Welke aanpassing / uitbreiding wordt gedaannin de meterkast bij de installatie van een Nexus?
Is het alleen een alamat en een dongel op de p1 poort?
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ja Noark 3p+N B20 300ma Aarlekautomaat. 5x4 kabel naar de omvormer. En Zonneplan Connect P1 dongel. Als je al klant bent bij Zonneplan blijft de bestaande dongel zitten.Devlinx schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:30:
Welke aanpassing / uitbreiding wordt gedaannin de meterkast bij de installatie van een Nexus?
[ Voor 99% gewijzigd door sven4474 op 26-07-2024 08:40 . Reden: Dubbel ]
Denk het ook. Ben ook benieuwd als jij inlogt in de batterij.DjaZo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:51:
[...]
Hiermee zou je waarschijnlijk ook beter inzicht kunnen krijgen in de netto in en uit en daarmee dan ook het verlies% en het standby verbruik.
Aangezien het standby verbruik bij mij een stuk hoger is dan wat ik bij anderen voorbij zie komen ben ik daar wel heel benieuwd naar(deze maand 25 kWh en vorige maand 29 kWh). Is dit standby verbruik constant of loopt die op bepaalde momenten op en waardoor?
Ik zal eens proberen te connecten met bovenstaande stappen.
Daarnaast info over de optie om over te gaan op zelfconsumptie met de accu:Hoe zit het met stand-by verbruik?
We merkten dat het stand-by verbruik de indruk wekte dat dit verborgen kosten zijn, buiten Powerplay om. Dit is niet het geval. Alle geladen kWh’s zijn, net als omzetverliezen, inbegrepen in de Powerplay verdiensten. Je stand-by verbruik tonen we niet meer apart in de app, maar zit nu bij je geladen kWh’s in. De geladen kWh’s zijn daarom nu iets hoger dan voorheen. Dit heeft geen invloed op de werking van de batterij of de hoogte van je rendement.
[ Voor 24% gewijzigd door marvin3241 op 26-07-2024 10:09 ]
Het probleem daarbij is dat je maar 1 keer in de 4 uur tussen de Powerplay en zelfconsumptie modus kan switchen. Wellicht ook om dit soort ad-hoc trading te voorkomenIceman77 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:28:
Het is me al de nodige keren opgevallen dat op zonnige dagen de batterij vaak veel op en ontlaad zonder dat daar nu veel opbrengsten tegenover staan.
Het lijkt vooralsnog dat met name als er veel regenbuien komen op een dag er meer onbalans ontstaat.
In hoeverre is het een idee om op dat soort dagen de laadmodus overdag op zelfconsumptie te zetten en zodra je denkt/ ziet dat het weer landelijk omslaat danwel het avond is de modus weer aanpast naar powerplay? De accu is dan vol ( door mn zonnepanelen en als er dan stroom nodig is op door mij verwachte onbalansmomenten dan kan de accu met meer kwh ontladen.
Zie het een beetje als daytraden op de beurs. 😉
[ Voor 18% gewijzigd door kazuka op 26-07-2024 10:46 ]
Tov de informatie van de belastingdienst lijkt Zonneplan wel wat zonnig over de btw. Volgens Zonneplan kan je gewoon de btw terugvragen en is de rest onduidelijk. Volgens de belastingdienst is het erg duidelijk, moet je in de btw-aangifte per jaar melding maken van het privé-gebruik, en moet je dus ook bij privé-gebruik per jaar een deel terugbetalen van de terug ontvangen btw over de aanschaf van de batterij.marvin3241 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:08:
Quote uit het mailtje van Zonneplan over de update van de app:
[...]
Daarnaast info over de optie om over te gaan op zelfconsumptie met de accu:
https://track.mijn.zonnep...rykeggufz66cnn26o66g5rs77
@Mike_S dus jouw 1500 kWh eerder in het forum zou dus niet bij jouw moeten liggen qua kosten?kazuka schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:42:
[...]
Het probleem daarbij is dat je maar 1 keer in de 4 uur tussen de Powerplay en zelfconsumptie modus kan switchen. Wellicht ook om dit soort ad-hoc trading te voorkomen![]()
Wel mooi dat ze nu ook een historie aan de app hebben toegevoegd van dagopbrengst.
En hier dus nogmaals de bevestiging vanuit ZP dat standby verbruik en omzet verliezen inbegrepen zitten in de Powerplay opbrengsten:
[Afbeelding]
Met een gecertificeerde MID (Homewizard) zit ik bij geladen 1,2% hoger en bij ontladen 0,2% hoger voor de afgelopen 2 maanden. Ik denk dus dat het nog een %je scheelt.leksts schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:12:
Wel een stuk overzichtelijker zo. Je ziet nu alleen nog maar 'Geladen' en 'Ontladen'.
Nu hoeft alleen nog maar iemand met een eigen meter te controleren of deze waardes overeenkomen en dan kunnen we eindelijk de fakkels en hooivorken opbergen.
Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP
Ik zit gemiddeld op 1,55 cyclus per dag. Ik vind dat reuze meevallen. Al zouden het 2 per dag zijn dan ga je de 6000 cycli niet aantikken binnen 7 jaar. Snap niet precies welk probleem je denkt te hebben. Accu's degraderen ook als ze niets doen.Iceman77 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:28:
Het is me al de nodige keren opgevallen dat op zonnige dagen de batterij vaak veel op en ontlaad zonder dat daar nu veel opbrengsten tegenover staan.
Persoonlijk denk ik niet dat je betere rendementen gaat halen dan powerplay AI, het kan alleen maar minder. Aan de andere kant, wat houdt je tegen? Van proberen kun je leren!Het lijkt vooralsnog dat met name als er veel regenbuien komen op een dag er meer onbalans ontstaat.
In hoeverre is het een idee om op zonnige dagen overdag de laadmodus op zelfconsumptie te zetten en zodra je denkt/ ziet dat het weer landelijk omslaat danwel het avond is de modus weer aanpast naar powerplay? De accu is dan vol ( door mn zonnepanelen) en als er dan stroom nodig is op door mij verwachte onbalansmomenten dan kan de accu met meer kwh ontladen.
Ik zie het als daytraden uitzetten ...Zie het een beetje als daytraden op de beurs. 😉
Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...
Goed bezig.Dominic-070 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:30:
Ik heb sinds kort ook de batterij.
