Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoopadvies hybride WP voor vrijstaande woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:12
Ik ben op zoek naar een geschikte hybrid om te plaatsen naast onze CV-ketel.

Type woning: Vrijstaande woning
Bouwjaar: 1993/1994
Isolatie: Basis isolatie vanuit de bouw (dubbel glas, spouw etc). Beperkte dakisolatie wat gebruikelijk was voor die jaren. Zeker niet 100% luchtdicht

Gasverbruik: Ca. 1300-1400m3/jaar (gemiddeld over afgelopen 3jr.)
Huidige CV ketel: Remeha Calenta 40C uit 2011. Aanvoertemp van 54graden en dat gaat in de praktijk goed. Alles wordt verwarmd met radiatoren.

Complete woonoppervlak de woning is redelijk hoog (~200m2 los van gekoppelde garage/berging), maar lang niet alle ruimten worden verwarmd. Meestal wordt maar max 90m2 verwarmd.

Verwarmde ruimten:
- Woonkamer/keuken (65m2); hele stookseizoen
- Hal (10m2); vrijwel hele stookseizoen
- Badkamer (15m2); winterperiode
- Slaapkamers 5x ~20m2; incidenteel, maar in de toekomst 2 à 3 slaapkamer wat vaker (met huiswerk etc)
- Werkkamer (20m2); zelfvoorzienend met L/L warmtepomp (airco)

Gasaansluiting hoeft niet volledig weg. Ik heb nog een sfeergashaard (2016) en deze wordt in de stookperiode 's avonds regelmatig gebruikt. Hier wil ik op dit moment nog geen afscheid van nemen (duur ding geweest, maar zeker ook sfeer/comfort).

Ik heb de voorkeur om een deel van installatie zelfstandig uit te voeren. 'simpel' ophangen /leidingwerk trekken/elektra kan ik zelf prima. Enkel het koppelen/afpersen/ontluchten/inregelen moet ik echt door een vakman laten doen. Als de hele klus tegen een schappelijk tarief wordt gedaan heb ik er overigens geen bezwaar tegen om het compleet uit te besteden.

Wat ik heb al gevonden? Nou…ik zat concreet te kijken naar Remeha Elga Ace hybride WP. Hier lees ik vrij goede verhalen over en deze is ook niet kieskeurig voor wat betreft CV-ketels ernaast.

Zouden jullie een 4 of 6kW adviseren? Prijsverschil is niet zo groot dus dat speelt voor mij geen rol. Wat ik wel wil voorkomen is pendelen. Met modulerende WP moet dat toch geen issue zijn?

En iemand bekend met deze zaak? Hebben op zich een redelijk pakker waarbij je veel zelf kan doen: https://airconditioningen...0-kw-doe-het-zelf-pakket/

Hoor graag jullie advies/ervaringen! Alvast dank! _/-\o_

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Op zich zijn de overwegingen uit het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic ook op hybride van toepassing.
Omdat je voor de Elga Ace te maken hebt met 1.levertijd 2023 en 2.overwerkte stek monteurs zou ik je een 7 kW monoblock adviseren. Dan kan je na een jaartje zelfvertrouwen tanken de sfeerhaard omsmurfen naar bio-ethanol en gasloos gaan.

En je afgifte optimaliseren; met een mix van grote radiatoren opschuiven naar waar nu een kleintje hangt en de gaten opvullen met T33 moet je een eind komen.
Tien graden kouder stoken (dus max 45 graden) is met een warmtepomp 20% goedkoper.

[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 21-07-2022 18:35 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-11 11:43
Je cv ketel is nu 11 jaar.
Over een jaar of 4 is de kans groot dat die vervangen moet worden.
Hij is eigenlijk nu al afgeschreven.

1400 m3 komt overeen met een warmtepomp van 7 kW

De meest rationele beslissing is zoals @Proton_ al zegt dan maar een 7 kW monoblock aansluiten welke je in de toekomst kan uitbreiden.

