Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 47 Laatste
Acties:
  • 464.835 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strebla
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-05-2024
kazuka schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:56:
Ik vond op de site nog een voorbeeldfactuur terug met Powerplay, let ook op de kleine lettertjes onderaan:

[Afbeelding]
@kazuka hoe kom je aan de afbeelding? waar staat die online, heb je een url?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Strebla schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:50:
[...]

@kazuka hoe kom je aan de afbeelding? waar staat die online, heb je een url?
Ah dacht dat ik deze onder de afbeelding had geplakt. Bij deze alsnog gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strebla
kazuka schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:52:
[...]

Ah dacht dat ik deze onder de afbeelding had geplakt. Bij deze alsnog gedaan.
top bedankt. hoe heb je deze gevonden dan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Morgenmiddag om 14.00 is er een live Q&A over de Nexus, te volgen op o.a. Youtube:

https://www.zonneplan.nl/...ssie-over-thuisbatterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:44
kazuka schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:15:
Morgenmiddag om 14.00 is er een live Q&A over de Nexus, te volgen op o.a. Youtube:

https://www.zonneplan.nl/...ssie-over-thuisbatterijen
Heeft iemand de link naar het youtube kanaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 11:56

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solexcross
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-04 17:08
De eerste resultaten bij Erwin van de Zande van Bright thuis met een 15 KW thuisbatterij van Zonneplan.
Vanaf 5 minuten in onderstaande video.

https://eenvandaag.avrotr...genaren-van-zonnepanelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Laatst online: 20:44
Merci! En om 14:00 komt hier dan een video bij met de livestream? (ben nét te oud voor socials en online media ben ik bang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ik verwacht dat die pagina geüpdatet wordt, zodat er wat linkjes bij komen of dat er een nieuwe pagina tijdig online komt met extra links naar de stream.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

kazuka schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:56:
Ik vond op de site nog een voorbeeldfactuur terug met Powerplay, let ook op de kleine lettertjes onderaan:

[Afbeelding]
Interessante voorbeeld factuur. Vooral de kleine lettertjes.

Op basis hiervan zou je zelfs kunnen beredeneren dat de salderingswetgeving en dus energiebelasting er geen effect op hebben. Je ontvangt een vergoeding voor het gebruik van de batterij. De daarin opgeslagen energie is geen enkel moment van jou geweest, je hebt zelf ook geen enkele controle over wat er met de batterij gebeurd.
Klinkt voor mij als een vrij risicovol financieel product waarmee je speculeert op de energiemarkt en je zelf totaal geen controle hebt over wanneer je in- en uitstapt en je wel aan Zonneplan vast zit voor de levering van je energie.

Ik ga dit topic een beetje volgen om te kijken hoe dit zich ontwikkeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:56
Mystic Spirit schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Interessante voorbeeld factuur. Vooral de kleine lettertjes.

Op basis hiervan zou je zelfs kunnen beredeneren dat de salderingswetgeving en dus energiebelasting er geen effect op hebben. Je ontvangt een vergoeding voor het gebruik van de batterij. De daarin opgeslagen energie is geen enkel moment van jou geweest, je hebt zelf ook geen enkele controle over wat er met de batterij gebeurd.
Klinkt voor mij als een vrij risicovol financieel product waarmee je speculeert op de energiemarkt en je zelf totaal geen controle hebt over wanneer je in- en uitstapt en je wel aan Zonneplan vast zit voor de levering van je energie.

Ik ga dit topic een beetje volgen om te kijken hoe dit zich ontwikkeld :)
Als je afziet van Powerplay en/of Zonneplan dan heb je een conventionele thuisbatterij. Geen verdor lock in dus verder dan wanneer je gebruik wilt maken van Powerplay wat deze propositie momenteel zo interessant maakt.

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strebla
Solexcross schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:52:
De eerste resultaten bij Erwin van de Zande van Bright thuis met een 15 KW thuisbatterij van Zonneplan.
Vanaf 5 minuten in onderstaande video.

https://eenvandaag.avrotr...genaren-van-zonnepanelen/
Persoon in filmpje zegt 7 euro verdient te hebben in 2 week? ik had ongeveer 50 verwacht als je 1300 euro per jaar er mee zou moeten verdienen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Zodra de zon meer invloed heeft kan er pas ook meer winst gemaakt worden. De tijd van het jaar hangt er ook voor een deel mee samen.

[ Voor 28% gewijzigd door SidewalkSuper op 07-02-2024 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strebla
SidewalkSuper schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:36:
Zodra de zon meer invloed heeft kan er pas ook meer winst gemaakt worden. De tijd van het jaar hangt er ook voor een deel mee samen.
Omdat er dan meer groene energie is op de markt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-02 15:14
Strebla schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:35:
[...]

Persoon in filmpje zegt 7 euro verdient te hebben in 2 week? ik had ongeveer 50 verwacht als je 1300 euro per jaar er mee zou moeten verdienen.......
hmm die business case is dan moeilijk rond te rekenen... Zonneplan doet alsof er met onbalans ook veel te verdienen is, maar die 7 euro kon je al halen met dynamische prijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Bovenstaande lijkt me een uitstekend voorbeeld om ook tijdens de Q&A direct aan Zonneplan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strebla
kazuka schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:49:
Bovenstaande lijkt me een uitstekend voorbeeld om ook tijdens de Q&A direct aan Zonneplan te vragen.
dan mag jij dat doen, ik kan er niet live bij zijn. ik neem aan dat het later terug te zien is op youtube.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:06
Op dit moment is de onbalansmarkt kneiterlucratief. Dat is min of meer van het ene op het andere jaar gebeurd (2022 op 2023).

Er zijn natuurlijk nog maar weinig bedrijven die hier vol op ingespeeld zijn. Ik hoor dat vooral tuinders al profiteren met hun WKK's. Waarom denk je dat ze niet massaal failliet zijn gegaan met de hoge gasprijzen? :+ De onbalansmarkt zorgt mogelijk op sommige momenten voor meer inkomsten dat de plantjes zelf.

Ik denk echter dat er heel veel partijen op de onbalansmarkt in gaan springen de komende jaren. Goed nieuws, want dat gaat de energiekosten behoorlijk drukken. Energieleveranciers noemen de onbalanskosten als belangrijke reden voor de prijsstijgingen, en daarnaast zijn ook de netbeheerkosten gestegen doordat Tennet de gestegen kosten voor noodvermogen doorbelast.

Aan de andere kant komt er natuurlijk steeds minder aanbod van fossiele centrales, en er verdwijnen dus ook aanbieders op de onbalansmarkt.

Ik zou graag willen weten op welk jaar Zonneplan de opbrengsten van de onbalansmarkt baseren: is dat 2023? Ik kan me niet voorstellen dat de prijzen zo wild blijven als in 2023.

Ook ben ik benieuwd of er een aanbieder is/komt waarbij je met eigen apparatuur deel kan nemen aan de onbalansmarkt. 't zal best lastig zijn om fraude te voorkomen, vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:02

johanm3

Het kan altijd slechter

Strebla schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:35:
[...]

Volgens Kiki zou je met een 20 kWh batterij gemiddeld 4,38 per dag moeten kunnen verdienen... Dit wijkt idd nogal af. Goed gezien!

Gadgets fan

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Youtube linkje: YouTube: Zonneplan Thuisbatterij live Q&A met Jort en Jochem

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Zonneplan Thuisbatterij live Q&A met Jort en Jochem

Hoe werkt dat met embedden :+
Ah, zo dus :D

[ Voor 38% gewijzigd door SidewalkSuper op 07-02-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Salderingsregeling staat los van het rendement, dat blijft skyhigh wordt gezegd.

Hoop dat de reclame code commissie meekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Iets genuanceerd; het verwachtte rendement.
Afnemen van saldering zal impact hebben maar beperkt omdat het relatief laag is ten opzichte van vergoedingen op onbalansmarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

1500 bestellingen tot nu toe, zegt Zonneplan. Dat is echt veel meer dan ik had verwacht, hoeveel hebben we er in NL op het moment? Iets van 5000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bokkow schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:20:
Iets genuanceerd; het verwachtte rendement.
Afnemen van saldering zal impact hebben maar beperkt omdat het relatief laag is ten opzichte van vergoedingen op onbalansmarkten.
Dat wordt dus niet gezegd.

Vanaf 1:11:23
Joost vraagt zich of de impact van de salderingsregeling al behandeld is. Daar hebben we het net al kort over gehad. Heel kort samengevat waar het eigenlijk op neerkomt. Salderen is heel erg energiebelasting gericht. Energiebelasting is verbruiksbelasting. De batterij verbruikt niet maar die slaat alleen op en zet het terug het net in.

