• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:29

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Wolly schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:38:
[...]

@Rienzilla Wellicht dat jij iets kan zeggen over het gelijkheidsbeginsel in deze? Bij het hebben van een slimme meter wordt je werkelijk benadeeld tegenover een oude ferrarismeter, nl saldering op basis van leveringstarief resp. op basis van kWh.

Greenchoice heeft dat sinds kort zelfs impliciet op de site staan.
Die ongelijkheid duurt niet lang meer, met de nieuwe energiewet die in 2023 in zal gaan is de ferraris exit omdat dan een apart telwerk vereist is.
Of je moet een type hebben met 2 of 4 telwerken, die kan in theorie nog voldoen omdat hij functioneel gelijk is aan een 'domme' digitale meter die niet kan communiceren..

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:10:
[...]

Die ongelijkheid duurt niet lang meer, met de nieuwe energiewet die in 2023 in zal gaan is de ferraris exit omdat dan een apart telwerk vereist is.
Of je moet een type hebben met 2 of 4 telwerken, die kan in theorie nog voldoen omdat hij functioneel gelijk is aan een 'domme' digitale meter die niet kan communiceren..
Als die wet al ingaat (is dat al besloten?) maakt dat natuurlijk niet uit voor zaken die in de periode voor 2023 lopen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Wolly schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:19:
[...]

Als die wet al ingaat (is dat al besloten?) maakt dat natuurlijk niet uit voor zaken die in de periode voor 2023 lopen.
De planning is 3e kwartaal dus het is nog mogelijk als Jetten niet steeds naar een vage conventie vlucht :9
Het is de vraag of dit na één uitspraak de norm wordt, het gaat wel om een grote minderheid.
Juist het feit dat je verbruik en invoeding niet kunt vaststellen is ongewenst en dat weegt ook mee.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Iedereen die energie terug levert aan het net is volgens de wet BTW-ondernemer. Geldt dan niet het ondernemingsrecht? Maakt dat verschil voor de zaak.

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
mv_ak schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:03:
Iedereen die energie terug levert aan het net is volgens de wet BTW-ondernemer. Geldt dan niet het ondernemingsrecht? Maakt dat verschil voor de zaak.
Dat is in deze lastig te beantwoorden, voor de afname ben je gewoon een particuliere consument, voor het terugleveren ben je ondernemer. Maar jouw gehele aansluiting rust op een consumentencontract dus denk niet dag het ondernemingsrecht hier van toepassing is

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Volgens mij niet iedereen, alleen wie de btw voor z'n paneeltjes terug vroeg.
Dat is vanaf 2023 niet meer nodig.

[Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-09-2022 11:20]

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:14
Ook wij zitten bij BE en hebben hier ontzettend veel last van. Is het een idee om een standaard "klacht" voor te schrijven voor de minder juridisch onderlegden (ikzelf onder andere) en dat ze misschien een idee gaan krijgen dat er een beweging gaande is?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Speedy-Andre schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:19:
Volgens mij niet iedereen, alleen wie de btw voor z'n paneeltjes terug vroeg.
Dat is vanaf 2023 niet meer nodig.
Je bent wel verplicht je aan te melden als je omzet (!) meer is dan € 1800 per jaar. Dat haal je al snel tegenwoordig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• mv_ak
  • Nu online
assassin85 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:19:
[...]

Dat is in deze lastig te beantwoorden, voor de afname ben je gewoon een particuliere consument, voor het terugleveren ben je ondernemer. Maar jouw gehele aansluiting rust op een consumentencontract dus denk niet dag het ondernemingsrecht hier van toepassing is
Idd want je levert ex BTW en zonder energiebelasting terug als producent. Bij de eindgebruiker wordt het dan weer belast door de energiemaatschappij (die jouw stroom doorverkoopt).

In dit geval is de consument ondernemer en maakt niet uit hie je het contract noemt. Of staat er in het contract dat voor de levering het consumentenrecht van toepassing is ? Lijkt me sterk.

[Voor 8% gewijzigd door mv_ak op 21-09-2022 11:31]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wellicht dat reflexwerking hier van toepassing is. Als kleine ondernemer kan je je daarbij je beroepen op consumentenrecht.

Lijkt me niet onredelijk bij een situatie waarbij je wordt gedwongen je bij de BLD in te schrijven als 'ondernemer', terwijl het leeuwendeel van de mensen zich dit niet eens beseft en helemaal geen ondernemer as such is. Alleen voor de wet.

[Voor 50% gewijzigd door Glashelder op 21-09-2022 11:33]

• mv_ak
  • Nu online
Glashelder schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:32:
Wellicht dat reflexwerking hier van toepassing is. Als kleine ondernemer kan je je daarbij je beroepen op consumentenrecht.

Lijkt me niet onredelijk bij een situatie waarbij je wordt gedwongen je bij de BLD in te schrijven als 'ondernemer', terwijl het leeuwendeel van de mensen zich dit niet eens beseft en helemaal geen ondernemer as such is. Alleen voor de wet.
Interessant, wat ik hierover lees ergens:

Ook bij oneerlijke handelspraktijken kan een beroep op de reflexwerking slagen. Wanneer er dan misleidende of agressieve handelspraktijken worden gebruikt door de wederpartij, heeft de ondernemer die een geslaagd beroep op de reflexwerking kan doen een mogelijkheid tot het vorderen van schadevergoeding.

• mv_ak
  • Nu online
Glashelder schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:32:

Nou dat is toch overal steeds duidelijk aangegeven, ook waarom je btw terug kreeg op de PV installatie. Men wist dit dus wel.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mv_ak schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:45:
[...]

Nou dat is toch overal steeds duidelijk aangegeven, ook waarom je btw terug kreeg op de PV installatie. Men wist dit dus wel.
Maar zal men zich beseffen dat ze vervolgens als ondernemer een overeenkomst aan gaan met een energiemaatschappij? Ik denk het niet.

En hoe ga je om met contracten waarbij er gedurende de loopfase zonnepanelen geïnstalleerd worden? Daar kan per definitie geen sprake zijn van een B2B overeenkomst. Wellicht ligt daar het antwoord in deze kwestie wel. Je geeft verder ook geen BTW nummer op als je de overeenkomst aan gaan met de leverancier.

[Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 21-09-2022 12:37]

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-06 17:48
Even deels offtopic: ik kreeg zojuist informatie van een TK lid. Hij geeft aan dat het wetsvoorstel over salderen binnen twee weken wordt besproken in de TK.

• Daan76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-02 21:27
in week 39 zal er een reactie komen op de vraag van Bontenbal over salderen (referentie 2022Z13495) en ook de hoogte teruglever vergoeding (referentie kv-tk-2022Z15809). al is op deze laatste sinds prinsjesdag een regel gekomen dat 80% van de kale energie prijs een redelijke vergoeding voor terug leveren is.
:)

ik volg dit draadje nog even door want ook wij zijn helaas klant van BE met zonnepanelen 8)7

[Voor 8% gewijzigd door Daan76 op 24-09-2022 09:46]

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 22:32
mrVroom schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:26:
Even deels offtopic: ik kreeg zojuist informatie van een TK lid. Hij geeft aan dat het wetsvoorstel over salderen binnen twee weken wordt besproken in de TK.
En is de inhoud van dat te bespreken voorstel openbaar / bekend?

• Rienzilla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 15:07
Ps3gamer91 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:58:
Sta je open voor een vordering tot voeging? Niet voor mij persoonlijk hoor, maar met meerderen sta je wellicht sterker.
Lijkt me niet wenselijk. Voegingen gaan de zaak compliceren en vertragen. Ik denk dat het beter is om nu zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen hoe de rechter hierover denkt. Als dat gunstig is, kunnen anderen met die beslissing in de hand de leverancier een briefje sturen om netjes jaarlijks te salderen. Weigeren ze dan nog, dan kan er misschien een collectieve actie op touw worden gezet.
Wolly schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:38:
[...]