Ps. de Ace is als je zoekt in het forum nauwelijks of sporadisch beschikbaar voor levering.

[ Voor 12% gewijzigd door D-dark op 21-07-2022 18:33 ]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik snap niet waarom mensen steeds naar een Elga zitten te kijken, ding is gewoon niet leverbaar en je sluit achteraan in de rij. Ben je misschien eens in 2024 aan de beurt.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• ThunderStorm
Dank voor de eerste reacties! Ik was er niet van op de hoogte dat de levertijden van zo'n Elga oplopen tot ver in 2023. Waarom ik voor deze ging? Relatief weinig gedoe; bestaande gasaansluiting handhaven en geringe investering (na aftrek subsidie). Zelfde thermostaat en simpelweg een flinke besparing op je gasverbruik.

Maar... als ik nu al twee keer lees; neem een 7kW monoblock; dan moet ik me daar ook maar eens in verdiepen. Ik zit nog in de oriënterende fase, maar tot nu toe geen full WP overwogen vanwege de vermeende hoge installatiekosten en het idee dat het huis hiervoor onvoldoende geschikt is. Ruimte is er zat (ook buiten) dus dat is niet echt een issue.

Kan je met een monoblock voorzien in de volledige warmtevraag van de woning en de CV-ketel vooralsnog gebruiken voor het tapwater? En dan tegen de tijd dat de CV de geest geeft het tapwater oplossen door een flink (200L) vat te plaatsen voor SWW?

Ik mis (op dit moment) simpelweg nog een hoop kennis om het goed te overzien en een juiste keuze te maken. Het hobby-en, aanleggen, fine-tunen van een WP-systeem lijkt me zeker leuk meegenomen, maar gezien de noodzaak van 'warmte' in de winter is het mislukken van 'hobby-project' niet echt een goede optie :D

• D-dark
@ThunderStorm
Hier kan je wel wat inspiratie vinden: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

De monoblock is genoeg voor volledige verwarming en in de toekomst warm tapwater.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een monoblock werkt ook eenvoudig hybride en heeft (in tegenstelling tot de Elga) helemaal geen binnenunit en stek-monteur nodig.
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/hybride/__renovatie_hybride_voorbeeld_luchtwater_warmtepomp_cvketel_schema_d.png

De ketel sluit je aan op het hulpverwarming-contact en klaar ben je.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ThunderStorm
Mooi en duidelijk plaatje Proton_!

De afstand tussen monoblock (buiten op maaiveld) en CV-ketel (zolder) is geen issue neem ik aan?

Iemand nog tips voor aan te bevelen monoblocks die een levertijd hebben van 6mnd of minder? Geen grote haast hier, maar als ik nog voor de winter kan aansluiten zou dat uiteraard mooi meegenomen zijn!

Uiteraard zal ik me eens goed verder gaan verdiepen voordat ik ga winkelen, maar een verkorte boodschappenlijst zou dan zijn:
- 7 kw monoblock
- open verdeler
- vuilfilter
- extra circulatiepomp nodig? (staat wel in bovenstaande afbeelding)

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ThunderStorm
Doorgaans zit er in de monoblock ook een flinke pomp.

De open verdeler kan wat mij betreft ook een stuk 32mm buis met T stukken zijn.

Niemand zal je beloftes durven doen over levertijd :) ik hoor in de Pana, Vaillant en Midea topics nog wel over levering maar ik weet ook niet alles.

In plaats van een buffervat zou ik aanraden om net zolang radiatoren te vervangen voor T33 of kolomradiatoren totdat je aan de minimum systeeminhoud zit (staat in de installatiehandleiding). Een buffervat is immers een passief lapmiddel en meer afgifte is aan alle kanten een goed idee.

