Utrechtduurzaam schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:17:
[...]

Om 8 uur in de ochtend is er behoefte aan jouw stroom op het net. Als iedereen zijn accu dan gaat laden, moet de gas centrale meer opwekken voor jouw buren. Terwijl jouw stroom daar gebruikt kan worden
Om 11h (zonnige dag) is er een overschot, dat overschot moet ergens heen.

Gezien er een RTE van minder dan 75% is, verlies je bij elke lading energie. Dat is zonde als er geen overschot is op het net. Dat is geen probleem als er wel overschot is.
(Zelfde in de winter, jouw zonneenergie is gewenst op het net, zonde als die wordt opgeslagen en met 25% verlies wordt ontladen)

Als je gaat laden met 200watt en ontladen met 200 is hij nog minder effectief. Je wilt dus hebben dat hij laadt/ontlaadt als hij met 800 watt kan.

We zitten met zijn allen op hetzelfde net. Je kan het niet alleen vanuit je eigen huisberedeneren. Daarom zijn de dynamische tarieven ook zo top. Lage prijs = duurzame moment van de dag. Ze helpen gedrag met een financiële stimulans
Helder, dan kijk jij er echt vanuit netniveau naar.

Volgens mij zit er nog wel een nuance in. Als je primair je eigen zonne-overschot opslaat en later gebruikt, verhoog je je zelfconsumptie en voorkom je teruglevering. Dat is op zichzelf al duurzaam gedrag.

Daarnaast zit de winst niet alleen in het laadmoment, maar juist ook in het ontlaadmoment. Die energie die je overdag opslaat, komt ’s avonds vrij wanneer de vraag piekt en zon wegvalt. Daarmee druk je juist de inzet van gascentrales op dat moment.

Wat jij beschrijft gaat meer richting optimalisatie op netbelasting (en dynamische prijzen), terwijl dit meer lokale optimalisatie is. Die staat los van contractvorm, maar je ziet ’m inderdaad vaker bij vast/variabel, terwijl dynamisch je meer richting netoptimalisatie duwt.

Volgens mij zijn beide waardevol, maar met een andere invalshoek.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Utrechtduurzaam schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:48:
Ik snap er ook niks van. Met home assistant is zoveel mogelijk.

Gooi die opties lekker in de app. Super klantvriendelijk .
Koppel ze aan een tijdschema (smart tasks) Bijvoorbeeld
Tussen 11 en 15, nul op de meter alleen laden
Tussen 6 en 9 en 17 tot 23h, nul op de meter alleen ontladen
Rest, standby

@HomeWizard_NL Volgens mij kunnen jullie deze optie over een week lanceren. En wordt jullie product veel duurzamer. Nu is bij consumenten de PiB de hele tijd niet duurzaam gedrag aan het vertonen door niet op de juiste momenten te laden/ontladen.
Met zo'n schema kan je echt een enorme stap zetten. En koop je tijd voor je echte dynamische contract modus. Dit past perfect bij jullie klanten.

Anders moeten we misschien als Tweakers community zo'n app in elkaar Vibe coden. Maar zou echt een verspilling zijn gezien bijna alle functionaliteit al in jullie app zit. Alleen de modus hebben jullie niet beschikbaar gemaakt. Ik wil graag meedenken als het moet (PO bij grote financial, genoeg ervaring hiermee)
Helemaal mee eens. Zo heb ik het geprogrammeerd in Homey
Ik heb alleen andere tijden gebruikt en bij volle batterijen de omvormer van de zonnepanelen lager gezet als er te veel wordt terug geleverd.
Om 0700 uur wordt de batterijen op alleen laden NOM gezet en om 1630 uur op normaal NOM gezet

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 28-03-2026 09:22 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

GL007 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Helemaal mee eens. Zo heb ik het geprogrammeerd in Homey
Ik heb alleen andere tijden gebruikt en bij volle batterijen de omvormer van de zonnepanelen lager gezet als er te veel wordt terug geleverd.
Je krijgt een netto boete bij teruglevering?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:14
Utrechtduurzaam schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:04:
[...]

Met 3 batterijen.. ik kom nu op 5,67 in 1 maand met 1 batterij. Als je dat 9 maanden per jaar kan doen (dec, Jan, feb zijn te verwaarlozen), heb je misschien 50e per jaar. Dat lukt dus niet met terugverdientijd.

Zodra salderen stopt, kun je elke cycle misschien 25 cent extra verdienen. Met 200 dagen waarop overdag veel zon schijnt zou je dus op 100e per jaar uitkomen. En dan wordt het break even.

Dat is mijn afweging geweest. Financieel neutraal, eigen verbruik zon verhogen, net ontlasten. En het is ook nog eens een leuke gadget met Home Assistant erbij 😂
Ik bedoel dat ik ze uiteindelijk makkelijk terugverdien, zeker straks met afschaffing van de salderingsregeling erbij. Als Trump en Putin zo door blijven gaan, zelfs een paar jaar eerder.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
TFX77 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:38:
Ik bedoel dat ik ze uiteindelijk makkelijk terugverdien, zeker straks met afschaffing van de salderingsregeling erbij.
De concurrentie daalt zo hard in prijs dat die inmiddels sneller terugverdiend is dan een HW Pib die al anderhalf jaar geld oplevert.

