Hulpvraag Tesla Wall Charger - schakel automaat valt uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkllrpim
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 16:55
Hoi mede-tweakers,

Ik hoop via jullie wat hulp te krijgen met de installatie van mijn Tesla Wall Connector (Gen 3).

Ongeveer anderhalve maand geleden heb ik de laadpaal laten plaatsen. De charger zit aangesloten op 3x25A, middels een EATON 16A 30mA B karakteristiek schakelautomaat. Daarna zit er nog een Emat kWh meter. De Schakelautomaat zit netjes achter de hoofdschakelaar. De afstand van de kWh meter tot de laadpaal is zo'n 2 meter.

Mijn probleem:
Wanneer ik de stekker in de auto steek en 'gewoon' begin met laden is er geen enkel probleem en start de laad sessie eigenlijk altijd. Het laadvermogen maakt daarbij niet uit (5-16A, werkt allemaal).

Wanneer ik de stekker in de auto heb zitten en 'later' start, bijvoorbeeld door later in de app op 'start charging' te drukken, of door scheduled charging, of door een andere app zoals Jedlix te gebruiken, valt eigenlijk altijd de schakelautomaat uit. Dat uitvallen is ALTIJD direct bij het starten met laden (als in, ik hoor de laadpaal relais schakelen en direct daarna valt de schakelautomaat uit).

Wanneer de schakelautomaat is uitgevallen moet ik deze opnieuw inschakelen, de stekker uit de auto halen en er opnieuw in doen, en daarna werkt de laad sessie weer zonder problemen.

Wat ik heb gedaan/geprobeerd:
- Ik heb gespeeld met verschillende laadstromen (5A tot 16A), dit heeft geen effect op het probleem. Deze stromen heb ik ingesteld op de paal zelf (via de ingebouwde webserver), de auto en de app.
- Ik heb (samen met de elektricien die het geheel heeft geïnstalleerd, en zelf) meerdere malen de bekabeling gecontroleerd, vanaf de schakel automaat tot en met de aansluiting van de charger op de muur. Hierbij niks gevonden dat invloed had op het probleem.
- Ik heb de aardlekschakelaar functie van de laadpaal in en uitgeschakeld (pagina 13 van de handleiding). Ook dit heeft geen invloed. De paal geeft zelf overigens nooit een storing.
- Ik heb vandaag een 300mA B-kar 16A schakelautomaat geplaatst. Ook deze valt helaas uit (zelfde gedrag).

Opvallende zaken:
- Mijn auto heeft jaren terug (2019) een zwaar ongeluk meegemaakt. Sinds dien heb ik overigens nog nooit problemen gehad met laden of laadpalen, enkel bij deze aan mijn woning. Geen idee of dit relevant is, maar wie weet..

Zou de schakelaar wellicht uitschakelen omdat de initiele stroom hoger is dan 16A (direct na inschakelen laden)? Dat lijkt me niet logisch, right? Of moet ik het verder zoeken in de aarding? Meer dan 300mA aardlekautomaat lijkt mij ook niet aan te raden..

Wie kan mij helpen met een volgende stap in het troubleshooten van mijn probleem? Mijn dank is groot!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMiwmGoeBEdGiBecR-FaikHypH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmVkl0qc94fjbLXaNmxfAM0s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vliPzyHKd0YTfVBL1hht7q-Rmxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8XzxAyBZWHMZA9BdFdfQ3r3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNsQzR8fRBJjhLxGerQmI184RYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kEQrVHprmgMwg71KZrP7NuR.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59

Onbekend

...

Je kunt wel een aantal punten uitsluiten. Elektrisch is het goed doorverbonden, want de auto laadt namelijk normaal zonder enig probleem.
Het enige probleem wat je hebt is het inschakelen met de app. Verbinding maken met de stekker zelf levert geen problemen op.