Daarnaast werkt je huidige thermostaat waarschijnlijk niet met de warmtepomp, dus die zal ook op de boodschappenlijst moeten.
Verder is er afhankelijk van het merk nog een stuurprint nodig, maar dat zijn specifieke details.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik zie nergens een reden om de CV te houden.

voor de 300+ euro die je kwijtbent aan vastrecht om je gas te behouden voor je haard zou ik eerder even een emailtje sturen naar de fabrikant/importeur om een ombouwkitje te vragen voor propaan (als die er niet bij zat). 2 grote flessen propaan naast het huis voor de gezelligheid is een klap goedkoper dan de gasleiding houden.

en je moet een gesloten verdeler hebben, niet een open verdeler.

en op de zolder zou ik gewoon een losse warmtepompboiler zetten. hoef je ook geen leidingen naar boven trekken. zaterdagje klussen en klaar.

zie verkorte handleiding hier: flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 21-07-2022 21:35 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Proton_

Proton_

Team Welles

@flippy op het plaatje staat een open verdeler voor de serieschakeling van de ketel. Voor vloerverwarming heb je gelijk, maar TS heeft "alles radiatoren".

Vandaar de T33 tips :)

• ThunderStorm
Proton_ schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:27:
@ThunderStorm
De open verdeler kan wat mij betreft ook een stuk 32mm buis met T stukken zijn.
Komt de positie van die open verdeler nog heel nauw? Dicht bij de CV-ketel of kan je deze ook aansluiten op het circuit op de begane grond? Net naast de buitengevel namelijk twee 22mm leidingen vanaf de CV voor de radiatoren op de BG. Als ik daar vanaf kan takken scheelt dat een hoop leidingwerk naar zolder.
In plaats van een buffervat zou ik aanraden om net zolang radiatoren te vervangen voor T33 of kolomradiatoren totdat je aan de minimum systeeminhoud zit (staat in de installatiehandleiding). Een buffervat is immers een passief lapmiddel en meer afgifte is aan alle kanten een goed idee.
In de woonkamer (ca 65m2) hangen nu onder de kozijnen al 4 dubbelplaats radiatoren en 1 langere enkelplaats. Die enkele plaat is dan een logische om als eerste te vervangen voor een t33.
Heeft het toevoegen van fanboosters nog een merkbaar goed effect om de afgifte te verhogen zonder de hele radiator te hoeven vervangen?
Daarnaast werkt je huidige thermostaat waarschijnlijk niet met de warmtepomp, dus die zal ook op de boodschappenlijst moeten.
Verder is er afhankelijk van het merk nog een stuurprint nodig, maar dat zijn specifieke details.
Jammer, maar helaas doen. Nu een toon die ik erg fijn vind om de PV in de gaten te houden. En wat voor stuurprint doel je op?

Het stap voor stap aanpakken spreekt me wel aan. Eerst de warmtevraag oplossen met een WP, maar wel een CV achter de hand als backup voor de warmtevraag EN tapwater natuurlijk. Als dat goed werkt kan een oplossing voor het tapwater wel volgen; niet alles tegelijk. De hoofdmoot van het gas zit toch in het stoken.

Huidige stooklijn staat op 54gr en dat is dus nog hoog voor een single oplossing met WP. Allicht dat het (met een lagere stooklijn en continue verwarmen) wel prima warm wordt in de winter, maar als het hier 16gr blijft dan heb ik wel ruzie met de vrouw :+

[ Voor 3% gewijzigd door ThunderStorm op 22-07-2022 09:48 ]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Wel een uitgelezen moment voor "goedmaaksex" :+

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• ThunderStorm
ds23man schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:53:
Wel een uitgelezen moment voor "goedmaaksex" :+
Ok, het is vrijdag :) Ik zou hem bijna markeren als beste antwoord :+

Ondertussen wat verder gezocht en ook wat video's van Koevlaas bekeken op youtube. Omdat zijn formule uitgaat van een vermogen op -10gr. kom ik wel bij wat zwaardere units uit dan een 7kW monoblock. Als ik nog 7kW wil hebben bij -10 ga ik meer richting een 9kW versie: https://www.klimate.nl/pa...-warmtepomp-monobloc.html. Of is dat overdreven?