Ik heb de Zonneplan integratie in Home assistant. Helaas zit er best wat vertraging in het doorgeven van informatie waardoor metingen op het energiedashboard in het verkeerde uur vallen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar andere methodes om de data uit te lezen. Bij voorkeur lokaal. Ik ben een paar stapjes verder gekomen, maar loop nu vast. misschien komt er iemand een stap verder hiermee.
Omvormer
Ik heb de SolisCloud app geïnstalleerd. Als ik in de buurt van de Omvormer ben kan ik via bluetooth in de confiugratie van de omvormer. De LAN poort is al bezet door de Zonneplan connect. ik hoopte naast de LAN poort de WIFI te kunnen verbinden. Ik kan alleen geen netwerk configuratie vinden.
[Afbeelding]
Batterij
Ik heb een netwerkkabel aangesloten op de LAN port op de batterij. Als je in de browser het IP adres intypt kan je inloggen met admin admin en kom je in een kleine portal. status geeft je weinig info, Je kan de Wifi configureren. hier is een handleiding voor het verbinden. Als je met het Wifi AP wil verbinden. Op de achterkant naast de Antenne en LAN aansluiting zit een sticker. Hier staat het Serienummer (tevens SSID) van de batterij op en het wifi wachtwoord.
De batterij maakt wel direct verbinding met Solarman, je kan de gegevens uitlezen op https://home.solarmanpv.com/
[Afbeelding]
of via de solarman Smart app.
[Afbeelding]
ik heb een solarman integratie gevonden die lokaal verbinding maakt: https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman
Helaas kom ik hier niet verder mee, zie pagina met informatie, staat wel iets over versies met V4 en V5 protocol
[Afbeelding]
Daarnaast zijn er op de HA community mensen die gegevens uit de solarman cloud halen: https://community.home-as...fi-logger-with-api/229132
Ik hoop dat ik met al deze info iemand tot nieuwe inzichten breng en het iemand lukt om voorkeur de locale integratie aan de praat te krijgen.
1
2
| 2024-07-26 14:07:45.758 WARNING (SyncWorker_18) [custom_components.solarman.solarman] Querying [33029 - 33095] failed with exception [IllegalDataAddressError: The data address received in the request is not an allowable address for the server. |
😀 Dat is de marketing truc waar vele intrappen. (Zelfs hun eigen helpdesk en natuurlijk Kiki) Maar goed, ik heb al eerder aangegeven dat het geen zin heeft in dit forum hierop verder in te gaan…Devke schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:59:
[...]
@Mike_S dus jouw 1500 kWh eerder in het forum zou dus niet bij jouw moeten liggen qua kosten?
Inderdaad, of het 1500 is of minder weet ik niet maar ze zijn er mijns inziens wel duidelijk over dat het verdisconteerd is in de powerplay opbrengst. Wat dus uit je eigen zak komtMike_S schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:44:
[...]
😀 Dat is de marketing truc waar vele intrappen. (Zelfs hun eigen helpdesk en natuurlijk Kiki) Maar goed, ik heb al eerder aangegeven dat het geen zin heeft in dit forum hierop verder in te gaan…
Ik heb voor mezelf bepaald hoe de vork in de steel zit (en trouwens ook gedeeld in dit forum) en ben en blijf hiermee een tevreden Nexus/Powerplay gebruiker. 😎👍
We merkten dat het stand-by verbruik de indruk wekte dat dit verborgen kosten zijn, buiten Powerplay om. Dit is niet het geval. Alle geladen kWh’s zijn, net als omzetverliezen, inbegrepen in de Powerplay verdiensten. Je stand-by verbruik tonen we niet meer apart in de app, maar zit nu bij je geladen kWh’s in. De geladen kWh’s zijn daarom nu iets hoger dan voorheen. Dit heeft geen invloed op de werking van de batterij of de hoogte van je rendement.
Zelfde probleem hier.Guidoweb55 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:18:
Iemand anders vandaag bericht gehad dat de nieuwe dongle werd opgestuurd en de installatie gelijk offline ging?
Beide dongles groen en de hoofdzekering even omhalen doet ook niets.
-= Very annoying forum person =-
Grandioos. Ben 3 weken op vakantie. Ze ook aangegeven.
Top. Ik kreeg even de indruk namelijk dat Zonneplan de boel veranderd had t.o.v. eerdere meldingen o.a. van jou. Fijn dat je tevreden bent 👍Mike_S schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:44:
[...]
😀 Dat is de marketing truc waar vele intrappen. (Zelfs hun eigen helpdesk en natuurlijk Kiki) Maar goed, ik heb al eerder aangegeven dat het geen zin heeft in dit forum hierop verder in te gaan…
Ik heb voor mezelf bepaald hoe de vork in de steel zit (en trouwens ook gedeeld in dit forum) en ben en blijf hiermee een tevreden Nexus/Powerplay gebruiker. 😎👍
LG-HM163MR-U34
De batterij is een BYD HVM en je kan deze vrijwel voor dezelfde prijs buiten zonneplan om kopen.mikeyverhoef schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:36:
Goede morgen.
Iets wat ik nergens teruglees ;
Valt de accu te gebruiken wanneer je geen contract meer hebt met Zonneplan ? Of zit er een vendor lock op ?
Ben ik erg benieuwd naar, in geval dat je de accu kunt gebruiken buiten Zonneplan om is het een interessante business case. De eerste paar jaar idd wat centen verdienen met dynamisch contract.
Dank alvast
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
JackBol schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:04:
[...]
De batterij is een BYD HVM en je kan deze vrijwel voor dezelfde prijs buiten zonneplan om kopen.
[ Voor 14% gewijzigd door R van Lune op 27-07-2024 09:14 ]
Same here. We hebben een solis S6-EH3P10K-H-ZP inverter dus had de S6 yaml, maar helaas deze werkt niet.GaMbiNo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:15:
[...]
Goed bezig.![]()
Ik heb ook even een poging gedaan.
Ik heb de batterij op mijn lokale wifi netwerk aangemeld en ik heb nu ook info op de solarman website. Maar ik loop in de Home Assistant integratie ook tegen dezelfde issue aan. Ik denk dat dat komt omdat de hardware die wij hebben (nog) niet ondersteund wordt in deze integratie. Ik zie o.a. de volgende logging in Home Assistant:
code:
1 2 2024-07-26 14:07:45.758 WARNING (SyncWorker_18) [custom_components.solarman.solarman] Querying [33029 - 33095] failed with exception [IllegalDataAddressError: The data address received in the request is not an allowable address for the server.
