Warmtepomp in jaren 60 woning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-06 22:03
Wij zouden graag een warmtepomp willen plaatsen in ons huis. Van oorsprong is het een bungalow waarin in de jaren 80 een kap op is gezet. In 2012 heb ik het houten dek grotendeels vervangen door een broodjesvloer.

Huidige situatie

Isolatie
De oorspronkelijke bungalow had al spouwmuur isolatie. Later is her nogmaals een muur met geisoleerde spouw volledig omheen gemetseld. Dus muren zijn A++ durf ik wel te stellen.

De woonkamer/keuken zijn middels de broodjesvloer dus ook geïsoleerd.
Verwarming
In 2012 heb ik de volledige benedenverdieping van vloerverwarming voorzien (10cm slangafstand).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkYq1F3Xh51DNEn-3dkuHsio2SU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J9l6NWAMFTviMv5To8OQ42n7.png?f=fotoalbum_large

Boven komt nog een badkamer, misschien komt hier ook vloerverwarming.
De overige kamers boven verwarmen we niet, of in de toekomst met airco.

Typisch willen we alleen groepen 1-5 (woonkamer/keuken) en 7 (wc/badkamer) verwarmen. Misschien in de toekomst ook de overige groepen.

Ook is er een gaskachel aanwezig. Dit bekend dat gas-loos iets lastiger is. Maar dit betekend ook een eenvoudige backup als het echt een weekje -15 graden zou worden.
Gasverbruik
Helaas onbekend maar <3000m3 (we verwarmen meerdere gebouwen achter 1 gasaansluiting, verdeling onbekend.
Ik verwacht ergens tussen de 7 en 10kw uit te komen op basis van wat ik tot nu toe gelezen/vernomen heb.
(Huidige ketel staat al 4 jaar op 45graden aanvoer).
Zonnepanelen
Yup: Zonneschans tegen buurgebouw
10680 Wp op zuid.

Offertes

Inmiddels twee offerte-aanvragen gedaan. De 1e is nog niet binnen. De 2e stuurde me richting een hybride oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRVkPPu4FtdTqpdCpxfqJIgGW8M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7kQo7hpaL6bFk5a9U6hKXXBP.png?f=fotoalbum_large

Op verzoek heeft hij ook een volledig-elektrische oplossing geoffreerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVbPSeo6yKqMjfjU1dmSLKbPuyI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pLo2nmBPeRtOiEifz5dgkNzq.png?f=fotoalbum_large

Technische uitdagingen

Leidingwerk
De huidige CV ketel staat op de zolder. De nieuwe installatie zou ik in de kelder willen plaatsen, dus dit is wat leidingen omleggen. Dit kan ik zelf.
Buffervat
De slangen van de vloerverwarming liggen wat diep. Hierdoor heb ik een extreem trage response op het thermostaat setpoint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wuES_IK6xogd_tMUzHAnwSIGx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yKpKE3rlLAK52ACRgpiBZYae.png?f=fotoalbum_large

Buffervat: wel of niet? Bij de overburen hebben ze in een een erg identieke situatie vorige week geen buffervat geplaatst. Mij lijkt dat het betonnen dek genoeg buffer heeft. De 6 bovengenoemde groepen zullen altijd open blijven. De rest misschien on-demand.
Boiler
Met een vrouw en toekomstplannen verwacht ik nog een aantal douchende pubers. Toekomstige situatie: een bad en twee douches.
300L boiler lijkt momenteel een beetje de grootste? Dus deze dan.
Overige gedachten
Misschien is het over dimensioneren van de warmtepomp nog een idee? Dan is de boiler sneller weer warm. En kan ik deze bijvoorbeeld volledig warm krijgen terwijl de zon scihijnt (salderen loopt ooit af?).

[ Voor 2% gewijzigd door Timple op 02-03-2022 17:58 . Reden: gaskachel toegevoegd. ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:21
Buffervat moet zonder kunnen.
Je hebt genoeg water in je vloerverwarming zitten.

Verschil tussen hybride en full electric haal je er al uit in je vastrecht kosten voor gas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 12:18
@Timple
ik heb een 200l boiler, en die word warm gemaakt met een 300W element voor 6 uur per dag.
meer dan voldoende voor ons 2 persoon huishouden daar is echt geen 5 of 9kW warmtepomp voor nodig. ;)
(mag wel, maar echt een paar watt voor veel uren is al snel voldoende.)

hoe groot je boiler moet zijn kun je gewoon uitrekenen.
voorbeeld: 200l@65 kun je voor 90% leeg tappen.
en meng je aan met 1/2 aan koud water.
200 x 0,9 x 2 = 360l@38
een douche kop kan 10l/m@38 gebruiken.
dus dan heb je 36 minuten douche tijd. (wat gruwelijk lang is, meeste mensen staan echt minder als 5 minuten onder de douche.)
dus ga je douche koppen eens na meten en reken het uit. ;)

ook ik ben voorstander om gewoon full elektric te gaan.
is de beste oplossing.

hybride, niet doen.
ga dan bivalent, dat is hybride zonder dat de 2 systemen van elkaar weten.
water discrimineert niet door wat of wie het word opgewarmd.
gewoon 2 thermostaten ophangen en de warmtepomp 1 graat hoger zetten, en zo maximaal voorrang geven. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 02-03-2022 15:15 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
@D-dark Mijn vastrecht voor gas is 186,- per jaar, dus dat duurt toch nog 17 jaar om dat bedrag terug te verdienen. Maar ik snap je punt.

Ik was nog vergeten te melden dat wij een gaskachel hebben in de woonkamer. Dus van gas los zal nog een wat hogere investering vereisen vrees ik.

@migjes Zelf douche ik een kwartiertje per dag. Ik vermoed dat de kids het later ook niet bij 5 minuten gaan houden. Dus 36 minuten voor een gezin vind ik toch wat krapjes hoor.

Dat bivalent systeem is wel interessant. In principe zou ik (zolang ik gas heb) de aansturing van de backup-verwarming gewoon op de CV input kunnen doorschakelen. Dan gebruik ik gas in plaats van weerstandsverwarming.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik vraag mij nu vooral af wat onvakkundige montage zou kosten.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
1080 meter vv 16mm dat is dus ruim 220 liter inhoud, dát is al een flinke buffer, dus alleen een SWW boiler vat,
die dure extra pomp is dan ook niet nodig.
Met een 9KW WP wordt het boilervat ook snel opgewarmd, maar gezien de isolatie van de woning (en mogelijke extra isolatie voor de vloer en dak?) zou 7KW wel genoeg moeten zijn.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Zijn kleinere warmtepompen ook efficiënter? Of gaat het alleen om de initiële aanschafwaarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 20:39
Als je bang bent voor een koude douche omdat je net in bad hebt gezeten is een 500L boiler een goede optie. Tevens ervaar je dan niet snel de beperking van een boiler. Zou dan wel minimaal een 9kw warmtepomp pakken.

Verder staan er stelposten in de offerte wat voor de uiteindelijke prijs vaak negatief uitpakt, beter een vaste prijsafspraak maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Timple schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:57:
@D-dark Mijn vastrecht voor gas is 186,- per jaar, dus dat duurt toch nog 17 jaar om dat bedrag terug te verdienen. Maar ik snap je punt.

Ik was nog vergeten te melden dat wij een gaskachel hebben in de woonkamer. Dus van gas los zal nog een wat hogere investering vereisen vrees ik.
het is 186€ per jaar extra en na 10 jaar is het 1860€.
en vergeet niet het is extra boven op de gas prijs.
maar vergeet ook niet dat de gasketel ook stroom gebruikt, anders kan die niet rond pompen.

maar snap ook wel dat soms los gaan lastig is of onwenselijk. ;)
@migjes Zelf douche ik een kwartiertje per dag. Ik vermoed dat de kids het later ook niet bij 5 minuten gaan houden. Dus 36 minuten voor een gezin vind ik toch wat krapjes hoor.
tja dat is niet wat ik schreef.
ik gaf je een voorbeeld hoe je het kon uit rekenen.

en pas op, neem geen onderbuik gevoelens mee in dit soort berekeningen.
15 min onder de douche (dus niet dat je op de badkamer staat, maar stromend water) dat is best lang hoor.
maar goed er zijn meerdere methodes om te rekenen.
je kunt de water stand op schrijven voor en na de douche.
en zo uit rekenen hoeveel water je gebruikt.
of een emmer een aantal seconde onder de douche houden, meten hoeveel liter je dan relatief hebt per minuut.

kijk met echte cijfers ben je niet aan het gokken.
gokken = brokken. ;)
Dat bivalent systeem is wel interessant. In principe zou ik (zolang ik gas heb) de aansturing van de backup-verwarming gewoon op de CV input kunnen doorschakelen. Dan gebruik ik gas in plaats van weerstandsverwarming.
je zult dan merken dat je heel snel met zelfs een kleine warmtepomp al 80% van je gebruik opvangt.
het probleem zit hem meestal in de latere %tjes. ;)
Timple schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:54:
Zijn kleinere warmtepompen ook efficiënter? Of gaat het alleen om de initiële aanschafwaarde?
maakt eigenlijk geen bal uit.
mijn 1,4kW warmtepomp doet 4,2COP (en sCOP), en veel anderen doen dat ook wel ongeveer.
(oke ergens in de extremen heb je wel wat verschillen, er draait ook gewoon een water pomp van 60W om het water rond te pompen, en als die dan 1,4kW rond pompt of 9kW is in theorie wel een verschil.
maar dit vind ik zelf zout op slakken leggen. ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 03-03-2022 14:00 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Hoe werkt zo'n boiler eigenlijk met bijvullen?