Over die panasonics lees je wel veel goede verhalen. Ook LG monoblock van 9kW is dan een optie. Vanavond maar eens aan de gang om te kijken hoeveel liter er nu in mijn systeem zit ongeveer. De gevraagde 105L klinkt als vrij veel wat nodig is, dus allicht ook een buffervat nodig.

[ Voor 59% gewijzigd door ThunderStorm op 22-07-2022 16:43 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

die formule is voor niet blind op te vertrouwen. het vergeet immers 1 belangrijk punt: afgifte. je kan rustig een WP van 500kW neerzetten maar als je niet meer dan 5kW kwijtraakt aan de afgiftesysteem (radiatoren) heb je aan de overige 495kW helemaal niks.

en ik betwijfel ten zeerste dat je daadwerkleijk 55 graden nodig hebt om de boel warm te houden. niet vergeten dat je van paar uur per dag stoken overgaat naar 24/7 stoken op een stooklijn.

ga eerst maar eens uitrekenen hoeveel afgifte je daadwerkelijk hebt. dus radiatoren opmeten en online tooltjes gebruiken om je afgifte te berekenen.

en natuurlijk je radiatoren goed aansluiten ipv hoe ze nu hangen.... O-)

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 22-07-2022 18:07 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• ThunderStorm
flippy schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:05:
en ik betwijfel ten zeerste dat je daadwerkelijk 55 graden nodig hebt om de boel warm te houden. niet vergeten dat je van paar uur per dag stoken overgaat naar 24/7 stoken op een stooklijn.

ga eerst maar eens uitrekenen hoeveel afgifte je daadwerkelijk hebt. dus radiatoren opmeten en online tooltjes gebruiken om je afgifte te berekenen.
Ik ben aan het meten geweest en daarna google-en om gelijkwaardige radiatoren te vinden en zodoende een indicatie te krijgen van de werkelijke capaciteit. Uitkomsten worden gegeven bij een afgiftetemp van 75/65gr; dus dat zal met een WP aanmerkelijk lager liggen neem ik aan. Is onderstaande voldoende of moet ik gaan upgraden? De T10 in de keuken is de eerste die dan in aanmerking komt voor een T33. Of fans?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWLK-Fu2DfZZ19l48x7g0pSGkJ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qjfJ0AnauMo2LQMWTmlzKFmk.png?f=user_large
en natuurlijk je radiatoren goed aansluiten ipv hoe ze nu hangen.... O-)
Hiermee bedoel je waterzijdig inregelen?

[ Voor 8% gewijzigd door ThunderStorm op 22-07-2022 23:29 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
@ThunderStorm En nu even bepalen wat er over blijft van die afgifte op 45/40
Dat is wel een beeetje het maximum waar je op wil ontwerpen, liever minder... Scheelt veel stroom.

https://warmtepomp-panel.nl/dbe2.html

Zelfs met fans ga je nog naar <4kW totaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYuMpNklbcz5rJOR1faU5jEKYXo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/83xWiDtyFdytVYFCqHRg2Ajb.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 22-07-2022 23:27 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• flippy
  • Niet online

flippy

ThunderStorm schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:18:
[...]

Ik ben aan het meten geweest en daarna google-en om gelijkwaardige radiatoren te vinden en zodoende een indicatie te krijgen van de werkelijke capaciteit. Uitkomsten worden gegeven bij een afgiftetemp van 75/65gr; dus dat zal met een WP aanmerkelijk lager liggen neem ik aan. Is onderstaande volgdoende of moet ik gaan upgraden? De T10 in de keuken is de eerste die dan in aanmerking komt voor een T33. Of fans?

[Afbeelding]

[...]

