Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mogelijkheden voor warmtepomp in mijn woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Hallo tweakers,

Na een tijdje meelezen hierbij mijn eigen topic. Hopelijk kunnen jullie mij wat verder op weg helpen met mijn (on)mogelijkheden en vervolgstappen. Hopelijk niet té veel info, het is nogal een openingspost geworden.
.
Woningdetails
  • 1950 – twee onder een kap 125 m2
  • 2 volwassenen en 2 kinderen
  • Dubbelglas met ventilatieroosters (geen mechanische ventilatie en wtw)
  • Vloer-, dak- en spouwisolatie
  • PV installatie 3500 kWh per jaar (op schuur is nog wat ruimte:)
  • 3 airco’s ter verkoeling en bijverwarming
  • Keuken inductie en Quooker
  • CV op zolder, 2011. Helaas nog geen lage temp test in winter gedaan
  • Hoofdzekering 1x35A (zal drie fase moeten worden gok ik)
Historisch gasverbruik
1500 m³ in kalenderjaar 2021*
  • zonder bijverwarming airco’s
  • zonder spouwmuurisolatie (2022, 6cm parels)
Koevlaas formule komt op 7,27 kW echter die 1500 m3 zal vanwege isolatie en airco verwarming nu wel lager moeten liggen. Is met deze info veilig het benodigde vermogen in te schatten?
.
Afgiftesysteem - Begane grond
Vloerverwarming
  • Volledig, ongeveer 70 m2.
  • HOH en lengte per groep onbekend.
  • Leiding in verblijfsruimtes dichter op elkaar dan gang en bijkeuken
  • Foto verdeler bijgevoegd (zal vervangen moeten voor pomploos met hoger debiet)
Radiatoren
  • Nog nooit gebruikt, nu niet nodig
  • Bij 40/30/20 zijn de vermogens zonder boosters: Keuken 80x60 T22 = 260W - hal 70x60 T22 = 227W - bijkeuken 70x60 T22 = 227W Totaal samen 714W. Zet niet echt zoden aan de dijk maar dus extra naast de vloerverwarming.
Overig
  • 6 kW design gashaard (oeps ;w) voor de sfeer, niet nodig als verwarming en helaas overbodig mochten we helemaal van het gas af kunnen (houtkachel kan niet op deze plek in uitbouw).
  • 3.5 kW airco om woonkamer en keuken te verwarmen en koelen. Sinds maart dit jaar gedaan en werk naar tevredenheid. Maar als het te koud is buiten functioneert hij niet.
Afgiftesysteem - Verdiepingen
  • Voor nu gerekend met 40/30/20
  • Slaapkamer 1: alleen slapen – 15 M2 – Airco + 2x radiator 120x60 T20 = samen 546W
  • Slaapkamer 2: kinderkamer/verblijf – 12 M2 – Airco + 1x radiator 60x60 T20 = 136W
  • Badkamer: 7,5 M2 – Designradiator (einde levensduur) en elektrische vloerverwarming (defecte aansturing)
  • Zolder - 20 M2 open ruimte, in de toekomst extra slaapkamer. Kleine radiator (75x30 T22 = 118W)
Wanneer ik uitga van een benodigde afgifte van 55W per M2 (las ik online als advies bij B energielabel) dan komen we flink te kort op slaapkamer 2 en zolder. Is een fancoil de manier om dit op te lossen? Verder moeten we dus wat in de badkamer.
.
Debiet en leidingwerk
Wanneer ik als voorbeeld reken met een WP vermogen van 6 kW en een delta T van 6 graden dan heb ik volgens deze tabellen een flow nodig van 0,86 m3/h waar een leiding diameter van inwendig 20 mm bij hoort.

De leidingen van mijn radiatoren zijn 15 mm uitwendig en zitten in de muren dus kan ik niet zomaar aanpassen. In hoeverre is dit een showstopper?
.
Buffervat
Als ik het goed begrijp is deze bij voldoende systeeminhoud, debiet en geen naregeling niet altijd nodig. Ik heb vloerverwarming maar inhoud onbekend en de leiding diameter naar de radiatoren is te klein. Wat is wijsheid in mijn situatie?
.
SWW:
300 Liter zie ik over algemeen geadviseerd worden voor onze situatie (gezin met 2 kinderen en een badkuip). In keuken halen we het warme water uit de Quooker.

