• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:05

Canis Lupus

Vosbot

Ik herhaal het hier nog maar eens, misschien toch wel waardevol om op te pakken @HomeWizard_NL ? :)
  1. Bij meeste mensen staan de PiB's, Watermeters en P1 meters niet in het zicht
  2. Dus als er een storing is, zie je een (oranje) knipperende LED ook niet zo snel
  3. Waarom is ervoor gekozen geen pushmelding in de app te geven? (desnoods optioneel) Bv. "P1 meter is offline", "Battery 1 heeft een storing"
  4. Low effort: via de app waar ik nu ook een melding kan instellen als er veel water wordt gebruikt, daar zou de optie "Toon melding bij error in Homewizard apparaat" toch bij moeten kunnen?
Het is dat ik zonet even in Home Assistant keek hoeveel batterij ik nog had, bleek dat de P1 meter al ruim 3 uur (sinds 19.30) offline was... Even aan/uit loste het op, maar toch... En is niet de eerste keer dat ik pas na uren toevallig achter een storing kwam,die zelf simpel te verhelpen is.

Ik neem aan dat meer Tweakers dit probleem herkennen? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2dHHuvoz5Q9jA6KRRTkj97SqU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5BrICKo6UaSzmEDVXYAMwiW7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Canis Lupus op 04-08-2026 06:37 ]

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:17
jeronantropis schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:12:
Indien ik mag, zou ik graag nog even een topic aansnijden dat enkele keren aan bod is gekomen, maar waarvoor m.i. nog geen duidelijke oplossing is, nl. de mogelijkheid om het ontladen van een batterij te pauzeren als er vb. een EV geladen wordt.

@HomeWizard_NL: is het echt niet mogelijk om in de app te implementeren dat als er verbruik gemeten wordt op een HW-Wifi-kWh-meter (vb. die voor de laadpaalzekering in de meterkast zit), het ontladen van de accu wordt gestopt? Als dit zou kunnen, zou ik direct zo'n 3-fase Wifi kWh-meter kopen en in m'n zekeringkast plaatsen.

Ik las dat de strategie "slim laden" hier mogelijk een oplossing voor biedt, maar dit is voor mij echt veel te "black box". Ik wil de batterij(en) gewoon op 100% zon kunnen laden, maar ze mogen niet ontladen als de EV laadt (of algemener: als er verbruik is op een specifieke kWh-meter in de zekeringkast). Die overige "wijkontlasting" of "dynamische tarieven" interesseren me weinig (ik heb trouwens gewoon een eenvoudig vast enkelvoudig tarief) ...

Ik begrijp dat mensen zeggen dat het niet uitmaakt waar de stroom vandaan komt, maar dat is eigenlijk niet correct. Ik laad mijn wagen 100% op zonnestroom (met fase-switching), maar om een "rustige" laadcurve te krijgen, moet ik toestaan dat er enkele 100'en Watts van "andere bronnen" kunnen worden genomen (vb. als er plots een wolk is). Doordat de batterij gewoon altijd ontlaadt bij vraag, zal mijn auto bovendien 's avonds veel te lang blijven doorladen, ook al is de zon al onder. Gevolg: batterij(en) leeg tegen dat ik ze ('s nachts en 's ochtends) écht nodig heb, zowel qua verbruik als om pieken op te vangen (capaciteitstarief in BE). Ik heb geen HA, en heb ook geen zin om ermee te beginnen om dit allemaal te kunnen aantsturen. Een eenvoudige koppeling / aansturing rekening houdend met een HW-kWh-meter moet toch mogelijk kunnen zijn?

Volgens mij zijn er hier nog veel mensen die in dezelfde situatie zitten ...

[Edit]

Ik heb het gevoel dat het "officiële" HomeWizard_NL account niet meer werkt of reageert?
Je kan de 3fase meter van HW gewoon kopen en tussen je laadpaal zetten.
Gebruik dan ook homey of home assistant en je kan simpel je batterijen standby zetten als je laadpaal gaat laden.

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-08 15:30
jeronantropis schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:12:
Indien ik mag, zou ik graag nog even een topic aansnijden dat enkele keren aan bod is gekomen, maar waarvoor m.i. nog geen duidelijke oplossing is, nl. de mogelijkheid om het ontladen van een batterij te pauzeren als er vb. een EV geladen wordt.

@HomeWizard_NL: is het echt niet mogelijk om in de app te implementeren dat als er verbruik gemeten wordt op een HW-Wifi-kWh-meter (vb. die voor de laadpaalzekering in de meterkast zit), het ontladen van de accu wordt gestopt? Als dit zou kunnen, zou ik direct zo'n 3-fase Wifi kWh-meter kopen en in m'n zekeringkast plaatsen.

Ik las dat de strategie "slim laden" hier mogelijk een oplossing voor biedt, maar dit is voor mij echt veel te "black box". Ik wil de batterij(en) gewoon op 100% zon kunnen laden, maar ze mogen niet ontladen als de EV laadt (of algemener: als er verbruik is op een specifieke kWh-meter in de zekeringkast). Die overige "wijkontlasting" of "dynamische tarieven" interesseren me weinig (ik heb trouwens gewoon een eenvoudig vast enkelvoudig tarief) ...

Ik begrijp dat mensen zeggen dat het niet uitmaakt waar de stroom vandaan komt, maar dat is eigenlijk niet correct. Ik laad mijn wagen 100% op zonnestroom (met fase-switching), maar om een "rustige" laadcurve te krijgen, moet ik toestaan dat er enkele 100'en Watts van "andere bronnen" kunnen worden genomen (vb. als er plots een wolk is). Doordat de batterij gewoon altijd ontlaadt bij vraag, zal mijn auto bovendien 's avonds veel te lang blijven doorladen, ook al is de zon al onder. Gevolg: batterij(en) leeg tegen dat ik ze ('s nachts en 's ochtends) écht nodig heb, zowel qua verbruik als om pieken op te vangen (capaciteitstarief in BE). Ik heb geen HA, en heb ook geen zin om ermee te beginnen om dit allemaal te kunnen aantsturen. Een eenvoudige koppeling / aansturing rekening houdend met een HW-kWh-meter moet toch mogelijk kunnen zijn?

Volgens mij zijn er hier nog veel mensen die in dezelfde situatie zitten ...

[Edit]

Ik heb het gevoel dat het "officiële" HomeWizard_NL account niet meer werkt of reageert?
Ik herken de wens.. Helaas lijkt het er niet op dat HW dit gaat veranderen.

Ik heb eveneens een kwh meter van HW voor de laadpaal, die een Zappi V2 meet. Deze zappi heb ik iets minder agressief ingesteld, de batterij is dus altijd sneller en heeft altijd voorrang. Dat wil zeggen dat wanneer de HW op NOM staan, het volgende gebeurt:

Als in de ochtend de zon op komt, wordt de batterij geladen (tot 2400W, 3 stuks). Als de batterijen vol zijn, wordt er ''direct'' best veel teruggeleverd, waarna de auto gaat starten. De batterijen blijven dan vol. De Zappi staat zo ingesteld dat hij 200w altijd laat voor wat het is, waardoor de batterijen altijd vol blijven, ook als er een wolk voor komt. De zappi gaat dan simpelweg minder vermogen leveren.

Bij het zon onder gaan moet je wel op letten dat je de auto zelf uit zet, anders trekt inderdaad de batterij leeg.

Dus... Ik had het ''erger'' verwacht dan dat het in de praktijk uitpakt. Enkel in de avond stopt het laden niet vanzelf.
Juist groot voordeel van de huidige setup is dat je onder de 1400W terugleveren het normaal terug zou leveren omdat de auto het niet laadt. Dat gaat nu de batterij in.

Sinds afgelopen weekend hebben we dynamisch contract en ook de modus ingesteld voor de batterijen. Dan merk je dat hij wel in rust gaat, als de auto op goedkope uren 11 kW laadt. Maar goed ook, want de batterij kan dat natuurlijk niet bijbenen..

Hopelijk heb je hier wat aan.

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:41
Canis Lupus schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:34:
Ik herhaal het hier nog maar eens, misschien toch wel waardevol om op te pakken @HomeWizard_NL ? :)
  1. Bij meeste mensen staan de PiB's, Watermeters en P1 meters niet in het zicht
  2. Dus als er een storing is, zie je een (oranje) knipperende LED ook niet zo snel
  3. Waarom is ervoor gekozen geen pushmelding in de app te geven? (desnoods optioneel) Bv. "P1 meter is offline", "Battery 1 heeft een storing"
  4. Low effort: via de app waar ik nu ook een melding kan instellen als er veel water wordt gebruikt, daar zou de optie "Toon melding bij error in Homewizard apparaat" toch bij moeten kunnen?
Het is dat ik zonet even in Home Assistant keek hoeveel batterij ik nog had, bleek dat de P1 meter al ruim 3 uur (sinds 19.30) offline was... Even aan/uit loste het op, maar toch... En is niet de eerste keer dat ik pas na uren toevallig achter een storing kwam,die zelf simpel te verhelpen is.

Ik neem aan dat meer Tweakers dit probleem herkennen? :P

[Afbeelding]
Als tweaker? Nee, heb ik als detectie code in Homey zitten, gele led fout bij PIB bijv krijg ik als melding. Zelf in je HA bouwen misschien? P1 wifi kan je ook met ping of netscan checken en bericht krijgen.

Homewizard heeft wel vanuit cloud al functionaliteit als er een poos (x uren) geen update heeft gekregen van je device dat je een email krijgt. Als je sneller wilt ontkom je niet aan HA of Homey (of andere homeautomation / scripts).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/995nwYC_tOOOHMiZr5S06pBhKdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZYohJfWjgKPHk9q7X7VZGq4.jpg?f=fotoalbum_large

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:47
Ik denk dat het grootste probleem is als netwerk wel nog werkt (ping/netscan) maar operationeel doet die batterij niets meer.

Hoe ga je dat detecteren ? Zou wel handig zijn als dat in app/API aangegeven kan worden op de een of andere manier.
Bv. tijd sinds laatste contact (niet enkel netwerk). Als je dat over de x minuten ziet gaan, dan weet je dat het mis is.

Ik heb het al genoeg zien gebeuren met andere apparatuur dat de netwerk stack wel nog teken van leven geeft maar dat het toestel voor de rest gewoon offline is.

[ Voor 21% gewijzigd door Holvoetn op 04-08-2026 08:56 ]

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:41
Holvoetn schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:53:
Ik denk dat het grootste probleem is als netwerk wel nog werkt (ping/netscan) maar operationeel doet die batterij niets meer.

Hoe ga je dat detecteren ? Zou wel handig zijn als dat in app/API aangegeven kan worden op de een of andere manier.
Bv. tijd sinds laatste contact (niet enkel netwerk). Als je dat over de x minuten ziet gaan, dan weet je dat het mis is.

