Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 22:18
Ik heb een Mitsubishi Heavy SRK-50-ZS-W besteld.
De airco kan op 2 plaatsen geplaatst worden.
Hij kan op de muur bij de keuken en eettafel (optie 1) geplaatst worden, Dan blaast ie in de lengte van de kamer.
Optie 2 is om hem bij de zithoek te plaatsen. Dan blaast ie in de breedte van de kamer.

Ik kom er niet helemaal uit wat het beste is.
Optie 1 blaast de hele ruimte in en je voelt de wind in de zithoek niet direct.
Bij optie 2 wordt de zithoek zeker warm. Maar daar voel je dan de wind weer wat meer.

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGOBTJIXhQnKFhRyDYt9UF56abI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RWHyL9WC5DKr9UpIm6YGkPca.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
Ik heb een Mitsubishi Heavy SRK-50-ZS-W besteld voor mijn woonkamer en open keuken.
Mijn huis is uit 82. De spouwmuur is na geïsoleerd, er is vloer isolatie, dubbel glas (géén HR++).
De gehele ruimte is 110 m3.

Het is de bedoeling dat de lucht/lucht warmtepomp gaat koelen en dienen als hoofdverwarming. Ik heb nog radiatoren als backup. Maar die wil ik liever niet meer gebruiken.

Hij kan op 2 plaatsen geplaatst worden.
Op de muur bij de keuken en eettafel (optie 1).
Dan blaast ie in de lengte van de kamer.
Optie 2 is om hem bij de zithoek te plaatsen. Dan blaast ie in de breedte van de kamer.

Ik kom er niet helemaal uit wat het beste is.
Optie 1 blaast de hele ruimte in en je voelt de wind in de zithoek niet direct. Maar ik weet dan niet zeker of de zithoek in de winter goed warm wordt.
Bij optie 2 wordt de zithoek zeker warm. Maar daar voel je dan de wind weer wat meer misschien. Ik weet niet of dat hinderlijk is.

De installateur zegt dat het beide kan.

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGOBTJIXhQnKFhRyDYt9UF56abI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RWHyL9WC5DKr9UpIm6YGkPca.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 11:22
Ik zou optie 1 kiezen, warme lucht verspreidt zich erg goed. Wij hebben een 5kw vloerunit, en moeten ruim 200 m3 verwarmen. Maar een en ander hangt ook af van de oriëntatie van het huis. Als de woonkamer op het zuiden is gericht zou ik zeker optie 1 doen, dan is het daar sowieso warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Waar komt de buitenunit? Optie 2 lijkt bewerkelijker in verband met de leidingen.

Ik zou eerder optie 1 kiezen omdat dan de lucht uit de binnenunit iets makkelijker de zithoek "bereikt". Optie 2 heeft als nadeel dat hij vooral naar de muur ertegenover zal blazen, terwijl de lucht ook naar de eethoek/keuken moet.
Maar ik moet erbij zeggen, wij hebben in ons vorige huis een vergelijkbare situatie gehad, bij ons hing hij als het ware boven de eettafel (aan de lange muur in jouw plaatje) en blies hij dus vooral naar de keuken, die ook nog eens in een uitbouw zat.
Uiteindelijk werd ook wel de zithoek koud/warm. Het gaat alleen wat minder vlot.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
kurkie schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:43:
Ik zou optie 1 kiezen, warme lucht verspreidt zich erg goed. Wij hebben een 5kw vloerunit, en moeten ruim 200 m3 verwarmen. Maar een en ander hangt ook af van de oriëntatie van het huis. Als de woonkamer op het zuiden is gericht zou ik zeker optie 1 doen, dan is het daar sowieso warmer.
De woonkamer is op het westen. Dus daar komt later op de dag de zon wel op.

5kw voor 200 m3? Gebruik je hem als enige verwarming? Of icm vloerverwarming oid?

psy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:11:
Waar komt de buitenunit? Optie 2 lijkt bewerkelijker in verband met de leidingen.

