• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 10:54
TFX77 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:44:
Lekker hoor deze spread met de batterijen. Drie stuks. Vol, kwart leeg, vol en hoppa leeg op de dure uren.
Begrijp me niet verkeerd: alle respect voor de tijd en moeite die hierin gestoken wordt. _/-\o_ O+
Maar met een RTE van ~75% (en dat is al vrij optimistisch) vraag ik me af of ik iets over het hoofd zie.

Bij de huidige dynamische uurprijzen vraag ik me af of de batterij alleen rendabel is bij zeer grote spreads. In veel gevallen verdwijnt een groot deel van het voordeel in conversie- en opslagverliezen, nog los van slijtage en regelvertraging (die we hier maar even als hobby beschouwen). Daarbij komt dat zonnestroom btw-vrij is, terwijl ingekochte netstroom incl. btw wordt afgerekend, waardoor een deel van het theoretische prijsvoordeel al verdampt nog vóór de RTE-verliezen meespelen.

Mijn gevoel: onder de ~15 ct/kWh spread is het economisch nauwelijks zinvol. .. toch ? Mis ik hier een belangrijke factor of incentive die dit toch structureel rendabel maakt?

Maart loopt me contract af, en Ik ben zelf serieus aan het kijken of ik wil overstappen naar een dynamisch contract, maar ik twijfel nog. Zolang terugleveren nog iets oplevert is het plaatje overzichtelijk, O-) en ik ben bang dat na 2027 de spreads juist kleiner worden doordat steeds meer mensen een batterij gebruiken en energieleveranciers hun prijsmodellen daarop aanpassen. Daardoor vraag ik me af of een dynamisch contract op langere termijn wel structureel voordeel blijft opleveren. ;(
carpcatcher schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Begrijp me niet verkeerd: alle respect voor de tijd en moeite die hierin gestoken wordt. _/-\o_ O+
Maar met een RTE van ~75% (en dat is al vrij optimistisch) vraag ik me af of ik iets over het hoofd zie.

Bij de huidige dynamische uurprijzen vraag ik me af of de batterij alleen rendabel is bij zeer grote spreads. In veel gevallen verdwijnt een groot deel van het voordeel in conversie- en opslagverliezen, nog los van slijtage en regelvertraging (die we hier maar even als hobby beschouwen). Daarbij komt dat zonnestroom btw-vrij is, terwijl ingekochte netstroom incl. btw wordt afgerekend, waardoor een deel van het theoretische prijsvoordeel al verdampt nog vóór de RTE-verliezen meespelen.

Mijn gevoel: onder de ~15 ct/kWh spread is het economisch nauwelijks zinvol. .. toch ? Mis ik hier een belangrijke factor of incentive die dit toch structureel rendabel maakt?

Maart loopt me contract af, en Ik ben zelf serieus aan het kijken of ik wil overstappen naar een dynamisch contract, maar ik twijfel nog. Zolang terugleveren nog iets oplevert is het plaatje overzichtelijk, O-) en ik ben bang dat na 2027 de spreads juist kleiner worden doordat steeds meer mensen een batterij gebruiken en energieleveranciers hun prijsmodellen daarop aanpassen. Daardoor vraag ik me af of een dynamisch contract op langere termijn wel structureel voordeel blijft opleveren. ;(
Ik kan niet namens @TFX77 praten maar wel de eigen ervaring delen met dynamisch.

Ik zie dat je zoekt naar verduidelijking. Ga mn best doen.

Ik starte zelf dit hobbyproject een jaar geleden. Doel was kennis op doen met een thuisbatterij. Ik heb al een heel ecosysteem van HW dus de PIB past daar wel in. Doel was dus niet terugverdienen.

Met een variabel energie contract was het de terugleverboete besparen. Met wat gefreubel in HA kwam ik erachter dat inclusief een afschrijving de batterij een paar ct kosten bracht per cycli. Inclusief RTE. Financieel niet rendabel dus voor ons. Was ook niet het doel.

Later gingen we ons doel uitbreiden. Electra rekening moet omlaag. Hoe gaan we dat fixen? Pubers de playstation en TV afpakken is een optie maar zorgt niet voor veel gezelligheid in de hut...... 😊🙈.

Batterijen icm dynamisch? Als we willen sturen is dit ook een optie die voor vele voor een beter humeur zorgt. Alle gekheid op een stokje natuurlijk. Ik hield dynamisch al een tijdje bij dus de sprong gewaagd.

De RTE van 71.5% (gemeten via kWh MID van HW) bracht niet de jubelstemming maar wel een hele mooie mogelijkheid te gaan testen. Wat ik deed was op de goedkoopste uren laden en op de duurste uren volgas ontladen tot 60% SoC. Verder gaat niet. In de zomermaanden is de spread daar best oke in. Deze maanden meer te laag dan goed. Echter kun je ervoor kiezen alleen op duur naar NOM te gaan en de rest van de uren standby te kiezen. Als ik daar strak op ga zitten dan zie ik mijn opbrengsten (TVT geld) weer heel langzaan oplopen. Het vergt wel strak beleid. Het gaat dynamisch beter dan met variabel is mijn ervaring. Het kan dus maar duidelijk deze maanden strak op de bal uhhh batterij.

Je maakt 1 denkfoutje mbt de belasting. Je kunt er ook voor kiezen een opgewekte kWh het net in te laten vloeien. Ook deze heeft een waarde. Bij dynamisch is dat de prijs van dat uur. Nu op dit moment ruim 30 ct. Vanavond 41 ct nog een x. We mogen nog salderen. Enige verlies die je hebt is het omzettingsverlies.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23

DJ

carpcatcher schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Ik heb een Zonneplan dynamisch contract en 3 HW PiB's. Voor mij is het simpelweg een 'spel' om de uur tarief kosten zo laag mogelijk te houden, per maand gezien. Dat is mijn drijfveer. Ik heb de terugverdien tijd al lang losgelaten omdat ik persoonlijk vind dat dit niet nuttig is. Ik kan mij nu veroorloven om deze investering te doen (gedaan te hebben) en daarmee mijn maandelijkse energie lasten te verlagen. Dat is voor mij de drijfveer geweest om een dynamisch contract en de HW PiB's aan te schaffen.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-01 20:12
GL007 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Wat zijn de software versies van de batterijen en p1. Wanneer dit de laatste versie zijn dan kijkt de voeding van p1 na.
P1: 6.0304 (wordt gevoed vanuit de meter)
HW-BAT: 1.0503

Het issue doet zich voor sinds de laatste versie van de batterij firmware. De batterij komt niet uit de ruststand om naar laden/ontladen te gaan. De batterij maar eens op een andere plek gezet.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:53
satya schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Het issue doet zich voor sinds de laatste versie van de batterij firmware. De batterij komt niet uit de ruststand om naar laden/ontladen te gaan. De batterij maar eens op een andere plek gezet.
Ik heb zelfde FW voor P1 meter.
1 batterij met 1.0503
1 batterij met 1.0406 (die halstarrig blijft weigeren om aan te passen maar kom ...)

