Vraag

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:15
Ik heb een plat dak waar ik graag zonnepanelen op wil leggen. Om er zoveel mogelijk panelen op kwijt te kunnen dacht ik aan een grote schans.
Foto's
Google maps (noorden boven) link. De twee grote loodsen zijn van de buurman. Het gaat om het zwarte vlak in het midden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPWQPzEzc-G3o3W_5Ff7U0C_1kM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UEJY47miUVKDZkoayzimKvew.png?f=fotoalbum_large

Drone shots
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAKAEOtgIA-Curw8C4-viuSvEKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjUG7HAjFRmKqVMOBDcRptXq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QBGTVo--_cTEhB0ce4pHziA-hI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QU1EFz9nQ74XhkNG2xglgoTi.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Gebouw is 5m diep, 11,70m breed. Om af te wateren op het dak zelf zal ik wel 20cm ofzo uit de dakrand moeten blijven. Voor een volledige schans betekend dit dus 4,80m diep. Bij een scheefstand van 20 graden kom ik dan toch op 5,32 meter uit. Genoeg voor 5 rijen zonnepanelen hoop ik.
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
11000kwh
In de toekomst misschien nog een warmtepomp.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
Budget en doel
10k€ budget. Doel: <7k€
Wie gaat het project uitvoeren
Ik
Bijhouden van data
Home-assistant?
Reeds verkregen offertes
Twee opgevraagd. Die krijgen er maximaal 3 rijen van 5 panelen op omdat ze niet verder kunnen denken dan een schuinstaand paneel.
Regio
Noord Limburg
Huidig idee
30 panelen: CHSM60M(BL)360-HC
1 omvormer: SE8K-RW0TEBNN4

Waarom deze? Ik zie door de bomen het bos niet meer, leken me prima panelen. En deze omvormer kan precies dat geleverde vermogen aan als ik dat goed begrijp.
Optimizers lijken me niet nodig ivm gebrek aan schaduw.

Qua wind hoop ik de buurman even lief aan te kijken en een dik anker in zijn muur te mogen boren. Anders zijkanten dicht maken en met gewichten werken.

Iemand nog op- of aanmerkingen op dit idee?

Anders nog wat losse vragen:
  • Is hout de meest logische keuze voor zo een constructie?
  • Er is een krachtstroom aansluiting aanwezig. 50m van 2.5mm2 vanaf de meterkast. Is dit genoeg?
  • Kunnen zonnepanelen en omvormer 20m uit elkaar staan?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor een vergunningsvrije oplossing moet je de hoogte van de instalatie als afstand houden tot de erfgens/ dakrand.
Grappig is het dat je dak vervangen voor een schuindak en dat geheel vol leggen waarschijnlijk wel vergunningsvrij is

Bij een SE omvormer horen ook optimizers, wil je dat ook? Dat kan wel wat beter met schaduw omgaan, maar ik kan slecht inschatten of die boom wel schaduw zal geven hij lijkt niet zo hoog.
Als je ze niet wil zal je uitkomen bij sma, goodwe etc.

[ Voor 36% gewijzigd door twain4me op 19-08-2021 22:37 ]

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 07:55
Heb je een eigen aansluiting?
Eigendom of huur?

• Timple
twain4me schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:17:
Grappig is het dat je dak vervangen voor een schuindak en dat geheel vol leggen waarschijnlijk wel vergunningsvrij is
Hmm, dan noemen we dat maar zo denk ik? :D
twain4me schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:17:
Bij een SE omvormer horen ook optimizers, wil je dat ook? Dat kan wel wat beter met schaduw omgaan, maar ik kan slecht inschatten of die boom wel schaduw zal geven hij lijkt niet zo hoog.
Als je ze niet wil zal je uitkomen bij sma, goodwe etc.
Ah, dat wist ik niet! Dan moet ik even verder zoeken naar inverter dus.
Zoiets misschien? https://www.elektrobode.n...0-wifi-lan-stp10-0-3av-40
atsan schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:35:
Heb je een eigen aansluiting?
Eigendom of huur?
Ja, 3x25A. Alles eigendom.