@Rienzilla Wellicht dat jij iets kan zeggen over het gelijkheidsbeginsel in deze? Bij het hebben van een slimme meter wordt je werkelijk benadeeld tegenover een oude ferrarismeter, nl saldering op basis van leveringstarief resp. op basis van kWh.
Het gelijkheidsbeginsel is eerder iets in de hoek van het bestuursrecht. Daar zitten we hier niet in. Het feit dat iemand met een ferrarismeter beter af is dan met een slimme meter is denk ik geen grondslag om bij je energieleverancier te gaan klagen. Overigens is nog maar de vraag of je (als er jaarlijks gesaldeerd wordt) wel echt slechter af bent. Ik denk dat een leverancier behoorlijk precies kan schatten hoe de teruggeleverde energie over de tariefperiodes is verdeeld.
Interessante gedachte. Ik denk dat het voor de kern van de zaak geen verschil maakt. Volgens mij geldt artikel 31c EW voor elke afnemer met een aansluiting < 3x80A, consument of niet. Het zou alleen uit kunnen maken bij de uitleg van een onduidelijke overeenkomst. Daarvoor geldt dat overeenkomsten met consumenten ten gunste van de consument moeten worden uitgelegd. Dat zou anders liggen in het geval van een b2b-overeenkomst. (overigens ben ik mijn leveringsovereenkomst aangegaan in een hoedanigheid als consument, niet als ondernemer).
Daan76 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:12:
in week 39 zal er een reactie komen op de vraag van Bontenbal over salderen (referentie kv-tk-2022Z15973) en ook de hoogte teruglever vergoeding (referentie kv-tk-2022Z15809). al is op deze laatste sinds prinsjesdag een regel gekomen dat 80% van de kale energie prijs een redelijke vergoeding voor terug leveren is.
:)
Ik houd het met spanning in de gaten. Hopelijk zijn de antwoorden gunstig.

Rien

• Unstable Element
  • Laatst online: 07-06 22:18
Niet iedereen. Ik heb het energie contract, mijn vrouw is zonondernemer.

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:53
Rienzilla schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:36:
[...]
Ik houd het met spanning in de gaten.
Ik lig al een half uur dubbel over deze woordgrap over salderen, ik kan niet meer :*) :+

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Voor diegene die willen weten hoe de info op de site ervoor deze ongein uit zag, de site is goed geindexeerd door WayBackmachine.

Zo kun je zien wanneer wat is aangepast door die bloedhonden:

https://web.archive.org/w...oom/terugleveren-salderen

Professioneel Heftruck Syndroom

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:30

P_Tingen

omdat het KAN

NeFoRcE schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:40:
Voor diegene die willen weten hoe de info op de site ervoor deze ongein uit zag, de site is goed geindexeerd door WayBackmachine.

Zo kun je zien wanneer wat is aangepast door die bloedhonden:

https://web.archive.org/w...oom/terugleveren-salderen
20 mei 2022

11 augustus 2022

... en gaat over tot de orde van de dag

• Remco79
  • Laatst online: 13-12-2022
Dank voor uw inspanningen!!! Ik denk dat een groot deel van NL niet doorheeft wat er gaande is. Ik dacht dat zulke praktijken niet voorkwamen in NL.

[Voor 4% gewijzigd door Remco79 op 23-09-2022 13:13]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Remco79 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:12:
Ik dacht dat zulke praktijken niet voorkwamen in NL.
Natuurlijk wel.
Er zijn genoeg bedrijven* die aan de hand van een rekenmodel een inschatting maken (al dan niet correct) of ze ergens mee weg kunnen komen.
Als - zoals nu in de huidige energiemarkt - dan blijkt dat de sommetjes niet helemaal uitkomen zal men proberen door aanpassing van AV daar wat recht in te trekken. Het is een gokspelletje, waarbij men hoopt dat een toezichthouder er geen aandacht aan geeft, óf er niemand naar de rechter stapt met zeer goede argumentatie die die gok niet-rendabel maakt.

*verzekeraars, anyone?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:35
Zojuist de nieuwsbrief vanuit SolarMagazine ontvangen met daarin als eerste onderwerp:
Salderingsregeling: rechtszaak eigenaar zonnepanelen tegen Budget Energie wegens maandelijks salderen.

Begint links en rechts wat aandacht te krijgen.
@Rienzilla

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:17

Matis

Rubber Rocket

Beste @Rienzilla ,

Wat een geweldige actie en dapper dat je het opneemt tegen een van de energiereuzen van Nederland.

Ikzelf zit bij Greenchoice, met saldering per tarief-periode (per kwartaal).
Ik, als eigenaar van de all electric huis met water/water warmtepomp en 8000 Wp op het dak, wordt ook hier heel hard benadeeld.

Derhalve hoop ik dat de uitspraak in jouw voordeel uitvalt en dat er jurisprudentie ontstaat tegen alle andere Nederlandse energieleveranciers die tussen de mazen van de wet (in hun eigen voordeel) door proberen te kruipen.

Ik ga dit topic zeker volgen en ben benieuwd naar de dagvaarding maandag.

Zet hem op!

[Voor 7% gewijzigd door Matis op 24-09-2022 07:31]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Daan76
De antwoorden van jetten zijn gepubliceerd voor de geïnteresseerden!

https://open.overheid.nl/...4384328441d19799b027685/1

@Rienzilla misschien kun je deze informatie goed gebruiken?

[Voor 90% gewijzigd door Daan76 op 24-09-2022 09:58]

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:00
De minister kiest hiermee de kant van de consumenten. Dat is gezien de winsten die energiebedrijven nu maken niet verwonderlijk. Nu hopen dat de energiebedrijven eieren voor hun geld kiezen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:56
Oftewel hij wil het beter wettelijk vastleggen van salderen koppelen aan de wet die afbouw saldering gaat beschrijven?
Dus tot 2025 zijn we dan nog overgeleverd aan de gemene trucjes van de leveranciers.

ook kan die wet maar zo weer vertraging oplopen...

Op korte termijn kan Jetten dus niets doen lijkt het?

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:00
Overigens wel verwarrend twee topics over, in de kern, precies hetzelfde probleem. Ik dacht dat ik in het andere topic reageerde…

• Daan76
Als ik het goed begrijp moet salderen dus toegepast worden zoals salderen sinds 2004 is vastgelegd en toegepast toch ? Totdat de regeling volledig is afgebouwd, is het de bedoeling
dat de regeling wordt toegepast zoals deze oorspronkelijk was beoogd én zoals
deze sinds 2004 ook consequent is toegepast. Dit houdt in dat de onttrokken
elektriciteit en een percentage van de hoeveelheid ingevoede elektriciteit op
jaarbasis gesaldeerd moet worden.

• Daan76
Nog een laatste toevoeging op de regelgeving sinds 2004:
Achtergrond van de salderingsregeling

Saldering is toegestaan voor kleinverbruikers4 die «achter de meter» elektriciteit opwekken en vindt plaats als een gedeelte van de opwek niet direct zelf wordt gebruikt maar aan het elektriciteitsnet wordt teruggeleverd. Deze opwek achter de meter gebeurt in verreweg de meeste gevallen met zonnepanelen. De elektriciteit die aan het net wordt teruggeleverd, wordt per jaar in mindering gebracht op de elektriciteit die van het net wordt afgenomen. De kleinverbruiker hoeft daardoor geen leveringskosten voor, en energiebelasting, opslag duurzame energie (ODE) en btw over, van het net afgenomen elektriciteit te betalen voor zover deze wordt verrekend met op het net ingevoede elektriciteit. De salderingsregeling is tot stand gekomen om het wettelijk kader in overeenstemming te brengen met de feitelijke situatie waarin analoge meters terugdraaien op het moment dat elektriciteit op het net wordt ingevoed. Salderen is in 2004 in de Elektriciteitswet 1998 en in de Wet belastingen op milieugrondslag verankerd5.

• Anoniem: 1582350
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Daan76 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:53:

Volgens mij is dit document ook weggelopen, ik kan de PDF niet downloaden.