Hiermee bedoel je waterzijdig inregelen?
hier heb je een betere calculator (als je al niet bezig bent met die in de link hierboven): https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator ;)

en radiatoren goed aansluiten bedoel ik exact zoals ik het zeg en is wat anders dan waterzijdig inregelen. wat ik bedoel is dat aan 1 kant bovenin de aanvoer zit en onderin aan de ANDERE kant van de radiator de retour zit. dan word het door de hele radiator heen gepomp ipv erin, recht omlaag en weer eruit aan dezelfde kant zoals het 90% van de tijd bij mensen aangesloten is en 70% van de radiator er een beetje bij aan zit voor de show.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 22-07-2022 23:28 ]

• ThunderStorm
flippy schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:26:
[...]

hier heb je een betere calculator (als je al niet bezig bent met die in de link hierboven): https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator ;)
Ronald en Flippy; beide bedankt voor de feedback. Alletwee de calculators vragen (op zich wel logisch) om een Tretour. Geen idee wat deze hier is. Wat is een redelijke waarde om aan te houden?
en radiatoren goed aansluiten bedoel ik exact zoals ik het zeg en is wat anders dan waterzijdig inregelen. wat ik bedoel is dat aan 1 kant bovenin de aanvoer zit en onderin aan de ANDERE kant van de radiator de retour zit. dan word het door de hele radiator heen gepomp ipv erin, recht omlaag en weer eruit aan dezelfde kant zoals het 90% van de tijd bij mensen aangesloten is en 70% van de radiator er een beetje bij aan zit voor de show.
kak... dat is hier dus ook 5x het geval :/ ....Waarbij ik overigens wel het idee (herinnering van de winter) heb dat de hele radiator wel warm wordt en niet enkel het deel waar de aansluitingen zitten...

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:20
Die 7kW , is dat niet beetje veel?
Koevlaasformule is toch zonder sww
En als er nog wat geïsoleerd gaat worden daalt gasverbruik
En de sfeerhaard telt ook niet mee
En dan nog wat opwaarderen naar T33 met evt de lengte 10-20cm langer

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
@flippy is de doorstroming van een radiator met de aan en afvoer aan 1 kant nog gevoelig voor de flow (hogere pompsnelheid , betere benutting radiator)?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• flippy
  • Niet online

flippy

ThunderStorm schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:41:
.Waarbij ik overigens wel het idee (herinnering van de winter) heb dat de hele radiator wel warm wordt en niet enkel het deel waar de aansluitingen zitten...
dat komt omdat je gloeiend heet water erdoor drukt. dan word het uiteindelijk wel warm ja. die luxe hebt je niet met een WP, dan moet je daadwerkelijk zorgen dat je hele radiator het doet. en daarom denk ik ook dat je het makkelijk red met een lagere temperatuur als je de hele radiator gaat gebruiken.... ;)

en ja, de veel hogere flow zorgt voor een hele lage dT, dus 5 graden zal je waarschijnlijk niet eens halen. dus reken maar met 40 in en 38 eruit bijvoorbeeld. als je 4~5L/min door een radiator jast zal er niet veel dT onstaan....

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
@BarryH Koevlaas is incl SWW. Tenzij je SWW gaat maken met een aparte oplossing.... Dan zal je ook op basis van zomerverbruik wat in mindering moeten doen op het rekenverbruik.

@flippy @ThunderStorm Dan wel de aanvoer bovenin de radiator doen. Iets betere gemiddelde deltaT met de lucht..

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ThunderStorm
Wederom bedankt voor de tussentijdse reacties/feedback. Ik word steeds enthousiaster dus die monoblock WP gaat er wel komen denk ik. _/-\o_ Een panasonic of LG, nog eerst ff goed uitzoeken voordat ik te snel ga bestellen.

Ik ben met de online calculator bezig geweest (versie Ronald, die van flippy kon ik minder mee uit de voeten). De uitkomsten zijn als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEMnlSnvMf0NczESXaeRVboDjyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/olwRKZpkUACpzhVV6gwVuynr.png?f=fotoalbum_large

Huidige capaciteit is met 54/50/20 -> 4130W. Retourtemp is aanname van mijn kant.
Als ik deze capaciteit wil bereiken met lagere temp's zal ik moeten upgraden, maar is dat voldoende? Zie onderste deel van de tabel. Met 45/40/20 en upgrade van 1 (grote) radiator naar t10->t33 en het plaatsen van twee boosters kom ik op 4299W. Dat is voldoende, maar als je dan nog lager gaat zitten op 40/38/20 (advieswaarden Flippy) dan zakt het behoorlijk terug naar 3499W.

