Volgens mij kun je je bijvoorbeeld bij Frank energie al aanmelden als je dat wilt. https://www.frankenergie.nl/nl/netcongestie. Alleen de HW PiB staat nog niet tussen de ondersteunde batterijen.hanev001 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:03:
[...]
Ok , dus waar het op neer komt, jij hebt van een bekende iets gehoord maar echte praktische informatie heb je niet. Pas zodra de netwerkbeheerders en/of leveranciers met een echt voorstel komen is het mogelijk om een inhoudelijke discussie te voeren over het wel of niet zinvol zijn voor HW om hun batterij aansturing daarvoor aan te passen en voor gebruikers om te beslissen of ze daar aan mee willen doen.
Waar zie jij welke batterijen er ondersteund worden?GHA schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:11:
[...]
Volgens mij kun je je bijvoorbeeld bij Frank energie al aanmelden als je dat wilt. https://www.frankenergie.nl/nl/netcongestie. Alleen de HW PiB staat nog niet tussen de ondersteunde batterijen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Het zal aan mij liggen maar afgezien van de opmerking koppel je apparaat aan de Frank app wordt nergens uitgelegt hoe dit zou moeten werken. Op een of andere manier zal toch een besturing nodig zijn en een batterij moet dus wel die mogelijkheid hebben. Ik zie geen lijst met batterijen die ze ondersteunen wel een lijst met batterijen die ze aan je willen verkopen.GHA schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:11:
[...]
Volgens mij kun je je bijvoorbeeld bij Frank energie al aanmelden als je dat wilt. https://www.frankenergie.nl/nl/netcongestie. Alleen de HW PiB staat nog niet tussen de ondersteunde batterijen.
Wat wel duidelijk is dat je daarvoor een Dynamisch contract bij hun nodig hebt. Dat is anders dan wat in het nieuws artikel wordt genoemd als zijnde ook bestemd voor vaste contracten.
[ Voor 7% gewijzigd door hanev001 op 19-07-2026 16:27 ]
Als je op deze pagina naar beneden scrollt zie je onder ‘Merken ondersteund door Frank Energie’ de merken die ze, zoals ik het lees, al ondersteunen en welke er nog aan komen. https://www.frankenergie.nl/nl/thuisbatterijDevke schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:22:
[...]
Waar zie jij welke batterijen er ondersteund worden?
Nee , dit een bestelllijst van batterijen die ze verkopen.GHA schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:30:
[...]
Als je op deze pagina naar beneden scrollt zie je onder ‘Merken ondersteund door Frank Energie’ de merken die ze, zoals ik het lees, al ondersteunen en welke er nog aan komen. https://www.frankenergie.nl/nl/thuisbatterij
Die had ik gevonden idd. Pittige prijzen. Veel zijn ook geen stekkerbatterij a la de HW PIB. Hier komen nog installatiekosten bij en evt meterkast aanpassingen. 2 jaar geleden me hierin verdiept. Nu 2 jaar later nog steeds blij daar nee tegen gezegd te hebben.GHA schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:30:
[...]
Als je op deze pagina naar beneden scrollt zie je onder ‘Merken ondersteund door Frank Energie’ de merken die ze, zoals ik het lees, al ondersteunen en welke er nog aan komen. https://www.frankenergie.nl/nl/thuisbatterij
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Zolang er geen oplossing is voor energiebelasting en BTW zie ik weinig financieel voordeel in kWh rondpompen 'voor het net', de spread moet dusdanig groot zijn dat het imo nooit een redelijke TVT krijgt.Devke schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:37:
2 jaar geleden me hierin verdiept. Nu 2 jaar later nog steeds blij daar nee tegen gezegd te hebben.
Wie zonnepanelen heeft kan met een grofweg 5 kWh stekkerbatterij zelfconsumptie behoorlijk opkrikken, daarboven wordt de businesscase gewoon lastig.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Eens. Er moet spread zijn om sws de laad- en ontlaadverliezen al te compenseren. Ze zijn in de regering wel bezig met de dubbele energiebelasting. Al gaat het tergend langzaam allemaal. Door een goede vergoeding te geven vanuit netbeheer zou je dus een vorm van spread kunnen krijgen. De nood is hoog op het net. Links om of rechtsom moet het opgelost worden. Aangezien mensen (niet alle) gevoelig zijn voor financiële prikkels zit daar de oplossing denk ik deels wel.hoevenpe schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:13:
[...]
Zolang er geen oplossing is voor energiebelasting en BTW zie ik weinig financieel voordeel in kWh rondpompen 'voor het net', de spread moet dusdanig groot zijn dat het imo nooit een redelijke TVT krijgt.
Wie zonnepanelen heeft kan met een grofweg 5 kWh stekkerbatterij zelfconsumptie behoorlijk opkrikken, daarboven wordt de businesscase gewoon lastig.
De dynamische contracten doen het grotendeels denk ik al vanuit nature (financiële prikkel). Dat zie je minder bij variabel / vast. Prijs is toch gelijk gedurende de dag. Al zeg ik niet dat alle mensen met dergelijke contracten geen rekening houden met..........
Dus het e.a. zou bij de PIB iets extra's kunnen betekenen. Het komt neer op gedragsverandering en dat kost tijd. Of de tools hebben zodat het net het rustiger krijgt. Bouwen gaat nog heel lang duren.
Dat een oplossing voor dubbele EB niet van de grond komt ligt waarschijnlijk aan het praktische probleem, Hoe meet je dat? Wordt een kWh van het gehaald om te gebruiken of om in een batterij te stoppen. Is een kWh die wordt teruggeleverd afkomstige van zonnepanelen of is deze tijdelijk opgeslagen voor netontlasting. Aan de kWh is dat niet vast te stellen en zodra je met gescheiden meters daarvoor gaat werken verliest je andere functionaliteit.. Als je bv een batterij op een eigen meter zet om voor netontlasting te gebruiken kan deze niet meer worden ingezet voor opslag van eigen zonopbrengst en voor dekking van in huis gebruik.Devke schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:59:
[...]
Eens. Er moet spread zijn om sws de laad- en ontlaadverliezen al te compenseren. Ze zijn in de regering wel bezig met de dubbele energiebelasting. Al gaat het tergend langzaam allemaal. Door een goede vergoeding te geven vanuit netbeheer zou je dus een vorm van spread kunnen krijgen. De nood is hoog op het net. Links om of rechtsom moet het opgelost worden. Aangezien mensen (niet alle) gevoelig zijn voor financiële prikkels zit daar de oplossing denk ik deels wel.
De dynamische contracten doen het grotendeels denk ik al vanuit nature (financiële prikkel). Dat zie je minder bij variabel / vast. Prijs is toch gelijk gedurende de dag. Al zeg ik niet dat alle mensen met dergelijke contracten geen rekening houden met..........
Dus het e.a. zou bij de PIB iets extra's kunnen betekenen. Het komt neer op gedragsverandering en dat kost tijd. Of de tools hebben zodat het net het rustiger krijgt. Bouwen gaat nog heel lang duren.
Er was een werkende manier en die heeft mee gestopt namelijk het salderen.
Aanvulling: Dat er goede vergoeding gaat komen voor netontlasting is niet erg waarschijnlijk.Er wordt eerder is de andere richting gedacht van duurder maken Naast de plannen die er al zijn voor een tijdstarief in ons land begint nu ook de EU zich daarmee te bemoeien.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44348/eu-wil-tijdsafhankelijke-nettarieven-verplichten
[ Voor 12% gewijzigd door hanev001 op 20-07-2026 12:57 ]
Zonder WP of EV is er relatief weinig te sturen: koken doe je toch echt na werktijd, die vaatwasser of wasmachine zetten in het grote plaatje weinig zoden aan de dijk.Devke schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:59:
Besef dat deze site niet representatief is, hoeveel mensen willen actief met hun energieverbruik bezig zijn? Volgend jaar hier gewoon een 3 jarig contract met duidelijkheid, 5 kWh stekkerbatterij voor een hoger directverbruik en het is wel best.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ligt aan je opwek en gebruik. Ik heb nu 3300Wp liggen op ZW en 7.5kWh aan HW PiBs (3 stuks dus). Mijn zelfconsumptie lag in juni boven de 85%. Als de zon echt de hele dag goed schijnt daalt dat percentage, omdat de PiBs het overschot niet meer kunnen opnemen (>2400W of PiBs op een gegeven moment vroeg vol). En ja, 3 volle PiBs krijg ik ook leeg voor de volgende ochtend de opwek weer begint, zelfs zonder in de avond de airco aan te zetten.hoevenpe schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:13:
[...]
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Hangt er wel vanaf hoe je zelfconsumptie definieert ?elsinga schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:27:
[...]
Mijn zelfconsumptie lag in juni boven de 85%.
Hoe ik het bekijk (Home Assistant doet het ook zo dus er moet iets van waar zijn)
Totaal verbruik van je huis bekijken en hoeveel je van het net hebt moeten halen.
1- (import van net / totaal verbruik)
Ik heb 2 PiB's en voor juni zat ik aan 89% met die berekening. Typisch tussen de 10-15kWh verbruik per dag.
Dus slechts 11% van mijn verbruik heb ik van het net moeten halen. Al de rest kwam van het dak (ook 3300Wp maar omvormer die stopt op 3000W).
