• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:11
blueman85 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:05:
[...]

En als je de batterij(en) minstens een uur even uit het stopcontact haalt?
Ik ga het proberen, bedankt voor de tip 👍

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:36

joeri1

Cloud Engineer

Ronald1245 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:02:
Perfect weer, ik kom net thuis en zie een accu in de stress staan met 2 oranje leds.

Help topics gevolgd maar niets helpt.

Ook stroom eraf voor 15minuten, helaas.

Gek genoeg werkt mijn 2e accu al 340 Cycli zonder problemen.

De accu die nu een fout heeft is al eens gewisseld dus ik begin nu toch wel vertrouwen te verliezen en neig naar een ander merk te gaan.

Heb contact opgenomen via die vreselijke chatbot en mag weer wachten tot HW volgende week tijd heeft ben ik bang erg teleurgesteld 😞

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hebben zowel je P1-meter als PiBs de laatste firmware? Zet hem zeker 45min uit, dit lost ook vaak verschillende E-meldingen op.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:56
@Ronald1245

Balen.

Ik heb mijn accu’s (3stuks) vanaf eind januari 2025.

Op een melding dat de accu scheef stond en en een paar keer verbinding kwijt, heb ik geen problemen.

Staat wel een AP op een paar meter afstand van de accu’s en P1 meter.

Op zolder staan de accu’s met AP en in de meterkast P1 met AP/router.

Draait al maanden zonder enig issue ook nu.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:36

Winkiller

De Mopperpot

goedbedoeld, maar voortaan een report aub.

[ Voor 76% gewijzigd door teacher op 25-09-2026 20:25 ]

• Ronald1245
joeri1 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:07:
[...]

Hebben zowel je P1-meter als PiBs de laatste firmware? Zet hem zeker 45min uit, dit lost ook vaak verschillende E-meldingen op.
Ik heb de accu nu 2 uurtje uitgehad (steker eruit) en start hem net weer op… 2 oranje leds dus defect denk ik helaas.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:36

Winkiller

De Mopperpot

Ronald1245 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 19:40:
[...]

Ik heb de accu nu 2 uurtje uitgehad (steker eruit) en start hem net weer op… 2 oranje leds dus defect denk ik helaas.
E400 duidt op een communicatieprobleem met het interne batterijbeheersysteem (BMS).
De Plug in batterij schakelt zichzelf uit ter beveiliging, wachten op @HomeWizard_NL

[ Voor 40% gewijzigd door Winkiller op 25-09-2026 20:00 ]

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:00
De vraag is deels al vaker gesteld, maar 1 ding heb ik nog niet geheel duidelijk. Op de website staat het volgende:

3-fase huisaansluiting: Je kunt de batterijen aansluiten op één aparte groep: 800 watt/1600 watt/2400 watt/3200 watt. Of verdelen over de verschillende groepen en fasen, elk met een eigen wandcontactdoos.

Ik wil dus twee batterijen op twee verschillende groepen aansluiten en dan met 1600 watt ontladen. Dit kan gemakkelijk omdat bijvoorbeeld de zolder en de schuur aparte groepen zijn. Scheelt weer een hele aparte groep aanmaken. Echter staat hier ook ‘verdelen over de verschillende groepen en fasen‘.

nu vroeg ik mij af waarom en in hoeverre het echt nodig is om over verschillende fasen te verdelen? In dit topic kon ik niet snel terugzien dat mensen dit ook doen.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Kartmans1 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 09:51:
Ik wil dus twee batterijen op twee verschillende groepen aansluiten en dan met 1600 watt ontladen. Dit kan gemakkelijk omdat bijvoorbeeld de zolder en de schuur aparte groepen zijn. Scheelt weer een hele aparte groep aanmaken.
Zoals je het nu omschrijft mag je met maximaal 800w ontladen.

Wat wordt bedoeld is dat de batterij op een eigen groep wordt aangesloten, dus geen andere opwekkers of verbruikers. Alleen dan mag er met meer dan 800w ontladen worden.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:28
De vraag is deels al vaker gesteld, maar 1 ding heb ik nog niet geheel duidelijk. Op de website staat het volgende:

3-fase huisaansluiting: Je kunt de batterijen aansluiten op één aparte groep: 800 watt/1600 watt/2400 watt/3200 watt. Of verdelen over de verschillende groepen en fasen, elk met een eigen wandcontactdoos.

Ik wil dus twee batterijen op twee verschillende groepen aansluiten en dan met 1600 watt ontladen. Dit kan gemakkelijk omdat bijvoorbeeld de zolder en de schuur aparte groepen zijn. Scheelt weer een hele aparte groep aanmaken. Echter staat hier ook ‘verdelen over de verschillende groepen en fasen‘.

nu vroeg ik mij af waarom en in hoeverre het echt nodig is om over verschillende fasen te verdelen? In dit topic kon ik niet snel terugzien dat mensen dit ook doen.
Blijft een lange discussie. Je kan zelfs redeneren dat op 1 groep 4 een probleem kan zijn voor de interne bedrading in de groepenkast in extreme gevallen. In mijn ogen is dat meer theorie dan echt een ding maar toch. Ik zelf heb er ze verdeeld over 3 fase met allemaal een eigen groep. Wellicht overkill maar wel met meest veilig!

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:44

fxs81

Julianadorp

Als je zeker weet dat ze beide op een andere groep staan en daar zitten verder geen grootverbruikers op dan kan je gewoon de pibs ontgrendelen. Verdelen over fases kan maar hoeft niet, hier staan ze op een eigen groep omdat de meterkast toch op de schop moest, heb ook 3 fasen maar ze zijn dus niet verdeeld.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:54

Het aansluiten op verschillende groepen is goed en het ontgrendelen is toegestaan.

Het verdelen over de fasen is niet noodzakelijk maar kan handig zijn om netbelasting te verminderen. Hangt natuurlijk af van in welke fasen de groepen die je gekozen hebt zitten. Als een verdeling mogelijk is zou ik gaan voor 1 in dezelfde fase als de PV-omvormer en de andere in de fase met de grootste gebruikers. Hou daarbij wel rekening met de maximale belasting van de groep/fase.

• Kartmans1
MichielFRL schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:03:
[...]

Zoals je het nu omschrijft mag je met maximaal 800w ontladen.

Wat wordt bedoeld is dat de batterij op een eigen groep wordt aangesloten, dus geen andere opwekkers of verbruikers. Alleen dan mag er met meer dan 800w ontladen worden.
Dat is volgens mij niet waar, en is hier al wat vaker teruggekomen zag ik. Dit staat ook op HomeWizard hun eigen website:

Waarom is een eigen zekeringgroep belangrijk, en zijn er andere manieren?

Er zijn andere manieren om veilig meerdere batterijen te installeren en te ontgrendelen, maar de kans op gebruikersfouten is hierbij aanzienlijk hoger en wordt daarom niet door ons geadviseerd.

Je kunt bijvoorbeeld batterijen over verschillende groepen verdelen en ontgrendelen. Dit is veilig, maar er is wel een grotere kans op fouten. Weet je bijvoorbeeld met zekerheid dat dit aparte groepen zijn en dat dit zo blijft?

Aangezien ik prima weet en kan vaststellen welke stopcontacten op welke groep zitten (gewoon even een groep uitzetten en heb een nette groepenverdelingkaart) weet ik zeker dat bijvoorbeeld de stopcontacten in de schuur en op zolder allebei op aparte groepen zitten. Dus dan zou het wel mogen.

bestaat alleen de faseverdeling nog, maar in theorie heb je met 1 aparte groep met daar vier batterijen op alles ook op 1 fase zitten, dus fase overbelasting met dynamisch laden houd je dan nog steeds lijkt mij.

• Kartmans1
hanev001 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:21:
[...]

Het aansluiten op verschillende groepen is goed en het ontgrendelen is toegestaan.

Het verdelen over de fasen is niet noodzakelijk maar kan handig zijn om netbelasting te verminderen. Hangt natuurlijk af van in welke fasen de groepen die je gekozen hebt zitten. Als een verdeling mogelijk is zou ik gaan voor 1 in dezelfde fase als de PV-omvormer en de andere in de fase met de grootste gebruikers. Hou daarbij wel rekening met de maximale belasting van de groep/fase.
Top thanks, dat bevestigt mijn bovenstaande gedachte. Ga ik dat proberen mocht het mogelijk zijn. Overigens, een fase met de grootste gebruikers is toch nog steeds niet handig als je Slimladen gebruikt en hij dus eventueel dynamisch van het net gaat laden, terwijl in theorie de grootste gebruikers dan op die fase ook flink van het net kunnen halen?

denk dat dit overigens wel vrij theoretisch is met 1600 watt (twee PIBs)

• hanev001
Kartmans1 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:27:
[...]

Top thanks, dat bevestigt mijn bovenstaande gedachte. Ga ik dat proberen mocht het mogelijk zijn. Overigens, een fase met de grootste gebruikers is toch nog steeds niet handig als je Slimladen gebruikt en hij dus eventueel dynamisch van het net gaat laden, terwijl in theorie de grootste gebruikers dan op die fase ook flink van het net kunnen halen?

denk dat dit overigens wel vrij theoretisch is met 1600 watt (twee PIBs)
Met Dynamisch Slimladen wordt het inderdaad wat lastiger maar daarom wees ik ook op de maximum belasting. Ik werk met de standaard NOM instelling.

• Ronald1245
Winkiller schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 19:57:
[...]

E400 duidt op een communicatieprobleem met het interne batterijbeheersysteem (BMS).
De Plug in batterij schakelt zichzelf uit ter beveiliging, wachten op @HomeWizard_NL
Heb het besluit genomen nadat de accu nu voor de 2e keer uitvalt, om de originele aankoop te ontbinden.