Beiden doen netjes wat ze horen te doen na aansturing van mode via HA.
NoM wanneer het moet.
Zero-charge-only wanneer het moet.
(discharge heeft hier geen zin, ik krijg bijna niets terug voor injectie dus maximaal eigen opwek verbruiken is het credo)

M.a.w. ik vermoed dat het geen generiek probleem is ?

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-01 17:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uhar3J7amXAUpqK0A35nW19XRz8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gXE03JLaQpUEsoNEgKgZbHVf.jpg?f=user_large

Mailtje van vandaag :-) Het komt er dus echt wel aan!

• FGJ
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21-01 21:48

FGJ

RaVenXeoN schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:08:
[Afbeelding]

Ben benieuwd, onlangs is ook de AEG thuisbatterij uitgekomen, deze gaat ook met de homewizard P1 Dongle werken.
[...]

Het is adviseerbaar om de P1-meter van een eigen voeding te voorzien. De slimme meter is niet altijd voldoende op dat gebied.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:12

fxs81

Julianadorp

[Afbeelding]

Even Wizzi gevraagd of dit onder het Energy+ komt te vallen, dit was het antwoord van de bot:

"Ja, als dynamische tarieven voor de batterij beschikbaar komen, zal dit onderdeel zijn van Energy+."

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-01 20:49
Zou dan om +- 350 batterijen gaan.
Dat zijn wel serieuze aantallen die je dan kwijt raakt 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Chris96 op 20-01-2026 10:35 ]

[...]

Ik ben bang dat je een wifi probleem hebt. Controleer sterkte van de wifi.
Zelf heb ik alle IOT apparaten in de router een vast IP-adres gegeven. Sinds die tijd geen enkel probleem meer.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• carpcatcher
FGJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Ben benieuwd, onlangs is ook de AEG thuisbatterij uitgekomen, deze gaat ook met de homewizard P1 Dongle werken.
volgende maand pas, specs zien er wel erg gaaf uit, IP65 voor buiten. en prijs valt me nog mee.
60KG is wel een nadeel.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:27
Ik hou geen rekening met afschrijving. De 25% verlies kan je gewoon een berekening van maken. In mijn optiek gaat dat met dynamisch laden meer naar de 20%.

Voor vandaag voor mij 0,24 x 1,25 = 0,30 voor laden.
Voor vandaag voor mij gemiddeld 0,37 ontladen.

Waarom houd ik geen rekening met afschrijving van de Plug-In Batteries? Als je hem alleen gebruikt voor zon en nul op de meter gebruik je ongeveer 220 cycli per jaar. De batterijen gaan 6000 cycli mee. Bij alleen zon laden haal je de 6000 cycli in 27 jaar. Laten we zeggen dat er 100 dagen zijn met voldoende spread. Dan zit je op 320 cycli per jaar. Dan zit je op 19 jaar. Mijn mening: Gebruik dat ding gewoon want over 19 jaar is er vast wel iets anders kapot dan de Lifepo4 accu's en koop je accu's voor een paar duppies.

Bij volledig laden en ontladen met een spread van 0,17 euro. 0,07 euro per kWh. Even er vanuit gaan dat in drie PiB's 7 kWh zit. Is afgerond 0,50 euro per dag. Even uitgaan van 100 dagen is 50 euro per jaar. In 19 jaar heb je dan 950 euro terug op je investering. Die je zonder dynamisch laden niet zou hebben. Maar de spread zal ook wel eens groter zijn dan dit.

Ik zal binnenkort een een paar meters aanmaken voor het bijhouden van de laadkosten en de ontlaadwinst. Maar eerst nog bezig alle vouwen uit mijn Dynamisch laden en ontladen automatisering te halen. Home Assistant lijkt wel een floating point error generator. Ik ben dat ook meteen voor mijn huis aan het implementeren. De @gielz code houd bij mij nu rekening met laad- en ontlaadspread en of de boiler en auto aan het laden zijn of niet, of dat zij juist moeten laden op de dynamisch goedkoper uren.

Ook gaat er een lamp aan op dynamisch dure (rood), dynamisch goedkope (groen) en daar tussen in (oranje). Omdat niet iedereen in huis kijkt naar de grafieken.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 23:10
In deze modus laadt je thuisbatterij automatisch op de slimste momenten, op basis van de stroomprijs, weersverwachtingen en je gemiddelde verbruik. Zo maak je slim gebruik van goede uren en gebruik je je zonnestroom nóg slimmer.

Voor gemiddeld verbruik moet de P1 meter met de cloud verbonden zijn. Ik wil dat niet. En dan?

https://solar.bigroses.net

Ferdinand Oeinck schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:11:
[...]

Voor gemiddeld verbruik moet de P1 meter met de cloud verbonden zijn. Ik wil dat niet. En dan?
Ik heb in Homey de berekeningen zitten. Er is voor homey een speciale app voor “power by the hour”

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ferdinand Oeinck schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:11:
[...]

NOM of zelf wat knutselen met Home Assistant of Homey.

Maar iets waarbij de prijzen van het net af moeten komen, net als de weersverwachtingen, of je gebruiksgeschiedenis ben je sowieso cloudafhankelijk. (Of dus inderdaad zelf bouwen.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 23:10
ArthurMorgan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:17:
[...]

NOM of zelf wat knutselen met Home Assistant of Homey.

Maar iets waarbij de prijzen van het net af moeten komen, net als de weersverwachtingen, of je gebruiksgeschiedenis ben je sowieso cloudafhankelijk. (Of dus inderdaad zelf bouwen.)
Heb ik al. Maar ik vergelijk graag mijn eigen oplossing met die van HW!!
Mijn huidig laadplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0WlfhvWcyZUc-u4jhbEMg7CzT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pcnlw3d45u7jNURFw75LztOX.png?f=fotoalbum_large

https://solar.bigroses.net

• satya
hanev001 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:31:
[...]

Het is adviseerbaar om de P1-meter van een eigen voeding te voorzien. De slimme meter is niet altijd voldoende op dat gebied.
Het gekke is dat er totaal geen meldingen zijn op dat gebied, de P1 geeft prima en actueel data af. De accu stond zojuist weer in ruststand en geel te knipperen. Zucht.
satya schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Het gekke is dat er totaal geen meldingen zijn op dat gebied, de P1 geeft prima en actueel data af. De accu stond zojuist weer in ruststand en geel te knipperen. Zucht.
Lijkt op Wifi issues. Verbind je P1 en batterijen eens opnieuw met je netwerk. Pakken ze de draad weer op? Krijg je geen melding in de app? Daar moet iets staan. Even bij de batterij kijken dan.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

wdr

satya schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Volgens de bijgeleverde gebruiksaanwijzing komt kleur geel niet voor.
Wel rood en oranje.
Rood knipperen: geen wifi.
Oranje knipperen: ga naar de app voor info.

Verder heb ik nog in mijn aantekeningen staan:
Batterij wil niet opladen bij voldoende teruglevering: Harde reset, 45 minuten (Stekker uitnemen + knop op UIT).