Je kan een aantal YAML-files selecteren bij het opvoeren van je eigen configuratie maar bij allen die ik geprobeerd heb zie ik geen attributen in Home Assistant.
Het is een kwestie van wachten op ondersteuning of een eigen YAML-file maken ben ik bang.
Met multiscrape zouden we in Home Assistant misschien ook wel wat info van de Solarman site kunnen scrapen. Misschien dat ik daar nog eens naar kan kijken.
Er is gewoon vrijwel geen onbalans. Alleen een paar uitschieters naar beneden vandaag. Maar die momenten zijn vooral geschikt om te laden, en dat heeft geen zin meer.Autodrop schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:28:
Mijn batterij doet al sinds gisteren rond 16:00 amper iets. Vandaag ongeveer een uurtje activiteit; klein beetje ontladen en weer opladen tot honderd procent. Nu alweer sinds 15:00 inactief. Nu wil ik ook niet dat ie voor een paar eurocent winst continue actief is, maar dit is wel een beetje opvallend.
[ Voor 11% gewijzigd door GaMbiNo op 27-07-2024 19:11 ]
Je kan ook zelf Yaml files toevoegen aan de integratie. Dus als iemand handig genoeg is om een bestaande Yaml aan te passen, dan kan je die handmatig er bij voegen.GaMbiNo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:15:
[...]
Goed bezig.![]()
Ik heb ook even een poging gedaan.
Ik heb de batterij op mijn lokale wifi netwerk aangemeld en ik heb nu ook info op de solarman website. Maar ik loop in de Home Assistant integratie ook tegen dezelfde issue aan. Ik denk dat dat komt omdat de hardware die wij hebben (nog) niet ondersteund wordt in deze integratie. Ik zie o.a. de volgende logging in Home Assistant:
code:
1 2 2024-07-26 14:07:45.758 WARNING (SyncWorker_18) [custom_components.solarman.solarman] Querying [33029 - 33095] failed with exception [IllegalDataAddressError: The data address received in the request is not an allowable address for the server.
Je kan een aantal YAML-files selecteren bij het opvoeren van je eigen configuratie maar bij allen die ik geprobeerd heb zie ik geen attributen in Home Assistant.
Het is een kwestie van wachten op ondersteuning of een eigen YAML-file maken ben ik bang.
Met multiscrape zouden we in Home Assistant misschien ook wel wat info van de Solarman site kunnen scrapen. Misschien dat ik daar nog eens naar kan kijken.
Ik ben zelf niet handig genoeg om zo’n yaml te maken. Miltiscrape zou me misschien nog wel lukken maar die inlog met captcha is wel lastig.Dominic-070 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:26:
[...]
Je kan ook zelf Yaml files toevoegen aan de integratie. Dus als iemand handig genoeg is om een bestaande Yaml aan te passen, dan kan je die handmatig er bij voegen.
Multiscrape zou ook fijn zijn. Zit best veel info dat Solarman portal en wordt zeer frequent geüpdatet die info.
Ik denk dat dit evt. ook nog een optie is: https://github.com/wills106/homeassistant-solax-modbusDominic-070 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:26:
[...]
Je kan ook zelf Yaml files toevoegen aan de integratie. Dus als iemand handig genoeg is om een bestaande Yaml aan te passen, dan kan je die handmatig er bij voegen.
Multiscrape zou ook fijn zijn. Zit best veel info dat Solarman portal en wordt zeer frequent geüpdatet die info.
Heb je het forum al doorgelezen? Alles staat hier; er is een handige zoekfunctie.cyberbot schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:53:
Beste allemaal,
Sinds een maand ben ik overgestapt van Eneco naar Zonneplan. Op mijn dak liggen 30 zonnepanelen en we hebben thuis twee elektrische auto's. We wonen vrijstaand en op een goede zonnige dag wekken we 80-90 kWh op met onze Enphase micro-omvormers.
Zolang de salderingsregeling geldt, kunnen we goed gebruik maken van onze zonnepanelen. Ik lees dat de Nexus thuisbatterij goed uit de tests komt en goed werkt met het variabele Zonneplan-contract.
Nu heb ik een paar vragen:
1. Kan ik de Nexus thuisbatterij gebruiken in combinatie met Enphase micro-omvormers?
2. Ben ik verplicht om Zonneplan te blijven gebruiken of kan ik de batterij ook bij een andere energieleverancier gebruiken als ik ooit overstap?
Ik hoor graag jullie ervaringen en advies!
Alvast bedankt!
Een goede TS zou je al helpen. Vragen komen idd wel vaker voor.cyberbot schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:53:
Beste allemaal,
Sinds een maand ben ik overgestapt van Eneco naar Zonneplan. Op mijn dak liggen 30 zonnepanelen en we hebben thuis twee elektrische auto's. We wonen vrijstaand en op een goede zonnige dag wekken we 80-90 kWh op met onze Enphase micro-omvormers.
Zolang de salderingsregeling geldt, kunnen we goed gebruik maken van onze zonnepanelen. Ik lees dat de Nexus thuisbatterij goed uit de tests komt en goed werkt met het variabele Zonneplan-contract.
Nu heb ik een paar vragen:
1. Kan ik de Nexus thuisbatterij gebruiken in combinatie met Enphase micro-omvormers?
2. Ben ik verplicht om Zonneplan te blijven gebruiken of kan ik de batterij ook bij een andere energieleverancier gebruiken als ik ooit overstap?
Ik hoor graag jullie ervaringen en advies!
Alvast bedankt!
Dat is inmiddels niet meer zo. Er is nu, naast het handelen op de onbalansmarkt, ook een modus “zelfconsumptie”. Die modus laad de batterij bij een opwekoverschot en gebruikt die stroom later weer bij een tekort. De 4G dongle in de slimme meter controleert of de batterij kan laden of juist moet terugleveren. Dan maakt het dus niet uit wie de fabrikant of leverancier van de panelen/omvormer zijn.Devke schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:46:
[...]
De Nexus staat los van alles. Dit systeem handeld op de onbalansmarkt en kijkt niet of je veel of weinig zonnestroom opwek hebt. Zonneplan stuurt het systeem aan. Je hebt er zelf geen invloed op.
