6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Ben ik het deels mee eens, soms is RTE wat minder relevant.gielz schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:58:
[...]
Ik hoor hier er niemand over maar verdiep je zeker ook even in de RTE. Die is verschillend per merk thuisbatterij.
Je wilt deze zo hoog mogelijk hebben om te voorkomen dat je onnodig extra moet laden en minder capaciteit hebt bij ontladen.
Het wordt pas echt belangrijk als je energie opslaat die je anders van het net had moeten kopen, of als je zo onafhankelijk mogelijk wilt zijn van het net. Heb je veel zonnepanelen en vaak overschot, dan is het minder kritisch omdat het verlies vooral uit “gratis” zonne-energie komt die je anders toch zou terugleveren.
vandaag weer even gekeken, PiB inderdaad "vanzelf" naar 706 gegaanPrisma16 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:28:
[...]
Geduld is een prettige eigenschap.
Ik heb ook allerlei rare meldingen bij het updaten van de software van de PiB. Maar gezien vanuit HA werkt alles prima. Ik laat het maar even rusten en kijk over een paar dagen wel weer eens. Ik ga niet mij hele netwerk overhoop halen omdat één update even niet lekker loopt.
Alsnog gewoon erg zonde. Tevens moet je meer capaciteit neerzetten om het verlies op te vangen bij ontladen.Kalipeen schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:52:
[...]
Ben ik het deels mee eens, soms is RTE wat minder relevant.
Het wordt pas echt belangrijk als je energie opslaat die je anders van het net had moeten kopen, of als je zo onafhankelijk mogelijk wilt zijn van het net. Heb je veel zonnepanelen en vaak overschot, dan is het minder kritisch omdat het verlies vooral uit “gratis” zonne-energie komt die je anders toch zou terugleveren.
Maar ieder zijn ding. Ik gooi zelf liever 15% van de pizza weg dan 25%.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Met een volledig eigen groep en quad stopcontact kun je gewoon met vier batterijen met 3200 Watt laden en ontladen. Alleen niet op een normaal stopcontact. Ik heb een extra groep laten plaatsen en kan vier HomeWizard Plug-In Batteries kwijt. Ik heb er nu drie en laad en ontlaad dan ook met 2400 Watt.HannesB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:29:
Bedankt voor de reacties! Ervaren jullie vaak de beperking van bv 1600w in geval van eigen groep bij (ont)laden en dat er teveel wordt geïnjecteerd of nog van het net wordt afgehaald?
In mijn geval spreken we over 9 panelen met 2,2 wp, waarbij die grens wordt overschreden. Ook wordt er regelmatig rond 2kwh afgenomen waardoor de batterij dan onvoldoende zou kunnen leveren. Of bezie ik dit verkeerd?
:strip_exif()/f/image/81MuH17KZ0v5FItgxO7w7f7O.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteraard vang je niet alles op, zoals een magnetron/combimagnetron 3680 W max, inductiekookplaat 2x3680 W max, auto 11000 W. Maar dat is dan ook wel alles. Om nou voor bijvoorbeeld vast systeem te gaan om die paar Watt van het net niet te halen is wat overdreven. Ook heeft HomeWizard een voordeel. Als je Anker een storing heeft heb je niets meer tot het gemaakt is. HomeWizard Plug-In Batteries zijn volledig modulair en valt er één uit werken de anderen gewoon door.
Anker verkoopt voornamelijk via Amazon. Ik zit sowieso niet te popelen om een Amerikaanse miljardair verder te spekken en een Chinees bedrijf te belonen voor hun overheidssubsidie op de batterijmarkt. Maar dat zijn principes.
Het tegen de cloud zijn door sommige Tweakers snap ik niet helemaal. Iets in de cloud hebben is niet vies mijn energieverbruik is geen rare geheime bezigheid. Uiteraard goed separaat in een IoT netwerk maar verdere zaken zoals mijn devices mogen niet het internet vind ik een beetje OCD. Dan ook zou ik ZEKER kiezen voor HomeWizard. Liever mijn data bij een Nederlands bedrijf dan bij Xi Jinping.
Ook de service is fantastisch. Garantie wordt bij HomeWizard nagekomen en lijkt mij een zeer sterk bedrijf dat groeit door heel Europa. Dat er problemen zijn met leveren ligt meer aan het pakketbedrijf waar HomeWizard aan vast zit omdat er nou eenmaal speciale papieren nodig zijn voor het verzenden van batterijen. Dit mag DHL en PostNL niet omdat ze te dom zijn om niet in nieuwe markten te springen.
Wizi is niet ideaal maar ik ben altijd binnen een paar dagen geholpen geweest. Mensen verwachten meer of willen gerustgesteld worden binnen een minuut aan de telefoon als ze iets hebben. Dat vind ik persoonlijk heel vreemd. Maar nu is bellen naar een bedrijf sowieso een van mijn laatste opties. Ik heb liever alles op "papier" in de e-mail of chat.
In Home Assistant kun je simulaties draaien met een nep batterij om te kijken hoeveel er precies in je batterij zou gaan. Uiteraard kun je handmatig/geautomatiseerd dynamisch laden via Home Assistant en strak ook via HomeWizard zelf. Ik doe dat al en maak ongeveer een tientje per maand winst hier op.
:strip_exif()/f/image/cz042EEKHcvnuecyufnnrwIo.jpg?f=fotoalbum_large)
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Ja.wim26 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:33:
Is die connectie verplicht ?
Ja, dat is een mooi vinkje wat aan en uit gaat. Maar a) weet je zeker dat er geen communicatie is? (dat kunnen mensen die meer van netwerken weten dan ik vast uitzoeken en b) zie mijn post waar ik hierboven naar link. Voor elke wijiziging is connectie met de HW servers nodig.Via de api kan ik hem uitzetten, maar heb het nog niet getest.
Zonder connectie met de HW servers blijft het op de korte termijn wel werken, en een lokale integratie blijft ook werken, dat klopt. Dat heb ik ook daadwerkelijk uitgprobeerd. Maar nogmaals zie mijn post war ik naar link hoe "jouw" (bewust tussen aanhalingstekens) thuisbatterij wel degelijk afhankelijk is van de HW servers.dus van problemen met de HW servers heb ik nooit last. Dat was een van de redenen dat ik voor HW ben gegaan (cloud onafhankelijk)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Heb je helemaal gelijk in. Maar als je maar 60% van de pizza eet, dan maakt het minder uitgielz schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:16:
[...]