[ Voor 17% gewijzigd door Holvoetn op 20-07-2026 13:57 ]
Sorry voor de rant, maar ik baal hier echt even flink van.
September 2025 worden er 2 batterijen geleverd na een half jaar wachten. Januari 2026 allebei de batterijen in dezelfde week kapot met verschillende E1xx, E3xx en E4xx fouten. Maand moeten wachten en half februari 2 nieuwe batterijen gekregen.
Vandaag batterij nummer 1 in E126 storing. Liep er toevallig langs want uiteraard geen melding in de app. Mijn vertrouwen in Homewizard is dalende moet ik bekennen.. (einde rant)
September 2025 worden er 2 batterijen geleverd na een half jaar wachten. Januari 2026 allebei de batterijen in dezelfde week kapot met verschillende E1xx, E3xx en E4xx fouten. Maand moeten wachten en half februari 2 nieuwe batterijen gekregen.
Vandaag batterij nummer 1 in E126 storing. Liep er toevallig langs want uiteraard geen melding in de app. Mijn vertrouwen in Homewizard is dalende moet ik bekennen.. (einde rant)
Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)
De EB relatief of afhankelijk maken van de marktprijs zou een optie kunnen zijn. Minder EB op goedkope energie, meer op dure.hanev001 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:50:
Dat een oplossing voor dubbele EB niet van de grond komt ligt waarschijnlijk aan het praktische probleem, Hoe meet je dat?
Wat lost dat op? Je hebt dan nog steeds dubbele EB heffing. Je maakt het geheel alleen maar lastiger te begrijpen omdat dan zelfs de hoogte van de EB niet meer vast is.Olaf van der Spek schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:40:
[...]
De EB relatief of afhankelijk maken van de marktprijs zou een optie kunnen zijn. Minder EB op goedkope energie, meer op dure.
Daarnaast marktprijs is alleen maar van toepassing voor mensen met een Dynamisch contract, de andere contracten hebben dat effect helemaal niet omdat de prijzen vast liggen.
Interessant filmpje o.a. dat HW werkt aan integratie van laadpalen in combinatie met de P1 meter en PiB…
YouTube: In gesprek met HomeWizard: Plug-In Battery, laadpalen en compleet sl...
YouTube: In gesprek met HomeWizard: Plug-In Battery, laadpalen en compleet sl...
Eerste wat ik me afvroeg. Met 4 accus en clould en peblar is p1 een verbindings elende. Dus dat moeten ze dan ook op gelost hebben.easywoods schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:28:
Interessant filmpje o.a. dat HW werkt aan integratie van laadpalen in combinatie met de P1 meter en PiB…
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
Tja, leest ik ook veel over….crryp schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:30:
[...]
Eerste wat ik me afvroeg. Met 4 accus en clould en peblar is p1 een verbindings elende. Dus dat moeten ze dan ook op gelost hebben.
Echter heb ik 4 PiB’s een laadpaal (V2C) en Homey aan de P1 hangen zonder verbindings ellende dus het kan wel 😉
Ongetwijfeld hier een bak elende xd maar met 2 p1 meters gaat t primaeasywoods schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:35:
[...]
Tja, leest ik ook veel over….
Echter heb ik 4 PiB’s een laadpaal (V2C) en Homey aan de P1 hangen zonder verbindings ellende dus het kan wel 😉
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
BTW is ook niet vast..hanev001 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:23:
Wat lost dat op? Je hebt dan nog steeds dubbele EB heffing. Je maakt het geheel alleen maar lastiger te begrijpen omdat dan zelfs de hoogte van de EB niet meer vast is.
Het lost het niet volledig op, maar het maakt de spread wel groter en het maakt het dus ook eerder rendabel.
Met een vast contract is dit toch ook geen issue?Daarnaast marktprijs is alleen maar van toepassing voor mensen met een Dynamisch contract, de andere contracten hebben dat effect helemaal niet omdat de prijzen vast liggen.
Je mist het probleem punt. Het heffen van dubbele EB. Dat vind niet plaats bij dezelfde persoon.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:17:
[...]
BTW is ook niet vast..
Het lost het niet volledig op, maar het maakt de spread wel groter en het maakt het dus ook eerder rendabel.
[...]
Met een vast contract is dit toch ook geen issue?
Persoon A laad van het net in een batterij en moet daarvoor EB betalen. Die lading wordt later teruggegeven aan het net. De EB wordt niet teruggegeven. Persoon B neemt af van het net en betaald nog eens een keer EB voor die stroom. Er is helemaal geen sprake van marge omdat er EB geheven wordt bij verschillende afnemers.
Door de EB variabel te maken verander je alleen de hoogte van de EB die elke afnemer betaald het eind resultaat is echter niet anders. De afnemer die laad en weer teuglevert verliest altijd de EB ongeacht de hoogte daarvan.
Die hele discussie is leuk maar levert niets op. Er moet eerst eenduidig duidelijk beleid komen voor dat het zin heeft om hier over te hebben. De politiek moet duidelijke stappen maken.hanev001 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:41:
[...]
Je mist het probleem punt. Het heffen van dubbele EB. Dat vind niet plaats bij dezelfde persoon.
Persoon A laad van het net in een batterij en moet daarvoor EB betalen. Die lading wordt later teruggegeven aan het net. De EB wordt niet teruggegeven. Persoon B neemt af van het net en betaald nog eens een keer EB voor die stroom. Er is helemaal geen sprake van marge omdat er EB geheven wordt bij verschillende afnemers.
Door de EB variabel te maken verander je alleen de hoogte van de EB die elke afnemer betaald het eind resultaat is echter niet anders. De afnemer die laad en weer teuglevert verliest altijd de EB ongeacht de hoogte daarvan.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
De politiek heeft al aangegeven dat ze dubbele EB willen voorkomen. Ik probeer duidelijk te maken dat dit technisch niet uitvoerbaar is en dat de wens van de politiek nonsens is. Het is alleen mogelijk door salderen weer (deels) in te voeren. Ze hebben een besluit genomen maar klagen nu zelf over de negatieve gevolgen daarvan.GL007 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:12:
[...]
Die hele discussie is leuk maar levert niets op. Er moet eerst eenduidig duidelijk beleid komen voor dat het zin heeft om hier over te hebben. De politiek moet duidelijke stappen maken.
Dank voor het delen. Ik heb hem opgenomen in de TS als follow-up van het 1e interview waarin de weg naar Slim Laden o.a. wordt besproken.easywoods schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:28:
Bugje uit 1.0810 beta versie gehaald. Nieuwe beta 1.0811. TS wordt aangepast.
[ Voor 21% gewijzigd door Devke op 21-07-2026 16:36 ]
Nog nooit meegedaan met dit topic maar een erg interessant interview geluisterd over Homewizard.
YouTube: In gesprek met HomeWizard: Plug-In Battery, laadpalen en compleet slim energiesysteem
YouTube: In gesprek met HomeWizard: Plug-In Battery, laadpalen en compleet slim energiesysteem
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Iets van 10 posts boven je ook al benoemdWAF1 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:42:
Nog nooit meegedaan met dit topic maar een erg interessant interview geluisterd over Homewizard.
Ik had het zo snel niet terug gevonden. Maar onder de indruk waar Homewizard mee bezig is.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Beta uitrol HW kWh Meter - 5.0302
:strip_exif()/f/image/IU3Kf35GLfwUGncJlXG6OD8f.png?f=user_large)
Toegevoegd aan TS.
:strip_exif()/f/image/IU3Kf35GLfwUGncJlXG6OD8f.png?f=user_large)
Toegevoegd aan TS.
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 22-07-2026 11:45 ]
Uiteraard doet homewizard met hun slimladen optie ook dit soort berekeningen toch leek me het leuk dit ook te doen en zo beetje te toetsen of de voorspelling klopt. (het blijven voorspellingen natuurlijk).
Na wat iteraties en tweaken heb ik een script in elkaar gezet om een zonne-energie voorspelling direct in Home Assistant te tonen.
In plaats van afhankelijk te zijn van (soms gelimiteerde) diensten zoals Solcast of Forecast.Solar, trekt dit script de data helemaal gratis en lokaal via de Open-Meteo API. Alle berekeningen worden on-the-fly gedaan in een ApexCharts-card met JavaScript.
Wat doet dit script?
Kopieer de onderstaande code naar een nieuwe ApexCharts kaart in Home Assistant. Gebruik Ctrl+F (of Cmd+F) en vervang de volgende variabelen door jouw eigen waarden:
Het kan voorkomen dat de badge "Verwacht Tot Nu" ineens omlaag of omhoog springt over de uren die al voorbij zijn. Dit is geen bug in de code, maar komt doordat Open-Meteo een nieuwe voorspelling doet. Als het weermodel op basis van actuele satellietbeelden concludeert dat het vanochtend toch zwaarder bewolkt was dan verwacht, past hij de hele dataset (ook met terugwerkende kracht voor die ochtend) aan. Heb jij lokaal wél zonnestralen meegepakt, dan kan jouw echte omvormer-opbrengst op dat moment dus hoger uitvallen dan "Verwacht Tot Nu"!
Na wat iteraties en tweaken heb ik een script in elkaar gezet om een zonne-energie voorspelling direct in Home Assistant te tonen.
