Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:54
wdr schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:03:
[...]

Dat heet een FTP kabel, Foiled Twisted Pair. UTP = Unshielded Twisted Pair.
Toch grappig als je bedenkt dat er wensen zijn om de P1 en PIB te voorzien van een ethernet poort.
Nu blijkt dat je dit toch met zorg moet doen en dat een simpel UTP kabel naar de zolder juist WiFi storingen veroorzaakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Taro schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:51:
[...]

Als een bedrijf vasthoudt aan zijn strategie is dat een pre. Als men er later op terugkomt noemt men het voortschrijdend inzicht of het "inspelen op een veranderende, volwassen wordende markt en vraag van klanten". Dat is wat HomeWizard gaandeweg al aan het doen is.

HomeWizard breekt door het goedkoop dynamisch inkopen al eerdere uitspraken dat "dat niet loont omdat de spread te klein is" en ze dat dus niet zouden gaan ondersteunen. Aangezien nieuwe producten van andere merken eigenlijk altijd standaard een off-grid uitgang hebben, goedkopere opslag én een hoger vermogen zal HomeWizard er op termijn niet onderuit kunnen om ook daar concessies te doen. Dan zal uiteraard iedereen dat begrijpen en toejuichen, maar laten we dan ook even terugdenken aan momenten waarop men dergelijke uitspraken deed om er later alsnog op terug te komen en in mee te gaan.
Tenzij je je als bedrijf richt op de leek met zonnepanelen die al die extra features teveel gedoe vinden. Wij kijken vaak door een Tweakerbril, als je 'm af zet ziet de wereld er ineens anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:13:
[...]

Toch grappig als je bedenkt dat er wensen zijn om de P1 en PIB te voorzien van een ethernet poort.
Nu blijkt dat je dit toch met zorg moet doen en dat een simpel UTP kabel naar de zolder juist WiFi storingen veroorzaakt.
De verstoring zat mn op een ander device. Maar ik kan me goed voorstellen dat dit ook zo maar op een PIB of iets anders kan zorgen voor ongemak. Nogmaals ik denk de combi icm de router. Vandaar ook de post..... kijk eens naar je laatste aanpassingen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan Workum schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

Tenzij je je als bedrijf richt op de leek met zonnepanelen die al die extra features teveel gedoe vinden. Wij kijken vaak door een Tweakerbril, als je 'm af zet ziet de wereld er ineens anders uit.
Het wel of niet Tweaker zijn staat los van het als bedrijf hebben van een visie. Een hoger laad-/ontlaadvermogen of opslagcapaciteit zijn niet per se extra features maar producteigenschappen die voor iedereen relevant kunnen zijn, waarbij het per persoon en huishouden verschilt of je er wel/niet voordeel bij hebt.

Wel zal een Tweaker meer inzichtelijk maken, eerder constateren dat er toch nog 350 Wh naar het stroomnet ipv in de accu gaat, dat de hoeveelheid kWh's die je erin stopt er niet 1 op 1 uit komt, etc. en op basis daarvan mogelijk andere wensen hebben.

Nadeel van dit soort dagen is weinig zon, mooie feature is wel dat een PiB ook als verwarming kan dienen :)

Wat ik mij wel afvraag: stel je hebt 2 versies van de HW PiB, 1 met en 1 zonder off-grid uitgang en het prijsverschil is bijv. 35 Euro. Zou je dan 35 Euro voor een off-grid uitgang over hebben, of de versie zonder kopen?

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:19:
Wat ik mij wel afvraag: stel je hebt 2 versies van de HW PiB, 1 met en 1 zonder off-grid uitgang en het prijsverschil is bijv. 35 Euro. Zou je dan 35 Euro voor een off-grid uitgang over hebben, of de versie zonder kopen?
Een off grid uitgang van 800W is natuurlijk vragen om ontevreden klanten. Zoveel mensen die die optie zouden nemen en er dan achter komen dat zoveel apparaten er niet op kunnen werken.
En dan daarnaast ook nog eens dat de opslag zo ontzettend wisselt, dat je op een moment van een stroomstoring alsnog geluk moet hebben dat hij niet al leeg is.

Off grid uitgang klinkt veel leuker dan het in de praktijk daadwerkelijk voordeel geeft. Wil je noodelektriciteit koop dan gewoon een device met dat doel. Gewoon altijd vol, tot je hem nodig hebt. (ik ga ergens de komende paar jaar wel die kant op, maar dat moet echt los staan van een NOM batterij.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:43
[b]Taro schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:19:[/
Ik zou daar geen € 35 voor over hebben, ook al is het een klein bedrag. Naar mijn mening heb je niets aan een off-grid uitgang. De PiB’s staan bij mij op zolder. Ik zie mij geen kabel van zolder naar beneden leggen om b.v. De vriezer aan te sluiten. Ook zie ik mij niet de PiB naar beneden slepen. Nog afgezien van het feit of dit nou bevordelijk voor de batterij is. Ook zie ik mij niet de plint van de keuken onder de inbouw vriezer los trekken, met mogelijke schade tengevolge, want die zit behoorlijk vast. Tevens kom ik slecht bij het stopcontact, zonder de vriezer naar voren te halen.
Dus ik zie niet zo het nut van een off-grid aansluiting.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:06
[...]
Je zou een off-grid uitgang (of noodstroom) prima kunnen inzetten. De vraag is alleen hoe vaak je last hebt van stroomuitval en wat de duur van die uitval is.

Er zijn situaties waarin noodstroom handig is. Voor ons Tweakers om je homelab af te schakelen. Of je koelkast/vriezer laten koelen zodat wat erin ligt niet weggegooid hoeft te worden. Of je aquarium met exotische tropische vissen laten draaien.

Maar in al die gevallen is een UPS een beter idee. Je PIB kan op het kritieke moment leeg zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uu08BaiPo3KdbbPrZt2ABKhcqxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eXUXLbwODV1lAG8iDij8y40.jpg?f=fotoalbum_large
Schatting opbrengst batterij en zonnepanelen voor 2025
Winst van batterijen is redelijk. Terug verdien tijd is ongeveer 14 jaar nu en volgend jaar wordt het beter omdat beide batterijen hele jaar aanwezig zijn

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:15
Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:34:
[...]

Ik zou daar geen € 35 voor over hebben, ook al is het een klein bedrag. Naar mijn mening heb je niets aan een off-grid uitgang. De PiB’s staan bij mij op zolder. Ik zie mij geen kabel van zolder naar beneden leggen om b.v. De vriezer aan te sluiten. Ook zie ik mij niet de PiB naar beneden slepen. Nog afgezien van het feit of dit nou bevordelijk voor de batterij is. Ook zie ik mij niet de plint van de keuken onder de inbouw vriezer los trekken, met mogelijke schade tengevolge, want die zit behoorlijk vast. Tevens kom ik slecht bij het stopcontact, zonder de vriezer naar voren te halen.
Dus ik zie niet zo het nut van een off-grid aansluiting.
Exact wat ik ook dacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In de wintermaanden is mijn netto teruglevering erg laag per maand (<10 kWh); ik overweeg gedurende deze tijd de PiB uit te schakelen, gezien de beperkte toegevoegde waarde. Meer mensen die dit overwegen te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
[...]

Het wel of niet Tweaker zijn staat los van het als bedrijf hebben van een visie. Een hoger laad-/ontlaadvermogen of opslagcapaciteit zijn niet per se extra features maar producteigenschappen die voor iedereen relevant kunnen zijn, waarbij het per persoon en huishouden verschilt of je er wel/niet voordeel bij hebt.

Wel zal een Tweaker meer inzichtelijk maken, eerder constateren dat er toch nog 350 Wh naar het stroomnet ipv in de accu gaat, dat de hoeveelheid kWh's die je erin stopt er niet 1 op 1 uit komt, etc. en op basis daarvan mogelijk andere wensen hebben.