Ik heb het al genoeg zien gebeuren met andere apparatuur dat de netwerk stack wel nog teken van leven geeft maar dat het toestel voor de rest gewoon offline is.
In de Homewizard app voor Homey heb ik dit gemaakt door te detecteren dat batterij zou moeten laden / ontladen via de API calls maar dat er werkelijk dus geen SoC % veranderd. Je zou bij 800w laden na 5 a 10 minuten wel een % verandering moeten zien. Indien niet het geval -> alarm. Werkt prima hier (paar weken terug gele led op PIB gehad en een push bericht op mijn telefoon. Dit werkt dus al voor de Homey gebruikers van mij Homewizard app. Voor HomeAssistant zal je zelf moeten knutselen.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:05

Canis Lupus

Vosbot

Ah ja, daar had ik (als tweaker) nog niet eens aan gedacht 8)7

P1 meter heeft in HomeAssistant inderdaad verschillende properties, waarvan Cloud verbinding meest logische lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0vAtVss0ffAcJ1w3RCNScu9Zmg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FoMC64sNfWS6xgMMS2b4KupB.png?f=user_large
(hier zie je dus inderdaad dat de storing gisteren 19.35 begon, en ik 22.23 herstelde)

Dank voor op het spoor zetten @Tebbie !

Update: Nu krijg ik notificatie als Cloud verbinding P1 of Wifi SSID van 2 batterijen naar "Niet beschikbaar" wijzigen, dat lijkt me de juiste trigger :)

[ Voor 16% gewijzigd door Canis Lupus op 04-08-2026 10:36 ]

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 16:25
Ik kijk in HA of de entity een minuut unavailable is geworden. Werkt ook goed.

triggers:
- entity_id: select.p1_meter_5c2faf0a0bea_battery_group_mode
to: unavailable
for: "00:01:00"
trigger: state

• jeronantropis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:32
Piet19882 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:19:
[...]

Ik herken de wens.. Helaas lijkt het er niet op dat HW dit gaat veranderen.

Ik heb eveneens een kwh meter van HW voor de laadpaal, die een Zappi V2 meet. Deze zappi heb ik iets minder agressief ingesteld, de batterij is dus altijd sneller en heeft altijd voorrang. Dat wil zeggen dat wanneer de HW op NOM staan, het volgende gebeurt:

Als in de ochtend de zon op komt, wordt de batterij geladen (tot 2400W, 3 stuks). Als de batterijen vol zijn, wordt er ''direct'' best veel teruggeleverd, waarna de auto gaat starten. De batterijen blijven dan vol. De Zappi staat zo ingesteld dat hij 200w altijd laat voor wat het is, waardoor de batterijen altijd vol blijven, ook als er een wolk voor komt. De zappi gaat dan simpelweg minder vermogen leveren.

Bij het zon onder gaan moet je wel op letten dat je de auto zelf uit zet, anders trekt inderdaad de batterij leeg.

Dus... Ik had het ''erger'' verwacht dan dat het in de praktijk uitpakt. Enkel in de avond stopt het laden niet vanzelf.
Juist groot voordeel van de huidige setup is dat je onder de 1400W terugleveren het normaal terug zou leveren omdat de auto het niet laadt. Dat gaat nu de batterij in.

Sinds afgelopen weekend hebben we dynamisch contract en ook de modus ingesteld voor de batterijen. Dan merk je dat hij wel in rust gaat, als de auto op goedkope uren 11 kW laadt. Maar goed ook, want de batterij kan dat natuurlijk niet bijbenen..

Hopelijk heb je hier wat aan.
Bedankt voor de waardevolle feedback. Ik heb op jouw aangeven mijn laadpaal (NRGKick met PV laden) nu ook anders (minder agressief) ingesteld. Eerder stond ik 500W afname toe van "het net" (of batterij) om te vermijden dat hij te dikwijls zou stoppen en starten. Dit heb ik nu naar -200W gezet, zodat ik een offset creëer om altijd "iets" voor de batterij over te laten.

De NRGKick heeft wel een uitschakelvertraging (zowel om te stoppen met laden als voor fase switching), dus op die momenten blijft er natuurlijk wel nog een risico dat hij gedurende die (beperkte) periode stroom van de batterijen trekt. Dit zal echter maar een beperkte tijd zijn, want de NRGKick meet de P1-poort => geen injectie = stoppen met laden (met uitschakelvertraging). In de zomer wordt er dan 's avonds ook wel tijdig gestopt met laden als er geen zon meer is, zonder dat de batterij volledig wordt leeggetrokken.

Enkel als ik in de winter ook 's nachts laad (van maart tot oktober laad ik enkel overdag op de zon), zal hij dan helaas de batterijen volledig leeg trekken. Als ik het goed begrijp, is de enige manier om dit op te lossen werken met HA of Homey ofzo. Daar ken ik zelf niets van, dus ik zal me eens moeten afvragen of het mij dat waard is :) .

• anniusgroenink
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-08 18:46
dit is het pib topic, niet het algemene homewizard topic.

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 04-08-2026 15:29 ]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik zoek een manier om (via de HW-app) mijn batterijen op idle te forceren. M.a.w. ik wil ze uit kunnen zetten c.q. (liefs een x aantal uur) op pauze kunnen zetten.
Via een Energy Socket wordt af te raden begreep ik al.
Dat zou voor mij een goede, deels handmatige, manier zijn om te kunnen zonneladen met mijn Alfen-laadpaal zonder dat mijn PiB's gaan ontladen.
Alternatief is automatiseren met iets als Homey of Home Assistant uiteraard maar daar heb ik nu even geen tijd voor/zin in.
Is dit mogelijk?

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nee, zoals je zelf al aangeeft wel via de API, maar niet via de eigen hw app

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:41
Reinier schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:02:
Ik zoek een manier om (via de HW-app) mijn batterijen op idle te forceren. M.a.w. ik wil ze uit kunnen zetten c.q. (liefs een x aantal uur) op pauze kunnen zetten.
Dat zou voor mij een goede, deels handmatige, manier zijn om te kunnen zonneladen met mijn Alfen-laadpaal zonder dat mijn PiB's gaan ontladen.
Alternatief is automatiseren met iets als Homey of Home Assistant uiteraard maar daar heb ik nu even geen tijd voor/zin in.
Is dit mogelijk?
Er is een mogelijkheid om via het lokale ip-adres van de p1 meter een api commando te sturen, ik weet niet precies hoe maar heb wel eens gelezen dat mensen dit zo doen. Heb je geen HA of Homey voor nodig. Misschien even zoeken in dit topic...

Iets met curl commando's...

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:44
Is dit mogelijk?
Via de API of via HA kun je de laadstrategie van de accu aanpassen. Zie bijvoorbeeld https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries. In HA kan het zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJSnIFp2Lbnsmxh34X0_Jwqrmwg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a4lbMKcotYVIUPC2vB5M60Gh.jpg?f=user_large

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Sepio schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:47:
[...]

Via de API of via HA kun je de laadstrategie van de accu aanpassen. Zie bijvoorbeeld https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries. In HA kan het zo:

[Afbeelding]
Nice. Jammer dat "standby" niet gewoon in de app te kiezen is.

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:44
Reinier schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:52:
[...]

Nice. Jammer dat "standby" niet gewoon in de app te kiezen is.
Net zero (charge only) is toch wat je wilt? Eventuele overtallige zonne-energie opslaan in accu. Maar de accu niet gebruiken om je auto op te laden.

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Sepio schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:55:
[...]

Net zero (charge only) is toch wat je wilt? Eventuele overtallige zonne-energie opslaan in accu. Maar de accu niet gebruiken om je auto op te laden.
Ja, sorry, dat is inderdaad nog beter.
Is dit mogelijk?
Ik heb het recent nog een x aan HomeWizard aangegeven dat deze wens hier regelmatig voorbij komt. Het is in beraad zover ik weet echter is dit natuurlijk geen garantie dat dit ook zal worden geïmplementeerd.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:07

fxs81

Julianadorp

Hier vanochtend het bed uit en alles stroomloos. Eerst even schrikken en toen bedacht ik me dat Liander het trafohuisje kwam vernieuwen, na ongeveer 4 uur weer stroom (staat nu een aparte generator dus ik denk dat het tegenzit). Alles kwam weer netjes vanzelf online, geen enkele interventie nodig. Heel fijn dat het allemaal zo soepeltjes werkt. Mag ook wel eens gezegd worden. Hier overigens op 1x een E melding na waar een update voor is gekomen nog nooit problemen gehad met het hele HW ecosysteem wat ik heb draaien.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Kalipeen schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:26:
[...]

Super gaaf, ik heb hier mijn HomeAssistant aan de lokale ChatGPT gekoppeld. Dus geen copy en paste meer van yamls, maar gewoon vragen "Maak het lampje groen als de wasmachine aan mag, rood als de stroom te duur is".
Bijzonder lui wordt ik ervan 8)
Ik heb dit inmiddels even onderzocht, en ik snap dat je er lui van wordt. Heb nu de https://homeassistant-ai.github.io/ha-mcp/ draaiend in homeassitant. Met daar aan gekoppeld claude desktop.

En ben best wel inpressed hoe veel sneller ik nu dingen kan maken. Wellicht klein beetje offtopic. maar ook voor iedereen die hier vragen stelt hoe kan ik mijn accus pauzeren voor auto opladen of whatever.

Dat heb je echt met een paar zinnen geregeld op deze manier!

Als je de AI alleen je YAML's geeft, fungeert de AI als een ietwat onhandige tekst-editor die je configuratie kan herschrijven. Gebruik je ha-mcp, dan transformeer je Claude of Gemini in een volwaardige smart home-assistent die je huis kan doorzoeken, live kan testen, problemen kan analyseren en gericht configuraties kan beheren via de officiële kanalen.

Hij voert ook echt tests uit zelf heel vet!

[ Voor 19% gewijzigd door crryp op 05-08-2026 17:19 ]

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-08 21:09
Dynamisch contract en dynamisch opladen.

Ik ben dus inmiddels 1,5 week niet thuis ivm vakantie, en ik zie in de app dat de PIB consequent dagelijks van 50% naar 100% laadt...

Terwijl ik gewend ben dat de batterij niet meer tot 100% oplaad vrijwel sinds ik dynamisch laden heb ingeschakeld…. Als ik thuis ben gebruik in de avond en nacht (vaatwasser o.a.) iets meer stroom, maar de PIB laadde doorgaans niet verder dan 85 procent ofzo om ‘s ochtends na het ontbijt (inductie en magnetron) ergens tussen 20 en 0 procent te eindigen…

Maar nu ben ik dus helemaal niet thuis en dan is er in de ochtend telkens nog 50% over.…. Wel beetje raar toch: het laden van 80 naar 100% leidt tot meer slijtage en daar de volledige capaciteit van de PIB niet nodig is, is dat toch een beetje zonde?