• Wolly
  • Niet online
Anoniem: 1582350 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:17:
[...]

Volgens mij is dit document ook weggelopen, ik kan de PDF niet downloaden.
Deze link gebruiken misschien ?

https://www.tweedekamer.n...2022D37450&did=2022D37450

• Niet online
@Wolly dank, die werkt wel en nu opzoek naar een computer die .docx kan openen.

Oeps...een swipe naar links in downloads, en de PDF was er wel. De naamgeving is van de pdf is null.pdf en ook leesbaar. Ga hem nu doorlezen.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:24

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:57:
Oftewel hij wil het beter wettelijk vastleggen van salderen koppelen aan de wet die afbouw saldering gaat beschrijven?
Dus tot 2025 zijn we dan nog overgeleverd aan de gemene trucjes van de leveranciers.

ook kan die wet maar zo weer vertraging oplopen...

Op korte termijn kan Jetten dus niets doen lijkt het?
Nee. De wet wordt binnenkort toch al besproken en aangepast (om afbouw saldering officieel te maken). Tijdens die bespreking kan dan dit ook worden meegenomen. Het is dus juist positief nieuws.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Daan76 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:20:
Nog een laatste toevoeging op de regelgeving sinds 2004:
Achtergrond van de salderingsregeling

Saldering is toegestaan voor kleinverbruikers4 die «achter de meter» elektriciteit opwekken en vindt plaats als een gedeelte van de opwek niet direct zelf wordt gebruikt maar aan het elektriciteitsnet wordt teruggeleverd. Deze opwek achter de meter gebeurt in verreweg de meeste gevallen met zonnepanelen. De elektriciteit die aan het net wordt teruggeleverd, wordt per jaar in mindering gebracht op de elektriciteit die van het net wordt afgenomen. De kleinverbruiker hoeft daardoor geen leveringskosten voor, en energiebelasting, opslag duurzame energie (ODE) en btw over, van het net afgenomen elektriciteit te betalen voor zover deze wordt verrekend met op het net ingevoede elektriciteit. De salderingsregeling is tot stand gekomen om het wettelijk kader in overeenstemming te brengen met de feitelijke situatie waarin analoge meters terugdraaien op het moment dat elektriciteit op het net wordt ingevoed. Salderen is in 2004 in de Elektriciteitswet 1998 en in de Wet belastingen op milieugrondslag verankerd5.
Dit is geweldig want de intentie van de wet is dus salderen op jaarbasis op kWh en niet op tarief. Een rechter zal zeker rekening houden met de intentie van de wet en het feit dat deze manier al een paar jaar zo is toegepast door de energieleveranciers zelf.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online

De Hoge Raad (r.o. 3.9.2) kent geen bijzondere betekenis toe aan uitlatingen van de regering nadat een wetgevingstraject is voltooid. De reden is dat de minister niet achteraf de wet zo mag duiden dat rechters daaraan gebonden zijn, gezien de scheiding der machten. Het kan waarschijnlijk ook weinig kwaad om ze te noemen als dit soort antwoorden in je voordeel zijn, maar de vraag is dus wat een rechter er mee kan.

Dat betekent natuurlijk niet dat het benoemen van het amendement nutteloos is, want dat was immers onderdeel van de wetsgeschiedenis. Heel goed dus dat @Rienzilla het amendement heeft aangevoerd in de dagvaarding.

Maar zoals ik eerder ook noemde, heeft de minister bij de vaststelling van de meest recente wijziging van art. 31c in de E-wet 1998 tijdens het wetgevingstraject nog eens expliciet geantwoord op vragen van senatoren in de Eerste Kamer dat de facturering per jaar moet plaatsvinden:
De leden van de PVV-fractie informeerden wat de factureringsperiode is op basis waarvan kleinverbruikers hun verbruik kunnen salderen. Leveranciers hanteren een factureringsperiode van één jaar
Kamerstukken I 2013/14, 33493, nr. C, p. 8

Dat er in het (huidige) artikel 31c niet (meer ) expliciet staat dat er per jaar moet worden gesaldeerd is dus niet heel erg belangrijk, zoiets gebeurt wel vaker met teksten in de wet. Maar bij de interpretatie van een wet moet je ook het voorafgaande wetgevingstraject betrekken en in het bijzonder bij onduidelijkheid over de tekst.

Volgens mij is het klip en klaar: salderen moet per jaar. De wet aanpassen kan, maar echt nodig is het volgens mij niet.

• Wolly
  • Niet online
Real schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:18:
[...]

De Hoge Raad (r.o. 3.9.2) kent geen bijzondere betekenis toe aan uitlatingen van de regering nadat een wetgevingstraject is voltooid. De reden is dat Jetten niet achteraf de wet zo mag duiden dat rechters daaraan gebonden zijn, gezien de scheiding der machten. Het kan waarschijnlijk ook weinig kwaad om ze te noemen als dit soort antwoorden in je voordeel zijn, maar de vraag is dus wat een rechter er mee kan.

Dat betekent natuurlijk niet dat het benoemen van het amendement nutteloos is, want dat was immers onderdeel van de wetsgeschiedenis. Heel goed dus dat @Rienzilla het amendement heeft aangevoerd in de dagvaarding.

Maar zoals ik eerder ook noemde, heeft de minister bij de vaststelling van de meest recente wijziging van art. 31c in de E-wet 1998 tijdens het wetgevingstraject nog eens expliciet geantwoord op vragen van senatoren in de Eerste Kamer dat de facturering per jaar moet plaatsvinden:

De leden van de PVV-fractie informeerden wat de factureringsperiode is op basis waarvan kleinverbruikers hun verbruik kunnen salderen. Leveranciers hanteren een factureringsperiode van één jaar

Kamerstukken I 2013/14, 33493, nr. C, p. 8

Dat er in het (huidige) artikel 31c niet (meer ) expliciet staat dat er per jaar moet worden gesaldeerd is dus niet heel erg belangrijk, zoiets gebeurt wel vaker met teksten in de wet. Maar bij de interpretatie van een wet moet je ook het voorafgaande wetgevingstraject betrekken en in het bijzonder bij onduidelijkheid over de tekst.

Volgens mij is het klip en klaar: salderen moet per jaar. De wet aanpassen kan, maar echt nodig is het volgens mij niet.
In mijn ogen is dit toch voldoende om bij de Geschillencommissie Energie een positieve uitspraak te behalen?

Het enige tegenargument wat ik nog kan bedenken is dat ze inderdaad tegenwerpen dat het niet in de wet staat maar dat is met de wetsgeschiedenis al te weerleggen.

• Real
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:24:
[...]
In mijn ogen is dit toch voldoende om bij de Geschillencommissie Energie een positieve uitspraak te behalen?

Het enige tegenargument wat ik nog kan bedenken is dat ze inderdaad tegenwerpen dat het niet in de wet staat maar dat is met de wetsgeschiedenis al te weerleggen.
Ander onderwerp, maar in dit topic kan bijvoorbeeld @desp je wel uitleggen hoe ze daar aankijken tegen uitspraken van de geschillencommissie (over contractsdwang in dat geval):

Afhandeling faillissement Welkom Energie

• Rienzilla

Dat is grotendeels goed nieuws! Salderen moest en moet per jaar, ook onder het huidige wetsartikel. De minister gaat het expliciet maken.

Wel jammer dat de minister lijkt te vinden dat er behoorlijke vrijheid is bij het vaststellen van het tarief waartegen het afgenomen saldo in rekening wordt gebracht. Ik ben benieuwd of de rechter daar ook zo over denkt.

Ik zal de antwoorden indienen in de procedure. Will keep you posted.

Rien

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:27

ErikVers

Duurzaam

Rienzilla schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:17:
[...]

Dat is grotendeels goed nieuws! Salderen moest en moet per jaar, ook onder het huidige wetsartikel. De minister gaat het expliciet maken.

Wel jammer dat de minister lijkt te vinden dat er behoorlijke vrijheid is bij het vaststellen van het tarief waartegen het afgenomen saldo in rekening wordt gebracht. Ik ben benieuwd of de rechter daar ook zo over denkt.