[ Voor 12% gewijzigd door GaMbiNo op 27-07-2024 22:56 ]
Wat voor systeem heb je aangeschaft? Ik heb wat offertes liggen van Enphase en SESSY. Voor mij is het nog niet duidelijk of het slim is om een thuisbatterij aan te schaffen of niet. De terugverdientijd lijkt precies gelijk aan de levensduur van de batterij, waardoor je op het moment dat je de investering hebt terugverdiend alweer een nieuwe batterij moet aanschaffen.Devke schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:46:
[...]
Een goede TS zou je al helpen. Vragen komen idd wel vaker voor.
De Nexus staat los van alles. Dit systeem handeld op de onbalansmarkt en kijkt niet of je veel of weinig zonnestroom opwek hebt. Zonneplan stuurt het systeem aan. Je hebt er zelf geen invloed op.
Er zit geen vendor-lock op heb ik begrepen. Ik heb persoonlijk een aantal leveranciers benaderd met de vraag of ze een Nexus zouden aansturen. Is inmiddels wel een paar maanden terug gevraagd en ik kreeg daar steeds het antwoord Nee (nog niet). Of dit inmiddels anders is weet ik niet. Ik heb geen Nexus genomen.
Op de eerste pagina van dit topic wordt die vraag al gesteld (27 januari !) of het rendabel is, misschien het topic even doorlezen om wat meer informatie en achtergrond te krijgen over de Nexus. De investering is niet gering dus wel de moeite waard, dan wordt je gelijk een heel stuk wijzer over thuisbatterijen en de opbrengsten in het algemeen.cyberbot schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:55:
[...]
Wat voor systeem heb je aangeschaft? Ik heb wat offertes liggen van Enphase en SESSY. Voor mij is het nog niet duidelijk of het slim is om een thuisbatterij aan te schaffen of niet. De terugverdientijd lijkt precies gelijk aan de levensduur van de batterij, waardoor je op het moment dat je de investering hebt terugverdiend alweer een nieuwe batterij moet aanschaffen.
[ Voor 5% gewijzigd door NightHawk4 op 27-07-2024 23:25 ]
Dat is eerlijk gezegd ook 1 van de redenen geweest dat ik (nog) niet ben ingestapt in bijvoorbeeld de Nexus, Sessy, Enphase, GivEnergy of Alphaess. De onbalansmarkt is tot dus ver de markt waar je sneller je investering terugverdiend. Echter in mijn berekening trok ik dezelfde conclusie als jou.cyberbot schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:55:
[...]
Wat voor systeem heb je aangeschaft? Ik heb wat offertes liggen van Enphase en SESSY. Voor mij is het nog niet duidelijk of het slim is om een thuisbatterij aan te schaffen of niet. De terugverdientijd lijkt precies gelijk aan de levensduur van de batterij, waardoor je op het moment dat je de investering hebt terugverdiend alweer een nieuwe batterij moet aanschaffen.
De GitHub docs doorlezend kwam ik ook de volgende repo tegen:GaMbiNo schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:29:
[...]
Ik denk dat dit evt. ook nog een optie is: https://github.com/wills106/homeassistant-solax-modbus
Dan maak je gebruik van de vrije RS485 aansluiting op de omvormer.
Ik kwam net ook deze tegen. SOLARMAN heeft een API. Daar zouden we misschien ook wel wat mee kunnen. Zie https://forum.gce-electro...nZYHoiX53IZEl0XX1mKs1.pdfOxyDrokz schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:33:
[...]
De GitHub docs doorlezend kwam ik ook de volgende repo tegen:
https://github.com/alienatedsec/solis-ha-modbus-cloud
Ziet er ook werkbaar uit. Zal eens kijken of ik wat hardware kan bestellen.
Het verkrijgen van een API key schijnt nog al een ding te zijn.GaMbiNo schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:04:
[...]
Ik kwam net ook deze tegen. SOLARMAN heeft een API. Daar zouden we misschien ook wel wat mee kunnen. Zie https://forum.gce-electro...nZYHoiX53IZEl0XX1mKs1.pdf
Zou via een mailtje moeten. Maar de info is al wel enkele jaren oud. Recente Posts laat zien dat dat. Iets meer zo makkelijk gaat inderdaad.Dominic-070 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:53:
[...]
Het verkrijgen van een API key schijnt nog al een ding te zijn.
https://community.home-as...-from-solarman-api/328760
1
2
3
4
| - sensor: command: curl -s -u admin:admin http://192.168.1.99/status.html | grep -E "\cover_sta_ssid" | cut -d'"' -f 2 name: nexus_ssid scan_interval: 60 |
[ Voor 101% gewijzigd door GaMbiNo op 28-07-2024 21:07 ]
Ik gebruik dit succesvol voor mijn 2e zonnepanelen omvormer. Haal het op via nodered in home assistant en duw het daarmee door naar HA.Dominic-070 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:53:
[...]
Het verkrijgen van een API key schijnt nog al een ding te zijn.
https://community.home-as...-from-solarman-api/328760
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Als ik het goed heb zou je dan ook de Nexus batterij moeten kunnen toevoegen, nadat je de batterij aan wifi gehangen hebt en in je Solarman account hebt toegevoegd. Zou wel mooi zijn.Robindd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 03:47:
[...]
Ik gebruik dit succesvol voor mijn 2e zonnepanelen omvormer. Haal het op via nodered in home assistant en duw het daarmee door naar HA.
Ik had dit toevallig gisteren voor het eerst. Ik heb de dongle die niet continu groen was er 10 minuutjes uit gehaald. Daarna weer ingeplugd en sindsdien is het oke. Geen idee of het anders zichzelf ook wel had maar daar heb ik het geduld niet voor.dvdhaar schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:20:
[Afbeelding]
Iemand anders ook problemen..? Ik zie dit voor het eerst.
Ik volg alleen dit topic voorlopig, heb nog geen NexusGaMbiNo schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:08:
[...]
Als ik het goed heb zou je dan ook de Nexus batterij moeten kunnen toevoegen, nadat je de batterij aan wifi gehangen hebt en in je Solarman account hebt toegevoegd. Zou wel mooi zijn.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
[ Voor 24% gewijzigd door DustPhyte op 30-07-2024 15:34 ]
https://www.zonneplan.nl/...umptie-mogelijk-met-nexusSjamo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:47:
Vraag voor Zonneplan-klanten die een accu gebruiken voor handel in onbalans, als jullie wisselend gebruik gaan maken van de modus zelf consumptie en handelen, gaan jullie dat dan zelf administratief bijhouden voor de jaarlijkse btw-aangifte waarbij dit gevraagd wordt of doet Zonneplan dat voor jullie?