[ Voor 5% gewijzigd door Timple op 19-08-2021 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:47
Met zo'n optimale oriëntatie is een omvormer van 8 tot 10 kW prima. 10 kW als je niet tegen aftoppen kunt.

Houten onder constructie zou ik niet doen, dat kan wel eens gaan werken.

Een schans voor 4 panelen is te koop (niet goedkoop)
https://www.winkelman-zon...kquatro-4-panelen-la.html

Als je het zelf maakt zou ik kiezen voor een merk montagerails en klemmen naar keuze. En daaronder iets dat niet werkt en 20 jaar heel blijft.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
https://www.aluminiumshop.nl/aluminium/zonneschans

Geen ervaring met hun zonneschans wel al jaren met aluminium profielen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
20 graden lijkt me wel veel voor een schans. Is 15 niet genoeg? Maakt het toch iets minder opvallend.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
De opties van @busscherski en @twain4me voegen meteen 80-100 euro per paneel toe aan aluminium. Op panelen van 140 euro vind ik dat wel weer zonde...
busscherski schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:11:
20 graden lijkt me wel veel voor een schans. Is 15 niet genoeg? Maakt het toch iets minder opvallend.
Opvallend maakt niet uit, die loods daarachter vind ik niet perse mooier ;)
Die 20 graden komt er vooral vandaag dat ik 5,20 meter nodig heb om 5 panelen boven elkaar te krijgen. En mijn dak is nou eenmaal niet zo diep.

Zijn er ook panelen die veel smaller of veel breder zijn dan 1m? Dan kom ik misschien gunstiger uit qua afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik vind die schansen ook relatief duur. Dat kun je zelf goedkoper als je de uren niet rekent.

Hout raad ik af.

495 Wp panelen en Hyundai panelen zijn breder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
@Timple
Ik zou 24 stuks kopen van:
https://www.winkelman-zon...o-mono-facial-hc-zil.html

Leg ze in 6x 4 landschap.
Schans maak je zelf.
Haal de wereld aan rubber matten voor onder je materiaal. Koop 12 rails voor standaard montage (wurth is er ideale voor), dan door de rails heen boren (boortje 6) om de meter ongeveer, afhankelijk van de hellingshoek.
Vervolgens 30x30 stoeptegels combineren met opsluitbanden om langzaam steeds hoger te komen. Boor met betonboor 6 een gat in je tegel/band, pluggen 6 er in en vervolgens RVS schroeven van 8cm door je rails boren zo de tegels/banden in.

Zo maak je zelf een schans met een paar graden hellingshoek voor 15 euro per positie ongeveer. Hellingshoek is tussen 4 en 7 graden, afhankelijk van je keuzes

Edit 2:
https://www.gamma.nl/asso...iet-100x15x5-cm/p/B192992

Je kunt ook voor ieder paneel een kleine schans maken met bovenstaande

[ Voor 13% gewijzigd door Lardman op 20-08-2021 10:16 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
busscherski schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:22:
495 Wp panelen en Hyundai panelen zijn breder
Das nuttig! Kom ik waarschijnlijk wat makkelijker uit. En minder panelen is ook minder constructiemateriaal waarschijnlijk.

@Lardman
Ik heb de constructie nog niet bekeken van het huidige dak. Maar jouw voorstel gaat wel aardig wat kilo's toevoegen op lokale plaatsen!

---

Gezien de grote voorkeur hier voor alumnium is het huidig idee om40mm bosch profielen te bestellen.
Deze kan ik dan op een X aantal staanders van dezelfde profielen bevestigen door middel van verbindingsplaten.

Zoiets dus eigenlijk: Maar dan zelf gaten boren voor bijvoorbeeld een 15° verbinding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHc90x_XO3ZIgKo3XRT-Q2izxjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uh1kIkjk0tY3bFS1UAzEqwoh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Timple op 22-08-2021 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Is losse rails met gewone zonnepaneel klemmen niet beter en goedkoper dan Bosch profielen met zelfgemaakte klemmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
Inderdaad! Iets meer uitdaging met schroeven denk ik, maar dat gaat wel lukken.
Deze rails bijvoorbeeld met aluminium hoekjes van 40x40mm
https://www.winkelman-zon...-montage-rail-5355mm.html
Makkelijk monteren zoals een pannendak. Dezelfde profielen kunnen dan ook als staanders gebruikt worden.