In plaats van afhankelijk te zijn van (soms gelimiteerde) diensten zoals Solcast of Forecast.Solar, trekt dit script de data helemaal gratis en lokaal via de Open-Meteo API. Alle berekeningen worden on-the-fly gedaan in een ApexCharts-card met JavaScript.
Wat doet dit script?
- Oriëntatie & Helling: Gebruikt global_tilted_irradiance in plaats van vlakke straling, zodat hij precies weet hoeveel zon er op jouw specifieke dakhoek valt.
- Eigen Cloud Cover correctie: Standaard rekenen weermodellen bewolking te zwaar door (moderne N-type panelen presteren prima bij diffuus licht). Met een eigen variabele finetune je hoeveel vermogen er overblijft bij een gesloten wolkendek.
- Slimme Badges: Berekent "Verwacht Tot Nu", "Resterend Vandaag" en "Totaal Vandaag".
- Buffer voor het lopende uur: Er zit een +1 uur buffer in verwerkt zodat de voorspelling van het huidige uur direct meetelt in de "Verwacht Tot Nu" badge, in plaats van dat deze pas verspringt als het uur voorbij is.
Kopieer de onderstaande code naar een nieuwe ApexCharts kaart in Home Assistant. Gebruik Ctrl+F (of Cmd+F) en vervang de volgende variabelen door jouw eigen waarden:
- JOUW_LATITUDE -> Je breedtegraad (bijv. 52.12345)
- JOUW_LONGITUDE -> Je lengtegraad (bijv. 5.12345)
- JOUW_DAKHELLING -> De helling van je dak in graden (bijv. 33)
- JOUW_AZIMUTH -> De oriëntatie van je dak (Zuid = 0, Oost = -90, West = 90. Bijv. -45 voor Zuidoost).
- JOUW_SYSTEEM_KWP -> Het totale piekvermogen van je systeem in kW (Let op: gebruik een punt, bijv. 4.44).
- JOUW_BEWOLKINGSFACTOR -> Start met 0.55. Dit betekent dat bij 100% bewolking er nog 45% van de theoretische opbrengst overblijft (1 - 0.55). Komt je voorspelling structureel te hoog uit? Verhoog dit dan naar bijv. 0.60. Te laag? Verlaag naar 0.50.
Het kan voorkomen dat de badge "Verwacht Tot Nu" ineens omlaag of omhoog springt over de uren die al voorbij zijn. Dit is geen bug in de code, maar komt doordat Open-Meteo een nieuwe voorspelling doet. Als het weermodel op basis van actuele satellietbeelden concludeert dat het vanochtend toch zwaarder bewolkt was dan verwacht, past hij de hele dataset (ook met terugwerkende kracht voor die ochtend) aan. Heb jij lokaal wél zonnestralen meegepakt, dan kan jouw echte omvormer-opbrengst op dat moment dus hoger uitvallen dan "Verwacht Tot Nu"!
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
| type: custom:apexcharts-card header: show: true title: Zonne-energie Verwachting show_states: true colorize_states: true graph_span: 16h span: start: day offset: +6h now: show: true color: red label: Nu series: - entity: sun.sun name: Output type: area color: "#ff9800" curve: smooth stroke_width: 0 unit: kW show: in_header: false data_generator: > const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=JOUW_LATITUDE&longitude=JOUW_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=JOUW_DAKHELLING&azimuth=JOUW_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); return json.hourly.time.map((time, i) => { const clouds = json.hourly.cloud_cover[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * JOUW_BEWOLKINGSFACTOR); const rawKw = (json.hourly.global_tilted_irradiance[i] / 1000) * JOUW_SYSTEEM_KWP; const estimatedKw = rawKw * cloudFactor; return [new Date(time).getTime(), parseFloat(estimatedKw.toFixed(2))]; }); - entity: sun.sun name: Verwacht Tot Nu unit: kWh show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=JOUW_LATITUDE&longitude=JOUW_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=JOUW_DAKHELLING&azimuth=JOUW_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const now = new Date().getTime() + 3600000; const startOfToday = new Date().setHours(0, 0, 0, 0); let passedKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= startOfToday && timestamp <= now) { const clouds = json.hourly.cloud_cover[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * JOUW_BEWOLKINGSFACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance[i] / 1000) * JOUW_SYSTEEM_KWP) * cloudFactor; passedKwh += kw; } }); return [[new Date().getTime(), parseFloat(passedKwh.toFixed(1))]]; - entity: sun.sun name: Resterend Vandaag unit: kWh show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=JOUW_LATITUDE&longitude=JOUW_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=JOUW_DAKHELLING&azimuth=JOUW_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const now = new Date().getTime() + 3600000; const endOfToday = new Date().setHours(23, 59, 59, 999); let remainingKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= now && timestamp <= endOfToday) { const clouds = json.hourly.cloud_cover[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * JOUW_BEWOLKINGSFACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance[i] / 1000) * JOUW_SYSTEEM_KWP) * cloudFactor; remainingKwh += kw; } }); return [[new Date().getTime(), parseFloat(remainingKwh.toFixed(1))]]; - entity: sun.sun name: Totaal Vandaag unit: kWh show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=JOUW_LATITUDE&longitude=JOUW_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=JOUW_DAKHELLING&azimuth=JOUW_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const startOfToday = new Date().setHours(0, 0, 0, 0); const endOfToday = new Date().setHours(23, 59, 59, 999); let totalKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= startOfToday && timestamp <= endOfToday) { const clouds = json.hourly.cloud_cover[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * JOUW_BEWOLKINGSFACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance[i] / 1000) * JOUW_SYSTEEM_KWP) * cloudFactor; totalKwh += kw; } }); return [[new Date().getTime(), parseFloat(totalKwh.toFixed(1))]]; |
Welk model gebruik je? Ik heb deze api ook even getest en mij valt op dat het duitse model 'dwd_icon_eu' een beter resultaat geeft dan het default model.crryp schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:07:
Uiteraard doet homewizard met hun slimladen optie ook dit soort berekeningen toch leek me het leuk dit ook te doen en zo beetje te toetsen of de voorspelling klopt. (het blijven voorspellingen natuurlijk).
[Afbeelding]
Ik gebruikte de default zal deze is proberen &models=icon_euFerdinand Oeinck schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:36:
[...]
Welk model gebruik je? Ik heb deze api ook even getest en mij valt op dat het duitse model 'dwd_icon_eu' een beter resultaat geeft dan het default model.
Thnx voor de tip.
Heb trouwens een helper gemaakt nu die die wolkenfactor kan instellen scheelt hoop aanpassen elke x
Ik zet de wolken factor op 0.crryp schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:39:
[...]
Ik gebruikte de default zal deze is proberen &models=icon_eu
Thnx voor de tip.
Heb trouwens een helper gemaakt nu die die wolkenfactor kan instellen scheelt hoop aanpassen elke x
De eerste link hieronder kun je solcast en openmeteo (dwd_icon_eu) samen zien. Openmeteo heeft punten elk uur.
[ Voor 15% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 22-07-2026 16:42 ]
Ik gebruik dezelfde techniek voor de Homewizard app voor Homey.crryp schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:39:
[...]
Ik gebruikte de default zal deze is proberen &models=icon_eu
Thnx voor de tip.
Icon is best ok gemiddeld gezien. Voor de Homewizard app gebruik ik zelfs een ensemble van 5 modellen (gfs, ecmwf, meteo-france, icon, harmonie=knmi). Ik maak van deze 5 dan een "blend" met een gewogen gemiddelde waardoor bepaalde modellen een hogere percentage krijgen in de blend. Vandaag met regen zie dat ECMWF en METEO-FRANCE het iets beter doen dan bijv KNMI/Harmonie.
Maar met half bewolkte dagen hebben alle modellen moeite.
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
EB is niet van toepassing bij injecteren naar het net.hanev001 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:41:
[...]
Je mist het probleem punt. Het heffen van dubbele EB. Dat vind niet plaats bij dezelfde persoon.
BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Klopt. Heb ik ook nergens geschreven. Lees nog een goed wat er in mijn eerdere post staat.Knowbody schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:46:
[...]
EB is niet van toepassing bij injecteren naar het net.
Dan is dat duidelijk.hanev001 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:28:
[...]
Klopt. Heb ik ook nergens geschreven. Lees nog een goed wat er in mijn eerdere post staat.
Sessy schrijft er ook wat over. Ik vind het allemaal wat ver gezocht.
BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Super! Dank voor het delen.crryp schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:07:
[Afbeelding]
Wat doet dit script?Ook proberen?
- Oriëntatie & Helling: Gebruikt global_tilted_irradiance in plaats van vlakke straling, zodat hij precies weet hoeveel zon er op jouw specifieke dakhoek valt.
- Eigen Cloud Cover correctie: Standaard rekenen weermodellen bewolking te zwaar door (moderne N-type panelen presteren prima bij diffuus licht). Met een eigen variabele finetune je hoeveel vermogen er overblijft bij een gesloten wolkendek.
- Slimme Badges: Berekent "Verwacht Tot Nu", "Resterend Vandaag" en "Totaal Vandaag".
- Buffer voor het lopende uur: Er zit een +1 uur buffer in verwerkt zodat de voorspelling van het huidige uur direct meetelt in de "Verwacht Tot Nu" badge, in plaats van dat deze pas verspringt als het uur voorbij is.