• satya
Devke schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Lijkt op Wifi issues. Verbind je P1 en batterijen eens opnieuw met je netwerk. Pakken ze de draad weer op? Krijg je geen melding in de app? Daar moet iets staan. Even bij de batterij kijken dan.
Geen meldingen over wifi, beide devices staan naast een accespoint en de app meldt 100% signaal. Aan het netwerk is niets gewijzigd. Zoals eerder aangegeven is dit gerag begonnen met de laatste firmware.
satya schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Geen meldingen over wifi, beide devices staan naast een accespoint en de app meldt 100% signaal. Aan het netwerk is niets gewijzigd. Zoals eerder aangegeven is dit gerag begonnen met de laatste firmware.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als je opnieuw gaat verbinden.... gaan ze verder of blijft het stil.
Je kunt ook de harde reset een x doen. Paar posts terug staat deze beschreven en anders zoals eerder geadviseerd met HW even contacten.

• satya
Devke schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:24:
[...]

Ik ben benieuwd wat er gebeurd als je opnieuw gaat verbinden.... gaan ze verder of blijft het stil.
Je kunt ook de harde reset een x doen. Paar posts terug staat deze beschreven en anders zoals eerder geadviseerd met HW even contacten.
Geen problemen bij opnieuw verbinden van de BAT en de P1, die komen erg snel weer in de lucht.

Op de P1 heb ik de api poort aan gezet, hoewel niet in gebruik, maar eens kijken wat dat gaat doen.
Dat zou iets icm met de firmware kunnen zijn.

ben al met HW bezig, maar communicatie met hun is een erg onduidelijk proces, geen idee of ze de communicatie vie de "app" in de browser blijven opvolgen.
satya schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:27:
[...]

Geen problemen bij opnieuw verbinden van de BAT en de P1, die komen erg snel weer in de lucht.

Op de P1 heb ik de api poort aan gezet, hoewel niet in gebruik, maar eens kijken wat dat gaat doen.
Dat zou iets icm met de firmware kunnen zijn.

ben al met HW bezig, maar communicatie met hun is een erg onduidelijk proces, geen idee of ze de communicatie vie de "app" in de browser blijven opvolgen.
Begint de batterij ook weer te werken als je opnieuw hebt verbonden?

• ruvox
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:29
Bij mij een paar keer voorgekomen dat PIB niet wilde updaten, oorzaak was dat VPN verbinding open stond.
Na verbreken VPN verbinding ging de PIB netjes updaten.

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:03

BeyondThunder

Lost Lightning

Voor het eerste de 3 PiB's naar de 100% kunnen brengen. *O*
Het was wel een beetje timen met het aanzetten van de droger e.d., maar de derde schiet nu net in ruststand.

Ik wil met een Energy Socket mijn zwembad gaan verwarmen enkel met zonnestroom overschot. Maar wie krijgt er eigenlijk voorrang als er zonnestroom overschot is, de PiB's of de Energy Socket? Of kan je dit wellicht instellen? Ik kan hier niets over vinden.
BeyondThunder schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:36:
Voor het eerste de 3 PiB's naar de 100% kunnen brengen. *O*
Het was wel een beetje timen met het aanzetten van de droger e.d., maar de derde schiet nu net in ruststand.

Ik wil met een Energy Socket mijn zwembad gaan verwarmen enkel met zonnestroom overschot. Maar wie krijgt er eigenlijk voorrang als er zonnestroom overschot is, de PiB's of de Energy Socket? Of kan je dit wellicht instellen? Ik kan hier niets over vinden.
Je batterijen kijken altijd of er overschot op de p1 meter is of een tekort. Als jij het zwembad aan het verwarmen bent en je hebt te weinig opwek dan zal de batterij bijspringen mits (deels) geladen. Als er met verwarmen van het zwembad nog overschot is en de batterijen zijn niet vol, dan ben je en het zwembad aan het verwarmen en de batterijen pakken de rest van het overschot.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ai, dat is jammer. Ik zou verwachten dat de PiB's altijd voorrang krijgen.
Dan moet ik maar wat in HA gaan knutselen, of kijken naar slimme regels in de App voor de Energy Sockets.

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-01 20:15

joeri1

Cloud Engineer

BeyondThunder schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:51:
Ai, dat is jammer. Ik zou verwachten dat de PiB's altijd voorrang krijgen.
Het is efficiënter om je stroom meteen te gebruiken (vaatwasser, warmtepomp, zwembad), dan deze eerst op te slaan in de PiB en dan te gebruiken. Het zou wel leuk zijn als HW een soort prioriteiten lijst kan maken in de app, dan kan iedereen dit zelf bepalen.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23

DJ

joeri1 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:32:
[...]

Het is efficiënter om je stroom meteen te gebruiken (vaatwasser, warmtepomp, zwembad), dan deze eerst op te slaan in de PiB en dan te gebruiken. Het zou wel leuk zijn als HW een soort prioriteiten lijst kan maken in de app, dan kan iedereen dit zelf bepalen.
Je kunt niet bepalen dat de ene elektron naar links moet en de andere naar rechts. Als je echt wilt bepalen wie welke stroom gebruikt, dan moet je alles 'smart' maken (met stekkers oid) en dan met iets als bijvoorbeeld HA of Homey zo gaan schakelen dat alleen de vaatwasser aan gaat als er stroom overschot is (bijvoorbeeld).

Volgens mij is er nog heel wat te leren over hoe je het beste je huis verbruik omlaag kunt krijgen door slim gebruik te maken van de beschikbare stroom, en bij dynamische contracten wanneer je iets schakelt.

Ik zet bijvoorbeeld de vaatwasser aan het einde van de dag aan met een ingebouwde timer (Miele vaatwasser die dat kan). Deze start dan in de nacht (meestal na middernacht) als de tarieven laag zijn, want ik heb een dynamisch contract (Zonneplan). Ook gaat de wasmachine en droger overdag (tussen 10h en 16h) aan, vooral als de tarieven erg laag zijn.
Maar de warmte pomp blijft gewoon aan staan, en die gebruikt ook wat stroom :X

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:58
Ligt het aan mij of staan er overdreven veel "gezocht" advertenties op Marktplaats van de PiB sinds die diefstal? De gestolen units lijken me niet meer online te staan, maar waarom dan ineens zoveel gezocht-advertenties?

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:46
Misschien wel lok accounts

P1Meter.nl | Nul Op de Meter

• carpcatcher
of mensen die denken; had ik hem maar gekocht voor die prijs.. het moet goedkoper kunnen (tegen beter weten in)

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:58
Piet19882 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:55:
Ligt het aan mij of staan er overdreven veel "gezocht" advertenties op Marktplaats van de PiB sinds die diefstal? De gestolen units lijken me niet meer online te staan, maar waarom dan ineens zoveel gezocht-advertenties?
Jaa zou kunnen maar waarom dan? Als je eentje zoekt, ga je toch niet iemand die ook eentje "zoekt" een berichtje sturen?

• satya
Devke schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Begint de batterij ook weer te werken als je opnieuw hebt verbonden?
Die doet dan precies wat er van te verwachten is. In de app zijn de BAT en P1 beiden beschikbaar. De BAT wordt met icmp in het oog gehouden, ook geen issues mee.