Ik zou eerder optie 1 kiezen omdat dan de lucht uit de binnenunit iets makkelijker de zithoek "bereikt". Optie 2 heeft als nadeel dat hij vooral naar de muur ertegenover zal blazen, terwijl de lucht ook naar de eethoek/keuken moet.
Maar ik moet erbij zeggen, wij hebben in ons vorige huis een vergelijkbare situatie gehad, bij ons hing hij als het ware boven de eettafel (aan de lange muur in jouw plaatje) en blies hij dus vooral naar de keuken, die ook nog eens in een uitbouw zat.
Uiteindelijk werd ook wel de zithoek koud/warm. Het gaat alleen wat minder vlot.
Waar de buitenunit komt ligt aan de plaatsing van de binnenunit.
Bij optie 2 komt de buitenunit in de voortuin en kunnen de leidingen een klein stukje door de hal en dan door de muur naar de woonkamer bij de zithoek.

En bij optie 1 komt ie in de achtertuin.

Dus wat dat betreft kan het beide.
Optie 1 lijkt indd de meest logische. Als ie dan maar de zithoek warm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
Ik hoop dat ik deze vraag in dit topic kan stellen. Anders hoor ik graag waar ik moet zijn.

Mijn woonkamer met open keuken keuken is ongeveer 43 m2 en 110 m3.
Het huis is uit 1982, heeft vloer isolatie, de spouwmuren zijn na geïsoleerd.
Omdat 110 m3 vaak als grens aangegeven wordt voor een 3,5 kW. Heb ik gekozen voor een 5 kW (Mitsubishi Heavy SRK-50-ZS-W). Deze wordt in augustus geïnstalleerd.
Maar nu ben ik dit topic tegen gekomen en zie ik dat een te grote l/l warmtepomp kan gaan pendelen.
Wat zou jullie advies zijn in mijn geval? Doe ik er beter aan om toch voor een 3,5 kW te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
flippy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:44:
[...]

met zon formaat/volume moet je niet 1 grote ophangen maar 2 kleine. het gaat die ene unit nooit lukken om het hele oppervlak te bereiken zonder flinke overlast. dus een duo split van 5kw met 2 2.5kw binnendelen.
Even dubbelchecken....het gaat om een ruimte van 110 m3. Dus niet 110 m2.
Is 2x 2,5 kW geen overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Kitser schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:38:
[...]

Even dubbelchecken....het gaat om een ruimte van 110 m3. Dus niet 110 m2.
Is 2x 2,5 kW geen overkill?
nee, want je gaat geen 8~9 meter overbruggen en ook nog de hoek om met 1 unit ergens in een hoekje ongeacht het formaat van het ding. dan heb je een constante zuidwester op je bank gericht staan...

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 28-06-2023 23:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
flippy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:40:
[...]

nee, want je gaat geen 8~9 meter overbruggen en ook nog de hoek om met 1 unit ergens in een hoekje ongeacht het formaat van het ding. dan heb je een constante zuidwester op je bank gericht staan...
Dit is de kamer. De binnenunit zou op de groene muur komen. Dus hij moet indd 8,6 meter overbruggen naar de zithoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bsrrt4gliiyoZ-jdnHI4xG0mdhk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/78mxqWLICs0AEVxRuv9a95jU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Kitser schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:43:
[...]

Dit is de kamer. De binnenunit zou op de groene muur komen. Dus hij moet indd 8,6 meter overbruggen naar de zithoek.

[Afbeelding]
dan is het lekker fris in de keuken en in de woonkamer gebeurt niks behalve dan de herrie van de ventilator.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 29-06-2023 00:20 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
[...]

Mwoah ik vind het wel meevallen. Hier hangt beneden 1 mhi srk35zsx in de keuken (ensuite) en met de blaasrichting naar de woonkamer. Aan de woonkamer zit ook nog een aanbouw (linksachter), samen goed voor een kleine 150m³.

