CV ketel blijft stoken ook zonder warmtevraag (hoog verbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scop
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-07-2024
Vorige week is bij ons een nieuwe Intergas Xtreme 36 CW5 geïnstalleerd. Nu hadden wij natuurlijk de hoop dat je gasverbruik omlaag zou gaan na ons ketel van 25 jaar oud. Maar nu blijkt dat de ketel voor onduidelijke redenen aan blijft gaan terwijl er geen warmtevraag is vanuit het CV of WW circuit.

We hebben uitsluitend vloerverwarming met 9 groepen (voor 85m2). Daarbij is een pomp van Wilo aangesloten.

De aanvoer temperatuur van het CV systeem staat op 50 graden en de thermostaat van de vloerverwarming op 35 graden.

Onze thermostaat is een Plugwise Adam ism een Plugwise Lisa welke communiceert via OpenTherm met de ketel.

Daarnaast staat het minimale CV vermogen op 16% en het maximale CV vermogen op 50% (met de waarschijnlijke onjuiste assumptie dat dit gasverbruik zou drukken).

Hieronder foto’s van het systeem. Mijn vraag: hoe krijg ik deze set-up zo optimaal mogelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTo0eRwodKYnWiJP1qEBcxe28dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsBIqOHpnPHItwstqtZKHuem.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbmiMsKz0L5catf8_WDoklugvZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0cAX9n5AFYbl7HVEndRN8kT.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt alsof de aanvul slang is aangesloten maar geen zorgen die zit niet op een kraan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:10
Als je de thermostaat uitzet / eraf haalt, wat doet de cv ketel dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Waarschijnlijk niet het antwoord waar je op hoopt, maar waarom staat je ketel ingesteld op 50 graden als je het bij de verdeler terug mengt naar 35 graden terwijl je alleen vloerverwarming hebt?

Had je altijd al de Plugwise regeling of is deze ook nieuw?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:04
Zal wel de comfort instelling zijn. Of eco modus.

Die houdt water altijd warm, voor moest er eens vraag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 15:29
Je gebruikt geen WAR met buitensensor?
De aanvoerleiding naar je verdeler is een luchtvanger, mist nog een ontluchter op het hoogste punt (lucht kan debiet enorm drukken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scop
bottom line schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:16:
Zal wel de comfort instelling zijn. Of eco modus.

Die houdt water altijd warm, voor moest er eens vraag zijn.
Ja ww staat op eco modus. Kan ik deze beter uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scop
fenrir schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:25:
Waarschijnlijk niet het antwoord waar je op hoopt, maar waarom staat je ketel ingesteld op 50 graden als je het bij de verdeler terug mengt naar 35 graden terwijl je alleen vloerverwarming hebt?

Had je altijd al de Plugwise regeling of is deze ook nieuw?
Staat niet met een specifieke reden op 50 graden, maar installateur had hem op 60 gezet en dat vonden we wel hel hoog. Je stelt dus voor die omlaag te zetten?

PlugWise is ook nieuw want die werkte niet met de vorige ketel. Wel gaan we daar nu een pompschakwlaar aan toevoegen die bij warmtevraag de pomp inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scop
naftebakje schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:29:
Je gebruikt geen WAR met buitensensor?
De aanvoerleiding naar je verdeler is een luchtvanger, mist nog een ontluchter op het hoogste punt (lucht kan debiet enorm drukken).
Is de ontluchter op de retour daar niet voor?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:04
Vorige week geïnstalleerd, dus dan maar even de installateur bellen?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-05 20:01
vraag 1 heb je alleen deze set aan vloerverwarming of ook nog radiatoren ?
vraag 2 in de handleiding wordt gewaarschuwd voor het gebruik van een niet hydrylische neutrale verdeler.
(en dat heeft je cv montuer netjes opgelost met de gewenste zone klep. eigenlijk verdient hij een pluspunt)
je zou de verdeler in kunnen laten regelen of zelf doen er zit nog een ventiel op/ deze zit rechts. maar je hebt eigenlijk nog garantie. zoals @pentaw1nz zegt montuer even bellen en terug laten komen.

maar als je alleen vloerwarming hebt wha dan is dit wel een beetje een foutieve opstelling/foute keuze.
dan is een pomploze verdeler/desnoods 2 pomploze verdelers met een zoneregeling een beter idee.
nogmaals niet dat de montuer een fout heeft gemaakt behalve de ontluchter in de aanvoer vergeten.
maar de installatie kan een behoorlijk stuk efficenter. door naar een pomploze verdeler te gaan wordt je watertemperatuur lager en hoeft je cv ketel meer rendement meer condens lager verbruik. als het echt te gortig wordt is een buffervat erbij zetten sereil opgenomen nog een idee maar meestal is dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Weet je 100% zeker dat er gasverbruik is terwijl dat ding in eco-modus staat en er geen warmtevraag is?