Ik zou verwachten dat nu ik er niet ben, dat de PIB het laden dan bij zou stellen van bijv 30 naar 80 procent dagelijks.

[ Voor 35% gewijzigd door autoreverse op 05-08-2026 21:16 ]

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:56
Het is een LFP accu, dus juist goed om elke keer tot 100% te laden.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

autoreverse schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:12:
Dynamisch contract en dynamisch opladen.

Ik ben dus inmiddels 1,5 week niet thuis ivm vakantie, en ik zie in de app dat de PIB consequent dagelijks van 50% naar 100% laadt...

Terwijl ik gewend ben dat de batterij niet meer tot 100% oplaad vrijwel sinds ik dynamisch laden heb ingeschakeld…. Als ik thuis ben gebruik in de avond en nacht (vaatwasser o.a.) iets meer stroom, maar de PIB laadde doorgaans niet verder dan 85 procent ofzo om ‘s ochtends na het ontbijt (inductie en magnetron) ergens tussen 20 en 0 procent te eindigen…

Het laden van 80 naar 100% leidt tot meer slijtage en daar de volledige capaciteit van de PIB niet nodig is, is dat toch een beetje zonde?
Voor een telefoon, laptop, EV en andere batterijen zoals je telefoon geld de 80% regel. Zij hebben Lithium-Ion batterijen. Dit geldt niet voor de HomeWizard Thuisbatterij met zijn LiFePO4 technologie.
  • Technisch geen probleem: LiFePO4 kan prima tegen 100% lading en slijt daar nauwelijks sneller van. Sterker nog: de batterij moet regelmatig naar 100% om de cellen te balanceren en de capaciteitsmeting (BMS) nauwkeurig te houden.
  • Financiële keuze, geen bescherming: Dat het dynamische algoritme de batterij tot ~85% laadt of tot 100%, is pure economische logica. De software koopt simpelweg genoeg goedkope stroom in voor jouw verwachte nachtverbruik en zelfs algoritmisch verder in de toekomst door ingebouwde slimmigheden van HomeWizard.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• crryp
  • Nu online
MichielFRL schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:20:
Goed goed, voor geen enkele accus is lang op 100 goed. Dit type kan er iets beter tegen maar het is vooral belangrijk voor de kalibratie van het systeem.

De voltage verschillen zijn simpel weg kleiner bij lfp tenopzichte van de soc. Daarom moet het bms berekenen hoeveel er in zit. Zodra je 100 procent raakt is dit weer gekalibreert.

Daarom raden ze het aan maar zelf zou ik toch lang op 100 procent staan liever voorkomen ook met een lfp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ugw8d0UWbqey_ZyQ2poIUQahhqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/azvlK5eOaELKlOOU8xe9PwC4.png?f=fotoalbum_large

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

MichielFRL schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:20:
100% van Homewizard is niet 100% van de batterij. Zie grafiek en bms beschrijving.

Dit is een prima bescherming van de batterij

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 05-08-2026 22:20 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:27
crryp schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:10:
[...]

Ik heb dit inmiddels even onderzocht, en ik snap dat je er lui van wordt. Heb nu de https://homeassistant-ai.github.io/ha-mcp/ draaiend in homeassitant. Met daar aan gekoppeld claude desktop.

En ben best wel inpressed hoe veel sneller ik nu dingen kan maken. Wellicht klein beetje offtopic. maar ook voor iedereen die hier vragen stelt hoe kan ik mijn accus pauzeren voor auto opladen of whatever.

Dat heb je echt met een paar zinnen geregeld op deze manier!

Als je de AI alleen je YAML's geeft, fungeert de AI als een ietwat onhandige tekst-editor die je configuratie kan herschrijven. Gebruik je ha-mcp, dan transformeer je Claude of Gemini in een volwaardige smart home-assistent die je huis kan doorzoeken, live kan testen, problemen kan analyseren en gericht configuraties kan beheren via de officiële kanalen.

Hij voert ook echt tests uit zelf heel vet!
Ja, supervet toch! Ik heb het zelf iets anders ingericht. Mijn lokale ChatGPT-client heeft toegang tot de netwerkshare waarop mijn Home Assistant-configuratie staat, en daarmee dus tot alle YAML-bestanden.

Daardoor kan ik op een vergelijkbare manier mijn configuratie laten analyseren en aanpassen. Het verschil is wel dat mijn oplossing vooral rechtstreeks met de bestanden werkt en niet live met Home Assistant communiceert.

Jouw aanpak met ha-mcp, waarbij de AI ook entities kan doorzoeken, actuele statussen kan controleren en zelfstandig tests uitvoert, gaat duidelijk een stap verder. Die optie ga ik daarom zeker onderzoeken.

(Deels on-topic omdat je als HA leek/noob op deze manier snel aan de slag kan met de HomeWizard PiB's binnen HomeAssistant)

[ Voor 4% gewijzigd door Kalipeen op 05-08-2026 22:39 ]

• crryp
  • Nu online
Kalipeen schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:36:
[...]

Ja, supervet toch! Ik heb het zelf iets anders ingericht. Mijn lokale ChatGPT-client heeft toegang tot de netwerkshare waarop mijn Home Assistant-configuratie staat, en daarmee dus tot alle YAML-bestanden.

Daardoor kan ik op een vergelijkbare manier mijn configuratie laten analyseren en aanpassen. Het verschil is wel dat mijn oplossing vooral rechtstreeks met de bestanden werkt en niet live met Home Assistant communiceert.

Jouw aanpak met ha-mcp, waarbij de AI ook entities kan doorzoeken, actuele statussen kan controleren en zelfstandig tests uitvoert, gaat duidelijk een stap verder. Die optie ga ik daarom zeker onderzoeken.

(Deels on-topic omdat je als HA leek/noob op deze manier snel aan de slag kan met de HomeWizard PiB's binnen HomeAssistant)
Mcp is stuk nicer vind ik. Je kan dan ook alles besturen. Dus je typt doe de airco aan en dan doet die dat. En hij stelt gerichte vragen. Het is best makkelijk op te zetten! Mcp installeren via hacs. Dan simpel json de url toevoegen in claude desktop. En ready 2 go!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgccaiDDKKtMeuQ5yhYkwCAKeCw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BTDna6KWuciOFLSe4dWG8hKG.jpg?f=user_large Dit was een heel simpel testje bijv!

Deze wat uitdagender:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIsF3bAOiKFYsNHqdHrmopc_4Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtcI40PntpZJtnMTqV1Y9Qwz.jpg?f=fotoalbum_large

Het begon zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msq3SE2P9xVleCkxCxuS3j4t-No=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fj0nvRgsISHPso4BeqmCmTPK.jpg?f=fotoalbum_large Na wat extra prompts het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsVuxfYzxOZ1o5Xmp-OAQoA3JGg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uM9ivvjbeEucBCC35skNcSWp.png?f=fotoalbum_large

Dus met simpel weg chatten met je AI. Kan je voor de hw accus ook echt heel snel dingen bouwen.

[ Voor 34% gewijzigd door crryp op 05-08-2026 23:20 ]

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:02
Is dit mogelijk?
Ook hier in het forum diverse keren langs gekomen: blokkeer tijdelijk de wifi verbinding van je PIB, in je router of bv. in je extender, daarmee heb je ook een pauze, dit is niet schadelijk; als je geen ha en homey wilt gebruiken

[ Voor 4% gewijzigd door DavidNewhouse op 06-08-2026 11:46 ]

3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 7 winddelen Windcentrale

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 23:51
crryp schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:12:
[...]

Mcp is stuk nicer vind ik. Je kan dan ook alles besturen. Dus je typt doe de airco aan en dan doet die dat. En hij stelt gerichte vragen. Het is best makkelijk op te zetten! Mcp installeren via hacs. Dan simpel json de url toevoegen in claude desktop. En ready 2 go!

[Afbeelding] Dit was een heel simpel testje bijv!

Deze wat uitdagender:

[Afbeelding]

Het begon zo:

[Afbeelding] Na wat extra prompts het resultaat:

[Afbeelding]

Dus met simpel weg chatten met je AI. Kan je voor de hw accus ook echt heel snel dingen bouwen.
Ziet er prachtig uit, maar geef je nu niet al je vertrouwelijke gegevens weg aan een server die je niet kent?

24 x 400 wp | Huawei 8kw | Peblar Business | 2 x HW PIB 5,4 kwh | Quatt WP | Quatt Chill | Atlantic WPB | HA | EVCC

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:27
rob987 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:40:
[...]

Ziet er prachtig uit, maar geef je nu niet al je vertrouwelijke gegevens weg aan een server die je niet kent?
Ik heb zelf een bedrijfsmatig abonnement bij OpenAI, hierin staat duidelijk vermeld "Werkruimtegegevens worden niet gebruikt om modellen te trainen."

Of dat echt niet zo is, daar ga ik maar van uit. Ons bedrijf is best streng met Privacy e.d. ik doe de aanname dat dit wel goed is onderzocht.

Bij een "gratis" model betaal je inderdaad met jouw gegevens ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zi2o2tlJMAgl_upfaCXjOc3NPCg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UV0wCW1a4rm5MGXQvosnqsss.jpg?f=user_large

• crryp
  • Nu online
rob987 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:40:
[...]

Nope want alles draait lokaal :), plus in de mcp kan je precies aangeven waar er wel en niet in mag worden gezocht / aangeroepen. En uiteraard is dit niet met gratis variant (in mijn geval kan wel)

[ Voor 24% gewijzigd door crryp op 06-08-2026 13:27 ]

• crryp
  • Nu online
Ik heb btw meer vertrouwen in claude dan openai.

mede door waarom claud uberhaupt opgericht is.

De oprichting van Anthropic en de ontwikkeling van Claude vloeiden voort uit een aantal principiële en strategische meningsverschillen binnen OpenAI:
  1. Focus op AI-veiligheid en ethiek: De oprichters vonden dat er destijds te weinig nadruk lag op de langetermijnveiligheid en de risico's van superintelligente AI. Ze wilden een bedrijf beginnen waar veiligheid, interpreteerbaarheid (het begrijpen hoe een AI tot beslissingen komt) en controlebaarheid (alignment) op de eerste plaats kwamen.
  2. Commercialisering versus onderzoek: Er ontstonden spanningen over de snelle, commerciële koers die OpenAI insloeg (onder meer door de verregaande samenwerking met Microsoft). De oprichters van Anthropic wilden meer ruimte voor een verantwoorde en ethische benadering van AI-ontwikkeling. Om dit te waarborgen, kozen ze voor de rechtsvorm van een Public Benefit Corporation.
  3. Constitutionele AI: Om Claude betrouwbaar en veilig te maken, pionierde Anthropic met technieken zoals Constitutional AI. Hierbij wordt het model getraind aan de hand van een expliciete set ethische regels en richtlijnen (gebaseerd op onder meer mensenrechten), zodat het uit zichzelf kiest voor behulpzame, eerlijke en onschadelijke antwoorden.
anyways lets get ON TOPIC again. Zag net weer een prefect voorbeeld van iemand die standby wilt gebruiken voor de accus, is dus snel en simpel te doen zo!