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-01 12:40
Ik ben mij aan het orienteren voor thuis batterijen. Volgens de informatie die ik de afgelopen jaren heb verzameld zit voor mij de sweetspot op ongeveer 10KWh. Ik steun graag Nederlandse bedrijven dus Homewizard spreekt mij aan. Alleen.. ik vind de Homewizard batterij niet erg aantrekkelijk. Ik wil graag een LAN aansluiting en de mogelijkheid om een aantal zonnepanelen rechtstreeks erop aan te kunnen sluiten.

De ontwikkelingen gaan enorm snel en ben eigenlijk benieuwd of berichten zijn vanuit Homewizard of er nieuwe batterij producten (te koop in 2026) in de "pipeline" zitten. Ik wil heel graag voor 2027 mijn huis voorzien van een batterij en het liefst een batterij van een Nederlandse partij.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:43
maniak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:35:
Ik ben mij aan het orienteren voor thuis batterijen. Volgens de informatie die ik de afgelopen jaren heb verzameld zit voor mij de sweetspot op ongeveer 10KWh. Ik steun graag Nederlandse bedrijven dus Homewizard spreekt mij aan. Alleen.. ik vind de Homewizard batterij niet erg aantrekkelijk. Ik wil graag een LAN aansluiting en de mogelijkheid om een aantal zonnepanelen rechtstreeks erop aan te kunnen sluiten.

De ontwikkelingen gaan enorm snel en ben eigenlijk benieuwd of berichten zijn vanuit Homewizard of er nieuwe batterij producten (te koop in 2026) in de "pipeline" zitten. Ik wil heel graag voor 2027 mijn huis voorzien van een batterij en het liefst een batterij van een Nederlandse partij.
Sessy wellicht i.p.v. 4x HW PIB?

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11:37

Als HW al een andere batterij of verbeterde versie aan het ontwikkelen is, hebben ze daar nog niets over gedeeld.

4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery

• Holvoetn
Vahalis schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:29:
[...]

Als HW al een andere batterij of verbeterde versie aan het ontwikkelen is, hebben ze daar nog niets over gedeeld.
Als ze een beetje slim zijn, doen ze dat ook niet voor het effectief beschikbaar is.
Anders kelderen ze hun huidige verkopen.

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-01 20:15

joeri1

Cloud Engineer

Holvoetn schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:34:
[...]

Als ze een beetje slim zijn, doen ze dat ook niet voor het effectief beschikbaar is.
Anders kelderen ze hun huidige verkopen.
Ik verwacht voorlopig geen nieuwe PiB, hooguit een nieuwe revisie met kleine (verborgen) verbeteringen.

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-01 14:30
Wij hebben 4 batterijen, deze zitten gezamelijk op 1 aparte wandcontactdoos (zo'n vierkante, die hier in het topic geadviseerd werd) op een aparte groep.

Ik heb nu bij 1 batterij 2 keer de melding gezien dat er sprake zou zijn van een instabiel stroomnet. Het gekke is dat alleen die ene batterij daar dan dus last van heeft en de andere 3 (op dezelfde contactdoos en dezelfde groep) niet. Mijn logica zegt dat dat dan dus aan de batterij ligt.

Herkennen anderen dit probleem? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxPkNNlEi4cS4EINy8FnGv03nts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWrnq8bLi8D6RImvvzrm6pF2.jpg?f=fotoalbum_large
MakeItSo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:01:
Wij hebben 4 batterijen, deze zitten gezamelijk op 1 aparte wandcontactdoos (zo'n vierkante, die hier in het topic geadviseerd werd) op een aparte groep.

Ik heb nu bij 1 batterij 2 keer de melding gezien dat er sprake zou zijn van een instabiel stroomnet. Het gekke is dat alleen die ene batterij daar dan dus last van heeft en de andere 3 (op dezelfde contactdoos en dezelfde groep) niet. Mijn logica zegt dat dat dan dus aan de batterij ligt.

Herkennen anderen dit probleem? [Afbeelding]
Vraag: Zijn die andere batterijen op dat zelfde moment actief aan het ontladen? Als dat niet het geval is hoe weet je dan dat dit probleem ook niet voor de andere batterijen zou plaats vinden als ze wel hadden ontladen.

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-01 14:30
hanev001 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Vraag: Zijn die andere batterijen op dat zelfde moment actief aan het ontladen? Als dat niet het geval is hoe weet je dan dat dit probleem ook niet voor de andere batterij zou plaats vinden als ze wel hadden ontladen.
Goede vraag. Ik heb mijn batterijen niet ontgrendeld, dus er wordt met maximaal 800w ontladen. En dan regelen de batterijen natuurlijk onderling wie wanneer ontlaad als dat nodig is. Op de momenten dat ik de storing heb waargenomen, was er in ieder geval sprake van dat er met 800w ontladen werd door de batterijen gezamelijk. Er was dus in ieder geval op het moment dat de bewuste batterij de storing gaf nog minimaal 1 andere batterij aan het ontladen, maar die had geen storing. Ik heb de storing nu 2 keer gezien, en 2 keer met dezelfde batterij.

Als de storing zich weer voordoet, ga ik in ieder geval even checken hoe het met de andere batterijen zit op dat moment.

• TFX77

HomeWizard richt zich in mijn ogen op de normale consument 1-2 batterijen tot de prosumer 4 batterijen. Ik ken persoonlijk denk ik niemand die zonnepanelen direct willen aansluiten op een batterij. Als dit al bij de normale consument - de 99% - gebeurd dan zal dit zijn bij installatie of vervanging van zonnepanelen. Sowieso zou dit ook een batterij die geschikt is voor buiten moeten zijn, aangezien zonnepanelen niet binnen worden geïnstalleerd.

Het scheelt een beetje omzetverlies maar zoals gezegd zal dit meestal een installateur zijn die dit doet voor het merendeel van de mensen. Dus daarmee ook weer een stuk duurder dan dat de consument het zelf installeert.

Een LAN aansluiting is leuk en stabiel, echter is bij mij het super stabiel met WiFi (Ubiquiti). Letterlijk nog nooit verbindingsproblemen gehad met mijn drie Plug-In Batteries. Ook heeft maar een paar procent van Nederland overal in huis een LAN aansluiting en zal ook kosten moeten maken om dit bij installatie of aanschaf om deze te laten leggen.

Ik kan niet spreken voor @HomeWizard_NL maar ik denk niet dat dit in de pijplijn zit.

Als ik mijn zonnepanelen ga vervangen, de huidige set is van mei 2013 dan zal ik er over nadenken. Maar ook echt alleen dan en dat zal puur een uitbreiding zijn op de HomeWizard Plug-In Batteries de installateurs zijn er dan toch al dus zijn de meerkosten voor de installatie van de batterijen ook niet gigantisch.

:twk :twk

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• maniak
TFX77 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:26:
[...]

HomeWizard richt zich in mijn ogen op de normale consument 1-2 batterijen tot de prosumer 4 batterijen. Ik ken persoonlijk denk ik niemand die zonnepanelen direct willen aansluiten op een batterij. Als dit al bij de normale consument - de 99% - gebeurd dan zal dit zijn bij installatie of vervanging van zonnepanelen. Sowieso zou dit ook een batterij die geschikt is voor buiten moeten zijn, aangezien zonnepanelen niet binnen worden geïnstalleerd.