Stel 15 graden water, boiler van 200L op 55 graden, douche stand op 35 graden, verwaarloosbare opwarming in deze tijdspanne.

Dan kun je dus 400L douchen. (Ga ik even er van uit dat je de boiler 100% kan benutten.)

Echter, als de boiler onmiddellijk koud water gaat bijvullen dan is na 100L boiler verbruik het water in de boiler 35 en snel daarna te koud voor de douche.

Dus dan heb ik effectief maar 150L om mee te douchen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Timple schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:53:
Hoe werkt zo'n boiler eigenlijk met bijvullen?

Stel 15 graden water, boiler van 200L op 55 graden, douche stand op 35 graden, verwaarloosbare opwarming in deze tijdspanne.

Dan kun je dus 400L douchen. (Ga ik even er van uit dat je de boiler 100% kan benutten.)

Echter, als de boiler onmiddellijk koud water gaat bijvullen dan is na 100L boiler verbruik het water in de boiler 35 en snel daarna te koud voor de douche.

Dus dan heb ik effectief maar 150L om mee te douchen.
dit noemen we het tapwater rendement en staat gewoon in de specs bij de boiler. ;)
een beetje goede boiler heeft een speciale buis die zorgt dat het water onder in de boiler binnen komt en niet te veel mengt met het warme water er boven.
hier door kun je vaak +/-90% uit een boiler tappen voordat de temperatuur onder de 38 graden zakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Timple
soms geven ze het anders aan, zie als voorbeeld OEG:
https://www.oeg.net/nl/article/id/58919/datasheet/pdf
dat is een 500l@?? als voorbeeld:
dan zeggen ze Bulkvermogen (45°C) [l]: 785l@45
maar 45 graden is wel wat warm om mee te douchen, reken op 38 graden maar een ruime 800l@38. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Ik ben zelf mijn woning compleet aan het renoveren, en kwam dit toevallig tegen maar als ik zo vrij mag zijn, weet je wel hoeveel cm en wat voor isolatie in je muren, broodjesvloer en kap zit? Je bent namelijk gezien het onbekende gasverbruik vrij 'blind' bezig en keuzes aan het maken op basis van aannames? Dubbele spouwmuur klinkt leuk, maar als de eerste spouwmuur duimdikte heeft en de 2e 6cm, dan mag je blij zijn als je R4 gaat halen. Dan hoop ik tenminste dat je je broodjesvloer mer ~R5 hebt geisoleerd en je dak minimaal met R6 PIR elementen. Zeker gezien het onbekende gasverbruik weet je niet wat voor verbruik je moet vervangen als ik het even zo bot mag stellen. Je oppervlakte is ca 110m2? 7kw warmtepomp is wat minimaal, je wilt niet dat die in de winter de hele nacht staat te brommen.

Ik hoop wel dat je eigen elektrameter hebt dat je in de nieuw situatie wel precies je verbruik kunt meten en weten.

Wat betreft gasverbruik zou ik toch proberen wat preciezer te zijn, minder dan 3000m3 kan nog altijd gigantisch zijn. Voor een oude 2 onder 1 kap kun je op 1500m3 zitten. Want je stookt zakelijk als ik vragen mag?

Mijn woning is net 100m2 en ik ga zeker voor een buffervat die ik in een speciaal nog mee geisoleerde ruimte ga zetten. Die zou ik al helemaal overdimensioneren, dan kun je op warmere buitendagen 'goedkoop' op temperatuur krijgen. En ik ga gewoon voor 1.000 liter. Als je toch bezig bent :P Ik ga voor R8 dakisolatie, R5,5 in de vloer en R4,5 of R5 in de muren, driedubbel glas en heb dan uiteindelijk vergelijkbaar PV systeem met iets nadeliger ligging op zuid-zuid-oost en wil dan volledig elektrisch met dikke thuisaccu.

Wat betreft die vertraging, het ziet eruit alsof je een Tado systeem hebt? Kun je niet die vertraging gewoon meten in tijd of temperatuur? Dan weet je hoe je je temperatuur setting moet aanpassen, of je meetpunt verplaatsen.

Sorry voor de kritische post :P beetje kriebelig om op basis van hele grove gegevens zeer nauwkeurigeoffertes te zien. Succes, ik houd dit topic in de gaten.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:43
Ik weet niet of het op 6 januari jl erg koud was 's nachts, maar als je woonkamer van vloerverwarming is voorzien met daar bovenop een tegelvloer (?) en de temperatuur is om 4u 's nachts alweer gedaald naar 19 graden, dan is dat voor mij een indicatie dat je isolatie echt niet A++ is. Bij hele goede isolatie zou je woonkamer veel minder snel warmte verliezen.

Zou toch nog ff goed naar dat gasverbruik kijken.

€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Hoi @FlowDesign, ik heb alleen beweerd dat mijn muren A++ zijn. Het totale vertrek niet, veel raamoppervlak met relatief oud dubbelglas.
FlowDesign schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:44:
Zou toch nog ff goed naar dat gasverbruik kijken.
siggy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:59:
Wat betreft gasverbruik zou ik toch proberen wat preciezer te zijn, minder dan 3000m3 kan nog altijd gigantisch zijn.
Hoe? (Oprechte vraag, behalve mijn thermostaat heb ik geen inzicht in het verbruik bij de rest).
migjes schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:56:
dit noemen we het tapwater rendement en staat gewoon in de specs bij de boiler. ;)
Awesome, dat wist ik niet. Erg nuttige info!
Je bent namelijk gezien het onbekende gasverbruik vrij 'blind' bezig en keuzes aan het maken op basis van aannames?
Yup. Heb je een beter idee?

Nog een winter wachten en metingen doen misschien? Daar verlies ik dan veel geld op. Voor dat geld kan ik nu ook gewoon een beetje over dimensioneren toch?
... je wilt niet dat die in de winter de hele nacht staat te brommen.
Waarom niet? Is een af-en-aan brom fijner om bij te slapen?
Sorry voor de kritische post :P beetje kriebelig om op basis van hele grove gegevens zeer nauwkeurigeoffertes te zien. Succes, ik houd dit topic in de gaten.
No worries! Blij met alle input :)
en ik ga zeker voor een buffervat
Waarom zo stellig? Of ik de warmte nou in 1000L water stop. Of in 10cm*100m2=10m3 beton...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[quote]Timple schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:03:
Onderzoek, extra muur om het gebouw is vergunningsplichtig dus er zou e.e.a. op papier moeten staan en dat ligt dan in het gemeente archief en daarnaast onderzoek met behulp van endoscoop etc. en als laatste mogelijkheid destructief onderzoek. veel isolatie is nog maar een paar jaar de standaard (het was eerder ook relatief duur) dus ik zou er juist niet teveel van verwachten. A++ (wat je er ook exact mee bedoeld) lijkt mij onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Afkoeling van het huis is wel te bepalen, juist nu het in de nacht een paar graden vriest.
In mijn vorige woning koelde het op een frisse nacht tussen de 3 en 4 graden af, in mijn nieuwe woning niet meer dan 1 graad.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Als ik de afkoeling weet van bijvoorbeeld vannacht. Hoe kom ik dan bij een kW waarde warmtepomp uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Timple schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:03:
Hoi @FlowDesign, ik heb alleen beweerd dat mijn muren A++ zijn. Het totale vertrek niet, veel raamoppervlak met relatief oud dubbelglas.
Schaf dan aub 3 dubbelglas aan. Afgezien van de leeftijd kan het al 'op' zijn. A++ zegt overigens bijzonder weinig, zoals al werd aangegeven, er zijn tekeningen , bereken je R of U waarde. Dan weet je het zeker.
Hoe? (Oprechte vraag, behalve mijn thermostaat heb ik geen inzicht in het verbruik bij de rest).
Je zult dan toch iets meer info moeten geven. Ik kan wel mijn aannames bedenken, maar linksom of rechtsom moet je ergens op zijn minst een kostenplaatje hebben, dan kun je het ongeveer terugrekenen naar m3.

