Hallo tweakers,
Na een tijdje meelezen hierbij mijn eigen topic. Hopelijk kunnen jullie mij wat verder op weg helpen met mijn (on)mogelijkheden en vervolgstappen. Hopelijk niet té veel info, het is nogal een openingspost geworden.
.
.
.
De leidingen van mijn radiatoren zijn 15 mm uitwendig en zitten in de muren dus kan ik niet zomaar aanpassen. In hoeverre is dit een showstopper?
.
.
CV nu op zolder, bij gebrek aan goed alternatief daar ook boilervat als het kan. Vraag is of de houten balken dit aankunnen. Kan nu niet zien wat de balkdikte en HOH is. Zou ik moeten (laten) onderzoeken en eventueel een constructeur naar moeten laten kijken?
.
Mogelijk split vanwege uitbouw met houten dak (afgeraden bij Mono?). Naast huis ook ruimte maar weet niet hoe ik dan met mijn leidingen op zolder moet komen. Begane grond is rondom uitgebouwd met plat dak en overstek dus vanaf begane grond langs gevel naar zolder is geen optie. Kruipruimte hebben we ook niet en binnen is alles strak gestuukt.
.
Hoe vind ik een goede installateur en hoe beoordeel ik of die er daadwerkelijk verstand van heeft en de zaak goed inregelt? Hoor en lees soms de gekste verhalen.
.
Na een tijdje meelezen hierbij mijn eigen topic. Hopelijk kunnen jullie mij wat verder op weg helpen met mijn (on)mogelijkheden en vervolgstappen. Hopelijk niet té veel info, het is nogal een openingspost geworden.
.
Woningdetails
- 1950 – twee onder een kap 125 m2
- 2 volwassenen en 2 kinderen
- Dubbelglas met ventilatieroosters (geen mechanische ventilatie en wtw)
- Vloer-, dak- en spouwisolatie
- PV installatie 3500 kWh per jaar (op schuur is nog wat ruimte:)
- 3 airco’s ter verkoeling en bijverwarming
- Keuken inductie en Quooker
- CV op zolder, 2011. Helaas nog geen lage temp test in winter gedaan
- Hoofdzekering 1x35A (zal drie fase moeten worden gok ik)
Historisch gasverbruik
1500 m³ in kalenderjaar 2021*- zonder bijverwarming airco’s
- zonder spouwmuurisolatie (2022, 6cm parels)
.
Afgiftesysteem - Begane grond
Vloerverwarming- Volledig, ongeveer 70 m2.
- HOH en lengte per groep onbekend.
- Leiding in verblijfsruimtes dichter op elkaar dan gang en bijkeuken
- Foto verdeler bijgevoegd (zal vervangen moeten voor pomploos met hoger debiet)
- Nog nooit gebruikt, nu niet nodig
- Bij 40/30/20 zijn de vermogens zonder boosters: Keuken 80x60 T22 = 260W - hal 70x60 T22 = 227W - bijkeuken 70x60 T22 = 227W Totaal samen 714W. Zet niet echt zoden aan de dijk maar dus extra naast de vloerverwarming.
- 6 kW design gashaard (oeps
) voor de sfeer, niet nodig als verwarming en helaas overbodig mochten we helemaal van het gas af kunnen (houtkachel kan niet op deze plek in uitbouw). - 3.5 kW airco om woonkamer en keuken te verwarmen en koelen. Sinds maart dit jaar gedaan en werk naar tevredenheid. Maar als het te koud is buiten functioneert hij niet.
Afgiftesysteem - Verdiepingen
- Voor nu gerekend met 40/30/20
- Slaapkamer 1: alleen slapen – 15 M2 – Airco + 2x radiator 120x60 T20 = samen 546W
- Slaapkamer 2: kinderkamer/verblijf – 12 M2 – Airco + 1x radiator 60x60 T20 = 136W
- Badkamer: 7,5 M2 – Designradiator (einde levensduur) en elektrische vloerverwarming (defecte aansturing)
- Zolder - 20 M2 open ruimte, in de toekomst extra slaapkamer. Kleine radiator (75x30 T22 = 118W)
.
Debiet en leidingwerk
Wanneer ik als voorbeeld reken met een WP vermogen van 6 kW en een delta T van 6 graden dan heb ik volgens deze tabellen een flow nodig van 0,86 m3/h waar een leiding diameter van inwendig 20 mm bij hoort.De leidingen van mijn radiatoren zijn 15 mm uitwendig en zitten in de muren dus kan ik niet zomaar aanpassen. In hoeverre is dit een showstopper?
.
Buffervat
Als ik het goed begrijp is deze bij voldoende systeeminhoud, debiet en geen naregeling niet altijd nodig. Ik heb vloerverwarming maar inhoud onbekend en de leiding diameter naar de radiatoren is te klein. Wat is wijsheid in mijn situatie?.
SWW:
300 Liter zie ik over algemeen geadviseerd worden voor onze situatie (gezin met 2 kinderen en een badkuip). In keuken halen we het warme water uit de Quooker.CV nu op zolder, bij gebrek aan goed alternatief daar ook boilervat als het kan. Vraag is of de houten balken dit aankunnen. Kan nu niet zien wat de balkdikte en HOH is. Zou ik moeten (laten) onderzoeken en eventueel een constructeur naar moeten laten kijken?
.
Warmtepompvoorkeur:
Als het kan L/W full electric, nog niet naar merken/typen gekeken.Mogelijk split vanwege uitbouw met houten dak (afgeraden bij Mono?). Naast huis ook ruimte maar weet niet hoe ik dan met mijn leidingen op zolder moet komen. Begane grond is rondom uitgebouwd met plat dak en overstek dus vanaf begane grond langs gevel naar zolder is geen optie. Kruipruimte hebben we ook niet en binnen is alles strak gestuukt.
.
Wie gaat het installeren?
Voorkeur voor uitbesteden, ook vanwege kennis van juiste configuratie en inregelen (is dat standaard onderdeel van een WP installatie?). Ben zelf niet onhandig (airco’s zelf geïnstalleerd, alleen in bedrijf gesteld door F gassen monteur) dus kan wel voorbereidend werk doen of zo mogelijk helpen.Hoe vind ik een goede installateur en hoe beoordeel ik of die er daadwerkelijk verstand van heeft en de zaak goed inregelt? Hoor en lees soms de gekste verhalen.
.
Overige
- Hoofdreden voor warmtepomp is financieel, TVT dus wel van belang. Hybride ben ik minder enthousiast over aangezien onze CV al richting einde levensduur gaat. Ook benaderen we hybride nu al door te verwarmen met de airco’s waardoor dit niet de extra kosten waard lijkt.
- Als het er eenmaal in zit heb ik er het liefst weinig omkijken naar. Misschien vloeken in de kerk maar ben geen hobbyist die het leuk vindt daar doorlopend aan te meten en tweaken.
Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
/f/image/X8UoLJRFlDQEXYYwDXba58FB.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ugj8XjGliTM8wCjCwtIOSvtM.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/IV0VECIhcuZ4BpLCKVtTwcdM.png?f=fotoalbum_tile)