Hierbij ga ik er van uit dat zelf consumptie valt onder privé, niet onder handel, en dat over dit gedeelte de teruggave btw aanschaf thuisbatterij wordt teruggenomen?
Is dat iets waar Zonneplan jullie over informeert?
De hier gegeven uitleg van Zonnsplan komt niet overeen met de bewering van de belastingdienst, en dat verbaast me. Ik heb het ook al eerder genoemd maar daar komt eigenlijk geen reactie op.
[ Voor 43% gewijzigd door DustPhyte op 30-07-2024 16:36 ]
Je haalt wat dingen door elkaar.Sjamo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:11:
[...]
De hier gegeven uitleg van Zonnsplan komt niet overeen met de bewering van de belastingdienst, en dat verbaast me. Ik heb het ook al eerder genoemd maar daar komt eigenlijk geen reactie op.
Denken jullie dat Zonneplan het beter weet dan de belastingdienst?
Hebben jullie er geen moeite mee als jullie straks 4x per jaar een btw-aangifte moeten doen, 5 jaar lang? En dat je op die aangifte dan jaarlijks ook onderscheid moet maken in welk gedeelte je privé gebruikt (zelfconsumptie) en welk stuk voor handel, om te bepalen of je nog steeds recht hebt op de volledige teruggave?
Zonneplan beweert nog steeds dat jullie in de kor gaan komen, waarbij je een klein bedrag betaalt en daarna van alle (administratieve) verplichtingen af bent. Maar dat staat lijnrecht tegenover de informatie van de belastingdienst die duidelijk zegt dat wanneer je btw aftrek voor een thuisbatterij, je gezien wordt als ondernemer, niet kor, en dat je de btw-aangiftes moet doen. Of gaat zonneplan dat ook voor jullie doen?
Nee.Guidoweb55 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:52:
[...]
Je haalt wat dingen door elkaar.
Je bent ondernemer voor de belastingdienst. Je krijgt dus de btw terug.
Daarna maak je gebruik van de kleine ondernemings regeling. Dat betekent dat als je omzet onder de 1800 euro per jaar blijft je geen aangifte meer hoeft te doen.
https://www.belastingdien...kleineondernemersregelingDe kleineondernemersregeling (KOR) is een vrijstelling voor de btw. U kunt gebruikmaken van de KOR als u in Nederland bent gevestigd en niet meer dan € 20.000 omzet in 1 kalenderjaar hebt. De KOR is er voor natuurlijke personen (eenmanszaken), combinaties van natuurlijke personen (bijvoorbeeld een vof) en voor rechtspersonen (bijvoorbeeld stichtingen, verenigingen en bv's).
Lees de pagina eens van Zonneplan. Daar staat precies vermeld waar (en waarom) je nu tegenaan loopt.DustPhyte schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:18:
Het enige wat ik je nu kan vertellen:
Zelfconsumptie aangezet.
100 procent geladen.
10 minuten later de zonnepanelen uitgezet.
5 minuten gewacht.
Vaatwasser aan.
Resultaat weer 5 minuten verder met een verbruik van het huis dat boven de 2kWh gaat: batterij doet niks.
Nog 3 minuten later: eindelijk ontladen, maar te weinig…
Ik was al niet van plan de functie te gebruiken.
Zelfs als het laden / ontladen per uur gaat heb il er weinig vertrouwen in. Ook heb ik de batterij hier niet voor gekocht.
Data uit hassio gebruikt ter info, niet uit de app.
P1 meter.
De focus vanuit Zonneplan ligt hiermee naar mijn mening fout. Dit is momenteel een redelijk waardeloze functie.
Ik zou liever in de app mijn echte verbruik kunnen zien. (Huis verbruik / opbrengst - batterij)
https://www.zonneplan.nl/...umptie-mogelijk-met-nexusZelfconsumptie en de BTW-teruggave
Bij de aanschaf van de Nexus kun je in veel gevallen de BTW terugvragen. Echter, bij uitsluitend zelfconsumptie is BTW-teruggave niet mogelijk. Een combinatie van zelfconsumptie en handel, bijvoorbeeld met Powerplay, geeft wel recht op teruggave. Er zijn vanuit de Belastingdienst geen duidelijke richtlijnen over hoe vaak je de batterij als handelsbatterij dient in te zetten voor BTW-teruggave.
Excuus. Ik was even in de war met de registratiedrempel. Die is 1800 euro, de kor gaat over een omzet tot 20.000.
[ Voor 15% gewijzigd door Guidoweb55 op 30-07-2024 21:01 ]
Gelezen, neemt niet weg dat met een dik vermogen (getest met de oven op een ongelofelijk zware modus) er alsnog elektra uit het net gehaald moet worden. En ja dat voor 20 minuten, werkt dus nog niet goed!Guidoweb55 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:56:
[...]
Lees de pagina eens van Zonneplan. Daar staat precies vermeld waar (en waarom) je nu tegenaan loopt.
https://www.zonneplan.nl/...umptie-mogelijk-met-nexus
Nee, hij doet niets met epex, maar je meter weet niet of je panelen terugleveren of je batterij. Dit zijn zaken die later gecorrigeerd worden.Iceman77 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:55:
Kan het zijn dat er wat is verandert in het handelsalgoritme van de nexus?
Vandaag zijn de powerplay opbrengsten heel laag (2,78), maar ik zie ineens een piek van ruim een uur in ontladen van de accu tussen 20uur en 21u terwijl er volgens de enius app geen onbalans.
Tegelijk zie ik in mn " overzicht vandaag" dat mn teruggeleverde stroom ineens fors is opgelopen van 5 euro naar 6,23.
Doet de nexus dat inmiddels, niet alleen onbalans, maar tegen epex tarieven "dumpen" op het net?
De omvormer is een 10kw omvormer die kan dus max 10kwh terugleveren.DustPhyte schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:43:
[...]
Gelezen, neemt niet weg dat met een dik vermogen (getest met de oven op een ongelofelijk zware modus) er alsnog elektra uit het net gehaald moet worden. En ja dat voor 20 minuten, werkt dus nog niet goed!
