Situatieschets
Wij hebben een zolder van 4,80m breed en daarin twee ruimtes van 2,40m (voorzolder met trap, dakraam, wasmachine, wasdroger, inverter zonnepanelen) respectievelijk 3,30m (werkruimte) diep, gescheiden door een gipswandje (10 cm, houtskelet, glaswol) met deur.Op de werkruimte staat een dakkapel (ontwerpen niet geheel accuraat):
:strip_exif()/f/image/gzDQO1rsKcQScD5uqTPTs5Ge.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/CTgnJwCXCpb19eGLX0VngXWK.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het volledige schuine dak (45°) is tussen de op de afbeelding witte balken geïsoleerd met 20cm glaswol Rd 6,25 en de juiste folie en afgewerkt met gipsplaten.
Een heel grove berekening voor beide ruimtes:
• Werkkamer: 4,80x3,30x2,60x0,5 ~= 20 m3
• Voorzolder: 4,80x2,40x2,60x0,5 ~= 15 m3
Het wordt nog te warm (momenteel 30 graden), en in de winter koelt het aardig af. Het blijft een zolder, en de dakkapel zorgt ook voor het nodige warmte(verlies) met z'n vlakken en ramen. Met een elektrisch kacheltje van 750/1250/2000W blijft het in de winter prima te doen, zonder dat die vol aan moet (dus 750-1250 aan weerstandswarmte voldoet) en al helemaal niet de hele tijd.
Het huis en sanitair warmwater worden verwarmd met een HR-cv-ketel van 5 jaar oud en radiatoren van 30 jaar. Hoewel de ketel op zolder hangt, hangen er daar geen radiatoren. Het huis uit 1991 is van top tot teen nageïsoleerd (HR++-glas, bodem- en spouwparels, dak).
Er is geen vloerverwarming, en met water kouder dan 55 graden wordt het niet snel of behaaglijk warm genoeg in de winter. We gebruiken 450-550 kuub gas per jaar in dit drie verdiepingen tellende rijtjeshuis met een oppervlakte van ~110m2; een lucht/waterwarmtepomp kunnen we (volgens mij) dus pas overwegen als we overstappen op vloerverwarming. Daarnaast lost zo'n installatie het warmteprobleem op zolder niet op.
Oplossing
Daarom neigen wij naar een split-unit lucht/luchtwarmtepomp oftewel airco, met name voor koeling, om toch productief te kunnen blijven thuiswerken. De mogelijkheid om 's winters bij te verwarmen is mooi meegenomen. We hebben zonnepanelen met overproductie.Ik ga uit van een hangend muurmodel. Er is geen vliering, dus kanalen/cassette vallen af, en voor een vloermodel is geen ruimte. Wi-Fi en home automation zijn leuk, maar een afstandsbediening voldoet ook gewoon, zeker als de meerprijs meer dan 100 euro is.
Koelvermogen/kW/BTU
Als ik kijk op https://www.aircogroep.nl...apaciteit-airco-berekenen, dan zeggen die inhoud x factor. Als ik de factor ruim neem: plat én schuin dak én 2,5x1,20 aan HR++-glas met ventilatieroosters, de hele dag zon op minstens de helft van het dak, bedraagt die 50. Dus:• Werkkamer: 20 m3 x 50 = 1000W
• Voorzolder: 15 m3 x 50 = 750W
1750W klinkt niet als een forse installatie. In BTU (x 3,4121) is dat 3412 respectievelijk 2559, gezamenlijk zo'n 6000 BTU.
Vragen
De uitgevoerde oriëntatie leidt tot de volgende vragen:- Is het aan te raden om één unit in de dakkapelkamer op te hangen? Of is het handig om twee units op te hangen: één op de werkkamer en één boven het trapgat? Op beide plekken is zeker 100x50x50 cm ruimte vrij.
- Hoeveel kWh hebben wij nodig om die 30 graden op de hele zolder naar 20-25 te krijgen? Ervan uitgaande dat dat schaalt, dus dat het bij 40 graden buiten nog steeds haalbaar is om het binnen maximaal 25 te hebben.
- Geluid is voor mij het belangrijkste aspect. De buren mogen er geen last van hebben, en ik wil ook geen bromding boven mijn hoofd hebben staan als ik zit te werken. Wat moet ik doorgeven aan de installateur? Tegels? Rubber? Trillingsvrije armen? Zijn er bepaalde merken pompen die als stiller bekendstaan dan andere?
- Als de buitenunit op het dakkapeldak het grootste deel van de dag in de zon staat, kan die in de zomer dan wel optimaal werken? Of kan er voor de zekerheid nog een factor overheen qua dimensionering zodat 'ie niet de hele dag voluit staat te werken?
- De meterkast is gemoderniseerd met acht automaten à 16A, per 4 achter een aardlek, maar een eigen groep gaat niet lukken. Wel kunnen we een aftakking maken van de groep waarop alleen de zolder en slaapkamer eronder zitten aangesloten, met als totaal verbruik maximaal 650W, doorgaans veel minder. Op die aftakking dan een werkautomaat. Is dat een correcte aansluiting?
- Een voorzichtige kostenraming komt uit op ~1500-2500 inclusief montage en materiaal, afhankelijk van merken en keuzes. Klinkt dat als een redelijk bereik?
- Aangezien half Nederland nu naarstig op zoek is naar airco's: heeft iemand énig idee van de levertijd en installatietijd in Zuid-Holland? Is 2-3 weken realistisch, of eerder 6-8 of nog langer?
- Zie ik nog iets over het hoofd?
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...