Je hebt wel de laatste updates geïnstalleerd staan?
https://www.tesla.com/nl_...connector/troubleshooting

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04eNMcyIW8kzN-np4mGW9E4y8II=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K3HNfay0PhT2SJjrX0n2FkKR.jpg?f=user_large

Hoe ziet die verklikker eruit als de groep door een fout is uitgeschakeld?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkllrpim
Xander schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:07:
[Afbeelding]

Hoe ziet die verklikker eruit als de groep door een fout is uitgeschakeld?
Wit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GB5X57X7dLiM3JxqoE9abMTnNJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuySx08lvIlEGZ2PAMLW4tQg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkllrpim
Onbekend schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:54:
Je kunt wel een aantal punten uitsluiten. Elektrisch is het goed doorverbonden, want de auto laadt namelijk normaal zonder enig probleem.
Het enige probleem wat je hebt is het inschakelen met de app. Verbinding maken met de stekker zelf levert geen problemen op.

Je hebt wel de laatste updates geïnstalleerd staan?
https://www.tesla.com/nl_...connector/troubleshooting
Check!
Laadpaal geeft zelf aan op de laatste versie te zitten.

Bedankt alvast beiden voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alrr2j-qDHPMXX67SxjI4Cn3sH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XmFCiIpnAk1nPPWs83y32POk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjochems85
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-04 21:14
Je zegt C-karakteristiek, maar op je foto zie ik een B16… heb je geen ‘gewone’ B-karakteristiek? Die heeft namelijk misschien last van de inschakelstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkllrpim
markjochems85 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:29:
Je zegt C-karakteristiek, maar op je foto zie ik een B16… heb je geen ‘gewone’ B-karakteristiek? Die heeft namelijk misschien last van de inschakelstroom
Ik dacht dat ik B ook aangeef in mijn tekst, maar het is inderdaad een B, zowel de 30mA als de 300mA.
Zou je mij een C adviseren? En dan ook een 16A 30mA, zoals deze?

Zijn er nadelen aan een C in dit geval? Ik ben geen kenner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:04
mkllrpim schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:33:
[...]

Ik dacht dat ik B ook aangeef in mijn tekst, maar het is inderdaad een B, zowel de 30mA als de 300mA.
Zou je mij een C adviseren? En dan ook een 16A 30mA, zoals deze?

Zijn er nadelen aan een C in dit geval? Ik ben geen kenner.
Auto heeft geen hoge aanloopstroom, b is voldoende.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 02:10
Valt de automaat echt uit op hetzelfde moment dat je het laden start of even later' (Als in 10 seconden, halve minuut of bijvoorbeeld 2 minuten)

Om een automaat acuut te laten springen heb je forse stromen nodig van toch al minimaal 3x16A bij een 16A B automaat. Wat aanduid dat je een serieus problem hebt. Als het even duurt voor die uitvalt dan kun je een stroommeting toepassen zodat je weet hoe groot de fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkllrpim
Groningerkoek schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:45:
Valt de automaat echt uit op hetzelfde moment dat je het laden start of even later' (Als in 10 seconden, halve minuut of bijvoorbeeld 2 minuten)

Om een automaat acuut te laten springen heb je forse stromen nodig van toch al minimaal 3x16A bij een 16A B automaat. Wat aanduid dat je een serieus problem hebt. Als het even duurt voor die uitvalt dan kun je een stroommeting toepassen zodat je weet hoe groot de fout is.
Hi!
Hij valt direct uit. Je hoort de paal aanspringen en praktisch tegelijkertijd de schakelaar uit springen.

Ergens begint aan mij te knagen dat het misschien een probleem van de auto is. De C karakteristiek heb ik inmiddels besteld. Ik laat de uitkomst hier weten, al is het maar om het uit te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Ik werk niet veel met Eaton automaten, maar als deze verklikker niet anders verkleurt betekent dat volgens mij dat hij niet is uitgeschakeld door een aardfout. Bij een aardfout krijgt het volgens mij een andere kleur. Dit kun je eventueel simpel uittesten door op de testknop te drukken, dan simuleer je een aardfout waardoor de automaat ook uitschakelt.

Een aardlekautomaat kan uitschakelen door een aardfout, door overbelasting of door kortsluiting. Als het geen aardfout is dan is het dus blijkbaar overbelasting of kortsluiting, al dan niet door een inschakelpiek. Wel raar, want ik zou ook dit denken:
Makrolon schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:55:
[...]