(Overigens ben ik niet zo blij om te zien hoe die gasleiding nu loopt. :X )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scop
Onbekend schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:16:
Weet je 100% zeker dat er gasverbruik is terwijl dat ding in eco-modus staat en er geen warmtevraag is?

(Overigens ben ik niet zo blij om te zien hoe die gasleiding nu loopt. :X )
Ja dat weet ik vrij zeker, het brander lampje brandt maar de kamerthermostaat staat vele malen lager dan de huidige temperatuur in huis. Daarnaast is er geen ww vraag op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scop
miciel schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:16:
vraag 1 heb je alleen deze set aan vloerverwarming of ook nog radiatoren ?
vraag 2 in de handleiding wordt gewaarschuwd voor het gebruik van een niet hydrylische neutrale verdeler.
(en dat heeft je cv montuer netjes opgelost met de gewenste zone klep. eigenlijk verdient hij een pluspunt)
je zou de verdeler in kunnen laten regelen of zelf doen er zit nog een ventiel op/ deze zit rechts. maar je hebt eigenlijk nog garantie. zoals @pentaw1nz zegt montuer even bellen en terug laten komen.

maar als je alleen vloerwarming hebt wha dan is dit wel een beetje een foutieve opstelling/foute keuze.
dan is een pomploze verdeler/desnoods 2 pomploze verdelers met een zoneregeling een beter idee.
nogmaals niet dat de montuer een fout heeft gemaakt behalve de ontluchter in de aanvoer vergeten.
maar de installatie kan een behoorlijk stuk efficenter. door naar een pomploze verdeler te gaan wordt je watertemperatuur lager en hoeft je cv ketel meer rendement meer condens lager verbruik. als het echt te gortig wordt is een buffervat erbij zetten sereil opgenomen nog een idee maar meestal is dat niet nodig.
We hebben alleen vloerverwarming, geen radiatoren meer. Ik denk dat de pomp gemonteerd is omdat dit is gebeurd voordat we naar de huidige ketel zijn overgestapt, dit was een enorm oud ding wat alleen aan/uit kon.

Zou je dit effect ook kunnen nabootsen met een pompschakelaar of is het beter om dan de hele pomp eruit te laten halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
scop schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:15:
[...]

Ja dat weet ik vrij zeker, het brander lampje brandt maar de kamerthermostaat staat vele malen lager dan de huidige temperatuur in huis. Daarnaast is er geen ww vraag op dat moment.
Eco modus is meestal geen 'eco' hoe wij het verstaan.
Die zet je dus beter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:14
De foto toont daadwerkelijk een stokende ketel voor verwarming, niet voor tapwater.

Op welke pinnen van de ketel zit de Adam aangesloten? De Adam kan OT en aan/uit, zal je zien dat de ketel aangesloten is op de aan/uit aansluiting terwijl de thermostaat op OT staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scop
_JGC_ schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:39:
De foto toont daadwerkelijk een stokende ketel voor verwarming, niet voor tapwater.

Op welke pinnen van de ketel zit de Adam aangesloten? De Adam kan OT en aan/uit, zal je zien dat de ketel aangesloten is op de aan/uit aansluiting terwijl de thermostaat op OT staat.
Nee dit hebben we als eerste gecheckt, het zit wel op OT aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scop
bottom line schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:38:
[...]

Die zet je dus beter af.
Oké gaan we dit uitzetten, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
bottom line schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:38:
[...]

Die zet je dus beter af.
Eco modus is gewoon dat de warmtewisselaar niet continu op temperatuur wordt gehouden voor warm tapwater, oftewel minder gasverbruik, maar het duurt wel wat langer voordat er warm water uit de kraan komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:14
daniel14 schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:24:
[...]

Eco modus is gewoon dat de warmtewisselaar niet continu op temperatuur wordt gehouden voor warm tapwater, oftewel minder gasverbruik, maar het duurt wel wat langer voordat er warm water uit de kraan komt.
Bij Intergas heb je 3 opties:
- altijd aan: wisselaar altijd 35 of 40 graden
- eco: aan de hand van zelflerend algoritme voorspellen wanneer jij water gaat tappen, die tijden 35-40 graden houden
- uit: wisselaar niet voorverwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-05 16:28
scop schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:09:
[...]

Nee dit hebben we als eerste gecheckt, het zit wel op OT aangesloten.
Voor de zekerheid even een foto van deze aansluiting?

En wat gebeurd er wanneer je deze aansluiting los maakt? Stopt de ketel dan wel?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:10
AppieK schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:06:
[...]

Voor de zekerheid even een foto van deze aansluiting?