Alleen al daarom moet HW als de donder met een concurrerend nieuw model komen, over een jaar is salderen klaar en lopen de gunstige Greenchoice contracten af en wil half Nederland een batterij. Wie dan het beste totaalpakket heeft is spekkoper: als Marstek, InDeVolt en Zendure 5kWh voor grofweg 1100,- kunnen leveren zullen HW en Sessy dat imo ook moeten doen om relevant te blijven.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-03 15:41
hoevenpe schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:11:
[...]

De concurrentie daalt zo hard in prijs dat die inmiddels sneller terugverdiend is dan een HW Pib die al anderhalf jaar geld oplevert.

Alleen al daarom moet HW als de donder met een concurrerend nieuw model komen, over een jaar is salderen klaar en lopen de gunstige Greenchoice contracten af en wil half Nederland een batterij. Wie dan het beste totaalpakket heeft is spekkoper: als Marstek, InDeVolt en Zendure 5kWh voor grofweg 1100,- kunnen leveren zullen HW en Sessy dat imo ook moeten doen om relevant te blijven.
Ik kan me niet voorstellen dat Sessy nog veel verkoopt. Nog steeds kost die 3550€ voor 5 kWh en dan is het nog geen makkelijke plugin batterij ook, dus installatiewerk.
HomeWizard moet inderdaad als de sodemieter de al lang beschikbare api's in de app bruikbaar maken en, net als de smart plugs, in de 'slimme taken' toevoegen. Laat AI maar pruttelen bij de developers, maar geef de consument alvast toegang tot 'the obvious'.
Bij Homey heb je de api's onder de HW P1 meter bijelkaar, zeer handig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__4KVSbvksos0Ybj5dMSUe7Y3CM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AKXCkIHDiuOvjuzEvZjGkCaf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door salipander op 28-03-2026 13:14 ]

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:29
salipander schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:08:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat Sessy nog veel verkoopt. Nog steeds kost die 3550€ voor 5 kWh en dan is het nog geen makkelijke plugin batterij ook, dus installatiewerk.
HomeWizard moet inderdaad als de sodemieter de al lang beschikbare api's in de app bruikbaar maken en, net als de smart plugs, in de 'slimme taken' toevoegen. Laat AI maar pruttelen bij de developers, maar geef de consument alvast toegang tot 'the obvious'.
Bij Homey heb je de api's onder de HW P1 meter bijelkaar, zeer handig:
[Afbeelding]
Ik denk dat HW aardig kan zien hoeveel klanten er überhaupt slimme taken gebruiken en hoeveel daarvan dat voor de accu via de api doen. En dan nog dagelijks drammen over nog meer opties.
Van die ene promille gaan ze echt niet wakker liggen.
Gewoon eens een kwartiertje door de Facebook Homewizard groep lezen om gevoel te krijgen van hoe de bulk van de HW klanten er in staat.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:19
Inmiddels poosje verder wezen prutsen met mijn app voor Homey. Grafiek met verwachting PV met werkelijke opbrengst (groene lijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-kS9pJd7y4Qmzx1ptqgemnvsGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOglOS4QVVh1qFZzlpvgTC0D.jpg?f=fotoalbum_large

En planning met verschillende modus voor de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/posXOZriC1H_Fp7T8M_PYr3ez1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFRKmzfkq4bRZn3C30HgU16V.jpg?f=fotoalbum_large

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:02
satya schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:08:
[...]

Ik heb een accu, die deed het goed op SW 1.0403, en stopt er sinds 1.0503 regelmatig mee zonder indicatie.

HW heeft er SW 1.0702 op gezet, maar de batterij stopt er nog steeds regelmatig mee en moet soms meerdere keren per dag gereset worden.

HW werkt er aan...
Mijn ouders hadden dit ook afgelopen week: alles ok, maar 2 dagen gebeurde er niks, rust stand, daarna hebben we gereset en toen ging het weer lopen met fw 1.0702

3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 7 winddelen Windcentrale

henkzelf schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:25:
Gewoon eens een kwartiertje door de Facebook Homewizard groep lezen om gevoel te krijgen van hoe de bulk van de HW klanten er in staat.
Ik heb geen Facebook, hoe zou je samenvatten dat de bulk van de HW klanten er in staat?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-03 16:55

fxs81

Julianadorp

Ik snap best dat mensen hier graag meer opties zien, zijn tenslotte Tweakers maar dynamische contracten is op dit moment maar zo'n 7% van alle Nederlanders dus ik kan ook goed begrijpen dat dit niet een specifieke doelgroep is waar men op aast als je een plugin batterij in de markt zet die in 1e instantie echt alleen maar voor NOM was bedoeld. Ik ben ook bezig met HA om e.e.a. te automatiseren zodat ik klaar ben voor 2027. Dat ik de pibs heb gekocht ging ik puur voor NOM en terugleverboete verminderen dus ben allang blij dat er meer opties komen, dat dit niet direct gebeurt en dat de prijs van HW hoger ligt dan bij de concurrentie daar kan ik niet zo veel meer mee, ik heb ze al staan en was er me volledig van bewust dat je als early adopter nu eenmaal de hoofdprijs betaald. Dat gezegd hebbende, nog steeds superblij met de aanschaf van mijn HW spulletjes, alles werkt nu bijna een jaar vlekkeloos op 1x een E melding na die ik zelf direct op kon lossen, daarna nooit meer gezien. De 1e nieuwe pib draait sinds 2 april en de 2e renewed sinds 14 juli.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• salipander
  • Laatst online: 30-03 15:41
henkzelf schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:25:
[...]

