Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 47 Laatste
Acties:
  • 465.657 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Jeroengroen schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:13:
[...]

Dit zijn geen foutwaarden maar de werkelijke in en exportwaarden. Zo worden deze in de Zonneplan app wedergegeven. Op zich hinderlijk omdat je op deze manier je grip op je kerkelijke verbruik kwijt bent… maar stroom is stroom volgens mij is het niet mogelijk om daar een onderscheid in te maken, tenzij je ook de batterij zou kunnen uitlezen, dan kan je het verschil zien als werkelijk verbruik.
Lijkt me op zich niet zo hinderlijk, slechts weinig mensen zullen een kerk hebben. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:08

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Jeroengroen schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:13:
[...]

Dit zijn geen foutwaarden maar de werkelijke in en exportwaarden. Zo worden deze in de Zonneplan app wedergegeven. Op zich hinderlijk omdat je op deze manier je grip op je kerkelijke verbruik kwijt bent… maar stroom is stroom volgens mij is het niet mogelijk om daar een onderscheid in te maken, tenzij je ook de batterij zou kunnen uitlezen, dan kan je het verschil zien als werkelijk verbruik.
Dat het geen foutwaarde is snap ik maar mijn enphase geeft wel een fout aan omdat er iets niet goed staat.
Daar zijn die CT spoelen dus voor, maar mijn expertise daarin is vrij beperkt.

Volgens mijn staat hier wat betere uitleg over die spoelen.

Krijg in ieder geval de indruk dat de installatie wat beperkt is uitgevoerd en die CT spoelen niet op de juiste manier zijn geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3UWGGDTPyhSF1fwluKLwFQkbow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/290MWsRgiow5IGs2sIQAWmWM.png?f=user_large

Als ik zo kijk op het Enphase topic (plaatje even bruut gekopieerd, dank @ydestord :9 ) moet er wel wat mogelijk zijn maar ik wacht wel even op antwoord van Zonneplan. Installateur doet er altijd vrij lang over om te antwoorden :X

[ Voor 17% gewijzigd door NightHawk4 op 22-07-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Zijn er mensen uit de regio Arnhem met een Nexus?
Over de 16.000 batterijen die in Arnhem verkocht zijn, als deze 10kW gaan laden of ontladen, dus 160 MW, dan moet dit toch haast tot problemen leiden. Is hier iets van bekend?
Links naar nieuws hierover zou ook mooi zijn, want ik heb niets kunnen vinden.

https://solarmagazine.nl/...dslening-duwtje-in-de-rug

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Energycoach schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:49:
Zijn er mensen uit de regio Arnhem met een Nexus?
Over de 16.000 batterijen die in Arnhem verkocht zijn, als deze 10kW gaan laden of ontladen, dus 160 MW, dan moet dit toch haast tot problemen leiden. Is hier iets van bekend?
Links naar nieuws hierover zou ook mooi zijn, want ik heb niets kunnen vinden.

https://solarmagazine.nl/...dslening-duwtje-in-de-rug
1600 batterijen, niet 16.000.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:10

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Zonneplan met een oplossing voor wegvallende verbinding:

In de afgelopen periode hebben wij contact gehad over het connectiviteitsprobleem met uw thuisbatterij. Wij willen u allereerst bedanken voor uw geduld en begrip.

Wij zijn blij te melden dat wij de oorzaak hebben gevonden en hiervoor een oplossing hebben bedacht. Wij sturen u een nieuwe Connect toe, waarmee het probleem van connectiviteit verholpen wordt. Deze vervanging zorgt ervoor dat uw systeem weer optimaal functioneert.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-05 17:20
Biet80 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Hangt een beetje van je definitie van "ongeveer" af.

Dit is gewoon een minder zonnig jaar, als je daardoor ook meer electrisch gaat verwarmen snijdt het mes ongeveer aan 2 kanten.
https://www.zonnefabriek....nepanelenweer-april-2024/
Ik verwarm nog op gas. En de afgelopen jaren had ik structureel rond de 200kWh per jaar over. Dus best wel een stabiel verbruik. Als ik nu in één keer 1000kWh of meer te kort ga komen, ga ik me wel achter de oren krabben ;-) Tenzij dat dus al van de rekening afgetrokken wordt door Zonneplan omdat ze het meenemen in de PowerPlay vergoeding waar de kosten al in verwerkt zijn.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
sjoerd-p schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Ik verwarm nog op gas. En de afgelopen jaren had ik structureel rond de 200kWh per jaar over. Dus best wel een stabiel verbruik. Als ik nu in één keer 1000kWh of meer te kort ga komen, ga ik me wel achter de oren krabben ;-) Tenzij dat dus al van de rekening afgetrokken wordt door Zonneplan omdat ze het meenemen in de PowerPlay vergoeding waar de kosten al in verwerkt zijn.
Er vindt maandelijks een verrekening van de powerplay opbrengsten gedaan, maar hou er rekening mee dat het om een speculatief product gaat. Het kan mee- en tegenvallen. Je moet wel in staat zijn om de eventuele klappen op te vangen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 15:07
sjoerd-p schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Begin maar vast met krabben... :X

De Nexus laadt zo rond de 1000kWh per maand, dus 12000kWh per jaar. Een verlies van rond de 12,5%. -> rond de 1300kWh tekort.

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granturismo5
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-03 14:03
John245 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:18:
[...]

Iemand had het aan kiki gevraagd. Als je hem zo aansluit handelt hij natuurlijk nog niet op de onbalansmarkt :)
Maar als je hem aansluit, een contract weer afsluit en alles in de meterkast goed zet, dan zou het toch vrij simpel weer moeten werken of ben ik nu abuis? Snap dat het niet zinvol is om de investeren als je weet dat je over jaar of 2/3 weg gaat. Maar 5-7 vooruit kijken is ook vrij zinloos, zoveel kan er daarin in gebeuren. Daarvoor zou de flexibiliteit van het 'meeverhuizen' wel top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
granturismo5 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:49:
[...]

Maar als je hem aansluit, een contract weer afsluit en alles in de meterkast goed zet, dan zou het toch vrij simpel weer moeten werken of ben ik nu abuis? Snap dat het niet zinvol is om de investeren als je weet dat je over jaar of 2/3 weg gaat. Maar 5-7 vooruit kijken is ook vrij zinloos, zoveel kan er daarin in gebeuren. Daarvoor zou de flexibiliteit van het 'meeverhuizen' wel top zijn.
Als meeverhuizen een wens is dan moet je evt kijken naar een accu met stekker. HW batterij?

Ik denk niet dat Zonneplan toestaat dat je zelf met de batterij op sjouw gaat (algemene voorwaarden en voorwaarden batterij eens bekijken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:24

GaMbiNo

1337

Devke schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:44:
[...]

Als meeverhuizen een wens is dan moet je evt kijken naar een accu met stekker. HW batterij?

Ik denk niet dat Zonneplan toestaat dat je zelf met de batterij op sjouw gaat (algemene voorwaarden en voorwaarden batterij eens bekijken).
Die batterij heb je zelf gekocht hoor. Al zou je hem willen meenemen op vakantie dan moet dat nog kunnen. ;)

Ik kan me voorstellen dat het iets doet met de garantie aangezien je aan de installatie hebt gezeten. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ze niet zouden meewerken aan het opnieuw in gebruik nemen op een andere locatie.

Maar het is afwachten tot de eerste Nexus gaat verhuizen denk ik. Dan zullen we het weten.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 23-07-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GaMbiNo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:47:
[...]

Die batterij heb je zelf gekocht hoor. Al zou je hem willen meenemen op vakantie dan moet dat nog kunnen. ;)

Ik kan me voorstellen dat het iets doet met de garantie aangezien je aan de installatie hebt gezeten. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ze niet zouden meewerken aan het opnieuw in gebruik nemen op een andere locatie.

Maar het is afwachten tot de eerste Nexus gaat verhuizen denk ik. Dan zullen we het weten.
Het was een reactie op @granturismo5 of dit zijn wens is. Ik heb er 1 gekocht idd om eens wat mee te klooien. Wat de toekomst brengt zien we wel. Ik zie dit meer als makkelijke instapbare manier om wat te hobbyen.

Vlgs mij heb ik in dit forum al eens gelezen dat ZP heeft aangegeven dat een nieuwe plaatsen goedkoper was (aan een forumlid / leden) dan 1 Nexus verhuizen. Maar dan nog. Als je nabije verhuisplannen hebt zou ik sws even wachten.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-05 08:50
Interessant artikel over de echte waarheid achter de 'thuisbatterij' die 'handelt op de onbalansmarkt".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5udtWFdzcUonplLMaLa4iOQ6jw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xv3Ct3pdbcL8S2ZdSpPywMOX.png?f=fotoalbum_large

https://energeia.nl/nee-t...niet-op-de-onbalansmarkt/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:06
LecramR schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:09:
Interessant artikel over de echte waarheid achter de 'thuisbatterij' die 'handelt op de onbalansmarkt".
[Afbeelding]

Deze link mag zeker wel aan de TS worden toegevoegd.

Dit bericht maakt deze dag er niet zonniger op. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:10:
[...]

Deze link mag zeker wel aan de TS worden toegevoegd.

Dit bericht maakt deze dag er niet zonniger op. :(
Gister een start gemaakt met het verzoek wie hem kan en wil aanvullen om dubbele vragen te voorkomen op het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:09
Mooie folder van Zonneplan in de bus gehad met batterij project Breda.
Na de vermelde link bezocht te hebben en een berekening dacht te maken zat ik in terugbel scherm met bel afspraak die ik niet meer kon cancelen. Kwam op mij redelijk opdringerig over. Wel iemand al gaande lijn gehad die toch wel erg pusherig overkwam. Bij goed product hoeft dat naar mijn inziens niet.
Kleine letters geven aan dat bijna iedereen de btw terug krijgt na aanschaf. Echter dit geld niet voor mensen die al eerder zonnepanelen hebben en teruggave hebben ontvangen! En dat scheelt al snel jaar extra terugverdien tijd.
Het project Breda levert uiteindelijk mogelijk 300 euro collectiviteit korting op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:43
Laroil schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:40:
….. Wel iemand al gaande lijn gehad die toch wel erg pusherig overkwam. …
Die pusherige ervaring heb ik niet met de thuisbatterij van ZP maar wel met de offerte van een laadpaal van ZP. ‘Wat houdt u tegen om dit fantastische product aan te schaffen, wanneer kan ik u weer bellen?’ Niet fijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
IonniUnique schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:20:
[...]

Die pusherige ervaring heb ik niet met de thuisbatterij van ZP maar wel met de offerte van een laadpaal van ZP. ‘Wat houdt u tegen om dit fantastische product aan te schaffen, wanneer kan ik u weer bellen?’ Niet fijn.
Verkopers die pushen zijn imo altijd een No Go. Daar druipen de targets vanaf die ze moeten halen. Ik heb ooit tegen een collega binnen mijn werk gezegd "Jij verkoopt alles wat los en vast zit en ik kan het weer recht managen, kap der mee of neem me mee op een verkoopgesprek!" Niet om mezelf op de borst te kloppen maar we hebben een top project gescoord en gedraaid omdat inzichtelijk werd wat we wel konden en wat niet. Klantverwachtingen juist neerzetten. Uiteindelijk kregen we zelfs nog een vervolgopdracht. Een eerlijk en duidelijk verhaal levert veel meer op dan de mooie prietpraat laag erom heen. Ieder zijn keuze's maar zodra ik ervaar dat er druk komt op een verkoop dan is het snel klaar. Verkoop is te target gedreven in vele branches waardoor je dit krijgt. Is niet alleen bij ZP.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 23-07-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Laroil schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:40:
Na de vermelde link bezocht te hebben en een berekening dacht te maken zat ik in terugbel scherm met bel afspraak die ik niet meer kon cancelen. Kwam op mij redelijk opdringerig over. Wel iemand al gaande lijn gehad die toch wel erg pusherig overkwam. Bij goed product hoeft dat naar mijn inziens niet.
Kleine letters geven aan dat bijna iedereen de btw terug krijgt na aanschaf. Echter dit geld niet voor mensen die al eerder zonnepanelen hebben en teruggave hebben ontvangen! En dat scheelt al snel jaar extra terugverdien tijd.
Het project Breda levert uiteindelijk mogelijk 300 euro collectiviteit korting op.
Zegt iets over hoe wanhopig ZP is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10-05 10:58
Devke schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:48:
[...]

