Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:
  • 479.729 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DustPhyte schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:18:
Het enige wat ik je nu kan vertellen:

Zelfconsumptie aangezet.
100 procent geladen.

10 minuten later de zonnepanelen uitgezet.

5 minuten gewacht.

Vaatwasser aan.

Resultaat weer 5 minuten verder met een verbruik van het huis dat boven de 2kWh gaat: batterij doet niks.

Nog 3 minuten later: eindelijk ontladen, maar te weinig…

Ik was al niet van plan de functie te gebruiken.

Zelfs als het laden / ontladen per uur gaat heb il er weinig vertrouwen in. Ook heb ik de batterij hier niet voor gekocht.

Data uit hassio gebruikt ter info, niet uit de app.

P1 meter.

De focus vanuit Zonneplan ligt hiermee naar mijn mening fout. Dit is momenteel een redelijk waardeloze functie.

Ik zou liever in de app mijn echte verbruik kunnen zien. (Huis verbruik / opbrengst - batterij)
Zie je post net. De reactietijden zijn veelste lang. Ik zie in HW battery topic HomeWizard dat soort dingen ook meer en meer optimaliseren. Reactietijd moet kort zijn daar je stroomverbruik ook wisselt. Dat is de grootste uitdaging denk ik. Het is ook niet voor niets een beta versie. Ik snap dat je dit niet gaat gebruiken. Verkeerde getallen geeft verkeerde interpetatie.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:53
Devke schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:23:
[...]

Zie je post net. De reactietijden zijn veelste lang. Ik zie in HW battery topic HomeWizard dat soort dingen ook meer en meer optimaliseren. Reactietijd moet kort zijn daar je stroomverbruik ook wisselt. Dat is de grootste uitdaging denk ik. Het is ook niet voor niets een beta versie. Ik snap dat je dit niet gaat gebruiken. Verkeerde getallen geeft verkeerde interpetatie.
Is de reactietijd te lang of de meetfrequentie te laag? Of een combinatie van beide? Wat is de meetfrequentie?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Is de reactietijd te lang of de meetfrequentie te laag? Of een combinatie van beide? Wat is de meetfrequentie?
Goede vraag. In principe zou iedere slimme meter vanaf versie 5 een p1 waarde door kunnen geven per seconde. Echter de omvormer en batterij hebben ook tijd nodig om daarop in te spelen. Anders zou je onbedoeld ongewenste effecten kunnen krijgen. Batterij laden van het net bijvoorbeeld als de vaatwasser al is gestopt met verwarmen en het overschot van de panelen juist de batterij in moeten. Dat moet dus ms werk zijn. Dan maar niet te spreken over slimme meters die iedere 10 sec met een update komen.

Nu is dat vaatwasser voorbeeld natuurlijk een voorbeeld wat iig versie 4 10 sec plus reactietijd omvormer aanhoud. Gebeurd dat de hele dag door met alles. Dan maken kleine beetjes denk ik toch het verschil. Wat @DustPhyte beschrijft is wel heel erg de plank nog misslaan maar ik begrijp dat dit wel een dingetje is om goed in te regelen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hrigteri schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 00:15:
[...]

Sowieso niet voor hun eigen boekhouding. Of ik begrijp je niet goed.
Als je alle details wilt, Sjak heeft er een heel, heel lang verhaal over geschreven: https://energeia.nl/nee-t...niet-op-de-onbalansmarkt/
Dank, daar staat exact omschreven wat ik bedoel met 'voor hun eigen boekhouding':
Wat wordt verkocht als ‘handelen op de onbalansmarkt’ is in feite kopen van en verkopen aan de exclusieve energieleverancier tegen vigerende onbalansprijzen, al dan niet met toe- en afslagen en momenteel een impliciete verzekering tegen verliezen.
kazuka schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 02:52:
[...]

Zonneplan is geen BSP/BRP en mag dus zelf alleen in principe passief meeregelen t.b.v. hun eigen portfolio. Ze gebruiken echter een partner die wel gekwalificeerd is en namens hun actief kan meebieden om onbalans op te lossen (zelfde geldt voor Frank Energy). Dit werd in 1 van de 2 Q&A videos van Zonneplan besproken.
En die partner is wie? In de Q&A werd ook gezegd dat het rendement skyhigh zal zijn, best knap om dat te beloven in een markt die zo enorm dynamisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 12:04
hrigteri schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 00:22:
[...]