Ik denk dat HW aardig kan zien hoeveel klanten er überhaupt slimme taken gebruiken en hoeveel daarvan dat voor de accu via de api doen. En dan nog dagelijks drammen over nog meer opties.
Van die ene promille gaan ze echt niet wakker liggen.
Ja, HW is voornamelijk voor de leek zoals je uit de Facebook groep kunt opmaken. Dat neemt niet weg dat een kleine opening naar iets meer voor menig gebruiker toegevoegde waarde heeft. Je kunt het 'dagelijks drammen' noemen, maar zolang HW een gesloten bastion is dat niets van zich laat horen en maanden achterloopt op de uitrol van dynamisch gebruik, toeteren wij als tweakers vrolijk door. Als je dat tegenstaat, kun je altijd nog op Facebook terecht :+
salipander schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:10:
[...]

Ja, HW is voornamelijk voor de leek zoals je uit de Facebook groep kunt opmaken. Dat neemt niet weg dat een kleine opening naar iets meer voor menig gebruiker toegevoegde waarde heeft. Je kunt het 'dagelijks drammen' noemen, maar zolang HW een gesloten bastion is dat niets van zich laat horen en maanden achterloopt op de uitrol van dynamisch gebruik, toeteren wij als tweakers vrolijk door. Als je dat tegenstaat, kun je altijd nog op Facebook terecht :+
Ik zie op de Facebook pagina dat men volop netwerk problemen hebben.
Daarnaast zie ik veel bms problemen.
Ze zijn blijkbaar niet op de hoogte van deze tweakers sites

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:29
JeroenH schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Ik heb geen Facebook, hoe zou je samenvatten dat de bulk van de HW klanten er in staat?
Erg spannend en ingewikkeld in het begin (want "technisch") . Maar met een klein beetje hulp lukken de basis dingen meestal wel en worden ook de grafieken begrepen. Daarna komt de jubel stemming en gedragsaanpassing op basis van meer inzicht. Over Homey en Home assistent gaat het daar zelden. Is een brug te ver

ik vind het soms gewoon leuk om Henk en Truus te volgen op ontdekkingspad. En samen genereren die meer omzet voor Homewizard dan alle Tweakers bij elkaar. Als je zelf alles wilt kunnen regelen moet je voor Victron gaan en niet voor de Opel Kadett of de opvolger daarvan.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

henkzelf schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:30:
Erg spannend en ingewikkeld in het begin (want "technisch") . Maar met een klein beetje hulp lukken de basis dingen meestal wel en worden ook de grafieken begrepen. Daarna komt de jubel stemming en gedragsaanpassing op basis van meer inzicht. Over Homey en Home assistent gaat het daar zelden. Is een brug te ver

ik vind het soms gewoon leuk om Henk en Truus te volgen op ontdekkingspad. En samen genereren die meer omzet voor Homewizard dan alle Tweakers bij elkaar. Als je zelf alles wilt kunnen regelen moet je voor Victron gaan en niet voor de Opel Kadett of de opvolger daarvan.
Helder. En inderdaad goed om eens bewust buiten de Tweaker-bubbel te kijken. Ik zie een gebrek daaraan hier wel vaker, en ik maak me er zelf ook schuldig aan. Tweakers zijn een in meerdere opzichten afwijkende groep consumenten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• hoevenpe
  • Nu online
JeroenH schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:37:
Helder. En inderdaad goed om eens bewust buiten de Tweaker-bubbel te kijken. Ik zie een gebrek daaraan hier wel vaker, en ik maak me er zelf ook schuldig aan. Tweakers zijn een in meerdere opzichten afwijkende groep consumenten.
Over afwijkende groepen gesproken, ondertussen in het F1 draadje gerant over batterijen... :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cyp_ZOsB5OvDD8WtbSVN-p56KV8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/dVxzFifmg9wIPR6tWaV8UrMz.avif?f=user_large

hoevenpe schreef op zondag 29 maart 2026 @ 08:40:
[...]

Over afwijkende groepen gesproken, ondertussen in het F1 draadje gerant over batterijen... :+
[Afbeelding]
Wat is het url van dit plaatje of is dit fake.

