Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 131 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.559.082 views

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Yosemite schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:08:
We wonen in een redelijk goed geïsoleerd vrijstaand huis uit 2002. Onze wijk is in de transitievisie van de gemeente aangewezen als all-electric.

Met de alsmaar stijgende energieprijzen leek het me goed om te gaan kijken wat de overstap naar een all-electric warmtepomp kost, wat het aan besparingen oplevert en hoe snel je deze investering terugverdiend.

De eerste installateur die ik benaderd heb is met een offerte gekomen van € 23.454,43 voor een Nibe warmtepomp en boiler inclusief de installatie.

Dit is wel fors meer dan de bedragen waar op verschillende sites over gesproken wordt. Bij Eigenhuis hebben ze het over een All-electric luchtwarmtepomp (3 - 12 kW) voor een bedrag van €6.500 tot €14.000 inclusief installatie.

Tegen de 1100 m3 gas die ik bespaar staat zo'n 2800 kWh extra stroom. Met de tarieven van mijn aflopende energiecontract zou dat een jaarlijkse besparing van een zo'n €570 zijn en met de nieuwe variabele tarieven van augustus kom ik op een jaarlijkse besparing uit van zo'n €900. Dat is op basis van deze offerte dus niet echt snel terugverdiend.

Hoe kijken jullie naar deze offerte?

[Afbeelding]
Met Nibe zit je al vrij snel met Netto inkoop richting de 8000-10.000 euro. (Incl buffervat 50 Liter, pompgroep, regelaar, RVS boiler 300 liter, elektrisch element en kamerthermostaat.)

Buffervat met vloerverwarming overbodig!
(Geen idee of je vloerverwarming hebt trouwens.)
Waarom parallel en niet als schakelvat in de retour… Schilt weer een extra pomp.

SMO S40, zou wachten tot de SMO S30 uit is, de S40 is vooral een cascade regelaar.

Horizontale boiler is %#$

Rond de 2000 euro om leidingwerk op bestaande leidingwerk aan te sluiten!
Wat een oplichters!! Een CV ketel aansluiten op een bestaande installatie kost toch ook geen 2000 euro?
En dan vervolgens nog 3000 euro voor wat leidingen doortrekken en inbedrijfstelling…
(Dat doen ze dan dubbel rekenen deels…)

Alleen het hijswerk en gatenboren is nog enigszins schappelijk!

Dus je betaald:
10K voor de warmtepomp compleet
1K voor leidingwerk.
1K voor elektra.
1K voor inbedrijfstelling
1K voor hijswerk.
1K voor onvoorziene omstandigheden.
2K voor werkzaamheden.
Dus ongeveer 17K…
Dus je wordt voor een goede 6K in de maling genomen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-12 19:07
We wonen in een redelijk goed geïsoleerd vrijstaand huis uit 2002. Onze wijk is in de transitievisie van de gemeente aangewezen als all-electric.

Met de alsmaar stijgende energieprijzen leek het me goed om te gaan kijken wat de overstap naar een all-electric warmtepomp kost, wat het aan besparingen oplevert en hoe snel je deze investering terugverdiend.

De eerste installateur die ik benaderd heb is met een offerte gekomen van € 23.454,43 voor een Nibe warmtepomp en boiler inclusief de installatie.

Dit is wel fors meer dan de bedragen waar op verschillende sites over gesproken wordt. Bij Eigenhuis hebben ze het over een All-electric luchtwarmtepomp (3 - 12 kW) voor een bedrag van €6.500 tot €14.000 inclusief installatie.

Tegen de 1100 m3 gas die ik bespaar staat zo'n 2800 kWh extra stroom. Met de tarieven van mijn aflopende energiecontract zou dat een jaarlijkse besparing van een zo'n €570 zijn en met de nieuwe variabele tarieven van augustus kom ik op een jaarlijkse besparing uit van zo'n €900. Dat is op basis van deze offerte dus niet echt snel terugverdiend.

[Afbeelding]
Buiten dat ik een aantal zaken ook hoog (of dubbel) vind puur op voorgaande.
Is het een S2125 van 8Kw of is het een S2125-8 van 6,7Kw (en dus 5Kw bij -10)?

Over de bedragen welke je nog op veel sites leest, veel zijn nog niet mee gegaan in de huidige prijsverhogingen. Momenteel is veel erg veel hoger dan ongeveer een half jaar gelden, niet alleen het gas.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-12 19:09
Hallo Andrehj,

Dit was een experiment om sww van gas af te krijgen, de cv is nú buiten bedrijf en wacht nu op pana j9 dus geen gas meer

vwb leiding en standverlies ik gebruik deze boiler als semi doorstroom boiler dmv klaklu timer schakelaar. Dus de timer bedienen, na 30 min douche gebruiken.
Leidingverlies = bij een wp de hoge temp leiding wp - boiler
Standverlies = 24/7 verlies aan omgeving.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

[Afbeelding]
Dit gaat nergens meer over. Begint al met het feit dat Nibe reteduur is. En als ik even ga rekenen wat betreft arbeid kom ik op 50 werkuren bij een uurtarief van 65 euro.

;w ;w

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:50

Superbeagle

Always smile

Grolsch schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:56:
Als je leidingen schrijft heb je kans dat bepaalde figuren hun stroom leidingen gaan isoleren :+

CV leidingen is het juiste woord denk ik ;)
  • Verwarmingsleidingen
  • Leidingen om te verwarmen
  • Centrale verwarmingsleidingen
  • Leidingen met warm water voor de verwarming
Wees creatief ;)

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-12 16:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

DutchWing schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:32:
[...]

Met Nibe zit je al vrij snel met Netto inkoop richting de 8000-10.000 euro. (Incl buffervat 50 Liter, pompgroep, regelaar, RVS boiler 300 liter, elektrisch element en kamerthermostaat.)

Waarom parallel en niet als schakelvat in de retour… Schilt weer een extra pomp.

SMO S40, zou wachten tot de SMO S30 uit is, de S40 is vooral een cascade regelaar.

Horizontale boiler is %#$

Rond de 2000 euro om leidingwerk op bestaande leidingwerk aan te sluiten!
Wat een oplichters!! Een CV ketel aansluiten op een bestaande installatie kost toch ook geen 2000 euro?
En dan vervolgens nog 3000 euro voor wat leidingen doortrekken en inbedrijfstelling…
(Dat doen ze dan dubbel rekenen deels…)

Alleen het hijswerk en gatenboren is nog enigszins schappelijk!

Dus je betaald:
10K voor de warmtepomp compleet
1K voor leidingwerk.
1K voor elektra.
1K voor inbedrijfstelling
1K voor hijswerk.
1K voor onvoorziene omstandigheden.
2K voor werkzaamheden.
Dus ongeveer 17K…
Dus je wordt voor een goede 6K in de maling genomen.
Helemaal mee eens.
Alleen dan toch de maar.
We betalen voor een boekhouder, advocaat, baancoach, energieadviseur, beurshandelaren, enz enz Ook bergen met geld, omdat ze bepaalde software hebben, of mooi kunnen lullen.
Maar voor een VAKMAN betalen WE nog steeds te weinig.
Automonteur, bouwvakker, installateur enz enz, Niet te vinden omdat het altijd dom en vies werk werk met de handen was volgens dezelfde mensen die nu klagen over de kosten van handenwerk..

We willen allemaal "slimmere" mensen werd er steeds geroepen.
Zij zijn mss slimmer, maar WIJ zijn wijzer, zegt de techneut..

Daarnaast is het toch ook wel de slechtste tijd om ook maar iets te doen.
Materialen zijn niet te betalen, gebruikte auto's die duurder worden 8)7
Mensen te kort, en toch nog wwers? { waarom ? en waarom geen keuze, werken of je krijgt nog minder ]
Als de beurzen instortten moet je ook niet meteen verkopen. Dus geduld KAN beloond worden....
Of als je pech hebt stijge de prijzen nog harder, dus je maakt een keuze. Toch?

En tsja soms is de kosten voor lief nemen.
Of onderhandelen, en wat dingetjes zelf, of zonder BTW..:-0)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11 00:15
DutchWing schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:32:
[...]
We hebben door het hele huis Jaga lage temperatuur radiatoren.
ds23man schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:14:
[...]
Dit gaat nergens meer over. Begint al met het feit dat Nibe reteduur is.
We hebben op zolder weinig ruimte (qua hoogte) voor een boiler. Daarom kwamen ze met het advies voor deze boiler van Nibe die horizontaal geplaatst kan worden. Past zelfs achter het knieschot.

Hij gaf aan dat dan nog even de vraag was welk merk warmtepomp daar goed bij zou passen. Vooraf werd niet gezegd dat dit alleen Nibe zou moeten zijn.

• ds23man

ds23man

Eenum

De F2125 bestaat niet eens, wel de S2125

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Superbeagle schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:28:
[...]
  • Verwarmingsleidingen
  • Leidingen om te verwarmen
  • Centrale verwarmingsleidingen
  • Leidingen met warm water voor de verwarming
Wees creatief ;)
Energietransportleiding. B)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Yosemite verreweg de meeste klachten over geluid in huis komen van mensen die hem op een houten dak hebben staan. Heb je een betonnen dak op je aanbouw?

In plaats van een liggende boiler (altijd tweede keus: geen stratificatie en ook extra duur door speciaal gevouwen warmtewisselaar) kan je een 150 liter boiler nog ophangen in een trapgat, de calypso split van 200 liter ook.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 16:15
flippy schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:03:
[...]

Energietransportleiding. B)
Hiervan krijg ik écht de neiging om m'n electriciteitsdraden te isoleren :D

[ Voor 3% gewijzigd door Kriss0r op 21-07-2022 10:16 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:54
Dylantje2 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Helemaal mee eens.
Alleen dan toch de maar.
We betalen voor een boekhouder, advocaat, baancoach, energieadviseur, beurshandelaren, enz enz Ook bergen mett geld, omdat ze bepaalde software hebben, of mooi kunnen lullen.
Maar voor een VAKMAN betalen nog steeds te weinig.
Automonteur, bouwvakker, installateur enz enz, Niet te vinden omdat het altijd dom en vies werk werk met de handen was volgens dezelfde mensen die nu klagen over de kosten van handenwerk..

Mensen te kort, en toch nog wwers? { waarom ? en waarom geen keuze, werken of je krijgt nog minder ]
Als de beurzen instortten moet je ook niet meteen verkopen. Dus geduld KAN beloond worden....

Mee eens. Liever goed dan goedkoop voor mij.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:49
MarcoC schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:21:
[...]

Mee eens. Liever goed dan goedkoop voor mij.
Liever goed en waar voor je geld voor mij. Het hoeft elkaar niet uit te sluiten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Dylantje2

Dylantje2

Yosemite schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:52:
[...]

[...]

We hebben op zolder weinig ruimte (qua hoogte) voor een boiler. Daarom kwamen ze met het advies voor deze boiler van Nibe die horizontaal geplaatst kan worden. Past zelfs achter het knieschot.

Hij gaf aan dat dan nog even de vraag was welk merk warmtepomp daar goed bij zou passen. Vooraf werd niet gezegd dat dit alleen Nibe zou moeten zijn.
Jaga sucs voor een WP is mijn idee

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• ds23man

ds23man

Eenum

Kriss0r schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:15:
[...]

Hiervan krijg ik écht de neiging om m'n electriciteitsdraden te isoleren :D
Sta net even buiten te kijken hoe ik de 380kV draden van de lijn Eemshaven- Zwolle ga isoleren. :+

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Dylantje2 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:33:
[...]

Jaga sucs voor een WP is mijn idee
Beschrijf je ervaring ervan eens dan wat er aan sucs. Ben wel benieuwd

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dylantje2 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Helemaal mee eens.
Alleen dan toch de maar.
We betalen voor een boekhouder, advocaat, baancoach, energieadviseur, beurshandelaren, enz enz Ook bergen met geld, omdat ze bepaalde software hebben, of mooi kunnen lullen.
Maar voor een VAKMAN betalen WE nog steeds te weinig.

Dat geld gaat rechtstreeks in de portemonnee van de directeur, anders was ik het volkomen met je eens! :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wij hebben installaties met 80L horizontale plafond boilers waarvan de regelthermostaat op +/- 70-80 graden staat ingesteld.
Bewoners hebben besparende douchekoppen en mogen blij zijn met 15 minuten douchen.
Zo’n zelfde boiler verticaal zou je ongeveer 30-40 minuten geven.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12 11:14

[Afbeelding]
Onze installateur kwam ook op ongeveer deze prijs uit voor een Nibe WP installatie. Wij hebben wel de 12kW variant en alles verplaatst van zolder naar de garage, dat kost ook wat.

Ik heb precies dezelfde websites gezien als jij, maar na het rondvragen bij 4 à 5 installateurs moet ik tot de conclusie komen dat die websites simpelweg ouderwetse bedragen hanteren.

Je zou eventueel op €14.000 kunnen uitkomen maar dat is wanneer ze letterlijk de CV kunnen weghalen en de WP op de bestaande buizen kunnen aansluiten. Dat is echter vrijwel nooit het geval. Buizen voor lage temperatuurverwarming zijn vaak dikker dan die van hoge temperatuurverwarming. Daarnaast wil je eigenlijk wel je buizen vervangen als je toch bezig bent.

Ik ging in ieder geval niet alle 50+ jaar oude buizen laten zitten, buiten dat ze überhaupt te dun waren.

Ik weet trouwens niet of je zonnepanelen hebt, maar wij gaan met de WP dalijk van €350 ~ €400 per maand aan gas naar €0. (Vrijstaand huis uit jaren 70 met 3 personen).

Dus als de prijzen een beetje hoog blijven dan hebben we het in een paar jaar al terug verdient voordat de salderingsregeling vervalt.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dan is een buffervat wel aan te raden gezien de waterinhoud van deze (convectoren)radiatoren vaak maar rond de 1-2 liter is.
Maar dan nog kan je deze buffervat gewoon in serie in de retour aansluiten als een schakelvat.
Alleen als je de minimale vermogen niet altijd kwijt kunt is een parallel buffervat nodig.

• format5
@DutchWing
icm een nibe SMO40 is mijn ervaring dat een parallel buffer beter werkt dan een serie buffer (of geen buffer).
De ingebouwde regelingen werken voor mijn gevoel beter met een buffer dan zonder.

Als parallel is het eigenlijk alleen een hydraulische scheiding (zeg ik toch goed zo?).

verder, wat mij het meest verbaasde. de circulatie pomp van nibe voor de regeling, en een 2 voor het afgifte systeem, verbruikt samen minder stroom dan alleen de nibe pomp.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@format5 interessant, hoe merk je 'beter werken' ?
Minder overshoot? Rustiger regelgedrag?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Yosemite
Proton_ schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:06:
@Yosemite verreweg de meeste klachten over geluid in huis komen van mensen die hem op een houten dak hebben staan. Heb je een betonnen dak op je aanbouw?
De aanbouw (vanuit de bouw gerealiseerd) is over 2 woonlagen en heeft een betonnen vloer. De aangebouwde garage heeft een houten dak en daar gaf hij al van aan dat dit trillingen zou veroorzaken en dat ze de buitenunit bij voorkeur aan de muur plaatsen. Maar in de offerte is het opeens een monoblock op de uitbouw geworden.
Proton_ schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:06:

In plaats van een liggende boiler (altijd tweede keus: geen stratificatie en ook extra duur door speciaal gevouwen warmtewisselaar) kan je een 150 liter boiler nog ophangen in een trapgat, de calypso split van 200 liter ook.
150 liter lijkt me wat klein voor een gezin van 4. De kinderen zijn nu nog klein (2 en 6) maar zullen vast meer warm water gaan verbruiken als ze ouder zijn. Ik kan me herinneren dat ik als tiener vaak genoeg al het warme water opmaakte onder de douche.

Ik heb nog eens wat opgemeten en op de voorzolder naast het trapgat zou bijvoorbeeld wel een 200 liter Nefit HR200 warmtepompboiler passen. Deze is 60 cm x 134 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LOjmZkvfZnEnBqSuxOserjTxjM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HRzPGK6ZTf47nCpG8PvjZVMS.jpg?f=user_large

Nefit Bosch is trouwens ook de fabrikant waar ik begonnen ben. Daar heb ik een vrijblijvende indicatieve offerte aangevraagd. Daar kwam een bedrag (na subsidie) uit van €7850 inclusief installatie, maar exclusief boiler.

Vervolgens sturen ze je door naar een installatiepartner die met een offerte van 23K komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkL9tmgPEe7Sxht4kDUJtfjsiyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KQSpTlWCNUiq0htdmB6X3wu7.png?f=fotoalbum_large

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Yosemite schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:33:
[...]

De aanbouw (vanuit de bouw gerealiseerd) is over 2 woonlagen en heeft een betonnen vloer. De aangebouwde garage heeft een houten dak en daar gaf hij al van aan dat dit trillingen zou veroorzaken en dat ze de buitenunit bij voorkeur aan de muur plaatsen. Maar in de offerte is het opeens een monoblock op de uitbouw geworden.

[...]

150 liter lijkt me wat klein voor een gezin van 4. De kinderen zijn nu nog klein (2 en 6) maar zullen vast meer warm water gaan verbruiken als ze ouder zijn. Ik kan me herinneren dat ik als tiener vaak genoeg al het warme water opmaakte onder de douche.

Ik heb nog eens wat opgemeten en op de voorzolder naast het trapgat zou bijvoorbeeld wel een 200 liter Nefit HR200 warmtepompboiler passen. Deze is 60 cm x 134 cm.

[Afbeelding]

Nefit Bosch is trouwens ook de fabrikant waar ik begonnen ben. Daar heb ik een vrijblijvende indicatieve offerte aangevraagd. Daar kwam een bedrag (na subsidie) uit van €7850 inclusief installatie, maar exclusief boiler.

Vervolgens sturen ze je door naar een installatiepartner die met een offerte van 23K komt.

[Afbeelding]
Waarom geen Cilinderunit welke op de plaats van de CV ketel komt te staan?
Bijvoorbeeld: een Mitsubishi cilinderunit 200 liter is compleet met leidingwerk erboven zo’n 180-200cm hoog, 61cm breed en 70cm diep ongeveer.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

format5 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:15:
@DutchWing
icm een nibe SMO40 is mijn ervaring dat een parallel buffer beter werkt dan een serie buffer (of geen buffer).
De ingebouwde regelingen werken voor mijn gevoel beter met een buffer dan zonder.

Als parallel is het eigenlijk alleen een hydraulische scheiding (zeg ik toch goed zo?).

verder, wat mij het meest verbaasde. de circulatie pomp van nibe voor de regeling, en een 2 voor het afgifte systeem, verbruikt samen minder stroom dan alleen de nibe pomp.
Een serie buffervat is niet meer dan een schakelvat, de regeling zou hier in wezen niks mee doen…

Ja een parallel is een hydraulische scheiding.
Deze kun je op 2 manieren aansluiten; als open verdeler of als bypass, de laatste heeft de voorkeur om het mengen van retour water tot het minimale te beperken.