Het scheelt een beetje omzetverlies maar zoals gezegd zal dit meestal een installateur zijn die dit doet voor het merendeel van de mensen. Dus daarmee ook weer een stuk duurder dan dat de consument het zelf installeert.

Een LAN aansluiting is leuk en stabiel, echter is bij mij het super stabiel met WiFi (Ubiquiti). Letterlijk nog nooit verbindingsproblemen gehad met mijn drie Plug-In Batteries. Ook heeft maar een paar procent van Nederland overal in huis een LAN aansluiting en zal ook kosten moeten maken om dit bij installatie of aanschaf om deze te laten leggen.

Ik kan niet spreken voor @HomeWizard_NL maar ik denk niet dat dit in de pijplijn zit.

Als ik mijn zonnepanelen ga vervangen, de huidige set is van mei 2013 dan zal ik er over nadenken. Maar ook echt alleen dan en dat zal puur een uitbreiding zijn op de HomeWizard Plug-In Batteries de installateurs zijn er dan toch al dus zijn de meerkosten voor de installatie van de batterijen ook niet gigantisch.

:twk :twk
Bedankt voor je antwoord. Vanwege terugleverboetes wil ik voorkomen dat er teruggeleverd wordt. Door de zonnepanelen op de batterij aan te sluiten hoop ik dit te kunnen bereiken.
maniak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:41:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Vanwege terugleverboetes wil ik voorkomen dat er teruggeleverd wordt. Door de zonnepanelen op de batterij aan te sluiten hoop ik dit te kunnen bereiken.
Neem een contract waar bij je bv 500 kWh zonder boete kunt terug leveren.
Je moet gewoon speelruimte hebben. Zelf heb ik bij Essent 1000 kWh speel ruimte.

[ Voor 9% gewijzigd door GL007 op 21-01-2026 14:44 ]

• Holvoetn
maniak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:41:
[...]

Dan ga je op een bepaald moment ook de aanvoer op een of andere manier moeten kunnen afschakelen.
Hou je daar ook rekening mee ?

Want wat als je batterijen al vol zitten en er blijft maar zon schijnen ?
Vol is vol.

Of ga je zo zwaar overdimensioneren ?
Holvoetn schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:43:
[...]

Dan ga je op een bepaald moment ook de aanvoer op een of andere manier moeten kunnen afschakelen.

Vol is vol.

Je kunt de output van omvormer van de zonne panelen bij veel zon lager zetten.

• maniak
Holvoetn schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:43:
[...]

Vol is vol.

Ik heb al een paar jaar panelen liggen. Deze zijn destijds geadviseerd met de salderingsregeling in het achterhoofd. Nu in 2027 de salderingsregeling eraf gaat wil ik hier iets mee. Op dit moment zit ik op 6500KWh verbruik en dit wek ik jaarlijks ook ongeveer op.

ps. Gebruik dit topic niet om mijn huidige situatie en wensen te bespreken. Ik zocht informatie of Homewizard in de nabije toekomst een optie voor mij is. En het lijkt erop dat dit niet het geval is.

[ Voor 13% gewijzigd door maniak op 21-01-2026 14:50 ]

• RaVenXeoN
Is er eigenlijk een manier om een HW batterij te laten samen spelen met een Marstek Venus e 3.0?
Het zou wel mooi zijn als de homewizard dan de kleine vermogens voor zijn rekening neemt en de Marstek het grove werk doet. Dan zou de marstek savonds nog de HW aan 800w kunnen bijladen zodat die de nacht doorkomt.

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-01 11:47
RaVenXeoN schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:05:
Is er eigenlijk een manier om een HW batterij te laten samen spelen met een Marstek Venus e 3.0?
Het zou wel mooi zijn als de homewizard dan de kleine vermogens voor zijn rekening neemt en de Marstek het grove werk doet. Dan zou de marstek savonds nog de HW aan 800w kunnen bijladen zodat die de nacht doorkomt.
ja dat kan. Als je een 3 fase aansluiting hebt is het ansich best makkelijk.
Ik heb 3 Pib's, en 2 Marstek Venus E (V2 en V3)

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• TFX77
maniak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:48:
[...]

Ik heb al een paar jaar panelen liggen. Deze zijn destijds geadviseerd met de salderingsregeling in het achterhoofd. Nu in 2027 de salderingsregeling eraf gaat wil ik hier iets mee. Op dit moment zit ik op 6500KWh verbruik en dit wek ik jaarlijks ook ongeveer op.

ps. Gebruik dit topic niet om mijn huidige situatie en wensen te bespreken. Ik zocht informatie of Homewizard in de nabije toekomst een optie voor mij is. En het lijkt erop dat dit niet het geval is.
Een batterij direct aan je zonnepanelen is leuk. Maar na 1 zonnige dag is deze vol. Deze gaat niet helemaal leeg aangezien je in de zomer het minste verbruikt. Het is geen be-all and end-all oplossing.

Dus denk ook aan als de zon schijnt boiler, auto, etc vol gooien. Je wil niet met je volgeladen batterij je auto of boiler vullen dan heb je alsnog meer verlies. Verlies van de omvormer naar een ander apparaat (10-15%) en verlies bij de omvormer in de auto (10%-15%)

• RaVenXeoN
(RSH) schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:08:
[...]

ja dat kan. Als je een 3 fase aansluiting hebt is het ansich best makkelijk.
Ik heb 3 Pib's, en 2 Marstek Venus E (V2 en V3)
Ik heb 3 fase en weet dat je de marstek enkel naar 1 fase kan laten kijken.. maar mijn zonnepaneelomvormer is nog monofase (5kw). Ik heb de verzwaring pas later gedaan.
Kan dit nog werken? en zoja hoe? :-)

edit: Ik las net je post van in december.. Dat gaat bij mij niet werken vrees ik, als de panelen dan 2000w leveren op fase1, en de auto laadt met 2350w op fase 2, dan gaat de marstek mss laden met 2000w :p

[ Voor 18% gewijzigd door RaVenXeoN op 21-01-2026 15:33 ]

• (RSH)
RaVenXeoN schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:10:
[...]

Ik heb 3 fase en weet dat je de marstek enkel naar 1 fase kan laten kijken.. maar mijn zonnepaneelomvormer is nog monofase (5kw). Ik heb de verzwaring pas later gedaan.
Kan dit nog werken? en zoja hoe? :-)
Ik denk dat het slimste is de Marstek op de fase van de omvormer te zetten en de PIB's op 1 van de andere 2 fases te zetten. Zodra de Marstek aan de max lading zit, of opgeladen is zal het "overschot" door de PiB's opgeslurpt worden. (zo even snel gedacht)

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

(RSH) schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Ik denk dat het slimste is de Marstek op de fase van de omvormer te zetten en de PIB's op 1 van de andere 2 fases te zetten. Zodra de Marstek aan de max lading zit, of opgeladen is zal het "overschot" door de PiB's opgeslurpt worden. (zo even snel gedacht)
De fase is helemaal niet relevant voor de HW. De sturing voor de HW wordt door de P1-meter gedaan en die kijkt naar het netto gebruik of overschot van de som van alle fasen.
Hoe de Marstek stuurt weet ik niet.