Kopieer de onderstaande code naar een nieuwe ApexCharts kaart in Home Assistant. Gebruik Ctrl+F (of Cmd+F) en vervang de volgende variabelen door jouw eigen waarden:Goed om te weten over voorspellingen in het verleden:
- JOUW_AZIMUTH -> De oriëntatie van je dak (Zuid = 0, Oost = -90, West = 90. Bijv. -45 voor Zuidoost).
- JOUW_SYSTEEM_KWP -> Het totale piekvermogen van je systeem in kW (Let op: gebruik een punt, bijv. 4.44).
- JOUW_BEWOLKINGSFACTOR -> Start met 0.55. Dit betekent dat bij 100% bewolking er nog 45% van de theoretische opbrengst overblijft (1 - 0.55). Komt je voorspelling structureel te hoog uit? Verhoog dit dan naar bijv. 0.60. Te laag? Verlaag naar 0.50.
Het kan voorkomen dat de badge "Verwacht Tot Nu" ineens omlaag of omhoog springt over de uren die al voorbij zijn. Dit is geen bug in de code, maar komt doordat Open-Meteo een nieuwe voorspelling doet. Als het weermodel op basis van actuele satellietbeelden concludeert dat het vanochtend toch zwaarder bewolkt was dan verwacht, past hij de hele dataset (ook met terugwerkende kracht voor die ochtend) aan. Heb jij lokaal wél zonnestralen meegepakt, dan kan jouw echte omvormer-opbrengst op dat moment dus hoger uitvallen dan "Verwacht Tot Nu"!YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 type: custom:apexcharts-card header: show: true title: Zonne-energie Verwachting show_states: true colorize_states: true graph_span: 16h span: start: day offset: +6h now: show: true color: red label: Nu series: - entity: sun.sun name: Output type: area color: "#ff9800" curve: smooth stroke_width: 0 unit: kW show: in_header: false data_generator: > const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=JOUW_LATITUDE&longitude=JOUW_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=JOUW_DAKHELLING&azimuth=JOUW_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); return json.hourly.time.map((time, i) => { const clouds = json.hourly.cloud_cover[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * JOUW_BEWOLKINGSFACTOR); const rawKw = (json.hourly.global_tilted_irradiance[i] / 1000) * JOUW_SYSTEEM_KWP; const estimatedKw = rawKw * cloudFactor; return [new Date(time).getTime(), parseFloat(estimatedKw.toFixed(2))]; }); - entity: sun.sun name: Verwacht Tot Nu unit: kWh show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=JOUW_LATITUDE&longitude=JOUW_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=JOUW_DAKHELLING&azimuth=JOUW_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const now = new Date().getTime() + 3600000; const startOfToday = new Date().setHours(0, 0, 0, 0); let passedKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= startOfToday && timestamp <= now) { const clouds = json.hourly.cloud_cover[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * JOUW_BEWOLKINGSFACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance[i] / 1000) * JOUW_SYSTEEM_KWP) * cloudFactor; passedKwh += kw; } }); return [[new Date().getTime(), parseFloat(passedKwh.toFixed(1))]]; - entity: sun.sun name: Resterend Vandaag unit: kWh show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=JOUW_LATITUDE&longitude=JOUW_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=JOUW_DAKHELLING&azimuth=JOUW_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const now = new Date().getTime() + 3600000; const endOfToday = new Date().setHours(23, 59, 59, 999); let remainingKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= now && timestamp <= endOfToday) { const clouds = json.hourly.cloud_cover[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * JOUW_BEWOLKINGSFACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance[i] / 1000) * JOUW_SYSTEEM_KWP) * cloudFactor; remainingKwh += kw; } }); return [[new Date().getTime(), parseFloat(remainingKwh.toFixed(1))]]; - entity: sun.sun name: Totaal Vandaag unit: kWh show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=JOUW_LATITUDE&longitude=JOUW_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=JOUW_DAKHELLING&azimuth=JOUW_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const startOfToday = new Date().setHours(0, 0, 0, 0); const endOfToday = new Date().setHours(23, 59, 59, 999); let totalKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= startOfToday && timestamp <= endOfToday) { const clouds = json.hourly.cloud_cover[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * JOUW_BEWOLKINGSFACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance[i] / 1000) * JOUW_SYSTEEM_KWP) * cloudFactor; totalKwh += kw; } }); return [[new Date().getTime(), parseFloat(totalKwh.toFixed(1))]];
Nog een beetje verder gefinetuned, met de lijn erbij van de huidige opbrengst tot nu toe.
:strip_exif()/f/image/cKF12ZaxSOgBAGMbjyQEK0Iq.png?f=user_large)
Met JOUW_BEWOLKINGSFACTOR = 0 komt het mooi in de buurt van de werkelijke opbrengst. Met de waarde 0.50 of een getal wat daar in de buurt zat, kwam de te verwachten opbrengst structureel te laag uit. Mogelijk dat de data van Open-Meteo hier al rekening mee houdt?
Ik ben er zelf ook nog mee aan het spelen en had toevallig ook al dit toegepast inmiddels haha, daarbij heb ik ook begin en eind dit uur gedaan (gaf me een beter beeld).Kwandoerie schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:18:
[...]
Super! Dank voor het delen.
Nog een beetje verder gefinetuned, met de lijn erbij van de huidige opbrengst tot nu toe.
[Afbeelding]
Met JOUW_BEWOLKINGSFACTOR = 0 komt het mooi in de buurt van de werkelijke opbrengst. Met de waarde 0.50 of een getal wat daar in de buurt zat, kwam de te verwachten opbrengst structureel te laag uit. Mogelijk dat de data van Open-Meteo hier al rekening mee houdt?
Ik heb zelf nu de factor ook op 0 staan want idd volgens mij houd het model er zelf ook al rekening mee. (we blijven fine tunen).
Zeker leuk om mee te spelen en zo de Plug-In Batteries wellicht beter timen. Is er een manier om meerdere azimuth op geven? Ik heb namelijk 3380Wp op zuid, 1125Wp op oost en 650ishWp op west.crryp schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:36:
[...]
Ik ben er zelf ook nog mee aan het spelen en had toevallig ook al dit toegepast inmiddels haha, daarbij heb ik ook begin en eind dit uur gedaan (gaf me een beter beeld).
Ik heb zelf nu de factor ook op 0 staan want idd volgens mij houd het model er zelf ook al rekening mee. (we blijven fine tunen).
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/yVBXi7nGgiRfeR5JLGR0hZSu.jpg?f=fotoalbum_large)
De Plug-In Batteries tjurken lekker door.
EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler
Wellicht voor elke ligging een call doen en die data samenvoegen tot 1 output per uur?TFX77 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:20:
[...]
Zeker leuk om mee te spelen en zo de Plug-In Batteries wellicht beter timen. Is er een manier om meerdere azimuth op geven? Ik heb namelijk 3380Wp op zuid, 1125Wp op oost en 650ishWp op west.
[Afbeelding]
De Plug-In Batteries tjurken lekker door.
[Afbeelding]
chantalcoolsma schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 07:29:
Here we go again... Jaar geleden andere batterij gekregen, omdat eerste serie buggy was. Gisterenavond stond hij ineens te knipperen, na jaar probleemloos werken.
[Afbeelding]
- E404 tot E440 & E463 tot E499: Algemene BMS-storing. Start de batterij opnieuw zoals hierboven. Is het probleem terugkerend, neem dan contact met ons op.
Meerdere keren gedaan. Vanmorgen half uur uitgezet. Daarna leek hij weer te werken, maar 10 min later weer zelfde euvel.crryp schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 07:58:
[...]Restarten lijkt me stap 1
- E404 tot E440 & E463 tot E499: Algemene BMS-storing. Start de batterij opnieuw zoals hierboven. Is het probleem terugkerend, neem dan contact met ons op.
Mm heb altijd gelezen 45 min uit geeft een full reset. Zou dat nog proberen en daarna nog x fabrieks instellingen wellicht?chantalcoolsma schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:11:
[...]
Meerdere keren gedaan. Vanmorgen half uur uitgezet. Daarna leek hij weer te werken, maar 10 min later weer zelfde euvel.
Je zou nog een volledige reset kunnen doen. 10 seconden de knop indrukken tot hij wit gaat knipperen. (Na 5 seconden gaat hij blauw knipperen, dat is wifi reset, gewoon blijven indrukken).chantalcoolsma schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:11:
[...]
Meerdere keren gedaan. Vanmorgen half uur uitgezet. Daarna leek hij weer te werken, maar 10 min later weer zelfde euvel.
Hierna is de accu gereset. Via de app kun je hem daarna opnieuw koppelen via “opnieuw verbinden”. Dan knop op accu weer 5 sec indrukken tot hij blauw gaat knipperen en de app zou de accu weer moeten kunnen instellen qua wifi.
Vanavond even proberen. Thanks.Sepio schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:20:
[...]
Je zou nog een volledige reset kunnen doen. 10 seconden de knop indrukken tot hij wit gaat knipperen. (Na 5 seconden gaat hij blauw knipperen, dat is wifi reset, gewoon blijven indrukken).
