Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 47 Laatste
Acties:
  • 463.469 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghoogen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-04 18:56
Hallo tweakers.
Ik kwam op internet de Nexus thuisbatterij tegen van zonneplan.
Deze thuisbatterij zou zich dan hoofdzakelijk terug verdienen d.m.v. Netstabilisatie.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is zoiets rendabel om nu al aan te kopen.
Een 20 kWh zou 8000 euro kosten met een terugverdientijd van 5 jaar.
Als dat zo is dan vind ik dat wel interessant, maar klopt dit ook.

https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij

Groet, Gerrit.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• gebruiker 007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-04 17:29
nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:19
Hij leunt zeer zwaar op de salderingsregeling waardoor geen energie belasting betaald wordt door voor de door de batterij heen en weer gepompte stroom.

6 februari kan het doek voor de salderingsregeling eindelijk vallen als eerste kamer het behandeld.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:54
Ronald schreef op zondag 28 januari 2024 @ 01:35:
Hij leunt zeer zwaar op de salderingsregeling waardoor geen energie belasting betaald wordt door voor de door de batterij heen en weer gepompte stroom.

6 februari kan het doek voor de salderingsregeling eindelijk vallen als eerste kamer het behandeld.
Het effect van de afbouw salderingsregeling op de opbrengst van de Nexus batterij kan je ook goed uitrekenen:

Die neem dan elk jaar af, de berekeningen van Zonneplan zijn dus duidelijk te rooskleurig. Wat dat betreft overigens niet anders dan de willekeurige offerte voor zonnepanelen

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghoogen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-04 18:56
Bedankt voor de reacties,
Wat mij betreft niet interessant.
Misschien wordt het interessant als de thuisaccu goedkoper wordt of dat er subsidie komt op thuisbatterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtiman
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-04 15:09
Ik ben dit een beetje aan het volgen maar dit is best wel interessant. En een thuis batterij van 20kWh voor 8K, dat is best netjes.

Op YouTube channel van 'Doe Duurzaam' wordt dit topic momenteel ook besproken. Ook de Nexus thuisbatterij van Zonneplan.

Hoewel ik wel een beetje mijn twijfels heb over de terugverdientijd, is dit wel een mooie oplossing, zeker als je zonnepanelen hebt liggen.

Zeker op een dag als vandaag, +- 9 graden met weinig bewolking wek ik zo 12-12 kWh op met 10 panelen. Groot deel daarvan gebruik ik niet zelf. Nu kun je dat nog salderen, maar als die in 2025 wordt afgebouwd, en er komt subsidie op de thuisbatterij is dit best interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:25
xtiman schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:59:
Zeker op een dag als vandaag, +- 9 graden met weinig bewolking wek ik zo 12-12 kWh op met 10 panelen. Groot deel daarvan gebruik ik niet zelf. Nu kun je dat nog salderen, maar als die in 2025 wordt afgebouwd, en er komt subsidie op de thuisbatterij is dit best interessant.
Je wekt 10kWh op en verbruikt er drie, zeven gaan het net op tegen 20 cent die je later terug moet kopen voor 40 cent. Dit kost je 1.4 euro per dag, stel dat je 365 dagen winter hebt dan bespaart een batterij je 511.-
Je moet er echt meer mee doen dan nachtverbruik compenseren om er het een rationele keus te maken. Als je lekker wilt hobby-en is er niets mis mee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtiman
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-04 15:09
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het financiële plaatje. Momenteel zit ik bij Vattenfall met een vast contract tot eind 2024. Daarvoor jaar bij Budget Energie gezeten, maar die zijn ook niet meer interessant als je panelen hebt liggen.

Nu weet ik niet precies wat de prijzen momenteel doen voor klanten met een dynamisch contract, maar als je de batterij kunt opladen met eigen panelen, of wanneer stroom goedkoop (of zelfs gratis is), en ontladen wanneer er vraag is naar energie (energieprijs is hoger), dan zal de teruglever vergoeding die je op dit moment krijgt ongetwijfeld hoger zijn als nu bij mij het geval is.

Bij Vattenfall is dit voor mij nu € 0,045 per kWH (na Salderen!). Als ik diezelfde kWh van Vattenfall koop betaal ik er € 0,29 voor. Dat is een flink verschil.

Die Nexus batterij van Zonneplan is wel een soort closed systeem begreep ik, thans zo is het bedoeld. Het is geen noodstroom voorziening. Zij (zonneplan) sturen je batterij automatisch aan waardoor je het maximale rendement uit zo'n batterij zou moeten halen.

Corrigeer me als ik er naast zit, maar zo begreep ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:08

Fioravanti

Fioravantastisch!

Wat mij er vooral nog van weerhoud is dat je per se aan Zonneplan vast zit. Heb wat vragen gesteld aan de AI hulp van ze,en het werkt dus echt alleen via hen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Strebla
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-05-2024
ik ga het meemaken. ik heb het besteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:27

Dit is niet waar, hij leunt vooral op de onbalansmarkt en in mindere mate op saldering.
Fioravanti schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:51:
Wat mij er vooral nog van weerhoud is dat je per se aan Zonneplan vast zit. Heb wat vragen gesteld aan de AI hulp van ze,en het werkt dus echt alleen via hen.
Je kan toch gewoon dagelijks opzeggen en dan heb je een relatief voordelige batterij staan. Die moet je dan zelf aansturen dat wel.
JBtL schreef op zondag 28 januari 2024 @ 02:03:
[...]

Het effect van de afbouw salderingsregeling op de opbrengst van de Nexus batterij kan je ook goed uitrekenen:

Die neem dan elk jaar af, de berekeningen van Zonneplan zijn dus duidelijk te rooskleurig. Wat dat betreft overigens niet anders dan de willekeurige offerte voor zonnepanelen
Volgens batterij en energiemarkt-expert Jan Willem Zwang is de berekening juist niet te rooskleurig, maar eerder veel te conservatief ingeschat.
Met een Zonneplan-batterij van 10 kW en 20 kWh zou je theoretisch dus € 1.000,- verdiend kunnen hebben in 2023 op de day-ahead-markt of wel € 4.000,- verdiend kunnen hebben op de onbalansmarkt. Niet te verwarren met de balanceringsmarkten deze laatste.

Op de website van Zonneplan zie je dat hun ‘AI-gedreven Powerplay’ op basis van 2023 prijzen met een 10 kW / 15 kWh batterij opbrengsten realiseert van € 1.616,-. De vraag die bij mij dan rijst, is of het ‘AI-gedreven Powerplay’ nog niet zo goed is of dat Zonneplan lekker veel afroomt van de werkelijke verdiensten.
https://www.stratergy.nl/...listisch-is-deze-gedachte

[ Voor 74% gewijzigd door SidewalkSuper op 29-01-2024 14:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
SidewalkSuper schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:53:
[...]

Dit is niet waar, hij leunt vooral op de onbalansmarkt en in mindere mate op saldering.
Je gaat straks energie belasting betalen over alle import… dus kei en keihard waar…

De spread die nodig is op de onbalans markt gaat daardoor heel, heel veel groter worden, dus de potentie om te verdienen veel lager.

Blijf van het product af.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:27
Ronald schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:29:
[...]

Je gaat straks energie belasting betalen over alle import… dus kei en keihard waar…

De spread die nodig is op de onbalans markt gaat daardoor heel, heel veel groter worden, dus de potentie om te verdienen veel lager.

Blijf van het product af.
Hoe duidt je het bericht van Jan Willem Zwang dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
SidewalkSuper schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Hij negeert onterecht volledig dat zonneplan zonder salderen elke van het net geladen kWh met energie belasting moet belasten.

Het werkt voor nu, vanaf 2025 gaat het om zeep als de aanpassingen elektriciteit wet volgende week door de eerste kamer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:08

Fioravanti

Fioravantastisch!

[...]

