Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:
  • 466.626 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:55
Sorry, voor mijn reactie eerder vandaag. (Niet netjes, excuses) Maar ik laat me toch af en toe verleiden om te reageren. (En ja, ik heb zelf een Nexus sinds april.

Kijk in ieder geval naar de energiekosten die je hebt op je maand afrekening (extra veel kosten door je accu verbruik ), trek hierna af wat je van ZP die maand krijgt (of extra betaald, want de compensatie zijn soms ook kosten) en dat is je werkelijke ‘winst’ die maand.

Bedenk dan dat het bij bovenstaande berekening totaal niet belangrijk is wat ZP zegt mbt compensatie, bovenstaande is gewoon feitelijk.

Bedenk vervolgens ook nog dat energiebelasting op je factuur achterwege wordt gelaten bij ZP, die rekening krijg je (zeker als je geen zonnepanelen hebt ter compensatie) op je jaar afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:59
bokkow schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Bij Tibber kan dit (ook) al met een aantal ondersteunde laders. De Powerplay tegenhanger die zij hebben op onbalans; Grid Rewards.

Laat ik die nou net op de SAP hebben en Zonneplan op de PAP :7
Is het PAP alleen voor de Nexus of heb je er meer op aangesloten?

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LT1970 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:23:
[...]

Ik neem aan dat je kWh bedoelt die dankzij de batterij wel door je meter het huis in zijn gegaan (en niet gebruikt door andere apparaten) en ook niet in de batterij zijn geladen? Dat zijn omzetverliezen.
En volgens Kiki wordt over die omzetverliezen geen energiebelasting gerekend.

Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Wolly schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:26:
[...]

Klopt dat?
Dat kun je beter aan ZP zelf vragen. Ik denk dat Kiki het deze keer bij het rechte eind heeft.
Alle geladen kWh’s zijn, net als omzetverliezen, inbegrepen in de Powerplay verdiensten.
Het zou heel apart zijn als ze voor de Nexus de energiebelasting buiten powerplay zouden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 20:19

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Wolly schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:26:
[...]

Klopt dat?
Volgens mij was het ministerie daar wel een regeling voor aan het zoeken, nog niks definitiefs kunnen vinden.

Quote uit het artikel
Dubbele energiebelasting bij klein verbruikers aansluitingen
Er is sprake van dubbele energiebelasting wanneer elektriciteit van het net wordt afgenomen, opgeslagen en later weer wordt teruggeleverd aan het net. Bij het afnemen van elektriciteit richting bijvoorbeeld een thuisbatterij wordt energiebelasting betaald, maar ook wanneer de elektriciteit uit deze thuisbatterij verderop in keten door andere afnemers wordt gebruikt. Deze situatie is onwenselijk, waardoor het ministerie naar twee oplossingsrichtingen heeft onderzocht, te weten:

Een vrijstelling van energiebelasting voor de initiële levering van het net aan de batterij (vrijstellingsmethode); en
Een teruggave van energiebelasting na de teruglevering van elektriciteit van de batterij aan het net (teruggavemethode).

Onderzoeksresultaten
De conclusie van het onderzoek is dat beide oplossingsrichtingen geen uitkomst bieden voor het oplossen van dubbel energie belasting bij kleinverbruiker aansluitingen, zonder (a) aanzienlijke aanpassingen aan de meetinrichting bij verbruikers, (b) aanvullende administratieve lasten voor verbruikers en energieleveranciers; en (c) grote aanpassingen in de energiebelasting-systematiek en extra druk op de uitvoering van de energiebelasting door de Belastingdienst.

Zowel de vrijstellingsmethode als de teruggavemethode blijken volgens het ministerie geen oplossing te bieden omdat er vermenging van elektriciteit kan plaatsvinden. Vermenging treedt op wanneer elektriciteit zowel van het net wordt afgenomen als via dezelfde aansluiting wordt teruggeleverd na eigen opwek (wat zich bijvoorbeeld kan voordoen bij personen die zelf elektriciteit opwekken met zonnepanelen). In deze gevallen is het niet duidelijk welke elektriciteit vrijgesteld moet worden c.q. voor welke elektriciteit een teruggave moet worden verleend.
Maar ook hier geldt weer dat eigen gebruik dmv PV stroom sommige oplossingen/regelingen in de weg zit. Die van mij blijft de komende tijd mooi op Powerplay draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door NightHawk4 op 01-08-2024 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:57
NightHawk4 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 00:28:
[...]

Volgens mij was het ministerie daar wel een regeling voor aan het zoeken, nog niks definitiefs kunnen vinden.

Quote uit het artikel

[...]

Maar ook hier geldt weer dat eigen gebruik dmv PV stroom sommige oplossingen/regelingen in de weg zit. Die van mij blijft de komende tijd mooi op Powerplay draaien.
Help me even: dit artikel stipt het probleem aan dat ontstaat als we per 1/1/2027 niet meer kunnen salderen, toch? Dan zou je wettelijk gezien die 13 cent per kilowatt die je in je TB pompt moeten gaan betalen, terwijl je bij teruglevering niets terugkrijgt. Dit omdat de BD niet weet wat de TB in en uitgaat. Maar ZP kan ze dat toch vertellen en heeft de vrijstelling op dubbele EB wel toch?. Die is de grootzakelijke verbruiker namens ons en kan de dubbelbetaalde EB via de Powerplay vergoeding of via een administratieve correctie op de rekening aan ons teruggeven. Anders hakt dat er fors in. Maar zo lang we kunnen salderen is die dubbele energiebelasting geen probleem, lijkt me

[ Voor 18% gewijzigd door IonniUnique op 01-08-2024 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Biet80 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 00:22:
[...]

Dat kun je beter aan ZP zelf vragen. Ik denk dat Kiki het deze keer bij het rechte eind heeft.

[...]

Het zou heel apart zijn als ze voor de Nexus de energiebelasting buiten powerplay zouden houden.
Omzetverliezen zijn kWh’s die worden omgezet in warmte. Met andere woorden, deze worden direct verbruikt.

In mijn ogen moet hier gewoon energiebelasting over worden betaald, ze gaan immers niet worden teruggeleverd en kunnen dus niet gesaldeerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:32
Devke schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:17:
[...]

Dan toch even een "kritische" noot. Met eigenverbruik bedoel ik het verbruik dat je zelf in huis hebt. Wat je zelf dus verstookt aan je electrische kookplaat, vaatwasser, wasmachine en alle andere apparatuur.

<knip>

We hebben genoeg posts gezien m.b.t. wie nu welke kosten draagt en dat er steeds verwarring blijft ontstaan. Paar postst terug wordt dit nog aangegeven. Ik sluit me ook aan bij @Mike_S dat het zinloos is om steeds een welles nietes verhaal te krijgen. Mij gaat het erom...... maak het transparant (dan hoeft echt de winstmarge van Zonneplan er niet op). Doe dat in de app, op de factuur of wat dan ook. Natuurlijk zijn ook hun in ontwikkeling maar hier ligt mijninziens evenals voor FE nog wel een strak verbeterpunt.
Helemaal mee eens om niet iedere keer deze discussie te voeren, ik ben er ook ingetrokken vanwege een vraag die ik gister stelde. Maar omdat je de moeite nam een uitgebreide post te plaatsen nog wel een inhoudelijke reactie, niet bedoeld om verdere discussie van iemand uit te lokken :)

Zonneplan stelt dat omzet en standbyverliezen zijn included in de Powerplay vergoeding, als mijn eigen verbruik omhoog gaat dankzij de batterij dan zijn dat verborgen kosten (die er volgens Zonneplan niet zijn) Met uitzondering van de batterij heb ik op alle grootverbruikers kWh meters en ik wacht tot de eesrte jaarafrekening om de balans op te maken. Ik vind dat nu lastig vanwege de saldering van energiebelasting.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:18
IonniUnique schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:34:
[...]

Help me even: dit artikel stipt het probleem aan dat ontstaat als we per 1/1/2027 niet meer kunnen salderen, toch? Dan zou je wettelijk gezien die 13 cent per kilowatt die je in je TB pompt moeten gaan betalen, terwijl je bij teruglevering niets terugkrijgt. Dit omdat de BD niet weet wat de TB in en uitgaat. Maar ZP kan ze dat toch vertellen en heeft de vrijstelling op dubbele EB wel toch?. Die is de grootzakelijke verbruiker namens ons en kan de dubbelbetaalde EB via de Powerplay vergoeding of via een administratieve correctie op de rekening aan ons teruggeven. Anders hakt dat er fors in. Maar zo lang we kunnen salderen is die dubbele energiebelasting geen probleem, lijkt me
Het is een beetje lastiger dan je stelt.
Kan ZP de BD vertellen wat je batterij in en uit gaat? Denk het niet, wel wat er door je P1 meter gaat.
Als er stroom je batterij uitgaat, word er ook een gedeelte door het huis verbruikt. Omdat dit allemaal achter de meter gebeurd is er dus geen zicht op wat er uit de batterij komt of van je PV. dit zowel bij laden als bij ontladen.
Gelukkig heb je gelijk met je laatste punt, salderen lost alle problemen voorlopig nog op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LT1970
Mike_S schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:18:
Sorry, voor mijn reactie eerder vandaag. (Niet netjes, excuses) Maar ik laat me toch af en toe verleiden om te reageren. (En ja, ik heb zelf een Nexus sinds april.
Geen probleem, ik nam het niet persoonlijk. En ik ben ook in deze ongewenste discussie getrokken :)

Wij hebben ook sinds mei de batterij en ik wacht tot de eerste jaarafrekening om de balans op te maken, tot die tijd blijf ik in de eerlijkheid van de mensheid geloven O-)

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 18:08
Het is in ieder geval duidelijk dat het nog steeds niet perfect duidelijk is :+
Het is wachten op een verdere verduidelijking of een jaarrekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
LT1970 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:33:
[...]