[ Voor 5% gewijzigd door crryp op 06-08-2026 13:35 ]

• SXForce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:53
Vraagje, een tijdje terug had ik problemen met het laden van de grafieken in de app. Toen was het iets met servers en duurde niet zo lang.

Nu krijg ik echter al een ruime week geen enkele grafiek te zien (wel via website). Iemand hetzelfde probleem en/of een oplossing?

Zou graag eens willen zien hoe het nu gaat qua laden per kwartier. Want m’n energieleverancier is daarnaar overgegaan sinds deze maand.

[ Voor 20% gewijzigd door SXForce op 06-08-2026 20:05 ]

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:39
SXForce schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:04:
Zou graag eens willen zien hoe het nu gaat qua laden per kwartier. Want m’n energieleverancier is daarnaar overgegaan sinds deze maand.
Ik heb ook Zonneplan. En ook in de app ingesteld op kwartier. Maar geen problemen via website en ook op mijn iPhone geen problemen.

Lijkt me toch iets op je mobiel

[ Voor 4% gewijzigd door DG64 op 06-08-2026 20:38 ]

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 23:51
crryp schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

Nope want alles draait lokaal :), plus in de mcp kan je precies aangeven waar er wel en niet in mag worden gezocht / aangeroepen. En uiteraard is dit niet met gratis variant (in mijn geval kan wel)
dank, ik heb het erop gewaagd en eerst mijn hue familie maar eens laten organiseren, werkt idd super. volgende stap is de HW batterij

24 x 400 wp | Huawei 8kw | Peblar Business | 2 x HW PIB 5,4 kwh | Quatt WP | Quatt Chill | Atlantic WPB | HA | EVCC

• crryp
  • Nu online
rob987 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 00:10:
[...]

dank, ik heb het erop gewaagd en eerst mijn hue familie maar eens laten organiseren, werkt idd super. volgende stap is de HW batterij
Is gaaf toch, wel even bij privacy model trainen uitzetten als je claude gebruikt.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Vraagje: op de website van Homewizard staat bij Slim Laden Dynamisch:

Daarnaast laadt je Plug-In Battery met deze strategie op voordelige momenten uit het net als er geen of te weinig eigen opwek wordt verwacht. Zo kun je ook zonder zon profiteren van lage stroomprijzen. Ook hierbij wordt rekening gehouden met de omvormerefficiëntie en een inkoopvergoeding boven op de dynamisch tariefprijs. De batterij laadt alleen uit het net wanneer het prijsverschil groot genoeg is. Zo wordt rekening gehouden met de impact van de extra cycli die deze functie toevoegt, gewogen tegen de gemiddelde levensduur van de batterij.

Maar heeft iemand hier al eens gezien dat er bij geen of weinig opwek dit ook daadwerkelijk gebeurde, dus PiB ging met netstroom opladen ipv zon-overschot? Ik heb het dan dus niet over de korte SOC-drift momenten maar echt langdurig (tot vol?) laden van de accu?

Ik moest hier aan denken om dat het toevallig vandaag een wat druilerige dag is... :-)

• Gti2050
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 17:59
Knurt schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:41:
Vraagje: op de website van Homewizard staat bij Slim Laden Dynamisch:

Daarnaast laadt je Plug-In Battery met deze strategie op voordelige momenten uit het net als er geen of te weinig eigen opwek wordt verwacht. Zo kun je ook zonder zon profiteren van lage stroomprijzen. Ook hierbij wordt rekening gehouden met de omvormerefficiëntie en een inkoopvergoeding boven op de dynamisch tariefprijs. De batterij laadt alleen uit het net wanneer het prijsverschil groot genoeg is. Zo wordt rekening gehouden met de impact van de extra cycli die deze functie toevoegt, gewogen tegen de gemiddelde levensduur van de batterij.

Maar heeft iemand hier al eens gezien dat er bij geen of weinig opwek dit ook daadwerkelijk gebeurde, dus PiB ging met netstroom opladen ipv zon-overschot? Ik heb het dan dus niet over de korte SOC-drift momenten maar echt langdurig (tot vol?) laden van de accu?

Ik moest hier aan denken om dat het toevallig vandaag een wat druilerige dag is... :-)
Jazeker, is ook een post over dat dit werd gesignaleerd. Is tussen nu en twee weken geleden geweest.

• Knurt
  • Niet online
Gti2050 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:42:
[...]

Jazeker, is ook een post over dat dit werd gesignaleerd. Is tussen nu en twee weken geleden geweest.
Ah duidelijk. Ben wegens vakantie wat minder op het forum geweest, dus kennelijk die post even gemist. Had wel zoekfunctie geprobeerd voordat ik de vraag stelde, maar kennelijk de verkeerde zoekterm gebruikt want die post kwam daar niet naar voren. Maar leuk om te lezen dat het dus in de praktijk al gebeurt... Was benieuwd of dat vandaag zou gaan gebeuren wegens weinig zon, maar inmiddels begint ie hier voorzichtig door te komen hahaha.

Wel benieuwd bij welke minimale spread hij besluit het net aan te wenden...

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-08 21:46
Gti2050 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:42:
[...]

Ik kan dit bevestigen, niet altijd snap ik de actie helemaal, maar ik zie regelmatig wel degelijk laden uit het net bij lage PV opbrengst en voldoende spreiding tussen lage en hoge tarieven van de dag.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:08
TFX77 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:25:
[...]

Voor een telefoon, laptop, EV en andere batterijen zoals je telefoon geld de 80% regel. Zij hebben Lithium-Ion batterijen. Dit geldt niet voor de HomeWizard Thuisbatterij met zijn LiFePO4 technologie.
  • Technisch geen probleem: LiFePO4 kan prima tegen 100% lading en slijt daar nauwelijks sneller van. Sterker nog: de batterij moet regelmatig naar 100% om de cellen te balanceren en de capaciteitsmeting (BMS) nauwkeurig te houden.
  • Financiële keuze, geen bescherming: Dat het dynamische algoritme de batterij tot ~85% laadt of tot 100%, is pure economische logica. De software koopt simpelweg genoeg goedkope stroom in voor jouw verwachte nachtverbruik en zelfs algoritmisch verder in de toekomst door ingebouwde slimmigheden van HomeWizard.
LFP is óók een lithium-ionaccu.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

geert1992 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:51:
[...]

LFP is óók een lithium-ionaccu.
Klopt, je hebt helemaal gelijk dat LFP onder de grotere lithium-ion-familie valt.

Mijn punt was vooral dat dit de discussie over veiligheid (zoals in telefoons) soms onnodig complex maakt voor de gemiddelde lezer.

Als je een LFP-accucel doorboort, krijg je een heel andere (veel veiligere) reactie dan wanneer je de klassieke Li-ion-cellen uit consumentenelektronica doorboort. Chemisch gezien is het familie, maar qua risico's is het echt een wereld van verschil.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• geert1992
TFX77 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:01:
[...]

Klopt, je hebt helemaal gelijk dat LFP onder de grotere lithium-ion-familie valt.

Mijn punt was vooral dat dit de discussie over veiligheid (zoals in telefoons) soms onnodig complex maakt voor de gemiddelde lezer.

Als je een LFP-accucel doorboort, krijg je een heel andere (veel veiligere) reactie dan wanneer je de klassieke Li-ion-cellen uit consumentenelektronica doorboort. Chemisch gezien is het familie, maar qua risico's is het echt een wereld van verschil.
In welk geval zou je een hw thuis accu doorboren? Het is geen telefoon accu die je even vervangt, en daarbij makkelijk lek prikt.

Ook neemt het niet weg dat het, als er toch brand ontstaat, het nog steeds om een lithium-ionaccu gaat. Zo'n brand kan zeer lastig te beheersen zijn en vraagt een andere aanpak dan een gewone brand. LFP is dus absoluut veiliger, maar niet volledig risicoloos.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

geert1992 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:08:
[...]

In welk geval zou je een hw thuis accu doorboren? Het is geen telefoon accu die je even vervangt, en daarbij makkelijk lek prikt.

Ook neemt het niet weg dat het, als er toch brand ontstaat, het nog steeds om een lithium-ionaccu gaat. Zo'n brand kan zeer lastig te beheersen zijn en vraagt een andere aanpak dan een gewone brand. LFP is dus absoluut veiliger, maar niet volledig risicoloos.
Een man boorde per ongeluk in zijn thuisbatterij die daarop vlam vatte. In omliggende landen als België en Duitsland komen branden al meer voor doordat thuisbatterijen daar eerder aan een opmars zijn begonnen.

Brom: https://nos.nl/collectie/13871/artikel/2609352-brandweer-bezorgd-over-onveilig-gebruik-van-steeds-populairdere-stekkerbatterij

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
TFX77 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 00:28:
[...]

Een man boorde per ongeluk in zijn thuisbatterij die daarop vlam vatte. In omliggende landen als België en Duitsland komen branden al meer voor doordat thuisbatterijen daar eerder aan een opmars zijn begonnen.

Brom: https://nos.nl/collectie/13871/artikel/2609352-brandweer-bezorgd-over-onveilig-gebruik-van-steeds-populairdere-stekkerbatterij
Aan dat artikel moest ik ook denken. En dan hebben we het over een thuisbatterij en niet eens specifiek eentje van HW. Ik ben overigens best wel benieuwd naar hoe dit heeft kunnen ontstaan. Ja, met een boormachine, dat begrijp ik. :)

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 08-08-2026 07:47 ]

• geert1992
TFX77 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 00:28:
[...]

Ik kan eerlijk gezegd weinig afleiden uit het stukje in het artikel. Misschien gaat het hier om iemand die zelf een Victron-systeem heeft opgebouwd en daarbij ergens met boren is uitgeschoten. Het lijkt mij in ieder geval een vrij unieke situatie; het heeft zelfs de krant gehaald. Eén zwaluw maakt nog geen zomer.

Daarbij haalde je eerder zelf aan dat het doorboren van een LFP-cel over het algemeen een rustigere reactie geeft. De meeste thuisbatterijen zijn tegenwoordig juist LFP, kans is groot, dat de accu in het artikel ook een LFP thuisbatterij was.