Je kan toch gewoon dagelijks opzeggen en dan heb je een relatief voordelige batterij staan. Die moet je dan zelf aansturen dat wel.

[...]
Dat is voor mij dus nu nog onduidelijk,in hoeverre dat ook zelf kan. Het is idd een in verhouding voordelige setup. Maar geen idee of het dus ook op een andere manier aan te sturen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Titel aangepast van Zonnepanelen Nexus thuisbatterij naar Zonneplan Nexus thuisbatterij.

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erood
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 08:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCQCqj6OTRFxoGF7hnYr9xNOqDk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E8lYC4ef5SLiAxI4aLJ5WprC.png?f=user_large

Dus onder veronderstelling dat de energiebelasting geheven gaat worden en de je batterij niet anders kan gebruiken is het niet voor mij geen optie meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:36
Er lijkt voldoende animo te zijn. ‘Levertijd’ is behoorlijk opgelopen…. Installaties worden momenteel pas de 2e helft van mei ingepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erood
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 08:21
Mike_S schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:17:
Er lijkt voldoende animo te zijn. ‘Levertijd’ is behoorlijk opgelopen…. Installaties worden momenteel pas de 2e helft van mei ingepland.
Korte termijn kiijken;
Grote batterij voor weinig geld
op basis van huidige wetgeving leuke investering
Wellicht zijn er andere groene fondsen waarbij je dit ook krijgt zonder kabels door je huis

Zeker als je hoort dat (in de Bright video) dat de battery in een verwarmde ruimte dient te staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-04 13:04

HE1

jadjong schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:08:
[...]

Je wekt 10kWh op en verbruikt er drie, zeven gaan het net op tegen 20 cent die je later terug moet kopen voor 40 cent. Dit kost je 1.4 euro per dag, stel dat je 365 dagen winter hebt dan bespaart een batterij je 511.-
Je moet er echt meer mee doen dan nachtverbruik compenseren om er het een rationele keus te maken. Als je lekker wilt hobby-en is er niets mis mee. :P
nou, maak (na salderen) van die 20cent maar 8,5ct.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HE1

HE1

dit concept leunt zwaar op de onbalans , die heeft niks te maken met salderen en energiebelasting voor consumenten.

[ Voor 25% gewijzigd door HE1 op 31-01-2024 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

Je moet nexus powerplay niet vergelijken met een normale thuis accu.
...

[ Voor 73% gewijzigd door HE1 op 31-01-2024 16:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:55

Bravo

Second Best

Dit concept steunt juist niet zwaar op dynamische tarieven, maar op de onbalansmarkt. Er wordt dus veel energie geleverd en afgenomen zonder te kijken naar de dynamische prijzen.
Als je voor de afgenomen energie wel belasting moet betalen, maar voor de geleverde energie alleen de kale marktprijs krijgt, dan scheelt dat behoorlijk voor de kleingebruiker (10,8 ct / kWh verlies). Dat vreet aan het rendement op de vergoeding van de onbalans.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strebla
Wel leuk info: YouTube: #20 Zo VERDIEN JE GELD met een THUISBATTERIJ
Daar is iemand van Zonneplan die het een en ander probeerd uit te leggen.
Vanaf 23 minuten gaat hij powerplay uitleggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Strebla op 31-01-2024 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HE1

HE1

Bravo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:50:
Dit concept steunt juist niet zwaar op dynamische tarieven, maar op de onbalansmarkt. Er wordt dus veel energie geleverd en afgenomen zonder te kijken naar de dynamische prijzen.
Als je voor de afgenomen energie wel belasting moet betalen, maar voor de geleverde energie alleen de kale marktprijs krijgt, dan scheelt dat behoorlijk voor de kleingebruiker (10,8 ct / kWh verlies). Dat vreet aan het rendement op de vergoeding van de onbalans.
klopt, de tarieven op de onbalansmarkt fluctueren nog veel meer. Dat kan zelfs variëren van €1,50 tot -€1,50.

Dus als je wilt rekenen aan de opbrengst van nexus powerplay moet je de normale tarieven en saldering zoals wij die thuis kennen, en hoe een normale thuis accu werkt, loslaten. Je hebt een realtime 24/7 onbalansmarkt handelaar in je huis met nexus powerplay.

Het kan dus voorkomen dat hij een kwh uit je zonnepanelen trekt en op een bepaald moment voor €1 verkoopt op de balans markt.

Daarom werkt dit ook alleen via zonneplan en niet een andere leverancier. Omdat zonneplan een energie leverancier is (en dus handelt op de onbalansmarkt).
Dit hele concept werkt alleen met een energiecontract bij Zonneplan, en die is per definitie dynamisch.

[ Voor 16% gewijzigd door HE1 op 31-01-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strebla
vanaf 23 minuten gaat hij powerplay uitleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

HE1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:59:
[...]

klopt, de tarieven op de onbalansmarkt fluctueren nog veel meer. Dat kan zelfs variëren van €1,50 tot -€1,50.

Dus als je wilt rekenen aan de opbrengst van nexus powerplay moet je de normale tarieven en saldering zoals wij die thuis kennen, en hoe een normale thuis accu werkt, loslaten. Je hebt een realtime 24/7 onbalansmarkt handelaar in je huis met nexus powerplay.

Het kan dus voorkomen dat hij een kwh uit je zonnepanelen trekt en op een bepaald moment voor €1 verkoopt op de balans markt.

Daarom werkt dit ook alleen via zonneplan en niet een andere leverancier. Omdat zonneplan een energie leverancier is (en dus handelt op de onbalansmarkt).
Dit hele concept werkt alleen met een energiecontract bij Zonneplan, en die is per definitie dynamisch.
Ik wil mijn eigen verhaal iets nuanceren, de nexus powerplay verkoopt zijn stroom uiteraard niet zelf op de balansmarkt, maar dat doet Zonneplan, die als energieleverancier handelt in die markt.

B.v. als er op een bepaald onverwacht stroomtekort onstaat op het net, dan gaat op die markt de kwh prijs sterk omhoog. Zonneplan trekt dan op dat moment alle Nexus powerplay accu's leeg om dat on de balansmarkt te verkopen.

Jij krijgt een deel van die winst, geen idee welk deel dat zullen ze niet transparant maken verwacht ik. Het is dus denkbaar dat jij met je zonnepanelen die accu oplaadt en dat vervolgens zonneplan die kwh's gebruikt om op de balansmarkt voor 0,80€ te verkopen.

Die nexuspowerplay is dus een middel voor zonneplan om te kunnen handelen op de balansmarkt. En passant kan het af en toe zijn dat het voordeliger is om die stroom in je huis te verbruiken en dan zal deze accu dat ook doen, maar dat is een ondergeschikt belang bij dit concept.

Voor zonneplan is dit win-win. Wellicht voor jou ook als je een opbrengst haalt van €150.
1. WIN: Jij betaalt de accu, ZP heeft er baat bij om te kunnen handelen en winst mee te kunnen maken ook voor jou.
2. WIN: Je hebt een ZP energie dynamisch contract nodig dus extra klant voor ZP.

[ Voor 9% gewijzigd door HE1 op 31-01-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@HE1 je mag mijn eerdere post over energie belasting even 3x goed lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

Ronald schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:26:
ja die snap ik wel (denk ik _/-\o_ ), maar dat staat toch los van handel op de balansmarkt?

En als die handel op de balansmarkt hier nadeliger wordt na afbouw saldering snap ik dat het minder gaat opleveren. Maar ik kan niet in de toekomst kijken.

Dit hele concept geeft Zonneplan de mogelijkheid als energieleverancier en handelaar op de balansmarkt om voordelen hiermee te behalen.

Wat wil je daaraan bijstellen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HE1

HE1

Ronald schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:26:
misschien moeten we allebei de berichten nog eens nalezen. :*)

Je blijft maar wijzen naar de energiebelasting en saldering. De nexus powerplay staat primair in dienst voor zonneplan en handel op de onbalansmarkt, dat gaat helemaal niet over de salderingsregeling en energiebelasting die wij daar als consument voor betalen.