Verkopers die pushen zijn imo altijd een No Go. Daar druipen de targets vanaf die ze moeten halen. Ik heb ooit tegen een collega binnen mijn werk gezegd "Jij verkoopt alles wat los en vast zit en ik kan het weer recht managen, kap der mee of neem me mee op een verkoopgesprek!" Niet om mezelf op de borst te kloppen maar we hebben een top project gescoord en gedraaid omdat inzichtelijk werd wat we wel konden en wat niet. Klantverwachtingen juist neerzetten. Uiteindelijk kregen we zelfs nog een vervolgopdracht. Een eerlijk en duidelijk verhaal levert veel meer op dan de mooie prietpraat laag erom heen. Ieder zijn keuze's maar zodra ik ervaar dat er druk komt op een verkoop dan is het snel klaar. Verkoop is te target gedreven in vele branches waardoor je dit krijgt. Is niet alleen bij ZP.
Het zou wat zijn als een verkoper niks wil verkopen haha. Het is toch logisch dat ze je graag een klant willen maken. Je kan altijd ‘nee’ zeggen. En als iemand te pusherig is moet je dat gewoon aangeven.

Het is geen filantropische instelling die maar bidt voor winst. Nee, daar horen verkopers ook bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rvzoggie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:20:
[...]

Het zou wat zijn als een verkoper niks wil verkopen haha. Het is toch logisch dat ze je graag een klant willen maken. Je kan altijd ‘nee’ zeggen. En als iemand te pusherig is moet je dat gewoon aangeven.

Het is geen filantropische instelling die maar bidt voor winst. Nee, daar horen verkopers ook bij.
Dat zeg ik ook niet he. Een beetje verkoper snapt dat pushen niet werkt. Heb nog legio voorbeelden maar denk dat we dan beter een nieuw Topic kunnen starten ;-p

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 23-07-2024 16:27 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-05 23:10
Op de juiste manier pushen werkt prima. ABC, always be closing. Niet iedereen houdt daarvan, dat mag, maar hou het een beetje ontopic aub. Nu is een verkopende verkoper alweer getorpedeerd tot een signaal voor een "wanhopig" bedrijf.
Vreselijk hoog Facebook-gehalte dit qua onderbuik en stemmingmakerij. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:46:
Op de juiste manier pushen werkt prima. ABC, always be closing. Niet iedereen houdt daarvan, dat mag, maar hou het een beetje ontopic aub. Nu is een verkopende verkoper alweer getorpedeerd tot een signaal voor een "wanhopig" bedrijf.
Vreselijk hoog Facebook-gehalte dit qua onderbuik en stemmingmakerij. :+
We zoeken nog iemand die een TS verder kan aanvullen. Gemopper zie ik wel daarover maar vingers omhoog blijven uit. Maar goed. On Topic. Heb een voorzet gedaan. Misschien is de behoefte minder groot dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans84
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-04 10:36
[Afbeelding]

Dankjewel voor het delen, zeer duidelijk en waardevol artikel, wij hebben onze aanvraag geannuleerd.

Wanneer de saldering is afgeschaft zullen we opnieuw kijken naar een thuis batterij maar dan voor eigen gebruik (lees 3 tot 5 kwh) voor schappelijke prijzen zoals de homewizzed

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

[Afbeelding]

Altijd mooi om te zien hoe de 'echte waarheid' voor waar genomen wordt als het op papier staat.

Ongetwijfeld een kern van waarheid maar ook hier weer wat nuance in mijn optiek.

Vooropgesteld ik heb mijn Nexus aangeschaft om in de toekomst (bij het afschaffen salderen) een batterij te hebben staan. Dat ik tot die tijd daar een stuk van terug kan verdienen prima. :7

Mijns inziens is elke thuisbatterij leverancier te rooskleurig met de opbrengsten en neem ik die ook met een korrel zout. Hetzelfde hebben we gezien bij leveranciers/installateurs van zonnepanelen, de mijne pas in november laten neerleggen en ook daar ben ik gewoon blij mee (niet alles hoeft om snel geld te gaan). :>

Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel een zeer innoverende markt met veel problemen omtrent onbalans en netcongestie. Daar is echt wel het één en ander te behalen in het verbeteren door middel van alogritmes en AI. Dat dit tijd gaat kosten, ongetwijfeld! Maar ik geloof dat dit wel gaat lukken. :*)

En zelfs in het geval van een 'zogenaamd' faillisement zal er een partij opstaan dir algoritme en herprogrammering voor zijn rekening neemt. Ik verwacht zelfs dat dit veel eerder een dingetje gaat worden en dat het goedkoper is om dat gedeelte op te pakken en het hele installatie gebeuren door een ander te laten doen. Oftewel softwarematige aansturing leveren en geen hardware. _/-\o_

Maar goed ook nog wat leuk leesvoer over regeltoestand 2. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:05
Devke schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:53:
[...]

We zoeken nog iemand die een TS verder kan aanvullen. Gemopper zie ik wel daarover maar vingers omhoog blijven uit. Maar goed. On Topic. Heb een voorzet gedaan. Misschien is de behoefte minder groot dan gedacht.
Ik wil best een bijdrage leveren voor bijvoorbeeld Home Assistant dashboards, al heb ik al hele mooie bijdragen van anderen gezien voor HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09:53
Devke schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:49:
Ik heb gezien dat er een oproepje al gedaan is voor een TS. Ik zal hieronder een voorzetje doen. Ik heb geen Nexus maar wat basis info is te schrijven. Wie pakt het stukje verder op?

Hierbij de bijdrage:

De Nexus Zonneplan thuisbatterij bestaat uit omvormer en een accupakket. Dit accupakket is beschikbaar in 3 varianten. Je kunt een accupakket aanschaffen van 10 kWh, 15 kWh en 20 kWh. De omvormer kan maximaal laden en ontladen op een vermogen van 10 kW

De Nexus wordt met name ingezet op de onbalansmarkt. Op het moment dat er onbalans op het stroomnet ontstaat dan zal de software genaamd "Powerplay" hierop jouw batterij gaan aansturen. Is er een stroom tekort dan zal deze een ontlaad signaal krijgen via de bijgeleverde dongel. Op het moment dat er een stroomoverschot is dan zal de batterij zich gaan opladen. Let op je kunt dit niet zelf regelen binnen Powerplay. Zonneplan biedt deze service aan zolang je klant bij ze bent.

Doet de Nexus iets met jouw zonnepanelen opwek? Nee. Het is een systeem dat losstaat van je zonnepanelen installatie of eigen verbruik. Het systeem handeld op de onbalansmarkt zoals eerder benoemd. Een deel van de opbrengsten wordt aan je uitbetaald. Op de website meldt Zonneplan bij iedere Nexus het verwachte rendement. Dit is wat anders dan beloofd rendement. Rendementen kunnen dus fluctueren.

Het product is ook aan veranderingen onderhevig. Dat betekend dat je soms een logische strategie ziet maar soms ook een onlogische. De Demo in Zwolle geeft je een indicatie van de tot nu toe behaalde rendementen. Deze demo opstelling is te vinden op de website van Zonneplan op https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/nexus-demo

Om een Nexus te plaatsen moet je wel even een aantal zaken goed in ogenschouw houden.

1. Je moet naar een dynamisch stroomcontract.
2. Kan de Nexus op je aansluiting? Het moet een 3 fase aansluiting zijn.
3. ........................

Op de Nexus thuisbatterij is BTW teruggaaf van toepasssing. Je moet dan wel aan een aantal criteria volstaan daar je gebruik gaat maken van de KOR regeling.

1. Je beschikt over een dynamisch contract.
2. Je handeld in stroom (onbalansmarkt)
3. Factuur moet op jouw naam staan en je zit niet al in de KOR (bijvoorbeeld met je Zonnepanelen). Anders is op naam van een evt partner een oplossing.

Kiki is de chatbot van Zonneplan. Deze werkt niet helemaal zoals je zou verwachten. Op het forum wordt hier ook regelmatig op gewezen.

Staat er een vraag die je hebt nog niet bij deze TopicStarter vraag het dan de actieve Nexus bezitters op het forum wat je wilt weten.
toon volledige bericht
Bij plaatsen Nexus: i.v.m. warmteafgifte is de opgegeven afmetingen van vrije ruimte door ZP nodig.
Misschien noemen dat de Enius app goed inzicht geeft in het verloop van de onbalans?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik lees echt weinig nieuws in dat artikel, allemaal zaken die we min of meer al wisten. Regeltoestand 2 moet inderdaad aangepakt worden en dat gaat wel komen verwacht ik. Zolang de opbrengsten met onbalans hoger blijven dan de andere alternatieve verdien en/of bespaar modellen kunnen we ervan profiteren. Volgens mij heeft niemand de illusie dat we de komende 10 jaar 2000 EUR per jaar met die batterij gaan verdienen.

Profiteren van het sneller terugverdienen van de accu zolang het kan en tegen die tijd heb je wel een zeer capabele thuisaccu voor een scherpe prijs die je voor meer doeleinden kunt gaan gebruiken in de nabije toekomst. De investering blijft het mijn inziens meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

kazuka schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:54:
Ik lees echt weinig nieuws in dat artikel, allemaal zaken die we min of meer al wisten. Regeltoestand 2 moet inderdaad aangepakt worden en dat gaat wel komen verwacht ik. Zolang de opbrengsten met onbalans hoger blijven dan de andere alternatieve verdien en/of bespaar modellen kunnen we ervan profiteren. Volgens mij heeft niemand de illusie dat we de komende 10 jaar 2000 EUR per jaar met die batterij gaan verdienen.