Nadeel van dit soort dagen is weinig zon, mooie feature is wel dat een PiB ook als verwarming kan dienen :)

Dat je nu off-grid noemt, vind ik dus echt gevalletje van een tweaker bril ophouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Teleluvr schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:27:
In de wintermaanden is mijn netto teruglevering erg laag per maand (<10 kWh); ik overweeg gedurende deze tijd de PiB uit te schakelen, gezien de beperkte toegevoegde waarde. Meer mensen die dit overwegen te doen?
Deze winter en najaar gebruikt ik om te bekijken wat het kost of opleverd. Anders heb je geen compleet beeld.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
HomeWizard adviseert om de PiB’s gewoon aan te laten en dus niet uit te zetten.
Ik laat ze aan staan en zie wel of ze nog wat gaan laden. Er zullen altijd wel wat dagen zijn, dat er toch nog wat geladen wordt, ook al komen ze niet helemaal vol en dat is dan toch meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:07
Ik niet. Het doel van de PiB is zoveel mogelijk zonne-energie zelf gebruiken zodat ik minder in hoef te kopen. In de winter is dat stukken minder maar terugleveren is weggeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Ik laat ze ook aanstaan, gisteren toch nog 77% vol gekregen en dan zijn ze overdag al een aantal keer bijgesprongen. Is in totaal toch weer 5.7 kWh in gegaan. En ook om een totaal plaatje te krijgen zoals @GL007 aanhaald. Meten is weten en ik ben erg benieuwd wat het over precies 1 jaar nu eigenlijk heeft gebracht.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

HomeWizard adviseert om de PiB’s gewoon aan te laten en dus niet uit te zetten.
Ik laat ze aan staan en zie wel of ze nog wat gaan laden. Er zullen altijd wel wat dagen zijn, dat er toch nog wat geladen wordt, ook al komen ze niet helemaal vol en dat is dan toch meegenomen.
Ik laat ze ook aan. Ze doen al niet veel meer. De tweede is in elk geval al volkomen nutteloos. Over een maand doen ze geen van beiden meer iets tot ergens februari.
Dit jaar laat ik ze in elk geval nog aan, en kijk hoe vaak, en hoe veel ze moeten bijladen steeds. Als dat echt te veel is gaan ze volgend jaar wel in opslag mode uiteindelijk.

Maar het ligt echt aan de persoonlijke omstandigheden of en wat ze kunnen in de winter. Met een plat dak en all electric is dat echt een andere situatie dan met gas verwarmen en een mooi schuin dak waarop de instraling nog veel langer en beter goed werkt. (In mijn oude huis met een schuin dak op het zuidwesten haalde ik in de winter 2 keer zoveel opwek, met 40% minder panelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
josseg schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Ik niet. Het doel van de PiB is zoveel mogelijk zonne-energie zelf gebruiken zodat ik minder in hoef te kopen. In de winter is dat stukken minder maar terugleveren is weggeven.
In de winter gebruik ik mijn batterijen om goedkoper stroom te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:16

Winkiller

De Mopperpot

ArthurMorgan schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Ik laat ze ook aan. Ze doen al niet veel meer. De tweede is in elk geval al volkomen nutteloos. Over een maand doen ze geen van beiden meer iets tot ergens februari.
Daarom ga ik binnenkort 1 PiB 60% opladen voor opslag en laten staan tot het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:19
Ik heb maar 1 batterij, mogelijk nog een 2e erbij. Maar die gaat ook niet uit. Alle beetjes helpen.
Maar eerst even kijken wat het op jaarbasis heeft gedaan.
Vorig jaar november 71 kWh, december 12 kWh, dit jaar januari 54 kWh en februari 110 kWh teruggeleverd.
Panelen op ZO, 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Over een maand doen ze geen van beiden meer iets tot ergens februari.
Dit jaar laat ik ze in elk geval nog aan, en kijk hoe vaak, en hoe veel ze moeten bijladen steeds. Als dat echt te veel is gaan ze volgend jaar wel in opslag mode uiteindelijk.
Goed punt, laat ik ze voor de data toch maar aan staan. Maar veel zullen ze niet te doen hebben, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Teleluvr schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:28:
[...]

Goed punt, laat ik ze voor de data toch maar aan staan. Maar veel zullen ze niet te doen hebben, helaas.
Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytsmabeer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:18
Gaan hier ook niet uit. Onze 2stuks doen ook nog behoorlijk mee. Hoop deze winter inzicht te krijgen voor nog een derde.

Solaredge 8x 420 en 6 x 275

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Teleluvr schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:28:
[...]

Zo is het produkt ook gewoon bedoeld. Lekker aan laten staan (en niet meer naar omkijken). Ook in de december maand zullen er genoeg dagen zijn dat er toch zonne-energie wordt opgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online

HvM

Ik laat mijn 4 PIB's gewoon aan staan.
Ze werken perfect samen. Mocht er ineens een poosje meer zon zijn dan trekken ze samen een sprintje van 3200 watt. Als ik 1 of meer PIB zou uit zetten is dat toch 800 watt per batterij eraf. Dat geldt natuurlijk hetzelfde aan de ontladen-kant.
Daarbij komt dat ik een dynamisch contract heb en op de goedkope momenten de boel laat opladen zodat ik de dure pieken omzeil. Alle kleine beetjes helpen.

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:57
Met een dynamisch stroom contract is er ook in de winter genoeg aanleiding om met laag tarief (dus het waait lekker) de batterijen te laden en bij hogere tarieven NOM te draaien. Dus om die reden gaan ze bij mij niet uit.
Maar, met mijn grote warmtepomp zal het NOM bij hogere tarieven vaak van korte duur zijn (de WP kan bij vol vermogen 4 kW trekken, aanzienlijk meer dan de 2.4 kW die de 3 batterijen kunnen leveren).
Desalniettemin kan ik hopelijk op gemiddelde stroomkosten nog wat winnen.
Deze winter gaan we het zien.
Ben benieuwd wat de recent door HW genoemde “dynamische laad en ontlaad functionaliteit” die eind van het jaar hopelijk komt kan betekenen om deze aansturing te automatiseren (ik gebruik geen HA en/of Homey).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
meesje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:58:
[...]

Zo is het produkt ook gewoon bedoeld. Lekker aan laten staan (en niet meer naar omkijken). Ook in de december maand zullen er genoeg dagen zijn dat er toch zonne-energie wordt opgeslagen.
Vorig jaar bij mij niet. Dus dat was de afweging eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
November t/m februari gebeurt er weinig op het dak, maar in ons geval toch nog genoeg om 150-190 kWh terug te leveren, dus alleen al daarom blijft hij aan.
Maar ook als het minder was zou ik hem aanlaten, zowel om gegevens te verzamelen als simpelweg pakken wat je pakken kan.

Mensen die dynamisch zitten zullen in de winter waarschijnlijk blij zijn dat ze nog steeds een stukje prijs verschil kunnen blijven pakken, ook als er weinig zon is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Beetje aan het prutsen in HA.
Een beetje aan het prutsen in HA op deze grijze dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIpEOaZ5DG8RvljBBAUZaJVgXGc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AelxgOIJTr0RruMjW75JvAaH.png?f=user_large

Bovenstaande meters laten zien wat de PIB aan het doen is op mijn Dashboard in HA. Ontladen, Laden, Huidige SoC en de RTE Lifetime. Let op laatst genoemde waarde beweegt mee met laden en ontladen. Op dit moment zijn beide batterijen deels geladen. 2 goedkoopste uren vandaag. RTE lifetime is dus pas actueel als ze leeg zijn.