Alsnog gewoon erg zonde. Tevens moet je meer capaciteit neerzetten om het verlies op te vangen bij ontladen.
Ik heb van april tot september bijna altijd nog 10-40% batterij over 's ochtends. Ik heb een vast contract dus mijn teruglevering is (straks) waardeloos. In mijn geval is de RTE eigenlijk alleen interessant in Maart en in Oktober. Daarbuiten wordt of alles direct gebruikt, of heb ik dus ruimschoots genoeg batterij.
Ik beperk mijn teruglevering via home-assistant. En als de RTE beter zou zijn dan zou dat dus (bijna) alleen betekenen dat HA wat harder de omvormer zou beperken. Als ik naar de data kijk die ik heb en de RTE op 100 zou zetten. Dan zou ik 30 kWh minder importeren per jaar. (Op de 3200kWh die ik daadwerkelijk importeer.)
Dus, ja RTE is belangrijk, maar niet voor iedereen in dezelfee mate.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Prachtige opstelling met een aparte groep maar waarom niet 10 cm meer naar rechts plaatsen zoals aanbevolern, de ruimte lijkt er te zijn.
Pizza weggooien ?gielz schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:16:
[...]
Alsnog gewoon erg zonde. Tevens moet je meer capaciteit neerzetten om het verlies op te vangen bij ontladen.
Opeten, ja !
Kan maar er wordt blijkbaar genoeg verse lucht aangezogen. Rechts wordt de warme lucht uitgeblazen.eovermeer schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:50:
[...]
Prachtige opstelling met een aparte groep maar waarom niet 10 cm meer naar rechts plaatsen zoals aanbevolern, de ruimte lijkt er te zijn.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Zolang ze geen melding geven dat ze te warm zijn is het prima denk ik.TFX77 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:21:
[...]
Kan maar er wordt blijkbaar genoeg verse lucht aangezogen. Rechts wordt de warme lucht uitgeblazen.
Je moet volgens de handleiding ook 50cm boven de batterij vrijhouden, maar er mag er wel 1 bovenop staan.
Denk dat dat vooral geld dat er geen brandbare spullen boven zitten.
Vreemd. Bij mij komt de warme lucht aan de linkerzijde uit de batterij en wordt rechts aangezogen.TFX77 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:21:
[...]
Kan maar er wordt blijkbaar genoeg verse lucht aangezogen. Rechts wordt de warme lucht uitgeblazen.
Kan je duiden welk stopcontact je geplaatst hebt? Stekkers zijn toch gewoon schuko?TFX77 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:25:
[...]
Met een volledig eigen groep en quad stopcontact kun je gewoon met vier batterijen met 3200 Watt laden en ontladen. Alleen niet op een normaal stopcontact. Ik heb een extra groep laten plaatsen en kan vier HomeWizard Plug-In Batteries kwijt. Ik heb er nu drie en laad en ontlaad dan ook met 2400 Watt.
[Afbeelding]
Uiteraard vang je niet alles op, zoals een magnetron/combimagnetron 3680 W max, inductiekookplaat 2x3680 W max, auto 11000 W. Maar dat is dan ook wel alles. Om nou voor bijvoorbeeld vast systeem te gaan om die paar Watt van het net niet te halen is wat overdreven. Ook heeft HomeWizard een voordeel. Als je Anker een storing heeft heb je niets meer tot het gemaakt is. HomeWizard Plug-In Batteries zijn volledig modulair en valt er één uit werken de anderen gewoon door.
Anker verkoopt voornamelijk via Amazon. Ik zit sowieso niet te popelen om een Amerikaanse miljardair verder te spekken en een Chinees bedrijf te belonen voor hun overheidssubsidie op de batterijmarkt. Maar dat zijn principes.
Het tegen de cloud zijn door sommige Tweakers snap ik niet helemaal. Iets in de cloud hebben is niet vies mijn energieverbruik is geen rare geheime bezigheid. Uiteraard goed separaat in een IoT netwerk maar verdere zaken zoals mijn devices mogen niet het internet vind ik een beetje OCD. Dan ook zou ik ZEKER kiezen voor HomeWizard. Liever mijn data bij een Nederlands bedrijf dan bij Xi Jinping.
Ook de service is fantastisch. Garantie wordt bij HomeWizard nagekomen en lijkt mij een zeer sterk bedrijf dat groeit door heel Europa. Dat er problemen zijn met leveren ligt meer aan het pakketbedrijf waar HomeWizard aan vast zit omdat er nou eenmaal speciale papieren nodig zijn voor het verzenden van batterijen. Dit mag DHL en PostNL niet omdat ze te dom zijn om niet in nieuwe markten te springen.
Wizi is niet ideaal maar ik ben altijd binnen een paar dagen geholpen geweest. Mensen verwachten meer of willen gerustgesteld worden binnen een minuut aan de telefoon als ze iets hebben. Dat vind ik persoonlijk heel vreemd. Maar nu is bellen naar een bedrijf sowieso een van mijn laatste opties. Ik heb liever alles op "papier" in de e-mail of chat.
In Home Assistant kun je simulaties draaien met een nep batterij om te kijken hoeveel er precies in je batterij zou gaan. Uiteraard kun je handmatig/geautomatiseerd dynamisch laden via Home Assistant en strak ook via HomeWizard zelf. Ik doe dat al en maak ongeveer een tientje per maand winst hier op.
[Afbeelding]
![]()
De anker batterij waarover ik spreek is ook plugin en kost dan wel de helft minder dan 4 HW batterijen om 3500w te kunnen (ont)laden.
RTE is niet heilig. "Onnodig extra laden" doet geen pijn zolang het eigen zonneopwek is en je niet tekort komt bij gebruik uit de accu. Wat belangrijker is, is een goede software en een goede NOM regeling. Die is bij HomeWizard 1 vd beste. Al vanaf het begin zat de app goed doordacht en logisch in elkaar en dat zie je weleens anders bij de vele Chinese varianten.gielz schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:58:
[...]
Ik hoor hier er niemand over maar verdiep je zeker ook even in de RTE. Die is verschillend per merk thuisbatterij.
Je wilt deze zo hoog mogelijk hebben om te voorkomen dat je onnodig extra moet laden en minder capaciteit hebt bij ontladen.
Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over de werking in de praktijk alsook de apps. Anker moet zich nog bewijzen met de thuisbatterij. Het is een groot merk dat in NL niet zo bekend is, Chinees en daarom met sw altijd afwachten hoe goed het precies uitvalt. Ik heb spullen van EcoFlow, ook zo'n Chinees merk dat dezelfde dingen maakt als Anker Solix. Dat is ook prima hardware, en iha. behoorlijk veelzijdige software, maar de software kan wel quirks hebben en ondersteuning van oudere producten kan snel vervagen. Zo hebben ze de superhandige en niet dure Powerstream microinverter stopgezet zodra de Stream thuisbatterijen uitkwamen. Ze hebben de Powerstream ook nooit goede P1 ondersteuning gegeven, zelfs niet met hun eigen Ecoflow P1 meter en dat is pure marketing om de nieuwe Stream serie niet te kannibaliseren.
Alle stopcontacten zijn Schuko (Kort voor Schutzkontakt) volgens mij naar een Duitse standaard, ook wel type F genoemd. Ik bedoel dat je met een gewoon stopcontact dus enkel/dubbel zoals naast de quad versie op mijn foto. Die zijn niet gemaakt voor constant 3200/3680 voor uren lang over 1 of twee schuko. Dat kan dus brandgevaarlijk zijn. Dus met bijvoorbeeld een slof. Je kan ook de HomeWizard Plug-In Batteries verdelen over meerdere groepen en stopcontacten in huis. Die van mij is een EMAT ABB Deksel 4-voudig stopcontact opbouw grijs (3640W4 S) met een ABB onderbak.HannesB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:55:
[...]
Kan je duiden welk stopcontact je geplaatst hebt? Stekkers zijn toch gewoon schuko?
De anker batterij waarover ik spreek is ook plugin en kost dan wel de helft minder dan 4 HW batterijen om 3500w te kunnen (ont)laden.
Je mag uiteraard kiezen voor Anker. Geen probleem. Ik ken het systeem niet. Let wel op als je bij een doorverkoper koopt. Je garantie heb je bij de verkoper. Dus als "doorverkoper" deze over twee jaar failliet is of gewoon gestopt is is het moeilijk om garantie te halen. Helemaal moeilijk als dat over plus twee jaar is. Dan dan goedkoop zo maar eens duurkoop worden...
Bij Anker moet je een eigen groep maken omdat 1600 Watt niet teruggeleverd mag worden over één groep met andere gebruikers. Met HomeWizard kan je modulair beginnen zonder dat wijzigingen nodig zijn. Ik heb zo de extra groep kunnen uitstellen tot het plaatsen van de Peblar Laadpaal en het plaatsen van aarde draden en geaarde stopcontacten op alle niet natte groepen. Huizen van voor 1996 hadden meestal alleen op de natte groepen aarde en geaarde stopcontacten.
De Anker kan zelf maar 1200W uit de accu leveren, en meer als er input van zonnepanelen op de DC aansluitingen binnenkomt. Dus een beetje meh verhaal die 3600W.HannesB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:55:
[...]
Kan je duiden welk stopcontact je geplaatst hebt? Stekkers zijn toch gewoon schuko?
Ik snap dit echt niet. Lage RTE is gewoon verspilling van energie. Elk kwh die je verliest door de lage RTE is gewoon erg zonde.salipander schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:51:
[...]
RTE is niet heilig. "Onnodig extra laden" doet geen pijn zolang het eigen zonneopwek is en je niet tekort komt bij gebruik uit de accu. Wat belangrijker is, is een goede software en een goede NOM regeling. Die is bij HomeWizard 1 vd beste. Al vanaf het begin zat de app goed doordacht en logisch in elkaar en dat zie je weleens anders bij de vele Chinese varianten.
Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over de werking in de praktijk alsook de apps. Anker moet zich nog bewijzen met de thuisbatterij. Het is een groot merk dat in NL niet zo bekend is, Chinees en daarom met sw altijd afwachten hoe goed het precies uitvalt. Ik heb spullen van EcoFlow, ook zo'n Chinees merk dat dezelfde dingen maakt als Anker Solix. Dat is ook prima hardware, en iha. behoorlijk veelzijdige software, maar de software kan wel quirks hebben en ondersteuning van oudere producten kan snel vervagen. Zo hebben ze de superhandige en niet dure Powerstream microinverter stopgezet zodra de Stream thuisbatterijen uitkwamen. Ze hebben de Powerstream ook nooit goede P1 ondersteuning gegeven, zelfs niet met hun eigen Ecoflow P1 meter en dat is pure marketing om de nieuwe Stream serie niet te kannibaliseren.
1: Zonde omdat die een financiële waarde heeft
2: Zonde omdat elke gemiste kwh nu ergens anders moet worden opgewekt. Of als je toch alles zelf houdt, omdat nu extra accu capaciteit hebt moeten kopen.
3: Zonde omdat de lage RTE tot meer gebruik van je accu zal leiden. Dus meer slijtage, meer cycles. Eerder moeten vervangen.
Een accu met een RTE van 85% ipv 75% hoeft veel minder nauwkeurig NOM te sturen. Als de structureel 10% teveel power waardoor je terug levert op precies 0 draait op je meter, is het nog steeds financieel aantrekkelijker.
En duurzamer (hoeft het net minder te produceren)
[ Voor 10% gewijzigd door Utrechtduurzaam op 18-04-2026 20:40 ]
Ik heb geen een systeem gezien die 85% haalt behalve als je vals speelt en een thuisbatterij vergelijkt met één die direct op zonnepanelen is aangesloten. Het is echt niet interessant vaak al op te lossen met één extra zonnepaneeltje.Utrechtduurzaam schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:35:
[...]
Ik snap dit echt niet. Lage RTE is gewoon verspilling van energie. Elk kwh die je verliest door de lage RTE is gewoon erg zonde.
1: Zonde omdat die een financiële waarde heeft
2: Zonde omdat elke gemiste kwh nu ergens anders moet worden opgewekt. Of als je toch alles zelf houdt, omdat nu extra accu capaciteit hebt moeten kopen.
3: Zonde omdat de lage RTE tot meer gebruik van je accu zal leiden. Dus meer slijtage, meer cycles. Eerder moeten vervangen.
Een accu met een RTE van 85% ipv 75% hoeft veel minder nauwkeurig NOM te sturen. Als de structureel 10% teveel power waardoor je terug levert op precies 0 draait op je meter, is het nog steeds financieel aantrekkelijker.
En duurzamer (hoeft het net minder te produceren)
Ook wil ik niet de RTE van het device zelf zien maar van een extern systeem met een MID meter. Ik heb nooit bewijs gezien, behalve van Devke. Ik zit gemiddeld met mijn drie HomeWizard Batterijen op 75% wat super netjes is voor een stekker batterij.