Als mijn eigen verbruik omhoog gaat dankzij de batterij dan zijn dat verborgen kosten (die er volgens Zonneplan niet zijn) Met uitzondering van de batterij heb ik op alle grootverbruikers kWh meters en ik wacht tot de eesrte jaarafrekening om de balans op te maken. Ik vind dat nu lastig vanwege de saldering van energiebelasting.
Waarom zijn het geen verborgen kosten volgens ZP?
Op de website staat duidelijk vermeld dat je alle kWh's afrekent tegen day ahead prijzen zowel verbruik als terug levering. En dat verbruik is zichtbaar op je P1 meter en in je maand overzicht. Tevens word vermeld dat de PP vergoeding all in is ( dat betekend dat er geen verdere vergoedingen zijn)

Vergeet niet dat ZP een bedrijf is wat stroom verkopen als verdienmodel heeft.
Het blijft zaak om alle voorwaarden aandachtig te lezen. En dat valt niet altijd mee. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LT1970
Peterhardenberg schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:01:
[...]

Waarom zijn het geen verborgen kosten volgens ZP?
Beste Peter, ik heb mijn post iets aangepast om mijn persoonlijke mening te verduidelijken, verder laat ik de financiele discussie lopen en richt ik me op de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 20:55
Vandaag zijn ze hier de Nexus aan het installeren en het valt me op dat volgens de verpakking het om Li-ion accu's gaat, ik dacht gelezen te hebben dat het LFP accu's waren. Ben ik in de war met een andere thuisaccu?

Edit: nee:
"High-end LFP-batterij
Maakt gebruik van de vele voordelen van LFP-technologie (Lithium-ijzerfosfaat). Extreme laadefficiëntie, hoge veiligheidsstandaarden en bovendien veel milieuvriendelijker zonder grondstoffen zoals kobalt en nikkel."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM-g5HWtXiYFEhyrPYzrwllQ9U8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bRAmZgFwVRjZzQHJS9Oo0f3b.png?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door Jiriki op 01-08-2024 09:23 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:26
Juli:
20 kWh

127,81 vergoeding
1042 geladen
934 ontladen

SoC aanvang en eind rond de 80%
1071 geladen volgens stroomklem (29 kWh verschil)
938 ontladen volgens stroomklem (4 kWh verschil)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvrJHQY18i8Px4pb5ny259SiNH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l2LaHVReCZ5JWCSZgjLTg3SD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door OxyDrokz op 01-08-2024 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
leksts schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:50:
Zonneplan zegt: Alle geladen kWh’s zijn, net als omzetverliezen, inbegrepen in de Powerplay verdiensten. Nadruk op ‘alle’.

Zonneplan geeft een verwachte Powerplay-opbrengst van €1820 per jaar.

Waarom blijven mensen hier ervan overtuigd dat ze nog kosten moeten aftrekken van die €1820?
Alles is al verrekend voordat de verwachting afgegeven is.

Het is jammer dat we de totstandkoming van de tegenboeking niet kunnen controleren, dat zou rust geven (leest u mee, Zonneplan).
Advocaat van de duivel even nu hier en dan stopt het.👹😉. Als de opbrengsten van Powerplay inclusief kosten zijn dan heb je de kosten toch zelf betaald. Anders was je Powerplay vergoeding hoger geweest. Ik snap dat deze discussie blijft bestaan. We zien feitelijke weerleggingen op het forum door leden die zich erin vastgebeten hebben en Zonneplan die alleen roept dat het niet zo is. Daar zit precies het frictiepunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Jiriki schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:21:
Vandaag zijn ze hier de Nexus aan het installeren en het valt me op dat volgens de verpakking het om Li-ion accu's gaat, ik dacht gelezen te hebben dat het LFP accu's waren. Ben ik in de war met een andere thuisaccu?

Edit: nee:
"High-end LFP-batterij
Maakt gebruik van de vele voordelen van LFP-technologie (Lithium-ijzerfosfaat). Extreme laadefficiëntie, hoge veiligheidsstandaarden en bovendien veel milieuvriendelijker zonder grondstoffen zoals kobalt en nikkel."

[Afbeelding]
LFP batterijen hebben volgens mij ook het UN3480 gevarenlabel wat nodig is voor internationale vracht.
Edit: ik zie nu ook dat het bij product name staat. Welk typenummer staat er? Dat kan ik niet lezen. Even googlen daarop en het zou duidelijk moeten zijn niet?

[ Voor 8% gewijzigd door OxyDrokz op 01-08-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
LT1970 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:25:
[...]

Ik zou persoonlijk ook altijd eerst in zonnepanelen investeren maar je stelling bij punt 2 is niet correct omdat Zonneplan de standby en laadverliezen verekenen, dit gaat niet ten laste van de eigenaar van de batterij maar worden betaald door Zonneplan.

Dit is afgelopen week opnieuw door hen bevestigd
De vraag is dan hoe doet zonneplan dat?
1. Mensen die meer terugleveren dan verbruiken krijgen alleen kale tarieven terug?
2. Mensen die niets terugleveren en krijgen kale tarieven + belasting terug?
Toen we vorige maand met diverse mensen de opbrengsten deelden heb ik hierin alleen optie 1 teruggezien.
Indien men per maand de belastingen zou terugstorten is dat alleen al 100 kWh x 13 cent = 13 Euro.
Ik kan niet herkennen of dit bij sommigen wel en andere niet erbij zit maar dat lijkt me vreemd.

[ Voor 9% gewijzigd door Energycoach op 01-08-2024 09:36 ]

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
OxyDrokz schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:23:
Juli:

127,81 vergoeding
1042 geladen
934 ontladen

1071 geladen volgens stroomklem (29 kWh verschil)
938 ontladen volgens stroomklem (4 kWh verschil)
En wat was je SoC op 1 en 31 juli?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WT64oaLmFklGC7tFyPhBVVOx-0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eWZ6FXpdIjvWEZQ25Jemlwvs.png?f=fotoalbum_large

Laagste opbrengst tot nu toe. Maar ook wat minder kWh's in en uit. Desondanks maar een tientje onder het maandelijkse streefbedrag om aan de ZP prognose te komen. Juni was met 230 EUR wel echt een uitschieter tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Wolly schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

En wat was je SoC op 1 en 31 juli?
Zo'n beetje 80%/80% dus dat is niet heel van invloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:57
Peterhardenberg schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:39:
[...]

Het is een beetje lastiger dan je stelt.
Kan ZP de BD vertellen wat je batterij in en uit gaat? Denk het niet, wel wat er door je P1 meter gaat.
….
Omdat ZP de aansturing van onze TB in handen heeft, ga ik ervanuit dat ZP niet alleen ziet wat er op de P1-meter gebeurt, maar ook wat er in- en uit de TB aan stroom vloeit. Met die info kunnen ze na 1-1-2027 de BD informeren wat er aan dubbele belasting is betaald en vergoeden aan ons. Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Laatst online: 08-05 15:26
Iemand een idee hoe het kan dat mijn juli zoveel slechter was dan @kazuka en @OxyDrokz ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZiB3Xyf-bCgiAxd20ZWc9UCBZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmJgqGhRE0k4rWyM6gOXZjC3.jpg?f=fotoalbum_large

P.s. Ook al een aardig verschil met vandaag tot nu toe... vaag :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 20:55
OxyDrokz schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:26:
[...]
LFP batterijen hebben volgens mij ook het UN3480 gevarenlabel wat nodig is voor internationale vracht.
Edit: ik zie nu ook dat het bij product name staat. Welk typenummer staat er? Dat kan ik niet lezen. Even googlen daarop en het zou duidelijk moeten zijn niet?
De informatie online is tegenstrijdig. Het gaat om de FH10050, dat zou een LFP accu zijn volgens verschillende sites. Maar het label is vrij duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbHz2NUjY2as5xkjvq_4f_Fb1AI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ysmrqPtYYJGiGxspfARF3Rip.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Jiriki op 01-08-2024 10:59 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 23:25
Devke schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Advocaat van de duivel even nu hier en dan stopt het.👹😉. Als de opbrengsten van Powerplay inclusief kosten zijn dan heb je de kosten toch zelf betaald. Anders was je Powerplay vergoeding hoger geweest. Ik snap dat deze discussie blijft bestaan. We zien feitelijke weerleggingen op het forum door leden die zich erin vastgebeten hebben en Zonneplan die alleen roept dat het niet zo is. Daar zit precies het frictiepunt.
Alleen deze nog en dan hou ik ook op ;)

