• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-08 14:52
crryp schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:36:
[...]

Staat er in de app ook neit dat het warm is of lang continue gebruik dat hij het vermogen iets knijpt? Bolletje is dan gewoon groen in de app maar de tekst is anders.
De kamertemperatuur is volgens de app optimaal. Zal op de vloer rond de 20 graden zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door johnhemmers op 11-08-2026 15:38 ]

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
johnhemmers schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:38:
[...]

De kamertemperatuur is volgens de app optimaal. Zal op de vloer rond de 20 graden zijn.
Ik heb ook veel dat ie teruggeschakelt in vermogen. Alhoewel de temp in die hoek niet boven de 24/25 graden uitkomt en hij ruimschoots voldoende ruimte heeft aan alle kanten, is het wellicht toch zo dat hij iets van zijn eigen warmte toch terugcirculeert misschien. Omdat het toch een hoek is. Hij staat sowieso nooit in de zon, maar hij staat wel naast de muur aan de "zonnige kant" van het huis.

Dat gezegd hebbende, voorheen (bij eerdere firmware versies) had ik wel het idee dat hij minder vaak teruggeschakelde in vermogen...
Knurt schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:12:
Ik heb ook veel dat ie teruggeschakelt in vermogen.
Ik zie dat ook wel, maar met vier stuks verkeer ik in de luxe positie dat dat dan in absolute zin best meevalt ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:55
Na lange tijd niet het topic gevolgd te hebben, kom ik mij ook weer eens melden. Mijn twee accu's deden hun werk op de achtergrond, maar sinds vanavond knippert er één oranje met errorcode E120. Een zoekresultaat in beide forum topics geven geen resultaat terug, website vertelt dat het onder de catergorie intern batterij problemen valt en de HW app zegt dat ik contact op moet nemen. Zonet gedaan, morgen hopelijk reactie.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
BeZaX schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:04:
Na lange tijd niet het topic gevolgd te hebben, kom ik mij ook weer eens melden. Mijn twee accu's deden hun werk op de achtergrond, maar sinds vanavond knippert er één oranje met errorcode E120. Een zoekresultaat in beide forum topics geven geen resultaat terug, website vertelt dat het onder de catergorie intern batterij problemen valt en de HW app zegt dat ik contact op moet nemen. Zonet gedaan, morgen hopelijk reactie.
Ik ken die code niet, maar ik zou je wel adviseren om de accu uit te zetten met de draaiknop, een paar minuten te wachten en dan weer aan te zetten. Kijken of dat uitmaakt. Ik heb het nu in totaal 3 keer gehad en daarna doet hij het telkens weer prima gedurende langere tijd. Ik geloof dat ze bezig zijn met een firmware fix bij HW hiervoor...

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:38
Snap iets niet. Heb 3 batterijen helemaal vol maar als ik nu eens kijk van vannacht tot nu 8.15. Verbruik 159Wh €0,05. Maar verbruik zou toch 0 moeten zijn met de batterijen

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:00
Waarom ? Kan normaal zijn.

1- heb je de veiligheid op je batterijen eraf gehaald ? Indien niet, dan zal alles boven 800W sowieso van het net komen. Indien wel, gaat het tot 2400W.
2- die batterijen hebben ook een beetje tijd nodig om te kunnen reageren op stroompieken en -dalen van je huis.
Ik heb bv. een Quooker die om de zoveel tijd even serieus omhoog gaat. De batterij heeft eventjes nodig om dat te zien, kan dan 800W bijspringen maar al de rest komt van het net.

Ik heb 2 batterijen en van middernacht tot nu zie ik 0.1 kWh van het net.
Al de rest is van de batterijen gekomen (totaal huis verbruik tot nu 1.97kWh).

[ Voor 17% gewijzigd door Holvoetn op 12-08-2026 08:25 ]

Ral23087 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:16:
Snap iets niet. Heb 3 batterijen helemaal vol maar als ik nu eens kijk van vannacht tot nu 8.15. Verbruik 159Wh €0,05. Maar verbruik zou toch 0 moeten zijn met de batterijen
Precies van @Holvoetn zegt, vnl. door onvermijdelijke vertragingen in alle deelsysteempjes (slimme meter, P1-meter, wifi, microcontroller in de PiB, enz) neem je ook op NOM in de loop van een dag altijd wel wat af, en lever je altijd wat terug, zelfs als de PiB nog de capaciteit heeft om stroom te leveren/op te nemen.

Dit was bv hier bij mij gisteren (vier PiB's):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/f0Ig2vtHUUV48mxkm8UULgaY.png

Toch nog 0,26 kWh afgenomen. De grootste boosdoeners hier zijn de inductiekookplaat en de oven, als die hun setpoint bereikt hebben gaan ze pendelen tussen 0 watt en 2,4 kW. Bij elk schakelmoment ijlt de PiB nog een beetje na, en zo stromen er toch nog wat wattuurtjes van en naar het net. Dat is onvermijdelijk, zeker met dit type batterij (AC-batterij).

Die 5,46 kWh teruglevering kwam omdat we gisteren overdag niet veel verbruikten, en wat we verbruikten kwam direct uit de zonnepanelen. Daardoor was de PiB halverwege de middag al helemaal vol. Maar ik heb een dynamisch contract dus terugleveren kost me niets, sterker nog, levert me wat op.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:06
Bij mij is vandaag het verbruik van 00.00 tot 08.30 uur 1Wh.
Maar je moet wel kijken naar welke apparatuur wanneer en hoe vaak inschakelt.
Op moment dat een apparaat inschakelt, heeft de p1/batterij momentje nodig om in te schakelen. En gaat het dan om een lampje of een Quooker, want dat scheelt ook een heel stuk.Zo is het ook mogelijk dat wanneer apparaat zich uitschakelt, de batterij in de nacht enkele seconden teruglevert aan het net.