Bij de HomeWizard batterij heb ik dit soort berichten nog niet gelezen. Ze hebben gekozen voor een kunststof behuizing, maar ik neem aan dat de cellen niet direct achter de buitenkant van de behuizing zitten.

• Holvoetn
Kranten hun verdienmodel is gebaseerd op sensatie dus veel waarde hecht ik niet aan één voorval.

Statistisch kan het altijd gebeuren. 0% veiligheid bestaat niet ( of toch: als je het niet gebruikt).

[ Voor 34% gewijzigd door Holvoetn op 08-08-2026 09:34 ]

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:50
Holvoetn schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:33:
Kranten hun verdienmodel is gebaseerd op sensatie dus veel waarde hecht ik niet aan één voorval.

Statistisch kan het altijd gebeuren. 0% veiligheid bestaat niet ( of toch: als je het niet gebruikt).
Als je het niet gebruikt maar wel in huis hebt staan is het niet 0% 😉, dan zul je er geen in huis moeten halen 😊. En dan zijn er nog voldoende andere risicofactoren aanwezig 😎

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Holvoetn schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:33:

Een neef van een vriend van mijn buurman boorde per ongeluk in de tank van zijn brommer die daarop vlam vatte. })
geert1992 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:04:
[...]

Ik kan eerlijk gezegd weinig afleiden uit het stukje in het artikel. Misschien gaat het hier om iemand die zelf een Victron-systeem heeft opgebouwd en daarbij ergens met boren is uitgeschoten. Het lijkt mij in ieder geval een vrij unieke situatie; het heeft zelfs de krant gehaald. Eén zwaluw maakt nog geen zomer.

Daarbij haalde je eerder zelf aan dat het doorboren van een LFP-cel over het algemeen een rustigere reactie geeft. De meeste thuisbatterijen zijn tegenwoordig juist LFP, kans is groot, dat de accu in het artikel ook een LFP thuisbatterij was.

Bij de HomeWizard batterij heb ik dit soort berichten nog niet gelezen. Ze hebben gekozen voor een kunststof behuizing, maar ik neem aan dat de cellen niet direct achter de buitenkant van de behuizing zitten.
Ik heb nooit gezegd dat LFP in een HomeWizard Thuisbatterij niet kan branden. Echter is het geen explosie van energie zoals bij Lithium-ion batterijen.

• geert1992
TFX77 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:33:
[...]

Ik heb nooit gezegd dat LFP in een HomeWizard Thuisbatterij niet kan branden. Echter is het geen explosie van energie zoals bij Lithium-ion batterijen.
Wederom: een LFP is gewoon een lithium-ion batterij. Lithium Iron Phosphate, ook wel LiFePO₄ genoemd. Dit is de gebruikte techniek in de Homewizard batterij.

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 08-08-2026 13:09 ]

geert1992 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:09:
[...]

Wederom: een LFP is gewoon een lithium-ion batterij. Lithium Iron Phosphate, ook wel LiFePO₄ genoemd. Dit is de gebruikte techniek in de Homewizard batterij.
Het is simpelweg onjuist om deze twee over één kam te scheren. Hoewel ze technisch familie zijn, zijn de praktische eigenschappen totaal verschillend. De gangbare lithium-ion-batterijen in telefoons dragen een reëel explosie- en brandgevaar bij beschadiging. LiFePO₄ (LFP) is chemisch stabiel en ontploft niet. Dat verschil negeren is gevaarlijk en misleidend.

• geert1992
TFX77 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:43:
[...]

Het is simpelweg onjuist om deze twee over één kam te scheren. Hoewel ze technisch familie zijn, zijn de praktische eigenschappen totaal verschillend. De gangbare lithium-ion-batterijen in telefoons dragen een reëel explosie- en brandgevaar bij beschadiging. LiFePO₄ (LFP) is chemisch stabiel en ontploft niet. Dat verschil negeren is gevaarlijk en misleidend.
Een HomeWizard-batterij zal inderdaad niet zo snel ontploffen als sommige andere lithium-ion-chemieën, maar risicoloos is hij zeker niet. Ik zou de veiligheidsvoorschriften van de fabrikant (HomeWizard) er ook eens op nalezen.

Een LFP-cel kan onder bepaalde omstandigheden namelijk nog steeds thermal runaway krijgen. Als dat eenmaal op gang komt, is het proces zeer moeilijk te stoppen.

Daarom vind ik het juist belangrijk om te benoemen dat LFP een lithium-ion-batterij is. Lithium Iron Phosphate (LiFePO₄) is een lithium-ion-celchemie. LFP is aanzienlijk veiliger en thermisch stabieler dan bijvoorbeeld NMC, maar dat betekent niet dat het risico nul is of dat je kunt spreken van een risicoloze batterij.

Veiliger betekent niet hetzelfde als risicoloos. Maar laten we het beestje wel gewoon bij de juiste naam noemen.

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:50
Zullen we het nu gewoon weer over de HW PIB hebben? ;)

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

blueman85 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:31:
Dit gaat over de PiB. Dat jij het niet interessant vindt maakt het niet minder om de HomeWizard Plug-In Battery.

Met dynamisch laden en ontladen van mijn drie HomeWizard Plug-In Batteries tot nu toe gemiddeld €13,64 per maand bespaard, dit komt neerkomt op een verwachte jaarlijkse besparing van €163,62.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hce9rAwvU7_YniwvXpwWqn47pSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YK5dmTT2huAQWF9leJO8Y1NE.jpg?f=fotoalbum_large

• geert1992
blueman85 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:31:
Dat doen we toch? We hebben het juist over de HW PIB. Veiligheid lijkt mij bovendien een van de belangrijkste aspecten van iedere thuisbatterij. Blijkbaar vind jij dat minder belangrijk, maar ik vind het juist essentieel om daar kritisch naar te kijken.

Welke veiligheidsaspecten hebben de mensen in dit topic eigenlijk meegenomen bij hun keuze voor de homewizard thuis batterij?

[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 09-08-2026 09:19 ]

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:07
geert1992 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:18:
[...]

Dat doen we toch? We hebben het juist over de HW PIB. Veiligheid lijkt mij bovendien een van de belangrijkste aspecten van iedere thuisbatterij. Blijkbaar vind jij dat minder belangrijk, maar ik vind het juist essentieel om daar kritisch naar te kijken.

Welke veiligheidsaspecten hebben de mensen in dit topic eigenlijk meegenomen bij hun keuze voor de homewizard thuis batterij?
Niet echt. Het was een welles/niettes discussie over de veiligheid van verschillende typen batterij cellen. Niet iets dat specifiek met de HW batterij te maken heeft. En dus in een aparte discussie dient plaats te vinden.

De veiligheid aspecten om naar te kijken voor de HW batterij zijn beperkt naar waar en hoe je de batterijen plaats en aansluit. De rest valt onder het goedgekeurd voor gebruik zijn van de batterij door technische instanties en iets waar je als gebruiker dus geen aandacht aan hoeft te besteden.

• geert1992
hanev001 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:33:
[...]

Niet echt. Het was een welles/niettes discussie over de veiligheid van verschillende typen batterij cellen. Niet iets dat specifiek met de HW batterij te maken heeft. En dus in een aparte discussie dient plaats te vinden.

De veiligheid aspecten om naar te kijken voor de HW batterij zijn beperkt naar waar en hoe je de batterijen plaats en aansluit. De rest valt onder het goedgekeurd voor gebruik zijn van de batterij door technische instanties en iets waar je als gebruiker dus geen aandacht aan hoeft te besteden.
Beide punten zijn wat mij betreft te kort door de bocht; qua veiligheid; Ik denk dat je daar wat belangrijke aspecten buiten beschouwing laat. Het gaat niet alleen om waar en hoe je de batterij plaatst en aansluit.

Je kunt als gebruiker bijvoorbeeld ook kijken naar branddetectie (rook-/hittemelder), afstand tot brandbare materialen, brandcompartimentering, ventilatie en warmteafvoer, de positie ten opzichte van een vluchtroute, onderlinge afstand bij meerdere batterijen, de toegankelijkheid van de batterij en wat je moet doen bij een foutmelding, oververhitting of andere afwijking.

Bij de HomeWizard PIB spelen daarnaast ook specifieke eigenschappen van het apparaat zelf mee. De batterij heeft bijvoorbeeld actieve koeling met ventilatoren die lucht aan- en afvoeren. Dan lijkt het mij logisch dat je rekening houdt met voldoende vrije ruimte rondom de ventilatieopeningen en dat je die schoon en stofvrij houdt. Stof kan immers de luchtstroom en warmteafvoer beperken.

Daarnaast heeft HomeWizard gekozen voor een kunststof behuizing. Dat is op zichzelf geen probleem, maar het is wel een aspect waarvan ik vind dat je het moet meenemen wanneer je nadenkt over de mogelijke gevolgen van een incident.

Dat zijn allemaal zaken die je als gebruiker zelf kunt beïnvloeden en die niets veranderen aan de technische goedkeuring van de batterij zelf.

• Knurt
  • Niet online
Vandaag 1 megawattuur aan export/ontladen gehaald in een klein anderhalf jaar sinds inpluggen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXcgJY4xNGnh62mb8MIIphLJhco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2REcytsiIa4ZUzfjbe9V3wH.jpg?f=fotoalbum_large

Vooralsnog nog steeds zonder echte problemen. Paar keer (op één hand te tellen) moeten resetten wegens oranje knipperende lampjes, af en toe wat geknepen vermogen bij laden en ontladen (iets te warm?) maar verder eigenlijk compleet probleemloos en stilletjes in een hoekje zijn werk aan het doen. Nog steeds blij en tevreden mee dus...

• Prisma16
  • Niet online
geert1992 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

Beide punten zijn wat mij betreft te kort door de bocht; qua veiligheid; Ik denk dat je daar wat belangrijke aspecten buiten beschouwing laat. Het gaat niet alleen om waar en hoe je de batterij plaatst en aansluit.

Je kunt als gebruiker bijvoorbeeld ook kijken naar branddetectie (rook-/hittemelder), afstand tot brandbare materialen, brandcompartimentering, ventilatie en warmteafvoer, de positie ten opzichte van een vluchtroute, onderlinge afstand bij meerdere batterijen, de toegankelijkheid van de batterij en wat je moet doen bij een foutmelding, oververhitting of andere afwijking.

Bij de HomeWizard PIB spelen daarnaast ook specifieke eigenschappen van het apparaat zelf mee. De batterij heeft bijvoorbeeld actieve koeling met ventilatoren die lucht aan- en afvoeren. Dan lijkt het mij logisch dat je rekening houdt met voldoende vrije ruimte rondom de ventilatieopeningen en dat je die schoon en stofvrij houdt. Stof kan immers de luchtstroom en warmteafvoer beperken.

