Eén of twee binnenunits voor l/l koelen zolder met dakkapel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Situatieschets
Wij hebben een zolder van 4,80m breed en daarin twee ruimtes van 2,40m (voorzolder met trap, dakraam, wasmachine, wasdroger, inverter zonnepanelen) respectievelijk 3,30m (werkruimte) diep, gescheiden door een gipswandje (10 cm, houtskelet, glaswol) met deur.

Op de werkruimte staat een dakkapel (ontwerpen niet geheel accuraat):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Py8FXzaUlWrr_dQ3Nvqj5dUFvLs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzDQO1rsKcQScD5uqTPTs5Ge.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXFwdMuOSQsVds7niOTsIoj6cjI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTgnJwCXCpb19eGLX0VngXWK.jpg?f=fotoalbum_medium

Het volledige schuine dak (45°) is tussen de op de afbeelding witte balken geïsoleerd met 20cm glaswol Rd 6,25 en de juiste folie en afgewerkt met gipsplaten.

Een heel grove berekening voor beide ruimtes:
• Werkkamer: 4,80x3,30x2,60x0,5 ~= 20 m3
• Voorzolder: 4,80x2,40x2,60x0,5 ~= 15 m3

Het wordt nog te warm (momenteel 30 graden), en in de winter koelt het aardig af. Het blijft een zolder, en de dakkapel zorgt ook voor het nodige warmte(verlies) met z'n vlakken en ramen. Met een elektrisch kacheltje van 750/1250/2000W blijft het in de winter prima te doen, zonder dat die vol aan moet (dus 750-1250 aan weerstandswarmte voldoet) en al helemaal niet de hele tijd.

Het huis en sanitair warmwater worden verwarmd met een HR-cv-ketel van 5 jaar oud en radiatoren van 30 jaar. Hoewel de ketel op zolder hangt, hangen er daar geen radiatoren. Het huis uit 1991 is van top tot teen nageïsoleerd (HR++-glas, bodem- en spouwparels, dak).

Er is geen vloerverwarming, en met water kouder dan 55 graden wordt het niet snel of behaaglijk warm genoeg in de winter. We gebruiken 450-550 kuub gas per jaar in dit drie verdiepingen tellende rijtjeshuis met een oppervlakte van ~110m2; een lucht/waterwarmtepomp kunnen we (volgens mij) dus pas overwegen als we overstappen op vloerverwarming. Daarnaast lost zo'n installatie het warmteprobleem op zolder niet op.
Oplossing
Daarom neigen wij naar een split-unit lucht/luchtwarmtepomp oftewel airco, met name voor koeling, om toch productief te kunnen blijven thuiswerken. De mogelijkheid om 's winters bij te verwarmen is mooi meegenomen. We hebben zonnepanelen met overproductie.

Ik ga uit van een hangend muurmodel. Er is geen vliering, dus kanalen/cassette vallen af, en voor een vloermodel is geen ruimte. Wi-Fi en home automation zijn leuk, maar een afstandsbediening voldoet ook gewoon, zeker als de meerprijs meer dan 100 euro is.
Koelvermogen/kW/BTU
Als ik kijk op https://www.aircogroep.nl...apaciteit-airco-berekenen, dan zeggen die inhoud x factor. Als ik de factor ruim neem: plat én schuin dak én 2,5x1,20 aan HR++-glas met ventilatieroosters, de hele dag zon op minstens de helft van het dak, bedraagt die 50. Dus:
• Werkkamer: 20 m3 x 50 = 1000W
• Voorzolder: 15 m3 x 50 = 750W