Inmiddels heb ik met wat palen de scheefstand bekeken. En 15 graden lijkt me inderdaad genoeg. Temeer omdat met 20 graden het toch wat veel boven het schuine dak van de buren begint uit te steken. Dit gaat me dan teveel wind vangen.

Het maximaal oppervlakte voor de zonnepanelen is dan: 5x11.6m.
Jammer van die 5 meter aangezien bijna alle zonnepanelen 1.04x1.7 zijn qua maatgeving. Daar krijg ik er dus net geen 5 van boven elkaar in landscape modus.

Deze Jinko is echter 1.13m wat dit effect iets minder erg maakt:
https://www.winkelman-zon...o-mono-facial-hc-zil.html
Dit levert me 20x445=10680WP op voor dit oppervlakte.

Alternatief is deze JA Solar van 0.98 breedt waardoor ik er wel 5 boven elkaar krijg:
https://www.winkelman-zon...-perc-zwart-frame-ha.html

Echter past er dan in de andere richting eentje minder en levert dit me 9900WP op.

Mooi om te zien hoe ik volledig van webshop geswitched ben omdat deze een sorteer-optie hadden op breedte. 8)

Inmiddels heb ik begrepen dat de omvormer niet op de maximaal gekocht hoeft te worden. Dus ik was aan het denken aan deze omvormer: https://www.winkelman-zon...-m0-3-fasen-omvormer.html
@twain4me liet me inderdaad inzien dat Solaredge afvalt omdat daar perse omvormers bij horen (heb geen schaduw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De ja-solars zijn 1m13 breed

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 28-08-2021 10:09 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat witte geval in de achtergevel van de loods, is dat een rooster? Zo ja, wordt daar aangezogen, uitgeblazen of is het puur voor ventilatie zodat de wind er doorheen kan? Mocht het voor aanzuiging of afblazen zijn dan moet je kijken dat jouw bouwwerk geen obstructie vormt voor de werking van dat rooster, anders krijg je ook nog de achterbuurman op bezoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
@Rol-Co had gelijk. Dat was mijn eerste backup.

Mijn tweede backup was 996mm breed:
https://www.winkelman-zon...45wp-mono-perc-zwart.html

PaneelAfmetingen [mm]AantalWP
Jinko MM445-60HLD-MBV1903 × 1134 × 304x6=2410680
JA Solar JAM66S-30-495-MR2094 x 1134 x 354x5=209900
JA Solar JAM60S-10-345-MR-BF1689 x 996 x 355x6=3010350

Waarbij de laatste optie hier niet op voorraad is. En meer kost qua montage ivm meer panelen.

Meer vermogen ga ik volgens mij niet uit 5x11.6m oppervlakte halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als eens gekeken naar een Oost-West opstelling? Dan maak je ook efficient gebruik van de ruimte en smeer je de opwek wat meer uit over de hele dag.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb bij mijn ouders een Chiko schans gebruikt, een kleinere versie van deze: https://solargarant.nl/pr...elen-6x4-landscape-chiko/ die jou zou passen. Niet goedkoop, maar stuk goedkoper dan andere schanzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HhhvgaXvF77j3I62SLoefs2s9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVMaia2UiJPtK7CIm4BHjFKw.jpg?f=fotoalbum_large
Heb ipv de kappen die je erbij kan kopen wat mooier zetwerk (in zwart tlaten maken en gemonteerd.

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-08-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Een Chico schans voor 4 panelen is 3936mm lang. Dus 4 panalen van 1134mm past dan niet denk ik?

Ik dacht zelf trouwens de panelen op de lange kant vast te pakken. Maar dat zou mij dubbel zoveel (-1) rails kosten aangezien ik dan twee rails per paneelrij nodig heb. Wat dat betreft is die Chico foto een stuk beter verdeeld. Bedankt voor de tip!