CV nu op zolder, bij gebrek aan goed alternatief daar ook boilervat als het kan. Vraag is of de houten balken dit aankunnen. Kan nu niet zien wat de balkdikte en HOH is. Zou ik moeten (laten) onderzoeken en eventueel een constructeur naar moeten laten kijken?
.
Warmtepompvoorkeur:
Als het kan L/W full electric, nog niet naar merken/typen gekeken.

Mogelijk split vanwege uitbouw met houten dak (afgeraden bij Mono?). Naast huis ook ruimte maar weet niet hoe ik dan met mijn leidingen op zolder moet komen. Begane grond is rondom uitgebouwd met plat dak en overstek dus vanaf begane grond langs gevel naar zolder is geen optie. Kruipruimte hebben we ook niet en binnen is alles strak gestuukt.
.
Wie gaat het installeren?
Voorkeur voor uitbesteden, ook vanwege kennis van juiste configuratie en inregelen (is dat standaard onderdeel van een WP installatie?). Ben zelf niet onhandig (airco’s zelf geïnstalleerd, alleen in bedrijf gesteld door F gassen monteur) dus kan wel voorbereidend werk doen of zo mogelijk helpen.

Hoe vind ik een goede installateur en hoe beoordeel ik of die er daadwerkelijk verstand van heeft en de zaak goed inregelt? Hoor en lees soms de gekste verhalen.
.
Overige
  • Hoofdreden voor warmtepomp is financieel, TVT dus wel van belang. Hybride ben ik minder enthousiast over aangezien onze CV al richting einde levensduur gaat. Ook benaderen we hybride nu al door te verwarmen met de airco’s waardoor dit niet de extra kosten waard lijkt.
  • Als het er eenmaal in zit heb ik er het liefst weinig omkijken naar. Misschien vloeken in de kerk maar ben geen hobbyist die het leuk vindt daar doorlopend aan te meten en tweaken.
.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vd5crlllZXgqpRL2yr526NTNcgY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/X8UoLJRFlDQEXYYwDXba58FB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fsd43n3m5f7WC1mpZd_kjgeWmFk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugj8XjGliTM8wCjCwtIOSvtM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgDkeF8DRSHPoOFzRwEbm3AoA5s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IV0VECIhcuZ4BpLCKVtTwcdM.png?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:32
Trekken de airco's het niet? Bij welke buiten temperatuur slaan die af?

Uiteraard is een volledige WP beter voor het besparen van gas. Maar het is dan ook weer zonde van de 3 warmtepompen die je al hebt hangen.

De makkelijkste optie is om de airco's in te stellen op bijvoorbeeld 19,5c graden en de CV op 19. Dan verwarm je zoveel mogelijk met je airco's en springt je CV automatisch bij als de temperatuur begint te dalen.

Verder, hoe je een installateur kan vinden die echt kan meedenken, dat is lastig. In mijn zoektocht kwam ik mensen tegen met extreem veel kennis, maar ook mensen die me een WP afraden en hoog en laag zweerden bij waterstof in de toekomst.

Zoek een bedrijf dat al ruime ervaring heeft met L/W warmtepompen (en dus niet alleen airco's doet) en vraag dan zoveel mogelijk info. Zo kun je kijken of het zin heeft.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

die aircos zijn haier, dus dat is niet raar dat die ermee kappen zodra het fris word. mogelijk iets om in later stadium aan te pakken. haier is helaas goedkoop/duurkoop. het is het allergoedkoopste als je bij de groothandel op prijs sorteert....

op zoek gaan naar installateur die weet waar die mee bezig is kan je vergeten, laat staan eentje die de boel ook nog beetje afstelt voor je. dat hele idee moet je gewoon laten varen.

als je een arico aan de muur kan hangen kan je ook een warmtepomp installeren. het word dan wel een monoblok, die kan je gewoon op je bestaande CV inhaken met normale leidingen (al zou ik wel meerlaags gebruiken).

