• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:18
mike123 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:15:
[...]

Ik heb aan ChatGPT een paar voorbeelden gevraagd *knip*
Ik heb een iets meer relevante vraag aan ChatGPT voor gelegd
Tweakers schrijven hun posts zelf

[ Voor 87% gewijzigd door Proton_ op 07-02-2026 12:33 ]

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Het verhaal van de max 800 watt is gebaseerd op het maximale vermogen binnen een groep.

Wordt hier goed uitgelegd

https://klimaatproductenk...waarom-beperking-800-watt

Dat een thuisbatterij of zonnepaneelomvormer "met steker" maar 800 Watt elektrisch vermogen mag leveren (injecteren) én dat je maar één zo'n apparaat op de elektrische installatie mag aansluiten heeft meerdere redenen.

De kern van deze beperking is dat de stroom die vanuit deze apparaten geleverd wordt niet via de zekering/automaat in de groepenkast loopt, dus niet beveiligd is tegen kortsluiting of overbelasting binnen diezelfde groep.

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:41

TWKterry

Master Mariner

en dan rekenen we met 230V/16A.
Kijk ook eens wat je spanning op het net is gedurende de dag.

Ik heb hier vandaag sinds 00.00 en 11.00 een spanning tussen 234V en 243V en verwacht met nu de zon vanmiddag richting 250V te gaan.
Is die zekering op 16A bij 250V (4000W) of (230*16 = 3680/250) 14.72A bij 250V.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:57

DJ

TWKterry schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:57:

Ik heb hier vandaag sinds 00.00 en 11.00 een spanning tussen 234V en 243V en verwacht met nu de zon vanmiddag richting 250V te gaan.
Dit is voor mij ook de reden dat ik nooit boven de ~80% van een groep wil zitten (los van NEN1010 norm / advies). Ik lees vanuit mijn SolarEdge omvormer elke seconde de V, A, W en Hz getallen uit. Je ziet inderdaad grote verschillen op een zonnige dag waarbij uitschieters naar 250V (of zelf onder de 215V bij weinig aanbod / hoge vraag) niet uitgesloten zijn.

Men denkt al snel dat het 'altijd' 230V is, maar dat is het zelden. Zet maar eens een Volt meter op je stopcontact en je zult zien hoe veel dat fluctueert.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 14:48

Dit is natuurlijk of-topic.
Wat je beschrijft is voor goedkope zekeringen cq automaten. Als je bezuinigd, ben je sowieso fout bezig.
Op sommige dingen wil je niet bezuinigen. Het hele doel van een automaat is veiligheid. M.a.w. koop goede automaten, niet de b-c-merken….

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:41

TWKterry

Master Mariner

Off-topic, dat wil ik ook niet ontkennen. Dit is meer voor de electrische installaties/meterkast.
Meer als waarschuwing voor het opzoeken van de grenzen zoals hierboven ook al vermeld wordt.
Bezint eer gij Begint.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-02 18:59

Auto laden (Tesla in mijn geval) op overtollige zonne-energie (Minimaliseer teruglevering)

Met de huidige veranderingen in de energiemarkt, zoals het afbouwen van de salderingsregeling en de introductie van terugleverkosten, is het slimmer dan ooit om je eigen opgewekte stroom direct te verbruiken. Je elektrische auto is daarvoor de perfecte "batterij op wielen".

resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vUmu_O88IITT_W2WxLhS0V_viE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QAqSvplTCE3KSZ7IOQC2VvIf.png?f=user_large
(klopt niet helemaal had het pas in de loop van de dag goed draaien maar het gaat om het idee)

0.2 kwh teruglevering >:)

Zie dit voor scripts en uitleg over hoe het werkt!

https://github.com/crryp/...cing-automation/tree/main

[ Voor 103% gewijzigd door crryp op 08-02-2026 21:27 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:04
@crryp nice.
Ik heb home wizzard accu’s (3j en 2 enphase 5p
Alles in home Assistant.
Laden van mijn Tesla de ik met de enphase ev charger die ook alleen van pv kan laden, helaas duurt schakelen van 3 naar 1 fase of andersom nogal lang en hij wilt minimaal 5A op in phase hebben, dus kan niet lager laden.

• crryp
SpikeHome schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:01:
@crryp nice.
Ik heb home wizzard accu’s (3j en 2 enphase 5p
Alles in home Assistant.
Laden van mijn Tesla de ik met de enphase ev charger die ook alleen van pv kan laden, helaas duurt schakelen van 3 naar 1 fase of andersom nogal lang en hij wilt minimaal 5A op in phase hebben, dus kan niet lager laden.
Hehe het voordeel van de granny charger i guess!
DJ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Dit is voor mij ook de reden dat ik nooit boven de ~80% van een groep wil zitten (los van NEN1010 norm / advies). Ik lees vanuit mijn SolarEdge omvormer elke seconde de V, A, W en Hz getallen uit. Je ziet inderdaad grote verschillen op een zonnige dag waarbij uitschieters naar 250V (of zelf onder de 215V bij weinig aanbod / hoge vraag) niet uitgesloten zijn.

Men denkt al snel dat het 'altijd' 230V is, maar dat is het zelden. Zet maar eens een Volt meter op je stopcontact en je zult zien hoe veel dat fluctueert.
Hier het netspanning verloop van vandaag van SolarEdge omvormer en Energydongle van Athom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9ERtpbIjMBZd7NN1rJbR4tBWrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t93xz43VQdV4rPDklV5DSXnd.jpg?f=fotoalbum_large

De spanning in de wijk is vorig jaar 10volt lager gezet omdat in de wijk vrijveel woningen van zonnepanelen zijn voorzien

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 07-02-2026 20:48 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• crryp

Ik snap je berekening niet. 4000 watt is 16 ampere met 250V

Met een netspanning van 230v kom je op zn 17.4 ampere bij 4000 watt.

A = W/V

Dus hogere netspanning maakt de hoeveelheid amperes lager.

Nvm ik snap nu pas je tweede zin dus 3680w bij 250v is 14,72 :)

[ Voor 5% gewijzigd door crryp op 07-02-2026 21:02 ]

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
crryp schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:00:
[...]

Ik snap je berekening niet. 4000 watt is 16 ampere met 250V

Met een netspanning van 230v kom je op zn 17.4 ampere bij 4000 watt.

A = W/V

Dus hogere netspanning maakt de hoeveelheid amperes lager.