Nog een winter wachten en metingen doen misschien? Daar verlies ik dan veel geld op. Voor dat geld kan ik nu ook gewoon een beetje over dimensioneren toch?
Je hebt 100% gelijk in principe, maar je weet niet wat overdimensioneren is als je niet weet wat je 'dimensies' zouden moeten zijn. Klinkt lullig, maar meten is weten. Je zult toch ergens een indicatie vandaan moeten halen van verbruik. Temperatuurverlies van het afgelopen jaar, stookuren van de cv ketel aangezien je tado hebt. Dan kun je een beter beeld schetsen of je eerder op 1000m3 of 2000m3 zit.
Waarom niet? Is een af-en-aan brom fijner om bij te slapen?
Als die in de winter altijd aanstaat dan heb je zowel slechte isolatie en heftig ondergedimensioneerd. En juist in de winter is een warmtepomp niet bepaald efficient. In het beste geval 1 kwh elektriciteit voor 2kwh warmte.
No worries! Blij met alle input :)
8)
Waarom zo stellig? Of ik de warmte nou in 1000L water stop. Of in 10cm*100m2=10m3 beton...
Maar je wilt niet je overproductie meteen in je beton stoppen lijkt me. Gezien de financien die je hier aan uitgeeft is een paar honderd euro meer voor een fatsoenlijk geisoleerd buffervat die paar % efficientie het wel waard. Wel te verstaan dat het buffervat fatsoenlijk geisoleerd is en niet in een of andere tochtige koude kelder komt te staan.

Bij een buffervat zou je bij positieve temperaturen in de winter, meer energie opslaan overdag dan dat je gedurende nacht verbruikt/verliest. Buffervat is altijd efficienter. En zoveel duurder mag het niet worden.

Maar al met al zou ik toch kijken of je niet nog wat meer kunt isoleren. Want als je dak niet minimaal R6 heeft....

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

@Timple is er een hele specifieke reden om voor een split pomp te gaan ipv een veel goedkopere monoblok?

die panasonic offerte is ENORM opgeklopt. meer dan de helft van de rommel die erin staat heb je niet nodig.

monoblok (~3/4000 euro), 1500 boilervat, 3wegklep en wat prularia en dan zit je dik onder de 10k totaal met installatie inclusief dat 1500 kapstokartikel wat die benoemt.

filter en dergelijke heb je niet nodig, die zit al in de panasonic. die gozert weet wel hoe die offertes moet aankleden met rommel.

met een 9kW kan je vrijwel non stop douchen. je kan dus ook een tikje omlaag naar een 7 of een 5, scheelt weer paar honderd euro. de kleinere units zijn ook inderdaad iets zuiniger.
siggy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:57:
Maar al met al zou ik toch kijken of je niet nog wat meer kunt isoleren. Want als je dak niet minimaal R6 heeft....
isolatie zegt niks over het wel of niet kunnen nemen van een warmtepomp, het zegt alleen wat over je verbruik.

je COP 2 verhaal slaat nergens op, helemaal niet met vloerverwarming die rustig onder de 30 graden loopt als die goed ingeregeld is.
je hele buffervat idee is gewoon slecht. dat moet je natuurlijk zelf doen als je dat leuk vind maar ga het niet anderen adviseren. gezien je over gebrom praat van een warmtepomp neem ik aan dat je zelf er geen hebt of er nooit eentje hebt horen lopen.

[ Voor 58% gewijzigd door flippy op 05-03-2022 00:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
flippy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:06:
@Timple is er een hele specifieke reden om voor een split pomp te gaan ipv een veel goedkopere monoblok?
Hey @flippy. Er is wat mij betreft geen reden om voor een split pomp te gaan.

Bij zelf-installatie zou ik voor een monoblock gaan. Omdat ik dan niets te doen heb met f-gassen etc.

Bij monoblocks heb je wel nog het probleem van bevriezing van de leidingen natuurlijk. Volgens mij is dit weer op te lossen met anti-vries, maar hier weet ik de implicaties nog niet van.

Dit soort overwegingen had ik dus weer verwacht van de mensen die deze offertes maken.
flippy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:06:
die panasonic offerte is ENORM opgeklopt. meer dan de helft van de rommel die erin staat heb je niet nodig.

monoblok (~3/4000 euro), 1500 boilervat, 3wegklep en wat prularia en dan zit je dik onder de 10k totaal met installatie inclusief dat 1500 kapstokartikel wat die benoemt.
Hier zit de vervanging van de vloerverwarmingverdeler nog niet bij....

En hier zit dus wel nog een pijnpunt... Van de 7 aangeschreven bedrijven hebben er 4 gereageerd waarvan 2 dit jaar nog een offerte konden maken. Dit was nog voor de oorlog, dus nu zal het nog erger zijn.

Een luxe positie van 5 offertes vergelijken en onderhandelen over prijzen zit er gewoon niet in dit jaar vrees ik :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:19:
[...]
Hey @flippy. Er is wat mij betreft geen reden om voor een split pomp te gaan.
Bij zelf-installatie zou ik voor een monoblock gaan. Omdat ik dan niets te doen heb met f-gassen etc.
Bij monoblocks heb je wel nog het probleem van bevriezing van de leidingen natuurlijk. Volgens mij is dit weer op te lossen met anti-vries, maar hier weet ik de implicaties nog niet van.
Dit soort overwegingen had ik dus weer verwacht van de mensen die deze offertes maken.
Hier zit de vervanging van de vloerverwarmingverdeler nog niet bij....
En hier zit dus wel nog een pijnpunt... Van de 7 aangeschreven bedrijven hebben er 4 gereageerd waarvan 2 dit jaar nog een offerte konden maken. Dit was nog voor de oorlog, dus nu zal het nog erger zijn.
Een luxe positie van 5 offertes vergelijken en onderhandelen over prijzen zit er gewoon niet in dit jaar vrees ik :|
voor bevriezen hoef je niet bang te zijn. als er geen warmtevraag is en de watertemperatuur in de unit komt onder de ~4 graden spingt de waterpomp voor een minuttje of 2 aan om warm water van binnen te halen. maar dorgaans als het zo koud is heb je ook wel een warmtevraag als het goed is. ;)
dus 3000+ meer uitgeven voor een split+leidingen is gewoon zonde geld. daar gaat je subsidie.

je hoeft niet altijd verdelers te vervangen. veel verdelers kunnen pomploos gemaakt worden met een simpele kit van de fabrikant en/of monteren van blindplaten. al doet dat niet veel onder de streep.

met een monoblok zit je ook neit vast aan een specifieke installateur. je kan zelf de spullen kopen en een lokale ZZPer zoeken om het aan te sluiten als je het zelf niet kan of iemand kent die handig is.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
flippy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:24:
veel verdelers kunnen pomploos gemaakt worden met een simpele kit van de fabrikant en/of monteren van blindplaten. al doet dat niet veel onder de streep.
Ja, dat was ik zelf dus ook al van plan. Gewoon de pomp er tussenuit schroeven en twee bochtjes voor terugplaatsen. Voila.
met een monoblok zit je ook neit vast aan een specifieke installateur. je kan zelf de spullen kopen en een lokale ZZPer zoeken om het aan te sluiten als je het zelf niet kan of iemand kent die handig is.
Nouja, handig ben ik wel, de volledige broodjesvloer met vloerverwarming er zelf ingelegd.

Maar volgens mij kun je bij zelf-installatie fluiten naar de subsidie. En snelle-support bij storingen is op zich nog wel wenselijk.

Dus zelf-installatie is wel een overweging. Maar dan moet het wel veel geld schelen.
dus 3000+ meer uitgeven voor een split+leidingen is gewoon zonde geld.
Ik dacht dat split-units goedkoper waren: Eerste google hit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Als iemand in Noord-Limburg nog een installateur weet trouwens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:31:
Ik dacht dat split-units goedkoper waren: Eerste google hit
ik weet niet hoe je bij die site uitkomt amar het is handiger om gewoon naar de prijzen te kijken:

monoblok voor 2900 ex 2700 subsidie: https://www.rjtec-shop.eu/de/wh-mdc05j3e5.html

split voor 3900 ex 2700 subsidie: https://www.rjtec-shop.eu...aquarea-kit-WC05J3E5.html

dus dat is 300 euro of 1300 euro onder de streep en dan komt er nog 300 euro aan gasleiding bij en een stek mannetje regelen voor 200 in het geval van de split. dus totaal ~1500 extra voor de split.

en als je dingen zoals een vloer aan kan leggen dan kan je ook een monoblok aansluiten. als je dingen niet helemaal snapt moet je die gewoon hier stellen.

zelfs zonder de subsidiebon ben je dan nog goedkoper uit als je bereid bent een zaterdagje stuk te gooien hierop.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 05-03-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Ok, om even met die gedachte te spelen dan...

Shoppinglist:
  • Monoblock 7-9kW
  • Buffervat?
  • 500L boiler
  • Driewegklep?
  • Leidingwerk
Nadelen:
Kost veel eigen tijd
Geen garantie (tenzij duurder? besteld in NL)*
Geen 24h support

*Garantieverhaal: airco gekocht in het buitenland. Garantie is meer een EU theoretisch verhaal dan dat je er praktisch iets in hebt als je in de kou zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:43:
Ok, om even met die gedachte te spelen dan...