split is niet aan de orde als je die koopt voor de financien, die ik 2k duurder in platte aanschaf + stek-man erbij. als je dat naast een los monoblok zet scheelt je dat gewoon teveel geld die je zelf aansluit. mocht je iemand hebben die een subsidiebonnetje kan maken kan je ook nog overwegen om een losse warmtepompboiler neer te zetten. gezien de ruimte is een calypso split een idee, dan kan je dubbel subsidie trekken en het geluid buiten houden en tegelijk warm water maken terwijl de reguliere verwarming doorloopt en die past ook nog wel in dat hoekje. dat kan veel gedoe voorkomen met een grote unit die 55c graden eruit aan het stampen is op een houten dakje. een klein splitunit zoals je er al 2 hebt hangen is dan minder storend denk ik. en kan je 2x subsidie vangen...

houten dak doet niks tussen mono en split, dus dat is beetje vreemde combinatie.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 21-07-2022 17:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

* De airco's doen het blijkbaar niet bij kou, dus heb je toch het hele vermogen van 6 a 7 kW nodig.
* Het meeste vermogen (en dus debiet), of in ieder geval de helft, gaat naar de vloerverwarming. Dus met strategisch inhaken op je leidingwerk gaat 15mm voor de radiatoren net aan werken denk ik.
50-60 W/m² is zo'n beetje het maximum wat leuk is met vloerverwarming, dus dat komt ook op iets meer dan de helft uit.

* Is dat muurtje een draagmuur (of de verdieping eronder)? Dan kan je zeker een boiler kwijt (maar IANAbouwkundige).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-11 16:33
Kun je de leiding niet beneden bij de verdeler aansluiten en vandaar gebruikt hij dan de leiding naar boven.
Dan een mono in de tuin en onder de vloer door naar de verdeler. Een WPboiler op zolder. Zoals @flippy al aangaf. Ga dan voor een 7 of 9 kW van Panasonic. @Carboy54 kan je goed adviseren en eventueel te bestellen via warmtepomponline.com

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

flippy schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:09:
die aircos zijn haier, dus dat is niet raar dat die ermee kappen zodra het fris word. mogelijk iets om in later stadium aan te pakken. haier is helaas goedkoop/duurkoop. het is het allergoedkoopste als je bij de groothandel op prijs sorteert....
Er is niks mis met haier, is gewoon een b-merk van daikin.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• flippy
  • Niet online

flippy

digifun schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:27:
[...]

Er is niks mis met haier, is gewoon een b-merk van daikin.
nadat het 3 hoog van de trap is gelazerd ja. en het moderne daikin spul is ook niet meer wat het ooit was dus zoveel wilt dat ook niet zeggen.

het is een c merk op zijn beste dag. zelfs het bedrijf waar ik voor werk doet er niks aan behalve van de muur slopen en vervangen.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 21-07-2022 19:33 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• mrnn
@ApexAlpha @flippy @digifun
Trekken de airco's het niet? Bij welke buiten temperatuur slaan die af?
De Haiers kunnen buiten -7 aan maar helaas moet het binnen minimaal +15 zijn. Groot nadeel en overheen gekeken. Dat maakt ze in de winter voor slaapkamers onbruikbaar. Ga ze niet 24/7 aanzetten en een koude kamer opwarmen kan dus niet. De Midea beneden doet het tot -15 en binnen vanaf 0 graden dus die zou het wel de hele winter moeten doen. Dat heb ik nog niet getest.
KaDoos schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:18:
Kun je de leiding niet beneden bij de verdeler aansluiten en vandaar gebruikt hij dan de leiding naar boven.
Dan een mono in de tuin en onder de vloer door naar de verdeler.
Ik heb helaas geen kruipruimte en de verdeler zit midden in de woning. Weliswaar in de trapkast onder het maaiveld maar dan nog kan ik van daaruit helaas niet makkelijk naar buiten. Ik zie wel een mogelijkheid door gevel, door plafond, dan koof en via meterkast naar trapkast. Moet ik verder uitzoeken of dat kan.
flippy schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:09:
... kan je ook nog overwegen om een losse warmtepompboiler neer te zetten. gezien de ruimte is een calypso split een idee, dan kan je dubbel subsidie trekken en het geluid buiten houden en tegelijk warm water maken terwijl de reguliere verwarming doorloopt en die past ook nog wel in dat hoekje. dat kan veel gedoe voorkomen met een grote unit die 55c graden eruit aan het stampen is op een houten dakje. een klein splitunit zoals je er al 2 hebt hangen is dan minder storend denk ik. en kan je 2x subsidie vangen...
Die variant had ik nog niet bedacht, dan heb ik vijf warmtepompen in mijn huis :X