1 batterij geeft geen RTE. Dat klopt omdat beide batterijen op één HW kWh MID meter zijn aangesloten op een eigen groep. Ik meet ze niet los, Wil je dat wel? Dan kan je de import en export waarde van de batterij zelf nemen. Ik heb er voor gekozen om alles via een gecertificeerde meter te gaan meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_er2OPe2ogmR-dbPktRG-7fBwBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bfRkw3atR1ZjJKLXltESsPs.jpg?f=fotoalbum_large

Deze yaml gebruik ik om de RTE te berekenen. Wel even je eigen sensoren gebruiken. Daarnaast staan er 2 getallen 677.263 en 878.422. in de yaml. Dit zijn offset getallen. Ik heb op deze manier de kWh meter weer op 0 gezet in de meting.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
{% set export = max(0, (states('sensor.kwh_meter_batterijgroep_energie_export') | float(0)) - 677.263) %}
{% set import = max(0, (states('sensor.kwh_meter_batterijgroep_energy_import_2') | float(0)) - 878.422) %}
{% if import > 0 %}
  {{ ((export / import) * 100) | round(2) }}
{% else %}
  0
{% endif %}

Ik gebruik modern-circular-gauge als integratie. Binnen HA te downloaden via HACS. Om de meters na installatie toe te voegen, deze yaml meegeven:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
type: custom:modern-circular-gauge
entity: sensor.plug_in_battery_vermogen
name: HW BAT 1 Vermogen
needle: true
segments:
  - from: 0
    color:
      - 2
      - 25
      - 250
  - from: -1
    to: -800
    color:
      - 159
      - 222
      - 23
max: 800
min: -800
smooth_segments: true
header_position: bottom
adaptive_icon_color: true
grid_options:
  columns: 6
  rows: 4
secondary:
  entity: sensor.plug_in_battery_laadpercentage
  name: SoC
  unit: "%"
tertiary: {}
card_mod:
  style: |
    ha-card::after {
      content: "RTE {{ states('sensor.rte_lifetime_pib_1_2_mid') }} %";
      position: absolute;
      top: 4px;
      right: 10px;
      font-size: 0.8em;
      color: var(--secondary-text-color);
      opacity: 0.7;
    }

Als je zelf een andere parameter wenst dan de RTE dan moet je in dit stukje code even de gewenste sensor invullen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    ha-card::after {
      content: "RTE {{ states('sensor.rte_lifetime_pib_1_2_mid') }} %";
      position: absolute;
      top: 4px;
      right: 10px;
      font-size: 0.8em;
      color: var(--secondary-text-color);
      opacity: 0.7;
    }

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:17
Taro schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:51:
[...]
HomeWizard breekt door het goedkoop dynamisch inkopen al eerdere uitspraken dat "dat niet loont omdat de spread te klein is" en ze dat dus niet zouden gaan ondersteunen.
Volgens mij werden die uitspraken gedaan in de context van handelen. Dat ze nu bezig zijn met op goedkope uren laden en dan NOM is wat mij betreft wat anders.

4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vahalis schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:54:
[...]

Volgens mij werden die uitspraken gedaan in de context van handelen. Dat ze nu bezig zijn met op goedkope uren laden en dan NOM is wat mij betreft wat anders.
Nee, zoek maar terug in het eerste topic. Er werd verzocht om goedkoop dynamisch in te kunnen kopen om daarna NOM te draaien en dat werd niet gezien als nuttige functie én zou niet ondersteund worden. HomeWizard begreep het ook niet aangezien ze over spread begonnen, maar dat is in die situatie niet van toepassing, inderdaad alleen als je gaat handelen, maar daar werd niet om gevraagd.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:16
Taro schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:00:
[...]

Nee, zoek maar terug in het eerste topic. Er werd verzocht om goedkoop dynamisch in te kunnen kopen om daarna NOM te draaien en dat werd niet gezien als nuttige functie én zou niet ondersteund worden. HomeWizard begreep het ook niet aangezien ze over spread begonnen, maar dat is in die situatie niet van toepassing, inderdaad alleen als je gaat handelen, maar daar werd niet om gevraagd.
Soms is het slim om je als fabrikant te onderscheiden en eigenzinnig te zijn. Maar bij iets functioneels als een thuisbatterij denk ik dat je daarmee gewoon de plank misslaat. Ik kan niet wachten op de v2, waarbij ze er met een nieuwe visie in gaan. Met alle mogelijkheden die alle concurrenten wel hebben.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fred B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 20:00
[...]

Dat duidt dus volgens mij gewoon op spraakverwarring.🤓

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fred B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 20:00
geert1992 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:03:
[...]

Soms is het slim om je als fabrikant te onderscheiden en eigenzinnig te zijn. Maar bij iets functioneels als een thuisbatterij denk ik dat je daarmee gewoon de plank misslaat. Ik kan niet wachten op de v2, waarbij ze er met een nieuwe visie in gaan. Met alle mogelijkheden die alle concurrenten wel hebben.
Dat heeft HomeWizard in ieder geval geen windeieren gebracht met 10x het aantal meer verkochte batterijen dan dat ze verwacht hadden. Prima gedaan, lijkt mij, de plank flink geraakt, dunkt mij.😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fred B schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:38:
[...]

Dat duidt dus volgens mij gewoon op spraakverwarring.🤓
Dat zou je denken, maar was niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:16
Fred B schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:43:
[...]

Dat heeft HomeWizard in ieder geval geen windeieren gebracht met 10x het aantal meer verkochte batterijen dan dat ze verwacht hadden. Prima gedaan, lijkt mij, de plank flink geraakt, dunkt mij.😄
Ze profiteren van hun naamsbekendheid. Als je echter puur naar het product zelf en de functionaliteiten kijkt, kun je naar mijn mening niet volhouden dat ze de beste op de markt zijn, en de bal hebben gedunkt.
Zelf ben ik wel benieuwd welke drie merken de meeste verkopen hebben behaald in totaal. Ik verwacht niet dat HomeWizard daar tussen staat.

[ Voor 11% gewijzigd door geert1992 op 11-10-2025 20:45 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:29

Aardedraadje

Met kabelschoen

[...]

Mag ik vragen waarom je denkt dat met NOM de spread niet relevant is? Als je met een RTE van 75% draait en de prijs waarbij je NoM draait is niet minstens 1/0.75 hoger (= ca. 33%) dan is het goedkoper om gewoon van het net te gebruiken i.p.v. NOM te draaien. Ookal heb je goedkoop geladen. En dan heb ik afschrijving nog niet meegenomen.

M.i. maakt het niet uit of je handelt of NoM draait. Bij beide gevallen moet het meer geld opleveren (teruglevering of besparing) dan het gekost heeft om te laden en dan wordt in beide gevallen bepaald door spread.

Of mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:56:
[...]

Mag ik vragen waarom je denkt dat met NOM de spread niet relevant is? Als je met een RTE van 75% draait en de prijs waarbij je NoM draait is niet minstens 1/0.75 hoger (= ca. 33%) dan is het goedkoper om gewoon van het net te gebruiken i.p.v. NOM te draaien. Ookal heb je goedkoop geladen. En dan heb ik afschrijving nog niet meegenomen.

M.i. maakt het niet uit of je handelt of NoM draait. Bij beide gevallen moet het meer geld opleveren (teruglevering of besparing) dan het gekost heeft om te laden en dan wordt in beide gevallen bepaald door spread.

Of mis ik iets?
Hetzelfde geldt toch voor laden met zonnestroom? Daar gooi je ook 25-35% mee weg en toch doet men het massaal om verschillende redenen. Ja, met een terugleverboete begrijp ik het, maar er zijn ook voldoende mensen die zonder terugleverboete toch NOM willen draaien.

Op dat moment werd er gesproken over dat er in de winter onvoldoende PV opbrengst was en daarom zou het fijn zijn in de avond en nacht geen stroom van het net te hoeven halen door alleen in de paar goedkoopste uren te laden.

Ben het met je eens hoor, maar het werd dus puur gezien als vervanging van met zonnestroom laden: Goedkoop dynamisch inkopen (overdag) en daarna NOM draaien. Daar hoeven we nu overigens geen nieuwe discussie over te starten, been there, done that :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:03:
[...]

Hetzelfde geldt toch voor laden met zonnestroom? Daar gooi je ook 25-35% mee weg en toch doet men het massaal om verschillende redenen. Ja, met een terugleverboete begrijp ik het, maar er zijn ook voldoende mensen die zonder terugleverboete toch NOM willen draaien.

Op dat moment werd er gesproken over dat er in de winter onvoldoende PV opbrengst was en daarom zou het fijn zijn in de avond en nacht geen stroom van het net te hoeven halen door alleen in de paar goedkoopste uren te laden.

Ben het met je eens hoor, maar het werd dus puur gezien als vervanging van met zonnestroom laden: Goedkoop dynamisch inkopen (overdag) en daarna NOM draaien. Daar hoeven we nu overigens geen nieuwe discussie over te starten, been there, done that :)
Mee eens. Maar voor de situatie hier geldt dat ik in het contract een boete staffel hebt voor de eerste 1000 kWH boven de saldering.
Deze boete heb ik nu veel lager dank zij de batterijen. Ik kan in de berekening de boete mee nemen als de jaar resultaat bekend is.
Bij de schatting gaat de boete 200 euro omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-10 23:06

wdr

geert1992 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:42:
[...]