Nvm ik snap nu pas je tweede zin dus 3680w bij 250v is 14,72 :)
Je sommetje is juist maar de stroom door een verbruiker wordt in het algemeen bepaald door de netspanning en de weerstand van de verbruiker. Dan is de stroom (en het vermogen) dus hoger als de netspanning hoger is. (P=V kwadraat / R)

• Dukard
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10-02 00:54
Peterhardenberg schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:40:
[...]
Ik snap je toch niet helemaal, je geeft duizenden euro's uit aan Pib's waarom dan niet die paar euro's voor een groep erbij in de meterkast en een aantal degelijke wand contact dozen. en alles aansluiten volgens de aanbevelingen/voorschriften van HW.
Ik begrijp je reactie volledig - echter ligt mijn keuze om de Pibs naast de WTW aan te sluiten niet zozeer bij mij.
Ik ben al maanden bezig met de woningbouw om een extra groep te willen specifiek voor de Pibs - echter is hun beleid uiterst star en daaruit is een besluit gekomen dat er niets aan de meterkast/electrische installatie aangepast mag worden. Ik moet het hier dus mee doen.

Ik kan/mag zelfs mijn omvormer niet monitoren en integreren in de HW app.
Alles is dichtgetimmerd van hun kant. Een patstelling dus.

Om de veilige kant binnen het systeem zoveel mogelijk te behouden heb ik de 4 Pibs op een 2,5 mm2 aansluiting gezet dmv een Nexans kabel. De WTW staat er momenteel nog op, maar die zou ik evt. nog op een andere WCD kunnen zetten zodat de Pibs "vrij staan" van andere gebruikers.

Ja, ik heb 4 Pibs - de reden daarvoor is simpel; Ik woon hier nu bijna 5 jaar en heb de eerste jaren alleen maar geld teruggekregen - dus de eerste 3 Pibs waren al zo goed als betaald. Echter nu met de terugleverboete moet ik nu gemiddeld tussen de 500 en 650 euro per jaar gaan betalen voor het overschot wat ik teruglever. Dat is echt geen optie voor mij.

In mijn geval blijft er dus weinig anders over om de 19 zonnepanelen die hier op het dak liggen in de zomer fysiek vaker uit te moeten schakelen als de Pibs vol zijn.

Dit dus alleen door het starre beleid van de woningbouw !

• crryp
Prisma16 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:57:
[...]

Je sommetje is juist maar de stroom door een verbruiker wordt in het algemeen bepaald door de netspanning en de weerstand van de verbruiker. Dan is de stroom (en het vermogen) dus hoger als de netspanning hoger is. (P=V kwadraat / R)
Het ligt waar je kijkt dan natuurlijk in het apparaat of in je groep?

Maar goed dit zal de reden zijn voor een max van 253v op een omvormer anders branden de lampen door als er te hoog gaan!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:57
Dukard schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:57:
[...]

Ik begrijp je reactie volledig - echter ligt mijn keuze om de Pibs naast de WTW aan te sluiten niet zozeer bij mij.
Ik ben al maanden bezig met de woningbouw om een extra groep te willen specifiek voor de Pibs - echter is hun beleid uiterst star en daaruit is een besluit gekomen dat er niets aan de meterkast/electrische installatie aangepast mag worden. Ik moet het hier dus mee doen.

Ik kan/mag zelfs mijn omvormer niet monitoren en integreren in de HW app.
Alles is dichtgetimmerd van hun kant. Een patstelling dus.

Om de veilige kant binnen het systeem zoveel mogelijk te behouden heb ik de 4 Pibs op een 2,5 mm2 aansluiting gezet dmv een Nexans kabel. De WTW staat er momenteel nog op, maar die zou ik evt. nog op een andere WCD kunnen zetten zodat de Pibs "vrij staan" van andere gebruikers.

Ja, ik heb 4 Pibs - de reden daarvoor is simpel; Ik woon hier nu bijna 5 jaar en heb de eerste jaren alleen maar geld teruggekregen - dus de eerste 3 Pibs waren al zo goed als betaald. Echter nu met de terugleverboete moet ik nu gemiddeld tussen de 500 en 650 euro per jaar gaan betalen voor het overschot wat ik teruglever. Dat is echt geen optie voor mij.

In mijn geval blijft er dus weinig anders over om de 19 zonnepanelen die hier op het dak liggen in de zomer fysiek vaker uit te moeten schakelen als de Pibs vol zijn.

Ik snap je frustratie met de woningbouw volledig, dit soort “alles dichtgetimmerd” beleid helpt niemand, en jij zit nu met de gevolgen terwijl je juist probeert het technisch netjes te doen. Wat is hun argument dat je niet zelf iemand mag laten inhuren om het netjes te laten aansluiten volgens de eisen?

Dat gezegd hebbende: los van wie er schuld heeft, verandert de technische realiteit niet. 3200 W langdurig via 1 Schuko blijft een risico, ook met 2,5 mm² Nexans kabel en een goede stekkerdoos. De zwakke plek zit ’m niet in de kabel, maar in de wandcontactdoos en stekkercontacten (contactdruk, veroudering, overgangsweerstand). Dat is precies waar warmte en problemen ontstaan bij langdurige hoge belasting.

Dat je de WTW eventueel verplaatst naar een andere WCD helpt iets qua spreiding, maar het kernpunt blijft dat 1 Schuko dan nog steeds bijna continu tegen z’n grens wordt gebruikt.

Als je binnen de beperkingen van de woningbouw iets veiliger wilt werken, zie ik praktisch twee opties die wel structureel risico verlagen:

Vermogen spreiden over meerdere groepen:
Zet de Pibs verdeeld door de woning, bij voorkeur elk op een eigen groep, zodat je per groep rond de ~700–800 W blijft. Dan heb je niet 1 stekker met 3200watt, maar 4 met 800watt.

Wat ook zou kunnen is het vermogen begrenzen naar 2000-2400watt voor laden, en 800 watt ontladen (zolang de wtw erop zit), maar nog beter is de wtw onder te brengen met bijvoorbeeld een verlengsnoer naar een andere groep.

Ik snap dat je door de terugleverboete voor je gevoel praktisch wordt gedwongen om creatief te zijn met opslag, en dat dit allemaal voortkomt uit beleid waar jij weinig invloed op hebt. Maar “het moet zo” en “het is technisch de veiligste manier” zijn helaas twee verschillende dingen. Als je nu iets kunt doen om de belasting te verdelen, koop je jezelf in elk geval extra veiligheidsmarge binnen die patstelling.
En volgens mij moet het prima kunnen, en is een stekkerblok een flinke no-go icm 4 batterijen.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:30
Dukard schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:57:
[...]

Is het misschien een optie om de WTW inderdaad met een verlengsnoer op een andere WCD te zetten en dan de WCD te vervangen door een goede 4 delige (opbouw) WCD? Eventueel door een electricien. Als je gaat verhuizen, vervang je die weer door de originele WCD. Dan is het probleem opgelost.

Edit: WTW uiteraard wel op een andere groep zetten.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-02 12:03

HvM

Olie_B_Bommel schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:31:
[...]