Het vertrouwen is weg en vanaf januari volgend jaar verstrijkt de garantie termijn en zou ik dus voor iedere wissel ruim €300 moeten gaan bijbetalen, dat gaan we dus niet doen.

Ik heb niet het vertrouwen dat deze accu’s in de buurt zullen komen van de beloofde 4000 cycli zonder problemen.

Wat vinden jullie, want vanaf Januari zullen er heel veel van jullie zijn die ook moeten bijbetalen voor het swappen van de accu terwijl je van juist dit product toch wel mag verwachten dat deze jaren zonder problemen kan functioneren?

Ik ben er in ieder geval klaar mee, ik heb nog een 2e accu staan van HW die ik in de begindagen via Marktplaats had had overgenomen maar die draait al bijna 2 jaar zonder problemen.

Als deze ook fout gaat dan kan ik waarschijnlijk niet ontbinden omdat ik niet de originele aankoop heb gedaan maar daar kan ik dan helaas niets mee, en kan besluiten om te swappen en bij te betalen maar dat is zorg voor later.

Wel een tip, als je wilt ontbinden, zorg dan dat je jouw originele leverdatum in de gaten houd zodat je een keuze kunt maken voordat je in de swap periode komt en niet meer kan ontbinden.

• hanev001
Ronald1245 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:06:
[...]

Heb het besluit genomen nadat de accu nu voor de 2e keer uitvalt, om de originele aankoop te ontbinden.

Het vertrouwen is weg en vanaf januari volgend jaar verstrijkt de garantie termijn en zou ik dus voor iedere wissel ruim €300 moeten gaan bijbetalen, dat gaan we dus niet doen.

Ik heb niet het vertrouwen dat deze accu’s in de buurt zullen komen van de beloofde 4000 cycli zonder problemen.

Wat vinden jullie, want vanaf Januari zullen er heel veel van jullie zijn die ook moeten bijbetalen voor het swappen van de accu terwijl je van juist dit product toch wel mag verwachten dat deze jaren zonder problemen kan functioneren?

Ik ben er in ieder geval klaar mee, ik heb nog een 2e accu staan van HW die ik in de begindagen via Marktplaats had had overgenomen maar die draait al bijna 2 jaar zonder problemen.

Als deze ook fout gaat dan kan ik waarschijnlijk niet ontbinden omdat ik niet de originele aankoop heb gedaan maar daar kan ik dan helaas niets mee, en kan besluiten om te swappen en bij te betalen maar dat is zorg voor later.

Wel een tip, als je wilt ontbinden, zorg dan dat je jouw originele leverdatum in de gaten houd zodat je een keuze kunt maken voordat je in de swap periode komt en niet meer kan ontbinden.
Heb je hierover al contact gehad met HW want het lijkt mij vreemd dat je na zoveel tijd een koop nog kan ontbinden. Je hebt recht op garantie maar dat is niet hetzelfde.

Als ze daarmee akkoord gaan vindt ik ze verbazingwekkend coulant.
Ronald1245 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:06:
[...]

Voelt het niet goed dan niet doen. Hier draaien ze al vanaf het begin goed. De constructie met betalen voor een swap vind ik ook niets. Heb dit echter voor lief genomen bij de aanschaf. Ik ga er vanuit dat ze het ook gewoon lang vol gaan houden. Vertrouwen in het product zelf.

Batterij 1 heeft 412 cycli en nr 2 heeft er 332.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

hanev001 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:14:
Heb je hierover al contact gehad met HW want het lijkt mij vreemd dat je na zoveel tijd een koop nog kan ontbinden. Je hebt recht op garantie maar dat is niet hetzelfde.

Als ze daarmee akkoord gaan vindt ik ze verbazingwekkend coulant.
Precies, ontbinden in de wettelijke zin lijkt me na zo'n lange tijd niet mogelijk. Maar idd, als je retour + geld teruggave met HW hebt kunnen afspreken vind ik dat geen gekke deal, gezien het vertrouwen wat je (niet meer) hebt.

Ik zit er nogal fatalistisch in. Ik hoop dat mijn vier HW's lang mee gaan. Gaan ze stuk, dan gaan ze stuk. Als dat in de betaalde-swap-periode gebeurt, dan maak ik tegen die tijd wel de afweging of ik het de investering nog waard vindt.

Sowieso, zelfs als ze het goed blijven doen, zie ik best een pad voor me dat ik ooit een veel grotere, vast geplaatste, thuisbatterij koop, en dan de HW doorverkoop.

Maar goed, ik been zeer slecht in voorspellen, vooral als het om de toekomst gaat. We gaan het zien. Voorlopig doet mijn HW PiB het overwegend goed.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Polletje Slim Laden

3 maanden geleden heb ik een poll gedaan met de vraag of je de batterij op Slim Laden hebt staan.

We zijn nu 3 maanden verder. De zomer loopt op het eind. Om een beetje een eerlijk vergelijk te krijgen nogmaals dezelfde poll. Het gaat erom waar je de batterij op het moment van invullen van de poll hebt staan. Staat hij op Slim Laden?

https://strawpoll.com/7rnzV7jdDnO

Ik laat de poll een tijdje lopen en zal daarna de vergelijking met 3 maanden terug laten zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 26-09-2026 14:54 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Ronald1245
JeroenH schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:34:
[...]

Precies, ontbinden in de wettelijke zin lijkt me na zo'n lange tijd niet mogelijk. Maar idd, als je retour + geld teruggave met HW hebt kunnen afspreken vind ik dat geen gekke deal, gezien het vertrouwen wat je (niet meer) hebt.

Ik zit er nogal fatalistisch in. Ik hoop dat mijn vier HW's lang mee gaan. Gaan ze stuk, dan gaan ze stuk. Als dat in de betaalde-swap-periode gebeurt, dan maak ik tegen die tijd wel de afweging of ik het de investering nog waard vindt.

Sowieso, zelfs als ze het goed blijven doen, zie ik best een pad voor me dat ik ooit een veel grotere, vast geplaatste, thuisbatterij koop, en dan de HW doorverkoop.

Maar goed, ik been zeer slecht in voorspellen, vooral als het om de toekomst gaat. We gaan het zien. Voorlopig doet mijn HW PiB het overwegend goed.
Volgens mij is het zo dat de verkopende partij moet aantonen dat ze een deugdelijk product hebben geleverd binnen 12 maanden, na 12 maanden moet jezelf aantonen dat het product niet goed was om te kunnen ontbinden.

Binnen 1 jaar was de eerste accu stuk en nu een tijdje later de nieuw gewisselde accu ook stuk dus in mijn ogen heb ik een punt waarop ik voor de ene accu kan ontbinden.

Het ligt bij de rechtsbijstand, laat die er maar een oordeel over vellen.

Maar in de basis heb ik HW de kans gegeven om een deugdelijk product te leveren, maar als zelfs na een wissel wederom een nieuwe accu de geest geeft heb ik niet het vertrouwen dat de accu’s 15 jaar zullen meegaan zoals initieel beloofd was in de garantie beschrijving.

We wachten het af hier.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:19
Poll ingevuld: niets voor mij.

Ik heb het geprobeerd maar ontbreken van meerdere tarieven in mijn Vlaamse situatie maakte het voor mij compleet onbruikbaar. Paar keer aangehaald in de dev kanalen maar nooit concreet respons op gekregen. Ik blijf dan echt niet wachten.

Het heeft dus wel aanleiding gegegeven om mijn eigen HA automatisatie compleet onder handen te nemen en sinds pakweg mei draait dat redelijk foutloos, incl laden van net wanneer het kan. In combinatie met een Ecoflow 2kWh opstelling die alles van IT materiaal in mijn bureau afschermt van het huis.

[ Voor 11% gewijzigd door Holvoetn op 26-09-2026 15:14 ]

Holvoetn schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:12:

Ik heb het geprobeerd maar ontbreken van meerdere tarieven in mijn Vlaamse situatie maakte het voor mij compleet onbruikbaar. Paar keer aangehaald in de dev kanalen maar nooit concreet respons op gekregen. Ik blijf dan echt niet wachten.

Het heeft dus wel aanleiding gegegeven om mijn eigen HA automatisatie compleet onder handen te nemen en sinds pakweg mei draait dat redelijk foutloos, incl laden van net wanneer het kan. In combinatie met een Ecoflow 2kWh opstelling die alles van IT materiaal in mijn bureau afschermt van het huis.
Jammer dat het geen response heeft opgeleverd. Ik ga dr eigenlijk stil vanuit dat dit niet alleen voor jou dan niet werkt daar de hele Belgische markt anders in elkaar steekt dan hier.

Zij sprongetje.... ik ben zelf eens gestart met een eigen EMS bouwen (ter lering en vermaak). Een database met daarin gegevens over o.a. ons verbruik. Denk hierbij aan kwartier verbruik, verwachte opwek etc. Dat is best een flinke klus maar leuk om zo nu en dan even mee bezig te zijn. Ik heb wel hulp van Claude. Ik denk dat het nu nog wat te moeilijk in elkaar zit (NAS, Docker, Influx Database etc.). Bouw toch maar eens door. Wat ik daarmee eigenlijk wil aangeven is dat het concept bouwen zoals Slim Laden door Homewizard is gebeurd best een complex dingetje is. Wat voor hier werkt hoeft voor een ander weer niet te werken. Misschien een leuke inspiratie voor je om dit voor de PIBS ook voor elkaar te boksen in eigen automatiseringen.

Reden: ik wil zelf de controle houden, en 100% lokaal.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Holvoetn
Devke schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:24:
[...]