1750W klinkt niet als een forse installatie. In BTU (x 3,4121) is dat 3412 respectievelijk 2559, gezamenlijk zo'n 6000 BTU.
Vragen
De uitgevoerde oriëntatie leidt tot de volgende vragen:
  1. Is het aan te raden om één unit in de dakkapelkamer op te hangen? Of is het handig om twee units op te hangen: één op de werkkamer en één boven het trapgat? Op beide plekken is zeker 100x50x50 cm ruimte vrij.
  2. Hoeveel kWh hebben wij nodig om die 30 graden op de hele zolder naar 20-25 te krijgen? Ervan uitgaande dat dat schaalt, dus dat het bij 40 graden buiten nog steeds haalbaar is om het binnen maximaal 25 te hebben.
  3. Geluid is voor mij het belangrijkste aspect. De buren mogen er geen last van hebben, en ik wil ook geen bromding boven mijn hoofd hebben staan als ik zit te werken. Wat moet ik doorgeven aan de installateur? Tegels? Rubber? Trillingsvrije armen? Zijn er bepaalde merken pompen die als stiller bekendstaan dan andere?
  4. Als de buitenunit op het dakkapeldak het grootste deel van de dag in de zon staat, kan die in de zomer dan wel optimaal werken? Of kan er voor de zekerheid nog een factor overheen qua dimensionering zodat 'ie niet de hele dag voluit staat te werken?
  5. De meterkast is gemoderniseerd met acht automaten à 16A, per 4 achter een aardlek, maar een eigen groep gaat niet lukken. Wel kunnen we een aftakking maken van de groep waarop alleen de zolder en slaapkamer eronder zitten aangesloten, met als totaal verbruik maximaal 650W, doorgaans veel minder. Op die aftakking dan een werkautomaat. Is dat een correcte aansluiting?
  6. Een voorzichtige kostenraming komt uit op ~1500-2500 inclusief montage en materiaal, afhankelijk van merken en keuzes. Klinkt dat als een redelijk bereik?
  7. Aangezien half Nederland nu naarstig op zoek is naar airco's: heeft iemand énig idee van de levertijd en installatietijd in Zuid-Holland? Is 2-3 weken realistisch, of eerder 6-8 of nog langer?
  8. Zie ik nog iets over het hoofd?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met beslissen wat we moeten kopen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-09 19:41
Warmte stijgt op dus nog een relevante vraag: Is het een open trapgat? Dan moet je misschien ook wat m3 van de verdieping eronder meerekenen.
Op welke windrichting staat de dakkapel? Wat voor zonwering heb je? Weet je zeker dat dakraam en dakkapel ook HR++ zijn? In welke van de 2 ruimtes wordt het het warmst/ koudst?

Geluid vergelijken: In de datasheets vind je geluid in dB.

(ik neig naar veel BTU boven het trapgat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:57
Jouw situatie komt me bekend voor.
Ik heb een zolder bestaande uit een werkkamer en een ruimte voor het trapgat met daar de CV, wasmachine en droger.
En zit een muur met deur tussen die 2 ruimtes
's zomers kan het best erg warm worden, en 's winters kan de CV deze ruimte niet fatsoenlijk warm krijgen.
Een elektrische kachel op lage stand doet dit wel.

Sinds 3 jaar, hebben we hier een airco hangen.
Kleinste model: 2,5kW binnenunit.
Deze kan de werkruimte (ongeveer 20 m3) makkelijk koelen in de zomer (ook als het buiten 40 graden is) en verwarmen in de winter.

Ik weet niet waarom je ook de voorzolder wilt koelen/verwarmen.
Hier zit toch niemand. Het is een ruimte voor spullen en waar je doorheen loopt.
Zelf doe ik dat niet en dat gaat prima.

Bij mij zit de airco op de oude groep van de CV.
De CV had kennelijk een hele groep voor zichzelf (die is nu voor de airco), terwijl de CV amper stroom gebruikt en makkelijk op een bestaande groep kan.

Ik denk niet dat weken realistisch is. Eerder maanden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Eind vorig jaar heb ik mijn zolder verbouwd en opgedeeld in een slaapkamer en voorzolder (indeling zoals @GarBaGe aangaf).
Wilde geen radiatoren meer terugplaatsen en overwoog al een airco op de slaapkamer.

Heb een 3.5 kW binnenunit op zolder hangen en een 2.5 kW binnenunit in een slaapkamer (1e verdieping).
Aan de buitenmuur hangt de 5 kW buiten-unit (MHI).
Alle binnenunits krijgen hun spanning via de buitenunit en die zit op een bestaande groep aangesloten.
Zolang je geen grote verbruikers op dezelfde groep hebt zitten, kan dat makkelijk.