Ik zag ook een rekenmodelletje voor oplevering , maar die gaat over een thuis accu in traditionele zin. Dit kan je helemaal niet loslaten op dit concept.

Heb je uberhaupt bovenstaande berichten gelezen? Weet je uberhaupt wat de onbalansmarkt is? Aan je berichten te zien nee en nee.

[ Voor 5% gewijzigd door HE1 op 31-01-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-04 12:22
Die Powerplay is in de basis toch vrij simpel?
- met salderen: reken 10 ct voor laadverliezen en slijtage
- zonder salderen: reken 25 ct voor laadverliezen, slijtage en energiebelastingnadeel (energiebelasting op stroom zakte jaarlijks over de afgelopen jaren)

Is het verschil op de day-ahead of intraday groter dan deze 10 of 25 ct, dan handelen!
Laden op de goedkope momenten of met eigen zonnestroom (load balancing), Powerplay kan een gemiddelde waarde van de opgeslagen stroom bijhouden om te beslissen of laden ofwel ontladen slim is.

Voldoende kansen om een verdienmodel te hebben, met salderen zal het wel een paar honderd euro per jaar gunstiger zijn.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HE1

HE1

Chris_82 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:14:
Die Powerplay is in de basis toch vrij simpel?
- met salderen: reken 10 ct voor laadverliezen en slijtage
- zonder salderen: reken 25 ct voor laadverliezen, slijtage en energiebelastingnadeel (energiebelasting op stroom zakte jaarlijks over de afgelopen jaren)

Is het verschil op de day-ahead of intraday groter dan deze 10 of 25 ct, dan handelen!
Laden op de goedkope momenten of met eigen zonnestroom (load balancing), Powerplay kan een gemiddelde waarde van de opgeslagen stroom bijhouden om te beslissen of laden ofwel ontladen slim is.

Voldoende kansen om een verdienmodel te hebben, met salderen zal het wel een paar honderd euro per jaar gunstiger zijn.
Ook hier komt het woordje onbalansmarkt niet meer voor.

Ik blijf het gewoon herhalen, nexus powerplay is een ander concept dan een normale thuisaccu. Primair wordt deze gebruikt voor de onbalansmarkt en de flexibiliteit voor ZP om daar te kunnen handelen. Daarom claimen ze ook dat er 2,5x zoveel voordeel te behalen is dan met een normale thuis accu.

Iedereen laat er de concepten van een normale thuisaccu op los , saldering, energiebelasting weet ik wat maar dat gaat voor een groot deel niet op dus, zoals wel met een normale thuis accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@HE1 ik kan er heel weinig aan doen dat je niet begrijpt dat zonneplan op de import van net naar accu straks energie belasting moet heffen.

Dat streept met salderen bijna allemaal weg tegen de export. Wat is er moeilijk te begrijpen dat er een behoorlijk grotere spread nodig gaat zijn tussen inkoop en verkoop om dat goed te maken, en dus de potentie om winst te maken behoorlijk af neemt.

Je hebt nu al ruim 10% hogere verkoop nodig om de verliezen van omzet, laden, ontladen, omzet goed te maken. Dat valt in niet tegen de energie belasting die ook goed gemaakt moet worden.

Dit is een product waar het onderschrift “in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst” om echt bij zou moeten.

Ik vind zonneplan wat betreft dit product dus echt heel, heel misleidend. Jammer, het is anderzijds een bedrijf wat goed probeert te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

SidewalkSuper schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Hij snapt hoe het werkt, ik denk dat de AI van Zonneplan heel erg goed werkt en dat deze nexus zonneplan een groot voordeel oplevert bij handel op de onbalansmarkt voor ZP en dat groeit allen maar bij meer klanten. Het kan maar zo zijn dat het verschil tussen die 4000 en 1600 afgeroomd wordt door ZP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

Ronald schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:23:
@HE1 ik kan er heel weinig aan doen dat je niet begrijpt dat zonneplan op de import van net naar accu straks energie belasting moet heffen.

Dat streept met salderen bijna allemaal weg tegen de export. Wat is er moeilijk te begrijpen dat er een behoorlijk grotere spread nodig gaat zijn tussen inkoop en verkoop om dat goed te maken, en dus de potentie om winst te maken behoorlijk af neemt.

Je hebt nu al ruim 10% hogere verkoop nodig om de verliezen van omzet, laden, ontladen, omzet goed te maken. Dat valt in niet tegen de energie belasting die ook goed gemaakt moet worden.

Dit is een product waar het onderschrift “in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst” om echt bij zou moeten.

Ik vind zonneplan wat betreft dit product dus echt heel, heel misleidend. Jammer, het is anderzijds een bedrijf wat goed probeert te doen.
*knip* kleine lettertjes zijn lief.

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 31-01-2024 20:40 . Reden: Overmatig Hoofdletter gebruik ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Appels
Energiebelasting/salderen:
Als particulier betaal je energiebelasting over elke kWh die langs de meter binnen komt, momenteel mag je nog de energiebelasting verrekenen van elke kWh die via de meter naar buiten gaat. Dit voordeel gaat mogelijk verdwijnen waardoor een ingekochte kWh duurder is dan een verkochte kWh.

Peren
Zonneplan op de onbalansmarkt:
Zonneplan kan als beheerder van een groot aantal particuliere (batterij)installaties handelen op de onbalansmarkt door die capaciteit in te zetten door energie af te nemen of terug te leveren. Een deel van de winst wordt gedeeld met de particulieren waar de installaties zijn.

Appels raken de Peren: Voor iedere kWh die als Peer de kWh-meter van een particulier binnenkomt geldt de appel regel. Er moet belasting worden betaald.

Dit zorgt ervoor dat de verdienste van de peren (iets) minder is als de appel regel alleen nog geldt voor de ingekochte energie en niet meer verrekend mag worden met de geleverde energie.
Mogelijk is dit in de marge, @HE1 kent de prijzen beter dan ik. Maar onder aan de streep blijft het een verlies van winst.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HE1

HE1

Bravo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:08:
Appels
Energiebelasting/salderen:
Als particulier betaal je energiebelasting over elke kWh die langs de meter binnen komt, momenteel mag je nog de energiebelasting verrekenen van elke kWh die via de meter naar buiten gaat. Dit voordeel gaat mogelijk verdwijnen waardoor een ingekochte kWh duurder is dan een verkochte kWh.

Peren
Zonneplan op de onbalansmarkt:
Zonneplan kan als beheerder van een groot aantal particuliere (batterij)installaties handelen op de onbalansmarkt door die capaciteit in te zetten door energie af te nemen of terug te leveren. Een deel van de winst wordt gedeeld met de particulieren waar de installaties zijn.

Appels raken de Peren: Voor iedere kWh die als Peer de kWh-meter van een particulier binnenkomt geldt de appel regel. Er moet belasting worden betaald.

Dit zorgt ervoor dat de verdienste van de peren (iets) minder is als de appel regel alleen nog geldt voor de ingekochte energie en niet meer verrekend mag worden met de geleverde energie.
Mogelijk is dit in de marge, @HE1 kent de prijzen beter dan ik. Maar onder aan de streep blijft het een verlies van winst.
Ik denk dat het zo niet werkt met ons zonneplannetje.

Als je nexus powerplay gebruikt, heb je zonneplan voor de accu die ingezet wordt voor onbalansmarkt. Zonneplan is ook de energie leverancier op dat moment.

En in dat laatste zit nou net het antwoord op de vraag.

Zonneplan meet alles incl. wat er door de accu welke kant op gaat. Daarmee hebben ze uiteindelijk alle gegevens van kwh aantalletjes in de p1 meter en accu, en gaan ze dat intern administratief scheiden naar hoopjes met appels en hoopjes met peertjes. Uiteraard moet dit allemaal degelijk in orde zijn ivm toezicht.

