Wij zouden graag een warmtepomp willen plaatsen in ons huis. Van oorsprong is het een bungalow waarin in de jaren 80 een kap op is gezet. In 2012 heb ik het houten dek grotendeels vervangen door een broodjesvloer.
De woonkamer/keuken zijn middels de broodjesvloer dus ook geïsoleerd.
/f/image/J9l6NWAMFTviMv5To8OQ42n7.png?f=fotoalbum_large)
Boven komt nog een badkamer, misschien komt hier ook vloerverwarming.
De overige kamers boven verwarmen we niet, of in de toekomst met airco.
Typisch willen we alleen groepen 1-5 (woonkamer/keuken) en 7 (wc/badkamer) verwarmen. Misschien in de toekomst ook de overige groepen.
Ook is er een gaskachel aanwezig. Dit bekend dat gas-loos iets lastiger is. Maar dit betekend ook een eenvoudige backup als het echt een weekje -15 graden zou worden.
Ik verwacht ergens tussen de 7 en 10kw uit te komen op basis van wat ik tot nu toe gelezen/vernomen heb.
(Huidige ketel staat al 4 jaar op 45graden aanvoer).
10680 Wp op zuid.
/f/image/7kQo7hpaL6bFk5a9U6hKXXBP.png?f=fotoalbum_large)
Op verzoek heeft hij ook een volledig-elektrische oplossing geoffreerd:
/f/image/pLo2nmBPeRtOiEifz5dgkNzq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yKpKE3rlLAK52ACRgpiBZYae.png?f=fotoalbum_large)
Buffervat: wel of niet? Bij de overburen hebben ze in een een erg identieke situatie vorige week geen buffervat geplaatst. Mij lijkt dat het betonnen dek genoeg buffer heeft. De 6 bovengenoemde groepen zullen altijd open blijven. De rest misschien on-demand.
300L boiler lijkt momenteel een beetje de grootste? Dus deze dan.
Huidige situatie
Isolatie
De oorspronkelijke bungalow had al spouwmuur isolatie. Later is her nogmaals een muur met geisoleerde spouw volledig omheen gemetseld. Dus muren zijn A++ durf ik wel te stellen.De woonkamer/keuken zijn middels de broodjesvloer dus ook geïsoleerd.
Verwarming
In 2012 heb ik de volledige benedenverdieping van vloerverwarming voorzien (10cm slangafstand)./f/image/J9l6NWAMFTviMv5To8OQ42n7.png?f=fotoalbum_large)
Boven komt nog een badkamer, misschien komt hier ook vloerverwarming.
De overige kamers boven verwarmen we niet, of in de toekomst met airco.
Typisch willen we alleen groepen 1-5 (woonkamer/keuken) en 7 (wc/badkamer) verwarmen. Misschien in de toekomst ook de overige groepen.
Ook is er een gaskachel aanwezig. Dit bekend dat gas-loos iets lastiger is. Maar dit betekend ook een eenvoudige backup als het echt een weekje -15 graden zou worden.
Gasverbruik
Helaas onbekend maar <3000m3 (we verwarmen meerdere gebouwen achter 1 gasaansluiting, verdeling onbekend.Ik verwacht ergens tussen de 7 en 10kw uit te komen op basis van wat ik tot nu toe gelezen/vernomen heb.
(Huidige ketel staat al 4 jaar op 45graden aanvoer).
Zonnepanelen
Yup: Zonneschans tegen buurgebouw10680 Wp op zuid.
Offertes
Inmiddels twee offerte-aanvragen gedaan. De 1e is nog niet binnen. De 2e stuurde me richting een hybride oplossing:/f/image/7kQo7hpaL6bFk5a9U6hKXXBP.png?f=fotoalbum_large)
Op verzoek heeft hij ook een volledig-elektrische oplossing geoffreerd:
/f/image/pLo2nmBPeRtOiEifz5dgkNzq.png?f=fotoalbum_large)
Technische uitdagingen
Leidingwerk
De huidige CV ketel staat op de zolder. De nieuwe installatie zou ik in de kelder willen plaatsen, dus dit is wat leidingen omleggen. Dit kan ik zelf.Buffervat
De slangen van de vloerverwarming liggen wat diep. Hierdoor heb ik een extreem trage response op het thermostaat setpoint:/f/image/yKpKE3rlLAK52ACRgpiBZYae.png?f=fotoalbum_large)
Buffervat: wel of niet? Bij de overburen hebben ze in een een erg identieke situatie vorige week geen buffervat geplaatst. Mij lijkt dat het betonnen dek genoeg buffer heeft. De 6 bovengenoemde groepen zullen altijd open blijven. De rest misschien on-demand.
Boiler
Met een vrouw en toekomstplannen verwacht ik nog een aantal douchende pubers. Toekomstige situatie: een bad en twee douches.300L boiler lijkt momenteel een beetje de grootste? Dus deze dan.
Overige gedachten
Misschien is het over dimensioneren van de warmtepomp nog een idee? Dan is de boiler sneller weer warm. En kan ik deze bijvoorbeeld volledig warm krijgen terwijl de zon scihijnt (salderen loopt ooit af?).[ Voor 2% gewijzigd door Timple op 02-03-2022 17:58 . Reden: gaskachel toegevoegd. ]