Is het misschien een optie om de WTW inderdaad met een verlengsnoer op een andere WCD te zetten en dan de WCD te vervangen door een goede 4 delige (opbouw) WCD? Eventueel door een electricien. Als je gaat verhuizen, vervang je die weer door de originele WCD. Dan is het probleem opgelost.

Edit: WTW uiteraard wel op een andere groep zetten.
Precies, dat. Zo zou ik het ook aanpakken.

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij

• geert1992
HvM schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:09:
[...]

Precies, dat. Zo zou ik het ook aanpakken.
Wat ik me hierbij wel afvraag: als de woningbouw aangeeft dat er niets aangepast mag worden aan de elektrische installatie, hoe wordt er dan gekeken naar aansprakelijkheid als er toch schade ontstaat/ hier achter komt?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• crryp
crryp schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:37:

Auto laden (Tesla in mijn geval) op overtollige zonne-energie (Minimaliseer teruglevering)

Met de huidige veranderingen in de energiemarkt, zoals het afbouwen van de salderingsregeling en de introductie van terugleverkosten, is het slimmer dan ooit om je eigen opgewekte stroom direct te verbruiken. Je elektrische auto is daarvoor de perfecte "batterij op wielen".

resultaat:
[Afbeelding]
(klopt niet helemaal had het pas in de loop van de dag goed draaien maar het gaat om het idee)

0.2 kwh teruglevering >:)

In deze handleiding deel ik mijn Home Assistant automatiseringen in combinatie met de Homewizard producten die ervoor zorgen dat je EV en Accus fungeren als een spons voor je zonne-energie. Het systeem monitort je P1-meter en past de laadsnelheid van de auto dynamisch aan. Op deze manier is de homewizard thuis accu de buffer boven op de auto zodat je zo min mogenlijk teruglevert.

🚀 Wat dit systeem doet:
Maximaliseert eigen verbruik: Zodra je meer dan 250W laad op je accu , schroeft de auto de laadsnelheid stapsgewijs omhoog.

Minimaliseert netimport: Zodra je huis meer verbruikt dan je opwekt, wordt de laadsnelheid verlaagd.

🛠 Benodigdheden voor deze setup
Voordat je met de YAML-code aan de slag gaat, moet je ervoor zorgen dat de volgende hardware en integraties aanwezig zijn in je Home Assistant:

Tesla of EV met Home Assistant ondersteuning: Je hebt een auto nodig die het aanpassen van de laadstroom (Amperage) via een API ondersteunt. In deze handleiding gaan we uit van de Tesla-integratie, maar dit werkt ook met andere EV's die een number entiteit voor laadstroom hebben.

HomeWizard Thuisbatterij(en): Eén of meerdere thuisaccu's gekoppeld aan Home Assistant. We gebruiken de data om te bepalen wanneer het systeem moet stoppen of juist harder kan laden.

HomeWizard P1 Meter: Dit is het "oog" van het systeem. De P1 meter vertelt Home Assistant of je op dit moment stroom teruglevert of verbruikt van het net.

kWh-meter tussen je oplaadpunt (Ideaal): Hoewel niet strikt noodzakelijk, is het sterk aanbevolen om een extra meter (bijv. Shelly Pro) tussen je laadpaal te hebben voor snellere en nauwkeurigere metingen.

Master Switch: Met één simpele schakelaar in je dashboard zet je het hele systeem aan of uit.

Stap 1: De Hoofdschakelaar (Master Switch)
Deze automatisering vormt de basis. Wanneer je deze aanzet, wordt de Tesla wakker gemaakt, de juiste laadmodus geselecteerd en de onderliggende logica geactiveerd.

Voorbereiding: Maak een input Boolean aan (bijv: input_boolean.load_balancing_tesla) en maak hier een knop voor op je dashboard.

Wat gebeurt er bij het inschakelen?

Wekken: De Tesla wordt gewekt zodat hij klaar staat om commando's te ontvangen.

Thuisbatterij Modus: De thuisbatterij wordt op zero_charge_only gezet. Dit voorkomt dat de thuisbatterij de auto gaat opladen; de auto mag alleen laden van directe zonnestroom.

Vertraging (15s): Pauze voor verwerking door de hardware.

Regel-logica Activeren: De automatiseringen voor amperage-beheer worden ingeschakeld.

Startwaarde: De laadstroom begint op een veilige 5A.

Wat gebeurt er bij het uitschakelen?

Batterij Herstel: De thuisbatterij wordt weer op de normale zero modus gezet (zodat hij weer kan ontladen voor je huis).

Automatiseringen Uit: De regel-logica (increase/decrease) wordt direct stopgezet.

Standaard Laden: De auto wordt teruggezet op een standaard laadstroom van 13A.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
alias: Turn on / off tesla load balancing
description: Toggles between zero charge and normal mode based on input boolean
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - input_boolean.load_balancing_tesla
    to: "on"
    id: enable
    entity_id:
      - input_boolean.load_balancing_tesla
    to: "off"
    id: disable
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: enable
        sequence:
          - device_id: d525436a390be
            domain: button
            entity_id: a5a9e000415bb
            type: press
          - device_id: b10d7b75b76
            domain: select
            entity_id: 6c12c4cee37c
            type: select_option
            option: zero_charge_only
          - delay:
              hours: 0
              minutes: 0
              seconds: 15
              milliseconds: 0
          - action: automation.turn_on
            metadata: {}
            target:
              entity_id:
                - automation.tesla_increase_amps_strict
                - automation.tesla_decrease_amps_strict
            data: {}
          - action: number.set_value
            target:
              entity_id: number.tesla_model_y_charge_current
            data:
              value: "5"
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: disable
        sequence:
          - device_id: b10d7b75b7677d9
            domain: select
            entity_id: 6c12c4cee37cdcba91
            type: select_option
            option: zero
          - action: automation.turn_off
            target:
              entity_id:
            data:
              stop_actions: true
            target:
            data:
              value: "13"
mode: single
Stap 2: De Automatiseringen Beëindigen

Deze automatisering is verantwoordelijk voor het netjes uitschakelen van de logica.

Tesla vol: Wanneer de Tesla stopt met laden (limiet bereikt), zakt het voltage/verbruik. Door de logica dan uit te zetten, voorkom je dat de automatiseringen actief blijven terwijl er niets meer te laden valt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: "Tesla load balancing uit "
description: ""
triggers:
   - type: power
    device_id: 44ea338f9fbc1b137ad
    entity_id: 63bb7fff81bb435ffd1
    domain: sensor
    trigger: device
    below: 10
    for:
      minutes: 2
      seconds: 0
conditions:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.load_balancing_tesla
    state:
      - "on"
actions:
  - action: input_boolean.turn_off
    target:
      entity_id: input_boolean.load_balancing_tesla
    data: {}
mode: single
Stap 3: Amperage Verhogen (Solar Optimalisatie)
Deze automatisering zorgt ervoor dat we de laadsnelheid opvoeren zodra er overtollige zonne-energie is.