Je bent wel heel stellig.
3x25A heb je maar een piek afname van 17,2 kW
met 3x35A een piek afname van 24,1 kW

Als de batterij leeg is, is de batterij leeg. Ga je dan nog wel die 2 elektrische auto's laden, misschien nog een warmte pomp en misschien die airco's wel gebruiken voor verwarming (in de winter) dan zit je lekker met je 3x25 aansluiting in het donker.
Wat ik niet weet hoe het zit met terugleveren van alle zonnepanelen. Als de accu vol zit, zit de accu vol. Kun je dan met al die zonnepanelen wel toe met 3x25 ? 36 panelen doen denk ik 12 a 14 kWh piek? Dus dat zou nog wel moeten lukken.

Maar het zou wel een overweging zijn, want kun je wel terug naar 3x25 dan hou je flink geld over per jaar.
Is het kunnen laden van je elektrische auto's die ene 2 uur per jaar dat je tegelijk alle apparaten aan MOET hebben echt €1200 waard aan vastrecht elk jaar?

Kan natuurlijk zo zijn, maar de ZP batterijen ontladen met 10kW dus je gaat van een piekafname van 24kW naar 28kW (17kW + 10kW).

Het enige is inderdaad dat je niet meer uren lang achter elkaar meer dan 17kW kan trekken aangezien de batterij leeg is. Maar hoe veel uren per jaar trek je dat echt achter elkaar door? Je EV's passen zich automatisch aan als het goed is en je airco's trekken ook niet zo veel dat ze boven de 17kW komen.

Klinkt voor mij als een nobrainer om je vastrecht omlaag te zetten en de 'gratis' batterij te laten installeren. Je maakt puur op het vastrecht al winst in 6 jaar tijd. De rest komt er nog bovenop dan.

edit: eigenlijk een reactie op @Chilion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Maakt het uit welke? Zijn wellicht afspraken gemaakt om dat niet publiekelijk te communiceren. Frank Energy meldt het geloof ik wel op hun site.
Wolly schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:08: In de Q&A werd ook gezegd dat het rendement skyhigh zal zijn, best knap om dat te beloven in een markt die zo enorm dynamisch is.
Ja, gewaagde uitspraak. Vooralsnog maken ze het de eerste 6 maanden waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kazuka schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Maakt het uit welke? Zijn wellicht afspraken gemaakt om dat niet publiekelijk te communiceren. Frank Energy meldt het geloof ik wel op hun site.
Dat maakt zeker uit, nu is het mij nog onduidelijk of ze het echt verkopen aan derden of dat ze het gebruiken om hun eigen plussen en minnen glad te strijken.

Op basis van één enkele uitspraak in een Q&A, die vaak nogal spontane en niet voorbereide antwoorden bevatten, is het gewoon niet te zeggen.
[...]

Ja, gewaagde uitspraak. Vooralsnog maken ze het de eerste 6 maanden waar.
Gewaagd omdat ze spraken over 'Salderingsregeling staat los van het rendement, dat blijft skyhigh'. Dat vind jij niet een beetje pretentieus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wolly schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:58:
[...]

Dat maakt zeker uit, nu is het mij nog onduidelijk of ze het echt verkopen aan derden of dat ze het gebruiken om hun eigen plussen en minnen glad te strijken.

Op basis van één enkele uitspraak in een Q&A, die vaak nogal spontane en niet voorbereide antwoorden bevatten, is het gewoon niet te zeggen.

[...]

Gewaagd omdat ze spraken over 'Salderingsregeling staat los van het rendement, dat blijft skyhigh'. Dat vind jij niet een beetje pretentieus?
Het is al eerder gezegd. Marketing moet je een klein beetje met een korreltje zout nemen en kijk naar feiten. Ik heb beide Q&A's ook gekeken. Die man die rechts in de video staat vind ik het meest overdreven overkomen. Ik hoor hem nog roepen dat ze op een rendement zitten van ik dacht 2200 euro prognose waarbij de linkerman wat ongemakkelijk naar zijn antwoorden/reactie zoekt.

Richt je maar op feiten. Al zijn ze soms wat moeilijk te achterhalen. Dit geldt voor Zonneplan maar ook voor anderen. Part of the game.

Daarnaast je kunt een rendement alleen voorspellen. Niet garanderen in dit product Powerplay. Er zijn genoeg componenten die meespelen. Die heb je grotendeels ook niet in de hand. Als ze garanties afgeven dan zou ik een screenshot maken 🤣

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 04-08-2024 12:06 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:44

Nexus-HA How-To:

Voor degenen die de Nexus batterij willen toevoegen aan Home Assistant, hier is een korte how-to.
LAN / WiFi
Aan de zijkant van de Nexus batterij zit een LAN-poort (dit werkt eventueel ook met WiFi, maar dit heb ik zelf niet getest). Draai het dopje eraf en maak verbinding.
HACS
Installeer de ha-solarman repository in HACS. Lees de repository goed door: https://github.com/davidrapan/ha-solarman

Als je al de integratie van StephanJoubert hebt, verwijder deze dan eerst! Zie ook de uitgebreide uitleg in de ha-solarman repo/wiki.