En wat gebeurd er wanneer je deze aansluiting los maakt? Stopt de ketel dan wel?
Dat was ook idd mijn allereerste (ondergesneeuwde?) reactie hierboven (olafmol in "CV ketel blijft stoken ook zonder warmtevraag (hoog verbruik") ... trek ff de thermostaat eraf en kijk wat de CV ketel dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-05 20:01
scop schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:17:
[...]

We hebben alleen vloerverwarming, geen radiatoren meer. Ik denk dat de pomp gemonteerd is omdat dit is gebeurd voordat we naar de huidige ketel zijn overgestapt, dit was een enorm oud ding wat alleen aan/uit kon.

Zou je dit effect ook kunnen nabootsen met een pompschakelaar of is het beter om dan de hele pomp eruit te laten halen?
In het geval van een aan/uit ketel/oudere ketel kan ik deze keuze prima begrijpen/onderbouwen.Nu heb je een nieuwe ketel en kwa techniek is er iets dat niet meewerkt. Ik gok dat het ligt aan de vloerverwarming verdeler, die niet voldoende water opneemt. Het ltv regelventiel aan de zijkant iets verder dicht draaien waardoor je vloerverdeler (de pomp) meer cv water aanzuigt dus een andere mengverhouding krijgt. voorwaarde is wel dat er een ltv inregelventiel op moet zitten, door deze te verstellen kan je systeem beter overweg met water van 50 graden. Gezien de monteur heeft gekozen alle aanbevolen beveiligen te plaatsen, kan je dat betreffende ventiel verder dichtdraaien. (en of open draaien als die verkeerd staat)

Vaak is het verstellen van het ltv inregelventiel wel zinvol (en soms zit het probleem ergens anders) Linkje naar je verdeler met ltv inregelventiel https://vte-smartersoluti...deler-met-pomp-wilo-test/ check ook even de handleiding die op genoemde pagina staat. Meestal is ergens in het midden instellen prima begin. en daarna een slagje meer naar links of naar rechts.

optie 2 is naar pomploze verdeler te gaan wat met 8 groepen rechtstreeks gevoed vanuit de cv ketel
prima te doen moet zijn. desnoods schroef je cv pomp in de op naar 100% (met een gekke bek)
en voor de zekerheid kan je een thermische beveiliging instaleren. mocht je cv ketel zijn instellingen vergeten. en of een monteur hem per ongeluk verkeerd instellen etc. daarvoor kan je een pomp beveiliging
gebruiken. https://www.warmteservice...7O6s3y5QHO7EaAmPWEALw_wcB er zullen ook vast nog andere opties voor zijn.
(maar ik beperk me een beetje tot een aantal setup,s derhalve het anders te uitgebreid wordt)

(maar eigenlijk hoort de cv ketel niet te draaien met deze temperaturen vandaag 18 graden buiten dus het zit in je kamerthermostaat of de cv ketel zelf. echter daar zijn al diverse mensen die het daarop gooien. en dan ga ik zeg maar niet dat soort dingen herhalen. een beetje overbodig zeg maar. ik heb meer te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalucky
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-04 00:34
waarschijnlijk zit of de thermostaat op de foute aansluitingen op de print

of er is wat mis met jou kamerthostaat
intergas heeft geen 3wegklep en kan dus eigelijk niet doorbranden

verder zou ik je toch adviseren om het toestel goed te laten inregelen een aanvoer temp van 50 grade en je verdeler staat op 35 grade
en een cv vermogen van 50% is way to much

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:05

FreakNL

Well do ya punk?

Heb je een buitenvoeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
daniel14 schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:24:
[...]

Dat denk jij. Maar zo werkt het in realiteit niet.
Daarom mijn opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 07:57
@scop
Neem aan dat iemand deze ketel heeft geplaatst. Zou sowieso die terug laten komen om de boel correct in te stellen. Zou niet moeten zijn dat jij hier om advies zou moeten vragen.

PS: Kijk even of de kabels van de thermostaat wel op de Opentherm klemmetjes zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
bottom line schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:05:
[...]

Dat denk jij. Maar zo werkt het in realiteit niet.
Daarom mijn opmerking.
Nee hoor bij mij is dat realiteit, weliswaar niet met dit type ketel, heb zelf een remeha calenta ace, als de eco uitstaat pakt die iedere uur wat gas om de boel op temperatuur te houden. Goed te zien in mijn homewizzard.

Onderbouw jij dan eens hoe jij het ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scop
Allereerst dank voor alle reacties en hulp! Ik merk dat mijn kennis vrij beperkt is en dat er veel redenen kunnen zijn voor de problematiek, maar ik heb hieronder kort staan wat mijn conclusies zijn en welke acties we daar nu aan hebben verbonden.