Het is super dat mensen hier zich inspannen om alles te meten en berekenen. Maar zolang je niet weet hoe de administratieve tegenboeking opgebouwd is kan je volgens mij nooit de berekening weerleggen of kloppend krijgen.
Deze tegenboeking is een soort magische, alles komt goed, catch-all post waarmee ‘alle’ kosten verrekend worden. Ik ben goed van vertrouwen (naïef misschien :) ), maar ik kan me voorstellen dat anderen meer transparantie vanuit Zonneplan nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:50

Bravo

Second Best

Devke schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Ik denk dat ik begrijp wat je wil zeggen, maar volgens mij heb je het verkeerd verwoord.
De powerplay 'opbrengsten' zijn juist hoger, omdat deze ook de kosten compenseren die je zelf hebt betaald. Het zijn niet alleen de opbrengsten uit de onbalanshandel, maar ook de compensatie voor de verliezen van de accu.
Om een goede ROI berekening te kunnen maken moet je dus niet alleen rekening houden met de initiele investering in de batterij, maar ook de lopende kosten (omzetverliezen) meenemen.
Dus: Ja, je krijgt 1820 euro per jaar uitgekeerd aan Powerplay vergoeding, maar daarvan had je ook al een deel zelf betaald aan laadverliezen. Onderaan de streep is de opbrengst voor jou dus geen 1820 euro, maar een stukje lager.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
IonniUnique schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Omdat ZP de aansturing van onze TB in handen heeft, ga ik ervanuit dat ZP niet alleen ziet wat er op de P1-meter gebeurt, maar ook wat er in- en uit de TB aan stroom vloeit. Met die info kunnen ze na 1-1-2027 de BD informeren wat er aan dubbele belasting is betaald en vergoeden aan ons. Of mis ik iets?
Klopt helemaal ZP stuurt de TB aan, maar om de onbalans op te heffen maakt het niet uit waar de stroom na de meter heen gaat naar je wasmachine of naar je EV of naar je TB, het gaat erom hoeveel kWh's je in dat onbalans moment hebt afgenomen of terug geleverd aan het net.
En zoals eerder gezegd al zou ZP de kWh's Accu in en uit weten, de kWh's die uit je accu komen gaan ook gewoon de woning in bij ontladen.
Vervolgens doet zich nog een probleem voor, als kWh's moeten worden verrekend mag dat alleen via een MID (Measuring Instrument Directe) goedgekeurde kWh meter. en die heeft de Nexus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

CryptoCake schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:57:
Iemand een idee hoe het kan dat mijn juli zoveel slechter was dan @kazuka en @OxyDrokz ?

[Afbeelding]

P.s. Ook al een aardig verschil met vandaag tot nu toe... vaag :|
Is dit een 20kWh model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
Het is inderdaad een 20kWh model. Ik heb ZP ook al gebeld met de vraag wat er aan de hand kan zijn.
Een extreem ongeïnteresseerde mevrouw aan de telefoon (kortaf, ongemakkelijke lange pauzes na iedere vraag die ik stelde...) die de vraag bij klantenservice zou wegleggen... Bijzonder hoe sommige mensen überhaupt aan een baan komen. Afijn, benieuwd of ze inderdaad met een terugkoppeling komen.

DLB heb ik trouwens ook geen last van... extreem vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

CryptoCake schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

Het is inderdaad een 20kWh model. Ik heb ZP ook al gebeld met de vraag wat er aan de hand kan zijn.
Een extreem ongeïnteresseerde mevrouw aan de telefoon (kortaf, ongemakkelijke lange pauzes na iedere vraag die ik stelde...) die de vraag bij klantenservice zou wegleggen... Bijzonder hoe sommige mensen überhaupt aan een baan komen. Afijn, benieuwd of ze inderdaad met een terugkoppeling komen.

Da's wel een heel groot gat dan inderdaad. Heb je geen andere grootverbruikers in huis? PV, laadpaal, etc.
Enige wat ik kan bedenken is dat je LTE dongles een slechte verbinding hebben en vaak offline gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
kazuka schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

Da's wel een heel groot gat dan inderdaad. Heb je geen andere grootverbruikers in huis? PV, laadpaal, etc.
Enige wat ik kan bedenken is dat je LTE dongles een slechte verbinding hebben en vaak offline gaan.
We hebben een paar grootverbruikers: Laadpaal, 1 splitunit airco en kookplaat. Maar als ze allemaal tegelijkertijd aanstaan dan nog schiet hij niet in DLB. We hebben een 3x35A aansluiting. :?

Dat de dongles misschien af en toe de verbinding verliezen is ook iets dat in mijn hoofd spookt. Maar iedere keer dat ik ga kijken zijn ze allebei groen. Geen idee of je ook de status van de dongles kan uitlezen in HA? Ik ga eens zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 20:19

NightHawk4

Lotte is Liev :>

CryptoCake schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:17:
[...]

We hebben een paar grootverbruikers: Laadpaal, 1 splitunit airco en kookplaat. Maar als ze allemaal tegelijkertijd aanstaan dan nog schiet hij niet in DLB. We hebben een 3x35A aansluiting. :?

Dat de dongles misschien af en toe de verbinding verliezen is ook iets dat in mijn hoofd spookt. Maar iedere keer dat ik ga kijken zijn ze allebei groen. Geen idee of je ook de status van de dongles kan uitlezen in HA? Ik ga eens zoeken.
Lijkt mij sterk dat het DLB is want hier draaien sinds de installatie de airco's, kookplaat en laadpaal ook gewoon door.

En mijn aansluiting is maar 3x25A in tegenstelling tot jouw 3x35A... :? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/katpVp2KF14VeKqUsXtMhDGEoRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qe4UsIMpjhG9gVFTC2A205nv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CryptoCake schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:17:
[...]

Als dat echt je 'groot'verbruikers zijn dan is het zonde om 3x35A te hebben. Kost je 500 euro per jaar extra tegenover 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
Wolly schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:37:
[...]

Als dat echt je 'groot'verbruikers zijn dan is het zonde om 3x35A te hebben. Kost je 500 euro per jaar extra tegenover 3x25A.
je hebt helemaal gelijk, maar de 3x35A hebben we geërfd van de vorige bewoners, en uiteindelijk willen wij ook helemaal van het gas af. Daar moeten we nog goed voor gaan zitten om te kijken hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:50
CryptoCake schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:01:
[...]

je hebt helemaal gelijk, maar de 3x35A hebben we geërfd van de vorige bewoners, en uiteindelijk willen wij ook helemaal van het gas af. Daar moeten we nog goed voor gaan zitten om te kijken hoe en wat.
Waarom dan geen Victron systeem en peakshaving (in plaats van een Nexus)? Dan had je een gegarandeerd rendement door van 3x35A naar 3x25A te gaan. Plus het rendement door handelen op day-ahead.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IonniUnique schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Misschien nu een hele kromme gedachte van me hoor.... maar einde saldering is toch neem ik aan voor iedereen ;-p. Vergroening etc staat niet zo heel hoog op de agenda van deze regering. Daarnaast het is nog geen 1-1-2027. Tis de vraag of deze clowns dat überhaupt gaan redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
Mike_S schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:18:

Kijk in ieder geval naar de energiekosten die je hebt op je maand afrekening (extra veel kosten door je accu verbruik ), trek hierna af wat je van ZP die maand krijgt (of extra betaald, want de compensatie zijn soms ook kosten) en dat is je werkelijke ‘winst’ die maand.
Ik heb gekeken naar de factuur maar ik zie nog steeds niet wat jij ziet.
Ik zie hoger verbruik, hogere teruglevering en een compensatie. De uitkomst van deze 3 is gelijk aan de uitkomst zonder Nexus.
Bedenk dan dat het bij bovenstaande berekening totaal niet belangrijk is wat ZP zegt mbt compensatie, bovenstaande is gewoon feitelijk.
No offense, ik zie geen echte berekening.
Bedenk vervolgens ook nog dat energiebelasting op je factuur achterwege wordt gelaten bij ZP, die rekening krijg je (zeker als je geen zonnepanelen hebt ter compensatie) op je jaar afrekening.
De energiebelasting betaal je maandelijks op basis van je eigen inschatting. Die wordt zeker niet achterwege gelaten! Heb je een bronvermelding waaruit duidelijk wordt dat de EB van de Nexus buiten PowerPlay wordt gehouden. Hoe weet jij zo zeker dat er geen rekening wordt gehouden met EB? Of heb je al een jaarafrekening gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Devke schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Misschien nu een hele kromme gedachte van me hoor.... maar einde saldering is toch neem ik aan voor iedereen ;-p. Vergroening etc staat niet zo heel hoog op de agenda van deze regering. Daarnaast het is nog geen 1-1-2027. Tis de vraag of deze clowns dat überhaupt gaan redden.
Einde saldering zal inderdaad voor iedereen zijn, echter zijn er ideeën om de onbalansmarkt onbelast te maken van de energiebelasting. De gedachte hierachter is dat je energie niet dubbel moet belasting, wat wel gebeurt als je de energie opslaat in de batterij (1e keer energiebelasting) en vervolgens ontlaadt (geen energiebelasting) en door een (externe) gebruiker wordt gebruikt (2e keer energiebelasting). Waarbij het tarief van de energiebelasting bepaald wordt door de staffel van de batterijeigenaar of de gebruiker.
Als de onbalansmarkt wel belast wordt/blijft, is het niet of minder lucratief om vermogen af te nemen om het op een later tijdstip aan te bieden. Wat weer zou kunnen leiden tot hogere tarieven voor afname, omdat de energiebelasting betaalt moet worden.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

CryptoCake schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:01:
[...]