Ja een nieuw systeem haal wellicht een paar procentpunt meer maar ook die vergelijking is niet eerlijk en vraag je dan ook af of dit systeem net zo goed werkt. HomeWizard Plug-In batteries hebben in mijn ogen de beste en snelste NOM regeling ook dit zal wat extra kosten, maar is veel belangrijker dan alleen doodstaren op de RTE.
[ Voor 10% gewijzigd door TFX77 op 18-04-2026 21:02 ]
Toen Homewizard met de PIB kwam heb ik direct na het lezen van het stukje dat hij tot 90% efficiënter is (staat nog steeds op de website) een setje van 2 besteld. Daarna heel veel getest en uiteindelijk ook via Home Assistant geprobeerd de RTE beter te krijgen. Ik kwam helaas niet hoger dan 73-74% (interne meting) met uitgesteld laden. Ook veel met Homewizard gemaild om te kijken waar dit aan lag waarbij ze aangaven dat dit het gewoon is bij een thuisbatterij.TFX77 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:59:
[...]
Ik heb geen een systeem gezien die 85% haalt behalve als je vals speelt en een thuisbatterij vergelijkt met één die direct op zonnepanelen is aangesloten. Het is echt niet interessant vaak al op te lossen met één extra zonnepaneeltje.
Ook wil ik niet de RTE van het device zelf zien maar van een extern systeem met een MID meter. Ik heb nooit bewijs gezien, behalve van Devke. Ik zit gemiddeld met mijn drie HomeWizard Batterijen op 75% wat super netjes is voor een stekker batterij.
Ja een nieuw systeem haal wellicht een paar procentpunt meer maar ook die vergelijking is niet eerlijk en vraag je dan ook af of dit systeem net zo goed werkt. HomeWizard Plug-In batteries hebben in mijn ogen de beste en snelste NOM regeling ook dit zal wat extra kosten, maar is veel belangrijker dan alleen doodstaren op de RTE.
Toen kwam ik via DM terecht bij een ander merk wat ook deze belofte deed van een hoge RTE. Uiteindelijk draai ik dat nu 11 maanden puur NOM en zit op een RTE van 83-84% (externe mid meting). Een verschil dus van 10% waarbij Homewizard helaas een interne meting was.
De Homewizard NOM lijkt super mooi en is ook gaaf om te zien. Zie ook dagelijks de grafiekjes van collega's met mooie nul lijnen. Tot ik er achter kwam dat dit geen hogere wiskunde was. Ik draai hier NOM met één Home Assistant automatisering. In de ochtend word ik wakker met 0,005 KWH import. Doet ik dit met de software van dit merk dan komt dit uit op 0,030 KWH import.
Ze zijn snel, kunnen goed 0 op de meter houden en als je er 4 hebt dan heb je het vermogen ook om vrijwel alles op te vangen.
Ik sluit me aan bij het stukje van Devke.
Ook ik ben gebruiker vanaf dag 1 en heb er uiteindelijk steeds 1 bijgekocht tot ik er 4 had. Ze bevallen perfect.
Als je het een leuke hobby vindt zoals ik kan je altijd nog een 2e laag toevoegen (Marsteks in mijn geval) die je gebruikt als buffers en 'trading batterijen'. Met Home asssitant is dat allemaal perfect te regelen en het doet niet echt onder voor professionele batterij management systemen als je er echt induikt.
6x Marstek 5,12kWh | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh
Zendure?gielz schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:32:
[...]
Toen Homewizard met de PIB kwam heb ik direct na het lezen van het stukje dat hij tot 90% efficiënter is (staat nog steeds op de website) een setje van 2 besteld. Daarna heel veel getest en uiteindelijk ook via Home Assistant geprobeerd de RTE beter te krijgen. Ik kwam helaas niet hoger dan 73-74% (interne meting) met uitgesteld laden. Ook veel met Homewizard gemaild om te kijken waar dit aan lag waarbij ze aangaven dat dit het gewoon is bij een thuisbatterij.
Toen kwam ik via DM terecht bij een ander merk wat ook deze belofte deed van een hoge RTE. Uiteindelijk draai ik dat nu 11 maanden puur NOM en zit op een RTE van 83-84% (externe mid meting). Een verschil dus van 10% waarbij Homewizard helaas een interne meting was.
De Homewizard NOM lijkt super mooi en is ook gaaf om te zien. Zie ook dagelijks de grafiekjes van collega's met mooie nul lijnen. Tot ik er achter kwam dat dit geen hogere wiskunde was. Ik draai hier NOM met één Home Assistant automatisering. In de ochtend word ik wakker met 0,005 KWH import. Doet ik dit met de software van dit merk dan komt dit uit op 0,030 KWH import.
Wat een kul argument. Als er één fabrikant niet modulair is dan is het HW. Op die foto zie ik gewoon 3 losse PIB’s. Zelfde als dat je 3 x een PIB van een ander merk koopt, gaat er een stuk dan gaan de andere gewoon door.[b]TFX77 in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"TFX77 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:25[/
[Afbeelding]
Ook heeft HomeWizard een voordeel. Als je Anker een storing heeft heb je niets meer tot het gemaakt is. HomeWizard Plug-In Batteries zijn volledig modulair en valt er één uit werken de anderen gewoon door.
Wat zou HA dan bij mij doen....gielz schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:32:
[...]
Ik draai hier NOM met één Home Assistant automatisering. In de ochtend word ik wakker met 0,005 KWH import. Doet ik dit met de software van dit merk dan komt dit uit op 0,030 KWH import.
Ik zie nu in de app van Zonneplan dat ik vanmorgen (zondag 19-04-2026) van 00:00 tot 09.00 uur 7 Wh heb afgenomen.
En dat is door de NOM van HomeWizard.
Neem dan op zijn minst het volledig stukje als quote mee. Ik geef hier aan dat de Homewizard NOM software geen hogere wiskunde is.DG64 schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:47:
[...]
Wat zou HA dan bij mij doen....![]()
Ik zie nu in de app van Zonneplan dat ik vanmorgen (zondag 19-04-2026) van 00:00 tot 09.00 uur 7 Wh heb afgenomen.
En dat is door de NOM van HomeWizard.