Ik zal de antwoorden indienen in de procedure. Will keep you posted.

Rien
Inderdaad, HVC heeft het ook over verschil in lever en terugleververgoeding. Ze wekken de suggestie dat saldering enkel gaat over de belastingen. En dus wel in verschil in tarief mogen aanbrengen, of lees ik het niet goed?

Zie printscreen

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-06 17:48
Naar aanleiding van de beantwoording ben ik maar meteen een brief gaan tikken.

Hieronder kopie/plak wat van mijn brief:
Wat is het probleem?
Het probleem dat ik ervaar is tweeledig.
1: Het salderen per tariefperiode, momenteel maandelijks, in plaats van jaarlijks
2: Het te laat vermelden van een verhoging van mijn tarieven.

Hieronder ligt ik nader toe wat mijn bezwaren zijn.
Voor wat betreft grief 1:
Enige tijd geleden heb ik begrepen dat uw bedrijf er eenzijdig voor heeft gekozen om maandelijks te salderen. Uw bedrijf was van mening dat dit niet goed in de wet was geregeld en vanwege de markt besloot u dit. Dit was niet in lijn met de tekst uit mijn contract.

in mijn contract staat:
Wij salderen conform de wettelijke regeling hieromtrent. Op dit moment houdt deze in dat wij de hoeveelheid afgenomen elektriciteit minus de teruggeleverde elektriciteit in rekening brengen. En indien de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit in een afrekenperiode die van de afgenomen elektriciteit overschrijdt, u een vergoeding ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit.
Zoals u zelf zult begrijpen, en te lezen valt in uw voorwaarden behorende bij het contract, wordt mijn energieverbruik jaarlijks afgerekend. Ik dien maandelijks een voorschot in en ik word jaarlijks afgerekend. Ook uit de webarchieven blijkt dat u op uw website omstreeks 26 januari 2022 zelf vermelde jaarlijks te salderen.
Ik citeer:
…ik dubbeltarief heb en op beide telwerken meer elektriciteit teruglever dan ik verbruik. Voor elk kWh tot je eigen verbruik ontvang je, zoals gezegd, hetzelfde als dat je er volgens je contract voor betaalt. Voor het overschot aan teruglevering per telwerk ontvang je het voor jou geldende leveringstarief exclusief btw per telwerk (conform contract).

Recentelijk heb ik contact gehad met de heer Bontenbal van het CDA. Hij heeft vragen gesteld aan onze minister omdat er heel veel klachten kwamen over uw bedrijf (evenals Budget Energie). Deze vragen zijn inmiddels beantwoord door R.A.A. Jetten Minister voor Klimaat en Energie. U zult de beantwoording kennen, maar volledigheidshalve heb ik deze als bijlage bijgevoegd.
Kortgezegd is de beantwoording heel simpel. De bedoeling was jaarlijks salderen, dit blijkt ook uit de wetshistorie en derhalve wordt de wet verduidelijkt. Ik neem aan dat deze beantwoording voor u aanleiding is om uw werkwijze aan te passen, nog voor de wetswijziging. En dat u mij dan geen reacties op klachten stuurt met: u zit variabel u kunt altijd vertrekken. Want dergelijke reacties zijn natuurlijk niet netjes.

Zie hieronder screenshot e-mail bericht n.a.v. mijn klacht van klantenservicemedewerker Renee.
Voor wat betreft grief 2: De laatste maanden werd ik constant negatief verrast met een tariefwijziging. Vanzelfsprekend ging dit vanwege de markt constant omhoog. Nu blijkt dat u dit altijd te laat aankondigt. Waar in de wet staat dat dit 30 dagen van te voren moet meldt u de tariefverhoging voor 1 oktober op 7 september. Dit is wettelijk niet toegestaan. Ook hier is de ACM weer verbolgen over. Ik begreep dat de voorgaande tariefwijzigingen die te laat zijn aangekondigd stilzwijgend door mij akkoord zijn bevonden. Het zou u sieren om te voldoen aan de wet en ook deze tariefwijzigingen met de juiste wettelijke termijnen te hanteren.
Wat verwacht ik van u?
Ik vraag u vriendelijk om twee zaken aan te passen.
Voor wat betreft onderdeel 1 verzoek ik u om het maandelijks salderen (per tariefperiode) te staken en gestaakt te houden. Ik ben niet voornemens om weggejaagd te worden naar een andere energieleverancier omdat ik in augustus en september veel heb opgewekt en ik hier gewoon in december gebruik van wil maken. Ik vraag u dan ook om mij te bevestigen dat het salderen jaarlijks plaats zal vinden op de jaarnota. De afrekening van de afrekenperiode van een jaar.
Voor wat betreft onderdeel 2 ga ik niet akkoord met het nieuwe tarief per 1 oktober 2022 omdat u mij niet 30 dagen vooraf hebt geïnformeerd. Daarom verzoek ik u om de maandelijkse tariefverhoging van 7 september 2022 niet eerder in te laten gaan dan 7 oktober 2022. Daar u de wet dan volgt. Tevens verzoek ik u om, gelet op de geldende wetgeving, rekening te houden met alle voorgaande te laat geïnformeerde verhogingen bij de aanstaande jaarafrekening.
Biedt u geen oplossing?
Dan neem ik in overweging om gebruik te maken van mijn juridische kennis en kunt u eventueel uw zienswijze met mij delen bij de geschillencommissie en de rechtbank.
Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per e-mail of brief naar bovengenoemde afzender.
Met vriendelijke groet,

• Real
  • Niet online
mrVroom schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:52:
Naar aanleiding van de beantwoording ben ik maar meteen een brief gaan tikken.
offtopic:
De publieke opmerkingen van de ACM over de maand die energiebedrijven moeten hanteren voor ze een tariefwijziging mogen doorvoeren is enigszins verwarrend, maar zijn die opmerkingen desalniettemin volgens mij wel juist.

Gisteren heb ik in mijn reactie hieronder uitgelegd op grond waarvan de ACM die uitspraak vermoedelijk doet. Want ook in dit geval lijkt de wettelijke tekst van de wet onnodig onduidelijk.

Gelukkig is er een Europese hulplijn:

Real in "Energie-en inflatiecrisis in Nederland"

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 22:37
Ben benieuwd naar de reactie op de brief. Ik zit sinds 1 mei variabel bij BE met maandelijkse tariefwijzigingen. In oktober krijgen wij zonnepanelen dus ik volg het nieuws en ontwikkelingen omtrent (maandelijks) salderen met grote interesse.

Bedankt ook TS voor het starten van deze zaak!

• ronnymohren
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-01 12:24
Volgende week is de zaak begrijp ik. Succes Rien!

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 19:56
hier stond een offtopic bericht

[Voor 94% gewijzigd door teacher op 24-09-2022 20:49]

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:40
Roeloffzen schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:00:
Zojuist interessant filmpje gezien op het YouTube kanaal van Ketel Klets. Je kunt je slimme meter “administratief uit” laten zetten. Dan kan BE de standen niet meer uitlezen! Deze moeten ze dan bij jou opvragen.

https://youtu.be/e5AFdj2UTEI
Eneco schat ze gewoon.

• Unstable Element
Wat een enorme opportunist. Hier loopt hij stoer te doen met deze antwoorden.
Terwijl hij vorige maand nog deze kamervragen de wereld in stuurt waarbij hij salderen effectief wil be-eindigen.

• Niet online
dit voegt in dit topic niets toe

[Voor 94% gewijzigd door teacher op 25-09-2022 12:58]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:36

ds23man

Eenum

Denk je nou echt dat een minister zelf de vragen beantwoord? Hij krijgt gewoon een documentje van zijn ambtenaren waar hij een krabbel onderzet na wat ruggenspraak met de rest van het kabinet.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Niet online
ds23man schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:31:
Denk je nou echt dat een minister zelf de vragen beantwoord? Hij krijgt gewoon een documentje van zijn ambtenaren waar hij een krabbel onderzet na wat ruggenspraak met de rest van het kabinet.
Dan zouden de ambtenaren ook in opdracht kunnen ondertekenen, dat spaart dan veel tijd uit.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:36

ds23man

Eenum

Dat kan staatsrechtelijk niet.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Unstable Element schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:04:
[...]