Ik zou goed in de gaten houden wat dit met de BTW teruggave doet in de zelfconsumptie stand. Eventuele naheffingen? Aan de andere kant hoe kan de belastingdienst controleren in welke stand je staat?
Kwestie van opvragen bij Zonneplan.Devke schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:11:
[...]
Ik zou goed in de gaten houden wat dit met de BTW teruggave doet in de zelfconsumptie stand. Eventuele naheffingen? Aan de andere kant hoe kan de belastingdienst controleren in welke stand je staat?
Ik zou dan liever naar de bron stappen. De belastingdienst zelf.
Je vraagt hoe de BD het kan controleren.Devke schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 02:05:
[...]
Ik zou dan liever naar de bron stappen. De belastingdienst zelf.
Ik bedoel dat je voor de spelregels beter de belastingdienst om info kunt vragen. Stel je krijgt je BTW gewoon terug dan lijkt het mij vervelend dat je wellicht achteraf toch een BTW afdracht/administratie bij had moeten houden. Puur omdat hij in de zelfconsumptiestand staat en dat niet 1 van de voorwaarden is die de belastingdienst hanteerd bij het terugkrijgen van de BTW op een TB. Ik kan me voorstellen dat er een terugkoppeling ergens moet komen. Voorbeeld. Ik zet mijn TB in voor onbalans. Vraag de BTW terug. Als ik hem terug heb dan zet ik hem in de eigenverbruikstand. Bij FE zie je een aantal mensen mopperen op het rendement en weer terug willen in dayahead of eigenverbruik. Die switchen dus. BTW terug en je voldoet dan niet meer aan de eisen van BTW teruggave. Zo bouw je dus wel aan een Fraude gevoelig systeem. Daarmee doel ik dan op de handelingen en niet op de TB. Dan kunnen de spelregels mbt BTW toch maar beter van de bron komen? Sterker nog ook ZP geeft aan dat die regels niet helemaal duidelijk zijn. Wil je duidelijkheid vooraf bij aanschaf TB mbt BTW of we zien wel? (Tis toch een leuk potje geld).Wolly schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:06:
[...]
Je vraagt hoe de BD het kan controleren.
Hoezo zijn zij de bron van de data over het gebruik van de Nexus?
[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 31-07-2024 09:25 ]
Op het laatste. De waarde van je woning zal best iets toenemen. Makelaar zal het op een verduuzaamde woning gooien. De zelfconsumptiestand is denk ik een welkome actie daar niet iedere huizenverkoper dit zal willen. Verwacht niet dat je woning ineens dan ook de aanschafwaarde (zeg 8K) een prijs van 8K meer oplevert. Belangrijkste voor makelaars is inhoud van de woning (m3) en perceelgroote m2. Heb je een mooie badkamer en keuken dan ronden ze af naar boven. Anders beneden. Waarde van een woning is met een aantal digitale gegevens al aardig in te schatten.the-hyrax schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:25:
Is iemand ondertussen al verhuisd of heeft zijn huis te koop gezet? Ik heb de batterij nu een paar maanden en vroeg me af:
a) hoeveel zou het kosten om hem mee te nemen
b) als ik hem laat staan, welke invloed heeft dat op de waarde, maar ook het energielabel?
Zoals het er nu uitziet is er na afschaffing van de saldering regeling geen verdienmodel op de onbalans markt voor particulieren. Daarvoor moet er eerst nog een regeling komen die voorkomt dat er belasting moet worden betaald over de kWh's die de accu in gaan.Bobo25 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:31:
Ik heb best veel tijd besteed om dit topic goed door te lezen maar ik ben nog niet helemaal uit mijn eigen vraag/situatie en het lukt me niet om dit met de zoekfunctie eruit te krijgen.
Ik overweeg om de accu aan te schaffen maar vraag me af of dit financieel nou aantrekkelijk is of niet. Met de afschaffing van de salderingsregeling in het verschiet.
Even kort mijn situatie: ik verbruik ong 8000kwh per jaar. Electrische auto, verder niets spannends. Ik heb een dynamisch energie contract (inmiddels bij zonneplan) en laad mijn auto zo veel mogelijk op als stroom goedkoop is.
Ik heb nog geen zonnepanelen omdat mijn dak nog vervangen moet worden. Ik verwacht dit later, over 2 of 3 jaar wel te gaan doen. (en misschien moeten we nog ons huis uit vanwege uitbereidingsplannen van defensie)
Ik heb een 3-fase aansluiting in de meterkast maar er moet wel wat veranderd worden. De kosten daarvoor ben ik nog aan het uitzoeken.
Is het nu verstandig om de 20kwh Nexus thuisbatterij aan te schaffen? Financieel gezien voor de lange termijn. Dus puur voor het handelen op de onbalans.
Onbalans is iets van nu en zodra de grote spelers online komen wordt dat hoogstwaarschijnlijk veel minder. Je moet het doen denk ik om gebruik te maken van dynamische stroomprijzen. Al wordt dat ook in de toekomst waarschijnlijk minder.Bobo25 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:31:
Ik heb best veel tijd besteed om dit topic goed door te lezen maar ik ben nog niet helemaal uit mijn eigen vraag/situatie en het lukt me niet om dit met de zoekfunctie eruit te krijgen.
Ik overweeg om de accu aan te schaffen maar vraag me af of dit financieel nou aantrekkelijk is of niet. Met de afschaffing van de salderingsregeling in het verschiet.
Even kort mijn situatie: ik verbruik ong 8000kwh per jaar. Electrische auto, verder niets spannends. Ik heb een dynamisch energie contract (inmiddels bij zonneplan) en laad mijn auto zo veel mogelijk op als stroom goedkoop is.
Ik heb nog geen zonnepanelen omdat mijn dak nog vervangen moet worden. Ik verwacht dit later, over 2 of 3 jaar wel te gaan doen. (en misschien moeten we nog ons huis uit vanwege uitbereidingsplannen van defensie)
Ik heb een 3-fase aansluiting in de meterkast maar er moet wel wat veranderd worden. De kosten daarvoor ben ik nog aan het uitzoeken.
Is het nu verstandig om de 20kwh Nexus thuisbatterij aan te schaffen? Financieel gezien voor de lange termijn. Dus puur voor het handelen op de onbalans.