Deze is een stuk goedkoper-> https://stopdezoninmijnboiler.nl/webshopYamahaa schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:54:
Ik heb hier naar volle tevredenheid 3 batterijen van HW. Ik heb in de maanden april tm oktober nog wat overschot. Om 2027 nihil terug te leveren heb ik een aantal opties. De panelen terug regelen is mijn aller allerlaatste optie. Zonde. Ik kijk nu naar Nymo van Solex. Al veel ingelezen en in mijn situatie lijkt dat nu een prima oplossing en aanvulling op mijn HW pibs. Mijn vraag. Iemand met HW batterijen EN een Nymo? Ik weet dat de software een optie heeft voor de combinatie met batterijen opslag maar erg benieuwd naar eventuele ervaring.
Ik wist niet dat dit een ding was, maar ik heb net 1.0706 op mijn batterij en bij mij blijft hij nu voor het eerst hangen in ruststand.satya schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:35:
Van 10702 die er door HE opgezet was naar 10706, ik ben benieuwd of de problemen opgelost zijn en de batterij niet meer in ruststand blijft hangen 🤞🤞
Pas na een handmatige restart ging hij weer laden. De batterij stond al een paar uur uit z'n neus te eten
Nee. Zendure heeft bijvoorbeeld 1 omvormer als die stuk is werken de modules uiteraard niet meer. Met HomeWizard als er 1 stuk is werken de andere Plug-In Batteries gewoon nog. Dat is welliicht nog beter dan "modulair".GM15 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:21:
[...]
Wat een kul argument. Als er één fabrikant niet modulair is dan is het HW. Op die foto zie ik gewoon 3 losse PIB’s. Zelfde als dat je 3 x een PIB van een ander merk koopt, gaat er een stuk dan gaan de andere gewoon door.
Een Energy Socket van HomeWizard in het stopcontact en in de app een zonnetaak aanmaken eventueel daar hoef je geen duur systeem voor te kopen. Eventueel je PiBs op standby als de boiler nog niet vol is.josseg schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:15:
[...]
Deze is een stuk goedkoper-> https://stopdezoninmijnboiler.nl/webshop
Vergelijk ook echt alleen NOM batterijen. Zendure kan volgens mij ontladen naar het net, dat is weer oneerlijk want dat is efficiënter dan op laag Wattage NOM. Dus nee nog steeds heb ik geen Plug-In Battery gezien met een betere NOM.TFX77 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:59:
[...]
Ik heb geen een systeem gezien die 85% haalt behalve als je vals speelt en een thuisbatterij vergelijkt met één die direct op zonnepanelen is aangesloten. Het is echt niet interessant vaak al op te lossen met één extra zonnepaneeltje.
Ja kul argument dus. Niks modulair aan een HW PIB (je kunt de PIB dus niet uitbreiden met modules o.i.d) Het is een alles in één PIB. Wat jij zegt: Als ik 3 fietsen koop en er krijgt er één een lekke band dan heb ik nog twee andere fietsen. Dat gaat dus op voor alle PIB’s modulair of niet. Als ik 3 Zendure’s koop (die wel modulair zijn overigens) en er gaat er eentje stuk dan heb ik er nog 2 die lekker doorgaan.TFX77 schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:17:
[...]
Nee. Zendure heeft bijvoorbeeld 1 omvormer als die stuk is werken de modules uiteraard niet meer. Met HomeWizard als er 1 stuk is werken de andere Plug-In Batteries gewoon nog. Dat is welliicht nog beter dan "modulair".
[ Voor 3% gewijzigd door GM15 op 19-04-2026 22:11 ]
Conclusie: het is ook handig als de zon niet schijnt; wel heb je een dynamisch contract nodig.
Wel jammer dat de RTE aan de lage kant is!
YouTube: Een jaar lang met een thuisaccu; kopen of niet?
Socket kan geen NOM regelen.TFX77 schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:21:
[...]
Een Energy Socket van HomeWizard in het stopcontact en in de app een zonnetaak aanmaken eventueel daar hoef je geen duur systeem voor te kopen. Eventueel je PiBs op standby als de boiler nog niet vol is.
:strip_exif()/f/image/1vX9ySJdn78ONnmpZmw0gJ9n.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn eerste batterij ook de 1 MWh voorbij, zoals je ziet is de RTE 72,58%
In zomer wat meer en in de winter wat minder, zelf zeer tevreden tot nu toe.
Vanmiddag wel een dingetje, ik vermoed dat het in de p1 zat. Beide batterijen hadden geen verbinding in de app, in HA was de p1 niet meer verbonden. Maar in de app werkte alles wel, HA kon geen verbinding maken met de p1. Uiteindelijk de p1 losgekoppeld uit de slimme meter en opnieuw opgestart en werkte alles weer...
Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black
Mijn grootste ‘bezorgdheid’ is dat 2 HW batterijen met 1600w te beperkt zijn om in sommige gevallen te laden waardoor er injectie zal zijn naar het net, of te weinig kan ontladen en dus bijkomende afname nodig is. Een 3e batterij lijkt me dan weer duur worden, zeker wanneer ik vergelijk met Anker solix Solarbank Max ac die voor 2500 euro 7 kWh basis biedt en tot 3500w kan (ont)laden. Het zal sowieso op een aparte groep worden aangesloten. Nadelen lijken me om 2 systemen te combineren (HW p1 meter in combinatie met Peblar/Zencharger laadpaal en Anker p1 en batterijen). Had toch al enkele zaken gelezen die niet goed verliepen met 2 p1 meters.
Qua software en service lees ik ook weer gemengde zaken, zowel HW als Anker, vaak ook al verouderd wat een en ander bemoeilijkt om een oordeel te vellen.
Voor zij die het interessant vinden:
https://helpdesk.homewiza...ij-gaat-laden-en-ontladen
[ Voor 3% gewijzigd door bram2488 op 19-04-2026 23:00 ]
Bij mij was het advies om een reset te doen (10 tellen, geen 5, de knop ingedrukt houden)Starck schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:03:
[...]
Ik wist niet dat dit een ding was, maar ik heb net 1.0706 op mijn batterij en bij mij blijft hij nu voor het eerst hangen in ruststand.
Pas na een handmatige restart ging hij weer laden. De batterij stond al een paar uur uit z'n neus te eten
Daarna opnieuw aan de wifi koppelen.
PS Heb nu net ook ontdekt dat er een update was (handmatig gecheckt).