• hoevenpe
  • Nu online
GL007 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:56:
Wat is het url van dit plaatje of is dit fake.
Vermoed AI, als reactie op de dramatische F1 races door lege batterijen op het rechte stuk :P

hoevenpe schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Vermoed AI, als reactie op de dramatische F1 races door lege batterijen op het rechte stuk :P
Leuke grap. Ik had nog niet aan de F1 races gedacht.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:46

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik heb even een vraag.
We hebben twee Homewizard thuisbatterijen aangeschaft die beide gekoppeld zijn met de P1 meter.
Status weergave van beide batterijen is ok.
Echter 1 batterij blijft maar in de ruststand staan op percentage 46% (fabrieksinstelling).
Dus hij laadt en ontlaad niet, ook al een paar keer opnieuw gekoppeld maar helpt niet.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP / Flamco warmtebatterij / 2x Homewizard batterij

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:10
SpeksteenWP schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:08:
Ik heb even een vraag.
We hebben twee Homewizard thuisbatterijen aangeschaft die beide gekoppeld zijn met de P1 meter.
Echter 1 batterij blijft maar in de ruststand staan op percentage 46% (fabrieksinstelling).
Dus hij laadt en ontlaad niet, ook al een paar keer opnieuw gekoppeld maar helpt niet.
Oorzaak is voor mij gissen. Maar, al een reset gedaan? 10 seconden de knop boven de ledbar indrukken.

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Jazeker, batterij ook al verplaatst naar een andere kamer/groep maar geen resultaat.
Op de een of andere manier werkt de koppeling met de P1 meter niet goed terwijl in de app staat dat alles goed wekt.
Mail naar Homewizard staat uit.

5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP / Flamco warmtebatterij / 2x Homewizard batterij

• Wutangtony
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-03 13:46
Ik wil wellicht een tweede batterij aanschaffen. Maar ik wil dan eerst weten wat er allemaal op de groep zit waar mijn eerste batterij op aangesloten is. Ik dit te testen wil ik de groep uitzetten. Maar wanneer kan ik dit het beste doen? De batterij is nu lekker aan het opladen ☀️. Dus nu lijkt me geen goed moment.
Vanavond is de batterij aan het ontladen. Lijkt me ook niet goed. Maar wanneer wel? En moet ik de batterij uitschakelen door de grote knop om te draaien en dan de stekker er uit halen?

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Schakelaar om en de stekker eruit vanavond.
Twee batterijen op een eigen groep plaatsen is het beste, dus waar geen andere apparatuur op aangesloten zit.
Anders elke batterij op 1 gescheiden groep.

SpeksteenWP schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:45:
Jazeker, batterij ook al verplaatst naar een andere kamer/groep maar geen resultaat.
Op de een of andere manier werkt de koppeling met de P1 meter niet goed terwijl in de app staat dat alles goed wekt.
Mail naar Homewizard staat uit.
Ik ga dr vanuit dat je het gechecked hebt maar roep het toch maar. 2e batterij aan hetzelfde wifi netwerk gekoppeld als de P1 en 1e batterij? Reset, grote knop omzetten, stekker uit WCD halen, 45 min wachten en weer opstarten. Kleur van de leds die een indicatie geven? Een x helemaal verwijderen uit de app en opnieuw toevoegen? P1 meter even een x los halen uit de P1 poort. P1 een x resetten? Hopelijk zit de oplossing erbij.

• Wutangtony
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-03 13:46
SpeksteenWP schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:41:
Schakelaar om en de stekker eruit vanavond.
Twee batterijen op een eigen groep plaatsen is het beste, dus waar geen andere apparatuur op aangesloten zit.
Anders elke batterij op 1 gescheiden groep.
Maar vanavond als in: tijdens het ontladen? Of als die leeg is? Want dat is pas vannacht rond 03.00 uur.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Wutangtony schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:05:
Ik wil wellicht een tweede batterij aanschaffen. Maar ik wil dan eerst weten wat er allemaal op de groep zit waar mijn eerste batterij op aangesloten is. Ik dit te testen wil ik de groep uitzetten. Maar wanneer kan ik dit het beste doen? De batterij is nu lekker aan het opladen ☀️. Dus nu lijkt me geen goed moment.
Vanavond is de batterij aan het ontladen. Lijkt me ook niet goed. Maar wanneer wel? En moet ik de batterij uitschakelen door de grote knop om te draaien en dan de stekker er uit halen?
Ik zou gewoon de groep uitzetten, hier met de badkamerverbouwing ook diverse keren de stroom eraf gehad zonder dat de schakelaar van de pib uit was gezet, komt gewoon weer online als de groep weer ingeschakeld word. Als je dat geen prettig idee vind dan gewoon met de schakelaar uitzetten. Als je wil wachten tot de batterij niets doet dan moet hij vol zitten en er gewoon productie van de panelen zijn dat hij niet ontlaad maar je bent toch geen uren bezig om een groep in kaart te brengen neem ik aan dus ik zeg gewoon ff doen, dan is het maar gebeurt. Die paar Watt die je dan misloopt daar zal het ook niet op aankomen toch.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Ik heb even een vraag.
Wel genoeg afname dat de 2e bij moet springen? Hoelang staat hij al op 46%?

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:39
Ik heb even een vraag.
Kun je in de app wel aansturen naar 100% doet tie dan wel mee?