Hoe het werkt:

Trigger: Zodra je thuisbatterij aangeeft dat er meer dan 250W overschot is gedurende 5 minuten.

Actie: Het amperage wordt met 1A verhoogd. Daarna wacht het script 5 minuten om te zien of er nog steeds overschot is. Dit voorkomt dat de lader gaat "pendelen" bij elke wolk die voorbij drijft. (tot een minimum van 13A).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
alias: "Tesla: Increase Amps (Strict)"
description: ""
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.batteries_huidige_vermogen_totaal
    above: 250
    for:
      minutes: 5
    trigger: numeric_state
    entity_id:
    from:
      - "off"
      - "on"
conditions:
actions:
  - repeat:
      while:
        - condition: numeric_state
          entity_id: sensor.batteries_huidige_vermogen_totaal
          below: 13
        - type: is_power
          condition: device
          device_id: 44ea338f9fbc1b137adcb6
          entity_id: 6f146328418078992e1163
          above: 50
      sequence:
        - data:
            value: "{{ states('number.tesla_model_y_charge_current') | int + 1 }}"
          action: number.set_value
          target:
        - wait_for_trigger:
            - entity_id:
                - sensor.batteries_huidige_vermogen_totaal
              for:
              trigger: numeric_state
          timeout: "00:06:00"
mode: restart
Stap 4: Amperage Verlagen (Netimport Voorkomen)
Dit is je beveiliging tegen ongewenst stroomverbruik van het net. Als je de oven aanzet of de zon wegvalt, moet de Tesla direct een stapje terug doen.

Hoe het werkt:

Trigger: De P1-meter meet een verbruik uit het net van meer dan 250W gedurende 5 minuten.

Actie: Het amperage wordt stapsgewijs met 1A verlaagd (tot een minimum van 5A).

Dynamisch: Door de mode: restart zal de automatisering zichzelf direct opnieuw triggeren als de situatie wijzigt, waardoor je altijd grip houdt op je verbruik.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
alias: "Tesla: Decrease Amps (Strict)"
description: Lowers Tesla charging amps if grid draw is > 250W for 5 mins.
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.p1_meter_vermogen
    for:
    entity_id:
    from:
      - "off"
      - "on"
conditions:
actions:
  - repeat:
      while:
          entity_id: sensor.p1_meter_vermogen
          above: 5
        - type: is_power
          condition: device
          device_id: 44ea338f9fbc1b137adcb
          entity_id: 6f146328418078992e1
          above: 50
      sequence:
          data:
            value: "{{ states('number.tesla_model_y_charge_current') | int - 1 }}"
          target:
        - wait_for_trigger:
            - trigger: numeric_state
              entity_id:
                - sensor.p1_meter_vermogen
              for:
          timeout: "00:06:00"
mode: restart
Voor de liefhebber (ik heb ze zelf niet via blueprint dus als er iets niet werkt laat het weten.)

https://github.com/crryp/...cing-automation/tree/main

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:12

Je zou in dit geval contact op kunnen nemen met je netwerk beheerder (als dat al niet gedaan is). Toen wij in het begin panelen plaatsen en deze regelmatig uitvielen ben ik e spanning gaan monitoren en die ging tot het nivo dat de panelen afschakelden, maar ook slecht is voor de overige apparatuur in huis.

De netwerk beheerder heeft een paar dagen de spanning bekeken en het zag er in veel opzichten erg slecht uit. Een van de andere fases was beter, dus zijn we daar op over gezet wanneer het zich sterk verbeterende, hoewel soms naar de te lagen kant (211V~).

Een jaar later is bij het uitbouwen van de wijk het netwerk verzwaard en sinds dien wisstelt het tussen de 230-235V~. Erg netjes.

• Dukard
geert1992 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:51:
[...]Wat is hun argument dat je niet zelf iemand mag laten inhuren om het netjes te laten aansluiten volgens de eisen?
Ik denk dat het een ""administratie"" keuze is om een aanpassing in de elektrische installatie en het vrijgeven van de omvormer een teveel aan vragen van andere huurders kan gaan opleveren. Zo heb ik dat "tussen de regels" wel op kunnen maken uit de gesprekken die er zijn geweest.
[...]Vermogen spreiden over meerdere groepen:
Zet de Pibs verdeeld door de woning, bij voorkeur elk op een eigen groep, zodat je per groep rond de ~700–800 W blijft. Dan heb je niet 1 stekker met 3200watt, maar 4 met 800watt.

Wat ook zou kunnen is het vermogen begrenzen naar 2000-2400watt voor laden, en 800 watt ontladen (zolang de wtw erop zit), maar nog beter is de wtw onder te brengen met bijvoorbeeld een verlengsnoer naar een andere groep.
Ik denk dat ik je advies - dank daarvoor - opvolg en 2 Pibs op een andere groep ga plaatsen. Voor het functioneren van de Pibs maakt het niet uit, maar dan ben ik wel op safe met 1600 watt op elke groep.
[...]Wat ook zou kunnen is het vermogen begrenzen naar 2000-2400watt voor laden, en 800 watt ontladen (zolang de wtw erop zit),
Hoe zou ik het laadvermogen kunnen begrenzen? Ik heb in de App daar niets van terug kunnen vinden.
Of moet ik dan de Pibs gaan besturen met HA o.i.d. ?
Olie_B_Bommel schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:31:
[...]Is het misschien een optie om de WTW inderdaad met een verlengsnoer op een andere WCD te zetten en dan de WCD te vervangen door een goede 4 delige (opbouw) WCD? Eventueel door een electricien. Als je gaat verhuizen, vervang je die weer door de originele WCD. Dan is het probleem opgelost.
Ja, dat had ook een oplossing kunnen zijn - echter zijn de regeltjes streng te noemen als je überhaupt iets aan de woning of installatie wilt aanpassen. Je moet voor alles bijna een vergunning aanvragen. Ik moet dus met alles wat ik wil "non-destructive" denken en uitvoeren zodat het ook weer ongedaan gemaakt kan worden. Bij een verhuizing komt dan elke niet omkeerbare aanpassing voor mijn rekening.
geert1992 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:13:
[...]Wat ik me hierbij wel afvraag: als de woningbouw aangeeft dat er niets aangepast mag worden aan de elektrische installatie, hoe wordt er dan gekeken naar aansprakelijkheid als er toch schade ontstaat/ hier achter komt?
Precies dat ! _/-\o_

Allemaal dank voor het meedenken de uitleg ! ;)
@Dukard. Het laad- en ontlaadvermogen van de PIBS is niet zelf aan te passen. Niet via de app maar ook niet via HA of Homey. De enige die het laad- en ontlaadvermogen kan sturen is je P1 meter. Ontladen kun je hooguit beperken tot maximaal 800 Watt door de restrictie er weer op te zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Devke op 08-02-2026 22:41 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:55
Dukard schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:16:

Ik denk dat ik je advies - dank daarvoor - opvolg en 2 Pibs op een andere groep ga plaatsen. Voor het functioneren van de Pibs maakt het niet uit, maar dan ben ik wel op safe met 1600 watt op elke groep.
Ook met 2 PiB's op een andere groep, waar andere gebruikers op zitten, mag je niet vrij schakelen. De enige manier in jouw situatie is elke PiB op een andere groep.