Misschien een leuke inspiratie voor je om dit voor de PIBS ook voor elkaar te boksen in eigen automatiseringen.
Ik heb alles wat ik gebouwd heb (met behulp van Gemini) conceptueel een dikke maand geleden door Claude en ChatGPT gejaagd om eens te zien of die met andere inzichten zouden boven water komen. Andere invalshoeken. Ik heb ook expliciet gevraagd om de hele boel uit elkaar te halen en aan te geven wat er beter kan.
Conclusie: op punten en komma's na was ik eigenlijk niets vergeten, veel zaken die op een logische/praktische manier afgedekt werden op de manier dat ik het gedaan had en de dingen die nog geoptimaliseerd zouden kunnen worden, dat is jagen achter centen. Dus eigenlijk de moeite niet om alles overhoop te gooien.
Dat was eigenlijk wel een geruststelling.

Wat voor mij de grootste voldoening gaf, zijn mijn maandelijkse elektriciteitsfacturen sinds mei (start van dynamisch contract) en het feit dat de pure energiecomponent van die factuur gezakt is van meer dan 70% naar onder de 30%. Al de rest zijn vaste kosten waar ikzelf NIETS aan kan doen. Uiteraard zal die verhouding nu met de komende herfst/winter maanden wel terug wat naar boven gaan, maar voor de lente maanden was het ook al een héél stuk minder.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Heb ook de poll ingevuld op: jazeker.. Wel met kleine side note dat ik toch via homeassistant tijdens de goedkope uren ze handmatig vollaadt, meer een gevoelsdingetje maar geeft toch een idee van controle. De overige 21 uur per dag dat hij op slim-dynamisch staat doet hij toch goed regelen. Misschien komt er nog eens een moment dat ik het los kan laten :P

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:57
Devke schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:53:
Polletje Slim Laden

3 maanden geleden heb ik een poll gedaan met de vraag of je de batterij op Slim Laden hebt staan.

We zijn nu 3 maanden verder. De zomer loopt op het eind. Om een beetje een eerlijk vergelijk te krijgen nogmaals dezelfde poll. Het gaat erom waar je de batterij op het moment van invullen van de poll hebt staan. Staat hij op Slim Laden?

Ik laat de poll een tijdje lopen en zal daarna de vergelijking met 3 maanden terug laten zien.
Heb ja ingevuld, en ik ben er erg tevreden over. Regelmatig twijfelde ik in het begin aan de keuzes van het algoritme, maar het is goed je te realiseren dat dmv dit programma geprobeerd wordt de kosten te minimaliseren, niet perse de accu’s vol te krijgen om de nacht te overbruggen.

Spread en je verbruik en PV opbrengst, alsmede de kWh prijs voor de overzienbare periode worden toch op redelijk slimme wijze omgezet in een laad/ontlaad strategie en ik ben er alleszins tevreden over. Meestal bleek dat de keren dat ik twijfelde en een dag later terugkeek, de keuzes toch steeds optimaal waren.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

EVfan schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:18:
[...]

Heb ja ingevuld, en ik ben er erg tevreden over. Regelmatig twijfelde ik in het begin aan de keuzes van het algoritme, maar het is goed je te realiseren dat dmv dit programma geprobeerd wordt de kosten te minimaliseren, niet perse de accu’s vol te krijgen om de nacht te overbruggen.

Spread en je verbruik en PV opbrengst, alsmede de kWh prijs voor de overzienbare periode worden toch op redelijk slimme wijze omgezet in een laad/ontlaad strategie en ik ben er alleszins tevreden over. Meestal bleek dat de keren dat ik twijfelde eb een dag later terugkeek, dat de keuzes toch steeds optimaal waren.
Ik heb even wat reacties terug gelezen. Leuk om te zien dat er vanuit verschillende invalshoeken gekeken wordt. Voor de 1 werkt alleen volledig zelfcontrole, de ander durft het net niet helemaal los te laten en wederom een ander ziet dat de keuze van Slim Laden achteraf goed was. Er is geen goed of fout aan een keuze. Kies wat werkt voor je of je gevoel. Ik weet dat gevoel en werkelijkheid soms wel eens langs elkaar kunnen lopen. In de testfase mocht ik Slim Laden mee testen. Eerlijk gezegd was het best lastig om een stuk software te vertrouwen als je zelf op dat moment iets anders verwacht. Alle begrip voor die situatie. Dat is ook de reden geweest dat er vanuit het testteam aanbevelingen kwamen om meer inzicht te geven in de actie van de batterij. Wat is hij van plan?

De batterijen staan bij mijn vader. Hij is zich aan het oriënteren op de markt. In de testfase van Slim Laden stonden ze daar ook. Hij heeft de batterijen weer naar NOM gezet. Voor zijn gevoel had hij er dan veel meer grip op. Voor de 1 werkt het "ik wil controle" hebben meer dan het vertrouwen op software die het misschien wel beter doet. Ik had hem op Slim Laden laten staan maar hé ze staan nu even daar, dus hij beslist.

Devke schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:53:
Polletje Slim Laden

Ik heb "Niets voor mij" geselecteerd omdat ik het zelf al doe met HA. Ook vind ik persoonlijk dat soms te hard wordt gerekend met hoeveel een laadcyclus kost. Ik wil dat zelf kunnen, aangezien ik 12 cent spread best vind. Ik ga de beloofde laadcycli anders toch nooit halen.

Ik heb een Voltdeer SR5000 erbij gekocht voor 899 euro voor 5,12 kWh. Puur voor goedkoop laden en duur ontladen en wat extra opslag voor de koude maanden om met goedkoop geladen kWh in de avond te kunnen verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fC2DcEFHuXFpYR8RhyojnoXZT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnOi9gJ4fjVVqjW9FsNBHEVO.jpg?f=fotoalbum_large
Sinds 15 februari met 3 PiBs dynamisch laden en ontladen €13,50 per maand terugverdiend.
Sinds 20 september met 1 Voltdeer SR5000 €9,20 in zes dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVMTdsVqhgNoloPlpbM92cGd3-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnZHDWctlUpjgDIb8Y04iwL4.jpg?f=fotoalbum_large

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs 8,1 kWh | Voltdeer SR5000 (5,12 kWh) | LG 3,5 kW Dualcool Plus | 100L QH Boiler

• mromelis
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-09 20:52
Ronald1245 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:06:
[...]

Volgens mij is het zo dat de verkopende partij moet aantonen dat ze een deugdelijk product hebben geleverd binnen 12 maanden, na 12 maanden moet jezelf aantonen dat het product niet goed was om te kunnen ontbinden.

Binnen 1 jaar was de eerste accu stuk en nu een tijdje later de nieuw gewisselde accu ook stuk dus in mijn ogen heb ik een punt waarop ik voor de ene accu kan ontbinden.

Het ligt bij de rechtsbijstand, laat die er maar een oordeel over vellen.

Maar in de basis heb ik HW de kans gegeven om een deugdelijk product te leveren, maar als zelfs na een wissel wederom een nieuwe accu de geest geeft heb ik niet het vertrouwen dat de accu’s 15 jaar zullen meegaan zoals initieel beloofd was in de garantie beschrijving.

We wachten het af hier.
Ik heb er ook geen vertrouwen meer in dat de aangegeven cycli ooit gehaald gaan worden.

Ik ben intussen toe aan de 6e batterij terwijl ik er maar 2 heb. Deze zijn in de voorverkoop in juni en juli 2024 besteld en in februari en maart 2025 geleverd.

Batterij 1: 11 cycli

Batterij 2: 45 cycli

Batterij 3: 426 cycli

Batterij 4: 67 cycli

Batterij 5: 258 cycli (actief)

Batterij 6: 24 cycli (actief)

Batterij 3 heeft 2 weken geleden, bij 426 cycli, de geest gegeven met een E421 foutmelding en in tegenstelling tot de oorspronkelijke garantievoorwaarden (op de website van @HomeWizard_NL is dit inmiddels veranderd) is deze vervangen door een batterij met 20 cycli. Hier maak ik geen probleem van maar in de communicatie voor de omwisseling heb ik Homewizard  gewezen op de oorspronkelijke garantievoorwaarden en ze bleven volhouden dat de batterij vervangen ging worden door een batterij met minder cycli.

Begin volgend jaar loopt de garantie voor de oorspronkelijke aankoop af en ik ga zeker niet akkoord met bijbetaling als ze weer falen. Reken maar dat ik, als het zover komt, de publiciteit ga zoeken als Homewizard me niet tegemoet komt.

Misschien dat dit gefrustreerd overkomt maar bij elk defect was het contact zoeken, uitleggen, wachten op reactie, dingen proberen, wachten op reactie, op het juiste moment thuis zijn voor de omwisseling, historie kwijtraken, etc.

Niet 1x is er gemeend excuses- of tegemoetkoming aangeboden.

Ter info: Batterij 3 heeft de meeste cycli tot nu gehaald: 426 cycli. Dit is 7.1% van de 6000 cycli die Homewizard op de website vermeld.
mromelis schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 21:24:
[...]

Ik heb er ook geen vertrouwen meer in dat de aangegeven cycli ooit gehaald gaan worden.

Ik ben intussen toe aan de 6e batterij terwijl ik er maar 2 heb. Deze zijn in de voorverkoop in juni en juli 2024 besteld en in februari en maart 2025 geleverd.

Batterij 1: 11 cycli

Batterij 2: 45 cycli

Batterij 3: 426 cycli

Batterij 4: 67 cycli

Batterij 5: 258 cycli (actief)

Batterij 6: 24 cycli (actief)

Batterij 3 heeft 2 weken geleden, bij 426 cycli, de geest gegeven met een E421 foutmelding en in tegenstelling tot de oorspronkelijke garantievoorwaarden (op de website van @HomeWizard_NL is dit inmiddels veranderd) is deze vervangen door een batterij met 20 cycli. Hier maak ik geen probleem van maar in de communicatie voor de omwisseling heb ik Homewizard  gewezen op de oorspronkelijke garantievoorwaarden en ze bleven volhouden dat de batterij vervangen ging worden door een batterij met minder cycli.