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Ik weet natuurlijk niet wat voor Tweaker jij bent, maar kijk hier eens: Domme boiler slim maken -> OplossingYamahaa schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:54:
Ik heb hier naar volle tevredenheid 3 batterijen van HW. Ik heb in de maanden april tm oktober nog wat overschot. Om 2027 nihil terug te leveren heb ik een aantal opties. De panelen terug regelen is mijn aller allerlaatste optie. Zonde. Ik kijk nu naar Nymo van Solex. Al veel ingelezen en in mijn situatie lijkt dat nu een prima oplossing en aanvulling op mijn HW pibs. Mijn vraag. Iemand met HW batterijen EN een Nymo? Ik weet dat de software een optie heeft voor de combinatie met batterijen opslag maar erg benieuwd naar eventuele ervaring.
Als je net injectie wilt voorkomen zijn batterijen alleen niet voldoende. Want als je 2 batterijen al omstreeks 12 uur vol zitten, heb je de rest van de middag alsnog injectie.HannesB schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:06:
Mijn grootste ‘bezorgdheid’ is dat 2 HW batterijen met 1600w te beperkt zijn om in sommige gevallen te laden waardoor er injectie zal zijn naar het net.
Longtree schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:18:
[...]
Ik weet natuurlijk niet wat voor Tweaker jij bent, maar kijk hier eens: Domme boiler slim maken -> Oplossing
heb vergelijkbare opstelling sinds eind vorige maand. deze maand tot nu toe 70 kWh direct uit zonnestroom en slechts 2.6 kWh uit het net (en dat was eigenlijk een foutje in HA automation). hoef ik voor die capaciteit geen PIBs meer te kopen
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Zelf heb ik 30 zonnepanelen en 3xpib en 2xenphase 5p flexphase, totaal 17kwh.
3pibs gekozen voor elke fase 1, nu worden de fases nog op 1 hoop gegooid maar zie dat wel in de toekomst veranderen dat je per fase de rekening gaat krijgen.
In de ochtend is bij mij alles vol met deze dagen, in de winter krijg ik ze niet vol op een heldere zonnige winterseizoen na.
Maar ik kan dik 9maanden op accu’s leven en 3 maanden heb ik toch een paar honderd kWh nodig omdat ik ook eclectisch verwarm.
Dus als ik het hele jaar door ermee zou moeten doen heb ik nog meer accu’s nodig en veel meer zonnepanelen.
Het dak ligt al vol dus ik zou op de schutting panelen rechtop kunnen monteren en tegen de gevel, voordeel in de winter is dan ook dater geen sneeuw op blijft liggen, op de gevel weet ik ook niet of dat zo maar mag.
Maar in de zomer lever ik bakken terug dan,
Voordeel van ephase is wel dat ik de pv kan laten dimmen zeg maar en dat kan dus automatisch.
Wat ik ook ga doen als ik moet gaan betalen voor het terug leveren.
Maar de 3 pibs draaien nu dik een jaar met een rendement van rond de 72%, ik heb ze in de preorder al besteld en sinds eind januari 2025 draaien ze eigenlijk zonder problemen, denk dat een paar keer een accu de verbinding kwijt was en de p1 is die ookwel eens kwijt geweest (de watermeter ook overigens).
Alles overigens in Homey en home-Assistant.
Maar die domitica wil ik kan afbouwen (want ook airco’s en warmtepompen zitten daar in), ik ga naar de 60 en merk dat mijn vrouw het toch wel een dingetje vind voor als mij iets gaat overkomen.
Scheelt ook sluip verbruik en dus accu capaciteit:).
Bedankt voor het nuancerend perspectief!egev schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:44:
[...]
Als je net injectie wilt voorkomen zijn batterijen alleen niet voldoende. Want als je 2 batterijen al omstreeks 12 uur vol zitten, heb je de rest van de middag alsnog injectie.
Bij de eerste druk ik netjes twee seconde op het knopje en dan op mijn telefoon op verzenden en daarmee wordt de PiB geautoriseerd binnen HA. Bij de tweede doe ik hetzelfde, maar krijg ik elke keer de melding dat het autoriseren mislukt.
Iemand nog een tip hoe ik dat kan oplossen?
Dat feest is al gaande sinds 1.0503, waarvan de uitrol gestopt was.Starck schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:03:
[...]
Ik wist niet dat dit een ding was, maar ik heb net 1.0706 op mijn batterij en bij mij blijft hij nu voor het eerst hangen in ruststand.
Ik ben benieuwd of er een storing staat in je app en of de leds op de batterij oranje staan te knipperen.
Dan moet je later met laden beginnen, zo rond 10.30 is vroeg genoeg. Tot die tijd is stroom nog wat geld waard, waar je mooi van kunt profiteren met een dynamisch contract.egev schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:44:
[...]
Als je net injectie wilt voorkomen zijn batterijen alleen niet voldoende. Want als je 2 batterijen al omstreeks 12 uur vol zitten, heb je de rest van de middag alsnog injectie.
Ik adviseer sowieso iedereen die al zover is dat ze hier praten over hun batterij, om een dynamisch contract te nemen, voor stroom tenminste. Je kunt altijd weer in 1 maand overstappen naar een variabel contract, mocht het toch niet bevallen.
Nogal een aanname dat in de toekomst per fase zal worden afgerekend. Het nut ervan lijkt me nihil, omdat de optelsom van gebruikers in een wijk een spreiding van de belasting over de fases geeft. De netbeheerder ziet daar echt geen ongelijkmatige belasting over de fases, dus ze kunnen zich de moeite van 3x meer data besparen. En als dat toch een beetje het geval is, wordt dit door thuisaccu's nog gelijkmatiger gemaakt.SpikeHome schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:49:
Er is met accu’s nooit de perfecte situatie.
3pibs gekozen voor elke fase 1, nu worden de fases nog op 1 hoop gegooid maar zie dat wel in de toekomst veranderen dat je per fase de rekening gaat krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door salipander op 20-04-2026 10:51 ]
en dan moeten waarschijnlijk weer alle slimme meters vervangen worden gezien de huidige slechts 4 telwerken kunnen/mogen doorgeven.salipander schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:50:
[...]
Nogal een aanname dat in de toekomst per fase zal worden afgerekend. Het nut ervan lijkt me nihil, omdat de optelsom van gebruikers in een wijk een spreiding van de belasting over de fases geeft. De netbeheerder ziet daar echt geen ongelijkmatige belasting over de fases, dus ze kunnen zich de moeite van 3x meer data besparen. En als dat toch een beetje het geval is, wordt dit door thuisaccu's nog gelijkmatiger gemaakt.