Hierna is de accu gereset. Via de app kun je hem daarna opnieuw koppelen via “opnieuw verbinden”. Dan knop op accu weer 5 sec indrukken tot hij blauw gaat knipperen en de app zou de accu weer moeten kunnen instellen qua wifi.
HomeWizard Thuisaccu LED-status doorschakelen naar je woonkamer (Philips Hue / HA)
Heb je HomeWizard thuisaccu's in de garage of meterkast staan? Dan heb je helaas niks aan die mooie ingebouwde status-LED's. Het HomeWizard Display laat helaas alleen het totaal/gemiddelde zien en niet de status per individuele accu.Omdat mijn vorige zonne-voorspelling integratie erg goed ontvangen werd, deel ik graag dit nieuwe project! Met onderstaande handleiding breng je de status van elke losse thuisaccu visueel naar je woonkamer via je slimme lampen (zoals Philips Hue).Kleurcodes
- Groen (rgb(30, 227, 137)): Accu is aan het opladen (vermogen < 0 W)
- Blauw (rgb(66, 73, 241)): Accu is aan het ontladen (vermogen > 15 W)
- Wit (rgb(255, 255, 255)): Standby / neutraal
Stap 1: Template Sensors aanmaken
Maak voor elke thuisaccu een Template Sensor aan die op basis van het actuele vermogen de juiste RGB-kleur berekent. Voeg onderstaande code toe aan je configuration.yaml (of via Helpers -> Template in de UI):YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| template: - sensor: - name: "Battery 1 Laden Ontladen Kleur" unique_id: battery_1_laden_ontladen_kleur state: > {% set vermogen = states('<JOUW_SENSOR_VERMOGEN_ACCU_1>') | float(0) %} {% if vermogen < 0 %} rgb(30, 227, 137) {% elif vermogen > 15 %} rgb(66, 73, 241) {% else %} rgb(255, 255, 255) {% endif %} - name: "Battery 2 Laden Ontladen Kleur" unique_id: battery_2_laden_ontladen_kleur state: > {% set vermogen = states('<JOUW_SENSOR_VERMOGEN_ACCU_2>') | float(0) %} {% if vermogen < 0 %} rgb(30, 227, 137) {% elif vermogen > 15 %} rgb(66, 73, 241) {% else %} rgb(255, 255, 255) {% endif %} - name: "Battery 3 Laden Ontladen Kleur" unique_id: battery_3_laden_ontladen_kleur state: > {% set vermogen = states('<JOUW_SENSOR_VERMOGEN_ACCU_3>') | float(0) %} {% if vermogen < 0 %} rgb(30, 227, 137) {% elif vermogen > 15 %} rgb(66, 73, 241) {% else %} rgb(255, 255, 255) {% endif %} |
Stap 2: Schakelaar aanmaken (Input Boolean)
Maak een input_boolean aan om de statusindicator handmatig of via dashboards aan en uit te kunnen zetten.Voeg dit toe aan je configuration.yaml of maak een Schakelaar (Helper) aan in Home Assistant via Instellingen > Apparaten & Diensten > Helpers:
YAML:
1
2
3
4
| input_boolean: batterijen_status_indicator: name: Batterijen status indicator icon: mdi:battery-charging-100 |
Stap 3: Automatisering - Lampen Kleuren
Deze automatisering zorgt ervoor dat wanneer de indicator AAN staat (of wanneer de status van een accu verandert), de bijbehorende lampen direct de juiste kleur aannemen.YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
| alias: "Batterij status indicator - Aan / Update" description: "Past de kleur van de indicatorlampen aan op basis van de thuisaccustatus" triggers: - trigger: state entity_id: input_boolean.batterijen_status_indicator from: "off" to: "on" - trigger: state entity_id: sensor.battery_1_laden_ontladen_kleur for: seconds: 5 - trigger: state entity_id: sensor.battery_2_laden_ontladen_kleur for: seconds: 5 - trigger: state entity_id: sensor.battery_3_laden_ontladen_kleur for: seconds: 5 conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.batterijen_status_indicator state: "on" actions: # Lamp voor Accu 1 - action: light.turn_on data: rgb_color: > {% set s = states('sensor.battery_1_laden_ontladen_kleur') %} {{ s.replace('rgb(', '').replace(')', '').split(', ') | map('int') | list }} brightness_pct: 50 target: entity_id: light.<JOUW_LAMP_ACCU_1> # Lamp voor Accu 2 - action: light.turn_on data: rgb_color: > {% set s = states('sensor.battery_2_laden_ontladen_kleur') %} {{ s.replace('rgb(', '').replace(')', '').split(', ') | map('int') | list }} brightness_pct: 50 target: entity_id: light.<JOUW_LAMP_ACCU_2> # Lamp voor Accu 3 - action: light.turn_on data: rgb_color: > {% set s = states('sensor.battery_3_laden_ontladen_kleur') %} {{ s.replace('rgb(', '').replace(')', '').split(', ') | map('int') | list }} brightness_pct: 50 target: entity_id: light.<JOUW_LAMP_ACCU_3> mode: single |
Stap 4: Automatisering - Lampen Herstellen bij Uitschakelen
Wanneer je de indicatiemodus uitschakelt, controleert deze automatisering of de hoofdlamp in de kamer uit stond. Zo ja, dan gaan de indicatorlampen uit. Stond de verlichting aan? Dan schakelt Home Assistant direct terug naar je favoriete scene!YAML:
Vervang de variabelen1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| alias: "Batterij status indicator - Uit / Herstellen" description: "Zet de lampen uit of herstelt de originele scene wanneer de indicator wordt uitgeschakeld" triggers: - trigger: state entity_id: input_boolean.batterijen_status_indicator from: "on" to: "off" conditions: [] actions: - if: - condition: state entity_id: light.<JOUW_CONTROLE_LAMP_OF_GROEP> state: "off" then: - action: light.turn_off target: entity_id: - light.<JOUW_LAMP_ACCU_1> - light.<JOUW_LAMP_ACCU_2> - light.<JOUW_LAMP_ACCU_3> else: - action: scene.turn_on target: entity_id: scene.<JOUW_STANDAARD_SCENE> mode: single |
Zoek in de YAML-bestanden naar alle <JOUW_...> tekstblokken en vervang deze door de juiste entity_id's uit jouw eigen Home Assistant installatie.
Super gaaf, ik heb hier mijn HomeAssistant aan de lokale ChatGPT gekoppeld. Dus geen copy en paste meer van yamls, maar gewoon vragen "Maak het lampje groen als de wasmachine aan mag, rood als de stroom te duur is".crryp schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:54:HomeWizard Thuisaccu LED-status doorschakelen naar je woonkamer (Philips Hue / HA)
Heb je HomeWizard thuisaccu's in de garage of meterkast staan? Dan heb je helaas niks aan die mooie ingebouwde status-LED's. Het HomeWizard Display laat helaas alleen het totaal/gemiddelde zien en niet de status per individuele accu.
[YouTube: Voorbeeld]
Omdat mijn vorige zonne-voorspelling integratie erg goed ontvangen werd, deel ik graag dit nieuwe project! Met onderstaande handleiding breng je de status van elke losse thuisaccu visueel naar je woonkamer via je slimme lampen (zoals Philips Hue).
Kleurcodes
- Groen (rgb(30, 227, 137)): Accu is aan het opladen (vermogen < 0 W)
- Blauw (rgb(66, 73, 241)): Accu is aan het ontladen (vermogen > 15 W)
- Wit (rgb(255, 255, 255)): Standby / neutraal
Stap 1: Template Sensors aanmaken
Maak voor elke thuisaccu een Template Sensor aan die op basis van het actuele vermogen de juiste RGB-kleur berekent. Voeg onderstaande code toe aan je configuration.yaml (of via Helpers -> Template in de UI):YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 template: - sensor: - name: "Battery 1 Laden Ontladen Kleur" unique_id: battery_1_laden_ontladen_kleur state: > {% set vermogen = states('<JOUW_SENSOR_VERMOGEN_ACCU_1>') | float(0) %} {% if vermogen < 0 %} rgb(30, 227, 137) {% elif vermogen > 15 %} rgb(66, 73, 241) {% else %} rgb(255, 255, 255) {% endif %} - name: "Battery 2 Laden Ontladen Kleur" unique_id: battery_2_laden_ontladen_kleur state: > {% set vermogen = states('<JOUW_SENSOR_VERMOGEN_ACCU_2>') | float(0) %} {% if vermogen < 0 %} rgb(30, 227, 137) {% elif vermogen > 15 %} rgb(66, 73, 241) {% else %} rgb(255, 255, 255) {% endif %} - name: "Battery 3 Laden Ontladen Kleur" unique_id: battery_3_laden_ontladen_kleur state: > {% set vermogen = states('<JOUW_SENSOR_VERMOGEN_ACCU_3>') | float(0) %} {% if vermogen < 0 %} rgb(30, 227, 137) {% elif vermogen > 15 %} rgb(66, 73, 241) {% else %} rgb(255, 255, 255) {% endif %}Stap 2: Schakelaar aanmaken (Input Boolean)
Maak een input_boolean aan om de statusindicator handmatig of via dashboards aan en uit te kunnen zetten.