Shoppinglist:
  • Monoblock 7-9kW
  • Buffervat?
  • 500L boiler
  • Driewegklep?
  • Leidingwerk
Nadelen:
Kost veel eigen tijd
Geen garantie (tenzij duurder? besteld in NL)*
Geen 24h support

*Garantieverhaal: airco gekocht in het buitenland. Garantie is meer een EU theoretisch verhaal dan dat je er praktisch iets in hebt als je in de kou zit
geen buffervat.
waarom vredesnaam 500L vat? of heb je 6 kinderen die allemaal achter elkaar onder de regendouche wereldvrede willen oplossen?

zoals andere ook al hebben ondervonden is het voor garantie totaal geen reden om in nederland te kopen.
24h support heb je nergens. dan moet je zoizo bij een servicedienst aanbellen. al zijn 99% van de storingen zelf te diagnostiseren en vaak verhelpen door letterlijk de handleiding te lezen. in noodgevallen draai je gewoon op je noodelement tot je onderdelen hebt of er een servcedient is gekomen. niks waarvoor je onderhoudscontracten of andere onzin voor af hoeft te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Ok, geen buffervat.

Ik kreeg een moeilijk verhaal uitgelegd dat het heel kritisch kwam met de 5 graden delta die een warmtepomp wil hebben. En daarvoor was dus een buffervat nodig.
Maar als die warmtepomp hier samen met de verdeler ook uit komt vind ik het helemaal prima (minimaal 6 groepen staan altijd open).

Okay okay, 300L boiler dan. Maar inderdaad wel 2 regendouches, een bad en straks pubers aanwezig.

---

Qua support: huidige airco issue laat de aardlek springen. Dus weinig workarounds beschikbaar in dat specifieke geval. Maar hopelijk heeft een A-merk warmtempomp hier dan minder last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:54:
Ok, geen buffervat.

Ik kreeg een moeilijk verhaal uitgelegd dat het heel kritisch kwam met de 5 graden delta die een warmtepomp wil hebben. En daarvoor was dus een buffervat nodig.
Maar als die warmtepomp hier samen met de verdeler ook uit komt vind ik het helemaal prima (minimaal 6 groepen staan altijd open).

Okay okay, 300L boiler dan. Maar inderdaad wel 2 regendouches, een bad en straks pubers aanwezig.

---

Qua support: huidige airco issue laat de aardlek springen. Dus weinig workarounds beschikbaar in dat specifieke geval. Maar hopelijk heeft een A-merk warmtempomp hier dan minder last van :)
onzinverhaal van de delta, je warmtepomp wilt helemaal niks. je vloer is de buffer. verder geen woorden vuil maken aan het gebrek aan kennis van die verkoper of zijn drang van upsellen.

als je airco de aardlek laat aftikken is er een probleem ergens of je hebt teveel op 1 aardlek hangen. of de aardlek is niet alpenfris meer natuurlijk. gezien je opmerking zal de airco iets van een haier zijn of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
flippy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:20:
je warmtepomp wilt helemaal niks.
:D

Hoe zit het aansluit-technisch en inregel-wise?

Die driewegklep bijvoorbeeld. Snapt elke warmtepomp hoe die zo'n klep schakelt? En is het altijd dezelfde afweging (verwarming/boiler)?

---

Offtopic, maar ik ga er toch even op door, misschien komt er nog wat uit.
Yup, een Haier. Er zitten twee identieke haiers op een aardlek (en nog wat slaapkamer verlichting). Aardlek is 2 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:25:
[...]

:D

Hoe zit het aansluit-technisch en inregel-wise?

Die driewegklep bijvoorbeeld. Snapt elke warmtepomp hoe die zo'n klep schakelt? En is het altijd dezelfde afweging (verwarming/boiler)?
als je voor de panasonic gaat (wel aan te raden) er zit een aansluiting op en je moet alleen letten op de pijltjes op de klep (stromingsrichting) en zorgen dat de "aan" stand van de motor op de klep naar de tank gericht is. dus dat als hij faalt hij naar de vloer toe faalt en je altijd verwarming hebt. warm huis is belangrijker dan warm water.
je moet natuurlijk wel de warmtpeomp goed instellen hoe de boel moet schakelen. dat staat allemaal ind e handleiding.
Yup, een Haier.
hoe raad ik het.... O-) -O- :')

allebei eigen aardlek met niks verder eraan. aardlekautomaatjes zijn handig hiervoor. dit lost dit bekende issue meestal wel op. ;)

haier is een CV-cowboy-merk. niet eentje die zelf respecterende aircojongens gebruikt, je krijgt het want het is letterlijk de goedkoopste rommel bij de groothandel. de haier single splitjes kosten op of onder de 300 inkoop ex btw ;)
een simpele panasonic of LG kost 5 tientjes meer.... :$

ik doe inmiddels niks meer aan die dingen. ik heb het opgegeven. ik trek ze alleen nog van de muur af en vervang ze.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 05-03-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Shit. Zoals je het nu schetst is het wel weer een heel erg eenvoudig systeem...

Waarom doet iedereen hier zo moeilijk over dan? Ik denk dat je met 'een zaterdagmiddag' misschien nog wat optimistisch zit. Maar het klinkt ondertussen wel te doen.

Eigenwijs zou ik dan wel voor een 9kw panasonic gaan. Deze levert nog steeds 7kW bij -7 graden. Met een kleine uitbouw nog in de toekomstplannen lijkt me dit wel prima.

Wat is trouwen het nadeel van een te grote boiler? Volgens mij de initiële aanschaf en het stilstandverlies alleen toch?

---
Nou, ik wilde dus eigenlijk voor een Daikin gaan. Maar de Haier was (op papier) iets stiller en had ingebouwde wifi. Dus daar maar voor gegaan.

Achteraf had ie geen wifi zoals geadverteerd, webshop erkent dit maar wil niets oplossen. En hij bromt nogal op het dak. Dus deze gaat van de lessons-learned rekening vrees ik :/

Ik zal eens testen of de airco op een dedicated aardlek werkt. Dat is elektisch nog wel om te leggen naar de meterkast. En minder werk dan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:39:
Shit. Zoals je het nu schetst is het wel weer een heel erg eenvoudig systeem...
Waarom doet iedereen hier zo moeilijk over dan?
omdat het verkopers zijn, geen installateurs. ;)
de meeste mensen hebben nog niet door dat "adviseur" een nieuw woord is voor "verkoper".

en simpel is beter. helemaal met dit soort systemen. het hoeft ook niet ingewikkeld te zijn maar daar verdienen ze niks aan. ;)

nadeel van een grote boiler is dat het grof geld kost. als je het kan missen ga je feestelijke gang natuurlijk.
je kan dan ook minder heet stoken op je warm water wat weer efficienter is. maar dat vereist wat inspelen en begrip van de andere kant van de famillie als je te ver bent gegaan en de douche koud is.
grootvaders manier van bouten aandraaien is van toepassing: aandraaien tot ie breekt en dan een kwart terug. B)

je kan inderdaad voor een 9kW gaan. met 500L is dat ook wel aan te raden anders sta je vrij lang te wachten tot hij weer gaat verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 05-03-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
flippy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:46:
je kan dan ook minder heet stoken op je warm water wat weer efficienter is.
Met dit idee zat ik dus enigszins te spelen. Dit zou het verschil in stilstandverlies teniet doen denk ik. Want voor dezelfde hoeveelheid 38 graden water kan een 500L boiler een stukje kouder staan dan de 300L boiler. En daarbij is de warmtepomp ook nog eens efficienter.

Dus dan is het enige verschil de initiële investering.

En precies die temperatuur in de boiler kan straks nog interessant worden als het salderen er af gaat. Lekker opstoken als de zon schijnt, gebruiken in de avond en ochtend.
flippy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:46:
anders sta je vrij lang te wachten tot hij weer gaat verwarmen.
Bedoel je: "anders sta je vrij lang te wachten tot hij weer warm is."?
Zo niet, dan heb ik hier wat uitleg nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:51:
[...]
Bedoel je: "anders sta je vrij lang te wachten tot hij weer warm is."?
Zo niet, dan heb ik hier wat uitleg nodig :)
500L opwarmen na een concertavondje in de badkamer duurt langer dan 200L opwarmen. in die tijd draait de verwarming niet en die moet weer ingehaald worden. vooral tijdens een legionellarun is dat vervelend. met een beetje pech sta je dan de hele middag SWW te maken...

je kan gelukkig de pomp instellen dat die afwisselt als het te lang duurt. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 05-03-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Ah check, "verwarmen" sloeg op het huis, niet op de boiler.

Hmm. Nou ben ik eigenlijk al bijna 'om'.
Gaat me toch vele duizenden euro's besparen. Ten koste van andere projecten hier thuis, dus dat heeft ergens wat overleg nodig :+

Even het boodschappenlijstje een beetje ingevuld:Hoe ziet het aansluitschema er bij zoiets uit?

Dit kwam ik tegen met buffer:
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg

Maar als ik hier de buffer weghaal, blijven er twee pompen over...
Nu kan ik mijn eigen pomp wel weghalen. Maar die interne lijkt me niet geschikt om al dat water door 16mm2 slangen te persen?

[ Voor 0% gewijzigd door Timple op 05-03-2022 22:08 . Reden: url fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:06:
Ah check, "verwarmen" sloeg op het huis, niet op de boiler.

Hmm. Nou ben ik eigenlijk al bijna 'om'.
Gaat me toch vele duizenden euro's besparen. Ten koste van andere projecten hier thuis, dus dat heeft ergens wat overleg nodig :+

Even het boodschappenlijstje een beetje ingevuld:Hoe ziet het aansluitschema er bij zoiets uit?