Auto heeft geen hoge aanloopstroom, b is voldoende.
Ik ben benieuwd wat de C16 automaat gaat doen. Een andere optie is natuurlijk dat er gewoon iets mis is met de laadpaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Xander schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:24:
[...]

Ik werk niet veel met Eaton automaten, maar als deze verklikker niet anders verkleurt betekent dat volgens mij dat hij niet is uitgeschakeld door een aardfout. Bij een aardfout krijgt het volgens mij een andere kleur. Dit kun je eventueel simpel uittesten door op de testknop te drukken, dan simuleer je een aardfout waardoor de automaat ook uitschakelt.

Een aardlekautomaat kan uitschakelen door een aardfout, door overbelasting of door kortsluiting. Als het geen aardfout is dan is het dus blijkbaar overbelasting of kortsluiting, al dan niet door een inschakelpiek. Wel raar, want ik zou ook dit denken:

[...]

Ik ben benieuwd wat de C16 automaat gaat doen. Een andere optie is natuurlijk dat er gewoon iets mis is met de laadpaal...
Ik denk de auto. Die lader is gewoon een relais wat aan of uit gaat. Maar de auto doet waarschijnlijk daadwerkelijk iets anders als ie uitgesteld ingeschakeld word.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mijn Tesla begint met laden altijd op slechts een paar ampere en bouwt dan langzaam op naar je maximaal ingestelde stroom. Het is niet dat hij in 1x de volle 16 erop klapt.

Is de wall connector wel begrenst op 16A? Volgens mij kan hij fysiek namelijk sneller laden dan 16A.

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 09-09-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 02:10
Navi schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:22:
Mijn Tesla begint met laden altijd op slechts een paar ampere en bouwt dan langzaam op naar je maximaal ingestelde stroom. Het is niet dat hij in 1x de volle 16 erop klapt.

Is de wall connector wel begrenst op 16A? Volgens mij kan hij fysiek namelijk sneller laden dan 16A.
Ook mijn 1e gedachte met alle gegevens, loop eerst alle instellingen nog maar een keer na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Makrolon schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:12:
[...]

Ik denk de auto. Die lader is gewoon een relais wat aan of uit gaat. Maar de auto doet waarschijnlijk daadwerkelijk iets anders als ie uitgesteld ingeschakeld word.
Dat kan natuurlijk ook.
mkllrpim schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:35:
Wanneer ik de stekker in de auto steek en 'gewoon' begin met laden is er geen enkel probleem en start de laad sessie eigenlijk altijd.
Wanneer ik de stekker in de auto heb zitten en 'later' start, bijvoorbeeld door later in de app op 'start charging' te drukken, of door scheduled charging, of door een andere app zoals Jedlix te gebruiken, valt eigenlijk altijd de schakelautomaat uit.
- Mijn auto heeft jaren terug (2019) een zwaar ongeluk meegemaakt. Sinds dien heb ik overigens nog nooit problemen gehad met laden of laadpalen, enkel bij deze aan mijn woning. Geen idee of dit relevant is, maar wie weet..
Heb je die functies om het laden later te starten ook wel eens ergens anders geprobeerd? Scheduled charging gebruik je waarschijnlijk niet zo vaak bij een openbare laadpaal...

Misschien wel grappig om dat eens uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkllrpim
Thanks voor al jullie hulp!
Xander schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:24:
[...]

[...]

Ik heb de testknop gebruikt, en het venster wordt inderdaad blauw. Zou dan toch duiden op overbelasting. Heel benieuwd wat de C gaat doen.

Dit is dus exact wat ik ook zie als een laadsessie goed gaat. Mijn kWh meter laat mooi met led's zien wat er op elke fase gebeurt.

Ik heb de lader begrenst op 13A (16 kan 'ie hebben, maar voor nu als 'test' op 13 gezet) via de webserver van de laadpaal. Ik zag bij de Gen2 dat het via een potentiometer op de laadpaal zelf moet, maar een dergelijke 'fysieke' schakelaar heb ik op de Gen3 niet gevonden. Mis ik iets?
Heb je die functies om het laden later te starten ook wel eens ergens anders geprobeerd? Scheduled charging gebruik je waarschijnlijk niet zo vaak bij een openbare laadpaal...