Heb je die 3x35A ook wel ingesteld in de Zonneplan app? Als het daar op 3x25A staat zou je alsnog veel last van DLB kunnen hebben.

Je geladen/ontladen stats op de juli grafiek is ook wel een stuk lager dan bij mij. Dan moet je bijna wel DLB of een gebrekkige verbinding hebben.

Load balancing kun je evt. zien doordat de batterij met 500 watt laad of ontlaad. Met DLB doet hij nog erg weinig dus.

Wat ook nog kan is dat je je laadpaal in de app altijd voorrang geeft op de batterij. Met een Zonneplan laadpaal kan dat.

De verbinding zou je evt kunnen monitoren door de Home Assistant Zonneplan integratie te gebruiken. Dan zie je continu de “last measured” in Home Assistant die eigenlijk je verbinding aantoont.
https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one
Ook kun je daarmee enigszins zien met welke snelheden hij laad/ontlaadt. Ook al is het niet heel nauwkeurig door de update van eens per 5 minuten. Maar het geeft evt. wel een indicatie van hoe vaak hij naar de 500 watt terugschakelt en dus DLB inschakelt.

[ Voor 22% gewijzigd door GaMbiNo op 01-08-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 12:13
Ik weet niet of het allemaal snap aangaande de 'zelfconsumptie'.
Je accu wordt alleen geladen met zonne-energie. Je accu wordt dus niet volgeladen op de momenten dat deze anders in de powerplay-modus het wel had gedaan(?)

Wat voor mij ook nog niet duidelijk is, is wat er gebeurt met de energie die nog resteert uit de periode dat powerplay 'aan' staat? Kun je (met name in de wintermaanden) powerplay aan zetten om 'goedkoop' te tanken en vervolgens deze in de zelfconsumptie-modus te consumeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
GaMbiNo schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:17:
Heb je die 3x35A ook wel ingesteld in de Zonneplan app? Als het daar op 3x25A staat zou je als of veel last van DLB kunnen hebben.
Yes die stond al op 3x35A
Je geladen/ontladen stats op de juli grafiek is ook wel een stuk lager dan bij mij. Dan moet je bijna wel DLB of een gebrekkige verbinding hebben.
Ik monitor ook DLB, en hij is sinds installatie niet 1x in DLB geschoten.
Load balancing kun je evt. zien doordat de batterij met 500 watt laad of ontlaad. Met DLB doet hij nog erg weinig dus.
Toevallig is hij NU aan het ontladen met -2,1kW
Wat ook nog kan is dat je je laadpaal in de app altijd voorrang geeft op de batterij. Met een azijn eplan laadpaal kan dat.
Wij hebben een eigen laadpaal (niet van Zonneplan) voor 1 elektrische auto, is verder ook niet "smart".
De verbinding zou je evt kunnen monitoren door de Home Assistant Zonneplan integratie te gebruiken. Dan zie je continu de “last measured” in Home Assistant die eigenlijk je verbinding aantoont.
https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one
Ook kun je daarmee enigszins zien met welke snelheden hij laad/ontlaadt. Ook al is het niet heel nauwkeurig door de update van eens per 5 minuten. Maar het geeft evt. wel een indicatie van hoe vaak hij naar de 500 watt terugschakelt en dus DLB inschakelt.
Ik heb de integratie ook in HA, en zojuist gekeken naar "last measured". Het valt me op dat het normaal gesproken 5 min intervallen zijn.

Als voorbeeld vanaf vannacht 0:00 t/m nu:
Intervallen van 15min: komen 7x voor
Intervallen van 20min: komen 3x voor

Zou dat dan betekenen dat hij op die momenten de verbinding kwijt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

CryptoCake schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Yes die stond al op 3x35A

[...]

Ik monitor ook DLB, en hij is sinds installatie niet 1x in DLB geschoten.

[...]

Toevallig is hij NU aan het ontladen met -2,1kW

[...]

Wij hebben een eigen laadpaal (niet van Zonneplan) voor 1 elektrische auto, is verder ook niet "smart".

[...]

Ik heb de integratie ook in HA, en zojuist gekeken naar "last measured". Het valt me op dat het normaal gesproken 5 min intervallen zijn.

Als voorbeeld vanaf vannacht 0:00 t/m nu:
Intervallen van 15min: komen 7x voor
Intervallen van 20min: komen 3x voor

Zou dat dan betekenen dat hij op die momenten de verbinding kwijt is?
Hij was hier met 10.000 watt aan het ontladen om 14:46. Nog steeds eigenlijk.

Ik heb eigenlijk continu intervallen van 5 minuten bij “last measured”. Als er meer tijd tussen zit is er dus een connectieprobleem. Daardoor loopt hij vaak achter de feiten aan en dat kun je eigenlijk niet hebben als je handelt op de onbalansmarkt. Misschien kun je de dongles er eens 10 minuten uithalen en dan terugplaatsen? Dit lostte bij mij wel de connectieissues op die ik een aantal dagen terug even had.

Zonneplan laat trouwens volgens mij niet meer zien wanneer load balancing actief is. Niet in de app en ook niet in de attributen die Home Assistant ophaalt. Je ziet het alleen doordat de snelheid terugschakelt naar 500 watt.
Denk dat ze teveel klachten/vragen daarover kregen.

Iets anders. Valt me op dat er een enorme onbalans is nu. Hij gooit de accu sinds 13:50 met een korte pauze om 14:20 helemaal leeg met 10.000 watt continu.
1825 euro per MWh op dit moment. :)

[ Voor 13% gewijzigd door GaMbiNo op 01-08-2024 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
Prima eerste dag van de maand zo. Hij is volle bak aan het ontladen, 11,22 onderhand.
Helaas is het eind van de lading wel in zicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravo schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:16:
[...]

Einde saldering zal inderdaad voor iedereen zijn, echter zijn er ideeën om de onbalansmarkt onbelast te maken van de energiebelasting. De gedachte hierachter is dat je energie niet dubbel moet belasting, wat wel gebeurt als je de energie opslaat in de batterij (1e keer energiebelasting) en vervolgens ontlaadt (geen energiebelasting) en door een (externe) gebruiker wordt gebruikt (2e keer energiebelasting). Waarbij het tarief van de energiebelasting bepaald wordt door de staffel van de batterijeigenaar of de gebruiker.
Als de onbalansmarkt wel belast wordt/blijft, is het niet of minder lucratief om vermogen af te nemen om het op een later tijdstip aan te bieden. Wat weer zou kunnen leiden tot hogere tarieven voor afname, omdat de energiebelasting betaalt moet worden.
Klopt idd. Ik heb daar een stuk over gelezen met een aantal opties. Alle geboden opties waren eigenlijk geen oplossing voor het probleem. Ik heb een voorbeeld gezien met EV's erbij betrokken etc.. complex vraagstuk. Volgens mij kunnen ze beter salderen gewoon laten bestaan 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
Devke schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:17:
[...]
Hoe maak ik mijn punt nu duidelijk. Lettertjes. Altijd lastig.
Beetje cryptisch "lettertjes". Maar goed ik neem aan dat je die kleine bedoelt. Kun je die lettertjes eens quoten hier met een link naar de bron? Anders is het zo'n loze kreet die juist zorgt voor meer verwarring.
We hebben genoeg posts gezien m.b.t. wie nu welke kosten draagt en dat er steeds verwarring blijft ontstaan.
Die verwarring wordt inderdaad steeds weer gecreëerd zonder echte onderbouwing. Loze kreten, geen onderbouwing aan de hand van facturen en of berekening. Veel sensatie posts die worden gepost als voldongen feiten.
Mij gaat het erom...... maak het transparant (dan hoeft echt de winstmarge van Zonneplan er niet op).
Waarom gaat het jou hierom? Dit gaat jou ook niet over de streep trekken om 1 te bestellen. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majuro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:51
Mooie dag:

€18,62
7% batterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:08
Juli en vandaag al € 18,41

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJNdkkLFgFq1ZIv0LdtewJLjfkI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2xZpx0Y6JT00TfXsEMHP2c4M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
GaMbiNo schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Hij was hier met 10.000 watt aan het ontladen om 14:46. Nog steeds eigenlijk.