• (RSH)
hanev001 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:40:
[...]

De fase is helemaal niet relevant voor de HW. De sturing voor de HW wordt door de P1-meter gedaan en die kijkt naar het netto gebruik of overschot van de som van alle fasen.
Hoe de Marstek stuurt weet ik niet.
Klopt, maar het maakt wel uit voor de Marstek, vandaar dat je op deze manier de Marstek een soort voorrang kan geven, en de PiB's zorgen op deze manier gelijk voor een soort verdeling van de belasting. Ik kan op deze manier zelf met mijn opstelling op elke fase 2500 Watt terugleveren en voor de fase waar de 3 Pib's opzitten dus 2400 Watt.
Mijn installatie is niet standaard met 1 hoofdmeterkast en 2 extra achterliggende zekeringkasten, 3 enkel fase Solaredge installatie (47 panelen totaal), maar dat maakt in dit geval niets uit voor het principe

• RaVenXeoN
Ja, maar als de Marstek op de fase van de zonnepanelen zit, en die leveren 2000w terug, maar op een ANDERE fase draait het wasmachien en die verbruikt 2000w op dat moment.
Dan is eigenlijk de som in het huis 0w (NOM)
Gaat de Marstek dan niet laden aan 2000w omdat die niet naar de optelsom kijkt maar enkel naar de fase van de zonnepanelen?

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:01

Sommige omvormers kunnen de pv software matig afknijpen zoals solaredge en enphase (zelf hiermee ervaring) op tweakers ook informatie over te vinden, dus je kunt naast batterijen het ook daarin zoeken

3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 7 winddelen Windcentrale

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dit is het homewizard plug in battery topic.

Wise enough to play the fool

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22-01 20:26
Wordt toch een beetje verdrietig van de RTE van de batterijen.
Dit zijn de waarden van afgelopen 4 dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qS5BTJ9J1slI8vFxDKfJC1vZdLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZUs1UalvXHxGEHVB0B0AHIf.jpg?f=fotoalbum_large
RTE 0,66
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yq9B3Xtp5c4h2YwxK0gv8uY8YaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBp1uKAHDawsNk71wn9Z8Rwe.jpg?f=fotoalbum_large
RTE 0,66
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXEoYQY2zm0dYVdLh1-6AqSoYao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eGPVNkMIfWu1GKyiFTwqhQG.jpg?f=fotoalbum_large
RTE 0,6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdZAc7rDhw-RTlVCcxVz1oZ4joE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcrdFKur5qPe7k8HvH3KCTQS.jpg?f=fotoalbum_large en deze is van vandaag 0,58.

In home assistant heb ik 2 metertjes gemaakt van de totalen vanaf dat de batterijen draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQA4x5_s5jZ6jnhyal3ZqHQ9Pqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g28AjfBuGJ7sdgTFs5Zz6WH3.jpg?f=fotoalbum_large
Had stiekem toch op betere waarden gehoopt zoals HW zelf voorspelde.

• Holvoetn
Laat ze eens wat meer vol lopen en dan pas alles lossen.

In de zomer zal dat sowieso al veel beter zijn.
Daniel28 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:58:
[Afbeelding]
RTE 0,66
[Afbeelding]
RTE 0,66
[Afbeelding]
RTE 0,6
[Afbeelding] en deze is van vandaag 0,58.

In home assistant heb ik 2 metertjes gemaakt van de totalen vanaf dat de batterijen draaien.
[Afbeelding]
Een RTE meten over een paar dagen heeft weinig zin. Wil je een RTE zuiverder maken laat hem dan een tijd lopen. Kijk over een maand nog eens. Ga je hoger uitkomen. Hier loopt hij al een hele tijd. 71.5% NOM en dan gemeten door een HW MID kWh meter.

Rendement van de batterijen is in de zomer ongeveer 71% en in de winter 69%

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-01 07:06
RTE is altijd leuk vergelijken. Ik denk dat de mijne het (relatief gezien want eerlijk gezegd vind ik het nog steeds niet goed) het redelijk doen. Dit komt vooral omdat ik ze prijsgestuurd oplaadt. Dit is dus altijd vol vermogen. En aangezien ik de accu's laat ontladen als het prijstechnisch uit kan en op de momenten dat ons verbruik er ook naar is (wat tot nu toe best vaak dezelfde momenten zijn) is dat ook altijd met relatief hoog vermogen. De p1 meter zorgt ervoor in zijn aansturing dat de last goed verdeelt wordt om de RTE te te optimaliseren. Dus bijvoorbeeld even 2 accu's met 1600w ontladen en daarna de andere 2.

Daarom denk ik ook dat onderstaande cijfers wel een beetje best case scenario is. Batterij 2 kan nog wel beter worden. Die is maandag net vervangen door 1 met 7 cycles (nu dus 9) en die stats zijn dus gereset.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5O4cKZ6fPDaBMEkye9u6oyOeEPE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/41AaJROtvkw9qomeILRdYbTt.png?f=user_large

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:14
Zo ziet het er bij mij uit t/m vandaag met 1 PIB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJQnurfOn8rSoQL1m3u38AS30ZQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pSYuliJvUH27xYYllXU80YRt.jpg?f=user_large

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-01 22:36
AtlAntA schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:20:
RTE is altijd leuk vergelijken. Ik denk dat de mijne het (relatief gezien want eerlijk gezegd vind ik het nog steeds niet goed) het redelijk doen. Dit komt vooral omdat ik ze prijsgestuurd oplaadt. Dit is dus altijd vol vermogen. En aangezien ik de accu's laat ontladen als het prijstechnisch uit kan en op de momenten dat ons verbruik er ook naar is (wat tot nu toe best vaak dezelfde momenten zijn) is dat ook altijd met relatief hoog vermogen. De p1 meter zorgt ervoor in zijn aansturing dat de last goed verdeelt wordt om de RTE te te optimaliseren. Dus bijvoorbeeld even 2 accu's met 1600w ontladen en daarna de andere 2.

Daarom denk ik ook dat onderstaande cijfers wel een beetje best case scenario is. Batterij 2 kan nog wel beter worden. Die is maandag net vervangen door 1 met 7 cycles (nu dus 9) en die stats zijn dus gereset.

[Afbeelding]
Hier dezelfde strategie, dus maximaal vermogen bij laden, en met huidig (WP) verbruik ook met hoog vermogen ontladen, en ook een RTE van rond de 75%. Inmiddels met de eerste twee rond de 250 cycles, gisteren zelfs 2 maal vol en weer leeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhnyY3isHWF7Lps8u4-OI4BHfxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDa6Yv3KrITDhUOHSSKbwWPx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door EVfan op 22-01-2026 06:48 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Daniel28 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:58:
[Afbeelding]
RTE 0,66
[Afbeelding]
RTE 0,66
[Afbeelding]
RTE 0,6
[Afbeelding] en deze is van vandaag 0,58.