Qua constructie: Hoe wordt voorkomen dat de buitenste rails naar buiten valt? Het zonnepaneel is geen onderdeel van de constructie neem ik aan? Aangezien die klemmetjes kunnen schuiven.
Erasmo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:24:
Als eens gekeken naar een Oost-West opstelling? Dan maak je ook efficiënt gebruik van de ruimte en smeer je de opwek wat meer uit over de hele dag.
Heb ik overwogen. Ik verwacht echter redelijk wat te kunnen spelen met mijn verbruik in de toekomst wat betreft de grootverbruikers. Dus dan maakt het moment van opwekken niet zoveel meer uit.
sypie schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:31:
Dat witte geval in de achtergevel van de loods, is dat een rooster?
Neen, gewoon een soort golfplaat in plaats van een muur.

[ Voor 8% gewijzigd door Timple op 30-08-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Timple schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:14:
Een Chico schans voor 4 panelen is 3936mm lang. Dus 4 panalen van 1134mm past dan niet denk ik?

Ik dacht zelf trouwens de panelen op de lange kant vast te pakken. Maar dat zou mij dubbel zoveel (-1) rails kosten aangezien ik dan twee rails per paneelrij nodig heb. Wat dat betreft is die Chico foto een stuk beter verdeeld. Bedankt voor de tip!

Qua constructie: Hoe wordt voorkomen dat de buitenste rails naar buiten valt? Het zonnepaneel is geen onderdeel van de constructie neem ik aan? Aangezien die klemmetjes kunnen schuiven.

[...]

Heb ik overwogen. Ik verwacht echter redelijk wat te kunnen spelen met mijn verbruik in de toekomst wat betreft de grootverbruikers. Dus dan maakt het moment van opwekken niet zoveel meer uit.

[...]

Neen, gewoon een soort golfplaat in plaats van een muur.
Onder zitten de frames verbonden met de tegeldragers, achterkant is geheel dichtgemaakt met het zetwerk, dus het is wel degelijk 1 geheel zonder panelen. Echter is het zover ik weet geen probleem om de panelen onderdeel van de constructie te laten zijn.
De panelen die er opliggen zijn Longi LR4-60HPH-370M, destijds ook al iets groter dan 'standaard'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
bbbrumbrum schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:08:
[...]
achterkant is geheel dichtgemaakt met het zetwerk
[...]
Ah, dat verklaart de stevigheid die ik miste inderdaad!

Na een hoop gepuzzel ga ik toch voor een Chiko schans. Wel een 5x6-paneels schans voor 4x6 panelen omdat anders de buitenste panelen maar op minder dan de helft vast zitten.

De poten van deze Chiko schans ga ik dan zelf wat verlengen om bij de 15 graden uit te komen. Kwestie van nieuwe aluminium profielen van dezelfde afmetingen lijkt me (maar dan langer).

Qua panelen dus deze en omvormer deze.

Althans...
Ik lees nu bij de omvormer: Max. input current per MPPT: 11A
En bij de zonnepanelen: MPP-STROOM 13.01A

Gaat dit nog een issue worden?

• busscherski
Ik zie 13.16A staan.

De omvormer kan daar maar 11 A van omzetten in energie. Dus op momenten dat de heldere zon vrij haaks op de panelen staat topt dat iets af. De kortsluitstroom van de Huawei omvormer is hoog genoeg

Het maximale vermogen dat dan uit de panelen kan komen is 24 * 445 Wp * (11 A / 13.16 A) = 8927 W. Heb je je opstelling al in Sunnydesign staan? Dan kun je je omvormer daar even begrenzen op 8.9 kW en kijken hoeveel het op jaarbasis verschilt qua opbrengst. Ik schat in dat dit effect je een half % van de jaaropbrengst kost. Veel is het natuurlijk niet maar het is niet gewenst.

Huawei zit met 11A per input eigenlijk het laagst van de merken die ik ken. Niet mijn eerste keuze in geval je het combineert met die Jinko 445 Wp panelen met grote cellen / hoge stroom.
Andere merken doen vaak 12.5 A of hoger. Vanwaar de voorkeur voor Huawei?

• busscherski
busscherski schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:21:
Het maximale vermogen dat dan uit de panelen kan komen is 24 * 445 Wp * (11 A / 13.16 A) = 8927 W.
Ik bedenk me nu dat deze berekening worst case is. De omvormer zal de stroom laten zakken door het voltage te verhogen. Hoeveel precies weet ik niet, maar als je in Sunnydesign begrenst op 9 kW ipv 8.9 kW zit je er in ieder geval dichter bij.