Wat een enorme opportunist. Hier loopt hij stoer te doen met deze antwoorden.
Terwijl hij vorige maand nog deze kamervragen de wereld in stuurt waarbij hij salderen effectief wil be-eindigen.
Dat was ook mijn interpretatie (saldering per kwartaal topic d.d. 01-09-'22):
[...]

Dat moet natuurlijk voorkomen worden, dat snappen jullie toch ook wel, we stoten het brood uit hun mond.

En Henri Bontenbal uit zijn toekomstige functie...
Iets met: soms zit het mee, soms zit het tegen) 8)7

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik kom een beetje laat binnen in dit topic maar, allereerst wil ik Rienzilla veel succes wensen want ik begrijp uit de brief dat de zaak morgen dient.

Als tweede kan ik me voorstellen dat zo’n zaak kostbaar is, mocht er ergens een manier zijn om je nog financieel of op een andere manier mee te kunnen steunen hoor ik het graag.

Ten derde heb ik even gezocht in dit topic maar ik las niets over vaste contracten en per maand salderen. Ook mijn vrouw en ik hebben een overeenkomst lopen bij BE en zijn benieuwd naar de uitkomst. Ik kan me niet voorstellen dat er een verschil zou zijn tussen vast of variabel. Per saldo is het effect voor mij als consument hetzelfde. Als per maand salderen niet mag, maakt het niet welke overeenkomst je hebt.

Ik volg het verder op de voet en hoop op een positieve uitkomst. Veel succes!

discogs

• Stansat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-03 02:49
Rien veel succes morgen!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Heel veel succes gewenst morgen! Ik lees graag hoe het verlopen is en hou me daarom aanbevolen voor een update/verslagje mocht je daar tijd en zin in hebben.

• Unstable Element
Ik heb begrepen dat morgen nog weinig inhoudelijk is maar toch succes gewenst.

• Draaijer76
  • Laatst online: 01-11-2022
Heel veel succes morgen. Hopen op een goede afloop!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wat ik me nog afvroeg: los van wat de wet bepaalt, zal een rechter ook toetsen aan redelijkheid, billijkheid en/of maatschappelijke impact. Er is natuurlijk wel een en ander aan de hand qua energieprijzen. Stel dat een energieleverancier kan aantonen dat het verplichte inkopen van door huishoudens teruggeleverde stroom significant duurder is dan de spotprijs in de markt, dan zou geconcludeerd kunnen worden dat de meerprijs van de inkoop het uiteindelijk tarief voor alle afnemers van die energieleverancier opdrijft. Met andere woorden: salderen maakt energie voor iedereen (behalve de zonnepaneelhouders) duurder dan noodzakelijk. Is dat wel redelijk en billijk?

"The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money." -- Margaret Thatcher

• Unstable Element
ari3 schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:30:
Wat ik me nog afvroeg: los van wat de wet bepaalt, zal een rechter ook toetsen aan redelijkheid, billijkheid en/of maatschappelijke impact. Er is natuurlijk wel een en ander aan de hand qua energieprijzen. Stel dat een energieleverancier kan aantonen dat het verplichte inkopen van door huishoudens teruggeleverde stroom significant duurder is dan de spotprijs in de markt, dan zou geconcludeerd kunnen worden dat de meerprijs van de inkoop het uiteindelijk tarief voor alle afnemers van die energieleverancier opdrijft. Met andere woorden: salderen maakt energie voor iedereen (behalve de zonnepaneelhouders) duurder dan noodzakelijk. Is dat wel redelijk en billijk?
Dezelfde redenatie kan gebeuren voor mensen met een contract met vaste prijzen. Maar ook die zie ik niet zomaar opgezegd worden.
Daarnaast, hoeveel duurder wordt het dan, en dat moet dan weer afgewogen worden tegen de afname in CO2 en de Urgenda uitspraken.
Ik zeg niet dat het allemaal makkelijk is. Ik zeg wel dat ik (van het andere topic ) gelijk heb. :)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Unstable Element schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:11:
Inderdaad, bij een rolzitting voor een zaak als deze verschijnt doorgaans niemand en als de gedaagde schriftelijk verweer indient is dat alleen maar een administratieve datum.

Er is vooral veel heen en weer geschrijf: dagvaarding van eiser, verweer/conclusie van antwoord van gedaagde, repliek van eiser, dupliek van gedaagde. Bij comparitie is er een zitting waar betrokkenen wel aanwezig zijn. Maar eerst moet er verweer zijn ingediend.

De kosten van een zaak als deze vallen mee. Er is een standaardtarief van bijna 110 euro voor het betekenen van de dagvaarding door een deurwaarder. Dit is ook nog bij de kantonrechter, dus je hoeft geen advocaat te hebben, en hier is de eiser ook nog zelf advocaat. Griffierechten zijn beperkt tot € 86 voor een zaak tot 500 euro, en € 214 voor een zaak met een bedrag tot 1500 euro.

Als je de zaak wint krijg je de kosten waarschijnlijk terug omdat de tegenpartij die niet rechtmatig heeft gehandeld die dan meestal moet vergoeden. Een particulier maakt daar meer kans op dan een bedrijf en particulieren worden ook minder vaak veroordeeld tot het betalen van de kosten van een gedaagd bedrijf.

Je kan dus een kantonrechtszaak starten vanaf 200 euro, maar een je moet wel inschatten of de tegenpartij een vordering of tegeneis in te brengen heeft en of je het risico wil nemen te verliezen en de kosten van de tegenpartij te moeten betalen naast je eigen kosten.

Een geschillencommissie is goedkoper, maar die is soms wel partijdig (naar mijn mening), vooral bij banken en verzekeraars trekken consumenten te vaak ten onrechte aan het kortste eind. Daarom kun je soms toch beter door de rechtbank uitspraak laten doen dan bij een geschillencommissie.

• Unstable Element
mrmrmr schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:51:
[...]
Een geschillencommissie is goedkoper, maar die is soms wel partijdig (naar mijn mening), vooral bij banken en verzekeraars trekken consumenten te vaak ten onrechte aan het kortste eind. Daarom kun je soms toch beter door de rechtbank uitspraak laten doen dan bij een geschillencommissie.
Hier zit ik toch een klein beetje mee. De consumenten organisatie die 1 van de leden kiest is de consumentenbond,.
Nu is dat op zich een redelijke instantie ware het niet dat die meer dan 10% van hun omzet halen uit overstappers van energie en verzekeringen.
Maar goed als de uitspraak bij mij te vreemd uitvalt zal ik moeten kijken wat ik doe (wraken is ook weer zo een zwaar middel).

• RoykeP
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-01 15:52
Ik zit ook bij Budget Energie en ga vanaf 15 okt van een vast contract naar een variabel contract.

Nu heb ik in september een berg zonnepanelen gelegd, de teller staat nu op 760 kwh.
Net BE gebeld om te vragen wat ze dan doen op het moment dat ik van vast (jaarlijks salderen) naar variabel ga (maandelijks salderen). Ze gaan dan waarschijnlijk gewoon eind oktober verrekenen. Dat wil ik uiteraard niet want ik wil de 'opgespaarde' energie gebruiken in nov en dec.

Mijn plan: ik zet de slimme meter vanaf vandaag uit. Je kunt bij Liander aangeven dat het op 'admin only' moet staan. Ookwel: niemand kan mijn meterstanden op afstand uitlezen.
Ik denk dat BE dan nog wel een soort van afrekening maakt op september met de informatie die ze hebben. (dus de stroom die ik nu al wel opgewekt heb).