Ook is het belang om te weten of je slimme meter iedere seconde data levert aan de p1, of dit om de (ik meen) 10 seconden is (oudere generatie slimme meters).

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:38
Oke snap het maar zou denken in de nacht een paar lampjes en ja de quooker kan toch nooit meer dan bv 800 watt zijn.

• Holvoetn
Quooker ?

Vergis je niet, die gaat stevig omhoog elke 15-30 minuten !

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:38
Ral23087 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:49:
Oke snap het maar zou denken in de nacht een paar lampjes en ja de quooker kan toch nooit meer dan bv 800 watt zijn.
Hier doet de Quooker korte 2.000W pieken veroorzaken ieder half uur.

• DG64
Laat anders eens plaatjes vanuit HW zien van de nacht ?

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:03
Quooker is een pulse gebruiker en daar heeft de sturing van de batterij moeite mee omdat deze daar niet snel genoeg op kan reageren. Gevolg is dat je bij de start van het gebruik altijd iets van het net zal afnemem en bij het stoppen nog even iets te lang blijft leveren uit de batterij.

Als je gedetaileerd kijkt naar de grafieken van de P1-meter en de batterij zal je dat gedrag zien.

• johnhemmers
johnhemmers schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:24:
Sinds enkele dagen kan één van de twee home wizard batterijen bij een state of charge boven de 80% nog met 720 watt opladen en niet langer met 800 watt. Dat zie ik in home assistent.

Tussen ongeveer de 75% en de 80% state of charge wisselt de batterij steeds tussen 800 en 720 watt vermogen. De batterij klimt naar 800 watt maar zakt dan vrij snel terug naar 720, klimt opnieuw naar 800 watt etc.

Onder de 75% state of charge wordt er opgeladen met 800 watt.

Er zijn geen foutmeldingen, de batterij functioneert volgens de app goed. De kamertemperatuur is optimaal en niet veranderd.

Uiteindelijk laadt de batterij op tot 100% state of charge, maar duidelijk langzamer dan de tweede batterij, die vrijwel het hele traject (tot 95% state of charge of daaromtrent) met 800 watt oplaadt.

Iemand dit ook ervaren? Dit gedrag is nieuw en pas enkele dagen zichtbaar. Vraag staat uit bij home wizard.
Ik zie ook dat de betreffende batterij veelvuldig balanceert met 6 watt. Vermoedelijk is het toch een probleem op het niveau van de afzonderlijke cellen. Ben benieuwd naar de reactie van Home Wizard. Het betreft een 'renewed batterij'.

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:55
Knurt schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:48:
[...]

Ik ken die code niet, maar ik zou je wel adviseren om de accu uit te zetten met de draaiknop, een paar minuten te wachten en dan weer aan te zetten. Kijken of dat uitmaakt. Ik heb het nu in totaal 3 keer gehad en daarna doet hij het telkens weer prima gedurende langere tijd. Ik geloof dat ze bezig zijn met een firmware fix bij HW hiervoor...
Gisteren de batterij een kwartier uitgezet en voor nu draait de accu nog steeds goed. We houden het in de gaten. Bedankt!

• hanev001
johnhemmers schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:43:
[...]

Ik zie ook dat de betreffende batterij veelvuldig balanceert met 6 watt. Vermoedelijk is het toch een probleem op het niveau van de afzonderlijke cellen. Ben benieuwd naar de reactie van Home Wizard. Het betreft een 'renewed batterij'.
Bedoel je dat je een gebruik van rond de 6 watt ziet? Als het dat is dan is het niets bijzonders maar het standby gebruik van de batterij dat plaats vind nadat een batterij actief is geweest en voordat de interne omvormer helemaal uitschakelt.

• johnhemmers
hanev001 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:57:
[...]

Bedoel je dat je een gebruik van rond de 6 watt ziet? Als het dat is dan is het niets bijzonders maar het standby gebruik van de batterij dat plaats vind nadat een batterij actief is geweest en voordat de interne omvormer helemaal uitschakelt.
Ok, het verbruik van 6 watt is dan niet gerelateerd zijn aan het terugschakelen van de omvormer boven de 80% state of charge en heeft niks met balanceren te maken (bij nader inzien is dat ook gek ergens midden in het state of charge bereik)

Reactie van Home Wizard inmiddels binnen: batterij drie kwartier uitschakelen. Ben benieuwd of dat het oplost, het zou me verbazen, we zullen zien.

[ Voor 8% gewijzigd door johnhemmers op 12-08-2026 10:13 ]

• LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:36

LV1

159Wh lijkt mij inderdaad meer dan gebruikelijk. Ik had sinds gisteravond 21:00 uur tot vanochtend 08:25 uur 'maar' 40Wh van het net gehaald. Om 07:02 uur springt de 5L keukenboiler (1500W) aan als voorbereiding op zijn dagtaak. Maar door de vertraging van de P1-meter<=>PiBs kost dat maximaal 11Wh van het grid.

• Holvoetn
LV1 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

159Wh lijkt mij inderdaad meer dan gebruikelijk. Ik had sinds gisteravond 21:00 uur tot vanochtend 08:25 uur 'maar' 40Wh van het net gehaald. Om 07:02 uur springt de 5L keukenboiler (1500W) aan als voorbereiding op zijn dagtaak. Maar door de vertraging van de P1-meter<=>PiBs kost dat maximaal 11Wh van het grid.
Met Quooker erbij (wat later pas vermeld is geweest) lijkt me dat toch redelijk normaal.
Ik heb er ook eentje en ik had rond 08h15 "slechts" 0.1kWh van het net (=100Wh).
Het is natuurlijk ook de vraag welke andere toestellen er allemaal ingeplugged zijn die stroom vragen en eventuele pieken veroorzaken die boven 800W vallen, als de batterijen niet vrijgezet zijn.

Zo een Quooker achter een slimme plug zetten, dat is het niet waard, denk ik (allemaal al eens bekeken en berekend).
Enkel als ik op vakantie ga voor minstens een week, zet ik die uit.