De max kortsluitstroom van de omvormer is overigens hoog genoeg, dat is geen probleem.

• Timple
Sunnydesign had ik al. Maar daar kun je geen Huawei invoeren, vandaar dat ik daar niet op triggerde.

Omvormer daar begrenzen is een goed idee om een indicatie te krijgen! Zojuist even gebeld met huawei, uiteindelijk doorgeschakeld met een engineer. Die zei dat de omvormer uiteindelijk stuk zou gaan.
Maar die zei ook dat ik gewoon een paar panelen moest weglaten... Dat scheelt volgens mij niets in Amperage.

Voorkeur voor Huawei? Niet echt. Bij winkelman uitgekomen omdat deze panelen op formaat kon selecteren. Zwager had een Huawei omvormer, dus maar die toegevoegd van het juiste vermogen.

Ik zie nu dat ze daar ook Growatt hebben, die kan wel 13A. Maar home-assistent integratie lijkt daar via de cloud te gaan (minpuntje).

• busscherski
Omvormer daar begrenzen is een goed idee om een indicatie te krijgen! Zojuist even gebeld met huawei, uiteindelijk doorgeschakeld met een engineer. Die zei dat de omvormer uiteindelijk stuk zou gaan.
Maar die zei ook dat ik gewoon een paar panelen moest weglaten... Dat scheelt volgens mij niets in Amperage.
Van dit advies snap ik niets. Waarom zou de omvormer uiteindelijk stuk gaan? Een paar panelen weglaten verandert inderdaad niets aan de stroom.

• Timple
Nee, daarom neem ik dat advies ook maar met een korreltje zout.

Maar dan nog, zo te horen kan ik beter een omvormer nemen die dit beter aankan. Zonde om hier al wat op in te leveren als dat niet hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Growatt is ook nog eens veel goedkoper.

• Timple
bbbrumbrum schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:58:
Heb bij mijn ouders een Chiko schans gebruikt, een kleinere versie van deze: https://solargarant.nl/pr...elen-6x4-landscape-chiko/ die jou zou passen. Niet goedkoop, maar stuk goedkoper dan andere schanzen.

[Afbeelding]
Heb ipv de kappen die je erbij kan kopen wat mooier zetwerk (in zwart tlaten maken en gemonteerd.
The story continues. De Chiko schans is helaas niet geschikt voor deze grotere panelen.

Maar op jouw foto ziet het er wel doodeenvoudig uit. Heb jij een gevoel voor afmetingen van het materiaal? Hoe dik was het aluminium bijvoorbeeld. Dan bestel ik allemaal losse profielen en zou ik zo een heel eind moeten komen.

De zonnepanelen hebben aan de onderzijde ook bevestigingsgaten. Dus misschien kan ik die gewoon vastbouten in plaats van die klemmen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je ook al eens gekeken naar dual betonvoeten?

2x 2 panelen landscape * 6 in de breedte.
24 x 400 = 9600 Wp, blijf je mooi onder de 10 kWp ivm btw teruggave forfait.

https://www.sun-solar.nl/...rte-frame-e-184-sunsolar/
https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/

En dan een SMA 10.0
Zit standaard in home assistant via webconnect.
Maar via node-red-contrib-sma-webconnect en/of modbus tcp/ip kan ook prima.
Komt geen cloud aan te pas. Uploaden naar pvoutput kan dan weer via node-red (of yaml in HA)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dZvnmGM6XAIXUxJg1eKa8nptmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/na3HWqHiAvmXHNJ1QAgd2mWX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58RNG_5zmR8gOpNq1KJLGHWHhKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9LlW-khaGr-2Bg_waOkGn4uYqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mW0peYUwpxjnZzlhR2Tu2MVm.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2021 12:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Timple
Uiteindelijk zelf maar aan de slag gegaan met wat aluminium.