Voeg dit toe aan je configuration.yaml of maak een Schakelaar (Helper) aan in Home Assistant via Instellingen > Apparaten & Diensten > Helpers:YAML:
1 2 3 4 input_boolean: batterijen_status_indicator: name: Batterijen status indicator icon: mdi:battery-charging-100Stap 3: Automatisering - Lampen Kleuren
Deze automatisering zorgt ervoor dat wanneer de indicator AAN staat (of wanneer de status van een accu verandert), de bijbehorende lampen direct de juiste kleur aannemen.YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 alias: "Batterij status indicator - Aan / Update" description: "Past de kleur van de indicatorlampen aan op basis van de thuisaccustatus" triggers: - trigger: state entity_id: input_boolean.batterijen_status_indicator from: "off" to: "on" - trigger: state entity_id: sensor.battery_1_laden_ontladen_kleur for: seconds: 5 - trigger: state entity_id: sensor.battery_2_laden_ontladen_kleur for: seconds: 5 - trigger: state entity_id: sensor.battery_3_laden_ontladen_kleur for: seconds: 5 conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.batterijen_status_indicator state: "on" actions: # Lamp voor Accu 1 - action: light.turn_on data: rgb_color: > {% set s = states('sensor.battery_1_laden_ontladen_kleur') %} {{ s.replace('rgb(', '').replace(')', '').split(', ') | map('int') | list }} brightness_pct: 50 target: entity_id: light.<JOUW_LAMP_ACCU_1> # Lamp voor Accu 2 - action: light.turn_on data: rgb_color: > {% set s = states('sensor.battery_2_laden_ontladen_kleur') %} {{ s.replace('rgb(', '').replace(')', '').split(', ') | map('int') | list }} brightness_pct: 50 target: entity_id: light.<JOUW_LAMP_ACCU_2> # Lamp voor Accu 3 - action: light.turn_on data: rgb_color: > {% set s = states('sensor.battery_3_laden_ontladen_kleur') %} {{ s.replace('rgb(', '').replace(')', '').split(', ') | map('int') | list }} brightness_pct: 50 target: entity_id: light.<JOUW_LAMP_ACCU_3> mode: singleStap 4: Automatisering - Lampen Herstellen bij Uitschakelen
Wanneer je de indicatiemodus uitschakelt, controleert deze automatisering of de hoofdlamp in de kamer uit stond. Zo ja, dan gaan de indicatorlampen uit. Stond de verlichting aan? Dan schakelt Home Assistant direct terug naar je favoriete scene!YAML:Vervang de variabelen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 alias: "Batterij status indicator - Uit / Herstellen" description: "Zet de lampen uit of herstelt de originele scene wanneer de indicator wordt uitgeschakeld" triggers: - trigger: state entity_id: input_boolean.batterijen_status_indicator from: "on" to: "off" conditions: [] actions: - if: - condition: state entity_id: light.<JOUW_CONTROLE_LAMP_OF_GROEP> state: "off" then: - action: light.turn_off target: entity_id: - light.<JOUW_LAMP_ACCU_1> - light.<JOUW_LAMP_ACCU_2> - light.<JOUW_LAMP_ACCU_3> else: - action: scene.turn_on target: entity_id: scene.<JOUW_STANDAARD_SCENE> mode: single
Zoek in de YAML-bestanden naar alle <JOUW_...> tekstblokken en vervang deze door de juiste entity_id's uit jouw eigen Home Assistant installatie.
Bijzonder lui wordt ik ervan
Welk model host je lokaal?Kalipeen schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:26:
[...]
Super gaaf, ik heb hier mijn HomeAssistant aan de lokale ChatGPT gekoppeld. Dus geen copy en paste meer van yamls, maar gewoon vragen "Maak het lampje groen als de wasmachine aan mag, rood als de stroom te duur is".
Bijzonder lui wordt ik ervan
Momenteel niets, Maar met Codex de share gekoppeld waar mijn HomeAssistant config staat. (heb ik voor al mij Docker Containers gedaan). Alle suboptimale config en niet werkende zaken worden feilloos, on the fly, eruit gehaald of gerepareerd.
Ah oke, ik zat eerder aan de mcp server te denken in combi met een ai model lokaal of cloud.Kalipeen schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:32:
[...]
Momenteel niets, Maar met Codex de share gekoppeld waar mijn HomeAssistant config staat. (heb ik voor al mij Docker Containers gedaan). Alle suboptimale config en niet werkende zaken worden feilloos, on the fly, eruit gehaald of gerepareerd.
ai zomaar op mn configs loslaten vind ik toch spannend, het kan veel maar ik hou erg graag zelf de controle in dit geval xd. Als het kapot is is t zoeken. Maar snap dat t je lui maakt.
Op vakantie zag ik tot mijn spijt de. Afgebroken niet meer online waren
En ook geen foutmelding
Inmiddels thuis en het frappante is beide batterijen lijken helemaal volledig uit
dus stroom schakelaar om
Stekker eruit
Stop contact test gedaan
Maar geen enkel leven in beide batterijen iemand nog een tip
ook op internet of in dit forum niet iets te vinden
En ook geen foutmelding
Inmiddels thuis en het frappante is beide batterijen lijken helemaal volledig uit
dus stroom schakelaar om
Stekker eruit
Stop contact test gedaan
Een Ajacied ben je niet voor even, een Ajacied ben je heel je leven!
Eigen groep? Automaat of alamat gecheckt?
En? Dus?Stop contact test gedaan
[ Voor 39% gewijzigd door Reinier op 25-07-2026 09:55 ]
Zijn ze nog wel online qua wifi? Probeer via de app eens of identificeren werkt. In mijn geval gingen de lampjes toen toch knipperen ook al leek hij dood te zijn. Zo ja dan zou je een volledige reset kunnen proberen. 10 sec de knop indrukken tot de lampjes wit knipperen. (Na 5 sec knipperen ze blauw, dat is de wifi reset en dat is niet de goede)._DPC_Scorpion schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:54:
Op vakantie zag ik tot mijn spijt de. Afgebroken niet meer online waren
En ook geen foutmelding
dus stroom schakelaar om
Stekker eruit
Stop contact test gedaan
Daarna weer opnieuw verbinden in de app. Dit keer wel de knop 5 seconden ingedrukt houden zoals de app aangeeft.
Ik heb er nog een iteratie overheen gegooid, de conclusie dat de cloud factor een ding is klopt niet deze zit al verwerkt in het model. Hij zit er nog wel in maar staat bij mij nu op 0crryp schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:07:
[Afbeelding]
Wat doet dit script?Ook proberen?
Kopieer de onderstaande code naar een nieuwe ApexCharts kaart in Home Assistant. Gebruik Ctrl+F (of Cmd+F) en vervang de volgende variabelen door jouw eigen waarden:Goed om te weten over voorspellingen in het verleden:
Het kan voorkomen dat de badge "Verwacht Tot Nu" ineens omlaag of omhoog springt over de uren die al voorbij zijn. Dit is geen bug in de code, maar komt doordat Open-Meteo een nieuwe voorspelling doet. Als het weermodel op basis van actuele satellietbeelden concludeert dat het vanochtend toch zwaarder bewolkt was dan verwacht, past hij de hele dataset (ook met terugwerkende kracht voor die ochtend) aan. Heb jij lokaal wél zonnestralen meegepakt, dan kan jouw echte omvormer-opbrengst op dat moment dus hoger uitvallen dan "Verwacht Tot Nu"!YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 type: custom:apexcharts-card header: show: true title: Zonne-energie Verwachting show_states: true colorize_states: true graph_span: 16h span: start: day offset: +6h now: show: true color: red label: Nu series: - entity: sun.sun name: Output type: area color: "#ff9800" curve: smooth stroke_width: 0 unit: kW show: in_header: false data_generator: > const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=JOUW_LATITUDE&longitude=JOUW_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=JOUW_DAKHELLING&azimuth=JOUW_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); return json.hourly.time.map((time, i) => { const clouds = json.hourly.cloud_cover~~~~~~~~~~~~~~~[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * JOUW_BEWOLKINGSFACTOR); const rawKw = (json.hourly.global_tilted_irradiance~~~~~~~~~~~~~~~[i] / 1000) * JOUW_SYSTEEM_KWP; const estimatedKw = rawKw * cloudFactor; return ~~~~~~~~~~~~~~~[new Date(time).getTime(), parseFloat(estimatedKw.toFixed(2))]; }); - entity: sun.sun name: Verwacht Tot Nu unit: kWh show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=JOUW_LATITUDE&longitude=JOUW_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=JOUW_DAKHELLING&azimuth=JOUW_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const now = new Date().getTime() + 3600000; const startOfToday = new Date().setHours(0, 0, 0, 0); let passedKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= startOfToday && timestamp <= now) { const clouds = json.hourly.cloud_cover~~~~~~~~~~~~~~~[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * JOUW_BEWOLKINGSFACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance~~~~~~~~~~~~~~~[i] / 1000) * JOUW_SYSTEEM_KWP) * cloudFactor; passedKwh += kw; } }); return [~~~~~~~~~~~~~~~[new Date().getTime(), parseFloat(passedKwh.toFixed(1))]]; - entity: sun.sun name: Resterend Vandaag unit: kWh show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=JOUW_LATITUDE&longitude=JOUW_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=JOUW_DAKHELLING&azimuth=JOUW_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const now = new Date().getTime() + 3600000; const endOfToday = new Date().setHours(23, 59, 59, 999); let remainingKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= now && timestamp <= endOfToday) { const clouds = json.hourly.cloud_cover~~~~~~~~~~~~~~~[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * JOUW_BEWOLKINGSFACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance~~~~~~~~~~~~~~~[i] / 1000) * JOUW_SYSTEEM_KWP) * cloudFactor; remainingKwh += kw; } }); return [~~~~~~~~~~~~~~~[new Date().getTime(), parseFloat(remainingKwh.toFixed(1))]]; - entity: sun.sun name: Totaal Vandaag unit: kWh show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=JOUW_LATITUDE&longitude=JOUW_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=JOUW_DAKHELLING&azimuth=JOUW_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const startOfToday = new Date().setHours(0, 0, 0, 0); const endOfToday = new Date().setHours(23, 59, 59, 999); let totalKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= startOfToday && timestamp <= endOfToday) { const clouds = json.hourly.cloud_cover~~~~~~~~~~~~~~~[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * JOUW_BEWOLKINGSFACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance~~~~~~~~~~~~~~~[i] / 1000) * JOUW_SYSTEEM_KWP) * cloudFactor; totalKwh += kw; } }); return [~~~~~~~~~~~~~~~[new Date().getTime(), parseFloat(totalKwh.toFixed(1))]];
Uiteraard hebben we wel te maken met DC/AC omzet verliezen deze heb ik nu toegepast in mijn geval 12 procent. Echter alleen in de verwacht headers, gezien de grafiek voorspelt voor omzetten.