Daarnaast heeft HomeWizard gekozen voor een kunststof behuizing. Dat is op zichzelf geen probleem, maar het is wel een aspect waarvan ik vind dat je het moet meenemen wanneer je nadenkt over de mogelijke gevolgen van een incident.

Dat zijn allemaal zaken die je als gebruiker zelf kunt beïnvloeden en die niets veranderen aan de technische goedkeuring van de batterij zelf.
Stel je deze vragen ook als je een koelkast, warmtepomp, wekker, accesspoint, Cv-ketel, mechanische afzuiging, of iets anders koopt dat 24/7 aan kan staan? Je kan er vanuit gaan dat spul dat je via reguliere kanalen koopt gekeurd/gecertificeerd/veilig is.

• geert1992
Prisma16 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Stel je deze vragen ook als je een koelkast, warmtepomp, wekker, accesspoint, Cv-ketel, mechanische afzuiging, of iets anders koopt dat 24/7 aan kan staan? Je kan er vanuit gaan dat spul dat je via reguliere kanalen koopt gekeurd/gecertificeerd/veilig is.
Het gaat hier over de veiligheid van de HomeWizard Thuisbatterij, en juist de fabrikant schrijft zelf voorschriften voor over onder andere plaatsing, ventilatie, omgevingstemperatuur en vrije ruimte rondom de HomeWizard Thuisbatterij.

Dat de HomeWizard Thuisbatterij via reguliere kanalen wordt verkocht en aan de vereiste normen voldoet, betekent niet dat je als gebruiker helemaal nergens meer rekening mee hoeft te houden. De fabrikant geeft die voorschriften niet voor niets.

Ik vind de vergelijking met een wekker, accesspoint of koelkast daarom ook niet helemaal opgaan. De HomeWizard Thuisbatterij slaat een aanzienlijke hoeveelheid energie op en de mogelijke gevolgen van een defect zijn anders.

Ik zeg ook niet dat iedereen zijn huis als een bunker moet inrichten. Maar laten we de HomeWizard Thuisbatterij wel beoordelen op de eigenschappen en voorschriften die voor de HomeWizard Thuisbatterij zelf gelden.

• hanev001
geert1992 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:37:
[...]

Het gaat hier over de veiligheid van de HomeWizard Thuisbatterij, en juist de fabrikant schrijft zelf voorschriften voor over onder andere plaatsing, ventilatie, omgevingstemperatuur en vrije ruimte rondom de HomeWizard Thuisbatterij.

Dat de HomeWizard Thuisbatterij via reguliere kanalen wordt verkocht en aan de vereiste normen voldoet, betekent niet dat je als gebruiker helemaal nergens meer rekening mee hoeft te houden. De fabrikant geeft die voorschriften niet voor niets.

Ik vind de vergelijking met een wekker, accesspoint of koelkast daarom ook niet helemaal opgaan. De HomeWizard Thuisbatterij slaat een aanzienlijke hoeveelheid energie op en de mogelijke gevolgen van een defect zijn anders.

Ik zeg ook niet dat iedereen zijn huis als een bunker moet inrichten. Maar laten we de HomeWizard Thuisbatterij wel beoordelen op de eigenschappen en voorschriften die voor de HomeWizard Thuisbatterij zelf gelden.
Sorry hoor maar als je een term als "brandcompartimentering" gebruikt dan heb je het niet meer over simpele maatregelen maar spreek je wel degelijk over iets dat op een bunker lijkt en dus elk redelijk gedrag overtreft.

• geert1992
hanev001 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Sorry hoor maar als je een term als "brandcompartimentering" gebruikt dan heb je het niet meer over simpele maatregelen maar spreek je wel degelijk over iets dat op een bunker lijkt en dus elk redelijk gedrag overtreft.
We wijken inmiddels af van waar het over gaat: veiligheid. Een HomeWizard Thuisbatterij is niet zomaar een apparaat; er wordt een aanzienlijke hoeveelheid energie in opgeslagen. Laten we het daarom vooral daarover hebben en de discussie over een gekozen term achterwege laten.

Toen ik zelf op zoek ging naar een thuisbatterij, ben ik eerst gaan kijken of mijn huis en mijn elektrische installatie daarvoor geschikt zijn. De HomeWizard Thuisbatterij is relatief eenvoudig toegankelijk en het een en ander is makkelijk aan te passen.

Maar juist daarom lijkt het me verstandig om verder te kijken dan alleen de vraag of iets technisch kan. Het blijft verstandig om te kijken hoe je de installatie en de omgeving zo veilig mogelijk kunt maken.

[ Voor 45% gewijzigd door geert1992 op 09-08-2026 15:23 ]

Er zijn mensen (lees: "ook Tweakers") die plaatsen zonder schaamte de HomeWizard Thuisbatterijen in een meterkast. Mensen zijn blijkbaar net zo slim als een tweede laag verf en moeten we het echt meer hebben over dit soort dingen.

• hanev001
geert1992 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:13:
[...]

We wijken inmiddels af van waar het over gaat: veiligheid. Een HomeWizard Thuisbatterij is niet zomaar een apparaat; er wordt een aanzienlijke hoeveelheid energie in opgeslagen. Laten we het daarom vooral daarover hebben en de discussie over een gekozen term achterwege laten.

Toen ik zelf op zoek ging naar een thuisbatterij, ben ik eerst gaan kijken of mijn huis en mijn elektrische installatie daarvoor geschikt zijn. De HomeWizard Thuisbatterij is relatief eenvoudig toegankelijk en het een en ander is makkelijk aan te passen.

Maar juist daarom lijkt het me verstandig om verder te kijken dan alleen de vraag of iets technisch kan. Het blijft verstandig om te kijken hoe je de installatie en de omgeving zo veilig mogelijk kunt maken.
Er is niets mis met even nadenken over waar je de batterij neerzet en hoe je hem aansluit. Maar jouw benadering is extreem. Je lijkt een simpele thuisbatterij te behandelen als iets dat continue levensgevaarlijk is. De enige veilige keuze is dan helemaal geen batterij te nemen. Het is zelfs zo dat met zoveel angst je helemaal geen electrische appararten in huis moet hebben.

• geert1992
hanev001 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:01:
[...]

Er is niets mis met even nadenken over waar je de batterij neerzet en hoe je hem aansluit. Maar jouw benadering is extreem. Je lijkt een simpele thuisbatterij te behandelen als iets dat continue levensgevaarlijk is. De enige veilige keuze is dan helemaal geen batterij te nemen. Het is zelfs zo dat met zoveel angst je helemaal geen electrische appararten in huis moet hebben.
Jouw "simpele HomeWizard thuisbatterij" slaat wel 2,7 kWh(per accu) aan energie op. Dat is precies het verschil met de meeste standaard elektrische apparaten in huis. Een televisie, koelkast, router of wekker gebruikt elektrische energie, maar heeft die energie niet als grote hoeveelheid chemische energie opgeslagen in het apparaat.

Bij een HomeWizard-thuisbatterij is dat wél het geval. Die energie zit continu in de batterij opgeslagen en kan potentieel gezien bij een incident of brand weer vrij komen. Dat maakt een batterij niet automatisch levensgevaarlijk, maar het is wel een relevante factor als je naar brandveiligheid kijkt.

De vergelijking met "dan moet je andere elektrische apparaten wegdoen" gaat daarom niet echt op. Het gaat niet om het feit dat iets elektrisch is, maar om de hoeveelheid energie die ergens opgeslagen zit en hoe die energie zich bij een incident kan gedragen. In de regel geldt, wat er in zit moet er ook weer uit.

En ik zeg ook nergens dat een HomeWizard Thuisbatterij continu een gevaar vormt of dat je hem daarom niet zou moeten nemen. Integendeel: HomeWizard heeft juist allerlei beveiligingen ingebouwd en geeft zelf duidelijke richtlijnen voor plaatsing en aansluiting. Ze noemen bijvoorbeeld expliciet ventilatie, vrije ruimte rondom de batterij, het vermijden van vluchtroutes en eisen voor het aansluiten van meerdere batterijen.

Mijn punt is eigenlijk heel simpel: omdat er relatief veel energie in zo'n apparaat is opgeslagen, vind ik het verstandig om naast de richtlijnen van HomeWizard ook gewoon even na te denken over de plek waar je hem neerzet en hoe je de omgeving zo veilig mogelijk maakt.

Dat jij een normale discussie over risicobeperking al snel als ‘extreem’ bestempelt, zegt wat mij betreft eigenlijk meer over jouw manier van discussiëren dan over mijn standpunt.

• Prisma16
  • Niet online
geert1992 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:14:
[...]

Jouw "simpele HomeWizard thuisbatterij" slaat wel 2,7 kWh(per accu) aan energie op. Dat is precies het verschil met de meeste standaard elektrische apparaten in huis. Een televisie, koelkast, router of wekker gebruikt elektrische energie, maar heeft die energie niet als grote hoeveelheid chemische energie opgeslagen in het apparaat.

Bij een HomeWizard-thuisbatterij is dat wél het geval. Die energie zit continu in de batterij opgeslagen en kan potentieel gezien bij een incident of brand weer vrij komen. Dat maakt een batterij niet automatisch levensgevaarlijk, maar het is wel een relevante factor als je naar brandveiligheid kijkt.

De vergelijking met "dan moet je andere elektrische apparaten wegdoen" gaat daarom niet echt op. Het gaat niet om het feit dat iets elektrisch is, maar om de hoeveelheid energie die ergens opgeslagen zit en hoe die energie zich bij een incident kan gedragen. In de regel geldt, wat er in zit moet er ook weer uit.

En ik zeg ook nergens dat een HomeWizard Thuisbatterij continu een gevaar vormt of dat je hem daarom niet zou moeten nemen. Integendeel: HomeWizard heeft juist allerlei beveiligingen ingebouwd en geeft zelf duidelijke richtlijnen voor plaatsing en aansluiting. Ze noemen bijvoorbeeld expliciet ventilatie, vrije ruimte rondom de batterij, het vermijden van vluchtroutes en eisen voor het aansluiten van meerdere batterijen.

Mijn punt is eigenlijk heel simpel: omdat er relatief veel energie in zo'n apparaat is opgeslagen, vind ik het verstandig om naast de richtlijnen van HomeWizard ook gewoon even na te denken over de plek waar je hem neerzet en hoe je de omgeving zo veilig mogelijk maakt.

Dat jij een normale discussie over risicobeperking al snel als ‘extreem’ bestempelt, zegt wat mij betreft eigenlijk meer over jouw manier van discussiëren dan over mijn standpunt.
Hoezo "veel energie"? Mogelijk heb je wasbenzine in huis. 1 Liter wasbenzine heeft een energie-inhoud van 9,5 kWh, dus ruim drie maal de energie-inhoud van een PiB. Hoe sla jij je wasbenzine op?