Alles wat ik daarna opwek en verbruik is onbekend tot op het moment dat ik het aan budgetenergie doorgeef. En dat ga ik pas doen op het eind van het jaar. Kan me niet voorstellen dat ze iemand naar mijn huis sturen voor de meterstanden (en als ze dat wel doen komen ze er niet in).

Van de andere kant: ik kan net zo goed meteen overstappen, want die kleine boete op het vaste contract weegt wel op tegen de energie die ik opwek.

• Emile007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-05 16:29
Allereerst wil ik Rienzilla bedanken voor deze zaak! Ook bij mij duurde het even voordat ik door had dat BE het niet erg netjes doet...

Omdat ik niet weet hoelang deze zaak gaat duren wil ik in het verlengde hiervan wil ik alvast een klachtenbrief sturen. Naast het feit dat dit wellicht bijdraagt aan de druk op BE ben ik ook wijzer geworden door de zaak tegen de klagers over de vermogensheffing (late klagers krijgen geen compensatie). "Beter safe, than sorry".

Nu kan ik wel een huis-tuin-en-keuken klacht op papier zitten, maar volgens mij zit in dit forum al genoeg kennis om hier een wat beter variant van te maken (wellicht een nieuw thread?)

Wie o wie kan mij/ons helpen?

[Voor 5% gewijzigd door Emile007 op 26-09-2022 11:24]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
RoykeP schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:09:
Ik zit ook bij Budget Energie en ga vanaf 15 okt van een vast contract naar een variabel contract.

Nu heb ik in september een berg zonnepanelen gelegd, de teller staat nu op 760 kwh.
Net BE gebeld om te vragen wat ze dan doen op het moment dat ik van vast (jaarlijks salderen) naar variabel ga (maandelijks salderen). Ze gaan dan waarschijnlijk gewoon eind oktober verrekenen. Dat wil ik uiteraard niet want ik wil de 'opgespaarde' energie gebruiken in nov en dec.

Mijn plan: ik zet de slimme meter vanaf vandaag uit. Je kunt bij Liander aangeven dat het op 'admin only' moet staan. Ookwel: niemand kan mijn meterstanden op afstand uitlezen.
Ik denk dat BE dan nog wel een soort van afrekening maakt op september met de informatie die ze hebben. (dus de stroom die ik nu al wel opgewekt heb).

Alles wat ik daarna opwek en verbruik is onbekend tot op het moment dat ik het aan budgetenergie doorgeef. En dat ga ik pas doen op het eind van het jaar. Kan me niet voorstellen dat ze iemand naar mijn huis sturen voor de meterstanden (en als ze dat wel doen komen ze er niet in).

Van de andere kant: ik kan net zo goed meteen overstappen, want die kleine boete op het vaste contract weegt wel op tegen de energie die ik opwek.
Ze zullen waarschijnlijk gaan schatten en dat zal niet in jouw voordeel uitvallen. Zorg dat je elke maand foto's maakt van je meterstanden. En zorg dat er geen enkele twijfel over de standen bestaat. Ik kan me een case herinneren op tweakers.net waar de foto's afgewezen werden omdat ze vaag waren.

• Wolly
  • Niet online

Het is gewoon volgens de regelgeving om bij einde contract de teller weer op 0 te zetten.

Wat jij wilt doen is sjoemelen.

[Voor 0% gewijzigd door Wolly op 26-09-2022 12:00. Reden: tikfout]

• RoykeP
Wolly schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:27:
[...]

Het is gewoon volgens de regelgeving om bij winde contract de teller weer op 0 te zetten.

Wat is er precies sjoemelen aan? Ik heb gewoon het recht als consument om het op afstand uitlezen van mijn slimme meter uit te zetten. Het feit dat Budget Energie de meterstanden wil uitlezen om op maandbasis te salderen is niet mijn probleem. Ze kunnen me einde jaar via de post vragen om de meterstanden door te geven. Prima, doe ik graag voor ze.

• Wolly
  • Niet online
RoykeP schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:42:
[...]

Wat is er precies sjoemelen aan? Ik heb gewoon het recht als consument om het op afstand uitlezen van mijn slimme meter uit te zetten. Het feit dat Budget Energie de meterstanden wil uitlezen om op maandbasis te salderen is niet mijn probleem. Ze kunnen me einde jaar via de post vragen om de meterstanden door te geven. Prima, doe ik graag voor ze.
Bij einde contract moet je gewoon je meterstand doorgeven als deze niet op afstand is uit te lezen.

Je zegt zelf al dat je de reeds opgewekte kWh wilt meenemen over die datum heen, terwijl je wordt geacht te weten dat er bij het opmaken van een eindnota wordt afgerekend over alle meterstanden.

• Turrican
  • Laatst online: 11:31

Zo gaat dat niet, die opgespaarde energie wordt verrekend met je verbruik van afgelopen jaar, niet met de maanden die daarna komen. Je "terugleversaldo" zal dus ook op 0 staan na de jaarafrekening van 15 oktober. En je kunt dus ook rustig van leverancier wisselen op dat moment.

Ik neem daarbij voor het gemak wel even aan dat je jaarrekening gelijk loopt met je contract. Anders klopt mijn verhaal niet.

• Turrican
Wolly schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:27:
[...]

Het is gewoon volgens de regelgeving om bij winde contract de teller weer op 0 te zetten.

Deze opmerking snap ik niet. Ik zie in het verhaal van @RoykeP niets staan wat met sjoemelen te maken heeft.

Maar of het helpt, dat denk ik niet, want dan gaan ze gewoon schatten.

• RoykeP
Wolly schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:48:
[...]

Bij einde contract moet je gewoon je meterstand doorgeven als deze niet op afstand is uit te lezen.

Je zegt zelf al dat je de reeds opgewekte kWh wilt meenemen over die datum heen, terwijl je wordt geacht te weten dat er bij het opmaken van een eindnota wordt afgerekend over alle meterstanden.
Ik bedoelde dat ik de opgewekte kwh die ze al weten al 'kwijt' ben voor het salderen. Maar alles wat ik ga opwekken wil ik WEL graag salderen over het hele jaar (al is het maar 2,5 maand vanaf het variabele contract). Door ze geen inzicht te geven op maandbasis kunnen ze alleen maar schatten en op het eind afrekenen op basis van de uiteindelijke meterstand. Dat vind ik prima, dan is het gewoon wel gesaldeerd op jaarbasis.

• Wolly
  • Niet online
RoykeP schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:01:
[...]

Ik bedoelde dat ik de opgewekte kwh die ze al weten al 'kwijt' ben voor het salderen. Maar alles wat ik ga opwekken wil ik WEL graag salderen over het hele jaar (al is het maar 2,5 maand vanaf het variabele contract). Door ze geen inzicht te geven op maandbasis kunnen ze alleen maar schatten en op het eind afrekenen op basis van de uiteindelijke meterstand. Dat vind ik prima, dan is het gewoon wel gesaldeerd op jaarbasis.
Je wilt toch de opgewekte kWh die je voor contracteinde (vast contract) hebt opgewekt meenemen naar je nieuwe contract (variabel contract)?

Salderen gaat niet over kalenderjaren (tenzij je toevallig een contract start per 1 januari).

• RoykeP
Wolly schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:03:
[...]

Je wilt toch de opgewekte kWh die je voor contracteinde (vast contract) hebt opgewekt meenemen naar je nieuwe contract (variabel contract)?

Salderen gaat niet over kalenderjaren (tenzij je toevallig een contract start per 1 januari).
Ik zou het wel willen maar dat gaat niet, er is gewoon een einde contract met bijbehorende afrekening.

Aangezien ik toch substantieel zonnepanelen heb wil ik in het variabele contract ook salderen.
Ter illustratie: gemiddeld genomen wordt 7% van de jaaropbrengst van zonnepanelen in oktober gewonnen.
Met een jaaropbrengst van 14500 kwh is dat bij mij dus goed voor 1015 kwh. Dat maak ik niet op in oktober en wil ik toch wel graag salderen met december, waar je maar 2% opwekt (=290Kwh in mijn geval, wat ik dus wel opmaak)

• Wolly
  • Niet online
RoykeP schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:16:
[...]