Ze profiteren van hun naamsbekendheid. Als je echter puur naar het product zelf en de functionaliteiten kijkt, kun je naar mijn mening niet volhouden dat ze de beste op de markt zijn, en de bal hebben gedunkt.
Zelf ben ik wel benieuwd welke drie merken de meeste verkopen hebben behaald in totaal. Ik verwacht niet dat HomeWizard daar tussen staat.
Denk dat ze er heel veel verkocht hebben via Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:17
Taro schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:10:
[...]

Dat zou je denken, maar was niet het geval.
Zo lees ik de discussie ook, er wordt veel langs elkaar gesproken.

Op 30 juli vorig jaar zegt Homewizard wel dat ze het nog openhouden als het gaat om dynamisch tarieven.
Zoals al enkele keren eerder aangegeven, we zeggen niet dat er niets komt voor dynamische tarieven,

4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-10 23:06

wdr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAuZIJ4tnuIBIGsItsWerqBzHSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1o9g1aYZCuhzzByfsDeNJAuj.jpg?f=fotoalbum_large

Batterij net leeg, doet nu SOC correctie, mooi! Geen omkijken naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:51

BlueTooth76

Let the sun shine!

Aardedraadje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:56:
[...]

Of mis ik iets?
En de afschrijving natuurlijk nog, dat is ook zo'n 8,6 cent per kWh

(€1.395 aanschafprijs / 6.000 cycles) / 2,7kWh capaciteit = €0,08611 per kWh.

Als je kan inkopen tegen een kale stroomprijs van €0,05 per kWh, uitgaat van een RTE van 73% en die 8,6 cent dan moet de prijs waarbij het uit kan om het zelf te gebruiken al rond de €0,1546 per kWh zitten om quitte te spelen. Dan heb je nog geen cent voordeel.

Als je dan bedenkt dat de laagste stroomprijs afgelopen dag rond de 6 cent per kWh zat en de hoogste rond de 13 cent per kWh dan was er vandaag geen scenario om geld te besparen.

[ Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-10-2025 00:36 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:50
Ik weet niet , maar HW bracht de batterij op de markt om je overschot van je zonnepanelen op te kunnen slaan en die in de avond uren te kunnen gebruiken om zo je verbruik te kunnen verminderen en zo dus meeste uit je zonnepanelen kan halen. Dat was voor mij reden om die dingen te kopen.
En verder was HW heel duidelijk wat ze wel en wat ze niet wilde.
Echter , vooral hier selecte groep die steeds meer gingen eisen wat batterij zou moeten kunnen,want dat is/ was zo handig, en dat terwijl nogmaals gezegd, HW de batterijen voor andere reden op de markt had/ heeft gezet.
HW is overstag gegaan en gaat toch bepaalde zaken toevoegen aan de batterij.

Dat laatste moeten ze in mijn ogen niet doen.
Andere leveranciers blijven innoveren mbt de hardware en worden daarbij steeds goedkoper, terwijl HW vast blijft zitten op de eerste uitgebrachte versie

Eigenlijk een beetje als de Duitse auto industrie die aan alle kanten voorbij worden gelopen door de Chinezen, zowel kwalitatief als innovatief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:19
Is dat niet een beetje vroeg om te roepen? Dat apparaat is volgens mij krap 1 jaar op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
SniperEye schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 07:51:
Is dat niet een beetje vroeg om te roepen? Dat apparaat is volgens mij krap 1 jaar op de markt.
Als ik zie wat er momenteel in sneltreinvaart door andere aanbieders op de markt wordt gezet, is dat niet te vroeg nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
ivo1969 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:04:
[...]

Als ik zie wat er momenteel in sneltreinvaart door andere aanbieders op de markt wordt gezet, is dat niet te vroeg nee.
niet alles wat snel gaat is goed :> veel van die andere fabrikanten gaan snel omdat ze snel marktaandeel willen veroveren tov de rest. dat de kwaliteit dan minder is .. soit

betere een partij met visie en goede (stabiele) producten met consistentie.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 00:29:
[...]

En de afschrijving natuurlijk nog, dat is ook zo'n 8,6 cent per kWh

(€1.395 aanschafprijs / 6.000 cycles) / 2,7kWh capaciteit = €0,08611 per kWh.

Als je kan inkopen tegen een kale stroomprijs van €0,05 per kWh, uitgaat van een RTE van 73% en die 8,6 cent dan moet de prijs waarbij het uit kan om het zelf te gebruiken al rond de €0,1546 per kWh zitten om quitte te spelen. Dan heb je nog geen cent voordeel.

Als je dan bedenkt dat de laagste stroomprijs afgelopen dag rond de 6 cent per kWh zat en de hoogste rond de 13 cent per kWh dan was er vandaag geen scenario om geld te besparen.
En daarom is een lage kWh prijs én hoge RTE bij de aanschaf dus wel iets om op te letten. Veel andere accu's zitten op/rond/onder de 200 Euro per kWh. Dan hoef je niet met 0,08611 Euro per kWh afschrijving rekening te houden, maar met 200/6000 = 0,033 Euro per kWh + een beetje voor de omvormer. Als de RTE dan ook nog 83-86% is ipv 68-76%, gooi je ook minder kWh's weg en dan ineens krijg je op een gemiddelde dag meer uren waarbij de spread wél interessant is om mee te handelen en gaat het terugverdienen dus makkelijker, terwijl de aanschaf van de accu ook al lager was, waardoor de ROI nog eerder is bereikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:26
ivo1969 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 07:47:
Ik weet niet , maar HW bracht de batterij op de markt om je overschot van je zonnepanelen op te kunnen slaan en die in de avond uren te kunnen gebruiken om zo je verbruik te kunnen verminderen en zo dus meeste uit je zonnepanelen kan halen. Dat was voor mij reden om die dingen te kopen.
En verder was HW heel duidelijk wat ze wel en wat ze niet wilde.
Echter , vooral hier selecte groep die steeds meer gingen eisen wat batterij zou moeten kunnen,want dat is/ was zo handig, en dat terwijl nogmaals gezegd, HW de batterijen voor andere reden op de markt had/ heeft gezet.
HW is overstag gegaan en gaat toch bepaalde zaken toevoegen aan de batterij.

Dat laatste moeten ze in mijn ogen niet doen.
Andere leveranciers blijven innoveren mbt de hardware en worden daarbij steeds goedkoper, terwijl HW vast blijft zitten op de eerste uitgebrachte versie

Eigenlijk een beetje als de Duitse auto industrie die aan alle kanten voorbij worden gelopen door de Chinezen, zowel kwalitatief als innovatief
Dus je neemt het ze kwalijk dat ze nieuwe dingen toevoegen die origineel niet belooft zijn, en je neemt het ze kwalijk dat anderen dingen toevoegen terwijl zij stilstaan? Ik weet niet of Schrödingers Batterij een eerlijke verwachting is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zwelgje schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:18:
[...]

niet alles wat snel gaat is goed :> veel van die andere fabrikanten gaan snel omdat ze snel marktaandeel willen veroveren tov de rest. dat de kwaliteit dan minder is .. soit

betere een partij met visie en goede (stabiele) producten met consistentie.
De gemiddelde kwaliteit van een aantal bekende leveranciers is echt erg goed hoor. Ik heb hier thuis ook verschillende omvormers van andere merken opengeschroefd en getest, ziet er netjes uit en werkt prima. En ja, sommigen hebben opstart problemen gehad, maar laten we nou niet doen alsof HomeWizard die niet heeft (gehad), toch? :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!
@ivo1969
Dat “selecte groep”-argument gaat een beetje mank. HomeWizard heeft de batterij inderdaad in eerste instantie op de markt gezet om zonne-overschot op te slaan en het eigenverbruik te verhogen. Logisch in de beginfase. We moesten / moeten met zn alle meer eigen stroom gaan verbruiken. Echter de energiesector staat niet stil en het stroomnet raakt voller.

Dynamische tarieven zijn sterk in opkomst. Volgens Solar Magazine groeide het aantal huishoudens met een dynamisch elektriciteitscontract in 2024 met 55% naar ruim 400.000. Imiddels meer dan 5% van alle Nederlandse huishoudens. Slimmer laden en API-integratie zijn dan ook logische vervolgstappen. Kijk naar EV-laden aan openbare laadpalen. Laadsessies worden daar al gestuurd voor netondersteuning.