Begin volgend jaar loopt de garantie voor de oorspronkelijke aankoop af en ik ga zeker niet akkoord met bijbetaling als ze weer falen. Reken maar dat ik, als het zover komt, de publiciteit ga zoeken als Homewizard me niet tegemoet komt.

Misschien dat dit gefrustreerd overkomt maar bij elk defect was het contact zoeken, uitleggen, wachten op reactie, dingen proberen, wachten op reactie, op het juiste moment thuis zijn voor de omwisseling, historie kwijtraken, etc.

Niet 1x is er gemeend excuses- of tegemoetkoming aangeboden.

Ter info: Batterij 3 heeft de meeste cycli tot nu gehaald: 426 cycli. Dit is 7.1% van de 6000 cycli die Homewizard op de website vermeld.
Dat is wel heel extreem. Wat een goede service van HomeWizard zeg! Wellicht een keer de groepenkast doornemen? Lijkt mij niet volledig aan HomeWizard kunnen liggen. Je wijst volledig naar HomeWizard. Maar ik lees niet over dingen die je zelf hebt uitgezocht of hebt laten uitzoeken over je eigen thuis/huis situatie. Voor omruilen hoeven ze in mijn ogen nooit excuses aan te bieden. Dat heet service.

Bijvoorbeeld:
  • Slechte stroomkwaliteit: Extreem hoge netspanning door zonnepanelen in de buurt, of zware spanningsschommelingen op een specifieke fase.
  • Overgangsweerstand: Een verouderd stopcontact, een (stiekem) verlengsnoer of losse lasklemmen. Dit veroorzaakt micro-vonkjes zodra de batterij met 800W gaat laden/ontladen, waardoor het BMS in de stress schiet.
  • Omgeving: Een te warme, slecht geventileerde kast of juist een vochtige schuur met condensvorming.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs 8,1 kWh | Voltdeer SR5000 (5,12 kWh) | LG 3,5 kW Dualcool Plus | 100L QH Boiler

TFX77 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 22:54:
[...]

Dat is wel heel extreem. Wat een goede service van HomeWizard zeg! Wellicht een keer de groepenkast doornemen? Lijkt mij niet volledig aan HomeWizard kunnen liggen. Je wijst volledig naar HomeWizard. Maar ik lees niet over dingen die je zelf hebt uitgezocht of hebt laten uitzoeken over je eigen thuis/huis situatie. Voor omruilen hoeven ze in mijn ogen nooit excuses aan te bieden. Dat heet service.

Bijvoorbeeld:
  • Slechte stroomkwaliteit: Extreem hoge netspanning door zonnepanelen in de buurt, of zware spanningsschommelingen op een specifieke fase.
  • Overgangsweerstand: Een verouderd stopcontact, een (stiekem) verlengsnoer of losse lasklemmen. Dit veroorzaakt micro-vonkjes zodra de batterij met 800W gaat laden/ontladen, waardoor het BMS in de stress schiet.
  • Omgeving: Een te warme, slecht geventileerde kast of juist een vochtige schuur met condensvorming.
Ik neem aan dat HomeWizard in de logging kan zien of er daadwerkelijk een swap moet plaatsvinden, en dat ze dit niet zomaar doen omdat ze het leuk vinden. Volgens homewizard zit de batterij vol met sensoren, of zijn ze de microvonkjes sensor vergeten?

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• mromelis
TFX77 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 22:54:
[...]

Excuses dat ik de omgevingscondities niet geschetst heb. Nieuwe meterkast, 3 fasen, batterijen gestapeld op een aparte groep enkele meters van de meterkast en NOM vanaf het begin.
Homewizard kan de logfiles inzien en wisselt niet zonder reden.

Laten we het belangrijkste niet vergeten: de batterijen zijn met bepaalde verwachtingen in de markt gezet (plug-and-play aansluiten in ieder huishouden, 6000 cycli, geen technische kennis vereist, etc).

[ Voor 47% gewijzigd door mromelis op 26-09-2026 23:49 ]

• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:03
fredhuizinga schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 16:34:
Heb ook de poll ingevuld op: jazeker.. Wel met kleine side note dat ik toch via homeassistant tijdens de goedkope uren ze handmatig vollaadt, meer een gevoelsdingetje maar geeft toch een idee van controle. De overige 21 uur per dag dat hij op slim-dynamisch staat doet hij toch goed regelen. Misschien komt er nog eens een moment dat ik het los kan laten :P
Ha herkenbaar, maar hier laad ik ze ondertussen gewoon hun gang gaan. Over het algemeen staan ze uit zichzelf volle bak te laden als ze in de gaten hebben dat ze het tijdens laagtarief niet vol krijgen met de zon. Werkt perfect! Zelfs als de auto staat te laden of mijn andere merk batterij vol staat te laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H50FIlOJpQ10qShJTNTuA13cpY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/76elZGgTL6lvDCIgaCLOnnyA.png?f=fotoalbum_large

Het rendement van de batterijen is hier in de buurt van 69,7 to 69,9%. Ik vind dit laag. Gelukkig blijft het rendement redelijk stabiel. Voor de rest werkt de NOM mode prima.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

geert1992 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 23:27:
[...]

Ik neem aan dat HomeWizard in de logging kan zien of er daadwerkelijk een swap moet plaatsvinden, en dat ze dit niet zomaar doen omdat ze het leuk vinden. Volgens homewizard zit de batterij vol met sensoren, of zijn ze de microvonkjes sensor vergeten?
Bij die microvonkjes krijg je meestal een melding dat de batterij opnieuw gaat synchroniseren met het lichtnet.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Poll ingevuld met niets voor mij, op dit moment is dat nog van toepassing door mijn vast contract, per 1 november gaat hij echter wel op slim dynamisch aangezien dan mijn nieuwe dynamische contract in gaat. Ben al begonnen met vaatwasser en wasmachine aan te zetten op de goedkoopste uren zodat hij niet zoveel meer hoeft te leren als de switch om gaat in de app.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Ronald1245
GL007 schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:21:
[...]

Bij die microvonkjes krijg je meestal een melding dat de batterij opnieuw gaat synchroniseren met het lichtnet.
Feit, is dat in 2025 toen de eerste accu’s uitgeleverd werden iedereen duidelijk kon zien dat er nog flink wat effort nodig was om de batterijen draaiende te krijgen en te houden.

Er zijn in die tijd zoveel accu’s gewisseld dat is niet meer bij te houden inmiddels lijkt mij, tevens zijn een groot deel van deze accu’s weer in omloop gebracht als wissel accu’s voor andere.

Feit ,is ook dat HW zelf beloofd heeft dat de accu set and forget is voor de gewone mens. De accu’s kwamen met een verwachte levensduur van 15 jaren en minimaal 4000 cycli, ook dit is mijn ogen op dit moment niet haalbaar.

Feit, bij de meesten van ons zal de garantie termijn vanaf Januari 2027 aflopen en als je de huidige stand van zaken qua kwaliteit in ogenschouw neemt mbt de accu’s je dus een bij betaling van ruim €1500- kunt verwachten in totaal. Dit lijkt mij niet de bedoeling van de accu’s.

Ik verwacht zelf dat meer mensen de rekensom zullen maken, maar ik vindt een afschrijving van €1395- in 2 jaar wel heel fors voor een product dat 15 jaar moet meegaan volgens Homewizzard zelf.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ronald1245 schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:46:
[...]

knip

Er zijn in die tijd zoveel accu’s gewisseld dat is niet meer bij te houden inmiddels lijkt mij, tevens zijn een groot deel van deze accu’s weer in omloop gebracht als wissel accu’s voor andere.

knip
Interessante observatie is dit. Wat is het percentage van de verkochte HW batterijen dat al is omgewisseld? Ik kan nergens getallen vinden. Maar mogelijk zoek ik niet goed.

• Ronald1245
Prisma16 schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:57:
[...]

Interessante observatie is dit. Wat is het percentage van de verkochte HW batterijen dat al is omgewisseld? Ik kan nergens getallen vinden. Maar mogelijk zoek ik niet goed.
Het staat iedereen vrij om een andere keuze te maken maar het probleem bagatelliseren zal het feit niet wegnemen dat het product niet voldoet aan hetgeen gesteld is door Homewizzard in hun garantie bepalingen en de door hun gedane beloftes.

Dat Homewizzard geen getallen vrijgeeft inzake de uitgevallen accu’s kan ik me goed voorstellen want dat is geen goede reclame.

Tot slot want niemand zit op een uitvoerige discussie hierover te wachten, zeg ik alleen maar maak je eigen keuze, als je tevreden bent ok maar als je ontevreden bent mag dat ook ok zijn.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

[...]

Feit, is dat in 2025 toen de eerste accu’s uitgeleverd werden iedereen duidelijk kon zien dat er nog flink wat effort nodig was om de batterijen draaiende te krijgen en te houden.
Dat vind ik nogal stellig, heb ze ook vanaf het begin maar draait nog steeds als een zonnetje hier, nooit een omruiling nodig gehad, hier op Tweakers idd veel problemen gezien maar hou wel in gedachte dat dit maar een heel klein stukje van de markt is, hooguit een paar procent van de gebruikers zal ook veel op Tweakers zitten en zich op dit niveau bezig houden met de pib.

Ik ken meerdere gebruikers die nooit op Tweakers zitten en ook daar draait het eigenlijk probleemloos op een enkel ding na wat tot nu toe nog steeds met een firmware update opgelost is. Ik denk dus dat het wel mee valt maar ik snap dat als je steeds geneuzel hebt met die dingen dat je er wel klaar mee bent, ik zou ook niet blij zijn als er steeds maar een pib gewisseld moet worden.