Het hoopje met appels handelen ze af als kwh normaal consument gebruik.

Het hoopje met peertjes handelen ze apart af conform "peertje onbalansmarkt procedure". De opbrengst hiervan krijg je namelijk ook apart gestort op je rekening, en blijft totaal buiten de normale jaarafrekening, dus buiten de saldering, dus buiten de energiebelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

Bravo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:08:

Dat denk ik dus niet in geval die kwh gebruikt wordt voor accu opladen, als diezelfde kwh ook weer teruggeleverd wordt vanuit de accu voor handel op de onbalansmarkt. Dan betaal je daar niet de consumenten belasting over en wordt die buiten saldering gehouden.

Het wordt gewoon allemaal intern bij ZP berekend welke kwh waar heen is gegaan.

Alle kwh's die voor de onbalansmarkt zijn gebruikt gaan van de appel stapel af. Kunnen ze gewoon allemaal intern administratief regelen en netjes rapporteren voor toezicht en afdragen aan de overheid.

Daarom moet je je afvragen of je dit wilt, ik wil zelf geen lock-in op een energieleverancier voor een dergelijke investering. Ook al kan dit financieel allemaal best wel aantrekkelijk zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door HE1 op 31-01-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Laatst online: 21-04 12:22
HE1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:20:
[...]

Ook hier komt het woordje onbalansmarkt niet meer voor.

Ik blijf het gewoon herhalen, nexus powerplay is een ander concept dan een normale thuisaccu. Primair wordt deze gebruikt voor de onbalansmarkt en de flexibiliteit voor ZP om daar te kunnen handelen. Daarom claimen ze ook dat er 2,5x zoveel voordeel te behalen is dan met een normale thuis accu.

Iedereen laat er de concepten van een normale thuisaccu op los , saldering, energiebelasting weet ik wat maar dat gaat voor een groot deel niet op dus, zoals wel met een normale thuis accu.
Er lopen nu twee parallele topics hier op het forum over de Nexus Thuisbatterij, lees vooral vanaf hier verder voor veel meer uitleg en detail in discussies dan hier tot nu toe: JBtL in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"
Zo is de intraday een deel van een onbalansmarkt.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

Chris_82 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:41:
[...]

Er lopen nu twee parallele topics hier op het forum over de Nexus Thuisbatterij, lees vooral vanaf hier verder voor veel meer uitleg en detail in discussies dan hier tot nu toe: JBtL in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"
Zo is de intraday een deel van een onbalansmarkt.
er lopen hier geen parallelle topics, het is er maar één en die gaat over nexus/powerplay. Dat daar verschillende meningen over zijn is prima daarmee kunnen we elkaar verder helpen.

Wat is je punt met de intraday en onbalansmarkt? wat er met kwh's in de nexus gebeurt wordt iig voor een deel gebruikt voor markthandel, dat kan ZP netjes allemaal besluiten en zelf administratief afhandelen. ZP is waarschijnlijk ook onderdeel van meerdere markten.

[ Voor 3% gewijzigd door HE1 op 31-01-2024 18:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Ik hoop van harte dat je gelijk hebt @HE1 , maar ik denk dat de belastingdienst dat toch anders ziet. Elke kWh die op de teller verschijnt is er een, of deze nu wordt ingezet op de onbalansmarkt (peer) of voor mijn gebruik (appel). De wetgeving maakt geen onderscheid in appels en peren. Het is allemaal fruit waarover belasting moet worden betaald.
En daar zit ook gelijk het schaalvoordeel voor de grote batterijspelers, de energiebelasting per kWh neemt namelijk af als je meer kWh/jaar gebruikt.
HE1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:50:
[...]

er lopen hier geen parallelle topics, het is er maar één en die gaat over nexus/powerplay. Dat daar verschillende meningen over zijn is prima daarmee kunnen we elkaar verder helpen.

[...]
De discussie / informatieuitwisseling over de Nexus batterij vindt de laatste dagen zowel in dit topic plaats als in Thuisaccu: al interessant (voor mij)?. Ik laat aan de Modjes over of er iets samengevoegd, verplaatst of gesplitst moet worden om het overzichtelijk te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Bravo op 31-01-2024 19:09 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

Bravo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:00:
Ik hoop van harte dat je gelijk hebt @HE1 , maar ik denk dat de belastingdienst dat toch anders ziet.
Moet zo werken anders kunnen ze nooit deze opbrengst leveren met dit concept.

En och, de belastingdienst leest de p1 meter niet uit. ZP staat onder toezicht als energieleverancier, en zij zullen netjes alles administreren en goedkeuring hebben van de toezichthouder voor het hele nexus concept, en daarna energiebelasting van de appeltjes netjes afdragen.

[ Voor 16% gewijzigd door HE1 op 31-01-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
HE1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:17:
[...]

Moet zo werken anders kunnen ze nooit deze opbrengst leveren met dit concept.
Je kunt de schreeuwlelijk uithangen (all caps is heel, heel erg onbeleefd ) Dat verandert niets aan de belasting die zonneplan bij jouw in rekening dient te brengen voor de energie die door jouw meter naar binnen gegaan is.

Ga je 30000kWh importeren en na verlies 27000 kWh exporteren dan betaal je 30000x het kWh tarief energie belasting omdat zonder de salderingsregeling de 27000 niets meer wegstreept.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HE1

HE1

Ronald schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:36:
[...]

Je kunt de schreeuwlelijk uithangen (all caps is heel, heel erg onbeleefd ) Dat verandert niets aan de belasting die zonneplan bij jouw in rekening dient te brengen voor de energie die door jouw meter naar binnen gegaan is.

Ga je 30000kWh importeren en na verlies 27000 kWh exporteren dan betaal je 30000x het kWh tarief energie belasting omdat zonder de salderingsregeling de 27000 niets meer wegstreept.
Gezien je reactie heb je weer niks gelezen van de berichten hierboven, of iig geen enkele moeite gedaan om ze eens rustig te lezen en in je op te nemen of moeite gedaan ze te begrijpen. Ik neem je niet meer serieus en reageer niet meer op je berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Hoe ik het nu zie is dat Zonneplan de businesscase voor een thuisbatterij een paar jaar naar voren haalt. Op zich is er namelijk wel een verdienmodel te maken voor een batterij op het moment dat de salderingsregeling is afgebouwd - met name in combinatie met zonnepanelen (het is niet voor niets dat in Duitsland de meeste zonnepaneel installaties ook een batterij erbij hebben). Echter is dat op dit moment niet zo - het net is namelijk al de batterij als je zonnepanelen hebt (ook al is dat natuurlijk fysiek niet zo).
De salderingsregeling maakt het echter ook aantrekkelijk om met deze thuisbatterij gebruik te maken van actief handelen op andere markten. Deze inkomsten zullen inderdaad afnemen op het moment dat de salderingsregeling wordt afgebouwd (door toenemende energiebelasting) - de inkomsten door de opslag van eigen geproduceerde zonnestroom zullen door diezelfde afbouw echter toenemen (door het ontwijken van diezelfde energiebelasting + ingekochte energie + het verkopen van opgewekte zonnestroom op relatief gunstige momenten). Hoe dat precies uitpakt is natuurlijk lastig te zeggen, maar ik schat dat bij 100% afgebouwde saldering nog steeds 70-90% van de opbrengst aanwezig blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 31-01-2024 23:44 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@JBtL zonneplan geeft zelf aan dat juist dat werken met alleen PV tientjeswerk is. Dat klopt redelijk maar de simulaties die ik gedaan heb voor mijn situatie met PV software. (1000kWh per jaar import/export voorkomen met accu)

@HE1 dat lijkt me helemaal prima. Jij koopt de accu en dienst, en laat in 2030 weten hoeveel energie belasting je kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
@Ronald Op dit moment brengt dat inderdaad niet veel op, maar nadat de salderingsregeling is afgebouwd een stuk meer (of beter: het houdt de opbrengst van de zonnepanelen op peil ipv dat deze afnemen)

En op dit moment brengt de onbalans veel op, maar nadat de salderingregeling is afgebouwd een stuk minder.