Energieleveranciers spelen daar eveneens op in. Denk aan Grid Rewards van Tibber of de Zonnebonus van Zonneplan. Dat noem ik geen buiging voor een “selecte groep”, maar gewoon meebewegen met de markt. De Plug-in Battery zal daarin mee moeten. Richt je je uitsluitend op vaste contracten, dan loop je op termijn achter de feiten aan.

De suggestie dat HomeWizard “afwijkt van hun oorspronkelijke visie” klopt. De visie wordt uitgebreid. Van enkel zonne-opslag naar steeds meer actief energiebeheer. Dat is precies de richting waar de markt naartoe beweegt en als fabrikant móét je daarin meegaan als je relevant wilt blijven.

Op softwaregebied is die innovatie al deels zichtbaar t.o.v. de start. (kijk naar de recente bèta-updates). Daarvan waren er natuurlijk ook een X aantal op foutcode's gericht. Of er ook hardwarematig iets aankomt, is afwachten, maar de koers is duidelijk.

Nogmaals, dit heeft weinig te maken met “eisen van een selecte groep”, maar alles met marktontwikkeling en innovatie. Anders gezegd: het is niet zwichten voor kritiek, maar verstandig inspelen op nieuwe mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
Vahalis schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:02:
[...]

Zo lees ik de discussie ook, er wordt veel langs elkaar gesproken.

Op 30 juli vorig jaar zegt Homewizard wel dat ze het nog openhouden als het gaat om dynamisch tarieven.

[...]
Bedankt voor dit opzoeken. Op dit vlak stond bij HW de deur altijd op een kier. Nou prima toch dat ze dit toevoegen? Ik vind het wel mooi dat ze luisteren naar feedback en (software matige) aanpassingen doorvoeren.
In mijn ogen zijn produkten van HW meer voor de gemiddelde consument bedoeld en niet voor de zware tweaker. Dat ze wel een beetje meebewegen is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:58:
@ivo1969
Dat “selecte groep”-argument gaat een beetje mank. HomeWizard heeft de batterij inderdaad in eerste instantie op de markt gezet om zonne-overschot op te slaan en het eigenverbruik te verhogen. Logisch in de beginfase. We moesten / moeten met zn alle meer eigen stroom gaan verbruiken. Echter de energiesector staat niet stil en het stroomnet raakt voller.

Dynamische tarieven zijn sterk in opkomst. Volgens Solar Magazine groeide het aantal huishoudens met een dynamisch elektriciteitscontract in 2024 met 55% naar ruim 400.000. Imiddels meer dan 5% van alle Nederlandse huishoudens. Slimmer laden en API-integratie zijn dan ook logische vervolgstappen. Kijk naar EV-laden aan openbare laadpalen. Laadsessies worden daar al gestuurd voor netondersteuning.

Energieleveranciers spelen daar eveneens op in. Denk aan Grid Rewards van Tibber of de Zonnebonus van Zonneplan. Dat noem ik geen buiging voor een “selecte groep”, maar gewoon meebewegen met de markt. De Plug-in Battery zal daarin mee moeten. Richt je je uitsluitend op vaste contracten, dan loop je op termijn achter de feiten aan.

De suggestie dat HomeWizard “afwijkt van hun oorspronkelijke visie” klopt. De visie wordt uitgebreid. Van enkel zonne-opslag naar steeds meer actief energiebeheer. Dat is precies de richting waar de markt naartoe beweegt en als fabrikant móét je daarin meegaan als je relevant wilt blijven.

Op softwaregebied is die innovatie al deels zichtbaar t.o.v. de start. (kijk naar de recente bèta-updates). Daarvan waren er natuurlijk ook een X aantal op foutcode's gericht. Of er ook hardwarematig iets aankomt, is afwachten, maar de koers is duidelijk.

Nogmaals, dit heeft weinig te maken met “eisen van een selecte groep”, maar alles met marktontwikkeling en innovatie. Anders gezegd: het is niet zwichten voor kritiek, maar verstandig inspelen op nieuwe mogelijkheden.
Ik wist dat ik met mijn opmerking van selecte groep jou enorm zou gaan trickeren , maar ik keek net nog op de site van HW en wat HW daar zelf schrijft over de batterij.
Staat toch gewoon uitgelegd wat Hw's visie is, mogen ze anders eigen site eens gaan aanpassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivo1969 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

Ik wist dat ik met mijn opmerking van selecte groep jou enorm zou gaan trickeren , maar ik keek net nog op de site van HW en wat HW daar zelf schrijft over de batterij.
Staat toch gewoon uitgelegd wat Hw's visie is, mogen ze anders eigen site eens gaan aanpassen
Tis een reactie op jouw reactie. Niet meer niet minder. En dat enorm valt wel mee allemaal. Ik probeer mn mening te formuleren en ja dat is soms met wat meer woorden.

Je website actueel houden is een fair punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:58:
@ivo1969

Dat de markt aan het veranderen is zonder meer waar echter de waarde die je aan het aandeel dynamische contracten toekent is te hoog. Het mag dan 5% van het totaal aantal huishoudens zijn je dient daar dan wel de vraag aan toe toevoegen hoeveel van die 5% hebben een batterij van HW of zijn van plan die te gaan kopen. Dan kom je op een veel lager aantal uit. Daar moet je dan ook nog eens van aftrekken de mensen die een dynamisch contract hebben en een HW batterij maar die geen kennis hebben van omgang met de API om dat te kunnen besturen. Dan wordt de term "selecte groep" wel degelijk toepasbaar.

Wat betreft de ontwikkelingen op hardware gebied. Daar heb je niet veel aan als je reeds een batterij hebt. Dat is dus iets voor toekomstige kopers van een nieuwe generatie met de dan daarbij bijhorende software opties. Het zou dus juist logischer zijn als er voor de huidige generatie aan batterijen op dit gebied geen ontwikkelingen worden gedaan maar dat een bedrijf zich concentreert op het stabiel maken van de huidige versie en het ontwikkelen van een nieuwe generatie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Ik snap dit soort discussies nooit zo goed, HW heeft zijn doelen bijgesteld, prima toch, er word functionaliteit toegevoegd die je wel kan maar niet hoeft te gebruiken. Ik heb daar geen enkel probleem mee. Ik zie dat liever dan wat een aantal andere fabrikanten doen, een batterij op de markt brengen, vervolgens binnen de kortste keren nieuwe varianten op de markt brengen. Heb je het 1e model net goed en wel in huis komen ze met een 2e, 3e versie die meer kan en goedkoper is, voel je je als klant toch ook een beetje besodemieterd lijkt me. Vwb de prijs van HW, tja, die had ik ook graag zien zakken voordat ik de 2e kocht. Heb ook even gedacht om er een ander merk naast te zetten ipv een 2e HW maar toch HW gekozen omdat het hier gewoon vlekkeloos draaide met de 1e en ik geen risico wilde lopen met problemen of extra settings gebruiken zodat ze elkaar niet in de weg stonden. Zou ik nu pas in de markt zijn voor een batterij was het misschien een ander merk geworden, dat is natuurlijk ook een beetje het lot van een early adopter.

Hier nog steeds geen problemen met de pibs sinds de verplaatsing naar de berging, geen uitvallende verbindingen of errors dus nog steeds blij met de gemaakte keus.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:31:
[...]

Dat de markt aan het veranderen is zonder meer waar echter de waarde die je aan het aandeel dynamische contracten toekent is te hoog. Het mag dan 5% van het totaal aantal huishoudens zijn je dient daar dan wel de vraag aan toe toevoegen hoeveel van die 5% hebben een batterij van HW of zijn van plan die te gaan kopen. Dan kom je op een veel lager aantal uit. Daar moet je dan ook nog eens van aftrekken de mensen die een dynamisch contract hebben en een HW batterij maar die geen kennis hebben van omgang met de API om dat te kunnen besturen. Dan wordt de term "selecte groep" wel degelijk toepasbaar.