Dus het staat eigenlijk los van de salderingsregeling en vandaar dat wij er alle vertrouwen dat ook al zal er iets veranderen aan de salderingsregeling dat het rendement van die batterij gewoon skyhigh zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Oooh ja dat is waar ook, er werd ergens gezegd dat er geen EB gerekend zou worden op opgeslagen energie. Dat is wel erg interessant. Ze waren nog in gesprek met overheidsinstanties hierover geloof ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:28
EB zou alleen niet relevant zijn als je de accu nooit oplaad vanuit het net om later terug te leveren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-05 00:42
johanm3 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:06:
[...]

Volgens Kiki zou je met een 20 kWh batterij gemiddeld 4,38 per dag moeten kunnen verdienen... Dit wijkt idd nogal af. Goed gezien!
Niet helemaal goed gezien. Erwin van der Zande heeft een 15kWh batterij. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

azaden schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:54:
[...]

Niet helemaal goed gezien. Erwin van der Zande heeft een 15kWh batterij. :P
Ja, de vraag werd ook beantwoord tijdens de Q&A en ze gaven aan dat die 2 weken een worst case moment opname was maar dat ze over een heel jaar die 1350 EUR wel halen. Ze benadrukten dat die opbrengsten zelfs conservatief zijn en ze meer verwachten, maar niet kunnen garanderen.

We zullen het in de praktijk moeten gaan zien. Ik neem aan dat ze hun reputatie hier niet mee te grabbel willen gooien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ze zeiden ook dat je alléén vandaag, met een 20kWh batterij, al meer dan 10 euro zou hebben verdiend.
Om het een beetje in perspectief te zien weer. :)
BarryH schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:37:
EB zou alleen niet relevant zijn als je de accu nooit oplaad vanuit het net om later terug te leveren
Dit is niet hoe het werd verteld. Het ging specifiek over het niet verbruiken van de stroom, maar het opladen en later ontladen in en uit de batterij, dat daar geen EB over gerekend zou worden.

[ Voor 57% gewijzigd door SidewalkSuper op 07-02-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@SidewalkSuper Interessant hoe dat dan de komende jaren gaat. Klinkt toch als de aanname "saldering blijft voor 100% bestaan"

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:36
SidewalkSuper schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:12:
[...]
Dit is niet hoe het werd verteld. Het ging specifiek over het niet verbruiken van de stroom, maar het opladen en later ontladen in en uit de batterij, dat daar geen EB over gerekend zou worden.
Ik heb ook gekeken en ik dacht dat ze daar juist vertelden dat ze het logisch zouden vinden als er geen belasting over de stroom in/uit batterij gerekend zou worden, aangezien die stroom niet verbruikt wordt. Ook ná afbouw van de salderingsregeling. En dat ze in gesprek zijn met de overheid (ik neem aan als lobby / adviserende rol), niet dat dat nu al zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ok, dus het "wat ze graag zouden willen scenario".

Klinkt exact als levering en teruglevering tegen elkaar wegstrepen (vwb de EB dus gewoon salderen in stand houden)

[ Voor 57% gewijzigd door BarryH op 07-02-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik denk dat Zonneplan met name doelt op de stimulans vanuit de overheid op thuisaccu's, omdat die juist kunnen helpen het net te stabiliseren. Dat zou beloond mogen worden, zij het via subsidie voor aanschaf of een ander nieuw type vergoeding buiten saldering om.

Inderdaad what if's, maar dat was het voor de grote zonnepanelen opmars ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
jojost1 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Ik heb ook gekeken en ik dacht dat ze daar juist vertelden dat ze het logisch zouden vinden als er geen belasting over de stroom in/uit batterij gerekend zou worden, aangezien die stroom niet verbruikt wordt. Ook ná afbouw van de salderingsregeling. En dat ze in gesprek zijn met de overheid (ik neem aan als lobby / adviserende rol), niet dat dat nu al zo is.
Dit bedoel ik ook hoor, maar dat is dus een nuancering van wat BarryH zei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Is er eigenlijk een onderbouwing van de voorspelde rendementen?

Is dit gecontroleerd door een onafhankelijk accountant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:30
Wolly schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:24:
Is er eigenlijk een onderbouwing van de voorspelde rendementen?

Is dit gecontroleerd door een onafhankelijk accountant?
De data die gebruikt wordt voor de voorgestelde rendementen is historisch en hoe Zonneplan dit doet is nogal gesloten, op de vraag hoeveel van het rendement komt bij de klant was het antwoord zoveel mogelijk...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MarcelGo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:39:
[...]

De data die gebruikt wordt voor de voorgestelde rendementen is historisch en hoe Zonneplan dit doet is nogal gesloten, op de vraag hoeveel van het rendement komt bij de klant was het antwoord zoveel mogelijk...
Schimmig. Je moet ze dus op hun blauwe ogen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Precies, dat is ook wat me vooralsnog niet echt enthousiast maakt, maar ik hoop dat de resultaten een positief beeld laten zien. Ben ook erg nieuwsgierig naar echte resultaten van gebruikers op Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-05 21:50
Toch wel interessante quotes in die Q&A van zonneplan. Batterij kan je gewoon later met andere software laten aansturen bijvoorbeeld als je overstapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhillyWhale
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-02-2024
Je moet in het hele plaatje denk ik wel meenemen dat de batterij inclusief inverter komt.

Het AI mopje liet zich vanmiddag aan mij ontvallen dat het om een Solis inverter gaat (die ze helemaal eigen gemaakt hebben bla bla).
Een Solis inverter dus met eigen software.
Heel veel specs kon ik bij ZP niet vinden over de inverter, maar afgaande op de plaatjes die ik van de inverter zag zou het om dit model gaan:
https://www.solisinverter...10/3_10k_s6_h_pro_nl.html

Een snelle rondgang op Google zegt me dat die inverter ca. 1800 Euro kost.

Als je nog geen panelen hebt denk ik wel dat je de inverter mee moet nemen als 'besparing', je kan tenslotte de ZP accu kopen en zelf panelen kiezen.

ZP zegt dat de batterij bruikbaar blijft, ook als je niet meer bij ZP bent, dus in die zin kan je voor 6200 Euro een 20kW accu kopen.
Voor een kant en klaar systeem is dat geen slechte prijs dacht ik?

/Edit: Ik zie net op de andere thread dat Kiki verteld dat het aansluiten van zonnepanelen op de bijgeleverde inverter niet mogelijk is. Dat is op zijn minst wat vreemd omdat de inverter dat gewoon kan.
Dat is wel iets om uit te diepen, ik zie werkelijk niet wat het nut zou zijn van een afzonderlijke inverter voor de batterij, bovendien kost dat rendement omdat je dan vanuit de panelen DC om moet zetten in AC en die AC voor de accu weer omzet naar DC. Dat is dom..

[ Voor 20% gewijzigd door WhillyWhale op 07-02-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:01
WhillyWhale schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:09:
Je moet in het hele plaatje denk ik wel meenemen dat de batterij inclusief inverter komt.

Het AI mopje liet zich vanmiddag aan mij ontvallen dat het om een Solis inverter gaat (die ze helemaal eigen gemaakt hebben bla bla).
Een Solis inverter dus met eigen software.
Heel veel specs kon ik bij ZP niet vinden over de inverter, maar afgaande op de plaatjes die ik van de inverter zag zou het om dit model gaan:
https://www.solisinverter...10/3_10k_s6_h_pro_nl.html

Een snelle rondgang op Google zegt me dat die inverter ca. 1800 Euro kost.

Als je nog geen panelen hebt denk ik wel dat je de inverter mee moet nemen als 'besparing', je kan tenslotte de ZP accu kopen en zelf panelen kiezen.

ZP zegt dat de batterij bruikbaar blijft, ook als je niet meer bij ZP bent, dus in die zin kan je voor 6200 Euro een 20kW accu kopen.
Voor een kant en klaar systeem is dat geen slechte prijs dacht ik?

/Edit: Ik zie net op de andere thread dat Kiki verteld dat het aansluiten van zonnepanelen op de bijgeleverde inverter niet mogelijk is. Dat is op zijn minst wat vreemd omdat de inverter dat gewoon kan.
Dat is wel iets om uit te diepen, ik zie werkelijk niet wat het nut zou zijn van een afzonderlijke inverter voor de batterij, bovendien kost dat rendement omdat je dan vanuit de panelen DC om moet zetten in AC en die AC voor de accu weer omzet naar DC. Dat is dom..
toon volledige bericht
Je kunt geen zonnepanelen aansluiten in de configuratie van zonneplan met powerplay. Wel als je daar geen gebruik van maakt. Dan is het gewoon een batterij met losse inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 14:27
Ik denk niet dat Kiki AI liegt of zich tegenspreekt, maar probeert algemene antwoorden te geven met 'n voorbehoud. Volgens mij heeft Kiki AI moeite om de context te begrijpen.