[Afbeelding]
Ik hou het hier op weekbasis bij sinds het begin (eind feb/begin maart vorig jaar). En hij draait hier gewoon standaard NOM.
Er zijn weken bij geweest dat ie rond de 60-65% maar kwam, maar ook weken dat ie richting de 80% liep qua RTE:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEOfQgO1DzFE3MdRAX1Lnl4B5q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywclHLAjg6DD6eLrJ0Nhphl0.jpg?f=fotoalbum_large

CUMULATIEF ziet het weekgrafiekje er bij mij zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9H32qPS6zejic3n8DGBkb8F3IAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1XjKmlb2w1Q4ZirLdrDlR4J.jpg?f=fotoalbum_large

Zit nu sinds aansluiten op 73,2% cumulatief.

Je ziet dus wel dat ie een beetje "winterdipt".
Ik hoop en vermoed dat dat wel weer een beetje bijtrekt nu we de donkerste dagen van het jaar hebben gehad...

Ik weet alleen niet in hoeverre updates in de tussentijd de RTE ook nog beïnvloed hebben. Zal waarschijnlijk niet veel zijn, maar zou ook nog iets uit kunnen maken.

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:11
Straks komt een elektricien een aparte groep aanmaken zodat ik mijn 2 PiB's hierop kan aansluiten.
Wat is nu eigenlijk de regelgeving in Belgie hier rond?

Op de homologatie-lijst van synergrid staat max 800 watt.
Maar bedoelen ze dan 2 x 800 watt dat ook mag omdat er 2 omvormers zijn?

Mag ik wel terugleveren aan 1600 watt?
Moet ik ze dan wel aangeven in Mijn Fluvius?
Is precies een beetje vaag omschreven de regels hierrond.

• Holvoetn
Hoe ik het begrepen heb (ik woon ook in La Belgique)

Vanaf dat je meer dan 800W kan terugleveren, dan moet je dit aangeven bij Fluvius.
Dus als je de beveiliging eraf haalt na aansluiting op eigen groep (eigen verantwoordelijkheid), dan zou je dat moeten aangeven.

Let wel:
waarom zou je terugleveren op het net ? Met de injectietarieven die nu gebruikt worden in België -> maximaal alles zelf gebruiken.

2de opmerking: in theorie (maar dat kan heel losjes geïnterpreteerd worden) moet je je installatie ook laten herkeuren na zo een aanpassing. Sowieso moet je dat elke 10 jaar laten doen voor een huishoudinstallatie, dus misschien kan het dan ineens meegenomen worden ? Dan ben je zeker dat alles in orde is.
frye schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:57:
Straks komt een elektricien een aparte groep aanmaken zodat ik mijn 2 PiB's hierop kan aansluiten.
Wat is nu eigenlijk de regelgeving in Belgie hier rond?

Op de homologatie-lijst van synergrid staat max 800 watt.
Maar bedoelen ze dan 2 x 800 watt dat ook mag omdat er 2 omvormers zijn?

Mag ik wel terugleveren aan 1600 watt?
Moet ik ze dan wel aangeven in Mijn Fluvius?
Is precies een beetje vaag omschreven de regels hierrond.
Terugleveren kan niet met de PIB. NOM draaien wel. Deels terugleveren kan wel maar dan moet je de opladen voor winteropslag "misbruiken". Als je hem normaal gebruikt lever je hooguit enkele Wh terug per dag op basis van de NOM regeling in de PIB.

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:11
Holvoetn schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:09:
Hoe ik het begrepen heb (ik woon ook in La Belgique)

Vanaf dat je meer dan 800W kan terugleveren, dan moet je dit aangeven bij Fluvius.
Dus als je de beveiliging eraf haalt na aansluiting op eigen groep (eigen verantwoordelijkheid), dan zou je dat moeten aangeven.

Let wel:
waarom zou je terugleveren op het net ? Met de injectietarieven die nu gebruikt worden in België -> maximaal alles zelf gebruiken.

2de opmerking: in theorie (maar dat kan heel losjes geïnterpreteerd worden) moet je je installatie ook laten herkeuren na zo een aanpassing. Sowieso moet je dat elke 10 jaar laten doen voor een huishoudinstallatie, dus misschien kan het dan ineens meegenomen worden ? Dan ben je zeker dat alles in orde is.
Nee klopt bedoel met terugleveren inderdaad nul op de meter voor verbruik thuis. 8)7
De herkeuring misschien inderdaad ook doen. Staat/stond nog niet op de planning.

[ Voor 4% gewijzigd door frye op 22-01-2026 09:33 ]

• Sjaak de Koning
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23-01 18:28
Daarnet PB2 offline, nadat deze 100 % wifi bereik had. Nog niet eerder gezien, zie dat dit ( nu ook) in de app zichtbaar is via een oranje 'ledje' in het overzicht met de grafieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26nLuKyBReM8z6GcJnzsrCABanw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CD2iF98N0DfKiYwdjU0L6rT.jpg?f=fotoalbum_large

De Omada (TPlink) app zegt dat deze batterij gewoon verzonden is. Na een klik op 'opnieuw verbinden' in de app zegt de HW-app ook dat de wifi is hersteld.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@gielz Bedankt voor jouw werk hier _/-\o_
Ik ben vandaag wezen stoeien met HA, de informatie hier en a.i..
2 PV systemen en 3 PiB's.
Dit is tot nu het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9U8qP_ZoMhH6WywYmreQEIyAzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gKHs3tTz9FZ8Sl3KFnlFP1xU.png?f=fotoalbum_large

Er zijn nog meer grafieken, maar die passen niet op het scherm.
Ik ben zeker niet ontevreden. Maar ik zou graag meer controle hebben over het dashboard, zoals bredere grafieken, volgorde, etc. Maar daarvoor moet ik in het HA topic zijn.
BeyondThunder schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:37:
@gielz Bedankt voor jouw werk hier _/-\o_
Ik ben vandaag wezen stoeien met HA, de informatie hier en a.i..
2 PV systemen en 3 PiB's.
Dit is tot nu het resultaat:

[Afbeelding]

Er zijn nog meer grafieken, maar die passen niet op het scherm.
Ik ben zeker niet ontevreden. Maar ik zou graag meer controle hebben over het dashboard, zoals bredere grafieken, volgorde, etc. Maar daarvoor moet ik in het HA topic zijn.
Goed bezig. Je kunt AI ook vragen hoe je de grafieken breder kunt maken. Je de juiste yaml ook laten geven. Gaat niet altijd de 1e keer goed maar de aanhouder wint. Mooi om zo o.a. de PIB's te kunnen volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pADlKGWbvg4RNSbJ0NffHSQ2L4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hVtzKHyLrpj8Uf8uCeb57r34.png?f=fotoalbum_large
Een zonnige terugblik
Precies een jaar geleden stond hij daar dan. De Homewizard Plug-In Battery (PIB), op mijn stoep. Na een paar maanden wachten met wat uitstel was het dan eindelijk zover. Als een blij ei de boel uitpakken nadat er van iedere stap natuurlijk een foto was gemaakt. Er werd in het topic veel gespeculeerd hoe het er allemaal in het echt uit zou gaan zien en hoe de werking ervaren werd. Gelijk een Unboxing post gemaakt zodat alle tweakers konden meegenieten. Hierbij het linkje naar de post mocht je het leuk vinden die eens terug te kijken. Ik noem het maar cultuursnuiven. Unboxing de HW-PIB

We zijn nu een jaar verder. Veel ervaring opgedaan met de PIB. Veel kennis gedeeld en veel tweakers die ook ervaringen aan het opdoen zijn en hem inmiddels niet meer kunnen weg denken uit hun eigen energiehuishouding. Ook zijn er tweakers die afscheid genomen hebben van de PIB. De 1 omdat een ander merk beter aansloot bij zijn/haar behoefte of simpelweg niet tevreden was. De ander om toch maar even af te wachten tot 1-1-2027. Allemaal legitieme redenen.