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Nee geen storing in de app of oranje lampjes.satya schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:15:
[...]
Dat feest is al gaande sinds 1.0503, waarvan de uitrol gestopt was.
Ik ben benieuwd of er een storing staat in je app en of de leds op de batterij oranje staan te knipperen.
In de app staat de batterij in ruststand en de lampjes zijn wit. Soms als de zonnepanelen net genoeg opwekken om je eigen verbruik af te dekken dan zit de batterij tussen laden en ontladen in. Zo zag het er uit.
Ik heb een paar dagen zitten denken over je reactie, toch besloten te reageren.
Dat kan natuurlijk. Ik snap niet helemaal dat zoveel mensen, en dan eigenlijk vooral hier op Tweakers, het maar klakkeloos accepteren dat gedetailleerde data over hun levenspatronen enz de deur uit gaat.Het tegen de cloud zijn door sommige Tweakers snap ik niet helemaal.
Ah, het "nothing to hide argument". Privacy gaat niet geheimen, privacy gaat om het recht om met rust gelaten te worden.Iets in de cloud hebben is niet vies mijn energieverbruik is geen rare geheime bezigheid.
Gedetailleerde data over het leven van grote groepen mensen is gewoon heel veel geld waard. Het is een kwestie van tijd voordat de verleiding te groot wordt om die berg data te gelde te maken.
En hieronder zeg je "Liever mijn data bij een Nederlands bedrijf", maar heb je het privacybeleid van HomeWizard gelezen? Ik wel. Een paar passages:
Samengevat: de gedetailleerde verbruiksdata van HW klanten kan worden gedeeld met niet gespecificeerde bedrijven in niet gespecifieerde landen voor redenen die heel breed uit te leggen zijn.Wij delen persoonlijke informatie met de volgende partijen:Uw persoonlijke informatie internationaal overdragen
- Serviceproviders en adviseurs: Zoals bedrijven die onze IT ondersteunen, ons helpen de gegevens te analyseren die wij verwerken, betalingen verwerken, berichten naar onze klanten sturen, ons juridisch of financieel advies geven en ons in het algemeen helpen onze services aan u te leveren.
- Externe partners: In sommige gevallen hebt u misschien een HomeWizard-product gekocht via een installateur, energie-aanbieder of andere externe partner. Die deze producten mogelijk heeft gebundeld met eigen toepassingen of serviceaanbiedingen. Dergelijke functies kunnen uw persoonlijke gegevens of een deel daarvan vereisen. Met registratie van het HomeWizard-account kunnen wij uw persoonlijke gegevens met deze derde delen. Wanneer het delen van informatie heeft plaatsgevonden is de derde partij aansprakelijk voor zijn verwerking van uw persoonlijke gegevens.
- Bedrijfsoverdracht: Bij de ontwikkeling van ons bedrijf kunnen wij bedrijven of activa verkopen of kopen. In het geval van een bedrijfsuitverkoop, fusie, reorganisatie, ontbinding of soortgelijke gebeurtenis, kunnen persoonlijke gegevens deel uitmaken van de overgedragen activa.
De persoonlijke informatie die wij verzamelen, kan worden overgedragen aan en opgeslagen in landen buiten de Europese Unie. Sommige van deze rechtsgebieden vereisen verschillende niveaus van bescherming met betrekking tot persoonlijke informatie en in bepaalde gevallen kunnen de wetten in die landen mogelijk minder beschermend zijn dan de jurisdictie waar u gewoonlijk woonachtig in bent. Wij zullen alle redelijke stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat uw persoonlijke informatie alleen wordt gebruikt in overeenstemming met dit privacybeleid en de toepasselijke Europese wetgeving inzake gegevensbescherming, wordt gerespecteerd en beveiligd.
Je data bij een Nederlands bedrijf...?
Ik deel die mening niet. Het zou m.i. de default moeten zijn als je "smart" spul koopt. Het is één van de redenen dat ik fan ben van Home Assistant, vanwege hun "local first" instelling.Uiteraard goed separaat in een IoT netwerk maar verdere zaken zoals mijn devices mogen niet het internet vind ik een beetje OCD.
Een niet ondenkbaar scenario; we zijn vijf of tien jaar verder, HW is lekker gegroeid, ze hebben een fors percentage van de Nederlandse (of groter) thuisbatterij-markt in handen, en de oprichters besluiten dat het moment gekomen is om te cashen. Heb ik niet zoveel tegen, dat is kapitalisme. Maar als een Chinees bedrijf de grootste zak geld op tafel legt, gaat alle gedetailleerde verbruiksdata (en adres e.d.) mee naar dat bedrijf.Dan ook zou ik ZEKER kiezen voor HomeWizard. Liever mijn data bij een Nederlands bedrijf dan bij Xi Jinping.
Die mening wordt door niet al te veel mensen die gebruik hebben moeten maken van deze service gedeeld, zie de bevindingen in dit topic.Ook de service is fantastisch.
Deze instelling was in het eerste half jaar dat men de PiB's verzond, of zelfs in het eerste jaar, nog redelijk. Maar het blijft ruk en ik vind het punt gepasseerd dat we dit HW aan mogen rekenen. Ik geloof nooit dat er maar één bedrijf is wat batterijen mag transporteren. Desnoods hadden ze zelf een bezorgtak op kunnen richten, als het zo gespecialiseerd werk is.Garantie wordt bij HomeWizard nagekomen en lijkt mij een zeer sterk bedrijf dat groeit door heel Europa. Dat er problemen zijn met leveren ligt meer aan het pakketbedrijf waar HomeWizard aan vast zit omdat er nou eenmaal speciale papieren nodig zijn voor het verzenden van batterijen. Dit mag DHL en PostNL niet omdat ze te dom zijn om niet in nieuwe markten te springen.
Ook hier vind ik dat als het systeem beter zou werken (m.a.w. als er binnen een dag een mens inhoudelijk en met kennis van zaken reageert) dat zo'n chatbot niet zo vervelend zou zijn. Maar ook hier weer, lees de ervaringen hier op het forum. Batterij doet het niet, de chatbot blijft herhaaldelijk aanraden te herstarten, te hard resetten, enz en als er dan na vele dagen een mensen in de lucht komt lijkt die vaak van de hele case niets te weten en moet het verhaal weer verteld worden. Pas dan wordt tot vervanging overgegaan.Wizi is niet ideaal maar ik ben altijd binnen een paar dagen geholpen geweest. Mensen verwachten meer of willen gerustgesteld worden binnen een minuut aan de telefoon als ze iets hebben. Dat vind ik persoonlijk heel vreemd. Maar nu is bellen naar een bedrijf sowieso een van mijn laatste opties. Ik heb liever alles op "papier" in de e-mail of chat.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dat is op zich normaal, ik ben er niet helemaal zeker van, maar dacht dat de accu pas gaat laden bij een terug levering van meer dan 300 wattStarck schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:13:
[...]