[ Voor 20% gewijzigd door goechel op 09-02-2026 08:51 ]

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:58
Een leuk kort interview met Paul Straathof, de CEO van HomeWizard:

https://solarmagazine.nl/...tie-het-gaat-heel-snel-nu

Blijkbaar is er toch tijd voor communicatie. Misschien kan @HomeWizard_NL ons een beetje bijpraten over de beloofde PiB update voor dynamische tarieven?

• Dukard
goechel schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:49:
[...]Ook met 2 PiB's op een andere groep, waar andere gebruikers op zitten, mag je niet vrij schakelen. De enige manier in jouw situatie is elke PiB op een andere groep.
Ik begrijp je uitleg en heb vandaag 2 van de 4 Pibs op een eigen groep gezet - welke oorspronkelijk bedoeld en vrij was voor de IR panelen die ik op de bovenverdieping heb hangen - die IR panelen heb ik niet in gebruik en intussen ook afgekoppeld. Aansluiting helaas wel via een schuko stekker maar ik ga er nu vanuit dat de spreiding nu over 2 groepen er voldoende veilige ontlasting is om de Pibs te laten werken met 1600 Watt per groep. Met de informatie die ik hier heb geleerd zit dat netjes binnen de norm.

Gezien de starre communicatie die ik in de afgelopen maanden met de woningbouw heb mogen ervaren zie ik dit als enige voor zo een veilig mogelijke oplossing.

De 4 Pibs functioneren precies zoals in de vorige situatie - echter het vrijschakelen zal ik - tot er meer openheid komt van de woningbouw - achterwege laten.

Dank allen voor het meedenken :)

• geert1992
Dukard schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:59:
[...]

Ik begrijp je uitleg en heb vandaag 2 van de 4 Pibs op een eigen groep gezet - welke oorspronkelijk bedoeld en vrij was voor de IR panelen die ik op de bovenverdieping heb hangen - die IR panelen heb ik niet in gebruik en intussen ook afgekoppeld. Aansluiting helaas wel via een schuko stekker maar ik ga er nu vanuit dat de spreiding nu over 2 groepen er voldoende veilige ontlasting is om de Pibs te laten werken met 1600 Watt per groep. Met de informatie die ik hier heb geleerd zit dat netjes binnen de norm.

Gezien de starre communicatie die ik in de afgelopen maanden met de woningbouw heb mogen ervaren zie ik dit als enige voor zo een veilig mogelijke oplossing.

De 4 Pibs functioneren precies zoals in de vorige situatie - echter het vrijschakelen zal ik - tot er meer openheid komt van de woningbouw - achterwege laten.

Dank allen voor het meedenken :)
Fijn om te lezen dat je een betere oplossing hebt gevonden en dat je het zo goed oppakt. Hopelijk heb je mijn eerdere reactie niet als kritiek ervaren, maar vooral als zorg vanuit veiligheidsoverwegingen.

Kritiek leveren is altijd makkelijk; mijn bedoeling was juist om mee te denken en mogelijke risico’s te benoemen. Mooi dat je hier serieus mee omgaat.

• Dukard
geert1992 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 00:10:
[...] Fijn om te lezen dat je een betere oplossing hebt gevonden en dat je het zo goed oppakt. Hopelijk heb je mijn eerdere reactie niet als kritiek ervaren, maar vooral als zorg vanuit veiligheidsoverwegingen.

Kritiek leveren is altijd makkelijk; mijn bedoeling was juist om mee te denken en mogelijke risico’s te benoemen. Mooi dat je hier serieus mee omgaat.
Ik heb je bijdrage volledig gezien als de juiste wijze om binnen mijn situatie mogelijke problemen te voorkomen - dat was een echte eye-opener !! .. Ik ben geen elektricien en juist daarom waardeer ik het delen van je inzicht. Dank je wel hiervoor. :)

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:43
Ik heb inmiddels mijn tweede batterij ruim twee weken in huis, maar twijfel over de beste manier van aansluiten.

Situatie:
• 3-fase aansluiting
• Fase 1: PV-installatie met 4 panelen
• Fase 2: PV-installatie met 8 panelen
• Grootverbruikers (wasmachine, vaatwasser e.d.) zitten op fase 2
• Fase 3: geen vaste verbruikers; laadpaal is 3-fasig, maar bij niet laden is fase 3 feitelijk 0 W

Op fase 1 draait al sinds het begin een batterij, dit werkt probleemloos.

Voor de tweede batterij zie ik nu twee opties:
1. Aansluiten op fase 2, op dezelfde groep als de warmtepompdroger (max. ~1100 W), door daar een extra stopcontact te plaatsen.
2. Een nieuwe groep maken op fase 3 met twee stopcontacten, beide batterijen daar aansluiten en zo profiteren van het ontgrendelde gezamenlijke vermogen van 1600 W.

Ons sluipverbruik ligt rond de 120 W. Grote verbruikers draaien we meestal op momenten met een gunstig dynamisch tarief. Met 800 W werkt peaksaving momenteel prima.

Wat zou in deze situatie de beste keuze zijn?
njiwedu0b schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:39:
Ik heb inmiddels mijn tweede batterij ruim twee weken in huis, maar twijfel over de beste manier van aansluiten.

Situatie:
• 3-fase aansluiting
• Fase 1: PV-installatie met 4 panelen
• Fase 2: PV-installatie met 8 panelen
• Grootverbruikers (wasmachine, vaatwasser e.d.) zitten op fase 2
• Fase 3: geen vaste verbruikers; laadpaal is 3-fasig, maar bij niet laden is fase 3 feitelijk 0 W

Op fase 1 draait al sinds het begin een batterij, dit werkt probleemloos.

Voor de tweede batterij zie ik nu twee opties:
1. Aansluiten op fase 2, op dezelfde groep als de warmtepompdroger (max. ~1100 W), door daar een extra stopcontact te plaatsen.
2. Een nieuwe groep maken op fase 3 met twee stopcontacten, beide batterijen daar aansluiten en zo profiteren van het ontgrendelde gezamenlijke vermogen van 1600 W.