Als ik het zo lees moet ik vanwege het houten dak van de aanbouw de buitenunit echt beneden gaan plaatsen? Als dat zo is dan moet ik eerst een oplossing gaan bedenken om die leidingen boven of naar de verdeler te krijgen. Dat roept nieuwe vragen op maar zal daar eerst bouwkundig eens in duiken.

Volgende vraag wordt dan het benodigd vermogen van de mono. Ik zal eens uitzoeken wat er na aftrek SSW overblijft. Zelf installeren is een optie maar subsidie mislopen zou inderdaad zonde zijn.
Proton_ schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:34:
* Het meeste vermogen (en dus debiet), of in ieder geval de helft, gaat naar de vloerverwarming. Dus met strategisch inhaken op je leidingwerk gaat 15mm voor de radiatoren net aan werken denk ik.
50-60 W/m² is zo'n beetje het maximum wat leuk is met vloerverwarming, dus dat komt ook op iets meer dan de helft uit.
Wat bedoel je met strategisch aansluiten? En ik begrijp de opmerking dat ik met 50-60 W/m2 op ongeveer de helft uitkom niet helemaal. De helft van wat?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mrnn
Koevlaas: 7 kW totaal
Jouw vloerverwarming: 70 m²*50W/m²=3.5 kW, de helft.

Dus als je op één of andere manier zorgt dat de warmtepomp invoedt op een T stuk waarbij de helft naar de vloerverwarming gaat (liefst de verdeler gesloten maken, daar is al veel over geschreven) dan kan de rest nog wel door de bestaande 15mm buizen naar de radiatoren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mrnn
Proton_ schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:53:
@mrnn
Koevlaas: 7 kW totaal
Jouw vloerverwarming: 70 m²*50W/m²=3.5 kW, de helft.
...dan kan de rest nog wel door de bestaande 15mm buizen naar de radiatoren.
Duidelijk!

Heel jammer dat ik de verkeerde airco's heb op de slaapkamers, anders was een mono op de verdeler genoeg geweest. Moet hoe dan ook investeren om de warmteafgifte op de slaapkamers en zolder op te krikken. Vaag is dan of er betere alternatieven zijn dan het t stuk en upgrade radiatoren?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mrnn ik zou de slaapkamers toch op minimaal 15°C houden, desnoods met de radiatoren, dan kan je altijd die airco's bijschakelen.
Je gaat toch hooguit een graad nachtverlaging doen, zeker als het koud is buiten.
Reken maar uit: hoe kouder het wordt, hoe minder verschil nachtverlaging maakt en hoe moeilijker het wordt om de warmte er weer in te krijgen.

• flippy
  • Niet online

flippy

radiatoren vervangen door T33 is makkelijkste, goedkoopste en minst pijnlijke om je watertemperatuur omlaag te krijgen.

en je kan een monoblok wel op je houten uitbouw zetten, het is alleen niet aan te raden door eventuele vervelende resonanties die lastig weg te krijgen zijn. al is het al veel minder als je hem niet gebruikt voor warm water, daar komen de meeste issues van. daarom is losse WBP ook handiger.

als het 15 graden is op een slaapkamer is niet handig. de rest van je huis is dan te hard bezig om warmte in die ruimte te krijgen.

je thermostaatgedrag zal dus moeten veranderen, constante temperatuur met minimale nachtverlaging.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 21-07-2022 22:05 ]