Nee geen storing in de app of oranje lampjes.
In de app staat de batterij in ruststand en de lampjes zijn wit. Soms als de zonnepanelen net genoeg opwekken om je eigen verbruik af te dekken dan zit de batterij tussen laden en ontladen in. Zo zag het er uit.
Je zult vast je redenen hebben om je te richten op Anker, maar als je andere merken meeneemt wordt het verschil met HW nog groter. Voor €2500 heb je bijvoorbeeld ook 10.24kWh aan Marstek (2x Venus E 3.0) in huis en kun je met 5000W (ont)laden.HannesB schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:06:
Een 3e batterij lijkt me dan weer duur worden, zeker wanneer ik vergelijk met Anker solix Solarbank Max ac die voor 2500 euro 7 kWh basis biedt en tot 3500w kan (ont)laden.
Ik ben tevreden met mijn pre-ordered HW-batterijtje, maar als ik nu in april 2026 voor het eerst een batterij zou aanschaffen dan zou voor mij de HW totaal niet interessant zijn door de beperkte specs vs prijs, in vergelijking met andere merken.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb geen specifieke voorkeur voor een of ander merk. Ben een tevreden gebruiker van HomeWizard app in combinatie van abonnement voor langere historiek in combinatie met laadpaal (HW p1 meter nodig voor load balancing) ik speelde al langer met idee voor een batterij en recent werd er een actie vanuit de energieleverancier geadverteerd waarbij in totaal 100 euro korting per batterij wordt aangeboden.Gizz schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:50:
[...]
Je zult vast je redenen hebben om je te richten op Anker, maar als je andere merken meeneemt wordt het verschil met HW nog groter. Voor €2500 heb je bijvoorbeeld ook 10.24kWh aan Marstek (2x Venus E 3.0) in huis en kun je met 5000W (ont)laden.
Ik ben tevreden met mijn pre-ordered HW-batterijtje, maar als ik nu in april 2026 voor het eerst een batterij zou aanschaffen dan zou voor mij de HW totaal niet interessant zijn door de beperkte specs vs prijs, in vergelijking met andere merken.
Ik had ook het idee om de watermeter en energydisplay aan te schaffen. Maar onlangs werd op Tweaker een nieuwe Anker batterij bekendgemaakt dat op papier interessanter lijkt voor eenzelfde prijs rond 2500 euro.
Vandaar dat ik nu de afweging probeer te maken, zijn er redenen (software, service, betrouwbaarheid, …) om nog te kiezen voor HomeWizard tov andere merken die, op papier althans, meer lijken te bieden voor eenzelfde bedrag? Op eerste zicht lijkt het niet meteen zo te zijn (voor mijn situatie)
Heb je de tochknop niet per ongeluk uitgezet in de app?ChUcKiE schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:01:
Ik probeer mijn twee PiB's in Home Assistant te koppelen, maar 1 weigert om te autoriseren.
Bij de eerste druk ik netjes twee seconde op het knopje en dan op mijn telefoon op verzenden en daarmee wordt de PiB geautoriseerd binnen HA. Bij de tweede doe ik hetzelfde, maar krijg ik elke keer de melding dat het autoriseren mislukt.
Iemand nog een tip hoe ik dat kan oplossen?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Nee, De batterij gaat laden bij een vermogen van ca 100W. Het ontladen gaat zelfs nog iets sneller. Als hij echter helemaal in ruststand staat omdat de batterij al een tijdje niet actie is geweest kan je wel iets meer tijd nodig hebben voordat de omvormer wakker wordt.satya schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:33:
[...]
Dat is op zich normaal, ik ben er niet helemaal zeker van, maar dacht dat de accu pas gaat laden bij een terug levering van meer dan 300 watt
Kan het zijn dat de batterij het beter doet met een actuele P1 meter ?hjs schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:14:
Vanuit Homewizard wordt gezegd de P1 en de Accu uit de app te verwijderen en opnieuw toe te voegen.
Of anders zou het aan mijn netwerk liggen.
Tuurlijk jongens, werkt al jaren met de P1 en de accu staat er ook een jaar. Jullie brengen een update uit en het zal gelijk aan mijn netwerk liggen.
Jij hebt misschien ook eentje van het eerste uur net als ik. Deze heeft geen USB C maar micro USB.
Ik heb nu dezelfde E203 problemen op 1 van de 4 batterijen.
Na de update naar 1.07.06 gisteren heeft het ongeveer 20 uur goed gewerkt.
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
De HWE-P1-G1 met micro aansluiting heb ik inderdaad, maar of die het minder goed doet dan een nieuwe?Knowbody schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:14:
[...]
Kan het zijn dat de batterij het beter doet met een actuele P1 meter ?
Jij hebt misschien ook eentje van het eerste uur net als ik. Deze heeft geen USB C maar micro USB.
Daar durf ik niets over te zeggen.
Probleem is niet opgelost, HW gaat een batteryswap doen.satya schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:35:
Van 10702 die er door HE opgezet was naar 10706, ik ben benieuwd of de problemen opgelost zijn en de batterij niet meer in ruststand blijft hangen 🤞🤞
In combinatie met de PiB wellicht minder goed. Dat is waar ik probeer achter te komen.hjs schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:41:
[...]
De HWE-P1-G1 met micro aansluiting heb ik inderdaad, maar of die het minder goed doet dan een nieuwe?
Daar durf ik niets over te zeggen.
Ik heb ook dezelfde P1. Heb 2 batterijen en geen enkel probleem. De laatste firmware is er door HW automatisch gisteren op gezet.Knowbody schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:23:
[...]
In combinatie met de PiB wellicht minder goed. Dat is waar ik probeer achter te komen.
[ Voor 10% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 20-04-2026 17:48 ]
2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023
Heb je een DM gestuurd, alvast bedankt voor je bericht terug.SpikeHome schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:49:
Voordeel van ephase is wel dat ik de pv kan laten dimmen zeg maar en dat kan dus automatisch.
Martin
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2