• Prisma16
  • Niet online
Ronald1245 schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:05:
[...]

Het staat iedereen vrij om een andere keuze te maken maar het probleem bagatelliseren zal het feit niet wegnemen dat het product niet voldoet aan hetgeen gesteld is door Homewizzard in hun garantie bepalingen en de door hun gedane beloftes.

Dat Homewizzard geen getallen vrijgeeft inzake de uitgevallen accu’s kan ik me goed voorstellen want dat is geen goede reclame.

Tot slot want niemand zit op een uitvoerige discussie hierover te wachten, zeg ik alleen maar maak je eigen keuze, als je tevreden bent ok maar als je ontevreden bent mag dat ook ok zijn.
Ik bagatelliseer niets, stel alleen een vraag.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:23
De afgelopen periode heb ik drie Zendure SF800plus batterijen met 1 extra uitbreiding. Totale capaciteit is 7,68kwh. Allemaal prima en dit werkt goed. Ook met Home Assistant aan de slag gegaan, niet alleen voor het aansturen van de Zendure batterijen maar ook gelijk de rest van de smarthome producten.

Ik merk echter dat ik (zoals velen hier het noemen) geen echte tweaker ben. In het begin enorm enthousiast bezig geweest met HA, maar uiteindelijk pakt het me niet meer. Hier dus maar afscheid van genomen. Hierdoor kan ik mijn Zendure batterijen ook niet meer slim aansturen. ZENKI werkt niet goed via de Zendure (voor inzicht in de zonnepanelen heb je perse een CT3 meter nodig).

Een beetje met jaloezie kijk ik naar de ontwikkeling bij HomeWizard. Dit merk blijft bij mij een aantrekkingskracht houden. Ik denk dat het eco systeem van HW beter bij mij past. Voornamelijk neerzetten en niet meer naar om kijken. Dan maar wat duurder uit zijn, maar het geeft mij gewoon meer rust. Het is de kracht, maar door de vele inzichten (log info) gaf mij HA juist veel onrust. Ik weet het, ik ben geen echte tweaker. :)

Al met al overweeg ik mijn huidige setup om te wisselen voor twee HW batterijen. Mijn Zendure batterijen heb ik op drie verschillende groepen aangesloten waardoor deze met meer vermogen kan laden en ontladen. Dit kan zonder certificering of iets dergelijks. Kan dit ook bij HW? Kan ik er bijvoorbeeld eentje op zolder plaatsen en eentje in de werkkamer? Deze ruimtes zitten op een eigen groep (ook nog eigen fase). Kan ik dan met 1600w laden en ontladen zonder dat ik een certificaat of iets dergelijk met overhandigen?

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 11:02

headout

Oi oi!

Ronald1245 schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:05:
Meningen als feiten presenteren lijkt me not done. Dat jouw ervaring teleurstellend is, en dat je geen vertrouwen meer hebt in product en bedrijf, begrijp ik volkomen.

Sinds anderhalf jaar ongeveer in het bezit van een HW PIB, en jammer genoeg september 2025 een swap. Sinds die tijd probleemloos functionerend, letterlijk set & forget. Erg blij mee.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:34
meesje schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:25:
Kan ik dan met 1600w laden en ontladen zonder dat ik een certificaat of iets dergelijk met overhandigen?
Ja hoor, kan gewoon.
Sinds kort ook een tweede HW-batterij. Die staat bij mij ook in een andere ruimte dan de eerste HW-batterij en zit ook op een andere groep. Ik heb trouwens maar 1-fase in huis.

1x HW PIB sinds 04-2025, 1x HW PIB sinds 09-2026, 8x DMEGC 450 WP op zuid, Solis S6-GR1P3.6K-M met datalogger

[...]

Feit ,is ook dat HW zelf beloofd heeft dat de accu set and forget is voor de gewone mens. De accu’s kwamen met een verwachte levensduur van 15 jaren en minimaal 4000 cycli, ook dit is mijn ogen op dit moment niet haalbaar.

Feit, bij de meesten van ons zal de garantie termijn vanaf Januari 2027 aflopen en als je de huidige stand van zaken qua kwaliteit in ogenschouw neemt mbt de accu’s je dus een bij betaling van ruim €1500- kunt verwachten in totaal. Dit lijkt mij niet de bedoeling van de accu’s.

Ik verwacht zelf dat meer mensen de rekensom zullen maken, maar ik vindt een afschrijving van €1395- in 2 jaar wel heel fors voor een product dat 15 jaar moet meegaan volgens Homewizzard zelf.
1e feit. Is dit niet inherent aan nieuwe producten, early adopter zijn?

2e feit garantie. Ik vind hem kort door de bocht als het gaat om "huidige stand qua kwaliteit". Ik zie dit meer als een mening dan een feit. Het was meer een feit geweest als 25% (natte vingerwerk) continue issues had. Ik zie een paar gevallen voorbij komen en zover ik kan zien wordt het opgelost. De garantie regeling zelf vind ik ook niet zoals verwacht / gewenst, maar dit wist ik vooraf.

3e feit een afschrijving van 1395 heb je als hij stuk gaat en je niet nieuws laat overkomen vanuit HomeWizard. Los van de mening die ik heb over de garantie (swap service). Gaat het product 15 jaar mee dan klopt de rekensom niet. Sterker nog zolang het draait klopt het niet.

Natuurlijk mag je ervaring anders zijn dan bijvoorbeeld de mijne. Ik zou het persoonlijk ook heel vervelend vinden allemaal, maar sommige feiten ben je denk ik te veel op de aanname stoel gaan zitten. Nogmaals ik begrijp het wel maar ben meer van onderbouwingen.

meesje schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:25:
De afgelopen periode heb ik drie Zendure SF800plus batterijen met 1 extra uitbreiding. Totale capaciteit is 7,68kwh. Allemaal prima en dit werkt goed. Ook met Home Assistant aan de slag gegaan, niet alleen voor het aansturen van de Zendure batterijen maar ook gelijk de rest van de smarthome producten.

Ik merk echter dat ik (zoals velen hier het noemen) geen echte tweaker ben. In het begin enorm enthousiast bezig geweest met HA, maar uiteindelijk pakt het me niet meer. Hier dus maar afscheid van genomen. Hierdoor kan ik mijn Zendure batterijen ook niet meer slim aansturen. ZENKI werkt niet goed via de Zendure (voor inzicht in de zonnepanelen heb je perse een CT3 meter nodig).

Een beetje met jaloezie kijk ik naar de ontwikkeling bij HomeWizard. Dit merk blijft bij mij een aantrekkingskracht houden. Ik denk dat het eco systeem van HW beter bij mij past. Voornamelijk neerzetten en niet meer naar om kijken. Dan maar wat duurder uit zijn, maar het geeft mij gewoon meer rust. Het is de kracht, maar door de vele inzichten (log info) gaf mij HA juist veel onrust. Ik weet het, ik ben geen echte tweaker. :)

Al met al overweeg ik mijn huidige setup om te wisselen voor twee HW batterijen. Mijn Zendure batterijen heb ik op drie verschillende groepen aangesloten waardoor deze met meer vermogen kan laden en ontladen. Dit kan zonder certificering of iets dergelijks. Kan dit ook bij HW? Kan ik er bijvoorbeeld eentje op zolder plaatsen en eentje in de werkkamer? Deze ruimtes zitten op een eigen groep (ook nog eigen fase). Kan ik dan met 1600w laden en ontladen zonder dat ik een certificaat of iets dergelijk met overhandigen?
Heb hier ook Zendure staan en dat werkt met HA gewoon lekker. Ik ben ook niet van HEMS etc. Dus ik snap wel wat je bedoeld met je post. HomeWizard PIB kan ook prima samen denk ik met Zendure maar dan moet je wel HA weer in het leven roepen. ChatGPT, Claude kunnen best goed helpen om de boel in te richten. Het kost wel tijd ja, maar alles hoeft niet in 1 dag toch. Er zijn mooie oplossingen maar voor hier wat te offtopic.

• Holvoetn
Als we het over feiten hebben ... waar zijn de feiten en cijfers dan ?

Geen cijfers = geen feiten. Enkel assumpties( en meestal subjectief gekleurd).

Wil niet zeggen dat je gevoel anders gaat zijn, helemaal niet. Maar het zal niet op algemene feiten gebaseerd zijn. Enkel op je eigen ervaring.

[ Voor 5% gewijzigd door Holvoetn op 27-09-2026 14:15 ]

• hanev001
[...]

Je doet een hele serie aannames Die op geen enkel wijze onderbouwt worden. Weet je hoeveel batterijen HW verkocht heeft? Weet je hoeveel daarvan een defect hebben gehad? Weet je hoeveel daarvan na reparatie weer in omloop zijn gebracht?

Het antwoord op al deze vragen kan alleen maar Nee zijn. Dus je noemt geen feiten maar hangt een verhaal op op basis van onderbuik gevoel. Iets waar ik het volkomen mee oneens ben.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16:06
[...]

ik heb 2 batterijen. 1 van half maart 2025 en 1 van begin april 2025. Geen enkel effort nodig geweest om die draaiende te krijgen. Het was precies zoals HW zei: stekker in stopcontact- knop aan - koppelen aan wifi en dat was het. In enkele minuten voor elkaar en daarna geen enkel issue gehad. Het is echt een set en forget systeem, al monitor ik de batterijen wel met Homey. 1 keer gehad dat ik de batterijen had verplaatst en dat 1 batterij niet vanzelf tot leven kwam. Kreeg die niet gekoppeld. Was ik vergeten dat ik de koppelingsknop in de HW app had uitgeschakeld :( . Na die knop weer ingeschakeld te hebben was het koppelen weer in een mum van tijd geregeld.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• meesje
Devke schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:14:
[...]