Profiteren van het sneller terugverdienen van de accu zolang het kan en tegen die tijd heb je wel een zeer capabele thuisaccu voor een scherpe prijs die je voor meer doeleinden kunt gaan gebruiken in de nabije toekomst. De investering blijft het mijn inziens meer dan waard.
Zo sta ik er ook in nu. 300 euro korting nog en de installatie erbij maakt het een acceptabele deal vooralsnog. Mocht de helft ervan terugverdiend worden op de huidige wijze is dat al mooi.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• frans84
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-04 10:36
Misschien niet batterij gerelateerd maar wel handig

Ik ben bezig met een leuke integratie van "apexcharts-card", "forecast.solar" en "nordpool" waarbij je de uur prijzen en forecast (zonnepanelen) kunt zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gbBmK_mtV5X7TuASPnoiqmITrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AWS2snUGe3pqq1nDP6hJxRS9.png?f=fotoalbum_large

Config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - platform: rest
    name: pv_forecast_per_uur
    resource: https://api.forecast.solar/estimate/52.123/5.123/35/44/3.520
    method: GET
    force_update: true
    scan_interval: 3600
    json_attributes:
      - result
      Content-Type: application/json
    value_template: ok

Card
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 48h
experimental:
  color_threshold: true
header:
  show: true
  show_states: true
span:
  start: day
now:
  label: Nu
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
    name: Huidige prijs
    show:
      in_chart: false
    float_precision: 4
  - entity: sensor.meter_net_verbruik
    name: Huidig verbruik
    show:
      in_chart: false
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
    yaxis_id: first
    name: Vandaag en Morgen
    type: column
    float_precision: 3
    show:
      in_header: false
      extremas: false
      legend_value: false
    data_generator: |
      let combinedData = [];
      entity.attributes.raw_today.forEach((data) => {
        combinedData.push([new Date(data.start).getTime(), data.value]);
      });
      entity.attributes.raw_tomorrow.forEach((data) => {
        combinedData.push([new Date(data.start).getTime(), data.value]);
      });
      return combinedData;
    opacity: 0.4
    color_threshold:
      - value: -2
        color: red
        opacity: 1
      - value: -0.132
        color: green
  - entity: sensor.pv_forecast_per_uur
    name: Zon dak (forcast)
    yaxis_id: second
    type: line
    color: rgb(255, 0, 255)
    stroke_width: 1
    unit: kWh
    show:
      in_header: false
    data_generator: >
      const rawData = entity.attributes.result.watts; return
      Object.keys(rawData).map(dt => [new Date(dt).getTime(),
      rawData[dt]/1000]);
apex_config:
  chart:
    height: 200px
  legend:
    show: false
  yaxis:
    - id: first
      decimalsInFloat: 2
      stepSize: 0.05
    - id: second
      opposite: true
      decimalsInFloat: 2
  xaxis:
    labels:
      datetimeFormatter:
        hour: H

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LecramR
NightHawk4 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:23:
[...]

Altijd mooi om te zien hoe de 'echte waarheid' voor waar genomen wordt als het op papier staat.

Ongetwijfeld een kern van waarheid maar ook hier weer wat nuance in mijn optiek.

Vooropgesteld ik heb mijn Nexus aangeschaft om in de toekomst (bij het afschaffen salderen) een batterij te hebben staan. Dat ik tot die tijd daar een stuk van terug kan verdienen prima. :7

Mijns inziens is elke thuisbatterij leverancier te rooskleurig met de opbrengsten en neem ik die ook met een korrel zout. Hetzelfde hebben we gezien bij leveranciers/installateurs van zonnepanelen, de mijne pas in november laten neerleggen en ook daar ben ik gewoon blij mee (niet alles hoeft om snel geld te gaan). :>

Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel een zeer innoverende markt met veel problemen omtrent onbalans en netcongestie. Daar is echt wel het één en ander te behalen in het verbeteren door middel van alogritmes en AI. Dat dit tijd gaat kosten, ongetwijfeld! Maar ik geloof dat dit wel gaat lukken. :*)

En zelfs in het geval van een 'zogenaamd' faillisement zal er een partij opstaan dir algoritme en herprogrammering voor zijn rekening neemt. Ik verwacht zelfs dat dit veel eerder een dingetje gaat worden en dat het goedkoper is om dat gedeelte op te pakken en het hele installatie gebeuren door een ander te laten doen. Oftewel softwarematige aansturing leveren en geen hardware. _/-\o_

Maar goed ook nog wat leuk leesvoer over regeltoestand 2. ;)
toon volledige bericht
Ik vertrouw eerder de 'waarheid' van een onafhankelijk energiespecialist dan van een bedrijf dat genoodzaakt is om dergelijke accu's te verkopen. Het kwalijke is dat de accu's worden verkocht met halve waarheden en valse voorwendselen. Verblind door beloofde gouden bergen worden de accu's aangekocht zonder te verdiepen of dit nu echt de juiste keus is. Als het gaat om een accusysteem zijn er echt wel betere opties, maar daar wordt dan niet naar gekeken. Het is logisch dat kopers van deze te dure accu's hun aankoop verdedigen. Je wil immers geen flater slaan op verjaardagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
kazuka schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:54:

Er is weinig capabel aan deze accu. Geen koppeling met zonnepanelen, geen peakshaving, geen noodstroom enz

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

LecramR schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:33:
[...]

Er is weinig capabel aan deze accu. Geen koppeling met zonnepanelen, geen peakshaving, geen noodstroom enz
20kWh / 10kW voor 8300 EUR inc. installatie is gewoon een hele scherpe prijs. En ze komen met meerdere modi binnenkort, adverteren ze ook mee op de site. Mensen die in het beta / preview programma zitten hebben intussen al de modus voor gebruik eigen energie en PV opbrengst. Noodstroom zie ik echt als iets wat voor 99% van de klanten niet nodig is in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
kazuka schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:48:
[...]

20kWh / 10kW voor 8300 EUR inc. installatie is gewoon een hele scherpe prijs. En ze komen met meerdere modi binnenkort, adverteren ze ook mee op de site. Mensen die in het beta / preview programma zitten hebben intussen al de modus voor gebruik eigen energie en PV opbrengst. Noodstroom zie ik echt als iets wat voor 99% van de klanten niet nodig is in NL.
Heb je dat onderzocht? Dit onderzoek van een tijdje geleden laat hele andere getallen zien.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:06
kazuka schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:48:
[...]

10 KW omvormer::
Op hoeveel % van het vermogen draait deze omvormer bij NOM gedurende de nachtelijke uren?
Om je even op weg te helpen, de meeste huishoudens verbruiken in de nacht minder dan 250W.
Deze omvormer is zeer geschikt voor de handel op de onbalans markt.
Maar zwaar over gedimensioneerd, om PV stroom voor eigen gebruik op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acxels
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-05 16:58
Peterhardenberg schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:01:
[...]

10 KW omvormer::
Op hoeveel % van het vermogen draait deze omvormer bij NOM gedurende de nachtelijke uren?
Om je even op weg te helpen, de meeste huishoudens verbruiken in de nacht minder dan 250W.
Deze omvormer is zeer geschikt voor de handel op de onbalans markt.
Maar zwaar over gedimensioneerd, om PV stroom voor eigen gebruik op te slaan.
Wat een aannames. Koken, warmtepomp & auto's laden. Dit was buiten de onbalans handel voor mij een reden deze te nemen ipv bv een sessy. Die 250W is sluipverbruik welke mij persoonlijk niet veel interesseert. Maar goed ook hier houd ik wellicht wat voor over met deze capaciteit.

Volgens mij zou elk huishouden zelf een keuze moeten maken qua dimensionering en is 'de meeste huishoudens' niet zo relevant voor de persoonlijke keuze.

Daarnaast is de omvormer ook relevant tov de eventuele installatie die al geplaatst is. Mijn zonnepanelen pieken om 7kwh. Als ik dit weg wil zetten om later te gebruiken is ook hier de omvormer niet perse te groot. Als er negatieve tarieven zijn (buiten de saldering om) is 10kwh laden en 20kw opslag toch beter. Overigens zijn de negatieve tarieven zeer beperkt maar toch.

Nogmaals helemaal eens dat het de vraag is hoe lang zonneplan met alle variabelen dit volhoud (zoals al veelvuldig gezegd). De hardware is in mijn beleving een prima deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Acxels schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:13:
[...]

Wat een aannames. Koken, warmtepomp & auto's laden. Dit was buiten de onbalans handel voor mij een reden deze te nemen ipv bv een sessy. Die 250W is sluipverbruik welke mij persoonlijk niet veel interesseert. Maar goed ook hier houd ik wellicht wat voor over met deze capaciteit.

Volgens mij zou elk huishouden zelf een keuze moeten maken qua dimensionering en is 'de meeste huishoudens' niet zo relevant voor de persoonlijke keuze.

Daarnaast is de omvormer ook relevant tov de eventuele installatie die al geplaatst is. Mijn zonnepanelen pieken om 7kwh. Als ik dit weg wil zetten om later te gebruiken is ook hier de omvormer niet perse te groot. Als er negatieve tarieven zijn (buiten de saldering om) is 10kwh laden en 20kw opslag toch beter. Overigens zijn de negatieve tarieven zeer beperkt maar toch.

Nogmaals helemaal eens dat het de vraag is hoe lang zonneplan met alle variabelen dit volhoud (zoals al veelvuldig gezegd). De hardware is in mijn beleving een prima deal.
toon volledige bericht
Ik neem aan dat je piek 7 kW is. Dan is 20kWh aan de lage kant. Kan de Nexus verder uitgebreid worden?

Ben het trouwens met je eens dat de HW een mooie prijs heeft. En dan is het logisch dat je wat concessies moet doen /accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acxels
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-05 16:58
John245 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:19:
[...]

Ik neem aan dat je piek 7 kW is. Dan is 20kWh aan de lage kant. Kan de Nexus verder uitgebreid worden?

Ben het trouwens met je eens dat de HW een mooie prijs heeft. En dan is het logisch dat je wat concessies moet doen /accepteert.
Technisch is hij uit te bereiden. Of zonneplan dit ondersteunt betwijfel ik. Als de onbalans handel en/of het rendement opdroogt ga ik hier naar kijken. Met 30kw zou ik een eind moeten komen. Op topdagen zit ik 'helaas' op 50kw opbrengst. Dit krijg ik echter nooit weg op dagelijkse basis. 20kw is mijn woon werk verkeer en dan de overige 10 voor het overige verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjaZo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:34:
[...]

Ik wil best een bijdrage leveren voor bijvoorbeeld Home Assistant dashboards, al heb ik al hele mooie bijdragen van anderen gezien voor HA.
Schrijf je stukje maar gewoon. Je staat op en dat verdiend de waardering al. Misschien handig om mijn stukje er weer in te kopie pasten. Wie zorgt er gewoonlijk voor dat een TS geplaatst en aangepast kan worden? De rechten ertoe er komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Buns schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:54:
[...]

Bij plaatsen Nexus: i.v.m. warmteafgifte is de opgegeven afmetingen van vrije ruimte door ZP nodig.
Misschien noemen dat de Enius app goed inzicht geeft in het verloop van de onbalans?
Ik heb zelf geen Nexus maar wil best helpen om een TS te krijgen. Echter zullen er dan ook mensen met een Nexus op moeten staan. Die kunnen het e.a. aanvullen. Een marketing plaatje zou het mijn inziens niet moeten worden. Voel je vrij om daar uitgebreider iets over te schrijven zodat het weer bij elkaar geplakt kan worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 23-07-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.

[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 23-07-2024 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

John245 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:46:
[...]

Heb je dat onderzocht? Dit onderzoek van een tijdje geleden laat hele andere getallen zien.
Een tijdje geleden zegt ie, bijna 20 jaar :P Er is volgens mij veel veranderd in die tijd. Maar serieus, de uptime van ons net is toch iets van 99.x %?

Ik denk niet dat een noodstroom voorziening bovenaan het wensenlijstje staat bij de meesten die aan het oriënteren zijn voor een thuis accu. Leuk als het kan maar geen must-have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:24

GaMbiNo

1337

kazuka schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:42:
[...]

Een tijdje geleden zegt ie, bijna 20 jaar :P Er is volgens mij veel veranderd in die tijd. Maar serieus, de uptime van ons net is toch iets van 99.x %?

Ik denk niet dat een noodstroom voorziening bovenaan het wensenlijstje staat bij de meesten die aan het oriënteren zijn voor een thuis accu. Leuk als het kan maar geen must-have.
Ik heb het hele stuk niet gelezen. Maar in de conclusie staat ook nog eens dat noodstroomvoorziening voor de meeste consumenten niet nodig is. Vooral vanwege de hoge uptime (99,5%). 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
LecramR schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:31:
[...]

Als het gaat om een accusysteem zijn er echt wel betere opties, maar daar wordt dan niet naar gekeken.
Vertel... ik ben 1 en al oor...
20kWh accu en 10kW omvormer...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

[...]. Als het gaat om een accusysteem zijn er echt wel betere opties, maar daar wordt dan niet naar gekeken. Het is logisch dat kopers van deze te dure accu's hun aankoop verdedigen. Je wil immers geen flater slaan op verjaardagen.
Serieus? Dan maar de trol uithangen?

