Hallo allemaal,
Zoals ik eerder had gemeld in het topic over maandelijks salderen van zonne-energie (Saldering per kwartaal of jaar) ben ik van mening dat energieleveranciers verplicht zijn om teruggeleverde elektriciteit op jaarbasis te salderen. Budgetenergie heeft daar kennelijk een andere opvatting over, en is daar voor variabele contracten mee gestopt.
Ik ben gisteren een procedure tegen ze gestart bij de rechter. Omdat het onderwerp (en het resultaat) misschien interessant is voor anderen die met hetzelfde geconfronteerd worden, zal ik in dit topic af en toe de voortgang laten weten. De dagvaarding is hier te vinden. Daarin kun je lezen waarom ik van mening ben dat BE ongelijk heeft (let op: niet alle BE contracten zijn hetzelfde, dus wat ik schrijf over de overeenkomst geldt waarschijnlijk niet voor iedereen). Misschien ook nuttig voor hen die de (goedkopere en eenvoudigere) route van de geschillencommissie kiezen.
Heb je vragen? Post ze dan hier of in DM (ik log niet heel vaak in op tweakers dus reactie kan ff duren).
Status dd. 25/10/2022:
Rien
Zoals ik eerder had gemeld in het topic over maandelijks salderen van zonne-energie (Saldering per kwartaal of jaar) ben ik van mening dat energieleveranciers verplicht zijn om teruggeleverde elektriciteit op jaarbasis te salderen. Budgetenergie heeft daar kennelijk een andere opvatting over, en is daar voor variabele contracten mee gestopt.
Ik ben gisteren een procedure tegen ze gestart bij de rechter. Omdat het onderwerp (en het resultaat) misschien interessant is voor anderen die met hetzelfde geconfronteerd worden, zal ik in dit topic af en toe de voortgang laten weten. De dagvaarding is hier te vinden. Daarin kun je lezen waarom ik van mening ben dat BE ongelijk heeft (let op: niet alle BE contracten zijn hetzelfde, dus wat ik schrijf over de overeenkomst geldt waarschijnlijk niet voor iedereen). Misschien ook nuttig voor hen die de (goedkopere en eenvoudigere) route van de geschillencommissie kiezen.
Heb je vragen? Post ze dan hier of in DM (ik log niet heel vaak in op tweakers dus reactie kan ff duren).
Status dd. 25/10/2022:
- Op 9 september is de dagvaarding uitgebracht;
- Op 25 oktober heeft BE telefonisch contact opgenomen. Dat heeft nog niet tot iets geleid;
- Op 28 oktober staat de zaak op de rol voor conclusie van antwoord - d.w.z. de reactie van Budgetenergie op de dagvaarding;
- Budgetenergie kan waarschijnlijk nog nader uitstel krijgen voor het indienen van haar reactie tot 25 november
- BE heeft een advocaat van het kantoor Nautadutilh in de arm genomen
- BE heeft uitstel verkregen voor het indienen van haar reactie tot 25 November
- De CEO van BE heeft op het TV-programma Radar aangekondigd met terugwerkende kracht toch weer jaarlijks te gaan salderen
- Ook op de website van BE staat e.e.a. inmiddels vermeld
- BE heeft mij schriftelijk toegezegd jaarlijks te blijven salderen zolang de wet op dit punt niet verandert
- We hebben daarom in onderling overleg besloten de zaak niet verder door te zetten
- Mocht je het nou zelf niet eens zijn met de maandelijkse saldering door Budgetenergie (of een ander), en je het je niet kunt/wilt veroorloven om de uitkomst van deze zaak (of van een geschillenprocedure) af te wachten, kan het verstandig zijn om ruim voor je overstapt de energieleverancier te laten weten dat maandelijks salderen niet volgens je overeenkomst of de wet is, ze vragen om te bevestigen dat ze dit netjes jaarlijks gaan doen, en ze aansprakelijk te stellen voor eventuele schade die je lijdt als gevolg van hun (uitgesproken voornemen) tot maandelijks salderen. Dat geeft je wellicht mogelijkheden om schade (zoals het "nemen van je verlies" door inleveren van salderingsoverschot bij een overstap) later nog bij je huidige leverancier te gaan halen.
Rien
[Voor 53% gewijzigd door Rienzilla op 28-11-2022 14:24. Reden: Status update]