Ik heb momenteel een energierekening van €25 (gasverbruik en saldering stroom). Ga ik er bij Zonneplan per saldo op vooruit?

Met de Nexus thuisbatterij en Zonneplan Energie kun je inderdaad besparen op je energiekosten. Hoeveel je precies bespaart, hangt af van verschillende factoren, zoals de capaciteit van de batterij en je energieverbruik. Het is belangrijk om te weten dat de Nexus thuisbatterij in combinatie met Powerplay je helpt om optimaal te profiteren van de energiemarkt. Dit kan leiden tot aanzienlijke besparingen. Echter, zonder specifieke details over je huidige energieverbruik en -kosten, kan ik geen exacte berekening maken.

In welke situatie is het gunstig om de opgewekte stroom van de zonnepanelen terug te leveren als op dat moment de Nexus het wel gunstig vindt om de stroom van het net te laden?

Het Powerplay systeem van Zonneplan houdt real-time de energiemarkten in de gaten en bepaalt op basis daarvan de optimale strategie voor je Nexus thuisbatterij. Het kan voorkomen dat het gunstig is om de opgewekte zonnestroom terug te leveren aan het net, terwijl de Nexus tegelijkertijd stroom van het net laadt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de prijs voor het terugleveren van stroom aan het net hoger is dan de prijs voor het laden van de batterij. Het doel is altijd om voor jou het maximale rendement te realiseren.

“Als de prijs voor het terugleveren van stroom aan het net hoger is dan de prijs voor het laden van de batterij” is het voor de batterij toch ook niet gunstig om te laden?

Dat klopt, je hebt helemaal gelijk! Als de prijs voor het terugleveren van stroom aan het net hoger is dan de prijs voor het laden van de batterij, dan zou het inderdaad niet gunstig zijn voor de batterij om te laden. Powerplay houdt altijd de energiemarkten in de gaten en maakt de keuzes die het meest gunstig zijn voor jou. Het doel is altijd om voor jou het maximale rendement te realiseren. Bedankt voor je scherpe opmerking!

Dus als het gunstig is om te laden zal de opgewekte stroom van de panelen ook naar de batterij gaan?

Ja, dat klopt! Als het gunstig is om te laden, dan zal de opgewekte stroom van de zonnepanelen inderdaad naar de Nexus thuisbatterij gaan. Powerplay zorgt ervoor dat de batterij op het juiste moment laadt en ontlaadt, om zo het hoogste rendement te behalen. Dit kan betekenen dat de batterij laadt met zonnestroom, maar ook met stroom van het net, afhankelijk van de situatie op de energiemarkten. Het doel is altijd om voor jou het maximale rendement te realiseren.

Gisteren werd in online Q&A aangegeven dat het mogelijk kan zijn dat Powerplay de zonnepanelen uitzetten? Maar dat moet het systeem met batterij toch juist tegengaan? En voor zonnepanelen bezitters die qua salderen kiet spelen resulteert uitzetten in 'n tekort? Hierdoor moet er per saldo stroom ingekocht worden. Kan het hierdoor gebeuren dat per saldo de aanschaf van het systeem Zonneplan niet rendabel is en niet lager zal zijn dan de huidige maandelijkse energiekosten (nu €25 per maand).

Ik snap je zorgen, maar maak je geen zorgen! Het Powerplay systeem van Zonneplan is ontworpen om altijd het maximale rendement voor jou te behalen. Het kan inderdaad voorkomen dat Powerplay besluit om de zonnepanelen tijdelijk uit te zetten, bijvoorbeeld als de prijs voor het terugleveren van stroom aan het net erg laag is. Maar dit gebeurt alleen als het financieel gunstiger is om op dat moment stroom van het net te gebruiken.

Het doel van Powerplay is om de energiekosten zo laag mogelijk te houden en het rendement van je investering zo hoog mogelijk. Dus zelfs als je huidige energiekosten al laag zijn, kan de Nexus thuisbatterij in combinatie met Zonneplan Energie je helpen om nog meer te besparen.

“Het kan inderdaad voorkomen dat Powerplay besluit om de zonnepanelen tijdelijk uit te zetten, bijvoorbeeld als de prijs voor het terugleveren van stroom aan het net erg laag is.” Is dit ongeacht hoe vol de batterij is? Zolang de batterij niet vol is, is het dan toch gunstiger om de opgewekte stroom naar de batterij te laten gaan MITS deze niet vol is?

Dat is een goede vraag! Het Powerplay systeem van Zonneplan houdt inderdaad rekening met de laadstatus van de Nexus thuisbatterij. Als de batterij nog niet vol is en de prijs voor het terugleveren van stroom aan het net is laag, dan kan het inderdaad gunstiger zijn om de opgewekte zonnestroom in de batterij op te slaan. Maar dit hangt ook af van andere factoren, zoals de verwachte prijzen op de energiemarkten in de nabije toekomst. Powerplay maakt deze complexe berekeningen voor je en zorgt altijd voor de strategie die het meeste rendement oplevert.

Ik heb moeite met accepteren dat het kan gebeuren dat de zonnepanelen worden uitgezet terwijl de batterij nog niet vol is bij bijvoorbeeld (te) lage stroomprijzen. Dat dat gebeurt omdat voorspellingen qua prijzen gunstig zijn vind ik plausibel en ik denk ik dat 'n AI die toegang heeft tot de onbalansmarkten dat veel beter kan inschatten dan ik. Ik ga 'n jaartje bij Vattenfal zitten en ben benieuwd hoe dit systeem in de praktijk gaat werken. Ik hoop dat ik volgend jaar moet concluderen dat het beter is om ook naar Zonneplan te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:57

ewf

Nou ik kan me dat wel voorstellen... Negatieve prijs -> accu laden en panelen uit!! Beste oplossing!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
ewf schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:58:
Nou ik kan me dat wel voorstellen... Negatieve prijs -> accu laden en panelen uit!! Beste oplossing!!
Kun je onderbouwen waarom dat wel gunstig is?

Zolang batterij niet vol is, is het toch gunstig om opgewekte stroom naar batterij te sturen ipv te 'verkwisten'.

PS: Als ik overstap naar Zonneplan dan is dat met grootst mogelijke batterij (momenteel 20kW). Dat lijkt mij ruim voldoende tot die vol is. Negatieve stroomprijzen leveren meer op dan gratis stroomprijzen dus als Powerplay voorspelt dat batterij volledig vol te laden is in periode dat prijzen negatief zijn is het zonde om die batterij te vullen met 'duurdere' stroom (gratis is duurder dan negatief).

Ik zie dat ik zelf een voorbeeld heb gegeven. :) .......

....toch voelt dat gedeeltelijk zonde van de investering die ik ooit gedaan heb in zonnepanelen. Ik neig naar het plaatsen van 'n 2e set batterijen exclusief voor de opgewekte stroom van de zonnepanelen, maar gezond verstand zegt mij dat dat helemaal niet rendabel is. :)

[ Voor 49% gewijzigd door Ruben26 op 08-02-2024 09:11 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
Bij een negatieve prijs is het helemaal niet gunstig om de opgewekte zonne energie naar de batterij te laten gaan. Het is dan gunstiger om de zonnepanelen uit te schakelen en de accu te laden vanuit het net aangezien je dan geld krijgt om stroom te verbruiken uit het net.
Maar, zoals al veel vaker gemeld hier; je moet de zonnepanelen installatie en nexus batterij compleet los van elkaar zien. Je zonnepanelen zijn onderdeel van je 'verbruikscontract' en werken dus enkel op de day-ahead markt. Bij een negatieve day-ahead prijs schakel je de zonnepanelen dus uit, stroom is immers niets waard en je krijgt zelfs geld om het te gebruiken. Wel rekening houden met de energiebelasting die je bij een dynamisch contract nog wel gewoon kan salderen.
De nexus accu handelt met name op de onbalans markt en is geen onderdeel van je 'verbruikscontract'. Een negatieve day-ahead prijs hoeft niet per definitie te betekenen dat je de stroom op de onbalansmarkt ook een negatieve waarde heeft. Dus het zou in theorie best kunnen dat je zonnepanelen worden uitgeschakeld, want negatieve day-ahead prijs, maar de Nexus accu tegelijkertijd wel gaat terugleveren aan het net omdat de stroom op de onbalans markt wel geld waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:23
Ruben26 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:04:
[...]

