Past er nog een groep in mijn groepenkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pottertje
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-04-2024
Beste Tweakers,

Ik twijfel of het verstandig is en of het uberhaupt nog kan om een extra groep in de groepenkast te plaatsen. Zien jullie hier mogelijkheid toe?

Dit is de kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fqJGVKC419auqPR6dYvRNRRPvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaITHUQ9Hnpib7qS4R9lC8Dg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFZsdqyt5dmkO5lPpHCezC92lbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LO2QPqV1o0JEkRkQAqXT5vsb.jpg?f=fotoalbum_large

Wij zitten momenteel op een 1-fase aansluiting en de groepenkast zit redelijk vol na de installatie van zonnepanelen. Vanuit ons oude huis hebben we een jacuzzi meegenomen maar nog niet aangesloten. Zou er in de groepenkast nog een 20 amp automaat passen en zo ja is dat verstandig?

Hoor graag van jullie!

Groet Pottertje

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:11
Alles vervangen door 1 module brede aardlekautomaten van ABB. Dan kan je 24 groepen kwijt in het kastje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-05 18:43
Er is een regel/ norm die inhoud dat 'zware' groepen niet langer tegen andere automaten gemonteerd mogen in verband met ontoelaatbare warmte ontwikkeling van de automaten = brand gevaar = nieuwe kast = https://www.elektramat.nl...2-modules-550x500x165-mm/

Link warmteontwikkeling in groepenkasten: https://hager.com/nl/kenn...rtikelen/warmteberekening

[ Voor 18% gewijzigd door natural colour op 07-04-2024 15:01 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Het past wel, maar een jacuzzi kan ook heel wat verbruiken. Weet je zeker dat dit binnen je bestaande aansluiting past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pottertje
Ik vraag mij dus af of dat kan, want we hebben 1x35 amp. Wat bepaalt of dit kan? We gebruiken weinig veel vragende apparaten tegelijk. Aircos zaten al in t huis maar gebruiken we haast nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-05 18:43
De 20A Jacuzzi groep eventueel in aparte groepenkastje plaatsen, (vermits de 1 fase aansluiting dat aan kan).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pottertje
Op het oude huis ging het in principe ook altijd goed op eenzelfde aansluiting

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:54
Je kan een nieuwe beltransformator naast de groepenkast plaatsen. Dan krijg je wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:40
wat voor apparatuur heeft dit huis allemaal?
Want enkel een jacuzzi aanzetten kan prima, maar als je vervolgens ook je elektrische auto wilt laden, de wasmachine aanstaat en natuurlijk manlief in de keuken bezig gaat, tsja dan gaat het mis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
niet dat ik je op kosten wil jagen.... maar ik denk dat het wel verstandiger is om de hele kast te vervangen cq de automaten / aardleks te vervangen, het is nu nogal een bij elkaar geraapte bedoeling...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-05 14:47
Hebben ze nou inkomende voeding vanaf de meter op een C40 automaat aangesloten... lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Nu kan je de kast niet in 1 handeling spanningsloos maken. Als ik de draden zo volg blijft er dan spanning staan op je PV groep. Tevens mis je een hoofdschakelaar... Zou als ik jou was deze kast vervangen want het is wel een een beetje een rommeltje zo... Tevens die EMAT rommel er uit halen en gelijk in de container gooien. Deze zijn namelijk spanningsafhankelijk.

[ Voor 33% gewijzigd door PotatoChip op 07-04-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pottertje
Op den duur zal de elektrische auto wel komen. Dan zal ik ook op 3 fase over moeten denk ik. Dan zou een hele nieuwe kast wel nodig zijn...

Iemand enig idee wat zoiets moet kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
even de groepenkast configurator gebruiken op elektramat.nl dan heb je wel een idee wat de kast "kost"

al kan de installateur die het moet plaatsen er natuurlijk een ander merk etc op na houden.. en de manuren nog..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:38
PotatoChip schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:31:
Hebben ze nou inkomende voeding vanaf de meter op een C40 automaat aangesloten... lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Nu kan je de kast niet in 1 handeling spanningsloos maken. Als ik de draden zo volg blijft er dan spanning staan op je PV groep. Tevens mis je een hoofdschakelaar... Zou als ik jou was deze kast vervangen want het is wel een een beetje een rommeltje zo... Tevens die EMAT rommel er uit halen en gelijk in de container gooien. Deze zijn namelijk spanningsafhankelijk.
Als je al niet weet wat die c40 daar doet heb ik ook weinig vertrouwen in je oordeel over de 'emat rommel'.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:38
SMSfreakie schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:23:
niet dat ik je op kosten wil jagen.... maar ik denk dat het wel verstandiger is om de hele kast te vervangen cq de automaten / aardleks te vervangen, het is nu nogal een bij elkaar geraapte bedoeling...
Eens, voordat ik de kast zonder kap zag had ik al een vermoeden hoe hij er onder de kap uit ziet :+

Het is een bij elkaar geraapt zooitje van verschillende merken... Nou moet ik toegeven dat ik op t eerste gezicht niet iets direct onveiligs zie, maar overzichtelijk is de kast in ieder geval niet meer.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:26:
[...]

Eens, voordat ik de kast zonder kap zag had ik al een vermoeden hoe hij er onder de kap uit ziet :+

Het is een bij elkaar geraapt zooitje van verschillende merken... Nou moet ik toegeven dat ik op t eerste gezicht niet iets direct onveiligs zie, maar overzichtelijk is de kast in ieder geval niet meer.
nee ik ook niet 1/2/3 maar goed gezien het "zo vol" zit is het ook niet fijn om er nog iets bij in te freubelen :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:55

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tijd voor 3x25A en een nieuwe kast inderdaad.