Inmiddels bestaat het topic ook bijna een jaar. Het is een enorm actief topic. Binnen 1 jaar bijna 1.8 miljoen views is niet mis. De batterij leeft onder ons allen.

De batterij kwam binnen hier als batterij waar NOM mee gedraaid kon worden. Niet meer niet minder. De ontwikkeling in software heeft bij HW niet stil gestaan. In het begin waren het regelmatig E-error's die gefixed moesten worden. Omruilen, te strak afgestelde sensoren, bugje in de software etc. kwamen ook voorbij. Echter daar bleef het niet bij. Er werd daarna gewerkt aan features voor de batterij. Ik noem er enkele:
  • Handmatig Laden (App / HA / Homey)
  • Batterij in Standby kunnen zetten (HA / Homey)
  • zero_charge_only en zero_discharge_only functionaliteit (HA/Homey).
  • Slim Laden Dynamische Tarieven (komt eraan). Ik ken daar de ins-en outs niet van dus pin me niet te vast op de omschrijving.
Onze PIB in getallen:
Er staan 2 PIBS hier. Op dit moment even in gebruik bij mijn Pa. Hij is zich aan het verdiepen in de materie. Ik heb hem gewaarschuwd voor deze verslavende hobby :-) maar dat terzijde.

PIB1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RS0bUFeOXFbP8eEx3dtgwuopOZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z7LXNsIKc1GJASZN4AC1TYgS.png?f=fotoalbum_large

PIB 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gFZ0AQzde32iiPjEr8k1btFD88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/adKyiWgzgpW61pnhWbuGWbtp.png?f=fotoalbum_large

Totalen:

In precies 1 jaar is er door beide PIBS voor iets meer dan 1100 kWh geladen. Voor iets meer dan 827 kWh ontladen aldus de kWh meters van de PIB zelf. Een RTE van 75,2%. Ik meet persoonlijk liever met een externe kWh meter. Die zit er ook tussen nu, echter die is pas later er tussen gezet. Die loopt nu ook een paar maanden en meet dan een RTE van 71.5% voor de PIBS samen. Het gaat om een HW kWh MID meter.

In dit jaar zijn er in totaal 357 cycli gedraaid door beide PIBS samen. Nog heeeeeel veel cycli te gaan dus tot deze PIBS versleten zijn. In al die 357 cycli 1 storing gehad die te fixen was binnen 5 minuten. Het zou hier een prima set and forget systeem kunnen zijn echter is de hobby rondom thuisbatterijen voor mij gewoon te leuk om mee bezig te zijn.

Leuke weetjes na 1 jaar PIB:

🔄 357 cycli in ~365 dagen → gemiddeld 0,98 cyclus per dag

🔋 1100 kWh geladen / 827 kWh ontladen → 75,2% RTE (extern gemeten: ~71,5%)

⚡ Gemiddeld per cyclus: ~3,1 kWh geladen en ~2,3 kWh ontladen

⏱️ 827 kWh geleverd staat gelijk aan ~1.034 uur continu 800 W leveren (≈43 dagen)

🛠️ Slechts 1 storing in 357 cycli → >99,7% uptime

🌞 Grofweg ~⅓ van de PV-opwek is via de batterij gelopen (schatting bij 3 kWp)

👀 Topic: bijna 1,8 miljoen views in 1 jaar → ~5.000 views per dag gemiddeld

🧓 Bij dit tempo en ~6000 cycli levensduur → theoretisch nog ±16–17 jaar inzetbaar
Ter afsluiting:
Het komende jaar gaat voor velen een voorbereiding worden richting 2027, afschaffen van de salderingsregeling, mogelijke nettarieven per tijdsblok, of misschien weer nieuwe spelregels. De markt blijft in beweging en de PIB hopelijk ook.

De markt staat niet stil. De PIB heeft het afgelopen jaar hier ook keihard doorgedraaid, zonder koffie, vakantiedagen of klagen. Op naar jaar 2!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:30

ChUcKiE

Dus........

Ik heb zojuist de e-mails gekregen dat mijn PiB verstuurd zijn! Toch nog redelijk vlot nadat er een hele serie ontvreemd is geraakt! Ik ben benieuwd, volgende week kan ik er ook eindelijk over meepraten 😜

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• satya
satya schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:29:
Ik begin er echt de pey in te krijgen sinds de laatste firmware van de batterij. Of hij gaat niet ontladen maar doet dat na 00:00 uur, nu stopt hij vrolijk met laden bij een volle dag zon. Voor de zekerheid vanmorgen uit en aan gezet, maar dat helpt ook niet.
[Afbeelding]
Okay, het lijkt weer te werken nadat op de P1 de API poort weer is open gezet terwijl deze hier niet gebruikt wordt. Beetje vreemd maar wel lekker.
satya schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:16:
[...]

Okay, het lijkt weer te werken nadat op de P1 de API poort weer is open gezet terwijl deze hier niet gebruikt wordt. Beetje vreemd maar wel lekker.
Fijn dat het weer werkt maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak van het probleem was.
Ik heb de API uitstaan sinds de eerste installatie 10 maanden geleden en op geen enkel moment het probleem gehad zoals jij hebt beschreven.

Bovendien dat is voor de API versie 1 maar de batterijen werken met API versie 2.

[ Voor 7% gewijzigd door hanev001 op 23-01-2026 16:44 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-01 21:35

DarkSide

theres no place like ::1

ChUcKiE schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:06:
Ik heb zojuist de e-mails gekregen dat mijn PiB verstuurd zijn! Toch nog redelijk vlot nadat er een hele serie ontvreemd is geraakt! Ik ben benieuwd, volgende week kan ik er ook eindelijk over meepraten 😜
Mag ik vragen wanneer je besteld had?
Ik had 5 jan besteld. En beetje gehoopt al de mail ontvangen te hebben.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:30

ChUcKiE

Dus........

DarkSide schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Mag ik vragen wanneer je besteld had?
Ik had 5 jan besteld. En beetje gehoopt al de mail ontvangen te hebben.
Op 27 december

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Henk Puister
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Prijs jullie beiden gelukkig. Mijn batterij zou 1 december besteld worden. Die is niet geleverd door Transmission, wegens een beschadiging. Daarna is het door Transmission niet geleverd, omdat HW geen leveringsdatum had doorgegeven. Nu wordt het misschien begin februari.

Als ze dit nu pro-actief zouden communiceren, maar je moet er zelf elke keer om vragen.

[ Voor 9% gewijzigd door Henk Puister op 24-01-2026 10:49 ]

Pagina: 1 ... 245 246 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2