Wat betreft de ontwikkelingen op hardware gebied. Daar heb je niet veel aan als je reeds een batterij hebt. Dat is dus iets voor toekomstige kopers van een nieuwe generatie met de dan daarbij bijhorende software opties. Het zou dus juist logischer zijn als er voor de huidige generatie aan batterijen op dit gebied geen ontwikkelingen worden gedaan maar dat een bedrijf zich concentreert op het stabiel maken van de huidige versie en het ontwikkelen van een nieuwe generatie.
Dat het aandeel dynamische contracten nog “maar” rond de 5% ligt klopt. Echter kijk naar de groeicijfers. Die is enorm geweest. 55%! Fabrikanten kijken niet naar het absolute aantal gebruikers van vandaag, maar naar de richting waarin de markt beweegt. Die is duidelijk. Meer flexibiliteit (dynamisch vs vast/variabel), meer dynamiek en meer slimme sturing op basis van o.a. prijs en netbelasting.

Stel dat HW 0.5% van de dynamische contracten aan de HW batterij krijgt. Ik denk belachelijk laag maar soit. 0.5% van 450.000 contracten a 1395 euro is een omzet van 3 miljoen euro. Een markt die met 55% groeit. Dat noem ik niet "select". Meer inspelen op trends.

Daarbij zijn de nieuwe functies van de Plug-in Battery niet alleen bedoeld voor mensen met een dynamisch contract. API-integratie, tijdsturing en slim laden zijn ook nuttig voor huishoudens die hun zonne-opslag beter willen benutten of hun verbruik willen optimaliseren. Denk hierbij aan de doelgroep vaste en variabele contracten. Kijk eens naar de podcast recent gedeeld. De PIB willen ze slimmer maken en dat is niet alleen voor die zelfde "selecte groep".

HW wil relevant blijven in de markt. Zou ook erg fijn zijn daar ik graag als de PIB stuk gaat ook op garantie wil kunnen terugvallen en het hele eco systeem hier HW is maar dat terzijde.

Doorontwikkeling betekent niet dat bestaande gebruikers achterblijven, maar dat het product meegroeit in de energiemarkt. Maar goed dat geef je zelf ook al aan dat de markt veranderd.

De gedachte dat een product moet blijven wat het was, past simpelweg niet bij een markt die zelf wél volop in beweging is. Doorontwikkeling is dan geen luxe, maar een voorwaarde om relevant te blijven.

Zo nu eerst koffie 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Laatst online: 17:05
Nee, de opbrengst per maand is misschien lager, maar er zijn nog steeds zonnige momenten waarop de batterij teruglevering voorkomt.

Het huis gebruikt hier misschien 250W als er niemand thuis is. De dagen zijn in de winter natuurlijk korter, maar dat zegt niets over piekvermogen.

Ik heb er 2 staan en die blijven gewoon aan, al is het maar zodat ze samen met 1600W kunnen laden. LFP cellen slijten vooral door ouderdom, niet door gebruik.

Ik heb nog wel overwogen om er 1 aan een vriend zonder thuisaccu uit te lenen tijdens de donkere dagen, maar dat verprutst de statistiek in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:24
Ik kijk ook even in de koffiedik, want de koffie is net gezet. :)

Een deel van de groei van dynamische contracten is er ook door een aandeel die dynamisch aan het handelen zijn met de elektriciteit.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
De afhankelijkheid van een cloud om de batterij in te stellen vind ik verkeerd. Er zijn andere mogelijkheden om de instellingen te doen. Neem Bluetooth dat is een perfecte mogelijkheid om de instellingen te verwezenlijken..
Ook een tijdelijke lokale website op de batterij is een mogelijkheid. Ik hoop dat men hier over gaat na denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
/edit: laat maar ik las de reactie waarschijnlijk net anders dan dat hij bedoeld werd.

[ Voor 92% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-10-2025 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
hanev001 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:31:
[...]

Ik begrijp iets niet.
HW heeft de suggesties van "een selecte groep" in hun PIB verwerkt.
In mijn beleving vergroot dit de aantrekkelijkheid van HW PIB.
Dit gaat niet ten nadele van de Plug & Play gebruikers.
Feit blijft dat HW PIB is volgens mij aantrekkelijker geworden doordat het niet alleen als de zon schijnt nuttig kan zijn..
In combinatie met een dynamisch contract ook in de winter nuttig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
GL007 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:33:
De afhankelijkheid van een cloud om de batterij in te stellen vind ik verkeerd. Er zijn andere mogelijkheden om de instellingen te doen. Neem Bluetooth dat is een perfecte mogelijkheid om de instellingen te verwezenlijken..
Ook een tijdelijke lokale website op de batterij is een mogelijkheid. Ik hoop dat men hier over gaat na denken.
Ik had toevallig gisteren vrienden op bezoek die heel enthousiast werden van de HW PiB.
"Dit kunnen wij ook!" was hun reactie. En dit zijn allebei complete digibeten.

De cloud brengt heel veel gemak en hoezeer ik zelf ook neig naar upgraden, zijn veel andere merken met lokale aansturing nu niet bepaald gemakkelijk te noemen, zeker als er dingen als firmware updates nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:54
Vreemde situatie gisteren, overgang van zaterdag naar zondag.11-10-2025_0030: Alle rode leds knipperen, uitgeschakeld en steker uit stopcontact gehaald, kijk later wel wat het is.
12-10-2025_1030: Steker in stopcontact, grote schakelaar omgezet en 10 minuten gewacht, alles weer normaal. Geen foutmeldingen of iets dergelijks, PiB sinds 29 mei aan het werk.
Dit is alles wat ik tot nu toe heb gehad:
04-06-2025_16:30: Alle rode leds knipperen, vergeten om naar foutmelding te kijken. Reset, alles weer normaal.
09-06-2025_9:30: Oranje led knippert, foutmelding in telefoon E305, E306. Reset, alles weer normaal
Verder dik tevreden met de accu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet vergeten dat het hier periodiek weer eens posts regent "Doet de HW cloud het niet? Is dat bij jullie ook zo?"
en hoezeer ik zelf ook neig naar upgraden, zijn veel andere merken met lokale aansturing nu niet bepaald gemakkelijk te noemen, zeker als er dingen als firmware updates nodig zijn.
Dat klopt, je moet beter weten wat je doet, het vergt gewoon meer beheerwerk. Maar we zijn hier op Tweakers.net...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ManS-H schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:52:
Vreemde situatie gisteren, overgang van zaterdag naar zondag.11-10-2025_0030: Alle rode leds knipperen, uitgeschakeld en steker uit stopcontact gehaald, kijk later wel wat het is.
12-10-2025_1030: Steker in stopcontact, grote schakelaar omgezet en 10 minuten gewacht, alles weer normaal. Geen foutmeldingen of iets dergelijks, PiB sinds 29 mei aan het werk.
04-06-2025_16:30: Alle rode leds knipperen, vergeten om naar foutmelding te kijken. Reset, alles weer normaal.
09-06-2025_9:30: Oranje led knippert, foutmelding in telefoon E305, E306. Reset, alles weer normaal
Knipperende rode leds is geen wifi/internet. Misschien een tijdelijke storing bij je internetprovider?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
JeroenH schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:02:
[...]

Niet vergeten dat het hier periodiek weer eens posts regent "Doet de HW cloud het niet? Is dat bij jullie ook zo?"

[...]

Dat klopt, je moet beter weten wat je doet, het vergt gewoon meer beheerwerk. Maar we zijn hier op Tweakers.net...
Ik vind afhankelijkheid van een cloud soms ook irritant, maar moet je 5 uur per jaar ongemak zwaarder laten wegen dan 8755 uur per jaar aan gemak?

Ik sleutel ook graag aan alles, maar als ik de andere topics zo lees met drama P1 meters, crashende omvormers en ander geneuzel waarbij je iets meer moet doen dan thuis blijven voor de koerier, dan durf ik die merken niet echt aan te raden aan mensen die gewoon iets willen hebben dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
Wat voor mij pas reden zijn om HW weer aan te schaffen zou zijn: een utp aansluiting erbij , want dat geeft dan geen wifi problemen meer, als utp niet kan, dan eventueel een wifi antenne of een wifi module welke beter is dan de huidige.
Een batterij welke ik echt gewoon op kan stapelen met een omvormer.
De keuze hebben uit een batterij welke begint met een hogere capaciteit, want 2,7 was hier met 2 persoons huishouden te klein.
Met de app en integratie met de andere HW spullen was ik zelf zeer tevreden.
En als laatste geef wizzi een lange vakantie en laat klant gewoon een ticket aanmaken en dan binnen zeg maar 5 werkdagen een reactie terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online

HvM

ManS-H schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:52:
Mijn indruk is dat afwachten de betere strategie is. Wat al geopperd wordt: het kan ook een externe factor zijn die het veroorzaakt. Ik heb ook een keer wat roods zien knipperen toen ik er toevallig langs liep. Loste zich binnen paar minuten vanzelf op. Niks doen is dan gemakkelijker en rustgevender. Nou ja, voor mij dan. 8)

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
hanev001 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:04:
[...]