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:36
Kan ook nog wel schelen welke smr versie je hebt lijkt me?

Smr4 update elke 10s en smr5 elke 1s (realtime) Voor stroom

• FvdM
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
hgwj1983 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:28:
Smr4 update elke 10s en smr5 elke 1s (realtime) Voor stroom
SMR6 wordt ook 1 sec, maar dan naast de P1 ook een X1 poort. Dat is een websocket over ethernet :henk Dan is er geen polling vertraging meer.

• hanev001
FvdM schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:02:
[...]

SMR6 wordt ook 1 sec, maar dan naast de P1 ook een X1 poort. Dat is een websocket over ethernet :henk Dan is er geen polling vertraging meer.
Wordt die al gemaakt/geleverd?

Daarnaast aan die ethernet verbinding heb je niet veel in dit geval aangezien de HW configuratie met Wifi werkt en die poort dus niet kan worden aangesloten.

• FvdM
  • Niet online
hanev001 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:11:
[...]

Wordt die al gemaakt/geleverd?
Weet ik niet. Begin van het jaar was nog het gedoe over het Chinese Kaifa als leverancier.
Daarnaast aan die ethernet verbinding heb je niet veel in dit geval aangezien de HW configuratie met Wifi werkt en die poort dus niet kan worden aangesloten.
Dat zal dan een X1 meter worden met voeding uit de usb-c poort. Of de batterijen verbinden zelf met de X1, zonder dongle, en stemmen met elkaar de strategie af?

• hanev001
FvdM schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:59:
[...]

Weet ik niet. Begin van het jaar was nog het gedoe over het Chinese Kaifa als leverancier.

[...]

Dat zal dan een X1 meter worden met voeding uit de usb-c poort. Of de batterijen verbinden zelf met de X1, zonder dongle, en stemmen met elkaar de strategie af?
Kort gezegt, je noemt een apparaat dat (nog) niet bestaat en fantaseert over de wijze van een mogelijk gebruik. Niet erg nuttig.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:06
FvdM schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:59:
[...]

[...]
https://www.netbeheernede...g-vernieuwde-slimme-meter
De nieuwe specificaties van de nieuwe toekomstige energie meter gelezen. De specificaties zijn goed op gebouwd alleen dit betekend dat de P1 unit straks niet meer bestaat. Ik ben benieuwd wat het antwoord van Homewizard hierop is. Hoe gaat de regeling van de batterijen er uit zien.??

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• johnhemmers
crryp schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:36:
[...]

Staat er in de app ook neit dat het warm is of lang continue gebruik dat hij het vermogen iets knijpt? Bolletje is dan gewoon groen in de app maar de tekst is anders.
Ik heb de batterijen aan de kant van de ventilatie (linkerzijde) eergisteren meer ruimte gegeven, van 15 cm afstand tot de muur aan de linkerkant (staan in een 'hoek', specs zijn 10 centimeter, https://helpdesk.homewiza...ie-van-de-plug-in-battery) naar 30 centimeter afstand tot de muur, lo and behold, ook de onderste batterij laadt het hele traject weer met 800 watt (gisteren en vandaag).

Het was dus vermoedelijk een temperatuur probleem, ondanks de lage temperatuur van de ruimte waar de batterijen staan (20 graden). De app gaf er geen melding van. De tip van home wizard om de onderste batterij 45 minuten uit te zetten lijkt dan niet nodig.

Conclusie is dan wel: bij meerdere batterijen op elkaar is een afstand aan de linkerzijde tot de muur van 10 centimeter niet voldoende, @HomeWizard_NL , ook 15 centimeter is te weinig.

[ Voor 14% gewijzigd door johnhemmers op 13-08-2026 14:07 ]

• wim26
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10:51
Conclusie is dan wel: bij meerdere batterijen op elkaar is een afstand aan de linkerzijde tot de muur van 10 centimeter niet voldoende, @HomeWizard_NL , ook 15 centimeter is te weinig.
Ik heb twee PiB's op zolder (25..30 graden) en nooit een probleem gehad deze zomer. Ze staan niet gestapeld maar hebben overal 50 tot 100 cm vrije ruimte en ook erboven (schuin dak). Ik vermoed dat de meeste problemen komen als het apparaat zijn eigen lucht weer naar binnen hapt.

• DG64
GL007 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:47:
De nieuwe specificaties van de nieuwe toekomstige energie meter gelezen. De specificaties zijn goed op gebouwd alleen dit betekend dat de P1 unit straks niet meer bestaat. Ik ben benieuwd wat het antwoord van Homewizard hierop is. Hoe gaat de regeling van de batterijen er uit zien.??
Of ethernet direct in netwerk en de p1 online ?
Of p1 wordt iets groter en ipv rj11 een rj45 aansluiting en voeding via usb-c ?

Maar alles is nog speculatie en neem aan dat HW daar vast ook wel over nadenkt/gaat nadenken....

• FvdM
  • Niet online
hanev001 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:39:
[...]

Kort gezegt, je noemt een apparaat dat (nog) niet bestaat en fantaseert over de wijze van een mogelijk gebruik. Niet erg nuttig.
Nee, de discussie gaat over de ruim zwevende NOM waardoor je aan het eind van de dag nooit echte nul behaalt. Dat is een beperking door de huidige opzet waarbij de P1 niet direct op je LAN kan; je bent afhankelijk van een dongle met kuren. Als de HW P1 meter overbelast is dan reageert hij trager, waardoor je ipv een korte piek 2-5 seconden lang op 1000W import zit. Daardoor gaat de teller lopen.

Ik geef aan dat er een nieuwe meter onderweg is die het latency probleem (ruim zwevende NOM) een stuk kleiner maakt. Met de websocket API kunnen in principe de dongles er tussenuit of een minder bepalende rol krijgen. Het is een transitie standaard met de nieuwe X1 en wettelijk verplichte P1 poort. Als X1 goed wordt opgenomen in de HEMS markt (HomeWizard) dan maakt dat de weg vrij voor kortere refresh intervals, zoals de ~0.3s van het display op de meter.