Maar ook ik ben inderdaad geïnteresseerd wie dan wel voor deze prijs vergelijkbare hardware levert en installeert.

Vrij lang gekeken naar opties en ik kon ze niet vinden.

Ook met Zonneplan overlegd en de optie voor zonnestroom opslaan zijn ze wel mee bezig maar is nu geen prioriteit (misschien in het najaar).
Noodstroom is voor mij niet eens van toepassing in mijn Stedin woongebied met een uptime om van te dromen.

En voor wat betreft de regeltoestand 2 die is wat langer bekend en ook bij ZP. Waarom hebben tweakers die al wat langer een Nexus hebben staan dan wel opbrengsten die ZP voorschotelt?
Mijns inziens omdat ze de bedrijfskosten en marge niet openbaar maken (vrij logisch gezien de concurrentie en structuur) en daar dus een ergens een reserve voor wordt aangelegd.
In de toekomst kan het best nog wel lastig worden maar ook daar kan lokale netcongestieontlasting (3x woordwaarde) een uitkomst zijn.

Voor wat betreft het verkoopgedrag lijkt mij duidelijk dat ze wat moeten verkopen nu de markt voor zonnepanelen is ingestort, als één van de grote projecten doorgaat stopt dat ook omdat de monteurs dan allemaal bezig zijn.

Maar dat is dus allemaal wat ik verwacht en hoe ik het zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
GaMbiNo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:48:
[...]

Ik heb het hele stuk niet gelezen. Maar in de conclusie staat ook nog eens dat noodstroomvoorziening voor de meeste consumenten niet nodig is. Vooral vanwege de hoge uptime (99,5%). 😆
7% antwoord noodstroom aan te schaffen
21% antwoord niet waarschijnlijk en niet onwaarschijnlijk
72% antwoord onwaarschijnlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
John245 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:10:
[...]

Als je bij Zonneplan informeert wat het kost om je batterij mee te nemen kom je er achter dat de kosten zo hoog zijn dat het zinvoller is om de batterij te laten staan. En als de koper dat ook weet krijg je er niks voor, of wilt hij zelfs geld toe.
Gewoon mee verhuizen en t.z.t bij Bliq verder gaan. Geen gezeur of hoge kosten van Zonneplan en ze snijden zichzelf in de vinger omdat ze een klant kwijt zijn.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
[...]

Ik vertrouw eerder de 'waarheid' van een onafhankelijk energiespecialist dan van een bedrijf dat genoodzaakt is om dergelijke accu's te verkopen. Het kwalijke is dat de accu's worden verkocht met halve waarheden en valse voorwendselen. Verblind door beloofde gouden bergen worden de accu's aangekocht zonder te verdiepen of dit nu echt de juiste keus is. Als het gaat om een accusysteem zijn er echt wel betere opties, maar daar wordt dan niet naar gekeken. Het is logisch dat kopers van deze te dure accu's hun aankoop verdedigen. Je wil immers geen flater slaan op verjaardagen.
Vanuit het perspectief dat het dan wel netjes is jouw waarheid te melden:

Lecram heeft zelf een bedrijf waarmee hij mooie Victron thuisbatterijen plaatst. In plaats van zich daar op te richten en daar een krachtige boodschap over uit te dragen zijn meer dan de helft van zijn uitingen op verscheidene platforms gericht op Zonneplan en onbalanshandel omdat dit niet strookt met zijn eigen portfolio. Daarbij doet hij alsof het hem niet interesseert en unbiased is. Omdat dit product niet in zijn voordeel werkt (want het zit in dezelfde klantenvijver als zijn eigen zaak) is het bij voorbaat compleet ruk, dat alle zaken die hij noemt omtrent een thuisbatterij (peakshaving, eigen opwek maximeren en ja ook noodstroom) al in de Solis S6 van Zonneplan aanwezig is weet hij daarom niet.

Opiniestukken (waarheid optioneel) zoals die van Sjak Lomme of Jan Willem Zwang zijn goed om te lezen en met rake opmerkingen, zo nu ook. Het is wel kwalijk dat sommigen daar de one-liners uit vissen die de eigen agenda past om vervolgens te roepen; "zie je wel!!1!" redelijk voor schut op verjaardagen maar passend bij die ene oom die alles slikt wat uit de Telegraaf komt.

Ik denk dat de meesten hier zich goed hebben ingelezen en geïnformeerd alvorens tot aankoop over te gaan en de halve waarheden uit het twijfelachtige promotie-programma van Zonneplan (eveneens kwalijk en de kern van het probleem uit het hierboven genoemde opiniestuk) met een korrel zout nemen.

Het is voor mij en ik vermoed vele tweakers met mij (zoals @Acxels @NightHawk4 @kazuka al doen bevestigen): nu goedkoop een krachtige veelzijdige batterij hardware in huis die zolang de pret duurt aardig boert, valt dat weg dan heb je alsnog een conventionele thuisbatterij die asynchroon kan laden en ontladen, optimaliseren van PV opslag, peakshaving, handelen op dynamische tarieven tot aan zelfs noodstroom.

Edit:

Dat laatste kom ik op terug: in de software (waarschijnlijk voor alle S6 varianten geschreven) staat noodstroom als optie maar deze bijbehorende connectie is op de Nexus niet aanwezig. Niet dat ik het zou missen anders had ik me daar vooraf wel beter op ingelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door bokkow op 24-07-2024 12:03 ]

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Dat verklaart inderdaad wel het een en ander. Heb sowieso het idee dat er een aantal hier posten die zelf een Victron of soortgelijke thuis accu hebben maar blijkbaar de noodzaak voelen om alles wat ZP doet met de Nexus af te kraken in dit topic. Alsof ze persoonlijk onrecht is aangedaan of om hun eigen aankoop goed te praten? Of ze kunnen het niet hebben dat de Nexus eigenaren op dit moment leuk verdienen met het onbalans model ofzo?

ZP is zeker niet perfect en er valt genoeg op en aan te merken op ze maar ik voel absoluut niet de noodzaak of behoefte mij te melden in de andere thuisaccu topics en daar andermans aankopen af te gaan kraken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
kazuka schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:09:
Dat verklaart inderdaad wel het een en ander. Heb soeiweo het idee dat er een aantal hier die zelf een Victron of soortgelijke thuis accu hebben maar blijkbaar de noodzaak voelen om alles wat ZP doet met de Nexus af te kraken in dit topic. Alsof ze persoonlijk onrecht is aangedaan of om hun eigen aankoop goed te praten? Of ze kunnen het niet hebben dat de Nexus eigenaren op dit moment leuk verdienen met het onbalans model ofzo?

ZP is zeker niet perfect en er valt genoeg op en aan te merken op ze maar ik voel absoluut niet de noodzaak of behoefte mij te melden in de andere thuisaccu topics en daar andermans aankopen af te gaan kraken.
Precies dat, ik waardeer Victron, Sessy, Enphase en SolarEdge installaties ook, en vind ze eveneens interessant met eigen voor en nadelen. Absoluut geen gewin of behoefte aan bij andere "kampen" gal te gaan spuien zoals sommigen daar een sport van maken hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
[Afbeelding]

Uit dit artikel:

"Bovendien lijken de leveranciers regelmatig negatieve (dag) resultaten van de producten ‘weg te poetsen’, wat prettig lijkt voor de consument, maar het doet het bewustzijn van de inherente risico’s van onbalansmarkten geen goed"

Heeft iemand enig idee waar deze bewering in het artikel op gebaseerd is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Energycoach schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Uit dit artikel:

"Bovendien lijken de leveranciers regelmatig negatieve (dag) resultaten van de producten ‘weg te poetsen’, wat prettig lijkt voor de consument, maar het doet het bewustzijn van de inherente risico’s van onbalansmarkten geen goed"

Heeft iemand enig idee waar deze bewering in het artikel op gebaseerd is?
Grappig dat je het vraagt, gister is deze passage in een andere community voorbij gekomen, dit is wat de heer Lomme daar op zei:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_a2aIS__Ocy2xfNzkwfQ4gY99ww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vDGEGiQvvF9jQol55zSJmmUj.jpg?f=user_large

Ik vind dat er een verschil zit tussen wegpoetsen en corrigeren, en ik geloof dat dit ergens in een van de andere topics is benoemd. Vooralsnog heb ik dit niet zelf meegemaakt en ook niet over gelezen in dit topic.

Wat in deze richting wel eens is benoemd is een correctie aan het eind van de dag omdat de dagopbrengsten gedurende de dag inschattend zijn. Dat is echter bij mij nog niet meer dan enkele centen in beide richtingen geweest en kan ik moeilijk bestempelen als doelbewust kwaadaardig handelen ten behoeve van een meer positief beeld over de Nexus... Kwestie van bewoording maar dat is mijn opinie over deze opinie :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:36
@Energycoach
In het Frank forum zag ik het een paar keer voorbijkomen o.a. in onderstaande reactie:
https://gathering.tweaker...message/79549640#79549640

Frank geeft onderstaande aan als reden waarom verliezen/opbrengsten achteraf gecorrigeerd zijn:
3.Compensatie deel R2 schade:
Wij zijn deze maand actief op de “ex-post” markt en kunnen in de omstandigheden de schade van R2 beperken. Als dat het geval is zullen we deze bedragen als compensatie aan je uitkeren. Dit zal dan tot een hoger handelsresultaat in betreffend kwartier leiden. Dit hebben we sinds vandaag geactiveerd en is met terugwerkende kracht van toepassing vanaf 1 juli. Als het goed is zul je zien dat de handelsresultaten hierdoor iets zijn verbeterd.
Als dit daadwerkelijk de reden is lijkt mij het allemaal geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ja ik vermoed dat ZP ook actief is op deze markt, ik heb nog nooit een negatieve dagopbrengst gehad, zelfs op dagen waar het vrijwel geheel R2 was.

Wat meer info over ex-post: https://www.etpa.nl/whitepapers/ex-post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:47
CryptoCake schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:31:
Hier niets bijzonders, maar geprobeerd de Zonneplan app een beetje na te maken in HA.
Verbruik icoontje draait ook naar rechts bij verbruik, en draait naar links bij teruglevering.