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb 2 dagen geleden een update gehad van mijn KPN router.

Sindsdien heb ik meer energieverbruik. Waar ik de afgelopen maanden rond 7 uur 's ochtends op zo'n 10Wh aan verbruik zat zat ik gisteren op 250Wh en vandaag op 150Wh terwijl de batterijen gewoon genoeg opslag hebben.

Ik ga straks de P1 meter wel resetten. Maar ik ben vooral benieuwd of iemand een verklaring heeft over wat er nu precies gebeurd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwkaF7KePbBlIm-BXraB1ABo9pc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Tu8ktvvHGoSfrnSm8NCKIZPJ.png?f=user_large

Het gedeelte links is hoe het eigenlijk altijd was, en het gedeelte rechts is wat ik nu heb op moment dat de batterijen aan het leveren zijn.

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:39
ArthurMorgan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:02:
Ik heb 2 dagen geleden een update gehad van mijn KPN router.

Sindsdien heb ik meer energieverbruik.
Geen idee of je een HW-Socket hebt, zou je verbruik van modem/router ook kunnen meten.
Want wanneer daar alleen een verandering in is geweest, zou je daar in eerste instantie dan ook de afwijking moeten zoeken.

Daar je maar een klein stukje van deze grafiek laat zien (zonder de tijd), kan het ook zijn dat de zonnepanelen aan het leveren zijn, maar net niet genoeg, zodat de batterij aanslaat.
Dit zie ik ook in begin, de zonnepanelen leveren dan <100W, maar verbruik is huis is dan 130W, ik meen dat de batterij pas aanslaat vanaf iets van 40W.

[ Voor 28% gewijzigd door DG64 op 10-08-2026 08:29 ]

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik was niet duidelijk sorry.

Het gaat om een verhoging van de totale import. Wat gebeurde na een korte periode van waarop er geen internet was. (het gaat dus niet zozeer om de kpn update, maar meer om dat gedurende de update internet even niet werkte)

Wat je op het plaatje ziet is de overgang van voor de onderbreking en erna. (rond 23:00)
Voor de update was er een heel mooie NOM werking, daarna een heel slechte. En dat is nu meer dan 36 uur aan de gang.

En hij staat hier op de normale NOM instelling, dus geen slim laden etc. Op het moment van overgang van goed naar veel minder goed zaten de batterijen voor 77% vol.

[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 10-08-2026 08:39 ]

Ik zie hier vooral bevestiging in van mijn idee dat IoT niet verbonden moet zijn met internet en fabrikanten-cloud, dan heb je dit soort verrassingen niet ;)

Maar zonder gekheid, is die flatline niet gewoon een gebrek aan data? Als ik je goed begrijp was je batterij over de eerste periode van de grafiek niet verbonden met internet en dus niet met de HW-cloud. Ik heb geen idee of de HW PiB in die situatie data bewaart en na het herstellen van de verbinding alsnog verstuurt, maar als hij dat niet doet zou dat de grafiek verklaren, toch?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• ArthurMorgan
  • Niet online
/edit: ik gebruik lokale data. Ik werk vooral met HA. Ik gebruikte het HW plaatje omdat ik dat iets beter vond weergeven.
--
nee, hij was maar een paar minuten niet verbonden. de flatline daarvoor was gewoon hetzelfde als elke flatline elke nacht de laatste paar maanden zolang de batterijen vol genoeg zaten.

Ik hou mijn verbruik nouwgezet bij via homeassistant. dagelijkse controle van alles (ok ok, veel meer dan dagelijks :D ) 90% van mijn verbruik wordt door sockets en tussenmeters gemeten. Dus ik weet wat er gebeurd in mijn huis, ik weet waar en waarom er geïmporteerd wordt.
Dat is ook waarom ik weet wat de trigger voor het veranderende gedrag van de P1meter+ batterijen geweest is.

Ik ben niet zozeer op zoek naar een oplossing, die ga ik wel vinden. Waar ik benieuwd naar ben is waarom al algoritme wat zo goed werkte opeens zo een grote afwijking heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 10-08-2026 09:15 ]

• Holvoetn
Aangezien je aanhaalt dat je Home Assistant gebruikt, wat laat de grafiek voor dezelfde meting je zien vanuit die omgeving ?

• ArthurMorgan
  • Niet online
Holvoetn schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:16:
Aangezien je aanhaalt dat je Home Assistant gebruikt, wat laat de grafiek voor dezelfde meting je zien vanuit die omgeving ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFLevsLXYNc7TEUr5-XC9KYRNro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RQ7xuVtKsJBf00F4L4zwqhSV.png?f=fotoalbum_large

• Holvoetn
Er is dus "iets" wat zo ineens meer verbruikt.
Dan lijkt me inderdaad de meest logische reflex om eens te kijken of het die modem niet is (maar 150-250W voor enkel een modem erbij, dat lijkt me wel héél veel).

Metertje ervoor zetten. Meten is weten.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Holvoetn schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:23:
Er is dus "iets" wat zo ineens meer verbruikt.
Dan lijkt me inderdaad de meest logische reflex om eens te kijken of het die modem niet is (maar 150-250W voor enkel een modem erbij, dat lijkt me wel héél veel).

Metertje ervoor zetten. Meten is weten.
Als er iets meer verbruikt ( wat niet zo is, want het totaal verbruik is gewoon normaal vergelijkbaar met andere nachten) dan zou dat gewoon en gemeten moeten worden door de sockets. Maar nog meer gwoon opgevangen moeten worden door de batterijen.

Dat is het punt, er wordt geïmporteerd terwijl er vermogen en capaciteit genoeg is van de batterijen.

(de internetsocket gebruikt gewoon hetzelfde als normaal. (40 Wh meer omdat er ook een draadloze stofzuiger aan zit die ik gisteren gebruikt heb) ;) )

Wat ik zeg, ik heb meer dan 25 sockets in mijn huis. Ik meet alleen een paar dingen als lampen en ventilatie in de badkamer etc niet.

Er is 1 trigger geweest. Een update waardoor heel wifi weg viel (want het gaat bij zo een update niet alleen om het cloud gedeelte)
1 gevolg, een minder goede NOM werking.

• Holvoetn
Ik zit zelf regelmatig met mijn wifi netwerk te prutsen (al mijn wifi punten hangen onder 1 centrale controller en elke keer als ik daar de updates op doe, valt alles even uit maar dat is normaal).
Maar wat jij beschrijft, dat heb ik nog nooit gezien.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik ben eens gaan inzoomen op een uur in de nacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clB1OD-fL6KHfRm4scE53K5qSOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQd03XbJ5N79wnkfS6ydQu4R.png?f=fotoalbum_large

De batterijen stoppen soms opeens met helpen en vallen kort naar 0.

Ik zie geen verlies van verbinding met WIFI.

Ik moet nu weg, maar ga denk ik vanmiddag maar eens naar de Beta Github om HW zelf mee te laten kijken

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:52
ArthurMorgan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:31:
[...]

Als er iets meer verbruikt ( wat niet zo is, want het totaal verbruik is gewoon normaal vergelijkbaar met andere nachten) dan zou dat gewoon en gemeten moeten worden door de sockets. Maar nog meer gwoon opgevangen moeten worden door de batterijen.

Dat is het punt, er wordt geïmporteerd terwijl er vermogen en capaciteit genoeg is van de batterijen.

(de internetsocket gebruikt gewoon hetzelfde als normaal. (40 Wh meer omdat er ook een draadloze stofzuiger aan zit die ik gisteren gebruikt heb) ;) )

Wat ik zeg, ik heb meer dan 25 sockets in mijn huis. Ik meet alleen een paar dingen als lampen en ventilatie in de badkamer etc niet.

Er is 1 trigger geweest. Een update waardoor heel wifi weg viel (want het gaat bij zo een update niet alleen om het cloud gedeelte)
1 gevolg, een minder goede NOM werking.
Ik heb iets soortgelijks ooit gehad met mijn zonnepanelen. Ik noem het maar even klapperend effect. Na meting door een elektricien. Bleek 1 van de 3 wijk fase drukker als de andere 2.

Nadat hij mijn zonnepanelen op een andere fase had geplaatst (ombouw in meterkast) was het klapperen over.

Mss een idee om je accu’s eens op een andere fase te zetten als test.

Nooit geschoten is altijd mis 😉

• ArthurMorgan
  • Niet online
Zweitse schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:03:
[...]

Ik heb iets soortgelijks ooit gehad met mijn zonnepanelen. Ik noem het maar even klapperend effect. Na meting door een elektricien. Bleek 1 van de 3 wijk fase drukker als de andere 2.

Nadat hij mijn zonnepanelen op een andere fase had geplaatst (ombouw in meterkast) was het klapperen over.

Mss een idee om je accu’s eens op een andere fase te zetten als test.

Nooit geschoten is altijd mis 😉
Ik heb maar 1 fase :)
Plus dat dit ook geen voltageprobleem is, Alles blijf netjes tussen 226 en 235 hier (afgelopen 24 uur)

• hanev001
ArthurMorgan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:57:

[Afbeelding]

Ik moet nu weg, maar ga denk ik vanmiddag maar eens naar de Beta Github om HW zelf mee te laten kijken
Wat ik in deze grafiek zie is kort puls gebruik. Het is een bekend effect dat de batterij aansturing daar niet snel genoeg op kan reageren.

Aangezien je hebt gemeld dat de enige wijziging die je hebt gedaan een update van je router is zou ik toch eens naar de instellingen daarvan gaan kijken om te zien of daar niet iets anders is geworden. Ook het meten van het gebuik van die router lijkt me een goed idee.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:07

fxs81

Julianadorp

ArthurMorgan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:57:

[Afbeelding]

Anders even de pibs resetten. Hier is Liander bezig geweest met het vernieuwen van het trafo huisje en alles kwam weer normaal online alleen omdat het uitliep hebben ze een nachtje een generator neergezet, dag erop hebben ze het afgemaakt en is de stroom er misschien een minuutje afgeweest nog. Daarna viel me op dat ik ineens import had terwijl de pibs nog op 30% zaten ofzo. Even aan en uit hielp niet, daarna de pibs 45 minuten uitgezet, ik kreeg toen ook van beide de melding in HA dat ze niet meer verbonden waren, die had ik trouwens eerder verwacht maar blijkbaar houd de bms best lang stroom vast voordat de reset dus gebeurt. Daarna draait alles weer als vanouds, geen probleem meer gezien.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-08 21:19
Bij mij staat de plug-in batterij in de bureau, en ik begin mij steeds meer te storen aan het (zeer minieme) geluid. Er is een constante hele lichte hiss. Ik overweeg ze om die reden zelfs te verkopen.