Ons sluipverbruik ligt rond de 120 W. Grote verbruikers draaien we meestal op momenten met een gunstig dynamisch tarief. Met 800 W werkt peaksaving momenteel prima.

Wat zou in deze situatie de beste keuze zijn?
De fase is totaal niet relevant. De batterijen zijn 1 fase en de sturing wordt gedaan door de P1-meter op basis van het netto saldo van de fasen. Dus als je wil ontgrendelen kies dan een andere groep dan waar de eerste op zit en waar je voldoende vrij vermogen hebt.

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:43
hanev001 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:47:
[...]

De fase is totaal niet relevant. De batterijen zijn 1 fase en de sturing wordt gedaan door de P1-meter op basis van het netto saldo van de fasen. Dus als je wil ontgrendelen kies dan een andere groep dan waar de eerste op zit en waar je voldoende vrij vermogen hebt.
Dat is inderdaad een feit, dan lijkt mij de vrije groep wel de beste oplossing.
hanev001 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:47:
[...]

Niet helemaal met je eens. Als je ervoor kiest bij dynamisch contract tarief gestuurd te gaan laden, dan zou je door de batterijen te verdelen op meerdere fasen de fasen stabieler kunnen belasten. I.p.v. 1600 Watt op fase 1 laden bv naar 800 op fase 1 en 800 op fase 2. Als je bv een EV laad op 3 fasen en de batterijen op diezelfde fase dan wordt het krap bij 3x25A. Heb je de keus, dan zou ik het doen. Heb je er geen hinder van in je installatie dan lekker even zo laten.

Bij ontladen zorg je ook voor wat meer verdeling bij ontgrendeling. Het is even de vraag of vraagsteller ook over dynamisch beschikt evt i.c.m. een EV.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 10-02-2026 12:35 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-02 13:51
Ook ik heb mijn tweede Homewizard batterij binnengekregen. Ik heb besloten ze beide in de keuken te plaatsen en dan op 2 verschillende groepen te plaatsen (die zelfs ook op 2 verschillende fases zitten). Dat is het voordeel van een keuken, daar zijn vaak veel groepen aanwezig.
Hiervoor heb ik 2 bestaande enkele stopcontacten in gebruik voor een koelkast en een oven vervangen voor dubbele zodat ik dan de homewizard volgens de regels "rechtstreeks"op een eigen stopcontact aansluit. . Omdat het enkele inbouwdozen waren zijn het van die half verzonken dubbele WCD geworden. Omdat beide stopcontacten achter de keukenkast zitten heb ik in beide gevallen een verlengsnoer gebruikt (zodat ik in geval van nood de HW kan afkoppelen). Ik heb een gegoten kant en klaar snoer gebruikt van 2 resp 3 meter dat 16A gecertificeerd was. Gezien alle commentaar op verdeeldozen ( en het statement dat je een HW alleen op een eigen stopcontact rechtstreeks mag aansluiten) heb ik het maar zo gedaan. Ik dacht zelf echter wel waarom doe ik dit eigenlijk. Je hebt immers ook van die geaarde 1 naar 2 splitters uit 1 stuk, 16A. (https://www.allekabels.nl...stopcontact-splitter.html). Dat zou dan niet mogen maar wat maakt die anders als een vervangen van een enkel door een dubbel stopcontact. En als een verdeeldoos niet mag, mag een verlengsnoer dan wel (al vind ik zonder in mijn geval onveiliger).
Heb ook even nagedacht of combineren met een oven wel een goed idee is, maar die zit helemaal alleen op een groep en als de oven draait zal de batterij niet ook laden ( en zelfs als dat wel gebeurt zie ik de stop nog niet snel door slaan gezien de 2000W die de oven dan trekt)

• netappie
Devke schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:33:
[...]

Niet helemaal met je eens. Als je ervoor kiest bij dynamisch contract tarief gestuurd te gaan laden, dan zou je door de batterijen te verdelen op meerdere fasen de fasen stabieler kunnen belasten. I.p.v. 1600 Watt op fase 1 laden bv naar 800 op fase 1 en 800 op fase 2. Als je bv een EV laad op 3 fasen en de batterijen op diezelfde fase dan wordt het krap bij 3x25A. Heb je de keus, dan zou ik het doen. Heb je er geen hinder van in je installatie dan lekker even zo laten.

Bij ontladen zorg je ook voor wat meer verdeling bij ontgrendeling. Het is even de vraag of vraagsteller ook over dynamisch beschikt evt i.c.m. een EV.
Ik heb ze juist wel bij elkaar gezet op dezelfde fase als de omvormer van de ZW panelen.
Dat geeft bij mij juist meer stabiliteit voor een 3 fase EV lader die er nog moet komen.
netappie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:29:
[...]

Ik heb ze juist wel bij elkaar gezet op dezelfde fase als de omvormer van de ZW panelen.
Dat geeft bij mij juist meer stabiliteit voor een 3 fase EV lader die er nog moet komen.
Als dit in jouw setting werkt dikke prima toch. Het ligt ook een beetje aan de groepverdeling per fase. Waar is welke zwaardere apparatuur neergezet. Ik liep tegen wat grenzen aan. De elektricien gevraagd het wat beter te verdelen. (Gedaan bij vervanging groepenkast, kast was uitgegroeid).

• netappie
Devke schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:40:
[...]

Als dit in jouw setting werkt dikke prima toch. Het ligt ook een beetje aan de groepverdeling per fase. Waar is welke zwaardere apparatuur neergezet. Ik liep tegen wat grenzen aan. De elektricien gevraagd het wat beter te verdelen. (Gedaan bij vervanging groepenkast, kast was uitgegroeid).
Ja, met meer vermogen of beter verdeelde opwek zou ik de accu's ook verdelen.

Nu is het vooral goed voorspelbaar en zichtbaar op de P1 meting doordat het op 1 fase zit, wat weer prettig is met het plannen van nieuwe grootverbruikers.

Zodra het allemaal veel groter moet ga ik het waarschijnlijk wel anders aanpakken, maar voor nu hou ik het simpel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEhYLxQ-4RYAgFiPEZi2Ul7eRDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHSJe9vThMxokro0vw2uwhbn.jpg?f=fotoalbum_large

Excuus dat net het hele stukje er niet opstaat m.b.t. de update van de app. Het zijn voorbereidingen op dynamische ondersteuning lijkt. Ik zie bij de batterijen / energy+ , tarieven etc nog geen zichtbare veranderingen.