Heb hier ook Zendure staan en dat werkt met HA gewoon lekker. Ik ben ook niet van HEMS etc. Dus ik snap wel wat je bedoeld met je post. HomeWizard PIB kan ook prima samen denk ik met Zendure maar dan moet je wel HA weer in het leven roepen. ChatGPT, Claude kunnen best goed helpen om de boel in te richten. Het kost wel tijd ja, maar alles hoeft niet in 1 dag toch. Er zijn mooie oplossingen maar voor hier wat te offtopic.
Het is me ook gelukt om van alles in HA in te regelen (Gielz, gast777). Ook de rest van mijn smarthome er onder gebracht. Heel enthousiast mee begonnen. Enorm veel geleerd (HA kent best wel een steile leercurve). Veel zaken middels google/gemini kunnen inregelen (puur via bevragingen, ik heb AI geen toegang gegeven tot HA). Uiteindelijk best wel blij met het resultaat, maar op een gegeven moment pakt het me niet meer. Ik kan dat niet goed duiden.
Ik word gewoon blijer als ik kijk in de HomeKit en HomeWizard app. Deze zijn denk ik ook bedoeld voor een ander soort gebruiker. De beperktere hoeveelheid info, inzichten en mogelijkheden vind ik wel prima. Vandaar dat ik denk dat HW beter bij mij past.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:56
Dat automatiseren van accu’s doe ik ook(nog).

Ik heb HA en Homey draaien.

Ook mijn Panasonic regel ik ermee.

Maar ik ben ermee gestopt om alles te regelen.

Ga langzaam afbouwen, vreet tijd en je krijgsheren nooit wat je wilt precies.

De homewizzard accu’s staat gewoon op slim laden, kijk er niet meer naar om.

Enphase mag ook zijn ding doen.

Panasonic warmtepomp gaat vaste instelling krijgen.

Dan kan heisamon er ook uit.

Dan allen schakelaars weer aar normaal

Google home alleen nog voor muziek.

Dan kan mijn vrouw ook gewoon alles doen mocht mij wat overkomen.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:28
meesje schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:51:
[...]

Het is me ook gelukt om van alles in HA in te regelen (Gielz, gast777). Ook de rest van mijn smarthome er onder gebracht. Heel enthousiast mee begonnen. Enorm veel geleerd (HA kent best wel een steile leercurve). Veel zaken middels google/gemini kunnen inregelen (puur via bevragingen, ik heb AI geen toegang gegeven tot HA). Uiteindelijk best wel blij met het resultaat, maar op een gegeven moment pakt het me niet meer. Ik kan dat niet goed duiden.
Ik word gewoon blijer als ik kijk in de HomeKit en HomeWizard app. Deze zijn denk ik ook bedoeld voor een ander soort gebruiker. De beperktere hoeveelheid info, inzichten en mogelijkheden vind ik wel prima. Vandaar dat ik denk dat HW beter bij mij past.
Kijk eens naar ha mcp, dan kan je nog veel handiger dingen door ai laten fixen. Je wordt er wel lui van xd

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• meesje
@SpikeHome Het vreet inderdaad tijd. Dat is natuurlijk niet erg als het je hobby is en je er plezier aan beleeft.
In mijn ogen ben ik meer geschikt voor het HomeWizard eco systeem. Neerzetten en er niet te vaak naar omkijken. En wat ik voorbij zie komen, werkt slim laden ook goed.

• mromelis
Niet alles hierboven is misschien een feit maar ik heb er wel enkele:

Ik heb 2 batterijen die  beide al 2 keer verwisseld zijn binnen 1,5 jaar. Op dit moment zijn de batterijen 5 en 6 actief.

Batterij 6 is eerder deze week vervangen als vervanger voor batterij 3 die van alle batterijen de meeste cycli heeft gehad: 426. Deze is op 27-02-2025 geleverd en had productiedatum 15-11-2024.

Batterij 6 (die dus begin deze week geleverd is) is nu al 2 avonden op rij (bij ontladen) in storing gegaan (zonder E-code) en de melding in de app geeft aan dat er een communicatie probleem met de BMS is. Uit/aan zetten verhelpt het probleem (tijdelijk).

Misschien is mijn elektrische installatie het probleem maar er staan nergens voorschriften over waar de installatie aan moet voldoen. Daarnaast: batterij 3 heeft het gewoon 426 cycli goed gedaan en batterij 5 zit inmiddels op 259 cycli.

Feit: toen ik de batterijen heb besteld waren de garantievoorwaarden dat binnen 2 jaar de batterij kosteloos voor een nieuwe zou worden vervangen. Na 2 jaar zou er een bedrag berekend gaan worden (waar ik het overigens niet mee eens ben) Nu staat er in de garantievoorwaarden dat er binnen 2 jaar een vervangende batterij geleverd wordt met minder cycli dan je had. Dit is door Homewizard gewoon stilletjes veranderd.

Geen feit maar een aanname van mij: misschien moeten ze wel van heel veel refurbished batterijen af.

Ik ben tevreden met de batterijen als ze het doen maar ben het zat dat ze zo vaak bij mij uitgevallen zijn. En zoals eerder aangegeven: als ze na de garantieperiode opnieuw defect gaan zal ik niet accepteren dat ik de rekening daarvoor krijg. Laten we niet vergeten: 6000 cycli of 15 jaar. Ik hoef ze echt niet terug te verdienen maar ik wil er zeker niet zoveel geld op verliezen.

Ter info: ik heb van alle batterijen het MAC-adres, de productiedatum (staat op de doos), cycli bij levering, cycli bij defect/omwisseling en fout/E-codes.

• meesje
@Devke Ik had vandaag mijn NUC met HAOS al leeg gemaakt en voorzien van een verse Windows installatie. Gereed voor verkoop. Maar je eerdere opmerkingen hebben mij toch doen twijfelen. Ik ben gelijk los gegaan met alle smarthome onder te brengen in HA, maar waarom kan ik deze niet gewoon puur gebruik voor energie management? Later deze week maar weer aan de slag met HA.
Dit maakt me flexibeler, zeker als je meerdere merken door elkaar wil gaan gebruiken. Hoef ik niet perse gelijk afscheid te nemen, maar kun je gewoon uitbreiden met een ander merk.

[ Voor 19% gewijzigd door meesje op 27-09-2026 20:59 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Even een tegengeluid aan wat negatieve berichten hier in het topic. Ik lees eigenlijk nauwelijks nog mee. Maar waarom eigenlijk? Omdat a. de ontwikkelingen wat stil staan bij HomeWizard en b. mijn ene batterij ook gewoon werkt.

Ik had één van de eersten begin 2025. Inmiddels staat ie op 522 cycli. Ik heb nog nooit een foutcode gezien of gelezen, werkt altijd netjes in de NOM-modus. :)

Ik kan nog wel wat extra vermogen en capaciteit gebruiken, wij zitten thuis tegen de 10k kWh op jaarbasis. Maar ik twijfel of ik nu die investering ga doen, de terugverdientijd is nog steeds wel wat te lang wat mij betreft (hangt natuurlijk sterk samen met de kostprijs).

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• MakeItSo
  • Laatst online: 12:35
Vannacht ineens “raar” gedrag van de batterijen. Ineens een soort “pendelen” een paar uur lang. Wij hebben in de nacht geen apparaten aan staan die zulk gedrag vertonen en ik zie in de grafieken bij HomeWizard verder ook niets raars. Ons nachtverblijf ligt doorgaans zo rond de 250/300w continue. En dat is ook wat HomeWizard in de afgelopen weken iedere keer laat zien.

De batterijen geven (nu) geen storing aan. Iemand een idee wat daar de oorzaak van kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yixEn2DRI5qHuDJ-RSEn5zHcgUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CM8oSbheXey3fV57FTpTCW1a.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeiSxLp1AyQBH8eIImyhlcW2fDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CSRTi83RBZL3RaJjL5lbDQOY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door MakeItSo op 28-09-2026 09:22 ]

meesje schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:57:
@Devke Ik had vandaag mijn NUC met HAOS al leeg gemaakt en voorzien van een verse Windows installatie. Gereed voor verkoop. Maar je eerdere opmerkingen hebben mij toch doen twijfelen. Ik ben gelijk los gegaan met alle smarthome onder te brengen in HA, maar waarom kan ik deze niet gewoon puur gebruik voor energie management? Later deze week maar weer aan de slag met HA.
Dit maakt me flexibeler, zeker als je meerdere merken door elkaar wil gaan gebruiken. Hoef ik niet perse gelijk afscheid te nemen, maar kun je gewoon uitbreiden met een ander merk.
Goed om te lezen. Het maakt de boel zeer flexibel allemaal. Je moet daar als tweaker behoefte aan hebben uiteraard. Zeker als je naast de HW PIBS nog een ander merk zou wensen. HW staat vrij ver open. Zendure helemaal. Dit kun je dus prima laten samen werken. Zonder HA adviseer ik dit niet te doen.

Daarnaast einde saldering komt eraan. Ik kan de panelen door HA laten knijpen als de batterijen vol zijn. Probeer nu wat EMS achtige dingen te bouwen. Stapje voor stapje. Heb nog tijd genoeg. EMS is dan meer bedoeld voor Zendure alleen nu. HW PiBS hebben al een mooi systeem.

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-09 13:35
Holvoetn schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:57:
[...]