En.. ik ga dan ook gelijk de radiatoren goed 'diagonaal' aansluiten met de tip van Flippy. Deze winst is nu niet inzichtelijk in bovenstaande tabel.

Zekerheidshalve; deze tabel gaat uit van enkel de woonkamer. Deze is wel het meest essentieel, maar hier komt (qua afgifte) nog een hal/trapgat, badkamer en af en toe een slaapkamer bij.

- edit: Als ik snel wat online tools pak om de benodigde capaciteit uit te rekenen kom ik echter op schrikbarend hoge vermogens. Tegen de 10.000W wordt geadviseerd... is dit dan wel reeel? Het gaat om een ruimte van 60/65m2 met een hoogte van 2,45m; ofwel ca.150m3

-edit2; kleine kick: @flippy @Proton_ @BarryH @Ronald @D-dark nog tips?

[ Voor 10% gewijzigd door ThunderStorm op 26-07-2022 12:42 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Koop bij de action een paar goedkope straalkachels en zet maar eens zoveel vermogen in een kamer voor 24h non stop aan. Dan zie je wel hoe overbemeten die 10kW waardes zijn.....

• BarryH
@ThunderStorm

Weet je je verbruik per dag in feb 2021? Toen waren er een paar dagen met gemiddeld -5.
Dat geeft een goede indicatie van je benodigde capaciteit

• D-dark
ThunderStorm schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:18:
Wederom bedankt voor de tussentijdse reacties/feedback. Ik word steeds enthousiaster dus die monoblock WP gaat er wel komen denk ik. _/-\o_ Een panasonic of LG, nog eerst ff goed uitzoeken voordat ik te snel ga bestellen.

Ik ben met de online calculator bezig geweest (versie Ronald, die van flippy kon ik minder mee uit de voeten). De uitkomsten zijn als volgt:

[Afbeelding]

Huidige capaciteit is met 54/50/20 -> 4130W. Retourtemp is aanname van mijn kant.
Als ik deze capaciteit wil bereiken met lagere temp's zal ik moeten upgraden, maar is dat voldoende? Zie onderste deel van de tabel. Met 45/40/20 en upgrade van 1 (grote) radiator naar t10->t33 en het plaatsen van twee boosters kom ik op 4299W. Dat is voldoende, maar als je dan nog lager gaat zitten op 40/38/20 (advieswaarden Flippy) dan zakt het behoorlijk terug naar 3499W.

En.. ik ga dan ook gelijk de radiatoren goed 'diagonaal' aansluiten met de tip van Flippy. Deze winst is nu niet inzichtelijk in bovenstaande tabel.

Zekerheidshalve; deze tabel gaat uit van enkel de woonkamer. Deze is wel het meest essentieel, maar hier komt (qua afgifte) nog een hal/trapgat, badkamer en af en toe een slaapkamer bij.

- edit: Als ik snel wat online tools pak om de benodigde capaciteit uit te rekenen kom ik echter op schrikbarend hoge vermogens. Tegen de 10.000W wordt geadviseerd... is dit dan wel reeel? Het gaat om een ruimte van 60/65m2 met een hoogte van 2,45m; ofwel ca.150m3

-edit2; kleine kick: @flippy @Proton_ @BarryH @Ronald @D-dark nog tips?
Het belangrijkste wat ik zie is dat je genoeg capaciteit overhoud om boven de minimum waarden van de warmtepomp uittekomen.

Daar een warmtepomp het van een hogere flow en geen temperatuur moet hebben kan je nog overwegen om dikkere cv-leidingen te leggen.