Ik heb eigenlijk continu intervallen van 5 minuten bij “last measured”. Als er meer tijd tussen zit is er dus een connectieprobleem. Daardoor loopt hij vaak achter de feiten aan en dat kun je eigenlijk niet hebben als je handelt op de onbalansmarkt. Misschien kun je de dongles er eens 10 minuten uithalen en dan terugplaatsen? Dit lostte bij mij wel de connectieissues op die ik een aantal dagen terug even had.

Zonneplan laat trouwens volgens mij niet meer zien wanneer load balancing actief is. Niet in de app en ook niet in de attributen die Home Assistant ophaalt. Je ziet het alleen doordat de snelheid terugschakelt naar 500 watt.

Iets anders. Valt me op dat er een enorme onbalans is nu. Hij gooit de accu sinds 13:50 met een korte pauze om 14:20 helemaal leeg met 10.000 watt continu.
1825 euro per MWh op dit moment. :)
Hmm bijzonder... Ik heb de 2 dongles een ander plekje gegeven na je laatste bericht en ik zie nu geen vertragingen meer. K ga dit in de gaten houden. Bij mij blijft hij nog steeds ontladen met 2,1kWh

Zojuist Soliscloud maar weer eens geinstalleerd en met bluetooth verbonden, zie ik deze waardes staan bij de batterij instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQG4MkVMlRgX0Rnq0aVzYAdrqyM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OAsOOSEvJFhHA2MscNgbwom4.png?f=fotoalbum_large

Als je de eerste keer Soliscloud koppelt aan de inverter, dan krijg je een soort setup wizard... Ik ben bang dat ik de eerste keer misschien een verkeerde batterij type heb geselecteerd alvorens ik erachter kwam dat ik ook op "SKIP" kon klikken (dit gebeurde een paar weken geleden).

Heeft iemand hier wellicht ook Soliscloud die misschien kan kijken of de batterij instellingen overeenkomen? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
Bravo schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Ik denk dat ik begrijp wat je wil zeggen, maar volgens mij heb je het verkeerd verwoord.
De powerplay 'opbrengsten' zijn juist hoger, omdat deze ook de kosten compenseren die je zelf hebt betaald.
Bron? Welke kosten betaal je zelf? Bij mijn weten omvatten powerplay opbrengsten de kosten en de baten.
Het zijn niet alleen de opbrengsten uit de onbalanshandel, maar ook de compensatie voor de verliezen van de accu.
Bron? Er is bij mijn weten geen compensatie voor conversie verlies. Je hebt de kosten/baten (je kunt ook geld verdienen met laden en daarbij is dus conversie verlies gunstig omdat je meer kunt laden) van het laden en normaal gesproken baten van het ontladen.
Om een goede ROI berekening te kunnen maken moet je dus niet alleen rekening houden met de initiele investering in de batterij, maar ook de lopende kosten (omzetverliezen) meenemen.
Dus: Ja, je krijgt 1820 euro per jaar uitgekeerd aan Powerplay vergoeding, maar daarvan had je ook al een deel zelf betaald aan laadverliezen. Onderaan de streep is de opbrengst voor jou dus geen 1820 euro, maar een stukje lager.
Hoeveel dan? Hoe kun je dat uitrekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:57
Biet80 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:22:
[...]

Is het PAP alleen voor de Nexus of heb je er meer op aangesloten?
PAP is huis, zonnepanelen en Nexus, SAP is enkel laadpunt EV's :)

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

CryptoCake schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:00:
[...]

Hmm bijzonder... Ik heb de 2 dongles een ander plekje gegeven na je laatste bericht en ik zie nu geen vertragingen meer. K ga dit in de gaten houden. Bij mij blijft hij nog steeds ontladen met 2,1kWh

Zojuist Soliscloud maar weer eens geinstalleerd en met bluetooth verbonden, zie ik deze waardes staan bij de batterij instellingen:
[Afbeelding]

Als je de eerste keer Soliscloud koppelt aan de inverter, dan krijg je een soort setup wizard... Ik ben bang dat ik de eerste keer misschien een verkeerde batterij type heb geselecteerd alvorens ik erachter kwam dat ik ook op "SKIP" kon klikken (dit gebeurde een paar weken geleden).

Heeft iemand hier wellicht ook Soliscloud die misschien kan kijken of de batterij instellingen overeenkomen? _/-\o_
Ik zie hier geen verschillen met die van mij. Ik zie wel dat je ook limieten e.d. kan instellen. Staat daar niet eerder iets ingesteld misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
Devke schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Klopt idd. Ik heb daar een stuk over gelezen met een aantal opties. Alle geboden opties waren eigenlijk geen oplossing voor het probleem. Ik heb een voorbeeld gezien met EV's erbij betrokken etc.. complex vraagstuk. Volgens mij kunnen ze beter salderen gewoon laten bestaan 😉
Nee, salderen is nadelig voor de energieopslagfaciliteit vanwege conversie verliezen. Geen energiebelasting is de beste oplossing en is dus ook gunstig in combinatie met salderen.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0049108/2023-12-28
In het nieuwe onderdeel 4.7. wordt voor de praktijk verduidelijkt dat de belastingplicht niet geldt voor organisatorische eenheden die een energieopslagfaciliteit exploiteren achter een kleinverbruikaansluiting.
Weet alleen niet of dit nu vanaf 1-1-2025 gaat gelden of met terugwerkende kracht.

Maar het lijkt in ieder geval goed nieuws en daarmee zal wel/ niet salderen geen invloed meer hebben op het verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Biet80 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

Beetje cryptisch "lettertjes". Maar goed ik neem aan dat je die kleine bedoelt. Kun je die lettertjes eens quoten hier met een link naar de bron? Anders is het zo'n loze kreet die juist zorgt voor meer verwarring.

[...]

Die verwarring wordt inderdaad steeds weer gecreëerd zonder echte onderbouwing. Loze kreten, geen onderbouwing aan de hand van facturen en of berekening. Veel sensatie posts die worden gepost als voldongen feiten.

[...]

Waarom gaat het jou hierom? Dit gaat jou ook niet over de streep trekken om 1 te bestellen. :Y)
Met "lettertjes" bedoel ik dat het altijd lastig is om iets via letters uit te leggen. Mondeling of face to face is makkelijker. Vandaar de woordkeus. Je ziet wel dat dit zelfs verwarring brengt. 😜

Met de opmerking dat hier loze kreten worden geschreven ter onderbouwing vind ik wel dat je nu een aantal forumleden tekort doet. Resultaten gepost, facturen en meetgevens. Misschien ff terugzoeken dan.

Laatste zijn jouw woorden niet de mijne. Ik probeer een bijdrage te leveren. Recent vlgs mij een oproepje gedaan wie meehelpt om een TS te schrijven. Zelf al een voorzet gedaan. De mailbox loopt vol van de hulp. Niet dus. Ondertussen lukt het wel een aantal om te zeuren dat dezelfde vraag steeds beantwoord moet worden. Kritiek leveren is makkelijk maar sta dan ook op om de helpende hand te bieden. Anders laat die kritiek maar 😊

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 01-08-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Biet80 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:32:
[...]

Nee, salderen is nadelig voor de energieopslagfaciliteit vanwege conversie verliezen. Geen energiebelasting is de beste oplossing en is dus ook gunstig in combinatie met salderen.

[...]

Weet alleen niet of dit nu vanaf 1-1-2025 gaat gelden of met terugwerkende kracht.

Maar het lijkt in ieder geval goed nieuws en daarmee zal wel/ niet salderen geen invloed meer hebben op het verdienmodel.
Waar zie jij dat staan?

Ik zie:

"Het voorkomen van dubbele belasting via artikel 50, lid 4, van de wet en het ontstaan van belastingplicht voor de wet via artikel 50, lid 3, onderdeel c, van de wet is dus enkel bedoeld voor de situaties waarin een EOF wordt geëxploiteerd achter een grootverbruikaansluiting."

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Biet80 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:32:
[...]

[...]

Wat is het goede nieuws ?
Het voorkomen van dubbele belasting via artikel 50, lid 4, van de wet en het ontstaan van belastingplicht voor de wet via artikel 50, lid 3, onderdeel c, van de wet is dus enkel bedoeld voor de situaties waarin een EOF wordt geëxploiteerd achter een grootverbruikaansluiting. Een redelijke wetstoepassing brengt dus met zich mee dat de belastingplicht van artikel 50, lid 3, onderdeel c, van de wet niet geldt voor exploitanten van EOF’s achter een kleinverbruikaansluiting.
https://wetten.overheid.n...ie4_Circulaire.divisie4.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Theoretisch leuk. Weet er iemand hoe ze dit in de praktijk gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
John245 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:17:
[...]

Theoretisch leuk. Weet er iemand hoe ze dit in de praktijk gaan doen?
Iedereen hier heeft een kleinverbruikers aansluiting, die hebben dus niets aan deze wettekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Wolly schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:24:
[...]