Dit kwam ik tegen met buffer:
[Afbeelding]

Maar als ik hier de buffer weghaal, blijven er twee pompen over...
Nu kan ik mijn eigen pomp wel weghalen. Maar die interne lijkt me niet geschikt om al dat water door 16mm2 slangen te persen?
er gaat 1 dikke 32mm meerlaags leiding van de warmtepomp naar de 3weg, vanaf daar ook weer 32mm naar de tank en naar je verdeler. de retour hetzelfde maar dan met een T stuk ipv een klep.

dus nee, je gaat geen 16mm door je huis heen leggen om je verdeler te voeden. er moet 30l/min doorheen. verder geen pompen of wat dan ook. je gebruikt gewoon de pomp die in de warmtepomp zit.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 05-03-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Yup. Dat snap ik.

Maar uiteindelijk komt het in de 6x16mm2 slangen van 100m die mijn vloerverwarming zijn.

Kan die interne pomp dat allemaal aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:11:
Yup. Dat snap ik.

Maar uiteindelijk komt het in de 6x16mm2 slangen van 100m die mijn vloerverwarming zijn.

Kan die interne pomp dat allemaal aan?
als je een verdeler hebt die maar 2l/min kan doen kan het zijn dat je die moet opschalen naar wat hippers zoals een caleffi 671 is een goede optie, die kan 5l/min per groep doen. kost je 500~600 maar lost alle flowproblemen op. kan je meteen heel precies je groepen inregelen en motortjes erop zetten als je echt die drang hebt.

ja, de interne pomp kan dat makkelijk aan. probleem zal eerder zijn of je verdeler het kan wegwerken zonder herrie te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 05-03-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Deze heb ik momenteel: https://www.warmteservice...tiel-flowmeter/p/33154474

Iets oudere versie dan. Maar deze kan 5L/min per groep zo te zien in de handleiding.

Alleen dien ik deze dan nog actief te maken.

De vraag is echter of de interne pomp in de warmtepomp deze drukval aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Hoe zit het trouwens met legionella-runs? Snappen all warmtepompen deze feature?

Dus kan deze panasonic bijvoorbeeld maandelijks toch even boven de 60 graden uitkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:18:
Deze heb ik momenteel: https://www.warmteservice...tiel-flowmeter/p/33154474

Iets oudere versie dan. Maar deze kan 5L/min per groep zo te zien in de handleiding.

Alleen dien ik deze dan nog actief te maken.

De vraag is echter of de interne pomp in de warmtepomp deze drukval aan kan.
bij die gaat het wel. je moet aan de zijkant een inbus verdraaien om de bypass te sluiten en de thermostaat en voetventiel en overige rommel moet eraf zodat er alleen nog 1 directe inlaatfitting overblijft en een uitlaat die overgaat in 32mm meerlaags. dus aanvoer komt op de vulfitting aan de onderkant en de retour komt op de linkse wat nu je retour is. de thermostaat ben je straks kwijt en dan hoeft er ook geen water door je pomp heen te duwen die er toch voor niks zit straks.

legionella stel je gewoon in op de warmtepomp zelf en daar stel je ook af waneer die overgaat op het element in de tank zelf. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 05-03-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
flippy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:29:
bij die gaat het wel. je moet aan de zijkant een inbus verdraaien om de bypass te sluiten en de thermostaat en voetventiel en overige rommel moet eraf zodat er alleen nog 1 directe inlaatfitting overblijft en een uitlaat die overgaat in 32mm meerlaags.
Ow, dat klinkt gunstig! Maar ik snap het nog niet helemaal :)

Blijft de pomp zitten?

En die inbus is al standaard aanwezig? Dus als het ware kun je de doorgang rechts van de bovenste thermometer sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:32:
[...]

Ow, dat klinkt gunstig! Maar ik snap het nog niet helemaal :)

Blijft de pomp zitten?

En die inbus is al standaard aanwezig? Dus als het ware kun je de doorgang rechts van de bovenste thermometer sluiten?
je moet even vragen aan warmteservice of therminion of ze ombouwkitjes verkopen zodat de pomp weg kan.

daarom is die caleffi ook wel handig, die is gewoon 1" recht je verdeler in zonder gedoe.

hier heb je de handleiding van de 9kW panasonic. blader die ff door. dan krijg je een idee van de mogelijkheden. ;)

https://www.panasonicproc...Manual%20T-CAP%20R-32.pdf

pro tip: gebruik niet de afstandbediening als thermostaat. jebruik een aftermarket die een hele lage heuristiek heeft. die van de panasonic afstandbedieding is veel te groot. die telt in hele graden.

[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 05-03-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Timple schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:28:
Hoe zit het trouwens met legionella-runs? Snappen all warmtepompen deze feature?

Dus kan deze panasonic bijvoorbeeld maandelijks toch even boven de 60 graden uitkomen?
ja en in basis dat kan op 3 manieren
  1. de interne heater kan het water hoger dan 55 graden verwarmen dan gaat dat hete water via de buizen en de spiraal de tank in
  2. de extrene heater (in het vat) aangestuurd door de wp kan het water direct in het vat verwarmen
  3. de externe heater (in het vat) aangestuurd door iets anders kan het vat direct verwarmen
optie 1 heeft als nadeel dat het niet direct is en je bv in de zomer je huis aan het verwarmen bent
optie 2 heeft als nadeel (doorgaans) extra kosten, maar als voordeel ook een backup mogelijkheid.
optie 3 is voor de meeste mensen niet van toepassing, maar zo kan je meerdere elementen hebben en/of bv gestuurd op zonne energie werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
twain4me schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:35:
  1. de interne heater kan het water hoger dan 55 graden verwarmen dan gaat dat hete water via de buizen en de spiraal de tank in
optie 1 heeft als nadeel dat het niet direct is en je bv in de zomer je huis aan het verwarmen bent
Dit snap ik niet. Waarom ben je dan je huis aan het verwarmen? De driewegklep staat dan toch gewoon op boiler-only?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Timple schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:13:
[...]

Dit snap ik niet. Waarom ben je dan je huis aan het verwarmen? De driewegklep staat dan toch gewoon op boiler-only?
de buis naar je boiler zal na het verwarmen langzaam afkoelen en je huis verwarmen. uiteraard is er een verschil of je 40 meter buis hebt of 2 meter. Opzich is dit effect in de winter niet echt een probleem. maargoed je verwarmd dus een beetje of vrij veel water teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
@flippy bedankt voor de handleiding!

Helaas staat er bij de specificaties niet welke pomp er intern zit. Daar zou ik graag de opvoerhoogte van weten ivm vloerverwarming.

Hoe zou een dergelijk schema zonder warmtebuffer er eigenlijk uitzien? Deze dan denk ik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/to9aIynChV23uIgsRQsM3jAm2JE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lIIaNxuJazEYLQfu9pqdqzKv.png?f=user_large
flippy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:33:
pro tip: gebruik niet de afstandbediening als thermostaat. jebruik een aftermarket die een hele lage heuristiek heeft. die van de panasonic afstandbedieding is veel te groot. die telt in hele graden.
Heb je een voorstel hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:52:
@flippy bedankt voor de handleiding!

Helaas staat er bij de specificaties niet welke pomp er intern zit. Daar zou ik graag de opvoerhoogte van weten ivm vloerverwarming.

Hoe zou een dergelijk schema zonder warmtebuffer er eigenlijk uitzien? Deze dan denk ik?
[Afbeelding]

[...]

Heb je een voorstel hiervoor?
ja, dat is exact het systeem wat je moet bouwen.

de opvoerhoogte is niet relevant voor een gesloten systeem. en de pomp is VEEL sterker dan wat je in een CV hebt of je vloerverwarming. daar hoef je niet druk om te maken. ga je boven de 7 meter hoogtevershil moet je wel een extra expansievat monteren.

thermostaten heb je veel opties en natuurlijk ook een WAF die in de gaten gehouden moet worden. als je leuk wilt doen pak je er eentje die ook kan omschakelen naar koelen.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 06-03-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-06 11:33
Ik lees even mee, omdat ik het zelfde wil gaan doen.

Ik heb een loze pvc buis van 110 met straal bochten van mijn trapkast naar mijn schuur liggen +-10/12m
In de trapkast zou ik de boiler willen plaatsen. Tegen de schuur de monoblok.

Passen er 2 geisoleerde rond 32 door een buis van 110?
Als dit niet past zijn er andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjembecks schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:29:
Ik lees even mee, omdat ik het zelfde wil gaan doen.

Ik heb een loze pvc buis van 110 met straal bochten van mijn trapkast naar mijn schuur liggen +-10/12m
In de trapkast zou ik de boiler willen plaatsen. Tegen de schuur de monoblok.