[Afbeelding]

EDIT:
Voor de liefhebbers:

Benodigdheden HACS:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- Vertical Stack in Card
- card-mod
- apexcharts-card
- Stack in Card
- Mushroom

En als je het nog niet had:
Integration: Zonneplan

Voor de draaiende Zonneplan logo's:
code:
1
/local/zp.png

[Afbeelding]

code:
1
/local/zp-t.png

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
type: vertical-stack
cards:
  - type: custom:stack-in-card
    cards:
      - type: horizontal-stack
        cards:
          - square: false
            type: grid
            cards:
              - type: custom:mushroom-title-card
                title: Stroom
                subtitle: vandaag
                card_mod:
                  style: |
                    .subtitle {
                      color: rgba(255, 255, 255,0.5)!important;
                    }
                    .header div:not(:last-of-type) {
                      margin-bottom: 0!important;
                    }
                title: >
                  € {{
                  ((states.sensor.zonneplan_electricity_delivery_costs_today.state)|float(0.0)
                  -
                  (states.sensor.zonneplan_electricity_production_costs_today.state)|float(0.0))
                  | round(2) }}
                card_mod:
                    .title {
                      text-align: right;
                      font-size: 50px!important;
                    }
            columns: 2
              ha-card {
                border: none;
              }
        cards:
          - square: false
            type: grid
            cards:
                title: Afname
                subtitle: >-
                  {{ states('sensor.zonneplan_electricity_consumption_today')|
                  round(1) }} kWh x {{
                  (((states.sensor.zonneplan_electricity_delivery_costs_today.state
                  | float) /
                  (states.sensor.zonneplan_electricity_consumption_today.state |
                  float)) * 100) | round(0) }} ct
                card_mod:
                    .title {
                        font-size: 16px!important;
                        font-weight: 300!important;
                      }
                      ha-card {
                        padding-top: 0 !important;
                      }
                      }
                title: Teruglevering
                subtitle: >-
                  {{ states('sensor.zonneplan_electricity_returned_today')|
                  round(1) }} kWh x  {{ (((
                  states.sensor.zonneplan_electricity_production_costs_today.state)|float(0.0)
                  / (states.sensor.zonneplan_electricity_returned_today.state |
                  float)) * 100) | round(0)}} ct
                card_mod:
                    .title {
                      font-size: 16px!important;
                      text-align: right;
                      font-weight: 300!important;
                      }
                    .subtitle { 
                      text-align: right!important;
                      }
                    ha-card {
                      padding-top: 0 !important;
                    }
                    }
            columns: 2
              ha-card {
                border: none;
              }
    card_mod:
        ha-card {
          background-color: #00A964;
          --primary-text-color: #FFFFFF;
          --secondary-text-color: #FFFFFF;
          border-radius: 20px;
          padding: 5px 5px;
            }
  - type: custom:mushroom-template-card
    primary: >
      {% if states('sensor.zonneplan_current_usage') | float >= 0 %} Verbruik
      {{states('sensor.zonneplan_current_usage') | round(0)}} watt {%else %}
      Teruglevering {{states('sensor.zonneplan_current_usage') | multiply(-1) |
      round(0)}} watt {% endif %}
    secondary: '{{states(''sensor.zonneplan_status_tip'')}}'
    icon: mdi:power-plug-outline
    icon_color: green
    picture: >
      {% if states('sensor.zonneplan_current_usage') | float >= 0 %}
      /local/zp.png {% else %} /local/zp-t.png {% endif %}
    entity: sensor.zonneplan_current_usage
    tap_action:
      action: more-info
    card_mod:
        mushroom-shape-avatar {
          display: flex;
          animation: rotation 2s infinite linear;
        }
        @keyframes rotation {
          from {
            transform: rotate(0deg);
            {% else %}
            transform: rotate(359deg);
            {% endif %}
          }
          to {
            transform: rotate(359deg);
            {% else %}
            transform: rotate(0deg);
            {% endif %}
          }
        }
  - type: custom:apexcharts-card
    experimental:
      color_threshold: true
    graph_span: 23h
    header:
      title: Dynamische stroomprijs
      show_states: true
      colorize_states: true
    span:
      start: day
    now:
      label: NU
    series:
      - entity: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
        name: ' '
        show:
          extremas: true
          datalabels: false
          in_header: before_now
          header_color_threshold: true
        type: column
        float_precision: 0
        data_generator: |
          return entity.attributes.forecast.map((forecast, index) => {
            return [new Date(forecast.datetime).getTime(), forecast.electricity_price / 100000];
          });
        color_threshold:
          - value: 0
            color: '#32cd32'
          - value: 25
            color: '#3b3f3b'
          - value: 30
            color: '#ff4500'
    yaxis:
      - id: '1'
        min: ~0
        max: ~30
        decimals: 0
        apex_config:
          title:
            text: €/kWh
          tickAmount: 4
    apex_config:
      xaxis:
        type: datetime
        tooltip:
          enabled: c
      chart:
        height: 250px
      stroke:
        width: 4
    card_mod:
        #header__title {
          color: #FFFFFF !important;
          text-align: center;
          font-size: 14px !important;
        }
        .apexcharts-gridlines-horizontal {
          visibility: hidden;
        }
    cards:
        secondary: >-
          {% if states('sensor.thuisbatterij_battery_state')=="Discharging" %}
          Batterij wordt ontladen {% elif
          states('sensor.thuisbatterij_battery_state')=="Charging" %} Batterij
          wordt opgeladen {% else %} Balans bewaken {% endif %}
        primary: >-
          Batterijpercentage {{states('sensor.thuisbatterij_percentage') |
          round(0)}}%
        icon: >-
          {% set battery_level = states('sensor.thuisbatterij_percentage') |
          round(0) %} {% set battery_round = (battery_level|int / 10)|int * 10
          %} {% if states('sensor.thuisbatterij_battery_state')=="Operative" %}

{% if battery_round >= 100 %}
            mdi:battery
            {% elif battery_round > 0 %}
            mdi:battery-{{ battery_round }}
            {% else %}
            mdi:battery-low
            {% endif %}

{% elif states('sensor.thuisbatterij_battery_state')=="Charging" %}
          mdi:battery-plus {% elif
          states('sensor.thuisbatterij_battery_state')=="Discharging" %}
          mdi:battery-negative {% else %} mdi:battery {% endif %}
        icon_color: green
        picture: ''
        entity: sensor.thuisbatterij_percentage
        tap_action:
        card_mod:
          style: |-
            ha-state-icon {
              {% if states('sensor.thuisbatterij_battery_state')=="Discharging" %}
              animation: discharge 3s steps(1) infinite;
              {% elif states('sensor.thuisbatterij_battery_state')=="Charging" %}
              animation: charge 3s steps(1) infinite;
              {% endif %}
            } @keyframes charge {
                0% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 84%, 34% 84%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
                20% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 64%, 34% 64%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
                40% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 44%, 34% 44%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
                60% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 24%, 34% 24%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
            } @keyframes discharge {
                60% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 84%, 34% 84%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
                40% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 64%, 34% 64%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
                20% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 44%, 34% 44%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
                0% { clip-path: polygon(0% 0%, 0% 100%, 34% 100%, 34% 24%, 67% 24%, 67% 24%, 34% 24%, 34% 100%, 100% 100%, 100% 0%); }
            }
        primary: Dynamic Load Balancing
        secondary: >-
          {{states('binary_sensor.thuisbatterij_dynamic_load_balancing_overload_active')}}
        icon: mdi:scale-balance
        icon_color: ''
        fill_container: false
        multiline_secondary: false
        entity: binary_sensor.thuisbatterij_dynamic_load_balancing_overload_active
        tap_action:
        card_mod:
          style: |-
            ha-card {
              {% if states('binary_sensor.thuisbatterij_dynamic_load_balancing_overload_active')!='off' %}
              background-color: blue;
              {% endif %}
            }
    cards:
      - graph: line
        type: sensor
        detail: 1
        entity: sensor.batterij_tr_temperatuur
        name: Batterij Temperatuur
      - graph: line
        type: sensor
        entity: sensor.thuisbatterij_total
        detail: 1
        name: Vergoeding Totaal
view_layout:
  grid-area: sidebar2
toon volledige bericht
Leuk dashbord.
Heb je de batterij temperatuur sensor zelf bijgeplaatst? Of kom deze info vanuit ZP?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Kreeg vandaag een status update over de BTW teruggave van de Nexus:
Beste meneer/mevrouw,

U heeft een Zonneplan thuisbatterij gekocht en wij zijn voor u gestart met de het proces rondom de btw-teruggave. We informeren u graag over de status van deze teruggave.

De status van uw btw-teruggave
Wij hebben u aangemeld bij de Belastingdienst voor de teruggave en de Belastingdienst heeft deze aanmelding ontvangen en verwerkt. De Belastingdienst wacht alleen nog met de afgifte van het btw-nummer, omdat ze druk bezig zijn om het nieuwe proces rondom de btw-teruggave voor de thuisbatterij intern in te richten. Hierdoor duurt de teruggave langer dan de gestelde termijn van 5 tot 7 maanden.
Afgelopen week heeft de Belastingdienst ons bericht dat er forse aanpassingen zijn gedaan in het aanmeldingsproces en de prognose is dat de komende maanden een gefaseerde inhaalslag gemaakt zal worden. Dit betekent dat alle aanvragen ook daadwerkelijk een btw-nummer kunnen gaan ontvangen en we verder kunnen in het proces rondom de teruggave.
Al is het lastig inschatten met welke snelheid de Belastingdienst alle btw-nummers gaat afgeven verwachten wij dat in september de inhaalslag wel gemaakt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
he das mijn tweet!
bokkow schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:08:
[...]

Grappig dat je het vraagt, gister is deze passage in een andere community voorbij gekomen, dit is wat de heer Lomme daar op zei:

[Afbeelding]

Ik vind dat er een verschil zit tussen wegpoetsen en corrigeren, en ik geloof dat dit ergens in een van de andere topics is benoemd. Vooralsnog heb ik dit niet zelf meegemaakt en ook niet over gelezen in dit topic.

Wat in deze richting wel eens is benoemd is een correctie aan het eind van de dag omdat de dagopbrengsten gedurende de dag inschattend zijn. Dat is echter bij mij nog niet meer dan enkele centen in beide richtingen geweest en kan ik moeilijk bestempelen als doelbewust kwaadaardig handelen ten behoeve van een meer positief beeld over de Nexus... Kwestie van bewoording maar dat is mijn opinie over deze opinie :+

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Energycoach
bokkow schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:08:
[...]

[Afbeelding]

Om eerlijk te zijn vond ik het artikel niet zo goed.

Er gaat een veronderstelling vanuit dat we als klanten van ZP niet doorhebben dat niet wijzelf op de onbalans markt handelen, maar dat zij dat voor ons doen. Zolang wij zelf niet aan de knoppen zitten van de laad- en ontlaadmomenten is dit echter voor iedereen klip en klaar. Het voelt een beetje als beweren dat Mark Rutte niet kan fietsen....

Verder is de bewering dat ZP de verdiensten doelbewust positief houd en corrigeert dus nergens op gebaseerd. Een stukje sensatie journalistiek zonder wederhoor dus. Past prima op dit soort forums, maar minder op websites die beogen de energietransitie te becommentarieren met deskundigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Energycoach schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:01:
[...]

Er gaat een veronderstelling vanuit dat we als klanten van ZP niet doorhebben dat niet wijzelf op de onbalans markt handelen, maar dat zij dat voor ons doen. Zolang wij zelf niet aan de knoppen zitten van de laad- en ontlaadmomenten is dit echter voor iedereen klip en klaar. Het voelt een beetje als beweren dat Mark Rutte niet kan fietsen....

Verder is de bewering dat ZP de verdiensten doelbewust positief houd en corrigeert dus nergens op gebaseerd. Een stukje sensatie journalistiek zonder wederhoor dus. Past prima op dit soort forums, maar minder op websites die beogen de energietransitie te becommentarieren met deskundigheid.
Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens. Op het forum is toch regelmatig voorbij gekomen dat een min weg was ineens. Je kunt natuurlijk twisten over de manier waarop. Iedere belegging heeft ook zijn minnen. Dus ik geloof niet in het feit dat iedere trade (waarin het ook is) 100% winstgevend altijd is.

Daarnaast Rutte kan ook niet fietsen joh 😉🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Wijs even naar die regelmatige berichten hier dan @Devke, ik heb namelijk nog geen berichten daarvan zien langskomen dat minnen weggepoetst zijn en lees al even mee. Ze zouden makkelijk vindbaar moeten zijn.

Ben het helemaal met @Energycoach eens hierover.

[ Voor 17% gewijzigd door SidewalkSuper op 25-07-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Maar dan nog.....zelfs als minnen weggepoetst worden.

Als daar een reserveringspost voor is om tot de berekende opbrengst te komen (wat dus onderdeel is van het bedrijfsmodel) dan maakt het de Nexus (of FE) consument toch helemaal niks uit?