Hele boute uitspraak, zou ik zeker niet als waarheid beschouwen.Laroil schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:50:
[...]
Als je die 9000 euro belegt in "veilige" aandelen haal je meer rendement.
Ik kan je niet volgen, waarom gaat de terugverdientijd van de batterij omhoog als je geen zonnepanelen hebt? De accu werkt volledig autonoom en houdt totaal geen rekening met je eigen verbruik/productie zolang je de Powerplay functie gebruiktMike_S schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:12:
@Bobo25 Ik raad het je juist af omdat je geen (overschot van je) zonnepanelen hebt. Hierdoor ga je het sowieso niet redden om de 150€ per maand terug te verdienen (eerder iets richting de €100,-) wat je terugverdientijd richting de 7 jaar gaat duwen. En mocht de salderingsregeling komen te vervallen (eerst maar eens zien, is al jaren wel/niet/wel etc.), dan wordt het sowieso onvoorspelbaar. Ikzelf hoop dan het grootste deel van de investering al terugverdiend te hebben, waardoor het allemaal niet zo heel belangrijk meer is.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Twee scenario's vergeleken:LT1970 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:25:
[...]
Ik kan je niet volgen, waarom gaat de terugverdientijd van de batterij omhoog als je geen zonnepanelen hebt? De accu werkt volledig autonoom en houdt totaal geen rekening met je eigen verbruik/productie zolang je de Powerplay functie gebruikt
Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)
Met andere woorden je rendement is in scenario 2 Euro 228,- per jaar in plaats van de voorgespiegelde Euro 1800,-. Ik probeer het te begrijpen.Energycoach schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:50:
[...]
Twee scenario's vergeleken:
1. Je wekt meer op dan je eigen verbruik inclusief alle verliezen van de accu.
In dit scenario betaal je door de saldering helemaal geen energiebelasting.
2. Je wekt niets op.
Je betaald energiebelasting voor je eigen verbruik.
Je betaald echter ook de energiebelasting voor het extra (standby) verbruik van je accu.
Dus als je accu 100 kWh per maand aan standby en schakelverliezen verbruikt betaal je ongeveer 100 x € 0,1317 = € 131,7 extra waarvan het reeel is om dit ten laste van de accu en dus ook de terugverdientijd te rekenen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
KloptJohn245 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:52:
[...]
Met andere woorden je rendement is in scenario 2 Euro 228,- per jaar in plaats van de voorgespiegelde Euro 1800,-. Ik probeer het te begrijpen.
Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)
We hebben er 26 maar zijn van plan er nog bij te leggen (als we een vergunning van de gemeente krijgen voor een overkapping)Energycoach schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:01:
[...]
Klopt![]()
Dus altijd eerst in zonnepanelen investeren zou ik zeggen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Zonneplan heeft genoemd dat deze kosten zijn inbegrepen bij de Powerplay verdiensten:Energycoach schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:50:
[...]
Twee scenario's vergeleken:
1. Je wekt meer op dan je eigen verbruik inclusief alle verliezen van de accu.
In dit scenario betaal je door de saldering helemaal geen energiebelasting.
2. Je wekt niets op.
Je betaald energiebelasting voor je eigen verbruik.
Je betaald echter ook de energiebelasting voor het extra (standby) verbruik van je accu.
Dus als je accu 100 kWh per maand aan standby en schakelverliezen verbruikt betaal je ongeveer 100 x € 0,1317 = € 131,7 extra waarvan het reeel is om dit ten laste van de accu en dus ook de terugverdientijd te rekenen.
Daarnaast is 100 kWh x €0,1317 €13,17 en niet €131,7. Toch een aardig verschil.We merkten dat het stand-by verbruik de indruk wekte dat dit verborgen kosten zijn, buiten Powerplay om. Dit is niet het geval. Alle geladen kWh’s zijn, net als omzetverliezen, inbegrepen in de Powerplay verdiensten. Je stand-by verbruik tonen we niet meer apart in de app, maar zit nu bij je geladen kWh’s in. De geladen kWh’s zijn daarom nu iets hoger dan voorheen. Dit heeft geen invloed op de werking van de batterij of de hoogte van je rendement.
Ik zou persoonlijk ook altijd eerst in zonnepanelen investeren maar je stelling bij punt 2 is niet correct omdat Zonneplan de standby en laadverliezen verekenen, dit gaat niet ten laste van de eigenaar van de batterij maar worden betaald door Zonneplan.Energycoach schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:01:
[...]
Klopt![]()
Dus altijd eerst in zonnepanelen investeren zou ik zeggen.
[ Voor 10% gewijzigd door LT1970 op 31-07-2024 15:28 ]
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Hai, ik zie jouw afbeelding van het Energy dashboard en ik vraag mij of hoe je deze heb geconfigureerd. Welke sensoren heb je ingesteld. van ZP krijg ik delivery en production. het het dashboard loopt er 3 lijntjes van de batterij. van zonnepanelen, van/naar grid, naar huis. alleen zonnepanelen en huis wordt een verbruik (bolletje) op aangegeven. niet van en naar de grid.Biet80 schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:10:
[...]
Als je van deze getallen 1 variable maakt wordt het al een stuk makkelijker![]()
A - B = P1
C - D = Huis
E - F = Nexus
C en D zijn individueel niet relevant voor zonneplan, alleen samen. Van P1 en Nexus heeft Zonneplan waardes. Via de home-assistant integratie heb jij die ook trouwens.D is ook gewoon bekend voor jou (hij wordt afgeleid van de rest). Ga in HA maar eens naar je energy dashboard.
- thuisbatterij_delivery_today
- thuisbatterij_production_today
[Afbeelding]
Voor wat betreft de factuur, hij lijkt precies op de voorbeeld factuur. Gewoon een regel met powerplay tegenboeking stroomverbruik. Ik hou niet bij voor welke day ahead prijzen de Nexus stroom aan het huis levert of laadt met zonnestroom. Dus misschien dat @Mike_S meer inzicht heeft bij de volgende factuur.
Als je de aandelen verkoopt heb je wel je centen terug (uitgaande van die 5-6% per jaar).SidewalkSuper schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:01:
[...]
Hele boute uitspraak, zou ik zeker niet als waarheid beschouwen.
Het kan echt makkelijk beide kanten op vallen waar je het meest rendement mee pakt.