Sure, het is speculatie zolang de SMR6 nog niet in de meterkast hangt. Maar de standaard komt er wel aan.

TL;DR: de ruim zwevende NOM kan nu niet veel worden verbeterd, maar de aankomende SMR biedt een nieuwe mogelijkheid die de reactietijd kan verkorten. Hierdoor kan NOM wel strakker worden.

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:07
FvdM schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:48:
[...]

Nee, de discussie gaat over de ruim zwevende NOM waardoor je aan het eind van de dag nooit echte nul behaalt. Dat is een beperking door de huidige opzet waarbij de P1 niet direct op je LAN kan; je bent afhankelijk van een dongle met kuren. Als de HW P1 meter overbelast is dan reageert hij trager, waardoor je ipv een korte piek 2-5 seconden lang op 1000W import zit. Daardoor gaat de teller lopen.

Ik geef aan dat er een nieuwe meter onderweg is die het latency probleem (ruim zwevende NOM) een stuk kleiner maakt. Met de websocket API kunnen in principe de dongles er tussenuit of een minder bepalende rol krijgen. Het is een transitie standaard met de nieuwe X1 en wettelijk verplichte P1 poort. Als X1 goed wordt opgenomen in de HEMS markt (HomeWizard) dan maakt dat de weg vrij voor kortere refresh intervals, zoals de ~0.3s van het display op de meter.

Sure, het is speculatie zolang de SMR6 nog niet in de meterkast hangt. Maar de standaard komt er wel aan.

TL;DR: de ruim zwevende NOM kan nu niet veel worden verbeterd, maar de aankomende SMR biedt een nieuwe mogelijkheid die de reactietijd kan verkorten. Hierdoor kan NOM wel strakker worden.
En alle historische apparatuur wordt plots 'dom' nadat je verplicht zo'n nieuwe meter moet ? Ik denk naast de hw batterij bvb ook ivm de loadbalancing van bestaande laadpalen.
DG64 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:24:
[...]

Maar alles is nog speculatie en neem aan dat HW daar vast ook wel over nadenkt/gaat nadenken....
Dat zou kunnen maar de verbinding naar de energie maatschappij is een beveiligde verbinding. Ik erewacht dat HW gaat communiceren via de lokale api van de energie meter. Die wordt wel vrijgegeven.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-08 23:32
GL007 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:49:
[...]

Dat zou kunnen maar de verbinding naar de energie maatschappij is een beveiligde verbinding. Ik erewacht dat HW gaat communiceren via de lokale api van de energie meter. Die wordt wel vrijgegeven.
Laat ze eerst die draaischijf meters maar doen en mijn SMR 5.0 blijft waarschijnlijk hangen tot EOL

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-08 11:48
Even een service berichtje; ik had al een maand lang last van e306, eerder ook al post over hier. Het contact leggen en antwoord krijgen vind ik nog steeds wel een ding. Ik zat in de beta en er kwam een update. Toen leek het even halve week goed te gaaj. Vervolgens bijna elke dag storing en elke dag dus hard reset nodig. Contact gezocht en kreeg meteen bericht, we komen hem morgen swappen voor nieuwe. De nieuwe draait nu al meer dan een week als een zonnetje..

wat ik mis, is een melding dat de batterij in storing is. Ik moet nu echt in de app gaan zoeken of me garage inlopen. Anders kan het zomaar zo zijn dat die batterij het al een week niet doet.. maar wel super fijn dat die is omgeruild

• hanev001
FvdM schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:48:

De huidige DSMR5 meters werken met een interval van een seconde. Meer winst valt er dus niet te behalen aangezien de rest van de vertraging in de sturing van HW zelf zit.

• voipmeister
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-08 18:11
Sepio schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:47:
[...]

Via de API of via HA kun je de laadstrategie van de accu aanpassen. Zie bijvoorbeeld https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries. In HA kan het zo:

[Afbeelding]
Is dit iets dat je zelf hebt gebouwd, of een plugin? Dit is namelijk exact waar ik naar op zoek ben :)

• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:28
Hallo. Sinds kort ben ik overgeschakeld van de standaard "nul op meter" mode naar Smart (predictive). Maar dit geeft een issue wanneer ik de batterij op alleen laden wil zetten vanuit Home Assistant.

Ik heb alles nagelopen en er is geen additioneel script aan mijn kant dat de issue veroorzaakt. Het lijkt dus door Homewizard zelf aangepast te worden. Heeft iemand dezelfde ervaring of kan iemand wellicht ook testen of dit een bug is?

De beginsituatie is dat de laadmodus van de batterijen op "Slim laden" staat.

Ik stuur de modus aan van mijn HomeWizard Plug-In Batteries vanuit Home Assistant. Daarbij wil ik tijdelijk het mogen ontladen blokkeren, maar daarbij het laden wel toestaan.

Home Assistant stuurt hiervoor correct:
code:
1
2
PUT /api/batteries
{"mode":"zero","permissions":["charge_allowed"]}
De batterij accepteert dit ook en geeft direct daarna netjes terug:
code:
1
2
"mode":"zero"
"permissions":["charge_allowed"]
Het probleem: ongeveer 5-6 seconden later staat zonder nieuwe PUT vanuit Home Assistant ineens dit in de API:
code:
1
"permissions":["charge_allowed","discharge_allowed"]
Hierdoor staat de batterij strategie dus ineens op de volledige NUL op de meter.

In de debuglogging van Home Assistant is duidelijk te zien dat er in de tussentijd geen nieuwe PUT naar /api/batteries wordt gedaan. De wijziging lijkt dus door de HomeWizard/batterij zelf (of cloud/backend?) te worden teruggezet.