Je hebt al een elektrische kookplaat. Als er tijdens het spitsuur nog wat meer grootverbruikers aan staan gaat het vroeg of laat een keer mis. En al kun je hier echt nog wel wat bijproppen, binnen no time komt er nog iets en dan zit ie vol.

Kwa kosten komt dit denk ik richting 600-800 euro. Maar dan moet je hem wel zelf willen/kunnen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

AtomicShockwave schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:40:
Tijd voor 3x25A en een nieuwe kast inderdaad.

Je hebt al een elektrische kookplaat. Als er tijdens het spitsuur nog wat meer grootverbruikers aan staan gaat het vroeg of laat een keer mis. En al kun je hier echt nog wel wat bijproppen, binnen no time komt er nog iets en dan zit ie vol.

Kwa kosten komt dit denk ik richting 600-800 euro. Maar dan moet je hem wel zelf willen/kunnen plaatsen.
Dat is nog exclusief de netbeheerderkosten die 1-fase naar 3-fase aanpassing voor zo'n 200 tot 350 € rekent, liggend aan de netbeheerder.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
True schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:46:
[...]

Dat is nog exclusief de netbeheerderkosten die 1-fase naar 3-fase aanpassing voor zo'n 200 tot 350 € rekent, liggend aan de netbeheerder.
sowieso zou ik dan wel al een 3fasen kast nemen... desnoods eerst gewoon met bruggen onder de Hoofdschakelaar... maar dan kan je in de toekomst wel makkelijk over ;-)

404 Signature not found

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
SMSfreakie schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:10:
even de groepenkast configurator gebruiken op elektramat.nl
[...]
Maar kies er dan alsjeblieft niet voor om een kast te nemen met EMAT / Gacia / SEP / Chint en dat soort meuk erin. Dat is echt een downgrade t.o.v. je huidige componenten. Hoewel de huidige kast wat rommelig is, is wel bijna alles van een A-merk (ABB, Eaton/Holec, Hager). De EMAT en NOARK die er nu bij in zitten doet ook al pijn aan mijn ogen :P Zie ook True in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Kijk ook eens op sandervunderink.nl die vond ik goed betaalbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 07-04-2024 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ThinkPad schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:54:
[...]

Maar kies er dan alsjeblieft niet voor om een kast te nemen met EMAT / Gacia / SEP / Chint en dat soort meuk erin. Dat is echt een downgrade t.o.v. je huidige componenten. Hoewel de huidige kast wat rommelig is, zijn het namelijk wel allemaal A-merken (ABB, Eaton/Holec, Hager).

Kijk ook eens op sandervunderink.nl die vond ik goed betaalbaar.
eens.. alleen op elektramat kan je lekker configuren en evt bij sandervunderink weer een offerte doen O-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pottertje
Dankjewel iedereen. Ik denk dat het vakantiegeld dan naar een nieuwe kast gaat!

Dan is het maar weer in orde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
Makrolon schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:24:
[...]

Als je al niet weet wat die c40 daar doet heb ik ook weinig vertrouwen in je oordeel over de 'emat rommel'.
Dat er een remautomaat toegepast wordt is opzich niet gek... Maar dat dan de hoofdschakelaar vergeten wordt is wel apart te noemen... vaak voeg je een pv installatie later toe en zou de kast ook moeten voldoen aan de laatste normen... althans dat zou ik wel willen. Vaak zet je de remautomaat na de HS zodat je nog steeds de installatie spanningsloos kan maken met 1 handeling... Dat is nu niet meer het geval aangezien de remautomaat ook de hoofdschakelaar is. Waar een b20 voor hangt.

Stel je wilt werken aan je installatie... zet die c40 uit, omvormer uit dan denk je ik zit safe, voeding van die b20 hangt dan direct aan de hoofdzekering, schroef die 2 draden er uit... dan weet je zeker dat je de netbeheerder kan bellen voor een nieuwe zekering en de kapper voor een nieuw kapsel.

Daarnaast is de emat rommel spanningsafhankelijk... bij bijvoorbeeld een losse nul doet je aardlekcomponent niks meer... Je gaat mij niet vertellen dat dit soort materiaal thuis hoort in een huisinstallatie... Het wordt inderdaad wel verkocht maar waarom.... De smalle alamatjes van bijvoorbeeld Siemens of ABB zijn niet spanningsafhankelijk en deze mogen prima toegepast worden.

[ Voor 14% gewijzigd door PotatoChip op 07-04-2024 22:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Een foto van een groepenkast plaatsen is op Tweakers altijd leuk. Er komen dan heel veel (niet inhoudelijke) reacties in de vorm van: brand, dit kan niet, verzekering, gevaarlijk etc. Altijd leuk om te lezen, nu ook weer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
ColeJ schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:01:
Een foto van een groepenkast plaatsen is op Tweakers altijd leuk. Er komen dan heel veel (niet inhoudelijke) reacties in de vorm van: brand, dit kan niet, verzekering, gevaarlijk etc. Altijd leuk om te lezen, nu ook weer :+
Tsja als de kast al niet volgens de normen in elkaar gesleuteld is dan kan je makkelijk zeggen trap er nog maar een extra automaat in, past toch? maar redeneren waarom je beter alles gelijk kan vervangen is beter toch.
Pagina: 1