Ik heb een plat dak waar ik graag zonnepanelen op wil leggen. Om er zoveel mogelijk panelen op kwijt te kunnen dacht ik aan een grote schans.
/f/image/UEJY47miUVKDZkoayzimKvew.png?f=fotoalbum_large)
Drone shots
:strip_exif()/f/image/pjUG7HAjFRmKqVMOBDcRptXq.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/QU1EFz9nQ74XhkNG2xglgoTi.png?f=fotoalbum_large)
In de toekomst misschien nog een warmtepomp.
1 omvormer: SE8K-RW0TEBNN4
Waarom deze? Ik zie door de bomen het bos niet meer, leken me prima panelen. En deze omvormer kan precies dat geleverde vermogen aan als ik dat goed begrijp.
Optimizers lijken me niet nodig ivm gebrek aan schaduw.
Qua wind hoop ik de buurman even lief aan te kijken en een dik anker in zijn muur te mogen boren. Anders zijkanten dicht maken en met gewichten werken.
Iemand nog op- of aanmerkingen op dit idee?
Anders nog wat losse vragen:
Foto's
Google maps (noorden boven) link. De twee grote loodsen zijn van de buurman. Het gaat om het zwarte vlak in het midden./f/image/UEJY47miUVKDZkoayzimKvew.png?f=fotoalbum_large)
Drone shots
:strip_exif()/f/image/pjUG7HAjFRmKqVMOBDcRptXq.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/QU1EFz9nQ74XhkNG2xglgoTi.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Gebouw is 5m diep, 11,70m breed. Om af te wateren op het dak zelf zal ik wel 20cm ofzo uit de dakrand moeten blijven. Voor een volledige schans betekend dit dus 4,80m diep. Bij een scheefstand van 20 graden kom ik dan toch op 5,32 meter uit. Genoeg voor 5 rijen zonnepanelen hoop ik.Schaduw
GeenJaarverbruik
11000kwhIn de toekomst misschien nog een warmtepomp.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25Budget en doel
10k€ budget. Doel: <7k€Wie gaat het project uitvoeren
IkBijhouden van data
Home-assistant?Reeds verkregen offertes
Twee opgevraagd. Die krijgen er maximaal 3 rijen van 5 panelen op omdat ze niet verder kunnen denken dan een schuinstaand paneel.Regio
Noord LimburgHuidig idee
30 panelen: CHSM60M(BL)360-HC1 omvormer: SE8K-RW0TEBNN4
Waarom deze? Ik zie door de bomen het bos niet meer, leken me prima panelen. En deze omvormer kan precies dat geleverde vermogen aan als ik dat goed begrijp.
Optimizers lijken me niet nodig ivm gebrek aan schaduw.
Qua wind hoop ik de buurman even lief aan te kijken en een dik anker in zijn muur te mogen boren. Anders zijkanten dicht maken en met gewichten werken.
Iemand nog op- of aanmerkingen op dit idee?
Anders nog wat losse vragen:
- Is hout de meest logische keuze voor zo een constructie?
- Er is een krachtstroom aansluiting aanwezig. 50m van 2.5mm2 vanaf de meterkast. Is dit genoeg?
- Kunnen zonnepanelen en omvormer 20m uit elkaar staan?