Dat betreft verbruik pomp kan diverse oorzaken hebben, dat hoeft geen vreemde constatering te zijn. Dat ligt net aan hoe het systeem en de instellingen zijn ingesteld.

• format5
Proton_ schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:51:
@format5 interessant, hoe merk je 'beter werken' ?
Minder overshoot? Rustiger regelgedrag?
Hoe ik het hier merk:
De runs zijn langer geworden op lager vermogen, waarbij ik geprobeerd heb op gelijkwaardige dagen vergelijking te maken en mijn conclusie daaruit is dat het opgewekte vermogen redelijk gelijk is, maar het elektrische lager.

Verder is de impact van een SWW run minder geworden.

Al met al was mijn gevoel dat het bij nibe tenminste met hydraulische ontkoppeling beter werkt. Iets wat zowel de servicedienst in NL van Nibe als in zweden mij ook op voorhand gemeld hadden.
De verklaring van beide servicediensten was dat de logica grotendeels gebaseerd is op een dergelijke opstelling.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:34
Kunnen jullie me helpen bij mijn twijfels over het WP vermogen?

Warmteverliesberekening komt op 11kW waar ik twijfelde tussen 7 of 9 kW.....

Vermogen warmtepomp jaren 70 woning

PVO

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Wie kan mij adviseren welke mogelijkheden ik heb voor een full electric warmtepomp in mijn woning uit 1950?

Hierbij een link naar mijn topic (met een nogal uitgebreide openingspost met daarin alle details)

Mogelijkheden voor warmtepomp in mijn woning

• Dylantje2

Dylantje2

DutchWing schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Dat geld gaat rechtstreeks in de portemonnee van de directeur, anders was ik het volkomen met je eens! :)
Er zijn heel veel eigen baasjes...

• Dylantje2

Dylantje2

Adriaan71 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:23:
[...]

Beschrijf je ervaring ervan eens dan wat er aan sucs. Ben wel benieuwd
Gewoon weinig afgifte waardoor je met LTV niet echt kunt werken
Jaga waren er al in HTV en toen waren ze erop gericht om warm cv water te besparen. Maar plotseling werkte ze ook met LTV...

Maar kort door de bocht, te weinig afgifte
En dat Zoemen gaat echt vervelen, zonder fans, nog slechtere werking.
Zoek maar eens op de fora

• Dylantje2

Dylantje2

S0epkip schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:03:
Kunnen jullie me helpen bij mijn twijfels over het WP vermogen?

Warmteverliesberekening komt op 11kW waar ik twijfelde tussen 7 of 9 kW.....

Stel je vragen gewoon hier toch?

• Dylantje2

Dylantje2

mrnn schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:44:
Wie kan mij adviseren welke mogelijkheden ik heb voor een full electric warmtepomp in mijn woning uit 1950?

Hierbij een link naar mijn topic (met een nogal uitgebreide openingspost met daarin alle details)

Al die sub fora...
Hier zit alle kennis
En er is een ik wil een WP topic ..

• mrnn
Dylantje2 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:16:
[...]

Al die sub fora...
Hier zit alle kennis
En er is een ik wil een WP topic ..
In het topic Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic staat een template om een eigen warmtepomp topic aan te maken en het advies om daar vervolgens hier in dit topic naar te linken.

Ik kan mij ook voorstellen dat dit soms handiger is dan dertig discussies die door elkaar heen lopen, zeker in het geval waar niet een enkele simpele vraag gesteld wordt maar een totaalbeeld van een woning wordt geschetst.

Denk niet dat je er vrolijk van wordt als ik mijn verhaal hier neerzet of hem doorlopend als losse vragen stel. Dat is misschien ook niet wenselijk vanwege het totaalplaatje met alle afhankelijkheden die daar in zitten.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dylantje2 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:15:
[...]

Jaga waren er al in HTV en toen waren ze erop gericht om warm cv water te besparen. Maar plotseling werkte ze ook met LTV...

Ik heb zat projecten meegemaakt waar het gewoon perfect werkte, zelfs met een aanvoer temp van max 40-45 graden zonder ventilatoren i.c.m. een warmtepomp.
Is 40-45 graden de ideale situatie, nee… maar het is tenminste wel nog net een middenweg waarop je rendement en vermogen van je radiatoren niet drastisch aan het inkakken is.
(Deze temperatuur wil je pas bij -10 graden hebben)

Een forum is niet representatief! Omdat positieve verhalen nagenoeg nooit een forum bereiken, mensen komen op een forum voor vragen, problemen of om gewoon even hun beklag te kunnen doen.

• Dylantje2

Dylantje2

mrnn schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:22:
[...]

In het topic Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic staat een template om een eigen warmtepomp topic aan te maken en het advies om daar vervolgens hier in dit topic naar te linken.

Ik kan mij ook voorstellen dat dit soms handiger is dan dertig discussies die door elkaar heen lopen, zeker in het geval waar niet een enkele simpele vraag gesteld wordt maar een totaalbeeld van een woning wordt geschetst.

Denk niet dat je er vrolijk van wordt als ik mijn verhaal hier neerzet of hem doorlopend als losse vragen stel. Dat is misschien ook niet wenselijk vanwege het totaalplaatje met alle afhankelijkheden die daar in zitten.
Niets persoonlijks...
Maar ik ben ooit eerst gaan lezen ergens bij topic 3 [ dus vroeger al haha ] voor ik ook maar 1 keuze durfde te maken.
Meer als een jaar gelezen en domme vragen gesteld..
Keuze gemaakt en die hier neer gelegd, en daar om uit gelachen enz enz
Zelfs in de familie, dat gaat nooooit lukken .. En nu:-)

Nu wil iedereen snel scoren, lijkt het wel.

Waarom leest bijna niemand alles eerst eens terug. Denk dat voor de meeste dan alles beantwoord is...
En je een keuze zou kunnen maken.

Nu wordt er "gewoon" verwacht ff advies in een forum, en ik ben lekker klaar.
Terwijl er op dit moment bedragen alleen al voor advies gevraagd worden.

Ik lees niet verder dan hier, en pana topic.
Dus ik zou eerst goed lezen
En dan gefundeerde vragen hier stellen.
Lijkt mij stug dat iedereen alle ik wil een wp topics gaat doorlezen om alles te snappen enz..

Maar nogmaals niets persoonlijks, meer een dingetje voor de nieuwe gebruikers..

Lees eer ge begint, te....

• Dylantje2

Dylantje2

DutchWing schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:28:
[...]

Een forum is niet representatief! Omdat positieve verhalen nagenoeg nooit een forum bereiken, mensen komen op een forum voor vragen, problemen of om gewoon even hun beklag te kunnen doen.
OEF.....
Ik denk dat er hier iig MEEEER kennis [ mij uitgesloten dan ] zit dan bij vele cv installateurs.
Dus deze mening deel ik zeker niet met je...

En de jaga, TSJA, je geeft het zelf al aan... 40-45 graden is toch anders dan je huis warm houden met <35
of soms<30 graden. En laat een WP nou niet echt goed presteren op 40-45 TA,

Maar jij bent wss installateur:-)

• mrnn
Dylantje2 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:30:
[...]
Ik denk dat dit in mijn geval iets te kort door de bocht is. Als je bij uitzondering op de link naar mijn post klikt dan zal je hopelijk concluderen dat ik mij wel ingelezen heb, zowel in dit topic als in andere adviestopics. Ik zou mijzelf ook geen nieuwe gebruiker willen noemen.

Ben het overigens wel degelijk met je eens dat ik waarschijnlijk antwoord op al mijn vragen kan vinden als ik de WP topics doorspit. Ik heb het tot een bepaald niveau uitgezocht en op advies van de FAQ een eigen topic aangemaakt in de veronderstelling dat dit gewaardeerd werd en niet als gemakzuchtig werd gezien.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Dylantje2 Ik begrijp wat je bedoelt, maar voor mij is het makkelijk; ik heb de elga-avonturen sinds 2013 gevolgd toen er zelfs nog geen topic was :)
Iedereen die nu pas het licht ziet kan niet in een maandje tijd acht jaar voortschrijdend inzicht inhalen en zo goed is de signaal/ruisverhouding ook niet trouwens.
Op de benodigde schaal van de transitie gaat 1 topic ook simpelweg niet schalen om alle begrijpelijke twijfel en tegenstrijdigheden op te lossen.
De oogst van de eerste pagina DEI:
Verduurzamen hoekhuis 2016
Warmtepomp voor hoekwoning uit 1992
Aankoopadvies hybride WP voor vrijstaande woning
Verduurzaming toekomstig huis -- wat eerst?
Warmtepomp in jaren 60 woning
Nu een warmtepomp, of toch maar even wachten?
Warmtepomp opstelling advies
Positionering warmtepomp erfgrens rijtjeswoning
Warmtepomp advies
Gas uit - Warmtepomp Beslissing
Totaaloplossing verduurzamen huis
Op zoek naar geschikte L/W warmtepomp in rijtjeshuis.

Dat wil je niet in 1 topic door elkaar hebben lopen.
We zijn al aan deel 11 toe denk ik ;)

• Adriaan71
Dylantje2 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:15:
[...]

Dus je hebt er geen ervaring mee. Kan uit ervaring zeggen 2 verdieping Jaga hybride een badkamer Jaga Vertiga hybride. Slaapkamers op tijdklok i.v.m stilte tijdens slapen. Begaande grond vloerverwarming.

Hele woning perfect comfort op 21 graden als ik dat zou willen. Ta nooit boven de 35 graden geweest laatste jaren.

Dus het werkt echt wel die Jaga's en een mooie makkelijke oplossing om bestaande radiatoren te vervangen.

Maar punt inderdaad wat je in de gaten moet houden is inderdaad weinig volume inhoud .

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-12 19:51
23k, ik schrik behoorlijk van die bedragen zeg.

Is dat puur omdat NiBe bijv. Duurder is of gaat een simpele WP van 5kW overal dit kosten...

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

AMARONE schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:55:

Is dat puur omdat NiBe bijv. Duurder is of gaat een simpele WP van 5kW overal dit kosten...
een 5kW panasonicje kost je 3800 + nog wat leidingwerk en draden. dan nog ~1500 voor een warmtepompboiler (makkelijker installeren) en een kratje bier voor de buurman/vriend die komt helpen.

als je lokale aannemer (iod) vind om subsidiebonnetjes te doen (dus bonnetje van 150 euro voor "in bedrijfsstelling") krijg je 2700 + 800 retour van de subsidiepot dus heeft het hele feest je ongeveer ~2000 netto gekost als je niet al te ingewikkelde situatie hebt.

doe je het via een installateur kan je alle euros bovenop die 2k zien als "installateurstoeslag" in deze tijden minus de 1~2 weekeinden die je spendeert aan zelf installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 21-07-2022 19:00 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dylantje2 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:33:
[...]

OEF.....
Ik denk dat er hier iig MEEEER kennis [ mij uitgesloten dan ] zit dan bij vele cv installateurs.
Dus deze mening deel ik zeker niet met je...
Mensen die positief zijn hoor je zelden, dat is zowel op de werkvloer van je werkgever, als op een forum, als bij reviews niets anders…
Ik heb het nergens over of er wel of geen kennis op het forum aanwezig is?
En de jaga, TSJA, je geeft het zelf al aan... 40-45 graden is toch anders dan je huis warm houden met <35
of soms<30 graden. En laat een WP nou niet echt goed presteren op 40-45 TA,
Daarom geef ik ook duidelijk aan:
de ideale situatie, nee… maar het is tenminste wel nog net een middenweg waarop je rendement en vermogen van je radiatoren niet drastisch aan het inkakken is.
Waarom zou ik voor die paar koude dagen een nog grotere radiator nemen, terwijl als ik alleen deze dagen even ongunstig op 40-45 graden stook? (Dat gaf ik nadrukkelijk aan bij -10)
Ik heb express zo’n situatie nu thuis gecreëerd omdat ik juist wil zien hoe ongunstig het nu daadwerkelijk is.

Zoals @Ronald.42 al eens aangaf;
Ronald.42 schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:47:
[...]

Maak je niet zo druk, het kost jullie niks.
En als het niet werkt zien we wel weer.
Mischien komt er wel een verassende oplossing uit voor andere moelijke plekken.

Als iedereen achter elkaar aan rent kom je allemaal op dezelfde plek uit....
En dat ben ik helemaal met hem eens!
Maar jij bent wss installateur:-)
Kunnen we alsjeblieft respectvol met elkaar omgaan, waarom zo’n sneer…?
Ik ben niet meer werkzaam voor particulieren, ik doe grote complexen van kantoorpanden, overheidsgebouwen tot VvE woontorens etc.
Mijn gemiddelde installatie begint bij 3000kW nominaal ingangsvermogen.
Ik wordt elk jaar extern geauditeerd met betrekking tot mijn vakbekwaamheid.

• Dylantje2

Dylantje2

Proton_ schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:20:
@Dylantje2 Ik begrijp wat je bedoelt, maar voor mij is het makkelijk; ik heb de elga-avonturen sinds 2013 gevolgd toen er zelfs nog geen topic was :)
Iedereen die nu pas het licht ziet kan niet in een maandje tijd acht jaar voortschrijdend inzicht inhalen en zo goed is de signaal/ruisverhouding ook niet trouwens.
Op de benodigde schaal van de transitie gaat 1 topic ook simpelweg niet schalen om alle begrijpelijke twijfel en tegenstrijdigheden op te lossen.
De oogst van de eerste pagina DEI:
Verduurzamen hoekhuis 2016
Warmtepomp voor hoekwoning uit 1992
Aankoopadvies hybride WP voor vrijstaande woning
Verduurzaming toekomstig huis -- wat eerst?
Warmtepomp in jaren 60 woning
Nu een warmtepomp, of toch maar even wachten?
Warmtepomp opstelling advies
Positionering warmtepomp erfgrens rijtjeswoning
Warmtepomp advies
Gas uit - Warmtepomp Beslissing
Totaaloplossing verduurzamen huis
Op zoek naar geschikte L/W warmtepomp in rijtjeshuis.

Dat wil je niet in 1 topic door elkaar hebben lopen.
We zijn al aan deel 11 toe denk ik ;)
Ik ben ooit zo blij geweest met dit topic.
Maar ook serieus gelzen en keuzes gemaakt.
ook mee eens dat je niet 8 jaar terug kunt sommige zijn niet eens meer leverbaar @Elga :-) eerste batch.
Maar toch de wildgroei levert een versplintering op die niet ten goede komt.
Lijkt me bijna te simpel maar in grote lijnen.DE koevlaas formule. [ sommige weten die niet eens, terwijl ze wel alles gelzen hebben :-) ]
Hier en daar wat warmte berekeningen/rc/warmteverlies
Wat afgifte en dan...... keuzes maken.
Daarna kan iedereen naar een merk topic...[ zijn er voldoende ]
Nu komen er zoveel bedragen en offertes voorbij, wat kansloos is in zo'n topic en in deze tijd..

Onderzoek, overleg en maak een keuze.
Koop een wp, en dan naar dat merk topic voor de specs...

Maar nogmaals persoonlijk zie ik het zo.
En ik denk dat door de vele newbies topic voor een wp aansluiting het er zeker niet beter op wordt.
Aangezien er ook nog ander wiki topics waar weer andere adviezen gegeven worden..

@Proton_ nogmaals dank voor al jullie tijd xxxx

En deze bedoel ik.
Lezen en kiezen toch:-)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128086

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AMARONE schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:55:

Vergelijk het een beetje met automerken…
Je hebt dure merken en goedkope merken, maar rijden doen ze allemaal.

• Dylantje2

Dylantje2

Adriaan71 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:59:
[...]

Dus je hebt er geen ervaring mee. Kan uit ervaring zeggen 2 verdieping Jaga hybride een badkamer Jaga Vertiga hybride. Slaapkamers op tijdklok i.v.m stilte tijdens slapen. Begaande grond vloerverwarming.

Hele woning perfect comfort op 21 graden als ik dat zou willen. Ta nooit boven de 35 graden geweest laatste jaren.

Dus het werkt echt wel die Jaga's en een mooie makkelijke oplossing om bestaande radiatoren te vervangen.

Maar punt inderdaad wat je in de gaten moet houden is inderdaad weinig volume inhoud .
tsja geen ervaring ... toch zeker wel.

Maar als je gaat kijken naar een bepaalde warmteweerstand of verlies van bepaalde bouwjaren enz enz
Zal het per woning verschillen.
En een jaga in een 2003 + huis of uit de 90er....

Het principe geef jezelf weer aan et einde, oude radiatoren, meer water is meer afgifte..
Dus zal een oude radiator, krijslinks aangesloten beter werken dan een jaga.
Een oude vervangen voor een jaga is dus weggegooid geld? [ mss links recht aansluiten minder kost, dus beter rendement ]

Maar ik ken er meer met jaga's.
Maar ook velen met vloerverwarming, en sommige zelfs met plafond....
Massa is kassa bij een wp toch?

• Dylantje2

Dylantje2

DutchWing schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:04:
[...]

Mensen die positief zijn hoor je zelden, dat is zowel op de werkvloer van je werkgever, als op een forum, als bij reviews niets anders…
Ik heb het nergens over of er wel of geen kennis op het forum aanwezig is?
Volgens mij zijn er hier juist heel veel mensen positief over een wp enz enz
Daarom geef ik ook duidelijk aan:
de ideale situatie, nee… maar het is tenminste wel nog net een middenweg waarop je rendement en vermogen van je radiatoren niet drastisch aan het inkakken is.
Waarom zou ik voor die paar koude dagen een nog grotere radiator nemen, terwijl als ik alleen deze dagen even ongunstig op 40-45 graden stook? (Dat gaf ik nadrukkelijk aan bij -10)
Ik heb express zo’n situatie nu thuis gecreëerd omdat ik juist wil zien hoe ongunstig het nu daadwerkelijk is.

Zoals @Ronald.42 al eens aangaf;

[...]
voor mij geen probleem, maar snap je punt niet helemaal..

]
[...]

Kunnen we alsjeblieft respectvol met elkaar omgaan, waarom zo’n sneer…?
Ik ben niet meer werkzaam voor particulieren, ik doe grote complexen van kantoorpanden, overheidsgebouwen tot VvE woontorens etc.
Mijn gemiddelde installatie begint bij 3000kW nominaal ingangsvermogen.
Ik wordt elk jaar extern geauditeerd met betrekking tot mijn vakbekwaamheid.
Ik heb geen oordeel, en geen sneer, dus sorrie ofzo als je hem zo voelt. _/-\o_
Maar als je met grote systemen werkt, heb je het wss toch over andere zaken dan een woninkje..
En heb je toch ies meer verstand van systemen als de normale gebruiker.
En geauditeerd op vakbekwaamheid, mag ik vragen op welk vlak en wat daar getoetst word?
Ik lees iets over een hitte flat....
https://www.sikkom.nl/hit...een-beetje-uit-te-houden/
En ik denk dat daar de gemiddelde tweaker ook geen oplossing voor heeft. O-) O-)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:56 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-12 21:24

K van k

18x 400 wp oost-west

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_UzdcycsnGcFPeEBrY76KJgWLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNFja6IQQRQLmRpAQ1IpIDil.jpg?f=fotoalbum_large

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFjhhR3AZw9-s8YuleGTKkjRD54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kfpIWKSDbk1UXvM4csnPXqT.jpg?f=fotoalbum_large

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

De warmtepomp word volgende week opgehangen, heb geen haast.
Deze is met minitakel naar zolder gehesen.
Hij draait top op de zonnepanelen, verbruik varieert van 4 tot 7 kwh per dag voor puur warm water via de spiraal,hoop volgende week ff de pomp aan de muur.De boiler is 220 liter, wat ik er nu uit haal is 2 bad achter elkaar en dochter geducht,geen koud gehad tot nu toe.

• MarcoC
Dylantje2 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:30:
[...]

Niets persoonlijks...
Maar ik ben ooit eerst gaan lezen ergens bij topic 3 [ dus vroeger al haha ] voor ik ook maar 1 keuze durfde te maken.
Meer als een jaar gelezen en domme vragen gesteld..
Keuze gemaakt en die hier neer gelegd, en daar om uit gelachen enz enz
Zelfs in de familie, dat gaat nooooit lukken .. En nu:-)

Waarom leest bijna niemand alles eerst eens terug. Denk dat voor de meeste dan alles beantwoord is...
En je een keuze zou kunnen maken.

Nu wordt er "gewoon" verwacht ff advies in een forum, en ik ben lekker klaar.
Terwijl er op dit moment bedragen alleen al voor advies gevraagd worden.

Ik lees niet verder dan hier, en pana topic.
Dus ik zou eerst goed lezen
En dan gefundeerde vragen hier stellen.
Lijkt mij stug dat iedereen alle ik wil een wp topics gaat doorlezen om alles te snappen enz..

Maar nogmaals niets persoonlijks, meer een dingetje voor de nieuwe gebruikers..

Lees eer ge begint, te....
Natuurlijk is het goed om eerst even in te lezen, maar posts kosten geen geld en ik leer persoonlijk meer van deskundig advies dan een hele lap generieke tekst uit de OP. Tevens denk ik dat je niemand echt helpt door te zeggen "lees je in". Er zijn hier honderden pagina's in 10 jaar volgeschreven. Wat betekent dan "lees je in"? En de OP van dit topic is vol enthousiasme geschreven, maar eerlijk is eerlijk, als beginner is er geen touw aan vast te knopen.

• Qondar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-11 14:47
Qondar schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:21:
Is er iemand die in de regio van Zaltbommel / Den Bosch bekend is met een installateur die nog aanvragen accepteert?

Ik heb meerdere offertes aangevraagd bij installateurs in de regio, maar ik krijg geen gehoor of het antwoord dat men momenteel vol zit, of dat ik op een wachtlijst kom te staan.
Wederom meedere partijen benaderd in de regio en landelijk, maar geen succes.

Weet iemand nog een partij die in deze regio verzoeken voor installatie aanneemt?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:57 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Yosemite
DutchWing schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:51:
Waarom geen Cilinderunit welke op de plaats van de CV ketel komt te staan?
Bijvoorbeeld: een Mitsubishi cilinderunit 200 liter is compleet met leidingwerk erboven zo’n 180-200cm hoog, 61cm breed en 70cm diep ongeveer.
Er is maar weinig ruimte in het "CV-hok". Een vloeroppervlak van 221 cm x 220 cm en in de hoogte loopt het af van 220 cm bij de ingang tot 92 cm bij het knieschot.

Op de plek van de bestaande CV zou je net aan iets van 60 breed en 180 hoog kwijt kunnen, maar die 70 cm diepte zorgt er voor dat de deur voor een groot deel geblokkeerd wordt. Links van de deur is ook amper ruimte door de flinke Zehnder WTW unit en de bijbehorende buizen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCR5vw92Xd8MAtfJtLRiKVVFTjQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TB9JJyT44u1CO3l2CIH0sPj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlTZJ6IioZdUYVBOEFt0eiiKbQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVII35P3DdvhaJEpSxStI5YB.jpg?f=fotoalbum_tile

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
MarcoC schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:54:
[...]

Natuurlijk is het goed om eerst even in te lezen, maar posts kosten geen geld en ik leer persoonlijk meer van deskundig advies dan een hele lap generieke tekst uit de OP. Tevens denk ik dat je niemand echt helpt door te zeggen "lees je in". Er zijn hier honderden pagina's in 10 jaar volgeschreven. Wat betekent dan "lees je in"? En de OP van dit topic is vol enthousiasme geschreven, maar eerlijk is eerlijk, als beginner is er geen touw aan vast te knopen.
Ik vind de OP juist een meer dan uitstekend startpunt. Helder van opbouw, waarbij eerst duidelijk alle begrippen en de basale werking worden uitgelegd. Ik heb in het begin vaak teruggegrepen op de OP als ik weer eens dacht “maar hoe zit het dan met…”, 9 van de 10x vind je daar het antwoord.

Ik merk regelmatig dat mensen het teveel moeite vinden om de OP door te nemen, laat staan de laatste paar honderd posts. Alsof ze liever een samenvatting van de OP willen. Maar de OP ís al een samenvatting van de materie. Een beetje alsof je een afgestudeerde jurist vraagt om z’n complete studie samen te vatten op één A4-tje.

We zitten hier op het Tweakers-forum, enige zelfstudie wordt m.i. wel verwacht. Wil je die kleine tijdsinvestering niet doen: prima, dan bel je een installateur, laat je alles doen, leer je niks en betaal je stukken meer. Dat is een keuze, ik heb daar geen waardeoordeel over (hoewel ik die keuze niet zou maken, maar da’s persoonlijk). Met ‘lees je in’ wordt waarschijnlijk bedoeld dat de meeste vragen die je hebt al 10x zijn beantwoord in de afgelopen jaren, en waarschijnlijk ook in de OP staan. En inderdaad: posts kosten geen geld. Maar je verwacht wel impliciet dat mensen voor niks hun vrije tijd steken in het beantwoorden van je vraag. Je kan respectvol met die tijd omspringen door eerst zelf antwoord te vinden op je vragen. Dáár leer je pas veel van!

Maar goed: laten we het constructief houden. Wat mis jij in de OP? Hoe zou die beter kunnen?

[ Voor 6% gewijzigd door dirkdeman op 21-07-2022 23:18 ]

• MarcoC
dirkdeman schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:14:
[...]

Ik vind de OP juist een meer dan uitstekend startpunt. Helder van opbouw, waarbij eerst duidelijk alle begrippen en de basale werking worden uitgelegd. Ik heb in het begin vaak teruggegrepen op de OP als ik weer eens dacht “maar hoe zit het dan met…”, 9 van de 10x vind je daar het antwoord.
Dat klopt, als je al basiskennis hebt is het een mooie referentie. Maar wat nou als je die basiskennis niet hebt? Klein voorbeeld, afkortingen als COP, dT, SWW worden geïntroduceerd zonder dat uitgelegd wordt waar de afkorting precies voor staat (CTRL-F "coefficient of performance" of "sanitair" levert bij mij 0 hits op). Als je van 0 begint is het heel moeilijk inlezen als je binnen 1 minuut drie afkortingen tegenkomt waarvan je niet weet wat ze betekenen. Ik denk daarom het best veel gevraagd is om iemand te vragen zich "even in te lezen" en dan te verwijzen naar de OP.
Ik merk regelmatig dat mensen het teveel moeite vinden om de OP door te nemen, laat staan de laatste paar honderd posts. Alsof ze liever een samenvatting van de OP willen. Maar de OP ís al een samenvatting van de materie. Een beetje alsof je een afgestudeerde jurist vraagt om z’n complete studie samen te vatten op één A4-tje.

We zitten hier op het Tweakers-forum, enige zelfstudie wordt m.i. wel verwacht. Wil je die kleine tijdsinvestering niet doen: prima, dan bel je een installateur, laat je alles doen, leer je niks en betaal je stukken meer. Dat is een keuze, ik heb daar geen waardeoordeel over (hoewel ik die keuze niet zou maken, maar da’s persoonlijk). Met ‘lees je in’ wordt waarschijnlijk bedoeld dat de meeste vragen die je hebt al 10x zijn beantwoord in de afgelopen jaren, en waarschijnlijk ook in de OP staan. En inderdaad: posts kosten geen geld. Maar je verwacht wel impliciet dat mensen voor niks hun vrije tijd steken in het beantwoorden van je vraag. Je kan respectvol met die tijd omspringen door eerst zelf antwoord te vinden op je vragen. Dáár leer je pas veel van!

Maar goed: laten we het constructief houden. Wat mis jij in de OP? Hoe zou die beter kunnen?
Het was niet per se mijn intentie om de OP helemaal te reviewen, maar nu je het toch vraagt, dingen die ik zou aanpassen:
  • Altijd een afkorting eerst volledig uitschrijven als je deze voor de eerste keer introduceert. Voorbeeld: nergens staat uitgelegd was SWW is. SWW is helemaal geen gebruikelijke afkorting, veel mensen weten het niet, ik wist het zelf ook niet.
  • Grafiekje weghalen dat vertelt dat "99% van de tijd een warmtepomp het werk kan doen". Ik heb al tientallen keren naar dit plaatje gekeken, en ik snap zowel het statement als de grafiek nog steeds niet.
  • Hoofdzin van de alinea altijd aan het begin. Minder tekst. Minder verhalend. Koevlaas-formule wordt vaak naar verwezen maar kan je alleen met CTRL-F vinden.
  • Meer focus op de praktische kant. Hoe reduceer je geluidsoverlast? Waar plaatsen mensen hun buitenunits, en waarom? Etc.
  • Stappenplan toevoegen met vragen die je voor jezelf moet beantwoorden om te bepalen wat voor warmtepomp je nodig hebt.
Vanuit het perspectief van een beginner is het allemaal nogal overweldigend. Veel terminologie, relatief complexe materie en een situatie die van huis tot huis ook nog eens verschilt. Vanuit die context zou ik zeggen: beter een "domme" vraag teveel beantwoorden dan te weinig. Ik denk dat het je zou verbazen hoeveel verschillende antwoorden door experts gegeven zou worden op een ogenschijnlijk simpele vraag.

• ds23man

ds23man

Eenum

Qondar schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:57:
[...]

Weet iemand nog een partij die in deze regio verzoeken voor installatie aanneemt?
Ik zou eens kijken naar een Vaillant installateur, deze hebben nog redelijk normale levertijden waardoor de installateur een beetje normaal door kan werken. Op de Vaillant website kan je de erkende installateurs vinden.

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 16:15
Qondar schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:57:
[...]

Wat ds23man zegt, Vaillant wil ook wel zoeken voor je:

https://www.vaillant.nl/c...direct/verwarming-vinden/

[ Voor 22% gewijzigd door Kriss0r op 22-07-2022 08:08 ]

MarcoC schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:42:
[...]
Dat klopt, als je al basiskennis hebt is het een mooie referentie. Maar wat nou als je die basiskennis niet hebt? Klein voorbeeld, afkortingen als COP, dT, SWW worden geïntroduceerd zonder dat uitgelegd wordt waar de afkorting precies voor staat (CTRL-F "coefficient of performance" of "sanitair" levert bij mij 0 hits op). Als je van 0 begint is het heel moeilijk inlezen als je binnen 1 minuut drie afkortingen tegenkomt waarvan je niet weet wat ze betekenen. Ik denk daarom het best veel gevraagd is om iemand te vragen zich "even in te lezen" en dan te verwijzen naar de OP.
Behalve de OP is er ook nog het FAQ topic (die staat nota bene bovenaan in de topiclijst), waarin de meeste begrippen netjes worden uitgelegd.
Ik ben in 2018 ook gewoon begonnen met inlezen en had van al die begrippen ook nog nooit gehoord. Begrippen die je niet begrijpt schrijf je even op, en na een paar dagen lezen ben je er van de meeste begrippen wel achter wat ze betekenen. Het is echt niet erg om er zelf wat moeite in te moeten steken

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Als je andere (relevante?) community websites (Vereniging Eigenhuis =VEH, Consumentenbond=CB, etc..) bekijkt is het zgn. "tweakersgehalte" bij tweakers natuurlijk maximaal (nomen est omen).

Naar mijn mening is het informatiegehalte op bijvoorbeeld de sites van de VEH en m.n. de CB beperkt, verder is de gebruikte websoftware inferieur. Als je daar iets zoekt heb je al verloren. Zoiets als een goed onderhouden topic met een bijgewerkte openingpost met verklarende woordenlijst kom je daar niet tegen. Dit laat de gebruikte software ook niet toe.

Betreffende het hierboven genoemde introductie/informatie topic voor warmtepomp beginners
(met tweaker ambities O-) ):
Vermoedelijk staat de beheerder open voor suggesties om de informatie nog toegankelijker te maken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Mooi hoor!
Goede foto voor de topic start?

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:49
Als ik ook nog een duit in het zakje mag doen. Hoe meer mensen we kunnen helpen te verduurzamen hoe beter. Als dat in aparte topics gebeurt en daar de dummy vragen worden gesteld prima. Ik sta er misschien wat idealistischer dan als tweaker in. Daarom doe ik bijv. ook mee met de duurzame huizenroute. Juist om zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-12 22:11
Vraagje; wij hebben een Nilan Compact P met Air 9 buitenunit (6kW). We koelen (zowel de lucht via WTW als de vloer via de buitenunit), maar ik vind het stroomverbruik best fors. De vloer heb ik op de heetste momenten op 16 graden staan, waarbij ik in de settings van de Compact P kan zien dat (bij 16gr vloertemp) de buitenunit bijna continue op 20%-25% draait, dat is de laagste stand. Zet ik hem hoger dan schakelt hij om de zoveel tijd uit.
Dan hebben we in daltarief - wanneer ik dus 's nachts de woning afkoel via lucht en vloer en de panelen weinig opbrengen- een verbruik van 14kWh
Overdag valt het verbruik weg dankzij onze 11,5kWp zonnepanelen.

Klinkt dit een beetje plausibel? Ik heb het idee dat het verbruik bij 20% dan toch wel wat hoog is (m.a.w. niet erg efficiente koeling via de VV?)

Overigens verbruiken we in de winter op de koudste dagen zo'n 35-40kWh totaalverbruik (maar dan draait de verwarming tegen de 70-80% capaciteit) dus in die zin valt het wellicht mee.

Ik ben nog steeds erg druk met de (af)bouw van ons huis/tuinhuis/tuin; ik heb nog steeds geen stroommeting op onze binnen- en buitenunit en de het systeem geeft zelf erg weinig informatie. Dus ik kan niet heel specifiek zien wat er precies gebeurt

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:50

Superbeagle

Always smile

@MarcoC en anderen: “Stappenplan inlezen. Van beginner naar expert warmtepompsystemen”. Ook te gebruiken voor andere topics.

Begin met het lezen van de OP van Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen

Lees vervolgens de gepinde posts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qBv5gIrV43rD5bwE-AeAuD1HKM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EqhqYH13hSWzsmGvm1W739xy.jpg?f=user_large

Noteer alles waar je nog dieper op in wilt gaat en gebruik de zoekfunctie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbh5o5ENCYoCoOAmSUS81aFzS_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VTQVGwy2phIq6KEpzDQuRYSl.jpg?f=user_large

Aanvullend kun je ook de thumb-ups lezen. Gebruik dan wel CTRL+F en ‘+3’, ‘+4’, etc om de pareltjes eruit te halen. (Dit zou een mooie feature kunnen zijn, filteren op hoger dan +1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4rItUtCUgpnBDu-Xee8Or_rO6s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xvmUU7vzoJikrBsJco71oekU.jpg?f=user_large

Herhaal bovenstaande stappen voor de overige 9 topics.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Stefke schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:29:
Vraagje; wij hebben een Nilan Compact P met Air 9 buitenunit (6kW). We koelen (zowel de lucht via WTW als de vloer via de buitenunit), maar ik vind het stroomverbruik best fors. De vloer heb ik op de heetste momenten op 16 graden staan, waarbij ik in de settings van de Compact P kan zien dat (bij 16gr vloertemp) de buitenunit bijna continue op 20%-25% draait, dat is de laagste stand. Zet ik hem hoger dan schakelt hij om de zoveel tijd uit.
Dan hebben we in daltarief - wanneer ik dus 's nachts de woning afkoel via lucht en vloer en de panelen weinig opbrengen- een verbruik van 14kWh
Overdag valt het verbruik weg dankzij onze 11,5kWp zonnepanelen.
Wat bedoel je met lucht?
Doe je al je deuren/ramen open om te luchten + vloerkoeling?
Dan kun je beter eerst even goed luchten en daarna overgaan op vloerkoeling in tijdblokken.
Klinkt dit een beetje plausibel? Ik heb het idee dat het verbruik bij 20% dan toch wel wat hoog is (m.a.w. niet erg efficiente koeling via de VV?)
Vloerkoeling is altijd een beetje behelpen, de meeste doen koelen in tijdblokken, doe jij dit ook?
Overigens verbruiken we in de winter op de koudste dagen zo'n 35-40kWh totaalverbruik (maar dan draait de verwarming tegen de 70-80% capaciteit) dus in die zin valt het wellicht mee.
Dat is Incl. Alles…
Ik ben nog steeds erg druk met de (af)bouw van ons huis/tuinhuis/tuin; ik heb nog steeds geen stroommeting op onze binnen- en buitenunit en de het systeem geeft zelf erg weinig informatie. Dus ik kan niet heel specifiek zien wat er precies gebeurt
Meten is weten :)
Er zijn al best goedkope P1 meters vanaf 30-40 euro. Zou daar sowieso mee beginnen.
Zolang alles op een hoop gegooid wordt is daar niks zinnigs over te zeggen.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-12 22:11
DutchWing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Wat bedoel je met lucht?
Doe je al je deuren/ramen open om te luchten + vloerkoeling?
Dan kun je beter eerst even goed luchten en daarna overgaan op vloerkoeling in tijdblokken.
Sorry, dat was niet duidelijk. De Compact P heeft een WTW met L/L warmtepomp. Die haalt warmte uit de lucht en maakt daar warm water mee in de 180L boiler. De WTW kan hierdoor de lucht koelen tot ong 8-10 graden. Wij blazen dus lucht van gem. 9 graden in onze woning via de WTW.
[...]

Vloerkoeling is altijd een beetje behelpen, de meeste doen koelen in tijdblokken, doe jij dit ook?
Ik weet niet wat daarmee bedoeld wordt, ik moet de vloerkoeling handmatig bedienen (lees: temperatuurinstelling). Ik zet hem op zo'n bloedhete dag op 16gr, dan draait ie bijna continue op lage capaciteit, 's nachts naar 18gr (al gaat ie dan waarschijnlijk pendelen, op lage capaciteit). Dat pendelen kan ik ook niet uitlezen uit het systeem, dat zou alleen kunnen met een stroomverbruiksmeting op de groep/apparaat (maar ik zie dat ie bij een ingestelde temp van 18gr niet altijd draait)
[...]

Dat is Incl. Alles…

[...]

Er zijn al best goedkope P1 meters vanaf 30-40 euro. Zou daar sowieso mee beginnen.
Ik kan daar niet specifiek mee uitlezen wat de (groepen van) de warmtepomp afnemen toch? Dat is één 1-fase groep en één 3-fase groep.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 22-07-2022 10:21 ]

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

PoweRoy

funky!

Zo ik heb een eigen topic aangemaakt voor mijn situatie: Opzoek naar warmtepomp voor huis met 5 personen

Zouden jullie kunnen helpen met mijn vragen?

[This space is for rent]

DutchWing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:12:
Juist met een P1-meter (die het totaalverbruik op je elektriciteitsmeter meet) gooi je alles op één hoop. Je moet zorgen dat je het verbruik van alleen de WP meet om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-12 16:47
Hoi Tweakers! Ik heb jullie wijze raad nodig.
Ik heb een installateur over de vloer gehad die een Mitsubishi all-electric warmtepomp met vloerverwarming voor de woning kan aanleggen voor een uitstekende prijs. Het betreft een SUZ-SWM80VA met bijbehorende Ecodan binnenunit en 200L externe boiler voor ca. 8000 euro en droogbouw vloerverwarming voor 2 verdiepingen (2 apart geregelde zones), totaal ca 70m2, voor 12000 euro. Levering in september.
Hij wil daarvoor 50% betaling vooruit, 25% bij levering en 25% bij plaatsing. Dat vind ik erg veel vooruit. Ik heb gezegd niet meer dan 30% vooruit te betalen, lager dan 40% gaat hij niet.
Gevalletje poot stijf houden? Wat is gebruikelijk om vooruit te betalen voor zo'n installatie?

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:39
Tiimmeh schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:03:
Ik heb een installateur over de vloer gehad die een Mitsubishi all-electric warmtepomp met vloerverwarming voor de woning kan aanleggen voor een uitstekende prijs. Het betreft een SUZ-SWM80VA met bijbehorende Ecodan binnenunit en 200L externe boiler voor ca. 8000 euro en droogbouw vloerverwarming voor 2 verdiepingen (2 apart geregelde zones), totaal ca 70m2, voor 12000 euro. Levering in september.
Hij wil daarvoor 50% betaling vooruit, 25% bij levering en 25% bij plaatsing. Dat vind ik erg veel vooruit. Ik heb gezegd niet meer dan 30% vooruit te betalen, lager dan 40% gaat hij niet.
Gevalletje poot stijf houden? Wat is gebruikelijk om vooruit te betalen voor zo'n installatie?
8000 voor die set is wel een erg uitstekende prijs momenteel..... Je zou kunnen kijken hoe de installateur bekend staat?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Nooit vooruit betalen!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:52

Rzaan

Altijd zoekende

In deze markt zijn er dan heel wat die niet komen.
Aannemers betaal je ook meestal deels vooruit.

Bovendien moet de installateur speciaal voor deze klant een apparaat kopen, zo lijkt het.

• Plenkske
  • Laatst online: 20-12 21:36
Levering van die spullen in september kan je echt vergeten. Of die installateur moet zelf een voorraad hebben, maar die kans acht ik klein.

Vooruit betalen moet je niet aan beginnen.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:47

Ethirty

Who...me?

Een eenmanszaak(?) 10k overmaken in de hoop dat je iets geleverd krijgt dat bijna niemand kan kopen?
Bij mij gaat er dan wat rinkelen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Adriaan71
Beetje onzin niks vooruit betalen. Tenslotte doe je ook een bestelling van 6 a 8 k wat afgenomen moet worden.

Als ondernemer moet je ook maar vertrouwen hebben dat de opdrachtgever het afneemt tenslotte.

En als je praat oven 10 a 20 installaties is het toch wel wat geld wat je als ondernemer .verplicht ben om af te nemen bij leverancier.

Uiteraard wel een normale aanbetaling en niet 50 % of iets dergelijks.

Moet ook wel wederzijdse vertrouwen zijn, en als dat er al niet is hoeft het voor mij zo en zo al niet.

Er is een spreekwoord he.

Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten

[ Voor 21% gewijzigd door Adriaan71 op 22-07-2022 14:17 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:40:
[...]

Juist met een P1-meter (die het totaalverbruik op je elektriciteitsmeter meet) gooi je alles op één hoop. Je moet zorgen dat je het verbruik van alleen de WP meet om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Een P1 meter laat wel een mooie grafiek zien met alle pieken en je baseline verbruik.
Mooier is een aparte kWh meter, dat was ik alleen vergeten erbij te zetten.

@Timmeh: Ik zou afspreken dat je de WP bij afleveren betaalt, en daarna bij oplevering de rest. De WP laat je dan bij jouw thuis afleveren (kan je installateur gewoon regelen). Dan hoeft je installateur nauwelijks wat voor te schieten en heb je in ieder geval je WP.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Adriaan71 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:12:
[...]

Beetje onzin niks vooruit betalen. Tenslotte doe je ook een bestelling van 6 a 8 k wat afgenomen moet worden.

Als ondernemer moet je ook maar vertrouwen hebben dat de opdrachtgever het afneemt tenslotte.

En als je praat oven 10 a 20 installaties is het toch wel wat geld wat je als ondernemer .verplicht ben om af te nemen bij leverancier.

Uiteraard wel een normale aanbetaling en niet 50 % of iets dergelijks.

Moet ook wel wederzijdse vertrouwen zijn, en als dat er al niet is hoeft het voor mij zo en zo al niet.

Er is een spreekwoord he.

Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten
Als je het niet kan betalen kan een installateur gewoon een deurwaarder erop afsturen etc.
Je hebt immens een offerte getekend etc.
Veelal krijgt hij zijn geld echt wel linksom of rechtsom.
Als een bedrijf failliet gaat, dan ben je gewoon je geld kwijt.
Ik wil prima iets aanbetalen, maar dat is dan bij start werkzaamheden.
Er zijn ook bedrijven welke geen aanbetaling hoeven te doen, dat is heel verschillend met betrekking tot afspraken met de groothandel.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 22-07-2022 14:50 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Rzaan schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:53:
[...]

In deze markt zijn er dan heel wat die niet komen.
Aannemers betaal je ook meestal deels vooruit.

Bovendien moet de installateur speciaal voor deze klant een apparaat kopen, zo lijkt het.
Ik heb nog nooit iets aanbetaald.
Alles is bij start werkzaamheden.
Puur vanwege de reden;
Als het bedrijf failliet gaat, dan ben je gewoon je geld kwijt.

• format5
Ik heb destijds 50% aanbetaald.
Iets wat ik ook niet verkeerd vind.

MAAR, ik heb wel op voorhand het bedrijf nagetrokken om het risico voor mij zo zo laag mogelijk te houden.

• Adriaan71
DutchWing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:38:
[...]

Als je het niet kan betalen kan een installateur gewoon een deurwaarder erop afsturen etc.
Er zijn ook bedrijven welke geen aanbetaling hoeven te doen, dat is heel verschillend met betrekking tot afspraken met de groothandel.
Tja in dat gezeur zit je te wachten als ondernemer. Achter je geld aan zitten. En dan een betalingsregeling van 50€ per maand omdat er niks te halen valt. .

Als je spullen al bij de mensen binnen staan kan je er al niet meer aankomen. Ook al is er niks betaald.

Onderneem nu al 15 jaar en nog nooit probleem gehad met aanbetalen. Mits het in reaal is naar waarde.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:33
DutchWing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:29:
[...]

Een P1 meter laat wel een mooie grafiek zien met alle pieken en je baseline verbruik.
Totdat je ook met panelen stroom opwekt, dat worden die pieken en baseline overdag ook wat moeilijk.
Mooier is een aparte kWh meter, dat was ik alleen vergeten erbij te zetten.
Of nog mooier beide...

Als je iets afzonderlijk wil weten moet je het appart meten.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• format5
ArjoK schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:54:
[...]

Of nog mooier beide...

Als je iets afzonderlijk wil weten moet je het appart meten.
En zo meet ik vanalles (koelkast is tegenwoordig koelkast en quooker):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atm2PxQ5iue7QpRgmKmzWcjRqwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cXk6r447Nb1gcQdOIDHs5hxG.png?f=fotoalbum_large

En niet slaan voor het EN en NL door elkaar graag 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door format5 op 22-07-2022 15:00 ]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:52

Rzaan

Altijd zoekende

DutchWing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:38:
[...]

Van een kale kip kun je niet plukken.
En ook al krijg je als ondernemer je geld wel... al die moeite (en geld) die het kost om je geld te krijgen.
Ik vind er niks mis mee om een deel vooruit te betalen.
Maar alles in verhouding en ik zou ook zeker het bedrijf natrekken.
en kijken bij welke vakorganisatie het is aangesloten.
Iemand die je ergens van www.zoek-een-ZZP'er-die-morgen-al-tijd-heeft.nl hebt geplukt, zou ik ook € 0 aanbetalen.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:47

Ethirty

Who...me?

Adriaan71 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:12:
[...]

Dat is deels ook het risico van ondernemen. Daarvoor heb je marges en reserves. Als consument kan ik van alles en nog wat bestellen zonder aanbetaling, ook als het duizenden euro's kost. Als ik een nieuwe Audi bestel van 60k hoef ik ook niet de helft vooruit te betalen.

Als je 10k verplicht vooraf moet betalen heeft die ondernemer sowieso een voorschot van 10k wat hij aan kan, dus dan is 8k voorschieten en terugkrijgen bij levering ook geen probleem.

Tenzij ik persoon in kwestie ken of via een bekende persoon geadviseerd krijg zou ik nooit dat soort hoeveelheden voorschieten als particulier. €1000 bijvoorbeeld is een redelijke aanbetaling waarbij ik als consument niet te veel het schip in ga en de ondernemer heeft het gevoel dat de klant serieus is.

Of ga je als ondernemer dan zeggen koop het daar en daar zelf maar dan doe ik alleen de uren. Denk het niet, want je wil wel de marge maar niet het risico?

Overigens niet zwart-wit dit, meer grijs. Beide partijen moeten een goed gevoel over elkaar hebben.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Plenkske
  • Laatst online: 20-12 21:36
Ik denk dat het risico van de installateur op dit moment erg klein is. Hij besteld de spullen, als hij die niet kwijt komt bij de ene consument dan lukt het wel bij een andere. Desnoods bij een andere installateur.

Als consument is het risico veel groter. Je betaald iets aan met een lange levertijd. In die tijd kan de installateur allang failliet of verdwenen zijn.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Adriaan71 @Rzaan
Iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zich fijn bij voelt! :)
Zowel als consument, als ondernemer…

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 22-07-2022 15:48 ]

• KaDoos
  • Laatst online: 19:20
Probeer het eens met een bankgarantie.
En anders met de creditcard.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik zou ook niet aanbetalen. Ik heb afgesproken dat ik het materiaal betaal op het moment dat het bij mij in de schuur staat (de apparatuur komt rechtstreeks naar mij) en de factuur van de werkzaamheden wordt per omgaande voldaan. Dit soort bedragen zijn toch wel iets anders dan een nieuwe telefoon online bestellen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Adriaan71
Ik ben zelf ook ondernemer en werk ook met aanbetalingen. Maar het moet wel in proporties blijven.

Dan vind ik een aanbetaling van 50% wel erg veel. En waarom levert die installateur zijn producten en diensten voor zo'n uitstekende prijs.

Klinkt bijna als muziek in je oren.

Of is het een vriend van je.

Ben niet thuis in de Mitsubishi producten kwa prijzen maar dat kunnen andere wel bevestigen of het normale prijzen zijn.

Zal nog maar eens goed nadenken of het allemaal wel klopt,

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:20

martijn v o

Certified by Enphase.

Klinkt erg als een rode vlag, mooie prijs en vette aanbetaling.
Kijk uit dus.....

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Valt wel mee toch? In Spanje koop je een 200l Ecodan set voor €5.500 en ook daar maken ze er winst op. Deze 'scherpe' prijs in NL is dan toch bijna 50% hoger. Helaas zul je voor een bestelling in Spanje ook vooruit moeten betalen.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

doek55 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:37:
Valt wel mee toch? In Spanje koop je een 200l Ecodan set voor €5.500 en ook daar maken ze er winst op. Deze 'scherpe' prijs in NL is dan toch bijna 50% hoger. Helaas zul je voor een bestelling in Spanje ook vooruit moeten betalen.
Die 12.000 euro met vloerverwarming is heel aantrekkelijk!
Die 5500 euro, dan ben je er nog niet hè!

Warmtepomp: 5500 euro.
Stuurstroomkabel: 100 euro.
Voedingskabel: 100 euro.
Groepenkast ombouwen: 300 a 700 euro.
Koelleiding met koppelingen: 800 euro.
Vloerverwarming: 2000 euro. (Incl montage)
Leidingwerk vervangen: 500-1000 euro.
Uurloon totaal: 2000-3000 euro.
Inbedrijfstelling: 1000 euro.

Totaal = 12.900 - 14.200 euro.
En dan ben ik heel schappelijk!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:08
Ik wil morgen de elektra gaan voorbereiden voor de installatie van mijn Mitsubishu Ecodan ERST20D-VM2D binnenunit.

Vanuit mijn meterkast heb ik 2x kabel naar boven voorbereid en 1x kabel naar buitenunit. Ik ben er inmiddels achter dat de binnenunit vanuit de buitenunit gevoed hoort te worden. Dat zou willen zeggen dat de installateur een kabel vanaf de buitenunit mee zal moeten voeren met de koelleidingen. Dat lijkt me geen probleem, 1 kabel vanuit de meterkast heb ik dan voor niets aangelegd.

Vragen die ik heb:
  • Nu die kabel er toch al ligt; zou die ook gewoon te gebruiken zijn of moet het via de buitenunit?
  • Wat is logisch; stopcontact of een doos voor aansluiten van vaste kabel?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

assje schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:01:
Ik wil morgen de elektra gaan voorbereiden voor de installatie van mijn Mitsubishu Ecodan ERST20D-VM2D binnenunit.

Vanuit mijn meterkast heb ik 2x kabel naar boven voorbereid en 1x kabel naar buitenunit. Ik ben er inmiddels achter dat de binnenunit vanuit de buitenunit gevoed hoort te worden. Dat zou willen zeggen dat de installateur een kabel vanaf de buitenunit mee zal moeten voeren met de koelleidingen. Dat lijkt me geen probleem, 1 kabel vanuit de meterkast heb ik dan voor niets aangelegd.

Vragen die ik heb:
  • Nu die kabel er toch al ligt; zou die ook gewoon te gebruiken zijn of moet het via de buitenunit?
  • Wat is logisch; stopcontact of een doos voor aansluiten van vaste kabel?
1 kabel vanuit je meterkast voor de buitenunit + binnenunit. (Vaste aansluiting + werkschakelaar buitenunit)
1 kabel voor de booster heater. (Vaste aansluiting of stopcontact.)
Ik zou persoonlijk vaste aansluiting doen, dat heb ik ook gedaan.

Voor meer vragen betreft Ecodan: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 22-07-2022 22:11 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:08
DutchWing schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:07:
1 kabel vanuit je meterkast voor de buitenunit + binnenunit. (Vaste aansluiting + werkschakelaar buitenunit)
1 kabel voor de booster heater. (Vaste aansluiting of stopcontact.)
Ik zou persoonlijk vaste aansluiting doen, dat heb ik ook gedaan.
Bedankt voor je reactie. De benodigde aansluitingen zijn op zich duidelijk, ik vraag me dus alleen af of het aansluiten van de binnenunit op de buitenunit een bepaalde functie heeft.

Ik heb dus 2 kabels van de meterkast naar de binnenunit (oranje hieronder). Het liefst zou ik dus gewoon in de meterkast de buitenunit en binnenunit op dezelfde groep aansluiten. Als het aansluiten van de binnenunit direct op de buitenunit noodzakelijk is moet dit dus met een nieuwe kabel buitenom (geel hieronder) en is de andere kabel voor niets.

Beetje jammer dat ik dit van tevoren niet beter bekeken heb, zie het nu niet echt zitten om boel weer open te graven om 2e kabel naar de buitenunit te brengen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmZmZEu9pLLdJkqRlhhZMWcxuAs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YDx3HPME06AHNEgBkRHxe5Ap.jpg?f=user_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:26
assje schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:26:
[...]

Bedankt voor je reactie. De benodigde aansluitingen zijn op zich duidelijk, ik vraag me dus alleen af of het aansluiten van de binnenunit op de buitenunit een bepaalde functie heeft.

Ik heb dus 2 kabels van de meterkast naar de binnenunit (oranje hieronder). Het liefst zou ik dus gewoon in de meterkast de buitenunit en binnenunit op dezelfde groep aansluiten. Als het aansluiten van de binnenunit direct op de buitenunit noodzakelijk is moet dit dus met een nieuwe kabel buitenom (geel hieronder) en is de andere kabel voor niets.

Beetje jammer dat ik dit van tevoren niet beter bekeken heb, zie het nu niet echt zitten om boel weer open te graven om 2e kabel naar de buitenunit te brengen....

[Afbeelding]
Inderdaad, "beetje dom".

Het is essentieel dat je die kabel van de buitenunit naar de binnenunit brengt!!!
Het is de voeding voor de binnenunit, maar belangrijker, ook de sturingskabel voor het geheel. Dat kan/moet gewoon met een soepel snoer; er gaat geen vermogen door.
Die afzonderlijke kabel van je meter kast naar de binnenunit is uitsluitend voor de verwarmingsspiraal voor de backup heater, en die is alleen nodig voor de legionella run (wat ik niet doe) en dus ook niet heb. En je hebt hem ook niet nodig , als je de legionella run doet met de verwarmingsspiraal in de boiler zelf, dat is nog eens veel efficiënter ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 22-07-2022 22:51 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Dylantje2

Dylantje2

LeonTebbens schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:09:
[...]

Mooi hoor!
Goede foto voor de topic start?
Het is een WP boiler 8)7

• Dylantje2

Dylantje2

MarcoC schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:54:
[...]

Als beginner is juist het lezen van een TS en de links daarin staan als eerste te leren snappen.
Nu gooit iedereen er een meteen een bom aan vragen tegenaan...

Ik vraag geen 10 jaar.
En als je er echt geen touw aan vast kunt knopen kun je mss beter een installateur vragen :-)
Ik vind hem bizar goed. O-)

• Dylantje2

Dylantje2

Andrehj schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:25:
[...]

Behalve de OP is er ook nog het FAQ topic (die staat nota bene bovenaan in de topiclijst), waarin de meeste begrippen netjes worden uitgelegd.
Ik ben in 2018 ook gewoon begonnen met inlezen en had van al die begrippen ook nog nooit gehoord. Begrippen die je niet begrijpt schrijf je even op, en na een paar dagen lezen ben je er van de meeste begrippen wel achter wat ze betekenen. Het is echt niet erg om er zelf wat moeite in te moeten steken
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik houd van je xxx

Pagina: 1 ... 131 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.