/f/image/hVtzKHyLrpj8Uf8uCeb57r34.png?f=fotoalbum_large)
Een zonnige terugblik
Precies een jaar geleden stond hij daar dan. De Homewizard Plug-In Battery (PIB), op mijn stoep. Na een paar maanden wachten met wat uitstel was het dan eindelijk zover. Als een blij ei de boel uitpakken nadat er van iedere stap natuurlijk een foto was gemaakt. Er werd in het topic veel gespeculeerd hoe het er allemaal in het echt uit zou gaan zien en hoe de werking ervaren werd. Gelijk een Unboxing post gemaakt zodat alle tweakers konden meegenieten. Hierbij het linkje naar de post mocht je het leuk vinden die eens terug te kijken. Ik noem het maar cultuursnuiven.
Unboxing de HW-PIB
We zijn nu een jaar verder. Veel ervaring opgedaan met de PIB. Veel kennis gedeeld en veel tweakers die ook ervaringen aan het opdoen zijn en hem inmiddels niet meer kunnen weg denken uit hun eigen energiehuishouding. Ook zijn er tweakers die afscheid genomen hebben van de PIB. De 1 omdat een ander merk beter aansloot bij zijn/haar behoefte of simpelweg niet tevreden was. De ander om toch maar even af te wachten tot 1-1-2027. Allemaal legitieme redenen.
Inmiddels bestaat het topic ook bijna een jaar. Het is een enorm actief topic. Binnen 1 jaar bijna 1.8 miljoen views is niet mis. De batterij leeft onder ons allen.
De batterij kwam binnen hier als batterij waar NOM mee gedraaid kon worden. Niet meer niet minder. De ontwikkeling in software heeft bij HW niet stil gestaan. In het begin waren het regelmatig E-error's die gefixed moesten worden. Omruilen, te strak afgestelde sensoren, bugje in de software etc. kwamen ook voorbij. Echter daar bleef het niet bij. Er werd daarna gewerkt aan features voor de batterij. Ik noem er enkele:
- Handmatig Laden (App / HA / Homey)
- Batterij in Standby kunnen zetten (HA / Homey)
- zero_charge_only en zero_discharge_only functionaliteit (HA/Homey).
- Slim Laden Dynamische Tarieven (komt eraan). Ik ken daar de ins-en outs niet van dus pin me niet te vast op de omschrijving.
Onze PIB in getallen:
Er staan 2 PIBS hier. Op dit moment even in gebruik bij mijn Pa. Hij is zich aan het verdiepen in de materie. Ik heb hem gewaarschuwd voor deze verslavende hobby :-) maar dat terzijde.
PIB1:
PIB 2:
Totalen:
In precies 1 jaar is er door beide PIBS voor iets meer dan 1100 kWh geladen. Voor iets meer dan 827 kWh ontladen aldus de kWh meters van de PIB zelf. Een RTE van 75,2%. Ik meet persoonlijk liever met een externe kWh meter. Die zit er ook tussen nu, echter die is pas later er tussen gezet. Die loopt nu ook een paar maanden en meet dan een RTE van 71.5% voor de PIBS samen. Het gaat om een HW kWh MID meter.
In dit jaar zijn er in totaal 357 cycli gedraaid door beide PIBS samen. Nog heeeeeel veel cycli te gaan dus tot deze PIBS versleten zijn. In al die 357 cycli 1 storing gehad die te fixen was binnen 5 minuten. Het zou hier een prima set and forget systeem kunnen zijn echter is de hobby rondom thuisbatterijen voor mij gewoon te leuk om mee bezig te zijn.
Leuke weetjes na 1 jaar PIB:
🔄 357 cycli in ~365 dagen → gemiddeld
0,98 cyclus per dag
🔋 1100 kWh geladen / 827 kWh ontladen →
75,2% RTE (extern gemeten: ~71,5%)
⚡ Gemiddeld per cyclus: ~
3,1 kWh geladen en ~
2,3 kWh ontladen
⏱️ 827 kWh geleverd staat gelijk aan ~
1.034 uur continu 800 W leveren (≈43 dagen)
🛠️ Slechts
1 storing in 357 cycli → >99,7% uptime
🌞 Grofweg ~
⅓ van de PV-opwek is via de batterij gelopen (schatting bij 3 kWp)
👀 Topic: bijna
1,8 miljoen views in 1 jaar → ~5.000 views per dag gemiddeld
🧓 Bij dit tempo en ~
6000 cycli levensduur → theoretisch nog
±16–17 jaar inzetbaar
Ter afsluiting:
Het komende jaar gaat voor velen een voorbereiding worden richting 2027, afschaffen van de salderingsregeling, mogelijke nettarieven per tijdsblok, of misschien weer nieuwe spelregels. De markt blijft in beweging en de PIB hopelijk ook.
De markt staat niet stil. De PIB heeft het afgelopen jaar hier ook keihard doorgedraaid, zonder koffie, vakantiedagen of klagen. Op naar jaar 2!
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.