• damien_demon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-02 21:26
Devke schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:35:
[Afbeelding]

Excuus dat net het hele stukje er niet opstaat m.b.t. de update van de app. Het zijn voorbereidingen op dynamische ondersteuning lijkt. Ik zie bij de batterijen / energy+ , tarieven etc nog geen zichtbare veranderingen.
Ik zie (iOS) onder tarieven de optie staan voor 15 min en 1 uur dynamisch tarief, verder ook nog niets anders.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18:44
Ik zie ook die update van de app maar mijn 2de batterij staat nog steeds op 1.0406. Wanneer gaat dat doorkomen ?
De eerste is al lang geleden naar 1.0503 gegaan.
Sowieso doen ze allebei wel netjes wat ze moeten doen via de HA sturing, dus daar geen probleem. Enkel maar een vaststelling.

Trouwens, puur PRAKTISCHE opmerking ... is wel redelijk stom dat je helemaal onderaan op dat knopje om te installeren moet drukken terwijl dat (voor mijn setup) net op dezelfde plaats komt waar mijn Android S25 het knopje heeft om te minimaliseren. Met een beetje gerichter drukken helemaal aan de zijkant lukt het echter wel.
Maar dat hadden ze wel wat beter mogen positioneren.

[ Voor 39% gewijzigd door Holvoetn op 10-02-2026 15:04 ]

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:57
damien_demon schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:58:
[...]

Ik zie (iOS) onder tarieven de optie staan voor 15 min en 1 uur dynamisch tarief, verder ook nog niets anders.
Toch wel; zodra je bij tarief “per 15min” kiest worden bij slimme taken de goedkoopste uren in goedkoopste kwartieren verdeeld 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JgCWM-8RdsmPwxMyxAS9qqVCMA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H4cG88xUDb3AFbdkMNz5lBmp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door easywoods op 10-02-2026 15:08 ]

easywoods schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:06:
[...]

Toch wel; zodra je bij tarief “per 15min” kiest worden bij slimme taken de goedkoopste uren in goedkoopste kwartieren verdeeld 😉

[Afbeelding]
Goed gezien. Ik zat ook alvast te zoeken bij batterij mogelijkheden >:). Je moet idd even je bestaande stroomleverancier openen om dit om te kunnen zetten. Uur of idd kwartier.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:03
Devke schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:19:
[...]

Goed gezien. Ik zat ook alvast te zoeken bij batterij mogelijkheden >:). Je moet idd even je bestaande stroomleverancier openen om dit om te kunnen zetten. Uur of idd kwartier.
Ze gebruiken blijkbaar EPEX i.p.v. Nordpool.

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:26
Vandaag brengen we firmwareversie 1.0702 uit voor de batterijen. Zoals gebruikelijk start de uitrol via het beta-programma en volgt daarna de rest. We posten een update op https://github.com/homewizard/beta/discussions zodra de update beschikbaar is.

Deze update bevat geen functionele wijzigingen. Het is een vervolg op de uitrol van 1.0503, die inmiddels al bij veel gebruikers is geïnstalleerd. Tijdens die uitrol van 1.0503, die verbeterde software op de omvormer installeerde, zijn enkele problemen aan het licht gekomen. De installatie verliep niet altijd correct waardoor in sommige gevallen de batterij vervangen moest worden. Op basis van deze meldingen hebben we de uitrol van 1.0503 stopgezet. Dit verklaart waarom 1.0503 nog niet voor alle batterijen beschikbaar is.

Versiereeks 1.06xx was intern al gereserveerd voor andere ontwikkelingen en is daarom overgeslagen. We gaan direct door naar 1.07xx. Deze versie is functioneel gelijk aan 1.0503, met als verschil dat de bugs in het updateproces zijn verholpen.

Ik begrijp dat dit verwarrend is, maar functioneel verandert er niets. De batterij ontvangt altijd automatisch de nieuwste beschikbare firmware. Soms duurt dit even maar hier hoef je zelf niets voor te doen. We posten vandaag nog een update wanneer de uitrol start.

Ondertussen werken we verder aan de aangekondigde ondersteuning voor dynamische tarieven. Omdat we dit graag goed willen doen is dit een complex traject, het gaat de goede kant op! Zodra we meer kunnen delen, laten we dat weten.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Dynamische tarieven per kwartier instelbaar in HomeWizard-app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex-4mPWfeF8Pjf0tw2Ba5nTY-xk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BJXx0kdFRwjAeBsf4nU7DqEW.png?f=fotoalbum_large

HomeWizard heeft in zijn app ondersteuning toegevoegd voor dynamische energiecontracten die per kwartier worden afgerekend. In een mail laat het bedrijf dit weten.

Waar dynamische contracten voorheen vrijwel altijd per uur werden afgerekend (voor zowel afname als teruglevering), rekenen sommige energieleveranciers inmiddels per kwartier af. Onder meer Frank Energie, Tibber en Coolblue Energie hanteren kwartierprijzen.

Gebruikers kunnen in de app nu instellen of hun contract per uur of per kwartier wordt afgerekend.

Ik plaats dit bericht in het batterijtopic in aansluiting op de post van @DCSBL van vandaag.

HomeWizard verwijst voor de instellingen naar het volgende helpartikel:
Hoe stel ik tarieven en energiekosten in?
Update over gestolen Plug-In Battery’s
Daarnaast heeft HomeWizard een update gegeven over de diefstal van Plug-In Battery’s eerder dit jaar. In januari werd tijdens een gewapende overval op een vrachtwagen voor bijna €400.000 aan Plug-In Battery’s buitgemaakt.

Volgens het bedrijf is inmiddels een groot deel van deze batterijen teruggevonden. HomeWizard stelt dat signalen uit de community hebben geholpen bij het traceren van verdachte advertenties en facturen. Gebruikers waarschuwden elkaar en deelden informatie die volgens het bedrijf daadwerkelijk effect heeft gehad.

HomeWizard benadrukt dat de Plug-In Battery uitsluitend via de eigen website wordt verkocht. Tweedehands aankoop is volgens het bedrijf alleen veilig wanneer daarbij een originele HomeWizard-factuur aanwezig is. Bij twijfel adviseert het bedrijf contact op te nemen voor verificatie.

Bron: HomeWizard (mail)

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:46
Het viel me zojuist op dat de PiB bij mijn moeder draait op versie 1.0503 (nieuwste).
Terwijl de 2 PiB's bij mijn schoonouders nog draaien op 1.0406
Bij beide is de P1 meter wel up-to-date: 6.0304
"Controleer op updates" geeft in de app aan dat er geen update beschikbaar is.

Is dit een bekend probleem? Moeten ze opnieuw worden opgestart eventueel? Dan zou ik dat binnenkort even moeten doen.