Wanneer ik opnieuw de laadstrategie via de api of HomeAssistant instel op alleen laden, gaat het wel goed en blijft de instelling wel behouden.

Het lijkt dus puur te gebeuren wanneer je vanuit Slim laden naar de modus Zero - Alleen laden switched.

Heeft iemand dit gedrag ook gezien?

[ Voor 6% gewijzigd door egev op 14-08-2026 11:57 ]

• Sepio
  • Laatst online: 18:13
voipmeister schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:31:
[...]

Is dit iets dat je zelf hebt gebouwd, of een plugin? Dit is namelijk exact waar ik naar op zoek ben :)
Nee, gewoon standaard onderdeel van het P1 meter device in Home Assistant. Je kunt hem o.a, zo toevoegen aan je dashboard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfFf_H-vFtOqPp1VKUvnh0CtuyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svCEe4hNyNpH1Vw3KOO2tHUo.jpg?f=fotoalbum_large
DG64 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:24:
[...]

De opvolger van P1 zal wel een soort domatica controller zijn of worden.

• egev
Aanvullend op de issue, ik heb nu heel dirty een 2e automation toegevoegd dat als de modus terecht komt op Nul op de meter, hij deze moet bijwerken naar Alleen laden.

Dit werkt wel, maar zou in mijn ogen niet zo moeten...
Onderwater is volgens de logging namelijk 2x exact dezelfde call naar de P1 meter gedaan:
code:
1
https://192.168.68.147/api/batteries, {'mode': 'zero', 'permissions': ['charge_allowed']}
Zie ook het resultaat dat uiteindelijk dan wel is zoals gewenst..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeAbGYrPKG8Fr-2zyvMu1Rkc7O8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tEVtELNMT61Fp4hdQC2CGERQ.jpg?f=user_large

• voipmeister
Sepio schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:59:
[...]

Nee, gewoon standaard onderdeel van het P1 meter device in Home Assistant. Je kunt hem o.a, zo toevoegen aan je dashboard.

[Afbeelding]
Top, dankjewel!! Heb hem toegevoegd :)

• voipmeister
egev schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:55:
...
Het lijkt dus puur te gebeuren wanneer je vanuit Slim laden naar de modus Zero - Alleen laden switched.

Zou dat nog te maken kunnen hebben met de 'Slimme' laadstrategie, die standaard op wijkvriendelijk wordt gezet i.p.v. dynamisch tarief? In de HW docs staat dat je die laatste in moet stellen om daar naartoe te switchen en dat dat dan ook onthouden wordt.

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb denk ik precies hetzelfde probleem.. al aantal keren opgevallen. Gewoon via de home assistant interface op "alleen laden" gezet. En toch wordt die meteen weer omgezet. Bij een tweede klik blijft die wel staan.

Zie screenshot voor gisteravond , je ziet ook duidelijk dat er geen J bij staat, en deze update door HW zelf is geïnitieerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2Pn20oN2YQko32FvcVEVyOSqfg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J6WrgEvSX57khK45p0uLfFkm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door TripleQ op 14-08-2026 13:21 ]

• egev
Dank TripleQ! Ik heb een bugmelding gedaan richting HomeWizard. Hopelijk pakken ze het op.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:04

PeteSplit

ik weet het niet

egev schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:55:
Hallo. Sinds kort ben ik overgeschakeld van de standaard "nul op meter" mode naar Smart (predictive). Maar dit geeft een issue wanneer ik de batterij op alleen laden wil zetten vanuit Home Assistant.

Ik heb alles nagelopen en er is geen additioneel script aan mijn kant dat de issue veroorzaakt. Het lijkt dus door Homewizard zelf aangepast te worden. Heeft iemand dezelfde ervaring of kan iemand wellicht ook testen of dit een bug is?

De beginsituatie is dat de laadmodus van de batterijen op "Slim laden" staat.

Ik stuur de modus aan van mijn HomeWizard Plug-In Batteries vanuit Home Assistant. Daarbij wil ik tijdelijk het mogen ontladen blokkeren, maar daarbij het laden wel toestaan.

Home Assistant stuurt hiervoor correct:
code:
1
2
PUT /api/batteries
{"mode":"zero","permissions":["charge_allowed"]}
De batterij accepteert dit ook en geeft direct daarna netjes terug:
code:
1
2
"mode":"zero"
"permissions":["charge_allowed"]
Het probleem: ongeveer 5-6 seconden later staat zonder nieuwe PUT vanuit Home Assistant ineens dit in de API:
code:
1
"permissions":["charge_allowed","discharge_allowed"]
Hierdoor staat de batterij strategie dus ineens op de volledige NUL op de meter.

In de debuglogging van Home Assistant is duidelijk te zien dat er in de tussentijd geen nieuwe PUT naar /api/batteries wordt gedaan. De wijziging lijkt dus door de HomeWizard/batterij zelf (of cloud/backend?) te worden teruggezet.

Wanneer ik opnieuw de laadstrategie via de api of HomeAssistant instel op alleen laden, gaat het wel goed en blijft de instelling wel behouden.

Je kunt alleen slim laden aan/uit zetten in de Homewizard app op de mobiel.
Je moet via de app slim laden inschakelen, zodat je de info op de servers van homewizard kunt gebruiken.
Als je dan geen slim laden wilt gebruiken, moet je dat uitzetten in de app.

Ik gebruik slim laden niet meer en heb de laadstrategie van de batterij weer op nul op de meter gezet en dan kan ik via HA ook de batterij op alleen ontladen zetten (etc.)

Er zijn dus beperkingen in HA bij de keuze van de laadstrategie in de app.