In mijn optiek gewoon onderdeel van de reserveringsmarge waar wij geen inzicht in hebben, dit wordt pas problematisch als het met regelmaat en vaak gaat plaatsvinden. Dit zal ongetwijfeld in de toekomst wel vaker gebeuren maar het inzicht in de percentages wanneer dit echt het bedrijfsmodel van ZP gaat aantasten is alleen maar koffiedik kijken.
Tegen die tijd kan het ook zijn dat er een verdienmodel in lokale netontlasting is of dat de eigen zonnestroom opgeslagen wordt met een fatsoenlijke marge.

Mijns inziens een vergelijkbare discussie als het wegvallen van de salderingsregel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:57
NightHawk4 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:41:
Maar dan nog.....zelfs als minnen weggepoetst worden.

Als daar een reserveringspost voor is om tot de berekende opbrengst te komen (wat dus onderdeel is van het bedrijfsmodel) dan maakt het de Nexus (of FE) consument toch helemaal niks uit?

In mijn optiek gewoon onderdeel van de reserveringsmarge waar wij geen inzicht in hebben, dit wordt pas problematisch als het met regelmaat en vaak gaat plaatsvinden. Dit zal ongetwijfeld in de toekomst wel vaker gebeuren maar het inzicht in de percentages wanneer dit echt het bedrijfsmodel van ZP gaat aantasten is alleen maar koffiedik kijken.
Tegen die tijd kan het ook zijn dat er een verdienmodel in lokale netontlasting is of dat de eigen zonnestroom opgeslagen wordt met een fatsoenlijke marge.

Mijns inziens een vergelijkbare discussie als het wegvallen van de salderingsregel.
Het is wel van belang om richting consumenten transparant te zijn hierover wmb. Als Zonneplan alle negatieve trades voor eigen rekening neemt als onderdeel van haar business model wil ik dit wel weten. Dat is voor mij namelijk één van de belangrijke elementen in de overweging om bijv voor Zonneplan te gaan.

Als zij dit inderdaad doen ben ik benieuwd hoe vaak dit gebeurt en wat de materialiteit is (hoe hoog het bedrag is in totaal per maand jaar). In de situatie nu namelijk lijkt het alsof elke trade positief is en Zonneplan geen kosten maakt in dit kader. Als ze wel kosten maakt komt de vraag op hoe lang dit houdbaar is. Zeker als de kosten bijv toenemen etc.

Je wilt niet een te positief plaate schetsen naar consumenten / de markt zodat iedereen aan boord stapt en later bijv terugkomen op wie de kosten voor negatieve trades draagt. Of - worst case - de kosten wel blijven dragen terwijl Zonneplan dit financieel niet aankan op lange termijn etc.

Transparantie is hierin wmb een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]
.

Er zit toch wel een kern van waarheid in?
Extra uitleg over een verdeelsleutel; ze zullen daar zo transparant mogelijk in zijn. Echter om zeker te zijn dat in ieder geval de eerste periode het rendement wordt overtroffen zullen ze eerder geneigd zijn de verdeling in de richting van zonneplan volledig ten goede te laten komen aan klanten mocht dat nodig zijn.
woensdag 31 januari 2024 18:09:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Requiem19 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:51:
[...]

Het is wel van belang om richting consumenten transparant te zijn hierover wmb. Als Zonneplan alle negatieve trades voor eigen rekening neemt als onderdeel van haar business model wil ik dit wel weten. Dat is voor mij namelijk één van de belangrijke elementen in de overweging om bijv voor Zonneplan te gaan.

Als zij dit inderdaad doen ben ik benieuwd hoe vaak dit gebeurt en wat de materialiteit is (hoe hoog het bedrag is in totaal per maand jaar). In de situatie nu namelijk lijkt het alsof elke trade positief is en Zonneplan geen kosten maakt in dit kader. Als ze wel kosten maakt komt de vraag op hoe lang dit houdbaar is. Zeker als de kosten bijv toenemen etc.

Je wilt niet een te positief plaate schetsen naar consumenten / de markt zodat iedereen aan boord stapt en later bijv terugkomen op wie de kosten voor negatieve trades draagt. Of - worst case - de kosten wel blijven dragen terwijl Zonneplan dit financieel niet aankan op lange termijn etc.

Transparantie is hierin wmb een vereiste.
toon volledige bericht
Frank Energy is daarin wel wat transparanter inderdaad, die publiceren de verdeelseutel van de opbrengst (15% is voor FE) en hebben toegelicht dat ze op de ex-post markt actief zijn waarmee die negatieve dagopbrengsten omgezet kunnen worden in positieve. Dat mag ZP beter doen maar waarom zou dat een vereiste zijn? Ze geven je een opbrengst prognose voordat je tot aanschaf overgaat en daar mag je het mee doen. Vind je dat niet voldoende kun je het bij een andere leverancier proberen. Het is sowieso een beetje een closed eco-system toko, dat zie je ook bij hun omvormers voor PV en laadpaal. Zal ongetwijfeld een bewuste keuze zijn qua bedrijfsvoering.

Wanneer je de opbrengsten vergelijkt tussen ZP en FE lijkt de verdeelsleutel bij beiden wel rond de 85-15 te zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
kazuka schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:16:
[...]

Frank Energy is daarin wel wat transparanter inderdaad, die publiceren de verdeelseutel van de opbrengst (15% is voor FE) en hebben toegelicht dat ze op de ex-post markt actief zijn waarmee die negatieve dagopbrengsten omgezet kunnen worden in positieve. Dat mag ZP beter doen maar waarom zou dat een vereiste zijn? Ze geven je een opbrengst prognose voordat je tot aanschaf overgaat en daar mag je het mee doen. Vind je dat niet voldoende kun je het bij een andere leverancier proberen. Het is sowieso een beetje een closed eco-system toko, dat zie je ook bij hun omvormers voor PV en laadpaal. Zal ongetwijfeld een bewuste keuze zijn qua bedrijfsvoering.

Wanneer je de opbrengsten vergelijkt tussen ZP en FE lijkt de verdeelsleutel bij beiden wel rond de 85-15 te zitten.
Stel jij koopt een beleggingsproduct op de beurs voor 8.000 euro met de belofte dat je ieder jaar 2.000 euro rendement krijgt zodat je dit in 5 jaar terugverdient en in de + staat. Eerste jaar krijg jij en iedereen die je kent inderdaad 2.000 rendement. Je moedigt je vrienden aan ook dit product te kopen.

In jaar 2 gaat het bedrijf achter dit product failliet. En wat blijkt, de 2.000 rendement werd betaald door de nieuwe instappers in het bedrijf.

Als je vooraf had geweten dat het daadwerkelijke rendement veel lager was dan 2.000 en het bedrijf zelf deze kosten droeg, zou jij ws iets beter de financiële positie onderzocht hebben van dit bedrijf en zou je voorizchtig zijn met het aanraden van dit product aan je vrienden.

Dit is een extreem voorbeeld en nvt in deze mate op ZP, maar het geeft wel goed aan waarom bedrijven in dit kader transparant zouden moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Requiem19 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:57:
[...]

Stel jij koopt een beleggingsproduct op de beurs voor 8.000 euro met de belofte dat je ieder jaar 2.000 euro rendement krijgt zodat je dit in 5 jaar terugverdient en in de + staat. Eerste jaar krijg jij en iedereen die je kent inderdaad 2.000 rendement. Je moedigt je vrienden aan ook dit product te kopen.

In jaar 2 gaat het bedrijf achter dit product failliet. En wat blijkt, de 2.000 rendement werd betaald door de nieuwe instappers in het bedrijf.

Als je vooraf had geweten dat het daadwerkelijke rendement veel lager was dan 2.000 en het bedrijf zelf deze kosten droeg, zou jij ws iets beter de financiële positie onderzocht hebben van dit bedrijf en zou je voorizchtig zijn met het aanraden van dit product aan je vrienden.

Dit is een extreem voorbeeld en nvt in deze mate op ZP, maar het geeft wel goed aan waarom bedrijven in dit kader transparant zouden moeten zijn.
Natuurlijk complete onzin om het zo te chargeren en het als een piramidespel te formuleren.

Ook hier zit de ACM mee te kijken, en die regeltoestand 2 komt ook niet elke dag voor.

Laten Essent en Vattenfall etc. dan precies zijn welke kosten er gemaakt worden voor/door zonnepanelenbezitters om daar tarieven voor door te berekenen, wat de exacte opbouw is van de energieprijs en de inkoopstructuur? Nee dus.

En bedrijven moeten niet transparant zijn, het is optioneel !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:30:
Wijs even naar die regelmatige berichten hier dan @Devke, ik heb namelijk nog geen berichten daarvan zien langskomen dat minnen weggepoetst zijn en lees al even mee. Ze zouden makkelijk vindbaar moeten zijn.

Ben het helemaal met @Energycoach eens hierover.
Ben niet je zoekmachine en houd eens op als er een puntje van kritiek komt alles steeds maar te verdedigen. Geen enkele belegging is altijd 100% winstgevend. Ook de inkomsten van Zonneplan niet. Als je denkt dat iedere trade waardan ook 100% positief eindigd dan ben je vrij naïef ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NightHawk4 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:35:
[...]

Natuurlijk complete onzin om het zo te chargeren en het als een piramidespel te formuleren.

Ook hier zit de ACM mee te kijken, en die regeltoestand 2 komt ook niet elke dag voor.

Laten Essent en Vattenfall etc. dan precies zijn welke kosten er gemaakt worden voor/door zonnepanelenbezitters om daar tarieven voor door te berekenen, wat de exacte opbouw is van de energieprijs en de inkoopstructuur? Nee dus.

En bedrijven moeten niet transparant zijn, het is optioneel !!
Eens met je dat het geen primamide spel is. Dat zou wel heel slecht zijn voor een bedrijf dat onderdeel is van de basisbehoefte van de maatschappij. Hier geloof ik ook niet in.

Dat je altijd zes gooit met dobbelen geloof ik ook niet. Of dat je 100% winstgevende trades hebt. Dat kan gewoon niet. Een bedrijf in een andere branche zal soms ook ergens zijn verlies moeten pakken. Soms om een betere opdracht te scoren en soms gewoon omdat de inschattingen verkeerd waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Requiem19 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:57:
[...]

Je maakt 1 denkfoutje. Zonneplan doet geen belofte. Heb dat eerder al eens gepost. Het is een verwachting. Die kunnen meevallen en tegenvallen. Een belofte zouden ze steeds moeten nakomen een verwachting niet (al zou dat wel teleurgestelde klanten opleveren verwacht ik). Een parallel naar de beurs even. Bedrijf X heeft een verwachting afgegeven voor een kwartaal. Nu blijkt dit kwartaal onder de verwachting uit te komen in werkelijkheid. Nu kun je boos worden op bedrijf X maar ze doen niks verkeerd. Ze gaven een verwachting af. Geen belofte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:09
Je krijgt in ieder geval een flinke batterij die van jou blijft, al wordt het winst model mogelijk minder in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laroil schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:50:
Je krijgt in ieder geval een flinke batterij die van jou blijft, al wordt het winst model mogelijk minder in de toekomst
En je kunt hem inzetten evt voor eigen doeleinden straks. Er komen steeds meer opties bij en dat is uiteindelijk voor de consument prima. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Devke schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:50:
[...]

Je maakt 1 denkfoutje. Zonneplan doet geen belofte. Heb dat eerder al eens gepost. Het is een verwachting. Die kunnen meevallen en tegenvallen. Een belofte zouden ze steeds moeten nakomen een verwachting niet (al zou dat wel teleurgestelde klanten opleveren verwacht ik). Een parallel naar de beurs even. Bedrijf X heeft een verwachting afgegeven voor een kwartaal. Nu blijkt dit kwartaal onder de verwachting uit te komen in werkelijkheid. Nu kun je boos worden op bedrijf X maar ze doen niks verkeerd. Ze gaven een verwachting af. Geen belofte.
Belofte is verkeerd geformuleerd inderdaad. Dat geldt overigens ook voor veel beleggingsproducten waar rendement nooit een garantie is, maar een verwachting.