Misschien wel grappig om dat eens uit te proberen.
We zijn recentelijk verhuist. Hiervoor gebruikte ik altijd een openbare laadpaal (vaak dezelfde). Geregeld met scheduled charge of manual start-stop. Hier in de buurt zit zelfs ook een openbare laadpaal en daar werkt jedlix en scheduled charging ook goed. Dit zou een probleem met de auto weer tegenspreken, tenzij in openbare palen andere (minder gevoelige) automaten in zitten?

Ik laat weten wat de C-kar doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
mkllrpim schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:05:
Thanks voor al jullie hulp!

[...]

Ik heb de testknop gebruikt, en het venster wordt inderdaad blauw. Zou dan toch duiden op overbelasting. Heel benieuwd wat de C gaat doen.

[...]

Dit is dus exact wat ik ook zie als een laadsessie goed gaat. Mijn kWh meter laat mooi met led's zien wat er op elke fase gebeurt.

Ik heb de lader begrenst op 13A (16 kan 'ie hebben, maar voor nu als 'test' op 13 gezet) via de webserver van de laadpaal. Ik zag bij de Gen2 dat het via een potentiometer op de laadpaal zelf moet, maar een dergelijke 'fysieke' schakelaar heb ik op de Gen3 niet gevonden. Mis ik iets?

[...]

We zijn recentelijk verhuist. Hiervoor gebruikte ik altijd een openbare laadpaal (vaak dezelfde). Geregeld met scheduled charge of manual start-stop. Hier in de buurt zit zelfs ook een openbare laadpaal en daar werkt jedlix en scheduled charging ook goed. Dit zou een probleem met de auto weer tegenspreken, tenzij in openbare palen andere (minder gevoelige) automaten in zitten?

Ik laat weten wat de C-kar doet!
Nee bij de gen3 gaat alles via de webinterface!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:40

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Een aardlek zal het niet zijn, je tesla lader gaat eerder uitschakelen dan je differentieel automaat. Lijkt me eerder dat de ramp up van je tesla niet werkt als deze enige tijd al insteekt.
Een C automaat gaat misschien werken maar het lijkt me dat er iets in sluiting ligt als deze uitgesteld gaat laden.

Kun je eens een uitgesteld laden testen (10 a 15 minuten wachten?) en luisteren (filmen) of je de contactoren in de wagen hoort schakelen of niet?

[ Voor 41% gewijzigd door Damic op 10-09-2023 20:09 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkllrpim
Thanks allemaal voor jullie hulp.
Ik heb de C-kar geplaatst (30mA), en opnieuw exact hetzelfde gedrag. Ik vermoed dat het in de auto zit en ga Tesla support eens inschakelen.

Wellicht iemand anders nog ideeën?

[ Voor 43% gewijzigd door mkllrpim op 03-10-2023 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkllrpim
Ik heb inmiddels kunnen testen met een andere Tesla van een collega. Hierbij kwam het probleem niet voor (insteken en laden geen probleem, en scheduled charge ook niet). N=1, maar lijkt me toch de auto...

[ Voor 14% gewijzigd door mkllrpim op 18-09-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakenwinkel
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-05-2024
Goedenavond,

Ik heb inmiddels exact hetzelfde probleem. Is het bij jou opgelost? en zo ja hoor ik graag wat de oorzaak is geweest.

Veel dank!
Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:56
Hi, ik heb hetzelfde probleem en overweeg ook het vervangen van de B-karakteristiek automaat door C. Verder is ie 3x16A 30mA.
Hoewel bij ons de automaat er ook wel af en toe uitknalt bij handmatig direct starten. Laadstroom is meestal ingesteld op 6A om maximaal van de zonnepanelenopbrengst gebruik te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkllrpim
Hi!
Ik heb inmiddels een andere tesla. De nieuwe tesla heeft op dezelfde installatie in de laatste 4 maanden nog niet één keer dit gedrag laten zien. Ik weet dus zeker dat mijn probleem in de auto zat (of in ieder geval in de combinatie auto-installatie). Helaas is het wel een duur gokje om de laadinstallatie van de auto preventief te vervangen wanneer je niet net als mij aan een nieuwe leaseauto toe bent.
Pagina: 1