Kun je onderbouwen waarom dat wel gunstig is?

Zolang batterij niet vol is, is het toch gunstig om opgewekte stroom naar batterij te sturen ipv te 'verkwisten'.
Als de stroomprijs negatief is wil je zo veel mogelijk stroom van het net gebruiken. Dit levert meer op aangezien de prijs negatief is. Als dan de helft door de zonnepanelen gelevert wordt dan heb je een stuk minder "winst" van de negatieve prijzen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• WhillyWhale
Conclusie is dus dat dit eigenlijk helemaal geen thuisbatterij is zoals de definitie voorheen was.
  • Je kan het systeem niet gebruiken als backup (bij stroomuitval)
  • Het staat los van je PV installatie
  • Je hebt geen controle over het laden / ontladen van het systeem
In feite ben je investeerder van Zonneplan. Zij stellen dat je een 'belangrijk' deel vd winst krijgt, maar niemand kan garanderen dat die winst ook daadwerkelijk zal komen en als die winst lager uitpakt dan de voorspelde verwachtingen kan het dus gebeuren dat je aan het einde van de terugverdientijd met een batterij zit die 'op' is en niet of veel minder efficient bruikbaar is dan een normale thuisaccu.

Daarnaast gaar ZP er vanuit dat zij een extra groep plaatsen in jouw groepenkast. Leuk, maar die groep wordt 'gestapeld' op jouw bestaande aansluiting. Als je al relatief veel vebruikt op die aansluiting kan het gebeuren dat je tegen de limiet van jouw aansluiting loopt omdat de accu 10kW weg staat te stoken. Hmmmm...

Eigenlijk best misleidend om dit ding een thuisbatterij te noemen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hathi
Ruben26 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:04:
[...]
....toch voelt dat gedeeltelijk zonde van de investering die ik ooit gedaan heb in zonnepanelen. Ik neig naar het plaatsen van 'n 2e set batterijen exclusief voor de opgewekte stroom van de zonnepanelen, maar gezond verstand zegt mij dat dat helemaal niet rendabel is. :)
De salderingsregeling maakt het momenteel sowieso nog heel lastig voor zonnepanelen bezitters. Als je de Nexus batterij wil plaatsen moet je namelijk ook een dynamisch contract bij zonneplan nemen waarbij je dus (behalve de energiebelasting) niet kan salderen.
Hoe is je verhouding opwek/verbruik? Als je genoeg panelen hebt liggen om je volledige verbruik te salderen dan is het in de meeste gevallen gunstiger om een vast contract te nemen zodat je je volledige verbruik kan salderen, wat bij een dynamisch contract niet kan.
Dus mocht je dan toch een Nexus batterij willen plaatsen, dan wordt je 'verbruikscontract' een dynamisch contract waarmee je op dat punt dus duurder uit bent dan je met een ander contract zou zijn. De opbrengsten van de Nexus accu zullen wel hoger zijn dan het verschil tussen een dynamisch en een vast contract, maar de terugverdientijd van de Nexus accu wordt daar wel een stuk langer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
WhillyWhale schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:13:
Daarnaast gaar ZP er vanuit dat zij een extra groep plaatsen in jouw groepenkast. Leuk, maar die groep wordt 'gestapeld' op jouw bestaande aansluiting. Als je al relatief veel vebruikt op die aansluiting kan het gebeuren dat je tegen de limiet van jouw aansluiting loopt omdat de accu 10kW weg staat te stoken. Hmmmm...
Daarover zat ik me laatst ook nog iets af te vragen. Die Nexus accu zal ongetwijfeld aan load balancing doen om te voorkomen dat je hoofdaansluiting overbelast raakt.
Maar wat nou als je ook een laadpaal hebt die zelf ook aan load balancing doet. Zonneplan heeft geen weet van die laadpaal en de laadpaal heeft ook geen weet van de Nexus accu. Dan gaan die twee load balancers toch heel erg tegen elkaar in werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:20:
[...]

Daarover zat ik me laatst ook nog iets af te vragen. Die Nexus accu zal ongetwijfeld aan load balancing doen om te voorkomen dat je hoofdaansluiting overbelast raakt.
Maar wat nou als je ook een laadpaal hebt die zelf ook aan load balancing doet. Zonneplan heeft geen weet van die laadpaal en de laadpaal heeft ook geen weet van de Nexus accu. Dan gaan die twee load balancers toch heel erg tegen elkaar in werken?
In de Q&A kwam dat gisteren voorbij. Het laden van de auto krijgt altijd prioriteit boven het laden van de Nexus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
Ja maar hoe dan? Als je een laadpaal van Zonneplan hebt dan snap ik dat, want die kunnen ze beiden aansturen. Maar als je een laadpaal van een andere aanbieder hebt die zelf load balancing doet, dan werkt dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
Maar eens even weer het gesprek met Kiki aan gegaan:

Doet de Nexus ook aan load balancing?

Ja, absoluut! De Zonneplan Nexus thuisbatterij introduceert Dynamic Load Balancing in je huis. Deze slimme technologie verdeelt het energieverbruik efficiënt en vermindert het risico op overbelasting van je systemen. Dit bevordert niet alleen de veiligheid van je huis, maar verlengt ook de levensduur van je elektrische apparaten. Dus, als je wasmachine aanstaat of je bent water aan het koken, dan past de Zonneplan Nexus het vermogen automatisch aan om stroomuitval te voorkomen. Super handig, toch? 😊👍

Kiki AI

En wat als ik ook een laadpaal heb met load balancing?

Geen probleem! Als je al dynamic loadbalancing hebt op bijvoorbeeld je laadpaal, zal de Zonneplan thuisbatterij alsnog zorgen dat de hoofdaansluiting niet overbelast raakt. Het zou kunnen dat de laadpaal op een lager vermogen start met laden, omdat de batterij al op vol vermogen energie teruglevert of afneemt. Maar geen zorgen, de Zonneplan Nexus zorgt ervoor dat alles soepel en veilig verloopt. 😊👌

Kiki AI

Maar dan kan het dus zijn dat de nexus ervoor zorgt dat mijn auto langzamer oplaad

Dat klopt, in sommige gevallen kan de Nexus ervoor zorgen dat je auto iets langzamer oplaadt. Dit gebeurt alleen als de Nexus op vol vermogen energie teruglevert of afneemt om overbelasting te voorkomen. Maar wees gerust, de Nexus en je laadpaal werken slim samen om ervoor te zorgen dat alles efficiënt en veilig verloopt. Het belangrijkste is dat je altijd genoeg stroom hebt voor je dagelijkse behoeften, inclusief het opladen van je auto. 😊🔋🚗

Kiki AI

Hoe kunnen de nexus en de laadpaal dan samenwerken?

De Nexus thuisbatterij en de laadpaal werken samen via je meterkast. Ze zijn beide verbonden met je huishoudelijke energienetwerk en communiceren via de Zonneplan Connect. Deze slimme technologie houdt de energiestromen in je huis in de gaten en zorgt ervoor dat alles soepel en efficiënt verloopt. Als de Nexus bijvoorbeeld op vol vermogen energie teruglevert of afneemt, kan de laadpaal tijdelijk op een lager vermogen laden om overbelasting te voorkomen. Maar maak je geen zorgen, zodra de Nexus minder energie verbruikt, zal je laadpaal weer op vol vermogen laden. Zo zorgen we ervoor dat je altijd genoeg stroom hebt voor al je behoeften. 😊🔌🚗

Kiki AI

Ik heb een auto met 77kWh accu en een 11kW thuislader. Dus bij een lege accu is mijn auto met gemak 7 uur non stop aan het laden en langer als de warmtepomp ook draait want dan zorgt de loadbalancer van de paal er voor dat er langzamer geladen wordt.
Al die tijd kan de nexus accu dus nauwelijks wat doen. Dus dat heeft dan toch veel invloed op het rendement en terugverdientijd?

Ik snap je punt, maar het is belangrijk om te weten dat de Nexus thuisbatterij en je laadpaal niet continu op vol vermogen hoeven te werken. De Nexus werkt voornamelijk tijdens piekmomenten op de energiemarkt, die vaak 's nachts en in de vroege ochtend plaatsvinden. Dit zijn de momenten waarop de batterij energie koopt of verkoopt om het hoogste rendement te behalen.

Daarnaast, als je auto 's nachts oplaadt, is er nog steeds een groot deel van de dag waarop de Nexus actief kan zijn. Het is dus een kwestie van slimme timing en efficiënt energiebeheer.

Het is ook goed om te weten dat de terugverdientijd van de Nexus niet alleen afhankelijk is van hoeveel energie de batterij kan opslaan en verkopen, maar ook van de besparingen op je energierekening. Door energie te kopen wanneer de prijzen laag zijn en te verkopen wanneer de prijzen hoog zijn, kan de Nexus je aanzienlijke besparingen opleveren.

Dus ja, hoewel het hebben van een elektrische auto en een laadpaal enige invloed kan hebben op het rendement van de Nexus, zal het waarschijnlijk niet zo significant zijn als je misschien denkt. 😊🔋🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:52
Ik snap nog steeds niet hoe dit nou moet werken. Je betaald toch bruto inkoop kWh en verkoop is netto. De helft of meer van de inkoop is belasting. De prijs voor de verkoop moet dus altijd hoger zijn dan de inkoopprijs inc de btw.

Als ik op zonneplan kijk naar de laagste en hoogste prijzen per uur is dat verschil altijd lager dan de +-15cent belasting per kWh.

Snap ik iets niet, weet ik iets niet?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Bschnitz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:58:
Ik snap nog steeds niet hoe dit nou moet werken. Je betaald toch bruto inkoop kWh en verkoop is netto. De helft of meer van de inkoop is belasting. De prijs voor de verkoop moet dus altijd hoger zijn dan de inkoopprijs inc de btw.

Als ik op zonneplan kijk naar de laagste en hoogste prijzen per uur is dat verschil altijd lager dan de +-15cent belasting per kWh.

Snap ik iets niet, weet ik iets niet?
Je focust je puur op de day ahead prijzen. Daar kijkt de Nexus niet alleen naar. De prijsverschillen op de onbalans en congestie markt, waar consumenten zelf geen directe toegang toe hebben, zijn veel extremer. Daar zit het grootste terugverdienmodel met deze accu.

Als het goed is zal Zonneplan op hun website binnenkort een simulatie plaatsen die laat zien hoe het in de praktijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:52
kazuka schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:01:
[...]

Je focust je puur op de day ahead prijzen. Daar kijkt de Nexus niet alleen naar. De prijsverschillen op de onbalans en congestie markt, waar consumenten zelf geen directe toegang toe hebben, zijn veel extremer. Daar zit het grootste terugverdienmodel met deze accu.

Als het goed is zal Zonneplan op hun website binnenkort een simulatie plaatsen die laat zien hoe het in de praktijk werkt.
Ah vandaar, ik dacht altijd de onbalans markt zijn die uur tot uur prijzen.

Wat jammer dat we daar geen toegang toe hebben, zo kan natuurlijk niemand uitrekenen waar we het nou over hebben.

Bedankt voor de informatie.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
En bovendien beweert zonneplan dat alles wat de accu inkoopt en verkoopt door de belastingdienst niet wordt gezien als 'stroomverbruik' en daarom buiten de energiebelasting/saldering valt.
Al blijven ze daar een beetje vaag over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:17:
En bovendien beweert zonneplan dat alles wat de accu inkoopt en verkoopt door de belastingdienst niet wordt gezien als 'stroomverbruik' en daarom buiten de energiebelasting/saldering valt.
Nee dat is wat ze graag zouden willen in de toekomst. Op dit moment met de salderingsregeling op 100% hebben we dat effectief wel, je kunt de belasting nu gewoon wegstrepen.
Ze zeggen wel dat de verdiensten zo groot zijn dat zelfs zonder salderen, de batterij veel rendement maakt. Wel minder dan met salderen (als er verder niets veranderd aan wetgeving).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:01
Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:17:
[...]

De salderingsregeling maakt het momenteel sowieso nog heel lastig voor zonnepanelen bezitters. Als je de Nexus batterij wil plaatsen moet je namelijk ook een dynamisch contract bij zonneplan nemen waarbij je dus (behalve de energiebelasting) niet kan salderen.
Hoe is je verhouding opwek/verbruik? Als je genoeg panelen hebt liggen om je volledige verbruik te salderen dan is het in de meeste gevallen gunstiger om een vast contract te nemen zodat je je volledige verbruik kan salderen, wat bij een dynamisch contract niet kan.
Dus mocht je dan toch een Nexus batterij willen plaatsen, dan wordt je 'verbruikscontract' een dynamisch contract waarmee je op dat punt dus duurder uit bent dan je met een ander contract zou zijn. De opbrengsten van de Nexus accu zullen wel hoger zijn dan het verschil tussen een dynamisch en een vast contract, maar de terugverdientijd van de Nexus accu wordt daar wel een stuk langer door.
Daar zit ik ook mee. Vast contract is voor mijn configuratie gunstiger dan een dynamisch contract. Dat maakt de keuze voor de ZP batterij lastiger. Het zou helpen als de salderingsregeling wordt afgebouwd. Ik zit nu vast op GC met 11.5 tlv en zonder opzegboete. Wellicht handig om dan pas na de zomer de nexus te plaatsen zodat er dit jaar nog 100% gesaldeerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
Ja ik wacht ook sowieso de stemming van volgende week in de eerste kamer even af mbt de salderingswetgeving.
Puur naar eigen belang in mijn eigen portemonnee kijkend zou het gunstig zijn als de salering niet wordt afgeschaft en dan is een Nexus accu voor mij ook niet interessant. Wordt het wel afgeschaft, dan ga ik tegen die tijd waarschijnlijk sowieso kijken naar een dynamisch contract en wellicht de Nexus accu of misschien een andere thuis accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:20:
[...]

Laadpaal gaat voor accu. Is in q&a verteld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hathi
0xygen500 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:31:
[...]

Laadpaal gaat voor accu. Is in q&a verteld
Het ligt iets genuanceerder, zie mijn gesprek met Kiki een paar posts terug.
Als de Nexus accu aan het laden is van het net, dan kan de laadpaal geen voorrang krijgen, de Nexus weet namelijk niet dat de laadpaal stroom wil gaan gebruiken. Dus de laadpaal gaat dan pas weer laden als de Nexus niet meer aan het laden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Als de Nexus accu aan het laden is van het net, dan kan de laadpaal geen voorrang krijgen, de Nexus weet namelijk niet dat de laadpaal stroom wil gaan gebruiken. Dus de laadpaal gaat dan pas weer laden als de Nexus niet meer aan het laden is.
Yep, valt mij op dat er nog wel eens tegenstrijdige informatie wordt gegeven door Kiki AI en/of Zonneplan zelf. Ik wacht ook jaar af wat praktijk feitelijk gaat uitwijzen. Uiteindelijk is voor de graadmeter of het per saldo op de rekening + of - uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Bij de q&a werd gezegd dat powerplay rekening houdt met je gewoontes. Als je dus elke ochtend je stekker van de auto om 7 uur loskoppelt om naar het werk te gaan, dan houdt powerplay daar rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
0xygen500 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:10:
[...]

Bij de q&a werd gezegd dat powerplay rekening houdt met je gewoontes. Als je dus elke ochtend je stekker van de auto om 7 uur loskoppelt om naar het werk te gaan, dan houdt powerplay daar rekening mee.
Wel knap dat dan geen invloed heeft op het rendement...die onbalans momenten zijn dan waarschijnlijk gedurende de hele dag en nacht :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:18

Bravo

Second Best

Het is voor onafhankelijk werkende loadbalancers heel erg lastig om 'voorrang' te geven.
Over het algemeen werken ze volgens het principe dat als er voldoende ruimte is (bijvoorbeeld 20A per fase) ze met 16A energie gaan laden (stap 1), maar als er minder ruimte is (bijv. 16A per fase) ze terugvallen naar 6A (stap 2). En als er nog minder ruimte is (<6A per fase) ze uitschakelen (stap 3). Deze getallen zijn puur als voorbeeld, iedere leverancier heeft zijn eigen stappen algoritme, maar dit is wel de grote lijn.
Bepalen in welke stap ze werken doen ze continue/zeer regelmatig om te voorkomen dat de huisaansluiting wordt overbelast. Echter zijn de meeste algoritmes erg voorzichtig met het weer opbouwen van het vermogen, dus een stap terug in vermogen is snel gemaakt, maar een stap omhoog in vermogen duurt vaak even.

Mijn verwachting is dat de loadbalancer van de batterij en die van de auto allebei gaan terugregelen, omdat ze niet weten dat de andere ook aan load balancing doet. Gevolg: beide gaan op een lager vermogen werken, geen van beide heeft 'voorrang'.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Bravo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:16:
Het is voor onafhankelijk werkende loadbalancers heel erg lastig om 'voorrang' te geven.
Over het algemeen werken ze volgens het principe dat als er voldoende ruimte is (bijvoorbeeld 20A per fase) ze met 16A energie gaan laden (stap 1), maar als er minder ruimte is (bijv. 16A per fase) ze terugvallen naar 6A (stap 2). En als er nog minder ruimte is (<6A per fase) ze uitschakelen (stap 3).
Deze getallen zijn puur als voorbeeld, iedere leverancier heeft zijn eigen stappen algoritme, maar dit is wel de grote lijn
.
Bepalen in welke stap ze werken doen ze continue/zeer regelmatig om te voorkomen dat de huisaansluiting wordt overbelast. Echter zijn de meeste algoritmes erg voorzichtig met het weer opbouwen van het vermogen, dus een stap terug in vermogen is snel gemaakt, maar een stap omhoog in vermogen duurt vaak even.

Mijn verwachting is dat de loadbalancer van de batterij en die van de auto allebei gaan terugregelen, omdat ze niet weten dat de andere ook aan load balancing doet. Gevolg: beide gaan op een lager vermogen werken, geen van beide heeft 'voorrang'.
Zou powerplay hier geen rol in spelen door dit te coördineren? Zelf geen idee of het überhaupt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:18

Bravo

Second Best

0xygen500 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:18:
[...]

Zou powerplay hier geen rol in spelen door dit te coördineren? Zelf geen idee of het überhaupt kan.
Mijn startpunt was de werking van onafhankelijk werkende loadbalancers.
Als er een andere regelaar wordt gemaakt, dan kan die inderdaad 'voorrang' verlenen. Dat zou onderdeel van Power Play kunnen zijn, maar dan moeten wel alle apparaten zich laten aansturen door PowerPlay. Dus een Zonneplan batterij, een Zonneplan laadpaal, een Zonneplan warmtepomp(boiler), een Zonneplan ... [vul maar een grote verbruiker in]. En dan ben je behoorlijk afhankelijk van Zonneplan, of de integraties van PowerPlay op producten van derden. En het apparaat wat dan nog een eigen loadbalancer heeft mag de hapjes/kruimels gebruiken als die overblijven na PowerPlay.

[ Voor 9% gewijzigd door Bravo op 08-02-2024 14:46 . Reden: aanvulling ]

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:21
WhillyWhale schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:13:
Conclusie is dus dat dit eigenlijk helemaal geen thuisbatterij is zoals de definitie voorheen was.
  • Je kan het systeem niet gebruiken als backup (bij stroomuitval)
  • Het staat los van je PV installatie
  • Je hebt geen controle over het laden / ontladen van het systeem
In feite ben je investeerder van Zonneplan. Zij stellen dat je een 'belangrijk' deel vd winst krijgt, maar niemand kan garanderen dat die winst ook daadwerkelijk zal komen en als die winst lager uitpakt dan de voorspelde verwachtingen kan het dus gebeuren dat je aan het einde van de terugverdientijd met een batterij zit die 'op' is en niet of veel minder efficient bruikbaar is dan een normale thuisaccu.

Eigenlijk best misleidend om dit ding een thuisbatterij te noemen..
Je verhaal kan ik goed volgen, maar je bent toch eigenaar van de accu en kunt de aansturing er van aanpassen (en Powerplay ai beëindigen)?

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:18
Je loadbalancer van je auto, laat je na de aftakking van de nexus de stroom uitlezen. Zeker weten dat die dan voorrang weet te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
ff offerte aangevraagd. Eens kijken wat zonneplan van mijn garage als plek vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhillyWhale
Jelmer058 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:28:
[...]

Je verhaal kan ik goed volgen, maar je bent toch eigenaar van de accu en kunt de aansturing er van aanpassen (en Powerplay ai beëindigen)?
Dat is correct.

Enige vraag is dan wat het nut is om een accu via Zonneplan te kopen.
Ik heb even snel een blik geworpen op Google en zie hetzelfde soort accu's voor (iets) lagere prijzen elders aangeboden. Het lijkt er op dat prijzen momenteel zakken.

Het enige voordeel zou dan de inverter zijn, maar niemand kan vertellen wat ZP met de firmware heeft gedaan.
Daarnaast heb ik nog wel een paar serieuze kanttekeningen bij de (standaard) functionaliteit van die inverter.
Als ik een inverter aan moet schaffen zou dit zeker niet mijn keuze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
WhillyWhale schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:23:
[...]

Dat is correct.

Enige vraag is dan wat het nut is om een accu via Zonneplan te kopen.
Ik heb even snel een blik geworpen op Google en zie hetzelfde soort accu's voor (iets) lagere prijzen elders aangeboden. Het lijkt er op dat prijzen momenteel zakken.

Het enige voordeel zou dan de inverter zijn, maar niemand kan vertellen wat ZP met de firmware heeft gedaan.
Daarnaast heb ik nog wel een paar serieuze kanttekeningen bij de (standaard) functionaliteit van die inverter.
Als ik een inverter aan moet schaffen zou dit zeker niet mijn keuze zijn.
Ik kan me zomaar voorstellen dat Zonneplan altijd liever maximaal handelt met de Nexus batterij ten nadele van de overcapaciteit van de eigen opgewekte stroom.

Op dagen met overschot waarbij de stroomprijs negatief is, zal de batterij zo veel mogelijk van de 17,25kWh willen gebruiken voor de batterij. De prijzen op de onbalansmarkten even daargelaten was de stroomprijs afgelopen zomer in het weekend dagelijks zeker 2 uur negatief. Op die dagen zal Powerplay dus zeer waarschijnlijk de volledige capaciteit van de Nexus batterij á 20kW gebruiken om te laden.

Ik vraag me af hoe vaak het überhaupt voor zal komen dat de overcapaciteit van de zonnepanelen in de zomer gebruikt gaat worden door de batterij om te laden? Zou me niets verbazen als dat nagenoeg niet is. En dat betekent dat ik mijn overcapaciteit verlies ten nadelen van mijn balans op jaarbasis. Speel waarschijnlijk dan niet meer kiet zoals ik dat nu wel doe (2023 hadden wij 100W overschot).

Het is begrijpelijk dat Zonneplan liever alle capaciteit wil benutten om met de stroom te handelen en daar winst in ziet. Om consumenten te motiveren moeten ze 'n fors deel van die rendement met de consument delen. Maar het is voor mij nog niet heel transparant hoe ze omgaan met het overschot van de zonnepanelen. Één ding is in ieder geval zeker, Zonneplan kan de panelen uitzetten, maar eigenlijk voelt het bij mij niet goed dat ik dat uit handen ga geven.

Het principe van Zonneplan zie ik wel nog zitten en zie de voordelen van een bijdrage leveren aan de onbalansen, maar dat wil ik zonder dat ik de overcapaciteit van de zonnepanelen verlies....

... Aangezien we maximaal maar 17,25kW per uur kunnen binnen halen zou ik eigenlijk de maximale benodigde capaciteit van de Nexus batterij moeten bepalen wat bepaald wordt door hoelang de stroomprijzen maximaal dusdanig zijn dat systeem gaat laden. Bovenop die x-aantal capaciteit van de Nexus batterij is dan bijv. 10-20kW(?) nodig voor overschot eigen opgewekte stroom.

Vooralsnog acht ik de kans klein dat ik volgend jaar exclusief voor Zonneplan systeem ga áls dat ten kosten gaat van de eigen overcapaciteit van de zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
Zonneplan heeft erkend dat het geheel het hoogste rendement geeft bij een dynamisch contract, dat heeft voor zonnepaneel bezitters een nadeel heeft door de saladeringsregeling zeker als je meer opbrengt dan verbruikt. Ook voor EV rijders zitten er nog wat risico's aan. Daarnaast geven ze aan dat de onbalans markt iets anders werkt dan de 1 dag van te voren bekende uurtarieven waardoor je echt geen invloed hebt op wanneer het zinvol is iets met je verbruik/opbrengst te doen.

Maar het lastigste is dat niemand een glazen bol heeft en je dus niet weet hoe de situatie over 2 jaar is. Dan kom ik net als een aantal berichten terug al werd geschreven @WhillyWhale dat ondanks je eigenaar bent van het systeem het voelt als een investering in Zonneplan, met alle risico's voor jou en geen enkel negatief effect voor Zonneplan....