• ThunderStorm
BarryH schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:05:
@ThunderStorm

Weet je je verbruik per dag in feb 2021? Toen waren er een paar dagen met gemiddeld -5.
Dat geeft een goede indicatie van je benodigde capaciteit
Vorig jaar; 2021 (totale gasverbruik dus incl. SWW en gashaard)
- jan: 290 m3
- feb 257 m3
- mrt 194 m3

Dit jaar (2022):
jan: 241 m3
feb: 186 m3
mrt: 125m3

En wat kan je hieruit (ongeveer) opmaken?

Overigens nog belangrijke dingen om rekening mee te houden in keuze WP? Nog veel kwaliteitsverschil tussen panasonic, lg of andere merken?

Het idee is nu om de pomp een deze dagen te bestellen ivm levertijden en dan hopelijk nog voor de echte kou te kunnen installeren.

• ThunderStorm
D-dark schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:06:
[...]

Het belangrijkste wat ik zie is dat je genoeg capaciteit overhoud om boven de minimum waarden van de warmtepomp uittekomen.

Daar een warmtepomp het van een hogere flow en geen temperatuur moet hebben kan je nog overwegen om dikkere cv-leidingen te leggen.
min capaciteit zit toch op ongeveer 2,5kW? Dikkere leidingen zit er niet in op een simpele manier.

• ThunderStorm
flippy schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:43:
Koop bij de action een paar goedkope straalkachels en zet maar eens zoveel vermogen in een kamer voor 24h non stop aan. Dan zie je wel hoe overbemeten die 10kW waardes zijn.....
:+ Ik denk dat dat zweten wordt inderdaad...

• D-dark
ThunderStorm schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:21:
[...]

min capaciteit zit toch op ongeveer 2,5kW? Dikkere leidingen zit er niet in op een simpele manier.
Je huis is uit 1991
Uit kostenbesparing en omdat cv's toch hoge temperaturen halen is men overgestapt op dunnere leidingen.
Met minder water en een hogere temperatuur kreeg je het nog warm.

Nu stap je over op een lagere temperatuur met een hogere stroomsnelheid.
Met iets dikkere leidingen gaat dat gemakkelijker.

Maar kans is groot dat als je het gewoon op 40 a 45 max graden gebruikt het goed gaat met wat je hebt.
Evt een paar van de grotere radiators upgraden.

• BarryH
ThunderStorm schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Vorig jaar; 2021 (totale gasverbruik dus incl. SWW en gashaard)
- jan: 290 m3
- feb 257 m3
- mrt 194 m3

Dit jaar (2022):
jan: 241 m3
feb: 186 m3
mrt: 125m3

En wat kan je hieruit (ongeveer) opmaken?

Overigens nog belangrijke dingen om rekening mee te houden in keuze WP? Nog veel kwaliteitsverschil tussen panasonic, lg of andere merken?

Het idee is nu om de pomp een deze dagen te bestellen ivm levertijden en dan hopelijk nog voor de echte kou te kunnen installeren.
Heb je ook m3 per dag voor specifieke koude dagen?
Stel bij -5 10m3 gas
Dan 10*8=80 kWh warmte nodig in 24h
Stel -10, dan 80/ (20- -5)*(20- -10)=96 kWh
Bij vorst moet je wp ook defrosten, dus stel 22 uur beschikbaar voor verwarming
96/22 =4,4 kW vermogen nodig

• ThunderStorm
BarryH schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Heb je ook m3 per dag voor specifieke koude dagen?
Stel bij -5 10m3 gas
Dan 10*8=80 kWh warmte nodig in 24h
Stel -10, dan 80/ (20- -5)*(20- -10)=96 kWh
Bij vorst moet je wp ook defrosten, dus stel 22 uur beschikbaar voor verwarming
96/22 =4,4 kW vermogen nodig
Ik zal vanavond eens kijken of ik het historisch verbuik per dag uit de Toon kan halen zonder 1,5jaar per dag terug te klikken :)

Ondertussen ook een schematisch overzicht gemaakt van alle radiatoren/leidingverloop hier in huis. Er is na de oplevering door de vorige bewoner nog wel flink geknutseld aan de leidingen voor de begane grond. Iets met een lekkage geweest ofzo, waardoor hij alles heeft laten vervangen. Verklaard allicht de loze leidingen die je nog ziet uitsteken op de foto.