Als die verwachting in de praktijk vanaf moment 1 eigenlijk artificieel blijkt te zijn hebben huidig een toekomstige potentiële consumenten wmb het recht om te weten dat de dienstverlener negatieve resulaten uit eigen zak bijlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
kazuka schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:16:
[...]

Frank Energy is daarin wel wat transparanter inderdaad, die publiceren de verdeelseutel van de opbrengst (15% is voor FE)

Een mevrouw van Sessy heeft mij ooit vertelt dat ZP 30% hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Requiem19 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:14:
[...]

Belofte is verkeerd geformuleerd inderdaad. Dat geldt overigens ook voor veel beleggingsproducten waar rendement nooit een garantie is, maar een verwachting.

Als die verwachting in de praktijk vanaf moment 1 eigenlijk artificieel blijkt te zijn hebben huidig een toekomstige potentiële consumenten wmb het recht om te weten dat de dienstverlener negatieve resulaten uit eigen zak bijlegt.
Dat zal sws gebeuren. Dat doen de beurs genoteerde bedrijven ook. Dan weet je dat het banksaldo daar zal afnemen even heel gechargeerd gezegd. Zonneplan is echter geen beursonderneming. Dus behoeft dit mijn inziens ook niet te delen net als je lokale Jumbo op de hoek. Wat ik denk ik wel handig was geweest als ze een soort prospectus hadden uitgegeven met de mededeling of die langs een AFM was geweest of niet. Voor mij is vanaf dag 1 al duidelijk dat het een soort beleggingsproduct is. Dan doel ik op Powerplay. De hardware is een vastgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
Jeroengroen schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:25:
[...]

Een mevrouw van Sessy heeft mij ooit vertelt dat ZP 30% hanteert.
Als je het zo stelt dan moet dat haast wel kloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Devke schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:36:
[...]

Ben niet je zoekmachine en houd eens op als er een puntje van kritiek komt alles steeds maar te verdedigen. Geen enkele belegging is altijd 100% winstgevend. Ook de inkomsten van Zonneplan niet. Als je denkt dat iedere trade waardan ook 100% positief eindigd dan ben je vrij naïef ingesteld.
Jij zegt toch het klopt wat er in het artikel staat? Ik zeg kom met bewijs.

Het enige wat ik zeg is dat er geen bewijs is geleverd in deze thread voor dat er gesjoemeld zou zijn met bedragen, waardoor verliezen zijn weggepoetst. Iets wat Sjak wel beweert in zijn artikel.
Jij zegt het klopt dat er gesjoemeld is, zoals het in het artikel staat.

Er wordt ook niet door mij beweerd dat elke trade 100% positief eindigt. Daarmee leg je me woorden in de mond. Je ziet hier ook vaak genoeg berichten dat de dag iets onder 0 begonnen is, door opladen/ontladen van de batterij op een moment dat het uiteindelijk dus iets geld kost. Echter er is voor mij tot nu toe nog geen dag onder 0 geëindigd aan het einde van de dag.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik was dit topic als eigenaar van een batterij aan het volgen maar telkens als ik kijk gaat het over de mogelijke opbrengst van de batterij in de toekomst en de belofte van Zonneplan mbt de terugverdientijd etc.
Wat mij betreft mag dit in een apart topic besproken worden met bv de titel: 'verwachte opbrengst van handelen met een thuisbatterij op de onbalansmarkt nu en in de toekomst.'

Ik zou graag weer meer de ervaringen van installaties , levertijden en de daadwerkelijke opbrengsten willen zien ipv de huidige berichten waarvan de toon ook er niet beter op wordt helaas…

[ Voor 3% gewijzigd door _Richie_ op 25-07-2024 14:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Requiem19 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:14:
[...]

Ik snap nog steeds niet dat dit vergeleken wordt met een beleggingsprodukt. Er wordt daadwerkelijke hardware geleverd die de waarde vertegenwoordigd die betaald wordt (als iemand vergelijkbare hardware+installatie vindt voor dezelfde prijs hoor ik het graag), daarnaast is er geen enkele verplichting om bij ZP te blijven en de hardware door Powerplay te laten besturen.

Mijns inziens levert Powerplay via ZP op dit moment meer op dan zelf te rommelen via day ahead markten, nogmaals als iemand voorbeelden heeft dat het anders is hoor ik het graag.

Dus er is echt nul verband met de AFM.

ZP is een energieleverancier en moet als zodanig verantwoording afleggen aan de ACM.
Waaruit zou het artificieel blijken te zijn als de genoemde percentages gewoon gehaald worden, nogmaals op de manier waarop je het stelt is het een piramidespel waar ZP nooit goedkeuring voor zou krijgen. Ook een vrij debiel bedrijfsmodel voor de lange termijn.

Reserveringen op winsten om toekomstige verliezen op te vangen is bedrijfstechnisch doodnormaal.

[ Voor 6% gewijzigd door NightHawk4 op 25-07-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
NightHawk4 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:43:
[...]

Ik snap nog steeds niet dat dit vergeleken wordt met een beleggingsprodukt. Er wordt daadwerkelijke hardware geleverd die de waarde vertegenwoordigd die betaald wordt (als iemand vergelijkbare hardware+installatie vindt voor dezelfde prijs hoor ik het graag), daarnaast is er geen enkele verplichting om bij ZP te blijven en de hardware door Powerplay te laten besturen.
Omdat een incentive om deze hardware te kopen voor sommige mensen het verdien potentieel is via Powerplay. Het is daarvoor niet relevant wat de hardware pricing is van ZP tov de concurrentie.
Mijns inziens levert Powerplay via ZP op dit moment meer op dan zelf te rommelen via day ahead markten, nogmaals als iemand voorbeelden heeft dat het anders is hoor ik het graag.
Maar leveren ze meer omdat ze zelf negative trades bijleggen of niet?
Dus er is echt nul verband met de AFM.
Ik heb de AFM niet eens genoemd.
ZP is een energieleverancier en moet als zodanig verantwoording afleggen aan de ACM.
Moeten ZP voor Powerplay ook verantwoording afleggen aan de ACM, of alleen in haar hoedanigheid als energieleverancier aan kleingebruikers, waarvoor zij een vergunning heeft gekregen van de ACM in 2020?
Waaruit zou het artificieel blijken te zijn als de genoemde percentages gewoon gehaald worden,
Het zou artificieel zijn als de genoemde percentages niet gehaald worden met trading, maar als de percentages worden gehaald omdat ZP tekorten uit eigen portemonnee bijlegt.
nogmaals op de manier waarop je het stelt is het een piramidespel waar ZP nooit goedkeuring voor zou krijgen.
Waaruit zou blijken dat ZP goedkeuring heeft gevraagd voor dit model? Ik kan het niet terugvinden, maar wellicht zoek ik niet goed.
Ook een vrij debiel bedrijfsmodel voor de lange termijn.
Exact, voordat ik investeer wil ik graag weten of het inderdaad een debiel bedrijfsmodel is. Zonder Powerplay is de ROI van de investering namelijk een heel ander financieel plaatje.
Reserveringen op winsten om toekomstige verliezen op te vangen is bedrijfstechnisch doodnormaal.
Deze volg ik niet. Het gaat mij erom dat ZP (unconfirmed!) negatieve trades aan consumenten compenseert - althans zo begrijp ik. Dit heeft niets te maken met reserveringen op winsten voor toekomstige verliezen.

Overigens mag je alleen voorzieningen (dat is de technische term voor dergelijke reservringen) alleen nemen als het ook waarschijnlijk is dat je daadwerkelijke deze kosten in de toekomst moet gaan maken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Energycoach
Mensen, het proces is:
1. Er is een persoon die volkomen ongefundeerd in een artikel opschrijft dat ZP bedragen compenseert indien er veel regeltoestand 2 optreed. Er is geen enkel bewijs voor geleverd en bij navraag geeft hij aan zich op de 'tweakers deskundigen' te baseren.
2. Vervolgens gaan we hier met diverse reacties op in als zoude dit gebeuren.

Dus als ik nu ga beweren dan ZP uitsluitend paarse medewerkers in dienst heeft, gaan we dan in reacties uitwerken wat er allemaal aan de hand zou zijn als dit zo is? Zo komen de complot theorieen tot stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Energycoach schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:37:
Mensen, het proces is:
1. Er is een persoon die volkomen ongefundeerd in een artikel opschrijft dat ZP bedragen compenseert indien er veel regeltoestand 2 optreed. Er is geen enkel bewijs voor geleverd en bij navraag geeft hij aan zich op de 'tweakers deskundigen' te baseren.
2. Vervolgens gaan we hier met diverse reacties op in als zoude dit gebeuren.

Dus als ik nu ga beweren dan ZP uitsluitend paarse medewerkers in dienst heeft, gaan we dan in reacties uitwerken wat er allemaal aan de hand zou zijn als dit zo is? Zo komen de complot theorieen tot stand.
Fair enough, als de bron van dit verhaal zo dunnetje is ga ik er misschien te diep op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Requiem19 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:20:
Omdat een incentive om deze hardware te kopen voor sommige mensen het verdien potentieel is via Powerplay. Het is daarvoor niet relevant wat de hardware pricing is van ZP tov de concurrentie.
Incentive maar meer ook niet.
Maar leveren ze meer omdat ze zelf negative trades bijleggen of niet?
Volgens mij is het niet zo heel moeilijk om de onbalans markt en day ahead te vergelijken, komt vrij snel uit wat het antwoord is.
Ik heb de AFM niet eens genoemd.
Dat werd daarboven wel genoemd dus vandaar dat ik hem even aanhaal. Zelf kom je ook met het beleggingsprodukt voorbeeld en dat is een AFM ding.
Moeten ZP voor Powerplay ook verantwoording afleggen aan de ACM, of alleen in haar hoedanigheid als energieleverancier aan kleingebruikers, waarvoor zij een vergunning heeft gekregen van de ACM in 2020?
Als zijnde hoedanigheid als energieleverancier hebben ze verplichtingen en de partij waar ZP de onbalans mee op gaat ook, lijkt mij dus uiterst sterk dat er nul controle is.
Het zou artificieel zijn als de genoemde percentages niet gehaald worden met trading, maar als de percentages worden gehaald omdat ZP tekorten uit eigen portemonnee bijlegt.
Ik snap wel wat je wilt zeggen dat ZP een piramidesysteem hanteert, terwijl er vrij lang bekend is dat de onbalans markt lucratief is. Met hier en daar wat hiaten.
Waaruit zou blijken dat ZP goedkeuring heeft gevraagd voor dit model? Ik kan het niet terugvinden, maar wellicht zoek ik niet goed.
Het lijkt mij dat ze dit toch moeten overleggen bij banken en hun onbalans partij.
Exact, voordat ik investeer wil ik graag weten of het inderdaad een debiel bedrijfsmodel is. Zonder Powerplay is de ROI van de investering namelijk een heel ander financieel plaatje.
Ik zou het niet doen als ik jou was.
Deze volg ik niet. Het gaat mij erom dat ZP (unconfirmed!) negatieve trades aan consumenten compenseert - althans zo begrijp ik. Dit heeft niets te maken met reserveringen op winsten voor toekomstige verliezen.