Ook is nu de huidige opbrengst te volgen, begin dit uur veracht, eind dit uur verwacht, echte opbrengst en totaal verwacht vandaag.
Doe er je voordeel mee
zoals je ziet doet die het vandaag best wel aardig!
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
| type: custom:apexcharts-card card_mod: style: | ha-card { background: none; box-shadow: none; border: 0; padding: 0; } .apexcharts-legend { display: none !important; } #header__states { font-size: 9px !important; } header: show: true title: Zonne-energie Verwachting show_states: true colorize_states: true graph_span: 16h span: start: day offset: +6h now: show: true color: red label: Nu series: - entity: input_number.YOUR_WOLKEN_FACTOR_ENTITY # e.g. input_number.zonne_wolken_factor name: Output (Verwacht) type: area color: "#ff9800" stroke_width: 0 curve: smooth unit: kW show: in_header: false data_generator: > const WOLKEN_FACTOR = parseFloat(entity.state); const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=YOUR_LATITUDE&longitude=YOUR_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=YOUR_TILT&azimuth=YOUR_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); return json.hourly.time.map((time, i) => { const clouds = json.hourly.cloud_cover~~~~~~~~~~~~~~~[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * WOLKEN_FACTOR); const rawKw = (json.hourly.global_tilted_irradiance~~~~~~~~~~~~~~~[i] / 1000) * YOUR_TOTAL_SYSTEM_KWP; const estimatedKw = rawKw * cloudFactor; return ~~~~~~~~~~~~~~~[new Date(time).getTime(), parseFloat(estimatedKw.toFixed(2))]; }); - entity: sensor.YOUR_ACTUAL_POWER_SENSOR # e.g. sensor.scrape_power_solis name: Actueel Vermogen type: line color: "#4caf50" stroke_width: 2 curve: smooth unit: kW extend_to: now transform: return x / 1000; show: in_header: false in_chart: true group_by: func: avg duration: 5m - entity: input_number.YOUR_WOLKEN_FACTOR_ENTITY name: Verwacht Begin Uur unit: kWh show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const WOLKEN_FACTOR = parseFloat(entity.state); const DC_AC_EFFICIENCY = 0.88; const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=YOUR_LATITUDE&longitude=YOUR_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=YOUR_TILT&azimuth=YOUR_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const now = new Date().getTime(); const startOfToday = new Date().setHours(0, 0, 0, 0); let passedKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= startOfToday && timestamp < now) { const clouds = json.hourly.cloud_cover~~~~~~~~~~~~~~~[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * WOLKEN_FACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance~~~~~~~~~~~~~~~[i] / 1000) * YOUR_TOTAL_SYSTEM_KWP) * cloudFactor * DC_AC_EFFICIENCY; passedKwh += kw; } }); return [~~~~~~~~~~~~~~~[new Date().getTime(), parseFloat(passedKwh.toFixed(1))]]; - entity: input_number.YOUR_WOLKEN_FACTOR_ENTITY name: Verwacht Einde Uur unit: kWh show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const WOLKEN_FACTOR = parseFloat(entity.state); const DC_AC_EFFICIENCY = 0.88; const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=YOUR_LATITUDE&longitude=YOUR_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=YOUR_TILT&azimuth=YOUR_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const nowPlusOneHour = new Date().getTime() + 3600000; const startOfToday = new Date().setHours(0, 0, 0, 0); let passedKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= startOfToday && timestamp < nowPlusOneHour) { const clouds = json.hourly.cloud_cover~~~~~~~~~~~~~~~[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * WOLKEN_FACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance~~~~~~~~~~~~~~~[i] / 1000) * YOUR_TOTAL_SYSTEM_KWP) * cloudFactor * DC_AC_EFFICIENCY; passedKwh += kw; } }); return [~~~~~~~~~~~~~~~[new Date().getTime(), parseFloat(passedKwh.toFixed(1))]]; - entity: sensor.YOUR_TODAY_YIELD_SENSOR # e.g. sensor.scrape_solis_today name: Totaal Werkelijk unit: kWh color: "#4caf50" show: in_chart: false in_header: true - entity: input_number.YOUR_WOLKEN_FACTOR_ENTITY name: Resterend Vandaag unit: kWh color: Yellow show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const WOLKEN_FACTOR = parseFloat(entity.state); const DC_AC_EFFICIENCY = 0.88; const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=YOUR_LATITUDE&longitude=YOUR_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=YOUR_TILT&azimuth=YOUR_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const inOneHour = new Date().getTime() + 3600000; const endOfToday = new Date().setHours(23, 59, 59, 999); let remainingKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= inOneHour && timestamp <= endOfToday) { const clouds = json.hourly.cloud_cover~~~~~~~~~~~~~~~[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * WOLKEN_FACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance~~~~~~~~~~~~~~~[i] / 1000) * YOUR_TOTAL_SYSTEM_KWP) * cloudFactor * DC_AC_EFFICIENCY; remainingKwh += kw; } }); return [~~~~~~~~~~~~~~~[new Date().getTime(), parseFloat(remainingKwh.toFixed(1))]]; - entity: input_number.YOUR_WOLKEN_FACTOR_ENTITY name: Totaal Verwacht unit: kWh show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const WOLKEN_FACTOR = parseFloat(entity.state); const DC_AC_EFFICIENCY = 0.88; const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=YOUR_LATITUDE&longitude=YOUR_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=YOUR_TILT&azimuth=YOUR_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const startOfToday = new Date().setHours(0, 0, 0, 0); const endOfToday = new Date().setHours(23, 59, 59, 999); let totalKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= startOfToday && timestamp <= endOfToday) { const clouds = json.hourly.cloud_cover~~~~~~~~~~~~~~~[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * WOLKEN_FACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance~~~~~~~~~~~~~~~[i] / 1000) * YOUR_TOTAL_SYSTEM_KWP) * cloudFactor * DC_AC_EFFICIENCY; totalKwh += kw; } }); return [~~~~~~~~~~~~~~~[new Date().getTime(), parseFloat(totalKwh.toFixed(1))]]; |
Variabelen
- YOUR_LATITUDE / YOUR_LONGITUDE: Coördinaten in de Open-Meteo API-url.
- YOUR_TILT / YOUR_AZIMUTH: Hellingshoek en oriëntatie van de zonnepanelen.
- YOUR_TOTAL_SYSTEM_KWP: Het vermogen van de installatie (bijv: 4.44 vij 4440WP).
- input_number.YOUR_WOLKEN_FACTOR_ENTITY: De entiteitnaam voor de correctiefactor.
- sensor.YOUR_ACTUAL_POWER_SENSOR: Je specifieke sensor voor actueel vermogen.
- sensor.YOUR_TODAY_YIELD_SENSOR: Je specifieke sensor voor dagopbrengst.
DC_AC_EFFICIENCY = 0.88 kan je ook aanpassen maar denk dat deze wel aardig oke is.
[ Voor 6% gewijzigd door crryp op 25-07-2026 11:28 ]
Als je dit echt wil weten (en dat wil je in de situatie zoals ik die lees) dan moet je in je router cq access point kijken in de lijst met netwerkapparaten of je de batterij(en) ziet. Als je ze ziet, kun je IP adres pingen. Of je het IP adres ziet en of je ze wel/niet kunt pingen is nuttige info voor het verdere troubleshoot-proces.Sepio schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:19:
Zijn ze nog wel online qua wifi?
Als acties als een hard reset niet helpen dan ben ik bang dat het ruzie maken wordt met de - haalt diep adem - chatbot van HomeWizard. Dat wens ik niemand toe maar ik denk dat je daarop uit gaat komen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Op advies van HA batterij 45 minuten uitgezet. Dat is een reset. Lijkt nu weer goed te werken. 👍🏻Sepio schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:20:
[...]