5-6% wordt historisch gezien als "veilig" rendement op aandelen.
De voorspelling hiermee is dat je dat wel overstijgt.
Allebei geen garanties
Afschrijving zit al bij het rendement in om mijn opmerking kloppend te maken.Wolly schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:24:
[...]
Als je de aandelen verkoopt heb je wel je centen terug (uitgaande van die 5-6% per jaar).
Die Nexus kan je 2e hands niet kwijt voor je aankoopbedrag.
Een hele grove berekening even om niet te ver offtopic te gaan. Investering Nexus 9k. Verwacht rendement 1820 euro. Dat is een 20% rendement per jaar. 20% op de beurs pakken zal je ook je best voor moeten doen waarbij je niet de garantie hebt dat je die ook gaat halen. Overeenkomst met de Nexus want ook dat is geen garantie.Wolly schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:24:
[...]
Als je de aandelen verkoopt heb je wel je centen terug (uitgaande van die 5-6% per jaar).
Die Nexus kan je 2e hands niet kwijt voor je aankoopbedrag.
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 31-07-2024 18:53 ]
Ik heb er een staan sinds begin mei, jij ook? Zonneplan communiceert dat ze het compenseren dus daar ga ik van uit.Mike_S schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:46:
@LT1970 , ze doen het je graag geloven. Maar ik zou zeggen, schaf er een aan en ervaar zelf dat het je gewoon zo’n 1200kWh per jaar kost. De zoveelste keer wellus, nietus op dit forum ben ik niet meer voor te porren. Lees gerust een en ander terug hierover.
Denk dat zijn post al genoeg zegt denk ik.LT1970 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:16:
[...]
Ik heb er een staan sinds begin mei, jij ook? Zonneplan communiceert dat ze het compenseren dus daar ga ik van uit.
Je mist imo twee belangrijke zaken:Devke schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:50:
Over 2 jaar als afschaffing saldering doorgaat heb je zo'n 40% gepakt op de Nexus. Daarna wordt het een wat lastiger verhaal m.b.t. rendementen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Kan je aangeven waar ze communiceren dat ze het compenseren?LT1970 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:16:
[...]
Ik heb er een staan sinds begin mei, jij ook? Zonneplan communiceert dat ze het compenseren dus daar ga ik van uit.
Deels met je eens. Bij TB is opslagcapaciteit lager. 1 van de risico's. Op de aandelenmarkten kun je tegen een faillissement aanlopen. Dan sla je de plank ook mis. Ben je de inleg dus kwijt. Daarom ook even een vergelijk naar 2008. Ik noem Fortis. JP morgan etc. Zat je erin. Geld weg.hoevenpe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:22:
[...]
Je mist imo twee belangrijke zaken:
Een aandeel schrijft niet af, jouw thuisbatterij wel. Na een paar duizend cycli is de opslagcapaciteit substantieel lager. In die 20% rendement zit ook het terugverdienen, na 15 jaar moet je waarschijnlijk een nieuwe kopen.
Daarnaast ga je er gemakshalve vanuit dat de onbalansmarkt net zo lucratief blijft als nu. Dat is maar de vraag, externe factoren en regelgeving waar je geen invloed op hebt.
Afgelopen vrijdag is er door Zonneplan een mail gestuurd over nieuwe functionaliteiten, daarin stond onderaan de mail het volgende:Wolly schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:27:
[...]
Kan je aangeven waar ze communiceren dat ze het compenseren?
Het laatste bericht was dat het juist ten koste van de klant gaat, zie NightHawk4 in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"
Top oplossing. We halen een stukje transparantie weg. Eigenverbruik is al niet/lastig te bepalen en dan kiepen we de andere variabelen ook maar op 1 hoop 🙈🙈🙈.LT1970 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:42:
[...]
Afgelopen vrijdag is er door Zonneplan een mail gestuurd over nieuwe functionaliteiten, daarin stond onderaan de mail het volgende:
Hoe zit het met stand-by verbruik?
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 31-07-2024 22:00 ]
En de niet geladen kWh?LT1970 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:42:
[...]
Afgelopen vrijdag is er door Zonneplan een mail gestuurd over nieuwe functionaliteiten, daarin stond onderaan de mail het volgende:
Ik neem aan dat je kWh bedoelt die dankzij de batterij wel door je meter het huis in zijn gegaan (en niet gebruikt door andere apparaten) en ook niet in de batterij zijn geladen? Dat zijn omzetverliezen.
Wat bedoel je met eigenverbruik?Devke schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:56:
[...]
Top oplossing. We halen een stukje transparantie weg. Eigenverbruik is al niet/lastig te bepalen en dan kiepen we de andere variabelen ook maar op 1 hoop 🙈🙈🙈.
Eigenlijk niet. Gewoon ZP delivery/ production gekoppeld aan de battery sensoren.jeroenribbink schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:23:
[...]
Hai, ik zie jouw afbeelding van het Energy dashboard en ik vraag mij of hoe je deze heb geconfigureerd. Welke sensoren heb je ingesteld. van ZP krijg ik delivery en production. het het dashboard loopt er 3 lijntjes van de batterij. van zonnepanelen, van/naar grid, naar huis. alleen zonnepanelen en huis wordt een verbruik (bolletje) op aangegeven. niet van en naar de grid.
Heb jij toevallig nog iets gedaan met de import/export sensoren van de slimme meter (P1) om zo te zorgen da hij kan zien welke stroom van/naar het grid gaat voor de batterij?
Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...
Dus ook de quote die op de website staat en daar staat toch heel duidelijk in dat het de Powerplay opbrengsten ALL-IN zijn !!LT1970 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:42:
[...]
Dan toch even een "kritische" noot. Met eigenverbruik bedoel ik het verbruik dat je zelf in huis hebt. Wat je zelf dus verstookt aan je electrische kookplaat, vaatwasser, wasmachine en alle andere apparatuur.LT1970 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:36:
[...]
Wat bedoel je met eigenverbruik?
PS, door alles op 1 hoop te gooien wordt het misschien voor de niet-Tweaker wat eenvoudiger? Wij zijn hier wel van het soort dat alles net wat meer in detail willen weten maar in mijn beleving kan Zonneplan het zich niet veroorloven om met verborgen kosten te werken, Als dit dan bekend wordt ligt het bij Radar en andere consumentenprogramma's en is het gedaan met ze.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq