Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42
Wij zijn aan het kijken naar een warmtepomp gezien het feit dat wij een grote verbouwing aan het doen zijn van ons aangekochte huis.

- Wij (2 volwassenen met 1 kindje op komst en in de toekomst mogelijk/hopelijk nog 1).
- Het betreft een woning uit '72.
- Momenteel nog op het gas aangesloten.
- Spouwmuurisolatie is na de bouw aangebracht.
- Vloerisolatie is afwezig.
- Dakisolatie is matig aangebracht (schrootjes en geen idee wat daar achter zit).

- BG: +/- 60 m2 (na uitbouw), waarvan +/- 50-55 m2 woonkamer.
- 1e verdieping: 3 slaapkamers (14,5 + 12,5 + 7,1 m2) + 1 badkamer (5,77 m2).
- Zolder: 42,5 (wordt waarschijnlijk opgedeeld in 2 slaapkamers).
- Totaal na uitbouw: 139 m2.

Historisch gasverbruik:
We hebben er zelf nog niet gewoond, laat staan een winter doorgemaakt. Dit maakt het lastig om een aantal dingen goed in te schatten, waaronder het verbruik maar ook het verbruik in de toekomst gezien de gezinsuitbreiding.

Hoe dan ook, het verbruik van de 2 oude mensen die er woonden (70-80 jaar) was:

1700, 1800, 1900 m³/jaar (afgelopen 3 jaren)

In ons huidige appartement (75 m2) uit 2011 verbruiken we 7,42 GJ per jaar aan stadsverwarming. Omgerekend zou dat slechts 234 m3 aan gas zijn.
Afgiftesysteem:
- Het idee is om op alle 3 de verdiepingen vloerverwarming in te frezen. Ik lees echter ook over Jaga LTV radiatoren, wellicht is dat een beter idee voor de 1e en/of de zolder?
SWW:
- Aanvankelijk dachten we aan de garage om de boiler neer te zetten, in een apart te maken ruimte. Echter dit brengt extra kosten met zich mee en daar besparen we graag op. Bovendien duurt het dan veel langer voordat je warm water kan tappen in de badkamer. Het alternatief is een koelkastmodel op zolder, waar nu de CV staat.
- Hoeveel liter we nodig hebben twijfel ik over. Ik denk dat we er met 230 wel zouden moeten zijn? We nemen een bad maar die gebruiken we alleen 's avonds, 's ochtends douchen we.
- DWTW is niet aanwezig.
Warmtepompvoorkeur:
L/W. Grondboring niet mogelijk.
Betrouwbaar, zuinig, stil, goedkoop, verkrijgbaarheid, milieuvriendelijk, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed.
Andere punten waar ik graag jullie mening/advies over hoor:
- Hoeveel literinhoud boiler? Ik denk zelf dus aan 230, op bepaalde websites lees ik dat 150-200 genoeg zou zijn voor 4 personen? 300L is misschien een beetje teveel?
- Koelkastmodel (voorkeur) of separate boiler noodzakelijk?
- Welke warmtepomp is aan te raden in deze situatie? Zelf dacht ik aan een boiler-en-binnenunit-in-1 koelkastmodel.
- Op alle verdiepingen vloerverwarming of bijv. LTV radiatoren op de 1e en op zolder?
- Als ik reken met 1600 m3 gasverbruik per jaar (ik neem dan aan dat wij zuiniger zijn dan de vorige bewoners en daarnaast brengen wij vloerverwarming aan), kom ik met de Koevlaas formule op 7,76 kW. Kan ik hier van uitgaan of zitten er mitsen en maaren aan vast?
- Is het aan te raden om een transmissieberekening te laten doen?

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 20-07-2022 14:21 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:30
FAQ en l/w wp topic al gelezen? Je stelt wel een heeeele algemene vraag

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:32
Ik ben echt met precies hetzelfde bezig.

Huis is '73, volledig renoveren en meteen aan de WP.

Wij hebben 2x vloerverwarming aangebracht op 0 en 1 hoog. Op zolder hang ik (in de toekomst) een airco die ook kan verwarmen.

Ik kan je alleen vertellen dat je goed zal moeten zoeken om voor de winter nog een WP te krijgen. Ze zijn bijna allemaal uitverkocht en/of de installateurs zitten vol. Maar dat is hier in het diepe zuiden, wellicht in andere delen van NL anders.

Wij hebben een zwaar model: 12kw. Maar dat is omdat ons huis vrijstaand is en dus altijd meer energie nodig zal hebben dan een rijtjeshuis.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Atomius vloerverwarming: doen als het enigszins kan.
Boiler: groter is beter, want dan kan je een lagere temperatuur aanhouden, bijvoorbeeld 45 graden in plaats van 55 graden.
Maar een all in one kan uiteraard ook prima.
Koevlaas: kan je vanuit gaan. Let wel op dat niet elke "8 kW" warmtepomp 7,7 kW kan leveren bij -10°C.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:14
Proton_ schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:53:
@Atomius vloerverwarming: doen als het enigszins kan.
Boiler: groter is beter, want dan kan je een lagere temperatuur aanhouden, bijvoorbeeld 45 graden in plaats van 55 graden
Groter heeft echter ook nadelen:
  • Zwaarder, je vloer moet het gewicht maar aankunnen.
  • Groter neemt ook meer plaats in: Je moet er de ruimte maar voor hebben.
  • Groter betekent ook één- of tweewekelijks voor de legionellacyclus een groter volume naar 60+ graden brengen, wat dan weer meer energie kost.
Praktisch: Hier staat een 300-liter vat voor een gezin met twee pubers, waarbij iedereen (gemiddeld) om de dag doucht. Dat vat wordt één keer per twee dagen verwarmd naar 47°C. Dit formaat blijkt voor het grote merendeel van de gezinnen aardig optimaal te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 20-07-2022 16:19 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Wij hebben Jaga’s omdat VVW geen (betaalbare) optie was op de 1e verdieping en in de badkamer. Nadeel: de fans maken geluid, niet heel hard, maar wel zo dat het gaat storen als je de hele dag in een kamer bent met een Jaga. Ook vraag ik me af hoelang die ventilatoren meegaan, 10 jaar lijkt me beetje de max.
Daarnaast heb je met VVW ook geen last van stof. En de warmte is comfortabeler want geen luchtstroom.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• LeonTebbens
  • Niet online
Op zolders wordt het gauw warm in hete zomers, wij hebben daar een kleine 2KW airco hangen. Op de hele hete dagen zetten we die de hele dag aan (en ook s nachts) met deur open. De zwaardere, koude lucht rolt dan via het trapgat naar alle kamers (deur open) inclusief woonkamer. Door de houten vloeren zakt koude overigens ook (langzaam) naar beneden in het huis.
Hierdoor heb ik de WP koelfunctie (die meestal een extra optie is) nog niet hoeven gebruiken, gisteren toen het 38 buiten was, bleef het binnen 24.
Voordeel van airco (L/L WP) is dat hij de vochtigheid uit de lucht haalt, en onder het dauwpunt kan koelen. En je geen koude voeten krijgt van een koude vloer

[ Voor 21% gewijzigd door LeonTebbens op 20-07-2022 16:35 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• LeonTebbens
  • Niet online
Edit: lama

[ Voor 73% gewijzigd door LeonTebbens op 20-07-2022 16:58 ]

Pagina: 1