Passen er 2 geisoleerde rond 32 door een buis van 110?
Als dit niet past zijn er andere opties?
fysiek past het wel. veel plezier alleen om het er doorheen te krijgen, helemaal met bochten.

al zou ik liever naar een andere oplossing kijken zoals terrendis leiding en een sleuf graven en opnieuw door de kruipruimte heen als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-06 11:33
Geen kruipruimte, dus dat wordt een uitdaging 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Als ik deze zou bestellen: https://www.rjtec-shop.eu/de/wh-mdc09j3e5.html

Wat dien ik dan in te vullen bij "MAG Stillegen"? Ik denk gewoon Nein, want dan heb ik kans op kapot vriezen.

En bij "Schalldämmung"? Dit is verwarming voor de condensbak begrijp ik? Maar bij mij komt hij in de tuin te staan, dus condens kan in principe gewoon weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Timple schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:47:
Als ik deze zou bestellen: https://www.rjtec-shop.eu/de/wh-mdc09j3e5.html

Wat dien ik dan in te vullen bij "MAG Stillegen"? Ik denk gewoon Nein, want dan heb ik kans op kapot vriezen.

En bij "Schalldämmung"? Dit is verwarming voor de condensbak begrijp ik? Maar bij mij komt hij in de tuin te staan, dus condens kan in principe gewoon weg.
MAG stillegen is het interne expansievat verwijderen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:47:
shalldammuing is het extra ioslatiepakket wat ze aanbieden voor de unit. dat haalt er weer een paar bd af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Aha, ik kan nergens terugvinden hoe zo'n isolatiepakket er dan uit zou zien.

Ik vind de panasonic monoblocks wel de lelijkste monoblocks namelijk :X

___

Qua boilers:

Het liefst had ik een RVS boiler gehad, maar helaas zit ik te kijken met een deuropening van maar 70cm. Dus voor 500L zou deze eventueel kunnen (non-RVS): https://www.klimate.nl/nexus-pawt-le1-500-boilvervat.html

Of toch een 300L RVS: https://www.groene-energi...r-rvs-300l-2ww-grijs.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:54:
Aha, ik kan nergens terugvinden hoe zo'n isolatiepakket er dan uit zou zien.

Ik vind de panasonic monoblocks wel de lelijkste monoblocks namelijk :X

___

Qua boilers:

Het liefst had ik een RVS boiler gehad, maar helaas zit ik te kijken met een deuropening van maar 70cm. Dus voor 500L zou deze eventueel kunnen (non-RVS): https://www.klimate.nl/nexus-pawt-le1-500-boilvervat.html

Of toch een 300L RVS: https://www.groene-energi...r-rvs-300l-2ww-grijs.html
gelukkig staat de unit niet in de woonkamer dus heb je weinig last van het uiterlijk. minder diefstalgevoelig ook. :')

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 09-03-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Hey shit, is deze link nu ineens 3000 euro duurder geworden?

https://www.rjtec-shop.eu/de/wh-mdc09j3e5.html

Links staat ie nog voor de oude. De prijs werd gewoon hoger terwijl ik er naar keek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBn3Tv1rtLoJodrV0MEc8hdCK4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J4dCkPGmdpE1hvjZfZyEujh5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door Timple op 09-03-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Inmiddels heb ik een nieuwe optie gevonden.

De Daikin Altherma 3 M monoblock 9 kW.
Bij -7C levert deze nog steeds 8kW. Dus dat lijkt me aardig.

Deze kost 5000,- Versus de 4000,- op de Panasonic (die dus onbekende wachttijd heeft).

Weet iemand nog voor/nadelen tussen deze twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:11:
Weet iemand nog voor/nadelen tussen deze twee?
eentje is 1000 euro duurder en is practisch gezien vrijwel niet repareerbaar want daikin.

(daikin vind zichzelf de apple van de HVAC wereld, de repareerhoepels waar je door moet springen zijn idioot van die toko. zelfs voor servicemonteurs. en zo goed is het spul inmiddels ook niet meer. ze hangen steeds meer op hun repautatie dan daadwerkelijke kwaliteit, net als VAG dat doet tegenwoordig, je koopt een audi of golfje ook niet meer voor de betrouwbaarheid maar voor de naam)

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 19-03-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Thanks! Repareerbaarheid is wel belangrijk voor de duurzaamheid.

Handleiding van beiden gelezen inmiddels. De Daikin lijkt in ieder geval ook voldoende opties te hebben :).
Ik ga gewoon voor de eerst leverbare 8)

___

Nu maar eens focussen op de installatie. De leidingafstand tussen warmtepomp en boiler+verdeler gaat ongeveer 10-15m worden (alles binnen op 1m na).

Dat is dus even afwegen tussen 1" of 5/4". Dikker is natuurlijk beter, maar de aansluitingen aan de warmtepomp, boiler en vloerverwarming verdeler zijn 1". Dus dat is misschien wel net zo makkelijk sleutelen.

Iemand nog tips voor de best geïsoleerde meerlagenbuis? :)

Shoppinglist:

Monoblock 9kW
Buffervat?
500L boiler
Driewegklep
2x15m 1" leiding
Overdrukventiel?
Extra filter?
Automatische ontluchter?

En nog even uitzoeken wat de beste fundering is voor de warmtepomp. Nu ligt er zwarte zand. Dus even wat kiezel neerleggen voor het condenswater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dit is mooiste spul voor onder de grond of eigenlijk uberhaupt buiten: https://benem.nl/terrendi...t-uno-32-x-110-pe-xa.html

retour en aanvoer beide in eigen slang. je hebt ook combi slangen maar die hebben meer verlies.
ja, niet goedkoop. dat is bekend maar dat spul is wat je gebruikt om gebouwen met elkaar te verbinden en lange afstanden te overbruggen zonder gezeik en energieverliezen binnen de perken te houden.

kersje op de zaak is een caleffi 546317 met ontluchter 502142 op de retour.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 21-03-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Ah, ik was net te laat met mijn edit :)

Op 1m na is alles binnenshuis in de kelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dan pak je 32mm meerlaags en pak je armaflex buisisolatie voor het buitendeel (boven de grond!) en omwikkel je het met pvc tape. liefste nog een stuk armaflex plaat eromheen om beide leidingen goed in te pakken.
binnen pak je dan gewoon buisisolatie van de hornbach die je goed dichttaped.

als je geen zin hebt in persen pak je deze voor de 1"aansluiting: https://benem.nl/koppelin...ng_1=82&aansluiting_2=103

pro tip: pak buisklemmen MET rubber inleg. de metalen klemmen snijden in op de meerlaags. niet een probleem voor installatie maar wel 5~10 jaar later als je met kaplaarzen de kelder in moet...

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 21-03-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Laatst online: 03-06 22:39
Weet niet of je het hebt overwogen, ik heb zelf een 270 liter all-in one warmtepomp boiler gekozen van Vaillant. Kost 2100 euro met verzenden en je krijgt er ook nog eens 1000 euro subsidie op. Betaal je netto 1100 euro. EN hij is van RVS gemaakt dus geen gedoe met anodes. Deze warmtepomp boiler kan het water naar 60 graden brengen zonder verwarmingselement.

zie:
https://lbge.be/product/v...mtepompboiler-0010026819/

Deze kan je ook, als je zou willen, koppelen aan een externe warmtepomp.
Ik heb hem gekoppeld aan onze 9kW warmtepomp. Samen hebben ze de boiler binnen 1 uur weer op 55 graden staan als ik hem helemaal leeg heb gemaakt. En je externe warmtepomp hoeft in de winter niet te stoppen met het verwarmen van je huis omdat hij heet water moet maken.

Bovendien vond ik het fijn om een backup te hebben mocht er iets stuk gaan. Als een van beide warmtepompen stuk gaat, heb je dus alsnog warm water :-)

Wij hebben overigens een LG Therma V Monobloc gekozen. Maakt nauwelijks geluid en is niet te horen op ons houten dak en heeft ons huis de afgelopen winter goed warm gehouden.

[ Voor 13% gewijzigd door mouse86 op 21-03-2022 22:11 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mouse86 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:58:
Bovendien vond ik het fijn om een backup te hebben mocht er iets stuk gaan. Als een van beide warmtepompen stuk gaat, heb je dus alsnog warm water
in tegenstelling tot al die backups die in een CV zitten? O-)

warmtepompen hebben vrijwel altijd al een backup heater erin zitten. dus dat is practisch gezien geen noodzaak/reden. en als ze in noodloop gaan doen ze alleen maar verwarmen doorgaans en niet meer SWW maken. dit om ook de gebruiker te forceren om de boel te fixen ipv met COP1 blijven doorstoken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
flippy schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:01:
[...]

in tegenstelling tot al die backups die in een CV zitten? O-)

warmtepompen hebben vrijwel altijd al een backup heater erin zitten. dus dat is practisch gezien geen noodzaak/reden. en als ze in noodloop gaan doen ze alleen maar verwarmen doorgaans en niet meer SWW maken. dit om ook de gebruiker te forceren om de boel te fixen ipv met COP1 blijven doorstoken....
Een CV ketel heb je duizend en 1 vakmannen die je kan vinden binnen 24h. En spare parts zijn in elke hoek van de stad wel te vinden.

Met een warmtepomp ben ik daar nog niet zo van overtuigd. En als je er wel eentje vindt, twijfel ik of je zo snel spare parts kan krijgen.