Daardoor duur het wel allemaal lang, maar hier de voortgang:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9K5sQJbKRhwVtYfazUU95lVELMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFZDUS4EcSYAzSW4i8C0mbvs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkZ-hAamMRqGYGeR-lf1SAhb8yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuE2guvPbteRVEBOF13sWt0p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbB-YEABjwy_Ti5VymuWZPaz3Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deVccEwLifpB3aTf6L1ftTNH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SvWJi0uFR30utXmlRqrQsNpzUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5F6AzS1FZReF6hnR5Ywrdgm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-h_1t_inAuLEKAqK0pteIfYyhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLaoIjzrzp0boNlYfSPzUGp0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGfKtSBe6nq71OiOXaRKjV-z-rM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBgThiOWkuGNAXYRAJn2ftgu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ziet er goed uit! Wat voor klemmen gebruik je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
Geen, op de laatste foto in de post hierboven zie je de gaten zitten in het profiel. Hier schroef ik de panelen gewoon opvast in de montage gaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAWOIuoYRFuUN3JriZ47hRHgv1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSkyy706b0atDCOowWuKk1aa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEz69QiZGZToJA9rxO1bCXTMMr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNAlAY8uViEvfdSPsUASJxyU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Het schijnt dat je de zijkanten het beste kan dichtmaken tegen de wind.
De achterkant is al 'dicht' door het buurgebouw.

Kan iemand me hier misschien vertellen waarom de zijkanten dicht zouden moeten? Nu waait het er gewoon doorheen zou ik zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oEDgUMX_H2S4JKtYMLBQTamruw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1zeZzDB3b5wQyqtiXaO4GZT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:19
Het kan eronder waaien. Dan heb je veel ballast nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Maar het waait er dan toch gewoon onderdoor? Wat zorgt er dan voor de lift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35
De wind staat natuurlijk niet altijd haaks op de constructie. Schuin van achteren en je krijgt lift :)
Hoeveel ballast zal uiteindelijk wel meevallen omdat het buurgebouw de meeste wind vangt.

[ Voor 30% gewijzigd door Jim423 op 29-11-2021 21:34 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:19
Timple schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:26:
Maar het waait er dan toch gewoon onderdoor? Wat zorgt er dan voor de lift?
Vergelijk het met als je een partytent neer zet 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
Haha. Tijdens een storm houd ik liever een partytent zonder zijwanden vast hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Mooi project, maar hoe zit dit vast? Ik zie nergens ballast...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:30
https://fritts.nl/zonnepanelen-waaien-dak-af/

Lijkt die schans die op de kop licht op die hierboven :-)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Hey bedankt, die tabellen was ik nog niet tegen gekomen. Mooi om concrete data/adviezen te zien.

Echter bij beide linkjes geen onderscheid tussen zijwanden of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Laatst online: 19:23
Zonder ballast zo geplaatst? Met een beetje verkeerde wind wordt het hele spulletje opgepakt en ligt het 200 meter verderop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zijwanden hebben als voordeel dat de wind er niet onder kan slaan, en er kunnen geen vogels onder nestelen. Nadeel is groter oppervlak waar de wind tegenaan blaast.
Ik zou ze dichtmaken: meer voor dan nadelen.

Maar die ballast: echt gisteren doen, desnoods met iets wat je in huis hebt. De wind slaat eronder, of zuigt het spul er zo vanaf.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
Haal een zootje aluminium L profielen en leg deze 30,5 cm uit elkaar en draai ze met zelftappers in je huidige alu rails. Daarmee heb je el cheapo ballast bakken waar je 30x30 stoeptegels in kunt leggen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Timple
Ballast en bevestigingen waren al voorzien.

Aan de zijkanten zit het aan de buitenmuren vast (dan hoefde ik niet door het dakleer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xgqzge0_sukVL3-4ll4mkPD74VM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPLMK5xUwayLiA3OOeBdW0kZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnZSH0sbr31GH5x-kMMnQtpS_eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vY9agHAcM8YXs8YdUDB2LkPp.jpg?f=fotoalbum_large

En zoals @Lardman al had geopperd. Er zitten rails om klinkers in te leggen. Deze had ik al meegenomen in de constructie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYZ_nTEEe7hJdqubZy66JcpOYTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJBlTeRhihoU9nW1rNyKwUlg.jpg?f=fotoalbum_large
(De kabels zijn inmiddels weggewerkt, dus die liggen niet in het water :)