Dat is het korte verhaal, het zijn een soort balancerende vaten.

[ Voor 15% gewijzigd door JBtL op 01-02-2024 01:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@JBtL met 1000 kWh per jaar is de accu niet terug te verdienen. De onbalans handel toevoegen is cruciaal voor accu bij particulieren, maar daarvoor moet er dus iets met de energie belasting gebeuren wat niet geregeld is met de huidige voorgestelde elektriciteit wet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xavi21
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-03-2024
Ik heb de vraag of er energiebelasting wordt gerekend na afschaffing van de salderingsregeling eens voorgelegd bij Kiki, de AI bot van zonneplan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNM_O_Vy3InNWYnnQy7jlwzdSxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZJjUg1DZjXlpi7LITGTAJG3.jpg?f=fotoalbum_large

Haar conclusie is dat energiebelasting geen rol speelt. Pas wanneer energie vanuit de accu het huis in gaat wordt belasting gerekend. Chatbots zijn nog niet 100% maar dit antwoord lijkt mij aannemelijk. Ook omdat ik los van deze ook met andere vragen over energiebelasting een vergelijkbaar antwoord kreeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Xavi21 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:49:

Haar conclusie is dat energiebelasting geen rol speelt. Pas wanneer energie vanuit de accu het huis in gaat wordt belasting gerekend. Chatbots zijn nog niet 100% maar dit antwoord lijkt mij aannemelijk. Ook omdat ik los van deze ook met andere vragen over energiebelasting een vergelijkbaar antwoord kreeg.
Er is op dit moment nog geen oplossing voor dubbele energiebelasting bij kleinverbruikers. Er zal sprake zijn van dubbele energiebelasting als je energie opslaat in een accu, die teruglevert waarna je buurman er opnieuw energiebelasting over mag betalen. Zonneplan wil je accu inzetten op de onbalansmarkt dus reken maar dat je dan veel energiebelasting mag betalen op import van energie (nouja, in de praktijk gaat dat het hele verdienmodel voor handelen op de energiemarkten met thuisaccu's ondermijnen).

Voor grootverbruikers is er al een oplossing voor, namelijk de accu achter een eigen meter zetten zodat exact is vast te stellen hoeveel energie er in en uit die accu is gegaan op bepaalde momenten. Voor kleinverbruikers zou er ook zo'n oplossing kunnen komen. Ik betwijfel of je dan wegkomt met een MID-tussenmetertje. Het zou ook een secundair allocatiepunt kunnen zijn met weer wat extra gedoe om die in je meterkast te krijgen met aanpassingen in de groepenkast.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 01-02-2024 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavi21
[...]

[...]

[...]

Volgens batterij en energiemarkt-expert Jan Willem Zwang is de berekening juist niet te rooskleurig, maar eerder veel te conservatief ingeschat.

[...]

https://www.stratergy.nl/...listisch-is-deze-gedachte
Interessant artikel! Valt me wel op dat Jan Willem de opbrengsten misschien wel hoger inschat, maar dat hij vraagtekens zet waar dit verschil blijft. Werkt de AI nog niet goed of strijkt Zonneplan dit op?

Dit laatste hoeft niet meteen slecht te zijn. Maar zou wel transparant moeten zijn naar de klant: waar zit het verdienmodel?

Wordt er een door Zonneplan (deels) gesubsidieerde accu weggezet zodat Zonneplan flink verdient op de onbalansmarkt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-04 22:59
Ik heb de vraag of er energiebelasting wordt gerekend na afschaffing van de salderingsregeling eens voorgelegd bij Kiki, de AI bot van zonneplan:

[Afbeelding]

Denk het toch niet. Alle stroom die vanaf het net langs je Energiemeter naar jouw huis komt betaal je belasting. Waar die chatbot het wellicht over heeft is de energie die je zonnepanelen aan je accu leveren. Dat gaat niet via je slimme meter en dus betaal je daar geen belasting over. Idem voor de energie dis vanuit je accu naar het huis gaat betaal je geen belasting. Voor de energie die vanuit je huis naar het net gaat krijg je een terugleververgoeding en je raadt het al....zonder belasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HE1

HE1

[Afbeelding]

Dit is erg aannemelijk (oftewel waar), wie had dit al een aantal keren exact zo uitgelegd in dit topic? _/-\o_ O-)

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

Femme schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:57:
[...]

Voor grootverbruikers is er al een oplossing voor, namelijk de accu achter een eigen meter zetten zodat exact is vast te stellen hoeveel energie er in en uit die accu is gegaan op bepaalde momenten.
dit kan ZP allang vaststellen door de metingen in de nexus accu te combineren met de p1 gegevens en dat allemaal netjes administratief in de juiste bakjes te gooien en af te handelen.

Zie mijn eerdere posts met uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Xavi21 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:58:
[...]

Interessant artikel! Valt me wel op dat Jan Willem de opbrengsten misschien wel hoger inschat, maar dat hij vraagtekens zet waar dit verschil blijft. Werkt de AI nog niet goed of strijkt Zonneplan dit op?

Dit laatste hoeft niet meteen slecht te zijn. Maar zou wel transparant moeten zijn naar de klant: waar zit het verdienmodel?

Wordt er een door Zonneplan (deels) gesubsidieerde accu weggezet zodat Zonneplan flink verdient op de onbalansmarkt?
Dit heb ik hierboven ook al meerdere keren beschreven allemaal.

Jan Willem zet vraagtekens, maar je kan tussen de regels door wel lezen dat hij ook wel weet waar dit verschil blijft. En nee, ik herhaal maar weer; dit zal niet transparant worden.

Wellicht in de jaarcijfers wel hoe de handel op de onbalansmarkt verloopt door ZP , maar de nexus zal hier maar een deel van invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

MajaMestreech schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:11:
[...]

Denk het toch niet. Alle stroom die vanaf het net langs je Energiemeter naar jouw huis komt betaal je belasting. Waar die chatbot het wellicht over heeft is de energie die je zonnepanelen aan je accu leveren. Dat gaat niet via je slimme meter en dus betaal je daar geen belasting over. Idem voor de energie dis vanuit je accu naar het huis gaat betaal je geen belasting. Voor de energie die vanuit je huis naar het net gaat krijg je een terugleververgoeding en je raadt het al....zonder belasting.
Jawel hoor, als ZP alles netjes scheid en energiebelasting afdraagt over de juiste kwh-tjes, gaat dit prima, ze staan onder toezicht en de toezichthouder heeft dit allang goedgekeurd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgDFuMzOt8TYYP3cAA21BlqQ0Og=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0r4obmqK7nHk5B43GVEiZVjK.png?f=fotoalbum_large

AI … je moet alleen wel de juiste vraag stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Va2b-9rxfsALikgjCAvjKWQa10Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UBTieW34mMSH7RKB6fiXs40x.png?f=fotoalbum_large

AI bevestigd mijn gelijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
AI dwingen eerlijk te zijn. Gaat het op je geweten inpraten… Best humor dit, maar ik blijf echt gelijk hebben…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOtLhSuBA66cDM9p9bnavskNErI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/27XbaHTs2YsszLxGmcYBP901.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
AI kletst uit nek, maar biedt excuses aan als het er op gewezen wordt.

Lekker betrouwbaar dit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMSkejHyoDKFTaKnzpq2Wcu0cDc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/stKo9xrvcXn88fvIzNKqV5R4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSedyEIY_z-9IuLcuNunx2ZKK4U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pInrUyKY1uOADuZ8pjCtn732.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

HE1 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:30:
[...]

dit kan ZP allang vaststellen door de metingen in de nexus accu te combineren met de p1 gegevens en dat allemaal netjes administratief in de juiste bakjes te gooien en af te handelen.