Daarom ben ik blij dat ik 2 warmtepompen heb gekozen. Kan er eentje stuk gaan, zonder dat ik koud water heb. En qua kosten betaal je nauwelijks extra t.o.v. een normale boiler waar je geen subsidie op krijgt. En er zit ook nog een verwarmingselement in, dus als je het zo bekijkt, kunnen er 2 stuk gaan voordat je geen warm water meer hebt 8)7
"in tegenstelling tot al die backups die in een CV zitten? O-) "
Ik begrijp niet wat je bedoelt, wil je het uitleggen ?

[ Voor 20% gewijzigd door mouse86 op 21-03-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik mis een beetje je punt, ook voor warmtepompen kan je tientallen tokos in je buurt vinden. elke aircoman kan diagnose stellen en repareren als er iets is met het koelgasdeel. ik durf nog wel te stellen dat je meer aircomannen kan vinden dan CV mannen die tijd hebben, helemaal in de winter.

en een CV heeft 0 backups erin zitten.

een warmtepomp heeft vrijwel zonder uitzondering een backup heater die aangaat als er wat mis is in het compressordeel. de meeste zijn zo ontwikkeld dat je gewoon de hele printplaat van de buitenunit eruit kan trekken die de compressor aanstuurt en dan zal alsnog de backup heaters aanspringen om je warm te houden. dus is er ook geen paniek, je kan dan rustig even wat langer wachten indien nodig om een serviceman langs te laten komen en onderdelen te fixen. met een CV sta je in de kou tot de CV man een onderdeel heeft vervangen. de boiler houd het wel paar dagen vol als je zuinig aan doet en het het bij een pirouette-douche houd of gewoon het element gebruikt wat erin zit. ;)

ik ben bij genoeg intallaties geweest waarbij de warmtepomp al soms weken in de fout stond door een lekkage of zo en doodleuk al die tijd op de backup heaters stonden te stoken omdat de gebouwbeheerder het rode knippenrende lampje op het controlebord negeerde. maar er kwam warmte af dus was het goed volgens hem.....

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 21-03-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Ik vind het wel een interessante oplossing. Niet vanwege de backup. Maar omdat je met een kleiner buffervat weg kan omdat je met twee warmtepompen gaat verwarmen.
De enige reden dat dit interessanter is dan een grotere warmtepomp is subsidie-technisch denk ik.

Maar ik ga hier toch niet in mee. Plaats genoeg voor een grote boiler. En het voldoet niet aan het KISS principe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@flippy

Mijn ervaring is compleet anders dan wat jij hier neerzet. Ik heb meerdere zaken gebeld (stuk of 6). Allemaal een wachtlijst van enkele maanden. En als je de airco of warmtepomp niet bij hun had aangeschaft, dan was het eigenlijk 'liever niet'. Realiseer je dat er een enorm tekort is aan STEK monteurs. Dat is nu en de verwachting is dat het komende jaren niet beter wordt. Dat was al voordat de warmtepomp boost kwam. Afgelopen zomer nog, maanden wachttijd.

Mijn punt is
a: een warmtepomp boiler is bijna even duur als een normale boiler.
b: een warmtepomp boiler kan het water naar 60 graden brengen, meeste losse boiler / warmtepompen gaan niet verder dan 50 a 55 graden
c: wilde de topic starter info geven of hij hier ook eens aan heeft gedacht :-)
d: het is fijn als je warmtepomp in de winter niet ook nog je buffervat moet verwarmen als je een bad hebt genomen, want dan kan hij ondertussen je huis niet verwarmen.

e: ik zie het als bijkomend voordeel dat je een backup hebt die zeer energie zuinig is. Ik zeg absoluut niet dat je het hiervoor moet doen :-)
Timple schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:24:
De enige reden dat dit interessanter is dan een grotere warmtepomp is subsidie-technisch denk ik.
Dat is waar.
Overigens, kunnen deze warmtepomp boilers het vat naar 60 graden brengen. Dat lukt mij met mijn externe warmtepomp niet, die stopt bij 50 graden.
Bij 60 graden heb je met minder ruimte meer liters warm water plus geen kans op legionella.

[ Voor 15% gewijzigd door mouse86 op 21-03-2022 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 17:28
Timple schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:08:
Hey shit, is deze link nu ineens 3000 euro duurder geworden?

https://www.rjtec-shop.eu/de/wh-mdc09j3e5.html

Links staat ie nog voor de oude. De prijs werd gewoon hoger terwijl ik er naar keek:

[Afbeelding]
Hier nog wat andere leveranciers:
https://warmtepomp.myonline.store/ (eigenaar van die shop @Carboy54 actief op dit forum)
https://www.immotecshop24.de/jtl4/Kompaktsysteme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:31

Carboy54

Duurzaamheid coach

kleine correctie: de webshop is onderdeel van warmtepomponline.com ( maar bedankt !)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
Yes, ik heb een bestelling bij @Carboy54 staan :). Maar toch bedankt voor de tip! Nergens is deze op voorraad.

Ook een bestelling staan voor een Daikin ergens anders. Aangezien iedereen alleen levertijden onder voorbehoud communiceert (snap ik).

En dit is nou typisch een klus die ik voor september afgerond wil hebben. Want hier doe ik gerust een weekje over en dan is het koud...

Sorry voor de dubbele bestelling. De eerst-geleverde gaat het worden, de andere raak ik wel weer kwijt rond die tijd denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mouse86 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:25:
@flippy

Mijn ervaring is compleet anders dan wat jij hier neerzet. Ik heb meerdere zaken gebeld (stuk of 6). Allemaal een wachtlijst van enkele maanden. En als je de airco of warmtepomp niet bij hun had aangeschaft, dan was het eigenlijk 'liever niet'. Realiseer je dat er een enorm tekort is aan STEK monteurs. Dat is nu en de verwachting is dat het komende jaren niet beter wordt. Dat was al voordat de warmtepomp boost kwam. Afgelopen zomer nog, maanden wachttijd.
ik ben zelf f-gassen man/vrouw/persoon. ik denk dat ik wel goed weet waar de knelpunten zitten. ;)

er is niet een tekort aan personeel met een papiertje, er is een tekort aan goedkoop personeel met een papiertje. :+

de bedrijven die bereid zijn om ervoor te betalen hebben geen probleem om personeel te vinden of om jouw spoedklusje ertussen te drukken, helemaal bij commercieel spul niet waar het zeldzaam/ongehoord is dat de toko die hem installeert ook onderhoud en repareert. een zzp-er kan het geen biet schelen doorgaans. de meeste hebben gewoon geen zin om bij -5 buiten in een warmtepomp te gaan zitten vroeten. O-)

het zijn die CV cowboys die in de zomer van die budget splitjes ophangen in woonkamers en slaapkamers die zitten te janken over personeel. ;)

er is meer dan genoeg ruimte op de opleidingcentras om die CV-gastjes een CAT2 papiertje te geven, ze worden alleen niet op die cursus gezet want "te duur" en drukt op de optielijst van de nieuwe bmw die de baas wilt kopen. ;)

zolang die CV-boeren blijven emmeren met van die minimumloon-startsalarissen zal er voorlopig niet veel veranderen.... je kan als tiener bijna meer verdienen met vakkenvullen bij de lidl. en dat is wat die jongeren zien, die kijken niet verder dan dat.

het heet trouwens al jaren geen stek meer maar f-gassen. B)

ik ben het ook niet met je oneens, maar welke oplossing het beste is ligt gewoon aan de (fysieke) omstandheden en waar de gebruiker het beste mee is geholpen. die moet er immers de aankomende 20 jaar tegenaan kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 21-03-2022 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Timple schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:34:
Overdrukventiel?
Extra filter?
Automatische ontluchter?

En nog even uitzoeken wat de beste fundering is voor de warmtepomp. Nu ligt er zwarte zand. Dus even wat kiezel neerleggen voor het condenswater.
Iemand hier nog een mening over? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:56:
[...]

overdruk zit in de warmtepomp.
filter en ontluchter heb ik je al gegeven. ;)

betonranden van je favoriete bouwmarkt en een setje bigfoots als je het profi eruit wilt laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:31

Carboy54

Duurzaamheid coach

Timple schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:56:
[...]

Extra filter in bestaande systemen is een must!

Big foots op tegels met rondom 20 cm grindAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN2Sp6BQTxvKpGHh_WcwlXuReZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgYBzAJcyBWZ9em7rXH1iMgG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Carboy54 op 21-03-2022 23:04 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

die gasmeter hangt er nog als nostalgisch spraakmakertje? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Nou, stap 1: de boiler is binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pk5V_wBSVUHXVCDcTmCc3_KP7-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjU3ZbRNWQkYKF3gMpHm73DB.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen een vraagje: bovenop zit een aansluiting voor een "P/T valve".
Dit is een druk/temperatuur beveiligingsklep voor boilervaten begrijp ik inmiddels.