Ik lees net hierboven wat de oorzaak is 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door blackmore87 op 11-02-2026 12:30 ]

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:22
Ik ben beta tester. Probleemloos geüpdatet van 1.0503 naar 1.0702 met alle drie de Plug-in Batteries.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18:44
TFX77 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:55:
Ik ben beta tester. Probleemloos geüpdatet van 1.0503 naar 1.0702 met alle drie de Plug-in Batteries.
Hier 1 OK, 1 blijft halstarrig weigeren (blijft op 1.04006 staan, geen updates beschikbaar). Zal wel in orde komen, vermoed ik ?

[ Voor 8% gewijzigd door Holvoetn op 11-02-2026 14:57 ]

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:22
Holvoetn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:57:
[...]

Hier 1 OK, 1 blijft halstarrig weigeren (blijft op 1.04006 staan, geen updates beschikbaar). Zal wel in orde komen, vermoed ik ?
Voor beta ook een soort van rolling updates @DCSBL?

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:26
Alleen batterijen in het beta-kanaal krijgen de update naar 1.0704. Het kan zijn dat jouw batterij al op 1.0503 zit of nog op 1.0406, dat klopt.

Doe je wel mee met de beta? Stuur mij dan even een privéberichtje met het serienummer van jouw batterijen en het e-mail adres dat je gebruikt voor jouw HomeWizard account, dan zal ik kijken wat er aan de hand is.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

• (RSH)
  • Laatst online: 20:27
hier zijn de batterijen ook probleemloos overgegaan naar de nieuwe (Beta) versie

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

Voor de zomer ben ik klaar voor experiment met de batterijen mode sturing en maximale vermogen regeling voor zonne panelen omvormer.
Na de test gaat de test voor vermogen regeling opslot totdat de sanering wordt gestop.
.
Van de vermogen meting van P1 wordt over 1 minuut een gemiddelde bepaald.

‘s morgens om 7 uur wordt de batterijen in de “load only nul mode” gezet en de maximaal leveringsvermogen van de omvormer op 100% gezet.
Om 1700 uur wordt de mode op nul only mode gezet.
Bij vermogen verandering en wanneer gemiddelde waarde op P1 hoger dan 100 W en wanneer batterij laad energie opslag hoger dan 95% dan wordt het maximale leverings vermogen van de zonnepanelen met 10% verminderd.
Bij vermogen verandering en wanneer gemiddelde vermogen waarde op P1 lager dan - 100W en wanneer batterijen laad energie opslag lager dan 95% dan wordt het maximale leverings vermogen van de zonnepanelen met 10% verhoogd.
Dit is de beschrijving van de advance flow die ik hier voor gebruikt in homey.

Tijdens de test zal nog wel één en ander veranderen.

Dit is voor een niet dynamisch energie contract.

[ Voor 15% gewijzigd door GL007 op 11-02-2026 20:07 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• netappie
DCSBL schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:50:
...

Ondertussen werken we verder aan de aangekondigde ondersteuning voor dynamische tarieven. Omdat we dit graag goed willen doen is dit een complex traject, het gaat de goede kant op! Zodra we meer kunnen delen, laten we dat weten.
Fijn om te lezen. Ik ga zelf volgende maand over naar dynamisch. Heb je enig idee of het nog weken of maanden duurt?

Dynamische functionaliteit met een "Beta" waarschuwing aanbieden is ook prima. Dan kunnen we hier op het forum (of in de app) mooi feedback geven over wat er niet loopt zoals wij verwachten of juist complimenten geven zodat de "Beta" waarschuwing er vanaf kan.

Het hoeft van mij niet allemaal in 1x perfect, maar ik heb er alle begrip voor dat jullie dat wel willen.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Is meer een algemeen homewizard-app ding, maar zag vanmorgen een update-melding en zie dat het laden van informatie af en toe ineens zeer lang duurt (lang het laad-icoon in beeld bij diverse onderdelen).
Had bijvoorbeeld geen knoppen voor de plugs in beeld dus moest even een apparaat los op stopcontact aansluiten om ermee aan de slag te gaan :P Herkennen meer mensen dit?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:20
Ja het laden gaat vandaag wel heel traag.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:30
2Dutch schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:51:
Is meer een algemeen homewizard-app ding, maar zag vanmorgen een update-melding en zie dat het laden van informatie af en toe ineens zeer lang duurt (lang het laad-icoon in beeld bij diverse onderdelen).
Had bijvoorbeeld geen knoppen voor de plugs in beeld dus moest even een apparaat los op stopcontact aansluiten om ermee aan de slag te gaan :P Herkennen meer mensen dit?
Hier ook. Duurt 2 minuten en 10 seconden voordat er bij mij informatie verschijnt. Nou kijk ik sinds de laatste grote storing vrijwel nooit meer in de app. Ik heb een oud tabltet aan de wand gehangrn en monitor daarop met Homey. Veel meer informatie dan in de HW app.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Goed, inmiddels ben ook maar voor mijn Homewizard app voor Homey aan het prutsen geslagen om iets van "slimme" sturing te maken voor de Plugin Battery. Ik heb een poging gewaagd met dynamic prices (Day Ahead Prices) om een indicatie te krijgen voor goedkoop en duur tarief. Dit is generiek dus geen specifieke partij zoals ANWB, Zonneplan, Tibber etc maar een generieke bron met 11 eurocent als opslag en 21% btw en dan kom ik aardig in de buurt van de prijzen van de leveranciers.

Verder heb ik wat weersverwachting/zon uren proberen mee te nemen zodat je niet met een volle accu zit terwijl morgen misschien veel zon verwacht wordt en je niet meer kan bijladen.

Ik heb 2 profielen
- Balanced
* Dynamic (dynamisch tarief profiel, met zon ondersteuning)
* Fixed (vast contract optie maar dan peak shaving op basis van tijd, denk aan 16:00-21:00 als iedereen gaat koken thuis, tv kijken etc. de bekend drukke tijd). Globaal is dit Zero - charge only tenzij piek uren.

- Zero / Nul op de meter (Standaard)

En ja ik weet dat het allemaal mooier kan en naar centjes winst/verlies kijken op een dag maar de complexiteit streeft soms het doel voorbij waar de Homewizard Plugin Battery eigenlijk voor bedoeld is.
Het idee hier is het wat eenvoudig te houden.

De weersverwachting (lees wel of geen zon vandaag en morgen) heb ik 3 bronnen. Tijdens testen had ik wel eens dat er data was met zon en ik keek naar buiten en het was alleen maar grijs. Ik heb dus extra 2 bronnen toegevoegd die dit patroon moeten ondersteunen zodat het wat betrouwbaarder is.
Het is ook mogelijk met flows om dit weersverwachting (zon) handmatig te overrules als je bijvoorbeeld met Solcast werkt (API key) of iets anders (??).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-DkfgOZqYraJKnVtqObq7Zyap8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s2WKBjcUZBbmmymNpiYwQI2N.png?f=user_large

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• M4rS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:11
Pagina: 1 ... 248 249 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2