Zie mijn eerdere posts met uitleg.
Ongetwijfeld zal Zonneplan wat data uit de omvormer kunnen halen. De vraag is welke eisen er gesteld gaan worden na een eventuele aanpassing van de energiewet om dubbele energiebelasting te voorkomen. Het gaat immers om verrekening van energiebelasting dus het zou mij niet verbazen als de ACM en de belastingdienst wat eisen gaan stellen zoals een tweede meter van de netbeheerder dedicated voor de accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xavi21
[quote]Ronald schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:06:
AI dwingen eerlijk te zijn. Gaat het op je geweten inpraten… Best humor dit, maar ik blijf echt gelijk hebben…

Ja je hebt inderdaad gelijk, gelukkig heeft Kiki spijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sprtDwv2fNEkLFiP-z_zJY6pge0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uehLf8prv8McfATHBXO39fxE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Xavi21 op 01-02-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:55
Strebla schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:00:
vanaf 23 minuten gaat hij powerplay uitleggen
Interessant dat die zegt dat in 2022 de opbrengst een keer zo hoog zou liggen als in 2023.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:42
Ik ga dit topic volgen. Altijd leuk dat iemand zich opoffert als proefkonijn.

Proefkonijnen moeten van tevoren goed nadenken over:
- word ik sip als de tvt 2 of 3 keer zo lang is
- pv kopen bij zonneplan is 20% duurder dan markt gemiddeld en dan krijg je b merk met 2 jaar oude paneel specs
- hoe duur wordt straks de netaansluiting die nodig is om snel veel vermogen te leveren/ af te nemen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DanGer
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-02-2024
Meest onderbouwde info over thuisbatterijen in het algemeen en werken met onbalansmarkten met en zonde saldering vind ik de posts van JBtL zoals op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:04 in thuisbatterijen forum
[...]

Ik raad iedereen die interesse heeft in de Zonneplan accu daarom aan om dit rapport door te nemen:

https://ce.nl/wp-content/...n_buurtbatterijen_Def.pdf

Daarin staat veel uitleg over de verschillende elektriciteitsmarkten en hoe deze in de toekomst kunnen gaan veranderen (voor zover dat nu in te schatten is).

Met name figuur 12 geeft inzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKr0srhPev3gN_3n1TTAPqkJoIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ko8Tzyhw2OZTdijKx5lfwaL3.png?f=fotoalbum_large

Een 'grote' thuisbatterij is hier een batterij van 10kWh met een omvormer van 5kW. Hiervoor is in het rapport een inschatting gemaakt dat deze ca. 9000 zou kosten. Zonneplan heeft echt wel een prijsdoorbraak gemaakt, aangezien de dubbele capaciteit (zowel in opslag als vermogen) voor een lager bedrag (8000 euro) wordt aangeboden. De BTW-teruggave helpt hierbij natuurlijk mee.

Eigenlijk is het 10kW - 20kWh model gelijk aan 2x een grote thuisbatterij uit dit rapport. De verwachte opbrengst op alleen de onbalansmarkt is dan 18820 euro met salderen en 15540 euro zonder salderen. De inschatting van Zonneplan is wat hoger, maar naast onbalans (die zal prioriteit hebben) kan je ook nog opbrengsten realiseren uit de day-ahead markt. Dan kom je uit op 25060 euro met salderen. Zonder salderen is het aantrekkelijker om eigen zonne-energie op te slaan en die op het duurste moment te verkopen dan om te handelen op de day-ahead markt - de opbrengst daarvan is 4800 euro, dus 20340 euro over 15 jaar is de opbrengst zonder salderen. 25060 euro in 15 jaar = 1670 euro per jaar en komt redelijk overeen met de inschatting van zonneplan. Na afbouw salderen kom je echter op een lagere opbrengst van ca. 1350 euro per jaar uit.

Bij het opstellen van dit rapport is rekening gehouden met toename van de energieopslag in de komende jaren. Echter, als dit een groot succes gaat worden (niet alleen zonneplan, maar ook andere aanbieders) dan zal de batterij-capaciteit sterker toenemen dan ingeschat - en de opbrengsten uit de verschillende markten afnemen t.o.v. de verwachting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strebla
BarryH schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:02:

- pv kopen bij zonneplan is 20% duurder dan markt gemiddeld en dan krijg je b merk met 2 jaar oude paneel specs
- hoe duur wordt straks de netaansluiting die nodig is om snel veel vermogen te leveren/ af te nemen
Ik zal je op de hoogte houden. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:31
BarryH schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:02:

Ik heb panelen van Zonneplan en de prijs destijds was zeer concurrerend en lager dan 3 of 4 andere offertes die ik had.

Wat bedoel je met een duurdere netaansluiting? Dit werkt gewoon op een standaard 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ApexAlpha De netbeheerder heeft meer kosten bij het gebruik van meer capaciteit. De prijsstelling van 1x35A tm 3x25A staat al lange tijd ter discussie.
Zeker nu netkosten verder gaan stijgen gaat het belangrijker worden om meer te differentieren. Er ligt al lang een voorstel om alles boven de 2,5kW variabel te belasten.
Het zal nog wel een paar jaar duren, maar die kant gaat het echt wel op

En PV van zonneplan is op dit moment gewoon heel duur (eur 1,20 /wp voor b spul), terwijl 1 eur /wp of zelfs 0,60-0,70/wp voor A merken ook aangeboden wordt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Hier ook de 20kWh Nexus besteld, wordt 15 april geplaatst. Zeer benieuwd ook naar de eerste ervaringen van mensen die hem eerder krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
BarryH schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:06:
@ApexAlpha De netbeheerder heeft meer kosten bij het gebruik van meer capaciteit. De prijsstelling van 1x35A tm 3x25A staat al lange tijd ter discussie.
Zeker nu netkosten verder gaan stijgen gaat het belangrijker worden om meer te differentieren. Er ligt al lang een voorstel om alles boven de 2,5kW variabel te belasten.

En PV van zonneplan is op dit moment gewoon heel duur (eur 1,20 /wp voor b spul), terwijl 1 eur /wp of zelfs 0,60-0,70/wp voor A merken ook aangeboden wordt.
Ah, zo.

Ja dat zou wellicht kunnen maar ik heb een all-electric huis, dus ik moet sowieso een hoge aansluiting dan.

Bovendien doet de batterij max 10kW aan vermogen, dat is bijna de helft van een 3x25A aansluiting, wat 17kW is. Dus maak me niet super veel zorgen erover. Kan me niet voorstellen dat een 12kW aansluiting veel duurder zal worden dan 3x25A nu. Onder de 10kW kom je zelfs met een gas-woning al snel in de problemen...

edit: wat is trouwens A en B spul? Ik heb hier panelen liggen met 25 jaar garantie tot 85% of zo. Is er nog beter te krijgen?

[ Voor 12% gewijzigd door ApexAlpha op 02-02-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
B spul is nu nog panelen van 415wp aanbieden
En het merk niet noemen in de offerte
En als omvormer een China ding

En netwerk kosten is een wat uitgebreider onderwerp.
Wat je maar beter kan begrijpen voordat je geld in accu’s afzinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-04 12:49

Tao

DPC DE_KOMETEN

ApexAlpha schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:40:
[...]

..............................

edit: wat is trouwens A en B spul? Ik heb hier panelen liggen met 25 jaar garantie tot 85% of zo. Is er nog beter te krijgen?
Beter als in: meer? Ja.
Ik heb Sunpower panelen (nu bijna een jaar), met 40 jaar zowel product- en (hoge) opbrengstgarantie (na 25 jaar ten minste 90%).
Daar betaal je overigens ook meer voor -> ik betaalde 2 euro per wp incl. installatie (geen btw want 0% vorig jaar). Panelen 430 Wp.