Je zou nog een volledige reset kunnen doen. 10 seconden de knop indrukken tot hij wit gaat knipperen. (Na 5 seconden gaat hij blauw knipperen, dat is wifi reset, gewoon blijven indrukken).
Dat had ik toch gecomment haha!chantalcoolsma schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:24:
[...]
Op advies van HA batterij 45 minuten uitgezet. Dat is een reset. Lijkt nu weer goed te werken. 👍🏻
Hierzo! Maar goed mooi dat die weer werkt!!crryp schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:13:
[...]
Mm heb altijd gelezen 45 min uit geeft een full reset. Zou dat nog proberen en daarna nog x fabrieks instellingen wellicht?
Ik haal nu de beste resultaten door ook de degradatie van de panelen in rekening te brengen van 0,5% per levensduur in fractionele jaren en een efficiency factor van 0.95 op de GTI toe te passen.crryp schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:22:
[...]
Ik heb er nog een iteratie overheen gegooid, de conclusie dat de cloud factor een ding is klopt niet deze zit al verwerkt in het model. Hij zit er nog wel in maar staat bij mij nu op 0
Uiteraard hebben we wel te maken met DC/AC omzet verliezen deze heb ik nu toegepast in mijn geval 12 procent. Echter alleen in de verwacht headers, gezien de grafiek voorspelt voor omzetten.
Ook is nu de huidige opbrengst te volgen, begin dit uur veracht, eind dit uur verwacht, echte opbrengst en totaal verwacht vandaag.
Doe er je voordeel mee![]()
[Afbeelding]
zoals je ziet doet die het vandaag best wel aardig!YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 type: custom:apexcharts-card card_mod: style: | ha-card { background: none; box-shadow: none; border: 0; padding: 0; } .apexcharts-legend { display: none !important; } #header__states { font-size: 9px !important; } header: show: true title: Zonne-energie Verwachting show_states: true colorize_states: true graph_span: 16h span: start: day offset: +6h now: show: true color: red label: Nu series: - entity: input_number.YOUR_WOLKEN_FACTOR_ENTITY # e.g. input_number.zonne_wolken_factor name: Output (Verwacht) type: area color: "#ff9800" stroke_width: 0 curve: smooth unit: kW show: in_header: false data_generator: > const WOLKEN_FACTOR = parseFloat(entity.state); const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=YOUR_LATITUDE&longitude=YOUR_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=YOUR_TILT&azimuth=YOUR_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); return json.hourly.time.map((time, i) => { const clouds = json.hourly.cloud_cover~~~~~~~~~~~~~~~[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * WOLKEN_FACTOR); const rawKw = (json.hourly.global_tilted_irradiance~~~~~~~~~~~~~~~[i] / 1000) * YOUR_TOTAL_SYSTEM_KWP; const estimatedKw = rawKw * cloudFactor; return ~~~~~~~~~~~~~~~[new Date(time).getTime(), parseFloat(estimatedKw.toFixed(2))]; }); - entity: sensor.YOUR_ACTUAL_POWER_SENSOR # e.g. sensor.scrape_power_solis name: Actueel Vermogen type: line color: "#4caf50" stroke_width: 2 curve: smooth unit: kW extend_to: now transform: return x / 1000; show: in_header: false in_chart: true group_by: func: avg duration: 5m - entity: input_number.YOUR_WOLKEN_FACTOR_ENTITY name: Verwacht Begin Uur unit: kWh show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const WOLKEN_FACTOR = parseFloat(entity.state); const DC_AC_EFFICIENCY = 0.88; const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=YOUR_LATITUDE&longitude=YOUR_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=YOUR_TILT&azimuth=YOUR_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const now = new Date().getTime(); const startOfToday = new Date().setHours(0, 0, 0, 0); let passedKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= startOfToday && timestamp < now) { const clouds = json.hourly.cloud_cover~~~~~~~~~~~~~~~[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * WOLKEN_FACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance~~~~~~~~~~~~~~~[i] / 1000) * YOUR_TOTAL_SYSTEM_KWP) * cloudFactor * DC_AC_EFFICIENCY; passedKwh += kw; } }); return [~~~~~~~~~~~~~~~[new Date().getTime(), parseFloat(passedKwh.toFixed(1))]]; - entity: input_number.YOUR_WOLKEN_FACTOR_ENTITY name: Verwacht Einde Uur unit: kWh show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const WOLKEN_FACTOR = parseFloat(entity.state); const DC_AC_EFFICIENCY = 0.88; const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=YOUR_LATITUDE&longitude=YOUR_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=YOUR_TILT&azimuth=YOUR_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const nowPlusOneHour = new Date().getTime() + 3600000; const startOfToday = new Date().setHours(0, 0, 0, 0); let passedKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= startOfToday && timestamp < nowPlusOneHour) { const clouds = json.hourly.cloud_cover~~~~~~~~~~~~~~~[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * WOLKEN_FACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance~~~~~~~~~~~~~~~[i] / 1000) * YOUR_TOTAL_SYSTEM_KWP) * cloudFactor * DC_AC_EFFICIENCY; passedKwh += kw; } }); return [~~~~~~~~~~~~~~~[new Date().getTime(), parseFloat(passedKwh.toFixed(1))]]; - entity: sensor.YOUR_TODAY_YIELD_SENSOR # e.g. sensor.scrape_solis_today name: Totaal Werkelijk unit: kWh color: "#4caf50" show: in_chart: false in_header: true - entity: input_number.YOUR_WOLKEN_FACTOR_ENTITY name: Resterend Vandaag unit: kWh color: Yellow show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const WOLKEN_FACTOR = parseFloat(entity.state); const DC_AC_EFFICIENCY = 0.88; const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=YOUR_LATITUDE&longitude=YOUR_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=YOUR_TILT&azimuth=YOUR_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const inOneHour = new Date().getTime() + 3600000; const endOfToday = new Date().setHours(23, 59, 59, 999); let remainingKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= inOneHour && timestamp <= endOfToday) { const clouds = json.hourly.cloud_cover~~~~~~~~~~~~~~~[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * WOLKEN_FACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance~~~~~~~~~~~~~~~[i] / 1000) * YOUR_TOTAL_SYSTEM_KWP) * cloudFactor * DC_AC_EFFICIENCY; remainingKwh += kw; } }); return [~~~~~~~~~~~~~~~[new Date().getTime(), parseFloat(remainingKwh.toFixed(1))]]; - entity: input_number.YOUR_WOLKEN_FACTOR_ENTITY name: Totaal Verwacht unit: kWh show: in_chart: false in_header: true data_generator: > const WOLKEN_FACTOR = parseFloat(entity.state); const DC_AC_EFFICIENCY = 0.88; const res = await fetch('https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=YOUR_LATITUDE&longitude=YOUR_LONGITUDE&hourly=global_tilted_irradiance,cloud_cover&tilt=YOUR_TILT&azimuth=YOUR_AZIMUTH&timezone=Europe/Amsterdam&forecast_days=2'); const json = await res.json(); const startOfToday = new Date().setHours(0, 0, 0, 0); const endOfToday = new Date().setHours(23, 59, 59, 999); let totalKwh = 0; json.hourly.time.forEach((time, i) => { const timestamp = new Date(time).getTime(); if (timestamp >= startOfToday && timestamp <= endOfToday) { const clouds = json.hourly.cloud_cover~~~~~~~~~~~~~~~[i] || 0; const cloudFactor = 1 - ((clouds / 100) * WOLKEN_FACTOR); const kw = ((json.hourly.global_tilted_irradiance~~~~~~~~~~~~~~~[i] / 1000) * YOUR_TOTAL_SYSTEM_KWP) * cloudFactor * DC_AC_EFFICIENCY; totalKwh += kw; } }); return [~~~~~~~~~~~~~~~[new Date().getTime(), parseFloat(totalKwh.toFixed(1))]];Variabelen
- YOUR_LATITUDE / YOUR_LONGITUDE: Coördinaten in de Open-Meteo API-url.
- YOUR_TILT / YOUR_AZIMUTH: Hellingshoek en oriëntatie van de zonnepanelen.
- YOUR_TOTAL_SYSTEM_KWP: Het vermogen van de installatie (bijv: 4.44 vij 4440WP).
- input_number.YOUR_WOLKEN_FACTOR_ENTITY: De entiteitnaam voor de correctiefactor.
- sensor.YOUR_ACTUAL_POWER_SENSOR: Je specifieke sensor voor actueel vermogen.
- sensor.YOUR_TODAY_YIELD_SENSOR: Je specifieke sensor voor dagopbrengst.
DC_AC_EFFICIENCY = 0.88 kan je ook aanpassen maar denk dat deze wel aardig oke is.
Mijn panelen liggen er sinds 2008 op ( dus 18 jaar) 2008 & 2026 zijn niet volledig, maar degradatie zie ik toch (nog) niet hoor:Ferdinand Oeinck schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:36:
[...]
Ik haal nu de beste resultaten door ook de degradatie van de panelen in rekening te brengen van 0,5% per levensduur in fractionele jaren en een efficiency factor van 0.95 op de GTI toe te passen.
dit is het homewizard pib topic.
Wise enough to play the fool
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
:strip_exif()/f/image/wPCvALaGviOU8safz5vcG5IC.jpg?f=fotoalbum_large)