een vervanging. Dit zal dus wel iets zijn dat nog meer voorkomt? Vandaag was het ook weer 1.8kWh geladen en "vol".

Mijn nachtverbruik is < 200w en hij was midden in de nacht alweer leeg.

Hopelijk doet de vervanger het beter..

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-09 09:49
elsinga schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:45:
Ik heb er inmiddels 3 en die kreeg ik in de zomer wel vol op NoM. Leeg kreeg ik ze ook, koelen met airco en veel apparatuur (waaronder 2x een NAS) die 24/7 aan staan.

Nu een dynamisch contract en draai ik Slim Dynamisch Laden. Nu komen ze ook vol op goedkope tarieven plus zon en ook leeg. De lading van gisteren is as we speak net na de ochtendpiek qua tarieven leeg.

Ik hou bij hoeveel % van de zonneopwek ik zelf gebruik en dat is inmiddels >90%. Binnenkort ook 7 panelen op NO er bij, goed voor opwek in de ochtend. Ik hoop dat dat ook helpt in echt zelfvoorzienend zijn, dus heel weinig import.
Panelen op het noorden doen het in mijn ervaring prima, ongeveer de helft van de opbrengst van panelen op het zuiden, maar veel belangrijker, op dagen met diffuus licht (bewolking) doen ze het even goed als panelen op het zuiden. Vrijheid van ligging (dus bijv. niet tegen een dakkapel aan) is dan belangrijker dan orientatie.

• oaledrent
GL007 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:47:

Het werkt hier prima. De nul op de meter wordt prima geregeld. Laatste 4 manden geen gekke dingen gehad
Zat er een learning curve in? Tarief nu 0,30 cent, batterijen 98% vol, maar toch 400w verbruik van het net ipv de batterij. Ben dan erg geneigd om hem zelf op NoM te zetten. Inmiddels 1,1kw van het net...

[ Voor 4% gewijzigd door oaledrent op 07-09-2026 17:11 ]

• Olie_B_Bommel
oaledrent schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:10:
[...]

Zat er een learning curve in? Tarief nu 0,30 cent, batterijen 98% vol, maar toch 400w verbruik van het net ipv de batterij. Ben dan erg geneigd om hem zelf op NoM te zetten. Inmiddels 1,1kw van het net...
Ik heb (gelukkig) geen dynamisch energie contract en dat komt er ook niet. Ik ben zeer tevreden met de NOM regeling en laat het daar dan ook bij. Ik ben in de zomer met 2 HW batterijen tussen de 83% en 98% zelfvoorzienend. Vandaag is het 98% zelfvoorzienend. Voor heel 2026 is het tot nu toe 83% zelfvoorzienend en voor heel 2025 65% zelfvoorzienend met gedeeltelijk 1 en gedeeltelijk 2 batterijen. Dus ik ben heel tevreden.

• egev
[...]

Ik weet niet of je de tarieven van deze avond en van de gehele dag morgen hebt gezien ;)
Die zijn zeer hoog en er is weinig zon. Dus je batterij probeert zeer waarschijnlijk een buffer voor morgen achter de hand te houden.

Ook neemt hij elk kwartier een nieuwe beslissing, dus soms kan het gedrag na 15 minuten toch ineens anders zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door egev op 07-09-2026 19:11 ]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37

Reinier

\o/

Echt niet.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:28
Denk het wel dat tarief klopt wat hij aangeeft.
Bij Zonneplan tarief:
16.45 - 17.00 : € 0,306
17.00 - 17.15 : € 0,267
17.15 - 17.30: € 0,306
En daarna gaat het alleen maar verder omhoog

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37

Reinier

\o/

Ja, dat is dus niet 0,30 cent maar 30 cent :)
[...]

Ik heb vast tarief en werkt alleen nom

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• elsinga

elsinga

=8-)

johnhemmers schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:23:
[...]

Panelen op het noorden doen het in mijn ervaring prima, ongeveer de helft van de opbrengst van panelen op het zuiden, maar veel belangrijker, op dagen met diffuus licht (bewolking) doen ze het even goed als panelen op het zuiden. Vrijheid van ligging (dus bijv. niet tegen een dakkapel aan) is dan belangrijker dan orientatie.
De installateur geeft aan dat de 3200Wp op NO een 2000kWh per jaar gaat opleveren en dat zou goed kunnen (mijn 3300Wp op ZW levert gemiddeld 3300kWh op per jaar).

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:31
elsinga schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:10:
[...]

De installateur geeft aan dat de 3200Wp op NO een 2000kWh per jaar gaat opleveren en dat zou goed kunnen (mijn 3300Wp op ZW levert gemiddeld 3300kWh op per jaar).
Dat klopt aardig, heb er ook 10 op het noorden liggen onder 35 graden en ze leveren exact op wat de bekende tabel zegt.
Pagina: 1 ... 288 289 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2