Iedereen hier heeft een kleinverbruikers aansluiting, die hebben dus niets aan deze wettekst.
Dat was mijn initiële gedachte, maar ze blijven roepen dat het goed nieuws is dus ik dacht ik interpreteer de tekst incorrect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
Devke schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:38:
[...]

Met de opmerking dat hier loze kreten worden geschreven ter onderbouwing vind ik wel dat je nu een aantal forumleden tekort doet. Resultaten gepost, facturen en meetgevens. Misschien ff terugzoeken dan.
Voorbeeld van wat stemmingmakerij (gepost als voldongen feit) zonder namen te noemen: :+
Over 2 jaar als afschaffing saldering doorgaat heb je zo'n 40% gepakt op de Nexus. Daarna wordt het een wat lastiger verhaal m.b.t. rendementen.
Heb gezocht, kwam een berekening tegen met €131,70 energiebelasting per maand van de Nexus als verborgen kosten. Maar niet waar die verborgen kosten dan te vinden zijn. In geen enkele post heb ik iets kunnen vinden waaruit blijkt hoe een waarom de prognose van €1820,- nog niet het hele verhaal is.

Zeker zijn er goede bijdragen maar de 30% winstmarge van Zonneplan is me ook bijgebleven. Het is wachten tot iemand een blog schrijft over het reilen en zeilen van zonneplan waarbij later blijkt dat het tweakers forum als bron is gebruikt. Wij eten zo'n blog weer als zoete koek... :Y) 30% is wel een beetje veel hé, het is toch mijn accu? :Y)
Laatste zijn jouw woorden niet de mijne. Ik probeer een bijdrage te leveren. Recent vlgs mij een oproepje gedaan wie meehelpt om een TS te schrijven. Zelf al een voorzet gedaan. De mailbox loopt vol van de hulp. Niet dus. Ondertussen lukt het wel een aantal om te zeuren dat dezelfde vraag steeds beantwoord moet worden. Kritiek leveren is makkelijk maar sta dan ook op om de helpende hand te bieden. Anders laat die kritiek maar 😊
Touche, ik wist niet dat een topicstarter zoveel werk zou zijn. Dacht dat je er al bijna klaar mee zou zijn. Even alle tekst kopiëren en plakken, chatgpt vragen om een samenvatting. Maar te simpel gedacht dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
John245 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Waar zie jij dat staan?

Ik zie:

"Het voorkomen van dubbele belasting via artikel 50, lid 4, van de wet en het ontstaan van belastingplicht voor de wet via artikel 50, lid 3, onderdeel c, van de wet is dus enkel bedoeld voor de situaties waarin een EOF wordt geëxploiteerd achter een grootverbruikaansluiting."
Bovenaan in de pagina staat dit stukje, ik neem aan dat dit over de EB plicht gaat van bijvoorbeeld de Nexus. (Niet alleen)
de belastingplicht niet geldt voor organisatorische eenheden die een energieopslagfaciliteit exploiteren achter een kleinverbruikaansluiting.
Ik moet toegeven dat het voor mij niet niets verduidelijkt.
In het nieuwe onderdeel 4.7. wordt voor de praktijk verduidelijkt
Van de tekst in 4.7 kan ik tot nu toe nog geen chocola maken. Ik ga het zo nog eens rustig proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
GaMbiNo schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Sterker nog, wanneer je erover klaagt ontkennen ze dat daar een issue mee is en stellen ze dat DLB er is “om je woning te beschermen.”
Als je aangeeft dat het ontladen traag gaat t.o.v. het demosysteem dan zeggen ze: “dat is omdat er regionale verschillen zijn.” Kortom Zonneplan zit volkomen in de ontkennende en defensieve modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baskes
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-05 21:03
Vond juli helemaal niet slecht. Sinds plaatsing steeds geld retour ipv betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fo9atb6r_MxvSs_bMgS5T-wRrlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWqChabMwb7KBpqtDPHoZPmn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 23:25
Een redelijke wetstoepassing brengt dus met zich mee dat de belastingplicht van artikel 50, lid 3, onderdeel c, van de wet niet geldt voor exploitanten van EOF’s achter een kleinverbruikaansluiting.
Het goede nieuws is dat de wetgever inziet dat wanneer de wet redelijk en eerlijk toegepast wordt voor alle betrokken partijen, dit betekent dat ook EOF's achter een kleinverbruikaansluiting geen belasting plicht hebben. ... denk ik :)

Of dit al een wet is en hoe dat dan in de praktijk werkt snap ik ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
John245 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Waar zie jij dat staan?

Ik zie:

Artikel 50, lid3, onderdeel c gaat over EB
https://wetten.overheid.n...tukVI_Afdeling2_Artikel50

Ik denk dat dit stukje de Nexus betreft en daarmee zou EB niet voor de Nexus gelden.
Een redelijke wetstoepassing brengt dus met zich mee dat de belastingplicht van artikel 50, lid 3, onderdeel c, van de wet niet geldt voor exploitanten van EOF’s achter een kleinverbruikaansluiting. Een kleinverbruikaansluiting is een aansluiting met een totale maximale doorlaatwaarde kleiner dan of gelijk aan 3x80A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-05 19:59
Jeroengroen schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:42:
[...]

Sterker nog, wanneer je erover klaagt ontkennen ze dat daar een issue mee is en stellen ze dat DLB er is “om je woning te beschermen.”
Als je aangeeft dat het ontladen traag gaat t.o.v. het demosysteem dan zeggen ze: “dat is omdat er regionale verschillen zijn.” Kortom Zonneplan zit volkomen in de ontkennende en defensieve modus.
Maar Zonneplan hun demo systeem is misschien niet gekoppeld aan een woning met zonnepanelen? wat is er te ontkennen? Zet je zonnepanelen uit en het ontladen zal wel goed gaan denk ik? Meet je de stroom over je fases? lees je zelf je P1 poort uit?

Het gaat om het beschermen van je hoofdaansluiting. Doorgebrande zekeringen, daar zit niemand op te wachten.

[ Voor 11% gewijzigd door DustPhyte op 01-08-2024 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
CryptoCake schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

DLB kan je niet meer zien, ook niet via de API. Ik heb de indruk dat jij tijdens de nacht dik verbruikt en overdag veel terugleverd.

kan dat kloppen?

Tijdens de nacht een auto laden bv

Overdag zonnepanelen die aan het pompen zijn.

Ik zeg maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-05 18:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWbT5TLhX2ml7Q5wRwe4HjOfsMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ROxD3jp9yzGWmXLjf2PZbcx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Jelmer058 op 01-08-2024 19:32 ]

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Ik heb 5 euro minder, ik heb mijn zonnepaneel regels er half juli uit gegooid in hassio.

[ Voor 13% gewijzigd door DustPhyte op 01-08-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
GaMbiNo schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:23:
[...]

Ik zie hier geen verschillen met die van mij. Ik zie wel dat je ook limieten e.d. kan instellen. Staat daar niet eerder iets ingesteld misschien?
Ah gelukkig, bedankt. Verder staan er geen limieten ingesteld en kan ik zo geen "gekke" dingen zien.
DustPhyte schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:07:
DLB kan je niet meer zien, ook niet via de API. Ik heb de indruk dat jij tijdens de nacht dik verbruikt en overdag veel terugleverd.

kan dat kloppen?

Tijdens de nacht een auto laden bv

Overdag zonnepanelen die aan het pompen zijn.

Ik zeg maar wat.
Oh... dat is wel balen dat we niet kunnen zien of DLB wat doet of niet. Ik ging er vanuit dat dit nog wel te zien was via HA, omdat daar die status nog gewoon wordt doorgegeven. Zonde.

's Nachts hebben wij over het algemeen weinig aan staan. De auto gaat aan de lader wanneer het tarief het laagst is, evenals de vaatwassers en wasmachines. We zijn juist heel bewust (geworden) van wanneer we de grootverbruikers aanzetten (op de kookplaat na natuurlijk). Gemiddeld zitten we op de 1,3 kWh aan verbruik, met hier en daar wat uitschieters.

Het gekke is dat toen de prijzen negatief waren op 4 juli jl., we letterlijk ALLES aan hadden gezet. Inclusief de Nexus die toen vol aan het opladen was, kwamen we uit op 19 kWh aan verbruik. En toen had ik er extra op gelet of DLB aan zou springen of niet, maar dat gebeurde dus niet. Vandaar dat ik het niet kan geloven dat DLB eventueel nu roet in het eten aan het gooien is...