Is deze nodig?
En zo ja, waarom levert geen van deze zoektermen iets op in het warmtepomp topic? :+

En owja, moet er een ontluchter bovenop geplaatst worden eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Timple schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:35:
Is deze nodig?
En zo ja, waarom levert geen van deze zoektermen iets op in het warmtepomp topic? :+

En owja, moet er een ontluchter bovenop geplaatst worden eigenlijk?
in nederland gebruiken we een inlaatcombinatie voor die functie.

de hoogste aansluiting is doorgaans waar je warm water uit op aangesloten word. dus zelf-ontluchtend als je de warm waterkraan opendraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Bij leidingen snap ik dat. Maar hoe vertrekt het laatste beetje lucht uit de boiler dan? Dat blijft toch gewoon op dat lokaal maximum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

In de boiler zit vanuit de warmwater aansluiting aan de buitenkant een buis naar het hoogste punt. Met een beetje fatsoenlijke stroming komt alle lucht mee.

Wat wél een overweging kan zijn is een beluchter in plaats van ontluchter. Als je een flink hoogteverschil hebt (bv boiler op zolder en warmwater in de kelder) kan dat tegengaan dat de boiler implodeert door onderdruk als de hoofdkraan dicht gaat en de warmwaterkraan open.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
De kogel is door de kerk:

And the winner is: Daikin EBLA09DA3W1.

In de specificaties kan ik echter niet vinden wat voor soort temperatuursensor deze verwacht in de boiler.

Iemand nog tips voor een sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:47
Timple schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:52:
De kogel is door de kerk:

And the winner is: Daikin EBLA09DA3W1.

In de specificaties kan ik echter niet vinden wat voor soort temperatuursensor deze verwacht in de boiler.

Iemand nog tips voor een sensor?
In de manual heet deze sensor R5T. Sensor voor domestic hot water.
Bladzijde 45: https://data2.manualslib....3aaf94f67b49dc9dc6#page13

Sensor:
https://ecomaja.lv/en/Dai...SS_TANK-THERMISTOR-R5T_3m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Dat is precies de enige referentie die ik ergens uit kon halen. (Sorry, had ik wel even kunnen vermelden).

Dus een webshop in letland is de enige referentie hiervan? Dat vond ik vooral een beetje vaag.
Waar halen al die WP installateurs (en tweakers hobbyisten) deze sensoren dan vandaan?

Of is het eigenlijk gewoon een NTC/P1000 weet-ik-wat sensor en kan ik die ook gewoon lokaal ergens halen?

edit: dit lijkt dezelfde te zijn, dus lijkt me de goedkoopste optie: https://pumpen-heizung.de...AIKIN-Altherma-R-Hybrid-1

[ Voor 15% gewijzigd door Timple op 28-05-2022 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
Timple schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:54:
Dat is precies de enige referentie die ik ergens uit kon halen. (Sorry, had ik wel even kunnen vermelden).

Dus een webshop in letland is de enige referentie hiervan? Dat vond ik vooral een beetje vaag.
Waar halen al die WP installateurs (en tweakers hobbyisten) deze sensoren dan vandaan?

Of is het eigenlijk gewoon een NTC/P1000 weet-ik-wat sensor en kan ik die ook gewoon lokaal ergens halen?

edit: dit lijkt dezelfde te zijn, dus lijkt me de goedkoopste optie: https://pumpen-heizung.de...AIKIN-Altherma-R-Hybrid-1
Installateurs bestellen dit op de officiële manier, direct bij Daikin.

Wat de karakteristiek van de sensor is durf ik niet te zeggen, ik kan eens in de boeken duiken maar ik weet niet of dat beschreven staat.

EDIT:

Stel dat het een PT1000 is moet je alsnog een stekkertje er aan maken, waarschijnlijk is dat er een van JST maar daar zal je zelf achter moeten komen, stukken makkelijker om €18,- te lappen en geen gedoe te hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door MBgek op 30-05-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
MBgek schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:07:
[...]
stukken makkelijker om €18,- te lappen en geen gedoe te hebben.
Nou, dit blijkt helaas ver van de waarheid te zitten.

Ik heb inmiddels bij drie webshops (Wasco en twee buitenlandse) een bestelling uitstaan sinds 31 Mei. Nog steeds niet geleverd.

Inmiddels is de rest van de installatie zo goed als klaar, maar zonder sensor geen warm water...

Iemand nog een idee voor alternatieven op deze sensor?

Een PT1000 heb ik geprobeerd, deze geeft 128°C op de thermostaat. Een NTC 10K is het ook niet, deze geeft 101°C.

[ Voor 10% gewijzigd door Timple op 14-07-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Timple Is het een optie om een 25k of 50k potmeter eraan te knopen, draaien tot de thermostaat 25 graden geeft en zo zelf de karakteristiek te reverse engineeren?
Dan kan je daarmee langs de webshops :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

staat karrakteriestiek niet in de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Proton_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:13:
@Timple Is het een optie om een 25k of 50k potmeter eraan te knopen, draaien tot de thermostaat 25 graden geeft en zo zelf de karakteristiek te reverse engineeren?
Dan kan je daarmee langs de webshops :)
Lijkt mij idd de handigste optie, desnoods met een paar losse weerstanden als je die voorhanden hebt. Er zijn zoveel soorten ... Pt100, pt1000, ntc3k, ntc10k, etc etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

https://www.daikin.nl/con...ion%20manuals_English.pdf

Pagina 11 en 12, hetzij een 200k ntc of 20k ntc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Bedankt voor jullie hulp!
Ik heb me suf gezocht in de handleidingen, maar ze worden nergens specifiek. Wel wat model nummers, maar die brengen me alleen bij webshops zonder voorraad en specificaties.

You linkje doet het niet @Proton_. Ik ben wel benieuwd namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Timple probeer het nog eens, double escape fout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Ah yes, ik zag het vannacht nog.

Via Amazon had ik vannacht nog even snel een 20kohm sensor besteld (50/50 kans). Helaas: 79°C.

Maar het is rond de 25 graden ofzo, dus als de WP denkt dat 20K rond de 79C uitkomt, dan kom ik uit op een 200K sensor via grafiekjes als deze:
https://hmnotebook.files....013/03/001-ntc-curve1.jpg

Helaas zijn die 200kohm NTC sensoren weer nergens snel te krijgen lijkt het, ik ga even het web afstruinen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
200K NTC krijg ik niet op de korte termijn. Maar er schoot me vanochtend nog wat natuurkunde te binnen.

Voor een korte-termijn oplossing kan ik natuurlijk ook eenvoudig twee 100K NTC's in serie plaatsen. Mijn boilervat heeft twee plaatsen voor een sensor te plaatsen, dus dit middelt dan mooi uit.

https://www.amazon.nl/gp/product/B07ZKXRYBJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Met de plaatsing van de sensor bepaal je (mede) wanneer de warmtepomp gaat beginnen met verwarmen en wanneer hij denkt klaar te zijn. Bovenin het vat = hij begint pas als het vat bijna geheel koud is, dus lange run en hoger rendement. Onderin het vat = hij gaat elke keer een beetje bijwarmen als er een beetje warmwater getapt wordt.
Misschien is samen in één buis toch een beter idee, mits het past natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Inmiddels heb ik er een 100K NTC tussen hangen en geeft de temperatuur 30 graden aan. (Tweede 100K NTC binnenkort verwacht).

Echter wanneer ik het setpoint voor warm water op 50 graden zet gebeurd er helemaal niets.

- Pomp en tweewegklep geverifieerd middels het ontluchtingsprogramma, dat werkt.
- Pomp en warmte getest met vloerverwarming, werkt ook.
- Buiten is het nu 22 graden, dus dat lijkt me niet te hoog voor operatie.
- Testrun voor SWW -> kan ik starten, gebeurd helemaal niets, display geeft ook qua aansturing aan dat hij niets van plan is.

Het lijkt wel alsof er totaal geen prikkel is voor de warmtepomp om iets te gaan doen. Iemand nog ideeën?

Daikin support gebeld, probleem lag waarschijnlijk bij communicatie van de sensor. Misschien is het toch geen eenvoudige NTC? Maar dan had ik wel een foutmelding verwacht, geen temperatuurweergave.

[ Voor 13% gewijzigd door Timple op 20-07-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Reageert de sensor wel als je ‘m in heet en koud water doet? Staat je tapwater ingeschakeld?

Mijn ervaring is met Daikin support dat wanneer jij verteld dat je die sensor er aan geknutseld hebt dat dat ook meteen onomstotelijk de fout moet zijn. Misschien is de support nu beter maar een jaar of 3 geleden nam ik niet eens de moeite meer om ze te bellen, zwaar ondermaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Yes, de sensor reageert in de goede richting. Tapwater ingeschakeld.

Natuurlijk heb ik in eerste instantie niet vermeld dat er een afwijkende sensor in zat. Maar toen kwam die beste meneer er ook totaal niet uit.

Dus zodra ik dat liet vallen was dat inderdaad meteen het probleem.

Vreemd genoeg deed hij het gisteren wel ineens. Het tapwater was enigszins opgewarmd.

Gisteravond de 2e 100K NTC binnengekregen, dus dan zou ik de juiste weerstand bij de juiste temperatuur moeten hebben. Van het weekend eens proberen!

Helaas nog een lekje gevonden in de toevoer van het vat. Dus nu kan ik het hele vat weer leegmaken :/
Pagina: 1