• Holvoetn
Kakola schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:55:
Bij mij staat de plug-in batterij in de bureau, en ik begin mij steeds meer te storen aan het (zeer minieme) geluid. Er is een constante hele lichte hiss. Ik overweeg ze om die reden zelfs te verkopen.
Dat is iets wat van in het begin geweten is.

Minimaal geluid
Een geluidsniveau van maar nominaal 32 dB (vergelijkbaar met een koelkast).

Ik ga er van uit dat je ook geen koelkast in je bureau hebt staan ?
Mijn 2 batterijen staan o.a. om die reden in de kelderberging (de eerste heeft ook initieel in mijn bureau gestaan maar na een tijdje heb ik die verhuisd toen ik het goed doorhad wat/hoe én het is daar véél koeler).

[ Voor 10% gewijzigd door Holvoetn op 10-08-2026 13:10 ]

• hanev001
Kakola schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:55:
Heb je geen PC in je bureau? ik heb er zelfs 2 in mijn ruimte staan maar ik hoor ze niet omdat de PC meer geluid maakt.

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:18
Helaas na anderhalf jaar probleemloos werken van de batterij, plots tijdens mijn vakantie een batterij die Error code E400 aangeeft. Ik dacht dat ik 'vrij' was van enige vorm van errors, maar helaas.
Zo'n beetje alle mogelijke trucjes die er zijn al geprobeerd.
Al contact gehad met HW, hopelijk hebben ze een snelle of goede oplossing.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• geert1992
hanev001 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:19:
[...]

Heb je geen PC in je bureau? ik heb er zelfs 2 in mijn ruimte staan maar ik hoor ze niet omdat de PC meer geluid maakt.
Dus omdat je accu geluid maakt, moet je er maar een computer naast zetten? 😉

Zit de accu verder vrij opgesteld? Ook als hij niet letterlijk opgesloten staat, kan geluid in een hoek of via een muur behoorlijk resoneren en daardoor veel nadrukkelijker aanwezig zijn. Misschien eens kijken of je hem anders kunt neerzetten, met wat meer vrije ruimte eromheen en niet direct tegen een muur of in een hoek.

• hanev001
geert1992 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:59:
[...]

Dus omdat je accu geluid maakt, moet je er maar een computer naast zetten? 😉
Nee, natuurlijk niet. Wat ik met de vraag bedoelde is dat als iemand het geluid van de batterij vervelend vind, hoe gaat die persoon dan om het het geluid van een PC. In de meeste gevallen zal er een PC in een buro staan. Als het geluid van de batterij te veel is dan moet hij helemaal gek worden van het geluid van een PC dat erger is.

• geert1992
hanev001 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:26:
[...]

Nee, natuurlijk niet. Wat ik met de vraag bedoelde is dat als iemand het geluid van de batterij vervelend vind, hoe gaat die persoon dan om het het geluid van een PC. In de meeste gevallen zal er een PC in een buro staan. Als het geluid van de batterij te veel is dan moet hij helemaal gek worden van het geluid van een PC dat erger is.
Maar je begint zelf over iets dat méér herrie maakt, met als reden dat je de accu dan niet meer hoort. Dat is toch precies het punt? Je lost het geluid van de accu niet op, je maskeert het simpelweg met een ander, harder geluid. 😉

En zoals je uit zijn bericht kunt opmaken, gaat het hem juist om het geluid van de accu. Als hij de accu vanwege zijn computer toch niet zou horen, had hij deze post überhaupt niet gemaakt. De vergelijking met zijn pc voegt dan ook eigenlijk weinig toe.

Ik zou vooral kijken of de homewizard batterij op een andere plek hetzelfde geluidsniveau produceert.

[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 10-08-2026 16:15 ]

• hanev001
geert1992 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:14:
[...]

Maar je begint zelf over iets dat méér herrie maakt, met als reden dat je de accu dan niet meer hoort. Dat is toch precies het punt? Je lost het geluid van de accu niet op, je maskeert het simpelweg met een ander, harder geluid. 😉

En zoals je uit zijn bericht kunt opmaken, gaat het hem juist om het geluid van de accu. Als hij de accu vanwege zijn computer toch niet zou horen, had hij deze post überhaupt niet gemaakt. De vergelijking met zijn pc voegt dan ook eigenlijk weinig toe.

Ik zou vooral kijken of de homewizard batterij op een andere plek hetzelfde geluidsniveau produceert.
Je mist nog steeds het belangrijkste punt. Het geluidnivo van de batterij is laag vergeleken met andere apparaten. Zelfs een koelkast maakt met dit weer meer geluid. Als iemand daar zodanig gevoelig voor is dan moet het leven met moderne technologie ondragelijk zijn. Veel apparaten produceren afvalwarmte en hebben geforceerde koeling nodig en dat maakt nu eenmaal geluid. Gebruik maken van een airco moet een pure marteling zijn.

• geert1992
hanev001 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:27:
[...]

Je mist nog steeds het belangrijkste punt. Het geluidnivo van de batterij is laag vergeleken met andere apparaten. Zelfs een koelkast maakt met dit weer meer geluid. Als iemand daar zodanig gevoelig voor is dan moet het leven met moderne technologie ondragelijk zijn. Veel apparaten produceren afvalwarmte en hebben geforceerde koeling nodig en dat maakt nu eenmaal geluid. Gebruik maken van een airco moet een pure marteling zijn.
Maar dat is toch precies dezelfde redenering? “Andere apparaten maken meer geluid, dus als je je hieraan stoort, moet moderne technologie wel ondraaglijk zijn.”

Dat lijkt me nogal een vreemde conclusie. Iemand kan prima geen probleem hebben met het geluid van een koelkast, airco of computer, maar zich wél storen aan een specifieke constante hiss of toon van een accu. Het gaat niet alleen om het geluidsniveau, maar ook om de aard en frequentie van het geluid.

Als we jouw redenering volgen, kunnen we iedere klacht over geluid wel wegwuiven met: “er is altijd wel een apparaat dat meer herrie maakt.” Dat lijkt me op een technisch forum niet bepaald een zinvolle manier om naar een concreet probleem te kijken. 😉

• crryp
  • Nu online
Blijft leuk een sankey card om live je hw accus te volgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQhgOHmmn1pEXJB1oYJOrOvD8ZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9t6kpoudwYjLuFGzeqHazdRt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rviwJ8U6ty4ZWucH4QolZs5emHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ILLUxpBzO8ELeBwVSsl73PJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door crryp op 10-08-2026 18:29 ]

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:47
Ligt het aan mij, ik zie de laatste tijd steeds vaker een knipperen oranje led op mijn accu. Deze is sinds 29-5-2025 in mijn bezit en dit is wat ik zie:
29-6-25. Oranje knipperen led
30-5-26. Oranje knipperen led
28-6-26. Oranje knipperen led
06-8-26. Oranje knipperen led
10-8-26. Oranje knipperen led

• crryp
  • Nu online
ManS-H schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:32:
Ligt het aan mij, ik zie de laatste tijd steeds vaker een knipperen oranje led op mijn accu. Deze is sinds 29-5-2025 in mijn bezit en dit is wat ik zie:
Ik heb dit nooit gehad, tenzij ik bewust stroom van mn accesspoint afhaalde.

• hanev001
ManS-H schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:32:
Nee, ligt niet aan jouw. Er zit een bug in de software van de batterij. Gelukkig is het makkelijk op te lossen. Even de draaiknop uit, paar seconden wachten en weer aan.

Er is een nieuwe versie (1.0811) uitgebracht die dit zou moeten oplossen. Kan zijn dat deze nog in beta is, ik weet niet wat de meeste recente status is.

[ Voor 6% gewijzigd door hanev001 op 10-08-2026 19:41 ]

hanev001 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:40:
[...]

Nee, ligt niet aan jouw. Er zit een bug in de software van de batterij. Gelukkig is het makkelijk op te lossen. Even de draaiknop uit, paar seconden wachten en weer aan.

Er is een nieuwe versie (1.0811) uitgebracht die dit zou moeten oplossen. Kan zijn dat deze nog in beta is, ik weet niet wat de meeste recente status is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EUC4gL7sduHEQF87F8ORNZ_HpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEiVqfIGqKujcky1K5ReVEgo.jpg?f=fotoalbum_large

Beta is afgesloten (1.0811). Staan ook geen beta's open. Zie https://github.com/homewizard/beta/discussions

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 10-08-2026 20:10 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-08 19:25
Sinds enkele dagen kan één van de twee home wizard batterijen bij een state of charge boven de 80% nog met 720 watt opladen en niet langer met 800 watt. Dat zie ik in home assistent.

Tussen ongeveer de 75% en de 80% state of charge wisselt de batterij steeds tussen 800 en 720 watt vermogen. De batterij klimt naar 800 watt maar zakt dan vrij snel terug naar 720, klimt opnieuw naar 800 watt etc.

Onder de 75% state of charge wordt er opgeladen met 800 watt.

Er zijn geen foutmeldingen, de batterij functioneert volgens de app goed. De kamertemperatuur is optimaal en niet veranderd.

Uiteindelijk laadt de batterij op tot 100% state of charge, maar duidelijk langzamer dan de tweede batterij, die vrijwel het hele traject (tot 95% state of charge of daaromtrent) met 800 watt oplaadt.

Iemand dit ook ervaren? Dit gedrag is nieuw en pas enkele dagen zichtbaar. Vraag staat uit bij home wizard.

[ Voor 12% gewijzigd door johnhemmers op 12-08-2026 08:21 ]

• crryp
  • Nu online
johnhemmers schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:24:
Sinds enkele dagen kan één van de twee home wizard batterijen bij een state of charge boven de 80% nog met 720 watt opladen en niet langer met 800 watt. Dat zie ik in home assistent.

Tussen ongeveer de 75% en de 80% state of charge wisselt de batterij steeds tussen 800 en 720 watt vermogen. De batterij klimt naar 800 watt maar zakt dan vrij snel terug naar 720, klimt opnieuw naar 800 watt etc.

Onder de 75% state of charge wordt er opgeladen met 800 watt.

Er zijn geen foutmeldingen, de batterij functioneert volgens de app goed.

Uiteindelijk laadt de batterij op tot 100% state of charge, maar duidelijk langzamer dan de tweede batterij, die vrijwel het hele traject (tot 95% state of charge of daaromtrent) met 800 watt oplaadt.

Iemand dit ook ervaren? Dit gedrag is nieuw en pas enkele dagen zichtbaar.
Staat er in de app ook neit dat het warm is of lang continue gebruik dat hij het vermogen iets knijpt? Bolletje is dan gewoon groen in de app maar de tekst is anders.

• Holvoetn
Terug schakelen omwille van temperatuur, misschien ?

Hoe warm is het waar die batterijen staan ?
Pagina: 1 ... 286 ... 289 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2