[ Voor 5% gewijzigd door Tao op 03-02-2024 01:41 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-04 18:45
BarryH schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:06:

Niemand verplicht je PV af te nemen bij Zonneplan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
P.K. schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:38:
[...]

Niemand verplicht je PV af te nemen bij Zonneplan? ;)
Klopt. Maar dit hoort wel bij de context waarin je besluit om even 8k af te tikken op basis van een hoog over bespaar getal zonder garanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Gaat hier over de nexus toch en niet over de zonnepanelen van Zonneplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
0xygen500 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:17:
Gaat hier over de nexus toch en niet over de zonnepanelen van Zonneplan?
Ik denk dat het argument is dat als ze minder goede panelen en omvormers leveren uit China dat de batterijen wellicht ook niet goed zullen zijn.

Persoonlijk geen enkel probleem met de geleverde panelen (jaren geleden) en omvormer, prijs was ook goed destijds en de service is zeer goed geweest.

N=1 uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
ApexAlpha schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Ik denk dat het argument is dat als ze minder goede panelen en omvormers leveren uit China dat de batterijen wellicht ook niet goed zullen zijn.

Persoonlijk geen enkel probleem met de geleverde panelen (jaren geleden) en omvormer, prijs was ook goed destijds en de service is zeer goed geweest.

N=1 uiteraard.
Volgens mij kan je gewoon er achter komen welke omvormer en batterij er geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
0xygen500 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:52:
[...]

Volgens mij kan je gewoon er achter komen welke omvormer en batterij er geleverd wordt.
Haha ja natuurlijk kan dat, er staat hier een dik gedrukt HUAWEI logo op. Of dat slecht is weet ik niet, hij draait hier prima.

De batterijen zijn Pylontech LFP. Hoe beter of slechter die cellen zijn dan bijvoorbeeld CATL of BYD heb ik geen weet van.

Op zich zie ik zelf het probleem niet zo, heb persoonlijk alleen maar goede ervaringen met Zonneplan.

Ik snap ook wel dat veel mensen huiverig zijn. €8k is een som geld voor veel mensen om zo maar mee in het diepe te springen. Zou het ook alleen maar doen als je geen twee nachten slaap zou verliezen als je batterij kapot gaat 1 dag na de garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-04 07:08
ApexAlpha schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:45:
[...]

N=1 uiteraard.
Het slaat ook nergens op. Meeste panelen komen uit China en doen gewoon hun werk. Growat en Goodwe is ook helemaal niks mee.
Het wordt soms ook erg overdreven dat iets uit China ook tegelijkertijd mindere kwaliteit is. Het is in veel gevallen als het om zonnepanelen systemen gaat gewoon de beste koop.
Als mensen veel meer geld uit willen geven aan een sma omvormer en denken dat ze dan de betere koop doen dan moeten ze dat zelf weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:48

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

0xygen500 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:52:
[...]

Dat was al gevonden door @bokkow en gepost in het Thuisaccu topic:
Het zijn Pylontech Force H3 batterijen
https://en.pylontech.com.cn/products/c23/139.html
7 jaar / 6000 cycles op 70% van originele capaciteit.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77967808

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MhIQi5dJ9LZL4nvXB58R1wpxNM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d3XLY61wXWsSp35GgtajvZqy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door mkrmr op 03-02-2024 14:01 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:59
Mijn Nexus van 20kWh komt op 6 maart, zal hier tegen die tijd wat ervaringen delen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

jojost1 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:17:
Mijn Nexus van 20kWh komt op 6 maart, zal hier tegen die tijd wat ervaringen delen :-)
Dat is al snel! Ik was al verbaasd dat ik half april al kon, tegelijk met het aflopen van mijn 3-jarige vaste contract bij Greenchoice (vaarwel 19ct tarief ;( ). Ik las namelijk eerder hier dat men al vanaf eind mei aan het plannen was, dus was positief verrast.

Zeer benieuwd naar jouw ervaringen! Waar wordt hij bij jou geplaatst? Bij mij is enkel plaats op zolder maar dat was volgens ZP ook geen probleem.

Ik heb vorig jaar een zeer jonge (jan. 2021 opgeleverd) woning gekocht. Gasloos, warmtepomp, wtw en zeer goed geisoleerd uiteraard. De oorsponkelijke koper/bewoner had het minimaal aantal zonnepanelen laten plaatsen en niet zoals het merendeel van de wijk het dak helemaal volgelegd. Dus mijn PV opbrengst is jaarlijks ergens tussen de 1000 en 1200kWh. Het merendeel wordt direct door de WP gebruikt en afgelopen jaar kwam maar 250kWh voorbij de meter als teruglevering.

Ik twijfelde lang over het laten bijplaatsen van panelen of een (slimme) thuisaccu want de panelen moeten perse hetzelde type indak panelen zijn (Wevolt) omdat dit hoort bij uitstraling van de hele wijk en is opgenomen in het bestemmingsplan. Die zijn duur, iets minder efficient en worden ook maar door zeer weinig dealers geplaatst. Dus de propositie van de Nexus accu leek mij voor mijn situatie goed passen. Maar ik ben me ervan bewust dat het een onbewezen plan is en we in feite proefkonijnen zijn.

Komt ZP zijn beloftes na en blijkt het een success dan plukken we er de vruchten van als early adopters, voordat andere leveranciers er ook op springen. Valt het erg tegen dan heb ik in elk geval een relatief voordelige 20kWh thuisaccu, want dat ding is duidelijk deels gesubsidieerd door ZP. Dus ik zie het zeker niet als 8000 EUR potentieel weggooien. Nu ZP bevestigd heeft dat, mocht het hele PowerPlay plan in het water vallen (wat ik niet hoop en verwacht), de accu ook zelfstandig gebruikt kan worden vond ik het 't risico waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-04 20:25
Ik weet niet hoe hij dat heeft berekend, maar als je gewoon van dag tot dag de simulatie doet over 2023 met een 15kW batterij en de specs van de Nexus van de site van Zonneplan kom je niet op 1000 euro maar op 452 euro op de day-ahead markt.
WillemD61 in "Thuisbatterij en dynamisch contract financieel interessant"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ApexAlpha
WillemD61 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:15:
[...]

Ik weet niet hoe hij dat heeft berekend, maar als je gewoon van dag tot dag de simulatie doet over 2023 met een 15kW batterij en de specs van de Nexus van de site van Zonneplan kom je niet op 1000 euro maar op 452 euro op de day-ahead markt.
WillemD61 in "Thuisbatterij en dynamisch contract financieel interessant"
Wat een geluk dan dat het rendement niet van de day-ahead markt komt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zit nog een beetje op het hekje. Aan de ene kant relatief leuk geprijsd en een interessante business case maar de vendor lock in staat me een beetje tegen. Maar het lijkt erop dat sessy ook met iets op de proppen komt en er zullen er ongetwijfeld meer volgen waar je een api aan je eigen systeem kan hangen.

We hebben hier 2 EV's, een warmtepomp maar ook een boel zonnepanelen dus alhoewel interessant wacht ik eerst even af wat de Eerste Kamer over het salderen gaat denken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Laatst online: 17:26
ApexAlpha schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:50:
[...]

Wat een geluk dan dat het rendement niet van de day-ahead markt komt. :)
Volgens ZP is het 611 euro...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sW2EFYf5Wdol2CEOsFLmPI4qGU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J5oboU18RTjZ4KVyILIZp5aB.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Buns schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:14:
[...]

Volgens ZP is het 611 euro...[Afbeelding]
In zijn post geeft Willem al aan dat zijn simulatie 488 laadcycli doet. Wellicht doet ZP er meer? Gewoon 2x per dag bij de ochtend en avond piek bijv.