Het is mij een mysterie, maar ik heb via de ZP app een ticket aangemaakt (ik vertrouw het vrouwtje aan de telefoon niet...), hopen dat zij wat kunnen doen/zien. ;(

Bedankt iedereen voor het meedenken, ik waardeer het O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
CryptoCake schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:23:
's Nachts hebben wij over het algemeen weinig aan staan. De auto gaat aan de lader wanneer het tarief het laagst is, evenals de vaatwassers en wasmachines. We zijn juist heel bewust (geworden) van wanneer we de grootverbruikers aanzetten (op de kookplaat na natuurlijk).
Wij doen hetzelfde, en daarnaast hebben we twee sets zonnepanelen waarvan er eentje een 1fase omvormer heeft waarbij de panelen op het zuiden liggen. Dus bij mooi weer een hoge piek qua terug levering op 1 fase waarbij dit regelmatig de batterij in de weg zat tijdens het ontladen. Ik heb het een maandje in de gaten gehouden maar zag hier dat er maar een paar euro minder opbrengst per maand was dan bij andere eigenaren. Ik heb het gevoel dat de financiële impact van DLB niet zo hoog is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Biet80 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Bron? Welke kosten betaal je zelf? Bij mijn weten omvatten powerplay opbrengsten de kosten en de baten.

[...]

Bron? Er is bij mijn weten geen compensatie voor conversie verlies. Je hebt de kosten/baten (je kunt ook geld verdienen met laden en daarbij is dus conversie verlies gunstig omdat je meer kunt laden) van het laden en normaal gesproken baten van het ontladen.

[...]

Hoeveel dan? Hoe kun je dat uitrekenen?
Ik kom terug op mijn eerdere uitspraak.
Ja, de omzetverliezen kosten geld, maar niet op de manier waarop ik het had verwoord.

De bron is de voorbeeld factuur van Zonneplan.

In stap 1 worden:
- de gemeten verbruikte kWh's afgerekend (jouw huisverbruik + nexus)
- de onbalans kWh's die tegen EPEX prijzen zijn betaald en verkocht, tegengeboekt (waarde in euro's naar 0 gezet)
- de gemeten geleverde kWh's afgerekend (jouw zonnepanelen + nexus)

Na deze drie substappen weet je de kosten van je huisverbruik + zonnepanelen samen. De onbalans kWh's hebben een waarde van 0 gekregen. Door deze opzet (geen uitsplitsing in/uit Nexus) heb je geen inzicht in je kWh prijs inkoop en verkoop voor het huis. Alles is op 1 grote hoop gegooid.

stap 2-4: niet relevant voor Nexus

In stap 5:
- Powerplay vergoeding batterij ((deel van de) opbrengsten van de onbalanshandel van de nexus voor jou als eigenaar)

De omzetverliezen in de batterij zijn niet relevant in de afrekening. Wat telt is dat iedere kWh erin gaat tegen onbalansprijs, iedere kWh eruit gaat tegen onbalansprijs.
Door de omzettingsverliezen kun je minder kWh's verkopen dan je hebt ingekocht, waardoor daar je verliezen meetellen. Niet op een andere plek.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoCake
Een update over het probleem met het laden en ontladen van mijn Nexus:

Het lijkt erop dat Zonneplan mijn systeem in een permanente DLB-modus heeft geplaatst. Mijn laadlimiet is nu ongeveer 400W en ontlaadlimiet 2100W.

Om 10:56 vanmorgen begon de Nexus met laden. Mijn Nexus laadde op ongeveer 400W, terwijl de demo-Nexus op ongeveer 10kW draaide. Ik opende de SolisCloud-app en ging naar:
code:
1
Settings -> Work Mode -> Self-Use Mode

Daar zag ik dat de laadstroom was ingesteld op 1.0A, wat overeenkomt met ongeveer 400W. Ik heb deze direct aangepast naar 25A, waarna ik zag dat de laadlimiet van de Nexus geleidelijk omhoog ging. Echter, na het volgende update-interval werd de instelling direct weer teruggezet naar 1.0A en zag ik hoe de laadlimiet weer terugviel naar 400W.

Een half uur later was de Nexus klaar met laden en stond de instelling weer op 0.0A.

Enerzijds is het fijn om nu eindelijk te weten waar het probleem precies zit, maar het is ook behoorlijk zorgelijk. Zou ik dan echt de enige zijn met dit probleem? Of zijn er stiekem toch meer mensen die het, net als ik initieel, niet in de gaten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CryptoCake schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:02:
Een update over het probleem met het laden en ontladen van mijn Nexus:

Het lijkt erop dat Zonneplan mijn systeem in een permanente DLB-modus heeft geplaatst. Mijn laadlimiet is nu ongeveer 400W en ontlaadlimiet 2100W.

Om 10:56 vanmorgen begon de Nexus met laden. Mijn Nexus laadde op ongeveer 400W, terwijl de demo-Nexus op ongeveer 10kW draaide. Ik opende de SolisCloud-app en ging naar:
code:
1
Settings -> Work Mode -> Self-Use Mode

Daar zag ik dat de laadstroom was ingesteld op 1.0A, wat overeenkomt met ongeveer 400W. Ik heb deze direct aangepast naar 25A, waarna ik zag dat de laadlimiet van de Nexus geleidelijk omhoog ging. Echter, na het volgende update-interval werd de instelling direct weer teruggezet naar 1.0A en zag ik hoe de laadlimiet weer terugviel naar 400W.

Een half uur later was de Nexus klaar met laden en stond de instelling weer op 0.0A.

Enerzijds is het fijn om nu eindelijk te weten waar het probleem precies zit, maar het is ook behoorlijk zorgelijk. Zou ik dan echt de enige zijn met dit probleem? Of zijn er stiekem toch meer mensen die het, net als ik initieel, niet in de gaten hebben?
Was je batterij ver ontladen toen hij ging laden? Dat is namelijk een bescherming van de batterij. Kom je (ik dacht boven 10% SoC) dan zou normale laadvermogen weer moeten gelden. Los van evt DLB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:08
CryptoCake schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:00:
[...]

[Afbeelding]

Bij het verbinden met Bluetooth moest ik een wachtwoord invullen. Had jij dat ook? Ik heb er een paar geprobeerd, maar zonder succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
Devke schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:03:
[...]

Was je batterij ver ontladen toen hij ging laden? Dat is namelijk een bescherming van de batterij. Kom je (ik dacht boven 10% SoC) dan zou normale laadvermogen weer moeten gelden. Los van evt DLB.
De batterij was bij het laden al iets van 25% vol. Dus ik denk niet dat dat het is.
jeroenribbink schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:04:
[...]

Bij het verbinden met Bluetooth moest ik een wachtwoord invullen. Had jij dat ook? Ik heb er een paar geprobeerd, maar zonder succes.
Probeer eerst eens ~5 seconden de touch-knop ingedrukt te houden op de omvormer, tot de touchknop gaat knipperen. Daarna app openen, More tools (rechts onderin) -> Local -> Bluetooth en een Owner account aanmaken, 2x wachtwoord invullen (gewoon iets simpels), en dan SKIP drukken!! :X Anders overschrijf je instellingen (maar ik denk dat Zonneplan die allemaal weer overschrijft bij iedere verbinding, maar better safe than sorry).

[ Voor 1% gewijzigd door CryptoCake op 02-08-2024 13:33 . Reden: klein foutje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CryptoCake schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:32:
[...]

De batterij was bij het laden al iets van 25% vol. Dus ik denk niet dat dat het is.

[...]

Probeer eerst eens ~5 seconden de touch-knop ingedrukt te houden op de omvormer, tot de touchknop gaat knipperen. Daarna app openen, More tools (rechts onderin) -> Local -> Bluetooth en een Owner account aanmaken, 2x wachtwoord invullen (gewoon iets simpels), en dan SKIP drukken!! :X Anders overschrijf je instellingen (maar ik denk dat Zonneplan die allemaal weer overschrijft bij iedere verbinding, maar better safe than sorry).
Nee dat lijkt mij dan ook niet, was een schot voor de boeg waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
@CryptoCake misschien is proberen je accu op zelfverbruik te zetten en 4 uur later terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-05 12:48

johanm3

Het kan altijd slechter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxUUazHf-bQDValoHKiWEVU3t6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d2kE4SIbJ7HwPTiIzCCVQHMb.png?f=fotoalbum_large

Gadgets fan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoCake
Devke schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:00:
[...]

Nee dat lijkt mij dan ook niet, was een schot voor de boeg waard.
Helaas, maar bedankt voor het meedenken!
DustPhyte schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:12:
@CryptoCake misschien is proberen je accu op zelfverbruik te zetten en 4 uur later terug?
Geweldig idee! Zojuist gedaan en m'n wekker gezet om 21:15. Heb nu toch letterlijk nog weinig te verliezen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Hoe staat het er bij jullie bij?
Hier grofweg 15 kWh geladen, 6 ontladen en 7 cent verlies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

OxyDrokz schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:50:
Hoe staat het er bij jullie bij?
Hier grofweg 15 kWh geladen, 6 ontladen en 7 cent verlies...
Vrijwel geen onbalans vandaag inderdaad, 20ct. Vakantieperiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-05 07:22
Hier gisteren de batterij geplaatst in de nacht 18 kw ontladen , de eerste 4 ,86 euro is binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-05 15:50
Ik sta op -1,44. Was vanochtend -2,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Vreemde spreiding vergeleken met jullie dan vandaag...
Gisteren net geen euro aan het eind van de dag, en nu 1,60 in de plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VGN
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 03-08-2024

VGN

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udrb4yCKhbpjDWeo_V6zpsxRrTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtVviucdWUc4bIeazh6MLcOk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5NZUi1DK3FvqyGyKjHScUQyVE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5m7tK9UGFIoTFOyrvt50uU7K.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben sinds 1 augustus on line, maar mij valt het op dat er niet altijd met 10kW geladen of ontladen wordt terwijl de accu zowel thuis als in Zwolle op 83% zit (bij mij nu 76%) en hij geladen wordt met 5,9 kW hier en met 6,9 kW in Zwolle.
Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Het zou kunnen dat als de onbalans niet zo groot is, dat indien dan vol vermogen opgeschakeld wordt, dat er een regeltoestand 2 ontstaat (Laden en ontladen binnen 15 minuten) en daarmee geen verdiensten. Het algorithme moet dat altijd proberen te voorkomen en mogelijk dat met iets minder dan vol vermogen schakelen dan beter is.