• mrnn
Proton_ schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:02:
@mrnn
Je gaat toch hooguit een graad nachtverlaging doen, zeker als het koud is buiten.
Totaal niet bij stilgestaan, maar inderdaad logisch. Daar zou ik dan eigenlijk in de winter pas mee kunnen experimenteren, waar de "echte" grens ligt van de Haiers. Onze eigen slaapkamer heb ik het liefst koud maar die van de kinderen wordt overdag ook gebruikt dus moet het wel op temperatuur blijven. Zal ook de SCOP nog even opzoeken want daar hebben ze bij deze goedkope airco vast niet in geïnvesteerd waardoor het alsnog een dure grap kan zijn.
flippy schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:02:
radiatoren vervangen door T33 is makkelijkste, goedkoopste en minst pijnlijke om je watertemperatuur omlaag te krijgen.
Dan kom ik op slaapkamer 2 en zolder nog niet in de buurt van benodigd vermogen.
je kan een monoblok wel op je houten uitbouw zetten, het is alleen niet aan te raden door eventuele vervelende resonanties die lastig weg te krijgen zijn. al is het al veel minder als je hem niet gebruikt voor warm water, daar komen de meeste issues van. daarom is losse WBP ook handiger.
Gevaarlijke gok maar zal kijken of ik er wat meer over kan vinden qua ervaringen. Ben wel het type dat zich snel stoort aan dergelijke geluiden dus dat wil ik wel echt zien te voorkomen.

• flippy
  • Niet online

flippy

mrnn schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:12:
[...]
Dan kom ik op slaapkamer 2 en zolder nog niet in de buurt van benodigd vermogen.
hoeveel vermogen denk je dan nodig te hebben? niet vergeten dat je niet meer de toko warm moet stoken in 30 minuten zoals je met je cv doet nu. immers ga je je stookgedrag aanpassen naar 24/7 dus je hebt ook veel meer tijd om de benodigde warmte in je huis te krijgen.
een T33 doet grofweg evenveel als een vergelijkbare jaga die veel mensen gebruiken als vervanging (en veel duurder is).

als je gevoelig bent voor zulk soort resonanties moet je gewoon dat ding ergens in de tuin knikkeren. als je hem niet gebruikt voor warm water (en een losse WBP gebruikt) kan dat practisch gezien straffeloos qua leidinglengte en meubel je hem toch direct in je verdeler. geen reden om eerst naar boven te gaan.

gezien je 99% stookt op je vloer is de last op je radiatoren toch niet zo groot dus een paar T33 zou zat moeten zijn. zelfs op vloertemperaturen. mocht je toch te kort komen klik je er maar een fan onder.

ook heb je nog die haiers mits je de verwarming aanhoud.... O-)

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 21-07-2022 22:54 ]

• mrnn
flippy schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:50:
[...]
hoeveel vermogen denk je dan nodig te hebben?
Doelde op de slaapkamer en zolder. Ik las online het advies bij een B label woning 55 watt per m2 aan te houden. Dat komt voor de tweede slaapkamer op 12x55=660W. Als ik dat met T33 wil opbrengen hoort daar bij 40/30/19 (aanvoer/afvoer/ruimtetemperatuur) een afmeting van 60 breed bij 150 hoog bij. Stuk groter dan wat ik nu heb, maar bij nader inzien wel mogelijk.
als je gevoelig bent voor zulk soort resonanties moet je gewoon dat ding ergens in de tuin knikkeren. als je hem niet gebruikt voor warm water (en een losse WBP gebruikt) kan dat practisch gezien straffeloos qua leidinglengte.
Qua bereikbaarheid van de installatie en aanleggen is dak wel verreweg de makkelijkste optie. Zal kijken wat ik te weten kan komen over het risico van resoneren als inderdaad met een aparte SSW boiler de mono redelijk constant kan draaien.

• flippy
  • Niet online

flippy

55 is wat je maximaal met een vloer doet. in de prakijk zal je niet zover komen. je zal met minimale nachtverlaging gaan werken dus als het een nachtje kouder word merk je dat pas op zijn vroegt de dag/nacht erna als de warmte in je muren weer aangevuld moet worden. het is niet zo dat je meteen met klappertanden onder de dekens ligt zodra het kwik de 0 graden aantikt. verwarmen met een WP gaat gewoon anders, je bent aan het bijhouden, niet inhalen wat je met een CV ketel eigenlijk constant doet door savonds en smorgens aan die thermostaat te draaien in de hoop gas te besparen. straks staat de thermostaat gewoon op 20 (of zo) en blijft ie daarop en de rest word geregeld door je stooklijn.

resoneren kan je voorkomen als je geen warm water maakt (dan worden ze gewoon luidruchtig als het water zo heet moet worden) door paar zachte rubber matjes, 2 paar vette betontegels, de grote bigfoots (die van 1 meter) en dan veren. in die volgorde. dan zal je die machine niet meer horen/voelen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 21-07-2022 23:12 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:14
Proton_ schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:34:
Hoe kom je daar aan die waarde? Uit de tabellen van de diverse leveranciers blijkt dat je met een gemiddelde watertemperatuur van zo'n 35 graden ca 100 W/m² kunt overbrengen. (Uiteraard een beetje afhankelijk van de VVW-configuratie)
Dat die waarde klopt heb al een aantal keren gezien:
  • Ten eerste van een aantal vragen van mensen in het L/W WP topic die al jaren hun woning warm stoken met enkel de VVW en volgens de berekeningen dan ook uitkomen op 100 W/m² (of zelfs meer) en
  • Ten tweede aan het huis van mijn ouders. Die zijn ook bezig met een WP, en van hun heb ik alle cijfers. Zij verwarmen enkel met VVW en haalden in februari 2021 ook richting de 100 W/m², zonder problemen of oververhitte voeten. (En dat met 16mm slangen en HoH 15 cm)
Je mag dus met VVW best van max 100 W/m² uitgaan, waardoor een 7 kW WP prima op 70 m² vloer kan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• mrnn
Andrehj schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:02:
[...]
Je mag dus met VVW best van max 100 W/m² uitgaan, waardoor een 7 kW WP prima op 70 m² vloer kan.
Dank voor de info! Ik ben er nog niet uit hoe ik de slaapkamers en zolder ga verwarmen. Als dat niet (alleen) met de L/L is dan zal ik dus wat boven die 7 kW moeten gaan zitten.

• Andrehj
mrnn schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:07:
Dank voor de info! Ik ben er nog niet uit hoe ik de slaapkamers en zolder ga verwarmen. Als dat niet (alleen) met de L/L is dan zal ik dus wat boven die 7 kW moeten gaan zitten.
Dat zou ik dan weer niet doen. Ik zou die 100 W/m² wel als bovengrens hanteren voor de VVW. Je moet dan de rest van het vermogen in je radiatoren kwijt kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 22-07-2022 20:57 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:33

Carboy54

Duurzaamheid coach

mrnn schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:07:
[...]

Neem gewoon een 9 Kw en ga op zeker. Min. vermogen is hetzelfde als de 5 en 7. En de prijs na subsidie nauwelijks hoger. ( Mijn marge ook niet :-) )

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 22-07-2022 20:56 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:32
Carboy54 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:52:
[...]

Neem gewoon een 9 Kw en ga op zeker. Min. vermogen is hetzelfde als de 5 en 7. En de prijs na subsidie nauwelijks hoger. ( Mijn marge ook niet :-) )
In geval van Panasonic J serie monoblock kan je inderdaad het best de 9kW pakken.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Andrehj schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:02:
[...]
Hoe kom je daar aan die waarde?
Ik had misschien wat minder stellig moeten zijn; ik heb bij vrienden en kennissen gemerkt dat een oppervlakte temperatuur van meer dan zo'n 26 graden bij mij een zweetvoetengevoel opwekt. Ik ben blijkbaar niet de enige.
Dan kom je op circa 60W/m². Maar het is waarschijnlijk wel persoonlijk, dus dat moet ik niet algemeen projecteren.
Wat reserve voor War Emergency Power kan natuurlijk geen kwaad en technisch is de 100W/m² inderdaad prima mogelijk op warmtepompvriendelijke watertemperaturen.
De context was echter hoe om te gaan met het debiet door 15mm buis, dus ik denk dat de conclusie hetzelfde blijft: splitsen tussen vloerverwarming en de rest.

• Andrehj
Carboy54 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:52:
Hou wel in je achterhoofd dat die "9 kW" warmtepomp maar 7.5 kW van -7 tot -15 levert.
Niet echt een 9 kW warmtepomp dus.

Pagina: 1