Ik zou het wel willen maar dat gaat niet, er is gewoon een einde contract met bijbehorende afrekening.

Aangezien ik toch substantieel zonnepanelen heb wil ik in het variabele contract ook salderen.
Ter illustratie: gemiddeld genomen wordt 7% van de jaaropbrengst van zonnepanelen in oktober gewonnen.
Met een jaaropbrengst van 14500 kwh is dat bij mij dus goed voor 1015 kwh. Dat maak ik niet op in oktober en wil ik toch wel graag salderen met december, waar je maar 2% opwekt (=290Kwh in mijn geval, wat ik dus wel opmaak)
15 oktober is je einddatum van je huidige contract. Op die datum begin je dus weer op 0 met zowel levering als teruglevering.

Leg anders eens met een getallen voorbeeld bedoelt met " ik zet de slimme meter vanaf vandaag uit. " en
Alles wat ik daarna opwek en verbruik is onbekend tot op het moment dat ik het aan budgetenergie doorgeef. En dat ga ik pas doen op het eind van het jaar.

• Schreursjes
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Het lijkt goed te komen.

https://solarmagazine.nl/...nister-jaarlijks-salderen

De vraag is nu hoe snel dit dan door ministerie wordt geregeld en afgedwongen en ook met terugwerkende kracht bij de klanten waarbij dit van toepassing is.
Zelf sinds begin mei 2022 klant bij BE en zal normaal gesproken mei 2023 de jaarafrekening ontvangen.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Zeg jij nu dat BE bij jou ivm jaarcontract jaarlijks saldeert?

discogs

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:34
Ik vind die opsomming op solarmagazine eigenlijk heel duidelijk aangaan de standpunten van TS. En met name die laatste vind ik een hele sterke. Je kan niet stellen dat we alles per maand gaan doen, maar de eindafrekening (gewoon) per jaar.

Ik hekel sowieso al dat gepeuter en gepulk van energieleveranciers om het zo te draaien en consumenten door hun strot te douwen dat het voor hen goed uitpakt over de rug van hun eigen klanten.
- Even anders salderen
- TLV is geen tarief
- Wij vinden 9 dagen lang genoeg om klanten te informeren
- Warmtenet GJ met terugwerkende kracht factureren
- oh overheid, vergoed ons alles boven een plafond (incl een idioot tarief voor stroom)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Turrican
loewie1984 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:36:
[...]

Dat lijkt me logisch... hun hele verhaal wat zou onderbouwen dat ze maandelijks mogen salderen is dat er elke maand een nieuwe contractperiode begint (wat sowieso al nergens op slaat).

[Voor 34% gewijzigd door Turrican op 26-09-2022 12:48]

• Daan76
Schreursjes schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:31:
Het lijkt goed te komen.

De vraag is nu hoe snel dit dan door ministerie wordt geregeld en afgedwongen en ook met terugwerkende kracht bij de klanten waarbij dit van toepassing is.
Zelf sinds begin mei 2022 klant bij BE en zal normaal gesproken mei 2023 de jaarafrekening ontvangen.
Het is geen kwestie van de vraag wanneer ze het moeten terugdraaien toch? Ze hadden het nooit mogen doen dus iedereen met een variabel contract en die de eindrekening heeft gehad de afgelopen maanden moet gecompenseerd worden. Dus herberekening van de jaarrekening.

• Crahsystor
  • Nu online
Turrican schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:47:
[...]

Dat lijkt me logisch... hun hele verhaal wat zou onderbouwen dat ze maandelijks mogen salderen is dat er elke maand een nieuwe contractperiode begint (wat sowieso al nergens op slaat).
Hmm elke maand een welkomstbonus? Als ze het dan zo graag als nieuw zien... :+

Addicted to silent computing

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daan76 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:52:
[...]

Het is geen kwestie van de vraag wanneer ze het moeten terugdraaien toch? Ze hadden het nooit mogen doen dus iedereen met een variabel contract en die de eindrekening heeft gehad de afgelopen maanden moet gecompenseerd worden. Dus herberekening van de jaarrekening.
Moet je alleen niet net overgestapt zijn in reactie op dit nieuws :X

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Het lijkt goed te komen.

Ik ben benieuwd in hoeverre dit invloed gaat hebben op de rechtszaak. imo is de kans dat BE nu eieren voor zijn geld kiest, of dat de rechter dit volgt best groot.
paQ schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:47:

Ik hekel sowieso al dat gepeuter en gepulk van energieleveranciers om het zo te draaien en consumenten door hun strot te douwen dat het voor hen goed uitpakt over de rug van hun eigen klanten.
- Even anders salderen
- TLV is geen tarief
- Wij vinden 9 dagen lang genoeg om klanten te informeren
- Warmtenet GJ met terugwerkende kracht factureren
- oh overheid, vergoed ons alles boven een plafond (incl een idioot tarief voor stroom)
Het zijn wel commerciële bedrijven, geen liefdadigheidsinstellingen. :)

Maar de irritatie begrijp ik, die heb ik ook. En vooral over het feit dat er recordwinsten bekend worden gemaakt door de energiebedrijven: daar mag de regering wat mij betreft echt wel flink op afromen.

[Voor 36% gewijzigd door Pietervs op 26-09-2022 12:56]

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-06 08:24
Ik ben er ook wat laat achter gekomen helaas. Ik moet het met mijn warmtepomp hebben van de zomer. En zou met 9500 wp aan panelen haast op 0 uitkomen. Ben sinds 1 april variabel. Toen stond nog in de mail:

Met veel plezier bevestig ik hierbij dan ook dat u klant bij ons blijft. (Uiteraard onder dezelfde voorwaarden, uw klantnummer is nog steeds xxxxx).

Nu begrijp ik na verschillende telefoontjes met BE dat een variabel contract een maand contract is en dat je 50% van de stroom prijs terug krijgt over je terug levering. (bij eerder telefoontje zeiden ze nog dat je kunt salderen in euro's ipv kWh) Dus deze zomer 30 cent per kWh krijgen en dan straks een euro per maand aftikken tijden de wintermaanden om te verwarmen.

Zit even in dubio wat te doen nu....

Wordt een duur grapje deze winter....

[Voor 3% gewijzigd door Johann0r op 26-09-2022 13:02]

• paQ
Pietervs schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:53:
[...]

Het zijn wel commerciële bedrijven, geen liefdadigheidsinstellingen. :)

Maar de irritatie begrijp ik, die heb ik ook. En vooral over het feit dat er recordwinsten bekend worden gemaakt door de energiebedrijven: daar mag de regering wat mij betreft echt wel flink op afromen.
Ja, maar op die laatste na, allemaal tegen de wet / afspraak in.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

paQ schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:00:
[...]

Ja, maar op die laatste na, allemaal tegen de wet / afspraak in.
Tegen de wet is makkelijk genoeg: dat mag gewoon niet. Vervelende is alleen, dat wetten soms op meerdere manieren uit te leggen zijn. Wij leggen het graag uit zoals het ons het beste uitkomt, bedrijven kijken daar weer op een andere manier tegenaan. Daarom ben ik ook blij met deze actie van @Rienzilla. Ik ben zelf geen klant van BE, maar de precedentwerking zal er wel zijn (er vanuit gegaan dat er alsnog een voor de consument gunstige uitspraak komt, ook gezien de reactie van de minister).

Wat betreft afspraken: geen idee welke dat zijn en wie die met wie gemaakt heeft.
Voorbeeldje: de ACM heeft wel hard staan roepen dat prijswijzigingen minimaal 30 dagen van te voren bekend gemaakt moeten worden, maar is dat een afspraak? Ligt die vast? Want Essent beweert dat ze altijd 9 of 10 dagen vooraf de prijzen bekend maken, dus dan had de ACM eerder op moeten treden.

• RoykeP
loewie1984 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:36:
[...]