Wat we nu hebben geprobeerd: een pompschakelaar aangesloten die aangestuurd wordt door de thermostaat ( Plugwise). Dit lijkt het probleem van constant branden te stoppen. Als ik zo alle reacties lees zou dat alleen eigenlijk niks moeten uitmaken dus in mijn optiek wel bijzonder (maar ligt wellicht aan het Plugwise systeem want ik las dat dit in de standaard setup zit voor vvw met pomp). De ww staat nu nog steeds op “eco” maar kunnen we overwegen om op “uit” te zetten, maar zover ik begrijp is “eco” niet perse het probleem.

Het zou beter zijn om de pomp ertussenuit te halen, dit zou een efficiëntere set-up zijn. Mochten de problemen niet oplossen, is dit iets wat ik zeker nog zal overwegen.

De thermostaat zit aangesloten op connector X13 (OT), ik heb zo snel geen foto maar hebben we echt gecheckt (omdat we eerst dachten dat de thermostaat op X12 moest, maar dat is voor een 2e zone).

Daarnaast ga ik zeker ook de monteur nog contacteren om verder te komen afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scop
miciel schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:41:
[...]

In het geval van een aan/uit ketel/oudere ketel kan ik deze keuze prima begrijpen/onderbouwen.Nu heb je een nieuwe ketel en kwa techniek is er iets dat niet meewerkt. Ik gok dat het ligt aan de vloerverwarming verdeler, die niet voldoende water opneemt. Het ltv regelventiel aan de zijkant iets verder dicht draaien waardoor je vloerverdeler (de pomp) meer cv water aanzuigt dus een andere mengverhouding krijgt. voorwaarde is wel dat er een ltv inregelventiel op moet zitten, door deze te verstellen kan je systeem beter overweg met water van 50 graden. Gezien de monteur heeft gekozen alle aanbevolen beveiligen te plaatsen, kan je dat betreffende ventiel verder dichtdraaien. (en of open draaien als die verkeerd staat)

Vaak is het verstellen van het ltv inregelventiel wel zinvol (en soms zit het probleem ergens anders) Linkje naar je verdeler met ltv inregelventiel https://vte-smartersoluti...deler-met-pomp-wilo-test/ check ook even de handleiding die op genoemde pagina staat. Meestal is ergens in het midden instellen prima begin. en daarna een slagje meer naar links of naar rechts.

optie 2 is naar pomploze verdeler te gaan wat met 8 groepen rechtstreeks gevoed vanuit de cv ketel
prima te doen moet zijn. desnoods schroef je cv pomp in de op naar 100% (met een gekke bek)
en voor de zekerheid kan je een thermische beveiliging instaleren. mocht je cv ketel zijn instellingen vergeten. en of een monteur hem per ongeluk verkeerd instellen etc. daarvoor kan je een pomp beveiliging
gebruiken. https://www.warmteservice...7O6s3y5QHO7EaAmPWEALw_wcB er zullen ook vast nog andere opties voor zijn.
(maar ik beperk me een beetje tot een aantal setup,s derhalve het anders te uitgebreid wordt)

(maar eigenlijk hoort de cv ketel niet te draaien met deze temperaturen vandaag 18 graden buiten dus het zit in je kamerthermostaat of de cv ketel zelf. echter daar zijn al diverse mensen die het daarop gooien. en dan ga ik zeg maar niet dat soort dingen herhalen. een beetje overbodig zeg maar. ik heb meer te doen)
Het verstellen van het LTV ventiel ga ik daarnaast ook nog proberen, dank voor de suggestie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 15:29
scop schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:05:
...Wat we nu hebben geprobeerd: een pompschakelaar aangesloten die aangestuurd wordt door de thermostaat ( Plugwise). Dit lijkt het probleem van constant branden te stoppen....
O jee, die ketel heeft geen 3-wegklep maar aparte leidingen in de warmtewisselaar dacht ik. Als je dan stroming creëert in je circuit (door een LTV pompverdeler die actief staat), trek je warmte uit de ketel naar de vloer (ook al is dat niet nodig); door dat de ketel voor warmwater voorverwarmen niet op "uit" staat, reageert de ketel door bij te warmen.

Dus de raad om de verdeler hydraulisch actiever te maken (LTV ventiel meer dicht zetten) gaan net je probleem vergroten (en al pas je de instelling aan, gaan zorgen dat je vloer warmer wordt tijdens douchen). En de rendement-veronderstellingen betwijfel ik, daarbij is de retourtemperatuur bepalend en die is sowiezo laag genoeg bij vloerverwarming.

Probleem bij de installateur leggen, ik vermoed dat deze dit vlot kan oplossen (lijkt dat er al een klep klaar zit, mss is die verkeerd aangesloten of moet nog een instelling aangepast worden). Wellicht kan je het tijdelijk fixen door het LTV ventiel helemaal open te zetten (pomp trekt geen water meer door CV circuit).

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 09-04-2024 10:10 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1