@
renzo4000 en @
Sjamo Ik heb jullie vragen hieronder beantwoord. Ik hoop dat ik hiermee een wat completer beeld gegeven heb.
Wat is de vraag
Ik wil mijn woonkamer en open keuken verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp. Ik heb een Intergas HRE 36/30 cv ketel. Het gaat alleen voorlopig alleen om de woonkamer/keuken. In de slaapkamer hangt al een airco die die kamer kan verwarmen. Daarnaast zijn er nog 2 kamers, een overloop, hal en badkamer. Zo nodig verwarm ik die nog gewoon met de cv ketel.
Maar de woonkamer wil ik dus verwarmen en koelen met een l/l warmtepomp / airco. En geen radiatoren meer gebruiken. Hooguit als backup
Ik ben al wat voorbarig geweest. En een Mitsubishi Heavy SRK-50-ZS-W besteld. Pas daarna kwam ik dit topic tegen. De airco wordt pas 2 augustus geleverd. Dus waarschijnlijk kan ik de bestelling nog wel aanpassen als het nodig is.
Op de plattegrond staat aangeven waar hij kan hangen. Optie 1 lijkt de beste optie. Maar de vraag is of de zithoek dan wel warm wordt.
Een andere vraag is of een 5 kW niet te zwaar is en dat de airco gaat pendelen.
- Is de L/L installatie je enige verwarmingsbron? Of ga je bijverwarmen? Hybride?
Ik heb nog wel 2 radiatoren in de woonkamer. Maar die wil ik liever niet meer gebruiken. Hooguit als backup
- Type huis (tussenwoning met goed stokende buren, 2 onder 1 kap, vrijstaand)
Het gaat om een tussen woning. Hoe goed de buren stoken durf ik niet te zeggen
- Ligging van het huis (vol op de wind erop of niet)
De woning staat in een woonwijk. Met huizen rondom. Dus niet vol in de wind.
- Instraling van de zon (lig je op zuid met veel glas bijv?)
De voorkant van het huis ligt op het westen. Dus later op de dag zon
- Oppervlakte en inhoud van de te verwarmen ruimte
110 m3 / 43 m2.
- De ruimte zelf (vierkant, L-woning, U-woning, etc)
Het gaat om, inclusief keuken, een L vorm.Zie plattegrond
- Hoge plafonds vs lage plafonds sinds 2003 is dat minimaal 2m60 daarvoor 2m40 (of soms iets minder)
Plafonds zijn 2,60m
- Isolatiewaarden
Ik weet niet wat de isolatiewaarden zijn. Wel zijn pas de spouwmuren na geisoleerd, in 2017 is de vloer geisoleerd (tegen de onderkant aangespoten), dubbel glas (maar geen HR++)
- Type ventilatie (WTW, vs regulier, vs geen)
Anders dan klapramen geen ventilatie
Bouwjaar
1982
Wat zijn de wensen en verwachtingen wat betreft koelen en/of verwarmen?
Ik ben vaak thuis en ben wel gesteld op comfort. De temperatuur mag van mij heel de dag stabiel 20/21 graden zijn. 's Nachts mag het afkoelen naar 17 graden.
Wat zijn de wensen/mogelijkheden wat betreft aantal units binnen en buiten
De voorkeur heeft 1 binnen-, en buitenunit ivm de kosten. Als de binnenunit in aan de voorkant van het huis komt (in de zithoek) komt de buitenunit in de voortuin en kunnen de leidingen via de gang naar de woonkamer geleid worden.
Als de binnenunit aan de achterkant van het huis komt kan de buitenunit in de achtertuin.
Bewoners (extra) gevoelig voor lawaai van blazen airco? Gevoelig voor luchtverplaatsing airco?
Een beetje geluid vind ik niet erg. Ik heb gemerkt met de airco in de slaapkamer dat ik de wind niet als prettig ervaar. Dus die wil ik liever niet voelen.