Het schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mIScanWb1ZTjv-Z0OcMLwoup5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/voTKVoMUQztJRCXqwqMRJfU3.png?f=fotoalbum_large

Is de voorgestelde plek de voor de WP goed zo? Het is enkel voor verwarming en tegen de tijd dat ik SWW wil doen moet ik een extra leiding trekken, maar dat is (heel veel) extra werk ten opzichte van 'inpluggen' op de lege positie in de bestaande open verdeler. Maar gaat dat goed?

Bonusvraag: Iemand enig idee waarvoor die draaiknop zit aan het einde van de 22mm op de zolder? Hiermee kan je warm/koud kortsluiten als je wilt; maar waarom wil je dat? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leMpfC75XHY-0QRdamyQOgminYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ql4itt9bcMDN5ihhcIWAL2v8.jpg?f=fotoalbum_large
Verdeler op de BG in de (geïsoleerde) berging/garage tegen het huis. Deze wordt gevoed met 22mm en er gaat 16mm kunstof uit 4x richting kruipruimte. Daar liggen ze geïsoleerd op het zand en prikken dan weer door de BG vloer heen. De 5e plek op de verdeler is nog vrij (en de zijkant?)

Nog extra keerkleppen nodig ergens?
Magneet en vuilfilter ben ik van op de hoogte.

[ Voor 3% gewijzigd door ThunderStorm op 27-07-2022 17:36 ]

• Toine201
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-06-2024
Hallo

Mijn cv ketel is nu 12 jaar oud en doet het nog prima, ik heb een verblijf voor arbeids migranten, gebouwd in 2008 dus prima geïsoleerd
in de maanden nov, dec, jan en feb word deze gebruikt en in juni, July, aug en september
de rest van de tijd staat de verwarming uit en is er geen warm water vraag
de verwarming gebeurt met vloer verwarming en de warm water gewoon met de cv ketel

er is best een grote piek warm water vraag als de mensen na t werk willen douchen

om alvast voor te sorteren op het defect gaan van de ketel vraag ik mij af wat de beste optie is qua WP

• flippy
  • Niet online

flippy

Toine201 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:31:
Hallo

Mijn cv ketel is nu 12 jaar oud en doet het nog prima, ik heb een verblijf voor arbeids migranten, gebouwd in 2008 dus prima geïsoleerd
in de maanden nov, dec, jan en feb word deze gebruikt en in juni, July, aug en september
de rest van de tijd staat de verwarming uit en is er geen warm water vraag
de verwarming gebeurt met vloer verwarming en de warm water gewoon met de cv ketel

er is best een grote piek warm water vraag als de mensen na t werk willen douchen

om alvast voor te sorteren op het defect gaan van de ketel vraag ik mij af wat de beste optie is qua WP
WP vermogen is minder belangrijk dan gewoon een hele grote SWW tank voor de douchers. of in ergste geval een aparte WP voor SWW en een 2e voor verwarming.

• Toine201
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-06-2024
flippy schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:48:
[...]

WP vermogen is minder belangrijk dan gewoon een hele grote SWW tank voor de douchers. of in ergste geval een aparte WP voor SWW en een 2e voor verwarming.
Ik gebruik ongeveer 700m3 gas voor dit verblijf, is het dan wel aantrekkelijk om zon " dure" installatie op te tuigen?

• flippy
  • Niet online

flippy

Toine201 schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:07:
[...]

Ik gebruik ongeveer 700m3 gas voor dit verblijf, is het dan wel aantrekkelijk om zon " dure" installatie op te tuigen?
Dat ligt eraan hoeveel je voor gas en stroom betaalt.

Pagina: 1