Ik krijg hier het prima koel en warm, ook in de aanbouw. Max temp verschil tussen de keuken en de aanbouw (verste punt) is dan 1 graden. De unit staat gewoon rustig te pruttelen, dus geen last van een "zuidwester".

Uiteraard is het met 2 units beter te sturen in een grote ruimte maar of het echt nodig is in het geval van de ruimte van @Kitser vraag ik me af.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 08-09 11:32
flippy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:44:
[...]

met zon formaat/volume moet je niet 1 grote ophangen maar 2 kleine. het gaat die ene unit nooit lukken om het hele oppervlak te bereiken zonder flinke overlast. dus een duo split van 5kw met 2 2.5kw binnendelen.
Nooit lukken?

Ik doe hier 145m3 met één 3,5 kW unit en de warmte komt prima overal, zelfs met een open trappengat naar de eerste verdieping.
Alleen bij <-0 C buitentemperatuur koos de 'auto' modus voor een iets hogere fanspeed na een defrost, de rest totaal niet storend, de WAF werd er niet minder door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
[...]

Sorry hoor maar dat gaat prima als de unit centraal hangt.
Zo ook de ervaring van anderen hier als je flink terug leest in de verschillende delen van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 19:44
Imho, hoe beter de isolatie, hoe beter de warmte verdeling.

Ik heb hier een groot oud dubbelglas raam, en de koude inval hiervan bij temperaturen onder nul is wel een comfort dingetje. Ik denk dat hier betere isolatie, HR++ of HR+++ enorm zou helpen. Ik moet er ook bij zeggen dat hier onze zithoek zit 🙈

[ Voor 11% gewijzigd door smerz op 29-06-2023 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:42
Kitser schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:43:
[...]

[Afbeelding]
Zo gek is die opstelling niet, ik overbrug hier ook iets van 8 meter met een unit die niet eens de goede kant op blaast voor de keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKuvw20fsipdHEzQBd_A6kx3Kh0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EqShlw7OpQWOIuF1Dm9tPECx.png?f=fotoalbum_large

1x 3.5 kW, verdeling is prima, beter dan eerst want toen was alleen een (Jaga mini vrijstaand) radiator in de woonkamer bij het raam, keuken had een hele kleine die uit staat.

Temperatuurverschil is < 1 graad tussen keuken en de rest, gemeten met een IR thermometer op wanden en plafonds. Vroeger was het meer, niet heel gek als je 50-60 graden water door 1 blokje duw en hopen dat natuurlijke convectie het moet fixen, nu blaas je 400+ m3/uur van 30-40 graden lucht in het rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 12-09 07:56
Er zitten hier vele experts in dit topic, soms eensgezind soms ook niet :+ . Laten we voorop stellen dat we in het geval van @Kitser nog wat details missen om echt een goed advies te kunnen geven, dus dan steek ik zelf ook even de hand in eigen boezem want ik deed ook aannames. Obv zijn plattegrond en geringe inhoud van de ruimte durfde ik het wel aan dat hij makkelijk af kan met een enkele 3,5kW unit. Maar goed, we missen toch nog wel wat informatie nietwaar?

Ik heb in een eerdere post het volgende genoemd wat oa meespeelt qua variabelen:

- Is de L/L installatie je enige verwarmingsbron? Of ga je bijverwarmen? Hybride?
- Type huis (tussenwoning met goed stokende buren, 2 onder 1 kap, vrijstaand)
- Ligging van het huis (vol op de wind erop of niet)
- Instraling van de zon (lig je op zuid met veel glas bijv?)
- Oppervlakte en inhoud van de te verwarmen ruimte
- De ruimte zelf (vierkant, L-woning, U-woning, etc)
- Hoge plafonds vs lage plafonds sinds 2003 is dat minimaal 2m60 daarvoor 2m40 (of soms iets minder)
- Isolatiewaarden
- Type ventilatie (WTW, vs regulier, vs geen)
- Plaatsing van de unit(s)
- etc etc etc

Daarnaast vindt Pietje het prima om de ruimte op 18 graden te houden terwijl Jantje het graag 22 graden heeft. 1 graad verschil maakt al een hele boel uit. De ander is in verhouding veel meer thuis en de ander juist weer niet.

Kortom je kan niet altijd stellen dat oplossing X voor alles en iedereen op dezelfde manier werkt.

@Kitser kan jij specifieke aangeven hoe jouw variabelen ingevuld zijn/worden (wellicht verstandig om toch maar in een eigen topic te doen anders?)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
@renzo4000 en @Sjamo Ik heb jullie vragen hieronder beantwoord. Ik hoop dat ik hiermee een wat completer beeld gegeven heb.

Wat is de vraag
Ik wil mijn woonkamer en open keuken verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp. Ik heb een Intergas HRE 36/30 cv ketel. Het gaat alleen voorlopig alleen om de woonkamer/keuken. In de slaapkamer hangt al een airco die die kamer kan verwarmen. Daarnaast zijn er nog 2 kamers, een overloop, hal en badkamer. Zo nodig verwarm ik die nog gewoon met de cv ketel.
Maar de woonkamer wil ik dus verwarmen en koelen met een l/l warmtepomp / airco. En geen radiatoren meer gebruiken. Hooguit als backup

Ik ben al wat voorbarig geweest. En een Mitsubishi Heavy SRK-50-ZS-W besteld. Pas daarna kwam ik dit topic tegen. De airco wordt pas 2 augustus geleverd. Dus waarschijnlijk kan ik de bestelling nog wel aanpassen als het nodig is.
Op de plattegrond staat aangeven waar hij kan hangen. Optie 1 lijkt de beste optie. Maar de vraag is of de zithoek dan wel warm wordt.

Een andere vraag is of een 5 kW niet te zwaar is en dat de airco gaat pendelen.

- Is de L/L installatie je enige verwarmingsbron? Of ga je bijverwarmen? Hybride?
Ik heb nog wel 2 radiatoren in de woonkamer. Maar die wil ik liever niet meer gebruiken. Hooguit als backup

- Type huis (tussenwoning met goed stokende buren, 2 onder 1 kap, vrijstaand)
Het gaat om een tussen woning. Hoe goed de buren stoken durf ik niet te zeggen

- Ligging van het huis (vol op de wind erop of niet)
De woning staat in een woonwijk. Met huizen rondom. Dus niet vol in de wind.

- Instraling van de zon (lig je op zuid met veel glas bijv?)
De voorkant van het huis ligt op het westen. Dus later op de dag zon

- Oppervlakte en inhoud van de te verwarmen ruimte
110 m3 / 43 m2.

- De ruimte zelf (vierkant, L-woning, U-woning, etc)
Het gaat om, inclusief keuken, een L vorm.Zie plattegrond

- Hoge plafonds vs lage plafonds sinds 2003 is dat minimaal 2m60 daarvoor 2m40 (of soms iets minder)
Plafonds zijn 2,60m

- Isolatiewaarden
Ik weet niet wat de isolatiewaarden zijn. Wel zijn pas de spouwmuren na geisoleerd, in 2017 is de vloer geisoleerd (tegen de onderkant aangespoten), dubbel glas (maar geen HR++)

- Type ventilatie (WTW, vs regulier, vs geen)
Anders dan klapramen geen ventilatie

Bouwjaar
1982

Wat zijn de wensen en verwachtingen wat betreft koelen en/of verwarmen?
Ik ben vaak thuis en ben wel gesteld op comfort. De temperatuur mag van mij heel de dag stabiel 20/21 graden zijn. 's Nachts mag het afkoelen naar 17 graden.

Wat zijn de wensen/mogelijkheden wat betreft aantal units binnen en buiten
De voorkeur heeft 1 binnen-, en buitenunit ivm de kosten. Als de binnenunit in aan de voorkant van het huis komt (in de zithoek) komt de buitenunit in de voortuin en kunnen de leidingen via de gang naar de woonkamer geleid worden.
Als de binnenunit aan de achterkant van het huis komt kan de buitenunit in de achtertuin.

Bewoners (extra) gevoelig voor lawaai van blazen airco? Gevoelig voor luchtverplaatsing airco?
Een beetje geluid vind ik niet erg. Ik heb gemerkt met de airco in de slaapkamer dat ik de wind niet als prettig ervaar. Dus die wil ik liever niet voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 11:22
Kitser schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:52:
5kw voor 200 m3? Gebruik je hem als enige verwarming? Of icm vloerverwarming oid?
Ja dat is als enige verwarming. En die hoek wordt echt wel warm. Bij ons werd het in de winter soms te warm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:33
Wij hebben momenteel eenzelfde afweging te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUjIdh0fkAza4V7YjAfXivnl4y0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JItZUPJf90zFyjxv4XnXXZEO.png?f=fotoalbum_large
Woning van 1999, pal zuid, uitgebouwd met bitumen dak en glazen schuifpui dus warmt goed op.

Buitenunit aan de muur boven de garage.

In 1e instantie had ik het idee om de binnenunit aan de linker muur te plaatsen (Rood).
Dan moet het leidingwerk door een bestaande koof en kan het condenswater, door de muur, naar de garage.
Hier hangt de unit ongeveer in het midden.

GudZ kwam met de suggestie de unit op de groene plaatst te hangen.
https://gathering.tweaker...message/75794436#75794436
Hier is ook het zitgedeelte en warmt het meeste op. Dan heb ik wel meer leidingwerk in het zicht en hangt hij niet centraal.

vergelijkbaar is dan aan de andere zijde (Blauw) ook dan meer leidingwerk in het zicht, daar hangt hij boven de bank. Wel in het warmste gedeelte maar niet centraal.

Wat is jullie mening? Doel is om te koelen en te kunnen verwarmen.

Hieronder nog het plan voor boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99PTKlgBNPzFfzRmBNV5gtrG43c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CmTlV8r03j0fpsI7Ey8jssxO.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 14:19
Ik zou optie 1 kiezen. Door de natuurlijke luchtstroom van warme/koude lucht wordt uiteindelijk je hele ruimte wel warm.
De airco kan zo maximaal blazen zonder direct warme lucht terug te krijgen, hierdoor verloopt de temperatuurmeting van de ruimte wat genuanceerder.

Ik heb zelf een airco gericht op de woonkamer, dat was de enige mogelijkheid bij ons, maar met de 'stille' stand blaast hij heel zachtjes (op dit moment) koude lucht, dat is heerlijk.
Afgelopen winter voel je dan zachtjes warme lucht stromen, niet hinderlijk als je je er op instelt, maar wel even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Johan-1986 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:09:
Wij hebben momenteel eenzelfde afweging te maken.
[Afbeelding]
Woning van 1999, pal zuid, uitgebouwd met bitumen dak en glazen schuifpui dus warmt goed op.

Buitenunit aan de muur boven de garage.

In 1e instantie had ik het idee om de binnenunit aan de linker muur te plaatsen (Rood).
Dan moet het leidingwerk door een bestaande koof en kan het condenswater, door de muur, naar de garage.
Hier hangt de unit ongeveer in het midden.

GudZ kwam met de suggestie de unit op de groene plaatst te hangen.
https://gathering.tweaker...message/75794436#75794436
Hier is ook het zitgedeelte en warmt het meeste op. Dan heb ik wel meer leidingwerk in het zicht en hangt hij niet centraal.

vergelijkbaar is dan aan de andere zijde (Blauw) ook dan meer leidingwerk in het zicht, daar hangt hij boven de bank. Wel in het warmste gedeelte maar niet centraal.

Wat is jullie mening? Doel is om te koelen en te kunnen verwarmen.

Hieronder nog het plan voor boven:
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsfIr8F2JFvWKNB2RgjL-lCPfoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cWYMXRj3YbqRM9ZxPb0GOpuw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:33
Klopt, heb ik gezien maar hier gaat dezelfde discussie.
Pagina: 1