Wil je die voorzolder wel verwarmen / koelen?
Met dit weer is het op de voorzolder heel warm (zeker met de wasdroger aan en de zon vol op het dak (ZZW)), maar je bent er toch niet (zo vaak).
Als je op de voorzolder een airco gaat hangen, zal de koude lucht meteen verdwijnen door het (open?) trapgat.
Daarom zou ik alleen in de werkkamer een binnenunit hangen.

Ikzelf heb mijn airco's door Action Airco (Hoogvliet Rotterdam) laten plaatsen. 15 nov akkoord offerte, 5 14 december geplaatst.
Ik kan je niet garanderen dat ze nu dezelfde levertijden hebben :+

[ Voor 35% gewijzigd door CappieL op 13-06-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
MSXBas schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:00:
Warmte stijgt op dus nog een relevante vraag: Is het een open trapgat? Dan moet je misschien ook wat m3 van de verdieping eronder meerekenen.
Op welke windrichting staat de dakkapel? Wat voor zonwering heb je? Weet je zeker dat dakraam en dakkapel ook HR++ zijn? In welke van de 2 ruimtes wordt het het warmst/ koudst?

Geluid vergelijken: In de datasheets vind je geluid in dB.

(ik neig naar veel BTU boven het trapgat)
Goeie vragen, bedankt.

De trap loopt inderdaad helemaal open door van de begane grond tot aan de zolder, trapgat is 200x80cm. De verdieping onder de zolder is 100 m3, met een overloop van 160x200 met daaraan drie slaapkamers (waarvan twee onder schuin dak, eveneens met dakraam) en een badkamer. De begane grond is 110 m3.

Het temperatuurverschil tussen de twee ruimtes op zolder is nihil, mede te wijten aan het feit dat we de deuren nooit sluiten (katten) en dat er op de voorzolder een 3 kW inverter hangt die gisteren 72 graden is geworden. Per verdieping lager is het 1-1,5 graden koeler.

Alle dakramen zijn vervangen door HR++-glas in 2016. De dakkapel is zo'n vijf jaar oud en volgens de toen geldende isolatienormen gebouwd (dak Rc 6, zijwangen Rc 2,5). Er is géén zonwering in de dakkapelramen, wel is er Velux-zonwering aan de buitenkant op de dakramen (zo'n donkergrijs nylon mesh, tegenwoordig zouden we dat 'screen' noemen). De dakkapel staat op noordoost.

Qua geluid: de ene decibel is de ander niet. Trillingen en gebrom verschillen misschien per merk per type per binnen/buitenunit?
GarBaGe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:47:
Kleinste model: 2,5kW binnenunit.
Deze kan de werkruimte (ongeveer 20 m3) makkelijk koelen in de zomer (ook als het buiten 40 graden is) en verwarmen in de winter.
d:)b
Ik weet niet waarom je ook de voorzolder wilt koelen/verwarmen.
Hier zit toch niemand. Het is een ruimte voor spullen en waar je doorheen loopt.
Zelf doe ik dat niet en dat gaat prima.

Bij mij zit de airco op de oude groep van de CV.
De CV had kennelijk een hele groep voor zichzelf (die is nu voor de airco), terwijl de CV amper stroom gebruikt en makkelijk op een bestaande groep kan.
CappieL schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:04:
Wil je die voorzolder wel verwarmen / koelen?
Met dit weer is het op de voorzolder heel warm (zeker met de wasdroger aan en de zon vol op het dak (ZZW)), maar je bent er toch niet (zo vaak).
Als je op de voorzolder een airco gaat hangen, zal de koude lucht meteen verdwijnen door het (open?) trapgat.
Daarom zou ik alleen in de werkkamer een binnenunit hangen.
Gisteren las ik nog een hele reeks posts over het koelen via het trapgat, en hoe dat wel of niet werkt in verschillende gevallen, maar kan het topic niet meer terugvinden... Iets met dat de opstijgende warme lucht de koude lucht tegenhoudt, dus dat dat hooguit zou werken om de overloop een verdieping lager iets koeler te doen aanvoelen, zeker niet voor de doorstroom tot in de slaapkamers.