Volgens mij zijn deze getallen geen simulaties maar hebben ze batterijen gewoon een jaar draaien al. Op zich geloof ik wel dat ze het getal dan kunnen aflezen.

Daarnaast zou ZP juist een prikkel hebben om dat day-ahead opbrengsten zo laag mogelijk te zetten, dan komt PowerPlay beter uit de verf.

Als je echt twijfelt kun je ze denk ik gewoon bellen, ze verbinden je altijd wel door naar iemand met kennis van zaken heb ik in het verleden gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-04 20:25
ApexAlpha schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:06:
[...]

In zijn post geeft Willem al aan dat zijn simulatie 488 laadcycli doet. Wellicht doet ZP er meer? Gewoon 2x per dag bij de ochtend en avond piek bijv.
Elke extra cyclus zal niets opleveren en zelfs verlies veroorzaken. Mijn programma haalt het maximale uit de prijsverschillen binnen de specificaties van de batterij. Het plant elke dag apart om maximale winst te halen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:59
kazuka schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:51:
[...]
Zeer benieuwd naar jouw ervaringen! Waar wordt hij bij jou geplaatst? Bij mij is enkel plaats op zolder maar dat was volgens ZP ook geen probleem.
Bij mij ook op zolder, zou geen probleem zijn. We hebben een meter of drie 'links en rechts van het trapgat': links de wasmachine & omvormer zonnepanelen, rechts zou dan de batterij kunnen (denk ik, Zonneplan heeft nog niets gezien maar het matcht de requirements als het goed is).
kazuka schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:51:
[...]
Dus de propositie van de Nexus accu leek mij voor mijn situatie goed passen. Maar ik ben me ervan bewust dat het een onbewezen plan is en we in feite proefkonijnen zijn.

Komt ZP zijn beloftes na en blijkt het een success dan plukken we er de vruchten van als early adopters, voordat andere leveranciers er ook op springen. Valt het erg tegen dan heb ik in elk geval een relatief voordelige 20kWh thuisaccu, want dat ding is duidelijk deels gesubsidieerd door ZP. Dus ik zie het zeker niet als 8000 EUR potentieel weggooien. Nu ZP bevestigd heeft dat, mocht het hele PowerPlay plan in het water vallen (wat ik niet hoop en verwacht), de accu ook zelfstandig gebruikt kan worden vond ik het 't risico waard.
Dit is precies ook mijn afweging :) ben zeker oke met proefkonijn spelen, gezien het (naar mijn mening) beperkte risico. Zijn er andere manieren om meer rendement uit spaargeld te halen? Ongetwijfeld, maar ik vind het klinken als een tof product en vind het ook nog eens erg interessant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-04 12:17

Thorne

Forrester

Ik heb ook de gok genomen; 28 maart wordt het geïnstalleerd. Koppel nog wel terug tzt.

>specs<

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik vond op de site nog een voorbeeldfactuur terug met Powerplay, let ook op de kleine lettertjes onderaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8CcalsgK-PWK4JoDkr7socuUcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TznXRvuEU9ln3awHttPQZvik.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door kazuka op 05-02-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
kazuka schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:56:
Ik vond op de site nog een voorbeeldfactuur terug met Powerplay, let ook op de kleine lettertjes onderaan:

[Afbeelding]
Welke van de 2 allinea's?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hvan072
  • Laatst online: 16-12-2024
Vrijdag 8 maart wordt bij ons de Nexus 15kW geplaatst. Ik zag in in eerder post ook een plaatsingsdatum van 6 maart langskomen. Wat is de eerst bekende plaatsingsdatum? Ik ben namelijk erg benieuwd naar resultaten en ervaringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-04 14:02

simplemouse

*.*.*.*

Hier helaas pas 26 maart.
Maar wel benieuwd naar de resultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik ben overigens benieuwd hoe dik de kabel van de omvormer naar de meterkast is. Ik neem aan dat dit voor een 3-fase omvormer wat dikkere kabels zijn? Dus weet niet of dat past in bestaande loze leidingen die in veel huizen liggen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:34
Ik volg dit topic voorlopig ook even, ben benieuwd naar de ervaringen als straks de eerste geplaatst worden. Ook wacht ik nog even af hoe het gaat aflopen met de salderingsregeling waar binnen nu en 10 dagen meer duidelijk over wordt.

Ik vond bij NextEnergy op de site nog de volgende uitleg over het handelen op de onbalansmarkt wat ZP dus via de batterij doet.
Inspelen op de onbalansmarkt

Met een thuisbatterij word jij de redder in nood. Je helpt netcongestie tegen te gaan door wat af te nemen van het overvolle stroomnet en het op te slaan in jouw eigen batterij. Is er ineens veel vraag naar stroom en heb jij wat opgeslagen in jouw batterij? Dan kan je het juist weer verkopen en veel winst maken. Op de onbalansmarkt kunnen de stroomprijzen namelijk veel fluctueren, meer dan je gewend bent van de day-ahead markt.

Tussen oktober 2022 en september 2023 waren er bijvoorbeeld 969 momenten waarin de prijs binnen een kwartier met wel €0,50 per kWh veranderde. Een slimme thuisbatterij kan die momenten benutten door automatisch stroom op te slaan wanneer het zo goedkoop is, en weer door te verkopen wanneer de prijs stijgt. Had je in die periode een thuisbatterij met een vermogen van 5 kW en een opslagcapaciteit van 10 kWh? Dan had je in ieder van die kwartieren 1,25 kW kunnen opladen en zo ((969 x 1,25) x 0,50) €605 netto winst kunnen maken, alleen door piekuren op de onbalansmarkt te benutten.

Met een thuisbatterij sla je dus niet alleen stroom op. Het ontgrendelt de mogelijkheid om daadwerkelijk te handelen op de onbalansmarkt — geheel automatisch. Zo transformeer je jouw meterkast in een handelshuis én help je het stroomnet in balans te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-04 12:49

Tao

DPC DE_KOMETEN

TeutonMartin schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:32:
Ik volg dit topic voorlopig ook even, ben benieuwd naar de ervaringen als straks de eerste geplaatst worden. Ook wacht ik nog even af hoe het gaat aflopen met de salderingsregeling waar binnen nu en 10 dagen meer duidelijk over wordt.

Ik vond bij NextEnergy op de site nog de volgende uitleg over het handelen op de onbalansmarkt wat ZP dus via de batterij doet.

[...]
Helaas kun/mag je als consument niet handelen op die onbalansmarkt... :'(

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buns
  • Laatst online: 17:26
kazuka schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:19:
Ik ben overigens benieuwd hoe dik de kabel van de omvormer naar de meterkast is. Ik neem aan dat dit voor een 3-fase omvormer wat dikkere kabels zijn? Dus weet niet of dat past in bestaande loze leidingen die in veel huizen liggen bijvoorbeeld.
Telefonische navraag bij ZP: 5 x 4 mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:36
Iemand enig idee hoe de Nexus/batterij tab van de zonneplan app eruit gaat zien? Zijn er al screenshots opgedoken?) Kan ik historisch zien hoe vaak en hoeveel er geladen en ontladen wordt, of misschien beter om gelijk een Homewizard erbij te plaatsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Mike_S schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:06:
Iemand enig idee hoe de Nexus/batterij tab van de zonneplan app eruit gaat zien? Zijn er al screenshots opgedoken?) Kan ik historisch zien hoe vaak en hoeveel er geladen en ontladen wordt, of misschien beter om gelijk een Homewizard erbij te plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUvpEWl5I-TQqd8VIB0RJWpqzBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lhYjriUhnAhiEc5yTIvYw19g.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8oR6i4V3kl2NL2mZvRESiNas7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mbgab0eSS2dhqxF3abr2WuVc.png?f=fotoalbum_large

https://www.zonneplan.nl/...atterij/na-de-installatie

[ Voor 3% gewijzigd door kazuka op 05-02-2024 20:52 ]

Pagina: 1 2 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.