Ik heb alles wat ik gebouwd heb (met behulp van Gemini) conceptueel een dikke maand geleden door Claude en ChatGPT gejaagd om eens te zien of die met andere inzichten zouden boven water komen. Andere invalshoeken. Ik heb ook expliciet gevraagd om de hele boel uit elkaar te halen en aan te geven wat er beter kan.
Conclusie: op punten en komma's na was ik eigenlijk niets vergeten, veel zaken die op een logische/praktische manier afgedekt werden op de manier dat ik het gedaan had en de dingen die nog geoptimaliseerd zouden kunnen worden, dat is jagen achter centen. Dus eigenlijk de moeite niet om alles overhoop te gooien.
Dat was eigenlijk wel een geruststelling.

Wat voor mij de grootste voldoening gaf, zijn mijn maandelijkse elektriciteitsfacturen sinds mei (start van dynamisch contract) en het feit dat de pure energiecomponent van die factuur gezakt is van meer dan 70% naar onder de 30%. Al de rest zijn vaste kosten waar ikzelf NIETS aan kan doen. Uiteraard zal die verhouding nu met de komende herfst/winter maanden wel terug wat naar boven gaan, maar voor de lente maanden was het ook al een héél stuk minder.
Hier ook een vlaming die vanaf 1/10/26 naar dynamisch tarief gaat. Waar houdt de batterij geen rekening mee? Met de CAPTAR piek? Want ik wil natuurlijk niet dat hij snachts gaat laden als ook de auto laadt bij de laagste tarieven, en zo de maandpiek omhoogtrekt..

• Holvoetn
RaVenXeoN schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:36:
[...]

Hier ook een vlaming die vanaf 1/10/26 naar dynamisch tarief gaat. Waar houdt de batterij geen rekening mee? Met de CAPTAR piek? Want ik wil natuurlijk niet dat hij snachts gaat laden als ook de auto laadt bij de laagste tarieven, en zo de maandpiek omhoogtrekt..
Grootste probleem voor nu is enerzijds het verschil in tariefsetting tussen afname en injectie (dat kan je niet invullen zoals het hoort te zijn) waardoor die soms "verkeerde" beslissingen neemt voor de situatie in Vlaanderen.
Met de overgang naar de herfst/winter zal dat de komende maanden waarschijnlijk wel minder gaan spelen.

En uiteraard ook ons leuk capaciteitstarief maar daar heb ik nog niet TE veel last van doordat ik "maar" 2 HW PiBs heb staan. Als die beginnen te laden is het max. 1600W.
Voeg er een 3de aan toe en je zit aan 2400W en dan blijft er eigenlijk niets over voor de rest van het huis.
Ook dat is iets wat ik al een tijd geleden gevraagd heb, om dat laden iets meer gecontroleerd/beperkt te kunnen laten gebeuren. Uiteraard zijn er via HA mogelijkheden met afschakelen via slimme stekker en zo maar dat maakt het allemaal nogal knullig (in mijn ogen) en een pak meer complex.

Maar als mijn Ecoflow ook zijn mondje opentrekt tijdens de goedkope uren als HW al aan het laden is, dan ga ik los over de eerste limiet van 2500W (die EF kan tot 1500W gaan). Met HA stuur ik dat netjes naar max 2400W op P1 meter (Ecoflow debiet kan ik regelen, HW niet).
Ik vermoed echter niet dat Slim Laden momenteel enige rekening houdt met dat capaciteitstarief.

Dus voor mij voorlopig nog geen 3de batterij hier. Ik ga het nog even aankijken maar zou kunnen dat met alles wat ik gebouwd heb, dat het helemaal niet meer nodig zal zijn. Tot we van het gas afmoeten en naar warmtepomp gaan ... dan verandert het beeldje uiteraard ook weer. Maar dat zijn zorgen voor later en dan valt alles in een groter project wat dan ook weer ruimer bekeken zal moeten worden.

• egev
MakeItSo schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:22:
Vannacht ineens “raar” gedrag van de batterijen. Ineens een soort “pendelen” een paar uur lang. Wij hebben in de nacht geen apparaten aan staan die zulk gedrag vertonen en ik zie in de grafieken bij HomeWizard verder ook niets raars. Ons nachtverblijf ligt doorgaans zo rond de 250/300w continue. En dat is ook wat HomeWizard in de afgelopen weken iedere keer laat zien.

De batterijen geven (nu) geen storing aan. Iemand een idee wat daar de oorzaak van kan zijn?
Je bedoeld dat vannacht de batterijen een tijd de meter niet op 0 gehouden hebben?

Gebruik je slim laden? De tarieven zijn vandaag hoog, met ook een piek in de ochtend. Daardoor hebben ze besloten stroom achter de hand te houden voor de ochtend en rest van de dag. Bij mij hebben ze dit ook gisteravond al gedaan.

Je ziet dan ook in je bovenste grafiek dat ze tijdens de prijspiek van deze ochtend weer zijn gaan ontladen.

[ Voor 5% gewijzigd door egev op 28-09-2026 10:19 ]

• MakeItSo
  • Laatst online: 12:35
egev schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:17:
[...]

Je bedoeld dat vannacht de batterijen een tijd de meter niet op 0 gehouden hebben?

Gebruik je slim laden? De tarieven zijn vandaag hoog, met ook een piek in de ochtend. Daardoor hebben ze besloten stroom achter de hand te houden voor de ochtend en rest van de dag. Bij mij hebben ze dit ook gisteravond al gedaan.

Je ziet dan ook in je grafiek dat ze tijdens de prijspiek van deze ochtend weer zijn gaan ontladen.
Nee, ik bedoel het pendelen wat je in de grafieken ziet in de eerste paar uur van de dag. Dat de batterijen daarna inderdaad niet hebben geleverd aan het huis, dat schrijf ik toe aan dynamisch laden, dat doen ze wel vaker.

• voipmeister
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:52
sander_73 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:18:
[...]

Deze week de nieuwe p1-meter geinstalleerd. En wat denk je? Vanmorgen weer hetzelfde euvel. :-(
Balen! Ik zag de relatie voor dit ook niet per se met de p1 meter, ook al weet ik dat die natuurlijk e.e.a. doet qua aansturing. Het probleem is hier niet meer voorgekomen, inmiddels is de batterij van de update voorzien.

We hebben nog wel het probleem dat wanneer evcc de auto gaat laden en de batterij op standby zet, de PIB naar NOM springt. Maar dat zijn we aan het babysitten en ligt volgens mij aan iets anders (waarvan ik had gehoopt dat het opgelost zou zijn met die PIB sw update..).

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 11:02

headout

Oi oi!

voipmeister schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:59:
We hebben nog wel het probleem dat wanneer evcc de auto gaat laden en de batterij op standby zet, de PIB naar NOM springt. Maar dat zijn we aan het babysitten en ligt volgens mij aan iets anders (waarvan ik had gehoopt dat het opgelost zou zijn met die PIB sw update..).
Interessant, dat EVCC icm auto en batterij. Binnenkort staat hier ook een EV op de oprit, en met het overschot dat we hebben, ga ik de accu van de EV niet vol krijgen. En dringt de vraag op: wat gaat de meerwaarde (nog) zijn van de batterij? Tot op dit moment draaien we NOM gedurende avond en nacht met de instelling Slim en Wijkvriendelijk, maar dat gaat anders worden met een EV. We hebben een vast contract overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door headout op 28-09-2026 14:46 ]

• Holvoetn
EV moet geladen worden tijdens echt goedkope uren en op dat moment moet PiB naar zero_charge_only gaan (of evt. ook mee laden, tot in Nederland ook het leuke capaciteitstarief op de tafel komt, ze zijn er over bezig heb ik al gezien...).
Het heeft compleet geen zin om naar die batterij te kijken in combinatie met een EV.
Die EV heeft een 10 of 20-voud (en soms nog meer) capaciteit dan die HW PiBs die je hebt.

• hanev001
headout schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:36:
[...]

Interessant, dat EVCC icm auto en batterij. Binnenkort staat hier ook een EV op de oprit, en met het overschot dat we hebben, ga ik de accu van de EV niet vol krijgen. En dringt de vraag op: wat gaat de meerwaarde (nog) zijn van de batterij? Tot op dit moment draaien we NOM gedurende avond en nacht met de instelling Slim en Wijkvriendelijk, maar dat gaat anders worden met een EV.
Onder de aanname dat je een vast of variabel contract hebt wil ik adviseren om dan terug te gaan naar standaard NOM. Dan gaat ten minste elke watt die je niet direct gebruikt in de batterij en ben je niet afhankelijk van een algoritme dat niet in staat zal zijn te voorspellen wanneer je de EV aan de lader hangt en dus ongewenst stroom laat wegvloeien naar het net omdat verwacht wordt dat er op een later moment nog voldoende geladen kan worden in de batterij.

Heb je een Dynamisch contract dan zijn de spelregels anders omdat dan de prijs een sleutelrol speelt en kies je beter voor Dynamisch Slimladen.

• Prisma16
  • Niet online
Holvoetn schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:41:
EV moet geladen worden tijdens echt goedkope uren en op dat moment moet PiB naar zero_charge_only gaan (of evt. ook mee laden, tot in Nederland ook het leuke capaciteitstarief op de tafel komt, ze zijn er over bezig heb ik al gezien...).
Het heeft compleet geen zin om naar die batterij te kijken in combinatie met een EV.
Die EV heeft een 10 of 20-voud (en soms nog meer) capaciteit dan die HW PiBs die je hebt.
Precies, met een EV van zeg 50 kWh is een PiB van 5 kWh een Klein Duimpje, dus mogelijk wel overbodig.

• Holvoetn
Prisma16 schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:23:
[...]

Precies, met een EV van zeg 50 kWh is een PiB van 5 kWh een Klein Duimpje, dus mogelijk wel overbodig.
Overbodig is een beetje te veel naar de andere kant...
Je moet opletten dat die EV enkel laadt van het net (of als er echt veel overschot is van zon) en dat je HW PiB alles wat die van de zon genomen heeft (of geladen tijdens goedkope uren) niet gaat "dumpen" in die EV op datzelfde moment. Want dat zou spijtig zijn.