Ik zou dus toe kunnen met een unit (bijvoorbeeld 2,5kW) in alleen de werkkamer, maar dan wel de deur dicht houden om te voorkomen dat de warme lucht vanaf de voorzolder direct die kamer in stroomt, óf een grotere (3,5 kW) boven het trapgat om de hele zolder te koelen?
Ik denk niet dat weken realistisch is. Eerder maanden.
Was te verwachten. ;(
CappieL schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:04:
Eind vorig jaar heb ik mijn zolder verbouwd en opgedeeld in een slaapkamer en voorzolder (indeling zoals @GarBaGe aangaf).
Wilde geen radiatoren meer terugplaatsen en overwoog al een airco op de slaapkamer.

Heb een 3.5 kW binnenunit op zolder hangen en een 2.5 kW binnenunit in een slaapkamer (1e verdieping).
Aan de buitenmuur hangt de 5 kW buiten-unit (MHI).
Alle binnenunits krijgen hun spanning via de buitenunit en die zit op een bestaande groep aangesloten.
Zolang je geen grote verbruikers op dezelfde groep hebt zitten, kan dat makkelijk.
d:)b
Ikzelf heb mijn airco's door Action Airco (Hoogvliet Rotterdam) laten plaatsen. 15 nov akkoord offerte, 5 14 december geplaatst.
Ik kan je niet garanderen dat ze nu dezelfde levertijden hebben :+
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:57
CodeCaster schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:39:
[...]
mede te wijten aan het feit dat we de deuren nooit sluiten (katten)
[...]
Ha ha ha, ik ook.
Ik heb besloten een kattenluikje te maken in die tussendeur.
Zo kunnen de katten van de ene ruimte naar de andere, terwijl de deur dichtblijft.

Als de deur niet dicht is, gaat je warmte / koude wel erg snel verloren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Inmiddels verschillende offertes binnen. Waar het aanbod twee units betreft, wordt de tweede unit in de slaapkamer onder de zolderkamer gemonteerd.

1: Dual-split: 2x Mitsui Toshiba 3,5 kW, modellen niet gespecificeerd, € 3.300.
2: Dual-split: 2x LG MU 3,5 kW, modellen niet gespecificeerd, € 3.800.
3: Single-split: Panasonic CS-TZ20WKEW 2 kW binnen, CU-TZ20WKE buiten: € 1.800
4: Dual-split: 2x Panasonic CS-TZ20WKEW 2 kW binnen, CU-TZ35BTE buiten: € 3.000
5: Single-split: LG PC09, 2,5 kW: € 2.200
6: Dual-split: LG PM0 1,5 kW, LG MU2R15 UL0 4.1kW: € 4.400

Ik neig zelf toch maar naar de simpelste en goedkoopste oplossing (3): 2,5 kW in single-split, met buitenunit tegen de achtergevel en leidingen onder de dakpannen door naar de dakkapel.

De één zegt dat je de buitenunit absoluut niet meer hoort dankzij bigfoots en dempers, en dat de binnenunit meer geluid maakt dan je van buiten zou horen; de andere aanbieders willen er niet aan geloven om het ding op het dak te plaatsen in verband met doordreunen.

De één zegt ook dat het door het overdimensioneren prima de overige ruimtes in stroomt, waar ik na de verhalen hier en van de andere installateurs helemaal niet meer in geloof. Diverse berekeningen geven aan dat 1,5-2 kW ruim voldoende moet zijn voor deze ruimte, en dat je de overcapaciteit juist niet benut, maar zorgt voor pendelen (zo'n buitenunit heeft ook een minimale afgifte). Zelfs met de deuren open.

En waar ging het ook alweer om? Dat de werkkamer goed en efficiënt gekoeld wordt. Ik wil niet twee keer zoveel kwijt zijn met als extraatje ook een koele slaapkamer.

Pagina: 1