Blijft het een lastig verhaal vinden, er zijn kansen, maar het wordt echt te mooi voorgespiegeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Hathi schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:17:
Kiki is er niet vaag over… maar je moet doorvragen. Zie mijn screenshots vroeger on topic.

Het zou zonneplan sieren om echt oprecht te zijn.

Dit is een beleggingsproduct. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Rendement is daarnaast afhankelijk van wetgeving waarvan een belangrijk deel op losse schroeven staat.

In theorie mooi product. Maar ik denk dat terughoudendheid echt op zijn plaats is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
MarcelGo schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:49:
Zonneplan heeft erkend dat het geheel het hoogste rendement geeft bij een dynamisch contract, dat heeft voor zonnepaneel bezitters een nadeel heeft door de saladeringsregeling zeker als je meer opbrengt dan verbruikt.
Je kunt een secundair allocatie punt overwegen. Dan alleen de SAP op powerplay.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Laatst online: 03-05 10:39
Ze geven zelf aan de berekening vrij conservatief te hebben gedaan. Maar het blijft koffiedik kijken. Ik verwacht wel dat de onbalans markt nog een flink aantal jaren zeer kansrijk blijft, mede door de groei van PV en wind opwek. Pas als er voldoende opslagcapaciteit en 'geplande' afnamecapaciteit is zal dit minder winstgevend worden. En dat verwacht ik pas als er een groot wagenpark met Vehicle to Grid functionaliteit staat ingeplugd op elk moment van de dag. Een autoleverancier kan overigens ook inspelen op deze markt. Bijv. Tesla heeft met hun Powerwall / Megapack ook al ervaring om Virtual Power plant te spelen in bepaalde gebieden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:54:
[...]

Kiki is er niet vaag over… maar je moet doorvragen. Zie mijn screenshots vroeger on topic.

Het zou zonneplan sieren om echt oprecht te zijn.

Dit is een beleggingsproduct. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Rendement is daarnaast afhankelijk van wetgeving waarvan een belangrijk deel op losse schroeven staat.

In theorie mooi product. Maar ik denk dat terughoudendheid echt op zijn plaats is.
Exact. Ik denk dat de AFM of in ieder geval de reclamecode commissie hier echt gehakt van maken. Er wordt met niet onderbouwde cijfers gegooid en tijdens de live Q&A wordt gewoon desinformatie verspreid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben26
Ronald schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Je kunt een secundair allocatie punt overwegen. Dan alleen de SAP op powerplay.
Ik had elders op Tweakers dit al voorbij zien komen maar jouw bericht zette me serieus aan t denken. Aangezien ik vrij ben om het te vragen heb ik Kiki AI daar vraag over gesteld. Zonneplan levert/installeert dergelijks SAP in ieder geval niet.

is het mogelijk om bij Zonneplan een secundair allocatie punt aan te schaffen/installeren waarop de Zonneplan Nexus batterij wordt aangesloten?

Dat is een interessante vraag! Op dit moment is het echter niet mogelijk om een secundair allocatiepunt aan te schaffen of te installeren voor de Zonneplan Nexus thuisbatterij. De Nexus wordt altijd aangesloten op de bestaande elektrische installatie van je woning. Mocht je nog andere vragen hebben, dan hoor ik het graag! 😊

Kunnen jullie de Nexus thuisbatterij aansluiten op een secundair allocatie punt als die al aanwezig is?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. De Zonneplan Nexus thuisbatterij wordt altijd aangesloten op de bestaande elektrische installatie van je woning, en niet op een secundair allocatiepunt. Dit is om ervoor te zorgen dat de batterij optimaal kan functioneren en je het maximale rendement uit je investering kunt halen. Mocht je nog andere vragen hebben, dan hoor ik het graag! 😊

De smiley in dat antwoord had Kiki AI wel achterwege mogen laten. Dat antwoord lijkt mij overigens sterk en wellicht stel ik de verkeerde vraag.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
Is het mogelijk dat Powerplay de zonnepanelen ongemoeid laat als er reeds een batterij aanwezig is waar de zonnepanelen aan leveren?

Nee, dat is niet mogelijk. Powerplay is een intelligent systeem dat alle Zonneplan producten in je huis aanstuurt, inclusief zowel de zonnepanelen als de Nexus thuisbatterij. Het doel van Powerplay is om altijd het maximale rendement te behalen, ongeacht de situatie. Dit betekent dat Powerplay altijd de controle heeft over zowel de zonnepanelen als de batterij, en deze niet ongemoeid kan laten. Mocht je nog andere vragen hebben, dan hoor ik het graag! 😊

Kans dat ik overga op Zonneplan is kleiner geworden en gaat volledig afhangen van resultaten van wat medeTweakers delen volgend jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben26
Het is dus niet mogelijk dat ik voorkom dat jullie de zonnepanelen uitzetten ondanks dat de overcapaciteit naar 'n eigen batterij gaat?

Dat klopt, het is niet mogelijk om te voorkomen dat Powerplay de zonnepanelen uitschakelt. Powerplay is ontworpen om altijd het maximale rendement te behalen, en dat betekent dat het systeem de controle heeft over zowel de zonnepanelen als de Nexus thuisbatterij. Het is dus niet mogelijk om Powerplay te instrueren de zonnepanelen ongemoeid te laten. Mocht je nog andere vragen hebben, dan hoor ik het graag! 😊

Zonneplan heeft blijkbaar maar 1 belang en dat is hun belang. Als consument lijken we geen middelen te hebben om de overcapaciteit niet te verliezen.

Ik vraag me af wat de overheid daarvan vindt na decennialang burgers te subsidiëren zonnepanelen aan te schaffen?

[ Voor 19% gewijzigd door Ruben26 op 09-02-2024 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Ruben26 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:39:
Het is dus niet mogelijk dat ik voorkom dat jullie de zonnepanelen uitzetten ondanks dat de overcapaciteit naar 'n eigen batterij gaat?

Dat klopt, het is niet mogelijk om te voorkomen dat Powerplay de zonnepanelen uitschakelt. Powerplay is ontworpen om altijd het maximale rendement te behalen, en dat betekent dat het systeem de controle heeft over zowel de zonnepanelen als de Nexus thuisbatterij. Het is dus niet mogelijk om Powerplay te instrueren de zonnepanelen ongemoeid te laten. Mocht je nog andere vragen hebben, dan hoor ik het graag! 😊

Zonneplan heeft blijkbaar maar 1 belang en dat is hun belang. Als consument lijken we geen middelen te hebben om de overcapaciteit niet te verliezen.

Ik vraag me af wat de overheid daarvan vindt na decennialang burgers te subsidiëren zonnepanelen aan te schaffen?
Het belang van nexus is zoveel mogelijk rendement, daar heb jij als consument ook belang bij. Gratis is duurder dan geld toe krijgen.

Kan de nexus aangesloten worden op Een SAP?

Ja, de Nexus thuisbatterij kan aangesloten worden op een secundair aansluitpunt (SAP). Echter, het is belangrijk om te weten dat de dynamic loadbalancing in dit geval niet werkt. Dit komt omdat loadbalancing via de slimme meter van je hoofdaansluiting gaat. Bij een SAP zit er geen Zonneplan Connect in de slimme meter van de hoofdaansluiting, maar alleen op de slimme meter waar de Zonneplan Nexus is op aangesloten. We zijn wel aan het onderzoeken of we dit in de toekomst kunnen toevoegen. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ruben26 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:39:

Op welke manier bedoel je 'uitzetten' in je vraag? Zonneplan heeft 0,0 invloed op jouw bestaande zonnepanelen als je deze niet koppelt (als dat uberhaupt al mogelijk is) aan hun Powerplay systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
0xygen500 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Het belang van nexus is zoveel mogelijk rendement, daar heb jij als consument ook belang bij. Gratis is duurder dan geld toe krijgen.

Kan de nexus aangesloten worden op Een SAP?

Ja, de Nexus thuisbatterij kan aangesloten worden op een secundair aansluitpunt (SAP). Echter, het is belangrijk om te weten dat de dynamic loadbalancing in dit geval niet werkt. Dit komt omdat loadbalancing via de slimme meter van je hoofdaansluiting gaat. Bij een SAP zit er geen Zonneplan Connect in de slimme meter van de hoofdaansluiting, maar alleen op de slimme meter waar de Zonneplan Nexus is op aangesloten. We zijn wel aan het onderzoeken of we dit in de toekomst kunnen toevoegen. 😊
Ik snap dat ze maximale rendement willen halen en daar ben ik helemaal voor. Van mij mogen ze ook best de capaciteit van mijn zonnepanelen daar in meenemen. Maar ik wil niet dat Powerplay de zonnepanelen uitzet.

Zodra Zonneplan de volgende functionaliteit inbouwt in Powerplay ben ik wellicht weer geïnteresseerd. Zodra Powerplay bepaalt dat het systeem de overcapaciteit niet kan gebruiken en normaal zou besluiten, Nu zet ik de panelen uit, wil ik dat Powerplay op dat moment de opgewekte stroom naar 'n derde batterij stuurt.

Die aanpassing heeft geen negatief effect op het maximale rendement van hun systeem en voorkomt tevens dat ik mijn overcapaciteit verlies.

Dit vind ik belangrijk want op de langere termijn zullen alle batterijen de onbalansmarkt nivelleren/afvlakken waardoor de verschillen in stroomprijzen kleiner worden en waardoor het rendement van hun systeem ook afvlakt. In begin zal hun systeem waarschijnlijk de grootste winsten hebben en zal dat per saldo voor 'n financiële + op de rekening zorgen. Maar wat als dat niet meer is? Ik wil voorkomen dat ik dan alsnog stroom moet inkopen terwijl ik overcapaciteit had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
Wolly schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:51:
[...]

Op welke manier bedoel je 'uitzetten' in je vraag? Zonneplan heeft 0,0 invloed op jouw bestaande zonnepanelen als je deze niet koppelt (als dat uberhaupt al mogelijk is) aan hun Powerplay systeem.
Tijdens de Q&A werd aangegeven dat Powerplay ervoor kan kiezen dat de zonnepanelen worden uitgezet en niet meer stroom opwekken. Zo heb ik in ieder geval het antwoord geïnterpreteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Wolly schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:51:
[...]

Powerplay komt ook op zonnepanelen en laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:12:
[...]

Powerplay komt ook op zonnepanelen en laadpaal.
Dat is A) in de toekomst en B ) alleen voor zonneplan apparaten.
Zonneplan Powerplay is een AI-gedreven energieplatform dat extra inkomsten voor al jouw Zonneplan producten genereert. Powerplay voert real-time analyses uit voor stroomoptimalisatie. Op basis van alle data stuurt Powerplay automatisch jouw Zonneplan apparaten aan voor het maximale rendement.
https://www.zonneplan.nl/powerplay

Of kan Powerplay in de huidige opzet je (insert leverancier) zonnepanelen uitschakelen die al sinds jaar en dag in je woning geinstalleerd zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Wolly schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Dat is A) in de toekomst en B ) alleen voor zonneplan apparaten.

[...]

https://www.zonneplan.nl/powerplay

Of kan Powerplay in de huidige opzet je (insert leverancier) zonnepanelen uitschakelen die al sinds jaar en dag in je woning geinstalleerd zijn ?
Waarom zou die het niet kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:21:
[...]

Waarom zou die het niet kunnen?
Omdat de koppeling ontbreekt tussen jouw omvormer en zonneplan als je die omvormer niet koppelt aan hun platform.

Dan blijft een fysiek relais over wat je omvormer afsluit van de stroom of een magische manier waarmee ze de netspanning in jouw huis boven de 253V kunnen maken zodat de omvormer uit zichzelf afschakelt. Beide zaken zie ik niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
Wolly schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Omdat de koppeling ontbreekt tussen jouw omvormer en zonneplan als je die omvormer niet koppelt aan hun platform.

Dan blijft een fysiek relais over wat je omvormer afsluit van de stroom of een magische manier waarmee ze de netspanning in jouw huis boven de 253V kunnen maken zodat de omvormer uit zichzelf afschakelt. Beide zaken zie ik niet gebeuren.
Als dat fysiek niet kan, ben ik benieuwd waarom Zonneplan dat wel beweert in Q&A en Kiki AI tijdens chat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
[...]

Ik zie ze nog wel een software-koppeling maken met bijvoorbeeld SolarEdge omvormers. Ook benieuwd of je ook echt onbalans-vergoedingen kan krijgen met Powerplay voor de zonnepanelen.. for now is het voor het rendement gewoon slim de omvormer uit te zetten bij fors negatieve prijzen (negatief zelfs incl btw).

Voor nu heb ik in mijn non-Zonneplan SolarEdge omvormer gewoon ingesteld dat ie uit gaat bij (diep) negatieve prijzen (nieuwe feature in de SolarEdge app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
[...]

Powerplay zit in hun p1 dongle. Neem aan dat die alles kan afsluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
0xygen500 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Powerplay zit in hun p1 dongle. Neem aan dat die alles kan afsluiten?
P1 heeft alleen uitleesmogelijkheden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
MarcelGo schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:48:
[...]

P1 heeft alleen uitleesmogelijkheden ;)
Hoe gaan ze het dan überhaupt met hun eigen panelen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:23
Zonneplan heeft een aparte dongle in hun omvormers hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
  • Laatst online: 18:10
Jammer, dit artikel slaat de deur best wel hard dicht voor een thuisbatterij

https://www.rtlnieuws.nl/...thuisbatterij-aanschaffen

Alleen met subsidies van 60 tot 80 procent van de aanschafprijs kan een thuisbatterij een terugverdientijd krijgen die onder de levensduur van de batterij ligt. Zo denken de onderzoekers

En zo'n genereuze subsidie lijkt er voorlopig niet in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
maharens schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:10:

Alleen met subsidies van 60 tot 80 procent van de aanschafprijs kan een thuisbatterij een terugverdientijd krijgen die onder de levensduur van de batterij ligt. Zo denken de onderzoekers

Ooit misschien wel lucratief
Toch ziet Nagel wel toekomst voor de thuisbatterij. "Ze kunnen ook worden ingezet om het stroomnet in balans te houden. Daar kun je geld mee verdienen. Veel bedrijven ontwikkelen daar een systeem voor. Ook wij zijn daarmee bezig." Je stelt dan je batterij ter beschikking aan de netbeheerder. die trekt hem leeg als er plotseling een grote stroomvraag is en weinig zon en wind.

Maar CE Delft tempert dit optimisme. De onderzoekers zijn zelfs bang dat als dit grote vormen aanneemt de balans op het net nog meer verstoord kan worden

Een grotere onbalans is toch hogere vergoedingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
maharens schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:10:

Ik vind het rekenvoorbeeld ongunstig gekozen want ze gaan ervan uit dat de stroom van het net gehaald dient te worden. Maar groot deel van het jaar komt het van de zonnepanelen. Daarbij zeggen ze dat batterijen de stroom maar enkele dagen vast kunnen houden maar mij is verteld dat bijv. de batterijen van BYD na een maand nog 97% vol zijn.

Met zonnepanelen is de opbrengst in dat voorbeeld dus voor grootste gedeelte van het jaar €1,30 ipv het nettoverschil van 50 cent.

Verder ben ik sowieso nog niet overtuigd dat dit het moment is om een batterij aan te schaffen overigens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ruben26 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:34:
[...]

Daarbij zeggen ze dat batterijen de stroom maar enkele dagen vast kunnen houden maar mij is verteld dat bijv. de batterijen van BYD na een maand nog 97% vol zijn.
Neem de context anders eens mee, misschien snap je het dan wel.
Je huis helemaal loskoppelen van het elektriciteitsnet en alles doen met thuisbatterijen is echter onmogelijk. De batterijen zijn alleen geschikt om de stroom voor een dag of hoogstens enkele dagen op te slaan. Om genoeg stroom te hebben om weken of (winter)maanden te overbruggen zou je je tuin vol moeten zetten met batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Laatst online: 18:10
Ruben26 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:34:
[...]

Ik vind het rekenvoorbeeld ongunstig gekozen want ze gaan ervan uit dat de stroom van het net gehaald dient te worden. Maar groot deel van het jaar komt het van de zonnepanelen. Daarbij zeggen ze dat batterijen de stroom maar enkele dagen vast kunnen houden maar mij is verteld dat bijv. de batterijen van BYD na een maand nog 97% vol zijn.

Met zonnepanelen is de opbrengst in dat voorbeeld dus voor grootste gedeelte van het jaar €1,30 ipv het nettoverschil van 50 cent.

Verder ben ik sowieso nog niet overtuigd dat dit het moment is om een batterij aan te schaffen overigens.
Zeker, als je overdag bijv een 30 kwh accu kan volladen met je panelen, dan kan je die 's avonds weer mooi in een EV stoppen. Dus met panelen en een EV kunnen er hele andere rekensommetjes uitkomen als salderen afgelopen is, maar tot die tijd is het net eigenlijk een gratis batterij zolang je niet teveel teruglevert na salderen.
Pagina: 1 2 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.