Als je EV niet laadt, dan kan die HW PiB netjes het huis ondersteunen zoals die altijd gedaan heeft.

Maar of Slim Laden dáár rekening mee houdt, dat weet ik dus niet...

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-09 13:35
Holvoetn schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:29:
[...]

Overbodig is een beetje te veel naar de andere kant...
Je moet opletten dat die EV enkel laadt van het net (of als er echt veel overschot is van zon) en dat je HW PiB alles wat die van de zon genomen heeft (of geladen tijdens goedkope uren) niet gaat "dumpen" in die EV op datzelfde moment. Want dat zou spijtig zijn.

Als je EV niet laadt, dan kan die HW PiB netjes het huis ondersteunen zoals die altijd gedaan heeft.

Maar of Slim Laden dáár rekening mee houdt, dat weet ik dus niet...
Als je een grote verbruiker (EV) aanzet op het goedkoopste moment van de dag, en de batterij is niet vol, dan heb ik die al in ruststand zien gaan bij "dynamisch slim laden" :-)

Dus mijn plan is om in de winter snachts goedkoop de EV te laden aan 2350w en overdag de HW alle zon te laten opsmossen om verder NOM te houden.
headout schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:36:
[...]

Interessant, dat EVCC icm auto en batterij. Binnenkort staat hier ook een EV op de oprit, en met het overschot dat we hebben, ga ik de accu van de EV niet vol krijgen. En dringt de vraag op: wat gaat de meerwaarde (nog) zijn van de batterij? Tot op dit moment draaien we NOM gedurende avond en nacht met de instelling Slim en Wijkvriendelijk, maar dat gaat anders worden met een EV. We hebben een vast contract overigens.
Meerwaarde van de batterij is dat als de EV niet thuis staat aan de laadpaal je de opwek toch kunt opslaan om in de avond en nacht NOM te draaien.

• egev
voipmeister schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:59:
[...]

Balen! Ik zag de relatie voor dit ook niet per se met de p1 meter, ook al weet ik dat die natuurlijk e.e.a. doet qua aansturing. Het probleem is hier niet meer voorgekomen, inmiddels is de batterij van de update voorzien.

Dit is in mijn ogen inderdaad een bug. Ik heb hier contact over gehad met HomeWizard. Ligt sinds enige tijd bij het productteam, maar die lijken er tot dusver niet echt wat mee te doen.

Wanneer je via de API terugschakelt van predictive naar standby/charge only, schakelt de HW aansturing de batterij na 5 seconden op NOM. Daarna moet je nogmaals aangeven dat je de batterij in standby of charge only wilt hebben. Dan blijft de setting wel bewaard.

• egev
Prisma16 schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:23:
[...]

Qua capaciteit klopt dat natuurlijk: een thuisbatterij van 5 kWh is klein vergeleken met een EV-accu van 50 kWh. Toch zal de batterij zeker als je een dynamisch contract hebt waardevol zijn.

De HomeWizard-batterijen gaan in ieder geval slim met de EV om. Ze ontladen zeker niet zomaar in de auto en laden zelfs tijdens de goedkope uren bij, ook als de auto op dat moment aan de lader staat. Daar heb je geen aanvullende automatisering / eigen scripts voor nodig.

Overigens, met een dynamisch contract ga je anders naar je zonnestroom kijken dan bij salderen. Als de stroomprijs ’s ochtends hoog is, is terugleveren aantrekkelijker dan je thuisbatterij opladen. Is de stroomprijs ’s middags laag, dan laad je de batterij of auto juist op dat moment.
Een simpel rekenvoorbeeld: lever je in de ochtend 5 kWh zonnestroom terug voor €0,30 per kWh, dan levert dat dus €1,50 op. Voor datzelfde bedrag kun je in de middag, bij een prijs van €0,13 per kWh, dus 11,5 kWh terugkopen. Dit spel begrijpt en speelt de logica van HW ook prima. Het enige wat HW helaas niet doet is bewust verkopen bij hoogtarief.

Ik gebruik zelf overigens de zonnestroom en batterij zoveel mogelijk voor het huis en niet om in de auto te stoppen. Zonneladen valt in de praktijk zwaar tegen. Traag, niet op juiste moment thuis, extra laadverliezen etc. maar das een heel ander topic :P

• JanHenk
  • Niet online
Holvoetn schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:29:
Ik doe het wel eens bewust. Als ik halverwege de middag weg ga en ik weet dat de PiB daarna weer voldoende tijd krijgt en dus extra ruimte heeft om de zon op te nemen. Heb je per saldo een extra cyclus op de batterij maar dus ook méér van je eigen zonnestroom zelf opgenomen.

• Holvoetn
JanHenk schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:49:
[...]

Ik doe het wel eens bewust. Als ik halverwege de middag weg ga en ik weet dat de PiB daarna weer voldoende tijd krijgt en dus extra ruimte heeft om de zon op te nemen. Heb je per saldo een extra cyclus op de batterij maar dus ook méér van je eigen zonnestroom zelf opgenomen.
En 2 keer omzettingsverliezen ... Ik weet het wel, als het van de zon komt kost het niets dus de "kost" is dan ook 0 maar het is in mijn ogen meestal beter om dat dan in de batterij te houden en voor het huis te gebruiken.

Ik laat in mijn automatisatie in HA absoluut niet toe dat mijn Ecoflow geladen wordt vanuit HW PiBs. Allebei laden van net, dat kan wel. Allebei laden van zon, dat kan ook.
Maar HW laten dumpen in Ecoflow, nooit.

[ Voor 14% gewijzigd door Holvoetn op 29-09-2026 08:54 ]

• JanHenk
  • Niet online
Holvoetn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:53:
[...]

En 2 keer omzettingsverliezen ... Ik weet het wel, als het van de zon komt kost het niets dus de "kost" is dan ook 0 maar het is in mijn ogen meestal beter om dat dan in de batterij te houden en voor het huis te gebruiken.
Ja, ervan uitgaande dat zonnestroom terugleveren precies nul oplevert, maken die omzettingsverliezen toch niet uit? Kost een aantal % van niks, is nog steeds niks. Ik zie trouwens niet dat het 'dubbel' is. De auto is gewoon een verbruiker net als een wasmachine en dergelijke in mijn optiek, hij kan immers niet terugleveren.

Ik laat de batterij gewoon op NOM en evcc probeert de lading te behouden (in zijn berekening van het 'werkelijk overschot'), maar voor mij is het niet erg als de batterij even meehelpt om netafname te voorkomen en soms dump ik de lading dus bewust in de auto (wederom, zonder netafname, gewoon 800 watt extra).

Hoe meer cycli hoe beter, hoe meer nut de batterij heeft.
Ik laat in mijn automatisatie in HA absoluut niet toe dat mijn Ecoflow geladen wordt vanuit HW PiBs. Allebei laden van net, dat kan wel. Allebei laden van zon, dat kan ook.
Maar HW laten dumpen in Ecoflow, nooit.
Ja, dat vind ik dan wel weer logisch.

• Holvoetn
JanHenk schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:58:
[...]

Ja, ervan uitgaande dat zonnestroom terugleveren precies nul oplevert, maken die omzettingsverliezen toch niet uit? Kost een aantal % van niks, is nog steeds niks. Ik zie trouwens niet dat het 'dubbel' is. De auto is gewoon een verbruiker net als een wasmachine en dergelijke in mijn optiek, hij kan immers niet terugleveren.

Ik laat de batterij gewoon op NOM en evcc probeert de lading te behouden (in zijn berekening van het 'werkelijk overschot'), maar voor mij is het niet erg als de batterij even meehelpt om netafname te voorkomen en soms dump ik de lading dus bewust in de auto (wederom, zonder netafname, gewoon 800 watt extra).

Hoe meer cycli hoe beter, hoe meer nut de batterij heeft.

[...]

Ja, dat vind ik dan wel weer logisch.
Ecoflow batterij of EV batterij, dat is toch exact hetzelfde ?
Je wasmachine gebruikt AC.
Maar je EV batterij gebruikt uiteindelijk DC. Dus terug omzetting van AC naar DC.

Het is maar hoe ik naar kijk, hoor. Je mag er gerust anders over denken.
Vooral nu de zon minder en minder opwek geeft, hou ik toch liever alle beetjes maximaal voor het huis.

• JanHenk
  • Niet online
Holvoetn schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:30:
[...]

Ecoflow batterij of EV batterij, dat is toch exact hetzelfde ?
Je wasmachine gebruikt AC.
Maar je EV batterij gebruikt uiteindelijk DC. Dus terug omzetting van AC naar DC.

Het is maar hoe ik naar kijk, hoor. Je mag er gerust anders over denken.
Vooral nu de zon minder en minder opwek geeft, hou ik toch liever alle beetjes maximaal voor het huis.
Voor mij is dat niet hetzelfde, want de EV is een verbruiker. Het gaat erin, wordt omgezet en inderdaad opgeslagen maar uiteindelijk verbruikt bij het rijden. Niet om weer terug te leveren aan het huis. Sterker nog, het gaat er als AC in, wordt omgezet naar DC, opgeslagen, en bij het rijden weer omgezet naar AC en daarmee wordt de elektromotor aangedreven.

Lekker boeiend allemaal :P Voor mij is de energie die in de auto gaat gewoon "verbruik" en geen "opslag", omdat het niet als opslag gebruikt kan worden (voor je huishouden). Cruciaal verschil met je thuisbatterij, die slechts als doel heeft om het terug te leveren aan je huis.

New in HWE-KWH 5.0305 - beta
  • This version resolves a bug where the OTA update can sometimes fail.
TS aangepast.

Pagina: 1 ... 290 291 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2