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 15-08-2026 11:08 ]

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:28
Wel leuk zo. Terugleveren levert nog geld op. Mijn eigen laadstrategie voor de Plug-In Batteries, geen Slim Laden™ van HomeWizard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsPlXX3GZx71kt_L5ffaGzIsRok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2M6cfteM4TtIcF3sUCRH8KxY.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GOYNAKjJfuDpkNYfMQh_7fh2gE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4xjs8m63miz83fcbXOZ5WhE.jpg?f=fotoalbum_large

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
egev schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:44:
Dank TripleQ! Ik heb een bugmelding gedaan richting HomeWizard. Hopelijk pakken ze het op.
Ben benieuwd wat ze zeggen, houd ons op de hoogte. Had het net namelijk weer.

Standaard staat die hier op "slim laden", maar dan kom ik er rond 17:00 achter dat we nog best wat energie nodig hebben voor de airfryer/oven op dat moment (is niet elke dag, 1 of 2 per week), en dan zou de halve batterij alweer leeg gaan, en dan heb ik niet meer genoeg over voor de rest van de avond+nacht. Zon opbrengst heb ik nog maar een klein beetje rond deze tijd. Vandaar dat ik hem soms op "alleen laden" zet in HA, alleen is het dan irritant dat HW hem direct op de normale "null op meter" zet, ben ik alsnog 1 kWh kwijt

• egev
TripleQ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:20:
[...]

Ben benieuwd wat ze zeggen, houd ons op de hoogte. Had het net namelijk weer.

Standaard staat die hier op "slim laden", maar dan kom ik er rond 17:00 achter dat we nog best wat energie nodig hebben voor de airfryer/oven op dat moment (is niet elke dag, 1 of 2 per week), en dan zou de halve batterij alweer leeg gaan, en dan heb ik niet meer genoeg over voor de rest van de avond+nacht. Zon opbrengst heb ik nog maar een klein beetje rond deze tijd. Vandaar dat ik hem soms op "alleen laden" zet in HA, alleen is het dan irritant dat HW hem direct op de normale "null op meter" zet, ben ik alsnog 1 kWh kwijt
Zal ik doen!

Wat voor nu in elk geval werkt: Je kunt een extra automation rule toevoegen dat als de HomeWizard laadstrategie veranderd in "Nul op de meter", dat je deze opnieuw op "alleen laden" zet. Als het goed is zal je zien dat deze rule maar 1x triggert en niet in een eindeloze loop terecht komt.
Hm. Batterij nr 4 (een renewed die ik nu ongeveer een jaar heb) voelt zich toch af en toe niet zo happy:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/29XcyC50GN1Htq97heZMo6JA.png

De PiB staat nu volle bak op te laden omdat er vandaag veel te weinig zon gaat zijn, en de stroom uit het net nu goedkoop is. De blauwe lijn is batterij 3, de lijnen van batterijen 1 en 2 zien er hetzelfde uit maar heb ik weggelaten. Alleen batterij 4 stuitert, zie de groene lijn, hij knippert dan ook met gele LEDs enz.

De app meldt dat alle batterijen, dus ook nr 4, zich happy voelen. Ik heb nr 4 maar even uitgezet en zal hem zo weer aanzetten. Wie weet gaat het dan beter.

Er is echt iets met batterij nr 4, en volgens mij heeft het te maken met oververhitting. Ik heb hem twee keer een tijdje uitgezet, de tweede keer wat langer dan de eerste keer, en als hij langer uit is doet hij het langer goed voordat hij weer begint te stuiteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/nEW6MgLyg8BMmb7wTev1WPzf.png

De app beweert bij hoog en bij laag dat alle batterijen incl deze "OK" zijn. Was er maar een manier om via de API de oorzaak van problemen te weten te komen :'( (kom op @HomeWizard_NL )

Hij staat naast batterij nr 3 waar niets mee aan de hand is, dus iets met de omgevingstemperatuur kan het bijna niet zijn. Maar ik ga de batterij in eerste instantie toch maar eens ergens anders neerzetten, kijken of dat helpt.

JeroenH schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:30:
Er is echt iets met batterij nr 4, en volgens mij heeft het te maken met oververhitting. Ik heb hem twee keer een tijdje uitgezet, de tweede keer wat langer dan de eerste keer, en als hij langer uit is doet hij het langer goed voordat hij weer begint te stuiteren:

[Afbeelding]

De app beweert bij hoog en bij laag dat alle batterijen incl deze "OK" zijn. Was er maar een manier om via de API de oorzaak van problemen te weten te komen :'( (kom op @HomeWizard_NL )

Hij staat naast batterij nr 3 waar niets mee aan de hand is, dus iets met de omgevingstemperatuur kan het bijna niet zijn. Maar ik ga de batterij in eerste instantie toch maar eens ergens anders neerzetten, kijken of dat helpt.
Heb je alles in een hoekje staan? De warmte uitvoer van de ene batterij input van de andere wordt. Bij stapelen weet ik dat het hier ook issues gaf. De warmte uitstoot van de onderste batterij remde dan de batterij erboven. (Warmte stijgt op).

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Devke schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:18:
Heb je alles in een hoekje staan?
Ja. Batterij één en twee staan elders op elkaar gestapeld, daar heb ik geen problemen mee. Batterij drie en vier staan naast elkaar, met batterij vier rechts van batterij drie en inderdaad enigszins in een hoek. Ik zal batterij vier vanavond naar een heel andere plek sjouwen, en kijken of dat uitmaakt.

Maar ik ben er nog niet van overtuigd dat dat het op gaat lossen. Ik zie bij de andere batterijen met de absurde temperaturen van de laatste periode nog wel eens dat ze hun vermogen reduceren, en dan staat er in de HW app ook keurig dat de batterij het een beetje warm heeft. Ik vind dat ook niet verrassend, al blijf ik zeggen dat ik het een heel groot gemis vindt dat deze informatie ook niet gewoon in de API zit.

Dit stuitergedrag en de gele LEDs verontrusten me.

[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 15-08-2026 16:29 ]

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:11
Jammer jammer, zag vanavond ineens een van mijn accus op 9 procent staan. Leek me raar zo laat gezien de andere al uur leeg waren. Knop omgezet maar helaas nu gebeurd er niks meer lampjes gaan niet eens meer aan.