Knipperende rode leds is geen wifi/internet. Misschien een tijdelijke storing bij je internetprovider?
Zou kunnen, ik wilde net gaan slapen en had op dat moment geen zin om me daar in te verdiepen. :)

[ Voor 50% gewijzigd door ManS-H op 12-10-2025 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:15:
Ik vind afhankelijkheid van een cloud soms ook irritant, maar moet je 5 uur per jaar ongemak zwaarder laten wegen dan 8755 uur per jaar aan gemak?
Die afweging moet iedereen voor zichzelf maken natuurlijk. Ik weet welke kant op hij voor mij valt bij een volgende thuisbatterij.

Plus, ik vind het wel wat zart/wit gesteld. Ik kijk nooit in de HW app, alle data monitor ik via Home Assistant. Dat is tot nu toe betrouwbaarder gebleken dan de HW app. Dat heeft ook voordeel dat ik meer zie, bv de vermogens en SoC van de individuele batterijen, maar heeft natuulijk het nadeel dat HA zijn eigen beheer vergt.
Ik sleutel ook graag aan alles, maar als ik de andere topics zo lees met drama P1 meters, crashende omvormers en ander geneuzel waarbij je iets meer moet doen dan thuis blijven voor de koerier, dan durf ik die merken niet echt aan te raden aan mensen die gewoon iets willen hebben dat werkt.
Ik denk ook dat de HW PiB voor niet-technisch ingestelde mensen een geschikte keus is. Ik vind het alleen lastig (zal ook wel door mijn werk komen) dat mensen zich gewoon niet realiseren wat een verplichte cloud-connectie precies inhoudt qua risico's.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Die afweging moet iedereen voor zichzelf maken natuurlijk. Ik weet welke kant op hij voor mij valt bij een volgende thuisbatterij.

Plus, ik vind het wel wat zart/wit gesteld. Ik kijk nooit in de HW app, alle data monitor ik via Home Assistant. Dat is tot nu toe betrouwbaarder gebleken dan de HW app. Dat heeft ook voordeel dat ik meer zie, bv de vermogens en SoC van de individuele batterijen, maar heeft natuulijk het nadeel dat HA zijn eigen beheer vergt.

[...]

Ik denk ook dat de HW PiB voor niet-technisch ingestelde mensen een geschikte keus is. Ik vind het alleen lastig (zal ook wel door mijn werk komen) dat mensen zich gewoon niet realiseren wat een verplichte cloud-connectie precies inhoudt qua risico's.
Hier draait het met Homey perfect. Toen de app plat lag kon ik toch de batterijen bekijken in Homey.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RTERV
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:20
Mooi die discussies, maar wat mij betreft is deze batterij nog steeds een prima en misschien voor velen domweg de beste keuze al was het maar vanwege de beperkte capaciteit en juist (initieel) alleen ‘ nul op de meter’ strategie. Ik heb hem , en dat zag ik ook al in andere reacties, vooral om ervaring mee op te doen gekocht. Neemt niet weg dat ‘terug verdienen’.ook weer niet geheel onbelangrijk is al was het maar om beter toekomstige beslissingen te kunnen onderbouwen. Omdat we in onze situatie met warmtepomp en laadpaal ook na saldering op jaarbasis een af te rekenen hoeveelheid vermogen overhouden groter dan het van de accu afgenomen en ook nog eens qua ‘ terugleveringskosten’ een staffel lager gaan uitkomen lijkt de opgegeven 8 jaar haalbaar. Sinds 1 maart en berekend tot oktober op een haar na (al) €200 bespaard. Bottomline; ik laat het ding gewoon doen waarvoor hij gemaakt is en wil er ook niet meer mee. Ben waarschijnlijk dan ook geen echte tweaker.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Omdat ik hier nogal eens lees dat de HW PiB te duur zou zijn en de mogelijkheden van de PiB te beperkt zou zijn geef ik ter overweging:
De PiB is in de markt gezet voor louter NOM draaien. Dat HW toch aan diverse wensen van diverse Tweakers is tegemoet gekomen is zeer te prijzen. Ze hebben dit/doen dit kosteloos. Waarschijnlijk zit in de aanpassingen van de software vele, misschien wel meer dan honderden uren aan ontwikkeling en testen. HW zou voor deze aanpassingen ook kunnen zeggen. Prima, maar voor dergelijke uitbreidingen moet betaald worden en alleen het verhelpen van bugs gratis uitrollen.
Deze uitbreidingen zal toch ergens van betaald moeten worden. Misschien dat daarom de prijs niet zakt?
Het personeel in Nederland zal toch zijn salaris iedere maand willen ontvangen.

Ik ben een zeer tevreden HW PiB gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTERV
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:20
Je was mij net voor, maar helemaal mee eens. Neemt niet weg dat ik wel degelijk van alle tweakers leer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
JeroenH schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

[...]

Het een sluit het andere niet uit. Als ik het goed begrijp komt er nog veel meer functionaliteit, maar kan niet alles tegelijk. Ik heb ook liever functionaliteit die goed werkt maar maanden duurt om op te leveren dan iets dat morgen af is maar allemaal bugs bevat of net niet doet wat je zou willen.

Ik vind de werking van de batterij bij gebrek aan cloud connectiviteit momenteel al best goed op orde. Het blijft gewoon werken al kan je dat achteraf pas controleren. En de integratie met HA zie ik ook wel vooruit gaan.

Mogelijk ga ik het hier zelf ook opzetten om in de winter te laden als mijn windmolens de kolencentrales wegdrukken. Dat levert financieel niks op met een vast contract en verliezen, maar het is wel goed voor het milieu. Alleen nog even uitzoeken waar ik die data over de energiemix live kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:09:
Alleen nog even uitzoeken waar ik die data over de energiemix live kan halen.
Dat kun je goed zien aan de prijsinformatie. Als dat richting de +/- 14ct per kWh gaat (dat is dus rond de 0ct inkoop) dan mag je er van uitgaan dat de stroommix voor bijna 100% duurzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBU
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14:20

PBU

Hoe werkt 0 op de meter 's nachts bij
Verbruik fase 1 - 120W
Verbruik fase 2 - 90W
Verbruik fase 3 - 10W

1 Batterij op fase 2 (ook de zonnepanelen)

Om 0 op de meter (totaal van 3 fasen) te krijgen moet er dan toch terug geleverd worden aan het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
PBU schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:38:
Hoe werkt 0 op de meter 's nachts bij
Verbruik fase 1 - 120W
Verbruik fase 2 - 90W
Verbruik fase 3 - 10W

1 Batterij op fase 2 (ook de zonnepanelen)

Om 0 op de meter (totaal van 3 fasen) te krijgen moet er dan toch terug geleverd worden aan het net?
Yup, maar dat wordt gewoon intern verrekend. De meter telt de 3 dingen bij elkaar op en noteert het resultaat.

/edit: je hebt ook met 3 fases nooit import en export op het exact zelfde moment bij de meter, terwijl je per fase dus wel import en export kunt hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-10-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
[...]
https://jeroen.nl/dynamis...20prijs,00%20en%2015%3A00

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:50:
Omdat ik hier nogal eens lees dat de HW PiB te duur zou zijn en de mogelijkheden van de PiB te beperkt zou zijn geef ik ter overweging:
De PiB is in de markt gezet voor louter NOM draaien. Dat HW toch aan diverse wensen van diverse Tweakers is tegemoet gekomen is zeer te prijzen. Ze hebben dit/doen dit kosteloos. Waarschijnlijk zit in de aanpassingen van de software vele, misschien wel meer dan honderden uren aan ontwikkeling en testen. HW zou voor deze aanpassingen ook kunnen zeggen. Prima, maar voor dergelijke uitbreidingen moet betaald worden en alleen het verhelpen van bugs gratis uitrollen.
Deze uitbreidingen zal toch ergens van betaald moeten worden. Misschien dat daarom de prijs niet zakt?
Het personeel in Nederland zal toch zijn salaris iedere maand willen ontvangen.

