HE1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:59:
[...]
klopt, de tarieven op de onbalansmarkt fluctueren nog veel meer. Dat kan zelfs variëren van €1,50 tot -€1,50.
Dus als je wilt rekenen aan de opbrengst van nexus powerplay moet je de normale tarieven en saldering zoals wij die thuis kennen, en hoe een normale thuis accu werkt, loslaten. Je hebt een realtime 24/7 onbalansmarkt handelaar in je huis met nexus powerplay.
Het kan dus voorkomen dat hij een kwh uit je zonnepanelen trekt en op een bepaald moment voor €1 verkoopt op de balans markt.
Daarom werkt dit ook alleen via zonneplan en niet een andere leverancier. Omdat zonneplan een energie leverancier is (en dus handelt op de onbalansmarkt).
Dit hele concept werkt alleen met een energiecontract bij Zonneplan, en die is per definitie dynamisch.
Ik wil mijn eigen verhaal iets nuanceren, de nexus powerplay verkoopt zijn stroom uiteraard niet zelf op de balansmarkt, maar dat doet Zonneplan, die als energieleverancier handelt in die markt.
B.v. als er op een bepaald onverwacht stroomtekort onstaat op het net, dan gaat op die markt de kwh prijs sterk omhoog. Zonneplan trekt dan op dat moment alle Nexus powerplay accu's leeg om dat on de balansmarkt te verkopen.
Jij krijgt een deel van die winst, geen idee welk deel dat zullen ze niet transparant maken verwacht ik. Het is dus denkbaar dat jij met je zonnepanelen die accu oplaadt en dat vervolgens zonneplan die kwh's gebruikt om op de balansmarkt voor 0,80€ te verkopen.
Die nexuspowerplay is dus een middel voor zonneplan om te kunnen handelen op de balansmarkt. En passant kan het af en toe zijn dat het voordeliger is om die stroom in je huis te verbruiken en dan zal deze accu dat ook doen, maar dat is een ondergeschikt belang bij dit concept.
Voor zonneplan is dit win-win. Wellicht voor jou ook als je een opbrengst haalt van €150.
1. WIN: Jij betaalt de accu, ZP heeft er baat bij om te kunnen handelen en winst mee te kunnen maken ook voor jou.
2. WIN: Je hebt een ZP energie dynamisch contract nodig dus extra klant voor ZP.
[
Voor 9% gewijzigd door
HE1 op 31-01-2024 16:30
]