Mocht mijn pull-request nog niet zijn goedgekeurd wanneer je de repository gaat installeren, zorg er dan voor dat je na installatie handmatig het Pylontech-profiel (pylontech_ForceHB_H_2-3.yaml) plaatst in:
/custom_components/solarman/inverter_definitions/
Download dan het bestand hier: https://github.com/crypto...ontech_ForceHB_H_2-3.yaml

Herstart Home Assistant en voeg de Solarman device toe.
Configuratie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjEvw2I_G9sFWcOJkdAyT8IP9Qg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rYsmEeowneAcy948yPt0n3OS.png?f=fotoalbum_large

Device Serial Number zou al automatisch moeten verschijnen. Zo niet, kan je dit vinden op een sticker naast de LAN poort. En anders in de web-interface van de batterij.

Vergeet niet het juiste profiel te selecteren!

Enjoy :9B

P.s. Username en password voor de web-interface van de batterij: admin:admin :+
Entiteiten lijst
Battery Cell (series)
Battery Charge *%
Battery Current *A
Battery Cycle Times
Battery Module (series)
Battery Module 0 Temperature *°C
Battery Module 0 Voltage *V
Battery Module 1 Temperature *°C
Battery Module 1 Voltage *V
Battery Module 2 Temperature *°C
Battery Module 2 Voltage *V
Battery Module 3 Temperature *°C
Battery Module 3 Voltage *V
Battery Pack SOH *%
Battery Temperature *°C
Battery Voltage *V
Brand
Device Name
Device SN
FW Version
Max Cell Temperature *°C
Max Cell Temperature ID
Max Cell Voltage *V
Max Cell Voltage ID
Max Charging Current *A
Max Charging Voltage *V
Max Discharging Current *A
Max Module Temperature *C
Max Module Temperature ID
Max Module Voltage *V
Max Module Voltage ID
Min Cell Temperature *°C
Min Cell Temperature ID
Min Cell Voltage *V
Min Cell Voltage ID
Min Discharging Voltage *V
Min Module Temperature *°C
Min Module Temperature ID
Min Module Voltage *V
Min Module Voltage ID
Today Battery Charge *kWh
Today Battery Discharge *kWh
Total Battery Charge *kWh
Total Battery Discharge *kWh

[ Voor 26% gewijzigd door CryptoCake op 04-08-2024 16:20 . Reden: Opmaak aangepast en entiteiten lijst toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Laatst online: 20:40
CryptoCake schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:05:
Voor degenen die de Nexus batterij willen toevoegen aan Home Assistant, hier is een korte how-to:

.....

Device Serial Number zou al automatisch moeten verschijnen. Zo niet, kan je dit vinden op een sticker naar de LAN poort. En anders in de web-interface van de batterij.

Vergeet niet het juiste profiel te selecteren!

Enjoy :9B
Heb je een overzichtje van de entiteiten die je dan kunt monitoren?
Goed werk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
OxyDrokz schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:17:
[...]

Heb je een overzichtje van de entiteiten die je dan kunt monitoren?
Goed werk!
Zeker! Klik op de thumbnails voor meer info:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUrdNQmb6uJFCHiCyYA1Hmmf8Gw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rBbxetu7ZluTXh83FCyEFidM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVdnbvH8RwlDJykxhGLyl1kNLwI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PDU62nBmziDks34LjaRS6RAo.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
CryptoCake schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:27:
[...]

Zeker! Klik op de thumbnails voor meer info:
[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je een uitdraai over tijd van batterij/cel temperatuur? Zit nu al op de grens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
bbbrumbrum schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

Heb je een uitdraai over tijd van batterij/cel temperatuur? Zit nu al op de grens..
Heb je het over mijn batterij? Ik zie inderdaad dat module 3 bij mij op 29 graden zit. Het lijkt erop dat "Max. Temperature Value" de hoogst gemeten temperatuur weergeeft en geen limiet is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luMpTS6Cnx2c8VV24BduEcbGUlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V5QSuK9xNY1iKVVpcH8lJI9l.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 46 47 Laatste

Dit topic is gesloten.