Overigens mag je alleen voorzieningen (dat is de technische term voor dergelijke reservringen) alleen nemen als het ook waarschijnlijk is dat je daadwerkelijke deze kosten in de toekomst moet gaan maken.
Het belangrijkste onderscheid tussen reserves en voorzieningen is dat reserves tot het eigen vermogen en voorzieningen tot het vreemd vermogen worden gerekend. Reserves zijn bedrijfseconomisch gezien vrij te besteden. Aan een reserve kan een bepaalde bestemming worden gegeven en indien nodig ook gewijzigd worden.

#mand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
[...]

ZP zit niet voor jou op de onbalansmarkt als in de onbalans markt, met de nexus lossen ze portfolio onbalans op binnen hun eigen portfolio. Dat is niet hetzelfde als "de onbalans markt"

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10:51
_Richie_ schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:23:
Ik zou graag weer meer de ervaringen van installaties , levertijden en de daadwerkelijke opbrengsten willen zien ipv de huidige berichten waarvan de toon ook er niet beter op wordt helaas…
En daar sluit ik mij graag bij aan, het wordt ondertussen een financieel welles/nietes verhaal :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:09
LT1970 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:23:
[...]

En daar sluit ik mij graag bij aan, het wordt ondertussen een financieel welles/nietes verhaal :(
Goeie opbrengst vandaag.
Nu al 6.64.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbtFlPQ4H7U2BKJEiicNdrBgMTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/woxUCId3ZOjxCUCg8Djckgk4.png?f=fotoalbum_large

Totaal 471
Deze maand 103

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:09
Laatste update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1sdAe45iysw1W531L9RbrUSJtY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/psoSC4h3LpS6gjqkMWRKLIOY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Goede ontwikkeling die zelfconsumptie! Ik vind het "elke paar minuten" wel erg onnauwkeurig. Op een half bewolkte dag reageert het systeem dus regelmatig te laat.

Hypothetisch: als je bij Zonneplan weggaat, dan kun je neem ik aan wél nog via de Zonneplan app de Nexus besturen? Dus je maakt wel nog gebruik van hun 4G-dongles, servers, etc, maar je neemt niks meer van ze af. Want een andere manier is er niet om de Nexus te laten weten of hij moet laden/ontladen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TKroon schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:30:
Goede ontwikkeling die zelfconsumptie! Ik vind het "elke paar minuten" wel erg onnauwkeurig. Op een half bewolkte dag reageert het systeem dus regelmatig te laat.

Hypothetisch: als je bij Zonneplan weggaat, dan kun je neem ik aan wél nog via de Zonneplan app de Nexus besturen? Dus je maakt wel nog gebruik van hun 4G-dongles, servers, etc, maar je neemt niks meer van ze af. Want een andere manier is er niet om de Nexus te laten weten of hij moet laden/ontladen.
Bij zelfconsumptie wel rekening houden met BTW teruggave! Als je de BTW terug hebt ontvangen en je zou hem dan op die stand zetten (los van of dit rendebel is) dan kan dat denk ik zonder dat de belasting moeilijk doet? Of is er een meldingsplicht bij batterijen dat je nog steeds handeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
TKroon schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:30:
Hypothetisch: als je bij Zonneplan weggaat, dan kun je neem ik aan wél nog via de Zonneplan app de Nexus besturen?
Nee
Dus je maakt wel nog gebruik van hun 4G-dongles, servers, etc, maar je neemt niks meer van ze af. Want een andere manier is er niet om de Nexus te laten weten of hij moet laden/ontladen.
Vertel... ik ben heel benieuwd hoe je tot de conclusie bent gekomen dat er geen andere manier is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Biet80 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:15:
[...]

Vertel... ik ben heel benieuwd hoe je tot de conclusie bent gekomen dat er geen andere manier is...
Een andere manier kan zijn dat je maandelijkse kosten blijft betalen voor de aansturing van je Nexus. De P1- en Nexus-dongle communiceren namelijk niet direct met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
TKroon schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:24:
[...]

Een andere manier kan zijn dat je maandelijkse kosten blijft betalen voor de aansturing van je Nexus. De P1- en Nexus-dongle communiceren namelijk niet direct met elkaar.
Ben ook benieuwd hoe je tot de conclusie bent gekomen dat dat kan...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-05 21:22
Ik heb sinds kort ook de batterij.
Ik heb de Zonneplan integratie in Home assistant. Helaas zit er best wat vertraging in het doorgeven van informatie waardoor metingen op het energiedashboard in het verkeerde uur vallen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar andere methodes om de data uit te lezen. Bij voorkeur lokaal. Ik ben een paar stapjes verder gekomen, maar loop nu vast. misschien komt er iemand een stap verder hiermee.

Omvormer
Ik heb de SolisCloud app geïnstalleerd. Als ik in de buurt van de Omvormer ben kan ik via bluetooth in de confiugratie van de omvormer. De LAN poort is al bezet door de Zonneplan connect. ik hoopte naast de LAN poort de WIFI te kunnen verbinden. Ik kan alleen geen netwerk configuratie vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7zPT8WX7zd-vwUMz9FoVrPogM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1fCnJ4rGuAjgZLsIZnJLKzg.jpg?f=fotoalbum_large

Batterij
Ik heb een netwerkkabel aangesloten op de LAN port op de batterij. Als je in de browser het IP adres intypt kan je inloggen met admin admin en kom je in een kleine portal. status geeft je weinig info, Je kan de Wifi configureren. hier is een handleiding voor het verbinden. Als je met het Wifi AP wil verbinden. Op de achterkant naast de Antenne en LAN aansluiting zit een sticker. Hier staat het Serienummer (tevens SSID) van de batterij op en het wifi wachtwoord.
De batterij maakt wel direct verbinding met Solarman, je kan de gegevens uitlezen op https://home.solarmanpv.com/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4lz-bDXmp3Lxu5X38dpynYKQes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3WdrDoN1o6pGuWf2IO29O1uN.png?f=fotoalbum_large

of via de solarman Smart app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jXGaXZ3qEdiCVdDEaqAALtDC6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7IiXJoJIhFWTdpveVbgqnq6.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb een solarman integratie gevonden die lokaal verbinding maakt: https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman
Helaas kom ik hier niet verder mee, zie pagina met informatie, staat wel iets over versies met V4 en V5 protocol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djvq-iYUodBEUu-f0hwIsZCSAec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1xl6ENXXgbbpsdjuyehsBZlZ.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast zijn er op de HA community mensen die gegevens uit de solarman cloud halen: https://community.home-as...fi-logger-with-api/229132

Ik hoop dat ik met al deze info iemand tot nieuwe inzichten breng en het iemand lukt om voorkeur de locale integratie aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Biet80 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:26:
[...]

Ben ook benieuwd hoe je tot de conclusie bent gekomen dat dat kan...
Ik bedenk mogelijkheden, ik zeg nergens dat dat reële opties zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dominic-070 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:30:
Ik heb de Zonneplan integratie in Home assistant. Helaas zit er best wat vertraging in het doorgeven van informatie waardoor metingen op het energiedashboard in het verkeerde uur vallen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar andere methodes om de data uit te lezen. Bij voorkeur lokaal. Ik ben een paar stapjes verder gekomen, maar loop nu vast. misschien komt er iemand een stap verder hiermee.

Omvormer
Ik heb de SolisCloud app geïnstalleerd. Als ik in de buurt van de Omvormer ben kan ik via bluetooth in de confiugratie van de omvormer. De LAN poort is al bezet door de Zonneplan connect. ik hoopte naast de LAN poort de WIFI te kunnen verbinden. Ik kan alleen geen netwerk configuratie vinden.
[Afbeelding]

Batterij
Ik heb een netwerkkabel aangesloten op de LAN port op de batterij. Als je in de browser het IP adres intypt kan je inloggen met admin admin en kom je in een kleine portal. status geeft je weinig info, Je kan de Wifi configureren. hier is een handleiding voor het verbinden. Als je met het Wifi AP wil verbinden. Op de achterkant naast de Antenne en LAN aansluiting zit een sticker. Hier staat het Serienummer (tevens SSID) van de batterij op en het wifi wachtwoord.
De batterij maakt wel direct verbinding met Solarman, je kan de gegevens uitlezen op https://home.solarmanpv.com/
[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik heb een solarman integratie gevonden die lokaal verbinding maakt: https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman
Helaas kom ik hier niet verder mee:
[Afbeelding]

Daarnaast zijn er op de HA community mensen die gegevens uit de solarman cloud halen: https://community.home-as...fi-logger-with-api/229132

Ik hoop dat ik met al deze info iemand tot nieuwe inzichten breng en het iemand lukt om voorkeur de locale integratie aan de praat te krijgen.
toon volledige bericht
Ben zelf ook actief met HA. Vergeet HA soms niet even opnieuw te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
TKroon schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:36:
[...]

Ik bedenk mogelijkheden, ik zeg nergens dat dat reële opties zijn ;)
Ow het leek er even op dat je conclusies aan het mededelen was:
Dus je maakt wel nog gebruik van hun 4G-dongles, servers, etc, maar je neemt niks meer van ze af. Want een andere manier is er niet om de Nexus te laten weten of hij moet laden/ontladen.
Als je geen klant meer bent van ZP dan houdt alle dienstverlening (dus ook Powerplay voor de Nexus) op en ben je zelf verantwoordelijk voor de configuratie/aansturing van de Solis S6 (nexus omvormer). Dit had je al kunnen weten als je naar de website van ZP zou gaan. Daar staat gewoon dat een dynamisch contract van ZP een vereiste is voor de Nexus. Zelf doen kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van de Solis app en/ of home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Biet80 maar waarom zou je als klant van Zonneplan je eigen zonnestroom op willen slaan? Handelen op de EPEX markt begrijp ik nog, maar je eigen zonnestroom is raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
TKroon schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:28:
@Biet80 maar waarom zou je als klant van Zonneplan je eigen zonnestroom op willen slaan? Handelen op de EPEX markt begrijp ik nog, maar je eigen zonnestroom is raar.
Hoe bedoel je? Ik heb het opslaan van zonnestroom niet genoemd. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Biet80 Dat zeg ik ook niet. Ik leg uit waarom ik zo reageerde op de eerste uitbreiding aan mogelijkheden naast powerplay.

[ Voor 57% gewijzigd door TKroon op 25-07-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

TKroon schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:31:
@Biet80 Dat zeg ik ook niet. Ik leg uit waarom ik zo reageerde op de eerste uitbreiding aan mogelijkheden naast powerplay.
Dit is nog wel een beta en ik denk meer een voorsortering op wat kan gaan komen vanaf 2027. Ik weet niet of het technisch haalbaar is maar ik zou een hybride mode wel tof vinden: opslaan eigen zonne energie, opladen op basis van EPEX, eigen consumptie en ontladen op basis van de enkel hogere uitschieters op onbalans. Een 4-in-1 modus. Met 20 kWh en 10kW zou je een eind moeten komen zou je denken.

Maar ik meen ergens gelezen te hebben dat je niet tegelijk actief kunt zijn op zowel day ahead als onbalans dus wellicht gaat die vlieger niet helemaal op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:05
Dominic-070 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:30:

Omvormer
[Afbeelding]

Batterij
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas kom ik hier niet verder mee, zie pagina met informatie, staat wel iets over versies met V4 en V5 protocol
[Afbeelding]

toon volledige bericht
Hiermee zou je waarschijnlijk ook beter inzicht kunnen krijgen in de netto in en uit en daarmee dan ook het verlies% en het standby verbruik.

Aangezien het standby verbruik bij mij een stuk hoger is dan wat ik bij anderen voorbij zie komen ben ik daar wel heel benieuwd naar(deze maand 25 kWh en vorige maand 29 kWh). Is dit standby verbruik constant of loopt die op bepaalde momenten op en waardoor?

Ik zal eens proberen te connecten met bovenstaande stappen.
Pagina: 1 ... 44 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.