Na 359 cycles lijkt het dan toch einde verhaal.

Heb vaker gelezen 45 minuten uit het stopcontact laten dat doe ik nu! Maar gezien die totaal dood lijkt zal het me verbazen. Wordt swap nummer 3 waarschijnlijk…

update na 45 min aan deed niks. Ik denk laat ik die qr code is checken. Stond wel online. Maar zag geen leds. Toen na 10 min ineens leds. Maar deed niks. Hard reset gedaan via de knop aan de voorkant. En hij draaid weer. Raaaaar maar fijn i guess,

[ Voor 22% gewijzigd door crryp op 16-08-2026 23:37 ]

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD, ERE joulo korting: https://joulo.nl/r/6CR5KF

• Sepio
crryp schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:26:
Jammer jammer, zag vanavond ineens een van mijn accus op 9 procent staan. Leek me raar zo laat gezien de andere al uur leeg waren. Knop omgezet maar helaas nu gebeurd er niks meer lampjes gaan niet eens meer aan.

Na 359 cycles lijkt het dan toch einde verhaal.

Heb vaker gelezen 45 minuten uit het stopcontact laten dat doe ik nu! Maar gezien die totaal dood lijkt zal het me verbazen. Wordt swap nummer 3 waarschijnlijk…

update na 45 min aan deed niks. Ik denk laat ik die qr code is checken. Stond wel online. Maar zag geen leds. Toen na 10 min ineens leds. Maar deed niks. Hard reset gedaan via de knop aan de voorkant. En hij draaid weer. Raaaaar maar fijn i guess,
Dat is bij mij maanden terug ook gebeurd. Het lijkt een software bug te zijn. Na de reset werkt hij sindsdien weer zonder problemen.

• crryp
Heb me nu weer iets raars gezien. Dit was zojuist om rond 8 uur sochtends. Mijn p1 meter verzon dat er -9000Watt ging op fase 2. (kan fysiek niet eens)

Totale teruglevering kwam neer op 3000 omdat op andere fase volgens de p1 er veel afname was...

Heeft iemand dit ooit gezien? Resultaat was dat mijn accus vollebak gingen opladen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8sE2Y3BznRZquJA40G8TrO4mtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8caEvtZrcPdCe8wuWTMuEgm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ek0UUSIlKyEC81fLpOOXkLyhzW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T53QIc0XQ7ken4Ar48t3TqWw.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie bug in de p1 meter?

ik heb 2 p1 meters van hw via een splitter beide deden dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTAmeX8Wqc29gfWkMGUwbEXdwXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kTZ9Mkzf1hF0vcI4X4M1Vn46.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOxkuc-wLAtplGni3vWlZe3Ca3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pgc14YuDqETbNWwScQQYsXN9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 140% gewijzigd door crryp op 17-08-2026 08:39 ]

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD, ERE joulo korting: https://joulo.nl/r/6CR5KF

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:35
crryp schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:21:
Heb me nu weer iets raars gezien. Dit was zojuist om rond 8 uur sochtends. Mijn p1 meter verzon dat er -9000Watt ging op fase 2. (kan fysiek niet eens)

Totale teruglevering kwam neer op 3000 omdat op andere fase volgens de p1 er veel afname was...

Heeft iemand dit ooit gezien? Resultaat was dat mijn accus vollebak gingen opladen....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie bug in de p1 meter?

ik heb 2 p1 meters van hw via een splitter beide deden dit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fout vanuit slimme meter? Iets als dit?
YouTube: Mijn slimme meter leidt een eigen leven?

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• crryp
Dat kan ook ik heb enexis al gebeld. Maar die geven aan moet je bij de energie leverancier zijn. En anders een meter eiking waar ik borg moet betalen. Het is te zot voor woorden bij die gasten daar. -9000 watt voor 3 minuten is echt nonsence tuurlijk is er dan iets kapot of in de war....

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:35
crryp schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:03:
[...]

Dat kan ook ik heb enexis al gebeld. Maar die geven aan moet je bij de energie leverancier zijn. En anders een meter eiking waar ik borg moet betalen. Het is te zot voor woorden bij die gasten daar. -9000 watt voor 3 minuten is echt nonsence tuurlijk is er dan iets kapot of in de war....
tja lekker afschuiven op de maandagmorgen

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• crryp
Toby-Wan schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:19:
[...]

tja lekker afschuiven op de maandagmorgen
En maar geld trekken, het is inderdaad exact wat ketelklets meemaakte precies dit, zelfde meter dus dat ding is gewoon niet goed kan niet anders.

crryp schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

En maar geld trekken, het is inderdaad exact wat ketelklets meemaakte precies dit, zelfde meter dus dat ding is gewoon niet goed kan niet anders.
In de gaten houden. Is er eventueel e.a. uit te sluiten daarna? Je P1 bij de buurman inprikken? Heb je nog een P1 meter liggen? Ik zag dat je het al gemeld had bij HW (beta)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• crryp
Devke schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:29:
[...]

In de gaten houden. Is er eventueel e.a. uit te sluiten daarna? Je P1 bij de buurman inprikken? Heb je nog een P1 meter liggen? Ik zag dat je het al gemeld had bij HW (beta)
Ja maar het ligt niet aan de HW p1 meter. Ik heb er 2 hangen beide gaven deze waardes. Filmpje van ketelklets is precies wat ik heb. Dus het is een fout in de slimme meter dat is 1000 procent zeker. Maar bij die grote partijen ga maar er door komen. Het is echt ik denk zelfs illegaal want z'n meter zou MID moeten zijn.

Maar ik zie ook dat ketelklets niet echt ergens een ingang krijgt dus ik gok dat ze dit zelf allang weten maar het mooi in de doofpot stoppen daarzo.

crryp schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:03:
[...]

