Zonnepanelen groen, schoonmaken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-05 18:56
Dag allemaal.

Mijn zonnepanelen op een schuin dak zijn groen uitgeslagen door mos enzovoort. Nu heb ik zo'n mooi setje van high clean, die ik gebruik om mijn ramen schoon te maken. Ook de boeidelen doe ik hiermee. Nu wil ik ook mijn zonnepanelen doen. Maar geen zin in kalkvlekken. En kan er ook niet bij om ze even droog te wrijven. Nu kom ik het volgende product tegen. Heeft iemand hier ervaring mee? En werkt dat überhaupt?

https://www.action.com/nl-nl/p/3203267/ferm-waterontharder/
https://www.marketonweb.n...msn-VW3qwY_4aAsfVEALw_wcB

Toch vooral een klusje dus een schopje naar BK

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 11-04-2024 13:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 16:46

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik was mijn panelen ook met zo'n zachte wasborstel en de tuinslang erop met een lange telescoopsteel.

nooit echt stilgestaan bij kalk maar ik vermoed dat die aanslag een stuk minder invloed heeft dan een paneel vol met stuifmeel, groene aanslag en vogelpoep,

is die kalk met de eerste de beste forse regenbui ook niet gewoon weg?

sidenote:
ik heb op een flink zonnige dag eens mijn echt wel smerige panelen gewassen die groen uitgeslagen waren en een laag stuifmeel/stof hadden.

ik keek voor en na het wassen op mijn app en zag 0,0 verschil in opbrengst overigens 8)7

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Fraggert schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:59:
ik was mijn panelen ook met zo'n zachte wasborstel en de tuinslang erop met een lange telescoopsteel.

nooit echt stilgestaan bij kalk maar ik vermoed dat die aanslag een stuk minder invloed heeft dan een paneel vol met stuifmeel, groene aanslag en vogelpoep,

is die kalk met de eerste de beste forse regenbui ook niet gewoon weg?

sidenote:
ik heb op een flink zonnige dag eens mijn echt wel smerige panelen gewassen die groen uitgeslagen waren en een laag stuifmeel/stof hadden.

ik keek voor en na het wassen op mijn app en zag 0,0 verschil in opbrengst overigens 8)7
Ja of het echt rendement verhoogt weet ik ook niet. Maar het ziet er ook gewoon niet uit natuurlijk haha.
Bovendien lijkt zo'n ding me voor de ramen ook wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De kalk verdwijnt toch gewoon in de loop der tijd met de regen? (anders je panelen reinigen een dag voor de regen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-05 18:10
Heb je een regenton? Gebruik dan regenwater, daar zit geen kalk in. Gebruiken wij ook om de ramen te wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Andere optie voor de ramen is het opvangwater van je droger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:42
Ik maak het gewoon schoon met telescoopborstel tijdens of vlak voor een grote regenbui

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 16:46

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vangoghnl schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:04:
[...]

Ja of het echt rendement verhoogt weet ik ook niet. Maar het ziet er ook gewoon niet uit natuurlijk haha.
Bovendien lijkt zo'n ding me voor de ramen ook wel handig.
ik had ook mijn twijfel hoor..en de google laat weten dat er twee kampen zijn mbt het schoonmaken van panelen....."ja, doen" en "nee, boeit niet".

ik doe het nu wel zo nu en dan als ik toch op de veranda achter ons huis sta want ik was dan de lichtstraat en de slaapkamerramen. Met de highclean-stok haal ik mijn panelen op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-j1hBoZHaS00XrRzFFpHRwU5dtM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DiSg1DEQICw6pnttB5j7I9Ve.jpg?f=user_large

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb er geen ervaring mee, ik zie wel indicatie dat het onzin is.

Bij de eerste:
-"not drinkable"
Dat is raar, water uit mijn waterontharder is prima te drinken
-Tafelzout om te regenereren
Dat is ook raar, zuiver zout is gewenst.

Bij de tweede:
-"Om zuinig met de harsfilter om te gaan, reinig je het best eerst je ramen of zonnepanelen grondig met zeep en een wasborstel."
Zeep op een paneel? Grondig reinigen? Doe maar niet.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:11

Theo

moederbord

vangoghnl schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:54:
Dag allemaal.

Mijn zonnepanelen op een schuin dak zijn groen uitgeslagen door mos enzovoort. Nu heb ik zo'n mooi setje van high clean, die ik gebruik om mijn ramen schoon te maken. Ook de boeidelen doe ik hiermee. Nu wil ik ook mijn zonnepanelen doen. Maar geen zin in kalkvlekken. En kan er ook niet bij om ze even droog te wrijven. Nu kom ik het volgende product tegen. Heeft iemand hier ervaring mee? En werkt dat überhaupt?

https://www.action.com/nl-nl/p/3203267/ferm-waterontharder/
https://www.marketonweb.n...msn-VW3qwY_4aAsfVEALw_wcB
Wanneer het bewolkt is en het later op de dag gaat regenen dan is dat hét ideale moment om je panelen schoon te maken met gewoon kalkwater (kraanwater). Of wanneer je het niet heel erg vind tijdens een regenbui of wanneer het zo lekker miezert. Dan spoelt het kalkwater door de regen gelijk weg en heb je geen raar product nodig om kalkvrij water te maken.

Nooit je panelen schoonmaken wanneer de zon schijnt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Bedankt allemaal. Ik wacht wel een regenbui af. Moeten de panelen eigenlijk uitgezet worden in de meterkast met schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:27

Aardedraadje

Met kabelschoen

vangoghnl schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:23:
Bedankt allemaal. Ik wacht wel een regenbui af. Moeten de panelen eigenlijk uitgezet worden in de meterkast met schoonmaken?
Zou het zelf denk ik niet doen, maar kon ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:11

Theo

moederbord

vangoghnl schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:23:
Dat is niet nodig. De stappen die je moet nemen zijn hetzelfde als wanneer je bijv. de ramen gaat schoonmaken. Dus je pakt je schrobber met steel, wacht tot het bewolkt is en (bijna) regent, dan maak je met kraanwater het de panelen schoon waarna je de schrobber weer opruimt.

Het schijnt dat zonnepanelen tegen water kunnen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Theo op 11-04-2024 11:52 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Na wat gelezen te hebben op het carclean forum over de Ferm. Deze toch maar gehaald bij de action net. Ga het straks eens proberen gaat hier vanavond ook regenen. Voor €35 kan ik het proberen.

Elke 1000 liter het goedje regenereren met zout. Ben benieuwd of het goed werk.
Zitten zelfs teststrips bij. Inclusief watermeter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58d60BSoSiCkGyDsz2vJ_-6ZVWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gchjvSsNKtjb2EV1jSdxxWi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scCs3IjbjX-4r5l-D8GgZ9NLOYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWuc2PcJKOkK1WwN85Dt2qEx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door vangoghnl op 11-04-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:51
vangoghnl schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:20:
Na wat gelezen te hebben op het carclean forum over de Ferm. Deze toch maar gehaald bij de action net. Ga het straks eens proberen gaat hier vanavond ook regenen. Voor €35 kan ik het proberen.

Elke 1000 liter het goedje regenereren met zout. Ben benieuwd of het goed werk.
Zitten zelfs teststrips bij. Inclusief watermeter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben ook benieuwd naar je ervaring met de waterontharder van Ferm. Wil hem namelijk ook halen voor het wassen van mn ramen en auto. Heb al zo n telescoopborstel maar dat was geen success met kalkaanslag op mijn ramen. En kalk gaat niet weg met regen. Dat brand er zelfs in met de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Nou net gebruikt. Ik kan er niet heel veel over zeggen, toen ik klaar was begon het namelijk te regenen.

Wel ook op 2 ruiten gespoten. Een met ontharder en een zonder. Ik zie inderdaad geen kalk bij de ruit met ontharder. Ook op het carclean forum zijn wat mensen enthousiast dus lijkt wel te werken. Zeker voor €35 geen slecht product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:28
Wil je echt schoon water gebruiken gebruik dan Osmose water, heb ik hier ook, eigenlijk gekocht voor een ultrasoon luchtbevochtiger, maar ook perfect voor ramen en panelen lappen, stoomstrijkijzer, mss thee en koffie zetten, motor en auto schoonmaken.
2 weken geleden het osmose apparaat (niet op foto) voorzien van de Ferm waterontharder.
In het vat 50 liter osmose water, met pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtFQiPABVmJef-HzVbV3L-8KVOM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7VaiLagiZPDcTRfLxAF1mIFR.jpg?f=user_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die ene keer dat ik ze heb schoonmaakt (er zat stuifmeel op vast geplakt wat ook na regen niet weg ging.) Toen heb ik het schoonmaken in de regen gedaan, net zoiets als vlekvrij naspoelen in de wasstraat, maar dan gratis :P

[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 11-04-2024 19:43 ]

Pagina: 1