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• Henk Puister
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Wutangtony schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Maar vanavond als in: tijdens het ontladen? Of als die leeg is? Want dat is pas vannacht rond 03.00 uur.
Ja, of overdag als de batterij vol is, en niet meer bijgeladen wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZVCuQOOkU7ZHWndb2L4MqlwEOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lP5RwbQG3byiR9Tod6FJYIzC.png?f=fotoalbum_large
Vandaag met nieuwste algorintme gewerkt om de omvormer van de zonnepanelen terug te regelen.
Proef lijkt geslaagd
Om 7:00 uur wordt de batterijen in alleen laden NOM mode gezet en om 16:30 gaan we over naar NOM mode
Wanneer de batterijen 95% vol is wordt het limit van de omvormer instappen van 5% onlaag gebracht wanneer de terugleverings energie grower is dan -100Watt.
Zo te zien werkt het prima
Dit wordt realiseert met 1 advance flow

[ Voor 13% gewijzigd door GL007 op 29-03-2026 18:10 ]

GL007 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:56:
[Afbeelding]
Vandaag met nieuwste algorintme gewerkt om de omvormer van de zonnepanelen terug te regelen.
Proef lijkt geslaagd
Om 7:00 uur wordt de batterijen in alleen laden NOM mode gezet en om 16:30 gaan we over naar NOM mode
Wanneer de batterijen 95% vol is wordt het limit van de omvormer instappen van 5% onlaag gebracht wanneer de terugleverings energie grower is dan -100Watt.
Ziet er nice uit!. Vraagje. Waarom regel je de opwek terug als de PIBS vol zijn?

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:31
GL007 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:56:
[Afbeelding]
Proef lijkt geslaagd
Ik heb ook een vraagje. Welke omvormer voor je zonnepanelen heb jij?
Ik heb Enphase, dat is per zonnepaneel een omvormer en volgens mij kunnen die alleen met hun gateway teruggeregeld worden. Ik heb een gateway van Enphase waar dat niet mee kan, dus Zou een nieuwe gateway moeten kopen, waar dat wel mee kan. Volgens mij kan ik dat niet met Homey regelen. Daarom mijn vraag welke omvormer jij hebt., want ik wil dit na 1 januari 2027 ook gaan doen.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Tebbie
Devke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:20:
[...]

Ziet er nice uit!. Vraagje. Waarom regel je de opwek terug als de PIBS vol zijn?
Straks in 2027 wil je omvormers knijpen of uitzetten als er negatieve tarieven/ spotprijzen zijn. Eigenverbruik optimaliseren, batterijen vol krijgen daarna terugschroeven.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Al het bovenstaande al gedaan maar de batterij blijft in ruststand en op 44% staan.
Ik wacht de mail van Homewizard af, gaat nu per mail want de chatrobot komt er ook niet uit.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

fredhuizinga schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:40:
[...]

Kun je in de app wel aansturen naar 100% doet tie dan wel mee?
Nee geforceerd laden werkt ook niet.

SpeksteenWP schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:32:
[...]

Nee geforceerd laden werkt ook niet.
Probeer eens de sterkte instelling van de LED's te veranderen en kijk dan of die inderdaad op de batterij veranderd. Het is natuurlijk mogelijk dat er iets serieus defect is maar als je helemaal geen communicatie hebt zou dat ook kunnen betekenen dat er iets mis is in je Wifi netwerk.

Ik heb recent ook een paar keer hier voorbij zien komen dat de locatie setting op je Telefoon/tablet aan moet staan. Check even of dat het geval is.
Tebbie schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:30:
[...]

Straks in 2027 wil je omvormers knijpen of uitzetten als er negatieve tarieven/ spotprijzen zijn. Eigenverbruik optimaliseren, batterijen vol krijgen daarna terugschroeven.
Weet ik. Vraag me alleen af waarom @GL007 dat nu al doet? Het zou natuurlijk zonde zijn als je nu nog kunt salderen en dan je panelen afknijpt als de PIB vol is.

• Tebbie
Devke schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:29:
[...]

Weet ik. Vraag me alleen af waarom @GL007 dat nu al doet? Het zou natuurlijk zonde zijn als je nu nog kunt salderen en dan je panelen afknijpt als de PIB vol is.
Nu? Niet….tenzij je terugleverboete op een vast contract erg veel impact heeft. Je kan staffels lager vallen als je minder teruglevert.

Verder ben ik ook al,bezig met de code voor 2027 (einde salderen, energie belasting wel op import en niet op terugleveren etc). Dus ook al testen. Dynamische tarieven ook al bijna 2 maanden bezig terwijl ik vastcontract zelf heb.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:44
[...]

Misschien omdat het energie jaar er bijna op zit en hij nu ongeveer 0 heeft na het salderen. En dat als je nu nog meer gaat terugleveren je net een stapje hoger op de trede gaat voor betalen voor terugleveren.
Van 20 euro in de maand naar 24 euro in de maand, dat is weer 48 euro die je meer moet betalen.
Ik gok maar wat.
[...]

Puur voor test doe ik dit. Morgen draai ik weer nom

Olie_B_Bommel schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Ik heb ook een vraagje. Welke omvormer voor je zonnepanelen heb jij?
Ik heb Enphase, dat is per zonnepaneel een omvormer en volgens mij kunnen die alleen met hun gateway teruggeregeld worden. Ik heb een gateway van Enphase waar dat niet mee kan, dus Zou een nieuwe gateway moeten kopen, waar dat wel mee kan. Volgens mij kan ik dat niet met Homey regelen. Daarom mijn vraag welke omvormer jij hebt., want ik wil dit na 1 januari 2027 ook gaan doen.
Ik heb een SolarEdge omvormer die ik via een app stuurt. Deze app maakt gebruik van Modbus TCP verbinding.
Voor homey is hier een app voor die prima werkt.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

hanev001 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:45:
[...]

Probeer eens de sterkte instelling van de LED's te veranderen en kijk dan of die inderdaad op de batterij veranderd. Het is natuurlijk mogelijk dat er iets serieus defect is maar als je helemaal geen communicatie hebt zou dat ook kunnen betekenen dat er iets mis is in je Wifi netwerk.

Ik heb recent ook een paar keer hier voorbij zien komen dat de locatie setting op je Telefoon/tablet aan moet staan. Check even of dat het geval is.
De sterkte instelling van de led's kan ik aanpassen dus er is communicatie, locatiesetting zou ook goed moeten zijn omdat de andere batterij prima functioneert.

Tebbie schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:40:
[...]

Nu? Niet….tenzij je terugleverboete op een vast contract erg veel impact heeft. Je kan staffels lager vallen als je minder teruglevert.

Verder ben ik ook al,bezig met de code voor 2027 (einde salderen, energie belasting wel op import en niet op terugleveren etc). Dus ook al testen. Dynamische tarieven ook al bijna 2 maanden bezig terwijl ik vastcontract zelf heb.
Een staffel lager scheelt 200 euro.
Momentele terugleverings kosten 0,15Euro
Staffel 1000KWH-1200KWH 125 Euro.
Dus terug levering minimaal maken als batterijen vol zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door GL007 op 30-03-2026 10:18 ]

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-03 09:49
Tebbie schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:30:
[...]
Ik heb het afgelopen jaar de SolarEdge omvormer dynamisch mee laten lopen met het stroomverbruik d.m.v. Homey Pro en de SolarEdge TCP modbus app. Zodra de 2 PiB's vol zijn wordt de aansturing afgeknepen met een ruime marge zolang de salderingsregel nog van toepassing is.

Meer terugleveren dan mijn jaarverbruik heeft geen zin meer met mijn vast contract en ben hierdoor 2 staffels naar beneden gegaan met de TLK, besparing €120.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oz3R87jj1Op7moSXzAcc_DllLkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9upw76qHLN8rGP75gulHpdr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door eovermeer op 29-03-2026 23:11 ]

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-03 10:38
4kW.
En op sommige (maar dat zijn er wel héél weinig) dagen is zelfs dat niet voldoende.

Maar voorlopig was ik alleen verbaasd hoe snel pib's zich ontwikkelen, met leuke mogelijkheden.

[ Voor 38% gewijzigd door pimk op 30-03-2026 10:25 ]

• ytsmabeer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:52
onze terugleverboete is berelend op 55 euro per maand, hadden vorig jaar 4200 teruggeleverd,
Ben dit ook aan het terugbrengen,zodra accu's 97% vol zijn gaat de boel terugschakelen naar 10%, dan lever ik nog een 350w terug.
ik hoop een 30euro per maand te besparen. moet lukken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Batterijen bijna vol, dan minder naar het net
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.batteries_laadpercentage
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
    above: 97
conditions: []
actions:
  - action: number.set_value
    metadata: {}
    target:
      entity_id: number.solaredge_i1_active_power_limit
    data:
      value: "10"
mode: single

Solaredge 8x 420 en 6 x 275, 3 x homewizard accu's 8,1kwh, home assistant aansturing,

ytsmabeer schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:50:
onze terugleverboete is berelend op 55 euro per maand, hadden vorig jaar 4200 teruggeleverd,
Ben dit ook aan het terugbrengen,zodra accu's 97% vol zijn gaat de boel terugschakelen naar 10%, dan lever ik nog een 350w terug.
ik hoop een 30euro per maand te besparen. moet lukken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Batterijen bijna vol, dan minder naar het net
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.batteries_laadpercentage
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
    above: 97
conditions: []
actions:
  - action: number.set_value
    metadata: {}
    target:
      entity_id: number.solaredge_i1_active_power_limit
    data:
      value: "10"
mode: single
Je regelt het in een klap terug. Is het niet beter om dit in stappen van 10% te doen met een tijd interval. Dit afhankelijk van het gemiddelde vermogen op de energie meter.

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 30-03-2026 11:28 ]

• ytsmabeer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:52
GL007 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Je regelt het in een klap terug. Is het niet beter om dit in stappen van 10% te doen met een tijd interval. Dit afhankelijk van het gemiddelde vermogen op de energie meter.
Kijk puur naar de akku's en zonnepanelen. akku's bijna vol, dan de omvormer zo snel mogelijk terugschroeven. met zo weinig mogelijk schrijfbewegingen naar de omvormer. weet niet of dat schadelijk kan zijn?

Solaredge 8x 420 en 6 x 275, 3 x homewizard accu's 8,1kwh, home assistant aansturing,

ytsmabeer schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Kijk puur naar de akku's en zonnepanelen. akku's bijna vol, dan de omvormer zo snel mogelijk terugschroeven. met zo weinig mogelijk schrijfbewegingen naar de omvormer. weet niet of dat schadelijk kan zijn?
Ik monitor de koelplaat temperatuur en zie dat bij snelle limit verandering de temperatuur een piek krijgt.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57
Zo, mijn PiB is ook geïnstalleerd. Virtueel dan, in Home Assistant via battery_sim. Ik ga de komende maand rustig kijken of de batterij bij onze levensstijl past. Die levensstijl is als volgt:
  • Jeep Avenger, EV met 54 kWh batterij
  • Peblar laadpaal
  • PV-installatie van ~3 kWp op zuid
  • Ik werk 4 dagen thuis, mijn vrouw variabel
  • Verwarmen doen we nu nog (bijna) volledig op gas; op zolder (mijn kantoor) hangt een airco en er wordt binnenkort een Elga Ace 4 kW hybride warmtepomp geplaatst
Mijn plan is om de PiB in evcc te integreren om op die manier zowel de batterij als de auto te kunnen laden. Met 1 PiB zou ik op de zonnigste momenten 800W de PiB in kunnen sturen en daarnaast nog 2,2 kW over houden voor het huis, dat lijkt mij voldoende om de batterij in een paar uur vol te krijgen. En zelfs met ons reguliere verbruik van zo'n 500W overdag blijft er dan nog ruimte over om de EV te kunnen laden á 6-8A, zodra de PiB dan vol is kan de rest ook richting auto. Het doel is zo weinig mogelijk terugleveren aan het net.

Ik heb het topic al doorzocht op evcc en zie daar bemoedigende informatie verschijnen, behalve het verkrijgen van de token zelf :+ Maar goed, je bent Tweaker of je bent het niet ;)

Ik heb eigenlijk maar één vraag: zie ik met bovenstaande nog iets over het hoofd of gaat dit allemaal wel lukken?

[ Voor 4% gewijzigd door Sandro! op 30-03-2026 13:00 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het doel is zo weinig mogelijk terugleveren aan het net.
@Sandro! als je doel is om zo min mogelijk terug te leveren lijkt 1 enkele HW-batterij mij niet de meest voor de hand liggende optie naast je 3kWp panelen. Die 800W zet dan weinig zoden aan de dijk en na een paar uur is hij vol. En dat je elke dag de rest netjes in je auto kan laden lijkt me ook niet realistisch.

Zou dan eerder kijken naar andere accu's, waar ook andere topics voor zijn. Om maar een voorbeeld te noemen: voor hetzelfde geld heb je ook een 5.12kWh Marstek die je met 2500W kan laden i..p.v. 800W.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 30-03-2026 13:19 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• elmunstro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-03 17:48
Overzichtje van de 4 x homewizard accu's geplaatst in week 8 van 2025.
Non stop zonder problemen.

In april komt er nog een indevolt 12 kw torentje bij om de overtollige kw's zon nog proberen op te vangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmLQJxLEOfZjH2oO5l_qfe56TUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtIzlGZe0B2JH7E6n2jtROr0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKOwh_J41lsxfZI_e9MXok0cF4U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B6hpqpQN9Rnv2HJyo8yum2um.jpg?f=user_large

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:25
elmunstro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:26:

In april komt er nog een indevolt 12 kw torentje bij om de overtollige kw's zon nog proberen op te vangen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op hoeveel groepen zitten deze 4 batterijen ?

• elmunstro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-03 17:48
Theovelders schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:30:
[...]

Op hoeveel groepen zitten deze 4 batterijen ?
1 aparte 16A / 230V groep, max 3200 w laden en ontladen ..

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57
Gizz schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:17:
[...]

@Sandro! als je doel is om zo min mogelijk terug te leveren lijkt 1 enkele HW-batterij mij niet de meest voor de hand liggende optie naast je 3kWp panelen. Die 800W zet dan weinig zoden aan de dijk en na een paar uur is hij vol. En dat je elke dag de rest netjes in je auto kan laden lijkt me ook niet realistisch.

Zou dan eerder kijken naar andere accu's, waar ook andere topics voor zijn. Om maar een voorbeeld te noemen: voor hetzelfde geld heb je ook een 5.12kWh Marstek die je met 2500W kan laden i..p.v. 800W.
Dank voor je reactie! Ik vraag me af of laden met 2500W in mijn situatie veel uitmaakt, bij geen bewolking zou de Marstek dan immers ook in ~2 uur vol zijn (tegenover ~3 uur voor de PiB), de rest kan de auto in zo lang ik meer dan 6A stroom opwek (maar goed, als we de aanname doen dat er geen wolkje aan de lucht is, is dat ook continu).

De auto is meestal na het weekend redelijk leeg en kan maandag de hele dag laden om dinsdag weer zo'n 60% leeg te rijden. Vervolgens kan hij wo/do/vr weer volladen zodat we hem in het weekend kunnen gebruiken voor langere ritten - en repeat.

Dan rijst wel de volgende vraag: de Marstek kan Plug & Charge ook op 800W laden en heeft voor dezelfde prijs twee keer zoveel opslag. In welke situatie is de PiB dan de betere keuze? Dan kom ik zelf op de volgende punten:
  • Ik heb i.v.m. Peblar load balancing al een HW P1-meter
  • Gewicht/grootte
Maar goed, als de Marstek ook aangestuurd wordt via evcc maakt de P1 niet uit. Zijn er nog andere pro's voor de PiB?

• Utrechtduurzaam
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 07:38

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Holy moly. Krijg je dat elke nacht weer leeg dan? Dat moet toch het doel zijn, elke dag vol elke dag leeg.

Hoeveel stroom gebruik je wel niet in de avonduren.

Wat ik heb geleerd, het belangrijkste om te bepalen hoe groot je accu moet zijn is het aantal kWh dat je nodig hebt op zonnige dagen om de nacht te overbruggen. Niet om zoveel mogelijk energie op te slaan, het gaat om leveren.

Ben benieuwd!

• _Apache_
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag ik je excell zo lezen, dat het SoC van de PiB's gedurende de maand februari gemiddeld 83% was?

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Utrechtduurzaam schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:07:
[...]

Holy moly. Krijg je dat elke nacht weer leeg dan? Dat moet toch het doel zijn, elke dag vol elke dag leeg.

Hoeveel stroom gebruik je wel niet in de avonduren.

Wat ik heb geleerd, het belangrijkste om te bepalen hoe groot je accu moet zijn is het aantal kWh dat je nodig hebt op zonnige dagen om de nacht te overbruggen. Niet om zoveel mogelijk energie op te slaan, het gaat om leveren.

Ben benieuwd!
Nou ik heb er 3 en 2x enphase accu.
Totaal 17kwh nu elke dag iets over de helft leeg.
Met de kleine warmtepomp aan, met de andere die verbruikt veel meer en zal alles zo goed als leeg zijn.
Geen gas meer dan kan t hard gaan in de nachten

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:32
_Apache_ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:37:
[...]

Mag ik je excell zo lezen, dat het SoC van de PiB's gedurende de maand februari gemiddeld 83% was?
De waardes lijken me meer op de roundtrip efficiency (RTE).

• Utrechtduurzaam
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 07:38
SpikeHome schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:26:
[...]

Nou ik heb er 3 en 2x enphase accu.
Totaal 17kwh nu elke dag iets over de helft leeg.
Met de kleine warmtepomp aan, met de andere die verbruikt veel meer en zal alles zo goed als leeg zijn.
Geen gas meer dan kan t hard gaan in de nachten
Maar als je nu in maart al maar de helft van je capaciteit nodig hebt, dan heb je toch echt veel te veel batterij opgesteld staan?

Staat die batterij gewoon een groot deel van het jaar niks te doen. Dat is toch echt zonde van de investering en materiaal gebruik.

De home wizard is bij mij aan de kleine kant nu, maar 2 accus zouden echt teveel zijn. Dan zou ik ze de meeste dagen niet leeg krijgen en sowieso niet op momenten met een gunstig tarief.

Ik laad ze nu op de 4 goedkoopste uren en ontlaadt op de 9 duurste uren. Met 2 accus zou ik echt nog veel minder rendement maken, terwijl nu met 1 accu het al break even lijkt te gaan worden

• _Apache_
  • Nu online
Utrechtduurzaam schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:38:
[...]

Maar als je nu in maart al maar de helft van je capaciteit nodig hebt, dan heb je toch echt veel te veel batterij opgesteld staan?

Staat die batterij gewoon een groot deel van het jaar niks te doen. Dat is toch echt zonde van de investering en materiaal gebruik.

De home wizard is bij mij aan de kleine kant nu, maar 2 accus zouden echt teveel zijn. Dan zou ik ze de meeste dagen niet leeg krijgen en sowieso niet op momenten met een gunstig tarief.

Ik laad ze nu op de 4 goedkoopste uren en ontlaadt op de 9 duurste uren. Met 2 accus zou ik echt nog veel minder rendement maken, terwijl nu met 1 accu het al break even lijkt te gaan worden
Het is vooral wat je aan teruglevering hebt, niet zozeer opwek.
Hier heb ik 2700Wp, met 3000kWh/jaar maar krijg nu de 2 PiB's overdag nog niet gevuld. De laatste dagen stranden ze zo rond 50%, toegegeven, de warmtepomp draait nog.

Voor mij gaat het niet zozeer om break even, en financiële argumenten. Maar vooral om het maximaliseren van eigen gebruik. S'avonds je eigen stroom verbruiken.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
Propheticus schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 00:36:
[...]

De waardes lijken me meer op de roundtrip efficiency (RTE).
Dat halen PiB's bij lange na niet

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
winwiz schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Dat halen PiB's bij lange na niet
73% wel. Die eerste waarde is wat hoog, maar dat komt denk ik omdat je de batterijen halfvol ontvangt.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
Propheticus schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:26:
[...]

73% wel. Die eerste waarde is wat hoog, maar dat komt denk ik omdat je de batterijen halfvol ontvangt.
Ja 73% overall klopt wel. Ik heb ze sinds juni verleden jaar en als ik het bereken tot en met vandaag zit ik op 72.99% RTE. Eigenlijk iets minder gunstig. Ik heb er 2 die beide vervangen zijn dus ongeveer 4 kW cadeau gekregen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Pagina: 1 ... 257 258 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2