Het verschil tussen Zwolle en onze woningen is dat ze in Zwolle waarschijnlijk geen last hebben van zonnepanelen of woningverbruik waardoor er kleine verschillen in DLB ontstaan. Niets om druk over te maken.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilion
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-05 20:17
Maar, na 182 pagina’s te hebben gelezen blijf ik toch met 1 vraag zitten.

Moet ik dat kreng nou wel of niet kopen? We hebben 36 panelen, 3x35a, 2 elektrische auto’s, 3 split airco’s en gebruiken gewoon veel te veel stroom überhaupt. Maar, spendeer ik m’n 10k nou aan een 20kwh nexus of aan een “normale” thuis accu?

[ Voor 3% gewijzigd door Chilion op 03-08-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 01:52
VGN schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:06:

Ik ben sinds 1 augustus on line, maar mij valt het op dat er niet altijd met 10kW geladen of ontladen wordt terwijl de accu zowel thuis als in Zwolle op 83% zit (bij mij nu 76%) en hij geladen wordt met 5,9 kW hier en met 6,9 kW in Zwolle.
Iemand suggesties?
Dit is normaal. De ene keer gaat het vol vermogen, andere keer minder snel.
Zonneplan stuurt immers vele thuisbatterijen aan en verdeeld het over alle batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
Ik had overigens over juli een Powerplay opbrengst van 135,12 euro
1095 kWh geladen, 978 kWh ontladen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrigteri
Chilion schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:09:

Moet ik dat kreng nou wel of niet kopen? We hebben 36 panelen, 3x35a, 2 elektrische auto’s, 3 split airco’s en gebruiken gewoon veel te veel stroom überhaupt. Maar, spendeer ik m’n 10k nou aan een 20kwh nexus of aan een “normale” thuis accu?
De Nexus zou los staan van alles wat je hebt. Je geeft een stukje van je energieaansluiting aan Zonneplan en die gaan er iets mee doen. Wat dat iets is heb jij weinig invloed op. In principe gaan ze er (via een broker) voor jou mee handelen op de onbalansmarkt. En daar krijg je een vergoeding (Powerplay) voor terug.

Maar.
Sinds eind juli kun je de Nexus ook instellen om 'volledig' als een bijna-domme-thuisaccu te werken. Dat wil zeggen: laden bij overtollige zonnestroom en ontladen zodra de EPEX prijzen 'hoog' zijn en jij verbruik hebt.

Die modus is overigens voor de Belastingdienst ook prive gebruik, dus dan mag je geen BTW terugvragen (mocht dat uberhaupt voor je van toepassing zijn).
Daarover: de kleine lettertjes.

Voor iedereen overigens:
Ik heb een nieuwe versie geschreven van mijn eerdere blog over BTW terugvragen, wat de voorwaarden zijn en hoe het werkt, wanneer het wel of niet kan en hoe het met de KOR zit: BTW terugvragen op de thuisbatterij

Waar ik de vorige keer op mis was gegaan ging over die herzieningsdrempel. Die had ik niet goed begrepen. De "zogenoemde herzieningsdrempel van € 500 per jaar aan afgetrokken btw". Die is niet van toepassing op de Nexus omdat je 1600 terugvraagt, verdeeld over 5 jaar/10 jaar afhankelijk van of t roerend is of niet, is het sowieso geen 500. dus niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hrigteri schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:43:
[...]

In principe gaan ze er (via een broker) voor jou mee handelen op de onbalansmarkt.
Is daar een bron voor, die broker? Ik dacht nl. dat ze het alleen voor de eigen interne boekhouding gebruikten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Waarom 3x35? Met de Nexus kun je je teveel kostende aansluiting terugverdienen. Met een andere accu (met powerassist) kun je terug naar 3x25 en sowieso die >1k aan extra vastrecht besparen. Maar dat lukt wss zonder accu ook wel, tenzij je nog speciale verbruikers hebt die je niet benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
Wolly schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:55:
[...]

Is daar een bron voor, die broker? Ik dacht nl. dat ze het alleen voor de eigen interne boekhouding gebruikten.
Sowieso niet voor hun eigen boekhouding. Of ik begrijp je niet goed.
Als je alle details wilt, Sjak heeft er een heel, heel lang verhaal over geschreven: https://energeia.nl/nee-t...niet-op-de-onbalansmarkt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
bbbrumbrum schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 00:03:
[...]
Waarom 3x35? Met de Nexus kun je je teveel kostende aansluiting terugverdienen. Met een andere accu (met powerassist) kun je terug naar 3x25 en sowieso die >1k aan extra vastrecht besparen. Maar dat lukt wss zonder accu ook wel, tenzij je nog speciale verbruikers hebt die je niet benoemd.
Je bent wel heel stellig.
3x25A heb je maar een piek afname van 17,2 kW
met 3x35A een piek afname van 24,1 kW

Als de batterij leeg is, is de batterij leeg. Ga je dan nog wel die 2 elektrische auto's laden, misschien nog een warmte pomp en misschien die airco's wel gebruiken voor verwarming (in de winter) dan zit je lekker met je 3x25 aansluiting in het donker.
Wat ik niet weet hoe het zit met terugleveren van alle zonnepanelen. Als de accu vol zit, zit de accu vol. Kun je dan met al die zonnepanelen wel toe met 3x25 ? 36 panelen doen denk ik 12 a 14 kWh piek? Dus dat zou nog wel moeten lukken.

Maar het zou wel een overweging zijn, want kun je wel terug naar 3x25 dan hou je flink geld over per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80

Je hebt je ingelezen, weet het niet zeker... ik zeg nee...

Als je sowieso op zoek bent naar een thuisaccu zou ik in jou geval gaan voor Victron en 3x25a. En daarna slim omgaan met je grootverbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eerlijk gezegd? Als je 182 pagina's hebt gelezen en je stelt je die vraag nog steeds dan zou ik zeggen Nee. Er zit dus twijfel en ik heb geleerd bij twijfel niet doen. Met al die apparaten en een EV snap ik dat je veel stroom verbruikt. Met 36 panelen lever je noch veelste veel terug waardoor je zoekt naar opslag? Misschien iets meer van je situatie uit de doeken doen en welke welke eisen je hebt aan een systeem. Er is ook een forum waarbij meer mensen zich afvragen of een thuisaccu iets voor hun is. Hierbij het linkje. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2126922/0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Wolly schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:55:
[...]

Zonneplan is geen BSP/BRP en mag dus zelf alleen in principe passief meeregelen t.b.v. hun eigen portfolio. Ze gebruiken echter een partner die wel gekwalificeerd is en namens hun actief kan meebieden om onbalans op te lossen (zelfde geldt voor Frank Energy). Dit werd in 1 van de 2 Q&A videos van Zonneplan besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:50

Ik zou het niet doen, ik heb een half jaar geleden nog een goed 3-jaars contract bij GC afgesloten.

Wat voor energiecontract heb je nu?

Heb je een PAP voor je EV? Dan is het misschien weer wel interessant (dynamisch contract van ZP met die batterij van hun).

Waarom 3 x 35a?

[ Voor 3% gewijzigd door Bravertal op 04-08-2024 08:11 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14

Moeilijk te beoordelen. Grote voordeel is dat je 3x35 ampere hebt. De grote vraag is hoe je je fases belast want DLB zal wanneer 1 fase te weinig ruimte biedt alledrie de fases dichtknijpen.
Dit om overbelasting tegen te gaan, alleen het beroerde is dat dit op basis van de zwakste schakel gebeurt. Je zou deze vraag echt aan Zonneplan moeten voorleggen. En laat je niet afpoeieren met allerlei onzin antwoorden die hun zwakke punt verhullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 12:13
Ik begrijp dat men de Nexus primair gebruikt als investering. ZP heeft de zelfconsumptie-functie geïntroduceerd om in een behoefte te voldoen. Is die behoefte er wel?
Ik lees hier één poging van DustPhyte (heeft dit nog een vervolg gekregen?)

Wie is de zelfconsumptie gaan (en blijven) gebruiken? Wat zijn de ervaringen?
Pagina: 1 ... 46 47 Laatste

Dit topic is gesloten.