Dus voor wegwaaien ben ik niet zo bang. Ik was gewoon benieuwd of zijpanelen zouden helpen. Ik snap bij panelen op een plat dak dat de wind (schuin) van achteren veel lift kan generen. Maar een achterwand heb ik al in de vorm van een groot gebouw. Dus voegen zijpanelen dan nog wat toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
Zijpanelen doe ik het liever zonder, laat de lucht er maar doorheen waaien. Bij een schans als deze zou ik ongeveer 300kg ballast gebruiken. Fijn dat je een goed over na hebt gedacht en dank voor de foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac_1979
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-04 18:11
Timple schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:14:
Dat vraag ik me dus ook af.
Ik zit te denken aan 4 panelen van 1038. Dat is 21,6 cm meer dan de lengte van de schans
Ik zag dat de bevestiging aan de zijkant zit.
Mogen ze aan de achterkant wat oversteken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
20cm kan wel lijkt me. Bij mij zou het halve paneel oversteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Staan die aluminiumprofielen rechtstreeks op je dakbedekking of zit daar nog een rubber oid tussen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Ik had een hoop rubber besteld voor er tussen. Maar toen het eenmaal op het dak lag, leek het me voor de gewichtsverdeling handiger om er juist niets tussen te leggen. Zodat de gehele balk draagt en niet de 4 rubberen matjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-06 13:11

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Timple schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:49:
Uiteindelijk zelf maar aan de slag gegaan met wat aluminium.

Daardoor duur het wel allemaal lang, maar hier de voortgang:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel mooi zo @Timple , zou je je tekening, de gebruikte profiel maten en kosten misschien willen delen? Ik overweeg dit ook te maken en het ziet er zo erg eenvoudig uit zonder las werk. Misschien kan ik iets van jouw bouwproces leren. Ik kom met de standaard schansen net niet lekker uit.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timple
Yup, dat kan ik wel, bestudeer het rustig even en stel dan de vragen. Is inmiddels ook een half jaar geleden :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YviK-F7ZXZOLLKh3QUlJq07oxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVU7FmvUQOw6pVkwNIYhnbaI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3p2eqEJ1_96-dDdqosiLTaRW7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGc3lIUfhN6GR3o3b1gTgDqN.jpg?f=fotoalbum_large

Aluminium profielen: Cromvoirtse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5liKzrpG0nfZVuW3tSNz27UYbY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gomhj15vXGe3NyUgzubQtTnF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_pgisUgfC75MHGgSBOBXb1A_QY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PLjwOzgBIT7wPn4PF44WaqEf.png?f=user_large

Moeren / Bouten: RVS Paleis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMINlpHr2Ms33-0KJemH5956lsI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dy7rsNgJ7GztS8q5BaefgoQB.png?f=user_large

De profielen vallen in de scherpe hoek gewoon in elkaar (zoals linksonder in het 1e plaatje, niet het grote plaatje). Dan liggen ze wel enkele millimeters scheef, maar dit kun je dus precies opvangen door twee RVS carroserieringen aan 1 kant van de poot te doen. Boven anders dan beneden. Dit klopt op de mm :9

PROTIP: Ik heb mezelf een kolomboormachine cadeau gedaan voor dit project. Had achteraf niet zonder gekund!
https://www.lidl.nl/p/parkside-tafelboormachine/p100331720

[ Voor 13% gewijzigd door Timple op 12-02-2022 19:51 . Reden: Protip ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
maniac_1979 schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:38:
[...]

Dat vraag ik me dus ook af.
Ik zit te denken aan 4 panelen van 1038. Dat is 21,6 cm meer dan de lengte van de schans
Ik zag dat de bevestiging aan de zijkant zit.
Mogen ze aan de achterkant wat oversteken?
Zolang de klemmen maar op het aangegeven klembereik van het paneel zit.

Met custom zetwerk er weer 1 geheel van gemaakt zodat het overstekende gedeelte geen lift kan genereren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhT9vmRwtmX2uKcCJNpOuuf8D98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSN43RT55tFh42X5eCPKMR6n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timple
Nou, storm Eunice toch mooi overleeft ondanks gemis aan zijpanelen.

Het was toch wel een beetje spannend natuurlijk met zo'n zelfgemaakte constructie.
Pagina: 1