Ik ben een zeer tevreden HW PiB gebruiker.
Mee eens. Ik verwacht overigens dat de extra opties die aangekondigd zijn alleen via een betaald abbonnement beschikbaar komen. Juist om wat je al noemt dat ergens de kosten van betaald moeten worden. Zeker als voor het werken van die opties er actieve tarieven sturing nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
hanev001 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:49:
[...]

Mee eens. Ik verwacht overigens dat de extra opties die aangekondigd zijn alleen via een betaald abbonnement beschikbaar komen. Juist om wat je al noemt dat ergens de kosten van betaald moeten worden. Zeker als voor het werken van die opties er actieve tarieven sturing nodig is.
Dankzij @gielz en @Devke , kunnen belangstellenden met dynamisch contract werken.
Zonder Energy + maar wel met actieve sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

Dankzij @gielz en @Devke , kunnen belangstellenden met dynamisch contract werken.
Zonder Energy + maar wel met actieve sturing.
Maar maar dan ben je weer terug bij dat "selecte groepje" De mensen die weten hoe ze met HA moeten omgaan en bereid zijn daar de tijd in te steken. Om het breeder bruikbaar te maken zal de aansturing via de App en /of de cloud moeten plaatsvinden zonder de noodzaak van speciale kennis.

Daarnaast, zoals ik het begrijp, zijn er voor het echt goed werken van HA nog een paar nieuwe API commando's nodig maar aangezien dit niet iets is waar ik verstand van heb kan ik me daarin vergissen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]
Hier heb je heel veel gegevens;
https://ned.nl/nl/datapor...e-elektriciteitsproductie
https://ned.nl/datacatalogus

Voor Home Assistant gebruik ik deze;
https://app.electricitymaps.com/map/live/fifteen_minutes (gave map *O* )

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
hanev001 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:21:
[...]

Daarnaast, zoals ik het begrijp, zijn er voor het echt goed werken van HA nog een paar nieuwe API commando's nodig maar aangezien dit niet iets is waar ik verstand van heb kan ik me daarin vergissen.
Dit is niet correct. Het werkt met met de huidige API zonder uitbreidingen.

Als het komt via Energy + dan is het inderdaad voor een breder publiek beschikbaar.
Zoals je eerder aangehaald hebt, die kosten van die uitbreidingen moeten ergens van betaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:11
Eigenlijk om te janken wat we hier voor energiebelasting en btw betalen, pfff

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:18:
[...]

Dit is niet correct. Het werkt met met de huidige API zonder uitbreidingen.

Als het komt via Energy + dan is het inderdaad voor een breder publiek beschikbaar.
Zoals je eerder aangehaald hebt, die kosten van die uitbreidingen moeten ergens van betaald worden.
Goedkoopste uren : to_full
Duurste uren : zero
Tussen liggende uren?

Stel er is overschot. Op de tussenliggende uren wil je die dynamisch het net op fietsen. Dan heb ik het over overschot van de panelen. Dat lukt alleen als je de PIB in standby zet. 2 minuten later is er geen overschot meer. Dan moet je terug naar zero (aanvullen wat er tekort is). 30 seconden later weer overschot. Terug naar standby. In deze situatie wil je dus laden voorkomen ontladen niet. Laden daar zijn de goedkoopste uren voor. Wil je dit netjes doen en zonder al teveel gepingpong dan is het een andere optie. Wil je die net zo mooi als NOM nu zelf bouwen dan is dat best lastig. Standby heeft als doel de batterij te pauzeren voor bv mensen die hun auto willen laden en dat niet doen vanuit de batterij.

Ik ga dr vanuit dat dit ook beschikbaar moet zijn voor mensen die niets doen met HA of homey. HW wenst dynamisch te gaan ondersteunen. Dan moet je dit ook gaan inbakken. In HA een commando. Voor een app zal daar een mooie verpakking omheen zitten denk ik. Ben ook erg benieuwd hoe dit er straks uit gaat zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 12-10-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:10:
[...]

Tussen liggende uren?

Stel er is overschot. Op de tussenliggende uren wil je die dynamisch het net op fietsen. Dan heb ik het over overschot van de panelen. Dat lukt alleen als je de PIB in standby zet. 2 minuten later is er geen overschot meer. Dan moet je terug naar zero (aanvullen wat er tekort is). 30 seconden later weer overschot. Terug naar standby. In deze situatie wil je dus laden voorkomen ontladen niet. Laden daar zijn de goedkoopste uren voor. Wil je dit netjes doen en zonder al teveel gepingpong een is het een andere optie. Wil je die net zo mooi als NOM nu zelf bouwen dan is dat best lastig.

Ik ga dr vanuit dat dit ook beschikbaar moet zijn voor mensen die niets doen met HA of homey. HW wenst dynamisch te gaan ondersteunen. Dan moet je dit ook gaan inbakken. In HA een commando. Voor een app zal daar een mooie verpakking omheen zitten denk ik. Ben ook erg benieuwd hoe dit er straks uit gaat zien.
Ik heb een betere idee. Laten ze een controller maken die ze in het verleden ook hadden en daarop de meeste zaken lokaal laten werken. Ik heb in het verleden een controller van Homewizard gehad en die werkte prima. Deze heb ik 8 jaar gebruikt totdat ik homey ontdekte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
Devke schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:10:
[...]
Tussen liggende uren?
Wat ik doe is als volgt:
1.Ik laat de 16 goedkoopste perioden zien.
2.In het kwartiertje dat het goedkoop is, laad ik de PIB.
3.Na dat kwartiertje ga ik naar NOM

Op deze manier kan ik 4 uren lang mijn PIB opladen in goedkope momenten.
Misschien niet heel flitsend, maar genoeg voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:43:
[...]

Wat ik doe is als volgt:
1.Ik laat de 16 goedkoopste perioden zien.
2.In het kwartiertje dat het goedkoop is, laad ik de PIB.
3.Na dat kwartiertje ga ik naar NOM

Op deze manier kan ik 4 uren lang mijn PIB opladen in goedkope momenten.
Misschien niet heel flitsend, maar genoeg voor mij.
Ik denk dat je meer rendement kunt halen maar als dit voor jou werkt wie ben ik dan 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
Dag Gielz, ik zie dat je diverse mooie dingen maakt voor Home Assistent. Heb jaren met Domoticz gewerkt en ben me nu een beetje aan het verdiepen in H.A. en Homey. Mijn vraag, kun je jou dingen ook gebruiken in Homey of sla ik de plank helemaal mis?

[ Voor 36% gewijzigd door ManS-H op 12-10-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:48
Zit het allemaal eens mee te lezen. Ik zou zelf ook wel willen dat je de batterijen op pauze kan zetten en eerst de auto laden. Dit allemaal zonder Homeassistant of Home.
Niet iedereen heeft dit of kan er mee overweg.
Verder tevreden met 2 batterijen. Alleen geen zon vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ManS-H schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:20:
[...]

Dag Gielz, ik zie dat je diverse mooie dingen maakt voor Home Assistent. Heb jaren met Domoticz gewerkt en ben me nu een beetje aan het verdiepen in H.A. en Homey. Mijn vraag, kun je jou dingen ook gebruiken in Homey of sla ik de plank helemaal mis?
Nee Homey werkt anders. @GL007 heeft geloof ik een hoop mooie dingen in Homey draaien voor de Homewizard PiB

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Ral23087 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:36:
Zit het allemaal eens mee te lezen. Ik zou zelf ook wel willen dat je de batterijen op pauze kan zetten en eerst de auto laden. Dit allemaal zonder Homeassistant of Home.
Niet iedereen heeft dit of kan er mee overweg.
Verder tevreden met 2 batterijen. Alleen geen zon vandaag.
Zoiets zou wel mooi zijn. Zelf heb ik nog geen HW batterij. Destijds zag ik wel ‘curl’ commando’s voorbij komen waarmee je de batterij in bv stand-by kunt krijgen. Dit wil ik tzt gebruiken icm Siri Shortcuts (Opdrachten). Dan kun je vanaf je iPhone/ipad met 1 druk de modus wijzigen. Ik ben geen programmeur, maar dit lijkt me wel te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Ja, die laatste zocht ik. Echt super om daarmee te zien hoe vies de stroom is voordat je gaat laden 👍
Pagina: 1 ... 221 222 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.