Hoe hoog is die borg? En we weten allemaal dat dat niets gaat vinden omdat het probleem dan net niet optreedt. Slechte zaak dat dit zo stroef gaat hoor.

Ik heb hier twee P1 meters aan mijn slimme meter hangen (de HW P1 meter en eentje direct bekabeld mijn Home Assistant in) dus als zoiets hier zou gebeuren en het is zichtbaar in beide datasets, dan zou ik best hard kunnen maken dat het niet in mijn P1 meter(s) zit.

Maar het is wat je zegt, zie er bij een groot bedrijf maar eens doorheen te komen.

• crryp
JeroenH schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:55:
[...]

Hoe hoog is die borg? En we weten allemaal dat dat niets gaat vinden omdat het probleem dan net niet optreedt. Slechte zaak dat dit zo stroef gaat hoor.

Ik heb hier twee P1 meters aan mijn slimme meter hangen (de HW P1 meter en eentje direct bekabeld mijn Home Assistant in) dus als zoiets hier zou gebeuren en het is zichtbaar in beide datasets, dan zou ik best hard kunnen maken dat het niet in mijn P1 meter(s) zit.

Maar het is wat je zegt, zie er bij een groot bedrijf maar eens doorheen te komen.
Weet niet percies hoe hoog, maar die man aan de telefoon had het over 100 euro, maar moet ik eerst nog met mijn energie leverancier contact op nemen. Omdat ik ook een idioot kan zijn die niet meer wist dat hij een boiler had of w/e. Totale onzin natuurlijk met dit soort hard bewijs.

Het is simpel te bewijzen ik zag waarde van -9000 watt voor 3 a 4 minuten op 1 fase. Als dit echt zo was was de hoofdzekering zeker gesmolten. Daarbij zoals het filmpje van ketelklets laat zien en als je gaat googlen vind ik meer van dit soort gedrag. (en dat is alleen bij de mensen die hier ook echt op letten en monitoren) Ik geloof dat dit issue veel groter en breeder is maar dat ze geen zin hebben dit op te lossen lees heel veel slimme meters weer vervangen.

Daarnaast meten mijn accus ook op elke fase voltage. Daar is natuurlijk niks aan de hand :) hoeveel bewijs zou ik moeten aanleveren.

[ Voor 15% gewijzigd door crryp op 17-08-2026 10:18 ]

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik heb dezelfde ziv meter en mijn problemen (telwerken wijken af maar afwijkingen heffen elkaar op) staan hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2329330

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• crryp
Ferdinand Oeinck schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:24:
Ik heb dezelfde ziv meter en mijn problemen (telwerken wijken af maar afwijkingen heffen elkaar op) staan hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2329330
Ze installeren dus gewoon troep, en hoe meer ik hier over opzoek zijn ze hier dus gewoon mee bekend. Maar gok dat het ze te veel kost dit overal nogmaals te vervangen. Mocht dat ooit naar buiten komen gok ik wel dat een massa claim geen gekke gedachte is...

• hanev001
Kan deze discussie ergens anders gehouden worden. Heeft niets met HW batterijen te maken.

• crryp
hanev001 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:43:
Kan deze discussie ergens anders gehouden worden. Heeft niets met HW batterijen te maken.
Behalve dat mijn accus onterecht maximaal gingen laden dan :) Maar fair point

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Nieuws over belastingmaatregelen op stroom. De thuis batterij wordt ook kort genoemd:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44530/consumentenbond-elektriciteitsbelasting-consumenten-kan-bijna-naar-nul

• hanev001
Ach, consumentenbond. Ik heb dat verhaal gelezen maar elke vorm van realisme ontbreekt in wat daar wordt genoemd.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:38
hanev001 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

Ach, consumentenbond. Ik heb dat verhaal gelezen maar elke vorm van realisme ontbreekt in wat daar wordt genoemd.
Kun je dat beargumenteren?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59

Winkiller

De Mopperpot

Nee doe maar niet om er om te vragen, is off topic :+
Iemand een idee waarom de wifi sterkte op de PiBs steeds fluctueren ?

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:28
Winkiller schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:37:
[...]

Slecht Wifi netwerk? Inteferentie? Hier is het zo te zien stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOXJ0RE5-_8iMuhDHYiqlqsPtYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQ8h9VeDhVHNgag3I5N5EF9Q.jpg?f=fotoalbum_large

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• Sepio
Winkiller schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:37:
[...]

Bij mij valt het ook mee. Wat ik wel merkte is dat toen ik in mijn router had ingesteld dat hij zelf automatisch het kanaal mocht bepalen hij regelmatig van kanaal wisselde. Ik denk dat er in de buurt redelijk veel routers op automatisch staan. De ene paar uur zaten bijna alle SSID’s van mij en de buren op een laag kanaal en was het hoge kanaal rustig en een paar uur daarna hadden de routers allemaal individueel besloten dat het hogere kanaal beter was en was het lage kanaal weer rustig. Mijn kanaal staat nu vast. De wifi sterktes fluctueren nu niet meer zo.

PS. De sterkte zegt niet zo zoveel. De energie meter en socket hebben een lage sterkte maar de cloud verbinding is stabiel en wordt al weken niet gereset. Het loggen van de cloud verbinding in HA gaf bij mij meer duidelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3mrCse5wFPxkJegYWqFQ83f-Ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pez8xCb782yDZHQzHJu6sFTG.jpg?f=fotoalbum_large

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:57

elsinga

=8-)

Zoals al vaker hier gemeld: bij mij werkt alles super stabiel. Maar ik heb dan ook alle instabiliteit uit de config gehaald: alle apparatuur heeft een vast IP adres door DHCP reservering, elk device is gelockt aan het gunstigste accesspoint en de accesspoints staan op een vast kanaal ingesteld. Zo wisselt er niks en dus geen problemen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Pagina: 1 ... 286 287 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2