Vanaf einde vast contract (15 okt) gaat een variabel contract in. Vanaf dan gaat het per maand gesaldeerd worden. Precies dat wil ik voorkomen door het op afstand uitlezen van mijn slimme meter te blokkeren. Want ik zie niet in hoe ze dan op maandbasis willen salderen, zonder de benodigde informatie.

• RoykeP
Wolly schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:20:
[...]

15 oktober is je einddatum van je huidige contract. Op die datum begin je dus weer op 0 met zowel levering als teruglevering.

Leg anders eens met een getallen voorbeeld bedoelt met " ik zet de slimme meter vanaf vandaag uit. " en

[...]
Ik weet niet precies hoe een variabel contract zou moeten werken, maar ik begrijp dat salderen op jaarbasis gaat op basis van je startdatum contract + 1 jaar.

Op het moment dat ik op 15 okt de meterstanden doorgeef hebben ze een startpunt. Vervolgens kunnen ze mijn meter niet uitlezen op afstand, dus ook niet zien wat ik verbruik en oplever.

De vraag is dan: gaan ze me dan elke maand vragen om handmatig de meterstanden door te geven? Want als ze dat NIET doen kunnen ze niet op maandbasis salderen.

Voor de beeldvorming: ik pak denk ik de 50 euro opzegboete en stap over. Maar, als mijn theorie kan werken wil ik, puur om te irriteren, tot einde jaar bij budget energie blijven.

• paQ
Pietervs schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:09:
[...]

Wat betreft afspraken: geen idee welke dat zijn en wie die met wie gemaakt heeft.
Voorbeeldje: de ACM heeft wel hard staan roepen dat prijswijzigingen minimaal 30 dagen van te voren bekend gemaakt moeten worden, maar is dat een afspraak? Ligt die vast? Want Essent beweert dat ze altijd 9 of 10 dagen vooraf de prijzen bekend maken, dus dan had de ACM eerder op moeten treden.
En een andere tweaker heeft een positieve uitslag van de geschillencommissie die dat bevestigt.
Dit ging om met terugwerkende kracht een hoger tarief rekenen voor warmte.

Lijkt me prima inzetbaar voor 9 dagen termijn voor verhoging.

Maar goed, zo kunnen we blijven zoeken naar kruimeltjes houvast voor leveranciers. Ze hadden nooit van de nutsbedrijven moeten afstappen, dan hadden we deze discussie wellicht niet gevoerd. Regulering moet je niet zomaar loslaten. Banken, energie, en water zal de volgende zijn verwacht ik zo. Dat is de VS ook al op plekken aan de hand. (Waar nestlé bronnen opkoopt)
Al die sectoren gaan over lijken, en blijven zo lang als mogelijk melken. Ik heb echt niet met ze te doen.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

paQ schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:23:
[...]

En een andere tweaker heeft een positieve uitslag van de geschillencommissie die dat bevestigt.
Dit ging om met terugwerkende kracht een hoger tarief rekenen voor warmte.

Lijkt me prima inzetbaar voor 9 dagen termijn voor verhoging.

Maar goed, zo kunnen we blijven zoeken naar kruimeltjes houvast voor leveranciers. Ze hadden nooit van de nutsbedrijven moeten afstappen, dan hadden we deze discussie wellicht niet gevoerd. Regulering moet je niet zomaar loslaten. Banken, energie, en water zal de volgende zijn verwacht ik zo. Dat is de VS ook al op plekken aan de hand. (Waar nestlé bronnen opkoopt)
Al die sectoren gaan over lijken, en blijven zo lang als mogelijk melken. Ik heb echt niet met ze te doen.
Ben ik zeker met je eens, bepaalde zaken wil je gewoon niet aan de markt overlaten, zoals alle nuts-voorzieningen, maar ook internet, wat tegenwoordig ook een basisbehoefte is, eigenlijk. De situatie in de VS is een nachtmerriescenario wat mij betreft.

Edit:
Als ik dit lees lijkt de geschillencommissie zich in ieder geval te houden aan die 30 dagen. Dus dat is dan wel weer interessant :)

[Voor 9% gewijzigd door Pietervs op 26-09-2022 14:07]

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
RoykeP schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:23:
De vraag is dan: gaan ze me dan elke maand vragen om handmatig de meterstanden door te geven? Want als ze dat NIET doen kunnen ze niet op maandbasis salderen.
Dat betwijfel ik. Ze kunnen prima salderen op basis van hun schatting van jouw verbruik en teruglevering. Dus waarschijnlijk zullen ze dat doen, en als je het daar niet mee eens bent dan kun jij het tegendeel gaan aanleveren met je werkelijke meterstanden. Je zult toch ooit standen moeten gaan doorgeven al is het maar aan het eind van je contract. Al weet je de boel af te houden tot einde contract, dan nog kunnen ze op dat moment je tellerstanden over de maanden gaan interpoleren en alsnog per maand afrekenen.

Kortom, ik denk niet dat je door het voor jezelf houden van de standen daadwerkelijk gaat bereiken dat de opwek echt gesaldeerd gaat worden over de hele periode.

Begrijp me goed ik vind het ook belachelijk dat men de letter van de wet zo oprekt, en ik hoop en verwacht dat bedrijven er snel op moeten terugkomen. Maar ik denk niet dat je door 'terugpesten' iets gaat behalen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• mv_ak
  • Nu online
Dus als de waarde van je opgewekte zonneenergie negatief is, zul je moeten bijbetalen aan de energiemaatschappij? Dat is dan ook salderen…

• Rienzilla
Het lijkt goed te komen.

Er hoeft, denk ik, geen wetswijziging met terugwerkende kracht o.i.d. te komen. De Minister is van mening dat de wet ook nu al jaarlijkse saldering voorschrijft (en terecht :-)). De voorgenomen wijziging van de wet is enkel een verduidelijking. BE en andere leveranciers moesten en moeten zich daar aan houden. De vraag is vooral of ze dat nu ook gaan doen, of dat ze het gaan vertragen en eerst een uitspraak gaan afwachten.

Rien

• Bisamrat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:38

Bisamrat

komt wel goed schatje

Is er al iets van een uitslag, of duurt dat nog dagen / weken?

• Rienzilla
Unstable Element schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:11:
Inderdaad stond er vandaag nog niets inhoudelijks op het programma.

Ik heb inmiddels van de rechtbank begrepen dat Budgetenergie is verschenen, en dat zij uitstel heeft verzocht voor het indienen van hun antwoord op mijn dagvaarding. Dat uitstel krijg je standaard - en het antwoord moet nu ingediend worden op 28 oktober. Ze kunnen dan (als ze er om vragen) nog een uitstel van 4 weken krijgen (25 november). Na dat antwoord zal er naar verwachting een "echte" zitting volgen.

Procederen gaat helaas niet zo snel...

Rien

[Voor 0% gewijzigd door Rienzilla op 26-09-2022 16:08. Reden: typo]

• Real
  • Niet online
Rienzilla schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:33:
[...]
Er De voorgenomen wijziging van de wet is enkel een verduidelijking.
Daar is de nota van wijziging al:

https://www.rijksoverheid...ers-kamerstuknummer-35594

• Real
  • Niet online
offtopic:
Hier overigens de Kamerbrief waar de beslisnota (=ambtelijk advies aan minister) ook naar verwijst:

Kamerbrief reactie op voorstel Holland Solar over afbouw salderingsregeling

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:32
Als de wet nu aangepast wordt, zodat er duidelijk in komt te staan dat het over een jaar moet, geeft dat niet juist een excuus voor BE, door te stellen dat de wet voorheen dus niet duidelijk genoeg was (en dus ook de intentie niet)?

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd op verzoek

[Voor 85% gewijzigd door Wolly op 26-09-2022 18:13]

• Wolly
  • Niet online
Budget Energie geeft trouwens ook aan dat ze voorlopig zo doorgaan met salderen.

Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je inhoudelijk posten over de rechtszaak? Ja graag!
Wil je vertellen dat je bent overgestapt of klagen? Dan is dit niet het topic om dat te doen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee